@
PASware
Je moet 3 sommen maken:
1) - Max benodigd WP vermogen
2) - Absorptie van het minimaal WP vermogen
3) - Warmwater behoefte/vermogen
N.b1: 1m3 gas is 9,769 kWh
Ik reken hier met 9kW, dus 8% lager dan een optimale verbranding
N.b2: als nachtverlaging werkt, kan de isolatie nog beter!
1) - Max benodigd WP vermogen
Gebruik je Mindergas ?
Zoek een koude dag op, b.v. 24-01-2019 met een gemiddelde dag temperatuur van -5.2C (in Twente)
Bij een binnentemperatuur van 20C gaat het dan om ca 25graaddagen.
Kijk hoeveel m3 gas je toen verbruikte,
stel (!!) 10m3
Dan kun je verwachten dat je bij -10C (=30 graaddagen) 30/25*10=14m3 zou verbruiken.
Bij 9kW/m3 kom je dan op 126kW.
Als je ook warmwater wilt maken heb je ongeveer 22hr beschikbaar voor verwarming.
Dat is 126/22=5.7kW/uur
Bij
dergelijke cijfers zou ik geen 5kW nemen
Note:
- een kleine e-kachel gaat je dus niet helpen bij het opstarten na 2 dagen stroomstoring (Haaksbergen 2005; 30 - 61hr)
- reseveer maar een bouwheater
- elektra storingen gaan veel frequenter worden in de toekomstige winters dankzij WP's en e-auto's
2) - Absorptie van het minimaal WP vermogen
Hoeveel m3 stook je op een dag als 27-09-2020 met een daggemiddelde van 11.9C (Twente, mijn eerste stookdag).Dan stook je om de kilte het huis uit te krijgen.
Stel 2m3 (opladen van warmtebuffer=huis) dat is ca 18kW.
Het minimaal vermogen van de LG ken ik niet (is dat al boven water?), maar stel 400W.
Een COP van 5 is denkbaar, dus 2kW thermisch.
Bij een afgifte van 45W/m2 vloerverwarming heb je dus 44m2 nodig om 2kW te absorberen.
Bij een optimaal afgifte systeem kun je dan een run maken van 18/2 is 9hr.
Bij minder dan 44m2 of 45W/m2 moet je temperatuur verhogen of afgifte vergroten (boven??Wil je dat??)
3) - Warmwater behoefte/vermogen
Mijn boiler ervaring (pax#2) is dat ik om de andere dag 0.8m3 nodig heb en voor een legionella-run ca. 0.4m3 meer. (N.b. een boiler laden met een HR-ketel is zeer efficient!)
Kijkend naar een paar dagen -10C gemiddeld:
- legionella-run 1 keer overslaan is geen probleem
- een dagelijkse boiler-load run forceren
- gemiddeld -10C, is overdag minder koud
- je kunt 55C maken met een COP van ca 2
Dagelijks, is dan de tijdsduur van ca 4kW van het WP vermogen niet beschikbaar voor verwarming.
Tijdens defrost weercondities zal de tijdsduur verdubbelen.
Deze som moet je maken voor je eigen situatie: kinderen/sporten/bad/showerdouche.
===============
N.b.
Ik heb
nog geen WP, maar volg de markt/tweakers sinds 2014.
Mijn volledig vloerverwarming huis, gestookt op 30C, 0.1C warmteverlies/uur, met boiler, is prima geschikt voor een WP.
Een WP met R410 koop ik niet, de verkoop is vanaf 2015 zelfs verboden.
Een WP met R32 vindt ik acceptabel. (butaan en propaan nog beter)
De WP bouwkwaliteit, van electronica in de buitenlucht in NL, daar heb ik mijn twijfels bij
Beschikbaarheid van reserve delen, daar heb ik zeer grote twijfels bij (het regent modellen, en €1600 voor een print durven te vragen)
Lawaai vind ik een groot probleem. (LG 9kW R32 Monobloc Silent zou acceptabel zijn)
Software bediening, logica en gemak van LG heb ik mijn twijfels bij op basis van wat ik hier lees.
Ook tweakers gaan dood, een oplossing moet simpel en robuust zijn.
[edit]
WP moet op 1 groep 16A WCD kunnen werken, dus geen 3 fase meterkast verbouwing en kabel trek problemen.
Moet kunnen: bij een WP van 9kW en een COP van 2.7 (bij -7 en LWT 30C) is dat 14.5A.