Ja klopt dit is slecht geschreven van mij, ik haal 2 dingen door elkaar. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, stel bij een opstart is CV temperatuur 21, en uitvoerdoel is maar 25, omdat er een hoge buitentemperatuur is. Bij regelen op invoer + vaste dT is dit een lastig geval lijkt me, want je retourdoel zou dan 20 zijn. De uittrederegeling kan wel starten en direct terugregelen.
Een andere manier om te zeggen misschien is dat uittrederegeling eenvoudig is als waterdebiet vast is (zoals jij zei) en bij laag vermogen zit je continu op minimum debiet, dus "vast" in zekere zin.
In een ander geval, als er echt flink boven minimum vermogen geregeld moet worden (en debiet dus niet triviaal is, en boven het minimum). Stel machine doet nu 30 uit en 25 terug. Maar doel is 26 retour zoals je vraagt. Dan zou uittrede meer RPM/strakker ventiel kunnen regelen, dT wordt 6. Maar waterdebietregeling ziet dat, en regelt debiet omhoog, dT wordt weer 5. Compressorregeling omhoog, dT wordt weer 6. Enz Enz kan dit escaleren ook tot vol gas. Hij zal op 1 of andere manier een slimmere keuze moeten maken, à la intrederegeling ook moet.
Bij de ECO warmwatercyclus zie ik dergelijke oscillaties van dT ook. De WP begint de eerste ~10 minuten op pompcapaciteit en regelt dan naar waterdebiet keuze. Tijdens/na deze overgang begint hij soms te slingeren in vermogen en dT, maar het is ook afhankelijk van de boilerwatertemperatuur denk ik. Het is maar net hoe het samenkomt? Geen idee. Wel valt de WP soms zelfs uit tijdens de cyclus (misschien door de slingeringen?), op 2 graden van boilerwater setpoint. Een minuut of 4 later start hij dan opnieuw en maakt het af.
is 'optimaal' debiet dan niet de oplossing? Dan heb je delta T =5 op lagere temperaturen en delta T=10 op hogere.
Ik heb geen SWW met de WP: maar idd wat gek dat je dan niet kan instellen hoe te sturen omdat afhankelijk van je warmtewisselaar in je buffer je niet zomaar met een kleine delta T kan werken
Ik heb het flauw vermoeden dat dit zeker een minimum vermogen gaat opleveren, aangezien dT 10 doel voor waterdebiet, zal (nog sneller) het waterdebiet terugregelen, en dus de ECO regelaar het vermogen laten terugregelen. Ik wil juist eigenlijk een kleinere dT, want dit bepaalt uiteindelijk ook het verloop van temperatuur in het boilervat. Hoe groter de dT, des te groter ook het verschil temperatuur onderin en bovenin.