Theoretisch gezien staat de by-pass dus "verder dicht" als ik die op draai van 0.3 naar 0.5? Het ruisen/suizen van de leidingen leek ook behoorlijk beïnvloed te worden door de stand van de by-pass. Op zich wel verklaarbaar.waldi62 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:01:
Inderdaad, de appendages 1 en 2 zou ik verwijderen om zeker te zijn dat er geen restricties zijn die de doorstroming beperken.
Het bypass ventiel regelt op drukverschil, niet op de waterdruk (systeemdruk) in het systeem (jouw 1.5 bar).
De schaal is niet goed af te lezen maar geeft waarschijnlijk een drukverschil aan, hoe hoger de waarde, hoe minder snel het ventiel opent (en dus de aanvoer en retour kortsluit).
Als deze bijvoorbeeld ingesteld staat op 0.3 bar (en daar lijkt het op), dan opent dit ventiel zodra het drukverschil tussen aan- en afvoer groter is dan 0.3 bar.
Achtergrond:
Het drukverschil wordt bepaald door het leiding systeem (met daarin de verdeler, groepen, filter enz) en de flowrate.
Als de pomp staat te "persen" doordat er teveel (systeem)weerstand is (en daar lijkt het bij jou op), loopt de druk die de pomp levert op.
De pomp draait op een zgn pompcurve, dat is een combinatie van de mogelijke werkpunten van drukken en debieten). In mijn Installatiehandleiding staat deze curve op pagina 18 (par. 4.2.5); de druk is weergegeven in meters waterkolom; 1 mCe, komt overeen met grofweg 0.1 bar.
Deze curve laat dus zien welke flow er is bij welke verschildruk; lagere verschildruk>>hogere flow en V.V.
De pomp in mijn 6 kW unit kan circa 0.8 bar drukverschil leveren (maar dan is er geen flow), dus opent het by-pass ventiel als de verschildruk te hoog is.
[ Voor 3% gewijzigd door nooberke op 16-01-2025 10:12 ]
/f/image/tUbO8jjMAvNsuzvxqA4z8G0I.png?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/IQ6UAUprQUNm0lpZxLEu8YcE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UdYeMB2ZNHi0jf7U82tODv3r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hC7ZcVrb9W2PciQVOxPGdrv7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iivwOZ1EcCBpG2zImr5qZBvu.png?f=user_large)
/f/image/2baLNQeipLY14Hm1jShsdqfZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F2eA5ykhyJDqQkbniM7Y6tTJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EMt4aN1GbfPaFADROk3UbwxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jjY1FfFwDSAbUcmEjvqvhLLJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AzyArDj30U6gmWJSkiVM4hNT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/5VsL6NGFcMc6ySOem1JJEAvQ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b0oZHd4i9NxZ7evxGaPkDwUd.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lQvMrTZZgIagO7EmZCjlZZNG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/toT6ke5xwmxcKYKc5urXsWZn.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pUnUH5R6TUcwQt1EqqgH6xwE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NuRiql07lDZwK6fDQwGLiUTG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HcArrIbu1BFk00cGMHNZeOgx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/soMO8HvMm0Wye04iPsNpXu3g.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/kM4ZbrP4rEjZBgmHQKZ7FwRp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ww0TmTa925TtBdKpbTKdAmez.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/90Hc4LesQP6o1J1RP5rkqWhA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/wwRQGeqokposCgn012SbY3UO.png?f=fotoalbum_large)