Hoi,
Al een tijdje lid op Tweakers maar nog een redelijke newbie op het gebied van warmtepompen. Zijn sinds mei 2024 verhuisd naar nieuwbouw (zelfbouw) woning. Dus een goed isolatiepakket.
Ik heb een hele hoop vragen nog maar ga het een beetje gedoseerd brengen
We hebben een Remeha mercuria ace 6kw all electric. Huis van 170m2 wordt volledig verwarmd met vloerverwarming met 16mm buizen 10cm hoh.
Verbruik tot nu toe voelt me erg tegen moet ik zeggen, maar dat is wellicht voor later.
Mijn grootste irritatie tot nu toe: als mercuria een SWW of Legionella run heeft gedaan, staat de WP best wel lang (soms wel 3 tot 4 uur) niks te doen. Gevolg: huis koelt af en ik loop de hele dag achter de feiten aan. WP heeft (zonder bijverwarming) enorm veel tijd nodig om boel weer op temp te krijgen. Is dit een bekend fenomeen en kan ik hier iets aan doen met bijvoorbeeld een instelling? Ik las ergens dat het te maken heeft met de warmte van die SWW run die hij dan een tijdje niet kwijt kan?
Al een tijdje lid op Tweakers maar nog een redelijke newbie op het gebied van warmtepompen. Zijn sinds mei 2024 verhuisd naar nieuwbouw (zelfbouw) woning. Dus een goed isolatiepakket.
Ik heb een hele hoop vragen nog maar ga het een beetje gedoseerd brengen
We hebben een Remeha mercuria ace 6kw all electric. Huis van 170m2 wordt volledig verwarmd met vloerverwarming met 16mm buizen 10cm hoh.
Verbruik tot nu toe voelt me erg tegen moet ik zeggen, maar dat is wellicht voor later.
Mijn grootste irritatie tot nu toe: als mercuria een SWW of Legionella run heeft gedaan, staat de WP best wel lang (soms wel 3 tot 4 uur) niks te doen. Gevolg: huis koelt af en ik loop de hele dag achter de feiten aan. WP heeft (zonder bijverwarming) enorm veel tijd nodig om boel weer op temp te krijgen. Is dit een bekend fenomeen en kan ik hier iets aan doen met bijvoorbeeld een instelling? Ik las ergens dat het te maken heeft met de warmte van die SWW run die hij dan een tijdje niet kwijt kan?
:strip_exif()/f/image/UdYeMB2ZNHi0jf7U82tODv3r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hC7ZcVrb9W2PciQVOxPGdrv7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iivwOZ1EcCBpG2zImr5qZBvu.png?f=user_large)
/f/image/2baLNQeipLY14Hm1jShsdqfZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F2eA5ykhyJDqQkbniM7Y6tTJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EMt4aN1GbfPaFADROk3UbwxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jjY1FfFwDSAbUcmEjvqvhLLJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AzyArDj30U6gmWJSkiVM4hNT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/5VsL6NGFcMc6ySOem1JJEAvQ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b0oZHd4i9NxZ7evxGaPkDwUd.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lQvMrTZZgIagO7EmZCjlZZNG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/toT6ke5xwmxcKYKc5urXsWZn.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pUnUH5R6TUcwQt1EqqgH6xwE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NuRiql07lDZwK6fDQwGLiUTG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HcArrIbu1BFk00cGMHNZeOgx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/soMO8HvMm0Wye04iPsNpXu3g.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/kM4ZbrP4rEjZBgmHQKZ7FwRp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ww0TmTa925TtBdKpbTKdAmez.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/90Hc4LesQP6o1J1RP5rkqWhA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/wwRQGeqokposCgn012SbY3UO.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ivo8oYPgzUjua3ka7N5ZImyW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YFTUWEIVvihC31X1POElUb3T.jpg?f=fotoalbum_large)