Domosapiens schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:54:
@
JanAllElectric
Nog even terugkomend op de LG bijverwarming die je noemde:
[...]
De LG bijverwarming wordt inderdaad aan de uitgang (warme kant) van de WP gemonteerd en kan ook gebruikt worden bij SWW boiler bereiding.
De LG schakel criteria:
[...]
"is much belower" ??? Waar hebben we het over ??
In jouw geval zou je dan al bij 4C het element moeten vrijgeven. Dit kan een berg COP=1 kosten met zich meebrengen als de schakeling weinig selectief is als onder 0C weer meer capiciteit beschikbaar is.
Iemand op het forum met ervaring ?
Je zou ook nog een kritisch naar je warmte behoeft kunnen kijken
[...]
Daarom heb ik niet gekozen voor de LG variant van de doorstromer. Te weinig selectieve instelmogelijkheden. Op dit moment ben ik als proef (mijn dank voor het aanzwengelen ervan

) de CV-ketel met een zwave aan/uit schakelaar automatisch aan het bijschakelen, Ik kan de hysteresis dan klein houden en ook mijn eigen binnen en buitentemperaturen kiezen. CV-ketel staat op max 40, zwave thermostaat overdag op Tbinnen op 20 +-0,2. en Tbuiten op <4, in de nacht Tbinnen op 19 +-0.2. Dat heeft vanochtend 0,5 m3 gas gekost om de kamer na de nachtverlaging (en silent on) naar 20,2 te brengen. De LG houdt de temperatuur dan wel constant of licht stijgend (nu 16:30 20,5).
EDIT: Overigens lijkt het bijstoken niet het aantal defrosts te verminderen. Waarschijnlijk komt dat doordat de LG optoert om de delta te handhaven en daardoor weer dichtvriest. Wel zakt met name de TR veel minder terug. De redenatie van @
Domosapiens om een lichte cv-doorstromer juist in de retour vlak voor de warmtepomp te plaatsen zal beter werken. Ook een lage stooklijn zal het optoeren van de LG afvlakken. Helaas blijkt mijn CV (teveel capaciteit ook bij 40) dan de LG eruit te drukken. Dan krijg je natuurlijk ook geen defrosts meer

.
Als je bij 0 graden 10-20% minder behoefte hebt, ben je ook uit de problemen.
2100m3 is een lekker groot getal waarop makkelijker iets te besparen valt dan op een klein getal.
Inderdaad. Mijn besparing met de Elga was ca € 700 op jaarbasis. Na 3 seizoenen terugverdiend. De prognose besparing met de LG is op dit moment ca € 600. Minder dan bij de Elga deels door de lagere (S)COP door de defrosts en deels door de lagere gasprijs . Ook de LG (netto investering € 1950) kan ik in iets meer dan 3 seizoenen terugverdienen. Leuke hobby, je leert ervan en je draagt ook nog bij aan gasvermindering.
EDIT: Of bedoelde je energiebesparende maatregelen

. Ik heb de plaatradiatoren al door jaga's vervangen en het maximale aantal fans toegepast. Een andere maatregel kan zijn de verdeler aan te passen en de slangen VVW door te laten spuiten. Heeft een eventueel buffervat nog positieve invloed? Zie verder onder verdeler en isolatie.
Hoe is de vloerverwarming uitgevoerd ?
Is dit een gesloten verdeler, d.w.z.:
- eigen pomp
- eigen circulatie kring
- warm water bij-mening vanuit hoofdcircuit
Dat is voor een LTVW allemaal niet nodig.
Kijk naar je verdeler en beoordeel of je er een open verdeler van kan maken:
- mengkraan vervangen door kogelkraan
- pomp vervangen door pijp
- verbinding tussen retour en aanvoer verbreken
(ik kon hier 10% mee verdienen, afgezien van elektra besparing)
Nog steeds een gesloten verdeler. Bij de Elga kon de CV-ketel niet laag genoeg (pendelen). Met de LG vanochtend een geslaagde proef met de CV-ketel op 40. Op het moment dat ik de CV-ketel weghaal plaats ik zo'n CV-doorstromer en bouw ik de verdeler om.
NB: verbinding tussen aanvoer en retour al dichtgedraaid.
Kijk rond in je woonkamer wat daar nog makkelijk te verdienen valt.
Kijk in je woonkamer naar "low hanging fruit" zoals kieren, tocht en koude bruggen.
(een onverwarmde zolder isoleren doet niet zoveel)
Isolatie 1991

. Er is dus spouw- en dakisolatie en overal dubbel glas. Broodjesvloeren met piepschuim eronder. Kozijnen tochten niet. Mechanische ventilatie nu CO2 gestuurd en met sensoren in toilet en badkamer op aanwezigheid en RV%.
Beste "laag fruit" is het dubbele plafond (80m2) in de uitbouw van de kamer, bijkeuken en kantoortje met plat dak te isoleren door vol te spuiten met vlokken. Daar is het nl al snel 1 graad kouder. Echter dat wordt toch afgeraden omdat er dan condens kan ontstaan tussen de isolatielaag en het dakbeschot. Een dampremmende laag toepassen zou betekenen dat eerst het houten plafond eruit moet

.
Kortom. Ik wil wel isoleren, maar hoe????
Foto van je huidige situatie?
Snel een proefje met een schuin opgestelde triplex plaat, om te voorkomen dat de luchtstroom fronttaal tegen de muur blaast ?
Wind-flow draadjes zoals Remco45 heeft gebruikt, ook op en aan de muur met wat kozijn ankers. Een oude telefoon als bewakings camera ?
Bedenk dat de winter kort is ! Voor je het weet is de tijd van proefjes voorbij.
Grappig dat je dat zegt. Ik heb dat al gedaan met een betontriplex plaat van 2 bij 1 meter. In allerlei posities. Schuin voor de LG, tussen de LG en het zijmuurtje. Maakte niet veel uit.
:strip_exif()/f/image/IVWlvELGkNMxXboQUH6iSPCt.jpg?f=fotoalbum_large)
rykers158 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:47:
Heeft er al iemand de LG aangesloten met een externe thermostaat?
Ik wil dat namelijk wel eens gaan proberen omdat de LG controller zelf een extreme hysterese heeft en daardoor mijn gewenste nachtverlaging van 1 of 2 graden niet toepast.
Uit de handleiding maak ik volgens mij op dat de LG alleen overweg kan met 230v thermostaten. Dat beperkt de keuze natuurlijk wel wat.
Of heb ik ergens toch de mogelijkheid voor een 24v thermostaat over het hoofd gezien?
Daar denk ook over, maar dan net zoals bij de CV-ketel, met een zwave schakelaar. Voor de CV-ketel gebruik ik een potentiaalvrij relais, maar voor de LG kan ik een gewoon 230 V zwave schakelaar gebruiken. Voor Vera Edge is er een redelijk sofisticated thermostaat plugin voorhanden. Houdt rekening met hysteresis, antipendel, maximale inschakel en uitschakeltijden en kan zelfs schakelen tussen verwarmen en koelen.
Mijn probleem is-denk ik- dat je dan de LG echt alleen aan en uit kan schakelen. Nu moduleert de LG toch wel netjes tot 0,5 boven de door mij ingestelde waarde van 20 graden Tbinnen (als hij dat eindelijk heeft bereikt tijdens de defrostperiodes

).
EDIT: Er is ook zo'n module voor de LG:
https://www.supplyhouse.c...or-Third-Party-Thermostat. Daarnaast heb je dan nog een thermostaat nodig.
[
Voor 18% gewijzigd door
JanAllElectric op 03-01-2021 21:41
]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA