De wp stuurt altijd naar de gevraagde watertemperatuur* die je vast instelt in heat modus of die afgeleid wordt van de stooklijn. Maar dat kan inkomende watertemperatuur zijn of de uitgaande zijn afhankelijk wat ingesteld is.Boomster schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:31:
[...]
Je hebt gelijk mbt AI, daarom stel ik hier de vraag.
als ik ga sturen op een dT, hoe weet de Lg dan welke watertemperatuur hij moet gebruiken? Stel ik dan gewoon een temeratuur in in de verwaemingsmodus: HEAT met een fixed dT?
Gaat hij dan snel naar de gevraagde temperatuur toe en moduleert hij dan terug als ij op temperatuur is? Het is voor mij vooralsnog een raadsel hoe het precies werkt.
Als iemand een goede bron heeft waar ik de verwarmingmodi kan vinden in tegenstelling tot zuinigheid, dan graag.
De wp zal het vermogen zo sturen dat de gevraagde watertemperatuur wordt bereikt.
Die sturing staat los van waterdebiet en delta T. De Delta T sturing is vooral nodig opdat het afgifte systeem de energie kan afgeven. Bv werk je met radiatoren gaat een kleine delta T van 5°C veelal niet werken en moet je naar een grotere delta T instellen.
Ik heb hier niet direct een goede referentie met de uitleg.
Een zinvolle instelling is ook zeer afhankelijk van je installatie; werk je met radiatoren, vloerverwarming, is er een buffer en welke soort buffer, zijn er nog meer sturingen in huis (thermostatische kranen), heb je extra omlooppompen... Het helpt als je hier wat info over geeft.
Blijf zeker vragen stellen, ook als je het gevoel hebt als er naast je vraag geantwoord wordt ;-).
Edit; de LG gaat eigenlijk te snel naar de gevraagde temperatuur ik mijn ervaring. En idd; nadien moduleert hij terug om de gevraagde temperatuur te houden -en dikwijls met veel overshoot- hij gaat dus er ver boven...
Walter
* De LG lijkt afhankelijk van de software versies soms te sturen naar de stooklijn + de hysterese waardes waardoor de wp meer gaat pendelen dan nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door walter_321 op 23-05-2026 08:48 ]
/f/image/nsldPCyGhH9nh8OWI8odF4Uz.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lYKVBTbaZn3u0eeoA657boqn.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/QAKEiDO1i5R9tpG8IEI1oQG8.png?f=fotoalbum_large)