Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansL
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-05 18:16
nWn schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:42:

Vraagje: waar hangt jouw thermostaat? Mijn ervaring is dat het regelsysteem gevoelig is voor snelle
Heb je al geprobeerd om de gevraagde temperatuur minder gevoelig te maken voor de thermostaat, door CP240 op 1 of 2 te zetten? Om een voorbeeld te geven (CP240 = 3): Als ik de thermostaat verhoog van 18.5 -> 19 graden, dan wil ie een 4 graden hogere aanvoertemperatuur. Als ik CP240 op 2 zet, is dit maar 2 graden verandering. Ook de snelle veranderingen zoals ovens en dergelijke lijken veel minder invloed te hebben.
Dat gaf bij mij een zet in de goede richting. Dankjewel.
Met het koken ging de warmtepomp hier ook uit, om daarna weer harder op te starten. Na het verlagen van de cp240 parameter van drie naar twee werd het al een stuk rustiger.
Ik merkte wel dat de temperatuur nu geregeld doorsloeg naar 20.5 graad bij een vraag van 20 graden. Vanmorgen vroeg om 7 uur dus de stooklijn ook nog wat verlaagd en als dit het beeld blijft, ben ik helemaal happy..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73pmIAwGvaZejhR88Cn427XWAak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ezJ51o6ssqsgrW0Of0q9R5kF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-05 19:46
HansL schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:14:
[...]

Met het koken ging de warmtepomp hier ook uit, om daarna weer harder op te starten. Na het verlagen van de cp240 parameter van drie naar twee werd het al een stuk rustiger.
Ik merkte wel dat de temperatuur nu geregeld doorsloeg naar 20.5 graad bij een vraag van 20 graden. Vanmorgen vroeg om 7 uur dus de stooklijn ook nog wat verlaagd en als dit het beeld blijft, ben ik helemaal happy..
[Afbeelding]
Dat ziet er mooi uit Hans,
heb jij een 4 of 6 kW Mercuria Ace?
Mvg,
Waldi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansL
Dit is een 8 kW. Aangesloten met een parallel bufferrvat omdat die in de zomer het zwembad verwarmt en in de winter het woonhuis.
Hij hangt nu ongeveer een jaar, en vorig jaar winter was het buffervat nog in serie aangesloten. Ik ben dus erg benieuwd wat het verschil gaat maken tussen die twee. Voor mijn gevoel loopt die rustiger en is het meerverbruik verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-04 08:57
nWn schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:30:
[...]

De Mercuria deelt de aansturing met de Elga (het Ace gedeelte). Hier staat een tabel met alle waarden: JBtL in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Lukt het hiermee? Als je het graag in .csv wil hebben maar niet weet hoe, stuur dan maar even een DM.
Thanks! Dit is precies wat ik zoek! Ik stuur je even een DM voor de CSV versie, want bij mij knipt en plakt hij niet lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
waldi62 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:26:
[...]

Kun je wat trends delen van jouw stroomgebruik?
Jouw grafiek doet mij heel erg denken aan mijn grafiek van vorig jaar! Toen draaide ik nog met Honeywell EvoHome, maar dat is een drama! Honeywell liet de WP draaien terwijl de zones nog dichtstonden en als de zones dan eindelijk open waren, ging de warmtepomp al weer uit...
Ik heb dat toen geprobeerd op te lossen door volledig weersafhankelijk te gaan draaien. Dus warmtepomp altijd aan en regelen op retourtemperatuur. De zones werden nageregeld door EvoHome. Dat werd iets beter, maar de WP ging enorm pendelen omdat het zijn warmte niet meer kwijt kon.

Ik ben nu volledige over naar PlugWise en, na wat opstartprobleempjes, ben ik nu wel tevreden! Mijn WP heeft een dual zone kit, dus afhankelijk van wie er warmte vraagt wordt er 30grd of 50grd water gemaakt voor het LTV systeem of het HTV systeem. Daarnaast draait er sinds dit jaar bij vraag vanuit LTV altijd de HTV pomp mee over de badkamervloer en badkamerradiator. Dit is een extra buffer waardoor de WP zijn warmte beter kwijt kan en dus rustiger gaat draaien.

Ik begrijp alleen nog niet waarom de warmtepomp niet mooi terug gaat moduleren naar 500-600W want hij blijft vaak op een hoger vermogen draaien, terwijl ik liever heb dat hij langer op een lager vermogen gaat draaien...
Ook zie ik dat hij de laatste dagen ineens af en toe een klein beetje gas gaat gebruiken terwijl het nog niet echt koud is...
Maar ik moet nog beginnen met het echt inregelen van de WP. De besturing en aansturing is nu goed, maar ik denk dat ik met de vele parameter nog wel wat kan tunen om het eea te verbeteren. Bijgaand de statistieken van de laatste 3 dagen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fD1KIYQFGWdxNs4-3h349nPmOAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kWLNzjJ2qiVnuFaIax6XacdR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdgRXClVh_xtbYSZnHHPLz13cjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lM8Ojif312slWxfMAHZsAm4O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReTiHwd8rODtnIyJIuhSR4dCHF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ekWa61uQux9BfWtgl4mr0R7p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
HansL schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:14:
[...]

[Afbeelding]
Wat een mooie verbruikslijn... loopt constant te pruttelen rond de 500W! Dit krijg ik niet voor elkaar, die van mij gaat meestal volle bak aan en blijft dan rond de 2kW draaien. Af en toe betrap ik hem er op dat hij een tijdje lang terug gemoduleerd is naar ca. 750W...
Ik heb ook een 8kW Mercuria en ik moet nu los met inregelen! Hoe stuur jij hem aan voor wat betreft de thermostaat? Ik zie geen enkele onderbreking in jouw grafiek dus het lijkt alsof er continue warmtevraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansL
Helaas is die strakke lijn al wat minder strak geworden; maar goed, nog steeds dik tevreden.

Ik heb een Remeha thermostaat en verder geen fancy aansturing. Verwarming staat dag en nacht op 20 graden. Circa 200 meter vloeroppervlak, onder vloerverwarming, boven radiatoren.
Woonhuis uit 2002 dus isolatie is redelijk goed.

Ik kan vooruit met een stooklijn van 0,5 Voetpunt 15 graden. Hiermee wordt de begane grond 20 tot 20,5 graad. Boven ongeveer 19 tot 19.5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNNHOM6fUdUOUSDVs_br4ZalHPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCclNwaMqUYk4GyRGBOy0BxH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
Aha, ik heb geen Remeha Thermostaat want dat wordt lastig met de combinatie met zoneregeling. Je hebt hem niet op stille modus staan? Dat was voor mij de enige manier om hem op echt laag vermogen te laten draaien, maar als het dan kouder werd moest hij weer de ketel bijschakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansL
Nope, geen stille modus. Jouw verbruik lijkt wel op mijn zomerstand als die het zwembad verwarmt. Ook dan schiet die direct naar 1800 watt en blijft daar dan op hangen.
Via ap063 kan ik daar trouwens het gasverbruik mee regelen: zet ik deze op 47 graden dan roept die de ketel niet in. Zet ik m hoger, dan kwam de ketel erbij. (Bijvoorbeeld 70 graden om zwembad snel op te warmen)
Misschien dat je met deze parameter het gasverbruik wat kan terugbrengen.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-05 14:34
Gisteren ging de Mercuria netjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRmnNLSEC7f-yEprrYFXbNk8l94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRxLGrUEZMelFyFFdGaAwvsa.jpg?f=fotoalbum_large

Maar vandaag is het drama:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNiw6-i9r62KGbcssNd_VBwa4gU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JsR5jbRGhPsHQHbHL6ZTNkR.jpg?f=fotoalbum_large

Zouden die dalen met vervolgens een piekje (bijvoorbeeld net iets na 07:00) defrosts zijn? Ik zou eigenlijk verwachten dat bij een drefrost het elektrische element op L3 aangaat (zoals gisteren net iets voor 17:00)

Note: er is de hele week niemand thuis, dus andere verbruikers zouden het beeld weinig moeten beinvloeden.

Die CP240 klinkt overigens erg interessant, ga ik is naar kijken als ik weer op locatie ben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:54

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
@nooberke, ja dat zijn defrosts. De Mercuria heeft twee types:

1. Een korte versie (~5 minuten), waarbij de buitenunit even stopt met werken en de temperatuur in de koudemiddelleidingen / CV systeem passief gebruikt om te ontdooien.
2. Een langere (~10 minuten) actieve versie, waar het proces wordt omgekeerd en de warmtepomp actief energie uit je CV-systeem gaat trekken. Hierbij kan ook de back-up (ketel of elektrisch element) worden ingeschakeld.

Ik heb ter illustratie een situatie van afgelopen nacht gepakt waarbij beide soorten defrost zichtbaar zijn. Eerst de korte versie. Hierbij daalt de dT niet onder 0, want er wordt niet actief warmte uit je systeem gezogen. De tweede, langere versie doet dat wel. Ook zie je dat ie na een defrost tijdelijk harder gaat werken om het water weer op temperatuur te krijgen en ook om te compenseren voor de tijd dat ie niet heeft kunnen verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_8SLlobL80SSGKqDndQwouk1Kg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1qOu00j60lDU6eJgvNglpeAl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzDtE0cYkpO4Ych6wFBQk6cnGs0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TDVZm3IkwsHALLRi8cL8KHvy.png?f=fotoalbum_tile

Als ik hier kijk naar de efficiëntie dan zie ik toch wel een verschil. Ik heb een scriptje gemaakt om uit de vermogenstabel (zie introductiepost) de te verwachten COP te interpoleren, op basis van capaciteit, buitentemperatuur en de temperatuur van het uitgaande water. Hieronder nog twee situaties van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/769A43StEkIkVfWeGNgcaVsYweQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wZiNJzKxI9a8fdwtGMBxQNvP.png?f=fotoalbum_tile
COP verwacht: 4.50
COP waargenomen: 4.57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQoRNIwWnZrxVbNXa0xyCXLsghE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/g9paPaVympfFpLo1iRCiS6lZ.png?f=fotoalbum_tile
COP verwacht: 4.09
COP waargenomen: 3.13

Die defrosts hakken hier dus wel echt in op de efficiëntie. Het was gister en vanochtend ook wel echt slecht, met temperaturen rond 0 en verder veel natte sneeuw. Nu is het rustig, met wat zon, en draait alles weer een stuk soepeler. Verder is het denk ik goed om te vermelden dat in mijn geval de opgegeven waardes uit de tabel heel goed overeenkomen met wat ik zelf meet, tot het punt dat er defrosts in zitten. De stukken tussen de defrosts zijn daarentegen wel weer in overeenstemming met de opgegeven waarden. Het lijkt er dus op dat de tabel uitgaat van geen of veel minder defrosts dan wat ie hier heeft moeten doen (ook logisch, het weer was perfect slecht).

Verder is de verdamper wel echt wit zodra de unit de defrost inzet, dus het is nodig. Gelukkig lijkt het hier nu goed te gaan. Ik had wat problemen met het ontdooien, namelijk dat de buitenunit de ijsvorming niet weg kreeg. Met de gegevens van nu is het duidelijk dat ie op die momenten zo'n korte versie ging proberen, maar waarschijnlijk was er niet genoeg warmte in het systeem om passief te kunnen ontdooien. Het stilzetten van de ventilatoren op de JAGA convectoren tijdens het ontdooien lijkt hierbij wat te helpen, aangezien er wat meer warmte in het CV-systeem overblijft.

Lang verhaal kort, de Mercuria doet twee soorten defrost: actief en passief. Verder haalt de warmtepomp de efficiënties zoals opgegeven in de vermogenstabel, tenzij er (veel) defrosts nodig zijn.

• nooberke
nWn schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:41:
@nooberke, ja dat zijn defrosts. De Mercuria heeft twee types:

1. Een korte versie (~5 minuten), waarbij de buitenunit even stopt met werken en de temperatuur in de koudemiddelleidingen / CV systeem passief gebruikt om te ontdooien.
2. Een langere (~10 minuten) actieve versie, waar het proces wordt omgekeerd en de warmtepomp actief energie uit je CV-systeem gaat trekken. Hierbij kan ook de back-up (ketel of elektrisch element) worden ingeschakeld.

Ik heb ter illustratie een situatie van afgelopen nacht gepakt waarbij beide soorten defrost zichtbaar zijn. Eerst de korte versie. Hierbij daalt de dT niet onder 0, want er wordt niet actief warmte uit je systeem gezogen. De tweede, langere versie doet dat wel. Ook zie je dat ie na een defrost tijdelijk harder gaat werken om het water weer op temperatuur te krijgen en ook om te compenseren voor de tijd dat ie niet heeft kunnen verwarmen.

[Afbeelding][Afbeelding]

Als ik hier kijk naar de efficiëntie dan zie ik toch wel een verschil. Ik heb een scriptje gemaakt om uit de vermogenstabel (zie introductiepost) de te verwachten COP te interpoleren, op basis van capaciteit, buitentemperatuur en de temperatuur van het uitgaande water. Hieronder nog twee situaties van vandaag:

[Afbeelding]
COP verwacht: 4.50
COP waargenomen: 4.57
[Afbeelding]
COP verwacht: 4.09
COP waargenomen: 3.13

Die defrosts hakken hier dus wel echt in op de efficiëntie. Het was gister en vanochtend ook wel echt slecht, met temperaturen rond 0 en verder veel natte sneeuw. Nu is het rustig, met wat zon, en draait alles weer een stuk soepeler. Verder is het denk ik goed om te vermelden dat in mijn geval de opgegeven waardes uit de tabel heel goed overeenkomen met wat ik zelf meet, tot het punt dat er defrosts in zitten. De stukken tussen de defrosts zijn daarentegen wel weer in overeenstemming met de opgegeven waarden. Het lijkt er dus op dat de tabel uitgaat van geen of veel minder defrosts dan wat ie hier heeft moeten doen (ook logisch, het weer was perfect slecht).

Verder is de verdamper wel echt wit zodra de unit de defrost inzet, dus het is nodig. Gelukkig lijkt het hier nu goed te gaan. Ik had wat problemen met het ontdooien, namelijk dat de buitenunit de ijsvorming niet weg kreeg. Met de gegevens van nu is het duidelijk dat ie op die momenten zo'n korte versie ging proberen, maar waarschijnlijk was er niet genoeg warmte in het systeem om passief te kunnen ontdooien. Het stilzetten van de ventilatoren op de JAGA convectoren tijdens het ontdooien lijkt hierbij wat te helpen, aangezien er wat meer warmte in het CV-systeem overblijft.

Lang verhaal kort, de Mercuria doet twee soorten defrost: actief en passief. Verder haalt de warmtepomp de efficiënties zoals opgegeven in de vermogenstabel, tenzij er (veel) defrosts nodig zijn.
toon volledige bericht
Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg! Helaas is mijn monitoring niet goed genoeg om de twee verschillende types defrosts goed te kunnen onderscheiden. Ik zou bijvoorbeeld ook graag het verbruik/opwek van de warmtepomp meten middels de ingebouwde functie....Als je een installateur weet die het wel aandurft om de pulse monitoring voor Remeha aan te sluiten dan hoor ik het graag :P

Maar als ik goed begrijp is het "onrustige" gedrag van vanmorgen niet heel vreemd gezien de omstandigheden...Bij mijn airco'tje thuis ervaar ik vooral veel defrosts als het heel nevelig weer. Het hebben van een volledige dag op de x-as laat het waarschijnlijk ook ernstiger lijken dan het is.

Eerste winter all-electric, dus best spannend of alles goed blijft draaien. Tot nu toe is het binnen in ieder geval lekker warm. En met temperaturen van rond het vriespunt is een continue verbruik van ~800-1200watt niet heel beschamend voor een (gemoderniseerde en na geïsoleerde) vrijstaande bungalow uit 1979 :+

• koevje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 14:23
Hier ook iemand met een Mercuria 8 kw MR hybride. Deze is helaas ook geïnstalleerd zonder inzicht te kunnen krijgen in verbruiksgegevens, ooit eens gelezen dat dit kwam door een onderdelen tekort bij Remeha. Ik zou hier graag wat meer inzicht in willen hebben zodat "ik mee kan doen in de discussie" :)

Binnenkort maar eens een Raspberry PI aanschaffen en configureren met Home Assistent! :)

Vanochtend best wel vaak geobserveerd en het viel mij ook op dat ie wel erg vaak in de defrost stand stond. Soms werd hiervoor de CV-ketel ingeschakeld. Mijn warmtepomp moet nog worden bijgesteld omdat we afgelopen zomer nieuwe vloerverwarming hebben gekregen. Ik schrik wel een beetje van ons stroomverbruik, ik heb gister 47 kwh verbruikt waarbij naar schatting 10 kwh niet naar de warmtepomp gegaan is.

Ik moet er wel bij vertellen dat onze woning, vrijstaand, uit 1989 niet echt kan worden na-geisoleerd. Er zit al 7 cm piepschuim onder de vloer, de spouw zit vol met EPS-panelen en hoe dik de dak-isolatie weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
koevje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:33:
Hier ook iemand met een Mercuria 8 kw MR hybride. Deze is helaas ook geïnstalleerd zonder inzicht te kunnen krijgen in verbruiksgegevens,

Mijn warmtepomp moet nog worden bijgesteld omdat we afgelopen zomer nieuwe vloerverwarming hebben gekregen.
Met een home assistant in de voeding naar je WP kun je al heel wat zien.
Ik gebruik thermokoppels die op de aanvoer en retourbuis zijn geklemd met Shelly, maar dat is minder nauwkeurig dan gebruik van de metingen uit de WP zelf.

Het inregelen van je verbruikers is niet zo moeilijk: met een goedkope infraroodmeter kun je van elke groep de dT meten, en aan de hand daarvan bijstellen.
Idealiter is de dT over alle groepen gelijk. Wat je niet wilt is dat 1 of 2 groepen een zeer lage dT hebben (kortsluiting), want dan gaat daar teveel water heen en krijgt de rest minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
koevje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:33:
Hier ook iemand met een Mercuria 8 kw MR hybride. Deze is helaas ook geïnstalleerd zonder inzicht te kunnen krijgen in verbruiksgegevens,

Mijn warmtepomp moet nog worden bijgesteld omdat we afgelopen zomer nieuwe vloerverwarming hebben gekregen.
Met een Home Wizard in de electrische voeding naar je WP kun je al heel wat zien.
Ik gebruik thermokoppels die op de aanvoer en retourbuis zijn geklemd met Shelly, maar dat is minder nauwkeurig dan gebruik van de metingen uit de WP zelf.

Het inregelen van je verbruikers is niet zo moeilijk: met een goedkope infraroodmeter kun je van elke groep de dT meten, en aan de hand daarvan bijstellen.
Idealiter is de dT over alle groepen gelijk. Wat je niet wilt is dat 1 of 2 groepen een zeer lage dT hebben (kortsluiting), want dan gaat daar teveel water heen en krijgt de rest minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Ik heb zojuist even met een IR-thermometer gemeten en gegevens zijn als volgt:

Groep 1: ta= 32,6 tr= 27,6
Groep 2: ta= 32,2 tr= 25,9
Groep 3: ta= 32,3 tr= 25,6
Groep 4: ta= 32,4 tr= 25,5
Groep 5: ta= 32,1 tr= 24,1
Groep 6: ta= 31,7 tr= 26,5
Groep 7: ta= 31,7 tr= 26,8
Groep 8: ta= 31,4 tr= 26,4
Groep 9: ta= 31,4 tr= 25,3
Groep 10: ta= 31,0 tr= 24,6

Groep 1 zit het dichst bij de aanvoer vanaf de wamtepomp je ziet de TA dus langzaam iets aflopen, al schrik ik hier niet van.

Ik zou de TR het liefst iets hoger zien zodat ik richting een DeltaT van 5 graden ga. Iemand hier een advies voor?

Andere (on topic) vraag: Hoe vaak deed de buitenunit een defrost vanochtend? Die van mij ongeveer elk kwartier. Nu lijkt me dat ergens ook wel normaal gezien de weersomstandigheden, vochtig en vlak boven vriespunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
koevje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:24:
[...]

Andere (on topic) vraag: Hoe vaak deed de buitenunit een defrost vanochtend? Die van mij ongeveer elk kwartier. Nu lijkt me dat ergens ook wel normaal gezien de weersomstandigheden, vochtig en vlak boven vriespunt?
Was hier vanmorgen ook drama, ik denk vooral veel "korte" defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoxgvTreF4pFQzHQPKGXJ2K_Lp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txXk6uMHM4SJ3M6EaFaa8LLX.jpg?f=fotoalbum_large

Stuk of acht tel ik er zo tussen 0:00 en 04:00, daarna steeg de buitentemperatuur weer iets geloof ik wat hielp. Geen idee waarom de BUH aanslag rond 07:00

Wat ik geleerd heb vandaag en gisteren + to-do lijstje:
1: De stooklijn was te laag, binnen temperatuur was een halve graad gezakt rond middernacht (CP230 helling 0,1 omhoog)
2: De BUH gaat er te snel in, default mag die al na 20 minuten meedoen. (HP030 ophogen). Als de buitentemperatuur ineens snel zakt, of je draait de thermostaat omhoog bij lage buiten temperatuur red hij de doeltemperatuur niet altijd in 20 minuten.
3: BUH mag sneller weer uit (HP031 verlagen)
4: Invloed thermostaat verlagen (CP240)

De afstand tussen binnen en buitenunit is ook te klein hier, dat helpt mogelijk niet mee voor de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
koevje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:24:
[...]

Ik heb zojuist even met een IR-thermometer gemeten en gegevens zijn als volgt:

Groep 1: ta= 32,6 tr= 27,6
Groep 2: ta= 32,2 tr= 25,9
Groep 3: ta= 32,3 tr= 25,6
Groep 4: ta= 32,4 tr= 25,5
Groep 5: ta= 32,1 tr= 24,1
Groep 6: ta= 31,7 tr= 26,5
Groep 7: ta= 31,7 tr= 26,8
Groep 8: ta= 31,4 tr= 26,4
Groep 9: ta= 31,4 tr= 25,3
Groep 10: ta= 31,0 tr= 24,6

Groep 1 zit het dichst bij de aanvoer vanaf de wamtepomp je ziet de TA dus langzaam iets aflopen, al schrik ik hier niet van.

Ik zou de TR het liefst iets hoger zien zodat ik richting een DeltaT van 5 graden ga. Iemand hier een advies voor?

toon volledige bericht
Ik heb een pomploze verdeler waarbij er geen opmenging plaats vindt (zoals dat wel bij een verdeler met pomp gebeurt). Ta is daarom bij mij voor alle groepen gelijk. Ik neem aan dat er bij jou een meng-verdeler is geplaatst? Die verlagen het rendement van jouw WP. Zie speciaal topic hiervoor.

Jouw dT is verder best groot, hoeveel liter circuleert de WP / is de pomp begrensd? Mijn 6 kW hybride levert 16.9-17.1 l/min.
De Mercuria probeert zelf het maximale debiet te bereiken door de pompsnelheid te regelen.
De pomp draait bij mij op 62-64% van zijn max vermogen (of toerental?).
Bij een hogere volumestroom zal de dT dalen, hetgeen een beter rendement geeft doordat de aanvoertemperatuur iets lager kan zijn.

Ik heb mijn WP op stille modus, hij draait daardoor bij dit weer continue op 750-800 W.
Ik red het bij deze temperaturen daarmee net.
Als het kouder wordt laat ik liever de airco in de woonkamer bijverwarmen (pruttelen op 2-300 W) dan dat ik de WP harder laat draaien maar dat is een persoonlijke keuze. Ik heb vandaag geen defrosts gehad (gisteren wel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzAQlMWi3qnE5MslNprDpL-p23A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xONeyy7rGFWOwY6uckXrHg7u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Ik heb een pomploze verdeler waarbij er geen opmenging plaats vindt (zoals dat wel bij een verdeler met pomp gebeurt). Ta is daarom bij mij voor alle groepen gelijk. Ik neem aan dat er bij jou een meng-verdeler is geplaatst? Die verlagen het rendement van jouw WP. Zie speciaal topic hiervoor.

Jouw dT is verder best groot, hoeveel liter circuleert de WP / is de pomp begrensd? Mijn 6 kW hybride levert 16.9-17.1 l/min.
De Mercuria probeert zelf het maximale debiet te bereiken door de pompsnelheid te regelen.
De pomp draait bij mij op 62-64% van zijn max vermogen (of toerental?).
Bij een hogere volumestroom zal de dT dalen, hetgeen een beter rendement geeft doordat de aanvoertemperatuur iets lager kan zijn.
Ik heb een verdeler die voor een hybride systeem geschikt is. Er zit een temperatuur voeler op de aanvoerbuis van de verdeler. Deze is gekoppeld aan een wit kastje waarop je kan instellen bij welke temperatuur de verdeler water moet gaan bijmengen. Ik heb deze op 35 graden staan. Onder de 35 graden wordt het water dus rechtstreeks de groepen ingestuurd. De WP geeft een debiet van 20 a 21 liter per minuut aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feao4QTQ_xDWQvWat_rlRQWeUok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iy6NZmfsIaGwhMZG8oNTcIX2.jpg?f=fotoalbum_large

Gister heb ik in totaal 52 kw aan stroom verbruikt , ik schat dat de warmtepomp ongeveer 35 tot 40 kW aan aandeel in heeft, terwijl een groot gedeelte van de dag de houtkachel aan heeft gestaan. Ergens loopt het nog niet helemaal zoals het hoort. De houtkachel pruttelt op zeker 4 a 5 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
koevje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:26:
[...]

Ik heb een verdeler die voor een hybride systeem geschikt is. Er zit een temperatuur voeler op de aanvoerbuis van de verdeler. Deze is gekoppeld aan een wit kastje waarop je kan instellen bij welke temperatuur de verdeler water moet gaan bijmengen. Ik heb deze op 35 graden staan. Onder de 35 graden wordt het water dus rechtstreeks de groepen ingestuurd. De WP geeft een debiet van 20 a 21 liter per minuut aan.

[Afbeelding]

Gister heb ik in totaal 52 kw aan stroom verbruikt , ik schat dat de warmtepomp ongeveer 35 tot 40 kW aan aandeel in heeft, terwijl een groot gedeelte van de dag de houtkachel aan heeft gestaan. Ergens loopt het nog niet helemaal zoals het hoort. De houtkachel pruttelt op zeker 4 a 5 kw.
Het blijkt natuurlijk appels en peren vergelijken maar met onze vrijstaande woning, 1976, goed nageisoleerd en hoofdzakelijk VV verbruikten wij gisteren 22 kWh en geen gas, dus dat verschil is fors.
Is er een groot verschil tussen de aanvoertemperatuur van jouw VV slangen en de aanvoertemperatuur van de WP (HM000 meen ik)? 5 graden zou al veel zijn.
Ik ken de Robot verdelers alleen van het internet, het lijkt erop dat er toch opmenging plaats vindt. Dat kan iets met het mengventiel of de verdeler pomp (toerental) te maken hebben. Ik zou nog wat meten en Robot bellen en advies vragen.
Helpt het als je het mengventiel op 40 graden zet?
Wat zijn de aanvoer en retour temperatuur op de Mercuria unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Is er een groot verschil tussen de aanvoertemperatuur van jouw VV slangen en de aanvoertemperatuur van de WP (HM000 meen ik)?
Nee zit geen groot verschil in. Ik heb vanmiddag de groepen met de hoogste ta iets geknepen. Hierdoor is het verschil tussen de groepen al wat kleiner geworden. Nu heb ik de groepen waarbij tijdens de 2e meting de hoogste delta t bleek, weer wat verder open gedraaid.
Het blijkt natuurlijk appels en peren vergelijken maar met onze vrijstaande woning, 1976, goed nageisoleerd en hoofdzakelijk VV verbruikten wij gisteren 22 kWh en geen gas, dus dat verschil is fors.
Wij wonen ook in een vrijstaand huis, bouwjaar 1989. Met vloer- spouw of dakisolatie kan niet heel veel energieverlies beperkt worden. Ik denk dat de grootste klap gemaakt kan worden door nieuwe kozijnen, deuren en bijbehorend glas te vervangen. Maar daar moeten we eerst nog even voor sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
waldi62 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:45:
[...]

Ik heb mijn WP op stille modus, hij draait daardoor bij dit weer continue op 750-800 W.
Ik red het bij deze temperaturen daarmee net.
Als het kouder wordt laat ik liever de airco in de woonkamer bijverwarmen (pruttelen op 2-300 W) dan dat ik de WP harder laat draaien maar dat is een persoonlijke keuze. Ik heb vandaag geen defrosts gehad (gisteren wel).
[Afbeelding]
Woon jij ergens waar het niet koud en vochtig was vannacht >:)
koevje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:02:
[...]
Wij wonen ook in een vrijstaand huis, bouwjaar 1989. Met vloer- spouw of dakisolatie kan niet heel veel energieverlies beperkt worden. Ik denk dat de grootste klap gemaakt kan worden door nieuwe kozijnen, deuren en bijbehorend glas te vervangen. Maar daar moeten we eerst nog even voor sparen.
Heb je echt nieuwe kozijnen nodig? Een beetje tocht is ook ventilatie hè, ventilatie heb je ook nodig O+

Mijn huisje is uit 1990, meeste warmte verlies ik hier via het dak en voorheen via de ramen maar daar zit nu overal HR++ in. Kozijnen zijn enorm duur, glas valt mee, als je het meeneemt voor je volgende schilderbeurt heb je daar ook geen extra kosten/gedoe van.

Het bungalow'tje van mijn ouders zat gisteren op ongeveer 25kWh. Huis is relatief compact maar een bungalow in L-vorm met heel veel glas is niet de meeste efficiënte woning. 1979, vloer en dak zijn tien jaar geleden extra geïsoleerd. Grote HR++ glaspartijen in aluminium kozijnen. Enkel vloerverwarming.

Voor het idee, gasverbruik was circa 850-1250Kub afhankelijk van het jaar. Huidige comfortniveau (badkamer en TV-kamer draaien nu continue mee) zal het eerder rond die 1250 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Ik woon op Voorne.
Met de stille modus beperk je weliswaar het vermogen maar het koudemiddel (R134A) hoeft ook minder ver af te koelen in de buitenunit waardoor er minder of zelfs geen bevriezing plaats vindt. Dit komt het rendement ten goede.
Mijn aanvoertemperatuur ligt tussen de 30-33 graden bij 3 graden buiten, dat helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Heb je echt nieuwe kozijnen nodig? Een beetje tocht is ook ventilatie hè, ventilatie heb je ook nodig O+
Weet ik niet, maar het scheelt een hoop verfwerk en is ook beter in isolatie. Dat is iets waar we later nog maar eens over na moeten denken. Vanmiddag nog even gevoeld: De kozijnen voelden kouder aan dan het glas (uit 1989).
Met de stille modus beperk je weliswaar het vermogen maar het koudemiddel (R134A) hoeft ook minder ver af te koelen in de buitenunit waardoor er minder of zelfs geen bevriezing plaats vindt. Dit komt het rendement ten goede.
Mijn aanvoertemperatuur ligt tussen de 30-33 graden bij 3 graden buiten, dat helpt ook.
Bedankt voor de tip! Ik zal ook mijn stooklijn eens ophogen en kijken of de stille modus scheelt in ons stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansL
Goedendag,
Onze mercuria ace lijkt last te hebben van lucht in de wisselaar. Hij functioneert prima, maar geeft dus geluid.
Systeem is een week of 5 geleden bijgevuld, en heeft sindsdien continue gelopen. De ontluchter staat open en ik heb al een keer of 6 alles opnieuw opgestart zodat automatische ontluchting plaats vindt.

Heeft iemand de gouden tip wat ik nog kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
HansL schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:07:
Goedendag,
Onze mercuria ace lijkt last te hebben van lucht in de wisselaar. Hij functioneert prima, maar geeft dus geluid.
Systeem is een week of 5 geleden bijgevuld, en heeft sindsdien continue gelopen. De ontluchter staat open en ik heb al een keer of 6 alles opnieuw opgestart zodat automatische ontluchting plaats vindt.

Heeft iemand de gouden tip wat ik nog kan doen?
Hoe weet je dat je kast hebt van lucht in het systeem? Wat zijn de symptomen?
Heb je bijvoorbeeld last van een fluitend geluid? Dat is een Mercuria kuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansL
Het fluitend geluid heb ik er (soms) inderdaad gratis bij.
Dit is meer “geborrel”. Ik dacht dat het van de pomp kwam, en heb toen binnenin gekeken.
Het geluid kwam linksboven uit de wisselaar, omdat daar (volgens mij) geen mechanische onderdelen zitten, was mijn conclusie dat het lucht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Na van de zomer een nieuwe vloer, met daaronder nieuwe vloerverwarming te hebben gekregen. Ben ik nu eindelijk bezig met het monitoren van de warmtepomp en deze te tweaken.

Ik heb twee (voorlopige) conclusies en ben benieuwd wat jullie ervaring is.
  • Er lijkt niet echt één instelling perfect voor alle weertypen in de winter, bij warmer weertype geeft stille modus ook een lager stroomverbruik, maar bij koudere dagen trekt de warmtepomp het dan niet en schakelt bij mij dan de CV ketel bij.
  • Hetzelfde geldt voor de stooklijn, het lijkt erop dat wanneer je deze bij stelt al naar gelang de buitentemperatuur, de warmtepomp rustiger gaat draaien.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen exact inzicht heb in het stroomverbruik van de warmtepomp, ik heb een 8KW en die is rechtstreeks aangesloten op de meterkast. Ik heb ook geen inzicht via de Remeha app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
koevje schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:07:
Na van de zomer een nieuwe vloer, met daaronder nieuwe vloerverwarming te hebben gekregen. Ben ik nu eindelijk bezig met het monitoren van de warmtepomp en deze te tweaken.

Ik heb twee (voorlopige) conclusies en ben benieuwd wat jullie ervaring is.
  • Er lijkt niet echt één instelling perfect voor alle weertypen in de winter, bij warmer weertype geeft stille modus ook een lager stroomverbruik, maar bij koudere dagen trekt de warmtepomp het dan niet en schakelt bij mij dan de CV ketel bij.
  • Hetzelfde geldt voor de stooklijn, het lijkt erop dat wanneer je deze bij stelt al naar gelang de buitentemperatuur, de warmtepomp rustiger gaat draaien.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen exact inzicht heb in het stroomverbruik van de warmtepomp, ik heb een 8KW en die is rechtstreeks aangesloten op de meterkast. Ik heb ook geen inzicht via de Remeha app.
Ik zou om te beginnen het stroomverbruik van de WP gaan meten, dan zie je beter wat er gebeurt.
Ik heb hiervoor een meter op de DIN-rail gemonteerd naast de automaat van de WP, die een eigen groep heeft.
De Remeha app verbruiksmonitoring werkt (nog steeds) niet met de Mercuria.

Verder heb ik binnen- en buitenunit op dezelfde groep gezet, zodat eventuele potentiaalverschillen tussen de 2 groepen niet de signalering beïnvloeden (de Remeha installatiehandleiding is voor mij niet geheel duidelijk maar laat denk ik 2 groepen zien (10 en 16A). Mijn op de binnenunit weergegeven aanvoer- en retourtemperaturen zijn helaas verre van stabiel en verspringen soms 0.5 graad bij 2 na elkaar gemeten waardes, ik had gehoopt dat dit hiermee zou verbeteren, dat is niet het geval.

Ik weet niet wat je aanpast aan de stooklijn en waarom, kun je dat toelichten?

Mijn installatie draait niet stabiel, ik denk mede door het afgiftesysteem (te klein).
Recent ben ik van 6 naar 8 groepen VV gegaan, dat gaf iets verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KupkuH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 15:06
waldi62 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:31:
[...]

Ik zou om te beginnen het stroomverbruik van de WP gaan meten, dan zie je beter wat er gebeurt.
Ik heb hiervoor een meter op de DIN-rail gemonteerd naast de automaat van de WP, die een eigen groep heeft.
De Remeha app verbruiksmonitoring werkt (nog steeds) niet met de Mercuria.

Verder heb ik binnen- en buitenunit op dezelfde groep gezet, zodat eventuele potentiaalverschillen tussen de 2 groepen niet de signalering beïnvloeden (de Remeha installatiehandleiding is voor mij niet geheel duidelijk maar laat denk ik 2 groepen zien (10 en 16A). Mijn op de binnenunit weergegeven aanvoer- en retourtemperaturen zijn helaas verre van stabiel en verspringen soms 0.5 graad bij 2 na elkaar gemeten waardes, ik had gehoopt dat dit hiermee zou verbeteren, dat is niet het geval.

Mijn installatie draait niet stabiel, ik denk mede door het afgiftesysteem (te klein).
Recent ben ik van 6 naar 8 groepen VV gegaan, dat gaf iets verbetering.
toon volledige bericht
Ik heb het probleem van de metingen met 0.5 graden bij 2 na elkaar gemeten waardes opgelost met een Remeha rbus naar opentherm gateway. Sindsdien zijn de waardes die ik meet netjes +/- 0.1 graden. Gebruik je ook een etwist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
KupkuH schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:28:
[...]

Ik heb het probleem van de metingen met 0.5 graden bij 2 na elkaar gemeten waardes opgelost met een Remeha rbus naar opentherm gateway. Sindsdien zijn de waardes die ik meet netjes +/- 0.1 graden. Gebruik je ook een etwist?
Ik gebruik ook de Etwist. Ik ben een digi-leek, kun je uitleggen hoe dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Helaas ben ik niet zo handig met elektra om dat zelf te doen. Ik zou eens in mijn vriendenkring kunnen vragen.
Wanneer het relatief warm is buiten dan heeft de buitenunit nogal last van pendelen (door waarnemingen in de achtertuin geconstateerd), de stooklijn aanpassen (de hellingsgraad iets lager gezet: 0,7 bij een voetpunt van 18) heeft voor rustiger gedrag gezorgd. Ook het activeren van de stille modus heeft hieraan bijgedragen.

Maar je hebt gelijk @waldi62 , ik kan hier pas echt goed inzicht in krijgen wanneer ik het stroomverbruik meet, nu zijn het onregelmatige waarnemingen en dus ook een beetje "gevoel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
koevje schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:12:
[...]

Helaas ben ik niet zo handig met elektra om dat zelf te doen. Ik zou eens in mijn vriendenkring kunnen vragen.

[...]

Wanneer het relatief warm is buiten dan heeft de buitenunit nogal last van pendelen (door waarnemingen in de achtertuin geconstateerd), de stooklijn aanpassen (de hellingsgraad iets lager gezet: 0,7 bij een voetpunt van 18) heeft voor rustiger gedrag gezorgd. Ook het activeren van de stille modus heeft hieraan bijgedragen.

Maar je hebt gelijk @waldi62 , ik kan hier pas echt goed inzicht in krijgen wanneer ik het stroomverbruik meet, nu zijn het onregelmatige waarnemingen en dus ook een beetje "gevoel".
toon volledige bericht
Elke warmtepomp begint bij oplopende temperaturen te pendelen, afhankelijk van de gekozen capaciteit van de wp en van het afgiftesysteem is dat bij wat warmer of kouder weer.

Voor de stroommeting gebruik ik, net als vele anderen de home wizard. Ik koos voor een DIN rail uitvoering (want 6 kW). Ik heb hem gelijk door de installateur laten plaatsen toen hij toch in de groepenkast bezig was.

Mijn Mercuria 6 kW hybryde draait sinds februari dit jaar, ik probeer hem zo in te regelen dat ik niet steeds aanpassingen moet doorvoeren bij ander weer. Ik denk dat dit uiteindelijk bij mij het vooral accepteren is van een matig regelende Mercuria. Ik vindt het een onvoldoende uitontwikkeld product, hij moduleert niet rustig terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
koevje schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:12:
[...]

[...]

toon volledige bericht
Met een simpele P1-meter waarbij je de drie verschillende fases kan uitlezen (indien je 3 fase hebt) kom je ook vaak al best een heel eind. Is vrijwel plug-and-play

Boven een graad of 7/8 gaat hij hier (6kW) pendelen....En dan draait hij vrij stabiel totdat er defrosts nodig zijn, dan is het ook weer drama. Dus feitelijk draait hij alleen tussen de 0 en 8 graden lekker ;w

Minimale verbruik ligt rond de 450-500Watt...Als je dan met een COP van pak hem beet 5 rekent heb je ook al best wat warmte wat je kwijt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Met een simpele P1-meter waarbij je de drie verschillende fases kan uitlezen (indien je 3 fase hebt) kom je ook vaak al best een heel eind. Is vrijwel plug-and-play
Bedankt voor de tip, dit lijkt me wel iets i.c.m. home assistant zodat ik mijn "data-nerd-dingetjes" kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Elke warmtepomp begint bij oplopende temperaturen te pendelen, afhankelijk van de gekozen capaciteit van de wp en van het afgiftesysteem is dat bij wat warmer of kouder weer.
Ja klopt, ik probeer dit iets verminderen, maar ben er daardoor wel vaak mee bezig.
Mijn Mercuria 6 kW hybryde draait sinds februari dit jaar, ik probeer hem zo in te regelen dat ik niet steeds aanpassingen moet doorvoeren bij ander weer. Ik denk dat dit uiteindelijk bij mij het vooral accepteren is van een matig regelende Mercuria. Ik vindt het een onvoldoende uitontwikkeld product, hij moduleert niet rustig terug.
Ik sta nog aan het begin van het proces van het verbeteren van het warmtesystemen. Ben net klaar met het inregelen van de verdeler van de vloerverwarming. Dit heeft trouwens een behoorlijke verbetering opgeleverd in zowel stroomverbruik als rustiger gedrag.

Heb laatst mijn stroom- en gastarieven in WP ingevoerd en deze economisch ingesteld qua wanneer solo of hybride te verwarmen, ben erg benieuwd wat hier het resultaat van is. Ik heb overigens wel een beperkt inzicht in totaal stroom- en gasverbruik d.m.v. slimmemeterportal. Hierdoor zie ik de verbruiken per kwartier.

Hopelijk hoef ik niet dezelfde conclusie als jou te trekken @waldi62 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
Wat kan helpen om het pendelen* bij hoge buitentemperaturen wat te verminderen is om een tweede klokschema oid te maken waarbij je blokken maakt met een duidelijk verschil in gewenste temperatuur. Dus bijv. van 08:00 - 12:00 de thermostaat op 21 graden zetten en dan van 12:00 - 18:00 op 19 graden ofzo (als je 20 als target hebt). Als het goed is blijft ie dan de ochtend wat langer aaneengesloten draaien, en dan de middag wat langer niet.

Een ander alternatief is om het setpunt (CP210) zodanig hoog te zetten dat het afgiftesysteem altijd zijn warmte kwijt kan. Nadeel is dan wel dat het bij lagere buitentemperaturen mogelijk lastig is om de stooklijn efficiënt in te stellen. Het is jammer dat er geen optie is om het een minimum aanvoertemperatuur in te stellen los van de stooklijn zoals bij andere systemen wel kan, dan voorkom je dit hele probleem.

* Als de warmtepomp twee keer per uur een run maakt van 20 minuten en daartussen 10 minuten uit is, hoeft dat geen probleem te zijn. Als ie binnen een paar minuten na het beginnen van een run weer afslaat dan is dat wel iets om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Een tweede klokschema heb ik ook, naast een handmatige instelling op 1 vaste temperatuur als het kouder wordt. Ik zet hem dan ook overdag een paar uur veel lager (=stop).
Overdag zou je wel het meest efficiënt draaien want dan is het buiten het warmst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Nou paar koude nachtjes en het is weer huilen met de pet op. Met de temperaturen van richting de -3 's nachts is het een uitdaging voor de warmtepomp om de boel op temperatuur te houden.

Door de (enorme) hoeveelheid defrosts lijkt hij dermate veel vermogen te verliezen dat hij enkel vol-gas draait en dan alweer snel de volgende defrost in knalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zq5kSekx8SPwtfYoZh424cjoryg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/znG5raUtAd0EKrOuBPe5Flqu.png?f=fotoalbum_large

De blokken in groen/geel gaan nog wel...maar de andere delen zijn echt drama. Ondanks het NIET behalen van de doeltemperatuur schakelt ook het elektrisch element niet in, je zou haast denken dat hij met iedere defrost de timer daarvoor reset :+

Zal in ieder geval de "wachttijd" voor het elektrisch element (HP030) wat verkorten. Als het bij -3 al zo moeizaam gaat geeft niet echt veel vertrouwen voor als het een keer ECHT koud is.

Onhebbelijkheden stapelden zich gisteren ook mooi op voor een slechte uitgangspositie.
* Volle bak zon zodat het systeem afslaat tot ~18:00
* De fijne niet planbare legionella run begon ~18:30 en duurt tot 21:10 omdat er veel op het slome elektrisch element moet
* Na het maken van tapwater gaat het systeem ALTIJD een uur stand-by :?
* 22:10 is ruimte temperatuur gezakt tot 18 graden, systeem geeft volgas en slaat na maar liefst tien minuten al in de eerste defrost (terwijl de warmtepomp al drie uur niet gedraaid heeft!)

Nu om 10:30 heeft het systeem het nog niet voor elkaar gekregen om weer boven de 18 graden uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
@nooberke

Vervelende situatie, en enigszins herkenbaar.

Wat ik zie in je grafiek is dat in het rode blok, en het stukje tussen de groengele blokken in, de defrosts van de 'passieve' variant zijn. Oftewel, alleen de compressor uit, maar niet actief energie uit het systeem halen. Zoals eerder beschreven hier nWn in "Remeha Mercuria Ace (hybride) warmtepompen" en ook uitgelegd hier: YouTube: Online training 'Installeren, regelen en inbedrijfstellen van Remeha...

Die 'bredere' dalen in L1 (zoals waar je de groengele blokken laat beginnen) zijn van het tweede type, waarbij het proces wordt omgekeerd en de buitenunit flink opwarmt om te ontdooien.

Wat ik bij mijn eigen systeem zie is dat het ontdooien bij hoge luchtvochtigheid en temperaturen rond 0 niet goed gaat. De unit vriest na 40 minuten dicht en start regelmatig geen nieuwe, actieve ontdooicyclus. In dat geval blijft de unit of op max. vermogen doorstampen met een volledig dichte verdamper (achterkant van de buitenunit), of hij probeert te ontdooien met de 'passieve' variant. Dit laatste werkt niet, en dat kunstje kan ie dan tot 6 keer herhalen voordat ie goed gaat ontdooien. Dat is precies wat je ziet in het rode blok bij jou.

Dit heeft een drietal stomme dingen tot gevolg:
1) De buitenunit maakt meer herrie want compleet onder het ijs en lucht kan niet meer goed worden aangezogen.
2) De efficiëntie zakt van de te verwachten COP 3.5-4.0 (bij 30 graden aanvoer) tot ~2.0. Je bent dus een stuk meer elektriciteit aan het verstoken voor dezelfde hoeveelheid warmte.
3) Het verwarmingsvermogen zakt ook sterk. In mijn situatie slurp ie 1800 watt, wat z'n max is bij de watertemperatuur die ie wil maken, maar produceert door de slechte COP geen 6 kW warmte, maar ongeveer 3-3.5 kW.

En ja, met dat ingezakte vermogen heb je meer punch van de backup nodig, die bij jou dus ook niet lekker lijkt te werken.

Afgelopen nacht was het hier -3, maar de luchtvochtigheid was 90% ipv 100%, en dit maakte al een groot verschil. De buitenunit bevroor veel minder snel en zat veel minder tijd in die compleet dichtgevroren toestand. Met als resultaat meer warmte voor minder stroom, en ook minder backup nodig.

Wat ook interessant is, is dat in het Mitsubishi topic juist het omgekeerde lijkt te spelen. Daar hebben een aantal mensen dezelfde buitenunit als de Mercuria, maar met aansturing vanuit Mitsubishi zelf. Hier is het vaak zo dat de buitenunit elke 45 minuten een 'actieve' ontdooicyclus opstart, zelfs als het niet echt nodig lijkt te zijn. Misschien dat Remeha dit probleem heeft proberen te tackelen, maar nu de andere kant op is doorgeschoten. Of misschien dat er bij onze buitenunits iets mis is met de sensoren die dit gedrag triggeren.

Volgende week komt Remeha (eindelijk, na ruim een jaar wachten) langs om de condensor te vervangen ivm fluiten. Ik heb dit probleem met ontdooien ook aangekaart bij zowel Remeha als de installateur. Hopelijk kunnen ze hier komende week al wat aan doen, anders ga ik hier verder achteraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
nooberke schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:29:
Nou paar koude nachtjes en het is weer huilen met de pet op. Met de temperaturen van richting de -3 's nachts is het een uitdaging voor de warmtepomp om de boel op temperatuur te houden.

Door de (enorme) hoeveelheid defrosts lijkt hij dermate veel vermogen te verliezen dat hij enkel vol-gas draait en dan alweer snel de volgende defrost in knalt.

[Afbeelding]

De blokken in groen/geel gaan nog wel...maar de andere delen zijn echt drama.

* Volle bak zon zodat het systeem afslaat tot ~18:00
* De fijne niet planbare legionella run begon ~18:30 en duurt tot 21:10 omdat er veel op het slome elektrisch element moet
* Na het maken van tapwater gaat het systeem ALTIJD een uur stand-by :?
* 22:10 is ruimte temperatuur gezakt tot 18 graden, systeem geeft volgas en slaat na maar liefst tien minuten al in de eerste defrost (terwijl de warmtepomp al drie uur niet gedraaid heeft!)

Nu om 10:30 heeft het systeem het nog niet voor elkaar gekregen om weer boven de 18 graden uit te komen.
toon volledige bericht
Ik ben jaloers op jouw rustige curves, mijn MErc Ace 6 kW hybr. draait veel onrustiger.

Bij kouder weer laat ik de airco meepruttelen, de WP staat 24/7 op stille modus, en daardoor minder defrostst, maar de laatste dagen heb ik er ook veel. Gisteren 2 grote en circa 10-20 kleine defrosts.

Als de WP overdag bij zon afslaat zou je de invloed van de kamerthermostaat kunnen verlagen (CP240), bij mij staat die op 2, voorwaarde is wel dat de stooklijn dan redelijk klopt.

Ik heb geen all-electric dus kan niets over de SWW zaken zeggen, misschien de installateur vragen of daar wat aan te passen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
waldi62 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Ik ben jaloers op jouw rustige curves, mijn MErc Ace 6 kW hybr. draait veel onrustiger.

Bij kouder weer laat ik de airco meepruttelen, de WP staat 24/7 op stille modus, en daardoor minder defrostst, maar de laatste dagen heb ik er ook veel. Gisteren 2 grote en circa 10-20 kleine defrosts.

Als de WP overdag bij zon afslaat zou je de invloed van de kamerthermostaat kunnen verlagen (CP240), bij mij staat die op 2, voorwaarde is wel dat de stooklijn dan redelijk klopt.

Ik heb geen all-electric dus kan niets over de SWW zaken zeggen, misschien de installateur vragen of daar wat aan te passen is.
Bij jou is het tenminste nog lekker warm binnen ;) >:)

CP240 is al verlaagd naar 2...Maar als de kamer temperatuur te ver boven de ingestelde temperatuur komt slaat hij op een gegeven moment als nog af. Geloof bij een graad of 2 boven de ingestelde temperatuur. Misschien moeten we de thermostaat foppen door hem tijdens de zon uren in een ruimte te leggen die geen zon instraling heeft.
nWn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:40:
@nooberke

Vervelende situatie, en enigszins herkenbaar.

Wat ik zie in je grafiek is dat in het rode blok, en het stukje tussen de groengele blokken in, de defrosts van de 'passieve' variant zijn. Oftewel, alleen de compressor uit, maar niet actief energie uit het systeem halen. Zoals eerder beschreven hier nWn in "Remeha Mercuria Ace (hybride) warmtepompen" en ook uitgelegd hier: YouTube: Online training 'Installeren, regelen en inbedrijfstellen van Remeha...

Die 'bredere' dalen in L1 (zoals waar je de groengele blokken laat beginnen) zijn van het tweede type, waarbij het proces wordt omgekeerd en de buitenunit flink opwarmt om te ontdooien.

Wat ik bij mijn eigen systeem zie is dat het ontdooien bij hoge luchtvochtigheid en temperaturen rond 0 niet goed gaat. De unit vriest na 40 minuten dicht en start regelmatig geen nieuwe, actieve ontdooicyclus. In dat geval blijft de unit of op max. vermogen doorstampen met een volledig dichte verdamper (achterkant van de buitenunit), of hij probeert te ontdooien met de 'passieve' variant. Dit laatste werkt niet, en dat kunstje kan ie dan tot 6 keer herhalen voordat ie goed gaat ontdooien. Dat is precies wat je ziet in het rode blok bij jou.

Dit heeft een drietal stomme dingen tot gevolg:
1) De buitenunit maakt meer herrie want compleet onder het ijs en lucht kan niet meer goed worden aangezogen.
2) De efficiëntie zakt van de te verwachten COP 3.5-4.0 (bij 30 graden aanvoer) tot ~2.0. Je bent dus een stuk meer elektriciteit aan het verstoken voor dezelfde hoeveelheid warmte.
3) Het verwarmingsvermogen zakt ook sterk. In mijn situatie slurp ie 1800 watt, wat z'n max is bij de watertemperatuur die ie wil maken, maar produceert door de slechte COP geen 6 kW warmte, maar ongeveer 3-3.5 kW.

En ja, met dat ingezakte vermogen heb je meer punch van de backup nodig, die bij jou dus ook niet lekker lijkt te werken.

Afgelopen nacht was het hier -3, maar de luchtvochtigheid was 90% ipv 100%, en dit maakte al een groot verschil. De buitenunit bevroor veel minder snel en zat veel minder tijd in die compleet dichtgevroren toestand. Met als resultaat meer warmte voor minder stroom, en ook minder backup nodig.

Wat ook interessant is, is dat in het Mitsubishi topic juist het omgekeerde lijkt te spelen. Daar hebben een aantal mensen dezelfde buitenunit als de Mercuria, maar met aansturing vanuit Mitsubishi zelf. Hier is het vaak zo dat de buitenunit elke 45 minuten een 'actieve' ontdooicyclus opstart, zelfs als het niet echt nodig lijkt te zijn. Misschien dat Remeha dit probleem heeft proberen te tackelen, maar nu de andere kant op is doorgeschoten. Of misschien dat er bij onze buitenunits iets mis is met de sensoren die dit gedrag triggeren.

Volgende week komt Remeha (eindelijk, na ruim een jaar wachten) langs om de condensor te vervangen ivm fluiten. Ik heb dit probleem met ontdooien ook aangekaart bij zowel Remeha als de installateur. Hopelijk kunnen ze hier komende week al wat aan doen, anders ga ik hier verder achteraan.
toon volledige bericht
Je ziet inderdaad dat als hij "actief" defrost een tijdje prima kan draaien. Gezien we nu rond de -3 al dit soort issues ervaren hou ik mijn hart vast voor als het een keer ECHT koud gaat worden. Hopelijk helpt het als ik het elektrisch element wat eerder in laat komen.

Ga ook wel klagen bij de installateur, maar ben bang dat het weinig uit gaat halen. :/

Flow lijkt ook wat aan de lage kant te zijn, delta T gaat richting de 7/8 graden als het vriest. Met hogere flow zou de stooklijn mogelijk weer wat omlaag kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
@nooberke
Kan je je instellingen (CP210/20/30/40 en flowrate) en aanvoer- en retourtemperatuur delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
waldi62 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:59:
@nooberke
Kan je je instellingen (CP210/20/30/40 en flowrate) en aanvoer- en retourtemperatuur delen?
CP210 (default) = 20
CP220 (default) = 20
CP230 = 0.7
CP240 = 2

Vanmorgen afgelezen temperaturen op de verdeler:
35 aanvoer, 27 retour

Gisterenochtend
30 aanvoer, 25 retour

Zaterdagochtend
32 aanvoer, 25 retour

Kan ik de flowrate ergens aflezen in het systeem? Instellingen zouden daar op default moeten staan.

Volgens Remeha zou 17,5 liter "normaal" moeten zijn voor de 6kW unit. 17,5 / 6 groepen = 2,91 per groep. Flow-meters staan nu maar op ongeveer 1.75 bij de groepen die openstaan...Dat is slechts 9 liter. Vroeger met CV-ketel en pomp op de verdeler stonden ze een stuk hoger!

Unit draait bij mijn ouders en die wonen helaas niet in de buurt dus is ook lastig te monitoren.

[ Voor 18% gewijzigd door nooberke op 14-01-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
nooberke schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:12:
[...]

CP210 (default) = 20
CP220 (default) = 20
CP230 = 0.7
CP240 = 2

Vanmorgen afgelezen temperaturen op de verdeler:
35 aanvoer, 27 retour

Gisterenochtend
30 aanvoer, 25 retour

Zaterdagochtend
32 aanvoer, 25 retour

Kan ik de flowrate ergens aflezen in het systeem? Instellingen zouden daar op default moeten staan.

Volgens Remeha zou 17,5 liter "normaal" moeten zijn voor de 6kW unit. 17,5 / 6 groepen = 2,91 per groep. Flow-meters staan nu maar op ongeveer 1.75 bij de groepen die openstaan...Dat is slechts 9 liter. Vroeger met CV-ketel en pomp op de verdeler stonden ze een stuk hoger!

Unit draait bij mijn ouders en die wonen helaas niet in de buurt dus is ook lastig te monitoren.
toon volledige bericht
Mijn gegevens:
Ik heb ook een 6 kW (maar hybride).
De flowrate is bij mij makkelijk 17 liter/min bij een laag pomptoerental van ca 70%. Het pomptoerental (%) kan je instellen met PP016. De flowrate (l/min) volgt daaruit en is mede afhankelijk van de systeemweerstand.
Ik beperk de flowrate tot circa 14 l/min want ik had een dT van maar 2.5C, soms nog minder, nu meestal 3 a 3.5 graden (HM001 - HM002).
CP 780 staat op WAR + Ruimte (check dat even bij jou).

Ik heb verder 2 verdelers, er staan 8 groepen open, elk circa 2 l/ min, HM001/2: 30/27 bij 7 graden buiten en 20,5 graden binnen.

Heb jij wel voldoende grote aanvoer en retour leidingen? Ik heb bewust alles tussen pomp en verdelers vergroot naar 20 mm inwendig (22*1 mm koper en 26*3 mm meerlaagsbuis).

Zit er op jouw verdeler(s) nog een thermostaatkraan ventiel, dan valt daar veel winst te behalen, dat zijn forse restricties.
Pomploze verdelers zijn de norm, zeker bij full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
waldi62 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Mijn gegevens:
Ik heb ook een 6 kW (maar hybride).
De flowrate is bij mij makkelijk 17 liter/min bij een laag pomptoerental van ca 70%. Het pomptoerental (%) kan je instellen met PP016. De flowrate (l/min) volgt daaruit en is mede afhankelijk van de systeemweerstand.
Ik beperk de flowrate tot circa 14 l/min want ik had een dT van maar 2.5C, soms nog minder, nu meestal 3 a 3.5 graden (HM001 - HM002).
CP 780 staat op WAR + Ruimte (check dat even bij jou).

Ik heb verder 2 verdelers, er staan 8 groepen open, elk circa 2 l/ min, HM001/2: 30/27 bij 7 graden buiten en 20,5 graden binnen.

Heb jij wel voldoende grote aanvoer en retour leidingen? Ik heb bewust alles tussen pomp en verdelers vergroot naar 20 mm inwendig (22*1 mm koper en 26*3 mm meerlaagsbuis).

Zit er op jouw verdeler(s) nog een thermostaatkraan ventiel, dan valt daar veel winst te behalen, dat zijn forse restricties.
Pomploze verdelers zijn de norm, zeker bij full electric.
toon volledige bericht
CP 780 staat inderdaad op Weer + Ruimte en thermostaat is een eTwist. Gezien de huidige lage flow met de default instellingen zal de systeemweerstand inderdaad hoog zijn. De buizen zijn niet enorm maar ook absoluut geen dropveters. Dikte durf ik niet te gokken, ik schat 22mm. Je hoort ze wel duidelijk suizen/ruisen als de CV loopt...dat is ook niet zo'n geweldig teken :+

Je gaat door voor de wasmachine, er zit inderdaad nog een thermostaat in. De airco beunhaas installateur komt vandaag langs dus ga weer wat puntjes doorzetten.

Kijkende naar de foto's snap ik ook absoluut niet waarom ze die thermostaat verplaatst/terug gezet hebben. Ik weet echter zeker dat hij er nog zit ondanks dat hij net buiten de foto's valt.

Wat foto's uit het archief gevist

Oud met CV-gas-ketel en zoneregeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fpTTKgcdSni-mK7D1vCEluBKOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCKo9IdIC7zadnaNqFNyLgAP.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste mislukte poging van de installateur om de pomp te verwijderen 8)7 (toen was er helemaal geen flow :*) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qunr-Fr0LURZrS7YI4B3SZn6MLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTMhJAn2fDI1NC67O1qfvFKb.jpg?f=fotoalbum_large

Zo is het nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKCgCC8YAa1z4Ez1FcSp3yzm7vA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGDKT0PW0WfaCUWNzg7700Uo.jpg?f=fotoalbum_large

Leidingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDHAmaApUzGWDwF1Wh6quGEs0kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8anKvK7nmNtSE8cDrmuikbRb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
@nooberke de thermostaatknop zat in je oude opstelling rechtsboven (witte knop met ribbels/ sleuvjes)

Het lijkt alsof ze die in de huidige opstelling ertussenuit hebben gehaald. Dat zou dan wel betekenen dat deze plek geen bottleneck is qua warmte. Staat die andere witte draaiknop (retour ventiel) wel helemaal open? Met deze knop kan je de flow ook beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Ik zou het retourventiel rechts naast de witte knop verwijderen, kijk naar de doorlaat als die er uit is.
De witte draaiknop is alleen voor de laatste groep, heeft geen effect op de andere groepen, maar waaron die er nu op zit begrijp ik ook niet.
De aan- en afvoer zijn denk ik al 22 mm, als er verder niet te veel knieën in zitten zou dat goed moeten zijn.
Heb je de pompinstelling al gecontroleerd?

We hebben geen wasmachine nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ajee
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-03 21:00
@nWn: Enorm bedankt voor de URL van de Remeha video’s! Zeer instructief en informatief. Ik heb sinds juni 2023 een Mercuria 4,5 kW WP en heb daar, na de nodige fine tuning goede resultaten mee. De slave is een Remeha Calenta 40. Geen last van pendelen. Moduleert tussen de 350 Watt en 1500 Watt afhankelijk van de buitentemperatuur natuurlijk. Wel de nodige parameters gewijzigd. Dat de Mercuria WP de CV aan/ uit regelt begrijp ik door de uitleg van de Instructie video ook. Dus een bewuste keuze omdat de CV in de slave mode slecht het topje van de extra energie moet geven en heeft een modulerende CV ketel geen enkele toegevoegde waarde. De WP fluit ook zachtjes en heb de installateur gevraagd dit op te lossen. Remeha heeft een tekort aan vervangende onderdelen hiervoor. Verder ontbreekt de Bluetooth module en heb daarover aangegeven om die alsnog te leveren.
Mijn CV schakelde bijna iedere minuut aan en daarna weer een paar minuten uit. Omdat mijn CV tevens een buitentemperatuur sensor heeft heb ik de instellingen van mijn CV gewijzigd en draait de CV nu vele malen rustiger en pendelt aanzienlijk minder.
Verder, de installateur had de buitentemperatuur sensor van de WP ook op de voet van de buitenunit gemonteerd. Dat heb ik verplaatst naar de noordkant van onze woning op 1,5 meter hoogte. Daardoor is met name tijdens vorst de temperatuur realistischer en regelt de WP beter. Ik had een onrustig gedrag van de WP en dat was ‘s nachts niet het geval. Dat bleek te liggen aan de E- twist thermostaat. Die is vreselijk gevoelig voor tocht en passanten. Dit heb ik opgelost met een kapje aan de zijkant, daardoor reageert de thermostaat rustiger met tot gevolg dat de WP veel rustiger werkt. Ik begreep ook dat als men last heeft van een pendelende WP dat dit ook aan de plaats van de thermostaat kan liggen en dat blijkt zo te zijn dus. Wat mij ook is opgevallen dat een WP met een klein vermogen beter is dan een te groot vermogen. De keuze op een 4,5 kW Mercuria is gedaan op basis van mijn Gasverbruik. Vrijstaand huis redelijk geïsoleerd met een jaarverbruik van ca. 1200/1300 M3 gas. Nu verbruik ik ca. 300M3 gas en verwarm ik de woning prima met de WP, ook als het -5.0 Graden is. Mocht er iemand zijn die interesse heeft in mijn parametersettings dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsteenbrink
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-05 23:50
@Ajee

Wij hebben ook een 4,5 KW Mercuria Ace sinds december 2024. De WP heeft een 50l buffervat, een Nefit Proline als backup, een 3-weg klep en een 100l Remeha Aquaplus boiler. We hebben ook 19 zonnepanelen op het zuiden. Heb ook veel aan de instellingen gewerkt de afgelopen weken en was ook blij met het wat koudere weer om te kunnen testen. Alles draait inmiddels nagenoeg zonder gas in een bovengemiddeld geïsoleerde 2 onder een kap woning, ook comfortabel onder 0. Ik ben zeker benieuwd naar je parametersettings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
@Ajee

Interessant! Een paar vragen / opmerkingen:

1) Zou je iets meer kunnen vertellen over wat je hebt gedaan met de CV ketel om deze rustiger te laten lopen? En zitten deze wijzigingen puur aan de kant van de CV ketel, of heb je ook iets bij de WP aangepast?

2) Herken jij dat de buitenunit soms een tijdlang niet goed ontdooit? Zoals @nooberke ook liet zien? Bij mijn buitenunit speelt dit ook, maar tegelijkertijd heb ik zicht op de buitenunit van de buren (ook een Mercuria Ace 4.5 hybride), welke bijna nooit volledig dichtgevroren is. Ik probeer een beeld te vormen van hoe vaak dit probleem voorkomt en waar het van afhankelijk is.

3) Leuke oplossing met dat kapje bij de eTwist!

4) Over de Bluetooth module: Ik heb deze vorige maand nageleverd gekregen. Je kan met de Smart Service App verbinding maken en het één en ander aan waardes zien / aanpassen. Afgelopen week heb ik geprobeerd om de verbinding te reverse engineering, zodat je deze waardes ook via bijv. een Raspberry Pi in Home Assistant kan krijgen. Dit is niet gelukt vanwege een beveiliging (challenge-response) op de verbinding. Ik heb dan ook weinig hoop dat dit in de toekomst wel werkend te krijgen is. Maar goed, ik ben ook geen expert op het gebied van BLE protocollen dus misschien dat ik iets heb gemist :)

5) Volgende week komen ze hier de condensor vervangen ivm het fluiten. Ik zal laten weten of dit heeft geholpen, en ook wat de monteur nog meer te vertellen had over oa het ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
koevje schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:18:
@nooberke de thermostaatknop zat in je oude opstelling rechtsboven (witte knop met ribbels/ sleuvjes)

Het lijkt alsof ze die in de huidige opstelling ertussenuit hebben gehaald. Dat zou dan wel betekenen dat deze plek geen bottleneck is qua warmte. Staat die andere witte draaiknop (retour ventiel) wel helemaal open? Met deze knop kan je de flow ook beïnvloeden.
Hij zit er echt nog! Dit is een wat betere foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Vb0LADpvoIBP2IG0DafKL9uJvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxWpi4ES9RAXISQw6TpJ2J8Z.jpg?f=fotoalbum_large
waldi62 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:25:
Ik zou het retourventiel rechts naast de witte knop verwijderen, kijk naar de doorlaat als die er uit is.
De witte draaiknop is alleen voor de laatste groep, heeft geen effect op de andere groepen, maar waaron die er nu op zit begrijp ik ook niet.
De aan- en afvoer zijn denk ik al 22 mm, als er verder niet te veel knieën in zitten zou dat goed moeten zijn.
Heb je de pompinstelling al gecontroleerd?

We hebben geen wasmachine nodig.
Met het retourventiel bedoelen jullie de achtste knop bovenop de groep? Geloof dat er daar simpelweg een grotere knop zit omdat ze niet genoeg kleintjes meer hadden :+ die groep staat sowieso dicht.

Pompinstelling gecontroleerd en die staat reeds op 100%

Hoeveelheid knietjes valt verder wel mee....Zitten een aantal waar de pomp is weggehaald, en verder nog 3/4 setjes in de rest van het traject.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ajee
@Robsteenbrink: Hierbij mijn instellingen die ik t.o.v. de fabrieksinstellingen heb gewijzigd, plus instellingen CV ketel dat in een hybride opstelling zeker zo belangrijk is om er voor te zorgen dat de WP tijdens de bivalente werking goed gaat.
HP000: 3 Graden. HP030: 40 min. HP031:60 min.HP051: - 2,5 Graden. CP000: 55 Graden. CP780: ruimte en buiten. CP210: 20 Graden. CP220: 17 Graden. CP230: 1.2. AP063: 55 Graden. AP091: Bedraad. De Calenta heb ik ingesteld als volgt: P23: 60 Graden. P25: 20 Graden. P26: 20 Graden en P27: - 10 Graden. Onze woning van 1966 heeft een vloeroppervlakte van ca. 140 vierkante meters, verwarmd met radiatoren. Woning redelijk goed geïsoleerd. Benedenverdieping staan alle radiatoren volledig open ( thermostaat kranen verwijderd) m.u. van toilet. Boven staan de radiatoren op stand 2 ca. 18,5 Graden. Radiator in garage en in de serre staan op anti vorst en die werken bij lage temperatuur. Mijn gasverbruik zonder WP was ca. 1200/1300 M3 is in 2024 terug naar 250 M3 en de WP had een energieverbruik van 2800kW. Besparing ca. €1000,- met mijn energieprijzen. Daar keek ik van op, had eerder ca. €600,- gedacht. :*) Ben benieuwd naar je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
nooberke schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Hij zit er echt nog! Dit is een wat betere foto:
[Afbeelding]

[...]

Met het retourventiel bedoelen jullie de achtste knop bovenop de groep? Geloof dat er daar simpelweg een grotere knop zit omdat ze niet genoeg kleintjes meer hadden :+ die groep staat sowieso dicht.

Pompinstelling gecontroleerd en die staat reeds op 100%

Hoeveelheid knietjes valt verder wel mee....Zitten een aantal waar de pomp is weggehaald, en verder nog 3/4 setjes in de rest van het traject.
toon volledige bericht
Nee, het retourventiel is het 9de van links, het metalen (messing) ventiel in de retourleiding. Die zou ik verwijderen.
Verder zie ik circa 1 m boven de verdeler een by-pass (denk ik); die moet dicht staan als er voldoende groepen open staan, zeg meer dan 5.
Ik heb zo’n by-pas niet maar sommigen plaatsen deze om een minimale flow te garanderen als de groepen en andere gebruikers na-geregeld worden met bijvoorbeeld thermostaatkranen (en dicht kunnen gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsteenbrink
@Ajee
Leuk om mee te kijken hoe jij de WP hebt ingesteld. Wij hebben nog niet zo veel parameters aangepast in de paar weken dat de pomp nu draait 😊

Bij ons staat de HP000 na een paar aanpassingen op -5, ik vond dat de gasketel nog best vaak bijsprong tussen de 0 en 5 graden met de default setting en met een wat agressievere stooklijn kon de pomp het huis ook nog prima warm krijgen, vandaar de -5 waarde.

HP030 en HP 031 staan bij ons nog op de default, waarom heb je deze op langer gezet?
HP051 staat ook bij ons nog op default van -20 graden, is er een voordeel om de WP eerder te laten stoppen met werken (energiegebruik/efficiency)? Dat geld ook voor CP000 die staat bij ons ook nog op default. CP780 straat bij ons op dezelfde als bij jullie, op de auto stand werd het regelmatig te warm, dus de eTwist thermostaat mee laten doen was wel handig. CP210 stond toen het kouder was op 20 graden maar ging de pomp wel wat meer pendelen, nu terug naar 18 graden. CP220 staat bij ons ook op 17 graden, daar ga ik nog een graadje vanaf halen. CP203 (de helling van de lijn zelf) staat op 1,8, de default 1,5 kreeg het huis bij ons niet warm, ik denk dat 1,7 ook nog wel zal werken. Het lijkt me dat de stooklijn tussen de zomer en winter aangepast moet gaan worden.

AP063 staat bij ons ook nog op default, hoewel de Proline cv ketel nu max 55 graden aanlevert, misschien nuttig om deze gelijk te trekken. AP091 is ook bedraad.

Ik weet niet wat de instelling op de Calenta precies zijn maar onze Nefit proline staat ingesteld op max 60 graden tapwater (wat hij toevoegt aan de boiler als dat nodig is) in de Eco stand (2). De CV temperatuur staat op max 55 graden en het vermogen is teruggeschroefd naar ongeveer 50% van max.

Wij hebben in de huiskamer 20m2 vloerverwarming alleen in de uitbouw en 2 Jaga strada hybrid DBH radiatoren, waar we ook in de zomer mee willen gaan koelen. Deze zijn snel op temperatuur. De rest van het huis heeft normale radiatoren, vaak met radiatorventilatoren voor de het bevorderen van de convectie.

Omdat we ook een Aquaplus boiler gebruiken voor warm water, is het gasverbruik enorm gedaald. In vergelijkbare weken gebruikten we ruim 65 m3 gas, dat is inmiddels terug naar ca 2 m3. Het gas springt af en toe bij met het afnemen van warm water en we koken, nog, op gas. De stroomkosten zijn uiteraard opgelopen en zijn we nog aan het tunen maar het lijkt erop dat we 30 tot 40% op energiekosten gaan besparen, wat prima is. Ik vind het vooral leuk om zo weinig mogelijk gas te gebruiken 😊 Leuk om ervaringen uit te wisselen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
waldi62 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:46:
[...]

Nee, het retourventiel is het 9de van links, het metalen (messing) ventiel in de retourleiding. Die zou ik verwijderen.
Verder zie ik circa 1 m boven de verdeler een by-pass (denk ik); die moet dicht staan als er voldoende groepen open staan, zeg meer dan 5.
Ik heb zo’n by-pas niet maar sommigen plaatsen deze om een minimale flow te garanderen als de groepen en andere gebruikers na-geregeld worden met bijvoorbeeld thermostaatkranen (en dicht kunnen gaan).
Je bedoeld het tussenstukje bij pijl "1"? Ik had geen idee dat daar ook nog wat zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBxISTEoTbAc1-v6eJQoJ3KmQvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdfVg5qS76XlgGwbqCdQu296.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed begrijp moeten zowel "1" als "2" er nog tussenuit?

Toevallig gisteren even met die by-pass gespeeld maar kwam er niet helemaal uit. By-pas lijkt ook wat warm water door te laten, als ik hem hoger draaide leek er iets meer flow te komen. In principe staan er altijd zes groepen open (en met met koelen in de zomer acht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlTqL4rk_BogeiPp5aQjX_WaYTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aumtE2Ieo7GpwjX1A8z3hTxK.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zet je die dicht? Ik snap niet helemaal hoe dit regelt, installatie draait op zo'n 1.5 bar dan zijn alle instellingen toch al te laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Inderdaad, de appendages 1 en 2 zou ik verwijderen om zeker te zijn dat er geen restricties zijn die de doorstroming beperken.

Het bypass ventiel regelt op drukverschil, niet op de waterdruk (systeemdruk) in het systeem (jouw 1.5 bar).
De schaal is niet goed af te lezen maar geeft waarschijnlijk een drukverschil aan, hoe hoger de waarde, hoe minder snel het ventiel opent (en dus de aanvoer en retour kortsluit).
Als deze bijvoorbeeld ingesteld staat op 0.3 bar (en daar lijkt het op), dan opent dit ventiel zodra het drukverschil tussen aan- en afvoer groter is dan 0.3 bar.

Achtergrond:
Het drukverschil wordt bepaald door het leiding systeem (met daarin de verdeler, groepen, filter enz) en de flowrate.
Als de pomp staat te "persen" doordat er teveel (systeem)weerstand is (en daar lijkt het bij jou op), loopt de druk die de pomp levert op.
De pomp draait op een zgn pompcurve, dat is een combinatie van de mogelijke werkpunten van drukken en debieten). In mijn Installatiehandleiding staat deze curve op pagina 18 (par. 4.2.5); de druk is weergegeven in meters waterkolom; 1 mCe, komt overeen met grofweg 0.1 bar.
Deze curve laat dus zien welke flow er is bij welke verschildruk; lagere verschildruk>>hogere flow en V.V.
De pomp in mijn 6 kW unit kan circa 0.8 bar drukverschil leveren (maar dan is er geen flow), dus opent het by-pass ventiel als de verschildruk te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
waldi62 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:01:
Inderdaad, de appendages 1 en 2 zou ik verwijderen om zeker te zijn dat er geen restricties zijn die de doorstroming beperken.

Het bypass ventiel regelt op drukverschil, niet op de waterdruk (systeemdruk) in het systeem (jouw 1.5 bar).
De schaal is niet goed af te lezen maar geeft waarschijnlijk een drukverschil aan, hoe hoger de waarde, hoe minder snel het ventiel opent (en dus de aanvoer en retour kortsluit).
Als deze bijvoorbeeld ingesteld staat op 0.3 bar (en daar lijkt het op), dan opent dit ventiel zodra het drukverschil tussen aan- en afvoer groter is dan 0.3 bar.

Achtergrond:
Het drukverschil wordt bepaald door het leiding systeem (met daarin de verdeler, groepen, filter enz) en de flowrate.
Als de pomp staat te "persen" doordat er teveel (systeem)weerstand is (en daar lijkt het bij jou op), loopt de druk die de pomp levert op.
De pomp draait op een zgn pompcurve, dat is een combinatie van de mogelijke werkpunten van drukken en debieten). In mijn Installatiehandleiding staat deze curve op pagina 18 (par. 4.2.5); de druk is weergegeven in meters waterkolom; 1 mCe, komt overeen met grofweg 0.1 bar.
Deze curve laat dus zien welke flow er is bij welke verschildruk; lagere verschildruk>>hogere flow en V.V.
De pomp in mijn 6 kW unit kan circa 0.8 bar drukverschil leveren (maar dan is er geen flow), dus opent het by-pass ventiel als de verschildruk te hoog is.
toon volledige bericht
Theoretisch gezien staat de by-pass dus "verder dicht" als ik die op draai van 0.3 naar 0.5? Het ruisen/suizen van de leidingen leek ook behoorlijk beïnvloed te worden door de stand van de by-pass. Op zich wel verklaarbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door nooberke op 16-01-2025 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ajee
@nWn : Kom even terug op je vragen:
1. Om het samespel tussen WP en CV rustiger te laten verlopen heb ik de Calenta CV ketel laten sturen door de buitentemperatuur sensor. Deze had ik er vanaf gekoppeld omdat dit een zeer onrustig van de CV ketel gaf, maar omdat ik zag dat de ketel als die werd aangestuurd door de WP alsmaar ging pendelen. Nu gaat de ketel aan en weer uit na een langere tijd. Voor mijn parameterinstellingen zie mijn reactie naar Robsteenbrink.
2.Het ontdooiproces bij mijn buitenunit verloopt goed, mede omdat ik mijn WP af laat schakelen bij - 2,5 Graden. IJsafzetting is er wel maar normaal en verdwijnt na een tijdje doordat de CV bijspringt. Het bivalente van mijn WP met de CV heb ik verkort omdat ik persoonlijk tot de conclusie kom dat een lucht- water WP niet echt ideaal werkt in een koude winter. De WP moet dan behoorlijk hard werken. Daarom heb ik de ondergrens op - 2,5 Graden gezet. Deze instelling werkt naar tevredenheid.
3.Jan dat kapje was een goede oplossing.
4. De Bluetooth module werkt niet. Dat heb ik vernomen van mijn installateur die me ook vertelde dat Remeha hier aan werkt en met een andere oplossing gaat komen, ben benieuwd.
Mocht je de andere parameterinstellingen willen weten, kijk dan even op mijn reactie naar Robsteenbrink.
Van pendelen heb ik tot nu toe geen last, wel stopt de WP 1of 2 keer in 24 uur en waar dat door komt…….???????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
nooberke schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:11:
[...]

Theoretisch gezien staat de by-pass dus "verder dicht" als ik die op draai van 0.3 naar 0.5? Het ruisen/suizen van de leidingen leek ook behoorlijk beïnvloed te worden door de stand van de by-pass. Op zich wel verklaarbaar.
Dat klopt, als je hem verder dicht draait zal er meer water over de groepen stromen en omgekeerd, probeer het maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Ik krijg wel het idee dat jullie een andere manier hebben van het aanpassen van de instellingen dan dat ik heb, aangezien jullie het vaak hebben over de CP-nummers. Ik pas de instellingen uitsluitend aan met de ronde draaiknop op de warmtepomp. Is er nog een andere manier? Of heb je daar de bluetooth module voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
koevje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:39:
Ik krijg wel het idee dat jullie een andere manier hebben van het aanpassen van de instellingen dan dat ik heb, aangezien jullie het vaak hebben over de CP-nummers. Ik pas de instellingen uitsluitend aan met de ronde draaiknop op de warmtepomp. Is er nog een andere manier? Of heb je daar de bluetooth module voor nodig?
Ik pas de parameters vaak op dezelfde manier aan als jij doet. Die codes (CP, AP, etc.) staan vaak ook op het scherm zodra je een parameter aanpast. Verder staan deze ook in de handleiding.

Als je weet welke parameter je wil aanpassen kan je ook de 'Zoeker' gebruiken, in het hoofdmenu. Dan kan je gelijk naar die parameter (of set aan parameters als je * gebruikt), zonder dat je door alle menu's moet navigeren. Via Bluetooth kan je ook het één en ander aanpassen, maar volgens mij niet zoveel als vanuit de unit zelf.

---

Verder zijn er nog een paar dingen opgevallen de laatste week. Allereerst wat betreft de Hybride werkingsmodus (HP061). Deze kan je instellen om bijv. bij een bepaalde COP of kosten over te schakelen van WP naar backup (CV ketel). Echter lijkt dit bij mij niks te doen. Ik kan een COP drempel inschakelen, maar als ik meet dat ie daar onder komt verandert er niks. Ik gok dat dit te maken heeft met het ontbreken van de tellers, zodat de WP helemaal niet kan berekenen wat voor COP ie draait, want hij heeft geen inzage in het energiegebruik. Werkt die COP drempel, of het kiezen tussen WP en backup via kosten, bij iemand van jullie wel?

Edit: Bovenstaande werkt wel, maar ik moet een veel hogere COP waarde instellen dan wat ik op dat moment meet. Oftewel, het apparaat gebruikt waarschijnlijk een tabel / formule om een theoretische COP waarde te bepalen (aan de hand van onder andere de buitentemperatuur?), maar niet de in praktijk gehaalde COP.

Een tweede zaak die niet lijkt te werken is de VertrStartResrveCV (HP030) en VertragStopReservCV (HP031), en ook de fijnafstelling hiervan. Ongeacht hoe snel of langzaam ik de vertraging voor zowel het starten als stoppen zet, zodra de gasketel mag bijspringen vanwege de buitentemperatuur, gebeurt dit exact elke 10 minuten. Zie ook hieronder, waar je de dT ziet zoals gemeten op de buizen. Exact elke 10 minuten is er een extra puls vanuit de gasketel. Dit is met HP030 op 20 minuten, en HP031 op 15 minuten. Als ik deze parameters op 1 minuut zet, of op 60 minuten, het lijkt geen verschil te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgquZgpZaGhlcMFeJbUlhkR43Mo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/tUbO8jjMAvNsuzvxqA4z8G0I.png?f=fotoalbum_medium

Heeft één van jullie hier al naar gekeken? Ik gok dat, net als bij de hybride werkingsmodus, deze parameters niet goed zijn geport vanuit de Elga, en daardoor niet, of anders, geïmplementeerd zijn. Maar het kan ook zijn dat het bij jullie wel goed lijkt te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door nWn op 17-01-2025 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
@koevje : Ik stel de (CP en andere) parameters alleen in via het scherm op de binnen-unit, daar kan je bij alle parameters en uitlezingen van bijv. aan- en afvoertemperatuur (HM 001/002)

@nWn :
Ik heb jouw bevindingen niet getest, ik draai altjjd op de WP in stille modus, de ketel is dit jaar nog niet bijgekomen. Mijn max. aanvoertemperatuur is 31 graden, bij kouder weer zet ik de airo bij (pruttelstand is voldoende).
Dus mijn COP is daarbij nog steeds acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robsteenbrink
@nWn ik heb gisteren toevallig de hybride parameter HP061 getest en op "kosten" gezet. Toen het gistermiddag binnen een paar uur een stuk kouder werd sprong de CV ketel bij. Daar zat ik niet op te wachten dus staat de parameter nu weer op geen. De ketel weet niet dat we ruim 5.000 kwh aan stroom opwekken met onze zonnepanelen die dit en volgend jaar nog gesaldeerd worden. Anyway bij ons doet deze parameter wel wat. De vertraagde start parameters gebruiken we nog niet, waar is dat handig voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
@Robsteenbrink: Interessant dat 'kosten' bij jou iets lijkt te doen. Ik heb dat nog niet geprobeerd, ga daar binnenkort eens naar kijken.

Edit: Het uitzetten van de WP en overschakelen naar alleen gasketel op basis van kosten werkt ook bij mij. Sterker nog, als ik de COP drempel heel hoog zet werkt het ook met 'primaire energie'. Deze COP waarde is alleen wel een stuk hoger dan de gemeten COP waarde, dus ik gok dat de WP intern een tabel hanteert of iets dergelijks.

Mijn interpretatie van van die start en stop parameters is dat deze bepalen wanneer de gasketel aan mag worden gezet, en hoe lang ie dan aan moet blijven. Uit de handleiding:
Vertraging voor het opstarten / stoppen van de reserve-energiebron voor de verwarmingscircuits.
Als je de start parameter op 30 minuten zet, mag de WP dus pas na een half uur om assistentie vragen. Die stop parameter interpreteer ik als de tijd die de gasketel, eenmaal aan, ook moet blijven draaien. Bij mij is het alleen nergens handig voor zo lijkt, want er verandert niks. Ongeacht de waardes die ik pak, de ketel wordt, indien nodig, elke 10 minuten even aangezet. Het liefste zou ik dit rustiger krijgen. Bijvoorbeeld 30 minuten wachten, dan 30 minuten gasketel erbij (die ik zelf al op laag vermogen heb gezet), en dan weer langere tijd uit.

[ Voor 14% gewijzigd door nWn op 17-01-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsteenbrink
@nWn ik probeer de gas ketel zo weinig mogelijk aan te hebben en heb de HP000, de temperatuur waaronder de gas ketel mag bijspringen, op -5 graden gezet. Sofar trekt de WP het nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Bij ons draait de WP ook al een tijdje op kosten. Dit wel in combinatie met ingevoerde kWh en M3 prijzen. Hierdoor lijkt de ketel het beneden een bepaalde temperatuur over te nemen. Ik denk dat dit qua kosten ook wel beter is.

Dit is het verbruik van vandaag tot nu toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0E25Wz2CguYlJafT95QuIVM93w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQ6UAUprQUNm0lpZxLEu8YcE.jpg?f=fotoalbum_large

@waldi62 Oh dan passen we het wel op dezelfde manier aan. Ik pas alleen de regel strategie via de E-Twist aan. Als de houtkachel aan, gaat dan gaat deze op "ruimte".

De laatste tijd lijkt er iets van een update plaats te vinden in de E-twist, deze blijft dan hangen bij het opstarten waardoor ik de hele WP van de stroom moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alessio
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-02 22:21
Hoi,

Al een tijdje lid op Tweakers maar nog een redelijke newbie op het gebied van warmtepompen. Zijn sinds mei 2024 verhuisd naar nieuwbouw (zelfbouw) woning. Dus een goed isolatiepakket.

Ik heb een hele hoop vragen nog maar ga het een beetje gedoseerd brengen ;)

We hebben een Remeha mercuria ace 6kw all electric. Huis van 170m2 wordt volledig verwarmd met vloerverwarming met 16mm buizen 10cm hoh.

Verbruik tot nu toe voelt me erg tegen moet ik zeggen, maar dat is wellicht voor later.

Mijn grootste irritatie tot nu toe: als mercuria een SWW of Legionella run heeft gedaan, staat de WP best wel lang (soms wel 3 tot 4 uur) niks te doen. Gevolg: huis koelt af en ik loop de hele dag achter de feiten aan. WP heeft (zonder bijverwarming) enorm veel tijd nodig om boel weer op temp te krijgen. Is dit een bekend fenomeen en kan ik hier iets aan doen met bijvoorbeeld een instelling? Ik las ergens dat het te maken heeft met de warmte van die SWW run die hij dan een tijdje niet kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
alessio schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:40:
Hoi,

Al een tijdje lid op Tweakers maar nog een redelijke newbie op het gebied van warmtepompen. Zijn sinds mei 2024 verhuisd naar nieuwbouw (zelfbouw) woning. Dus een goed isolatiepakket.

Ik heb een hele hoop vragen nog maar ga het een beetje gedoseerd brengen ;)

We hebben een Remeha mercuria ace 6kw all electric. Huis van 170m2 wordt volledig verwarmd met vloerverwarming met 16mm buizen 10cm hoh.

Verbruik tot nu toe voelt me erg tegen moet ik zeggen, maar dat is wellicht voor later.

Mijn grootste irritatie tot nu toe: als mercuria een SWW of Legionella run heeft gedaan, staat de WP best wel lang (soms wel 3 tot 4 uur) niks te doen. Gevolg: huis koelt af en ik loop de hele dag achter de feiten aan. WP heeft (zonder bijverwarming) enorm veel tijd nodig om boel weer op temp te krijgen. Is dit een bekend fenomeen en kan ik hier iets aan doen met bijvoorbeeld een instelling? Ik las ergens dat het te maken heeft met de warmte van die SWW run die hij dan een tijdje niet kwijt kan?
toon volledige bericht
Ben niet de expert hier, maar wel één van de enige hier die een Mercuria met all-electric heeft draaien geloof ik.

Ben je in totaal vier uur aan verwarming kwijt tijdens de SWW runs of staat hij na het SWW runs nog 3 a 4 uur te niksen? Het beeld wat ik hier zie is dat hij na een SWW run circa een uur op stand-by blijft staan. Ook erg irritant, maar minder dramatisch dan 3 a 4 uur.

Met een nieuwbouw woning en 10cm HoH zou ik verwachten dat je op een efficiënte lage temperatuur moet kunnen draaien. Heb je inzicht in het verbruik? Hier gaat het vooral mis wanneer defrosten nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alessio
Ben je in totaal vier uur aan verwarming kwijt tijdens de SWW runs of staat hij na het SWW runs nog 3 a 4 uur te niksen?
Hij staat vooral heel lang te niksen na een SWW run. Bij een legionella run meerdere uren. Hij verwarmt huis al niet meer tijdens de run zelf en daarna dus ook heel lang niet. Bij normale sww run ook zeker een uur.
Met een nieuwbouw woning en 10cm HoH zou ik verwachten dat je op een efficiënte lage temperatuur moet kunnen draaien.
Die verwachting had ik ook, maar vind ik echt tegenvallen. Zeker bij deze temperaturen. Verbruik van 25 kWh voor alleen de warmtepomp gebeurt vrij regelmatig bij temperaturen rond het vriespunt. En inderdaad elk half uur een defrost.

We hadden laatst ook een dag zo rond de 7 graden, toen pruttelde de WP gewoon netjes op 0.5 kWh met hele lange runs. Dat was meer in de lijn der verwachting

Qua aanvoertemperaturen: op dagen met 6/7 graden buiten warmt hij het huis op met 26.5 graden. Nu met deze vriestemperaruren red ik het (blijkbaar) niet onder de 30 graden. En die 30 graden haalt de warmtepomp overigens met moeite. Hij staat nu echt met 2 kWh te pompen om woonkamer op temperatuur te krijgen. Ik zit nog veel te rommelen met de juiste stooklijn, en die had ik vannacht niet te pakken want huis was afgekoeld van 20.5 naar 20 graden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
alessio schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:55:
[...]

Hij staat vooral heel lang te niksen na een SWW run. Bij een legionella run meerdere uren. Hij verwarmt huis al niet meer tijdens de run zelf en daarna dus ook heel lang niet. Bij normale sww run ook zeker een uur.

[...]

Die verwachting had ik ook, maar vind ik echt tegenvallen. Zeker bij deze temperaturen. Verbruik van 25 kWh voor alleen de warmtepomp gebeurt vrij regelmatig bij temperaturen rond het vriespunt. En inderdaad elk half uur een defrost.

We hadden laatst ook een dag zo rond de 7 graden, toen pruttelde de WP gewoon netjes op 0.5 kWh met hele lange runs. Dat was meer in de lijn der verwachting

Qua aanvoertemperaturen: op dagen met 6/7 graden buiten warmt hij het huis op met 26.5 graden. Nu met deze vriestemperaruren red ik het (blijkbaar) niet onder de 30 graden. En die 30 graden haalt de warmtepomp overigens met moeite. Hij staat nu echt met 2 kWh te pompen om woonkamer op temperatuur te krijgen. Ik zit nog veel te rommelen met de juiste stooklijn, en die had ik vannacht niet te pakken want huis was afgekoeld van 20.5 naar 20 graden oid.
toon volledige bericht
"ons" uur pauze is wat mij betreft al bizar...meerdere uren slaat echt nergens op....Dat de legionella run steeds verspringt helpt ook niet mee....

Dat verbruik van 2000 watt komt geloof ik vooral omdat hij barstensvol met ijs zit en niet goed defrost...weet niet of je de buiten unit goed kan zien maar je zou is naar de achterkant kunnen kijken.

Mooi voorbeeld is 16 January...toen liep de temperatuur terug gedurende de dag.

Warmtepomp = L1

Mooi rustig beeld tot 12:00 (die piek na middernacht is vaatwasser)
12:00-13:30 SWW run
13:30-14:30 uurtje nutteloze pauze
14:30-16:00 paniek paniek ik moet bijtrekken en ik probeer alleen te ontdooien met slecht werkende "passieve" defrosts
16:00: actieve defrost
16:00-17:00: verbruik loopt terug omdat doel temperatuur in beeld komt
17:00-18:00 verbruik loopt op omdat buitenunit weer dicht vriest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-sulA0RB4DpegqjvyxnScQ2Ifs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdYeMB2ZNHi0jf7U82tODv3r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alessio
nooberke schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:23:
[...]

"ons" uur pauze is wat mij betreft al bizar...meerdere uren slaat echt nergens op....Dat de legionella run steeds verspringt helpt ook niet mee....

Dat verbruik van 2000 watt komt geloof ik vooral omdat hij barstensvol met ijs zit en niet goed defrost...weet niet of je de buiten unit goed kan zien maar je zou is naar de achterkant kunnen kijken.

Mooi voorbeeld is 16 January...toen liep de temperatuur terug gedurende de dag.

Warmtepomp = L1

Mooi rustig beeld tot 12:00 (die piek na middernacht is vaatwasser)
12:00-13:30 SWW run
13:30-14:30 uurtje nutteloze pauze
14:30-16:00 paniek paniek ik moet bijtrekken en ik probeer alleen te ontdooien met slecht werkende "passieve" defrosts
16:00: actieve defrost
16:00-17:00: verbruik loopt terug omdat doel temperatuur in beeld komt
17:00-18:00 verbruik loopt op omdat buitenunit weer dicht vriest

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ja best herkenbaar beeld. Voorlopig is mijn conclusie dat ik het warmtepomp beest nog niet heb getemd :)

Aangezien jij ook all electric gebruikt, zou je jouw parametersettings willen delen? Ben wel benieuwd naar je stooklijn bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
alessio schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Ja best herkenbaar beeld. Voorlopig is mijn conclusie dat ik het warmtepomp beest nog niet heb getemd :)

Aangezien jij ook all electric gebruikt, zou je jouw parametersettings willen delen? Ben wel benieuwd naar je stooklijn bijvoorbeeld.
Nou de installateur heeft vandaag alles gereset op advies van Remeha :+. En voor het verbeteren van de flow verwijzen ze naar een loodgieter.

Echt ideaal aangezien mijn ouders niks zelf kan aanpassen en ik een uur verderop woon

Ben bang dat de situatie niet helemaal vergelijkbaar is...Het is een opgeknapt en na-geïsoleerd huis uit 1979...

Wat basics:
CP230 0.6
CP240 2
HP030 60
HP031 0
SWW comfort 12:00-18:00
DP160 62

Verder uit mijn hoofd:
"start" stooklijn is 20 graden en maximale temperatuur 35
Na-draaitijd van de CV-pomp verhoogd
SWW productie op eco (dus eerst warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-04 08:41
De warmtepomp (mercuria ace) draait niet sinds 2 dagen, en snap niet waarom.

- Het icoontje 'de setpunttemperaturen voor sanitar warm water wijzigen knippert
- Het icoontje dat de dompelaar actief is brandt ook

Verder geen foutmelding ofzo. Iemand een idee wat het kan zijn.
SWW warm water is op en vloerverwarming krijgt ook geen warm water.

Iemand een idee wat er verkeerd kan zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Pieter2 op 21-01-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Pieter2 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:02:
De warmtepomp (mercuria ace) draait niet sinds 2 dagen, en snap niet waarom.

- Het icoontje 'de setpunttemperaturen voor sanitar warm water wijzigen knippert
- Het icoontje dat de dompelaar actief is brandt ook

Verder geen foutmelding ofzo. Iemand een idee wat het kan zijn.
SWW warm water is op en vloerverwarming krijgt ook geen warm water.

Iemand een idee wat er verkeerd kan zijn?
Wat vervelend dat je in de kou zit! Heb je een eTwist die iets van inzicht geeft wat het systeem probeert te doen? De stroom heb je er al een keertje afgehaald neem ik aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
nooberke schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:28:
[...]

Wat vervelend dat je in de kou zit! Heb je een eTwist die iets van inzicht geeft wat het systeem probeert te doen? De stroom heb je er al een keertje afgehaald neem ik aan...
Ja ik heb de binnenunit uit aan gezet en de stroom in de meterkast eraf gehaald.
Ik heb helaas geen eTwist, enkel zone thermostaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robsteenbrink
@Pieter2

Kan het zijn dat je WP blijft "hangen" in de "anti-legionella" stand omdat hij en je dompelaar de temperatuur van 65 graden met dit weer niet haalt? Heb ik ook gehad en toen handmatig in de app de temperatuur van de boiler naar beneden gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
Robsteenbrink schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:42:
@Pieter2

Kan het zijn dat je WP blijft "hangen" in de "anti-legionella" stand omdat hij en je dompelaar de temperatuur van 65 graden met dit weer niet haalt? Heb ik ook gehad en toen handmatig in de app de temperatuur van de boiler naar beneden gebracht.
Het kan idd goed dat het hij begin deze week vanwege koude niet aansprong, hij draait nu weer.
Ik heb de SWW temperatuur naar 40 graden gezet, opnieuw gestart en toen deed hij het weer. Maar mogelijk dat hij het ook had gedaan als ik hem op 60 had laten staan.

De app gebruik ik nog niet (loop nu telkens naar de garage), is de Remeha Home app een aanrader? En naar welke temperatuur heb je toen ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robsteenbrink
@Pieter2 Fijn om te horen dat je WP weer draait. Ik zou zeker de Remeha Home app gaan gebruiken, dan kun je dit vrij eenvoudig aanpassen, schema's, temperaturen en vooral het instellen van de de stooklijn. Ik heb de temperatuur toen ook handmatig naar ca. 40 graden gezet en het huis begon weer te verwarmen. De laatste paar keer ging de anti-legionella run wel beter hoewel ons systeem de 65 graden niet haalt (stopt ergens net boven de 60, wat voldoende moet zijn). Ik ben volgens mij niet de enige op dit forum die het raar vind dat je die anti-legionella run niet kunt plannen (bijvoorbeeld altijd in de nacht). Hopelijk gaan ze dat bij Remeha nog een keer aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Robsteenbrink schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:42:
@Pieter2 Fijn om te horen dat je WP weer draait. Ik zou zeker de Remeha Home app gaan gebruiken, dan kun je dit vrij eenvoudig aanpassen, schema's, temperaturen en vooral het instellen van de de stooklijn. Ik heb de temperatuur toen ook handmatig naar ca. 40 graden gezet en het huis begon weer te verwarmen. De laatste paar keer ging de anti-legionella run wel beter hoewel ons systeem de 65 graden niet haalt (stopt ergens net boven de 60, wat voldoende moet zijn). Ik ben volgens mij niet de enige op dit forum die het raar vind dat je die anti-legionella run niet kunt plannen (bijvoorbeeld altijd in de nacht). Hopelijk gaan ze dat bij Remeha nog een keer aanpassen.
Interessant, werkt die functionaliteit nog dan? Bij ons was die functionaliteit na een reset verdwenen en de Remeha monteur gaf een lul verhaal dat het er uit gehaald was...Kan alleen nog maar thermostaat instellen.

Zie dit topic:
Probleem Etwist RF Remeha Ketel

Als je weet hoe we die functionaliteit weer terug krijgen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3HJQo2Arq9ABWYrdDwyAQhLXcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hC7ZcVrb9W2PciQVOxPGdrv7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door nooberke op 23-01-2025 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robsteenbrink
Ik heb de app gekoppeld via een qr code op de eTwist thermostaat dat werkte in een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Bij ons is gisteren een nieuwe E-twist geïnstalleerd. Gisterochtend was het koud gebleven in huis. Toen ik bij de warmtepomp ging kijken bleek dat deze uit was gezet. (In het gebruikers menu --> werking) Toen ik deze weer in werking zetten, begon de WP in eerste instantie weer met verwarmen, maar sloeg na een kwartiertje weer af. Om vervolgens een kwartier later weer aan te gaan en weer na 15 minuten af te slaan. Dit herhaalde zich de hele ochtend ondanks dat de doeltemperatuur nog lang niet gehaald was. De WP kon z'n warmte wel kwijt gezien dat de delta tussen aan- en retourtemperatuur zeker 6 graden was.

Volgens de installateur kwam dit door de thermostaat. Nadat deze vervangen is lijkt deze nu weer goed te werken.

Volgens de installateur hadden ze bij veel meer Remeha installaties problemen met de E-twist. Vaak installeren ze Remeha's nu met een totaal andere thermostaat die veel stabieler is (en veel minder features heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
koevje schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Volgens de installateur hadden ze bij veel meer Remeha installaties problemen met de E-twist. Vaak installeren ze Remeha's nu met een totaal andere thermostaat die veel stabieler is (en veel minder features heeft).
Interessant. Even voor de duidelijkheid, de eTwist bij jou is vervangen door een andere eTwist? En weet je iets over die andere thermostaat? Het idee achter de eTwist is dat ie direct parameters op de WP kan aanpassen in plaats alleen een warmtevraag of aan/uit signaal doorgeven. Of dat in praktijk beter werkt valt dus te bezien, hoewel er in het Elga Ace topic ook veel problemen worden gemeld als de aansturing via bijv. Honeywell aan/uit thermostaten gaat.

------

Daarnaast is er afgelopen week een monteur van Remeha langsgekomen om de condensor in de binnenunit te vervangen in verband met fluiten. Dit blijkt inderdaad de oplossing te zijn, het fluitende geluid is volledig weg. Wat een rust!

De printplaten in de binnenunit zijn ook vervangen. Mogelijk / hopelijk heeft dit een positief effect op de problemen die ik ervaar met ontdooien. Hier kom ik op terug zodra er meer duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevje
Interessant. Even voor de duidelijkheid, de eTwist bij jou is vervangen door een andere eTwist? En weet je iets over die andere thermostaat?
Ja is vervangen door een nieuwere e-twist. Ik weet niet meer over welke andere thermostaat de installateur het had. Er werd wel bij verteld dat deze aanzienlijk minder mogelijkheden had.
Daarnaast is er afgelopen week een monteur van Remeha langsgekomen om de condensor in de binnenunit te vervangen in verband met fluiten. Dit blijkt inderdaad de oplossing te zijn, het fluitende geluid is volledig weg. Wat een rust!

De printplaten in de binnenunit zijn ook vervangen. Mogelijk / hopelijk heeft dit een positief effect op de problemen die ik ervaar met ontdooien. Hier kom ik op terug zodra er meer duidelijk is.
Oh goed om te weten dat het gefluit daarvan komt. Hoewel ik er nauwelijks hinder van ondervindt, denk ik wel dat het goed is om dat weg te laten nemen.

Hopelijk dat die nieuwe printplaat helpt tegen de defrost problemen. Wellicht dat je dat komende nacht al kan waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Heb ik hiervoor een etwist nodig? Ik maak gebruik van Tech thermostaten die de zonemotoren op de verdeler aansturen. Waarschijnlijk kan ik dan niet de kamertemperatuur via de app aanpassen, dat vind ik niet. Wel heel fijn als ik de gegevens van WP zelf kan zien in de app. Maar hoe verbind ik de wp met de app, ik zie in het menu alleen iets van bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsteenbrink
Ik weet niet precies hoe het werkt maar navraag aan ChatGPT komt met: Je hebt de eTwist-thermostaat niet nodig om de Remeha Home-app te gebruiken, zolang je warmtepomp of CV-ketel verbonden is via een Remeha Gateway. Die bluetooth optie gaat volgens mij over de smartservice app voor installateurs, volgens mij is daar al meer over gesproken op dit forum.

[ Voor 24% gewijzigd door Robsteenbrink op 26-01-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsteenbrink
Gisteren bleef onze Mercuria Ace weer uren "hangen" op een legionella run gisteravond. De gasketel sprong niet bij en de pomp deed niets meer. De setting voor SWW naar Eco gezet en de WP gereset om het weer aan de praat te krijgen. Ik heb met parameter DP004 de legionella modus tijdelijk gedeactiveerd totdat er een betere oplossing komt. Standaard verwarmen we het water in onze boiler tot 55 graden en de boiler wordt meerdere malen per dag gebruikt dus stilstaand water gaan we niet veel meemaken. Wordt vervolgt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
koevje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:31:
[...]
Hopelijk dat die nieuwe printplaat helpt tegen de defrost problemen. Wellicht dat je dat komende nacht al kan waarnemen.
Die nacht was nog net niet koud genoeg, maar afgelopen nacht was het -4 hier, met mist. Ik kan nu bevestigen dat de buitenunit ook goed ontdooit! Geen enkele 'passieve' ontdooicyclus meer. De buitenunit ontdooit niet vaker dan eens per 50 minuten, met langere intervallen als er minder ijsvorming is.

Erg fijn, met het verdwijnen van het fluiten en geen gebonk meer tijdens koude perioden is het een oase van rust geworden. Daarnaast is ook de efficiëntie beter nu ie minder tijd in compleet bevroren toestand zit (ondanks de extra energie die het ontdooien vraagt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
nWn schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Die nacht was nog net niet koud genoeg, maar afgelopen nacht was het -4 hier, met mist. Ik kan nu bevestigen dat de buitenunit ook goed ontdooit! Geen enkele 'passieve' ontdooicyclus meer. De buitenunit ontdooit niet vaker dan eens per 50 minuten, met langere intervallen als er minder ijsvorming is.

Erg fijn, met het verdwijnen van het fluiten en geen gebonk meer tijdens koude perioden is het een oase van rust geworden. Daarnaast is ook de efficiëntie beter nu ie minder tijd in compleet bevroren toestand zit (ondanks de extra energie die het ontdooien vraagt).
Heb je een plaatje hoe het verbruik er nu ongeveer uit ziet? Fijn dat je installatie nu beter functioneerd.

Bij mijn ouders is het helaas nog steeds drama, de reset van de installateur heeft (uiteraard) niks uitgehaald. Enige vreemde verschil is dat na een tapwater run de warmtepomp nu wel direct gaat draaien om te verwarmen in plaats van het uur pauze wat hij eerder nam.

Zowel gisterenochtend als vanochtend weer 6 passieve defrosts achter elkaar en een huis wat niet op temperatuur is (gisteren 18 ipv 19, vanmorgen 17 ipv 19, legionella run vannacht hielp ook niet mee). Ook zo lastig in te schatten of de stooklijn nu het issue is, het defrosten of überhaupt een tekort aan vermogen/afgifte. Ook slaat overdag de boel nu af door de warmte van de zon.

's morgens weer opwarmen richting doel temperatuur gaat ook niet van harte, de buitentemperatuur sensor hangt in de zon waardoor de stooklijn ook enorm snel zakt als de zon erop komt :+

Ga de stooklijn wel weer omhoog zetten om te kijken of dat nog (iets) doet. Mijn vader dacht dat de installateur de printplaat versies had gecontroleerd met Remeha, maar dat gaan we nog wel even dubbel checken. Zitten ondertussen wel beetje met de handen in het haar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-05 17:13

Wuursj

want worst is al bezet

@Pieter2 Fijn om te horen dat je WP weer draait. Ik zou zeker de Remeha Home app gaan gebruiken, dan kun je dit vrij eenvoudig aanpassen, schema's, temperaturen en vooral het instellen van de de stooklijn.
Wat appart. Ik (met de 'oude' non-ace Mercuria full electric WP) kan juist sinds de remeha home app moest gaan gebruiken juist veel minder instellen dan met de oude app.
Toen kon ik stooklijn etc. aanpassen en ook veel meer parameters raadplegen zoals systeem temperatuur etc. Nu moet ik dat op de E-twist zelf of zelfs op de binnenunit doen. Niet onoverkomelijk maar ik vond het rete irritant dat ik in functionaliteit achteruitging met een nieuwe app. De oude app blijven gebruiken was helaas geen optie.

Antwoord remeha: ja die functies zijn niet bedoelt voor gebruikers en dus nu in de installateurs app gestopt. Ze hebben nog niet gehoord van tweakers.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
nooberke schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:27:
Heb je een plaatje hoe het verbruik er nu ongeveer uit ziet? Fijn dat je installatie nu beter functioneerd.
Zeker! Hier het verbruik van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6Exu5XywcoNG2IZr33gUDi_GFA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iivwOZ1EcCBpG2zImr5qZBvu.png?f=user_large
(mijn Python script plot in GMT, dus alles is een uur verschoven)

Afgelopen nacht was het -5 hier met 98% luchtvochtigheid. Elke 50 minuten doet ie een defrost (actief). Na een defrost gaat ie even hard werken om de temperatuur weer goed te krijgen, dan draait ie even stabiel, en dan weer een defrost. Ik heb gekeken bij de buitenunit, en bij elke defrost loopt er flink wat water uit de buitenunit, dus het is nodig.

Hier kan ie ook elk moment afslaan omdat de woonkamer nu flink door de zon wordt verwarmd. De buitentemperatuursensor ligt in de schaduw, dus dat gaat wel goed. Beter dan eerst, want als de unit strak bevroren was kon ie 3-4 graden lager zitten dan daadwerkelijk het geval was.

Ik heb (gelukkig, zo te lezen) geen warm water via de Mercuria, dus daar kan ik niks over zeggen. Maar het vervangen van de condensor + printplaten heeft hier wel het ontdooiprobleem opgelost, dus daar zal ik zeker naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
nWn schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Zeker! Hier het verbruik van vandaag:

[Afbeelding]
(mijn Python script plot in GMT, dus alles is een uur verschoven)

Afgelopen nacht was het -5 hier met 98% luchtvochtigheid. Elke 50 minuten doet ie een defrost (actief). Na een defrost gaat ie even hard werken om de temperatuur weer goed te krijgen, dan draait ie even stabiel, en dan weer een defrost. Ik heb gekeken bij de buitenunit, en bij elke defrost loopt er flink wat water uit de buitenunit, dus het is nodig.

Hier kan ie ook elk moment afslaan omdat de woonkamer nu flink door de zon wordt verwarmd. De buitentemperatuursensor ligt in de schaduw, dus dat gaat wel goed. Beter dan eerst, want als de unit strak bevroren was kon ie 3-4 graden lager zitten dan daadwerkelijk het geval was.

Ik heb (gelukkig, zo te lezen) geen warm water via de Mercuria, dus daar kan ik niks over zeggen. Maar het vervangen van de condensor + printplaten heeft hier wel het ontdooiprobleem opgelost, dus daar zal ik zeker naar laten kijken.
toon volledige bericht
Dank, veel defrosts maar in ieder geval wel één continue beeld. Hier kan ik er weinig van maken van de afgelopen twee koude nachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd3dU3AsPe_O6XT4RktSURbNb2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2baLNQeipLY14Hm1jShsdqfZ.png?f=fotoalbum_large

Rood zijn hopeloze passieve defrosts geloof ik, je ziet dat hij na groen een tijdje blijft draaien maar uiteindelijk weer dicht slipt.

Gaan in ieder geval weer klagen bij de installateur, heel veel meer kunnen we niet doen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Het is altijd goed om het gedrag met elkaarte vergelijken. Wij draaiden gisteren met WP en airco samen om het huis op te warmen na een week vakantie, we waren nog niet thuis, dus geen verstoring door deuren,, koken enz.
Hier het verbruik van onze 6 kW hybr. (op stille modus) en onze 5 kW Daikin airco.
De “kleinere” airco kan op een veel hoger vermogen draaien zonder al te vaak te ontdooien, ook kan de airco terugmoduleren tot ca. 200 W.
Kom daar maar eens om met een Mercuria-Ace.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEcN5lC-iJL-gOYpbVzyYBLDGqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2eA5ykhyJDqQkbniM7Y6tTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6QVf64Hy0vELnHvD1Ht41dTXtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMt4aN1GbfPaFADROk3UbwxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Topicstarter
nooberke schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:56:
[...]
Rood zijn hopeloze passieve defrosts geloof ik, je ziet dat hij na groen een tijdje blijft draaien maar uiteindelijk weer dicht slipt.

Gaan in ieder geval weer klagen bij de installateur, heel veel meer kunnen we niet doen helaas.
Yup, dat is precies wat hier eerst ook gebeurde. Ik denk niet dat er veel anders opzit dan dit aangeven bij de installateur en aandringen dat het doorgespeeld wordt naar Remeha.

-----------------

@waldi62, wat bedoel je precies met 'zonder al te vaak te ontdooien'? De airco lijkt elk uur te ontdooien, in tegenstelling tot de Mercuria bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
nWn schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:39:
[...]

@waldi62, wat bedoel je precies met 'zonder al te vaak te ontdooien'? De airco lijkt elk uur te ontdooien, in tegenstelling tot de Mercuria bij jou.
Ja dat klopt… maar de airco draait wel op het dubbele vermogen, met de Remeha lukt dat bij mij echt niet (onder dezelfde omstandigheden).
De Remeha draait ook erg onregelmatig, staat vaak te “hunten”, het vermogen gaat dan voortdurend op en neer.
De Daikin airco (maar ook de Elga’s) draaien rustiger.
Een gevolg van dat onrustige regelgedrag is dat de Mercuria bij hogere buitentemperaturen ook minder goed op laag vermogen kan draaien, uiterst zelden draait de Mercuria een paar uur (net) onder de 400 W, de Daikin kan makkelijk uren lang op circa 225W draaien, en heeft dus een veel groter “effectief” modulatiebereik.
Hier een plaatje van de Daikin in november.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2y884jqWLZiScyqyCIYUuJ7uGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjY1FfFwDSAbUcmEjvqvhLLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-05 13:54
Zijn hier ook mensen die een oudere Mercuria hebben draaien thuis? Mijn ouders hebben een AHWP 6 MR-2, ik denk uit 2019 of 2020. Deze installatie heeft nooit goed gedraaid en de installlateur heeft z'n handen er vanaf getrokken. Daar kun je natuurlijk alles van vinden maar voor nu is dat even wat het is.

Sinds de update van de Remeha home app werkt de installatie nog minder en ze klagen nu dat ze het huis niet warm krijgen. Ik kwam erachter dat de eTwist niet goed werkte en heb deze vervangen door een zelfde eTwist dit ik nog had van mijn eigen installatie (ik gebruik dat onding niet meer). Tevens heb ik in de Mercuria het voetpunt van de stooklijn omhoog gezet omdat de aanvoertemperatuur heel laag bleef en het instellen van de stooklijn in de app niet werkt omdat er aangegeven wordt dat er geen buitenvoeler is. Deze is er wel en je ziet ook dat de buitentemperatuur wordt aangegeven.

Na deze wijzigingen gaat het systeem echter ook aan wanneer de gewenste ruimtetemperatuur behaald is. Hierdoor wordt het warmer dan de bedoeling is. Ik heb verder niets gewijzigd, als ik de op de eTwist de gewenste waarde onder de daadwerkelijke ruimtetemperatuur instel gaat het systeem even uit om later vrolijk weer op te starten terwijl de kamer al te warm is. Iemand een idee hoe dit kan worden veroorzaakt? Zou het risicovol zijn om alle parameters terug te zetten naar fabrieksinstellingen?

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
@Jakkie takkie : Heb je de instellingen op de E-twist gecontroleerd? In het installateurs menu heb je regel strategie. Persoonlijk heb ik deze op "kamer" staan. Staat deze bij je ouders toevallig op "buiten"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-05 13:54
koevje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:19:
@Jakkie takkie : Heb je de instellingen op de E-twist gecontroleerd? In het installateurs menu heb je regel strategie. Persoonlijk heb ik deze op "kamer" staan. Staat deze bij je ouders toevallig op "buiten"?
Bedoel je echt in de thermostaat? Daar heb ik verder eerlijk gezegd niet aan gezeten. Ik ben er vanmiddag nog even mee bezig geweest maar kon geen analogie ontdekken tussen de instellingen op de Mercuria en wat het apparaat deed. Uiteindelijk een ‘harde reset’ gegeven (stekker er uit en na 30 seconden er weer in) en toen leek de installatie wel goed te werken na de initialisatie. Ik ga het even in de gaten houden.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
Jakkie takkie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:25:
[...]

Bedoel je echt in de thermostaat?
Ja echt op thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajee
Oproep: Goedeavond, weet iemand wat de laatste firmware versie is van de printplaat EHC-08 van de Mercuria Ace 4,5 ? Ik heb de indruk dat ik een oude versie heb met minder functies. Alvast bedankt.
Pagina: 1 2 3 Laatste