walter_321 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:18:
[...]
De waterpomp is geregeld om enkele minuten uit te gaan enkelen minuten aan (ik dacht 5 Min uit/2min aan). zodoende zie je steeds de watertemperatuur dalen en terug stijgen...
de resolutie van mijn grafiek is natuurlijk wel fijner...
Ok, duidelijk. Zou niet uit moeten maken.. maar het is wel erg onrustig.
[...]
ik beweer van niet; constante delta T geeft in theorie een goed evenredig warmte-afgifte.
In theorie heel mooi, maar als de praktijk niet werkt zul je wat moeten proberen.
Waar regelt je warmtepomp primair op? Delta T of inlet temp? En hoe is dat geimplementeerd? De regelingen zouden kunnen conflicteren met elkaar.
Als je hem op constant flow zet, dan weet je zeker dat de regeling voor flow de rest niet beinvloedt.
[...]
daar is niets speciaal te zien te zien
Ok, had gekund.
[...]
;-). Dat is volgens mij de logische manier van sturen op een vv.
[...]
het is 2,5°C ;-). De WP start een goede graad onder de stooklijn en stuurt naar bijna een graad boven de stooklijn (en in tussentijd is de stooklijn een halve graad gestegen).
Eens aangekomen wat het setpunt lijkt heeft de WP weinig zin om terug te moduleren en valt ze direct uit als de stooklijn even 0.2 graad zakt...(dat is tussen 23u en 1u).
Dus grofweg wat mijn wp doet: bv stooklijn zegt 24 graden, WP start bij 23°C water temperatuur, gaat dan door tot +/- 24,7-24,8°C.
Soms start ze ook gewoon vol vermogen gedurende lange tijd om snel bij die temperatuur te komen.
Ik heb een 10 dagen geleden een software update gehad en voordien stuurde ze grofweg 0.5°C onder de stooklijn... (ik krijg er dus kop noch staart aan).
[...]
Tjah dan moet het de software update zijn.. dan kan je er niets aan doen. Moeten ze maar terugkomen.
hier is het een 200m2, voor 6kW maximaal energieverlies; 100m2 ligt in 15m3 beton en de overige in een 6m3 gewone dekvloer.
Op zich denk ik dat de 7kW R290 hier goed bij past. Maar dan moet ze natuurlijk wel terug willen moduleren. Op zich denk ik wel dat stooklijn voor de warmere temperaturen nog wel te hoog staat (en met dat gek sturen 1 graad boven de stooklijn is het echt wel gokken wat ze echt doet).
Nou, dat is dan wel raar.. want de inlet van jouw warmtepomp gaat veel sneller omhoog dan de mijne.. maar mijn warmtepomp heeft bijna twee keer zoveel vermogen.
Het verschil in afgifte van de vloer zou hier wat uit kunnen maken, maar met zo'n groot blok beton denk ik niet dat dit (in het eerste uur) zoveel verschil zou moeten maken. Zeker niet aangezien jij net zoveel vloerverwarming hebt liggen als mij.
Ja, het verlies is misschien wel wat minder, maar je hebt al 10 kW nodig om je blok beton 1 graad op te warmen... alleen verschil in warmteverlies verklaard dit niet.
Zou het kunnen dat je ergens een flow kortsluiting in je systeem hebt?
Heb jij overal de vloer even warm?
Liggen je slangen hoog in het beton of niet?
[...]
Heb je in HA ook de 'stooklijn'? Een idee hoever je van de stooklijn zit met de inlet temperatuur?
Walter
Ik heb AI gestuurd. Bij -20°C buiten --> Inlet 30°C // Bij 15°C buiten --> Inlet 25°C.
Ik heb helaas geen plot van de setpoint in HA.