Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:08

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter

Remeha Mercuria Ace (hybride) warmtepompen

De Mercuria Ace van Remeha is een (hybride) warmtepomp die kan verwarmen en koelen. Dit model is beschikbaar in zowel hybride als all-electric, en als split-unit en monoblock.

Dit topic is bedoeld als algemeen discussietopic en om ervaringen te delen over de Mercuria Ace. Voor discussies over andere warmtepompen, zoals de Elga Ace, kan je hier terecht:
Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

Of neem een kijkje in het generieke lucht/water warmtepomp topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Inleiding
De Mercuria Ace is een warmtepomp van Remeha en is verkrijgbaar in verschillende varianten, te weten hybride en full-electric, als split-unit en monoblock, en met verschillende vermogens.

De split-unit variant is beschikbaar als hybride en all-electric, als enkelfase, in de volgende vermogens (zie ook Remeha Mercuria Ace split-unit Technische Specificaties):

Eenheid4.5 MR 6 MR 8 MR
Verwarmingsvermogen bij 7 graden / 35 graden kW 4,6 6,4 7,6
COP bij 7 graden / 35 graden 5,2 5 4,57
Elektrisch vermogen bij 7 graden / 35 graden kWe 0,88 1,28 1,66
Vermogen elektrische weerstand (versie E) kW 3-6 3-6 3-6
Koudemiddel R-32 kg 1,2 1,2 1,2
Gewicht leeg buitenunit kg 54 54 54
Gewicht leeg binnenunit kg 35 35 35

De monoblock uitvoering is beschikbaar in vermogens van 4, 6, 8, 10, 12 en 16 kW, waarbij de 12 en 16 kW uitvoering zowel als enkel- als driefase beschikbaar is. Alle varianten van de monoblock zijn zowel hybride als all-electric beschikbaar. Zie ook: Remeha Mercuria Ace monoblock Technische Specificaties

Documentatie
Informatie / documentatie over de verschillende varianten van de split-unit (hybride) Mercuria Ace is hier te vinden: https://www.remeha.nl/product/mercuria-ace-r32

En hetzelfde voor de monoblock variant:
https://www.remeha.nl/product/mercuria-ace-monoblock

@waldi62 heeft meer informatie over de vermogens en COP onder verschillende condities weten te bemachtigen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tS8fxEBS8JeGXyCHLbr6tEt8QBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cBXt1QIdZqHaKtzKJw6PfQ59.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZpckgcYL8vaQAMHPm6C_Br_u9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C1gI31XMDkIQ06gXX8h1V11i.webp?f=fotoalbum_large

Handige info / tips
Directe link naar de handleiding voor de Mercuria Ace split-unit: Handleiding Mercuria Ace split-unit

Directe link naar de handleiding voor de Mercuria Ace Monoblock: Handleiding Mercuria Ace Monoblock

Instructievideo over de eigenschappen, installatie en het in gebruik nemen van de Mercuria Ace: YouTube: Installeren, regelen en inbedrijfstellen van Remeha Mercuria Ace

Relevante posts
(wordt aangevuld)

Vragen / opmerkingen
Vragen en opmerkingen over deze topicstart mogen via DM mijn kant op.

Deze topicstart wordt doorlopend aangevuld.

[ Voor 82% gewijzigd door nWn op 26-01-2024 14:34 . Reden: Algemene topicstart gemaakt. De oorspronkelijk inhoud is verplaatst naar de eerstvolgende reactie hieronder. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
(kopie van mijn oorspronkelijke vragen, daar waar nu de topicstart staat)

Sinds november heb ik een Remeha Mercuria Ace 4,5MR hybride warmtepomp, gekoppeld aan een Nefit Topline Aquapower ketel. De afgelopen maanden ben ik bezig om alles goed in te regelen (stooklijn, etc.) en het afgiftesysteem te verbeteren (Heatboosters, top spul), alles om efficiënt en comfortabel de winter door te komen. Echter zijn er een aantal 'eigenaardigheden' met betrekking tot de warmtepomp waar ik niet makkelijk een antwoord op kan vinden. Contact met de installateur levert weinig op en Remeha weigert mij als consument te woord te staan.

Misschien is het goed om te melden dat ik van plan ben om, vooral bij genoeg animo, dit topic als algemeen Mercuria Ace topic in te richten, vergelijkbaar met Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen.

Fluitende binnenunit
Sinds ik de warmtepomp heb lijkt er een probleem te zijn met de compressor(?) in de binnenunit. Deze maakt een fluitend geluid tijdens het moduleren en ook als ie op hogere belasting dan minimaal werkt. Dit fluitende geluid is niet aanwezig bij de warmtepomp van de buren, welke exact hetzelfde model, op dezelfde locatie, van dezelfde installateur hebben. Het probleem is vlak na oplevering door de installateur erkend en doorgegeven aan Remeha, maar ondanks herhaaldelijk aandringen is er nog geen contact opgenomen om dit te repareren. Wanneer Remeha langs is gekomen zal ik dit aangegeven (vooral voor anderen met een soortgelijk probleem). Iemand anders met een soortgelijk ervaring, en zo ja, hoe is dit opgelost?

Ontdooicyclus
Misschien gerelateerd aan het bovenstaande lijkt onze warmtepomp ook problemen te ondervinden met de ontdooicyclus. Bij temperaturen rond of onder het nulpunt (en hoge luchtvochtigheid) vriest de achterkant van de buitenunit volledig dicht. Dat is te verwachten. Echter lijkt ie moeite te hebben met het ontdooien. Regelmatig wordt een ontdooicyclus gestart, maar vaak is dit niet voldoende om de buitenunit daadwerkelijk te ontdooien. Het gevolg hiervan is verlaagde efficiëntie en vooral ook een bonkend geluid (alsof er vlakbij een vrachtwagen stationair draait). De buitenunit is geïnstalleerd op een plat, betonnen dak, op bigfeet, en is verder erg stil, ook op hoge vermogens, zolang ie niet dichtgevroren is.

Als ik kijk naar het energiegebruik (blauwe fase, dat is alleen de Mercuria) zie je dat er vaak een paar korte ontdooicycli zijn, welke niet afdoende werken, alvorens er een langer programma wordt ingezet welke wel in staat is om de ijsplak weg te werken (op het plaatje 2x een kortdurende dip in opgenomen vermogen, gevolgd door een langere en diepere dip). Wat mij opvalt is dat deze mate van bevriezing bij de buitenunit van de buren zelden te zien is. Ik heb geen inzicht in het energiegebruik van de buren maar heb hun warmtepomp wel ingeregeld dus qua instellingen is er niet veel verschil. Ik ben ook een beetje getriggerd door de opmerking van royaljoop in "Ervaring Remeha Mercuria versus Elga Ace 6kw". Is hier meer over bekend? Voor de compleetheid, de HR-ketel wordt ingeschakeld wanneer nodig, en de Mercuria heeft de volgende software en hardware codes: EHC-08, sw: 01.04, hw: 03.03. MK2.1, sw: 01.06, hw: 02.01.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jP7qUKCIC_c6RClrCwE__IzWmGM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QDoqrzqR0NeiRNdpZmvPsvvs.png?f=user_large
(x-as: 02:00 - 08:00 op 20-01-2024, y-as 0-2000 watt).

Bluetooth / Tellers
Mijn versie van de Mercuria heeft geen Bluetooth module geïnstalleerd, en ik kon niet zo makkelijk vinden wat dit voor toegevoegde waarde heeft. Heeft iemand een omschrijving of een link naar documentatie welke functionaliteit er via Bluetooth beschikbaar zou zijn?

Verder werken ook de energietellers niet bij mij. Klopt dit, en zo ja, heeft iemand toevallig meer informatie over of dit op termijn via een update of iets dergelijks beschikbaar komt?

Goed, samengevat heb ik dus een aantal vragen:
  1. Zijn er mensen die een fluitend geluid vanuit de binnenunit ervaren?
  2. Kan het kloppen dat er bij sommige units problemen zijn met ontdooien, en is hier eventueel iets aan te doen?
  3. Welke functionaliteit heeft de Bluetooth module, welke bij mij ontbreekt?
  4. Klopt het dat de energietellers nog niet werken in de huidige firmware versie?
Voel je verder vrij om buiten deze vragen om eigen ervaringen te delen. Ik hoop de komende dagen tijd te vinden om er een algemener topic van te maken met ervaringen en als informatiepunt voor datgene wat niet in de handleidingen te vinden is.

[ Voor 99% gewijzigd door nWn op 26-01-2024 14:21 . Reden: Verplaatsing van oorspronkelijk vragen in verband met topicstart ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-04 17:27
nWn schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:38:
Sinds november heb ik een Remeha Mercuria Ace 4,5MR hybride warmtepomp, gekoppeld aan een Nefit Topline Aquapower ketel. De afgelopen maanden ben ik bezig om alles goed in te regelen (stooklijn, etc.) en het afgiftesysteem te verbeteren (Heatboosters, top spul), alles om efficiënt en comfortabel de winter door te komen. Echter zijn er een aantal 'eigenaardigheden' met betrekking tot de warmtepomp waar ik niet makkelijk een antwoord op kan vinden. Contact met de installateur levert weinig op en Remeha weigert mij als consument te woord te staan.

Misschien is het goed om te melden dat ik van plan ben om, vooral bij genoeg animo, dit topic als algemeen Mercuria Ace topic in te richten, vergelijkbaar met Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen.

Fluitende binnenunit
Sinds ik de warmtepomp heb lijkt er een probleem te zijn met de compressor(?) in de binnenunit. Deze maakt een fluitend geluid tijdens het moduleren en ook als ie op hogere belasting dan minimaal werkt. Dit fluitende geluid is niet aanwezig bij de warmtepomp van de buren, welke exact hetzelfde model, op dezelfde locatie, van dezelfde installateur hebben. Het probleem is vlak na oplevering door de installateur erkend en doorgegeven aan Remeha, maar ondanks herhaaldelijk aandringen is er nog geen contact opgenomen om dit te repareren. Wanneer Remeha langs is gekomen zal ik dit aangegeven (vooral voor anderen met een soortgelijk probleem). Iemand anders met een soortgelijk ervaring, en zo ja, hoe is dit opgelost?

Ontdooicyclus
Misschien gerelateerd aan het bovenstaande lijkt onze warmtepomp ook problemen te ondervinden met de ontdooicyclus. Bij temperaturen rond of onder het nulpunt (en hoge luchtvochtigheid) vriest de achterkant van de buitenunit volledig dicht. Dat is te verwachten. Echter lijkt ie moeite te hebben met het ontdooien. Regelmatig wordt een ontdooicyclus gestart, maar vaak is dit niet voldoende om de buitenunit daadwerkelijk te ontdooien. Het gevolg hiervan is verlaagde efficiëntie en vooral ook een bonkend geluid (alsof er vlakbij een vrachtwagen stationair draait). De buitenunit is geïnstalleerd op een plat, betonnen dak, op bigfeet, en is verder erg stil, ook op hoge vermogens, zolang ie niet dichtgevroren is.

Als ik kijk naar het energiegebruik (blauwe fase, dat is alleen de Mercuria) zie je dat er vaak een paar korte ontdooicycli zijn, welke niet afdoende werken, alvorens er een langer programma wordt ingezet welke wel in staat is om de ijsplak weg te werken (op het plaatje 2x een kortdurende dip in opgenomen vermogen, gevolgd door een langere en diepere dip). Wat mij opvalt is dat deze mate van bevriezing bij de buitenunit van de buren zelden te zien is. Ik heb geen inzicht in het energiegebruik van de buren maar heb hun warmtepomp wel ingeregeld dus qua instellingen is er niet veel verschil. Ik ben ook een beetje getriggerd door de opmerking van royaljoop in "Ervaring Remeha Mercuria versus Elga Ace 6kw". Is hier meer over bekend? Voor de compleetheid, de HR-ketel wordt ingeschakeld wanneer nodig, en de Mercuria heeft de volgende software en hardware codes: EHC-08, sw: 01.04, hw: 03.03. MK2.1, sw: 01.06, hw: 02.01.

[Afbeelding]
(x-as: 02:00 - 08:00 op 20-01-2024, y-as 0-2000 watt).

Bluetooth / Tellers
Mijn versie van de Mercuria heeft geen Bluetooth module geïnstalleerd, en ik kon niet zo makkelijk vinden wat dit voor toegevoegde waarde heeft. Heeft iemand een omschrijving of een link naar documentatie welke functionaliteit er via Bluetooth beschikbaar zou zijn?

Verder werken ook de energietellers niet bij mij. Klopt dit, en zo ja, heeft iemand toevallig meer informatie over of dit op termijn via een update of iets dergelijks beschikbaar komt?

Goed, samengevat heb ik dus een aantal vragen:
  1. Zijn er mensen die een fluitend geluid vanuit de binnenunit ervaren?
  2. Kan het kloppen dat er bij sommige units problemen zijn met ontdooien, en is hier eventueel iets aan te doen?
  3. Welke functionaliteit heeft de Bluetooth module, welke bij mij ontbreekt?
  4. Klopt het dat de energietellers nog niet werken in de huidige firmware versie?
Voel je verder vrij om buiten deze vragen om eigen ervaringen te delen. Ik hoop de komende dagen tijd te vinden om er een algemener topic van te maken met ervaringen en als informatiepunt voor datgene wat niet in de handleidingen te vinden is.
Mjjn Mercuria ACE 6 kW hybride wordt volgende week geïnstalleerd, dus ik kan nog geen ervaringen delen.
Over jouw bevriezen:
1) Bij welke temperatuur komt de CV ketel bij?
Bij lagere temperaturen kan deze de WP helpen met ontdooien.
2) Wat is de waterinhoud van jouw systeem? Is die voldoende groot (zie installatiehandleiding).

Over het fluiten van de binnenunit:
3) Wat is de koelmiddel leidinglengte tussen buiten binnenunit? Deze moet volgebs Remeha minimaal 5 m zijn.
4) De binnenunit heeft geen compressor, wel een waterpomp. Haalt de flow het maximum debiet?

Een eigen Mercuria topic is er nog niet, ik weet niet hoeveel verschillen er zijn in regeling/gedrag, wat dat zou denk ik bepalend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
waldi62 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:14:
[...]

Mjjn Mercuria ACE 6 kW hybride wordt volgende week geïnstalleerd, dus ik kan nog geen ervaringen delen.
Over jouw bevriezen:
1) Bij welke temperatuur komt de CV ketel bij?
Bij lagere temperaturen kan deze de WP helpen met ontdooien.
2) Wat is de waterinhoud van jouw systeem? Is die voldoende groot (zie installatiehandleiding).

Over het fluiten van de binnenunit:
3) Wat is de koelmiddel leidinglengte tussen buiten binnenunit? Deze moet volgebs Remeha minimaal 5 m zijn.
4) De binnenunit heeft geen compressor, wel een waterpomp. Haalt de flow het maximum debiet?

Een eigen Mercuria topic is er nog niet, ik weet niet hoeveel verschillen er zijn in regeling/gedrag, wat dat zou denk ik bepalend zijn.
Het interessante is dat de buren exact dezelfde unit hebben, op exact dezelfde locatie (zowel binnen- als buitenunit) met een bijna zelfde woning / afgiftesysteem. Visueel lijkt de buitenunit bij hen veel minder last te hebben van langdurige bevriezing, en sowieso niet van een fluitend geluid.

1/2) Op dit moment mag de CV erbij bij temperaturen onder 0. Bij het ontdooien is het zo dat de warmtepomp zelf bepaalt of ie genoeg energie uit het water kan halen en zo niet, dan schakelt ie de ketel in. Ook bij temperaturen boven 0 (hier is geen aparte instelling voor). Voor de compleetheid, het afgiftesysteem hier bestaat uit een aantal Jaga tempo convectoren, een paar T22 radiatoren, twee badruimtes met vloerverwarming, en er is ook een 8L buffervat in de retour geïnstalleerd. Het probleem met ontdooien lijkt te maken te hebben met een "overschatting" van de warmtepomp om, zonder hulp van de ketel, het ijs weg te krijgen. Maar het zou zo maar ook kunnen dat er, om wat voor reden dan ook, sneller ijsvorming optreedt. Als Remeha binnenkort een keer langskomt om de fluit te fixen zal ik dit ook aan hen voorleggen.

3) De lengte is zo'n 6 meter. Het fluiten is trouwens wel echt een productiefout dus dit zal te zijner tijd opgelost worden. Zelf kon ik online niet zo snel anderen vinden met soortgelijke problemen, dus ik hoop dat door het hier te benoemen (en ook hoe het is opgelost) anderen van dienst te kunnen zijn.

4) Excuus, ik bedoelde niet de compressor, maar de condensor. De pomp draait nominaal op 12 L min-1, maar harder lopen is geen probleem. De CV draaide voornamelijk op een debiet van 20 L min-1. Wel is het zo, bij de binnenunit die ik hier heb, dat een hoger debiet dan 12 L min-1 gepaard gaat met wat meer geluid, dus handmatig een hogere debiet forceren doe ik liever niet.

Verder doet ie het prima, als je het fluiten wegdenkt (of even bij de buren langsgaat) is het best een stille unit. Ook is ie best efficiënt. Ik gebruik een stooklijn met een helling van 0.8 en hiermee haalt ie de opgegeven COP waarden (behalve dan als de buitenunit compleet bevroren is). Ook is het fijn dat ie z'n vermogen behoudt bij lagere temperaturen (dat was de reden dat ik deze unit boven de Elga verkoos).

Ik denk ook dat ik dit topic binnenkort ga ombouwen naar een algemeen Mercuria discussietopic. Er is wel het één en ander wat anders is dan bij de Elga. Ook lijkt de software op dit moment een fork van wat op de Elga draait, met als gevolg dat sommige zaken wat minder goed lijken te werken. De Elga heeft bijv. de mogelijkheid om de ketel via Opentherm aan te sturen, en de Mercuria alleen via aan/uit. Een gevolg hiervan is dat de Mercuria, zodra de ketel bij moet springen, de ketel ook direct weer uitschakelt zodra de setpunttemperatuur bereikt is. Gevolg hiervan kan zijn dat je ketel gaat jojoën, of dat je de gewenste temperatuur niet haalt (als je de vertraging voor het inschakelen van de ketel, HP030, lang maakt). De parameter (HP031) die de vertraging regelt voor het stoppen van de ketel lijkt geen invloed te hebben op het afslaan van de ketel zodra de setpunttemperatuur bereikt is. Bij aansturing via Opentherm zal dit allemaal een stuk minder spelen (ik heb trouwens de ketel op z'n minimale vermogen staan nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
@nWn
Kan je de retourtemperatatuur uitlezen op het moment van defrosten? Zit er genoeg warmteinhoud (“liters maal temperatuur”) in je afgiftesysteem?
Ik heb 6 groepen VV met slangen 16x2, en 2 jaga’s alles altijd open, en kom maar net aan het vereiste systeeminhoud.

Dat aan/uit signaal van de Mercuria Ace naar de CV ketel is zo te horen best een nadeel (tov de Elga Ace).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-04 13:24
Ik ben in afwachting van een Mercuria ace 8 kw hybride opstelling. (de Remeha Trendline hangt er al)

Ben dus ook uiterst geïnteresseerd in een topic over de Mercuria. Ik zal t.z.t. mijn ervaringen ook delen. Al zullen deze in eerste instantie niet representatief zijn voor de meesten hier. Later dit jaar gaat de vloerverwarming nog op de schop bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
waldi62 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:02:
@nWn
Kan je de retourtemperatatuur uitlezen op het moment van defrosten? Zit er genoeg warmteinhoud (“liters maal temperatuur”) in je afgiftesysteem?
Ik heb 6 groepen VV met slangen 16x2, en 2 jaga’s alles altijd open, en kom maar net aan het vereiste systeeminhoud.

Dat aan/uit signaal van de Mercuria Ace naar de CV ketel is zo te horen best een nadeel (tov de Elga Ace).
Retourtemperatuur tijdens defrost is erg variabel. Over het algemeen zie ik dat zodra de temperatuur in de retour bij de 20 graden belandt, de ketel wordt bijgeschakeld. Wat er regelmatig gebeurt is dat de unit niet lang genoeg wil ontdooien. De retour is dan bijv. nog 25 graden (ivm de heatboosters komt de retour hier nooit boven de 30) als de ontdooicyclus wordt afgerond, terwijl die plak ijs op de buitenunit nog intact is.

De systeeminhoud hier is voldoende, uitgaande van 5L per kWh vermogen. Pendelen is ook geen probleem.

Wat betreft het aan/uit, het zorgt ervoor dat de ketel soms tot 6x per uur kortstondig aanslaat. Ik heb eigenlijk geen idee of dit kwaad kan. Gevoelsmatig is het weglaten van Opentherm wel wat vreemd. Nu, als de warmtepomp bijv. 36 graden wil maken en tot 34 komt, krijg je dus dat de ketel wordt aangezwengeld. Maar ja, zelfs op het minimale vermogen is dat 5.1 kW om water 2 graden te verwarmen. Zodra de warmtepomp registreert dat de 36 graden is gehaald, wordt de ketel weer uitgezet. Bij mij werkt het om deze vertraging op 10 minuten te zetten, zelfs met de koude perioden van afgelopen week is dat voldoende om alles op temperatuur te houden, maar een instelling om de ketel langer mee te laten werken zou welkom zijn.

Dit gaf bij mij trouwens wel een interessant scenario. Als ik de warmtepomp opdracht gaf om bijv. onder COP=3 zichzelf uit te zetten (dus puur op de ketel te stoken), dan bleef ie alsnog de ketel uitzetten zodra de setpunttemperatuur bereikt was. Niet ideaal als je toch al een modulerende ketel hebt. Aan de andere kant werkt alles nu prima, alleen heeft de ketel wat meer starts dan ik zou willen. Misschien dat dit bij jou minder een probleem wordt ivm vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
@nWn
Mogelijk speelt de lage retourtemperatuur (die op zich natuurlijk prachtig is) een rol bij het vroegtijdig inschakelen van de CV.
Mijn ketel (Nefit Topline 30HRC) heb ik ook zo ver als mogelijk teruggeregeld, maar het blijft natuurlijk "overkil" met een vermogen van 5 a 6 kW.
De Remeha Tzerra ACE Matic 28 CW4 (bijvoorbeeld) regelt verder terug (volgens de data van de leverancier), maar ik vermoed dat op dit moment accepteren dat het niet perfect draait bij deze lage temperaturen de voor de hand liggende optie is. Misschien werkt Remeha aan verbetering van de besturing?
Een gedachte:
Kan je via een truckje je hele systeem wat meer "voldouwen met warmte" wanneer de CV bijspringt, dus dan de watertemperatuur naar bijvoorbeeld 45 graden brengen?
Daarmee zou de ketel wat langer draaien en wat minder vaak bij springen. Ik weet niet of dat zo in te regelen is, dus negeren als ik onzin uitkraam.

Ik ga eerst eens kijken hoe het bij mij draait na volgende week.
Remeha was mij erg behulpzaam, dus als ik er niet uitkom zal ik die zeker benaderen.

Als jij een apart Mercuria topic kunt maken zou dat mooi zijn, ik ben een redelijke digibeet, dus reken niet op mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
waldi62 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:47:
@nWn
Mogelijk speelt de lage retourtemperatuur (die op zich natuurlijk prachtig is) een rol bij het vroegtijdig inschakelen van de CV.
Mijn ketel (Nefit Topline 30HRC) heb ik ook zo ver als mogelijk teruggeregeld, maar het blijft natuurlijk "overkil" met een vermogen van 5 a 6 kW.
De Remeha Tzerra ACE Matic 28 CW4 (bijvoorbeeld) regelt verder terug (volgens de data van de leverancier), maar ik vermoed dat op dit moment accepteren dat het niet perfect draait bij deze lage temperaturen de voor de hand liggende optie is. Misschien werkt Remeha aan verbetering van de besturing?
Een gedachte:
Kan je via een truckje je hele systeem wat meer "voldouwen met warmte" wanneer de CV bijspringt, dus dan de watertemperatuur naar bijvoorbeeld 45 graden brengen?
Daarmee zou de ketel wat langer draaien en wat minder vaak bij springen. Ik weet niet of dat zo in te regelen is, dus negeren als ik onzin uitkraam.

Ik ga eerst eens kijken hoe het bij mij draait na volgende week.
Remeha was mij erg behulpzaam, dus als ik er niet uitkom zal ik die zeker benaderen.

Als jij een apart Mercuria topic kunt maken zou dat mooi zijn, ik ben een redelijke digibeet, dus reken niet op mij.
Het trucje wat ik nu gebruik is om bij echt koud weer af en toe de ketel in de zogenaamde 'schoorsteenvegerstand' te zetten. Hierbij gaat ie een half uur lang op een zelf in te stellen vermogen aan de slag. Zo kan ik wat extra warmte het huis in pompen, zonder dat de warmtepomp de ketel uit kan zetten. Als ik hierbij de ketel op z'n laagste vermogen laat pruttelen blijft de retourtemperatuur binnen de perken en is het qua efficiënte van de warmtepomp nog goed te doen.

Ik zal Remeha binnenkort nog eens benaderen. De keren hiervoor (via de telefoon en Facebook) was het al snel "wij bieden geen ondersteuning aan consumenten" en hield het op. Misschien als ik iets meer aandring, of de juiste persoon te pakken krijg.

En ik zal deze week dit topic ombouwen naar een generiek discussietopic. Ik had daar al wat op voorgesorteerd met de gereserveerde reactie in het begin, nu nog even de tijd vinden om een nette topicstart te schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
@waldi62 Ik heb zojuist mijn oorspronkelijke vragen verplaatst naar de eerste reactie en een begin van een topicstart gemaakt (en daar ook jouw tabellen in gezet). De komende tijd zal ik dit aanvullen en hopelijk up-to-date houden. Wat mij betreft is dit topic vanaf nu het algemene discussietopic, vergelijkbaar met Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen.

Het is eindelijk gelukt om contact te krijgen met de technische dienst van Remeha. Aanstaande donderdag komen ze langs om (hopelijk) het fluiten te verhelpen. Ik zal laten weten wat de diagnose is en wat de oplossing blijkt te zijn. Ook kan ik hopelijk de monteur wat vragen stellen met betrekking tot de ontdooicyclus en de software.

Een tijd geleden heb ik een energiebalansmodel gemaakt voor mijn woning, met als doel om kwantitatief de meest efficiënte stookstrategie te bepalen onder dynamische binnen- en buitentemperaturen. Hopelijk lukt het om dit de komende tijd een keer uit te schrijven, om zo de (on)zin van nachtverlaging, het nut van radiatorventilatoren, en nog wat andere zaken inzichtelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Het moeilijk ontdooien van de Mercuria Ace wordt door meerdere gebruikers genoemd. Ik hoop dat Remeha dit heeft onderzocht en een oplossing heeft. Het lijkt mij iets in de besturing (software).
Hie zou dit bij de Mitsubishi Ecodan gebruikers zijn? Dit is tenslotte dezelfde buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
waldi62 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:02:
Het moeilijk ontdooien van de Mercuria Ace wordt door meerdere gebruikers genoemd. Ik hoop dat Remeha dit heeft onderzocht en een oplossing heeft. Het lijkt mij iets in de besturing (software).
Hie zou dit bij de Mitsubishi Ecodan gebruikers zijn? Dit is tenslotte dezelfde buitenunit.
Als ik de laatste reacties lees in het Ecodan topic (Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen) dan is het daar niet veel anders. Veel (herkenbare) informatie, ik ga er eens doorheen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
waldi62 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:14:
[...]

Op 6 februari wordt er bij ons een Mercuria geïnstalleerd waarbij de lengte van de leidingen misschien 1,5 m zijn. Hier heb ik de installateur niet over gehoord bij het schouwen. Weet jij de reden waarom dit minimaal 5 m moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
koevje schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Op 6 februari wordt er bij ons een Mercuria geïnstalleerd waarbij de lengte van de leidingen misschien 1,5 m zijn. Hier heb ik de installateur niet over gehoord bij het schouwen. Weet jij de reden waarom dit minimaal 5 m moet zijn?
Uit de handleiding (pagina 31, handleiding Mercuria Ace):

Indien de toegestane lengte voor de koudemiddelverbindingen minder dan 5 meter bedraagt, kunnen zich de volgende storingen voordoen:

- Functionele storingen als gevolg van teveel vloeistof,
- Geluidshinder als gevolg van de circulatie van het koudemiddel.

Breng een of twee horizontale lussen aan in de koudemiddelleidingen om een lengte van 5 meter te realiseren en storingen te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Dat had ik ook zo gelezen, morgen wordt onze Mercuria Ace 6 kW Hybride geïnstalleerd. Ik heb de hoofdleidingen naar 22x1 mm koper gebracht en deels naar 26x3 mm slang, Remeha geeft een minimum inwendige diameter van 20 mm aan voor de Mercuria Ace 4,4/6/8 kW.
De 2 verdelers zijn nu pomploos, met 1” aansluiting, dus ook met voldoende doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Goed, vanochtend iemand van Remeha over de vloer gehad.

Allereerst de fluittoon. Er is bevestigd dat dit niet hoort. De oorzaak zou lastig te achterhalen zijn, aangezien het uit de binnenunit, buitenunit en / of de koudemiddelleidingen kan komen (bijv. door een braam in die laatste). De monteur heeft allerlei zaken doorgemeten en met deze gegevens wordt door Remeha een plan van aanpak opgesteld. Hopelijk volgende week meer.

Het niet goed ontdooien is ook ter sprake gekomen. De monteur had het over 10L per kWh vermogen. Ik had afgelopen week wat testjes gedaan om de systeeminhoud te schatten, en ik gok dat dit zo'n 60 liter is wat actief 'meedoet' (sommige ruimtes worden niet verwarmd). Qua volume OK, maar de combinatie van lage temperatuur (door de gebooste radiatoren) en het gemis van de thermische batterij van vloerverwarming zou het toch krap kunnen zijn. Ook dit is genoteerd en wordt opgevolgd.

Verder heb ik gevraagd of het kwaad kan om, wanneer er weer een plak ijs is gevormd die lastig ontdooit, even de koelstand te activeren (via het testmenu), als alternatief voor een 'geforceerde ontdooicyclus'. Het probleem hier is namelijk dat als die plak ijs zich eenmaal heeft gevormd, het een aantal ontdooicycli kan duren voordat de ketel wordt bijgezet. Oftewel, het zou goed kunnen dat er net te weinig energie in het CV-water zit om die hoeveelheid ijs te ontdooien, maar dat de retourtemperatuur net niet de threshold voor het bijschakelen van de ketel haalt. Zodra het koud genoeg genoeg is ga ik dit maar eens uitproberen om te kijken of het een effectieve manier is om de zaak te resetten.

Als laatste heb ik nog kort gevraagd of de ketel 'last' heeft van het regelmatig kortdurend bijspringen (qua slijtage), maar daar maakte hij zich niet zo druk om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waldi62
Over het niet goed ontdooien:
De monteurs die bij ons deze week de WP installeerden waren van dit probleem op de hoogte, en zeiden dat Remeha hier werkte aan een oplossing, mogelijk moet een aangepaste printplaat geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevje
Goed om deze info nu alvast te lezen! Ik zal de installateur hier volgende week eens over bevragen wanneer de warmtepomp bij ons geïnstalleerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Mijn Mercuria draait nu een aantal dagen, hier de eerste ervaringen:

1) Fluittoon:
De veel genoemde fluittoon in de binnenunit heb ik ook af en toe, ik weet nog niet wat dit precies veroorzaakt. Vermogen en waterdebiet lijken niet de oorzaak, ik denk dat de toon uit het koudemiddelcircuit komt.

2) De wp is voldoende groot, mogelijk zelfs aan de grote kant voor onze woning.

3) Pendelen:
Overdag veel start-stops en daardoor onrustige loop en extra energieverbruik.
Ik gebruik geen nachtverlaging en draai WAR+ Ruimtethermostaat (E-twist).
Hij heeft een aantal keer rustig op ca 450W gelopen, maar als het pendelen begint komen pieken van 1200W voor.
De kamertemperatuur blijft altijd op de ingestelde waarde.
DT ongeveer 3 graden bij een Taanv van 30-35 graden. Weet iemand of daar een minimum voor geldt?
Zou verlagen van de pompsnelheid helpen? Op dit moment levert hij 17.0-1€.2 l/min bij 63-68% pomptoerental.
Iemand tips?

4) Brommen door trillingen:
De buitenunit staat op een plat dak van de garage, bij lagere toerentallen resoneert het dak en hoor ik een brommend geluid maar dat is voor mij wel acceptabel (voor een garage).
Dit ondanks dubbele bigfoots en de bekende schroefveren.
5) Aanpasmogelijkheden:
Er zijn heel veel parameters die je kan aanpassen het display van de binnenunit, de Remeha Home app is teleurstellend “kaal”, en ook de E-Twist komt niet veel verder dan een klokprogramma en stookcurve.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnw1VSLWrlLOSUk8ny3ZiVGV2MI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rl4DtjhaZeE7fWAoZT7HFe0q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door waldi62 op 04-02-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
waldi62 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:03:
Mijn Mercuria draait nu een aantal dagen, hier de eerste ervaringen:

1) Fluittoon:
De veel genoemde fluittoon in de binnenunit heb ik ook af en toe, ik weet nog niet wat dit precies veroorzaakt. Vermogen en waterdebiet lijken niet de oorzaak, ik denk dat de toon uit het koudemiddelcircuit komt.

2) De wp is voldoende groot, mogelijk zelfs aan de grote kant voor onze woning.

3) Pendelen:
Overdag veel start-stops en daardoor onrustige loop en extra energieverbruik.
Ik gebruik geen nachtverlaging en draai WAR+ Ruimtethermostaat (E-twist).
Hij heeft een aantal keer rustig op ca 450W gelopen, maar als het pendelen begint komen pieken van 1200W voor.
De kamertemperatuur blijft altijd op de ingestelde waarde.
DT ongeveer 3 graden bij een Taanv van 30-35 graden. Weet iemand of daar een minimum voor geldt?
Zou verlagen van de pompsnelheid helpen? Op dit moment levert hij 17.0-1€.2 l/min bij 63-68% pomptoerental.
Iemand tips?

4) Brommen door trillingen:
De buitenunit staat op een plat dak van de garage, bij lagere toerentallen resoneert het dak en hoor ik een brommend geluid maar dat is voor mij wel acceptabel (voor een garage).
Dit ondanks dubbele bigfoots en de bekende schroefveren.
5) Aanpasmogelijkheden:
Er zijn heel veel parameters die je kan aanpassen het display van de binnenunit, de Remeha Home app is teleurstellend “kaal”, en ook de E-Twist komt niet veel verder dan een klokprogramma en stookcurve.
1) Ik denk ook dat de fluit uit het koudemiddelcircuit komt. Bij mij is het zo dat ie niet fluit bij minimaal vermogen (zoals vandaag), schel en hoog fluit bij maximaal vermogen, en het meeste geluid maakt als ie aan het moduleren is (dus in een seconde of 10 het vermogen opschalen van bijv. 500w -> 1500w, en daarna met eenzelfde snelheid weer afschalen). Ik zal het geluid wel eens opnemen.

2) -

3) Als de kamer te warm wordt, ondanks minimale vermogen, dan krijg je inderdaad wat start-stop gedrag. Ik denk dat die 460 watt het minimale vermogen is van de 6? Bij mij liep ie vannacht de hele nacht op 310 watt, wat voor de 4.5 het minimale vermogen is. Ik gok dat het verlagen van de pompsnelheid niet heel veel gaat uitmaken. Als het goed is, maakt ie ongeveer dezelfde hoeveelheid warmte bij een lagere pompsnelheid als bij een hogere. Als deze hoeveelheid meer is dan nodig is om je woning op temperatuur te houden, zal ie op termijn een keertje uitschakelen. Proberen kan daarentegen nooit kwaad!

Daarnaast herken ik dit gedrag, en bij mij is het een stuk beter geworden. De monteur laatst had het ook over een zelflerend systeem binnen de Mercuria, en mocht dat zo zijn, dan past dat goed bij wat ik hier zie. De eerste paar dagen veel start-stop, terwijl ie nu eigenlijk onafgebroken loopt te pruttelen. Wel is het zo dat ie dus op minimaal vermogen draait nu, dus als het buiten nog iets warmer wordt dan is het onvermijdelijk dat ie af en toe pauze neemt.

Voor de volledigheid, hier draait ie dus met 310 watt opgenomen vermogen (12 L min-1 debiet), een aanvoer van 25 graden, retour 22.5 (en daarmee een COP van 6.7, wat overeenkomt met de door jou bemachtigde tabel).

Hopelijk zie je komende dagen verbetering in het gedrag.

4) -

5) Ja, die app is niet best. Ik zit 'gelukkig' met mijn werkkamer naast de binnenunit dus kan makkelijk daar dingen bekijken en aanpassen. De monteur vertelde ook dat er via Bluetooth veel aan te passen zou zijn met de juiste app, dus dat zou op termijn een oplossing kunnen zijn om op afstand wat meer controle te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Dank je,
ik hoop dat het zelflerend effect bij mij ook verbetering gaat geven. De circa 450W als minimum klopt wel denk ik, ik ik hoop dat dat nog een keer komt, hij zou op dat lage maar constante vermogen denk ik rustig doordraaien bij deze buitentemperatuur.
Ik heb nu de thermostaat tijdelijk laag gedraaid, maar dat vind ik een fix, geen oplossing.
Mijn gedachte achter het verlagen vd max. pompsnelheid is om een iets grotere dT te krijgen, maar ook dat zie ik als een fix: als het kouder wordt kan je immers meer flow gebruiken anders kost dat extra energie.
Ik ga er vanuit dat de besturing de pomp zelf terugregelt als de dT te klein wordt, maar misschien is dat niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy001
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04 15:56
Ik heb sinds enkele maanden de Mercuria 8kW. Omdat ik een behoorlijke hoeveelheid zonnepanelen heb laat ik hem grotendeels alleen het huis verwarmen. Dit ging goed tot 3 dagen geleden. Ik krijg geen fout melding, hij geeft aan dat hij het huis verwarmt…. maar hij doet dat niet. de afgenomen energie is ook veel lager dan een week geleden. Wat zou de reden kunnen zijn?

Eigenlijk reageert hij gewoon niet meer op de Thermostaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Goofy001 op 05-02-2024 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
@Goofy001
Heb je een 2de pomp in het systeem die mogelijk niet meer draait?
Wat is flowrate die door de wp wordt rondgepompt (te zien in het installateursmenu)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krisje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:26
Ik heb sinds oktober '23 een 8 kW Mercuria Warmtepomp als hybride met een intergas ketel. Eigenlijk alleen nog maar problemen gehad. Inmiddels heb ik de derde WP, steeds onder garantie vervangen.
De WP gaat zelfs bij de huidige temperaturen nog geregeld om de paar dagen in storing.
De storing treedt vaak op bij het ontdooien. Na 5 minuten ontdooien gaat de WP soms in gecontroleerde stop en soms in storing.
Normaal start na ca 25 minuten de WP weer op en dan gaat na 5 minuten de ketel ook weer aan. Inmiddels is het water afgekoeld tot ca 25 graden, terwijl het setpunt ca. 40 gr is (helling stooklijn 1,4, voetpunt 20 gr)
De vloerverwarming, radiatoren en daarmee het huis koelt dan behoorlijk af. Starttijd ketel heb ik al teruggebracht tot 2 minuten, anders zit ik een uur in de kou, voordat de WP de zaak weer op 40 gr heeft.
Ik zou verwachten dat als de WP gaat ontdooien de ketel meteen bijspringt, maar dat gebeurt niet, ondanks dat de WP na 5 minuten ontdooien zegt "warmtevraag". Normaal springt de ketel via de open-term verbinding geregeld bij als het te koud wordt, dus die verbinding werkt, maar blijkbaar niet na ontdooien.
Ik lees dat ook anderen warmtevraag hebben maar geen warmte.
Heeft iemand een vergelijkbaar regelgedrag of problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
De Mercuria is kan volgens Remeha niet met Open Therm worden aangestuurd.
De instellingen voor bivalente temperatuur en welke keuze (rendement, kosten etc) heeft ook invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krisje
Het schermpje op de WP zegt wel open-term regeling. Bovendien moduleert de ketel wel. Mogelijk werkt hierbij de regeling, die eerder direct op de ketel werkte, maar nu doorgelust is via de WP. Deze stond en staat op weersafhankelijke regeling.
Waar het mij echter om gaat is dat de ketel niet bijspringt op het moment dat het ontdooien afgelopen is. Er is gedurende een 20 tal minuten wel warmtevraag, maar noch WP noch ketel springen aan.
Dit vind ik niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Bij ons zijn ze vandaag bezig met de installatie van een Mercuria ace 8kwh in hybride opstelling met een Nefit Trendline. Onze installateur vertelde dat doordat wij een Nefit hebben deze niet door de Mercuria via open therm kan worden afgesteld. (Nefit heeft een eigen protocol waarvan ik de naam niet meer weet)

Ondanks vele, toch ook hier op het forum, berichten over de onnodige buffervaten. Laat ik ook een 50 liter buffervat installeren. Deze dient voor de defrost cyclus en om de systeeminhoud te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
@krisje
Apart van dat modulerend instellen, dat zou ik nagaan bij Remeha zelf.
Je kan de wachttijd van de CV (voordat deze bijkomt) instellen, is die tijd misschien verlengd?
De WP zelf zou natuurlijk wel bij moeten springen bij warmtevraag, zie handleiding par. 8.16.1.
Hoe hoog staat de bi-valente temperatuur (HP000) ingesteld? Boven deze temperatuur komt de CV niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krisje
@waldi62
Ik heb de volgende instellingen:
HP000 op 10 gr.
CP 780 weersafhankelijk
HP030 2 minuten
CP230 op 1,4
Er lijkt met deze waarden geen enkele reden waarom de ketel niet bijspringt.
Ketel springt wel geregeld bij tijdens normaal bedrijf als het koud is, maar niet na of tijdens het ontdooien, terwijl het dan juist nodig is.

[ Voor 26% gewijzigd door krisje op 06-02-2024 17:41 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
krisje schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:19:
@waldi62
Ik heb de volgende instellingen:
HP000 op 10 gr.
CP 780 weersafhankelijk
HP030 2 minuten
CP230 op 1,4
Er lijkt met deze waarden geen enkele reden waarom de ketel niet bijspringt.
Ketel springt wel geregeld bij tijdens normaal bedrijf als het koud is, maar niet na of tijdens het ontdooien, terwijl het dan juist nodig is.
Wat voor thermostaat heb je? Kan het zijn dat die de warmtepomp via OpenTherm aanstuurt? Voor zover ik weet ondersteunt de Mercuria geen OpenTherm communicatie van warmtepomp -> ketel, maar wel van thermostaat -> warmtepomp.

Verder ben ik er ook nog niet helemaal uit hoe de Mercuria bedenkt of ie de ketel nodig heeft. Daar lijkt wat achter de schermen te gebeuren wat niet direct uit de parameters (HP030 / HP031 etc.) volgt. Als het goed is krijg ik een binnenkort een rapport over wat er hier aan de hand is, ook met betrekking tot ontdooien en het wel / niet bijschakelen van de ketel. Hopelijk levert dat wat extra inzichten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krisje
Ik heb een Remeha celcia 20, die vroeger en ook nu nog op weersafhankelijke regeling staat.
De tijdklok staat op continue.
Deze is met de WP verbonden en ik vermoed dat deze via de WP de ketel modulair laat regelen. Dus als WP de ketel via on/off aan zet neemt de celcia het via open therm over.
Ik hou me zeer aanbevolen voor informatie, die meer inzicht in de manier van regelen van de WP geeft.
Ik zou verwachten dat de ketel bijspringt als de WP het setpunt voor de uitgaande temperatuur niet bereikt, Dat lijkt logisch, omdat de pomp in de binnen-unit eerst het retourwater door de condensor pompt en daarna gaat het water door de open verdeler waar de ketel op geschakeld is. Ik neem aan dat hierna de temperatuur gemeten wordt. Ik zie de ketel geregeld bijspringen om de temperatuur te halen. Overige zaken als COP en HP000 zijn geen regelgrootheden, maar alleen voorwaarden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krisje
nWn schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:44:
[...]

Wat voor thermostaat heb je? Kan het zijn dat die de warmtepomp via OpenTherm aanstuurt? Voor zover ik weet ondersteunt de Mercuria geen OpenTherm communicatie van warmtepomp -> ketel, maar wel van thermostaat -> warmtepomp.

Verder ben ik er ook nog niet helemaal uit hoe de Mercuria bedenkt of ie de ketel nodig heeft. Daar lijkt wat achter de schermen te gebeuren wat niet direct uit de parameters (HP030 / HP031 etc.) volgt. Als het goed is krijg ik een binnenkort een rapport over wat er hier aan de hand is, ook met betrekking tot ontdooien en het wel / niet bijschakelen van de ketel. Hopelijk levert dat wat extra inzichten op.
Ik heb een Remeha celcia 20, die vroeger en ook nu nog op weersafhankelijke regeling staat.
De tijdklok staat op continue.
Deze is met de WP verbonden en ik vermoed dat deze via de WP de ketel modulair laat regelen. Dus als WP de ketel via on/off aan zet neemt de celcia het via open therm over.
Ik hou me zeer aanbevolen voor informatie, die meer inzicht in de manier van regelen van de WP geeft.
Ik zou verwachten dat de ketel bijspringt als de WP het setpunt voor de uitgaande temperatuur niet bereikt, Dat lijkt logisch, omdat de pomp in de binnen-unit eerst het retourwater door de condensor pompt en daarna gaat het water door de open verdeler waar de ketel op geschakeld is. Ik neem aan dat hierna de temperatuur gemeten wordt. Ik zie de ketel geregeld bijspringen om de temperatuur te halen. Overige zaken als COP en HP000 zijn geen regelgrootheden, maar alleen voorwaarden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
@krisje
Iemand anders had volgens mijn leverancier ook problemen met zijn bestaande thermostaat, vervanging door een E-twist loste dat op. Ik weet niet meer details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krisje
waldi62 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:00:
@krisje
Iemand anders had volgens mijn leverancier ook problemen met zijn bestaande thermostaat, vervanging door een E-twist loste dat op. Ik weet niet meer details.
Ik ga het meenemen. De Celcia werkt niet als thermostaat, maar alleen als klok. Die staat overigens op continue. Verder ingesteld als weersafhankelijke regeling identiek aan WP. Met de huidige buitentemperatuur springt hij nu geregeld bij tijdens normaal bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krisje
waldi62 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:00:
@krisje
Inmiddels oude Celcia vervangen door E-twist. Problemen lijken opgelost te zijn. Blijkbaar kun je niet zondermeer je oude thermostaat van de ketel koppelen via de warmtepomp. Twee kapiteins op één schip.
In ieder geval regelt de warmtepomp nu rustiger en komt ketel bij als het nodig is.
Afwachten of dit zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Bij ons draait de Mercuria 8kw in hybride opstelling nu bijna twee weken. Ben er erg tevreden over!

Soms maakt hij een snerpend of piepend geluid, dit lijkt zich vooral of alleen voor te doen wanneer je de warmtepomp hoort opschalen qua toeren. Daarna verdwijnt dit geluid weer langzaam na een paar minuten. Dat is nog een puntje van aandacht.

Ik ben nog niet niet echt aan het tweaken met de instellingen van de warmtepomp, wel met de thermostaat en de warmteafgifte. Tot nu toe was alleen de dag van installatie koud te noemen (1,5 boven nul). Op die dag heb ik gezien dat de CV werd bijgeschakeld tijdens een defrostcyclus van de warmtepomp.

Het is wel een erg grote buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
koevje schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:54:
Bij ons draait de Mercuria 8kw in hybride opstelling nu bijna twee weken. Ben er erg tevreden over!

Soms maakt hij een snerpend of piepend geluid, dit lijkt zich vooral of alleen voor te doen wanneer je de warmtepomp hoort opschalen qua toeren. Daarna verdwijnt dit geluid weer langzaam na een paar minuten. Dat is nog een puntje van aandacht.

Ik ben nog niet niet echt aan het tweaken met de instellingen van de warmtepomp, wel met de thermostaat en de warmteafgifte. Tot nu toe was alleen de dag van installatie koud te noemen (1,5 boven nul). Op die dag heb ik gezien dat de CV werd bijgeschakeld tijdens een defrostcyclus van de warmtepomp.

Het is wel een erg grote buitenunit.
Fijn dat hij bevalt. Mijn 6 kW hybride draait nu 3 weken en pendelt nogal (overdag soms 2-3x per uur), hier ook geen vlakke stroomcurve (in 1 minuut tot 10% variatie) en daardoor ook veel start/stops op minimum vermogen. 24/24 constant 20.5 graden en geen gas verbruikt.
De buitentemperatuursensor was op de rubberen voet geplaatst aan de luchtinlaatzijde. Dat lijkt mij niet goed, nu tijdelijk een stuk verder van de buitenunit geplaatst op ca 2.5 meter boven de grond, zodat de koude lucht die af en toe terugstroomt de meting niet beïnvloedt. De komende week eens kijken of dat verbetering geeft.
De installateur geeft als oplossing een 50 liter buffervat in de retour (in serie geplaatst). Mijn waterinhoud is echter ruim boven de door Remeha geadviseerde 5 liter /kW, ik heb 45-50 liter berekend en geen na-regeling, ook geen thermostaatkranen.
De installateur stelt voor dit buffervat alsnog te plaatsen, ik ben niet overtuigd dat dit de oplossing is en krijg ook geen garantie op goede werking, al begrijp ik de gedachte erachter wel: minder variatie in de retourtemperatuur; deze schommelt nu 0,4 graad gedurende bijvoorbeeld 1 minuut.
Hoe is dat bij jullie?
1) Heeft iemand (alsnog) een buffervat geplaatst en gaf dat verbetering?
2) In welke mate varieert het opgenomen vermogen en de aanvoer- en retourtemperatuur bij jullie?
3) Is bij jullie de buitentemperatuursensor ook op de buitenunit geplaatst (of binnen 1 m afstand)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
waldi62 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:52:
[...]

Fijn dat hij bevalt. Mijn 6 kW hybride draait nu 3 weken en pendelt nogal (overdag soms 2-3x per uur), hier ook geen vlakke stroomcurve (in 1 minuut tot 10% variatie) en daardoor ook veel start/stops op minimum vermogen. 24/24 constant 20.5 graden en geen gas verbruikt.
De buitentemperatuursensor was op de rubberen voet geplaatst aan de luchtinlaatzijde. Dat lijkt mij niet goed, nu tijdelijk een stuk verder van de buitenunit geplaatst op ca 2.5 meter boven de grond, zodat de koude lucht die af en toe terugstroomt de meting niet beïnvloedt. De komende week eens kijken of dat verbetering geeft.
De installateur geeft als oplossing een 50 liter buffervat in de retour (in serie geplaatst). Mijn waterinhoud is echter ruim boven de door Remeha geadviseerde 5 liter /kW, ik heb 45-50 liter berekend en geen na-regeling, ook geen thermostaatkranen.
De installateur stelt voor dit buffervat alsnog te plaatsen, ik ben niet overtuigd dat dit de oplossing is en krijg ook geen garantie op goede werking, al begrijp ik de gedachte erachter wel: minder variatie in de retourtemperatuur; deze schommelt nu 0,4 graad gedurende bijvoorbeeld 1 minuut.
Hoe is dat bij jullie?
2) In welke mate varieert het opgenomen vermogen en de aanvoer- en retourtemperatuur bij jullie?
3) Is bij jullie de buitentemperatuursensor ook op de buitenunit geplaatst (of binnen 1 m afstand)?
2) Als ie heel steady vermogen levert, zoals vannacht (8 uur lang 320 watt, geen watt meer of minder), dan varieert de retour zo'n 0.1 graad. Als ie wat wispelturiger is qua vermogen dan verandert de aan- en retourtemperatuur mee.
3) Yup (op de unit, ergens in een bovenhoek)

Vraagje: gebruik jij een stooklijn of alleen ruimteregeling? Mijn ervaring is dat een stooklijn (+ ruimteregeling) veel rustiger gedrag geeft dan ruimteregeling alleen. Bij ons hangt de eTwist vlak bij de tussendeur en dat geeft toch wat onrust in de gemeten temperatuur. Met een stooklijn blijft ie stabieler, soms wat meer als de temperatuur te laag, soms wat minder als de temperatuur te hoog is. Vandaag bijvoorbeeld nog geen stop gehad, wel bijna constant op minimumvermogen (25 graden aanvoer, 22.5 retour).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
nWn schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:24:
[...]

3) Yup (op de unit, ergens in een bovenhoek)

Vraagje: gebruik jij een stooklijn of alleen ruimteregeling? Mijn ervaring is dat een stooklijn (+ ruimteregeling) veel rustiger gedrag geeft dan ruimteregeling alleen. Bij ons hangt de eTwist vlak bij de tussendeur en dat geeft toch wat onrust in de gemeten temperatuur. Met een stooklijn blijft ie stabieler, soms wat meer als de temperatuur te laag, soms wat minder als de temperatuur te hoog is. Vandaag bijvoorbeeld nog geen stop gehad, wel bijna constant op minimumvermogen (25 graden aanvoer, 22.5 retour).
Dank je.
3- Even voor de zekerheid: De kleine sensor bovenop is een andere, ik bedoel de sensor met het kabeltje naar de binnenunit.

Ik gebruik nu WAR+ Ruimte, CP240 op 3.
Hier slaat de WP ook soms af als we de kamerdeur openen. Toeval of??

Zou het helpen om CP240 op 2 te zetten, dus minder invloed van de kamer?

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
waldi62 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:44:
[...]

Dank je.
3- Even voor de zekerheid: De kleine sensor bovenop is een andere, ik bedoel de sensor met het kabeltje naar de binnenunit.

Ik gebruik nu WAR+ Ruimte, CP240 op 3.
Hier slaat de WP ook soms af als we de kamerdeur openen. Toeval of??

Zou het helpen om CP240 op 2 te zetten, dus minder invloed van de kamer?
3) Hmm, dan moet ik nog even kijken. Ik moet komende week weer het dak op voor iets anders, zal dan even kijken hoe alles erbij ligt.

Zou je misschien een grafiek van het opgenomen vermogen kunnen delen? Het klinkt alsof ie niet verder terug kan moduleren. Oftewel, het minimale vermogen zorgt voor een stijging van de temperatuur binnen. Hierdoor schakelt de warmtepomp zichzelf uit. Iets later is de temperatuur wat lager, start ie op en gaat ie wat harder werken om het weer goed te krijgen, om vervolgens weer door te schieten ivm te hoog minimaal vermogen. Bij deze buitentemperaturen is het minimale vermogen van de 6kW al 3kW aan warmte, best veel.

Een beetje met CP240 spelen zou kunnen helpen, ik heb hier geen ervaring mee, maar het klinkt logisch dat voorrang aan de stooklijn rustiger gedrag zou kunnen geven.

[ Voor 7% gewijzigd door nWn op 22-02-2024 11:23 ]

• koevje
waldi62 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:52:
[...]

1) Bij mij, is op uitdrukkelijk advies van de installateur, een 50 liter buffervat geplaatst. Dit was noodzakelijk omdat mijn afgiftesysteem nog niet voldoende is, en voor de defrosts is het ook fijn dat er geen warmte rechtstreeks uit het systeem wordt getrokken maar uit het buffervat.

2) Ik heb geen inzicht in hoeveelheden verbruikte energie, deze blijven leeg in de Remeha home app.

3) Ik zal morgen eens kijken waar deze zich bevind,

• waldi62
@nWn
Hier een voorbeeld van mijn verbruik op 20 februari:
Vooral het pendelen tussen 10:00 en 17:00 wil ik proberen te ”vervangen” door bijvoorbeeld 1 of 2 langere runs. Hij stopt nu en gaat vrijwel gelijk weer aan. Ook op dagen met een gemiddeld verbruik van bijvoorbeeld 450W pendelt de WP erg veel.
Soms loopt hij wel rustig en regelt dan terug tot 420W waar hij dan uren op draait. Het kan dus wel…..

@koevje :
Hoe groot was jouw systeeminhoud dat een buffervat nodig was, en welk vermogen WP heb jij?
En belangrijkste vraag: loste het iets op?
Dank voor jullie hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSLnRM9DpFDuUlBbobTIxyS3aZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j5Vgq2ZYVCvGYifKjnEli2oc.png?f=fotoalbum_large

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
waldi62 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:50:
@nWn
Vooral het pendelen tussen 10:00 en 17:00 wil ik proberen te ”vervangen” door bijvoorbeeld 1 of 2 langere runs. Hij stopt nu en gaat vrijwel gelijk weer aan. Ook op dagen met een gemiddeld verbruik van bijvoorbeeld 450W pendelt de WP erg veel.
Soms loopt hij wel rustig en regelt dan terug tot 420W waar hij dan uren op draait. Het kan dus wel…..

@koevje :
Hoe groot was jouw systeeminhoud dat een buffervat nodig was, en welk vermogen WP heb jij?
Dank voor jullie hulp.

[Afbeelding]
Dit lijkt inderdaad alsof het minimale vermogen toch te veel warmte produceert. Dan zou CP240 op 1 of 2 mogelijk iets kunnen helpen. Ben benieuwd of werkt!

Een andere optie weet ik zo snel niet. Voor zover ik kan zien heb je geen mogelijkheid om een minimale run-duur in te stellen (bijv. minimaal 30 minuten aan).

• waldi62
nWn schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:15:
[...]

Dit lijkt inderdaad alsof het minimale vermogen toch te veel warmte produceert. Dan zou CP240 op 1 of 2 mogelijk iets kunnen helpen. Ben benieuwd of werkt!

Een andere optie weet ik zo snel niet. Voor zover ik kan zien heb je geen mogelijkheid om een minimale run-duur in te stellen (bijv. minimaal 30 minuten aan).
Ik ben ook even uitgedokterd.
CP240 staat nu op 2. Ik laat wel weten of dat een verbetering geeft. Ik heb zelf ook al gezocht naar een start-vertraging o.i.d. maar niets gevonden.
Bij andere gebruikers gebeurt dat wel, dan stopt de WP voor een langere tijd. Het lijkt erop dat mijn WP niet stopt door “geen warmtevraag”, maar door een andere voorwaarde/begrenzing.
Bij gebrek aan betere ideeën laat ik het buffervat maar plaatsen.
To be continued.

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
waldi62 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:41:
[...]

Ik ben ook even uitgedokterd.
CP240 staat nu op 2. Ik laat wel weten of dat een verbetering geeft. Ik heb zelf ook al gezocht naar een start-vertraging o.i.d. maar niets gevonden.
Bij andere gebruikers gebeurt dat wel, dan stopt de WP voor een langere tijd. Het lijkt erop dat mijn WP niet stopt door “geen warmtevraag”, maar door een andere voorwaarde/begrenzing.
Bij gebrek aan betere ideeën laat ik het buffervat maar plaatsen.
To be continued.
Hmm, vervelend. Laatste vraag: zou het kunnen dat ie de geproduceerde warmte niet kwijt kan? Hier is het zo dat op minimaal vermogen met het standaard debiet de warmtepomp ongeveer 2kW warmte produceert. Dit komt overeen met 2.5 graden verschil tussen aanvoer en retour. Op een dag als vandaag, met een buitentemperatuur van 12 graden, wil de stooklijn 25 graden aanvoer. Dat lukt dus net, want het komt met 22.5 terug.

Het zou kunnen dat bij jou dit niet lukt, aangezien de grotere unit 3kW aan warmte produceert. Je afgifte moet dan voldoende zijn om een delta-T te creëren die groot genoeg is om zowel die 3kW aan warmte te verplaatsen, als niet te veel over de ingestelde aanvoertemperatuur te komen. Als de retourtemperatuur die van de aanvoer benaderd zet de warmtepomp zich in anticyclus om te voorkomen dat ie z'n warmte niet kwijt kan. Dan schakelt ie zichzelf voor een minuut of 10 uit, en kan je het gedrag krijgen dat je ziet bij jou. Zou dit kunnen spelen? Zo ja, dan kan een buffervat helpen om deze situatie te vertragen, maar misschien is het ook op te lossen door het setpunt van de stooklijn (CP210) wat hoger te zetten of de afgiftecapaciteit te vergrootten.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-04 23:33
waldi62 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:50:
@nWn

@koevje :
Dank voor jullie hulp.

[Afbeelding]
Minimale aanvoer temperatuur omhoog gaat je pendel probleem oplossen , een buffervat lost niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
nWn schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:52:
[...]

Hmm, vervelend. Laatste vraag: zou het kunnen dat ie de geproduceerde warmte niet kwijt kan? Hier is het zo dat op minimaal vermogen met het standaard debiet de warmtepomp ongeveer 2kW warmte produceert. Dit komt overeen met 2.5 graden verschil tussen aanvoer en retour. Op een dag als vandaag, met een buitentemperatuur van 12 graden, wil de stooklijn 25 graden aanvoer. Dat lukt dus net, want het komt met 22.5 terug.

Het zou kunnen dat bij jou dit niet lukt, aangezien de grotere unit 3kW aan warmte produceert. Je afgifte moet dan voldoende zijn om een delta-T te creëren die groot genoeg is om zowel die 3kW aan warmte te verplaatsen, als niet te veel over de ingestelde aanvoertemperatuur te komen. Als de retourtemperatuur die van de aanvoer benaderd zet de warmtepomp zich in anticyclus om te voorkomen dat ie z'n warmte niet kwijt kan. Dan schakelt ie zichzelf voor een minuut of 10 uit, en kan je het gedrag krijgen dat je ziet bij jou. Zou dit kunnen spelen? Zo ja, dan kan een buffervat helpen om deze situatie te vertragen, maar misschien is het ook op te lossen door het setpunt van de stooklijn (CP210) wat hoger te zetten of de afgiftecapaciteit te vergrootten.
Ik heb inderdaad een iets te grote unit denk ik, maar wanneer hij rustig draait zonder de variëren in vermogen (bijvoorbeeld over 1 minuut minder dan 1% verschil in afgelezen waarde op de Home Wizard) dat regelt hij tot 420 W terug en doet dat uren achter elkaar, zonder pendelen.
Andere keren, wanneer de warmtevraag hoger is (bijvoorbeeld 500 W) fluctueert het opgenomen vermogen met wel 10% gedurende een minuut en dan gaat ie pendelen.
Dus er lijkt wat anders aan de hand dan "te grote unit".

Een buffervat helpt denk ik niet zozeer om de totale massa water te vergroten, want de extra inhoud van 50 liter is in 3 minuten 3 graden opgewarmd (17 liter/min x dT3), ik denk dat dit vooral de retourtemperatuur constanter moet maken, die varieert in deze situatie ook met 0-0,5 graad over een minuut.
Ik heb Remeha om een toelichting gevraagd (per mail), maar nog geen reactie ontvangen.

Wat zou verhogen van CP210 bewerkstelligen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Ramon_1984 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:03:
[...]

Minimale aanvoer temperatuur omhoog gaat je pendel probleem oplossen , een buffervat lost niks op.
Wat is de gedachte hierachter Ramon?
Hij regelt zelf de benodigde aanvoertemperatuur toch bij bij "WAR + Ruimte"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
waldi62 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Ik heb inderdaad een iets te grote unit denk ik, maar wanneer hij rustig draait zonder de variëren in vermogen (bijvoorbeeld over 1 minuut minder dan 1% verschil in afgelezen waarde op de Home Wizard) dat regelt hij tot 420 W terug en doet dat uren achter elkaar, zonder pendelen.
Andere keren, wanneer de warmtevraag hoger is (bijvoorbeeld 500 W) fluctueert het opgenomen vermogen met wel 10% gedurende een minuut en dan gaat ie pendelen.
Dus er lijkt wat anders aan de hand dan "te grote unit".

Een buffervat helpt denk ik niet zozeer om de totale massa water te vergroten, want de extra inhoud van 50 liter is in 3 minuten 3 graden opgewarmd (17 liter/min x dT3), ik denk dat dit vooral de retourtemperatuur constanter moet maken, die varieert in deze situatie ook met 0-0,5 graad over een minuut.
Ik heb Remeha om een toelichting gevraagd (per mail), maar nog geen reactie ontvangen.

Wat zou verhogen van CP210 bewerkstelligen?
Het verhogen van CP210 doet eigenlijk wat @Ramon_1984 ook zegt, namelijk het verhogen van de aanvoertemperatuur. CP210 is het voetpunt van de stooklijn, als je deze wat hoger zet, zal dit vooral bij hoge buitentemperaturen de door de stooklijn bepaalde aanvoertemperatuur verhogen. Als het inderdaad zo is dat je die 3kW warmte net niet lekker kwijt kan bij lage aanvoertemperatuur, dan zal dit helpen om iets meer ruimte (en rust) te geven. Het lijkt er namelijk op dat je retourtemperatuur te dicht bij de door de stooklijn bepaalde aanvoertemperatuur komt. Als dat gebeurt, gaat de unit uit voor 10 minuten.

Oftewel, als de unit pendelt, wat zijn dan de aanvoer en retourtemperaturen, en wat is de setpunttemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
waldi62 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:04:
[...]

Wat is de gedachte hierachter Ramon?
Hij regelt zelf de benodigde aanvoertemperatuur toch bij bij "WAR + Ruimte"?
Bij war + ruimte ( ruimtecompensatie ) wordt de aanvoer berekent met de huidige ruimte temperatuur en de buitentemperatuur , als de warmtepomp dan gaat pendelen in de middag zal wat @nWn al aangeeft je het voetpunt omhoog moeten bij stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Ik zie het verband nog niet tussen een hogere aanvoertemperatuur en het vergroten van de dT, maar ga jullie advies opvolgen.
Ik zal het voetpunt CP210 ophogen van 18 naar 21 graden, of is dat te weinig?

Ik denk ook dat de wp niet afslaat op het bereiken van gewenste kamertemperatuur (want dan zou hij pas starten nadat de thermostaat gezakt is met bijvoorbeeld 0,3 graden (de hysteresis), maar dat hij stopt op een retour- en aanvoertemperatuur die te dicht bij elkaar komen.
En dat wordt denk ik veroorzaakt door het onrustige bedrijf, als de wp net terugregelt, dus een lagere aanvoerT geeft, en er komt een plonsje water retour dat wat warmer is dan is de dT te klein.
Ik heb de wp zien draaien op 2.5 tot 3 graden wanneer hij stabiel loopt.
Hogere dT zie ik nooit.
Ook regelt de circulatiepomp niet/nauwelijks terug maar ligt altijd tussen de 16.8 en 17.2 l/min, ook bij lagere dT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
waldi62 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:53:
Ik zie het verband nog niet tussen een hogere aanvoertemperatuur en het vergroten van de dT, maar ga jullie advies opvolgen.

Ik denk ook dat de wp niet afslaat op het bereiken van gewenste kamertemperatuur (want dan zou hij pas starten nadat de thermostaat gezakt is met bijvoorbeeld 0,3 graden (de hysteresis), maar dat hij stopt op een retour- en aanvoertemperatuur die te dicht bij elkaar komen.
En dat wordt denk ik veroorzaakt door het onrustige bedrijf, als de wp net terugregelt, dus een lagere aanvoerT geeft, en er komt een plonsje water retour dat wat warmer is dan is de dT te klein.
Hogere dT zie ik nooit.
Ook regelt de circulatiepomp niet/nauwelijks terug maar ligt altijd tussen de 16.8 en 17.2 l/min, ook bij lagere dT.
Het klopt dat ie weinig met de pompsnelheid doet, die blijft stabiel. Bij een stabiel debiet is dT (aanvoer - retour) afhankelijk van het temperatuurverschil van de aanvoer (Taanvoer) en de binnenruimten (Tbinnen). Oftewel, je kan zeggen dat dT = (Taanvoer - Tbinnen) * k, waarbij k de afgiftecapaciteit per graad is. In andere woorden, als bij een binnentemperatuur van 20 en een aanvoertemperatuur van 30 je dT 3 is, dan zal bij eenzelfde binnentemperatuur maar een aanvoertemperatuur van 40 je dT 6 zijn. In nog andere woorden, afgifte is een lineair proces.

Als je dit combineert met de minimale warmteproductie van 3kW en jouw pompsnelheid, dan heb je een minimale dT van 2.5 nodig om die warmte te verplaatsen. Om die dT te garanderen kan je dus je aanvoertemperatuur Tw verhogen, of de afgiftecapaciteit k vergrootten. Door de setpunttemperatuur van je stooklijn omhoog te gooien, verhoog je Tw, en zal hopelijk de benodigde dT gehaald kunnen worden.

Het verhogen van CP210 van 18 naar 21 zorgt dus voor 3 graden warmer water. Of dit genoeg is weet ik niet, maar het zou goed kunnen van wel. Je kan altijd nog hoger / lager gaan zitten om te zien wat er dan gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
waldi62 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:53:

Hogere dT zie ik nooit.
ik weet niet hoe je afgifte systeem eruit ziet, maar vaak staat het voetpunt op 25 graden en maximaal aanvoer 32 . ( in geval bij vloerverwarming )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
Dank jullie.
Ik begin jullie redenatie te begrijpen😉.

Mijn afgiftesysteem is op dit moment:
VV 5 groepen, daar gaat ca. 14 l/min heen.
De andere ca. 3 l/min gaat door een Jaga.
Alle retourstromen hebben ongeveer dezelfde retourtemperatuur. Er is geen na-regeling.

Ik ben 2 uur geleden gestart met CP210 op 22C, vanaf dat moment nog geen stop👍, maar het is nog te vroeg om te juichen denk ik.
Gevevens op dit moment:
Tb: 8.4 C
P 550-610W (Home Wizard)
Setpunt aanv (HM003): 32.0
Taanv (HM001): 33.2
Tret (HM002): 30.4
HM001 en 002 fluctueren behoorlijk waardoor de dT tussen 2.5-3.2 is.
Het setpunt is redelijk stabiel, hetgeen je mag verwachten.

Edit:
Het verhogen van CP210 met 3 graden geeft niet tot een 3 graden hogere aanvoertemperatuur geleid, ik vermoed doordat de ruimtethermostaat (Etwist) dit corrigeert naar de benodigde Ta.

[ Voor 12% gewijzigd door waldi62 op 23-02-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
waldi62 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:14:
Dank jullie.
Ik begin jullie redenatie te begrijpen😉.

Mijn afgiftesysteem is op dit moment:
VV 5 groepen, daar gaat ca. 14 l/min heen.
De andere ca. 3 l/min gaat door een Jaga.
Alle retourstromen hebben ongeveer dezelfde retourtemperatuur. Er is geen na-regeling.

Ik ben 2 uur geleden gestart met CP210 op 22C, vanaf dat moment nog geen stop👍, maar het is nog te vroeg om te juichen denk ik.
Gevevens op dit moment:
Tb: 8.4 C
P 550-610W (Home Wizard)
Setpunt aanv (HM003): 32.0
Taanv (HM001): 33.2
Tret (HM002): 30.4
HM001 en 002 fluctueren behoorlijk waardoor de dT tussen 2.5-3.2 is.
Het setpunt is redelijk stabiel, hetgeen je mag verwachten.

Edit:
Het verhogen van CP210 met 3 graden geeft niet tot een 3 graden hogere aanvoertemperatuur geleid, ik vermoed doordat de ruimtethermostaat (Etwist) dit corrigeert naar de benodigde Ta.
Klopt, stooklijn wordt door de etwist aangepast. Ook heeft de ingestelde ruimte temperatuur invloed op de stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Update van mijn pendelen:
Ook met de hogere instelling voor het voetpunt ( CP210 op 22 ipv 18) begint de wp overdag weer te pendelen, terwijl hij niet op minimum vermogen draait.
Ik hoop dat het buffervat verbetering geeft, de regeling is meestal erg onrustig.
Dit wordt donderdag geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
waldi62 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:53:
Update van mijn pendelen:
Ook met de hogere instelling voor het voetpunt ( CP210 op 22 ipv 18) begint de wp overdag weer te pendelen, terwijl hij niet op minimum vermogen draait.
Ik hoop dat het buffervat verbetering geeft, de regeling is meestal erg onrustig.
Dit wordt donderdag geplaatst.
Kan je wat fotos maken van je leding werk en van de vloerverwarmingsverdeler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Ramon_1984 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:50:
[...]

Kan je wat fotos maken van je leding werk en van de vloerverwarmingsverdeler ?
Alle hoofdleidingen zijn 22 mm koper of 26x3 meerlagenbuis.
2 verdelers en een paar radiatoren.
Let niet op de temperaturen van de verdelers, die wijken heel veel af.
De klep is een temperatuurbeveiliging van de VV, erboven het aanlegthermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGeNLPfd2_atoKkN8BjGpea1py0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eogabgUkDnzJ7jgRVHonYE07.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQZqi3dIL6Cbo3Sopsdyh1BPvSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fes1cyTvxLaCx42QtrnoEa7U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGn8umbJRxTcyum0_CwCxeF7t1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nj6ofTIgP5si5xMrOjJedO6D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door waldi62 op 26-02-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Wat is de reden dat 1 vloerverwarmings groep dicht staat?
Verder denk ik dat je te kort afgifte hebt om minimaal 3kw aan warmte continu kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Ramon_1984 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:27:
Wat is de reden dat 1 vloerverwarmings groep dicht staat?
Verder denk ik dat je te kort afgifte hebt om minimaal 3kw aan warmte continu kwijt te kunnen.
De groep die dicht staat verwarmt een aanbouw die we niet gebruiken, met deze groep erbij maakte geen verschil.
Alles “vol open” pakt slechter uit. De 17 l/min haal ik makkelijk.
Ook bij een gemiddeld stroomverbruik van 600 W of zelfs hoger loopt hij nog zeer onrustig en slaat af en toe af (geen defrost).
De vlakke curves die sommigen hebben zie ik bijna nooit. En enkele keer draait hij uren achtereen op 420 W, het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
waldi62 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:14:
[...]

De groep die dicht staat verwarmt een aanbouw die we niet gebruiken, met deze groep erbij maakte geen verschil.
Alles “vol open” pakt slechter uit. De 17 l/min haal ik makkelijk.
Ook bij een gemiddeld stroomverbruik van 600 W of zelfs hoger loopt hij nog zeer onrustig en slaat af en toe af (geen defrost).
De vlakke curves die sommigen hebben zie ik bijna nooit. En enkele keer draait hij uren achtereen op 420 W, het kan dus wel.
Gaat de warmtepomp ook pendelen als je alleen weersafhankelijk kiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Ramon,
ik heb alle regelingen al geprobeerd, WAR + Ruimte gaf nog het beste resultaat.
Met alleen WAR pendelde hij er ook lustig op los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 15:49
waldi62 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:04:
Ramon,
ik heb alle regelingen al geprobeerd, WAR + Ruimte gaf nog het beste resultaat.
Met alleen WAR pendelde hij er ook lustig op los.
Wat is pendelen bij jou?
De norm zegt dat per uur 4 keer schakelen nog geen pendelen is.
Daarboven wordt het pendelen.
Bij zacht weer zal die nou eenmaal uitschakelen als de ruimte op temp is bij minimaal vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Technician- schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:13:
[...]

Wat is pendelen bij jou?
De norm zegt dat per uur 4 keer schakelen nog geen pendelen is.
Daarboven wordt het pendelen.
Bij zacht weer zal die nou eenmaal uitschakelen als de ruimte op temp is bij minimaal vermogen.
Pendelen bij mij is tot wel 3x/uur.
Als ik niet handmatig de thermostaat verlaag op het moment dat het pendelen begint kom ik over de 30 start/stops per dag. Dat geeft onnodige slijtage en extra energieverbruik.
Hij start weer kort nadat hij gestopt is terwijl de afkoelsnelheid hier hooguit 0.2 graad/uur is. M.a.w: er is nauwelijks een daling van de kamertemperatuur, de thermostaat is op dat moment ook nooit lager dan de ingestelde waarde.

Naar welke norm verwijs jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 15:49
waldi62 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:28:
[...]

Pendelen bij mij is tot wel 3x/uur.
Als ik niet handmatig de thermostaat verlaag op het moment dat het pendelen begint kom ik over de 30 start/stops per dag. Dat geeft onnodige slijtage en extra energieverbruik.
Hij start weer kort nadat hij gestopt is terwijl de afkoelsnelheid hier hooguit 0.2 graad/uur is. M.a.w: er is nauwelijks een daling van de kamertemperatuur, de thermostaat is op dat moment ook nooit lager dan de ingestelde waarde.

Naar welke norm verwijs jij?
Hmm dat kan stukken minder, ISSO 72 bytheweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Technician- schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:43:
[...]

Hmm dat kan stukken minder, ISSO 72 bytheweg
Ja daar ga ik ook nog steeds van uit.
ik hoop dat het buffervat verbetering geeft, ik weet het, de meningen hierover zijn verdeeld.

Jammer genoeg kan ik ISSO 72-2023 niet kostenloos downloaden, alleen de betaalde versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Bij mij lijkt het buffervat prima te werken, al moet ik, om de warmte afgifte te vergroten, de radiatoren op zolder open hebben. Maar dit is specifiek voor mijn huidige situatie, van de zomer gaat er nieuwe vloer verwarming in op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
koevje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:16:
Bij mij lijkt het buffervat prima te werken, al moet ik, om de warmte afgifte te vergroten, de radiatoren op zolder open hebben. Maar dit is specifiek voor mijn huidige situatie, van de zomer gaat er nieuwe vloer verwarming in op de begane grond.
Dat is goed om te horen!
Wat is er precies verbeterd met het buffervat?

Mjjn buffervat zou gisteren geplaatst worden maar het was een 40 l ongeïsoleerd vat ipv de 51 liter uitvoering die ik verwacht had te krijgen.
Afgesproken het een weekje aan te kijken op fabrieksinstellingen zonder wijzigingen, waarna we besluiten wat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevje
waldi62 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:54:
[...]

Wat is er precies verbeterd met het buffervat?
Bij mij is het buffervat samen met de warmtepomp geïnstalleerd, ik heb geen vergelijking van hoe het systeem functioneert zonder. Ik was door alle berichten op de fora hier wel sceptisch, het installatie bedrijf had wel een duidelijke onderbouwing voor de plaatsing, en Remeha adviseert het ook. Heb de 51 liter geïsoleerde die jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
nWn schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:42:

Fluitende binnenunit
Ik ervaar de fluitende binnenunit ook. Ik wil er op termijn een kast omheen bouwen en de binnenunit hangt in de bijkeuken, het stoort me niet heel erg. De valt me op dat het fluiten zich vooral voordoet als de warmtepomp in toeren lijkt op te schakelen, daarna verdwijnt het gefluit weer na ongeveer 30 seconden.

@nWn Is dit issue bij jou al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
koevje schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Ik ervaar de fluitende binnenunit ook. Ik wil er op termijn een kast omheen bouwen en de binnenunit hangt in de bijkeuken, het stoort me niet heel erg. De valt me op dat het fluiten zich vooral voordoet als de warmtepomp in toeren lijkt op te schakelen, daarna verdwijnt het gefluit weer na ongeveer 30 seconden.

@nWn Is dit issue bij jou al opgelost?
Is nog niet opgelost nee. Vorige week wel weer iemand van Remeha over de vloer gehad om een diagnose te stellen (volgens mij exact hetzelfde protocol als vorige maand). Deze monteur kende het probleem, maar ze hadden nog geen idee wat het veroorzaakte.

Het is inderdaad hier vooral aanwezig als de frequentie / opgenomen vermogen verandert. En het is zodanig luid dat je het door het grootste deel van het huis hoort (de binnenunit hangt op een open zolder).

Mocht er de komende tijd wat veranderen / verbeteren dan zal ik dat hier melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Mijn 6 kW Mercuria Ace pendelt bij lagere warmtevraag en heeft geen langere pauzes.
De leverancier gaf aan dat een buffervat in de retour hiervoor de oplossing is. Ik was sceptisch want mijn systeeminhoud is 50 liter zonder naregeling. Dat moest dus eerst….
Afgelopen week heb ik het vat geplaatst en er is geen merkbaar verschil.

1) Bij lagere warmtevraag (onder de 450-500W) begint de pomp te pendelen, ook als de zon schijnt en de Etwist temperatuur al lang op de gevraagde waarde staat.
Ik zie nooit een wat langere pauze, die anderen wel hebben in deze situatie.

2) Het vermogen varieert behoorlijk, soms wel met 80-100 W binnen enkele minuten, om daarna weer terug te veranderen.
Ook over de dag heen is er zelden een rustig verloop.

3) De aanvoer- en retourtemperatuur (Op de binnenunit>Installateursmenu>Warmtepomp>Signalen) fluctueren, soms wel 0,4 graad als het scherm na 2-3 seconden ververst.
Dat lijkt mij fysiek onmogelijk, zeker voor de retourtemperatuur nu het buffervat ervoor zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6i-A1TZMPMJllv_xmV3XMr1Xktc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Llm8TgUZbgBZG069KfrTFqEE.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpC9t2_W1IarNck-8khK8KNq-2c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YDEL7WRSGY8P8xDfnhDzVYF0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7s37fPmeqcOcMOOGlLLnpxaAt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwOPQ58dbpwkSi7W6XXUDlcw.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkuiperm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 10:05
@waldi62 welke thermostaat gebruik je?
Dit regelgedrag komt me bekend voor met een opentherm thermostaat. Aan/uit gaat al beter. Sinds ik de e-twist gebruik is het veel rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
jkuiperm schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:22:
@waldi62 welke thermostaat gebruik je?
Dit regelgedrag komt me bekend voor met een opentherm thermostaat. Aan/uit gaat al beter. Sinds ik de e-twist gebruik is het veel rustiger.
Ik heb de E-Twist, op aanraden van de leverancier en ook wat ik her en der las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:25
Het gaat hier natuurlijk over de Elga en niet de Mercuria maar aannemend dat ze vergelijkbare regel strategieen hebben zou je eens kunnen kijken naar je heat curve, nadraai tijd, invloed van de binnentemperatuur (uitgaande van war+).

Weet je wat het minimum electrisch vermogen is? Ligt dat rond de 450 watt?

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 26-03-2024 10:58 . Reden: postmove ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
rft80 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:23:
Het gaat hier natuurlijk over de Elga en niet de Mercuria maar aannemend dat ze vergelijkbare regel strategieen hebben zou je eens kunnen kijken naar je heat curve, nadraai tijd, invloed van de binnentemperatuur (uitgaande van war+).

Weet je wat het minimum electrisch vermogen is? Ligt dat rond de 450 watt?
O excuus, dan heb ik deze vraag in het verkeerde topic geplaatst. gefixt :)
De besturing is behoudens een paar kleine verschillen identiek.
WAR+Ruimte.
CP210: 24
CP220: 15
CP230:0,6 (alleen vloervervarming en heel goed na-geisoleerd).
CP240: 3
Bedoel je met de nadraaitijd die van de waercirculatiepomp?
Wat is het effect van verlengen/verkorten?
Dank je.

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 26-03-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:25
Mijn hypothese is dat een langere nadraai tijd leidt tot meer energie in je systeem in plaats van je buffervat en dus meer warmte afgifte waardoor de thermostaat later aanslaat.

Is puur gevoelsmatig, niet getest. Wellicht toch de invloed van de ruimte temperatuur wat aanpassen (krijg je misschien wel wat meer overshoot) en stooklijn nog iets lager?

Heb hier momenteel ook 0.3 graden overshoot vanwege het zachte weer, kan simpelweg niet verder terug moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-04 15:01
rft80 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:20:
Mijn hypothese is dat een langere nadraai tijd leidt tot meer energie in je systeem in plaats van je buffervat en dus meer warmte afgifte waardoor de thermostaat later aanslaat.

Is puur gevoelsmatig, niet getest. Wellicht toch de invloed van de ruimte temperatuur wat aanpassen (krijg je misschien wel wat meer overshoot) en stooklijn nog iets lager?

Heb hier momenteel ook 0.3 graden overshoot vanwege het zachte weer, kan simpelweg niet verder terug moduleren.
Zet je CP240 op 6 dan gaat de compressor eerder uit omdat de gewenste watertemperatuur van de stooklijn eerder gehaald wordt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Ja beide op dezelfde groep en een eigen kWh meter.

Dank je Joop,
de leverancier gaf aan dat de voeding van twee verschillende groepen moesten komen.
Als dat niet zo is dan wil ik dit aanpassen zodat het gehele verbruik voor verwarmen zie ipv alleen de buitenunit.

Echter in de handleiding staat over het elektrisch aansluiten het volgende op afbeelding 52:
Binnenunit 230V-10A Type C automaat
Buitenunit 230V-16A Type C automaat.
Ik ben een elektrische leek, dus mijn vraag:
Mag je deze twee apparaten dan op 1 automaat (230-16A Type C) aansluiten?
Ik zou niet weten waarom niet maar ben zoals gezegd…een leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:34
Zijn er hier ook mensen die all-electric draaien met een Remeha Mercuria? Bij mijn ouders is een 6MR split-unit geplaatst (AWHPR 6 MR) met een SpE binnenunit.

Helaas staan er nog een flink aantal restpunten open maar wil de installateur nog graag even de tijd geven om die op te lossen....

Wat ik moet vooral afvraag is hoe de legionella run voor SWW functioneert, in de handleiding kom ik enkel aan/uit (DP004) en temperatuur setpoint (DP160) tegen. Iemand die weet wanneer en hoe deze plaatsvind? In handleiding van een ander type Remeha kwam ik wel de mogelijkheid tegen dit in te stellen...daar was de default dag "6" en tijd "18".

Gaat hij bij de legionella run eerst met de warmtepomp aan de slag tot de maximaal mogelijke temperatuur van de warmtepomp (bijv 60) om daarna verder te gaan met het elektrisch element? Of gaan deze gecombineerd aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tag6
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-09-2024
Wij hebben sinds de winter de Mercuria Ace spe 8kw in huis. Nu in de zomer willen we de koelfunctie gebruiken maar hebben deze nog steeds niet aan de gang gekregen. De naregeling vindt plaats met knx domotica. Deze is gereed maar de Warmtepomp slaat nog steeds niet aan ondanks dat de kleppen open staan en de pomp in zomerstand staat (zowel automatisch als geforceerd geprobeerd). Weet iemand wat er allemaal gedaan moet worden om de koelfunctie te gebruiken? Ik heb al allerlei parameters geprobeert maar geen zorgt ervoor dat het ding het doet. Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Tag6 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:57:
Wij hebben sinds de winter de Mercuria Ace spe 8kw in huis. Nu in de zomer willen we de koelfunctie gebruiken maar hebben deze nog steeds niet aan de gang gekregen. De naregeling vindt plaats met knx domotica. Deze is gereed maar de Warmtepomp slaat nog steeds niet aan ondanks dat de kleppen open staan en de pomp in zomerstand staat (zowel automatisch als geforceerd geprobeerd). Weet iemand wat er allemaal gedaan moet worden om de koelfunctie te gebruiken? Ik heb al allerlei parameters geprobeert maar geen zorgt ervoor dat het ding het doet. Alvast dank
Heb je CP020 op Menggroep of Ventilatorconvector gezet? Zie ook blz. 66 van de installatiehandleiding. Ik had deze parameter eerst over het hoofd gezien en toen wilde ie inderdaad niet koelen, ondanks dat ik wel toestemming had gegeven (AP028 / AP029).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Mijn Mercuria Ace 6 kW hybr. pendelt en regelt niet laag in vermogen terug, zie mijn eerdere posts hier.
Ik hoop het komende stookseizoen een oplossing te vinden met behulp van het bedrijf KTN (Klimaat Techniek Nederland), zij leveren een online monitoring- en optimalisatie service aan de hand van Home wizzard data die ik aan zal leveren.
Ik ben benieuwd of het met dit bedrijf wel lukt om het veelvuldig pendelen te verminderen.
Ik zal jullie op de hoogte houden.

Voor de goede orde: Dit is geen reclame voor dit bedrijf, ik heb geen enkel belang in dit bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Nu met de aanvang van het nieuwe stookseizoen lijkt mij dit een mooi moment voor een update.

Allereerst de huidige situatie. Ik heb een Mercuria Ace 4.5 als hybride warmtepomp, met een gasketel als back-up. Verder een vrijstaande woning, waarbij vooral de woonkamer (3x gebooste Jaga Tempo), de badkamer (vloerverwarming) en de hal (T22 radiator) wordt verwarmd. Ik heb alles waterzijdig ingeregeld. Op dit moment gebruik ik een combinatie van thermostaat + buitentemperatuur, en een stooklijn met een voetpunt van 20 graden en een helling van 0.8. Verder gebruik ik een nachtverlaging van 19 -> 18 in combinatie met de stille modus om geluidsoverlast 's nachts te beperken (zie kopje "fluittoon"). Om 12:00 gaat de thermostaat naar 18.5, en om 15:00 naar 19 graden. Dit, in combinatie met de vaak warmere middagtemperaturen en vooral de bak zon die op de ramen hier kan vallen, lijkt vrij efficiënt te werken.

De HeatBoosters op de Jaga's worden aangestuurd via Home Assistant (HA). De temperaturen (aanvoer, retour) van de warmtepomp monitor ik met een tweetal sensoren, welke hun data ook doorsturen naar HA (zie foto). Energieverbruik van de warmtepomp schat ik aan de hand van een P1 meter (de warmtepomp zit redelijk alleen op een eigen fase, waarbij de overige apparaten makkelijk weg te filteren zijn). Ook dit wordt doorgestuurd naar HA. Hierdoor heb ik genoeg informatie om naast het energieverbruik van de warmtepomp ook de thermisch opgewekte energie te berekenen, alsmede de COP. En, als ik zin heb, allerhande andere gerelateerde zaken, zoals de correlaties tussen COP / buitentemperatuur / aanvoertemperatuur / vermogen, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvPgsjfyZX5PYtGZHh_r-xEcF8w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24ks7jLMRnFUtXW0suPrmvVR.jpg?f=fotoalbum_medium

Om terug te komen op de zaken die ik al eerder heb aangehaald (nWn in "Remeha Mercuria Ace (hybride) warmtepompen")

Fluittoon
Deze is nog steeds aanwezig. Wel hebben we vorige maand eindelijk een reactie van Remeha en onze installateur gekregen dat ze de oorzaak denken te hebben gevonden, dus hopelijk wordt het snel verholpen. Bij minimaal vermogen hoor ik niks, maar zodra de Mercuria harder gaat werken begint ie te fluiten (vrij luid). Zodra ik hier meer over weet zal ik het delen.

Ontdooien
De buitenunit heeft de neiging om, als het koud en vochtig genoeg is, een grote plaat ijs te vormen op de verdamper, welke ie niet direct weg krijgt bij het ontdooien. Pas na één of meerdere pogingen pakt ie de ketel erbij en lukt het wel. Ik heb nu de ventilatoren op de Jaga's zo ingesteld dat ze uitgaan zodra de Mercuria gaat defrosten, hopelijk helpt dit om net wat meer energie in het water te behouden en daarmee het ontdooien beter te laten verlopen. We gaan het zien.

Tellers
Heeft iemand de Bluetooth module al in gebruik? Ik kreeg deze er niet bij ivm leveringsproblemen. Als ze langskomen voor de fluittoon ga ik nog eens vragen of dat alsnog geleverd kan worden. Op dit moment monitor ik de temperaturen dus via sensoren, maar data direct uit de warmtepomp zou fijner zijn. Prutsen met de modbus of iets dergelijks ga ik pas overwegen nadat alle garantiekwesties opgelost zijn.

---

Verder is het interessant om te zien dat de opgegeven COP (zie tabel uit de startpost) vrij goed overeenkomt met mijn metingen. Ik ben benieuwd naar hoe dit gaat als de temperaturen naar beneden zakken en er defrosts nodig gaan zijn.

De Mercuria is nu bijna een jaar geleden geïnstalleerd, en mijn gasverbruik voor verwarmen is van ~1400 m3 naar ~100 m3 gegaan (het was wel een vrij zachte winter afgelopen jaar). Qua stroomverbruik is het iets lastiger inschatten, maar er is zeker niet meer dan 3000 kWh door de Mercuria gebruikt. Waarschijnlijk ligt het eerder ergens tussen de 2200-2700 kWh. Ook heb ik geen last van pendelen, vandaag bijvoorbeeld is ie al sinds middernacht continu rustig bezig.

Met de kennis van nu is het logischer om direct full-electric te gaan, iets wat ik vorig jaar nog niet direct aandurfde door het ontbreken van vloerverwarming / alleen een paar lage convectoren voor het verwarmen te hebben. Maar die HeatBoosters doen wonderen (dT wordt zo'n 3x hoger, zelfs met een onhoorbaar lage stand van de ventilatoren). Pas bij temperaturen onder 0 is een aanvoertemperatuur >35 graden nodig.

Afgelopen zomer heb ik ook geprobeerd om te koelen, maar dit was niet echt een succes. Het minimumvermogen van de Mercuria was te hoog om de koelte kwijt te kunnen, ook omdat het huis redelijk goed beschermd is tegen opwarming door middel van zonwering.

Afsluitend, mocht ik wat horen met betrekking tot de fluittoon / ontdooien / Bluetooth, dan laat ik dat weten. Er is online vrij weinig te vinden wat betreft ervaringen met de Mercuria (buiten Tweakers), dus hopelijk heeft iemand hier wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:34
nWn schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:23:
Op dit moment gebruik ik een combinatie van thermostaat + buitentemperatuur, en een stooklijn met een voetpunt van 20 graden en een helling van 0.8. Verder gebruik ik een nachtverlaging van 19 -> 18 in combinatie met de stille modus om geluidsoverlast 's nachts te beperken (zie kopje "fluittoon"). Om 12:00 gaat de thermostaat naar 18.5, en om 15:00 naar 19 graden. Dit, in combinatie met de vaak warmere middagtemperaturen en vooral de bak zon die op de ramen hier kan vallen, lijkt vrij efficiënt te werken.
Bij mijn ouders draait een Remeha Mercuria 6 als all-electric.

Hoe is jou ervaring met de combinatie thermostaat + stooklijn? Naar mijn gevoel "overruled" de thermostaat soms ook de stooklijn waardoor het systeem op een hogere temperatuur gaat draaien. Ik heb echter heel weinig sensoren/inzicht, ben daar niet zo vaak en heb enkel het verbruik uit de P1 meter. Installateur vinden die de "teller" wilt installeren lijkt nogal een uitdaging te zijn.

Vandaag tokkelt hij het grootste deel van de dag rustig op zo'n 450 Watt met af en toe tijdelijk iets hogere vermogens. Koelen was overigens ook hier geen succes ondanks toch dik 100 vierkante meter aan vloerverwarming.

Eerlijk gezegd hier wel wat spijt dat wij niet voor de "duurdere" installateur hebben gekozen die Daikin leverde, daar is veel meer te meten en veel meer over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
nooberke schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:11:
[...]

Bij mijn ouders draait een Remeha Mercuria 6 als all-electric.

Hoe is jou ervaring met de combinatie thermostaat + stooklijn? Naar mijn gevoel "overruled" de thermostaat soms ook de stooklijn waardoor het systeem op een hogere temperatuur gaat draaien. Ik heb echter heel weinig sensoren/inzicht, ben daar niet zo vaak en heb enkel het verbruik uit de P1 meter. Installateur vinden die de "teller" wilt installeren lijkt nogal een uitdaging te zijn.

Vandaag tokkelt hij het grootste deel van de dag rustig op zo'n 450 Watt met af en toe tijdelijk iets hogere vermogens. Koelen was overigens ook hier geen succes ondanks toch dik 100 vierkante meter aan vloerverwarming.

Eerlijk gezegd hier wel wat spijt dat wij niet voor de "duurdere" installateur hebben gekozen die Daikin leverde, daar is veel meer te meten en veel meer over te vinden.
Klopt, de thermostaat overruled de stooklijn als het nodig is. De mate hiervan zou je moeten kunnen bijsturen via CP240 (de invloed van de thermostaat op de stooklijn). Als je dit helemaal niet wil kan je ook CP780 (regelstrategie) op "weersafhankelijk" zetten, dan gebruikt ie puur de stooklijn. In mijn geval wil ik dat niet, want als het zonnig is komt er veel extra warmte binnen via de grote ramen hier.

Zie ook de handleiding voor meer informatie hierover, waar je de instellingen kan vinden en hoe je ze kan aanpassen indien nodig.

En ja, er ontbreekt nogal wat (tellers, bluetooth). Ik weet niet of een volgende warmtepomp weer een Remeha zal worden, maar voor de komende jaren is dit wat het is. De buurman heeft trouwens net een LG monoblock neer laten zetten, waar de wifi module ontbreekt. Dus het gras is niet altijd groener :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-04 08:57
Ik heb een Mercuria Ace 8kW draaien in hybride opstelling. Installatie zelf verzorgd en het is best een complexe installatie geworden met een dual zone kit voor een hoge- en lage temperatuurverwarming.
Eerste jaar draaide de installatie heel erg matig tot slecht vanwege de aansturing door Honeywell EvoHome, die kan helemaal niet met deze warmtepompen. Honeywell is er nu helemaal uit en ik ben over op Plugwise en heb nu een veel rustigere en stabielere installatie! Ik kan nu eindelijk beginnen met finetunen! 😃

Is er hier toevallig iemand die de complete parameterlijst van de Mercuria in Excel beschikbaar heeft? Dit maakt het finetunen wat handiger omdat je dan de wijziging wat beter kunt bijhouden.

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Sharky2000 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:39:
Ik heb een Mercuria Ace 8kW draaien in hybride opstelling. Installatie zelf verzorgd en het is best een complexe installatie geworden met een dual zone kit voor een hoge- en lage temperatuurverwarming.
Eerste jaar draaide de installatie heel erg matig tot slecht vanwege de aansturing door Honeywell EvoHome, die kan helemaal niet met deze warmtepompen. Honeywell is er nu helemaal uit en ik ben over op Plugwise en heb nu een veel rustigere en stabielere installatie! Ik kan nu eindelijk beginnen met finetunen! 😃

Is er hier toevallig iemand die de complete parameterlijst van de Mercuria in Excel beschikbaar heeft? Dit maakt het finetunen wat handiger omdat je dan de wijziging wat beter kunt bijhouden.

Alvast dank!
De Mercuria deelt de aansturing met de Elga (het Ace gedeelte). Hier staat een tabel met alle waarden: JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Lukt het hiermee? Als je het graag in .csv wil hebben maar niet weet hoe, stuur dan maar even een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Sharky2000 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:39:
Ik heb een Mercuria Ace 8kW draaien in hybride opstelling…..Honeywell is er nu helemaal uit en ik ben over op Plugwise en heb nu een veel rustigere en stabielere installatie! Ik kan nu eindelijk beginnen met finetunen! 😃
Kun je wat trends delen van jouw stroomgebruik?
Ik heb een 6 kW Mercuria Ace sinds januari 2024, die draait erg onrustig, moduleert niet lekker terug tot 380-400 W maar stopt vaak al bij 500W (om daarna gelijk weer te starten) en dat elke 25 minuten. De mooie vlakke trends die ik vaak bij de Elga Ace zie heb ik nog niet gehad, wat ik ook probeer. Vaak start een run ook met een hoge piek.
Ik forceer het nu met 24/24u stille modus en handmatig de temperatuur gedurende enkele uren verlagen zodat er daarna weer een langere run mogelijk is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85A4tj3jMwy2QFG2K9R_-GiyukQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JPSMC5bTah87BUymmE2sreqt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camstar01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:36
waldi62 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:26:
[...]

Kun je wat trends delen van jouw stroomgebruik?
Ik heb een 6 kW Mercuria Ace sinds januari 2024, die draait erg onrustig, moduleert niet lekker terug tot 380-400 W maar stopt vaak al bij 500W (om daarna gelijk weer te starten) en dat elke 25 minuten. De mooie vlakke trends die ik vaak bij de Elga Ace zie heb ik nog niet gehad, wat ik ook probeer. Vaak start een run ook met een hoge piek.
Ik heb dezelfde 6kw Mercuria Ace, en ook een vergelijkbaar (zelfs slechter) patroon. Vloerverwarming en convectoren, deels met fans. Alles waterzijdig ingeregeld met Heimeier Eclipse. DeltaT is meestal rond de 4 graden en toch stopt de warmtepomp bij het bereiken van ongeveer 500 W.

In eerste instantie had ik een twee zone systeem met een Remeha CMIX, twee NEST thermostaten en kleppen. OpenTherm naar de warmtepomp. Maar exact hetzelfde gedrag. Nu alles open en 1 Remeha etwist rechtstreeks op de warmtepomp, WAR met ruimtecompensatie. Dan zou je toch iets ander gedrag verwachten.

Inmiddels van alles geprobeerd (heb zelf een Remeha Service Tool), Modbus uitgekoppeld naar HA, en soms gaat het iets beter (zeker met lagere buiten temperaturen). Maar ik geef de moed eigenlijk op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zz3BQ2z0fbP2Wix-_Rulgx2hsTU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/27C5CpQHQep2QGHYT3vlcE62.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Camstar01 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:07:
[...]

Ik heb dezelfde 6kw Mercuria Ace, en ook een vergelijkbaar (zelfs slechter) patroon. Vloerverwarming en convectoren, deels met fans. Alles waterzijdig ingeregeld met Heimeier Eclipse. DeltaT is meestal rond de 4 graden en toch stopt de warmtepomp bij het bereiken van ongeveer 500 W.

In eerste instantie had ik een twee zone systeem met een Remeha CMIX, twee NEST thermostaten en kleppen. OpenTherm naar de warmtepomp. Maar exact hetzelfde gedrag. Nu alles open en 1 Remeha etwist rechtstreeks op de warmtepomp, WAR met ruimtecompensatie. Dan zou je toch iets ander gedrag verwachten.

Inmiddels van alles geprobeerd (heb zelf een Remeha Service Tool), Modbus uitgekoppeld naar HA, en soms gaat het iets beter (zeker met lagere buiten temperaturen). Maar ik geef de moed eigenlijk op.

[Afbeelding]
Kan je je opgenomen vermogen in een aparte grafiek laten zien?
Ik zie bij zou ook 2-3x/uur pendelen.
Verder erg overeenkomstig, ik vermoed dat mijn WP iets te groot is, onder de 9 graden buiten loopt hij meer constant.
Ben op dit moment bezig de VV uit te breiden van 6 naar 8 groepen.
Het opgenomen vermogen schommelt ook behoorlijk (gedurende 1 minuut met wel 10%), dus erg onrustig beeld. Ook de aanvoer en retour temperatuur slingeren behoorlijk. Ik heb een buffervat in serie, WAR+Ruimte, 100 liter systeeminhoud, nergens na-regeling, ook de thermostaatknoppen op 2 JAGA's vervangen door standaard knoppen om geen verstoring door variërende afgifte te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Camstar01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:36
Hierbij het opgenomen vermogen van de buitenunit. dze meet ik middels een kwh teller met pulse uitgang in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ph4emmRl5qUBxfigP5DxsYv7Wy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9mMMoKNl1qNm2BGQxmyVjLJc.png?f=fotoalbum_large

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Camstar01 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:42:
Hierbij het opgenomen vermogen van de buitenunit. dze meet ik middels een kwh teller met pulse uitgang in de meterkast.
Dit ziet er uit als een warmtepomp die z'n vermogen niet kwijt kan. Volgens de vermogenstabel van de buitenunit (SUZ-SWM60VA) is de minimumcapaciteit bij 10 graden ongeveer 3 kW, met een COP van 6, dus 500 watt opgenomen vermogen. Daar is ie lekker mee aan het pingpongen.

Zou je meer informatie kunnen delen, specifiek over de instellingen (verwarmingsstrategie, stooklijn parameters, etc.)?

Daarnaast kan dit gedrag meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld:
- Je huis is zodanig goed geïsoleerd dat het minimumvermogen meer is dan het warmteverlies. Vrij aannemelijk bij een modern huis.
- Je afgiftesysteem is niet in staat om genoeg warmte kwijt te raken. Als dit zo is, zou het ook langzaam moeten afkoelen binnen.

Ik heb voor de lol een warmtemodel voor mijn eigen woning gemaakt. Ik heb de kleinere (Mercuria 4.5), en bij een buitentemperatuur van 8 graden is het minimumvermogen net voldoende om het warmteverlies te compenseren, en blijft ie mooi pruttelen. Is het buiten warmer (12 graden bijvoorbeeld) dan gaat ie pingpongen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pBRlo8x_P97Ej69pbmbvrStHDU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Oulu6RF7kHXvzO6rxEUSBRap.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfbRucNR-sHDqBPqMGq0CMmtB2c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4zijaVoA2AFQpohnbIhonBQw.png?f=fotoalbum_tile

Bij mij wordt dit pingponggedrag veroorzaakt doordat de retourtemperatuur het ingestelde setpunt overstijgt. Dat setpunt is de gevraagde temperatuur van het uitgaande water, welke wordt bepaald door de stooklijn / thermostaat / combinatie. In mijn geval wordt dit veroorzaakt doordat het minimumvermogen te veel is om het warmteverlies te compenseren, maar met een slecht ingestelde stooklijn kan het ook zo zijn dat je afgiftesysteem te weinig warmte kwijt raakt.

Enig idee wat bij jou / jullie het geval is?

Ik denk dat er met enig prutsen wel verbetering mogelijk is. Bijvoorbeeld door een stooklijn in te stellen die ook bij 10 graden buiten die 3 kW kwijt kan raken, in combinatie met een lagere gevoeligheid voor de binnentemperatuur (CP240 bij WAR + ruimte, standaard 3, maar probeer 1 of 2 eens).

Dus nogmaals de vraag, wat zijn de instellingen? En extra informatie over bijvoorbeeld aanvoer en retourtemperaturen, delta-T, etc. kan ook helpen!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
Het probleem is ook dat pendelen/uit aan gaan "een probleem" is..
Hoe ging/gaat dit bij een cv op gas in deze dezelfde situaties ?

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
belmonde schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:38:
Het probleem is ook dat pendelen/uit aan gaan "een probleem" is..
Hoe ging/gaat dit bij een cv op gas in deze dezelfde situaties ?
Ja, ik weet ook niet hoe groot het probleem is. Ik heb geen goede bronnen anders dan Claude de chatbot, maar deze zegt dat 100.000 - 150.000 start-stop cycli gebruikelijk is qua levensduur. Als dat klopt, is het gedrag van de pompen van @waldi62 en @Camstar01 geen probleem. Als je uitgaat van 3 starts per uur, en dat elk uur over een stookseizoen van 180 dagen, dan duurt het bijna 8 jaar voordat je aan de 100.000 zit. En dat scenario is extremer dan de getoonde grafieken.

• waldi62
[
Enig idee wat bij jou / jullie het geval is?

Ik denk dat er met enig prutsen wel verbetering mogelijk is. Bijvoorbeeld door een stooklijn in te stellen die ook bij 10 graden buiten die 3 kW kwijt kan raken, in combinatie met een lagere gevoeligheid voor de binnentemperatuur (CP240 bij WAR + ruimte, standaard 3, maar probeer 1 of 2 eens).

Dus nogmaals de vraag, wat zijn de instellingen? En extra informatie over bijvoorbeeld aanvoer en retourtemperaturen, delta-T, etc. kan ook helpen!
Goedenavond,
net als bij jou stopt mijn Mercuria (denk ik) vanwege een te kleine dT (ergens rond de <2.5 graden slaat hij af). En dan begint bij mij het pendelen. Daarnaast heb ik ook af en toe "onverklaarbare" stops tijdens hoger vermogen, niet zijnde defrosts.
Als ik de WP enkele uren handmatig uit zet, draait hij daarna wel langer aan 1 stuk, maar zodra de dT zakt
richting 2.5C begint het pendelen weer.
Op dit moment draai ik met 6 groepen VV (binnenkort 8) en 2 Jaga's , buffervat in serie, 100 liter systeeminhoud. Goed na geïsoleerd vrijstaand huis uit 1976.
CP 780: WAR + Ruimte
CP000: 30C
CP240: 4
CP210: 23C
CP220: 20C
CP230: 0,6

Het is denk ik niet alleen een kwestie van dat de warmtepomp zijn minimum vermogen (warmte) niet kwijt kan, dat heeft elke warmtepomp, zij het bij verschillende temperaturen, dat is installatieafhankelijk.
Maar het verschil tussen de Elga Ace en de Mercuria Ace is denk ik het volgende:

Elga Ace:
De Elga's die ik op de diverse fora zie zijn in staat langere perioden te draaien, met ook langere periodes ertussen van stilstand (pauze). De opstart verloopt rustig, de grote piek die diverse Mercuria's (en de mijne) gelijk na opstart laten zien, komt bij een goed ingeregelde Elga niet voor.

Mercuria Ace:
De Mercuria's daarentegen kennen om te beginnen geen langere tussenstops (bij ongewijzigde thermostaat-instelling), en beginnen op een zeker moment te pendelen, vaak voordat het het minimum vermogen (volgens de Remeha datsheets) bereikt wordt. De Mercuria regelt niet goed terug.
Er is kennelijk een verschil tussen de 2 producten in regelgedrag.

Ik heb denk ik alles al geprobeerd wat de instellingen betreft, ook op aandringen van de leverancier een buffervat geplaatst (want dat zou de oplossing zijn, dat was het niet bij mij).

Als ik dit eerder had geweten had ik nooit de iets duurdere Mercuria Ace gekocht maar een Elga Ace (of een ander merk zoals de Mitsubishi).

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Ja, ik denk dat je daar wel een punt hebt, wat betreft de aansturing en hoe de Elga reageert. Ik heb ook het idee dat het Ace regelsysteem beter past bij de Elga dan bij de Mercuria, met dit soort gedrag tot gevolg.

Vraagje: waar hangt jouw thermostaat? Mijn ervaring is dat het regelsysteem gevoelig is voor snelle veranderingen. Bijvoorbeeld een oven die open gaat (ondanks dat mijn thermostaat een stuk uit de buurt hangt). Dit is puur gevoel, geen data, maar ik kreeg het idee dat ie die snelle verandering in temperatuur doortrekt en bedenkt: O, dit gaat te hard, ik ga de aanvoertemperatuur verlagen. Met als gevolg dat die onder de retourtemperatuur valt en het systeem in anti-cyclus (= uit) gaat.

Heb je al geprobeerd om de gevraagde temperatuur minder gevoelig te maken voor de thermostaat, door CP240 op 1 of 2 te zetten? Om een voorbeeld te geven (CP240 = 3): Als ik de thermostaat verhoog van 18.5 -> 19 graden, dan wil ie een 4 graden hogere aanvoertemperatuur. Als ik CP240 op 2 zet, is dit maar 2 graden verandering. Ook de snelle veranderingen zoals ovens en dergelijke lijken veel minder invloed te hebben.

En mocht ie z'n minimumvermogen niet kwijt kunnen bij deze buitentemperaturen dan zou je ook kunnen overwegen om CP210 nog iets hoger te zetten, en CP230 misschien iets lager.

Het is mij wel gelukt om 'm "stabiel" te krijgen. De afgelopen vijf dagen heeft ie de meeste tijd gedraaid, met gemiddeld 2 stops per dag (overdag als het te warm is geworden). Het liep al vrij goed, maar het verlagen van CP240 van 3 -> 2 heeft wonderen gedaan. Nu ben ik er best tevreden mee (totdat het kouder wordt en de binnenunit gaat fluiten...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Op youtube kanaal wordt regelmatig over remeha hybride warmtepompen gesproken en uitgelegd. Met iemand van remeha zelf.. Kun je eens kijken..
slecht 1 voorbeeld YouTube: Webinar 'Aan de slag met hybride' - Remeha en Rensa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Ik zag deze ook, ging ook over de nieuwe mercura YouTube: Webinar Remeha: Installeren monoblocks warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
nWn schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:42:

Vraagje: waar hangt jouw thermostaat? Mijn ervaring is dat het regelsysteem gevoelig is voor snelle veranderingen. Bijvoorbeeld een oven die open gaat (ondanks dat mijn thermostaat een stuk uit de buurt hangt). Dit is puur gevoel, geen data, maar ik kreeg het idee dat ie die snelle verandering in temperatuur doortrekt en bedenkt: O, dit gaat te hard, ik ga de aanvoertemperatuur verlagen. Met als gevolg dat die onder de retourtemperatuur valt en het systeem in anti-cyclus (= uit) gaat.

Heb je al geprobeerd om de gevraagde temperatuur minder gevoelig te maken voor de thermostaat, door CP240 op 1 of 2 te zetten? Om een voorbeeld te geven (CP240 = 3): Als ik de thermostaat verhoog van 18.5 -> 19 graden, dan wil ie een 4 graden hogere aanvoertemperatuur. Als ik CP240 op 2 zet, is dit maar 2 graden verandering. Ook de snelle veranderingen zoals ovens en dergelijke lijken veel minder invloed te hebben.

En mocht ie z'n minimumvermogen niet kwijt kunnen bij deze buitentemperaturen dan zou je ook kunnen overwegen om CP210 nog iets hoger te zetten, en CP230 misschien iets lager.

Het is mij wel gelukt om 'm "stabiel" te krijgen. De afgelopen vijf dagen heeft ie de meeste tijd gedraaid, met gemiddeld 2 stops per dag (overdag als het te warm is geworden). Het liep al vrij goed, maar het verlagen van CP240 van 3 -> 2 heeft wonderen gedaan. Nu ben ik er best tevreden mee (totdat het kouder wordt en de binnenunit gaat fluiten...).
Mooi dat het bij jou gelukt is, dat geeft hoop!

Mijn kamerthermostaat hangt op een relatief rustig plekje, ver van de (open) keuken en deuren/ramen.
Mijn buitenthermostaat op de noordzijde, aan de bigfoot van de buitenunit (inlaatkant); dat laatste is niet ideaal, maar volgens de installateur geen probleem. Ik heb dat gecontroleerd en de thermostaat tijdelijk verplaatst naar een betere plek, maar dat maakte niets uit, dus hij zit nu weer op de big-foot.

CP210 omhoog (in combinatie met CP230 omlaag) heb ik ook gedaan, gaf wel wat verbetering.
Ik denk wel dat het rendement daardoor lager wordt, want de aanvoertemperatuur gaat omhoog.

Ik heb CP240 op alle standen gehad, maar zal het over een week met de huidige instellingen nog eens proberen. Ik wil eerst de effecten van de uitbreiding van de VV afwachten, die neem ik dit weekend bij (als alles goed gaat).
Pagina: 1 2 3 Laatste