erniee schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:29:
[...]
Analyse AI die ikzelf best steekhoudend vind: Eerste start (11 Hz): ΔT was klein (≈ 0,7 °C), dus gevraagd vermogen ≈ 0,76 kW → regeling kiest het laagst mogelijke toerental.
Latere starts: ΔT is groter (vloer is afgekoeld), dus regeling schat dat er méér vermogen nodig is en kiest een hogere frequentie (≈ 35–45 Hz). Daarmee wordt te veel koude “ingeschoten” en moet hij daarna weer terugregelen. Samenvatting in één zin:
De eerste keer was de vloer nog warm genoeg, waardoor de regelsoftware slechts een “slokje” koeling vroeg; later koelt de vloer verder af, schat de software verkeerd en begint hij daarom veel te hoog, om vervolgens te veel koude in te brengen.
Of, hij viel toevallig aan de goede kant van de drempelwaarde van de 'low press'
PvO76 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:24:
Vandaag wat vreemds, Na een vrij korte opstartpiek regelt de WP in twee forse stappen terug naar 11Hz.
En blijft hierop geruime tijd draaien met een uitvoer temperatuur van 16 graden.
Het kan dus wel! (tot zover de 12 graden theorie).
Later in de middag start de pomp weer op, maar nu volgens het bekende stramien en weer te lang te hoog om vervolgens te veel koude in het systeem te brengen.
Wat ik wel heel graag zou willen weten is wat er voor zorgt dat de WP opstart zoals deze dat deed de eerste keer vandaag.
[Afbeelding]
Ik heb nog even teruggezocht in communicatie, en dit is wat een Engineer van LG Korea (hij is ook langs geweest hier) er destijds over schreef.
We (*** and I) think only 1 reason on your situation.
There is a limitation of low pressure of refrigerant cycle in LG Therma V control logic.
For example, in a chilly day ( not hot ) when Therma V operates in the cooling mode, the outlet water temp. is getting reach the target water temp. then a compressor should reduce the compressor Hz in order to decrease the heat power.
However, if the low pressure of refrigerant is already at the limitation, the compressor cannot reduce his Hz.. becuase if he reduced the compressor Hz, the low pressure will be more higher.
That's why as below picture, you shared, the compressor didn't reduce the comp. Hz.
*** and I has requested to LG HQ to change the control logic.
Dat is waaraan er hier ook ter plekke - hier aan mijn eetkamertafel, 2 engineers van LG en 1 aan de telefoon in Korea- telkens aan werd getweakt, om de threshold zo te maken dat de compressor terugmoduleerde.
Dat WAS overigens al na de aanpassing, maar het was niet (meer) warm genoeg buiten om verder te testen.
Maar zo draaide hij na de tweaks dus ook. 9 Uur lang op minimale toeren

(go figure)
M.a.w.
Ook een LG KAN gewoon superstrak koelen zoals het hoort, alleen het heeft blijkbaar 0 prio bij LG Korea, en ik heb niet de indruk dat ze bij LG Benelux er iets over te zeggen hebben.
Volgens mij had ik gewoon 's lands enige 1 fase LG die fatsoenlijk koelde

(En nu ergens in Duitsland staat voor spares)
[
Voor 30% gewijzigd door
paQ op 06-08-2025 12:19
]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.