Ik heb een 12kW R290 die ik in HA aanstuur om silent mode aan te zetten zodra de temperatuur van de verdamper onder 0 komt en het dauwpunt onder 0 ligt, of zodra het dauwpunt dat onder 0 ligt bereikt is. Daarmee draait hij altijd met zo min mogelijk defrosts. Stille modus staat daarbij typisch uit boven 4 graden en aan eronder.
De unit staat langs de inpandige garage, de uitblaasrichting parallel aan de buitenmuur van de keuken waarin ramen met ventilatieroosters zitten en een buitendeur.
In stille modus is hij echt heel stil en hoor je hem amper al sta je ernaast. In normale modus, wat ik zo min mogelijk doe, hoor je hem zeker wel als je ernaast staat, maar binnen niet.
Net voor hij gaat defrosten begin je hem in de keuken zeker wel te horen doordat de ventilator dan op vol toerental als het ware in een dichtgevroren kist lucht staat rond te zwengelen.
In de garage levert deze oscillerence luchtverplaatsing een hoorbare staande golf op, maar daar is het niet storend. Andere units zullen dit waarschijnlijk ook hebben zolang als ze niet (veel) eerder en dus onnodig defrosten.
Wat mij betreft qua geluid is de R290 een dikke prima warmtepomp, mits je hem zo veel mogelijk in still modus laat draaien.
Als je dit topic gaat teruglezen wordt deze stille modus switch door meerdere mensen, soms op licht andere wijze, toegpast, mede doordat het een grote verbetering voor je SCOP oplevert.
Net als andere obeservaties van de LG warmtepompen, is aansturing met HA (of CoptiMeister) een randvoorwaarde als je er eentje wilt kopen.
[
Voor 12% gewijzigd door
teunos93 op 11-08-2026 11:42
]