• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:10
Ter vergelijking.

Hieronder onze PUHZ-SW75YAA naar 57 graden aanvoer tijdens een legionella run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqMI_RNHt6bxwl4a4dJaWMtTR10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZNJy6zyhEwNwprGd8UG2izq.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp | 2x Marstek Venus E 3.0

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat wel apart is, is dat hij rond 40hz start en dan vrij snel klimpt na 80hz en dan terug moduleert.

@tromphakvoort Al denk ik dat je trigger punt wat hoog hebt ingesteld. Zou rond 44c pas laten zoeken naar goed punt

@usain wat is je flow rate tijdens SWW?

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 14-08-2026 09:56 ]

Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:59
xoror schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:19:
@usain Dat is idd raar, maar ik verwacht dat zonder hetzelfde werkt hoor, maar laat vooral even weten. Als ik je grafiek goed zie, start hij rond 50 en loopt door naar 80 aan het eind?

Het kan zijn dat vanwege je params, hij gaat zoeken vanaf 44c om het in te plannen. Mogelijk ben je dan altijd rond 44 naar 49 aan het brengen. Mogelijk dat je suz40 daar wat meer moeite mee heeft. Maar gewoon even een sessie loggen, dan weten we weer.

Kan je van de laatste sww screenshot maken van de monitor tab, ik wil de water temps even bekijken. Zoiets zou ik willen zien. Dit is bij mij vandaag van 43.5 -> 48.5 op het goedkoopste moment dus.

[Afbeelding]

@Andrehj Ja, duidelijk dat in de avond qua energie en COP het best is, alleen heb ik overdag overvloed aan PV en in de avond kost het geld. Dus tegenwoordig kijk ik naar de centen :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LSmIhAYkgxM5t7p6mbFkcd_k3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yNXMPXntsYqzXzmTKdexPEvs.png?f=fotoalbum_large

Dit was de SWW run van gisteren. Overigens kan ik over de COP niet klagen 😄

• tromphakvoort
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:06
xoror schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:55:
Wat wel apart is, is dat hij rond 40hz start en dan vrij snel klimpt na 80hz en dan terug moduleert.

@tromphakvoort Al denk ik dat je trigger punt wat hoog hebt ingesteld. Zou rond 44c pas laten zoeken naar goed punt

@usain wat is je flow rate tijdens SWW?
@xoror Ik heb een setpoint van 52 en een drop van 8, hij zou dus eigenlijk bij 44 pas moeten starten. Ben er nog steeds niet achter waarom hij zo vroeg al begint bij mij. Denk dat ik de drop maar eens wat hoger zal zetten.

• xoror
  • Niet online
@usain Ik zie geen gekke dingen (behalve wat gekke hoge compressor frequentie). Doe een run zonder Odin, ik gok dat hij bij vergelijkbaar weer ook naar de 80hz zou gaan. Ik trigger namelijk met jouw settings een reguliere dhw run.

@tromphakvoort in mijn topic help ik je verder

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 14-08-2026 10:55 ]

• mennoza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:00
Een vraagje. Hoeveel graden is het in jullie woonkamer begane grond met koelstand met deze warme dagen? We hebben gisteren de koelstand weer opengezet. Nu is de woonkamer maar een half graden gezakt, van 24.5 naar 24c, al gebeurt dat iedere nacht wel door o.a. de wtw. Vloer voelt niet heel koud, maar soms wel. Thermostaat display op 17 gezet dus koelwater temperatuur. Op de verdeler zie ik 1.5 bar op de meters beneden en boven. Maandje geleden ook enkele dagen koelstand aangezet met de hittegolf, toen ook opvallend dat het niet koeler werd dan ongeveer 23° woonkamer terwijl hij dagen aanstond. Dus nu een paar dagen rond 30° buiten en vocht binnen rond 50% , maar is dit normaal of hoort hij nog meer te koelen? Naar 22c bijvoorbeeld. Want vorig jaar koelde hij wel tot 21°. Toen stond hij zelfs onder 1 bar wat we dit jaar weer hebben laten bijvullen naar rond 2.5. het lijkt dus dat het minder goed werkt hier. Of is het normaal rond 23° normaal met deze temperaturen buiten? Verder werkte de vloerverwarming normaal, en laminaatvloer. Boven koelt helemaal niet met een platte dak en volop zon op een kamer wat voor bijna 26° zorgt op de eerste verdieping alle kamers. Dus de verdelers staan daar bijna dichtgedraaid maar desondanks voelen de verdelers boven superkoud, maar vloeren daar ook niet. Verdelers beneden helemaal open, en voelt ook soms niet zo koud. De kleine temperatuurmetertje op de verdelers staat wel nu op rond 18° , als koeling uit is uitstaat hij hoger, dus koeling werkt wel. Lijkt wel alsof te weinig waterflow door de benedenverdieping , en hij nog steeds boven veel probeert te koelen gezien de verdelers daar superkoud zijn, die zitten in de ruimte met de waterpomp en wtw ea.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g0czpar7Hn38vsR68frcu78zWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVUtHpbIAEHzvJae2JVedkqY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x8pKU6xXPpCtwQmgNGVmE60jEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwSFkspV69LZYHNblkpdUtmb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nMl12n2FJzdeZA8oFs-uZriJ_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdhSRdgXi3Z8I7MnN9oNwdK6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7rWX4huIjbZPMhLGVy1iixKPMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9m9JHr4oe8hV6sM6KNIvUKuF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4uE32xYyUfAA40B8Ih7xnmr0es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zdkkJ7pSJTskYNFD8Js231C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufL6Disd13k1yfVQy7INuf3yhwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GKgDbMDEPTHSkhNjJNPZUNs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door mennoza op 14-08-2026 11:42 ]

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:38

Zjemm

...

ook 24 graden. maar goed ten opzichte van buiten voelt dat heerlijk :)

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
hier ook heerlijk fris (tussen 21.4c-22.9c) binnen. Echt gewoon lekker. Ik heb gisteren wel 26.5kWh doorheen gejaagd (delta T = 5) :+

COP was gemiddeld drama met 3.0, maar goed dat geeft allemaal niet. Wel aangenaam, ik zou niet anders willen (geen airco, en teveel ramen, geen buiten wering, dus worse case zeg maar wat je kan hebben)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEZi15waLXZLBzn7ha7ahvmZ0F8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SrVTVsiR3EFKwmBgeGVgfSFW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 14-08-2026 12:20 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Koelen met vloer verwarming werkt gewoon veel slechter dan verwarmen.
Warmte stijgt op en kou niet.
Het effect is dat je een koude vloer krijgt (loop maar eens op blote voeten rond) maar het huis wordt nauwelijks koeler.

Jouw vloerverwarming is gedimensioneerd op enkel verwarmen gezien het kleine aantal groepen op je verdeler, dus is dit dan gewoon het beste wat je kunt verwachten.
Hier precies hetzelfde, het huis wordt rond de 23 graden gehouden maar niet lager, terwijl ik de flow temperatuur op 17 graden heb staan.

Je kunt nog even kijken naar de flow snelheid van je pomp, maar meestal wordt die door de installateur al op maximaal gezet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• tromphakvoort
Hier werkt de vloerkoeling ook super, zolang het vochtgehalte niet te hoog is binnen houdt de wp het heerlijk koel, tot misschien wel koud thuis. Wel een tussenwoning met op twee verdiepingen UFH dus het plafond van de begane grond koelt denk ik het meeste.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XChQllo4PvW_D6Y-4M1aQjI7pqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ZTXvD5FOq2kvPdCk5JjZN58.png?f=fotoalbum_large

• mennoza
Kan ik nog iets doen/checken aan het systeem om het koeler te krijgen hier?

[ Voor 11% gewijzigd door mennoza op 14-08-2026 14:06 ]

• tromphakvoort
Ik denk dat je voor de temperatuur in de woonkamer juist wel de verdelers van de eerste verdieping open wil zetten, in principe gebruik je dan je plafond van de woonkamer om de ruimte te koelen.

Ook merk ik bij mij thuis dat ik wel constant en vroeg moet beginnen met koelen, ik laat Asgard nu al sinds het begin van de zomer altijd koelen, als is het geen 30 graden buiten. Mijn woning heeft zeker wel een halve tot hele week nodig om de beton massa goed terug te koelen als de warmte er eenmaal inzit.

Misschien heb je dit al maar bij mij hielp het ook veel toen ik actief luchtvochtigheid ging meten en daarmee de de aanvoer temp stuurde. Daarvoor draaide ik altijd op 18 graden en was er inderdaad weinig te merken van de koeling en pendelde de wp ook veel. Sinds de actieve sturing koel ik ook veel dagen nu met een TA tussen de 15 en 18 graden (vanaf 18 kan mijn wp zijn minimale vermogen niet meer goed kwijt) wat aanzienlijk helpt bij het koel houden van de woning.

De hardware en software van @xoror kan ik hier zeker voor aanraden.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:30
tromphakvoort schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:40:
Ter info, dit mijn SWW run van vanmorgen met een suz swm60va2. Ik draai ook in ECO modus maar ga ook snel richting de 75/80HZ. Misschien normaal voor dit type buiten unit?

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb mijn swm60va2 nog nooit boven de 42hz zien gaan in de eco stand alleen bij een legionella run gaat de unit naar 76hz maar het is bekend dat de buitenunit tijdens legionella niet in eco draait.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:20
Ik ben vorige week zaterdag rond 9 uur begonnen met koelen (thermostaat op koelen en vervolgens op 20 graden gezet). Zondagochtend was het 21,7 graden (aldus een goedkope hygrometer). Vervolgens loopt de temperatuur gedurende dag op naar 22,9 graden en daarna daalt het weer. Ik hoef in ieder geval geen airco, dit bevalt ons prima (2-kapper uit 2021 met vloerverwarming op de begane grond en eerste verdieping).

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• xoror
  • Niet online
@Djvdb Ah beide va2. Dat is wel apart. Misschien blijft hij op de lagere frequenties als je lager start oid?

Verder heeft @tromphakvoort dhw setpoint op 52c, dus die moet zowieso harder werken

[ Voor 95% gewijzigd door xoror op 14-08-2026 15:13 ]

• Djvdb
xoror schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:07:
@Djvdb Ah beide va2. Dat is wel apart. Misschien blijft hij op de lagere frequenties als je lager start oid?

Verder heeft @tromphakvoort dhw setpoint op 52c, dus die moet zowieso harder werken
ik zal het setpoint morgen eens lager of hoger zetten kijken of dat iets veranderd. Andere verschil is dus dat ik sww niet laat verlopen via de esp maar gewoon via de binnenunit. Daarnaast heb ik het interval van een run ingesteld op de maximale tijd. Misschien dat het interval nog invloed heeft. Kan me voorstellen dat de unit op een hoger vermogen gaat draaien als een interval minder lang is ingesteld.

[ Voor 19% gewijzigd door Djvdb op 14-08-2026 15:17 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• mennoza
woning blijft dus met 17 °C aanvoer rond 23,5 °C. Is mijn installatie geschikt om bij 50–60% RV met 15–16 °C aanvoer te draaien? Dus misschien kan ik dat proberen om het toch wat koeler te krijgen?

en heeft mijn regeling dauwpunt-/condensatiebeveiliging? Ik denk het niet want tijdje geleden zag ik dus wat condens op de leidingen bij verdeler toen het vochtig was binnen. wat zal de minimale veilige aanvoertemperatuur zijn wat ik dus kan instellen op de thermostaat die nu op 17 staat.

En boven zijn de verdelers dus bijna helemaal dichtgedraaid, maar zijn de leidingen daar bij de verdelers superkoud en de vloer is eigenlijk ook koeler geworden boven terwijl ik dat zeker niet wil boven en alles naar beneden wil hebben dus meer flow beneden maar bijna helemaal dichtdraaien voor komt dat niet zo te zien. Kan ik toch alles helemaal dichtdraaien boven? Of zal dat meer ontregelen en echt niet goed voor systeem ?

• xoror
  • Niet online
Koelen doe je dmv de vloer boven je zoals hier is aangegeven...

mennoza schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:05:
woning blijft dus met 17 °C aanvoer rond 23,5 °C. Is mijn installatie geschikt om bij 50–60% RV met 15–16 °C aanvoer te draaien? Dus misschien kan ik dat proberen om het toch wat koeler te krijgen?

en heeft mijn regeling dauwpunt-/condensatiebeveiliging? Ik denk het niet want tijdje geleden zag ik dus wat condens op de leidingen bij verdeler toen het vochtig was binnen. wat zal de minimale veilige aanvoertemperatuur zijn wat ik dus kan instellen op de thermostaat die nu op 17 staat.

En boven zijn de verdelers dus bijna helemaal dichtgedraaid, maar zijn de leidingen daar bij de verdelers superkoud en de vloer is eigenlijk ook koeler geworden boven terwijl ik dat zeker niet wil boven en alles naar beneden wil hebben dus meer flow beneden maar bijna helemaal dichtdraaien voor komt dat niet zo te zien. Kan ik toch alles helemaal dichtdraaien boven? Of zal dat meer ontregelen en echt niet goed voor systeem ?
Nee, met jouw vloerverwarming en laminaat kan je met een binnentemperatuur van 23,5 graden en een RLV van 60% niet veilig koelen met Ta van 15 graden. Het dauwpunt is bij die temperatuur immers 15,3 graden. Je krijgt condensatie onder je laminaat waardoor je schimmel kan krijgen en je laminaat krom kan gaan trekken.

Laminaat vormt een barrière voor warmteoverdracht, waardoor jij voor hetzelfde effect kouder water nodig hebt dan iemand met steen of PVC als afwerking. Als je wil koelen met jouw laminaat, dan moet je al je afgifte behalve badkamer openzetten en op meerdere plekken in huis de temperatuur en RLV meten + het dauwpunt bepalen, zodat je weet tot welke Ta je veilig kunt koelen. De ingestelde Ta zou ik altijd minimaal 2 graden boven het dauwpunt zetten, omdat de Mitsu tot max 1,5 graden kouder gaat dan het Ta setpoint.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• DePruus
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:37
@mennoza hier staat een tabel voor snelle dauwpunt controle: https://www.lekrecherche.nl/wp-content/uploads/2022/01/Dauwpunttabel.pdf

Hoe werkt het? Kijk in de tabel naar jouw kamertemperatuur, en de lichtvochtigheid. Als op dat kruispunt in de tabel een dauwpunt is die onder 17 graden blijft. Dan heb je marge. Hoger dan 17, dan niet koelen, want dan krijg je zeker condens op de leidingen en in de vloer.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:12
De nieuwe E generatie powerinverter 10kW met cilinderunit van maar liefst 300L

Een waardige oplossing in deze villa, bom van een machine met veel warmwater

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M22RaCEpqtD-TtNrUucL_shGckE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mtz1JCqnHLEcUZFhUif3p4DX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-szi-jI8FGccoYo9T-TxEZoGy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0VXiSt9uto6SPZvqHO4xaWT.jpg?f=fotoalbum_large

• Djvdb
Technician- schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:56:
De nieuwe E generatie powerinverter 10kW met cilinderunit van maar liefst 300L

Een waardige oplossing in deze villa, bom van een machine met veel warmwater

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik dacht dat ze de verkoop van splits gingen stoppen of zijn dit de laatste?

• Technician-
Djvdb schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:01:
[...]

Ik dacht dat ze de verkoop van splits gingen stoppen of zijn dit de laatste?
Ze hadden alle Eco inverters verkocht aan grote bouwers. Maar de power inverters en Zubadan zijn wel te krijgen

Na 2027 zal er een nieuw koudemiddel worden zitten gwp < 150 bv R454B. De lijn is net nieuw die blijft wel

• xoror
  • Niet online
deze hebben toch duo compressors? iemand met zo'n unit hier die wat logs kan doorsturen?

xoror schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:07:
deze hebben toch duo compressors? iemand met zo'n unit hier die wat logs kan doorsturen?
In het begin van de R290 tijd was de enige die twee compressors had de PUZ-WZ80VAA. Hoe het met de PUZ-WZ85xAA, de PUZ-WZ100xAA en de PUZ-WZ120xAA zit weet ik niet.
Overigens is het mij onduidelijk wat @Technician- met E-generatie bedoelt, want die E slaat toch op de generatie van de binnenunit? Dus ik heb geen idee welke buitenunit het hier betreft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Djvdb
xoror schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:07:

Vandaag setpoint voor sww op 48 graden enige verschil is een minder hoog piekvermogen maar blijft op 42hz draaien zal morgen eens op 55 zetten.

• xoror
  • Niet online
@Djvdb en als ultieme test, dhw draai tijd op 30m oid, maar ik gok dat hij dan gewoon afkapt ipv verhogen

• Djvdb
xoror schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:15:
@Djvdb en als ultieme test, dhw draai tijd op 30m oid, maar ik gok dat hij dan gewoon afkapt ipv verhogen
Yes had ik ook al in de planning staan, maar wil maar één variabele per keer veranderen.

• usain
@xoror @Djvdb

Hier draait de SWW run as we speak. Dit keer reguleer de temp laten zakken zonder dat Odin inplanned (Odin uitgeschakeld). Inderdaad naar verwachting geen ander resultaat. Flow van 22/23L lijkt me ook prima?

Bij mij staat de draaitijd op 120min en wachttijd op 30min dus tijd zat voor zou je zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5ikOuulxTwhG5EXibsN6SxgZGA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cKlKcIhTpB0Wivn8RqqHXV9u.png?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
@usain Dat was wel verwacht. Check je dhw draaitijd en anders die misschien ook naar een uur zoals @Djvdb ? Bij mij staat het zelfs op 90m, dat is ws default en nooit aangepast.

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 15-08-2026 16:00 ]

• Technician-
Andrehj schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:29:
[...]

In het begin van de R290 tijd was de enige die twee compressors had de PUZ-WZ80VAA. Hoe het met de PUZ-WZ85xAA, de PUZ-WZ100xAA en de PUZ-WZ120xAA zit weet ik niet.
Overigens is het mij onduidelijk wat @Technician- met E-generatie bedoelt, want die E slaat toch op de generatie van de binnenunit? Dus ik heb geen idee welke buitenunit het hier betreft.
Alklima benoemt deze als split set e gen: PCR-M100Y-300E SET.

Waarbij de buitenunit een PUZ-SWM100YAA is. De E gen slaat denk ik op de FTC7 al zijn ook de buitendelen vernieuwd tov de D gen, de geluidsdemping is verbeterd

Ik ben nog steeds gek op split units tov monoblocs. Vind het voor een gebruiker een veel vriendelijkere oplossing. Vnl omdat er buiten geen water is, dus geen vorstgevaar. En de buitenunits kleiner zijn bij een vermogen tot 14kW

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 15-08-2026 15:59 ]

@Technician- Helemaal mee eens. Ben ook fan van split. Dit betreft dus een vertrouwde R32 unit, en niet een R290.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Djvdb
xoror schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:11:
@usain Dat was wel verwacht. Check je dhw draaitijd en anders die misschien ook naar een uur zoals @Djvdb ? Bij mij staat het zelfs op 90m, dat is ws default en nooit aangepast.
Ik heb wel FTC7 dus misschien dan toch ook iets anders in de buitenunit. Het viel deze winter ook al op dat mijn buitenunit anders omgaat met defrosts. Niet een standaard interval van 45 min.

• Djvdb
Djvdb schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:09:
[...]

Vandaag setpoint voor sww op 48 graden enige verschil is een minder hoog piekvermogen maar blijft op 42hz draaien zal morgen eens op 55 zetten.
@xoror 55 nog steeds op 42hz.

• xoror
  • Niet online
Dan lijkt het op FTC7 of evt FTC6 vanaf een bepaalde firmware

• Technician-
xoror schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:07:
Als je met deze bedoelt de foto boven jouw bericht?

Nee 1 compressor

• Djvdb
xoror schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:05:
[...]

Kortere interval 30 min maakt idd ook geen verschil. @tromphakvoort Kun je ook eens in normal draaien en kijken of de run dan nog hoger gaat dan 75/80hz?

• usain
xoror schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:05:
[...]

Ik heb FTC7 en met > service menu > Informatie werking > code 190 > krijg ik versie 0804 te zien

• Djvdb
usain schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:50:
[...]

Ik heb FTC7 en met > service menu > Informatie werking > code 190 > krijg ik versie 0804 te zien
Wil je anders eens op normal de sww draaien? Kijken of dat verschil geeft?

• Djvdb
Nee toch? Hij heeft toen in eco mode gedraaid zonder dat deze werd aangestuurd door de odin. Mijn vraag is nu om eco mode helemaal niet te gebruiken en te kijken of de buitenunit dan nog hoger gaat in zijn vermogen.

Ik blijf het raar vinden dat die units zo hoog in hun vermogen gaan terwijl ze in zogeheten "eco" modus zouden moeten draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Djvdb op 19-08-2026 15:15 ]

• usain
@Djvdb @xoror Klopt, dat was eco zonder Odin. Heb nu de target temp ingesteld op 55 en drop op 5 met eco uit om een reguliere SWW run te forceren. Geef me een paar minuten totdat ik frequentie kan benoemen

• xoror
  • Niet online
Ah normal mode ja, misschien proberen waard maar gok het niet. Enige logische verklaring omdat jullie exact dezelfde hardware hebben, is dat zijn unit andere temperaturen oid meet en besluit dat een hogere frequentie nodig is. Dus misschien koelvloeistoffen temp ook vergelijken of jullie daar iets zien

En anders ook even de buiten temp naast elkaar zetten, mogelijk staat er een vol in de zon oid.

Maar jullie moeten ook zelfde target hanteren, want boven 50c gaat hij zowieso harder werken

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 19-08-2026 15:29 ]

• usain
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQM7cPYraNOLYVURF1wxIYjfJ94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UmlRyE2SayA7AUh4VliDFKj4.png?f=fotoalbum_large

Hahahaha in regulier vind er wel iets van terugmodulatie plaats...

• Djvdb
usain schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:55:
[Afbeelding]

Hahahaha in regulier vind er wel iets van terugmodulatie plaats...
hmm interessant! En als je het vermogen vergelijkt tussen die twee runs?

• usain
Djvdb schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:15:
[...]

hmm interessant! En als je het vermogen vergelijkt tussen die twee runs?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Fo1_oT1AyhJojrnpMZ7EH3VBm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l2d3lC4cnCy0QXFZv1cin1tU.png?f=fotoalbum_large

identiek

• tromphakvoort
Djvdb schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

Kortere interval 30 min maakt idd ook geen verschil. @tromphakvoort Kun je ook eens in normal draaien en kijken of de run dan nog hoger gaat dan 75/80hz?
Dit is een run van vanmiddag (na het opnieuw opstarten van de WP dus weet niet of dit representatief is voor een normale run) in ECO. Ik zal de WP even op normaal zetten om ook daar een run mee te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCfHfgAK7U3q-S_pJdHdJ7UMnN0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i4oBgbxctGBEtYLuo2mYvu5D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dl-tRZ_Jyh1NG3TGSP-NzAHOrO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ModHGbov2l1cJfqCl1iadXAh.png?f=fotoalbum_large

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:03
De boven aansluiting van mijn buffervat is gaan lekken en de dop aan de onderkant is daardoor gaan roest. Iemand vertelde mij dat dit geen goede zaak was, met installateur contact opgenomen. Zij vertellen mij dat het condens vorming is omdat de warmte pomp in koelmodus is gezet. Dit valt niet onder de garantie volgens hun (aansluit materiaal maar 1 jaar garantie) van de warmtepomp. Ik mag aannemen dat als ik 16k betaal voor een warmtepomp en alles wordt in een keer en door dezelfde partij geinstalleerd dat dit onder de garantie valt?

Dan: "Verder geldt dat de binnenunit een condensafvoer vereist om goed te kunnen functioneren. Deze voorziening ontbrak echter al bij aanvang; er was simpelweg geen afvoerpunt aanwezig waarop wij konden aansluiten. Zonder eerst de bijbehorende infrastructuur te realiseren, is aansluiting achteraf dan ook niet mogelijk." Ik heb duidelijk voor een model gekozen dat kan verwarmen en koelen, dan mag ik toch aannemen dat alles in orde wordt gemaakt? Dan nog, de situatie is zoals hij nu is, wat houdt deze condensafvoer in? moet er wat water in een afvoer gootje zoals bij een airco?

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@The Source het leest alsof er in het offertetraject niet helemaal juist gecommuniceerd is.

Dat er geef afvoer was en die dan niet konden aansluiten hadden ze toen mogen zeggen.

Over het roesten: 1jaar garantie is leuk bedacht, dat is niet wat je ervan mag verwachten. (Wederom, als dat al door het koelen zou komen had hij iets anders moeten gebruiken of je vooraf moeten informeren)

Ik zou teruggaan naar de installateur en melden dat je er meer van mag verwachten en dat je graag een oplossing tegemoet ziet.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:01
The Source schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:18:
.......... Dan nog, de situatie is zoals hij nu is, wat houdt deze condensafvoer in? moet er wat water in een afvoer gootje zoals bij een airco?
Inderdaad, en niet alleen een airco, maar ook een gasgestookte ketel voor het condensaat; en staat er geen boiler in de buurt? die heeft ook een afvoer nodig voor de combinatie klep/overdrukventiel

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• The Source
Naalroc schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:15:
[...]

Inderdaad, en niet alleen een airco, maar ook een gasgestookte ketel voor het condensaat; en staat er geen boiler in de buurt? die heeft ook een afvoer nodig voor de combinatie klep/overdrukventiel
Als het wat lek water net als bij een airco betreft dan kan ik dit wel ergens kwijt met een slangetje. Het is niet dat er een complete leiding van 20 meter aan moet lijkt me. Ik snap alleen niet waarom waarom het lekwater bij het buffervat lekt. Ik zal een foto plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA664XxeW_hnhnvFPVws5IHwbAU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdAjfdRjCSyQvFPHJz4bgd5a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1gaHnVn3XbdHJxJ7cyjcLRk9eY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzOHorjMvIkDXA4JUp6Lvq65.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOoibxZoS1pH9Dzz_Kx0m-iJ99o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c93gMg4tFZpCAlGCMBRbY474.jpg?f=fotoalbum_tile
De relatie met de installateur is al niet geweldig, ze hadden dingen bij de instalatie kapot gemaakt en dat werd een garantie geval, maar ze hebben altijd ontkent. Ik heb een inderdaad om garantie en een volledige installatie gevraagd, dus hopen dat het goed wordt opgelost.

[ Voor 47% gewijzigd door The Source op 20-08-2026 20:46 ]

The Source schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:13:
[...]

Als het wat lek water net als bij een airco betreft dan kan ik dit wel ergens kwijt met een slangetje. Het is niet dat er een complete leiding van 20 meter aan moet lijkt me. Ik snap alleen niet waarom waarom het lekwater bij het buffervat lekt. Ik zal een foto plaatsen.

De relatie met de installateur is al niet geweldig, ze hadden dingen bij de instalatie kapot gemaakt en dat werd een garantie geval, maar ze hebben altijd ontkent. Ik heb een inderdaad om garantie en een volledige installatie gevraagd, anders gaan we escaleren als het niet goed en gemoedelijk opgelost kan worden.
Staat je buffervat parallel opgesteld of in de retour? Met wat voor Ta heb je gekoeld? En hield je rekening met of had je een beveiliging voor het dauwpunt?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Technician-
SebastiaanPs schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:18:
[...]

Staat je buffervat parallel opgesteld of in de retour? Met wat voor Ta heb je gekoeld? En hield je rekening met of had je een beveiliging voor het dauwpunt?
Ja das wel een ding, als je koelen gaat gebruiken moet je wel op dauwpunt letten.

• The Source
SebastiaanPs schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:18:
[...]

Helaas weet ik niet of hij parallel of retour staat opgesteld, geen verstand van.

Afgelopen zomer stond op koelen ruimte ipv flow. Toen ik condens had stop gezet en opgelost door koelen flow en een dauwpunt script in HA. Het "lek / roest" was er al eerder en ik heb vorige zomer ook wel een keer gekoeld, echter nooit condens gehad, dus ik weet eerlijk gezegd niet of het door koelen komt. Daarbij de de locatie ook gek waar het lekt - aan de zijkant van het buffervat - zou condens niet onder uit de binnenunit moeten komen?

Ik heb fotos aan mijn eerdere post toegevoegd.

Als de roest geen kwaad kan is voor mij vervangen niet echt nodig. Als het door koelen met condensvorming komt dan kan het niet meer voorkomen. Mocht dit ergens anders door voor kunnen komen dan hoor ik het graag.

[ Voor 11% gewijzigd door The Source op 20-08-2026 20:54 ]

Het is niet iets waar Mitsubishi Electric nou in uitblinkt: de regeling voor het koelen. Risico op enorm pendelen (bij vaste en te hoge Ta), geen dauwpuntbewaking. Ik zou het mensen afraden, tenzij je echt goed weet waar je mee bezig bent, een geschikt afgiftesysteem hebt en het dauwpunt op meerdere plekken in huis bewaakt. Maar die laatste zin geldt eigenlijk voor alle L/W warmtepompen.

• Naalroc
  • Laatst online: 18:01
The Source schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:13:
[...]Als het wat lek water net als bij een airco betreft dan kan ik dit wel ergens kwijt met een slangetje. Het is niet dat er een complete leiding van 20 meter aan moet lijkt me. Ik snap alleen niet waarom waarom het lekwater bij het buffervat lekt. Ik zal een foto plaatsen.
Sorry, dat het 't buffervat was dat lekte had ik gemist in je oorspronkelijk bericht, maar dat je het lekken vergeleek met lekken van een airco zette mij op het verkeerde been: de foto's maken het overduidelijk

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Technician-
The Source schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:52:
[...]

Helaas weet ik niet of hij parallel of retour staat opgesteld, geen verstand van.

Afgelopen zomer stond op koelen ruimte ipv flow. Toen ik condens had stop gezet en opgelost door koelen flow en een dauwpunt script in HA. Het "lek / roest" was er al eerder en ik heb vorige zomer ook wel een keer gekoeld, echter nooit condens gehad, dus ik weet eerlijk gezegd niet of het door koelen komt. Daarbij de de locatie ook gek waar het lekt - aan de zijkant van het buffervat - zou condens niet onder uit de binnenunit moeten komen?

Ik heb fotos aan mijn eerdere post toegevoegd.

Als de roest geen kwaad kan is voor mij vervangen niet echt nodig. Als het door koelen met condensvorming komt dan kan het niet meer voorkomen. Mocht dit ergens anders door voor kunnen komen dan hoor ik het graag.
Beetje vliegroest door condeseren van de kale stalen verlopen. Ik gebruik messing of rvs daarvoor en isoleer ze.

je kunt ze naisoleren en je kunt zorgen dat je boven dauwpunt blijft.

Lekwater binnendeel kun je ook die Condensslang in een emmer laten lopen, als het goed is en als je niet condenseren koelt zal daar nauwelijks water inkomen.

• Pepernoot
  • Laatst online: 27-08 15:41
Wij hebben sinds een week een ecodan warmtepomp, alleen sww daalt heel erg. Nu zie ik onze drop op 29 staan, waar ik veel al heb gezien dat die naar 5-10 moet.

Alleen ik kan die instelling nergens vinden. Kan iemand mij de juiste richting wijzen waar in het service menu ik deze waarde kan veranderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vutGuhBCzr4vbJbrQqC-SfHa4Bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIbGZjZj52RVx5mwd5T8rXCp.jpg?f=fotoalbum_large

• Djvdb
Pepernoot schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:14:
Wij hebben sinds een week een ecodan warmtepomp, alleen sww daalt heel erg. Nu zie ik onze drop op 29 staan, waar ik veel al heb gezien dat die naar 5-10 moet.

Alleen ik kan die instelling nergens vinden. Kan iemand mij de juiste richting wijzen waar in het service menu ik deze waarde kan veranderen?

[Afbeelding]
Kan in het hoofdmenu, zie ook de handleiding.

• DirkjanS
  • Laatst online: 19:11

[Afbeelding]
Met een water temperatuur van 60 graden is het ook niet gek dat de temperatuur snel daalt, ook als je niks gebruikt. Als je nu de drop op 5 graden zet dan gaat de warmtepomp je boiler heel vaak verwarmen op een heel hoge temperatuur en krijg je echt een beroerd rendement.

Zou iets verder het forum doorspitten en en even goed uitzoeken met wat voor sanitair warm water temperatuur i.c.m. welke drop je wil gaan werken. Hier is zo te zien best veel winst te behalen namelijk.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

[Afbeelding]
Met deze settings kan de legionella cyclus ook wel uit 8)7 Wie heeft SWW op 60 gezet?

• Pepernoot
Ja met deze settings werd het opgeleverd..

Al wordt het water niet warmer dan 55 graden, terwijl die op 60 staat inderdaad.. vreemd.

maar ik kan het dus niet vinden in mijn service menu haha. Ga weer verder spitten en op zoek naar beste config.

[ Voor 23% gewijzigd door Pepernoot op 23-08-2026 19:41 ]

• Djvdb
Pepernoot schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:40:

Al wordt het water niet warmer dan 55 graden, terwijl die op 60 staat inderdaad.. vreemd.

maar ik kan het dus niet vinden in mijn service menu haha. Ga weer verder spitten en op zoek naar beste config.
Dan zou ik even controleren of je backup element wel goed is aangesloten.

Tip: Zet je SWW niet hoger dan 50 graden.
En die drop op minimaal 10.
Hoe je dat doet staat in je handleiding.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Geen idee welke Ecodan je hebt, maar mogelijk helpt dit filmpje je: YouTube: Mitsubishi - How to Change Hot Water Temperature #mitsubishi #hotwat...

• Pepernoot
Dank allen.
Gaat trouwens om de SCR-M40V2-200E SET.

Heb de SWW config gevonden en had SWW op 55 gezet en drop op 8, maar zal het aanpassen naar de waardes van @Andrehj .

Dank @stin00 , dat is precies wat ik had gedaan. Was even vergeten dat je die menu knop lang moest indrukken inderdaad!

• Djvdb
Pepernoot schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:11:
Dank allen.
Gaat trouwens om de SCR-M40V2-200E SET.

Heb de SWW config gevonden en had SWW op 55 gezet en drop op 8, maar zal het aanpassen naar de waardes van @Andrehj .

Dank @stin00 , dat is precies wat ik had gedaan. Was even vergeten dat je die menu knop lang moest indrukken inderdaad!
Check ook even of de tank wel naar 60 graden gaat na een legionella run.

• Bravertal
  • Laatst online: 17:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvFXI29Qmjl72iygIYcAMrWTpo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttCsIyuntbHc6S3XwW7OOETl.jpg?f=fotoalbum_large Moet ik voor aankomende stookseizoen auto-adaptive aanzetten (en defrosts beperken)? Ik werk nu met home assistant. Afgelopen stookseizoen gewoon thermostaat op 20. Maar wil het allemaal wat effectiever hebben.

Wat zijn jullie ervaringen met auto-adaptive?

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Bravertal schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:55:
[Afbeelding] Moet ik voor aankomende stookseizoen auto-adaptive aanzetten (en defrosts beperken)? Ik werk nu met home assistant. Afgelopen stookseizoen gewoon thermostaat op 20. Maar wil het allemaal wat effectiever hebben.

Wat zijn jullie ervaringen met auto-adaptive?
Dat gaat over het project van @xoror , post dat even hier: Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:37
Voor mijn nieuwbouwwoning zal ik een Ecodan warmtepomp plaatsen en een Loxone domotica-systeem.

Op termijn zou ik mijn warmtepomp intelligent willen aansturen. Vandaar dat mijn oog gevallen was op de Procon MelcoBEMS MINI (A1M). Die zou ik dan met Loxone via Modbus RTU verbinden. Al die zaken zijn vrij nieuw voor mij, dus ik zou willen starten met een eenvoudige ruimteregeling met de remote controller van Mitsubishi zelf. Nadien kan ik me dan verder verdiepen in het intelligenter aansluiten van de warmtepomp.

Kan een aangesloten proton gelijktijdig aangesloten zijn met de standaard ruimteregeling van de Ecodan zelf. Of is het zo dat eens de procon aangesloten is, deze verantwoordelijk is voor de sturing van de warmtepomp? Alvast bedankt voor jullie input!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@MrN86 procon en de ruimte regelen werken prima naast elkaar, beide kun je gebruiken voor besturing.

De oplossing van xoror is wss wel eens ruk goedkoper en makkelijker.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• xoror
  • Niet online
@MrN86 Check of je woning is opgeleverd met een van de volgende 2 thermostaten, anders kan je de ruimte regeling niet gebruiken
- De MRC (hoofd bediening) als hoofd thermostaat die in de woonkamer hangt
- De officiële Mitsubishi wireless thermostaten

Alleen in die 2 scenario's kan je de ruimte regeling gebruiken. Wat betreft Loxone klinkt het aantrekkelijk, maar kijk wat je daadwerkelijk moet doen. Want vaak gaat het wel mis omdat ze generiek veel merken moeten ondersteunen en niet alle in en outs van je WP weten.

Een Procon is wel prijzig, maar is wel officieel. Maar er zijn veel betere/goedkopere oplossingen.

@MrN86 @xoror is bevooroordeeld, want die ontwikkeld zelf de alternatieve oplossing (zie de link een paar posts hierboven). Zijn systeem is zeker uitgebreider dan een Procon, en ook goedkoper, maar of het beter is, is niet zo gemakkelijk te bepalen.
Met een Procon ben je behoorlijk zelf baas, en het protocol is uitermate degelijk. Je kunt dan in Loxone maken wat je wilt en bent niet afhankelijk van software van derden. Ik gebruik ook een Procon, maar hoofdzakelijk voor monitoring. Qua aansturing doe ik niets meer dan soms een SWW-run starten of bij de legionella-cyclus het SWW-setpoint verhogen.
Op deze manier is gegarandeerd dat primaire zaken als verwarming of warm water altijd blijven werken en niet afhankelijk zijn van allerlei domotica of mijn aanwezigheid.
Bovendien blijkt zelf sturen bij mijn WP ook helemaal niet nodig. Er hangt hier een externe thermostaat aan. Die regelt het verwarmen in de winter en het koelen in de zomer. Daar heb ik dus helemaal geen omkijken naar.

Wat verder voor jou belangrijk is om te beseffen is dat een Procon er in eerste instantie is voor monitoring, of bijsturing van bijvoorbeeld temperaturen. Er zit geen temperatuurvoeler in. Zodra je dus op ruimteregeling zou draaien, gebruik je nog steeds de temperatuursensor van de Mitsubishi bedieningsunit in de woonkamer, maar kun je via de Procon het setpoint veranderen.
Daarom kunnen die twee prima naast elkaar bestaan.
Let wel op dat er in je binnenunit niet zo'n automatische omschakelmodule van Alklima komt, want die bezet dan de CN105 aansluiting, zodat je daar zelf niets meer mee kunt (en heeft nog heel veel andere nadelen, zoek maar terug in dit topic).

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 25-08-2026 18:04 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:01
Heren,

Mijn buurman was eigenwijs en heeft naregeling laten plaatsen. Leverancier komt niet meer na het plaatsen want de naregeling stuurt gewoon koud en of verwarmen en ze hebben geen idee van de WP.

Omdat er ook bij hem zo een stomme schakel module met een procon inzit schakeld de unit alleen nog maar terug naar koelen ongeacht welk signal de naregeling stuurt.

Zou het voldoende zijn als ik de procon eruit haal om het automatisch schakelen te stoppen, ik heb namelijk geen idee hoe ik heel de unit eruit zou moeten halen en daar heb ik ook helemaal geen zin in.

Alles wat ik wil dat die zelf weer kan kiezen tussen verwarmen en koelen op de unit...

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• xoror
  • Niet online
@Andrehj Over bevooroordeeld: Daarom heb ik geprobeerd alleen aan de feiten te houden gegeven de keuze die al gemaakt is. Gewoon double check zodat hij niet voor verassingen komt te staan.

Verder bedoel ik met beter: Sommige dingen kunnen niet op de procon (realtime verbruik volgens wp schatting, service codes, server control etc). Maar dat is minder van toepassing omdat de keuze al gemaakt is.

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz Zit er nog meer aangesloten op die module? Soms zitten er hele vv groepen erop.
Ik vrees dat die na regeling daarop is aangesloten.

Je kan verder in de handleiding kijken op https://alklima.nl/leveri...ingen/htw-omschakelmodule

Dan kan je zien welke uitgang je evt kan ontkoppelen. Zo even snel gekeken moet je "Ingang 1/+ -Activeren automatisch omschakelen" hebben.

Maar ik denk dat je achter de installateur aan moet gaan, je zou gewoon garantie moeten hebben ipv zelf knutselen aan een systeem die net is opgeleverd

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 25-08-2026 19:55 ]

• Bschnitz
xoror schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:53:
@Bschnitz Zit er nog meer aangesloten op die module? Soms zitten er hele vv groepen erop.
Ik vrees dat die na regeling daarop is aangesloten.

Je kan verder in de handleiding kijken op https://alklima.nl/leveri...ingen/htw-omschakelmodule

Dan kan je zien welke uitgang je evt kan ontkoppelen. Zo even snel gekeken moet je "Ingang 1/+ -Activeren automatisch omschakelen" hebben.

Maar ik denk dat je achter de installateur aan moet gaan, je zou gewoon garantie moeten hebben ipv zelf knutselen aan een systeem die net is opgeleverd
Is niet net opgeleverd, derde bewoners van het huis en een derde partij heeft nu de naregeling geplaatst op zijn eigen verzoek, maar ja die snappen het ook niet. Die kennen alleen hun naregeling en die doet het.

Partij van de WP zelf is er niet meer.

Monteur die Mitsubishi kent in regio Nijmegen kan pas in december, dan zitten die mensen in de kou, dus dat gaat niet.

Zal eens kijken of ik iets met je tip kan, thx!

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz Jij had die omschakel module bij jou er toch ook uit getrokken ? Als je kan zorgen dat alle groepen altijd open staan voor de winter, dan moet het wel goed komen? Dan gebruik je de procon voor monitoring. Van de zomer als je wilt koelen even de badkamer dichtzetten.

• Bschnitz
xoror schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:50:
@Bschnitz Jij had die omschakel module bij jou er toch ook uit getrokken ? Als je kan zorgen dat alle groepen altijd open staan voor de winter, dan moet het wel goed komen? Dan gebruik je de procon voor monitoring. Van de zomer als je wilt koelen even de badkamer dichtzetten.
Nee, ivm garantie claim. Bij mij werkt die met de OG Danfoss naregeling welke ik niet meer gebruik, alleen voor de temp sensors (alles staat open). Ik werk met schema op de WP.

Hij had niks, alles open en dat wilde die niet, maar het werkte wel. Dus nu heeft die iets van watts laten plaatsen.

Zag gisteren avond ook dat die een J1 error heeft. Dus vraag me af wat die gasten hebben lopen doen bij hem....

Maar ja koelen werkte heel de zomer, dus niemand heeft wat gemerkt....

Maar ja ik weet vrijwel zeker dat er iets met die die module, want als ik hem handmatig op verwarmen zet of WAR dan gaat die klik klak geluid maken en weer terug naar koelen....

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz J1 is wireless thermostaat communicatie fout. hebben ze met sw2-1 en/of sw1-8 niet goed ingesteld wellicht.

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:37
Andrehj schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:03:
@MrN86 @xoror is bevooroordeeld, want die ontwikkeld zelf de alternatieve oplossing (zie de link een paar posts hierboven). Zijn systeem is zeker uitgebreider dan een Procon, en ook goedkoper, maar of het beter is, is niet zo gemakkelijk te bepalen.
Met een Procon ben je behoorlijk zelf baas, en het protocol is uitermate degelijk. Je kunt dan in Loxone maken wat je wilt en bent niet afhankelijk van software van derden. Ik gebruik ook een Procon, maar hoofdzakelijk voor monitoring. Qua aansturing doe ik niets meer dan soms een SWW-run starten of bij de legionella-cyclus het SWW-setpoint verhogen.
Op deze manier is gegarandeerd dat primaire zaken als verwarming of warm water altijd blijven werken en niet afhankelijk zijn van allerlei domotica of mijn aanwezigheid.
Bovendien blijkt zelf sturen bij mijn WP ook helemaal niet nodig. Er hangt hier een externe thermostaat aan. Die regelt het verwarmen in de winter en het koelen in de zomer. Daar heb ik dus helemaal geen omkijken naar.

Wat verder voor jou belangrijk is om te beseffen is dat een Procon er in eerste instantie is voor monitoring, of bijsturing van bijvoorbeeld temperaturen. Er zit geen temperatuurvoeler in. Zodra je dus op ruimteregeling zou draaien, gebruik je nog steeds de temperatuursensor van de Mitsubishi bedieningsunit in de woonkamer, maar kun je via de Procon het setpoint veranderen.
Daarom kunnen die twee prima naast elkaar bestaan.
Let wel op dat er in je binnenunit niet zo'n automatische omschakelmodule van Alklima komt, want die bezet dan de CN105 aansluiting, zodat je daar zelf niets meer mee kunt (en heeft nog heel veel andere nadelen, zoek maar terug in dit topic).
@Andrehj Dit is precies zoals ik het ook wil gebruiken.

Bijkomende vraag, kan je eenvoudig met de procon het vermogen beperken? Ik woon in Vlaanderen en wij hebben te maken met het capaciteitstarief voor elektriciteit. Heel concreet zou ik graag het vermogen van mijn WP op sommige momenten beperken. Ik weet dat er een module van Mitsubishi bestaat maar als ik hetzelfde met de Procon kan, zou dit leuk meegenomen zijn.
MrN86 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:55:
@Andrehj Dit is precies zoals ik het ook wil gebruiken.

Bijkomende vraag, kan je eenvoudig met de procon het vermogen beperken? Ik woon in Vlaanderen en wij hebben te maken met het capaciteitstarief voor elektriciteit. Heel concreet zou ik graag het vermogen van mijn WP op sommige momenten beperken. Ik weet dat er een module van Mitsubishi bestaat maar als ik hetzelfde met de Procon kan, zou dit leuk meegenomen zijn.
Je kunt met een Procon niet direct het vermogen begrenzen (daarvoor is een speciaal kabeltje nodig, wat niet op alle Ecodans werkt, zie de posts ergens onder de TS).
Wat je wel kunt doen, als je op een vaste aanvoertemperatuur (+ externe thermostaat op In1) draait, is het wijzigen van de watertemperatuur. Daarmee stuur je ook het vermogen van de WP.

• Bschnitz
xoror schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:07:
@Bschnitz J1 is wireless thermostaat communicatie fout. hebben ze met sw2-1 en/of sw1-8 niet goed ingesteld wellicht.
Voor de duidelijkheid die gebruiken ze dus niet meer, moet dan sw2-1 uit of juist aan, zelfde voor sw1-8.

Wellicht is het zo simpel dat dit het oplost....

Dat omdat er 2 thermostaten zijn waarvan 1 niet meer gebruikt wordt en een fout geeft, dat om die reden de schakel module steeds op koud gaat, soort van failover naar koud modus.

• xoror
  • Niet online
SW1-8 off als je geen wireless thermostaat gebruikt. SW2-1 ws op ON afhankelijk van de 2e thermostaat. Je moet even kijken onder welke condities/signalen de koel mode actief is, dan kan je het terug zoeken.

• Bschnitz
xoror schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:59:
SW1-8 off als je geen wireless thermostaat gebruikt. SW2-1 ws op ON afhankelijk van de 2e thermostaat. Je moet even kijken onder welke condities/signalen de koel mode actief is, dan kan je het terug zoeken.
Ga zo effe naar hem toe en maak wat fotos, ik heb nog geen idee wat ze gedaan hebben intern in de unit.

• Bschnitz
xoror schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:59:
Er zit niks in de groene strook beneden zoals bij mij.

Alles wat ze gedaan hebben zijn 2 draadjes in de auto module 🙃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpX62EtEXj3hrUR2oO9uj7WcLJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMrCLot5aKoyk91gKCk82me8.jpg?f=fotoalbum_large
Ga nu effe de proberen om eerst de J1 op te lossen....

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz wat is die cn105/cnrf connector die niet is aangesloten ? is dat van de procon of van de wireless receiver?

Als ik goed zie is 1 en + verbonden, dus is het omschakelen actief
verder is 3 en + de schakelaar voor koelen. De handleiding stelt:
"-Omschakelen naar de koelmode
(de unit zal omgezet worden naar de koelmode als dit contact gemaakt wordt. De
koelmode heeft voorrang op de verwarmingsmode"

Dus die ontkoppelen dan kan de schakeling nooit meer worden gemaakt en is er geen schakelen naar koeling meer. Maar je moet volgen waar die kabels heen gaan, dan weet je wie daadwerkelijk koeling schakelt.

Wel spanningsvrij maken he voor je dingen doet!!

[ Voor 58% gewijzigd door xoror op 26-08-2026 21:20 ]

• Bschnitz
xoror schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:11:
@Bschnitz wat is die cn105/cnrf connector die niet is aangesloten ? is dat van de procon of van de wireless receiver?

Verder moet je foto maken van wat witte blok ernaast, je moet I1 volgens mij hebben , maar sla even handleiding op na. Die kabel moet je dan volgen, dan weet je wie/wat koeling schakelt
Dat was de receiver, die de J1 error heeft veroorzaakt. Die eruit met de dipswitch op off zorgt nu ervoor dat die altijd gaat verwarmen en dat de J1 error weg is. Alleen schakeld die niet meer terug naar koelen nu. Maar dat kan ook niet met maar 2 draadjes....

Dus de force op koelen kwam echt door de niet aangesloten Mitsubishi receiver.

De WATTS werkt nu, alleen zijn alle signalen verwarmen.

Er zit niks in Q of I zoals bij mij... bij hem kan dat ook niet, want er zit iets naast 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyS3p4CbVnUgGD61vPs8z4UO3xI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pe5hiL6nj72xPG8Al3hc2pN2.jpg?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
@xoror

De kabels gaan gewoon naar de WATTs controle unit. Waar ik sowieso niks mee kan. Maar dat is echt heel anders aangesloten dan bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nxdq1cnYu8JDsUJol1B1INLtCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yObIWj6oSMYO9JzBYF2B8EHx.jpg?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz Die 3 en + schakelen naar koelen. Dus die je moet begrijpen (bij de bron) of gewoon even loshalen zodat hij niet meer koelt. Ws stuurt de hoofd thermostaat de koel vraag. Dus wat je kan doen is kijken of een van de thermostaten op koelen staat...

Of als het Master/Master is moet je alle thermostaten van koelmode afhalen.

Het gaat dus om die geel/blauwe kabel op je eerste foto, die schakelt naar koelen.

edit: check even of de watts wel koelen doet.... LOL anders mag je handmatig elk seizoen die schakeling maken om te koelen...

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 26-08-2026 21:33 ]

• Bschnitz
xoror schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:28:
@Bschnitz Die 3 en + schakelen naar koelen. Dus die je moet begrijpen (bij de bron) of gewoon even loshalen zodat hij niet meer koelt. Ws stuurt de hoofd thermostaat de koel vraag. Dus wat je kan doen is kijken of een van de thermostaten op koelen staat...

Of als het Master/Master is moet je alle thermostaten van koelmode afhalen.

Het gaat dus om die geel/blauwe kabel op je eerste foto, die schakelt naar koelen.

edit: check even of de watts wel koelen doet.... LOL anders mag je handmatig elk seizoen die schakeling maken om te koelen...
Dat doet die, maar alle signalen zijn hetzelfde. Alles koelen of verwarmen = verwarmen. De WP gaat alleen aan of uit.

Anyway, thx. Ze vriezen nu niet kapot en daar ging het om.

Ze laten maar iemand komen om de boel goed aan te sluiten. Ken die mensen net 4 weken, probeer alleen goede buurman te zijn 🍻

Als de partij die de WATTS heeft geplaatst niet eens een dipswitch kan omzetten om de oude thermostaat uit te zetten dan zegt dat genoeg.

1000x dank!

Andrehj schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:18:
[...]

Je kunt met een Procon niet direct het vermogen begrenzen (daarvoor is een speciaal kabeltje nodig, wat niet op alle Ecodans werkt, zie de posts ergens onder de TS).
Wat je wel kunt doen, als je op een vaste aanvoertemperatuur (+ externe thermostaat op In1) draait, is het wijzigen van de watertemperatuur. Daarmee stuur je ook het vermogen van de WP.
@MrN86 @Andrehj

Voor het capaciteitstarief in België heeft het wijzigen van de vaste aanvoertemperatuur om het vermogen te beperken niet veel zin. Verwarmen heeft niet/nauwelijks effect op de piek, je SWW wel. Je wil dus vooral je SWW runs beperken in vermogen.

Het capaciteitstarief werkt zo: het hoogste gemiddelde vermogen dat in een maand tijdens een kwartier wordt geregistreerd, wordt beschouwd als de maandpiek, en het gemiddelde van de laatste 12 maandpieken wordt gebruikt om het capaciteitstarief te berekenen. Iedereen betaalt een minimumbijdrage die overeenkomt met een piek van 2,5 kW, ook als je eigen maandpiek lager ligt.

Dus om jouw capaciteitstarief te beperken: SWW in ECO mode en, indien mogelijk bij jouw Mitsubishi model, het vermogensbegrenzingskabeltje.

• usain
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYfDSwwsfkXk3-Lk6nuEgJicTok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zow3HYrYAeIfYQjLncayEJ0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben verward. Ik wil dat tijdens de vakantie er geen SWW runs plaatsvinden. Moet het dan juist UIT of AAN

• xoror
  • Niet online
@usain UIT. Let op dat legionella altijd wel blijft draaien

• Pepernoot
Vraagje over de werking tussen de thermostaat beneden in de woonkamer en de controller op de binnenunit van onze installatie (ERST20D-VM2E / SUZ-SWM40 VA2)

De thermostaat laat een andere waarde zien dan de controller op de binnenunit op zolder.
Ik zag dit ook toen ik de legionella instelling beneden op de thermostaat veranderde als test (van 14 dagen naar 7 dagen); toen bleef het boven op zolder gewoon als 14 dagen staan..

Is dit normaal? Of moeten deze gesynced worden?

Ik heb zo'n vermoeden dat mijn installateur niet zoveel kennis heeft van de Ecodan systemen.

Foto links is thermostaat in woonkamer, rechts is op zolder op de binnenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFOnprSVtyaikwKKMgPxO1pjUZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKDILQpwSrq93HazEcfRKGGN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcscIYZ8FGRUqqCNWyAw-uWOjAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vU9fmB4elOK8KOZ5nlQTWAN4.jpg?f=fotoalbum_tile

• xoror
  • Niet online
@Pepernoot Links is MRC (FTC6) en rechts is MRC (FTC7). Waarom heb je niet de nieuwere FTC7 in de woonkamer hangen ? 8)7 De FTC7 kan ook meer...

Je heb 1 hoofdbediening teveel :+ Waarschijnlijk stuurt er 1, en ws is dat die in de woonkamer

• Djvdb
xoror schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:24:
@Pepernoot Links is MRC (FTC6) en rechts is MRC (FTC7). Waarom heb je niet de nieuwere FTC7 in de woonkamer hangen ? 8)7 De FTC7 kan ook meer...

Je heb 1 hoofdbediening teveel :+ Waarschijnlijk stuurt er 1, en ws is dat die in de woonkamer
Idd vreemd kan dit überhaupt met elkaar werken?

[ Voor 8% gewijzigd door Djvdb op 27-08-2026 16:33 ]

• xoror
  • Niet online
Ja het is intern een bus protocol, en je kan er meerdere inpluggen.

@Pepernoot Lekkere puinhoop. Blijkbaar werken ze beide nu een beetje. Zeker niet volledig, want dat kun je aan de grafieken al zien. Dit hoort zo echt niet. Ik zou je installateur vragen om de bediening in de woonkamer om te ruilen voor degene die daadwerkelijk bedoeld is om in de woonkamer te hangen. En dat is NIET de FTC6 bediening die je nu hebt.

• Technician-
Andrehj schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:09:
@Pepernoot Lekkere puinhoop. Blijkbaar werken ze beide nu een beetje. Zeker niet volledig, want dat kun je aan de grafieken al zien. Dit hoort zo echt niet. Ik zou je installateur vragen om de bediening in de woonkamer om te ruilen voor degene die daadwerkelijk bedoeld is om in de woonkamer te hangen. En dat is NIET de FTC6 bediening die je nu hebt.
Nee inderdaad, hoe is dit bedacht? Haha. Ik zou dan voor de wireless in de woonkamer gaan, lekker eenvoudig maar goed werkend, en de hoofdbediening in het binnendeel, wel zo makkelijk met analyseren/testen draaien.
Pagina: 1 ... 230 231 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero