Woon jij ergens waar het niet koud en vochtig was vannachtwaldi62 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:45:
[...]
Ik heb mijn WP op stille modus, hij draait daardoor bij dit weer continue op 750-800 W.
Ik red het bij deze temperaturen daarmee net.
Als het kouder wordt laat ik liever de airco in de woonkamer bijverwarmen (pruttelen op 2-300 W) dan dat ik de WP harder laat draaien maar dat is een persoonlijke keuze. Ik heb vandaag geen defrosts gehad (gisteren wel).
[Afbeelding]
Heb je echt nieuwe kozijnen nodig? Een beetje tocht is ook ventilatie hè, ventilatie heb je ook nodigkoevje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:02:
[...]
Wij wonen ook in een vrijstaand huis, bouwjaar 1989. Met vloer- spouw of dakisolatie kan niet heel veel energieverlies beperkt worden. Ik denk dat de grootste klap gemaakt kan worden door nieuwe kozijnen, deuren en bijbehorend glas te vervangen. Maar daar moeten we eerst nog even voor sparen.
Mijn huisje is uit 1990, meeste warmte verlies ik hier via het dak en voorheen via de ramen maar daar zit nu overal HR++ in. Kozijnen zijn enorm duur, glas valt mee, als je het meeneemt voor je volgende schilderbeurt heb je daar ook geen extra kosten/gedoe van.
Het bungalow'tje van mijn ouders zat gisteren op ongeveer 25kWh. Huis is relatief compact maar een bungalow in L-vorm met heel veel glas is niet de meeste efficiënte woning. 1979, vloer en dak zijn tien jaar geleden extra geïsoleerd. Grote HR++ glaspartijen in aluminium kozijnen. Enkel vloerverwarming.
Voor het idee, gasverbruik was circa 850-1250Kub afhankelijk van het jaar. Huidige comfortniveau (badkamer en TV-kamer draaien nu continue mee) zal het eerder rond die 1250 zitten.
/f/image/znG5raUtAd0EKrOuBPe5Flqu.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PCKo9IdIC7zadnaNqFNyLgAP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QTMhJAn2fDI1NC67O1qfvFKb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rGDKT0PW0WfaCUWNzg7700Uo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8anKvK7nmNtSE8cDrmuikbRb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FxWpi4ES9RAXISQw6TpJ2J8Z.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/YdfVg5qS76XlgGwbqCdQu296.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aumtE2Ieo7GpwjX1A8z3hTxK.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/tUbO8jjMAvNsuzvxqA4z8G0I.png?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/IQ6UAUprQUNm0lpZxLEu8YcE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UdYeMB2ZNHi0jf7U82tODv3r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hC7ZcVrb9W2PciQVOxPGdrv7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iivwOZ1EcCBpG2zImr5qZBvu.png?f=user_large)
/f/image/2baLNQeipLY14Hm1jShsdqfZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F2eA5ykhyJDqQkbniM7Y6tTJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EMt4aN1GbfPaFADROk3UbwxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jjY1FfFwDSAbUcmEjvqvhLLJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AzyArDj30U6gmWJSkiVM4hNT.jpg?f=fotoalbum_large)