LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 205 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-03 13:47
walter_321 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:18:
[...]

De waterpomp is geregeld om enkele minuten uit te gaan enkelen minuten aan (ik dacht 5 Min uit/2min aan). zodoende zie je steeds de watertemperatuur dalen en terug stijgen...
de resolutie van mijn grafiek is natuurlijk wel fijner...

[...] Heeft dat een reden? de meeste vanons hebben dat echt anders.. ik heb het staan op 28min uit en 2min aan, dus 2x per uur doet hij een temp.meting als de wp uitstaat...andere hebben het staan op bijv 19min uit en 1min aan dus 3maal per uur

dat andere staat bij mij: voorloop 1min....naloop 2min....voor de start 1min...naloop 2min na de stop

ik beweer van niet; constante delta T geeft in theorie een goed evenredig warmte-afgifte.

[...]

daar is niets speciaal te zien te zien

[...]

;-). Dat is volgens mij de logische manier van sturen op een vv.

[...]

het is 2,5°C ;-). De WP start een goede graad onder de stooklijn en stuurt naar bijna een graad boven de stooklijn (en in tussentijd is de stooklijn een halve graad gestegen).
Eens aangekomen wat het setpunt lijkt heeft de WP weinig zin om terug te moduleren en valt ze direct uit als de stooklijn even 0.2 graad zakt...(dat is tussen 23u en 1u).
Dus grofweg wat mijn wp doet: bv stooklijn zegt 24 graden, WP start bij 23°C water temperatuur, gaat dan door tot +/- 24,7-24,8°C.
Soms start ze ook gewoon vol vermogen gedurende lange tijd om snel bij die temperatuur te komen.
Ik heb een 10 dagen geleden een software update gehad en voordien stuurde ze grofweg 0.5°C onder de stooklijn... (ik krijg er dus kop noch staart aan).

[...]

hier is het een 200m2, voor 6kW maximaal energieverlies; 100m2 ligt in 15m3 beton en de overige in een 6m3 gewone dekvloer.
Op zich denk ik dat de 7kW R290 hier goed bij past. Maar dan moet ze natuurlijk wel terug willen moduleren. Op zich denk ik wel dat stooklijn voor de warmere temperaturen nog wel te hoog staat (en met dat gek sturen 1 graad boven de stooklijn is het echt wel gokken wat ze echt doet).

[...]

Heb je in HA ook de 'stooklijn'? Een idee hoever je van de stooklijn zit met de inlet temperatuur?

Walter

• kazemo
De meeste gebruikers zetten de pomp veel langer uit (19–28 min) en kort aan (1–2 min).

Daardoor meten ze maar 2–3 keer per uur, en zie je nauwelijks schommelingen.

Bij 5/2 minuten zie je veel meer temperatuurbeweging, wat het systeem onrustiger kan maken.

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:17
kazemo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:25:
De meeste gebruikers zetten de pomp veel langer uit (19–28 min) en kort aan (1–2 min).

Daardoor meten ze maar 2–3 keer per uur, en zie je nauwelijks schommelingen.

Bij 5/2 minuten zie je veel meer temperatuurbeweging, wat het systeem onrustiger kan maken.
=> standaard is 3min aan/3min uit.
=> 1 minuut aan is te kort: Na 1 minuut draaien ziet de WP nog niet de 'juiste' watertemperatuur van binnen, zag ik uit eerder testen hier thuis.
=> tot nu toe werkte de WP continue door; pas sinds de software update een 10 dagen geleden slaagt de WP er niet meer in aan te blijven.
Vermoedelijk is het idd logischer maar naar een meting te gaan om de 30 minuten.

Maar dat op en neer gaan maakt de WP niet 'onrustiger'. De WP lijkt alleen te kijken naar de temperatuur als de waterpomp even draait. Uiteindelijk zal de wp niet trager of sneller reageren op wijziging van de binnentemperatuur.

• kazemo
walter_321 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:28:
[...]

=> standaard is 3min aan/3min uit.
=> 1 minuut aan is te kort: Na 1 minuut draaien ziet de WP nog niet de 'juiste' watertemperatuur van binnen, zag ik uit eerder testen hier thuis.
=> tot nu toe werkte de WP continue door; pas sinds de software update een 10 dagen geleden slaagt de WP er niet meer in aan te blijven.
Vermoedelijk is het idd logischer maar naar een meting te gaan om de 30 minuten.

Maar dat op en neer gaan maakt de WP niet 'onrustiger'. De WP lijkt alleen te kijken naar de temperatuur als de waterpomp even draait. Uiteindelijk zal de wp niet trager of sneller reageren op wijziging van de binnentemperatuur.
Die meting staat bij de meeste vanons langer op basis daarvan besluit de WP vermoedelijk aan te gaan...als dat om de 5min is word hij daardoor onrustig(denk ik dan)
De warmtepomp beslist om te starten op basis van de inlet‑temperatuur die hij meet wanneer de pomp even draait. Als je die meting heel vaak laat plaatsvinden (bijv. elke 5 minuten), dan krijgt de warmtepomp voortdurend nieuwe prikkels, waardoor hij sneller gaat pendelen of onrustig wordt.
Edit als je te vaak rond pomp koel je het water buiten in de warmtewisselaar in theorie ook nog af(dat wil je toch niet...het is tevens vorst beveiliging)
Bovendien is de pomp‑interval ook onderdeel van de vorstbeveiliging: te vaak laten draaien kan onbedoeld warmte verliezen in plaats van beschermen.

[ Voor 24% gewijzigd door kazemo op 27-02-2026 10:37 ]

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-03 14:35

teunos93

HM123HF.UB60

Floris039 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:28:
[...]

Doe je dat via automatisering via Home Assistant regelen? Heb je toevallig een voorbeeld automation?
Ja, dat heb ik inderdaad.
Ik draait de soft start in een script getriggerd vanuit een automation zodat ik dat script eventueel kan killen maar wel ook de automation volledig uit kan zetten (voor debugging). De automation zet ook een input_boolean aan zet zodat ik die grafisch kan weergeven op een dashboard, dus misschien wil je wat strippen.

Automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
automation:
  - id: "hp_soft_start"
    alias: "[Heatpump] Soft Start"
    mode: restart

trigger:
      - platform: state
        entity_id: binary_sensor.hp_compressor_status
        from: "off"
        to: "on"

condition:
      - condition: state
        entity_id: binary_sensor.hp_defrosting_status
        state: "off" # Geen soft start tijdens defrost
        entity_id: input_select.hp_set_operation_mode
        state: "Auto"

action:
      - action: input_boolean.turn_on
        target:
          entity_id: input_boolean.softstart_automatisering_actief

- action: script.soft_start_script

- action: input_boolean.turn_off
        target:
Script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
script:
  soft_start_script:
    alias: "Warmtepomp Soft Start"

sequence:
      # Variabelen initialiseren
      - variables:
          shift_entity: input_number.hp_shift_value_in_auto_mode_circuit1
          target_sensor: sensor.hp_setpoint_temp # De EFFECTIEVE TARGET TEMPERATUUR inclusief shift
          shift_min: -5
          shift_max: 5
          hysterese_neg: 4.5
          prev_shift: "{{ states(shift_entity)|float | round(0) }}"
          current_shift: "{{ states(shift_entity)|float | round(0) }}"

- action: script.hp_conditional_notification
        data:
          title: "Soft Start gestart"
          message: "Compressor gestart. Begin shift: {{ prev_shift }} °C."

# Shift initialiseren: minimale veilige shift berekenen en toepassen
      - variables:
          min_safe_shift: >-
            {% set target_temp = states(target_sensor)|float %}
            {% set val = target_temp - hysterese_neg - target_temp + prev_shift %}
            {% set val_int = val|round(0, 'ceil') %}
            {% set limited = [val_int, shift_min | float] | max %}
            {{ [limited, shift_max | float] | min }}

- choose:
          - conditions:
              - condition: template
                value_template: "{{ current_shift > min_safe_shift }}"
            sequence:
              - action: input_number.set_value
                target:
                  entity_id: "{{ shift_entity }}"
                data:
                  value: "{{ min_safe_shift }}"
                data:
                  title: "Soft Start: Shift verlaagd."
                  message: "Shift verlaagd naar {{ min_safe_shift }} °C om opstartpiek te beperken."

# Dynamische soft start loop
      - repeat:
          sequence:
            - variables:
                temp_outlet: "{{ states('sensor.hp_outlet_temp')|float }}"
                target_temp_value: "{{ states(target_sensor)|float }}"
                overshoot: "{{ (temp_outlet - target_temp_value) | float }}"
                threshold_for_increase: 2.6
                target_shift: "{{ prev_shift }}"

# ---  Controleer en pas shift aan ---
            - choose:
                # Conditie 1: Overshoot is te hoog (>= 2.6°C) EN we zijn nog niet op de target shift.
                - conditions:
                      value_template: "{{ overshoot >= threshold_for_increase }}"
                      value_template: "{{ current_shift < target_shift }}"
                  sequence:
                    # Verhoog de shift gecontroleerd met +1 (bijv. -4 naar -3)
                      target:
                      data:
                        value: "{{ [current_shift + 1, target_shift] | min }}"

data:
                        title: "Soft Start: Shift verhogen."
                        message: "Overshoot: {{ overshoot | round(1) }} °C. Shift verhoogd naar {{ [current_shift + 1, target_shift] | min }} °C om overshoot te stabiliseren."

- delay: "00:00:05"

# Conditie 2: Overshoot is OK (< 2.6°C), maar we zijn nog niet op de target shift.
                - conditions:
                  sequence:

# ---  Stopcondities ---
          until:
            - condition: or
              conditions:
                # Shift is hersteld
                  value_template: "{{ states(shift_entity)|float | round(0) >= prev_shift }}"
                # Delta-T is voldoende hoog
                  value_template: "{{ states('sensor.hp_delta_t')|float(0) >= 4.6 }}"
                # Compressor is gestopt
                  entity_id: binary_sensor.hp_compressor_status_rpm
                  state: "off"
                # Flow minimaal en volledig terug geregeld (koud buiten, dT niet gehaald)
                  value_template: "{{ states('sensor.hp_flow_rate')|float(0) < 11.0 }}"

# Herstel originele shift ALTIJD en meld resultaat
      - choose:
          # Compressor vroegtijdig gestopt
          - conditions:
            sequence:
              - action: persistent_notification.create
                data:
                  title: "Soft Start onderbroken"
                  message: "Compressor is gestopt. Soft start voortijdig beëindigd."

# Herstel shift indien gewijzigd
              - choose:
                  - conditions:
                        value_template: "{{ states(shift_entity)|float != prev_shift }}"
                    sequence:
                        target:
                        data:
                          value: "{{ prev_shift }}"

default:
          - choose:
              - conditions:
                sequence:
                    target:
                    data:
            data:
              title: "Soft start afgerond"
              message: "Soft start voltooid. Originele shift is hersteld naar {{ prev_shift }} °C."
Let wel, dit gaat er vanuit dat je in optimal flow rate of fixed dT van 5C draait. Als je fixed dT van bijvoorbeeld 8 draait dan zou je de stopconditie moeten aanpassen naar dT > 7.6 bijvoorbeeld.

Check ook je hysterese settings, ik heb -4.5, +3.5, en ik verhoog de shift dus zodra de watertemperatuur +2.6 boven setpoint ligt om afslaan te voorkomen. Als je hysterese lager staat, slaat hij mogelijk eerder af.
Ik zou overigens niet adviseren lager dan 3 te gaan als je wilt kunnen soft starten, omdat de LG pas echt lijkt te beginnen met actief terug te toeren zodra de error > 2C is, daar kom je dus niet als de hysterese lager dan 3 is zonder het risico te lopen tijdens de opstart per ongeluk er overheen te gaan.

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:39

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

walter_321 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:02:
[...]

mogelijk om de temperatuurgrafiek te geven zonder de buitentemperatuur/binnentemperatuur zodat de watertemperatuur/stooklijn duidelijker zijn?
Ha @walter_321

Hierbij zonder binnen-, buiten- en dauwpunt temperatuur...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvQ4xoh7CO49EafOJ6RQhlHlnqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RUSYXoxCnT2ILVINmYWYlP14.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a -> 3.06.9b) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• walter_321
tebogo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:29:
[...]

Ha @walter_321

Hierbij zonder binnen-, buiten- en dauwpunt temperatuur...

[Afbeelding]
Dus jouw wp stuurt de inlaattemperatuur iets onder of net op de stooklijndoeltemperatuur.
Hoe staat jouw hysteresis?

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-03 00:36
walter_321 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:18:
[...]

De waterpomp is geregeld om enkele minuten uit te gaan enkelen minuten aan (ik dacht 5 Min uit/2min aan). zodoende zie je steeds de watertemperatuur dalen en terug stijgen...
de resolutie van mijn grafiek is natuurlijk wel fijner...
Ok, duidelijk. Zou niet uit moeten maken.. maar het is wel erg onrustig.
[...]

ik beweer van niet; constante delta T geeft in theorie een goed evenredig warmte-afgifte.
In theorie heel mooi, maar als de praktijk niet werkt zul je wat moeten proberen.
Waar regelt je warmtepomp primair op? Delta T of inlet temp? En hoe is dat geimplementeerd? De regelingen zouden kunnen conflicteren met elkaar.

Als je hem op constant flow zet, dan weet je zeker dat de regeling voor flow de rest niet beinvloedt.
[...]

daar is niets speciaal te zien te zien
Ok, had gekund.
[...]

;-). Dat is volgens mij de logische manier van sturen op een vv.

[...]

het is 2,5°C ;-). De WP start een goede graad onder de stooklijn en stuurt naar bijna een graad boven de stooklijn (en in tussentijd is de stooklijn een halve graad gestegen).
Eens aangekomen wat het setpunt lijkt heeft de WP weinig zin om terug te moduleren en valt ze direct uit als de stooklijn even 0.2 graad zakt...(dat is tussen 23u en 1u).
Dus grofweg wat mijn wp doet: bv stooklijn zegt 24 graden, WP start bij 23°C water temperatuur, gaat dan door tot +/- 24,7-24,8°C.
Soms start ze ook gewoon vol vermogen gedurende lange tijd om snel bij die temperatuur te komen.
Ik heb een 10 dagen geleden een software update gehad en voordien stuurde ze grofweg 0.5°C onder de stooklijn... (ik krijg er dus kop noch staart aan).

[...]
Tjah dan moet het de software update zijn.. dan kan je er niets aan doen. Moeten ze maar terugkomen.
hier is het een 200m2, voor 6kW maximaal energieverlies; 100m2 ligt in 15m3 beton en de overige in een 6m3 gewone dekvloer.
Op zich denk ik dat de 7kW R290 hier goed bij past. Maar dan moet ze natuurlijk wel terug willen moduleren. Op zich denk ik wel dat stooklijn voor de warmere temperaturen nog wel te hoog staat (en met dat gek sturen 1 graad boven de stooklijn is het echt wel gokken wat ze echt doet).
Nou, dat is dan wel raar.. want de inlet van jouw warmtepomp gaat veel sneller omhoog dan de mijne.. maar mijn warmtepomp heeft bijna twee keer zoveel vermogen.
Het verschil in afgifte van de vloer zou hier wat uit kunnen maken, maar met zo'n groot blok beton denk ik niet dat dit (in het eerste uur) zoveel verschil zou moeten maken. Zeker niet aangezien jij net zoveel vloerverwarming hebt liggen als mij.

Ja, het verlies is misschien wel wat minder, maar je hebt al 10 kW nodig om je blok beton 1 graad op te warmen... alleen verschil in warmteverlies verklaard dit niet.

Zou het kunnen dat je ergens een flow kortsluiting in je systeem hebt?
Heb jij overal de vloer even warm?
Liggen je slangen hoog in het beton of niet?
[...]

Heb je in HA ook de 'stooklijn'? Een idee hoever je van de stooklijn zit met de inlet temperatuur?

Walter
Ik heb AI gestuurd. Bij -20°C buiten --> Inlet 30°C // Bij 15°C buiten --> Inlet 25°C.
Ik heb helaas geen plot van de setpoint in HA.

• walter_321
hwopereis schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:49:
...

Ik heb AI gestuurd. Bij -20°C buiten --> Inlet 30°C // Bij 15°C buiten --> Inlet 25°C.
Ik heb helaas geen plot van de setpoint in HA.
enige verschil is dat hier de buizen 15cm hoh liggen.
Ik zou zeggen dat de vloer 'egaal' warm is.
" -20°C buiten --> Inlet 30°C // Bij 15°C buiten --> Inlet 25°C."
=> Dat is een hele vlakke curve ;-). Dat is nauwelijks 4 graden verschil tussen warmste en koudste (waarbij ik even gok dat je jaarlijkse niet veel kouder ziet dan -10°C buiten).

Kortsluiting: zeker niet, alle kringen staan altijd open. Ik moet eens nadenken over je opmerking. Het werkt ook in de 2 richtingen: hoe rap koelt de vloer weer af. Op een bepaald moment dit jaar bij 'opwarmen' van de vloer had ik een berekend hoeveel energie er in de vloer gaat versus hoeveel de vloer opwarmt. Dat leek toen redelijk ok. Maar idd: om de vloer 2,5°C op te warmen op een half uurtje, dat lijkt zeer snel te gaan.

Een optie een grafiek met enkel inlaat temperatuur en aparte voor buitentemperatuur zoals gekend door WP te geven (om eens te zien hoe 'juist' de stooklijn gevolgd wordt). Aparte om voldoende resolutie te hebben...

• walter_321
Waar regelt je warmtepomp primair op? Delta T of inlet temp? En hoe is dat geimplementeerd? De regelingen zouden kunnen conflicteren met elkaar.

Als je hem op constant flow zet, dan weet je zeker dat de regeling voor flow de rest niet beinvloedt.
de WP zou in theorie de inlet temp sturen. De Delta T en bijhorend waterdebiet moeten 'secundair' zijn.
De Delta T niet te groot zorgt dat afgifte zijde de energie kan opnemen of dat de warmtewisselaar energie van de compressor in het water krijgt (al hoor ik hier zeggen dat dat laatste geen probleem is).
Dus op zich zou inlet temp de compressor moeten sturen, delta T de waterpomp.

Bij tests vóór de software update maakte vast debiet niet uit voor gedrag van de WP. Ik kan het nog altijd eens proberen.

Walter

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

walter_321 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Dus jouw wp stuurt de inlaattemperatuur iets onder of net op de stooklijndoeltemperatuur.
Hoe staat jouw hysteresis?
Nee, ik stuur op outlet, zie eenna onderste status regel. Deze gaat bij mij alleen naar inlet direct na een defrost, totdat de outlet boven target is. Dan schakelt hij terug naar sturing op outlet.
En zoals je ziet, ongeveer tot exact op de doeltemperatuur, die weer via de Ai (auto, kleur paars) gestuurd wordt volgens de ingegeven stooklijn...

Hystersis: -2 <-> 4
Stooklijn -20; 45 <-> 20; 25

[ Voor 4% gewijzigd door tebogo op 28-02-2026 09:48 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a -> 3.06.9b) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• walter_321
tebogo schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:07:
[...]

Nee, ik stuur op outlet, zie eenna onderste status regel. Deze gaat bij mij alleen naar inlet direct na een defrost, totdat de outlet boven target is. Dan schakelt hij terug naar sturing op outlet.
En zoals je ziet, ongeveer tot exact op de doeltemperatuur, die weer via de Ai (auto, kleur paars) gestuurd wordt volgens de ingegeven stooklijn...

Hystersis: -2 <-> 4
Stooklijn -20; 45 <-> 20; 25
Nieuwe poging tot interpretatie ;-).
De WP stuurt de uitgaande temperatuur op of licht boven de stooklijn.
Voor de zekerheid; de target temp is gewoon wat de stooklijn vraagt. Niet de stooklijn + max hysteresis (wat ik zie hier als naar wat de wp stuurt).
=>; die hysteresis wordt +4 wordt toch nooit bereikt in normale werking (buiten dan ORC en/of opstart overshoots).
In de grafiek gaat de wp uit; waarom is dat? Ik gok niet omdat uitlaat boven hysteresis gaat. Omdat je ze uitlaat gaan omdat het binnen - te- warm is? En ik denk niet dat het buiten warmer dan 20°C werd...
- sorry als je het al eens vertelde ;-).

• kazemo
walter_321 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:43:
[...]

Nieuwe poging tot interpretatie ;-).
De WP stuurt de uitgaande temperatuur op of licht boven de stooklijn.
Voor de zekerheid; de target temp is gewoon wat de stooklijn vraagt. Niet de stooklijn + max hysteresis (wat ik zie hier als naar wat de wp stuurt).
=>; die hysteresis wordt +4 wordt toch nooit bereikt in normale werking (buiten dan ORC en/of opstart overshoots).
In de grafiek gaat de wp uit; waarom is dat? Ik gok niet omdat uitlaat boven hysteresis gaat. Omdat je ze uitlaat gaan omdat het binnen - te- warm is? En ik denk niet dat het buiten warmer dan 20°C werd...
De wp gaat op 2 manieren uit.....als de buiten temp. te hoog word de stooklijn begint bij jouw bij 15gr dus bij 15gr buiten temp gaat hij uit(of misschien al bij 14,5 gr)
hij gaat ook uit op hysterese bij jouw op +4 boven de doeltemp. dan heeft hij al geprobeerd om op laagste vermogen te draaien als dat dan nog te veel is gaat hij dus alsnog uit
dan gaat hij dus wachten tot de water temp gedaald is en schakeld pas weer in op hysterese(-2 bij jouw) als de temp. 2gr onder doeltemp. is gezakt en de buitentemp. lager is dan 15gr
Bij mij begint de stooklijn bij 18gr dus boven de 18gr blijft de wp uit....en ik stuur ook op uitvoer(ik denk dat de reactie dan sneller is)....het moeilijke is het is bij iedereen anders om de juiste balans te vinden (ander huis andere installatie)
1) De warmtepomp stopt wanneer de buitentemperatuur boven het beginpunt van de stooklijn komt
2) De warmtepomp stopt op basis van hysterese rond de doeltemperatuur
De WP probeert eerst terug te moduleren naar het laagste vermogen.

Als zelfs dat nog te veel warmte levert, stijgt de watertemperatuur boven de doeltemperatuur.

Zodra de temperatuur +4°C boven de target komt, schakelt de WP uit.

Misschien heeft @tebogo wel een andere uitleg maar die heeft dan wel een buffervat met 2epomp...dat heb ik niet en ik stuur op lucht/water+optimal flow....de binnen temp. blijft op 1gr nauwkeurig af en toe stuur ik handmatig op de RMC bij
Hysterese lucht (kamer temp.) -1/+1 kleiner kan niet (verschil 2...dat vind ik wel een nadeel) dat is bij mij de 3e mogelijkheid dat de wp uit en in gaat ....Dit vormt bij mij ...een derde stop/start‑mechanisme, naast:

Stoppen omdat de buitentemperatuur boven het beginpunt van de stooklijn komt.

Stoppen omdat de water‑hysterese wordt overschreden (bijv. +4°C boven target). inschakeld

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 28-02-2026 14:34 ]

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

[...]
Voor de zekerheid; de target temp is gewoon wat de stooklijn vraagt.
Klopt!

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

[...]
Klopt ook, alleen heel soms bij een opstart..

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

[...]
Omdat ik heb ingesteld dat als het binnen in huis >19 en buiten boven de 18, dat hij dan uit mag...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibaoJh5Jms17Jf_T8popjKcyIUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E9j1fpT3lcHSfZccgfCDsiVn.png?f=fotoalbum_large

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

kazemo schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:22:
[...]
Misschien heeft @tebogo wel een andere uitleg maar die heeft dan wel een buffervat met 2epomp...dat heb ik niet en ik stuur op lucht/water+optimal flow....de binnen temp. blijft op 1gr nauwkeurig af en toe stuur ik handmatig op de RMC bij
Klopt, ik heb een buffervat met 2de pomp (in mijn eerdere afbeeldingen onder status CV-pomp).
Ik stuur alleen maar op water, en op een vaste flow, bij is de temperatuur ook altijd binnen de 1 graad (19,5 - 20,5)

• walter_321
tebogo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:04:
[...]

Omdat ik heb ingesteld dat als het binnen in huis >19 en buiten boven de 18, dat hij dan uit mag...[Afbeelding]
Ik dacht dat in die periode de buitentemperatuur niet hoger is dan 18°C.
Je komt in de buurt van die logica door de stooklijn van de wp te laten starten op 18°C (en buiten 18°C en binnen onder 19°C lijkt me iets uitzonderlijk.

Bedankt voor de feedback.

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

walter_321 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Ik dacht dat in die periode de buitentemperatuur niet hoger is dan 18°C.
Je komt in de buurt van die logica door de stooklijn van de wp te laten starten op 18°C (en buiten 18°C en binnen onder 19°C lijkt me iets uitzonderlijk.

Bedankt voor de feedback.
Ik heb het idee dat je steeds probeert iets aan te tonen dat bij jou gebeurt ook bij anderen zou moeten gebeuren of dat ze het fout hebben.

Ik gaf aan dat "binnen in huis >19 en buiten boven de 18" dus waar je nu onder de 19 vandaan haalt, geen idee..

Zie hier de grafiek waarop mijn WP uit gaat nadat het boven de 18 buiten is en binnen boven de 19...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3seGtTm1B5iRaeJB_Y2u7Hdvv0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MsyPGOMqk6fBXbrmVnI8Iqbc.png?f=fotoalbum_large

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:15

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

De start van een 5,5 kW R32 warmtepomp, bij buitentemp 12 graden, met stille mode aan (45 Hz max), wateraanvoer temperatuur 21,5 graden (start), deltaT 7 graden (max), vast debiet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzbBEiYE5y52WFitnNyLg1GaVHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dL5Z6i9Kb3vZ6wiCiDYivX5P.jpg?f=fotoalbum_large

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• walter_321
tebogo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:55:
[...]

Ik heb het idee dat je steeds probeert iets aan te tonen dat bij jou gebeurt ook bij anderen zou moeten gebeuren of dat ze het fout hebben.

Ik gaf aan dat "binnen in huis >19 en buiten boven de 18" dus waar je nu onder de 19 vandaan haalt, geen idee..

Zie hier de grafiek waarop mijn WP uit gaat nadat het boven de 18 buiten is en binnen boven de 19.......
Ik denk dat je mijn opmerking even opnieuw moet lezen ;-).
Ik zal ze anders formuleren.
Je logica van buiten >18°C, binnen >19°C die de WP doet uitgaan, kan je ook gewoon krijgen door de stooklijn op 18°C te laten beginnen. Dit omdat het binnen eigenlijk nooit minder dan 19°C is wanneer het buiten 18°C is (ttz; ik kan me zo geen huis voorstellen ;-)).
Hier thuis wordt het maar onder 21°C eens het buiten lang onder 15°C komt; daarom dat hier de stooklijn maar begint op 15°C. Tot 15°C zijn de verschillende interne warmtewinsten voldoende om het huis op 21 °C te houden. Wat ik ook verwacht bij jouw huis boven 18°C buiten, zeker als je tevreden bent met 19°C in huis.

En uitgaan en aangaan op het startpunt van de stooklijn doet mijn wp goed... ;-).

• Gloin
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-03 22:59
Goedeavond tweakers! Ik mag me ook melden op dit topic, ik ben sinds deze week eigenaar geworden van de LG HM161HF (+ PHCS0.ENCXLEU) warmtepomp. Ik heb deze volledig zelf geinstalleerd en op zich is alles relatief vlot verlopen... tot ik de pomp voor de eerste keer wou starten deze namiddag. Iemand die me eventueel op weg kan helpen met ideeen voor ik contact opneem met LG? -O-

Alle leidingwerk is aangesloten, water in het systeem, elektrisch alles aangesloten, communicatiekabel verbonden tussen buiten- en binnenunit (PHCS0.ENCXLEU), stroom erop en dan... foutcode CH05, wat voor zover ik terugvond in de handleiding zoveel wil zeggen als communicatiestoring tussen IDU en ODU.

Ik had 2 4x0.8XGG kabels naar buiten lopen tussen IDU en ODU dus ik dacht ja kabel kapot dan waarschijnlijk? De andere kabel genomen, net hetzelfde probleem. dan maar rechtsreekse kabel verbonden door het raam maar nog steeds hetzelfde probleem.

Kabel is juist verbonden A met A, B met B. Als ik de kabel meet met multimeter lijkt die gewoon ok. Als de kabel aangesloten is op de buitenunit krijg ik op de binnenunit ook 4.8V gelijkstroom tussen de kabels. De buitenunit meet ik ook mooi 230V spanning dus dat is het ook niet. Dus dan viel een beetje stil qua troubleshooten -O-

Als iemand ideeen heeft van wat ik mogelijk heb mis gedaan hoor ik het graag :)

• walter_321
Gloin schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:32:
Goedeavond tweakers! Ik mag me ook melden op dit topic, ik ben sinds deze week eigenaar geworden van de LG HM161HF (+ PHCS0.ENCXLEU) warmtepomp. Ik heb deze volledig zelf geinstalleerd en op zich is alles relatief vlot verlopen... tot ik de pomp voor de eerste keer wou starten deze namiddag. Iemand die me eventueel op weg kan helpen met ideeen voor ik contact opneem met LG? -O-

Alle leidingwerk is aangesloten, water in het systeem, elektrisch alles aangesloten, communicatiekabel verbonden tussen buiten- en binnenunit (PHCS0.ENCXLEU), stroom erop en dan... foutcode CH05, wat voor zover ik terugvond in de handleiding zoveel wil zeggen als communicatiestoring tussen IDU en ODU.

Ik had 2 4x0.8XGG kabels naar buiten lopen tussen IDU en ODU dus ik dacht ja kabel kapot dan waarschijnlijk? De andere kabel genomen, net hetzelfde probleem. dan maar rechtsreekse kabel verbonden door het raam maar nog steeds hetzelfde probleem.

Kabel is juist verbonden A met A, B met B. Als ik de kabel meet met multimeter lijkt die gewoon ok. Als de kabel aangesloten is op de buitenunit krijg ik op de binnenunit ook 4.8V gelijkstroom tussen de kabels. De buitenunit meet ik ook mooi 230V spanning dus dat is het ook niet. Dus dan viel een beetje stil qua troubleshooten -O-

De eerste opmerking die ik over dat probleem las was de kabels Wp of binnenunit eens om te draaien.
En strikt genomen dacht ik dat LG in de handleiding shielded kabel voorschrijft vanaf een bepaalde afstand (moet ik nog eens goed opzoeken) En komt mijn vraag: wat is XGG kabel juist? Ik ken SGG, niet XGG.

Eventueel fotos van waar je op binnenunit en buitenunit aansloot?

Walter

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:11

Heb dezelfde warmtepomp zelf geïnstalleerd. Had ook deze storing. Check Dipswitch 1.3 op binnenunit, deze moet aan staan tbv communicatie. Staat niet in de handleiding :P Kijk ook goed welke rij 1 en 2 is.

Succes!

• walter_321
...

Kabel is juist verbonden A met A, B met B. ...
afhankelijk van het protocol moet je juist de A-B en B-A verbinden... Ik denk dat we officieel niet weten wat het protocol is. Standaard serieel is de kabels switchen.

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

walter_321 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Ik denk dat je mijn opmerking even opnieuw moet lezen ;-).
Ik zal ze anders formuleren.
Je logica van buiten >18°C, binnen >19°C die de WP doet uitgaan, kan je ook gewoon krijgen door de stooklijn op 18°C te laten beginnen. Dit omdat het binnen eigenlijk nooit minder dan 19°C is wanneer het buiten 18°C is (ttz; ik kan me zo geen huis voorstellen ;-)).
Hier thuis wordt het maar onder 21°C eens het buiten lang onder 15°C komt; daarom dat hier de stooklijn maar begint op 15°C. Tot 15°C zijn de verschillende interne warmtewinsten voldoende om het huis op 21 °C te houden. Wat ik ook verwacht bij jouw huis boven 18°C buiten, zeker als je tevreden bent met 19°C in huis.

En uitgaan en aangaan op het startpunt van de stooklijn doet mijn wp goed... ;-).
Dan begrijpen we elkaar weer :)
Klopt, eigenlijk start m'n stooklijn op 18 graden op deze manier.. :*)

• hwopereis

Kan je hier wat mee? :

Buiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KptxT3sY0AQvuwCTDojCmnnhFcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7XrmTp4w2V2L5XL6OkPCJKC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZlLcE4PtpIuY4zXafMtIh0LBIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x54tI2KRKP1SNt4axQm9pcUk.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOwleujogkHNVfsZw-0gRYQc5DE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTJlwnGklDaCL5vP6FI31QYN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORfpqZp3dMo0mZiVS1oCjR3ari4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSCqvE8L0VvjAs64UdekbnLN.jpg?f=fotoalbum_large

• Gloin
ZjelcoP schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:07:
[...]

Heb dezelfde warmtepomp zelf geïnstalleerd. Had ook deze storing. Check Dipswitch 1.3 op binnenunit, deze moet aan staan tbv communicatie. Staat niet in de handleiding :P Kijk ook goed welke rij 1 en 2 is.

Succes!
:o top dank je voor de tip, is te laat om nu nog naar de werf te rijden maar ik probeer het morgen!
walter_321 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:09:
[...]

afhankelijk van het protocol moet je juist de A-B en B-A verbinden... Ik denk dat we officieel niet weten wat het protocol is. Standaard serieel is de kabels switchen.
Ik vermoed dat ze dit al opvangen aan de aansluitingen. In de binnenunit is de volgorde AB in de buitenunit BA
hwopereis schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:42:
[...]

Kan je hier wat mee? :

Buiten:

...

Binnen:

...
mooie installatie wel, die van mij kan nog wat afwerking gebruiken ^^;
zo had ik die dus ook aangesloten, ik hoop dat die dip switch de oorzaak gaat zijn. Ik probeer het morgen en breng hier nog een update :)

alvast bedankt voor de tips!

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-03 14:34
teunos93 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:10:
[...]

Ja, dat heb ik inderdaad.
Ik draait de soft start in een script getriggerd vanuit een automation zodat ik dat script eventueel kan killen maar wel ook de automation volledig uit kan zetten (voor debugging). De automation zet ook een input_boolean aan zet zodat ik die grafisch kan weergeven op een dashboard, dus misschien wil je wat strippen.

Automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
automation:
  - id: "hp_soft_start"
    alias: "[Heatpump] Soft Start"
    mode: restart

trigger:
      - platform: state
        entity_id: binary_sensor.hp_compressor_status
        from: "off"
        to: "on"

condition:
        entity_id: binary_sensor.hp_defrosting_status
        state: "off" # Geen soft start tijdens defrost
        entity_id: input_select.hp_set_operation_mode
        state: "Auto"

action:
      - action: input_boolean.turn_on
        target:

- action: script.soft_start_script

- action: input_boolean.turn_off
        target:
Script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
script:
  soft_start_script:
    alias: "Warmtepomp Soft Start"

sequence:
      # Variabelen initialiseren
      - variables:
          shift_entity: input_number.hp_shift_value_in_auto_mode_circuit1
          target_sensor: sensor.hp_setpoint_temp # De EFFECTIEVE TARGET TEMPERATUUR inclusief shift
          shift_min: -5
          shift_max: 5
          hysterese_neg: 4.5
          prev_shift: "{{ states(shift_entity)|float | round(0) }}"

data:
          title: "Soft Start gestart"
          message: "Compressor gestart. Begin shift: {{ prev_shift }} °C."

# Shift initialiseren: minimale veilige shift berekenen en toepassen
      - variables:
          min_safe_shift: >-
            {% set target_temp = states(target_sensor)|float %}
            {% set val = target_temp - hysterese_neg - target_temp + prev_shift %}
            {% set val_int = val|round(0, 'ceil') %}
            {% set limited = [val_int, shift_min | float] | max %}
            {{ [limited, shift_max | float] | min }}

- choose:
          - conditions:
                value_template: "{{ current_shift > min_safe_shift }}"
            sequence:
                target:
                data:
                  value: "{{ min_safe_shift }}"
                data:
                  title: "Soft Start: Shift verlaagd."
                  message: "Shift verlaagd naar {{ min_safe_shift }} °C om opstartpiek te beperken."

# Dynamische soft start loop
      - repeat:
          sequence:
            - variables:
                temp_outlet: "{{ states('sensor.hp_outlet_temp')|float }}"
                target_temp_value: "{{ states(target_sensor)|float }}"
                overshoot: "{{ (temp_outlet - target_temp_value) | float }}"
                threshold_for_increase: 2.6
                target_shift: "{{ prev_shift }}"

# ---  Controleer en pas shift aan ---
            - choose:
                # Conditie 1: Overshoot is te hoog (>= 2.6°C) EN we zijn nog niet op de target shift.
                - conditions:
                      value_template: "{{ overshoot >= threshold_for_increase }}"
                  sequence:
                    # Verhoog de shift gecontroleerd met +1 (bijv. -4 naar -3)
                      target:
                      data:
                        value: "{{ [current_shift + 1, target_shift] | min }}"

data:
                        title: "Soft Start: Shift verhogen."
                        message: "Overshoot: {{ overshoot | round(1) }} °C. Shift verhoogd naar {{ [current_shift + 1, target_shift] | min }} °C om overshoot te stabiliseren."

# Conditie 2: Overshoot is OK (< 2.6°C), maar we zijn nog niet op de target shift.
                - conditions:
                  sequence:

# ---  Stopcondities ---
          until:
            - condition: or
              conditions:
                # Shift is hersteld
                  value_template: "{{ states(shift_entity)|float | round(0) >= prev_shift }}"
                # Delta-T is voldoende hoog
                  value_template: "{{ states('sensor.hp_delta_t')|float(0) >= 4.6 }}"
                # Compressor is gestopt
                # Flow minimaal en volledig terug geregeld (koud buiten, dT niet gehaald)
                  value_template: "{{ states('sensor.hp_flow_rate')|float(0) < 11.0 }}"

# Herstel originele shift ALTIJD en meld resultaat
      - choose:
          # Compressor vroegtijdig gestopt
          - conditions:
            sequence:
              - action: persistent_notification.create
                data:
                  title: "Soft Start onderbroken"
                  message: "Compressor is gestopt. Soft start voortijdig beëindigd."

# Herstel shift indien gewijzigd
              - choose:
                  - conditions:
                    sequence:
                        target:
                        data:

default:
          - choose:
              - conditions:
                sequence:
                    target:
                    data:
            data:
              title: "Soft start afgerond"
              message: "Soft start voltooid. Originele shift is hersteld naar {{ prev_shift }} °C."
Let wel, dit gaat er vanuit dat je in optimal flow rate of fixed dT van 5C draait. Als je fixed dT van bijvoorbeeld 8 draait dan zou je de stopconditie moeten aanpassen naar dT > 7.6 bijvoorbeeld.

Check ook je hysterese settings, ik heb -4.5, +3.5, en ik verhoog de shift dus zodra de watertemperatuur +2.6 boven setpoint ligt om afslaan te voorkomen. Als je hysterese lager staat, slaat hij mogelijk eerder af.
Ik zou overigens niet adviseren lager dan 3 te gaan als je wilt kunnen soft starten, omdat de LG pas echt lijkt te beginnen met actief terug te toeren zodra de error > 2C is, daar kom je dus niet als de hysterese lager dan 3 is zonder het risico te lopen tijdens de opstart per ongeluk er overheen te gaan.
Dankjewel. Ik ga er even mee experimenteren. Kan ik je PM sturen als ik vragen zou hebben?

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Floris039 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:05:
[...]

Dankjewel. Ik ga er even mee experimenteren. Kan ik je PM sturen als ik vragen zou hebben?
Zeker.

• mele55
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12-03 11:06
Hallo allemaal, ik schrijf vanuit Italië en ik heb wat hulp nodig bij het integreren van een Waveshare 'RS232/485 TO WIFI POE ETH (B)' module met mijn LG Therma V Monobloc 9kW (Serie 3) warmtepomp.
Ik heb de module al verbonden met mijn netwerk, de juiste baudrate ingesteld en de Modbus TCP <-> Modbus RTU modus geconfigureerd.
Ik heb echter moeite met de instellingen van de DIP-switches en de configuratie van de adressen voor de Modbus en de centrale controller. Mijn doel is om de originele LG-bediening te blijven gebruiken, terwijl ik ook de Modbus-registers kan uitlezen via mijn pc (met een Node.js script).
Hebben jullie geteste configuraties voor het 9kW Serie 3 model?
Alvast hartelijk bedankt!

----------------------

Hello everyone, I’m writing from Italy and I need some help integrating a Waveshare 'RS232/485 TO WIFI POE ETH (B)' module with my LG Therma V Monobloc 9kW (Series 3) heat pump.
I have already connected the module to my network, set the correct baud rate, and configured it to Modbus TCP <-> Modbus RTU mode.
However, I am struggling with the DIP switch settings and the configuration for the Modbus and central controller addresses. My goal is to keep using the original LG remote control while also being able to read Modbus registers from my PC (using a Node.js script).
Do you have any tested configurations for the 9kW Series 3 model?
Thank you very much in advance!

• walter_321
mele55 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:10:
Hallo allemaal, ik schrijf vanuit Italië en ik heb wat hulp nodig bij het integreren van een Waveshare 'RS232/485 TO WIFI POE ETH (B)' module met mijn LG Therma V Monobloc 9kW (Serie 3) warmtepomp.
Ik heb de module al verbonden met mijn netwerk, de juiste baudrate ingesteld en de Modbus TCP <-> Modbus RTU modus geconfigureerd.
Ik heb echter moeite met de instellingen van de DIP-switches en de configuratie van de adressen voor de Modbus en de centrale controller. Mijn doel is om de originele LG-bediening te blijven gebruiken, terwijl ik ook de Modbus-registers kan uitlezen via mijn pc (met een Node.js script).
Hebben jullie geteste configuraties voor het 9kW Serie 3 model?
Alvast hartelijk bedankt!

----------------------

Hello everyone, I’m writing from Italy and I need some help integrating a Waveshare 'RS232/485 TO WIFI POE ETH (B)' module with my LG Therma V Monobloc 9kW (Series 3) heat pump.
I have already connected the module to my network, set the correct baud rate, and configured it to Modbus TCP <-> Modbus RTU mode.
However, I am struggling with the DIP switch settings and the configuration for the Modbus and central controller addresses. My goal is to keep using the original LG remote control while also being able to read Modbus registers from my PC (using a Node.js script).
Do you have any tested configurations for the 9kW Series 3 model?
Thank you very much in advance!
Welke dispatches heb je gezet?
Fotos val je settings van het modbus address?
Walter

• walter_321
Uit interesse: is het opgelost?

• kazemo
walter_321 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Uit interesse: is het opgelost?
Die vraag moet je aan @Gloin stellen die had/heeft dat CH05 probleem

• kazemo
walter_321 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:39:
[...]

Welke dispatches heb je gezet?
Fotos val je settings van het modbus address?
Walter
Serie 3 is een oud model zeker 5jaar nog voor serie4 R32 (op de begin pagina,s van dit forum kijken!)
Dat is dan totaal anders wat jij hebt R290 (propaan)

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 03-03-2026 13:41 ]

• walter_321

Ben je al verder geraakt?

• kazemo
goed hulpmiddel om storingscodes op te zoeken de LG app werkt goed in duitse of engelse taal...inloggen als gast,ik gebruik de app ook
https://play.google.com/s...service.solution&hl=en-US

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 03-03-2026 14:42 ]

• draakje1975
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-03 16:12
Beste Allen,

Ik wil mijn opstelling gaan veranderen.
Wat ik nu heb staan voldoet niet aan mijn verwachtingen.
En nu ik weet dat hier veel mensen zitten met de ervaring /kennis zou ik graag advies willen.

Momenteel zit het bij ons als volgt aangesloten:
WP (12kw / HM123MR.U34 ) heeft een verbinding met een 1000L buffervat (zonder spiralen). Mijn vloerverwarming heeft een verbinding met het buffervat (en dus een eigen pomp). In deze opstelling merk ik dat het echt wel even duurt voor mijn vloer de warmte krijgt (er moet ook eerst temperatuur in de 1000L)

Waar ik zelf aan zit te denken is om de 1000L te vervangen voor 200L . MAar ga ik dan wel of geen 3wegklep gebruiken?
Ik lees over aansluitschema's waarbij het buffervat op de retour van de vloerverwarming komt. de WP gaat dan rechtstreeks naar de vloerverdeler (de Vloerverwarmingspompo gaat er dan ook uit) en de retour op het buffervat en daarna weer retour naar WP.

Onze woning heeft alleen vloerverwarming en alleen op de begane grond.. Wel een 115m2 oppervlakte.

Ben benieuwd naar tips/ideeen (mag ook in PB want dit topic is niet meer zo overzichtelijk)

Alvast bedankt!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:46
@draakje1975 Waarom is het een probleem dat het even duurt voordat de vloer warmte krijgt? Is dat niet een kwestie van of (1) 24 uur per dag rustig verwarmen of (2) WP eerder laten beginnen mocht je hem wel 's nachts uitzetten?

Vragen:
1) heb je waterdebiet van WP hetzelfde afgesteld als snelheid/debiet van de 2de pomp? Dan is er minste stroming door buffervat en warmt je vloer iets sneller op. Maar buffervat zal toch minimaal moeten opwarmen naar retour temperatuur. Dit geldt ook als je buffervat in de retour zet ipv parallel, dus in theorie helpt in serie zetten hier niet per sé mee.
2) je zou je buffervat beter kunnen isoleren zodat je minder warmte verliest (ligt er ook aan waar in huis hij nu geplaatst is, en of die warmte daar gewenst is) => dan hoef je ook minder opnieuw toe te voegen bij een volgende start.
3) een 3wegklep is om een warmwatervat (boilervat) aan te sluiten. Dit staat los van je buffervat. Of wat had je hier in gedachten?

Een groot buffervat zou in de toekomst een voordeel kunnen zijn als die tijdsafhankelijke transporttarieven voor stroom komen (2028?) zodat je een langere periode van WP uit kunt overbruggen zonder comfortverlies. Of overdag buffervat opwarmen, en 's nachts door vloer pompen om afkoeling woning te vertragen (ligt er ook aan hoeveel zonnepanelen je hebt). Hoe dan ook, als je het buffervat toch al hebt?

• hwopereis
draakje1975 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:32:
Beste Allen,

En nu ik weet dat hier veel mensen zitten met de ervaring /kennis zou ik graag advies willen.

WP (12kw / HM123MR.U34 ) heeft een verbinding met een 1000L buffervat (zonder spiralen). Mijn vloerverwarming heeft een verbinding met het buffervat (en dus een eigen pomp). In deze opstelling merk ik dat het echt wel even duurt voor mijn vloer de warmte krijgt (er moet ook eerst temperatuur in de 1000L)

Waar ik zelf aan zit te denken is om de 1000L te vervangen voor 200L . MAar ga ik dan wel of geen 3wegklep gebruiken?
Ik lees over aansluitschema's waarbij het buffervat op de retour van de vloerverwarming komt. de WP gaat dan rechtstreeks naar de vloerverdeler (de Vloerverwarmingspompo gaat er dan ook uit) en de retour op het buffervat en daarna weer retour naar WP.

Onze woning heeft alleen vloerverwarming en alleen op de begane grond.. Wel een 115m2 oppervlakte.

Ben benieuwd naar tips/ideeen (mag ook in PB want dit topic is niet meer zo overzichtelijk)

Alvast bedankt!
Ik zou het buffervat laten staan. Zonde van het geld om hem te verkleinen.

Je hebt nu als ik het goed heb een "serie" aansluiting met het buffervat (plaatje F hieronder).
Wat je wil hebben is het liefst type D, of anders type E.
Dan werkt je buffervat ook alleen als buffer wanneer het nodig is.

Door twee T stukken toe te voegen (zonder 3-weg-klep) en twee leidingen te verleggen heb je dit al gerealiseerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42lYkxWqjih4i5YVIQraw-EemOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pCNkglo5q0dvoKV1dmuiM3Cy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door hwopereis op 04-03-2026 12:33 ]

• mdvmine
hwopereis schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:15:
[...]
Je hebt nu als ik het goed heb een "serie" aansluiting met het buffervat (plaatje F hieronder).
Zijn die verschillen nou echt zo groot tussen D en F? Ik denk in de praktijk merk je er niets van als de 2 pompen op elkaar ingeregeld zijn. Ik vind die site maar zo-zo in uitleg en onderbouwing argumenten.

• draakje1975
mdvmine schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:19:
@draakje1975 Waarom is het een probleem dat het even duurt voordat de vloer warmte krijgt? Is dat niet een kwestie van of (1) 24 uur per dag rustig verwarmen of (2) WP eerder laten beginnen mocht je hem wel 's nachts uitzetten?
Wat ik merk is dat als de WP aangaat (omdat er warmte vraag nodig is ) duurt het denk ik wel bijna een uur voordat de warmte (30-35 graden) mijn vloerverdeler komt.

dus dat vind ik zonde van de energie..
ik zou de 1000L ook gewoon in serie kunnen zetten maar het lijkt mij zo'n overkill (daarnaast kan ik de vrijgekomen ruimte als ik een kleinere inzet ook weer hergebruiken :) )

• draakje1975
hwopereis schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:15:
[...]

Ik zou het buffervat laten staan. Zonde van het geld om hem te verkleinen.

Ik heb iets wat lijkt op D.

de warmtepomp heeft de toevoer in het vat op halvewege. De uitvoer naar mijn vloerverdeler is bovenin. De retour van de vloer is onderin en daar zit ook de uitvoer naar de warmtepomp. (samen op t-stuk)

Als ik naar echt optie D ga , is de warmtepomp niet krachtig genoeg om het water in mijn vloerverdeler te laten stromen? Ik zie daar namelijk nog steeds een externe pomp.

Het warmte verlies in mijn bufervat valt opzich mee.. Maar.... ik heb de vloerpomp aansturing ook via de WP nu gaat elk uur de pomp van de vloerverdeler aan. Hierdoor loopt de temp in het vat naar beneden. En wanneer ik dan echt wartme vraag heb ik de temp in het vat 22 graden

Vandaar dat ik van mening ben dat de 1000L geen voordelen heeft voor mijn situatie

• hwopereis
mdvmine schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:38:
[...]

Zijn die verschillen nou echt zo groot tussen D en F? Ik denk in de praktijk merk je er niets van als de 2 pompen op elkaar ingeregeld zijn. Ik vind die site maar zo-zo in uitleg en onderbouwing argumenten.
Goed punt. Toch lijkt me wel dat er verschil zal zijn, maar als je vat gewoon netjes gelaagd is dan zou het idd niet veel verschil hoeven maken.
Je zet me daar aan het denken...
draakje1975 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:13:
[...]

Wat ik merk is dat als de WP aangaat (omdat er warmte vraag nodig is ) duurt het denk ik wel bijna een uur voordat de warmte (30-35 graden) mijn vloerverdeler komt.

dus dat vind ik zonde van de energie..
ik zou de 1000L ook gewoon in serie kunnen zetten maar het lijkt mij zo'n overkill (daarnaast kan ik de vrijgekomen ruimte als ik een kleinere inzet ook weer hergebruiken :) )
Zou het kunnen zijn dat je twee aansluitingen omgedraait hebt zitten?
Dat zou dit precies verklaren. Als je vloerverwarming onderaan water "aanzuigt" en bovenaan teruglevert, dan moet je inderdaad door je complete vat heen voordat je warmte krijgt.

Zelfde geldt voor je aanvoer. Als hij onderaan warm water aanvoert duurt het ook lang.

Wat betreft het argument van de ruimte, ja, dat klopt.
Ik zou voor je het vat wisselt wel eerst kijken of je dit op kan lossen.

• mdvmine
draakje1975 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:13:
[...]
Maar 30-35 klinkt als vrij hoog voor een vloer. Zie je niet gewoon vooral de opwarming van de vloer zelf die lang duurt? Dat is normaal, als je gaat wachten totdat de retour van een vloer 30 graden is.

Vraag blijft ook wat je precies voor schema wil, want voor een goed rendement van de WP is het meestal beter om meer uren rustig te verwarmen, dan een paar uur vol gas. Dus (redelijk) constante kamertemperatuur.

• hwopereis
draakje1975 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:18:
[...]

de warmtepomp heeft de toevoer in het vat op halvewege. De uitvoer naar mijn vloerverdeler is bovenin. De retour van de vloer is onderin en daar zit ook de uitvoer naar de warmtepomp. (samen op t-stuk)

Als ik naar echt optie D ga , is de warmtepomp niet krachtig genoeg om het water in mijn vloerverdeler te laten stromen? Ik zie daar namelijk nog steeds een externe pomp.

Het warmte verlies in mijn bufervat valt opzich mee.. Maar.... ik heb de vloerpomp aansturing ook via de WP nu gaat elk uur de pomp van de vloerverdeler aan. Hierdoor loopt de temp in het vat naar beneden. En wanneer ik dan echt wartme vraag heb ik de temp in het vat 22 graden

Vandaar dat ik van mening ben dat de 1000L geen voordelen heeft voor mijn situatie
Zoals je het beschrijft lijkt het meer op optie G.

Wat dan zou kunnen, is dat de pomp je vloerverwarming veel harder stroomt dan dat je warmtepomp water levert. De flows moeten ongeveer matchen (of de warmtepomp moet meer leveren).
Als je vloerverwarming meer flow heeft, dan ben je inderdaad langzaam je buffervat aan het meeverwarmen. Dan maakt het ook niet uit of je optie G of optie D hebt.

In dat geval is mijn advies: debiet op de warmtepomp flink verhogen, of debiet op vloerverwarming pomp verlagen.

• mdvmine
draakje1975 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:18:
[...]

Dit klinkt als optie G, maar dan aanvoer WP in het midden van het vat? Zou alsnog niet heel erg moeten zijn, als de aanvoer warmer water is, stijgt dat redelijk snel naar de toevoer richting vloer als het goed is. Maar nogmaals, (alleen) als de debieten van beide pompen op elkaar ingeregeld zijn. Heb jij of je installateur dit gecontroleerd?
Hij is daar wel krachtig genoeg voor, maar die 2de pomp is om de waterstroming los te koppelen. Zodat de WP bijvoorbeeld bij een defrost warmte uit het vat kan tappen door harder te pompen.

Als de 2de pomp af en toe aangaat om je vloer warm te houden, dan is het opnieuw opwarmen van je vat geen warmteverlies op zich. Alleen vertraging van afgifte, maar dat kan je dus oplossen door eerder te starten en eerder te stoppen met verwarmen als je het zo wil qua schema?

[ Voor 3% gewijzigd door mdvmine op 04-03-2026 13:34 ]

• hwopereis
mdvmine schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:23:
[...]

Maar 30-35 klinkt als vrij hoog voor een vloer. Zie je niet gewoon vooral de opwarming van de vloer zelf die lang duurt? Dat is normaal, als je gaat wachten totdat de retour van een vloer 30 graden is.

Vraag blijft ook wat je precies voor schema wil, want voor een goed rendement van de WP is het meestal beter om meer uren rustig te verwarmen, dan een paar uur vol gas. Dus (redelijk) constante kamertemperatuur.
Goed punt. Hier heb ik bij wat kouder weer een uitgaande temp 29°C met 200m2 vvw, en 12kW pomp.
Als ik dat vergelijk met 125 m2 vvw, zou 30-32°C wel redelijk kunnen zijn.
De vraag is dan: hoe snel gaat hij de eerste paar graden omhoog?

Maar desalniettemin is 1000L buffervat mogelijk overkill. Ik vraag me af of je zelfs 200L nodig hebt. Misschien is 100L wel genoeg. Die extra pomp heb je opzich ook niet nodig. De LG 12kw is meer dan sterk genoeg.

Hier heb ik 200 m2 vloerverwarming 10cm h.o.h. met een inhoud van ongeveer 230L water.
Direct aangesloten op de pomp, met een open verdeler. Werkt prima.

Als je het systeem aan gaat passen, dan zou je kunnen kiezen om de vloerverwarming pomp weg te halen en gewoon een serie buffertje van 100L in te bouwen (op de retour).

NB: Hier ga ik er wel van uit dat je warmtepomp niet overgedimensioneerd is! Als hij overgedimensioneerd is, dan heeft dat buffervat van 1000L wel een duidelijk doel, namelijk pendelen voorkomen en de pomp door de opstart piek helpen.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

hwopereis schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Goed punt. Hier heb ik bij wat kouder weer een uitgaande temp 29°C met 200m2 vvw, en 12kW pomp.
Als ik dat vergelijk met 125 m2 vvw, zou 30-32°C wel redelijk kunnen zijn.
De vraag is dan: hoe snel gaat hij de eerste paar graden omhoog?

Maar desalniettemin is 1000L buffervat mogelijk overkill. Ik vraag me af of je zelfs 200L nodig hebt. Misschien is 100L wel genoeg. Die extra pomp heb je opzich ook niet nodig. De LG 12kw is meer dan sterk genoeg.

Hier heb ik 200 m2 vloerverwarming 10cm h.o.h. met een inhoud van ongeveer 230L water.
Direct aangesloten op de pomp, met een open verdeler. Werkt prima.

Als je het systeem aan gaat passen, dan zou je kunnen kiezen om de vloerverwarming pomp weg te halen en gewoon een serie buffertje van 100L in te bouwen (op de retour).

NB: Hier ga ik er wel van uit dat je warmtepomp niet overgedimensioneerd is! Als hij overgedimensioneerd is, dan heeft dat buffervat van 1000L wel een duidelijk doel, namelijk pendelen voorkomen en de pomp door de opstart piek helpen.
Is een buffervat van 1000 liter (of soms wel meer) er niet voor bedoelt, om helemaal los van het afgifte systeem te draaien. Ofwel de warmtepomp houdt het buffervat op temperatuur en het afgiftesysteem met zijn regeling pakt daaruit warm water, wanneer de regeling dit nodig vindt, voor het warm houden van het huis.
De regeling van het afgifte systeem gebeurt dan dus niet vanuit de warmtepomp, maar vanuit een thermostaat in de woning (want dat is, denk ik, het probleem hier).

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• draakje1975
PeteSplit schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:04:
[...]

Is een buffervat van 1000 liter (of soms wel meer) er niet voor bedoelt, om helemaal los van het afgifte systeem te draaien. Ofwel de warmtepomp houdt het buffervat op temperatuur en het afgiftesysteem met zijn regeling pakt daaruit warm water, wanneer de regeling dit nodig vindt, voor het warm houden van het huis.
De regeling van het afgifte systeem gebeurt dan dus niet vanuit de warmtepomp, maar vanuit een thermostaat in de woning (want dat is, denk ik, het probleem hier).
Ja dit was het initiele idee.. WP houd vat op temperatuur (45 graden destijds) en via andere regeling vloerpomp aan wanneer er warmtevraag in huis is.

Dit idee heb ik zelf de nek om gedraait omdat ik graag van de modulatie gebruik wil maken die de LG zelf al heeft. Hiervoor moet ik dus gebruik gaan maken van de temp sensor on de binnen bediening. Die (kon ik) voorheen niet uitlezen en vandaar er ook geen gebruik van maken voor mijn externe koppeling

Mijn idee blijft nog steeds dat ik op een zo'n efficiente manier mijn huis kan verwarmen.

1 van de problemen waar ik nu tegenaan loop is dat er een warmte hysterese is dis momenteel op -1,5 - +0,5 staat dit resultaat dat de WP aangaat als het 1,5 graad onder de ingestelde temperatuur is en WP uit gaat als de temperatuur 0,5 graag boven de ingestelde temperatuur is.
het voelt soms wat frisjes in huis hierdoor...

vandaar dat ik aan het kijken ben om het anders in te stellen / in te regelen.

• walter_321
draakje1975 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:32:
Beste Allen,

Alvast bedankt!
Hoe is je vloerverwarming gestuurd?
Heb je thermostaten im kamers?
Waarom laat je buffer zo hard afkoelen?

Een buffer gebruik je als je bij de vloerverwarming geen volume of afgiftevermogen kan garanderen. Bv omdat kamerthermostaten bijna alle kamers uitschakelen.
Of nu er veel zon is, zou je met pv stroom de buffer warmer kunnen stoken (eventueel via de wp zelf).

• walter_321
draakje1975 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:41:
.

1 van de problemen waar ik nu tegenaan loop is dat er een warmte hysterese is dis momenteel op -1,5 - +0,5 staat dit resultaat dat de WP aangaat als het 1,5 graad onder de ingestelde temperatuur is en WP uit gaat als de temperatuur 0,5 graag boven de ingestelde temperatuur is.
het voelt soms wat frisjes in huis hierdoor...
Die 'warmte hysterese' is op de kamertemperatuur?

• draakje1975
walter_321 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:46:
[...]

Hoe is je vloerverwarming gestuurd?
Heb je thermostaten im kamers?
Waarom laat je buffer zo hard afkoelen?
De pomp van de vloerverwarming wordt door de LG aangestuurd
er is maar 1 thermostaat in de kamer, die van de LG Warmtepomp
Dit is niet iets wat ik laat gebeuren dit is een resultaat van hoe het nu allemaal loopt.

• walter_321
draakje1975 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:48:
[...]

De pomp van de vloerverwarming wordt door de LG aangestuurd
er is maar 1 thermostaat in de kamer, die van de LG Warmtepomp
Dit is niet iets wat ik laat gebeuren dit is een resultaat van hoe het nu allemaal loopt.
Is het correct dat je dus enkel op de LG kamerthermostaat stuurt?
De temperatuur van de buffer of het water in de vloerverwarming speelt geen rol in de sturing.

Walter

• Gloin
Wat langer geduurd voor ik terug eens aan mijn pc geraakte maar het probleem is inmiddels opgelost door de tip van ZjelcoP.:
ZjelcoP schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:07:
[...]

Succes!
Dit heeft het dus helemaal opgelost, ik had voor het opstarten de dipswitches overlopen met de handleiding en had daarbij dipswitch 1.3 uit gezet (stond standaard aan).

Ik dacht dat deze diende voor sanitair warm water maar dat was dipswitch 2.3. Het boilervat is nog niet aangesloten dus wou zeker zijn dat dit ook uit stond op de binnenunit. Maar hierbij heb ik de de verkeerde dipswitch uitgeschakeld.
walter_321 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:06:
[...]

De eerste opmerking die ik over dat probleem las was de kabels Wp of binnenunit eens om te draaien.
En strikt genomen dacht ik dat LG in de handleiding shielded kabel voorschrijft vanaf een bepaalde afstand (moet ik nog eens goed opzoeken) En komt mijn vraag: wat is XGG kabel juist? Ik ken SGG, niet XGG.

Eventueel fotos van waar je op binnenunit en buitenunit aansloot?

Walter
Binnen en buitenunit staan op 8 meter van elkaar. Ik bedoelde inderdaad SGG kabel, zit wel in dezelfde wachtbuis (van 160mm diameter) maar is dus inderdaad niet shielded. Maar bleek dus niet het probleem te zijn.
walter_321 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:09:
[...]

voor de volledigheid hier ook op antwoorden kabel werd dus A>A en B>B verbonden en hiermee werkt het gewoon :) Echter is de volgorde van links naar rechts voor de A en B aansluiting van de buitenunit en binnenunit omgekeerd. Dus ik denk dat ze dit zelf hiermee oplossen...

Maar dus nogmaals bedankt iedereen voor de hulp :D

als de installatie is afgewerkt post ik hier wel eens een fotootje :D

• draakje1975
walter_321 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:50:
[...]

Die 'warmte hysterese' is op de kamertemperatuur?
Ja op de kamertemperatuur

• draakje1975
walter_321 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:56:
[...]

Is het correct dat je dus enkel op de LG kamerthermostaat stuurt?
De temperatuur van de buffer of het water in de vloerverwarming speelt geen rol in de sturing.

Walter
Dat is hoe het nu is ja

• walter_321
Ik denk dat je je wat moet inlezen over stooklijnen.
Door te sturen op de kamerthermostaat, en dan zeker zoals bij LG met een zeer grote hysteresis, krijg je sowieso het comfort probleem zoals je beschrijft.

Walter

• draakje1975
walter_321 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:04:
[...]

Ik denk dat je je wat moet inlezen over stooklijnen.
Door te sturen op de kamerthermostaat, en dan zeker zoals bij LG met een zeer grote hysteresis, krijg je sowieso het comfort probleem zoals je beschrijft.

Walter
Lijkt mij een goed idee..
Ik had een beetje de hoop op dit forum. maar zoals ik al in een ander bericht schreef. Deze thread os nu zo groot dat er geen lijnen meer inzitten. Kan je mij iets aanraden ?

• kazemo
draakje1975 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:04:
[...]

Lijkt mij een goed idee..
Ik had een beetje de hoop op dit forum. maar zoals ik al in een ander bericht schreef. Deze thread os nu zo groot dat er geen lijnen meer inzitten. Kan je mij iets aanraden ?
Een externe thermostaat aanschaffen met een kleinere hysterese die bv op -0,5/+o,5 kan,sommige op dit forum doen dit met een draadloze google nest thermostaat bijv....aansluiten op externe thermostaat aansluiting LG is daarin voorzien
1000ltr buffervat heeft geen zin als het bedoeld is als warmtebuffer/warmte accu,zelfs dan is 1000ltr veel te klein hoogstens genoeg voor +- 2uur verwarmen bij een vattemp. van 50gr .....bruikbaar tot 30gr (niet te veel kijken naar warmtepompweetjes is allemaal achterhaald bij een moderne WP)

Gebruik een externe thermostaat die fijner kan schakelen, bijvoorbeeld –0,5 / +0,5 °C.

Een Google Nest wordt genoemd als voorbeeld, omdat die nauwkeuriger kan regelen.

Moderne warmtepompen (zoals jouw LG Therma) moduleren zelf al goed, waardoor een groot buffervat niet meer nodig is voor stabiele werking.

De LG Therma heeft een aansluiting voor een externe thermostaat, dus technisch is dit mogelijk....hou er rekening mee hij moet wel 230v kunnen schakelen(bij de keuze van de kamer thrmostaat)

Wat betekent dit concreet voor jouw installatie?
Je comfortprobleem komt vrijwel zeker door de kamerthermostaat‑hysterese.

Een externe thermostaat of overstappen op stooklijnregeling zou dit oplossen.

Het buffervat van 1000 liter draagt niet bij aan comfort en maakt de regeling trager.

Mijn eerlijke advies voor jouw situatie
Met een LG Therma, vloerverwarming en een redelijk geïsoleerde woning is de beste regeling op lange termijn:

Weersafhankelijke regeling (stooklijn) als hoofdregeling, met de kamerthermostaat alleen als begrenzer.

[ Voor 41% gewijzigd door kazemo op 07-03-2026 14:11 ]

• draakje1975
kazemo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:51:
[...]

Een externe thermostaat aanschaffen met een kleinere hysterese die bv op -0,5/+o,5 kan,sommige op dit forum doen dit met een draadloze google nest thermostaat bijv....aansluiten op externe thermostaat aansluiting LG is daarin voorzien
1000ltr buffervat heeft geen zin als het bedoeld is als warmtebuffer/warmte accu,zelfs dan is 1000ltr veel te klein hoogstens genoeg voor +- 2uur verwarmen bij een vattemp. van 50gr .....bruikbaar tot 30gr (niet te veel kijken naar warmtepompweetjes is allemaal achterhaald bij een moderne WP)

Gebruik een externe thermostaat die fijner kan schakelen, bijvoorbeeld –0,5 / +0,5 °C.

Een Google Nest wordt genoemd als voorbeeld, omdat die nauwkeuriger kan regelen.

Moderne warmtepompen (zoals jouw LG Therma) moduleren zelf al goed, waardoor een groot buffervat niet meer nodig is voor stabiele werking.

De LG Therma heeft een aansluiting voor een externe thermostaat, dus technisch is dit mogelijk....hou er rekening mee hij moet wel 230v kunnen schakelen(bij de keuze van de kamer thrmostaat)

Wat betekent dit concreet voor jouw installatie?
Je comfortprobleem komt vrijwel zeker door de kamerthermostaat‑hysterese.

Een externe thermostaat of overstappen op stooklijnregeling zou dit oplossen.

Het buffervat van 1000 liter draagt niet bij aan comfort en maakt de regeling trager.

Mijn eerlijke advies voor jouw situatie
Met een LG Therma, vloerverwarming en een redelijk geïsoleerde woning is de beste regeling op lange termijn:

Weersafhankelijke regeling (stooklijn) als hoofdregeling, met de kamerthermostaat alleen als begrenzer.
Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp dat het niet mogelijk is om de thermostaat van LG te herprogrammeren (of ietes dergelijks ) dat de hysterese wel kleiner kan ?

Een 200L buffer zou dan wel voldoende zijn ?

deze " Met een LG Therma, vloerverwarming en een redelijk geïsoleerde woning is de beste regeling op lange termijn:" verdient wat meer uitleg :)

• walter_321
Iemand ooit iets gemaakt is dat de 'status' van de warmtepomp geeft?
En dan bedoel ik iets als 'Aan-Verwarmen', 'Uit-want boven hysteresis, wachtend tot onder hysteresis', 'uit-boven max buitentemperatuur stooklijn' 'Aan verwarmen SWW', ....? Of mis ik ergens een Modbus register dat dit niveau van de detail geeft?

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:55

Doezel

Ond

Verwarmen en SWW (en compressor aan/uit) is gewoon uit modbus te halen. Het "waarom" deel denk ik niet dat je terug kunt vinden.

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

• walter_321
Welk register geeft 'verwarmen'?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Je kunt de warmtepomp op verwarmen zetten, alleen dit geeft de warmtepomp ook aan als hij uitstaat, daarom kijk ik altijd naar de compressor status.
Dus met verwarmen en compressor aan, dan is de warmtepomp aan het verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpfS7SqCGEMl-HXF5MchtZmL6ug=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/84kabNHmdnZeC9F94sBWbGAV.jpg?f=user_large

Verwarmen selecteren kan op address 0 (40001)

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 09-03-2026 14:07 ]

• Doezel

Doezel

Ond

Jup! je kunt inderdaad verwarmen (of koelen) aan zetten. en als dan de compressor aan staat, dan verwarmt ie daadwerkelijk.

Als dan DHW aan staat, dan gebruik je de compressor om je DHW te verwarmen.

Ik splits op die manier ook mijn totale energieverbruik van mijn Warmtepomp naar Heating, DHW en Defrost voor mijn energydashboard in HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMAQMgrCNyrzJftNVN_BfHmdxLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2h0L2YjEjt3utrCm1iXOv0IU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A79t8mvC-heKczTgQVmRjHDIkKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IIQmDCPRgSSeKDU6gJHgPjQb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd2mE5ARx03D-DoaepMDRblLAwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/04L50QPbyqvaf4TKsXKu0WKH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Doezel op 09-03-2026 14:22 ]

• walter_321
PeteSplit schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:01:
Je kunt de warmtepomp op verwarmen zetten, alleen dit geeft de warmtepomp ook aan als hij uitstaat, daarom kijk ik altijd naar de compressor status.
Dus met verwarmen en compressor aan, dan is de warmtepomp aan het verwarmen.
Ik zie de wp tijdens of net na een defrost (ik mort het eens nakijken) soms de compressor herstarten. Dus 100% juist is het dan niet.

• Doezel

Doezel

Ond

walter_321 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:18:
[...]

Ik zie de wp tijdens of net na een defrost (ik mort het eens nakijken) soms de compressor herstarten. Dus 100% juist is het dan niet.
Dat klopt toch? Tijdens een defrost "trekt" de warmtepomp de warmte uit je huis en staat de compressor dus even stil om te ontdooien. En defrost is een losse status in de MODbus

[ Voor 5% gewijzigd door Doezel op 09-03-2026 15:26 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:18:
[...]

Ja dat klopt, bij mij gaat altijd de compressor kort uit, tijdens een defrost, maar bij negen van de tien defrosts veranderd de status niet en blijft deze op 'aan' staan. (in automatiseringen heb ik 'defrost uit status' daarom maar als conditie opgenomen).

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-03 19:47
PeteSplit schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:30:
[...]

Ja dat klopt, bij mij gaat altijd de compressor kort uit, tijdens een defrost, maar bij negen van de tien defrosts veranderd de status niet en blijft deze op 'aan' staan. (in automatiseringen heb ik 'defrost uit status' daarom maar als conditie opgenomen).
Dat komt omdat je de modbus registers elke x tijd uitleest met modbus. Soms mis je dan het uit moment.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | ESPhome | Gasloos

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jschel schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Dat komt omdat je de modbus registers elke x tijd uitleest met modbus. Soms mis je dan het uit moment.
De esp32, staat op 15 seconden, maar de info komt soms later uit de warmtepomp. :-(

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

jschel schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Ik lees de compressor status elke 3 seconde uit, en heb die nog nooit naar off zien springen tijdens een defrost.
Ik heb zelfs een losse binaire sensor “compressor status op basis van rpm” gemaakt om de originele op een aantal gebruiksplekken mee te vervangen.

• kazemo
draakje1975 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp dat het niet mogelijk is om de thermostaat van LG te herprogrammeren (of ietes dergelijks ) dat de hysterese wel kleiner kan ?

deze " Met een LG Therma, vloerverwarming en een redelijk geïsoleerde woning is de beste regeling op lange termijn:" verdient wat meer uitleg :)
Een 200ltr buffer is zelfs strikt genomen niet nodig als de systeem inhoud groot genoeg is (water inhoud genoeg om een defrost uit te voeren) ik zelf heb een buffervaatje van 50ltr in serie en heb dus ook geen 2e pomp nodig en het werkt gewoon.
interval waterpomp bij uit 28/2 dan word temp.meting gedaan dan word ook beslist met de software of de wp moet lopen of niet...bij niet gaat hij weer 28min wachten tot de volgende meting (wel of niet aan op basis van hysterese en buiten temp.)
BIj deze uitleg zal ik wel weer protest krijgen!!!!

• walter_321
kazemo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:16:
[...]

Een 200ltr buffer is zelfs strikt genomen niet nodig als de systeem inhoud groot genoeg is (water inhoud genoeg om een defrost uit te voeren) ik zelf heb een buffervaatje van 50ltr in serie en heb dus ook geen 2e pomp nodig en het werkt gewoon.
interval waterpomp bij uit 28/2 dan word temp.meting gedaan dan word ook beslist met de software of de wp moet lopen of niet...bij niet gaat hij weer 28min wachten tot de volgende meting (wel of niet aan op basis van hysterese en buiten temp.)
BIj deze uitleg zal ik wel weer protest krijgen!!!!
Geen protest; ziet er helemaal goed uit als uitleg ;-).

Hier thuis moet ik wel de waterpomp 3 min laten draaien opdat de WP de binnenwatertemperatuur helemaal juist ziet. Met 2 minuten zie ik soms dat de wp in de opstartfase (als de de wp de waterpomp eerst nog enkele minuten laat draaien), de watertemperatuur nog wat hoger gaat. Maar dat is een detail...

• walter_321
draakje1975 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Was je buffer een parallelbuffer of een serie buffer (op in- of uitlaat)?

• kazemo
walter_321 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:30:
[...]

Geen protest; ziet er helemaal goed uit als uitleg ;-).

Hier thuis moet ik wel de waterpomp 3 min laten draaien opdat de WP de binnenwatertemperatuur helemaal juist ziet. Met 2 minuten zie ik soms dat de wp in de opstartfase (als de de wp de waterpomp eerst nog enkele minuten laat draaien), de watertemperatuur nog wat hoger gaat. Maar dat is een detail...
Oke als 3min beter is dan word het dat,kan ook bijv 17/3 dan word er 3x per uur een meting gedaan als dat beter uitkomt, gebruikt dan een beetje meer stroom voor de waterpomp
Serie buffer op invoer,kan ook op uitvoer maakt ws niet veel uit

Bij standby is het gebruik 13watt dat is voor de interne electronica goed te zien op de homewizard meting als de interval gaat lopen is dat 35watt totaal (om de 28min)
in de zomer bij uit standby is er een pompschakeling 1x per 24uur 2min aan (tegen vastzitten pomp)

Serie buffervat=50ltr 1duims in/uit= geisoleerd met muurbeugel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaHjr4CzeE-r62Er2GDa5wp9yKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeZvflFfKbCdwUkRgIsLTQBm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door kazemo op 10-03-2026 09:33 ]

• Doezel

Doezel

Ond

Ik heb in mijn huis met de 12KW warmtepomp een 100L buffervat. Hiermee voed ik de radiatoren op circuit 1 en de vloerverwarming op circuit met een Caleffi menggroep.
Als er een defrost is zet ik de pompen van zowel de vloerverwarming als de radiatoren uit zodat de WP alleen warmte uit de buffer neemt. 5 minuten na het defrosten zet ik de pompen van beide circuits weer aan omdat de buffer dan weer netjes op temperatuur is.

• walter_321
Doezel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:21:
Ik heb in mijn huis met de 12KW warmtepomp een 100L buffervat. Hiermee voed ik de radiatoren op circuit 1 en de vloerverwarming op circuit met een Caleffi menggroep.
Als er een defrost is zet ik de pompen van zowel de vloerverwarming als de radiatoren uit zodat de WP alleen warmte uit de buffer neemt. 5 minuten na het defrosten zet ik de pompen van beide circuits weer aan omdat de buffer dan weer netjes op temperatuur is.
Ik gok dat hierdoor het defrosten langer duurt; de wp krijgt minder energie van de woning om de defrost (snel) uit te voeren.
Eventueel doe je dit uit angst dat je het afkoelen binnen merkt; maar zeker voor de vloerverwarming is dit niet zo.

• kazemo
Doezel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:21:
Oke zo kan het natuurlijk ook als het bij jouw bewezen goed werkt,je werkt ws met 2 water temp. hoog voor radiatoren/...laag voor vloerverwarming....zoals eerder gemeld een 1000ltr buffervat is onzin dat heeft geen meerwaarde(geld en energie verspilling)

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:45
Voor de gebruikers van Home Assistant, een feature request voor een correcte integratie van o.a. warmtepompen in het energie dashboard:
https://github.com/orgs/home-assistant/discussions/2917

Dat zou een hoop geknutsel schelen. Bij veel steun wordt er misschien iets mee gedaan.

• walter_321
Daar ga ik weer met mijn gezeur.
Mijn 7kW WP bij 10°C, in regime 24-29°C, vermogen thermisch ergens een 5kW en 1kW elektrische, draaiend rond 40hz, beslist een defrost te doen.
de laagste temperaturen die ik zie in de WP zijn allen een eind boven 0°C... Het is volgens mij onmogelijk dat de WP een defrost nodig heeft.
Nog iemand die bij deze temperaturen en relatief lage vermogens defrosts ziet?

Walter

• kazemo
walter_321 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:50:
Mijn 7kW WP bij 10°C, in regime 24-29°C, vermogen thermisch ergens een 5kW en 1kW elektrische, draaiend rond 40hz, beslist een defrost te doen.
de laagste temperaturen die ik zie in de WP zijn allen een eind boven 0°C... Het is volgens mij onmogelijk dat de WP een defrost nodig heeft.

Walter
Een defrost bij een buitentemp. boven de 5gr kan eigenlijk niet,bij mij wel een defrost regelmatig gezien bij een buiten temp van 4g Controleren of hij niet onbedoeld is gaan koelen,vanaf jan dit jaar moet dit 0 kw zijn(gebruikers menu)
of anders de koeloptie uitschakelen (dipschak)......de WP gaat beslissen verwarmen of koelen in de AI modus
Koelijn moet beginnen bij een buitentemp van bijv 25gr niet veel lager
Menu>instelling>Estekker>energie>energie/calorie>samenvatting.>oke ..daar zie je alles verbruik dit jaar,als het goed is geen verbruik voor koelen dit jaar(2026)

edit buitentemp. beneden 5gr stillemodus niet gebruiken (max fanspeed gebruiken geeft minder defrost,s)
je constateerd dit alles met modbus ws,mij niet teveel vragen met modbus ik heb dat zelf niet!!

[ Voor 34% gewijzigd door kazemo op 13-03-2026 13:47 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:50:

Walter
Ik zie dit ook regelmatig, ook bij buiten temperaturen bij 10C of zelfs hoger, ook zonder silent mode, en soms zelfs dat hij een hot gas defrost besluit te doen ipv een reverse cyclus defrost terwijl de retour temperatuur hoog genoeg is....
Het gebeurd eigenlijk altijd als de compressor aan het omhoog rampen is, en dat gebeurd vaak weer tijdens mijn handmatige toerentalverhoging ter voorkoming van de ORC. Welke conditie specifiek zorgt voor de start van de defrost kan ik uit de data niet destilleren.

Betreffende "Daar ga ik weer met mijn gezeur", het is zeker niet OK dat de LG (zowel de R290 van jou als die van mij) dit soort fratsen allemaal uithaalt, en het kan allemaal veel beter.
Tegelijkertijd zoals ik ook al eerder heb gezegd, sprekende namens mijn eigen ervaring zonder dat ik wil generaliseren, mijn huis is altijd heerlijk op temperatuur en met een SCOP van 4.45 over het afgelopen stookseizoen die inmiddels weer stijgt vanwege de hogere buitentemperaturen is het wel een beetje "klagen" want het is comfortabel en kost weinig.
Als ik zelf niet constant op Modbus mee keek had ik een perfect werkende warmtepomp.

Ik heb overigens vanuit LG direct te horen gekregen dat ze geen FW update doen onder garantie en dit via de installateur dient te lopen.
De installateur heeft op zijn beurt weer van de distributeur te horen gekregen dat zei er niks mee kunnen en het alsnog door hebben gezet naar LG.

[ Voor 5% gewijzigd door teunos93 op 13-03-2026 14:55 ]

• kazemo
teunos93 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:54:
[...]

Ik zie dit ook regelmatig, ook bij buiten temperaturen bij 10C of zelfs hoger, ook zonder silent mode, en soms zelfs dat hij een hot gas defrost besluit te doen ipv een reverse cyclus defrost terwijl de retour temperatuur hoog genoeg is....
Het gebeurd eigenlijk altijd als de compressor aan het omhoog rampen is, en dat gebeurd vaak weer tijdens mijn handmatige toerentalverhoging ter voorkoming van de ORC. Welke conditie specifiek zorgt voor de start van de defrost kan ik uit de data niet destilleren.

Betreffende "Daar ga ik weer met mijn gezeur", het is zeker niet OK dat de LG (zowel de R290 van jou als die van mij) dit soort fratsen allemaal uithaalt, en het kan allemaal veel beter.
Tegelijkertijd zoals ik ook al eerder heb gezegd, sprekende namens mijn eigen ervaring zonder dat ik wil generaliseren, mijn huis is altijd heerlijk op temperatuur en met een SCOP van 4.45 over het afgelopen stookseizoen die inmiddels weer stijgt vanwege de hogere buitentemperaturen is het wel een beetje "klagen" want het is comfortabel en kost weinig.
Als ik zelf niet constant op Modbus mee keek had ik een perfect werkende warmtepomp.

Ik heb overigens vanuit LG direct te horen gekregen dat ze geen FW update doen onder garantie en dit via de installateur dient te lopen.
De installateur heeft op zijn beurt weer van de distributeur te horen gekregen dat zei er niks mee kunnen en het alsnog door hebben gezet naar LG.
Bij @walter_321 ;) hebben ze toch een update gedaan het heeft schijnbaar niet geholpen wat betreft dit probleem,een defrost doen bij een buitentemp. van 10gr.....dat is toch raar maar waar?geen ijsvorming op condensor/verdamper en dan toch een defrost doen??? als er wel ijs is zal die wel moeten ontdooien

• Doezel

Doezel

Ond

teunos93 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:15:
[...]

Ik lees de compressor status elke 3 seconde uit, en heb die nog nooit naar off zien springen tijdens een defrost.
Ik heb zelfs een losse binaire sensor “compressor status op basis van rpm” gemaakt om de originele op een aantal gebruiksplekken mee te vervangen.
Hier zie je toch daadwerkelijk de compressor even uit gaan tijdens de defrosts….

EDIT: ik zie nu dat de compressor bij een van deze defrosts niet uit is gegaan. Of dat ik net het moment gemist heb met het uitlezen van de modbus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iku0E2zmNep1W737clBxghSZZyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wErKnwpKxHjtTHvnW0Vgd1pq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Doezel op 14-03-2026 11:56 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Doezel schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Hier zie je toch daadwerkelijk de compressor even uit gaan tijdens de defrosts….

EDIT: ik zie nu dat de compressor bij een van deze defrosts niet uit is gegaan. Of dat ik net het moment gemist heb met het uitlezen van de modbus.
[Afbeelding]
Als je in de compressor Hz grafiek kijkt, zul je zien dat de compressor om 10:30 wel naar nul is gegaan.
Ik denk dat de status pas na een bepaalde tijd (>30 sec) gegeven wordt.

• walter_321
[...]

...

.
;-).

• walter_321
kazemo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:50:
[...]
Bij @walter_321 ;) hebben ze toch een update gedaan het heeft schijnbaar niet geholpen wat betreft dit probleem,een defrost doen bij een buitentemp. van 10gr.....dat is toch raar maar waar?geen ijsvorming op condensor/verdamper en dan toch een defrost doen??? als er wel ijs is zal die wel moeten ontdooien
Ik zou het zelfs anders zeggen; voor de update deed de WP geen defrosts bij dergelijke temperatuur.
En het is zelfs best bizar; deze nacht tussen 5 en 2°C buiten en geen enkele defrost.....

• walter_321
[...]

... en met een SCOP van 4.45 over het afgelopen stookseizoen die inmiddels weer stijgt vanwege de hogere buitentemperaturen is het wel een beetje "klagen" want het is comfortabel en kost weinig.
...
Dat is altijd relatief dat goed te noemen ; de LG specs zeggen dat je een scop moet halen voor vloerverwarming boven 5 (al weet ik even niet of je enkel vv had, ook sww deed...).
Of ook; hoe beter geïsoleerde je huis, hoe slechter de scop zal zijn....
En in dergelijke SCOP melding gok ik dat we omloop waterpomp nirt meegenomen is.

[ Voor 6% gewijzigd door walter_321 op 14-03-2026 15:00 ]

• kazemo
walter_321 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Ik zou het zelfs anders zeggen; voor de update deed de WP geen defrosts bij dergelijke temperatuur.
En het is zelfs best bizar; deze nacht tussen 5 en 2°C buiten en geen enkele defrost.....
Buiten ,dat houd de Wp wel de binnen temp. goed op de gewenste kamer temperatuur ;) ?als dat zo is ,is het eigenlijk niet zo verkeerd,,,dat rare defrosten lijkt verdacht veel op ongewenst in de koelmodus te gaan,waar dat dan weer aanlicht weet ik ook niet, misschien wel? door de aangebrachte veranderingen met modbus dat dan weer op enig moment in conflict komt met de orginele software?(aansturing 4weg klep in het koelmedium)

• walter_321
kazemo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:02:
[...]

Buiten ,dat houd de Wp wel de binnen temp. goed op de gewenste kamer temperatuur ;) ?als dat zo is ,is het eigenlijk niet zo verkeerd,,,dat rare defrosten lijkt verdacht veel op ongewenst in de koelmodus te gaan,waar dat dan weer aanlicht weet ik ook niet, misschien wel? door de aangebrachte veranderingen met modbus dat dan weer op enig moment in conflict komt met de orginele software?(aansturing 4weg klep in het koelmedium)
Ter info; ik heb niet echt modbus wijzigingen draaien op de wp.
En uiteindelijk via modbus kan je alleen aanpasen wat je via de RMC in gebruikers modus kan wijzigen. Echt 'veranderingen' zijn dat niet....

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:59:
[...]

Dat is altijd relatief dat goed te noemen ; de LG specs zeggen dat je een scop moet halen voor vloerverwarming boven 5 (al weet ik even niet of je enkel vv had, ook sww deed...).
Of ook; hoe beter geïsoleerde je huis, hoe slechter de scop zal zijn....
En in dergelijke SCOP melding gok ik dat we omloop waterpomp nirt meegenomen is.
Dit is niet waar, want die cijfers in de datasheet gaan uit van dry bulb temperatuur bij RH van 80% en dat is zelden een realistische conditie in nederland waar bij koude dagen de lucht vaker nat dan droog is. Je hebt in de praktijk dus veel meer defrosts en dus een lagere scop.
Scop 4.5 is volgens mij voor het nederlandse klimaat met wen warmtepomp die gewoon 24/7 op stooklijn draait zonder te kijken naar wanneer de warmtepomp gunstiger kan stoken (lager of uit in de koude nacht bijvoorbeeld) echt wel heel erg netjes. En dat dus met alle gebreken…

• kazemo
walter_321 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:33:
[...]

Ter info; ik heb niet echt modbus wijzigingen draaien op de wp.
En uiteindelijk via modbus kan je alleen aanpasen wat je via de RMC in gebruikers modus kan wijzigen. Echt 'veranderingen' zijn dat niet....
suggesties mogelijke oorzaak
Vraag aan jou
Weet je of de koeloptie (DIP‑schakelaar) bij jouw unit nog aan staat? Dat is de belangrijkste factor die bepaalt of de AI‑modus überhaupt kan “denken” dat hij moet koelen.

Tijdens compressor‑ramping interpreteert de firmware een temperatuurdaling als ijsvorming.

De software start een defrost, ook al is er geen ijs.

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-03 19:47
kazemo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:38:
[...]

Vraag aan jou
Weet je of de koeloptie (DIP‑schakelaar) bij jouw unit nog aan staat? Dat is de belangrijkste factor die bepaalt of de AI‑modus überhaupt kan “denken” dat hij moet koelen.

Tijdens compressor‑ramping interpreteert de firmware een temperatuurdaling als ijsvorming.

Ook met de DIP switch voor koelen aan kun je in het menu van de RMC kiezen voor alleen verwarmen of verwarmen&koelen. Ik heb hem voor AI op alleen verwarmen staan. Dan kun je in je stooklijn menu ook alleen het verwarmings deel instellen. Als ik dan wil koelen zet ik hem met de hand om naar Koelen "Cool" ipv. de IA koel optie te gebruiken. Je kunt natuurlijk ook in de zomer heat&cool aanzetten zodat hij het dan automatisch doet maar dan kun je midden in de zomer hebben dat de verwarming aan gaat na een dagje koelen |:(

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | ESPhome | Gasloos

• walter_321
kazemo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:38:
[...]

Vraag aan jou

Ik snap je redenering niet. De koelmodus moet net zo goed de stooklijn volgen en het koeldeel van de stookljjn zegt maar te koelen bij buiten +25°C en hoger; dus ik zie niet hoe dat relevant kan zijn.
Of hint je er op dat er ook serieuze bugs zijn in de koelmodus (zoals te snel beginnen koelen)?
Edit:de koels dipwitch staat aan.

• kazemo
Je kunt natuurlijk ook in de zomer heat&cool aanzetten zodat hij het dan automatisch doet maar dan kun je midden in de zomer hebben dat de verwarming aan gaat na een dagje koelen |:(

Dit schreef @jschel en dat met AI modus verwarmen+koelen....daar gaat het dus ook mis maar dan andersom onbedoeld verwarmen midden in de zomer....dus ook met dipswitch koelen aan
bij jouw is het onbedoeld koelen bij 10gr buitentemp. (dit is een aanname van mij het is dus geen bewijs dat het zo is}
daarom dipswitch koelen uit,dan sluit ik uit dat hij nog onbedoeld kan koelen.....dit is inderdaad een hint
Ik zelf gebruik dat AI gedoe niet meer (onvoorspelbaar gedrag)
Hij moet gewoon in het stookseizoen (winter) niet gaan koelen...defrosten is een ander verhaal dat moet nu eenmaal. (lijkt wel op koelen tijdelijk warmte ontrekken van de binnenruimte)

de combinatie van AI‑modus + koelen ingeschakeld (via DIP‑switch) + onvolmaakte logica in de LG‑firmware kan leiden tot onbedoeld koelen in de winter of onbedoeld verwarmen in de zomer.

Wat er technisch mis kan gaan
De LG Therma V beslist in AI‑modus zelf of hij moet verwarmen of koelen. Dat doet hij op basis van:

buitentemperatuur

ingestelde stooklijn (heat & cool)

gemeten water‑ en retourtemperaturen

compressor‑gedrag (ramping)

DIP‑switch die bepaalt of koelen überhaupt toegestaan is

[ Voor 42% gewijzigd door kazemo op 16-03-2026 09:34 ]

• walter_321
kazemo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:37:
Je kunt natuurlijk ook in de zomer heat&cool aanzetten zodat hij het dan automatisch doet maar dan kun je midden in de zomer hebben dat de verwarming aan gaat na een dagje koelen |:(

Dit schreef @jschel en dat met AI modus verwarmen+koelen....daar gaat het dus ook mis maar dan andersom onbedoeld verwarmen midden in de zomer....dus ook met dipswitch koelen aan
bij jouw is het onbedoeld koelen bij 10gr buitentemp. (dit is een aanname van mij het is dus geen bewijs dat het zo is}
daarom dipswitch koelen uit,dan sluit ik uit dat hij nog onbedoeld kan koelen.....dit is inderdaad een hint
Ik zelf gebruik dat AI gedoe niet meer (onvoorspelbaar gedrag)
Hij moet gewoon in het stookseizoen (winter) niet gaan koelen...defrosten is een ander verhaal dat moet nu eenmaal. (lijkt wel op koelen tijdelijk warmte ontrekken van de binnenruimte)

de combinatie van AI‑modus + koelen ingeschakeld (via DIP‑switch) + onvolmaakte logica in de LG‑firmware kan leiden tot onbedoeld koelen in de winter of onbedoeld verwarmen in de zomer.

Wat er technisch mis kan gaan
De LG Therma V beslist in AI‑modus zelf of hij moet verwarmen of koelen. Dat doet hij op basis van:

buitentemperatuur

ingestelde stooklijn (heat & cool)

gemeten water‑ en retourtemperaturen

compressor‑gedrag (ramping)

DIP‑switch die bepaalt of koelen überhaupt toegestaan is
Als je de indruk dat hij ging koelen dat is niet het geval: de wp zegt wel degelijk in defrost te gaan.

Technisch is defrost en koelen natuurlijk hetzelfde ;-)

• kazemo
walter_321 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:36:
[...]

Als je de indruk dat hij ging koelen dat is niet het geval: de wp zegt wel degelijk in defrost te gaan.

Technisch is defrost en koelen natuurlijk hetzelfde ;-)
Walter :? dan weet ik het ook niet,ontdooien als er geen ijs is op de condensor ?...noem het dan maar wat je zelf wilt,succes ermee,of neem het voor lief zo als nu werkt.
bij mijn R32 ondooit die alleen bij ijs,defrost cyclus is met gestopte compressor +- 5min,daarna waait de fan kortstondig alles droog en begint het verwarmen weer.

Nog maar een poging Samenvatting in één zin
Defrost‑detectie werkt op basis van coil‑temperatuur, luchtstroom, compressor‑gedrag en timers — maar bij LG kan een korte temperatuurdip tijdens compressor‑ramping al onterecht een defrost triggeren, vooral als koelen ingeschakeld is en AI‑modus actief is.

Tijdens het opschakelen van de compressor (“ramping up”):

daalt de verdampertemperatuur tijdelijk

soms heel kortstondig

en de software interpreteert dit als mogelijke ijsvorming

Dit is exact wat teunos93 beschrijft:

“Het gebeurt eigenlijk altijd als de compressor aan het omhoog rampen is.”

De software gebruikt timers:

hoe lang de coil onder een drempel zit

hoe lang de compressor draait

hoe lang sinds de vorige defrost

Maar als de logica niet goed is afgesteld, kan een korte dip al genoeg zijn om een defrost te triggeren.

[ Voor 44% gewijzigd door kazemo op 17-03-2026 12:27 ]

• draakje1975
walter_321 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:31:
[...]

Was je buffer een parallelbuffer of een serie buffer (op in- of uitlaat)?
Momenteel zijn het 2 circuits WP met buffervat en vloerverdeler (pomp) met buffervat

• walter_321
Ter info: op een Duits forum was er vandaag de melding dat LG niet op de hoogte is van de ORC, Silent mode problemen.
Iemand die dat hier ooit duidelijk communiceerde met LG?
Ik heb dat ooit in een document beschreven maar naar mijn installateur die meldde het doorgestuurd te hebben, maar nooit feedback gehad.
Pagina: 1 ... 205 206 Laatste