Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:35
Ik heb op dit moment een Wilo verdeler van 4 groepen, met pomp en temperatuur sensor om te mengen. Zie ook foto

Later dit jaar ga ik een (full electric) warmtepomp krijgen, en vraag me af of deze verdeler nog geschikt is.

Nu zijn 2 installateurs over de vloer geweest:
De eerste zijn dat deze vervangen moest worden. En de andere (waar we ook de offerte van getekend hebben), zei dat dit nodig was en deze gewoon geschikt is.
Nu heb ik ook nog met Wilo gebeld, hier was het antwoord: hij zou gewoon prima moeten werken, maar we hebben ook LT verdelers.
Als hij geschikt is, waarom geef je me dan toch de hint dat ze ook LT verdelers hebben (of is dit puur sales)?

De rede waarom ik zelf twijfel: richting ik het einde van winter heb ik de CV terug gezet naar maximaal 45 graden. Natuurlijk is dit niet constant de temperatuur die eruit komt. En het idee dat ik had, was de mijn huidige verdeler te lang deed wachten met de pomp te starten. Ik voelde dat de aanvoer temperatuur rond de 35 graden was (niet gemeten), en dit water ging ook direct retour, niet de vloer in. Tijdje later werd het water wat warmer, en op dat moment hoor je de pomp aanspringen, en gaat het warm water wel de vloer. Op dat moment voel ik ook dat het retour water compleet koud is. Dus waarom laat de pomp het water niet eerder de vloer in. Ook al "is het nog niet warm genoeg", het is warmer dan het water dat in de vloer zat op dat moment.

Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Deze gewoon laten hangen, of raadzaam om een verdeler zonder pomp te nemen? Of evt eentje met pomp die beter om kan gaat met LT?

Benieuwd naar jullie reacties,
Danny

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vG_0AfJFvspr_RjrZHEzJyybxJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caKfn2QpocBG2HnqAG1NsGx6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTKvbFD1TZJkl-jXxiQT_xU2fyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7o4PU34a7hEMkqliuHAGatKq.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via danny.s op 29-06-2022 20:22)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Ze hebben allemaal gelijk, want het kan wel, maar het is niet efficiënt, dus valt het (imo) wel aan te raden om hem te vervangen door een LT-verdeler.

Deze verdeler verdunt het warme water namelijk met afgekoeld retourwater. Dat is goed voor een CV ketel, want als die 90C water maakt, dan wordt dat netjes terug gemengd naar een veilige temperatuur voor de vloer. Nadeel is dat je water altijd kouder de vloer in gaat dan het bij de verdeler aankomt. Voor een CV maakt dat weinig uit, maar voor een WP wel. 30C water maken is met een WP veel zuiniger dan 40C. Je wilt het warmtepomp water dus onverdund de vloer in sturen voor maximaal rendement. (Een WP kan doorgaans geen water maken wat te heet is voor de vloerverwarming dus die beveiliging is niet nodig.)

Daarnaast is het zonde dat je een extra pomp laat lopen. Dat is onnodig stroomverbruik.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Het beste is een laagtemperatuur verdeler zonder pomp. Zo kan de warmtepomp zijn maximale flow kwijt over de vloerverwarming.
Ook heb je zo geen extra stroomverbruik van de vloerverwarmingspomp.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Ze hebben allemaal gelijk, want het kan wel, maar het is niet efficiënt, dus valt het (imo) wel aan te raden om hem te vervangen door een LT-verdeler.

Deze verdeler verdunt het warme water namelijk met afgekoeld retourwater. Dat is goed voor een CV ketel, want als die 90C water maakt, dan wordt dat netjes terug gemengd naar een veilige temperatuur voor de vloer. Nadeel is dat je water altijd kouder de vloer in gaat dan het bij de verdeler aankomt. Voor een CV maakt dat weinig uit, maar voor een WP wel. 30C water maken is met een WP veel zuiniger dan 40C. Je wilt het warmtepomp water dus onverdund de vloer in sturen voor maximaal rendement. (Een WP kan doorgaans geen water maken wat te heet is voor de vloerverwarming dus die beveiliging is niet nodig.)

Daarnaast is het zonde dat je een extra pomp laat lopen. Dat is onnodig stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Dank voor jullie reacties. Dan gaan we maar eens kijken om hem te vervangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:40
Bedenk wel, wanneer je m wisselt voor een LT verdeler zonder pomp, dat de complete flow over de vloer geleverd moet worden door die witte alu-pex leidingen. Die zijn wel aardig dun dan. Kun je die eventueel vervangen?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
@hesselbeertje nee die zitten in de vloer, en geen plannen om een nieuwe vloer/vloerverwarming te leggen.

Denk je dat de WP het water niet door die leidingen heen geduwd krijgt dan?
Pagina: 1