Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb een raar probleem met mijn warm water boiler. Deze koelt namelijk te snel af. Hij wordt opgewarmd door een spoel aangesloten op de warmtepomp. Ik heb hem momenteel op 46 graden staan, maar na de opwarming gaat er ongeveer elk uur een graad af. Volgens opgaaf moet de tank ongeveer 5 graden in 24 verliezen (2.4Kwh per 24h).
Afgelopen zomer heb ik de verwarming helemaal uitgezet en de 2 weg schakelaar uitgetrokken zodat ie altijd op de boiler stond aangesloten en toen was de afkoeling ongeveer 2 keer zo langzaam.
De hele installatie is door Koevlaas2 geïnstalleerd, dus dat zit wel snor.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik dat kan oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:17
Heb je specificaties van de boiler?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:17
Ben er niet zo in thuis maar @Grolsch heeft mij wel eens een berekening laten zien van het verlies.

Jou boiler heeft een verlies van 102,1watt. Mijn huidige boiler 300L heeft een verlies van 80watt die onder garantie word vervangen door een met 50watt verlies. Flinke verschillen dus. Mijne staat overigens in een aanpandige onverwarmde garage.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Mijne staat in een verwarmde bijkeuken. Het probleem is echter dat ie ergens warmte verliest. Waar lijkt me via de terugvoer naar de warmtepomp, maar hoe is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Warmte stijgt op.

Hoe lopen de leidingen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
AUijtdehaag schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:01:
Warmte stijgt op.

Hoe lopen de leidingen?
Heet water gaat er boven in en komt er onder uit. Boven zit de 3 weg klep op ongeveer 30 cm van de boiler. Onder zit ie op ongeveer 20cm van het T stuk met de retour van de verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57
Klinkt als 1 of andere thermosifonwerking of een lekkende 3-weg-klep.

Ter info, mijn 400 liter SWW vat koelt zo'n 4 graden (48 > 44 graden) af in 24 uur. Hoe kouder de boilertemperatuur hoe kleiner de dT tussen boiler en omgeving, dus hoe minder hard deze afkoelt.

Voorlaatst ook nog iets over gelezen dat zelfs bij een gesloten 3 weg klep er in de leiding zelf stromen kunnen ontstaan, maar waar dat ook alweer was.... Ik ga ff zoeken.

edit:
gevonden, lees onderstaande maar eens door

Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 16-11-2020 17:19 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Grolsch schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:17:
Klinkt als 1 of andere thermosifonwerking of een lekkende 3-weg-klep.
Daar had Koevlaas2 het ook al over. Kan ik dat controleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
woger schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:20:
[...]

Daar had Koevlaas2 het ook al over. Kan ik dat controleren?
Zie mijn edit boven jouw reactie, ik heb mijn post aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Grolsch schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:20:
[...]

Zie mijn edit boven jouw reactie, ik heb mijn post aangepast.
dat klinkt heel plausibel. Maar ik heb bijna geen ruimte om er een U tussen te zetten. Tussen het T stuk en de aansluiting op de tank zit 6 cm buis (waarvan 1cm zichtbaar).
Voor nu is het niet zo erg, want het warme water wordt dan gebruikt voor de verwarming. Maar de WP staat nu wel 3 keer per dag de tank op te warmen en dat is weer niet zo rendabel.

Hoe zou ik dat het best kunnen oplossen? terugslagklep op de uitvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wat klinkt plausibel? Lekkende 3-weg-klep of thermosifonwerking ?

Misschien dat @Andrehj een goede tip heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Plaatjes (van de installatie) zeggen meer dan woorden...

Als dit je opstelling is, dan trekt de warmte naar boven.
woger in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Voel eens aan je leidingen.

Edit: moet de aanvoer van de WP niet op de bovenkant vd spiraal zitten?

[ Voor 129% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-11-2020 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:33:
Plaatjes (van de installatie) zeggen meer dan woorden...

Als dit je opstelling is, dan trekt de warmte naar boven.
woger in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Voel eens aan je leidingen.

Edit: moet de aanvoer van de WP niet op de bovenkant vd spiraal zitten?
De spiraal gaat er ook boven in. Dat wist ik nog niet toen ik de tekening maakte :P

Hier een foto van de bovenaansluiting (met 3 weg klep) en daaronder de onderste aansluiting. Zoals je kunt zien heb ik echt heel weinig ruimte om daar nog een knik o.i.d. in te bouwen. Het enige wat ik nog heb bedacht is om de aansluiting aan de ketel los te schroeven en dan het hele T-stuk naar boven of naar onder te draaien. En dan met 3 bochten terug naar de ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bFbiDJAG7Zsim5E7WcF5BBEO0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qng3eDYLJW0HuIeiRVJkLiFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-q7m3wLoq3foUOTo-Z2XNWlgc7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVrUOEv85HcQd7iMw6lkjlvN.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: hmm.. Tweakers verdraait de foto's, ze staan nu op hun kant :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Grolsch schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 07:33:
Wat klinkt plausibel? Lekkende 3-weg-klep of thermosifonwerking ?

Misschien dat @Andrehj een goede tip heeft?
Die thermosifonwerking. In de bovenstaande foto zie je dat de horizontaal lopende afvoer (zit isolatie van de aanvoer voor, maar deze loopt door) horizontaal is aangesloten op de ketel, Wat ik begrijp uit het duitse artikel is dat met 32mm buis de ideale omgeving voor dit effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@woger En de bovenkant?
SWW gaat omhoog? Hoe warm is die leiding op 1 mtr afstand en verder?
Die is ongeisoleerd neem ik aan ivm legionella?

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-11-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:24:
@woger En de bovenkant?
SWW gaat omhoog? Hoe warm is die leiding op 1 mtr afstand en verder?
De SWW aansluiting zit inderdaad bovenop en die is na een meter ongeveer kamer temperatuur. Dacht je aan een warm water lekkage of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zeg dat warm water stijgt op...
Vandaar dat je buffervat boven in warmer is dan beneden.
Als de warmte buiten het buffervat door kan stijgen, koelt die af via je sww leiding.

Dat los je op door een U-tje te maken in je sww leiding, zodat die eerst naar beneden gaat en daarna omhoog.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-11-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:33:
Ik zeg dat warm water stijgt op...
Vandaar dat je buffervat boven in warmer is dan beneden.
Als de warmte buiten het buffervat door kan stijgen, koelt die af via je sww leiding.

Dat los je op door een U-tje te maken in je sww leiding, zodat die eerst naar beneden gaat en daarna omhoog.
De sww leiding komt boven uit en gaat dan weer in een boog terug naar de vloer, waar ie afsplitst. Net voor de splitsing is de buis op kamertemperatuur, dus dat lijkt mij het probleem niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kijk en daar zijn fotos nou weer handig mee.
Scheelt weer 4 posten aan vermoedens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:41:
Kijk en daar zijn fotos nou weer handig mee.
Scheelt weer 4 posten aan vermoedens. ;)
Ik dacht dat je foto's wilde hebben van de WP aansluitingen op de ketel |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@woger
Het hele plaatje....
En je hoofd stoten doet zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:43:
@woger
Het hele plaatje....
En je hoofd stoten doet zeer.
Dit is het totale plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxnOezvHyl4bCEMlbqeC9DcWGz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31Hwg3NK04CGYwy1eEAk1ei5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6wl1mg1CS7YkXiN1j8sZmRTaws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsiiU7MVm5uK5w1Zgw92qhBP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat hoofd stoten was zo gek nog niet, zo krijg ik pijn in mijn nek. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
twain4me schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:50:
Dat hoofd stoten was zo gek nog niet, zo krijg ik pijn in mijn nek. :+
Ja, ik ben al aan het zoeken waarom tweakers de foto's draait. Zelfs als ik ze eerst draai, draait ie ze geen 90 graden maar 180 graden terug bij het uploaden. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35

Crazy-

Best life ever

Alsjeblieft:
woger schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:52:
[...]

Ja, ik ben al aan het zoeken waarom tweakers de foto's draait. Zelfs als ik ze eerst draai, draait ie ze geen 90 graden maar 180 graden terug bij het uploaden. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aRwm6atIFR6HeoTYQAmYQrnb8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/od7wJ88OoeblkwNEJlzVIiQm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iufC8txGrJENlBoAF2fgqTUsTKI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x19v740Cx0YO4xUUceCySJjp.jpg?f=user_large

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Thanks _/-\o_

maar hoe doe je het nu ? Ik heb net getest met verwijderde exif info, maar ook dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35

Crazy-

Best life ever

woger schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:59:
[...]

Thanks _/-\o_

maar hoe doe je het nu ? Ik heb net getest met verwijderde exif info, maar ook dat werkt niet.
offtopic: maar gewoon gedraaid met MacOS tool :-) niets meer...

qua verlies kan ik je helaas niet verder helpen ; wel heb je mij geholpen aan het feit: meer isolatie plaatsen.
heb nog wat ongeïsoleerde delen op m'n vat. o.a. boven op het vat 8)7 de ontluchting & een aansluiting van de inhoud (had hier in de oude situatie de CV op)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
@woger :
Zou je een foto kunnen posten van de achterkant van het vat? Er moeten namelijk minimaal 4 aansluitingen aan zitten, nu heb ik alleen aan de bovenkant maar 1 aansluiting gezien, die ook nog een bijzonder T-stuk heeft en maar aan 1 van de twee kanten geïsoleerd is.
Maar warmte verlies je maar op twee manieren:
1. Via geleiding door de mantel. En daarin scoort jouw vat niet zo best. De mantel is slechts 50mm en die 102 Watt verlies merk je wel.
Dit kun je verbeteren door de DeltaT te verkleinen (vat op een warmere plek, of water kouder) of door je vat een extra jas aan te trekken.
2. Via de aansluitleidingen. Dat is het beroemde thermosifon effect, zie de links naar mijn oude posts van @Grolsch hierboven. Het beste maak je de leidingen van RVS en leid je ze direct een stukje naar beneden. Bij mij zijn ze (nog ongeisoleerd) op 20 cm vanaf het vat al koud.

Wie heeft trouwens dit vat geselecteerd? Want ook de spiraal is qua oppervlak niet bepaald overbemeten en voor een WP vrij klein.
Afgelopen zomer heb ik de verwarming helemaal uitgezet en de 2 weg schakelaar uitgetrokken zodat ie altijd op de boiler stond aangesloten en toen was de afkoeling ongeveer 2 keer zo langzaam.
En wat bedoel je met bovenstaande zin? Een 2-weg schakelaar uitgetrokken? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie14QMy0QxUH0bJkcrRCbr8yIp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCe7AXO2zWPP3232slDICIn3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzouXywHaolw6p27ItGDXB2x6IM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKLjw01CbAMyVKmqwY1n6OgP.jpg?f=fotoalbum_large
Andrehj schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:01:
@woger :
Zou je een foto kunnen posten van de achterkant van het vat? Er moeten namelijk minimaal 4 aansluitingen aan zitten, nu heb ik alleen aan de bovenkant maar 1 aansluiting gezien, die ook nog een bijzonder T-stuk heeft en maar aan 1 van de twee kanten geïsoleerd is.
Maar warmte verlies je maar op twee manieren:
1. Via geleiding door de mantel. En daarin scoort jouw vat niet zo best. De mantel is slechts 50mm en die 102 Watt verlies merk je wel.
Dit kun je verbeteren door de DeltaT te verkleinen (vat op een warmere plek, of water kouder) of door je vat een extra jas aan te trekken.
2. Via de aansluitleidingen. Dat is het beroemde thermosifon effect, zie de links naar mijn oude posts van @Grolsch hierboven. Het beste maak je de leidingen van RVS en leid je ze direct een stukje naar beneden. Bij mij zijn ze (nog ongeisoleerd) op 20 cm vanaf het vat al koud.

Wie heeft trouwens dit vat geselecteerd? Want ook de spiraal is qua oppervlak niet bepaald overbemeten en voor een WP vrij klein.

[...]

En wat bedoel je met bovenstaande zin? Een 2-weg schakelaar uitgetrokken? :?
Bedoel je als 4e aansluiting de afgesloten versie in de onderste foto?
Met 2-weg schakelaar bedoelde ik de 3-weg klep die schakelt tussen verwarming en sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Ik heb overigens de isolatie een stukje verwijderd op de foto zodat het wat duidelijker is dat het de uitgaande leiding naar de Wp is. De leiding daar boven is de aanvoer van de WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Ik zie dat al je leidingen horizontaal weglopen. die werken dus allemaal als koellichaam. Daar kun je wel wat winnen.
Maar om te weten waar je probleem zit, kun je het beste gewoon voelen. Daar waar het warm is, verlies je warmte.
Maar ik denk dat ik wel een groot lek zie: Op de bovenste foto zie ik een T-stuk op ca 10 cm buiten je vat. Ik denk dat dat de retour van je spiraal is. En daarin heb je doordat die horizontaal is een grote "Einrohrzirkulation". En die wordt nog versterkt door de waterstroom die er continu langs loopt. Via dat stukje buis trek je dus continu de warmte uit je vat. (Bovenin die buis loopt het warmte water naar buiten, en onderin afgekoeld weer terug).
Deze aansluiting moet je eerst naar beneden leiden en daarna met een bocht weer terug naar je leidingwerk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Waar meet je de temperatuur en is de het vat onderin wel goed warm na een opwarmcyclus ?

Zie:
Ervaring met (WP) boiler wordt onderin niet warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Andrehj schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:04:
Ik zie dat al je leidingen horizontaal weglopen. die werken dus allemaal als koellichaam. Daar kun je wel wat winnen.
Maar om te weten waar je probleem zit, kun je het beste gewoon voelen. Daar waar het warm is, verlies je warmte.
Maar ik denk dat ik wel een groot lek zie: Op de bovenste foto zie ik een T-stuk op ca 10 cm buiten je vat. Ik denk dat dat de retour van je spiraal is. En daarin heb je doordat die horizontaal is een grote "Einrohrzirkulation". En die wordt nog versterkt door de waterstroom die er continu langs loopt. Via dat stukje buis trek je dus continu de warmte uit je vat. (Bovenin die buis loopt het warmte water naar buiten, en onderin afgekoeld weer terug).
Deze aansluiting moet je eerst naar beneden leiden en daarna met een bocht weer terug naar je leidingwerk.
Dat dacht ik inderdaad al. Dus dat wordt de retourleiding los schroeven van de ketel en hem dan onder buigen (draaien over het liggende deel van het t stuk en dan daar met wat bochten een U creëeren.
Bedankt, ik kan weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Dre schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:14:
Waar meet je de temperatuur en is de het vat onderin wel goed warm na een opwarmcyclus ?

Zie:
Ervaring met (WP) boiler wordt onderin niet warm
Ik meet de temperatuur ongeveer halverwege de ketel. Dus bovenin is ie wat warmer en onderin wat kouder.
Pagina: 1