LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 198 199 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:35
SalexSun schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:54:
[...]

Als je bij -2 75% nodig hebt, dan ga je bij -10 tekort komen
Neen hoor; hier worden warmteverliesberekeningen gemaakt tegen -8C; bij -2C zit je mooi rond 75% van het nodige vermogen. En voor die enkele uren -10°C in een halve eeuw gaat dat ook geen probleem zijn..

Maar dat is het punt niet; waarom wil je een toerental dat merkbaar lager is dan wat overeenkomt met gevraagd vermogen?

• walter_321
kazemo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:54:
Bij mij nu regen bij +6gr hij loopt nu weer mooi strak terug gemoduleerd naar 8ltr/min en geen defros,t meer, loopt op warmte niet op AI (dat is niet te begrijpen hoe dat werkt..beter gezegd dat werkt niet)....daar begin ik dan ook niet meer mee
;( 8l/min; ik kan er alleen van dromen; mijn 7kw wil niet onder 12l/min gaan... hoop dat LG het nog wil oplossen...

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:08
walter_321 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:24:
[...]

;( 8l/min; ik kan er alleen van dromen; mijn 7kw wil niet onder 12l/min gaan... hoop dat LG het nog wil oplossen...
een minpuntje soms gaat zelfs nog onder 7,5ltr/min dat geeft dan CH 14....lost dan na 30sec weer op en start dan weer op met 22ltr/min.....HET IS EN BLIJFT EEN LG met zijn nukken!
Nu al uren op 8,4ltr/min deltaT word dan wel groter verschil 8.....in 32gr...uit 40gr ik regel op uitlaat met optimal flow
regeling op lucht/water......dit zou je eens kunnen proberen als test misschien gaat hij dan wel lager?

[ Voor 20% gewijzigd door kazemo op 09-01-2026 13:49 ]

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:03
walter_321 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:22:
[...]
Maar dat is het punt niet; waarom wil je een toerental dat merkbaar lager is dan wat overeenkomt met gevraagd vermogen?
Nee, het komt juist overeen met het gevraagde vermogen. Ja, de warmtepomp is iets overgedimensioneerd, maar ik reken liever niet met -8 en sterke voorkeur voor stille mode ivm plaatsing/buren

Met nachtverlaging op de stooklijn vanaf 23:55. Buiten zo'n 2,5gr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/db1em2fLpXgZL-CL_d-c0DwQh2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rKx1Ry3tRlsPBJHu5BmmzO6Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door SalexSun op 09-01-2026 13:45 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• SalexSun
Nu met 3 graden buiten maakt hij runs van uren zonder defrost in stille mode. Dat is het voordeel van een (te) grote warmtepomp

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:27
BernieW schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Nope, is een bekend probleem in de R32 machines
Oké, dat is nieuw voor mij dat anderen hetzelfde probleem hebben met de r32.
Ik wil nu nog wat experimenteren met de Silent Mode.
Na het ontdooien activeer ik de regeling via retour en activeer ik de Silent Mode. Hierdoor wordt het vermogen beperkt tot 40 Hz en heeft het systeem mogelijk een stabiele “basis” voordat ik overschakel naar regeling via uitlaat en de Silent Mode deactiveer.

De Silent Mode zou slechts 2-3 minuten actief zijn en zou geen negatieve invloed moeten hebben op de ijsvorming.

Ik kan het momenteel niet testen, want na de afgelopen dagen met -5 °C is het vandaag +5 °C buiten.
En dat bevestigt keer op keer dat de AI-modus van de Therma absoluut onbruikbaar is, omdat de buitentemperatuur 1:1 ongebufferde wordt gebruikt. In mijn huis zou het nu veel te koud zijn, omdat de muren zo ijskoud zijn, maar de buitentemperatuur al warm is. Het systeem zou veel te laag draaien.
Maar ik stuur op een 24-uursgemiddelde. Dat is geschikt voor een massief huis.

Ik ben al die bugs langzamerhand beu. Als ik wist dat de nieuwste versie van het IDU-bord al deze fouten niet meer heeft (en nog andere, zoals de foutieve koelmodus en de uitschieters naar boven na flashgasinjectie), zou ik die 300 euro graag investeren. Het zou echter een gok zijn, want ik krijg helemaal geen uitsluitsel van de LG-helpdesk. Ze hebben waarschijnlijk de instructie gekregen om geen fouten in de regeling toe te geven. Inmiddels is LG een haat-hobby geworden.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

• walter_321
kazemo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:32:
[...]

een minpuntje soms gaat zelfs nog onder 7,5ltr/min dat geeft dan CH 14....lost dan na 30sec weer op en start dan weer op met 22ltr/min.....HET IS EN BLIJFT EEN LG met zijn nukken!
Nu al uren op 8,4ltr/min deltaT word dan wel groter verschil 8.....in 32gr...uit 40gr ik regel op uitlaat met optimal flow
regeling op lucht/water......dit zou je eens kunnen proberen als test misschien gaat hij dan wel lager?
Als je op fixed debiet zet; Hoe laag kan je gaan? Ik kan niet onder 12l/m (kan ook 11l/m; weer het niet van buiten).

• kazemo
walter_321 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Als je op fixed debiet zet; Hoe laag kan je gaan? Ik kan niet onder 12l/m (kan ook 11l/m; weer het niet van buiten).
je bedoeld vast debiet....niet op pompvermogen bijv 100% of 75% etc is in feite het zelfde maar niet zo nauwkeurig
nagekeken ik kan tot 8ltr/min in stapjes van 0,1 omhoog/omlaag dus nauwkeurig....lager gaat niet maar doet hij af en toe wel dat geeft dan CH14 melding met tekst onderhoud nodig filters etc. wat niet is. bij pomptest doet hij gewoon 23ltr/min !
maar goed als het beter weer is zal ik de filters eens schoonmaken

edit: hoger als 25ltr/min gaat ook niet.....hoe is dat bij jouw kan je wel hoger als dat zo is klopt er iets niet bij je 7KW WP

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 09-01-2026 14:35 ]

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:21
butterkeks schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Oké, dat is nieuw voor mij dat anderen hetzelfde probleem hebben met de r32.
Ik wil nu nog wat experimenteren met de Silent Mode.
Na het ontdooien activeer ik de regeling via retour en activeer ik de Silent Mode. Hierdoor wordt het vermogen beperkt tot 40 Hz en heeft het systeem mogelijk een stabiele “basis” voordat ik overschakel naar regeling via uitlaat en de Silent Mode deactiveer.

De Silent Mode zou slechts 2-3 minuten actief zijn en zou geen negatieve invloed moeten hebben op de ijsvorming.

Ik kan het momenteel niet testen, want na de afgelopen dagen met -5 °C is het vandaag +5 °C buiten.
En dat bevestigt keer op keer dat de AI-modus van de Therma absoluut onbruikbaar is, omdat de buitentemperatuur 1:1 ongebufferde wordt gebruikt. In mijn huis zou het nu veel te koud zijn, omdat de muren zo ijskoud zijn, maar de buitentemperatuur al warm is. Het systeem zou veel te laag draaien.
Maar ik stuur op een 24-uursgemiddelde. Dat is geschikt voor een massief huis.

....
Je noemde dit al eerder, ik denk dat ik deze variant ook es ga proberen, het is een heel andere benadering dus wel leuk om het verschil te zien. Maar uiteindelijk, hoe korter silent na de defrost hoe beter.

Ik gebruik een stooklijn in ESPhome, daarin heb ik meer flexibiliteit, als buitentemperatuur gebruik ik bv de gemeten temperatuur en de gevoelstemperatuur (doet voor 35% mee). En ik pas een curve toe, ik merk dat bij lagere temperaturen een lineaire stooklijn toch wat tekort schiet voor mijn huis.

• walter_321
kazemo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:20:
[...]

je bedoeld vast debiet....niet op pompvermogen bijv 100% of 75% etc is in feite het zelfde maar niet zo nauwkeurig
nagekeken ik kan tot 8ltr/min in stapjes van 0,1 omhoog/omlaag dus nauwkeurig....lager gaat niet maar doet hij af en toe wel dat geeft dan CH14 melding met tekst onderhoud nodig filters etc. wat niet is. bij pomptest doet hij gewoon 23ltr/min !
maar goed als het beter weer is zal ik de filters eens schoonmaken

edit: hoger als 25ltr/min gaat ook niet.....hoe is dat bij jouw kan je wel hoger als dat zo is klopt er iets niet bij je 7KW WP
Er klopt zeker iets niet met mijn 7kw... ;-).
Ik denk dat ik max tot 25l/min kan instellen.
Op vol vermogen gaat die tot 24l/min. Dat is het max dat ik zie.

• walter_321
SalexSun schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:41:
[...]

Nee, het komt juist overeen met het gevraagde vermogen. Ja, de warmtepomp is iets overgedimensioneerd, maar ik reken liever niet met -8 en sterke voorkeur voor stille mode ivm plaatsing/buren

Met nachtverlaging op de stooklijn vanaf 23:55. Buiten zo'n 2,5gr
[Afbeelding]
Dat noem ik niet 'iets' overgedimensineerd, maar zwaar overgedimensioneerd.
De kleinere versie zouden de buren ook niet horen ook al staat de silent mode uit...

• kazemo
walter_321 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:36:
[...]

Er klopt zeker iets niet met mijn 7kw... ;-).
Ik denk dat ik max tot 25l/min kan instellen.
Op vol vermogen gaat die tot 24l/min. Dat is het max dat ik zie.
je moet het wel zeker weten anders hebben ze misschien een te grote circulatiepomp per abuis ingebouwd (die van een 12KW)
er achter zien te komen wat voor type er in hoort te zitten?

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 09-01-2026 14:53 ]

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:59
walter_321 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:39:
[...]
De kleinere versie zouden de buren ook niet horen ook al staat de silent mode uit...
Kleiner dan 5kW is er niet. Die van mij loopt ook bijna altijd op 10Hz met 8l/m.
En met -10 heb je het vermogen waarschijnlijk wel weer nodig dus zo gek is het ook weer niet.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• kazemo
jvanderkroon schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Kleiner dan 5kW is er niet. Die van mij loopt ook bijna altijd op 10Hz met 8l/m.
En met -10 heb je het vermogen waarschijnlijk wel weer nodig dus zo gek is het ook weer niet.
ik heb een 9kw ik weet wel bijna zeker bij -10 haalt hij het niet ,en nu met +5 met gemak...dus te groot is het niet gauw,veel te groot is ook niet nodig

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 09-01-2026 15:03 ]

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Bij mij de afgelopen dagen in de kou heeft de LG het best goed gedaan met ongeveer elke 2 uur een defrost. Draaide gewoon op AI.

Sinds vandaag op Ai is het allemaal weer heel gek met soms 35 graden water uitvoer en soms 43 graden terwijl de stooklijn nu ongeveer om 35 graden moet vragen.

Is er ook een mogelijkheid buiten de Ai regeling om om welk volgens de stooklijn te verwarmen maar niet op de AI regeling? Of ben ik dan overgeleverd aan het 'warmte' programma en het dus handmatig instellen van de invoer of uitvoer temperatuur?

• kazemo
saabfanatic schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:02:
Bij mij de afgelopen dagen in de kou heeft de LG het best goed gedaan met ongeveer elke 2 uur een defrost. Draaide gewoon op AI.

Sinds vandaag op Ai is het allemaal weer heel gek met soms 35 graden water uitvoer en soms 43 graden terwijl de stooklijn nu ongeveer om 35 graden moet vragen.

Is er ook een mogelijkheid buiten de Ai regeling om om welk volgens de stooklijn te verwarmen maar niet op de AI regeling? Of ben ik dan overgeleverd aan het 'warmte' programma en het dus handmatig instellen van de invoer of uitvoer temperatuur?
je kan in warmte ook op auto dus niet handboek(als je weet waar het zit in instellingen)

• Cees-JanH
  • Laatst online: 11:02

Is er een stukje code waar je mee uit kan lezen welke temperatuur de LG fuzzy logic heeft berekend uit de stooklijn?

• saabfanatic
  • Nu online
Cees-JanH schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Is er een stukje code waar je mee uit kan lezen welke temperatuur de LG fuzzy logic heeft berekend uit de stooklijn?
Nee, ik heb geen fancy tools gekoppeld aan de LG en ben overgeleverd aan het bedieningspaneel zelf en de informatie die ik haal uit de temperatuursensoren van mijn HeatBoosters/Heatmeisters.

• SalexSun
walter_321 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:39:
[...]

De kleinere hybride warmtepomp van de buren verderop maakt duidelijk meer geluid, maar wss zonder stille mode

• walter_321
jvanderkroon schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:53:
[...]

heeft salexsum een 5kW?

• walter_321
SalexSun schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:45:
[...]

De kleinere hybride warmtepomp van de buren verderop maakt duidelijk meer geluid, maar wss zonder stille mode
is dat een LG?

• SalexSun
Van de week nog een leuke meting in HA toegevoegd. De COP per enkel run, incl defrost.

Bij iedere start van een defrost reset een automation de dedicated utility helpers voor electrical en thermal energy naar 0.
De laatste waarde voordat de COP naar 0 gaat is de single-run COP. De volgende uitdaging is om deze er uit te trekken en visueel mooi weer te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gesuRqzyzz1DieI-8r5d26pc4UM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nfPolXGZrGkprUbJ3hianT7k.png?f=fotoalbum_large

• walter_321
Robbie-1 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:20:
Ik twijfel tussen de LG Therma 7 kw P290 en de WeHeat sparrow.
Voor beide is wat te zeggen, totale prijs van een all electric opstelling is ongeveer hetzelfde, Weheat een ietsiepietsie goedkoper.

HA integratie is voor mij belangrijk, dat kunnen ze beide wel. Als ik het goed heb, kan de Weheat sparrow iets verder terugmoduleren, en zou bij lage temperatuur iets zuiniger kunnen zijn.
Wat zijn hier de ervaringen / adviezen ?
Toen ik het nakeek: de weheat heeft een wat lager rendement.
En met wat ik nu zie in de LG therma is de sturing een ramp. Weheat lijkt dat beter te doen: al was het maar omdat ze hun WP zijn logica online kunnen aanpassen... Bij LG zit je vast met wat je krijgt op het moment van aankoop...

• SalexSun
Ja
Nee, ik denk een Daikin van een paar jaar oud

• walter_321
teunos93 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:31:
Ik heb gisteren geexperimenteerd met de compressor toerental begrenzer (holding adres 23, dat werkt perfect! Te zien vanaf ~ 16:00 begrensd op 2100rpm.
Defrostst zijn nu ook automatisch ge-soft start.
Hier kan ik wel een pid regelaar omheen schrijven die de watertemp stuurt.
Ik heb nu ook met de Compressor modulation gespeeld.
Dat werkt dus iid correct. Tijdens een defrost gaat hij nog wel naar maximum toeren.

Ik heb ook met de power limitation gespeeld.
Dat lijkt niets te doen. En iets erger: die staat standaard op 0. Eens je wijzigt kan je die niet terug op 0 zetten want dat is geen toegelaten waarde....

• SalexSun
Heeft iemand al eens geprobeerd of de compressor begrenzing op holding address 23 toevallig werkt voor R32 U44 modellen?

[ Voor 4% gewijzigd door SalexSun op 09-01-2026 16:37 ]

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:27
SalexSun schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:37:
Heeft iemand al eens geprobeerd of de compressor begrenzing op holding address 23 toevallig werkt voor R32 U44 modellen?
Er is nieuwe software nodig voor het IDU-bord. De oude software is niet geschikt, maar de huidige wel.

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:40
walter_321 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Toen ik het nakeek: de weheat heeft een wat lager rendement.
En met wat ik nu zie in de LG therma is de sturing een ramp. Weheat lijkt dat beter te doen: al was het maar omdat ze hun WP zijn logica online kunnen aanpassen... Bij LG zit je vast met wat je krijgt op het moment van aankoop...
Weheat kan wel lager terugmoduleren. Die -10 die we morgen krijgen is gelukkig een uitzondering. :)
Op zich lees je in het Weheat forum ook wel problemen hoor, maar de installateur van LG gaf als grote voordeel van LG, dat het een A merk is, en zich al bewezen heeft, geen bugs etc. Dat valt dus wel mee hoor ik :-)

Ook adviseert hij inderdaad een parallel buffer, terwijl ik denk dat in mijn situatie (radiatoren, veel water in het systeem (meer dan 60 liter) en altijd minimaal 4 radiatoren open) een serieel buffer beter is.
Dit filmpje was voor mij verhelderend:
YouTube: Pufferspeicher für Wärmepumpen und Heizung: Wer braucht ihn?

Ik begin nu toch weer naar Weheat te neigen. O-) Ze zijn erg open, je kunt daar een rondleiding doen, ze openen nog een nieuw pand, en timmeren flink aan de weg.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:53
Robbie-1 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:39:
[...]

Weheat kan wel lager terugmoduleren. Die -10 die we morgen krijgen is gelukkig een uitzondering. :)
Op zich lees je in het Weheat forum ook wel problemen hoor, maar de installateur van LG gaf als grote voordeel van LG, dat het een A merk is, en zich al bewezen heeft, geen bugs etc. Dat valt dus wel mee hoor ik :-)

Ook adviseert hij inderdaad een parallel buffer, terwijl ik denk dat in mijn situatie (radiatoren, veel water in het systeem (meer dan 60 liter) en altijd minimaal 4 radiatoren open) een serieel buffer beter is.

Ik begin nu toch weer naar Weheat te neigen. O-) Ze zijn erg open, je kunt daar een rondleiding doen, ze openen nog een nieuw pand, en timmeren flink aan de weg.
Waarom zijn panasonic, mitsubishi electric en vaillant afgevallen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BernieW
Robbie-1 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:39:
[...]
...

...
Heb je in 4 radiatoren met de leidingen naar deze 4 meer dan 60 liter water? En is de diameter van die leidingen groot genoeg voor de flow van de warmtepomp? In bestaande installaties is de leidingdiameter vaak een reden om wel een parallelbuffer te gebruiken. Met een verschiltemperatuur tussen aan- en afvoer van bv 5 K tov van 20 K voor een gasketel is je water debiet 4 keer zo groot. Ik ben geen voorstander van een buffervat, maar neem wel alle parameters mee om te beoordelen of je een buffervat nodig hebt.

• Robbie-1
BarryH schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Waarom zijn panasonic, mitsubishi electric en vaillant afgevallen?
Ach, die zijn niet echt afgevallen, maar de offerte's van 2 van die merken waren echt veel hoger.
Je hebt naast het merk, ook een goede installateur in de buurt nodig, en dat is soms ook zoeken.
Ik had de keuze voor Weheat eigenlijk al gemaakt, en toen werd de offerte van LG plots zo'n 2000 euro minder. Daar kun je trouwens ook iets van denken...

• Robbie-1
BernieW schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:06:
[...]

Heb je in 4 radiatoren met de leidingen naar deze 4 meer dan 60 liter water? En is de diameter van die leidingen groot genoeg voor de flow van de warmtepomp? In bestaande installaties is de leidingdiameter vaak een reden om wel een parallelbuffer te gebruiken. Met een verschiltemperatuur tussen aan- en afvoer van bv 5 K tov van 20 K voor een gasketel is je water debiet 4 keer zo groot. Ik ben geen voorstander van een buffervat, maar neem wel alle parameters mee om te beoordelen of je een buffervat nodig hebt.
Ik heb een oud gelast leiding systeem onder de vloer. de hoofdleidingen zijn 4,2 cm dik en 25 meter totaal. Op deze hoofdleiding zijn puntstukken gelast, waarop mijn radiatoren zijn aangesloten.

• BarryH
@Robbie-1 Dan zou ik toch even hier checken of je pech had of het inderdaad zoveel scheelt:
https://e-duurzaam.nl/all-electric-warmtepomp-vergelijken/#
Ik ken ook andere installateurs die het hier voor goed uitvoeren, dus deze prijzen zijn reeel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Robbie-1
Welke leidingen hebben jullie vanaf de WP naar binnen?
28 mm, 32 mm, 35 mm?
Meerlaagsbuis, ijzer, koper?

• jschel
  • Laatst online: 10-01 19:37
Robbie-1 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:33:
28 mm, 32 mm, 35 mm?
28mm dunwandig staal. Vind ik mooier dan meerlagen. Ook de bochten van dunwandig staal vind ik mooier dan de knietjes van meerlagen buis. Maar dat is meer smaak. Ik zou lekker kiezen wat voor jou het makkelijkst is. Koper zou ik niet doen. Dat is te duur voor verwarming.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

• BarryH
28 mm, 32 mm, 35 mm?
32mm MLB (dus 32-2*3= 26mm binnendiameter), bij de WP met rvs flex aangesloten tegen resonanties
Pana 9J (dus 7,5kW bij -10)

• Den Hook
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-01 21:53
Dag LG-kenners,
Ik krijg maar lastig inzicht in de werking en prestaties van de warmtepomp. Ik heb ook niet veel verstand van dit soort apparaten en vorig jaar werkte alles prima dus leek er ook geen noodzaak voor te zijn.
Dit jaar was dat anders. Met de kerst kwam de temperatuur niet hoger dan 18 graden en dus 2 dagen koud. Direct de dag er na, contact opgenomen en moest allerlei instellingen doorgeven waarna één instelling op -4 stond en die was fout, want die moest op +4 staan. Waarom? welke? en moet ik daar zelf wat mee? :?
Ik had geen idee. Op aanraden de recentste versie van "Gebruikshandleiding Lucht/Water-Warmtepomp" gedownload vanaf de LG website gedownload (https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-hn0613mnk5.pdf) maar heel veel haal je daar ook niet uit. ;(
Ook heb ik de LG Thinq-app op mijn GSM maar die biedt alleen een sensoren-check en Energiebewaking.
Ik was op zoek naar info over instellen stooklijn(en), meer zicht over pendelen, ontdooien, toeren van de ventilator, druk van water en koelmiddel. Heeft iemand daar tips of begrijpelijke bronnen voor?
En ook fijn te weten als u weet wat belangrijke zaken zijn om te monitoren en in te stellen.
PS. Hier staan: HN0613M-NK5 met HU061MR-U20 SPLIT met R32 koelmiddel (zou een 5-serie zijn)
Dank u wel _/-\o_ ;w

[ Voor 10% gewijzigd door Den Hook op 09-01-2026 22:25 ]

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:38

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Den Hook schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:20:
Dag LG-kenners,
Ik krijg maar lastig inzicht in de werking en prestaties van de warmtepomp. Ik heb ook niet veel verstand van dit soort apparaten en vorig jaar werkte alles prima dus leek er ook geen noodzaak voor te zijn.
Dit jaar was dat anders. Met de kerst kwam de temperatuur niet hoger dan 18 graden en dus 2 dagen koud. Direct de dag er na, contact opgenomen en moest allerlei instellingen doorgeven waarna één instelling op -4 stond en die was fout, want die moest op +4 staan. Waarom? welke? en moet ik daar zelf wat mee? :?
Ik had geen idee. Op aanraden de recentste versie van "Gebruikshandleiding Lucht/Water-Warmtepomp" gedownload vanaf de LG website gedownload (https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-hn0613mnk5.pdf) maar heel veel haal je daar ook niet uit. ;(
Ook heb ik de LG Thinq-app op mijn GSM maar die biedt alleen een sensoren-check en Energiebewaking.
Ik was op zoek naar info over instellen stooklijn(en), meer zicht over pendelen, ontdooien, toeren van de ventilator, druk van water en koelmiddel. Heeft iemand daar tips of begrijpelijke bronnen voor?
En ook fijn te weten als u weet wat belangrijke zaken zijn om te monitoren en in te stellen.
PS. Hier staan: HN0613M-NK5 met HU061MR-U20 SPLIT met R32 koelmiddel (zou een 5-serie zijn)
Dank u wel _/-\o_ ;w
De installatiehandleiding staan de instellingen in
https://gscs-b2c.lge.com/...eId=L6hpe2zzdV6RvHeViqb4w

Op je RMC, het scherm in de binnen unit staat soms een nummer wat je toegang geeft tot het installatie menu, het ziet er uit als dit 3.060.a de vier nummers kun je dan invullen voor toegang.

Als je een U20 / NK5 hebt kunnen misschien wat instellingen anders zijn, hier wordt vaak gesproken over de mono blocks U43, U44 modellen voor R32 en de UB40, UB60 voor R290 modellen. Alle modellen hebben helaas vaak verschillende mogelijkheden voor de instellingen. Dit geldt voor bijvoorbeeld de hysterese en stooklijn instellingen.
Op pagina 1 van dit topic vind je een lijst met instellingen, probeer deze op je warmtepomp eerst eens te vinden en noteer deze.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:40
Gisteren een mooie dag gehad hier in het zuiden (nabij Bergen op Zoom) met 3 defrosts.

In plaats van de warmtepomp te sturen regel ik de groepen van de vloerverwarming, om 8:30 zie je duidelijk dat de vloerverwarming van de woonkamer open gaat en de warmtepomp op een hoger vermogen gaat draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZ2kwuQzTVJTKZUexLS27rnqaR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEdjQEoq4E5pkXSkD6tdTWLX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik draai dit stookseizoen op warmte, 32 graden uitvoer (-5/+4), fixed flow (23L/min), altijd op silent.
48m2 vloerverwarming, gesloten verdeler (moet nog vervangen worden), zoneregeling
52m2 vloerverwarming, open verdeler, zoneregeling
handdoek radiator
1.0 radiator in garage
water/lucht verwarmer achter de WtW ventilatieunit
Bosch smarthome thermostaten en radiator thermostaatkranen (werken prima icm vloerverwarming)
Woonkamer overdag 22, nacht 20 graden (woonkamer is in de ochtend nog rond de 21 graden) (40m2)

Idee is dat als groepen dichtlopen de wp zijn warmte minder goed kwijt kan en een hogere uitgangstemperatuur geeft, hierdoor krijgen de groepen die nog vraag hebben een hogere temperatuur om die ruimtes versneld warm te krijgen.

Al met al vind ik dat in mijn geval de LG het prima doet, zowel verwarmen in de winter als koelen in de zomer.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:01
[...]

Precies dit waarom ik een parallel buffervat heb. De flow van de Warmtepomp is veels te hoog voor een CV installatie die gedimensioneerd is op een gasketel. En dan heb ik ook nog die oude dikke buizen uit de jaren 70. Met een buffervat vang ik de opstart flow na een defrost goed op, waarna de WP terugzakt naar de flow die ik nodig heb en kan gebruiken in mijn CV installatie.
Tijdens een defrost zet ik m'n cv-pomp uit waardoor ik minder afkoeling krijg in het circuit. De WP haalt dan de benodigde warmte uit het parallele buffer, en verwarmt die ook weer tijdens de opstart.
Daarmee is m'n CV installatie een stuk rustiger, dan zonder parallel buffer. 8)

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• tebogo
Robbie-1 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:10:
[...]

Ik heb een oud gelast leiding systeem onder de vloer. de hoofdleidingen zijn 4,2 cm dik en 25 meter totaal. Op deze hoofdleiding zijn puntstukken gelast, waarop mijn radiatoren zijn aangesloten.
Ik heb dus hetzelfde en dacht dus ook zonder parallel buffer te kunnen, maar na 1 seizoen zonder, ben ik toch maar overgestapt.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:01
Mijn LG gaat het zometeen wel even zwaar krijgen vermoed ik... Rond 12u komt hier een installateur voor een laadpaal en dus zal de groepenkast (incl warmtepomp) even 15-30 minuten spanningsloos moeten. Ben benieuwd wat ik daarvan ga merken.

• Robbie-1
tebogo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:54:
[...]

Ik heb dus hetzelfde en dacht dus ook zonder parallel buffer te kunnen, maar na 1 seizoen zonder, ben ik toch maar overgestapt.
Hmm ok, en een serieel buffer zou niet voldoen denk je?
Ik lees ook heel veel nadelen over een parallel buffersysteem. Ik zou zeggen, dat met een systeem van 4,2 cm buizen de boel redelijk eenvoudig zou kunnen rondpompen.

• Robbie-1
tebogo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Precies dit waarom ik een parallel buffervat heb. De flow van de Warmtepomp is veels te hoog voor een CV installatie die gedimensioneerd is op een gasketel. En dan heb ik ook nog die oude dikke buizen uit de jaren 70. Met een buffervat vang ik de opstart flow na een defrost goed op, waarna de WP terugzakt naar de flow die ik nodig heb en kan gebruiken in mijn CV installatie.
Tijdens een defrost zet ik m'n cv-pomp uit waardoor ik minder afkoeling krijg in het circuit. De WP haalt dan de benodigde warmte uit het parallele buffer, en verwarmt die ook weer tijdens de opstart.
Daarmee is m'n CV installatie een stuk rustiger, dan zonder parallel buffer. 8)
Hoe regel je het schakelen van je CV pomp? met Home Assistant?
Je bent trouwens de eerste die me dit verhaal met de hoge flow en de dimensionering van mijn CV zo uitlegd. Dat is wel een goed detail, dank je. _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Robbie-1 op 10-01-2026 12:36 ]

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:13
Wat me nu al een paar keer opvalt afgelopen dagen.

Ik regel op warmte, en heb ingesteld om op uitvoer te regelen, dit heb ik ingesteld in de RMC, dan willekeurig zie ik de warmtepomp raar gedrag vertonen en zie dat in de RMC het weer omgezet is naar invoer. Enig idee waardoor dit kan komen?

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:01
legalr schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:47:

Ik regel op warmte, en heb ingesteld om op uitvoer te regelen, dit heb ik ingesteld in de RMC, dan willekeurig zie ik de warmtepomp raar gedrag vertonen en zie dat in de RMC het weer omgezet is naar invoer. Enig idee waardoor dit kan komen?
Geen idee, maar ik heb ook de laatste tijd regelmatig dat de warmtepomp ineens naar stille modus gaat. Volgens mij gaat die ook soms weer automatisch terug naar de normale modus.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

legalr schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:47:

Kan liggen aan de besturing via de modbus.

Ik heb mijn warmtepomp als master, zodat die instellingen altijd voorgaan, zeker bij in/uit-voer en ook voor de stooklijn die ik via de LG rmc ingesteld heb.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Geen idee, maar ik heb ook de laatste tijd regelmatig dat de warmtepomp ineens naar stille modus gaat. Volgens mij gaat die ook soms weer automatisch terug naar de normale modus.
Gebruik je een schema/rooster via de RMC scherm van de warmtepomp ?

Ik had dit vaak, omdat ik het rooster niet helemaal rond (24 uur) geprogrammeerd had, om middernacht veranderde dan de stille mode weer. Ik had de Stille mode daarna geprogrammeerd van 0:00 tot 23:59

• tebogo
28 mm, 32 mm, 35 mm?
Meerlaagsbuis, 32mm. Deze gaat over in 28 mm staal, welke dan met een T-stuk naar het buffervat en het CV-circuit gaat. Achter het T-stuk in het CV-circuit heb dan de CV-pomp voor het CV-circuit die ik dus uitzet bij een Defrost. 8)

[ Voor 30% gewijzigd door tebogo op 10-01-2026 14:05 ]

• tebogo
Robbie-1 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:15:
[...]

Ik lees ook heel veel nadelen over een parallel buffersysteem. Ik zou zeggen, dat met een systeem van 4,2 cm buizen de boel redelijk eenvoudig zou kunnen rondpompen.
Een serieel buffer lost niet de hoge flow op. Alle flow die dan de WP genereert moet dan door het seriele buffer.
Alleen een parallel buffer, kan de flow verdelen. Gedeelte over de buffer en gedeelte over de CV installatie

• tebogo
Robbie-1 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:22:
[...]

Je bent trouwens de eerste die me dit verhaal met de hoge flow en de dimensionering van mijn CV zo uitlegd. Dat is wel een goed detail, dank je. _/-\o_
Yes, met home assistant:

Uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: CV-pomp uit bij defrost
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - binary_sensor.10005_defrosting
    from: "off"
    to: "on"
conditions: []
actions:
  - type: turn_off
    device_id: cf92298106f80be381cb29ed8f1bde44
    entity_id: 76b526d237767ab253e1d20ef96e13f4
    domain: switch
mode: single

En weer aan :) :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: CV-pomp aan na defrost
triggers:
    entity_id:
    from: "on"
    to: "off"
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 40
actions:
  - type: turn_on

Twee automatiseringen 8)

• kazemo
tebogo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Een serieel buffer lost niet de hoge flow op. Alle flow die dan de WP genereert moet dan door het seriele buffer.
Alleen een parallel buffer, kan de flow verdelen. Gedeelte over de buffer en gedeelte over de CV installatie
ik heb een serie buffervat en kan met optimal flow sturen kan dan terug gaan naar 8ltr/min (moduleerd dan) met een parallel buffervat gaat dat niet dat moet dan met ingestelde vaste flow anders verstoort dat de flow over het buffervat (menging) dat komt door de 2e pomp die je bij een parallel buffervat nodig hebt wil het goed werken....er zijn dus ook nadelen als je daar voor kiest (moeilijker in te regelen,2e pomp tijdelijk uitschakelen met modbus)
Het is trouwens een discussie die iedere keer weer terug komt ik zou zeggen iedereen moet maar een keuze maken die hem het beste lijkt,een buffervat is een extra kostenpost bij installatie+2e pomp

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 10-01-2026 14:55 ]

• legalr
PeteSplit schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Kan liggen aan de besturing via de modbus.

Ik heb mijn warmtepomp als master, zodat die instellingen altijd voorgaan, zeker bij in/uit-voer en ook voor de stooklijn die ik via de LG rmc ingesteld heb.
Ik ben even aan het zoeken maar kan het niet vinden, hoe kan ik dit controleren hoe mijn WP nu ingesteld staan master of slave ?

• Robbie-1
tebogo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Yes, met home assistant:

Uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: CV-pomp uit bij defrost
triggers:
    entity_id:
    from: "off"
    to: "on"
actions:
  - type: turn_off

En weer aan :) :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: CV-pomp aan na defrost
triggers:
    entity_id:
    from: "on"
    to: "off"
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 40
actions:
  - type: turn_on

Twee automatiseringen 8)
Oke, maar de eigenlijke aansturing, heb je dus helemaal buiten beschouwing gelaten? of regelt de binnenunit ook nog wat?

• kazemo
tebogo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Meerlaagsbuis, 32mm. Deze gaat over in 28 mm staal, welke dan met een T-stuk naar het buffervat en het CV-circuit gaat. Achter het T-stuk in het CV-circuit heb dan de CV-pomp voor het CV-circuit die ik dus uitzet bij een Defrost. 8)
aanvulling als je buiten door de grond moet gaan is geisoleerde meerlagen buis 32mm beter ,binnen kan je dan overgaan op 28mm staal dit werkt dan strakker en mooier

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

legalr schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:31:
[...]

Ik ben even aan het zoeken maar kan het niet vinden, hoe kan ik dit controleren hoe mijn WP nu ingesteld staan master of slave ?
Op het RMC scherm
> Menu
> Instellingen (inloggen)
> Configuratie
> RMC master/slave (meester/slaaf)

Voor de modbus zit er in de unit, ook een DIP-schakelaar, die standaard op master staat.

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 10-01-2026 14:51 ]

• BernieW
[...]

Ga het echt voor alle parameters bekijken, begin met het vermogen wat je nodig hebt. Het is nogal een verschil of je uitgaat van 7 kW (ong. 22 l/m) of 16 kW (ong 45 l/min). Bepaal of je voldoende volume hebt in het minimaal aantal afgiftepunten die altijd open staan (en nooit verder door een thermostaatkraan of zoneregeling geknepen worden),binnenbuisdiameters, aantal knietjes etc. Meende dat voor de stroomsnelheid meestal max 1 m/s wordt aangehouden.

• kazemo
[...]

Ik zou zeggen maak eerst maar eens leidingschema wat je allemaal wil....ga je alles zelf maken? dan eerst een plan van aanpak maken! materiaal keuze,wat voor WP (vermogen) etc.
als je zelf handig bent,met installatie achtergrond moet dat wel lukken...anders niet zelf aan beginnen!

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 10-01-2026 15:15 ]

• tebogo
Robbie-1 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Oke, maar de eigenlijke aansturing, heb je dus helemaal buiten beschouwing gelaten? of regelt de binnenunit ook nog wat?
Nee, dit wordt helemaal los van de WP gedaan. Puur in HA, zodra Sensor Defrost aan, dan CV-pomp uit en v.v.

• tebogo
kazemo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:21:
[...]

ik heb een serie buffervat en kan met optimal flow sturen kan dan terug gaan naar 8ltr/min (moduleerd dan) met een parallel buffervat gaat dat niet dat moet dan met ingestelde vaste flow anders verstoort dat de flow over het buffervat (menging) dat komt door de 2e pomp die je bij een parallel buffervat nodig hebt wil het goed werken....er zijn dus ook nadelen als je daar voor kiest (moeilijker in te regelen,2e pomp tijdelijk uitschakelen met modbus)
Het is trouwens een discussie die iedere keer weer terug komt ik zou zeggen iedereen moet maar een keuze maken die hem het beste lijkt,een buffervat is een extra kostenpost bij installatie+2e pomp
Eens, voor elke situatie is het anders. Helaas werkte optimal Flow bij mij niet voldoende om het suizen uit het CV-circuit te halen. Daarom voor een parallel buffer gekozen...

• tebogo
tebogo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:04:
[...]
Dank voor het meedenken!

Als ik beide weg haal gaat 30008 weer naar een factor 10.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus Multiply: 0.1 moet bij 30008 blijven staan.

Blijft mijn probleem dat aanpassen van 40004, de waarde van de sensor 30008 overschrijft met 40004, ipv dat de waarde van de RMC wordt weergegeven. We zijn er dus nog niet :*)
Ik heb uiteindelijk door de RMC te resetten en/of de WP 5 min. uit te zetten (weet niet welke het nu was, of juist de combi) het voor elkaar gekregen dat modbus weer alleen 30008 uitleest. Ik heb 40004 maar uit m'n modbus aansturing gehaald, gebruik ik toch niet. ;)

• walter_321
Robbie-1 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:22:
[...]

Ik zou het zo niet uitleggen. De flow van de warmtepomp moet niet groter zijn dan die van een CV ketel. Dat is een ontwerpkeuze... Je kiest voor een bepaalde delta T; volgens mij zet je de flow van de wp beter lager en kies je voor en hogere delta T zodat die afgesteld is op het afgifte systeem.
Door een 'juiste' delta T' voor het afgifte systeem te produceren via een buffer werkt je wp minder efficient (die zal een hogere temperatuur produceren of terugkrijgen).
Het enige wat echt relevant is voor de wp is dat er aan afgifte zijde altijd genoeg energie kan afgegeven worden.

• tebogo
walter_321 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Ik zou het zo niet uitleggen. De flow van de warmtepomp moet niet groter zijn dan die van een CV ketel. Dat is een ontwerpkeuze... Je kiest voor een bepaalde delta T; volgens mij zet je de flow van de wp beter lager en kies je voor en hogere delta T zodat die afgesteld is op het afgifte systeem.
Door een 'juiste' delta T' voor het afgifte systeem te produceren via een buffer werkt je wp minder efficient (die zal een hogere temperatuur produceren of terugkrijgen).
Het enige wat echt relevant is voor de wp is dat er aan afgifte zijde altijd genoeg energie kan afgegeven worden.
Eens, maar wat je zegt werkte voor mij niet. De opstart flow van de WP was voor mijn CV installatie veels te hoog en lager te krijgen. Nadat hij moduleerde ging het goed, maar na een defrost was opnieuw de flow veels te hoog. Voor mijn werkt de parallele buffer prima nu. Maar ik kan dus alleen uit eigen ervaring voor mijn eigen installatie spreken. Dit moet per installatie bekeken en/of aangepast worden.

• SalexSun
tebogo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:13:
[...]

Eens, maar wat je zegt werkte voor mij niet. De opstart flow van de WP was voor mijn CV installatie veels te hoog en lager te krijgen. Nadat hij moduleerde ging het goed, maar na een defrost was opnieuw de flow veels te hoog. Voor mijn werkt de parallele buffer prima nu. Maar ik kan dus alleen uit eigen ervaring voor mijn eigen installatie spreken. Dit moet per installatie bekeken en/of aangepast worden.
Ik heb dat opgelost met een shunt/bypass welke opent bij hoge flow (lees: tijdens defrosts). Op dat moment functioneert de seriebuffer effectief als een parallelbuffer. Bij normale flow (pompcapaciteit 65%) stroomt er geen water door de bypass.

Dit werkt vrij goed, enkel bij één radiator is de verhoging vd flow hoorbaar tijdens een defrost, maar daar is de flow altijd wel hoorbaar

• tebogo
tebogo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:45:

Vraag is dus, waarom hij opeens (30-12 16:00) dus wel gaat optoeren en de doeltemperatuur haalt, en dan later (31-12 01:00) daar toch weer mee stopt. Ik begijp daar dus niks van. 8)7
M.a.w. hoe krijg ik het voor elkaar dat hij dus wel harder gaat toeren. Doeltemperatuur hoger zetten heeft geen zin..
Voor diegene die ook ervaren dat de WP de doeltemperatuur niet haalt met de Sensor op Outlet.
Zet 'm eens op "Inlet", maar laat de temperatuur op de gewenste Outlet temperatuur staan. Ik deed dit vannacht (02:00) en ben gaan slapen. Zie direct wat er gebeurt. Nu haalt hij het opeens wel! ;) Ik heb nu zelfs de gewenste temperatuur maar omlaag (14:00) gezet, wordt nu echt te warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAIf4aXYU9y48uhhIg_dak5wJ4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zfl3g4UyfcfFFSZk1DXlpJFM.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fwGYnxCu_MAaQFtvbYHMBCEv7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qmrN7BhzMwj2UIlvEkMoSbLH.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWwpadjSHFNyYPBQIN-VqG-bCBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6w3MY4FFc3wJHaBc3NQnEYpm.png?f=fotoalbum_large

Zou het een bug zijn in de software. Daar waar je wil sturen op een Outlet temperatuur, dat hij stuurt op Inlet?
Of andersom je stuurt op een Inlet temperatuur, en dan wordt het de Outlet temperatuut.

Heel vreemd 8)7 iig dat ik nu, dus met sensor op Inlet, wel voor elkaar krijg dat de WP gaat op-toeren (zie lghp_electrical_power en lghp_thermal_power & INV trace) en dus ook de ruimschoots de gewenste doeltemperatuur haalt voor Outlet.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik stuur op UITvoer (INvoer heb ik geprobeerd maar loopt niet zo goed)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPiCAh2H8iZ-g1AJzsNOLZSMURY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVzjbQB2UXCaP0egx24JUI0m.jpg?f=fotoalbum_large

Overdag op 29 graden en 's nachts verlaging op 28 graden, alleen zie je dat dit wat te laag is, omdat de retour temperatuur onder de 18 graden komt tijdens een defrost, alle radiatoren worden dan te koud. Om 10 uur de stille mode uit en de tijd tussen de defrosts wordt meteen groter, ook de verhoging naar 29 graden maakt daar geen verschil in.

Het verbruik gaat vandaag boven de 25 kWh komen (edit: 27,8 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0C8aZnotlDNEV8yRp0tijvOpf4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbquySWAb3cTzur4pnVEc8Wa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door PeteSplit op 11-01-2026 00:18 ]

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-01 23:20

AI is toch gewoon sturen op de stooklijn? Ze hebben volgens mij AI genoemd vanuit marketing overwegingen.

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-01 23:20
[...]

Als het water niet door je leidingen gaat, gaat het over de parallelle buffer circuleren . Daar heb je er ook niks aan.

• walter_321
tebogo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:13:
[...]

Met de opstart niet doorkomen; dan bedoel je dat de wp voorbij de hysteresis komt van de uitvoer ....en uitvalt (misschien heb je het al 10 keer vertelt ;-)).
Kan je eens zeggen hoeveel water er ongeveer in je afgifte systeem zit? Voor welk vermogen WP?

Dat probleem bij opstart lees ik regelmatig en verrast me .
Er wordt veelal een minimum volume aan water in de installatie benoemd.
Ik dacht dat voor 2 redenen daar was.
In de eerste plaats om een defrost te kunnen uitvoeren; het water zorgt voor voldoende energie om de defrost uit te voeren (ttz de luchtwarmtewisselaar te ontdooien). Is er niet voldoende water zou de wp niet genoeg kunnen opwarmen buiten (of koelt het binnen of het water zelf, te veel af).
In de tweede plaats dat de wp in normaal regime voldoende energie in het afgifte systeem kan stoppen om correct te werken. Al zou dat voor de modulerende WPs minder relevant moeten zijn.

Met die opstart en opstart na defrost; we zouden eens moeten berekenen hoeveel energie met hoeveel waterdebiet de installatie moet kunnen opnemen zonder dat de watertemperatuur in de installatie relevant opwarmt opdat die een opstart moet doorkomen. Met eventueel het bijkomend probleem dat een groot debiet in sommige installatie de energieoverdracht bemoeilijkt.
Bv hier; hier moet de wp 2uur draaien op de invoer naar de wp 3 graden stijgt; mijn vloer buffert zeer veel energie; ik merk nauwelijks een opstart (die 10 minuten duurt?).

• walter_321
SalexSun schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:18:
[...]

Ik heb dat opgelost met een shunt/bypass welke opent bij hoge flow (lees: tijdens defrosts). Op dat moment functioneert de seriebuffer effectief als een parallelbuffer. Bij normale flow (pompcapaciteit 65%) stroomt er geen water door de bypass.

Dit werkt vrij goed, enkel bij één radiator is de verhoging vd flow hoorbaar tijdens een defrost, maar daar is de flow altijd wel hoorbaar
Waarom gaat de cv-pomp uit be defrost? Dat lijkt me niet logisch omdat de wp all de energie nodig heeft in de installatie op de defrost zinvol te doen.

• walter_321
tebogo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Voor diegene die ook ervaren dat de WP de doeltemperatuur niet haalt met de Sensor op Outlet.
Zet 'm eens op "Inlet", maar laat de temperatuur op de gewenste Outlet temperatuur staan. Ik deed dit vannacht (02:00) en ben gaan slapen. Zie direct wat er gebeurt. Nu haalt hij het opeens wel! ;) Ik heb nu zelfs de gewenste temperatuur maar omlaag (14:00) gezet, wordt nu echt te warm.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zou het een bug zijn in de software. Daar waar je wil sturen op een Outlet temperatuur, dat hij stuurt op Inlet?
Of andersom je stuurt op een Inlet temperatuur, en dan wordt het de Outlet temperatuut.

Heel vreemd 8)7 iig dat ik nu, dus met sensor op Inlet, wel voor elkaar krijg dat de WP gaat op-toeren (zie lghp_electrical_power en lghp_thermal_power & INV trace) en dus ook de ruimschoots de gewenste doeltemperatuur haalt voor Outlet.
Wat waren de debieten tijden die periode?

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:59
PeteSplit schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:16:
[...]
Warmtelint lijkt alleen te werken onder nul en als de warmtepomp stil staat (antivries regeling).
Het warmtelint gaat steeds aan en uit en verbruikt ongeveer 44 - 14 = 30 W
De waterpomp verbruikt bij 15 Lpm ongeveer 31 W met warmtelint 62 W (pompt om de 38 min, 3 min)
Standby verbruik warmtepomp 14 W
Vannacht getest door de warmtepomp uit te laten gaan door geen warmtevraag. Bij een buitentemperatuur van 0,1C zie ik een verbruik van 6,8W en als de waterpomp aan gaat naar 124,6W.

Van de zomer maar eens gaan kijken wat er mis is. Iemand tips? Kan je het warmtelint doormeten? Zit er een zekering voor of kan dit ding ook met een dipswitch uit staan? Of wellicht kabel niet aangesloten?

Zag ook in het algemene L/W topic iemand met een `ijsbaard` aan zijn condensor en daar werd ook al de suggestie gedaan dat zijn warmtelint wellicht kapot was.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:22
[...]
Zet 'm eens op "Inlet", maar laat de temperatuur op de gewenste Outlet temperatuur staan.
Dit is precies wat @butterkeks hier beschrijft:
butterkeks in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Ik ga em ook eens naar inlet veranderen, ben benieuwd.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• saabfanatic
  • Nu online
Ik had verwacht dat de WP minder defrosts zou hebben tijdens de 2 koudere dagen, zeker vannacht. Het tegengestelde is waar. Ik was gewend elk uur tot twee uur een defrost maar nu lijkt het wel elke 20min. Zie ook onder. Betreft een Therma V. Door die vele defrosts krijg ik het ook niet meer voldoende warm in huis (oké, het is nog 19 graden maar het zou 20 graden moeten zijn) terwijl de WP zijn streeftemperatuur (40 graden) bij -7 buitentemp als hij niet in defrost zet prima haalt (nog wel meer zelfs). Door de vele defrosts moet hij op vol vermogen werken om de temperatuur weer te halen en zie je hem eigenlijk niet terug kunnen moduleren. Ik vind ook dat de lamellen aardig wit van de rijp blijven na een defrost terwijl ik gewend was dat de defrost er voor zorgde dat de lamellen volledig ijs/rijp vrij zijn.

Zijn er dingen die ik aan kan passen om dit gedrag te verbeteren?

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIZkjnhNdvKGeG3lWQIOwqpBOt0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IAkdL5CDKpfFrmDa1UP3NEXC.png?f=user_large

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI2Q9cbYQ9zhiihFlUVO9GjJrFg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YnY7ukUrSD2xka844V7FRrAu.png?f=user_large

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:54
saabfanatic schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:21:
Ik had verwacht dat de WP minder defrosts zou hebben tijdens de 2 koudere dagen, zeker vannacht. Het tegengestelde is waar. Ik was gewend elk uur tot twee uur een defrost maar nu lijkt het wel elke 20min. Zie ook onder. Betreft een Therma V. Door die vele defrosts krijg ik het ook niet meer voldoende warm in huis (oké, het is nog 19 graden maar het zou 20 graden moeten zijn) terwijl de WP zijn streeftemperatuur (40 graden) bij -7 buitentemp als hij niet in defrost zet prima haalt (nog wel meer zelfs). Door de vele defrosts moet hij op vol vermogen werken om de temperatuur weer te halen en zie je hem eigenlijk niet terug kunnen moduleren. Ik vind ook dat de lamellen aardig wit van de rijp blijven na een defrost terwijl ik gewend was dat de defrost er voor zorgde dat de lamellen volledig ijs/rijp vrij zijn.

Oude situatie:
[Afbeelding]

Nieuwe situatie:
[Afbeelding]
Gebruik je ook verwarmingselementen tijdens het defrosten? Ik heb namelijk een aantal van jouw posts terug gelezen en het zou best kunnen zijn dat je niet genoeg systeeminhoud beschikbaar hebt voor defrosten. Als namelijk de afgaande groepen niet de warmte kunnen leveren tijdens defrosten, ben je aangewezen op een verwarmingselement. Daar zijn nog aparte instellingen voor, dus misschien moet je daar eens naar kijken. Voorop gesteld dat jouw systeem verwarmingselementen heeft.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• saabfanatic
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:30:
[...]

Gebruik je ook verwarmingselementen tijdens het defrosten? Ik heb namelijk een aantal van jouw posts terug gelezen en het zou best kunnen zijn dat je niet genoeg systeeminhoud beschikbaar hebt voor defrosten. Als namelijk de afgaande groepen niet de warmte kunnen leveren tijdens defrosten, ben je aangewezen op een verwarmingselement. Daar zijn nog aparte instellingen voor, dus misschien moet je daar eens naar kijken. Voorop gesteld dat jouw systeem verwarmingselementen heeft.
Ik heb een ‘standaard’ 14kw 3fase therma V r32. Volgens mij heeft deze geen element ingebouwd?

• kazemo

Oude situatie:
[Afbeelding]

Nieuwe situatie:
[Afbeelding]
Nee helaas de wp zit bij -7 zowat aan de grens wat vermogen betreft tenzij je een backup heater kan bijschakelen bijv. cv-ketel(er zit een regeling op de WP genaamd ketel van derden)
bij -7 nog 19gr binnen is best nog wel goed dat is 26gr warmer als buiten,bij mij is het niet veel beter,binnen temp. haalt overdag wel weer na een aantal uren....het hoort gewoon bij een warmtepomp maakt niet uit wat voor merk
terug moduleren doet hij niet meer de tijd tussen 2 defrost,s is gewoon te kort..hij startop tot hoog vermogen en dan is de condensor/verdamper weer bevroren en begint het defrosten weer
ik heb er ook een electr, backup heater tussen zitten eigenbouw:die gebruik ik niet veel 1,2 of 3kw (cop 1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5NChCEofxJWotmjhMu6WoG5R1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mV0PDeL2dOxvGDGCW35WlFOi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door kazemo op 11-01-2026 10:30 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
@saabfanatic Heb je die grafiek ook met meer detail, wat @Jojan265 zou wel eens het geval kunnen zijn. 2x zie je de invoertemperatuur onder de 20 graden duiken, nu is het echter 1 enkel punt in de grafiek, dus dat laat nog veel aan de invulling over.

Ter referentie hier in ZO-Brabant had ik een defrost om 00:00, 03:00, 4:40, 6:25 en 08:25. Dat is wel met een 12 kW, die niet op z'n tenen hoeft te lopen.

• BernieW
kazemo schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Nee helaas de wp zit bij -7 zowat aan de grens wat vermogen betreft tenzij je een backup heater kan bijschakelen bijv. cv-ketel(er zit een regeling op de WP genaamd ketel van derden)
bij -7 nog 19gr binnen is best nog wel goed dat is 26gr warmer als buiten,bij mij is het niet veel beter,binnen temp. haalt overdag wel weer na een aantal uren....het hoort gewoon bij een warmtepomp maakt niet uit wat voor merk
terug moduleren doet hij niet meer de tijd tussen 2 defrost,s is gewoon te kort..hij startop tot hoog vermogen en dan is de condensor/verdamper weer bevroren en begint het defrosten weer
Kun je dit toelichten? Ik heb de spec er even bijgepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWKwqleKcjNVjGfeYCRqUGrotAk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/40a02deBVAXzQsw1g7ZZlXy4.png?f=user_large
Afhankelijk van de watertemperatuur zou je met de temperaturen van afgelopen nacht (hier in het noorden was het - 11C) gewoon voldoende vermogen moeten hebben om je toko warm te houden. Bij mij klopt dat ook, met een watertemperatuur van 32C is het prima op temperatuur gebleven (vrijstaand huis).

Als je het niet warm krijgt kan dat tal van andere oorzaken hebben zoals een krap gedimensioneerde WP voor jouw huis, problemen in de installatie, te hoge water temperatuur nodig (kreeg de afgelopen dagen de indruk, dat er mensen zijn die een WP (R290) als 1:1 vervanging voor een gasketel zien) etc.

Bij mij is de WP ook retrofit (jaren 80 woning), maar heb m'n afgifte op de lagere temperaturen aangepast, geen mengverdelers op de vloerverwarming, radiatoren upgrade naar T33.

• kazemo
BernieW schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]
Afhankelijk van de watertemperatuur zou je met de temperaturen van afgelopen nacht (hier in het noorden was het - 11C) gewoon voldoende vermogen moeten hebben om je toko warm te houden. Bij mij klopt dat ook, met een watertemperatuur van 32C is het prima op temperatuur gebleven (vrijstaand huis).

Als je het niet warm krijgt kan dat tal van andere oorzaken hebben zoals een krap gedimensioneerde WP voor jouw huis, problemen in de installatie, te hoge water temperatuur nodig (kreeg de afgelopen dagen de indruk, dat er mensen zijn die een WP (R290) als 1:1 vervanging voor een gasketel zien) etc.

Bij mij is de WP ook retrofit (jaren 80 woning), maar heb m'n afgifte op de lagere temperaturen aangepast, geen mengverdelers op de vloerverwarming, radiatoren upgrade naar T33.
het gaat niet over mijn huis en WP ik heb gereageerd op @saabfanatic bericht ik ken zijn huis en WP dus niet en heb dus geen details
ik zelf heb een 9kw u44 bij -10 krijgt die het ook moeilijk, maar goed die paar dagen per jaar heb ik er geen probeem mee!

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 11-01-2026 10:53 ]

• BernieW
kazemo schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:44:
[...]

het gaat niet over mijn huis en WP ik heb gereageerd op @saabfanatic bericht ik ken zijn huis en WP dus niet en heb dus geen details
Point taken, ik las jouw eerste paragraaf als algemene stelling voor alle warmtepompen.

• SalexSun
walter_321 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:11:
[...]

Waarom gaat de cv-pomp uit be defrost? Dat lijkt me niet logisch omdat de wp all de energie nodig heeft in de installatie op de defrost zinvol te doen.
Er is geen secundaire pomp

• walter_321
SalexSun schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Er is geen secundaire pomp
Edit: Foutje ik reageerde eerder op het verkeerde bericht. Mijn vraag ging over de post van @tebogo

Walter

[ Voor 26% gewijzigd door walter_321 op 11-01-2026 12:00 ]

• walter_321
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Waarom gaat de CV pomp uit tijdens defrost?

• tebogo
hupie679 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:01:
[...]

Dit is precies wat @butterkeks hier beschrijft:
butterkeks in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Ik ga em ook eens naar inlet veranderen, ben benieuwd.
Ik lees het :) , dank voor de tip. Ik heb nu het volgende geautomatiseerd:
code:
1
2
Als defrost: AAN --> stuur op: Inlet
Als Outlet = Target  --> stuur op :Outlet

Ben benieuwd naar het resultaat...

• tebogo

Oude situatie:
[Afbeelding]

Nieuwe situatie:
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat je Outlet en Inlet gebruikt voor je afgifte systeem. Om het eenduidig te houden kun je beter de termen van de Warmtepomp gebruiken:
  • Outlet van de Warmtepomp gaat naar de aanvoer van je afgifte systeem, en heeft dus altijd de hoogste temp.
  • Inlet van de Warmtepomp komt van de retour van je afgifte systeem, en heeft dus altijd de laagste temp.
Wat je beschrijft dat Outlet (van de WP dus ;) ) niet de gewenste doeltemperatuur haalt, zet dan eens sturen op Inlet aan. Dan lijkt het wel goed te gaan.
Dat is wat @butterkeks en ik heb ondekt (zie hierboven)

• tebogo
walter_321 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Waarom gaat de CV pomp uit tijdens defrost?
Omdat ik genoeg warmwater voor een defost in m'n paralle buffervat heb zitten, en de warmte in CV-circuit wil behouden. M.a.w. hij gaat niet uit, ik zet hem uit :)

[ Voor 7% gewijzigd door tebogo op 11-01-2026 12:26 ]

• tebogo
walter_321 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:26:
[...]

Met de opstart niet doorkomen; dan bedoel je dat de wp voorbij de hysteresis komt van de uitvoer ....en uitvalt (misschien heb je het al 10 keer vertelt ;-)).
Kan je eens zeggen hoeveel water er ongeveer in je afgifte systeem zit? Voor welk vermogen WP?
Ca 330 l in het CV- circuit + 180 l in buffervat. WP is een HMR093MR.U44, dus een 9kW

• legalr
tebogo schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:18:
[...]

Ik lees het :) , dank voor de tip. Ik heb nu het volgende geautomatiseerd:
code:
1
2
Als defrost: AAN --> stuur op: Inlet
Als Outlet = Target  --> stuur op :Outlet

Ben benieuwd naar het resultaat...
Stuur je de inlet/outlet sturing via modbus? Zo ja via wel adress?

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:22
Gisteren net na 22u veranderd van outlet naar inlet en het verschil is duidelijk zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WM_i1h3ewP0LoADVcF0VXPJovuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JW2msSbJ0P843PEhmJ3sXl6.jpg?f=fotoalbum_large
De WP doet echt zn best nu en haalt veel hogere temperaturen waardoor het zelfs warmer wordt in mn woonkamer.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• tebogo
legalr schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Stuur je de inlet/outlet sturing via modbus? Zo ja via wel adress?
Klopt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
# =========================
# SELECTS (Holding registers)
# The modbus_controller Select platform allows you to create a Select from modbus registers.
# =========================

### Holding Register (0x06)
### LG Modbus Holding Register
select:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "40001 Operation Mode"
    id: _40001
    address: 00
    value_type: U_WORD
    # De 'optionsmap' koppelt de tekst in de UI aan de Modbus-waarde
    optionsmap:
      "Heat": 4
      "Auto": 3
#      "Cool": 0
    entity_category: config
    icon: "mdi:toggle-switch"
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "40002 Control method (Circuit 1/2)"
    id: _40002
    address: 01
    value_type: U_WORD
    # De 'optionsmap' koppelt de tekst in de UI aan de Modbus-waarde    
    optionsmap:
      "Outlet": 0
      "Inlet": 1
#       "Air": 2
    entity_category: config
    icon: "mdi:toggle-switch"

• tebogo
hupie679 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:53:
Gisteren net na 22u veranderd van outlet naar inlet en het verschil is duidelijk zichtbaar:
[Afbeelding]
De WP doet echt zn best nu en haalt veel hogere temperaturen waardoor het zelfs warmer wordt in mn woonkamer.
8)

• SalexSun
[Afbeelding]
Wat was de doeltemperatuur? Het lijkt dat die continue 35 was namelijk

• BernieW
[Afbeelding]
Als ik naar de invoer temperatuur kijk lijkt ie ie rond dezelfde waarde te schommelen als de uitvoer temperatuur voor je op inlet ging regelen. Klopt het dus dat je de doel temperatuur niet aangepast hebt?
En dan is denk ik de interessante vraag of je hetzelfde had bereikt door met outletregeling de doeltemperatuur 5 graden had verhoogd.
Maar de spreiding lijkt ook wat lager en je delta lijkt ook wat hoger bij inletregeling.

• kazemo
[Afbeelding]
Nou ja het is logisch je verhoogd in feite de stooklijn op deze manier met +-5gr (hogere uitlaat temp) dat is toch jezelf voor de gek houden en verbruik zal dan ook stijgen en gevolg is dan ook dat het warmer word in de kamer zeker als de buitentemp. weer stijgt
als het vermogen van de wp echt te klein is los je het hiermee ook niet op (bijv bij -10gr buiten temp.)
Je kunt geen vermogen creëren dat er fysiek niet is....m.a..w als je een 9kw wp hebt maak je er geen 12kw wp van Omdat de warmtepomp niet slimmer of krachtiger wordt — je vraagt hem simpelweg om hetere aanvoertemperaturen te maken.
en dat is niet gratis....gratis warmte krijg alleen van de zon

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 11-01-2026 15:14 ]

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:40
BernieW schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]

Hoeveel defrosts had je dan vannacht eigenlijk?
Onder de -7 is zo een beetje alle vocht uit de lucht en zou de wp door moeten kunnen draaien zonder dat deze nog echt dichtvriest.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• BernieW
Casper de Boer schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:17:
[...]

Hoeveel defrosts had je dan vannacht eigenlijk?
Onder de -7 is zo een beetje alle vocht uit de lucht en zou de wp door moeten kunnen draaien zonder dat deze nog echt dichtvriest.
Ongeveer 1 per uur, ik had ook verwacht dat het minder zou zijn. Maar als je naar de relatieve luchtvochtigheid kijkt is het ook wel logisch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBGI5FB8gWx4FzPuWUb27zm7O2M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yLrRqNJ6hrL0Kgl57c43KkZ9.png?f=user_large

• walter_321
tebogo schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:29:
[...]

Ca 330 l in het CV- circuit + 180 l in buffervat. WP is een HMR093MR.U44, dus een 9kW
Dus; je laat de buffer extra afkoelen; ik snap niet goed waarom je cv circuit niet zou laten afkoelen. Dat gaat volgens mij niet onder de kamertemperatuur gaan. Dus koud gaat het worden in huis.
Bij opstart ga je volgens mij dan weer water uit cv circuit halen (als het goed is mengt dat weinig?) en ga je relatief eenvoudig over de hysteresis gaan...
Ik zal eens berekenen of het enige waarde heeft wat ik zeg ;-).

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Hier ook ongeveer 1x per uur door gestegen luchtvochtigheid
De compressor kan nog terug moduleren tussen de defrosts :P
Na 10 uur zonder stille mode

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nGFZlATTI5A_3e5fo9x7Zz9C6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lEs1hkHuqlvTyiPXX4493NR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PjGQtFNQYGGc25Xnlt4Gez2D1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rurKaKgUpUXXfDTiWgtse6Sx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door PeteSplit op 11-01-2026 14:43 ]

• walter_321
tebogo schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Omdat ik genoeg warmwater voor een defost in m'n paralle buffervat heb zitten, en de warmte in CV-circuit wil behouden. M.a.w. hij gaat niet uit, ik zet hem uit :)
Ik zou zeggen; je hebt niet genoeg water want je hebt een probleem met de herstart... ;-).
Pagina: 1 ... 198 199 Laatste