Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Ik denk dat onderstaand perfect illustreert hoe jij het bedoelt (en het dus inderdaad recirculatie is helaas?):Andrehj schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:01:
[...]
Ook zonder compressorfrequentie kun je dit wel zien.
Als je compressor aan gaat, gaat immers ook je aanvoertemperatuur omhoog.
Je zou dus kunnen kijken wat de buitentemperatuur doet als de aanvoertemperatuur ineens stijgt (bij het begin van een verwarmings- of SWW-run).
Dit is een defrost (Ta onder Tr) en de warmte in je verdamper om het ijs te laten smelten zorgt tijdelijk voor een hogere Tbuiten (sensor zit er boven). Ik zie geen daling van je buitentemperatuur bij het starten van je run, dus lijkt niet op recirculatie. Wel bijzonder om bij 10 graden een defrost te krijgen.Mooper schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:31:
[...]
Ik denk dat onderstaand perfect illustreert hoe jij het bedoelt (en het dus inderdaad recirculatie is helaas?):
[Afbeelding]
Edit: er is ook nog iets anders aan de hand: waarom zakken je Ta en Tr als je een run start? Lijkt niet net een SWW run geweest te zijn, want de Ta en Tr daarvoor zijn erg constant.
[ Voor 11% gewijzigd door Sven1234 op 07-11-2025 10:41 ]
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
Je hebt inderdaad gelijk, het is net andersom. Ik probeer te achterhalen waarom die dus inderdaad bij deze temperaturen defrost.Sven1234 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:37:
[...]
Dit is een defrost (Ta onder Tr) en de warmte in je verdamper om het ijs te laten smelten zorgt tijdelijk voor een hogere Tbuiten (sensor zit er boven). Ik zie geen daling van je buitentemperatuur bij het starten van je run, dus lijkt niet op recirculatie. Wel bijzonder om bij 10 graden een defrost te krijgen.
Edit: er is ook nog iets anders aan de hand: waarom zakken je Ta en Tr als je een run start? Lijkt niet net een SWW run geweest te zijn, want de Ta en Tr daarvoor zijn erg constant.
Waarom de Ta en Tr zakken als een run start; wellicht omdat ik op Ta 25 draai? Maar dan is het vreemder dat ze eerst ook hoger zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Mooper op 07-11-2025 10:51 ]
Dat is omdat waterpomp altijd een paar minuten start voordat de compressor aangaat. Je pompt dan het koude water elders vandaan eerst rond. Rond de sensor is het dan waarschijnlijk warmer dan waar het water vandaan komt. Gebeurt hier ook altijd.Sven1234 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:37:
[...]
De 3h daarvoor zit zijn Ta redelijk constant op bijna op 30 graden en zijn Ta staat op 25 graden. Normaal als er geen SWW run is geweest neemt de Ta je ruimte temperatuur aan en die kan nooit op 30 graden liggen als je een Ta van 25 gebruikt.pascallj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:52:
[...]
Dat is omdat waterpomp altijd een paar minuten start voordat de compressor aangaat. Je pompt dan het koude water elders vandaan eerst rond. Rond de sensor is het dan waarschijnlijk warmer dan waar het water vandaan komt. Gebeurt hier ook altijd.
Ik heb ook een klein dipje van Ta bij de start, maar dat ziet er kompleet anders uit.
@Sven1234 ik zie dat bij mij ook, maar is het niet gewoon dat het water nu ook wordt vermengd met je retour temp? Bij mij is die temp wat lager, en als je een buffervat in de retour heb zie je het effect ws nog wat sterker?
[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 07-11-2025 11:12 ]
Dat heeft hij gedaan, zie een paar berichten terugxoror schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:06:
@Mooper Er is toch al aangegeven dat jij misschien last had van recirculatie en dat je daarvoor de buiten temp sensor van je wp even moet plotten vanaf een run? Als je de buiten temp ziet droppen dan weet je dat je last van recirculatie heb. Dat is inefficiënt en kan jouw defrosts in dit weer verklaren. Waarom heb je dat nog niet bij elkaar gezocht, dan heb je je antwoord zo
Misschien was er hiervoor wel net een SWW run geweest. Mijn sensoren geven dan ook nog urenlang een hogere temperatuur dan de ruimtetemperatuur aan.Sven1234 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:00:
[...]
De 3h daarvoor zit zijn Ta redelijk constant op bijna op 30 graden en zijn Ta staat op 25 graden. Normaal als er geen SWW run is geweest neemt de Ta je ruimte temperatuur aan en die kan nooit op 30 graden liggen als je een Ta van 25 gebruikt.
Ik heb ook een klein dipje van Ta bij de start, maar dat ziet er kompleet anders uit.
[Afbeelding]
@Mooper excuses ik lees hier niet alles mee zo te zien. Dat blauwe lijntje was ook wel makkelijk overheen te lezen
Dan is koudemiddel de volgende verdachte. Aan de discharge temp zou je het kunnen zien xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Maar als je saturation, liquid pipe1 en discharge temp kan plotten is misschien wat meer te zeggen
[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 07-11-2025 11:14 ]
Ik zie hier geen recirculatie. De buitentemperatuur daalt immers niet. Hij stijgt alleen even bij het einde van de run, bij de defrost.Mooper schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:31:
Ik denk dat onderstaand perfect illustreert hoe jij het bedoelt (en het dus inderdaad recirculatie is helaas?):
[Afbeelding]
Wat wel gek is, is dat die defrost überhaupt optreedt. Dat zou je bij +8 of +9 niet verwachten...
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 07-11-2025 11:16 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die gekke jump in frequentie ineens is ook raar, daarna blijft hij verder stijgen.
@Mooper Wat voor logging mogelijkheden heb je?
Dan zou ik de discharge temp, condensation temp, feed temp, outside temp en TH3 liquid pipe 1 plotten.
Bij @jozi kon je het tekort aan koudemiddel zien aan:
1. hoge discharge temp (maar niet extreem hoog)
2. automatisch terug regelen compressorfrequentie (om condensation temp op max 60 gr te houden dacht ik?)
3. zeer lage verdamper intrede (= “TH3 liquid pipe 1”)
De andere bekende verschijnselen zijn:
- lage COP, onder specs
- defrosts bij milde buitentemperaturen, bijvoorbeeld Tbuiten 10 graden (dooor punt 3 hierboven)
- lange SWW runs (door punt 2 hierboven)
- inschakelen BUH
En ik geloof ook condensation temp boven Ta? Die moeten normaal gesproken bijna gelijk zijn? @Dsbwouter
Zie ook: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Nee hoor, ik tik em enkel eenmaal daags van 48 naar 55 op de grosso modo economischte momenten. Dus nu in nacht, vanaf maart weer overdag.xoror schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:07:
Ben ik de enige die gewoon on demand doet? Dus geen gekke schemas, gewoon on temp drop. SWW is maar 10% van het verbruik, dus wil daar vooral gemak?
De rest vind ik dermate kleine marginal gains dat het nooit tegen de koude douche op kan. Qua energietransitie kun je het op eenzelfde manier bekijken.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik heb een PUHZ-SW75YAA maar ieder jaar probeer ik hem in de winter weer te tweaken om een stukje zuiniger te werken. Op dit moment lijkt mijn minimale TA rond de 32 graden te liggen, dan draait de compressor op 26Hz. Nu zie ik ook dat er een truuk is om hem nog langzamer te laten werken: kan ik dat ook doen voor verwarmen of alleen voor koelen?
Andere vraag: mijn flow is 14L/min, is het wat waard om te kijken of ik de leidingen naar de vloerverwarming kan vergroten om zo meer vermogen kwijt te kunnen?
Heb de PUZ-SWM100YAA op het oog en hier staat in de handleiding als maat 1/2" of 5/8" . Maakt het dan niks uit welke maat ik pak?
Het is 1/2 *en* 5/8. En vergeet niet de kabel mee te trekken tussen de binnen en buitenunit. Ik heb een flexibel 5x1.5 meegetrokken. Kijk even in de handleiding of dat afdoende is voor de binnenunit van jouw model. Let op, voor het backup element moet je nog een aparte groep trekken als je deze gaat gebruiken, of de optie wil hebben.Nijna schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:40:
Ik zit momenteel in een verbouwing, nu in het zand, en wil de leidingen voor de warmtepomp alvast leggen.
Heb de PUZ-SWM100YAA op het oog en hier staat in de handleiding als maat 1/2" of 5/8" . Maakt het dan niks uit welke maat ik pak?
Voor de swm80 heb ik een 1/2 en 1/4 door een mantelbuis 75/61 getrokken, en die van boven naar beneden recht naar beneden door de vloer heen en onder het huis door.
Een Mexco 78mm diamantboor van de Toolstation is dan precies de juiste maat voor die mantelbuis.
Het is wel even flink worstelen om 9 meter door de buis te krijgen.
https://photos.app.goo.gl/EQWo14vJpuLvyJBH9
https://photos.app.goo.gl/sKJutE1LPN4xpSHB6
https://photos.app.goo.gl/JTp3EVjVpTBVkPjf8
https://photos.app.goo.gl/5YwW2tshKqaW7Nmq5
https://photos.app.goo.gl/xGRAp4G9kbkUU4sN6
https://photos.app.goo.gl/ti2VQRdaNeG2osSA6
Nu durf ik niet te zeggen of je een 1/2-5/8 + snoer door een 75/61 kan krijgen. Volgende maat is een 90 denk ik? Ik heb de buis van MP gehaald, maar misschien kan de installateur deze wel leveren.
[ Voor 40% gewijzigd door databeestje op 07-11-2025 18:14 ]
Check even het databook, daar staat:Nijna schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:40:
Ik zit momenteel in een verbouwing, nu in het zand, en wil de leidingen voor de warmtepomp alvast leggen.
Even voor de zekerheid: dit zijn de koudemiddelleidingen. Die wil je buiten je geïsoleerde schil altijd extra isoleren bovenop de standaardisolatie.12.7 (1/2) or 15.88 (5/8) *2
*2 The capacity depends on the length and diameter of refrigerant piping. Check the length and diameter to operate the air conditioner in an adequate capacity.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Waarom zou je dat willen? De mijne wordt onder de 30 Hz alleen maar minder efficient. Zie deze grafiek, om 15:30 ging de WP van 36 naar 28 Hz (omdat de Ta anders te hoog werd), maar je ziet dat daarmee de efficiency ook iets afneemt. Nog lager heeft dus geen zin:DarkPino schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:08:
Hoi all!
Ik heb een PUHZ-SW75YAA maar ieder jaar probeer ik hem in de winter weer te tweaken om een stukje zuiniger te werken. Op dit moment lijkt mijn minimale TA rond de 32 graden te liggen, dan draait de compressor op 26Hz. Nu zie ik ook dat er een truuk is om hem nog langzamer te laten werken: kan ik dat ook doen voor verwarmen of alleen voor koelen?
/f/image/MnlHGUfE2JiNDOgcCvbuh7tv.png?f=fotoalbum_large)
Mijn metingen laten zien dat de PUHZ-SW75YAA het zuinigst is tussen 30 en 40 Hz, wat bij mij meestal zo'n 4 à 5 kW aan vermogen is.
Daar valt wel wat te winnen. Een 8 kW wp wil graag een flow rond de 20 lpm, dan kan je aanvoertemperatuur waarschijnlijk wel een stukje omlaag. Als je je leidingwerk niet wilt vergroten, kun je zelfs overwegen om een 2e waterpomp in serie te zetten: stin00 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"Andere vraag: mijn flow is 14L/min, is het wat waard om te kijken of ik de leidingen naar de vloerverwarming kan vergroten om zo meer vermogen kwijt te kunnen?
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 07-11-2025 19:14 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat kun je voorkomen door een vat te kiezen waar de spiraal niet te ver naar boven doorloopt. De gelaagdheid verdwijnt immers (vooral) ter hoogte van de spiraal.SebastiaanPs schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:09:
Dat laatste vind ik vooral een nadeel, want tijdens een SWW run verdwijnt de gelaagdheid in je SWW vat grotendeels en krijg je dus een kouder water tijdens het douchen.
Als die spiraal in de onderste helft zit, hou je boven de spiraal nog een flinke bel heet water over, waarmee je nog prima kunt douchen. Hier gaat dat in ieder geval goed. (Met spiraal tot ca 75% van de hoogte) Het gebeurt me best eens dat de WP tijdens het douchen een SWW-run start, maar dat levert nooit een lauwe douche op.
Deze tip staat daarom ook in de faq in het stuk over het selecteren van een SWW-vat: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Dat klopt, maar je kunt het nog efficiënter maken door toch rond 13 uur een SWW-run te starten als het water al flink is afgekoeld.nessio schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:11:
Ik had sww ook op de klok.
Maar efficienter is 24/7
Ik heb software versie 1301
Als wp op non forbidden staat dan startte sww om 13.00 alleen als T onder dropT was
Als wo op forbidden staat dan startte sww altijd om 13.00 ongeacht T, dus software keek dan niet naar Tdrop.
Zonder kloktijd kijkt ie alleen naar Tdrop.
En ik heb de moed opgegeven dat kloktijd samenvalt met zon. Dus 24/7 is efficienter
Hier start ik een SWW-run (via Tdrop) pas als het water de 34 graden bereikt. Dat punt bereikt het echter maar zelden, want elke dag draait er om 13 uur een scriptje wat checkt of het water onder de 39 graden is gekomen. Is dat het geval, dan wordt de SWW-run om 13 uur gestart.
Hierdoor heb ik lang niet elke dag een SWW-run, maar als ie er is, dan is dat meestal om 13 uur, tegen maximaal rendement en maximaal gebruik van PV-stroom.
Is je flow altijd 14 l/min geweest, heb hetzelfde model en hier vorige week (paar pagina's terug) geleerd het filter in de binnenuit eens te reinigen. Wat een bagger zat daar in en van 11 naar 23 l/min gegaan.DarkPino schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:08:
Hoi all!
Andere vraag: mijn flow is 14L/min, is het wat waard om te kijken of ik de leidingen naar de vloerverwarming kan vergroten om zo meer vermogen kwijt te kunnen?
Waar vind je dit databook? Ik heb hier de installation manual voor me en daar staat wel 1/2" of 5/8" maar niet welke bij welke lengte.. Of ik kijk er overheen.SebastiaanPs schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:18:
[...]
Check even het databook, daar staat:
[...]
TS al gelezen? Hint: Die topic starts zijn er niet voor niets. Dat is wel het minimale wat je gelezen moet hebben voordat je vragen mag stellen...Nijna schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:28:
Waar vind je dit databook?
[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 07-11-2025 19:36 ]
Ooit al wel is ;-)Andrehj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:35:
[...]
TS al gelezen? Hint: Die topic starts zijn er niet voor niets. Dat is wel het minimale wat je gelezen moet hebben voordat je vragen mag stellen...
Thanks! Blijkt dus uit databooks dat voor verwarmen niet uit maakt, maar alleen voor het koelen.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Ik zou gewoon 5/8 aanleggen. Alklima schrijft dit ook voor. Verlopen naar 1/2 doe je bij de binnenunit. Mocht je ooit problemen hebben en alklima komt erbij heb je daar iig geen discussie over.
Dank voor de inputSebastiaanPs schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:28:
[...]
Als ik het goed begrijp is je afgifte dus 35 m2 vvw (4 groepen) en boven radiatoren. Beoogde warmtepomp minimumvermogen 3.3 kW thermisch.
Hier huis van 161 m2 met beneden 41 m2 vvw, verder radiatoren zonder fans. Warmtepomp minimumvermogen 3.0 kW. Wel een beetje vergelijkbaar met jouw situatie dus. Mijn afgifte is wel krap voor dat minimumvermogen. Ik zit typisch op een Ta van zo’n 31 gr. Relatief hoog om een vloer in te sturen.
Ik zou in jouw geval dus zeker je afgifte upgraden. Opties zijn extra vloerverwarming, muurverwarming, convectoren/radiatoren geboost met fans (Heatmeister icm Arctic of Noctua fans). Jaga convectoren zijn vaak goedkoop op Marktplaats te krijgen (in de lente en zomer gunstiger qua vraag/aanbod)
Met radiatoren kun je koelen vergeten, met wat flinke convectoren geboost met fans lukt dat misschien nog.
Edit: je kunt ook nog de SUZ-SWM40VA2 overwegen, dat is een wat kleinere warmtepomp, meer geschikt voor jouw huis met een minimumvermogen van 1.9 kW bij Ta 25 gr en Tb 12 gr. Max vermogen bij Ta 35 gr en Tbuiten -10 gr is 5.2 kW. Dat moet echt genoeg zijn voor jouw huis.
Ik kan niet meer wisselen naar de 40VA2, de 80YAA was 2 maanden geleden al besteld. Ik lees dat het minimum van de 80YAA 3.1kW (ipv 3.3) thermisch is, dat leek op het eerste gezicht als leek niet verschrikkelijk ernaast te zitten.
Op het plan staat sowieso het vervangen van een aantal radiatoren, deels omdat deze al oud/niet mooi zijn.
In de gang hangt een hxb 90x60 T11, daar een T22, en kan de voordeur nog open
Op de slaapkamer een T11 vervangen voor een T22 of T33 60x160
De douche een designradiator 120x60 vervangen voor iets langers
De slaapkamer achter heeft al een T22 60x100, maar zou er nog een 2e kunnen onder het andere raam.
Zal zeker MP in de gaten houden voor e.e.a. aan radiatoren/jaga.
Woensdag komen ze, ik ben erg benieuwd
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Thanks voor de tips! Wat mij met name dwars zit (sinds installatie) zijn de voorbeelden op de foto’s. Dat soort voorbeelden zitten er meerdere van in het leidingwerk richting de vloerverwarming.Andrehj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:58:
[...]
Waarom zou je dat willen? De mijne wordt onder de 30 Hz alleen maar minder efficient. Zie deze grafiek, om 15:30 ging de WP van 36 naar 28 Hz (omdat de Ta anders te hoog werd), maar je ziet dat daarmee de efficiency ook iets afneemt. Nog lager heeft dus geen zin:
[Afbeelding]
Mijn metingen laten zien dat de PUHZ-SW75YAA het zuinigst is tussen 30 en 40 Hz, wat bij mij meestal zo'n 4 à 5 kW aan vermogen is.
[...]
Daar valt wel wat te winnen. Een 8 kW wp wil graag een flow rond de 20 lpm, dan kan je aanvoertemperatuur waarschijnlijk wel een stukje omlaag. Als je je leidingwerk niet wilt vergroten, kun je zelfs overwegen om een 2e waterpomp in serie te zetten: stin00 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
:strip_exif()/f/image/ZOWfaMgFxmcnbOXo0UQ0mnQx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6KznIKwGCLh5wXBEdpbObbbr.jpg?f=fotoalbum_large)
@jappas tijdens SWW haalt hij 23l/min dus dat lijkt helaas het probleem niet
Als je je zorgen maakt over het leidingwerk, dan moet je even een tekening maken van je afgiftesysteem, met daarbij per leidingdeel wat de diameters (en het type zijn) en teken ook even in wat voor koppelingen (of knietjes) erin gebruikt zijn, en welk deel van de flow die moeten opnemen.
Dan is er pas wat zinnigs van te zeggen.
Dan moet je alleen nog even toevoegen waar CV1, CV2, VV15 en vloerpomp voor staan.DarkPino schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:00:
Voila, de bochtjes over de leidingen heen (zie je 4x in de retour) zijn puur voor de tekening maar zitten er niet echt. De rest nagenoeg wel.
En voordat iedereen er nu overheen valt dat het een zooitje is: dat is precies de reden dat ik het wil aanpakken[Afbeelding]
En het is handig als je even vermeld wat voor afgifte en hoeveel er op ieder punt zit. Bijv “vloerverwarming (mengverdeler met pomp), 6 groepen 16x2 slangen, voorziet 50 m2.” Of iets dergelijks.
Dat helpt om in te schatten hoeveel flow er naar ieder deel moet en hoe dik de leidingen daarvoor moeten zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 08-11-2025 17:15 ]
De cijfers die erbij staan is de leiding diameter. CV1 is een deel van CV (boven) waar CV2 een ander deel van de CV is (zolder). Allemaal radiatoren. Vloerverwarming is ongeveer 90m2 met een vloerverwarmingspomp met 6 groepen leiding diameter van groepen is 16mm. Daar staat dus ook VV voor. Sterretje is het expansie/buffervat
Oké jouw eerdere post er even bij gepakt:DarkPino schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:33:
Ah tuurlijk!
De cijfers die erbij staan is de leiding diameter. CV1 is een deel van CV (boven) waar CV2 een ander deel van de CV is (zolder). Allemaal radiatoren. Vloerverwarming is ongeveer 90m2 met een vloerverwarmingspomp met 6 groepen leiding diameter van groepen is 16mm. Daar staat dus ook VV voor. Sterretje is het expansie/buffervat
DarkPino in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Om 8 kW met een dT van 6 gr te transporteren heb je een flow van 19 L/min nodig.
Ik schat dat 70% van het vermogen naar de vvw gaat, 15% naar groep radiatoren CV1 en 15% naar groep radiatoren CV2. Beetje realistisch?
De leidingdiameters van 28 mm voor dat beetje vermogen naar de radiatoren is (veel) meer dan genoeg.
Naar de vvw moet voor die 70% van het vermogen ongeveer 13 L/min. Als ik het goed begrijp moet dat dus door de 22 mm leidingen naar de verdeler. Volgens deze tabel zou die 22 mm dan genoeg moeten zijn.
Drie vragen:
- waar staat “VV15” voor?
- heb je naregeling op je radiatoren en/of vvw?
- waarom die mengverdeler met pomp en niet vervangen voor pomploze verdeler?
- daar begint het dus, VV staat voor vloerverwarming en 15 staat voor buitendiameter 15mm. Het is van die flexibele leiding en daar zitten ook nog van die koppelstukken tussen waardoor de diameter nóg kleiner wordt. Ik wil dus eigenlijk van die 22mm naar 25mm (en dus afscheid nemen van die 15mm en al die koppelstukken)
- ik heb op de radiatoren Tado na regeling. Die gaan dus alleen open als er warmte vraag is. Warmtepomp gaat alleen aan als huiskamer te koud wordt, deze sturen de WP dus niet aan
- heb ik over nagedacht maar zie het nut er niet van. Volgens mij kan een extra pomp sowieso geen kwaad. Deze pomp gaat alleen aan (VV pomp dus) als de WP gaat verwarmen
:strip_exif()/f/image/ZOWfaMgFxmcnbOXo0UQ0mnQx.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto lijkt het meer 20mm kunstof maar zelfs dat is krap. Wie dat zo bedacht heeft... Zoals je zegt vervangen voor 25mm dan is het prima. Gelukkig zit de rest wel goed.
Ik welDarkPino schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:34:
- heb ik over nagedacht maar zie het nut er niet van. Volgens mij kan een extra pomp sowieso geen kwaad. Deze pomp gaat alleen aan (VV pomp dus) als de WP gaat verwarmen
Een verdeler met pomp is een hydraulische scheiding in je systeem. Dat heeft een paar belangrijke nadelen:
- onnodig hoge Ta door menging, wat behoorlijk nadelig is voor je COP (zie hier)
- je gebruikt niet het water en de enorme thermische capaciteit van het zandcement in je vloerverwarming, wat heel nuttig kan zijn als thermische buffer tijdens defrosts (is jouw minimale systeemvolume überhaupt gegarandeerd met jouw Tado naregeling?)
- verbruik extra pomp
Er is zelfs een heel topic voor: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
Ben het helemaal met je eens wat betreft de aanvoer en retour naar je vvw. Ik zou zelf ook de verdeler meepakken (ombouwen of vervangen).
Enige punt om rekening mee te houden is dat je Ta straks lager is (bijv 27 gr): voordelig voor je COP, maar je radiatoren zullen dan minder warmte afgeven. Als je een kamer met radiator echt warm wil hebben, dan zul je moeten kijken of deze groot genoeg is en evt kunnen boosten met fans.
Het aanpassen van de verdeler is zeker een mogelijkheid, wat mij betreft doe ik het stap voor stap: nu eerst leidingwerk en kijken wat het effect is en dan besluiten om verdeler wel of niet te vervangen. Eens of denk je dat ik mijzelf daarmee tekort doe?
Tja je systeem legen en na de aanpassingen weer vullen en ontluchten… Dan zou ik het denk ik in 1x goed proberen te doen, scheelt een hoop werk. Dus ik denk je doet jezelf tekortDarkPino schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:39:
Dankjewel nogmaals voor het meedenken.
Het aanpassen van de verdeler is zeker een mogelijkheid, wat mij betreft doe ik het stap voor stap: nu eerst leidingwerk en kijken wat het effect is en dan besluiten om verdeler wel of niet te vervangen. Eens of denk je dat ik mijzelf daarmee tekort doe?
[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 08-11-2025 21:12 ]
Dankjewel, maar het zoekplaatje wordt nu nog groter. Uiteraard is voor de flow de binnendiameter van belang, en niet de buitendiameter.DarkPino schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:00:
Voila, de bochtjes over de leidingen heen (zie je 4x in de retour) zijn puur voor de tekening maar zitten er niet echt. De rest nagenoeg wel.
En voordat iedereen er nu overheen valt dat het een zooitje is: dat is precies de reden dat ik het wil aanpakken[Afbeelding]
Mijn advies: Maak nou eens één duidelijk plaatje met daarin alle info, dus inclusief de (verwachte) flow (in lpm) per aftakking en de binnendiameters.
En, om te voorkomen dat iedereen een stijve nek krijgt of z'n monitor 90° moet draaien (of, nog veel waarschijnlijker, denkt: Laat maar als ik zoveel moeite moet doen, doe ik wel niks): Zorg even dat je het plaatje juist georiënteerd in dit topic zet.
Dank voor je reactie, verwachte flow per aftakking weet ik niet dus dat gaat niet lukken. Ik heb inmiddels al wat reacties van gebruikers die super goed meedenken dus komt goed zo!Andrehj schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:26:
[...]
Dankjewel, maar het zoekplaatje wordt nu nog groter. Uiteraard is voor de flow de binnendiameter van belang, en niet de buitendiameter.
Mijn advies: Maak nou eens één duidelijk plaatje met daarin alle info, dus inclusief de (verwachte) flow (in lpm) per aftakking en de binnendiameters.
En, om te voorkomen dat iedereen een stijve nek krijgt of z'n monitor 90° moet draaien (of, nog veel waarschijnlijker, denkt: Laat maar als ik zoveel moeite moet doen, doe ik wel niks): Zorg even dat je het plaatje juist georiënteerd in dit topic zet.
Ik ga volgende week even langs bij warmteservice met de tekening, foto’s en alle ideeën en dan ga ik denk ik 25mm leiding kopen + een vloerverwarmingsverdeler.
Begrijp ik nu goed dat mijn huidige verdeler de TA en TR mengt?
dat klopt inderdaad en is niet wenselijk. Ik zou het gewoon in 1x goed maken nu je toch met de leidingen aan de gang gaat.
Binenndiameters zijn als volgt:
28cv-25,6
22cv-19,6
20ks-15,4
Als je de viega vervangt voor 25mm dan kom je daar uit op een binnendiameter van 19,4. Komt dan aardig overeen met de 22cv buis. Met een delta t van 5k kan je hier 7kW doorheen pompen.
Installateur laat nog niets weer horen.SebastiaanPs schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:27:
@Gugl ik verdenk ook de driewegklep. Dat bewijs je door vlak voor en vervolgens tijdens een SWW run met je hand (of een sensor) links en rechts een stukje (bijv 50 cm) voorbij de driewegklep te voelen. De warmte hoort natuurlijk alleen naar het SWW vat te gaan, niet naar het buffervat. Dat is de functie van de driewegklep.
Is het als het de driewegklep zou zijn ook logisch dat wanneer we sww gebruiken er weer een piek warmte wordt gezien door de sensor aan de vvw kant van het buffervat? Dat snap ik namelijk zelf nog niet. Dat er ook soms een willekeurige temperatuur stijging lijkt te zijn. Maar na een paar dagen observeren lijkt dat te komen wanneer we warm water gebruiken in het huis.
[ Voor 13% gewijzigd door Gugl op 09-11-2025 09:56 ]
Thanks! Ga ik dat doen, komende week even naar warmteservice om spullen te bestellenDsbwouter schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:53:
@DarkPino
dat klopt inderdaad en is niet wenselijk. Ik zou het gewoon in 1x goed maken nu je toch met de leidingen aan de gang gaat.
Binenndiameters zijn als volgt:
28cv-25,6
22cv-19,6
20ks-15,4
Als je de viega vervangt voor 25mm dan kom je daar uit op een binnendiameter van 19,4. Komt dan aardig overeen met de 22cv buis. Met een delta t van 5k kan je hier 7kW doorheen pompen.
Maar dit is dus onafhankelijk van de sww run dat er dan warmte die kant op gaat. Er is dan warmwater vraag vanuit de woning, ik kan niet verklaren hoe dat dan kan door een niet goede klepnessio schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:10:
@Gugl Andrej heeft al gemeld: alleen als boiler vol is en sww stopt kan er een klein beetje heet water richting vloer lopen( ontsnapt tijdens sluiten klep). Maar tijdens sww wordt leiding naar vvw niet heet ( en zeker niet na buffervat). Er is iets niet goed
Kun je het scriptje delen?Andrehj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:13:
Dat klopt, maar je kunt het nog efficiënter maken door toch rond 13 uur een SWW-run te starten als het water al flink is afgekoeld.
Hier start ik een SWW-run (via Tdrop) pas als het water de 34 graden bereikt. Dat punt bereikt het echter maar zelden, want elke dag draait er om 13 uur een scriptje wat checkt of het water onder de 39 graden is gekomen. Is dat het geval, dan wordt de SWW-run om 13 uur gestart.
Hierdoor heb ik lang niet elke dag een SWW-run, maar als ie er is, dan is dat meestal om 13 uur, tegen maximaal rendement en maximaal gebruik van PV-stroom.
WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite
Je hebt er alleen wat aan als je ook Domoticz gebruikt, maar hier is het script:snapo6 schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:06:
Kun je het scriptje delen?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103-- Script Description: --[[ If script trigger is HP Status: Check if new status is DHW or Legionella, write last DHW start time to lastDHWStartDate, If script trigger is timer: Check DHW Temp and if it is below DHWReheatTemp, set ForceDHW to on. If it is winter (month = nov, dec, jan, feb, mar) AND lastDHWStartDate is over xx hours (ShortReheatHours) ago AND DHW temp is below (DHWReheatTemp + ShortReheatOffset) then set ForceDHW to on end ]]-- -- Device index numbers: local DHWTemp = 91 -- Current DHW temperature local HPStatus = 97 -- Current state of the heatpump local ForceDHW = 102 -- Force DHW button local DHWReheatTemp = 144 local TestButton = 389 -- User settings: local ShortReheatOffset = 2 -- no of degrees above the DHWReheatTemp the heatpump should shart heating if no of hours has passed local ShortReheatHours = 46 -- no of hours passed since last reheat action started, when higher reheat temp should be used. return { on = { -- devices = {HPStatus, TestButton}, devices = {HPStatus}, timer = {'at 13:00'}, }, data = { lastDHWStartDate = { initial = '' }, }, logging = { level = domoticz.LOG_DEBUG, marker = "DHW Reheat" }, execute = function(dz, trigger) dz.log('At script start last DHW startdate is ' .. dz.data.lastDHWStartDate.rawDate .. ' at ' .. dz.data.lastDHWStartDate.rawTime, dz.LOG_DEBUG) local Time = require('Time') -- Fill lastDHWStartDate if it is empty when script is ran for first time, or file '/domoticz/scripts/dzVents/data/__data_DHW Reheat.lua' was deleted: if dz.data.lastDHWStartDate == '' then dz.log('Empty time variable.', dz.LOG_DEBUG) dz.data.lastDHWStartDate = Time('2024-12-24 13:17:21') else dz.log('No empty time variable.', dz.LOG_DEBUG) end if trigger.isTimer then dz.log('Current DHW temperature is ' .. dz.devices(DHWTemp).temperature, dz.LOG_DEBUG) dz.log('Current DHW reheat setpoint is ' .. dz.devices(DHWReheatTemp).setPoint, dz.LOG_DEBUG) if dz.devices(DHWTemp).temperature < dz.devices(DHWReheatTemp).setPoint then -- Normal reheat script dz.log('DHW temp is '..dz.devices(DHWTemp).temperature..', below setpoint of '..dz.devices(DHWReheatTemp).setPoint..'. Switching on DHW heating.', dz.LOG_STATUS) dz.devices(ForceDHW).switchOn() end if (dz.time.month >= 11) or (dz.time.month <= 3) then -- Winter reheat script dz.log('It is winter.', dz.LOG_DEBUG) local HoursAgo = dz.time.compare(dz.data.lastDHWStartDate).hours -- Number of hours since last DHW start if (HoursAgo > ShortReheatHours) and (dz.devices(DHWTemp).temperature < (dz.devices(DHWReheatTemp).setPoint + ShortReheatOffset)) then dz.log('DHW temp is '..dz.devices(DHWTemp).temperature..' below setpoint of '..dz.devices(DHWReheatTemp).setPoint..' plus '..ShortReheatOffset, dz.LOG_STATUS) dz.log('and reheat was last started '..HoursAgo..' hours ago. Switching on DHW heating.', dz.LOG_STATUS) dz.devices(ForceDHW).switchOn() end else -- Normal reheat script dz.log('It is NOT winter.', dz.LOG_DEBUG) end elseif trigger.idx == HPStatus then dz.log('Current HP status is ' .. dz.devices(HPStatus).sValue, dz.LOG_DEBUG) if (dz.devices(HPStatus).sValue == 'DHW' or dz.devices(HPStatus).sValue == 'Legionella') then dz.data.lastDHWStartDate = Time() end dz.log('Last DHW startdate is ' .. dz.data.lastDHWStartDate.rawDate .. ' at ' .. dz.data.lastDHWStartDate.rawTime, dz.LOG_DEBUG) elseif trigger.idx == TestButton then dz.log('Current HP status is ' .. dz.devices(HPStatus).sValue, dz.LOG_DEBUG) dz.log('Current DHW temperature is ' .. dz.devices(DHWTemp).temperature, dz.LOG_DEBUG) dz.log('Current DHW reheat setpoint is ' .. dz.devices(DHWReheatTemp).setPoint, dz.LOG_DEBUG) dz.log('Current time is ' .. Time().getISO(), dz.LOG_DEBUG) dz.log('Last DHW startdate is ' .. dz.data.lastDHWStartDate.rawDate .. ' at ' .. dz.data.lastDHWStartDate.rawTime, dz.LOG_DEBUG) dz.log('Actual month# is ' .. dz.time.month, dz.LOG_DEBUG) local HoursAgo = dz.time.compare(dz.data.lastDHWStartDate).hours dz.log('Last DHW start was '..HoursAgo..' hours ago.', dz.LOG_DEBUG) local Winter = false if (dz.time.month >= 11) or (dz.time.month <= 3) then Winter = true dz.log('It is winter.', dz.LOG_DEBUG) else dz.log('It is NOT winter.', dz.LOG_DEBUG) end local HoursAgo = dz.time.compare(dz.data.lastDHWStartDate).hours if (HoursAgo > ShortReheatHours) and (dz.devices(DHWTemp).temperature < (dz.devices(DHWReheatTemp).setPoint + ShortReheatOffset)) and (Winter == true) then dz.log('DHW temp is '..dz.devices(DHWTemp).temperature..' below setpoint of '..dz.devices(DHWReheatTemp).setPoint..' plus '..ShortReheatOffset, dz.LOG_STATUS) dz.log('Switching on DHW heating.', dz.LOG_STATUS) -- dz.devices(ForceDHW).switchOn() end else dz.log('Script started by unknown, doing nothing.', dz.LOG_DEBUG) end end }
Verdiep je er even in hoe een mengverdeler werkt.DarkPino schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:36:
Begrijp ik nu goed dat mijn huidige verdeler de TA en TR mengt?
Die doet niks anders dan het water van je VVW rondpompen (water wat uit de vloer komt gaat er direct weer in). En de thermostaat mengt alleen wat warm water bij als het water te ver afgekoeld is. Daarom is zo'n ding ook zo funest voor de flow vanuit de WP.
Voor de rest moet je je info halen in het speciaal daarvoor geopende topic (zie link die hiervoor al is genoemd).
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Zoals nu al meermaals gezegd: Voor het ombouwen van (en de andere info over) vloerverwarmingsverdelers is een eigen topic: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?DarkPino schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:13:
Nog even een vraag over verdelers: zou ik zo een verder kunnen kopen, pomp er tussen uit en die aansluitpunten gebruiken om aanvoer en retour op aan te sluiten of is dat te makkelijk gedacht?
Deze vraag kun je daar stellen (maar ik kan je aanraden je eerst even in te lezen, want jouw vraag is precies waar dat topic over gaat, en dus al vele malen in dat topic beantwoord...)
Dank voor de hulp!
direct na de SWW run begon de WP weer het CV water op te warmen, de Ta voor huidige weer is 30-32 graden (all radiators in ons huis). Maar na een klein uur stop de compressor en de Ta daalt snel, en eindigt een ruime graad onder de Tr, voor ca. 3-4 minuten.
Zie de screenshot.
/f/image/2LtSWRw8LUqeTyVVDJESr48u.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een monobloc, de buiten temperatuur is ver boven de defrost grens, en luchtvochtigheid op dat moment 85%.
Iemand een idee?
Dank voor jullie adviezen.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik denk dat je hierboven het normale uitschakelgedrag van je WP ziet. En hij zal wel gestopt zijn omdat je woning op temperatuur was of omdat de Ta te ver opliep. Heb je wel voldoende afgifte? Want een continu oplopende Ta is niet iets wat je normaliter bij CV-bedrijf ziet.EVfan schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:10:
Na al enkele dagen, en vooral nachten mooie lange runs doet de WP wat onverwachte dingen.
direct na de SWW run begon de WP weer het CV water op te warmen, de Ta voor huidige weer is 30-32 graden (all radiators in ons huis). Maar na een klein uur stop de compressor en de Ta daalt snel, en eindigt een ruime graad onder de Tr, voor ca. 3-4 minuten.
Zie de screenshot.
[Afbeelding]
Ik heb een monobloc, de buiten temperatuur is ver boven de defrost grens, en luchtvochtigheid op dat moment 85%.
Iemand een idee?
Dank voor jullie adviezen.
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 09-11-2025 15:16 ]
Dank voor je reactie. De WP draait hier sinds zomer 2024. Afgelopen winter geen problemen gehad, en de berekening van de totale afgifte gaf aan dat die ca. 110% is van het maximum vermogen van de WP (dus 13 kW, versus 11.5 kW maximum vermogen van de WP, bij Ta is 40 graden), en bleek de afgifte bleek ook afgelopen winter niet een beperking, hoewel de verdeling over de verschillende ruimtes beter kan.Andrehj schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:13:
[...]
Ik denk dat je hierboven het normale uitschakelgedrag van je WP ziet. En hij zal wel gestopt zijn omdat je woning op temperatuur was of omdat de Ta te ver opliep. Heb je wel voldoende afgifte? Want een continu oplopende Ta is niet iets wat je normaliter bij CV-bedrijf ziet.
Afgelopen dagen draait de WP met een dT van 2.5-3.2 graden, en dus met onze flow van 26-27 lpm geeft die 4.5-5.5 kW vermogen af. Conform het warmteverlies van de woning.
Het langzame oplopen van de Ta nadat de WP is gestart is normaal, dwz sinds de installatie, waargenomen gedrag. Totale hoeveelheid water in het systeem hier is 175 liter, dus dat het een uur tot anderhalf uur duurt voor de Ta op de plateau waarde komt lijkt ook niet abnormaal. Vooral als de WP dicht tegen minimum vermogen aanzit, is dit de “gentle” approach die we steeds waarnemen. Verschil tussen momentane binnentemperatuur en set temperatuur is ook maar 0.5 graden.
Wat in het plaatje wel vreemd lijkt, en vandaar mijn vraag, is dat de Ta enkele minuten onder de Tr duikelt, na het afschakelen van de compressor (omdat de binnentemperatuur gehaald is).
Het lijkt defrost gedrag, maar tekort koelmiddel voor een monobloc is niet voor de hand liggend, en buitentemperatuur van 12-14 graden en Rh 85% zouden niet tot een defrost moeten leiden.
Ik ga het wat nauwkeuriger in de gaten houden, want tot nu toe heb ik dit niet gezien in de afgelopen anderhalf jaar.
Edit: dit was het uurlijkse temperatuurgedrag toen het vanmorgen buiten hier 6 graden was, en zo was het feitelijk ook sinds de SWW van de dag ervoor (rond 1300 uur), lange runs, soms een uurtje afschakelen als de Tset gehaald werd.
[ Voor 12% gewijzigd door EVfan op 09-11-2025 15:45 ]
@DsbwouterDsbwouter schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:54:
@EVfan
Kan jij ook de flow terughalen van het moment dat ta on tr schoot ?
Nee die optie heb ik niet tenzij ik als een waakhond erbij ga liggen
Dank voor je advies @SebastiaanPs .SebastiaanPs schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:48:
@EVfan ik ben het eens met @Andrehj
Zal gewoon een verschil in afkoelingssnelheid zijn. Hier bij mij duikt de Ta ook telkens even onder Tr na stoppen compressor en circulatiepomp.
Nothing to be concerned about dus.
lijkt me ook niet dat er wat aan de hand is. Als je de flow kon uitlezen had je nog een extra bevestiging. Tijdens een defrost draait altijd je circulatiepomp. Lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat je net een defrost krijgt voordat die uit gaat.
Ik heb hier wel de status van compressor en circulatiepomp. Beiden gaan uit en daarna daalt Ta consequent even onder Tr.
xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
De operating mode ging ook echt even paar mins naar off.
Ik kan je opmerking nml niet volgen.
Het is of warm water naar de boiler (sww run) of warm water naar de buffer ivm warmte vraag uit de woning (vw). Tegelijk kan niet!
[ Voor 3% gewijzigd door nessio op 11-11-2025 20:17 ]
Bedankt maar helaas geen Domoticz maar goed om te lezen hoe het opgezet is.Andrehj schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:59:
[...]
Je hebt er alleen wat aan als je ook Domoticz gebruikt, maar hier is het script:
[...]
WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite
Gugl moet die installateur bellen en zeggen er is iets niet goed: geen details. Laat de man/ vrouw het zelf maar uitzoeken.
Alleen ter plekke op die hete leiding wijzen terwijl er geen warmtevraag uit de woning is.
na dagen prima te draaien (lange run, en daarna een 4 tot 5 tal korte piekjes) zie ik vandaag in eens dit gedrag:SebastiaanPs schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:30:
@Zjemm
Ziet er al een stuk beter uit. Dit soort korte runs aan het eind kan je wel zien in de ruimteregeling, afhankelijk van je instellingen. Gaat dan intermitterend verwarmen en tussendoor blijft de circulatiepomp draaien. Zie ook mijn eerdere post SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
/f/image/jOb4n7ShaV2zJmtfs9fhXhVG.png?f=fotoalbum_large)
valt dat nog steeds onder intermitterend verwarmen?
ik kan niet plaatsen waarom die dit nu in eens doet na dagen lang onderstaand te doen:
/f/image/N0LhOseWv9NPSTutYwmbOJwC.png?f=fotoalbum_large)
ruimte temp is al die tijd 21, dus het enige wat veranderd is de buitentemperatuur en het effect daarvan op het huis.
IN1 is nog steeds losgekoppeld dus boven doet bij mij nog steeds niets meer (die servo's moeten n og vervangen worden)
Nee bij mij was dat intermitterend verwarmen altijd regelmatig; dit bij jou is onregelmatig.Zjemm schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:24:
[...]
na dagen prima te draaien (lange run, en daarna een 4 tot 5 tal korte piekjes) zie ik vandaag in eens dit gedrag:
[Afbeelding]
valt dat nog steeds onder intermitterend verwarmen?
ik kan niet plaatsen waarom die dit nu in eens doet na dagen lang onderstaand te doen:
[Afbeelding]
ruimte temp is al die tijd 21, dus het enige wat veranderd is de buitentemperatuur en het effect daarvan op het huis.
IN1 is nog steeds losgekoppeld dus boven doet bij mij nog steeds niets meer (die servo's moeten n og vervangen worden)
Ik denk dat dit echt door de regeling veroorzaakt moet worden.
Vanaf hier heb je twee opties:
1. Uitzoeken wat precies is aangesloten op de thermostaat ingang voor zone 1 en voor zone 2 in de binnenunit, enz. Deze puzzel oplossen.
2. Er een 1 zone systeem van maken.
Ik denk dat ik voor het laatste zou gaan. KISS.
In1 is boven en veroorzaakt dat gedrag. Maar dat is nu al een tijdje losgekoppeld
Dus feitelijk gebruik ik nu alleen zone 2 en doet z1 niets
[ Voor 4% gewijzigd door Zjemm op 11-11-2025 18:29 ]
Maar stel hem dan eens helemaal in als een 1 zone systeem, inclusief dip switches. Als het dan opgelost is, dan weet je waar de oorzaak zit.Zjemm schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:28:
Ja dat uitzoeken had ik al gedaan
In1 is boven en veroorzaakt dat gedrag. Maar dat is nu al een tijdje losgekoppeld
Dus feitelijk gebruik ik nu alleen zone 2 en doet z1 niets
Kom je dan niet in de war met je mixing tank Enzo?
Dacht dat je dan fysiek dingen moet aanpassen en weghalen
[ Voor 27% gewijzigd door Zjemm op 11-11-2025 19:39 ]
Verder eens met @SebastiaanPs . Ga voor een simpel systeem.
Heel die naregeling-meuk weg. Dan kan ook het buffervat (had je die niet ook?) weg, en eventuele secundaire pompen er ook uit. Dan heb je pas een degelijk systeem en kun je efficient de keet verwarmen.
Het is in de topics hier al erg vaak aangetoond: De simpelste systemen draaien verreweg het best.
Hier wilde de installateur mij in 2020 ook met allerlei overbodige rommel opzadelen, maar ik had mijn huiswerk gedaan en het systeem zeer uitgebreid doorgerekend. Ik heb dus mijn poot stijf gehouden en duidelijk aangegeven dat de WP direct aan het afgiftesysteem gehangen moest worden. Dat werkt echt uit de kunst en ik heb er geen seconde spijt van gehad.
Ter info: hier heb ik de afgelopen 7 dagen slechts vier verwarmingsruns gehad, in lengte variërend van 5 - 10 uur.
[ Voor 46% gewijzigd door Andrehj op 11-11-2025 20:16 ]
nu zone 1 niets meer doet, is het in feite een systeem zonder naregeling.
gewoon alleen VW beneden en alles open.
instellingen zijn
bereik voorlooptemp op 25-35
thermo diff +5 -9
z2 op ruimte temp 21
daarmee had ik de afgelopen tijd elke dag 1 run.
daarvoor had ik continue pendelen omdat op z1 servo's op de de verdeler zitten die verstoring veroorzaken.
daar komen ze donderdag voor langs. dan ga ik ook overleggen of het niet simpeler kan.
kan dat puur door switches omzetten gerealiseerd worden, of moet de boel verbouwd worden...
maar goed los van dat is dit gedrag van vandaag weer afwijkend, en vraag ik me af waar dat van kan komen, zeker als het daarvoor dus gewoon stabiel draaide
heb hem nu ff op 22 gezet dan zal ie wel een lange run weer maken. kijken wat ie aan het eind daarvan gaat doen
[ Voor 13% gewijzigd door Zjemm op 11-11-2025 21:36 ]
Er zijn hier volgens mij niet zoveel Tweakers met een mixing tank en mixing valve.
Kun je eens een schema van je systeem delen, dus binnenunit, leidingen, mixing tank, mixing valve, afgifte zones 1 en 2?
Is het zo (zie afbeelding)?
Dat is als een parallel buffervat maar dan zelfs twee extra secundaire circulatiepompen (voor iedere zone 1) en een mixing valve om de Ta naar je vvw te verlagen.
:strip_exif()/f/image/OZ42kPKrJT73xK1qbSkblcw9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik las jouw post van september nog eens
Zjemm in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Dit aantal starts en deze COP voor een systeem in een nieuwbouwhuis uit 2023… Met KISS had je een normaal aantal starts gehad en een veel hogere COP, daar ben ik van overtuigd. Je buitenunit lijkt verder goed te functioneren en je schreef dat je in de zomer voor SWW een COP van 4 had, dat is ook gewoon normaal.2025 tot nu toe:
koelen: 4191/1125 = 3.72
verwarmen: 4512/1357= 3.32
SWW: 2534/945 = 2.68
[…]
Bedrijfsuren 7022 h
Compressor Starts 30300
Kwestie van CV aanvoer direct naar afgiftesysteem, secundaire pompen en mixing valve weg, buffervat mag weg of in de retour.
Deze zal ws alleen de circulatie pomp van de betreffende zone aanzetten om warmte te onttrekken van de buffer tank ?
Na een tijdje merkt de wp dat de buffer tank niet meer op temp is en gaat warmte toevoegen aan de buffer tank ? Ik was even benieuwd hoe dit hoort te werken
Kunnen dan beide zones onafhankelijk vraag genereren in z'n geval ?
Is de pendel die we zien niet gewoon de wp die wat warmte toevoegt aan de buffer tank? Ws is de kamer op temp en kan er niet genoeg warmte worden opgenomen vs het min vermogen waarmee de wp de buffer tank aan het bijvullen is?
Dat zijn niet alle instellingen. Er is ook nog ergens een tijdparameter die je (bij vvw) op 60 minuten in moet stellen. Staat die wel goed?Zjemm schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:34:
@Andrehj
nu zone 1 niets meer doet, is het in feite een systeem zonder naregeling.
gewoon alleen VW beneden en alles open.
instellingen zijn
bereik voorlooptemp op 25-35
thermo diff +5 -9
z2 op ruimte temp 21
Het probleem:
de compressor toert onnodig op naar hoge frequenties
/f/image/YhW1gPOaMITOaox8PknPub9d.png?f=fotoalbum_large)
hier zie je dat de compressor constant blijft op- en aftoeren. Dit doet hij in elke aanstuurmodus. De afbeelding is van mijn gewenste modus, flow temp mode. icm de CN105-ESP32 module + HA+NodeRed pas ik de setpoint aan om zo de het opgenomen vermogen te kunnen sturen. Dit heeft voor mij zeer veel voordelen; load balancing bijvoorbeeld.
De setpoint volgt de flow(feed) temp altijd met -0.9 graden offset, bij -1.0 graden stopt de WP namelijk met werken. Die offset is er om te zorgen dat deze laag blijft in frequentie. dat lijkt hij te negeren en toert rustig steeds hoger op.
mijn opstelling:
WP:
Binnen: ERPX-VM2E, buiten: PUZ-WM85 YAA
buffervat parallel
(primaire) circulatiepomp:16 ltr/min = hoogste instelling
FTC7
CN105 - ESP32 controller + Home Assistant
vermogenskabel op 50%, SW7.1 ON. frequentiebereik is nu 20-66Hz
fake buitentemp sensor: WP geeft 19grC buitentemp weer.
afgiftesysteem:
momenteel 100m2 vloerverwarming, (later 220m2)
alle secties vol open
secundaire circulatiepomp op 17 ltr/min = hoogste stand
Dus nu mijn vraag; waarom wil de WP zoveel vermogen afgeven? De setpoint is namelijk altijd lager dan de huidige waarde. Ik zou verwachten dat die het volgende zou moeten doen:
/f/image/DkjN3fCDRQeK09bKn6ckfzsq.png?f=fotoalbum_large)
Let hierbij op de door mij ingekleurde lijnen.
setpoint (geel) hoger dan flow temp(blauw) = compressor hoger(bovenste grafiek).
setpoint hoger dan flow temp = compressor lager.
setpoint gelijk aan flow temp = compressor netjes hoger/lager/gelijk moduleren.
elke suggestie is welkom,
thx Niels
Zet je regeling maar eens uit, en gebruik de hardware van @xoror enkel voor monitoring. Je probleem is dan gegarandeerd over.
Als je wel zelf iets wilt sturen, wijzig je setpoint dan hooguit 1x er uur. Dan trekt de WP het wel.
En waarom overigens die fake buitentemperatuursensor? Dat heeft een goede WP helemaal niet nodig. De mijne heeft het ook niet en draait (bij warmtevraag) hele dagen rond de 30 a 40 Hz, zonder allerlei ingewikkelde regelingen die, zoals je inmiddels zelf hebt ervaren, meer kwaad doen dan goed.
Jij bent iets wat heel simpel is veel te ingewikkeld aan het maken.
Verder vind ik het zorgwekkend dat je in de eerste alinea schrijft dat er iets mis is met je warmtepomp, terwijl je nergens op het idee lijkt te komen (of schrijft dat met een test te hebben uitgesloten) dat je eigen script de oorzaak is...
[ Voor 137% gewijzigd door Andrehj op 11-11-2025 22:51 ]
Ik denk dat je probleem is dat je lukraak de flow setpoint -0.9c volgt zonder model. Bij elke overshoot ga je een hogere flow setpoint instellen (wp gaat luisteren en weer stukje overshoot doen, en jij verhoogt het weer vanwege je -0.9c regel). Je ziet dat hij continu stijgt, vooral de delta T neemt toe, en daardoor vraag je veel vermogen van je wp. Ik gok dat dat aan de hand is.
Hier bijv mijn run van vandaag met de bovengenoemde AA mode.
/f/image/Mwx3xsLYIFZDLp9BPfTEDdv4.png?f=fotoalbum_large)
@Andrehj Ik pas evt elke 10m setpoint aan, maar er zit wel een model achter, dus niet lukraak, en dat gaat vrij goed.
"De afbeelding is van mijn gewenste modus, flow temp mode." ik gebruikt dus de enige modus die het toelaat om de flow temp te wijzigen nl. "Flow temperature (Target flow temperature)" dus niet room-, weather- of AAmode.
ik heb me redelijk ingelezen denk ik om te voorkomen dat ik onnodige vragen zou stellen. Heb je verder nog ideeen?
Dat is mijn volgende stap, PV maximaal benutten. Stop het dan het liefst in de boilerocaj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:48:
[...]
Kwestie van SWW inplannen op een moment dat je zelden onder de douche staat.
Ik heb er hier ook (veel) meer logica in zitten dan simpelweg alleen een timer, ik kijk o.a. ook naar de temperaturen op 2 niveaus in het boilervat en daarnaast heb ik sinds deze zomer een "solarboost"-functie gemaakt waarbij ik het vat extra warm maak als ik meer dan x minuten overschot van mijn zonnepanelen heb.
Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D
ik zal eens een fixed flow temp instellen en kijken hoe dat gaat. ik heb er echter wel zeer weinig vertrouwen in want bij de weather comp curve mode met een vlakke lijn (zeg 35 graden aanvoer temp) en bij server control uit en dan een fixed flow temp instellen (zeg 35 graden aanvoer temp). laat de WP hetzelfde gedrag zien.
suggestie:
wat weten jullie van de FTC7 controller. werkt deze gewoon wel goed bij andere gebruikers?
Edit:
ik bekijk net je afbeelding en dat is precies wat ik graag wil zien maar de afgelopen 12 maanden nog nooit voor elkaar heb kunnen krijgen
[ Voor 10% gewijzigd door nylezz op 11-11-2025 23:11 . Reden: afbeeling beter bekeken ]
Ik zal even kijken of ik dat in een schema kan zetten, kom ik op terug, want dan moet ik wel weten wat wat is, dus ga ik even kijken of ik dat kan vindenSebastiaanPs schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:58:
@Zjemm
Er zijn hier volgens mij niet zoveel Tweakers met een mixing tank en mixing valve.
Kun je eens een schema van je systeem delen, dus binnenunit, leidingen, mixing tank, mixing valve, afgifte zones 1 en 2?
Is het zo (zie afbeelding)?
Dat is als een parallel buffervat maar dan zelfs twee extra secundaire circulatiepompen (voor iedere zone 1) en een mixing valve om de Ta naar je vvw te verlagen.
[Afbeelding]
Ik las jouw post van september nog eens
[...]
Dit aantal starts en deze COP voor een systeem in een nieuwbouwhuis uit 2023… Met KISS had je een normaal aantal starts gehad en een veel hogere COP, daar ben ik van overtuigd. Je buitenunit lijkt verder goed te functioneren en je schreef dat je in de zomer voor SWW een COP van 4 had, dat is ook gewoon normaal.
Kwestie van CV aanvoer direct naar afgiftesysteem, secundaire pompen en mixing valve weg, buffervat mag weg of in de retour.
dit is in elk geval naast de WP kast:
[ Voor 14% gewijzigd door Zjemm op 12-11-2025 08:25 ]
welke parameter doel je dan op?Andrehj schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:21:
[...]
Dat zijn niet alle instellingen. Er is ook nog ergens een tijdparameter die je (bij vvw) op 60 minuten in moet stellen. Staat die wel goed?
Ik weet dat niet uit mijn hoofd. Je zult zelf even moeten zoeken in de installatiehandleiding.Zjemm schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:22:
welke parameter doel je dan op?
Hij bedoelt het interval van de ruimteregeling. Als je traag gedrag wil hebben dan zet je die op 60 min (range 10-60 min).
Ik heb online geprobeerd te vinden hoe de aansturing van 2 zones (@xoror ) werkt maar kan het niet vinden. Er is een mixing tank, een mixing valve (om een lagere temp naar vvw te sturen dan naar radiatoren) en twee extra pompen.
Edit: en ik zie ook twee flow switches.
:strip_exif()/f/image/OZ42kPKrJT73xK1qbSkblcw9.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is een instelling van de mixing valve en de binnenunit krijgt de temp van de mixing tank door.
![]() | ![]() |
Ik denk dat jouw setup ongeveer zo is:
Binnenunit pompt naar mixing tank
- Vanuit mixing tank leiding met pomp naar zone 1 (1e verdieping met radiatoren)
- Vanuit mixing tank leiding met mixing valve en daarna pomp naar zone 2 (begane grond met vvw).
Zou heel nuttig zijn als je (met hulp van de afbeelding hierboven) een schema kan tekenen van jouw setup. Op de foto onderin jouw kast zal denk ik de mixing tank zijn.
Jij gaf eerder aan dat van zone 1 geen temperatuur bekend is, maar ik zie die wel in jouw eerdere post hier:
Paar vragen:
- Tijdens het aan/uit gedrag, was toen 1 zone actief (welke?) of beide? Kan je dat laten zien met je HA data?
- En zone 1 met radiatoren werd via IN1 aangestuurd en stond op welke regeling?
- Zone 2 met vvw werd via de MRC aangestuurd en stond op ruimteregeling toch?
Er is inderdaad het een en ander aan hardware geïnstalleerd (mixing tank, mixing valve, 2 extra pompen), snap dat je niet direct dat eruit wil laten halen en dat je het met de instellingen wil proberen op te lossen. Eens kijken of dat toch nog lukt.
[ Voor 24% gewijzigd door SebastiaanPs op 12-11-2025 09:00 ]
ja, klopt ik ben net al jullie berichten nogmaals aan het doorlezen en toen zag ik dat ik jouw eerste reactie aan mij anders had gelezen.
Ik heb vannacht mijn de AA script van @xoror geactiveerd gehad met veel betere resultaten dan die van mij.
ik heb zoveel wijzigingen gedaan (buiten temp faken e.d.) om te proberen de WP te laten doen wat ik wil. maar nu, met jullie reacties en nu al betere resultaten wil ik het uiteindelijk sterk vereenvoudigen.
Je schrijft nog steeds niet welk probleem je op wilt lossen. Wat is er mis met een constante aanvoertemperatuur (die je misschien 1x per dag wijzigt op basis van de buitentemperatuur) en voor de rest gewoon alles standaard laten?nylezz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:54:
@Andrehj
ja, klopt ik ben net al jullie berichten nogmaals aan het doorlezen en toen zag ik dat ik jouw eerste reactie aan mij anders had gelezen.
Ik heb vannacht mijn de AA script van @xoror geactiveerd gehad met veel betere resultaten dan die van mij.
ik heb zoveel wijzigingen gedaan (buiten temp faken e.d.) om te proberen de WP te laten doen wat ik wil. maar nu, met jullie reacties en nu al betere resultaten wil ik het uiteindelijk sterk vereenvoudigen.
Nogmaals: Jij maakt iets (verwarmen met een WP) wat in de basis heel simpel nu veel te ingewikkeld.
Ik geef verder de waarden van de mixing tank, values etc allemaal terug, dus je kan zien wat ze doen om
@Zjemm Misschien goed om die waarden te tonen -30m t/m +30m na pendel, ook water pump status.
De mixing tank temp, tank feed/return, z1 en z2 feed/return
Als het te rommelig wordt in aparte plaatjes, dan kunnen we misschien achterhalen hoe het werkt.
@Andrehj Hij wil ws sturen op dynamische tarieven/zon overschot
@nylezz AA kan je in mijn topic bespreken als je daar vragen over heb. Het is wel raadzaam op de laatste pre-release te draaien. Wordt deze week ergens officieel gereleased als ik geen gekke dingen meer terug krijg
[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 12-11-2025 09:09 ]
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
:strip_exif()/f/image/B874CAJLjKjL1d4aigtCVDGE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q7UnycpMbRuishAzrK74QPVR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ImGB0tZXMN41Fyx4rPvYZ077.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/riwOowpHmCUoI2t4qsxTYCQI.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/U1I5KbY3vS4oZF9dvdGBRI6f.jpg?f=fotoalbum_tile)