LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 203 204 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:46

teunos93

HM123HF.UB60

Volgens mij denk je te makkelijk.

De LG stuurt zijn compressor met een PID regelaar, die zo het lijkt met gelijke parameters werkt ongeacht of of die op ingaand of uitgaand stuurt. Je zie heel erg goed het effect hiervan in je snips hierboven. De compressor begint direct na de defrost volle bak op te regelen, en zodra hij voorbij de doeltemperatuur schiet regelt de compressor ook terug.
Echter duurt het dan nog even voordat het warme water daadwerkelijk bij de retour aankomt, vandaar dat je een flinke overshoot krijgt.
Ergens is het wel logisch dat dit gebeurd, want LG moet hun PID regelaar zo kiezen dat deze op alle mogelijk denkbare thermische systemen werk zonder oscillatie, en ja, dat zorgt soms voor slecht werkende systemen. Als je deze WP op een systeem zou zetten met een parallel buffervat van voldoende volume met secundair enkel radiatoren met weinig hysterese, of een volledig direct gekoppeld systeem met enkel radiatoren, werkt dit waarschijnlijk perfect met sturing op retourtemp.

Door te sturen op uitgaande water temperatuur verklein je dat probleem significant omdat je de WP de kans geeft netjes de verloren/gemiste thermische energie tijdens de defrost te compenseren zonder dat er uiteindelijk te veel overshoot optreed.
Dat gedrag werkt op mijn 12kW LG met oude firmware prima en de effecten ervan zijn hetzelfde als wat ik zie als ik op ingaand regel vanwege de VVW die weinig afkoelt tijdens de defrost (hoewel iets minder vergeleken met jouw overshoot omdat mijn groepen niet zo bijzonder lang zijn).

Je vehaal over dT constant houden is volgens mij ook te kort door de bocht, na een defrost gaat de waterpomp bewust op vol toerental draaien, en regelt dan ook terug tot de gewenste dT (in optimal flow rate of fixed dT). Echter, die regellus is bewust en noodzakelijk langzamer dan die van de compressor. Als dat niet zo zou zijn zou de regellus van de waterpomp de compressor te veel beinvloeden.

Dus lang verhaal kort, zet dat ding gewoon op uitgaand, dan heb je van al het thermische gedrag van je afgiftesysteem geen last omdat je direct de response van de watertemperatuur ziet.
Dat een bug noemen in de LG firmware is echt te kort door de bocht, het is immers de keuze of je regelt op uitgaand, op retour temp, of zelfs op lucht temperatuur.
Als je het ook helemaal niet werkend krijgt met sturen op uitgaand wordt het een ander verhaal. Mijn vermoeden is echter dat het dan met wat aanpassingen van de stooklijn prima gaat werken.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:49
@walter_321 Wat je zegt is niet onwaar, maar bekijk het eens vanuit de WP en regeltechniek.

Uitgaande sturing is in principe veeel makkelijker te maken: verander compressor RPM => bijna direct verandert uitgaande watertemperatuur. De regellus is dus kort, reageert snel, en is makkelijk stabiel te krijgen.

Op ingaande temperatuur regelen, zit de vertraging van het CV systeem ertussen waardoor een regellus trager moet werken, maar traag werken betekent ook moeilijker stabiel te krijgen. Bij veranderende buitentemperatuur verandert warmteverlies huis => huistemperatuur verandert => CV systeem verandert van vermogen => retourtemperatuur varieert, maar daar zit zoveel tijdsvertraging tussen, lastig om dan strak te regelen.

Maar het zou heel vervelend zijn, als nieuwe software update een niet werkende uitgangsregeling vervangt door een niet werkende ingangsregeling... :'(

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Even al het woordelijke bewijs omzetten in harde data, dit zijn 3 temperatuur sensoren door het huis over de afgelopen periode, van een in mijn ogen perfect werkende warmtepomp die enkel op stooklijn sturend op uitgaande water temperatuur (zonder lucht temp thermostaat!) het huis heerlijk comfortabel op temperatuur houdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0ujcdZa3i2B_q-0IavIqPJF5V8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rLm4C9jN8Ene6rrwhVeQRvKg.png?f=fotoalbum_large

Met regelen op uitgaande water temp was dit ellende, in de periode van ~1 week die ik het de kans heb gegeven omdat ik dan geen last had van de ORC.

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:31
teunos93 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:01:
Volgens mij denk je te makkelijk.

De LG stuurt zijn compressor met een PID regelaar, die zo het lijkt met gelijke parameters werkt ongeacht of of die op ingaand of uitgaand stuurt. Je zie heel erg goed het effect hiervan in je snips hierboven. De compressor begint direct na de defrost volle bak op te regelen, en zodra hij voorbij de doeltemperatuur schiet regelt de compressor ook terug.
Echter duurt het dan nog even voordat het warme water daadwerkelijk bij de retour aankomt, vandaar dat je een flinke overshoot krijgt.
Ergens is het wel logisch dat dit gebeurd, want LG moet hun PID regelaar zo kiezen dat deze op alle mogelijk denkbare thermische systemen werk zonder oscillatie, en ja, dat zorgt soms voor slecht werkende systemen. Als je deze WP op een systeem zou zetten met een parallel buffervat van voldoende volume met secundair enkel radiatoren met weinig hysterese, of een volledig direct gekoppeld systeem met enkel radiatoren, werkt dit waarschijnlijk perfect met sturing op retourtemp.

Door te sturen op uitgaande water temperatuur verklein je dat probleem significant omdat je de WP de kans geeft netjes de verloren/gemiste thermische energie tijdens de defrost te compenseren zonder dat er uiteindelijk te veel overshoot optreed.
Dat gedrag werkt op mijn 12kW LG met oude firmware prima en de effecten ervan zijn hetzelfde als wat ik zie als ik op ingaand regel vanwege de VVW die weinig afkoelt tijdens de defrost (hoewel iets minder vergeleken met jouw overshoot omdat mijn groepen niet zo bijzonder lang zijn).

Je vehaal over dT constant houden is volgens mij ook te kort door de bocht, na een defrost gaat de waterpomp bewust op vol toerental draaien, en regelt dan ook terug tot de gewenste dT (in optimal flow rate of fixed dT). Echter, die regellus is bewust en noodzakelijk langzamer dan die van de compressor. Als dat niet zo zou zijn zou de regellus van de waterpomp de compressor te veel beinvloeden.

Dus lang verhaal kort, zet dat ding gewoon op uitgaand, dan heb je van al het thermische gedrag van je afgiftesysteem geen last omdat je direct de response van de watertemperatuur ziet.
Dat een bug noemen in de LG firmware is echt te kort door de bocht, het is immers de keuze of je regelt op uitgaand, op retour temp, of zelfs op lucht temperatuur.
Als je het ook helemaal niet werkend krijgt met sturen op uitgaand wordt het een ander verhaal. Mijn vermoeden is echter dat het dan met wat aanpassingen van de stooklijn prima gaat werken.
Idd een goede opmerking ivm dat hoge debiet bij start en na defrost.
Ivm de PID; de parameters voor een PID voor ieder huis/installatie of bewonersverwachtingen zijn verschillend. Zelfs mijn 20 jaar oude installatie (die je ID sturing kan noemen want P is vast) liet die parameters instellen. Een goede sturing moet daarom ofwel de parameters voor traagheid en overshoot zelf zoeken (mijn eindwerk 35jaar geleden ging hierover), danwel moet je instellen. Eventueel noemen die parameters 'massa huis' of 'volume water' en dikwijls is iets als veel gemiddeld of weinig als waardes genoeg om 100% van de huizen af te dekken (met nog iets als sturen op comfort of zuinigheid). Ik zie dat ook terug komen bij verschillende fabrikanten (de meeste gaan naar de parameters zelf zoeken; daarom dat er meestal gesteld wordt de wp te laten doen; ze zal zelf optimaliseren).

Ik heb nu de hysteresis op 0/+2 gezet; bij starten van de WP is nu starten op vol vermogen weg. Dat is eindelijk een logische reactie van de WP ;-).
Ik noem het een bug 35 minuten op vol vermogen aansturen als je bijna 3 graden boven het doel zit en dan nog op vol vermogen doorgaan... Dat is niet te verklaren.
Na een defrost enkele minuten op vol vermogen gaan en een redelijke overshoot doen ; dat is niet optimaal maar daar kan ik eventueel mee leven.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:19

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@walter_321

De hysterese is geen beperking bij LG, sommige merken warmtepompen regelen de warmtepomp op de hysterese, maar LG gebruikt de hysterese alleen als punt om op te starten, of af te slaan.

Bij mijn R32 warmtepomp is het altijd zo geweest, dat deze doorgaat tot +2 boven de hysterese.
Om de warmtepomp niet te laten afslaan, heb ik de hysterese op +4
(met de +2 samen dan +6 voordat de warmtepomp afslaat).
Inderdaad gaat de warmtepomp niet zo snel op vol vermogen bij een tweede opstart.

Ik en anderen gebruiken ook de stille mode om deze opstart te beperken.
Bij een opstart kijkt de warmtepomp ook naar de capaciteit, ik heb deze op 50% gezet
(daarbij heb ik een vast debiet en de deltaT varieert tussen 1 en 6).
Na de eerste opstart is het vermogen lager en wordt sneller terug gemoduleerd (ook zonder stille mode)

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 17-02-2026 14:01 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• walter_321
mdvmine schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:01:
@walter_321 Wat je zegt is niet onwaar, maar bekijk het eens vanuit de WP en regeltechniek.

Uitgaande sturing is in principe veeel makkelijker te maken: verander compressor RPM => bijna direct verandert uitgaande watertemperatuur. De regellus is dus kort, reageert snel, en is makkelijk stabiel te krijgen.
...
Dat is enkel waar bij vast debiet. Maar de debietregeling houdt de delta T vast. Stijgend vermogen geeft stijgende delta T en daarom stijging van het debiet en dan daalt de delta T weer. En daarom stijgt de uitgaande niet zolang de ingaande niet mee omhoog gaat.
Eventueel houdt de wp de delta niet vast en laat die de delta T stijgen; maar dat is slecht voor het rendement.
Je redenering klopt daarom alleen als je aanvaardt te werken met lager rendement.
Daarom is sturen op uitgaande niet veel anders dan sturen op ingaande. Sturen op uitgaande is voor mij zinvol als je afgiftesysteem werkt met een bepaalde inkomende temperatuur. Als dat de start is van het verwarmingssysteem is sturen op uitgaande logisch. Of misschien ook als er grote sprongen zijn in vermogen langs afgifte zijde door bv thermostaten. Maar die zijn er hier niet in huis.

Of ook; ik wil zo snel mogelijk het effect van interne warmtewinsten zien op de sturing; en dat gaat via de inkomende temperatuur. Niet via de uitgaande. Met de grote warmtewinsten hier in huis is dat het belangrijkste uitgangspunt voor de sturing.
Dat we WP tijd nodig heeft om iets te bereiken is hier weinig relevant door de grote massa en de isolatie.

• walter_321
PeteSplit schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:40:
@walter_321

De hysterese is geen beperking bij LG, sommige merken warmtepompen regelen de warmtepomp op de hysterese, maar LG gebruikt de hysterese alleen als punt om op te starten, of af te slaan.

...
Ik heb op zich geen probleem met de hysteresis settings van de LG. Dat lijkt op zich correct te werken.
- met mijn wp die voordien veelal onder de stooklijn zat werkte -1/+1 goed.
- met de sturing die na de software update eerder boven de stooklijn zit was +1 te klein en gaat de wp te snel uit als het buiten warmer wordt => aanpassen naar 0/+2 is vermoedelijk de oplossing (en dat lijkt ook opstarten op hoog vermogen te voorkomen).

En wat de instellingen ivm de hysteresis toelaat lijkt me ok. Op zich zou ik graag zien dat de LG dichter bij de stooklijn komt. Maar door de temp sensoren met grote resolutie (+/-.35°C) is het ook gokken wat de echte interne stooklijn is.

Wel een probleem als de wp na defrost +30 minuten schijnbaar zinloos op vol vermogen wil werken...(en dan verrassend de hysteresis settings negeert).

• walter_321
teunos93 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:11:
Even al het woordelijke bewijs omzetten in harde data, dit zijn 3 temperatuur sensoren door het huis over de afgelopen periode, van een in mijn ogen perfect werkende warmtepomp die enkel op stooklijn sturend op uitgaande water temperatuur (zonder lucht temp thermostaat!) het huis heerlijk comfortabel op temperatuur houdt.

[Afbeelding]

Met regelen op uitgaande water temp was dit ellende, in de periode van ~1 week die ik het de kans heb gegeven omdat ik dan geen last had van de ORC.
Heb je grote interne warmtewinsten als grote ramen op het zuiden of iemand die zwaar kookt?

De laatste zin is verrassend; het werkte niet omdat je ergens geen last van had?

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:10:
[]
Heb je grote interne warmtewinsten als grote ramen op het zuiden of iemand die zwaar kookt?
Dit zijn de ruimtes met de grootste fluctuaties.
De keuken heeft warmtewinsten omdat we een recirculatiekap hebben, dus dat zie je zeker. De woonkamer is op het zuiden, dus inderdaad grote temperatuur fluctuatie door lichtinval.
De slaapkamer warmt vooral snachts wat verder op omdat we er dan slapen.
Al met al, deviaties van typisch <1C, dat vind ik veel meer dan acceptabel.
De laatste zin is verrassend; het werkte niet omdat je ergens geen last van had?
Ik schreef;
Daarmee bedoel ik, dat ik 1 week sturen op retour temperatuur een kans heb gegeven omdat dit meermaals aan werd gedragen als oplossing voor de ORC die de WP uitschakelt omdat de watertemperatuur buiten de hysterese komt. Na die week was ik er echter klaar mee omdat de temperatuur in huis met enkel regelen op retour temp te instabiel was, ook doordat er te veel overshoot optrad.

• mdvmine
walter_321 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:46:
[...]
Dat is enkel waar bij vast debiet. Maar de debietregeling houdt de delta T vast. Stijgend vermogen geeft stijgende delta T en daarom stijging van het debiet en dan daalt de delta T weer. En daarom stijgt de uitgaande niet zolang de ingaande niet mee omhoog gaat.
...
Of ook; ik wil zo snel mogelijk het effect van interne warmtewinsten zien op de sturing; en dat gaat via de inkomende temperatuur. Niet via de uitgaande. Met de grote warmtewinsten hier in huis is dat het belangrijkste uitgangspunt voor de sturing.
Ik snap niet hoe je deze 2 beweringen tegelijkertijd kan staven? Met een vaste dT ga je warmtewinsten dan ook direct op uitvoer zien?

Jouw vaste dT verhaal snijdt enkel hout als je setpoint > vaste dT wegligt, dus meer dan 5 hoger. Als het minder is, regelt uitvoertemperatuur toch direct terug in vermogen? Terwijl op ingaand regelen kan er vanalles gebeuren, rustig of hard. Zeker bij een vloerverwarming zal dat zelden zo zijn, na een defrost daalt je CV systeemtemperatuur 1 graad misschien, of zelfs minder?

Ik heb overigens het idee dat mijn WP wel kijkt naar die initiele dT te overwinnen, bij +3 is het een rustige opstart, +4 is zeg 70% vermogen, +5 is vol gas. Hij gaat dan altijd minstens 1 graad over setpoint (van retour dus in dit geval). Na een (lange) warmwatercyclus heb ik een flinke dT goed te maken met radiators, dan zie ik vol gas, maar na een kortere cyclus doet hij het vaak rustiger aan. Tegelijkertijd wordt hij soms ook "boos", het duurt te lang om (rustig) setpoint te bereiken en gaat hij alsnog vol gas. Maar aangezien met radiators duurt het ook niet heel lang om op te warmen, dus tijdelijk een hogere dT is niet heel erg.

Vervelend vind ik vooral dat ik vaste dT niet kan combineren met een ECO warmwatercyclus: dan regelt hij terug naar minimum vermogen. ECO warmwater betekent (ook) regelen op dT=5 heb ik het idee, dus dat werkt niet lekker met waterdebietregeling ook op dT=5. En bij warmwater kan ik ook niet een andere waterdebietregeling kiezen.

• mdvmine
teunos93 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:11:
Typo hier denk ik, "uitgaande" moet ingaande zijn?

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

mdvmine schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Typo hier denk ik, "uitgaande" moet ingaande zijn?
Sorry, helemaal gelijk!

• walter_321
mdvmine schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:54:
[...]

Ik snap niet hoe je deze 2 beweringen tegelijkertijd kan staven? Met een vaste dT ga je warmtewinsten dan ook direct op uitvoer zien?
Idd daar lijkt een contradictie ;-). Het verschil is:
- op inlaat sturen: het is duidelijk voor de sturing wat te doen: het doel is te hoog (of te laag)
- op uitlaat sturen: de redenen dat uitlaat omhoog gaat kunnen er vele zijn: even wat warmer buiten en hogere opbrenst, dichter komen bij een defrost en vermogen zakt... : dergelijke zaken worden allemaal weggefilterd door de traagheid van de vv aan de ingangszijde. Je doelpunt is dan rustiger.
Jouw vaste dT verhaal snijdt enkel hout als je setpoint > vaste dT wegligt, dus meer dan 5 hoger. Als het minder is, regelt uitvoertemperatuur toch direct terug in vermogen? Terwijl op ingaand regelen kan er vanalles gebeuren, rustig of hard. Zeker bij een vloerverwarming zal dat zelden zo zijn, na een defrost daalt je CV systeemtemperatuur 1 graad misschien, of zelfs minder?
sorry: hier snap ik je redenering niet. Ik snap niet wat je bedoelt met '... als je setpoint > vaste dT wegligt': hoe zie je met bv 26°C als doel aan inlaat?
Ik heb overigens het idee dat mijn WP wel kijkt naar die initiele dT te overwinnen, bij +3 is het een rustige opstart, +4 is zeg 70% vermogen, +5 is vol gas. Hij gaat dan altijd minstens 1 graad over setpoint (van retour dus in dit geval). Na een (lange) warmwatercyclus heb ik een flinke dT goed te maken met radiators, dan zie ik vol gas, maar na een kortere cyclus doet hij het vaak rustiger aan. Tegelijkertijd wordt hij soms ook "boos", het duurt te lang om (rustig) setpoint te bereiken en gaat hij alsnog vol gas. Maar aangezien met radiators duurt het ook niet heel lang om op te warmen, dus tijdelijk een hogere dT is niet heel erg.
interessant: ik kijk eens of er een verschil is in gedrag afhankelijk hoe groot het verschil is tussen actual en doel. Of zich zou dat logisch zijn.
Vervelend vind ik vooral dat ik vaste dT niet kan combineren met een ECO warmwatercyclus: dan regelt hij terug naar minimum vermogen. ECO warmwater betekent (ook) regelen op dT=5 heb ik het idee, dus dat werkt niet lekker met waterdebietregeling ook op dT=5. En bij warmwater kan ik ook niet een andere waterdebietregeling kiezen.
is 'optimaal' debiet dan niet de oplossing? Dan heb je delta T =5 op lagere temperaturen en delta T=10 op hogere.
Ik heb geen SWW met de WP: maar idd wat gek dat je dan niet kan instellen hoe te sturen omdat afhankelijk van je warmtewisselaar in je buffer je niet zomaar met een kleine delta T kan werken

• walter_321
Misschien nog eens wat grafiekjes die me verrassen.
De WP draait zowat een uur op een vaste frequentie.
Ik zou verwachten dat dat dan min of meer stationair is. Maar dat is alles behalve zo...
De frequentie en ingangstemperatuur is het enige dat stationair lijkt (en de buitentemperatuur).
Alle andere parameters schieten in alle richtingen: uitlaat temperatuur, delta T, debiet, elektrisch debiet: niets draait stationair.
Het elektrisch vermogen oscilleert een 6-tal keer tussen 1.100W en 1.600W, debiet en delta T en CoP gaan heen en weer...

Dit maakt me wel nieuwsgierig te zien hoe de WP tegen uitgaande temperatuur zou werken....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTRXjJVHvbserMEe587ELGbmyj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRhwZhfEjNqAiLkrlVEbViWL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dAqLZ9dOPbt7ZGoaley_lagFhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkWjEwPHRDdrPyY6sntsfIbW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PqnQb-ye3r9dd_FujWgywwLzok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nG8RSISWpW5J4OrNhdQh78Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKbYFQM_1qapWm9A5N0p_pGtP-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQBRnKb5y7LPsL1U1wZ97bo5.jpg?f=fotoalbum_large

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Huhhh, ik zou zeggen dat hier de compressor sensor vast hangt, dat verschil in elektrisch vermogen is onverklaarbaar op basis van enkel fan en waterpomp.
Dat oscilleren lijkt me niet de bedoeling nee, en dat had je eerst niet neem ik aan? Ziet eruit dat er toch echt nog een update nodig is.

• mdvmine
walter_321 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:25:
sorry: hier snap ik je redenering niet. Ik snap niet wat je bedoelt met '... als je setpoint > vaste dT wegligt': hoe zie je met bv 26°C als doel aan inlaat?
Ja klopt dit is slecht geschreven van mij, ik haal 2 dingen door elkaar. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, stel bij een opstart is CV temperatuur 21, en uitvoerdoel is maar 25, omdat er een hoge buitentemperatuur is. Bij regelen op invoer + vaste dT is dit een lastig geval lijkt me, want je retourdoel zou dan 20 zijn. De uittrederegeling kan wel starten en direct terugregelen.

Een andere manier om te zeggen misschien is dat uittrederegeling eenvoudig is als waterdebiet vast is (zoals jij zei) en bij laag vermogen zit je continu op minimum debiet, dus "vast" in zekere zin.

In een ander geval, als er echt flink boven minimum vermogen geregeld moet worden (en debiet dus niet triviaal is, en boven het minimum). Stel machine doet nu 30 uit en 25 terug. Maar doel is 26 retour zoals je vraagt. Dan zou uittrede meer RPM/strakker ventiel kunnen regelen, dT wordt 6. Maar waterdebietregeling ziet dat, en regelt debiet omhoog, dT wordt weer 5. Compressorregeling omhoog, dT wordt weer 6. Enz Enz kan dit escaleren ook tot vol gas. Hij zal op 1 of andere manier een slimmere keuze moeten maken, à la intrederegeling ook moet.

Bij de ECO warmwatercyclus zie ik dergelijke oscillaties van dT ook. De WP begint de eerste ~10 minuten op pompcapaciteit en regelt dan naar waterdebiet keuze. Tijdens/na deze overgang begint hij soms te slingeren in vermogen en dT, maar het is ook afhankelijk van de boilerwatertemperatuur denk ik. Het is maar net hoe het samenkomt? Geen idee. Wel valt de WP soms zelfs uit tijdens de cyclus (misschien door de slingeringen?), op 2 graden van boilerwater setpoint. Een minuut of 4 later start hij dan opnieuw en maakt het af.
is 'optimaal' debiet dan niet de oplossing? Dan heb je delta T =5 op lagere temperaturen en delta T=10 op hogere.
Ik heb geen SWW met de WP: maar idd wat gek dat je dan niet kan instellen hoe te sturen omdat afhankelijk van je warmtewisselaar in je buffer je niet zomaar met een kleine delta T kan werken
Ik heb het flauw vermoeden dat dit zeker een minimum vermogen gaat opleveren, aangezien dT 10 doel voor waterdebiet, zal (nog sneller) het waterdebiet terugregelen, en dus de ECO regelaar het vermogen laten terugregelen. Ik wil juist eigenlijk een kleinere dT, want dit bepaalt uiteindelijk ook het verloop van temperatuur in het boilervat. Hoe groter de dT, des te groter ook het verschil temperatuur onderin en bovenin.

• mdvmine
@walter_321 Ik heb het idee dat de machine helemaal geen PID regelaars heeft, maar gewoon puur binaire beslissingsmomenten op basis van afwijking van doel. Ik denk namelijk dat je dit ziet in de debietregeling, die lijkt zoiets te zijn als: { if dT < 5 then waterdebiet -= 1L/min geleidelijk volgende minuut else if dT > 5 then waterdebiet += 1L/min geleidelijk volgende minuut }. Als dit klopt, nou dan is het echt meer toeval dan wijsheid dat er een stabiele situatie resulteert.

Wat we niet kunnen zien is het expansieventiel. Ik gok zo dat bijv om 7:45 de WP het ventiel dichter heeft geknepen, wat een hogere dT oplevert en ook een piek in (elektrisch afgenomen) compressorvermogen. Misschien is elke uitschieter van elektrisch vermogen wel een verandering van ventiel?

De machine voelt voor mij als een pleisterwerk aan regelingen met als uiteindelijk gedrag een circus. Daarom heb ik het idee dat hij het beste draait op intrede + vast debiet. Dan zijn er zo min mogelijk regelingen actief, en zelfs dan is de watertemperatuur niet stabiel.

Misschien is dit ook wel de reden dat LG een (parallel) buffervat aanraadt. Zoals anderen in dit forum hebben opgemerkt, bij een parallel buffervat ben min of meer veroordeeld tot een vast waterdebiet (wat aansluit bij debiet 2de pomp). Een vast waterdebiet is het simpelst, dus ze draaien het om en zeggen je moet een buffervat.

• walter_321
[b]teunos93 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Probeer aub toch echt eens nu met nieuwe FW te regelen op uitgaande watertemp.
1 ding dat ik niet snap bij uittrede.
Stel dat uittrede boven de hysteresis komt (als het redelijk warm is...): de WP gaat uit. Maar omdat het vermogen van de WP wegvalt daalt de temperatuur bij uitrede redelijk snel relatief veel (als de WP delta T 5°C kon aanhouden snel 5°C). Maar dan zit je snel onder de hysteresis en start de WP terug. En krijg je dus pendelen.
Hoe los je dat praktisch op?
Werken op intrede is dat niet echt een probleem: de WP uit en intrede zakt hier misschien 1 graad en het duurt snel 3 uur voor je onder de 2°C hysteresis komt.

Walter

• mdvmine
walter_321 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:13:
[...]
1 ding dat ik niet snap bij uittrede.
Stel dat uittrede boven de hysteresis komt (als het redelijk warm is...): de WP gaat uit. Maar omdat het vermogen van de WP wegvalt daalt de temperatuur bij uitrede redelijk snel relatief veel (als de WP delta T 5°C kon aanhouden snel 5°C). Maar dan zit je snel onder de hysteresis en start de WP terug. En krijg je dus pendelen.
Hoe los je dat praktisch op?
Door de negatieve hysterese ook groot te maken. Dus bij uittrede kies je hysterese bijv -3/+4, met dus een verschil van 7. Bij intrederegeling geen negatieve hysterese, dus kies je bijv 0/+3 of iets dergelijks.

• walter_321
net deed de WP weer iets bizar: de Wp liet het debiet teruglopen naar 7L/min terwijl de WP bijna in vol vermogen werkte.
Gevolg: uitgaande temperatuur naar 43°C, delta T 15°C (debietregeling op 'optimaal').
Die regeling is echt een raadsel.

Wat opvalt: de WP bijft de intrede temperatuur op zowat +2 van de stooklijn sturen (momenteel AI op -1 omdat ik wat zoek wat de nieuwe stooklijn moet zijn).

Ik ga de WP toch een hard herstarten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG7JGdUAVSWOlZ7mvaZzFMjtWOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yVmxP4vVTI9Q9002GGEkdFW4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTs9YAsoL8WpizhGIAkXaUmlVVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SkA6XfE4u0hjWDN0JFToBNBn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrnydMlefmHzfvputf9kjyrzsfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D5rVzoMH4u5X6Kzbcjfkmf57.png?f=fotoalbum_large

• walter_321
mdvmine schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:16:
[...]

Door de negatieve hysterese ook groot te maken. Dus bij uittrede kies je hysterese bijv -3/+4, met dus een verschil van 7. Bij intrederegeling geen negatieve hysterese, dus kies je bijv 0/+3 of iets dergelijks.
die +4 zou hier absurd hoog zijn: ik heb maar een goede 8°C tussen min en max nodige temperatuur. De WP die het water bij bv 12°C op +4 zet: dat is ongeveer de temperatuur voor wanneer het buiten 2°C is...
Het zou dan +1/-5 moeten zijn...

Walter

• mdvmine
walter_321 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:21:
net deed de WP weer iets bizar: de Wp liet het debiet teruglopen naar 7L/min terwijl de WP bijna in vol vermogen werkte.
Wat is jouw pompcapaciteit? Misschien is die zo laag? Je had een defrost hier. Dat na een defrost hij naar pompcapaciteit regelt voordat hij debiet op dT gaat regelen?

• mdvmine
walter_321 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:24:
[...]
die +4 zou hier absurd hoog zijn: ik heb maar een goede 8°C tussen min en max nodige temperatuur. De WP die het water bij bv 12°C op +4 zet: dat is ongeveer de temperatuur voor wanneer het buiten 2°C is...
Het zou dan +1/-5 moeten zijn...
Nou ja die +4 is dus gedeeltelijk inclusief de dT die uittrede veroorzaakt t.o.v. invoer. Maar je hebt gelijk dat dat alsnog te hoog kan zijn, en dat is de reden denk ik dat teunos de ORC-afslaan-hysterese bug misbruikt om expres het vermogen te dempen. Dus door de ORC-boost gaat hij over de +4, hij slaat af (voortijdig eigenlijk), om daarna na X minuten opnieuw CV watertemperatuur te beoordelen en evt opnieuw te starten.

• walter_321
mdvmine schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:39:
[...]

Wat is jouw pompcapaciteit? Misschien is die zo laag? Je had een defrost hier. Dat na een defrost hij naar pompcapaciteit regelt voordat hij debiet op dT gaat regelen?
100%... Dat zo laag terugregelen, dergelijk hoge delta T veroorzaken deed die nooit eerder. Dat is voorlopig een eenmalige piek (los van het feit dat de WP echt moeite heeft met dat debiet vast te houden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuY0DxLKhEfx2dTm1Ljg8BP1-0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jv50bIwba3XjgbmUGDsxRQcu.png?f=fotoalbum_large

• walter_321
mdvmine schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:43:
[...]

...teunos de ORC-afslaan-hysterese bug ...
de ORC afslaan bug is eigenlijk door de waterpomp die niet versnelt voordat de ORC start (tenminste dat is het gedrag hier...)

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 18:13
walter_321 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:21:
Gevolg: uitgaande temperatuur naar 43°C, delta T 15°C (debietregeling op 'optimaal').
Die regeling is echt een raadsel.

Wat opvalt: de WP bijft de intrede temperatuur op zowat +2 van de stooklijn sturen (momenteel AI op -1 omdat ik wat zoek wat de nieuwe stooklijn moet zijn).

Ik ga de WP toch een hard herstarten...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 7ltr/min geeft error CH14 (tot 8ltr/min gaat nog wel eronder niet) CH14=te laag debiet WP schakeld kort uit en schakeld dan weer in op vol vermogen.....ik heb dit al eerder bericht(heb ik ook af en toe 9KW R32) zoals je het eerst had 11ltr was eigenlijk niet verkeerd!......dit alles zie je niet op modbus.....dat zie je alleen op de RMC op dat moment,dat uitschakelen duurt maar kort 1min.

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:31
kazemo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:27:
[...]

Die 7ltr/min geeft error CH14 (tot 8ltr/min gaat nog wel eronder niet) CH14=te laag debiet WP schakeld kort uit en schakeld dan weer in op vol vermogen.....ik heb dit al eerder bericht(heb ik ook af en toe 9KW R32) zoals je het eerst had 11ltr was eigenlijk niet verkeerd!......dit alles zie je niet op modbus.....dat zie je alleen op de RMC op dat moment,dat uitschakelen duurt maar kort 1min.
De error code komt wel voorbij op modbus, maar inderdaad maar kort

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• kazemo
SalexSun schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:41:
[...]

De error code komt wel voorbij op modbus, maar inderdaad maar kort
Dit alles is toch een fout in de software...komt gelukkig niet vaak voor ,meestal na de defrost...ik laat het maar zo ik ben er aan gewend......je ziet alle errorcodes op modbus ook met de melding wat er aan de hand is in het nederlands? error CH14 is onderhoud nodig (filter etc.) ?

[ Voor 18% gewijzigd door kazemo op 18-02-2026 13:22 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

mdvmine schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:43:
[...]

Nou ja die +4 is dus gedeeltelijk inclusief de dT die uittrede veroorzaakt t.o.v. invoer. Maar je hebt gelijk dat dat alsnog te hoog kan zijn, en dat is de reden denk ik dat teunos de ORC-afslaan-hysterese bug misbruikt om expres het vermogen te dempen. Dus door de ORC-boost gaat hij over de +4, hij slaat af (voortijdig eigenlijk), om daarna na X minuten opnieuw CV watertemperatuur te beoordelen en evt opnieuw te starten.
100% correct. Ik doe ORC preventie (door zelf een "ORC" te maken met AI modus te plussen totdat toerental boven de 1500 rpm komt) onder de 9 graden buiten, dan komt hij nooit buiten de hysterese.
Tussen 9C en ~14C laat ik hem afslaan op de ORC, dan komt hij niet boven de positieve hysterese.
Boven de 14C is het gemiddelde vermogen alsnog te hoog als hij een uur lang draait en i.c.m. de negatieve hysterese (die vooral bepaald is op het bereik 9-14C) slaat hij (afhankelijk van de binnentemperatuur) af op de positieve hysterese.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

@walter_321 Ik ben het er 100% mee eens dat je gedrag haast verergerd lijkt. Maar..... heb je al eens geprobeerd op uitlaat?

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 24-02 06:01
kazemo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:50:
[...]

Dit alles is toch een fout in de software...komt gelukkig niet vaak voor ,meestal na de defrost...ik laat het maar zo ik ben er aan gewend......je ziet alle errorcodes op modbus ook met de melding wat er aan de hand is in het nederlands? error CH14 is onderhoud nodig (filter etc.) ?
Ik heb deze fout ook wel eens, en soms verdween de fout niet meer en bleef de warmtepomp uitgeschakeld.
Ik heb toen via Modbus een foutdetectie geprogrammeerd, die in dat geval de installatie weer opstart.
Het is nogal vervelend als de installatie in de winter gewoon uit blijft staan.

De ondersteuning van LG zei dat dit vaak te maken heeft met een verkeerde warmwaterklep. Maar ik heb geen warm water.

In een ander forum wordt gemeld dat de fout na een IDU-update niet meer optreedt.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

[ Voor 3% gewijzigd door butterkeks op 18-02-2026 13:32 ]

• mdvmine
walter_321 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:49:
100%... Dat zo laag terugregelen, dergelijk hoge delta T veroorzaken deed die nooit eerder. Dat is voorlopig een eenmalige piek (los van het feit dat de WP echt moeite heeft met dat debiet vast te houden).
Misschien is hij zichzelf aan het inleren? Dat hij wat extremen opzoekt om effect te bekijken. Maar om dat nou te doen net na een defrost...?

• kazemo
butterkeks schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:31:
[...]

Ik heb deze fout ook wel eens, en soms verdween de fout niet meer en bleef de warmtepomp uitgeschakeld.
Ik heb toen via Modbus een foutdetectie geprogrammeerd, die in dat geval de installatie weer opstart.
Het is nogal vervelend als de installatie in de winter gewoon uit blijft staan.

De ondersteuning van LG zei dat dit vaak te maken heeft met een verkeerde warmwaterklep. Maar ik heb geen warm water.

In een ander forum wordt gemeld dat de fout na een IDU-update niet meer optreedt.

Ja ik heb ook geen warmwater erop dus daar licht het niet aan!
hij doet dat met optimalflow dan gaat hij soms onder de 8ltr/min dan stopt die en maakt vlak daarna een herstart met 22ltr/min en hij loopt dan weer normaal een tijdlang op vol vermogen +- 30min en moduduleerd dan weer terug...een update is nog niet gebeurd is nog steeds 3064 ik laat dat voorlopig maar zo....3069 licht klaar op de PC...maar dat durf ik nog niet aan voor dat te doen op de RMC met een sd/card

• walter_321
kazemo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:27:
[...]

Neen dat is niet correct; de 7kw zou pas bij 5l/min ch14 geven. De WP kan nu correct zijn delta T houden....als ze wilt. Waarom ze ineens bij max vermogen laag moduleren is ons.
Ik heb altijd de energiemeter die alles bevestigt ivm debieten.

• walter_321
teunos93 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:56:
@walter_321 Ik ben het er 100% mee eens dat je gedrag haast verergerd lijkt. Maar..... heb je al eens geprobeerd op uitlaat?
Je gaat me nog overtuigen dat echt te gaan doen ;-). Maar dan moet ik de stooklijn en hysteresis gaan aanpassen...

Wat het meest ergerlijke is dat de wp voortdurend 1.5-2 graden boven de stooklijn zit.

Hoe dicht is dat bij jou op uitgaande (in stationaire status).

• walter_321
mdvmine schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Misschien is hij zichzelf aan het inleren? Dat hij wat extremen opzoekt om effect te bekijken. Maar om dat nou te doen net na een defrost...?
je zou vanalles kunnen bedenken: maar naar 45 graden gaan... Dat heeft mijn vloerverwarming in geen 20 jaar gezien...

• walter_321
mdvmine schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:01:
@walter_321 Ik heb het idee dat de machine helemaal geen PID regelaars heeft, maar gewoon puur binaire beslissingsmomenten op basis van afwijking van doel. Ik denk namelijk dat je dit ziet in de debietregeling, die lijkt zoiets te zijn als: { if dT < 5 then waterdebiet -= 1L/min geleidelijk volgende minuut else if dT > 5 then waterdebiet += 1L/min geleidelijk volgende minuut }. Als dit klopt, nou dan is het echt meer toeval dan wijsheid dat er een stabiele situatie resulteert.
ik heb idd die indruk. Als ik 'lui' ben schrijf ik ook zo code. Als ik er goesting in heb dan schrijf ik toch iets dat het verschil in doel en momentane waarde in beschouwing houdt.
Het is bij het debiet ook zeer gek vind ik dat de WP bij start en bij defrosts echt lang op vol waterpomp vermogen draait en zo langzaam terug loopt. Voor mij is dat verrassende logica.
Wat we niet kunnen zien is het expansieventiel. Ik gok zo dat bijv om 7:45 de WP het ventiel dichter heeft geknepen, wat een hogere dT oplevert en ook een piek in (elektrisch afgenomen) compressorvermogen. Misschien is elke uitschieter van elektrisch vermogen wel een verandering van ventiel?
ik heb idd hier ook aan gedacht. Het expansie ventiel sturen zou voor een WP ook een oplossing kunnen zijn om bv defrosts langer uit te stellen.
Ik moet eens zien of ik ergens wat uitleg vind hoe regelbare expantieventielen gebruikt worden in WPs.
En ergens dacht ik dat er nog een soort terugkoppeling in het koelcircuit zit dat ook gestuurt kan worden.
Dat gezegd zijn: dat de compressorsnelheid heel die tijd zo vast is en alle andere parameters zo fluctueren is best gek.
De machine voelt voor mij als een pleisterwerk aan regelingen met als uiteindelijk gedrag een circus. Daarom heb ik het idee dat hij het beste draait op intrede + vast debiet. Dan zijn er zo min mogelijk regelingen actief, en zelfs dan is de watertemperatuur niet stabiel.
hoe nauw neemt jou WP het met het volgen van de stooklijn? Hier zit die nu voortdurend nu 1,5°C en 2°C boven. Wat best veel is (frustererend omdat ik exact weet welke stooklijn bij mijn huis past maar de WP die vooral niet wil volgen....)
Misschien is dit ook wel de reden dat LG een (parallel) buffervat aanraadt. Zoals anderen in dit forum hebben opgemerkt, bij een parallel buffervat ben min of meer veroordeeld tot een vast waterdebiet (wat aansluit bij debiet 2de pomp). Een vast waterdebiet is .het simpelst, dus ze draaien het om en zeggen je moet een buffervat.
Ik zou niet weten wat het voordeel is. Mijn installatie is het simpelste afgiftesysteem dat bestaat: 200m2 vloerverwarming die altijd openstaat en al 20 jaar waterzijdig ingeregeld.
Dit sturen is naar mening het meest eenvoudige voor een WP... Niet helemaal juist: meest eenvoudige is gewoon altijd zelfde temperatuur en debiet sturen ;-).

Walter

• walter_321
Nog iets bizar; de wp lijkt niet echt meer een poging doen om binnen te hysteresis te komen.
Voor de update van dinsdag als de WP boven de hysteresis kwam ging ze eerste nog naar een laag vermogen. Dan draaide ze een tijdje - toch snel een kwartierje- tussen 15 tot 20Hz. En zowat steeds kon de wp dan terug binnen de hysteresis komen en toch blijven doorgaan.
Dat gedrag lijkt weg; eens buiten de hysteresis stopt ze na enkele minuten. Ik zie de compressor niet meer terug moduleren.

Wat zien jullie bij jullie warmtepomp; gaat die eerste in lagere vermogens voor een tijdje om uit gaan te voorkomen?

Walter

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

“Typisch” gedrag ziet er hier als volgt uit:….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCKscXcNkGtiLdhHTzHSyNVVwYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnNq5WNHDLQXfA5zv6Ejo6HD.jpg?f=fotoalbum_large
Toch zie je van die zaagtand or compressor oscillaties amper iets van terug in de ruimtetemperatuur.

• walter_321
teunos93 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:35:
[Afbeelding]
Toch zie je van die zaagtand or compressor oscillaties amper iets van terug in de ruimtetemperatuur.
bedankt voor de reactie:
kan ik zeggen dat jouw WP tot 2-3 graden boven de doeltemperatuur gaat en dan terug valt naar de doeltemperatuur en dat herhaalt tot enkele keren per uur (en soms minder).
En WP Ta is de uitvoer van de WP (want daarop stuur je).
Walter

[ Voor 26% gewijzigd door walter_321 op 18-02-2026 20:31 ]

• walter_321
teunos93 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:35:
[Afbeelding]
ps: wat zijn je hysteresis settings?

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:27:
[...]

bedankt voor de reactie:
kan ik zeggen dat jouw WP tot 2-3 graden boven de doeltemperatuur gaat en dan terug valt naar de doeltemperatuur en dat herhaalt tot enkele keren per uur (en soms minder).
En WP Ta is de uitvoer van de WP (want daarop stuur je).
Walter
Correct. Typische overshoot is 1.5 a 2c, dat heb ik meegenomen in de stooklijn.
Hysterese [-4.5, +3.5]

• walter_321
Uit interesse even in het Weheat topic de vraag gesteld: de weheat volgt de stooklijn op 0,2 graad nauwkeurig... De LG meet niet eens zo nauwkeurig.

Foutje: de weheat feedback was iemand die de temperatuur in de woning op 0,2 graad nauwkeurig houdt:niet de stooklijn ;-). Ik laat nog weten hoe goed de stooklijn daar gevolgd wordt...

[ Voor 39% gewijzigd door walter_321 op 18-02-2026 21:26 ]

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:54
@walter_321 Waarom probeer je niet gewoon regelen op inlaat temperatuur? Misschien heb je wel een defect connectortje op je pcb, of een memory issue, weet ik veel.

In plaats van logische stappen te testen, lijk je vooral te willen mopperen.

Door iets te testen dat zeker zou moeten werken kun je dingen uitsluiten.

• mdvmine
walter_321 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:10:
hoe nauw neemt jou WP het met het volgen van de stooklijn? Hier zit die nu voortdurend nu 1,5°C en 2°C boven. Wat best veel is (frustererend omdat ik exact weet welke stooklijn bij mijn huis past maar de WP die vooral niet wil volgen....)
Als hij precies zoveel erboven blijft is het zo simpel als je stooklijn 1,5 graad naar beneden zetten?

Ik heb mijn WP pas ruim een maand en ik geen stooklijn. Ik gebruik "warmte" en als het te koud is, graadje erbij; warme periode, graadje eraf. Van tevoren dacht ik pfff dat is te simplistisch gaat nooit werken maar het valt me 100% mee. En als ik zie hoe onstabiel de temperatuur gehouden wordt, heeft het inregelen van een stooklijn niet veel zin denk ik. Plus ik vind het eigenlijk wel prettig, 's ochtends iets koeler. 's Nachts koelt het een graadje af, overdag komt die er weer bij.

Op warmte varieert de temperatuur meestal tussen -1 en +1 van doel, vaker -1. Soms -2 tot +2. Mijn hysterese staat ruim 0/+3 dus afschakelen doet hij nooit, misschien is +3 het minimum zodat hij bij +2 nog een kans krijgt om af te regelen? Geen idee precies.

Misschien in de lente gaat deze ruime hysterese niet werken en wordt het te warm, maar ik heb nog geen ervaring.
Ik zou niet weten wat het voordeel is. Mijn installatie is het simpelste afgiftesysteem dat bestaat: 200m2 vloerverwarming die altijd openstaat en al 20 jaar waterzijdig ingeregeld.
Dit sturen is naar mening het meest eenvoudige voor een WP... Niet helemaal juist: meest eenvoudige is gewoon altijd zelfde temperatuur en debiet sturen ;-).
De reden is vooral disclaimers van mogelijk pendelen en defrosts etc. Vuistregels die altijd werken, lekker makkelijk, niet nadenken. Inregelen hebben we geen zin in of tijd voor, met een buffervat is dat ook minder nodig. Goed voor de omzet fabriek en installateurs.

• walter_321
hwopereis schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:44:
@walter_321 Waarom probeer je niet gewoon regelen op inlaat temperatuur? Misschien heb je wel een defect connectortje op je pcb, of een memory issue, weet ik veel.
ik regel op inlaat ;-).

Geen idee hoe ik kan weten of de pcb-connector of memory probleem hebben...

• walter_321
mdvmine schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:47:
[...]

Als hij precies zoveel erboven blijft is het zo simpel als je stooklijn 1,5 graad naar beneden zetten?
[...]
Ik heb mijn WP pas ruim een maand en ik geen stooklijn. Ik gebruik "warmte" en als het te koud is, graadje erbij; warme periode, graadje eraf. Van tevoren dacht ik pfff dat is te simplistisch gaat nooit werken maar het valt me 100% mee. En als ik zie hoe onstabiel de temperatuur gehouden wordt, heeft het inregelen van een stooklijn niet veel zin denk ik. Plus ik vind het eigenlijk wel prettig, 's ochtends iets koeler. 's Nachts koelt het een graadje af, overdag komt die er weer bij.
idd: als je niet te veel warmteverliezen hebt is de logica best simpel ;-). Maar ik verwacht dat een warmtepomp dat van zichzelf kan...
Op warmte varieert de temperatuur meestal tussen -1 en +1 van doel, vaker -1. Soms -2 tot +2. Mijn hysterese staat ruim 0/+3 dus afschakelen doet hij nooit, misschien is +3 het minimum zodat hij bij +2 nog een kans krijgt om af te regelen? Geen idee precies.

Misschien in de lente gaat deze ruime hysterese niet werken en wordt het te warm, maar ik heb nog geen ervaring.
En idd: de WP met 1,5 boven stooklijn: dan zou ik de hysteresis op +0.5/+2.5 zetten: maar de wp laat geen ondergrens boven 0 toe ;-).
De bovengrens op +2, dan gaat de WP overdag uit omdat de wp niet echt probeert op laagste vermogen te draaien voordat ze uitgaat. Ze zakt dan langzaam en letterlijk onmiddelijk op laagste vermogen valt ze nu uit. Dus nu zet ik de hysteresis op 0/+2.5. Ik wil de bovengrens zo laag mogelijk houden omdat ik vermoed dat een hogere waarde idd het binnen te warm wordt vroeg in de lente.

• hwopereis
walter_321 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:27:
[...]

ik regel op inlaat ;-).

Geen idee hoe ik kan weten of de pcb-connector of memory probleem hebben...
Ah ja, ik bedoelde natuurlijk uitlaat. |:(
Als je op uitlaat regelt, dan moet dat gewoon de temperatuur goed kunnen volgen. Dat is een makkelijk control probleem.
Loopt hij dan alsnog alle kanten uit, dan zou je een hardware probleem kunnen hebben.

• walter_321
Wat een rot warmtepomp; dus gisteren stuurde warmtepomp zowat 1.5°C boven de stooklijn. Met de hysteresis op +2 ging ze dan snel uit als het wat warmer is (ze neemt niet de tijd terug te moduleren).
Dus ik zet de hysteresis naar +3. En ze start en nu stuurt ze 2,5°C boven de stooklijn en ze gaat weer snel uit omdat het wat warmer wordt.
Zelfs bij 1.5°C boven de stooklijn wil de wp nog met 10kw verder (voor de 7kw wp).
Die sturing is totaal een raadsel...

Walter

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 24-02 06:01
kazemo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:15:
[...]

Ja ik heb ook geen warmwater erop dus daar licht het niet aan!
hij doet dat met optimalflow dan gaat hij soms onder de 8ltr/min dan stopt die en maakt vlak daarna een herstart met 22ltr/min en hij loopt dan weer normaal een tijdlang op vol vermogen +- 30min en moduduleerd dan weer terug...een update is nog niet gebeurd is nog steeds 3064 ik laat dat voorlopig maar zo....3069 licht klaar op de PC...maar dat durf ik nog niet aan voor dat te doen op de RMC met een sd/card
IDU is het binnenbord van de warmtepomp, niet de afstandsbediening. Het binnenbord bevindt zich in de R32 Monoblock, maar ook in de buitenunit. Daar zijn de pomp, mengkraan enz. aangesloten.
Een update van de afstandsbediening naar 3069 verandert niets aan de CH14-fout.

• kazemo
butterkeks schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:29:
[...]

IDU is het binnenbord van de warmtepomp, niet de afstandsbediening. Het binnenbord bevindt zich in de R32 Monoblock, maar ook in de buitenunit. Daar zijn de pomp, mengkraan enz. aangesloten.
Een update van de afstandsbediening naar 3069 verandert niets aan de CH14-fout.
Die printplaat heb ik al gewisseld afgelopen zomer die had CH53 wat ik niet weg kreeg..de WP loopt nu wel weer maar evengoed af en toe CH 14 error wat dan ook vervelend is,maar ik hou het huis wel warm(af en toe handmatig bij sturen) ik draai op warmte,AI is een ramp niemand weet precies wat het doet...kort door de bocht de LG doet geregeld onverklaarbare regelingen met de software?? maar goed ik ben niet deskundig met software en HA heb ik niet (als ik dat allemaal lees hoef ik ook niet het moet gewoon zonder HA goed werken)
Dat is precies het soort gedrag waar meerdere mensen in het topic over klagen: onvoorspelbare modulatie, vreemde debietsprongen, en een AI‑regeling die soms meer kwaad dan goed doet.

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 20-02-2026 10:46 ]

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:38

Doezel

Ond

Ik heb ook een CH14 error gehad die steeds erger werd. na het vervangen van de flow-meter was het probleem nog steeds, dus uiteindelijk mijn Indoor PCB vervangen en toen was dat opgelost.

Ik heb wel nog steeds periodiek een CH05 error, en zelfs na het vervangen van zowel het Indoor bord en het Outdoor bord en de daarboven geplaatste fansturing krijg ik nog steeds regelmatig en CH05, direct na het draaien van een SWW run.

Het bizarre is, dat een powercycle het niet oplost. Maar als ik de WP uit zet en dan even het stekkertje aan de outdoor PCB loshaal en weer vast zet en dan weer spanning op de WP zet, is het opgelost...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcCXc7Wuvh6OHX3IW45lCUoGl98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vh7VYuZptAQBY2m4zODnyJiY.jpg?f=fotoalbum_large

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

• kazemo
Doezel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:05:
Ik heb ook een CH14 error gehad die steeds erger werd. na het vervangen van de flow-meter was het probleem nog steeds, dus uiteindelijk mijn Indoor PCB vervangen en toen was dat opgelost.

Ik heb wel nog steeds periodiek een CH05 error, en zelfs na het vervangen van zowel het Indoor bord en het Outdoor bord en de daarboven geplaatste fansturing krijg ik nog steeds regelmatig en CH05, direct na het draaien van een SWW run.

Het bizarre is, dat een powercycle het niet oplost. Maar als ik de WP uit zet en dan even het stekkertje aan de outdoor PCB loshaal en weer vast zet en dan weer spanning op de WP zet, is het opgelost...
[Afbeelding]
Ja volgens lg storings app =CH05 communicatie storing tussen de 2 printplaten....achter CH 05> hangt storing> CH53 dit kan te maken hebben met een slecht stekkertje (maar hoeft niet)

• walter_321
hwopereis schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Ah ja, ik bedoelde natuurlijk uitlaat. |:(
Als je op uitlaat regelt, dan moet dat gewoon de temperatuur goed kunnen volgen. Dat is een makkelijk control probleem.
Sturen op uitlaat is niet eenvoudiger als je een vaste delta T vraagt. Dan is er strikt genomen geen verschil.
Bv de uitlaat temperatuur is te hoog; de wp verlaagt vermogen; waardoor de uitlaat temperatuur zakt. Maar dan is de delta T ook lager; dan laat de wp de omlooppomp lager draaien en gaat uitlaat temperatuur terug omhoog. Uiteindelijk zal de uitlaattemperatujr maar echt zakken als de inlaat ook zakt.
Zeker bij Vloerverwarming zonder buffervaten zie ik daarom geen graten in uitlaat sturen.

Alleen is die sturing van LG een raadsel. Het is niet echt duidelijk of de sturing correct delta T nastreeft en het wordt helemaal gek omdat LG zijn set punt -minstens bij mij- een eind boven de stooklijn zit.
Daarom zou het idd net zo kunnen zijn dat jouw uitleg de juiste is... maar we weten het dus niet...

Walter

• kazemo
walter_321 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:11:
[...]

Sturen op uitlaat is niet eenvoudiger als je een vaste delta T vraagt. Dan is er strikt genomen geen verschil.
Bv de uitlaat temperatuur is te hoog; de wp verlaagt vermogen; waardoor de uitlaat temperatuur zakt. Maar dan is de delta T ook lager; dan laat de wp de omlooppomp lager draaien en gaat uitlaat temperatuur terug omhoog. Uiteindelijk zal de uitlaattemperatujr maar echt zakken als de inlaat ook zakt.
Zeker bij Vloerverwarming zonder buffervaten zie ik daarom geen graten in uitlaat sturen.

Alleen is die sturing van LG een raadsel. Het is niet echt duidelijk of de sturing correct delta T nastreeft en het wordt helemaal gek omdat LG zijn set punt -minstens bij mij- een eind boven de stooklijn zit.
Daarom zou het idd net zo kunnen zijn dat jouw uitleg de juiste is... maar we weten het dus niet...

Walter
Het minste wat je kan doen is proberen op uitvoer te sturen het is toch geen hels karwei (je kan altijd terug) op deze manier vast houden zoals je het nu hebt op invoer zul je het nooit te weten komen wat het beste is?
als je op uitvoer gaat regelen moet je alleen de stooklijn wat veranderen (kwestie van uitproberen hoeveel? )
en hysterese veranderen bijv -2/+4 dat is dan ook uitproberen hoeveel?
Belangrijk als je veranderd wel ressetten>reboot of spanningsloos maken

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 20-02-2026 12:38 ]

• walter_321
kazemo schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:26:
[...]

Het minste wat je kan doen is proberen op uitvoer te sturen het is toch geen hels karwei (je kan altijd terug) op deze manier vast houden zoals je het nu hebt op invoer zul je het nooit te weten komen wat het beste is?
als je op uitvoer gaat regelen moet je alleen de stooklijn wat veranderen (kwestie van uitproberen hoeveel? )
Belangrijk als je veranderd wel ressetten>reboot of spanningsloos maken
Nog eerst even alle experimenten met sturen op inlaat afronden ;-).

• walter_321
Weer iets bizar; ik zette de bovengrens van de hysteresis een halve graad hoger en de wp stuurt de watertemperatuur een halve graad hoger.
Nog iemand dat gezien - dat de hysterese invloed heeft op gedrag?

• kazemo
walter_321 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:38:
Weer iets bizar; ik zette de bovengrens van de hysteresis een halve graad hoger en de wp stuurt de watertemperatuur een halve graad hoger.
Nog iemand dat gezien - dat de hysterese invloed heeft op gedrag?
Lijkt er wel op ik heb de Hysterese staan op -2/+4 dit bepaald enkel vlg mij in en uitschakelen van de WP....maar ik regel op uitvoer(de meeste op dit forum)....ik ben het met je eens het is en blijft een raar ding die regeling van LG
heb je de ondergrens nog steeds op 0 staan.....0 is dus niets(dat is geen waarde)

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 20-02-2026 12:58 ]

• SalexSun
[...]

Walter
Het is natuurlijk goed mogelijk dat de waterpomp-deltaT regeling vele malen trager regelt dan de watertemperatuur-outlet regeling

• kazemo
SalexSun schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:08:
[...]

Het is natuurlijk goed mogelijk dat de waterpomp-deltaT regeling vele malen trager regelt dan de watertemperatuur-outlet regeling
je bedoeld dit?
1. Outlet‑regeling is snel
De compressor kan binnen seconden tot minuten moduleren.
De warmtepomp ziet direct dat de uitlaattemperatuur te hoog of te laag is en reageert snel.
Inlet regeling traag
De regeling die de waterpomp aanstuurt om een bepaalde delta‑T te halen, reageert waarschijnlijk veel trager dan de regeling die de uitgaande watertemperatuur stuurt. Daardoor lijkt de LG‑warmtepomp soms onlogisch te reageren.

Als ik het goed heb regel je ook op lucht/water dat is dan weer anders dan alleen water bij jouw schakeld de WP ook uit op de kamer temp. al dan niet met een externe thermostaat.....zo heb ik het dus ook het word nooit te warm/koud binnen

Op lucht/water + kamertemperatuur
De warmtepomp kijkt niet alleen naar de waterkant, maar ook naar:

de buitentemperatuur (lucht/water)

de kamertemperatuur (via interne of externe thermostaat)

[ Voor 24% gewijzigd door kazemo op 20-02-2026 13:42 ]

• hwopereis
[...]

...
Als het strikt genomen geen verschil maakt... Waarom hou je dan zo stellig vast aan sturen op inlaat? ;)

• SalexSun
kazemo schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:21:
[...]

je bedoeld dit?
1. Outlet‑regeling is snel
De compressor kan binnen seconden tot minuten moduleren.
De warmtepomp ziet direct dat de uitlaattemperatuur te hoog of te laag is en reageert snel.
Inlet regeling traag
De regeling die de waterpomp aanstuurt om een bepaalde delta‑T te halen, reageert waarschijnlijk veel trager dan de regeling die de uitgaande watertemperatuur stuurt. Daardoor lijkt de LG‑warmtepomp soms onlogisch te reageren.
Niet helemaal. Juist daardoor kan die heel goed op uitgaand water regelen. Dan klopt de deltaT dus niet meer zoals walter schrijft, maar de waterpomp gaat hier niet meteen/snel op reageren. Ipv gaat de waterpomp heel traag regelen om de juiste deltaT te halen. Dit heeft effect op de uitgaande water temperatuur, maar omdat die regeling snel is gaat dat helemaal goed.

Iig, zo zou ik het denk ik aanpakken

• SalexSun
kazemo schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:21:
[...]
Als ik het goed heb regel je ook op lucht/water dat is dan weer anders dan alleen water bij jouw schakeld de WP ook uit op de kamer temp. al dan niet met een externe thermostaat.....zo heb ik het dus ook het word nooit te warm/koud binnen

Op lucht/water + kamertemperatuur
De warmtepomp kijkt niet alleen naar de waterkant, maar ook naar:

de buitentemperatuur (lucht/water)

de kamertemperatuur (via interne of externe thermostaat)
Bijna, maar net andersom:
De basis is een stooklijn (AI) die iets te laag staat. Als de kamerthermostaat warmte vraagt wordt de stooklijn +2 ingesteld. Boven een bepaalde Tbuiten leunt het geheel volledig op de kamerthermostaat.

Hierachter zit een stukje wat de stooklijn ophoogt wanneer de hyst+ grens (bijna) wordt bereikt.

• walter_321
hwopereis schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:59:
[...]

Als het strikt genomen geen verschil maakt... Waarom hou je dan zo stellig vast aan sturen op inlaat? ;)
omdat inlaat de logische sturing is: het is dat wat de warmtewinsten in huis terug stuurt naar de WP. Daarom dat zowat all vloerverwarming op de temp van de uitlaat gestuurd wordt.

• walter_321
Een eerste keer op de uitgaande temperatuur gestuurd:
- de WP stuurt nu ook naar een onzinnige 3 graden boven de gevraagde stooklijn (het is net iets onder 3°C).
- omdat de waterpomp op vol debiet start, heeft de WP niet door dat ze op te veel vermogen start...Je zit dan in het begin met zeer kleine delta T (zeker bij de 7kW met 24L/min). De uitgaande temperatuur stijgt dus te traag. Eender welk regelmechanisme op de uitgaande temperatuur kan zo eigenlijk niet werken. De WP 'ziet' een uitgaande temp nu van 28°C met delta T 2K: als de waterpomp al naar 5K regelde had de WP al geweten nu het juiste vermogen te leveren... Niet dus: ze gaat eerste nu een kwartier extra te veel vermogen leveren. Dat is al suboptimaal.

De eerste run van de WP op uitlaat => WP stuurt naar ongeveer 3°C boven het doel:hysteresis is -3/+3, het werd een beetje warmer buiten, WP is te dom om even te proberen onder hysteresis te komen en gaat uit.

Ik hoop nu niet vast te zitten : tot nu toe gaf hysteresis hoger zetten ook dat de hoger boven de stooklijn kwam.
Dat ding met die hysteresis is echt vervelend: de LG heeft net een zeer groot vermogensbereik: van 15 Hz naar 85 Hz: Maar als de software niet zijn best doet het systeem wat tijd te geven om naar het lage vermogen te gaan heb je niets aan dat grote bereik.

• kazemo
walter_321 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:16:
Een eerste keer op de uitgaande temperatuur gestuurd:
- de WP stuurt nu ook naar een onzinnige 3 graden boven de gevraagde stooklijn (het is net iets onder 3°C).
- omdat de waterpomp op vol debiet start, heeft de WP niet door dat ze op te veel vermogen start...Je zit dan in het begin met zeer kleine delta T (zeker bij de 7kW met 24L/min). De uitgaande temperatuur stijgt dus te traag. Eender welk regelmechanisme op de uitgaande temperatuur kan zo eigenlijk niet werken. De WP 'ziet' een uitgaande temp nu van 28°C met delta T 2K: als de waterpomp al naar 5K regelde had de WP al geweten nu het juiste vermogen te leveren... Niet dus: ze gaat eerste nu een kwartier extra te veel vermogen leveren. Dat is al suboptimaal.

De eerste run van de WP op uitlaat => WP stuurt naar ongeveer 3°C boven het doel:hysteresis is -3/+3, het werd een beetje warmer buiten, WP is te dom om even te proberen onder hysteresis te komen en gaat uit.

Ik hoop nu niet vast te zitten : tot nu toe gaf hysteresis hoger zetten ook dat de hoger boven de stooklijn kwam.
Dat ding met die hysteresis is echt vervelend: de LG heeft net een zeer groot vermogensbereik: van 15 Hz naar 85 Hz: Maar als de software niet zijn best doet het systeem wat tijd te geven om naar het lage vermogen te gaan heb je niets aan dat grote bereik.
Oke nu nog door de opstartpiek te komen, probeer maar gewoon eens -2/+4 het verschil blijft het zelfde nl 6(hysterese) tov -3/+3 hij moet gewoon een langere run maken en dan maar hopen dat hij terug moduleerd
stooklijn ook wat hoger zetten omdat je nu op uitlaat stuurt

• walter_321
kazemo schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:37:
[...]

Oke nu nog door de opstartpiek te komen, probeer maar gewoon eens -2/+4 het verschil blijft het zelfde nl 6(hysterese) tov -3/+3 hij moet gewoon een langere run maken en dan maar hopen dat hij terug moduleerd
stooklijn ook wat hoger zetten omdat je nu op uitlaat stuurt
de stooklijn is hoog genoeg ;-).

• kazemo
walter_321 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:59:
[...]

de stooklijn is hoog genoeg ;-).
hoe hoog is hij dan bij ai op nul? bijv 30gr,hou in gedachte je stuurt nu op uitlaat

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 20-02-2026 18:06 ]

• walter_321
Stooklijn is nu -10/35 en 15/27

Bij een ORC is het gedrag ook onzinnig.
In de lage vermogens gaat de wp niet onder delta T=4K, bij 7l/min. Dan start de ORC met groot debiet; debiet naar 24l/min, als de ORC na 1 minuut voorbij is, is delta T 1K; de wp ziet nu de uitgaande 3 graden lager en stuurt het vermogen omhoog. Terwijl dat totaal niet nodig is. De WP is zo dom dat ze niet weet dat ze zelf de lage uitgangstemperatuur veroorzaakte... dus de wp gaat de duurtijd dat het debiet 'hoog' is te veel vermogen maken... dus een goed kwartier lang komt er teveel energie in het systeem. Dat is het opgekeerde van een defrost.....(waarvan ik lees dat andere merken dan even wat meer energie in het systeem sturen na een defrost).
Ik heb echt het gevoel dat er niemand bij LG over die WP nadenkt.......

Edit: Dus bij die ORC: De WP stuurt het debiet heel hoog => uitgaande temperatuur naar beneden => wp stuurt zijn vermogen omhoog
De WP voor de ORC had 2kW (of 2kWh per uur) nodig om de 'stooklijn' te volgen; door de ORC heeft ze grofweg een kwartier lang 4kW (of 1kWh) gemiddeld in het systeem gejaagd. De ORC zorgt er dus voor dat helft van de nodige energie over een uur tijdens een kwartier in het systeem gejaagd wordt. Dit is regeltechnisch onzin.

[ Voor 21% gewijzigd door walter_321 op 20-02-2026 18:29 ]

• kazemo
walter_321 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:18:
Stooklijn is nu -10/35 en 15/27

Bij een ORC is het gedrag ook onzinnig.
In de lage vermogens gaat de wp niet onder delta T=4K, bij 7l/min. Dan start de ORC met groot debiet; debiet naar 24l/min, als de ORC na 1 minuut voorbij is, is delta T 1K; de wp ziet nu de uitgaande 3 graden lager en stuurt het vermogen omhoog. Terwijl dat totaal niet nodig is. De WP is zo dom dat ze niet weet dat ze zelf de lage uitgangstemperatuur veroorzaakte... dus de wp gaat de duurtijd dat het debiet 'hoog' is te veel vermogen maken... dus een goed kwartier lang komt er teveel energie in het systeem. Dat is het opgekeerde van een defrost.....(waarvan ik lees dat andere merken dan even wat meer energie in het systeem sturen na een defrost).
Ik heb echt het gevoel dat er niemand bij LG over die WP nadenkt.......

Edit: Dus bij die ORC: De WP stuurt het debiet heel hoog => uitgaande temperatuur naar beneden => wp stuurt zijn vermogen omhoog
De WP voor de ORC had 2kW (of 2kWh per uur) nodig om de 'stooklijn' te volgen; door de ORC heeft ze grofweg een kwartier lang 4kW (of 1kWh) gemiddeld in het systeem gejaagd. De ORC zorgt er dus voor dat helft van de nodige energie over een uur tijdens een kwartier in het systeem gejaagd wordt. Dit is regeltechnisch onzin.
mijn vraag was eigenlijk de doeltemp..nu bij de actuele buiten temp. bij jouw bijv 8gr>doeltemp?
LG staat bekent voor de lange opstartpiek dat is nu eenmaal zo vraag me niet waarom? hoe en wat!

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 20-02-2026 18:38 ]

• walter_321
En nog aan toevoegend;
- het debiet daalt na de ORC sneller dan de WP zijn vermogen kan terug regelen. De WP doet daardoor een serieuze overshoot op de uitvoertemp. Ze gaat 3.5°c over het doel. Als het een PID is, is het een van de slechtste die er is...

• SalexSun
@walter_321 jammer vd toon, want de tweakers hier weten net zoveel vd beweegredenen van LG als jij.

Toch nog maar een suggestie.
Het debiet bij opstarten is bij 24l/min. Je hebt pomp capaciteit op 100% staan wat onnodig hoog is. Uitgaande dat je max 7kW nodig hebt zou een debiet van zo’n 20l/min voldoende moeten zijn bij deltaT van 5. Je kunt dus straffeloos de pompcapaciteit verlagen, totdat het debiet 20l/min is. Hiervoor kun je de pomp testrun gebruiken (bij R32 iig).

Dit zou je opstart moeten verbeteren, maar ook het gedrag bij een ORC

Let op dat pompcapaciteit soms genegeerd wordt, iig tijdens een defrost bij R32

• SalexSun
Volgens mij maakte ergens een rekenfout

• SalexSun
20l/min moet het zijn

• walter_321
kazemo schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:32:
[...]

mijn vraag was eigenlijk de doeltemp..nu bij de actuele buiten temp. bij jouw bijv 8gr>doeltemp?
OK;-). Als ik zo een getallen zie dan visualiseren mijn hersenen die grafiek en kan ik zeggen welke temperatuur bij 8°C hoort... ;-).
Of ook; 8 zit op 1/3 van 2 punten, dus de temperatuur is 1/3 tussen de 2 punten... dus;
Iets boven 29°C. En dan de wp die 3 graden daar boven lijkt te sturen.

[ Voor 23% gewijzigd door walter_321 op 20-02-2026 18:40 ]

• walter_321
SalexSun schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:33:
@walter_321 jammer vd toon, want de tweakers hier weten net zoveel vd beweegredenen van LG als jij.

Het debiet bij opstarten is bij 24l/min. Je hebt pomp capaciteit op 100% staan wat onnodig hoog is. Uitgaande dat je max 7kW nodig hebt zou een debiet van zo’n 20l/min voldoende moeten zijn bij deltaT van 5. Je kunt dus straffeloos de pompcapaciteit verlagen, totdat het debiet 20l/min is. Hiervoor kun je de pomp testrun gebruiken (bij R32 iig).

Mijn pompcapaciteit stond lager; maar LG heeft het bij de software update terug hoger gezet.
Maar ik dacht dat de capaciteit bib de ORC niet speelde... (of was het opstart of was het tijdens verwarmen zelf; bij 10kW die de wp kan leveren heb ik ze wel nodig).

• walter_321
@walter_321 ... Uitgaande dat je max 7kW nodig hebt zou een debiet van zo’n 20l/min voldoende moeten zijn bij deltaT van 5.
De 7kW kan dus 10kW produceren in vol vermogen...
Edit: Ik had die pompcapaciteit dus lager gezet met jouw redenering en de WP was zo vriendelijk niet naar dat piekvermogen te gaan voor de software update. Ik had dat piekvermogen wel eens gezien toen in per ongeluk de wp op lucht zetten
Met de software update start ze wel soms op vol vermogen en na een defrost durft ze het ook.

[ Voor 36% gewijzigd door walter_321 op 20-02-2026 18:47 ]

• walter_321
Dus iets voor de eerste ORC had ik de hysteresis naar -2/+4 gezet...
Totdan stuurde de wp bijna 3 graden boven stooklijn. Nu stuurt ze 3.2 graden boven het doel. Echt wel bizar....

• walter_321
Als het te negatief overkomt;Het zijn mijn frustraties ,-). LG kan mijn frustraties gewoon opvangen door te beschrijven hoe hun warmtepomp werkt. Maar hun uitleg is zeer beperkt; gewoon niet genoeg om de wp correct te kunnen instellen. Er onbreekt te veel info...

Ik heb hier een 20 jaar oude wp staan waarbij ik 150 paginas uitleg aan Instellingen heb en parameters heb van de controller. En die uitleg is ook gewoon wat de wp doet.... Het kan dus ook echt dat een fabrikant een product levert dat doet wat het zegt te moeten doen. En die wp is in de eerste week ingesteld en die instellingen zijn 20 jaar blijven staan....

Als het goed is; binnen een half uur normaal terug een ORC en dan weten we of de silent mode bug opgelost is in mijn versie...

• walter_321
na even op de uitlaat te draaien:
- de WP doet hetzelfde gekke gedrag: 'ver' boven de stooklijn draaien.
Met nu de hysteresis op -2/+4, gaat ik terug op inlaat draaien. Dat geeft niet het gekke gedrag van na de ORC.

Ondertussen heb ik LG gevraagd dat ze me correct duiden hoe de warmtepomp juist werk en of we een overeenkomst kunnen bereiken dat ze eventueel de WP terugnemen. Een WP die de stooklijn niet wil/kan volgen daar kan ik me de komende jaren niet mee tevreden stellen. Dat gaat alleen maar frustraties geven.

Walter

• walter_321
Ter info met wat ik nu zie zou volgende moeten werken:
- de wp sturen op inlaat en voor de stooklijn aanvaarden dat de wp boven die stooklijn stuurt (ergens tussen 2en2,5 graden). En de stooklijn daarop aanpassen (nu:15/22 en -10/30)
- met de + kant van de hysteresis hoog genoeg heeft de wp tijd terug te moduleren. Zonder dat gaat de wp al soms uit bij 5°C zonder dat ze de tijd neemt terug te moduleren. Dat wil ik voorkomen.

Met beide bovenstaande instellingen verwacht ik dat de wp onder 10°C zijn werk zelfstandig kan doen.
Voordwaarde is dat de WP na een ORC geen absurd hoge vermogens start enndaar vast hangt (zoals ik al zag).
- boven 10 graden wordt het spannend; ik verwacht dat de wp dan dikwijls te lang gaat draaien en niet zelfstandig beseft dat ze teveel energie produceert.

De hoge nodige hysteris nodig om de wp de tijd te geven terug te moduleren als het warmer wordt, gaat dan problemen geven. Gezien het weer de komende dagen (minimum 7°C) heb ik tijd om te zien hoe de wp het doet bij hogere temperaturen.

• FreekSgr
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 23-02 08:19
*knip* gelieve niet te dubbel posten en lees dit eerst

Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

[ Voor 71% gewijzigd door twain4me op 21-02-2026 21:15 ]

• walter_321
Buiten een goede 11 graden, COP iets boven 7, elektrisch vermogen rond 600W en de WP doet een defrost.
Ik kan me niet voorstellen dat er nu iets aanvriest in de WP (alle temperaturen die ik monitor zijn positief
Nog mensen die bij zo een hoge buitentemperaturen een defrost zien -zonder dat je extreme vermogens vraagt van de wp?

• hwopereis
Tjah.. lijkt me sterk dat dit een software issue is. Misschien heb je toch een hardware probleem, gezien je al een update hebt gekregen vanwege eerdere problemen.

Mijn laatste defrost was eergisteren 20 feb, eentje ergens midden op de dag bij 5°C. Daarvoor eentje 4 dagen geleden.
Ter referentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUrQkfWO_eRdBtQFugVLTQd0WI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vQF9LJz0d2QSSAi5bXl5ZpIl.png?f=fotoalbum_large

Let op: ik heb niet erg veel afgesteld qua regeling. Het is hier soms 21 graden binnen en soms 23 graden.
Gemiddeld iets van 21.5 a 22.
Moet nog beginnen met optimaliseren, maar andere zaken omtrent verbouwing gaan voor.

• walter_321

Pompcapaciteit paste ik aan;
- tijdens een ORC of defrost blijft hij naar een piek gaan. Maar eens ORC of Defrost over, daalt de wp naar de 'pompcapacitiet'. En dan moduleert de wp terug van dat debiet overeenkomend de gevraagde delta T.

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-02 23:48
Ik heb afgelopen week maandag 1x en donderdag 4x een defrost gehad. Ik regel op ingaande temperatuur en met een vaste flow 25l/m voor een 12kW R32. Ik gebruik tegenwoordig AI water regeling op ingaande temperatuur, hysterese -+3C. Heb ook lang, lees een paar jaar, water+lucht gebruikt, maar dat werkte bij mij iig veel slechter. Achteraf heb ik spijt dat ik niet eerder op water ben gaan regelen. Verder zet ik de AI compensatie 's avonds lager eerst -2 en later -3.

Ik laat de warmte pomp starten met silent mode aan ~15min en zet het dan weer uit, om de opstart piek te verlagen. Bij mij moduleert hij beter terug zonder silent mode aan daarom zet ik het vervolgens weer uit. Ik zet silent mode ook uit als de warmtewisselaar temperatuur onder nul komt. Verder zet ik silent mode aan als het elektrisch verbruik van de 12kW R32 onder de 900W komt. Meestal is hij dan al flink terug gemoduleerd en dan gaat hij net 100W minder verbruiken, onder de 900W elektrisch vind ik dat de moeite waard daar boven boeit mij het niet zo.

Is de regeling perfect. Nee, verre van, maar hij doet het bij mij tegenwoordig best acceptabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4X0tGzJf-kAh0WFJLPx9iQvUb0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/39TAqmLsz1UlpAxyyzhVu6ft.png?f=fotoalbum_large

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | ESPhome | Gasloos

• walter_321
jschel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:30:
Ik heb afgelopen week maandag 1x en donderdag 4x een defrost gehad. Ik regel op ingaande temperatuur en met een vaste flow 25l/m voor een 12kW R32. Ik gebruik tegenwoordig AI water regeling op ingaande temperatuur, hysterese -+3C. Heb ook lang, lees een paar jaar, water+lucht gebruikt, maar dat werkte bij mij iig veel slechter. Achteraf heb ik spijt dat ik niet eerder op water ben gaan regelen. Verder zet ik de AI compensatie 's avonds lager eerst -2 en later -3.

Ik laat de warmte pomp starten met silent mode aan ~15min en zet het dan weer uit, om de opstart piek te verlagen. Bij mij moduleert hij beter terug zonder silent mode aan daarom zet ik het vervolgens weer uit. Ik zet silent mode ook uit als de warmtewisselaar temperatuur onder nul komt. Verder zet ik silent mode aan als het elektrisch verbruik van de 12kW R32 onder de 900W komt. Meestal is hij dan al flink terug gemoduleerd en dan gaat hij net 100W minder verbruiken, onder de 900W elektrisch vind ik dat de moeite waard daar boven boeit mij het niet zo.

Is de regeling perfect. Nee, verre van, maar hij doet het bij mij tegenwoordig best acceptabel.

[Afbeelding]
2 vraagjes;
- de hysteresis verhogen; heeft dat invloed op het gedrag?
- een optie een kleiner tijdslot te geven; bv een uur of acht? Heb je ook de compressor snelheid?

• jschel
walter_321 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:09:
[...]

2 vraagjes;
- de hysteresis verhogen; heeft dat invloed op het gedrag?
- een optie een kleiner tijdslot te geven; bv een uur of acht? Heb je ook de compressor snelheid?
Wat ik lastig vind bij de LG is dat functies afhankelijk lijken van wat je kiest (lucht+water / water, AI / heat ) iets anders lijkt te doen. Bv nu met AI water regeling start hij beter op omdat hij tijdens het opstarten niet naar de hysterese lijkt te kijken. Hij slaat vast af op +5C. Met lucht+water leek hij af te slaan als de hysterese overschreden werd. Gevolg hij start nu met AI water regeling beter want tijdens het starten gaat hij na 15 min als een malle terug moduleren als hij in de buurt van de hysterese komt dus hij komt er veel makkelijker doorheen, lees in mijn geval tot targets van 23 a 24C. Maar daar onder vind ik het niet erg dat hij pendelt. Voorheen viel het mij ook wel eens op dat als je de hysterese ruimer zet dat hij dan gewoon meer ruimte neemt als het hem goed uit komt of zo.

Hier onder een dag met een ORC, denk ik, starten met pendelen en een SWW run. Is dit wat je zoekt? En zeker de temperatuur regeling is niet spot-on, maar ik moet zeggen als er geen zon op het huis staat blijft de temperatuur prima. Ik zelden te compenseren met puur op stooklijn alleen bij koude wind soms +1 of +2 voor een half dagje. Voor de rest volgt hij de timer instellingen, 's avonds/'s nachts -2 -3 lager.

Ik zou als ik jou was eerst fixed flow proberen stabiel te krijgen met voldoende flow, voor een 7kW unit rond de 15l/min, voor een 9kW rond de 20l/min. Gebruik water regeling met heat of AI, ik vind AI fijner vanwege de stooklijk maar dat is een keuze. Ze de hysterese symmetrisch en niet te krap en niet te ruim +-3 is prima. Laat de water pomp voldoende lang na lopen en zet het interval van de waterpomp groot genoeg dat hij niet als een malle gaat pendelen, lees zeker niet minder dan 15min uit en bv 2min aan. Laat hem wat langer draaien en kijk wat er gebeurt. Niet elke dag dingen veranderen. Neem de tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOWUwwzO0UDNQhtz1SBZEKVhltg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C0nya75cO4T8yHasIFCgugrG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40y6t5Qr2vTgPqISRyz9JIQevrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/is0ca0CQ7OOIQnB4arvoqzPg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jschel op 23-02-2026 10:45 ]

• mdvmine
@jschel, let op je tweede grafiek heeft een andere tijdschaal al gefixed nu zie ik bij refresh

[ Voor 57% gewijzigd door mdvmine op 23-02-2026 11:09 ]

• mdvmine
@jschel, wow nu zie ik wat mensen hier bedoelen met lompe opstartpiek. Mijn R290 pomp regelt echt wel sneller terug dan dit. Maar of dat nou kwestie van instellingen, of omstandigheden/systeem, of regelaar, of software versie is?

• walter_321
mdvmine schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:30:
.. Mijn R290 pomp regelt echt wel sneller terug dan dit.
Kan je een voorbeeldje geven?

• walter_321
jschel schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:40:
[...]

Wat ik lastig vind bij de LG is dat functies afhankelijk lijken van wat je kiest (lucht+water / water, AI / heat ) iets anders lijkt te doen. Bv nu met AI water regeling start hij beter op omdat hij tijdens het opstarten niet naar de hysterese lijkt te kijken. Hij slaat vast af op +5C. Met lucht+water leek hij af te slaan als de hysterese overschreden werd. Gevolg hij start nu met AI water regeling beter want tijdens het starten gaat hij na 15 min als een malle terug moduleren als hij in de buurt van de hysterese komt dus hij komt er veel makkelijker doorheen, lees in mijn geval tot targets van 23 a 24C. Maar daar onder vind ik het niet erg dat hij pendelt. Voorheen viel het mij ook wel eens op dat als je de hysterese ruimer zet dat hij dan gewoon meer ruimte neemt als het hem goed uit komt of zo.

Hier onder een dag met een ORC, denk ik, starten met pendelen en een SWW run. Is dit wat je zoekt? En zeker de temperatuur regeling is niet spot-on, maar ik moet zeggen als er geen zon op het huis staat blijft de temperatuur prima. Ik zelden te compenseren met puur op stooklijn alleen bij koude wind soms +1 of +2 voor een half dagje. Voor de rest volgt hij de timer instellingen, 's avonds/'s nachts -2 -3 lager.

Ik zou als ik jou was eerst fixed flow proberen stabiel te krijgen met voldoende flow, voor een 7kW unit rond de 15l/min, voor een 9kW rond de 20l/min. Gebruik water regeling met heat of AI, ik vind AI fijner vanwege de stooklijk maar dat is een keuze. Ze de hysterese symmetrisch en niet te krap en niet te ruim +-3 is prima. Laat de water pomp voldoende lang na lopen en zet het interval van de waterpomp groot genoeg dat hij niet als een malle gaat pendelen, lees zeker niet minder dan 15min uit en bv 2min aan. Laat hem wat langer draaien en kijk wat er gebeurt. Niet elke dag dingen veranderen. Neem de tijd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
2 vraagje;
1.welke afgifte systeem heb je? Met parallel buffer? Vloerverwarming?
De vraag omdat je ingaande temperatuur in de wp wel hard schommelt. Bij mij daalt die ingaande temperatuur maar heel langzaam.
Ivm die opstart halverwege; vanacht was de wp langere tijd uit en daalde ingaande temperatuur ongeveer 1°C per uur (van 26 naar 23 over 3uur).
2. Zie ik dat opstarten juist? 2 keer op bijna vol vermogen en dan na 30 minuten (?) stoppen ivm een logischer lagere vermogens langer draaien. En als de wp SWW doet, daarna start de wp wel door met lager vermogen.
Dat lijkt wel een jammer gedrag voor een wp die goed kan moduleren. Ik begrijp dat velen de wp zelf inperken.

• mdvmine
Ik heb geen homeassistent met modbus module dus ik kan geen mooie grafiekjes laten zien. Alleen wat ik op de P1 dongle zie, maar dat is het hele huis. Maar de opstart is ongeveer dit: ~2 min opschalen naar vol vermogen, ~5 min vol vermogen, terug naar iets meer dan half vermogen, langzaam afschalend naar minimum. Dit is met opstart CV = 19 graden, setpoint 23 graden retour, pompcap 55%, vast waterdebiet 10L/min, hysterese 0/+4. Het lijkt denk ik wel op jschel's 3de opstart (rond 06:00 na de warmwater cyclus), maar dan ~5 min vol vermogen ipv bijna 20 min als ik zijn grafiek goed inschat.

• SalexSun
mdvmine schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Ik heb geen homeassistent met modbus module dus ik kan geen mooie grafiekjes laten zien. Alleen wat ik op de P1 dongle zie, maar dat is het hele huis. Maar de opstart is ongeveer dit: ~2 min opschalen naar vol vermogen, ~5 min vol vermogen, terug naar iets meer dan half vermogen, langzaam afschalend naar minimum. Dit is met opstart CV = 19 graden, setpoint 23 graden retour, pompcap 55%, vast waterdebiet 10L/min, hysterese 0/+4. Het lijkt denk ik wel op jschel's 3de opstart (rond 06:00 na de warmwater cyclus), maar dan ~5 min vol vermogen ipv bijna 20 min als ik zijn grafiek goed inschat.
Hyst 0/+4 is wss essentieel. Wanneer de warmtepomp start heeft het water dus al de doeltemperatuur (bereikt). R32 gaat dan alsnog een lange (20min) opstartpiek doen, maar jou R290 dus niet.

Het lijk alsof de warmtepomp op het moment van opstarten besluit hoe de eerste 20 tot 30min worden doorlopen. Instellingen/parameters wijzigen tijdens deze fase heeft vrijwel geen effect

• mdvmine
SalexSun schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:10:
[...]
Hyst 0/+4 is wss essentieel. Wanneer de warmtepomp start heeft het water dus al de doeltemperatuur (bereikt). R32 gaat dan alsnog een lange (20min) opstartpiek doen, maar jou R290 dus niet.
Ja dat is wel mijn insteek als pendelen nodig is, maar ik heb nog te weinig ervaring. Ik zet hem nu 's avonds uit, en 's ochtends aan maar dat is ook onhandig. Die hysterese keuze geeft wel weinig regelruimte, want het systeem is op minimum vermogen stabiel op 25 a 26 graden. Dus afslaan gebeurt alleen als ik 21 of 22 als setpoint zou kiezen maar dat is ongeveer de kamertemperatuur. Dan gaat het afkoelen wel lang duren. Overigens was dit vanochtend een compleet koude start, met CV water maar 19 graden (dus 3 a 4 graden onder setpoint afhankelijk van afronding).

• jschel
walter_321 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:05:
[...]

2 vraagje;
1.welke afgifte systeem heb je? Met parallel buffer? Vloerverwarming?
De vraag omdat je ingaande temperatuur in de wp wel hard schommelt. Bij mij daalt die ingaande temperatuur maar heel langzaam.
Ivm die opstart halverwege; vanacht was de wp langere tijd uit en daalde ingaande temperatuur ongeveer 1°C per uur (van 26 naar 23 over 3uur).
2. Zie ik dat opstarten juist? 2 keer op bijna vol vermogen en dan na 30 minuten (?) stoppen ivm een logischer lagere vermogens langer draaien. En als de wp SWW doet, daarna start de wp wel door met lager vermogen.
Dat lijkt wel een jammer gedrag voor een wp die goed kan moduleren. Ik begrijp dat velen de wp zelf inperken.
1) Jaren 90 huis, Beneden radiatoren (8x) met vloerverwarming verwarming (~120m2). De vloerverwarming heeft tegenwoordig een open verdeler was voorheen gesloten. Boven Jaga's 4x (2m lang) en vloerverwarming in de badkamer (~6m2). Nu staat een 50l buffer parallel ivm met de oude situatie. Als ik weer een keer iets moet doen waarvoor het water er af moet zal ik het ombouwen tot serie, scheelt weer een pomp al is dat maar 30W of zo.

2) de 2 keer pendelen stond de AI-compensatie op -3, onder de 24C target gaat hij pendelen. Na de SWW run was de AI compensatie 0 en had hij genoeg ruimte (5 graden boven de target) om te stabiliseren. Toen hij op -3 stond levert het systeem niet genoeg vermogen om door de opstart te komen, 15min vol gas bij de R32, en slaat hij af op +5C boven target. Hij gaat dan dus pendelen.

De warmtepomp is een beetje te zwaar, 9kW was beter geweest. Maar ik wilde per se een 3-fase versie en toen ik hem kocht was er geen 9kW 3-fase versie beschikbaar. Ik was überhaupt blij dat ik wat kon kopen midden in de componenten crisis. Maar om eerlijk te zijn, rond 0 graden buiten, en tot veel lager is hij helemaal in zijn element. Bijna geen defrosts en vermogen genoeg om mijn huis en het SWW warm te houden:-D

Hij start gewoon altijd 15min op vol vermogen. Dat temper ik een beetje door hem met silent mode op te laten starten. Als hij binnen die 15min 5 graden boven target komt slaat hij af en probeert het later opnieuw als de temperatuur onder de negatieve hysterese komt en de waterpomp draait. Het is een beetje jammer, want het slaat nergens op dat hij zo lomp opstart. Maar ik heb er ook geen moeite mee. Bij deze lage targets, typisch bij relatief warm weer of 's nachts, is hij toch niet meer zo efficiënt en kan hij net zo goed even bijna vol gas op silent mode draaien en dan een uurtje of 2 niet.

Ik weet zeker dat het efficiënter kan, maar om eerlijk te zijn is mijn energie rekening zo laag, lees bijna 0, dat ik me er niet druk om maak.

• mdvmine
mdvmine schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:20:
Ik heb geen homeassistent met modbus module dus ik kan geen mooie grafiekjes laten zien. Alleen wat ik op de P1 dongle zie, maar dat is het hele huis.
Bij deze een screenshot van homewizard p1 dongle meting. Dit is dus hele huis, maar op wat magnetron na weinig ander verbruik. Net voor half 7 de WP aangezet, en je ziet dat hij binnen 20 min is teruggeregeld naar laag vermogen. (Zonneproductie begint rond 8 uur.) Ongeveer zelfde omstandigheden als gisteren: 19 graden CV start, 23 graden setpoint retour regeling, zelfde waterpomp maar nu met hysterese 0/+3 geprobeerd. Qua opstart hetzelfde als gisteren zoals verwacht. Dit gedrag ben ik heel tevreden over. Nu nog een keer zo'n modbus module installeren dan kan ik stille modus ook gebruiken/automatiseren want die is nu onbruikbaar zoals al bekend. Die staat nu dus uit.

Je ziet ook de ORCs heel duidelijk haha!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVUC8MFWqAaskmgLk3l-gK3kQog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xhJvX2A7SNBgzA3d0dXZyLm7.png?f=fotoalbum_large

• kazemo
mdvmine schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:29:
[...]

Bij deze een screenshot van homewizard p1 dongle meting. Dit is dus hele huis, maar op wat magnetron na weinig ander verbruik. Net voor half 7 de WP aangezet, en je ziet dat hij binnen 20 min is teruggeregeld naar laag vermogen. (Zonneproductie begint rond 8 uur.) Ongeveer zelfde omstandigheden als gisteren: 19 graden CV start, 23 graden setpoint retour regeling, zelfde waterpomp maar nu met hysterese 0/+3 geprobeerd. Qua opstart hetzelfde als gisteren zoals verwacht. Dit gedrag ben ik heel tevreden over. Nu nog een keer zo'n modbus module installeren dan kan ik stille modus ook gebruiken/automatiseren want die is nu onbruikbaar zoals al bekend. Die staat nu dus uit.

Je ziet ook de ORCs heel duidelijk haha!

[Afbeelding]
Het is te overwegen waard een aparte KWuur meter van homewizard aan te schaffen alleen voor de WP,dan zie je beter wat de wp werkelijk doet,je hebt nu een vertekend beeld door de zonnepanelen en de andere verbruikers in huis.
Omdat de P1‑dongle alleen laat zien:

netto verbruik (huisverbruik – zonnepanelen),

niet het bruto verbruik van de warmtepomp zelf.
Voorbeeld:

Warmtepomp verbruikt 1.200 W

Zonnepanelen leveren 800 W

Andere apparaten verbruiken 200 W

De P1‑dongle toont dan:

1200

800
+
200
=
600
 W
Maar de warmtepomp verbruikt in werkelijkheid 1.200 W, niet 600 W.

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 24-02-2026 18:13 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

SalexSun schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:10:
[...]

Het lijk alsof de warmtepomp op het moment van opstarten besluit hoe de eerste 20 tot 30min worden doorlopen. Instellingen/parameters wijzigen tijdens deze fase heeft vrijwel geen effect
Dat is niet zo, je kunt door de ai offset naar -5 te zetten direct na de start en te verhogen elke keer dat de regeltemperatuur net boven hysterese dreigt te gaan hem veel rustiger later opstarten.
Zie een voorbeeld van de soft start automation die ik gebruik hieronder, links zonder rechts met.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLRdNn_ezRwxcul1uHvSuUX4zlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5RSMeaIvU6tEwlahjurwZBn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door teunos93 op 25-02-2026 07:21 ]

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:28
teunos93 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:20:
[...]

Dat is niet zo, je kunt door de ai offset naar -5 te zetten direct na de start en te verhogen elke keer dat de regeltemperatuur net boven hysterese dreigt te gaan hem veel rustiger later opstarten.
Zie een voorbeeld van de soft start automation die ik gebruik hieronder, links zonder rechts met.
[Afbeelding]
Doe je dat via automatisering via Home Assistant regelen? Heb je toevallig een voorbeeld automation?
Pagina: 1 ... 203 204 Laatste