Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:42

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Iemand enig idee hoe ik de BUH op SWW only zet? Net een kwartier staan zoeken maar kan niets vinden.

@RonJ toevallig??

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 16-12-2022 13:41 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Magnetronkip schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:38:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je die netatmo geinstalleerd hebt in vergelijking met je warmtepomp.

Zitten ze op de zelfde hoogte etc?

Wil namelijk zelf ook een netatmo voor buiten maar heb nog niet de ideale plaats gevonden om deze te monteren.
De Netatmo staan 2 meter hoger dan de warmtepomp maar de Netatmo heeft het vaak 'warmer' dan de sensor van de BU.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:39:
Iemand enig idee hoe ik de BUH op SWW only zet? Net een kwartier staan zoeken maar kan niets vinden.

@RonJ toevallig??
Installateursinstellingen >> Back-upverwarming >> Werking >> Alleen WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ArjanK1981 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:43:
[...]

Installateursinstellingen >> Back-upverwarming >> Werking >> Alleen WTW
Haha al 5 keer geweest maar dacht dat ik alleen SWW moest. hebben :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:46:
[...]

Haha al 5 keer geweest maar dacht dat ik alleen SWW moest. hebben :D
Ja, sorry, dat had ik beter kunnen uitleggen. Ik zat daar namelijk zelf de eerste keer ook naar te zoeken. WTW staat in mijn hoofd voor "warmteterugwinning" en niet voor "warm tapwater" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ArjanK1981 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:48:
[...]

Ja, sorry, dat had ik beter kunnen uitleggen. Ik zat daar namelijk zelf de eerste keer ook naar te zoeken. WTW staat in mijn hoofd voor "warmteterugwinning" en niet voor "warm tapwater" :)
Nu doet alleen de thermostaat in HA het niet meer, maar dat zal wel een keer opgelost worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10 15:58
Staat de Altherma 3M 6kW niet op de ISDE lijst? Heb een installateur die wel wil leveren en dat ik vervolging zelf installeer, maar zie nu dat deze warmtepomp (nog) niet op de ISDE lijst staat?! Of kijk ik er overheen? 8)7

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 20:25
Vandaag bijna heel de dag met de warmtepomp bezig geweest. Daikin technieker was er om de opstart te doen. De warmtepomp draaide al wel meer dan een maand maar hij kwam fine tunen en controleren nadat de installateur hem had opgestart. Veel werk had hij niet maar was wel boeiend om vragen te stellen. Enkele dingen die ik niet wist deel ik hier dus zodat jullie het ook weten.

Hij rade ten alle tijde minimaal aan 15l/min pompsnelheid te kunnen komen. Wilt niet zeggen dat je die altijd moet hebben, pompsnelheid kan lager zijn voor delta-T. Maar dus het aantal zones dat je minimaal open moet hebben als je zone sturing hebt. Je kan dit testen door verwarming en tankverwarming uit te zetten. Fiche X25A uitrekken (dient voor modulatie pomp, dan ben je zeker dat de pomp 100% geeft). Dan pomptest uitvoeren en dan zones openen totdat je 15l/min hebt. Dat aantal moet dan altijd minstens open zijn.

Blijkbaar schakelt de compressor uit bij verwarming (sanitair warm water) boven een buitentemperatuur van 35 graden. Dan gaat hij over op back-up verwarming. Dit om de compressor te beschermen. Bij hittegolf dus rekening mee te houden.

Desinfectie zei hij dat je uit kon zetten als je wou. Als je regelmatig warm water neemt zou legionella geen risico vormen blijkt uit de praktijk. Ik laat het voorlopig aan. Mijn mening is een dat dit in 99 gevallen misschien zo is, maar je wil natuurlijk niet het risico lopen op die ene keer. =) Aanvulling hierop, hij zei wel, als je smart grid gebruikt en de boiler laat oplopen tot 60 graden bij overschot aan zonne-energie heb je ook regelmatig een legionella stap. Alleen niet op vaste tijdstippen. Als je dan zonnepanelen en digitale meter hebt (België) is dit op zich niet zo erg dat hij regelmatiger de back-up verwarming moet gebruiken. Vermits de injectie vergoeding lager is dan de afname vergoeding.

Ook de moeite gedaan vandaag om de twee verdelers te isoleren (garage hoeft niet warmer te worden) en in te regelen, ik heb per verdeler nu een retourtemperatuur die niet meer dan een halve graad per zone afwijkt. Verdelers moet ik wel nog op mekaar afregelen maar de FLIR zijn batterij was op. Ik verschoot wel van het verschil in debiet om dezelfde retour temperatuur te krijgen op elke zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:30
Ik draai sinds begin van de week ESPaltherma en heb woensdagavond op basis van die info en de goede informatie in dit topic twee dingen aangepast. De temperatuur wanneer de BUH gaat werken verlaagd naar -10 en de stooklijn 3 graden lager gezet naar 29 (goed geïsoleerd huis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wr8-dbApmlyaVxb9CWyG-ppYavI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9Xqtmmy4Jb5TeOsOhfOluOG.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is de temperatuur woensdagavond ook wel iets gestegen gemiddeld gezien, maar ik vind dit wel een hele behoorlijke drop in energieverbruik (of was het gewoon toeval).

Mijn gemiddelde cop is ook van rond de 1 (maandag en dinsdag), naar ruim boven de twee gegaan. Inclusief alle defrosts. En als hij verwarmd is de cop ongeveer 4.5.

Ik heb het idee dat het de goede kant opgaat, dank voor alle tips. Ik zal in de vakantie eens mijn parameters in de Excel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:56
Vanochtend wakker geworden in een afgekoeld huis: daikin (8kW Altherma 3 )geeft geen teken van leven meer. Stroom eraf gehaald en weer erop. Maar de binnenunit gaat niet aan. Iemand hier nog suggesties?
Installateur heb ik nog niet te pakken gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
kepler schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:07:
Ik draai sinds begin van de week ESPaltherma en heb woensdagavond op basis van die info en de goede informatie in dit topic twee dingen aangepast. De temperatuur wanneer de BUH gaat werken verlaagd naar -10 en de stooklijn 3 graden lager gezet naar 29 (goed geïsoleerd huis).

[Afbeelding]

Nu is de temperatuur woensdagavond ook wel iets gestegen gemiddeld gezien, maar ik vind dit wel een hele behoorlijke drop in energieverbruik (of was het gewoon toeval).

Mijn gemiddelde cop is ook van rond de 1 (maandag en dinsdag), naar ruim boven de twee gegaan. Inclusief alle defrosts. En als hij verwarmd is de cop ongeveer 4.5.

Ik heb het idee dat het de goede kant opgaat, dank voor alle tips. Ik zal in de vakantie eens mijn parameters in de Excel zetten.
interessant, ik heb nu ook de espaltherma geinstalleerd, op basis waarvan maak je die keuzes?
Ik heb ook een goed geisoleerd huis, bj 2019 en luchtdicht afgepurd. Maar heb ook dagen van 60kWh, heb beneden wel 112m2 vloer, maar voelt toch als erg veel.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Driek schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:30:
[...]

interessant, ik heb nu ook de espaltherma geinstalleerd, op basis waarvan maak je die keuzes?
Ik heb ook een goed geisoleerd huis, bj 2019 en luchtdicht afgepurd. Maar heb ook dagen van 60kWh, heb beneden wel 112m2 vloer, maar voelt toch als erg veel.
Ik zag dat de BUH heel veel en lang aansloeg en hier werd aangeraden om de temperatuur voor de BUH te verlagen naar -10 als het huis makkelijk warm is te krijgen.

Ook zag ik dat met de huidige stooklijn het huis erg snel opwarmde, dat kon wel wat langzamer leek mij. Dus de stooklijn staat nu op 29 graden.

Let wel, ik ben totaal geen expert en voornamelijk dit topic goed doorgenomen.

(Ons huis: nieuwbouw uit 2021, triple glas, totaal oppervlak 210m2, verwarmd oppervlakte ongeveer 100m2 (zone regeling))

Wel vraag ik me nog twee dingen af:
- Heeft het in ons goed geïsoleerd huis zin om in de nacht klein beetje te verlagen en dus voornamelijk overdag te verwarmen? Overdag kan de zon natuurlijk meehelpen met verwarmen (incl zonnepanelen), dus dan verbruik je sowieso minder energie?
- Is het in de winter een idee om de legionella run zo te plannen dat dit valt vlak voor de doucheronde in de ochtend? Want dan maak je toch nog gebruik van de extra warmte. Of wordt die extra warmte toch weer gebruikt op een andere manier?
(In de zomer overdag plannen ivm de zonnepanelen)

[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 17-12-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_
  • Laatst online: 14-03-2023

CK_

kepler schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:51:
[...]

Ik zag dat de BUH heel veel en lang aansloeg en hier werd aangeraden om de temperatuur voor de BUH te verlagen naar -10 als het huis makkelijk warm is te krijgen.

Ook zag ik dat met de huidige stooklijn het huis erg snel opwarmde, dat kon wel wat langzamer leek mij. Dus de stooklijn staat nu op 29 graden.

(Ons huis: nieuwbouw uit 2021, triple glas, totaal oppervlak 210m2, verwarmd oppervlakte ongeveer 100m2 (zone regeling))

- Heeft het in ons goed geïsoleerd huis zin om in de nacht klein beetje te verlagen en dus voornamelijk overdag te verwarmen? Overdag kan de zon natuurlijk meehelpen met verwarmen (incl zonnepanelen), dus dan verbruik je sowieso minder energie?
- Is het in de winter een idee om de legionella run zo te plannen dat dit valt vlak voor de doucheronde in de ochtend? Want dan maak je toch nog gebruik van de extra warmte. Of wordt die extra warmte toch weer gebruikt op een andere manier?
Je kan het toch een nacht proberen? Bij mij lijkt het te werken. Vanaf donderdag op vrijdag heb ik de verwarming een graadje naar beneden gedaan (in de nacht). Mijn huis koelt ook niet heel hard af. Installateur adviseerde het niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l22H2ZPkc2j36KkfJt7CFhfTAv0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JZ36wncih1TVvYoQh4N7TwsF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
CK_ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:07:
[...]

Je kan het toch een nacht proberen? Bij mij lijkt het te werken. Vanaf donderdag op vrijdag heb ik de verwarming een graadje naar beneden gedaan (in de nacht). Mijn huis koelt ook niet heel hard af. Installateur adviseerde het niet. [Afbeelding]
Ik kan het zeker proberen, maar het is moeilijk te vergelijken. Dan moet je een paar dagen hebben die qua weer erg vergelijkbaar zijn :D
Maar ik ga het vanavond eens proberen inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
jaguarxj16 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:17:
Vanochtend wakker geworden in een afgekoeld huis: daikin (8kW Altherma 3 )geeft geen teken van leven meer. Stroom eraf gehaald en weer erop. Maar de binnenunit gaat niet aan. Iemand hier nog suggesties?
Krijg je een storingscode? Komt er uberhaupt iets van spanning/stroom op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 12:34

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

(jarig!)
ArjanK1981 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:00:
[...]

Wat Home Assistant via de P1-meter registreert als "verbruikte energie van het net" komt één op één overeen met wat mijn energieleverancier weergeeft in het online dashboard. Dat moet dus wel kloppen.
Gisteren heb ik volgens mijn energieleverancier én HA in totaal 36,7 kWh afgenomen van het net. Mijn zonnepanelen hebben 9,1 kWh opgewekt. Maar het verbruik van de WP is volgens Onecta 56 kWh :O
Dat kan dus nooit kloppen.
Hoe het komt? Geeeeen idee.
Hoeveel heb je opgewekt volgens je pv-systeem?

Verbruik = levering + opwek - teruglevering

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
olafmol schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:29:
[...]

Krijg je een storingscode? Komt er uberhaupt iets van spanning/stroom op?
Nee binnenunit is “dood”. Uiteraard meterkast al gecontroleerd. Daar gaat alles goed. Monteur komt begin van de middag. Er werd aan een interne kapotte zekering gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
[...]

Aha ja inderdaad zo kun je dat goed zien.

Ik heb even gekeken, mijn buh springt ook best vaak bij, lijkt me zinvol om dat aan te passen en kijken wat er gebeurt.
Hoe kan ik die BUH instelling wijzigen?

Vervelende is dat ik geen gateway heb, dus ik niet precies weet wat mijn warmtepomp verstookt. Misschien toch maar een kWh meter zoals een shelly 3em ertussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03usgUPr4_T4_bzGvLE-wImqZ6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkCF1g2TqjK4IYOtG3heohZc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ_fpEXDUZpWnl1nFz_Bz3Uz1uI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9B1wKrfHofJTRn6TfajII3ml.jpg?f=fotoalbum_large

Wat voor instellingen hebben jullie bij bovenstaande afbeeldingen? Wat is het meest gunstig qua min mogelijk energieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
[...]

Waar zijn deze settings in het menu?
Heb net het installateursmenu geactiveerd, maar er is een hoop in te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Na een desinfectie ronde blijft de tank temperatuur gewoon hoger en daardoor hoeft hij minder snel opgewarmd te worden. Uiteindelijk is het denk ik lood om oud ijzer.

En zolang je nog kan salderen met je panelen maakt het echt geen snars uit of je over overdag of ‘s nachts doet. Sterker nog, als je ‘s nachts een lager tarief hebt kan het zelfs goedkoper zijn om op hoog tarief terug te leveren en op laag tarief te verbruiken :9

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 17-12-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Onk_the_Monk schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:34:
Vandaag bijna heel de dag met de warmtepomp bezig geweest. Daikin technieker was er om de opstart te doen. De warmtepomp draaide al wel meer dan een maand maar hij kwam fine tunen en controleren nadat de installateur hem had opgestart. Veel werk had hij niet maar was wel boeiend om vragen te stellen. Enkele dingen die ik niet wist deel ik hier dus zodat jullie het ook weten.

Hij rade ten alle tijde minimaal aan 15l/min pompsnelheid te kunnen komen. Wilt niet zeggen dat je die altijd moet hebben, pompsnelheid kan lager zijn voor delta-T. Maar dus het aantal zones dat je minimaal open moet hebben als je zone sturing hebt. Je kan dit testen door verwarming en tankverwarming uit te zetten. Fiche X25A uitrekken (dient voor modulatie pomp, dan ben je zeker dat de pomp 100% geeft). Dan pomptest uitvoeren en dan zones openen totdat je 15l/min hebt. Dat aantal moet dan altijd minstens open zijn.

Blijkbaar schakelt de compressor uit bij verwarming (sanitair warm water) boven een buitentemperatuur van 35 graden. Dan gaat hij over op back-up verwarming. Dit om de compressor te beschermen. Bij hittegolf dus rekening mee te houden.

Desinfectie zei hij dat je uit kon zetten als je wou. Als je regelmatig warm water neemt zou legionella geen risico vormen blijkt uit de praktijk. Ik laat het voorlopig aan. Mijn mening is een dat dit in 99 gevallen misschien zo is, maar je wil natuurlijk niet het risico lopen op die ene keer. =) Aanvulling hierop, hij zei wel, als je smart grid gebruikt en de boiler laat oplopen tot 60 graden bij overschot aan zonne-energie heb je ook regelmatig een legionella stap. Alleen niet op vaste tijdstippen. Als je dan zonnepanelen en digitale meter hebt (België) is dit op zich niet zo erg dat hij regelmatiger de back-up verwarming moet gebruiken. Vermits de injectie vergoeding lager is dan de afname vergoeding.

Ook de moeite gedaan vandaag om de twee verdelers te isoleren (garage hoeft niet warmer te worden) en in te regelen, ik heb per verdeler nu een retourtemperatuur die niet meer dan een halve graad per zone afwijkt. Verdelers moet ik wel nog op mekaar afregelen maar de FLIR zijn batterij was op. Ik verschoot wel van het verschil in debiet om dezelfde retour temperatuur te krijgen op elke zone.
Desinfectie uitzetten? Voor de grap eens vragen of Daikin alle financiële consequenties draagt als je besmet raakt omdat desinfectie uit staat… bizarre opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:39:
[...]

Na een desinfectie ronde blijft de tank temperatuur gewoon hoger en daardoor hoeft hij minder snel opgewarmd te worden. Uiteindelijk is het denk ik lood om oud ijzer.

En zolang je nog kan salderen met je panelen maakt het echt geen snars uit of je over overdag of ‘s nachts doet. Sterker nog, als je ‘s nachts een lager tarief hebt kan het zelfs goedkoper zijn om op hoog tarief terug te leveren en op laag tarief te verbruiken :9
Ja maar met desinfectie gaat de temp naar 60 en dan verdwijnt die warmte weer. Door warmteverlies neem ik aan? In de winter geen probleem aangezien de verwarming toch aan staat, maar in de zomer zonde van de energie. Kan je die maar beter gelijk opmaken lijkt me.

Klopt, financieel maakt het niet/weinig uit nu. Maar qua duurzaamheid natuurlijk wel, dan maken we zo efficiënt mogelijk gebruik van de zonne energie door het direct te gebruiken. Ik kan ook de vaatwasser, droger en dus wp bedienen via HA, dus mijn plan is om volgend jaar zoveel mogelijk energie van de zonnepanelen zelf op te gebruiken.
Gewoon omdat het beter is qua duurzaamheid, omdat het leuk knutselen is en over paar jaar ook goed voor mij portemonnee :D Maar goed, iets offtopic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:41:
[...]

Desinfectie uitzetten? Voor de grap eens vragen of Daikin alle financiële consequenties draagt als je besmet raakt omdat desinfectie uit staat… bizarre opmerking.
Ja ik laat hem ook staan. Opmerking was natuurlijk van de technieker geen officieel statement van Daikin. Hij is ook geen microbioloog natuurlijk :+

Voor de mensen met een goed geïsoleerd huis zei hij ook dat de stijging bij 0 graden niet nodig was en dat je er enkel meer bij verbruikte door de vertrektemperatuur omhoog te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:43:
[...]

Ja maar met desinfectie gaat de temp naar 60 en dan verdwijnt die warmte weer. Door warmteverlies neem ik aan? In de winter geen probleem aangezien de verwarming toch aan staat, maar in de zomer zonde van de energie. Kan je die maar beter gelijk opmaken lijkt me.

Klopt, financieel maakt het niet/weinig uit nu. Maar qua duurzaamheid natuurlijk wel, dan maken we zo efficiënt mogelijk gebruik van de zonne energie door het direct te gebruiken. Ik kan ook de vaatwasser, droger en dus wp bedienen via HA, dus mijn plan is om volgend jaar zoveel mogelijk energie van de zonnepanelen zelf op te gebruiken.
Gewoon omdat het beter is qua duurzaamheid, omdat het leuk knutselen is en over paar jaar ook goed voor mij portemonnee :D Maar goed, iets offtopic ;)
Mijn tank verliest iets van 3 graden per 24 uur... Of die tank nou 60 of 53 is maakt dan toch niet uit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:50:
[...]

Mijn tank verliest iets van 3 graden per 24 uur... Of die tank nou 60 of 53 is maakt dan toch niet uit :?
Dat is weinig, ik zit rond de +-5 graden per 24 uur. Heb je een geïntegreerde tank of een losstaande tank?
Omgevingstemperatuur bij ons is +- 17 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Onk_the_Monk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:54:
[...]

Dat is weinig, ik zit rond de +-5 graden per 24 uur. Heb je een geïntegreerde tank of een losstaande tank?
Omgevingstemperatuur bij ons is +- 17 graden.
Geïntegreerd in een verwarmde, geïsoleerde, garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:54:
[...]

Geïntegreerd in een verwarmde, geïsoleerde, garage.
Zelfde als hier, maar wellicht warmer bij jou dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Onk_the_Monk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:58:
[...]

Zelfde als hier, maar wellicht warmer bij jou dan..
Omgevingstemperatuur is hier 20/21 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:50:
[...]

ik heb een 300 liter boiler, en verloor vannacht tussen 11 en 3:15 ongeveer 3 graden, daarna moest hij weer bijgewarmd.
Staat in de berging, rond de 19=20 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaguarxj16
jaguarxj16 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:17:
Voor de geïnteresseerden: inmiddels opgelost. Contact bij bij de buitenunit bleken doorgebrand/gesmolten. Kan komen wanneer de mantel teveel bloot ligt en de unit hard moet werken (in de winter) gaf de monteur aan. Nu opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jaguarxj16 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:52:
[...]

Voor de geïnteresseerden: inmiddels opgelost. Contact bij bij de buitenunit bleken doorgebrand/gesmolten. Kan komen wanneer de mantel teveel bloot ligt en de unit hard moet werken (in de winter) gaf de monteur aan. Nu opgelost.
Bedoel je hier de schroefcontacten mee waarop de kabel vanuit de meterkast wordt vast geschroefd? Dat lijkt me toch niet de bedoeling. Doorgebrand en/of gesmolten = kortsluiting en kortsluiting is een risico op brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
Ja, maar dan op de buitenunit. In de meterkast en bij de binnenunit zag er alles er goed uit. Binnen en buiten zit schakelaar om stroom eraf te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jaguarxj16 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:54:
Ja, maar dan op de buitenunit. In de meterkast en bij de binnenunit zag er alles er goed uit. Binnen en buiten zit schakelaar om stroom eraf te halen.
Al zitten er nog 5000 andere schakelaars tussen, kortsluiting moet niet kunnen. Dat gebeurt alleen bij onkundige montage en/of een productie fout.

Dit keer is het goed afgelopen, een volgende keer vliegt je huis in de fik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzWrqEL4ulsqquxEnttNsmgcNts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygbMPyhb1XiqZS3RYrJJ3wOC.jpg?f=fotoalbum_large

What about last night?! -8 bij ons! 2backup heater staat uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
ik heb gisteren de BUH op -10 gezet, dus de BUH is mooi uitgebleven vannacht.

Mijn deltaT zat gisteren continue op 6.8 ik heb de stooklijn 1 graad verlaagd van van 37 naar 36 en nu lijkt de deltaT ongeveer 6.4 te zijn.

Klopt het dat we met een goed geisoleerd huis de deltaT op 5 willen hebben?
Oftewel kan ik de stooklijn nog lager zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Driek schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:00:

Mijn deltaT zat gisteren continue op 6.8 ik heb de stooklijn 1 graad verlaagd van van 37 naar 36 en nu lijkt de deltaT ongeveer 6.4 te zijn.

Heb je 1 of 2 buh? Ik heb mijn 2e buh van 6kW ook op -10 gezet. Mijn 1e buh van 3kW gaat wel aan nu.

Ik heb mijn stooklijn op max 32 graden staan en delta T op 5. Ik woon in een nieuwbouwhuis uit 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Thedutch schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:09:
[...]

Heb je 1 of 2 buh? Ik heb mijn 2e buh van 6kW ook op -10 gezet. Mijn 1e buh van 3kW gaat wel aan nu.

Ik heb mijn stooklijn op max 32 graden staan en delta T op 5. Ik woon in een nieuwbouwhuis uit 2017.
ik weet niet of ik 1 of 2 buh heb,zal staks eens kijken.
Mijn huis is ook 2019, helemaal dicht gepurrd dus goed geisoleerd, voelt alsof ik de stooklijn nog kan verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shindrac
  • Laatst online: 31-07 12:17
Ik heb eerder deze week gemerkt dat wij ruim 60 kWh verbruiken. Helaas geen goeie monitoring app, dus moeilijk te zeggen waar het juist vandaan kwam. Hier terecht gekomen na wat zoeken en ook ondertussen de BUH al op -10 kunnen zetten. Ik heb mijn huis 2 jaar geleden gezet, en is dus goed geïsoleerd, waardoor ik denk dat ik de stooklijn ook later kan zetten, maar ik vind dit niet in de instellingen terug. Waar vind ik dit juist?

Kan ik op de warmtepomp ergens het verbruik zelf zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Shindrac schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:55:
Ik heb eerder deze week gemerkt dat wij ruim 60 kWh verbruiken. Helaas geen goeie monitoring app, dus moeilijk te zeggen waar het juist vandaan kwam. Hier terecht gekomen na wat zoeken en ook ondertussen de BUH al op -10 kunnen zetten. Ik heb mijn huis 2 jaar geleden gezet, en is dus goed geïsoleerd, waardoor ik denk dat ik de stooklijn ook later kan zetten, maar ik vind dit niet in de instellingen terug. Waar vind ik dit juist?

zie ook Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Vraagje, ik moet onze theromsotaat altijd hoger zetten dan de daadwerkelijke temperatuur, dus om 21 te krijgen moet ik hem op 23 zetten.
Ik zie in in het menu de optie afwijking kamersensor, moet ik die dan op -2 of +2 zetten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:46
Toppe schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:22:
Al zitten er nog 5000 andere schakelaars tussen, kortsluiting moet niet kunnen. Dat gebeurt alleen bij onkundige montage en/of een productie fout.

Dit keer is het goed afgelopen, een volgende keer vliegt je huis in de fik.
Dit hoeft geen kortsluiting te zijn geweest. Lijkt me eerder een overgangsweerstand door slechte montage. Overgangsweerstand bij grote stroom = te veel warmte. Ook daarvoor geldt: moet niet kunnen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hangt nogal van je afgiftesysteem af, bij VVW zet ie 'm standaard al op 5 (hier staat ie icm VVW zelfs op DT3) vanuit de installatiewizard. Als je met (niet zwaar oversizede) radiatoren of fancoils werkt staat ie meestal wat hoger (8 resp. 10 standaard) om voldoende vermogen te kunnen leveren.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shindrac schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:55:

Onder Ruimte instellingen icm gebruikersprofiel gevorderde gebruiker of installateur staat de stooklijn.
Voordat je aan je instellingen gaat zitten, doe zelf enige moeite en RTFM ;-)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Driek schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:14:
Vraagje, ik moet onze theromsotaat altijd hoger zetten dan de daadwerkelijke temperatuur, dus om 21 te krijgen moet ik hem op 23 zetten.
Ik zie in in het menu de optie afwijking kamersensor, moet ik die dan op -2 of +2 zetten?
-2.

All-electric.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
jaguarxj16 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:52:
[...]

spoiler:
Dit kan komen wanneer de (collega van de) monteur een totale amateur is en de aders niet vast genoeg aandraait en dan maar zo'n k**smoes verzint om hun eigen fout te verdoezelen.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 18-12-2022 13:35 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 10:16
Lijkt me veel te hoog, hoe bereken je die?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Nu de ergste kou geweest is kunnen we ons weer oppakken op hogere COP waardes. Ben benieuwd wat we allemaal gaan halen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
RonJ schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:33:
[...]

spoiler:
Dit kan komen wanneer de (collega van de) monteur een totale amateur is en de aders niet vast genoeg aandraait en dan maar zo'n k**smoes verzint om hun eigen fout te verdoezelen.
Diegene werkt er ook niet meer. Verder tevreden over installateur hoor, kwam het netjes zonder gezeik oplossen. Maar mag je gezien de fout ook wel vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
Toppe schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:42:
Nu de ergste kou geweest is kunnen we ons weer oppakken op hogere COP waardes. Ben benieuwd wat we allemaal gaan halen 8)
Sinds 2015 WP ervaringen op gedaan met diverse merken, soorten en woningen. Mijn ervaring na het eerste jaar is, dat je er weinig meer naar om kijkt als hij goed draait. Alleen nog soms de stooklijn bijstellen.

COP speelt geen grote rol meer als je toch op jaarbasis (veel) meer kWh's opwekt als je verbruikt. O-)

@infernix deltaT maakt niet zoveel uit. Als de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk gehouden wordt, dat is rendement bepalend.

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 18-12-2022 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Noord27 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:38:
[...]

Sinds 2015 WP ervaringen op gedaan met diverse merken, soorten en woningen. Mijn ervaring na het eerste jaar is, dat je er weinig meer naar om kijkt als hij goed draait. Alleen nog soms de stooklijn bijstellen.

COP speelt geen grote rol meer als je toch op jaarbasis (veel) meer kWh's opwekt als je verbruikt. O-)
Tot straks het salderen wordt afgeschaft, dan moet je weer lekker gaan opletten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Nee hoor. Dan laat ik de EV het huis voorzien van de nodige kWh's in de winter. Een grotere verplaatsbare accu oplag mogelijkheid bestaat er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Noord27 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:46:
Nee hoor. Dan laat ik de EV het huis voorzien van de nodige kWh's in de winter. Een grotere verplaatsbare accu oplag mogelijkheid bestaat er nog niet.
En hoe ga je die accu dan weer opladen? Op kosten van de zaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@Toppe Nee privé. Overdag als ik aan het werk ben op de zaak wordt hij opgeladen. In de avond en nacht kan hij dan ontladen thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Noord27 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:55:
@Toppe Nee privé. Overdag als ik aan het werk ben op de zaak wordt hij opgeladen. In de avond en nacht kan hij dan ontladen thuis.
Hoe is dat anders als gewoon een stekker in een stopcontact steken? Maar dan met een tussenopslag die het minder efficiënt maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Driek schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:25:
[...]

Waar zijn deze settings in het menu?
Heb net het installateursmenu geactiveerd, maar er is een hoop in te stellen...
Heb je hem al gevonden? Ik kan vanavond wel even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
kepler schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:57:
[...]

Hoe is dat anders als gewoon een stekker in een stopcontact steken? Maar dan met een tussenopslag die het minder efficiënt maakt?
Opladen kost bij m'n werkgever 24ct/kWh. Thuis kost me dat 3x zoveel (zonder prijsplafond).

Opzet natuurlijk afhankelijk van prijzen stroom, afbouw salderingsregeling en prijsplafond. Flexibel zijn is het devies.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 18-12-2022 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Ok, dus instellen op -2, en daarna thermostaat 2 graden lager

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:55
Driek schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:25:
[...]

Ok, dus instellen op -2, en daarna thermostaat 2 graden lager
Nee, instellen op -2 en dan ben je er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
Noord27 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:38:
[...]

Wel als je in België woont en je een digitale meter hebt.

Ik vind het daarnaast wel niet zo erg. Motiveert net extra om zo zuinig mogelijk te zijn en zoveel mogelijk eigen energie te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Onk_the_Monk schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:43:
[...]

Wel als je in België woont en je een digitale meter hebt.

Ik vind het daarnaast wel niet zo erg. Motiveert net extra om zo zuinig mogelijk te zijn en zoveel mogelijk eigen energie te gebruiken.
Inderdaad. En spaart ook weer het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK_
  • Laatst online: 14-03-2023

CK_

Thedutch schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:09:
[...]

Waar kan je dat zien? 1 en of 2 buh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
ursusMaritimus schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:33:
[...]

Hoeveel heb je opgewekt volgens je pv-systeem?

Verbruik = levering + opwek - teruglevering
15 dec:

levering: 42,3 kWh
opwek: 9,1 kWh
teruglevering: 5,7 kWh
verbruik: 45,7 kWh

Onecta
- klimaatregeling: 56 kWh
- warmwatertank 4 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
CK_ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:07:
[...]

Je kan het toch een nacht proberen? Bij mij lijkt het te werken. Vanaf donderdag op vrijdag heb ik de verwarming een graadje naar beneden gedaan (in de nacht). Mijn huis koelt ook niet heel hard af. Installateur adviseerde het niet. [Afbeelding]
Ik heb het een nacht geprobeerd en dat was precies de koudste nacht van het jaar (zaterdag op zondag). Dat werkt wel, die dag maar 5kWh verbruikt :D

Maar ik zie ook dat de temperatuur langzaam zakt in huis (niet oncomfortabel), dus ik verwacht dat een deel vandaag weer gecompenseerd wordt. Belangrijkste is dat het verwarmen zoveel mogelijk overdag gedaan wordt, dan kan de zon zoveel mogelijk helpen (als die er is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

(jarig!)
ArjanK1981 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:31:
[...]

15 dec:

levering: 42,3 kWh
opwek: 9,1 kWh
teruglevering: 5,7 kWh
verbruik: 45,7 kWh

Onecta
- klimaatregeling: 56 kWh
- warmwatertank 4 kWh
Fors verschil wel. Ik zou toch echt de P1 geloven en de Daikin niet. Ik wil nog kWh meters hebben van HomeWizard, maar die zijn 60 euro per stuk (1 fase) en ik heb er 3 nodig. (wp, buitenunit en boiler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ursusMaritimus schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:07:
[...]

Fors verschil wel. Ik zou toch echt de P1 geloven en de Daikin niet. Ik wil nog kWh meters hebben van HomeWizard, maar die zijn 60 euro per stuk (1 fase) en ik heb er 3 nodig. (wp, buitenunit en boiler).
* Warmtepomp
* BUH

en heb je nog een losse boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:27
Installateur gebeld wegens last van geluidsoverlast door trillingen. Geven ze aan dat dit komt door de lage buitentemperatuur en dat ik even moet aankijken hoe het nu gaat. Is toch geen oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
weebeast schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:38:
Installateur gebeld wegens last van geluidsoverlast door trillingen. Geven ze aan dat dit komt door de lage buitentemperatuur en dat ik even moet aankijken hoe het nu gaat. Is toch geen oplossing?
Een installateur gaat je nooit garantie geven op trillingen. Ik heb zelfs een document moeten ondertekenen waarin staat dat ik op eigen risico de BU op een plat dak wil hebben en dat ze het afraden ivm geluidshinder.

Het zelfde is met z'n ding op een beugel aan de gevel, hoe kouder het is hoe harder hij moet werken en hoe meer herrie het geeft.

Iemand in de buurt heeft zijn buiten unit op de oprit gehangen, dat ding sproeit als een malle als hij een defrost gaat doen. Oprit spekglad en een de achterdeur kan niet meer open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
In de instellingen kan je in een weekschema zetten wanneer hij in stil modus moet gaan.

De werking erachter ken ik niet, maar vermoedelijk gaat hij dan wel op een lagere vermogen draaien. Wellicht kan je dus niet permanent op stil zetten.

Ik heb hem thuis op een plat dak en heb hem tussen 10 uur savonds en 8 uur sochtends pp stil staan. Krijg alles even goed warm dan ervoor en voordeel is dat er snachts minder lawaai is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Niet online
ursusMaritimus schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:07:
[...]

Inderdaad, de P1 is (voorlopig) de heilige graal. Zeker omdat die uiteindelijk ook het bedrag op de nota bepaalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:44:
[...]

Een installateur gaat je nooit garantie geven op trillingen. Ik heb zelfs een document moeten ondertekenen waarin staat dat ik op eigen risico de BU op een plat dak wil hebben en dat ze het afraden ivm geluidshinder.

Het zelfde is met z'n ding op een beugel aan de gevel, hoe kouder het is hoe harder hij moet werken en hoe meer herrie het geeft.

Iemand in de buurt heeft zijn buiten unit op de oprit gehangen, dat ding sproeit als een malle als hij een defrost gaat doen. Oprit spekglad en een de achterdeur kan niet meer open
Dit is dus niet aan mij verteld. Er is gewoon een plannetje gemaakt en dat is toen uitgevoerd. Er zit natuurlijk ook een verschil qua trillingen. Bij -6 bijv leek het meer op een wasmachine. Ik kan er zelf wel tegen maar de buren horen het blijkbaar ook en kunnen er niet van slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Onk_the_Monk schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:49:
[...]

In de instellingen kan je in een weekschema zetten wanneer hij in stil modus moet gaan.

De werking erachter ken ik niet, maar vermoedelijk gaat hij dan wel op een lagere vermogen draaien. Wellicht kan je dus niet permanent op stil zetten.

Ik heb hem thuis op een plat dak en heb hem tussen 10 uur savonds en 8 uur sochtends pp stil staan. Krijg alles even goed warm dan ervoor en voordeel is dat er snachts minder lawaai is.
Dit heb ik geprobeerd maar helaas had het onvoldoende effect, zelfs op de stilste stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Nope. Staat de unit goed ontkoppeld? Bv op bigfoots of ander rubber? Als de buren gaan klagen bij de gemeente heb je wel een issue. Er wordt NL in veel gemeentes gehandhaafd.

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 19-12-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
weebeast schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:56:
[...]

Dit is dus niet aan mij verteld. Er is gewoon een plannetje gemaakt en dat is toen uitgevoerd. Er zit natuurlijk ook een verschil qua trillingen. Bij -6 bijv leek het meer op een wasmachine. Ik kan er zelf wel tegen maar de buren horen het blijkbaar ook en kunnen er niet van slapen
Deel eens wat foto's over de montage, dus niet alleen een foto vanaf afstand maar ook close ups van de verbindingen zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
olafmol schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:59:
[...]

Nope. Staat de unit goed ontkoppeld? Bv op bigfoots of ander rubber? Als de buren gaan klagen met de gemeente heb je wel een issue.
Zo'n vaart zal het ook niet lopen.

Wij hebben de buiten unit op een plak dak staan, zeg 2,5m van de erfgrens. Die van onze buren hangt tegen de achtergevel, zo'n 80cm van de erfgrens.

Als mijn buren gaan klagen bij de gemeente dat ze er last van hebben dan ga ik klagen dat die van hun te dicht op de erfgrens hangt :9

Zelf twijfelen ze nu ook om hem te verplaatsen naar het dak. Ik heb ze alleen geadviseerd hem niet tegen over die van mij te zetten omdat je dan echt je lol op kan, die krengen gaan op elkaar defrosten, wind op elkaar blazen enzo :D

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 19-12-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:00:
[...]

Deel eens wat foto's over de montage, dus niet alleen een foto vanaf afstand maar ook close ups van de verbindingen zelf
Airco's omgewaaid, hoe nu verder?

Hier staan meerdere foto's. Ik had dit in april aan aangekaard en volgens mij hebben ze toen rubber aangebracht onder de Bigfoots. Daarna viel het wel mee totdat het vorige week erg koud was geworden.

Gezien de problemen die ik toen heb gehad met de airco's. Verbaast het mij niks als de installatie niet optimaal is om trillingen tegen te gaan

[ Voor 12% gewijzigd door weebeast op 19-12-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
weebeast schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:09:
[...]

Airco's omgewaaid, hoe nu verder?

Hier staan meerdere foto's. Ik had dit in april aan aangekaard en volgens mij hebben ze toen rubber aangebracht onder de Bigfoots. Daarna viel het wel mee totdat het vorige week erg koud was geworden.

Gezien de problemen die ik toen heb gehad met de airco's. Verbaast het mij niks als de installatie niet optimaal is om trillingen tegen te gaan
Even terug naar de basis, afgaande op het door jou aangehaalde topic betreft dat alléén de 2 losse airco's en dus niet de buitenunit van je WP?
Door een extern partij is er gekeken naar hoe de airco's verstevigd moeten worden. Het ontwerp is daarna toegepast. Beide airco's zijn nu ook aan elkaar verbonden met behulp van een frame.
Ik zou er niet vrolijk van worden als de beide units aan elkaar hebben vast gezet. Metaal/aluminium geeft namelijk niet zoveel mee en kan juist zorgen voor een versterking van de overlast.

Om te beginnen zou ik eerst eens twee 60x40 tegels halen, die plat op je dak leggen en daar de bigfoots op, niets er tussen en dan eens kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:21:
[...]

Even terug naar de basis, afgaande op het door jou aangehaalde topic betreft dat alléén de 2 losse airco's en dus niet de buitenunit van je WP?

[...]

Ik zou er niet vrolijk van worden als de beide units aan elkaar hebben vast gezet. Metaal/aluminium geeft namelijk niet zoveel mee en kan juist zorgen voor een versterking van de overlast.

Om te beginnen zou ik eerst eens twee 60x40 tegels halen, die plat op je dak leggen en daar de bigfoots op, niets er tussen en dan eens kijken wat er gebeurt.
Het gaat nu inderdaad om de WP. De airco's trillen ook wel maar dat valt reuze mee, daar heeft niemand hinder van. Aangehaalde topic was meer bedoeld voor de foto's. Bij de WP gaat het meer om trillingen die lijken op bijv het centrifugeren van een wasmachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
weebeast schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:37:
[...]

Het gaat nu inderdaad om de WP. De airco's trillen ook wel maar dat valt reuze mee, daar heeft niemand hinder van. Aangehaalde topic was meer bedoeld voor de foto's. Bij de WP gaat het meer om trillingen die lijken op bijv het centrifugeren van een wasmachine
Zet hem op 60x40 tegels en kijk wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
Mijn oprit was gisteren ook spekglad (net zoals de rest van belgië) maar dat defrosten zal dus ook niet helpen.
Ik heb wel het gevoel dat het meeste de lucht in vliegt.
Hetzelfde defrosten is blijkbaar ook een cop killer :(

[ Voor 14% gewijzigd door blinded op 19-12-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
blinded schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:08:
Mijn oprit was gisteren ook spekglad (net zoals de rest van belgië) maar dat defrosten zal dus ook niet helpen.
Ik heb wel het gevoel dat het meeste de lucht in vliegt.
Hetzelfde defrosten is blijkbaar ook een cop killer :(
Maar wat vliegt moet ook landen :+

Dit is echt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:29
Onk_the_Monk schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:49:
[...]

Hoe heb je dit schema ingesteld, ik krijg het alleen met blokken van een uurtje voor elkaar, en na 5 blokken zijn de regels vol....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

(jarig!)
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:46:
[...]

* Warmtepomp
* BUH

en heb je nog een losse boiler?
Boiler heeft een 3 kW BUH in de tank. BU, WP en boiler zitten op 3 verschillende fasen. Ieder heeft ook een eigen werkschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ursusMaritimus schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:11:
[...]

Boiler heeft een 3 kW BUH in de tank. BU, WP en boiler zitten op 3 verschillende fasen. Ieder heeft ook een eigen werkschakelaar.
Maar je buiten unit en warmtepomp zitten op één groep hoor :) die groep van je ‘binnen unit’ is een BUH.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iayxj52ZuS5082ZH-xNvvFUeEnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbJptW8N5Jgxtuorqb4IRyX9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Toppe op 19-12-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-10 19:12
Even voor mijn beeldvorming; hoe hoog is aanvoertemperatuur voor de vv met de buitentemperatuur rond de 9 graden? Ik merk dat met de wp op 27 graden het niet warmer wordt dan 19 graden in de wk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 17:16

Timple

Weet iemand hoe de watertemperatuur afhangt van de buitentemperatuur?

Ik zou onderstaand grafiekje verwachten op basis van mijn instellingen. (Helling met 2 graden verhoging tussen -4 en 4).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RT_wsJGNLYZpEa1cLNRssvy09DU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KmYUGfetRcHetx2WVI7RRWsp.png?f=user_large

Ook heb ik een sensor middeling van 24 uur aan staan.

Echter dit is het resultaat van een dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbDNP6Jp-Iaul5ipS6fMOEECjeQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qhQgFbKmIJxsCskxRKDRTLGT.png?f=fotoalbum_large
Kan iemand hier licht op schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Hmm, nu de vorst weg is haal ik vandaag een gemiddelde COP van 6. Klinkt niet als een heel realistisch getal? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proozen
  • Laatst online: 12-02 07:34
RonJ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:03:
[...]
Misschien handiger even een eigen topic te openen waarin je zo gedetailleerd mogelijk de installatie beschrijft (exacte type apparatuur, leidingdiktes, radiatoren/afgifte, grafieken uit HA, etc.)
Bedankt voor je reactie.
Ik heb hier even een topic aangemaakt.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2163898

Eens zien wat er uit gaat komen.
Delta T hebben we juist omhoog gezet naar 12 om de vertrekwatertemp. te laten stijgen
Lager dan 10 is niet mogelijk in de radiator instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

(jarig!)
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:14:
[...]

Maar je buiten unit en warmtepomp zitten op één groep hoor :) die groep van je ‘binnen unit’ is een BUH.

[Afbeelding]
Er zit iig een werkschakelaar op de buitenunit zelf. En twee binnen, waarvan één voor de BUH van de boiler. Die andere zal dan van de binnenunit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ursusMaritimus schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:14:
[...]

Er zit iig een werkschakelaar op de buitenunit zelf. En twee binnen, waarvan één voor de BUH van de boiler. Die andere zal dan van de binnenunit zijn.
Ik vermoed dat die ‘extra’ werkschakelaar dan door je installateur gemonteerd is tussen de kabel van de buiten naar de binnen unit. Erg netjes als je het mij vraagt, niet verplicht maar zo weet je 100% zeker dat je als installateur altijd spanningsvrij kan werken.

Hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

(jarig!)
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:21:
[...]

Ik vermoed dat die ‘extra’ werkschakelaar dan door je installateur gemonteerd is tussen de kabel van de buiten naar de binnen unit. Erg netjes als je het mij vraagt, niet verplicht maar zo weet je 100% zeker dat je als installateur altijd spanningsvrij kan werken.

Hulde!
Ere wie ere toekomt Schimmel Techniek.

Er zitten ook drie zekeringen bij in de meterkast sinds installatie. 1x 20A voor de 4 kW binnenunit en 2x 16A voor de rest. Word ik toch wel nieuwsgierig wat nou waar op zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ursusMaritimus schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:29:
[...]

Er zitten ook drie zekeringen bij in de meterkast sinds installatie. 1x 20A voor de 4 kW binnenunit en 2x 16A voor de rest. Word ik toch wel nieuwsgierig wat nou waar op zit ;)
Ja die is bijzonder. Wat voor unit heb je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 15:11
ursusMaritimus schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:29:
[...]

4000:230= 17,3 en een beetje dus zou er vanuit gaan dat de BUH van 4kW op de 20A groep zit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-10 15:06
kepler schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:00:
Hmm, nu de vorst weg is haal ik vandaag een gemiddelde COP van 6. Klinkt niet als een heel realistisch getal? :D
Veel wind, geen defrosts, buitentemperatuur 10 graden.
Als je nu een aanvoertemperatuur onder de 30 graden hebt, kun je makkelijk een hoge COP halen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Ivow85 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:46:
[...]

Veel wind, geen defrosts, buitentemperatuur 10 graden.
Als je nu een aanvoertemperatuur onder de 30 graden hebt, kun je makkelijk een hoge COP halen.
Ja, aanvoer ligt op 29. Mooi, dan klopt mn data wel waarschijnlijk en kan ik beetje compenseren voor vorige week :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:00:
Twijfel je nou aan de rekensom? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:55:
[...]

Twijfel je nou aan de rekensom? :9
Haha, vooral aan mn data die ik uit de wp krijg, en mijn copy paste skills ;)

Zit vandaag op een gemiddelde COP van 6.3 :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:56:
[...]

Haha, vooral aan mn data die ik uit de wp krijg, en mijn copy paste skills ;)

Zit vandaag op een gemiddelde COP van 6.3 :o
BAMMMMMMM

Die rekensom heeft wel wat voeten in de aarde gehad omdat ik ook perse de defrosts mee wou nemen omdat je dan een eerlijker resultaat krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanudt
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
weebeast schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:37:
[...]

Ook het geluid van mijn unit blijkt te storend als hij echt aan de bak moet.
Heb al spullen besteld: betontegels als basis en speciaal foam tussen de tegels en de bigfoots. Was in mijn vorige woning ook de oplossing.

Dit artikel is erg behulpzaam, maar weet niet of het mag blijven staan omdat het van een webshop is:
Tip isoleren trillingsgeluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
jichem schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:29:
[...]

Hoe heb je dit schema ingesteld, ik krijg het alleen met blokken van een uurtje voor elkaar, en na 5 blokken zijn de regels vol....
Dat kan je vinden onder gebruiksinstellingen>stil>tijdsschema
Daar kan je per dag een heel schema aanmaken.
Pagina: 1 ... 20 ... 155 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma