Airco's omgewaaid, hoe nu verder?

Pagina: 1
Acties:
  • 22.467 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:03
Op 2 december 2021 is er bij ons twee airco's (Daikin stylish 2,5 kWh + 5 kWh) geïnstalleerd en een warmtepomp. Alle drie de units zijn op ons platte dak geplaatst (woning is 11-12 meter hoog), we wonen dicht bij een grote plas en er kan best wel hard waaien. Voordat de units zijn geïnstalleerd had ik gevraagd of er een kans bestaat dat de units om zouden kunnen waaien. Volgens het bedrijf die de installatie heeft gedaan, zou dit eigenlijk niet kunnen. Ze zouden dit allemaal uitzoeken en de units voldoende verstevigen.

Na de installatie van de units merkte ik het volgende op. De warmtepomp was verkeerd ingesteld, heb dit vrij snel gemeld omdat er sprake was van een verbruik van 20 kWh per 2 uur. Het duurde drie weken voordat ze eindelijk zijn langsgekomen. Hierdoor heb ik drie weken lang onnodig veel energie verbruikt. Heb toen ook een klacht ingediend dat ik er niet tevreden mee ben en dat ik graag wil dat ze een deel van de elektriciteitskosten vergoeden. Ze hebben zich verontschuldigd en zouden het gaan oplossen. We zijn nu 3 maanden verder en ik heb dus niets van ze gehoord. Snap het eigenlijk niet, heb de warmtepomp niet betaald dus ik zou eigenlijk verwachten dat ze hun geld willen?

Maar ja de topic gaat eigenlijk over airco's. Vrijdagochtend om 9 uur (dus na storm Dudley) zet ik airco een aan en ik zie ineens dat ik een foutmelding (L5) krijg. Hij gaat ook niet meer uit. In de avond pas ernaar kunnen kijken, spanning eraf gehaald en daarna weer aangezet. Foutmelding was weg, maar hij werkte niet meer. Hij had wel 20 kWh verbruikt. In de avond tijdens storm Eunice zet ik mijn tweede airco aan (split unit) en die werkt ook niet (geen foutmelding).

Zaterdagochtend geven ze af een toe een beetje warme lucht. Een van de buren had een briefje in onze brievenbus gedaan, hierop stond dat onze airco's zijn omgewaaid (hun huis is even hoog). Helaas kan ik niet zo makkelijk op ons dak om de situatie te beoordelen.

Contact opgenomen met het bedrijf die de airco’s en warmtepomp hadden geïnstalleerd.

Werd vrij snel door hun teruggebeld. Gaven aan dat ze intern hadden overlegd. Willen volgende week langskomen om het op te lossen. Ze gaan een schaderapport maken en dit moet ik dan doorsturen naar mijn inboedel/opstal verzekering. Heb aangegeven dat ze hadden beloofd dat er eigenlijk niets kon gebeuren tijdens een storm. Volgens meneer heeft het wel erg hard gewaaid en ze hadden dit niet eerder meegemaakt. Sorry hoor maar ik woon dicht bij Den Bosch en het was al gebeurd voordat storm Eunice echt begon.

Mijn vraag is, wat moet ik doen?

Eigenlijk heb ik weinig vertrouwen in hun. Airco's hebben mij rond de 6600 euro gekost. Ik kan toch wel wat kwaliteit verwachten? Vindt het eigenlijk niet kunnen. Zie ook de foto's, ik heb er verder geen verstand van, maar waarom hebben de airco's zo weinig ballast? Je zou verwachten dat de airco's lichter zijn dan de warmtepomp en dat je ze daardoor extra moet verzwaren? Natuurlijk gaan ze de units niet zo snel vervangen, hoe groot is de kans dat ze veel schade hebben opgelopen? Wat als de units bijvoorbeeld niet zichtbare schade hebben opgelopen en dat ze hierdoor bijvoorbeeld na 2-3 jaar stoppen met werken? Is het mogelijk om nieuwe units te eisen?

Is het niet beter om een onafhankelijke partij ernaar te laten kijken?

Ik vind ook dat ze mij niet serieus nemen. 3 maanden wachten op een simpele klacht die nog steeds onbeantwoord blijft en nu dit.

Verzekeringen die eventueel kunnen helpen zijn: inboedel en opstal (beide allrisk, maar wel eigen risico voor stormschade) + rechtsbijstand (meest complete pakket)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0q25-J5wxYIMAvEcxqaxMYGlO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dXE7ITyzrVnmnP9x2Wc7tcd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSQXirqx4hgaMca6EGHekehiBpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrrXK4vl4hNH29lWjsk7lxZM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tn5FfdDFoLyryWzny3LnNzTvPvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSMnf7vn1Cfj08JtrX1dDPU4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoDIvxUdZURbynVeNZ-nWwOQq7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDoJhhlVMzfqqxIhSQfcLN9q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqx7kaa0st-TKZRUMopy_shv8S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pdujkNZhWTjpMkkfHffQ09Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_V_5Yynwzihrr-16O3aSRK49U0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6oNUbf5R2fYnpnLUNCTy037.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Yorinn op 09-04-2022 16:42)

• weebeast
Hi,

Uiteindelijk heb ik contact gehad met de eigenaar. De verzekering had aangegeven dat ze niks gaan vergoeden omdat het niet voldoende was verstevigd. Dit doorgegeven aan de eigenaar, hij beloofde alles te repareren. Eerst wou hij het nog verhalen bij de verzekering maar hier was ik er zelf niet mee eens.

Gisteren zijn ze dus geweest, alles werkt weer. Ventilatiesysteem van een van de airco's was ook kapot gegaan. Dit is allemaal vervangen. Afvoer naar de slaapkamer wat vastzat met tape is dicht gebrand. Afvoer waar ze aluminum op hadden gedaan zit nu een deksel op. Zonnepanelen waren verder niet beschadigd.

Door een extern partij is er gekeken naar hoe de airco's verstevigd moeten worden. Het ontwerp is daarna toegepast. Beide airco's zijn nu ook aan elkaar verbonden met behulp van een frame.

Uiteindelijk is het dus opgelost, dankzij de eigenaar die het heeft opgepakt. Als het aan de medewerkers had gelegen dan was het een ander verhaal

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:04
Ik begrijp de OP niet. Om even tot de kern te komen:
1. Je buren zeggen dat de airco's zijn omgewaaid
2. Het bedrijf dat de zonnepanelen heeft geïnstalleerd (?) zegt dat ze niet zijn omgewaaid.

Zijn de airco's en warmtepomp nou wel of niet omgewaaid?

Even aangenomen dat ze wel zijn omgewaaid: dat betekent de airco's en warmtepomp niet deugdelijk zijn geïnstalleerd. Hoewel een storm zoals vrijdag niet vaak voorkomt, is het niet uitzonderlijk. De installateur van de warmtepompen moet zorgen dat de airco's en warmtepomp goed worden gemonteerd en moet eventuele schade vergoeden. Verzekering heeft er niets mee te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 20-02-2022 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
MarcoC schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:06:
Ik begrijp de OP niet. Om even tot de kern te komen:
1. Je buren zeggen dat de airco's zijn omgewaaid
2. Het bedrijf dat de zonnepanelen heeft geïnstalleerd (?) zegt dat ze niet zijn omgewaaid.

Zijn de airco's en warmtepomp nou wel of niet omgewaaid?

Even aangenomen dat ze wel zijn omgewaaid: dat betekent de airco's en warmtepomp niet deugdelijk zijn geïnstalleerd. Hoewel een storm zoals vrijdag niet vaak voorkomt, is het niet uitzonderlijk. De installateur van de warmtepompen moet zorgen dat de airco's en warmtepomp goed worden gemonteerd en moet eventuele schade vergoeden. Verzekering heeft er niets mee te maken.
Sorry heb dat stuk even aangepast. De buren geven aan dat de airco's zijn omgewaaid. Ik heb zelf vandaag van een afstand gekeken en ik kan alleen de warmtepomp zien. Die staat nog op zijn plek, de airco's zijn niet zichtbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:46
weebeast schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:10:
[...]

Sorry heb dat stuk even aangepast. De buren geven aan dat de airco's zijn omgewaaid. Ik heb zelf vandaag van een afstand gekeken en ik kan alleen de warmtepomp zien. Die staat nog op zijn plek, de airco's zijn niet zichtbaar.
Hoe zien de buren het dan zo makkelijk als jij het niet kan zien? Als je er zelf niet makkelijk bij kan, misschien even vragen of je even via hun manier mag kijken, aangezien zij het schijnbaar wel makkelijk kunnen constateren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-06 11:15

3DDude

I void warranty's

ASW1 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Wellicht handig om dit in je topic te zetten.
deze persoon zegt iets over je airco units en de plaatsing ervan. Daar kun je eventueel een discussie over voeren en hoe ze degelijk vast te zetten.

Zoals ik het begrijp zijn die bigfoots niet goed genoeg, dan ben je bij de volgende storm weer de klos.

Heb je dit al besproken met de installateur: gewoon aangeven wat men hier zegt en wat de mogelijkheden zijn.
Of zeg je ik ben er klaar mee / heb geen vertrouwen in deze installateur.

Dat de verzekering het vergoed geloof ik vast.
Ik denk dat het topic meer gaat over het plaatsen van de units, of dat op de goeie manier gebeurd is en wat er exact moet gebeuren om dit omwaaien in de toekomst te voorkomen.

:)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Dennism schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:12:
[...]

Hoe zien de buren het dan zo makkelijk als jij het niet kan zien? Als je er zelf niet makkelijk bij kan, misschien even vragen of je even via hun manier mag kijken, aangezien zij het schijnbaar wel makkelijk kunnen constateren.
De airco's steken normaal gesproken uit en zijn zichtbaar via de raam van de overbuurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
3DDude schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:19:
ASW1 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Wellicht handig om dit in je topic te zetten.
deze persoon zegt iets over je airco units en de plaatsing ervan. Daar kun je eventueel een discussie over voeren en hoe ze degelijk vast te zetten.

Zoals ik het begrijp zijn die bigfoots niet goed genoeg, dan ben je bij de volgende storm weer de klos.

Heb je dit al besproken met de installateur: gewoon aangeven wat men hier zegt en wat de mogelijkheden zijn.
Of zeg je ik ben er klaar mee / heb geen vertrouwen in deze installateur.

Dat de verzekering het vergoed geloof ik vast.
Ik denk dat het topic meer gaat over het plaatsen van de units, of dat op de goeie manier gebeurd is en wat er exact moet gebeuren om dit omwaaien in de toekomst te voorkomen.

:)
Ja klopt de installateur zei vandaag inderdaad dat ze de hoeveelheid ballast moeten verhogen en dat ze dan moeten kijken naar de leidingen. Heb er zelf weinig vertrouwen in maar ben wel benieuwd wat jullie van hun werk vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-06 11:15

3DDude

I void warranty's

Dat is wel helder toch?

Ik denk: snel neergezet, goed verdiend en door naar de volgende.
Of je hebt beun de haas gehad van die installateur club of ze hadden geen zin om het goed te plaatsen.
Kan van alles zijn.

Conclusie is dat het niet goed was, niet goed genoeg voor deze 'storm' en het een kwestie van tijd was voor dit zou gebeuren..

Dus weet niet wat je verder wilt horen dan?

ToDo:
- Verzekering
- Second opinion andere installateur ;)

Via de verzekering, dit verhaal inderdaad. Die mogen lekker met die installateur uitvechten. Die gaan dan niet royaal betalen voor de installateur het te laten fixen wat ze niet goed hebben geplaatst. (lijkt mij :+ )
Je hebt sowieso een schade rapport nodig:
Als het goed is moet daarin naar voren komen; " Prutsers hebben dit niet goed geplaatst, daardoor is het nu omgewaaid. = nalatigheid = aansprakelijkheidsverzekering installateur X ? "
Het repareren... en bij wie je dat dan uitvraagt met dat rapport komt daarna.

[ Voor 54% gewijzigd door 3DDude op 20-02-2022 02:06 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
3DDude schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:29:
Dat is wel helder toch?

Ik denk: snel neergezet, goed verdiend en door naar de volgende.
Of je hebt beun de haas gehad van die installateur club of ze hadden geen zin om het goed te plaatsen.
Kan van alles zijn.

Conclusie is dat het niet goed was, niet goed genoeg voor deze 'storm' en het een kwestie van tijd was voor dit zou gebeuren..

Dus weet niet wat je verder wilt horen dan?
Ja maar het gaat er ook om wie dit dan moet oplossen. De installateur wil een schaderapport opstellen en wil graag dat ik de verzekering inschakel. Als zij inderdaad slecht werk hebben geleverd, zou het logischerwijs zo moeten zijn dat zij dit zelf maar moeten oplossen. Natuurlijk proberen ze dit dus te voorkomen door te zeggen dat het nog nooit eerder bij hun is voorgekomen en dat het erg hard heeft gewaaid.

Dan komt ook nog de vraag, hoeveel vertrouwen moet je nog in hun hebben? Straks lossen ze het op en ben je over paar maanden weer de klos

Ah ja zie nu je edit. Dus eigenlijk dit probleem toch via de verzekering laten lopen en dan kom je waarschijnlijk uit bij een andere installateur

[ Voor 6% gewijzigd door weebeast op 20-02-2022 01:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Zou eerst de verzekering eens bellen. Ik kan mij voorstellen dat die inderdaad liever een onafhankelijk rapport zien dan eentje van deze installateur zelf.

Op basis van dat onafhankelijke rapport kun je dan besluiten of je het aan de verzekering overlaat of dat het zin heeft eea op deze installateur te verhalen.

Laat ze in elk geval niet het dak op voordat je een en ander goed hebt vastgelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Er is nu door de storm een airco beschadigd, dus ja, ik zou daarom eerst de verzekering inschakelen. Als hun expert komt kijken zou ik hem jouw verhaal even vertellen. Die expert zal snel genoeg zien of het niet goed gemonteerd is, en dat kun je dan de installateur vertellen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 20:52
@weebeast
Ik snap niet waarom je zo snel het vertrouwen kwijt bent.

Natuurlijk hebben ze eerst iets verkeerd aangesloten waardoor jij teveel stroomverbruik in had waarin zij hebben toegezegd je tegemoet te komen. Duurt kennelijk lang. Maar goed. Wat heb je daar aan actie ondernomen? Heb je al aangegeven bij hun dat het te lang duurt? Wat was hun reactie? En was je ontevreden over die reactie, heb je dan al je rechtsbijstand daarvoor ingeschakeld?

Maar nu het punt waar het om gaat: je hebt gehoord van de buren dat de aircounits zijn omgewaaid. Hebt zelf dit nog niet gezien vooralsnog. En nu denkt iemand met verstand hier op het forum dat het ballast niet goed genoeg is geweest. Maar vooralsnog regeert de installateur volgens mij heel normaal en zijn ze bereid het op te lossen en adviseren ze je verzekering in te schakelen en willen ze een schaderapport komen opstellen.

Dus even los van of ze zelf te verwijten zijn t.a.v. wel of niet voldoende/juiste ballast (ik kan dat niet beoordelen want heb er te weinig verstand van), zijn ze heel bereid om je te helpen en het probleem voor je op te lossen. Ik moet eerlijk zeggen: lees tegenwoordig heel veel van dit type verhalen waar bedrijven je gewoon van kastje naar de muur wijzen en niet eens bereid zijn om langs te komen. Dus (gelukkig) lijk je in ieder geval met een fatsoenlijker bedrijf te maken te hebben.

Ik zou lekker even:
  • verifiëren of die arico's inderdaad omgevallen zijn
  • je inboedelverzekering bellen en melding maken en hun advies t.a.v. beoordeling schade opvolgen
  • de originele installateur de kans geven om naar de situatie te kijken en deze fatsoenlijk op te lossen
Want volgens mij klinkt het als dat je buiten het stroomverbruik debacle tevreden was over je installatie. Nogmaals, ik heb geen verstand van ballast. Geen idee of ze dat op dit soort uitzonderlijke windsnelheden berekend moeten worden (ik zou zeggen van wel) of niet. En mochten ze inderdaad (zoals het lijkt) een flater hebben geslagen dan zou ik vooral benadrukken dat dit het tweede probleem is en best gevaarlijk had kunnen aflopen met iemand die zo'n unit op z'n kop krijgt en dat het probleem van je overmatig stroomverbruik nog loopt.

Volgens mij is dit een berdrijf wat het voor je gaat oplossen.

[ Voor 12% gewijzigd door dangerpaki op 20-02-2022 09:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-06 10:14
Praktische tip, naast al het andere: heb je geen drone of vrienden met een drone die even wat foto en filmmateriaal kunnen schieten? Helpt in je dossier en je hoeft zelf het dak niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36

paQ

Ik denk niet dat een verzekering een installatiefout dekt. (Als dat het is)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 342849

Fijne installateur die zelf geen schadepost wil hebben door eigen ondeskundigheid en er verzekeringswerk van laat maken "door de klant notabene"

Heb je wel de reviews gelezen voordat je in zee ging met hun?

Je zou zelf maar meer schades hebben gehad dan word je de verzekering uitgeflikkert.

Ik zou het overlaten aan je rechtsbijstandverzekering.
En uiteindelijk de installateur laten oplossen en dokken.
Tevens een vette negatieve review op internet zetten zodat andere mensen niet belazerd worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 342849 op 20-02-2022 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:27
dangerpaki schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:07:
@weebeast

Dus even los van of ze zelf te verwijten zijn t.a.v. wel of niet voldoende/juiste ballast (ik kan dat niet beoordelen want heb er te weinig verstand van), zijn ze heel bereid om je te helpen en het probleem voor je op te lossen.

Dus (gelukkig) lijk je in ieder geval met een fatsoenlijker bedrijf te maken te hebben.

Volgens mij is dit een berdrijf wat het voor je gaat oplossen.
Ze hebben alleen aangegeven dat ze langs gaan komen en willen het het liefste via de verzekering spelen van de TS zodat het hun niks kost (en het lijkt uit de woorden van de TS dat ze zelf de schade willen vaststellen voor de verzekering...dat moet een andere partij doen natuurlijk). Als het verzekeringswerk wordt willen ze die klus natuurlijk graag doen: nog een keer aan deze klant verdienen (been there done that met 2 bedrijven, schade is dan ook veel hoger ingeschat dan daadwerkelijke schade).

Ik snap het wantrouwen van de TS wel. Contact opnemen met de verzekeraar voor een beoordeling door een van hun schade experts lijkt me wel goed en vanuit daar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shibal
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-03 16:43
Edit: te vroeg gereageerd.

[ Voor 87% gewijzigd door Shibal op 20-02-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik vermoed dat de verzekering dit van zich af zal schuiven met argument: 'nog in garantie, installateur moet dit oplossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Wellicht een telefoon op een lange stok tapen, video opnemen en half uit een raam hangen?
Zo heb ik ook wel eens slecht bereikbare plaatsen beter bekeken.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik woon bij je in de wijk en kan je huis vanaf onze zolder redelijk goed zien. Al is het wat ver weg. Mocht je een verrekijker hebben dan ben je welkom om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:06
afgezien van de verwachting dat het door harde wind niet zou mogen wegwaaien...
er zijn complete gevels, daken weggewaaid. bij mijn schoonouders zijn 6 van de 10 zonnepanelen van het platte dak gewaaid. ja het frame stond nog... zijn alleen uit dat frame gerukt.

nee het zou niet mogen gebeuren, maar zaken gaan onder de wet murphy vallen.
dit is een kwestie van verzekeringswerk, en garantie. probeer die emotie even uit te schakelen, en ga dingen zakelijk benaderen.

heb je al contact gehad met je verzekeraar? die heeft vaak een nooddienst om verdere gevolgschade te voorkomen en eerste zaken m.b.t. schade vast te leggen.
vaak willen ze wel hun eigen schaderapport opstellen. rapport van het installatiebedrijf wordt niet altijd zomaar geaccepteerd.

en ze willen volgende week langskomen... dat is een ruim begrip. ik had niet minder dan maandagmorgen 09.00 geaccepteerd. wie zegt niet dat er kabels beschadigd zijn met kans op kortsluiting, of beschadigingen aan het dak met mogelijk waterschade tot gevolg?

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-06 12:04
dangerpaki schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:07:
@weebeast
  • verifiëren of die arico's inderdaad omgevallen zijn
  • je inboedelverzekering opstalverzekering bellen en melding maken en hun advies t.a.v. beoordeling schade opvolgen
  • de originele installateur de kans geven om naar de situatie te kijken en deze fatsoenlijk op te lossen
Airco/warmtepomp is spijkervast => opstal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
hackerhater schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Airco/warmtepomp is spijkervast => opstal
Spijkervast, weet je dat zeker, op een dak staan ze meestal los op een paar voeten?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
HereIsTom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Spijkervast, weet je dat zeker, op een dak staan ze meestal los op een paar voeten?
Met leidingen en kabels verbonden aan je huis ;) Dat geld als spijkervast. Hetzelfde geld voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:50
hackerhater schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:27:
[...]

Met leidingen en kabels verbonden aan je huis ;) Dat geld als spijkervast. Hetzelfde geld voor zonnepanelen.
Je hebt gelijk, maar dat noemen we “nagelvast”.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Drardollan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:29:
[...]

Je hebt gelijk, maar dat noemen we “nagelvast”.
Sure, in ieder geval is het zaak voor de opstalverzekering en niet de inboedel :)
https://www.amsadvocaten....drecht/aard-en-nagelvast/

[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 20-02-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
hackerhater schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:30:
[...]

Sure, in ieder geval is het zaak voor de opstalverzekering en niet de inboedel :)
https://www.amsadvocaten....drecht/aard-en-nagelvast/
Zoals ik zei, daarin heb je helemaal gelijk.

Ontopic: In dit geval zou ik de verzekering bellen, die gaan het ongetwijfeld verhalen op de installateur als het niet deugdelijk geplaatst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Ok, maar dan vraag ik me af hoe dat bij een VvE werkt, de inboedelverzekering heb je zelf en de opstal gaat via de VvE. De VvE zegt echter dat bij schade e.d. de eigenaar zelf verantwoordelijk is, maar dan zou ik het volgens jou moeten verhalen op de opstalverzekering van de VvE?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
HereIsTom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Ok, maar dan vraag ik me af hoe dat bij een VvE werkt, de inboedelverzekering heb je zelf en de opstal gaat via de VvE. De VvE zegt echter dat bij schade e.d. de eigenaar zelf verantwoordelijk is, maar dan zou ik het volgens jou moeten verhalen op de opstalverzekering van de VvE?
Als het split-unit airco's zijn is het de opstal van de VvE ja.
Juist omdat die dingen vast zitten aan je huis en niet zonder schade verwijderd kunnen worden.
Dat is ook de reden waarom ze achter blijven bij een verhuizing ;)

Het kan natuurlijk wel dat het eigen risico van die verzekering voor jezelf is ;)

[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 20-02-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
NielsFL schreef op zondag 20 februari 2022 @ 02:16:
Zou eerst de verzekering eens bellen. Ik kan mij voorstellen dat die inderdaad liever een onafhankelijk rapport zien dan eentje van deze installateur zelf.

Op basis van dat onafhankelijke rapport kun je dan besluiten of je het aan de verzekering overlaat of dat het zin heeft eea op deze installateur te verhalen.

Laat ze in elk geval niet het dak op voordat je een en ander goed hebt vastgelegd.
Iedereen bedankt! Ga straks een schademelding maken via de verzekering. Kijken of ze dan iemand onafhankelijk kunnen sturen voor verder onderzoek.

Verder ben ik ermee bezig om een drone te regelen of een groot stok om mijn mobiel eraan vast te plakken. Heb vandaag een foto gemaakt met mijn telefoon, op afstand, je ziet alleen de warmtepomp.

Ze hebben veel positieve reviews, daarom ging ik er ook wel van uit dat ze fatsoenlijk werk leveren.

Ze vonden het geen spoed daarom pas volgende week. Ze zouden mij zo snel mogelijk bellen.

Zoals een aantal mensen hebben gemeld, als het gaat om slechte montage dan zal de verzekering niks vergoeden.

Ga ook proberen om mijn emoties een beetje los te laten. Blijf het wel raar vinden dat een lichte storm dit al kan veroorzaken. De hevige storm Eunice was nog niet eens begonnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebeast
Pellicaantje schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:37:
Ik woon bij je in de wijk en kan je huis vanaf onze zolder redelijk goed zien. Al is het wat ver weg. Mocht je een verrekijker hebben dan ben je welkom om te kijken.
Kan er wel een regelen, zou fijn zijn als het mag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiAKXphALG0qVHhnFaTg7wgd5XA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJPYBDYmuTXAowbR3YT9k4oe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door weebeast op 20-02-2022 13:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Wozmro schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:20:
Ik vermoed dat de verzekering dit van zich af zal schuiven met argument: 'nog in garantie, installateur moet dit oplossen.
Ik snap die gedachtegang niet. Door hevige storm is er nu schade. Als er door de storm een boom op je nieuwe auto valt, denk je dat de verzekering ook zegde, eh garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
weebeast schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Kan er wel een regelen, zou fijn zijn als het mag!

[Afbeelding]
Dat is geen probleem. Stuur me maar een PB dan kunnen we dat wel regelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ik zie alleen de eerste (warmtepomp?) en die staat nog overeind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

Mijn N=1 praktijkervaring: zonnepanelen die los op het dak liggen (of beter: op een los frame :P ), worden niet door natrekking onderdeel van het huis en vallen dus niet onder de opstalverzekering. Als ze aan het dak zijn geschroefd, wel. Tenzij sprake is van een installatiefout, dat wordt niet gedekt. Dan kun je immers de installateur aanspreken. De verzekeraar doet dat echter niet: het valt immers niet onder de dekking.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-06 13:42
Gezien de mogelijke hoogte van de schadelast zou ik op uur/factuur basis ren andere installateur een inspectie laten doen.

Je eigen leverancier heeft het recht om
de zaak onder garantie te herstellen, indien er sprake is van ondeugdelijke montage. Maar ze lijken voor te sorteren om je opstalverzekering voor de schade te laten opdraaien.

Ook met de andere problemen (excessief stroomverbruik) lijken ze weinig zin te hebben om nazorg te leveren.

Mijn indruk is dat je waarschijnlijk tegenover je leverancier komt te staan in een conflict. Het is in die situatie enorm waardevol als je een onafhankelijke expertise op zak hebt.

Wat betreft de verzekering: ik zou wel het schadedossier aanmaken, maar niet op hun leunen voor expertise. Ook zij zijn niet onafhankelijk; het liefst leggen zij de schuld natuurlijk bij de montage. Straks heb je twee rapporten die allebei de tegenovergestelde kant op wijzen. Kastje en muur. Juist daarom is een onafhankelijke expertise zo belangrijk.

[ Voor 21% gewijzigd door t_captain op 20-02-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:31

BCC

Thijsmans schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Mijn N=1 praktijkervaring: zonnepanelen die los op het dak liggen (of beter: op een los frame :P ), worden niet door natrekking onderdeel van het huis en vallen dus niet onder de opstalverzekering. Als ze aan het dak zijn geschroefd, wel. Tenzij sprake is van een installatiefout, dat wordt niet gedekt. Dan kun je immers de installateur aanspreken. De verzekeraar doet dat echter niet: het valt immers niet onder de dekking.
Naja, wel als je daar ook de rechtsbijstand hebt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:04
weebeast schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:39:
[...]

Ja maar het gaat er ook om wie dit dan moet oplossen. De installateur wil een schaderapport opstellen en wil graag dat ik de verzekering inschakel. Als zij inderdaad slecht werk hebben geleverd, zou het logischerwijs zo moeten zijn dat zij dit zelf maar moeten oplossen. Natuurlijk proberen ze dit dus te voorkomen door te zeggen dat het nog nooit eerder bij hun is voorgekomen en dat het erg hard heeft gewaaid.
Een verzekeraar verzekert jou tegen financiële risico's. Zij bepalen geen aansprakelijkheid. De installateur is gewoon aansprakelijk, daar gaat een verzekeraar niks over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Schade door verkeerd monteren, is voor rekening van de installateur. Je hebt er nog expliciet naar gevraagd schrijf je;
"Voordat de units zijn geïnstalleerd had ik gevraagd of er een kans bestaat dat de units om zouden kunnen waaien. Volgens het bedrijf die de installatie heeft gedaan, zou dit eigenlijk niet kunnen. Ze zouden dit allemaal uitzoeken en de units voldoende verstevigen.
"

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Thijsmans schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Valt bij mij onder opstal, heb dit nadrukkelijk nagevraagd toen ik mijn verzekering had aangepast. Het gaat erom dat ze verbonden zijn aan het huis via kabels. Hierdoor wordt het niet gezien als inboedel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Hackus schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:11:
Schade door verkeerd monteren, is voor rekening van de installateur. Je hebt er nog expliciet naar gevraagd schrijf je;
"Voordat de units zijn geïnstalleerd had ik gevraagd of er een kans bestaat dat de units om zouden kunnen waaien. Volgens het bedrijf die de installatie heeft gedaan, zou dit eigenlijk niet kunnen. Ze zouden dit allemaal uitzoeken en de units voldoende verstevigen.
"
Inderdaad, dit hebben zij toen tegen mij gezegd. Ik wist al dat het bij ons soms heel erg hard kan waaien, daarom had ik dit ook nog naar voren gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
t_captain schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:56:
Gezien de mogelijke hoogte van de schadelast zou ik op uur/factuur basis ren andere installateur een inspectie laten doen.

Je eigen leverancier heeft het recht om
de zaak onder garantie te herstellen, indien er sprake is van ondeugdelijke montage. Maar ze lijken voor te sorteren om je opstalverzekering voor de schade te laten opdraaien.

Ook met de andere problemen (excessief stroomverbruik) lijken ze weinig zin te hebben om nazorg te leveren.

Mijn indruk is dat je waarschijnlijk tegenover je leverancier komt te staan in een conflict. Het is in die situatie enorm waardevol als je een onafhankelijke expertise op zak hebt.

Wat betreft de verzekering: ik zou wel het schadedossier aanmaken, maar niet op hun leunen voor expertise. Ook zij zijn niet onafhankelijk; het liefst leggen zij de schuld natuurlijk bij de montage. Straks heb je twee rapporten die allebei de tegenovergestelde kant op wijzen. Kastje en muur. Juist daarom is een onafhankelijke expertise zo belangrijk.
Je hebt inderdaad een punt. Ik kan straks even een paar mails sturen en kijken wat de mogelijkheden zijn om dit te realiseren. Misschien nog handig om advies te winnen bij de rechtsbijstand?

Waarschijnlijk bellen ze morgen, zal dan ook even aangeven dat iemand anders de schaderapport zal opstellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:53
Heb je specificaties van de voeten ? Daar zal vast instaan dat bij x formaat airco ze bestand zijn tot x windkracht. Vallen die binnen de specs dan is het idd verzekeringswerk en praat je niet over een ondeugelijke montage.

Als die voeten volgens de specs maar tot bijv windkracht 4 bestemd zijn dan kan je wel over ondeugelijke montage spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Jan-man schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:32:
Heb je specificaties van de voeten ? Daar zal vast instaan dat bij x formaat airco ze bestand zijn tot x windkracht. Vallen die binnen de specs dan is het idd verzekeringswerk en praat je niet over een ondeugelijke montage.

Als die voeten volgens de specs maar tot bijv windkracht 4 bestemd zijn dan kan je wel over ondeugelijke montage spreken.
Heb geen specificatie van de voeten. Op de foto's zie je wel een flink verschil tussen de voeten van de warmtepomp en die van de airco's.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
@weebeast Ik zie in je postings helemaal niets over maatregelen tegen het van het dak af waaien van de nu niet langer vastzittende airco's. Dat is jouw verantwoordelijkheid, ook volgens je polissen: Extra schade vermijden. Vandaag en morgen opnieuw storm.

Je bent druk met "wie gaat dat betalen" maar er is meer aan de hand. Zoek eens op schadebeperkinsplicht. Wil jij het op je geweten hebben dat iemand zo'n unit op z'n harses krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Heel eerlijk, vind ik ze niet goed gezekerd zitten. Zeker in de omstandigheden die jij omschrijft. Je verwacht dan toch altijd nog wel een paar staaldraadjes aan bovenkant om te zekeren etc.
Maar goed ik zou de verzekering bellen en dan hoor je vanzelf wat de schadeexpert zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 22:36

paQ

Annie1980 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:24:
Heel eerlijk, vind ik ze niet goed gezekerd zitten. Zeker in de omstandigheden die jij omschrijft. Je verwacht dan toch altijd nog wel een paar staaldraadjes aan bovenkant om te zekeren etc.
Maar goed ik zou de verzekering bellen en dan hoor je vanzelf wat de schadeexpert zegt
Die zullen vragen om op zijn minst een foto. En als daar niets terug te vinden is van verankering, dan zullen ze je claim afwijzen. (verwacht ik) Ergo: los het maar met je installateur op en diens (aansprakelijkheids)verzekering.
Als mijn nieuwe dak van de aanbouw eraf waait met een storm, en er is nergens een spoor te vinden van stormankers, dan krijg je daar ook een hele kluif aan.

Heeft de installateur alles goed gedaan, en het is toch mis gegaan, dan kan het zomaar botte pech zijn, en moet je bij je eigen opstal aankloppen.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 20-02-2022 23:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Stomme vraag misschien maar zit de dakdoorvoerbox (of hoe dat grijze metalen ding ook heet) nou met duck tape vast?

Ik hoop het niet, dat zou mij toch zorgen opleveren over de rest van de constructie.

Maar @weebeast heb je al contact gehad met de verzekering zoals gesuggereerd?
Zoja wat zeiden zij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

S4All schreef op maandag 21 februari 2022 @ 00:38:
Stomme vraag misschien maar zit de dakdoorvoerbox (of hoe dat grijze metalen ding ook heet) nou met duck tape vast?

Ik hoop het niet, dat zou mij toch zorgen opleveren over de rest van de constructie.

Zoja wat zeiden zij?
Lijkt meer op van die alu-tape. Zal vast geen structurele functie hebben, want dat spul is niet sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DjoeC schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:54:
Je bent druk met "wie gaat dat betalen" maar er is meer aan de hand. Zoek eens op schadebeperkinsplicht. Wil jij het op je geweten hebben dat iemand zo'n unit op z'n harses krijgt?
Ik zie het niet snel gebeuren, die dingen liggen vlak dus vangen nu veel minder wind en kantelen nu minder snel, terwijl ze wel nog de opstaande rand van het dak over moeten om er vanaf te vallen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan gebeuren, of dat je dit zo maar een maand moet laten liggen, maar er zijn miljoenen huizen met dakpannen waar ook zomaar iets vanaf kan waaien in een goede storm.
maar zit de dakdoorvoerbox nou met duck tape vast?
offtopic:
Dat sowieso niet, hooguit met duct tape. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door bwerg op 21-02-2022 09:09 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:57
Als dit officiële Big Foot Fix-It-Foots zijn, zijn ze niet volgens de specificaties geïnstalleerd:

https://www.aspenpumps.co...eets/Fix-it-Foot-Spec.pdf
Wind Loading:
Suitable for wind protected environments only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
bwerg schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:08:
[...]

Ik zie het niet snel gebeuren, die dingen liggen vlak dus vangen nu veel minder wind en kantelen nu minder snel, terwijl ze wel nog de opstaande rand van het dak over moeten om er vanaf te vallen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan gebeuren, of dat je dit zo maar een maand moet laten liggen, maar er zijn miljoenen huizen met dakpannen waar ook zomaar iets vanaf kan waaien in een goede storm.

[...]
Uiteraard HOEFT het niet te gebeuren maar ALS het gebeurt en je WIST dat ze niet langer correct gemonteerd waren lijkt me dat je toch echt iets uit te leggen hebt.

De vergelijking met dakpannen lijkt me niet juist. Die liggen conform normering maar ook daar: Als je weet dat er iets niet klopt of er is al een gat in gewaaid waar je niets aan doet en er gaan er een dag later bij de nieuw voorspelde storm opnieuw van het dak af dan denk ik dat mijn dan in te schakelen letselschadeadvocaat zorgt dat je voor eeuwig aan de grond blijft zitten. Dat klonk wat cru, maar je krijgt een beeld hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:03:
[...]

Uiteraard HOEFT het niet te gebeuren maar ALS het gebeurt en je WIST dat ze niet langer correct gemonteerd waren lijkt me dat je toch echt iets uit te leggen hebt.
Aan de andere kant, hij heeft erover al contact gehad met de installateur en die heeft een interventie ingepland. Daarmee heeft de TS wel gedaan wat je van hem als leek kunt verwachten en is hij niet nalatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast

Zoja wat zeiden zij?
Daar stond eerst de oude airco. Die hebben ze toen verwijderd. Het gat is van buiten daarmee afgedicht. Van binnen heb ik het dan zelf gedaan

Ik heb alleen contact gehad via het alarmnummer. Heb een melding gemaakt. Als de airco's mogelijk eraf zouden vallen dan moest ik de brandweer bellen.

Schadelijn is pas vandaag weer open. Probeer ze nu aan de lijn te krijgen maar wacht al 30 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
0fbe schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:17:
Als dit officiële Big Foot Fix-It-Foots zijn, zijn ze niet volgens de specificaties geïnstalleerd:

https://www.aspenpumps.co...eets/Fix-it-Foot-Spec.pdf

[...]
Interessant, daarom heb ik liever ook een andere partij die er goed naar kan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
DjoeC schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:03:
[...]

De vergelijking met dakpannen lijkt me niet juist. Die liggen conform normering maar ook daar: Als je weet dat er iets niet klopt of er is al een gat in gewaaid waar je niets aan doet en er gaan er een dag later bij de nieuw voorspelde storm opnieuw van het dak af dan denk ik dat mijn dan in te schakelen letselschadeadvocaat zorgt dat je voor eeuwig aan de grond blijft zitten. Dat klonk wat cru, maar je krijgt een beeld hoop ik.
Heb 2 meldingen gemaakt, kan zelf verder niet op het dak. Meer dan dit kan ik niet doen. Alarmnummer van de verzekering had ik ook gebeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
weebeast schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:10:
[...]
Heb 2 meldingen gemaakt, kan zelf verder niet op het dak. Meer dan dit kan ik niet doen. Alarmnummer van de verzekering had ik ook gebeld.
Je hebt gelijk. Er zijn natuurlijk grenzen aan wat er van je verwacht mag worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebeast
Installateur heeft vandaag niet meer gebeld. Heb wel contact gehad met mijn verzekering. Een vakman zal met mij contact opnemen voor het maken van een afspraak. Dan gaan ze de schade in kaart brengen en er wordt ook gekeken naar hoe dit nou kon gebeuren. Duurt waarschijnlijk wel een paar dagen voordat ik word gebeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebeast
Ze komen dinsdag langs om te kijken hoeveel schade ik heb. Installateur heeft nog niet gebeld, wat ik al had verwacht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebeast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FZ1tsP0hwNgEwCEFt6-SBIzFfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cpaizFTI87pddlIcTd6gLIC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3SraCJr8v6VDR74qNKVL0K60rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G50RU9u0QuWotAwtPcGEos8J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDPTlX_LUvR3UuT3QuaMREdwVZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHLbKl6pHf4l2W4nVm6F8iEV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRynXhrvXFt1ggLBZFcc8aC4zUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDa5HjOvExdKHNPxaz3OfB5E.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij dan de foto's....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Voor zover ik het kan beoordelen aan de hand van de foto's lijkt de schade goed mee te vallen? Leidingen zitten nog vast en zonnepanelen zijn net niet geraakt.

Kwestie van rechtop zetten en de boel verzwaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Nou de eigenaar van het installatiebedrijf heeft net gebeld. Na 2 weken, heb hem wel even duidelijk gemaakt dat het nergens op slaat dat het zo lang duurt voordat ze even bellen. Heb ook aangegeven dat het bedrijf, die ingeschakeld is door de verzekering, heeft aangegeven dat de installateur geen goed werk heeft geleverd. Dit is per mail bevestigd, de verzekering weet het ook al.

Hij gaf toen aan dat zij het mis hebben. Alles was goed gemonteerd.

Uiteindelijk wil hij alles graag oplossen en de kosten worden dan verder met de verzekering besproken. Hij blijft aanhouden dat het een sterke storm was en dat zoiets nou eenmaal kan gebeuren.

Wat is wijsheid. Hij wil aankomende donderdag langs komen om de schade te beoordelen en hij komt dan vrijdag langs om het repareren.

Dus eigenlijk wil hij dus de kosten wederom verhalen via mijn verzekering. Wonderbaarlijk ook dat ze het nu ineens zo snel willen oplossen. Nadat ik ook had verteld dat de rechtsbijstand er ook al van af weet.

[ Voor 7% gewijzigd door weebeast op 04-03-2022 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Ik zou de verzekering het lekker laten uitvechten met hem, waarom zou je dat jouw probleem maken verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Drardollan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:51:
Ik zou de verzekering het lekker laten uitvechten met hem, waarom zou je dat jouw probleem maken verder?
Als het gaat om een installatie fout van de installateur dan gaat mijn opstalverzekering helaas niks doen. Nog een expert gaat ernaar kijken voor een definitieve oordeel.

Niet dat de installateur straks een rekening naar mij gaat sturen als hij doorheeft dat mijn opstalverzekering niet gaat betalen

[ Voor 23% gewijzigd door weebeast op 04-03-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
weebeast schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:03:
[...]
Niet dat de installateur straks een rekening naar mij gaat sturen als hij doorheeft dat mijn opstalverzekering niet gaat betalen
Dat zou hij anders dan toch ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Drardollan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Dat zou hij anders dan toch ook doen?
Nee hij zou het oplossen met de verzekering, terwijl de verzekering aangeeft van wij vergoeden niks bij een installatie fout. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
weebeast schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:11:
[...]

Nee hij zou het oplossen met de verzekering, terwijl de verzekering aangeeft van wij vergoeden niks bij een installatie fout. 8)7
In dat geval moet jij het met hem uitvechten. Maar als je het niet via de verzekering doet moet jij het ook met hem uitvechten. Dat is toch een identieke situatie?

Ik zou op dit moment vol inzetten op zo snel mogelijk de boel gefixed en gezekerd voor de toekomst. De rest komt daarna wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:22

Dennis1812

Amateur prutser

Is t hele fixen niet een kwestie van rechtzetten en even systeemcheck?

T ziet er niet heel heftig uit ofzo

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16

Ypho

Allround Nerd

weebeast schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:11:
[...]

Is je rechtsbijstand bij dezelfde verzekeraar? In dat geval wordt het intern wellicht een enkeltje over de schutting bij die afdeling.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:21

Sharky

Skamn Dippy!

Ypho schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:22:
[...]

Is je rechtsbijstand bij dezelfde verzekeraar? In dat geval wordt het intern wellicht een enkeltje over de schutting bij die afdeling.
Volgens mij werkt dat niet zo en is dat doorsnee goed geregeld. Althans, als je bedoelt dat het in het nadeel van een/de verzekerde werkt dan hebben ze het zo ingericht dat het juridisch nog steeds klopt. Het gaat sowieso via een aparte stichting.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
weebeast schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:21:
Nou de eigenaar van het installatiebedrijf heeft net gebeld. Na 2 weken, heb hem wel even duidelijk gemaakt dat het nergens op slaat dat het zo lang duurt voordat ze even bellen. Heb ook aangegeven dat het bedrijf, die ingeschakeld is door de verzekering, heeft aangegeven dat de installateur geen goed werk heeft geleverd. Dit is per mail bevestigd, de verzekering weet het ook al.
Misschien heb ik het niet gelezen maar waarom is het niet goed werk geleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebeast
ChiMan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:16:
[...]

Hun conclusie was:

"De airco’s zijn niet voldoende verzwaard de foto’s spreken voor zich."

Dus doordat ze de airco's niet voldoende hadden verzwaard, kon dit gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
ChiMan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:16:
Niet lezen is 1)
Foto's niet bekijken is 2)

En 3) is niet begrijpen dat airco's niet 'spontaan' mogen kunnen omwaaien. (Ja, als er een tornado langskomt wellicht maar niet met die 3 gangbare stormpjes die we laatst hadden...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

AllesKan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:48:
[...]

Niet lezen is 1)
Foto's niet bekijken is 2)

En 3) is niet begrijpen dat airco's niet 'spontaan' mogen kunnen omwaaien. (Ja, als er een tornado langskomt wellicht maar niet met die 3 gangbare stormpjes die we laatst hadden...)
Zeker de storm van de vrijdag (eunice?) Was nou niet echt een alledaags windje hoor.
Zie de miljoenen aan schade als bron.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Dennis1812 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:49:
[...]

Zeker de storm van de vrijdag (eunice?) Was nou niet echt een alledaags windje hoor.
Was vrijdagochtend al gebeurd, dus voor storm Eunice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-06 17:54
Geen idee waar ze heen wijzen, maar wellicht voor de toekomst ze iets draaien en de korte kant naar het zuidenwesten zetten?
https://www.knmi.nl/neder...grafieken/maand/windrozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Dennis1812 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:49:
Onzin.

Ja, er waait her en der iets van een dak af, er ontworteld een boom, maar een airco-unit die dat al niet kan hebben waait in 20 jaar minimaal 10x omver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:34

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Laat het leverancier repareren en extra goed vastmaken ook het verbruik oplossen en niet betalen. Kan die het zelf met zijn verzekering aanvechten of als het voor de rechter komt door wanbetaling bewijzen dat ze genoeg verzwaard zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door NLKornolio op 04-03-2022 23:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ik heb het topic nu twee keer doorgelezen omdat ik dacht iets gemist te hebben…. Maar wat is naast het extra stroomverbruik nu precies de ‘schade’ die vergoed moet worden?

Toevallig is tijdens afgelopen storm mijn buitenunit ook omgewaaid.
Heb hem toen rechtop gezet, twee extra grindtegels aan vastgemaakt en…. dat was het. Aan de foto’s te zien lijkt het hier niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 12:30
Aan iemands woord heb je dus niets. Succes OP! Mooie zonnepanelen installatie - heel strak gebruik van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wootism schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:07:
Ik heb het topic nu twee keer doorgelezen omdat ik dacht iets gemist te hebben…. Maar wat is naast het extra stroomverbruik nu precies de ‘schade’ die vergoed moet worden? [...] Aan de foto’s te zien lijkt het hier niet anders.
Kun je dat beoordelen op basis van een paar pixels? TS heeft het ook niet over schadevergoeding voor zover ik kan zien, maar over een schaderapport.

Er moet inderdaad gewoon iemand langskomen om:

* Die dingen rechtop te zetten
* De apparaten te controleren op schade
* De omgeving (dak, zonnepanelen) controleren op schade
* De bevestiging dusdanig veranderen dat dit niet meer kan voorkomen

Zeker als de boel recent is geïnstalleerd én het een hoog dak betreft, hoeft TS dat niet allemaal zelf te doen, maar mag de installateur dat komen doen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 12:12
Ik ben toch benieuwd, hoe is 't nu afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001

Tacoos

i am i

I-King schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:11:
Ik ben toch benieuwd, hoe is 't nu afgelopen?
Misschien ff @weebeast taggen?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +10 Henk 'm!

• weebeast
Hi,

Uiteindelijk heb ik contact gehad met de eigenaar. De verzekering had aangegeven dat ze niks gaan vergoeden omdat het niet voldoende was verstevigd. Dit doorgegeven aan de eigenaar, hij beloofde alles te repareren. Eerst wou hij het nog verhalen bij de verzekering maar hier was ik er zelf niet mee eens.

Gisteren zijn ze dus geweest, alles werkt weer. Ventilatiesysteem van een van de airco's was ook kapot gegaan. Dit is allemaal vervangen. Afvoer naar de slaapkamer wat vastzat met tape is dicht gebrand. Afvoer waar ze aluminum op hadden gedaan zit nu een deksel op. Zonnepanelen waren verder niet beschadigd.

Door een extern partij is er gekeken naar hoe de airco's verstevigd moeten worden. Het ontwerp is daarna toegepast. Beide airco's zijn nu ook aan elkaar verbonden met behulp van een frame.

Uiteindelijk is het dus opgelost, dankzij de eigenaar die het heeft opgepakt. Als het aan de medewerkers had gelegen dan was het een ander verhaal

• ArnoldSmiley
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-06 13:04
Zie je bericht nu pas. Ik werk voor een airco fabrikant. Airco op zijn zijde is funest voor de compressor

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Een topic kicken met een oneliner, terwijl het probleem van TS al is opgelost, is niet de bedoeling.

Gezien alles in de originele discussie al is gezegd, hang ik een slotje aan het topic.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.