LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-11 14:44
walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:08:
[...]

Ja, aan een debiet dat ik kan kiezen ;-).
ja je kan een keuze maken ....maar niet beide vast debiet /en optimal bij als de compressor, loopt
onder voorbehoud ik kan het mis hebben? te lang geleden dat ik er mee bezig was

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 08-11-2025 14:34 ]

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:45
kazemo schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:29:
[...]

ja je kan een keuze maken ....maar niet beide vast debiet /en optimal bij als de compressor, loopt
onder voorbehoud ik kan het mis hebben?
Ik denk dat mijn vraag is: hoe beslist de wp welk debiet wordt ingesteld als de compressor niet draait?

• walter_321
Wat een rotdag om de wp net geïnstalleerd te hebben; veel te warm... welke goed om te zien dat de omlooppomp dan gewoon uit gaat...

• kazemo
walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:34:
[...]

Ik denk dat mijn vraag is: hoe beslist de wp welk debiet wordt ingesteld als de compressor niet draait?
voluit denk ik 8)7

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:21

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

gokje, ik denk aan capaciteit (staat niet op vast en wp draait niet optimaal) :+

[ Voor 13% gewijzigd door PeteSplit op 08-11-2025 14:38 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• walter_321
In zou het denken; maar als je de pomp in 'optimale' snelheid instelt; houdt hij dan rekening met wat je ook instelde...

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

:o edit

even proberen, de capaciteit op 50% zetten en keuze op capaciteit zetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnCP7XbZEpAAmuXwwfoyrojvv4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4LoS8L32sCRsuXDt6ocVpSr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 255% gewijzigd door PeteSplit op 08-11-2025 14:52 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19
walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:38:
[...]

In zou het denken; maar als je de pomp in 'optimale' snelheid instelt; houdt hij dan rekening met wat je ook instelde...
Ja, hij respecteert vzwiw de instelling bij capaciteit, behalve tijdens defrosts.

Er is een overzicht van in dit topic, maar ik krijg het niet gevonden (en AI mag het topic niet doorzoeken)

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• kazemo
walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:38:
[...]

bij opstart met optimal begint hij met hoog debiet en moduleerd dan terug naar gelang warmtevraag
Bij mijn R32 bij de intervallen (als de compressor niet loopt) is dat altijd met max debiet(die heb ik dan ook op 100% staan) dat zou misschien verschil kunnen maken als dat op bijv. 50% staat?
Maar goed wat voor voordeel valt er te halen? die intervallen dienen toch alleen voor meting en vorstbeveiliging en dat gaat het beste met max. debiet
en waarom zou ik de pomp continu 24/7 moeten laten draaien? wat brengt dat dan?

[ Voor 38% gewijzigd door kazemo op 08-11-2025 15:21 ]

• walter_321
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXSW5_dXOePkbG0KnqqB5xGGwuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgPDZbNdjClfQCIA297f4a0K.jpg?f=fotoalbum_large
Grafiekje met in en uitgaande temperatuur van de vloerverwarming van gisterenavond.
En al duidelijk de ORCs te zien.
En het lijkt erop dat de wp het debiet niet of slechts weinig verhoogt tijdens een ORC waardoor er die uitgaande pieken zijn. Ipv delta 3k gaat hij naar een 8k (van een 400w naar 1.200W compressor vermogen).

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:01:

Grafiekje met in en uitgaande temperatuur van de vloerverwarming van gisterenavond.
En het lijkt erop dat de wp het debiet niet of slechts weinig verhoogt tijdens een ORC waardoor er die uitgaande pieken zijn. Ipv delta 3k gaat hij naar een 8k (van een 400w naar 1.200W compressor vermogen).
Heb je de WP nu op INvoer staan, want zo te zien negeert de WP de hoge orc temperatuur.
Om 10:45 PM heb je een Tuit van 25 en een Tin van 33, deltaT van 8 K en wat heb je dan bij de WP ?

• walter_321
PeteSplit schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:41:
[...]

Heb je de WP nu op INvoer staan, want zo te zien negeert de WP de hoge orc temperatuur.
Om 10:45 PM heb je een Tuit van 25 en een Tin van 33, deltaT van 8 K en wat heb je dan bij de WP ?
Ik stuur op de invoertemperatuur van de warmtepomp. Mij lijkt iets anders weinig zinvol ;-).
Als je idd op de uitgaande temperatuur stuurt, begrijp ik nu waarom die ORCs een probleem zijn. Ik snap alleen niet waarom je op de uitgaande temperatuur zou sturen. Zeker tegen vv lijkt me dag zinloos.

Ik snap niet goed wat je bedoelt met "bij de warmtepomp". Dat is gewoon dezelfde temperatuur (op het beetje verschil na van misschien 0.1 graad en een beetje vertraging omdat mijn meetpunt 7m verder zit en ik meet op de buis ipv in de buis....).

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:14
[Afbeelding]
De LG lijkt niet "zo slim" met het vooraf verhogen van het debiet om de ORC spike op te vangen. Maar zolang er genoeg capaciteit is kan het systeem dat vaak opvangen zolang het bij mij maar niet boven de 15 graden buitentemp is. Maar ook daar zou ik me stooklijn op kunnen bijstellen.
Bij zo'n ORC wilt hij erna weer terug naar zijn setpoint/stooklijn die je hebt ingesteld en daarmee de deltaT handhaven die je hebt ingesteld. Dat lijkt goed te gaan gezien alleen je invoer oploopt en de retour nauwelijks.

Ik heb regelmatig gezien dat de wp het debiet wel verhoogt bij een ORC, maar dan te laat en ook afhankelijk van de temps bij aan en invoer.

• SalexSun
walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:12:
[...]

Ik stuur op de invoertemperatuur van de warmtepomp. Mij lijkt iets anders weinig zinvol ;-).
Als je idd op de uitgaande temperatuur stuurt, begrijp ik nu waarom die ORCs een probleem zijn. Ik snap alleen niet waarom je op de uitgaande temperatuur zou sturen. Zeker tegen vv lijkt me dag zinloos.
Bij regelen op uitvoer is de opstartpiek korter, althans dat was mijn conclusie na verschillende tests

• walter_321
SalexSun schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:55:
[...]

Bij regelen op uitvoer is de opstartpiek korter, althans dat was mijn conclusie na verschillende tests
kan je kwantiseren wat 'korter' is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaHFhUZ3WU87htb1fmFvZ-gRjww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G11aJF9QmRdeyKk4ZdSY7Mmk.png?f=fotoalbum_large

dat was mijn laatste opstartpiek; de 7kW WP gaat niet boven 600W; een echte piek zou ik dat niet noemen. Aan afgifte zijde is dat kleine 4KW. En omdat we watertemperatuur niet oploopt lijkt de wp wel een goed debiet te hebben, integenstelling tot wanneer hij een ORC doet...
Het uitstromende water is nog maar 26°C.
Na een goed kwartier gaat de wp in een 'stationaire' toestand, mij lijkt dat allemaal ok.

• SalexSun
Opstartpiek op R32 in stille modus is ~900W. Duurt korter dan 20min krijg ik hem niet

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Helaas wil mijn WP dat niet en verbruikt veel meer... (gemiddeld toch wel 600 tot 800 W, vandaag 700 W )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MsWTw5FOKQOCxBnD2i-h8kRtT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NE6vthU03gD07dTwXj9eEbFY.jpg?f=fotoalbum_large

edit
16 minuten tot moduleren begint met 5,5 kW

https://www.lg.com/nl/luc.../hn091mr-nk5-hu051mr-u44/

[ Voor 69% gewijzigd door PeteSplit op 08-11-2025 22:26 ]

• walter_321
PeteSplit schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:55:
Helaas wil mijn WP dat niet en verbruikt veel meer... (gemiddeld toch wel 600 tot 800 W)

[Afbeelding]
Sorry; welke vermogen wp en bij welke temperaturen?

• walter_321
SalexSun schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:19:
Opstartpiek op R32 in stille modus is ~900W. Duurt korter dan 20min krijg ik hem niet
Welk vermogen WP en welke temperaturen?

• walter_321
In ben nog altijd wat in de war ivm de hysteresis.
Hoe wordt berekend door de wp met een bewegende doeltemperatuur?
Concreet; hysteresis waarden -1/+1. buiten 10 graden, stooklijn zegt water te moeten maken met 24 graden (invoer); water wordt 25 graden (de +1), wp gaat uit en zegt terug te moeten starten bij 23 graden (de -1). Water daalt graad per 4 uur.
Over 4 uur daalt de temperatuur naar 0 graden. Dan zegt de stooklijn 27 graden te moeten maken.
Blijft de wp dan wachten tot het water 23 graden is, of verschuift het startpunt mee met opschuiven van de stooklijn?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:37:
In ben nog altijd wat in de war ivm de hysteresis.
Hoe wordt berekend door de wp met een bewegende doeltemperatuur?
Concreet; hysteresis waarden -1/+1. buiten 10 graden, stooklijn zegt water te moeten maken met 24 graden (invoer); water wordt 25 graden (de +1), wp gaat uit en zegt terug te moeten starten bij 23 graden (de -1). Water daalt graad per 4 uur.
Over 4 uur daalt de temperatuur naar 0 graden. Dan zegt de stooklijn 27 graden te moeten maken.
Blijft de wp dan wachten tot het water 23 graden is, of verschuift het startpunt mee met opschuiven van de stooklijn?
buiten 10 graden stooklijn 24 graden , water wordt 25 , dan wp uit
4 uur later
buiten 0 graden stooklijn 27 graden , water afgekoeld naar 24 , dan wp aan (-3 is lager dan -1)

BUITENTEMP bepaalt DOEL met STOOKLIJN , start als water temp voldoet aan hysterese :+

• walter_321
SalexSun schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:19:
En wat is dat dan in niet-stille modus?

• SalexSun
walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:22:
[...]

Welk vermogen WP en welke temperaturen?
5kW. Alles boven 8gr, dit is gwn maximaal moduleren, 10Hz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmZyuT3Bsa4P5zRGDYCosXpdlHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMq5U3EtG4f5T75Wp1RNnnS6.jpg?f=fotoalbum_large

• walter_321
@PeteSplit @SalexSun
De run deze nacht startte ook met een 1.200Watt gedurende een kleine 10 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySUn7PopvcdIhGHHHppMoG5ThxM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s6yzfHGQZgMWrFEIZ80liodK.png?f=user_large

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

[Afbeelding]
Uit interesse, krijg je ook een ORC in stille modus en de huidige buitentemperatuur? Of stond ie hier al in die modus?
Dit is mij nog niet duidelijk met de R290 monoblock.

Pardon my dutch

• walter_321
Kip schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:21:
[...]

Uit interesse, krijg je ook een ORC in stille modus en de huidige buitentemperatuur? Of stond ie hier al in die modus?
zie het berichtje hiervoor, mooi ieder uur een ORC (de WP springt ieder uur even naar 1.200W). En dat die een ORC doet vind ik niet zo erg. Wel erg dat hij het waterdebiet er niet aan aanpast (tenzij het doel van een ORC zou zijn de compressor temperatuur ook omhoog te krijgen). En het feit dat de handleiding daar niets van zegt.
Stille modus: daar zie ik niet het nut van in.

Eventueel wil ik die stille modus nog wel eens testen de komende dagen. Eerst nog begrijpen hoe de wp van zichzelf werkt.

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:45

teunos93

HM123HF.UB60

Kip schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:21:
[...]

Bij mijn R290 12kW monoblock is de orc ongeacht stille modus.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:30:
[...]

zie het berichtje hiervoor, mooi ieder uur een ORC (de WP springt ieder uur even naar 1.200W). En dat die een ORC doet vind ik niet zo erg. Wel erg dat hij het waterdebiet er niet aan aanpast (tenzij het doel van een ORC zou zijn de compressor temperatuur ook omhoog te krijgen). En het feit dat de handleiding daar niets van zegt.
Stille modus: daar zie ik niet het nut van in.

Eventueel wil ik die stille modus nog wel eens testen de komende dagen. Eerst nog begrijpen hoe de wp van zichzelf werkt.
De waterpomp volgt de compressor met een vrij trage tijdsconstante, die is dus nooit snel genoeg om de stijgende temperatuur bij te houden. En dat is ook precies de reden dat hij uitgaat als je stuurt op uitgaande watertemp.

Ik zou me er sowieso geen zorgen over maken want de energie in die piek is heel beperkt omdat hij zo kort duurt, daar gaat je vvw echt niks van merken.

[ Voor 8% gewijzigd door teunos93 op 09-11-2025 10:07 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:17:
@PeteSplit @SalexSun
De run deze nacht startte ook met een 1.200Watt gedurende een kleine 10 minuten.
[Afbeelding]
Keurig toch?

• Kip
  • Niet online

Kip

walter_321 schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:30:
[...]

Begrijpelijk. Zou het wel interessant vinden. Om zo andere in de toekomst te helpen/informeren. Of een beeld te krijgen in de verbeteringen tussen de verschillende generaties.
teunos93 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:05:
[...]

Bij mijn R290 12kW monoblock is de orc ongeacht stille modus.
Check! Goed om te weten.
Bij de R32 modellen is er nog op sommige details een verschil in gedrag tussen de modellen van 9kW en lager vs de 12-16kW modellen.

Pardon my dutch

• walter_321
Vraagje voor diegene die op water sturen en op de uitgaande temperatuur van de warmtepomp.
Kunnen jullie uitleggen waarom je op de uitgaande temperatuur stuurt? Ik ben verbaasd dat er verschillende dat hier doen. Of is dat steeds in combinatie met radiatoren?

Het lijkt me het meest logisch op de ingaande temperatuur te sturen. De reden is dat je in de eerste plaats de temperatuur van je afgiftesysteem wil instellen met de warmtepomp en die door de stooklijn wil laten bereiken. En de ingaande temperatuur is daarvoor de beste benadering.

De uitgaande temperatuur wordt bepaald door de WP zelf. Afhankelijk van wat die 'beslist' aan vermogen, debiet, delta T regeling krijg je een uitgaande temperatuur (en dan zeker met die ORCs is dat op bepaalde dagen redelijk chaotisch).
Zeker bij vv zal de ingaande temperatuur van de WP een zeer goede indicatie zijn voor de warmteafgifte in de woning. Grofweg zal de ingaande temperatuur zowat de vloertemperatuur benaderen (ideaal neemt de vloer alle 'temperatuurverschil' op dat in het water zit. En wanneer interne warmtewinsten stijgen in de woning geraakt de vloer geen energie meer kwijt en zie je de ingaande temperatuur stijgen. Met sturing op uitgaande temperatuur zou de WP nog kunnen de uitgaande temperatuur bijsturen en langer onnodig blijven draaien.

Voorlopig zie ik bij deze temperaturen rond 10 graden een correct gedrag van de wp gestuurd op inkomende temperatuur; lange runs van 4-10uur, nadien 4-8uur(en meer) uit. Wel een goede geisoleerde woning (iets als max 25W/m2, 200m2) en veel massa (een 80m2 betonvloer, 15cm dik, plus heel wat muren in huis van 35cm dik). En een kamer temperatuur die zich niets lijkt aan te trekken van wat de WP doet (normaal omdat de zonnewinsten deze 2 dagen hoog zijn).

• walter_321
teunos93 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:06:
[...]

De waterpomp volgt de compressor met een vrij trage tijdsconstante, die is dus nooit snel genoeg om de stijgende temperatuur bij te houden. En dat is ook precies de reden dat hij uitgaat als je stuurt op uitgaande watertemp.

Ik zou me er sowieso geen zorgen over maken want de energie in die piek is heel beperkt omdat hij zo kort duurt, daar gaat je vvw echt niks van merken.
die 'grote' tijdsconstante is dan toch een ontwerpkeuze. Ik meet de temperatuur met een trage tijdsconstante (ik meet momenteel nog 'op' de leiding, modbus is voor binnenkort). Met de voeler in het water zou de WP zeer snel de stijgende temperatuur moeten zien, en ik zie een temperatuurpiek naar 35°C (komende van een 27°C).
Bij opstart van de WP zie ik die piek niet. De WP is dan slim genoeg om met groot debiet te starten.
Ik zie niet in waarom LG het debiet niet zou verhogen als ze de ORC uitvoeren.
Maar idd: het gaat over 5 minuten...

• walter_321
idd: ik wilde vooral duiden dat deze nacht hij starte met een 'piek' van 1.200W, gisterenavond startte hij met een goede 600W.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
walter_321 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:37:
Vraagje voor diegene die op water sturen en op de uitgaande temperatuur van de warmtepomp.
Kunnen jullie uitleggen waarom je op de uitgaande temperatuur stuurt? Ik ben verbaasd dat er verschillende dat hier doen. Of is dat steeds in combinatie met radiatoren?
Ik heb beide uitvoerig geprobeerd en op uitgaande temperatuur werkte het beste. Dan heb ik minder overshoot van de kamertemperatuur. Ik probeer bewust met deze temperaturen één run te maken, waarbij het dan 's avonds om 20 uur de gewenste temperatuur in de kamer gehaald wordt. Overdag is het dan bewust iets koeler, maar dat vinden we juist prettig. Als je stil op de bank zit om 20 uur mag het iets warmer zijn. Hierdoor kan de warmtepomp iets warmer water maken dan strik noodzakelijk zou zijn, indien hij 24 uur achter elkaar zou draaien. Het gevolg is een iets slechtere COP tijdens het draaien, maar over de gehele dag een lager energieverbruik.

Als je op ingaande temperatuur regelt duurt het heel lang (tenminste bij mij, aangezien ik 100m2 v.v. heb en zeer goede warmteafgifte), voordat de temperatuur omhoog gaat. Het gevolg is dat de warmtepomp te lang op een te hoog vermogen probeert om toch de gewenste watertemperatuur te halen.

Het is dus geheel afhankelijk van je afgifte systeem wat voor jou het beste werkt. Je kunt niet zomaar stellen omdat het bij jou goed werkt, dat het bij een ander ook goed moet werken. Tevens is het altijd een compromis voor de verschillende jaargetijden. Tijdens de defrost periodes is het heel erg van belang dat je een goede regeling hebt, aangezien je daar heel veel energiewinst kunt halen (in mijn geval soms tot 10 kWh per dag doordat er minder defrosts nodig waren). Het wil namelijk niet zeggen, dat als je regeling nu goed werkt, die ook goed werkt bij koudere periodes.

Hieronder de compressor snelheid en cop van de afgelopen 36 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAEZCMHN3XJ6kbafaDJW3K1Ntd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v9qNCcCVt5loIHmRJMFGlBD4.png?f=fotoalbum_large
Het lijkt me het meest logisch op de ingaande temperatuur te sturen. De reden is dat je in de eerste plaats de temperatuur van je afgiftesysteem wil instellen met de warmtepomp en die door de stooklijn wil laten bereiken. En de ingaande temperatuur is daarvoor de beste benadering.

De uitgaande temperatuur wordt bepaald door de WP zelf. Afhankelijk van wat die 'beslist' aan vermogen, debiet, delta T regeling krijg je een uitgaande temperatuur (en dan zeker met die ORCs is dat op bepaalde dagen redelijk chaotisch).
Zeker bij vv zal de ingaande temperatuur van de WP een zeer goede indicatie zijn voor de warmteafgifte in de woning. Grofweg zal de ingaande temperatuur zowat de vloertemperatuur benaderen (ideaal neemt de vloer alle 'temperatuurverschil' op dat in het water zit. En wanneer interne warmtewinsten stijgen in de woning geraakt de vloer geen energie meer kwijt en zie je de ingaande temperatuur stijgen. Met sturing op uitgaande temperatuur zou de WP nog kunnen de uitgaande temperatuur bijsturen en langer onnodig blijven draaien.

Voorlopig zie ik bij deze temperaturen rond 10 graden een correct gedrag van de wp gestuurd op inkomende temperatuur; lange runs van 4-10uur, nadien 4-8uur(en meer) uit. Wel een goede geisoleerde woning (iets als max 25W/m2, 200m2) en veel massa (een 80m2 betonvloer, 15cm dik, plus heel wat muren in huis van 35cm dik). En een kamer temperatuur die zich niets lijkt aan te trekken van wat de WP doet (normaal omdat de zonnewinsten deze 2 dagen hoog zijn).

[ Voor 10% gewijzigd door Jojan265 op 09-11-2025 11:28 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• kazemo

Dit is de stelling van jouw naar aanleiding van je ervaring gemaakt met Ai of dat zo is maar de VRAAG

Hier is een overzichtelijke tabel die de verschillen tussen sturen op ingaande temperatuur (Tin) en uitgaande temperatuur (Tuit) van de warmtepomp samenvat

Aspect

Sturen op Ingaande temperatuur (Tin)

Sturen op Uitgaande temperatuur (Tuit)

🔧 Doel

Benadert direct de temperatuur van het afgiftesysteem (vloerverwarming/radiatoren).

Wordt bepaald door interne beslissingen van de warmtepomp (compressorvermogen, debiet, delta-T).

📈 Relatie met stooklijn

Sluit nauw aan bij de stooklijn: Tin weerspiegelt wat de woning nodig heeft.

Kan afwijken door interne logica van de WP, minder directe koppeling met stooklijn.

⚡ Stabiliteit

Geeft lange, stabiele runs (4–10 uur) en langere rustperiodes.

Gevoelig voor pieken en variaties, vooral bij ORC’s (Oil Return Cycles).

🌡️ Invloed op kamertemperatuur

Kamertemperatuur volgt rustig, vooral bij vloerverwarming met veel massa.

Kan sneller reageren, maar risico op overshoot of onnodig langer draaien.

🌀 ORC-effecten

ORC-pieken hebben weinig invloed, Tin blijft representatief.

ORC veroorzaakt chaotische pieken in Tuit, wat de regeling kan verstoren.

🏠 Geschikt voor

Vloerverwarming en systemen met veel thermische massa.

Radiatoren of systemen met snelle respons, waar kortere pieken minder storend zijn.

⚖️ Compromis

Efficiënter en voorspelbaarder, maar trager bij snelle warmtebehoefte.

Sneller bij opwarming, maar minder efficiënt en minder stabiel.

De stooklijn is toch altijd op Tuit (cv aanvoer) een opmerking mijnerzijds dat is toch ook een belangrijke bepalende factor voor de goede werking!....en dan ga je regelen op Tin (retour CV) dat is toch raar!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik had naar aanleiding van de lage vermogens bij een opstart van jullie warmtepompen eens gekeken, of bij mijn warmtepomp het iets uitmaakt, of ik een koude start of warme start maak.
De uitslag is inderdaad een lager vermogen, als de watertemperatuur wat warmer is, ook zonder stille mode. Maar toch nog veel hoger dan bij jullie.
De regeling is op uitvoer en vandaag, met een buitentemp van rond de 14 graden.

KOUD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t89DghAfMy7SebId24vtLemIsYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOl7lZF0K6aycm4Qu4c9iQtZ.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste keer dat ik de temperatuur verlaagde en daarna verhoogde had ik geen rekening gehouden met de hysterese, daarom ging de warmtepomp uit.

WARM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK3FnF9lEgcQ5fUGPy50lesQ6yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnSRebrerbSrOdg9JTvFCMwp.jpg?f=fotoalbum_large

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-11 21:33
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:41:
Ik had naar aanleiding van de lage vermogens bij een opstart van jullie warmtepompen eens gekeken, of bij mijn warmtepomp het iets uitmaakt, of ik een koude start of warme start maak.
De uitslag is inderdaad een lager vermogen, als de watertemperatuur wat warmer is, ook zonder stille mode. Maar toch nog veel hoger dan bij jullie.

KOUD
[Afbeelding]

De eerste keer dat ik de temperatuur verlaagde en daarna verhoogde had ik geen rekening gehouden met de hysterese, daarom ging de warmtepomp uit.

WARM
[Afbeelding]
Ja dat heb ik ook gemerkt met een warme start heeft hij minder overshoot. Verder viel het mij ook op dat het afschakel punt, iig tijdens de opstart fase, 5 graden is en dat is onafhankelijk van de ingestelde hysterese! Tijdens normaal draaien weet ik niet (nog) niet wat hij doet, omdat ik meestal op water+lucht regeling draai. Maar deze week eens een experimentje met water temp. regeling gedaan en dan zie je meteen dat de afschakeltemperatuur tijdens de opstart fase 5 graden is.

@walter_321 Ik regel nu ook weer op retour temperatuur. Om precies dezelfde rede als jij alleen bij mij is het verschil nog iets groter omdat ik een parallelle buffer heb. De VVW temperatuur zit dichter bij de retour temperatuur, dus de ruimte regeling is iets makkelijker als je daar op regelt, zeker als je een hoge delta T hebt. Met lage delta T is het verschil minder natuurlijk.

Wat ik ook merk is dat optimal flow in combinatie met een parallelle buffer beter werkt met retour temperatuur regeling omdat de hogere delta T door optimal flow control dan mee werkt i.p.v. tegen. Lees i.c.m. een parallelle buffer gaat het afgiftesysteem meer vermogen afgeven i.p.v. minder als de flow naar beneden gaat door het algoritme waardoor de warmtepomp goed in regeling blijft.

Maar ik ben het ook met @walter_321 eens. Een delta T van 5 tot 10 graden is nergens voor nodig wat je wint aan pompverliezen raak je kwijt met minder effectieve warmte-uitwisseling, zowel in je systeem als in de warmtewisselaar van je warmtepomp. Ik ben ook meer voorstander van lagere delta T. Ik probeer hem rond de 3 tot 4 graden te houden met fixed flow. Niet omdat dat moet voor warmteafgifte, maar alleen omdat de thermisch vermogen en CoP berekeningen heel onnauwkeurig worden als de delta T laag wordt.

Verder Voorheen zag ik inderdaad nooit ORCs alleen in de zomer met koelen maar heb ook eens stille modes uit gezet en nu met deze omstadigheden die ik ze ook. Ik heb er geen last van die korte piekjes doen niet zoveel nu ik de open verdeler heb. Maar wat ik verder merkte bij mij met water plus lucht regeling is dat de warmtepomp zonder stille modus makkelijker terug moduleert! Bij mij bleef hij eerst altijd hangen rond de 25Hz en nu heb ik hem al eens terug zien moduleren tot 15Hz met water+lucht regeling op stooklijn. En dat met een regelijk overbemeten warmtepomp! Ik heb stille modus dus weer uit staan ook met warmer weer. Ik zet stille modes wel even 15min aan tijdens het opstarten met home-assistant, maar wil daar ook nog eens wat experimenten mee doen. Waarom een te grote warmtepomp. Ik wilde een 3 fase versie en destijds was de 12kW de kleinste, ik heb zo'n 9kW nodig voor mijn huis. Maar om eerlijk te zijn heb ik er geen spijt van want die megawarmtewisselaar met 2 ventilatoren blijft vaak flink onder de 4 graden delta T dus veel minder defrosts! Ja, de efficiëntie is iets lager onder normale omstandigheden, omdat ik niet ver genoeg terug kan moduleren. De temperatuur moet dus ook iets lager zijn om hem door te kunnen laten draaien, lees iets onder de 10 graden. In de zomer is koelen ook iets lastiger om werkend te krijgen. Maar in de winter draait hij als een zonnetje en is het altijd warm in huis, incl. bijna onbeperkt warm water!

Maar goed, het blijft een beetje proberen tot je op iets komt wat goed voor je werkt. Ieder huis, systeem, gevoel is anders, dus wat voor de ene werkt, is niet comfortabel voor de andere. Ik heb recent een oude vloerverwarmingsverdeler vervangen door een open verdeler zonder pomp en op de boven verdieping Jaga's gehangen en kwam tot heel andere inzichten terwijl het bij mij al enkele winters goed draaide. Dus blijf ook vooral proberen en optimaliseren!

[ Voor 17% gewijzigd door jschel op 09-11-2025 15:40 ]

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jschel schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:19:

Ja dat heb ik ook gemerkt met een warme start heeft hij minder overshoot. Verder viel het mij ook op dat het afschakel punt, iig tijdens de opstart fase, 5 graden is en dat is onafhankelijk van de ingestelde hysterese!
Zoals je ziet op de tweede grafiek, dat ik wel een overshoot heb, maar met minder verbruik en lager compressor toerental, maar wel een hoger verbruik dan de anderen.

Bij mij kan ik 2 graden boven de hysterese van 4 graden gaan, dus tot 6 graden en dat is onder alle omstandigheden. Dit is best fijn, omdat daardoor de wp niet vaak afslaat.
Wat ik ook merk is dat optimal flow in combinatie met een parallelle buffer beter werkt met retour temperatuur regeling omdat de hogere delta T door optimal flow control dan mee werkt i.p.v. tegen.
Optimal flow werkt bij mij met sturen op uitvoer niet, dan krijg ik door de buffer te weinig warmwater in het afgiftesysteem, er is dan veel menging met retour water.
Een delta T van 5 tot 10 graden is nergens voor nodig wat je wint aan pompverliezen raak je kwijt met minder effectieve warmte-uitwisseling, zowel in je systeem als in de warmtewisselaar van je warmtepomp.
Pomp verliezen heb ik niet, dat is toch pas als je de vloer of radiatoren heel erg gaat afknijpen, dan heeft de pomp heel veel extra vermogen nodig. Mijn pomp verbruikt maar 8 W (en werkt alleen als de warmtepomp aan staat), omdat ik alles open heb staan. Ik heb een delta T tussen 2 en 8 graden (dit schommelt bij mij altijd).
Verder Voorheen zag ik inderdaad nooit ORCs alleen in de zomer met koelen maar heb ook eens stille modes uit gezet en nu met deze omstadigheden die ik ze ook. Ik heb er geen last van die korte piekjes doen niet zoveel nu ik de open verdeler heb. Maar wat ik verder merkte bij mij met water plus lucht regeling is dat de warmtepomp zonder stille modus makkelijker terug moduleert! Bij mij bleef hij eerst altijd hangen rond de 25Hz en nu heb ik hem al eens terug zien moduleren tot 15Hz met water+lucht regeling op stooklijn.
De orc komt bij mijn wp, als de compressor op en onder een waarde komt (20 Hz), dit zal hoger zijn bij jou, als bij jou wp de orc's nodig zijn.
Maar goed, het blijft een beetje proberen tot je op iets komt wat goed voor je werkt. Ieder huis, systeem, gevoel is anders, dus wat voor de ene werkt, is niet comfortabel voor de andere. Ik heb recent een oude vloerverwarmingsverdeler vervangen door een open verdeler zonder pomp en op de boven verdieping Jaga's gehangen en kwam tot heel andere inzichten terwijl het bij mij al enkele winters goed draaide.
Je hebt de oude open verdeler (met een verbinding tussen aanvoer en retour) vervangen door een gesloten (twee losse onafhankelijk van elkaar). Ik had de verdeler al eerder vervangen toen ik met de gas ketel op lage temperatuur ging stoken en ik nog niet wist of ik een warmtepomp wilde hebben. Ik heb nu een regelbare verdeler en is nu gesloten, zodat er niet meer gemengd kan worden.

Ik heb al begrepen, dat ik met een split en een klein afgiftesysteem (parallel buffer, drie groepen vvw en vijf kleine radiatoren), toch andere uitkomsten heb met deze warmtepomp.

• jschel
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:20:

Je hebt de oude open verdeler (met een verbinding tussen aanvoer en retour) vervangen door een gesloten (twee losse onafhankelijk van elkaar). Ik had de verdeler al eerder vervangen toen ik met de gas ketel op lage temperatuur ging stoken en ik nog niet wist of ik een warmtepomp wilde hebben. Ik heb nu een regelbare verdeler en is nu gesloten, zodat er niet meer gemengd kan worden.

Ik heb al begrepen, dat ik met een split en een klein afgiftesysteem (drie groepen vvw en 5 kleine radiatoren), toch andere uitkomsten heb met deze warmtepomp.
Een gesloten verdeler is hydraulisch neutraal, dus met pomp en verbinding ;-)

• jschel
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:20:

Pomp verliezen heb ik niet, dat is toch pas als je de vloer of radiatoren heel erg gaat afknijpen, dan heeft de pomp heel veel extra vermogen nodig. Mijn pomp verbruikt maar 8 W (en werkt alleen als de warmtepomp aan staat), omdat ik alles open heb staan. Ik heb een delta T tussen 2 en 8 graden (dit schommelt bij mij altijd).
8K is best veel, misschien moet je met de hand de flow bijstellen als het heel koud is. Dat kan schelen, want dan krijg je het net iets makkelijker warm in huis!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:24
Comfort-technisch gezien denk ik ook dat regelen op ingaande (WP-in) temperatuur het beste is. Toch regel ik ook op uitgaande temperatuur. Dat is enkel gebaseerd op algemene ervaringen met regelsystemen. Zoals @Jojan265 Jojan265 en @kazemo Kazemo al aangaven krijg je een grote vertraging tussen het op of aftoeren van de WP en het bereiken van de doel temperatuur aan het einde van het water traject. En als er iets erg lastig is voor teruggekoppeld regelsysteem is het een delay in de lus.

Om dezelfde reden werk ik ook met een vast debiet, hoe minder variabelen hoe makkelijker voor de WP om strak te regelen. Dat strak regelen lukt heel aardig. Hier een plaatje van de opgenomen energie over 24 uur met twee (geprorammeerde) uit periodes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27kC8z_wU4AJUA9XxU_9xHiNt5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVhyxmFsYO8s53bH3VAZo5gw.jpg?f=fotoalbum_large

OK, ik geef het toe, dit is wel een van de betere dagen >:) .

Het moet de hele 24 uur wat kouder zijn om dit te krijgen. Zodra het minimum vermogen teveel is voor de omstandigheden krijg ik na de opstart piek een aantal hobbels (resonaties lijkt het wel) voor het uiteindelijk vlak wordt. Waar dat dan weer door komt weet ik ook niet...

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jschel schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:33:
[...]
8K is best veel, misschien moet je met de hand de flow bijstellen als het heel koud is. Dat kan schelen, want dan krijg je het net iets makkelijker warm in huis!
Ik heb nu op de verdeler (zitten kleine ronde thermometers op) 29 in en 23 uit.
Op de warmtepomp heb ik nu dan 29 uit en 26 in.
Ik denk dat ik door het buffervat (en radiatoren) altijd een hogere retour heb.
Samen is het wat moeilijker afregelen, maar het is nu warm genoeg in huis. :+

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

KarsS schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:50:
[...]
Comfort-technisch gezien denk ik ook dat regelen op ingaande (WP-in) temperatuur het beste is. Toch regel ik ook op uitgaande temperatuur. Dat is enkel gebaseerd op algemene ervaringen met regelsystemen.

Het moet de hele 24 uur wat kouder zijn om dit te krijgen. Zodra het minimum vermogen teveel is voor de omstandigheden krijg ik na de opstart piek een aantal hobbels (resonaties lijkt het wel) voor het uiteindelijk vlak wordt. Waar dat dan weer door komt weet ik ook niet...
Toch wel jaloers, beter dan mijn plaatje (van gisteren) :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oedScO3rMQtEotAAzLAg8pbDsHQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NfLSVD0tbLo2opjmZfmxp21l.png?f=user_large

• jschel
[...]
Comfort-technisch gezien denk ik ook dat regelen op ingaande (WP-in) temperatuur het beste is. Toch regel ik ook op uitgaande temperatuur. Dat is enkel gebaseerd op algemene ervaringen met regelsystemen. Zoals @Jojan265 Jojan265 en @kazemo Kazemo al aangaven krijg je een grote vertraging tussen het op of aftoeren van de WP en het bereiken van de doel temperatuur aan het einde van het water traject. En als er iets erg lastig is voor teruggekoppeld regelsysteem is het een delay in de lus.

Om dezelfde reden werk ik ook met een vast debiet, hoe minder variabelen hoe makkelijker voor de WP om strak te regelen. Dat strak regelen lukt heel aardig. Hier een plaatje van de opgenomen energie over 24 uur met twee (geprorammeerde) uit periodes:

[Afbeelding]

De regelaar van de LG werkt met fuzzy logic die heeft niet zo’n last van delay. Delay kan zelfs helpen bij een fuzzy logic controller. Dus daar zou ik het niet voor laten.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

.
Raar, ik had een orc verwacht van mijn warmtepomp, komt er een ontdooiing bij 11 graden buiten ? :?
.
Heeft iemand al een defrost gehad, of is mijn warmtepomp van de wap. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 09-11-2025 17:31 ]

• SalexSun
[...]
Dat strak regelen lukt heel aardig. Hier een plaatje van de opgenomen energie over 24 uur met twee (geprorammeerde) uit periodes:

[Afbeelding]
Draait die daar niet gwn maximaal teruggemoduleerd (10Hz)?

• KarsS
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:58:

Toch wel jaloers, beter dan mijn plaatje (van gisteren) :+
Nou..., jaloers zijn hoeft niet hoor :) . Zoals ik al zei, dit is een mooi exemplaar, en inderdaad continue op het minimum vermogen @SalexSun

Maar dat is het rare, als het wat kouder is loopt hij eerst strak op het minimum vermogen en koelt het verder af dan gaat hij omhoog volgens de ingestelde stooklijn, maar blijft vrij netjes regelen. Maar als het ruim warmer is dan de WP terug kan moduleren dan ontstaan er rare slingeringen, een beetje zoals @PeteSplit vandaag heeft. Ik kan niet verzinnen waarom hij dat doet, hoewel:
jschel schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:11:
De regelaar van de LG werkt met fuzzy logic die heeft niet zo’n last van delay. Delay kan zelfs helpen bij een fuzzy logic controller. Dus daar zou ik het niet voor laten.
Fuzzy logic... dat regelt inderdaad wel anders. Ervaring heb ik daar niet mee, maar Het moet steeds weer opnieuw "in-leren" als de omstandig veranderen heb ik begrepen. Misschien dat daardoor veel van de onbegrijpelijke gedragingen ontstaan want de omstandigheden zijn voor een WP nooit lang hetzelfde.

• walter_321
kazemo schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:20:
[...]...

De stooklijn is toch altijd op Tuit (cv aanvoer) een opmerking mijnerzijds dat is toch ook een belangrijke bepalende factor voor de goede werking!....en dan ga je regelen op Tin (retour CV) dat is toch raar!
De stooklijn is wat je kiest... je kiest tussen inlaat of uitlaat temperatuur. Standaard staat het op de uitlaat. Het is dus fout te stellen dat de stooklijn op uitgaande temperatuur. En denk even na wat er gebeurt als de wp stopt met verwarmen....

Mijn ervaring van sturing is 20 jaar wp ervaring in huis. Waarbij de wp gestuurd werd tegen de ingaande temperatuur naar de warmtepomp. Uitgaande temperatuur leek me nooit goed omdat het vermogen van de wp en de delta t niet constant zijn... of ook als het vermogen weg valt zakt de uitgaande temperatuur zowat onmiddellijk naar de ingaande temperatuur. Je stuurt dan om de wp weer aan te zetten sowieso tegen de ingaande temperatuur. Je kan dan volgens mij beter alles op ingaande temperatuur sturen.

• walter_321
jschel schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:19:
[...]m. Ik ben ook meer voorstander van lagere delta T. Ik probeer hem rond de 3 tot 4 graden te houden met fixed flow. Niet omdat dat moet voor warmteafgifte, maar alleen omdat de thermisch vermogen en CoP berekeningen heel onnauwkeurig worden als de delta T laag wordt.
[...]
...
Ivm met je iets te grote wp; je hebt nu een optie naar een dynamisch tarief te gaan en maximaal de duurdere uren voor elektriciteit de wp laten rusten.

• walter_321
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:41:

KOUD
[Afbeelding]

WARM
[Afbeelding]
Lijkt me een voorbeeld waarom sturen op uitvoer van de wp onzinnig is. De wp schiet bij opstart ver over het doel. Heb je een vast debiet van de waterpomp?

• walter_321
[b]jschel in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"jschel ...

@walter_321 Ik regel nu ook weer op retour temperatuur. Om precies dezelfde rede als jij alleen bij mij is het verschil nog iets groter omdat ik een parallelle buffer heb. De VVW temperatuur zit dichter bij de retour temperatuur, dus de ruimte regeling is iets makkelijker als je daar op regelt, zeker als je een hoge delta T hebt. ...
Ter info; ik heb geen ruimteregeling.

• jschel
walter_321 schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:37:
[...]

Ivm met je iets te grote wp; je hebt nu een optie naar een dynamisch tarief te gaan en maximaal de duurdere uren voor elektriciteit de wp laten rusten.
Ik heb een dynamisch contract en 30 zonnepanelen. Ik betaal per jaar wat huishoudens met gas per maand batalen ;)

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jschel schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:53:

Ik heb een dynamisch contract en 30 zonnepanelen. Ik betaal per jaar wat huishoudens met gas per maand betalen ;)
Ik heb 14 zonnepanelen en krijg nog geld terug, volgend jaar moet ik er ook aan geloven en zal dan ook wat moeten gaan betalen, zeker het jaar daarop zal het moeten als salderen vervalt.
Nu dit seizoen dus weer eens naar de warmtepomp kijken, of het wat zuiniger kan. Ik heb de avond piek ook al uit het rooster gehaald, maar zie nu dat deze bij dynamisch niet altijd in de zelfde periode zit (begint de afgelopen dagen zelfs al om 15:00 uur) en dat is niet erg handig. :?

• jschel
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:04:
[...]

Ik heb 14 zonnepanelen en krijg nog geld terug, volgend jaar moet ik er ook aan geloven en zal dan ook wat moeten gaan betalen, zeker het jaar daarop zal het moeten als salderen vervalt.
Nu dit seizoen dus weer eens naar de warmtepomp kijken, of het wat zuiniger kan. Ik heb de avond piek ook al uit het rooster gehaald, maar zie nu dat deze bij dynamisch niet altijd in de zelfde periode zit (begint de afgelopen dagen zelfs al om 15:00 uur) en dat is niet erg handig. :?
Ik verzet alleen SWW naar goedkope uren, de verwarming pas ik niet eens aan. Heb ik wel eens geprobeerd maar vond ik toen minder comfortabel. Misschien weer eens proberen.

Ik zet wel export op 0 bij netto negatieve prijzen, en gebruik een 0 op de meter algoritme bij bruto negatieve prijzen omdat ik veel meer exporteer dan gebruik.

• walter_321
jschel schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:53:
[...]

Ik heb een dynamisch contract en 30 zonnepanelen. Ik betaal per jaar wat huishoudens met gas per maand batalen ;)
Stuur je de wp ivm elektriciteitskost?
Edit: antwoord was er al in de vorige post.

[ Voor 7% gewijzigd door walter_321 op 10-11-2025 07:43 ]

• walter_321
PeteSplit schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:51:
[...]

Ik heb nu op de verdeler (zitten kleine ronde thermometers op) 29 in en 23 uit.
Op de warmtepomp heb ik nu dan 29 uit en 26 in.
Ik denk dat ik door het buffervat (en radiatoren) altijd een hogere retour heb.
Samen is het wat moeilijker afregelen, maar het is nu warm genoeg in huis. :+
Waarom heb je een buffervat?
Dat buffervat zorgt nu voor lagere efficiëntie. Beter wat het als de wp zelf gewoon de 23 graden van de vloerverwarming (?) zag binnenkomen.

• kazemo
KarsS schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:37:
[...]
Nou..., jaloers zijn hoeft niet hoor :) . Zoals ik al zei, dit is een mooi exemplaar, en inderdaad continue op het minimum vermogen @SalexSun

Maar dat is het rare, als het wat kouder is loopt hij eerst strak op het minimum vermogen en koelt het verder af dan gaat hij omhoog volgens de ingestelde stooklijn, maar blijft vrij netjes regelen. Maar als het ruim warmer is dan de WP terug kan moduleren dan ontstaan er rare slingeringen, een beetje zoals @PeteSplit vandaag heeft. Ik kan niet verzinnen waarom hij dat doet, hoewel:

[...]

Fuzzy logic... dat regelt inderdaad wel anders. Ervaring heb ik daar niet mee, maar Het moet steeds weer opnieuw "in-leren" als de omstandig veranderen heb ik begrepen. Misschien dat daardoor veel van de onbegrijpelijke gedragingen ontstaan want de omstandigheden zijn voor een WP nooit lang hetzelfde.
📘 Uitleg van de tekst “Fuzzy logic… dat regelt inderdaad wel anders”

De zin komt uit de discussie op het Tweakers-forum over LG Therma warmtepompen en de vraag of je beter regelt op de ingaande (retour) of uitgaande (aanvoer) watertemperatuur. In dat gesprek wordt aangehaald dat de regelaar van LG werkt met fuzzy logic.

🔎 Wat betekent dit in de context van de pagina?

Fuzzy logic is een regelstrategie die niet werkt met harde grenzen (“aan/uit” of “boven/onder”), maar met graduele beslissingen. Het systeem kan bijvoorbeeld zeggen: “de temperatuur is een beetje te hoog” in plaats van “de temperatuur is te hoog”.

In de discussie wordt benadrukt dat fuzzy logic anders regelt dan klassieke PID-regelaars:

Bij een klassieke terugkoppeling kan een delay (vertraging tussen actie en effect) leiden tot oscillaties of instabiliteit.

Bij fuzzy logic kan die vertraging juist helpen, omdat de controller leert en zich aanpast aan veranderende omstandigheden.

⚙️ Toepassing op warmtepompen

Probleem bij warmtepompen: er zit altijd vertraging tussen het aanpassen van compressor- of pompvermogen en het bereiken van de gewenste temperatuur in het afgiftesysteem (vloerverwarming, radiatoren).

Met fuzzy logic:

De regelaar kan soepeler omgaan met die vertraging.

Het systeem hoeft niet exact op één punt te mikken, maar kan “bijsturen” op basis van trends en gradaties.

Dit voorkomt dat de warmtepomp constant heen en weer schakelt of gaat slingeren.

🏠 Praktische betekenis voor gebruikers

Voor forumleden betekent dit dat regelen op uitgaande temperatuur niet per se instabiel hoeft te zijn, omdat de fuzzy logic van LG de vertraging in de lus kan compenseren.

Toch geven anderen aan dat regelen op ingaande temperatuur vaak voorspelbaarder is, zeker bij vloerverwarming met veel thermische massa.

Het citaat “Fuzzy logic… dat regelt inderdaad wel anders” is dus een erkenning dat de LG-regelaar niet op klassieke wijze werkt, en dat sommige “rare slingeringen” of onverwachte gedragingen verklaard kunnen worden doordat het systeem zichzelf steeds opnieuw “inleert” bij veranderende omstandigheden.

👉 Kortom: de tekst benadrukt dat fuzzy logic een alternatieve regelmethode is die beter kan omgaan met vertragingen in het warmtepompsysteem, en daarom “anders” regelt dan traditionele methode

Dit zegt Ai ervan het komt dus niet van mij!

• walter_321
Instellen schema als je stuurt op water;
- wat ik kan instellen is enkel een schema op kamer temperatuur; kan ik een schema instellen dat stuurt op water temperatuur?

• walter_321
Iemand die de 'service manual' weet zijn van de R290 versie?

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:03:
Iemand die de 'service manual' weet zijn van de R290 versie?
Kan je ws downloaden bij LG Nederland (installateurs handleiding daar staat alles in)

https://www.lg.com/nl/ond...s-HM073HF.UB40#manual-tab

[ Voor 23% gewijzigd door kazemo op 10-11-2025 12:31 ]

• walter_321
kazemo schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:01:
[...]

📘 Uitleg van de tekst “Fuzzy logic… dat regelt inderdaad wel anders”

De zin komt uit de discussie op het Tweakers-forum over LG Therma warmtepompen en de vraag of je beter regelt op de ingaande (retour) of uitgaande (aanvoer) watertemperatuur. In dat gesprek wordt aangehaald dat de regelaar van LG werkt met fuzzy logic.

🔎 Wat betekent dit in de context van de pagina?

Fuzzy logic is een regelstrategie die niet werkt met harde grenzen (“aan/uit” of “boven/onder”), maar met graduele beslissingen. Het systeem kan bijvoorbeeld zeggen: “de temperatuur is een beetje te hoog” in plaats van “de temperatuur is te hoog”.

In de discussie wordt benadrukt dat fuzzy logic anders regelt dan klassieke PID-regelaars:

Bij een klassieke terugkoppeling kan een delay (vertraging tussen actie en effect) leiden tot oscillaties of instabiliteit.

Bij fuzzy logic kan die vertraging juist helpen, omdat de controller leert en zich aanpast aan veranderende omstandigheden.

⚙️ Toepassing op warmtepompen

Probleem bij warmtepompen: er zit altijd vertraging tussen het aanpassen van compressor- of pompvermogen en het bereiken van de gewenste temperatuur in het afgiftesysteem (vloerverwarming, radiatoren).

Met fuzzy logic:

De regelaar kan soepeler omgaan met die vertraging.

Het systeem hoeft niet exact op één punt te mikken, maar kan “bijsturen” op basis van trends en gradaties.

Dit voorkomt dat de warmtepomp constant heen en weer schakelt of gaat slingeren.

🏠 Praktische betekenis voor gebruikers

Voor forumleden betekent dit dat regelen op uitgaande temperatuur niet per se instabiel hoeft te zijn, omdat de fuzzy logic van LG de vertraging in de lus kan compenseren.

Toch geven anderen aan dat regelen op ingaande temperatuur vaak voorspelbaarder is, zeker bij vloerverwarming met veel thermische massa.

Het citaat “Fuzzy logic… dat regelt inderdaad wel anders” is dus een erkenning dat de LG-regelaar niet op klassieke wijze werkt, en dat sommige “rare slingeringen” of onverwachte gedragingen verklaard kunnen worden doordat het systeem zichzelf steeds opnieuw “inleert” bij veranderende omstandigheden.

👉 Kortom: de tekst benadrukt dat fuzzy logic een alternatieve regelmethode is die beter kan omgaan met vertragingen in het warmtepompsysteem, en daarom “anders” regelt dan traditionele methode
In mijn jeugd was fuzzy logic toch gewoon een pid controller, maar waarbij de p,I en d veranderlijk zijn. Er zijn mooie algoritmes die op basis van inputs en uitputs de waardes van de PID constanten bepalen. En je kan die algoritmes voortdurend laten meedraaien met het systeem en zich laten bijstellen. Zo zou je verandering zomer/winter kunnen opvangen, of dagen met veel en weinig zon...
Alleen moet je dan wel zeggen naar wat je systeem optimaliseert. Voor een verwarming kan je optimaliseren naar comfort, zuinigheid, duurzaamheid van de installatie of een bepaald compromis van alledrie (en dan nog eens warmte in huis versie sww). Maar LG geeft die info niet... Bij LG is fuzzy gewoon fuzzy : niemand weet wat het systeem doet en het volgt ook niet wat de handleiding zegt. Bv de handleiding zegt dat sturen van delta is naar 5k of hoger. Hier thuis doet die gelukkig niet en draait die volledig onder 5K...

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:29:
[...]

In mijn jeugd was fuzzy logic toch gewoon een pid controller, maar waarbij de p,I en d veranderlijk zijn. Er zijn mooie algoritmes die op basis van inputs en uitputs de waardes van de PID constanten bepalen. En je kan die algoritmes voortdurend laten meedraaien met het systeem en zich laten bijstellen. Zo zou je verandering zomer/winter kunnen opvangen, of dagen met veel en weinig zon...
Alleen moet je dan wel zeggen naar wat je systeem optimaliseert. Voor een verwarming kan je optimaliseren naar comfort, zuinigheid, duurzaamheid van de installatie of een bepaald compromis van alledrie (en dan nog eens warmte in huis versie sww). Maar LG geeft die info niet... Bij LG is fuzzy gewoon fuzzy : niemand weet wat het systeem doet en het volgt ook niet wat de handleiding zegt. Bv de handleiding zegt dat sturen van delta is naar 5k of hoger. Hier thuis doet die gelukkig niet en draait die volledig onder 5K...
je vorige vraag:
https://www.lg.com/nl/ond...s-HM073HF.UB40#manual-tab

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:29:
[...]

:P JA tijden en apperaten veranderen het word er niet makkelijker op!

• walter_321
enkel installatie- en gebruikers handleiding: geen 'service manual' zoals ik voor de R32 al tegen kwam.

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:06:
[...]

enkel installatie- en gebruikers handleiding: geen 'service manual' zoals ik voor de R32 al tegen kwam.
ik heb ook een app. op mobiel LG HVAC als je dat bedoeld daar staan dan alle error codes op bijv....handig bij storing zoeken in engels of duits ,nederlands werkt bij mij niet?

• walter_321
Is er een 'installateurs' begeleidingsdocument over hoe een LG therma V correct in te stellen? Dat duidelijk maakt hoe LG aanraadt een installatie te sturen met vv, vv met buffervat, radiatoren, radiatoren en vv, goed geisoleerd, minder geisoleerd...

of moeten de installateurs allemaal vertrekken van de installatiehandleiding (wat volgens toch wat voor problemen gaat zorgen bij heel wat installaties)?

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:16:
Is er een 'installateurs' begeleidingsdocument over hoe een LG therma V correct in te stellen? Dat duidelijk maakt hoe LG aanraadt een installatie te sturen met vv, vv met buffervat, radiatoren, radiatoren en vv, goed geisoleerd, minder geisoleerd...
of moeten de installateurs allemaal vertrekken van de installatiehandleiding (wat volgens toch wat voor problemen gaat zorgen bij heel wat installaties)?
Dan moet je een cursus volgen bij LG nederland daar word ws alles uitgelegd...installateurs kunnen ook support bellen met vragen (niet voor particulieren zoals wij)

Edit er zijn ook forumleden die die cursus hebben gehad die weten dan meer als ik bijv.

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 10-11-2025 13:33 ]

• walter_321
kazemo schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:21:
[...]

Dan moet je een cursus volgen bij LG nederland daar word ws alles uitgelegd...installateurs kunnen ook support bellen met vragen (niet voor particulieren zoals wij)
De documentatie die mijn installateur had van de cursus was niet zo bijzonder. Daar had hij ook niet echt iets van info over hoe hij een systeem correct instelt.
En zie mijn opmerking bij mijn in dienst namen: het systeem startte met als doeltemperatuur +65graden. Als we de WP hadden laten doen, was dat een ramp geweest... Mijn vertrouwen in die cursus is dus beperkt ;-).
Ik zou hopen dat de LG engineers toch iets meer aan config richtlijnen zouden geven aan installateurs.

• walter_321
kazemo schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:16:
[...]

ik heb ook een app. op mobiel LG HVAC als je dat bedoeld daar staan dan alle error codes op bijv....handig bij storing zoeken in engels of duits ,nederlands werkt bij mij niet?
ik bedoel een document dat ik voor de R32 zag voorbij komen -vind de link niet terug- en dat noemde duidelijk 'service manual' en bevatte instructie voor onderhoud en de volledige stuklijst en onderdeelreferenties en tekeningen. Voor een deel staat dat wel in de installatiehandleiding.

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:31:
[...]

De documentatie die mijn installateur had van de cursus was niet zo bijzonder. Daar had hij ook niet echt iets van info over hoe hij een systeem correct instelt.
En zie mijn opmerking bij mijn in dienst namen: het systeem startte met als doeltemperatuur +65graden. Als we de WP hadden laten doen, was dat een ramp geweest... Mijn vertrouwen in die cursus is dus beperkt ;-).
Ik zou hopen dat de LG engineers toch iets meer aan config richtlijnen zouden geven aan installateurs.
Wat dat betreft heb je gelijk,maar ervaring van de desbetreffende monteur speelt ook een rol (je hebt goede en slechte)

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:34:
[...]

ik bedoel een document dat ik voor de R32 zag voorbij komen -vind de link niet terug- en dat noemde duidelijk 'service manual' en bevatte instructie voor onderhoud en de volledige stuklijst en onderdeelreferenties en tekeningen. Voor een deel staat dat wel in de installatiehandleiding.
dat weet dan ook niet te vinden!, ik zou zeggen stuur lg nederland een mail en stel daar de vraag!
je bedoeld zo iets?.....heb ik gevonden op dit forum!
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 10-11-2025 14:00 ]

• kazemo
https://www.facebook.com/...yMlOMh&__tn__=-UC%2CP-R-R

facebook groep openbaar .....kan interessant zijn

• walter_321
kazemo schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:46:
[...]

dat weet dan ook niet te vinden!, ik zou zeggen stuur lg nederland een mail en stel daar de vraag!
je bedoeld zo iets?.....heb ik gevonden op dit forum!
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf
Iets dat whitepaper noemt kan alleen maar interessant zijn. Bedankt ;-)

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03:54

Deze aanvullend gevonden op Installatie- en gebruikershandleiding.
Goeie gids voor instellingen nog niet gevonden helaas, kan ik ook zeker gebruiken!

https://www.lgbusiness.es..._MFL66101130_20250530.pdf
https://data2.manualslib....941f3db253182&take=binary
https://data2.manualslib....cf4690fa50600&take=binary

• walter_321
ZjelcoP schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:49:
[...]

Deze aanvullend gevonden op Installatie- en gebruikershandleiding.
Goeie gids voor instellingen nog niet gevonden helaas, kan ik ook zeker gebruiken!

https://www.lgbusiness.es..._MFL66101130_20250530.pdf
https://data2.manualslib....941f3db253182&take=binary
https://data2.manualslib....cf4690fa50600&take=binary
Bedankt! Dat databank voor de r290 was nog eentje dat ontbrak op mijn lijstje!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:22
Leuk nieuwtje op de frontpage nieuws: Frank Energie laat klanten met warmtepomp automatisch handelen op ene...
Ben benieuwd hoe ze dat gaan aansturen. Zal wel een los modbus kastje worden gok ik. Neem aan dat je dan op onbalans-, de intraday- en de frequentiemarkt gaat handelen. Hoop wel dat je dan nog zelf de sensoren ook kan uitlezen.

Zit tot begin 2027 vast voor € 0,19 dus dat is prima maar daarna wellicht interessant om eens naar te kijken.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Kip
  • Niet online

Kip

Het document wat hier het meest op lijkt heb ik ooit bij een installatiebedrijf uit het buitenland gevonden:
https://www.free-instruction-manuals.com/pdf/pa_3180800.pdf

Maarja, als ik zo naar de instellingen kijk ben ik er niet overal met eens.

Pardon my dutch

• walter_321
Al 2 keer voor gehad dat ik de WP in 'Verwarmen' modus gezet heb ipv AI modus.
Is er een manier om te voorkomen dat je de WP uit de AI modus haalt?

• walter_321
Ik doe toch een poging de handleiding te snappen.
AI / AutoModus en ingestelde temperatuur worden automatisch aangepast
aan de buitentemperatuur (zoals ingesteld door de installateur).
Temperatuurregeling is mogelijk.
Wat bedoelen ze hier met 'Temperatuurregeling is mogelijk'
Hoe dan?

• walter_321
kleine opmerking: ik heb ingesteld dat de pomp 5 minuten moet draaien voordat de compressor start; voor de 2 starts sinds dien, startte de compressor beide keren op 600W; de start naar 1.200W heb ik niet gezien.

• walter_321
Van de voorbije 2 dagen het compressorvermogen. Met de vele zonnewinsten werd het goed warm in huis. Je zou bijna kunnen zeggen dat hoe meer de warmtepomp draait, hoe kouder het wordt in huis ;-).
De WP (3f,7kw) moduleert mooi en doet ieder uur een ORC naar 1.200W. Het werd zelfs zo warm dat zelfs de omlooppomp stopte (wp staat op het zuiden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQwKOVxvEYJM_vqqmFADPqb4Nek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9fYNmwgHEcbkt7pPlAu8qt2.jpg?f=fotoalbum_large
Ps; dat is de temperatuur in de woonkamer; in de andere delen van wonig zonder zonnewinsten is de temperatuur gewoon constant. Op het einde
zit een langere run van 900W in; dat ben ik die per ongeluk de wp uit ai modus haalde en op verwarmen zette (geen idee wat die modus juist doet).

Ps; ik heb een caloriemeter vóór de vv; ik kan daar het vermogen zien; verrassend voorlopig hoe de cop hoger is bij regen; ik zie cop 7 bij regen, cop 6 bij zelfde temperatuur droog. Ik kijk dat de volgende dagen nog eens na.

[ Voor 10% gewijzigd door walter_321 op 11-11-2025 00:10 ]

• ZjelcoP
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:16:
Al 2 keer voor gehad dat ik de WP in 'Verwarmen' modus gezet heb ipv AI modus.
Is er een manier om te voorkomen dat je de WP uit de AI modus haalt?
Bij instellingen heb je een vergrendelmenu. Mogelijk dat de modus-vergendeling is wat je zoekt.
Die aan on/off heb ik vergrendeld.

• ZjelcoP
walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:25:
Ik doe toch een poging de handleiding te snappen.
AI / AutoModus en ingestelde temperatuur worden automatisch aangepast
aan de buitentemperatuur (zoals ingesteld door de installateur).
Temperatuurregeling is mogelijk.
Wat bedoelen ze hier met 'Temperatuurregeling is mogelijk'
Hoe dan?
In het AI scherm gewoon pijltje omhoog/omlaag. Kun je temp per graad laten afwijken van de stooklijn. .

• SalexSun
walter_321 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 00:06:
Van de voorbije 2 dagen het compressorvermogen. Met de vele zonnewinsten werd het goed warm in huis. Je zou bijna kunnen zeggen dat hoe meer de warmtepomp draait, hoe kouder het wordt in huis ;-).
De WP (3f,7kw) moduleert mooi en doet ieder uur een ORC naar 1.200W. Het werd zelfs zo warm dat zelfs de omlooppomp stopte (wp staat op het zuiden).
[Afbeelding]
Ik zie bij jou toch ook wel een opstartpiek, al lijkt de hoogte niet consequent. Waarmee meet je het vermogen, mss heeft het daar mee te maken?

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUZg1S2GNi5jPcDOC47-DJcFqG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PqbbQhuKs5j19su4wphLQsI.jpg?f=fotoalbum_large
Hallo allemaal.
Mijn warmtepomp monoblock 5kw staat in de kelder en gaat nu het 2 jaar in en heeft af gelopen jaar 3600 kwh gebruik en 1300 euro bespaart en goedkoper dan met gas.
En 24/7 warm in huis.
Mijn vraag is zoals jullie zien dat er geen ORC zijn geweest kan dat kwaad. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEXa8JWNiay8KCSHt5K5r5L0wNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWYpcwK43VqYmfwJdg3JXYKv.jpg?f=fotoalbum_large
Ik stuur aleen op water A1 nu +1 en stille modus. Voor mij loop hij nu goed.
Daarbij een warmtepomp die goed of slecht is afgesteld is altijd nog goedkoper!!🤔🤗

• walter_321
SalexSun schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:39:
[...]

Ik zie bij jou toch ook wel een opstartpiek, al lijkt de hoogte niet consequent. Waarmee meet je het vermogen, mss heeft het daar mee te maken?
Energie/vermogen wordt gemeten met een homewizard drie-fase energiemeter.
Er is een piek tussen 600 en 900 watt.

• kazemo
SalexSun schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:39:
[...]

Mijn voorlopige conclusie de R290 modellen hebben geen grote opstartpiek meer,en is dus verbeterd t.o.v. de R32
is eigenlijk niet goed te zien in de ruime tijdslijn van de homewizzard meter
je zou het eigenlijk beter kunnen zien,in de opstartfase de homewizard in de NU stand te zetten,of op de RMC op direct opgenomen vermogen (dan kan je ook goed vergelijken de homewizard tov de RMC of dat gelijk is?)
Zo doe ik het ik heb geen modbus uitlezing!

[ Voor 31% gewijzigd door kazemo op 11-11-2025 13:04 ]

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

kazemo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:33:
[...]

Mijn voorlopige conclusie de R290 modellen hebben geen grote opstartpiek meer,en is dus verbeterd t.o.v. de R32
is eigenlijk niet goed te zien in de ruime tijdslijn van de homewizzard meter
je zou het eigenlijk beter kunnen zien,in de opstartfase de homewizard in de NU stand te zetten,of op de RMC op direct opgenomen vermogen (dan kan je ook goed vergelijken de homewizard tov de RMC of dat gelijk is?)
Zo doe ik het ik heb geen modbus uitlezing!
Dat denk ik ook. Ik heb een externe Refos stroommeter aangesloten om dedicated het vermogen van de WP te meten. Hier een grafiekje van mijn SWW-run na de douche van vanochtend. De verwarming stond op ca 1kW te "pruttelen" en bij de SWW-run piekt hij langzaam aan richting de 7kW. Duurt wel 45m om z'n run te maken (m'n SWW-vat is nog niet optimaal). Na een 15m pauze gaat hij weer een normale verwarmingsrun doen op ca 1kW.

Wij hebben een 16kW R290 WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwNg2EXLdm-UKJ4bABQisumAjUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7DA4SA7zX3RzDKQoLyrlaRY.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Verschillen tussen uitvoer (boven) en invoer (onder).
De warmtepomp maakt bij invoer, een hogere aanvoer temperatuur en daarom is het verbruik hoger (ongeveer 200 Wh). Vandaag wilde ik ook nog op invoer doorgaan, maar helaas sloeg de warmtepomp af, morgen nogmaals proberen. Nu even het huis warm krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hon-LK_EL_lM8I5z6kugpEGc1dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBcQSpmKJCaXg5Rzat1nXsH6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odHYbXTdx6U7vlPnUE6Q3VggliA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcNyyIHcCK1HwGLGuKt8dNz2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwdYdugw_naE18q4qYFcM_EMJe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJb7ofpPnImXwdOjCMpkV5iM.jpg?f=fotoalbum_large

Op zondag (Sun) een tussen start gemaakt (en later een defrost waar ik een orc verwachtte)
PeteSplit in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

[ Voor 16% gewijzigd door PeteSplit op 11-11-2025 18:53 ]

• kazemo
Luckeh schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:19:
[...]

Dat denk ik ook. Ik heb een externe Refos stroommeter aangesloten om dedicated het vermogen van de WP te meten. Hier een grafiekje van mijn SWW-run na de douche van vanochtend. De verwarming stond op ca 1kW te "pruttelen" en bij de SWW-run piekt hij langzaam aan richting de 7kW. Duurt wel 45m om z'n run te maken (m'n SWW-vat is nog niet optimaal). Na een 15m pauze gaat hij weer een normale verwarmingsrun doen op ca 1kW.

[Afbeelding]
Dat piekje om +- 6,40u is denk ik toevallig een ORC, bij jouw is alles beter te zien de tijdslijn is kleiner
Edit: uit intresse wat voor software versie heeft de RMC? bij een16kw r290....is dat gelijk bij de kleinere modellen bijv de 7kw r290? @walter_321 weet dat!

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 11-11-2025 13:54 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:00:
Waarom heb je een buffervat?
Dat buffervat zorgt nu voor lagere efficiëntie. Beter wat het als de wp zelf gewoon de 23 graden van de vloerverwarming (?) zag binnenkomen.
Het was een eis van de leverancier LG, ik heb nu 10 jaar garantie op de warmtepomp en de installatie.
Het inregelen van de pompen is moeilijk, je hebt altijd wel wat menging van het aanvoer en retour water.
Ik heb vloerverwarming (3 groepen) en radiatoren (5 kleine T22).
Zie het verschil
PeteSplit in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
De warmtepomp verbruikt meer, de opstart duurt langer en het vermogen wordt hoger, voor een hogere aanvoer temperatuur.
walter_321 schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:42:
Lijkt me een voorbeeld waarom sturen op uitvoer van de wp onzinnig is. De wp schiet bij opstart ver over het doel. Heb je een vast debiet van de waterpomp?
Ik heb een vast debiet en in het afgiftesysteem een ongeveer gelijk debiet (flow van 14 L/min)
Het uitschieten is bij invoer hoger, dan bij uitvoer, bij mijn (fuzzy) warmtepomp. :+

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 11-11-2025 13:53 ]

• KarsS
jscheffers schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:40:
[Afbeelding]
Hallo allemaal.
Mijn warmtepomp monoblock 5kw staat in de kelder en gaat nu het 2 jaar in en heeft af gelopen jaar 3600 kwh gebruik en 1300 euro bespaart en goedkoper dan met gas.
En 24/7 warm in huis.
Mijn vraag is zoals jullie zien dat er geen ORC zijn geweest kan dat kwaad. [Afbeelding]
Daarbij een warmtepomp die goed of slecht is afgesteld is altijd nog goedkoper!!🤔🤗
Mooie strakke input-power karakteristiek :)
Of het ontbreken van ORC's slecht is weet ik ook niet. Mijn 7kW model doet dat ook niet in stille modus, ik ga er maar vanuit dat LG daar over nagedacht heeft...

We hebben destijds allemaal met belangstelling (en verbazing) gevolgd hoe jij je WP gewoon binnen in de kelder durvde te zetten. Ik vroeg me af, heb je ooit last van defrosts?

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:20
[quote]KarsS schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:52:
[...]
Mooie strakke input-power karakteristiek :)
Of het ontbreken van ORS's slecht is weet ik ook niet. Mijn 7kW model doet dat ook niet in stille modus, ik ga er maar vanuit dat LG daar over nagedacht heeft...

We hebben destijds allemaal met belangstelling (en verbazing) gevolgd hoe jij je WP gewoon binnen in de kelder durvde te zetten. Ik vroeg me af, heb je ooit last van defrosts?
Hallo Kars.
Ik weet niet of een echte defrost heb gehad wel wat wit zachte rijp .
Wat ik wel zie bij vochtig weer dat de kelder vloer nat wordt waar de lucht in binnen komt. De koude lucht slaat tegen de vloer en wordt dan droger en warmer en de warmtepomp staat 11 meter verder en blaas het daar naar buiten.
En de ORS's houdt ik in de gaten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amDQYvuSRgu2Q_u-CswMQ_-6PCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBIee4iDIoq6PAM5JnYmepTD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TA9_0DMCxZ1oKSw8jbzRLABbSig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOcJs1VTo3eZu6ceMh3t6qHt.jpg?f=fotoalbum_large

• walter_321
Luckeh schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:19:
[...]

[Afbeelding]
Dat zijn grote vermogens. Verrassend dat het vermogen constant stijgt voor de sww; op zich is dat niet nodig.

• walter_321
kazemo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:36:
[...]

Dat piekje om +- 6,40u is denk ik toevallig een ORC, bij jouw is alles beter te zien de tijdslijn is kleiner
Edit: uit intresse wat voor software versie heeft de RMC? bij een16kw r290....is dat gelijk bij de kleinere modellen bijv de 7kw r290? @walter_321 weet dat!
Mijn 7kw, 3fase R290 heeft als versie 3076a (3076 is het paswoord, ik dacht dat er nog een a achterstond....)

• walter_321
[Afbeelding]
Hallo allemaal.
En 24/7 warm in huis.
Mijn vraag is zoals jullie zien dat er geen ORC zijn geweest kan dat kwaad. [Afbeelding]
Heb je toevallig een grafiekje met hoe de buitentemperatuur en de keldertemperatuur zich verhouden? Ik verwacht nu iets warmer in de kelder, en ooit warmer buiten in het verwarmingsseizoen.

• walter_321
[Afbeelding]
Hallo allemaal.
En 24/7 warm in huis.
Wel verrassend dat je met deze buitentemperatuur toch een continue verwarming nodig hebt; hier moest de wp toch eens uit gaan als het 14 graden is (doel temperatuur op retour is dan 23 graden...).

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

walter_321 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:52:
[...]

Mijn 7kw, 3fase R290 heeft als versie 3076a (3076 is het paswoord, ik dacht dat er nog een a achterstond....)
Dat is ook mijn wachtwoord voor de instellingen, dus ik gok dat we dezelfde versie hebben :)

iRacing Profiel

• walter_321
LG therma V R290 en silent mode; voorlopig geen goede combinatie.
WP pruttelt met iets meer dan 300W door de dag; om het uur een ORC...
Iets na 21u30 silent mode aangezet. Iets na 10 gaat ze plotseling aan 900W draaien. Wel goed dat ze het debiet in verhouding verhoogde. Na een kwartier ongeveer de silent mode uitgezet; dan moduleert ze terug naar 300W om iets laten uit te gaan...
Voorlopig de silent mode nog even laten voor wat die is....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_jX-jDiAAAjyy15KYY9UYyXxBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nPdqEweyUEVyBqVo3jZT8n2.jpg?f=fotoalbum_large

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

De stille mode van mijn warmtepomp (5 kW - R32) maximaliseert de compressor tot 45 Hz.

De orc's zorgen soms voor een flat-line (op 10 Hz en 300 W), maar zonder orc's lukt het niet. :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5qC2xszNLYMmHmU1_bloWXGD1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5nqnjSmk1yctFMhFCGwx04D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door PeteSplit op 11-11-2025 23:21 ]

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste