Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koffie schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:23:
ik ga er eens in duiken met automations.
Maar dat houd dus eigenlijk in dat je eigenlijk amper kunt koelen zonder dat je zelf met een ESP aan de gang gaat?
Nee hoor. Ik heb een supersimpele aan/uit thermostaat en die regelt dat voor mij.
Wat wél belangrijk is, is voldoende afgiftecapaciteit voor koelen. En dat werkt het best met VVW op verdiepingen, die dan (ook) via het plafond de onderliggende verdieping koelt.
Als je te weinig afgiftevermogen hebt, kun je altijd nog koelen in blokken, dus bijvoorbeeld 1 uur aan en dan weer 1 uur uit, zodat de vloer weer op kan warmen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Filip91 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:44:
[...]

Bedankt voor deze feedback @Andrehj !
1) I) Pompsnelheid stond momenteel op stand 5 (zowel SWW als verwarming). Bij het opstarten van de verwarming/koeling gaf code 540 een resultaat van 19 lpm. Op stand 4: 17lpm, op stand 3: 14lpm (zie screenshot)
Is het inderdaad hoe hoger hoe beter, of zet ik de pompsnelheid best op stand 3 om deze lpm van 14 te behalen? En wat met de pompsnelheid van de SWW (moet ik deze laten staan op stand 5, of doen ik deze ook aan te passen)?

II) Ik voegde ook een screenshot van de handleiding toe. Het is me niet helemaal duidelijk of de tabel 4.3.1 over dezelfde genieten gaat (voor mijn type: 6.5-17.2 bereik, en 7.2 aanbevolen).

III) Ik voegde ook een screenshot toe van de huidige instelling "bereik stroomsnelheid warmtepomp". Momenteel staat deze op mij 25l en max 100l, zijn deze waarden correct?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant die aanbevolen debiet waardes die in dit nieuwe datasheet staan. Allemaal 1.8 x het vermogen.
Dus mijn suz-40 heeft een aanbevolen debiet van maar 7.2. Hier wordt almaar gehamerd op hoe hoger hoe beter, maar blijkbaar is dat niet aanbevolen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Qua vloerkoelen in nieuwbouw: bij mij liep de vochtigheid ook enorm op, waardoor ook nog eens de CO2-sensors in de war leken te raken en de ventilatie enorm begon te stampen (ja, de ventilatie heeft ook vochtbewaking, maar ook mijn eigen onafhankelijke CO2-sensors gaven ineens hele hoge CO2-waarden wat ik erg vreemd vond). Dus ik gebruik het nu even niet meer, we hebben gelukkig ook airco's (en ook die staan alweer een tijdje uit, zo warm is het niet meer).

PS: als je het hebt over in/uitschakelen van verwarmen/koelen en op welke temperatuur je het zet. Vermeld dan altijd even of het om de ruimte-temperatuur gaat of om de water-temperatuur die je instelt. Maakt nogal verschil :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
joezzt schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Interessant die aanbevolen debiet waardes die in dit nieuwe datasheet staan. Allemaal 1.8 x het vermogen.
Dus mijn suz-40 heeft een aanbevolen debiet van maar 7.2. Hier wordt almaar gehamerd op hoe hoger hoe beter, maar blijkbaar is dat niet aanbevolen.
Ik zou niet blij worden van die flow. Moet je grotere delta T hanteren (dus hogere Ta), dat gaat je efficiëntie kosten. Lijken wel settings voor radiatoren ofzo.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Filip91 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:44:
[...]

Bedankt voor deze feedback @Andrehj !
1) I) Pompsnelheid stond momenteel op stand 5 (zowel SWW als verwarming). Bij het opstarten van de verwarming/koeling gaf code 540 een resultaat van 19 lpm. Op stand 4: 17lpm, op stand 3: 14lpm (zie screenshot)
Is het inderdaad hoe hoger hoe beter, of zet ik de pompsnelheid best op stand 3 om deze lpm van 14 te behalen? En wat met de pompsnelheid van de SWW (moet ik deze laten staan op stand 5, of doen ik deze ook aan te passen)?

II) Ik voegde ook een screenshot van de handleiding toe. Het is me niet helemaal duidelijk of de tabel 4.3.1 over dezelfde genieten gaat (voor mijn type: 6.5-17.2 bereik, en 7.2 aanbevolen).

III) Ik voegde ook een screenshot toe van de huidige instelling "bereik stroomsnelheid warmtepomp". Momenteel staat deze op mij 25l en max 100l, zijn deze waarden correct?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog even antwoord op jouw vragen.

Het bereik van de flow sensor moet je op de standaard waarden laten staan (!). Anders krijg je verkeerde waarden. Volgens mij is 25-100 zoals jij nu hebt ingesteld niet standaard.

De pompstand zou ik in jouw geval op 3 zetten voor verwarmen: flow 14 L/min is prima voor jouw warmtepomp zoals @Andrehj al aangaf.

De pompstand voor SWW kan je ook testen, hoeveel flow je bij elke stand hebt. Tijdens SWW runs geeft je warmtepomp een relatief hoog vermogen dus wellicht stand 4. Niet stand 5 ivm geluid dat de binnenunit dan produceert.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:50
SebastiaanPs schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

Nog even antwoord op jouw vragen.

Het bereik van de flow sensor moet je op de standaard waarden laten staan (!). Anders krijg je verkeerde waarden. Volgens mij is 25-100 zoals jij nu hebt ingesteld niet standaard.

De pompstand zou ik in jouw geval op 3 zetten voor verwarmen: flow 14 L/min is prima voor jouw warmtepomp zoals @Andrehj al aangaf.

De pompstand voor SWW kan je ook testen, hoeveel flow je bij elke stand hebben. Tijdens SWW runs geeft je warmtepomp een relatief hoog vermogen dus wellicht stand 4. Niet stand 5 ivm geluid dat de binnenunit dan produceert.
Je bent mij net voor. Volgens mij zijn veel debietmeters standaard 5/100. Dat zou ook je debiet foutmelding kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
xoror schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:33:
[...]

Ik zou niet blij worden van die flow. Moet je grotere delta T hanteren (dus hogere Ta), dat gaat je efficiëntie kosten. Lijken wel settings voor radiatoren ofzo.
Een uitleg van Mitsubishi zou wel handig zijn, voor de rest is het allemaal speculatie. Maar er staat toch echt “aanbevolen” vanuit de fabrikant. Speculatief betekent het dus ook dat bv een hoge aanvoertemperatuur aanbevolen is, of een “overgedimensioneerde” warmtepomp. Hmm…

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Omdat mijn warmtepomp inmiddels 4 winters draait leek het mij gisteren wel een goed idee om de boel voor de komende winter eens extra grondig schoon te maken. Dus niet alleen het jaarlijkse doekje over de buitenkant, maar ik heb ook de ventilator-gril er eens afgehaald, zodat ik de ventilator-bladen en de binnenkant even kon afsoppen.
Behalve dat het er netter uitziet, was mijn redenering ook dat met minder vuil alles wat gladder is en je daardoor minder luchtweerstand en dus (?) geluid hebt, in vergelijking met wanneer dingen minder glad zijn (geen idee of dat ook echt significant verschil maakt), maar hartje winter kan hij best wat geluid maken....

De onderste rand van het "ventilatorgat" bleek echter niet alleen vies te zijn, maar ook niet meer zo glad als de rest van de coating. Voelt ruw aan en er schemert wat roest-kleur doorheen. Dat had ik niet verwacht voor een apparaat dat toch zeker 15 jaar mee zou moeten gaan.

Is dit "normaal" en/of moet ik hier iets aan doen? En zo ja: weet iemand wat voor kleurcode Mitsubishi gebruikt, zodat ik op zoek kan gaan naar een potje hammerite o.i.d. in de juiste kleur?

Het betreft een SUZ-SWM80VA, geplaatst in november 2021. We wonen niet aan zee of zo, gewoon midden in het land, regio Utrecht. Hij staat in een hoekje naast/tegen huis/schuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49W_8_zo0HUjUrohkk-d4Qwn_T4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODro3CqxXVllf8MeKHphFiQn.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05:15
ocaj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:14:
Omdat mijn warmtepomp inmiddels 4 winters draait leek het mij gisteren wel een goed idee om de boel voor de komende winter eens extra grondig schoon te maken. Dus niet alleen het jaarlijkse doekje over de buitenkant, maar ik heb ook de ventilator-gril er eens afgehaald, zodat ik de ventilator-bladen en de binnenkant even kon afsoppen.
Behalve dat het er netter uitziet, was mijn redenering ook dat met minder vuil alles wat gladder is en je daardoor minder luchtweerstand en dus (?) geluid hebt, in vergelijking met wanneer dingen minder glad zijn (geen idee of dat ook echt significant verschil maakt), maar hartje winter kan hij best wat geluid maken....

De onderste rand van het "ventilatorgat" bleek echter niet alleen vies te zijn, maar ook niet meer zo glad als de rest van de coating. Voelt ruw aan en er schemert wat roest-kleur doorheen. Dat had ik niet verwacht voor een apparaat dat toch zeker 15 jaar mee zou moeten gaan.

Is dit "normaal" en/of moet ik hier iets aan doen? En zo ja: weet iemand wat voor kleurcode Mitsubishi gebruikt, zodat ik op zoek kan gaan naar een potje hammerite o.i.d. in de juiste kleur?

Het betreft een SUZ-SWM80VA, geplaatst in november 2021. We wonen niet aan zee of zo, gewoon midden in het land, regio Utrecht. Hij staat in een hoekje naast/tegen huis/schuur.

[Afbeelding]
@ocaj
Dat is wel teleurstellend inderdaad.
Ik heb hier een ME airco, geïnstalleerd in 2012, en geen greintje roest te zien. Zelfs een plek waar een chipje van de lak door een domme actie destijds van de installateur eraf was vanaf day 1, alleen kaal gegalvaniseerd, geen roest. En hangt toch ook gewoon richting west in weer en wind.
Ik kan het op de foto niet zien, maar ben je er zeker van dat het roest is?
Kun je een testplekje voorzichtig schoonmaken met bijvoorbeeld Commandant en zien of het toch niet verweerde lak is?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ocaj Het lijkt inderdaad roest. Niet zo netjes van Mitsubishi. Blijkbaar is er bij die types dus bespaard op de laklaag, en vooral op het materiaal eronder. Ik heb (net als @EVfan ) het idee dat er bij mijn PUHZ-SW75YAA gebruik is gemaakt van voorverzinkt staal, wat daarna gepoedercoat is. Dan is roest redelijk uitgesloten.
In jouw geval zou ik de betreffende plaat demonteren (gaat dat?), op de plekken waar het nu aangetast is de roest wegschuren en de plaat in meerdere dikke lagen roestwerende verf zetten (bijvoorbeeld witte Hammerite, maar dat zal wel niet precies de juiste kleur hebben).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ik zal eerst mijn installateur eens vragen of dit mogelijk een garantiedingetje is, in dat geval mag Mitsubishi het voorpaneel (+ linker-zijkant, is 1 geheel) vervangen.
Daar ga ik zelf niet aan beginnen, als het niet nodig is. Als ik de ventilator-grill losschroef (dat zijn maar 2 schroeven) kan ik er op zich goed genoeg bij. Maar mocht het garantie zijn, dan is het denk ik beter als ik er zelf niet teveel aan heb lopen schuren en verven...

(Overigens is de ruimte tussen fan en de buitenkant vrij minimaal, dus ik kan er ook weer niet al te veel/dikke lagen verf op kwijt denk ik...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:00

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

ocaj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:38:
Ik zal eerst mijn installateur eens vragen of dit mogelijk een garantiedingetje is, in dat geval mag Mitsubishi het voorpaneel (+ linker-zijkant, is 1 geheel) vervangen.
Daar ga ik zelf niet aan beginnen, als het niet nodig is. Als ik de ventilator-grill losschroef (dat zijn maar 2 schroeven) kan ik er op zich goed genoeg bij. Maar mocht het garantie zijn, dan is het denk ik beter als ik er zelf niet teveel aan heb lopen schuren en verven...

(Overigens is de ruimte tussen fan en de buitenkant vrij minimaal, dus ik kan er ook weer niet al te veel/dikke lagen verf op kwijt denk ik...)
Lijkt me garantie voor de te verwachten levensduur conform Nederlandse wetgeving… dat moet je de installateur en importeur alleen wel goed vertellen vrees ik.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miezie schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:27:
Lijkt me garantie voor de te verwachten levensduur conform Nederlandse wetgeving… dat moet je de installateur en importeur alleen wel goed vertellen vrees ik.
Dat lijkt me nu een lastig punt. Ook met deze (nog niet enorm erge) roest functioneert de unit immers nog. Het kan zomaar nog 6 jaar duren voordat het daar doorgeroest is en er een probleem met de werking ontstaat. En dan zal de importeur stellen dat 10 jaar de verwachtte levensduur is.
Ik ben dus bang dat je als gebruiker aan het kortste eind trekt en zou het maar zelf oplossen.
Vergelijk dit maar met de draagarmen en subframes van (vooral Duitse) auto's. Die beginnen ook na een paar jaar al (oppervlakkig) te roesten. Toch worden die bijna nergens onder garantie vervangen.
offtopic:
(Tot mijn grote frustratie overigens, waarom heeft een aanhangertje van 1500 euro wel een verzinkt chassis en een auto die het 40-voudige kost niet :( )

@ocaj : Een mm ruimte zal er echt wel tussen de bladen en het staal zitten, en verfdikte meet je in micrometers. Dus een laagje verf zal er best tussen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffen30
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:48
Sinds ongeveer 2 maanden heb ik de HomeWizard p1 meter incl. Energy+ account. Dit gaf al leuke inzichten. Om nog beter inzicht te krijgen in het verbruik van onze Mitsubishi Ecodan warmtepomp heb ik deze week nog een 1 fase HW kwh meter laten aansluiten op de 1 fase groep in de meterkast. (meterkast zelf is 3 fase)
Het viel me direct op dat het verbruik voor het opwarmen van het water volgens de kwh meter afweek (lager was) dan de inschatting van de warmtepomp. In eerste instantie vertrouwde ik de HW kwh-meter meer dan de warmtepomp inschatting. Nu ik er echter nog eens goed naar kijk, vraag ik me af of de HW kwh-meter volledig registreert.
Bij het inschakelen van de warmtepomp boiler schiet het verbruik bij zowel de kwh meter als het totale stroomverbruik omhoog richting de 3000w, logisch. bij de kwh uur meter duurt dit zo’n 50 minuten, daarna verbruikt het opwarmen nog maar circa 146w (30 min). Als ik echter naar het totale stroomverbruik via de p1 meter kijk, blijft dit na die 50 minuten nog vrij hoog (ondanks dat ik geen andere grootverbruikers aan heb staan).
Herkent iemand dit? Is er misschien een HW gebruiker die wat data/grafiek kan delen als hij/zij zijn warmtepomp boiler laat opwarmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESnsJ8eQMbdhJCC2rpVShfrlkqk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xwu4AXRdEQtyAqjr7x3aZrEy.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Steffen30 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:42:
Sinds ongeveer 2 maanden heb ik de HomeWizard p1 meter incl. Energy+ account. Dit gaf al leuke inzichten. Om nog beter inzicht te krijgen in het verbruik van onze Mitsubishi Ecodan warmtepomp heb ik deze week nog een 1 fase HW kwh meter laten aansluiten op de 1 fase groep in de meterkast. (meterkast zelf is 3 fase)
Het viel me direct op dat het verbruik voor het opwarmen van het water volgens de kwh meter afweek (lager was) dan de inschatting van de warmtepomp. In eerste instantie vertrouwde ik de HW kwh-meter meer dan de warmtepomp inschatting. Nu ik er echter nog eens goed naar kijk, vraag ik me af of de HW kwh-meter volledig registreert.
Bij het inschakelen van de warmtepomp boiler schiet het verbruik bij zowel de kwh meter als het totale stroomverbruik omhoog richting de 3000w, logisch. bij de kwh uur meter duurt dit zo’n 50 minuten, daarna verbruikt het opwarmen nog maar circa 146w (30 min). Als ik echter naar het totale stroomverbruik via de p1 meter kijk, blijft dit na die 50 minuten nog vrij hoog (ondanks dat ik geen andere grootverbruikers aan heb staan).
Herkent iemand dit? Is er misschien een HW gebruiker die wat data/grafiek kan delen als hij/zij zijn warmtepomp boiler laat opwarmen?

[Afbeelding]
Gebruik van de back-up heater vermoed ik. Die zit op een andere groep en meet je dus niet.

Hier een plaatje van mijn legionella run naar 62 gr vandaag, met kWh meters op beide groepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcEOjidNJGmTqlTwyzeFFF3eHCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJEDLAYr62dLYMqgjLdFWOLv.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
EVfan schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

@ocaj
Ik kan het op de foto niet zien, maar ben je er zeker van dat het roest is?
Kun je een testplekje voorzichtig schoonmaken met bijvoorbeeld Commandant en zien of het toch niet verweerde lak is?
Nee, ik ben er niet zeker van dat het roest is: Het valt gelukkig allemaal mee en bleek inderdaad een bijzonder hardnekkige laagje vuil.
@koevlaas2 was toevallig vandaag enigszins in de buurt met véél beter schoonmaakmiddel dan de allesreiniger en het zachte doekje dat ik gebruikt had. Onder die vuillaag kwam vervolgens weer een keurige gladde coating vandaan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steffen30 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:42:
Je meet dus een verschil tussen twee HW devices. Dat heeft niks met je Mitsubishi WP te maken, maar er gaat iets mis met de manier waarop HW meet.
Dit kun je daarom beter posten in het topic van HW: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 01-09-2025 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocaj schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:19:
@koevlaas2 was toevallig vandaag enigszins in de buurt met véél beter schoonmaakmiddel dan de allesreiniger en het zachte doekje dat ik gebruikt had. Onder die vuillaag kwam vervolgens weer een keurige gladde coating vandaan d:)b
Mooi dat het meevalt, en in het vervolg dus jaarlijks je WP poetsen! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
[...]

Nee, ik ben er niet zeker van dat het roest is: Het valt gelukkig allemaal mee en bleek inderdaad een bijzonder hardnekkige laagje vuil.
Fijn voor je, kon het me ook al niet goed voorstellen.
En wat is het geheime schoonmaakmiddel van @koevlaas?
Heb wel wat opties gezien, maar de meeste in grote verpakkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
EVfan schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:43:
En wat is het geheime schoonmaakmiddel van @koevlaas?
Heb wel wat opties gezien, maar de meeste in grote verpakkingen.
Volgens mij was dat "Stipt Real Effective" ( https://www.stiptpolishpo...t-real-effective-cleaner/ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
ja klopt, Stipt Real Effective was het.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:14:
[...]

offtopic:
(Tot mijn grote frustratie overigens, waarom heeft een aanhangertje van 1500 euro wel een verzinkt chassis en een auto die het 40-voudige kost niet :( )
Audi A2

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
koevlaas2 schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:06:
[...]

ja klopt, Stipt Real Effective was het.
@koevlaas2
Ok, dank, maar niet geschikt voor de verdamper denk ik. Correct?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
EVfan schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:49:
[...]

@koevlaas2
Ok, dank, maar niet geschikt voor de verdamper denk ik. Correct?
Ik heb laatst bij de chinees noodgedwongen HG oven en Grill vernieuwingskit erop moeten smeren een hele pot. Het leek wel kauwgom wat erin zat, moest het eerste vuil/vet er ook uit scheppen met mijn lamellenkam.
Daarna volgas de hogedrukreiniger erop, resultaat de airco doet het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 11-09 16:19
koevlaas2 schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:55:
[...]

Ik heb laatst bij de chinees noodgedwongen HG oven en Grill vernieuwingskit erop moeten smeren een hele pot. Het leek wel kauwgom wat erin zat, moest het eerste vuil/vet er ook uit scheppen met mijn lamellenkam.
Daarna volgas de hogedrukreiniger erop, resultaat de airco doet het weer.
Wow... hangt dat ding naast de kookplaat ?
[...]

Na jou bericht over de roest ben ik ook eens gaan kijken. Ik zie ook enkele vlekjes die er hetzelfde uitzien als op jou foto. Ik heb ongeveer hetzelfde model (maar dan 6kW) en staat ook ongeveer evenlang (september 2021).
Wordt dus bij mij ook tijd om goed te poetsen :)

[ Voor 45% gewijzigd door Plenkske op 02-09-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:50
De mijne staat op het dak. Wordt dus niet poetsen

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:12
[...]

Wou net zeggen, Mitsubishi heeft verzinkt staal en daarop coating normaliter. Dat roest echt niet snel. Je hebt soms ook roest van buitenaf, bv door slijpen dan lijkt het van binnenuit te komen maar is dan weg te halen en zit niet onder de coating

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plenkske schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:18:
Wow... hangt dat ding naast de kookplaat ?
Zal wel op het dak naast de uitlaat van de keukenafzuiging hangen. Je wilt niet weten wat daar bij een gemiddeld restaurant uit komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffen30
SebastiaanPs schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:30:
[...]

Gebruik van de back-up heater vermoed ik. Die zit op een andere groep en meet je dus niet.

Hier een plaatje van mijn legionella run naar 62 gr vandaag, met kWh meters op beide groepen.

[Afbeelding]
Dat zou m zomaar kunnen zijn ja!. Is het mogelijk om met 1 kwh-meter zowel de wp als booster te meten?
Gaat de booster boven een bepaalde watertemperatuur aan?
Verder zie ik tijdens het opwarmen dat het water eerst zo'n 4 graden afkoelt, en dan pas verwarmd wordt. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Steffen30 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:01:
[...]

Dat zou m zomaar kunnen zijn ja!. Is het mogelijk om met 1 kwh-meter zowel de wp als booster te meten?
Verder zie ik tijdens het opwarmen dat het water eerst zo'n 4 graden afkoelt, en dan pas verwarmd wordt. Is dit normaal?
@Steffen30
Ja dat bij het opwarmen van de boiler de temperatuur eerst zakt is “normaal”.
Dit is het gevolg van menging van de boilerinhoud doordat de pomp gaat draaien als het verwarmen begint. In de boiler heerste eerst van onder van boven een geleidelijk temperatuur verloop. Hoeveel de temperatuur zakt hangt o.a. van waar je sensor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steffen30 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:01:
[...]

Nee je warmtepomp en booster horen op aparte groepen te zitten dus heb je een extra kWh meter voor nodig. Of evt checken met de ESP en Home Assistant.
De booster gaat voor SWW normaal gesproken alleen aan bij een legionella run, of als je het SWW setpoint veel te hoog zet waardoor de compressor het niet haalt.
Mbt laatste vraag: zie het antwoord van @EVfan hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:58

Zjemm

...

ik draai nu al twee zomers met de koelstand aan. op zich werkt dat prima, en aan de hand van tips van hier geleerd dat een te hoge temp >18 al gauw pendelen veroorzaakt. Lager werkt beter.

maar ik merk wel dat het gewoon domweg 24/7 koelen is, en dus niets doet met de temperatuur in huis.
ik begrijp dat ik dan beter een thermostaat erbij kan nemen. dus de bedienings unit terug naar het binnendeel in de garage. en in de kamer een thermostaat.

ik zou zeggen draadloos, of kan ik de draden gebruiken die nu gebruikt worden voor de controller van de WP?

Wat ik wil bereiken:
* makkelijk schakelen tussen koelen en verwarmen.
* iets intelligenter koelen, dus op basis van ruimte temperatuur.
* vooral pendelen bij koelen minimaliseren.

nu het weer wat kouder word, is 17 of 18 als instelling te koud in huis om 24/7 te doen. maar als ik hem hoger zet, gaat ie pendelen. Wij willen nog steeds kunnen koelen voor met name boven omdat we daar direct onder een schuine kap zitten, dat word gewoon snel nog warm. anders had ik de koeling al uitgezet.

ik heb twee zones (beneden vloer verwarming, boven LT radiatoren met wandbediening per kamer. volgens mij niet veel meer dan simpel of verwarmen of koelen met zon draai knop stand 1 t/m 6)

ik zit te kijken naar deze (omdat ik die hier voorbij zag komen)
* PAR-WT60 R-E
* Siemens RMTTHRMST RF RDH100RF/SET
* panasonic PAW-A2W-RTWIRELESS

maar misschien mis ik nog iets of zijn er betere keuzes dan deze voor wat ik wil?

ik had ook gekeken in het Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32 topic.
maar dan kom je al gauw op een combi met home assitant, en dat is leuk voor de hobby, maar zonder hobby moet het voor de rest van het gezin ook blijven werken, dus vandaar dat ik dat liever niet doe.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Zjemm Automatisch omschakelen van koelen naar verwarmen en vv moet je niet willen. Daar heeft Alklima een (dure) omschakelmodule voor, maar die is er door velen op dit forum al uitgesloopt.
Gewoon 1x per jaar (op 1 mei) omschakelen naar koelen en op 1 oktober weer terug. Werkt echt prima en bespaart veel energie.
Verder de temperatuur regelen met een thermostaat. Ik heb de Panasonic (is ook, goedkoper, verkrijgbaar onder andere labels, even slim zoeken dus) en die werkt prima. Wel de bedrade versie, dat is altijd betrouwbaarder.
Je moet wel bij dat omschakelen zowel de WP als de thermostaat omzetten, maar dat stelt bij beide niks voor.

Koelen zonder thermostaat is wat mij betreft niet comfortabel en erg onhandig (maar daar was jij ook al achter). Bij verwarmen gebruik je immers ook een thermostaat, waarom mensen dan toch besluiten om te koelen zonder thermostaat zal ik wel nooit begrijpen.

Als je alleen boven wilt koelen kun je beter een airco kopen en die op de bovenste overloop hangen. Ik denk niet dat je boven het minimale vermogen van je WP kwijt kan, en die radiatoren hebben ook geen thermische buffer, dus dat wordt een pendelfestijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 03-09-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Zjemm schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:43:
ik draai nu al twee zomers met de koelstand aan. op zich werkt dat prima, en aan de hand van tips van hier geleerd dat een te hoge temp >18 al gauw pendelen veroorzaakt. Lager werkt beter.

maar ik merk wel dat het gewoon domweg 24/7 koelen is, en dus niets doet met de temperatuur in huis.
ik begrijp dat ik dan beter een thermostaat erbij kan nemen. dus de bedienings unit terug naar het binnendeel in de garage. en in de kamer een thermostaat.

ik zou zeggen draadloos, of kan ik de draden gebruiken die nu gebruikt worden voor de controller van de WP?

Wat ik wil bereiken:
* makkelijk schakelen tussen koelen en verwarmen.
* iets intelligenter koelen, dus op basis van ruimte temperatuur.
* vooral pendelen bij koelen minimaliseren.

nu het weer wat kouder word, is 17 of 18 als instelling te koud in huis om 24/7 te doen. maar als ik hem hoger zet, gaat ie pendelen. Wij willen nog steeds kunnen koelen voor met name boven omdat we daar direct onder een schuine kap zitten, dat word gewoon snel nog warm. anders had ik de koeling al uitgezet.

ik heb twee zones (beneden vloer verwarming, boven LT radiatoren met wandbediening per kamer. volgens mij niet veel meer dan simpel of verwarmen of koelen met zon draai knop stand 1 t/m 6)

ik zit te kijken naar deze (omdat ik die hier voorbij zag komen)
* PAR-WT60 R-E
* Siemens RMTTHRMST RF RDH100RF/SET
* panasonic PAW-A2W-RTWIRELESS

maar misschien mis ik nog iets of zijn er betere keuzes dan deze voor wat ik wil?

ik had ook gekeken in het Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32 topic.
maar dan kom je al gauw op een combi met home assitant, en dat is leuk voor de hobby, maar zonder hobby moet het voor de rest van het gezin ook blijven werken, dus vandaar dat ik dat liever niet doe.
Home Assistant voor de hobby kwalificeren vind ik wel wat ver gaan. Als ik het als dienst aan zou bieden zou ik met mijn robuuste scripts je uitdaging in een 15 minuten geconfigureerd hebben… en dan hoef je er niet zoveel meer voor te doen, net zoals bij andere domotica oplossingen. Het ligt echter vooral aan je behoefte… het is waarschijnlijk niet de oplossing voor jouw behoefte.

Wat @Andrehj omschrijft komt daar wel bij in de buurt. Maar persoonlijk ben ik het dan weer niet eens met hem dat twee keer per jaar omzetten niet erg is en dat het met een thermostaat moet. Maar dat is ook maar net wat je wilt… ik zal het al snel met wat configuratie oplossen, een ander hangt een thermostaat op.

Als ik je behoefte echter lees ben ik het eigenlijk volledig eens met de hint van een airco… dat zat ook wel wat verborgen in mijn stelling dat het koelen marginaal effect heeft in het esp topic.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Airco heb ik overwogen maar met 4 afgesloten ruimtes is dat ook niet optimaal boven.
En ik moet zeggen de koelstand van de WP weet het huis echt goed koel te houden. dus daar ben ik best tevreden mee.

@Andrehj ok, bedraad zal dan misschien toch de betere keuze zijn. ik zal eens kijken of ik die panasonic onder ander label kan vinden. want van panasonic zelf zijn best duur.
en of ik de draden kan gebruiken die nu aan de gewone controller zitten

je zegt dit:
Je moet wel bij dat omschakelen zowel de WP als de thermostaat omzetten, maar dat stelt bij beide niks voor.

Dat omschakelen naar koelen moet ik nu ook al op de module zelf natuurlijk, dat moet dan dus ook op de thermostaat als ik jou goed begrijp. dat is thuis nog wel uit te leggen.

ik had ook deze even bekeken: YouTube: Ecodan - Koppelen draadloze bediening (PAR-WT60 R-E)
ziet er niet zo moeilijk uit om dat aan te sluiten en in te stellen. dat zal bij andere thermostaten dus enigzins vergelijkbaar zijn.

belangrijkste is dat hiermee koelen meer gestuurd word en dus niet in pendelen resulteert

@Miezie oke, ik noem het hobby, even plat gezegd. ik bedoel meer als ik er niet ben om de boel te onderhouden (lees HA draaien thuis) dan moet alles ook gewoon blijven werken. ja dan kan je het misschien als dienst afnemen, of dus oplossen met een thermostaat zoals de meesten al gewend zijn

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Airco werkt natuurlijk het beste. Als je de warmte buiten kan houden, werkt dat natuurlijk nog beter. Al moet ik zeggen dat ik het hier met (voldoende vv oppervlakte) de vloer koeling echt goed comfortabel krijg. Wij willen (nog) geen buiten wering / airco en wilden even aankijken hoe het gaat. Het gaat verrassend goed dus, nu al 3 seizoenen.

Sommige thermostaten zijn slimmer (als in ze hebben een aansluiting voor koelen/verwarm signaal) en kunnen zien of een wp in koel/verwarm stand staat. Dan hoef je alleen de WP naar koelen/verwarmen om te schakelen (al dan niet via esp/melcloud/scherm op de wp). Mijn uponor thermostaten doen dat, maar ik zou die dus weer niet aanraden vanwege niet zo fijne na-regeling waar je aan vast zit.

@Zjemm HA heb ik hier op een odroid m1s doosje draaien, super stabiel, nog geen downtime gehad. Maar je moet het zo instellen dat HA meer comfort geeft, en mocht die uitvallen, dat de basis gewoon blijft werken. Dan profiteer je van beide zeg maar.

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 03-09-2025 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:45:
[...]

Zal wel op het dak naast de uitlaat van de keukenafzuiging hangen. Je wilt niet weten wat daar bij een gemiddeld restaurant uit komt...
Nee, niets van dit alles, staat op de grond naast een keuken klapraam. Maar er staat ook een schutting vrij dicht omheen waardoor ze eigenlijk gedwongen worden lucht uit de keuken te zuigen. Het zijn unit's van > 12kW (2 stuks), die lusten wel een slokje lucht.
Ik maak wel even een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffen30
SebastiaanPs schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:44:
[...]

Nee je warmtepomp en booster horen op aparte groepen te zitten dus heb je een extra kWh meter voor nodig. Of evt checken met de ESP en Home Assistant.
De booster gaat voor SWW normaal gesproken alleen aan bij een legionella run, of als je het SWW setpoint veel te hoog zet waardoor de compressor het niet haalt.
Dank voor de reacties, weer wat geleerd :) . Mijn setpoint staat op 58, is dat te hoog volgens jou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Steffen30 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:06:
[...]
Dank voor de reacties, weer wat geleerd :) . Mijn setpoint staat op 58, is dat te hoog volgens jou?
58 graden lukt eigenlijk niet zonder de backup heater. Volgens mij is de standaard instelling 55 graden? Dat is al vrij hoog.

Mijn 200L vat gaat maximaal naar 48 graden en mag zakken naar 35 graden. Dat gaat eigenlijk altijd goed, al heb ik 3x klachten gehad van de vrouw des huizes over een douche die niet warm genoeg werd :+

Dus in de winter wordt het 48 graden setpoint en met drop van 11 graden (dus naar 37 graden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Steffen30 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:06:
Voor legionella is dat te laag (moet boven de 60), maar voor SWW enorm hoog. Welke pijpfitter heeft dat zo ingesteld? Hier staat ie op 47 graden. Voor meer tips voor zuinig SWW: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Ik laat hem zelfs zakken naar 34 graden voordat er een nieuwe run wordt gestart. Gaat altijd goed, want boven de sensor (zit bij mij op 2/3 van onder) is het water dan nog warm genoeg om comfortabel te kunnen douchen.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 03-09-2025 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

stin00 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:22:
[...]

58 graden lukt eigenlijk niet zonder de backup heater.
Ter info: de wat nieuwere versies redden dit prima. Die doen zelfs de legionella-run zonder BUH.

• Jhaboekel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 14:33
Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik eigenaar van een SCR-M60V2-200E SET.
Ik heb het idee dat er mogelijk te weinig koudemiddel is bijgevuld, maar ik wil nog niet te snel conclusies trekken. Begin volgende week komt de installateur alles controleren. Toch ben ik alvast benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten.

Mijn SWW staat ingesteld op 50 °C met een toegestane daling van 10 °C, gemeten op de bovenste sensor (“Normaal”). Ik kom uit op een COP van circa 1,74, wat met de huidige buitentemperatuur behoorlijk laag is. Daarbij valt me op dat bij een setpoint van 55 °C het boosterelement al wordt ingeschakeld om die temperatuur te halen.

Wanneer de warmtepomp inschakelt draait de ventilator op 630 RPM. Hieronder de gemeten temperaturen en vermogen tijdens een tapbereiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqIPwnpIO8En_e12_RaaX1NCYFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mvJrhU8BEFMOiM9frGdw2UNO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDJ382SlXYg7nZbeWCxbppMYzq0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/STsz6fxWEcJGUAaeYrrJLPne.png?f=user_large
Jhaboekel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:28:
Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik eigenaar van een SCR-M60V2-200E SET.
Ik heb het idee dat er mogelijk te weinig koudemiddel is bijgevuld, maar ik wil nog niet te snel conclusies trekken. Begin volgende week komt de installateur alles controleren. Toch ben ik alvast benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten.

Mijn SWW staat ingesteld op 50 °C met een toegestane daling van 10 °C, gemeten op de bovenste sensor (“Normaal”). Ik kom uit op een COP van circa 1,74, wat met de huidige buitentemperatuur behoorlijk laag is. Daarbij valt me op dat bij een setpoint van 55 °C het boosterelement al wordt ingeschakeld om die temperatuur te halen.

Wanneer de warmtepomp inschakelt draait de ventilator op 630 RPM. Hieronder de gemeten temperaturen en vermogen tijdens een tapbereiding:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die Ecodan vloeistofleiding 1 temp is de verdamper intrede temperatuur (TH3). Die is bij jou abnormaal laag bij deze buitentemperatuur: bij Tbuiten 19 gr daalt ie tot ~2-3 gr, dat verschil is te groot. Dat kan inderdaad een tekort aan koudemiddel zijn.
Zie ook: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Heb je ook de live COP tijdens een SWW run? En vanaf welke SWW temp zie je dat de booster wordt ingeschakeld?

@Jhaboekel
Wellicht ten overvloede, let op: niet zomaar koudemiddel laten bijvullen maar eerst controleren waar het koudemiddel lekt en dat herstellen.

• Jhaboekel
Super bedankt voor de link!
Ik heb helaas nog geen live COP, wordt nog aangewerkt.
De warmtepomp heb ik nog niet heel lang en ik lees nog maar paar dagen alle gegevens uit.
Op het begin toen SWW nog op 55°C verbruikte de booster in totaal 0,4 kWh. Dus veel kan het volgens mij niet zijn. Maar ik begreep dat 55°C voor SWW volledig op WP kan en dat gebeurt nu niet.

Ik heb helaas geen F-gassen en zover mijn kennis gaat kan je het ook niet zo bijvullen. Geloof dat het eerst leeg gepompt moet worden om het vervoglens opnieuw te wegen. Daarbij ik geloof niet dat er een lek is, denk dat zijn tank leeg was. Hopelijk wordt het snel opgelost!

• xoror
  • Niet online
Die heb je wel... met ftc6+ krijg je gratis een estimated COP sensor (die semi realtime is) ;-)

• Jhaboekel
Ja nu je het zegt klopt inderdaad, ik wil alleen nog een sensor maken met het COP ten opzichten van mijn eigen gementen verbruik.
Jhaboekel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:52:
Ik heb helaas geen F-gassen en zover mijn kennis gaat kan je het ook niet zo bijvullen. Geloof dat het eerst leeg gepompt moet worden om het vervoglens opnieuw te wegen. Daarbij ik geloof niet dat er een lek is, denk dat zijn tank leeg was. Hopelijk wordt het snel opgelost!
Ik heb ook geen F-gassen, was voor de installateur bedoeld :)
Succes, laat je even weten wat eruit kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 18:28
De nieuwste units met FTC7 kunnen sww op de compressor tot wel 59/60 graden doen.

Echter, is dat wel verstandig?
Uit het verleden werd aangeraden 55 aan te houden.

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snapo6 schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:44:
De nieuwste units met FTC7 kunnen sww op de compressor tot wel 59/60 graden doen.
Ik denk dat dat niet aan de FTC ligt, maar aan de nieuwe R32 warmtepompen die er aan hangen...
Weet iemand eigenlijk welke warmtepompen die hoge SWW-temperaturen kunnen halen en dus de legionellacyclus zonder element kunnen doen? Alleen de PUZ-serie? Of gaat dit ook met een SUZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
De sww temp is afhankelijk van de buiten unit, niet zozeer ftc7 idd. Volgens de handleiding zijn ook 60, 65, 70 mogelijk. Dat laatste is alleen voor r290 geloof ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:24:
[...]

Ik denk dat dat niet aan de FTC ligt, maar aan de nieuwe R32 warmtepompen die er aan hangen...
Weet iemand eigenlijk welke warmtepompen die hoge SWW-temperaturen kunnen halen en dus de legionellacyclus zonder element kunnen doen? Alleen de PUZ-serie? Of gaat dit ook met een SUZ?
De maximale Ta uit de databooks:
  • PUHZ modellen (R410a, split): 60 gr
  • SUZ-SWM**VA modellen (R32, split): 60 gr
  • SUZ-SWM**VA2 modellen (R32, split): 60 gr
  • PUZ-SWM modellen (R32, split): 68 gr
  • PUZ-SHWM modellen (R32, split): 70 gr
  • PUZ-WM modellen (R32, packaged unit): 60 gr
  • PUZ-WZ modellen (R290, packaged unit): 75 gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:41:
[...]

De maximale Ta uit de databooks:
  • PUHZ modellen (R410a, split): 60 gr
  • SUZ-SWM**VA modellen (R32, split): 60 gr
  • SUZ-SWM**VA2 modellen (R32, split): 60 gr
  • PUZ-SWM modellen (R32, split): 68 gr
  • PUZ-SHWM modellen (R32, split): 70 gr
  • PUZ-WM modellen (R32, packaged unit): 60 gr
  • PUZ-WZ modellen (R290, packaged unit): 75 gr
Daar is het antwoord op m’n SWW zonder element :-). R410a…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snapo6 schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:44:

Echter, is dat wel verstandig?
Uit het verleden werd aangeraden 55 aan te houden.
Ik zat eerder met dezelfde vraag. Lees even mijn bericht hier:
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
En de antwoorden van installateur @flippy op mijn vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miezie schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:42:
[...]

Daar is het antwoord op m’n SWW zonder element :-). R410a…
Wat is het antwoord dan?
Met een max Ta van 60 gr zou het niet moeten lukken om je SWW vat op 60+ gr te krijgen. Er is altijd enige temp gradient nodig tussen water in spiraal en SWW vat om te kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:47:
[...]

Wat is het antwoord dan?
Met een max Ta van 60 gr zou het niet moeten lukken om je SWW vat op 60+ gr te krijgen. Er is altijd enige temp gradient nodig tussen water in spiraal en SWW vat om te kunnen verwarmen.
Nou, hij komt wel tot de 60 binnen de gestelde tijd… (dat kan rustig een uur of 2 duren…). De compressor staat dan niet de hele tijd aan. Efficiënt is wat anders, maar hij kan maar tot 60 en haalt dat ook. Geen 60+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 18:28
Goed om te weten.

Ik heb R32 PUZ uitvoering dus ga de automatisering op 59 (gevoelsmatig een veiligheidsmarge aanhouden) zetten, laatste 2 graden gaat dan via het extra element.

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snapo6 schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:16:
Goed om te weten.

Ik heb R32 PUZ uitvoering dus ga de automatisering op 59 (gevoelsmatig een veiligheidsmarge aanhouden) zetten, laatste 2 graden gaat dan via het extra element.
Jouw warmtepomp zou tot Ta 68 gr moeten gaan volgens de databooks, dus je zou ruim hoger moeten kunnen.

Bij Mitsubishi Electric maken ze warmtepompen niet sinds gisteren. Er zal vermoedelijk een goede reden zijn waarom dat ze dit model tot hogere temperaturen laten gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

De latere units hebben aangepaste ontwerpen wat hogere persgastemperaturen toelaat.
Of het echt geweldig is voor de levensduur ben ik het niet eens met de claims van alklima.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Mijn Suz 60 warmt binnen 45 min op naar 60 gr met alleen wp tijdens de legionelaproc. Temperatuursensor zit op 1/3 van onder. Daarboven moet het warmer zijn.
Doe het voorlopig zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 11-09 16:19
@nessio en als het buiten 0 graden of kouder is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffen30
SebastiaanPs schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:44:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5oAhQkAOh5fm3Tcz3L-JiqNmI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4K8pHvxzTRfbDUHGvCkvhE6V.jpg?f=fotoalbum_large

Heb mijn setpoint iig eens verlaagd van 58 naar 52 graden. Dit zorgde al voor betere COP's. Mogelijk zet ik 'm nog iets lager, maar dat is nog even uitproberen de komende tijd.
Ik zag gisteren aan het einde van de run, dat de booster alsnog aansprong. Tevens zag ik met deze prehistorische meter dat er voor een korte tijd circa 1.800W gebruikt werd. Dit lijkt me dus de stroom van de booster? Klopt dit?
Dit zou ik dus ook bv met een HW socket kunnen monitoren ipv een kwh meter in de meterkast?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steffen30 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:02:
[...]

[Afbeelding]

Heb mijn setpoint iig eens verlaagd van 58 naar 52 graden. Dit zorgde al voor betere COP's. Mogelijk zet ik 'm nog iets lager, maar dat is nog even uitproberen de komende tijd.
Ik zag gisteren aan het einde van de run, dat de booster alsnog aansprong. Tevens zag ik met deze prehistorische meter dat er voor een korte tijd circa 1.800W gebruikt werd. Dit lijkt me dus de stroom van de booster? Klopt dit?
Dit zou ik dus ook bv met een HW socket kunnen monitoren ipv een kwh meter in de meterkast?.
Afhankelijk van het type binnenunit zijn de booster heaters meestal 2 of 3 kW. Die van mij 2 kW, hoeveel bij jou dat kun je terugvinden in de service manual (via google). De booster heater moduleert niet, kwestie van aan/uit. Je kunt deze inderdaad ook met een HW socket monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Plenkske. Dat laat ik weten.
Zo niet dan monteer ik het relais en kabeltje en wordt element in boiler geaktiveerd (nu nml niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Ik heb geen exacte energiemeter tussen de WP hangen. maar alsnog eens bekeken wat de COP is na een tijd gebruik, gelezen vanaf de WP controller zelf

afgelopen aug 2025:
koelen: 1107/302 = 3.66
verwarmen: 15/4 = 3.75
SWW: 146/62 = 2.35

2025 tot nu toe:
koelen: 4191/1125 = 3.72
verwarmen: 4512/1357= 3.32
SWW: 2534/945 = 2.68

ik vind de COP niet bijster hoog, als ik sommigen lees hier met waardes boven 4 in sommige gevallen.
koelen/verwaremen lijkt me niet echt slecht
SWW vind ik wel laag en vraag me af hoe dat komt.

het is een gezin van 5 waarvan iedereen te pas en te onpas onder de douche springt, dus dat vat moet regelmatig bijgewarmt worden.
vrijstaand nieuwbouw (2023) Woonoppervlakte 205 m²

koelen gaat meestal op 17/18 graden water temp (afhankelijk van de buiten temp) (soms zelfs 16)
verwarmen gaat meestal op 20 ruimte temp. maar als het echt koud is, zet vrouwlief deze gewoon op 21

onderstaande kan ik sinds kort uitlezen met een ESP

aan de hand van onderstaande settings, zijn er dan nog opvallende zaken? misschien wat verbeterpunten waar ik wat mee kan gaan doen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
Name    State   Actions 
Aanvoer temp    46.5 °C 
Afgegeven vermogen  0.000 kW    
Bedrijfsuren    7022 h  
Boiler aanvoer temp 25.0 °C 
Boiler retour temp  25.0 °C 
Buiten temp 16 °C   
Buitenunit Compressor Oppervlakte temperatuur   NA  
Buitenunit Tweefasenbuistemperatuur 16.0 °C 
Buitenunit Vloeistofleiding 1   18.0 °C 
Buitenunit aanzuig leiding temperatuur  NA  
Buitenunit koellichaam temperatuur  NA  
Compressor  OFF 
Compressor Starts   30300   
Compressor frequentie   0.00 Hz 
Controller Datum    2025-09-09  
Controller Firmware 18.01   
Controller versie   FTC6    
DHW Thermostaat IDLE    Current: 44.5, Target: 50.0
40.0 60.0
Mode:
Dip Switch 1 (8-1)  00110110    
Dip Switch 2 (8-1)  11101101    
Dip Switch 3 (8-1)  01010000    
Dip Switch 4 (8-1)  00000000    
Dip Switch 5 (8-1)  00100110    
Dip Switch 6 (8-1)  00000000    
Discharge Superheat temperatuur NA  

Flow waarde 0 L/min 
Fout code   No error    
Gekozen werking mode    Verwarmen Curve 
Gerapporteerde opgenomen vermogen (Per dag) 0.7 kWh 
Geschatte COP   0.00    
Geschatte afgegeven vermogen    0.000 kW    
Geschatte afgegeven vermogen (Per dag)  1.371 kWh   
Koelen cop  3.13    
Koelen geleverd 8.86 kWh    
Koelen verbruikt    2.83 kWh    
Koelmiddel condensatie temp 40.6 °C 
Koelmiddel fout code    Normal  
Koelmiddel temp 29.0 °C 
Legionella preventie temp   60.0 °C 
Mixing Tank Temp    25.0 °C 
Mixing Valve Stap   0   
Mixing Valve Status 0   
Multizonestatus Inactief    
Ontladingstemperatuur   45.0 °C 
Retour temp 47.5 °C 
SWW 2e temp sensor  48.0 °C 
SWW Eco ON  
SWW cop 2.98    
SWW geleverd    6.31 kWh    
SWW huidige temp    44.5 °C 
SWW max temp hysterese  8.0 °C  
SWW setpoint waarde 50.0 °C 
SWW verbruikt   2.12 kWh    
Set SWW modus   Eco 
Set forceer sww OFF 
Set vakantie modus  OFF 
Set warmtepomp Aan/uit  ON  
Status 3-weg klep   OFF 
Status 3-weg klep 2 OFF 
Status Bedrijf  Uit 
Status In1 thermostaat  ON  
Status In5 buiten thermostaat   OFF 
Status In6 thermostaat 2    OFF 
Status SWW geforceerd   OFF 
Status SWW verboden OFF 
Status booster heater   OFF 
Status booster heater 2 OFF 
Status defrost  OFF 
Status externe heater   OFF 
Status vakantie OFF 
Status water pomp   OFF 
Status water pomp 2 OFF 
Status water pomp 3 OFF 
Status zone 1 verboden koelen   OFF 
Status zone 1 verboden verwarmen    OFF 
Status zone 2 verboden koelen   OFF 
Status zone 2 verboden verwarmen    OFF 
Subcooling temperatuur  NA  
UART Logging    OFF 
Ventilatorsnelheid  0 RPM   
Verwarmen cop   2.34    
Verwarmen geleverd  3.65 kWh    
Verwarmen verbruikt 1.56 kWh    
Verwarmings bron    warmtepomp  

Z1 Aanvoer temp 30.0 °C 
Z1 Retour temp  35.5 °C 
Z2 Aanvoer temp 27.0 °C 
Z2 Retour temp  34.5 °C 
Zone 1 Thermostaat  IDLE    Current: 26.0, Target: 26.0
5.0 60.0
Mode:
Zone 1 flow setpoint waarde 26.0 °C 
Zone 1 ruimte setpoint waarde   18.0 °C 
Zone 1 ruimte temp  22.0 °C 
Zone 1 temperatuur  IDLE    Current: 22.0, Target: 18.0
8.0 28.0
Mode:
Zone 2 Thermostaat  IDLE    Current: 34.5, Target: 34.5
5.0 60.0
Mode:
Zone 2 flow setpoint waarde 34.5 °C 
Zone 2 ruimte setpoint waarde   18.0 °C 
Zone 2 ruimte temp  22.0 °C 
Zone 2 temperatuur  IDLE    Current: 22.0, Target: 18.0
8.0 28.0
Mode:
server control - enable/disable OFF 
server control - prohibit DHW   OFF 
server control - zone 1 prohibit cooling    OFF 
server control - zone 1 prohibit heating    OFF 
server control - zone 2 prohibit cooling    OFF 
server control - zone 2 prohibit heating    OFF 
z2 Gekozen werking mode Verwarmen Ruimte    
Scheme

opensecure.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zjemm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:14:
Ik heb geen exacte energiemeter tussen de WP hangen. maar alsnog eens bekeken wat de COP is na een tijd gebruik, gelezen vanaf de WP controller zelf

afgelopen aug 2025:

2025 tot nu toe:

ik vind de COP niet bijster hoog, als ik sommigen lees hier met waardes boven 4 in sommige gevallen.

het is een gezin van 5 waarvan iedereen te pas en te onpas onder de douche springt, dus dat vat moet regelmatig bijgewarmt worden.

koelen gaat meestal op 17/18 graden water temp (afhankelijk van de buiten temp) (soms zelfs 16)
verwarmen gaat meestal op 20 ruimte temp. maar als het echt koud is, zet vrouwlief deze gewoon op 21

aan de hand van onderstaande settings, zijn er dan nog opvallende zaken? misschien wat verbeterpunten waar ik wat mee kan gaan doen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
Name    State   Actions 
Aanvoer temp    46.5 °C 
Bedrijfsuren    7022 h  
Buiten temp 16 °C   
Compressor  OFF 
Controller versie   FTC6    
40.0 60.0
Mode:

Flow waarde 0 L/min 
Fout code   No error    
Geschatte COP   0.00    
Koelen cop  3.13    
Koelen geleverd 8.86 kWh    
Koelmiddel temp 29.0 °C 
Mixing Valve Stap   0   
Mixing Valve Status 0   
Multizonestatus Inactief    
Retour temp 47.5 °C 
SWW Eco ON  
SWW cop 2.98    
SWW geleverd    6.31 kWh    
SWW verbruikt   2.12 kWh    
Set SWW modus   Eco 
Set forceer sww OFF 
Set vakantie modus  OFF 
Status 3-weg klep   OFF 
Status 3-weg klep 2 OFF 
Status Bedrijf  Uit 
Status SWW verboden OFF 
Status defrost  OFF 
Status vakantie OFF 
Status water pomp   OFF 
Status water pomp 2 OFF 
Status water pomp 3 OFF 
UART Logging    OFF 
Verwarmen cop   2.34    

Z1 Aanvoer temp 30.0 °C 
Z1 Retour temp  35.5 °C 
Z2 Aanvoer temp 27.0 °C 
Z2 Retour temp  34.5 °C 
5.0 60.0
Mode:
8.0 28.0
Mode:
5.0 60.0
Mode:
8.0 28.0
Mode:
Scheme
30300 compressorstarts bij 7200 draaiuren is veel te veel. Jouw warmtepomp stond dus vaak te pendelen.
Wat is je afgifte en heb je daar een naregeling op? Hoeveel thermostaten, master-master of master-slave? Enz.
Lees even terug in dit topic, is al veel over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Zjemm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:14:

afgelopen aug 2025:

2025 tot nu toe:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
Name    State   Actions 
Aanvoer temp    46.5 °C 
Bedrijfsuren    7022 h  
Buiten temp 16 °C   
Compressor  OFF 
Controller versie   FTC6    
40.0 60.0
Mode:

Flow waarde 0 L/min 
Fout code   No error    
Geschatte COP   0.00    
Koelen cop  3.13    
Koelen geleverd 8.86 kWh    
Koelmiddel temp 29.0 °C 
Mixing Valve Stap   0   
Mixing Valve Status 0   
Multizonestatus Inactief    
Retour temp 47.5 °C 
SWW Eco ON  
SWW cop 2.98    
SWW geleverd    6.31 kWh    
SWW verbruikt   2.12 kWh    
Set SWW modus   Eco 
Set forceer sww OFF 
Set vakantie modus  OFF 
Status 3-weg klep   OFF 
Status 3-weg klep 2 OFF 
Status Bedrijf  Uit 
Status SWW verboden OFF 
Status defrost  OFF 
Status vakantie OFF 
Status water pomp   OFF 
Status water pomp 2 OFF 
Status water pomp 3 OFF 
UART Logging    OFF 
Verwarmen cop   2.34    

Z1 Aanvoer temp 30.0 °C 
Z1 Retour temp  35.5 °C 
Z2 Aanvoer temp 27.0 °C 
Z2 Retour temp  34.5 °C 
5.0 60.0
Mode:
8.0 28.0
Mode:
5.0 60.0
Mode:
8.0 28.0
Mode:
Scheme
Die cop is niet raar, je meet over alle dagen het verbruik over alle uren… terwijl je al die uren lang niet staat te leveren.

Ik zou wel wat doen aan je koelen… denk dat daar de compressor heel veel van start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

ja dat vermoeden had ik al.
wat is een acceptabele waarde voor de compressor starts?

ik heb beneden vloerverwarming en boven 4 LT radiatoren met fans. Die worden per kamer geschakeld (aanuit wandbediening met 6 standen 1t/m6)
beneden hangt de controller van de WP. met verwarmen staat die op ruimte temp, en met koelen is dat watertemp (kan je niet anders kiezen) dus ik heb geen slaves en geen andere thermostaten

vanaf de bediening nog deze info:
pompsnelheid 5 (beiden)
deze vind ik wel gek want de monteur heeft destijds de pomp fysiek naar beneden geschakeld (wegens energie verbruik zijn hij)
wellicht is dit een andere waarde?

bereik voorverloop: 25 / 35
temp interval: norm / 60

ik ben ook al aan het kijken of ik dat koelen niet beter met een losse thermostaat kan gaan regelen. want dat pendelen had ik dus ook al opgemekt

[ Voor 37% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 09:53 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Miezie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:16:
[...]

Die cop is niet raar, je meet over alle dagen het verbruik over alle uren… terwijl je al die uren lang niet staat te leveren.
Wat bedoel je hiermee? Alleen de uren dat de WP actief is tellen mee voor de COP. Uiteraard niet de uren dat er geen vermogensvraag vanuit de woning is. Dat zou een nietszeggend getal opleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
pascallj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:41:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Alleen de uren dat de WP actief is tellen mee voor de COP. Uiteraard niet de uren dat er geen vermogensvraag vanuit de woning is. Dat zou een nietszeggend getal opleveren.
Nee, zo wordt niet gerekend. Het standbyverbruik wordt ook meegenomen. En stiekem zijn dat heel veel uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Andrehj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:45:
[...]

Nee, zo wordt niet gerekend. Het standbyverbruik wordt ook meegenomen. En stiekem zijn dat heel veel uren.
Oh op zo'n manier, dan snap ik wat ermee bedoeld wordt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Zjemm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:17:
ja dat vermoeden had ik al.
wat is een acceptabele waarde voor de compressor starts?

ik heb beneden vloerverwarming en boven 4 LT radiatoren met fans. Die worden per kamer geschakeld (aanuit wandbediening met 6 standen 1t/m6)
beneden hangt de controller van de WP. met verwarmen staat die op ruimte temp, en met koelen is dat watertemp (kan je niet anders kiezen) dus ik heb geen slaves en geen andere thermostaten

vanaf de bediening nog deze info:
pompsnelheid 5 (beiden)
deze vind ik wel gek want de monteur heeft destijds de pomp fysiek naar beneden geschakeld (wegens energie verbruik zijn hij)
wellicht is dit een andere waarde?

bereik voorverloop: 25 / 35
temp interval: norm / 60

ik ben ook al aan het kijken of ik dat koelen niet beter met een losse thermostaat kan gaan regelen. want dat pendelen had ik dus ook al opgemekt
Ik heb een automation gelinkt staan in dat andere topic wat in 1 klap je koelen oplost... dan sta je waarschijnlijk bijna niet te koelen, maar gezien de data valt er ook niet heel veel te koelen. Met die automation zou je een stukje inspiratie moeten hebben om ook nog tot koelen in blokken te komen, maar dan tot hij besluit te pendelen en dan een paar uur later weer eens starten. Een thermostaat zou dan niet nodig zijn... maar goed, dat is aan jou.

Ik denk dat daarmee je pendelen al een stuk minder is. Voor het verwarmen met de radiatoren is het de vraag of ze in slave staan. Als ze zelf ook de warmtepomp kunnen starten (master-master) is dat de tweede bron van ellende. Als ze in slave staan kan er nog een boel geoptimaliseerd worden, maar zoek eerst bovenstaande maar even uit.

Verder voor jouw beeld: ik heb 4400 draaiuren en 2700 compressor starts. Dat is gezonder dan andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Zjemm
Ik zie dat je de vraag over starts hier gesteld had, maar hij viel me in het andere topic al op. Dus bij deze hier het antwoord.
Compressor Starts 30300
Bedrijfsuren 7022 h
Hoe oud is je installatie (gezien je bedrijfsuren niet zo heel oud) ? 30300 is veel als je een recente installatie heb. Die van mij staat op 8900 starts (bij 15952 bedrijfsuren) na 4 jaar.
Dan zit ik op ~11 draaiuren per dag gemiddeld bij 6 starts per dag. Dat kan wel kloppen (winter verwarmen, zomer koelen. De wp heeft weinig vrije dagen bij mij 8) )

Mijn start/stops zijn al een beetje aan de hoge kant, maar dat komt doordat ik na het eerste jaar pas begreep hoe het werkte en in het eerste jaar is ie wel aan het pendelen geweest.

Wat betreft de COP by sww in deze maanden zit ik rond 4, tenzij legionella heeft gedraaid (dan iets van 2.3). Ik heb sww setpoint op 47c met met 8c temp drop, dwz hij gaat verwarmen zodra de bovenste temp sensor 39c is. Hoe lager je setpoint, hoe beter je COP (kijk maar naar legionella, waar setpoint 55c is voor de compressor)

Voor koelen haal ik gemiddeld deze maand iets van 4.2. Dat komt meestal doordat je dicht bij het min vermogen aan het koelen bent van de wp. Hij is daar niet het efficients. Voor verwarmen zit ik wel op iets van 5 voor het hele seizoen.

Je heb nu semi live COP, dus je kan experimenteren bij welke flow temp jouw wp de beste COP geeft. Zoek dit topic maar even terug, voor de sw75yaa is genoeg over geschreven.

[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 09-09-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

pomp is in 2023 geplaatst, dus ja dat is heel veel, of het is verkeerd uitgelezen :P
ik had de legionella run op 7 dagen staan, van de week op 10 dagen gezet, die word dan 60 graden.
verder is het sww op 50 gezet, die stond default ook hoger

[ Voor 48% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 10:37 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Zjemm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:34:
pomp is in 2023 geplaatst, dus ja dat is heel veel, of het is verkeerd uitgelezen :P
Via informatie werking, 003, dat getal * 100 is hetzelfde als wat ik terug geef. Check het vooral en Report bug als het niet klopt.

Maar voor 2023 install is het heel veel. nu je monitoring heb kan je het fixen. Jammer dat je geen ha draait, dan heb je history, dat maakt het net wat makkelijker om te tunen.

Een mix van vloer verwarming en radiatoren maakt het ook wel lastig. Ze willen het het tegenovergestelde (lage Ta vs hoge Ta, hoge flow vs lagere flow).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

xoror schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:40:
[...]

Via informatie werking, 003, dat getal * 100 is hetzelfde als wat ik terug geef. Check het vooral en Report bug als het niet klopt.

Maar voor 2023 install is het heel veel. nu je monitoring heb kan je het fixen. Jammer dat je geen ha draait, dan heb je history, dat maakt het net wat makkelijker om te tunen.

Een mix van vloer verwarming en radiatoren maakt het ook wel lastig. Ze willen het het tegenovergestelde (lage Ta vs hoge Ta, hoge flow vs lagere flow).
Dan zie ik deze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kioh7_RzxBqFZaV6Zg5LKW0m36k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSsY6h7ULbXD70v02FEXnIz6.jpg?f=fotoalbum_large

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
xoror schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:15:
@Zjemm
Wat betreft de COP by sww in deze maanden zit ik rond 4, tenzij legionella heeft gedraaid (dan iets van 2.3).
Hoe kom je aan die SWW COP van 4? Lees je die af op de Mitsubishi Controller of is het een eigen berekening? Wat zijn volgens de controller jouw SWW verbruik gegevens voor augustus?

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 09-09-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Zjemm hmm ik denk dat er op dat moment een andere service call actief is en dat je daar het antwoord van krijg. Ik moet even kijken hoe dat zit. Maar mijn getallen kloppen wel dat heb ik geverifieerd. Je zou de esp even kunnen ontkoppelen en nog een keer controleren voor de zekerheid. Hij leest nu ws een verkeerd antwoortd uit. Maar dit kan je in mijn topic bespreken. Maar als je even paar keer refreshed moet je wel de goede waarde zien.

@stin00 ja gewoon van de afgelopen dagen van de wp zelf. Ik heb ook zelf berekende, maar is lastig vergelijken. Maand sww cop is natuurlijk lager, ik doe 1x per 7 dagen legionella met COP van 2.x, dus dat drukt de boel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
xoror schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:11:
@stin00 ja gewoon van de afgelopen dagen van de wp zelf. Ik heb ook zelf berekende, maar is lastig vergelijken. Maand sww cop is natuurlijk lager, ik doe 1x per 7 dagen legionella met COP van 2.x, dus dat drukt de boel wel.
Ik ben altijd jaloers op de COP die sommigen hier halen :+ Ik doe elke 14 dagen legionella en voor augustus is m'n SWW COP 75 / 29 = 2.58. Hoger dan 2.6 heb ik nog nooit gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zjemm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:36:
@xoror nav andere topic... atom even los gekoppeld en op de MRC opnieuw optie 003 uitgelezen. daar staat idd 303, maar dat stond die dus gister middag ook al, dus dan is die al die tijd niet aangeweest?
Even een reactie in het juiste topic (dit gaat niet over de ESP). Je moet die waarde *100 doen. Dus wel degelijk 30300 starts sinds 2023
:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@stin00 hoe hoog heb je sww setpoint? en temp drop ? Daar ligt het aan, niet te hoog je setpoint en niet te veel temp drop. 2.56 is wat aan de lage kant, heb je monitoring? Zou wel beter moeten kunnen met deze temperaturen.

@SebastiaanPs Ja, ik ben vrij zeker dat de uitgelezen waarden goed zijn. Het is dus dat de FTC controller soms verkeerde waarde terug geeft als je vanaf meerdere bronnen informatie werking doet :+ Hij houdt geen rekening mee dat er meerdere requests kunnen lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

@SebastiaanPs ik heb nu HA draaien om de boel te monitoren. Heb koeling weer even aangezet (stond eigenlijk al weer uit) op 18 graden om te kijken wat er gebeurd in de grafieken... als ik meer data heb deel ik dat hier

Hier het start moment
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XRttQFyxrLoyhsaW2YwXtEVj7w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/I8WIw6HNsuGoV7GEojKoQZwO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-XiMFWU2vieAlYCwKmJP1bM6U0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hxzpDH507hEmIJj4RRlkqQkQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oFCRzIRYtLTaHsaYyGhdCzEig8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wYCNqzI0rDzex6mn3DEGBV5S.png?f=fotoalbum_tile
EDIT
je ziet het eigenlijk nu al:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPffS5yCDoh3E342s_WbImQctpE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RtCINyhYODO9kjX9dvHYWqel.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyY2rAxDV2Oh1tLBPS2G6R17yOU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bBpD2hyoYx02BkPmSlVqVU9G.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwaP1qzBJQVzl1vJ7wQBYsgPrz8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5lvZFO3pVJF7IsaPuUh4TGsm.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El-llYaiJJpNZ06pyx9Th4I1nqw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ybhByLgsFcDVY7wgvrrmHGKR.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8e0nwwKSDFCzOVawYBShivQuAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U9FMPzDbZaH3mcjFTS32BgK9.png?f=fotoalbum_large

Deze is ook wel apart. De aanvoer temperaturen schieten omhoog terwijl de koeling net uit is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqEQnZOmCXH-2ZJDHYIwHNLpyM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nVwpj3DeVJW8qlDWXzk6NmDI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 117% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 16:14 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:56
Zjemm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:24:
@SebastiaanPs ik heb nu HA draaien om de boel te monitoren. Heb koeling weer even aangezet (stond eigenlijk al weer uit) op 18 graden om te kijken wat er gebeurd in de grafieken... als ik meer data heb deel ik dat hier

Hier het start moment
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
EDIT
je ziet het eigenlijk nu al:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Deze is ook wel apart. De aanvoer temperaturen schieten omhoog terwijl de koeling net uit is

[Afbeelding]
Je hebt te weinig afgifte, je aanvoer zakt 1,5°C onder setpoint en de wp stopt uit veiligheid. Dat is met koelen met deze temperaturen ook niet gek, want je vloer zal niet heel warm zijn. Lees mijn comments in het ESP topic nog even hoe je je afgifte voor de vloerverwarming kan berekenen. Aan de confectoren kan je ook rekenen, maar die info heb ik niet (check de info van Jaga of het topic over fancoils). En natuurlijk mijn comment wat je er aan kan doen: meer zones/radiatoren open te zetten, hogere flow of bij verwarmen hogere TA en bij koelen lagere TA (let op condensatie).

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Ja de afgifte is te matig, zeker nu want het is niet zo heet.
misschien is er wel te weinig leiding gelegd in de vloer verwarming. dan zou het met verwarmen ook moeten optreden

Dus dan kan ik hooguit de pompsnelheid aanpassen om meer afgifte te creeren.
Misschien koelen in tijdblokken ( maar goed je ziet al redelijk snel dat ie gaat pendelen dus dan zouden het hele kort blokken zijn. of werken met een thermostaat. hoewel de ruimte termperatuur is nog niet veranderd dus een thermostaat op ruimte temp zijn ook gewoon nog blijven aangeven dat er gekoelt moet worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 17:39 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Zjemm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:37:
Ja de afgifte is te matig, zeker nu want het is niet zo heet.
misschien is er wel te weinig leiding gelegd in de vloer verwarming. dan zou het met verwarmen ook moeten optreden

Dus dan kan ik hooguit de pompsnelheid aanpassen om meer afgifte te creeren.
Misschien koelen in tijdblokken ( maar goed je ziet al redelijk snel dat ie gaat pendelen dus dan zouden het hele kort blokken zijn. of werken met een thermostaat. hoewel de ruimte termperatuur is nog niet veranderd dus een thermostaat op ruimte temp zijn ook gewoon nog blijven aangeven dat er gekoelt moet worden.
Ik weet niet bij welke temperaturen je gaat koelen, maar een thermostaat lager dan 23 is al vragen om uitdagingen in koelen. Bij 24/25 graden binnen wordt het een stuk effectiever alweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

dat is het dus, bij koelen heb je geen thermostaat. je stelt alleen koeltemperatuur in

opensecure.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
correctie, jij heb geen thermostaat :) De meesten hier wel.

Je kan de ruimte temp uitlezen en koeling pas toestaan boven 23 a 24c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Zjemm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:50:
dat is het dus, bij koelen heb je geen thermostaat. je stelt alleen koeltemperatuur in
Wat xoror zegt.. we lossen dat op allerlei manieren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

xoror schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:02:
correctie, jij heb geen thermostaat :) De meesten hier wel.

Je kan de ruimte temp uitlezen en koeling pas toestaan boven 23 a 24c
true :P

ik ga denk ik ook die thermostaat software van jou gebruiken hiervoor.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Zjemm als je bij instellingen thermistor > selectie kamer sensor

daar de hoofd bediening kiest krijg je de MRC temp te zien in de z1 room temp. Daarmee zou je kunnen sturen om het koelen te te staan of niet. Heb je niet perse dat ander ding nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

@xoror ik zal daar naar kijken...

gecheckt, zone 1 en 2 staan op hoofdbediening.
op de ESP zie ik dus bij beide zones de dezelfde kamer temp

ik moet die ESP een keer flashen om hem te gebruiken als thermostaat. maar voor nu met HA wel handig voor het inzicht.... dus misschien maar een tweede erbij kopen :P

en anders zal ik ook gewoon een reguliere thermostaat regelen

[ Voor 66% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 19:17 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:44:
Even een reactie in het juiste topic (dit gaat niet over de ESP). Je moet die waarde *100 doen. Dus wel degelijk 30300 starts sinds 2023
:X
@Zjemm
15.000 starts per jaar is echt wel veel.
Ik zit al jaren op ca 800, en dan gebruik ik de WP ook voor koelen, afgelopen nacht nog drie uurtjes (uiteraard met thermostaat geregeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

@Andrehj ik weet het... en ik kom er deze week ook achter dat dat zo is :) maar als leek op dit gebied ga je toch wel uit van dat installateurs en onderhouds mensen er verstand van hebben en de boel goed inrichten.... niet dus.

ik heb de vraag ook bij de aannemer gelegd, en bij een externe onderhouds club... kijken waar die mee komen

dat pendelen had ik al een gevoel bij dat dat zo was.... maar zo vaak...nee
dus nu op zoek naar een oplossing.
een thermostaat zal waarschijnlijk een deel wel wegnemen

[ Voor 19% gewijzigd door Zjemm op 09-09-2025 19:35 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Mijn SUZ-SWM80VA kan het aantal compressor-starts niet uitlezen, maar ik tel ze zelf vanuit de logging: elke keer dat de compressor van 0 naar > 0 gaat = 1 compressor-start. Ik weet niet of de units waar je het wél uit kunt lezen ook zo tellen. Elke defrost is volgens mijn methode 2 compressor-starts.

Ik heb over de afgelopen 4 winters nu 10.300 draaiuren, 10:045 compressor-starts en 3749 defrosts.
Die defrosts tellen dus hard mee met de compressor-starts. Zonder defrosts heb ik 's winters regelmatig dagen met maar 1 start per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ocaj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:01:
... Zonder defrosts heb ik 's winters regelmatig dagen met maar 1 start per dag.
jij douched in de winter niet ?! :D :D
Maar ik gok dat de ecodan het ook zo telt, het zijn namelijk compressor starts, dus lijkt mij van 0hz naar >0hz

[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 09-09-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik merk nu dat koelen hier een hot item is.
Maar mijn wtw brink flair 400 werkt koelen met standaard instellingen domweg tegen.
Dus begin zomer aangepast zodat de wtw koelt ipv verwarmt.

[ Voor 73% gewijzigd door nessio op 11-09-2025 15:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:32:
[...]

@Zjemm
15.000 starts per jaar is echt wel veel.
Ik zit al jaren op ca 800, en dan gebruik ik de WP ook voor koelen, afgelopen nacht nog drie uurtjes (uiteraard met thermostaat geregeld).
Ik blijf het een zwak punt vinden van de Mitsubishi Electric warmtepompen: een aantal regelingen zijn weinig hufter proof en kunnen enorm pendelen veroorzaken. Vooral vaste Ta en WAR met stooklijn.

Niet alleen in NL, maar ook in de UK: zie hier en deze user die een (slecht ingestelde) WAR met ruimteregeling vergelijkt. In Duitsland hetzelfde verhaal (Zubadan topic). Veel warmtepompen met vele 10.000en starts en gemiddelde run times van onder de 10-12 min (!).

Op beide plekken zijn ze het erover eens dat de ruimteregeling makkelijker is en minder gevoelig voor pendelen. Wel ook klachten over de grote hysterese.

Je kan natuurlijk zeggen het ligt aan de installateurs, want die stellen het niet goed in, of aan de gebruikers. Maar ik vind: zo’n regeling moet simpel en hufter proof zijn.

Mijn suggesties voor verbetering:
(1) ruimteregeling voor verwarmen komt al aardig in de buurt, maar:
- maak de graadminuten oid instelbaar
- maak de hysterese instelbaar
(2) koelen is het meest problematisch. Zorg voor:
- een regeling die pendelen voorkomt
- condensatiebeveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
xoror schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:22:
[...]
jij douched in de winter niet ?! :D :D
Zeker wel, maar mijn WP schakelt regelmatig tussen verwarmen en SWW zonder de compressor te stoppen. Hij doet dat overigens niet altijd, soms stopt hij wel even de compressor. Ik heb er nog niet echt de vinger op kunnen leggen wat het criterium is wanneer hij dat wel of niet doet.

(en ik lees de frequentie via de Procon ca 1 x per seconde uit, dus het kan geen gebrek aan meet-resolutie zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:13:

De ruimteregeling is al instelbaar.
De default instelling is dat de aanvoertemperatuur 5 graden hoger mag worden dan de gevraagde aanvoertemperatuur en dan stopt tot de aanvoertemperatuur weer 5 graden onder de gevraagde temperatuur zit. Dat stelt enerzijds het pendelen behoorlijk uit, maar daarna kan het soms te lang duren voor hij weer begint. Keerzijde van weinig pendelen is dat je een flinke overshoot kunt krijgen. Je kunt die parameter (zie het eerste item van de FAQ in de topic-start voor details) aanpassen, zodat hij al eerder afslaat voordat hij bij de 1 graad overshoot aankomt. Gevolg is dan dat je meer start/stops krijgt.

Het zijn ook de enige keuzes die je hebt als je aan de onderkant van het vermogen zit wat de WP kan leveren zijn: vaker stoppen, of doorstoken en het warmer laten worden. Het is wel een typisch voor/na-seizoen issue. Als het winter is en je je minimumvermogen nodig hebt en kwijt kunt, regelt de ruimteregeling spot-on op de ingestelde kamertemperatuur en is er helemaal geen hysterese-issue.

Ik draai sinds vorige winter met een limiet van +4 / -4 en dat was bij mij voldoende om te zorgen dat hij niet meer 1 graad boven de ingestelde kamertemperatuur uitkomt in het tussenseizoen waar het minimum vermogen een issue is. Maar dat kan per situatie verschillen, dus is een kwestie van experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:13:
[...]

Ik blijf het een zwak punt vinden van de Mitsubishi Electric warmtepompen: een aantal regelingen zijn weinig hufter proof en kunnen enorm pendelen veroorzaken. Vooral vaste Ta en WAR met stooklijn.

Niet alleen in NL, maar ook in de UK: zie hier en deze user die een (slecht ingestelde) WAR met ruimteregeling vergelijkt. In Duitsland hetzelfde verhaal (Zubadan topic). Veel warmtepompen met vele 10.000en starts en gemiddelde run times van onder de 10-12 min (!).

Op beide plekken zijn ze het erover eens dat de ruimteregeling makkelijker is en minder gevoelig voor pendelen. Wel ook klachten over de grote hysterese.

Je kan natuurlijk zeggen het ligt aan de installateurs, want die stellen het niet goed in, of aan de gebruikers. Maar ik vind: zo’n regeling moet simpel en hufter proof zijn.

(2) koelen is het meest problematisch. Zorg voor:
- een regeling die pendelen voorkomt
- condensatiebeveiliging
Ontzettend eens… probleem met die ruimteregeling is ook dat het dermate vergevingsgezind is dat installateurs ook gewoon weg komen met een slechte installatie. De marges van aanvoer temperaturen zijn zo ruim dat het gewoon kan.

Die hapsnurkers die hier het huis gebouwd hebben, hebben er ook een potje van gemaakt. Tenenkrommend.

Pagina: 1 ... 189 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero