LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 191 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:37
walter_321 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 00:22:
mijn modbus geeft soms onzin. Zoals in voorbeeld, 200°C inlet.
En ook wel eens -2.000 zag ik...
Nog mensen die onzin op de modbus zien komen?

[Afbeelding]
Bij mij leest een siemens logo de modbus uit via een waveshare eth<>modbus. HA leest de logo uit. Ik heb nog nooit zoiets gezien.

In deze opzet kan de modbus interval ook hoog staan zonder problemen terwijl je hier leest dat dat met home assistant regelmatig communicatieproblemen oplevert

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• Namelson
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 29-11 20:26
walter_321 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 01:20:
[...]

als de vv altijd aan staat denk ik niet dat water volume een probleem is.
De WP zou zo hard moeten terugmodeleren dat ze niet uit gaat.
je zou echt de hele nacht door de wp aan het draaien moeten kunnen hebben.

wat zijn je parameters?
Jaa precies, dus ik denk inderdaad dat het aan verkeerde instellingen ligt. Ik heb dit huis recent gekocht en ben nieuw met deze warmtepomp, dus moet e.e.a. nog uitzoeken. Welke parameters wil je weten? Dan lees ik die even uit.

Aanvullend: Mijn thermostaat stuur een controller aan bij de vloerverwarmingsverdeler. Deze controller zit aangesloten op de thermostaat ingang van de warmtepomp. Dit is een aan/uit signaal, dus er is warmtevraag of niet. Ik weet niet of dat verder nog invloed heeft op het moduleren?

[ Voor 19% gewijzigd door Namelson op 27-11-2025 11:46 ]

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-12 00:32
ik zit te twijfelen om mijn huidige thema V R32 U34 16Kw unit te vervangen voor een HM163MRS UB40 nieuwe model ook R32. heeft iemand deze al draaien?
ik heb ook de R290 staan en hier ben ik meer over te spreken dan de R32

Hier is de R32 16kw unit gemiddeld te groot en ik merk dat hij onderin zijn vermogens gebied niet heel zuinig loopt continu 1000w er in 2,5kw er uit bij T buiten 4graden en T afgiften 36 graden

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik heb een vraagje, ik probeer mijn WP verbruik te optimaliseren. Ik heb een 16kW R290 WP en een 80l buffervat. Verwarming gebeurt via een (25jr oude) vloerverwarming en wat convectorputten.

Mijn delta T tussen het buffervat en de WP loopt op tot ca 10gr. Dat lijkt me te hoog. Idealiter zit deze rond de 5gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0cNwe5nzPagH88LW7aCRYoA-ZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3GlGLDtLyS8VmvwX6yGDfcd.png?f=fotoalbum_large

Maar de LG WP houdt de flow stabiel strak op 11l/min. Alleen bij het opstarten en bij een SWW-run schiet hij naar een hoger flowrate. Kan ik hier zelf nog wat aan doen? Ik kan in de instellingen alleen maar aan/uit vinden op het moment dat de compressor stil staat. Maar de compressor draait de hele middag al (ca 2000w gemiddeld).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fLbH_bz6LG5G1jPJBfSFhmJ1xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NwD0Cxm4ypgDKwtuF29yzeq4.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:47

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Luckeh schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:57:
Ik heb een vraagje, ik probeer mijn WP verbruik te optimaliseren. Ik heb een 16kW R290 WP en een 80l buffervat. Verwarming gebeurt via een (25jr oude) vloerverwarming en wat convectorputten.

Mijn delta T tussen het buffervat en de WP loopt op tot ca 10gr. Dat lijkt me te hoog. Idealiter zit deze rond de 5gr.

[Afbeelding]

Maar de LG WP houdt de flow stabiel strak op 11l/min. Alleen bij het opstarten en bij een SWW-run schiet hij naar een hoger flowrate. Kan ik hier zelf nog wat aan doen? Ik kan in de instellingen alleen maar aan/uit vinden op het moment dat de compressor stil staat. Maar de compressor draait de hele middag al (ca 2000w gemiddeld).

[Afbeelding]
40 L/min is maximaal en 11 L/min is minimaal , van de flow / debiet van de WP.

Dat je een deltaT van 10 gr hebt, komt waarschijnlijk, omdat de WP pomp langzamer draait, dan de pomp tussen het buffervat en de vloerverwarming.

De pomp snelheid (waterstroom debiet) van de WP kun je instellen in het
installateurs menu > algemeen > waterstroom controle

Je kunt daar de volgende eigenschappen bijvoorbeeld instellen:
Waterstroom controle : < vaste stroomsnelheid >
- pompcapaciteit : 80 %
- vaste stroomsnelheid : 20 Ltr/min
- vaste delta Temp : 5 graden C

Kun je de pomp tussen het buffervat en de vloerverwarming ook afstellen ?
Dan stel daar het debiet hetzelfde in: Δ P-C - 20 L/min = 1,2 m3/uur

[ Voor 28% gewijzigd door PeteSplit op 27-11-2025 18:39 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

PeteSplit schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:43:
[...]

Dat je een deltaT van 10 gr hebt, komt waarschijnlijk, omdat de WP pomp langzamer draait, dan de pomp tussen het buffervat en de vloerverwarming.

Ah! Dank je. Ik dacht dat ik alle instellingen al bij langs geweest was, maar deze nog niet.
Hij stond op: < optimaal debietregeling >.
Volgens de handleiding (bij "optimaal stroomsnelheid"): Het temperatuurverschil tussen inlaat en uitlaat wordt automatisch aangepast (tussen 5 en 10 Kelvin) op basis van de doel-temperatuur.
Ik heb 'm aangepast naar Vaste Delta T regeling. Deze staat nu ingesteld op 5gr. Zal eens kijken wat het effect is. Uiteraard sprong hij prompt uit toen ik naar de RMC toe liep :D

En ja, de pomp (EVOSTA2 40-70/130) tussen het buffervat en de vloerverwarming kan ik ook afstellen, heeft 3 snelheden.... Ik heb 'm zo ingesteld (proportioneel standje 2) dat er per vloercircuit nu rond de 2.4l per seconde door heen gaat. Parallel loopt er nog een circuit voor de (convector) radiatoren.

iRacing Profiel

• Barbrady
  • Laatst online: 22:02
PeteSplit schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:22:

Als je vast debiet instelt en ook bij stroomsnelheid 18 L/min dan zou de WP naar 18 L/min moeten gaan na enige tijd. Als de WP nieuw opstart doet de WP dat op capaciteit en die is 80% .
Om een of andere reden laat hij in hoofdmenu statusscherm, dus pijltje terug, nog steeds 25,7 - 26,7 L/min zien. Reageert niet op aangepaste instellingen van debiet en pompcapaciteit.
Heb wel de secundaire pomp nu op 18 L/ min.
kamerthermostaat geeft signaal aan WP als de ruimte is afgekoeld --> WP gaat opstarten --> wacht op pompen en start na de 3 min pomptijd op, als de watertemperatuur onder hysterese is --> zo nee dan gaat de WP wachten tot de volgende tijd om te pompen (dus weer 20 minuten) ! // Als de temperatuur wel onder hysterese is , gaat de WP verwarmen nadat er gepompt is.
De temperatuur wordt alleen gemeten, als de pomp minstens 2 minuten loopt (ik heb gekozen om nog een minuut erbij te doen, zodat meer water uit de retour en buffer gemeten is en je een juiste temp hebt)
Dus als watertemperatuur in WP onder hysterese komt binnen die 3 minuten pompen na startsein vanuit thermostaat, dan gaat hij aan. Maar wat is dan de referentie temperatuur?? Is dat de ingestelde kamer temperatuur op de thermostaat? WP staat op sturen op aanvoer temperatuur en op functie water (niet lucht). Dus welke temp vergelijkt hij mee? Of is dat dan die temperatuur in hoofdmenu als je stuurt op warmte: 35 graden, of bij AI de stooklijn afhankelijk van buitentemp? In dat geval zal hij bij mij altijd aan slaan want die ingestelde 35 graden (bij sturen op warmte) haalt hij nooit voor verwarming huis. Aanvoer is nooit hoger dan 28.

Dus dat zou dan verklaren dat hij steeds aan gaat als evohome een seintje geeft?

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:41
Namelson schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:43:
[...]

Jaa precies, dus ik denk inderdaad dat het aan verkeerde instellingen ligt. Ik heb dit huis recent gekocht en ben nieuw met deze warmtepomp, dus moet e.e.a. nog uitzoeken. Welke parameters wil je weten? Dan lees ik die even uit.

Aanvullend: Mijn thermostaat stuur een controller aan bij de vloerverwarmingsverdeler. Deze controller zit aangesloten op de thermostaat ingang van de warmtepomp. Dit is een aan/uit signaal, dus er is warmtevraag of niet. Ik weet niet of dat verder nog invloed heeft op het moduleren?
We zouden eens een lijstje moeten maken van wat nodig om te begrijpen hoe een installatie ingesteld is
Bij mij iets als
- 7kW R290
- geen sww
- enkel vv 200m, geen thermostaten op de kringen
- geen extra waterpomp
- geen buffer
- sturen op water, op retour
- Ai/auto sturing
- stooklijn -10/32 18/22 (buitentemp/watertemp)
- waterpomp: optimaal

• walter_321
Luckeh schreef op donderdag 27 november 2025 @ 00:34:
[...]

Ja,

Mijn hoofdstop is er deze week een paar keer uitgesprongen, dan heb ik ook een piekje van 1200gr op sommige van m'n temperatuur sensors. Waveshare POE op een R290 WP.
Hier de waveshare wifi tegen R290

• walter_321
Luckeh schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:57:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou de temperatuur lager zetten... ik zou proberen dat buffervat maar met 35max te bevoorraden met energie. Nu zit je regelmatig boven 40 graden. Is dat echt nodig?
Lagere temperaturen is wel hogere debieten waterzijdig. Lukt dat?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Barbrady schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:05:
Om een of andere reden laat hij in hoofdmenu statusscherm, dus pijltje terug, nog steeds 25,7 - 26,7 L/min zien. Reageert niet op aangepaste instellingen van debiet en pompcapaciteit.
Heb wel de secundaire pomp nu op 18 L/ min.
Als de WP aan gaat en opstart, begint de WP op capaciteit 80% (26 L/min), dan na een tijd, ongeveer 15 minuten gaat de WP naar zijn uiteindelijke vaste stroomsnelheid van 20 L/min.
Dus als watertemperatuur in WP onder hysterese komt binnen die 3 minuten pompen na startsein vanuit thermostaat, dan gaat hij aan. Maar wat is dan de referentie temperatuur?? Is dat de ingestelde kamer temperatuur op de thermostaat? WP staat op sturen op aanvoer temperatuur en op functie water (niet lucht). Dus welke temp vergelijkt hij mee? Of is dat dan die temperatuur in hoofdmenu als je stuurt op warmte: 35 graden, of bij AI de stooklijn afhankelijk van buitentemp? In dat geval zal hij bij mij altijd aan slaan want die ingestelde 35 graden (bij sturen op warmte) haalt hij nooit voor verwarming huis. Aanvoer is nooit hoger dan 28.
Als de WP op lucht+water gezet is, dan haalt de WP de water temperatuur uit een stooklijn (of een vaste water temperatuur ,deze keuze kun je instellen).
De WP krijgt dan voor lucht een signaal van de kamertemperatuur thermostaat om aan te gaan (Bij een externe thermostaat, moet de WP op de externe aansluiting aangezet zijn).

Als de ingestelde vaste water temperatuur 35 graden is (of dit komt uit de stooklijn), dan is dat het doel (target) voor de WP.
Met een hysterese van -2/+4 , start de WP onder 33 graden en stopt boven 40 graden (hier kan een positieve onnauwkeurigheid inzitten, mijn WP gaat uit bij +6,2).

Zet je de lucht uit en kiest voor alleen water, dan moet je de RMC gebruiken (de EVO kan geen water temperatuur doorgeven). Als je dan de EVO aangesloten laat, weet ik niet wat er gebeurt. Omdat de EVO slave is kan het zijn, dat het signaal bij de WP binnenkomt en dan wordt genegeerd.
Probeer met de EVO op lucht+water te sturen. Wil je proberen op alleen water sturen haal dan even de EVO los.
Dus dat zou dan verklaren dat hij steeds aan gaat als evohome een seintje geeft?
Ja
Als de EVO een aan signaal geeft en het WP aanvoer water is 33 zal de WP niets gaan doen. De aanvoer (uitvoer) temperatuur wijzigt niet. Als de watertemperatuur op het scherm (uitvoer) 32 is, zal de WP na het pompen gaan verwarmen en zie je de uitvoer temperatuur oplopen. De invoer temperatuur volgt later en bij verwarmen zie je pas de deltaT ontstaan. Als de WP uit staat of niet verwarmt worden de in- en uitvoer temperatuur gelijk.

Als de EVO een uit signaal geeft, is de WP helemaal nog niet op temperatuur, wat je kunt zien in de Gegevensregistratie

[ Voor 18% gewijzigd door PeteSplit op 27-11-2025 22:32 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

walter_321 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:44:
[...]Ik zou de temperatuur lager zetten... ik zou proberen dat buffervat maar met 35max te bevoorraden met energie. Nu zit je regelmatig boven 40 graden. Is dat echt nodig?
Lagere temperaturen is wel hogere debieten waterzijdig. Lukt dat?
Ik ben nog flink aan het inregelen en begrijpen hoe ik 'm optimaal kan laten draaien. Hij draaide vorige week met temperaturen rond het vriespunt op 36gr en (dankzij te lange SWW-runs en defrosts) werd het steeds kouder en kouder in huis. Het is dan ook een oud huis waar nog eea nageisoleerd moet moet worden. Dus de stooklijn flink omhoog gegooid en doe hem nu in stapjes naar beneden.
Gevolg: 100+ kWH verbruik per dag. Gelukkig is het nu wat warmer en waait het wat minder.

iRacing Profiel

• Barbrady
@PeteSplit

Oke, het begint te dagen nu 😄

Ik denk dat het korte circuit van WP naar buffervat en retour snel afkoelt, of iig vrij constant is rond de 24 graden zo te zien, na rustperiode. Als ik op heat stuur 35, met hysterese -2/4 dan gaat hij dus inderdaad altijd starten bij aan signaal evo. Vervolgens wil hij dus eigenlijk een run doen totdat aanvoer temp naar 35+4 gaat, maar dat punt haalt hij nooit, sterker nog max 28 is wat ik zie. Oo dat moment stuurt de evo kennelijk al een uit signaal: kamer is op temperatuur. Althans zo denk ik dat t werkt dan.

Dus dan is uiteindelijk het probleem dat de evo veel te korte perioden het aan signaal geeft, te vaak schakelt per uur.

Wat ik nu ga proberen is sturen op heat en die instellen op 26 graden met hysterese -2/4.

Dan komt denk ik vaker voor dat als de evo elke 10 min een aan signaal geeft dat hij na 3 min pompen merkt dat watertemp nog dicht op die 26 zit. Dan dus niet elke keer aangaat als evo schakelt. En dan ga ik natuurlijk ook nog achteraan dat de evo anders gaat werken, minder vaak gaat schakelen.

En dan kijken of kamer nog op temperatuur blijft.

Ik had ook nog even opgezocht hoeveel meter slang ik heb, dat is 760 beneden en 560 boven hoh 10cm. Dus volume zat eigenlijk.

Dank weer voor je reactie! 🙌

[ Voor 0% gewijzigd door Barbrady op 27-11-2025 22:11 . Reden: Was quote vergeten ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Barbrady schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:09:
@PeteSplit

Oke, het begint te dagen nu 😄

Ik denk dat het korte circuit van WP naar buffervat en retour snel afkoelt, of iig vrij constant is rond de 24 graden zo te zien, na rustperiode. Als ik op heat stuur 35, met hysterese -2/4 dan gaat hij dus inderdaad altijd starten bij aan signaal evo. Vervolgens wil hij dus eigenlijk een run doen totdat aanvoer temp naar 35+4 gaat, maar dat punt haalt hij nooit, sterker nog max 28 is wat ik zie. Oo dat moment stuurt de evo kennelijk al een uit signaal: kamer is op temperatuur. Althans zo denk ik dat t werkt dan.

Dus dan is uiteindelijk het probleem dat de evo veel te korte perioden het aan signaal geeft, te vaak schakelt per uur.

Wat ik nu ga proberen is sturen op heat en die instellen op 26 graden met hysterese -2/4.

Dan komt denk ik vaker voor dat als de evo elke 10 min een aan signaal geeft dat hij na 3 min pompen merkt dat watertemp nog dicht op die 26 zit. Dan dus niet elke keer aangaat als evo schakelt. En dan ga ik natuurlijk ook nog achteraan dat de evo anders gaat werken, minder vaak gaat schakelen.

En dan kijken of kamer nog op temperatuur blijft.

Ik had ook nog even opgezocht hoeveel meter slang ik heb, dat is 760 beneden en 560 boven hoh 10cm. Dus volume zat eigenlijk.

Dank weer voor je reactie! 🙌
De EVO moet eigenlijk traag reageren, de warmtepomp tijd geven zijn ding te doen. Dat bedoelde ik met een warmtepomp instelling voor de EVO. Sommige thermostaten hebben dat en reageren dan langzamer.

Let op, de EVO is dan wel slave, maar het signaal bereikt de WP wel via de aansluiting. Dus de kabel los halen of de EVO uitzetten als je op Heat gaat verwarmen (zie ook eerder post van mij, is aangepast, even pagina verversen)

Je zou beter iets aan de modbus kunnen hangen, die de temperatuur van de WP kan veranderden,
dat lijkt mij beter, dan een thermostaat die de WP aan en uit zet.
Ik ken EVOhome niet, maar hebben die geen mogelijkheid van een modbus sturing ?

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 27-11-2025 22:43 ]

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
PeteSplit schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:23:
[...]

De EVO moet eigenlijk traag reageren, de warmtepomp tijd geven zijn ding te doen. Dat bedoelde ik met een warmtepomp instelling voor de EVO. Sommige thermostaten hebben dat en reageren dan langzamer.

Let op, de EVO is dan wel slave, maar het signaal bereikt de WP wel via de aansluiting. Dus de kabel los halen of de EVO uitzetten als je op Heat gaat verwarmen (zie ook eerder post van mij, is aangepast, even pagina verversen)

Je zou beter iets aan de modbus kunnen hangen, die de temperatuur van de WP kan veranderden,
dat lijkt mij beter, dan een thermostaat die de WP aan en uit zet.
Ik ken EVOhome niet, maar hebben die geen mogelijkheid van een modbus sturing ?
die evo is hij draadloos indien ja ,dan heeft een batterij voeding,is de batterij nog goed? en dan is er ook een ontvanger in de wp is het signaal sterk genoeg (verbinding controleren) werkt ws niet met wifi maar met radiosignaal

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

PeteSplit schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:43:
[...]

Dat was het inderdaad. De instelling werkte ook op het aanmaken van het SWW-water. Verbruik is wel nog steeds rond de 2000watt, terwijl ik de stooklijn weer iets naar beneden had gebracht. Even aankijken hoe lang de run nu gaat duren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Koz_T7Q2v5P4Fh4GOKSx3C2kD0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Vr9vxu8IPFwt31lvHOIIwIM.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• Barbrady
kazemo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:35:
[...]

die evo is hij draadloos indien ja ,dan heeft een batterij voeding,is de batterij nog goed? en dan is er ook een ontvanger in de wp is het signaal sterk genoeg (verbinding controleren) werkt ws niet met wifi maar met radiosignaal
De Evo werkt inderdaad met RF signaal, daarmee stuurt hij een relaiskastje aan nabij binnendeel warmtepomp. En hij zit op 230V, is afneembaar van de wand met oplaadbare batterij, maar zit hier altijd in houder met voeding. de evo schakelt continu om de paar minuten de WP aan en uit, via dat relais. dus er is denk ik niks mis met de verbinding. Wel toont hij in installatiemenu een error in systeemoverzicht/ warmtepompmodule, een rood gevarendriehoek. dat zal wel niet de bedoeling zijn. ik hang nu aan de lijn bij Resideo.

• kazemo
  • Nu online
Barbrady schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:42:
[...]

De Evo werkt inderdaad met RF signaal, daarmee stuurt hij een relaiskastje aan nabij binnendeel warmtepomp. En hij zit op 230V, is afneembaar van de wand met oplaadbare batterij, maar zit hier altijd in houder met voeding. de evo schakelt continu om de paar minuten de WP aan en ubareit, via dat relais. dus er is denk ik niks mis met de verbinding. Wel toont hij in installatiemenu een error in systeemoverzicht/ warmtepompmodule, een rood gevarendriehoek. dat zal wel niet de bedoeling zijn. ik hang nu aan de lijn bij Resideo.
Oplaadbare batterij is 1.2v,een normale is 1,5v ,als er 4 inzitten is dat 6v en bij 1.2v is dat 4.8v(dat kan te weinig zijn?)

• Barbrady
PeteSplit schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:51:

Als de WP aan gaat en opstart, begint de WP op capaciteit 80% (26 L/min), dan na een tijd, ongeveer 15 minuten gaat de WP naar zijn uiteindelijke vaste stroomsnelheid van 20 L/min.
aha, dan is het logisch dat ik dat nooit zie, omdat de evo naar paar minuten de WP weer uitzet.
Als de WP op lucht+water gezet is, dan haalt de WP de water temperatuur uit een stooklijn (of een vaste water temperatuur ,deze keuze kun je instellen).
De WP krijgt dan voor lucht een signaal van de kamertemperatuur thermostaat om aan te gaan (Bij een externe thermostaat, moet de WP op de externe aansluiting aangezet zijn).
De WP staat op alleen water, maar als ik hem op Lucht + water of alleen lucht zet dan kan ik alleen locatie RMC selecteren. dus de lucht sensor van de evo zit niet op die manier gekoppeld, blijkbaar. Evo zit op thermostaatmodule/printplaat in de WP aangesloten. zag in in whitepaper als optie, zie hieronder.
Zet je de lucht uit en kiest voor alleen water, dan moet je de RMC gebruiken (de EVO kan geen water temperatuur doorgeven). Als je dan de EVO aangesloten laat, weet ik niet wat er gebeurt. Omdat de EVO slave is kan het zijn, dat het signaal bij de WP binnenkomt en dan wordt genegeerd.
Probeer met de EVO op lucht+water te sturen. Wil je proberen op alleen water sturen haal dan even de EVO los.
Hier gaat het om ja: omdat de evo direct de WP aanstuurt ipv onafhankelijk op secundaire pomp, gaan beide door elkaar heen lopen. de WP wil zelf sturen op doeltemp water, maar wordt overruled door de aan en uit schakeling vanuit evo, via de relais.

ik heb gisteravond de WP op heat gezet met doeltemp 24 en hysterese -2/+4. daarna ging hij wel veel rustiger werken. dwz: de evo bleef gewoon elke paar minuten uit en aan schakelen, daarmee gaat de secundaire pomp dus elke paar minuten draaien en weer uit, exact mee met de evo relaisboxje (of hoe dat ook heet). maar grote verschil nu is dat de WP niet meer steeds aan gaat. ik denk dat dit nu zo werkt:

als WP uit staat zakt aanvoer en retour temp naar idd 2 gelijke waarden, door temp in buffervat vermoed ik, zit dan bijv op 24 graden. als na paar minuten die evo weer aan gaat checkt WP direct of zijn eigen doeltemp (heat modus) nog binnen hysterese zit, als dat zo is dan gaat hij niet direct aan. Maar ondertussen is de secundaire pomp aan het lopen, daardoor zie ik de watertemp dalen (het koudere water uit vloer wordt door het buffervat gepompt) dan als waarde onder 22 komt in dit geval, dan gaat WP draaien. maar zag dat als watertemp al op 22 staat en dan de evo aanschakelt, dan gaat WP direct aan. dan hoor ik ook buiten dacht ik een keer de fan al draaien. Anyway dit is een grote stap vooruit; de WP gaat nu veel rustiger reageren op de idiote evo aan en uit ritme. EN ik begrijp nu ook waarom de defrosts niet goed gaan hier, behalve als ik evo paar graden hoger zette dan huidige kamertemp. Want de WP krijgt de kans niet de defrost af te maken als hij hard wordt uitgeschakeld elke keer na paar minuten. Omdat de EVO in een soort mini aansturing zit als doeltemp in de kamer is bereikt, wat eerder al werd aangegeven hier. Maar als de evo paar graden moet opwarmen dan blijft hij wel langer de WP aan houden en dán kan hij wel gewoon defrosten.

Dit inzicht kreeg ik gister met veel dank aan alle adviezen hier, dus ben al stuk blijer, ook al moet er wel nog wat gebeuren:
1) de EVo moet zich normaal gaan gedragen, daarover nu in contact met Resideo, eerste indruk is dat ze behulpzaam zijn, ik moet situatie op de mail zetten en dan geven ze instructie hoe ik de WP module kan resetten in de EVO home
2) ik heb het idee dat het ontwerp van de regeling niet handig is, ik las in een whitepaper van LG https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf

op pagina 10 dat de evo eigenlijk rechtstreeks de secundaire pomp moet aansturen als er een parallel buffervat aanwezig is. dan zou systeem gaan werken zoals je geloof ik eerder ook al uitlegde, als twee onafhankelijke systemen die alleen via het buffer met elkaar "communiceren".

dus Evo regelt kamerlucht temp: te koud --> gaat secundaire pomp draaien, haalt warmte uit buffer naar vloer. blijft daar mee doorgaan tot kamer temp is bereikt. en los daarvan kan de WP dan eigen cyclus hebben van elke 20 minuten even 3 minuten interne pomp draaien: als buffer is afgekoeld onder hysterese van de eigen doeltemp, gaat WP starten, en warmt buffer bij. etc. dat lijkt mij een veel rustiger regeling, waarbij de WP nooit rechtstreeks wordt aan en uit gezet door een overactieve evo.

ik wacht nu eerst even de hulp van resideo af, als deze wel wee ris in te stellen met max 1x schakelen per uur dan helpt dat al. maar ik wil uiteindelijk denk ik de regeling wel aanpassen zoals bij punt 2. ga ik dan bij m'n installateur over beginnen.

en twijfel nu of ik ze wel een of ander relais wil laten inbouwen als lapmiddel voor defrost probleem. omdat dit m.i. dus niets te maken heeft met oorzaak.

PS
mocht de evo problemem blijven geven, dan zou ik idd die er helemaal tussenuit kunnen halen, de WP zelf laten sturen op heat. en dan moet ik vermoedelijk die secundaire pomp aansluiten op een andere uitgang in WP, ik zag ergens de instelling EXT pump ofzo, daar zal een plek voor zijn in WP zelf. maar ik zou dat wel zonde vinden...

PS2
sorry voor de lange lap tekst weer... :X

• walter_321
Luckeh schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:06:
[...]

Ik ben nog flink aan het inregelen en begrijpen hoe ik 'm optimaal kan laten draaien. Hij draaide vorige week met temperaturen rond het vriespunt op 36gr en (dankzij te lange SWW-runs en defrosts) werd het steeds kouder en kouder in huis. Het is dan ook een oud huis waar nog eea nageisoleerd moet moet worden. Dus de stooklijn flink omhoog gegooid en doe hem nu in stapjes naar beneden.
Gevolg: 100+ kWH verbruik per dag. Gelukkig is het nu wat warmer en waait het wat minder.
Heb je een idee van je maximale warmteverlies van de woning?

• kazemo
  • Nu online
Barbrady schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:22:
[...]

aha, dan is het logisch dat ik dat nooit zie, omdat de evo naar paar minuten de WP weer uitzet.

[...]

De WP staat op alleen water, maar als ik hem op Lucht + water of alleen lucht zet dan kan ik alleen locatie RMC selecteren. dus de lucht sensor van de evo zit niet op die manier gekoppeld, blijkbaar. Evo zit op thermostaatmodule/printplaat in de WP aangesloten. zag in in whitepaper als optie, zie hieronder.

[...]

Hier gaat het om ja: omdat de evo direct de WP aanstuurt ipv onafhankelijk op secundaire pomp, gaan beide door elkaar heen lopen. de WP wil zelf sturen op doeltemp water, maar wordt overruled door de aan en uit schakeling vanuit evo, via de relais.

ik heb gisteravond de WP op heat gezet met doeltemp 24 en hysterese -2/+4. daarna ging hij wel veel rustiger werken. dwz: de evo bleef gewoon elke paar minuten uit en aan schakelen, daarmee gaat de secundaire pomp dus elke paar minuten draaien en weer uit, exact mee met de evo relaisboxje (of hoe dat ook heet). maar grote verschil nu is dat de WP niet meer steeds aan gaat. ik denk dat dit nu zo werkt:

als WP uit staat zakt aanvoer en retour temp naar idd 2 gelijke waarden, door temp in buffervat vermoed ik, zit dan bijv op 24 graden. als na paar minuten die evo weer aan gaat checkt WP direct of zijn eigen doeltemp (heat modus) nog binnen hysterese zit, als dat zo is dan gaat hij niet direct aan. Maar ondertussen is de secundaire pomp aan het lopen, daardoor zie ik de watertemp dalen (het koudere water uit vloer wordt door het buffervat gepompt) dan als waarde onder 22 komt in dit geval, dan gaat WP draaien. maar zag dat als watertemp al op 22 staat en dan de evo aanschakelt, dan gaat WP direct aan. dan hoor ik ook buiten dacht ik een keer de fan al draaien. Anyway dit is een grote stap vooruit; de WP gaat nu veel rustiger reageren op de idiote evo aan en uit ritme. EN ik begrijp nu ook waarom de defrosts niet goed gaan hier, behalve als ik evo paar graden hoger zette dan huidige kamertemp. Want de WP krijgt de kans niet de defrost af te maken als hij hard wordt uitgeschakeld elke keer na paar minuten. Omdat de EVO in een soort mini aansturing zit als doeltemp in de kamer is bereikt, wat eerder al werd aangegeven hier. Maar als de evo paar graden moet opwarmen dan blijft hij wel langer de WP aan houden en dán kan hij wel gewoon defrosten.

Dit inzicht kreeg ik gister met veel dank aan alle adviezen hier, dus ben al stuk blijer, ook al moet er wel nog wat gebeuren:
1) de EVo moet zich normaal gaan gedragen, daarover nu in contact met Resideo, eerste indruk is dat ze behulpzaam zijn, ik moet situatie op de mail zetten en dan geven ze instructie hoe ik de WP module kan resetten in de EVO home
2) ik heb het idee dat het ontwerp van de regeling niet handig is, ik las in een whitepaper van LG https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf

op pagina 10 dat de evo eigenlijk rechtstreeks de secundaire pomp moet aansturen als er een parallel buffervat aanwezig is. dan zou systeem gaan werken zoals je geloof ik eerder ook al uitlegde, als twee onafhankelijke systemen die alleen via het buffer met elkaar "communiceren".

dus Evo regelt kamerlucht temp: te koud --> gaat secundaire pomp draaien, haalt warmte uit buffer naar vloer. blijft daar mee doorgaan tot kamer temp is bereikt. en los daarvan kan de WP dan eigen cyclus hebben van elke 20 minuten even 3 minuten interne pomp draaien: als buffer is afgekoeld onder hysterese van de eigen doeltemp, gaat WP starten, en warmt buffer bij. etc. dat lijkt mij een veel rustiger regeling, waarbij de WP nooit rechtstreeks wordt aan en uit gezet door een overactieve evo.

ik wacht nu eerst even de hulp van resideo af, als deze wel wee ris in te stellen met max 1x schakelen per uur dan helpt dat al. maar ik wil uiteindelijk denk ik de regeling wel aanpassen zoals bij punt 2. ga ik dan bij m'n installateur over beginnen.

en twijfel nu of ik ze wel een of ander relais wil laten inbouwen als lapmiddel voor defrost probleem. omdat dit m.i. dus niets te maken heeft met oorzaak.

PS
mocht de evo problemem blijven geven, dan zou ik idd die er helemaal tussenuit kunnen halen, de WP zelf laten sturen op heat. en dan moet ik vermoedelijk die secundaire pomp aansluiten op een andere uitgang in WP, ik zag ergens de instelling EXT pump ofzo, daar zal een plek voor zijn in WP zelf. maar ik zou dat wel zonde vinden...

PS2
Ik heb meegelezen ik ben het overzicht een beetje kwijt in je instellingen (installateurs menu)
voor de zekerheid:
>algemeen>pompvoorloop/nadraaien>tijdsinstelling> voorloop 1min>nadraaien 2min (als er warmtevraag is loopt de pomp eerst 1min en dan schakeld de compressor en fan in) bij uit loopt de pomp 2min na
dan
Andere pomp instelling
>kamerverwarming>pompinstelling verwarming>tijdinstelling> aan 2min>uit 28min (hij schakeld dan 2xper uur)als er geen warmtevraag is (temperatuur meting ondermeer voor antivries beveiliging)
Antivries >type2
Dit alles is voor de pomp in de wp zelf! (zo heb ik het zelf en het werkt correct)
TIP als je instellingen veranderd altijd bevestigen met OK
Als je in de toekomst met AI (stooklijn) wilt gaan werken is het even zoeken wat de beste stooklijn voor je huis is(is niet overal het zelfde)
De warmtepomp regelt dus zelfstandig de watertemperatuur op basis van de buitentemperatuur, in plaats van puur op een aan/uit-signaal van een thermostaat.

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 28-11-2025 11:37 ]

• kazemo
  • Nu online
⚙️ Wat betekent dit menu?

Menu-pad: algemeen > pompvoorloop/nadraaien > tijdsinstelling

Hier stel je in hoe lang de circulatiepomp van de warmtepomp doorloopt vóór en nádat de compressor actief is.

🔄 Voorloop (1 min)

Definitie: De pomp draait 1 minuut voordat de compressor en ventilator starten.

Doel:

Het systeem vult zich met water en stabiliseert de flow.

De temperatuursensoren krijgen een representatieve waarde van het retourwater.

Zo voorkomt de warmtepomp dat hij start met verkeerde of te warme/koude waarden.

🔄 Nadraaien (2 min)

Definitie: Als de warmtevraag stopt en de compressor uitschakelt, blijft de pomp nog 2 minuten draaien.

Doel:

Restwarmte uit de warmtewisselaar wordt afgevoerd naar het buffervat of vloerverwarming.

Voorkomt dat warmte in de unit achterblijft (wat inefficiënt en slecht voor de levensduur zou zijn).

Zorgt dat de retourtemperatuur correct gemeten wordt en dat er geen stilstaand water in de wisselaar blijft.

• Barbrady
kazemo schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:54:
[...]

Ik heb meegelezen ik ben het overzicht een beetje kwijt in je instellingen (installateurs menu)
voor de zekerheid:
>algemeen>pompvoorloop/nadraaien>tijdsinstelling> voorloop 1min>nadraaien 2min (als er warmtevraag is loopt de pomp eerst 1min en dan schakeld de compressor en fan in) bij uit loopt de pomp 2min na
dan
Andere pomp instelling
>kamerverwarming>pompinstelling verwarming>tijdinstelling> aan 2min>uit 28min (hij schakeld dan 2xper uur)als er geen warmtevraag is (temperatuur meting ondermeer voor antivries beveiliging)
Antivries >type2
Dit alles is voor de pomp in de wp zelf! (zo heb ik het zelf en het werkt correct)
TIP als je instellingen veranderd altijd bevestigen met OK
Als je in de toekomst met AI (stooklijn) wilt gaan werken is het even zoeken wat de beste stooklijn voor je huis is(is niet overal het zelfde)
De warmtepomp regelt dus zelfstandig de watertemperatuur op basis van de buitentemperatuur, in plaats van puur op een aan/uit-signaal van een thermostaat.
oke, ja mijn instellingen op dit moment:

pomp voorloop/naloop allebei 1 minuut. waarom is langer nadraaien gunstig? update: ik zag je update, prima ik zet hem naloop op 2 min.

pompinstelling staat nu op advies van @PeteSplit op 2/20 dat stond eerder op 2/5, ik zou dat wellicht idd nog verder kunnen oprekken naar 2/28. wil ik wel proberen als issue met evo is opgelost.

antivries staat bij mij op type 1. ik heb mij eerder door LG laten vertellen dat dit te maken heeft met wel of niet antivriesmiddel in je leidingen.

Verder helemaal eens/ ik begrijp wat je schrijft.

Ik heb net mijn situatie gemaild naar Resideo, zij komen nog met reactie mbt error evohome. en ook de installateur gesproken, staan er voor open om te kijken naar aansturing WP versus secundaire pomp, om dat aan te passen, dus dat is mooi.

ik laat het wel weten nog als er een update is. Ik ben enorm geholpen door de adviezen hier. _/-\o_

• Barbrady
nog een paar instellingen waarvan ik niet goed begrijp wat ze zijn en of ze goed staan:

in menu verwarmen/ voorrangsregeling cyclus= 20/ bedrijfstijd= 10

in menu DHW/ verwarmingsprioriteit keuze uit alleen versterkingsverwarming aan of versterking en hoofdverwarming aan, staat bij mij eerste optie

DHW tijdsinstelling staat bij mij op 60 actief/ 90 stop tijd. vandaar dat ik hem altijd maar 1 uur tegelijk zie in energieverbuik p1 meter.

DHW menu/ hercirculatietijd = niet gebruiken

zijn dit handige waarden?

• kazemo
  • Nu online
Kortom, type1 reageert op kou door de pomp aan te zetten, terwijl type2 preventief werkt door de pomp vaker of continu te laten draaien bij koude omstandigheden.

• Barbrady
kazemo schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:25:
Kortom, type1 reageert op kou door de pomp aan te zetten, terwijl type2 preventief werkt door de pomp vaker of continu te laten draaien bij koude omstandigheden.
oke, ja dat zou wel eens kunnen. Maar wil je wel een pomp die de hele winter aan staat dan?

Wat ik nog niet begrijp: als de WP aan gaat en hij zijn pompcyclus doen van bijv 3 min pompen en 20 minuten niet. dan hebben we het toch over de interne waterpomp? Die pomp stuurt neem ik aan niet het koelmiddel rond naar buitendeel en compressor toch?

• Barbrady
ik keek net nog op deze site over aansluiting buffervat: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Daar staan ergens onderaan 4 opties hoe een parallel buffervat kan worden aangesloten, ik heb variant F, die met 4 leidingen aangesloten. dat is volgens hen de allerslechtste manier van aansluiten:

Opstelling F, werd 'vroeger' altijd bij grote CV installaties gebruikt. Alle flow gaat door de buffer en hierdoor is er altijd menging. Omdat de aanvoertemperatuur bij een ketel (70 ºC bijvoorbeeld) minder afhankelijk was voor een goed rendement was dit prima. Bij een warmtepomp is dit de minst goede oplossing i.v.m. het rendement. Bij deze opstelling kun je wel andere warmte in de buffer brengen bijvoorbeeld met een elektrisch element of (als er nog meer leidingen zijn) met een houtketel.

fijn weer. zouden jullie dat laten aanpassen naar de daar genoemde optie D (aansluiting met 2 leidingen, dus letterlijk parallel), of overdreven?

Edit: ik heb net weer wat teruggelezen in dit forum, zag al veel over bufervat en zelfs die zelfde site met plaatjes van aansluitschema’s. Wat ik er uit opmaak is dat het niet erg is om het nu zo te laten zitten, dat vooral van belang is om de debieten van interne en secundaire pomp goed af te stemmen. Dat advies had ik al van @PeteSplit gekregen. Dus weet voldoende wat dit betreft.

[ Voor 16% gewijzigd door Barbrady op 28-11-2025 13:45 . Reden: Heb zelf al meer info gevonden ]

• kazemo
  • Nu online
Barbrady schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:29:
[...]

oke, ja dat zou wel eens kunnen. Maar wil je wel een pomp die de hele winter aan staat dan?

Wat ik nog niet begrijp: als de WP aan gaat en hij zijn pompcyclus doen van bijv 3 min pompen en 20 minuten niet. dan hebben we het toch over de interne waterpomp? Die pomp stuurt neem ik aan niet het koelmiddel rond naar buitendeel en compressor toch?
Ja interne pomp volgens mij alleen die (dus niet de secundaire pomp buffervat denk ik die heb ik overigens zelf niet dat zou je @PeteSplit moeten vragen)
edit: aanvullende informatie pompschakeling als je s,zomers verwarming uitzet met aan/uit knop op RMC loopt de pomp 1x per 24uur 3min (tegen vastlopen pomp te verkomen)

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 28-11-2025 13:29 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Barbrady schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:34:

als WP uit staat zakt aanvoer en retour temp naar idd 2 gelijke waarden, door temp in buffervat vermoed ik,
Inderdaad door de temperatuur van het buffervat, maar ook de omgevings temperatuur (deze koelt het opgewarmde water ook af).
zit dan bijv op 24 graden. als na paar minuten die evo weer aan gaat checkt WP direct of zijn eigen doeltemp (heat modus) nog binnen hysterese zit, als dat zo is dan gaat hij niet direct aan. Maar ondertussen is de secundaire pomp aan het lopen, daardoor zie ik de watertemp dalen (het koudere water uit vloer wordt door het buffervat gepompt) dan als waarde onder 22 komt in dit geval, dan gaat WP draaien. maar zag dat als watertemp al op 22 staat en dan de evo aanschakelt, dan gaat WP direct aan. dan hoor ik ook buiten dacht ik een keer de fan al draaien.
Als de WP aan gaat, hoor je binnen de waterpomp, daarna buiten de compressor en gaat ook de ventilator buiten draaien (maar deze laatste maakt niet zo veel geluid).
Anyway dit is een grote stap vooruit; de WP gaat nu veel rustiger reageren op de idiote evo aan en uit ritme. EN ik begrijp nu ook waarom de defrosts niet goed gaan hier, behalve als ik evo paar graden hoger zette dan huidige kamertemp. Want de WP krijgt de kans niet de defrost af te maken als hij hard wordt uitgeschakeld elke keer na paar minuten. Omdat de EVO in een soort mini aansturing zit als doeltemp in de kamer is bereikt, wat eerder al werd aangegeven hier. Maar als de evo paar graden moet opwarmen dan blijft hij wel langer de WP aan houden en dán kan hij wel gewoon defrosten.

Je kan ook vanuit het buffervat werken, en de thermostaat de secundaire waterpomp laten bedienen. Bedenk wel dat jou buffervat daar erg klein voor is, voor voldoende warmwater. Het buffervat zal snel (in vier minuten) naar de retour temperatuur gaan. De WP zal langer moeten werken, dan je verwacht.

Wil je de WP goed laten werken mag het relais niet snel uitschakelen, minstens een half uur aan blijven. Via buffervat kan ook, de WP houdt het buffervat dan op temperatuur. Regelen op alleen water. Uit het buffervat wordt het CV water gehaald als het nodig is.
PS
Er zit een externe pomp instelling van 230V op de WP, door de hoge spanning wordt geadviseerd hier een relaisschakeling te gebruiken (schakelt dan met een lagere spanning). De secundaire pomp loopt dan synchroon met de waterpomp in de WP (alleen aan/uit snelheid moet je op de pomp instellen).
PS2

oke, ja mijn instellingen op dit moment:

pomp voorloop/naloop allebei 1 minuut. waarom is langer nadraaien gunstig? update: ik zag je update, prima ik zet hem naloop op 2 min.
Ik heb alles staan op 3 minuten (makkelijk te onthouden) en nadraaien is energie zuiniger, je haalt nog wat warmte uit de opgewarmde WP.
pompinstelling staat nu op advies van @PeteSplit op 2/20 dat stond eerder op 2/5, ik zou dat wellicht idd nog verder kunnen oprekken naar 2/28. wil ik wel proberen als issue met evo is opgelost.
Ik ben wat eigenwijs tegen mijn WP en heb de pomp instelling op 3 min aan en 57 min uit (samen een uur), mooi de tijd om af te koelen en weer op te starten . 1 uur is ook de pomp tijd als de WP uit staat en het koud is (antivries) en om het uur maximaal water rond pompt.
antivries staat bij mij op type 1. ik heb mij eerder door LG laten vertellen dat dit te maken heeft met wel of niet antivriesmiddel in je leidingen.
Bij een split is type 2 voldoende, het pompen hoeft niet continue, omdat er geen water naar buiten gaat, zoals bij een monoblock (die moet op type 1 staan)
Verder helemaal eens/ ik begrijp wat je schrijft.

Ik heb net mijn situatie gemaild naar Resideo, zij komen nog met reactie mbt error evohome. en ook de installateur gesproken, staan er voor open om te kijken naar aansturing WP versus secundaire pomp, om dat aan te passen, dus dat is mooi.

ik laat het wel weten nog als er een update is. Ik ben enorm geholpen door de adviezen hier. _/-\o_

nog een paar instellingen waarvan ik niet goed begrijp wat ze zijn en of ze goed staan:

Als de WP lang uit staat (in de zomer) is dit de "pompschakelaar" de pomp wordt aangezet om vastzitten te voorkomen door lange stilstand. Ik heb dit gezet op 48 uur uit en 10 minuten aan. Dan loopt de pomp een keer in de twee dagen 10 minuten.
in menu DHW/ verwarmingsprioriteit keuze uit alleen versterkingsverwarming aan of versterking en hoofdverwarming aan, staat bij mij eerste optie

DHW tijdsinstelling staat bij mij op 60 actief/ 90 stop tijd. vandaar dat ik hem altijd maar 1 uur tegelijk zie in energieverbuik p1 meter.

Sorry ik heb geen DHW. Ik had voordat ik een WP had, al een WPboiler gekocht, omdat ik de DHW niet het opwarmen van het huis wil laten onderbreken.

Ik denk dat ik nu alles beantwoord heb :)

Of toch niet...
ik keek net nog op deze site over aansluiting buffervat: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Daar staan ergens onderaan 4 opties hoe een parallel buffervat kan worden aangesloten, ik heb variant F, die met 4 leidingen aangesloten. dat is volgens hen de allerslechtste manier van aansluiten:

Opstelling F, werd 'vroeger' altijd bij grote CV installaties gebruikt. Alle flow gaat door de buffer en hierdoor is er altijd menging. Omdat de aanvoertemperatuur bij een ketel (70 ºC bijvoorbeeld) minder afhankelijk was voor een goed rendement was dit prima. Bij een warmtepomp is dit de minst goede oplossing i.v.m. het rendement. Bij deze opstelling kun je wel andere warmte in de buffer brengen bijvoorbeeld met een elektrisch element of (als er nog meer leidingen zijn) met een houtketel.

fijn weer. zouden jullie dat laten aanpassen naar de daar genoemde optie D (aansluiting met 2 leidingen, dus letterlijk parallel), of overdreven?

Edit: ik heb net weer wat teruggelezen in dit forum, zag al veel over bufervat en zelfs die zelfde site met plaatjes van aansluitschema’s. Wat ik er uit opmaak is dat het niet erg is om het nu zo te laten zitten, dat vooral van belang is om de debieten van interne en secundaire pomp goed af te stemmen. Dat advies had ik al van @PeteSplit gekregen. Dus weet voldoende wat dit betreft.
Ik heb de aansluitingen aan de zijkant, dit zal eerder menging geven dan aansluitingen aan de boven en onderkant, maar de menging volgt uit de verschillende snelheden van de waterpompen en zal er dus altijd zijn.

Een tweede punt is, dat je bij een aansluiting aan de bovenkant een kraan kunt plaatsen, waardoor je het buffervat uit het verwarmingscircuit kunt halen en de WP rechtstreeks het huis kan laten verwarmen (helemaal zonder menging). Je moet dan ook om de tweede pomp een bypass maken (dan heb je namelijk ook de tweede pomp niet nodig).
Als je de onderste aansluitingen aan de zijkant laat zitten, staat het buffervat in serie en kan het buffervat als extra (defrost) volume gebruikt worden.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
Barbrady schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:19:

Voor je DHW instelling is het afhankelijk van het vermogen van je WP en de capaciteit van het vat. Een 5 kW warmtepomp gaat 300 liter water niet warm krijgen in 1 uur, dus dan is de instelling niet handig. Ik zie het als een veiligheidsregeling, mocht er onverhoopt ergens een keer iets mis gaan, dan blijft de pomp niet oneindig op vol vermogen door lopen.

Hier een 12 kW pomp met 300 liter vat, daar werkt die instelling van 1 uur prima voor.

• Barbrady
@Oilman oke dank, ja dat lijkt me ook wel logischer om de draaitijd zo af te stemmen dat WP hem in 1x helemaal kan verwarmen. Een monteur hier had destijds geloof ik de overweging dat tijdens DHW verwarmen de vloerverwarming niet aan kan staan en dat daarom een te lange draaitijd aan 1 stuk van DHW kan zorgen voor teveel afkoeling in woning. Dat is bij mij geen issue. Dus ik ga dit wel aanpassen naar 90 min of 2 uur.

• Barbrady
PeteSplit schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:31:

Je kan ook vanuit het buffervat werken, en de thermostaat de secundaire waterpomp laten bedienen. Bedenk wel dat jou buffervat daar erg klein voor is, voor voldoende warmwater. Het buffervat zal snel (in vier minuten) naar de retour temperatuur gaan. De WP zal langer moeten werken, dan je verwacht.
Zeg je hiermee dat het eigenlijk niet zo veel uitmaakt dat de EVO NIET op de secundaire pomp is aangesloten? je gaf eerder ook de suggestie aan om de evo niet aan te sluiten op de thermostaat module in WP maar via opentherm of modbus, om alleen de temp van de WP zelf daarmee te bedienen (dan denk ik wel: ik kan ook gewoon even naar de bijkeuken lopen). Ik zag dat wel als opties staan in systeemmenu van de EVO. dat ga ik nog uitzoeken.

Maar ik dacht na lezing van eerdere topics over buffers, dat als de EVO de secundaire pomp aanstuurt, deze gaat draaien idd met 20L per uur, maar de WP volgt onafhankelijk zijn eigen pompritme, dus stel die staat dan uit, dan trekt hij toch gewoon de vloerverwarming inhoud door het buffervat rond? Dat verwarmt dan idd max 4 minuten met nog opgewarmd water uit buffer, dat zal weinig doen, maar het voordeel wat ik in deze route zie is dat de WP niet meer rechtstreeks harde uit en aan signaal krijgt vanuit EVO.

Of zou jij het gewoon laten zoals nu en alleen er voor zorgen dat de EVO error wordt opgelost en hij terug gaat naar instelling van 1x per uur aan/uit schakelen met minimale draaitijd 10 min (dat is max geloof ik). Ik vermoed dat hij dan sowieso minimaal 1 uur aan staat en dan weer 1 uur uit.

alle andere stukjes quote zijn helder :) behalve nog deze:
Bij een split is type 2 voldoende, het pompen hoeft niet continue, omdat er geen water naar buiten gaat, zoals bij een monoblock (die moet op type 1 staan)
Dit is tegenstrijdig met wat @kazemo schrijft? is type 1 continu draaien/ met glycol er in = monobloc of is dat type 2? Dus welk type zal ik met mijn split aanhouden? :*)

• kazemo
  • Nu online
@Barbrady Doe maar gewoon type 2 je hebt een split buiten zit geen water,alleen binnen zit water ik neem aan dat het daar nooit vriest normaliter,glycol is voor op de noordpool
ik heb glycol in de zonneboiler met op dak een collector die kan bevriezen met water

[ Voor 19% gewijzigd door kazemo op 28-11-2025 17:51 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Barbrady schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:41:
[...]

Zeg je hiermee dat het eigenlijk niet zo veel uitmaakt dat de EVO NIET op de secundaire pomp is aangesloten? je gaf eerder ook de suggestie aan om de evo niet aan te sluiten op de thermostaat module in WP maar via opentherm of modbus, om alleen de temp van de WP zelf daarmee te bedienen (dan denk ik wel: ik kan ook gewoon even naar de bijkeuken lopen). Ik zag dat wel als opties staan in systeemmenu van de EVO. dat ga ik nog uitzoeken.

Maar ik dacht na lezing van eerdere topics over buffers, dat als de EVO de secundaire pomp aanstuurt, deze gaat draaien idd met 20L per uur, maar de WP volgt onafhankelijk zijn eigen pompritme, dus stel die staat dan uit, dan trekt hij toch gewoon de vloerverwarming inhoud door het buffervat rond? Dat verwarmt dan idd max 4 minuten met nog opgewarmd water uit buffer, dat zal weinig doen, maar het voordeel wat ik in deze route zie is dat de WP niet meer rechtstreeks harde uit en aan signaal krijgt vanuit EVO.

Of zou jij het gewoon laten zoals nu en alleen er voor zorgen dat de EVO error wordt opgelost en hij terug gaat naar instelling van 1x per uur aan/uit schakelen met minimale draaitijd 10 min (dat is max geloof ik). Ik vermoed dat hij dan sowieso minimaal 1 uur aan staat en dan weer 1 uur uit.

alle andere stukjes quote zijn helder :) behalve nog deze:

Dit is tegenstrijdig met wat @kazemo schrijft? is type 1 continu draaien/ met glycol er in = monobloc of is dat type 2? Dus welk type zal ik met mijn split aanhouden? :*)
Ik was aan het denken, maar ik weet niet wat de EVO kan. Een gedachte..

Simpel is de aansluiting aan/uit , niet op de WP, maar op de pomp.

Temperatuur woonkamer laag > EVO geeft zet pomp aan > water uit buffervat > WP gaat aan (duurt eventjes voordat deze op temperatuur is) > woonkamer wordt warm > EVO zet pomp uit > buffervat wordt warm > WP gaat uit (of blijft rustig doorlopen, afhankelijk van warmteverlies en ingestelde temperatuur).

Via modbus met waterpomp aan, als warmtepomp aan staat.

Temperatuur woonkamer laag > EVO verhoogt de doeltemperatuur van de warmtepomp > warmtepomp begint een run met hoger doel > woonkamer wordt warm > EVO verlaagt de doeltemperatuur van de warmte pomp > warmtepomp stopt run en blijft aan en houdt de watertemperatuur op niveau (hysterese) van het lager doel (de warmtepomp loopt altijd door en houd het huis minimaal warm).

In dit topic wordt vaak geschreven, dat het voor een warmtepomp het beste is, als deze altijd aan staat, op een laag niveau, dat voldoende is om het warmverlies te compenseren. Het aan/uit schakelen wordt eigenlijk met een LG warmtepomp niet aanbevolen, vanwege de forse opstart elke keer, met ongeveer drie keer het vermogen, dan wat nodig is om het huis warm te houden. Het laten lopen van de WP zou dus voordeliger (kunnen) zijn. Als je de WP uitzet verbruikt deze ook niets, dus dat kan ook goedkoper zijn, maar geeft dat dan ook hetzelfde comfort ?

De vraag komt er eigenlijk op neer, wat kun je met je installatie en wat is het meest comfortabel, met zo laag mogelijke kosten.

Dit is uit de R32 handleiding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rNpqkWiJyEMmS7oGFZa3MX83bY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IoPbIs3zCUV3shdteiutEbVc.jpg?f=user_large

Bij Type 1 loopt de pomp altijd aan (onder voorwaarden) en bij type 2 loopt de pomp met tussenpozen (dit is meestal elk uur, maar als het kouder wordt elke 10 minuten).
Bovenstaande is alleen als de warmtepomp UIT staat, want als deze aan staat is het water warm en kan dan niet bevriezen.
Dus deze antivries bewaking blijft actief, als je de warmtepomp aangesloten laat op het elektriciteitsnet.

Let Op, bij type 2 kan bevriezing optreden, als de CV waterleidingen door een onverwarmde ruimte lopen.

• walter_321
Zijn er nog mensen die een Therma V R290 in 7kW of 9kW versie hebben?

• walter_321
10 december komt LG kijken waarom mijn R290 7kW een te groot debiet heeft in de lage vermogens en niet wil 'doorstarten' op lage vermogens.

Met dat laatste; de WP werkt eerst correct tot aan de juiste watertemperatuur, moduleert dan terug en valt dan terug op een laag vermogen en geraakt nirt meer terug omhoog in vermogen. Als het kouder is koelt het water dan langzaam af.... Bv 27°C gevraagd op retour volgens stooklijn in via instelling: de wp gaat mooi naar die temperatuur, modeleert terug en eens onder +/- 600W geraakt ze niet meer omhoog. Langzaam koelt het water af tot bv 25°C en ook na 12u komt het niet meer omhoog. Ook als je de wp bv forceert naar 32 graden wil ze niet omhoog. Herstart je de wp doet ze terug wat nodig is. En als het zeer koud is, blijft de wp in grote vermogens en blijft ze gewoon correct werken. Volgens mij allemaal omdat het debiet te groot blijft.... wat dan eventueel zo is omdat de wp denkt dat de buitenunit een 16kw is.

• Barbrady
kazemo schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:44:
@Barbrady Doe maar gewoon type 2 je hebt een split buiten zit geen water,alleen binnen zit water ik neem aan dat het daar nooit vriest normaliter,glycol is voor op de noordpool
ik heb glycol in de zonneboiler met op dak een collector die kan bevriezen met water
Oke helder. Klopt alle waterleidingen zijn geïsoleerd in kruipruimte en rest is in warme ruimte van woning.

• Barbrady
PeteSplit schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:45:
[...]

Ik was aan het denken, maar ik weet niet wat de EVO kan. Een gedachte..

Simpel is de aansluiting aan/uit , niet op de WP, maar op de pomp.

Temperatuur woonkamer laag > EVO geeft zet pomp aan > water uit buffervat > WP gaat aan (duurt eventjes voordat deze op temperatuur is) > woonkamer wordt warm > EVO zet pomp uit > buffervat wordt warm > WP gaat uit (of blijft rustig doorlopen, afhankelijk van warmteverlies en ingestelde temperatuur).

Via modbus met waterpomp aan, als warmtepomp aan staat.

Temperatuur woonkamer laag > EVO verhoogt de doeltemperatuur van de warmtepomp > warmtepomp begint een run met hoger doel > woonkamer wordt warm > EVO verlaagt de doeltemperatuur van de warmte pomp > warmtepomp stopt run en blijft aan en houdt de watertemperatuur op niveau (hysterese) van het lager doel (de warmtepomp loopt altijd door en houd het huis minimaal warm).

In dit topic wordt vaak geschreven, dat het voor een warmtepomp het beste is, als deze altijd aan staat, op een laag niveau, dat voldoende is om het warmverlies te compenseren. Het aan/uit schakelen wordt eigenlijk met een LG warmtepomp niet aanbevolen, vanwege de forse opstart elke keer, met ongeveer drie keer het vermogen, dan wat nodig is om het huis warm te houden. Het laten lopen van de WP zou dus voordeliger (kunnen) zijn. Als je de WP uitzet verbruikt deze ook niets, dus dat kan ook goedkoper zijn, maar geeft dat dan ook hetzelfde comfort ?

De vraag komt er eigenlijk op neer, wat kun je met je installatie en wat is het meest comfortabel, met zo laag mogelijke kosten.

Dit is uit de R32 handleiding

[Afbeelding]

Bij Type 1 loopt de pomp altijd aan (onder voorwaarden) en bij type 2 loopt de pomp met tussenpozen (dit is meestal elk uur, maar als het kouder wordt elke 10 minuten).
Bovenstaande is alleen als de warmtepomp UIT staat, want als deze aan staat is het water warm en kan dan niet bevriezen.
Dus deze antivries bewaking blijft actief, als je de warmtepomp aangesloten laat op het elektriciteitsnet.

Let Op, bij type 2 kan bevriezing optreden, als de CV waterleidingen door een onverwarmde ruimte lopen.
Ja precies dus dat zijn twee varianten tov m’n huidige aansturing. En bij die tweede zou dus de WP de secundaire pomp aanzetten zodra hij zelf ook zn interne pomp start via externe pomp aansluiting.

Ik vraag me echter af of die variant bij mij zou werken, ik denk dat het warmteverlies zo laag is op veel momenten dat hij toch vaak zal afslaan na bereiken temperatuur.

Die eerste variant lijkt me wel wat om te proberen. Ik ga beide bespreken met mn installateur.

Huh die handleiding is dat de normale handleiding? Dit stuk over type 1 type 2 had ik niet eerder gezien. Dank, ik zet hem op type 2.

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:33

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:20:
10 december komt LG kijken waarom mijn R290 7kW een te groot debiet heeft in de lage vermogens en niet wil 'doorstarten' op lage vermogens.

Met dat laatste; de WP werkt eerst correct tot aan de juiste watertemperatuur, moduleert dan terug en valt dan terug op een laag vermogen en geraakt nirt meer terug omhoog in vermogen. Als het kouder is koelt het water dan langzaam af.... Bv 27°C gevraagd op retour volgens stooklijn in via instelling: de wp gaat mooi naar die temperatuur, modeleert terug en eens onder +/- 600W geraakt ze niet meer omhoog. Langzaam koelt het water af tot bv 25°C en ook na 12u komt het niet meer omhoog. Ook als je de wp bv forceert naar 32 graden wil ze niet omhoog. Herstart je de wp doet ze terug wat nodig is. En als het zeer koud is, blijft de wp in grote vermogens en blijft ze gewoon correct werken. Volgens mij allemaal omdat het debiet te groot blijft.... wat dan eventueel zo is omdat de wp denkt dat de buitenunit een 16kw is.
Kun je dit eens illustreren met een plaatje?
Misschien dat we dan kunnen meedenken

• walter_321
teunos93 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:06:
[...]

Kun je dit eens illustreren met een plaatje?
Misschien dat we dan kunnen meedenken
Hieronder een typisch gedrag.
WP is gevraagd op 'warmte' 28°C op retour te leveren. WP gaat mooi naar 28°C -correct met delta T=5K-, blijft daar dan een kwartiertje hangen en begint dan terug te moduleren.
Samen met moduleren daalt het debiet.
Na terugmoduleren zie je dat de WP terug omhoog wilt -ik versta omdat retour daalt, ze doet dat 3 keer maar slaagt er niet in zijn vermogen blijvend te verhogen. Ondertussen daalt de retour temperatuur door het kleinere vermogen en daalt ook de deltaT naar een 2°C (kleine delta T want debiet is 11Lpm). De WP blijft dan eindeloos op dat vermogen. De retour temperatuur gaat nu over langere tijd lichtjes blijven zakken.
De WP naar hogere temperatuurvraag brengen verandert niets. De WP blijft vast op dat vermogen. Ook na een ORC gaat de WP terug naar dat lagere vermogen.
Herstart je de WP, gaat ze terug mooi naar de gevraagde temperatuur en na enige tijd moduleert ze weer zo laag terug en komt niet meer omhoog waarna de doeltemperatuur niet gehouden wordt.
Is het goed koud (onder 0°C) dan blijft de WP op hogere vermogens en blijft ze correct werken.

Ik hoop dat het wat duidelijk is ;-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEwWsH4qSzhgGwPeG-RuD9AsVS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCo9GxjVLDB8kzNjXL03ndPC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytd5Tx2HKYCr-ilN_ZASOq-O17k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6JYSLqwdUSe8jUd0cQGtb3b.jpg?f=fotoalbum_large

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:25
walter_321 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:31:
[...]

WP is gevraagd op 'warmte' 28°C op retour te leveren. WP gaat mooi naar 28°C -correct met delta T=5K-, blijft daar dan een kwartiertje hangen en begint dan terug te moduleren.
Na terugmoduleren zie je dat de WP terug omhoog wilt -ik versta omdat retour daalt, ze doet dat 3 keer maar slaagt er niet in zijn vermogen blijvend te verhogen. Ondertussen daalt de retour temperatuur door het kleinere vermogen en daalt ook de deltaT naar een 2°C (kleine delta T want debiet is 11Lpm). De WP blijft dan eindeloos op dat vermogen. De retour temperatuur gaat nu over langere tijd lichtjes blijven zakken.
De WP naar hogere temperatuurvraag brengen verandert niets. De WP blijft vast op dat vermogen. Ook na een ORC gaat de WP terug naar dat lagere vermogen.
Herstart je de WP, gaat ze terug mooi naar de gevraagde temperatuur en na enige tijd moduleert ze weer zo laag terug en komt niet meer omhoog waarna de doeltemperatuur niet gehouden wordt.
Is het goed koud (onder 0°C) dan blijft de WP op hogere vermogens en blijft ze correct werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je op inlet regelt? Het lijkt er namelijk op, dat die 28 °C voor de outlet geregeld wordt. Dan klopt het gedrag van de warmtepomp ook.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• walter_321
Jojan265 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:12:
[...]

Weet je zeker dat je op inlet regelt? Het lijkt er namelijk op, dat die 28 °C voor de outlet geregeld wordt. Dan klopt het gedrag van de warmtepomp ook.
dan klopt het ook niet want de outlet gaat naar 32°C...Ik kan hetzelfde doen met alle temperaturen...
Het fedrag is het zelfde: ik kan wanneer die op 28°C is, 29 vragen en dan gaat die mooi naar 29°C, zolang hij maar niet terug modeleert

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:28
walter_321 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:31:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat gebeurt er met optimal flow uit en fixed pump capacity op iets van 70%?
Wat is op die momenten de temperatuur voor de warmtewisselaar (lucht)?

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

• walter_321
jschel schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:09:
[...]

Wat gebeurt er met optimal flow uit en fixed pump capacity op iets van 70%?
Wat is op die momenten de temperatuur voor de warmtewisselaar (lucht)?
70% zal rond de 14-15lpm zijn; 50% is ongeveer 11lpm.
Bij die test gok ik dat de temperatuur een 5°C was. Maar hij stond verwarmen waarbij ik begrijp dat de stooklijn nket relevant is.

• kazemo
  • Nu online
walter_321 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:43:
[...]

70% zal rond de 14-15lpm zijn; 50% is ongeveer 11lpm.
Bij die test gok ik dat de temperatuur een 5°C was. Maar hij stond verwarmen waarbij ik begrijp dat de stooklijn nket relevant is.
Nou ja zoals je al eerder aangaf je hebt een 7KW WP ,als je kijkt op service menu>model informatie geeft hij dan aan 16KW WP
dat klopt dan ook niet ,hij draait ws op software voor een 16KW,als LG komt kijken moeten die dat dan maar eerst oplossen
Of opladen die handel en nieuwe plaatsen(garantie claim)
IK heb 9KW en bij model informatie staat ook 9KW en debiet gaat terug naar 8ltr/min...soms gaat hij nog lager dat geeft dan CH 14
dit alles met optimal flow (dat duurt dan 1min en start dan opnieuw op met 22ltr/min)
dit alles krijg ik er ook niet uit!

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 29-11-2025 13:28 ]

• walter_321
kazemo schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:11:
[...]

Nou ja zoals je al eerder aangaf je hebt een 7KW WP ,als je kijkt op service menu>model informatie geeft hij dan aan 16KW WP
dat klopt dan ook niet ,hij draait ws op software voor een 16KW,als LG komt kijken moeten die dat dan maar eerst oplossen
Of opladen die handel en nieuwe plaatsen(garantie claim)
IK heb 9KW en bij model informatie staat ook 9KW en debiet gaat terug naar 8ltr/min...soms gaat hij nog lager dat geeft dan CH 14
dit alles met optimal flow (dat duurt dan 1min en start dan opnieuw op met 22ltr/min)
dit alles krijg ik er ook niet uit!
Wat kan je zien als minimum debiet dat je kan instellen op jouw 9kW voor het vaste debiet instelling?

• kazemo
  • Nu online
walter_321 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:32:
[...]

Wat kan je zien als minimum debiet dat je kan instellen op jouw 9kW voor het vaste debiet instelling?
Ik heb gekeken ik kan terug tot 8ltr/min in stapjes van 0.1ltr en max 26ltr in de praktijk niet hoger dan 23ltr/min
als hij op optimal staat trekt hij zich dat natuurlijk niets vanaan! dat staat nu op 15ltr (als ik zou sturen op vast debiet)
dit alles gebeurd met variabel (dynamisch( pomp toerental? (ik heb de pomp op 100% staan het hele bereik kan hij dus benutten? zo zie ik het daar ben ik misschien te eigenwijs in!) wat dat betreft is de handleiding een complete puzzel!
Ik heb 1 grunfoss pomp er in ze bouwen ook wel eens een ander koreaans merk erin (waarom weet ik niet)

[ Voor 38% gewijzigd door kazemo op 29-11-2025 14:26 ]

• Barbrady
Barbrady schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:00:
[...]

Ja precies dus dat zijn twee varianten tov m’n huidige aansturing. En bij die tweede zou dus de WP de secundaire pomp aanzetten zodra hij zelf ook zn interne pomp start via externe pomp aansluiting.

Ik vraag me echter af of die variant bij mij zou werken, ik denk dat het warmteverlies zo laag is op veel momenten dat hij toch vaak zal afslaan na bereiken temperatuur.

Die eerste variant lijkt me wel wat om te proberen. Ik ga beide bespreken met mn installateur.

Huh die handleiding is dat de normale handleiding? Dit stuk over type 1 type 2 had ik niet eerder gezien. Dank, ik zet hem op type 2.
Even een update: ik heb zelf de warmtepomp module in de evohome opnieuw ingesteld. In feite is dat het opnieuw koppelen van de relais BDR91T. Dat ging goed. Daarna kon ik de parameters wijzigen. Ingesteld op 1 schakelmoment per uur, minimaal aan 30 minuten, minimaal uit 10 minuten. Dit zijn alledrie de maximale waarden.

Getest, werkt meteen een stuk rustiger. WP maakt hiermee bij huidige weersomstandigheden 1x per uur een run van 30 minuten, is dan nig bezig, wordt hard uitgezet door de evo. Ik zag debiet teruglopen naar ingestelde 18l/min.
Dan half uur uit en daarna (na 1 uur) kreeg hij weer signaal om te starten. Terwijl kamer temp al die tijd al op target 22 stond. Gevolg is na 3 runs kamer op 24 graden. Enfin dit kan ik verder finetunen met heat doeltemp WP en hysterese denk ik.

Alleen knalde de evo na 3 runs weer in error, gaf “communicatie fout” weer en in systeemoverzicht stond weer het rode uitroepteken bij warmtepompmodule (=de relais bdr91t).
Ik zag vergelijkbaar issue hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2237004

Dus wellicht is de evo zelf en/of de bdr91t defect.

Maar los hiervan zit ik te denken dat het sowieso eigenlijk een niet handige manier is om de WP te sturen. Misschien wil ik die evo wel loshalen van de wp. En de wp gewoon rechtstreeks sturen op zijn eigen heat modus of ai modus.

Maar dan vraag ik mij af: boven heb ik 3x een normale honeywell thermostaat en bij ee verdeler een regelaar, ik denk de hce80. Zou ik dat kunnen laten werken, zonder de evohome? Dus dat je wel in een slaapkamer de temp aanpast en dat dan die zone meer open of dicht gaat. Dat lijkt me nog wel handig.

ik zou dan de secundaire pomp laten aansturen door de WP zelf. En niet door de thermostaat.

En als laatste punt denk ik dat mijn buffervat nu niet optimaal werkt. Omdat de aanvoer bovenin ene kant er in en andere kant er uit gaat en onde zelfde voor retour. Dus 4 horizontale aansluitingen. Ik voel de eerste 15 minuten van de run gewoon direct warm retour water naar wp gaan, terwijl de retour uit vloeren veel kouder voelt. Dus ik denk dat ik dat ga aanpassen naar twee aansluitingen waarbij de buffer veel minder tot een shortcut leidt.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Barbrady schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:09:

En als laatste punt denk ik dat mijn buffervat nu niet optimaal werkt. Omdat de aanvoer bovenin ene kant er in en andere kant er uit gaat en onder zelfde voor retour. Dus 4 horizontale aansluitingen. Ik voel de eerste 15 minuten van de run gewoon direct warm retour water naar wp gaan, terwijl de retour uit vloeren veel kouder voelt. Dus ik denk dat ik dat ga aanpassen naar twee aansluitingen waarbij de buffer veel minder tot een shortcut leidt.
Ik zou als ik jou was, met alle adviezen, die ik hier op het forum gelezen heb, het parallel buffer in serie gaan aansluiten (dus tussen de retour, koude leidingen in) en de externe pomp verwijderen en de warme aanvoer los maken van het buffervat en warmwaterleidingen met elkaar verbinden (zie schets).

Als je beneden 80 m2 vloerverwarming hebt, zonder regeling en met een serie buffervat van 80 liter, is dat ruim voldoende en heb je verder geen moeilijke regeling nodig, als je de verwarming rechtstreeks op de vloerverwarming aansluit (en helemaal geen meng verliezen door het buffervat en twee pompen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtBGYezVBupZmaqefOrxcX7uCIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wbuf7k05p6HfWQIPyxBd1Aak.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 29-11-2025 19:00 ]

• Barbrady
PeteSplit schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:51:
[...]

Ik zou als ik jou was, met alle adviezen, die ik hier op het forum gelezen heb, het parallel buffer in serie gaan aansluiten (dus tussen de retour, koude leidingen in) en de externe pomp verwijderen en de warme aanvoer los maken van het buffervat en warmwaterleidingen met elkaar verbinden (zie schets).

Als je beneden 80 m2 vloerverwarming hebt, zonder regeling en met een serie buffervat van 80 liter, is dat ruim voldoende en heb je verder geen moeilijke regeling nodig, als je de verwarming rechtstreeks op de vloerverwarming aansluit (en helemaal geen meng verliezen door het buffervat en twee pompen).

[Afbeelding]
Hoi, dank voor je reactie. Hm dit vind ik wel een gewaagde optie, ookal kan ik het zelf met te weinig kennis van zaken beoordelen. Toevallig las ik vandaag op een site dat sinds 2023 een seriebuffer wordt afgeraden. Screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc661RZfBbIIWCeVWkgR3FtsMX4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NrCJ7w4WtckRGaA8F0mPVTKu.png?f=fotoalbum_large

https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Nu heb ik niet àlles teruggelezen hier op het forum, ik kan mij voorstellen dat er redenen zijn waarom een buffer in serie goed zou zijn.

Op genoemde site kon ik uitrekenen hoeveel buffer ik überhaupt nodig heb, dat is maar minimaal. Maar het is wel wat kennelijk de meeste installateurs hanteren. Ook als bypass voor sluitende zones.

Maar ik ga deze optie van in serie zetten ook bespreken met installateur. Oja zelf dacht ik nog bij parallel conform plaatje D van die site, dan kan ik er afsluiters in zetten, dan kan ik zelfs de hele buffer uitzetten en zien hoe het systeem reageert. En bijv alleen bij erge kou gebruiken ivm defrosts. Zat ik nog te denken.

Eerste stap is de aansturing met evo fiksen of aanpassen.

Oja ik zag in mn energie verbruik p1 meter dat mn WP vandaag helemaal geen vol gas start maakte maar meteen al rustig starte op 800Watt ofzo. Doel temp stond op 26 aanvoer temp was dan bij aanvang run 22. Dus kennelijk schat hij dan in dat vol gas starten overbodig is. Viel me mee, omdat ik veel lees dat de starts altijd zo ongunstig zijn.

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:34
Ik zou ook serie buffer op de retour doen. Parallel maakt je systeem alleen maar complexer. Keep it simple. Dat iemand zon tekst op een website typt betekent niet dat ze enig idee van jouw situatie hebben.

Om naar te zeggen: Heb jij advo ventielen?

Parallel betekent dat je de externe pompen en de warmtepomp goed op elkaar af moet stellen. Is complexer dan wanneer dat niet hoeft.

• kazemo
  • Nu online
Barbrady schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:36:
[...]

Hoi, dank voor je reactie. Hm dit vind ik wel een gewaagde optie, ookal kan ik het zelf met te weinig kennis van zaken beoordelen. Toevallig las ik vandaag op een site dat sinds 2023 een seriebuffer wordt afgeraden. Screenshot:

[Afbeelding]

[url]https://warmtepom

Nu heb ik niet àlles teruggelezen hier op het forum, ik kan mij voorstellen dat er redenen zijn waarom een buffer in serie goed zou zijn.

Op genoemde site kon ik uitrekenen hoeveel buffer ik überhaupt nodig heb, dat is maar minimaal. Maar het is wel wat kennelijk de meeste installateurs hanteren. Ook als bypass voor sluitende zones.

Maar ik ga deze optie van in serie zetten ook bespreken met installateur. Oja zelf dacht ik nog bij parallel conform plaatje D van die site, dan kan ik er afsluiters in zetten, dan kan ik zelfs de hele buffer uitzetten en zien hoe het systeem reageert. En bijv alleen bij erge kou gebruiken ivm defrosts. Zat ik nog te denken.

Eerste stap is de aansturing met evo fiksen of aanpassen.

Oja ik zag in mn energie verbruik p1 meter dat mn WP vandaag helemaal geen vol gas start maakte maar meteen al rustig starte op 800Watt ofzo. Doel temp stond op 26 aanvoer temp was dan bij aanvang run 22. Dus kennelijk schat hij dan in dat vol gas starten overbodig is. Viel me mee, omdat ik veel lees dat de starts altijd zo ongunstig zijn.
:) IK heb alleen een 50l seriebuffervat zonder extra pomp dat werkt bij mij prima
e.e.a beschreven hier:
https://www.intergas-verw..._Buffervat_Whitepaper.pdf

daar staat als je goed leest klein buffervat is voldoende, en als je voldoende water inhoud hebt is helemaal geen buffervat nodig
parallel buffervat met extra pomp alleen nodig als je zoneregeling hebt op bijv. vwv verdeler (zone kleppen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-b3ObOsoh1QliT07fbzPFynbvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K45c9cOdoeTfVZLH3NX7egzY.jpg?f=fotoalbum_large
IK HEB DIT eerste schema boven in onder uit 40ltr Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaHjr4CzeE-r62Er2GDa5wp9yKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeZvflFfKbCdwUkRgIsLTQBm.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4C4GEJSCIUIKFqjrjlISKBSXso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fY31AFRCVGExYRzG2g4KZLpq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door kazemo op 30-11-2025 05:32 ]

• kazemo
  • Nu online
Warmte pomp weetjes is een site gemaakt door installateurs en fabrikanten die hebben er commercieel belang bij om bijv. buffervaten te verkopen
ik word er nooit wijs uit wat ze allemaal schrijven soms heel tegenstrijdig en achterhaald

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:37
kazemo schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:01:
[...]
parallel buffervat met extra pomp alleen nodig als je zoneregeling hebt op bijv. vwv verdeler (zone kleppen)
Als je goed leest is zelfs dan geen parallel buffer nodig, enkel een bypass. Precies zoals ik het heb gemaakt: seriebuffer (in retour) en bypass
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pzu0PDuwc7U7jb78FK7FjbFvJFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFfKACeDDnX3tuZuCAvPC8V1.jpg?f=fotoalbum_large

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-12 13:48
Wat zijn dat eigenlijk; ADVO overstroom-ventielen??? Aan een serie buffer valt normaal gesproken toch helemaal niets in te regelen?

Ter info voor @Barbrady, hier helemaal geen buffervat! Gewoon de WP aan / afvoer rechtstreek op de ca. 80m2 vloerverwarming aangesloten, werkt uitstekend! Maar goed, een serievat kan nooit kwaad...

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:11
Goedemorgen
Ik heb ook geen buffervat glijk de vloerverwarming in wel 24/7 aan.
Maar heb je wel een buffervat zet er dan een drieweg kraan in de retour dan hoef je alleen bij kouder weer via het buffervat te laten lopen !.

• daapiedo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05:11
Goedermorgen allen,
Wij hebben sinds oktober 2024 een 12 KW R290 laten installeren. Vorige winter hebben we ivm verbouwing niet erg veel gebruik gemaakt van de warmtepomp. Nu merk ik echter op dat de warmtepomp in "silent modus" niet de gestelde doeltemperatuur aanhoudt en niet moduleert. Hij blijft op circa 1700 watt draaien ver boven de doeltemperatuur net zo lang tot hij door de ingestelde hysterese stopt. Als de temperatuur in het afgifte systeem voldoende daalt dan begint alles weer van voor af aan. Als ik de pomp van "silent modus" af haal dan moduleert hij prima en draait hij runs van 24uur en blijft hij mooi op de doeltemperatuur hangen. Met deze temperaturen zo tussen de 700 en 1200 watt.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips om dit op te lossen?

• kazemo
  • Nu online
KarsS schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:30:
Wat zijn dat eigenlijk; ADVO overstroom-ventielen??? Aan een serie buffer valt normaal gesproken toch helemaal niets in te regelen?

Ter info voor @Barbrady, hier helemaal geen buffervat! Gewoon de WP aan / afvoer rechtstreek op de ca. 80m2 vloerverwarming aangesloten, werkt uitstekend! Maar goed, een serievat kan nooit kwaad...
:) ADVO overstroom‑ventielen: dit zijn overstroomventielen (drukafhankelijke bypassventielen) die worden toegepast om een minimale waterdoorstroming te garanderen.
of het zin heeft bij een serievat betwijfel ik ook! dat is toch altijd open!.....of het moet een directe bypass tussen aanvoer en retour?
maar dan moet ook de hele afgifte dicht staan bij een open vwv zonder pomp en zonder zonekleppen kan dat helemaal niet
Het idee erachter is als alles dichtstaat(afgifte) dan werkt de circulatiepomp drukverhogend en gaat de ADVO open.....maar als hij niet meer correct meer werkt, probeer dan maar daar achter te komen (hoe dan)....als het niet nodig is toch maar weglaten

[ Voor 27% gewijzigd door kazemo op 30-11-2025 11:39 ]

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-11 17:50
Barbrady schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:09:
[...]

Even een update: ik heb zelf de warmtepomp module in de evohome opnieuw ingesteld. In feite is dat het opnieuw koppelen van de relais BDR91T. Dat ging goed. Daarna kon ik de parameters wijzigen. Ingesteld op 1 schakelmoment per uur, minimaal aan 30 minuten, minimaal uit 10 minuten. Dit zijn alledrie de maximale waarden.

Getest, werkt meteen een stuk rustiger. WP maakt hiermee bij huidige weersomstandigheden 1x per uur een run van 30 minuten, is dan nig bezig, wordt hard uitgezet door de evo. Ik zag debiet teruglopen naar ingestelde 18l/min.
Dan half uur uit en daarna (na 1 uur) kreeg hij weer signaal om te starten. Terwijl kamer temp al die tijd al op target 22 stond. Gevolg is na 3 runs kamer op 24 graden. Enfin dit kan ik verder finetunen met heat doeltemp WP en hysterese denk ik.

Alleen knalde de evo na 3 runs weer in error, gaf “communicatie fout” weer en in systeemoverzicht stond weer het rode uitroepteken bij warmtepompmodule (=de relais bdr91t).
Ik zag vergelijkbaar issue hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2237004

Dus wellicht is de evo zelf en/of de bdr91t defect.

Maar los hiervan zit ik te denken dat het sowieso eigenlijk een niet handige manier is om de WP te sturen. Misschien wil ik die evo wel loshalen van de wp. En de wp gewoon rechtstreeks sturen op zijn eigen heat modus of ai modus.

Maar dan vraag ik mij af: boven heb ik 3x een normale honeywell thermostaat en bij ee verdeler een regelaar, ik denk de hce80. Zou ik dat kunnen laten werken, zonder de evohome? Dus dat je wel in een slaapkamer de temp aanpast en dat dan die zone meer open of dicht gaat. Dat lijkt me nog wel handig.

ik zou dan de secundaire pomp laten aansturen door de WP zelf. En niet door de thermostaat.

En als laatste punt denk ik dat mijn buffervat nu niet optimaal werkt. Omdat de aanvoer bovenin ene kant er in en andere kant er uit gaat en onde zelfde voor retour. Dus 4 horizontale aansluitingen. Ik voel de eerste 15 minuten van de run gewoon direct warm retour water naar wp gaan, terwijl de retour uit vloeren veel kouder voelt. Dus ik denk dat ik dat ga aanpassen naar twee aansluitingen waarbij de buffer veel minder tot een shortcut leidt.
Misschien heb je er iets aan. Dit is hoe ik het een paar jaar geleden gedaan heb. Ik had als zone regeling Tado. Heb verder zo'n 100 m2 vloerverwarming en 7 radiatoren.
Ik heb in mijn oplossing geen aanpassingen door Tado laten doen, neem aan (hoop) dat Tado al of niet met interventie van de helpdesk tegenwoordig beter met warmtepompen om kan gaan.
In ieder geval als Tado de kamer bijna op temperatuur heeft gaat ie ieder paar minuten schakelen, hier een plaatje wat ik inderijd heb laten zien. Maar de andere onhebbelijkheid is dat als één kamer of radiator een warmtevraag krijgt de warmtepomp weer wordt aangeslingerd.
Ik heb dit eerst deels ondervangen met m'n ESPHome code via modbus. Maar uiteindelijk het roer radicaal omgegooid:
Ik gebruik de RMC nu als sensor voor een thermostaat, hiermee schakel ik de warmte pomp. Ik heb geen enkele klep oid op de vloerverwarming, schakelt de warmtepomp aan dan doet de alle vloerverwarming mee.Ik heb ook geen groepen van de vloerverwarming geknepen. Vloerverwarming verdelers hebben geen circulatiepomp (meer).
De Tado knoppen heb ik nog op alle radiatoren zitten, dit zijn nu dus gewoon hele luxe thermostaatkranen. Ik gebruik Tado nog wel om bv een kamer met radiator te regelen, op thuiswerkdagen zet Tado nu de verwarming op het kantoor op tijd hoger.
Het dilemma dat radiatoren normaal gesproken een hogere watertemperatuur nodig hebben tov een vloerverwarming (zonder menging) heb ik opgelost door alle T11 en T22 radiatoren door overbemeten T33 radiatoren te vervangen en alles natuurlijk waterzijdig in te regelen.
Ooit ook begonnen met een parallel buffervat. Deze is door een kraan te openen in cicuit te plaatsen. Heb genoeg volume in mijn syteem, het vat doet dus al een tijd niet meer mee. Denk er dus serieus aan om 'm na dit stookseizoen volledig af te koppelen.

• openbsd
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:05
daapiedo schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:25:
Goedermorgen allen,
Wij hebben sinds oktober 2024 een 12 KW R290 laten installeren. Vorige winter hebben we ivm verbouwing niet erg veel gebruik gemaakt van de warmtepomp. Nu merk ik echter op dat de warmtepomp in "silent modus" niet de gestelde doeltemperatuur aanhoudt en niet moduleert. Hij blijft op circa 1700 watt draaien ver boven de doeltemperatuur net zo lang tot hij door de ingestelde hysterese stopt. Als de temperatuur in het afgifte systeem voldoende daalt dan begint alles weer van voor af aan. Als ik de pomp van "silent modus" af haal dan moduleert hij prima en draait hij runs van 24uur en blijft hij mooi op de doeltemperatuur hangen. Met deze temperaturen zo tussen de 700 en 1200 watt.

Wat je kunt proberen:

1. Check de ingestelde hysterese (aanvoer/ruimte). Kleinere hysterese = minder overshoot.
2. Verlaag je stooklijn / doel-aanvoertemperatuur zodat zelfs op het minimumvermogen het huis het gewoon weg krijgt.
3. In sommige systemen kun je het minimum RPM / minimum frequentie in silent mode aanpassen als dat kan.

• daapiedo
openbsd schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:41:
[...]

Wat je kunt proberen:

1. Check de ingestelde hysterese (aanvoer/ruimte). Kleinere hysterese = minder overshoot.
2. Verlaag je stooklijn / doel-aanvoertemperatuur zodat zelfs op het minimumvermogen het huis het gewoon weg krijgt.
3. In sommige systemen kun je het minimum RPM / minimum frequentie in silent mode aanpassen als dat kan.
Naar mijn idee is mijn afgitesysteem prima in staat om het minimumvermogen kwijt te kunnen. Het gaat om 140m2 18mm buis vloerverwarming. Dit systeem staat helemaal open. Daarnaast vindt er geen "overshoot" plaats op het moment dat hij in de normale modus draait.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Goedermorgen allen,

Klinkt alsof hij ook op een orc blijft hangen en zijn toerental daarbij niet behaalt. Probeer dip switch 2 van de buitenunit eens omhoog te zetten.

• jschel
Goedermorgen allen,

Gewoon stille modus niet gebruiken. Bij de R32 modellen zit er een dipswitch (SW2) op de outdoor unit PCB met schakelaar 2 kun je stille modus op limited zetten dan stopt hij stille modus als het goed is automatisch als het setpoint niet bereikt kan worden. Op Normal silent mode probeert hij ORCs te voorkomen en moduleert hij niet helemaal terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reZNHDsi6MkHQScQ1moPEuO9wYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8R09ThnFEqkH9jTiJAdUmGs.jpg?f=fotoalbum_large

• daapiedo
Ik zal dipswitch 2 eens proberen. Silent mode niet gebruiken vind ik eigenlijk niet echt een optie aangezien de ventilator volle bak blijft draaien ook bij 10 graden buiten en de warmtepomp pruttelt op 700 watt

• kazemo
  • Nu online
jschel schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:20:
[...]

Gewoon stille modus niet gebruiken. Bij de R32 modellen zit er een dipswitch (SW2) op de outdoor unit PCB met schakelaar 2 kun je stille modus op limited zetten dan stopt hij stille modus als het goed is automatisch als het setpoint niet bereikt kan worden. Op Normal silent mode probeert hij ORCs te voorkomen en moduleert hij niet helemaal terug.

[Afbeelding]
Vraag! hebben de R32 5,7en 9KW modellen dit ook?....dan wil ik dit ook eens proberen!

• jschel
kazemo schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:55:
[...]

Vraag! hebben de R32 5,7en 9KW modellen dit ook?....dan wil ik dit ook eens proberen!
Zeker kijk maar in de installatie handleiding. Zowel serie 3 als 4 8)

Voor Serie 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCBK5AXSZ7yviVkLTIqw7lXuIFI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OJEHqlocjCKi80SIWN3qnC7Y.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/886FcBIBp1gqFQXlBLNr0Oaphnk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jnlZcJxdv4tOE2XOTGGhIsoZ.png?f=user_large

Voor Serie 3: (DIP SWITCHES EN PCB HETZELFDE)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w24MI6OTOOXrWBMGI-MEwcCFh8s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c4yXatm6eneVOnbMihRbFOnx.png?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door jschel op 30-11-2025 12:44 ]

• jschel
Ik heb eigenlijk een vraag over de modbus register specificatie tov. de RMC.
Op de RMC kun je kiezen voor Water and Air+Water (Air is alleen voor een slave RMC)
Daarnaast kun je in het Heating en Cooling menu kiezen voor inlet en outlet water control.

In de modbus spec staat een Control Mode register met: 0: outlet | 1: inlet | 2: room

Dat is niet hetzelfde... Als je het control mode register terug leest met Air+Water inlet control dan krijg je 514 terug. Als je dat terug wilt schrijven dan kan dat niet en komt de control mode op 0 te staan. Weet iemand hoe het control mode register werkt en wat het doet en of er eventueel extra mogelijkheden zijn dat het meer op de RMC lijkt?

• kazemo
  • Nu online
jschel schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:26:
[...]

Zeker kijk maar in de installatie handleiding. Zowel serie 3 als 4 8)

Voor Serie 4:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor Serie 3: (DIP SWITCHES EN PCB HETZELFDE)
[Afbeelding]
Aha voor de serie4 5,7,9KW is het SW 1 >>>> die heb ik
en voor de 12,14 en 16KW is het SW 2
_/-\o_ d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 30-11-2025 13:27 ]

• Barbrady
hwopereis schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:58:
Ik zou ook serie buffer op de retour doen. Parallel maakt je systeem alleen maar complexer. Keep it simple. Dat iemand zon tekst op een website typt betekent niet dat ze enig idee van jouw situatie hebben.

Om naar te zeggen: Heb jij advo ventielen?

Parallel betekent dat je de externe pompen en de warmtepomp goed op elkaar af moet stellen. Is complexer dan wanneer dat niet hoeft.
Hey dankjewel en ook dank aan alle andere reacties. Ik had al vertrouwen in de antwoorden van @PeteSplit d:)b maar helpt mij wel dat het een breed gedeeld advies is hier om de buffer in serie op de retour te zetten.

Ik heb hier beneden 80m2 vv op verdeler zonder kleppen/ open dus. En boven drie zones. Daarom zullen ze buffervat hebben gedaan. Of idd om meer spullen te verkopen/ failsafe gedachte.

Ik ga t dan als volgt doen: buffer op retour, met een bypass in die retour met twee afsluiters. Dan kan ik ook gaan testen zonder buffervat. En de tweede pomp gaat er dan uit. Scheelt ook weer geluid en stroom.

Mbt die advo ventielen, nee idd die heb ik niet. Prettig dat jullie die site relativeren.

In deze opzet kan ik niet meer mn idee toepassen van evo die de secundaire pomp aanstuurt en indirect daarmee via temperatuurverval de wp laat aan gaan. Was toch al een complexe route. Hoe dan wel: misschien zoals @BernieW aangeeft.

Ik reageer even in andere post daarop.

[ Voor 6% gewijzigd door Barbrady op 30-11-2025 13:35 . Reden: Toegevoegd: heb zones als reden van buffervat ]

• Barbrady
BernieW schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:34:
[...]

Misschien heb je er iets aan. Dit is hoe ik het een paar jaar geleden gedaan heb. Ik had als zone regeling Tado. Heb verder zo'n 100 m2 vloerverwarming en 7 radiatoren.
Ik heb in mijn oplossing geen aanpassingen door Tado laten doen, neem aan (hoop) dat Tado al of niet met interventie van de helpdesk tegenwoordig beter met warmtepompen om kan gaan.
In ieder geval als Tado de kamer bijna op temperatuur heeft gaat ie ieder paar minuten schakelen, hier een plaatje wat ik inderijd heb laten zien. Maar de andere onhebbelijkheid is dat als één kamer of radiator een warmtevraag krijgt de warmtepomp weer wordt aangeslingerd.
Ik heb dit eerst deels ondervangen met m'n ESPHome code via modbus. Maar uiteindelijk het roer radicaal omgegooid:
Ik gebruik de RMC nu als sensor voor een thermostaat, hiermee schakel ik de warmte pomp. Ik heb geen enkele klep oid op de vloerverwarming, schakelt de warmtepomp aan dan doet de alle vloerverwarming mee.Ik heb ook geen groepen van de vloerverwarming geknepen. Vloerverwarming verdelers hebben geen circulatiepomp (meer).
De Tado knoppen heb ik nog op alle radiatoren zitten, dit zijn nu dus gewoon hele luxe thermostaatkranen. Ik gebruik Tado nog wel om bv een kamer met radiator te regelen, op thuiswerkdagen zet Tado nu de verwarming op het kantoor op tijd hoger.
Het dilemma dat radiatoren normaal gesproken een hogere watertemperatuur nodig hebben tov een vloerverwarming (zonder menging) heb ik opgelost door alle T11 en T22 radiatoren door overbemeten T33 radiatoren te vervangen en alles natuurlijk waterzijdig in te regelen.
Ooit ook begonnen met een parallel buffervat. Deze is door een kraan te openen in cicuit te plaatsen. Heb genoeg volume in mijn syteem, het vat doet dus al een tijd niet meer mee. Denk er dus serieus aan om 'm na dit stookseizoen volledig af te koppelen.
Ja hier heb ik wel wat aan, bevestigt wel een beetje mijn beeld na alle info hier icm gedrag van systeem bij mij. Namelijk dat de evo icm bdr91t leuk bedacht is maar nog steeds onhandig is voor een WP. Hij schakelt idd veel te vaak aan en uit.

Ik kan alleen nog niet goed testen of dit nu beter gaat nu de parameters op 1x schakelen per uur staat. Omdat de evo steeds in een communicatie fout schiet. Oplaadbare batterijen bleken mogelijk oorzaak, heb deze vervangen. Maar twijfel of ik idd nog veel moeite ga steken in fiksen evo of gewoon dat hele ding weg haal.

Icm aanpassingen in systeem zie mn vorige post. Denk ik nu aan het volgende:

Ik haal kabel bdr91t relais los van WP. WP gaat weer zich zelf sturen op heat, obv aanvoer temp, met een pompcyclus van 3/57. Dus elk uur even watertemp meten. En dan pas ik doeltemp net zo lang aan totdat huis juiste temperatuur heeft. Verder niks te regelen. Misschien daaarna over op ai modus met stooklijn.

Alleen heb ik dan boven die drie zones: als ik de stuurmotors er af trek en de kraantjes open zet dan draait dat steeds mee, dan wordt het boven te warm. In de praktijk staan de zones boven bijna altijd dicht. (Uitgelezen nu paar dagen in evo menu), het is er dan 18,5 graden, beneden 22 op evo (werkelijke temp 19,5/20). En inderdaad die onhebbelijkheid dat als iemand een raam op zn kamer open zet dat dit er toe kan leiden dat gehele huis warm zat is, hij toch de wp aanzet. Met overshoot (zo heet dat?) van kamertemperatuur beneden tot gevolg (die draait altijd mee).

Nu dacht ik, als ik de evo beneden wel actief laat maar alleen de aanstuurregeling naar bdr en wp losloppel, dan blijf ik denk ik wel de drie draadloze kamerthermostaten zien boven in de slaapkamers. Dan kan ik wellicht nog steeds de hce80 verdeler regelaar boven bedienen? Dat zou wel mooi zijn nog om gemakkelijk toch de slaapkamers zones open en dicht te doen in geval dat het nodig is. Anders moet ik steeds handmatig bij verdeler een kraantje draaien. Zit achter een schot in bergkast. Zou dat kunnen werken zo? Zo nee, dan zet ik denk ik de ventielen van de groepen boven op 50% open ofzo, dat het gemiddeld net genoeg warmte geeft. En dan gaat die hce80 ook uit.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

daapiedo schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:38:
Ik zal dipswitch 2 eens proberen. Silent mode niet gebruiken vind ik eigenlijk niet echt een optie aangezien de ventilator volle bak blijft draaien ook bij 10 graden buiten en de warmtepomp pruttelt op 700 watt
En gelijk heb je!
De dip switch 2 gaat je hopelijk helpen, ik vermoed dus dat je nu een orc hebt, en bij mijn r290 12kW haalt hij in stille modus dan het beoogde toerental niet waardoor hij oneindig op 3000 rpm/50Hz blijft hangen totdat hij buiten hysterese gaat. Als je dan handmatig stille modus uit zet gaat hij door naar 60Hx om vervolgens terug te toeren naar het originele setpoint.
Dip switch 2 doet dit voor je, als hij zijn target niet haalt zet hij automatisch stille modus uit, ik heb die nu ook omgezet en geen problemen meer.

Onder de +- 4 a 5 graden kun je wel beter standaard stille modus uit zetten, die lokt dan namelijk een vele hogere defrost frequentie uit.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

@David misschien kunnen we de startpost eens van dit soort r290 info gaan voorzien?

• Jojan265
teunos93 schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:43:
[...]

En gelijk heb je!
De dip switch 2 gaat je hopelijk helpen, ik vermoed dus dat je nu een orc hebt, en bij mijn r290 12kW haalt hij in stille modus dan het beoogde toerental niet waardoor hij oneindig op 3000 rpm/50Hz blijft hangen totdat hij buiten hysterese gaat. Als je dan handmatig stille modus uit zet gaat hij door naar 60Hx om vervolgens terug te toeren naar het originele setpoint.
Dip switch 2 doet dit voor je, als hij zijn target niet haalt zet hij automatisch stille modus uit, ik heb die nu ook omgezet en geen problemen meer.

Onder de +- 4 a 5 graden kun je wel beter standaard stille modus uit zetten, die lokt dan namelijk een vele hogere defrost frequentie uit.
Zou het kunnen zijn dat EEV1 een extra injectie van het koudemiddel doet, net zoals ik hier beschreven heb:

https://gathering.tweaker...message/77787308#77787308

en hier:

https://gathering.tweaker...message/77787876#77787876

• kazemo
  • Nu online
Barbrady schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:58:
[...]

Ja hier heb ik wel wat aan, bevestigt wel een beetje mijn beeld na alle info hier icm gedrag van systeem bij mij. Namelijk dat de evo icm bdr91t leuk bedacht is maar nog steeds onhandig is voor een WP. Hij schakelt idd veel te vaak aan en uit.

Ik kan alleen nog niet goed testen of dit nu beter gaat nu de parameters op 1x schakelen per uur staat. Omdat de evo steeds in een communicatie fout schiet. Oplaadbare batterijen bleken mogelijk oorzaak, heb deze vervangen. Maar twijfel of ik idd nog veel moeite ga steken in fiksen evo of gewoon dat hele ding weg haal.

Ik haal kabel bdr91t relais los van WP. WP gaat weer zich zelf sturen op heat, obv aanvoer temp, met een pompcyclus van 3/57. Dus elk uur even watertemp meten. En dan pas ik doeltemp net zo lang aan totdat huis juiste temperatuur heeft. Verder niks te regelen. Misschien daaarna over op ai modus met stooklijn.

Alleen heb ik dan boven die drie zones: als ik de stuurmotors er af trek en de kraantjes open zet dan draait dat steeds mee, dan wordt het boven te warm. In de praktijk staan de zones boven bijna altijd dicht. (Uitgelezen nu paar dagen in evo menu), het is er dan 18,5 graden, beneden 22 op evo (werkelijke temp 19,5/20). En inderdaad die onhebbelijkheid dat als iemand een raam op zn kamer open zet dat dit er toe kan leiden dat gehele huis warm zat is, hij toch de wp aanzet. Met overshoot (zo heet dat?) van kamertemperatuur beneden tot gevolg (die draait altijd mee).

Nu dacht ik, als ik de evo beneden wel actief laat maar alleen de aanstuurregeling naar bdr en wp losloppel, dan blijf ik denk ik wel de drie draadloze kamerthermostaten zien boven in de slaapkamers. Dan kan ik wellicht nog steeds de hce80 verdeler regelaar boven bedienen? Dat zou wel mooi zijn nog om gemakkelijk toch de slaapkamers zones open en dicht te doen in geval dat het nodig is. Anders moet ik steeds handmatig bij verdeler een kraantje draaien. Zit achter een schot in bergkast. Zou dat kunnen werken zo? Zo nee, dan zet ik denk ik de ventielen van de groepen boven op 50% open ofzo, dat het gemiddeld net genoeg warmte geeft. En dan gaat die hce80 ook uit.
Raam boven open zetten dan opdracht geven thermostaat lager zetten of helemaal uit (probleem opgelost) je kan niet alles automatiseren toch!

• kazemo
  • Nu online
Een nieuw bericht mijn broer heeft dezelfde WP als ik met software versie 3064(had),er is een monteur bij geweest voor onderhoud en die heeft een software update gedaan naar versie 3069 het kan dus wel!! dat heeft hij gedaan met een stick achter in de RMC te steken

• Jojan265
kazemo schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:29:
Een nieuw bericht mijn broer heeft dezelfde WP als ik met software versie 3064(had),er is een monteur bij geweest voor onderhoud en die heeft een software update gedaan naar versie 3069 het kan dus wel!! dat heeft hij gedaan met een stick achter in de RMC te steken
Kun je de komende tijd eens aangeven wat de wijzigingen zijn t.o.v. versie 3064? Ik heb namelijk ook versie 3064 en ben wel benieuwd wat er gewijzigd is.

• walter_321
jschel schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:05:
Ik heb eigenlijk een vraag over de modbus register specificatie tov. de RMC.
Op de RMC kun je kiezen voor Water and Air+Water (Air is alleen voor een slave RMC)
Daarnaast kun je in het Heating en Cooling menu kiezen voor inlet en outlet water control.

In de modbus spec staat een Control Mode register met: 0: outlet | 1: inlet | 2: room

Dat is niet hetzelfde... Als je het control mode register terug leest met Air+Water inlet control dan krijg je 514 terug. Als je dat terug wilt schrijven dan kan dat niet en komt de control mode op 0 te staan. Weet iemand hoe het control mode register werkt en wat het doet en of er eventueel extra mogelijkheden zijn dat het meer op de RMC lijkt?
Er is een 'Duitse' github met een implementaties voor home assasitent.
Daar heb ik idd in gezien dat op lucht gaan werken idd waarde 514 terug geeft in het 'control method' register.
Je kan die automatisatie eens bekijken hoe ze laten werken.
Ik kan via deze implementatie in ieder geval tussen lucht en water (in-of uitlaat) springen.

https://github.com/basti242/homeassistant_lg_therma_v_modbus

• kazemo
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:33:
[...]

Kun je de komende tijd eens aangeven wat de wijzigingen zijn t.o.v. versie 3064? Ik heb namelijk ook versie 3064 en ben wel benieuwd wat er gewijzigd is.
dat zou ik mijn broer moeten vragen hij zegt dat alles beter werkt,wat ik wel al weet hij kan nu het thermisch vermogen ook zien maar dan helaas met een vreemde taal sloveens ws (bug?) de rest is gewoon nederlands gebleven
Dit is het bedrijf en monteur die de software update heeft gedaan....wellicht kan je daar navraag doen!
https://fisec4u.com/

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 30-11-2025 17:01 ]

• Barbrady
kazemo schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:40:
[...]

Raam boven open zetten dan opdracht geven thermostaat lager zetten of helemaal uit (probleem opgelost) je kan niet alles automatiseren toch!
Ha, ik dacht eerst: welk component moet ik op welke wijze een opdracht geven? Maar je bedoelt mijn gezinsleden! Zeker, dat is een oplossing ;)

Maar dan nog doet de evo ingewikkeld aansturen. Ik ga morgen de installateur weer bellen, en dan overleggen over aanpassingen.

• Barbrady
kazemo schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:40:
[...]

dat zou ik mijn broer moeten vragen hij zegt dat alles beter werkt,wat ik wel al weet hij kan nu het thermisch vermogen ook zien maar dan helaas met een vreemde taal sloveens ws (bug?) de rest is gewoon nederlands gebleven
Dit is het bedrijf en monteur die de software update heeft gedaan....wellicht kan je daar navraag doen!
https://fisec4u.com/
Mijn WP is eind 2023 geplaatst met versie 3.067. Ik heb ook dat energie menu met Sloveense taal.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Barbrady schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:28:
[...]

Mijn WP is eind 2023 geplaatst met versie 3.067. Ik heb ook dat energie menu met Sloveense taal.
Als je nu eens de taal op Engels zet ? Is het dan overal Engels ?
En als je het dan op Nederlands zet is het dan weer Sloveens ? :*)

• jschel
walter_321 schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:36:
[...]

Er is een 'Duitse' github met een implementaties voor home assasitent.
Daar heb ik idd in gezien dat op lucht gaan werken idd waarde 514 terug geeft in het 'control method' register.
Je kan die automatisatie eens bekijken hoe ze laten werken.
Ik kan via deze implementatie in ieder geval tussen lucht en water (in-of uitlaat) springen.

https://github.com/basti242/homeassistant_lg_therma_v_modbus
Ja die ken ik. Daar vangen ze het af dat alles anders dan 1 en 2 lucht is. Als hij dan op lucht staat wat geeft de water regeling op de RMC dan aan? Altijd outlet of inlet, of de laatst gekozen?

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

PeteSplit schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:11:
[...]

De energieën die mijn R290 rapporteert kloppen in ieder geval van geen kant, thermisch klopt wel maar verwaarloost volledig defrost (negatief) vermogen en elektrisch is volgens mij geen meting maar een soort lookuptable, zit er soms bijna een factor 2 langs (te hoog).
Die data over modbus zie ik ook terug in dat energie dashboard op de binnenunit zelf. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten.

• kazemo
  • Nu online
teunos93 schreef op maandag 1 december 2025 @ 06:21:
[...]

De energieën die mijn R290 rapporteert kloppen in ieder geval van geen kant, thermisch klopt wel maar verwaarloost volledig defrost (negatief) vermogen en elektrisch is volgens mij geen meting maar een soort lookuptable, zit er soms bijna een factor 2 langs (te hoog).
Die data over modbus zie ik ook terug in dat energie dashboard op de binnenunit zelf. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten.
Dit zeg je dus:
Thermisch vermogen: de warmtepomp rapporteert wel een waarde die lijkt te kloppen, maar tijdens defrost‑cycli (waar het systeem tijdelijk warmte onttrekt i.p.v. levert) wordt dit negatieve vermogen niet meegenomen. Daardoor lijkt de energiebalans te rooskleurig.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:41
Ik heb een HM093MR 3-fase 9kW monoblock met een wifi verbinding. Controller app 3.0.6.7a. Het eerste jaar kon ik in de app energieverbuik en warmteopbrengst zien. Na +/- een jaar stopte de warmteopbrengst.

Ik heb daar verder weinig aandacht aan besteed, maar wil het nu toch graag weer een de praat krijgen.

Heeft iemand enid idee waar dit aan kan liggen?

Ik heb de installateur gevraagd contact op te nemen met LG hierover, want hij had geen idee. Maar die is dan ook beter met pijpenleggen dan met de digitale kant. Dus ik verwacht daar niet veel van.

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:21
Ik heb de 3069-firmware van een Duits forum. Ik heb hem zelf niet geïnstalleerd, maar dat zou zonder problemen moeten lukken.
https://www.file-upload.n...15563475/HiDrive.zip.html

(aus https://www.haustechnikdi...ghlight=therma%2bfirmware)

[ Voor 22% gewijzigd door butterkeks op 01-12-2025 08:27 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

kazemo schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:44:
[...]

Dit zeg je dus:
Thermisch vermogen: de warmtepomp rapporteert wel een waarde die lijkt te kloppen, maar tijdens defrost‑cycli (waar het systeem tijdelijk warmte onttrekt i.p.v. levert) wordt dit negatieve vermogen niet meegenomen. Daardoor lijkt de energiebalans te rooskleurig.
Correct, en de elektrisch energie klopt van geen hout en is veel te negatief.

• Barbrady
PeteSplit schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:11:
[...]

Dat maakt niks uit :)

• Barbrady
Barbrady schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:58:
[...]

Update: ik heb de evohome weer werkend gekregen. Moest zowel de verbinding bdr91t resetten als aansturing wp (warmtepomp module), als ook de zone bgg verwijderen en opnieuw toevoegen. Deze wordt op een of andere manier ook gestuurd via bdr91t, hoewel er geen kleppen in die zone zitten.

Nu kon ik de parameters dus wel aanpassen naar 1x per uur en minimaal 30 min aan. Verschil in p1 totaalgrafiek is duidelijk:

Voorheen elke 5 min aan en uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx8hOI3lpKFSzVOu3dor8vidK9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cDdYj8ITV67OKYy7NiQpR01X.png?f=fotoalbum_large

En nu elke keer 30 minuten aan, 10 min uit en dan weer opnieuw. Nog steeds kan wp niet eigen ritme volgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OpE-mj0IK7KehW7s27rlLfSHMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jSnFdXStxTvEAMOzOyb49mGx.png?f=fotoalbum_large

Dus die evo gaat los van wp 7(8)7

• kazemo
  • Nu online
Barbrady schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:58:
[...]

Update: ik heb de evohome weer werkend gekregen. Moest zowel de verbinding bdr91t resetten als aansturing wp (warmtepomp module), als ook de zone bgg verwijderen en opnieuw toevoegen. Deze wordt op een of andere manier ook gestuurd via bdr91t, hoewel er geen kleppen in die zone zitten.

Nu kon ik de parameters dus wel aanpassen naar 1x per uur en minimaal 30 min aan. Verschil in p1 totaalgrafiek is duidelijk:

Voorheen elke 5 min aan en uit:
[Afbeelding]

En nu elke keer 30 minuten aan, 10 min uit en dan weer opnieuw. Nog steeds kan wp niet eigen ritme volgen:

[Afbeelding]

Dus die evo gaat los van wp 7(8)7
evo weg !....Dan moet wel de externe thermostaat van de wp weg gehaald moeten worden...d.w.z dipschakelaar op printplaat uitzetten uit mijn hoofd dip nr 8 (bij mij althans) + bedrading ,in de installateurs handleiding ( als je die hebt) kijken hoe en wat!
Complete handleiding kan je downloaden bij LG Nederland
Of anders laat je installateur dat weg halen doen

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 01-12-2025 12:49 ]

• Barbrady
kazemo schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:36:
[...]

evo weg !....Dan moet wel de externe thermostaat van de wp weg gehaald moeten worden...d.w.z dipschakelaar op printplaat uitzetten uit mijn hoofd dip nr 8 (bij mij althans) + bedrading ,in de installateurs handleiding ( als je die hebt) kijken hoe en wat!
Complete handleiding kan je downloaden bij LG Nederland
Of anders laat je installateur dat weg halen doen
dank!

• kazemo
  • Nu online
Down loaden handleidingen hier:
https://www.lg.com/nl/ondersteuning/
>klimaat>warmtepompen> je typenr.
Als je in brabant woont omgeving deurne weet ik wel iemand die daar in thuis is (vakman) op gebied van warmtepompen
die vind beslist de juiste oplossing!....is niet kostenloos als hij moet en wil komen

[ Voor 36% gewijzigd door kazemo op 01-12-2025 13:38 ]

• kazemo
  • Nu online
butterkeks schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:25:
Ik heb de 3069-firmware van een Duits forum. Ik heb hem zelf niet geïnstalleerd, maar dat zou zonder problemen moeten lukken.

Ik krijg dan melding onveilige website werkt dus niet!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:07

Is het je wel gelukt om de RMC-firmware te downloaden?

Ik vind het zo raar dat LG daar geen download voor aanbiedt of instructies bij geeft.

En lees ik nu op dat forum ook over de firmware van het mainboard? Dus de EEPROM? Zelfs dat durf ik wel aan als het maar officieel vanuit LG komt.

Heerlijk paarse-krokodil-gehalte dit |:(

• Barbrady
kazemo schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:23:
[...]

Down loaden handleidingen hier:
https://www.lg.com/nl/ondersteuning/
>klimaat>warmtepompen> je typenr.
Als je in brabant woont omgeving deurne weet ik wel iemand die daar in thuis is (vakman) op gebied van warmtepompen
die vind beslist de juiste oplossing!....is niet kostenloos als hij moet en wil komen
Dank! Deze had ik natuurlijk wel eerder kunnen opzoeken, beetje duf, staat nogal veel in beschreven. Maar toch niet zoals hier is uitgelegd over hoe en waarom dingen werken zoals ze werken :*)

Wat me opviel is dat in dat handboek vanaf p40 een paar conceptuele schema’s staan. Allen met een parallel buffervat en allemaal op die minst rendabele manier (met 4 aansluitingen). Ik begrijp ergens wel dat mijn installateur dan ook voor die aanpak heeft gekozen. Als dit door LG zo wordt aanbevolen. Plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5Hl8uURtvVouU2ZAmXB2oEZAA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4IWVHKUNuQTZyyj31JThoKu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil evengoed wel de buffer omzetten naar retour in serie.

Ik vond ook info over aansluiting externe thermostaat, idd dipswitch 8 omzetten. Ik ga het of zelf doen of door huidige installateur, ivm garantie op het hele systeem. Overleg ik nog met ze.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Barbrady schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:02:

Wat me opviel is dat in dat handboek vanaf p40 een paar conceptuele schema’s staan. Allen met een parallel buffervat en allemaal op die minst rendabele manier (met 4 aansluitingen). Ik begrijp ergens wel dat mijn installateur dan ook voor die aanpak heeft gekozen. Als dit door LG zo wordt aanbevolen. Plaatje:
Ja, buffervat moest (is wel kleiner geworden na mijn opmerkingen), voor de LG garantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcn2LDN010T81KzdoMQdjQL-exI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BotCljU3n5is9QxKET0YKjV.jpg?f=fotoalbum_large
sept 2023

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 01-12-2025 22:47 ]

• walter_321

mmm; de RMC heeft een reset switch...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFnkAKfxjwuc_f6PHrQhMLfYDgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W9qPYCBbAYdqeCLIMbwQtYEo.png?f=fotoalbum_large

• kazemo
  • Nu online
walter_321 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 00:39:
[...]

mmm; de RMC heeft een reset switch...

[Afbeelding]
Ja maar dan moet je wel de nieuwste software 3069 (upgrade) op een sd-dard hebben hoe kom ik daar aan..hoe heb je die gekregen? @butterkeks
als je die hebt? kan je die dan delen(uploaden) of of op een andere manier?
Hier lukt het niet onveilig:

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 02-12-2025 05:42 ]

• kazemo
  • Nu online
Barbrady schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:02:
[...]

Dank! Deze had ik natuurlijk wel eerder kunnen opzoeken, beetje duf, staat nogal veel in beschreven. Maar toch niet zoals hier is uitgelegd over hoe en waarom dingen werken zoals ze werken :*)

[Afbeelding]

Ik wil evengoed wel de buffer omzetten naar retour in serie.

Ik vond ook info over aansluiting externe thermostaat, idd dipswitch 8 omzetten. Ik ga het of zelf doen of door huidige installateur, ivm garantie op het hele systeem. Overleg ik nog met ze.
Als het je zelf lukt dip 8 om te zetten is de evo thermostaat weg en kan je evt de RMC (uit de binnen unit halen) zelf als thermostaat gebruiken bedraad (kabelje met 3draden rood,zwart en geel)....ik heb dat zo hangt bij mij in de woonkamer ik stuur op lucht/water en werkt al 3jaar (eenvoudiger kan het niet) https://aircoplazazwolle....aneel-9-meter-lg-pzcwrcg3 ....bedraad is het beste geen storingen in de verbinding keep it simple rood/zwart is 12v voeding en geel is de stuurdraad (bus)
Het gat wat onstaat in mantel van binnen unit kan je afdekken met een orgineel afdekplaatje (te bestellen als je dat wil)
Dit alles is basis kennis je installateur zou dat toch moeten weten!! Alles staat ook in de installateurs handleiding

[ Voor 12% gewijzigd door kazemo op 02-12-2025 06:37 ]

• kazemo
  • Nu online
Ja, jouw uitleg over de bekabeling klopt in de basis 👍. De RMC communiceert via een seriële bus (LG gebruikt een eigen protocol, vaak aangeduid als PZCWRCG3 bus). De aansluitingen zijn inderdaad zo:

🔴 Rood → +12 V voeding

⚫ Zwart → 0 V (massa)

🟡 Geel → Datadraad (buslijn, enkelvoudig)

Het is dus geen klassieke RS485‑bus met twee datadraden (A/B), maar een single‑wire bus waar de RMC via het binnenunit‑printbord wordt gevoed en communiceert. Daarom werkt het met slechts drie aders.

Belangrijk om te weten

De bus is polariteitsgevoelig: rood en zwart moeten correct worden aangesloten, anders start de RMC niet.

De gele draad draagt het seriële signaal (half‑duplex).

Omdat het een eigen LG‑protocol is, kun je het niet zomaar uitlezen met standaard Modbus‑tools. Daarvoor gebruik je óf de officiële LG interface, óf community‑projecten die het protocol hebben omgekeerd.

Bedraad aansluiten is inderdaad betrouwbaarder dan via RF/wifi, omdat er geen storingen of verbindingsfouten optreden.
Pagina: 1 ... 191 192 Laatste