• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:40
morlune schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:31:
[...]

Als ik hier even op mag aanhaken, wat is te vochtig?
Een aantal hele kleine druppels op de leidingen op je zolder verdieping (waar het al warmer en benauwder is), is dat erg? Of hebben we het over hele buizen die nat zijn, lekkend op de vloer?
Ik hou namelijk het dauwpunt goed in de gaten, benedenverdiepingen hebben geen problemen met condens, alleen op zolder naast de WP is de buis naast de driewegklep een heel klein beetje vochtig met 20 graden aanvoer temperatuur. Ik haal het vocht er met een doek van af, maar dan hebben we het over drie kleine druppeltjes ongeveer, het mag bijna geen naam hebben. Zou dat ook al een probleem zijn?
De verdeler op de BG is helemaal droog namelijk.
Dat moet geen probleem zijn. Trek je meterkast maar eens open en bekijk de binnenkomende waterleiding, daar staat nu wss ook codens op. Maar ik zou zelf geen codens in mijn vloer/muren willen. Dus natte vloeren is wat mij betreft een dikke no-go.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• mennoza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:49
mennoza schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:45:
Hallo allemaal. Ik heb al veel topics gelezen en mezelf goed ingelezen over dit systeem en vergelijkbare situaties, en ook eerder hier gepost, maar ik kom er in mijn specifieke situatie niet goed uit. Daarom leg ik het hier toch even voor in de hoop dat jullie meedenken.

Het gaat om een woning (sociale huur, bouw 2021) met een Mitsubishi Ecodan warmtepomp met wtw en vloerverwarming met koelfunctie (later geactiveerd omdat die uitstond). Beneden (woonkamer/keuken) werkt het systeem op zich redelijk: de vloer wordt duidelijk koel en de temperatuur daalt daar ook. Boven (tweede (laatste) verdieping met drie kleine slaapkamers en een overloop/trapruimte) blijft het echter structureel warm, rond de 25°C, ook wanneer de koeling actief is.

Wat ik zelf al heb geprobeerd/waargenomen:

Koeling staat actief en werkt beneden wel (vloeren voelen koel)

Beneden verdelers (woonkamer/keuken) heb ik tijdje geleden grotendeels ingeperkt zodat er meer flow naar boven zou gaan en boven mogelijk koeler wordt (helemaal dichtdraaien is niet goed heb ik begrepen?)

Boven staan de meeste groepen volledig open (behalve badkamer, ik kan ook proberen één kamer die weinig gebruikt wordt dicht te draaien, of dat zal helpen is ook de vraag?)

Deuren van de kamers boven staan meestal open (trap/overloop is open ruimte). Dichte deuren ook geprobeerd maar toch koelt het niet.

De woonkamer-thermostaat staat op 19°C ingesteld. Ruimte regeling stand. Hierdoor wordt het met warm weer beneden 21c als je de woonkamer/open keuken deur dicht houdt. Open deur wordt het 23c.

Druk op de verdelers beneden en boven rond 2 bar.

Beneden koelt het vrij goed, maar boven verandert er nauwelijks iets.

Wat mij opvalt:

Beneden voel je duidelijk koude vloer, maar boven iets minder, daarom had ik het beneden meer dichtgedraaid. Maar vloer voelt dus wel koel boven.

In de winter was het boven ook al altijd minder warm dan beneden, vloer voelt minder warm dan beneden.

Het lijkt alsof de bovenverdieping minder “meedoet” in het systeem.

Mijn vragen waar ik op vastloop:

Kan het simpelweg zijn dat koeling via vloerverwarming onvoldoende is om een bovenverdieping direct onder een plat dak echt merkbaar te koelen, omdat zon/warmte van het dak het blijft opwarmen?

Heeft het zin om nog verder te sturen op flow (bijvoorbeeld beneden bijna dicht en boven volledig open), of is dat in de praktijk beperkt effect en niet de oorzaak?

Heeft het zin om minder gebruikte ruimtes (zoals badkamer of 1 kamer) volledig dicht te zetten om meer koeling naar de andere kamers te sturen, of verstoort dat het systeem juist?

En uiteindelijk: is dit een situatie waarin ik beter niet te veel meer kan optimaliseren met verdelers/instellingen, maar het gewoon “limiet van het systeem in deze woning” is? Ik kan gewoon moeilijk slapen met 25c boven.

Ik hoor graag jullie ervaringen of inzichten, vooral van mensen met vergelijkbare woningen met de Ecodan systeem.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Wat ik zelf lastig vind is dat dit niet alleen tijdens koelen speelt. In de winter werd de vloer boven ook altijd minder warm dan beneden. Daarom twijfel ik of dit puur het gevolg is van het platte dak en de zonbelasting, of dat er ook iets niet optimaal is aan de waterverdeling/inregeling van de vloerkoeling. Herkennen anderen dit? Is dit normaal gedrag bij een Ecodan met vloerkoeling of zou de bovenverdieping eigenlijk duidelijk meer moeten meedoen vooral nu om boven de temperatuur te laten dalen?

• Djvdb
mennoza schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:57:
[...]

Wat ik zelf lastig vind is dat dit niet alleen tijdens koelen speelt. In de winter werd de vloer boven ook altijd minder warm dan beneden. Daarom twijfel ik of dit puur het gevolg is van het platte dak en de zonbelasting, of dat er ook iets niet optimaal is aan de waterverdeling/inregeling van de vloerkoeling. Herkennen anderen dit? Is dit normaal gedrag bij een Ecodan met vloerkoeling of zou de bovenverdieping eigenlijk duidelijk meer moeten meedoen vooral nu om boven de temperatuur te laten dalen?
Denk dat dit eerder iets met het leidingsysteem te maken heeft dan de warmtepomp. Kun je anders foto’s plaatsen van de verdelers en de leidingen die ernaar toe gaan.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Andrehj schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:05:
Aansluitend bij @Technician-:
Dit forum heeft een zoekfunctie. Als je even de moeite noemt om te zoeken op "koelen", "condens", "dauwpunt" of "pendelen". Dan kom je talloze posts tegen waarin dit onderwerp al compleet uitgemolken is en alle info al vele malen staat. Van eindeloos hetzelfde herhalen (of lezen) wordt niemand blij.
@WatcherZ, @mennoza, @Geeforce, @laurens0619, @pastafan
Andrehj schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:29:
[...]

Uitrekenen (of bepalen door te proberen) wat de maximale watertemperatuur is waarbij je WP niet gaat pendelen en de WP daarop instellen. Afhankelijk van hoeveel m² VVW je hebt en het minimum vermogen van je WP kan dat misschien wel 15 °C (of nog lager) zijn.
Dan moet je wel heel goed het dauwpunt (binnen!) in de gaten houden, om te voorkomen dat je vloer nat wordt.
Met een watertemperatuur van 19 °C kan nagenoeg niemand zonder pendelen koelen (tenzij het 30 graden binnen in je woning is).

Hoe stuur je het koelen aan? Want als je zonder thermostaat de WP op koelen zet, blijft deze eeuwig doordraaien en zal deze uiteindelijk altijd gaan pendelen.
Ik zag dus de onderste quote na het zoeken, gisteren ging de Mitsu app ineens zelf om (adhv instellingen van de Mitsu in bedrijfstellingmeneer vorig jaar) op 1c flow koelen, wtf?!
Zou je die reactie (wellicht is er nog een duidelijkere post van je) willen pinnen in het topic? Dan is het iets makkelijker terugvinden. Het topic gaat zowel over verwarming als koelen pendelen.

Mijn 10kWh met 250m2 ging gisteren al heel snel in de pendel nadat ik hem had gezet op 18c flow. Kon condensatie enzo niet in de gaten gehouden en toen maar uitgezet, moet wel zeggen dat de vloer wel koeler aanvoelde en dat gedurende de dag al een heel verschil maakte (met 26+ in de woning soms, veel ramen, goed geïsoleerd, dan krijg ik de warmte normaliter erg moeilijk weg en is elke graad meegenomen :).

Nu eens even op koelen zetten en kijken wat er gebeurd.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Kecin ik geloof dat min flow temp bij koelen 5c is? Apart dat je 1c ziet...

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

xoror schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:30:
@Kecin ik geloof dat min flow temp bij koelen 5c is? Apart dat je 1c ziet...
Excuses; grafiek even nagekeken; 4c.

• xoror
  • Niet online
@Kecin Heb je weer cool flow target gebruikt ? 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door xoror op 26-06-2026 09:36 ]

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Haha, nee, deze keer stond via de ESP niets ingesteld, maar ging het programma van de Mitsu aan. Ben nu wel aan het koelen en heb alles geüpdatet, weet nu de opties te vinden. Ik moet nu alleen het dashboard nog werkend krijgen maar wellicht heb ik een te oude ESP?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gff1eexgeu304k-S0vcqU5mRn-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WibdwjMbrUJmkhVtHu7jWH1h.png?f=fotoalbum_large

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:51
[...]

Dat is een kwestie van ontwerp van je vloerverwarming en heeft niets met de warmtepomp te maken.

Normaal gesproken wordt een verwarming voor slaapkamers ontworpen voor circa 18oC en de woonkamer voor 21oC, die doen ze door de hartafstand tussen de leidingen te verhogen in de slaapkamers(minder leidingen dus).
Kortom een slaapkamer heeft gewoon veel minder verwarming(koeling) capaciteit dan een woonkamer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• xoror
  • Niet online
@Kecin
"maar ging het programma van de Mitsu aan"
Wat bedoel je hier mee? Heb je z'n gare schakelmodule die dit doet? Of is het FTC7 die automatisch switched? Uit zichzelf zou hij niet zomaar moeten switchen

Dashboard zou gewoon moeten werken, en anders je esp bijwerken tot laatste versie.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

xoror schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:55:
@Kecin
"maar ging het programma van de Mitsu aan"
Wat bedoel je hier mee? Heb je z'n gare schakelmodule die dit doet? Of is het FTC7 die automatisch switched? Uit zichzelf zou hij niet zomaar moeten switchen

Dashboard zou gewoon moeten werken, en anders je esp bijwerken tot laatste versie.
Ik denk dat FTC7? Was ingesteld via het programma curve omschakeling via het bedieningspaneel van de Mitsu bij installatie vorig jaar. Heb de ESP op de laatste versie, krijg wel een index pagina, maar /dashboard niet.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik draai: esp32s3-proxy2-z1-en-2026-06-20.02 trouwens.

• xoror
  • Niet online
@Kecin Oh zo, nee dat dashboard is alleen voor Asgard (gebruikt specifieke dingen daarvoor). Je kan de HA dashboard gebruiken en ook alles instellen. Maar voor deze vragen moet eigenlijk posten in mijn topic (zie signature)

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

xoror schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:59:
@Kecin Oh zo, nee dat dashboard is alleen voor Asgard (gebruikt specifieke dingen daarvoor). Je kan de HA dashboard gebruiken en ook alles instellen. Maar voor deze vragen moet eigenlijk posten in mijn topic (zie signature)
Aaah, daar zit mijn verwarring dan. Snelle vraag nog als het mag; ik begrijp niet of ik eb Asgard kan draaien op mijn huidige esp (gekocht via V&A van @AUijtdehaag , kant en klaar). Ik draai de Mitsubishi Electric PUZ-SWM120YAA en de ERST30F-VM2EE.

Als een vloer boven minder warm of koud wordt dan beneden dan ligt dat natuurlijk niet aan de warmtepomp, maar aan je afgiftesysteem of je vloerafwerking. En aan beiden kan een WP niets doen.
Wat geven de flowmeters op je VVW-verdeler aan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Kecin schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:10:
Aaah, daar zit mijn verwarring dan. Snelle vraag nog als het mag; ik begrijp niet of ik eb Asgard kan draaien op mijn huidige esp (gekocht via V&A van @AUijtdehaag , kant en klaar). Ik draai de Mitsubishi Electric PUZ-SWM120YAA en de ERST30F-VM2EE.
Dat mag dus niet. Discussie over de ESP etc hoort niet in dit topic maar in Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

[ Voor 56% gewijzigd door Andrehj op 26-06-2026 14:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Ben(V) schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:45:
Dat is een kwestie van ontwerp van je vloerverwarming en heeft niets met de warmtepomp te maken.

Normaal gesproken wordt een verwarming voor slaapkamers ontworpen voor circa 18oC en de woonkamer voor 21oC, die doen ze door de hartafstand tussen de leidingen te verhogen in de slaapkamers(minder leidingen dus).
Kortom een slaapkamer heeft gewoon veel minder verwarming(koeling) capaciteit dan een woonkamer.
Dat is lekker kortzichtig aangelegd dan... Want in de zomer is (bij koelen) de behoefte precies andersom, dan wil je boven meer afgifte dan beneden....

Gelukkig heb ik hier zelf kunnen bepalen wat de HoH-afstand van de VVW is.

• Ben(V)
Vloerverwarming wordt aangelegd voor verwarming niet voor koeling.
Met verwarming kun je een delta T van zo'n 15 graden gebruiken, bij koeling is dat maximaal zo'n 5 graden anders krijg je een kletsnatte vloer door de condensatie.

Koelen met de vloerverwarming is zo wie zo altijd problematisch, problemen met condensatie, te hoge minimale capaciteit van de warmtepomp en vloerkoeling werkt gewoon heel matig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Ben(V) schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:29:
Vloerverwarming wordt aangelegd voor verwarming niet voor koeling.
Met verwarming kun je een delta T van zo'n 15 graden gebruiken
Dat is een waarde die tegenwoordig meer past bij radiatoren. Kijk maar in de overzichten die @Tomexergie in het stookseizoen maandelijks publiceert in het topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11. Daarin zie je dat de meesten met VVW qua watertemperatuur rond de 28 graden zitten. Hier is het water bij verwarmen maar ca 24.7 graden, bij een binnentemperatuur van ca 20.5. Dat is een delta van dik 5 graden.
, bij koeling is dat maximaal zo'n 5 graden anders krijg je een kletsnatte vloer door de condensatie.
Bij koelen is het binnen 23 graden en het water ca 17.5 graden. Ook dik 5 graden of zelfs nog iets meer. Qua delta geen noemenswaardig verschil tussen koelen en verwarmen dus.
Koelen met de vloerverwarming is zo wie zo altijd problematisch, problemen met condensatie, te hoge minimale capaciteit van de warmtepomp en vloerkoeling werkt gewoon heel matig.
Koelen met de L/W WP werkt uit de kunst, zo lang je het maar combineert met een airco om te ontvochtigen (en liefst ook met WTW-ventilatie met enthalpiewisselaar om de droge lucht binnen te houden).

Wij hebben hier bij de bouw in ieder geval minimaal zoveel aandacht besteed aan het koel houden van de woning als aan het warm houden ervan. En ik kan je vertellen dat we daar bij de huidige buitentemperaturen (het is hier in het buitengebied nu 38 graden ...) beslist geen spijt van hebben. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 26-06-2026 18:48 ]

• Ben(V)
Ik kan je verzekeren dat als jij met 17,5 graden gaat koelen dat je een kletsnatte vloer krijgt.
Ik koel momenteel met mijn vloerverwarming en het dauwpunt ligt hier nu op 19 graden dus als ik de flow temperatuur daaronder zou zetten wordt alles kletsnat de luchtvochtigheid is in huis is nu als 70%.

Met koelen op 19 graden kan ik het huis (gloednieuw en perfect geïsoleerd) momenteel op 26 graden houden terwijl het buiten 38 graden is, maar lager lukt niet.

En als je een airco nodig hebt om te ontvochtigen wordt koelen met de warmtepomp een beetje onzinnig, een airco doet dat vele malen beter.

• Djvdb
Ben(V) schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:52:
Ik kan je verzekeren dat als jij met 17,5 graden gaat koelen dat je een kletsnatte vloer krijgt.
Ik koel momenteel met mijn vloerverwarming en het dauwpunt ligt hier nu op 19 graden dus als ik de flow temperatuur daaronder zou zetten wordt alles kletsnat de luchtvochtigheid is in huis is nu als 70%.

Met koelen op 19 graden kan ik het huis (gloednieuw en perfect geïsoleerd) momenteel op 26 graden houden terwijl het buiten 38 graden is, maar lager lukt niet.

En als je een airco nodig hebt om te ontvochtigen wordt koelen met de warmtepomp een beetje onzinnig, een airco doet dat vele malen beter.
Dat gaat dus wel in zijn huis omdat de luchtvochtigheid geen 70% is maar wss rond de 50%. Dan ligt je dauwpunt dus ergens rond de 14 graden en gaat koelen met 17,5 graden prima. Combinatie van airco en vloerkoeling is juist top. Met airco ontvochtig je de lucht en met de vloerkoeling trek je de warmte uit de betonmassa.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:34
Djvdb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:03:
[...]

Dat gaat dus wel in zijn huis omdat de luchtvochtigheid geen 70% is maar wss rond de 50%. Dan ligt je dauwpunt dus ergens rond de 14 graden en gaat koelen met 17,5 graden prima. Combinatie van airco en vloerkoeling is juist top. Met airco ontvochtig je de lucht en met de vloerkoeling trek je de warmte uit de betonmassa.
Zouden luchtontvochtigers ook helpen, of produceren die teveel warmte?

• Ben(V)
Djvdb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:03:
[...]

Als je gaat koelen zal de relatieve luchtvochtighied snel oplopen en echt niet op 50% blijven.
En als je een airco hebt koel je daar mee dat koelt veel beter.

• Djvdb
Ben(V) schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:54:
[...]

Als je gaat koelen zal de relatieve luchtvochtighied snel oplopen en echt niet op 50% blijven.
En als je een airco hebt koel je daar mee dat koelt veel beter.
En als je het met allebei doet nog beter ;).

• Djvdb
morlune schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:45:
[...]

Denk het wel. Volgens mij zijn er een aantal gebruikers in het water/water warmtepomp topic die het wel doen.

• Ben(V)
Het probleem met ontvochtigers is dat je dan in elke kamer een ontvochtiger nodig hebt.
Dat geld trouwens ook voor een airco.

• Djvdb
Ben(V) schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:17:
Het probleem met ontvochtigers is dat je dan in elke kamer een ontvochtiger nodig hebt.
Als je de deuren openzet kun je ook wel met één airco op de overloop ontvochtigen. Bij ons zitten alle ruimtes zo’n beetje tussen de 52-55% met temp van 22.5-23.5 graden met 1 airco op zolder en 3 woonlagen en 123m2 woonoppervlak.

• DePruus
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:49
Handig, een tabel waar je per temp en luchtvochtigheid het dauwpunt kunt aflezen. Dus gemakkelijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzK19plpC1URA97T3KpqQWgF3_E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zsKDXzPjbks3z9AIDjRm1Txy.png?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
of nog makkelijker, een HA sensor maken die het voor je uitrekent
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - name: "thermostat_condensation_room"
    unique_id: "thermostat_condensation_room"
    unit_of_measurement: "°C"
    state: >-
      {% set t = state_attr('climate.room' , 'current_temperature')| default(0) | float %}
      {% set rh = state_attr('climate.room' , 'current_humidity') | default(0) | float %}
      {% set a = log(rh / 100) + (17.62 * t / (243.12 + t)) | default(0) | float %}
      {{ (243.12 * a / (17.62 - a)) | float | round(1) }}

morlune schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:45:
Die hebben tov van airco's een erg slecht rendement en dumpen bovendien hun warmte binnen, terwijl een airco dat buiten doet. Om die warmte weer af te voeren moet je L/W WP nog harder koelen. Het helpt wel tegen vocht, maar het (netto) rendement is dus bar slecht.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 27-06-2026 12:20 ]

Ben(V) schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:17:
Dat is niet waar. Hier koelt én ontvochtigt één airco op de bovenste verdieping het hele huis. Kwestie van deuren niet dicht doen en zorgen dat je balansventilatie liefst met een enthalpiewisselaar hebt.

• Ben(V)
Kabouter huisje? ;)

In ons vorige huis hadden we op elke slaapkamer(3 stuks) een airco, maar gezamenlijk waren die echt niet in staat het hele huis koel te houden.

En een enthalpiewisselaar kan alleen vocht toevoegen en niet ontvochtigen.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik heb pas begin deze week de enthalpiewisselaar verruilt voor de gewone. De vochtigheid liep binnen 2 uur met 5% terug ( van 80 naar 75) en is nog steeds 75.

Gebruik nog steeds geen vloerkoeling en airco. Pas gisterochtend werd het beneden en 1e verd. 23,5 en in de avond 24. Zolderverdieping ochtend 25 en in de avond 26,5. Ik ga wel binnenkort de truc van Andrej toepassen: flinke airco op zolder dicht bij trapgat. Het wordt domweg steeds warmer en dat wil ik voor zijn. Stroom zat.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

offtopic:
[quote]Ben(V) schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:23:
Kabouter huisje? ;) [/quote]
De woning (excl garage) is dik 900 m³...
[quote]
In ons vorige huis hadden we op elke slaapkamer(3 stuks) een airco, maar gezamenlijk waren die echt niet in staat het hele huis koel te houden.[/quote]
Dan was die woning slecht geïsoleerd en/of je had niet of nauwelijks zonwering. Zowel bij koeling als verwarming geldt dat de eerste winst zit in het voorkomen dat je veel koeling of verwarming nodig hebt.
[quote]
En een enthalpiewisselaar kan alleen vocht toevoegen en niet ontvochtigen.
[/quote]
Het zou je sieren als je eerst even in iets zou verdiepen voordat je zulke stellig zaken post (en dat geldt niet alleen voor dit geval). Want deze uitspraak slaat kant nog wal.
Dit is een aardig begin: https://www.google.com/se...kt+een+enthalpiewisselaar

• Ben(V)
Wij hebben hier een WTW unit met een enthalpiewisselaar en die kan echt alleen maar bevochtigen en niet ontvochtigen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:44
Als je de vochtigheid in huis laag wil houden is het ook vooral nodig om ramen en buitendeuren dicht te houden en met de enthalpiewtw gaat ventileren. Of met een airco ontvochtigen.

Zie veel mensen die als gewenning s’avonds alles open gooien.

Heb zelf net voor de warme periode de oudere airco thuis vervangen voor een nieuwe msz-ay35 ME. Op de overloop. Met screens voor alle ramen is BGG <47%RV en ong 23C ook op de warmste momenten.

Werkt formidabel.

Op de uitbouw zit nog een Daikin Perfera 3,5KW maar die is bijna niet aangeweest.

De Mitsubishi is trouwens een veel betere machine imo.

koelen met de L/W warmtepomp doe ik al jaren niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 28-06-2026 15:01 ]

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-07 23:03
Hoi allemaal,

ik wilde even bij jullie checken hoe jullie Home Assistant integratie nu werkt. Ik heb een recente update gedraaid en al mijn entities zijn veranderd. Op zich geen probleem, maar ik mis ook een aantal cruciale o.a. de OperatingMode.

Met deze entiteit maak ik gebruik van het bekende Legionella SWW script (waarmee je het legionella run langer kunt draaien op de buitenunit). Deze werkt nu niet meer omdat die data niet meer binnenkomt.

Wat zou een goeie oplossing kunnen zijn? Toch maar uitlezen met een stukje fysieke hardware, procon?

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

• Djvdb
RTJC schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:01:
Hoi allemaal,

ik wilde even bij jullie checken hoe jullie Home Assistant integratie nu werkt. Ik heb een recente update gedraaid en al mijn entities zijn veranderd. Op zich geen probleem, maar ik mis ook een aantal cruciale o.a. de OperatingMode.

Met deze entiteit maak ik gebruik van het bekende Legionella SWW script (waarmee je het legionella run langer kunt draaien op de buitenunit). Deze werkt nu niet meer omdat die data niet meer binnenkomt.

Wat zou een goeie oplossing kunnen zijn? Toch maar uitlezen met een stukje fysieke hardware, procon?
operation mode is nu "status" geworden. Zie ook de documentatie van de melcloud integratie.

• RTJC
  • Laatst online: 08-07 23:03
Djvdb schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:17:
[...]

operation mode is nu "status" geworden. Zie ook de documentatie van de melcloud integratie.
Dat heb ik inderdaad gezien. Echter kan ik de entiteit 'status' dus ook niet vinden in de integratie. Klopt het dat het 35 entiteiten zijn?

31 voor de warmtepomp, 4 voor Zone 1.

[ Voor 5% gewijzigd door RTJC op 29-06-2026 15:46 ]

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

• Djvdb
RTJC schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:17:
[...]

Dat heb ik inderdaad gezien. Echter kan ik de entiteit 'status' dus ook niet vinden in de integratie. Klopt het dat het 35 entiteiten zijn?

31 voor de warmtepomp, 4 voor Zone 1.
Zie idd dat status er niet bij zit, maar je kunt wel 3-way valve gebruiken. Die veranderd naar actief als sww aangaat. Als het gaat om de legionella automatisering dan kun je gewoon een tijdschema in home assistant aanmaken dat je de temp veranderd.

• mennoza
[...]

Hallo allemaal,

Ik had eerder al een topic geplaatst over mijn Mitsubishi Ecodan warmtepomp met vloerverwarming en koelfunctie (sociale huurwoning, bouw 2021). Toen ging het vooral over het verschil tussen beneden (woonkamer/keuken) dat goed koelde en boven (slaapkamers) dat nauwelijks afkoelde.

Situatie is nu veranderd en daarom een update / nieuwe vraag.

Huidige situatie (nieuwe probleem):

Koeling leek eerder beneden nog goed te werken enkele weken geleden (vloer duidelijk koel, woonkamer rond 21°C mogelijk)

Boven bleef toen al warmer, en hittegolf begon toen en werd het steeds warmer in de woonkamer beneden, daarna zelfs even condens op de leidingen van verdelers gezien (zie foto) dus maar van 19 naar 20 verhoogd, toen geen condens meer maar koeling deed het niet zo goed meer, waarschijnlijk door de te hoge vocht thuis rond 75%. Dus sinds gisteravond minder vocht buiten en weer koeler buiten en dus weer naar 19 verlaagd en nu hele dag verder is de vocht in huis gedaald naar rond 55% maar temperatuur nog steeds rond 24 binnen en geen koude vloer, en verdelers / leidingen beneden niet koud maar boven nog wel.

Dus nu is het probleem anders:

Er is nu vrijwel helemaal geen merkbare koeling meer beneden

Vloer beneden blijft warm/lauw en koelt niet meer zoals voorheen

Maar wat wel apart is boven voelt de verdeler en leidingen juist wél koud aan sinds dagen.

Warmtepomp lijkt wel koud water te maken (±16–20°C gemeten via thermistoren (menu thermostaat)

Wat veranderd is:

Luchtvochtigheid is nu lager (~55% i.p.v. 75% tijdens hittegolf)

Buitentemperatuur ook lager dan tijdens hittegolf

Thermostaat beneden al verlaagd van 20 naar 19 en getest , en nu zelfs op 18 sinds een paar uur, maar ik lees vooral adviezen om op 19 te zetten (zal 18 te laag zijn en helpen?)

Toch geen verbetering in koeling beneden en nog steeds rond 24c zoals tijdens hittegolf afgelopen dagen.

Wat ik zelf vermoed:

Het lijkt erop dat de warmtepomp zelf nog gewoon koelt, maar dat de verdeling of aansturing niet goed lijkt te gaan. Alsof de benedenverdieping geen of nauwelijks koelwater meer krijgt, terwijl boven juist wel koud aanvoelt. Valt ook op dat sinds misschien een week op de thermostaat vaker de pauze symbool naast de koel symbol staat dus alsof wat minder actief aan het koelen is.

Vraag:

Kan dit wijzen op een zone-/regelprobleem of zoneklep die niet (meer) opent voor beneden?

Of kan dit hydraulisch/inregeling zijn waardoor flow nu vooral naar boven gaat?

Of zit ik compleet verkeerd en is er iets anders logisch dat dit verklaart?

Ik moet wel zeggen dat ik de boven verdelers sinds enkele dagen best wel veel had dichtgedraaid zodat boven niet meer hoefde te koelen omdat dat toch niet lukte waarschijnlijk door het eerdere benoemde mogelijke reden ; platte dak en zon erop, en zodat het beneden weer volop zou koelen door hogere flow (ik ben nog steeds benieuwd of dat echt de reden is en of het boven toch koeler moet worden, enkele van jullie vroegen foto's van de verdelers die ga ik nu proberen hier toe te voegen, sommigen zijn wel van afgelopen dagen) maar omdat ik vanochtend zag dat de verdelers boven koud en beneden niet koud waren, heb ik toch maar de verdelers boven wat meer opengedraaid want dacht misschien is er een probleem met de 'balans' die verstoord zou kunnen zijn wat ik eerder ergens had gelezen? Of kan boven evt helemaal dicht? ik ben benieuwd of het hierdoor komt omdat er dus enkele keer mee 'gespeeld' is dus open en weer bijna dicht. Opvallend ook dat de verdelers boven en beneden beiden op die thermometers erop op 20° staan terwijl boven dus bijna dicht geknepen was en ook bij het wat meer openen dus meer half open blijft boven evenveel 'koelen' en op 20° staan, je ziet bij het openen en dichtdraaien verdelers wel de meter met de aantal bar een beetje zakken/verhogen dus die kranen/verdelers doen het wel gewoon.

Alle inzichten of ervaringen met vergelijkbare Ecodan setups zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4av2z5u_uUM5FSRbA-YnKHJUHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vE9oiYg3TmleLjL6IZcVZMfI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SR4wuzd3YUVwqtWvDU4MOj_SaCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27EdTcsse3KeNItldW3anRVr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNM8g8VYXL_6EMpfg2OY6BSmSYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bXw8HJlf2vVf4eQWu4qtPub.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RL0oeU9PlYjp5kqbBxklwmItV_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaHuhegNebwFfXjJjehbRtzR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aysWxASvRKUeTSPelzTMTmnehrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RkXPijIuAFzJKugnIogXEGQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPbEKSbU9RHApla4bGnDOTWnuUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWdOf3Cre0MTCPKFH7MoYMUI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RRD4I00yOdasp9ZZg81wmIEy8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iA411k9Mym40PpmN8AwaJEQk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueBkI4dEtxGDgyvuMdVNqYQiQ4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Btnu4qelMUBUTFgx6JUBge9T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ab6WU1JaASYZIQSJ4rHAuKWB5m4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXq5PWjVtsMGe3r6mfpkCu9q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jupCpa5g0qOAw0aKxYK2FqGeKoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crc1Jkb2gyOzeXpze7U8M6Y1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krc8f7kU7pv7ck2Fv52H0y4VVmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHoN9RPzj4QXRTenUzqJdeKW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTcfjsFwfey8RfhbPelJFsw8z6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sh6JZAygK8Ev5QZs4dm5tl2E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mennoza op 30-06-2026 00:14 ]

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:38
Heeft iemand al specs op data book detail niveau gezien van de "F series"?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• morlune
Ik weet het niet zeker, maar...
Er zit nog veel warmte opgeslagen in de massa (steen enzo) van het huis, dat maakt denk ik ook uit.
Dus de koeling werkt wel, maar de massa van het huis moet ook nog afkoelen? En als de zon fel schijnt blijft de massa ook nog wel warm.
Gewoon blijven koelen, en flink doorluchten s'ochtends.
Mensen zonder koeling of mensen met airco hebben dit probleem ook.
Ik heb hier vloerkoeling en de temperatuur is ook nog 23 graden, 24 graden met de zon op de ramen. Morgen misschien 22 graden met een beetje geluk (en blijven koelen en doorluchten).

• mennoza
morlune schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:27:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar...
Er zit nog veel warmte opgeslagen in de massa (steen enzo) van het huis, dat maakt denk ik ook uit.
Dus de koeling werkt wel, maar de massa van het huis moet ook nog afkoelen? En als de zon fel schijnt blijft de massa ook nog wel warm.
Gewoon blijven koelen, en flink doorluchten s'ochtends.
Mensen zonder koeling of mensen met airco hebben dit probleem ook.
Ik heb hier vloerkoeling en de temperatuur is ook nog 23 graden, 24 graden met de zon op de ramen. Morgen misschien 22 graden met een beetje geluk (en blijven koelen en doorluchten).
Zou de vloer (en verdelers / leidingen) dan toch niet koel moeten voelen beneden? Beneden voel je dus geen koeling meer, boven verdelers dus opvallend wel (vloer boven ook niet)

• xoror
  • Niet online
Voor de mensen die koelen:

Wat is het verschil tussen liquid pipe1 en de buiten temp bij jullie? Dat was altijd 10c bij mij, tot gisteren. Bij een nieuwe run loopt het op tot 20c. Ik dacht dat 10c verschil normaal was. COP ziet er ok uit (4.5).
Condensing temp blijft tussen 2-5c onder buiten temp.

@Dsbwouter jij enig idee?

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-07 01:36

DJT

mennoza schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:56:
[...]

Hallo allemaal,

Ik had eerder al een topic geplaatst over mijn Mitsubishi Ecodan warmtepomp met vloerverwarming en koelfunctie (sociale huurwoning, bouw 2021). Toen ging het vooral over het verschil tussen beneden (woonkamer/keuken) dat goed koelde en boven (slaapkamers) dat nauwelijks afkoelde.

Situatie is nu veranderd en daarom een update / nieuwe vraag.

Huidige situatie (nieuwe probleem):

Koeling leek eerder beneden nog goed te werken enkele weken geleden (vloer duidelijk koel, woonkamer rond 21°C mogelijk)

Boven bleef toen al warmer, en hittegolf begon toen en werd het steeds warmer in de woonkamer beneden, daarna zelfs even condens op de leidingen van verdelers gezien (zie foto) dus maar van 19 naar 20 verhoogd, toen geen condens meer maar koeling deed het niet zo goed meer, waarschijnlijk door de te hoge vocht thuis rond 75%. Dus sinds gisteravond minder vocht buiten en weer koeler buiten en dus weer naar 19 verlaagd en nu hele dag verder is de vocht in huis gedaald naar rond 55% maar temperatuur nog steeds rond 24 binnen en geen koude vloer, en verdelers / leidingen beneden niet koud maar boven nog wel.

Dus nu is het probleem anders:

Er is nu vrijwel helemaal geen merkbare koeling meer beneden

Vloer beneden blijft warm/lauw en koelt niet meer zoals voorheen

Maar wat wel apart is boven voelt de verdeler en leidingen juist wél koud aan sinds dagen.

Warmtepomp lijkt wel koud water te maken (±16–20°C gemeten via thermistoren (menu thermostaat)

Wat veranderd is:

Luchtvochtigheid is nu lager (~55% i.p.v. 75% tijdens hittegolf)

Buitentemperatuur ook lager dan tijdens hittegolf

Thermostaat beneden al verlaagd van 20 naar 19 en getest , en nu zelfs op 18 sinds een paar uur, maar ik lees vooral adviezen om op 19 te zetten (zal 18 te laag zijn en helpen?)

Toch geen verbetering in koeling beneden en nog steeds rond 24c zoals tijdens hittegolf afgelopen dagen.

Wat ik zelf vermoed:

Het lijkt erop dat de warmtepomp zelf nog gewoon koelt, maar dat de verdeling of aansturing niet goed lijkt te gaan. Alsof de benedenverdieping geen of nauwelijks koelwater meer krijgt, terwijl boven juist wel koud aanvoelt. Valt ook op dat sinds misschien een week op de thermostaat vaker de pauze symbool naast de koel symbol staat dus alsof wat minder actief aan het koelen is.

Vraag:

Kan dit wijzen op een zone-/regelprobleem of zoneklep die niet (meer) opent voor beneden?

Of kan dit hydraulisch/inregeling zijn waardoor flow nu vooral naar boven gaat?

Of zit ik compleet verkeerd en is er iets anders logisch dat dit verklaart?

Ik moet wel zeggen dat ik de boven verdelers sinds enkele dagen best wel veel had dichtgedraaid zodat boven niet meer hoefde te koelen omdat dat toch niet lukte waarschijnlijk door het eerdere benoemde mogelijke reden ; platte dak en zon erop, en zodat het beneden weer volop zou koelen door hogere flow (ik ben nog steeds benieuwd of dat echt de reden is en of het boven toch koeler moet worden, enkele van jullie vroegen foto's van de verdelers die ga ik nu proberen hier toe te voegen, sommigen zijn wel van afgelopen dagen) maar omdat ik vanochtend zag dat de verdelers boven koud en beneden niet koud waren, heb ik toch maar de verdelers boven wat meer opengedraaid want dacht misschien is er een probleem met de 'balans' die verstoord zou kunnen zijn wat ik eerder ergens had gelezen? Of kan boven evt helemaal dicht? ik ben benieuwd of het hierdoor komt omdat er dus enkele keer mee 'gespeeld' is dus open en weer bijna dicht. Opvallend ook dat de verdelers boven en beneden beiden op die thermometers erop op 20° staan terwijl boven dus bijna dicht geknepen was en ook bij het wat meer openen dus meer half open blijft boven evenveel 'koelen' en op 20° staan, je ziet bij het openen en dichtdraaien verdelers wel de meter met de aantal bar een beetje zakken/verhogen dus die kranen/verdelers doen het wel gewoon.

Alle inzichten of ervaringen met vergelijkbare Ecodan setups zijn welkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Staat de unit niet te pendelen? Als hij met een buitentemperatuur van 24 graden de watertemperatuur naar 20 graden moet brengen dan kan hij wellicht zijn minimale vermogen niet kwijt en gaat hij continue aan-uit.

Je kunt het testen door de aanvoertemperatuur lager te zetten, hoe ver je kunt gaan is afhankelijk van het dauwpunt (genoeg websites waar je die kunt uitrekenen). Bij 24 graden en 54% RLV kan je wel richting 15/16 graden. Dan moet je WP harder werken en kan hij zijn vermogen misschien beter kwijt.

Hier in huis heeft de vloerkoeling (240m2) op 15 graden gedraaid tijdens de warme dagen. Alle leidingen zijn geisoleerd en de pomploze verdelers zijn van kunststof gemaakt. Het hele systeem is droog gebleven, en ook mijn vloeren. Bij een temperatuur van 22-27 graden schommelde de RLV in huis tussen de 54% en 58% met dank aan de WTW met enthalpie, plus een airco op zolder die continue heeft gedraaid.

• mennoza
Enkele opvallende dingen: vorig jaar toen er lagere druk was in het systeem (rond 0.8bar) koelde het beneden dus naar 21c. Dit jaar bijgevuld naar rond 2 bar en wordt het niet koeler dan 22c. Weet niet zeker of dit ermee te maken heeft.

En enkele dagen geleden boven de verdelers toch veel geopend en leek dat er meer koeling voelbaar was beneden op de verdelers/ leidingen en vloer, en toevallig ook weer rond 22c graden geworden beneden. Terwijl je zou verwachten dat als je boven verdelers meer dichtdraait meer beneden koelt maar lijkt toch toen we boven meer dicht draaiden beneden minder koelde, ik weet niet of dit toeval is.

Ook hadden we een dagje (de enige) thermostaat op 18 gezet, terwijl dus vaak wordt gezegd niet onder 19 te zetten , toen koelde het ook beter, maar toch weer terug op 19 gezet om problemen of condens te voorkomen

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mennoza schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:54:
Enkele opvallende dingen: vorig jaar toen er lagere druk was in het systeem (rond 0.8bar) koelde het beneden dus naar 21c. Dit jaar bijgevuld naar rond 2 bar en wordt het niet koeler dan 22c. Weet niet zeker of dit ermee te maken heeft.

En enkele dagen geleden boven de verdelers toch veel geopend en leek dat er meer koeling voelbaar was beneden op de verdelers/ leidingen en vloer, en toevallig ook weer rond 22c graden geworden beneden. Terwijl je zou verwachten dat als je boven verdelers meer dichtdraait meer beneden koelt maar lijkt toch toen we boven meer dicht draaiden beneden minder koelde, ik weet niet of dit toeval is.

Ook hadden we een dagje (de enige) thermostaat op 18 gezet, terwijl dus vaak wordt gezegd niet onder 19 te zetten , toen koelde het ook beter, maar toch weer terug op 19 gezet om problemen of condens te voorkomen
Een te lage waterdruk zorgt er eerder voor dat de pomp juist minder efficiënt draait dan het tegenovergestelde.

Je warmtepomp zal bij minder beschikbaar koelvermogen meer gaan pendelen, waardoor er per tijdseenheid minder warmte onttrokken wordt vanuit de ruimte. Ook zorgt meer koelvermogen binnen de thermische schil i.c.m. een WTW systeem voor een aangenamere temperatuur.

Ik ga er vanuit dat je de watertemperatuur bedoeld, plaats een vochtmeter in huis en bereken gewoon even het dauwpunt. Ook 19 graden gaat vanaf een bepaalde omgevingstemperatuur in relatie tot de relatieve vochtigheid gewoon condenseren. Bijvoorbeeld op: https://weerschip.nl/calc_Td.php

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

xoror schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:43:
Voor de mensen die koelen:

Wat is het verschil tussen liquid pipe1 en de buiten temp bij jullie? Dat was altijd 10c bij mij, tot gisteren. Bij een nieuwe run loopt het op tot 20c. Ik dacht dat 10c verschil normaal was. COP ziet er ok uit (4.5).
Condensing temp blijft tussen 2-5c onder buiten temp.

@Dsbwouter jij enig idee?
Helemaal niet interessant. Je wilt ca zoveel graden onder je secundaire intrede temperatuur bij je verdamper (TSA binnenunit, alleen tijdens koelbedrijf, anders wordt het de condensor). Wat is bijvoorbeeld de intrede en uittrede temperatuur van de verdamper?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• R_Donselaar
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 13:06
Wat ik maar weinig terug lees in de koel discussies de laatste tijd is het feit dat je effectief koelt met de verdiepingsvloer boven je (koude lucht zakt naar beneden). Dat betekent dat hoe kouder de vloer op de eerste verdieping hoe koeler het op de begane grond wordt. Bij de huizen in ons nieuwbouwplan waar men niet gekozen heeft om op zolder vloerverwarming/koeling te plaatsen is het merkbaar warmer op de eerste verdieping (+3-4 graden) dan bij ons. Bij ons op zolder is het ook 2-3 graden warmer dan op de begane grond en eerste verdieping terwijl de verdelers vol open staan. Dat is niet te voorkomen, alle warme lucht stijgt toch op uiteindelijk en het dak wordt niet gekoeld ;)
offtopic:
[quote]Ben(V) schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:55:
Wij hebben hier een WTW unit met een enthalpiewisselaar en die kan echt alleen maar bevochtigen en niet ontvochtigen.
[/quote]
Hint: Vraag je eens af waar dat vocht vandaan komt... En verdiep je eens in de werking van een enthalpiewisselaar. En zie dan in waarom je stelling niet klopt.

• nessio
  • Nu online
@andrej. Bij zehnder wordt de werking van de enthalpiewisselaar in detail uitgelegd.
Maar de werking in de zomer wordt niet uitgelgd.

[ Voor 13% gewijzigd door nessio op 03-07-2026 18:10 ]

nessio schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:09:
@andrej. Bij zehnder wordt de werking van de enthalpiewisselaar in detail uitgelegd.
Maar de werking in de zomer wordt niet uitgelgd.
Die is uiteraard precies hetzelfde, maar omdat het dan overdag vaak binnen kouder is dan buiten moet je in de uitleg van Zehnder binnen en buiten omdraaien.

• nessio
  • Nu online
@Andrehj dus de koude lucht van binnen koelt de lucht van buiten en neemt het vocht op van de warme lucht van buiten. Maar Zehnder noemt dit in hun verhaal.

Dus in de winter geeft de vochtige lucht van binnen vocht af aan de droge lucht van buiten. En in de zomer wordt vocht van buiten afgegeven aan de droge lucht van binnen. Maar die van binnen is ook vochtig!

Uit mijn gewone wisselaar stroomt nu voortdurend water. Waar komt dat dan vandaan? Van binnen of van buiten of allebei.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• nessio
  • Nu online
@SebastiaanPs. Ok

[ Voor 45% gewijzigd door nessio op 05-07-2026 11:25 ]

• xoror
  • Niet online
@DutchWing Ik heb even paar dagen de intrede/uittrede verdamper gemonitord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmGgKUIJ2blMAuJ6XXiF-fvuD-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/URJdWEN60q91hrNeFF8la3x0.png?f=fotoalbum_large
Delta lijkt tussen 2-5c te zitten.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

xoror schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:40:
@DutchWing Ik heb even paar dagen de intrede/uittrede verdamper gemonitord.
[Afbeelding]
Delta lijkt tussen 2-5c te zitten.
Ik bedoel tussen TH2 en THW2 (even uit mijn hoofd)

• Djvdb
Ik krijg net een firmware update binnen via melcloud. Iemand enig idee of er ook ergens release notes beschikbaar zijn? Kon ze zelf niet vinden.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Djvdb schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:23:
Ik krijg net een firmware update binnen via melcloud iemand enig idee of er ook ergens release notes beschikbaar zijn? Kon ze zelf niet vinden.
Hier ook. En vraag me af of ik zomaar kan updaten met het m5 stack dingetje via Tweakers ertussen.

• EVfan
  • Laatst online: 22:33
Kecin schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:00:
[...]

Hier ook. En vraag me af of ik zomaar kan updaten met het m5 stack dingetje via Tweakers ertussen.
Zover ik het lees en begrijp betreft het een update vn de wifi adapters. Ik heb die zojuist uitgevoerd, vergt wel wat geduld. Maar alles ging probleemloos.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• xoror
  • Niet online
Voor gebruikers van heavenwise had het wel negatieve gevolgen, doordat ze de cloud gebruiken om de wp aan te sturen zaten veel mensen met koud water :D

Geloof dat Frank energie ook zoiets doet, dus even oppassen. De ESP heeft verder geen issues mee, melcloud kan niet zien dat hij er tussen zit.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vandaag de filter schoongemaakt, er zat een rare swirl in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zU2TbPZqq2RMqUVlc1Qn83IX1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHABKzZLpZa8EgZbtFnZ1boj.jpg?f=fotoalbum_large

Flow van 19 naar 21 gegaan, missie geslaagd O+

De bovenste sluiting dichtmaken was wel een dingetje, de plaat aan de voorkant moest met 4 schroeven los om erbij te kunnen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-07 16:01
@xoror

Liquid temp staat helemaal los van de buitentemperatuur tijdens koel bedrijf. Zal wel een verhouding zitten tussen Liquid temp en feed temp. Gok rond de 5k maar ik koel zelf niet met de warmtepomp.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De laatste twee dagen ben ik een probleem tegengekomen waarbij ik het niet meer weet.

Het probleem: Waarom kan ik overdag niet langduring koelen vasthouden doen zonder alvorens een SWW-run te doorlopen?

Tijdens het starten van het koelen gaat de WP pendelen. Dit is bekend fenomeen waarbij pompsnelheid en hogere/lagere TA een oplossing kan bieden. Zie eerste stuk van mijn grafiek het pendelgedrag. De gemeten output ongeveer 6kW met een compressor frequentie van 36hz. Dus direct bijna vol vermogen. Dit is overigens zonder Short Cycle lockout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kS359vwx3Kx2slAbgfwHTEEW9rg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Z3AxuUlEcUaC11S92wbKvEs4.png?f=user_large

Maar, wanneer de WP een SWW run heeft gedaan, blijft deze prima koelen voor minimaal 6 uren. De WP reduceert de requentie van 36hz terug naar 16hz, met een output van ongveer 3,3kW. Dus de WP en woningafgifte kan prima de situatie aan. Op dag 3 ook met een lagere pompstand 4 en een hogere TA tot 18C.

Zo ziet succesvol koelen voor mij eruit, zonder pendelen. 3 dagen op een rij ongeveer 6uren lang, totdat ik deze zelf uitzet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tev9RLi1siaKAwQcPrpJrk81O_Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O7mimOKIAZhey7YhtX5a6FMF.png?f=user_large

Met welke setting (AA, Short Cycle, Ta, zonder ESPhome) dan ook lukt het mij niet om succesvol een langduring koeling vast te houden zonder een SWW run. Met verschillende aanpassingen zoals naar lage TA van 16.5C helpt niet (met buitentemperatuur op buitenunit van 30C), pompstand verhogen na stand 5 met 13l/min werkt ook niet. Zie " start zonder DHW" in de grafiek.

ESPHome settings
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvrS4YZir4wXGtbCVv6gnxmm0ek=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3E2MB7kiVlE76vMLYOh65q6b.png?f=user_large

Voor aansturing gebruik ik ESPHome (op een M5stack) met Auto Adaptive. Ik heb geen buffervat en alles direct serieel aangesloten.

Wat zou het kunnen zijn? 8)7

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• Djvdb
ReseT schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:41:
De laatste twee dagen ben ik een probleem tegengekomen waarbij ik het niet meer weet.

Het probleem: Waarom kan ik overdag niet langduring koelen vasthouden doen zonder alvorens een SWW-run te doorlopen?

Tijdens het starten van het koelen gaat de WP pendelen. Dit is bekend fenomeen waarbij pompsnelheid en hogere/lagere TA een oplossing kan bieden. Zie eerste stuk van mijn grafiek het pendelgedrag. De gemeten output ongeveer 6kW met een compressor frequentie van 36hz. Dus direct bijna vol vermogen. Dit is overigens zonder Short Cycle lockout.

[Afbeelding]

Maar, wanneer de WP een SWW run heeft gedaan, blijft deze prima koelen voor minimaal 6 uren. De WP reduceert de requentie van 36hz terug naar 16hz, met een output van ongveer 3,3kW. Dus de WP en woningafgifte kan prima de situatie aan. Op dag 3 ook met een lagere pompstand 4 en een hogere TA tot 18C.

Zo ziet succesvol koelen voor mij eruit, zonder pendelen. 3 dagen op een rij ongeveer 6uren lang, totdat ik deze zelf uitzet.
[Afbeelding]

Met welke setting (AA, Short Cycle, Ta, zonder ESPhome) dan ook lukt het mij niet om succesvol een langduring koeling vast te houden zonder een SWW run. Met verschillende aanpassingen zoals naar lage TA van 16.5C helpt niet (met buitentemperatuur op buitenunit van 30C), pompstand verhogen na stand 5 met 13l/min werkt ook niet. Zie " start zonder DHW" in de grafiek.

ESPHome settings
[Afbeelding]

Voor aansturing gebruik ik ESPHome (op een M5stack) met Auto Adaptive. Ik heb geen buffervat en alles direct serieel aangesloten.

Wat zou het kunnen zijn? 8)7
Volgensmij moet de compressor na een “koude start” altijd een tijdje op 36hz draaien voordat deze kan terugmoduleren. Ik denk dat de compressor na sww direct terug kan moduleren.

De reden van afslaan is wel even iets om naar te kijken. Er is in het servicemenu een min instelling voor de watertemperatuur, een soort harde stop. Mogelijk wordt die overschreden en stopt de compressor daarom.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:58
Ik heb dat aan het einde van een SWW run m'n booster heater nog even een paar minuten bij springt. Gebeurt in principe alleen als ik het setpoint verhoog naar 55°C als ik veel zonnestroom over heb.
Ik heb het vinkje "gebruik booster heater voor SWW" uit, dus hij zou in mijn optiek sowieso niet aan mogen gaan. Vertraging nog naar maximaal gezet, maar dat helpt ook niet.
Zie ik nog een instelling over het hoofd?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt

• xoror
  • Niet online
@Blackraven Toevallig kreeg ik er een report over icm R32. Schijnt dat bij R32 bij bepaalde hogere buiten temp, de WP sneller terug valt op de booster. Lijkt bij discharge temp > 80c te zijn. Ben nog even aan het kijken hoe dat zit. Maar lijkt by design, dus vraag me af of de mensen die booster voor dhw uitzetten, zo geen issues veroorzaken (volgens mij doen de meesten dat hier?). Maar het lijkt dus ook nodig te zijn voor R410a aangezien jij het ook ziet.

• Dsbwouter
@Blackraven @xoror

Ik heb het hier ook 2x gehad met de warme dagen. Condensatie temperatuur was 60° en hierdoor ging de compressor uit en het element aan.

• xoror
  • Niet online
@Dsbwouter weet je de trigger ? Bij de reporter was de condensing temp stuck op > 70c

• Dsbwouter
@xoror

Condensing temp 60°c. Ledje zal waarschijnlijk ook geknipperd hebben op de print van de buitenunit. Bij de link die je stuurt werkt die sensor iig niet, discharge is altijd hoger dan de condensing temp.

• xoror
  • Niet online
@Dsbwouter bij mij tikt hij tijdens legionella ook wel 60 aan. Bij r410a, zoals bij @Blackraven ging de booster ook aan. Maw, is het verstandig de booster aan te laten voor DHW? Lijkt erop dat je dan evt op te hoge condensing temp draait.

• Dsbwouter
@xoror

Bij mij is het 2x voorgekomen toen ik een sww run deed midden op de dag met die hitte en terwijl de boiler niet zo veel afgekoeld was als normaal. Daarna weer elke ochtend gedaan en is het niet meer gebeurd. Bij mij werd de booster ook aangestuurd alleen die is niet aangesloten dus bleef in sww run hangen. Je zou de booster aan kunnen zetten maar ik denk niet dat het echt nodig is.

[ Voor 29% gewijzigd door Dsbwouter op 14-07-2026 07:51 ]

• Djvdb
Dsbwouter schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:47:
@xoror

Bij mij is het 2x voorgekomen toen ik een sww run deed midden op de dag met die hitte en terwijl de boiler niet zo veel afgekoeld was als normaal. Daarna weer elke ochtend gedaan en is het niet meer gebeurd. Bij mij werd de booster ook aangestuurd alleen die is niet aangesloten dus bleef in sww run hangen. Je zou de booster aan kunnen zetten maar ik denk niet dat het echt nodig is.
Hoe doe je dat met de legionella run dan?

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:00
Hoe zijn de langetermijnervaringen met de koel mod (middels de DIP) voor binnenunits die officieel geen koelen ondersteunen. Zijn er ook mensen met negatieve ervaringen/mensen die het uitgeschakeld hebben?

• morlune
dabor schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:32:
Hoe zijn de langetermijnervaringen met de koel mod (middels de DIP) voor binnenunits die officieel geen koelen ondersteunen. Zijn er ook mensen met negatieve ervaringen/mensen die het uitgeschakeld hebben?
Mij werd het sterk ontraden door de fabrikant en een installateur

• Dsbwouter
@Djvdb

Die doe ik niet.

• xoror
  • Niet online
Vraagje:

voor de mensen met een cylinder unit en mijn software ook draaien. Is the secondary dhw temp sensor de onderste in de tank of bovenste ?

• Ben(V)
De boel zit hier ingepakt in isolatie dus ik kan het niet zien waar ze fysiek zitten, maar de "DHW Secondary Temp" is hier momenteel 2 graden hoger dan de "DHW Current Temp" dus ik neem aan dat de secondary hoger zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 16-07-2026 15:20 ]

• Ben(V)
dabor schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:32:
Werk hier prima met de EHST20D-VM2D en een SUZ-SWM40VA.

Je moet wel opletten met condensatie, want als je Econdan er bij de installatie niet voor gemaakt is dan heeft hij geen lekbak om condens op te vangen.
Ik heb een temperatuur/vochtmeter in de Ecodan gehangen en bereken aan de hand daarvan het dauwpunt in de Ecodon met HA en beperk de flow temperatuur zo dat die boven dat dauwpunt blijft, dan heb je nergens last van.

Het is zowie zo verstandig om in alle kamers het dauwpunt in de gaten te houden, je wilt geen natte vloeren door condensatie hebben.

• Djvdb
xoror schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:57:
Vraagje:

voor de mensen met een cylinder unit en mijn software ook draaien. Is the secondary dhw temp sensor de onderste in de tank of bovenste ?
Bovenste

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:48
Bij mij is het ook de bovenste maar ik meen mij te herinneren dat als ik het profiel van de tank (large/small) op de Ecodan wisselde dat dan de sensor ook wisselde.

m.a.w. dhw current temp is waar de Ecodan op regelt secondary is de andere sensor (denk ik)

• Djvdb
trippelb schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 03:25:
Bij mij is het ook de bovenste maar ik meen mij te herinneren dat als ik het profiel van de tank (large/small) op de Ecodan wisselde dat dan de sensor ook wisselde.

m.a.w. dhw current temp is waar de Ecodan op regelt secondary is de andere sensor (denk ik)
Dat kan wel kloppen idd want mijne staat nu op large ingesteld.

• xoror
  • Niet online
@trippelb @Djvdb @Ben(V) Dank voor terugkoppeling.

Bij @tromphakvoort lijkt hij een beetje raar te doen:
- standaard : lijkt op dhw current te triggeren
- large: geen logica, lijkt vrijwel direct te triggeren

volgens DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" zou standaard dus de bovenste gebruiken, groot zou dan gemiddelde nemen.

In zijn grafiek zie je dat current vrij snel afneemt en secondary stabiel blijft.
dan zou secondary de bovenste zijn en niet current. En dan stuurt het op de onderste. Bij een cylinder unit kan de installateur het niet fout aansluiten want het komt toch zo uit de fabriek?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsRUAeF5S6vNxV-CJzB_jVdzWDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sPjNjiVGv6lqp3Gf0sLzoWPI.avif?f=fotoalbum_large

• Ben(V)
Lijkt mij vrij normaal.
Het warme water wordt bovenin afgetapt en en afgekoelde water stroomt er vanonder weer in.

Het gevolg is dat de laagste sensor ("DHW Current Temp") het eerst afkoelt als je warm water tapt.

• xoror
  • Niet online
Maar dan is de current de onderste, dat strookt niet met de link boven. Je wilt natuurlijk sturen op de bovenste of gemiddelde. Niet onderste, dat is suf.

• Ben(V)
@xoror
Bij mij is de current dan ook de onderste want die heeft altijd een iets lagere temperatuur.

Ik heb even de sensor kabels beter gevolgd en de current sensor zit ook niet helemaal onderin maar halverwege en het instroompunt zit daar nog ruim onder.
De secondary zit bovenin bij het aftappunt en lijkt mij meer als beveiliging gebruikt te worden.

PS Je wil naar mijn menig ook niet sturen op de bovenste dan ben je gewoon veel te laat en kan al het warme water al op zijn voor hij begint te verwarmen.
En je hebt gelijk als hij onderin zou zitten dat zou nutteloos zijn, dan gaat hij veel te snel verwarmen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 17-07-2026 12:06 ]

• xoror
  • Niet online
@Ben(V) Ik stuur met een extern vat op de bovenste hoor, nooit problemen. De meesten doen dat hier met een extern vat.

Bij mij had de installateur de probe in de middelste gedaan (ik heb 3 plekken), en ik heb hem op advies van het forum hier zelf omhoog gedaan.

Wat ik dan niet begrijp is hoe de groot/large setting werkt. Het zou dan moeten middelen, en dus later triggeren. Maar dat lijkt niet het geval. Iemand hier die de Large setting gebruikt?

Maar volgens @DutchWing is dus normaal de bovenste van de 2...

• Blackraven
xoror schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:43:
Maar dan is de current de onderste, dat strookt niet met de link boven. Je wilt natuurlijk sturen op de bovenste of gemiddelde. Niet onderste, dat is suf.
Hangt van je doel af.
Ik heb maar 1 sensor en heb hem bewust omlaag verplaatst omdat hij dan eerder reageert op het inkomende koude water. Dan wordt er dus meer water warm gehouden in verhouding dan dat hij bovenin zit. (Dit als comfort-compensatie van mijn eigenlijk te kleine boiler).
De nieuwere mitsu's hanteren blijkbaar hetzelfde principe waarbij het onderste dompelbuisje al voorzien is van een sensor, maar dan is de secundary sensor dus eigenlijk alleen ter kennisgeving.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt

• Ben(V)
Zowel bovenin als onderin lijkt mij beiden de verkeerde plek om mee te regelen.
De warmte afvoer zit bovenin en de koude toevoer onderin.

Als je onderin zou gaan meten wordt het veel te warm en als je bovenin meet gaat de verwarming veel te laat aan.
Als het water bovenin tot de ingestelde temperatuur gedaald is zal de rest van het vat al heel veel kouder zijn en kan hij mogelijk niet snel genoeg bijwarmen.

Dat is de reden waarom de ecodan onderin water toevoert, in het midden de sensor voor de regeling zit en bovenin de afvoer waar het water het warmst is.
De top sensor zit er in mijn ogen enkel als beveiliging in.

De beste keuze is dan ook in het midden wat in mijn model (EHST20D-VM2D/SUZ-SWM40VA) ook standaard is.

Tot zover de theorie, in de praktijk zal je er misschien niet zoveel van merken als hij snel genoeg kan opwarmen en je niet al te lang warm water nodig hebt.
Maar bovenin meten maakt het boilervat een soort doorstroom verwarmer en geen buffer meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 17-07-2026 13:34 ]

• xoror
  • Niet online
hier praktijk: Zondag legionella gedraaid en met dat warme water kan ik tot en met woensdag gebruiken. Daarna triggert Odin het ongeveer elke dag, maar dat is iets eerder dan de reguliere drop. Hij gaat zo om 14.00 weer af, dus ruim 1 dag gewoon met bovenste sensor, altijd warm water. Het betreft wel een 300L tank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jnEOaC5OOi5vD2oumRKXkYPZZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/88vNegk0ot1etFpdEwia1KSE.png?f=fotoalbum_large
settings:
setpoint 47c, max drop (8 normaal, maar wordt nu door Odin gedaan).

Toen de probe in het midden zat ging hij vaak te vroeg sww maken, dus voor mij is de bovenste de betere plek.

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 17-07-2026 13:53 ]

• Ben(V)
Met regelen op de bovenste sensor schakel je de buffer functie van het vat uit, want wat je doet is de bovenste laag water op temperatuur houden in plaats van het hele vat.

Het water in een buffervat mengt heel slecht in temperatuur.
Als je niet al te veel water verbruikt merk je daar niet zo veel van, maar bij hoog verbruik wel.
Ga maar eens lang water tappen tot hij daardoor weer gaat verwarmen dan zul je zien wat er gebeurd en hoe hoog het verschil tussen de twee sensors wordt.

Na een legionella run van gisteren zijn de twee temperaturen hier praktisch gelijk maar nu hij weer bij de ingestelde warmte van 45 graden zit is geeft de bovenste sensor 47,5 graden aan.

• tromphakvoort
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:39
Wat bij mij nu dus heel vreemd is, is dat hij veel te vroeg begint met warm water draaien.
Gister instelling van de sensor aangepast van standaard naar large. Dit is nu de grafiek van de DHW run die net gestart is. Setpoint op 52, drop van 8. Hij begint dus bij 50 graden al met bijverwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9t_SnXreJg5fzaqCN-iXN06jmrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FvHc7duIN6sK7h2x2rJcsGsi.png?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
@Ben(V) ? Juist met de bovenste sensor maak je gebruik van de gelaagheid van het vat. Anders triggert het te snel, en dan maak je juist geen gebruik van de gelaagheid. Als de bovenste sensor hier bijv 40c is, kan ik nog prima warm douchen. Hij triggert pas bij 39c.

Verder wordt hier lang gedouched, bad gevuld etc. De vaatwasser slurpt ook warm water ipv zelf maken. Ons gebruik is denk ik eerder aan de hoge kant van het warme water.

Even correctie: Ik zie dat ik 2 ipv 3 locaties heb op het vat (DJG 300L). op 1/3 (onderste) en 2/3 (bovenste).

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 17-07-2026 14:47 ]

• Blackraven
@xoror Ook met een lagere sensor maak je gebruik van de gelaagdheid, alleen dus eerder.
Bij mij heb ik dan nog wat warmte reserve bovenin zodra de koudere laag mijn sensor passeert onderweg naar boven. Hieronder de situatie in mijn voorloopvat voor de cilinderunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj6CydERkzZYSHVZsQDF5dS7k20=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/saZWMc1q0nJXIQFrej14Asrj.png?f=user_large
Dan zie je dat ik op basis van bijv. 35°C trigger nog 3K reserve bovenin het vat heb (en zou ik de onderste sensor gebruiken dan zelfs 8K).

• DirkjanS
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:42
tromphakvoort schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:31:
Wat bij mij nu dus heel vreemd is, is dat hij veel te vroeg begint met warm water draaien.
Gister instelling van de sensor aangepast van standaard naar large. Dit is nu de grafiek van de DHW run die net gestart is. Setpoint op 52, drop van 8. Hij begint dus bij 50 graden al met bijverwarmen.

[Afbeelding]
Dat was toch ook het hele idee van de standard/large instelling: met dezelfde boiler een "grotere" warmwatervoorziening realiseren door op de onderste sensor te schakelen waardoor hij eerder gaat verwarmen en je "nooit" met koud water zit?
Oftewel met dezelfde onderdelen kunnen kiezen voor meer comfort of juist maximaal rendement.

• tromphakvoort
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:39
DirkjanS schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:43:
[...]

Dat was toch ook het hele idee van de standard/large instelling: met dezelfde boiler een "grotere" warmwatervoorziening realiseren door op de onderste sensor te schakelen waardoor hij eerder gaat verwarmen en je "nooit" met koud water zit?
Oftewel met dezelfde onderdelen kunnen kiezen voor meer comfort of juist maximaal rendement.
Klopt inderdaad, het enige vreemde is nu dus dat hij al op 50 graden begint met het draaien van verwarming. Ik zou verwachten dat dit pas bij 44 graden gedaan zou worden.

• Blackraven
Als je verder geen instellingen hebt veranderd, dan zou dat het zelfde moeten blijven inderdaad. Dan is het vreemd inderdaad, want je grafiek geeft aan dat je nog niet onder de trigger van 44 zou zitten.

• DirkjanS
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:42
tromphakvoort schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:19:
[...]

Klopt inderdaad, het enige vreemde is nu dus dat hij al op 50 graden begint met het draaien van verwarming. Ik zou verwachten dat dit pas bij 44 graden gedaan zou worden.
Oh sorry, spuit 11 hier. Ik zag 44 graden bij current temp staan dus dacht: 52-8=44, klopt toch? Maar zie nu dat dat die 44 graden pas nadat je cyclus al gestart was aangetikt werd door het verlies van gelaagdheid bij het bijladen van je tank.
Pagina: 1 ... 228 229 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero