LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 5 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@Dapdodo dank voor je visie. Weer wat geleerd. Dat is nu net het mooie van het forum.
V.w.b. die kranen erg logisch en nooit bij stil gestaan.

Die andere punten die je noemt gaan mijn kennis te boven:
Wat vermogen betreft, kijk niet alleen naar max, maar ook naar minimum, tenslotte is het vaker 10C dan -10C.
En kijk vooral rond 2 C waar die niet max vermogen haalt.

dit argument lees ik altijd in de fora maar ik kan er niets mee omdat dit voor mij niet duidelijk is.
zou je dit kunnen uitleggen?

Waarom je naar hybride wilt, met zoveel PV vraag ik me af. All-E zou ik toch al over nadenken, in de keuze. Maar daar is je eigen E gebruik ook een variabele in.
ook een helder standpunt. Hoe zou jij het dan doen? Op welke manier tapwater maken?

Waarom boiler 2 spiralen? Wat doe je met volume eromheen? Of sluit je de houtkachel erop aan?
Anders 2e spiraal als hygiene spiraal kopen en je SWW ermee voorverwarmen.

Ik dacht 1 spiraal om het water in het buffervat op te warmen en de andere om het te onttrekken aan het buffervat voor de cv.
Maar dit is een verkeerde gedachte begrijp ik nu. Houtkachel is geen optie meer. Jaren aan gedacht en leek me erg gaaf.
Om een heleboel steekhoudende argumenten gelukkig niet gedaan.
Wat betekent SWW? Op gegoogeld maar kan het niet vinden. Veel gebruikte term

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:06
@montebaldo55
Vermogen is wat kritischer bij WP dan een CV. Als je minimum vermogen te hoog is gaan een CV-ketel gewoon aan/uit en kan daar goed tegen. WP vindt dat voor de efficiëntie wat minder.
Hoe bepaal je minimum vermogen, geen idee vanuit gas situatie. Probeer het nu zelf met warmtemeter. Maar met ketel die 6x per uur start lastig (zeker omdat Ta niet laag genoeg kan, nu Ta=gemmiddelde van(30-47). Dus vanaf welke buitentemperatuur ga je stoken en hoeveel gas verbruik je dan over een tijdsperiode. Dat is ongeveer je minimum. Stel dat het 10% van 12kW is dan gaat de WP aan/uit omdat ongeveer 25 a 30% zijn minimum is. Bij 9kW is dat dan alweer 17,5% gaat al meer in de richting.

Bij 2C zit een dip in vermogen bij R290 en soms bij R32 WP’s. Als die onder het warmteverlies van je schil blijft, wordt het lastig opwarmen. Je warmteverlies meting cq berekening zal moeten vertellen of je nog genoeg hebt.

Tapwater (Sanitair Warm Water=Domestic Hot Water) ligt vooral aan hoeveel. Ik heb aan 120L zat, dus als dat elke dag op 55C beschikbaar is, heb ik nooit koude douche. Dan kan met de WP wel. Zeker als het via een zonneboiler of CV circuit al voorverwarmd is tot een graad op 30C.

Jouw boiler is dus een buffervat. Boiler is voor sanitair warm tapwater. Buffervat zit vol met CV-water, dan kan je dus rondpompen en de spiraal kan je rondpompen. Je kunt zelfs nog zonder spiralen met open buffervat werken omdat er binnen en buiten de spiraal cv-water zit. Zie www.warmtepomp-weetjes.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:31
montebaldo55 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:35:

.......
En kijk vooral rond 2 C waar die niet max vermogen haalt.[/i]
dit argument lees ik altijd in de fora maar ik kan er niets mee omdat dit voor mij niet duidelijk is.
zou je dit kunnen uitleggen?
De LG 9 KW heeft in principe voldoende vermogen nl 9kW tot -7 graden buiten. Maar in de praktijk blijkt dat onder 4 of 5 graden de LG 1 maal per uur bevriest en zich weer moet ontdooien (defrost). Kost 5-10 minuten. Hiervoor wordt warmte onttrokken aan de woning. Dus 10 minuten op het uur zelfs negatieve verwarming. Daardoor wordt de beloofde 9 KW niet gehaald (uit sommige datasheets valt op te maken dat de capaciteit tijdens de defrostperiode maar 5,4 kW is). Daarnaast kost het veel extra energie (defrosten en weer optoeren). Als het gaat vriezen zijn er geen defrost meer en haalt de LG de 9kW wel.

Voor mijn huis -ik kom van 2100 m3 gasverbruik- is de capaciteit eigenlijk te klein tijdens de defrost. Boven de 5 graden ruim voldoende en onder 0 moeten we nog meemaken O-). Te klein betekent overigens dat de kamertemperatuur bij mij schommelt tussen 19,8 en 20,3.

[ Voor 11% gewijzigd door JanAllElectric op 02-01-2021 17:15 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
De LG 9kW Silent HM091MRS U33 doet het op papier beter bij 2C: nl 8kW
https://gathering.tweaker...message/63242804#63242804

Is er een forum lid met dit model ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Domosapiens schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:48:
De LG 9kW Silent HM091MRS U33 doet het op papier beter bij 2C: nl 8kW
https://gathering.tweaker...message/63242804#63242804

Is er een forum lid met dit model ?
Dubbele Fan en -neem ik aan- een grotere condensor. Helaas niet gezien. "met de kennis van nu...." 8)7

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
montebaldo55 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 23:34:

tapwater: bijzonder inventief (heeft installateur bedacht). Deze huidige CV vervanger door een combiketel van Intergas.
Deze ketel is zeer zuinig en heel simpel qua constructie. Je kunt het CV gedeelte heel simpel volledig uitschakelen. en dan alleen tapwater productie gebruiken. Dat kan met geen enkele andere ketel. er zit ook geen 3 weg klep in en kan dus niet kapot gaan wat veelal gebeurt. dit omdat er 2 gescheiden warmte wisselaars op de brander liggen volledig gescheiden. Dus je hoeft niet te schakelen.
Ook 2 kogelkranen tussen de Cv installatie. deze staan dicht.
Mocht de nood ooit hoog zijn dan draai je de kogelkranen open en je hebt weer CV met gas. In feite dus een hybride zelf gemaakt.
Zon ketel van Intergas heb je al voor ruim 800E en is CW 4. Voor ons meer dan genoeg. en hoeft niet te investeren in een systeem voor tapwater. Inderdaad dan kun je niet van het gas af. Maar kan tzt altijd nog.
Elke CV kan de verwarming van uit. Ok wel met 3wegklep, maar dat werkt prima.
CV kan je gewoon op het expansievat laten.
Lijkt mij zonde om een CV voor warm water te installeren.

We zullen zien hoe het bij mij gaat. Ik installeer praktisch hetzelfde komende maandag.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:10
JanAllElectric schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:54:
[...]

Dubbele Fan en -neem ik aan- een grotere condensor. Helaas niet gezien. "met de kennis van nu...." 8)7
Hij kwam iets van 2 weken nadat ik mijn 9kw geleverd had gekregen beschikbaar. Was hij er toen al geweest of er iets van bekend was ik daar zeker voor gegaan. Door de grotere condensor zeker minder last van defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
De comi ketel van Nefit zit er al jaren. Maar is er een met een hoog vermogen.
Het idee van de installateur was zet er een simpel combiketeltje van Intergas neer. Supermooi recendement en goed in alle testen. Cv uit en alleen warm water. Ketel kost ongeveer 800E.
Niets geen geregel en geen storingsgevoelig 3 weg klep.

All electric lijkt mij ook mooi. Maar wat ben ik dan kwijt aan kosten en installatie werk.
Daar heb ik geen kijk op.
Aan 120ltr warm water per dag dag hebben we meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@montebaldo55
Zoiets: https://www.groenehoedduu...-met-warmtewisselaar.html
En nog een driewegklep, wat pijpen buizen slangen en handafsluiters.
Elektrisch nog een groep voor de voeding. Dit laatste zal vooral bepalen of het break-even kan of duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
montebaldo55 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:17:
De comi ketel van Nefit zit er al jaren. Maar is er een met een hoog vermogen.
Het idee van de installateur was zet er een simpel combiketeltje van Intergas neer. Supermooi recendement en goed in alle testen. Cv uit en alleen warm water. Ketel kost ongeveer 800E.
Niets geen geregel en geen storingsgevoelig 3 weg klep.

All electric lijkt mij ook mooi. Maar wat ben ik dan kwijt aan kosten en installatie werk.
Daar heb ik geen kijk op.
Aan 120ltr warm water per dag dag hebben we meer dan genoeg.
Die 800€ ex installatie zou je ook in een wartmepompboiler kunnen steken.
Rendement van CV voor warm water is altijd slecht/goed. Je hebt alleen meer of minder warm water tot je beschikking.

Dan ben je sneller van het gas af en heeft je warmtepomp meer capaciteit over.

Tijdelijke overbrugging met huidige CV is toch een goede oplossing? Zo doe ik het wel tenminste. Op de plek vd CV komt van het voorjaar een warmtepompboiler, die dan ook gelijk al 1 ventilatiegat van de CV kan gebruiken.
De boilers van Ariston vind ik zelf een mooie oplossing.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Dapdodo schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:02:
@montebaldo55
Zoiets: https://www.groenehoedduu...-met-warmtewisselaar.html
En nog een driewegklep, wat pijpen buizen slangen en handafsluiters.
Elektrisch nog een groep voor de voeding. Dit laatste zal vooral bepalen of het break-even kan of duurder is.
Zonde van het geld.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Tenzij er nu geen mechanische ventilatie plaatsvind. En zie ik ook nergens staan.
En dus 125m3/uur*?uur lucht a 20 gr. Onnodig uit je huis trekt die je gewone wp moet opwarmen.
Terwijl het monoblock het keurig in een keer kan. Elektrische deel is alleen voor legionella.
Ik heb een gewoon vat met besturing nog niet veel goedkoper gezien.

Ariston heeft 80m3 nodig en cop van 1,89. Terwijl een LG richting de 2,8 gaat 7/55.
Als je de egea neemt op R290 is de cop 2,7 bij 7/55 maar wel 190m3 lucht.

[ Voor 14% gewijzigd door Dapdodo op 03-01-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
@JanAllElectric
Nog even terugkomend op de LG bijverwarming die je noemde:
JanAllElectric schreef op donderdag 31 december 2020 @ 00:20:
[...]

Dus in mijn geval omdat 9 kW thermisch aan de krappe kant is:
- beter een 12 kW aangeschaft om voldoende capaciteit te hebben in de defrost periodes? De rest van het jaar waarschijnlijk een overcapaciteit, wat zich terug betaalt in meer verbruik dan bij de 9 kW.
- of naast de 9kW toch de extra 3 (of 6) kW elektrische bijverwarming erbij bestellen (ca € 750). De LG heeft dat - in tegenstelling tot Panasonic en Mitsubishi- niet standaard.
De LG bijverwarming wordt inderdaad aan de uitgang (warme kant) van de WP gemonteerd en kan ook gebruikt worden bij SWW boiler bereiding.
De LG schakel criteria:
- Example : If Heater on temperature is set as '-1' and DIP switch No 6. and 7 is set as
'OFF-OFF', then full capacity of electric heater will start operation when outdoor air
temperature is below -1 °C and current leaving water temperature or room air temperature
is much belower than target leaving water temperature or target room air temperature.
"is much belower" ??? Waar hebben we het over ??

In jouw geval zou je dan al bij 4C het element moeten vrijgeven. Dit kan een berg COP=1 kosten met zich meebrengen als de schakeling weinig selectief is als onder 0C weer meer capiciteit beschikbaar is.

Iemand op het forum met ervaring ?

Je zou ook nog een kritisch naar je warmte behoeft kunnen kijken
Ik heb zelf een 9kW LG en ben uitgegaan van mijn oude gasverbruik nl 2100m3.

Ik heb 50 m2 (bouwjaar 1991) vloerverwarming

Bij 0 graden heb ik 6kW capaciteit nodig
Als je bij 0 graden 10-20% minder behoefte hebt, ben je ook uit de problemen.
2100m3 is een lekker groot getal waarop makkelijker iets te besparen valt dan op een klein getal.

Hoe is de vloerverwarming uitgevoerd ?
Is dit een gesloten verdeler, d.w.z.:
- eigen pomp
- eigen circulatie kring
- warm water bij-mening vanuit hoofdcircuit

Dat is voor een LTVW allemaal niet nodig.
Kijk naar je verdeler en beoordeel of je er een open verdeler van kan maken:
- mengkraan vervangen door kogelkraan
- pomp vervangen door pijp
- verbinding tussen retour en aanvoer verbreken
(ik kon hier 10% mee verdienen, afgezien van elektra besparing)

Kijk rond in je woonkamer wat daar nog makkelijk te verdienen valt.
Kijk in je woonkamer naar "low hanging fruit" zoals kieren, tocht en koude bruggen.
(een onverwarmde zolder isoleren doet niet zoveel)

En dan dit ...
https://gathering.tweaker...message/65479660#65479660
Ik heb me ook steeds afgevraagd of de plaatsing van de LG op het balkon met 1,5 meter voor de LG een muurtje van 1 meter en achter op 50 cm de pui de defrosts verergeren 8)7 . De afstanden zijn overigens conform de LG-handleiding.

EDIT: Als dit inderdaad zo is dan ga ik in de zomer de LG haaks op de pui zetten. De uitblaas afstand wordt dan zo'n 5 meter (ipv 1,5 meter). De ruimte achter de LG wordt dan ca 1 meter.
Foto van je huidige situatie?
Snel een proefje met een schuin opgestelde triplex plaat, om te voorkomen dat de luchtstroom fronttaal tegen de muur blaast ?
Wind-flow draadjes zoals Remco45 heeft gebruikt, ook op en aan de muur met wat kozijn ankers. Een oude telefoon als bewakings camera ?
Bedenk dat de winter kort is ! Voor je het weet is de tijd van proefjes voorbij.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Die lucht trek je natuurlijk niet uit je huis, maar vanuit buiten. Hooguit in de zomer als de plek daarvoor handig is. 650m3 nodig ipv 80!

Ariston nuos plus heeft een cop van 3.35 bij 7c voor 55c water en dat is prima. TOV een gewone boiler is alles boven cop1 winst en TOV Cv is het vastrecht dan het meeste geld.

https://www.boiler-shop.b...rs/ariston-nuos-plus-200/

Als je echt weinig gebruikt aan water kan je ook nog voor de 110l gaan, want op de 150l zit geen subsidie. Is iets minder efficiënt, maar uit ervaring ook een prima ding.

Grootste voordeel is natuurlijk dat je het net als een monoblock met minimale moeite kan installeren.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Die van Ariston is een optie die ik al regelmatig bekeken heb. Die kleinste kun je kopen voor rond de 800E en je krijgt dan 500E subsidie terug. Gekker kan het eigenlijk niet.
Wij zijn met z'n tweeën dus dan heb aan 120ltr genoeg.

Maar er zit 1 adder onder het gras. De technische specificaties geven aan:

Minimum waterhardheid°F12 (met ontharder, min 15 °F)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g15YuX0jLQTRjWE7qSkLv5lylfg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rpn71TLALi4gJSsrEWvXYngd.jpg?f=user_large

Wij zitten precies op 9-11dH is 15fH ons gebied. Een willekeurige tabel heb ik er hierboven even bijgezet.
Als ik de gebruiksaanwijzing juist interpreteer kan het net.
Eigenlijk zou ik op termijn een waterontharder willen plaatsen maar dat is dan geheel uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
montebaldo55 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:59:
Die van Ariston is een optie die ik al regelmatig bekeken heb. Die kleinste kun je kopen voor rond de 800E en je krijgt dan 500E subsidie terug. Gekker kan het eigenlijk niet.
Wij zijn met z'n tweeën dus dan heb aan 120ltr genoeg.

Maar er zit 1 adder onder het gras. De technische specificaties geven aan:

Minimum waterhardheid°F12 (met ontharder, min 15 °F)

[Afbeelding]

Wij zitten precies op 9-11dH is 15fH ons gebied. Een willekeurige tabel heb ik er hierboven even bijgezet.
Als ik de gebruiksaanwijzing juist interpreteer kan het net.
Eigenlijk zou ik op termijn een waterontharder willen plaatsen maar dat is dan geheel uitgesloten.
Die snap ik niet. Er wordt een minimale waterhardheid gevraagd? Dat zou voor mij ook nog wel een dingetje zijn. De ontharder staat ook op de planning.

Ik weet iemand die de 110l heeft en een ontharder, wat zou er mis kunnen gaan daar? Werkt al jaren.

PS lg monobloc R32 geeft geloof ik cop van 3.5 aan bij 55c op 7c buiten.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
dat waterontharder verhaal heb ik al jaren op het netvlies staan.
heb er al heel veel over gelezen. exact navertellen kan ik niet.
maar het komt er op neer dat je pH cq zuurgraad gaat veranderen door de waterontharder.
bij een bestaande installatie (geheel los van de wp) kan na het plaatsen van de verharder je bestaande aanslag in het waterleidingnet gaan oplossen door de pH verandering.
er wordt ook altijd geadviseerd om de hardheid niet heel laag in te stellen.
in een boiler speelt afzetting van kalk op verwarming element of wisselaar ook een rol vooral omdat het water verwarmd wordt.
ongetwijfeld zal voor ontharders ook een tweakers topic bestaan.
daar kijk ik bewust niet naar want dan wordt je weer overspoeld met veel info.
maar gezien de technische specificaties van de fabrikant lijkt het me wel een belangrijk punt om rekening mee te houden voor de hem plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Heeft er al iemand de LG aangesloten met een externe thermostaat?

Ik wil dat namelijk wel eens gaan proberen omdat de LG controller zelf een extreme hysterese heeft en daardoor mijn gewenste nachtverlaging van 1 of 2 graden niet toepast.

Uit de handleiding maak ik volgens mij op dat de LG alleen overweg kan met 230v thermostaten. Dat beperkt de keuze natuurlijk wel wat.
Of heb ik ergens toch de mogelijkheid voor een 24v thermostaat over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
rykers158 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:47:

Ik wil dat namelijk wel eens gaan proberen omdat de LG controller zelf een extreme hysterese heeft en daardoor mijn gewenste nachtverlaging van 1 of 2 graden niet toepast.

Uit de handleiding maak ik volgens mij op dat de LG alleen overweg kan met 230v thermostaten. Dat beperkt de keuze natuurlijk wel wat.
Of heb ik ergens toch de mogelijkheid voor een 24v thermostaat over het hoofd gezien?
Een thermostaat met een 230V relais is geschikt.

Voor proefneming een goede keus: Hysteresis 0,2C, Instelbaar op 0,5C
Maar heeft geen klokprogramma en kan niet verwarmen en koelen
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71H8gmapC-L._AC_SL1500_.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVTeQ42XjIFLxcl0P1rRHFuppSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lA5FyHG2fMP9dgStTjpzjwI8.jpg?f=fotoalbum_large

Aan LG zijde aansluiten op L en L2
(N niet gebruiken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKM1Kz2WdcZjG-AGSUBGPCEW-Q4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DS6tybas2HopqAQxbULLhUFb.jpg?f=user_large

Wel zorgen voor een 230V veilige bedrading !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Domosapiens
Bedankt voor het meedenken, maar ik zoek er wel 1 met kookprogramma, zodat ik de nachtverlaging ook kan instellen. Handmatig vergeet ik dat namelijk. Goede garanties uit het verleden op dit punt ;)

Ik heb nu de Siemens Rev 12 gevonden als optie die ook 230v ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
rykers158 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:16:
@Domosapiens
Ik heb nu de Siemens Rev 12 gevonden als optie die ook 230v ondersteund.
Voor mij afgekeurd:
Switching difference of the temperature 1 K
en veel te duur voor een proef 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
rykers158 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:16:
@Domosapiens
Bedankt voor het meedenken, maar ik zoek er wel 1 met kookprogramma, zodat ik de nachtverlaging ook kan instellen. Handmatig vergeet ik dat namelijk. Goede garanties uit het verleden op dit punt ;)
Deze dan: EMOS P5606OT OpenTherm OT (overbodig) en een relaiscontact en 0,2C hysterese voor 29,60€
https://www.amazon.nl/EMO...9P07T12KNWMRAARND1S7&th=1

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/S/aplus-media/vc/e7f5047b-7978-421f-b62d-1a4bd026d4d0.__CR0,0,3200,3200_PT0_SX300_V1___.jpg

Kan ook draadloos, heeft relais contact voor €58:
https://www.amazon.nl/EMO...uurregelaar/dp/B08MV4RCQR

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81-nzK46P4L._AC_SL1500_.jpg

Manuals:
EMOS P5606OT https://www.emos.cz/file/...8000_31-p5606ot_00_01.pdf
EMOS P5616OT wireless https://www.emos.cz/file/...7000_31-p5616ot_00_01.pdf

Beperking:
Kan niet omgaan met 2 schakelcontacten zoals nodig voor LG om te verwarmen en te koelen.
Truc: een tweede P5606OT thermostaat als "koelthermostaat" bedraden.

Zoekthermen:
Open Therm Thermostaat en droog relais contact
Emos P5606OT en draadloos P5616OT
Hysteresis, hysterese 0,2C
Mogelijke LG Therma HM091MRS U33 thermostaat

Reminder: bookmark

[ Voor 31% gewijzigd door Domosapiens op 03-01-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Domosapiens schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:22:
[...]

Voor mij afgekeurd:

[...]

en veel te duur voor een proef 8)7
ik had een tweedehandsje gevonden en dacht te lezen dat hij een hysterese van 0,5 graad had. Maar blijkbaar verkeerd gelezen. Dan valt die af inderdaad.

Die EMOS klokthermostaat heb ik meteen besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Domosapiens schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:54:
@JanAllElectric
Nog even terugkomend op de LG bijverwarming die je noemde:

[...]

De LG bijverwarming wordt inderdaad aan de uitgang (warme kant) van de WP gemonteerd en kan ook gebruikt worden bij SWW boiler bereiding.
De LG schakel criteria:

[...]

"is much belower" ??? Waar hebben we het over ??

In jouw geval zou je dan al bij 4C het element moeten vrijgeven. Dit kan een berg COP=1 kosten met zich meebrengen als de schakeling weinig selectief is als onder 0C weer meer capiciteit beschikbaar is.

Iemand op het forum met ervaring ?

Je zou ook nog een kritisch naar je warmte behoeft kunnen kijken

[...]
Daarom heb ik niet gekozen voor de LG variant van de doorstromer. Te weinig selectieve instelmogelijkheden. Op dit moment ben ik als proef (mijn dank voor het aanzwengelen ervan _/-\o_ ) de CV-ketel met een zwave aan/uit schakelaar automatisch aan het bijschakelen, Ik kan de hysteresis dan klein houden en ook mijn eigen binnen en buitentemperaturen kiezen. CV-ketel staat op max 40, zwave thermostaat overdag op Tbinnen op 20 +-0,2. en Tbuiten op <4, in de nacht Tbinnen op 19 +-0.2. Dat heeft vanochtend 0,5 m3 gas gekost om de kamer na de nachtverlaging (en silent on) naar 20,2 te brengen. De LG houdt de temperatuur dan wel constant of licht stijgend (nu 16:30 20,5).

EDIT: Overigens lijkt het bijstoken niet het aantal defrosts te verminderen. Waarschijnlijk komt dat doordat de LG optoert om de delta te handhaven en daardoor weer dichtvriest. Wel zakt met name de TR veel minder terug. De redenatie van @Domosapiens om een lichte cv-doorstromer juist in de retour vlak voor de warmtepomp te plaatsen zal beter werken. Ook een lage stooklijn zal het optoeren van de LG afvlakken. Helaas blijkt mijn CV (teveel capaciteit ook bij 40) dan de LG eruit te drukken. Dan krijg je natuurlijk ook geen defrosts meer ;w .
Als je bij 0 graden 10-20% minder behoefte hebt, ben je ook uit de problemen.
2100m3 is een lekker groot getal waarop makkelijker iets te besparen valt dan op een klein getal.
Inderdaad. Mijn besparing met de Elga was ca € 700 op jaarbasis. Na 3 seizoenen terugverdiend. De prognose besparing met de LG is op dit moment ca € 600. Minder dan bij de Elga deels door de lagere (S)COP door de defrosts en deels door de lagere gasprijs . Ook de LG (netto investering € 1950) kan ik in iets meer dan 3 seizoenen terugverdienen. Leuke hobby, je leert ervan en je draagt ook nog bij aan gasvermindering.

EDIT: Of bedoelde je energiebesparende maatregelen |:( . Ik heb de plaatradiatoren al door jaga's vervangen en het maximale aantal fans toegepast. Een andere maatregel kan zijn de verdeler aan te passen en de slangen VVW door te laten spuiten. Heeft een eventueel buffervat nog positieve invloed? Zie verder onder verdeler en isolatie.
Hoe is de vloerverwarming uitgevoerd ?
Is dit een gesloten verdeler, d.w.z.:
- eigen pomp
- eigen circulatie kring
- warm water bij-mening vanuit hoofdcircuit

Dat is voor een LTVW allemaal niet nodig.
Kijk naar je verdeler en beoordeel of je er een open verdeler van kan maken:
- mengkraan vervangen door kogelkraan
- pomp vervangen door pijp
- verbinding tussen retour en aanvoer verbreken
(ik kon hier 10% mee verdienen, afgezien van elektra besparing)
Nog steeds een gesloten verdeler. Bij de Elga kon de CV-ketel niet laag genoeg (pendelen). Met de LG vanochtend een geslaagde proef met de CV-ketel op 40. Op het moment dat ik de CV-ketel weghaal plaats ik zo'n CV-doorstromer en bouw ik de verdeler om.

NB: verbinding tussen aanvoer en retour al dichtgedraaid.
Kijk rond in je woonkamer wat daar nog makkelijk te verdienen valt.
Kijk in je woonkamer naar "low hanging fruit" zoals kieren, tocht en koude bruggen.
(een onverwarmde zolder isoleren doet niet zoveel)
Isolatie 1991 |:( . Er is dus spouw- en dakisolatie en overal dubbel glas. Broodjesvloeren met piepschuim eronder. Kozijnen tochten niet. Mechanische ventilatie nu CO2 gestuurd en met sensoren in toilet en badkamer op aanwezigheid en RV%.

Beste "laag fruit" is het dubbele plafond (80m2) in de uitbouw van de kamer, bijkeuken en kantoortje met plat dak te isoleren door vol te spuiten met vlokken. Daar is het nl al snel 1 graad kouder. Echter dat wordt toch afgeraden omdat er dan condens kan ontstaan tussen de isolatielaag en het dakbeschot. Een dampremmende laag toepassen zou betekenen dat eerst het houten plafond eruit moet 8)7.

Kortom. Ik wil wel isoleren, maar hoe????
Foto van je huidige situatie?
Snel een proefje met een schuin opgestelde triplex plaat, om te voorkomen dat de luchtstroom fronttaal tegen de muur blaast ?
Wind-flow draadjes zoals Remco45 heeft gebruikt, ook op en aan de muur met wat kozijn ankers. Een oude telefoon als bewakings camera ?
Bedenk dat de winter kort is ! Voor je het weet is de tijd van proefjes voorbij.
Grappig dat je dat zegt. Ik heb dat al gedaan met een betontriplex plaat van 2 bij 1 meter. In allerlei posities. Schuin voor de LG, tussen de LG en het zijmuurtje. Maakte niet veel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jKb0LnqJ3UD_T5s32BBSRTlSiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVWlvELGkNMxXboQUH6iSPCt.jpg?f=fotoalbum_large
rykers158 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:47:

Daar denk ook over, maar dan net zoals bij de CV-ketel, met een zwave schakelaar. Voor de CV-ketel gebruik ik een potentiaalvrij relais, maar voor de LG kan ik een gewoon 230 V zwave schakelaar gebruiken. Voor Vera Edge is er een redelijk sofisticated thermostaat plugin voorhanden. Houdt rekening met hysteresis, antipendel, maximale inschakel en uitschakeltijden en kan zelfs schakelen tussen verwarmen en koelen.

Mijn probleem is-denk ik- dat je dan de LG echt alleen aan en uit kan schakelen. Nu moduleert de LG toch wel netjes tot 0,5 boven de door mij ingestelde waarde van 20 graden Tbinnen (als hij dat eindelijk heeft bereikt tijdens de defrostperiodes _/-\o_ ).

EDIT: Er is ook zo'n module voor de LG: https://www.supplyhouse.c...or-Third-Party-Thermostat. Daarnaast heb je dan nog een thermostaat nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door JanAllElectric op 03-01-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
Op dit moment ben ik als proef (mijn dank voor het aanzwengelen ervan _/-\o_ ) de CV-ketel met een zwave aan/uit schakelaar automatisch aan het bijschakelen, Ik kan de hysteresis dan klein houden en ook mijn eigen binnen en buitentemperaturen kiezen. CV-ketel staat op max 40, zwave thermostaat overdag op Tbinnen op 20 +-0,2. en Tbuiten op <4, in de nacht Tbinnen op 19 +-0.2. Dat heeft vanochtend 0,5 m3 gas gekost om de kamer na de nachtverlaging (en silent on) naar 20,2 te brengen. De LG houdt de temperatuur dan wel constant of licht stijgend (nu 16:30 20,5).
Om nu het probleem op te lossen: Inventief. Maar daarvoor had je de Elga niet weg hoeven te doen.
EDIT: Of bedoelde je energiebesparende maatregelen |:( . Ik heb de plaatradiatoren al door jaga's vervangen en het maximale aantal fans toegepast. Een andere maatregel kan zijn de verdeler aan te passen en de slangen VVW door te laten spuiten. Heeft een eventueel buffervat nog positieve invloed? Zie verder onder verdeler en isolatie.
Ja dat dus.
Plaatradiatoren vervangen door Jaga's met fans, dat lijkt mij een noodzakelijke aanpassingen voor een ZLTV installatie, daar verwacht ik weinig besparing van.
Nog steeds een gesloten verdeler. Bij de Elga kon de CV-ketel niet laag genoeg (pendelen). Met de LG vanochtend een geslaagde proef met de CV-ketel op 40. Op het moment dat ik de CV-ketel weghaal plaats ik zo'n CV-doorstromer en bouw ik de verdeler om.
NB: verbinding tussen aanvoer en retour al dichtgedraaid.
De WP maakt toch geen 40C hoop ik ?? Want dan haal je die 5,4kW ook niet.
Vanuit de CV is 40C best te doen voor de VV.

Zit er nog een (sterk!) flow beperkende thermostaat kraan aan de ingang van de VV ?
Hoeveel VV kringen ?
Hoeveel flow ?
Isolatie 1991 |:( . Er is dus spouw- en dakisolatie en overal dubbel glas. Broodjesvloeren met piepschuim eronder. Kozijnen tochten niet. Mechanische ventilatie nu CO2 gestuurd en met sensoren in toilet en badkamer op aanwezigheid en RV%.
Zo slecht kan dat niet zijn.
Wij hebben een Rc 2,5 huis met 220m2 uit 1995 met alleen maar vloerverwarming, van 3000m3 naar 1500m3 (in 5!! jaar) door inregelen, slimmer sturen en in de woonkamer 24m2 plafond geluid isolatie, met Isovlas waardoor de warmte isolatie van Rc 2,5 naar Rc 4,3 is gegaan.
Echter dat wordt toch afgeraden omdat er dan condens kan ontstaan tussen de isolatielaag en het dakbeschot.
Ja, dat is zo'n vage bangmaker ...
Goede materialen kiezen en doorrekenen, heb ik toen gedaan via https://www.u-wert.net (maar ziet er nu anders uit??)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvejvJmZV9QBtNZiqv4OlqXki5c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4g9MFNLjNtnPngesy4QNSXYs.png?f=fotoalbum_large
Grappig dat je dat zegt. Ik heb dat al gedaan met een betontriplex plaat van 2 bij 1 meter. In allerlei posities. Schuin voor de LG, tussen de LG en het zijmuurtje. Maakte niet veel uit.
Die 2e muur zie ik niet.
Maar je zou met wat kozijnankers en draadjes overmatige wervelingen kunnen constateren.
maar voor de LG kan ik een gewoon 230 V zwave schakelaar gebruiken.
Ik geloof niet dat ik dit snap. Maar pas op dat je niet op een andere fase zit.
Mijn probleem is-denk ik- dat je dan de LG echt alleen aan en uit kan schakelen. Nu moduleert de LG toch wel netjes tot 0,5 boven de door mij ingestelde waarde van 20 graden Tbinnen (als hij dat eindelijk heeft bereikt tijdens de defrostperiodes _/-\o_ ).
?? Dat lijkt me gewoon hysteresis om aan/uit/aan flipperen te voorkomen bij een radiator/convector installatie. Vloerverwarming is daar veel te traag voor. Zoveel hysteresis (+0,5 en ook -0,5?) geeft een onbehaagelijk gevoel.
Op wat voor manier werkt je "Temperature Setting" (owners manual pag 20): Room, Leaving water, Water Inlet, Room + Leaving water ???
EDIT: Er is ook zo'n module voor de LG: https://www.supplyhouse.c...or-Third-Party-Thermostat. Daarnaast heb je dan nog een thermostaat nodig.
Beetje duur voor alleen een dry-contact relais?
De voorgenoemde EMOS P5606OT kan 230V schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Net even gekeken op de site van de RVO in verband met de subsidie.
Ik zie in de herziene voorwaarden per 4-1- 2021 dat je nota of een bewijs van installatie moet hebben van een deskundig installateur.
Toch wel een dingetje om op te letten voor de doe-het-zelvers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hgHE_rckxnRuG1TilubpVU9vU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ardRuTNLsEmRO2xMK7ODrtlH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-06 22:52

thido

Tilburg

montebaldo55 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:52:
Ik zie in de herziene voorwaarden per 4-1- 2021 dat je nota of een bewijs van installatie moet hebben van een deskundig installateur.

[Afbeelding]
Dat is niet anders dan dat het al was.
Het gaat er nu om of die 'installateur' wel of niet als zodanig geregistreerd moet zijn.

Hier een berichtje van iemand die daar naar gekeken heeft:
rykers158 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:04:
[...]

Omdat ik benieuwd was hoe er nu aangekeken gaat worden tegen het doe-het-zelven, even gescand of er verplichtingen bij zijn gekomen naast het aspect van 'geïnstalleerd door een deskundige'. En dat blijkt helaas het geval:

[...]

En bouwinstallatiebedrijf is ook gedefinieerd:

[...]

Dus het helemaal zelf aanleggen van een warmtepomp met subsidie zit er niet meer in. ;(

Ook kan je geen twee keer subsidie meer aanvragen voor een apparaat uit dezelfde categorie:

[...]

Dus mijn idee om als een R32 panasonic T-CAP beschibaar komt die te kopen om de LG te vervangen wordt hem helaas niet meer ;(

Dan maar gas erbij blijven stoken en dus niet helemaal van het gas af.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Vanmiddag heb ik de wp een tijdje laten draaien met alleen sensor 'air'.
Dat had bij mij tot gevolg dat hij dan doorstookt tot Ta graden en eens per 20-30 minuten even uitgaat en vrijwel direct weer aan. Dus erg onrustig gedrag:

https://snapshot.raintank...KkuVjTt8ajxpSEST31Ked3I6l

Helaas kan ik het opgenomen vermogen nog niet hierin verwerken vanuit mijn Home energy kwh meter.
Die laat eenzelfde patroon zien waarbij de pieken op 2800 tot 3000 watt liggen.

Alleen sturen op basis van lucht is hem dus niet voor mij. Ik heb hem nu weer naar lucht+water gezet.
Interessant vind ik wel de 45 graden Ta die hij kiest om de ruimte op temperatuur te houden. De afgelopen dagen had ik namelijk op alleen water als sensor gedraaid, waarbij hij soms wel en soms niet de temperatuur goed vast wist te houden. Daarbij was de max Ta 40 graden. Mogelijk dat ik dus toch een iets hogere Ta nodig heb dan ik nu heb ingesteld volgens mijn stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 20-05 23:25
Dat is een vrij hoge Ta, ik draai hier eigenlijk 32 Ta en 27Tr. Pomp staat op silent mode, verbruik rond de 1800 watt (Wat zou dat thermisch zijn bij een Tb van 3 graden) en uiteraard van de ene defrost naar de andere ca 55 minuten ertussen.

Ik heb de cv ketel erbij, anders wordt het niks, zover ik kan zien kost me dat 4 kuub gas per 24 uur, dat zou theoretisch 40 kWh warmte zijn. Mijn woning heeft bij deze buiten temperatuur dus ongeveer 1,66 plus 5,4=7 kW nodig.

Wat jammer dat de LG 9 kw dat niet kan leveren. Kan er geen ander gas in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Cees-JanH Ja dat vond ik ook al.

Hoe heb jij de cv ketel er dan bij draaien? Want bij mij draait die over de bovenzijde van mijn 100liter buffervat en de wp draait over het onderste deel. Echter als de ketel bijspringt, dan warmt mijn buffer toch zodanig snel op dat de wp niets meer kan toevoegen aan warmte.

Ik heb het idee dat de LG de 7kw wel kan leveren, maar dan heb je daarvoor wel een voldoende grote deltaT voor nodig in combinatie met voldoende flow.

Dit volgens: Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Dit flow is bij mij constant tussen 1500 en 1520 l/h. Wil ik daarbij 9kw halen, dan moet ik dus een dT hebben net iets meer dan 5 hebben. Ik zie echter meestal maar een dT van 3, dus daarmee dan maximaal 5 kw.

Ofwel heb ik nog een afgifteprobleem om het maximale uit de wp te halen. Omdat ik met radiatoren draai kan ik dat goed verhogen door een hogere Ta. In die zin is het dus niet gek dat de LG die zelf kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ik heb een warmtewisselaar in een gedeelte van de retour, ketel draait op 45 graden. De retour temperatuur gaat dus licht omhoog. Ik probeer een foto te maken straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers158 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:48:
Vanmiddag heb ik de wp een tijdje laten draaien met alleen sensor 'air'.
Dat had bij mij tot gevolg dat hij dan doorstookt tot Ta graden en eens per 20-30 minuten even uitgaat en vrijwel direct weer aan. Dus erg onrustig gedrag:

Helaas kan ik het opgenomen vermogen nog niet hierin verwerken vanuit mijn Home energy kwh meter.
Die laat eenzelfde patroon zien waarbij de pieken op 2800 tot 3000 watt liggen.

Alleen sturen op basis van lucht is hem dus niet voor mij. Ik heb hem nu weer naar lucht+water gezet.
Interessant vind ik wel de 45 graden Ta die hij kiest om de ruimte op temperatuur te houden. De afgelopen dagen had ik namelijk op alleen water als sensor gedraaid, waarbij hij soms wel en soms niet de temperatuur goed vast wist te houden. Daarbij was de max Ta 40 graden. Mogelijk dat ik dus toch een iets hogere Ta nodig heb dan ik nu heb ingesteld volgens mijn stooklijn.
Met de 15A piekbegrenser haal ik met mijn LG 9 kW vandaag max TA 35 met 3,3 kW verbruik. Die TA 45 heb ik nog niet gezien.

Als ik de CV (max 40) erbij aanzet dan haal ik kortstondig 38,5, waarna er weer een defrost onstaat.

Nu weet ik van jou dat de LG waarschijnlijk de TA en TR wat lager aangeeft dan bv de kamstrup.

Vraag: knalt jouw 20B automaat er niet uit zonder piekbegrenzing?
Cees-JanH schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:04:
......

Ik heb de cv ketel erbij, anders wordt het niks, zover ik kan zien kost me dat 4 kuub gas per 24 uur, dat zou theoretisch 40 kWh warmte zijn. Mijn woning heeft bij deze buiten temperatuur dus ongeveer 1,66 plus 5,4=7 kW nodig.
...
Ik heb vandaag 1,2 m3 bijgestookt om de kamertemperatuur naar 20,2 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@JanAllElectric de 20B alamat is er nog niet uitgegaan. Maar ik ben ook nog niet in de buurt geweest van de 4600 watt.

Dat zou 9kw met cop <2 zijn.

En inderdaad een afwijking. Nu 37 op de remote en 38.84 volgens de kamstrup.

[ Voor 20% gewijzigd door rykers op 04-01-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers158 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:46:
@JanAllElectric de 20B alamat is er nog niet uitgegaan. Maar ik ben ook nog niet in de buurt geweest van de 4600 watt.

Dat zou 9kw met cop <2 zijn.

En inderdaad een afwijking. Nu 37 op de remote en 38.84 volgens de kamstrup.
Dan ga ik die ook bestellen. Ik denk een 20B met aardlek. Dan kan ik de huidige 16B later eventueel gebruiken voor zo'n doorstromer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUD3irEBf_vrmcdgx5yu3GnSX74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdvPrwWYpZr8smaihd3oWJuW.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals beloofd de foto, systeem staat nu via wisselaar, bij openen bovenste kraan en een kleine kraan sluiten gaat alles ongemoeid door naar de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
LG 9kW Silent HM091MRS U33

Even research gedaan: in NL nog niet bekend en staat ook niet op RVO lijst.

Navraag bij eMundia, net reactie:
Verkoop in Europa net begonnen.
Zijn slechts 4 toestellen In Europa.
En erg duur. Gaat bij hen 5050 kosten inclusief 150E verzendkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
montebaldo55 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:17:
LG 9kW Silent HM091MRS U33

Even research gedaan: in NL nog niet bekend en staat ook niet op RVO lijst.

Navraag bij eMundia, net reactie:
Verkoop in Europa net begonnen.
Zijn slechts 4 toestellen In Europa.
En erg duur. Gaat bij hen 5050 kosten inclusief 150E verzendkosten
Netto 4.726,00 EUR

https://www.fachklima24.d...ntie-laut-hersteller.html

zzgl. 16% MwSt. zzgl. Versand

Verkauf nur an Unternehmen nicht an Verbraucher
Sale only to businesses not to consumer

Inschrijving bij KvK is gratis en geeft ook elders veel voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan136
  • Laatst online: 16-03-2021
@montebaldo55 via een zaken relatie zal ik even voor jou informeren, kom er graag bij je op terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
Domosapiens schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Netto 4.726,00 EUR

https://www.fachklima24.d...ntie-laut-hersteller.html

zzgl. 16% MwSt. zzgl. Versand

Verkauf nur an Unternehmen nicht an Verbraucher
Sale only to businesses not to consumer

Inschrijving bij KvK is gratis en geeft ook elders veel voordelen.
Zit ook nog de 3kW doorstroomverwarming van LG bij ! Inclusief BTW dus € 5482.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan136
geen vraag en aanbod op het forum

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 03-02-2021 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
dank voor de moeite Johan.
installatie is geen probleem. ga het samen met een erkende installateur doen die al van jongs of aan in de klimaat techniek zit. zijn inschatting is dat het iets meer dan een dag duurt om alles te plaatsen en af te stellen.
dus dat valt op het totaal bedrag te overzien.
dus een legitieme rekening krijg ik sowieso.
maar erkenning door RVO is nog wel een dingetje.
verder vraag ik of wij samen ons af of 9kW wel de goede keus is.
wrs wordt het toch een 12kW en dus 400V dan kunnen we het mooi over de fasen verdelen.
en hoef ik helemaal niet bang te zijn dat er overbelasting gaat optreden.
want dan heb ik het dubbele vermogen ter beschikking en kan alles tegelijker blijven gebruiken
verder heb ik ook een omvormer op de pv zitten van 400V.
we gaan het ook zo maken dat er zoveel mogelijk real time verbruikt wordt. door de saldering is dat nu nog niet nodig maar we zijn zo 2 jr verder
als ik het gasverbruik van mijn naaste buren aan beide zijden terug reken (globaal 2000m3) kom ik ook uit op 12kW.
zelf zitten we op een lager verbruik door de houtkachel maar het moet ook zonder de houtkachel kunnen.
daarnaast zit er op een 12kW zo'n 500E meer subsidie dus dat is weer een mooi voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan136
@montebaldo55 rvo is inderdaad wel een dingetje zeker omdit model nog geen code heeft. Dus snap ik alle begrip. Mocht je eruit zijn wat je qua model nodig hebt, laat het maar weten dan vraag ik die zo voor je op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Maakt er iemand gebruik van de wifi tool?
Geeft dat voordelen qua instellingen/monitoren?
Waar is deze voordelig te bestellen (en welke is het exact)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
montebaldo55 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:52:

[Afbeelding]
Ik ga dit oplossen door mijn eigen eenmanszaak met de correctie SBI-code in te schrijven in het KvK-register en dan een inbedrijfsstelling-formulier te ondertekenen en bij te voegen.

ik hoop dit over een week of 2 geregeld te hebben, laat jullie dan weten hoe het gaat ;) mocht het goed gaan dan kan ik me voorstellen dat dit een vriendendienst wordt richting meer DHZ'ers/tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
LG, boilers en circulatiepomp:
zie https://gathering.tweaker...message/65567996#65567996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Nadat ik gisteren het idee had dat ik een defrost had voordat de condensor helemaal was dichtgevroren zoals gisteren vandaag maar eens de camera erop gezet met een foto om de minuut.

Bij de tweede defrost lijkt het er toch op dat hij eerder defrost dan dat hij helemaal dicht is zoals bij de eerste defrost:

Voor de zekerheid ga ik het morgen maar eens herhalen met een foto om de 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:21
Het lijkt erop dat de unit met een vaste interval een defrost uitvoert. Bij mij is dat elke 50 min.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Fr33z schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:23:
[...]

Ik ga dit oplossen door mijn eigen eenmanszaak met de correctie SBI-code in te schrijven in het KvK-register en dan een inbedrijfsstelling-formulier te ondertekenen en bij te voegen.

ik hoop dit over een week of 2 geregeld te hebben, laat jullie dan weten hoe het gaat ;) mocht het goed gaan dan kan ik me voorstellen dat dit een vriendendienst wordt richting meer DHZ'ers/tweakers.
mooi om te zien dat je je sociaal opstelt om dit later met anderen te willen delen.

maar denk goed na wat het een en ander aan consequenties heeft.
de KVK geeft standaard haar gegevens door aan de belasting bij een nieuwe inschrijving
vgl mij krijg je dan ook een BTW nummer toegestuurd voor zover je dat nog niet hebt.
en dat heeft veel consequenties en verplichtingen.
starten van dit proces is inderdaad heel simpel.
wil je het ooit beëindigen of staken zoals dat bij de fiscus genoemd wordt dan komt er veel bij kijken.
en als je meerdere dingen gaat bestellen zit je zo boven de drempel waarbij je verplicht bent om BTW aangifte te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan136
@Fr33z
@montebaldo55
Het klopt dit is niet zo eenvoudig, je richt een bedrijf op en moet iedere keer belasting opgeven. Ook al is er geen omzet je moet de belastingdienst informeren. Vergeet je dit, dat bedenken zij wat het had kunnen zijn en krijg je een aanslag. Bezint eer ge hiermee begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
montebaldo55 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:11:
[...]

mooi om te zien dat je je sociaal opstelt om dit later met anderen te willen delen.

maar denk goed na wat het een en ander aan consequenties heeft.
de KVK geeft standaard haar gegevens door aan de belasting bij een nieuwe inschrijving
vgl mij krijg je dan ook een BTW nummer toegestuurd voor zover je dat nog niet hebt.
en dat heeft veel consequenties en verplichtingen.
starten van dit proces is inderdaad heel simpel.
wil je het ooit beëindigen of staken zoals dat bij de fiscus genoemd wordt dan komt er veel bij kijken.
en als je meerdere dingen gaat bestellen zit je zo boven de drempel waarbij je verplicht bent om BTW aangifte te moeten doen.
Klopt allemaal, bedankt voor de toevoegingen. Ik heb al een eenmanszaak dus die dingen moet ik toch al doen, dus op zich geen bijkomende verplichtingen in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zehnnl
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-02-2023
Heeft er iemand al eens gebruik gemaakt van de Screed drying mode Function Code 18. In de handleiding van de split variant kun je alle parameters instellen temperatuur en dagen. Maar bij de Monobock lijkt het een aan uit functie te zijn met een onbekend aantal dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob WP
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-01-2021
Hallo,

Ik heb een LG 7kW monoblok HM071M U43 uit Slovenië via Emundia laten komen. Die draait sinds eind november prima. Warm huis en warm sanitair warmwater.

Gister is hij er ineens mee gestopt. De aardlekschakelaar knalt eruit.
We hebben van alles bekeken en gecheckt maar niets te vinden.
Na het weer om zetten van de aardlek gaat de aardlek na 3 minuten weer uit.

Nu een B16 zonder aardlek geplaatst en de warmtepomp gaat wel pompen maar niet verwarmen en slaat niet meer uit.
Na een tijdje geeft hij nu de melding: 'CH21 warmte werking beschikbaar'.

Ik kom niet meer verder. Ik zag de ventilator nog draaien op redelijke toeren maar na ruim 20 seconde sloeg de Wp weer uit en kwam de melding CH21 weer terug.

Geen verwarming en warm water dus op dit moment en een hele koude vloer...

Iemand enig idee wat te doen of tip of een goede installateur die van LG verstand heeft?

Ik hoor het graag!

Groet Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 11:53
zehnnl schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:56:
Heeft er iemand al eens gebruik gemaakt van de Screed drying mode Function Code 18. In de handleiding van de split variant kun je alle parameters instellen temperatuur en dagen. Maar bij de Monobock lijkt het een aan uit functie te zijn met een onbekend aantal dagen.
In de handleiding staat de functie uitgelegd, inclusief welke stappen hij in hoeveel dagen doet.
Persoonlijk heb ik hem niet in 1x laten lopen maar soms specifiek op een stap gezet met een temperatuur, omdat ik het opstookprocotol anders wilde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
Rob WP schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:26:
Hallo,

Ik heb een LG 7kW monoblok HM071M U43 uit Slovenië via Emundia laten komen. Die draait sinds eind november prima. Warm huis en warm sanitair warmwater.

Gister is hij er ineens mee gestopt. De aardlekschakelaar knalt eruit.
We hebben van alles bekeken en gecheckt maar niets te vinden.
Na het weer om zetten van de aardlek gaat de aardlek na 3 minuten weer uit.

Nu een B16 zonder aardlek geplaatst en de warmtepomp gaat wel pompen maar niet verwarmen en slaat niet meer uit.
Na een tijdje geeft hij nu de melding: 'CH21 warmte werking beschikbaar'.

Ik kom niet meer verder. Ik zag de ventilator nog draaien op redelijke toeren maar na ruim 20 seconde sloeg de Wp weer uit en kwam de melding CH21 weer terug.

Geen verwarming en warm water dus op dit moment en een hele koude vloer...

Iemand enig idee wat te doen of tip of een goede installateur die van LG verstand heeft?

Ik hoor het graag!

Groet Rob
Helpt dit ? LG - CH21 Troubleshooting Video
https://www.youtube.com/watch?v=EbYLdXLKHDM
.
https://www.youtube.com/watch?v=1BOwaeCVXf4
.
.
.
Vanwege de combinatie met Aardlek
21

Inverter compressor run current high. Check compressor windings all equal 1 to 4 Ohms, Check to earth 50 MOhm minimum, check run current
https://www.orionair.co.uk/lg_air_con_fault_codes.htm
.
.
Compressor: een slechte verbinding ? Losse plug of schroef?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esYL1hsPno2gAqv1mpqQXJkXJc8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MP4CZ9YlYYdXQUgh8BxvRxi6.jpg?f=user_large
.
.
.

Welliswaar van de LG Multi V, maar ik denk dat hun Errors en Compressors veel in common hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaxD9AMptvETEMhG7CUjAPtTkH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7YSY2TwllW3SLaWWyR0ak7J.jpg?f=fotoalbum_large
.
.
.

Hier maandag vragen ?
Hulp op afstand / Installateur in de buurt
https://www.lgklimaat.nl/service/servicetools/

[ Voor 34% gewijzigd door Domosapiens op 09-01-2021 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob WP
  • Laatst online: 17-01-2021
Super bedankt @Domosapiens ik ben zelf niet zo technisch handig om hier zelf in te duiken.
Ik zal morgen bellen met LG.

Nogmaals Dank! Groet Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@David Het lijkt er wel op, onder de 3 graden ongeveer dan om de 50 minuten een defrost. Soms zit hij hier dan wel heel erg dicht en lijkt een eerder defrost zinvol.

Net als de Daikin lijkt de LG dus niet heel intelligent op dit punt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-04 11:39
Er zijn hier enkele berichten voorbij gekomen over de (nieuwe) 9Kw Silent LG Therma V warmtepomp. Ik zag een aantal Tweakers de opmerking maken dat als ze nu voor de keuze stonden voor de Silent variant zouden gaan.

Ik sta nu voor de keuze, dus wil graag de vraag stellen; waarom eigenlijk?

Geluidsproductie speelt bij mij minder, het is vooral een mooie extra. Prijs is wel aanzienlijk hoger en het formaat ook, hij is een stuk hoger. Door de dubbele fan(/andere compressor) waarschijnlijk efficiënter/minder defrosts maar is dat terug te verdienen t.o.v. de reguliere 9Kw uitvoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:21
Als geluidsproductie geen rol speelt ligt de keuze voor de 9kW Silent niet voor de hand. Het verschil in efficiëntie verdien je denk ik niet snel terug. Wel moet je dan zeker weten dat je bij het weer van nu (rond het vriespunt en hoge luchtvochtigheid) genoeg hebt aan het vermogen van de normale 9kW unit.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
Rubie-The-Sysop schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:04:
maar is dat terug te verdienen t.o.v. de reguliere 9Kw uitvoering?
..... de Silent werkt op een 16A zekering in Max.Mode (15A), dus i.h.a. geen bedrading/meterkast aanpassing
..... de Silent heeft een betere COP voor SWW
.
.

Maar veel belangrijker ...het performance verschil door defrost:
Het performance verschil is er m.n. rond 2°C: 5,4kW versus 8kW voor de Silent.

.
.

De vraag is ... hoeveel kW heeft je huis rond 2°C nodig.
Dat begint bij ... hoeveel m3 gebruik je nu rond 2°C (kijk naar 0-4°C)

Houd er rekening mee dat sanitair water maken ook tijd kost.(22 van 24 uur beschikbaar voor verwarming)

Stel je verwarming verbruik is 10m3/dag rond de 0-4°C in een goed ingeregelde CV installatie. (1m3 ~ 9,6kW)
Dan heb je 10m3 x 9,6kW / 22hr = 4,4kW rond 2°C nodig.

Gezien de nieuwe geluidsnormen (zie hieronder ‘nachtmodus’) moet je er rekening mee houden dat je tussen 19:00 en 7:00 (10 van de 22 uur!) in Low Noise een lagere performance hebt.
Hoeveel minder ...niet gevonden in LG Leaflet/Installation/Owners manual.

Vraag:
Kunnen huidige LG 9kW eigenaren iets over het Low Noise performance verschil zeggen?

Ref:
- de 5/7/9kW fam.https://gathering.tweaker...message/63029694#63029694
- de Silent 9kW https://gathering.tweaker...message/63242804#63242804
.
.
.
.
Geluidsproductie speelt bij mij minder, het is vooral een mooie extra.
Voor je buren ook ?
In het vernieuwde Bouwbesluit dat per 1 januari 2021 wordt ingevoerd, worden ook de geluidseisen voor buitendelen van warmtepompen meegenomen (uitgesteld naar 1 april 2021).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKihyX1VWB4DBDuNUGmw3OkItic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GaKZ9UPfmwDF9EN32xGXfKMx.jpg?f=user_large
Soortgelijke normen in NL ook.

Populair gezegd (wat ik er nu van begrijp)
- op de perceelgrens met een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 45 dB(A) overdag
- tussen 19:00 en 7:00 uur 40 dB(A)
- i.g.v. reflecties door gevels, een gevelcorrectie Cg van 0, 3 of 6 dB(A)
- een tonaliteitscorrectie van 0 dB tot +6 dB (zeer tonaal)
Voor het Bouwbesluit wordt voor elke bedrijfstoestand de Li,b parameter ‘Beoordelingsniveau b’ gedurende een bedrijfstoestand i ingevoerd. Deze ontstaat uit de volgende sommatie:

Li-b = Lw,i – 20*log(r) – N dB(A) + K1 + Kdag + Ksch – Cg

Lw,i = Geluidvermogen, niveau van de fabrikant (echter nu bij bedrijfstoestand i, oftewel op vol vermogen)

20*log(r) = Correctie voor afstand r tot de bron

N = Richtingindex correctie voor wijze van uitbreiding 1/Q
½ bol N=9; ¼ bol N=6; 1/8 bol N=3

K1 = Tonaliteitstoeslag ( 0, 1, 2, 3, 4, 5 of 6 )

Kdag = Dag/nacht correctie ( 0 of -5)

Ksch = Schermcorrectiefactor ( 0 of -5 )

Cg = Gevelcorrectiefactor ( 0 of 6 )
Rekenvoorbeeld

Een fabrikant geeft voor een machine bij een bedrijfstoestand en een maximaal toerental gedurende 1 minuut een geluidsvermogen op van 58 dB(A). De machine staat dicht tegen een woning in de tuin (de ¼ bol-situatie) en de erfgrens is op drie meter. De machine heeft een tonaliteitstoeslag van 3 dB(A). Er is geen scherm- of gevelcorrectie. Op de erfgrens ontstaat in de nacht het volgende beoordelingsniveau:

Li-b = 58 – 20 * log(3) – 6 dB(A) + 3 + -5 + 0 – 0 = 40,5 dB(A)

Deze waarde ligt boven de toegestane 40 dB(A). Overdag zou 45,5 dB(A) worden geproduceerd. Met een scherm of gelijkwaardige voorziening kan wel aan de eis worden voldaan.
.
https://www.vakbladwarmte...isen-warmtepompen-1015915
.
.
Belangrijk is dat de maximale geluidsemissie die kan ontstaan gedurende de dag en de nacht ter plekke kan worden vastgesteld. Dat zal gebeuren bij klachten. Het komt erop neer dat de buitenunit bij een controle in de tijdelijke maximale instelling moet worden gezet, zodat voor de akoestische bepalingen de maximale toerentallen van het product optreden voor de dag- en voor de nachtperiode (‘nachtmodus’).
De geluidseis geldt ook tijdens het ontdooien. Als dat tot klachten leidt, zal ook tijdens ontdooien moeten worden gemeten, bij een buitentemperatuur tussen ± 2 en 5 °C en een hoge luchtvochtigheid.
.
.
.
Staatscourant: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-62676.html
Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 17 december 2020, nr. 2020-0000683510, tot wijziging van de Regeling Bouwbesluit 2012 inzake de bepalingsmethode voor het geluidsniveau van buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk opgestelde installaties voor warmte- of koudeopwekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Dit weekend de onderkant van de beluchte/geventileerde dakgoot maar eens los gehaald. Dat ze dit zo konden bouwen zeg. De woning heeft dus rondom een kier van 7 cm tussen de aansluiting buitenmuur en de geïsoleerde dakplaten. Vooralsnog even dichtgepropt met glaswol, zou PIR erin purren beter zijn ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R52GV2_8V-za8yKxbXYV2Jus8t4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roM5OydBnMfbqX53cXHPeu6W.jpg?f=fotoalbum_large

De elektrapijp is de condensafvoer van de fancoil in de slaapkamer, de aanvoer en retour buizen lopen hier ook 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
Domosapiens schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:19:
..... de Silent werkt op een 16A zekering in Max.Mode (15A), dus i.h.a. geen bedrading/meterkast aanpassing
Domosapiens schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:19:
De vraag is ... hoeveel kW heeft je huis rond 2°C nodig.
Dat begint bij ... hoeveel m3 gebruik je nu rond 2°C (kijk naar 0-4°C)
We hebben de helft van een boerderij uit 1900 gekocht en aardig gestript. Voor veel andere zal het inderdaad een voordeel zijn dat de warmtepomp op een standaard groep kan draaien. In mijn geval moet de hele meterkast nog worden gedaan en maakt het niet uit. Tegelijkertijd kan ik dus niet terugvallen op historisch verbruik. De ongeïsoleerde betonnen vloer is eruit. Nu een geïsoleerde (RC3.5) betonnen vloer voor teruggekomen van 15cm, ik kan dus aardig bufferen in m'n vloer. Ik verwacht dus ook dat (tijdelijk) minder vermogen minder merkbaar is.
De woning staat aan een doorgaande weg (50 km/h) in het buitengebied. De warmtepomp komt in de voortuin te staan, ook niet heel dicht tegen de erfgrens aan. Dus vandaar dat een mindering van geluid een mooie extra is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
Rubie-The-Sysop schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:43:
....boerderij uit 1900 gekocht en aardig gestript..
Tegelijkertijd kan ik dus niet terugvallen op historisch verbruik.
Zonder warmteverlies berekening weet je dus .... niets.
Mijn advies: koop op MP een goedkoop Intergas kacheltje en ga een winter LTVW proefdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
Rob WP schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:39:
Super bedankt @Domosapiens ik ben zelf niet zo technisch handig om hier zelf in te duiken.
Ik zal morgen bellen met LG.

Nogmaals Dank! Groet Rob
Rob,
Hoe gaat het ?
Opgelost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@Rob WP

inderdaad boeit mij ook
hoe is het gegaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
mijn warmtepomp is in bestelling
hij kan heel mooi bij mij in een schuur staan
de achterwand kan er zo uit

die wil ik dan vervangen door een soort jalouzie
2 voordelen: geluids reductie en mooi uit het zicht

maar op mijn zoektocht heb ik nog niet iets kunnen vinden wat mij past
ik zoek iets wat je op het onderstaande plaatje kunt zien.
niet de hele kast maar alleen de voorkant
voor vermogensverlies ben ik niet bang: ruimte genoeg en kan hem zo groot maken als ik wil

wie o wie heeft een tip?
eigenlijk is dit een vraag in het algemeen en niet specifiek voor het LG forum
maar ik heb geen flauw idee waar ik deze vraag kan posten.
wellicht kan iemand mij hier mee helpen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CJBw6GvtMabuGN9onFG2zkDax4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z1lmHGefOawBacqZXRX0aqE3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zehnnl
  • Laatst online: 28-02-2023
@montebaldo55 als je alleen de voorkant wil dan heb je het over een schoepen of lamellen rooster zie bijv:

https://www.duco.eu/nl/pr...ducogrille-classic-f-50hp

Ik verwacht alleen niet dat veel standaardt maten zijn voor een warmte pomp passen, dus dat het alsnog op maatwerk neerkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
Oké, warmtepomp is besteld, de reguliere 9Kw.

Zat even uit te werken hoe de verdere installatie eruit gaat zien. Vind het wel lastig, er is naar mijn idee wat minder sprake van goed/fout, wel van heel veel mogelijkheden en voorkeuren.

Nu even specifiek over SWW, die mag de warmtepomp ook verzorgen. Ik neig nu zelf naar de volgende opstelling maar wil het wel graag even checken.

400L hygiëneboiler, in principe is de warmtepomp voorlopig de enige warmtebron. Dit heeft volgens mij de volgende voordelen
- Geen noodzaak voor legionella preventie, dus geen elektrisch element in de boiler nodig, evt circulatiepomp en legionella programma/instellingen op de warmtepomp. Gehele installatie is daardoor minder complex.
- Onderhoudsvrij, geen anode die periodiek mag worden vervangen
- Lagere boiler temperatuur, scheelt in energiegebruik lijkt me (al vind ik het lastig om dit te onderbouwen).

Is er nog iets wat ik over het hoofd zie?

Wellicht met alle informatie die er beschikbaar is en hulp op het forum lukt het mij om de volledige installatie zelf te doen. Maar toch vind ik het wel fijn om hier met een vakman over te kunnen sparren en de installatie uit handen te geven. Lokaal installatiebedrijf heeft weinig ervaring met warmtepompen en plaatst alleen all-in-one oplossingen. Hebben jullie tips hoe ik het beste een vakman kan vinden met kennis van warmtepompen? Betreft omgeving Harderwijk, mocht je iemand weten dan hoor ik het graag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Kan iemand iets uitleggen over de AI modus?

Ik heb een 7kw lg Therma aangesloten met de bijgeleverde "thermostaat". Hij staat op water+lucht meten. (Uitvoer meten en temp op auto) De thermostaat hangt op de nu koelste plek in het huis (CV hok). Ik heb de seizoensinstellingen op -10 45c en richttemperatuur op 18c staan (koud hokje).
De oude thermostaat en een thermometer geven trouwens 20c aan, dus fijne afwijking.

Nu reageert de thermostaat redelijk als ik hem op warm zet alleen spint hij dan te ruig op.

Op AI gaat hij goed verwarmen in lange runs, maar niet meer uit. Ook niet als ik hem op -5 zet.

Moet ik de instellingen veranderen? Echt gebruiksvriendelijk vind ik de thermostaat niet

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Powrskin schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:56:
Kan iemand iets uitleggen over de AI modus?

Ik heb een 7kw lg Therma aangesloten met de bijgeleverde "thermostaat". Hij staat op water+lucht meten. (Uitvoer meten en temp op auto) De thermostaat hangt op de nu koelste plek in het huis (CV hok). Ik heb de seizoensinstellingen op -10 45c en richttemperatuur op 18c staan (koud hokje).
De oude thermostaat en een thermometer geven trouwens 20c aan, dus fijne afwijking.

Nu reageert de thermostaat redelijk als ik hem op warm zet alleen spint hij dan te ruig op.

Op AI gaat hij goed verwarmen in lange runs, maar niet meer uit. Ook niet als ik hem op -5 zet.

Moet ik de instellingen veranderen? Echt gebruiksvriendelijk vind ik de thermostaat niet
Je zal iets meer informatie moeten geven van je afgifte systeem, radiatoren, vloerverwarming, hoeveel je gaat verwarmen, of het geisoleerd is etc.

De thermostaat is even vechten, heb je m goed dan is er geen omkijken meer aan....uitzetten van een warmtepomp is niet aan te raden, dat ding regelt zichzelf

[ Voor 3% gewijzigd door Cees-JanH op 22-01-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Cees-JanH schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:55:
[...]

Je zal iets meer informatie moeten geven van je afgifte systeem, radiatoren, vloerverwarming, hoeveel je gaat verwarmen, of het geisoleerd is etc.
Vloerverwarming. 40m2 vol aan en 40m2 op 25c (is in verbouwing stuk en net een stuk gestuct) nog 3 radiators aangesloten. 2 verdelers, niet open, maar wel de pomp wat harder gezet.

Oud huis, maar onderhand richting bouwbesluit geïsoleerd.

Warm krijgen gaat goed. Warmtepomp draait nu de hele dag op AI en 28/25c en heeft het van 18 naar 19 graden gestookt. Is warm zat met vloerverwarming.

Probleem is dat de thermostaat van lg denkt dat het 17c is ipv de daadwerkelijke 19c
De AI gaat ook niet uit als de doeltemp van 18c (daadwerkelijk 20c) bereikt is.

Klopt het dat hij 1.5c boven de instellingstemp wil halen de 1e keer (ochtend dus)?

Dan moet het allemaal nog wat lager, naar 16c ofzo dat is dan 16+1.5+2=19.5c.
Alleen daarna gaat die dan naar 18c? (1.5c er weer af)

Bedankt voor de reactie trouwens

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
  • Laatst online: 12-05-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtkV72G7Otnh4sM4EU4UjSmo-wA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g4t2D1wxrYRmXMtozumAyc9e.png?f=fotoalbum_large
Zet de regeling maar eens op alleen water, dan gaat het een stuk beter. Je moet natuurlijk niet alleen -10 45c instellen maar ook de watertemperatuur bij warmer weer, bijvoorbeeld 16 25c maar misschien is dat al. Dan op AI zetten. Gr. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Powrskin schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:44:
[...]

Vloerverwarming. 40m2 vol aan en 40m2 op 25c (is in verbouwing stuk en net een stuk gestuct) nog 3 radiators aangesloten. 2 verdelers, niet open, maar wel de pomp wat harder gezet.

Oud huis, maar onderhand richting bouwbesluit geïsoleerd.

Warm krijgen gaat goed. Warmtepomp draait nu de hele dag op AI en 28/25c en heeft het van 18 naar 19 graden gestookt. Is warm zat met vloerverwarming.

Probleem is dat de thermostaat van lg denkt dat het 17c is ipv de daadwerkelijke 19c
De AI gaat ook niet uit als de doeltemp van 18c (daadwerkelijk 20c) bereikt is.

Klopt het dat hij 1.5c boven de instellingstemp wil halen de 1e keer (ochtend dus)?

Dan moet het allemaal nog wat lager, naar 16c ofzo dat is dan 16+1.5+2=19.5c.
Alleen daarna gaat die dan naar 18c? (1.5c er weer af)

Bedankt voor de reactie trouwens
Helaas is de hysteresis van de thermostaat +1,5 en -1 (Th air 0). Dus bij 20 schiet hij de 1e keer naar 21,5. Ik heb dat zelf opgelost door een in het schema bv om 08:00 de temp op 21 te zetten en om 10:00 weer naar 20. In de praktijk gaat de temp dan naar 20,8 en daarna stabiel/langzaam zakkend. Om te voorkomen dat de temp daalt naar 19,5 zet ik om 16:00 weer naar 21 enz. Even puzzelen, maar het werkt wel.

Wat wel gek (inefficiënt) is dat in deze stand, na het behalen van de target kamertemperatuur, de LG soms uren lang veel te laag gaat pruttelen op 380 Watt. Hierdoor daalt de kamtertemperatuur juist extra snel.

Met alleen water of water en lucht is het beter te controleren. Je moet dan wel een juiste stooklijn hebben. Ik weet mijn stooklijn nu van 20-0 graden. Kouder is het nog niet echt geweest. Daarnaast zorgt de defrost-dip/2c-dip er jammer genoeg voor dat de stooklijn niet echt lineair verloopt tussen +5 en -X graden.

NB: Bij mij geeft de thermostaat ook altijd te weinig aan. Gek genoeg (met andere kamerthermostaten bijgehouden) start en stopt de LG wel bij de juiste ingestelde kamertemperaturen bij mij _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door JanAllElectric op 22-01-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Ik heb zelf ook nog een vraag (probleem?).

Ik heb de 15A beperking eraf gehaald en een 20A automaat geplaatst. Gek genoeg is daarna tot nu toe de max 17,3A geweest, maar blijft de max gemiddeld op 15/16A. Ook de TA komt niet boven 35. In de piek tussen 2 defrosts is delta TA-TR ongeveer 7 graden. Het ligt niet aan de stooklijn want de LG staat op dit moment op alleen water.

Bij @rykers158 heb ik gezien dat de TA en A pieken veel hoger kunnen zijn.

Mijn vraag wat daar de oorzaak van kan zijn. Ik heb ca 40m2 VVW (1991 stijl) en 5 jaga's. Boven 6 plaatradiatoren waarvan er 2 openstaan. Verder geen buffervat. Waterpomp staat op 100%. Ringleiding staal 28mm (DN25), aftakking naar VVW 22mm en de rest 15mm. LG is met 28mm aangesloten op de ringleiding.

NB: off the record vraag. De LG staat op het balkon 2e verdieping. Nu heb ik een extra kabel (4mm2) naar de meterkast. Boven een 20A aardlekautomaat (meteen als werkschakelaar) en in de meterkast een gewone 20A automaat. Is dit de juiste opstelling of moet het andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXtkEffIAMEImGTnGYFXaYKhrNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5OrrOJ3jIk9YV2RHF68A6RUt.png?f=fotoalbum_large
Dit is volgens mij de externe temperatuursensor die je nodig hebt om op luchttemperatuur of lucht/watertemperatuur te regelen. Of dat goed werkt weet ik niet. De bijgeleverde LG controller is geen thermostaat want dat past niet echt bij de werking van een warmtepomp, hij wordt dan ook door LG een afstandbediening genoemd. Hij controleert wel de ruimtetemperatuur en dus of je uiteindelijke stooklijn goed is ingesteld. Hij zal wel uiteindelijk ingrijpen als het (langdurig) te warm of koud wordt. Ik ga dit binnenkort uitproberen. Bij mij werkt het in ieder geval perfect zonder extra sensor, buffervat, pomp of wat dan ook. Gr. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@JanAllElectric misschien komt dat omdat ik mijn Ta ook hoger heb liggen omdat ik alleen radiatoren heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Bertje C schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:47:
[Afbeelding]
Dit is volgens mij de externe temperatuursensor die je nodig hebt om op luchttemperatuur of lucht/watertemperatuur te regelen. Of dat goed werkt weet ik niet. De bijgeleverde LG controller is geen thermostaat want dat past niet echt bij de werking van een warmtepomp, hij wordt dan ook door LG een afstandbediening genoemd. Hij controleert wel de ruimtetemperatuur en dus of je uiteindelijke stooklijn goed is ingesteld. Hij zal wel uiteindelijk ingrijpen als het (langdurig) te warm of koud wordt. Ik ga dit binnenkort uitproberen. Bij mij werkt het in ieder geval perfect zonder extra sensor, buffervat, pomp of wat dan ook. Gr. Bert.
Waarschijnlijk uit een ouder handboek. De nieuwe bijgeleverde controller kan ook op kamertemperatuur regelen (water, lucht en water+lucht). Je hebt die externe temperatuursensor niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Dat kan maar veel mensen zie ik dan klagen over die hysteresis van 2,5 graden. Ik had dat zelf ook en ben daarom op watertemperatuur gaan regelen. Werkt bij ons in ieder geval veel beter en rustiger. Gr. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers158 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:41:
@JanAllElectric misschien komt dat omdat ik mijn Ta ook hoger heb liggen omdat ik alleen radiatoren heb.
Dat heeft mij aan het denken gezet in combinatie met de hoge delta TA-TR. Ik heb alle fans op de jaga's eens uitgezet vanochtend en inderdaad liep de TR op en ook de TA tot het berekende punt van de stooklijn. Blijkbaar wil LG de Delta gelijk houden, maar niet boven 5/6 graden op laten lopen. Probleem met deze test is dat vanochtend ook gelijktijdig de buitentemperatuur opliep van 0,2 naar ca 5 graden. Kan dus toeval zijn.

Mocht die zo zijn dan is het idee van @Domosapiens wel juist om een 1 of 2 KW doorstromer juist in de retour te plaatsen zogezegd als een soort aanjager van een hogere TA. Ik heb hiervoor de automaten al geplaatst en de kabel ligt in "quarantaine". Met een zwave schakelaar/rules kan ik die dan flexibel inzetten.

Situatie is nu dat de LG het huis op temperatuur kan houden (19,5-20 graden), maar niet echt kan aanwarmen tot 20,5. In plaats van de CV-ketel stook ik in de ochtend 30 minuutjes (1 kg pellets=€ 0,30) met de pelletkachel naar 20,5. De LG kan het dan wel weer constant houden. RCOP (COP tov all gas) ligt tussen 2,5 (zonder nachtverlaging) en 3,2 (met nachtverlaging) bij buitentemperatuur onder 4/5 graden. Boven 4/5 graden gaat alles OK.

Conclusie tot nu is dat ik met de LG zonder gas kan, maar wel onder 4/5 graden af en toe de inzet van de pelletkachel nodig heb om de temperatuur naar setpunt te krijgen. De performance is beter dan all gas (RCOP=3,5 tot nu toe), maar belabberd tov de Elga/CV combinatie (3 seizoenen RCOP > 4,5). Beide op gelijke wijze berekend.

NB: Ik heb geen Kamstrup. Mijn redenatie is dat (gemiddeld) bij een graaddag de LG net zoveel thermische energie moet leveren als voorheen de CV-ketel. De m3/graaddag (gedifferentieerd over het jaar heen) heb ik al jaren goed bijgehouden. Graaddagen en elektrisch verbruik van de LG zijn bekend. Hieruit volgt een wat ik noem RCOP. Op jaarbasis zal deze niet veel afwijken van bv een Kamstrup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@JanAllElectric Voor mij geldt ook dat op temperatuur houden goed gaat maar dat aanwarmen niet lukt tussen ca. 0 en 5 graden. Daarboven en daar onder ook uit het wel.

Helaas heb ik geen alternatief in de keuken, dus moet de CV ketel meehelpen.

Ook bij mij is de COP niet fantastisch en naar mijn beleving ook lager dan verwacht op basis van de tabellen. Als ik van tevoren had geweten dat ik deze lage waarden zou halen was ik denk ik toch voor de Panasonic T-cap gegaan ondanks het gebrek aan R32.

Ik ben benieuwd hoe we met de verschillende LG's straks uitkomen na dit stookseizoen t.o.v. de andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers158 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:54:
@JanAllElectric Voor mij geldt ook dat op temperatuur houden goed gaat maar dat aanwarmen niet lukt tussen ca. 0 en 5 graden. Daarboven en daar onder ook uit het wel.

Helaas heb ik geen alternatief in de keuken, dus moet de CV ketel meehelpen.

Ook bij mij is de COP niet fantastisch en naar mijn beleving ook lager dan verwacht op basis van de tabellen. Als ik van tevoren had geweten dat ik deze lage waarden zou halen was ik denk ik toch voor de Panasonic T-cap gegaan ondanks het gebrek aan R32.

Ik ben benieuwd hoe we met de verschillende LG's straks uitkomen na dit stookseizoen t.o.v. de andere merken.
Wat me nog het meest verbaasd is dat ik met de Elga/CV combinatie beter af was. Meer comfort en financieel ook beter 8)7 . Feitelijk kan ik ook nu niet echt van het gas af. Volstrekt op het verkeerde been gezet door (niet eens de folders), maar vooral de performancetabellen in het databook en pure onderschatting\onwetenheid van het "LG defrost effect" bij het Nederlandse weer.

Daarnaast breekt mij nu de "1991 isolatie" op. Met nachtverlaging zakt de temperatuur teveel weg. De Elga/CV combinatie kon wel snel opwarmen de LG doet er de rest van de dag over.

Zoals gisteren ervaren zorgt het uitzetten van de fans op de jaga's voor een hogere TR en dan gaat de LG wel naar de TA van de stooklijn. Echter netto komt er toch minder warmte in de kamer. Dat zou kunnen betekenen dat bv een buffervat verbetering kan brengen als dat tenminste voor een hogere TR naar de LG zorgt. Ik zal dat eens voorleggen aan het grote forum. Daarvoor moet is wel de wasdroger opofferen anders heb ik er geen ruimte voor. Het alternatieve voorstel van een doorstroomverwarming is makkelijker te realiseren. Ik heb echter gevoelsmatig wat tegen een COP=1 inzet al bij 4/5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Hoi Jan, ik denk niet dat het gaat werken, het geleverde vermogen bij Tb rond de 2 graden is gewoon te laag.

Stel je wint door gerommel 10% extra vermogen (van 5,4kW naar 6 kW) dan zou het nog niet genoeg zijn.

Ik draai hier nu continu op stilte modus(anders geen gehoor) onder de 4 graden zet ik mijn CV bij. huis blijft dan netjes warm, verbruik 39kWh per dag om de 50 minuten defrost. plus 5 m3 gas.

Mijn isolatie is die van 1989, zal hetzelfde zijn als bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
Cees-JanH schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:11:
Hoi Jan, ik denk niet dat het gaat werken, het geleverde vermogen bij Tb rond de 2 graden is gewoon te laag.

Stel je wint door gerommel 10% extra vermogen (van 5,4kW naar 6 kW) dan zou het nog niet genoeg zijn.

Ik draai hier nu continu op stilte modus(anders geen gehoor) onder de 4 graden zet ik mijn CV bij. huis blijft dan netjes warm, verbruik 39kWh per dag om de 50 minuten defrost. plus 5 m3 gas.

Mijn isolatie is die van 1989, zal hetzelfde zijn als bij jou.
Het zij zo 8)7 . Gisteren zonder gas (wel met 1 a 2 kg pellets = ca 1m3 gas) en zonder nachtverlaging 52,8kWh. Met de Elga meestal wel nachtverlaging en in de ochtend de CV-ketel. Gas ongeveer 200 m3 per seizoen. Voordeel van de Elga was ook dat deze gewoon niet meer dan 24kWh kan verstoken O-) .

In de eerste week van januari al met CV-ketel erbij geëxperimenteerd, maar volgens mij zonder nachtverlaging. CV verbruik ca 2m3 per dag. Helaas nog steeds 45kWh elektriciteit verbruik.

Kortom alle combinaties die ik tot nu toe heb geprobeerd onder 4/5 graden leveren maximaal een resultaat op vergelijkbaar met de periode volledig gas, maar wel met minder comfort.

Jouw instelling 24 uur silent on + gas komt wel overeen met de Elga + gas. Kan ik ook eens proberen.

Het is maar goed dat ik de LG zelf heb geïnstalleerd en geïmporteerd (netto € 1950) anders had ik nu flink ruzie met de installateur/leverancier _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Toch ben ik benieuwd hoe dat zit met die 2c dip, of dat iemand dat kan onderbouwen met metingen bijvoorbeeld. Ik had hiervoor een Panasonic wh-mdc05f3e5 welke 4800W levert bij een Tb van 2c, bij een Ta van 35c. Hiermee kon ik het warm houden, maar niet aanwarmen bij temperaturen rond het vriespunt, zoals jullie nu met de 9kW ervaren. Ik heb nu een LG HM071M mono die volgens de 2c dip theorie zelfs maar 4200W levert. Aanwarmen gaat prima, duidelijk meer vermogen dan de Pana.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
thido schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:09:
Toch ben ik benieuwd hoe dat zit met die 2c dip, of dat iemand dat kan onderbouwen met metingen bijvoorbeeld. Ik had hiervoor een Panasonic wh-mdc05f3e5 welke 4800W levert bij een Tb van 2c, bij een Ta van 35c. Hiermee kon ik het warm houden, maar niet aanwarmen bij temperaturen rond het vriespunt, zoals jullie nu met de 9kW ervaren. Ik heb nu een LG HM071M mono die volgens de 2c dip theorie zelfs maar 4200W levert. Aanwarmen gaat prima, duidelijk meer vermogen dan de Pana.
Ik ben er zelf ook benieuwd naar. Jammer dat LG Nederland niet op dit forum zit.

Het gekke van (mijn) LG is dat ik deze op geen enkele manier kan bewegen een hogere TA te leveren om aan te warmen. Bij de temperatuur tot 09:00 van ca 3,5-3,8 graden haalt hij zelfs de stooklijn van 33,5 niet. Misschien beter gezegd wil hij die niet halen. Experiment met uitzetten fans levert een hogere TR en ook TA naar stooklijn op bij gelijkblijvend verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OHmqDkwkFD-SJVp1DIVO-Xv7hs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iskHYEYaIie8aSBmqdnGxLZd.jpg?f=user_large

Stippellijn is TR VVW en doorgetrokken lijn TR Jaga's + VVW. De witte lijn is de ingestelde TA stooklijn om de kamertemperatuur minimaal constant te houden.

Op langere termijn is het resultaat van dit experiment negatief. De fans zorgen toch voor een warmere (aanvoelende) kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Ik ben er zelf ook benieuwd naar. Jammer dat LG Nederland niet op dit forum zit.

Het gekke van (mijn) LG is dat ik deze op geen enkele manier kan bewegen een hogere TA te leveren om aan te warmen. Bij de temperatuur tot 09:00 van ca 3,5-3,8 graden haalt hij zelfs de stooklijn van 33,5 niet. Misschien beter gezegd wil hij die niet halen. Experiment met uitzetten fans levert een hogere TR en ook TA naar stooklijn op bij gelijkblijvend verbruik.

[Afbeelding]

Stippellijn is TR VVW en doorgetrokken lijn TR Jaga's + VVW. De witte lijn is de ingestelde TA stooklijn om de kamertemperatuur minimaal constant te houden.

Op langere termijn is het resultaat van dit experiment negatief. De fans zorgen toch voor een warmere (aanvoelende) kamer.
Op welke pompstand draai jij nu? Zo te zien heb je een dT van 5 of wat meer continu.
Ik zou zeggen meer flow en daarmee meer afgifte. Combinatie vvw en radiatoren zonder buffervat zou daarbij nog wat roet in het eten kunnen gooien, maar beide hebben een behoorlijke dT nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
thido schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Op welke pompstand draai jij nu? Zo te zien heb je een dT van 5 of wat meer continu.
Ik zou zeggen meer flow en daarmee meer afgifte. Combinatie vvw en radiatoren zonder buffervat zou daarbij nog wat roet in het eten kunnen gooien, maar beide hebben een behoorlijke dT nu.
Pompstand 100%. Flow weet ik niet. Ik heb geen Kamstrup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

JanAllElectric schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Als de flow niet omhoog kan dan is de conclusie vermogen te kort vanuit de WP.
Je zult zien dat als je radiatoren dicht gaat zetten de Ta wel zal stijgen, zelfde effect als de boosters uit laten (afgifte vermogen verkleinen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@JanAllElectric Uit je grafiek blijkt dus dat de vvw vooral een lage TR heeft en dat deJaga's erbij ervoor zorgen dat de TR wat hoger is. Weet je zeker dat de flow in je vvw niet beperkt wordt door je gebruikte verdeler?

Als de lijnen dichter bij elkaar zitten wanneer je de fan's op de Jaga's aan hebt zou je kunnen kijken of de ventielen op de Jaga's wel helemaal open staan. Misschien dat er nog wat meer flow door de Jaga's kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
JanAllElectric schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Heb je wel E verbruik? Dit om te schatten of die 9/cop3= 3kW elektrisch opneemt. En daarmee de conclusies onderstreept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Dapdodo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:18:
[...]

Heb je wel E verbruik? Dit om te schatten of die 9/cop3= 3kW elektrisch opneemt. En daarmee de conclusies onderstreept.
In deze periode was het verbruik gemiddeld 2kW elektrisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
rykers158 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:09:
@JanAllElectric Uit je grafiek blijkt dus dat de vvw vooral een lage TR heeft en dat deJaga's erbij ervoor zorgen dat de TR wat hoger is. Weet je zeker dat de flow in je vvw niet beperkt wordt door je gebruikte verdeler?

Als de lijnen dichter bij elkaar zitten wanneer je de fan's op de Jaga's aan hebt zou je kunnen kijken of de ventielen op de Jaga's wel helemaal open staan. Misschien dat er nog wat meer flow door de Jaga's kan.
Gezien de CV-ketel heb ik nog altijd de oude verdeler met eigen pomp en thermostaatkraan (staat op 45 graden). De mengbuis heb ik wel afgesloten. Niet ideaal. Zou eigenlijk een klus voor deze zomer zijn tegelijk met het weghalen van de ketel.

Ik heb standaard jaga pro ventielen . Ik heb eigenlijk nooit naar de instelling ervan gekeken. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik daar weinig van snap |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Uh3VwaPbnrRYM8O3fBDnSvRqug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnWtGveoPnDSxoAmYd7Vwunb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzb-8jwBaAJLRwv-Q6sTYeyae_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghumzROX2sGArJd1Y8rfOyEc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9d1oykWQenrc3-h-3_u8_Js1JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCs5VO2KUm5C2FAqF89QnJxo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Dapdodo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:18:
[...]

De unit draait bij mij steeds tot 1800-1900 W (met cop 3 zou dat 5,4kW zijn) dat is dan ook min of meer het max bij deze temperaturen. DeltaT is inderdaad rond de 5. Pomp bij mij ook 100%.

Ik heb een kunststof verdeler, aanvoer en retour 32 mm. elke groep staat ongeveer op 1 liter per minuut, 14 groepen. De rest gaat door de fancoils.

Het is inderdaad wachten tot iemand met een kamstrup dit meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Cees-JanH schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:53:
[...]

De unit draait bij mij steeds tot 1800-1900 W (met cop 3 zou dat 5,4kW zijn) dat is dan ook min of meer het max bij deze temperaturen. DeltaT is inderdaad rond de 5. Pomp bij mij ook 100%.

Ik heb een kunststof verdeler, aanvoer en retour 32 mm. elke groep staat ongeveer op 1 liter per minuut, 14 groepen. De rest gaat door de fancoils.

Het is inderdaad wachten tot iemand met een kamstrup dit meet.
Je gaf aan 24/7 op silent te draaien. Dat scheelt een stuk vermogen. De 9kW zou anders wel richting de 3kW elektrisch moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Dat klopt zeker, maar bij buitentemperatuur 2 graden wordt er een max vermogen van 5.4 kW aangegeven, met een Cop van 3.57 (bij 30 graden water).

Het verbruik bij ongeveer die buitentemperatuur is 38 kWh per dag/24 is 1,6 kWh. (Thermisch 5,65)

Haal ik dan de silent eraf, krijg ik alleen maar meer lawaai en defrosts, maar geen merkbaar hogere afgifte in de woning. Ik ga dat nog wel keer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Ik heb de temperatuur nu iets beter onder controle op water en temperatuur instelling en dan AI.

Ik heb bij seizoensinstellingen de temp op lucht/lucht 18c (is eigenlijk 19.5/20c) gezet en op -12 als minimum temp (max water temp lijkt me). Kan ik ook ergens nog de maximum watertemp instellen voor verwarming?

max 17a had ik direct al ingesteld. Silent vind ik zelf niet veel doen qua lawaai. De trilling is sowieso nog wel een puntje van aandacht.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvio-utrecht
  • Laatst online: 29-01-2021
hier stond schaamteloze zelfpromotie by-proxy

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 03-02-2021 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan136
@Silvio-utrecht wat een leuk bericht Silvio, we hebben het graag voor jullie verzorgd, ik hoop dat jullie er warmpjes bij blijven zitten. Heel veel plezier en succes ermee. Groet Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Bertje C schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:35:
Dat kan maar veel mensen zie ik dan klagen over die hysteresis van 2,5 graden. Ik had dat zelf ook en ben daarom op watertemperatuur gaan regelen. Werkt bij ons in ieder geval veel beter en rustiger. Gr. Bert.
Na alle mogelijkheden te hebben geprobeerd ga ik nu een paar dagen alleen op "water" proberen. Ik wil wel een substantiële nachtverlaging toepassen. Heb jij ervaring met hoeveel je AI moet verminderen om TA 1 graad te verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje C
Omdat wij voor het grootste gedeelte vloerverwarming hebben staat hij eigenlijk altijd op AI 0. Dan hoeft hij ook geen hogere temperatuur voor het opwarmen te maken wat slechter is voor de heilige COP waarde. Hij pruttelt nu 30 graden bij buiten 6 graden. Gr. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
JanAllElectric schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:48:
[...]

Na alle mogelijkheden te hebben geprobeerd ga ik nu een paar dagen alleen op "water" proberen. Ik wil wel een substantiële nachtverlaging toepassen. Heb jij ervaring met hoeveel je AI moet verminderen om TA 1 graad te verlagen?
Als ik het mij goed herinner, dan is met alleen water AI -1 ook direct Ta -1. De ruimte temperatuur speelt namelijk geen rol meer. Maar je bent er vast snel genoeg achter wat hij precies doet.

Als het niet lukt wil ik ook nog wel een paar dagen alleen water gaan draaien. Destijds logde ik de Kamstrup nog niet met Grafana namelijk, dus kan geen data terugzoeken.
Pagina: 1 ... 5 ... 178 Laatste