LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 4 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:16
@rolandmegens dat idee had ik na de eerste twee runs tussen de defrosts in ook, maar daarna is het niet heel veel anders. Enige verschil dat ik echt lijk te zien is dat hij Net iets meer boven de 3000 watt zit. Maar het verschil lijkt marginaal.

Ook de cop voor vandaag tussen 8.30 en nu eens berekend. Die is slechts 2.28.

Als ik in de tabel kijk dan zou hij bij -2 en 40 graden Ta nog 2.95 moeten doen.
Dit terwijl het ongeveer 0 graden is en Ta zo'n 37 graden.

Valt toch behoorlijk tegen.

[ Voor 34% gewijzigd door rykers op 10-12-2020 20:35 ]

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 18:14
Domosapiens schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:55:
[...]

Zie hier:
https://gathering.tweaker...message/63029694#63029694

[...]

[Afbeelding]

Verder ...
... Maar niet bij de Performance data:
....Een verklaring hiervoor ontbreekt nog.
Aangezien het nu veelvuldig rond de 2 graden is kan iemand met een Kamstrup dit eens controleren?

Dat zou wel heel ziek zijn en de unit voor mij eigenlijk onbruikbaar maken. Met ook de lage COP ben je ook nog dief van je portemonnee... :(

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:01
In de tabellen wordt duidelijk aangegeven dat het vermogen inclusief 'defrost effect' is. Uit de 5,5kW/7kW/9kW zou je dus wel echt een gemiddelde van 5,5/7/9 kWh thermisch per uur mogen verwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGwU10sy2yWNp6FSOlQDtBDZ-wY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n1xJccHA1aFUteKBIvoCFELg.png?f=fotoalbum_large

Dato DUO synth voor twee

• rykers
Tussen 9.20 vanmorgen en 20.29 vanavond heb ik volgens de kamstrup 63 kW thermisch. Dat is gemiddeld 5.7 per uur.
Kanttekening die ik moet plaatsen is dat ik tussen de middag wat net de CV heb bijgestookt waardoor de wp minder heeft geleverd. Ik zal morgen proberen wat vaker een foto van de kamstrup te nemen. Helaas heb ik de modus data nog niet ergens beschikbaar.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:20
David schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:41:
In de tabellen wordt duidelijk aangegeven dat het vermogen inclusief 'defrost effect' is. Uit de 5,5kW/7kW/9kW zou je dus wel echt een gemiddelde van 5,5/7/9 kWh thermisch per uur mogen verwachten.

[Afbeelding]
Die tabel gaat over vermogen in kW, dat is niet hetzelfde als energie in kWh. Om bij de huidige omstandigheden 9 kWh in een uur te leveren heb je een stabiel vermogen van ongeveer 11kW nodig.

• Cees-JanH
doek55 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:15:
[...]

Die tabel gaat over vermogen in kW, dat is niet hetzelfde als energie in kWh. Om bij de huidige omstandigheden 9 kWh in een uur te leveren heb je een stabiel vermogen van ongeveer 11kW nodig.
De maker van de tabel schrijft er zelf boven inclusief defrost effect.

Het vermogen in de tabel is dus gemeten over een langere periode en is het energie verlies tijdens de defrosts gecompenseerd.

Dat zou dus inderdaad inhouden dat de LG ruim boven de 10 kW zou moeten pieken.

Dat gaat deze unit niet halen, ik voel een KASSA RADAR moment aankomen 8)7

• rykers
Dat was wel waarop ik mijn aankoop overweging heb gebaseerd. Erg vervelend dat dat nu niet lijkt te kloppen.

Dat mindere vermogen is dan nog wel tot daar aan toe. Erger vind ik dat de beloofde cop lang niet wordt gehaald, waardoor het nu duurder stoken is met de LG dan met de CV ketel.

Iets anders: ik had nu om 22.00 AI-4 gezet, maar hij bleef vrolijk doordraaien. Daarom ben ik nu maar eens over naar Heat. Die op 18 gezet en daarmee ging hij wel direct uit. AI lijkt dus wel rekening te houden met de lagere buitentemperatuur

• doek55
Cees-JanH schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:23:
[...]

De maker van de tabel schrijft er zelf boven inclusief defrost effect.

Het vermogen in de tabel is dus gemeten over een langere periode en is het energie verlies tijdens de defrosts gecompenseerd.

Dat zou dus inderdaad inhouden dat de LG ruim boven de 10 kW zou moeten pieken.

Dat gaat deze unit niet halen, ik voel een KASSA RADAR moment aankomen 8)7
Ja incl. defrost effect (wat is dat?), maar er staat kW en niet kWh met een periode erbij.
Er staat ook nog het volgende onder:

1. DB : Dry bulb temperature (℃), LWT : Leaving water temperature (℃), LPM : Liters per minute (ℓ/m)
2. TC : Total capacity (kW), COP : Coefficient of performance (kW/kW)
3. Direct interpolation is permissible. Do not extrapolate.
4. Measuring procedure follows EN-14511.
• Rated values are based on standard conditions, and it can be found on specifications.
Above table values may not be matched according to installation condition. Except for rated value, the performance is not guaranteed.
• In accordance with the test standard (or nations), the rating will vary slightly.
5. The shaded areas are the operative areas.

Dus geen garantie dat je dit in de praktijk kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Dat lijkt mij een logisch voorbehoud, als je de wp bijvoorbeeld met 16mm buis aansluit en geen flow haalt of hem bijna strak tegen de gevel aanzet, etc.

Echter als je je houdt aan de installatie condities en voldoende flow haalt zou je toch mogen verwachten dat je de opgegeven waarden minimaal redelijk kunt benaderen.

---

De 17a is er hier inmiddels hier af.
Na de eerste start met de sensor nog op inlet ging hij naar een maximum van 3300 watt en 5200 watt thermisch.
Toen overgezet op outlet en ook de stooklijn wat hoger. Toen ging hij naar 3700 watt elektrisch en 6300 watt thermisch.

Nogal hopeloze COP :(

Aanvulling 9.50:
Nog weer even staan kijken op de Kamstrup.
Op dit moment 5,2 KW thermisch bij een elektrisch verbruik 3615 watt net voor een defrost. Defrost duurde ongeveer 5 minuten.
Ca 15 minuten na de defrost pakt hij nu 3890watt en maakt daar 10,6 kW thermisch van.

Dus @Cees-JanH hij kan dus wel ruim meer dan de 9 kW produceren. Echter dan moet je niet meer naar de COP kijken.

Vooral de veel slechtere COP is voor mij de grootste teleurstelling. Voor de gegevens laat ik hem vandaag nog even draaien en zal die info hier posten. Na vandaag zet ik hem denk ik permanent op silent en laat de CV dan maar bijstoken, zodat ik niet meer geld kwijt ben aan elektra dan dat gas bijstoken kost.

[ Voor 68% gewijzigd door rykers op 11-12-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Laatst online: 10-09 09:10
rykers158 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:14:

Na de eerste start met de sensor nog op inlet ging hij naar een maximum van 3300 watt en 5200 watt thermisch.
Toen overgezet op outlet en ook de stooklijn wat hoger. Toen ging hij naar 3700 watt elektrisch en 6300 watt thermisch.

Nogal hopeloze COP :(
Met welke automaten heb jij de warmtepomp nu beveiligd 20A of 25A? Wat is de dikte van bedrading 2,5 mm2 of 4mm2.

Bij mij is met 17A beperking 3300 Watt het maximale opgenomen vermogen tot nu toe. TA komt niet boven 36 (en dat maar voor korte tijd tot de volgende defrost).

NB: TA 35/36 zag ik pas nadat ik de pompsnelheid op 50% had gezet (stond altijd op 100%). Daarvoor bleef de TA onder de 35. Voor het verbruik maakt het niets uit. Voor het aantal defrosts ook niet.

Edit 14-12-2020: pompsnelheid 50% niet optimaal bij hogere buitentemperaturen (nu 9,5 C). Te grote Delta TA-TR. Pendelen.

[ Voor 31% gewijzigd door JanAllElectric op 14-12-2020 10:38 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@JanAllElectric Hij zit bij mij op een 20A Alamat en met 4mm2 bekabeling.
Dikte van de bekabeling hangt natuurlijk ook samen met de lengte die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers158 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:20:
@JanAllElectric Hij zit bij mij op een 20A Alamat en met 4mm2 bekabeling.
Dikte van de bekabeling hangt natuurlijk ook samen met de lengte die je nodig hebt.
Ik heb maximaal 10 meter grondkabel van 3 * 2,5 mm2 tussen de warmtepomp en de meterkast. Dicht bij de warmtepomp een 16B karakteristiek automaat en in de meterkast 16A smeltzekering. De fase waarop de warmtepomp is aangesloten is verder leeg. Dus 20A is wat dat betreft geen probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door JanAllElectric op 11-12-2020 10:31 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
@rykers158 Welke buitentemperatuur heb je de meting van 10,6 kW gedaan ?

Het lage per uur vermogen volgt dan uit de vele defrosts. COP zou dan 2,72 ex defrost zijn.

Ik heb hier 32 mm leidingen meer dan zat flow. Bekabeling 3x4 mm, en begrenst op de 17 ampere, deze waarde is ook ongelukkig want de automaten zijn 16 of 20, wie verzint dat? Het gaat echter probleemloos achter een 16A standaard automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Cees-JanH het was op dat moment 1.6 graden

@JanAllElectric Die 20A is geen probleem inderdaad. Sowieso niet volgens mij, hooguit heb je iets meer verlies al je een veel langere kabel zou hebben.
Zelf heb ik die 4mm2 genomen omdat hij bij mij door de gevel loopt en ik toch geen dure grondkabel nodig had.

Verder is de waarde van 17A en ook die van 23A maximaal vreemd gezien de waarden in ons land. Echter zullen in andere landen mogelijk andere grenswaarden voor zekeringen worden gehanteerd. Geen idee hoe dat in Zuid-Korea zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Even een update rond het verbruik nu, nadat ik de 17A begrenzing eraf heb gehaald.

Deze ochtend tussen 8.30 en 11.30: 26.9 kW elektrisch verbruikt wat 60.6 kW thermisch heeft opgeleverd.
COP 2.25

Buitentemperatuur om 8.30 1.5 graden, tot ca. 10.00. Daarna langzaam opgelopen tot 2.2 graden om 11.30.
Stooklijn -15/45 naar 18/30, dus Ta volgens stooklijn ca. 37,5 graden. Op de kamstrup heb ik deze op zien lopen tot 38,5 graden.

Uitgaande van de tabel zou in het engineering databook geldt:
Ta40, Tb 2 = 3.15
Ta40, Tb -2 = 2.95

De cop zou dus volgens de tabel dus in deze periode zeker boven de 3 moeten liggen, maar ik haal slechts 2.25. Ik vermoed dat dit dus komt doordat de tabel uitgaat van Dry Bulb temperature, terwijl de luchtvochtigheid hoog is.

Vermoedelijk is het dus wel inclusief defrost effect, maar voor een drybulb setting :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
rykers158 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:50:
Even een update rond het verbruik nu, nadat ik de 17A begrenzing eraf heb gehaald.

Deze ochtend tussen 8.30 en 11.30: 26.9 kW elektrisch verbruikt wat 60.6 kW thermisch heeft opgeleverd.
COP 2.25

Buitentemperatuur om 8.30 1.5 graden, tot ca. 10.00. Daarna langzaam opgelopen tot 2.2 graden om 11.30.
Stooklijn -15/45 naar 18/30, dus Ta volgens stooklijn ca. 37,5 graden. Op de kamstrup heb ik deze op zien lopen tot 38,5 graden.

Uitgaande van de tabel zou in het engineering databook geldt:
Ta40, Tb 2 = 3.15
Ta40, Tb -2 = 2.95

De cop zou dus volgens de tabel dus in deze periode zeker boven de 3 moeten liggen, maar ik haal slechts 2.25. Ik vermoed dat dit dus komt doordat de tabel uitgaat van Dry Bulb temperature, terwijl de luchtvochtigheid hoog is.

Vermoedelijk is het dus wel inclusief defrost effect, maar voor een drybulb setting :?
Ik verwacht dat het defrosten zelf niet wordt meegenomen, alleen het lagere rendement van een bijna dichtgevroren warmtepomp.

Ik heb zojuist met mijn warmtepomp getest en het lijkt erop dat Mitsubishi het lagere rendement kort voor een defrost opgeeft in haar tabellen. Het warmteverlies van het defrosten zelf zit daar zeker niet bij.
doek55 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Hoe krijg je nu de stooklijn er fatsoenlijk in? Ik heb bij season settings bij
outdoor 1, heat -8
Outdoor2, heat 19
air 1, heat 20
air 2, heat 20
water 1, heat 39
water 2, heat 28

Ik heb de settings van water 1,2 allebei 2 verhoogt, maar de Ta blijft hetzelfde (Ta 31, Tr 27) en de WP draait heel rustig.
Bovenstaande betekent toch dat de WP de Ta moet aanpassen van 39 graden bij -8 tot 28 graden bij 19 graden buitentemperatuur. Of maak ik een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
@woger ja het klopt dat je nu een stooklijn hebt van Tb-8/Ta39 naar Tb19/Ta28
Echter afhankelijk van hoe je het verder hebt ingesteld houdt hij daar wel of geen rekening mee. Bijvoorbeeld als je de sensor op alleen air zet ipv air+water, dan houdt hij geen rekening met de stooklijn heb ik het idee.

draai je verder op AI modus of in Heat? en heb je Silent wel of niet aanstaan? En wat is rustig naar jouw idee? Hoeveel watt elektrisch verbruikt hij tijdens het rustig draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 13:20
De laatste dagen doet hij het weer perfect, maar het was natuurlijk ook niet echt koud.

De ontluchting heb ik iets verder open gezet, hij stond wel iets open (denk ik), maar niet ver, dus weet niet of dit nog een verschil gaat maken.
De pompinstelling heb ik niet aangepast, ik kom namelijk nu uit op een totaal van 26.3 LPM, terwijl het advies max. 27 is, dus dat is eigenlijk al perfect.

Van het advies van LG blijft dus alleen nog over:
- Water filter schoonmaken bij buitenunit (dit zou eigenlijk niet veel moeten doen toch?)
- Volgens hem is er nog een tweede ontluchter, maar die heb ik nog niet gevonden (en zo te lezen heeft nog niemand die gevonden?)

Dus dat wordt binnenkort weer opnieuw de LG service afdeling bellen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-06 17:17
rolandmegens schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:58:
De laatste dagen doet hij het weer perfect, maar het was natuurlijk ook niet echt koud.

De ontluchting heb ik iets verder open gezet, hij stond wel iets open (denk ik), maar niet ver, dus weet niet of dit nog een verschil gaat maken.
De pompinstelling heb ik niet aangepast, ik kom namelijk nu uit op een totaal van 26.3 LPM, terwijl het advies max. 27 is, dus dat is eigenlijk al perfect.

Van het advies van LG blijft dus alleen nog over:
- Water filter schoonmaken bij buitenunit (dit zou eigenlijk niet veel moeten doen toch?)
- Volgens hem is er nog een tweede ontluchter, maar die heb ik nog niet gevonden (en zo te lezen heeft nog niemand die gevonden?)

Dus dat wordt binnenkort weer opnieuw de LG service afdeling bellen denk ik
Als ik het goed geidentificeerd heb is de tweede ontluchter op de circulatiepomp. Het is bereikbaar van boven, achter de messing ontluchter en is zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
rykers158 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:20:
@woger ja het klopt dat je nu een stooklijn hebt van Tb-8/Ta39 naar Tb19/Ta28
Echter afhankelijk van hoe je het verder hebt ingesteld houdt hij daar wel of geen rekening mee. Bijvoorbeeld als je de sensor op alleen air zet ipv air+water, dan houdt hij geen rekening met de stooklijn heb ik het idee.

draai je verder op AI modus of in Heat? en heb je Silent wel of niet aanstaan? En wat is rustig naar jouw idee? Hoeveel watt elektrisch verbruikt hij tijdens het rustig draaien?
Ik heb de silent mode verplaatst van overdag naar 's nachts. Dat is iets logischer :)
Ik heb hem verder op AI staan, maar hij springt voortdurend naar Heat. Ik denk omdat ik om 6:00 en 19:00 sww verwarming heb geprogrammeerd. Ik weet eigenlijk niet wat het verschil is tussen Heat en AI. Volgens mij stookt ie bij AI wel verder door.
Overigens kan ik bij het programmeren alleen een temp. kiezen en niet +1 of -1 zoals elders werd gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
woger schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:05:
[...]

Ik heb de silent mode verplaatst van overdag naar 's nachts. Dat is iets logischer :)
Ik heb hem verder op AI staan, maar hij springt voortdurend naar Heat. Ik denk omdat ik om 6:00 en 19:00 sww verwarming heb geprogrammeerd. Ik weet eigenlijk niet wat het verschil is tussen Heat en AI. Volgens mij stookt ie bij AI wel verder door.
Overigens kan ik bij het programmeren alleen een temp. kiezen en niet +1 of -1 zoals elders werd gezegd.
Je kan bij het kookprogramma kiezen voor Heat met een temperatuur of AI met + of -. Ik gebruik nu beide omdat hij met AI niet altijd uitging als ik hem terugschroefde.

Bij mij staat het nu zo:
00.00 Heat 17
05.00 AI +1 (warmt hij goed op zonder eerder af te vlakken)
08.00 AI 0
22.00 Heat 17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
rykers158 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:34:
[...]

Je kan bij het kookprogramma kiezen voor Heat met een temperatuur of AI met + of -. Ik gebruik nu beide omdat hij met AI niet altijd uitging als ik hem terugschroefde.

Bij mij staat het nu zo:
00.00 Heat 17
05.00 AI +1 (warmt hij goed op zonder eerder af te vlakken)
08.00 AI 0
22.00 Heat 17
Ah, ja, 8)7
gewoon overheen gelezen.
Waarom heb je om 22:00 en om 00:00 Heat 17 staan?
En heb je AI op 20 staan? Ik merk dat mijn WP toch wat moeite heeft om de boel op te warmen, dus ik denk dat ik het de hele dag op 20 ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
woger schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:42:
[...]

Ah, ja, 8)7
gewoon overheen gelezen.
Waarom heb je om 22:00 en om 00:00 Heat 17 staan?
En heb je AI op 20 staan? Ik merk dat mijn WP toch wat moeite heeft om de boel op te warmen, dus ik denk dat ik het de hele dag op 20 ga zetten.
Die dubbeling zit erin zodat ik hem in koude perioden makkelijk in de nacht naar 18 kan zetten om dat te testen.

Bij de seanonal autotemp staat bij mij air beide op 20 net als bij jou.

Heb je ook al gecontroleerd op basis van welke sensor(en) hij regelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
rykers158 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:48:
[...]

Heb je ook al gecontroleerd op basis van welke sensor(en) hij regelt?
Ja, hij controleerd op beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
woger schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:48:
[...]

Ja, hij controleerd op beide.
Dan zou hij je stooklijn wel moeten volgen. Misschien de stooklijn wat hoger leggen zodat je meer warmte inbrengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan136
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-03-2021
Beste allemaal,
Ook wij hebben een stroomoverschot. Verbruiken ca. 3200 m3 gas. We zijn voornemens om een Lg monobloc van 9,0 kw te plaatsen. De huidige cv ketel blijft behouden als backup. Het monobloc willen we alleen voor het cv deel gaan gebruiken. De cv als backup en voor het warme water. Heeft hier iemand ervaring mee en tips. Hoor graag, zijn wat dat betreft redelijk blanco alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rykers
@Johan136 Als je nu 3200m3 gas verbruikt ga je het niet redden met een 9kw LG monoblock. Ik verbruikte ca. 1200-1300 m3 voor CV en red het eigenlijk net niet op dagen rond het vriespunt met veel defrosts.

Uitgaande van de koevlaas-formule (gasverbruik * 8 /1650) moet je eerder denken aan een 16kW warmtepomp om volledig van het gas af te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan136
@rykers158 dank voor je reactie. Ketel is vorig jaar kompleet van binnen vervangen dus nog goed. Het is mij bekend als ik volledig van het gas wil naar 16,0 kw moet. Door nu 9,0 kw te plaatsen kan ik er op termijn een 9,0 kw bij plaatsen. Het idee is om het eerste monobloc als hybride bevalen op toestellen. Het idee is om het warmtepomp alleen voor de radiatoren te laten draaien en zo een gas besparing te halen. Is dit raar gedacht?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Johan natuurlijk kan dat, ik draai hier ook een soort van hybride met wp en CV over een buffervat.

Dat was voor mij omdat ik twijfelde of ik wel voldoende zou hebben.

Maar je geeft aan de wp alleen voor de radiatoren te willen gebruiken? Als je ook vloerverwarming hebt zou ik hem juist daarvoor inzetten en dan kijken wat optimaal is gezien de hoeveelheid vvw je hebt. Dan kan de CV de radiatoren blijven voeden.

Als je met de wp de radiatoren voedt moeten ze wel overbemeten zijn en/of voorzien van radiator ventilatoren. Met een lage aanvoer temperatuur duikt de capaciteit van je radiatoren namelijk naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Johan136 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:54:
@rykers158 dank voor je reactie. Ketel is vorig jaar kompleet van binnen vervangen dus nog goed. Het is mij bekend als ik volledig van het gas wil naar 16,0 kw moet. Door nu 9,0 kw te plaatsen kan ik er op termijn een 9,0 kw bij plaatsen. Het idee is om het eerste monobloc als hybride bevalen op toestellen. Het idee is om het warmtepomp alleen voor de radiatoren te laten draaien en zo een gas besparing te halen. Is dit raar gedacht?.
Als je je woning met 16kw moet opwarmen door gebruik van radiatoren dan weet ik niet of een warmtepomp nemen een slimme oplossing is. Dan moet je op zo'n extreem hoge temperaturen verwarmen dat je beter op het gas kan blijven.

• Johan136
@rykers158 wat ik begrijp kan LG de radiatoren voeden met 65 graden.
@rolandmegens wat zou het alternatief, ketel is nagenoeg nieuw, ruim 2500 kw stroom over, en wil het gas naar beneden gaan brengen.

• rykers
@Johan136 dat wil je echt niet, dan stort de COP zover in dat je beter met gas kunt blijven verwarmen. Ook levert hij volgens de tabel uit het engineering handbook die 65 maximaal tot -4 en gegarandeerd continue tot +7.

Alternatief zou echt hybride kunnen zijn met lage aanvoer door wp waarbij je in voorjaar en najaar met de wp verwarmt en in de koude maanden de CV bij laat verwarmen.

De Elga Ace is hiervoor gemaakt bijvoorbeeld. Of dit echt optimaal kan met de LG weet ik nog niet. Bij mij gaat de CV op een eigen thermostaat nu bijstellen als de wp het niet voldoende snel warm krijgt na nachtverlaging.
Dat werkt niet optimaal, maar voor mijn eerste seizoen experimenteren voldoende.

• rolandmegens
Johan136 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:34:
@rykers158 wat ik begrijp kan LG de radiatoren voeden met 65 graden.
@rolandmegens wat zou het alternatief, ketel is nagenoeg nieuw, ruim 2500 kw stroom over, en wil het gas naar beneden gaan brengen.
Het probleem is als je op zo'n hoge temperaturen moet stoken, dan is een CV ketel de goedkope oplossing. Het beste is als je een redelijk (of goed) geisoleerde woning hebt, en dan lekker veel oppervlakte van warmte afgifte (bv zoveel mogelijk vloerverwarming). Dan kan je op een lage temperatuur het huis mooi warm houden en kan de warmtepomp efficient draaien

• Johan136
@rykers158 vorig jaar heb ik de aanvoer temperatuur van cv ketel verlaagd naar 45 graden, ketel hield de woning redelijk warm. Nu hebben we natuurlijk niet een echte winter gehad.
@rolandmegens woning is goed geïsoleerd,geen vloerverwarming. Het idee is om de warmtepomp op lage de radiatoren te laten verwarmen.

@rykers158 en @rolandmegens bedankt voor het meedenken TOP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
@Johan136 in dat geval moet je wel een eind kunnen komen. Eventueel dan capaciteit van de radiatoren bij lage temperatuur verhogen met speedcomfort, climatebooster of een diy oplossing.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
rolandmegens schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:08:
[...]

Als je je woning met 16kw moet opwarmen door gebruik van radiatoren dan weet ik niet of een warmtepomp nemen een slimme oplossing is. Dan moet je op zo'n extreem hoge temperaturen verwarmen dat je beter op het gas kan blijven.
Dan kan je beter airco's ophangen. @Johan136

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertje C
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4LTGWaxHm9cfjqaJMsO8TItoU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bfyt7ca3Gqo7seFUJewqOut2.jpg?f=fotoalbum_large
Bij mij werkt de warmtepomp verrassend (voor sommigen althans) goed, om niet te zeggen fantastisch. Ik moet er wel bij zeggen dat hij geen sanitair water hoeft verwarmen, daarvoor heb ik boven de badkamer een warmtepompboiler die nu warmte uit de buitenlucht haalt. In de lente haal ik de slangen er af en heb ik meteen gratis airco. De controller hangt in de keuken en daar word het 19 tot 19,5 graden. Dat was met de cv ketel ook zo. In de rest van het huis (ruim 800 kuub) wordt het ongeveer 20,5 tot 21 graden, dat was eerst ook zo. Ik heb de pomp dus zoals op de foto direct op de verwarmingsbuizen gemonteerd, zonder buffervat of extra pomp. Wel heb ik in totaal 115 vierkante meter meter vloerverwarming van 20 cm dikke vloer op 20 cm tempex. Van een defrost, in de allerbelabberste omstandigheden ongeveer om het uur, merk je niets. Verder verwarmt hij ook nog 3 dagen per week mijn werkplaats van ongeveer 500 kuub op 15 graden. Hij staat tevreden te draaien alleen is hij boven ongeveer 9 graden te zwaar en gaat dan af en toe uit maar daar kan ik wel mee leven want dan is de COP waarde toch goed en hij draait op zonne energie (54 panelen). Ik ben er erg blij mee tot dusver. Gr. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzSzhbFOAxap4rQWiASm8DL3rDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKh2yMnhkZ7ijwBnrrevTDoL.jpg?f=fotoalbum_large
Nu ook verwend met een dakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:01
Dank voor je verslag, Bert. Ik vind het juíst leuk dat hier op Tweakers mensen zitten die de installatievoorschriften naast zich neerleggen en met creatieve oplossingen komen.

Klopt het dat je huis veel beter geïsoleerd is dan het bouwjaar doet vermoeden?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertje C
Het woongedeelte (behalve de keuken) is inderdaad door ons nieuw gebouwd in 2021. Ik ben toen voor die tijd nogal ver gegaan met isoleren. Een spouw van 16cm en 12cm rockwool, isolerende binnenstenen, dakplaten van 17,5 cm, HR++ ruiten en zoals gezegd 20 cm tempex onder de vloer, zelfs tussen de eerste verdieping en de zolder nog 8 cm glaswol. Rondom een r waarde van minimaal 4. Vroeger ging de CV om 9 uur uit en al vroor het buiten flink dan gaat de temperatuur tot na middernacht maar nog geen halve graad omlaag oa door de massa van de vloer. Die is altijd ongeveer 22 graden. De rest van het huis, dat is werkplaats opslag ed, heb ik ook zo goed mogelijk laten isoleren met spouwisolatie, dubbel glas, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1AE8o4ai2ztqhWuW1Ulzy5gYPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrRWJBySOuHYBuYUUwOvkbZI.jpg?f=fotoalbum_large

Ongeveer 35 cm in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Bertje C schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:15:
Het woongedeelte (behalve de keuken) is inderdaad door ons nieuw gebouwd in 2021.
Wow netjes! Echt een huis van de toekomst ;)
Je ombouw ziet er ook wel netjes uit, heb je die nog met geluids isolatie gevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:46
Bertje C schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:00:
[Afbeelding]
Bij mij werkt de warmtepomp verrassend (voor sommigen althans) goed, om niet te zeggen fantastisch. Ik moet er wel bij zeggen dat hij geen sanitair water hoeft verwarmen, daarvoor heb ik boven de badkamer een warmtepompboiler die nu warmte uit de buitenlucht haalt. In de lente haal ik de slangen er af en heb ik meteen gratis airco. De controller hangt in de keuken en daar word het 19 tot 19,5 graden. Dat was met de cv ketel ook zo. In de rest van het huis (ruim 800 kuub) wordt het ongeveer 20,5 tot 21 graden, dat was eerst ook zo. Ik heb de pomp dus zoals op de foto direct op de verwarmingsbuizen gemonteerd, zonder buffervat of extra pomp. Wel heb ik in totaal 115 vierkante meter meter vloerverwarming van 20 cm dikke vloer op 20 cm tempex. Van een defrost, in de allerbelabberste omstandigheden ongeveer om het uur, merk je niets. Verder verwarmt hij ook nog 3 dagen per week mijn werkplaats van ongeveer 500 kuub op 15 graden. Hij staat tevreden te draaien alleen is hij boven ongeveer 9 graden te zwaar en gaat dan af en toe uit maar daar kan ik wel mee leven want dan is de COP waarde toch goed en hij draait op zonne energie (54 panelen). Ik ben er erg blij mee tot dusver. Gr. Bert.
Bert, een leuk verhaal, de complimenten !!

Hier moet nog een LG monoblok 7 KW worden aangesloten. (Ook alleen vloerverwarming)

Zoals je te kennen gaf, heb je de leidingen rechtstreeks aangesloten. Zit er ook een verdeler in het circuit? Zo ja, is dit een open of gesloten verdeler?

Heb je ook vorstbescherming toegepast?

De aangebrachte ommanteling tussen aanzuiging en afvoer van lucht is die hermetisch afgeschermd? (Om aanzuiging van koude lucht te voorkomen)

Welke stooklijn gebruik je?

Alvast bedankt Mvg apepannetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Wij hebben niet alleen vloerverwarming maar ook overal één of meerdere radiatoren geregeld door thermostaatkranen, dit om sneller te kunnen reageren op veranderende omstandigheden zoals de zon die plotseling binnenkomt of een andere reden. Er is een verdeelblok met pomp voor de vloerverwarming, twee groepen in de woonkamer, een in de hal en een in de badkamer boven. Vorstbescherming heb ik niet want als het vriest loopt de pomp toch altijd en het cv gedeelte zit in mijn situatie behoorlijk beschut binnen in de muur/isolatie plaat. De ommanteling tussen aangezogen en afgevoerde lucht is niet hermetisch maar wel voor 99 procent afgeschermd. Door de stromingsrichting van de lucht kan hij sowieso bijna niet omkeren. Ik post morgen wel een foto. Stooklijn is 16/24 en -10/45. Je kunt gerust komen kijken, koffie is gratis, als je wilt. Ik woon in Grave en als je of iemand anders het wil geef ik wel mijn 06 nummer. Gr Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
Bertje C schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:50:
Wij hebben niet alleen vloerverwarming maar ook overal één of meerdere radiatoren geregeld door thermostaatkranen, dit om sneller te kunnen reageren op veranderende omstandigheden zoals de zon die plotseling binnenkomt of een andere reden. Er is een verdeelblok met pomp voor de vloerverwarming, twee groepen in de woonkamer, een in de hal en een in de badkamer boven. Vorstbescherming heb ik niet want als het vriest loopt de pomp toch altijd en het cv gedeelte zit in mijn situatie behoorlijk beschut binnen in de muur/isolatie plaat. De ommanteling tussen aangezogen en afgevoerde lucht is niet hermetisch maar wel voor 99 procent afgeschermd. Door de stromingsrichting van de lucht kan hij sowieso bijna niet omkeren. Ik post morgen wel een foto. Stooklijn is 16/24 en -10/45. Je kunt gerust komen kijken, koffie is gratis, als je wilt. Ik woon in Grave en als je of iemand anders het wil geef ik wel mijn 06 nummer. Gr Bert.
Bert, bedankt voor je reactie!!

Ook bedankt voor het aanbod om te komen kijken, vooralsnog is de afstand tussen Vriezenveen en Grave nog wel een eindje.

TZT zalig ook mijn bevindingen posten.

Nogmaals, bedankt groetjes apepannetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan136
Beste allemaal,
Qua materialen ben ik eruit, een monoblock 9,0 kw. Alleen een partij die het kan en wil installeren is wat anders. Onbekend maakt onbemind, het valt me op dat installateurs niet kunnen of willen monteren. De partijen die LG kennen vragen het dubbele van de aanschafkosten van de materialen en willen geen materialen monteren welke on het buitenland gekocht, herkennen jullie dit ook. Wie kent er een partij die wel kan en wil monteren tegen normale prijzen. Ben benieuwd, johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan136
@apepannetje wij wonen in dezelfde regio, heb jij al iemand voor de montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
Bert, altijd weer leuk te lezen en zien hoe je buiten de gebaande paden werkt en denkt. Ik vind dat leuk, zeker op Tweakers!

Blijft een gekke gewaarwording die pomp door de muur.

Hij heeft een flinke klus te klaren bij jou met al die kuubs.

Zelf heb ik een Panasonic 9 op het dak klaar staan om aangesloten te worden. Mijn garage staat los van het huis en ook daar wil ik nog iets verzinnen... Met een kleine 300 kuub daar is het ook niet te doen met een convector kacheltje.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertje C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRG9qZDImyriV9UQiN1ONwxSpYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDTnfjMXWenBeKKjnozsC14a.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals beloofd. Hij pruttelt zelfs nu met 11 graden nog fluisterstil door. Watertemperatuur 27 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
Johan136 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:41:
@apepannetje wij wonen in dezelfde regio, heb jij al iemand voor de montage.
Ik zag net je bericht, was vandaag niet thuis,

Diegene welke samen met mij de LG plaatst(ZZP-er) gaf aan geen ruimte en onvoldoende kennis te hebben van warmtepompen. (Inregelen)

Eerst zou de wp in januari geplaatst worden. Dit gebeurt nu in maart
Oorzaak te volle agenda. Ook gaf hij te kennen dat een ander het werk wel mocht uitvoeren.

Zoals de meeste tweakers kunnen beamen, het inregenen kun je zelf het beste doen.

Betekend, het forum goed lezen, en de instellingen zelf inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Het belangrijkste is dat iemand alles netjes waterzijdig installeert (ondervoorbehoud dat alles goed is doorgerekend), het elektrische gedeelte en inregelen is zelf wel te doen met voldoende inlezen en wat tweakers ondersteuning, en uiteraard moet je dan open staan om zelf dingen uit te proberen en dat niet alles meteen perfect is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Je kan het makkelijk en misschien ook wel het beste zelf doen, dan weet je ook hoe alles zit. Ik heb alleen het gat in de muur laten zagen door een bevriende klusser. Ik heb wel zoals op de foto te zien is soms slangen gebruikt. Makkelijk en flexibel en ik dacht ook goed ivm het doorgeven van trillingen in je verwarmingsysteem. Ik heb al 35 jaar een autoreparatie bedrijfje en het zijn dan ook gewoon radiateurslangen van een auto. Ik zag alleen op tegen het aansluiten van de krachtstroom, omdat ik weet dat als je bv een compressor aansluit de electromotor verkeerd om kan draaien. Dan moet je 2 van de 3 fase’s omdraaien. Ik was bang dat ik dan in dat geval iets zou beschadigen. Maar toen de LG net was geleverd en ik hem los had gehaald keek mijn zwager (electro)Jan er in en zei dat dit niets uitmaakte in dit geval omdat alle onderdelen op 220 volt werken. Ze hebben alleen krachtstroom, eigenlijk 3 keer 220 volt, gebruikt om de stroomsterkte en dus ook het verlies in de bedrading zo laag mogelijk te houden. Je moet het maar weten. Gr. Bert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertje C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzL9PZyRNu7331ca6Xpz5V_1TnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgcZVCkMDwxxRDyGL7bZ7XsW.jpg?f=fotoalbum_large
Ik moest wel even een steeksleutel maken voor die grote knelkoppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
Bertje C schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:00:
Je kan het makkelijk en misschien ook wel het beste zelf doen, dan weet je ook hoe alles zit. Ik heb alleen het gat in de muur laten zagen door een bevriende klusser. Ik heb wel zoals op de foto te zien is soms slangen gebruikt. Makkelijk en flexibel en ik dacht ook goed ivm het doorgeven van trillingen in je verwarmingsysteem. Ik heb al 35 jaar een autoreparatie bedrijfje en het zijn dan ook gewoon radiateurslangen van een auto. Ik zag alleen op tegen het aansluiten van de krachtstroom, omdat ik weet dat als je bv een compressor aansluit de electromotor verkeerd om kan draaien. Dan moet je 2 van de 3 fase’s omdraaien. Ik was bang dat ik dan in dat geval iets zou beschadigen. Maar toen de LG net was geleverd en ik hem los had gehaald keek mijn zwager (electro)Jan er in en zei dat dit niets uitmaakte in dit geval omdat alle onderdelen op 220 volt werken. Ze hebben alleen krachtstroom, eigenlijk 3 keer 220 volt, gebruikt om de stroomsterkte en dus ook het verlies in de bedrading zo laag mogelijk te houden. Je moet het maar weten. Gr. Bert.
Leuk om te lezen dat er handige Harry’s (lees Bert) zijn, niet voor 1 gat te vangen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertje C
Even een correctie. Ik zag dat er inderdaad staat dat bij ons het woongedeelte in 2021 is gebouwd. Dit moest 2001 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Afgelopen weekend mijn installatie omgebouwd zodat nu alles hydraulisch gescheiden over het buffervat loopt.

Nu ik de nieuwe circluatiepomp nog op de juiste stand moet krijgen bleek vanmorgen dat het huis te koud was sprong de ketel weer bij. Die maakt dan 50 graden. De wp op dit moment volgens de remote 35 uit, 34 in.

Echter volgens de Kamstrup 36.8 zowel in als uit, met dus 0 thermisch vermogen. De wp verbruikt echter wel 570 watt. Iemand een idee waar die dan heen zou kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:06
Waar zit de kamstrup tov buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Dapdodo de Kamstrup zit in de aanvoer en afvoerleiding van de wp naar de buffer.

Uiteindelijk is hij na ca. 50 minuten uiteindelijk wel uitgegaan en daarna weer opgestart toen de ketel was gestopt met verwarmen.

Het zou dus vooral mooi zijn als hij eerder stopt als hij zelf geen warmte meer kan toevoegen t.o.v. de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan136
@rykers158 waarom passen jullie een kamstrup toe, in de schema van Lg zie ik deze niet getekend. Wat is de meerwaarde van de kamstrup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rykers
@Johan136 Om samen met een kwh meter zelf de COP te kunnen berekenen. Die geeft de LG namelijk niet zelf weer. Verder zie je nauwkeuriger aanvoer en retour temperatuur en kan de Kamstrup ook de flow meten.

De warmtepomp werkt dus ook zonder, maar als je wat wilt tweaken aan je instellingen en het effect daarvan meten is de Kamstrup wel een noodzaak wat mij betreft.

[ Voor 28% gewijzigd door rykers op 22-12-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan136
@rykers158 dank voor de tip, kan het er nu makkelijk bij inplannen, heb je een tip welk model ik zou kunnen kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
@Johan136 zoveel verstand heb ik er niet van. Ik heb gewoon een nieuwe Multical 302 uit Duitsland gehaald.
Er zijn ook Tweakers die een tweedehands gebruiken. Misschien is handig om deze vraag in het grote warmtepomp topic te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers158 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:14:

---

......
Heb je nog steeds de 17A piekbeveiliging eraf?
Kun je met ons delen wat nu het maximale Ampere is geweest?

Ik heb nog steeds een 16B automaat. Dus ik durf nu de 17A beveiliging er nog niet af te halen.

[ Voor 29% gewijzigd door JanAllElectric op 23-12-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
JanAllElectric schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:14:
[...]

Heb je nog steeds de 17A piekbeveiliging eraf?
Kun je met ons delen wat nu het maximale Ampere is geweest?

Ik heb nog steeds een 16B automaat. Dus ik durf nu de 17A beveiliging er nog niet af te halen.
Ja, is er nog altijd af. Op 11 december heb ik een maximale piek van 3920 watt in de home energy app staan. Uitgaande van 230 volt dus 17a.

Nadeel van die app is dat hij pieken en dalen wat afvlakt. Zo zie ik ook geen 0 waarde tijdens een defrost. Het kan dus goed dat de piek nog wat hoger lag.

De situatie was dat de ketel daarvoor had geholpen en uit was gegaan waarna de wp het weer alleen moest doen. Tbuiten was ca 1 graad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers158 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:04:
[...]

Ja, is er nog altijd af. Op 11 december heb ik een maximale piek van 3920 watt in de home energy app staan. Uitgaande van 230 volt dus 17a.

Nadeel van die app is dat hij pieken en dalen wat afvlakt. Zo zie ik ook geen 0 waarde tijdens een defrost. Het kan dus goed dat de piek nog wat hoger lag.

De situatie was dat de ketel daarvoor had geholpen en uit was gegaan waarna de wp het weer alleen moest doen. Tbuiten was ca 1 graad.
Op die dag had ik een max van 3400 Watt (min 42 Watt bij defrost omdat de waterpomp natuurlijk wel aan blijft). Ik gebruik nu Grafana/influxDB om de juiste waarden te zien. Domoticz vlakt ook te veel af (per 5 minuten).

Ik heb het idee dat -net zoals bij de silent mode- de 17A piek beperking ook het rendement in het algemeen knijpt. Op die koude 11-12 was bij mij gemiddeld de kamertemperatuur 19,6 zonder CV-ketel-bijstand. Dat had hoger gelegen als ik in de nacht de silent mode had uitgezet.

EDIT: Over de hele periode 1-9 tot nu is het het verbruik maximaal 3400 Watt geweest.
EDIT: Gasverbruik CV-ketel tot nu toe nog steeds 0 m3 _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door JanAllElectric op 23-12-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Netjes @JanAllElectric .

Zelf heb ik tot nu toe ca. 10m3 gas bijgestookt.

Ik heb het nu zo staan dat de wp om 22.00 uitgaat doordat ik hem op 17 graden zet.
Vervolgens om 05.00 weer naar AI-0.
Als het richting vriespunt gaat dan is het al eerder dan 05.00 tot 17 graden gedaald en start de wp eerder.

De CV ketel wil om 7.00 18,5 graden hebben en vanaf 8.00 19,5 graden. Als de wp dat niet heeft gered gaat hij stoken.

Kost een klein beetje gas, maar lever hier net dat beetje extra comfort in de ochtend.

In zou ook geen nachtverlaging toe kunnen passen, maar dan verbruik ik veel meer stroom. Aangezien ik toch nog wat gas nodig heb is dit was mij betreft een mooi optimum.
Voordeel is ook dat alles nu onafhankelijk van elkaar werkt over het buffervat. Enige nadeel is dat de wp wat lang door probeert te verwarmen terwijl tr al zo hoog is dat hij niets meer kan toevoegen.

Mijn logging moet ik nog eens gaan opzetten. Nu zijn het vooral makkelijk kant en klare oplossingen, maar ik wil uiteindelijk ook eens naar een influxDB en Grafana oplossing. Alleen ben ik daar in het geheel nog niet in thuis. Dus ik heb dan eerst wat tijd nodig om daar in de duiken en die ontbreekt helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door rykers op 23-12-2020 14:30 ]

• JanAllElectric
rykers158 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:27:

Zelf heb ik tot nu toe ca. 10m3 gas bijgestookt.

Ik heb het nu zo staan dat de wp om 22.00 uitgaat doordat ik hem op 17 graden zet.
Vervolgens om 05.00 weer naar AI-0.
Als het richting vriespunt gaat dan is het al eerder dan 05.00 tot 17 graden gedaald en start de wp eerder.

De CV ketel wil om 7.00 18,5 graden hebben en vanaf 8.00 19,5 graden. Als de wp dat niet heeft gered gaat hij stoken.

Kost een klein beetje gas, maar lever hier net dat beetje extra comfort in de ochtend.

In zou ook geen nachtverlaging toe kunnen passen, maar dan verbruik ik veel meer stroom. Aangezien ik toch nog wat gas nodig heb is dit was mij betreft een mooi optimum.
Voordeel is ook dat alles nu onafhankelijk van elkaar werkt over het buffervat. Enige nadeel is dat de wp wat lang door probeert te verwarmen terwijl tr al zo hoog is dat hij niets meer kan toevoegen.

Mijn logging moet ik nog eens gaan opzetten. Nu zijn het vooral makkelijk kant en klare oplossingen, maar ik wil uiteindelijk ook eens naar een influxDB en Grafana oplossing. Alleen ben ik daar in het geheel nog niet in thuis. Dus ik heb dan eerst wat tijd nodig om daar in de duiken en die ontbreekt helaas.
Zo werkte ik ook met de Elga. In de ochtend even de CV-ketel erbij om naar 20,5 te brengen en daarna hield de Elga het wel redelijk constant. Toen van 2100 m3 -> 200 m3 terug.

Met de LG is het bij mij toch het meest comfortabel geen nachtverlaging toe te passen en silent mode aan te houden boven 5 graden buiten temperatuur en uit te zetten onder 5 graden. Dan blijft het in huis redelijk constant 20,5. Financiële besparing tov volledig gas in dezelfde orde als de Elga: ca 40%.

De WAF (Chinese) wil zeker op gas blijven koken |:( . Dat komt neer op 35-40 m3 per jaar 8)7 . Dus wat gas in de "defrost periode" is ook niet erg. Ik denk dat ik de CV-ketel ook eens om 08:00 op 19,5 (overshoot tot 20) zet en de LG in de nacht op 19 of 18 (of AI -1 of -2). Ik kan de CV-ketel niet verder terug zetten dan 45 graden anders pendelt deze teveel. CV-ketel samen met de Elga ging goed, Beide draaiden tegelijk. Hoe de LG reageert heb ik nog niet geprobeerd.

Maar ja. Daar heb de overgang van de Elga (<<5kW) naar de 9kW LG niet voor gedaan. Dus ik ga proberen beter door de volgende defrost periode te komen (lage TA, geen nachtverlaging, geen silent mode). Ik draai nu water 27@13 en 33@-15 en lucht 20.

NB: Ik gebruik al Domoticz. Het aanmaken van een InfluxDB en 1e Grafana dashboard kostte mij niet eens 1 middag. Domoticz kan wel automatisch de gegevens direct doorzetten naar InfluxDB.

[ Voor 4% gewijzigd door JanAllElectric op 24-12-2020 01:31 ]

• rykers
@JanAllElectric
Ik heb al een pi liggen om met domoticz te kunnen gaan spelen, maar heb eerst nog veel andere klussen in huis te doen. Ondertussen stuurt Homey hier de domotica aan.

Nu het weer kouder is geworden zie ik dat de wp het prima alleen heeft gered. Ik moet het voetpunt van de stooklijn dus wat omhoog zetten zodat bij hogere temperaturen er wat meer afgifte is.

Ik zou uiteindelijk wel van het gas af willen. Voor koken gebruik ik ca. 20 M3 per jaar. Dat zou ook nog met 5liter propaangasflessen kunnen. Het inslijpen van een keramische kookplaat vind ik wat risicovol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Vanmorgen een vreemd effect gezien wat ik niet kan verklaren.

Om 5.00 moest de wp aangaan met AI+1. Dat deed hij ook, alleen vrijwel direct daarna is hij weer uitgegaan.

Om 7.00 had hij het volgende schakelpunt naar AI-0. Toen ging hij wel volle bak aan met 4000watt verbruik en bleef aan tot de CV ging bij warmen omdat de gewenste temperatuur niet bereikt was om 8.00.

Ik snap niet waarom hij om 5.00 direct weer uit is gegaan. Tbuiten was 3 graden en Truimte 16.5 graden. Eigenlijk had hij dus eerder al aan moeten gaan omdat hij tot 5.00 op Heat 17 staat.

Zou dit kunnen door de combi van AI en Heat? Want bij de vorige koude periode had ik alleen nog AI in het programma staan.

Als aanpassing heb ik nu de AI+1 vervangen door Heat 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers158 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:08:
Vanmorgen een vreemd effect gezien wat ik niet kan verklaren.

Om 5.00 moest de wp aangaan met AI+1. Dat deed hij ook, alleen vrijwel direct daarna is hij weer uitgegaan.

Om 7.00 had hij het volgende schakelpunt naar AI-0. Toen ging hij wel volle bak aan met 4000watt verbruik en bleef aan tot de CV ging bij warmen omdat de gewenste temperatuur niet bereikt was om 8.00.

Ik snap niet waarom hij om 5.00 direct weer uit is gegaan. Tbuiten was 3 graden en Truimte 16.5 graden. Eigenlijk had hij dus eerder al aan moeten gaan omdat hij tot 5.00 op Heat 17 staat.

Zou dit kunnen door de combi van AI en Heat? Want bij de vorige koude periode had ik alleen nog AI in het programma staan.

Als aanpassing heb ik nu de AI+1 vervangen door Heat 21.
Waarschijnlijk lag de temperatuur op dat moment blijkbaar binnen de bandbreedte. Probleem met AI is dat je dat nooit exact weet. Daarom gebruik ik nu heating (+stooklijn). De besturing is inderdaad soms wat onduidelijk. Vanavond bijvoorbeeld bij 20.9 ging de warmtepomp een uurtje uit om bij 20.5 weer aan te gaan 8)7 .

NB: met 17A piekbeperking max niet hoger geweest dan 3100 Watt (gemiddeld 1300 Watt). Temperatuur om 14:00 20,5.

Edit: Gisteravond (kerstdiner en openhaard eens aan) ging met dezelfde instellingen de warmtepomp pas bij 21,6 uit. Daarom verwachtte ik niet dat vandaag de warmtepomp al bij 20,9 uitging.

[ Voor 6% gewijzigd door JanAllElectric op 25-12-2020 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@JanAllElectric dan ga ik ook maar eens helemaal over op Heat ipv AI.

Wel mooi dat jij het zo goed warm weet te houden met je lage stooklijn en deze buitentempersturen.

Ik heb nu -15/46 en 18/30 en heb het idee dat ik het daarmee maar net red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers158 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:02:
@JanAllElectric dan ga ik ook maar eens helemaal over op Heat ipv AI.

Wel mooi dat jij het zo goed warm weet te houden met je lage stooklijn en deze buitentempersturen.

Ik heb nu -15/46 en 18/30 en heb het idee dat ik het daarmee maar net red.
Ik heb om 14;00 wel de pelletkachel aangedaan ;w . Zowel voor de sfeer als voor het extra zetje van 20,5 (waar de warmtepomp bleef hangen) naar 20,9 >:) .

Maar inderdaad. Vandaag met een gemiddelde TA= 27,6 (TA_calc=29,1, maar de defrost trekt de gemiddelde TA wat omlaag) en ook nog met silent on tot 06:00 valt het niet tegen. De warmtepomp kreeg het stand alone tot 20,5 rond 14:00 uur. Overigens natuurlijk wel vanochtend zon in huis.

Edit: om helemaal eerlijk te blijven. Ik heb deze maand iets meer dan 2 zakken pellets gebruikt. Dat komt neer op een equivalent van 10 m3 gas (ik reken met 2,3kg pellets = 1 m3 gas). Meestal pas in de middag en vaak ook voor de sfeer.

Edit 26-12 10:45: met deze instellingen tot nu nog niet warmer dan 19,9
Edit 26-12 13:30: stooklijn iets steiler gezet. 27@13 en 37@-20. Temp binnen nu 20,2

[ Voor 37% gewijzigd door JanAllElectric op 26-12-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Een nieuwere (?) datasheet eens bekeken. 2 zaken vallen mij nu op:

- Nominale capaciteit bij 2/1 graad (DB/WB) is maar 5,4 kW en niet 9 kW zoals in de bekende tabel. De vraag is wel wat precies met nominale capaciteit wordt bedoeld. Maar blijkbaar lijkt er inderdaad wel een capaciteit vermindering te zijn bij deze temperatuur. Jammer dat het databook alleen 7/6 (9KW bij TA 35) en 2/1 (5,4KW bij TA 35) laat zien. De 12KW heeft daar veel minder last van 7/6 (12KW) en 2/1 (11KW).
- piekcontrol is 15A en niet 17A. Dat verklaart wel dat ik nooit hoger verbruik dan 3400 Watt zie.

Met de kennis van nu had ik beter de 3fase 12 KW (met dubbele fan) kunnen kopen. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFHrxOr48l6C5QgrJMyorWqxjhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lpimBibDUOjp4jUdtt9TTxn6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JanAllElectric op 26-12-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Klopt inderdaad, en maakt ook het lagere subsidiebedrag volledig terecht. Klaarblijkelijk hebben ze bij de overheid beter gelezen dan wij...

Ik heb bij mijn huis gezien dat een groot deel van het glas nog oude type dubbel is, ik heb daar offerte voor aangevraagd om dit te vervangen.

Ook ons dak blijkt heel matig, aan de buitenzijde met 5 cm piepschuim, te zijn geisoleerd. Ook daar een offerte aanvraag gedaan om aan de buitenzijde extra te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
Nog 2 maanden dan is de LG niet meer mijn eigendom. Tijdelijk in een huurwoning (met Nibe bodem WP). Vanaf juni sleutel van nieuwe koopwoning.

Inmiddels toch wel aardig onder de knie met pruttelen die LG.

😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6INuuQVF05r8ZP7WQ1zijtLTFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ew8PXdyM3UmNXQAeLZnxGYTj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 27-12-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Bij mij ook, met vlakke stooklijn (witte lijn), een tijd rustig pruttelen (9kW LG). Onder 5 graden begonnen de defrost weer. Huis blijf warm rond 20.5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JparJ_ZpM-82qb5Lk6aM076_mKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpBFOICZCI0U0OEO5c0YqHX9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan136
@Noord27 misschien gekke vraag, maar wat gebruikt om de LG zo goed te monitoren. Waar hebt u materialen geplaatst in het circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Cees-JanH schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:57:
Klopt inderdaad, en maakt ook het lagere subsidiebedrag volledig terecht. Klaarblijkelijk hebben ze bij de overheid beter gelezen dan wij...
In dat geval hadden de 5kw en de 7kw minder subsidie moeten krijgen omdat die ook minder dan 5kw leveren volgens die tabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Laatst online: 27-02 00:45
hallo allemaal

Even voorstellen: Montebaldo55 is Hans
dit is mijn eerste reactie cq vraag.
spring ook maar het diepe zoals jullie allemaal al eerder hebben gedaan.
hopelijk komt dit bericht in de goede rubriek.
ook vele uren besteed aan het lezen van de vele topics.

uiteindelijk kom ik uit op LG mede gezien het vulmiddel.
jullie hebben er ook een van dit merk.
ik kom uit op een 9 of 12 kW model.
maar kan niet goed bepalen of een 9kw op een 230 aansluiting kan. omdat hij max 23A gebruikt
als ik een 12kW kan ik hem aansluiten op 400V en dat kan natuurlijk altijd.

maar als ik de folder lees van LG zie ik staan:
HM091M.U43 bij 35gr jaarlijks energie verbruik 2784kW
55gr 3638

HM 123M.U33 35gr 4642
55gr 7745

dat verbruik verschil vind ik erg groot nu weet ik wel dat je globaal 5 maand stookt en het een stuk lager uitvalt in de praktijk.
ik heb te doen met vervelend beslis moment:
ComfortKlimaat heeft tot morgen 10% korting en dan is het prijsverschil met in het buitenland bestellen (elMundo) wat velen doen niet zo erg groot.

ben benieuwd

gr Hans

• JanAllElectric
montebaldo55 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:18:
hallo allemaal

Even voorstellen: Montebaldo55 is Hans
dit is mijn eerste reactie cq vraag.
spring ook maar het diepe zoals jullie allemaal al eerder hebben gedaan.
hopelijk komt dit bericht in de goede rubriek.
ook vele uren besteed aan het lezen van de vele topics.

uiteindelijk kom ik uit op LG mede gezien het vulmiddel.
jullie hebben er ook een van dit merk.
ik kom uit op een 9 of 12 kW model.
maar kan niet goed bepalen of een 9kw op een 230 aansluiting kan. omdat hij max 23A gebruikt
als ik een 12kW kan ik hem aansluiten op 400V en dat kan natuurlijk altijd.

maar als ik de folder lees van LG zie ik staan:
HM091M.U43 bij 35gr jaarlijks energie verbruik 2784kW
55gr 3638

HM 123M.U33 35gr 4642
55gr 7745

dat verbruik verschil vind ik erg groot nu weet ik wel dat je globaal 5 maand stookt en het een stuk lager uitvalt in de praktijk.
ik heb te doen met vervelend beslis moment:
ComfortKlimaat heeft tot morgen 10% korting en dan is het prijsverschil met in het buitenland bestellen (elMundo) wat velen doen niet zo erg groot.

ben benieuwd

gr Hans
Ik heb zelf een 9kW LG en ben uitgegaan van mijn oude gasverbruik nl 2100m3. Mijn huis komt uit 1991. Volgens warmtepompweetjes.nl heb ik dan 1878 volllast uren. In 1 m3 gas zit ca 8.8 kWh thermische energie. De meest gebruikte rekenmethode geeft dan 2100 * 8.8 /1878 = 9,8 kW thermisch. Nu heb ik de plaatradiatoren vervangen door jaga's dus het verbruik kan ca 10% lager zijn.

De 1-fase 9 kW heeft een piekbeperking, die het verbruik maximeert op 15A (en niet 17A zoals sommige datasheets aangeven). Dus dat kan op 1 fase en een normale 16B automaat. Een tweaker heeft de 15 A beperking uitgezet en draait op een 20B automaat.

Voor comfortklimaat moet je even googlen op het grote warmtepompforum. O-)

Nu heeft de 9 kW LG een thermisch vermogen van 9 kW tot -7 graden. Veel kouder wordt het in Nederland niet. Dus heb ik een 9kW aangeschaft.

Echter (zie de vele chats) onder de 4,x graden mistig weer treden er zoveel defrosts op dat capaciteit (bij mij) net voldoende is om het huis op ca 20,5 te houden (19,5- 20,5). Boven de 4.x graden geen probleem en onder de x graden (weet ik nog niet want het heeft nog niet echt gevroren) zal er waarschijnlijk ook geen probleem zijn. De defrost-periodes zorgen ook voor veel extra kWh. Ik schat dat ik dit seizoen op 4000 kWh uit ga komen.

Dus in mijn geval omdat 9 kW thermisch aan de krappe kant is:
- beter een 12 kW aangeschaft om voldoende capaciteit te hebben in de defrost periodes? De rest van het jaar waarschijnlijk een overcapaciteit, wat zich terug betaalt in meer verbruik dan bij de 9 kW.
- of naast de 9kW toch de extra 3 (of 6) kW elektrische bijverwarming erbij bestellen (ca € 750). De LG heeft dat - in tegenstelling tot Panasonic en Mitsubishi- niet standaard.

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
JanAllElectric schreef op donderdag 31 december 2020 @ 00:20:
[...]

Ik heb zelf een 9kW LG en ben uitgegaan van mijn oude gasverbruik nl 2100m3. Mijn huis komt uit 1991. Volgens warmtepompweetjes.nl heb ik dan 1878 volllast uren. In 1 m3 gas zit ca 8.8 kWh thermische energie. De meest gebruikte rekenmethode geeft dan 2100 * 8.8 /1878 = 9,8 kW thermisch. Nu heb ik de plaatradiatoren vervangen door jaga's dus het verbruik kan ca 10% lager zijn.

De 1-fase 9 kW heeft een piekbeperking, die het verbruik maximeert op 15A (en niet 17A zoals sommige datasheets aangeven). Dus dat kan op 1 fase en een normale 16B automaat. Een tweaker heeft de 15 A beperking uitgezet en draait op een 20B automaat.

Voor comfortklimaat moet je even googlen op het grote warmtepompforum. O-)

Nu heeft de 9 kW LG een thermisch vermogen van 9 kW tot -7 graden. Veel kouder wordt het in Nederland niet. Dus heb ik een 9kW aangeschaft.

Echter (zie de vele chats) onder de 4,x graden mistig weer treden er zoveel defrosts op dat capaciteit (bij mij) net voldoende is om het huis op ca 20,5 te houden (19,5- 20,5). Boven de 4.x graden geen probleem en onder de x graden (weet ik nog niet want het heeft nog niet echt gevroren) zal er waarschijnlijk ook geen probleem zijn. De defrost-periodes zorgen ook voor veel extra kWh. Ik schat dat ik dit seizoen op 4000 kWh uit ga komen.

Dus in mijn geval omdat 9 kW thermisch aan de krappe kant is:
- beter een 12 kW aangeschaft om voldoende capaciteit te hebben in de defrost periodes? De rest van het jaar waarschijnlijk een overcapaciteit, wat zich terug betaalt in meer verbruik dan bij de 9 kW.
- of naast de 9kW toch de extra 3 (of 6) kW elektrische bijverwarming erbij bestellen (ca € 750). De LG heeft dat - in tegenstelling tot Panasonic en Mitsubishi- niet standaard.
Jan,

Ik vind jouw aanname 1m3 gas is 8,8kW wel erg laag. Dat zou kunnen kloppen als je van een VR ketel komt. Maar bij een HR ketel zou ik rekenen met 9,7kW/m3 bij LTVW.

Ik begrijp dat je geen vloerverwarming hebt en daarom nauwelijks buffer capaciteit.
Waar moet de energie vandaan komen om de defrost te doen ?

In jouw situatie zou ik een hulpelement in de retour plaatsen, op een andere fase.
Ter inspiratie:
Afbeeldingslocatie: https://www.econo.nl/content/images/thumbs/0006172_cv-doorstroom-verwarmer-modellen-1-tot-10-kw.jpeg

Met een 1kW element van Ali op een buitenthermostaat: onder 4C aan, bij 1C uit,

Plaats het in een 1 1/2" T stuk https://www.wildkamp.nl/p...draad-nr-130-1-x-1/692888, een 1 1/2 pijp https://www.wildkamp.nl/p...itendraad-l-300-mm/698293 en wat verloopnippels.
Even bij de oosterburen shoppen helpt.

Jouw 9kW is eigenlijk een maatje te klein maar met een kleine aanvulling kun je je investering opwaarderen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Domosapiens schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:27:
[...]

Jan,

Ik vind jouw aanname 1m3 gas is 8,8kW wel erg laag. Dat zou kunnen kloppen als je van een VR ketel komt. Maar bij een HR ketel zou ik rekenen met 9,7kW/m3 bij LTVW.
Die 110% van een HR ketel haal je alleen in optimale (lab) situaties, in de praktijk is dat zeker niet zo. Voor het berekenen van de benodigde waarden zou ik dus niet uitgaan van deze waarde. Als je nu naar buiten kijkt zie je enorm veel CV pijpjes de warme lucht naar buiten blazen, die zijn bijvoorbeeld al niet goed ingesteld voor die 110%.

In het WP topic is de algemene aanname dat 1 kuub gas ongeveer 8kWh warmte oplevert. Dit is een veilige waarde waarmee je kan rekenen en niet bang hoeft te zijn voor een koud huis.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 31-12-2020 11:08 ]

• JanAllElectric
[...]

Jan,

Ik begrijp dat je geen vloerverwarming hebt en daarom nauwelijk buffer capaciteit.
Waar moet de energie vandaan komen om de defrost te doen ?

In jouw situatie zou ik een hulpelement in de retour plaatsen, op een andere fase.
Ter inspiratie:
[Afbeelding]

Plaats het in een 1 1/2" T stuk https://www.wildkamp.nl/p...draad-nr-130-1-x-1/692888, een 1 1/2 pijp https://www.wildkamp.nl/p...itendraad-l-300-mm/698293 en wat verloopnippels.

Jouw 9kW is eigenlijk een maatje te klein maar met een kleine aanvulling kun je je investering opwaarderen.
Ik reken met 8.8 (want uit de gasperiode met plaatradiatoren en 70 graden CV-ketel). Ik heb 50 m2 (bouwjaar 1991) vloerverwarming en de plaatradiatoren vervangen door jaga's met ventilatoren.

Defrosts gaan binnen 10 minuten.

Ik heb de CV-ketel nog binnen het cv-circuit. Als ik wil kan deze meedoen tijdens defrost-periodes. Efficiënter dan de elektrische bijstook. Maar tot nu toe blijft de temp binnen rond 20 graden. 0 m3 gas verbruikt (behalve koken dan 8)7 ).

EDIT: maar dan had ik mijn Elga niet weg hoeven te doen |:( |:( |:(

Financieel voordeel dit seizoen tot nu toe (tov gas) ca 40% en een gemiddelde COP > 4. Alleen in de defrostperiode zakt de COP naar < 3. Verder was bv in 2019 het aantal defrost dagen ongeveer 26 van de 231 stookdagen.

De frustratie in dit forum is met name de claim van LG dat de capaciteit tot -7 graden 9kW blijft inclusief defrotst effect. Maar achteraf gezien blijkbaar alleen in een dry bulb 8)7 . Nederland heeft bij < 4 graden meestal een wet bulb.

Zoals ik al aangaf in mijn vorige post had ik beter direct voor 12 kW moeten gaan of zoals jij aangeeft het 3 of 6 kW elektrische hulpelement erbij moeten plaatsen.

• Domosapiens
Wolly schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:06:
[...]

In het WP topic is de algemene aanname dat 1 kuub gas ongeveer 8kWh warmte oplevert. Dit is een veilige waarde waarmee je kan rekenen en niet bang hoeft te zijn voor een koud huis.
M.i. is je redenering verkeerd om.
Door de te lage 8kW aanname kom je tekort.
In vergelijk met een goed ingeregelde gas gestookte laag temperatuur verwarming ga je op het CV rendement 10 - 20% tekort komen.
Bij het warmwater rendement is het veel complexer (boiler, naverwarmen, DWT, tapleidinglengte)

Ref:

https://www.internetconsu...mteregeling/document/1316

Ja ik ken de Koevlaas formule m3gas * 8 / 1650 (en die omvat verwarming en warmwater)

M.i. zijn er 4 selectie criteria:
- het minimvermogen: zeer hoge COP en weinig warmte behoefte
- het defrost-conditie vermogen: slechtere COP en duty-cycle beperking
- het maximum vermogen: lagere COP bij minimale Tb
- het boileropwarm vermogen: lagere COP door hogere Ta wens
Historisch gasverbruik kan je helpen om elk van deze 4 te beoordelen en daar een ontwerpbalans in te vinden.

en daarom ..
is de algemene aanname
is mij te vaag.

• Domosapiens
JanAllElectric schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:09:
[...]

Ik reken met 8.8 (want uit de gasperiode met plaatradiatoren en 70 graden CV-ketel). Ik heb 50 m2 (bouwjaar 1991) vloerverwarming en de plaatradiatoren vervangen door jaga's met ventilatoren.

Defrosts gaan binnen 10 minuten.

Ik heb de CV-ketel nog binnen het cv-circuit. Als ik wil kan deze meedoen tijdens defrost-periodes. Efficiënter dan de elektrische bijstook. Maar tot nu toe blijft de temp binnen rond 20 graden. 0 m3 gas verbruikt (behalve koken dan 8)7 ).

EDIT: maar dan had ik mijn Elga niet weg hoeven te doen |:( |:( |:(

Financieel voordeel dit seizoen tot nu toe (tov gas) ca 40% en een gemiddelde COP > 4. Alleen in de defrostperiode zakt de COP naar < 3. Verder was bv in 2019 het aantal defrost dagen ongeveer 26 van de 231 stookdagen.

De frustratie in dit forum is met name de claim van LG dat de capaciteit tot -7 graden 9kW blijft inclusief defrotst effect. Maar achteraf gezien blijkbaar alleen in een dry bulb 8)7 . Nederland heeft bij < 4 graden meestal een wet bulb.

Zoals ik al aangaf in mijn vorige post had ik beter direct voor 12 kW moeten gaan of zoals jij aangeeft het 3 of 6 kW elektrische hulpelement erbij moeten plaatsen.
Ok,
- je komt van HT verwarming
- je hebt vloerverwarming
- je had een Elga
- je hebt nog een gasaansluiting
- je hebt nog een gas CV

Je overweegt om 750€ extra uit te geven voor een LG elektrische bijverwarming of nog meer € voor een 12kW.

Mijn suggestie: met een eevoudige zelfbouw 1kW retourverwarmer kun je voor minder dan €100 je probleem oplossen zonder een 12kW minimum vermogen pendelen probleem te veroorzaken.
-

• JanAllElectric
Domosapiens schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:27:
[...]

Je overweegt om 750€ extra uit te geven voor een LG elektrische bijverwarming of nog meer € voor een 12kW.

Mijn suggestie: met een eevoudige zelfbouw 1kW retourverwarmer kun je voor minder dan €100 je probleem oplossen zonder een 12kW minimum vermogen pendelen probleem te veroorzaken.
-
Na dit 1e seizoen met de LG haal ik de CV-ketel er tussen uit. Het is dan relatief eenvoudig om zo'n 1kW retourverwarmer er tussen te zetten. Die € 100 extra kosten is minder dan opzeggen van het onderhoudsabonnement van de CV-ketel _/-\o_ .

Na 3 seizoenen heb ik de LG 9kW er financieel uit. Netto investering was maar € 2000.

Mijn vraag:
- hoe stuur je zo'n element aan? Het LG-element wordt met de warmtepomp zelf gekoppeld.
- waarom 1 KW en niet bv 3 kW
- heb je er zelf ervaring mee (robuustheid , veiligheid etc.)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zal hier ook maar eens een bijdrage proberen te leveren. Wel leuk om dit forum door te lezen.

Ik heb de LG-HM071M-U43 aangeschaft.
Staat op het (platte)🤭 dak.

Nog net voor de aangescherpte regels, maar wil het ding wel stil hebben. Voor mezelf en de buren.

Ik hoop dat ik genoeg aandacht besteed heb aan trillingsdemping. Staat nu op rubberen speelmatten, dan 3x 40x60 tegels, dan rubberen montagebalken van Bigfoot en dan met gedempte beugels vast. In potentie kan er nog een trillingsdemper direct onder de warmtepomp.

Morgen hoop ik hem aan de praat te krijgen, al moet er wel een hoop leidingwerk bij de CV aangepast worden en ik wellicht een lichte kater heb.

Ik was toen ik dit forum las, wel een beetje bang dat de capaciteit niet genoeg zou zijn, maar dat valt hoop ik mee. Uwert denkt max 4.2kw warmte vraag voor het huis bij -12c
Hij hoeft geen warm water te doen en ons gasverbruik voor warmte was ongeveer 700m2 afgelopen jaar met dat wordt niet heel veel hoger denk ik. Flink verbouwd (R5 a 6 voor een huis van de jaren 30).en ongeveer 85m2 vloerverwarming, 3 oude radiatoren als extra en boven alleen infrarood (die denk ik nooit aan hoeft).

Wifi dingetje ga ik er denk ik nog wel bij aanschaffen.

Later wellicht een buffervat erbij of een warmtepomp boiler.

Nukezone FTW

• Johan136
@montebaldo55 ik ga een 9,0 kw in Slovenië kopen scheelt veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
JanAllElectric schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:45:
[...]

Mijn vraag:
- hoe stuur je zo'n element aan? Het LG-element wordt met de warmtepomp zelf gekoppeld.
- waarom 1 KW en niet bv 3 kW
- heb je er zelf ervaring mee (robuustheid , veiligheid etc.)
Vermogen:
Je posts in dit topic volgende, kom je een beetje vermogen tekort rond de defrost temperatuur.

In onderstaande post genoemd: De 2C dip:
https://gathering.tweaker...message/63029694#63029694

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giljmYXO3f8de95e8HgAbiOO_oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MOSMmoSyfOyEEg9Do3LGML2e.png?f=fotoalbum_large

Met 1kW geef je de LG een steuntje in de rug en hoeft niet meer op z'n tenen te lopen, daardoor minder defrosts.
1kW past gemakkelijk ergens op een groep erbij.
Op basis van je historisch gasverbruik kun je bekijken hoeveel je in het verleden nodig had en
of de 5,4kW plus 1kW extra voor jou voldoende is.

Aansturing:
Ik zou dat niet zomaar aan de LG overlaten, maar zelf een precise grens aanleggen.
(n.b. ik ken de user interface van LG niet, maar heb hier geen bijzondere positieve verhalen gelezen)
Je zou 2x een STC 1000 thermostaat kunnen nemen (10A contact, voldoende voor 1kW) met buitensensor aan een draadje.

https://nl.aliexpress.com...CV9sQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

De thermostaat functie voeden vanuit een "alleen als de pomp draait" hulpcontact van de LG,
STC 1000: de 1e als minimaal thermostaat en de 2e als maximaal thermostaat

Het element voeden vanuit een andere groep, via de 2 schakelcontacten van de STC 1000

Of ...
even verder zoeken naar een minimaal-maximaal thermostaat

Ervaring:
Weinig complex, op de markt beschikbaar (zie voorgaande foto)
230V beveiliging, ja moet, maar niet anders dan een boiler met element
Vanwege een Pompcontact van LG. heb je een droogkookbeveiliging
Geen ervaring, maar ik heb het in mijn voorontwerp voor de LG SILENT meegenomen (Eisen o.a.: stil, geen R410 oid, geen 3 fasen)

• JanAllElectric
Domosapiens schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:35:
[...]

Met 1kW geef je de LG een steuntje in de rug en hoeft niet meer op z'n tenen te lopen, daardoor minder defrosts.
1kW past gemakkelijk ergens op een groep erbij.
Op basis van je historisch gasverbruik kun je bekijken hoeveel je in het verleden nodig had en
of de 5,4kW plus 1kW extra voor jou voldoende is.
Bij 0 graden heb ik 6kW capaciteit nodig. 1kW hulpelement zou voldoende moeten zijn. Heb je ook een link van de cv-doorstromer op Aliexpress. Ik kan het niet vinden. In Nederland bij Econo.nl bijna € 300.
Aansturing:
Ik zou dat niet zomaar aan de LG overlaten, maar zelf een precise grens aanleggen.
Ik kan nu de CV-ketel ook al op basis van rules/thermostaat plugin (Vera edge) aansturen met zwave schakelaar op aanvoer/retour LG of binnen/buitentemp. Hetzelfde kan ik doen met de cv-doorstroomverwarmer.

Edit: gezien alle discussie rond de "defrost dip" heb ik vandaag de CV-ketel voor het eerst eens ingeschakeld. Nadeel is dat de CV-ketel (TA=45, lager gaat de CV-ketel zelf pendelen 8)7 ) de LG wegdrukt omdat de huidige stooklijn op TA=30 staat. Voordeel van de cv-doorstromer is, voor zover ik kan zien, dat je met een draaiknop de temperatuur kan instellen bv net onder de TA van de LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan136
@JanAllElectric misschien gekke vraag, maar wat gebruikt jij om de LG zo goed te monitoren.
Waar hebt u materialen geplaatst in het circuit. Hebt u nog tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Johan136 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:27:
@JanAllElectric misschien gekke vraag, maar wat gebruikt jij om de LG zo goed te monitoren.
Waar hebt u materialen geplaatst in het circuit. Hebt u nog tips.
Wat betreft hardware gebruik ik:
- Iungo voor het uitlezen van de elektriciteit- en gasmeter.
- Vera Edge voor het uitlezen en aansturen van de zwave devices. Vera edge gebruik ik ook voor alle rulebased acties als het aan/uitzetten van verlichting, in/uitschakelen van CV-ketel (als bijverwarming), aan/uitschakelen fans op de jaga radiatoren, in/uitschakelen centrale ventilatie.
- losse ESP8266 microprocessoren voor het uitlezen van temperatuur en rv%

Als centrale opslag van data gebruik Domoticz op een Synology NAS. Met python, en tegenwoordig steeds vaker met de native Domoticz taal DZvents, lees ik gegevens uit Vera Edge en Iungo. De ESP8266 (met firmware ESPeasy) kan standaard realtime data wegschrijven naar Domoticz. Domoticz heeft ook het voordeel dat er een standaard push van data is naar InfluxDB. InfluxDB is weer de standaard database voor Grafana, waarin heef eenvoudig realtime dashboards kunnen worden gemaakt.

Devices:
- zwave 3-1 fibaro modules voor Temperatuur, lichtsterkte en beweging. Deze staan in de kamer en sturen lampen aan en geven de kamer temperatuur door. Verder staat er ook een in het toilet voor aanschakelen centrale ventilatie hoge stand.
- Quibino zwave Dinrail Stroommeter 40A. Deze is dedicated voor LG. Meet realtime kWh en Ampere.
- Zwave switches. Voor de buitenlampen, CV-ketel, centrale ventilatie en de fans van de jaga radiatoren.
- ESP8266 met 3 DS18b20 temperatuursensoren. Deze zitten op de aan en afvoer van de LG voor TA en TR en naar buiten doorgestoken voor buitentemperatuur bij de LG.
- Verder nog meer stuks ESP8266 met DS18B20 en DHT22 sensoren voor temperatuur en RV% in kamer, garage, kantoor, badkamer, slaapkamer, zolder etc.

Ik heb feitelijk dus 2 dashboards nl in Domoticz en Grafana:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTUYX2j8X0qB2VLVFHWmuqk7ZH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVWULujftvEYa7dPN4TLN31G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYmADy5zuqffq7UNwyeRpkwH3hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBDX4roIuYKHw6bxy0aFDSu8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
JanAllElectric schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:53:
[...]

Bij 0 graden heb ik 6kW capaciteit nodig. 1kW hulpelement zou voldoende moeten zijn. Heb je ook een link van de cv-doorstromer op Aliexpress. Ik kan het niet vinden. In Nederland bij Econo.nl bijna € 300.
Een winkel vol:
https://nl.aliexpress.com....1000002.2.4e996e0dMuCWmX

Een 3kW, DN40 = BSP 1 1 1/2" (=ruime doorstroming en omringend water) €25 incl. verzending:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1tdrQb8HH8KJjy0Fbq6AqlpXaj/220V-380V-3KW-4-5KW-6KW-Verwarming-Pijp-Elektrische-Kachel-Verwarmingselement-Met-1-5-Bsp-Draad.jpg_640x640.jpg

https://nl.aliexpress.com....8148356.6.549538ce59SwIi

Een 3kW, DN40 = BSP 1 1 1/2" (=ruime doorstroming), te schakelen als 3x 1kW schakelbaar (rechter plaatje zonder verbinding)

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H4f7e956c9c584a3087b76e200b1e414eL.jpg

Of:
https://nl.aliexpress.com..._668%233422%2315392%23318

Wel via aardlekschakelaar aansluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan136
@JanAllElectric jeetje, dit gaat mij ver boven de pet. Wat heb jij dit professioneel opgezet. Ben een particuliere gebruiker en wil gas besparen door een wp te plaatsen. Met andere woorden het liefst instellen en zo min mogelijk natrok kijken. Als ik jou programmatuur zie ben jij een volleerde prof, denk dat menig installateur hiervan opkijkt. Wel gaaf om te zien, de passie straalt er van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
[...]

Ter inspiratie:
[Afbeelding]

Bedankt voor alle info. Best het proberen waard om toch afscheid te kunnen nemen van de CV-ketel. De kosten zijn ongeveer gelijk aan het jaarlijkse onderhoudsabonnement _/-\o_

Ik heb nog wel een vraag: waarom adviseer jij het hulpelement in de retour te plaatsen? In de weinig info die ik erover kan vinden (oa een hulpelement voor de Ecolution solo) wordt deze in de aanvoer direct na de warmtepomp geplaatst. Gaarne jouw overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
JanAllElectric schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:42:
[...]

waarom adviseer jij het hulpelement in de retour te plaatsen?
Bij de Ecolution solo lijkt het mij een naverwarming.

Hier gaat het om voorverwarming
Het hulpelement zou ik in de retour vlak voor de warmte pomp plaatsen.

In de retour van bij de WP (=koude kant):
- voorverwarmd water, daardoor
- minder op de tenen tijdens 2C dip operatie
- daardoor minder defrosts en
- "zuig" energie beschikbaar voor defrost en daardoor
- minder energie onttrokken aan je huis tijdens defrosts
- vanuit een COP=1 buffer (geleverd door de E-centrale)

Niet in de aanvoer bij de WP (=warme kant)
- is niet bedoeld als naverwarmer
- niet primair bedoeld om je huis op te warmen.

Let op: mag alleen actief zijn als de WP pomp draait !

[Edit]
N.b.
een dergelijk element is ook zeer nuttig bij het herstarten na een langdurige electriciteits onderbreking.
Met echt koud water kan een WP nauwelijk starten.

[ Voor 9% gewijzigd door Domosapiens op 01-01-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
We gaan vrolijk verder in het nieuwe jaar en hoop dat het jullie allemaal goed mag gaan op welk gebied dan.
ook.
Wat is er een enorm verschil in kennis valt mij op.
Maar heel mooi om te zien dat iedereen elkaar respecteert en de kennis deelt.
Iedereen doet het op zijn manier en ook mooie samenwerking

Een paar dagen geleden heb ik aan jullie voorgelegd wat te doen:

LG LG-HM123M-U33 12kW of een HM091 9kW 230 volt.

Om de beslissing te beargumenteren heb je natuurlijk meer gegevens nodig:
1. Vrijstaand huis bj 1980 4cm glaswol muur 10cm pur onder betonvloer, 2 sterren glas hele huis en 6cm dakisolatie.
indruk type woning: globaal 2 onder 1 kap maar dan vrijstaand.
Beneden verdieping globaal 80m2 met vloerverwarming in de woonkamer liggen de buizen hoh minder dan 10 cm bewust heel dicht op elkaar. In de keuken en bijkeuken wat minder maar daar zitten 2 over-gedimensioneerde radiatoren.
Bovenverdieping verwarmen we amper of niet. Maar daar heeft ook elke kamer ook radiatoren met veel overcapaciteit (een vooruitziende blik van mijn installateur 40 jr geleden)

2. huidige verwarming met Nefit combi exelent en boiler intern van 40liter (continue warm) Regeling alles met Honywell Evo Home.

3. Ben een pyromaan in hart en nieren en du een gave houtkachel Harry Leenders Boxer Plus. (de Mercedes onder de houtkachels} Minimale uitstoot, heel hoog rendement en heel laag houtverbruik. Hoef hem ook weining schoon te maken qua as. Geeft egale warmte zonder pieken en dalen. buffert de warmte geweldig. De kachel vrijwel elke avond aan vanaf ongeveer 18.00.
probleem is altijd dat de woonkamer warm is avonds, vloerverwarming langzaam afkoelt en dat de keuken en bijkeuken koud worden. Vandaar Evohome dan lukt het wel om het egaal te krijgen.

4. Ons gasverbruik is 1250m3 dat is in mijn optiek vrij veel gezien gebruik houtkachel.
Koken op inductie en vrijwel geen tapwater. Douchen super kort. Niet uit zuinigheid maar vanwege de huidbelasing)
Bij ons in de straat meerdere huizen van gelijke grootte en die gebruiken globaal 2000m3.
Allemaal mensen waar het altijd lekker aangenaam warm is.

5 Deze zomer mijn eerste PV installatie vervangen door een veel grotere bruto 13000W globaal opbrengst 9000 a 10.000.
Dat moet vgl jaar maar blijken. Alles aangestuurd door Solar Edge met Mod bus.
Kan dus op elk moment zien wat er gebruikt wordt, wat er gemaakt wordt en wat er gekocht wordt
Inderdaad een hoge opbrengst. Of het economisch verantwoord is is de vraag.
Ik heb dit bewust gedaan om ivm met de aflopende saldering tzt.
Vandaag konden we bijvoorbeeld de wasmachine laten draaien zonder stroom af te nemen van het net omdat de zon een beetje scheen.
Ook om tzt mogelijk electrisch te rijden en te bufferen in de accu van de auto. Voorlopig zie ik een EV nog niet zitten.

6. Nu de installatie van de WP. Vele vele uren ingestoken om tot een keus te maken. Div installateurs aan de keuken tafel gehad. Ben er ruim een jaar mee bezig. De tradionele installateurs vallen meestal terug terug op bekende (gas) merken en spelen op safe. als je van het pad afwijkt voelen ze zich niet happy.
Meestal schatten ze ons huis op een wp van 8kW.
Inmiddels heb ik iemand gevonden die wel creatief meedenkt en het ook leuk vind om samen op te trekken.
Veel ervaring qua klimaat beheersing, airco's w pompen en installatie techniek. ook qua regeling en fine tuning

7 3 belangrijke uitgangs punten: een installatie in de meest simpele vorm. Mjn vrouw of wie dan ook moet het kunnen bedienen zonder uitgebreide kennis. Verder punt 2 zo weinig mogelijk geluid bij het draaien van de pomp.
Mocht mij wat overkomen dan moet het goed te bedienen zijn. Verder heb ik nu een overvloed aan brandhout maar als dat er niet meer is moet de wp het makkelijk kunnen doen.
Als 3e: een balans tussen tussen energie verbruik en comfort. Dus geen verspilling maar ook niet met de trui in de kamer zitten
Eigenlijk een continue temp van 20 en s avonds als je stilzit 21. Weinig of geen nachtverlaging.

wat hebben we bedacht:
Een WP van LG met 9kW op 230 of 12kW op 400 voor de verwarming.
hele simpele installatie buffervat van 200 liter (2 spiralen) aansluiten op de wp en dan o de cv met een extra pomp. Alles laten suren door de EVO home. 2 kogel kranen handbediend om de wp los te kunnen koppelen van de CV.

tapwater: bijzonder inventief (heeft installateur bedacht). Deze huidige CV vervanger door een combiketel van Intergas.
Deze ketel is zeer zuinig en heel simpel qua constructie. Je kunt het CV gedeelte heel simpel volledig uitschakelen. en dan alleen tapwater productie gebruiken. Dat kan met geen enkele andere ketel. er zit ook geen 3 weg klep in en kan dus niet kapot gaan wat veelal gebeurt. dit omdat er 2 gescheiden warmte wisselaars op de brander liggen volledig gescheiden. Dus je hoeft niet te schakelen.
Ook 2 kogelkranen tussen de Cv installatie. deze staan dicht
Mocht de nood ooit hoog zijn dan draai je de kogelkranen open en je hebt weer CV met gas. In feite dus een hybride zelf gemaakt.
Zon ketel van Intergas heb je al voor ruim 800E en is CW 4. Voor ons meer dan genoeg. en hoeft niet te investeren in een systeem voor tapwater. Inderdaad dan kun je niet van het gas af. Maar kan tzt altijd nog.

Dan de stroom:
We hebben een 3x 25 400V aansluiting. Mijn PV draait ook ook op een 400V omvormer.
Dus ik heb (als leek) 3x25 is 75 x 230V is totaal 17250W aan vermogen ter beschikking.
Hoeveel dit effectief is weet ik niet.
Maar ik wil graag weten of een 230V 9kw WP dit aan kan zonder dat ik problemen krijg als ik andere dingen in huis gebruik.

Dus de hamvraag is: wat te kiezen. Ik wil een systeem hebben wat met een continue lage (of hogere) watertemp mijn huis aangenaam continue verantwoord verwarmen

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

gr Montebaldo55 Hans

==+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
aanvulling

die 9wK is dus begrensd op 15A zodat de zekering er niet uit gaat.
maar haalt hij in koudere tijden wel zijn vermogen of capaciteit en kom je niet te kort?
overcapaciteit is niet handig maar als hij het niet aan kan heb je ook een probleem.
krijg je dan te maken met defrosten, pendelen of aanverwante zaken? daar heb ik geen kijk op
vergeef me de spelfouten in het eerste schrijven het is al laat

gr Montebaldo55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:06
@montebaldo55 , zet op een hybride NOOIT 2 kranen van de CV dicht. Dat water wordt warm en zet uit bij SWW maken. Dus zorg ervoor dat alle punten van je installatie vrij kunnen uitzetten naar je expansie vat, wanneer ze van temperatuur veranderen.

Wat vermogen betreft, kijk niet alleen naar max, maar ook naar minimum, tenslotte is het vaker 10C dan -10C.
En kijk vooral rond 2 C waar die niet max vermogen haalt.
Waarom je naar hybride wilt, met zoveel PV vraag ik me af. All-E zou ik toch al over nadenken, in de keuze. Maar daar is je eigen E gebruik ook een variabele in.

Waarom boiler 2 spiralen? Wat doe je met volume eromheen? Of sluit je de houtkachel erop aan?
Anders 2e spiraal als hygiene spiraal kopen en je SWW ermee voorverwarmen.

[ Voor 18% gewijzigd door Dapdodo op 02-01-2021 10:51 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 181 Laatste