aha, dan is het logisch dat ik dat nooit zie, omdat de evo naar paar minuten de WP weer uitzet.
Als de WP op lucht+water gezet is, dan haalt de WP de water temperatuur uit een stooklijn (of een vaste water temperatuur ,deze keuze kun je instellen).
De WP krijgt dan voor lucht een signaal van de kamertemperatuur thermostaat om aan te gaan (Bij een externe thermostaat, moet de WP op de externe aansluiting aangezet zijn).
De WP staat op alleen water, maar als ik hem op Lucht + water of alleen lucht zet dan kan ik alleen locatie RMC selecteren. dus de lucht sensor van de evo zit niet op die manier gekoppeld, blijkbaar. Evo zit op thermostaatmodule/printplaat in de WP aangesloten. zag in in whitepaper als optie, zie hieronder.
Zet je de lucht uit en kiest voor alleen water, dan moet je de RMC gebruiken (de EVO kan geen water temperatuur doorgeven). Als je dan de EVO aangesloten laat, weet ik niet wat er gebeurt. Omdat de EVO slave is kan het zijn, dat het signaal bij de WP binnenkomt en dan wordt genegeerd.
Probeer met de EVO op lucht+water te sturen. Wil je proberen op alleen water sturen haal dan even de EVO los.
Hier gaat het om ja: omdat de evo direct de WP aanstuurt ipv onafhankelijk op secundaire pomp, gaan beide door elkaar heen lopen. de WP wil zelf sturen op doeltemp water, maar wordt overruled door de aan en uit schakeling vanuit evo, via de relais.
ik heb gisteravond de WP op heat gezet met doeltemp 24 en hysterese -2/+4. daarna ging hij wel veel rustiger werken. dwz: de evo bleef gewoon elke paar minuten uit en aan schakelen, daarmee gaat de secundaire pomp dus elke paar minuten draaien en weer uit, exact mee met de evo relaisboxje (of hoe dat ook heet). maar grote verschil nu is dat de WP niet meer steeds aan gaat. ik denk dat dit nu zo werkt:
als WP uit staat zakt aanvoer en retour temp naar idd 2 gelijke waarden, door temp in buffervat vermoed ik, zit dan bijv op 24 graden. als na paar minuten die evo weer aan gaat checkt WP direct of zijn eigen doeltemp (heat modus) nog binnen hysterese zit, als dat zo is dan gaat hij niet direct aan. Maar ondertussen is de secundaire pomp aan het lopen, daardoor zie ik de watertemp dalen (het koudere water uit vloer wordt door het buffervat gepompt) dan als waarde onder 22 komt in dit geval, dan gaat WP draaien. maar zag dat als watertemp al op 22 staat en dan de evo aanschakelt, dan gaat WP direct aan. dan hoor ik ook buiten dacht ik een keer de fan al draaien. Anyway dit is een grote stap vooruit; de WP gaat nu veel rustiger reageren op de idiote evo aan en uit ritme. EN ik begrijp nu ook waarom de defrosts niet goed gaan hier, behalve als ik evo paar graden hoger zette dan huidige kamertemp. Want de WP krijgt de kans niet de defrost af te maken als hij hard wordt uitgeschakeld elke keer na paar minuten. Omdat de EVO in een soort mini aansturing zit als doeltemp in de kamer is bereikt, wat eerder al werd aangegeven hier. Maar als de evo paar graden moet opwarmen dan blijft hij wel langer de WP aan houden en dán kan hij wel gewoon defrosten.
Dit inzicht kreeg ik gister met veel dank aan alle adviezen hier, dus ben al stuk blijer, ook al moet er wel nog wat gebeuren:
1) de EVo moet zich normaal gaan gedragen, daarover nu in contact met Resideo, eerste indruk is dat ze behulpzaam zijn, ik moet situatie op de mail zetten en dan geven ze instructie hoe ik de WP module kan resetten in de EVO home
2) ik heb het idee dat het ontwerp van de regeling niet handig is, ik las in een whitepaper van LG
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf
op pagina 10 dat de evo eigenlijk rechtstreeks de secundaire pomp moet aansturen als er een parallel buffervat aanwezig is. dan zou systeem gaan werken zoals je geloof ik eerder ook al uitlegde, als twee onafhankelijke systemen die alleen via het buffer met elkaar "communiceren".
dus Evo regelt kamerlucht temp: te koud --> gaat secundaire pomp draaien, haalt warmte uit buffer naar vloer. blijft daar mee doorgaan tot kamer temp is bereikt. en los daarvan kan de WP dan eigen cyclus hebben van elke 20 minuten even 3 minuten interne pomp draaien: als buffer is afgekoeld onder hysterese van de eigen doeltemp, gaat WP starten, en warmt buffer bij. etc. dat lijkt mij een veel rustiger regeling, waarbij de WP nooit rechtstreeks wordt aan en uit gezet door een overactieve evo.
ik wacht nu eerst even de hulp van resideo af, als deze wel wee ris in te stellen met max 1x schakelen per uur dan helpt dat al. maar ik wil uiteindelijk denk ik de regeling wel aanpassen zoals bij punt 2. ga ik dan bij m'n installateur over beginnen.
en twijfel nu of ik ze wel een of ander relais wil laten inbouwen als lapmiddel voor defrost probleem. omdat dit m.i. dus niets te maken heeft met oorzaak.
PS
mocht de evo problemem blijven geven, dan zou ik idd die er helemaal tussenuit kunnen halen, de WP zelf laten sturen op heat. en dan moet ik vermoedelijk die secundaire pomp aansluiten op een andere uitgang in WP, ik zag ergens de instelling EXT pump ofzo, daar zal een plek voor zijn in WP zelf. maar ik zou dat wel zonde vinden...
PS2
sorry voor de lange lap tekst weer...