LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 180 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-09 21:34
paQ schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:00:
[...]

Yep

Hij maakte toen (eind zomer) bij 15 graden al rechtsomkeer.
Dat zat niet in die 15, maar in de opstartpiek.

En kwa vermogen:
Ik kan nu op de warme zomerdag tegen de tijd dat alles gestabiliseerd is na enkele uren, ongeveer 2700W kwijt.
120 m2 semidroogbouw en 1 grote FCU.
24 binnen, 34 buiten.
Kon je dat vermogen eigenlijk ook al kwijt voor de software update, lees toen (eind zomer)?

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
jschel schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:53:
[...]

Kon je dat vermogen eigenlijk ook al kwijt voor de software update, lees toen (eind zomer)?
Ik heb het deze zomer pas gemeten. En het is de tweede zomer met een Vaillant ipv een LG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRaqXZpecWS9StxbRnk4g0-q1pQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H0wv5jHMsR0qIb4Fi0S4uZWV.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-09 16:09

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Zoals ik eerder schreef, heb ik de doeltemperatuur vandaag eens verlaagd, om te kijken hoe laag ik de WP moet instellen, totdat deze blijft koelen.
De WP blijft koelen, als ik 15 graden als doel (target setpoint) instel.
De aanvoer leidingen worden ongeveer 14 graden en er treed dan condens vorming op.
De doorstroming van de T22 radiatoren is niet goed, deze zal wel omgekeerd moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5d2oQqEk1_UNl5tSZJJLwe1DWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mW0367M5ro0ogJFlVoecYZsg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqTzQh6iEz2nsz-MW92U8SbbLho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfvlG0CBfjXi4UzOeK8YtzC6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVxJMesWh5TrODSvZuwVZ2npPCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qy2r5vl0dtqfsE7Hx0gqDWGG.jpg?f=fotoalbum_large
blauw aanvoer / geel retour

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 12-07-2025 19:51 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:37
PeteSplit schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:41:
Zoals ik eerder schreef, heb ik de doeltemperatuur vandaag eens verlaagd, om te kijken hoe laag ik de WP moet instellen, totdat deze blijft koelen.
De WP blijft koelen, als ik 15 graden als doel (target setpoint) instel.
De aanvoer leidingen worden ongeveer 14 graden en er treed dan condens vorming op.
De doorstroming van de T22 radiatoren is niet goed, deze zal wel omgekeerd moeten zijn....
Goed experiment, bedankt!

Dat is dan 15 graden instelling op uitgaand water? (vanaf de WP de vloer in) Of retour?

Dan is dat de watertemperatuur waarbij jij in jouw situatie genoeg koelvermogen met je systeem hebt voor balans om de compressor op 19Hz te laten draaien. Maar hij moduleert niet verder terug naar het minimum van 10Hz. Dus als de COP iets hoger is, de temperatuur in je woonkamer lager is / instraling van de zon op je vloer is minder o.i.d. zal hij toch nog steeds afslaan.

Ik ben dus wel benieuwd of hij echt gaat terug-moduleren richting 10Hz als er balans in het systeem is bij een setpoint van 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JansenSE schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:31:
[...]

Dat is dan 15 graden instelling op uitgaand water? (vanaf de WP de vloer in) Of retour?

Dan is dat de watertemperatuur waarbij jij in jouw situatie genoeg koelvermogen met je systeem hebt voor balans om de compressor op 19Hz te laten draaien. Maar hij moduleert niet verder terug naar het minimum van 10Hz. Dus als de COP iets hoger is, de temperatuur in je woonkamer lager is / instraling van de zon op je vloer is minder o.i.d. zal hij toch nog steeds afslaan.

Ik ben dus wel benieuwd of hij echt gaat terug-moduleren richting 10Hz als er balans in het systeem is bij een setpoint van 12 graden.
Ik verwacht van niet.
Als ik naar alle waarden kijk, lijkt 19 Hz bij mijn WP het minimum voor koelen
(instelling op uitvoer = aanvoerwater temp.)
Het verbeteren van de koude afgifte van de T22 radiatoren geeft misschien een ander resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 12-07-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:38
Ik gebruik de warmtepomp niet voor koelen kan ik ook geen problemen krijgen hij loop nu goed voor de wintermaanden.
In de woonkamer hangt een airco.
En de airco's op slaapkamers heb ze al 19 jaar waarvan de buitenunit op de zolder staan nu er een die niet meer aan sloeg vervangen.
Ik denk dat het verbruik ook minder is en ala de minuut koel voor alleen de nacht nu ,, misschien in 2027 kan het 24/7 aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06-09 16:16
JansenSE schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:31:
[...]

Mijn LG 7kW-1fase moduleert tijdens koelen richting de 10Hz, in onderstaand plaatje draait de WP momenteel op 13Hz, de uitgaande temperatuur is 12,1 graden, setpoint is 14 graden.
Maar door de '12 graden bug' regelt hij niet verder terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSwKKAB0Eh50wCp22zieIGIVEIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8ZhBRfKh1suHopwmOlpjUPH.jpg?f=fotoalbum_large

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
PvO76 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:18:
[...]

Mijn LG 7kW-1fase moduleert tijdens koelen richting de 10Hz, in onderstaand plaatje draait de WP momenteel op 13Hz, de uitgaande temperatuur is 12,1 graden, setpoint is 14 graden.
Maar door de '12 graden bug' regelt hij niet verder terug.
[Afbeelding]
Goed experiment met veel data! Ik geloof nog niet helemaal in een 12 graden bug. Als er een bug is, heeft het te maken met het opstarten en terug moduleren. Maar goed 13Hz is echt dicht bij de limiet dus goed genoeg, denk ik. Op de laatste sample in de data deed je warmtepomp ongeveer 2.1kW thermisch (4184*8.4/60*(15.7-12.1)) wat ongeveer 30% is, niet slecht dus. Je gemiddelde afgifte temperatuur was 13.9C en laten we aannemen dat je dus 2.1kW aan koude in je huis stopte bij een ruimtetemperatuur van 21.5C.

Stel dat uitvoer temperatuur echt richting de 15C ging, dan stort de afgifte in. Ongeveer richting de 1kW thermisch en ik kan je verzekeren dat hij dat niet kan. Dit is een gevalletje onvoldoende afgifte. Herhaal dit experiment maar eens bij 24C ruimte temperatuur! Ik ben erg benieuwd hoe dat er dan uit ziet bij jou. Zeker omdat jouw warmtepomp wel verder lijkt terug te moduleren met koelen! Als de compressor dan nogsteeds terug gaat naar 13Hz zou de water_uit temperatuur hoger moeten kunnen. Als hij dan weigert terug te moduleren en nog steeds naar de 12 graden gaat dan ligt het zeker aan de software van LG.

Hopelijk wordt het nog een keertje warm dit jaar 8)

Wat je ook kunt doen is de flow op fixed zetten en dan op maximaal zetten. Dan wordt je delta T over het afgifte systeem kleiner en dan haal je er misschien meer vermogen uit. Ik ben benieuwd of hij dan nog terug moduleert naar 13Hz. Het beste is dit experiment herhalen met 24C ruimte temperatuur en dezelfde instellingen. Maar fixed flow is ook interesant om te zien;)

[ Voor 9% gewijzigd door jschel op 30-07-2025 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
jschel schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:38:
[...]

Goed experiment met veel data! Ik geloof nog niet helemaal in een 12 graden bug. Als er een bug is, heeft het te maken met het opstarten en terug moduleren. Maar goed 13Hz is echt dicht bij de limiet dus goed genoeg, denk ik. Op de laatste sample in de data deed je warmtepomp ongeveer 2.1kW thermisch (4184*8.4/60*(15.7-12.1)) wat ongeveer 30% is, niet slecht dus. Je gemiddelde afgifte temperatuur was 13.9C en laten we aannemen dat je dus 2.1kW aan koude in je huis stopte bij een ruimtetemperatuur van 21.5C.

Stel dat uitvoer temperatuur echt richting de 15C ging, dan stort de afgifte in. Ongeveer richting de 1kW thermisch en ik kan je verzekeren dat hij dat niet kan. Dit is een gevalletje onvoldoende afgifte. Herhaal dit experiment maar eens bij 24C ruimte temperatuur! Ik ben erg benieuwd hoe dat er dan uit ziet bij jou. Zeker omdat jouw warmtepomp wel verder lijkt terug te moduleren met koelen! Als de compressor dan nogsteeds terug gaat naar 13Hz zou de water_uit temperatuur hoger moeten kunnen. Als hij dan weigert terug te moduleren en nog steeds naar de 12 graden gaat dan ligt het zeker aan de software van LG.

Wat je ook kunt doen is de flow op fixed zetten en dan op maximaal zetten. Dan wordt je delta T over het afgifte systeem kleiner en dan haal je er misschien meer vermogen uit. Ik ben benieuwd of hij dan nog terug moduleert naar 13Hz. Het beste is dit experiment herhalen met 24C ruimte temperatuur en dezelfde instellingen. Maar fixed flow is ook interesant om te zien;)
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Het klopt dat de afgifte wat aan de kleine kant is, bij koelen ongeveer 50m2 vloerverwarming.
Maar ook bij hogere ruimte temperaturen regelt de WP altijd naar de 12 graden toe.
Ga ik sturen op ingaande watertemperatuur precies het zelfde, regelen naar die 12 graden en dan is de uitgaande temperatuur uiteraard nog veel lager.
Ik heb ook al well eens 12Hz gezien overigens.
Bij verwarmen regelt de WP wel altijd netjes terug naar 10Hz als dat nodig is om de target te halen.
Ik begrijp niet helemaal waarom dit bij koelen anders zou zijn, maar mijn kennis van warmtepomp techniek is daarvoor wellicht niet toereikend.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:16
Het heeft volgens mij te maken met een minimaal drukverschil tussen hoge en lagedruk.
Ik heb soms bij verwarmen ook ineens een onverklaarbaar hoger toerental en hogere aanvoertemp. Dit vooral bij relatief hoge buitentemperaturen. (En lage aanvoer, ik werk met 24 a 25 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
PvO76 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:35:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Het klopt dat de afgifte wat aan de kleine kant is, bij koelen ongeveer 50m2 vloerverwarming.
Maar ook bij hogere ruimte temperaturen regelt de WP altijd naar de 12 graden toe.
Ga ik sturen op ingaande watertemperatuur precies het zelfde, regelen naar die 12 graden en dan is de uitgaande temperatuur uiteraard nog veel lager.
Ik heb ook al well eens 12Hz gezien overigens.
Bij verwarmen regelt de WP wel altijd netjes terug naar 10Hz als dat nodig is om de target te halen.
Ik begrijp niet helemaal waarom dit bij koelen anders zou zijn, maar mijn kennis van warmtepomp techniek is daarvoor wellicht niet toereikend.
Voor mij een beetje hetzelfde hoor. Vandaar een eerdere post van mij, “dat ik er van uit ga dat LG de compressor heel houdt en dat de gebruiker moet zorgen dat hij zijn vermogen kwijt kan. “

Ik ben erg benieuwd naar data net als je al gedeeld hebt met fixed flow rate en een met optimal flow en hoge ruimte temp.

Maar de LG blijft een beetje een mysterie wat betreft de regeling hoor. Soms pas je iets aan waarvan je denkt dit mag niet veel uit maken en dan doet hij het toch onverwacht beter of slechter 8)7. Blijft een beetje proberen en tips volgen in dit forum 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
Vandaag had de WP een run waarbij hij steady op 16Hz bleef draaien, ook weer met een uitgaande watertemperatuur van 12 graden.
Doordat de WP twee dagen niet aangeweest was, was de vloer wat opgewarmd en kon hij dus meer vermogen kwijt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUItQ3cjdEt9JNGrwrt5N3T_suI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUtvj82K7tfpb3W7Dv9ttQju.jpg?f=fotoalbum_large
Nu ook met berekende thermische vermogen.

Voorlopig blijf ik bij het standpunt dat de WP niet kijkt naar het setpoint, maar altijd naar 12 graden regelt.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
Nog een plaatje van een wat langere run.
Het dauwpunt ligt hier onder de 12 graden, dus de WP wordt niet uitgeschakeld op het bereiken van het dauwpunt.
Je ziet de WP na de opstartpiek een stabiele uitgangstemperatuur bereiken van 11,7 graden bij 14Hz.
Rond 5:25uur zakt deze temperatuur naar 11,4 graden.
Als reactie hierop (aanname) zakt om 5:52uur de frequentie naar 13Hz.
Het uitgangsvermogen zakt dan ook van rond de 2,5kW naar rond de 2,1kW.
Hierdoor stijgt de uitgangstemperatuur weer naar 11,7 graden.

Kort daarna wordt de WP uitgeschakeld omdat de uitgangstemperatuur te lang onder het setpoint zit..

Noot: het uitschakelen op dauwpunt en langdurig onder het setpoint is geen functie van de LG, maar wordt extern gestuurd door een script in NodeRed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoG-oaTI1QsknwqwlUnwgDKijo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31MzxJvhSu6j3dD7nIb7WjHG.jpg?f=fotoalbum_large

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jschel schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:38:
[...]

Ik vrees dat dat eerder toeval is in/van deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

PvO76 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:43:
Vandaag had de WP een run waarbij hij steady op 16Hz bleef draaien, ook weer met een uitgaande watertemperatuur van 12 graden.
Doordat de WP twee dagen niet aan geweest was, was de vloer wat opgewarmd en kon hij dus meer vermogen kwijt.
Voorlopig blijf ik bij het standpunt dat de WP niet kijkt naar het setpoint, maar altijd naar 12 graden regelt.
Met mijn WP ben ik er achter gekomen, dat de WP kijkt naar de buiten temperatuur en werkt binnen de ingestelde waarden. Voor koelen is dat binnen een hysterese van 3 en de marge van de WP (2 graden).
Ik heb het setpoint daarbij altijd op een vaste waarde (bij sturen op alleen water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erniee
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-09 12:58
PvO76 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:43:
Doordat de WP twee dagen niet aangeweest was, was de vloer wat opgewarmd en kon hij dus meer vermogen kwijt.
[Afbeelding]
Nu ook met berekende thermische vermogen.

Hi PvO76, mooi heldere grafieken. Hier eind vorig jaar een LG Therma V R290 Monobloc 16kW, HM163HF + HN1639HC geplaatst. Overweeg HA en modbus maar dit is nieuw voor mij. Nu nog behelpen met de LG thinq app. Ik zie dat er in de uitstand geen electra verbruik is. Hier is het electraverbruik volgens de app in de uitstand, met de app, nog 440 W/h. Als de buitenunit en het warmte-element spanningsloos is geeft de app nog altijd een verbruik aan van 440 W/h. De binnenunit zelf verbruikt 0,04 W/h. Navraag bij LG geeft een verwijzing naar mogelijk de instellingen. Is de info van de LG app in lijn met de grafieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
erniee schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:53:
[...]

Hi PvO76, mooi heldere grafieken. Hier eind vorig jaar een LG Therma V R290 Monobloc 16kW, HM163HF + HN1639HC geplaatst. Overweeg HA en modbus maar dit is nieuw voor mij. Nu nog behelpen met de LG thinq app. Ik zie dat er in de uitstand geen electra verbruik is. Hier is het electraverbruik volgens de app in de uitstand, met de app, nog 440 W/h. Als de buitenunit en het warmte-element spanningsloos is geeft de app nog altijd een verbruik aan van 440 W/h. De binnenunit zelf verbruikt 0,04 W/h. Navraag bij LG geeft een verwijzing naar mogelijk de instellingen. Is de info van de LG app in lijn met de grafieken?
Ik neem aan dat je 440W bedoeld ipv 440W/h.
Ik vermoed (en hoop voor je) dat de weergave van de app niet klopt.
Een verbruik van 440W is in 24h 10kWh. LIjkt me een beetje veel voor iets wat uit staat 8)7
Ik meet het elektrisch verbruik met een Shelly EM. dus de waarde die je in mijn grafieken ziet klopt wel zo'n beetje.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Staat me vaag bij dat de LG engineers uitlegden dat het te maken had met de drempelwaarde van low press druk idd.

Ik geloof nooit dat ie 11 of 16 Hz draait omdat er meer warmte kwijt kan in het systeem. Naja. Dat is een gevolg natuurlijk, maar hij “maakt” geen 12 graden omdat er thermisch afgifteruimte is.

Dat ie aan de onderkant van z’n modulatie zit is simpelweg te wijten aan te weinig afgiftemodelijkheid. Ergo: koelen op 17 graden zou sowieso niet gaan onder dezelfde omstandigheden.

[ Voor 73% gewijzigd door paQ op 02-08-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoinixgr
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05-08 18:00
Hallo allemaal,

Ik heb een LG Therma warmtepomp en merk iets vreemds op: ongeveer één keer per maand stopt de compressor volledig voor een lange tijd (tussen de 6 en 10 uur), zonder dat er een foutmelding of waarschuwing verschijnt.

De rest van het systeem blijft gewoon actief in deze periode, maar het koelen/verwarmen stopt natuurlijk totdat de compressor weer opstart.

Heeft iemand anders dit gedrag ook meegemaakt? En weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn? Kan het te maken hebben met interne beschermingscycli, sensoren, of misschien een software-/firmwarefout?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ct42ArGo1fY9rQqHak0x3G7IG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/feRjkZARzTQRiTp186IT33CD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
Vandaag wat vreemds, Na een vrij korte opstartpiek regelt de WP in twee forse stappen terug naar 11Hz.
En blijft hierop geruime tijd draaien met een uitvoer temperatuur van 16 graden.
Het kan dus wel! (tot zover de 12 graden theorie).
Later in de middag start de pomp weer op, maar nu volgens het bekende stramien en weer te lang te hoog om vervolgens te veel koude in het systeem te brengen.

Wat ik wel heel graag zou willen weten is wat er voor zorgt dat de WP opstart zoals deze dat deed de eerste keer vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJVE7p_RljVxYyonREDo1kMzNpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9j3JAToRDcrqY325vVGnoQj.jpg?f=fotoalbum_large

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-09 16:53
phoinixgr schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:26:
Hallo allemaal,

Ik heb een LG Therma warmtepomp en merk iets vreemds op: ongeveer één keer per maand stopt de compressor volledig voor een lange tijd (tussen de 6 en 10 uur), zonder dat er een foutmelding of waarschuwing verschijnt.

De rest van het systeem blijft gewoon actief in deze periode, maar het koelen/verwarmen stopt natuurlijk totdat de compressor weer opstart.

Heeft iemand anders dit gedrag ook meegemaakt? En weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn? Kan het te maken hebben met interne beschermingscycli, sensoren, of misschien een software-/firmwarefout?

Alvast bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding]
Dat is inderdaad vreemd, technisch kan ik niet zo snel verzinnen waarom de WP na een maand een langere stop zou moeten maken. Regel je op: Lucht, Lucht/Water of alleen Water?

Twee winters geleden heb ik de hele winter op alleen water geregeld en heeft de pomp van begin november tot eind maart één lange run gemaakt zonder enig onderbreking. Tenminste, niet dat ik gezien heb. Ik heb geen monitoring in HA maar keek in die tijd dagelijks hoe de WP het deed en een onderbreking van 6 uur zou mij opgevallen moeten zijn. Ik was tenminste enthousiast over het continue draaien, waarbij het water door modulatie op de juiste waarde gehouden werd..

Afgelopen winter had ik "uit" periodes geprogrammeerd per 24 uur en kan ik daar dus niets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoinixgr
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05-08 18:00
KarsS schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:00:
[...]
Dat is inderdaad vreemd, technisch kan ik niet zo snel verzinnen waarom de WP na een maand een langere stop zou moeten maken. Regel je op: Lucht, Lucht/Water of alleen Water?

Twee winters geleden heb ik de hele winter op alleen water geregeld en heeft de pomp van begin november tot eind maart één lange run gemaakt zonder enig onderbreking. Tenminste, niet dat ik gezien heb. Ik heb geen monitoring in HA maar keek in die tijd dagelijks hoe de WP het deed en een onderbreking van 6 uur zou mij opgevallen moeten zijn. Ik was tenminste enthousiast over het continue draaien, waarbij het water door modulatie op de juiste waarde gehouden werd..

Afgelopen winter had ik "uit" periodes geprogrammeerd per 24 uur en kan ik daar dus niets over zeggen.
Ik regel inderdaad alleen op water.

Die periode van ongeveer een maand is niet exact — ik heb gemerkt dat het af en toe gebeurt na langere aaneengesloten bedrijfstijden. Soms na 2 à 3 weken, soms pas na meer dan een maand.

Zou dit kunnen betekenen dat er iets mis is met de warmtepomp? Er worden in ieder geval geen fouten weergegeven.
Het gaat om een HM163MR, driefasig, 16 kW.

De firmware van de paneelcontroller is 3.06.06a.
(Weet jij trouwens of het mogelijk is om deze te updaten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erniee
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-09 12:58
PvO76 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:24:
Vandaag wat vreemds, Na een vrij korte opstartpiek regelt de WP in twee forse stappen terug naar 11Hz.
En blijft hierop geruime tijd draaien met een uitvoer temperatuur van 16 graden.
Later in de middag start de pomp weer op, maar nu volgens het bekende stramien en weer te lang te hoog om vervolgens te veel koude in het systeem te brengen.

Wat ik wel heel graag zou willen weten is wat er voor zorgt dat de WP opstart zoals deze dat deed de eerste keer vandaag.
[Afbeelding]
Analyse AI die ikzelf best steekhoudend vind: Eerste start (11 Hz): ΔT was klein (≈ 0,7 °C), dus gevraagd vermogen ≈ 0,76 kW → regeling kiest het laagst mogelijke toerental.
Latere starts: ΔT is groter (vloer is afgekoeld), dus regeling schat dat er méér vermogen nodig is en kiest een hogere frequentie (≈ 35–45 Hz). Daarmee wordt te veel koude “ingeschoten” en moet hij daarna weer terugregelen. Samenvatting in één zin:
De eerste keer was de vloer nog warm genoeg, waardoor de regelsoftware slechts een “slokje” koeling vroeg; later koelt de vloer verder af, schat de software verkeerd en begint hij daarom veel te hoog, om vervolgens te veel koude in te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uosKj-NwjkqkMP7noM_ZZhoU71Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTY7fGvbtzV69rBNj3aaQBzV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 198% gewijzigd door PeteSplit op 04-08-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Vandaag wat tegen gekomen waar een van jullie hopelijk het antwoord op heeft, aangezien ik het niet zo snel kan vinden in de manual.
Had een elektra klus om wat bedrading in een groepenkast aan te sluiten waarbij ik de buitenkant al niet makkelijk los kreeg. Bleek een installatie automaat zo warm geworden dat deze vast was gesmolten aan de behuizing. Afijn dit was een automaat van de warmtepomp LG Therma V 9kW (hn091mr.nk5). Waarschijnlijk door niet goed vast draaien van de nul klem dus daar is de installateur van op de hoogte gesteld.
Na dit voorval even verder gekeken en het gaat het mij om het volgende: Er worden drie groepen gebruikt voor de betreffende installatie waarvan blijkbaar twee voor de binnen unit en een voor de buitenunit. Twee keer B20 voor binnen (3+3kw backup verwarming?) en een keer C20 voor buiten. Deze zitten allemaal op dezelfde fase aangesloten. Is dit ook de bedoeling volgens de fabrikant en gebruiken deze apparaten nooit tegelijk hun maximale vermogen of is er hier een ontwerpfout gemaakt door de installateur? Mijn kennis van warmtepompen is vrijwel 0 en was meer vanuit elektrisch gebied dat ik dit niet snap en het graag wil begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
phoinixgr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:13:
[...]

Ik regel inderdaad alleen op water.

Die periode van ongeveer een maand is niet exact — ik heb gemerkt dat het af en toe gebeurt na langere aaneengesloten bedrijfstijden. Soms na 2 à 3 weken, soms pas na meer dan een maand.

Zou dit kunnen betekenen dat er iets mis is met de warmtepomp? Er worden in ieder geval geen fouten weergegeven.
Het gaat om een HM163MR, driefasig, 16 kW.

De firmware van de paneelcontroller is 3.06.06a.
(Weet jij trouwens of het mogelijk is om deze te updaten?)
Als het op ongedefinieerde momenten gebeurd is het ieder geval niet iets wat in de software voorgebakken zit als een soort van "rust moment" voor de WP :*)

Misschien moet je even goed naar de omstandigheden kijken als dit gebeurd. Ik denk dan vooral aan de water temperatuur in relatie tot de buitentemperatuur. Toen twee winters geleden mijn WP maanden lang doordraaide op alleen modulatie, ging dat goed totdat de buiten temperatuur weer wat hoger werd (in mijn geval >8 graden. De WP ziet dan dat volgens de stooklijn de water temperatuur lager moet maar is al maximaal terug gemoduleerd. In eerste instantie blijft hij op minimum vermogen doordraaien tot de water temperatuur boven de ingestelde hysteresis uitgaat. Dan slaat hij echt af en zal niet weer aanslaan voor die conditie voorbij is. Ofwel je vloer moet voldoende afkoelen of de buitentemperatuur moet voldoende zakken om weer vraag te creëren.

Mijn RMC heeft ongeveer dezelfde revisie: 3.0.6.6. Dit kun je niet zomaar zelf updaten. Zou waarschijnlijk ook niet helpen want volgens mij zit de echte regeling in de buitenunit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:13
@dennisdew16 2 keer een 3kW element doet al 26A op 1 fase. Neem aan dat je een 3x25A aansluiting hebt dus dan zit die fase in dat geval al vol en dan zit je Warmtepomp er zelf ook nog op. Weet niet wat een 9kW max pakt maar zelfs als dit 2kW is dan heb je op de ene fase al 34,8A. Uiteraard zullen die 3kW elementen bijna nooit aan staan maar lijkt mij geen goede setup.

Ik zou het over 3 fases verdelen.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
jvanderkroon schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:27:
@dennisdew16 2 keer een 3kW element doet al 26A op 1 fase. Neem aan dat je een 3x25A aansluiting hebt dus dan zit die fase in dat geval al vol en dan zit je Warmtepomp er zelf ook nog op. Weet niet wat een 9kW max pakt maar zelfs als dit 2kW is dan heb je op de ene fase al 34,8A. Uiteraard zullen die 3kW elementen bijna nooit aan staan maar lijkt mij geen goede setup.

Ik zou het over 3 fases verdelen.
Het betreft een installatie bij vrienden thuis dus geen idee wat die voor hoofdzekering hebben en wat er is afgesproken met de installateur, maar het lijkt mij ook niet helemaal netjes kwa belasting. Ze zijn nog aan het verbouwen maar ik denk dat er in de winter wel problemen kunnen ontstaan als ze daar volledig wonen... En ik weet niet of de twee backup elementen over verschillende fasen verdeeld kunnen worden maar lijkt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
erniee schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Analyse AI die ikzelf best steekhoudend vind: Eerste start (11 Hz): ΔT was klein (≈ 0,7 °C), dus gevraagd vermogen ≈ 0,76 kW → regeling kiest het laagst mogelijke toerental.
Latere starts: ΔT is groter (vloer is afgekoeld), dus regeling schat dat er méér vermogen nodig is en kiest een hogere frequentie (≈ 35–45 Hz). Daarmee wordt te veel koude “ingeschoten” en moet hij daarna weer terugregelen. Samenvatting in één zin:
De eerste keer was de vloer nog warm genoeg, waardoor de regelsoftware slechts een “slokje” koeling vroeg; later koelt de vloer verder af, schat de software verkeerd en begint hij daarom veel te hoog, om vervolgens te veel koude in te brengen.
Of, hij viel toevallig aan de goede kant van de drempelwaarde van de 'low press'
PvO76 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:24:

[Afbeelding]
Ik heb nog even teruggezocht in communicatie, en dit is wat een Engineer van LG Korea (hij is ook langs geweest hier) er destijds over schreef.
We (*** and I) think only 1 reason on your situation.

There is a limitation of low pressure of refrigerant cycle in LG Therma V control logic.

For example, in a chilly day ( not hot ) when Therma V operates in the cooling mode, the outlet water temp. is getting reach the target water temp. then a compressor should reduce the compressor Hz in order to decrease the heat power.
However, if the low pressure of refrigerant is already at the limitation, the compressor cannot reduce his Hz.. becuase if he reduced the compressor Hz, the low pressure will be more higher.

That's why as below picture, you shared, the compressor didn't reduce the comp. Hz.

*** and I has requested to LG HQ to change the control logic.
Dat is waaraan er hier ook ter plekke - hier aan mijn eetkamertafel, 2 engineers van LG en 1 aan de telefoon in Korea- telkens aan werd getweakt, om de threshold zo te maken dat de compressor terugmoduleerde.

Dat WAS overigens al na de aanpassing, maar het was niet (meer) warm genoeg buiten om verder te testen.
Maar zo draaide hij na de tweaks dus ook. 9 Uur lang op minimale toeren :) (go figure)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0_7WSejJu_xuC_M2NubnnO8C0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y3WJDaLJHvpIZlBFh05i0aOE.png?f=fotoalbum_large

M.a.w.
Ook een LG KAN gewoon superstrak koelen zoals het hoort, alleen het heeft blijkbaar 0 prio bij LG Korea, en ik heb niet de indruk dat ze bij LG Benelux er iets over te zeggen hebben.
Volgens mij had ik gewoon 's lands enige 1 fase LG die fatsoenlijk koelde :D (En nu ergens in Duitsland staat voor spares)

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 06-08-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
@paQ Dat is interessante informatie, bedankt!
Weet je toevallig wat het bereik van de waarde van de Lowpress ongeveer moet zijn én wat de minimale waarde is?
Ook zou ik graag het modbus adres van deze sensor weten.
Ik heb een modbus lijst waar het inputregister 30023 HighPress zou zijn en 30024 LowPress.
Maar tot op heden heb ik mijn twijfels over de waarden die ik op deze adressen krijg.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
PvO76 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:30:
Weet je toevallig wat het bereik van de waarde van de Lowpress ongeveer moet zijn én wat de minimale waarde is?
Ik heb een modbus lijst waar het inputregister 30023 HighPress zou zijn en 30024 LowPress.
Maar tot op heden heb ik mijn twijfels over de waarden die ik op deze adressen krijg.
De waardes moeten gedeeld worden door 100 om op Bar uit te komen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
      - name: lg_high_press
        scale: 0.01
        precision: 2
        scan_interval: 15
        address: 22
        slave: 1
        unit_of_measurement: Bar
        input_type: input
        unique_id: id_lg_high_press

- name: lg_low_press
        scale: 0.01
        precision: 2
        scan_interval: 15
        address: 23
        slave: 1
        unit_of_measurement: Bar
        input_type: input
        unique_id: id_lg_low_press

Dan krijg je wel goede waardes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TQb18xcG9ezTK5J4QdNjYPinb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/06RzcSk9lBsk89Wt7VueWdE8.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
PvO76 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:30:
Nee dat weet ik niet (meer?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:03:
[...]

Nee dat weet ik niet (meer?).
Hieronder een plaatje tijdens een koeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6O2JWaWAz-1hbzLb03UJSGhqggA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nAeca35gPN45UpW3Ks7kgZJo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbFjEpVZoEaZA_7veluYNaT1vX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQgugYh2W3rfYRUeNZWYsOp5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Jojan265 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Hieronder een plaatje tijdens een koeling:

[Afbeelding]
En welke compressorsnelheden horen daar bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:38:
[...]

En welke compressorsnelheden horen daar bij?
Dat is de onderste grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
paQ schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:55:
Staat me vaag bij dat de LG engineers uitlegden dat het te maken had met de drempelwaarde van low press druk idd.

Ik geloof nooit dat ie 11 of 16 Hz draait omdat er meer warmte kwijt kan in het systeem. Naja. Dat is een gevolg natuurlijk, maar hij “maakt” geen 12 graden omdat er thermisch afgifteruimte is.

Dat ie aan de onderkant van z’n modulatie zit is simpelweg te wijten aan te weinig afgiftemodelijkheid. Ergo: koelen op 17 graden zou sowieso niet gaan onder dezelfde omstandigheden.
De software van LG zal zeker beter kunnen idd, en de compressordruk, toerental en temperatuur combinatie is zeker belangrijk, ook voor de compressor levensduur. Maar daar kunnen we als gebruiker weinig aan doen. Wel kunnen we zorgen voor voldoende afgifte natuurlijk, zoals jij ook al opmerkt.

Helaas is dat niet zo makkelijk. Als een systeem een beetje handig ontworpen is voor verwarmen dan is er simpelweg niet genoeg capaciteit om te koelen. In veel gevallen zal er dus extra capaciteit gecreëerd moeten worden om betrouwbaar te koelen, zeker met een LG B-)

Volgende weer is het weer een paar dagen lekker warm. Ben benieuwd naar de mooie plaatjes :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
8)7 so goeiemorgen zeg :P

maar welke Ta had je daar bij dan?
35 Hz is best wel op toeren.

(3f? 1f?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jschel schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:50:
[...]

De software van LG zal zeker beter kunnen idd, en de compressordruk, toerental en temperatuur combinatie is zeker belangrijk, ook voor de compressor levensduur. Maar daar kunnen we als gebruiker weinig aan doen. Wel kunnen we zorgen voor voldoende afgifte natuurlijk, zoals jij ook al opmerkt.

Helaas is dat niet zo makkelijk. Als een systeem een beetje handig ontworpen is voor verwarmen dan is er simpelweg niet genoeg capaciteit om te koelen. In veel gevallen zal er dus extra capaciteit gecreëerd moeten worden om betrouwbaar te koelen, zeker met een LG B-)

Volgende weer is het weer een paar dagen lekker warm. Ben benieuwd naar de mooie plaatjes :*)
nou, de ervaring (ook hier) leert nou juist dat er overcapaciteit ontstaat vanuit de warmtepomp richting het afgiftesysteem. Als in: de Ta wordt enorm overschreden.

Dat maakt an sich nog niet zo veel uit, ware het niet dat het dauwpunt daarin totaal genegeerd wordt.
Ta 17 is echt een hele nette Ta bij koelen bijv. Dus als je dat met 10 - 15 Hz kunt bereiken, verwacht ik niet dat ie met 38Hz 13,5 graden staat te maken om eens wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:00:
[...]

8)7 so goeiemorgen zeg :P

maar welke Ta had je daar bij dan?
35 Hz is best wel op toeren.

(3f? 1f?)
Hierbij ook de Ta en Tr:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-uUNbuetaERZWfnrVxll1VZG-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j11OWyxhu7B6R1Y9nwNhRxUy.png?f=fotoalbum_large

Het gaat om een 7 kW 1F versie 4 (ook te zien in mijn onderschrift).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Jojan265 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:01:
[...]

Hierbij ook de Ta en Tr:
[Afbeelding]

Het gaat om een 7 kW 1F versie 4 (ook te zien in mijn onderschrift).
Maar na een half uurtje T15 met 24 Hz dus?
Wat was je setpoint dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:25:
[...]

Maar na een half uurtje T15 met 24 Hz dus?
Wat was je setpoint dan?
Die was 19 graden. Ik zeg ook niet dat de regeling goed werkte. Het ging erom dat de lage persdruk goed aangegeven werd. Omdat ik genoeg afgifte heb, heb ik na een paar uur nog steeds geen probleem met condens. Wel dat ik daarna erg koude voeten ga krijgen. Ik gebruik het koelen dus ook erg sporadisch (alleen als het langere tijd heel erg warm is) en met lange tussenpozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Jojan265 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Die was 19 graden. Ik zeg ook niet dat de regeling goed werkte. Het ging erom dat de lage persdruk goed aangegeven werd. Omdat ik genoeg afgifte heb, heb ik na een paar uur nog steeds geen probleem met condens. Wel dat ik daarna erg koude voeten ga krijgen. Ik gebruik het koelen dus ook erg sporadisch (alleen als het langere tijd heel erg warm is) en met lange tussenpozen.
Wat ook nog wel eens kan werken is nadat je koelen hebt opgestart, de setpoint op bijv 10 graden te zetten. Wachten tot hij daar op reageert, en vervolgens de Ta naar bijv 17.
Zo kreeg ik hem nog wel eens aan het moduleren vreemd genoeg. Dan was het setpoint verschil schijnbaar groot genoeg voor de Fuzzy logic om in te grijpen.

Hier nog wat LG data:
De Compression Ratio moet boven de 1.5 blijven, anders schakelt de compressor af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E4DtVn8nhz5jJDoTm1Ix1efE90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZvWJBUq8C0G9vLXcayntoNE3.png?f=fotoalbum_large

En misschien nog een mooie toevoeging:
Normally for the cooling mode, the compressor is controlled by the low pressure(refrigerant cycle),
during the operation the low pressure value was almost maximum (around 1090kPa) so the compressor couldn't reduce Hz.
if the compressor reduced Hz then the low pressure was getting higher.
But there is a maximum limitation of the low pressure, the compressor was not able to reduce Hz.

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 08-08-2025 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Wat ook nog wel eens kan werken is nadat je koelen hebt opgestart, de setpoint op bijv 10 graden te zetten. Wachten tot hij daar op reageert, en vervolgens de Ta naar bijv 17.
Zo kreeg ik hem nog wel eens aan het moduleren vreemd genoeg. Dan was het setpoint verschil schijnbaar groot genoeg voor de Fuzzy logic om in te grijpen.
Dat ga ik dit weekend even proberen. Het wijzigen van het setpoint naar 10 graden, doe je dat dan na de opstart curve of tijdens?
Hier nog wat LG data:
De Compression Ratio moet boven de 1.5 blijven, anders schakelt de compressor af.
[Afbeelding]

En misschien nog een mooie toevoeging:
Dank voor de info. Wordt het weer iets duidelijker waarom de unit niet moduleert. Ik zal de LGMV mee laten lopen tijdens de test.
[...]

[ Voor 4% gewijzigd door Jojan265 op 08-08-2025 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Jojan265 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:38:
[...]
Dat ga ik dit weekend even proberen. Het wijzigen van het setpoint naar 10 graden, doe je dat dan na de opstart curve of tijdens?

[...]

[...]
Het was echt even zoeken naar een voorbeeld, maar zo te zien toen hij al liep en 'gemoduleerd' was (LG stilo dan :P ), daarna op 10, wachten tot ie acteert, en dan terug naar 17.
Dan gebeurde er dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RNZGVPhjntqN715fxIt-T6Y9nM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S5BuCJ08iiFD5LkNpMWs4nY4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamahuhu
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-08 17:14
Hallo, ik heb eind okt 2024 een LG Wtp van 12kW, de HN1616HC NK0 met Hm121Hf UB60.
Ik wil graag dat ik maximaal mijn zonnestroom kan gebruiken, dus dat de Wtp langzamer opwarmt.
In de zomer verwarmt deze alleen tapwater, maar gaat dan in 20min naar 5kW. Ik zou liever hebben dat ie er langer over doet met 2-3kw zodat het volledig op zonnestroom kan.
Kan dit ingesteld worden? Of wat zijn de zoektermen die ik nodig heb om op te zoeken hoe dit kan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaGIRZ8219GpqqCRQB3es69Ba8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSSuO64D5NyqyYtEQhx39vtc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door mamahuhu op 09-08-2025 14:15 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Vandaag is de LG (1-fase) weer aan het koelen, en ik zie toch duidelijk verschil tussen

A: ingestelde temperatuur 17, met hysterese van +2, -3
B: ingestelde temperatuur van 19, met hysterese 0, -3

Waarbij B duidelijk lagere vermogens trekt. (1,5kW vs 1kW)

Het is duidelijk geen oplossing maar brengt mi wel iets. De runs zijn 1,5 tot 2x langer waardoor ik veel meer warmte kan verplaatsen + minder geluid wat met name in de zomer wel een pluspunt is
Ik zou wss toch niet door de opstartpiek komen ivm beperkte afgifte voor koelen, stalen leidingen en condensatie. Het aantal starts maximaliseer ik extern op 3 per uur, dus daarvoor heb ik een hoge hysterese niet nodig. Dat vind ik prima voor die 2 weken per jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1doRxqGOcil2f2RaU-wE1vIpSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R788cOgHxyS6BKtjP3bcj8KG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door SalexSun op 12-08-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:00:
Vandaag is de LG (1-fase) weer aan het koelen, en ik zie toch duidelijk verschil tussen

A: ingestelde temperatuur 17, met hysterese van +2, -3
B: ingestelde temperatuur van 19, met hysterese 0, -3

Waarbij B duidelijk lagere vermogens trekt. (1,5kW vs 1kW)

Het is duidelijk geen oplossing maar brengt mi wel iets. De runs zijn 1,5 tot 2x langer waardoor ik veel meer warmte kan verplaatsen + minder geluid wat met name in de zomer wel een pluspunt is
Ik zou wss toch niet door de opstartpiek komen ivm beperkte afgifte voor koelen, stalen leidingen en condensatie. Het aantal starts maximaliseer ik extern op 3 per uur, dus daarvoor heb ik een hoge hysterese niet nodig. Dat vind ik prima voor die 2 weken per jaar
Wat mij opvalt dat A en B maar tot 16 graden koelen, heb je dat beperkt ?
Ik heb geen beperking, waardoor de warmtepomp wat langer koelt en afschakelt op hysterese.

De runs bij mij zijn ook niet veel langer dan bij B. Ik koel op 18 graden, gaat dan tot 13 graden door.
Instel bereik bij koelen is 8 en 25 graden, hysterese 1,5 en -3 graden.

Ik heb de pomp van de warmtepomp op continu gezet, zodat het koude water door de radiatoren blijft lopen

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 12-08-2025 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
PeteSplit schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:59:
[...]

Wat mij opvalt dat A en B maar tot 16 graden koelen, heb je dat beperkt ?
Ik heb geen beperking, waardoor de warmtepomp wat langer koelt en afschakelt op hysterese.
(De runs bij mij zijn ook niet veel langer dan bij B. Ik koel op 18 graden, gaat dan tot 13 graden door)
Ja, ondergrens is 2gr boven het dauwpunt of 16gr. Die 16gr is de instelling op de LG, de 2gr wordt extern geregeld. De 16gr op de LG geeft me een veilig gevoel. Lager gaan zitten maakt dat de runs iets langer worden, maar het komt daardoor niet ineens in een gebied waardoor die eindeloze runs op 300W maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
16 gr is nu trouwens ook de grens van hyst -3 icm 19gr setpoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Meest dagen dat dat hier behoefte is aan koeling licht het dauwpunt toch hoger

[ Voor 5% gewijzigd door SalexSun op 12-08-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:04:
[...]

Ja, ondergrens is 2gr boven het dauwpunt of 16gr. Die 16gr is de instelling op de LG, de 2gr wordt extern geregeld. De 16gr op de LG geeft me een veilig gevoel. Lager gaan zitten maakt dat de runs iets langer worden, maar het komt daardoor niet ineens in een gebied waardoor die eindeloze runs op 300W maakt.
Ik had mijn bericht nog wat aangevuld

Ik heb geen last van eindeloze runs, want pas bij 15 graden doel, zou de warmtepomp blijven lopen.
Ik laat de warmtepomp in de korte run toch deze lage temperatuur maken, omdat het water toch gemengd wordt en niet lang die temperatuur houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
PeteSplit schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:09:
[...]

Ik had mijn bericht nog wat aangevuld

Ik heb geen last van eindeloze runs, want pas bij 15 graden doel, zou de warmtepomp blijven lopen.
Ik laat de warmtepomp in de korte run toch deze lage temperatuur maken, omdat het water toch gemengd wordt (radiatoren) en niet lang die temperatuur houdt.
Ik heb wel de pomp overloop op 5min staan oid om dezelfde reden, maar met pomp op 100% continue scheelt toch wel energie. Ik heb trouwens geen parallelbuffer.

Blijft wel dat als jij hyst op +0,-3 zet icm een vergelijkbaar script voor de overshoot controle je wss langere runs kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Moduleert die bij jou dan wel terug. Ik heb zo’n model als Paq waarbij moduleren in koelbedrijf problematisch is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:14:
Moduleert die bij jou dan wel terug. Ik heb zo’n model als Paq waarbij moduleren in koelbedrijf problematisch is
Nee geen modulatie, blijft op ongeveer 20 Hz hangen (tussen 600 en 900 W) afbeeldingen op pag 717

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 20:24
Ik zou graag mijn (toekomstige) fancoils automatisch in/uit laten schakelen als de WP aan gaat. Mooiste zou zijn als er een potentiaalvrij contact vanuit de WP aangeboden wordt die signaleert dat er gekoeld/verwarmd wordt... Echter dat lijkt de LG niet echt te hebben? Of mis ik iets?

Iemand hier een creatieve oplossing voor? (En dan eigenlijk liever niet via modbus/home-assistent achtige oplossingen, dommer=beter wat mij betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
stereohead schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:32:
Ik zou graag mijn (toekomstige) fancoils automatisch in/uit laten schakelen als de WP aan gaat. Mooiste zou zijn als er een potentiaalvrij contact vanuit de WP aangeboden wordt die signaleert dat er gekoeld/verwarmd wordt... Echter dat lijkt de LG niet echt te hebben? Of mis ik iets?

Iemand hier een creatieve oplossing voor? (En dan eigenlijk liever niet via modbus/home-assistent achtige oplossingen, dommer=beter wat mij betreft).
Je kan de aansluiting voor externe pomp gebruiken. Dit is niet helemaal foutloos omdat de pomp soms draait terwijl er niet wordt verwarmd/gekoeld.
Ik weet niet zeker of dit een potentiaal vrij contact is, anders zou je een relais moeten plaatsen.

Uitlezen met Modbus maakt dit soort dingen wel kinderlijk eenvoudig overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@stereohead denk dat modbus toch wel de betrouwbaarste oplossing is. Anders een losse flowmeter en temperatuur sensor en daar een schakeling mee maken? Maar dan ben je dus dingen dubbel aan het uitvoeren aangezien die al in de LG zitten en via modbus uit te lezen zijn.

Hebben die fancoils zelf eigenlijk geen temperatuur sensor? Als zij zelf al kunnen meten wanneer het nuttig is om te gaan draaien dan hoef je geen ingewikkelde zaken zelf toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 20:24
Thanks @SalexSun @jvanderkroon

Externe pomp aansluiting zou opzich kunnen werken, maar die zal ook aanschakelen bij een SWW run, hoeft niet heel erg te zijn de 3-weg klep stuurt het water dan niet over de fancoils, die zullen dan blijven draaien zonder noemenswaardig warme of koude lucht te produceren. Verder gaat de pomp natuurlijk ook aan bij anti-frost en sowieso eens in de zoveel tijd geloof ik.

Evt, zou ik het pomp-signaal kunnen combineren met het signaal van de 3-weg klep middels een relais.

Een flowschakelaar vindt ik ook wel een aardig idee eigenlijk, is effectief natuurlijk het zelfde als het pomp-signaal, echter zou ik de flowschakelaar na de 3-weg klep kunnen zetten zodat die alleen schakelt bij koelen/verwarmen en niet bij een SWW run.

Het liefste had ik gewoon een contactje gezien koelen/verwarmen-actief... Maarja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:12
In het kader van de minimumdrukken en maf gedrag. Verklaart dat ook het volgende wat ik zie gebeuren, of is dat weer iets anders mafs?

Ik zie mijn 14kw-3ph overdag op minimum-compressorspeed rustig pruttelen op setpoint (na een SWW run). In de avond schiet dan opeens de compressorspeed omhoog, wat zorgt dat de watertemperatuur buiten zn hysterese schiet. Er lijkt sterke correlatie te zijn met de buitentemperatuur die zakt (zie hetzelfde gedrag in t klein bij een buitentemp-dip eerder op de middag) en er gebeurt iets met de drukken, maar geen idee of dat oorzaak of gevolg is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56woB2x4UrpwOExrBQIZd-tT468=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sf7eunvCMzpQ8Zu13EewTgzF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

KMarco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:51:
In het kader van de minimumdrukken en maf gedrag. Verklaart dat ook het volgende wat ik zie gebeuren, of is dat weer iets anders mafs?

Ik zie mijn 14kw-3ph overdag op minimum-compressorspeed rustig pruttelen op setpoint (na een SWW run). In de avond schiet dan opeens de compressorspeed omhoog, wat zorgt dat de watertemperatuur buiten zn hysterese schiet. Er lijkt sterke correlatie te zijn met de buitentemperatuur die zakt (zie hetzelfde gedrag in t klein bij een buitentemp-dip eerder op de middag) en er gebeurt iets met de drukken, maar geen idee of dat oorzaak of gevolg is.
[Afbeelding]
Ik heb zoiets bij het verwarmen, dan wil de warmtepomp bij een hogere buiten temperatuur niet meer verwarmen en gooit dan de compressor omhoog, om zo buiten de hysterese te komen en uit te gaan.
Ik heb dit met HA opgelost, die past de doeltemperatuur aan, zodat de hysterese niet overschreden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:53
KMarco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:51:

[Afbeelding]
Dag KMarco, even een heel andere vraag: hoe heb jij het compressor plaatje gekregen uit Home assistant? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Ter info, en mogelijk relevant voor de discussie over koeling en het aantal hertz van de compressor:

Vandaag heb ik de warmtepomp opengemaakt om het filter schoon te maken. Daarbij besloot ik ook een kijkje te nemen bij de compressor, en heb ik een foto gemaakt van het typeplaatje van mijn 9kW R32-model.

Het blijkt te gaan om een RJB036MAA compressor. Achteraf zag ik dat dit ook gewoon in de servicemanual staat vermeld. Het zelfde model wordt ook voor de "kleinere" R32 modellen gebruikt.

Als je verder op dit model zoekt, vind je ook technische specificaties van LG. Zowel voor koelen en verwarmen tot een bepaalde temperatuur. Met min en max hertz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zXzdDyMZjjRmQHID6rCcxd0gU0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aaajz548xONC6X8HcL9NL0Tw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFmFw-NcrvEjIy7-rpp4zYrGA1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7F4HBYYSVxHC1yGFgQTcdjB2.jpg?f=fotoalbum_large

Uit:
https://www.intechna.cz/f...AWHP-R32-Monobloc-PDB.pdf

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:12
PeteSplit schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:43:
[...]

Ik heb zoiets bij het verwarmen, dan wil de warmtepomp bij een hogere buiten temperatuur niet meer verwarmen en gooit dan de compressor omhoog, om zo buiten de hysterese te komen en uit te gaan.
Ik heb dit met HA opgelost, die past de doeltemperatuur aan, zodat de hysterese niet overschreden wordt.
Jup, t maffe gedrag tijdens verwarmen fix ik ook ongeveer zo. Echter tijdens koelen zit ik aan dewpoints vast, dus kan ik t setpoint niet zomaar omlaag gooien.. dus helaas laat ik hem er dan inderdaad op onderkant hysterese (die staat obv dewpoint ingesteld) uit knallen, nadat ie dit maffe gedrag vertoond.

@Boomster ik weet niet wat je vraag precies is? Ik heb mijn LG (net als vele anderen) via modbus aan een ESP hangen, die via ESPhome geintegreerd is in Home Assistant. Zo log ik de unit, en bestuur ik ook sommige zaken vd LG obv controls en sensoren in home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.vandenbroek
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-08 15:43
Nieuw hier op dit Forum en op zoek naar een warmtepomp om alleen de vloerverwarming op de benedenverdieping te voeden. Heb mijn oog laten vallen op een LG therma V monoblock. De bestaande verdeler (6 groeps) voor de vvw vervang ik voor een gesloten verdeler zonder pomp, dan vanuit de verdeler 2x 32mm meerlagenbuis naar de WP met in de retour nog een magneet/vuil filter. Verder geen eisen, ruimte mag gehele winter 20.5 graden zijn. Koelen niet van toepassing. Is dit alles enigszins correct en welk vermogen WP zou er benodigd zijn (65 m2 / 6 groeps vvw, matig geïsoleerd). Is de LG door een beginner zelf makkelijk in de stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
  • Laatst online: 10-09 20:01
P.vandenbroek schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:42:
Nieuw hier op dit Forum en op zoek naar een warmtepomp om alleen de vloerverwarming op de benedenverdieping te voeden. Heb mijn oog laten vallen op een LG therma V monoblock. De bestaande verdeler (6 groeps) voor de vvw vervang ik voor een gesloten verdeler zonder pomp, dan vanuit de verdeler 2x 32mm meerlagenbuis naar de WP met in de retour nog een magneet/vuil filter. Verder geen eisen, ruimte mag gehele winter 20.5 graden zijn. Koelen niet van toepassing. Is dit alles enigszins correct en welk vermogen WP zou er benodigd zijn (65 m2 / 6 groeps vvw, matig geïsoleerd). Is de LG door een beginner zelf makkelijk in de stellen?
Ik denk dat het voor buitenstaanders moeilijk te beoordelen is welke versie je zou moeten aanschaffen. De efficientie van je vvw is van belang net als de isolatie. Wat is de delta T die daaruit komt en welke temp stond de ketel dan voorheen. Dat berekenen is genoeg over te vinden op internet en zodra je meerdere rekenmodellen pakt komt daar vast een betrouwbaar midden uit.
Instellen is ook nogal subjectief, draaiende krijg je hem wel. Maar uiteindelijk zo strak mogelijk/finetunen is wel iets wat je moet willen doen :)

Ik weet dat het vaker word gedaan maar ik zie lang niet altijd de noodzaak om een verdeler te vervangen. Zolang hij hoog/"maximaal" debiet/volume heeft, dat is uiteindelijk wat nodig is.

Om mijn eigen situatie te pakken als voorbeeld, ketel was voldoende op 35 graden en dat in combinatie met een thermostaatknop op de verdeler "open" gedraaid en zonder ltv inregelventiel. Daarnaast berekend welke kracht nodig is om het volume op te warmen.
Voor mij ook alleen een beneden 6 groeps verdeler, kwam ik op de 5kW unit uit. En die heeft voldoende flow met 26mm meerlaags leidingen. De 14kW van een bekende van mij heeft dan wel weer de 32mm meerlaags leidingen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
Zelf heb ik ook gewoon bij mijn bestaande verdeler de pomp er tussenuit gehaald en de aansluitingen hiervan gebruikt voor de WP aanvoer en retour. Dat was hier gemakkelijkste manier en het werkt prima prima, maar het hangt natuurlijk van je verdeler en het huidige pijpwerk af wat het beste is.

Verder sluit ik mij aan bij @Savagegek , het instellen van een LG is niet zo moeilijk maar het tunen voor optimaal resultaat vergt wel wat aandacht. Dat geldt volgens mij voor elke WP, al heb ik geen ervaringen met andere. Verwacht niet te veel van de AI functie, dat is denk ik meer een marketing ding omdat dat nu eenmaal hip is. Behalve dat hij de (zelf ingestelde) stooklijn volgt merk ik weinig intelligentie ;)

5kW voor 65m2 vloer oppervlak in een matig geïsoleerde ruimte klinkt als (ruim) voldoende, maar is als buitenstaander moeilijk in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

@P.vandenbroek Naar welk type ben je naar aan het kijken?

Ik zie dat er een nieuwe reeks zwarte R32 monobloc's beschikbaar zijn. LG Monobloc S II / UA40. Hier is weinig over bekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNjCoXhp3MUYDd7VKeJMXrGicFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UxTHIrylSoqJ8nsD2RwcBTUd.png?f=fotoalbum_large

Als je kijkt naar de oudere witte U44 types, dan zijn de modellen van 5, 7 en 9 kW hardwarematig gelijk. Ze kunnen alle drie terugmoduleren naar hetzelfde lage vermogen, en het subsidiebedrag is eveneens gelijk. Het verschil zit vooral in de softwarematige beperking.
Met het 9 kW-model heb je meer flexibiliteit voor toekomstige uitbreidingen, bijvoorbeeld als je de bovenverdieping wilt gaan verwarmen. De modellen zijn dmv een dipswitch ook nog op elektrisch vermogen te beperken.

Denk ook na of een driesfasemodel niet beter past bij jouw situatie. Heb je een elektrische auto en/of een elektrische kookplaat? Dan is het belangrijk om goed te plannen met de faseverdeling.

Nadelen zijn er ook. De LGs hebben een flinke opstartpiek die je door te tweaken met de configuratie moet opvangen voor een optimale werking van de warmtepomp.
Kijk ook even naar andere merken. Zoals de Vaillant aroTHERM.

Veel shops verkopen grijze import. Vraag hier naar voordat je koopt. Dat heeft impact op garantieafhandeling en support.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-09 14:52
Kip schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:25:

Ik zie dat er een nieuwe reeks zwarte R32 monobloc's beschikbaar zijn. LG Monobloc S II / UA40. Hier is weinig over bekend.

[Afbeelding]

Als je kijkt naar de oudere witte U44 types, dan zijn de modellen van 5, 7 en 9 kW hardwarematig gelijk. Ze kunnen alle drie terugmoduleren naar hetzelfde lage vermogen, en het subsidiebedrag is eveneens gelijk. Het verschil zit vooral in de softwarematige beperking.
Met het 9 kW-model heb je meer flexibiliteit voor toekomstige uitbreidingen, bijvoorbeeld als je de bovenverdieping wilt gaan verwarmen. De modellen zijn dmv een dipswitch ook nog op elektrisch vermogen te beperken.

Denk ook na of een driesfasemodel niet beter past bij jouw situatie. Heb je een elektrische auto en/of een elektrische kookplaat? Dan is het belangrijk om goed te plannen met de faseverdeling.

Nadelen zijn er ook. De LGs hebben een flinke opstartpiek die je door te tweaken met de configuratie moet opvangen voor een optimale werking van de warmtepomp.

Veel shops verkopen grijze import. Vraag hier naar voordat je koopt. Dat heeft impact op garantieafhandeling en support.
Hun nieuwe monoblock te vinden als:
R32 monobloc(3rd) 5 7 9 kW op:
https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products

Qua efficientie ongeveer gelijk aan de Altherma 3 Monoblock.
De LG is wel 3 dB stiller. (Geen klein verschil)

De 9kW versie (van LG) levert geen 9kW met 55 graden bij -10.
LG's R290 monoblock is erg efficient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Kip schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:25:

[Afbeelding]

Dat is niet helemaal waar. De 9 kW heeft een grotere waterpomp en wil meer flow zien als minimum. Dat kan soms een verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

@Jojan265 Heb je een referentie hiervoor? Het modelnummer van de waterpomp is namelijk hetzelfde tussen de drie U44 modellen (5,7,9kW).

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:05
Kip schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:55:
@Jojan265 Heb je een referentie hiervoor? Het modelnummer van de waterpomp is namelijk hetzelfde tussen de drie U44 modellen (5,7,9kW).
https://www.lgklimaat.nl/...loc-s-folder-nl-klein.pdf

Als ik pagina 5 bekijk dan lijken ze dezelfde pomp te hebben, maar op pagina 6 geven ze aan dat het nominale debiet wel hoger ligt bij dezelfde uitgaande temperatuur. De modellen 5, 7 en 9kW hebben een pomp met bereik van 8-26LPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Als de uitgaande temperatuur en delta T gelijk blijven, is de enige manier om meer warmte af te geven een hoger waterdebiet. Vandaar deze verschillen in de tabel. Dit gaat over het maximale vermogen van de warmtepomp.

Mijn 9kW model kan trouwens ook op 15 l/min (en minder) draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Kip op 20-08-2025 20:38 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Dit is uit de installatie handleiding vd r32. Sluit aan bij wat @Jojan265 eerder schreef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vo73T0ShW0uODzunfJew2XRrzJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Nn6FQtCmr65IqLWUvwd3CUg.png?f=fotoalbum_large

Edit: sluit niet uit dat het wel dezelfde pomp kan zijn bij nader inzien. Ik was wel in de veronderstelling dat de minimale vereiste flow om geen foutmelding te krijgen bij 9kW hoger was dan 5kW.

[ Voor 19% gewijzigd door SalexSun op 20-08-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludibv
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 02-09 20:10
Dag allen!

Wij zijn druk bezig om ons jaren 70 droomhuis grondig te verduurzamen, en daar hoort (wat mij betreft) een all-electric warmtepomp systeem bij. Ik kwam uit op de LG Therma V R290 7 kW. Ik zou feedback op mijn installatie plan en schema enorm waarderen. Deze is te vinden in: All-electric warmtepomp voor verduurzaming jaren 70 huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

SalexSun schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:50:
Edit: sluit niet uit dat het wel dezelfde pomp kan zijn bij nader inzien. Ik was wel in de veronderstelling dat de minimale vereiste flow om geen foutmelding te krijgen bij 9kW hoger was dan 5kW.
Ik weet niet of de drempelwaarde voor de CH14-foutmelding anders is tussen de verschillende modellen.
Tijdens de verbouwing had ik mijn 9kW-model tijdelijk alleen aangesloten op een 4-groeps (16mm) vloerverwarmingsverdeler, zonder foutmeldingen. Ik kan me niet meer herinneren wat de flow toen was.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Hier een Powerpoint van LG over de huidige line-up van LG warmtepompen en belangrijkste (nieuwe) features.
https://www.iene.eu/media/GEKAS_Heat_Pumps_2_04_2025.pdf

o.a:
- Uitfasering van de R32 Monobloc S voor de R32 Monobloc S II (Zwarte varianten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoUsfejoANDOEo_Y2CnLCQu55-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Z3iGXrFTkutqvMDv2LMelCq.png?f=fotoalbum_large

- Algemene overzicht dat de R290 warmtepomp efficiënter is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQEEGGkJSB3eoHBOSKty8Q2Rjxc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/plPul3wdyajBh4ZFhkGWWfjV.png?f=user_large

- De sensor waardes kunnen via de controller worden bekeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_ohb-GPgM7J3FerIYBJ9uC88KE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QR1Dx7C95fXHfYoWgMHX0suv.png?f=user_large

- Optionele externe thermostaat voor een betere weersafhankelijke regeling. Voor als de warmtepomp in de zon staat. PHATS0
- Optionele buffervat sensor voor betere sturing. PHRSTA0
- Remote firmware updates met een "Cloud G/W"
+ Veel meer

Het lijkt erop dat de meeste nieuwe features voor zowel de R290 als R32 Monobloc S II gelden.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-09 13:40
Kip schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:44:
Hier een Powerpoint van LG over de huidige line-up van LG warmtepompen en belangrijkste (nieuwe) features.
https://www.iene.eu/media/GEKAS_Heat_Pumps_2_04_2025.pdf

o.a:
- Uitfasering van de R32 Monobloc S voor de R32 Monobloc S II (Zwarte varianten)

[Afbeelding]

- Algemene overzicht dat de R290 warmtepomp efficiënter is.
[Afbeelding]

- De sensor waardes kunnen via de controller worden bekeken.
[Afbeelding]

- Optionele externe thermostaat voor een betere weersafhankelijke regeling. Voor als de warmtepomp in de zon staat. PHATS0
- Optionele buffervat sensor voor betere sturing. PHRSTA0
- Remote firmware updates met een "Cloud G/W"
+ Veel meer

Het lijkt erop dat de meeste nieuwe features voor zowel de R290 als R32 Monobloc S II gelden.
;) Bij de nieuwe modellen R39 en R290 lijkt er op dat men de software kan updaten via internet(wiffi) op de RMC dat zou dan een mooie verbetering zijn+meer uitlees mogelijkheden(dan heb je de installateur niet meer nodig met LGMV+andere meetinstrumenten bij een evt. storing) en misschien verbetering koelprobleem? de laatste maanden actueel! ik ben er niet zo mee bezig is toch maar een paar dagen per jaar(of echte airco aanschaffen dat werkt met luchtbehandeling en niet met de vloerverwarming... de WP is in de basis bedoeld om te verwarmen)
of het allemaal makkelijker word is maar de vraag? de tijd zal het leren :9B

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 24-08-2025 05:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

butterkeks schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:48:
Vandaag heb ik de geluidsisolatie van mijn 9kw U44 verbeterd. Hiervoor heb ik de compressor omwikkeld met een Soniflex SB700 geluidsisolatiemat. Dit is een composietmateriaal gemaakt van een dikke folie en dicht schuim.
De unit werkt nu op 20Hz en is merkbaar stiller. Ik ben benieuwd ...

[Afbeelding]
SalexSun in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Afgelopen weekend deze aanpassing uitgevoerd. Eerder had ik al geluidsdemping op het chassis aangebracht, maar dat maakte weinig verschil.
Nu is er wél een duidelijk verschil merkbaar! In mijn opstelling was vooral de compressor nog hoorbaar.

Thanks voor het voorwerk @butterkeks en @SalexSun !

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Kip schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:42:
[...]
Nu is er wél een duidelijk verschil merkbaar! In mijn opstelling is vooral de compressor nog hoorbaar.
Je hebt isolatie om je compressor aangebracht maar nu is vooral de compressor nog hoorbaar? Of heb je ook op andere delen isolatie toegevoegd? Al zou ik niet weten wat er naast de ventilator en compressor geluid zou moeten maken? de waterpomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

@jvanderkroon Typefout. Sorry!
De compressor WAS vooral hoorbaar. Na het aanbrengen van de isolatie rond de compressor is de herrie van de compressor beduidend minder geworden.
Hiervoor had ik aan de binnenkant van de behuizing isolatie aangebracht. Het verschil in geluidsreductie was toen niet merkbaar voor mij.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Kip schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:42:
[...]

SalexSun in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Afgelopen weekend deze aanpassing uitgevoerd. Eerder had ik al geluidsdemping op het chassis aangebracht, maar dat maakte weinig verschil.
Nu is er wél een duidelijk verschil merkbaar! In mijn opstelling was vooral de compressor nog hoorbaar.

Thanks voor het voorwerk @butterkeks en @SalexSun !
Zonder fotos is het niet gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

SalexSun schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:10:
[...]
Zonder fotos is het niet gebeurd
Pics or it didn't happen?

Mijn oren horen toch iets anders :P
Meestal maak ik wel foto's. Alleen deze keer blijkbaar niet. Ik hoop dat de volgende keer de WP weer opengaat is om de filter te reinigen. Dan maak ik wel een foto.

Input betreft het opstart-piek-problematiek van de LG's uit een andere topic.
flippy schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:45:
[...]

die "LG piek" komt door hun compressor en ontwerp. deze moet snel draaien om het olieproces in de compressor goed op gang te krijgen. als die dat niet doet word de lagers te lang zonder olie gehouden.

fun fact: LG compressors gaan vaak stuk door oliegebrek.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-09 15:25
Het zou interessant zijn om uit te zoeken of de nieuwe R32 alleen een ander besturingsbord heeft en de hardware verder identiek is, in welk geval je het bord misschien gewoon zou kunnen verwisselen.

In dat geval zou je misschien gewoon de printplaat kunnen verwisselen. In elk geval heeft de nieuwe behuizing waarschijnlijk andere afmetingen, dus je kunt niet gewoon de buitenunit verwisselen. De oude R32 zal dan vrij goedkoop beschikbaar zijn. Mogelijk een mogelijkheid om aan een goedkope reserveonderdelendonor te komen.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

De hardware indeling en leidingen ziet er visueel anders uit van de nieuwe R32 units als ik de plaatjes bekijk. Ik zie ook zwarte leidingen. Misschien zijn ze van kunststof gemaakt..

Voor wie een hygiënevat/boilervat zoekt. Ik zie op Marktplaats een partij Inventum RVS Maxtanks te koop aangeboden. Helaas wel een inhoud van maar 100 liter. De prijs is wel aantrekkelijk. 350 euro per stuk. Ik heb geen ervaring met de verkoper.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-09 20:38
-
Maakt dat nog iets uit, voor/nadelen plaatsing in de zon?

• butterkeks
RicooCardoo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:02:
[...]

Maakt dat nog iets uit, voor/nadelen plaatsing in de zon?
Als de warmtepomp niet op een constante temperatuur wordt gebruikt, is een correcte buitentemperatuur van cruciaal belang. Als de zon erop schijnt, kan deze in plaats van 10 °C ook wel eens 20 °C aangeven, wat fataal is voor de juiste aanvoertemperatuur. Nog erger is het als de warmtepomp drempelwaarden heeft, bijvoorbeeld voor uitschakeling in de zomer of bivalent gebruik, dan klopt het helemaal niet meer. Als hij bijvoorbeeld uitschakelt omdat het overdag warm is, gaat hij 's avonds weer te laat aan, omdat de lucht dan ook niet meer wordt gecirculeerd en alles aanzienlijk opwarmt.
Daarom heb ik bij de oude R32 gewoon de sensor verplaatst. Dat is geen probleem, de sensor meet echt alleen de luchttemperatuur voor de lamellen.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-09 20:38
Bedankt @butterkeks voor de uitleg. Ik ben mij aan het verdiepen in een warmtepomp voor mogelijk volgend jaar vandaar de vraag :)
Word dan wel de nieuwe lg therma v R290 waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Voor komende winter ben ik alvast aan het bedenken wat ik zou willen aanpassen om de COP te verhogen. Afgelopen jaar heeft de warmtepomp vele uren rustig op 10Hz geprutteld en dat lijkt niet de meest efficiëntie frequentie. Tenminste als ik in de andere topics lees dan lijkt er een algemene tendens dat ergens in het midden van het compressor bereik efficiënter is.

Nu vraag ik mij af hoe kan je bereiken dat je kortere runs gaat maken op een hogere frequentie?
Temperatuur verhogen lijkt mij niet goed voor de COP.
Kortere runs zou betekenen dat hij het zwaarder heeft en compressor op hogere frequentie blijft lopen? Maar hoe pak je dat aan?

Heb Modbus in HomeAssistant dus zou daar kunnen ingrijpen maar misschien kan ik met standaard instellingen zoals hysterese en wachttijden ook al wat bereiken.

Wat is jullie kijk hierop?

p.s. ik heb 45m2 vloerverwarming als afgifte bron in een dik pak beton. Zou zonder veel comfort verlies dus wat kunnen spelen met aan/uit tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
  • Laatst online: 10:37
jvanderkroon schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:47:

p.s. ik heb 45m2 vloerverwarming als afgifte bron in een dik pak beton. Zou zonder veel comfort verlies dus wat kunnen spelen met aan/uit tijden.
Ik ben heel benieuwd. Even hardop meegedacht:
Als je je hysteresis strakker zet (voor de kamertemperatuur) zullen je runs korter worden. Maar dus ook vaker aan/uit. En niet persé met meer vermogen (hogere compressorfrequentie).
Daarvoor heb je meer afgiftevermogen nodig. Retour-water blijft dan langer onder het set-point en de WP gaat/blijft wat harder werken. Dan wil jij eigenlijk een overshoot en afschakeling in plaats van terugmoduleren in vermogen. Dus de hysteresis aan de bovenkant wat ruimer? (ik vermoed dat je die al zo ruim mogelijk hebt staan om door de opstartpiek heen te komen?)

Voor mijn gevoel wordt het systeem hier allemaal wat zenuwachtiger / onrustig van. Meer kabaal, hoger stroomverbruik in de "aan"-periodes (lastiger op te vangen met evt. zonnepanelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

De watertemperatuur (stooklijn) een graad verhogen.
Korte runs met een LG geeft bij elke start weer een hoog verbruik, wat je weer moet vermeiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesnotals
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-09 21:21
Hi,

Ik wil een buffervatsensor installeren. Ik las dat het kan in de installatiehandleiding. Alleen de specifieke poort wordt niet aangegeven.
Weten jullie welke poort daarvoor gebruikt kan worden?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-09 18:31
Keesnotals schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:26:
Hi,

Ik wil een buffervatsensor installeren. Ik las dat het kan in de installatiehandleiding. Alleen de specifieke poort wordt niet aangegeven.
Weten jullie welke poort daarvoor gebruikt kan worden?

Bedankt.
Ik heb die hier geïnstalleerd en weer verwijderd, de warmtepomp liep veel stabieler op de uitgaande temperatuur dan op temperatuur van het buffervat. Hier gaat het om een R290 3-fase12kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-09 18:31
Even voor de zekerheid, ga nog iemand helpen met warmtepomp, maar welk is het juste type 3-wegklep voor de R290 ?
Als ik correct ben type nodig met 3 draden en op 230V. Is dit de Honeywell VC6013 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:49
Kip schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:44:

Zou dit ook kunnen op de R32 Monobloc S? Ik lees over verlengen/verplaatsen van de huidige temperatuur sensor. Maar zou eigenlijk die willen laten zitten, omdat die volgens mij ook meer doet dan alleen de buitentemperatuur meten... Of heb ik dat mis?

Dus: zit er er een tweede aansluiting voor een extra sensor? En zo niet, is het niet erg om deze dan te verplaatsen en met hoeveel meter kabel mag dat dan?

Bedankt!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

tebogo schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:55:
[...]

Zou dit ook kunnen op de R32 Monobloc S? Ik lees over verlengen/verplaatsen van de huidige temperatuur sensor. Maar zou eigenlijk die willen laten zitten, omdat die volgens mij ook meer doet dan alleen de buitentemperatuur meten... Of heb ik dat mis?

Dus: zit er er een tweede aansluiting voor een extra sensor? En zo niet, is het niet erg om deze dan te verplaatsen en met hoeveel meter kabel mag dat dan?

Bedankt!
Officieel lees ik niks erover in de installatiehandleiding.
Maar.. er zit schijnbaar wel een soortgelijke aansluiting op de PCB als bij de nieuwere R290 modellen. Mogelijk een experimentje waard? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSwbDjMznZTg0BcdYkAlFB9p4jY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q0trFIX62OLD0V7VIcb7pRJq.png?f=user_large

Ik begrijp dat er een 10kΩ NTC wordt gebruikt bij de PHATS0.

@butterkeks geeft aan dat hij/zij de normale sensor heeft verplaatst:
butterkeks in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Doorgaans heeft het verlengen van de kabel voor de sensor weinig effect. De extra kabel zorgt wel voor een beetje extra weerstand, maar dat is zo klein dat het de meting bijna niet verandert.

Pardon my dutch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• butterkeks
Ik heb de Ambient aansluiting getest, maar hij werkt niet.

Ik heb hem al drie jaar geleden geplaatst, zonder problemen. Hij heeft ook geen contact met de lamellen, wat zou hij anders moeten meten behalve de omgevingslucht?

[ Voor 66% gewijzigd door butterkeks op 10-09-2025 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KarsS
jvanderkroon schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:47:
Voor komende winter ben ik alvast aan het bedenken wat ik zou willen aanpassen om de COP te verhogen. Afgelopen jaar heeft de warmtepomp vele uren rustig op 10Hz geprutteld en dat lijkt niet de meest efficiëntie frequentie. Tenminste als ik in de andere topics lees dan lijkt er een algemene tendens dat ergens in het midden van het compressor bereik efficiënter is.

Nu vraag ik mij af hoe kan je bereiken dat je kortere runs gaat maken op een hogere frequentie?
Temperatuur verhogen lijkt mij niet goed voor de COP.
Kortere runs zou betekenen dat hij het zwaarder heeft en compressor op hogere frequentie blijft lopen? Maar hoe pak je dat aan?

Heb Modbus in HomeAssistant dus zou daar kunnen ingrijpen maar misschien kan ik met standaard instellingen zoals hysterese en wachttijden ook al wat bereiken.

Ik heb een (k)Wh meter in de elektrische toevoer van de WP zitten en een Kamstrup in de thermische uitvoer, dus kan vrij precies zien hoe de COP is. In de winter van 23/24 heeft mijn WP ook van november tot ca. eind bijna maart onafgebroken gedraaid en veel op het minimum vermogen. De gemeten COPs waren daarbij heel goed, niet slechter dan bij wat meer vermogen volgens mij. Nu is dit wel moeilijk om goed te vergelijken want het minimum vermogen is bij wat hogere buiten temperaturen wat automatisch goed is voor de COP.

Op minimum vermogen neemt mijn 7kW U44 unit ongeveer 330W op, in stille mode, en met 16l/min water debiet. De afgifte zat dan tussen de 2.0 en 2.2kW, dus een COP van meer dan 6.

In de winter van 24/25 heb ik de Wp alleen laten draaien van 10:00u tot 17:00u en van 20:00u tot 3:00u. De uit-periode 's nachts was om het koudst van de nacht te vermijden en de uit-periode eind van de middag omdat ik een dynamisch contract heb. Ik had mij voorgenomen de uit-tijden te verkorten als de WP het niet meer aan zou kunnen maar door de zachte winter is dat niet nodig geweest. De WP heeft nu veel meer op een midden stand gelopen met zo op het oog redelijk vergelijkbare COPs. Helaas kan ik de seizoens-COP niet vergelijken omdat in de winter van 23/24 het SWW nog uit de oude CV ketel kwam. In 24/25 werd dat ook door de WP geleverd. In 23/24 was de COP over de 6 wintermaanden 4.95 voor alleen verwarmen en in 24/25 was dat 4.7 inclusief SWW. Hierbij is het goed op te merken dat wij met 2 personen en redelijk zuinig douchen niet zo heel veel SWW verbruiken (en ik heb mijn boilervat flink na-geïsoleerd :) ).

• SalexSun
  • Nu online
@KarsS ik denk wel dat er een gebied is waarbij je beter kan terugschakelen maar 24/7 verwarmen; namelijk rond de omstandigheden van net wel defrosten. Door op 24/7 te gaan draaien blijft de warmtewisselaar continue warmer waardoor die in theorie net niet dichtvriest.
Zodra het weer kouder wordt maakt het verwacht ik niet meer zoveel uit

Pagina: 1 ... 180 181 Laatste