LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 3 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
woger schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:52:
@JanAllElectric @rykers158
Ik probeer nu het seasoning menu te activeren, maar als ik dipswitch 4 activeer op het bordje rechtsboven achter de aansluitingen (8 dipswitches waarvan 8 de controller is), dan krijg ik geen seasoning optie, maar valt wel mijn SWW mogelijkheid uit. Ik heb een foto gemaakt van een overzicht op het bordje en daar staat wel dat SW4 ON > Heating/Cooling.
Ik heb overigens ook dipswitch 3 op on staan (Boost). Weet iemand wat dat betekent?
Welk model heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 19:30

thido

Tilburg

woger schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:52:
@JanAllElectric @rykers158
Ik probeer nu het seasoning menu te activeren, maar als ik dipswitch 4 activeer op het bordje rechtsboven achter de aansluitingen (8 dipswitches waarvan 8 de controller is), dan krijg ik geen seasoning optie, maar valt wel mijn SWW mogelijkheid uit. Ik heb een foto gemaakt van een overzicht op het bordje en daar staat wel dat SW4 ON > Heating/Cooling.
Ik heb overigens ook dipswitch 3 op on staan (Boost). Weet iemand wat dat betekent?

Ok, Ik heb nu dipswitch 3 en 4 aan staan en hij geeft nu wel de SWW aan, maar weigert te verwarmen. |:(
Ik word ondertussen verschrikkelijk ziek van dit apparaat. Werkelijk nog nooit zo'n stuk slechte engineering gezien. :(
Mijn vrouw heeft (terecht) gemeld dat als er vanavond geen warm water is, er morgenvroeg een gasketel wordt geïnstalleerd.
Ik moet zeggen dat ik ondertussen ook verschrikkelijke spijt heb van mijn keus voor een WP :'(
Ik heb het idee dat dit niet zo zeer aan het apparaat ligt, maar meer aan jezelf (al geef ik toe dat het manual soms wat duidelijker kan ;-))
Heb je dipswitch 8 op on gezet? Dit is namelijk niet de controller maar een externe thermostaat.
Als de WP vervolgens zit te wachten op een signaal van een externe thermostaat (en die heb je niet) dan zal hij inderdaad niet gaan verwarmen. Dipswitch 3 is ook geen boost (staat dat ergens?) maar wordt samen met dipswitch 2 gebruikt om aan te geven hoe het systeem is opgebouwd (wel of geen SWW tank en wel of geen zonneboiler erbij).

Waar woon je? Wellicht kan een van de LG bezitters even meekijken als je dat wilt (ik woon in Tilburg).

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjanrr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-12-2024
Ik heb ook een 9 kw , heb hem aangesloten zoals hier aangegeven Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRsXMmWOVE1izGV9X9Y9a7BGJak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNBbvLVeBzvqnsqrCVg3dtTN.jpg?f=fotoalbum_large

Verder nooit echt problemen gehad eigenlijk
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Klopt,
2 en 3 werken samen en als 3 op on staat betekent dat 'boost' (zie foto). Ik heb volgens mij nu wel een extra optie. Switch 8 staat inderdaad 'thermostat' bij, maar ik dacht dat dat de controller was. Die werkt overigens wel, maar zou wel wat problemen kunnen verklaren. Heb jij die uitstaan?
Ik woon overigens in Roosendaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNsTVQYbrh5UcbeGLVtsdvGeNiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8M9vwG2BjdPJZxYUZo0UO2wq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

woger schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:59:
Klopt,
2 en 3 werken samen en als 3 op on staat betekent dat 'boost' (zie foto). Ik heb volgens mij nu wel een extra optie. Switch 8 staat inderdaad 'thermostat' bij, maar ik dacht dat dat de controller was. Die werkt overigens wel, maar zou wel wat problemen kunnen verklaren. Heb jij die uitstaan?
Ik woon overigens in Roosendaal.
Ah, op de print staat boost. Zo dichtbij heb ik nog nooit gekeken ;-)
Als jij switch 8 op on hebt gezet dan denk ik dat dit ervoor zorgt dat hij niet gaat verwarmen.
Dan zal hij wachten totdat die externe thermostaat zegt dat hij moet gaan verwarmen.

Dus 2&8 uit, 3&4 aan (in jouw geval).

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
thido schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:07:
[...]

Ah, op de print staat boost. Zo dichtbij heb ik nog nooit gekeken ;-)
Als jij switch 8 op on hebt gezet dan denk ik dat dit ervoor zorgt dat hij niet gaat verwarmen.
Dan zal hij wachten totdat die externe thermostaat zegt dat hij moet gaan verwarmen.

Dus 2&8 uit, 3&4 aan (in jouw geval).
SWW verwarmen is ondertussen aangesprongen. Ik denk dat ie nog aan het initialiseren was ofzo.
Zou de thermostaat (8) niet de thermostaat van de SWW tank kunnen zijn?
Overigens kan ik bij schedule alleen een schema maken voor DHW (SWW) en niet voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
arjanrr schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:51:
Ik heb ook een 9 kw , heb hem aangesloten zoals hier aangegeven [Afbeelding]

Verder nooit echt problemen gehad eigenlijk
Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Betekent dat, dat je alles hebt uit staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

woger schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:15:
[...]

SWW verwarmen is ondertussen aangesprongen. Ik denk dat ie nog aan het initialiseren was ofzo.
Zou de thermostaat (8) niet de thermostaat van de SWW tank kunnen zijn?
Overigens kan ik bij schedule alleen een schema maken voor DHW (SWW) en niet voor verwarming.
Nee, dat gaat om een externe thermostaat die de WP aanstuurt (Heating/cooling en aan/uit).
Dat je dat schema niet kunt maken voor verwarming komt waarschijnlijk ook doordat je switch 8 aan hebt staan. Lees even op het plaatje hierboven van @arjanrr : "When dipswitch 8 is on, ALL heating functions are locked from the central controller'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woger
@thido
YES!
eerst 8 en 3 uitgeschakeld en toen had ik ineens 'Room' onder 'Schedule'. Maar toen was de DHW verdwenen. Toen toch maar weer 3 aangezet en nu heb ik Room en DHW en 'Seaonal auto temp' !
Nu kan ik weer verder gaan experimenteren.
Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
woger schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:23:
@thido
YES!
eerst 8 en 3 uitgeschakeld en toen had ik ineens 'Room' onder 'Schedule'. Maar toen was de DHW verdwenen. Toen toch maar weer 3 aangezet en nu heb ik Room en DHW en 'Seaonal auto temp' !
Bedankt
He jammer, ik had nog een mooie CV ketel voor je, en had dan graag je Lg warmtepomp over genomen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woger
Ramon_1984 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:32:
[...]

He jammer, ik had nog een mooie CV ketel voor je, en had dan graag je Lg warmtepomp over genomen :P
Alles is te koop! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

woger schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:23:
@thido
YES!
Bedankt
Goed nieuws :-)
Voor stooklijn settings even de posts van @JanAllElectric opzoeken in dit forum. Dat is de LG stooklijn goeroe ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
thido schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:12:
[...]

Goed nieuws :-)
Voor stooklijn settings even de posts van @JanAllElectric opzoeken in dit forum. Dat is de LG stooklijn goeroe ;-)
Deze heb ik inderdaad overgenomen en wat hoger gezet. De Wp draait nu al de hele dag Ta 30 en Tr 28 en heeft de kamer nu op 20 graden. Ik heb AI nu op 20 graden gezet, maar als ik het goed begrijp loopt ie nog even door.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-06 20:25
Stooklijn verder bepalen.

Tot nu toe heb ik met mijn standaard stooklijn (18@27 en -15@45, AI instelling water + kamertemp, setpoint kamertemp=21) best een goed gedrag. In de nacht uit tot 19,5 kamertemp (AI=-2) , in de ochtend redelijk snel naar 21 (AI=0 en daarna AI=-1), uit tot 17:00, daarna weer naar 21 (AI=0). Gemiddeld overdag tussen 20 en 21 graden. Naar mate het kouder werd dan gaat de WP vanzelf langer aan.

Om mijn stooklijn verder te optimaliseren heb ik bij iedere buitentemperatuur (tot nu toe) gemeten bij welke TA de kamertemperatuur nog stabiel blijft en bij welke TA de kamertemperatuur (setpoint 21) langzaam stijgt. Dit heb ik gedaan door de TA steeds handmatig vast te zetten. In de range tot nu toe (15 - 4 graden) blijkt dat een vrij vlakke stooklijn te gaan worden.

t_buiten 15 , TA kamertemp stijgt 31, TA kamertemp gelijkblijvend 29,5 NB: lager dan 29 pendelen
t_buiten 10 , TA kamertemp stijgt 31, TA kamertemp gelijkblijvend 29,5
t_buiten 5 , TA kamertemp stijgt 31,8
t_buiten 4 , TA kamertemp stijgt 32

Dit resulteert in de volgende nieuwe stooklijn (+1 optelling voor stijging kamertemp):
20@30
-20@38

Voordeel van deze stooklijn is lange runs om langzaam naar setpoint kamertemperatuur te komen. Nadeel is dat na nachtverlaging (AI = -2) het wat lang duurt in de ochtend voordat het aangenaam voelt.

Ik heb wel het idee dat ik eigenlijk meerdere stooklijnen nodig heb: periode buitentemp 15 tot 5; periode 5 tot -5 en periode lage dan -5. Bij mij lijkt de stooklijn niet lineair te verlopen.

Aangezien het niet veel kouder wordt de komende tijd maar eens de instelling op kamertemperatuur (ipv water + kamertempratuur) gezet met overdag 20 en in de nacht 19.Tot mijn verrassing krijg ik dan het volgende beeld:
- WP gaat helemaal niet meer uit, maar gaat op lage stand door met 350-400Watt nadat setpunt kamertemp=21 is gehaald. TA naar 24 graden (!!) en delta TA-TR naar onwaarschijnlijk laag niveau van 2 graden. Door continue warme luchttoevoer voelt het bij een lager setpoint kamertemperatuur (20 ipv 21) net zo aangenaam. Nadeel is dat bij de omslagpunten (19->20 en gisteravond als test 20-21) de WP niet meer geremd wordt door een stooklijn. Ik zie dan TA 33-35 bij de huidige temperaturen).
- Kamertemperatuur schommelt overdag tussen 20 en 21. Minimum van 19,5 is niet bereikt.
- LG kan dus best flink terugmoduleren. Minimum vandaag is 307 watt (incl pomp van 71 watt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVVaPykHXaZogtWP5yoif6wEcOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhGWFnLH06i9pJJFTBsrQvMv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben wel benieuwd welke van de 3 nu het aangenaamst is en het meest efficiënt:
- steile stooklijn: snel naar setpoint, langere periodes uit
- vlakke stooklijn: langzaam naar setpoint, blijft grotendeels van de dag aan.
- geen stooklijn, maar alleen op kamertemperatuur. Snel naar setpoint (bij omslagpunt), daarna op een zeer laag niveau de hele dag aan.

Natuurlijk weet ik dat dit gedrag past bij het warmteverlies van mijn huis, maar toch interessant om te delen.

Edit 01:00 uur. Temp vanuit 20 naar 18 gezet ipv naar 19. Nu stopt de WP wel.
Edit 09:00 uur: vannacht ieder uur een defrost. WP om 02:00 aangegaan Kamertemp blijft 19,5.

[ Voor 6% gewijzigd door JanAllElectric op 23-11-2020 09:08 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
@JanAllElectric
Ik heb hier jouw instellingen ingevoerd en die werken eigenlijk best goed. Ik heb natuurlijk ook nog een SWW vat er bij, dus die gaat ook regelmatig even roeren maken. Maar hij draait bij mij vaak uren achter elkaar heel rustig. Ik zie dan een delta T van 2 graden (29-27) en de kamer blijft daarmee op zo'n 20,5 graden.
Helaas heb ik geen meter om het stroomverbruik te meten, maar heel veel verbruikt ie dan niet. Volgende week duiken de temperaturen een paar dagen onder de 0 graden. Dan ben ik wel benieuwd.

Had jij resultaat met de geluidsisolatie matten in de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
woger schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:43:
@JanAllElectric

Had jij resultaat met de geluidsisolatie matten in de WP?
Volgens mij werken de armaflex isolatieplaten goed. Ik hoor de WP binnen alleen in de badkamer direct onder het balkon bij een defrost (licht gebrom). Op het balkon zelf hoor ik eigenlijk ook weinig . Met name de ventilator. Verkeersgeluiden en wind klinken harder.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
JanAllElectric schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:29:
[...]

Volgens mij werken de armaflex isolatieplaten goed. Ik hoor de WP binnen alleen in de badkamer direct onder het balkon bij een defrost (licht gebrom). Op het balkon zelf hoor ik eigenlijk ook weinig . Met name de ventilator. Verkeersgeluiden en wind klinken harder.
Heb je ze aan de binnenkant van de platen geplakt? Ik heb 1cm geluidsschuim om de compressor heen geduwd, maar ik heb dus niet echt het idee dat het helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06 20:04
Horen jullie zoveel geluid van de warmtepomp? Bij mij staat hij op houten balken, dus daardoor hoor ik hem goed trillen, maar de unit zelf maakt echt vrijwel geen geluid, zelfs als ik er naast sta.

• woger
rolandmegens schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:32:
Horen jullie zoveel geluid van de warmtepomp? Bij mij staat hij op houten balken, dus daardoor hoor ik hem goed trillen, maar de unit zelf maakt echt vrijwel geen geluid, zelfs als ik er naast sta.
Als de WP warm water draait (52 graden) of als ik hem vol laat werken, hoor ik de compressor toch best hard draaien. Zeker omdat het hier nogal stil is. Het geluid is laag (zo rond de 300Hz) en wordt dus wel snel overstemd door voorbij rijdende auto's e.d. Maar 's avonds als het rustig is, hoor je hem toch wel duidelijk draaien.

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ik hoor hem hier wel duidelijk draaien. Staat op betonblokken met een totale massa groter dan de wp zelf en vervolgens nog op bigfoots en de LG dempers.

Het klinkt bij mij als iets wat tegen elkaar aan trilt. Eerder was het ook de behuizing, dat heb ik met tochtstrips weten op te lossen. Echter inmiddels is er een nieuw geluid bijgekomen. Daar heb ik nog geen tijd voor gehad om naar te gaan zoeken.

• rolandmegens
woger schreef op donderdag 26 november 2020 @ 07:38:
[...]

Als de WP warm water draait (52 graden) of als ik hem vol laat werken, hoor ik de compressor toch best hard draaien. Zeker omdat het hier nogal stil is. Het geluid is laag (zo rond de 300Hz) en wordt dus wel snel overstemd door voorbij rijdende auto's e.d. Maar 's avonds als het rustig is, hoor je hem toch wel duidelijk draaien.
Het kan zijn dat bij mij dat geluid nog niet te horen is omdat het getril van de balken nog overheersend is (Die moet ik nog verstevigen). Misschien dat ik tegen die tijd het dan ook nog wat beter ga isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Bodhisatva
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-02-2023
Bij mij staat de warmtepomp op een betonnen dak van een uitbouw.Hij staat op dikke rubber tegels en zit vast met bouten en rubber dempers aan grote betontegels. Het geheel staat waterpas. Het valt mij op dat er een diepe brom hoorbasr is door het dak heen als de compressor een bepaald toerental draait. Meestal is het opgenomen vermogen zo rond de 1600 a 1700 Watt. Daarboven en daar onder hoor ik de warmtepomp niet of nauwelijks. Ik denk dat mijn compressor bij dit vermogen in een kritisch toerental draait. Iedere opstelling heeft een natuurlijke frequentie en precies in dit frequentiebereik komt mijn installatie in resonantie met als gevolg een diepe brom. Gelukkig duurt dit maar heel even dus heb er geen last van. Oplossing zou kunnen zijn meer demping of meer massa toevoegen aan de opstelling.

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
El Bodhisatva schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:05:
Bij mij staat de warmtepomp op een betonnen dak van een uitbouw.Hij staat op dikke rubber tegels en zit vast met bouten en rubber dempers aan grote betontegels. Het geheel staat waterpas. Het valt mij op dat er een diepe brom hoorbasr is door het dak heen als de compressor een bepaald toerental draait. Meestal is het opgenomen vermogen zo rond de 1600 a 1700 Watt. Daarboven en daar onder hoor ik de warmtepomp niet of nauwelijks. Ik denk dat mijn compressor bij dit vermogen in een kritisch toerental draait. Iedere opstelling heeft een natuurlijke frequentie en precies in dit frequentiebereik komt mijn installatie in resonantie met als gevolg een diepe brom. Gelukkig duurt dit maar heel even dus heb er geen last van. Oplossing zou kunnen zijn meer demping of meer massa toevoegen aan de opstelling.
Klopt, alleen hoor jij die brom niet direct, maar juist de trillingen die daar uit voort komen. Ik denk als je geluids isolatie gaat toevoegen de brom niet afneemt. Je zou dan inderdaad naar een betere trillings demping moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Nou, de temperaturen zijn behoorlijk gedaald en de Wp staat al aardig te stampen. Ik merk dat met name de defrosts nu een aardige invloed hebben. Bij mij gaat ie nu ongeveer elke 3 kwartier in een defrost. Hoe is dat bij jullie?
Verder merk ik dat bij de defrost het water er overal tegelijkertijd uit komt. Ik dacht dat dat een centraal punt was, met een slangetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordangrybom
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-05 22:35
Beste Tweakers,

Ik heb al een aantal maandjes naar tevredenheid de Therma V 9kW draaien. Sinds een aantal dagen draaien er vele defrosts. Vannacht heeft de WP zo’n beetje continu defrosts gedraaid. Na elke defrost ging de WP direct uit, van vol vermogen naar 0 in een instant. Dat vond ik al erg raar.

Vanochtend leek de WP geen verwarming meer af te geven, hij sloeg niet meer aan. Ik heb het even een tijdje afgewacht en tot mijn grote verbazing kreeg ik de error code CH35 (“fout lage druk”) te zien. Ik heb de boel eens goed bekeken en toen kwam ik erachter dat er geen druk (0 bar) op de waterleiding stond. Hoe is dit mogelijk? Ik heb nergens water zien lekken binnenshuis (geen plekken onder de vloer) en onder de WP lag ook geen water, dit kan natuurlijk al wel weggelopen zijn. Kan dit komen door de defrosts?

Ik heb de leidingen weer gevuld naar 2 bar en het systeem opnieuw opgestart. Nu lijkt de WP ongeveer een minuutje te draaien en daarna stopt het weer. Na een tijdje knapt zelfs de groep van de warmtepomp eraf.

Met een pas geboren kind van nog geen twee weken oud is de timing niet erg ideaal. Ik ga morgen een installateur proberen erbij te krijgen. Heeft iemand misschien ondertussen een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!

P.S. kent iemand een LG installateur in de buurt van Groningen? Google geeft mij helaas geen resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Lordangrybom schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:47:
Beste Tweakers,

Ik heb al een aantal maandjes naar tevredenheid de Therma V 9kW draaien. Sinds een aantal dagen draaien er vele defrosts. Vannacht heeft de WP zo’n beetje continu defrosts gedraaid. Na elke defrost ging de WP direct uit, van vol vermogen naar 0 in een instant. Dat vond ik al erg raar.

Vanochtend leek de WP geen verwarming meer af te geven, hij sloeg niet meer aan. Ik heb het even een tijdje afgewacht en tot mijn grote verbazing kreeg ik de error code CH35 (“fout lage druk”) te zien. Ik heb de boel eens goed bekeken en toen kwam ik erachter dat er geen druk (0 bar) op de waterleiding stond. Hoe is dit mogelijk? Ik heb nergens water zien lekken binnenshuis (geen plekken onder de vloer) en onder de WP lag ook geen water, dit kan natuurlijk al wel weggelopen zijn. Kan dit komen door de defrosts?

Ik heb de leidingen weer gevuld naar 2 bar en het systeem opnieuw opgestart. Nu lijkt de WP ongeveer een minuutje te draaien en daarna stopt het weer. Na een tijdje knapt zelfs de groep van de warmtepomp eraf.

Met een pas geboren kind van nog geen twee weken oud is de timing niet erg ideaal. Ik ga morgen een installateur proberen erbij te krijgen. Heeft iemand misschien ondertussen een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!

P.S. kent iemand een LG installateur in de buurt van Groningen? Google geeft mij helaas geen resultaten.
toon volledige bericht
Waarschijnlijk veel lucht in je systeem gehad welke er door de automatische ontluchter uit gegooid is (en daarmee dus de druk van je systeem). Altijd even in de gaten houden na de installatie. Je bent niet de eerste, en zeker ook niet de laatste die dat mee maakt. Heb je de 9kW'er op een 16A automaat zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordangrybom
thido schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:42:
[...]

Waarschijnlijk veel lucht in je systeem gehad welke er door de automatische ontluchter uit gegooid is (en daarmee dus de druk van je systeem). Altijd even in de gaten houden na de installatie. Je bent niet de eerste, en zeker ook niet de laatste die dat mee maakt. Heb je de 9kW'er op een 16A automaat zitten?
Dank voor je reactie!

Ongeveer een maand geleden heb ik de waterdruk nogmaals gevuld tot 2 bar, was toen rond de 1 bar. Dat er nu opeens helemaal geen druk op staat door de automatische ontluchter lijkt mij sterk? De automaat is 25A met B-karakteristiek. Sinds de CH35 error opgetreden heeft valt de groep na ongeveer 5 minuten uit. Kan het zijn dat er, door de mislukte defrosts, de elektra in de buitenunit vochtig is geworden oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
@Lordangrybom
Ik heb hetzelfde gehad. Je moet de stekker er uit trekken. Dan verdwijnt de error pas volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Lordangrybom schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:02:
[...]

Dank voor je reactie!

Ongeveer een maand geleden heb ik de waterdruk nogmaals gevuld tot 2 bar, was toen rond de 1 bar. Dat er nu opeens helemaal geen druk op staat door de automatische ontluchter lijkt mij sterk? De automaat is 25A met B-karakteristiek. Sinds de CH35 error opgetreden heeft valt de groep na ongeveer 5 minuten uit. Kan het zijn dat er, door de mislukte defrosts, de elektra in de buitenunit vochtig is geworden oid?
Als de automaat eruit knalt is er wat meer aan de hand inderdaad. Maar dat komt niet door defrost vocht, de electronica zit hoog in de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
woger schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:38:
Nou, de temperaturen zijn behoorlijk gedaald en de Wp staat al aardig te stampen. Ik merk dat met name de defrosts nu een aardige invloed hebben. Bij mij gaat ie nu ongeveer elke 3 kwartier in een defrost. Hoe is dat bij jullie?
Verder merk ik dat bij de defrost het water er overal tegelijkertijd uit komt. Ik dacht dat dat een centraal punt was, met een slangetje.
Ja, hier ook de hele dag door defrosts. Ook om ongeveer 45 minuten.
Verder draait hij nu aardig vol vermogen en lijkt het huis net op temperatuur te houden nu het net onder het vriespunt is. Wordt spannend dus of ik het ga redden met alleen de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efPxyAQ3eKDlVjx69bpBhi2V55U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oD9f23G2AaBA7QqbEB1IGz6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 09-06 22:39
Hier ook veel defrost gehad, vannacht laagste buiten temperatuur -4,2 geweest en met de stilte modus erop is het in de woonkamer nu slecht 19,4.

Daar worden we dus niet vrolijk van.

Stilte modus eraf, unit stijgt zowat op, aanvoer 28, retour 21 met nog steeds defrost om de 15 minuten.

Ik denk dat ik de ouderwetse cv ketel op zolder die nog voor SWW hangt met een warmtewisselaar er tussen knoop.

Vraag is dan in de aanvoer of in de retour ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Cees-JanH schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:17:
Hier ook veel defrost gehad, vannacht laagste buiten temperatuur -4,2 geweest en met de stilte modus erop is het in de woonkamer nu slecht 19,4.

Daar worden we dus niet vrolijk van.

Stilte modus eraf, unit stijgt zowat op, aanvoer 28, retour 21 met nog steeds defrost om de 15 minuten.

Ik denk dat ik de ouderwetse cv ketel op zolder die nog voor SWW hangt met een warmtewisselaar er tussen knoop.

Vraag is dan in de aanvoer of in de retour ?
Ik zou hem er achter hangen, dan nivelleert de temperatuur van het uitgaande water. Als de WP dan een defrost doet, gaat de cv wat harder zijn best doen om de watertemperatuur op peil te houden. Maar dat is zo mijn eerste gedachte. ;)

Ik heb het idee dat er aardig wat mensen de LG wat overschat hebben. Ik merk zelf dat hij goed werkte tot een graad of 3 en dat hij daarna door de defrosts aardig in opbrengst terug schiet. Ik heb gelukkig nog een gashaard die aardig wat warmte levert, maar ik denk nu ook om er eventueel nog een pelletkachel bij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanrr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-12-2024
Hier werkt het echt prima , ik heb een huis uit 1981 met 45 m2 vloerverwarming (5 groeps) en 9kw lg , vannacht heeft hij aangestaan vanaf 22:50 tot 6:30 met een gemiddelde uitgangs temp van 32 Graden vannochtend was het 21,5 Gr .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
woger schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:49:
[...]

Ik zou hem er achter hangen, dan nivelleert de temperatuur van het uitgaande water. Als de WP dan een defrost doet, gaat de cv wat harder zijn best doen om de watertemperatuur op peil te houden. Maar dat is zo mijn eerste gedachte. ;)

Ik heb het idee dat er aardig wat mensen de LG wat overschat hebben. Ik merk zelf dat hij goed werkte tot een graad of 3 en dat hij daarna door de defrosts aardig in opbrengst terug schiet. Ik heb gelukkig nog een gashaard die aardig wat warmte levert, maar ik denk nu ook om er eventueel nog een pelletkachel bij te zetten.
Klopt inderdaad, door deze temperatuur/vochtigheid en vele defrost komt die 9 kW er niet uit denk ik zo.

We zijn nu uur verder en nog geen 0,1 graad erbij op temperatuur binnen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Ik heb iets raars bij mijn warmtepomp. Tot sinds kort deed hij het altijd perfect. Maar nu wil hij ineens geen warm water (ook niet voor verwarming) genereren.
- Hij maakt wel flink geluid (alsof hij op een flinke stand aan staat)
- Er is wel flow naar verwarming, en als ik op SWW zet naar SWW
- Hij warmt het water geen graad op, totaal niks. Het enige is dat mijn SWW nog 39 graden was, dus toen ik hem op SWW zette is de SWW 35 graden geworden en de outlet temperatuur 32 graden.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Want met dit weer zonder warm water of verwarming zitten is niet echt prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:18
Is dat kortstondig? Want dan kan het zijn dat 'ie aan een defrost bezig is. Hij bromt en pompt dan maar onttrekt juist warmte uit je huis om de verdamper te ontdooien. Na een paar minuten moet dat wel afgelopen zijn en moet er weer warm water uit komen.

Met dit koude, vochtige weer heeft bijna iedereen daar last van.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
David schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:49:
Is dat kortstondig? Want dan kan het zijn dat 'ie aan een defrost bezig is. Hij bromt en pompt dan maar onttrekt juist warmte uit je huis om de verdamper te ontdooien. Na een paar minuten moet dat wel afgelopen zijn en moet er weer warm water uit komen.

Met dit koude, vochtige weer heeft bijna iedereen daar last van.
Helaas, gisterenavond in 1-2 uur tijd niet hoger gekomen dan 21 graden voor verwarmen van het huis, en nu staat hij al sinds 10:15 op SWW stand (target 50 graden), en het resultaat tot nu toe is dat beide SWW en outlet naar 34 graden zijn gegaan (SWW was 39 graden).
Ik had inderdaad gehoopt op een defrost, maar omdat hij na meer dan een half uur nog steeds niks opwarmt (en overigens wel flink staat te draaien) weet ik het ook niet meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rolandmegens schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:51:
[...]

Helaas, gisterenavond in 1-2 uur tijd niet hoger gekomen dan 21 graden voor verwarmen van het huis, en nu staat hij al sinds 10:15 op SWW stand (target 50 graden), en het resultaat tot nu toe is dat beide SWW en outlet naar 34 graden zijn gegaan (SWW was 39 graden).
Ik had inderdaad gehoopt op een defrost, maar omdat hij na meer dan een half uur nog steeds niks opwarmt (en overigens wel flink staat te draaien) weet ik het ook niet meer :(
Heb je al bij de buitenunit gekeken of je niks raars ziet? Stroom eraf/erop gedaan?

Is er een errorlog beschikbaar in de menu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
Hier inmiddels de CV ketel maar aangezwengeld. Hing al aan het buffervat, dus die is nu de top van het buffervat aan het bijverwarmen.

Jammer maar helaas, van gas los gaat nog niet lukken. Of dit nu specifiek door de LG komt of niet, geen idee.
Wel denk ik dat het in mijn situatie goed zou zijn een grotere condensor te hebben zoals de 3 fase Panasonics of de LG 9kw Silent.

Misschien over een paar jaar een optie. Voor nu gewoon maar wat gas bij blijven stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
rolandmegens schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:46:
Ik heb iets raars bij mijn warmtepomp. Tot sinds kort deed hij het altijd perfect. Maar nu wil hij ineens geen warm water (ook niet voor verwarming) genereren.
- Hij maakt wel flink geluid (alsof hij op een flinke stand aan staat)
- Er is wel flow naar verwarming, en als ik op SWW zet naar SWW
- Hij warmt het water geen graad op, totaal niks. Het enige is dat mijn SWW nog 39 graden was, dus toen ik hem op SWW zette is de SWW 35 graden geworden en de outlet temperatuur 32 graden.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Want met dit weer zonder warm water of verwarming zitten is niet echt prettig.
Ik zou hem ook eens even van de stroom afhalen. Werkt de ventilator? Anders zo snel mogelijk contact opnemen met LG, is geen tijd om met kapotte WP te zitten.. :/

Edit,
Ik bedenk me nu dat het zou kunnen dat het interne systeem lek is (alle R32 er uit gelopen). Als de WP dat niet merkt, zal ie wel blijven draaien, maar gebeurt er niet zoveel meer.

[ Voor 9% gewijzigd door woger op 30-11-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordangrybom
Ondertussen heb ik contact met LG gehad. Waarschijnlijk heeft de lage waterdruk ervoor gezorgd dat het blok tijdens de vorst kapot gevroren is. Meer kon de beste man mij er ook niet over vertellen. Ik heb geprobeerd contact te zoeken met installateurs in de buurt, maar nog zonder succes. Niemand heeft tijd/zin.

Ben er mooi klaar mee zo. Ik sta op het punt om een nieuwe WP te bestellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lordangrybom op 30-11-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
@Wolly @Lordangrybom
Ik heb het stroom eraf gehaald, maar hij blijft met verwarmen (target 30 graden water) hangen op 22.5 graden. Warmer gaat hij niet (is nu half uurtje bezig). Hij klinkt wel alsof hij vol staat de draaien.

Helaas heb ik vanochtend mijn ladder uitgeleend voor 2 dagen, dus ik kan op zijn vroegst morgenavond op het garage dak om te kijken of de ventilator zelf wel werkt :(

Bij data logging zie ik geen errors, alleen wanneer ik hem op welke stand heb gezet.

Update:
Ik heb de ladder toch even opgehaald, en gelukkig draait de ventilator wel.
Toen ik daar stond heb ik even de verwarming uitgezet (dus dat alleen SWW aan staat) en nu is de outlet temperatuur wel omhoog gegaan! (momenteel 40 graden outlet met 32.5 graden SWW), dus dat is goed nieuws!
Het rare is dat hij dat pas ging doen toen ik de normale verwarming uit had gezet.

Ik laat hem nu even op SWW staan zodat we tenminste weer warm water hebben, en dan ga ik dadelijk kijken wat hij doet als ik weer SWW uit zet en normaal verwarmen aan

[ Voor 36% gewijzigd door rolandmegens op 30-11-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 11:39
Lordangrybom schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:35:
Ondertussen heb ik contact met LG gehad. Waarschijnlijk heeft de lage waterdruk ervoor gezorgd dat het blok tijdens de vorst kapot gevroren is. Meer kon de beste man mij er ook niet over vertellen. Ik heb geprobeerd contact te zoeken met installateurs in de buurt, maar nog zonder succes. Niemand heeft tijd/zin.

Ben er mooi klaar mee zo. Ik sta op het punt om een nieuwe WP te bestellen.
Verveldende situatie!
Kan het zijn de systeeminhoud van jouw afgiftesysteem teveel liters bevatten voor het ingebouwde expansievat? Dan kan door een hoge Ta water uit het overdrukventiel gelopen zijn.

Of juist te weinig systeeminhoud waardoor tijdens een defrost de temperatuur van het water zo koud is geworden dat de druk onder de voordruk van het expansievat is gekomen. Dan valt ook de druk weg.

Gezien het feit dat hij wel op 2 bar is te krijgen, zou je denken dat de warmtewisselaar niet stukgevroren is?

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
@Lordangrybom als hij na het bijvullen op 2 bar blijft lijkt het mij stug dat het waterdeel stuk is gevroren. Dan zou je de druk toch terug zien lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Het systeem blijft bij mij raar doen.
Bij sww wil hij niet warmer dan 36-40 graden outlet temperatuur, en dus ook dat qua sww temperatuur.

Op verwarming stand (vloerverwarming) wil hij niet hoger dan 22-25 graden (wisselt een beetje).
De ventilator lijkt op het oog goed te werken. De unit maakt wel flink wat geluid (alsof hij op de hoogste stand staat), zelfs al geeft hij dus maar een outlet temp van 22 graden.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Tot eergisteren deed hij het helemaal goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anarrima
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:09
Ik bewoon een vrijstaande woning op het Drentse platteland. De woning is reeds van het gas af en wordt verwarmd met een LG therma v monoblock 7kw.
Al met al heeft hij een maand naar tevredenheid gepresteerd nu hij beduidend wat harder moet werken valt hij door de mand. De woning houdt hij net aan op 19,5 graad. Wat iets te kil is, 20,5 is prima.

Volgens de kwh meter verbruikt hij 1,6kw continu moduleren doet hij nu niet meer is vooral aan het stampen om het huis op temperatuur te houden.

Nu vraag ik mij sowieso in deze omstandigheden af of het vermogen voldoende is, de woning is 160m2 500m3 en wordt verwarmt met alleen vv. als hoofdverwarming. De slangen liggen rond de 15cm hoh. De woning is redelijk geïsoleerd minimaal rc 2,5.

De instellingen zijn als volgt:

De sensor staat op lucht + water AI + 1 + silent mode aan.

De instellingen zijn:

Tbuiten = -7 Twater=37 Tbinnen=21
Tbuiten = 18 Twater=28 Tbinnen=21

Met deze stooklijn haalt hij zijn setpoint van 21graden nooit.

Zie afbeelding voor overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyoXYLIQCjpnFJWiO6r4aWi2uew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRGU8jiT4MVOx7u53m3JGm6U.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand met enige ervaring met bovenstaande settings, en deze weersomstandigheden?, heb elk uur minimaal één defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Helpt het om de stooklijn omhoog te zetten of silent mode uit te setten? 1,6kW opgenomen vermogen is bij lange na niet het maximum dus hij moet meer warmte kunnen leveren.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Anarrima schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:42:
Ik bewoon een vrijstaande woning op het Drentse platteland. De woning is reeds van het gas af en wordt verwarmd met een LG therma v monoblock 7kw.
Al met al heeft hij een maand naar tevredenheid gepresteerd nu hij beduidend wat harder moet werken valt hij door de mand. De woning houdt hij net aan op 19,5 graad. Wat iets te kil is, 20,5 is prima.

Volgens de kwh meter verbruikt hij 1,6kw continu moduleren doet hij nu niet meer is vooral aan het stampen om het huis op temperatuur te houden.

Nu vraag ik mij sowieso in deze omstandigheden af of het vermogen voldoende is, de woning is 160m2 500m3 en wordt verwarmt met alleen vv. als hoofdverwarming. De slangen liggen rond de 15cm hoh. De woning is redelijk geïsoleerd minimaal rc 2,5.

De instellingen zijn als volgt:

De sensor staat op lucht + water AI + 1 + silent mode aan.

De instellingen zijn:

Tbuiten = -7 Twater=37 Tbinnen=21
Tbuiten = 18 Twater=28 Tbinnen=21

Met deze stooklijn haalt hij zijn setpoint van 21graden nooit.

Iemand met enige ervaring met bovenstaande settings, en deze weersomstandigheden?, heb elk uur minimaal één defrost.
toon volledige bericht
Een defrost per uur is helemaal prima.
Je zult de silent mode eraf moeten halen denk ik met de weersomstandigheden van afgelopen twee etmalen. Dat scheelt een slok op een borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anarrima
Dank voor de reacties @David @thido

Silent mode eraf is inderdaad een roep om meer vermogen te leveren.

Invoer 23graden uitvoer 30graden. Het opgenomen vermogen stijgt naar 2,4kw Het helpt wel woonkamer nu 19,5 graad.

Al met al ben ik nog niet content met zijn gedrag vandaag, ik moet nog maar eens gaan sleutelen aan de stooklijn aan de hand van de vele voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Anarrima schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:07:
[...]
Al met al ben ik nog niet content met zijn gedrag vandaag, ik moet nog maar eens gaan sleutelen aan de stooklijn aan de hand van de vele voorbeelden.
Ik denk dat niemand met een lucht/waterwarmtepomp vandaag staat te juichen bij het gedrag van zijn/haar warmtepomp. Dit weer met hoge luchtvochtigheid en lage temperatuur is funest voor de prestaties. Ook in het algemene lucht/waterwarmtepomptopic wordt er nogal geklaagd. Als het warmer óf kouder wordt werkt het allemaal weer wat beter.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Laten we het hopen, voor de zekerheid heb ik een platenwisselaar, de nodige slangen en afsluiters besteld om daarmee de cv ketel in de retour bij te kunnen zetten. Ga ik het weekend erin kappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Cees-JanH schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:15:
Laten we het hopen, voor de zekerheid heb ik een platenwisselaar, de nodige slangen en afsluiters besteld om daarmee de cv ketel in de retour bij te kunnen zetten. Ga ik het weekend erin kappen.
volgens mij gaat dat meestal met een open verdeler in de aanvoer.
zie https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/

als je hem in de retour zet krijgt de warmtepomp warm water van de CV en zal waarschijnlijk afslaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
@Cees-JanH en @DanTm het klopt dat je het CV water in principe bijmengt in de aanvoer. Ipv een openverdeler kan je ook een (klein) buffervat met 4 of meer aansluitingen gebruiken.

Zelf heb ik een 100 liter buffervat staan. Deze heb ik vooral gekozen omdat deze 6 aansluitingen heeft zodat ik in de toekomst de optie nog heb om zowel CV, wp als afgifte hydraulisch te scheiden.

Door de defrosts Mania gisteren heeft de CV gisteren voor het eerst meegeholpen. Met CV Ta 50 en wp Ta 36 deed de wp nog net een beetje mee. Tr schommelde zo rond de 35 graden. Als ik de Ta van de CV hoger zou zetten, zal de wp uitgaan. Echter die pompt het water rond in de radiatoren, dus heb ik graag dat hij op een lage stand mee blijft draaien en dat lukte gisteren.

Ca 3m3 gas verstookt en daarna kon de wp het weer prima alleen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
rolandmegens schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:11:
Het systeem blijft bij mij raar doen.
Bij sww wil hij niet warmer dan 36-40 graden outlet temperatuur, en dus ook dat qua sww temperatuur.

Op verwarming stand (vloerverwarming) wil hij niet hoger dan 22-25 graden (wisselt een beetje).
De ventilator lijkt op het oog goed te werken. De unit maakt wel flink wat geluid (alsof hij op de hoogste stand staat), zelfs al geeft hij dus maar een outlet temp van 22 graden.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Tot eergisteren deed hij het helemaal goed
Het vermoeden vanuit het algemene Lucht-water-warmtepomp-topic is dat er mogelijk koudemiddel lekt. Heeft iemand ervaring met het checken hiervan bij een LG monobloc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Voordeel van een buffervat is als de warmtepomp helemaal uit gaat (kapot bv) het systeem nog door blijft werken.
Bij een open verdeler werkt het systeem niet als de pomp van de warmtepomp niet draait.
Buffervat heeft natuurlijk wel weer een extra pomp nodig en neemt waarschijnlijk meer ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Anarrima schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:07:
Dank voor de reacties @David @thido

Silent mode eraf is inderdaad een roep om meer vermogen te leveren.

Invoer 23graden uitvoer 30graden. Het opgenomen vermogen stijgt naar 2,4kw Het helpt wel woonkamer nu 19,5 graad.

hoeveel m2 vloerverwarming heb je? Het kan heel goed zijn dat je gewoon niet genoeg afgifte hebt. Je kunt op deze site wat narekenen: https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

ik kom op ~40W/m2 afgifte, stel dat je echt alle 160m2 van je woning voorzien hebt van vloerverwarming dan heb je nog steeds `maar` 6.400 W aan afgifte. Dat moet op zich wel genoeg zijn, maar is dus niet helemaal een match met je 9kW WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anarrima
Fr33z schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:25:
[...]

hoeveel m2 vloerverwarming heb je? Het kan heel goed zijn dat je gewoon niet genoeg afgifte hebt. Je kunt op deze site wat narekenen: https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

ik kom op ~40W/m2 afgifte, stel dat je echt alle 160m2 van je woning voorzien hebt van vloerverwarming dan heb je nog steeds `maar` 6.400 W aan afgifte. Dat moet op zich wel genoeg zijn, maar is dus niet helemaal een match met je 9kW WP.
160m2 15cm hoh. 15 groepen. buis diameter 15mm ( volgens opgave vorige bewoners. ) de warmtepomp is een 7kw.

Kan zijn dat de afgifte te weinig is, vandaag doet hij het prima. 27 aanvoer retour 31 binnen 22,5 graad. ( te warm ik weet het ;) )

Komende tijd wordt het weer rond het vriespunt, kunnen we weer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
DanTm schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:12:
Voordeel van een buffervat is als de warmtepomp helemaal uit gaat (kapot bv) het systeem nog door blijft werken.
Bij een open verdeler werkt het systeem niet als de pomp van de warmtepomp niet draait.
Buffervat heeft natuurlijk wel weer een extra pomp nodig en neemt waarschijnlijk meer ruimte in.
Ook een buffervat kan je als open verdeler aansluiten. Zo heb ik het nu draaien. Ik heb dus geen extra pomp naast de pomp in de wp en de pomp in de CV. De CV zit met aanvoer en retour boven in het vat aangesloten, de wp onderaan aanvoer. Bovenaan gaat het vat naar de radiatoren en de retour van de radiatoren loopt naar de wp.

Nadeel van deze manier van aansluiten is dat het buffervat niet helpt voor een stabielere retour temperatuur.

Ik heb het vooral zo aangesloten omdat dit simpel was en ik eerst wilde kijken hoe de wp het zou doen op de radiatoren en ik makkelijk de CV bij kan schakelen. In de toekomst kan het buffervat naar de retour als ik geen CV nodig zou hebben of alsnog met een extra pomp wel alles hydraulisch scheiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ik heb een warmtewisselaar met platen besteld, de ketel draait (continu)op 40 graden en die ga ik met 1/2 duims aansluiten, de het warmtepomp circuit(zonder ijzerdelen) blijft dus gescheiden van het CV deel (met ijzer).

Ik kan de flow regelen met een kogelkraan en wil daarmee het retourwater van de warmtepomp gaan verhogen, het is nog niet al het retour water daar er een deel van de fancoils en de vloerverwarming lager zitten dan de aansluiting op zolder.

Zet ik m in de aanvoer dan verhoog ik de temperatuur van drie fancoils als eerste, ik denk dat dan de slaapkamers erg warm worden.

Het is een probeersel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
@Cees-JanH Ik ben wel benieuwd hoe de wp daarop gaat reageren.

Vooralsnog snap ik steeds minder van hoe de wp regelt. Vandaag vrijwel gelijke Tb als gisteren.

Gisteren mooi rustig gedraaid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4dVX6S0zKW_zmEt6yt81rVGSOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8vf3isqr0h4spjCQfFgwogZ.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens met vandaag een marginaal hogere Tb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RS6HZxqs8NDFXxtZRjrgqtIzl2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vdl9dY1FVHx33hwHh6rtgrUk.jpg?f=fotoalbum_large

Enige verschil was dat hij gisteren uit een continue run kwam en 's nachts niet uit is geweest. Echter zouden er genoeg momenten vandaag moeten zijn waarop de wp zou kunnen besluiten meer constant te gaan draaien. Maar dat doet hij dus niet :?

[ Voor 10% gewijzigd door rykers op 02-12-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 21:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv46dQZA8RZ2KfJ_s7TYa6NJw_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ywGzActjJwZluS4zcdOczAah.jpg?f=user_large

Het groene stekkertje is zoals gemeld voor remote(verleng)kabel.

Weet toevallig ook iemand waar het witte stekkertje voor dient?
Het labeltje vermeld het volgende E/Heater Out

Antwoord gevonden, bestemd voor Sensor reserve verwarming.
Zie pagina 84 installatie handleiding.

Gr. Apepannetje

[ Voor 10% gewijzigd door apepannetje op 03-12-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
Vandaag ook weer raadselachtig moduleergedrag.
Tbuiten is vrij constant hier tussen 5.2 en 4.8.

Eerder op de dag mooi rustig gedrag, vanaf 17.30 gaat hij ineens moduleren waardoor de ruimte temperatuur hoger oploopt dan nodig.

Enige wat een klein beetje kan verstoren is dat ik om 17.45 ben gaan koken. Echter met stoom oven en 1 gaspit. Dat geeft redelijk beperkt warmte af.

Netatmo sensor staat wel wat verder en hoger dan de remote hangt. Helaas kan ik de Netatmo sensor niet makkelijk naast de remote hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahJPNpku58MDbevDuzjFT4vW-Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFpMf5uEyejeWHzMPiJVlKaC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHgpVyDqK5hlaxsdHx9vq_QatL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGWqLoEI96Oy2zNYLv0io8Yy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door rykers op 03-12-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:53
@rykers158

Constante buitentemperatuur resulteert hier in mooie strakke lijn.

😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6INuuQVF05r8ZP7WQ1zijtLTFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ew8PXdyM3UmNXQAeLZnxGYTj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
@Noord27 ok, hij kan het dus wel.
Dat betekend dus dat ik moet zoeken waardoor ik dit onrustige gedrag krijg.

Draai jij met vv en/of radiatoren?
En flauwe of steilere stooklijn?
En war, rar of war+rar?

[ Voor 6% gewijzigd door rykers op 03-12-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
VV en radiatoren. VV is bijverwarming.

Flauwe stooklijn. Identiek aan @thido

War doe ik niet aan. Gewoon huiskamerthormstaat is mijn uitgangspunt. In de nacht op AI - 1. Overdag AI 0 en in de avond AI +1. In de morgen is het dan 19.5. In de avond 21.0 a 21.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
@Noord27

Ik snap je even niet. Je geeft aan met een externe thermostaat te werken maar ook met AI?

Toen ik een keer een externe thermostaat heb geprobeerd kon ik vrijwel niets meer regelen op de remote, dat moet dan via de thermostaat.

Ook geef je aan niets met war te doen, maar wel een stooklijn te hebben. Die stooklijn werkt toch alleen met war en niet als je alleen ruimte regeling gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
De thermostaat zit ingebouwd in de bedieningsunit waarop je alles in stelt.

WAR is weersafhankelijke regeling. Onafhankelijk wat het buiten voor weer is, ik stuur op kamerthermostaat en watertemperatuur. Stooklijn staat wel ingesteld. Moet iets opgeven..

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 03-12-2020 23:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tealblue
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-03 13:41
Na een succesvolle installatie gisteren wil ik inchecken als een nieuwe Therma V 7kW eigenaar. Voorlopig heb ik de seasonal auto temp en AI settings overgenomen van JanAllElectric.

Ik heb besteld bij een Italiaanse webshop, Climatec store. De prijzen zijn vergelijkbaar of iets lager dan eMundia en je hebt de mogelijkheid om met paypal/creditcard te betalen. Communicatie en shipping (4-5 werkdagen) ging vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
Noord27 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:05:
De thermostaat zit ingebouwd in de bedieningsunit waarop je alles in stelt.

WAR is weersafhankelijke regeling. Onafhankelijk wat het buiten voor weer is, ik stuur op kamerthermostaat en watertemperatuur. Stooklijn staat wel ingesteld. Moet iets opgeven..
Volgens mij regel je dan toch ook weersafhankelijk. Want als je de sensor op ruimte+water hebt, dan gebruik je de stooklijn en die stel je in met buitentemperaturen en daarbij gewenste watertemperatuur.

Dat zou je mogelijk redelijk kunnen elimineren door op de hoge en lage buitentemperatuur nagenoeg dezelfde watertemperatuur in te stellen. Maar aangezien je aangaf ongeveer hetzelfde te hebben ingesteld als thido, verwacht ik niet dat je dat zo hebt ingesteld. Dan houdt je wp dus wel rekening met buitentemperatuur en draai je dus wel (deels) war.

Net als ik overigens. Ook ik gebruik de ruimtetemperatuur op basis van de remote in combinatie met watertemperatuur obv de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Inmiddels de warmtewisselaar op (een deel van) de retour aangesloten, het gaat nu een stuk beter. Ook een homewizard energ ertussen gezet.

Hoe de LG het compressor toerental stuurt is wel vreemd, ging net naar 3900 W tot een defrost, hierna heb ik de silent mode geactiveerd dan blijft opgenomen vermogen op 1600 zitten.

Nu de silent er weer afgehaald en de unit blijft op 2200 W draaien. Waarom nu niet naar die 3900?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Boven de 5 graden buitentemperatuur was ik erg tevreden over de LG. Met gemak naar 21 graden.

Nu onder de 5 graden (met het weer van de laatste tijd) kan de LG het net constant houden tussen de 19,5 en 20,5. Vermogen om het warmer te maken is er bijna niet. In de nacht heb ik wel silent mode aan. Dit probleem komt volgens mij met name door:
- de hele dag gemiddeld om het uur (of minder) een defrost (ook bij silent mode)
- max kW komt niet verder dan 3,3 kW (max 15A). Bij silent mode 1,6 kW
- Max TA komt niet verder dan 33 C en ook maar een klein deel van het uur. Bij silent mode 29 C
- verbruik bij deze temperaturen bijna net zo duur als voorheen gas, terwijl gas toch wel meer comfort geeft (zelfs de combinatie Elga + gas, die ik tot vorig seizoen had, was efficiënter en comfortabeler bij deze temperatuur).

Kortom de defrosts zorgen bij mij voor een flinke afname van de gemiddelde capaciteit. Verder zorgen de defrosts voor een kortstondige vervelden brom in delen van het huis. Normaliter hoor de de LG eigenlijk niet. Vandaar dat ik in de nacht silent mode heb aanstaan.

Silent mode uitzetten helpt overigens wel. Dan houdt de LG het op 20,5 C (als ik daar ben aangekomen). Maar het verbruik is erg hoog. Gisteren 42,2 kWh (t_buiten gemiddeld 4,1 C en t_binnen gemiddeld 20,3 C) en eergisteren 48 kWh (T_buiten 2,3 C, T_binnen 20,2 C).

Vraag aan LG bezitters:
- hebben jullie ook zoveel defrosts?
- bij welke temperatuur onder 0 houden de defrosts op. Kortom is het maar een tijdelijk probleem?
- Ik heb de switch voor piekbeperking (17A volgens boekje) aanstaan. In de praktijk lijkt dat nu 15A te zijn. De LG zit op een verder lege fase (zolang ik blijf koken op gas). Ik zou er een 25A automaat tussen kunnen zetten en de piekbeperking eraf kunnen halen. Hoe zijn de ervaringen (Max TA, Max kW en max A) van de LG bezitters, die de piekbeperking er niet afgehaald hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door JanAllElectric op 08-12-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
JanAllElectric schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:08:
Boven de 5 graden buitentemperatuur was ik erg tevreden over de LG. Met gemak naar 21 graden.

Nu onder de 5 graden (met het weer van de laatste tijd) kan de LG het net constant houden tussen de 19,5 en 20,5. Vermogen om het warmer te maken is er bijna niet. In de nacht heb ik wel silent mode aan. Dit probleem komt volgens mij met name door:
- de hele dag gemiddeld om het uur (of minder) een defrost (ook bij silent mode)
- max kW komt niet verder dan 3,3 kW (max 15A). Bij silent mode 1,6 kW
- Max TA komt niet verder dan 33 C en ook maar een klein deel van het uur. Bij silent mode 29 C
- verbruik bij deze temperaturen bijna net zo duur als voorheen gas, terwijl gas toch wel meer comfort geeft (zelfs de combinatie Elga + gas, die ik tot vorig seizoen had, was efficiënter en comfortabeler bij deze temperatuur).

Kortom de defrosts zorgen bij mij voor een flinke afname van de gemiddelde capaciteit. Verder zorgen de defrosts voor een kortstondige vervelden brom in delen van het huis. Normaliter hoor de de LG eigenlijk niet. Vandaar dat ik in de nacht silent mode heb aanstaan.

Silent mode uitzetten helpt overigens wel. Dan houdt de LG het op 20,5 C (als ik daar ben aangekomen). Maar het verbruik is erg hoog. Gisteren 42,2 kWh (t_buiten gemiddeld 4,1 C en t_binnen gemiddeld 20,3 C) en eergisteren 48 kWh (T_buiten 2,3 C, T_binnen 20,2 C).

Vraag aan LG bezitters:
- bij welke temperatuur onder 0 houden de defrosts op. Kortom is het maar een tijdelijk probleem?
- Ik heb de switch voor piekbeperking (17A volgens boekje) aanstaan. In de praktijk lijkt dat nu 15A te zijn. De LG zit op een verder lege fase (zolang ik blijf koken op gas). Ik zou er een 25A automaat tussen kunnen zetten en de piekbeperking eraf kunnen halen. Hoe zijn de ervaringen (Max TA, Max kW en max A) van de LG bezitters, die de piekbeperking er niet afgehaald hebben?
toon volledige bericht
Ik heb hetzelfde 'probleem', maar daarbij heb ik een behoorlijke tocht door mijn kruipruimte, wat er bij draagt dat ie bij mij de temp niet op 20 graden kan houden vanaf zo'n 3 graden (met silent mode overdag en zonder 's nachts). Ik ben er nog niet uit waar die tocht vandaan komt (heb alle luchtroosters ondertussen dicht zitten).
Ik heb zeer regelmatig defrosts en ik zie dan de Ta en Tr indonderen. In theorie zou de lucht veel minder vocht moeten bevatten als de temp onder de 0 graden komt (alle vocht zou moeten bevriezen), dus je zou minder defrosts verwachten, maar ik weet niet of dat in de praktijk ook zo is.
Gelukkig heb ik mijn gaskacheltje nog geinstalleerd staan, die geeft aardig wat warmte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ik heb ook dezelfde bevindingen @JanAllElectric , vandaag al 30 kWh gebruikt en wat gas.

De vele defrosts zorgen voor een lagere Ta waardoor de benedenverdieping redelijk op temperatuur blijft, 20,6 na een nacht op Silent. (idd 1600Watt) Hoogste waarde die ik heb gezien is 3900 Watt = 17 ampère.(de 16 ampère automaat blijft erin)

Het lawaai op hoge vermogens is aanzienlijk, daarom ook vanaf 23u silent erop.

Echt jammer en wellicht komt dit gewoon door de kleine afmetingen, de unit is immers (veel) kleiner dan bijvoorbeeld de Pana 5 kW

Qua temperaturen zit ik gelijkwaardig. met een 30-35 zou ik de tent compleet goed hebben, dat haal ik dus niet.

Dus gevraagd of ik mijn dak extra kan isoleren, er zit nu slechts 5 cm piepschuimplaten buitenop, onder de pannen, isolatiewaarde onbekend. Ik wil dit graag op laten vullen met EPS ofzo. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
JanAllElectric schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:08:

Vraag aan LG bezitters:
Ja ik heb ook zoveel defrosts. Vandaag vanaf 00:00 tot nu 21 stuks. Totaal 43 Kwh verbruik en de dag is nog niet om. Gisteren 36 en eergistren 54 kwh met 28 defrosts tussen 00.00 en 22.30.

Ook ik heb de switch voor piekbeperking erop staan. Het hoogste wat hij bij mij heeft gehaald is 3400watt.

Overigens heb ik de silentmode er af gehaald omdat ik het huis anders niet warm genoeg kreeg. Ook nu stookt hij 's avonds soms door ondanks dat hij om 22.00 naar AI-2 gaat en het dan volgens de remote 19 graden is en 20 graden is ingesteld.

Ik heb hem nu op een 20A automaat zitten. 25A vind ik wel erg tricky omdat dan de hoofzekering er ook eerder uit kan gaan. Eerst moet ik het thermolint dat ik om de buis buiten heb maar eens aansluiten en dan zien of ik het lef heb de 17A begrenzing eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
Cees-JanH schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:05:
Echt jammer en wellicht komt dit gewoon door de kleine afmetingen, de unit is immers (veel) kleiner dan bijvoorbeeld de Pana 5 kW

Qua temperaturen zit ik gelijkwaardig. met een 30-35 zou ik de tent compleet goed hebben, dat haal ik dus niet.

Dus gevraagd of ik mijn dak extra kan isoleren, er zit nu slechts 5 cm piepschuimplaten buitenop, onder de pannen, isolatiewaarde onbekend. Ik wil dit graag op laten vullen met EPS ofzo. Iemand ervaring?
Oh, ik heb mij nooit beseft dat er ook zoveel verschil in condensorafmetingen kan zitten ook bij een model wat niet heel veel lijkt te verschillen qua buitenafmetingen. 8)7
Had ik dat maar geweten, dan had dat wel een - punt voor de LG geweest in de afweging.
Qua buiten afmeting scheelt het niet veel.
LG: 1.239 x 834 x 330
Pana: 1283 * 865 * 320

Wat betreft de ruimte tussen je balken laten vullen, dat kan in theorie wel, maar het is wel van belang om daar goed aan te rekenen dat je geen vochtproblemen krijgt met houtrot in je dak tot gevolg.

[ Voor 4% gewijzigd door rykers op 08-12-2020 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
Net ook maar eens het geluid gemeten, want hij maakt toch flink hoorbaar geluid als hij richting een defrosts gaat. Mijn Trotec BS06 meet op ca 1 meter afstand 65-66 dB(a). Dat is toch heel wat meer dan de opgave uit het engineering handboek :(

Het geeft ook een hoorbare brom binnen. Niet heel hard, maar toch dat had ik niet verwacht.

[ Voor 16% gewijzigd door rykers op 08-12-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ik had na het vullen van systeem steeds een luchtbel in de fancoil op zolderkamer van mijn zoon, daar derhalve koude lucht.

Mijn zoon vertelde dat ineens de lucht warm werd...luchtbel weg, warmtepomp uit, CV systeem pompte veel warmte erin...

Huis nu wel lekker op temperatuur.

Zojuist de kraan bypas warmewisselaar half gesloten zodat de LG weer aan kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
Bij mij werkt de 9kw monobloc in algemeen heel goed voor verwarming+SWW, echter op de paar dagen dat het echt koud is deze en afgelopen week, wil hij niet echt. De outlet temperatuur blijft op zo'n 23-25 graden hangen, en wil niet warmer, en hij deed er eergisteren 60-90 minuten over om mijn 300 liter SWW vat van 30 naar 43 graden te krijgen (setpoint was 50 graden).

Ik heb daarom gisteren de service afdeling van LG gebeld en hij kwam met de volgende punten:
- De regeling van verwarming op inlet ipv outlet zetten. Dat draait stabieler (snelle temperatuur fluctuaties kan zorgen dat hij tussendoor uitspringt, dat zie je niet op het display maar wel als je hem direct zou meten)
- Pomp niet op 100% zetten, maar afstellen zodat hij maximaal 27 liter (per minuut?) rondpompt
- Bij de buitenunit de waterfilter schoonmaken. Deze zit onder de kap, vooraan op de bodem. Eerst druk eraf halen (hiervan moet ik nog uitzoeken hoe dit moet)
- Bij de buitenunit meteen nakijken of de 2 automatische ontluchters open staan (1x bij pompje 1x bij verdeler) (hiervan moet ik nog uitzoeken waar deze zitten)

p.s) ik heb het geluk dat mijn nieuwbouw woning erg goed geïsoleerd is, als ik de warmtepomp van 21:00-09:00 uit laat staan koelt de woning maar zo'n 0.5 graden af; dus gelukkig kom ik er nog mee weg dat hij er zo'n moeite mee heeft

[ Voor 9% gewijzigd door rolandmegens op 09-12-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
rolandmegens schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:25:
Bij mij werkt de 9kw monobloc in algemeen heel goed voor verwarming+SWW, echter op de paar dagen dat het echt koud is deze en afgelopen week, wil hij niet echt. De outlet temperatuur blijft op zo'n 23-25 graden hangen, en wil niet warmer, en hij deed er eergisteren 60-90 minuten over om mijn 300 liter SWW vat van 30 naar 43 graden te krijgen (setpoint was 50 graden).

Ik heb daarom gisteren de service afdeling van LG gebeld en hij kwam met de volgende punten:
- De regeling van verwarming op inlet ipv outlet zetten. Dat draait stabieler (snelle temperatuur fluctuaties kan zorgen dat hij tussendoor uitspringt, dat zie je niet op het display maar wel als je hem direct zou meten)
- Pomp niet op 100% zetten, maar afstellen zodat hij maximaal 27 liter (per minuut?) rondpompt
- Bij de buitenunit de waterfilter schoonmaken. Deze zit onder de kap, vooraan op de bodem. Eerst druk eraf halen (hiervan moet ik nog uitzoeken hoe dit moet)
- Bij de buitenunit meteen nakijken of de 2 automatische ontluchters open staan (1x bij pompje 1x bij verdeler) (hiervan moet ik nog uitzoeken waar deze zitten)

p.s) ik heb het geluk dat mijn nieuwbouw woning erg goed geïsoleerd is, als ik de warmtepomp van 21:00-09:00 uit laat staan koelt de woning maar zo'n 0.5 graden af; dus gelukkig kom ik er nog mee weg dat hij er zo'n moeite mee heeft
toon volledige bericht
Kijk, dat is interessante informatie _/-\o_
Heb je een (magneet)filter in het systeem zelf zitten?

Wat mij opvalt is dat ie heel laat begint met defrosten. Zijn uitgaande temperatuur is ongeveer 32 graden en loopt heel langzaam terug naar mate de lamellen dicht vriezen. Echter als de lamellen volledig dicht zitten en hij er geen lucht meer doorheen getrokken krijgt, blijft ie toch nog doordraaien. Het verschil tussen Tr en Ta is dan terug gelopen van 8 naar ongeveer 3. Ik vraag me af of je dat kan instellen.

• Cees-JanH

LG service adviezen:

Mijn vragen bij deze adviezen:

-Mijn pomp draait nu (op defrost na) op silent 1650 Watt, 39 kWh per dag, uitgaan doet hij dus niet, waarom dan op ingaande gaan regelen?
-Je kan alleen procenten instellen, wat is de max capaciteit ?
-Systeem is compleet nieuw en plastic en voorzien van extern filter, er kan dus niks in zitten, daarbij zorgt dit voor een lager aantal liters per minuut, wat gunstig zou zijn.
-Ik heb er een opengezet, kleine plastic dopje, tweede niet gezien...

• Noord27
@rolandmegens

Heb je een monoblok die je inderdaad 12 uur aan 1 stuk uit zet in de nacht? Dan bestaat de kans op bevriezing (in extreme gevallen). Is niet de meest logische keuze. WP = 24 op temperatuur houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

toon volledige bericht
Wanneer je op invoer gaat draaien wel even je stooklijn aanpassen. Als je hebt ingesteld dat je Ta bij 0c -> 32c moet zijn en je gaat vervolgens op invoer regelen dan maakt hij dat dus je retour.

Er zit volgens mij maar een automatische ontluchter in de buitenunit, die van messing (voorzijde boven circulatiepomp). Ben benieuwd of er daadwerkelijk een tweede inzit, laat het ons weten ;-)

• rolandmegens
@woger ik weet niet welke filter er in het systeem zelf zit, maar ze gaven dus aan dat het goed zou zijn om die een keer schoon te maken. Ik ben er nog niet aan toegekomen om de documentatie na te kijken van LG over deze filter (als die documentatie er is)

@Cees-JanH @thido Ik heb inderdaad ook mijn twijfels met het regelen op inlet ipv outlet. Dan kan je ook geen fatsoenlijke stooklijn instellen en ik kan mezelf niet voorstellen dat dat een logische regeling zou geven.
Hij gaf aan dat er echt 2 automatische ontluchters in zouden zitten. Aangezien @Cees-JanH een plastic dopje noemt en @thido een messing dopje, zou dit wel kunnen kloppen?
Hebben jullie toevallig ergens een foto waarop deze te zien is? Dan ga ik hem ook maar eens zoeken en open zetten (Dit zou mogelijk mijn probleem kunnen zijn namelijk, dat ze beide dichtstaan)

@Cees-JanH De max. capaciteit weet ik niet, maar ik denk dat dat ook afhangt van je leidingwerk qua weerstanden etc. Maar blijkbaar is het goed om deze voor de 9kw model terug te zetten zodat hij op max 27 staat

@Noord27 Momenteel heb ik hem inderdaad alleen aanstaan als het nodig is, en overdag is daar voldoende voor. Als ik de hele nacht door zou verwarmen dan wordt de woning veelste warm. Ik ging er vanuit dat de unit in standby stand wel gewoon zijn defrosts zou doen, dus dat bevriezing geen probleem zou moeten zijn. Klopt dit?

• thido

thido

Tilburg

rolandmegens schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:44:
@woger ik weet niet welke filter er in het systeem zelf zit, maar ze gaven dus aan dat het goed zou zijn om die een keer schoon te maken. Ik ben er nog niet aan toegekomen om de documentatie na te kijken van LG over deze filter (als die documentatie er is)

@Cees-JanH @thido Ik heb inderdaad ook mijn twijfels met het regelen op inlet ipv outlet. Dan kan je ook geen fatsoenlijke stooklijn instellen en ik kan mezelf niet voorstellen dat dat een logische regeling zou geven.
Hij gaf aan dat er echt 2 automatische ontluchters in zouden zitten. Aangezien @Cees-JanH een plastic dopje noemt en @thido een messing dopje, zou dit wel kunnen kloppen?
Hebben jullie toevallig ergens een foto waarop deze te zien is? Dan ga ik hem ook maar eens zoeken en open zetten (Dit zou mogelijk mijn probleem kunnen zijn namelijk, dat ze beide dichtstaan)

@Cees-JanH De max. capaciteit weet ik niet, maar ik denk dat dat ook afhangt van je leidingwerk qua weerstanden etc. Maar blijkbaar is het goed om deze voor de 9kw model terug te zetten zodat hij op max 27 staat

@Noord27 Momenteel heb ik hem inderdaad alleen aanstaan als het nodig is, en overdag is daar voldoende voor. Als ik de hele nacht door zou verwarmen dan wordt de woning veelste warm. Ik ging er vanuit dat de unit in standby stand wel gewoon zijn defrosts zou doen, dus dat bevriezing geen probleem zou moeten zijn. Klopt dit?
toon volledige bericht
Op de foto welke ik jou al eens gestuurd heb zie je hem :-)
Boven de waterpomp messing behuizing. dopje zit naar de voorzijde gericht.
In de installation manual hebben ze het bij het vullen van het systeem over het open zetten van de air vent, niet van twee stuks.

Wanneer de unit uit staat, maar wel onder spanning, laat hij zijn waterpomp af en toe draaien.
Hiermee voorkomt hij ook bevriezing.

• woger
@rolandmegens Ik bedoel eigenlijk een filter in huis in de retourleiding naar de WP. Ik heb zelf deze:
https://media.s-bol.com/mYKyYpMrJrr0/421x840.jpg

• Noord27
@rolandmegens Als je woning veel te warm wordt bij een WP, dan staat hij niet goed ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
Ik heb hem aangepast zodat ik nu regel op de inlet ipv outlet. Is wel even puzzelen wat nu handig is qua stooklijn. Voor nu maar bij -15 op 40 graden (5 graden lager) en bij 18 graden op 25 graden (3 graden lager).

We zullen zien. Hij is eerst even flink omlaag gegaan met tot gevolg dat het wat afkoelde. Daarna wel weer omhoog naar 3000 watt en nu de eerste defrost weer.

Aanvulling:
Verder heb ik de ontluchter nog niet open, maar direct na binnenkomst in huis zit een Spirovent microbellen ontluchter. Verder ook een Spirotrap MB3 in de retour.
Flow haal ik doorgaans maximaal 1350 l/h op de Kamstrup. Ik denk dat dat eerder te laag dan te hoog is, waardoor hij niet het volle vermogen kwijt kan gezien de beschikbare dT over de radiatoren.

[ Voor 33% gewijzigd door rykers op 10-12-2020 12:47 ]

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:19
rykers158 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:41:
Ik heb hem aangepast zodat ik nu regel op de inlet ipv outlet. Is wel even puzzelen wat nu handig is qua stooklijn. Voor nu maar bij -15 op 40 graden (5 graden lager) en bij 18 graden op 25 graden (3 graden lager).

We zullen zien. Hij is eerst even flink omlaag gegaan met tot gevolg dat het wat afkoelde. Daarna wel weer omhoog naar 3000 watt en nu de eerste defrost weer.

Aanvulling:
Verder heb ik de ontluchter nog niet open, maar direct na binnenkomst in huis zit een Spirovent microbellen ontluchter. Verder ook een Spirotrap MB3 in de retour.
Flow haal ik doorgaans maximaal 1350 l/h op de Kamstrup. Ik denk dat dat eerder te laag dan te hoog is, waardoor hij niet het volle vermogen kwijt kan gezien de beschikbare dT over de radiatoren.
Dat is ruim voldoende flow om 9kW efficiënt kwijt te kunnen. De flow op zichzelf bepaald niet hoeveel vermogen je kwijt kunt. De dT en daarmee het vermogen lopen vanzelf op als je de Ta maar hoog genoeg zet. Zet je Ta maar eens 10°C hoger en kijk wat er op je Kamstrup te zien is.

• rykers
  • Nu online
@doek55 door de vele defrosts die de LG nu heeft haal ik geen hoge Ta. Hij haalt zelfs niet altijd de ingestelde Ta.

Verder niet veel verschil tussen inlet of outlet sturen.
Ochtend was outletsensor, voor de lunch mocht de CV even meedoen en na 12.00 inletsensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pR1VFUW3woZGFb7pVAqRAUIiyqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tVtnLtQ92gvdIuyP1wXrEWv.jpg?f=fotoalbum_large

• doek55
rykers158 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:16:
@doek55 door de vele defrosts die de LG nu heeft haal ik geen hoge Ta. Hij haalt zelfs niet altijd de ingestelde Ta.

Verder niet veel verschil tussen inlet of outlet sturen.
Ochtend was outletsensor, voor de lunch mocht de CV even meedoen en na 12.00 inletsensor.

[Afbeelding]
Dan draai je dus al op het maximale vermogen van de warmtepomp bij dit weer.
Hoeveel kW geeft de Kamstrup aan wanneer er >3kW verbruik is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FOHendriks
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-05-2024
Incheck LG Therma V 9 kW monoblok bij Emundia.
Tot nu heb ik Tweakers vooral gebruikt om kennis te halen. En eigenlijk is dat niet eerlijk, want kennis delen is eigenlijk net zo belangrijk.

Dus een lang verhaal
De warmtepomp in maart bij Emunida gekocht na een Google onderzoek, de goedkoopste zelfs met transport:
monoblock, € 2684,- + wifi module € 97,- + 10 meter verleng kabel € 57,- + transport, € 183,- = € 3021,18

Voorbereiding:
- Buitenplaatsing met veel grind (nu ben ik er blij mee, want de defrost geeft veel water);
- De 32 mm flexibele leidingen per stuk geïsoleerd en in een 75mm rode mantelbuis onder het huis gegraven;
- Een Caleffi vuilvanger, met diverse afsluiters;
- Alleen de vloerverwarming beneden ± 70 m2 erop;
- De pomp van de warmtepomp is de enige pomp. De verdeler heeft geen pomp en alle 7 velden zijn altijd open. De ruimte van 70 m2 is ook een enkele ruimte. Huis is uit 1993 en redelijk goed gebouwd.

Twee zaken heb ik heel bewust vooraf gekozen:
- De leidingen zijn gevuld met met 50% (klopt 50%) Propyleenglycol met corrosieremmer. Ik had daar ervaring mee met de zonneboiler welke in de winter ook niet mag bevriezen. Het "water" is nu beschermd tot -20C.
- Klein beginnen, dus de gasketel boven op zolder doet nog tot in 2022 het warme water en de radiatoren boen. Het fenomeen combiketel is namelijk een echt Nederlands begrip. Een klein handzaam apparaat dat "alles" levert. Kom je in andere landen zie je bijna altijd twee losse systemen een voor verwarmen een voor warmwater. Hiervoor kies ik nu ook, twee separate systemen, waarschijnlijk een warmtepompboiler voor het warme water en een verbinding van de WP naar de nog aan te schaffen nieuwe lage temperatuur radiatoren boven..

De gebruikte instellingen:
- De Honeywell Evohome moest in het huis blijven, dus de LG monoblock wordt aangestuurd met een externe thermostaat (schakelaar 2 dipswitch 8 op AAN) en de aansluitingen 27 t/m 30 benut voor het aansluiten van de aan/uit sturing van de externe thermostaat;
- Op de LG bedienunit gekozen voor sturen op Water en op inlaattemperatuur van 36 gr Celsius
- Omdat ik antivries gebruikt heb kan het water niet meer bevriezen en heb ik dat ook aangegeven door op schakelaar 1 dipswitch 2 op AAN te zetten, de aanwezig doorlus op CN_flow 2 te verwijderen en in de LG thermostaat de setting Antivriestemperatuur op <-10> te zetten. Had <-20> kunnen zijn, maar altijd een beetje veilig blijven;
- Alle overige settings gelijk gehouden ook niet gekeken naar de weersafhankelijke regeling;
- Domoticz ingezet om de Evohome uit te lezen, de buitentemperatuur binnen te halen en de Slimme meter uit te lezen. Kosten een enkele P1 kabel;
- van 11.00 tot 15.00 op 20,5 graden, van 15.00 tot 19.00 op 21,0 graden, van 19.00 tot 22.30 op 21,5 graden. Dan de nacht in van 22.30 t/m 11.00 op 19,5 graden.

Gedrag van de unit:
Eerst zonder de antivries instelling (had ik nog niet aangezet), dus alsof er "gewoon" water in zat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yeHF24zdcusBDtn1C992e4H-ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4voktb16E4XvtzenXQLvv4n.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet op 30 november, de eerste koude dag dat, op het moment dat de buitentemperatuur onder de 4 graden zakt, de warmtepomp zich vreemd begint te gedragen. Overdag verwarmt deze nauwelijks bij en de temperatuur daalt i.p.v. mee te gaan met de gewenste temperatuur instellingen. Het was op een gegeven ogenblik bijna 4 graden te koud :(

Vervolgstap was om de antivries instelling door te voeren. Vanaf dat moment het volgende (goede) gedrag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bR8Anc8AnWlCpcKt2CzHpopAhAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dddTSVwM20X0V811cyRY7J8O.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zie je een gedrag wat past bij de instelling. Soms kost het 2 uur voordat de temperatuur bereikt is. Dat experimenteren leidde tot het instellen van het dagritme met temperatuur aanpassingen om 11.00, 15.00 en 17.00, nu is het gezin tevreden qua temperatuur in de woonkamer.

Het defrosten vindt plaats elke 50 a 55 minuten, het elektriciteitsverbruik stijgt en daalt met het stijgen en dalen van de temperatuur. Ooit vindt ik daar een relatie in nu is alleen hoe kouder hoe meer elektra er verbruikt wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlwxcHpr0hyj-gpJxaMc8dE7PgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcnFXIE3KP5ycJKodrgRZ7Og.jpg?f=fotoalbum_large

Een dag een beetje uitvergroot, geen constant ritme wel een afname als de gewenste kamer temperatuur bereikt is. De Tinlaat van 36 graden wordt gehaald, echter niet direct. Door de defrost kan dit soms pas na twee of vier uur zijn. het elketra verbruik stijgt dan ook. Als de Tinlaat gehaald is zie je het verbruik per uur minderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32tc6gKG6T4MSdA9hELDDk8_oTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRqCnWGpIFWv5cTvE3je3Dj4.jpg?f=fotoalbum_large

Het elektraverbruik is sterk schommelend en het plaatje is van 3 december t/m donderdag 10 december om 16:40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jep0-XNMU_7rwG5oIPX3Uuea-Mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9sx00vCUeTSO8VBICgBKjTK.jpg?f=fotoalbum_large

In de nacht staat de unit uit en pompt af en toe een beetje rond. Mijn huis is redelijk geïsoleerd maar de temperatuur tussen 22:30 en 11:00 (12,5 uur) daalt wel met 1,5 tot 2 gr Celsius.
Toch hou ik dat er in omdat de pomp zeer goed hoorbaar is in de nacht (de 30ste draaide deze continue). Met deze instellingen staat de pomp in de nacht uit en het is dus stil!!! ;)

De unit beschermt zichzelf wel (pomp draait en watertemperatuur wordt gemeten) en zal bij deze instellingen bij < -10gr C wel zichzelf beschermen door aan te gaan en continue te pompen en werllicht dat de compressor aan gaat.

Samenvatting

Tevreden met de warmtepomp. Door het simpel te houden en jezelf ook de tijd te geven om te snappen wat het gedrag is van de unit bij verschillende buitentemperaturen wordt het een systeem wat je kan vergeten. Daarmee bedoel ik dat je erop kan vertrouwen, iedereen in het gezin kan het nu bedienen en men schrikt ook niet meer van de defrost dampen zo elk uur.

• rykers
  • Nu online
@doek55 op dit moment 6.6 kw. Ta ca 38 graden, Tr ca. 33.4 graden en flow 1255 l/h

soms pakt hij ook wel 9kw, maar niet altijd. Helaas lees ok de modbus van de Kamstrup nog niet uit, dus kan ik alleen lokaal aflezen.

Edit:
Nog eens naar de Kamstrup gelopen. Nu 2955 watt elektrisch en 6.1 kW thermisch. Hij is ook al wel weer een aardig stukje dichtgevroren. Het lijkt er op dat hij dus steeds verder terugloopt in vermogen als hij dicht begint te vriezen.

Nu nog eens 5 minuten gewacht en levert hij nog maar 5.5 kW thermisch bij 3026 watt elektrisch

[ Voor 43% gewijzigd door rykers op 10-12-2020 17:12 ]

• doek55
rykers158 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:06:
@doek55 op dit moment 6.6 kw. Ta ca 38 graden, Tr ca. 33.4 graden en flow 1255 l/h

soms pakt hij ook wel 9kw, maar niet altijd. Helaas lees ok de modbus van de Kamstrup nog niet uit, dus kan ik alleen lokaal aflezen.

Edit:
Nog eens naar de Kamstrup gelopen. Nu 2955 watt elektrisch en 6.1 kW thermisch. Hij is ook al wel weer een aardig stukje dichtgevroren. Het lijkt er op dat hij dus steeds verder terugloopt in vermogen als hij dicht begint te vriezen.

Nu nog eens 5 minuten gewacht en levert hij nog maar 5.5 kW thermisch bij 3026 watt elektrisch
De warmtepomp heeft vaak even tijd nodig om op vol vermogen te komen en inderdaad neemt het vermogen af of verbruik toe als ie dichtvriest.
Heb je de 9kW versie zonder begrenzingen erop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
@doek55 Ik heb de 9kw maar wel de begrenzing van 17a erop.

Hij vriest inderdaad wel dicht en dan loopt de Ta terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0S4gsCkIoOdvUojLQU0i84zNE5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5iJFYeiASIIl78fJ7VZQbRk.jpg?f=fotoalbum_large

Zo stond hij er net bij. Dan gaat hij ook veel geluid maken, maar duurt het nog wel een tijdje voor hij met de defrosts begint.

Ik zal eens kijken of ik morgenochtend de 17a begrenzing eraf kan halen.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:28:
@doek55 Ik heb de 9kw maar wel de begrenzing van 17a erop.

Hij vriest inderdaad wel dicht en dan loopt de Ta terug.

[Afbeelding]

Zo stond hij er net bij. Dan gaat hij ook veel geluid maken, maar duurt het nog wel een tijdje voor hij met de defrosts begint.

Ik zal eens kijken of ik morgenochtend de 17a begrenzing eraf kan halen.
Zo ziet de LG er bij ook uit. Ik ben benieuwd hoe het gedrag is zonder 17A begrensing (bij mij eigenlijk in de praktijk 15A). Ik ga er dan een 20A of 25A automaat inzetten. De fase waarop de LG is aangesloten is verder helemaal leeg (totdat ik overga op elektrisch koken en/of auto dat wel |:( ).

Ik heb nu -ook een aanbeveling van LG blijkbaar- de pompsnelheid eens op 80% en daarna 50% gezet. TA wordt een graadje hoger, de kamer niet echt.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:06:

Edit:

Ok. Dan snap ik wel dat ik net de kamer kan warm houden en niet echt meer kan aanwarmen. Ik heb berekend dat bij 0 graden de capaciteit 6kW bij mij zou moeten zijn. Volgens de tabellen van LG zou -incl defrostst- dat toch echt 9 kW moeten blijven |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
JanAllElectric schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:12:
[...]

Ok. Dan snap ik wel dat ik net de kamer kan warm houden en niet echt meer kan aanwarmen. Ik heb berekend dat bij 0 graden de capaciteit 6kW bij mij zou moeten zijn. Volgens de tabellen van LG zou -incl defrostst- dat toch echt 9 kW moeten blijven |:(
Zie hier:
https://gathering.tweaker...message/63029694#63029694
De 2C dip ?
@Martin7182 constateerde in de leaflet een vermogensdip bij 2C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giljmYXO3f8de95e8HgAbiOO_oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MOSMmoSyfOyEEg9Do3LGML2e.png?f=fotoalbum_large

Verder ...
... Maar niet bij de Performance data:
....Een verklaring hiervoor ontbreekt nog.

• doek55
JanAllElectric schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:12:
[...]

9kW Piekvermogen (waarschijnlijk kort na een defrost) is niet hetzelfde als 9kWh per uur incl. defrosts. Bij dit soort weer mag je er gerust 20% vanaf halen om te bepalen hoeveel kWh je in een uur tijd je huis in kunt pompen. Als je een begrenzing of stille modus aan hebt staan wordt het natuurlijk nog minder.

• rolandmegens
@woger ik heb inderdaad ook zo'n filter in mijn retourleiding zit (heeft Koevlaas geinstalleerd). Die in mijn retourleiding heb ik al 2x schoongemaakt, maar was elke keer compleet schoon al, dus ik verwacht eigenlijk ook niet veel vuil in mijn unit (of die heeft alles moeten opvangen).

@rykers158 Merk je op een manier verschil in zijn gedrag nu? Het is nog te weinig data om echt te zeggen, maar die piekjes na 12:00 lijken wel wat mooier dan die voor 12:00

Ik heb overigens niet de begrenzing aangezet bij mijn unit (9kw), en tot nu toe heeft dit geen problemen opgeleverd.

@Noord27 De woning zou veel te warm worden als ik hem 24/7 op 24 graden laat verwarmen. Momenteel staat hij zo'n 8 uur per dag aan en dat is ongeveer voldoende om hem warm te houden, en dan is mijn water temperatuur zo'n 25-28 graden.

[ Voor 16% gewijzigd door rolandmegens op 10-12-2020 20:24 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 178 Laatste