Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:

• Greedyetto
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 01-02 10:05
Hallo allemaal,

Ik heb sinds afgelopen zomer een 9kw monoblock staan. Helaas heb ik alles neergegooid en aangesloten. Overal vloerverwarming enzo maar nooit de tijd gehad om alles goed af te stellen. Ik werk namelijk lange periode in het buitenland, nu ook weer.

Mijn vrouw is wel thuis en we draaien nu ook weer op gas omdat het nog allemaal niet lekker werkt haha.

Ik ben op zoek naar home assistant intergratie maar dit blijkt allemaal niet zo makkelijk.

Als ik mijn evohome koppel aan de WP en dipswitch 8 aanzet, kan ik dan nog op AI draaien? en is hiervoor de Air temperature sensor voor nodig?

Als dit niet werkt dan ga ik denk ik het dry contact bordje kopen met de 8 contacten en met een S7 plc zelf maar een temp controller bouwen. Via tcp/IP kan ik die dan wel weer koppelen aan home assistant.

Ik was best negatief over de WP totdat ik in dit topic kwam. Blijkt dat er veel meer mee kan dan ik dacht.

Nog 1 vraag: Wat voor protocol komt er uit die Kamstrup? misschien kan ik die ook via een converter die plc in gooien en naar Home assistant brengen?

Edit: https://omnie.co.uk/lg-therma-v-technical-databook/
Vond deze website, weet niet of deze hier al bekend was.

[Voor 5% gewijzigd door Greedyetto op 28-01-2021 06:05]

• JanAllElectric
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 18-06 16:33
rykers158 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:49:
[...]

Als ik het mij goed herinner, dan is met alleen water AI -1 ook direct Ta -1. De ruimte temperatuur speelt namelijk geen rol meer. Maar je bent er vast snel genoeg achter wat hij precies doet.

Als het niet lukt wil ik ook nog wel een paar dagen alleen water gaan draaien. Destijds logde ik de Kamstrup nog niet met Grafana namelijk, dus kan geen data terugzoeken.
AI -1 = TA-1. Daar lijkt het wel op. Vannacht AI -3 gezet. TA bleef netje op 29 (TA_calc was 32). Temperatuur in huis 0,1 gezakt en vanochtend met TA 0 weer naar 20,3. Jammer dat dit soort gelukte experimenten plaatsvinden als de LG gewoon netjes zijn werk doet (>4/5 graden buiten) |:( 8)7

Alleen water geeft inderdaad wel een wat rustiger beeld en nu ik de stooklijn een beetje ken ook meer grip op het gedrag van de LG.

NB: geen idee waarom er toch een defrotst plaatsvond bij 5 buiten. Ik heb niet gekeken of de LG inderdaad was dichtgevroren.

NB: Jaga pro ventielen blijken standaard toch helemaal open te staan.

LG MHM091M.U43 + Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE + 5280Wp + Domoticz/Grafana/InfluxDB

• Bertje C
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 17-06 23:05
Ik heb vanmorgen om te proberen AI 0 veranderd in AI 1 en de waterafgifte temperatuur was eerst 31 graden en lijkt nu te stabiliseren op 33 graden. Natuurlijk speelt de buitentemperatuur mee maar die is niet of nauwelijks veranderd. Het is natuurlijk afgerond op hele graden en ik heb de indruk (en ik meen daar ook ooit iets van hebben gelezen) dat het stappen zijn van 1,5 graden. Hoeveel het dan warmer in huis wordt hangt natuurlijk af van de isolatie en de grootte van de verwarmingselementen. Gr. Bert.

• apepannetje
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22:38
Johan136 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:28:
@Silvio-utrecht wat een leuk bericht Silvio, we hebben het graag voor jullie verzorgd, ik hoop dat jullie er warmpjes bij blijven zitten. Heel veel plezier en succes ermee. Groet Johan
He Johan, ik heb je een DM gestuurd.

Gr. Apepannetje

• D Nellestein
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 06-05 16:23
Beste David,

Mooi stukje en ja ik heb ook interesse in exact de zelfde LG beste een groot prijsverschil met hier in nederland of België. Moet ff wennen aan de gedachten zo een groot bedrag vooruit betalen. Maar zie dat er meer zijn geweest dus dat klinkt vertrouwd. Heb je nog tips
Mijn prive mail is derk.nellestein@gmail.com
Hopelijk tot mail

Met vriendelijke groeten Der Nellestein.

• Powrskin
  • Registratie: november 2005
  • Niet online
Bertje C schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:31:
Ik heb vanmorgen om te proberen AI 0 veranderd in AI 1 en de waterafgifte temperatuur was eerst 31 graden en lijkt nu te stabiliseren op 33 graden. Natuurlijk speelt de buitentemperatuur mee maar die is niet of nauwelijks veranderd. Het is natuurlijk afgerond op hele graden en ik heb de indruk (en ik meen daar ook ooit iets van hebben gelezen) dat het stappen zijn van 1,5 graden. Hoeveel het dan warmer in huis wordt hangt natuurlijk af van de isolatie en de grootte van de verwarmingselementen. Gr. Bert.
Ik snap het nog niet helemaal. Ik heb hem nog steeds op lucht/water staan. Vannacht op AI -3 gezet (vanaf -1), want het werd wel een beetje te warm in huis. Nu ging vanochtend vroeg de warmtepomp weer aan, en zag ik de watertemp staan op 38/33 en was het nog gewoon 18/18.5c bij de thermostaat.

Hoe kan ik de watertemp beter regelen zonder dat ik de max instel en dus wel hysteris houd. Het was natuurlijk vanochtend iets kouder -3 ofzo, maar op 32c wordt het ook wel warm.

Ik heb hem staan op min -13/18/18 en watertemp (warm water?, Wat ik niet gebruik) 45/28c

Nukezone FTW

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:41

thido

Tilburg

Powrskin schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 08:59:
[...]

Ik snap het nog niet helemaal. Ik heb hem nog steeds op lucht/water staan. Vannacht op AI -3 gezet (vanaf -1), want het werd wel een beetje te warm in huis. Nu ging vanochtend vroeg de warmtepomp weer aan, en zag ik de watertemp staan op 38/33 en was het nog gewoon 18/18.5c bij de thermostaat.

Hoe kan ik de watertemp beter regelen zonder dat ik de max instel en dus wel hysteris houd. Het was natuurlijk vanochtend iets kouder -3 ofzo, maar op 32c wordt het ook wel warm.

Ik heb hem staan op min -13/18/18 en watertemp (warm water?, Wat ik niet gebruik) 45/28c
De watertemperatuur komt zo hoog omdat je dat zelf ingesteld hebt bij de stooklijn.
Je hebt nu aangegeven dat hij bij -13 / 45c moet zijn en bij +18 / 28c.
Dat betekend dat wanneer het -3c is hij water gaat maken van 39.5c (dat komt ongeveer wel overeen met die 38c op het display, ik meet ook 1 a 1.5c meer met de Kamstrup).
Wat je daar instelt is dus de CV water temperatuur.
Die andere parameter die je nu nodig hebt is de lucht instelling (lucht 1 en lucht 2), dit is wat hij gebruikt om rondom te regelen met AI (afhankelijk van je gekozen TH setting). Dit is ook de waarde die je veranderd met de shift setting (AI + of - 5 maximaal).

@JanAllElectric heeft er eens een omschrijving voor gegeven, lees die eens aandachtig door:
JanAllElectric in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Edit: hier kun je inzichtelijk maken wat de stooklijn instellingen aan watertemperatuur oplevert:
https://vscope.at/heizkurve

[Voor 4% gewijzigd door thido op 30-01-2021 11:12]

All electric! 7420Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• Powrskin
  • Niet online
Toppie, bedankt. Echt logisch vind ik het lg menu dan niet.

Nukezone FTW

• Cees-JanH
  • Laatst online: 23:11
rykers158 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:49:
[...]

Als ik het mij goed herinner, dan is met alleen water AI -1 ook direct Ta -1. De ruimte temperatuur speelt namelijk geen rol meer. Maar je bent er vast snel genoeg achter wat hij precies doet.

Als het niet lukt wil ik ook nog wel een paar dagen alleen water gaan draaien. Destijds logde ik de Kamstrup nog niet met Grafana namelijk, dus kan geen data terugzoeken.
Er komt koud weer aan, zou jij kunnen bijhouden hoeveel vermogen er weer bijkomt als de temperatuur weer onder nul komt?

We weten dat de 5.4kW bij 2 graden wel klopt, maar welk vermogen komt er bij min 2 en min 5 uit?

• rykers
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 21:37
@Cees-JanH Dat gaat hier vol automatisch met de Kamstrup en domoticz. Ik zal komende dagen wel een keer een dashbordje posten met de dag dat ik de koudste temperaturen heb gezien.

• rterhofte
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 01-06 19:44
één deze dagen wil ik ook een LG monoblock aanschaffen waarschijnlijk de 7kw.

momenteel heb ik een 500liter buffervat staan, deze wordt verwarmd in het voor en na seizoen door de heatpipes en in winter door de pelletketel. Voor sww heb ik een boiler warmtepomp (200l) die gevoed wordt met water uit het buffervat.
Het huis is van 1956 goed geïsoleerd, Ik heb 60m2 vloerverwarming liggen hoh 10, gesloten verdeler met eigen circulatie pomp
Op de eerste verdieping wordt indien nodig alleen met airco's verwarmd.
Nu wil ik de wp rechtstreeks op het buffervat aansluiten zodat deze op 40 gr. blijft. met het idee erachter dat de boiler wp hiervan makkelijk de 60 graden houdt. en de vv een lekker buffer heeft wat het evt. pendelen van de wp tegen gaat.
met een bypas op de vv als ik zomers de vloer wil koelen.

Zie ik dit zo allemaal goed voor me of heeft er iemand een beter idee

• Johan136
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 16-03 11:30
Volgens mij kun je de WP rechtstreeks op het buffervat monteren wij hebben een normale CV ketel en WP beide rechtstreeks aangesloten op het buffervat. Wel hebben we op beide zogenoemde kogelkranen / afsluiters gemonteerd. Zodat we ze ook afzonderlijk van elkaar kunnen laten draaien. Als ik het goed begrijp wil jij dit ook. Stuur me eventueel een DM met je mailadres zodat ik een schets van onze opstelling naar je kan sturen.

geen DM, maar gewoon in dit topic posten

[Voor 6% gewijzigd door teacher op 08-02-2021 09:54]

• Cees-JanH
Is dit dan een buffervat met een of twee spiralen?

• rterhofte
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 01-06 19:44
Johan136 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:09:
Volgens mij kun je de WP rechtstreeks op het buffervat monteren wij hebben een normale CV ketel en WP beide rechtstreeks aangesloten op het buffervat. Wel hebben we op beide zogenoemde kogelkranen / afsluiters gemonteerd. Zodat we ze ook afzonderlijk van elkaar kunnen laten draaien. Als ik het goed begrijp wil jij dit ook. Stuur me eventueel een DM met je mailadres zodat ik een schets van onze opstelling naar je kan sturen.
alles wordt idd aangesloten met kogelkranen hou ervan om alles apart te kunnen sturen\ demonteren
Cees-JanH schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:23:
Is dit dan een buffervat met een of twee spiralen?
is een hygiene buffervat met 2 spiralen en uiteraard een hygiene spiraal, op de onderste spiraal heb ik de heat pipes zitten het water van de hygiene spiraal gaat naar de boiler wp bovenste spiraal is nog over.

• Cees-JanH
Vannacht was hier (met veel wind) vrij constant -5 graden buiten. Vanaf middernacht 0.00u tot nu 10.00u De volgende waardes:

De LG heeft 23kWh geconsumeerd. cop ??? 3? toegevoerd aan woning 69 kW
De CV ketel 6 m3 met rendement 80-85 procent toegevoerd aan woning 50 kW

Totaal in 10 uur 119 kw, dus benodigd vermogen bij min 5 is dan 11.9 kW

Wat ik dan niet begrijp is dat mijn Ta niet wordt gehaald,45 graden bij min 7 staat deze, watertemperatuur staat op 30-35. De LG zou dus 9 kW x 10 uur =90kWh hebben moeten toevoeren en 30 geconsumeerd. (en dan 3 M3gas)

Ik zal moeten wachten totdat @rykers158 de exacte cop bij deze temperaturen kan aangeven.

• rykers
@Cees-JanH Hier alvast een snapshot van de laatste 2 dagen. Helaas kan je hier de COP niet uithalen omdat ik mijn kwh meter nog niet zelf kan uitlezen (Homewizard Energy).

https://snapshot.raintank...UDn7WnVgjc72QCDGE2NtoFIQY

COP zal ik straks nog even berekenen.

Tussen gisteren 12.00 en 11.30 vandaag: 113.8 kW thermisch voor 59 kW elektrisch. Dus een COP van 1.99

Zoals te zien is in de snapshot heb ik wel nog met gas bijgestookt om het weer op temperatuur te krijgen op enkele momenten.

[Voor 27% gewijzigd door rykers op 08-02-2021 11:42]

• JanAllElectric
Cees-JanH schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:00:
Vannacht was hier (met veel wind) vrij constant -5 graden buiten. Vanaf middernacht 0.00u tot nu 10.00u De volgende waardes:

De LG heeft 23kWh geconsumeerd. cop ??? 3? toegevoerd aan woning 69 kW
De CV ketel 6 m3 met rendement 80-85 procent toegevoerd aan woning 50 kW

Totaal in 10 uur 119 kw, dus benodigd vermogen bij min 5 is dan 11.9 kW

Wat ik dan niet begrijp is dat mijn Ta niet wordt gehaald,45 graden bij min 7 staat deze, watertemperatuur staat op 30-35. De LG zou dus 9 kW x 10 uur =90kWh hebben moeten toevoeren en 30 geconsumeerd. (en dan 3 M3gas)

Ik zal moeten wachten totdat @rykers158 de exacte cop bij deze temperaturen kan aangeven.
Kengetallen gisteren (LG 9kW)
- Gemiddelde Tempbuiten = -3,9
- KWH_elektrisch = 78 kWh
- TA calc=38
- TA max = 35 (fans jaga aan) en 38 (fans jaga uit)
- In de nacht AI -5
- Pieken LG =22A (20A automaat blijft er netjes in).
- Defrost ieder 50 minuten
- Gemiddelde kamertemp = 19,6. LG laat kamertemp dalen tot 19,0. Met 2 * 2 kg pellets in de ochtend en avond kamertemp weer naar 20,4.
- Gas =0
- Financiële COP tov 100% gas = 2,5

EDIT: financiële COP =2,5 houdt in dat financieel "all gas" net zoveel kost als "LG all Electric". Verschil is wel dat gas de kamer wel op kan warmen en op temperatuur houden. ;w

Indien 100% gasgestookt zou ik 205 kWh_thermisch nodig hebben. Als de LG netjes 24 uur zou werken zonder defrosts zou dat 8,5 kW zijn 8)7 . Jaga's zouden daarnaast voor 10% besparing moeten zorgen. Daar had ik de LG ook een beetje op gedimensioneerd. Kans dat het in Nederland ooit nog - 5 of kouder wordt is klein O-) O-) O-) O-) .

Kengetallen t/m vandaag 12:00:
- KWh_elektrisch = 38 kWh
- Kamertemp was weggezakt onder 18,5. Dan grijpt CV-ketel even in.
- Gas 0,8 m3
- 5 kg pellets om kamertemp naar 19,7 (12:00) te brengen.
- Financiële COP = 2,7

Grappig is dat Badkamer en zolder warm blijven. Badkamer is nu 22,1 en zolder 19,8

[Voor 9% gewijzigd door JanAllElectric op 08-02-2021 20:07]

LG MHM091M.U43 + Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE + 5280Wp + Domoticz/Grafana/InfluxDB

• rykers
@JanAllElectric hoe lang duren de pieken bij jou?

Bij mij die ik namelijk een tijd lang een verbruik tussen 4890 en 4920 watt. Omgerekend dus 21,3A. Ook bij mij blijft de ABB 20A B-karakteristiek alamat er gelukkig in.

Mijn grootste knelpunt is mijn keuken. Die hou ik moeilijk warm en daar heb ik alleen de 3 radiatoren met speedcomfort en diy fans.

De rest van het huis krijg ik voldoende warm met de radiatoren. In de woonkamer heb ik er alleen 1 open staan, zodat we 's avonds de kachel nog even gezellig aan kunnen zetten.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:27:
@JanAllElectric hoe lang duren de pieken bij jou?

Bij mij die ik namelijk een tijd lang een verbruik tussen 4890 en 4920 watt. Omgerekend dus 21,3A. Ook bij mij blijft de ABB 20A B-karakteristiek alamat er gelukkig in.
Tussen 2 defrosts:
- 20,5 A 4 minuten
- 21,7 A 3 minuten

Daarna weer onder 19A.

NB: 20A alamat nog steeds op 3* 2,5mm2. Kabel 5*4 mm2 ligt in de garage klaar, maar nog niet aangelegd.

• Cees-JanH
Denk dat ik ook een 20 ampère ga bestellen , bij mij piekt het steeds op 4000 Watt. Ik heb al 3x4 mm in gebruik.

• JanAllElectric
Cees-JanH schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:17:
Denk dat ik ook een 20 ampère ga bestellen , bij mij piekt het steeds op 4000 Watt. Ik heb al 3x4 mm in gebruik.
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-1p-n.html

Niet duur en zeer snel geleverd. Ik kon daar ook gewoon mijn 5*4mm2 kabel per meter kopen. De kabel voor mijn volgende 3 fase 12kW warmtepomp met dubbele condensor en zonder defrostdip ;w ;w ;w ;w .

[Voor 12% gewijzigd door JanAllElectric op 08-02-2021 20:14]

• FrancD
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 09-06 17:39
Dag forumleden,

Ik lees al een tijdje mee met het WP draadje en ook hier. Ik was erg geïnteresseerd in de LG WP, maar ik lees nu, in deze wat koudere weersomstandigheden, dat niet iedereen onverdeeld positief is over de LG...

Toch maar een Panasonic of Mitsubishi kiezen dus, of ben ik te negatief nu?

• rykers
@FrancD Ik heb het idee dat het vooral degenen zijn die niet zuiver met vloerverwarming draaien wat meer hinder ondervinden. Zelf zou ik met de kennis van nu een andere keuze maken.

Echter die andere keuze is ook wel meteen een heel stuk duurder, dus dat is natuurlijk ook onderdeel van de afweging. Voor in combinatie met zelf installeren wegen de aanschafkosten natuurlijk flink door.

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:50
Hier het zelfde verhaal. De LG voldoet bij mij voor nu. Waarschijnlijk wordt dat in de toekomst veel beter als ik mijn convectorputten in de woonkamer vervang door vloerverwarming.

Waar de LG vooral enorm goed op scoort is de erg lage prijs voor de geleverde prestaties. Als je de defrosts even negeert haalt de LG met gemak alle waarden in de tabellen. Alleen hakken de defrosts er in ons vochtige klimaatje aardig hard in. Als je daar rekening mee houdt en dus niet op het randje gaat zitten is de LG denk ik een prima keus.

Dato DUO synth voor twee

• arjanrr
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 17-06 18:05
Het is denk ik ook een kwestie van de juiste grote / vermogenvan de warmtepomp kiezen , als je er 1 neemt die vaak maximaal moet draaien om aan de warmte vraag te voldoen is het een stuk lastiger om bijvoorbeeld het defrost effect te compenseren dan wanneer je een maatje groter neemt ,.

• David
Ja dat klopt, maar in het geval van de LG mag je dus niet 100% varen op wat er in de specificatietabellen staat. In de praktijk merken we dat de defrosts echt enorm veel vermogen opvreten.

Dato DUO synth voor twee

• Huupke
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16-06 08:50
Mijn LG met een backup element van 9kW heeft nauwelijks hinder van de defrosts. Ze duren super kort en de temperatuur zakt nauwelijks in. Allemaal natuurlijk betaald met een hogere energierekening maar dat is dan ook alleen als het onder de +/- 2 graden is.

i7 920 @ 4.2GHz || MacBook Pro 2017 || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 7280 Wp || WP: 12kW LG

• David
Zit dat backup element standaard in de 12kW R32 split? Of heb je die er als optie bij laten installeren?

Dato DUO synth voor twee

• Cees-JanH
Huupke schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:40:
Mijn LG met een backup element van 9kW heeft nauwelijks hinder van de defrosts. Ze duren super kort en de temperatuur zakt nauwelijks in. Allemaal natuurlijk betaald met een hogere energierekening maar dat is dan ook alleen als het onder de +/- 2 graden is.
Ben dan wel benieuwd hoe dat er dan uit ziet, hoe worden de elementen aangestuurd?
Hoe kort is dan de defrost?

• Huupke
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16-06 08:50
Volgens mij zijn de backup elementen niet standaard dus een optie maar de aansturing wel. Afhankelijk van de dipswitch kun je het op 3kW of 9kW instellen (zie handleiding). In geval van 9kW kan de WP 1, 2 of 3 elementen inschakelen en ik zie ook alle 3 de opties gebruikt worden. Defrosts geven in Domoticz+Youless dan bijvoorbeeld 8.7kW, 11.7kW of 15.4kW maar ik zie de waarden flink verschillen per defrost. (standaard hoog vermogen trekt de WP +/- 4kW)
Defrosts duren nooit meer dan 5 minuten, meestal enkele minuten. Kort daarna zie ik de WP even weer op hoog vermogen draaien om vervolgens direct af te toeren naar zijn steady-state.

Ook heb ik deze week voor het eerst een DHW run gezien van 7.2kW waar dat in de zomer niet boven de 5.8kW uitkomt dus ik vermoed dat met deze kou ook voor DHW een backup element wordt gebruikt.

i7 920 @ 4.2GHz || MacBook Pro 2017 || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 7280 Wp || WP: 12kW LG

• Cees-JanH
Die elementen "doos" hangt binnen, welke kabel zit er tussen besturing in buiten unit en de doos?

Ik heb nog een ongebruikte netwerkkabel liggen tussen de LG en de eventuele locatie.

Maar een 100 liter buffervat met daarin extra element zou ook kunnen toch?

• FOHendriks
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 03-06 07:38
Na enige twijfel over de performance van mijn 9kW monoblock ben ik echt aangenaam verrast over de prestaties met echte vorst.
70 m2 vloerverwarming, huis uit 1994, geen buffervat.
Aangestuurd met Evohome, draait met de vorst van deze week, hier ongeveer -4 de unit op stiltemode gestuurd op een Tr van 33gr. Mijn huis blijft keurig op 21 gr C, met een verbruik van 45 kW gister en nu met de middagzon op schatting 37 kW. Gemiddeld dus onder de 2 kw pwr uur.

Zeer tevreden, er is dus vermogen over voor de warmwaterboiler die later dit jaar komt.

• FrancD
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 09-06 17:39
Conclusie: Om de problemen met de vele defrosts te voorkomen is het beter om het element erbij te kopen.

Verbruik element = lager dan verbruik WP door vele/lange defrosts?

• rykers
Ik twijfel of die conclusie getrokken mag worden. Er is namelijk nog een belangrijk verschil. De 12 kw versie heeft een 2 keer zo grote verdamper. Dus de conclusie dat een element op deze manier echt helpt kunnen we pas trekken als iemand met een 5, 7 of 9 kw dat kan onderschrijven.

Verder hier nog een snapshot van mijn dashbord van gisteren.
https://snapshot.raintank...7RwI6KP8DCVSYWND6VMoUj3vO

Flink wat vermogen verstookt, waarbij nog 2.9 kw opgeteld mag worden van de zonnepanelen op die fase.

Over de dag dus 116kw thermisch opgewekt en 67 kw elektrisch verbruikt. Cop: 1.73.

De temperatuur overdag schommelde tussen 0 en -7.
Ta was maximaal 43.81, meestal rond de 40.

Als ik dan naar de tabel van LG kijk, zou het
bij Tbuiten -7 en Ta 40 een Cop van 2.71 moeten zijn.
bij Tbuiten -4 en Ta 45 een Cop van 2.63 moeten zijn.

Daar kom ik dus bij lange na niet aan.

[Voor 5% gewijzigd door rykers op 10-02-2021 10:04]

• JanAllElectric
rykers158 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:03:
Ik twijfel of die conclusie getrokken mag worden. Er is namelijk nog een belangrijk verschil. De 12 kw versie heeft een 2 keer zo grote verdamper. Dus de conclusie dat een element op deze manier echt helpt kunnen we pas trekken als iemand met een 5, 7 of 9 kw dat kan onderschrijven.

Verder hier nog een snapshot van mijn dashbord van gisteren.
https://snapshot.raintank...7RwI6KP8DCVSYWND6VMoUj3vO

Flink wat vermogen verstookt, waarbij nog 2.9 kw opgeteld mag worden van de zonnepanelen op die fase.

Over de dag dus 116kw thermisch opgewekt en 67 kw elektrisch verbruikt. Cop: 1.73.

De temperatuur overdag schommelde tussen 0 en -7.
Ta was maximaal 43.81, meestal rond de 40.

Als ik dan naar de tabel van LG kijk, zou het
bij Tbuiten -7 en Ta 40 een Cop van 2.71 moeten zijn.
bij Tbuiten -4 en Ta 45 een Cop van 2.63 moeten zijn.

Daar kom ik dus bij lange na niet aan.
Bij mij hetzelfde:
- kWh th nodig; 212 kWh
- extra gas 4,6 m3 : 4,6 * 8,8 = 41 kWh th
- pellets 14kg : (14 / 2,3 ) * 8,8 = 54 kWh Th
- LG 63 kWh el

COP: (212 - 41 - 54) / 63 = 1,9

NB: omdat gas en pellets efficiënter zijn dan de LG op dit moment ligt de financiële COP tov all gas op 2,2. Dat is € 0,52 besparing _/-\o_

Het lijkt mij daarom niet snel efficiënter om een COP=1 doorstromer er bij te plaatsen, tenzij het de defrosttijd zou kunnen verkleinen. Ik denk nog altijd aan het advies van @Domosapiens om juist het element voor de LG te zetten om tijdens defrosts te ondersteunen.

[Voor 8% gewijzigd door JanAllElectric op 10-02-2021 10:46]

• rykers
@JanAllElectric ik snap je besparing van 0.52 niet?

Bij mij heb ik juist een besparing als ik nu gas ga stoken. Wat ik dus vanaf nu ook maar weer ga doen :'(

• JanAllElectric
rykers158 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:44:
@JanAllElectric ik snap je besparing van 0.52 niet?

Bij mij heb ik juist een besparing als ik nu gas ga stoken. Wat ik dus vanaf nu ook maar weer ga doen :'(
All gas zou mij gisteren € 21,20 hebben gekosten. De mix LG, Gas en Pellets € 20,68: € 0,52 verschil.

Ik ga niet op all gas over: ik bespaarde gisteren toch 19,6 m3 gas. Geen/minder gasverbruik is de principiële bedoeling van mij.

Voor mij geldt ook wel dat het gisteren in de kamer, keuken, badkamer (en zolder |:( ) warm genoeg was: ca 20,4. Alleen het kantoor blijft achter, maar dat was met all gas ook al. Dat komt door een veel te lange aanvoerleiding van 15 mm.

Dat ik de investering in 3 jaar kan terugverdienen (zoals bij de Elga) is mooi meegenomen. Met de COP tot nu toe van 3,5 wordt de terugverdientijd 4 jaar. Dat wordt nog wel wat beter met de komende warmere maanden en eventuele hogere gasprijzen.

[Voor 13% gewijzigd door JanAllElectric op 10-02-2021 11:05]

• rykers
@JanAllElectric Ik wil ook uit principe minder gas verbruiken. Echter ook al heb ik volgens mijn energiecontract groene energie, in de praktijk wordt er nog veel grijs opgewekt.

Als ik er even vanuit ga dat mijn wp nu zou draaien op het gas wat in een gascentrale omgezet wordt in elektra, dan is mijn CV ketel op een temperatuur van 55 mogelijk zuiniger dan de wp met een een cop van 1.73.

Ik ga ook zeker niet helemaal over op all gas, maar wel nu in deze koude periode. De wp draait nog, ik heb de pomp op 35% gezet zodat hij niet bevriest. De wp wordt nu opgewarmd door de CV ketel |:(

de wp wat mee laten draaien lukt niet echt omdat ik zie dat de CV ketel er al voor zorgt dat er 40 graden water door de wp gaat.

[Voor 9% gewijzigd door rykers op 10-02-2021 11:06]

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 22:36
JanAllElectric schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:39:
[...]
. Ik denk nog altijd aan het advies van @Domosapiens om juist het element voor de LG te zetten om tijdens defrosts te ondersteunen.
Jan,
constructief zou je het nog kunnen versimpelen als er ergens een gunstige radiator zit:
- mechanisch geschikt
- op korte afstand van WP

Met zoiets:
http://www.pht-nl.com/images/img0068.png

https://www.google.com/se...w=1331&client=firefox-b-d

• montebaldo55
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 09-06 14:10
Mijn 9kW LG is vandaag ook bezorgd.
Gezien eerdere goede berichten in dit forum over Johan136 heb ik de wp ook bij hem besteld.
En dat is me goed bevallen. Van het eerste contact tot de uiteindelijke levering is alles vlot en probleemloos verlopen.
In mijn ogen een aanrader.
En goedkoper vind je de LG wp niet.
Nu maar wachten tot de vorst verdwenen is want mijn installateur is nu plotseling heel druk met storingen en wat dies mee zij.

Ps: ik heb geen aandelen in die zaak.

• rykers
Ter lering ende vermaeck: de prestaties (of het gebrek eraan) van mijn LG van afgelopen nacht bij buitentemperatuur tussen -8 en -11:

https://snapshot.raintank...ljKuzCYYTbH06eT51SnET50ma

Volgens de stooklijn had Ta rond de 42 graden moeten liggen.

• llevering
  • Registratie: september 2000
  • Nu online
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:23:
Ter lering ende vermaeck: de prestaties (of het gebrek eraan) van mijn LG van afgelopen nacht bij buitentemperatuur tussen -8 en -11:

Wat je vooral ziet is dat je warmtepomp te klein gedimensioneerd is voor de warmtevraag die je hebt, of vind je dat ik dat vekeerd zie? :)

Dat tekort wordt verergert door het feit dat als de verdamper dicht gaat vriezen het vermogen terugloopt. De Ta wordt niet gehaald, omdat het gat tussen de TaWens en TrWerkelijk te groot is en het op de tenen lopen de unit versterkt het defrost effect weer.

Thanks voor het delen van de data trouwens, erg leuk en leerzaam! En je ziet op het forum in het algemeen eerder de succesverhalen gedeeld, waardoor het allemaal makkelijk lijkt, maar dat is het soms niet.

[Voor 11% gewijzigd door llevering op 12-02-2021 09:05]

• Powrskin
  • Niet online
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:23:

Wel veel defrosts. Denk dat je hem beter lager kan zetten. Ik heb (een lg 7kw) hem nu op 34c bij -10. En 31c op -3 ongeveer. Op hoge temperatuur had ik ook om de 40/60min een defrost. Nu duurt het 3 uur ofzo.

Ik denk eigenlijk dat je door minder defrosts meer warmte het huis in krijgt, maar dat is nergens op gestaafd. Is wel te berekenen natuurlijk.

Loggen kan ik nog niet. Ga ik nog wel een keer mee bezig. Wel een heel leuk forum om te volgen zo.

Nukezone FTW

• JanAllElectric
Powrskin schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:36:
[...]

Wel veel defrosts. Denk dat je hem beter lager kan zetten. Ik heb (een lg 7kw) hem nu op 34c bij -10. En 31c op -3 ongeveer. Op hoge temperatuur had ik ook om de 40/60min een defrost. Nu duurt het 3 uur ofzo.

Ik denk eigenlijk dat je door minder defrosts meer warmte het huis in krijgt, maar dat is nergens op gestaafd. Is wel te berekenen natuurlijk.

Loggen kan ik nog niet. Ga ik nog wel een keer mee bezig. Wel een heel leuk forum om te volgen zo.
Vanwege te luide brom in huis nu in de nacht op silent mode (max 1,6kW). Helaas gaan de defrost echt niet weg. Hoogstens is de afstand nu 1 uur ipv 50 minuten. De al veel besproken "defrostdip" is bij mij nu al van +5 tot -10.

Ergenis is vooral dat het werkelijke gedrag absoluut niet klopt met de tabellen uit het databoek namelijk 9kW tot -7. Bij 4 graden laat de LG het al afweten met ca 5,4 kW. Helaas is het nu bij koudere en droger weer niet verbeterd. Voor mij een miskoop |:( . Mijn Elga deed het net zo goed en dan met het voordeel van opentherm verbinding met de CV-ketel _/-\o_ l.

• rykers
llevering schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:04:
[...]

Wat je vooral ziet is dat je warmtepomp te klein gedimensioneerd is voor de warmtevraag die je hebt, of vind je dat ik dat vekeerd zie? :)

Dat tekort wordt verergert door het feit dat als de verdamper dicht gaat vriezen het vermogen terugloopt. De Ta wordt niet gehaald, omdat het gat tussen de TaWens en TrWerkelijk te groot is en het op de tenen lopen de unit versterkt het defrost effect weer.

Thanks voor het delen van de data trouwens, erg leuk en leerzaam! En je ziet op het forum in het algemeen eerder de succesverhalen gedeeld, waardoor het allemaal makkelijk lijkt, maar dat is het soms niet.
Op papier zou hij de warmtevraag prima aan moeten kunnen. Zie de tabel die @JanAllElectric heeft gepost. Dat is ook de tabel op basis waarvan ik hem heb gekocht. En ik voel mij net als @JanAllElectric behoorlijk bekocht.

Volgens de tabel zou de LG bij -15 en Ta45 nog 6.95 kW moeten leveren (inclusief het defrost effect). Echter uit mijn gegevens blijkt dat hij in 5,5 uur slechts 33 kWh heeft kunnen leveren. Dus 6 kw per uur. En dan was de gewenste Ta nog geen 45 graden en was het buiten ook geen -15.

Als ik kijk naar de cijfers dan zou ik uit moeten gaan van 35 graden Ta wat hij heeft geleverd en 1/3 tussen -7 en -15 (volgens LG mag je interpoleren tussen de waarden). Dan zou hij bij deze waarden dus nog 8.4 kW moeten leveren bij een COP van 2.67.

Bij mij heeft hij echter een COP van slechts 1.57 gehaald.

Natuurlijk zijn succesverhalen leuk om te lezen en had ik ook graag kunnen posten. Echter ook deze wat minder positieve ervaringen zijn wat mij betreft belangrijk om te delen. Waar het volgens mij vooral in zit is dat de LG gewoon veel te rooskleurige cijfers heeft opgegeven. Daar baal ik van, want nu heb ik een apparaat wat wel veel heeft gekost en dus niet levert wat het beloofd.

Hier gaat zeker een andere warmtepomp komen. Echter moet ik nog bedenken wat ik dan ga willen. Zeker nu je niet meer zelf de wp mag installeren om nog in aanmerking te komen voor subsidie.

Verder heb ik hem nu vanaf 5.30 samen met de CV laten draaien. Nu vanaf 10.00 heb ik hem uitgezet. Samen met de CV ging de COP namelijk nog verder omlaag. Ofwel een hogere retour temperatuur waarmee hij dan wel setpoint kan halen was geen verbetering:

https://snapshot.raintank...V5YUFskQw5JUJS09ozRkEb04g

Als ik ervanuit ga dat elke m3 gas 9.7 kw levert, dan heb ik in deze periode 49.95 kw aan energie nodig.
Dus 12,5 kw. Echter denk ik niet dat mijn ketel daadwerkelijk zo efficiënt is. Daarnaast heb ik ook wat moeten aanwarmen ipv op temperatuur houden.
Per saldo denk ik dat het verstandig is om dus voor de volgende een stapje groter te gaan en een 12kw neer te zetten.

• llevering
  • Registratie: september 2000
  • Nu online
De indruk die ik heb van het volgen van dit topic is dat de LG ernstig een elektrisch element mist voor minimaal de defrost en hoewel optioneel hebben ze die denk ik wel meegenomen in het maken van het databook. Daardoor worden defrost minder efficient en verlies je meer vermogen dan verwacht. En dat dat niet goed gespecificeerd is kwalijk (aangenomen dat ik gelijk heb, dat is lang niet zeker). Ketel & WP samen laten werken is moeilijk, de ELGA is daar speciaal voor gemaakt (en ook dat heeft in het verleden bij genoeg mensen problemen gegeven), dat is dan wel een domper als je WP al niet doet wat je ervan gehoopt had.

Ik snap dat het niet zo 1, 2, 3 geregeld is, maar ik zou heel benieuwd zijn hoe het ding zou werken met het elektrisch element en als je woning iets minder warmtevraag had (zeg 8kw ipv 12 á 13kw).

De cijfers tussen 7u en 10u zijn wel heel slecht trouwens, daar is sowieso niks van te maken.

[Voor 5% gewijzigd door llevering op 12-02-2021 11:02]

• rykers
@llevering Als dat al zo zou zijn, dan is het nog altijd vreemd dat de Cop waarden een stuk lager liggen dan aangegeven. Zeker als je er dan nog een elektrisch element wat COP=1 heeft er bij gaat zetten. Dan zouden de waarden nog lager gaan uitvallen.

Vanuit dat oogpunt zou het dus niet kunnen, anderzijds, wat nu in de tabellen staat komt ook niet overeen met wat we in de praktijk zien.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Mijn Panasonic warmtepomp (monoblock) heeft het in de manual ook over dry bulb trouwens.

• Cees-JanH
Ook bij mij gaat het telerstellend:

Dagelijks

14 M3 gas (inclusief ongeveer 4 M3 SWW is dat)
47 kW elektra

Huis is wel netjes warm op 21 graden.

De theorie van verwarming in de retour gaat niet op denk ik, mijn CV verwarmt een deel van het retour water, ik heb 106 M2 vloerverwarming liggen dat is ook een aardige buffer. Ik zie tijdens de defrost het water ook niet veel zakken in temperatuur.

Zou het kunnen dat de units niet goed gevuld zijn met gas? Of nog erger het verkeerde gas? Hoe kom je hier achter?

• rykers
@Cees-JanH Dat is eigenlijk het enige wat ik mij nog voor kan stellen. Maar dat kunnen we denk ik alleen maar controleren door een installateur te laten komen en de units leeg te laten halen en opnieuw te laten vullen....

Geen idee hoe prijzig dat is. Op zich zou ik het wel willen laten doen, maar dan moet ik wel zeker weten dat het dan ook goed is daarna.

• rykers
Ik heb vandaag ook mijn dagCOP van januari en februari tm gisteren eens uitgezet tegen de gemiddelde buitentemperatuur op de dag.

Dat geeft dit beeld:

Duidelijk zichtbaar dat de COP laag is en een soort ondergrens rond de 1,7 lijkt te hebben.

• JanAllElectric
Cees-JanH schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:56:
Ook bij mij gaat het telerstellend:

......

Zou het kunnen dat de units niet goed gevuld zijn met gas? Of nog erger het verkeerde gas? Hoe kom je hier achter?
Ook al hebben de meeste van ons de LG in het buitenland gekocht: dit plaatje staat op mijn zijkant: LG European shared service center Amstelveen. Ik wil best eens namens ons Forum een mail sturen. In het grote forum is er al eens een mailwisseling geweest over de lager dan verwachte subsidie (meer bij 6kW horend dan bij 9kW). Als ze toen goed hadden uitgelegd dat de 9kW blijkbaar "nominaal" maar 6kW is in ons klimaat dan had ik zeker de 12 kW gekocht. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet weet wat een "nominale capaciteit" is 8)7 . We kunnen hun wijzen op de folders en de tabellen in het databoek en de werkelijke resultaten in ons klimaat (100% wet bulb beneden 5 graden). Eventueel subtiel verwijzen naar een radar itempje ;w

• Cees-JanH
Ik heb een koeltechnieken gevraagd wat me dit zou gaan kosten,is wel vrijdagavond. ..dus even geduld...

• JanAllElectric
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:14:
Ik heb vandaag ook mijn dagCOP van januari en februari tm gisteren eens uitgezet tegen de gemiddelde buitentemperatuur op de dag.

Dat geeft dit beeld:
[Afbeelding]

Duidelijk zichtbaar dat de COP laag is en een soort ondergrens rond de 1,7 lijkt te hebben.
Komt wel overeen met mijn plaatje.
Disclaimer: geen Kamstrup, maar op basis graaddagen. Verder op basis gemiddelde dagtemperatuur en "vervuild" met het benodigde extra gas (32 m3)/pellets (14 zakken a 10kg)/zoninval om gewenste kamertemperatuur te krijgen/handhaven. De prestatie van de LG zelf ligt daar dus wat onder. Graaddagen geven per dag meer spreiding. Verder was ik in het begin ook flink aan het spelen met de instellingen omdat boven 10 graden de LG weer gigantisch pendelt. Daarnaast had ik lange tijd de setpoint kamertemp op 21, waarbij de LG doorschoot naar 22,5. Opgeteld als een SCOP wel redelijk bij de werkelijkheid.

- boven de 10 graden pendelen (teveel capaciteit?) en onder de 5 graden defrosten (te weinig capaciteit?). Feitelijk moet ik boven 13 graden verwijderen omdat de LG dan niet vaak aan hoeft in de praktijk. Zoninval is voldoende.
- er is inderdaad een soort ondergrens. Ik heb wel "silent on" aangedaan in de nacht vanwege de flinke brom (eis WAF). Dat is wel goed voor de COP 8)7
- 2,5 is beetje de grens dat een CV-ketel zowel financieel als CO2 technisch efficiënter is. Volgens de leverancierstabellen zou je dat pas bij -10 verwachten.
- een duidelijke breuk bij 5 graden en lager. Daarboven doet de LG het naar verwachting. Maar ja dan heeft mijn huis ook minder dan 5kW nodig ;w

Waarom mijn dubbele teleurstelling? Zelfde rekenmethode met Elga (2019/2020) , 200 M3 gas en bijna geen pellets vorig jaar.

[Voor 33% gewijzigd door JanAllElectric op 12-02-2021 23:22]

• rykers
@JanAllElectric wat is bij jou de verklaring voor de vele lage cop waarden tussen 10 en 15 graden buiten?

Overigens goede suggestie dat de silent mogelijk helpt bij cop verbeteren. Dan ga ik die er vannacht eens op zetten.

• Cees-JanH
Als ik ga rekenen met de COP van @rykers158 levert de LG per etmaal 47x1.8 84,6.
De cv ketel 10x8=80

Totaal 164,6. Deel dat door 24 zou 6.86 kW zijn.
Volgens de specificatie moet de LG dat bij Tb min 5 makkelijk kunnen leveren.

• JanAllElectric
Cees-JanH schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:22:
Als ik ga rekenen met de COP van @rykers158 levert de LG per etmaal 47x1.8 84,6.
De cv ketel 10x8=80

Totaal 164,6. Deel dat door 24 zou 6.86 kW zijn.
Volgens de specificatie moet de LG dat bij Tb min 5 makkelijk kunnen leveren.
Precies. Dat is ook het probleem. Dat doet de LG dus niet.

• rykers
En ook nog eens met een zeer belabberde cop. Met een Elga ben je beter lijkt het :'(

• JanAllElectric
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:50:
@JanAllElectric wat is bij jou de verklaring voor de vele lage cop waarden tussen 10 en 15 graden buiten?

....
De rekenmethode. Als ik de data schoon van de dagen dat de LG niet aan had gehoeven (=onnodig verbruik van enkele kWh) dan krijgt je dit plaatje. De SCOP-tot-nu-toe voor schoning was 3,39 en na ook.

Ik heb de stooklijn nu zo onder controle dat boven de 5 de LG efficiënter zal gaan lopen. Eigenlijk door (op aanraden van ??) nu alleen nog op water, vlakke stooklijn en silent on/AI -5 in de nacht te werken.

Verder blijkt uit regressie dat bij graaddagen de "cop" ook nog deels afhankelijk is van de vorige dag. Dat ging mij wat te ver om allemaal te verwerken. Het gaat mij om het globale beeld.

Wat mij nu vooral intrigeert is dat de kleine ELGA (<4,5 kW) in combinatie met de CV op 40 graden met lage buitentemperaturen eigenlijk best efficiënt bleek te zijn (89% gasbesparing over het hele seizoen, bij lage temperaturen toch nog ca 50%). Omdat ik dit jaar zo gericht ben op 0 gas (wat ik toch niet haal) betaalt dat zich uit in minder efficiency. Volgend seizoen stel ik de zwave thermostaten zo in dat de CV-ketel overdag ook bijspringt O-) . Nu gebruik ik alleen de nacht thermostaat om de kamer niet onder 18,5 te laten komen.

[Voor 53% gewijzigd door JanAllElectric op 12-02-2021 23:24]

• rykers
@JanAllElectric als je rekent met 9,7 kWh voor een M3 gas was het stoken met de Elga een stuk efficiënter.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:04:
@JanAllElectric als je rekent met 9,7 kWh voor een M3 gas was het stoken met de Elga een stuk efficiënter.
Ik reken altijd met 8,8 kWh per m3. MIjn CV-ketel is wat ouder en voor all gas was de aanvoer standaard instelling (80 graden schat ik).

Om het nog duidelijker te maken (LG = tot nu toe):
- Elga: 3200 kWh en 200 M3 gas, geen pellets. All gas zou in dat seizoen 16500 kkWh thermisch geweest zijn. 200 m3 = 1760 kWh thermisch. De Elga heeft dus een SCOP van (16500-1760)/3200 = 4,6 _/-\o_ _/-\o_
- LG: 3773 kWh en 32m3 gas en 140 kg pellets (gelijk aan ca 60 m3 gas). All gas in dit seizoen tot nu toe 13074. Gas + pellets samen ongeveer 92 m3 = 810 kWh. De LG zelf heeft dus een SCOP van (13074 - 810) / 3773 = 3,3

NB: ik vergeet bijna mijn Atlantic V3 200L boiler. Die doet gewoon in de garage wat hij moet doen _/-\o_

[Voor 14% gewijzigd door JanAllElectric op 12-02-2021 23:33]

• rykers
JanAllElectric schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:19:
[...]

Om het nog duidelijker te maken (LG = tot nu toe):
- Elga: 3200 kWh en 200 M3 gas, geen pellets. Alle gas zou in dat seizoen 16500 kkWh thermisch geweest zijn. 200 m3 = 1760 kWh thermisch. De Elga heeft dus een SCOP van (16500-1760)/3200 = 4,6 _/-\o_ _/-\o_
- LG: 3773 kWh en 32m3 gas en 140 kg pellets (gelijk aan ca 60 m3 gas). All gas in dit seizoen tot nu toe 13074. Gas + pellets samen ongeveer 92 m3 = 810 kWh. De LG zelf heeft dus een SCOP (13074 - 810) / 3773 = 3,3
En Lg adverteert met een scop van 4.45 bij Ta 35 en scop 3.12 bij Ta 55.

• arjanrr
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 17-06 18:05
Interessante kwestie , ik heb een 9 kw lg welke ik ook gebruik om de boiler te verwarmen 300 l , als test heb ik deze vannochtend om 5 uur de boiler laten verwarmen naar 58 Gr, buiten temp was op dat moment -6,3 , dit ging probleemloos wat je wel ziet is dat de delta t rond de 3 graden blijft (Flow naar de boiler weet ik niet) als je dat afspiegeld op jouw situatie lijkt het toch op teveel Flow of idd een ander probleem waardoor je geen hogere aanvoer temp krijgt .

• Cees-JanH
Het bleek dat in het gebruikers menu de watertemperatuur op 32 graden stond ipv auto, daar gaat mijn stooklijn...

Dus bij min 3 omgezet cv ketel eraf zou hij naar 37 moeten gaan, reactie van LG 4900 watt opgenomen vermogen, dus na enkele minuten tript de 16 ampère. ..ik dacht dat ik de dipswitches (welke ?) toch goed had staan om op 17 ampère te begrenzen.

Nu min 1, watertemperatuur zou dan 36 moeten zijn. Is nu 28/34 @4200 watt

• David
Ik heb de 17A begrenzing erop staan en dan zie ik hem ook echt niet boven de 17A gaan. Ik vermoed dat je de verkeerde dipswitch om hebt staan...

Dato DUO synth voor twee

• rykers
Cees-JanH schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:22:
Het bleek dat in het gebruikers menu de watertemperatuur op 32 graden stond ipv auto, daar gaat mijn stooklijn...

Dus bij min 3 omgezet cv ketel eraf zou hij naar 37 moeten gaan, reactie van LG 4900 watt opgenomen vermogen, dus na enkele minuten tript de 16 ampère. ..ik dacht dat ik de dipswitches (welke ?) toch goed had staan om op 17 ampère te begrenzen.

Nu min 1, watertemperatuur zou dan 36 moeten zijn. Is nu 28/34 @4200 watt
Bedoel je dan dat hij op Heat stond ipv AI of is er ergens anders nog een instelling die ik niet kan vinden waarmee je de watertemperatuur vastzet?

Die 4900 watt komt mij bekend voor. Toen ik de 17a begrenzing er nog op had haalde hij dat zeker niet, dus dat wordt even dipswitches checken.

• JanAllElectric
@rykers158 Ik heb vandaag -gezien de discussie in het grote forum- de pomp ook eens op 80% en AI +1 gezet. Ik zie in grafana weinig verschil. Merk jij verschil op de kamstrup?

Omdat het vandaag blijkbaar wat droger weer was heb ik zowaar voor de 1e keer één tussenperiode van 2 uur tussen 2 defrosts (14:00-16:00). Op zich zelf probeert de LG de stooklijn wel te volgen, maar niet met veel effectiviteit en efficiency.

Vannacht en vandaag de CV-ketel laten bijspringen. Maakt voor de dag-COP niet veel uit omdat de LG toch veel kWh blijft verbruiken: 60,5 tot nu toe en 5 m3 gas. Misschien morgen maar eens de hele dag silent mode + gas proberen. Dat lijkt meer op de ELGA (max 1,1 kWh in combi met CV-ketel).

NB: Met de Elga heb ik ook 1 seizoen geëxperimenteerd voordat ik de optimale instellingen had. In de 2e en 3e seizoen nooit meer aangepast.

[Voor 13% gewijzigd door JanAllElectric op 13-02-2021 20:45]

• rykers
@JanAllElectric ja, ik merk wel verschil, maar draai nu ook echt fors lager, namelijk op 50% en daarmee 1050 l/h.

Over verschil in efficiëntie kan ik nog weinig zeggen, mijn pi met dsmr was gevallen en dus mis ik een deel detail logging qua verbruik. |:(

Ik heb wel het idee dat hij wat efficiënter draait ipv data van de laatste 2 uur. Ook haal ik de 10.8kW nog met een dT van ruim 9.

Ik denk dat ik hem vannacht eens op Heat 33 laat draaien, is dan denk ik ca. 35 graden op de Kamstrup.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:50:
@JanAllElectric ja, ik merk wel verschil, maar draai nu ook echt fors lager, namelijk op 50% en daarmee 1050 l/h.

Over verschil in efficiëntie kan ik nog weinig zeggen, mijn pi met dsmr was gevallen en dus mis ik een deel detail logging qua verbruik. |:(

Ik heb wel het idee dat hij wat efficiënter draait ipv data van de laatste 2 uur. Ook haal ik de 10.8kW nog met een dT van ruim 9.

Ik denk dat ik hem vannacht eens op Heat 33 laat draaien, is dan denk ik ca. 35 graden op de Kamstrup.
Ik had dat van 50/60% gemist. Ik heb net de LG ook op 60% gezet. Wat bedoel je met heat 35 (= water 35?). Is dat hetzelfde als AI -5 (40 - 5 = 35)?

• rykers
Ja, zal wel water 35 zijn denk ik. Ik heb hem op Engels staan omdat de Nederlandse vertalingen hier en daar wat krom zijn :)

Volgens mij als je hem op Heat/water zit volgt hij de stooklijn niet, maar probeert hij die temperatuur aan te houden. Ik heb hem dan wel ook alleen op water sensor staan, dus geen ruimte compensatie.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:31:
Ja, zal wel water 35 zijn denk ik. Ik heb hem op Engels staan omdat de Nederlandse vertalingen hier en daar wat krom zijn :)

Volgens mij als je hem op Heat/water zit volgt hij de stooklijn niet, maar probeert hij die temperatuur aan te houden. Ik heb hem dan wel ook alleen op water sensor staan, dus geen ruimte compensatie.
Nog een Kamstup vraag. Is op 80% (25 l/min) of 60% (20 l/min) de flow steeds hetzelfde tussen de defrostperiodes. Zo ja dan kan ik met de delta TA-TR nog beter de opgeleverde warmte berekenen dan met de graaddagen methode.

• rykers
@JanAllElectric Bij mij blijft de flow vrijwel contant. Alleen als de CV ketel ook meedraait zie ik hem gaan wisselen.

Wel draai ik natuurlijk over een buffervat, dus is de weerstand bij mij constant. Als je groepen hebt die open en dicht lopen, dan zal de flow niet altijd constant zijn.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:41:
@JanAllElectric Bij mij blijft de flow vrijwel contant. Alleen als de CV ketel ook meedraait zie ik hem gaan wisselen.

Wel draai ik natuurlijk over een buffervat, dus is de weerstand bij mij constant. Als je groepen hebt die open en dicht lopen, dan zal de flow niet altijd constant zijn.
Bij mij loopt er niets dicht. Dus een constante flow?

Proef met 60% pomp levert inderdaad de hele dag al een langere periode tussen defrosts op van ca 2 uur.

Blijkbaar is bij 60% de capaciteit wel lager, want de CV-ketel moet flink bijspringen. Delta TA-TR is nu nog hoger: van 6,5 in de laatste periode 12:00-14:00. DagCOP tot nu toe 2,4.

Edit: De capaciteitsformule zegt: 4,2 * 20/60 * 6,5 = 9,1 kW 8)7 . Ik dacht dat ik het warm had van het schaatsen, maar het is nu 20,6 in de kamer en de CV-ketel is na 11:00 niet meer aan geweest.
Edit: RV buiten is nu maar 54% hier. Blijkbaar komen we nu even in een "dry bulb"

Nog maar wat verder experimenteren met de pomp snelheid. Onverwacht, want in het databoek staat bij pomp "100% (aanbevolen". Als ik het aantal defrosts boven 0 kan verminderen is het al een hele winst.

[Voor 6% gewijzigd door JanAllElectric op 14-02-2021 15:34]

• JanAllElectric
Vandaag een en ander nog eens in een plaatje gezet (horizontaal buitentemperatuur, verticaal capaciteit kW en in de 2e grafiek COP):

- Oranje lijn is benodigde capaciteit uit warmtepompweetjes voor isolatie huis 1991. Misschien iets te optimistisch gecorrigeerd voor besparing door VVW en jaga's. Hierop had ik wel de capaciteit LG uitgekozen.
- Blauw is benodigde capaciteit op basis "all gas" graaddagen
- Rood is geleverde capaciteit LG. Hierbij rekening gehouden met extra m3 gas en verbruikte kg pellets. Zoninval weggelaten. Ik meet dat wel, maar weet niet precies hoe ik dat "in m3" moet uitdrukken.

NB: boven 10 graden niet kijken. Daar had de LG eigenlijk niet altijd aan hoeven te zijn zijn.

Globale conclusie
- 9 kW had voldoende moeten zijn voor mijn huis. Benodigde capaciteit is wel gebaseerd op 24 uur draaien.
- LG 9kW doet zijn werk naar behoren tot 3,5/4 graden, daaronder wisselend beeld en afvlakking door vele defrosts. Misschien levert de LG wel 9 kW, maar zeker niet 24 uur per dag. DCOP (groene lijn 2e grafiek) ook substantieel onder de aangegeven COP van de leverancier (paarse lijn).
- Maximaal gemiddeld dagvermogen maximaal 7,5 bij temperaturen onder 0 en zeker geen 9 kW

• Cees-JanH
@JanAllElectric

Ik lees uit jouw onderste grafiek dat het bij jou niet kouder is geweest dan min 7 ongeveer en dat de LG daar ruim 7 kW levert met cop 2.2.

Welke watertemperatuur hoort hier dan bij, bij deze Tb zou het vermogen volgens spec.omhoog moeten gaan.

Als we dit goed documenteren kunnen wel wellicht een compensatie vergoeding bij LG aanvragen gebaseerd op het verschil in prijs tussen de gekochte 9kW en de geleverde 7kW?

• JanAllElectric
Cees-JanH schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:17:
@JanAllElectric

Ik lees uit jouw onderste grafiek dat het bij jou niet kouder is geweest dan min 7 ongeveer en dat de LG daar ruim 7 kW levert met cop 2.2.

Welke watertemperatuur hoort hier dan bij, bij deze Tb zou het vermogen volgens spec.omhoog moeten gaan.

Als we dit goed documenteren kunnen wel wellicht een compensatie vergoeding bij LG aanvragen gebaseerd op het verschil in prijs tussen de gekochte 9kW en de geleverde 7kW?
Voor de COP moeten we naar de @rykers158 kijken. Hij heeft een Kamstrup. Ik benader het met graaddagen.

Bij Tbuiten -7 staat mijn stooklijn op 40. Dat haalde hij soms en dan max 10 minuten van de de cyclus van 50 minuten tussen 2 defrost en met 5000 Watt (22A).

Waarschijnlijk heeft LG ook "wet bulb" data sheets |:( en ook dit plaatje meegeleverd in de verder onleesbare documentatie. Daaruit zou blijken dat het in ons klimaat maar 6 kW is bij 35. Total andere voorstelling dan de folders, de webshops en het databoek. Dat klopt dan wel bij mijn grafiek 8)7

• rykers
@Cees-JanH en @JanAllElectric hij haalt wel pieken van 11.8 kw. Echter door de defrosts ligt de capaciteit over een langere periode duidelijk lager.

Groter probleem vind ik dat de Cop zover achter blijft. Het is geen klein verschil, maar bijna een punt tussen. Handboek en werkelijkheid. Ik heb LG hier al over gemaild met wat data erbij en het engineering handboek waar ik mij op baseer, maar helaas nog geen reactie gehad.

• El Bodhisatva
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 05-06 09:48
JanAllElectric schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:31:
[...]

Voor de COP moeten we naar de @rykers158 kijken. Hij heeft een Kamstrup. Ik benader het met graaddagen.

Bij Tbuiten -7 staat mijn stooklijn op 40. Dat haalde hij soms en dan max 10 minuten van de de cyclus van 50 minuten tussen 2 defrost en met 5000 Watt (22A).

Waarschijnlijk heeft LG ook "wet bulb" data sheets |:( en ook dit plaatje meegeleverd in de verder onleesbare documentatie. Daaruit zou blijken dat het in ons klimaat maar 6 kW is bij 35. Total andere voorstelling dan de folders, de webshops en het databoek. Dat klopt dan wel bij mijn grafiek 8)7

[Afbeelding]
Het energie label suggereert idd dat het nominale vermogen op 7 KW bij 35 graden watertemp ligt in ons klimaat.Dat zou best kunnen kloppen ivm verliezen tijdens defrost omdat dit door de hoge luchtvochtigheid in een zee klimaat nou eenmaal vaker voorkomt. Wat ik dan wel vreemd vind is dat de afgelopen week land klimaat weer hebben gehad en dat dit bij sommige LG bezitters niet zichtbaar is geweest in de prestaties. Door de koude en droge lucht zou het vermogen volgens het energielabel op 8 KW uitkomen bij 35 graden watertemp. en aanzienlijk minder defrost.
Bij mij heeft de LG boven verwachting goed gepresteerd. Het afgegeven vermogen kan ik helaas niet bevestigen aangezien ik geen kamstrup heb maar ik draai afgelopen week 24 uur per dag op watertemp 29 tot 35 graden in AI silent mode. Opgenomen vermogen tussen de 800 en 2300 Watt. Kan het huis prima op temperatuur houden ondanks dat ik nog veel ouderwetse radiatoren heb hangen. Maakte me voor deze vorstperiode wel wat zorgen of dit bij -10 nog wel zou lukken maar bleek geen enkel probleem. Heb wel een goed geisoleerd huis maar te verwarmen oppervlak is best groot met 140 m2. Afgelopen nacht had ik door de neerslag weer defrosts verwacht maar vanochtend bleek dat hij tussen 23 uur en 8 uur helemaal niet gedefrost heeft. Draai wel in nachtverlaging met AI-5 in silent mode.
Als ik de minder goede ervaringen lees heb ik sterk het vermoeden dat er iets mis is met of de instellingen, de opstelling van de pomp, het afgifte systeem, de isolatie van het huis of de hoogte van de warmtevraag.

Een Ta van 40 graden lijkt me erg hoog om constant mee te verwarmen. Voor even snel de boel opwarmen kan dat wel maar niet constant. Dat resulteerd in een compressor die hard zijn best moet doen en een ventilator die veel lucht moet verplaatsen. Meer lucht met een lagere temperatuur op de condensor geeft meer aanvriezing met als gevolg meer defrosts en een hoger energie verbruik. De Ta zou je dus zo laag mogelijk willen houden. Het liefst zo tussen de 29 en 35 graden. Als je daarmee de boel niet op een normale manier warm kan houden dan lijkt het erop dat je een te kleine WP hebt gekocht. Dan ligt de oorzaak in mijn ogen niet bij de WP. Verder zou je naar de het afgifte systeem kunnen kijken of naar de isolatie van je huis.

Ik ben met je eens dat de opgegeven waarden door LG misleidend kunnen overkomen maar zover ik kan beoordelen worden deze certficaten niet door LG afgegeven en daarmee word het waarschijnlijk lastig om daar nog iets te kunnen halen. Opgegeven waardes in dit soort documenten en boekjes kloppen meestal niet is mijn ervaring en je kunt er gerust vanuit gaan dat die alleen onder labaratorium omstandigheden gehaald worden.
Mijn advies is als je je huis hebt berekend op bijv. een WP van 7 KW neem dan een 9 KW als het kan. Die hoeft onder nominale omstandigheden minder hard te werken en heeft daardoor genoeg vermogen over als het een keer echt nodig is.

LG Therma-V R32 9KW Monobloc, Atlantic Explorer V4, SolarEdge 3500DC, 3100KW AEG Full-Black Solarpanels, Raspberry P1 Monitor

• David
Ik zie een sterke correlatie tussen luchtvochtigheid en de prestaties van de LG. De afgelopen weken/maanden was de luchtvochtigheid hier in Gelderland bijna continu boven de 90%. De defrosts hakken aardig in op het vermogen waardoor er een soort vicieuze cirkel ontstaat. Als er dan te weinig vermogen over blijft om je huis op temperatuur te houden gaat de LG continu zijn maximumvermogen proberen te verpompen waardoor 'ie eerder dichtvriest en er een vicieuze cirkel ontstaat.

Bij @thido en @El Bodhisatva draait 'ie prima. Zij hebben een warmtevraag die past bij wat de unit kan leveren. Bij o.a. @JanAllElectric en @rykers158 loopt de unit op z'n tenen waardoor 'ie niet in z'n meest efficiënte bereik kan werken en dus vermogen mist.

Conclusie van dit verhaal: de LG 5/7/9 kW is in ons klimaat een prima warmtepomp voor huizen met een warmtevraag tot ca. 6kW. Daarboven is ook prima mits de vochtigheid laag is of je geen hoge aanvoertemperaturen nodig hebt. En daarmee hebben we meteen een goede verklaring waarom de LG units niet als 7 of 9kW units gezien worden voor de ISDE-subsidie.

Dato DUO synth voor twee

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23:16
JanAllElectric schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:31:
[...]

[Afbeelding]
Onderstaand het energielabel van de Mitsubishi SW75YAA. Je ziet inderdaad dat deze beter presteert in ons klimaat dan de LG 9kW. Vooral bij hogere Ta valt de LG flink terug. Waarschijnlijk ligt dat dan toch aan de afmetingen van de verdamper. De compressor kan het probleem niet zijn, want die zit ook in de >9kW modellen.

Ik zie nu ook dat de LG 5, 7 en 9kW bijna hetzelfde vermogen hebben volgens het energielabel.

Mitsubishi SW75YAA:

En dit is het label van de Panasonic 9J:

[Voor 15% gewijzigd door doek55 op 15-02-2021 13:09]

• JanAllElectric
David schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:32:
Ik zie een sterke correlatie tussen luchtvochtigheid en de prestaties van de LG. De afgelopen weken/maanden was de luchtvochtigheid hier in Gelderland bijna continu boven de 90%. De defrosts hakken aardig in op het vermogen waardoor er een soort vicieuze cirkel ontstaat. Als er dan te weinig vermogen over blijft om je huis op temperatuur te houden gaat de LG continu zijn maximumvermogen proberen te verpompen waardoor 'ie eerder dichtvriest en er een vicieuze cirkel ontstaat.

Bij @thido en @El Bodhisatva draait 'ie prima. Zij hebben een warmtevraag die past bij wat de unit kan leveren. Bij o.a. @JanAllElectric en @rykers158 loopt de unit op z'n tenen waardoor 'ie niet in z'n meest efficiënte bereik kan werken en dus vermogen mist.

Conclusie van dit verhaal: de LG 5/7/9 kW is in ons klimaat een prima warmtepomp voor huizen met een warmtevraag tot ca. 6kW. Daarboven is ook prima mits de vochtigheid laag is of je geen hoge aanvoertemperaturen nodig hebt. En daarmee hebben we meteen een goede verklaring waarom de LG units niet als 7 of 9kW units gezien worden voor de ISDE-subsidie.
100% mee eens!!!

Als je mijn grafieken ziet kan ik best met een 9kW uit, maar blijkbaar wel in een dry bulb. In de wet bulb, die Nederland meestal heeft, had ik dus de 12 kW moeten kiezen. Dit ondanks - zoals in het grote forum altijd wordt onderbouwd - de pendelproblemen bij hoge buitentemperaturen.

LG zou dat best wel beter mogen communiceren. Dat energielabel zit ergens in de documentatie verstopt. Dit wijkt wel erg af: geschikt voor warmtevraag 6kW (wet bulb) of 9KW zoals in folders en databook.

Ik hoop dat LG meeleest in dit forum en daar eens op reageert. Het zou ze sieren.

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:41

thido

Tilburg

El Bodhisatva schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:17:
[...]
Draai wel in nachtverlaging met AI-5 in silent mode.
Heb jij bij de referentie water staan? of water + lucht?
Ik draai op water + lucht en als ik de AI setting ga minnen dan gaat hij gewoon uit (doel temp 21c bij stooklijn instellingen, wat hij hanteert bij AI 0). Ik vermoed dat dit bij jou wel kan omdat de referentie alleen water is waardoor je effectief de stooklijn verlaagt met Ai?

All electric! 7420Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• JanAllElectric
thido schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:51:
[...]

Heb jij bij de referentie water staan? of water + lucht?
Ik draai op water + lucht en als ik de AI setting ga minnen dan gaat hij gewoon uit (doel temp 21c bij stooklijn instellingen, wat hij hanteert bij AI 0). Ik vermoed dat dit bij jou wel kan omdat de referentie alleen water is waardoor je effectief de stooklijn verlaagt met Ai?
Ja. Ik heb alleen water. Dan verlaag je inderdaad met AI -5 effectief de watertemperatuur 5 graden tov de dan geldende stooklijn. Dat werkt bij mij het best nu.

Nadeel kan zijn dat als het straks door zon te warm wordt in de kamer de warmtepomp gewoon door blijft gaan. Dan werkt water + lucht weer het best. Nadeel bij water + lucht is dan AI -1 niet duidelijk is gedefinieerd. Ik heb zelf het idee dat het vooral het setpoint in de kamer beïnvloedt en niet de watertemperatuur.

• rykers
Aardig inzicht met die energielabels. Ik denk dat het ook wel kopt dat zoals @El Bodhisatva aangeeft die onder laboratorium omstandigheden gelden. Daarmee zal de praktijk dus eerder minder zijn dan beter.

Gezien deze data denk ik dat er niets anders voor mij op zit dan over te stappen op een andere warmtepomp. Want de LG 9kw zal dus nooit die 9kw kunnen leveren als ik hem nodig heb.

Wat @JanAllElectric aangeeft m.b.t. mogelijk een 12kw nodig hebben, denk ik dat dat niet het geval is. Als je het nu net niet red met de LG 9kw en je stapt over naar een model wat wel echt 9kw kan leveren zoals een Panasonic WH-MXC09H3E8, dan lukt het denk ik wel met gewoon 9kw.
Toch erg jammer deze misleiding van LG. Als duidelijker was geweest dat deze de 9kw niet kon halen, dan had ik deze winter al deze Panasonic staan en ook nog tegen de toen geldende lage Duitse BTW :'( Op het laatste moment overstag gegaan door R32, de lagere prijs bij Emundia en de - op papier in de handboeken - gelijke prestatie.

• rykers
Ik snap echt niets van de regeling van de LG.
Nu ik zag dat hij wat rustiger liep met lagere flow en dan vooral de retour constanter werd volgens de data, dacht ik om toch maar eens te gaan sturen op retour temperatuur.

Echter dan regelt hij toch weer na de start naar maximum vermogen (10.10 kW nu) en vervolgens schiet de gewenste Tr ver door. Ik heb hem op 30 graden staan op de LG remote. Hij schiet echter door naar 33.7 graden op de Kamstrup. Vervolgens gaat hij nog wat meer stroom opnemen en de Ta verder verhogen om vervolgens een defrost in te gaan.

Als hij nu eens niet zover zou blijven doorstoken en eerder terugmoduleren omdat de gewenste Tr bereikt was, dan had het langer geduurd voordat de defrost zou komen.

Ook valt mij op dat bij sturen op Tr hij op een veel grotere dT aanstuurt dan bij regelen op aanvoer. Gisteren bij sturen op aanvoer met Ta 35 graden had ik een dT van 5, dus Tr30.

Nu met sturen op retour met Tr30 krijg ik een dT van 7.5.
Ik laat hem nog even zo lopen tot einde van de middag. Kijken of het toch constanter wordt straks.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:01:
Aardig inzicht met die energielabels. Ik denk dat het ook wel kopt dat zoals @El Bodhisatva aangeeft die onder laboratorium omstandigheden gelden. Daarmee zal de praktijk dus eerder minder zijn dan beter.

Gezien deze data denk ik dat er niets anders voor mij op zit dan over te stappen op een andere warmtepomp. Want de LG 9kw zal dus nooit die 9kw kunnen leveren als ik hem nodig heb.

Wat @JanAllElectric aangeeft m.b.t. mogelijk een 12kw nodig hebben, denk ik dat dat niet het geval is. Als je het nu net niet red met de LG 9kw en je stapt over naar een model wat wel echt 9kw kan leveren zoals een Panasonic WH-MXC09H3E8, dan lukt het denk ik wel met gewoon 9kw.
Toch erg jammer deze misleiding van LG. Als duidelijker was geweest dat deze de 9kw niet kon halen, dan had ik deze winter al deze Panasonic staan en ook nog tegen de toen geldende lage Duitse BTW :'( Op het laatste moment overstag gegaan door R32, de lagere prijs bij Emundia en de - op papier in de handboeken - gelijke prestatie.
Helaas het is zo. Voor mij ga ik nu echt voor zeker en een afronding van de capaciteit naar boven. Bij een 9kW van een ander merk moet ik dat echt zeker weten. Andere merken hebben toch ook wel last van defrosts. Verder wordt voor mij nominale capaciteit, zoals dat blijkbaar op de energielabel staat, het uitgangspunt.

Helaas wordt de meest effectieve en snelle isolatie bij mij, nl het holle plafond onder het platte houten dak van de 50-70 m2 uitbouwen volspuiten met vezels, afgeraden vanwege mogelijke houtrot.

Voor de subsidie moet je een pomp 1 jaar houden, anders kan je geen subsidie krijgen voor de volgende. Ik kreeg voor de LG gewoon subsidie ondanks dat ik dat voor de Elga ook al had gehad. Zoals ik de regels vanaf 1-1-2021 lees is dat nog hetzelfde.

• rykers
JanAllElectric schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:24:
[...]

Helaas het is zo. Voor mij ga ik nu echt voor zeker en een afronding van de capaciteit naar boven. Bij een 9kW van een ander merk moet ik dat echt zeker weten. Andere merken hebben toch ook wel last van defrosts. Verder wordt voor mij nominale capaciteit, zoals dat blijkbaar op de energielabel staat, het uitgangspunt.

Helaas wordt de meest effectieve en snelle isolatie bij mij, nl het holle plafond onder het platte houten dak van de 50-70 m2 uitbouwen volspuiten met vezels, afgeraden vanwege mogelijke houtrot.

Voor de subsidie moet je een pomp 1 jaar houden, anders kan je geen subsidie krijgen voor de volgende. Ik kreeg voor de LG gewoon subsidie ondanks dat ik dat voor de Elga ook al had gehad. Zoals ik de regels vanaf 1-1-2021 lees is dat nog hetzelfde.
Ja die zijn wel hetzelfde, alleen moet je nu wel laten installeren door een installateur. Ik denk dat ik dus richting de zomer maar eens contact opnemen met Koevlaas2 om te zien wat de beste optie is en het mogelijk ook door hem laten uitvoeren.

Wat betreft je platte dak: de dakbedekking is helaas nog niet aan vervanging toe? Want anders kan je van buiten isoleren, mits de draagkracht voldoende is als het flink heeft gesneeuwd.

[Voor 7% gewijzigd door rykers op 15-02-2021 15:30]

• Cees-JanH
@El Bodhisatva bij mij staat de stooklijn min 10 op 40 graden.

Nu bij plus 4 zou er 34 graden uit moeten komen. Ik draai op Al plus één. Dus 35. Exact de waarde van het label/specificaties.
Afgifte vloerverwarming en fancoil.
Ik zal dus meer/beter moeten isoleren.
Gaat deze unit ooit wel een goede COP draaien?

• rykers
Ik heb helaas een foutje ontdekt in mijn eerdere Cop berekeningen. Was een fout in de Grafana cululatief vermogen. Die heb ik hersteld en een nieuwe grafiek gemaakt. Iets minder dramatisch, maar zeker nog lang niet in de buurt van de waarden die LG heeft opgegeven:

Vandaag draai ik op ca. Ta 32-35. Maar kom slechts tot een Cop over de dag tot nu toe van 3,33.

[Voor 7% gewijzigd door rykers op 16-02-2021 15:33]

• JanAllElectric
Hoe je het ook berekent met de Kamstrup of met mijn graaddagenbenadering het plaatje is hetzelfde:
- De gemiddelde capaciteit blijft sterk onder de max 9KW (eerder max 5,5 - 7,5 afhankelijk RV)
- Onder de 5 graden daalt de COP sterk onder de COP opgegeven door LG

Vanaf 10:00 vandaag weer een normaal werkende LG (>5 graden). TA tussen 30 en 33. DagCOP ca 3,7.

En niet te vergeten te vermelden kamertemperatuur 20,9.

edit 22:00

Gisteren nog gepeeld met pomp% Wel lastig om te vergelijken omdat de temp opliep van 3 naar 4,5 graden buiten. Gemeten tussen 2 defrost periodes ("leveren - onttrekken"). min-max alleen gedurende "leveren"

40% (15 l/min?) . gemiddelde delta 5,9 C, gem cap 6,6 kW, min-max 5,7-7,5 kW, max theoretisch vermogen 6,0 kW
60% (20 l/min?). gemiddelde delta 5,0 C, gem cap 7,3 kW, min-max 7,3-7,8 kW, max theoretisch vermogen 7,0 kW
80% (25 l/min?). gemiddelde delta 4,6 C, gem cap 7,1 kW, min-max 7,0-8,0 kW, max theoretisch vermogen 8,1 kW
100% (30 l/min?). gemiddelde delta 4,5, gem cap 7,2 kW, min - max 7,6-8,0 kW, max theoretisch vermogen 9,5 kW

100% zou nodig zijn als de LG echt 9kW zou leveren. Ik zie dat 60% ook gaat. Het verbruik was steeds 1,9- 2 kW. Bij 40%, 60% en 100% werd de TA gehaald (althans "geraakt"). Bij 80% niet. De verschillen zijn zo klein dat ik gewoon 100% laat staan.

[Voor 58% gewijzigd door JanAllElectric op 16-02-2021 22:22]

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 16-06 19:38
JanAllElectric schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:32:
Hoe je het ook berekent met de Kamstrup of met mijn graaddagenbenadering het plaatje is hetzelfde:
- De gemiddelde capaciteit blijft sterk onder de max 9KW (eerder max 5,5 - 7,5 afhankelijk RV)
- Onder de 5 graden daalt de COP sterk onder de COP opgegeven door LG

Vanaf 10:00 vandaag weer een normaal werkende LG (>5 graden). TA tussen 30 en 33. DagCOP ca 3,7.

En niet te vergeten te vermelden kamertemperatuur 20,9.

edit 22:00

Gisteren nog gepeeld met pomp% Wel lastig om te vergelijken omdat de temp opliep van 3 naar 4,5 graden buiten. Gemeten tussen 2 defrost periodes ("leveren - onttrekken"). min-max alleen gedurende "leveren"

40% (15 l/min?) . gemiddelde delta 5,9 C, gem cap 6,6 kW, min-max 5,7-7,5 kW, max theoretisch vermogen 6,0 kW
60% (20 l/min?). gemiddelde delta 5,0 C, gem cap 7,3 kW, min-max 7,3-7,8 kW, max theoretisch vermogen 7,0 kW
80% (25 l/min?). gemiddelde delta 4,6 C, gem cap 7,1 kW, min-max 7,0-8,0 kW, max theoretisch vermogen 8,1 kW
100% (30 l/min?). gemiddelde delta 4,5, gem cap 7,2 kW, min - max 7,6-8,0 kW, max theoretisch vermogen 9,5 kW

100% zou nodig zijn als de LG echt 9kW zou leveren. Ik zie dat 60% ook gaat. Het verbruik was steeds 1,9- 2 kW. Bij 40%, 60% en 100% werd de TA gehaald (althans "geraakt"). Bij 80% niet. De verschillen zijn zo klein dat ik gewoon 100% laat staan.
Waarom heb jij uiteindelijk voor een 9kw gekozen.
Je bent van een elga ( 3.5 kw ) naar 9kw gegaan, is de lg voor jouw huis gewoon niet te groot en krijg je daardoor niet de bij behorende problemen?

• rolandmegens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:18
Maakt iemand hier gebruik van een aan/uit aansturing om de warmtepomp te schakelen voor verwarmen?

Ik wil binnenkort mijn Danfoss Link CC systeem koppelen aan mijn warmtepomp, om zo de vloerverwarming automatisch te laten schakelen, maar ik ben nog wat aan het stoeien met de handleiding wat ik nou precies moet doen.

Ik denk:
- Ketelrelais aansluiten op CN_EXT (voor externe digitale ingang on/off)
- Dipswitch omzetten: schakelaar 2 - 1 op omlaag laten staan (Centrale controller blijft Master, want heb geen andere controller)? Of moet deze dan juist omhoog staan? Want de enige andere optie die ik zie is MODBUS dipswitches, maar dat lijken me niet de goede
- In installatie menu de CN_EXT zetten op "Basisgebruik" (ik kan niet vinden wat de verschillende standen precies doen; en ik ga er vanuit dat ik CN_CC niet aan moet raken)

Dus vooral de dipswitches zijn voor mij onduidelijk eigenlijk.
En ik heb niet de LG PDRYCB000 nodig toch? Die is om externe aan- en uitsignalen te ontvangen volgens de handleiding.

Overigens nu ik toch aan het vragen ben, nog 1 andere vraag over de dipswitches:
Hebben jullie de Modus Laag Geluid aangezet bij de dipswitches? Doet dat hetzelfde als Silent Mode die je gewoon aan kan zetten in het menu? Of zit daar nog een verschil in?

Bedankt weer!

Edit: Ik twijfel overigens of ik niet beter gewoon de LG controller in de woonkamer kan hangen en dan op lucht+water sturen zoals de rest hier. Is misschien de makkelijkere route

[Voor 6% gewijzigd door rolandmegens op 17-02-2021 19:49]

• JanAllElectric
Ramon_1984 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:14:
[...]

Waarom heb jij uiteindelijk voor een 9kw gekozen.
Je bent van een elga ( 3.5 kw ) naar 9kw gegaan, is de lg voor jouw huis gewoon niet te groot en krijg je daardoor niet de bij behorende problemen?
Als je naar deze grafiek kijkt is dat toch wel duidelijk? De LG is zeker niet te groot. Ik kom ca ca 2100 m3. Mijn huis is uit 1991 en heeft volgens warmtepompweetjes 1878 vollast uren. De max capaciteit zou dan 2100*8,8/1878 = 9,8 kW zijn. Dus twijfelde ik altijd al tussen afronden naar onderen (beter terugmoduleren bij hogere temperaturen) of 12 kW (meer vermogen mocht het nog een -10 worden). Met het vervangen van de plaatradiatoren door jaga's met dbe's dacht ik dat 9kW wel zou kunnen.

Wat mij nu duidelijk is geworden dat ook de capaciteit tijdens de lange wet bulb periodes (de +2 graden capaciteit) in dit land belangrijk is. Je ziet op de energielabels dat sommige 7kW pompen dat ook halen bij + 2 in tegenstelling tot de 9kW LG die dan maar 5-6 kW heeft. Zoals @rykers158 zei zie je dat de 9kW TCOP dat over de hele range heeft. Ik heb wel geleerd dat naast folders en databoeken ook het energielabel goede informatie geeft.

• rykers
Er zou natuurlijk ook een verband kunnen zijn tussen vermogen niet halen en de Cop. Als je namelijk het opgenomen vermogen vermenigvuldigd met de Cop uit de tabellen van LG, dan kom je wel ook bij de koude temperaturen bij de 9kw in de buurt. Echter die Cop haal ik nooit...

Nu het weer warmer wordt ga ik door met vullen van de Excel met de dagcop. Daar heb ik nu ook een lijn in geplot obv mij stooklijn en de cop cijfers van LG. Er lijkt dan een vrij vaste afstand te zijn tussen die trendlijn en de trendlijn obv meetgegevens.

Ik wil nog even tot einde van de maand data verzamelen voordat ik die vergelijking hier neerzet.

• JanAllElectric
rykers158 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:07:
Er zou natuurlijk ook een verband kunnen zijn tussen vermogen niet halen en de Cop. Als je namelijk het opgenomen vermogen vermenigvuldigd met de Cop uit de tabellen van LG, dan kom je wel ook bij de koude temperaturen bij de 9kw in de buurt. Echter die Cop haal ik nooit...

Nu het weer warmer wordt ga ik door met vullen van de Excel met de dagcop. Daar heb ik nu ook een lijn in geplot obv mij stooklijn en de cop cijfers van LG. Er lijkt dan een vrij vaste afstand te zijn tussen die trendlijn en de trendlijn obv meetgegevens.

Ik wil nog even tot einde van de maand data verzamelen voordat ik die vergelijking hier neerzet.
Dat klopt daarom heb me zo verkeken met die 15A beperking. Theoretisch volgens de LG databoek tabellen is bij -7, TA 40 en kwh_th 9kW de COP nog 2,71. kWh_e = kWh_th / cop =9000/2,71 = 3321 Watt (14,4A).

Blij dat ik toch nog snel de 20A alamat heb aangelegd. Feitelijk heeft de LG de TA 40 nooit bereikt, maar wel 5000 Watt (22A) _/-\o_ . Stel dat de LG toch 9W thermisch zou leveren dan is de COP slechts 1,8.

• rykers
@JanAllElectric Die misrekening had ik ook. Best klamme handjes gehad toen ik woonkamer en slaapkamers nog op dezelfde fase had zitten.

Bij die bijna 5000 watt is de hoogte piek die ik heb gezien 11.8 kW.

• joep2020
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 16-04 10:12
JanAllElectric schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:24:
[...]

Ik speel ook met de gedachte om een grotere pomp aan te schaffen, maar afhankelijk of ik er weer subsidie op kan krijgen. Ik lees namelijk iets anders in de voorwaarden van de ISDE...

https://wetten.overheid.n...1#Hoofdstuk4_Titeldeel4.5
artikel 4.5.9 lid 1.a

of stond dit er voorheen ook al zo?

• rykers
@joep2020 ,

Dat artikel wordt bedoeld dat je niet twee keer subsidie krijgt voor exact dezelfde warmtepomp.
Alleen bij een isolatiemaatregel lijkt het erop dat je daar wel meer een keer subsidie kan krijgen voor bijvoorbeeld dakisolatie.

• joep2020
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 16-04 10:12
... mmm ...
Voor de zekerheid even navragen, lijkt mij nog geen gesneden koek.

• rolandmegens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:18
rolandmegens schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:55:
Maakt iemand hier gebruik van een aan/uit aansturing om de warmtepomp te schakelen voor verwarmen?

Ik wil binnenkort mijn Danfoss Link CC systeem koppelen aan mijn warmtepomp, om zo de vloerverwarming automatisch te laten schakelen, maar ik ben nog wat aan het stoeien met de handleiding wat ik nou precies moet doen.

Ik denk:
- Ketelrelais aansluiten op CN_EXT (voor externe digitale ingang on/off)
- Dipswitch omzetten: schakelaar 2 - 1 op omlaag laten staan (Centrale controller blijft Master, want heb geen andere controller)? Of moet deze dan juist omhoog staan? Want de enige andere optie die ik zie is MODBUS dipswitches, maar dat lijken me niet de goede
- In installatie menu de CN_EXT zetten op "Basisgebruik" (ik kan niet vinden wat de verschillende standen precies doen; en ik ga er vanuit dat ik CN_CC niet aan moet raken)

Dus vooral de dipswitches zijn voor mij onduidelijk eigenlijk.
En ik heb niet de LG PDRYCB000 nodig toch? Die is om externe aan- en uitsignalen te ontvangen volgens de handleiding.

Overigens nu ik toch aan het vragen ben, nog 1 andere vraag over de dipswitches:
Hebben jullie de Modus Laag Geluid aangezet bij de dipswitches? Doet dat hetzelfde als Silent Mode die je gewoon aan kan zetten in het menu? Of zit daar nog een verschil in?

Bedankt weer!

Edit: Ik twijfel overigens of ik niet beter gewoon de LG controller in de woonkamer kan hangen en dan op lucht+water sturen zoals de rest hier. Is misschien de makkelijkere route
Ik neig steeds meer naar gewoon de LG controller in de woonkamer hangen, lijkt me de makkelijkste oplossing. Er is dan geen extra temperatuursensor nodig om deze te bedienen toch? (lucht+water aansturing). Zo ja, dan ga ik maar eens door het menu heen om te kijken wat ik allemaal aan moet passen.

En weet iemand dan misschien het volgende?
"Hebben jullie de Modus Laag Geluid aangezet bij de dipswitches? Doet dat hetzelfde als Silent Mode die je gewoon aan kan zetten in het menu? Of zit daar nog een verschil in?"
Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True