Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:50
Cookiemonsterrr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:42:
@xoror
dankjewel voor de tip!, ik ga hem vanavond zeker even updaten.

@Sven1234
er zit inderdaad een naregeling op maar die staat volopen, alleen de zolder zit dicht ivm thuis batterij die als verwarming werkt. Dat die zijn vermogen niet kwijt kan heb ik een hard hoofd in aangezien de retour niet stijgt.

hierbij ook gelijk de flow, retour, en koelmiddel grafiek.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

in de zomer met koelen sloeg die ook altijd vast op 41 hz, maar als die 1xtje was uitgegaan bleef die netjes rond de 20hz tollen(TA18gr). mijn gevoelt zegt dat het na het instaleren van het vermogen kabeltje is gekomen, daarvoor heb ik het namelijk niet gehad.
Er is inderdaad niks geks te zien qua flow en Tr. Ik zou het stekkertje even op 100% zetten en de wp opnieuw opstarten en dan even kijken of je dit gedrag nog steeds krijgt. Is het weg, dan ligt het of aan de reset of het stekkertje. Blijft dit gedrag, dan zou je eventueel nog kunnen kijken of een nieuwe firmware versie helpt.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-10 16:02
Ik ben bezig om Slim Net / SG-Ready op mijn Mitsubishi Ecodan warmtepomp (EHST200-VM2D) te activeren, zodat ik via een Shelly-relais en HomeWizard mijn PV-overschot kan gebruiken voor tapwaterverwarming (en evt. lichte verwarmingsoffset).

Hier alvast een overzicht van wat ik allemaal heb geprobeerd en wat de situatie is:

Systeeminfo
Type: Mitsubishi Ecodan EHST200-VM2D
Regelaar: FTC6
Firmwareversie: v15.00 → uitgelezen via installateursmenu code 190 (resultaat: 1500)
Doel: Shelly → X10 ingang schakelen → Slim Net stand 3 simuleren → PV-boost tapwater

Tot nu toe gedaan
X10 fysiek gelokaliseerd (achter “OUT10” op oranje klemmenstrook) en getest met bruggetje
SW2-1 DIP-switch geactiveerd → volledige koude start uitgevoerd (display met voortgangsbalk).

THW10 → Slim net toewijzen via ‘Aanpassen transistor’ geprobeerd → melding “ongeldig”.
DIP-switch en koude start dubbel gecheckt → correct uitgevoerd.

Op basis hiervan lijkt de firmware en hardware klaar, maar de Slim Net functionaliteit is vermoedelijk via servicetool uitgeschakeld. Daardoor is THW10 niet toewijsbaar in het menu.

Wat ik níet heb gedaan

Geen firmware-update uitgevoerd → v15.00 ondersteunt Slim net al; update zou de functie niet activeren als de servicetool-vlag uit staat.
Geen Modbus of omwegen geprobeerd — ik wil juist de native SG-Ready ingang gebruiken.

Wat ik zelf lees in de Mitsubishi documentatie moet een installateur of Mitsubishi via servicetool/laptop de parameter “Smart Grid enable” aanvinken.

Maar voordat ik dit laat doen, indien dat de oplossing is, wil ik graag eerst jullie blik hierop hebben. Ik heb al door het topic heen gelezen mbt tot SG-ready, maar hier kwam ik ook niet mee verder.

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:55
Ruubaan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:40:
Maar voordat ik dit laat doen, indien dat de oplossing is, wil ik graag eerst jullie blik hierop hebben. Ik heb al door het topic heen gelezen mbt tot SG-ready, maar hier kwam ik ook niet mee verder.
Ik heb hier ook wel eens naar gekeken maar ik vraag me af wat je er precies mee wilt bereiken en of je dat niet op een veel makkelijkere manier kunt doen.

Tapwater:
SG systeem gaat voornamelijk het SWW water heel vaak naar 60 graden opwarmen. Als je wil dat bij PV overschot je SWW temperatuur omhoog gaat dan kan dat ook makkelijk via HA met Melcloud of ESP integratie.

Verwarming:
Schakeltoestand 3 is ook makkelijk via HA te bereiken, gewoon thermostaat omhoog als de zon schijnt. Voor schakeltoestand 4 is nog een extra sensor nodig na je buffervat als protectie, en verhoogt in feite alleen de temperatuur van je buffervat. Ik denk niet dat je daar heel veel energie in kwijt gaat krijgen.

Info voor de geïnteresseerden: https://alklima.nl/librar...Grid-Ready-aansluiten.pdf

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:14
Interessant om te lezen.
Kun je bij auto-adaption die 60 min nog ergens aanpassen? In de controller kun je ergens iets instellen tussen 10-60 min maar is dat iets anders?

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookiemonsterrr
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:58
@Sven1234

Dankjewel voor de tip, heb net de unit even spanning loos gemaakt en hem op 100% gezet. Alleen het probleem blijft, hij blijft vastslaan 1ne keer op 40 hz en de andere keer op 46hz.

Ik moet zeggen dat die wel netjes met 2hz omhoog gaat en naar beneden als die de ta heeft bereikt, alleen na een tijdje gooit hij er nog even 2 hz bovenop waardoor de aanvoer temp blijft stijgen en de unit weer afslaat.

Ik snap er echt niks van waarom die dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-10 16:02
michaelvo schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:50:
[...]

Ik heb hier ook wel eens naar gekeken maar ik vraag me af wat je er precies mee wilt bereiken en of je dat niet op een veel makkelijkere manier kunt doen.

Tapwater:
SG systeem gaat voornamelijk het SWW water heel vaak naar 60 graden opwarmen. Als je wil dat bij PV overschot je SWW temperatuur omhoog gaat dan kan dat ook makkelijk via HA met Melcloud of ESP integratie.

Verwarming:
Schakeltoestand 3 is ook makkelijk via HA te bereiken, gewoon thermostaat omhoog als de zon schijnt. Voor schakeltoestand 4 is nog een extra sensor nodig na je buffervat als protectie, en verhoogt in feite alleen de temperatuur van je buffervat. Ik denk niet dat je daar heel veel energie in kwijt gaat krijgen.

Info voor de geïnteresseerden: https://alklima.nl/librar...Grid-Ready-aansluiten.pdf
Het eerste idee was om dit te schakelen op het signaal vanuit de omvormer, aangezien dit eigenlijk gewoon een hele simpele oplossing/lage kosten zou zijn. In dat geval zou de Shelly niet nodig zijn.

Maar toen kwam ik tot de conclusie dat wanneer er een andere grootverbruiker wordt ingezet bijvoorbeeld de elektrische auto, het element natuurlijk niet zou afschakelen.

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:51
Cookiemonsterrr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:36:
@Sven1234

Dankjewel voor de tip, heb net de unit even spanning loos gemaakt en hem op 100% gezet. Alleen het probleem blijft, hij blijft vastslaan 1ne keer op 40 hz en de andere keer op 46hz.

Ik moet zeggen dat die wel netjes met 2hz omhoog gaat en naar beneden als die de ta heeft bereikt, alleen na een tijdje gooit hij er nog even 2 hz bovenop waardoor de aanvoer temp blijft stijgen en de unit weer afslaat.

Als ik het goed herinner uit dit topic, kunnen er veel redenen zijn waarom de WP besluit bij een hogere frequentie te draaien. Buitentemperatuur is er 1 van, maar ook andere sensor data van de buitenunit.

Heb je geen data van voorheen met vergelijkbare temperaturen?

Ik weet niet of dit verschil maakt, maar kan je niet kijken bij welke temperatuur hij momenteel het vermogen wel kwijt kan bij deze frequentie en dan langzaam zakken? Dat hij in elk geval even tijd krijgt om te stabiliseren en niet steeds afslaat.

De room auto adapt heeft bijvoorbeeld tijd nodig om zichzelf in te leren, je merkt dat dat een paar dagen duurt. Bij een restart moet dat echter weer opnieuw. Misschien is er op vaste Ta ook wel een soort leerproces wat nu steeds verstoord wordt. Ik zou niet weten waarom, maar ik denk even hardop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
@Sven1234

Bijzonder. Zoals @pascallj aangeeft komen sommige frequenties pas vrij bij bepaalde buitentemperaturen, maar dat zie ik voornamelijk bij temperaturen onder de 6 graden en frequenties onder de 36hz. Heb je nog een oude firmware versie, zie mijn vorige post?

In mijn buitenunit zitten 2 leds, die ook foutcodes aan kunnen geven. Misschien even kijken of daar geen foutmelding zit? Neem aan dat je recentelijk geen foutcode op het scherm hebt gehad? Voor de zekerheid kan je ook even het stekkertje los halen, omdat je aangaf dat dit mogelijk rond dezelfde tijd begonnen is toen je dit geplaatst hebt.

Als dit allemaal niks oplevert zou ik toch even contact met je installateur opnemen. In de tussentijd kan je de regeling van @xoror gebruiken om veel start/stops te voorkomen.

Screenshot van mijn led foutcodes uit de service handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzlUr8XJHL_8wygCVxOG80J8fjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPGB2W7u645cnrFJfB0ANmiu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sven1234

Wat is de gewenste aanvoer temperatuur?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookiemonsterrr
@pascallj

Ik heb even data terug gekeken uit februarie 2025 met een buitentemp van 13 zoals nu, daar zie ik dat die met 52 hz begint en terug zakt naar 37/38hz en blijft continu draaien zonder uit te gaan.

Als ik hem op 26.5gr zet dan blijft die gewoon draaien op 46hz en word de aanvoer temp niet hoger, als ik de zolder ook openzet kan ik 26gr kwijt alleen dan word het daar wel hartje zomer haha.

Wel zet ik hem uit met esp dus dat het schermpje uitgaat, dat maakt niks uit toch of moet die dan zichzelf weer leren?.

@Sven1234

Ik heb even gekeken en de firmware is v15, ik ben eerlijk gezegt niet echt een fan om iets te flashen want met mijn geluk gaat dat altijd fout.

Eerlijk gezegd heb ik al jaren geen foutcodes gehad maar als er verder niks anders opzit ga ik zoals jij aangeeft even in de buitenunit kijken, en het kabeltje weghalen.

Met de instalateur contact opnemen is niet zo makkelijk, het was een project vanuit de bouw en het is geplaatst door Alklima en die krijg je voor geen mogelijkheid over de vloer.

@Grolsch
Op dit moment ta26

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cookiemonsterrr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:43:
@pascallj

Ik heb even data terug gekeken uit februarie 2025 met een buitentemp van 13 zoals nu, daar zie ik dat die met 52 hz begint en terug zakt naar 37/38hz en blijft continu draaien zonder uit te gaan.

Als ik hem op 26.5gr zet dan blijft die gewoon draaien op 46hz en word de aanvoer temp niet hoger, als ik de zolder ook openzet kan ik 26gr kwijt alleen dan word het daar wel hartje zomer haha.

Wel zet ik hem uit met esp dus dat het schermpje uitgaat, dat maakt niks uit toch of moet die dan zichzelf weer leren?.

@Sven1234

Ik heb even gekeken en de firmware is v15, ik ben eerlijk gezegt niet echt een fan om iets te flashen want met mijn geluk gaat dat altijd fout.

Eerlijk gezegd heb ik al jaren geen foutcodes gehad maar als er verder niks anders opzit ga ik zoals jij aangeeft even in de buitenunit kijken, en het kabeltje weghalen.

Met de instalateur contact opnemen is niet zo makkelijk, het was een BAM project en het is geplaatst door Alklima en die krijg je voor geen mogelijkheid over de vloer.

@Grolsch
Op dit moment ta26
En bij hogere ta moduleert hij waarschijnlijk wel verder terug, tenminste dat zie ik bij mij. TA26 40hz, ta28 30hz.

Kun je dat eens testen? Het lastige is dat je bij een hogere ta meer afgifte creëert, dus lastig testen :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel zet ik hem uit met esp dus dat het schermpje uitgaat, dat maakt niks uit toch of moet die dan zichzelf weer leren?
Jij draait vaste Ta dus dan zou dat niet moeten uitmaken. Alleen de ruimteregeling is zelflerend. Maar als het uitzetten via de ESP een van de verschillen is met vorig jaar, dan zou ik zeggen wat hem eens een week aan staan en kijk wat er gebeurt.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:07
Lijkt toch dat de cop op minimaal vermogen een stuk beter is dan wat in het databook staat voor mijn puz. Bij 12° buiten en 29° aanvoer zou de cop tussen de 4,45 en 5,35 moeten zitten. Draait continue rond de 7. Meting is via sensoren van Mitsubishi dus niet helemaal betrouwbaar maar aangezien de output overeenkomt met het minimale vermogen lijkt me dat het aardig klopt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSntYMyy1KsAJckP2OrPW92FrNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPZUlANZFSqxOtTOsfY3KbNK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Dsbwouter 16 hz? ik heb 22hz een keer gezien geloof ik hier

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:44
@xoror Ik draai ook vaak rond 16 Hz

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Idd bij de nieuwe power inverters is de minimale frequentie 16hz. Bij de eco inverters is dit 20hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
@pascallj

@Sven1234

Met de instalateur contact opnemen is niet zo makkelijk, het was een project vanuit de bouw en het is geplaatst door Alklima en die krijg je voor geen mogelijkheid over de vloer.

@Grolsch
Op dit moment ta26
Dat is best een oude firmware versie. In 2022 is hier een monteur van Alklima geweest (22 warmtepompen door Alklima geïnstalleerd onder de BAM en na veel moeite een bedrijfje gevonden die het onderhoud wou doen. Het onderhoudsbedrijf had Alklima uitgenodigd voor de 1e keer onderhoud). De monteur van Alklima gaf aan dat zij ook geen change log kregen van updates door Mitsubishi, maar dat zij wel konden zien welke van de aangekaarte problemen werden opgelost met nieuwe updates. Hij raadde ten zeerste aan om versie 16 of 17 te draaien.

Dat updaten gaat best netjes en er zitten ook meerdere controles in of alles goed gaat en zo niet, dan breekt hij de update af en blijft de huidige firmware behouden. Ik zou de update dus toch overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:32:
Lijkt toch dat de cop op minimaal vermogen een stuk beter is dan wat in het databook staat voor mijn puz. Bij 12° buiten en 29° aanvoer zou de cop tussen de 4,45 en 5,35 moeten zitten. Draait continue rond de 7. Meting is via sensoren van Mitsubishi dus niet helemaal betrouwbaar maar aangezien de output overeenkomt met het minimale vermogen lijkt me dat het aardig klopt. [Afbeelding]
Ik vond het al moeilijk te geloven dat de nieuwere PUZ modellen op laag vermogen een stuk slechtere COP zouden hebben dan de eerdere SUZ modellen. Is Mitsubishi Electric bij de specs van de PUZ modellen dan opeens voorzichtiger/terughoudender geworden oid?

Zie voor een vergelijking van de specs: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Dsbwouter. Wat een hoge Ta/Tr. Ik heb nu 25/22 en na 4 uur 26/23. Start om 10.00 stop om 16.00. Wtw doet de rest.

[ Voor 26% gewijzigd door nessio op 15-10-2025 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:32:
Lijkt toch dat de cop op minimaal vermogen een stuk beter is dan wat in het databook staat voor mijn puz. Bij 12° buiten en 29° aanvoer zou de cop tussen de 4,45 en 5,35 moeten zitten. Draait continue rond de 7. Meting is via sensoren van Mitsubishi dus niet helemaal betrouwbaar maar aangezien de output overeenkomt met het minimale vermogen lijkt me dat het aardig klopt. [Afbeelding]
Datzelfde heb ik bij de PUHZ-SW75YAA ook. Deze draait bij mij bij A7W25 en een vermogen van 4 à 5 kW met een cop van rond de 7 (maar dit stookseizoen nog niet, bij gebrek aan warmtevraag :) ), terwijl dat volgens het databook helemaal niet kan. Ik ben er in ieder geval blij mee.
En dat is bovendien een nauwkeurige meting, want ik meet het elektrisch vermogen met een nauwkeurige ABB energiemeter en het thermisch vermogen met een Kamstrup.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@nessio

Net een nieuwe warmtepomp dus wat dingen aan het testen + een ouder huis uit 1972. Minimale vermogen van deze ligt helaas ook wat hoog dus 27/28 ta is het laagste wat ik kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@andrehj

Mij hoor je ook niet klagen, liever zo dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookiemonsterrr
@Grolsch
van het weekend geeft die 6 en 8 graden aan, dan ga ik hem even op 28 graden testen en kijken of die dan wel gaat terug regelen.

@sebastiaanPs
van het weekend ga ik hem even een weekend lang laten draaien, normaal gesproken draait die ten alle tijden alleen overdag ook in de winter.

@sven1234
Dat klinkt wel veilig om te gaan doen, waar kan ik de nieuwe firmware vinden als ik vragen mag?.

[ Voor 15% gewijzigd door Cookiemonsterrr op 15-10-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik draai nu ook strak COP van 7.4 met Ta=25. Verwarming is niet echt nodig maar ja moet toch testen
Maar wel op 28hz en delta T van 2.5 bij output van ~3.8kW dus lang niet min vermogen, maar de beste COP haal ik meestal niet bij min vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Netjes toch, vind bij mij gewoon bijzonder dat ik eigenlijk ergens de 5 zou zitten. Maarjaa zoals ik zeg mij hoor je niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
Cookiemonsterrr schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:51:
@Grolsch
van het weekend geeft die 6 en 8 graden aan, dan ga ik hem even op 28 graden testen en kijken of die dan wel gaat terug regelen.

@sebastiaanPs
van het weekend ga ik hem even een weekend lang laten draaien, normaal gesproken draait die ten alle tijden alleen overdag ook in de winter.

@sven1234
Dat klinkt wel veilig om te gaan doen, waar kan ik de nieuwe firmware vinden als ik vragen mag?.
Zie een van mijn eerste reacties naar jou met een hyperlink of de gepinde posts in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
voor ftc6 is er 20.01
ik had vanaf v10 geupgrade vorig jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:20
Even een snel vraagje, ik heb een compensatie curve aangemaakt zodat de aanvoer temperatuur hoger is naarmate het buiten kouder is.

Echter, werkt dat nog als ik de verwarm modus op het huisje zet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9Sl7VhITwKtFiw6kaq5ir2iNYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9XJApZb7RG4DimGDJjpqTGj.jpg?f=fotoalbum_large

Of moet het op deze stand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCNfMFrUz0Sve4wHOpGzqd6p9Zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnSDvpECxGjtdFx9tqSV2pZN.jpg?f=fotoalbum_large
Bij deze stand zie ik helaas de kamer temperatuur niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
morlune schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:07:
Even een snel vraagje, ik heb een compensatie curve aangemaakt zodat de aanvoer temperatuur hoger is naarmate het buiten kouder is.

Echter, werkt dat nog als ik de verwarm modus op het huisje zet?

Of moet het op deze stand:
Wat zegt de handleiding?
TLDR: De ruimtetemperatuurregeling werkt enkel met buitentemperatuur, binnentemperatuur en wat regelparameters die je in kunt stellen. Niet met de curve. Zoek in dit topic maar even terug, het is al vaak behandeld (misschien zelfs wel in een gepinde post).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tromphakvoort
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-10 14:02
SebastiaanPs schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:00:
@tromphakvoort
Wat ook helpt is die ruimteregeling beter instellen. Hoe staat het nu?
Zie: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Je zou nu bijv minimum op 25 gr kunnen zetten, max op 35 gr. Mode normal. Interval 60 min. Thermo diff adjust ON met -5 en +5 gr. Hiermee krijg je langere runs. Als je te lange runs en veel overshoot krijgt dan kun je het interval weer wat korter zetten en de thermo diff adjust waarden wat kleiner.
@SebastiaanPs Ik heb zojuist de instellingen even bekeken, die staan nu op:
Voorloop temp
  • min 25
  • max 40
Interval
  • modus normaal
  • interval 10 min
Thermo verschil
  • On
  • boven +3 c
  • onder -1 c
Ik ga ze aanpassen naar wat je voorstelt om te kijken wat de WP dan gaat doen.

[ Voor 7% gewijzigd door tromphakvoort op 15-10-2025 17:49 . Reden: formatering van tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tromphakvoort
nessio schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:20:
@tromphakvoort Ik heb mijn wp ingesteld zoals Sebastiaan meld.
In voor / najaar heb ik ook wat overshoot.
Ik stook dus van 10-16. De rest doet de wtw.
Overigens lijkt mij de suz60 te groot voor jouw tussenwoning ( vloeropp?)
@nessio Het vloeroppervlakte is ca. 60,5m2 op de begane grond en 44m2 op de eerste verdieping. Ik ga de settings even aanpassen om te kijken hoe het dan gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tromphakvoort
michaelvo schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:06:
@tromphakvoort

Ik ben even door je posts heen gegaan maar het zijn wel heel veel data en plots ondertussen. Ik heb het geprobeerd samen te vatten:

Status:
- ERST20D-VM2ED met SUZ-SWM60VA
- Mitsubishi thermosstaat in woonkamer
- nieuwbouw tussenwoning met buitenunit in schoorsteen
- 2 verdiepingen vloerverwarming, beneden 6 groepen alles open en boven 6 groepen passief nageregeld (kunnen geen vraag genereren)
- geen buffervat te zien op foto's maar wel 2 waterpompen waarvan er 1tje alleen draait bij niet-SWW
- curve ingesteld op 30/-10 bij 25/15
- pompstand 3 (ongeveer 11 L/min)

Grafieken tot nu toe:
6-okt met verwarmingsstand curve:
- SWW run op booster vanwege rommel ervoor
- stabiele run 2 uur lang met Ta/Tr 27,0/24,5 (compressor 20Hz, minimum vermogen)
- daarna continu pendelgedrag en op een gegeven moment boosterheater die stukken overneemt.
- einde van de plots stabiele run op Ta 32 graden

12-okt met verwarmingsstand ruimte maar lockout regeling ESP
- instellingen ruimteregeling onbekend
- compressor toert in paar minuten op richting 40 Hz en slaat dan vrij snel af
- Ta richting 28 graden, Tr onduidelijk maar vanuit vermogen (4kW) en flow (11 L/min) moet dat ongeveer 23 graden zijn.

13-okt met verwarmingsstand ruimte
- 3 uur lang verwarmen, afwisselend warmtepomp & booster
- om 9.30u en 11.00u loopt er een roze lijn naar 60 graden, lijkt condensatietemp te zijn maar evt ook zone 1 ruimte temp. Allebei einde van een 30 minuten compressor run op 20 Hz
- warmtepomp continu rondom allerlaagste vermogensrange (~3kW)

Belangrijkste observatie:
Compressor start initieel richting 40Hz voordat hij terugmoduleert. Daardoor vaak meteen al pendel gedrag omdat hij warmte niet kwijt kan. Op den duur is hij de weg kwijt en gaat ie uit pure ellende maar op de booster verwarmen.

Openstaande vragen:
1) Waarom stuurt de binnenunit een tweede waterpomp aan?
2) Wat en waarom gaat er richting de 60 graden bij normaal verwarmingsbedrijf?

Plan:
Stabiele regeling zoeken d.m.v. vaste Ta:
1) Verwarmingsmodus vaste Ta (verwarming flow), setpoint 32 graden.
2) Pompsnelheid verwarming naar stand 5
3) Thermostaten bovenverdieping op gewenste waarde zetten (dus niet per se hoog (open) of laag (dicht)). Alleen beneden zou genoeg flow moeten gaan leveren.
4) Na warmtevraag grafieken genereren/delen met de volgende data:
- Status bedrijf
- Verwarmingsbron
- Gekozen werking mode
- Status waterpomp
- Status waterpomp 2
- Compressor
- Aanvoer temp
- Retour temp
- Buiten temp
- Koelmiddel condensatie temp
- Zone 1 flow setpoint waarde
- Compressor frequentie
- Flow waarde

En dan hoop ik dat we (ik in ieder geval) een wat duidelijker beeld gaan krijgen...
Ik heb ondertussen twee keer een lange run gehad met verwarmen, eentje met de pomp op stand 4 en de andere met de pomp op stand 5. Het lijkt er op dat de WP al heel veel beter draait met de verhoogde flow. Ik heb tot nu toe maar twee runs gehad die beiden lang gelopen hebben, naast deze twee runs is de WP niet weer opnieuw aangegaan wat een goed teken lijkt te zijn. Ben blij om te zien dat de WP nu lange runs lijkt te maken, zou alleen nog wel fijn zijn als hij dit overdag doet op de goedkope uren i.p.v. s nachts als de stroom relatief duur is :p (heb een dynamisch energie contract).

Ik ga de settings van @SebastiaanPs nog doorvoeren om te kijken of dat de WP nog beter laat draaien. Hebben jullie nog verdere verbetering die ik zou kunnen toepassen?

Maandag 13-10 (pompsnelheid 4):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0I678M_K-rrUm5vMqXIgK-KJ5zA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJliamy2lJl1rgg6h5aBGhib.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AU0byQLpw6aIMo3bG48XZVatgwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xD0xojG0SqYHihICPB3hIaLd.png?f=fotoalbum_large

Dinsdag 14-10 (pompsnelheid 5):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEL4KgOxZnyMn_URH6roEl5uCMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/biWKTesafzU9zUr1auubM9ii.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIn3e1xU2ZCVGaV766zrOS3e7gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rfCCvexk3qeEWpylWlByvsTD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tromphakvoort
Halve graad nachtverlaging en halve graad dagverhoging doet het hem, bijv 23:00u naar 19.5 gr, 10:00u naar 20.0 gr en 13:00u naar 20.5 gr. Dan krijg je overdag runs tijdens PV productie. Werkt vooral goed in het tussenseizoen.

Pompstand 5 doe ik niet aan want ik vind de zoem van de circulatiepomp dan irritant.

Gebruik van de back-up heater niet meer gezien? En heb je een beetje een goede COP tijdens die run vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@tromphakvoort

Heb jij een kWh meter voor de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@tromphakvoort dat is 104m2 meter. Wij hebben 200m2, 2-1 kap en A+++. En onze suz 60 draait bijna altijd op de klok. 10-16u en dan is het bij mij 22gr beneden en boven overal 20/21,5.
Die suz60 is gewoon te groot voor jouw huis. Gauw via de klok programmeren op de controller 11-15u op zonnestroom als die schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
@tromphakvoort Dat ziet er al stukken beter uit!

Pomp op 5 geeft dus nog 20% meer flow, als je daar verder geen last van hebt zou ik m daar op laten staan.

Je ziet wel dat de aanvoertemp nog steeds wat boven de setpoint blijft, hoewel het me niet helemaal duidelijk is of dat ook de reden van het afslaan op 14-10 is. Het aanpassen van de instellingen van de ruimteregeling om een groter bereik toe te staan gaat hier dus wel bij helpen.

De buitentemperatuur lijkt mij niet heel schokkend laag dus je schoorsteen is volgens mij (nog) geen groot issue.

Grootste issue was dus gewoon het bizar veel pendelen door te weinig afgifte. Vanaf hier verder finetunen. Ik had in mijn voorstel trouwens vaste Ta genoemd maar dat lijkt nu niet meer nodig. Ik gebruik zelf ook de ruimteregeling en ben hier wel positief over.

[ Voor 10% gewijzigd door michaelvo op 15-10-2025 18:50 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Ik heb trouwens behalve de nachtverlaging/dagverhoging ook het verwarmingsbedrijf verboden tussen 7u en 9u en tussen 18u en 20u. Dus als de dagelijkse run overdag straks niet meer genoeg is gaat hij ergens nog een nachtelijke run maken, maar iig niet in de dure uren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michaelvo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:49:
Pomp op 5 geeft dus nog 20% meer flow, als je daar verder geen last van hebt zou ik m daar op laten staan.
Ik vraag het me af…
Mijn warmtepomp verbruikt met alleen de circulatiepomp ingeschakeld 58W bij stand 4 en 76W bij stand 5, verschil van 18W.

Het minimum elektrisch vermogen van een SUZ-SWM60VA is ~ 457W bij A12W25.
Met circulatiepomp stand 5 win je maximaal 1 gr lagere Ta en dus 2.0-2.5% betere COP, mogelijk win je minder. Maar je hebt ~ 3.9% extra elektrisch verbruik. Onder de streep zou stand 5 dus wel eens nadelig kunnen uitpakken voor de COP, vergeleken met stand 4. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
SebastiaanPs schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Ik vraag het me af…
Mijn warmtepomp verbruikt met alleen de circulatiepomp ingeschakeld 58W bij stand 4 en 76W bij stand 5, verschil van 18W.

Met circulatiepomp stand 5 win je maximaal 1 gr lagere Ta en dus 2.0-2.5% betere COP, mogelijk win je minder. Maar hebt ~ 3.9% extra elektrisch verbruik. Onder de streep zou stand 5 dus wel eens nadelig kunnen uitpakken voor de COP, vergeleken met stand 4. :)
Helemaal met je eens dat het qua COP berekening wel eens nadelig kan uitpakken, echter ik zie nog steeds een matige warmteafgifte en dan kan de 20% extra flow net het verschil zijn tussen een lange run of tussentijds gependel door de wat hogere opstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
SebastiaanPs schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Ik vraag het me af…

Met circulatiepomp stand 5 win je maximaal 1 gr lagere Ta en dus 2.0-2.5% betere COP, mogelijk win je minder. Maar je hebt ~ 3.9% extra elektrisch verbruik. Onder de streep zou stand 5 dus wel eens nadelig kunnen uitpakken voor de COP, vergeleken met stand 4. :)
Ook deze 18 W helpt mee aan het opwarmen van je woning. Een deel van deze energie zal zelfs door het water worden opgenomen, dus als het ergens anders kan helpen, lijkt mij dit geen probleem ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookiemonsterrr
@Sven1234

Dankjewel ik had er overheen gekeken.
Maar ik heb nu alle versies geprobeerd alleen hij blijft 1x per seconde knipperen.

Komt dit omdat ik een ftc5 heb en de firmware voor ftc 6 is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cookiemonsterrr schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:31:
Maar ik heb nu alle versies geprobeerd alleen hij blijft 1x per seconde knipperen.
Dus jij probeert de software voor een FTC6 op een FTC5 te flashen? 8)7
Precies voor dit soort niet bijster slimme acties zit die beveiliging er op... Wees blij dat ze dat erin geprogrammeerd hebben, anders kon je nu een nieuwe FTC halen, en die zijn niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
Cookiemonsterrr schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:31:
@Sven1234

Ja klopt, het is alleen voor ftc 6. Er is al eerder gevraagd of iemand ook nieuwere software heeft voor ftc 5, maar daar heb ik nooit een reactie op gezien. Dan is het even testen met de hogere Ta of hij dan wel beter terug wil moduleren.

Zoek ook nog even terug in dit topic op de term "printplaat". Vorig jaar waren er wat problemen met SUZ units die bij lage buitentemperaturen niet of heel laat pas wouden terug moduleren. Jouw unit is nog ouder, dus misschien zit er daar ook een bug in. Eventueel kan je ook bij buren navragen als het projectbouw was. Als meer mensen hetzelfde probleem hebben, dan lukt het misschien iets makkelijker om Alklima te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookiemonsterrr
@Andrehj
Daarom ben ik geen fan van iets te flashen, anders een mooi excuus voor een hele nieuwe unit te installeren want bent deze herrieschopper wel zat. De nieuwe zijn veel stiller heb ik al gemerkt.

@Sven1234
Ja het was een bouw project en er zit 10 jaar garantie op wat nu nog niet verstreken is. De buren kijken daar niet naar, maar iedereen word gek van de herrie dus er is kans dat meer buren er last van hebben zonder het te weten.

Ik kijk het even aan met een hogere TA anders toch even de Bam en alklima bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-10 18:00

A-J

Hallo allemaal, wij krijgen door grote problemen/schade aan het huis (helaas) o.a. een vernieuwing van ons warmtepomp systeem. De ‘oude’ Zubadan setup wordt vervangen naar een SHWM100 (R32) systeem.
Mijn vraag: kun je in de nieuwe binnenunit nog steeds alles zelf goed aanpassen, zoals legionellaruns, stille modi, etc.? Of is het heel erg veranderd allemaal in de interface/software?

[ Voor 4% gewijzigd door A-J op 17-10-2025 19:13 ]

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-10 14:10

Zjemm

...

ik heb v 18 op de ftc6, en blijkbaar is er nog een v20 zoals ik dat hier lees. is daar iets van release notes van te vinden? ik heb zitten zoeken maar kan sowieso niet veel over firmware vinden

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tromphakvoort
michaelvo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:58:
Ik heb trouwens behalve de nachtverlaging/dagverhoging ook het verwarmingsbedrijf verboden tussen 7u en 9u en tussen 18u en 20u. Dus als de dagelijkse run overdag straks niet meer genoeg is gaat hij ergens nog een nachtelijke run maken, maar iig niet in de dure uren!
@michaelvo & @SebastiaanPs ,
De warmtepomp staat bij ons op zolder in een technische ruimte, ik hoor vrijwel niets van de warmtepomp en heb nog geen verschil in geluid gemerkt tussen pompstand 3, 4 of 5. Ik heb nog wel weer gezien dat er op een moment de booster bij gesprongen is, wat dan wel gek is lijkt me.
Wat betreft het uitschakelen van het verwarmingssysteem, het op specifieke momenten laten draaien van de SWW en de nachtverlaging en dagverhoging. Hebben jullie dit allemaal op de WP zelf ingesteld of allemaal via HomeAssistant geregeld? Ik kan bijvoorbeeld in de weekklok wel aangeven wanneer ik wil dat verwarmen/koelen/sww draaien mag en ook op hoeveel graden ik het dan wil hebben, maar die interval is in hele graden en niet in halve graden. Zit hier nog verschil in qua werking van de WP? Kan die bijvoorbeeld beter zelf voorspellen hoe hij moet gaan draaien o.b.v. de weekklok of is het aansturen via HA ook net zo goed?

Hierbij ook nog wat inzicht in de laatste drie runs.
15-10 (pompstand 5):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2rurs0VD33-XaXocJPboOWdjio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uQVcJ4YuGflU7NAUnzUbdVyh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2r-i9eNOsVF1-_G4MG--4g9shE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Avis2RBCBuEvUrUGkFgIBUr8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47ru1k5cVmOhQx4sSVk-_dJno6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Us4FgTmxMtttoizGgl9VZOy.png?f=fotoalbum_large

16-10 (pompstand 5):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPQQbePVn-TQ0bxoShdquVOdun8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jt3vg6w0jTAEcFxyriKwyC4p.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePLLlX7LESOnR6K9Ckvhugnrtb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SbOFVVMZoXDwO5uKt8ak4C3d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zAX8iLAAYc4hT1nPJZBaJuvJXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sX1tPboiQuHkuGYielYNotVr.png?f=fotoalbum_large

17-10 (pompstand 5), handmatig overdag de thermostaat verhoogd naar 23 om een run te forceren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZaC9FaX4JnWVuTjeU45MhcVPxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zxlrVBN9yW9SYYbhZlZvAy9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56rB8_ssLzwSm3eeBNBn4vqkAKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TQJRjtFQd30t12vsBhWJQk0D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOIgLe5ShyDeZ73zKyzBWi6FKI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1klfWC3gRrG69ZBWKUrFPUOo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door tromphakvoort op 17-10-2025 20:32 . Reden: COP toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tromphakvoort
@Dsbwouter Nee op het moment nog niet, heb wel een P1 meter en ga nu uit van de KWh rapportage van de WP zelf. De elektricien heeft in de meterkast alle plekken naast de groepen al gevuld en heeft de bedrading erg kort afgeknipt waardoor het lastig is om een HomeWizard KWh meter te plaatsen, hebben jullie nog suggesties voor meters die bijv. met CT klemmen werken? Zit anders te denken om misschien in de technische ruimte een meter tussen de kabel te plaatsen i.p.v. in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
A-J schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:12:
Hallo allemaal, wij krijgen door grote problemen/schade aan het huis (helaas) o.a. een vernieuwing van ons warmtepomp systeem. De ‘oude’ Zubadan setup wordt vervangen naar een SHWM100 (R32) systeem.
Mijn vraag: kun je in de nieuwe binnenunit nog steeds alles zelf goed aanpassen, zoals legionellaruns, stille modi, etc.? Of is het heel erg veranderd allemaal in de interface/software?
Ik neem aan dat je de FTC7 bedoelt. Voor zover ik weet kan die niet minder dan de FTC6. De belangrijkste wijziging is het display en de user interface. De connector naar buiten (CN105) is volgens mij ongewijzigd, hooguit zijn er wat functies bijgekomen. Maar wellicht dat Tweakers met ervaring met beide types (@Technician- of @koevlaas2 ) mij kunnen corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zjemm schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:33:
ik heb v 18 op de ftc6, en blijkbaar is er nog een v20 zoals ik dat hier lees. is daar iets van release notes van te vinden? ik heb zitten zoeken maar kan sowieso niet veel over firmware vinden
Nee. Ik heb ook geen verschil kunnen ontdekken tussen V17 die ik hiervoor draaide en V20.01 die ik nu heb. Als je nu al v18 draait en geen problemen hebt zou ik niet upgraden. Veel te veel werk voor iets wat dus waarschijnlijk niets oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
je kan in ftc7 koelen met een curve

@Zjemm ik had v10 geupgrade naar 20.01, enige wat ik merkte was iets andere sww frequentie, voor de rest niet zo spannend

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tromphakvoort schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:17:
[...]

@michaelvo & @SebastiaanPs ,
De warmtepomp staat bij ons op zolder in een technische ruimte, ik hoor vrijwel niets van de warmtepomp en heb nog geen verschil in geluid gemerkt tussen pompstand 3, 4 of 5. Ik heb nog wel weer gezien dat er op een moment de booster bij gesprongen is, wat dan wel gek is lijkt me.
Wat betreft het uitschakelen van het verwarmingssysteem, het op specifieke momenten laten draaien van de SWW en de nachtverlaging en dagverhoging. Hebben jullie dit allemaal op de WP zelf ingesteld of allemaal via HomeAssistant geregeld? Ik kan bijvoorbeeld in de weekklok wel aangeven wanneer ik wil dat verwarmen/koelen/sww draaien mag en ook op hoeveel graden ik het dan wil hebben, maar die interval is in hele graden en niet in halve graden. Zit hier nog verschil in qua werking van de WP? Kan die bijvoorbeeld beter zelf voorspellen hoe hij moet gaan draaien o.b.v. de weekklok of is het aansturen via HA ook net zo goed?

Hierbij ook nog wat inzicht in de laatste drie runs.
15-10 (pompstand 5):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

16-10 (pompstand 5):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

17-10 (pompstand 5), handmatig overdag de thermostaat verhoogd naar 23 om een run te forceren:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi dat die circulatiepomp niet hoorbaar is op stand 5. Ik zou hem op stand 4 laten staan, maar dit kan ook geen kwaad.

Paar dingen die me opvallen:
- flow is nu best prima: 18 L/min tijdens SWW en 16 L/min tijdens verwarmen. Dat is prima voor jouw model.
- de recirculatie lijkt hier wel mee te vallen. Op 16-10 pauzeert de warmtepomp even na de SWW run en zie je namelijk dat de buitentemperatuur maar 2 graden stijgt ten opzichte van de temp tijdens de SWW run.
- het inschakelen van de booster tijdens verwarmen snap ik nog niet. Je ziet dat de discharge temp vlak daarvoor erg snel opliep ondanks dat de compressor terug moduleert.
- op 15-10 heb je tijdens een lange verwarmingsrun bij Tbuiten 13 gr en Ta 28 a 29 gr een COP van rond de 4, dat is wat laag.

Zou je eens een grafiek kunnen plotten met de Taanvoer, Tretour, Tbuiten en de verdamper intrede, bij mij heet dat “outside unit liquid pipe 1 temp”? En diezelfde grafiek maar dan met alleen Tbuiten en “outside unit liquid pipe 1 temp”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Hij heeft een unit die bepaalde service code niet laat zien, dus ik denk niet dat hij de liquid pipe1 en 2 phase pipe kan tonen :(

Maar het viel mij toen ook al op die hoge temps

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 17-10-2025 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:17
Andrehj schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:45:
[...]

Ik neem aan dat je de FTC7 bedoelt. Voor zover ik weet kan die niet minder dan de FTC6. De belangrijkste wijziging is het display en de user interface. De connector naar buiten (CN105) is volgens mij ongewijzigd, hooguit zijn er wat functies bijgekomen. Maar wellicht dat Tweakers met ervaring met beide types (@Technician- of @koevlaas2 ) mij kunnen corrigeren.
Klopt wel.
Denk dat er nog iets meer mogelijkheden inzitten.
Zie de manual van FTC7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@tromphakvoort

Jou booster schakelt in omdat je condensatie temperatuur de 60° aantikt. Is een soort van beveiliging. Zie nummer 17 op de foto. Je condensatietemperatuur zit de hele tijd vrij hoog..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZS9Y4E5p0-YEPXUC4IjMnVKZKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItnPHbQSyuUwmkZfU3OCBRms.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tromphakvoort
xoror schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:15:
@SebastiaanPs Hij heeft een unit die bepaalde service code niet laat zien, dus ik denk niet dat hij de liquid pipe1 en 2 phase pipe kan tonen :(

Maar het viel mij toen ook al op die hoge temps
@xoror Dat klopt inderdaad alle buitenunit sensors in HA zijn unknown. Zijn er nog eventueel andere sensors of settings die kunnen aantonen waarom de condensatie temp zo hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tromphakvoort schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 01:52:
[...]

@xoror Dat klopt inderdaad alle buitenunit sensors in HA zijn unknown. Zijn er nog eventueel andere sensors of settings die kunnen aantonen waarom de condensatie temp zo hoog is?
Ik zou niet weten hoe. Zie onder uit de screenshot van @Dsbwouter . Alleen recirculatie zal het denk ik niet zijn, omdat de COP ook wat laag is. Tekort aan koudemiddel dan? Ik zou je installateur vragen.
Als je installateur toch komt, dan kun je evt meteen naar die schoorsteen kijken. Van tevoren even uitzoeken welk type het is en wat je kan doen om de recirculatie te voorkomen (zie de link die ik eerder stuurde).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaAR11djLFGs9F4Vp-p8wosPIgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otVidzuq8frD2GvkAfh0CRtw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@tromphakvoort ik had ooit xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" gevonden, maar je heb service code 004 nodig (TH4: discharge temp)

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 18-10-2025 07:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Recirculatie zou alleen een te hoge condensatie temp veroorzaken als je aan het koelen bent. Dit is dus idd niet het geval. Cop is zo laag omdat je zo hoog condenseert, condensatie druk is 38b bij 60°. Normaal ligt je condensatie temperatuur aardig gelijk aan je aanvoer, bij 28° aanvoer zou je druk dan maar rond de 17b zitten. Zou idd ook een installateur bij halen en alles nalopen, hier ga je zelf weinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
@tromphakvoort

Ik deel de bevindingen van de rest. Condensatietemperatuur lijkt me hoog en COP is zeker te laag. Je draait op 15-10 en 16-10 urenlang op 20 a 26 Hz, met een thermisch vermogen van net boven de 3 kW (dT van 3 graden). De geschatte COP zit hierbij rond de 4 wat zou betekenen dat je 750 watt elektrisch vermogen afneemt. Komt dit overeen met wat je ziet op je P1 meter? Volgens het databoek heb je bij 12 graden buiten en 3 kW thermisch een COP van 7 dus 430 watt elektrisch. Daar lijkt dus zeker wat mis te gaan, werk voor de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
tromphakvoort schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:17:
Halve graden kunnen inderdaad alleen via Home Assistant. Geen verschil qua werking, kan dus prima. Ik heb overigens de temperaturen dus via Home Assistant aangestuurd, maar ik heb op de weekklok van de binnenunit wel aangegeven dat hij tussen 7-9 en 18-20 uit moet staan. Met server control zou dit ook via Home Assistant kunnen, wellicht dat ik dat nog ga doen om de tijden wat dynamischer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michaelvo schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:06:
Halve graden kunnen inderdaad alleen via Home Assistant.
Dat klopt niet. Halve graden kun je met alles instellen wat aan de CN105 poort hangt. Dus ook met een Procon, of met Melcloud.

Alternatief is een constante aanvoertemperatuur of WAR, met een externe thermostaat. Dan kun je op die thermostaat instellen wat je wilt. Desnoods per 0.1 °C, als je thermostaat dat ondersteunt.

[ Voor 35% gewijzigd door Andrehj op 18-10-2025 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
Andrehj schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:10:
[...]

Dat klopt niet. Halve graden kun je met alles instellen wat aan de CN105 poort hangt. Dus ook met een Procon, of met Melcloud.

Alternatief is een constante aanvoertemperatuur of WAR, met een externe thermostaat. Dan kun je op die thermostaat instellen wat je wilt. Desnoods per 0.1 °C, als je thermostaat dat ondersteunt.
Ok ik bedoelde natuurlijk in de specifieke situatie van @tromphakvoort ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-10 18:00

A-J

Technician- schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:38:
[...]

Klopt wel.
Denk dat er nog iets meer mogelijkheden inzitten.
Zie de manual van FTC7
En zit er nog een Silent Mode op? Ik weet niet welk model buitenunit je hebt?

Zoals in FTC6 kon ik mijn Zubadan in 2 ‘geknepen’ modi zetten en ik vraag me af of dit met het nieuwe systeem nog kan?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
A-J schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:35:
[...]

En zit er nog een Silent Mode op? Ik weet niet welk model buitenunit je hebt?

Zoals in FTC6 kon ik mijn Zubadan in 2 ‘geknepen’ modi zetten en ik vraag me af of dit met het nieuwe systeem nog kan?
Tuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:20
Enig idee waarom mijn warmtepomp bij een buitentemperatuur van 16 graden nog met enige regelmaat soms het warmte element gebruikt midden op de dag? (Bliksemschicht op het bedieningspaneel). Welke instellingen zou ik hiervoor kunnen controleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
morlune schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:38:
Enig idee waarom mijn warmtepomp bij een buitentemperatuur van 16 graden nog met enige regelmaat soms het warmte element gebruikt midden op de dag? (Bliksemschicht op het bedieningspaneel). Welke instellingen zou ik hiervoor kunnen controleren?
Zoals bij zoveel vaak gestelde vragen is het antwoord op deze ook al gegeven in een gepinde post: DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Tip: Lees die gepinde posts (en daarna de rest van dit topic), dat scheelt veel vragen die steeds terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 14:37
Ik heb hier veel hits gevonden die hetzelfde probleem als het mijne beschrijven, maar kom tot dusver niet op een (voor mij) werkende oplossing... Ik zie in mijn monitoring op HA dat mijn regeling op kamertemperatuur ervoor kiest om de booster bij te schakelen zonder dat daar aanleiding toe is. De welbekende "Elektr.weerstand" instelling staat voor zowel SWW als verwarmen al uit. Onderstaand data uit mijn HA monitoring, om iets voor 4:00 schiet de flow setpoint onverklaarbaar omhoog, tegelijk schakelt de buitenunit uit en wordt er gekozen om de booster in te schakelen. Het is momenteel nog veel te warm buiten om dit aan defrost e.d. te wijten. Flow lijkt m.i. OK (gelezen dat dit soms de oorzaak is) en firmware versie 1801 wordt gebruikt. Flow min/max staat ingesteld op 25-40 graden.

Heb ik een post over het hoofd gezien?

Compressor frequentie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56teaGqBPfW7azR6xItHozXtLZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xsm0w4DxOrZr5ZNGeb3wX4Yg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqfL863_GIP5I_q6mEz9qMeK5dI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GUpjJobE1ie8BZKazV7Mr1nv.png?f=fotoalbum_large
Legenda:
- donkerblauw: flow setpoint (geregeld door warmtepomp)
- Geel: kamertemperatuur zoals aangegeven door Mitsubishi thermostaat
- Oranjerood: kamertemperatuur setpoint (wordt geregeld door automation a.d.h.v. stroomprijzen)
- Groen: aanvoertemperatuur
- Paars: retourtemperatuur

Flow sensor Ecodan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b695Zn0sXDO1MO75OuFJBG0jJOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tqbfrOQUXQro7HgDPcWB7npz.png?f=fotoalbum_large

Opgenomen vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_Af1sikUZo9ZylijXTC1gtHn_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0AsUTb77w14PLF6nKxQnaGD2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tiimmeh op 21-10-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Tiimmeh schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:20:
Ik heb hier veel hits gevonden die hetzelfde probleem als het mijne beschrijven, maar kom tot dusver niet op een (voor mij) werkende oplossing... Ik zie in mijn monitoring op HA dat mijn regeling op kamertemperatuur ervoor kiest om de booster bij te schakelen zonder dat daar aanleiding toe is. De welbekende "Elektr.weerstand" instelling staat voor zowel SWW als verwarmen al uit. Onderstaand data uit mijn HA monitoring, om iets voor 4:00 schiet de flow setpoint onverklaarbaar omhoog, tegelijk schakelt de buitenunit uit en wordt er gekozen om de booster in te schakelen. Het is momenteel nog veel te warm buiten om dit aan defrost e.d. te wijten. Flow lijkt m.i. OK (gelezen dat dit soms de oorzaak is) en firmware versie 1801 wordt gebruikt. Flow min/max staat ingesteld op 25-40 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor modus draai je? Kamertemperatuur blijkbaar, beter lezen...

Dat het buiten te warm is volgens mij precies het probleem. Je compressor zit al op 20 Hz en de watertemperatuur blijft maar toenemen en toenemen. Op een gegeven moment wordt het te warm en kan de compressor niet verder terug in frequentie en schakelt hij uit. Ik denk dat hij daarom de booster gebruikt omdat de warmtepomp zijn vermogen niet meer kwijt kan en met de booster is het beter te regelen.

Heb je de verwarming echt nodig? Kan je meer groepen openzetten? Je kan eventueel ook nog spelen met Thermo Diff instellingen zodat de warmtepomp het watertemperatuur iets warmer laat worden dan hij eigenlijk wilt voordat hij afslaat.

Maar ik laat me graag verbeteren mocht ik het mis hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door pascallj op 21-10-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
pascallj schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:31:
[...]

Wat voor modus draai je? Kamertemperatuur blijkbaar, beter lezen...

Dat het buiten te warm is volgens mij precies het probleem. Je compressor zit al op 20 Hz en de watertemperatuur blijft maar toenemen en toenemen. Op een gegeven moment wordt het te warm en kan de compressor niet verder terug in frequentie en schakelt hij uit. Ik denk dat hij daarom de booster gebruikt omdat de warmtepomp zijn vermogen niet meer kwijt kan en met de booster is het beter te regelen.

Heb je de verwarming echt nodig? Kan je meer groepen openzetten? Je kan eventueel ook nog spelen met Thermo Diff instellingen zodat de warmtepomp het watertemperatuur iets warmer laat worden dan hij eigenlijk wilt voordat hij afslaat.

Maar ik laat me graag verbeteren mocht ik het mis hebben.
Daar heb ik ook over zitten nadenken, maar afslaan om die reden heb ik tot dusver alleen gezien bij veel hogere flow temperaturen. Als ik het goed begrijp zou dat zelfs pas bij de ingestelde 40 graden max moeten gebeuren? Aanvoer stagneert iig op 27 graden, wat m.i. niet absurd hoog is. Het huis is volledig voorzien van vloerverwarming (ca 60m2) en alle groepen staan volledig open.

Thermo diff staat op standaard en tevens het maximale: +/- 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
pascallj schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:31:
[...]Dat het buiten te warm is volgens mij precies het probleem. Je compressor zit al op 20 Hz en de watertemperatuur blijft maar toenemen en toenemen. Op een gegeven moment wordt het te warm en kan de compressor niet verder terug in frequentie en schakelt hij uit. Ik denk dat hij daarom de booster gebruikt omdat de warmtepomp zijn vermogen niet meer kwijt kan en met de booster is het beter te regelen.
Nee, in ruimteregeling blijft hij op minimumvermogen doordraaien totdat je Ta boven de ingestelde diff grens komt, of totdat de ruimtetemperatuur 1,0 graden boven setpoint is. In beide gevallen gaat de warmtepomp dan uit, om op een later moment weer te starten. Zou nooit tot booster gebruik moeten leiden.

@Tiimmeh flow is idd prima voor jouw niet al te grote warmtepomp. Nog even voor de zekerheid, je draait de Mitsubishi ruimteregeling met Mitsubishi thermostaat?

Meest opvallende dat ik zie is dat het opgenomen vermogen perfect correleert met de frequency, tot 03.30u. Dan verdubbelt het opgenomen vermogen (van 300W naar 600W) terwijl de frequency op 20Hz blijft en het afgegeven vermogen (delta T) ook stabiel. Kun je in alle data nog meer opvallende dingen terugvinden qua temperaturen ofzo rond dat tijdstip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqfL863_GIP5I_q6mEz9qMeK5dI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GUpjJobE1ie8BZKazV7Mr1nv.png?f=fotoalbum_large
Ik snap er niks van.
Kun je van bovenstaande grafiek even aangeven wat de verschillende kleuren zijn (of, liever nog, het plaatje in je post aan passen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
michaelvo schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:46:
[...]

Nee, in ruimteregeling blijft hij op minimumvermogen doordraaien totdat je Ta boven de ingestelde diff grens komt, of totdat de ruimtetemperatuur 1,0 graden boven setpoint is. In beide gevallen gaat de warmtepomp dan uit, om later weer te stoppen. Zou nooit tot booster gebruik moeten leiden.

@Tiimmeh flow is idd prima voor jouw niet al te grote warmtepomp. Nog even voor de zekerheid, je draait de Mitsubishi ruimteregeling met Mitsubishi thermostaat?

Meest opvallende dat ik zie is dat het opgenomen vermogen perfect correleert met de frequency, tot 03.30u. Dan verdubbelt het opgenomen vermogen (van 300W naar 600W) terwijl de frequency op 20Hz blijft en het afgegeven vermogen (delta T) ook stabiel. Kun je in alle data nog meer opvallende dingen terugvinden qua temperaturen ofzo rond dat tijdstip?
Ik gebruik inderdaad de mitsubishi thermostaat (de draadloze).

Klein detail wellicht van belang: ik heb een automation die de setpoint elk kwartier aanpast aan de hand van de stroomprijs. Mijn vermoeden was dat de regeling daardoor van slag raakt. Afgelopen nacht heb ik gedraaid waarbij deze dynamische setpoint uitstaat als de warmtepomp aan het verwarmen is. Helaas krijg ik dan een vrijwel identiek profiel, dus dat lijkt niet de aanleiding.
Overigens zie ik ook daar dezelfde toename van 300W naar 600W, dus daar lijkt een verband te zijn.
Andrehj schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

[Afbeelding]
Ik snap er niks van.
Kun je van bovenstaande grafiek even aangeven wat de verschillende kleuren zijn (of, liever nog, het plaatje in je post aan passen)?
Excuus, heb mijn vorige post zojuist aangepast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
Gok dat hij die ook niet kan zien. Maar in dat kader ben ik wel benieuwd naar de condensatie temperatuur...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@michaelvo zo te zien draait hij niet mijn software, maar hopelijk logt die van hem wel condensatie temp, lijkt op dat andere geval waar ik naar verwees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Ik heb die data niet helaas, draai nog de voorganger van de software van @xoror :)

Maar die compressor temperaturen zouden inderdaad de oorzaak kunnen zijn. Kan ik die temperaturen wellicht inzien via het bedieningspaneel? Dan kan ik de compressor temperaturen handmatig bekijken bij de volgende cyclus.

Kan als alternatief even switchen naar de software van @xoror om mee te loggen, maar dat heeft wat tijd nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Tiimmeh Je zou mijnes erop kunnen zetten, dan krijg je als het goed is zowiezo condensatie. Als je geen SUZ (bepaalde serie) unit heb, krijg je ook andere buiten unit data (discharge temp, liquid pipe1).

Je kan via service code wel kijken, maar je heb temps nodig op dat moment zoals de case waar naar ik wees. Als die de booster start ben je al te laat, je wil even ervoor zien. Bij die andere case zag je dat heel duidelijk.

met mijn software kan je dmv bias ook makkelijker spelen met dynamische energie tarieven

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 21-10-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Als het inderdaad hetzelfde probleem is wat ~xoror aanhaalde, veroorzaakt dat dan geen error code die je kan uitlezen en waarvan je met de request codes 103-129 de gewenste data zoals condensing temp etc. kan uitlezen?

[ Voor 3% gewijzigd door pascallj op 21-10-2025 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Compressor frequentie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Legenda:
- donkerblauw: flow setpoint (geregeld door warmtepomp)
- Geel: kamertemperatuur zoals aangegeven door Mitsubishi thermostaat
- Oranjerood: kamertemperatuur setpoint (wordt geregeld door automation a.d.h.v. stroomprijzen)
- Groen: aanvoertemperatuur
- Paars: retourtemperatuur

Flow sensor Ecodan:
[Afbeelding]

Opgenomen vermogen:
[Afbeelding]
Flow setpoint gaat in één keer 6 gr omhoog, zou dat de verklaring kunnen zijn voor inschakelen back-up heater? Ik zie niet direct een andere verklaring, maar zou ook geïnteresseerd zijn in condensation temperature vanwege die case afgelopen week. Heb je de COP ook?

Hoe meet je het opgenomen vermogen? Lijkt niet heel exact: de meting volgt niet helemaal adequaat de compressor en het is voor vs. na booster verschillend bij dezelfde compressorfrequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Tiimmeh Zeker weten dat er geen automations meer draaien ? Je kan bij de history evt kijken in HA rond dat tijdstip of er een bepaalde automation heeft gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:37

Op welke temperatuur heb je je bivalentpunt ingesteld?
Als in: check de plot van je buitenlucht temperaturen rond de booster periode en spiegel dat aan je bivalent temp van de unit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tromphakvoort
xoror schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 07:45:
@tromphakvoort ik had ooit xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" gevonden, maar je heb service code 004 nodig (TH4: discharge temp)
@xoror Ik heb dit even bekeken maar krijg telkens xxxx terug, kan het zijn dat ref.adr nog op iets anders ingesteld moet worden? Deze staat op 0 namelijk, ik kan deze alleen niet aanpassen lijkt het.
michaelvo schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:03:
@tromphakvoort

Ik deel de bevindingen van de rest. Condensatietemperatuur lijkt me hoog en COP is zeker te laag. Je draait op 15-10 en 16-10 urenlang op 20 a 26 Hz, met een thermisch vermogen van net boven de 3 kW (dT van 3 graden). De geschatte COP zit hierbij rond de 4 wat zou betekenen dat je 750 watt elektrisch vermogen afneemt. Komt dit overeen met wat je ziet op je P1 meter? Volgens het databoek heb je bij 12 graden buiten en 3 kW thermisch een COP van 7 dus 430 watt elektrisch. Daar lijkt dus zeker wat mis te gaan, werk voor de installateur.
@michaelvo Zie onderstaande afbeelding, dit is natuurlijk van het hele huis dus zal wat afwijken maar het lijkt wel dat er inderdaad te veel vermogen wordt opgenomen door de wp. Ik ga in HA even een automation maken die de temperaturen aanpast gedurende de dag. Bedankt voor de info!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrVVmimUnr2h2_wlW_euodrmTZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0dlRStx9txV4VHABp6O0k5lG.png?f=fotoalbum_large

We hebben de thermostaat van 22 naar 21 graden gezet omdat 22 toch wel flink warm bij ons thuis is, daardoor heeft de WP een aantal dagen niet gedraaid omdat de temperatuur extreem langzaam daalt op de begane grond. Vanmorgen is de WP weer een verwarmingscyclus gaan draaien en zie ik helaas weer dat de WP aan het pendelen is. Mijn eigen vermoeden is dat dit komt door de condensatie temp die snel oploopt tot 60 graden, misschien dat dit dan toch een tekort aan koelmiddel o.i.d. kan aanduiden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WI3_UOR4fNCtw0DIySWp7rQDSN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MuBpD1XIUcuppjsSZCT8VNqO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcBmlya1drjJQ1ULdYC-KBukg34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MSuM7RCp9jgRlXgTvu4BSSL4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@tromphakvoort dit is geen pendelen, maar verwarmen afwisselend met de compressor en de back-up heater. De condensatietemperatuur loopt tijdens verwarmen op de compressor snel op, waarop de compressor als “zelfbescherming” uitschakelt en je warmtepomp op de back-up heater verder gaat. Dit is absoluut geen normaal gedrag, zie de mogelijke oorzaken in de screenshot die @Dsbwouter eerder deelde. Omdat de COP ook laag is (onder specs), zou het goed kunnen dat er een tekort aan koudemiddel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
De wp van tromphakvoort is wel wat zwaar voor zijn beng woning. Ik heb 200m2 en maar A+++ en ik laat de suz 60 nu 6 uur op de klok overdag stoken. Na meestal 3 of 4 uur stopt ie na continue draaien op (27/22,27/23,26/23 en 25/23). Draadloze mitsubisi thermostaat 21,5. Wordt vloer lekker warm door vrijwel hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
nessio schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:28:
De wp van tromphakvoort is wel wat zwaar voor zijn beng woning. Ik heb 200m2 en maar A+++ en ik laat de suz 60 nu 6 uur op de klok overdag stoken. Na meestal 3 of 4 uur stopt ie na continue draaien op (27/22,27/23,26/23 en 25/23). Draadloze mitsubisi thermostaat 21,5. Wordt vloer lekker warm door vrijwel hele huis.
Dat kan best zo zijn maar dat kan zijn problemen niet verklaren. Ook deze pomp moet in zijn set-up prima kunnen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:55:
@tromphakvoort dit is geen pendelen, maar verwarmen afwisselend met de compressor en de back-up heater. De condensatietemperatuur loopt tijdens verwarmen op de compressor snel op, waarop de compressor als “zelfbescherming” uitschakelt en je warmtepomp op de back-up heater verder gaat. Dit is absoluut geen normaal gedrag, zie de mogelijke oorzaken in de screenshot die @Dsbwouter eerder deelde. Omdat de COP ook laag is (onder specs), zou het goed kunnen dat er een tekort aan koudemiddel is.
@tromphakvoort Een teveel aan koudemiddel bij mij: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73355862

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@michaelvo dan moet de installateur er maar bij komen. Instellingen veranderen helpt niet. Woning 60m2 met suz60. Mijn dochter heeft A+++ tussenwoning 140m2 en puhz50 en die hoeven nauwelijks te stoken (het is daar altijd te warm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Dat zou niet zo scherp moeten kunnen aangezien er een flink vloeistofvat in de buitenunit zit.
Ik vind het iig vreemd dat dit zoveel invloed zou kunnen hebben of hebben ze er perongeluk bv 0,5kg teveel in gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Technician-

In de suz modellen zit geen vloeistof vat. Alklima adviseert zelfs om er koudemiddel uit te halen als er minder dan 10m leiding aan zit. De puz modellen hebben ook geen echt vloeistof vat maar een power receiver waar ook vloeistof in opgeslagen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Probleem Tromphakvoort.: pompsnelheid naar 1. Zou dat helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@nessio

Dat is nergens goed voor en zal gelijk voor een flow storing zorgen. Er zijn geen instellingen die dit probleem kunnen veroorzaken. Hier moet gewoon een installateur bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ok, was maar een idee.
Tromphakvoort hoor ik niet over sww problemen. Bij teveel of te weinig koelmiddel zou dat toch ook een probleem opleveren of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@nessio SWW ging ook niet lekker:
tromphakvoort in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Zie de eerste grafiek, weer deels op de back-up heater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@nessio

Teveel koudemiddel heb je vooral last van op laag vermogen. Zal met sww dan niet veel uitmaken of er moet echt extreem te veel inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco45 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:13:

Procon MelcoBEMS MINI (A1M) updatetool beschikbaar

Vandaag heb ik via een connectie in het buitenland het update tool pakket ontvangen.
Dit is een zip-file met een Bootloader (het installatieprogramma), de nieuwste firmware versie 3.0025 en een PDF-file met de Engelstalige gebruiksaanwijzing, zowel voor Windows als voor MACOSX.

De Windows versie van de tool is zojuist getest door mij en @AUijtdehaag op separate Procons en werkt prima.
Mijn firmware versie was 3.0013 en is nu 3.0025, maar aangezien mijn Mitsu een FTC-5 controller heeft, maakt deze update voor mij niets uit alhoewel er wel enkele verbeteringen in schijnen te zitten.

[Afbeelding]

Liefhebbers kunnen mij een bericht met hun e-mailadres sturen en dan stuur ik de zip-file op.
DISCLAIMERS:
Gebruik geheel op eigen risico; ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid.
Gebruiksaanwijzing en deze post zijn geschreven voor de "ervaren tweaker" welke voldoende verstand heeft van de Engelse taal, het installeren van software op een laptop, van elektro- of elektronicatechniek en het voorkomen van ESD-schade. Indien dit niet het geval is, besteedt u dit beter uit aan een deskundige!

Benodigdheden:
  • Kruiskopschroevendraaier om het voorpaneel van de Mitsu binnenunit te verwijderen.
  • Laptop voorzien van een USB-aansluiting en van bovengenoemde programma's.
  • Eventueel een USB-RS485-converter: mogelijk heeft u deze converter al om de Procon te laten communiceren met uw monitoring apparatuur. Indien u dat anders heeft ingericht, is het noodzakelijk om een USB-RS485 converter te kopen. Deze zijn voor minder dan 20 euro online te koop.
Begin met de volgende handelingen:
  • Pak de zip-file uit op uw laptop. De bootloader installeren middels rechtermuisklik en dan Als Administrator uitvoeren.
  • Drivers installeren indien nodig, maar dat is normaliter niet het geval.
  • Schakel de Mitsu uit d.m.v. de ronde knop op het bedieningspaneel en schakel daarna in de meterkast de automaat welke de Mitsu voedt eveneens uit. Wacht daarna tenminste 5 minuten.
  • Verwijder daarna voorzichtig de voorzijde en let goed op de bedieningskabel waarmee het bedieningspaneel vast zit aan de binnenunit. Deze heeft maar een beperkte lengte: zie hiertoe uw service manual. Op de eerste pagina van dit topic staan onder de kop DOCUMENTATIE links naar de diverse manuals.
  • De Procon is met een kabel verbonden verbonden aan de hoofdprintplaat op aansluiting CN105. Na ESD-ontlading deze connector voorzichtig losmaken. Let op: de connector is soms voorzien is van een haakje dat moet worden ingedrukt. Ondersteun eventueel de printplaat wat met de andere hand.
  • Sluit de USB-RS485 converter aan op de laptop. Koppel eventueel aangesloten omvormers welke ook via RS485 op de converter zijn aangesloten wel eerst los.
  • Ga nu verder met de gebruiksaanwijzing; deze begint op bladzijde 2 met punt 3)...u mist echter niets.
  • Punt 6 aanvulling: De Bootloader kan worden gevonden onder FAW Electronics.
  • Punt 8 aanvulling: Maak een notitie van de dipswitch standen voordat u alle switches op OFF zet (naar boven).
  • Nadat de update is gelukt kan de Procon weer worden aangesloten volgens het schema van uw monitoringsysteem.
  • Plaats het voorpaneel en zet deze weer vast met de kruiskopschroeven.
  • Schakel eerst de automaat in de meterkast weer aan en daarna de Mitsu middels de ronde knop.
  • Het kan zijn dat na aansluiten de modbusregisters niet goed worden uitgelezen: een herstart middels het Sudo Reboot op mijn raspberry pi lost dat op. Bij @AUijtdehaag's node red bleek dat niet nodig.
Nogmaals dank voor het delen van deze firmware. _/-\o_ Zojuist (eindelijk) mijn Procon naar de laatste firmware versie geflashed, zodat ik nu zeker weet dat ie A. werkt en B. voorzien is van firmware 3.0025.
In je handleiding ontbrak nog hoe je de procon tijdens het flashen van voeding voorziet, dat was nog wel een aardig knutselwerkje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@SebastiaanPs duidelijk. Zal inderdaad iemand fysiek naar moeten kijken.
Misschien moet hij even bij de buren vragen of ze problemen hebben en zo nee: alle instellingen noteren.
Maar snap nog steeds niet dat ze een suz 60 plaatsen. Tjonge die woning kun je verwarmen met 4 kaarsen en de wtw😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:06:
[...]

Dat zou niet zo scherp moeten kunnen aangezien er een flink vloeistofvat in de buitenunit zit.
Ik vind het iig vreemd dat dit zoveel invloed zou kunnen hebben of hebben ze er perongeluk bv 0,5kg teveel in gedaan?
Dat weet alleen de monteur, ik stond niet op z’n vingers te kijken.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
@tromphakvoort
Draait je circulatiepomp wel? De condensatie temperatuur van je koudemiddel loopt enorm op, maar Ta lijkt vrijwel niet te reageren.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:19
Krijg het idee dat ik nu wat beter begrijp maar ook dat er wellicht iets verkeerd was geinstalleerd of reset.

Alle units moeten gekoppeld worden aan de afstandsbediening welke voor elke indoor unit is.
Dan worden ze allemaal gelinkt naar de main computer die denk ik op de buitenunit zit en vanuit daar bepaald hij de verschillende room temperatures.

Ik ga morgen alles resetten want met de wifi modules en home assistant kreeg ik ook rare overkoepelende controls.
Doe alles ook gelijk in hun nieuwe MELCloud Home app en hoop dat het daarna weer wat beter werkt om misschien nog een poging aan ESPs te wagen.

Klinkt zo ook wel allemaal wel meer logisch waarom mijn remote temperatures in alle kamers vrijwel gelijk waren en ik alleen status operating room temp en compressor 0 kreeg uit mijn logs

[ Voor 13% gewijzigd door xeoMe op 23-10-2025 01:15 ]

Pagina: 1 ... 192 193 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero