Luckeh schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:23:
@
kazemo / @
123Arjan & @
Kip Bedankt voor jullie terugekoppeling.
Hierbij een foto van de de 3-weg klep. Hopelijk is de resolutie voldoende genoeg. De leiding erboven is de aanvoer. Ik heb al een keer eerder problemen met de klep gehad waarna deze opnieuwe 'geconfigureerd" door de monteur. Dankzij de "DHW Booster" komt de temperatuur wel iets sneller online. Maar het vermogen daarvan wordt niet gemeten in de app - want die zit op een aparte 3 fase groep. Gisteren in totaal 31kW verbuik waarvan 24 (WP) voor de SWW-water.
[Afbeelding]
Net als m'n vraag gisteravond, de aanvoer (met warm water) gebeurt bovenin de buffervat. Klopt dit wel?
(note de switch & netwerkdoos zitten tijdelijk daar omdat er een netwerkkabel te kort is). Dat los ik tzt een keer op.
Hier een zoomed in versie van de 3-weg klep.
B komt van de de retour van het buffervat.
A komt van de retour van de retour van de VVW/Radiatoren.
AB gaat naar de warmtepomp (retour)
[Afbeelding]
* Wat betreft het buffervat, dat hoort zo. Je wil het koudst mogelijke water retour. Als je het andersom zou doen, dan zou je de hele gelaagdheid overhoop gooien.
Je moet het zo zien: Onderin dat buffervat is het 20-23-ish °C als het systeem helemaal draait. Bovenin is het hopelijk iets meer richting de 30-45°C, afhankelijk van of je de radiatoren nodig hebt.
Idealiter houdt het systeem dat zo, want dan kan de warmtepomp goed warmte afgeven. (voldoende delta T). Lukt de afgifte niet meer, dan warmt je vat langzaam helemaal op en gaat je systeem uit.
Het buffer vat is iig geen voorraadje warm water waarmee je het "nog even warm" kan houden nadat de warmtepomp stopt.
* Wat betreft het SWW vat, daarbij is de aanvoer halverwege en de retour onderin. Warm water stijgt op, dus alles boven de aanvoer zal altijd opgewarmd worden tot je maximale aanvoertemperatuur.
Aanvoer moet zeker boven, retour onder.
* Wat betreft de drieweg klep, zou niet uit mogen maken of hij in de aanvoer of retour zit. Aanvoer is idd mooier, maar logischerwijs moet hij ook in de retour kunnen. Een door een dichte leiding kan netto niets stromen.
Punt (
EDIT: N.a.v. @
Kip toch niet perse, want de klep zou slecht kunnen afsluiten wanneer in de retour aangesloten.).
Als je het mij vraagt kunnen er maar twee dingen aan de hand zijn.
Er moet warmte lekken door de secundaire verwarmingspomp, of het SWW vat moet niet verwarmd worden door de warmtepomp, maar vooral op de booster. Het is teveel energie verlies voor alle andere zaken.
Als je dingen wil uitsluiten, kan je het volgende doen:
--> Zet eerst je externe verwarmingspomp uit. Zorg dat alleen de warmtepomp warmte rondpompt.
- 1. Als je switcht tussen verwarming en SWW, hoor je dan de klep draaien? Zo nee, dan doet ie niets.
- 2. Je kan de SWW booster heater uitzetten. Wordt dan het SWW vat nog warm? Zo nee, dan doet je warmtepomp niets voor de SWW. Voel dan of je verwarming aanvoer wel warm wordt. Zo ja, dan heb je misschien slechte afgifte naar het vat.
- 3. Als je SWW wel warm wordt, check dan of tijdens de SWW verwarming, de aanvoer naar je buffervat ook warm wordt, of dat de retour van de verwarming warm wordt.
Zo ja, dan heb je last van lekken via een leiding die niet achter de drieweg klep zit, of van een Bernoulli effect, zoals bij mij het geval was.
zie: check:
Ik heb netjes de driewegklep in de aanvoer, maar door de leiding opstelling trok het systeem alsnog heet water de vloerverwarming in.
4. Als dat allemaal niet het geval is, zet dan de verwarming en sww uit, dus zorg dat de warmtepomp niets doet. Zet nu de externe pomp aan. En voel aan de leidingen van de SWW of er warmte uit het SWW vat getrokken wordt. Zo ja, dan heb je een klep probleem of mogelijk een bypass voor de driewegklep zitten die een loop door het SWW toestaat.
Zonder dit te doen, is het erg lastig inschatten wat er fout gaat.

Succes.
[
Voor 1% gewijzigd door
hwopereis op 30-09-2025 12:56
. Reden: halve zin. Verbetering n.a.v. andere input. ]