Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Wat xoror zegt.. we lossen dat op allerlei manieren op.Zjemm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:50:
dat is het dus, bij koelen heb je geen thermostaat. je stelt alleen koeltemperatuur in
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
truexoror schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:02:
correctie, jij heb geen thermostaatDe meesten hier wel.
Je kan de ruimte temp uitlezen en koeling pas toestaan boven 23 a 24c
ik ga denk ik ook die thermostaat software van jou gebruiken hiervoor.
daar de hoofd bediening kiest krijg je de MRC temp te zien in de z1 room temp. Daarmee zou je kunnen sturen om het koelen te te staan of niet. Heb je niet perse dat ander ding nodig
gecheckt, zone 1 en 2 staan op hoofdbediening.
op de ESP zie ik dus bij beide zones de dezelfde kamer temp
ik moet die ESP een keer flashen om hem te gebruiken als thermostaat. maar voor nu met HA wel handig voor het inzicht.... dus misschien maar een tweede erbij kopen
en anders zal ik ook gewoon een reguliere thermostaat regelen
[ Voor 66% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 19:17 ]
@ZjemmSebastiaanPs schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:44:
Even een reactie in het juiste topic (dit gaat niet over de ESP). Je moet die waarde *100 doen. Dus wel degelijk 30300 starts sinds 2023
15.000 starts per jaar is echt wel veel.
Ik zit al jaren op ca 800, en dan gebruik ik de WP ook voor koelen, afgelopen nacht nog drie uurtjes (uiteraard met thermostaat geregeld).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
ik heb de vraag ook bij de aannemer gelegd, en bij een externe onderhouds club... kijken waar die mee komen
dat pendelen had ik al een gevoel bij dat dat zo was.... maar zo vaak...nee
dus nu op zoek naar een oplossing.
een thermostaat zal waarschijnlijk een deel wel wegnemen
[ Voor 19% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 19:35 ]
Ik heb over de afgelopen 4 winters nu 10.300 draaiuren, 10:045 compressor-starts en 3749 defrosts.
Die defrosts tellen dus hard mee met de compressor-starts. Zonder defrosts heb ik 's winters regelmatig dagen met maar 1 start per dag.
jij douched in de winter niet ?!ocaj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:01:
... Zonder defrosts heb ik 's winters regelmatig dagen met maar 1 start per dag.
Maar ik gok dat de ecodan het ook zo telt, het zijn namelijk compressor starts, dus lijkt mij van 0hz naar >0hz
[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 09-09-2025 21:23 ]
Maar mijn wtw brink flair 400 werkt koelen met standaard instellingen domweg tegen.
Dus begin zomer aangepast zodat de wtw koelt ipv verwarmt.
[ Voor 73% gewijzigd door nessio op 11-09-2025 15:33 ]
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Ik blijf het een zwak punt vinden van de Mitsubishi Electric warmtepompen: een aantal regelingen zijn weinig hufter proof en kunnen enorm pendelen veroorzaken. Vooral vaste Ta en WAR met stooklijn.Andrehj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:32:
[...]
@Zjemm
15.000 starts per jaar is echt wel veel.
Ik zit al jaren op ca 800, en dan gebruik ik de WP ook voor koelen, afgelopen nacht nog drie uurtjes (uiteraard met thermostaat geregeld).
Niet alleen in NL, maar ook in de UK: zie hier en deze user die een (slecht ingestelde) WAR met ruimteregeling vergelijkt. In Duitsland hetzelfde verhaal (Zubadan topic). Veel warmtepompen met vele 10.000en starts en gemiddelde run times van onder de 10-12 min (!).
Op beide plekken zijn ze het erover eens dat de ruimteregeling makkelijker is en minder gevoelig voor pendelen. Wel ook klachten over de grote hysterese.
Je kan natuurlijk zeggen het ligt aan de installateurs, want die stellen het niet goed in, of aan de gebruikers. Maar ik vind: zo’n regeling moet simpel en hufter proof zijn.
Mijn suggesties voor verbetering:
(1) ruimteregeling voor verwarmen komt al aardig in de buurt, maar:
- maak de graadminuten oid instelbaar
- maak de hysterese instelbaar
(2) koelen is het meest problematisch. Zorg voor:
- een regeling die pendelen voorkomt
- condensatiebeveiliging
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Zeker wel, maar mijn WP schakelt regelmatig tussen verwarmen en SWW zonder de compressor te stoppen. Hij doet dat overigens niet altijd, soms stopt hij wel even de compressor. Ik heb er nog niet echt de vinger op kunnen leggen wat het criterium is wanneer hij dat wel of niet doet.
(en ik lees de frequentie via de Procon ca 1 x per seconde uit, dus het kan geen gebrek aan meet-resolutie zijn)
De ruimteregeling is al instelbaar.SebastiaanPs schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:13:
De default instelling is dat de aanvoertemperatuur 5 graden hoger mag worden dan de gevraagde aanvoertemperatuur en dan stopt tot de aanvoertemperatuur weer 5 graden onder de gevraagde temperatuur zit. Dat stelt enerzijds het pendelen behoorlijk uit, maar daarna kan het soms te lang duren voor hij weer begint. Keerzijde van weinig pendelen is dat je een flinke overshoot kunt krijgen. Je kunt die parameter (zie het eerste item van de FAQ in de topic-start voor details) aanpassen, zodat hij al eerder afslaat voordat hij bij de 1 graad overshoot aankomt. Gevolg is dan dat je meer start/stops krijgt.
Het zijn ook de enige keuzes die je hebt als je aan de onderkant van het vermogen zit wat de WP kan leveren zijn: vaker stoppen, of doorstoken en het warmer laten worden. Het is wel een typisch voor/na-seizoen issue. Als het winter is en je je minimumvermogen nodig hebt en kwijt kunt, regelt de ruimteregeling spot-on op de ingestelde kamertemperatuur en is er helemaal geen hysterese-issue.
Ik draai sinds vorige winter met een limiet van +4 / -4 en dat was bij mij voldoende om te zorgen dat hij niet meer 1 graad boven de ingestelde kamertemperatuur uitkomt in het tussenseizoen waar het minimum vermogen een issue is. Maar dat kan per situatie verschillen, dus is een kwestie van experimenteren.
Ontzettend eens… probleem met die ruimteregeling is ook dat het dermate vergevingsgezind is dat installateurs ook gewoon weg komen met een slechte installatie. De marges van aanvoer temperaturen zijn zo ruim dat het gewoon kan.SebastiaanPs schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:13:
[...]
Ik blijf het een zwak punt vinden van de Mitsubishi Electric warmtepompen: een aantal regelingen zijn weinig hufter proof en kunnen enorm pendelen veroorzaken. Vooral vaste Ta en WAR met stooklijn.
Niet alleen in NL, maar ook in de UK: zie hier en deze user die een (slecht ingestelde) WAR met ruimteregeling vergelijkt. In Duitsland hetzelfde verhaal (Zubadan topic). Veel warmtepompen met vele 10.000en starts en gemiddelde run times van onder de 10-12 min (!).
Op beide plekken zijn ze het erover eens dat de ruimteregeling makkelijker is en minder gevoelig voor pendelen. Wel ook klachten over de grote hysterese.
Je kan natuurlijk zeggen het ligt aan de installateurs, want die stellen het niet goed in, of aan de gebruikers. Maar ik vind: zo’n regeling moet simpel en hufter proof zijn.
(2) koelen is het meest problematisch. Zorg voor:
- een regeling die pendelen voorkomt
- condensatiebeveiliging
Die hapsnurkers die hier het huis gebouwd hebben, hebben er ook een potje van gemaakt. Tenenkrommend.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Wat je zoekt staat hier: pascallj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" met de naam DWH temp dropSteffen30 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:17:
Lijkt een simpele vraag, maar de boiler doet niet wat ik wil. Ik heb (denk ik) ingesteld dat na een temperatuurdaling van 10 graden het water weer verwarmd moet worden, alleen gebeurt dat niet.
Kloppen onderstaande instellingen? Of moet ik dat ergens anders activeren?
[Afbeelding]
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Heb je een cilinderunit of een met losse tank? Dit visuele probleem komt namelijk vaak voor bij cilinder units omdat er 2 temperatuur sensoren in zitten. Op het scherm zie je de temperatuur van de onderste sensor, maar afhankelijk of je de unit op normaal of groot hebt ingesteld reageert de wp op de bovenste (normaal) of onderste (groot) sensor. Ik vernoed dat de tank op normaal staat, je een temperatuur van het water ziet die lager is dan je drop waarde, maar de warmtepomp toch nog niet een SWW run start, omdat het water bovenin de tank door gelaagdheid nog veel warmer is en hij daarop reageert.Steffen30 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:17:
Lijkt een simpele vraag, maar de boiler doet niet wat ik wil. Ik heb (denk ik) ingesteld dat na een temperatuurdaling van 10 graden het water weer verwarmd moet worden, alleen gebeurt dat niet.
Kloppen onderstaande instellingen? Of moet ik dat ergens anders activeren?
[Afbeelding]
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
Ik heb een cilinderunit en de sensor staat inderdaad op standaard. Je uitleg klinkt logisch.Sven1234 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:45:
[...]
Heb je een cilinderunit of een met losse tank? Dit visuele probleem komt namelijk vaak voor bij cilinder units omdat er 2 temperatuur sensoren in zitten. Op het scherm zie je de temperatuur van de onderste sensor, maar afhankelijk of je de unit op normaal of groot hebt ingesteld reageert de wp op de bovenste (normaal) of onderste (groot) sensor. Ik vermoed dat de tank op normaal staat, je een temperatuur van het water ziet die lager is dan je drop waarde, maar de warmtepomp toch nog niet een SWW run start, omdat het water bovenin de tank door gelaagdheid nog veel warmer is en hij daarop reageert.
Heb de temperatuurdaling net eens op 5 gezet en toen ging die meteen verwarmen.
Is het dan beter om de sensor op groot te zetten?
Ik heb op een geven moment mijn Ta op 17c gezet met koelen anders, met 18c ging die na verloop van tijd ook pendelen. Ik weet dat 18c wordt geadviseerd wegens condensvorming maar hoe vaak de WP bij mij pendelde was misschien nog wel schadelijker. En ik houd het in de gaten met luchtvochtigheid.Zjemm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:24:
@SebastiaanPs ik heb nu HA draaien om de boel te monitoren. Heb koeling weer even aangezet (stond eigenlijk al weer uit) op 18 graden om te kijken wat er gebeurd in de grafieken... als ik meer data heb deel ik dat hier
Hier het start momentEDIT
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
je ziet het eigenlijk nu al:[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Deze is ook wel apart. De aanvoer temperaturen schieten omhoog terwijl de koeling net uit is
[Afbeelding]
Heb overigens met koelen ook alles openstaan, dus ook de zolder die eigenlijk niet gebruikt wordt. Anders was het pendelen helemaal drama.
[ Voor 8% gewijzigd door Mooper op 13-09-2025 10:41 ]
Eigenlijk moet je bij Mitsubishi klagen, want dit is natuurlijk achterlijk. Als je de WP laat sturen op de bovenste sensor (standje normaal volgens mij), dan moet ie ook de waarde van die sensor op het scherm laten zien, en niet die van de onderste. Want dit is zo enorm verwarrend en levert in dit topic continu dezelfde vraag op. Dit horen ze gewoon met een firmware update te fixen. En als nu maar genoeg mensen erover klagen, dan gebeurt dat misschien eens.Steffen30 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:09:
Ik heb een cilinderunit en de sensor staat inderdaad op standaard. Je uitleg klinkt logisch.
Heb de temperatuurdaling net eens op 5 gezet en toen ging die meteen verwarmen.
Is het dan beter om de sensor op groot te zetten?
Je kunt ook zelf de draadjes van de sensoren verwisselen (vereist wel wat handigheid, want ze zitten samen in een connector), dan stuur je daarmee.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat is het voordeel van meerdere sensoren? Wordt er iets gedaan met die andere waarde eigenlijk?Andrehj schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:37:
[...]
Eigenlijk moet je bij Mitsubishi klagen, want dit is natuurlijk achterlijk. Als je de WP laat sturen op de bovenste sensor (standje normaal volgens mij), dan moet ie ook de waarde van die sensor op het scherm laten zien, en niet die van de onderste. Want dit is zo enorm verwarrend en levert in dit topic continu dezelfde vraag op. Dit horen ze gewoon met een firmware update te fixen. En als nu maar genoeg mensen erover klagen, dan gebeurt dat misschien eens.
Je kunt ook zelf de draadjes van de sensoren verwisselen (vereist wel wat handigheid, want ze zitten samen in een connector), dan stuur je daarmee.
- Groot = Altijd veel SWW beschikbaar, maar dat gaat wel ten koste van het rendement en dus je elektriciteitsrekening.
- Normaal = Iets minder SWW altijd beschikbaar, kan soms kritisch worden als je dan na een aantal douchebeurten een heel bad wilt laten vollopen, maar wel (veel) zuiniger.
Ik ben bezig met een PHR-M60V-E aan te schaffen.
(binnendeel ERSF-VM2E)
Begonnen met de manual te lezen en hier heb ik een vraag over.
Je kunt een stooklijn instellen en een main remote controller
in het hoofdvertrek plaatsen.
Mijn vraag; als de gemeten waarde van deze controller afwijkt van de
ingestelde waarde is het dan zo dat de stooklijn (lichtjes) wordt verzet?
Ofwel kun je spreken over ruimtecompensatie?
Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.
Als je kiest voor stooklijn dan bepaalt deze lijn welke aanvoertemperatuur er gegeven gaat worden bij een bepaalde buitentemperatuur. De thermostaat bepaalt of de warmtepomp aan danwel uit staat. Er vindt geen aanpassing plaats op de stooklijncon1 schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:47:
Mijn vraag; als de gemeten waarde van deze controller afwijkt van de
ingestelde waarde is het dan zo dat de stooklijn (lichtjes) wordt verzet?
Ofwel kun je spreken over ruimtecompensatie?
Een andere optie is de ruimtetemperatuurregeling waarbij de warmtepomp zelf een soort stooklijn bepaalt. De thermostaat bepaalt dan nog steeds of de warmtepomp aan of uit staat maar hierbij is de stooklijn dus wel adaptief. Let wel dat dit volgens mij alleen werkt met de bijbehorende Mitsubishi thermostaten.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Het ligt misschien aan je interpretatie van 'thermostaat', maar als je op stooklijn stookt, heb je wel een losse thermostaat nodig die de WP aan en uit zal zetten aangezien de FTC niet meer als thermostaat zal fungeren. Je kunt dan geen ruimtetemperatuur meer instellen.michaelvo schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:33:
[...]
Als je kiest voor stooklijn dan bepaalt deze lijn welke aanvoertemperatuur er gegeven gaat worden bij een bepaalde buitentemperatuur. De thermostaat bepaalt of de warmtepomp aan danwel uit staat. Er vindt geen aanpassing plaats op de stooklijn
Een andere optie is de ruimtetemperatuurregeling waarbij de warmtepomp zelf een soort stooklijn bepaalt. De thermostaat bepaalt dan nog steeds of de warmtepomp aan of uit staat maar hierbij is de stooklijn dus wel adaptief. Let wel dat dit volgens mij alleen werkt met de bijbehorende Mitsubishi thermostaten.
Als je op ruimteregeling stookt, kan de FTC wel als ruimtethermostaat fungeren.
Heb wat praktische vragen.
LP is te lage flow.Filip91 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:55:
In februari trokken we in onze nieuwbouwwoning in. We gingen akkoord met de installatie van een Mitsubishi Ecodan ERST-20D-VM6E binnenunit met "omkeerbare opslagmodule 200L" en SUZ-SHMW40VAH buitenunit.
Ik zat met enkele vragen, maar dit blijkt het eerste mitsubishi-toestel te zijn dat onze installateur plaatste, dus ik heb meer vertrouwen in de expertise op Tweakers.
1) Een "LP"-icoon flikkert. In eerste instantie dacht ik dat dit ging om het Legionella programma, maar bij navraag bij Mitsubishi bevestigden ze mij dat deze LP een melding is dat er een debiet is waargenomen buiten het ingestelde debietsbereik van de warmtepomp (standaard tussen de 5 en de 100l/min). Ik vond in deze post enkele reacties terug wanneer ik zocht op "lpm", maar het is mij niet echt duidelijk hoe ik het ideale cijfer kan bepalen. Ik heb de code om dit in het menu te wijzigen, en heb de MelCloud app werkend op mijn gsm.
2) We koelen onze woning ook. Momenteel stelde ik in dat de koeling start vanaf 24.5° Celcius. Doorheen de dag hebben we op warme dagen een ruim overschot aan zonne-energie, maar soms heeft dit tot gevolg dat de WP nog door blijft koelen eens de zon al onder is en het buiten al afgekoeld is. Is er een manier om dit efficiënter te configureren?
3) Momenteel draai ik om 14h, wanneer we in de zomer het grootste zonne-overschot hebben, een dagelijkse SSW verwarm taak (zodat de warmtepomp niet 's nacht begint te draaien nadat we voor het slapen gaan een douche hebben genomen). Ik begreep dat dit niet het meest efficiënt is om dit op het warmste moment van de dag te doen (maar dat maakt ons niet zoveel uit gezien de zonne-overschot), maar heeft dit ook een negatieve impact op de levensduur?
Heb je ook naregeling?
Heb er eentje hangen.Technician- schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:16:
Iemand al ervaring met FTC7?
Heb wat praktische vragen.
Ik ben voor een nieuwbouwwoning aan het kijken of de voorgestelde warmtepomp goed gedimensioneerd is voor de vloerverwarming die geplaatst zal worden. Van Begetube krijgen we een legplan met daarbij het debiet van de vloerverwarming uitgedrukt in liter per minuut.
Nu wil ik kijken of de Ecodan warmtepomp van mijn shortlist voldoende debiet kan leveren. Moet ik dan kijken naar de flow van de buitenunit of die van de binnenunit? In het databook van Mitsubishi (een split unit) vind ik voor mijn binnenunit een flow rate primary circuit terug van 36.9 liter per minuut. De buitenunit spreekt van een water flow rate van 7.2 to 22.9 liter per minuut. Welke waarde is nu relevant?
De warmtepomp die ik voor ogen heb is de PUZ-SHWM80VAA buitenunit met ERSF-VM6E binnenunit.
Hoeveel flow je warmtepomp kan creëren hangt sterk af van de weerstand.MrN86 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 07:08:
Even een cross post uit het lucht/water topic.
Ik ben voor een nieuwbouwwoning aan het kijken of de voorgestelde warmtepomp goed gedimensioneerd is voor de vloerverwarming die geplaatst zal worden. Van Begetube krijgen we een legplan met daarbij het debiet van de vloerverwarming uitgedrukt in liter per minuut.
Nu wil ik kijken of de Ecodan warmtepomp van mijn shortlist voldoende debiet kan leveren. Moet ik dan kijken naar de flow van de buitenunit of die van de binnenunit? In het databook van Mitsubishi (een split unit) vind ik voor mijn binnenunit een flow rate primary circuit terug van 36.9 liter per minuut. De buitenunit spreekt van een water flow rate van 7.2 to 22.9 liter per minuut. Welke waarde is nu relevant?
De warmtepomp die ik voor ogen heb is de PUZ-SHWM80VAA buitenunit met ERSF-VM6E binnenunit.
Dus:
- wat voor aanvoer en retourleidingen gaan er van je warmtepomp naar je afgiftesysteem? Evt een simpel schema
- hoeveel vvw groepen?
- hoe lang zijn de slangen per groep?
- hoe dik zijn de slangen?
- pomploze verdeler neem ik aan?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ook goed kijken naar de verdichting van de VVW (meer verdicht is beter) en de dimensionering is nog sterker afhankelijk van je warmteverlies…. En als je VVW er mooi in ligt, maar de montage boven de vloer is met een bult knietjes, ben je alsnog de pisangMrN86 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 07:08:
Even een cross post uit het lucht/water topic.
Zie dit topic.ReseT schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:27:
Paar vragen:
-Ik zie veel data grafieken in deze topic maar dat krijg ik uit mijn Melcloud app er niet uit. Hoe krijg ik meer informatie/data om mijn ECODAN te tunen? Wat trefwoorden zou fijn zijn.
Je moet nog steeds CV-water verpompen (in jouw geval door de warmtewisselaar) om je SWW op te kunnen warmen.-Ik zag bij de service instellingen dat er twee pompsnelheid en zijn. SWW en CV. (Met range tussen 1 en 5). Wat doet de SWW pompsnelheid? Dat dacht het SWW onder leidingdruk stroomt.
Mijn verkeerde post in verkeerde topic. Ik dacht dat ik dit topic open had staan:Andrehj schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:43:
Ik begrijp niet waarom je bovenstaande in het Legionella-topic post, dus maar even een reactie in beter passend topic.
[...]
Zie dit topic.
[...]
Je moet nog steeds CV-water verpompen (in jouw geval door de warmtewisselaar) om je SWW op te kunnen warmen.
Nav voorgaande posts is de installatie gaande.
:strip_exif()/f/image/2gvSPcimZEcoZNUkH2pUxlvg.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/U1p03fsFiZRgq2Clqf7lWPia.jpg?f=fotoalbum_medium)
Paar vragen:
-De installateur geeft aan dat veel buizen van de unit scheef staan. Is dat bij jullie ook zo? Vind het wel jammer.
-Ik zie veel data grafieken in deze topic maar dat krijg ik uit mijn Melcloud app er niet uit. Hoe krijg ik meer informatie/data om mijn ECODAN te tunen? Wat trefwoorden zou fijn zijn.
-Ik zag bij de service instellingen dat er twee pompsnelheid en zijn. SWW en CV. (Met range tussen 1 en 5). Wat doet de SWW pompsnelheid? Dat dacht het SWW onder leidingdruk stroomt.
Wat nog open staat is om de draadloze thermostaat aan te sluiten. Installateur is de ontvanger vergeten mee te bestellen.
ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE
- zolang er geen overbodige knietjes in zitten is het toch geen issue? Hier is het overigens wel redelijk recht alles.
- zie mij signature of andere manier zoeken om melcloud uit te lezen
- er zit een pomp in die het water rond pompt. bij mitsu kan je daar alleen een vaste stand instellen waarbij 5 max is. Sww wordt toch opgewarmd door je wp, daardoor loopt als het goed een leiding door je sww vat om warmte af te geven. Je sww staat verder gewoon onder druk.
[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 20-09-2025 13:32 ]
ga schaffen heb ik de volgende vraag.
Zoals iedereen weet heb je in het voor- en najaar maar
beperkte capaciteit nodig. En de wp's kunnen maar beperkt
terug moduleren (ik dacht compressor iets naar 20 a 25%).
Als je in die bewuste perioden nu de wp op een stillere
modus zet dan beperk je de capaciteit, maar wat doet
dat dan met de COP's.

De uitzonderingen zijn zeiknat weer en buitentemp rond het vriespunt, dat vinden ze niet zo leuk met alle defrosts.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Ik wil daar graag wat dieper op ingaan en wel om het volgende.DaWizza schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:21:
@con1 In die periodes is de buitentemp meestal hoger, dus je COP vliegt omhoog.![]()
De uitzonderingen zijn zeiknat weer en buitentemp rond het vriespunt, dat vinden ze niet zo leuk met alle defrosts.
De COP wordt mede bepaald door de benodigde energie van de
compressor en de fan. Laten we even zeggen dat we boven de
defrostgrens van +5gr blijven. En stel dat je maar 30gr water
nodig hebt. Dan zou, denk ik, de wp gaan pendelen en zal in die
situatie de COP hoger moeten worden als er gkozen wordt voor
een stillere modus. Immers, de fan toert af. (ik denk niet dat de
compressor aftoert).
Ik denk (alweer) dat de fan meer energie verbruikt dan de compressor.
Lucht verplaatsen kost nu eenmaal veel kilowattjes.
Maar nu onder de +5gr, die vervelnde defrost-periode. Als daar
defan (doorde stillere modus) aftoert dan heb je in mijn beleving
2 voordelen. 1 de fan gebruikt minder energie maar door de lagere
flow zal de waterdamo die op de condesor zit minder verdampen
waardoor de condensor door minder verdampingswarmte minder
zal afkoelen en de defrost korter zal zijn?
Of mis ik wat?...
Immers, tussen de +5 en, laten we zeggen -2gr is toch best wel
een flinke periode in het stookseizoen. Daaronder zal nauwelijks
nog defrost aanwezig zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door con1 op 23-09-2025 22:11 ]
Niet correct, de WP gaat intermitterend verwarmen, niet pendelen. Dat gebeurt alleen als je de WP verkeerd instelt, bijv een te lage Ta/stooklijn voor jouw afgiftesysteem.con1 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:09:
[...]
Ik wil daar graag wat dieper op ingaan en wel om het volgende.
De COP wordt mede bepaald door de benodigde energie van de compressor en de fan. Laten we even zeggen dat we boven de defrostgrens van +5gr blijven. En stel dat je maar 30gr water
nodig hebt. Dan zou, denk ik, de wp gaan pendelen
Intermitterend verwarmen is prima en geeft een COP zoals je verwacht voor de aanvoer- en buitentemperatuur.
Dit klopt ook niet, de fan gebruikt minder dan de compressor, bij mij grofweg 77W. Als tijdens een defrost alleen de fan draait en niet de compressor, dan is het opgenomen vermogen namelijk ~90W bij mijn WP, vergeleken met 13W standby.en zal in die situatie de COP hoger moeten worden als er gkozen wordt voor een stillere modus. Immers, de fan toert af. (ik denk niet dat de compressor aftoert).
Ik denk (alweer) dat de fan meer energie verbruikt dan de compressor.
Lucht verplaatsen kost nu eenmaal veel kilowattjes.
Dat ijs/water op de condensor wil je toch juist kwijt? Zodat de verdamper niet onnodig snel weer dicht vriest.Maar nu onder de +5gr, die vervelnde defrost-periode. Als daar de fan (doorde stillere modus) aftoert dan heb je in mijn beleving 2 voordelen. 1 de fan gebruikt minder energie maar door de lagere flow zal de waterdamo die op de condesor zit minder verdampen waardoor de condensor door minder verdampingswarmte minder
zal afkoelen en de defrost korter zal zijn?
Of mis ik wat?...
Immers, tussen de +5 en, laten we zeggen -2gr is toch best wel
een flinke periode in het stookseizoen. Daaronder zal nauwelijks
nog defrost aanwezig zijn.
Aan de bovenkant van je verhaal heb je wel deels gelijk, bij hogere buitentemperaturen gaat het energieverbruik van de fan relatief harder meetellen. Gelukkig werken er bij Mitsubishi ook mensen met hersens, en zal de buitenunit automatisch de fansnelheid naar beneden draaien als dit energetisch gezien uit kan (ergens vanaf 7 graden buitentemperatuur zo uit mijn hoofd). De stille modus heeft daarboven geen grotere beperking op fansnelheid.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Sowieso erg bedankt voor jouw reacties.SebastiaanPs schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:28:
[...]
1.
Niet correct, de WP gaat intermitterend verwarmen, niet pendelen. Dat gebeurt alleen als je de WP verkeerd instelt, bijv een te lage Ta/stooklijn voor jouw afgiftesysteem.
Intermitterend verwarmen is prima en geeft een COP zoals je verwacht voor de aanvoer- en buitentemperatuur.
[...]
2.
Dit klopt ook niet, de fan gebruikt minder dan de compressor, bij mij grofweg 77W. Als tijdens een defrost alleen de fan draait en niet de compressor, dan is het opgenomen vermogen namelijk ~90W bij mijn WP, vergeleken met 13W standby.
[...]
3.
Dat ijs/water op de condensor wil je toch juist kwijt? Zodat de verdamper niet onnodig snel weer dicht vriest.
1. Ik vraag mij af wat het verschil is tussen intermitterend en pendelen (aan/uit)
2. Dat verbaast mij dat de fan relatie weinig verbruikt, maar is mooi.
3. Uiteraard wil je dat kwijt. Maar de condensor wordt verwarmd door de compressor
en zal het ijs doen smelten. Dit water zal er sowieso vanaf druipen toch?
Ik kan helaas niet meer de historie zien wat betreft toerentallen fan en compressor
van de wintermaanden. Daar ben ik dan wel benieuwd naar aankomende winter.
De frequentie.con1 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:35:
Sowieso erg bedankt voor jouw reacties.
1. Ik vraag mij af wat het verschil is tussen intermitterend en pendelen (aan/uit)
Pendelen krijg je als de WP zijn vermogen niet in het afgiftecircuit kwijt kan. Dan gaat een WP soms wel 10x per uur aan en uit.
Intermitterend verwarmen krijg je als de WP door zijn thermostaat wordt uitgeschakeld, en weer wordt ingeschakeld als de ruimte weer iets is afgekoeld. De frequentie is dan erg afhankelijk van de thermische inhoud van je woning en het afgiftesysteem, maar meestal heb je het dan (bij vloerverwarming) over een paar keer per dag. Bij mij zelfs nooit meer dan 1x per dag.
Ook jij bedankt voor je reactie. Eerst even wat anders.michaelvo schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:02:
@con1 wat je ook mist in je verhaal is dat je bij een lagere fansnelheid, dus een lagere luchtflow over je verdamper, je een lagere temperatuur in je verdamper nodig hebt om dezelfde hoeveelheid energie uit de lucht te halen. De lagere temperatuur zorgt er dan juist voor dat je COP lager wordt en je méér ijsvorming krijgt.
Aan de bovenkant van je verhaal heb je wel deels gelijk, bij hogere buitentemperaturen gaat het energieverbruik van de fan relatief harder meetellen. Gelukkig werken er bij Mitsubishi ook mensen met hersens, en zal de buitenunit automatisch de fansnelheid naar beneden draaien als dit energetisch gezien uit kan (ergens vanaf 7 graden buitentemperatuur zo uit mijn hoofd). De stille modus heeft daarboven geen grotere beperking op fansnelheid.
Oorspronkelijk heb ik in het verleden alleen maar met koelmachines gewerkt.
(let wel, als verwarmingsboer dus geen koeltechnieker)
Vandaar dat ik regelmatig, per ongeluk, de verdamper uitscheld voor condensor.
Waar de fan zit is bij een wp uiteraard de verdamper tijdens verwarmen en is
het een condensor tijdens koelen.
Nu terug naar jouw reactie.
De stille modus zal naar mijn beleving alleen het toerental van de fan verlagen
om het geluid te beperken, toch? En in de basis niet de compressor? uiteraard
zal het toerental van de compressor aan worden gepast aan de verminderde
warmteafgifte.
Mijn ervaring is dat wp's grosso modo relatief weinig geluid produceren behalve
bij defrost's. Dan maken ze veelal ongedefinieerd geluid.
maar het ging mij erom of de stille(re) modus zin heeft om de afgifte te beperken
zonder dat dat afdoet aan de COP.
Geen idee wat je met ongedefinieerd bedoelt, maar bij een defrost draait alleen de compressor en niet de fan. En aangezien de compressor bij mij veel stiller is dan de fan (die bij defrosttemperaturen immers in zijn hoogtoerig bereik zit), is mijn Mitsu WP bij een defrost juist stiller dan normaliter.con1 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:59:
Mijn ervaring is dat wp's grosso modo relatief weinig geluid produceren behalve
bij defrost's. Dan maken ze veelal ongedefinieerd geluid.
Dat gaat niet. De toerentallen van de fan zijn normaliter (uiteraard) zo bepaald dat de COP maximaal is. Als je dat toerental verlaagd, gaat dat dus (iets) ten koste van de COP.maar het ging mij erom of de stille(re) modus zin heeft om de afgifte te beperken
zonder dat dat afdoet aan de COP.
Een deel van het ijs druipt als smeltwater naar beneden, maar je ziet ook een deel als waterdamp de lucht in gaan.con1 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:35:
3. Uiteraard wil je dat kwijt. Maar de condensor wordt verwarmd door de compressor
en zal het ijs doen smelten. Dit water zal er sowieso vanaf druipen toch?
Ik kan helaas niet meer de historie zien wat betreft toerentallen fan en compressor
van de wintermaanden. Daar ben ik dan wel benieuwd naar aankomende winter.
Kijk maar eens naar dit filmpje van @koevlaas2:
YouTube: Ontdooien van een Mitsubishi Ecodan SUZ-SWM80VA
Mijn vriendin kwam een keer met grote ogen de badkamer binnen: “Er komt heel veel rook uit de warmtepomp!!!”
Ik schat in dat het wel handig is om al dat water + waterdamp zoveel mogelijk weg te blazen voordat de WP weer gaat verwarmen, maar ik heb er geen hard bewijs voor.
Leuk filmpje, dank. En dat wist ik niet dat de fan alleen aan het eind van deSebastiaanPs schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:48:
[...]
Een deel van het ijs druipt als smeltwater naar beneden, maar je ziet ook een deel als waterdamp de lucht in gaan.
Kijk maar eens naar dit filmpje van @koevlaas2:
YouTube: Ontdooien van een Mitsubishi Ecodan SUZ-SWM80VA
Mijn vriendin kwam een keer met grote ogen de badkamer binnen: “Er komt heel veel rook uit de warmtepomp!!!”Het gaat om best veel waterdamp dus
Ik schat in dat het wel handig is om al dat water + waterdamp zoveel mogelijk weg te blazen voordat de WP weer gaat verwarmen, maar ik heb er geen hard bewijs voor.
defrost cyclus draait. Ik had de (verkeerde) beleving dat de fan constant
zou draaien.
Nogmaals, ik heb geen toegang meer tot de historie welke ik heb gemonitoord
bij derden. Daar zou mijn gehugen mee zijn opgefrist.
Hier een filmpje van een defrost waarbij je in het begin wat gegromAndrehj schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:43:
[...]
Geen idee wat je met ongedefinieerd bedoelt, maar bij een defrost draait alleen de compressor en niet de fan. En aangezien de compressor bij mij veel stiller is dan de fan (die bij defrosttemperaturen immers in zijn hoogtoerig bereik zit), is mijn Mitsu WP bij een defrost juist stiller dan normaliter.
[...]
Dat gaat niet. De toerentallen van de fan zijn normaliter (uiteraard) zo bepaald dat de COP maximaal is. Als je dat toerental verlaagd, gaat dat dus (iets) ten koste van de COP.
en gekraak hoort en later wat relais hoort klapperen;
[Video: http://ccvd.eu/downloads/defrost.mp4]
Dat is geen Mitsubishi, en je zit hier in het Ecodan-topic waar het gedrag en de geluiden van andere merken off-topic is.con1 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:34:
Hier een filmpje van een defrost waarbij je in het begin wat gegrom
en gekraak hoort en later wat relais hoort klapperen;
[Video]
Dat gebeurt ook. Daarom gaat aan het einde van de defrostcyclus de ventilator even op maximale snelheid aan, om die waterdamp weg te blazen. Druppels zijn er dan al lang niet meer.SebastiaanPs schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:48:
Pas daarna gaat de compressor weer aan.
(Maar volgens mij weet jij dat allemaal al lang, dus bovenstaande is meer voor de nieuwe lezers van dit topic)
Iemand hier meer informatie over?
https://drive.google.com/...q2_ljeBK/view?usp=sharing
[ Voor 10% gewijzigd door buell op 25-09-2025 13:24 ]
ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /
Werkt wel, moet je side loaden, is een tijdje terug hier al besproken, moet je even terugzoekenTechnician- schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:30:
Vlg Alklima werkt de nieuwe MELCLOUD Home app nog niet op Ecodan. Maar komt dit binnenkort. Ik hoop snel want de oude app is wat functionaliteit uitgehaald, waaronder gasten uitnodigen.
Iemand hier meer informatie over?
Maar zo te zien wordt de oude dan binnenkort uitgefaseerd als ze nu al dingen slopen
De app staat gewoon in de app stores. En werkt ook op de airconditioning maar nog niet (goed?) op Ecodan. Tenminste dat vertelt Alklima mij.xoror schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:34:
[...]
Werkt wel, moet je side loaden, is een tijdje terug hier al besproken, moet je even terugzoeken
Maar zo te zien wordt de oude dan binnenkort uitgefaseerd als ze nu al dingen slopen
Waarom zou het niet werken, het wordt anders al wel uitgerold in de uk... (je kan geloof ik daar kiezen wat je wil)Technician- schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:33:
[...]
De app staat gewoon in de app stores. En werkt ook op de airconditioning maar nog niet (goed?) op Ecodan. Tenminste dat vertelt Alklima mij.
Weet ik veel, dat mailt een “productexpert” aan mij.xoror schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:14:
[...]
Waarom zou het niet werken, het wordt anders al wel uitgerold in de uk... (je kan geloof ik daar kiezen wat je wil)
En het staat ook op de site van Alklima.
Kan ik de nieuwe MELCloud Home app ook gebruiken voor een Ecodan warmtepomp?
Nee, de MELCloud Home app werkt op dit moment alleen voor airco’s. Later breidt Mitsubishi Electric de app uit voor Ecodan warmtepompen en Lossnay WTW-systemen. Tot die tijd kun je de huidige MELCloud app blijven gebruiken bij je Ecodan warmtepomp en ventilatiesysteem.
[ Voor 41% gewijzigd door Technician- op 25-09-2025 21:25 ]
https://www.melcloud.com/be/nl/melcloud/melcloud-home
Compatibiliteit
Split-, multi-split- en VRF-lucht-lucht-systemen.
Ecodan lucht-water-systemen.
Lossnay energieterugwinningsventilator.
Viel mij een beetje tegen qua rook, die van mij weet de rook boven het dak van de woning te krijgen. Die grote jongens (zoals de jouwe) roken doorgaans veel meer.buell schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:23:
Hier nog een linkje van mijn warmtepomp tijdens een defrost. Fan gaat pas aan aan eide ontdooi cyclus Gefilmd vanuit de woonkamer.
https://drive.google.com/...q2_ljeBK/view?usp=sharing
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Die je ook koeling?Straat_Joekel schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:43:
Hoi allemaal,
In het midden van mijn 2020 EHST20D-VM2CR2 zie ik wat aangekoekte prut. Weet iemand toevallig wat dit is en of het kwaad kan?
[Afbeelding]
Denk dat het nat is geweest en nu schimmelt.
Met een reinigingsmiddel zal je het wel weg krijgen.
Nee, ik heb geen koelfunctie op de WP. Het voelt inderdaad behoorlijk oud en droog aan, zeker niet vettig.Technician- schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:06:
[...]
Die je ook koeling?
Denk dat het nat is geweest en nu schimmelt.
Met een reinigingsmiddel zal je het wel weg krijgen.
die van mij probeert te minderen met rokenkoevlaas2 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:06:
[...]
Viel mij een beetje tegen qua rook, die van mij weet de rook boven het dak van de woning te krijgen. Die grote jongens (zoals de jouwe) roken doorgaans veel meer.
ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /
Spam folder ook even checken. Alle melcloud mailtjes komen bij mij daar in terecht. En sterkte gewenst met de nieuwe app en je Ecodan succesvol toevoegen.nessio schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:58:
Nieuwe melcloud gedownload : komt er geen bevestigingsmail voor mijn wachteoord
Daarnaast moet je jouw Ecodan eerst verwijderen uit de oude app. Je kan niet beide naast elkaar gebruiken helaas, dat staat de nieuwe app niet toe.
Meer dan 5000 Android downloads en al een 1.7 rating te pakken
[ Voor 29% gewijzigd door stin00 op 28-09-2025 11:52 ]
Inderdaad, ik wacht nog even af, tot de oude app voor de WP op het punt staat obsolete te worden.stin00 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:00:
[...]
Spam folder ook even checken. Alle melcloud mailtjes komen bij mij daar in terecht. En sterkte gewenst met de nieuwe app en je Ecodan succesvol toevoegen.
Daarnaast moet je jouw Ecodan eerst verwijderen uit de oude app. Je kan niet beide naast elkaar gebruiken helaas, dat staat de nieuwe app niet toe.
Meer dan 5000 Android downloads en al een 1.7 rating te pakkenhttps://play.google.com/s...=com.me.melcloud.home.app
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik ervaar een (voor mij) onverklaarbaar gedrag. Ik heb een Ecodan warmtepomp en Danfoss icon thermostaten. De temperatuur staat ingesteld op 20 graden, maar bij bijv 20,5 of zelf 21 graden wil de thermostaat alweer even aanslaan (paar minuten). Zoals in de volgende afbeelding te zien slaat deze precies elk uur aan (op exact dezelfde minuut). Ik heb al geprobeerd om PWM+ op de Danfoss master controller uit te schakelen echter maakt dit geen verschil. Weet iemand wat dit kan zijn? Of is dit normaal?
:strip_exif()/f/image/IwFvzrAE2GxSx7mv1ZdXvlxI.png?f=user_large)
Mvg,
Ger Jan
Die PWM achtige dingen direct uitschakelen, geef gigantisch veel onnodige start/stops.
Klopt inderdaad, dat werkt mooi! Ik heb de PWM+ inderdaad uitgezet op de master controller. Ik had verwacht dat dit het probleem zou oplossen, maar helaas blijft die elk uur schakelen.xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:07:
@gerjanvdb Nee dit is het laatste wat je wil z'n modulerende thermostaat. Ik heb geen danfoss, maar zou even zoeken of je dat uit kan zetten. En anders vervangen met een simpele aan/uit thermostaat. Want nu doe je hele korte 'runs' op je compressor. Hoeveel start/stops heb je al btw? (zo te zien draai je mijn esp, en dan zou je het moeten kunnen zien)
Als ik kijk zie ik: Compressor Starts 22800.0
Als ik in het topic terug lees op danfoss, dan lijken mensen het wel voor elkaar te krijgen. Ik geloof dat @Grolsch ook danfoss had voor overstap. Dus het moet wel kunnen.
Even ter vergelijking: bij mij staat er 54, dus x100 zou dat 5400 start/stops betekenen. Mijn installatie is uit 2019 en zeker 3 jaar gemarteld door de vorige eigenaargerjanvdb schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:01:
[...]
Klopt inderdaad, dat werkt mooi! Ik heb de PWM+ inderdaad uitgezet op de master controller. Ik had verwacht dat dit het probleem zou oplossen, maar helaas blijft die elk uur schakelen.
Als ik kijk zie ik: Compressor Starts 22800.0
22800 is dus echt aanzienlijk, daar zou mijn Ecodan ~20 jaar over doen.
Ik heb de tip van Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" ook al overgenomen. (de interval en de flow temp)
[ Voor 3% gewijzigd door gerjanvdb op 29-09-2025 10:49 ]
Oei, dat is wel heel erg veelstin00 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:34:
[...]
Even ter vergelijking: bij mij staat er 54, dus x100 zou dat 5400 start/stops betekenen. Mijn installatie is uit 2019 en zeker 3 jaar gemarteld door de vorige eigenaar
22800 is dus echt aanzienlijk, daar zou mijn Ecodan ~20 jaar over doen.
@Grolsch Ja precies, ik heb die PWM+ op de master controller uitgeschakeld (op de andere controller beneden staat deze nu ook op on/off). Echter geeft dit geen verandering qua werking. Ik vraag mij af waar dit gedrag vandaan kan komen. Verder staan alle warmteafgever settings op slow. Ik heb nog geen app of zigbee module, deze wil ik wel aanschaffen om in HA alle ruimte temperaturen te kunnen zien)Grolsch schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:46:
Je moet dat ding op aan/uit zien te krijgen met een bepaalde hysterese
Die PWM achtige dingen direct uitschakelen, geef gigantisch veel onnodige start/stops.
In de laatste beta met auto adaptive regeling zit ook een pendel beveiliging, maar die gaat niet super helpen tegen een thermostaat die periodiek kort demand doet
De volgende stap is je master/master regeling aanpassen. Als elke thermostaat vraag mag genereren, kan elke kamer de WP starten.gerjanvdb schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:56:
[...]
@Grolsch Ja precies, ik heb die PWM+ op de master controller uitgeschakeld (op de andere controller beneden staat deze nu ook op on/off). Echter geeft dit geen verandering qua werking. Ik vraag mij af waar dit gedrag vandaan kan komen. Verder staan alle warmteafgever settings op slow. Ik heb nog geen app of zigbee module, deze wil ik wel aanschaffen om in HA alle ruimte temperaturen te kunnen zien)
Ik had nog het oude Danfoss CF2+ systeem, niet de Icon serie.xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:13:
@gerjanvdb oei, hoe oud is je install ? Want 22.8k is best veel, bijna net zo erg als deze
Als ik in het topic terug lees op danfoss, dan lijken mensen het wel voor elkaar te krijgen. Ik geloof dat @Grolsch ook danfoss had voor overstap. Dus het moet wel kunnen.
Het komt in ieder geval bij je Danfoss regeling weg, volgens mij kun je ook 1 en ander in HA zien toch? Dan moet je ook kunnen zien dat de thermostaat dit gedrag veroorzaakt.gerjanvdb schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:56:
[...]
@Grolsch Ja precies, ik heb die PWM+ op de master controller uitgeschakeld (op de andere controller beneden staat deze nu ook op on/off). Echter geeft dit geen verandering qua werking. Ik vraag mij af waar dit gedrag vandaan kan komen. Verder staan alle warmteafgever settings op slow. Ik heb nog geen app of zigbee module, deze wil ik wel aanschaffen om in HA alle ruimte temperaturen te kunnen zien)
[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 29-09-2025 12:15 ]
Ik ben nu meer in de weer met mijn wtw.
In de zomer bypass temp 20, begin september 21 en nu 21,5.
Wtw houdt sinds mei het huis perfect op 21gr
@Miezie Het lijkt bij de thermostaat van de woonkamer vandaan te komen, die op de slaapkamers slaan niet aan en staan ook lager
@Grolsch Ja die verdenk ik ook, helaas heb ik nog geen koppeling met Danfoss en HA. Ik zit te denken om hiervoor de APP module te kopen icm https://github.com/soundvibe/ha-danfoss
Kan dit er nog mee te maken hebben: warmteregeling op slow? zie https://www.danfoss.com/n...up-news_pwmplus-or-onoff/ als voorbeeld. Het rare is dat het precies een uur later op dezelfde minuut aanspringt.
De settings van de watertemperatuur en interval hebben hier niets mee te maken neem ik aan? (Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen")
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken.
(mn vorige reactie kan ik niet meer zien, daarom nog een keer geplaatst)
Je kunt sws zo'n kastje bestellen waarmee je je Mitsu in HA krijgt, dan kun je goed de ingang "THERMOSTAAT IN" in de gaten houden, dan kun je ook zien of de thermostaat van die gekke dingen doen.gerjanvdb schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:48:
@xoror Ja dat zou ik ook graag zsm opgelost hebben voordat de WP nog meer wordt belast, daarom heb ik deze nu op prohibit verwarmen staan.
@Miezie Het lijkt bij de thermostaat van de woonkamer vandaan te komen, die op de slaapkamers slaan niet aan en staan ook lager
@Grolsch Ja die verdenk ik ook, helaas heb ik nog geen koppeling met Danfoss en HA. Ik zit te denken om hiervoor de APP module te kopen icm https://github.com/soundvibe/ha-danfoss
Kan dit er nog mee te maken hebben: warmteregeling op slow? zie https://www.danfoss.com/n...up-news_pwmplus-or-onoff/ als voorbeeld. Het rare is dat het precies een uur later op dezelfde minuut aanspringt.
De settings van de watertemperatuur en interval hebben hier niets mee te maken neem ik aan? (Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen")
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken.
(mn vorige reactie kan ik niet meer zien, daarom nog een keer geplaatst)
Even out-off-the-box gedacht, het hele Danfoss systeem afkoppelen en op marktplaats zetten
Ik heb hem nu 2 jaar geleden helemaal afgekoppeld en werk met 1 centrale thermostaat in de hal, de WP loopt zoveel rustiger nu, ik ga niet meer terug naar zoneregeling.
Ik heb de Ecodan al wel in HA (maar de danfoss nog niet), zieGrolsch schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:58:
[...]
Je kunt sws zo'n kastje bestellen waarmee je je Mitsu in HA krijgt, dan kun je goed de ingang "THERMOSTAAT IN" in de gaten houden, dan kun je ook zien of de thermostaat van die gekke dingen doen.
Even out-off-the-box gedacht, het hele Danfoss systeem afkoppelen en op marktplaats zetten
Ik heb hem nu 2 jaar geleden helemaal afgekoppeld en werk met 1 centrale thermostaat in de hal, de WP loopt zoveel rustiger nu, ik ga niet meer terug naar zoneregeling.
[Afbeelding]
In het ergste geval zal dat moeten. Ik had gedacht dat wanneer ik de PWM+ uit zou zetten dat die niet meer elke keer aan zou springen, echter alleen wanneer het kouder is dan 20 graden (bijv bij 19.8) en niet daarboven elk uur.
@gerjanvdb Ja prohibit is goed. Las dat icon2 default wel aan/uit is. Misschien moet je nog iets in een app oid instellen en zit het die zooi ergens aan een cloud vast
Je moet wel hysteresse van 0.5 oid instellen
[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 29-09-2025 14:19 ]
Momenteel lees ik mij in op de pinned reacties van deze topic en start topic.
Zit er veel verschillen in de nieuwere 2023+ units en de oudere kwa melcloud en HA gebruik?
Er staan in de bouw documenten ook dat hij kan koelen met 18 graden, het werd wel afgeraden om je vloerverwarming op 18 te zetten want duurt lang tot je huis verwarmt.
Vraag mij af wat men hier ervaart met dat. Ik lees op internet wel dat je geen airco wonderen hoeft te verwachten (logisch).
Enige tips van mensen hier om in te lezen op internet? Ik ben nieuw in de WPU wereld.
Maar pwm+ moet idd uit en dan nog hysteresse. Kijk in installatie handleiding? Misschien staat het daar in.
@damitch300 Melcloud wordt uitgefaseerd, er komt melcloud home voor terug. Daar is nog geen integratie mogelijk met HA. Lees dus goed in als je HA wil gebruiken.
Over het koelen: Ik moet zeggen dat je goed werkt als je genoeg vv heb. Het is geen airco, maar ik zou niet zonder willen. Als je het kan combineren met zonwering is dat natuurlijk nog beter. Hier goed de zomer doorgekomen, ook ten tijde van de gittegolf.
[ Voor 51% gewijzigd door xoror op 29-09-2025 15:38 ]
Welke Hysterese je instelt en werkt bij je woning hangt van je woning af.xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:13:
@Grolsch hijnheeft het kastje alDaarom zag hij het.
@gerjanvdb Ja prohibit is goed. Las dat icon2 default wel aan/uit is. Misschien moet je nog iets in een app oid instellen en zit het die zooi ergens aan een cloud vast
Je moet wel hysteresse van 0.5 oid instellen
Mijn Netatmo staat op een hysterese van 0,1 graad ingesteld, wat neerkomt op 1 x per dag aan en 1 x per dag uit.
Je moet dan de thermostaat wel in een referentieruimte ophangen die geen last heeft van invloeden als wind, zon, keukenapparatuur, mensen, etc, in ons geval de hal.
In een nieuwbouwwoning zou ik voorbereiding treffen voor zonwering, dan heb je de WP niet nodig. Het koelen heeft niet het grootste effect, is meer om het vinkje voor de koelbehoefte te halen en oververhitting te voorkomen.damitch300 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:42:
Volgend jaar is mijn nieuwbouw huis af, wij krijgen de PUZ-SWM80YAA met een 300 Liter WP (staat geen type bij).
Zit er veel verschillen in de nieuwere 2023+ units en de oudere kwa melcloud en HA gebruik?
Er staan in de bouw documenten ook dat hij kan koelen met 18 graden, het werd wel afgeraden om je vloerverwarming op 18 te zetten want duurt lang tot je huis verwarmt.
Vraag mij af wat men hier ervaart met dat. Ik lees op internet wel dat je geen airco wonderen hoeft te verwachten (logisch).
Enige tips van mensen hier om in te lezen op internet? Ik ben nieuw in de WPU wereld.
Koelen gaat niet tot 18 graden maar met 18 graden. Veel kouder wil je het water niet door de vloer pompen vanwege condensatie. Persoonlijk wel tevreden met het koelen want het blijft lekker beperkt tot een graad of 23. Dat is wat mij betreft een heerlijke temperatuur als je van buiten 30+ komt.damitch300 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:42:
Volgend jaar is mijn nieuwbouw huis af, wij krijgen de PUZ-SWM80YAA met een 300 Liter WP (staat geen type bij).
Een dag later staat ie al op 1.6 ...stin00 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:00:
Meer dan 5000 Android downloads en al een 1.7 rating te pakkenhttps://play.google.com/s...=com.me.melcloud.home.app
Ik hou de oude Melcloud er ook nog zo lang mogelijk in, want daar hangt immers ook mijn Melcloud2Domoticz aan.
Ik begrijp Mitsubishi hier ook niet. In plaats van een nieuwe app hebben ze een heel nieuwe omgeving gebouwd, die, getuige de reviews, uitermate beroerd werkt. Het lijkt onze overheid wel...xoror schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:59:
Als jullie 'afhankelijk' zijn van die koppeling met melcloud, moet je alvast even inlezen en voorzieningen treffen. Integreren met melcloud home is veel lastiger geworden.
Maar je hebt gelijk, ik ben ook bang dat ik binnenkort de Procon (die hier al een paar jaar stof ligt te vangen) aan moet gaan slingeren. Daar zat ik alleen helemaal niet op te wachten, want heb nog genoeg andere projectjes lopen.
En dan heb je een probleem. Een zekere @AUijtdehaag heeft alle RS485 opgekocht LOL die je voor je procon nodig heb.
Gelukkig ligt er in het stof naast de Procon ook al jaren een meerkanaals RS485 adapter.xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:57:
En dan heb je een probleem. Een zekere @AUijtdehaag heeft alle RS485 opgekocht LOL die je voor je procon nodig heb.
Ik zou overwegen de procon stoffig te laten, hoewel niet officieel supported is de esp met de software van xoror sneller, schakeltje minder en completer… met alle respect voor je visie hieromtrentAndrehj schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:39:
[...]
Ik begrijp Mitsubishi hier ook niet. In plaats van een nieuwe app hebben ze een heel nieuwe omgeving gebouwd, die, getuige de reviews, uitermate beroerd werkt. Het lijkt onze overheid wel...
Maar je hebt gelijk, ik ben ook bang dat ik binnenkort de Procon (die hier al een paar jaar stof ligt te vangen) aan moet gaan slingeren. Daar zat ik alleen helemaal niet op te wachten, want heb nog genoeg andere projectjes lopen.
Het lijkt er tot nu toe op dat de PWM+ uitstaat. Alleen de mode uitzetten naar on/off werkte niet. Ik heb de stekkers van de Icon master controllers er even uitgehaald., dit lijkt effect te hebben. Vannacht is er geen thermostaat vraag geweest, pas vanaf 20 graden (daar staat die ook op ingesteld). Echter staat de prohibit nog aan, dus moet het nog beter testen. Wat betreft de hysteresse kan ik niet instellen lijkt het, er staat ook niets over in de handleiding. Ik heb de app module besteld, deze wil toch gaan gebruiken om de temperaturen in HA te kunnen zien en aanpassen.xoror schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:45:
@gerjanvdb ik zou nog even wachten met apps bestellen, zou gewoon eerst even proberen zonder.
Maar pwm+ moet idd uit en dan nog hysteresse. Kijk in installatie handleiding? Misschien staat het daar in.
Lijkt al een 'simpele' variant te implementeren. Zou gewoon kijken of dat goed werkt.Mode key
Used for choosing the desired control behavior of the entire system (set once for the entire system).
• PWM+: Type of regulation designed to minimize overheating by dividing the heat demand into
smaller bits (= duty cycles). The length of a duty cycle varies depending on the chosen heat emitter.
PWM+ also features auto balancing of flow to the different rooms, which improves the heating
comfort.
• On/Off: A simple hysteresis control, which turns on the heat when the temperature is below the
desired room temperature. The heat will not be turned off until the desired room temperature is
reached
@Andrehj Voor beide oplossingen moet je aan de slag met esphome. Icm met domoticz werkt het wel, maar vereist iets meer configuratie werk. Ik heb geloof ik 3 a 4 gebruikers die het ook zo gebruiken, maar ga er op tijd mee aan de slag. Het is niet zo plug and play als home assistant.
Ik heb dit helaas niet meegenomen en al te laat.Miezie schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:24:
[...]
In een nieuwbouwwoning zou ik voorbereiding treffen voor zonwering, dan heb je de WP niet nodig. Het koelen heeft niet het grootste effect, is meer om het vinkje voor de koelbehoefte te halen en oververhitting te voorkomen.
Maar de gevel op het zuiden zal wel zonwering met PV kunnen gebruiken.
Bij ons project kon niets en heb ik ook meteen na oplevering rondom screens en pergolaschermen aangebracht ( tuin = zuid)
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero