mennoza schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:45:
Hallo allemaal. Ik heb al veel topics gelezen en mezelf goed ingelezen over dit systeem en vergelijkbare situaties, en ook eerder hier gepost, maar ik kom er in mijn specifieke situatie niet goed uit. Daarom leg ik het hier toch even voor in de hoop dat jullie meedenken.
Het gaat om een woning (sociale huur, bouw 2021) met een Mitsubishi Ecodan warmtepomp met wtw en vloerverwarming met koelfunctie (later geactiveerd omdat die uitstond). Beneden (woonkamer/keuken) werkt het systeem op zich redelijk: de vloer wordt duidelijk koel en de temperatuur daalt daar ook. Boven (tweede (laatste) verdieping met drie kleine slaapkamers en een overloop/trapruimte) blijft het echter structureel warm, rond de 25°C, ook wanneer de koeling actief is.
Wat ik zelf al heb geprobeerd/waargenomen:
Koeling staat actief en werkt beneden wel (vloeren voelen koel)
Beneden verdelers (woonkamer/keuken) heb ik tijdje geleden grotendeels ingeperkt zodat er meer flow naar boven zou gaan en boven mogelijk koeler wordt (helemaal dichtdraaien is niet goed heb ik begrepen?)
Boven staan de meeste groepen volledig open (behalve badkamer, ik kan ook proberen één kamer die weinig gebruikt wordt dicht te draaien, of dat zal helpen is ook de vraag?)
Deuren van de kamers boven staan meestal open (trap/overloop is open ruimte). Dichte deuren ook geprobeerd maar toch koelt het niet.
De woonkamer-thermostaat staat op 19°C ingesteld. Ruimte regeling stand. Hierdoor wordt het met warm weer beneden 21c als je de woonkamer/open keuken deur dicht houdt. Open deur wordt het 23c.
Druk op de verdelers beneden en boven rond 2 bar.
Beneden koelt het vrij goed, maar boven verandert er nauwelijks iets.
Wat mij opvalt:
Beneden voel je duidelijk koude vloer, maar boven iets minder, daarom had ik het beneden meer dichtgedraaid. Maar vloer voelt dus wel koel boven.
In de winter was het boven ook al altijd minder warm dan beneden, vloer voelt minder warm dan beneden.
Het lijkt alsof de bovenverdieping minder “meedoet” in het systeem.
Mijn vragen waar ik op vastloop:
Kan het simpelweg zijn dat koeling via vloerverwarming onvoldoende is om een bovenverdieping direct onder een plat dak echt merkbaar te koelen, omdat zon/warmte van het dak het blijft opwarmen?
Heeft het zin om nog verder te sturen op flow (bijvoorbeeld beneden bijna dicht en boven volledig open), of is dat in de praktijk beperkt effect en niet de oorzaak?
Heeft het zin om minder gebruikte ruimtes (zoals badkamer of 1 kamer) volledig dicht te zetten om meer koeling naar de andere kamers te sturen, of verstoort dat het systeem juist?
En uiteindelijk: is dit een situatie waarin ik beter niet te veel meer kan optimaliseren met verdelers/instellingen, maar het gewoon “limiet van het systeem in deze woning” is? Ik kan gewoon moeilijk slapen met 25c boven.
Ik hoor graag jullie ervaringen of inzichten, vooral van mensen met vergelijkbare woningen met de Ecodan systeem.
Alvast bedankt voor het meedenken!