WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:26
Naalroc schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:17:
[...]

Maar daar was toch geen sprake van? Van lekke koelleidingen. Uiteraard moeten die vervangen worden als ze lek zijn, maar hier gaat het over een defecte compressor, en stel jij dat weinig partijen zin zouden hebben om die koelleidingen niet te vervangen zie hier:
"4 jaar oud en R410a werkt met dezelfde koelolie zouden in principe de koelleidingen hergebruikt kunnen worden, al zullen veel partijen dit weigeren"
Ik zie niet in waarom.
Dat is mijn hele punt 8)

Ik weet wel, dat het bij mijn oude (oldtimer) Chevrolet voorgeschreven was om de accumulator èn de orifice tube te vervangen, maar niet de koelleidingen (wat nogal wat werk omvat, om het zacht uit te drukken)
Omdat je niet weet wat ermee gebeurd is, en eenmaal een nieuwe unit of compressor wordt je wel verantwoordelijk gehouden. Heb al veel gezien, vuil in de leiding (stukje schuim) een knik op een plek waar je niet bij kan of vervuilde olie.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:19
Gisteren en vandaag wat vreemde dingen bij mijn WP. Ik heb een SUZ60 met cilinder binnenunit.

Gisteren wilde ik de kelder een beetje verwarmen, maar ik zag dat hij 2 uur lang alleen maar had gepompt. Buitenunit was nog niet gaan draaien. Heb toen een herstart gedaan van de unit. Hij ging zoals gebruikelijk eerst SWW run doen en daarna het verwarmen. Niks geks daarin gezien. Wat me wel opviel: hierna was standby verbruik 9 Watt ipv de gebruikelijke 15.

Vandaag weer een SWW run. Hij heeft eerst een uur gepompt, daarna ging de buitenunit pas aan en heeft hij normaal de run afgemaakt.

Iemand enig idee wat dit kan zijn ? Ik zie niks geks in de data(volgens mij). En ook geen errors. 3 wegklep is tegelijk met pomp aan gegaan. De compressor echter pas een uur later. Ik heb recent niks aangepast aan instellingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 30-05-2026 20:32 ]

@Plenkske Verwarmen kan ook automatisch uit worden geschakeld als de buitentemperatuur te hoog is. Staat dat bij jou toevallig aan?
Overigens lijkt rondpompen (zonder compressor) bij de huidige buitentemperaturen helemaal niet zo gek. Zo breng je de warmte van de zolder mooi naar de kelder. :)

Verder weet ik niet hoe groot je kelder is, maar kun je daarin het minimum vermogen van je WP wel kwijt?

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 30-05-2026 20:38 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Plenkske
Andrehj schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:38:
@Plenkske Verwarmen kan ook automatisch uit worden geschakeld als de buitentemperatuur te hoog is. Staat dat bij jou toevallig aan?
Overigens lijkt rondpompen (zonder compressor) bij de huidige buitentemperaturen helemaal niet zo gek. Zo breng je de warmte van de zolder mooi naar de kelder. :)

Verder weet ik niet hoe groot je kelder is, maar kun je daarin het minimum vermogen van je WP wel kwijt?
Waar zit die setting, weet je dat ? Zou kunnen dat het dat gisteren was ja. Maar vandaag bij de SWW run is dan alsnog vreemd ?

In de zolder loopt niks bij ons, en van de vloer beneden is toch net te weinig. Kelder is een volwaardige verdieping, 60 vierkante meter ongeveer. Kan hij makkelijk kwijt op laag vermogen.
Plenkske schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:44:
Waar zit die setting, weet je dat ?
Geen idee. Staat wel in de handleiding.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Plenkske
Net even in het servicemenu gekeken, daar zie ik alleen iets over zomermodus - buitentemperatuur. Maar die zomermodus staat uit.

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:08
Heb de Melpump Wifi adapter ontvangen. Zou deze graag zelf willen proberen aan te sluiten. Maar heb nog wat vraagjes:
  1. openen van de binnenunit. Zijn dat de schroefjes die ik moet openschroeven?
  2. Ik neem aan dat de CN105 RED connector (na openen van de kast) makkelijk zichtbaar is? (of waar moet ik zoeken?)
  3. Waar positioneer ik de Melpump adapter? Aan de binenkant van de wp? Aan de buitenkant van wp binnenunit? en hoe? Stukje dubbelzijdig tape? Of juist aan de muur? Bij montage aan de buitenkant/muur: hoe zorg ik voor voldoende ruimte voor de kabel tussen wp klep?
  4. Uiteraard stroom eraf voor het werk: de betreffende groep in meterkast uitschakelen. Voldoende?
  5. Andere tips/suggesties?
Mijn configuratie:
Binnenunit: mitsubishi ERST20D-VM2E
Buitenunit: mitsubishi SUZ-SWM40VA2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NWkKhe7n--bs6LjqBDPkpshotk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuIYx34eMjX8S1t7rMTZsDZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmQW3auSALUpt_xKNoKMI4HX2cQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GWxCVWgKtt1MD5XwkpLArnM.jpg?f=fotoalbum_large

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:19
Technician- schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:24:
[...]

Ja dit wordt (klein) zakelijk nog weleens toegepast. Voor woningen zou ik dat niet doen.

waarom VRF installaties nog vaak R410A hebben, is door de brandbaarheid van R32, doordat er grote hoeveelheden koudemiddel inzitten die kunnen weglekken in 1 ruimte (bv de slaapkamer) is er kans op explosiegevaar. Om VRF geschikt te maken voor R32 heeft lang geduurd door technische beperkingen en die zijn er nog steeds. Grote VRF installaties zijn te risicovol in R32 (laat staan propaan) en dan zijn er HVRF installaties met water vanaf de branchbox
Bedankt voor je uitleg, erg nuttig!

Al begreep ik wel dat R32 wereldwijd het meest gebruikt wordt bij DX units en googles reactie daarop:
  • R32 valt onder klasse A2L (Licht ontvlambaar): Het kan branden, maar het is ontzettend moeilijk te ontsteken.

[ Voor 15% gewijzigd door GMJansen op 31-05-2026 12:39 ]

@pastafan
  1. Ja.
  2. Staat in je handleiding (maar ook de PCB gedrukt).
  3. Buiten de WP ergens op de muur oid, binnenin is de wifi slecht. Geen idee wat je WP-klep bedoelt, maar die kabel voer je normaliter door via de daarvoor bedoelde kabeldoorvoer, waar ook de andere kabels je binnenunit binnen gaan (let op, in je installatiehandleiding staat welke doorvoer waarvoor bedoeld is).
  4. Er zijn meestal twee groepen, die voor de backup heater moet je ook uitschakelen, want daarvan zijn de contacten bepaald niet aanraakveilig. En uiteraard eerst via het bedieningspaneel de WP uit zetten.
  5. Nee.

• pastafan
Andrehj schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:39:
@pastafan
  1. Ja.
  2. Staat in je handleiding (maar ook de PCB gedrukt).
  3. Buiten de WP ergens op de muur oid, binnenin is de wifi slecht. Geen idee wat je WP-klep bedoelt, maar die kabel voer je normaliter door via de daarvoor bedoelde kabeldoorvoer, waar ook de andere kabels je binnenunit binnen gaan (let op, in je installatiehandleiding staat welke doorvoer waarvoor bedoeld is).
  4. Er zijn meestal twee groepen, die voor de backup heater moet je ook uitschakelen, want daarvan zijn de contacten bepaald niet aanraakveilig. En uiteraard eerst via het bedieningspaneel de WP uit zetten.
  5. Nee.
@Andrehj bedankt voor de hulp!. Het is gelukt ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCvZ_vcAnFRfsL4y0gzV3qIA3HU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zlrtkoXyo8q5fLbtJAvEq3k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgXbP_8K5uHcY0qDsnvZyZ1dsrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5uUJRIOK5CeOJ02phlVws23.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ook eerste data in Melpump dashboard (maar veel is nog leeg?):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ik8LXnwozRbRGxivl3XSbFSZWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSPjUcOBg806YW5TKmiIVusa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door pastafan op 31-05-2026 19:06 ]

• Plenkske
Plenkske schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:32:
Gisteren en vandaag wat vreemde dingen bij mijn WP. Ik heb een SUZ60 met cilinder binnenunit.

Gisteren wilde ik de kelder een beetje verwarmen, maar ik zag dat hij 2 uur lang alleen maar had gepompt. Buitenunit was nog niet gaan draaien. Heb toen een herstart gedaan van de unit. Hij ging zoals gebruikelijk eerst SWW run doen en daarna het verwarmen. Niks geks daarin gezien. Wat me wel opviel: hierna was standby verbruik 9 Watt ipv de gebruikelijke 15.

Vandaag weer een SWW run. Hij heeft eerst een uur gepompt, daarna ging de buitenunit pas aan en heeft hij normaal de run afgemaakt.

Iemand enig idee wat dit kan zijn ? Ik zie niks geks in de data(volgens mij). En ook geen errors. 3 wegklep is tegelijk met pomp aan gegaan. De compressor echter pas een uur later. Ik heb recent niks aangepast aan instellingen.
Iemand anders nog een idee ? Of iets wat ik kan proberen ? Ik zie het vandaag weer gebeuren bij verwarmen. Ik zie bij zowel de binnen als buitenunit niks vreemds. Ook de druk in het systeem is nog hetzelfde als voorheen.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Plenkske zie je iets geks aan je Ta/Tr? als of ze te hoog/laag zijn? Veranderen ze na tijdje rondpompen ? Mogelijk ziet hij dat hij niet genoeg kwijt kan wellicht? (wilde gok)

Probeer dus hogere Ta en kijk of hij aanslaat

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 31-05-2026 20:35 ]

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Plenkske
xoror schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:28:
@Plenkske zie je iets geks aan je Ta/Tr? als of ze te hoog/laag zijn? Veranderen ze na tijdje rondpompen ? Mogelijk ziet hij dat hij niet genoeg kwijt kan wellicht? (wilde gok)

Probeer dus hogere Ta en kijk of hij aanslaat
Tr strak op 20,5 en Ta op 20,5 - 21. Veranderd dus nagenoeg niet.

Hogere Ta ga ik wel proberen, maar nooit eerder was dit een probleem. Het is alsof hij niet eens wil proberen om de buitenunit aan te zetten. Heel gek. In display is het play icoon wel gewoon zichtbaar.

• Plenkske
Flink hogere Ta geprobeerd en ook een hoge kamertemp stand. Beide een tijdje gewacht, maar geen resultaat.

• xoror
  • Niet online
@Plenkske tijd om te installateur te bellen gok ik? je kan vaste Ta naar WAR nog proberen, dus even mode switchen

• Plenkske
xoror schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:17:
@Plenkske tijd om te installateur te bellen gok ik? je kan vaste Ta naar WAR nog proberen, dus even mode switchen
Ben er ook bang voor, ik zal WAR nog ff proberen

Edit

Helpt uiteraard ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 31-05-2026 21:33 ]

• Technician-
Plenkske schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:19:
[...]

Ben er ook bang voor, ik zal WAR nog ff proberen

Edit

Helpt uiteraard ook niet.
Zet de gehele installatie eens een uur van de spanning. Of ‘s nachts, en de volgende dag weer aan. Wedden dat de problemen dan weg zijn.

En het is veel te warm(buiten) om te verwarmen, dus dat niet meer proberen, zet dan maar een e kacheltje aan.

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 31-05-2026 21:42 ]

• Plenkske
Technician- schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:40:
[...]

Zet de gehele installatie eens een uur van de spanning. Of ‘s nachts, en de volgende dag weer aan. Wedden dat de problemen dan weg zijn.

En het is veel te warm(buiten) om te verwarmen, dus dat niet meer proberen, zet dan maar een e kacheltje aan.
Zal dat nog proberen alvorens de installateur te bellen.

Het verwarmen gaat om de kelder. Als het daar te ver is afgekoeld of te vochtig is geworden, dan zet ik eventjes de vloerverwarming daar aan. Werkt prima. Hoeft gelukkig niet vaak in de zomer hoor.

• Plenkske
Technician- schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:40:
[...]

Heeft niet geholpen, stroom een uur eraf.

Hij start de SWW run maar hij pompt alleen maar, buitenunit gaat niet aan.

• Plenkske
Hij is ineens toch aan gesprongen. Ongeveer 40 minuten later. Ik ben blij dat ik hem aan heb gelaten... Maar ik bel morgen de installateur wel, want dit is natuurlijk vreemd gedrag.

• Technician-
Plenkske schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:35:
Hij is ineens toch aan gesprongen. Ongeveer 40 minuten later. Ik ben blij dat ik hem aan heb gelaten... Maar ik bel morgen de installateur wel, want dit is natuurlijk vreemd gedrag.
Misschien omdat je er zo op let. SWW kan best door wat oorzaken in een wachttijd komen, maar normaliter start die toch vrij snel (tenzij je zit te hanessen)

Heb je geen flowmelding bij de poging tot verwarmen? Dat je afgifte hebt dichtgedraaid om zo doende alleen de kelder te kunnen verwarmen?

• Plenkske
Technician- schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Misschien omdat je er zo op let. SWW kan best door wat oorzaken in een wachttijd komen, maar normaliter start die toch vrij snel (tenzij je zit te hanessen)

Heb je geen flowmelding bij de poging tot verwarmen? Dat je afgifte hebt dichtgedraaid om zo doende alleen de kelder te kunnen verwarmen?
Nog nooit dit gedrag gezien. Normaal start ie gewoon binnen een paar min. Het gebeurt nooit dat hij zo lang pompt en dan pas begint. Heb niet gehannest met instellingen of wat dan ook.

Bij het verwarmen ook niks gezien aan meldingen. Dit gaat ook al jaren goed overigens.

• Technician-
Plenkske schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:52:
[...]

Nog nooit dit gedrag gezien. Normaal start ie gewoon binnen een paar min. Het gebeurt nooit dat hij zo lang pompt en dan pas begint. Heb niet gehannest met instellingen of wat dan ook.

Bij het verwarmen ook niks gezien aan meldingen. Dit gaat ook al jaren goed overigens.
Oké, toch neig ik naar iets eenvoudigs, verstopt filter ofzo waardoor flow niet goed gehaald wordt.

Maar de installateur zal het wel vinden, succes!

• xoror
  • Niet online
flow rate wordt toch gelogged? even erbij halen?

• Plenkske
@Technician- @xoror

Flow rate in zowel SWW bedrijf als verwarmings bedrijf niet lager dan anders.

SWW: 22-23
Verwarming: 16
Als ik alle groepen open heb (in de winter) is verwarming ~19

Ik hoop ook iets eenvoudigs. Geen error codes, dat zou je bij iets ernstigs wel verwachten.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:52:
[...]

Ik heb het hier ook wel een paar keer gezien: Dan blijft hij zomaar 1-2 uur water rondpompen zonder de compressor aan te zetten.
Maar in mijn geval loste het zichzelf eigenlijk altijd op. Komt ook maar een heel enkele keer voor, dus ik heb er nooit echt onderzoek naar gedaan. Maar je bent dus niet helemaal uniek.
Er zal vast een logica achter zitten wanneer/waarom hij dat doet, maar dat kan alleen Misubishi uitleggen denk ik...

• Plenkske
ocaj schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:17:
[...]

Ik heb het hier ook wel een paar keer gezien: Dan blijft hij zomaar 1-2 uur water rondpompen zonder de compressor aan te zetten.
Maar in mijn geval loste het zichzelf eigenlijk altijd op. Komt ook maar een heel enkele keer voor, dus ik heb er nooit echt onderzoek naar gedaan. Maar je bent dus niet helemaal uniek.
Er zal vast een logica achter zitten wanneer/waarom hij dat doet, maar dat kan alleen Misubishi uitleggen denk ik...
Het opvallende bij mij is nu dan misschien dat het sinds vrijdag gebeurt. Sinds die tijd 3 SWW runs en 1x verwarmen.
Is het bij jou ooit vaker achter elkaar geweest ? Of op willekeurige momenten ? En ook bij SWW of alleen verwarmen ?

Installateur komt iig wel, ik weet nog niet precies wanneer. Omdat ik nog warm water heb geen hoge prio natuurlijk.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
laurens0619 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:00:
[...]

Voor SWW is er idd een weekschema actief. Die activeert om 12:00 waarna de SWW run zou moeten beginnen. Maar ipv dat die om 12:00 begon, is die dus uren later pas (succesvol) begonnen.

koelen stond op continu
Even een kickje. Het is nog steeds een grote vage drama met die warmtepomp hier :(

- om 8 uur is gedouched en is de tank water van 43 graden naar 30.5 gezakt. logisch
- Van 0800 tot 20:00 is de temp gestegen naar 36 graden. Dit doet die normaal in een uurtje, niet 12 uur
- Over de tijd zie je dus een getal tussen de 30.5 en 36 graden .De Ta en Tr zijn ook precies deze getallen. Dus bv om 18:30 was de boiler 35, ta 35 en tr 35
- tussen 0800 en 20:00 is de warmtepomp volgens de log NIET aangeweest. De keren dat ik keek zag ik ook geen WP icoontje en ook geen booster icoontje

- de wp buiten staat stil

- de unit binnen maakt een zoemend geluid

- geen flow op vloerverwarming (wat klopt denk ik)

- alleen deze buis lijkt wat lauw/warm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fATI1Q7P3g4YlRM8HL-1xfs7q2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Q1Y68QHIRibixPTHTD4lqjE.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik lang genoeg wacht heb ik morgenochtend dus weer een warmte douche...

hier weer detailed report.

https://melpump.com/public-report/view/019e899a-242d-7268-9760-6fad022d3f88

als ik hier samenvattend naar kijk is mn conclusie: hij doet alles op de booster (maar rapporteer dat niet)

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 02-06-2026 21:15 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 het lijkt een beetje wat @Plenkske heeft ? Misschien is het bepaalde unit of firmware? Ik zou bijna denken dat sww niet aanslaat omdat Ta/Tr steeds ongeveer gelijk zijn. Hij gaat even aan, en dan haalt ie delta T = 1, en slaat ie weer af omdat hij min vermogen niet kwijt kan. Pas later op de avond als delta T groot genoeg lijkt, blijft hij aan.

Ben niet zo bekend met deze grafieken, maar kan je ergens flow setpoint zien?

@Plenkske zelfde patroon als bij jou ?

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 02-06-2026 20:51 ]

• laurens0619
  • Nu online
verrek @xoror dat lijkt er inderdaad precies op!

Ik heb net even :

- unit stroomloos gemaakt
- Fan stond uit, binnen zag ik solid rood lampje
- Forcer SWW gedaan, na een minuutje ofzo ging de fan draaien (!)
- Display binnen gaf nog steeds geen icoontje van WP weer, minuutje later kwam die weer terug

- Unit stroomloos gemaakt, en herhaald. Ik zie hem niet aangaan, tenminste ik zie geen icoontje (of die draait kan ik niet zien)

in melpump zie ik ook dat die het even heeft gedaan. Maar heel even maar dat komt vooral omdat ik hem na minuutje draaien stroomloos maakte. Ook hier zie ik weer de normale Ta en Tr waardes

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 02-06-2026 21:23 ]

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:23
laurens0619 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:31:
- om 8 uur is gedouched en is de tank water van 43 graden naar 30.5 gezakt. logisch
- Van 0800 tot 20:00 is de temp gestegen naar 36 graden. Dit doet die normaal in een uurtje, niet 12 uur
- Over de tijd zie je dus een getal tussen de 30.5 en 36 graden .De Ta en Tr zijn ook precies deze getallen. Dus bv om 18:30 was de boiler 35, ta 35 en tr 35
- tussen 0800 en 20:00 is de warmtepomp volgens de log NIET aangeweest. De keren dat ik keek zag ik ook geen WP icoontje en ook geen booster icoontje
- de wp buiten staat stil
- de unit binnen maakt een zoemend geluid
- geen flow op vloerverwarming (wat klopt denk ik)
[...]
als ik hier samenvattend naar kijk is mn conclusie: hij doet alles op de booster (maar rapporteer dat niet)
Helaas geen oplossing voor je maar ik deel je conclusie niet. Wat ik zie:
- SWW temp daalt idd flink na douchesessie om 8u dus dat klopt.
- tussen 8u en 10u zie ik 2 korte koelsessies waarbij de compressor aanspringt en de SWW temp gelijk blijft, dus dit lijkt door het vloerverwarming circuit te gaan.
- om exact 12u springt de driewegklep weer op SWW lijkt het want dan worden SWW temp, Ta en Tr exact aan elkaar gelijk (met een delta T van 0, dus geen vermogen). De temperatuur loopt vervolgens langzaam op maar dat is waarschijnlijk menging in het vat.
- Tussen 14u en 22u springt de compressor een aantal keren kort aan rond de 60Hz met een delta T van 5 graden, en dan zie je ook sprongen in SWW temp. Tussendoor blijft de waterpomp draaien op SWW
- Tussen 19.30u en 20u lijkt de driewegklep weer tijdelijk naar vloerverwarming gesprongen te zijn want dan zijn Ta en Tr ineens beide 23 graden.
- Aan het eind nog een korte koelsessie te zien door het vloerverwarming circuit.

Dus je booster staat volgens mij gewoon uit. Af en toe wil de warmtepomp koelen en doet dit op het vloerverwarming circuit. Maar waarom hij niet gewoon een fatsoenlijke SWW run doet is mij ook een raadsel.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• laurens0619
  • Nu online
michaelvo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:11:
[...]

Helaas geen oplossing voor je maar ik deel je conclusie niet. Wat ik zie:
- SWW temp daalt idd flink na douchesessie om 8u dus dat klopt.
- tussen 8u en 10u zie ik 2 korte koelsessies waarbij de compressor aanspringt en de SWW temp gelijk blijft, dus dit lijkt door het vloerverwarming circuit te gaan.
- om exact 12u springt de driewegklep weer op SWW lijkt het want dan worden SWW temp, Ta en Tr exact aan elkaar gelijk (met een delta T van 0, dus geen vermogen). De temperatuur loopt vervolgens langzaam op maar dat is waarschijnlijk menging in het vat.
- Tussen 14u en 22u springt de compressor een aantal keren kort aan rond de 60Hz met een delta T van 5 graden, en dan zie je ook sprongen in SWW temp. Tussendoor blijft de waterpomp draaien op SWW
- Tussen 19.30u en 20u lijkt de driewegklep weer tijdelijk naar vloerverwarming gesprongen te zijn want dan zijn Ta en Tr ineens beide 23 graden.
- Aan het eind nog een korte koelsessie te zien door het vloerverwarming circuit.

Dus je booster staat volgens mij gewoon uit. Af en toe wil de warmtepomp koelen en doet dit op het vloerverwarming circuit. Maar waarom hij niet gewoon een fatsoenlijke SWW run doet is mij ook een raadsel.
Oops!

Er lijkt een bugje in melpump @ safari te zitten dat het delen van de url niet lukt en hij het oudste rapport pakt.
Ik had per ongeluk rapport van vorige week gedeeld. Ik heb de links gefixt met nu rapport van vandaag!

De ellende lijkt begonnen te zijn sinds :

- de hoge temperaturen buiten

- Het omzetten van verwarmen naar koelen

- Toeval :P

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 02-06-2026 21:24 ]

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:23
laurens0619 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:16:
[...]

Oops!

Er lijkt een bugje in melpump @ safari te zitten dat het delen van de url niet lukt en hij het oudste rapport pakt.
Ik had per ongeluk rapport van vorige week gedeeld. Ik heb de links gefixt met nu rapport van vandaag!

Ohja deze is heel anders. Maar je booster staat uit hoor, anders zou je een hogere delta T moeten zien. Het langzaam oplopen van de SWW temp komt door menging in het vat, dat gebeurt bij mij ook. Alleen kloppen de Ta en Tr daarbij dan niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat jij een cylinderunit hebt en het daar net ff anders gaat dan bij mij.

Maar goed, lijkt idd veel op het probleem van Plenkske...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• laurens0619
  • Nu online
michaelvo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:32:
[...]

Ohja deze is heel anders. Maar je booster staat uit hoor, anders zou je een hogere delta T moeten zien. Het langzaam oplopen van de SWW temp komt door menging in het vat, dat gebeurt bij mij ook. Alleen kloppen de Ta en Tr daarbij dan niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat jij een cylinderunit hebt en het daar net ff anders gaat dan bij mij.

Maar goed, lijkt idd veel op het probleem van Plenkske...
Ik snap er niets van :P

- Ik heb iedere ochtend wel warm water terwijl ik hem echt leegdouche dus hij de dag ervoor op was

- volgens de log gaat de compressor 0x aan, geen frequentie nada niets

- Boosters gaan ook niet aan

Wie maakt dan mijn SWW zo langzaam warm? Het is niet de compressor en niet de booster...
Nog nooit zoiets gezien. Lijkt idd op @Plenkske maar daar lijkt de compressor wel aan te gaan.

@Plenkske heb je ook melpump/compressor logs?

Hmm als ik terugkijk dan is 1 juni in de ochtend wel even de compressor aangeweest tot 57 graden! Dan denk ik idd dat het klopt wat jij zegt. Het langzame oplopen is gewoon de menging in het vat. Ik ben nu nog aan het douchen op het warm water wat om 00:00 op 1 juni gemaakt is. Kan ook wel kloppen, ik was de afgelopen dagen weg in hotel dus het sww is 1 door 1 persoon minder gebruikt.

Dan heb ik dankzij jou het magische oplopen iig verklaard. Dan kan ik terug naar het vorige probleem: waarsom slaat die compressor niet aan (en waarom deed die dat net wel even na stroomloos)

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 02-06-2026 21:43 ]

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:33
laurens0619 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:16:
[...]

Oops!

Dit gedrag wordt idd waarschijnlijk verklaard door een booster die uitstaat icm met dat de heatpump only mode tijd te kort is. Staat ook gewoon in de trouble shoot van de handleiding (punt 33). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84d1t1SqcFhVYwkBIPOR5KggkZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W8pl4UUI6rOxOtA9FGK0OHIa.png?f=fotoalbum_large

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Plenkske
xoror schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:43:
@laurens0619 het lijkt een beetje wat @Plenkske heeft ? Misschien is het bepaalde unit of firmware? Ik zou bijna denken dat sww niet aanslaat omdat Ta/Tr steeds ongeveer gelijk zijn. Hij gaat even aan, en dan haalt ie delta T = 1, en slaat ie weer af omdat hij min vermogen niet kwijt kan. Pas later op de avond als delta T groot genoeg lijkt, blijft hij aan.

Ben niet zo bekend met deze grafieken, maar kan je ergens flow setpoint zien?

@Plenkske zelfde patroon als bij jou ?
Ik heb nu even niet naar de grafieken gekeken van @laurens0619 , maar probleem lijkt ongeveer hetzelfde: compressor wil niet aan slaan.

Verschil is: ik koel niet, en bij mij heeft ie tot nu toe na een tijdje draaien wel de compressor gestart en gewoon afgemaakt tot SWW temp bereikt.

Je delta T theorie weet ik niet... Bij wijze van test heb ik vnv de verwarming weer aan gezet.
- 2 uur lang alleen gepompt
- toen 50 min compressor aan
- delta T was aan het eind 5 en het laagste vermogen nog niet bereikt
- een uur alleen gepompt
- kort aan (10 min) , toen weer uit

Bij mij begon dit gekke gedrag afgelopen vrijdag, 29 mei. Geen verandering in een instelling oid.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 02-06-2026 21:55 ]

Djvdb schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:43:
[...]

Dit gedrag wordt idd waarschijnlijk verklaard door een booster die uitstaat icm met dat de heatpump only mode tijd te kort is. Staat ook gewoon in de trouble shoot van de handleiding (punt 33). [Afbeelding]
@Plenkske @laurens0619 ik zou die suggestie van @Djvdb maar eens proberen, klinkt plausibel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uO1Gwe7tVkyni2Vn5RCBm9vwwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/toVQnp02CkRiJ1TjBfGQT1Uq.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Plenkske
Ik begrijp hem niet: moet die setting nou juist aan of uit staan met een bepaalde tijd ? Volgens mij staat bij mij alles omtrent booster uit, omdat ik de booster nooit nodig heb. Alleen bij legionella doet die de laatste paar graden (maar dat staat los van deze setting)
En ik koel nooit met de WP, heb ik L/L units voor.

• laurens0619
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:00:
[...]

@Plenkske @laurens0619 ik zou die suggestie van @Djvdb maar eens proberen, klinkt plausibel.

[Afbeelding]
Dank voor suggestie!

Als ik je post goed begrijp gaat t om deze setting. Die staat zo/uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jg5jYCv8UzmyYpOajC_cWSUHnfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0nWdBSRvc9YwRLEbND8iJ75.jpg?f=fotoalbum_large

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Is het bij jou ooit vaker achter elkaar geweest ? Of op willekeurige momenten ? En ook bij SWW of alleen verwarmen ?
Nee, hooguit 2-3 keer per jaar of zo. Willekeurig. Uit mijn hoofd was het vaker bij SWW dan bij Verwarmen. Enkele keer doet hij een poosje niks (nou ja, alleen water pompen) als hij vlak na SWW weer naar verwarmen gaat.

Zoals gezegd: ik heb er nooit veel aandacht aan besteed. Ik heb nog wel alle log-data, maar geen datum, dat is zoeken naar een speld in een hooiberg....

• Djvdb
@laurens0619 @Plenkske ik heb wat jullie hebben gehad ook 2x gehad na een defrost (wat inprincipe gewoon koelen is) toen elektrisch weerstand aangezet voor ondersteuning sww met delay op max. Nooit meer last van gehad. Dus aanzetten en delay op maximaal. Mijn booster schiet nooit bij sww ondanks dat deze aanstaat vanwege de lange delay.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Plenkske
Djvdb schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 05:35:
@laurens0619 @Plenkske ik heb wat jullie hebben gehad ook 2x gehad na een defrost (wat inprincipe gewoon koelen is) toen elektrisch weerstand aangezet voor ondersteuning sww met delay op max. Nooit meer last van gehad. Dus aanzetten en delay op maximaal. Mijn booster schiet nooit bij sww ondanks dat deze aanstaat vanwege de lange delay.
Bijzonder wel... maar ik zal het als ik weer thuis ben eens proberen. Bedankt voor de tip.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:19
Ik wil mijn energie voor mijn Mitsubishi warmtepomp beter gaan managen ivm afbouw salderingsregeling en capaciteitstarieven.
Ben zelf totaal geen software man, vandaar ik dit met Homey zou willen gaan doen ipv HA. Dit kan ik zelf maar HA niet. Andere mensen in dit topic met deze ervaring?

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

BaBoK schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:10:
Ik wil mijn energie voor mijn Mitsubishi warmtepomp beter gaan managen ivm afbouw salderingsregeling en capaciteitstarieven.
Ben zelf totaal geen software man, vandaar ik dit met Homey zou willen gaan doen ipv HA. Dit kan ik zelf maar HA niet. Andere mensen in dit topic met deze ervaring?
Waarom neem je niet de Asgard van @xoror , die kan je ook standalone draaien en bedienen via de browser. Daarmee kan je alles voor de doeleinden die je noemt. Al helemaal straks in combinatie met Odin. Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• xoror
  • Niet online
@BaBoK Voor de zuiderburen (en sloven) heb ik input en output constraints gemaakt in Odin. Je kan dan instellen waaronder hij moet proberen te blijven per uur. Zie uitleg en documentatie

Dit kan dus voor zowel opgenomen vermogen (capaciteitstarieven, grid penalty) als afgegeven vermogen (als je iets van silent mode wilt instellen per uur)

• Technician-
Plenkske schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:10:
[...]

Bijzonder wel... maar ik zal het als ik weer thuis ben eens proberen. Bedankt voor de tip.
Ik denk dat dit het is. Misschien hangt je buitensensor in de zon/warme plek, boven Tbu x mag de compressor niet meer starten. Dan neemt booster het over, als booster wordt uitgezet, wat trouwens niet zomaar is toegestaan want het is ook een bescherming van je wiselaar, dan pomp die zonder temp verhoging Ta Tr gelijk.

Dus oplossing zet booster weer aan, evt met grotere delay idd, deze zal niet snel aangaan, maar in bepaalde condities (heel warm buiten) toch nodig.

Na koelen mag compressor X tijd niet draaien op CV/SWW ook dan moet BUH aanstaan.

• Plenkske
Technician- schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Ik denk dat dit het is. Misschien hangt je buitensensor in de zon/warme plek, boven Tbu x mag de compressor niet meer starten. Dan neemt booster het over, als booster wordt uitgezet, wat trouwens niet zomaar is toegestaan want het is ook een bescherming van je wiselaar, dan pomp die zonder temp verhoging Ta Tr gelijk.

Dus oplossing zet booster weer aan, evt met grotere delay idd, deze zal niet snel aangaan, maar in bepaalde condities (heel warm buiten) toch nodig.

Na koelen mag compressor X tijd niet draaien op CV/SWW ook dan moet BUH aanstaan.
Wat ik er bijzonder aan vind is dat dit probleem ineens is ontstaan.
De unit staat al sinds september 2022 en dit gedrag heeft hij nog nooit vertoond. Ik zie aan de buitentemp ook niks vreemds. Ik heb koelen nooit gebruikt. Wellicht is een andere sensor de kluts kwijt :?

• laurens0619
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:52:
[...]

Wat ik er bijzonder aan vind is dat dit probleem ineens is ontstaan.
De unit staat al sinds september 2022 en dit gedrag heeft hij nog nooit vertoond. Ik zie aan de buitentemp ook niks vreemds. Ik heb koelen nooit gebruikt. Wellicht is een andere sensor de kluts kwijt :?
Tis ook bijzonder dat we het tegelijk hebben :P

Gisteravond wilde ik douchen maar warm water was op. Met goede hoop in slaap gevallen en ik zie in de log dat hij tussen 04:55 en 05:55 wakker is geworden en warm water heeft gemaakt :) Ongeveer 2 dagen te laat want hij stond al 2 dagen op play omdat het water te ver was gezakt.

Om 11:00 nog even gedouched, temp gezakt voorbij setpoint en waarmpel hij begon direct met verwarmen :) Nu werkte die wel direct

Snap er nog steeds heel weinig van. Ik vermoed nog steeds ergens een losse verbinding met buitenunit oid

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 03-06-2026 13:48 ]

• xoror
  • Niet online
Het was natuurlijk al veel warmer geweest paar weken terug. Is het misschien bepaalde unit icm bepaalde firmware?

@laurens0619 jij hebt al die booster aangedaan?

• Plenkske
xoror schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:58:
Het was natuurlijk al veel warmer geweest paar weken terug. Is het misschien bepaalde unit icm bepaalde firmware?

Maar in voorgaande jaren waren ook wel zulke warme periodes.

• laurens0619
  • Nu online
xoror schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:58:

Nee nog niet, wilde niet teveel zaken tegelijk veranderen en heel erlijk: ik heb wat moeite om te geloven dat dit het is. Het staat al jaren zo, ik denk bij heel veel mensen en ik zou niet weten waarom dit verschil zou maken.

Nja niet dat er zoveel veranderd is nu behalve de buitentemperatuur. Maar dat die direct aansprong na het douchen gaf wel hoop.

Ik heb hem vanmiddag actief op verwarmen gezet. Die sprong ook direct aan.
Uurtje laten lopen en ging goed.

Nu actief op koelen gezet en daar blijf het voorlopig nog stil en ook die start direct op

Hoe die nu draait ziet er weer helemaal normaal uit. Wat is er verandert?
- unit uitgezet voor half uurtje. Alhoewel hij het daarna niet normala deed, pas volgende dag
- n=1, misschien is die morgen weer stuk
- buiten klimaat condities
- zeg het maar

Mijn ingestelde temp is dacht ik 53 graden en bij 10 drop, dus 43 zou die moeten gaan verwarmen. zoals je in de grafiek kon zien heeft die uren nodig gehad om dat te starten en vanochtend minuten

https://melpump.com/public-report/view/019e8da8-45cc-7693-a6a0-ba9d9713f0a5

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 03-06-2026 15:27 ]

• Technician-
laurens0619 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Nee nog niet, wilde niet teveel zaken tegelijk veranderen en heel erlijk: ik heb wat moeite om te geloven dat dit het is. Het staat al jaren zo, ik denk bij heel veel mensen en ik zou niet weten waarom dit verschil zou maken.
Ik weet wel, dit geldt voor veel warmtepompen, dat wanneer de pomp (lang) draait en er niks gebeurd (temp gelijk) dat dit bijna altijd komt omdat de backupheater geen spanning krijgt.

Maar ben met je eens dat ik het niet helemaal kan plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 03-06-2026 16:27 ]

• laurens0619
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:26:
[...]

Ik weet wel, dit geldt voor veel warmtepompen, dat wanneer de pomp (lang) draait en er niks gebeurd (temp gelijk) dat dit bijna altijd komt omdat de backupheater geen spanning krijgt.

Maar ben met je eens dat ik het niet helemaal kan plaatsen.
Hmm ok maar het probleem bij mij is dat die uberhaupt niet starts, ook niet even ofzo en dan uit. Gewoon niet

Nja niet, enkele uren later opeens wel :)

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:27
Technician- schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Mijn ervaring is dat als het warmer is dan 27-28 graden buiten dat tijdens de SWW run het booster element kort (bij de opstart) bijspringt. Denk toch dat wat @Technician- aangeeft een rol speelt.

Ik heb dit verschijnsel al eerder op dit forum gepost, en (kan me niet herinneren wie) anderen gaven aan hetzelfde effect te zien.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Plenkske
Update van mijn kant. Vanmiddag heeft hij een SWW run gedaan zónder vooraf lange tijd te pompen. Gewoon meteen aan zoals normaal.
Als test weer verwarmen aan gezet. Ongeveer 55 min gepompt voor de buitenunit aan ging. Nu draait hij 2 uur lang zonder onderbreking.

Ik zal die instelling toch maar aan zetten om te kijken wat hij in het vervolg doet.

• Plenkske
Elektr.weerstand SWW nu aan gezet met wacht van 30 min (hoogste wat kan)
Er is ook een elektr.weerstand(verw.): met een aan/uit en min wacht tijd van 5 min tot max heel veel min (ben gestopt met vinger ingedrukt houden).

Die laatste heb ik nog uit gelaten.

• laurens0619
  • Nu online
Plottwist: meer mensen (die geen koelen gebruiken) hadden er last van maar wisten het niet :+

Want ik had nog steeds iedere ochtend warm water, t werd alleen op ander moment opgewarmd dan normaal. Als je dit niet monitort merk je het denk ik niet.

Behalve als je koelen gebruikt dan, dan merk je het wel

• Plenkske
laurens0619 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:42:
Plottwist: meer mensen (die geen koelen gebruiken) hadden er last van maar wisten het niet :+

Want ik had nog steeds iedere ochtend warm water, t werd alleen op ander moment opgewarmd dan normaal. Als je dit niet monitort merk je het denk ik niet.

Behalve als je koelen gebruikt dan, dan merk je het wel
Zou kunnen, maar ik heb het in bijna 4 jaar tijd nooit eerder gezien.

Nadat het systeem weer aan ging na de wijziging van de instelling ging hij meteen SWW doen. Kort natuurlijk want het was nog warm van vanmiddag. Nu eens kijken of hij snel gaat verwarmen.
Plenkske schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:23:
Elektr.weerstand SWW nu aan gezet met wacht van 30 min (hoogste wat kan)
Er is ook een elektr.weerstand(verw.): met een aan/uit en min wacht tijd van 5 min tot max heel veel min (ben gestopt met vinger ingedrukt houden).

Die laatste heb ik nog uit gelaten.
Ik zou die laatste ook aanzetten, dan kan je zien of ie weer alleen gaat rondpompen, of met de BUH aan wel direct start met verwarmen.

• Plenkske
SebastiaanPs schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:05:
[...]

Ik zou die laatste ook aanzetten, dan kan je zien of ie weer alleen gaat rondpompen, of met de BUH aan wel direct start met verwarmen.
Hij is nu in ieder geval ook meteen begonnen met verwarmen. Zet hem straks weer uit en probeer het morgen nog wel eens, kijken wat er gebeurt. De instelling elektr.weerstand(verw.) staat nog steeds uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 03-06-2026 21:41 ]

• laurens0619
  • Nu online
Hier is die na paar uur koelen weer gestopt helaas.

19:30 42hz ta 17.5 tr 21

19:35 42hz ta 17.5 tr 21

19:40 0 hz ta 20.5 tr 21

22:00 0 hz ta 22 tr 22

Als de data klopt dan lijkt de gelijke ta/tr eerder een gevolg van het afslaan van de compressor dan andersom

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 21:18
Vraag:

Ik heb net foto opgezocht van een open cilinderunit ( dutch wing, post 11-10-2022 13.08)
Heel veel is geisoleerd.
Waarom is de warmtewisselaar niet geisoleerd?
Is daar een reden voor?

Kon geen foto van open hydrobox meer vinden, maar is daar de wisselaar ook ongeisoleerd?

[ Voor 32% gewijzigd door nessio op 04-06-2026 20:09 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Djvdb
nessio schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:51:
Vraag:

Ik heb net foto opgezocht van een open cilinderunit ( dutch wing, post 11-10-2022 13.08)
Heel veel is geisoleerd.
Is daar een reden voor?

Kon geen foto van open hydrobox meer vinden, maar is daar de wisselaar ook ongeisoleerd?
Bij mij is die geïsoleerd.

• laurens0619
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:40:
[...]

Hij is nu in ieder geval ook meteen begonnen met verwarmen. Zet hem straks weer uit en probeer het morgen nog wel eens, kijken wat er gebeurt. De instelling elektr.weerstand(verw.) staat nog steeds uit.
Hier de setting ook omgezet

Deed niets verder met starten helaas.

Wel zag ik dat hij om 18:10 even de compressor heeft aangezet voor warm water, en daarna de booster heeft gebruikt

• xoror
  • Niet online
toch wel apart waarom hij in dit weer de booster nodig denkt te hebben

• laurens0619
  • Nu online
xoror schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:05:
toch wel apart waarom hij in dit weer de booster nodig denkt te hebben
Eens, heel apart. ik denk omdat de warmtepomp niet adequaat levert (de booster setting 1730 aangepast)

ik heb het koelen nu maar uitgezet want dit lijkt mij niet gezond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CyLl9h7J-xAobXbyARO8Y_blgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoKJmTNtt1OBLp1eEs06n9BK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 04-06-2026 22:09 ]

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 Hij pendelt ook flink tussen 3:55-7:45
kan je liquid pipe1 en condensing temp zien in melpump?

• nessio
@Djvdb aha, dat is nieuwste versie cilinderunit.

• laurens0619
  • Nu online
xoror schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:47:
@laurens0619 Hij pendelt ook flink tussen 3:55-7:45
kan je liquid pipe1 en condensing temp zien in melpump?
Ja he

Liquid pipe 1 niet, condensing wel

• Technician-
SebastiaanPs schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:05:
[...]

Ik zou die wachttijden juist korter zetten, anders zit die die tijd nog te wachten/pompen omdat Tbu te hoog is cq de compressor bescherming aanstaat na koelen/defrost/buitentemp blokkade

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 05-06-2026 10:14 ]

• Plenkske
@Technician- @laurens0619

Vanochtend heb ik de instelling elektrische weerstand voor verwarmen aangezet met een wachttijd van 30 min.
Na herstart van het systeem ging hij, zoals gebruikelijk, de SWW run doen en dat deed hij direct op buitenunit.

Een paar uur later heb ik verwarming aangezet.
Na 30 minuten alleen pompen, dus buitenunit bleef uit, heeft hij dus inderdaad elektrische weerstand ingeschakeld. Ik wacht nu even af wat hij doet...

Maar dan blijft de vraag waarom ? Buitentemp sensor geeft gewoon normale waarde aan en ik koel niet. Dus waarom hij de buitenunit niet aan wil zetten blijft een raadsel.
Maandagochtend komt de installateur.

• xoror
  • Niet online
@Plenkske Omdat jij en @laurens0619 hetzelfde lijken te hebben, is het misschien software/firmware of combinatie van bepaalde units. Het is gewoon raar dat hij denkt dat hij de compressor niet kan gebruiken en het booster element moet inzetten.

Een sensor ergens stuk is ook niet logisch, want dan zou hij SWW ook op het booster element moeten doen.

Dus misschien even kijken welke buiten unit / FTC versie / Firmware jullie draaien. Ik heb dit nog nooit gezien op FTC6 en 20.01 (en ik doe wel aan koeling). (ook nooit andere reports gehad van mijn users)

• Plenkske
@xoror ja eens, het is heel raar. Zeker omdat het zo plotseling ontstaan is en het andere jaren altijd gewoon werkte (ik doel op zo nu en dan verwarmen van kelder in de zomer).

Buitenunit: SUZ-SWM60VA (year of manufacture 2022.03)
Binnenunit: ERST30D-VM2ED
FTC6, controller firmware versie 17.00 zie ik via jou software @xoror (ik ben nu niet thuis om op display te kijken)

Geinstalleerd september 2022 en nooit ge-update. Hopelijk is een software update inderdaad de oplossing.

Ik heb hem nu een uur laten draaien maar hij blijft alleen op booster, Ta 24,5 en Tr 22,5 (dat schiet dus echt niet op). Heb hem uit gezet.

Nog iets opvallends.
Normaal is standby verbruik altijd 14-15 Watt.
Nu is na een mislukte verwarmingspoging het standby verbruik 9 Watt. Mislukt in de zin van: buitenunit niet aan geweest.
Als de buitenunit wel gedraaid heeft en hij weer op standby staat, blijft het 14-15 Watt.

[ Voor 30% gewijzigd door Plenkske op 05-06-2026 11:07 ]

• Lavoe the Din
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:16
Goedemorgen,

Ik heb een huis gekocht met hierin een Mitsubishi Ecodan warmtepomp met verwarming en koeling. Nu hebben wij de warmtepomp ingesteld op koelen en daarbij de aanvoertemperatuur op 18 graden. Dit lijkt hij keurig te pakken voor de leidingen op de benedenverdieping, maar voor boven geven beide thermostaten 20 graden aan. Weet iemand wat hierin het probleem kan zijn? De 3 thermostaten in de kamers boven staan zo ingesteld dat deze om een lagere temperatuur vragen dan de huidige temperatuur in die kamer.

de eerste 3 fotos zijn volgens mij de leidingen voor de benedenverdieping en die 3 daarna voor boven.
edit:
sorry voor de onduidelijke foto's, de thermostaten op foto 4 en 5 geven dus 20 graden aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-CdTXqrtasySqk-s6wQ_imtxeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6lCpxEB2321PfFe66qVbEej.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q2x2Mfumm-s1pZ2DfkJ37dXXn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMdgye6nGXZXZj9BEhYCBB7K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msJl80qqP5uBLQ9DZzEeeSpeivo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKqQJYfta2V4U5qj7fkhcJaU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L36lo2m_kr-KFy4ZfefZm7xAOl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuL3U9Nmcp8s7ZDCp0jskdcH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h7JT67StTOijwWAG0pnvozDx_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMqDr4R8PDwu0O4anUgtaTs6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3iG1jCcUIkF0D6sPBvrIkWWwNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zh0knqmp88a8QsELKOqgq8Kz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdy16--Oz7e3wsO9aLdcevZ8dYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJovqjIGLJIc5YzNK6Wp9m0v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ixbID1egECnvETVaHMHruCIJt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuMObBikm4rpFdcl02BZi0rp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwGLZbmhTeZOfZgqtVIGbdGkIjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiLd1DMf97m0x2sUtmvZY6rY.jpg?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
@Plenkske ik heb evt wel 20.01 voor je, maar misschien even bezoek van de installateur afwachten

@Lavoe the Din die thermostaten op de verdelers zijn heel onnauwkeurig, ik zou daar niet teveel op vertrouwen. Ik zou gewoon kijken naar de Ta/Tr. In je hoofdbediening zit wel een menu waar je die over de afgelopen uren kan bekijken als je geen monitoring hebt

[ Voor 57% gewijzigd door xoror op 05-06-2026 11:31 ]

• Lavoe the Din
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:16
Is dit iets? Of weet je anders waar ik het kan vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKpZma5W-VJavSIumqIjyibAH8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLgsFSRKEKnE9XItW1wOvmGa.jpg?f=fotoalbum_large

• pastafan
nessio schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:51:
Vraag:

Heel veel is geisoleerd.
Is daar een reden voor?

@nessio ik heb een foto van een open wp vorige week geplaatst. Is dat wat je zoekt?

• laurens0619
  • Nu online
Software versies zal ik opzoeken, die weet ik zo niet.
Is verder een SUZ40 die wel een probleemverleden heeft. Laatste keer is er 2 jaar geleden moederbord vervangen en sindsdien is het goed.

Hij heeft vanochtend mijn complete warmwater op de booster opgewarmd (zie rode blok in plaatje).

Hij heeft HEUL even op de compressor een klein beetje aangehad maar de booster sprong al snel bij

Die instelling ga ik weer uitzetten dus ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JANL71GYVL2BDdc-Xqp5lo_ZkLM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/11H17UgShUqoBYYQwMmKuzMZ.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 05-06-2026 13:06 ]

• xoror
  • Niet online
@Lavoe the Din Nee, onderste scherm van de post laurens0619 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

@laurens0619 Dus hij ziet een conditie waarvan hij denkt dat de compressor niet bruikbaar is. Ws je installateur ?

• laurens0619
  • Nu online
@xoror Breman heeft het hier in 2023 geinstalleerd maar die zijn 2 jaar gelden voor het laatst geweest.
Ik weet niet of ik nog in de aftercare/garantieperiode zit (nieuwbouwwoning) maar ik geloof dat ik nu een servicecontract moest hebben om ze te bellen. Omdat ik enorm veel gedoe heb gehad de eerste 2 jaar met mijn falende pomp had ik breman niet bovenaan mijn lijstje staan en was ik op zoek naar een andere monteur.

Echter als het gerelateerd is met het gedoe van eerder dan misschien wel goed idee om die toch te bellen? dan maar onderhoudscontract bij ze?

Overigens ben ik wel wat wijzer geworden, even door de gaatjes bij de warmtepomp gespiekt buiten en de led lamp gezien. Waar die eerder solid rood was, zag ik hem nu knipperen en wel interval van 5x.

Als ik de handleiding bestaat die modus alleen niet, 5 x knipperen en niet werken :+

Dus ik gok dat het een van de 2 is? Zou ik die indoor coil thermistor ergens kunnen uitlezen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjJhK6QYqghlaJNjkmT7levWXrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e9spjKD2MgbXxgOgIgjDvBld.png?f=fotoalbum_large

na beetje google/ai kom ik uit op rt68, nu nog kijken of en hoe ik die kan uitlezen

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 05-06-2026 13:53 ]

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 In eerste geval zou je de fout code moeten kunnen zien in je binnen unit (E8/E9)

2e fout ben je wel de klos, en dan is dat de reden dat hij de booster gebruikt

• laurens0619
  • Nu online
xoror schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:06:
@laurens0619 In eerste geval zou je de fout code moeten kunnen zien in je binnen unit (E8/E9)

2e fout ben je wel de klos, en dan is dat de reden dat hij de booster gebruikt
Binnen geeft geen foutcode.

2e fout ben ik dan bang voor. Wat zou dat betekenen?

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 Ik ben geen installateur, dus ws heb je nu hulp nodig van iemand die werkt met koel vloeistoffen. Als je zoekt op "Indoor coil thermistor exceeds ecodan" met google, dan zie je wel wat stappen wat je kan proberen (resetten, etc).

Kon je nou die refrigerant liquid temp zien in melpump ? Dat is de sensor waar ze naar verwijzen, moet je kijken of je die kan zien. Of op je display proberen af te lezen (TH2)

[ Voor 26% gewijzigd door xoror op 05-06-2026 14:38 ]

• laurens0619
  • Nu online
xoror schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:12:
@laurens0619 Ik ben geen installateur, dus ws heb je nu hulp nodig van iemand die werkt met koel vloeistoffen. Als je zoekt op "Indoor coil thermistor exceeds ecodan" met google, dan zie je wel wat stappen wat je kan proberen (resetten, etc).

Kon je nou die refrigerant liquid temp zien in melpump ? Dat is de sensor waar ze naar verwijzen, moet je kijken of je die kan zien. Of op je display proberen af te lezen (TH2)
Nee die is niet zichtbaar.

Afaik kan je met een suz40 zo goed als geen compressor waardes indoor zien.
De frequentie is daar een bijzondere in, die komt wel door via melcloud terwijl die niet via het scherm op te vragen is (de aklimate monteur keek er ook van op dat ik de freqentie inzichtelijk had op een suz40)

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 via lezen thermistor is TH2 leeg ? wazig

• laurens0619
  • Nu online
xoror schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:53:
@laurens0619 via lezen thermistor is TH2 leeg ? wazig
Weet je op welk adres dat zit?

Thw2 heb ik wel (dat is tr toch? Of ta)

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 05-06-2026 17:19 ]

• xoror
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:18:
[...]

Weet je op welk adres dat zit?

Thw2 heb ik wel (dat is tr toch? Of ta)
Lavoe the Din in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

op dit scherm op je hoofdbediening daar moet je het kunnen zien

• laurens0619
  • Nu online
Afaik zit daar niet die buitenunit sensor waarde bij van de foutmeldinf maar hier isdie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux5Y3GWZrsQ_yhm1X1hkXQ5qoZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0piqgeJtI2sKplwpBmNkcdGQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Plenkske
xoror schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:12:

Ik krijg die ref.liq.temp wel binnen via de esp. Is dit jaar niet boven de 59,5 gekomen. En dat zal dan wel tijdens legionella run zijn.

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 Moet je kijken tijdens SWW, of op moment dat de pomp alleen draait.

@Plenkske Bij @laurens0619 ging de booster aan bij sww, net iets ander patroon dan bij jou

• nessio
@pastafan had de foto inmiddels gezien, dank voor je post.
Zwarte doos rechtsonder is de warmtewisselaar. Zit die nu helemaal in zwarte isolatie?
Was met vakantie, heb nu 20 pagina’s doorgelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 05-06-2026 20:39 ]

• nessio
@Plenkske @laurens0619 dat niet willen starten van zowel sww als vw, maar wel rondpompen heb ik al een paar keer gemeld. Ik heb niet de koeloptie geaktiveerd. Het gebeurde meestal als volgens het klokprogramma sww / vw moest starten.
Software versie 1301. Ik heb geen buh en de immirsionheater wordt niet de ftc6 aangestuurd ( draad+relais ontbreekt). Maar later startte de wp uit zichzelf. Soms 15 minuten dan weer 1 uur.

Overigens heb ik enige tijd geleden bij een buurtbewoner met een puhz50 zonder klokprogramma hetzelfde geconstateerd. wat we ook deden de wp wilde niet starten.
De andere dag stookte de wp gewoon.
Ook hij meldde dat dat meer gebeurde.

• Steffen30
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:22
Sinds vorige week hebben drukproblemen met het water. De watermaatschappij geeft aan dat de druk die onze woning binnenkomt 3,7-3,9 BAR is.

Er is voordat wij hier kwamen wonen een drukregelaar na de watermeter ingebouwd. Waarschijnlijk is deze kapot. Vraag is echter of deze drukregelaar nodig is.

Weten jullie of onze Mitsubishi Full Electric SCR-M80V-200E SET het aan als er max 4 bar ons huis binnenkomt? Zo ja dan hoef ik de drukregelaar namelijk niet te vervangen. :)

• Djvdb
Steffen30 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:05:
Sinds vorige week hebben drukproblemen met het water. De watermaatschappij geeft aan dat de druk die onze woning binnenkomt 3,7-3,9 BAR is.

Er is voordat wij hier kwamen wonen een drukregelaar na de watermeter ingebouwd. Waarschijnlijk is deze kapot. Vraag is echter of deze drukregelaar nodig is.

Weten jullie of onze Mitsubishi Full Electric SCR-M80V-200E SET het aan als er max 4 bar ons huis binnenkomt? Zo ja dan hoef ik de drukregelaar namelijk niet te vervangen. :)
Staat vast ergens in de handleiding.

• laurens0619
  • Nu online
xoror schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:49:
@laurens0619 Moet je kijken tijdens SWW, of op moment dat de pomp alleen draait.

@Plenkske Bij @laurens0619 ging de booster aan bij sww, net iets ander patroon dan bij jou
Dit is tijdens succesvolle run

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu6YIirkEF88xEzLi74a03baEcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AunZtHJFDaTW5YruW2iBEAQg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lrcs2dYyzaEIr46HY8GgNAowfUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wmlO0MmDV7mz6NmK4LNtjWu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 06-06-2026 21:02 ]

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 Ik denk dat je die TH2 juist wilt zien als hij niet start (dus dhw, maar alleen pomp draait), maw als die error code goed is, moet hij > 70c aangeven.

• laurens0619
  • Nu online
xoror schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:29:
@laurens0619 Ik denk dat je die TH2 juist wilt zien als hij niet start (dus dhw, maar alleen pomp draait), maw als die error code goed is, moet hij > 70c aangeven.
Dat was die vorige screenshot. Toen probeerde die maar ging die niet

Of de led toen ook knipperde weet ik niet

• laurens0619
  • Nu online
xoror schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:29:
Dat was die vorige screenshot. Toen probeerde die maar ging die niet

Of de led toen ook knipperde weet ik niet

Is th2 niet de condensing temp uit melpump? Zo ja dan heb ik die in de log (maar niet de 70 waarde)

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 dan lijkt dat niet te zijn, want je TH2 was daar 'normaal'
Ik weet niet waar melpump het naar mapped, maar TH2 is de refrigerant liquid temp

• laurens0619
  • Nu online
xoror schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:48:
@laurens0619 dan lijkt dat niet te zijn, want je TH2 was daar 'normaal'
Ik weet niet waar melpump het naar mapped, maar TH2 is de refrigerant liquid temp
Ik heb de tijdstippen even vergeleken en dat lijkt idd om hetzelfde te gaan :)

Pagina: 1 ... 226 227 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero