Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:24

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:16:
[...]

Huh? Hoe kan je huis opwarmen als het buiten vriest en je warmtevoorziening uit staat? Of woon jij stiekem in Dubai?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOJXq2ntgM4JygSUSJQQsmvWJ-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ib6cS6r4EuNmfgXMZz3IpJAO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 14-12-2022 10:18 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
aah ja check! Maar dan moet de zon schijnen. Had ik gisteren idd ook. wp ging niet aan en zon verhoogde de temp tot 21,5. Gisteravond trouwens ook het geval, maar dan met kaarsen in huis:$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:52

_Ernst_

Mark It Zero!

Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:05:
[Afbeelding]

Mijn verbruik afgelopen nacht bij een buitentemperatuur van -9 graden!
Hier ongeveer hetzelfde, alleen iets minder koud geweest vannacht.

Stuk minder vocht in de lucht, dus minder defrosts, goed voor het verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GbZztG5EVTFJYomgxDRSP7zznM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OJNLcA11UP4Zoty6aDOBdfz3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door _Ernst_ op 14-12-2022 10:21 ]

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wellicht ook handig om dan even een overzichtje van de temperaturen te delen, anders is het ook zo gokken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYZ8ADCG58cjQu5-GRBrRh-6MXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dFl9pcCvMn2MJVTnjWTPvKus.png?f=fotoalbum_large

Oranje = Netatmo buiten sensor, geplaatst volgens de richtlijnen.
Blauw = DS18B20 sensor, net buiten lasdoos gemonteerd
Rood = Sensor van buitenunit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-07 22:21
Thedutch schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:59:
[...]

Bedoel die uit de excel spreadsheet!? Die komen van een monteur?
Ja idd van een Daikin monteur. Deze is van de zomer bij mij geweest omdat de bij het opwarmen van het tapwater het elektrisch element werd gebruikt boven de 25 graden. Hij heeft alle instellingen nagelopen en aangepast.
Echter blijkt dit een product eigenschap te zijn🙈. Vandaar dat ik zomers mijn sww laat opwarmen in de vroege ochtend.

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Bubbels79 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:39:
[...]

Ja idd van een Daikin monteur. Deze is van de zomer bij mij geweest omdat de bij het opwarmen van het tapwater het elektrisch element werd gebruikt boven de 25 graden. Hij heeft alle instellingen nagelopen en aangepast.
Echter blijkt dit een product eigenschap te zijn🙈. Vandaar dat ik zomers mijn sww laat opwarmen in de vroege ochtend.
Oke top. Wat is je verbruik voor het opwarmen de laatste dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:05:
[...]

Oke top. Wat is je verbruik voor het opwarmen de laatste dagen?
Vandaag tot nu 9kWh incl opwarmen SWW. WP heeft gelopen van 0:00 tot 07:00uur. Met de thermostaat op 19,5 graden. Echter gisteren wel de Ta op -2 gezet ( Ta is nu 28gr ) om te testen of ie het nog warm kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Bubbels79 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:14:
[...]

Vandaag tot nu 9kWh incl opwarmen SWW. WP heeft gelopen van 0:00 tot 07:00uur. Met de thermostaat op 19,5 graden. Echter gisteren wel de Ta op -2 gezet ( Ta is nu 28gr ) om te testen of ie het nog warm kreeg.
Ah dan zitten we aardig gelijk. Ik heb nu 10kWh verbruikt. 9 voor verwarmen, 1 voor SWW.

19,5 vind ik echt fris. Boven wordt het dan 17 of lager, aangezien daar de verwarming niet aan staat.
Wat is Ta?

Heb nu mijn stooklijn op 30 gezet bij -10 en 26 bij 15 graden.

ps. de zon doet nu goed zijn werk op de panelen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
[quote]Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:43:
[...]

Ah dan zitten we aardig gelijk. Ik heb nu 10kWh verbruikt. 9 voor verwarmen, 1 voor SWW.

19,5 vind ik echt fris. Boven wordt het dan 17 of lager, aangezien daar de verwarming niet aan staat.
Wat is Ta? = aanvoer temperatuur stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
Bubbels79 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:47:
[...]

Met welke deltaT stook jij? Zit nu op 5, wil 4 en 3 nog testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Bubbels79 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:47:
[...]

jij hebt 28 graden als het buiten -2 is? Is dat maximaal of gaat hij warmer als het buiten nog kouder wordt? Ik heb hem nu op 30, maar de vloer is koud 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:50:
[...]

jij hebt 28 graden als het buiten -2 is? Is dat maximaal of gaat hij warmer als het buiten nog kouder wordt? Ik heb hem nu op 30, maar de vloer is koud 8)7
Bij -15 buiten 34gr aanvoer, maar wil deze nog aanpassen. Met nu 28gr aanvoer wordt het langzaam warmer in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
Driek schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:47:
[...]

top dank je, ik zie er een hoop info over in dit topic, ik ga eens even lezen wat ik er allemaal voor moet doen.
ok, deze is besteld https://www.tinytronics.n...s-esp32-development-board

En net de kap eraf gehaald en een groot ijzeren paneel, daarachter zie ik de X10A.

Klopt het dat het echt zo simpel is dat ik het programmer zoals hier beschreven, https://raomin.github.io/ESPAltherma/, ik het daarna met 4 kabels verbindt, en dat ik na wat mqtt/wifi configuratie ik al verder kan in Home Assistant?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filimento
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-07 13:18
Hoi,

Ik lees af en toe wat mee in dit topic maar heb een vraag over de BUH, die ik niet tegen ben gekomen.

Ik zit nog midden in een verbouwing en nog niet het hele huis is goed geïsoleerd, maar heb de warmtepomp vast aangezet om een basistemperatuur in huis te krijgen. (als de verbouwing klaar is ga ik alles nog even nalezen, nu helaas de tijd niet voor)

Het betreft een EHVX04S18E6V i.c.m. Altherma 3 Split LT lucht/water-warmtepomp 4kW

Sinds maandag heb ik 2 home wizzard tussenmeters geïnstalleerd en het valt me op dat de BUH geregeld bijspringt. Is dat normaal met deze temperaturen of moet er in de settings wat aangepast worden?
zie onderstaande screenshot van vanmorgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgoaolI7eHqMgUgnO9tVUmmAaS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eEBXjyfyzHDHGPcaVR4bE1r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:20
Ik zit met een probleempje dat als de BUH vol aan staat (bijvoorbeeld met legionella runs), de groep eruit klapt. Nu dachten we (installateur en ik) dat de buitenunit en de binnenunit op een andere groep zaten die beide redelijk leeg waren.

Dat is dus niet zo :+ Beide zijn blijkbaar aangesloten op dezelfde groep en is dus erg begrijpelijk dat het mis gaat. Ik neem aan dat er twee groepen moeten komen waar de binnen- en buitenunit apart op worden aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
Sito schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:54:
Ik zit met een probleempje dat als de BUH vol aan staat (bijvoorbeeld met legionella runs), de groep eruit klapt. Nu dachten we (installateur en ik) dat de buitenunit en de binnenunit op een andere groep zaten die beide redelijk leeg waren.

Dat is dus niet zo :+ Beide zijn blijkbaar aangesloten op dezelfde groep en is dus erg begrijpelijk dat het mis gaat. Ik neem aan dat er twee groepen moeten komen waar de binnen- en buitenunit apart op worden aangesloten?
verdelen over de drie fasen/groepen lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Filimento schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:50:
Hoi,

Ik lees af en toe wat mee in dit topic maar heb een vraag over de BUH, die ik niet tegen ben gekomen.

Ik zit nog midden in een verbouwing en nog niet het hele huis is goed geïsoleerd, maar heb de warmtepomp vast aangezet om een basistemperatuur in huis te krijgen. (als de verbouwing klaar is ga ik alles nog even nalezen, nu helaas de tijd niet voor)

Het betreft een EHVX04S18E6V i.c.m. Altherma 3 Split LT lucht/water-warmtepomp 4kW

Sinds maandag heb ik 2 home wizzard tussenmeters geïnstalleerd en het valt me op dat de BUH geregeld bijspringt. Is dat normaal met deze temperaturen of moet er in de settings wat aangepast worden?
zie onderstaande screenshot van vanmorgen.
[Afbeelding]
Krijg jij je huis warm zonder BUH? Zo niet, dan BUH aanzetten. Je kunt er ook voor kiezen om de BUH aan te laten gaan bij een bepaalde temp. zoals bv -10. Op zich een verbruik van 2000W van een buh is niet veel. Als mijn 2 buh's gaan gaan zit ik op 10000W. 1e van 3kWh 2e van 6kWh, dus dan 9kWh samen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 12:34

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

(jarig!)
Rainesh schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:45:
[...]

Hoe zit het dan met defrosts. Doet je warmtepomp in de nacht helemaal niks of toch een defrost bijv
Ik zie dan geen verbruik, dus ik neem aan een korte winterslaap onder het ijs ;)

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Voordat het hele topic hier vol staat over ESPAltherma en de werking er van: Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

@Septillion zou je deze ook in de topic warning kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:29
Weet iemand hier hoe je op de altherma 3 de geluidsreducerende nachtmodus activeerd? (al dan niet in een schema)
Onze buurvrouw schijnt zelfs met haar raam dicht te veel last te hebben met slapen van onze buitenunit die 5m van haar raam staat.... Een geluidsdempende behuizing vind ik wel een enorme investering voor die paar dagen per jaar dat hij zo hard draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
jichem schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:04:
Weet iemand hier hoe je op de altherma 3 de geluidsreducerende nachtmodus activeerd? (al dan niet in een schema)
Onze buurvrouw schijnt zelfs met haar raam dicht te veel last te hebben met slapen van onze buitenunit die 5m van haar raam staat.... Een geluidsdempende behuizing vind ik wel een enorme investering voor die paar dagen per jaar dat hij zo hard draait.
Je moet hem op "stil" zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:06:
[...]

Je moet hem op "stil" zetten.
Als in elke keer handmatig?
En waar vind ik deze instelling, ik wordt echt niks wijzer van het boekje wat er bij zat

Edit: dat zou dus bij vakantiemodus moeten staan, ik ga vanavond even kijken of dit wat oplost!

[ Voor 15% gewijzigd door jichem op 14-12-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:20
blinded schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:01:
[...]

verdelen over de drie fasen/groepen lijkt mij?
Is dat de aanbevolen aansluiting? Ik kan daar niet echt iets over vinden namelijk, maar kan me goed voorstellen dat dat het geval is. Net met onze installateur gebeld en die geeft aan dat een aparte groep voor de buitenunit, en een aparte groep voor binnenunit/BUH prima is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Sito schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:11:
[...]

Is dat de aanbevolen aansluiting? Ik kan daar niet echt iets over vinden namelijk, maar kan me goed voorstellen dat dat het geval is. Net met onze installateur gebeld en die geeft aan dat een aparte groep voor de buitenunit, en een aparte groep voor binnenunit/BUH prima is.
Je binnen unit wordt gevoed vanaf de buiten unit. Als ze over een groep voor de "binnenunit" spreken dan hebben ze het over de BUH.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iayxj52ZuS5082ZH-xNvvFUeEnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbJptW8N5Jgxtuorqb4IRyX9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Toppe op 14-12-2022 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 11-10 21:28
Toppe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:15:
[...]

Je binnen unit wordt gevoed vanaf de buiten unit. Als ze over een groep voor de "binnenunit" spreken dan hebben ze het over de BUH.

[Afbeelding]
Ik heb dus ook twee groepen al klaar staan. Eentje voor de BUH en eentje voor Binnen/Buiten.

Zo had ik het ook van mijn installateur begrepen dat het zo voorbereid moet worden.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Filimento
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-07 13:18
Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:14:
[...]

Krijg jij je huis warm zonder BUH? Zo niet, dan BUH aanzetten. Je kunt er ook voor kiezen om de BUH aan te laten gaan bij een bepaalde temp. zoals bv -10. Op zich een verbruik van 2000W van een buh is niet veel. Als mijn 2 buh's gaan gaan zit ik op 10000W. 1e van 3kWh 2e van 6kWh, dus dan 9kWh samen!
Helaas betekend "nog niet helemaal geïsoleerd" dat de warmte er net zo hard weer uit wappert. Dus daar kan ik nog niet wat zinnigs over zeggen.
Begrijp ik goed dat het geen kwaad kan om de inschakeltemperatuur van de BUH naar -10 te zetten als hij het water dan nog op voldoende temperatuur krijgt? en dat zou dan ook betekenen dat er eigenlijk geen verbruik meer op die groep zou moeten zijn.
Voor de ontdooicyclus wordt geen gebruik gemaakt van de BUH?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Filimento schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:21:
[...]
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Filimento schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:21:
[...]

Helaas betekend "nog niet helemaal geïsoleerd" dat de warmte er net zo hard weer uit wappert. Dus daar kan ik nog niet wat zinnigs over zeggen.
Begrijp ik goed dat het geen kwaad kan om de inschakeltemperatuur van de BUH naar -10 te zetten als hij het water dan nog op voldoende temperatuur krijgt? en dat zou dan ook betekenen dat er eigenlijk geen verbruik meer op die groep zou moeten zijn.
De BUH is er puur voor bedoeld om je huis warm te krijgen tijdens koude temperaturen van bijv. -25 graden. Je wp moet dan harder werken en zo'n BUH zorgt ervoor dat hij je huis toch warm krijgt. En bij de desinfectiecyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Weet jij eigenlijk tot welke temperatuur een wp werkt? Aangezien scandinavie vol staat met warmtepompen. Daikin zegt dat hij -25 haalt, maar daarna? Of wij dat ooit meemaken, denk ik niet, maar ben gewoon benieuwd. Heb al wel yt filmpjes gezien van mensen waarbij het -25 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:45
Ik heb enige tijd dit gepost; gezien de verhalen die ik hier lees, wellicht interessant om te lezen en gebruik van te maken: veel gelijkenissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23
Ik heb de WP nog geen week en opende vandaag voor de eerste keer de Onecta app buitenshuis. Zowel bij "Klimaatregeling" als "Warmwatertank" staat "Offline". Misschien een hele domme vraag, maar kan de app alleen thuis gebruikt worden?!?! Zo niet, wat mis ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
BanRay schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:10:
Ik heb de WP nog geen week en opende vandaag voor de eerste keer de Onecta app buitenshuis. Zowel bij "Klimaatregeling" als "Warmwatertank" staat "Offline". Misschien een hele domme vraag, maar kan de app alleen thuis gebruikt worden?!?! Zo niet, wat mis ik dan?
Zit er wel een wlan in je wp binnenunit?

Kan ook vanuit buitenhuis gebruikt worden, mits je wp aangesloten zit op je wifi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
hoe krijg je de code op je m5stickje
platform IO of vscode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:15:
[...]

Zit er wel een wlan in je wp binnenunit?

Kan ook vanuit buitenhuis gebruikt worden, mits je wp aangesloten zit op je wifi netwerk.
In alle recente modellen zit toch wifi ingebouwd? Op de WP zie ik op het Home scherm (als ik thuis ben...) wel een vinkje bij wifi en bij cloud...

Moet ik nog iets configureren op de WP? Wat de monteur is vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
blinded schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:18:
hoe krijg je de code op je m5stickje
platform IO of vscode?
Ik gebruik Visual Studio Code met de extensie PlatformIO. Dus beide :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
BanRay schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:20:
[...]

Ik gebruik Visual Studio Code met de extensie PlatformIO. Dus beide :)
is er ergens een goede howto?
Ik krijg morgen mijn m5stick binnen, en heb nu vsc met platform io vast geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 22:25
BanRay schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:10:
Zijn je binnen en buitenunit en de wlankaart al op je account geregistreerd? En log je met dat account in? Dan zou het over de hele wereld zichtbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
BanRay schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:19:
[...]

In alle recente modellen zit toch wifi ingebouwd? Op de WP zie ik op het Home scherm (als ik thuis ben...) wel een vinkje bij wifi en bij cloud...

Ja klopt. Maar je moet wel verbinding maken, dat doet hij niet zelf. Bij mijn altherma 3 werd een wifi dongel apart erbij geleverd. Die moest wel in de wlan ingang geplaatst worden en aangesloten worden op je wifi netwerk.

Heb ik zelf moeten doen, want blijkbaar had de installateur bij mij dat niet gezien en vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Driek schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:24:
[...]

is er ergens een goede howto?
Ik krijg morgen mijn m5stick binnen, en heb nu vsc met platform io vast geinstalleerd.
ik zit aan dezelfde stap.
file -> Open folder en dan open je de repository is de volgende :p
Hij herkent het dan zelf allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
blinded schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:25:
[...]

ik zit aan dezelfde stap.
file -> Open folder en dan open je de repository is de volgende :p
Hij herkent het dan zelf allemaal
en die repository download ik van github toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Driek schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:26:
[...]

en die repository download ik van github toch?
ja.
Daarna open je setup.h

Ik moet daar nu de mqtt server /user/pass invullen.
Ik veronderstel dat dat een integration is in home assistant ? ik probeer die nu toe te voegen maar home assistant laad opeens geen integraties meer bij het zoeken... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:24:
[...]

Ja klopt. Maar je moet wel verbinding maken, dat doet hij niet zelf. Bij mijn altherma 3 werd een wifi dongel apart erbij geleverd. Die moest wel in de wlan ingang geplaatst worden en aangesloten worden op je wifi netwerk.

Heb ik zelf moeten doen, want blijkbaar had de installateur bij mij dat niet gezien en vergeten.
Welke dongel heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
blinded schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:27:
[...]

ja.
Daarna open je setup.h

Ik moet daar nu de mqtt server /user/pass invullen.
Ik veronderstel dat dat een integration is in home assistant ? ik probeer die nu toe te voegen maar home assistant laad opeens geen integraties meer bij het zoeken... 8)7
ok, dat zie ik ook.

Ik denk dat Home assistant pas later komt, nu bereid je de software voor, als die op de stick geinsatlleerd is, dan pas kan komt HA om de hoek kijken.

Op de uitlegpagina staat ook iets over statsubar waar ik de m5stick moet selecteren, maar dat kan ik nergens, jij wel?

[ Voor 9% gewijzigd door Driek op 14-12-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
[...]

Misschien is hij niet geïntegreerd in jou systeem?
https://www.daikin.nl/nl_...er/connectable-units.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Even opnieuw koppelen, hadden mijn buren ook

@Thedutch zonder WLAN module krijg je hem überhaupt niet in onecta

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 14-12-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Geen idee:$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
Toppe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:34:
[...]

Even opnieuw koppelen, hadden mijn buren ook

@Thedutch zonder WLAN module krijg je hem überhaupt niet in onecta
Maar dat opnieuw koppelen kan ik volgens mij alleen thuis, en daar werkt alles gewoon.

Ik kan thuis natuurlijk wel de telefoon via 5G verbinden. Dan kan ik wel op de WP de koppeling voor elkaar krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door BanRay op 14-12-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BanRay schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:21:
[...]

Maar dat opnieuw koppelen kan ik volgens mij alleen thuis, en daar werkt alles gewoon.

Ik kan thuis natuurlijk wel de telefoon via 5G verbinden. Dan kan ik wel op de WP de koppeling voor elkaar krijgen.
Maar alleen op de WiFi niet? Niet ergens iets geblokkeerd vanuit werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
Toppe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:41:
[...]

Maar alleen op de WiFi niet? Niet ergens iets geblokkeerd vanuit werk?
Ik ben nu buitenshuis en via 5G werkt het niet. Ik zit niet op wifi netwerk (van werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BanRay schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:42:
[...]

Ik ben nu buitenshuis en via 5G werkt het niet. Ik zit niet op wifi netwerk (van werk).
Dan thuis gewoon nog eens opnieuw koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
@Bubbels79 @Toppe welke hysteresis hanteren jullie bij sww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:08:
@Bubbels79 @Toppe welke hysteresis hanteren jullie bij sww?
[6-00] = 3
[6-08] = 5

@Bubbels79 zijn waardes
[6-00] = 4
[6-08] = 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Ik probeer de buitenunit in stille modus te zetten dmv een schema , maar hoe stel ik in dat hij dit voor langere tijd doet, bijvoorbeeld van 0.00 tot 7.00 en van 20.00 tot 0.00?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-10 07:54

edautz

Meten is weten.

Deze week geprobeerd de modulatie aan te zetten en helaas ook geconstateerd dat de WP dan niet stopt bij de ingestelde Thermostaat temperatuur.

Deze week wel flink in de KWH's door de lage temperatuur. Heb een vrijstaand huis bj 1968 met alleen maar radiatoren en een convectorput uitgerust met boosterventilatoren. Wel spouwmuur isolatie, HR++ en vloer isolatie.

Sinds kort naast Home assistant ook grafana actief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsFAu9Sn_RATFfYsfhCFaX4zt-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KRrKwHObc7RdV456Lz8M6Yhw.png?f=fotoalbum_large

Momenteel een COP van 2.5 en een verbruik tegen de 50kWH per dag.
Flink aan het spelen met de stooklijn en de BUH op -10 gezet. Stond standaard op 0. Tevens ook een aantal ventilatoren besteld zodat ik voor de overige radiatoren ook boosters kan bouwen.

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:46
lonehitman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:32:
[...]

Heb je hier inmiddels een oplossing voor?
Die is alweer van een tijdje terug. ;) Een oplossing om de hysterese te verlagen is er niet; bij de WP met een combi warmwater tank kan deze wel op 0,5 graden gezet worden is in dit forum te lezen.
Echter, ik ben gaan spelen met de stooklijn en met name om die te verlagen. Dusdanig verlagen zodat het setpoint (+ 0.5 graden) niet of heel langzaam bereikt wordt. Hierdoor wordt de vloer door en door warm, voelt behaaglijk aan de hele dag en is dit ook de zuinigste manier van stoken. Samengevat: geen last meer van een aantal cycli verwarmen/afkoelen per dag en ook nog eens zuiniger. Proberen maar.
Zojuist onze stooklijn nogmaals bijgesteld: tot 15 graden op 28 graden vertrekwater, van 15 graden tot -4 oplopend tot 35 graden vertrekwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 20:25
CK_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:07:
[...]

Wat mij nu opvalt dat de waardes deze ochtend extreem anders zijn, meeste zijn 20 graden hoger. kan iemand hier wat zinnigs overzeggen?

Buitentemperatuur-3
Tabktemperatuur 48 gr
Vertrekwatertemperatuur 49gr
Watertemp. Inlaat back-upverwar 49gr
Watertemperatuur inlaat plantenwa 45gr
Koelmiddeltemp. 44gr
Debiet 24,5 l/min
Waterdruk 2.1
Was de warm water tank aan het opwarmen? Anders zijn de temperaturen hoog als ze altijd zo zijn. Handig is als je het met home assistent kan uitlezen dan kan je er een trend van maken en zien wat er gebeurd. Nu heb je telkens een moment opnamen.

Wat is je stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:28
edautz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:48:
Deze week geprobeerd de modulatie aan te zetten en helaas ook geconstateerd dat de WP dan niet stopt bij de ingestelde Thermostaat temperatuur.

Deze week wel flink in de KWH's door de lage temperatuur. Heb een vrijstaand huis bj 1968 met alleen maar radiatoren en een convectorput uitgerust met boosterventilatoren. Wel spouwmuur isolatie, HR++ en vloer isolatie.

Sinds kort naast Home assistant ook grafana actief:

[Afbeelding]

Momenteel een COP van 2.5 en een verbruik tegen de 50kWH per dag.
Flink aan het spelen met de stooklijn en de BUH op -10 gezet. Stond standaard op 0. Tevens ook een aantal ventilatoren besteld zodat ik voor de overige radiatoren ook boosters kan bouwen.
Hetzelfde verhaal hier, heb wel vv. 40-50 kWh per dag hier, vind het wel extreem als ik eerlijk ben. Ben er vandaag ingedoken en zag inderdaad de buh ook op 0 staan. Aangezien het elke dag 0 of minder is geweest hier de afgelopen week, hoop ik morgen een lager verbruik te zien. Heb modulatie wel nog aanstaan en kijk het even aan, ik heb het idee dat ie nog moet 'leren'. Had vanmiddag ook een overshoot, vraag is 18,5, maar schoot door naar 20,5.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-03-2023

CK_

Onk_the_Monk schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:43:
[...]

Was de warm water tank aan het opwarmen? Anders zijn de temperaturen hoog als ze altijd zo zijn. Handig is als je het met home assistent kan uitlezen dan kan je er een trend van maken en zien wat er gebeurd. Nu heb je telkens een moment opnamen.

Wat is je stooklijn?
Ja ik had wel gedouched een half uur daarvoor

Dit was gisteravond rond half 12:

Buitentemperatuur-1
Tabktemperatuur 48 gr
Vertrekwatertemperatuur 27gr
Watertemp. Inlaat back-upverwar 29gr
Watertemperatuur inlaat plantenwa 26gr
Koelmiddeltemp. 26gr
Debiet 0,0 l/min
Waterdruk 2.1

Stooklijn op dit moment 35 tot 26, -10 tot +15

[ Voor 3% gewijzigd door CK_ op 14-12-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Ottie93 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:09:
[...]

Hetzelfde verhaal hier, heb wel vv. 40-50 kWh per dag hier, vind het wel extreem als ik eerlijk ben. Ben er vandaag ingedoken en zag inderdaad de buh ook op 0 staan. Aangezien het elke dag 0 of minder is geweest hier de afgelopen week, hoop ik morgen een lager verbruik te zien. Heb modulatie wel nog aanstaan en kijk het even aan, ik heb het idee dat ie nog moet 'leren'. Had vanmiddag ook een overshoot, vraag is 18,5, maar schoot door naar 20,5.
Is 40-50 kWh getallen uit je Onecta app? Of is dat via homewizard? Kun je een screenshot plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTcvHtEigtpMQIlVHh4Q90i0GDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7qMjmesmpa4f8Cc4DlSfnqf.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie deze waarden ook standaard als je wp niet verwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:12
Even om te checken: ik wil mijn BUH eigenlijk pas gebruiken als het -25 is oid of voor de wekelijkse legionella run. Welke instellingen moet ik dan aanpassen?

Ik heb nu :
D-00 Allow heater op op 0 "none" en 4-00 operation op 2 "only DHW" staan. Staat dit dan juist of moet ik andere instellingen nog wijzigen? Mijn gegevens staan overigens ook in het google doc.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:28
@Thedutch Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU24n-AFFYOFVFZQsQHnN99wpqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bnRbd0VJIUO8eTyCIREOvKS.jpg?f=fotoalbum_large

Via de app, heb helaas geen andere tools om te monitoren.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
CK_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:17:
[...]

Ja ik had wel gedouched een half uur daarvoor

Dit was gisteravond rond half 12:

Buitentemperatuur-1
Tabktemperatuur 48 gr
Vertrekwatertemperatuur 27gr
Watertemp. Inlaat back-upverwar 29gr
Watertemperatuur inlaat plantenwa 26gr
Koelmiddeltemp. 26gr
Debiet 0,0 l/min
Waterdruk 2.1

Stooklijn op dit moment 35 tot 26, -10 tot +15
Stooklijn ziet er ok uit. Je kan deze wel proberen te verlagen Zolang je het warm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:30:
[Afbeelding]

Hebben jullie deze waarden ook standaard als je wp niet verwarmt?
Ja ziet er ook zo uit als hij een tijdje uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
slagroomsoes schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:35:
Even om te checken: ik wil mijn BUH eigenlijk pas gebruiken als het -25 is oid of voor de wekelijkse legionella run. Welke instellingen moet ik dan aanpassen?

Ik heb nu :
D-00 Allow heater op op 0 "none" en 4-00 operation op 2 "only DHW" staan. Staat dit dan juist of moet ik andere instellingen nog wijzigen? Mijn gegevens staan overigens ook in het google doc.

Thanks!
Dan moet je volgende setting gebruiken om de temperatuur in te stellen: [5-01] Evenwichtstemperatuur: De buitentemperatuur onder dewelke de back-upverwarming mag werken. Bereik: –15°C~35°C.
Je moet dan wel bij [4-00] back-up heater toestaan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJexEhl6XrVp8qiyWpHq_Z8AlGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzLF8TXUd509oGPUnNMazf1N.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waarom mijn backup heater aan gaat maar mijn compressor niet?🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Verbruik van 50 kWh gisteren terug naar 27 kWh vandaag door het uitzetten van de backup heater (pas in de ochtend uitgezet dus er is nog een klein piekje te zien in de grafiek). Dank voor de besparing.

Daarnaast heb ik ook het ‘moduleren’ uitgezet wat ik eerdere reacties terug had gelezen, maar om eerlijk te zijn snap ik niet wat dit doet bij een warmtepomp. Bij een CV is het over het algemeen zuiniger om aan te zetten, maar is dat ook bij een warmtepomp?
Heb het idee dat het vandaag boven wat kouder was (radiatoren).

Ook spullen voor ESPaltherma besteld. Alleen nog even mijn Raspberry uit een ander project trekken en Home Assistant van maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9loN4C6-6F7YUGd8N140pFGvJGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDrqFgTLJhs9oRzEiuWQO8yi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Peanudt op 14-12-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:29:
[...]

Is 40-50 kWh getallen uit je Onecta app? Of is dat via homewizard? Kun je een screenshot plaatsen?
Ik gebruik 3 bronnen, de informatie uit de HA integratie, is de informatie die de app ook heeft, verder een ESP8266 met EMON en een power clamp in de voedingsleiding en een meeting gebaseerd op ESPAltherma. Ze liggen over het algemeen in de buurt van elkaar.

De backup heater heb ik middels de zekering uitgeschakeld, voordat ik de instelling heb gewijzigd. Ik merkte wel dat de app en de HA integratie dit vermogen wel meetelde, terwijl deze niet actief was. Blijkbaar wordt door de Wp de tijd gemeten dat de heater actief is en dat maal het vermogen bij het totaal opgeteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 10:16
Toppe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:09:
Er zitten 2 verbruikersmeters in, ik vermoed dat primary voor verwarmen is en secondary voor SWW, iemand die dit kan bevestigen?

INV primary current (A)
INV secondary current (A)
Ik zie dat secondary verbruik helemaal niet terug op de P1. Op geen een fase. Ik vermoed dat primary current het daadwerkelijke verbruik is en secondary current de warmteopbrengst. Tijdens een langere run is dat namelijk steeds tussen de 1.5 tot 6x de primary current.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

Ottie93 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:09:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaringen. Als ik in de reference manual kijk, zou dit toch een instelling moeten zijn die toegevoegde waarde heeft. Tenzij er natuurlijk een bug in de implementatie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_
  • Laatst online: 14-03-2023

CK_

Klopt het als de compressor aan gaat dat hij veel lawaai gaat maken?
Vooral trillingen

[ Voor 12% gewijzigd door CK_ op 14-12-2022 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
CK_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:58:
Klopt het als de compressor aan gaat dat hij veel lawaai gaat maken?
Vooral trillingen
Kan, hangt af van de ondergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbels79
Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:38:
[Afbeelding]

Is dit geen defrost?

• Bubbels79
edautz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:42:
[...]

Ik gebruik 3 bronnen, de informatie uit de HA integratie, is de informatie die de app ook heeft, verder een ESP8266 met EMON en een power clamp in de voedingsleiding en een meeting gebaseerd op ESPAltherma. Ze liggen over het algemeen in de buurt van elkaar.

De backup heater heb ik middels de zekering uitgeschakeld, voordat ik de instelling heb gewijzigd. Ik merkte wel dat de app en de HA integratie dit vermogen wel meetelde, terwijl deze niet actief was. Blijkbaar wordt door de Wp de tijd gemeten dat de heater actief is en dat maal het vermogen bij het totaal opgeteld.
Hij meet idd de tijd van het ingeschakelde relais.

• Thedutch
Ja denk het inderdaad wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
Beste mensen,

Ik heb ervaren dat als je je stooklijn hoog zet je wp automatisch gaat defrosten en dus zijn 1e buh aan gaat zet. Kortom je verbruikt meer stroom bij een hogere instelpunt verwarmingstemperatuur en een hogere stooklijn temp.

Afgelopen 2 dagen had ik mijn stooklijn op max 32 graden. Toen heb ik geen automatische defrost(en dus 1e duh 3kW) ervaren.

Nu heb ik mijn stooklijn op max. 45 graden gezet, om te proberen. Opeens gaat hij vaker in de defrost en daarbij dus mijn 1e duh die aan gaat. Kortom meer stroomverbruik. Opzich niet zo raar natuurlijk.

Dit is gewoon delen van een ervaring en hopelijk kunnen jullie er iets mee!

• MajaMestreech
Thedutch schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:38:
[Afbeelding]

Zie het vorige bericht van @Onk_the_Monk :
Dan moet je volgende setting gebruiken om de temperatuur in te stellen: [5-01] Evenwichtstemperatuur: De buitentemperatuur onder dewelke de back-upverwarming mag werken. Bereik: –15°C~35°C.
Je moet dan wel bij [4-00] back-up heater toestaan lijkt mij.
Die Evenwichtstemperatuur staat wellicht bij jou op een waarde hoger dan de huidige buitentemperatuur.

• MajaMestreech
Peanudt schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:39:
Verbruik van 50 kWh gisteren terug naar 27 kWh vandaag door het uitzetten van de backup heater (pas in de ochtend uitgezet dus er is nog een klein piekje te zien in de grafiek). Dank voor de besparing.

Daarnaast heb ik ook het ‘moduleren’ uitgezet wat ik eerdere reacties terug had gelezen, maar om eerlijk te zijn snap ik niet wat dit doet bij een warmtepomp. Bij een CV is het over het algemeen zuiniger om aan te zetten, maar is dat ook bij een warmtepomp?
Heb het idee dat het vandaag boven wat kouder was (radiatoren).
Dat is ook het idee van Daikin, kijk maar de tekst achter het ? bij de setting moduleren. Echter, het werkt niet. Hij blijft door verwarmen boven setpoint+0.5gr en ik heb ook gemerkt dat het echt niet zuiniger stoken is dan zonder moduleren. Het lijkt erop dat hij zelf de vertrekwater temperatuur verhoogt en dat is minder zuinig. Als hij dan ook nog niet stopt met verwarmen bij het bereiken van het setpoint, dan werkt het dus niet zoals bedoeld.

• ArjanK1981
  • Niet online
Jazeker.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
@ArjanK1981 Dan vermoed ik dat je bruto waardes en netto door elkaar af leest. Je kan alleen netto waardes aflezen op de P1 van je hoofdaansluiting. Wat direct wordt opgewekt door PV wordt en verbruikt is niet uit te lezen.

• Thedutch
Deze man(zie link filmpje) heeft tot nu toe -28 als het koudste meegemaakt. De Altherma 3 deed nog steeds zijn werk, alleen red hij het niet zonder elektrische verwarming/ondersteuning buh. En het geluid dat the Altherma produceert neemt toe!

YouTube: Daikin Altherma Low Temperature Split Defrost Cycle -15C

[ Voor 30% gewijzigd door Thedutch op 15-12-2022 13:37 ]

• lescatalpas
  • Laatst online: 31-08-2024
Sinds een maand een Daikin Altherma monobloc add on (naast een Nefit cv ketel) in gebruik. Het is een 4kw model dat het huis net warm houdt (20c) zonder gas te gebruiken. Het betreft een vrijstaande woning uit 2016 met vloer oppervlak van 170m2. De Nefit wordt gebruikt voor warmwater. Ik ben geen nerdy tweaker ( goed bedoeld) en begrijp eerlijk niet hoe een gewone eind gebruiker hier mee overweg zou moeten. Het manual is onleesbaar, je wordt van hot naar her gestuurd in dit boek, de menu structuur (een kruimelsysteem) is veel te ingewikkeld voor een leek. In de basis is bijna niets te regelen, als gevorderd gebruiker al wat meer, en als installateur krijg je toegang tot vrijwel alle regelingen. Er is echter geen goede handleiding hoe je verschillende parameters in moet stellen en wat die gaan doen. Van de andere kant kan je ook nauwelijks verwachten dat een installateur (met kennis van zaken!) de tijd neemt om de installatie goed in te regelen.
Verder ben ik er wel tevreden over, tijd zal leren of en hoeveel we besparen. Maar Daikin heeft nog niet van plug en play gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lescatalpas schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:47:
Sinds een maand een Daikin Altherma monobloc add on (naast een Nefit cv ketel) in gebruik. Het is een 4kw model dat het huis net warm houdt (20c) zonder gas te gebruiken. Het betreft een vrijstaande woning uit 2016 met vloer oppervlak van 170m2. De Nefit wordt gebruikt voor warmwater. Ik ben geen nerdy tweaker ( goed bedoeld) en begrijp eerlijk niet hoe een gewone eind gebruiker hier mee overweg zou moeten. Het manual is onleesbaar, je wordt van hot naar her gestuurd in dit boek, de menu structuur (een kruimelsysteem) is veel te ingewikkeld voor een leek. In de basis is bijna niets te regelen, als gevorderd gebruiker al wat meer, en als installateur krijg je toegang tot vrijwel alle regelingen. Er is echter geen goede handleiding hoe je verschillende parameters in moet stellen en wat die gaan doen. Van de andere kant kan je ook nauwelijks verwachten dat een installateur (met kennis van zaken!) de tijd neemt om de installatie goed in te regelen.
Verder ben ik er wel tevreden over, tijd zal leren of en hoeveel we besparen. Maar Daikin heeft nog niet van plug en play gehoord.
Het idee van installateursinstellingen is dat je installateur bent. Daarom is het ook van belang je eigen, standaard, waardes te kennen voor als er wat mis gaat.

Daikin zit echt niet te wachten op cowboys die zelf aan de slag gaan, daarom hebben ze ook amper tot geen documentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sinds een maand een Daikin Altherma monobloc add on (naast een Nefit cv ketel) in gebruik. Het is een 4kw model dat het huis net warm houdt (20c) zonder gas te gebruiken. Het betreft een vrijstaande woning uit 2016 met vloer oppervlak van 170m2. De Nefit wordt gebruikt voor warmwater.
Dan doet ie wat ie moet doen toch?
Ik ben geen nerdy tweaker ( goed bedoeld) en begrijp eerlijk niet hoe een gewone eind gebruiker hier mee overweg zou moeten. Het manual is onleesbaar, je wordt van hot naar her gestuurd in dit boek, de menu structuur (een kruimelsysteem) is veel te ingewikkeld voor een leek. In de basis is bijna niets te regelen, als gevorderd gebruiker al wat meer, en als installateur krijg je toegang tot vrijwel alle regelingen.
Heb je wel eens een CV ketel ingesteld? Niet dat het menu van Daikin persé geweldig is, maar dat is helemaal één groot feest van cijfercodes en onhandige bedieningen.

ALS installateurs de boel goed op zouden leveren hoef je daar als leek ook niet aan te komen, is ook niet zo handig om daaraan te zitten als je niet weet wat je doet.
Er is echter geen goede handleiding hoe je verschillende parameters in moet stellen en wat die gaan doen. Van de andere kant kan je ook nauwelijks verwachten dat een installateur (met kennis van zaken!) de tijd neemt om de installatie goed in te regelen.
Dat is de Installer Reference Guide, met een beetje algemene kennis voldoet dat meer dan prima. Ik kan daar meer mee dan met de documentatie van andere merken iig.

Echt plug-en-play bestaat ook niet, daar zijn er teveel verschillende huizen, afgiftesystemen en leefpatronen voor die de configuratie beinvloeden.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:40
Eens met RonJ dat je verwachtingen niet heel realistisch zijn. Een hybride warmtepomp installatie is een redelijk complex geheel en dat optimaliseren voor een specifieke situatie vraagt kennis en tijd. Als je die er niet aan wil spenderen, zorgen dat je een goede monteur met ervaring inhuurt. Helaas zijn die nog zeldzaam….

• erijk999
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-11-2024
Hallo ,
Ik ben nieuw hier en krijg eerdaags de volgende opstelling
EHVX08S23E6V/E9W
ERGA08EV
Nu is mijn vraag wat moet ik hier voor voedingskabels voor leggen incl Kwh meter ?
En zit hier een 9Kw of een 6Kw backup element in ?
Ik snap even het type omschrijving niet zo goed.

Groeten Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

erijk999 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:37:
Hallo ,
Ik ben nieuw hier en krijg eerdaags de volgende opstelling
EHVX08S23E6V/E9W
ERGA08EV
Nu is mijn vraag wat moet ik hier voor voedingskabels voor leggen incl Kwh meter ?
En zit hier een 9Kw of een 6Kw backup element in ?
Ik snap even het type omschrijving niet zo goed.

Groeten Erik
[URL="https://tweakers.net/i/0i7oVUb--U6jIJkkXp2T-v2ZDNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vyppfiNYgHSf7R0TYhoM51IW.pngf=user_large",,"Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDNVScQMdJWrJ8qTaFfm6wKWdG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B5mOACc1hdZaaaep6mTc7IhE.png?f=fotoalbum_large1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulUALzJ5vFczwAL-hIJefRJpQNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vyppfiNYgHSf7R0TYhoM51IW.png?f=fotoalbum_large[/URL]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRUV9sYEzexzXejfyDgj4MVnH5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DaAwL8wQ0vmZErQeDi0oeKvy.png?f=fotoalbum_large

Het zou een 1fase of een 3 fase backup heater kunnen zijn. Wat heb je besteld?

Wat de aansluitingen betreft voor een model zonder warm water: Je hebt 2 groepen nodig voor de aansluitingen van het 1 fase model, hoe het met 3 fase zit weet ik niet. Een voor het binnen unit en een voor de backup heater. Je kunt een energie meter in de meterkast in serie zetten voor de warmtepomp. Voor de backupheater is het een kwestie van de tijd meten dat hij actief is maal het vermogen, als je een domotica oplossing hebt draaien. Anders mogelijk ook een energiemeter in serie.

[ Voor 13% gewijzigd door edautz op 16-12-2022 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erijk999
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-11-2024
Als ik het zo ziet zou de E9W dan toch een 400v backup heater zijn toch

Maar wat betekent die E6V dan ?

Er zit een 230liter ww boiler in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:23:
@ArjanK1981 Dan vermoed ik dat je bruto waardes en netto door elkaar af leest. Je kan alleen netto waardes aflezen op de P1 van je hoofdaansluiting. Wat direct wordt opgewekt door PV wordt en verbruikt is niet uit te lezen.
Wat Home Assistant via de P1-meter registreert als "verbruikte energie van het net" komt één op één overeen met wat mijn energieleverancier weergeeft in het online dashboard. Dat moet dus wel kloppen.
Gisteren heb ik volgens mijn energieleverancier én HA in totaal 36,7 kWh afgenomen van het net. Mijn zonnepanelen hebben 9,1 kWh opgewekt. Maar het verbruik van de WP is volgens Onecta 56 kWh :O
Dat kan dus nooit kloppen.
Hoe het komt? Geeeeen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ArjanK1981 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:00:
[...]

Wat Home Assistant via de P1-meter registreert als "verbruikte energie van het net" komt één op één overeen met wat mijn energieleverancier weergeeft in het online dashboard. Dat moet dus wel kloppen.
Gisteren heb ik volgens mijn energieleverancier én HA in totaal 36,7 kWh afgenomen van het net. Mijn zonnepanelen hebben 9,1 kWh opgewekt. Maar het verbruik van de WP is volgens Onecta 56 kWh :O
Dat kan dus nooit kloppen.
Hoe het komt? Geeeeen idee.
Er lijken inderdaad grote verschillen te zitten tussen de app en je daadwerkelijk verbruikt vermogen. Enige logische conclusie die ik kan verzinnen is dat je P1 elke seconde update en de Onecta app slechts elke 30 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:10:
[...]

Er lijken inderdaad grote verschillen te zitten tussen de app en je daadwerkelijk verbruikt vermogen. Enige logische conclusie die ik kan verzinnen is dat je P1 elke seconde update en de Onecta app slechts elke 30 seconden.
Ik zit net ff door de handleiding te bladeren en ik zie dat er hardwarematig iets geregeld moet worden voor de energiemeting én in de instellingen. Wellicht zit daar iets niet goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ArjanK1981 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:12:
[...]

Ik zit net ff door de handleiding te bladeren en ik zie dat er hardwarematig iets geregeld moet worden voor de energiemeting én in de instellingen. Wellicht zit daar iets niet goed...
Wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
In hoofdstuk 4.5.1 staat hoe de connector voor de energiemeting aangesloten moet worden en in 5.2.4 staat dat je moet instellen of je 1 of 3 fases gebruikt. Dit moet ik nog even checken.

Gisteren heb ik overigens de BUH op "alleen SWW" gezet en ik heb nu het idee dat de app nu wél matcht met de P1-meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ArjanK1981 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:23:
In hoofdstuk 4.5.1 staat hoe de connector voor de energiemeting aangesloten moet worden en in 5.2.4 staat dat je moet instellen of je 1 of 3 fases gebruikt. Dit moet ik nog even checken.

Gisteren heb ik overigens de BUH op "alleen SWW" gezet en ik heb nu het idee dat de app nu wél matcht met de P1-meter...
Hmmm, mijn installateurs handleiding kent die nummertjes niet :9 zie wel dat je met [2-0B] de buitensensor kan ijken, dat is wellicht geen gekke omdat mijn Netatmo en de Daikin allebei een andere waarde hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 16-12-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArjanK1981 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:12:
[...]

Dat is voor losse energiemeters, die heb je alleen nodig voor de smart grid regeling.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-10 15:11

cka

Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:10:
[...]

Ik heb op enig moment enkele instellingen aangepast en toen ging de Onecta app erg vreemde verbruikscijfers tonen, honderden kwh per dag. Bij latere wijziging ging dit terug naar normaal en nu komt het verbruik in de app aardig overeen met de tussenmeter die ik heb gehangen. Enkel het afronden op hele kwh zorgt voor kleine verschillen.

[ Voor 4% gewijzigd door cka op 16-12-2022 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-10 15:11

cka

Ik heb gemerkt dat de warmtepomp toch zo'n 25W verbruikt als ik de werking via de app volledig uitzet, of als de pomp niet draait tussen runs door. In de winter geen probleem, maar in de zomer wil ik deze gedurende langere tijd uitzetten om deze 25W sluipverbruik te voorkomen. Ik hoef niet te koelen.

Omdat ik de Altherma als hybride systeem heb draaien heb ik toch SWW, maar ik ben bang dat de pomp in de warmtepomp dan vastloopt, net als de pomp in je vloerverwarming kan vastlopen als deze niet elke dag even draait. Heeft iemand hier over nagedacht of ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-10 18:13
Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:34:
[...]

Hmmm, mijn installateurs handleiding kent die nummertjes niet :9 zie wel dat je met [2-0B] de buitensensor kan ijken, dat is wellicht geen gekke omdat mijn Netatmo en de Daikin allebei een andere waarde hebben.
Ben wel benieuwd hoe je die netatmo geinstalleerd hebt in vergelijking met je warmtepomp.

Zitten ze op de zelfde hoogte etc?

Wil namelijk zelf ook een netatmo voor buiten maar heb nog niet de ideale plaats gevonden om deze te monteren.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Pagina: 1 ... 19 ... 155 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma