LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 201 202 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:15
gerlag schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:49:
[...]

Hier ervaar ik ook regelmatig het blijven 'hangen' van de regeling onder het setpoint. ...
Hoe stuur je het water debiet?
Grofweg doet de WP het hier goed zolang de delta T rond 5K zit; eronder blijft die veelal 'hangen'. Maar dat kan ook toeval zijn..

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 08:08
Waterdebiet staat vast en hoog. 24 liter per minuut. Ik heb hier en daar wat naregeling, maar dat lijkt geen invloed te hebben op het gedrag. Delta T en watertemperatuur veranderen dan wel natuurlijk maar de wp blijft stoïcijns doordraaien op het vermogens niveau waar hij op stond. In dit voorbeeld. 22Hz. Niet gelockt. Er zit wel een enkele Herz variatie in. Maar geen enkele neiging om de output echt te verhogen terwijl dat wel zou moeten.

9kW U44

• walter_321
@gerlag: dat is idd zeer gelijkaardig gedrag als hier.
Ik zie dan soms nog de WP wat gekke sprongen maken met dan als eind resultaat 1herz hoger. Bv hieronder.

Is het een optie om bij jou te testen of de wp dat ook doet op 'Optimaal' debiet ipv een hoog debiet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTEGGjqJ4zDN6eXgPRjtuqO3Ob0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/skSKxe1YvZK2WmZXtLOzHWEc.png?f=fotoalbum_large

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:09

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

walter_321 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:08:
Ik zeur hier heel wat af over mijn waterpomp die volgens mij niet laag genoeg moduleert...
Maar de sturing is me echt een raadsel.

Ben ik correct dat mijn AI gedrag niet correct is door het grote verschil in watertemperatuur en stooklijn doen? Doet jullie WP in AI modus iets gelijkaardig of volgt die wel min of meer stooklijn?

Bijgevoegd het gedrag van de WP op 19 januari 's nacht.
Je ziet de temperatuur van de stooklijn -Heating_curve_target_temperature- berekend in Home Assitant- en in de inlaattemperatuur waartegen de WP stuurt.
In het begin van de grafiek is het buiten een 8°C, vroeg in de ochtend is het ongeveer 0°C. De stooklijn gaat van een 27°C gelijk aan watertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44cTk-C4Iy3dsa3x6OM4CNVW2Js=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PvqIsZj8b4CQPbc6lPW7gz7m.png?f=fotoalbum_large
Wat je ziet; Watertemperatuur begint 's namiddags met een 27°C en eindigt 's morgens 7u met 25,7°C.
De stooklijn begint bij een 27°C, en eindigt bij een 30°C rond 7u. De warmtepomp volgt dus totaal de stooklijn niet. Op het einde is er 4°C verschil.
De compressor werkt het eerste deel rond 20Hz als het kouder wordt gaat de compressor een beetje omhoog, naar een 27Hz. Maar veel te weinig om de stooklijn te volgen.
Rond 7u herstart ik de WP; Dan lijkt de WP wakker te worden en begint naar het doel van de stooklijn toe te werken. Ik krijg dan defrosts en een goede 3u later bereikt de WP het doel van de stooklijn. De WP moduleert dan terug en iets na de middag uitgaan de watertemperatuur boven de hysteresis stooklijn (dat doet ze goed). Bij het terugmoduleren volgt de WP de stooklijn correct.

Door de shiftwaarde omhoog te brengen kan ik soms de WP wel wakker maken en stuurt ze terug naar de stooklijn. Dikwijls moet ik dan zelfs +5 geven opdat ze echt reageert (als de WP al reageert).
Doordat het huis redelijk geïsoleerd is, veel massa heeft, zakt de binnentemperatuur maar langzaam (een vorstnacht zonder verwarming is minder dan een graad kouder in huis).

In de 'heat' modus heb ik iets gelijkaardig; de WP gaat eerst naar de doeltemperatuur, moduleert dan terug en blijft ergens onder het doel hangen. Door de temperatuur merkelijk omhoog te brengen kan ik ze soms ook 'wakker' maken en stuurt ze terug naar de doeltemperatuur.
Kouder dan 0°C blijft de WP wel de stooklijn te volgen. Maar alles daarboven is het zowat het gedrag als dit voorbeeld. Bij start naar de stooklijn, terugmoduleren en dan blijven 'hangen' onder de stooklijn.

[Afbeelding]
=> rond 7u herstart van de WP, dan gaat ze langzaam naar de stooklijn (en je ziet de defrost optreden).
Ik had dit ook, maar heb dit nu opgelost door na een Defrost eerst te starten met sturen op Inlet, totdat Outlet gelijk is aan Target. Dan schakel ik om naar sturen op Outlet. Het duur maar een paar minuten, maar daarna volgt hij prima de Target. Ik heb dit nu ongeveer twee weken draaien, en ben er erg tevreden mee,..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44cTk-C4Iy3dsa3x6OM4CNVW2Js=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PvqIsZj8b4CQPbc6lPW7gz7m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door tebogo op 25-01-2026 01:59 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a -> 3.06.9b) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• walter_321
tebogo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 01:57:
[...]

Ik had dit ook, maar heb dit nu opgelost door na een Defrost eerst te starten met sturen op Inlet, totdat Outlet gelijk is aan Target. Dan schakel ik om naar sturen op Outlet. Het duur maar een paar minuten, maar daarna volgt hij prima de Target. Ik heb dit nu ongeveer twee weken draaien, en ben er erg tevreden mee,..

[Afbeelding]
Heb je niet het omgekeerde; dat de wp naar te hoge temperaturen stuurt ipv te blijven hangen op een bepaalde compressor snelheid?

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-02 17:26
walter_321 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Heb je niet het omgekeerde; dat de wp naar te hoge temperaturen stuurt ipv te blijven hangen op een bepaalde compressor snelheid?
Man zet die water temp eens wat hoger,met een retour temp van 25>27 gr (lees vloertemp) ga je niet veel verwarmen en dan ook nog eens sturen op inlet,en silent mode aan?! hysterese zetten ruim 2-/+4....en wat meer opletten wat de rmc aangeeft en niet volledig op modbus vertrouwen....en wat is te hoge temp maakt het dan wat uit of de aanvoer temp. af en toe 35gr word
een constante DeltaT van 5 ga je never/nooit bereiken dat wisseld met optimalflow tussen 5 en 10
Sturen op inlet betekent dat de warmtepomp probeert de inlaattemperatuur te halen.
Maar bij vloerverwarming is de inlet vaak traag en laag → de regeling wordt lui en blijft hangen.
Je warmtepomp werkt niet goed omdat je systeem te koud is, je op de verkeerde sensor stuurt, silent mode gebruikt en te veel vertrouwt op Modbus‑metingen. Maak de aanvoer warmer, zet silent mode uit, gebruik een bredere hysterese en accepteer dat ΔT niet constant is. Dan gaat je warmtepomp veel beter reageren.

Vooral bij optimal flow (automatische pompregeling) varieert het debiet → dus varieert ΔT ook

[ Voor 36% gewijzigd door kazemo op 25-01-2026 11:03 ]

• walter_321
kazemo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Man zet die water temp eens wat hoger,met een retour temp van 25>27 gr
Dat was een reactie naar wie?

• walter_321
[...]

Man zet die water temp eens wat hoger,met een retour temp van 25>27 gr (lees vloertemp) ga je niet veel verwarmen...
Hoeveel vermogen geeft een vloer af bij een vloer tussen 25-27 graden en binnen 21°C?

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

walter_321 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Nee, bij mij bleef Outlet temperatuur na defrost altijd onder de Target hangen.... Sinds ik dus na een defrost even op Inlet stuur, totdat Outlet = Traget, en dan verder op Outlet stuur gaat het prima.

Geloof het of niet, of wat iedereen er ook van vindt. @butterkeks kwam een tijd geleden met het idee. Ik heb het geprobeerd en voor mij werkt het prima.

Je kunt het altijd toch even een dagje proberen, om te kijken wat het oplevert. ;)

Zie hier afgelopen nacht 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFFU2PRqemOjEcRCydUr8pZKGWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QH4o44Q6Sc7S0vumuqMcLe9r.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door tebogo op 25-01-2026 11:17 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a -> 3.06.9b) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• walter_321
tebogo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:15:
[...]

Nee, bij mij bleef Outlet temperatuur na defrost altijd onder de Target hangen....
Dan begrijp ik je grafiek niet. Ik zie toch dat de outlet temperatuur waarop je stuurt 'ver' boven de target gaat? Of mis ik iets?
De grafiek hier: tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
=> Als je stuurt op outlet en de outlet gaat tot +/-38°C versus de +/-32°C gevraagde temp.

• walter_321
jschel schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Blijft apart de LG regeling maar bij mij doet hij het best aardig met AI water regeling hoor.. 12kW 3 fase R32

[Afbeelding]

Ik ben eigenlijk heel tevreden met alleen water regeling. Voorheen deed ik op ruimte plus water regelen maar dan start hij echt zo lomp op dat ik de water temperatuur hoger moest zetten om niet tijdens de start op hysterese af te slaan zelfs met silent mode aan. Met AI water regeling lijkt hij dat veel beter te doen bij mij iig.
Ik weet niet of al reageerde: dat lijkt idd best ok als sturing versus resultaat.
De hoge pieken zijn vermoed ik SWW.

• kazemo
walter_321 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Hoeveel vermogen geeft een vloer af bij een vloer tussen 25-27 graden en binnen 21°C?
Een vloer van 25–27 °C boven een ruimte van 21 °C geeft maar heel weinig vermogen af (ongeveer 20–50 W/m²).

• walter_321
kazemo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Een vloer van 25–27 °C boven een ruimte van 21 °C geeft maar heel weinig vermogen af (ongeveer 20–50 W/m²).
Ik heb bij -8°C voor de 200m2 in totaal een 6kW nodig; of 30W/m2 maximaal. Dus die vloertemperatuur lijkt ideaal voor mij.
Ik vind tussen 20–50 W/m² best veel. Een goed nieuwbouw of goede renovetische verbouwing zou met 10W/m2 moeten toekomen.

• kazemo
walter_321 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Dat was een reactie naar wie?
Dat lijkt me toch duidelijk

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

walter_321 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Dan begrijp ik je grafiek niet. Ik zie toch dat de outlet temperatuur waarop je stuurt 'ver' boven de target gaat? Of mis ik iets?
De grafiek hier: tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
=> Als je stuurt op outlet en de outlet gaat tot +/-38°C versus de +/-32°C gevraagde temp.
In dat bericht had ik het ook al aangepast ;)

Hier een beeld hoe het eerst bij ging. Na een defrost werd de doeltemperatuur nooit gehaald. Door de aanpassing, "Start na Defrost op Sturing Inlet, bij Outlet = Target op Sturing Outlet" gaat het nu prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LX38HfGy2PmGnyX4kAWOChGYwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d69SDVWllPG8ipMJrjwxkttB.png?f=fotoalbum_large
Dit had ik eerst na een defrost, exact wat je zegt, doel temperatuur wordt niet gehaald.
En nee, ik heb niet de doeltemperatuur aangepast, dat had geen enkel effect.... 8)7 |:(

• kazemo
walter_321 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Ik heb bij -8°C voor de 200m2 in totaal een 6kW nodig; of 30W/m2 maximaal. Dus die vloertemperatuur lijkt ideaal voor mij.
Ik vind tussen 20–50 W/m² best veel. Een goed nieuwbouw of goede renovetische verbouwing zou met 10W/m2 moeten toekomen.
Ja dat is de wens der gedachte maar is dat ook zo?
Je vraagt bijna geen warmte. Hoe verwacht je dat de warmtepomp harder gaat werken?

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 25-01-2026 11:39 ]

• walter_321
kazemo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Ja dat is de wens der gedachte maar is dat ook zo?
Je vraagt bijna geen warmte. Hoe verwacht je dat de warmtepomp harder gaat werken?
Ik heb mijn huis de voorbije 20 jaar verwarmt met een warmtepomp van 6kW en dat werkte perfect. Dus ik weet met 100% zekerheid dat dat zo is....

Ik verwacht gewoon dat de WP de stooklijn volgt. Zoals mijn 20 jaar oude WP 20 jaar lang gedaan heeft. Dat is ook het doel van een stooklijn: de stooklijn volgen. En mijn LG WP doet dat soms en soms niet... Dat is totaal onzinnig naar mijn mening... Zeker omdat de handleiding van LG zegt dat AI modus de stooklijn zal volgen.

• walter_321
tebogo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:35:
[...]

In dat bericht had ik het ook al aangepast ;)

Hier een beeld hoe het eerst bij ging. Na een defrost werd de doeltemperatuur nooit gehaald. Door de aanpassing, "Start na Defrost op Sturing Inlet, bij Outlet = Target op Sturing Outlet" gaat het nu prima.

[Afbeelding]
Dit had ik eerst na een defrost, exact wat je zegt, doel temperatuur wordt niet gehaald.
En nee, ik heb niet de doeltemperatuur aangepast, dat had geen enkel effect.... 8)7 |:(
bedankt voor de verduidelijking.

Het blijft absurd dat je een extra controller (Home Assistant) nodig hebt om je WP 'correct' te laten sturen.
Als ik zie hoe dat verschillende hier om de sturing van LG heen moeten werken, zou we in de start van dit topic een waarschuwing moeten zetten dat de sturing van LG niet altijd correct werkt en dat je moet investering in extra tools.
En dan is er nog de vraag wat er gebeurt als je Home Assitant of de extra modules die je gebruikt eens de geest geeft
Met wat ik nu zie zou ik de LG nooit kopen.
Walter

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:11
[...]

Man zet die water temp eens wat hoger,met een retour temp van 25>27 gr (lees vloertemp) ga je niet veel verwarmen en dan ook nog eens sturen op inlet,en silent mode aan?! hysterese zetten ruim 2-/+4....en wat meer opletten wat de rmc aangeeft en niet volledig op modbus vertrouwen....en wat is te hoge temp maakt het dan wat uit of de aanvoer temp. af en toe 35gr word
een constante DeltaT van 5 ga je never/nooit bereiken dat wisseld met optimalflow tussen 5 en 10
Sturen op inlet betekent dat de warmtepomp probeert de inlaattemperatuur te halen.
Maar bij vloerverwarming is de inlet vaak traag en laag → de regeling wordt lui en blijft hangen.
Je warmtepomp werkt niet goed omdat je systeem te koud is, je op de verkeerde sensor stuurt, silent mode gebruikt en te veel vertrouwt op Modbus‑metingen. Maak de aanvoer warmer, zet silent mode uit, gebruik een bredere hysterese en accepteer dat ΔT niet constant is. Dan gaat je warmtepomp veel beter reageren.

Vooral bij optimal flow (automatische pompregeling) varieert het debiet → dus varieert ΔT ook
Sorry, maar dit is toch echt een heleboel onzin achter elkaar. Hier is de retourtemperatuur 22.7 graden as-we-speak en het is binnen in huis 20.6 graden. Stooklijn staat wel sinds gisteravond op -2, omdat het anders steeds warmer wordt met de zoninstraling dit weekend. Als ik de stooklijn ga verhogen zodat de retourtemperatuur naar 27 graden gaat, dan wordt het een tropisch zwemparadijs.

En dan is onze woning echt niet uitzonderlijk goed geisoleerd.

En waarom zou de RMC iets anders aangeven dan de modbus?
"De regeling wordt lui" :X

@walter_321 Al eens langere tijd op vastdebiet gedraaid? Dat is met R32 machines bij sommige een recept gebleken om de regeling stabiel te krijgen.

Overigens blijven er situaties dat het niet ideaal is wat 't ding doet. Afgelopen nacht liep het perfect stabiel, de nacht daarvoor hadden we een sinus als aanvoertemperatuur, die bleef maar op en neer gaan van 24.5 naar 27 graden. Niet ideaal, maar gelukkig gebeurd het niet zo vaak, dus ik accepteer het voor nu maar gewoon.

• walter_321
Dit was het gedrag van de voorbije nacht.

De WP weigert de doeltemperatuur van de stooklijn te volgen tot een defrost midden in de nacht.
'Heel, heel langzaam' stijgt de frequentie van de compressor wel. Net genoeg om met de koudere buitentemperatuur de vloer min op meer op dezelfde temperatuur te houden. Uiteindelijk komt er deforst rond 4u (buiten rond 1°C).
Dat lijkt een soort ketting reactie te geven en de WP begint dan wel naar de stooklijn toe te werken.
Maar door zo lang zo ver van de doeltemperatuur te zijn, met de WP 'veel' energie stoppen in het opwarmen van de vloer. Daardoor gaat de WP bijna 5u op vol vermogen werken.

Ik beweer dat de WP veel efficiënter zou werken als ze wat meer moeite stopte in de stooklijn te volgen.
Nu werkte de WP rond de 2,5kW afgifte vermogen tijdens de nacht. En moest de WP naar vol vermogen 's morgens om de vloer op te warmen als ze de stooklijn probeert te volgen.
Veel efficiënter is altijd als ze tijdens de nacht langzaam naar 4kW gaat terwijl ze de stooklijn volgt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdFthXtbXX4qFEb4sqZ_7xhClTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G0Sg0DmGxG8lasU5F1tlVLMp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xIu_uHWEwnnYxuROKdkvJlZvTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HdVrix4lSLoTgOqxO551gQBG.png?f=fotoalbum_large

• kazemo
walter_321 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:50:
[...]

bedankt voor de verduidelijking.

Het blijft absurd dat je een extra controller (Home Assistant) nodig hebt om je WP 'correct' te laten sturen.
Als ik zie hoe dat verschillende hier om de sturing van LG heen moeten werken, zou we in de start van dit topic een waarschuwing moeten zetten dat de sturing van LG niet altijd correct werkt en dat je moet investering in extra tools.
En dan is er nog de vraag wat er gebeurt als je Home Assitant of de extra modules die je gebruikt eens de geest geeft
Met wat ik nu zie zou ik de LG nooit kopen.
Walter
Nou met dat advies zijn we met z,n alle met een LG warmtepomp mooi klaar mee :'( inclusief jezelf

• walter_321
Oilman schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:00:
[...]

@walter_321 Al eens langere tijd op vastdebiet gedraaid? Dat is met R32 machines bij sommige een recept gebleken om de regeling stabiel te krijgen.
bedankt voor de feedback.

Ik heb idd al een op vast debiet gezet. Dat maakt geen verschil.
Het debiet kiezen is trouwens moeilijk gezien de grote rand van het vermogen.

Het bizzare dat ik zie is dat de WP 'correct' werkt zolang delta T rond de 5K zit; gaat dat naar 3K lijkt de sturing 'vast' te komen zitten.

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-02 19:26
walter_321 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Het bizzare dat ik zie is dat de WP 'correct' werkt zolang delta T rond de 5K zit; gaat dat naar 3K lijkt de sturing 'vast' te komen zitten.
Ik denk dat hoe groter het verschil is, hoe nauwkeuriger de regeling werkt. Dat komt door de resolutie van de sensoren en doordat de gewenste temperatuur altijd binnen een marge van hele graden wordt gehouden. De sensoren zijn niet erg goed, dus hoe kleiner het verschil, hoe meer ruis er negatief merkbaar is. Daarom is het absoluut noodzakelijk om deze te voorzien van warmtegeleidende pasta en extra te isoleren.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

[ Voor 13% gewijzigd door butterkeks op 25-01-2026 12:55 ]

• walter_321
butterkeks schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Ik denk dat hoe groter het verschil is, hoe nauwkeuriger de regeling werkt. Dat komt door de resolutie van de sensoren en doordat de gewenste temperatuur altijd binnen een marge van hele graden wordt gehouden. De sensoren zijn niet erg goed, dus hoe kleiner het verschil, hoe meer ruis er negatief merkbaar is. Daarom is het absoluut noodzakelijk om deze te voorzien van warmtegeleidende pasta en extra te isoleren.

Ik heb de watertemperatuursensoren al in pasta gestopt en extra geïsoleerd. Sindsdien meet de wp 'juist' (als in lijn met de energiemeter voor de vloerverwarming en temperatuursensoren bij de vv).
Maar ook als de wp 'fout' meet, zou de sturing van de wp gewoon de stooklijn moeten kunnen volgen volgens zijn foute metingen; er lijkt me geen excuus te zijn dat de wp de stooklijn niet volgt.
Edit: of ook: als de WP wel de stooklijn volgt na een herstart of een defrost, lijkt het me echt in de sturing van de WP te zitten. En geen probleem van onnauwkeurige sensors.

[ Voor 8% gewijzigd door walter_321 op 25-01-2026 13:35 ]

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-02 19:51
walter_321 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Ik heb de watertemperatuursensoren al in pasta gestopt en extra geïsoleerd. Sindsdien meet de wp 'juist' (als in lijn met de energiemeter voor de vloerverwarming en temperatuursensoren bij de vv).
Maar ook als de wp 'fout' meet, zou de sturing van de wp gewoon de stooklijn moeten kunnen volgen volgens zijn foute metingen; er lijkt me geen excuus te zijn dat de wp de stooklijn niet volgt.
Edit: of ook: als de WP wel de stooklijn volgt na een herstart of een defrost, lijkt het me echt in de sturing van de WP te zitten. En geen probleem van onnauwkeurige sensors.
Denk ik ook niet hoor. Mijn sensoren zitten niet in de pasta en kloppen voor geen meter. Daardoor is de gemeten delta T onterecht laag, en dat maakt de R32 LG niets uit.

Ik stuur overigens op inlet en fixed flow met -3 +3 hysterese en dat werkt prima bij mij. Nu met de water regeling is de -3 voldoende om mee te starten. Met waterregeling mag de water temperatuur tot +5 oplopen tijdens het opstarten. Fixed flow werkt het beste met een parallel buffer. Ik heb optimal flow wel eens geprobeerd maar dan blijft bij mij de water flow altijd op een laag niveau hangen en lijkt de waterpomp niet de flow te verhogen als er meer vermogen wordt gevraagd. Dat zou overigens wel door de slechte temperatuurmeting kunnen komen. Deze zomer zal ik de sensoren wel eens beter monteren en isoleren.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | ESPhome | Gasloos

• gerlag
walter_321 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Interessant. Bij mijn grafiek is de deltaT pakweg 2,5 graad. Ik kan als test het vaste debiet eens wat verlagen. Hoge debiet had ik destijds eens ingesteld om de deltaT wat omlaag te krijgen. Ik stook al vrij hoog wegens radiatoren in de woonkamer. Een lage deltaT geeft een lagere Tout bij eenzelfde warmteafgifte en daarmee in beginsel een hogere (s)COP. Maar de waterpomp neemt bij een hoge flow wel meer vermogen, dus een beetje lood om oud ijzer wellicht. Als de regeling weer eens hangt ga ik aan de flow knop draaien. Virtueel dan 8)7

9kW U44

• walter_321
kazemo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Begrijp je ondertussen dat een vloertemperatuur 25-27°C meer dan voldoende kan zijn?

• kazemo
walter_321 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:01:
[...]

Begrijp je ondertussen dat een vloertemperatuur 25-27°C meer dan voldoende kan zijn?
Ik vind het een knappe prestatie dat je met 200m2 vloerverwarming een ruimte temp. bereikt van 21gr bereikt
je hebt dan een boven normaal groot huis,de meeste van ons hebben bijv een woonkamer van 10x5m is dan 50m2 wat dan een beetje de normale standaard is hier in nederland. met een hoogte van 2,6m is dat 130m3 te verwarmen(lucht)..en dan verder de overige ruimtes bijv. slaapkamers op een lagere ruimte temp..en dat dan doen met een 7KW WP..verder wil ik er niets meer over zeggen

• walter_321
gerlag schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:03:
[...]

Interessant. Bij mijn grafiek is de deltaT pakweg 2,5 graad. Ik kan als test het vaste debiet eens wat verlagen. Hoge debiet had ik destijds eens ingesteld om de deltaT wat omlaag te krijgen. Ik stook al vrij hoog wegens radiatoren in de woonkamer. Een lage deltaT geeft een lagere Tout bij eenzelfde warmteafgifte en daarmee in beginsel een hogere (s)COP. Maar de waterpomp neemt bij een hoge flow wel meer vermogen, dus een beetje lood om oud ijzer wellicht. Als de regeling weer eens hangt ga ik aan de flow knop draaien. Virtueel dan 8)7
Ik zou eens graag zien als je op optimaal of met vaste delta T (bv 5k).
De vraag omdat bij mij de wp de stooklijn niet wil volgens bij lage Delta T (lager dan 5k).
Mijn verhaal is eventueel ook problematisch omdat ik beweer dat een vast debiet ook nirt werkt. Jij deze ; dat ga ik dan eens proberen...

• walter_321
kazemo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:48:
[...]

Ik vind het een knappe prestatie dat je met 200m2 vloerverwarming een ruimte temp. bereikt van 21gr bereikt
je hebt dan een boven normaal groot huis,de meeste van ons hebben bijv een woonkamer van 10x5m is dan 50m2 wat dan een beetje de normale standaard is hier in nederland. met een hoogte van 2,6m is dat 130m3 te verwarmen(lucht)..en dan verder de overige ruimtes bijv. slaapkamers op een lagere ruimte temp..en dat dan doen met een 7KW WP..verder wil ik er niets meer over zeggen
Je reactie ging over de vloertemperatuur. Begrijp je dat een vloertemperatuur van 25-27 graden kan voldoende zijn?

• gerlag
walter_321 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:15:
[...]

Ik zou eens graag zien als je op optimaal of met vaste delta T (bv 5k).
De vraag omdat bij mij de wp de stooklijn niet wil volgens bij lage Delta T (lager dan 5k).
Mijn verhaal is eventueel ook problematisch omdat ik beweer dat een vast debiet ook nirt werkt. Jij deze ; dat ga ik dan eens proberen...
Tja... Ik zal eerste eens proberen om, als de regeling weer hangt, de flow handmatig stapje bij stapje te verlagen en zo de ΔT wat te verhogen. Misschien komen we er op deze manier achter of een (te) lage ΔT het fenomeen initieert.

9kW U44

• kazemo

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:46
@kazemo voor de mensen zonder facebook misschien handig om even samen te vatten wat daar staat. Alleen een linkdrop is ook niet toegestaan dacht ik.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• kazemo
jvanderkroon schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:50:
@kazemo voor de mensen zonder facebook misschien handig om even samen te vatten wat daar staat. Alleen een linkdrop is ook niet toegestaan dacht ik.
Daar staat LG THERMA V WARMTEPOMP/ Facebook ..gebruikersgroep openbaar je kan lid worden dan kan je ook reacties plaatsen,anders kan je alleen maar lezen denk ik.
je kan het met google het ook vinden

voorbeeld van vraag op facebook:
Beste wij hebben een LG Monobloc 7kW, 110m2 vloerverwarming. Maar we krijgen het niet warm. Hij valt telkens weer terug. Op de foto’s de instelling zoals ze nu staan:
- Waar hebben jullie het waterdebiet op ingesteld?
- Als ik op warmte wil verwarmen moet hij dan op Lucht, water of lucht/water staan? En gaat hij dan wel via de weersafhankelijke regeling?
- Externe pomp is aangesloten en staat op constant debiet 2.
Volgens stooklijn zou ik nu 42graden moeten maken, maar hoger dan 32 komt hij niet. Hysteresis water staat op -1 en 2 kamerlucht op -0,5 en 1,5.
We hebben geen idee wat er aan de hand is maar ergens klopt iets niet.

voorbeeld van een antwoord:
✅ Kamerregeling UIT → stooklijn leidend maken (LG Therma V)
Je wilt dat de waterregeling (weersafhankelijk) de baas is, en niet de kamer.
Stap-voor-stap (meest voorkomend LG-menu):
1️⃣ Ga naar:
Menu → Instellingen → Verwarming → Regeling / Control method
Zoek één van deze opties (naam verschilt iets per software):
Room thermostat
Room temperature contro
Indoor control
➡️ Zet deze op:
❌ UIT / OFF / Niet gebruiken
2️⃣ Controleer dat dit AAN staat:
Menu → Verwarming → Waterregeling
of
Menu → Heating → Water temperature control
➡️ AAN / ENABLED
Dit is de stooklijn.
3️⃣ Check nog één hele verraderlijke instelling
Zoek naar:
Room priority
Room influence
Indoor temp weight
➡️ Zet op:
0% of Disabled
⚠️ Zelfs als kamerregeling “uit” lijkt, kan deze instelling ‘m tóch beïnvloeden.
Wat je niet hoeft te doen
Kamer-hysteresis aanpassen ❌
Die mogen blijven staan, ze zijn nu niet actief
Jouw huidige instellingen = 👍👍
Even bevestigen dat dit echt goed zit:
Debiet: 20,9 l/min ✅ perfect
Externe pomp: stand 3 ✅
Pompcapaciteit: 100% ✅
ΔT: 5 K ✅ textbook vloerverwarming
Hiermee moet hij richting de stooklijn gaan werken.
Wat je nu zou moeten zien (binnen 30–60 min)
Aanvoertemp loopt boven 35 °C
Gaat richting 40–42 °C (afhankelijk buitentemp)
Compressor blijft draaien, geen korte stops
Vloer voelt na 1–2 uur merkbaar warmer
👉 Zo niet, dan zit er nog één softwarematige begrenzing óf een buffer hydrauliek dingetje.
Laatste checkvraag (geen werk, alleen kijken 👀
Op het hoofdscherm, zie je bij “Set watertemp”:
een vaste waarde (bijv. 32 °C)? → dan staat hij niet op stooklijn of een berekende waarde die meeloopt? → dan zit je goed

Voor alle duidelijkheid de VRAAG en ANTWOORD is niet van MIJ

[ Voor 92% gewijzigd door kazemo op 26-01-2026 12:27 ]

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:25
kazemo schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:00:
[...]
Daar staat LG THERMA V WARMTEPOMP/ Facebook ..gebruikersgroep openbaar je kan lid worden dan kan je ook reacties plaatsen,anders kan je alleen maar lezen denk ik.
Je kan even lezen, maar na een 2 of 3 keer scrollen, komt er een login popup die je (ik?) niet kan wegklikken en dan kun je niet meer verder.

• kazemo
mdvmine schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Je kan even lezen, maar na een 2 of 3 keer scrollen, komt er een login popup die je (ik?) niet kan wegklikken en dan kun je niet meer verder.
Ik weet ook niet waar dat aan licht? ik denk dat je moet aanmelden bij facebook (account?)....ik heb wel facebook

• mdvmine
kazemo schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:04:
[...]
Ik weet ook niet waar dat aan licht? ik denk dat je moet aanmelden bij facebook (account?)....ik heb wel facebook
Ah dat is het verschil, ik heb geen facebook. En dat is ook het punt van @jvanderkroon denk ik.

• kazemo
mdvmine schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:06:
[...]

Ah dat is het verschil, ik heb geen facebook. En dat is ook het punt van @jvanderkroon denk ik.
Ja precies

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:47
Ik kwam thuis, staat de woonkamer op 19,5 graden en compressor te pruttelen 39 Hz Dit terwijl de regeling op water en lucht staat, Al en gewenste kamertemperatuur 21, hysterese lucht 0, +2.

Ben al vanalles aan het proberen, maar alleen na defrost (of uit en aanzetten via thermostaat) gaat de compressor naar 80 Hz en is er 10 kW afgifte. Na de opstart gaat ie weer keurig terugvtoeren naar onder 40 Hz, afgegeven vermogen rond de 4 kW.

Waarom gaat de LG niet hoger in toerental, flow staat op optimale flow (17 lpm) ? Wat kan ik nog doen, sta nu al 3 uur op "warmte" 24 graden maar ook geen hogere afgifte....

• SalexSun
Cees-JanH schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:26:
Ik kwam thuis, staat de woonkamer op 19,5 graden en compressor te pruttelen 39 Hz Dit terwijl de regeling op water en lucht staat, Al en gewenste kamertemperatuur 21, hysterese lucht 0, +2.

Ben al vanalles aan het proberen, maar alleen na defrost (of uit en aanzetten via thermostaat) gaat de compressor naar 80 Hz en is er 10 kW afgifte. Na de opstart gaat ie weer keurig terugvtoeren naar onder 40 Hz, afgegeven vermogen rond de 4 kW.

Waarom gaat de LG niet hoger in toerental, flow staat op optimale flow (17 lpm) ? Wat kan ik nog doen, sta nu al 3 uur op "warmte" 24 graden maar ook geen hogere afgifte....
Mss de stooklijn voor water controleren met de werkelijke watertemperatuur. Wie weet klopt die niet (meer)

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 18:12
Weet iemand een (web)shop waar ik een lg therma v kopen voor een scherpe prijs met goede garantievoorwaarden en bij storingen ondersteuning vanuit LG in Amstelveen heb? Installatie kan ik zelf met een bevriend installateur.

• walter_321
jeroenst schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:35:
Weet iemand een (web)shop waar ik een lg therma v kopen voor een scherpe prijs met goede garantievoorwaarden en bij storingen ondersteuning vanuit LG in Amstelveen heb? Installatie kan ik zelf met een bevriend installateur.
Kan de installateur dan geen ondersteuning bieder? Of de 'installateursvoorwaarden' krijgen?

• walter_321

Nieuwe installatie? Deed ze het voorzien wel goed?

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-02 18:48

De unit al eens volledig stroomloos gehad voor een minuutje?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 18:12
walter_321 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:00:
[...]

Kan de installateur dan geen ondersteuning bieder? Of de 'installateursvoorwaarden' krijgen?
De bevriende installateur wil hem best installeren maar doet zelf geen warmtepompen verkopen. Hij heeft wel het certificaat van lg in Amstelveen.

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-02 16:26
In de hoofdstad van Overijssel zit een plaza met scherpe prijzen.

Maar ik weet niet hoe deze is met garantie en ondersteuning.

LG Therma V HM091MR.U44

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
Aircoplaza doet aan grijze import, daar krijg je van LG Nederland geen support op. Als het goed is kan Aircoplaza je wel voorzien van garantie binnen de 2 jaar termijn. Dacht dat hier iemand een keer een vervangend moederbord had geregeld via hun.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-02 19:26
Hallo,
ik heb al eens geschreven dat je door te starten met inlaatregeling en vervolgens over te schakelen op uitlaatregeling, het systeem op de gewenste temperatuur kunt brengen.
Nu is het weer een paar graden warmer en draait het systeem op deellast.
Ook daar lijkt dit een gunstige invloed te hebben.
De eerste start gebeurt alleen via uitlaatregeling en de installatie levert bij de start te veel vermogen, in de loop van de tijd zakt dit en moet het weer worden ingehaald, waardoor de hete gastemperatuur van 75° wordt overschreden, wat een flashgasinjectie tot gevolg heeft. Dan slaan de meeste installaties door. (12:39). Ik schakel hier echter gedurende 4 minuten de instelwaarde met 5k omlaag en dan weer terug, waardoor het doorlopen uitblijft.

De tweede start om 13:09 is met deze omschakeling. Daarbij blijft de regeling gedurende 10 minuten na de start op inlaat staan en schakelt dan over op uitlaat.
De startpiek is veel kleiner en tijdens het proces schommelt de installatie niet zo sterk. Als het buiten nog warmer wordt, zou dat de lelijke startpieken moeten verminderen waarvoor de Therma bekend staat.

Boven groen: uitlaattemperatuur
Boven paars: gewenste temperatuur
Onder roze: compressorvermogen
Onder oranje: heet gas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZesiR-1-uwBuY1ozWAvR1ldXdXs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cCru6V7FnrC6iXbI5PPdZwvM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door butterkeks op 28-01-2026 14:18 ]

• Cees-JanH
@walter_321 @Casper de Boer

Nee zeker niet nieuw, ik heb nu 4 minuten stroom eraf gehad en weer opgestart. Even afwachten maar.

Voorheen had ik vaste flow van 25 l/min, nu ik eindelijk mijn ESP bordje goed heb werken kon ik zien dat de sensoren slecht waren, nu voor opstart waterpomp enkele minuten laten pompen op antifreeze en dan is Ta en Tr precies gelijk.
De COP was met die hoge flow niet zo goed, daarom nu op optimale flow, dan gaat de LG uiteindelijk naar 16,9 l/min, dit is het laagste wat de 12 kW regelt, anders moet ik gaan knijpen door de pompcapaciteit op 45% te zetten, dan krijg ik 15 l/min. Op 40% komt CH storing tevoorschijn.

Stooklijn 18>30, -10>38 vloerverwarming 110m2 alles open.

• walter_321
Cees-JanH schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:07:
@walter_321 @Casper de Boer

Voorheen had ik vaste flow van 25 l/min, nu ik eindelijk mijn ESP bordje goed heb werken kon ik zien dat de sensoren slecht waren, nu voor opstart waterpomp enkele minuten laten pompen op antifreeze en dan is Ta en Tr precies gelijk.
De COP was met die hoge flow niet zo goed, daarom nu op optimale flow, dan gaat de LG uiteindelijk naar 16,9 l/min, dit is het laagste wat de 12 kW regelt, anders moet ik gaan knijpen door de pompcapaciteit op 45% te zetten, dan krijg ik 15 l/min. Op 40% komt CH storing tevoorschijn.

.
Weet je tot welke vermogen je wp terug moduleert?
Ik verwacht dat dat toch tot 4kW thermisch moet kunnen. En dan zou de waterpomp volgens mij naar een 11-12 liter moeten kunnen terug gaan.

Heb je iets ter ondersteuning om te stellen dat de COP lager is bij hoger debiet?
Hier wordt door sommige aangehaald dat dat niet zou kunnen. Ik zeg dat het wel kan ;-).
Edit; niet nieuw? Is het een R32 of R290? Niet nieuw als, je hebt ze al meerdere winters?

[ Voor 4% gewijzigd door walter_321 op 28-01-2026 16:24 ]

• Cees-JanH
Ja hij staat hier al een jaar of wat. De regeling staat op warmte nu, de ruimtetemperatuur volgens de display en in HA is 20, de gevraagde temperatuur is 22, hysterese lucht -0, plus 2.

Hieronder zie je dat de WP is gestart na de spanning eraf gehad te hebben, hij draait eerst op afgegeven vermogen ongeveer 6kW maar regelt toch omlaag naar 4kW terwijl de gevraagde temperatuur nog (lang) niet is bereikt. Wat is de gedachte van de software hierachter, maar belangrijker hoe krijg ik mijn woonkamer nu op 21 graden??Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeNWbxPB-0NB0F1idXQazkxPoTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idGKkBwRRAZst7PnVnAvpbqD.jpg?f=fotoalbum_large

Edit : Kijk nu dan, ik heb niks veranderd 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dc3l-EBmAw46XgVvuLPWBO80uO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XE8WFbfsEYP5PDC0Ywu1HIYD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Cees-JanH op 28-01-2026 18:27 ]

• walter_321
Cees-JanH schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:31:
Ja hij staat hier al een jaar of wat. De regeling staat op warmte nu, de ruimtetemperatuur volgens de display en in HA is 20, de gevraagde temperatuur is 22, hysterese lucht -0, plus 2.

Hieronder zie je dat de WP is gestart na de spanning eraf gehad te hebben, hij draait eerst op afgegeven vermogen ongeveer 6kW maar regelt toch omlaag naar 4kW terwijl de gevraagde temperatuur nog (lang) niet is bereikt. Wat is de gedachte van de software hierachter, maar belangrijker hoe krijg ik mijn woonkamer nu op 21 graden??[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lol: ik zat op de zijbalken van je HA screenshot te klikken om in je HA te scrollen...

Ik begrijk dat de WP nu terug 12kW produceert en op weg is naar een gevraagde temperatuur?

(en een misvorming van mij: 'Warmtepomp kWh vermogen' is natuurlijk niet in kWh -de 'echte' eenheid is gelukkig juist)

• SalexSun
Cees-JanH schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:31:

Hieronder zie je dat de WP is gestart na de spanning eraf gehad te hebben, hij draait eerst op afgegeven vermogen ongeveer 6kW maar regelt toch omlaag naar 4kW terwijl de gevraagde temperatuur nog (lang) niet is bereikt. Wat is de gedachte van de software hierachter, maar belangrijker hoe krijg ik mijn woonkamer nu op 21 graden??[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jamaar wat is nu de water doeltemperatuur volgens modbus en/of stooklijn controleren.

Om te testen en je kamer op temperatuur te krijgen kun je regelen op enkel water, dan op warmte (niet AI) de watertemperatuur handmatig op 38 zetten ofzo

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• walter_321
teunos93 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:31:
Ik heb gisteren geexperimenteerd met de compressor toerental begrenzer (holding adres 23, dat werkt perfect! Te zien vanaf ~ 16:00 begrensd op 2100rpm.
Defrostst zijn nu ook automatisch ge-soft start.
Hier kan ik wel een pid regelaar omheen schrijven die de watertemp stuurt.[Afbeelding]
Ik heb er nu ook nog wat meegespeeld. Wat me opviel: ik begrensde de compressor op 40%, WP zou vermoedelijk 80% gevraagd hebben; maar buiten blies de ventilator alsof de WP 'hard' moest werken.
Zou de modulatie setting geen impact hebben op de ventilator?

Ik test binnenkort nog eens de vermogenbeperking. Ik las dat je de beperking eerst 'actief' moeten voordat deze werkt (via Coil 37).

Walter

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:18

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:33:
[...]

Ik heb er nu ook nog wat meegespeeld. Wat me opviel: ik begrensde de compressor op 40%, WP zou vermoedelijk 80% gevraagd hebben; maar buiten blies de ventilator alsof de WP 'hard' moest werken.
Zou de modulatie setting geen impact hebben op de ventilator?

Ik test binnenkort nog eens de vermogenbeperking. Ik las dat je de beperking eerst 'actief' moeten voordat deze werkt (via Coil 37).

Walter
Klopt, de compressor limitatie blokkeert silent mode lijkt het.
Ik had al een automation die silent mode schakelt op basis van de verdamper temperatuur om versneld dichtvriezen te voorkomen. Daar heb ik nu de compressor limit op 75% bij gezet omdat dat typisch voldoende is om in steady state bij de laagste temperatuur die ik tot nu toe heb gezien de woning warm te houden, en ook na een defrost het versnelde dichtvriezen te voorkomen.
Bij inschakelen van silent mode haal ik de toerentalbegrenzer eraf.

Voorheen schakelde ik trouwens silent mode op basis van buitentemp 4.5c maar toen er een paar koude en droge dagen waren met lage RH kwam ik erachter dat er dan alsnog vaak onnodig zonder silent mode gedraaid werd. Obv verdampertemp met in achtneming van het dauwpunt werkt voor mij nu perfect.

De vermogensbeperking krijg ik ook niet werkend, die wordt niet gehanteerd. Ook coil 37 veranderd hier niets aan.

[ Voor 11% gewijzigd door teunos93 op 28-01-2026 20:32 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Om iets van een pid regelaar te schrijven zodat de WP beter de gevraagde temp volgt lijkt me ook mogelijk maar dan enkel bij lage temps waarbij je dus silent mode uit hebt. Met deze laatste regellus work around toevoeging werkt de LG wat mij betreft uitstekend icm home assistant, en heb ik dat idee ook laten varen.

[ Voor 6% gewijzigd door teunos93 op 28-01-2026 20:29 ]

• walter_321
teunos93 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:24:
[...]

Klopt, de compressor limitatie blokkeert silent mode lijkt het.
Ik had al een automation die silent mode schakelt op basis van de verdamper temperatuur om versneld dichtvriezen te voorkomen. Daar heb ik nu de compressor limit op 75% bij gezet omdat dat typisch voldoende is om in steady state bij de laagste temperatuur die ik tot nu toe heb gezien de woning warm te houden, en ook na een defrost het versnelde dichtvriezen te voorkomen.
Bij inschakelen van silent mode haal ik de toerentalbegrenzer eraf.

Voorheen schakelde ik trouwens silent mode op basis van buitentemp 4.5c maar toen er een paar koude en droge dagen waren met lage RH kwam ik erachter dat er dan alsnog vaak onnodig zonder silent mode gedraaid werd. Obv verdampertemp met in achtneming van het dauwpunt werkt voor mij nu perfect.

De vermogensbeperking krijg ik ook niet werkend, die wordt niet gehanteerd. Ook coil 37 veranderd hier niets aan.
In de laatste documentie van de handleiding staat dat het coil 7 is...vond ik net.
Dat adres blijkt te bestaan.
Even getest en het blijkt gedeeltelijk te werken. Voorlopig kon ik op de 7kW R290 het vermogen enkel terugbrengen tot 400W...

• Cees-JanH
SalexSun schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Jamaar wat is nu de water doeltemperatuur volgens modbus en/of stooklijn controleren.

Om te testen en je kamer op temperatuur te krijgen kun je regelen op enkel water, dan op warmte (niet AI) de watertemperatuur handmatig op 38 zetten ofzo
Volgens stooklijn moet dat 34,74 zijn, door LG afgerond naar 34.

Temperatuur is inmiddels naar 20,5 gestegen, begint weer aangenaam te worden ;)

• walter_321
[...]
...
dus dit:
- name: "hp_Active_Power_Limitation" # Power Limitation on/off
unique_id: "hp_Active_Power_Limitation"
slave: !secret lg_heatpump_modbus_slave
address: 6
write_type: coil
command_on: 1
command_off: 0
verify:
input_type: coil
state_on: 1
state_off: 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqOHNZ8oLXonJmr2v3GHIWnxaZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JAJep0DIStTwanuAAiaDu8jg.png?f=fotoalbum_large

met

- name: "hp_Power_Limitation"
unique_id: "modbus.hp_Power_Limitation"
precision: 1
scale: 0.1
scan_interval: 20
address: 24 # reg
input_type: holding

- id: "hp_automation_set_max_power_in_wp"
alias: "hp_automation_set_max_power_in_wp"
description: "set register holding 24"
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- input_number.hp_max_power
condition: []
action:
- action: modbus.write_register
data_template:
hub: lg_heatpump
address: 24
value: "{{ states('input_number.hp_max_power') |float *10 | int}}"
mode: single

input_number.hp_max_power maakte ik via de GUI aan.

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

[...]
Obv verdampertemp met in achtneming van het dauwpunt werkt voor mij nu perfect.
Benieuwd hoe je dit doet, m.a.w. wat zijn de kengetallen, die je gebruikt. Doe je dit in HA?
Bedankt!

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:09:
[...]

dus dit:
- name: "hp_Active_Power_Limitation" # Power Limitation on/off
unique_id: "hp_Active_Power_Limitation"
write_type: coil
command_on: 1
command_off: 0
verify:
input_type: coil
state_on: 1
state_off: 0

[Afbeelding]

met

- name: "hp_Power_Limitation"
unique_id: "modbus.hp_Power_Limitation"
precision: 1
scale: 0.1
scan_interval: 20
address: 24 # reg
input_type: holding

- id: "hp_automation_set_max_power_in_wp"
alias: "hp_automation_set_max_power_in_wp"
description: "set register holding 24"
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- input_number.hp_max_power
condition: []
action:
- action: modbus.write_register
data_template:
hub: lg_heatpump
value: "{{ states('input_number.hp_max_power') |float *10 | int}}"

input_number.hp_max_power maakte ik via de GUI aan.
Sorry, uit gemakzucht checkte ik de adressen niet, maar ik wist dat er een coil register is die eerst hoog moet worden gezet. Even gecheckt en idd coil 6 en holding 24.

Ik heb een vergelijkbare automation en ook 1 die de registerwaarde bij wijzigingen terugschrijft naar de input number slider.

Ik ging er wel vanuit dat het uithangsvermogen gelimiteerd werd, je noemt 400W, dus ingangsvermogen?

• walter_321
Nog eens gespeeld met het input register voor de 'instand energy'.
Gezien het volgens de info die ik lees het een 2x16 bit register is, lees ik het uit als een 32bit register. Blijkbaar leest de modbus integratie dan ook ineens het volgende register.

- name: "LG_36" #
scan_interval: 10
address: 36
data_type: uint32
unit_of_measurement: W
input_type: input

=> Ik lees om de 10 seconden uit, maar ik krijg maar een nieuwe waarde per minuut. Ik snap niet zo goed wat ik nu juist lees... De info zegt dat het Wh is; het lijkt een 'minuut-gemiddelde' te zijn.
Als ik vergelijk met mijn homewizard meting is het best bizar. De grafieken zijn mooi gelijk. De uitgelezen waarde lijkt grofweg altijd 1,2 keer te groot te zijn als de compressor draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mB_jCQ_9q1BlPUR4ASBXm-bHv2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pnvr0y4mPFdp1M3EcuEF0Gdl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhY3P5tjL8gDi-hE6S2JVaB_kiY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ye9MMui8OMFzHQfimYPA8FMp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsdT8QC_3LcjcBbkxG0UpYqLjMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4x9At7okUMhJk3Yh66c17XhH.png?f=fotoalbum_large

• walter_321
teunos93 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:28:
[...]

Ik ging er wel vanuit dat het uithangsvermogen gelimiteerd werd, je noemt 400W, dus ingangsvermogen?
het doel van de power limitation is iemand tijdens piekuren het vermogen van de WP kan beperken.
Ik begrijp het ingaande vermogen...
Maar voorlopig slaag ik er enkel in de WP op zijn laagste frequentie te laten draaien (ik zei 400W, maar eigenlijk is het gewoon 15Hz, de laagste snelheid)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WdhHnaigVN-fgteg36UtNTO0w8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RWYDEdEqclooBCs6gmCB1Xev.png?f=fotoalbum_large

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

tebogo schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:22:
[...]

Benieuwd hoe je dit doet, m.a.w. wat zijn de kengetallen, die je gebruikt. Doe je dit in HA?
Bedankt!
Dit is alles wat ik gebruik. Frost margin is obv het dauwpunt obv de buienradar integratie van het dichtst bijzijnde weerstation, daarvan klopt in ieder geval de temperatuurdata redelijk.
Verder moet je misschien de automations die im heb eruit halen.
De conditional notification is eenservice die op basis van een switch wel of niet een persistent notification stuurt, zodat ik makkelijk de automations kan debuggen zonder naar de traceringen te kijken.
En let vooral niet op de schizofrene mix van engels en nederlands.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
### SILENT Mode obv toerental ###
  #-------------------------------------------------------------------------------
  - id: "hp_set_silent_mode_based_on_rpm"
    alias: "[Heatpump] Silent Mode op basis van toerental"
    description: "Zet Silent Mode uit/aan op basis van toerental."

trigger:
      - platform: template
        value_template: >
          {{ states('sensor.hp_compressor_rpm') | float(0) > 2700 
             and is_state('switch.hp_silent_mode', 'on') 
             and is_state('binary_sensor.hp_defrosting_status', 'off') }}

action:
      - action: script.hp_conditional_notification
        data:
          title: "WP Silent Mode disable due compressor RPM."

- wait_template: >
          {{ is_state('input_boolean.softstart_automatisering_post_defrost_actief','off')
             and is_state('input_boolean.softstart_automatisering_actief','off') }}
        timeout: "00:30:00"
        continue_on_timeout: true

- choose:
          - conditions:
              - condition: template
                value_template: "{{ wait.completed }}"
              - condition: numeric_state
                entity_id: sensor.hp_compressor_rpm
                above: 2700
                entity_id: sensor.hp_outside_temp
                above: 4.0
              - condition: state
                entity_id: binary_sensor.hp_silent_mode_status
                state: "on"
                entity_id: binary_sensor.hp_defrosting_status
                state: "off"
            sequence:
                data:
                  title: "WP Silent Mode"
                  message: "Uitvoering: Vrijgave ontvangen. Zet Silent Mode UIT."

- action: switch.turn_off
                target:
                  entity_id: switch.hp_silent_mode

- wait_for_trigger:
                  - platform: numeric_state
                    below: 2700
                timeout: "00:15:00"
                continue_on_timeout: true # Allow it to finish even if it times out

- action: switch.turn_on
                target:

data:

default:
            data:
                Stille modus uitschakelen obv toerental geannuleerd. 
                {% if not wait.completed %}
                  Reden: Timeout (30 min) wachtend op andere automations.
                {% else %}
                  Reden: Toerental inmiddels al gezakt of defrost gestart.
                {% endif %}

### SILENT Mode obv evap temp ###
  #-------------------------------------------------------------------------------

- id: "hp_silent_mode_disable_evaporator_temp"
    alias: "[Heatpump] - Evaporator Low Temp Silent Mode OFF"
    description: "Schakel stille modus UIT als er ijsvorming dreigt (Margin < -0.3 EN verdamper < 0°C)"
    trigger:
        entity_id: sensor.hp_temp_frost_margin
        below: -0.3
        for:
          minutes: 10
        entity_id: sensor.hp_temp_vaporiser
        below: 0.0
        for:
    condition:
        state: 'on'
    action:
      - service: switch.turn_off
        target:
      - service: input_number.set_value
        target:
          entity_id: input_number.hp_compressor_frequency_limit
        data:
          value: 75
      - service: script.hp_conditional_notification
        data:
          title: "Silent mode UIT (Vorstgevaar)"
            Silent mode UIT vanwege risico op ijsvorming.

Verdamper: {{ states('sensor.hp_temp_vaporiser') }}°C
            Buiten: {{ states('sensor.hp_outside_temp') }}°C
            Dauwpunt: {{ states('sensor.dew_point') }}°C

#------------------------
  - id: "hp_silent_mode_enable_evaporator_temp"
    alias: "[Heatpump] - Evaporator Safe Temp Silent Mode ON"
    description: Re-enable silent mode when evaporator temperature is safely above freezing.
    trigger:
        above: 1.0
        for:
          minutes: 5
        above: 2.0
        for:

condition:
        state: 'off'
          {% set last_changed = states.binary_sensor.hp_defrosting_status.last_changed %}
          {{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(last_changed, as_timestamp(now()))) > 300 }}

and is_state('input_boolean.softstart_automatisering_actief','off')
             and is_state('input_boolean.orc_automatisering_actief','off') }}
    action:
      - service: switch.turn_on
        target:
        target:
        data:
          value: 0
        data:
          title: "Silent mode AAN (verdamper OK)"
            Silent mode UIT, verdamper warm genoeg.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:36:
[...]

het doel van de power limitation is iemand tijdens piekuren het vermogen van de WP kan beperken.
Ik begrijp het ingaande vermogen...
Maar voorlopig slaag ik er enkel in de WP op zijn laagste frequentie te laten draaien (ik zei 400W, maar eigenlijk is het gewoon 15Hz, de laagste snelheid)

[Afbeelding]
Aja, dan werkt het bij mij inderdaad wel zoals bedoeld. Ik snap dan alleen niet waarom die waarde tussen 0 en 25kW ingesteld kan worden. Wie heeft er 25kW elektrisch….

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

teunos93 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:08:
[...]

Dit is alles wat ik gebruik. Frost margin is obv het dauwpunt obv de buienradar integratie van het dichtst bijzijnde weerstation, daarvan klopt in ieder geval de temperatuurdata redelijk.
De conditional notification is eenservice die op basis van een switch wel of niet een persistent notification stuurt, zodat ik makkelijk de automations kan debuggen zonder naar de traceringen te kijken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
### SILENT Mode obv toerental ###
  - id: "hp_set_silent_mode_based_on_rpm"
    alias: "[Heatpump] Silent Mode op basis van toerental"
    description: "Zet Silent Mode uit/aan op basis van toerental."

trigger:
          {{ states('sensor.hp_compressor_rpm') | float(0) > 2700 
             and is_state('switch.hp_silent_mode', 'on') 
             and is_state('binary_sensor.hp_defrosting_status', 'off') }}

action:
        data:
          title: "WP Silent Mode disable due compressor RPM."

- wait_template: >
             and is_state('input_boolean.softstart_automatisering_actief','off') }}
        timeout: "00:30:00"
        continue_on_timeout: true

- choose:
          - conditions:
                value_template: "{{ wait.completed }}"
                above: 2700
                entity_id: sensor.hp_outside_temp
                above: 4.0
                entity_id: binary_sensor.hp_silent_mode_status
                state: "on"
                state: "off"
            sequence:
                data:
                  message: "Uitvoering: Vrijgave ontvangen. Zet Silent Mode UIT."

target:

- wait_for_trigger:
                    below: 2700
                timeout: "00:15:00"
                continue_on_timeout: true # Allow it to finish even if it times out

target:

data:

default:
            data:
                Stille modus uitschakelen obv toerental geannuleerd. 
                {% if not wait.completed %}
                  Reden: Timeout (30 min) wachtend op andere automations.
                {% else %}
                  Reden: Toerental inmiddels al gezakt of defrost gestart.
                {% endif %}

### SILENT Mode obv evap temp ###

- id: "hp_silent_mode_disable_evaporator_temp"
    alias: "[Heatpump] - Evaporator Low Temp Silent Mode OFF"
    description: "Schakel stille modus UIT als er ijsvorming dreigt (Margin < -0.3 EN verdamper < 0°C)"
    trigger:
        for:
        for:
    condition:
        state: 'on'
    action:
      - service: switch.turn_off
        target:
        target:
        data:
          value: 75
        data:
          title: "Silent mode UIT (Vorstgevaar)"
            Silent mode UIT vanwege risico op ijsvorming.

#------------------------
  - id: "hp_silent_mode_enable_evaporator_temp"
    alias: "[Heatpump] - Evaporator Safe Temp Silent Mode ON"
    description: Re-enable silent mode when evaporator temperature is safely above freezing.
    trigger:
        above: 1.0
        for:
        above: 2.0
        for:

condition:
          {% set last_changed = states.binary_sensor.hp_defrosting_status.last_changed %}
          {{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(last_changed, as_timestamp(now()))) > 300 }}

and is_state('input_boolean.softstart_automatisering_actief','off')
             and is_state('input_boolean.orc_automatisering_actief','off') }}
    action:
      - service: switch.turn_on
        target:
        target:
        data:
          value: 0
        data:
          title: "Silent mode AAN (verdamper OK)"
            Silent mode UIT, verdamper warm genoeg.

Dank! Ik heb een R32, geen R290, dus volgens mij kan ik niet op basis van het toerental van de compressor schakelen, helaas.
Met de dauwpunt regeling ga ik aan de slag. Ik doe het nu op basis van de aanzuig-temperatuur. Ben benieuwd of op basis van dauwpunt nog beter gaat.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

tebogo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:30:
[...]

Dank! Ik heb een R32, geen R290, dus volgens mij kan ik niet op basis van het toerental van de compressor schakelen, helaas.
Met de dauwpunt regeling ga ik aan de slag. Ik doe het nu op basis van de aanzuig-temperatuur. Ben benieuwd of op basis van dauwpunt nog beter gaat.
o.b.v. toerental doe ik zodat tijdens een ORC hij hier niet op blijft hangen (de R290 bug), of tijdens een defrost gewoon zijn maximale toerental kan halen. De R32 heeft volgens mij ook gewoon de compressor RPM sensor toch?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:52

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

teunos93 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:08:
[...]

Voor als je deze code gebruikt in HA:
Je gebruikt oude code, service is action geworden.
Deze blijft (nog) werken, maar geadviseerd wordt de nieuwe termen te gebruiken. :+

As of Home Assistant 2024.8, the term "Services" (specifically service calls in YAML) is being renamed to "Actions" to improve user-friendliness, aligning with UI changes in automation/script editors. While "service:" is deprecated in favor of "action:", the change is backward-compatible, meaning existing automations will continue to function.
https://developers.home-a...24/07/16/service-actions/

Mijn simpele automatisering voor de stille mode, bij hoog compressor toerental tijdens verwarmen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
alias: LG Heating Silent mode
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id: sensor.compressor
    value_template: "{{ states('sensor.compressor') |float(0) }}"
    above: 45
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 5
  - trigger: numeric_state
    below: 45
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
conditions:
    entity_id: sensor.bedrijfsmodus
    state: "2.0"
actions:
  - choose:
      - conditions:
            above: 45
        sequence:
            metadata: {}
            data: {}
            target:
              entity_id: switch.stille_mode
      - conditions:
            below: 45
        sequence:
            metadata: {}
            data: {}
            target:
              entity_id: switch.stille_mode

[ Voor 37% gewijzigd door PeteSplit op 29-01-2026 13:00 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Dank, dat had ik inderdaad nog niet gezien.
Betreffende je automation, die is in ieder geval voor mij veel te simpel, bovendien doet die precies het tegenovergestelde van wat ik wil (silent mode uit bij hoog toerental, jij zet hem juist aan). Verder werkt dit zo perfect voor mij en heb in geen behoefte iets te wijzigen of te versimpelen.

Ik heb in het topic dat ik ooit ben gestart vanochtend ook een post geschreven over wlke automations ik gebruik en waarom, die wil ik aanvullen met HA data en een github link, dan kan iedereen die wil er zijn voordeel uit doen.
In dit mengelmoes topic is het vaak lastig bijhouden waarom bepaalde zaken gedeeld worden.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Zie hier, voor wie interesse heeft, een overzicht met alle automations die ik gebruik en argumentatie waarom, plus wat snips met HA data.
teunos93 in "Upgrade verwarmings-systeem, van CV naar ... ?"

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:52

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

teunos93 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:55:

Betreffende je automation, die is in ieder geval voor mij veel te simpel, bovendien doet die precies het tegenovergestelde van wat ik wil (silent mode uit bij hoog toerental, jij zet hem juist aan). Verder werkt dit zo perfect voor mij en heb in geen behoefte iets te wijzigen of te versimpelen.

Ik heb in het topic dat ik ooit ben gestart vanochtend ook een post geschreven over welke automations ik gebruik en waarom, die wil ik aanvullen met HA data en een github link, dan kan iedereen die wil er zijn voordeel uit doen.
In dit mengelmoes topic is het vaak lastig bijhouden waarom bepaalde zaken gedeeld worden.
Ik gebruik de stille mode om de warmtepomp in vermogen te limiteren, als de warmtepomp geen vermogen meer vraagt, zet ik de stille mode weer uit, om de ventilator weer maximaal te laten draaien (om de defrosts te verminderen bij een R32).
Mooi 'upgrade' overzicht , maar veel niet van toepassing op een R32.
Misschien een idee om een LG R290 topic te starten ? :P

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 29-01-2026 17:28 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

teunos93 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:51:
[...]

o.b.v. toerental doe ik zodat tijdens een ORC hij hier niet op blijft hangen (de R290 bug), of tijdens een defrost gewoon zijn maximale toerental kan halen. De R32 heeft volgens mij ook gewoon de compressor RPM sensor toch?
Als je met sensor.hp_compressor_rpm hetzelfde bedoelt als met deze sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg   
    name: "30025 INV1 Trace"   
    id: inv1_trace
    register_type: read
    unit_of_measurement: "Hz"
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 0
    filters:
      - multiply: 1
    state_class: "measurement"
    device_class: frequency
    skip_updates: 2 # 30s
dan klopt dat ;)

Ik zal er dan nog eens naar kijken, bedankt!

• walter_321
teunos93 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:44:
Zie hier, voor wie interesse heeft, een overzicht met alle automations die ik gebruik en argumentatie waarom, plus wat snips met HA data.
teunos93 in "Upgrade verwarmings-systeem, van CV naar ... ?"
Quote uit je link en met wat ik zie hier thuis, ik ben het met je eens.
We zouden daarom volgens mij een waarschuwing aan het begin van deze vraagstaart moeten zetten.
Zolang LG een hoop onzin in hun controler niet oplost, is de wp zelfs af te raden.
Ten eerste, als je niet home assistant draait en bereid bent een 2e hobby te starten, koop deze dan niet!

[ Voor 7% gewijzigd door walter_321 op 29-01-2026 19:24 ]

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

PeteSplit schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Ik gebruik de stille mode om de warmtepomp in vermogen te limiteren, als de warmtepomp geen vermogen meer vraagt, zet ik de stille mode weer uit, om de ventilator weer maximaal te laten draaien (om de defrosts te verminderen bij een R32).
Mooi 'upgrade' overzicht , maar veel niet van toepassing op een R32.
Misschien een idee om een LG R290 topic te starten ? :P
@teunos93 en @PeteSplit Dank voor jullie suggesties. _/-\o_

Ik heb alle 4 (3 van @teunos93, en 1 van @PeteSplit) opties, met wat hulp van AI 8), in een ESPHome.yaml opgenomen. Kan nu deze verschillende opties proberen :), en mooi naast elkaar leggen ter vergelijk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
select:
    name: "Silent Mode Regeling Keuze"
    id: silent_mode_logic_select
    options:
      - "Handmatig"                 # Silent Handmatig aan- of uitzetten
      - "Suction Temp".             # Silent AAN op basis van Aanzuigtemp.
      - "Frost Margin (Dauwpunt)"   # Silent AAN op basis van Dauwpunt
      - "Compressor Hz (Comfort)"   # Silent AAN bij hoge Hz
      - "Hoge Belasting (Hz)"       # Silent UIT bij hoge Hz
    initial_option: "Suction Temp"
    optimistic: true
    restore_value: true
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
binary_sensor:
    id: intelligent_silent_logic
    filters:
      - delayed_on: 10s
      - delayed_off: 10s
    lambda: |-
      auto mode = id(silent_mode_logic_select)->current_option();
      float current_hz = id(inv1_trace).state;
      float outdoor_temp = id(air_temp).state;
      bool is_defrosting = id(defrosting_mode).state;

if (mode == "Suction Temp") {
        if (id(suction_temp).state > 1.5) return true;
        if (id(suction_temp).state < 0.0) return false;
      } 
      else if (mode == "Frost Margin (Dauwpunt)") {
        if (id(frost_margin_sensor).state < -0.3 && id(suction_temp).state < 0.0) return false;
        if (id(frost_margin_sensor).state > 2.0 && id(suction_temp).state > 1.0) return true;
      }
      else if (mode == "Compressor Hz (Comfort)") {
        // Silent AAN bij hard werken (minder geluid voor de buren)
        if (current_hz > 45.0) return true;
        if (current_hz < 40.0) return false;
      }
      else if (mode == "Hoge Belasting (Hz)") {
        // Silent UIT bij hard werken (meer rendement/lucht voor de WP)
        // Alleen als het warmer is dan 4 graden en niet aan het ontdooien is
        if (is_defrosting) return false; 

if (current_hz > 45.0 && outdoor_temp > 4.0) {
           return false; // Forceer Silent UIT
        } else if (current_hz < 40.0) {
           return true;  // Terug naar Silent AAN
        }
      }

return id(sidu_awhp_silent).state;
    on_press:
      then:
        - if:
            condition:
              lambda: 'return id(silent_mode_logic_select)->current_option() != "Handmatig";'
            then:
              - switch.turn_on: sidu_awhp_silent
    on_release:
      then:
        - if:
            condition:
            then:
              - switch.turn_off: sidu_awhp_silent
Dit natuurlijk in combinatie met modbus op een ESP32.

Voor wie wil, doe je voordeel ermee ;-)

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

tebogo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Ik alle 4 (3 van @teunos93, en 1 van @PeteSplit) opties, met wat hulp van AI 8), in een ESPHome.yaml opgenomen. Kan nu deze verschillende opties proberen :), en mooi naast elkaar leggen ter vergelijk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
select:
    options:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
binary_sensor:
    filters:

} 
        if (id(frost_margin_sensor).state < -0.3 && id(suction_temp).state < 0.0) return false;
        if (id(frost_margin_sensor).state > 2.0 && id(suction_temp).state > 1.0) return true;
      }
      }

}
      }

on_press:
      then:
        - if:
            condition:
            then:
    on_release:
      then:
        - if:
            condition:
            then:

Netjes! Afhankelijk van wat je wilt bereiken zou ik wel een combi van de automations gebruiken. Zelf gebruik ik daarvoor de automation switch om snel aan/uit te kunnen schakelen als ik geen tijd heb iets aan te passen maar wel snel de automation wil kunnen uitschakelen.

• kazemo
teunos93 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:55:

Ik heb in het topic dat ik ooit ben gestart vanochtend ook een post geschreven over wlke automations ik gebruik en waarom, die wil ik aanvullen met HA data en een github link, dan kan iedereen die wil er zijn voordeel uit doen.
_/-\o_ ik heb je hele topic gelezen mooi, overzichtelijk verhaal met geen onzin
als ik het goed lees gebruik je ook geen buffervat met extra pomp
en stuur je op uitlaat(aanvoer) en niet op inlaat(retour) ivm traagheid anders (niet snel reageren op temperatuur dan moet je te lang wachten voordat de wp omhoog moduleerd)...denk ik dan!
En je hebt veel aandacht en werk gestoken in de juiste leidings diameters...en dat is belangrijk
“Veel mensen onderschatten dit, maar jij hebt het goed aangepakt — en daardoor werkt jouw systeem waarschijnlijk beter.”
hydraulische weerstand en leidingdiameters zijn cruciaal voor het goed functioneren van een warmtepomp, zeker bij systemen zonder buffervat en met directe regeling op het afgiftesysteem.

[ Voor 15% gewijzigd door kazemo op 30-01-2026 08:28 ]

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-02 18:40

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

tebogo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Ik alle 4 (3 van @teunos93, en 1 van @PeteSplit) opties, met wat hulp van AI 8), in een ESPHome.yaml opgenomen. Kan nu deze verschillende opties proberen :), en mooi naast elkaar leggen ter vergelijk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
select:
    options:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
binary_sensor:
    filters:

} 
      }
      }

}
      }

on_press:
      then:
        - if:
            condition:
            then:
    on_release:
      then:
        - if:
            condition:
            then:

Hallo tebogo zou je misschien jou hele esphome.yaml voor je warmtepomp kunnen delen.

• walter_321
Bugje in mijn Home Assistant code;
Als het uitlezen van de status fout gaat en er niets zinnig komt in de 'Control Method', schreef de code dat de Control method naar sturen op lucht gaat. De code keek naar waarde 0 of 1 en zette dan sturing op Inlaat of Uitlaat en voor alle andere waardes gaf de code sturen op lucht'. En dat werd dan ook naar de WP geschreven....
Resultaat deze ochtend dat de WP op lucht ging werken. Gezien de sturing in de relatief koele kelder staat, ging de WP naar vol vermogen.
Nu weet ik dat mijn 7 WP, R290, op vol vermogen -82Hz- bij -1°C buiten, 9,3kW kan leveren. En dat bij een COP van 4...
Wel verrassend dat de WP op dat moment de delta T naar 10K stuurde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDB49cW7l7Jwt9_trnaY2owutAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U9PmQM0SyAto88G3sckQyenz.png?f=fotoalbum_large

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

RVerheijden schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Hallo tebogo zou je misschien jou hele esphome.yaml voor je warmtepomp kunnen delen.
Zeker, hierbij. Let op, ben er nog niet zeker van dat de ingebouwde test (na 3 defrosts schakel over naar andere Silent regel methode) goed werkt. De zaken tussen de *************************. en *********************, kom meerdere keren voor, zijn de laatste toevoegingen op basis van info van @PeteSplit en @teunos93, de rest was al een langer lopend goed werkend script.
Ik wil deze een paar dagen laten lopen zonder andere zaken aan te passen, om te kijken bij voortdurende defrost het beste werkt.

De naamgeving van de sensoren, zijn de namen die uit LGMV zijn overgenomen. Verder dus ideeën van @PeteSplit en @teunos93, en _/-\o_ anderen. Met wat hulp van AI, kom je dan een heel eind:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
# =========================
### Esphome code to ctrl a LG heatpump
### esp-wp-control
### version V3.0 toegvoegd: - mac_address: **:**:**:**:**:** # ALPHA 25-60 180
### 29 januari 2026 aangepast

substitutions:
  device_name: esp-wp-control
  friendly_name: "esp-wp-control"
  comment: LG warmtepomp

esphome:
  name: ${device_name}
  friendly_name: ${friendly_name}
  comment: ${comment}

esp32:
  board: esp32-s3-devkitc-1
  variant: esp32s3
  framework:
    type: esp-idf

logger:
  baud_rate: 0   
  level: INFO
  logs:
    modbus_controller.sensor: WARN
    modbus_controller.output: WARN
    modbus.number: WARN
    modbus.select: WARN
    modbus.sensor: WARN
    esp32.preferences: WARN
    sensor: WARN
    text_sensor: WARN
    number: WARN 
    esp32_ble_tracker: WARN
    esp32_ble_client: WARN
    alpha3: WARN 

api:
  reboot_timeout: 0s

ota:
  - platform: esphome
    on_begin:
      then:
        - switch.turn_off: ble_client_switch
        - logger.log: "BLE connection suspended for OTA update"
    on_end:
      then:
        - switch.turn_on: ble_client_switch
        - logger.log: "BLE connection started after OTA update"  

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  min_auth_mode: WPA2
  fast_connect: on
  reboot_timeout: 0s
  ap:
    ssid: "Esp-WP Fallback Hotspot"
    password: !secret wifi_hotspot_password
    ap_timeout: 5min 

captive_portal:    

web_server:
  port: 80
  auth:
    username: !secret username
    password: !secret username_password

esp32_ble_tracker:

ble_client:
  - mac_address: **:**:**:**:**:** 
    id: Circulation_pump
    auto_connect: true

uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: 16
  rx_pin: 12 
  baud_rate: 9600
  parity: NONE
  stop_bits: 1

modbus:
  id: modbus_lg
  send_wait_time: 1000ms

modbus_controller:
  - id: lg
    address: 0x1
    modbus_id: modbus_lg
    setup_priority: -10
    update_interval: 10s

button:
  - platform: restart
    id: restart_button
    name: " Herstart WP control module"

######################################
### op basis van https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/84523852#84523852 toegevoegd
### Compressor mode op basis van https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/84523968?newPost=1#84523968    
    name: "Test: Simuleer Defrost & Switch"
    id: test_logic_button
    on_press:
      - lambda: |-
          // Kopie van de logica om te testen
          id(defrost_count) += 1;
          id(defrost_counter_sensor).publish_state(id(defrost_count));
          ESP_LOGI("test_logic", "TEST KNOP: Teller opgehoogd naar: %d", id(defrost_count));

if (id(defrost_count) >= 3) {
            id(defrost_count) = 0;
            id(defrost_counter_sensor).publish_state(0);

auto current_mode = id(silent_mode_logic_select)->current_option();
            std::string next_mode = "Suction Temp"; // Default fallback

if (current_mode == "Suction Temp") {
              next_mode = "Frost Margin (Dauwpunt)";
            } else if (current_mode == "Frost Margin (Dauwpunt)") {
              next_mode = "Compressor Hz (Comfort)";
            } else if (current_mode == "Compressor Hz (Comfort)") {
              next_mode = "Hoge Belasting (Hz)";
            } else if (current_mode == "Hoge Belasting (Hz)") {
              next_mode = "Suction Temp";
            }

id(silent_mode_logic_select).publish_state(next_mode);
            ESP_LOGI("test_logic", "TEST KNOP: 3 bereikt! Schakelen naar: %s", next_mode.c_str());
          }    

### op basis van https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/84523852#84523852 toegevoegd
### Compressor mode op basis van https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/84523968?newPost=1#84523968
# GLOBALS (Voor het onthouden van de teller)
globals:
  - id: defrost_count
    type: int
    restore_value: yes  # <--- AANGEPAST: Onthouden bij herstart!
    initial_value: '0'

# SWITCHES (coils)

switch:
    id: _00001
    register_type: coil
    address: 00
    device_class: switch
    name: "00001 Enable ⁄ Disable (Heating ⁄ Cooling)"

id: sidu_awhp_silent
    register_type: coil
    address: 02
    device_class: switch
    name: "00003 Silent Mode Set"

- platform: ble_client
    ble_client_id: Circulation_pump
    id: ble_client_switch
    name: "Enable Bluetooth Connection"
    icon: mdi:bluetooth
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_ON

# BINARY SENSORS (discrete inputs)
binary_sensor:
    name: "10001 Water flow status"
    id: sidu_awhp_flow_switch
    register_type: discrete_input
    device_class: running
    skip_updates: 5 # 60s

name: "10002 Main Pump"
    id: sidu_awhp_main_pump
    address: 01    

name: "10004 Compressor status"
    id: compressor_running     
    address: 03

#   - platform: modbus_controller
#     modbus_controller_id: lg    
#     name: "10005 Defrosting"
#     id: defrosting_mode
#     register_type: discrete_input
#     device_class: running
#     address: 04

# DE TELLER LOGICA: Kijk naar de defrost status
    name: "10005 Defrosting"
    id: defrosting_mode
    address: 04
    on_press:
      then:
        - lambda: |-
            // Alleen tellen als we NIET in handmatig staan
            if (id(silent_mode_logic_select)->current_option() != "Handmatig") {
              id(defrost_count) += 1;
              id(defrost_counter_sensor).publish_state(id(defrost_count));
              ESP_LOGI("test_logic", "Defrost gedetecteerd! Teller op: %d", id(defrost_count));

if (id(defrost_count) >= 3) {
                id(defrost_count) = 0;
                id(defrost_counter_sensor).publish_state(0);

auto current_mode = id(silent_mode_logic_select)->current_option();
                std::string next_mode = "Suction Temp"; // Default

if (current_mode == "Suction Temp") {
                  next_mode = "Frost Margin (Dauwpunt)";
                } else if (current_mode == "Frost Margin (Dauwpunt)") {
                  next_mode = "Compressor Hz (Comfort)";
                } else if (current_mode == "Compressor Hz (Comfort)") {
                  next_mode = "Hoge Belasting (Hz)";
                } else if (current_mode == "Hoge Belasting (Hz)") {
                  next_mode = "Suction Temp";
                }

id(silent_mode_logic_select).publish_state(next_mode);
                ESP_LOGI("test_logic", "3 Defrosts bereikt. Schakelen naar %s", next_mode.c_str());
              }
            }

# De intelligente logica (zoals eerder besproken, maar nu in de lijst)
    filters:

} 
      }
      }
        if (current_hz > 45.0 && outdoor_temp > 4.0) return false;
        else if (current_hz < 40.0) return true;
      }
    on_press:
      then:
        - if:
            condition:
            then:
    on_release:
      then:
        - if:
            condition:
            then:

name: "10008 Silent mode status"
    id: Cooling_Fan
    address: 07

name: "10014 Error status"
    id: Error_status
    device_class: problem
    address: 13

# SENSORS (input registers)
sensor:

# Dauwpunt ontvangen van Home Assistant (Buienradar)
  - platform: homeassistant
    id: ha_dew_point
    entity_id: sensor.dew_point # Zorg dat dit de exacte naam in HA is
    on_value:
      then:
        - component.update: frost_margin_sensor

# De berekende Frost Margin (Verdamper - Dauwpunt)
    name: "HP Frost Margin"
    id: frost_margin_sensor
    unit_of_measurement: "°C"
    accuracy_decimals: 1
      return id(suction_temp).state - id(ha_dew_point).state;

# SENSORS (Extra sensor om de teller te zien in HA)    
    name: "Defrost Counter voor Test"
    id: defrost_counter_sensor
    unit_of_measurement: "x"
      return id(defrost_count);      

name: "30001 Error Code"
    id: sidu_awhp_error_number

name: "30002 ODU operation Cycle"
    id: sidu_awhp_indoor_operation_info

name: "30003 Water inlet Temp."
    id: sidu_awhp_water_in_temp
    value_type: S_WORD
    filters:
      - multiply: 0.1 
    device_class: "temperature"

name: "30004 Water outlet Temp."
    id: sidu_awhp_water_out_temp
    address: 03
    filters:

name: "30008 Room air temp. (Circuit 1)"
    id: sidu_awhp_room_temp1
    address: 07
    filters:

name: "30009 Current Flow Rate"
    id: sidu_awhp_flow_sensor
    address: 08
    unit_of_measurement: "l/m"
    filters:
    device_class: volume_flow_rate
      if (id(sidu_awhp_main_pump).state) return x;
      else return 0.0;     

name: "30013 Outdoor Air Temp."
    id: air_temp
    address: 12
    filters:

name: "30017 Pipe in Temp."
    id: inner_heat_exchanger_in_temp
    address: 16
    filters:

name: "30019 Suction Temp."
    id: suction_temp
    address: 18
    filters:

name: "30020 INV1 dis.Temp."
    id: inv1_discharge_temp
    address: 19
    filters:

name: "30021 HEX Temp."
    id: heat_exchanger_temp
    address: 20
    filters:

name: "30023 HighPress Trace"
    id: highpress_trace
    address: 22
    filters:
    device_class: pressure
    unit_of_measurement: "mBar"

name: "30024 LowPress Trace"
    id: lowpress_trace
    address: 23
    filters:
    device_class: pressure
    unit_of_measurement: "mBar"

name: "30025 INV1 Trace"   
    id: inv1_trace
    unit_of_measurement: "Hz"
    filters:
    device_class: frequency

name: "Delta T"
    id: wp_delta_t
    device_class: "temperature_delta"
    icon: mdi:delta
    update_interval: 10s
      if (!id(compressor_running).state) {
        return 0.0;
      }
      return id(sidu_awhp_water_out_temp).state - id(sidu_awhp_water_in_temp).state;

- platform: alpha3
    ble_client_id: Circulation_pump
    update_interval: 30s 
    flow:
      name: "Circulation pump Flow" 
      device_class: volume_flow_rate
      unit_of_measurement: "l/m"
      filters:
        - multiply: 16.66667
    head:
      name: "Circulation pump Head"
      device_class: distance
      unit_of_measurement: "m"
    speed:
      name: "Circulation pump Speed"
      device_class: speed
      unit_of_measurement: "rpm"
    power:
      name: "Circulation pump Power"
      device_class: power
      unit_of_measurement: "W"

# SELECTS (Holding registers)
select:

options:
      - "Handmatig"
      - "Suction Temp"
      - "Frost Margin (Dauwpunt)"
      - "Compressor Hz (Comfort)"  # De vorige: Silent AAN bij hoge Hz
      - "Hoge Belasting (Hz)"     # De nieuwe: Silent UIT bij hoge Hz

name: "40001 Operation Mode"
    id: _40001
    optionsmap:
      "Heat": 4
      "Auto": 3
    entity_category: config
    icon: "mdi:toggle-switch"

name: "40002 Control method (Circuit 1 ⁄ 2)"
    id: _40002
    optionsmap:
      "Outlet": 0
      "Inlet": 1
    icon: "mdi:toggle-switch"

# NUMBERS (Holding Registers)
number:
    name: "40003 Target temp (Heating ⁄ Cooling) Circuit 1"
    id: sidu_awhp_air_out_temp_targetting
    min_value: 20
    max_value: 50
    step: 1
    multiply: 10
    use_write_multiple: true

name: "40005 Shift value(Target) in auto mode Circuit 1"
    id: _40005
    address: 04
    min_value: -5
    max_value: 5
    step: 1
    use_write_multiple: true

text_sensor:
  - platform: version
    name: "${device_name} ESPHome Version"
    hide_timestamp: true

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-02 18:10
PeteSplit schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Gebruik je een schema/rooster via de RMC scherm van de warmtepomp ?

Ik had dit vaak, omdat ik het rooster niet helemaal rond (24 uur) geprogrammeerd had, om middernacht veranderde dan de stille mode weer. Ik had de Stille mode daarna geprogrammeerd van 0:00 tot 23:59
Het is al even geleden omdat ik het eea wilde monitoren, maar ik heb dus geen schema. Dus het is mij nog onbekend waarom de warmtepomp soms automatisch op silent mode gaat. Het is gelukkig niet het einde van de wereld, warmtepomp draait verder gewoon normaal door.

• Mark Ta
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02-02 09:30
Beste mede-Tweakers,

Dankzij de vele waardevolle bijdrages op dit forum heb ik een jaar geleden succesvol zelf mijn warmtepomp geïnstalleerd. De verwarming werkt naar volle tevredenheid (beperkt op 16A op een eigen groep), maar ik loop nu tegen een hardnekkig probleem aan met het Sanitair Warm Water (SWW).

Even over mij: Ik ben een 46-jarige Tweaker met een achtergrond in de software. Logica en configuratie zijn me dus niet vreemd, maar deze specifieke hardware-puzzel krijg ik niet gekraakt.

Het probleem: De warmtepomp verwarmt het water keurig naar de doeltemperatuur, maar het heropwarmen (de 'reheat') start veel te laat.
- Instelling: 50°C met een Delta T van 3°C.
- Verwachting: De pomp slaat aan bij 47°C.
- Realiteit: Het systeem blijft stand-by tot de temperatuur onderin het vat de kritieke onderwaarde van circa 20°C bereikt. Pas dan schiet hij wakker.

Het lijkt erop dat de ingestelde Delta T volledig wordt genegeerd en het systeem pas als 'noodgreep' aanslaat op de ingestelde ondergrens / minimum temperatuur.

Wat ik al heb geprobeerd/gecontroleerd:
- Verschillende Delta T instellingen getest (geen effect).
- De handleiding doorgespit op zoek naar specifieke menu-parameters of dipswitches die de SWW-reheat beïnvloeden.
- De sensorwaardes gecontroleerd; deze geven de temperatuur correct door.

Gezien mijn software-achtergrond heb ik alle logische paden bewandeld, maar ik vermoed dat ik een specifieke hardware-instelling of een obscure dipswitch over het hoofd zie. Wie is de reddende engel die mij de juiste richting op kan sturen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• walter_321
Waar meet je de temperatuur van het water?
Met de kleine delta T instelling verwacht ik dat dit gebeurt zeer hoog in het vat.
Er is misschien een tijdelijke oplossing de sensor helemaal onderaan in het vat te stoppen. Dan is 20°C wel een goed moment om terug te beginnen verwarmen. Een goed SWW-vat heeft nog best wat warm water als het onderaan koud wordt.
Maar dat vertelt natuurlijk niet waarom je WP niet sneller wakker wordt om SWW te maken.

Nog 1 ding dat ik niet begrijp; je stelt dat het systeem standby blijft; ik vermoed dat je bedoelt dat de warmtepomp enkel zorgt voor de verwarming? En niet echt in standby gaat.

Ik heb zelf geen SWW op de warmtepomp. Is er geen instelling voor de voorrangsregels? SWW zou voorrang moeten hebben op verwarmen. Vind je die instelling? -geen idee of de LG dat heeft; dat komt in veel verwarmingscontrolers terug.

• jschel
walter_321 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:27:
Met de kleine delta T instelling verwacht ik dat dit gebeurt zeer hoog in het vat.
Er is misschien een tijdelijke oplossing de sensor helemaal onderaan in het vat te stoppen. Dan is 20°C wel een goed moment om terug te beginnen verwarmen. Een goed SWW-vat heeft nog best wat warm water als het onderaan koud wordt.
Maar dat vertelt natuurlijk niet waarom je WP niet sneller wakker wordt om SWW te maken.

Nog 1 ding dat ik niet begrijp; je stelt dat het systeem standby blijft; ik vermoed dat je bedoelt dat de warmtepomp enkel zorgt voor de verwarming? En niet echt in standby gaat.

Ik heb zelf geen SWW op de warmtepomp. Is er geen instelling voor de voorrangsregels? SWW zou voorrang moeten hebben op verwarmen. Vind je die instelling? -geen idee of de LG dat heeft; dat komt in veel verwarmingscontrolers terug.
Zeker! zoiets zal het wel zijn want de hysterese voor warm water kan niet hoger dan 4 graden. Ik zou liever hebben dat ik die ruimer zou kunnen zetten. In vind zelf dat ik te veel SWW runs heb 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPq21fYbY3171I7hNmO17J-3UNg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QYBpVkjMQhL9spPXxBisXOeh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jschel op 31-01-2026 11:08 ]

• jschel
Mark Ta schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:07:
Beste mede-Tweakers,

Dankzij de vele waardevolle bijdrages op dit forum heb ik een jaar geleden succesvol zelf mijn warmtepomp geïnstalleerd. De verwarming werkt naar volle tevredenheid (beperkt op 16A op een eigen groep), maar ik loop nu tegen een hardnekkig probleem aan met het Sanitair Warm Water (SWW).

Even over mij: Ik ben een 46-jarige Tweaker met een achtergrond in de software. Logica en configuratie zijn me dus niet vreemd, maar deze specifieke hardware-puzzel krijg ik niet gekraakt.

Het probleem: De warmtepomp verwarmt het water keurig naar de doeltemperatuur, maar het heropwarmen (de 'reheat') start veel te laat.
- Instelling: 50°C met een Delta T van 3°C.
- Verwachting: De pomp slaat aan bij 47°C.
- Realiteit: Het systeem blijft stand-by tot de temperatuur onderin het vat de kritieke onderwaarde van circa 20°C bereikt. Pas dan schiet hij wakker.

Het lijkt erop dat de ingestelde Delta T volledig wordt genegeerd en het systeem pas als 'noodgreep' aanslaat op de ingestelde ondergrens / minimum temperatuur.

Wat ik al heb geprobeerd/gecontroleerd:
- Verschillende Delta T instellingen getest (geen effect).
- De handleiding doorgespit op zoek naar specifieke menu-parameters of dipswitches die de SWW-reheat beïnvloeden.
- De sensorwaardes gecontroleerd; deze geven de temperatuur correct door.

Gezien mijn software-achtergrond heb ik alle logische paden bewandeld, maar ik vermoed dat ik een specifieke hardware-instelling of een obscure dipswitch over het hoofd zie. Wie is de reddende engel die mij de juiste richting op kan sturen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ook de tank settings 1 even goed controleren die zijn een beetje tricky. De uitleg is een beetje raar. zeker in het nederlands daarom lees ik liever de engelse handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnkHkGLqKqD95Gaz7_Opy4gHlBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NFDI5VB3jjSaJb9DjRCkKZdn.png?f=fotoalbum_large

• walter_321
jschel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Zeker! zoiets zal het wel zijn want de hysterese voor warm water kan niet hoger dan 4 graden. Ik zou liever hebben dat ik die ruimer zou kunnen zetten. In vind zelf dat ik te veel SWW runs heb ...

....
Dat is weer zo iets bizar in de regeling. Waarom is die hysteresis zo laag?
Afhankelijk van de locatie van de temperatuursensor of de warmtewisselaar in je SWW-vat wil je toch echt mogelijk een andere hysteresis zetten dan max 4°C....

• jschel
walter_321 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:08:
[...]

Dat is weer zo iets bizar in de regeling. Waarom is die hysteresis zo laag?
Afhankelijk van de locatie van de temperatuursensor of de warmtewisselaar in je SWW-vat wil je toch echt mogelijk een andere hysteresis zetten dan max 4°C....
Inderdaad helemaal met eens! Ik had liever gehad dat je die iig. tot 10 a 15 graden in kon stellen. Slaat nergens op die beperking |:( 8)7

• Mark Ta
Dank alvast voor alle snelle antwoorden!

Ik zal ze stuk voor stuk beantwoorden
walter_321 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:27:

- Hij zit inderdaad onderin het vat
- Die delta zou ik graag hoger zetten, maar zoals al aangegeven is 4 de max
- Hij start niet bij 20 graden onder de ingestelde temp (50) maar onder de 20. Dat betekent dat wanneer 2 mensen hebben gedoucht, hij nog niet bij gaat verwarmen en nummer 4 het uiteindelijk niet tot een warm einde haalt :-)
- Ja, standby als in 'Volgens de instelling staat hij op 50, de sensor zegt 30 en toch gaat hij niet het SWW verwarmen'
- SWW heeft voorrang op de verwarming
jschel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:04:
Zeker! zoiets zal het wel zijn want de hysterese voor warm water kan niet hoger dan 4 graden. Ik zou liever hebben dat ik die ruimer zou kunnen zetten. In vind zelf dat ik te veel SWW runs heb 8)7

[Afbeelding]
- Ik denk dat je me de juiste kant op hebt geholpen! De tank 1 settings had ik op 20 en 55. Ik ging er daarbij vanuit dat die 20 een harde waarde was en geen delta. Uit jouw screenshot uit de handleiding zie ik dat het dat wel is.

Er is hier net uitgebreid gedoucht, dus hij was al hard aan het verwarmen. Nu afwachten of hij hem op temperatuur gaat houden.

Morgen een update!

• walter_321
jschel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Ook de tank settings 1 even goed controleren die zijn een beetje tricky. De uitleg is een beetje raar. zeker in het nederlands daarom lees ik liever de engelse handleiding.

[Afbeelding]
Ik heb het een paar keer gelezen maar het is me verre van duidelijk.
Is de minimumwaarde de waarde wanneer het sowieso begint SWW te maken ?
En de hysteresis alleen als het hij in SWW Modus is?

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
walter_321 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:10:
[...]

Ik heb het een paar keer gelezen maar het is me verre van duidelijk.
Is de minimumwaarde de waarde wanneer het sowieso begint SWW te maken ?
En de hysteresis alleen als het hij in SWW Modus is?
Je doet maximum bv 55c (daarboven helpt eventueel de spiraal mee) en minimum die haal je daar af en hysteris moet je er ook bij rekenen.

Bv 25 55 hysteris 4 = onder 26c gemeten door tempsensor gaat hij verwarmen.

Het is vrij onlogisch verwoord/aangeduid idd

[ Voor 4% gewijzigd door Powrskin op 31-01-2026 18:18 ]

Nukezone FTW

• walter_321
Powrskin schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:18:
[...]

Je doet maximum bv 55c (daarboven helpt eventueel de spiraal mee) en minimum die haal je daar af en hysteris moet je er ook bij rekenen.

Bv 25 55 hysteris 4 = onder 26c gemeten door tempsensor gaat hij verwarmen.

Het is vrij onlogisch verwoord/aangeduid idd
Ok bedankt; dat klinkt logisch en geeft me weer wat vertrouwen.
Ik begrijp uit je uitleg vooral dat de hysteresis niet zoveel betekenis heeft...

• Mark Ta
Bedankt allen, maar @jschel voorop _/-\o_

Het werkt, ik blij, mijn vrouw blij, ik nog blijer. oOo

• walter_321
Mijn WP zijn gedrag is totaal 'chaotisch'. Ze gaat eindeloos op en en neer ergens tussen 20Hz en 50Hz. of tussen 300W en een goede 1000W

Dit is zowat het gedrag tussen 10°C buiten en ongeveer 0°C. Daarboven of daaronder draait de compressor 'stabiel' rond een bepaalde frequentie.

Hieronder een print van de voorbije nacht: zien jullie dat dergelijk gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccjH1rsrN-5tOFbd2UiwNSnEtKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2k3OAFY3QjhW2zBEbphIyFO5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTjeFK-u387njZHKYvVeGqj8hyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gpOHDFhl1x0eMaLyrmjUed2N.png?f=fotoalbum_large

• mdvmine
Ja toen ik op "uittrede" regelde had ik ook zulke eindeloze cyclussen van ongeveer 6 minuten. Toert langzaam op, zakt weer in als een baksteen. Ik ben overgeschakeld op "intrede" regeling, en dat werkt veel stabieler. Dat is dan weer onstabiel op de schaal van uren, setpoints neemt LG het niet zo nauw mee (-2/+2 variatie ongeveer). Maar hij probeert in ieder geval setpoint te halen en het werkt wel veel meer op constant tempo. 7kW R290 pomp.

• walter_321
mdvmine schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:36:
Ja toen ik op "uittrede" regelde had ik ook zulke eindeloze cyclussen van ongeveer 6 minuten. Toert langzaam op, zakt weer in als een baksteen. Ik ben overgeschakeld op "intrede" regeling, en dat werkt veel stabieler. Dat is dan weer onstabiel op de schaal van uren, setpoints neemt LG het niet zo nauw mee (-2/+2 variatie ongeveer). Maar hij probeert in ieder geval setpoint te halen en het werkt wel veel meer op constant tempo. 7kW R290 pomp.
Dit is gestuurd op inlaat ;-).
En de WP heeft idd geen enkele interesse de stooklijn te volgen...
Alleen dus onder het vriespunt en zowat boven 10°C lijkt ze dat te willen doen.
Effect is dat het onder 0°C te warm is... En dan kan ik kiezen. Ofwel verlaag ik het 'koude setpunt' en dan is het ok onder 0°C maar koud boven 0°C.

Walter

• walter_321
[b]mdvmine in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"...setpoints neemt LG het niet zo nauw mee (-2/+2 variatie ongeveer)....
Dat is een variatie van 4°C; ik heb niet eens 10°C verschil tussen min en max inlaat temperatuur dat ik nodig hebt.

Walter

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Ik zie dit ook en ik heb er al vaker naar gekeken maar heb geen idee wat het veroorzaakt.
Compressor temps en drukken, verdamper temps etc. o.i.d. laten allemaal geen waarden zien waar ik iets uit kan afleiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_PSb8BTVRCkavcUZthSYTwdcH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FalVgrlu4KmjgvM5Xkz79SP.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb hier verder overigens geen last van behalve dat het er vreemd uit ziet.

• walter_321
teunos93 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:01:
....
Ik heb hier verder overigens geen last van behalve dat het er vreemd uit ziet.
Mijn ingenieursreactie is; wat schade veroorzaakt aan een motor is de stroom.
Hoe hoger de stroom, hoe slechter.
Daarom is het beter dat de compressor constant bv 750W draait ipv tussen 300W en 1.500W te schommelen om dan gemiddeld op 750W uit te komen. De stroom van 1.500W is schadelijker dan de 300W minder schadelijk is. Een ook tijdens versnellen is de stroom hoger dan bij constant draaien.

• jschel
walter_321 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:24:
[...]

Mijn ingenieursreactie is; wat schade veroorzaakt aan een motor is de stroom.
Hoe hoger de stroom, hoe slechter.
Daarom is het beter dat de compressor constant bv 750W draait ipv tussen 300W en 1.500W te schommelen om dan gemiddeld op 750W uit te komen. De stroom van 1.500W is schadelijker dan de 300W minder schadelijk is. Een ook tijdens versnellen is de stroom hoger dan bij constant draaien.
Bij mij oscilleert de temperatuur meestal ook, zo'n 3 graden pk-pk, maar niet zo snel. Zo'n een oscillatie per anderhalf uur. Af en toe regelt hij strak. Ik kan er geen pijl op trekken en heb me er bij neergelegd;-)

• walter_321
jschel schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:42:
[...]

Bij mij oscilleert de temperatuur meestal ook, zo'n 3 graden pk-pk, maar niet zo snel. Zo'n een oscillatie per anderhalf uur. Af en toe regelt hij strak. Ik kan er geen pijl op trekken en heb me er bij neergelegd;-)
3 graden pk-pk; pk? Wat bedoel je?

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

Bij mij vandaag heel rustig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZJarPp7zzC78itnF56VkWqVjn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wwkGwWQoot3OQKlhyPZONa5i.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srAIgXrcFRtgQDe8FsHRGlSeLrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u3RBHfBj2vwJszQlerOFGn28.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uM9ivo6DIi1-PilhjwEC3HEonU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jyNh5V5FNPlT7abIB1eoVUyk.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 201 202 Laatste