Je moet een beetje omdenken, bij verwarmen slaat de warmtepomp af op de plus hysterese (ik heb deze maximaal op +4 gezet , bij mijn R32 warmtepomp). Met koelen slaat de warmtepomp af op de min hysterese (ik heb deze op -3 gezet).PvtBrainwashed schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:00:
Dank voor jullie reacties, @KarsS, @walter_321 en @PeteSplit! Heel helder, het is dan gewoon een kwestie van de dipswitch omzetten. M'n aansluiting is de simpelste die je je kunt voorstellen: overal vloerverwarming met open verdeler, geen radiatoren of iets dergelijks. Voorzie dus geen problemen op dat vlak.
Wat @PeteSplit schrijft verwart me wel een beetje. Betekent dit dat het niet mogelijk is om een vaste watertemperatuur te kiezen (bijvoorbeeld 18 graden met een bepaalde hysterese), zodat de warmtepomp terugmoduleert als die temperatuur behaald is?
[...]
Als je de temperatuur kiest van 18 graden voor het water en de warmtepomp schiet hieraan voorbij (daalt soms wel tot 12 graden) dan zal de warmtepomp afslaan bij 15 graden (hysterese -3).
Doordat de LG warmtepomp (met R32 koelmiddel) snel opstart is de hysterese vaak snel bereikt en kan de warmtepomp afslaan, Dit kun je voorkomen om een hogere temperatuur te kiezen bij verwarmen, bij koelen moet je dan een lagere temperatuur kiezen.
(Ik heb zelf het idee dat de warmtepomp niet terug moduleert op basis van de behaalde temperatuur, maar reageert op meerdere/andere gegevens)
Het vervelende bij koelen is de condensatie op de leidingen (zeker bij warme vochtige lucht in huis), dit water blijft lang op de leidingen zitten en kan bij ijzeren leidingen uiteindelijk tot roest leiden.
Ik heb beneden vloerverwarming en heb daar geen last van condensatie, maar ik heb ook nog nooit lang gekoeld op een lagere temperatuur. Het probleem bij vloerverwarming kan zijn door condensatie een gladde vloer en voor de verdeler, als deze ook van ijzer is, roest vorming na langere tijd.
[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 26-03-2026 10:38 ]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)
/f/image/pWz7WwV3mnYxxduQMYmnfHID.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/492Cou5FsBAXtYB611CgG2lW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1UnuLBgsRph4xnId0HbU4aOn.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sieQ2eiaOpq8LuQSYwBNMGTW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VtRqG16UvReGutQRU168QZ3b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PBN5hUr8cr1Ot2wGBjRS8LWa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2TuVtrO7MxJReu93DQ0bGaZq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fYMQaUcWBhbeU6fvBYavn6Io.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3A5qu66slBIkVGZWqbsy84aj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MouY4dOBbaolKGvUNzsgop1h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/31aEJXrx7EB3WlK3Cpd1Gdvd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SEZdi52NuRvS0QzJl9fIX7V9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BmkqQOLTergekR3P65LUcNrk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z0bdy8aPzZuakEonMAfm2M0l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OLNXm3m94MBQX12cHsbxZF1H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/amgQZqOjdFSFge6QjBx3mC9o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0z1OSCWPWrzM5hwIMniO1M3v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9HkjtcerzNYXSrQF8UalScQY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rHPVjoiyK5mXZEz92p7DjhN8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4w9AQqAo0bb5Zm3aJm6zY9DQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RSRLoijNAypbJoGFlgnUcLNU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6nF1MjsIATGoB4lN1XiWtqiQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZFTL1WPISFYN2vgbP6IlYToz.jpg?f=fotoalbum_large)