• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:18

DGR

SebastiaanPs schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:18:
[...]

Je noemt telkens 100 m2 benedenverdieping, maar je bovenverdieping(en) verliest/verliezen ook warmte. En normaal gesproken zit er tussen de verdiepingen geen isolatie. Dus je vvw stookt indirect ook je bovenverdieping(en) wat warmer.
Hoeveel m2 heb je in totaal? En je kwam van stadsverwarming toch, wat was je warmteafname toen?
Hoe is de grootte van de warmtepomp gekozen?
Klopt, heb totaal zo’n 180m2 en boven verwarmen we met airco’s dus het is niet dat daar helemaal niet gestookt word.
Maar inderdaad, daar zit geen isolatie in het plafond, kanaal platen.

Klopt, had stadsverwarming. Exacte aantallen qua verbruik weet ik niet meer, weet wel dat het toen opviel dat toen het vebruik best hoog was. Volgens mij was het iets van tussen de 10 en 12 GJ per maand.

Grootte van de wp is gekozen adhv plattegronden die ik destijds naar de installateur heb gestuurd.
Daar had ik mijzelf ook beter in moeten verdiepen zoals ik al aangaf, met de kennis van toen was het een SUZ80 geworden of een PUZ75 (en die variant is nu duurder omdat dan de koelleidingen vervangen moeten worden)
MrBarehands schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Ik heb een SUZ80 en die komt ook niet verder dan 33,5. Die zogenaamde 8kW levert hij in ieder geval niet wanneer je het nodig hebt ;)
Als ik het defrostverlies van zo'n 18% meereken kom ik niet verder dan 6,2kW effectief.
Volgens metingen met een gecertificeerde warmtemeter en kWh meter produceert jouw model netto 7.8 kW thermisch bij Tbuiten -1 a -2 graden en dat is inclusief defrostverlies.
https://heatpumpmonitor.org/heatpump/view?id=24

Daarmee presteert deze warmtepomp erg goed vergeleken met andere fabrikanten, die vaak een maximaal netto vermogen halen dat een stuk lager ligt dan het door de fabrikant opgegeven vermogen.

Als je dit soort cijfers deelt, is het wel handig om toe te lichten hoe je dat precies gemeten of berekend hebt, zodat iedereen het op waarde kan schatten en er geen broodje aap verhalen rondzingen hier.

Edit: correctie, de metingen via de link hierboven zijn wrs van een PUZ-WM85VAA. Laatste punt blijft wel staan dat het handig is om toe te lichten hoe je gemeten of berekend hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door SebastiaanPs op 31-01-2026 17:52 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06:06
@MrBarehands

Het is ook geen echte 8kW warmtepomp. Nominaal vermogen bij 2°c incl defrostverlies is 6,5kW. Daar zit je dus aardig bij in de buurt. Een puz80 heeft ook echt een nominaal vermogen van 8kW bij 2°.

• DGR

DGR

koevlaas2 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:34:
[...]

Volgens de rekentool van https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening moet je aanvoertemperatuur dan 35c zijn als je tenminste 10hoh 16x2 buis hebt en verder geen isolerende vloerbedekking. Ook eronder niet geïsoleerd.
Jouw machine heeft theoretisch capaciteit voor 28c aanvoer.
Ok… ja 35 Ta haalt ie sowieso niet, maar wel met gemak vaste Ta 30 en overshoot naar 31.
Heb hoh10 en 16x2 buis, pvc vloer en de isolatie onder de vloer is goed voor elkaar.
28 graden aanvoer is prima, als ik dan maar dt 2 zou hebben
DGR schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Klopt, heb totaal zo’n 180m2 en boven verwarmen we met airco’s dus het is niet dat daar helemaal niet gestookt word.
Maar inderdaad, daar zit geen isolatie in het plafond, kanaal platen.

Klopt, had stadsverwarming. Exacte aantallen qua verbruik weet ik niet meer, weet wel dat het toen opviel dat toen het vebruik best hoog was. Volgens mij was het iets van tussen de 10 en 12 GJ per maand.

Grootte van de wp is gekozen adhv plattegronden die ik destijds naar de installateur heb gestuurd.
Daar had ik mijzelf ook beter in moeten verdiepen zoals ik al aangaf, met de kennis van toen was het een SUZ80 geworden of een PUZ75 (en die variant is nu duurder omdat dan de koelleidingen vervangen moeten worden)
Hebben de installateur en de adviseur van Alklima dat verbruik nog geraadpleegd om het vermogen van je warmtepomp te bepalen?

Wat ik echt niet zou snappen is als een adviseur van Alklima een warmteverliesberekening volledig negeert en het eerdere verbruik niet checkt, maar dan wel uit de losse pols een veel lager vermogen adviseert.

Ik zou dat eerdere verbruik van de stadsverwarming maar eens opzoeken. Als je dat per dag hebt dan kun je perfect je benodigde vermogen bepalen. Als je het alleen per maand hebt dan kom je ook een heel eind.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Dsbwouter schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:09:
@MrBarehands

Het is ook geen echte 8kW warmtepomp. Nominaal vermogen bij 2°c incl defrostverlies is 6,5kW. Daar zit je dus aardig bij in de buurt. Een puz80 heeft ook echt een nominaal vermogen van 8kW bij 2°.
Dat klopt niet, die warmtepomp (SUZ) produceert echt een hoger netto vermogen inclusief defrosts, zie mijn post hierboven. Die link geeft veel betrouwbaardere data obv gecertificeerde meters.

• MrBarehands
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:53
SebastiaanPs schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Dat klopt niet, die warmtepomp (SUZ) produceert echt een hoger netto vermogen inclusief defrosts, zie mijn post hierboven. Die link geeft veel betrouwbaardere data obv gecertificeerde meters.
Heb het over de SUZ-SWM80VA, niet de VA2

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
En het heeft ook weinig zin om hier aanvoertemperaturen te posten alsof dat een maatstaf is voor het geleverde vermogen. Dat is volledig afhankelijk van de afgifte en van je ruimtetemperatuur. Ik zou hier zelfs met een 12 of 14 kW de 30 graden Ta nog niet kunnen aantikken.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

MrBarehands schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:15:
[...]

Heb het over de SUZ-SWM80VA, niet de VA2
Check de link maar, het plaatje toont een SUZ-SWM80VA en die produceert obv gecertificeerde meters dus echt 7.8 kW thermisch bij Tbuiten -1 a -2 graden. Inclusief defrosts.

Hoe had jij dat netto vermogen van 6.2 kW thermisch, inclusief defrosts, bepaald?

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Die link die je stuurt is wss op een dag dat de vochtigheid laag is. Je kan dat al zien aan de output en input die niet heel erg verschillen aan het begin en einde van de run. Verdamper is dus nog aardig ijsvrij aan het einde van de run. Met een hoge luchtvochtigheid ga je dit vermogen niet zo constant halen. Haalde ik met mijn suz80 ook niet.

• MrBarehands
SebastiaanPs schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Check de link maar, het plaatje toont een SUZ-SWM80VA en die produceert obv gecertificeerde meters dus echt 7.8 kW thermisch bij Tbuiten -1 a -2 graden. Inclusief defrosts.

Hoe had jij dat netto vermogen van 6.2 kW thermisch, inclusief defrosts, bepaald?
Op dat plaatje staat geen V1 of het moet een oude variant zijn. En staat ook geclassificeerd als 'Ecodan 8,5kW'
Dsbwouter schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:25:
@SebastiaanPs

Die link die je stuurt is wss op een dag dat de vochtigheid laag is. Je kan dat al zien aan de output en input die niet heel erg verschillen aan het begin en einde van de run. Verdamper is dus nog aardig ijsvrij aan het einde van de run. Met een hoge luchtvochtigheid ga je dit vermogen niet zo constant halen. Haalde ik met mijn suz80 ook niet.
Klopt er zijn twee meetdagen bij die unit, een dag met defrost interval van 1 uur en 24 minuten, inderdaad relatief lang. Het netto thermisch vermogen is dan 8.5 kW inclusief defrosts.
https://heatpumpmonitor.o...315&end=1767403345&cool=1

Maar de andere dag is het defrostinterval 42 minuten (!) en zelfs dan haalt deze unit een netto thermisch vermogen van ruim 7.0 kW inclusief defrosts.
https://heatpumpmonitor.o...960&end=1764144250&cool=1

En let wel, dit is met een Ta van 40 tot 43 graden, ook nog eens erg ongunstig.

Ik wil alleen even betrouwbaardere getallen leveren zodat we allemaal een reeel beeld hebben.

• Dsbwouter
@SebastiaanPs @MrBarehands

Ahh dat verklaard het. Dit is de Engelse variant, een 8,5kW monoblock powerinverter.
Die heeft waarschijnlijk 8,5kW nominaal vermogen en produceert dan dus 1.5kW minder.

[ Voor 26% gewijzigd door Dsbwouter op 31-01-2026 11:39 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:23

Miezie

Niet te moeilijk doen...

michaelvo schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:17:
En het heeft ook weinig zin om hier aanvoertemperaturen te posten alsof dat een maatstaf is voor het geleverde vermogen. Dat is volledig afhankelijk van de afgifte en van je ruimtetemperatuur. Ik zou hier zelfs met een 12 of 14 kW de 30 graden Ta nog niet kunnen aantikken.
Precies, post dan de delta T en de flow ;).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Dsbwouter schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:36:
@SebastiaanPs @MrBarehands

Ahh dat verklaard het. Dit is de Engelse variant, een 8,5kW monoblock powerinverter.
Die heeft waarschijnlijk 8,5kW nominaal vermogen en produceert dan dus 1.5kW minder.
Waar is dat op gebaseerd?
Ik heb de afbeelding met google image gecheckt en dat lijkt gek genoeg een PUHZ te zijn.
Er zijn 10 Ecodan 8.5 kW modellen geregistreerd op de website, waarbij er 1 is gespecificeerd als PUZ-WM85VAA, de rest niet gespecificeerd.
https://heatpumpmonitor.o...&other=1&hpint=1&errors=1

De PUZ-WM85VAA heeft een nominaal vermogen van 8.5 kW.
Maar of al deze warmtepompen dan dit model zijn?
Als ik het OpenEnergyMonitor forum bekijk dan lijken ze in de UK voornamelijk PUZ-WM modellen te hebben.
https://community.openene...ng-a-new-r32-ecodan/19577

Ik weet dus niet of dat wel/niet een SUZ was, waarschijnlijk niet. Excuses.

Verder weten we ook nog steeds niet waar het max thermisch vermogen van 6.2 kW inclusief defrosts van @MrBarehands op gebaseerd is.

• DGR

DGR

SebastiaanPs schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:12:
[...]

Hebben de installateur en de adviseur van Alklima dat verbruik nog geraadpleegd om het vermogen van je warmtepomp te bepalen?

Wat ik echt niet zou snappen is als een adviseur van Alklima een warmteverliesberekening volledig negeert en het eerdere verbruik niet checkt, maar dan wel uit de losse pols een veel lager vermogen adviseert.

Ik zou dat eerdere verbruik van de stadsverwarming maar eens opzoeken. Als je dat per dag hebt dan kun je perfect je benodigde vermogen bepalen. Als je het alleen per maand hebt dan kom je ook een heel eind.
Ik weet niet hoe dat destijds is gegaan… op goed vertrouwen heb ik gegevens aangeleverd en daar rolde dit systeem uit.
Daarbij schoot mijn kennis ook totaal tekort om te vergelijken dat wat zij adviseerden ook het juiste was.

Even gekeken of ik het verbruik van de stadsverwarming kon vinden.
Vond alleen een jaarafrekening met een verbruik van 55 GJ, hoe dat verdeeld is per maand kan ik nergens vinden helaas.
Dat getal vertegenwoordigd wel omgerekend ruim 1800m3 gas, 1 GJ zou gelijk staan aan ongeveer 33m3 gas.
Echter was ik toen wel alleen, en inmiddels zijn we een huishouden van 3 personen dus logischerwijs zou dan het verbruik ook een stuk hoger moeten liggen
DGR schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Ik weet niet hoe dat destijds is gegaan… op goed vertrouwen heb ik gegevens aangeleverd en daar rolde dit systeem uit.
Daarbij schoot mijn kennis ook totaal tekort om te vergelijken dat wat zij adviseerden ook het juiste was.

Even gekeken of ik het verbruik van de stadsverwarming kon vinden.
Vond alleen een jaarafrekening met een verbruik van 55 GJ, hoe dat verdeeld is per maand kan ik nergens vinden helaas.
Dat getal vertegenwoordigd wel omgerekend ruim 1800m3 gas, 1 GJ zou gelijk staan aan ongeveer 33m3 gas.
Echter was ik toen wel alleen, en inmiddels zijn we een huishouden van 3 personen dus logischerwijs zou dan het verbruik ook een stuk hoger moeten liggen
Wat dan van belang is, is of je stookpatroon toen vergelijkbaar was met nu.
Als je toen weinig stookte, veel afwezig was, een lage binnentemperatuur aanhield en/of veel nachtverlaging toepaste, dan kan het verbruik nu een stuk hoger liggen.

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Zover ik weet zijn er geen 8.5kW suz modellen. Bijna alle Mitsubishi zijn monoblock power inverters in engeland. Blijft ook verwarrend dat ze daar andere vermogens leveren..

• MrBarehands
SebastiaanPs schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Waar is dat op gebaseerd?
Ik heb de afbeelding met google image gecheckt en dat lijkt gek genoeg een PUHZ te zijn.
Er zijn 10 Ecodan 8.5 kW modellen geregistreerd op de website, waarbij er 1 is gespecificeerd als PUZ-WM85VAA, de rest niet gespecificeerd.
https://heatpumpmonitor.o...&other=1&hpint=1&errors=1

De PUZ-WM85VAA heeft een nominaal vermogen van 8.5 kW.
Maar of al deze warmtepompen dan dit model zijn?
Als ik het OpenEnergyMonitor forum bekijk dan lijken ze in de UK voornamelijk PUZ-WM modellen te hebben.
https://community.openene...ng-a-new-r32-ecodan/19577

Ik weet dus niet of dat wel/niet een SUZ was, waarschijnlijk niet. Excuses.

Verder weten we ook nog steeds niet waar het max thermisch vermogen van 6.2 kW inclusief defrosts van @MrBarehands op gebaseerd is.
Gebaseerd op gemiddelde buitentemperatuur en totaal afgegeven vermogen/24. Het is ook een schatting en geen harde waarde. Maar weet wel dat deze machine zeer zeker geen 7,8kW levert bij die temperatuur

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@MrBarehands Ik heb het niet zo meegekeken, maar heb je uitgebreidere logging? Zou je moeten kunnen zien.

Gisterochtend was het wel erg, 30m verwarmen, 7m defrost, dat kost ook een hoop capaciteit.

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

MrBarehands schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:05:
[...]

Gebaseerd op gemiddelde buitentemperatuur en totaal afgegeven vermogen/24. Het is ook een schatting en geen harde waarde. Maar weet wel dat deze machine zeer zeker geen 7,8kW levert bij die temperatuur
Er zijn een paar mogelijke pitfalls:
1. Weet je zeker dat je warmtepomp alle 24 uren op 100% vermogen heeft gedraaid?
2. Op je thermisch vermogen moet je nog je defrostverliezen in mindering brengen. Denk aan grofweg zo’n 0,4 kWh/defrost.

Als je het echt een keer wil testen, dan zet je je warmtepomp tijdens defrost mania een keer een aantal uur lang op een onbereikbaar zeer hoge vaste Ta. Daarna de gemiddelde output over een aantal uur pakken. Zoals ik in deze post beschrijf en zoals @Andrehj hier laat zien. Dan heb je het maximale thermisch vermogen inclusief defrostverliezen.

Het is erg situatie-afhankelijk. @Andrehj heeft in de link hierboven getest in zo ongeveer de meest extreme situatie die je kan bedenken, vorst en enorme sneeuwjacht, elke 30-35 min een defrost. Net vorst en lage luchtvochtigheid zal het vermogen stukken hoger uitkomen.

• MrBarehands
SebastiaanPs schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:44:
[...]

Er zijn een paar mogelijke pitfalls:
1. Weet je zeker dat je warmtepomp alle 24 uren op 100% vermogen heeft gedraaid?
2. Op je thermisch vermogen moet je nog je defrostverliezen in mindering brengen. Denk aan grofweg zo’n 0,4 kWh/defrost.

Als je het echt een keer wil testen, dan zet je je warmtepomp tijdens defrost mania een keer een aantal uur lang op een onbereikbaar zeer hoge vaste Ta. Daarna de gemiddelde output over een aantal uur pakken. Zoals ik in deze post beschrijf en zoals @Andrehj hier laat zien. Dan heb je het maximale thermisch vermogen inclusief defrostverliezen.

Het is erg situatie-afhankelijk. @Andrehj heeft in de link hierboven getest in zo ongeveer de meest extreme situatie die je kan bedenken, vorst en enorme sneeuwjacht, elke 30-35 min een defrost. Net vorst en lage luchtvochtigheid zal het vermogen stukken hoger uitkomen.
Als ik de compressorgegevens van mijn logging moet geloven draait het ding tussen de defrosts op vol compressorvermogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ_cumS3uYtjXohgzKOBjr-AJmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ScbDgTwerXfDCNwa6HC2Fkgt.png?f=fotoalbum_large

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:42
MrBarehands schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:41:
[...]

Als ik de compressorgegevens van mijn logging moet geloven draait het ding tussen de defrosts op vol compressorvermogen:

[Afbeelding]
In het databook staat beschreven wat het vermogen, de output, moet zijn onder welke omstandigheden.
Daar staat ook de afname van het vermogen bij lange koelleidingen.

• Dsbwouter
@MrBarehands

Die draait wel op vol vermogen ja.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:02
[...]

[Afbeelding]
Holy Trinity, wat verbruik jij wel niet in de maand januari 🤐

Dat ding draait echt volle bak.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

[...]

[Afbeelding]
OK fair enough, dat is echt vol vermogen.
Dus als jij de thermische productie van de gehele dag (met/zonder SWW?) deelt door 24 uur dan krijg je een gemiddeld vermogen van 6.2 kW? Dat zal dan inderdaad vrij goed het maximale thermische vermogen in deze omstandigheden benaderen, want de interne metingen van de Ecodans lijken vrij accuraat. En dan heb je nog niet eens de defrostverliezen meegerekend, bij mij zo’n 0.4 kWh thermisch per defrost.

Hoe meer ik van dit soort casus zie, hoe meer ik overtuigd raak dat je bij de keuze van een warmtepomp sterk rekening moet houden met defrost mania.
Dus of (1) je rekent met het maximumvermogen en houdt rekening met de verloren verwarmingstijd door defrosts en compensatie defrosts, of (2) je rekent met het nominaal vermogen, zoals Alklima ook schijnt te adviseren (zie de eerdere posts van @Djvdb en @Dsbwouter hier en hier).

Of je pakt simpelweg de Koevlaas-formule. Die formule heeft zich bewezen, al moet je natuurlijk altijd blijven nadenken. Als je eerst met de gasketel zuinig stookte, veel afwezig was of veel nachtverlaging toepaste, dan kan het anders uitpakken.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:42
SebastiaanPs schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:38:
[...]

Dus als jij de thermische productie van de gehele dag (met/zonder SWW?) deelt door 24 uur dan krijg je een gemiddeld vermogen van 6.2 kW?
Warmtepompen hebben de eigenschap dat als de installatie echt groot is en in verhouding teveel warmte ontrekt aan het koudemiddel de unit ook zijn maximale vermogen niet meer haalt. In condities waarbij de verdampingstemp onder 0 raakt.

Heb eens in coronatijd toen zaken niet leverbaar waren een tijdelijke warmtepomp van 6kw aangesloten op een huis voor een 12kw warmtepomp. Bij koud weer vroor deze gelijk na de defrosten weer dicht. Defrosten om de 20min, het thermische vermogen is dan belabberd.

De gebruiker die meldt dat zijn unit slecht zijn thermische vermogen haalt kan dat eens testen door bv de helft van de afgifte dicht te zetten en dan weer een uur of langer een thermische max test doen, je zult zien dat het uitgangsvwrmogen dan een stuk groter is.

Daarom is het belang van de juiste unit (vermogen) bij het huis ook zo belangrijk.
En dit is niet altijd eenvoudig. Je gaat uit van data die je krijgt, een scan, etc.

Had laatst een huis wat slecht op temp kwam en de unit van defrost naar defrost schoot. Daar zou een isolatie in de spouw zitten. Met warmtebeeld camera op een koude dag gecontroleerd, er zat niks in of was compleet verzakt.
Deze is geheel nageisssoleerd en de aanvoer temp is maar liefst 5-7k gezakt (op vloerverwarming) en de unit draait op 60% vermogen dan voorheen.

En dat moet je dan allemaal inschatten, dit zou eigenlijk een gezamenlijk besluit moeten zijn met de bewoner waarbij je uitgangspunten toetst of nog eens extern laat toetsen.
Of je moet bestaande bouw hebben met een goede gas dag/uur verbruik of warmtemeting.

[ Voor 39% gewijzigd door Technician- op 31-01-2026 20:02 ]

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:46
SebastiaanPs schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:38:
[...]

Dus als jij de thermische productie van de gehele dag (met/zonder SWW?) deelt door 24 uur dan krijg je een gemiddeld vermogen van 6.2 kW? Dat zal dan inderdaad vrij goed het maximale thermische vermogen in deze omstandigheden benaderen, want de interne metingen van de Ecodans lijken vrij accuraat. En dan heb je nog niet eens de defrostverliezen meegerekend, bij mij zo’n 0.4 kWh thermisch per defrost.

Hoe meer ik van dit soort casus zie, hoe meer ik overtuigd raak dat je bij de keuze van een warmtepomp sterk rekening moet houden met defrost mania.
Dus of (1) je rekent met het maximumvermogen en houdt rekening met de verloren verwarmingstijd door defrosts en compensatie defrosts, of (2) je rekent met het nominaal vermogen, zoals Alklima ook schijnt te adviseren (zie de eerdere posts van @Djvdb en @Dsbwouter hier en hier).

Of je pakt simpelweg de Koevlaas-formule. Die formule heeft zich bewezen, al moet je natuurlijk altijd blijven nadenken. Als je eerst met de gasketel zuinig stookte, veel afwezig was of veel nachtverlaging toepaste, dan kan het anders uitpakken.
Het is toch ook eigenlijk wel bijzonder bij de PUZ modellen, het nominale vermogen (incl defrost bij 2 graden) wel overeenkomt met het getal in het typenummer, en bij de SUZ niet waar het lager is. Dan snap ik wel waar de verwarring af en toe vandaan komt.

• MrBarehands
Bschnitz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Holy Trinity, wat verbruik jij wel niet in de maand januari 🤐

Dat ding draait echt volle bak.
Tot nu toe 1281kWh deze maand…
Op basis van de Koevlaas heb ik een 10,6kW nodig, komt trouwens exact overeen met de warmteverlies berekening bij -10.
Deze installatie levert bruto 7,5 bij -10
pascallj schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:56:
[...]

Het is toch ook eigenlijk wel bijzonder bij de PUZ modellen, het nominale vermogen (incl defrost bij 2 graden) wel overeenkomt met het getal in het typenummer, en bij de SUZ niet waar het lager is. Dan snap ik wel waar de verwarring af en toe vandaan komt.
Bij de PUZ modellen hangt het ook sterk af van het aantal defrosts, zie SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
De grafieken waar ik naar verwijs in die post zijn waarschijnlijk van een PUZ-WM85VAA die een nominaal vermogen van 8.5 kW heeft bij Ta 35 gr en Tbuiten 2 tot -10 graden (met dank aan @Dsbwouter).
Met veel defrosts haalt die warmtepomp max 7.1 kW en met minder defrosts 8.5 kW, bij Tbuiten -1 a -2 graden.

• Dsbwouter
De vermogens die ze opgeven zijn gewoon niet onder de meeste barre omstandigheden. Bij een goed gedimensioneerde wp zal het ook niet uitmaken omdat dit rond het vriespunt is en niet bij -10°. Rond het vriespunt zal er dan alsnog genoeg vermogen zijn ondanks dat het afwijkt van de specificaties.

• Bschnitz
MrBarehands schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:59:
[...]

Tot nu toe 1281kWh deze maand…
Op basis van de Koevlaas heb ik een 10,6kW nodig, komt trouwens exact overeen met de warmteverlies berekening bij -10.
Deze installatie levert bruto 7,5 bij -10
🤯 465kWh hierzo, dat is met SWW.

Heb je zoveel m2 of moet je radiators opwarmen?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz ik heb 835kWh voor verwarming (3406 kWh, dus bijna 4.1 COP) deze maand. Hangt ook af van hoe warm je het stookt. Jij stookt voor ijsberen, dus das lager :o

@MrBarehands Ik heb ook ongeveer 10kW nodig bij -10 buiten volgens de berekening. Je kan je maand opbrengst vergelijken met die van mij. Dit is met een puhz-sw75. Maar mijn unit draait alleen bij ongeveer -5 of lager op vol vermogen. Ik hoop dat die grafieken van jou niet van vandaag zijn, want ik heb vandaag nog geen defrost gehad.

• Bschnitz
@xoror
Nee hoor, gewoon tot 20c kamertemperatuur. Dat is toch niet ijsbeer? 🥶

Draait hier gewoon 12 uur per dag. Heb hem alleen 24/7 aangezet toen we die 5 dagen onder 0 zijn gebleven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLWCea5qKty8WmR6VVOoH_fvUUw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cMsMi58sXmbmDjsSA0T624i7.png?f=fotoalbum_large

Maar zoals gezegd mijn COP is as shitty as it gets en krijg het niet gefixed, dus ik ga uit van een fout erin zoals jullie allemaal zeggen.

Op 27c Ta ga ik zelf op 2.5 COP 🤣 dus ik blijf lekker hangen op 26 Ta. Dan blijft ik tenminste boven de 3.0 COP.

Heb hem zelfs nu op silent mode 1 gezet voor maximale vermogens beperking en de flow op 15L gezet zodat het minder snel warm wordt en de delta lang OK blijft, met 19/20L zat ik binnen no time aan een delta van 2c 🤐

Ben nu puur alleen nog maar aan het sturen op uitgaande kWh. Sinds daar geen foute data over kan zijn.

15kWh per dag nu stabiel voor alles vanaf 0-5c.
10kWh per dag nu stabiel voor alles vanaf 5-10c.
5kWh per dag nu stabiel voor alles vanaf 10-15c.

Als ik ga kijken naar puur verwarmen en SWW.

444 kWh bij elkaar, die extra 21kWh zijn defrosts geweest.

48~117 kWh SWW = 2.4 COP
395~1278 kWh Verwarmen = 3.2 COP

Deze maand was zelfs record qua verbruik voor mij....

Dan maar shitty COP, hut is wel warm met weinig verbruik.

• MrBarehands
xoror schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:07:

@MrBarehands Ik heb ook ongeveer 10kW nodig bij -10 buiten volgens de berekening. Je kan je maand opbrengst vergelijken met die van mij. Dit is met een puhz-sw75. Maar mijn unit draait alleen bij ongeveer -5 of lager op vol vermogen. Ik hoop dat die grafieken van jou niet van vandaag zijn, want ik heb vandaag nog geen defrost gehad.
Grafiek is van gisteren. Hele dag Tb rond de 0
@Bschnitz zoals eerder gezegd vraag ik me bij jou af of de metingen accuraat zijn.
Heb je een kWh meter?
En wat is je berekende vermogen als je 2 kW BUH draait tijdens de legionella run?

Opties om het betrouwbaar te meten:
- elektrisch: kWh meter bijv HomeWizard
- warmte optie 1: Kamstrup warmtemeter installeren (Kamstrup topic)
- warmte optie 2: temp sensoren op de aanvoer en retour monteren zodat je een accurate dT kan berekenen (voor als je van hobbyen houdt, link). Dan resteert alleen de flow component nog.

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz wijken de esp estimated waarden ook zo af? Met Ta van 27 moet je higere COP halen dan ik gok ik zo

• Bschnitz
SebastiaanPs schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:55:
@Bschnitz zoals eerder gezegd vraag ik me bij jou af of de metingen accuraat zijn.
Heb je een kWh meter?
En wat is je berekende vermogen als je 2 kW BUH draait tijdens de legionella run?

Opties om het betrouwbaar te meten:
- elektrisch: kWh meter bijv HomeWizard
- warmte optie 1: Kamstrup warmtemeter installeren (Kamstrup topic)
- warmte optie 2: temp sensoren op de aanvoer en retour monteren zodat je een accurate dT ka berekenen (voor als je van hobbyen houdt, link). Dan resteert alleen de flow component nog.
Ja ik heb een kWh meter. Draai via Shelly.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZF0sZ_xshmzPQ0cS-1CMGdoBuQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HoUFECnTr0YFMk6vQ8bFqmlv.png?f=fotoalbum_large

Nee, ik heb de BUH uitstaan op alle manieren die bestaan, zelfs de fysieke zekering in de binnenunit staat uit. Ding is niet nodig, kost alleen maar stroom.

Ik draai geen legionella, elke dag 1x tot 50c = 51c mixed tank. Dat is genoeg om veilig te zijn.

Cijfers kloppen gewoon qua gebruik, jullie zeggen zelf dat de cijfers van de binnen unit nauwelijks afwijken. Opbrengsten kan ik natuurlijk alleen meeten via de ESP en de unit zelf, maar ook dat klopt aardig.

Kan al die extra dingen wel doen qua meten, maar ik kan toch niet lager....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47PEVMe4XqvvkHTRZmJvflJ-Njo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F27RsMoWW2c8eZztjLtgzCy1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WS1v9dVF0rBUOK8OjP0v8lkBhgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvT1byYOueSLawMFJspinjKO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2PzLjRKMyH9NMluYDcjkrFi-fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTgs1dkAli2JjfwtNxA4fNk4.jpg?f=fotoalbum_large

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:26
MrBarehands schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Ik heb een SUZ80 en die komt ook niet verder dan 33,5. Die zogenaamde 8kW levert hij in ieder geval niet wanneer je het nodig hebt ;)
Als ik het defrostverlies van zo'n 18% meereken kom ik niet verder dan 6,2kW effectief.
Als je zo rekent dan niet nee, bij mij komt het vermogen er wel uit tijdens SWW maar met defrosts meegerekend is het gemiddelde vermogen veel lager.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Bschnitz
xoror schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:05:
@Bschnitz wijken de esp estimated waarden ook zo af? Met Ta van 27 moet je higere COP halen dan ik gok ik zo
Ja. Ik draai zelfs Ta26. 27 is al de overshoot.

Vandaag ook COP 4 gehaald omdat het eindelijk boven de 5c is.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7URA3vdpxHVhtwX_FkMFgCby4ms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mPZftbvWbz37bJpO8TaEiD7A.png?f=fotoalbum_large

Bschnitz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:05:
[...]

Ja ik heb een kWh meter. Draai via Shelly.

[Afbeelding]

Nee, ik heb de BUH uitstaan op alle manieren die bestaan, zelfs de fysieke zekering in de binnenunit staat uit. Ding is niet nodig, kost alleen maar stroom.

Ik draai geen legionella, elke dag 1x tot 50c = 51c mixed tank. Dat is genoeg om veilig te zijn.

Cijfers kloppen gewoon qua gebruik, jullie zeggen zelf dat de cijfers van de binnen unit nauwelijks afwijken. Opbrengsten kan ik natuurlijk alleen meeten via de ESP en de unit zelf, maar ook dat klopt aardig.

Kan al die extra dingen wel doen qua meten, maar ik kan toch niet lager....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oké dus het verbruik klopt. De Shelly meting 465 kWh is van nu en de Mitsu meting van 444 kWh die je toont is tot 00:00u afgelopen nacht. Komt wel overeen dus.

Wat betreft de warmteproductie: 2 users (ik en @Cranberry ) hebben de warmteproductie gemeten met een Kamstrup vergeleken met de cijfers van de binnenunit. De afwijking was 2 tot 5% per maand.
Maar dat zegt niet dat het bij iedereen zo is. Alles staat of valt met een goede meting van Ta, Tr en flow. Als je toevallig een slechte meting hebt dan zou dat alles verklaren.
Je kunt het zo laten, maar dan blijft het een vraagteken. Zo zit ik zelf niet in elkaar ;)

Maar goed ieder zijn ding en als je happy bent met het verbruik…

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz De cop moet veel hoger zijn, vandaag moet je wel veel hoger dan 4 kunnen.
Geeft je flow beetje okay waarden terug ? Is het bij SWW veel hoger?

De ESP gebruikt delta T en flow rate om de output te bepalen. Kan zijn dat een van de meters off zijn en dat daarom de schatting op de unit zelf ook afwijkt. Hij gebruikt dezelfde gegevens ws. COP bij mij is boven de 5, met zelf 7 in de middag.

De Ta en Tr kan je evt een beetje nameten met 2 temp sensoren (bijv. ds18x10 om te kijken of de delta T een beetje klopt), de flow meter is wat lastiger.

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 31-01-2026 22:26 ]

• Bschnitz
xoror schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:22:
@Bschnitz De cop moet veel hoger zijn, vandaag moet je wel veel hoger dan 4 kunnen.
Geeft je flow beetje okay waarden terug ? Is het bij SWW veel hoger?

De ESP gebruikt delta T en flow rate om de output te bepalen. Kan zijn dat een van de meters off zijn en dat daarom de schatting op de unit zelf ook afwijkt. Hij gebruikt dezelfde gegevens ws. COP bij mij is boven de 5, met zelf 7 in de middag.
Lol 5-7? Daar moet ik +10c voor hebben 😅

Ik heb alle flow lvls getest, van 10L tot 19/20L. Geeft die allemaal netjes weer, ook afsluiten handmatig veranderd de flow. Dus dat werkt gewoon. Als ik 1 lus dichtdoe zie ik dat direct terug.

SWW laat ik op 19/20L (5) en de vloer heb ik nu naar 15L (4) gezet vanwegen delta issue, ik kom zo aan 2c waardoor de unit kut gaat lopen doen met een COP van 2.5....

Op 12L (3) werkt het ook wel, maar dan duurt het te lang tot ik bij delta 3c aankom, dan kom ik niet snel genoeg op die "sweetspot".

Ik krijg alleen OK waardes eruit met een delta van rond de 3c, 2c is totaal shit en 4c is OK.

Hoe zou ik de meters kunnen checken in de unit? Of weet je dat ook niet 😇 zou verklaren hoezo mijn verbruik goed is, maar COP shit.

Bschnitz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:30:
[...]
How zou ik de meters kunnen checken in de unit? Of weet je dat ook niet 😇 zou verklaren hoezo mijn verbruik goed is, maar COP shit.
Zie mijn post hierboven
Je zou ook eens kunnen kijken of je de circulatiepomp kan laten lopen zonder verwarming of SWW run. Dan zou de dT 0 graden moeten zijn.

• Dsbwouter
@SebastiaanPs @Bschnitz

Je kan in het service menu de pomp laten draaien. Of gewoon een simpele contact voeler kopen.

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz Als flow klopt, en delta T dan klopt de output ook. Maar je unit verbruikt geeft ook crappy COP, en aanhezien je een kwh meter heb, moet de output niet lekker zijn.

Flow lijkt ok, dan misschien brakke temp sensors? Als je een beetje handig bent, kan je 2 ds18x20 sensoren monteren en delta T monitoren. Ik zou flow op je hoogste stand laten, dat zou betere COP moeten geven vanwege lagere delta T

Mijn theorie is dat een of beide temp sensoren niet helemaal lekker zijn. Bij lagere delta T is de afwijking natuurlijk procentueel groter (en daarom zie je het eerder terug in je crappy COP). Boven 3 zie je het iets minder. Je zou dus zoiets moeten doen en de delta T even vergelijken. Maar je zou de temp sensoren ook even moeten ijken, om het goed te doen. De ds18x20 kunnen 0.5c afwijking hebben zonder calibratie. Even in een glas met ijswater en kijken hoever je van 0c afzit, dat is je correctie (even quick en dirty methode)

[ Voor 44% gewijzigd door xoror op 31-01-2026 23:21 ]

• Bschnitz
@SebastiaanPs @xoror
Met pomp aan is delta idd 0, geen verschil.

Buitentemperatuur sensor klopt, want exact onder de 5c krijg ik mijn eerste defrosts. Die kunnen we vrijwel zeker uitsluiten.

Dus zullen idd de binnentemperatuur sensors zijn dan.

Flow hoger werkt helaas niet, dan kom ik heel snel in de range dat die dus alleen nog maar warm water rondpompt en voor de rest niks doet.

Ik zal eens kijken naar die ds18x20.

xoror schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:40:
@Bschnitz Als flow klopt, en delta T dan klopt de output ook. Maar je unit verbruikt geeft ook crappy COP, en aanhezien je een kwh meter heb, moet de output niet lekker zijn.

Flow lijkt ok, dan misschien brakke temp sensors? Als je een beetje handig bent, kan je 2 ds18x20 sensoren monteren en delta T monitoren. Ik zou flow op je hoogste stand laten, dat zou betere COP moeten geven vanwege lagere delta T

Mijn theorie is dat een of beide temp sensoren niet helemaal lekker zijn. Bij lagere delta T is de afwijking natuurlijk procentueel groter (en daarom zie je het eerder terug in je crappy COP). Boven 3 zie je het iets minder. Je zou dus zoiets moeten doen en de delta T even vergelijken. Maar je zou de temp sensoren ook even moeten ijken, om het goed te doen. De ds18x20 kunnen 0.5c afwijking hebben zonder calibratie. Even in een glas met ijswater en kijken hoever je van 0c afzit, dat is je correctie (even quick en dirty methode)
Als je een beetje goeie koopt (en niet cheap ass spul bij Chinese webshops), dan zijn ze in de fabriek al uitstekend gekalibreerd, ik vermoed beter dan wat je zelf kan. Ik had 10 DS18B20 sensoren van Maxim (een bekende fabrikant) en die weken onderling max ~ 0.1 a 0.2 graden af. Dat is heel mooi voor dit doeleinde.

Bschnitz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:24:
@SebastiaanPs @xoror
Met pomp aan is delta idd 0, geen verschil.

Buitentemperatuur sensor klopt, want exact onder de 5c krijg ik mijn eerste defrosts. Die kunnen we vrijwel zeker uitsluiten.

Dus zullen idd de binnentemperatuur sensors zijn dan.
Kan, al is die dT 0 graden, wat ie moet zijn. Maar kan nog steeds slecht gekalibreerd zijn.
Flow hoger werkt helaas niet, dan kom ik heel snel in de range dat die dus alleen nog maar warm water rondpompt en voor de rest niks doet.
Dat is eigenlijk precies wat ik wil dat mijn warmtepomp doet :+
Ik snap je denk ik niet helemaal.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:16
SebastiaanPs schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:25:
[...]

Als je een beetje goeie koopt (en niet cheap ass spul bij Chinese webshops), dan zijn ze in de fabriek al uitstekend gekalibreerd. Ik had 10 DS18B20 sensoren van Maxim (een bekende fabrikant) en die weken onderling max ~ 0.1 a 0.2 graden af. Dat is heel mooi voor dit doeleinde.
Een simpele oplossing is mbv een dual display kastje, en twee bijbehorende sensoren. Die kun je matchen in een glas water, nauwkeurigheid voor dT is dan erg goed, zoals ik later heb gecheckt met de Heatmeister controller en sensor.

https://tweakers.net/i/5n...vrISmqCA.jpg?f=user_large

Credits aan @Zwartoog die deze oplossing hier als eerste postte.

[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 31-01-2026 23:37 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Dsbwouter
Als de sensoren van @Bschnitz hetzelfde aangeven wanneer de pomp draait dan zijn deze dus gewoon goed. Ze gaan niet ineens afwijken als ze opwarmen. Enige verklaring blijft dat je gewoon heel ongelukkig uitkomt met de afrondingen.

• xoror
  • Niet online
@Dsbwouter Maar toch niet over een langere periode? Ik vind ze nog wel verdacht.

@SebastiaanPs Die van mijn zijn ook van maxim en ik heb ze nog niet gekalibreerd idd

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bschnitz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:24:
Zoals @SebastiaanPs ook al zegt: Met een warmtepomp wil je een zo laag mogelijke delta-T, want daardoor kan je aanvoertemperatuur omlaag.

Waarom denk je dat het rondpompen van warm water niks doet? Vermogen dat afgegeven wordt is afhankelijk van de gemiddelde temperatuur van het water.
Met een kleinere delta-T heb je voor hetzelfde gemiddelde een lagere aanvoertemperatuur nodig. Dat geeft betere COP.

Voorbeeldje:
Ta/Tr 40/30 heeft een gemiddelde temp van 35 met een deltaT van 10
Ta/Tr 36/34 heeft een gemiddelde temp van 35 met een deltaT van 2.

Ze geven dus evenveel vermogen af, maar de tweede variant is zuiniger omdat de Ta lager blijft.

Daarom is de stelregel ook : Zet de flow/pompsnelheid zo hoog mogelijk en zet hem alleen lager als je last van stromingsgeluiden hebt of als er geen/weinig verschil is (bijvoorbeeld, pompsnelheid 4 en 5 geven nagenoeg dezelfde flow, dan is stand 4 beter)

• Dsbwouter
@xoror

Als sensoren afwijken dan doen ze dit altijd. Ze kunnen alsnog afwijken maar dan doen ze dat allebij evenveel omdat ze nu hetzelfde aangeven .

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs @Bschnitz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKE8hFY6lv1aOsgmlUqDkvYyuB0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uN9GUynZ8wuUaGyKTOBZTSol.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fofH7pL1pTiieIaRCBbjGF0ro4g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/smExwRWJnDdjwz4GHnmJjwkv.png?f=user_large

Ik had even in een potje met ijswater (Ik weet het: ik hoor het eigenlijk te crushen het ijs, maar gaat om het idee) een paar minuten gelaten en ik moet zeggen dat ze toch wel redelijk goed worden afgeleverd zo te zien. Prima om delta T te meten. Ik moet de mijnes nog in de hydrobox monteren

@Bschnitz Als je een setje sensoren heb kan je even de delta T tegen jouw mitsu aan houden en vooral bij Ta=27 kijken wat de verschillen evt zijn.

@Dsbwouter Wat ik bedoel is dat hij niet elke keer pech kan hebben met de afronding. Tenzij zijn sensoren niet goed (gekalibreerd) zijn. Maar ze lijken iig dezelfde afwijking te hebben, dan is de delta T prima. Al zou de afwijking nog anders kunnen zijn bij bepaalde temp (wellicht die Ta=27)

[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 01-02-2026 01:04 ]

• Tiimmeh
  • Laatst online: 01-02 21:12
Tiimmeh schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:45:
[...]

Ik heb die data niet helaas, draai nog de voorganger van de software van @xoror :)

Maar die compressor temperaturen zouden inderdaad de oorzaak kunnen zijn. Kan ik die temperaturen wellicht inzien via het bedieningspaneel? Dan kan ik de compressor temperaturen handmatig bekijken bij de volgende cyclus.

Kan als alternatief even switchen naar de software van @xoror om mee te loggen, maar dat heeft wat tijd nodig.
Daar ben ik weer! Heeft even geduurd maar heb de transitie naar het systeem van @xoror gemaakt, erg mooie upgrade.

Zoals men al vermoedde schiet de condensation temperatuur zonder aanleiding omhoog. Sinds kort zie ik dat in twee vormen: 1) een korte piek gevolgd door de booster die het overneemt (dit is voor mij nieuw), en 2) een langdurige verhoging die langzaam afzakt naar setpoint (zoals in mijn vorige post ook te zien was). Zie onderstaand plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaLIiw_nedaQIudvLMYGHKsca3Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/89h9IbGW5DbiAnfkSY1gc9Sl.png?f=fotoalbum_large
(Geplot: booster state aan/uit, refridgerant condensation temp, flow thermostaat)

Helaas funest voor mijn COP, verbruik groeit mee met deze pieken. Stort al helemaal in als de booster bijspring natuurlijk..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OF9-iQZqSKRAVUg6nPMOnmqLqC0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TP5XYCEqAZx9vhMz3eMuPHTs.png?f=fotoalbum_large
(Geplot: booster state aan/uit, refridgerant condensation temp, flow thermostaat, verbruik in W)

Worden jullie hier wijzer van? Is dit een geval te veel/weinig koelvloeistof? Of is er iets anders aan de hand?

Dip switches indien relevant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRN0VmwbxF_WPOaxjmv3S6S4nb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zXEY6JhRVFgI8ZuxDbWIjxef.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Tiimmeh op 01-02-2026 09:20 ]

• Bschnitz
SebastiaanPs schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:28:
[...]

Kan, al is die dT 0 graden, wat ie moet zijn. Maar kan nog steeds slecht gekalibreerd zijn.

[...]

Dat is eigenlijk precies wat ik wil dat mijn warmtepomp doet :+
Ik snap je denk ik niet helemaal.
Ik wil toch niet dat de run stopt?

Elke keer als ik onder de 2c delta kom gaat hij uit en pompt alleen warm water rond voor 30-60min ofzo, dan gaat die weer aan voor 30-60min. Dat is toch pendelen?

Dacht hier te hebben geleerd dat je dat juist niet wilt, dus nu snap ik het effe niet hoezo jij dat zou willen....

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz Ah de ruimteregeling doet compressor dan uit. Maar dan pomp hij water rond en is het bijna gratis COP. Immers je water is nog warm en alleen de pomp kost wat energie. Het water geeft langzaam warmte af. Super COP haal je dan in die intervallen....

Compressor uur uit en aan is niet echt pendelen... Maar je wil wel liever dat hij dit niet te vaak doet.

@Tiimmeh Dat de booster in dit weer nodig is, is een slecht teken. Even terug zoeken in dit topic hoe je vloeistoffen tekort diagnosed.

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 01-02-2026 09:30 ]

• Bschnitz
@SebastiaanPs

Als ik sowieso kijk naar onze WPs.

Die VA2 van jouw is echt significant beter qua COP, tussen de 1-3 COP in de temperatuur range die belangrijk is.

Wellicht is die oude VA gewoon slecht...

Sinds ik zo weinig moet verwarmen, kom ik nooit boven de COP 6.... Dan zou ik moeten verwarmen met +15c en dat hoeft niet want dan is het huis uitzich zelf al 20c....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-SdARpiNktcmAcN0ZskPs4SsTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IFDbrzRI078nLMs6W15LGC3m.png?f=fotoalbum_large

Bschnitz schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:21:
[...]

Ik wil toch niet dat de run stopt?

Elke keer als ik onder de 2c delta kom gaat hij uit en pompt alleen warm water rond voor 30-60min ofzo, dan gaat die weer aan voor 30-60min. Dat is toch pendelen?

Dacht hier te hebben geleerd dat je dat juist niet wilt, dus nu snap ik het effe niet hoezo jij dat zou willen....
Ah dat kan ie inderdaad in de ruimteregeling doen. Als je de instellingen aanpast dan kan je dat intermitterende verwarmen tegengaan. Ik zag daarbij soms ook een lage COP.

Heb je vanuit je Melpump een plaatje met het verwarmingsgedrag en live COP, waarbij je die lage COP kan zien? Is je COP bij lange runs wel goed?
Wat zijn de instellingen van je ruimteregeling?

Bschnitz schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:42:
@SebastiaanPs
Die VA2 van jouw is echt significant beter qua COP, tussen de 1-3 COP in de temperatuur range die belangrijk is.
Wellicht is die oude VA gewoon slecht...
[Afbeelding]
Deze vergelijking gaat mank. Volgens dit lijstje moduleert de VA gewoon lager dan de VA2, wat, zoals in de WP-topics al vaak is aangetoond, ten koste gaat van de COP.
De kans is best groot dat de VA bij gelijk vermogen een COP haalt die nagenoeg gelijk is aan die van de VA2.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Hij gebruikt mijn esp icm z'n gaar schakel module van alklima.

@Bschnitz Is je COP ook zo beroerd met mijn AA? (wil even uitsluiten dat het door die intermitterende pauzes komt)

Verder moet je gewoon veel betere COP halen, bij dit weer gewoon iets van 5.5 ?

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-02 16:34
Hierbij deel ik wat cijfers van mijn Ecodan uit 2016, in bedrijf genomen op 2 oktober 2016.
Totale E verbruik 19.345kW,
opgewekte warmte 47.052kW (COP 4,5)
Totaal aantal starts 10.400,
aantal run hrs 19.489.

Ik gebruik geen sww via de wp maar wel wat koeling.
De eerste 6 jaar had ik vloerverwarming als bijverwarming met mengverdeler en pomp en beneden en boven radiatoren. Nu beneden en badkamer vloerverwarming en boven 2 jaga's met ventilatoren en 3 radiatoren en pomploze verdeler met 7 groepen. COP is na volledige vloerverwarming iets gestegen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05
Ik noem zo maar de laatste namen , maar geld voor iedereen.
@xoror @SebastiaanPs @Bschnitz @Dsbwouter

De DS18B20
Heeft een Accuracy, ± 0.5°C. From -10°C to +85°C .
Dus op 100 graden een calibratie doen is gekke werk.
( zelfs op 0 niet wenselijk.. neem een goed temp meter en corrigeer op de gewenste bedrijfts temp, tenzij het alleen voor het OOG is)

De omzetting van een diode spanning naar temperatuur grafiek heeft tussen de 28 en 32 graden een grote knik.
Dus omzettings lijn loopt niet mooi recht omhoog zoals bij een "Pt100/Pt1000 (Platina sensoren)"
Voor een "fatsoenlijke berekening of indicatie van vermogen" moet je alleen het temperatuur bereik kalibreren wat je nodig heb.. en ik zeg al die knik.. kan hoger zitten of lager .. en heftiger ..!
(naast de vele kleine hobbels).

Dus als een indicator voor je OOG kan je ze gebruiken ± 0.5°C graad.

Leverancier maakt niets uitmaken ..blijft ± 0.5°C ( bij chinees to92 kan het misschien wel wat uitmaken.. koop er 50 en test ze)

En denk er om de TO-92 behuizing is "vocht gevoelig" een maal vocht er in en ze wijken af.. en mogelijk tot aan blokkering van de data !!. spanning er er af, er op en ze werken weer ( tot de volgende keer).
Met de metalen omhulling zal wat minder gevoelig zijn voor water... maar totaal water dicht ? ?.
( het gaat ook om de vocht die in de lucht er inzat tijdens montage).

Dus om een redelijke indicatie van een berekend vermogen van de Wp te krijgen moet je vele exemplaren tegelijk aan een dikke metalen plaat monteren en ophogen tot 50-60 graden en dan in 6 a 24 uur af laten koelen tot kamer temp of iets lager..( niet in de ijskast leggen ivm vocht in lucht die je afkoelt.! ! ! ! ! ! sloopt je sensor).
En loggen wat er met de temperatuur gebeurt.

Dan pas kan je zien wat er gebeurt in jouw gewenste temperatuur bereik en de correctie waardes kalibreer je tussen 25en 35 graden .. het gaat niet om de exacte temperatuur maar dat het verschil zo klein mogelijk is voor de vermogens berekening.

Als je redelijk bent tussen 25 en 35 graden ben je waarschijnlijk ook wel recht tussen de 20 en 40 graden.. Zie je metingen en de correctie die je moet toepassen.
Je kan hem op de 0,0625- 0,18 graad nauwkeurig het zelfde hebben in het bereik wat je wilt meten, dus een aardig betrouwbare temperatuur verschil voor je vermogens berekening. ( dus niet ± 0,18 )

Gebruik je hem gewoon als thermostaat kalibreer hem niet bij 100 graden .spec zeggen max 85 , dat hij de 125 graden kan over leven zegt niets over de waarde die er uit komt bij 100 graden.

En even de pomp laten draaien zodat ze dezelfde temp aan geven is niet, klopt niet ..zit altijd verschil is ..
Voor het OOG ja .. maar voor vermogens berekening wat je er mee wilt doen heb je er niets aan.

Dus even voor de duidelijkheid die testen heb ik dus gedaan om zo nauwkeurig het verschil te meten
en correctie aan te brengen, waarbij de 20-40 graden nauwkeurig was na correctie maar de 0 en 50 graden maar dan een grote afwijking creëerde , dus alleen op het bereik wat je verwacht een correcties aanbrengen .
Behalve de grote knip .. zitten er nog meer hobbels in de grafiek.

• Tiimmeh
  • Laatst online: 01-02 21:12
xoror schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:30:
@Tiimmeh Dat de booster in dit weer nodig is, is een slecht teken. Even terug zoeken in dit topic hoe je vloeistoffen tekort diagnosed.
Als ik het goed begrijp schakelt de booster in mijn geval in omdat de condens temperatuur 60 graden bereikt (als failsafe zodat verwarmingsvraag voorzien kan worden). Het huis is comfortabel warm dus niet de reden waarom het bijspringt. Booster als bijverwarming staat trouwens ook uitgeschakeld.

Overigens heb ik bij gepinde berichten gekeken alsook op meerdere zoektermen gezocht, maak niks bijzonder kunnen vinden over koelvloeistof diagnose (anders dan uitspraken in het kader van "misschien is het dit"). Is er een specifiek bericht waarop je doelt die mij wellicht verder kan helpen?

• Bschnitz
SebastiaanPs schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:47:
[...]

Ah dat kan ie inderdaad in de ruimteregeling doen. Als je de instellingen aanpast dan kan je dat intermitterende verwarmen tegengaan. Ik zag daarbij soms ook een lage COP.

Heb je vanuit je Melpump een plaatje met het verwarmingsgedrag en live COP, waarbij je die lage COP kan zien? Is je COP bij lange runs wel goed?
Wat zijn de instellingen van je ruimteregeling?
Ik heb alleen maar lange runs.Tenzij defrosts natuurlijk.

Hier van gisteren, met 2 defrosts en 1 SWW run.

Je ziet al op het einde zit ik op zo een laag niveau te draaien, 650w. Dan zit ik al tegen de 2c delta aan te hiken, maar dan is alles ook al alles 20c dus verder gaan is ook zinloos.

Ik draai met timer zodat die op tijd uit gaat. Dus van 08:00 tot 20:00.

Gebruik de SWW run tegenwoordig om de vloer de kans te geven om iets af te koelen, zodat ik nog een tweede run kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDv3D5uuw0aC_MPqQzTh41-ANy4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5ldROEeU127ikmUqONGxTLgh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xpd5T0umSHxs6GLZMGRkCHPrI4Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZRLTA3OsuHeNEdZfcbjo5onz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMBGjRlDzB1IYLaSm3D7-eKzCP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C8nK5MDXz6GGq29KEgDxoBlX.png?f=fotoalbum_large

Ja ik kan live meekijken, COP is live niet beter. Tussen live en de dag erna zit nauwelijks verschil.

Vandaag zal het +- COP 4 worden uiteindelijk. Hij zit nu op zijn sweetspot voor vandaag. @xoror AA doet niks bij me, gok dat die overruled wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMBGjRlDzB1IYLaSm3D7-eKzCP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C8nK5MDXz6GGq29KEgDxoBlX.png?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poShMQkeL1XbEUXstPM-rsQh-Xo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QvlUZlqZwnIo0f3IBA9eqqxv.png?f=user_large

Ik heb geen mooie koperen clips kunnen vinden maar wel even wat clips geprint. Even kijken hoe dit gaat.

@X21r Interesting, dank voor de info. Ik heb hem op 12 bits en elke sec updaten (geloof dat 750ms is bij 12 bits)

@xoror Dit gaat niet betrouwbaar werken. Het contact tussen sensor en buis is hier slecht en er is geen isolatie t.o.v. de omgeving. Bovendien werkt de sensorkabel als een soort koelelement, waardoor de sensor nog meer geneigd is de omgevingstemperatuur te registeren.
Als je de sensor (ver!) tussen leiding en isolatie duwt wordt het al een stuk beter.

Maar als je het echt goed wilt doen, dan gebruik je een koperen beugel die goed contact maakt met zowel leiding als sensor, wikkel je de sensorkabel nog een aantal keer rond de buis, en doe je tot slot dikke isolatie om het geheel.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 01-02-2026 13:00 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• xoror
  • Niet online
@Andrehj Ja idd, eerste results zijn niet goed, ik kijk even of ik hem voor en naar de warmte wisselaar kan proppen

edit: Clipje is ook een beetje bagger, heeft te veel speling. Deze had ik ergens van internet gehaald en geprint, maar zo te zien moet ik even zelf een modelleren. In de isolatie lijkt ook niet veel te helpen. Ws moet ik nog pasta oid aanbrengen. Het is niet zo eenvoudig als verwacht :)

Ah thx voor de replies, koperfolie even halen dus.

@X21r lijkt niet veel uit te maken, even terug naar 11 bit en 1x per 3 sec.

[ Voor 69% gewijzigd door xoror op 01-02-2026 13:14 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@xoror een lint van alufolie er een paar lagen strak omheen zal ook helpen met de warmtegeleiding.
Een warmtemeter (matched pair dompel) wordt het nooit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• X21r
xoror schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:42:
[Afbeelding]

Ik heb geen mooie koperen clips kunnen vinden maar wel even wat clips geprint. Even kijken hoe dit gaat.

@X21r Interesting, dank voor de info. Ik heb hem op 12 bits en elke sec updaten (geloof dat 750ms is bij 12 bits)
Ik zou zeggen wikkel koper folie er om heen en isolatie er dan omheen ( reageert sneller op de echte warmte).
( buis --koperfolie-- clips-- isolatie-- buiten lucht)
Het gaat er om dat je de gehele behuizing van de sensor warm maakt en niet een kant.
Als je in de buiten unit meet .... Als het goed is gaat er een en lucht stoom langs de compressor en de elektronica., dus zeer waarschijnlijk ook langs je sensors ( als de Wp aan staat |:( )

Ps 1x per sec word de chip eigenlijk iets warmer.. bij het uitlezen op hoge resolutie a 0,0625 maakt dat wel degelijk uit ..( het zou leuk zijn als ze tegelijk opwarmen door hoge freq uitlezen ..maar geen specificaties bekend.. dus niet doen).
Tiimmeh schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Als ik het goed begrijp schakelt de booster in mijn geval in omdat de condens temperatuur 60 graden bereikt (als failsafe zodat verwarmingsvraag voorzien kan worden). Het huis is comfortabel warm dus niet de reden waarom het bijspringt. Booster als bijverwarming staat trouwens ook uitgeschakeld.

Overigens heb ik bij gepinde berichten gekeken alsook op meerdere zoektermen gezocht, maak niks bijzonder kunnen vinden over koelvloeistof diagnose (anders dan uitspraken in het kader van "misschien is het dit"). Is er een specifiek bericht waarop je doelt die mij wellicht verder kan helpen?
Als je wil checken of er een tekort aan koudemiddel is, zie SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

xoror schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:42:
[Afbeelding]

Het is inderdaad niet zo eenvoudig om van buiten een leiding een accurate watertemperatuur in de leiding te meten.

Zie hier mijn queeste:
SebastiaanPs in "~24 1-wire DS18B20 sensoren op vloerverwarming bevestigen"

Dit resulteerde uiteindelijk in accurate metingen van het thermisch vermogen en de COP, met gemiddeld 1% afwijking van de Kamstrup. Zie: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

• xoror
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttxWoqegoiMLvCF5miSRQUtuZag=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bFKWWwy46bzofkm3NMUM54dU.png?f=user_large
De officiele zit er zo op, lijkt gewoon erop gesoldeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsUaMWxDTPxjdWLZV7OBzmPVP2w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6AZsx5v0GMxa0EphPlXaTICZ.png?f=user_large
Met alu folie omheen gaat al een stuk beter maar, zit nog wel paar graden vanaf

xoror schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:44:
[Afbeelding]
Is blijkbaar wel een goede methode. Bij mij kwamen de Mitsubishi temperaturen erg goed overeen met de Kamstrup (post met metingen). Grappig dat dat zelfs zonder isolatie kan.

Zie ook: https://heatpumps.co.uk/2...g-with-openenergymonitor/

Ik denk dat koelpasta in combinatie met omwikkelen met dun koperdraad een goed alternatief is, voor als je niet kunt of wil solderen op je leiding. Bij mij gaf die methode dus zeer accurate metingen.

• xoror
  • Niet online
Tiimmeh schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:20:
[...]

hier bijv SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
En geloof iets van bivalent temp punt even controleren Blackraven in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Is iig raar dat booster met dit weer nodig is bij die Ta's

• X21r
xoror schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:58:
@Andrehj Ja idd, eerste results zijn niet goed, ik kijk even of ik hem voor en naar de warmte wisselaar kan proppen

edit: Clipje is ook een beetje bagger, heeft te veel speling. Deze had ik ergens van internet gehaald en geprint, maar zo te zien moet ik even zelf een modelleren. In de isolatie lijkt ook niet veel te helpen. Ws moet ik nog pasta oid aanbrengen. Het is niet zo eenvoudig als verwacht :)

Ah thx voor de replies, koperfolie even halen dus.

@X21r lijkt niet veel uit te maken, even terug naar 11 bit en 1x per 3 sec.
Voor IEDEREEN.
Temperatuur sensors (op de buis) te dicht bij de warmte wisselaar of BUH unit zetten geeft een FOUTE waarde .. de koperen buis geeft de warmte van de bron meer door dan de water temperatuur die eigenlijk je wilt meten.

En 12 bit in 3 sec zou moeten lukken , ik doe het om de minuut, de meet fout word wel uitgemiddeld. en het is geen wedstrijdje wie de hoogste COP heeft.
Alleen het verschil voor en na een wijziging van je eigen instellingen is eigenlijk belangrijk.( ook na een jaar ..of 2 of 3..)

Als referentie en waterflow check kan de BUH aan zetten COP=1 ..maar denk er om niet te dicht bij de BU unit meten .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pGq9bRLGwKsbsaynizn333QUyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zN5v5a5p6LcGoXWIWJr07fD1.jpg?f=fotoalbum_large

Als je per sec wil meten moet je naar "Pt100/Pt1000 (Platina sensoren)" gaan en is gelijk nauwkeuriger.

• xoror
  • Niet online
@X21r Er draaide een legionella net, en toen zat hij paar graden naast (dus in 50 graden bereik). Maar nu met gewoon verwarmen zit hij er vrij goed bij afwijking tov de mitsu temp < 0.5c

Dus alu folie + clipje werkt best ok (sensoren zitten nog onderin, niet verplaatst)

• X21r
xoror schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:17:
@X21r Er draaide een legionella net, en toen zat hij paar graden naast (dus in 50 graden bereik). Maar nu met gewoon verwarmen zit hij er vrij goed bij afwijking tov de mitsu temp < 0.5c

Dus alu folie + clipje werkt best ok (sensoren zitten nog onderin, niet verplaatst)
Aluminium is zeer dun ( en eigenlijk voor reflectie, geleid geen warmte in de lengte) ..koper is dikker en dikker te krijgen.

En ps Temperatuur correctie is niet alleen even +1 of -1 .. Het is een berekening 2 meet punten en correctie factor ( het kan nog ingewikkelder door een 3 punt meting te maken.. maar niet doen dus)

Je heb 2 temperatuur bereiken een voor 20-40 en een boven de 45 en hoger.
Alle twee "perfect" krijgen lukt niet tenzij je 2 tabellen neemt.
Boven de 50 graden hoeven ze niet meer zo precies te zijn .. check bij het testen op een grote metalen plaat waar al de sensors op zitten en verhoog tot 90 graden en bekijk de meet waardes langzaam zakkend ( hoger dan 125 graden kan de sensor voorlopig uitschakelen, spanning er af, effe afkoelen, spanning er op)
mitsu temp < 0.5c
Die zitten er ook 5 a 10% naast.

[ Voor 3% gewijzigd door X21r op 01-02-2026 16:07 ]

• xoror
  • Niet online
Hoe hoger de temp oploopt hoe meer hij naast zit. Even wat koperfolie bestellen dan maar.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:28
xoror schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:44:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met alu folie omheen gaat al een stuk beter maar, zit nog wel paar graden vanaf
Een kleine lucht spleet verpest heel snel een nauwkeurige meeting. Dit gesoldeerde blokje voorkomt dat. Ik vind het wel een mooie oplossing!.

Geinig die alu folie constructie heb ik ook, ik wikkel de sensor in een beetje folie (lange sliert) en dan die sliert zo strak mogelijk om de te meten leiding en daar dan tering strak electra tape omheen.
Lijkt redelijk goed te meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71gR15IVmN0ogi85aORIx1eH4_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPBdeW8tK2ejtj0DzH3AdRCd.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is zonder folie gedaan, wel lekker strak.

[ Voor 30% gewijzigd door tcw82 op 01-02-2026 19:44 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:26
tcw82 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:39:
[...]

Een kleine lucht spleet verpest heel snel een nauwkeurige meeting. Dit gesoldeerde blokje voorkomt dat. Ik vind het wel een mooie oplossing!.
Koelpasta ertussen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• jorritsmit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:49
Bschnitz schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:41:
[...]

Ik heb alleen maar lange runs.Tenzij defrosts natuurlijk.

Hier van gisteren, met 2 defrosts en 1 SWW run.

Je ziet al op het einde zit ik op zo een laag niveau te draaien, 650w. Dan zit ik al tegen de 2c delta aan te hiken, maar dan is alles ook al alles 20c dus verder gaan is ook zinloos.

Ik draai met timer zodat die op tijd uit gaat. Dus van 08:00 tot 20:00.

Gebruik de SWW run tegenwoordig om de vloer de kans te geven om iets af te koelen, zodat ik nog een tweede run kan doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja ik kan live meekijken, COP is live niet beter. Tussen live en de dag erna zit nauwelijks verschil.

Vandaag zal het +- COP 4 worden uiteindelijk. Hij zit nu op zijn sweetspot voor vandaag. @xoror AA doet niks bij me, gok dat die overruled wordt.

[Afbeelding]
Ik heb vergelijkbare COPs, telkens als ik tijd heb probeer ik wat te onderzoeken maar ben er nog niet uit. Bij koud weer is het best dicht bij de databook waardes, maar als de temperatuur omhoog gaat blijft de COP bijna altijd rond de 4 steken, waar hij eerder 5 zou moeten zijn. Mijn theorie is dat de delta t en dus de estimated output power zo laag is, dat een minimale meetfout in het verbruik veel zwaarder mee tel OF dat mijn warmtepomp gewoon niet minder dan 600W kan verbruiken

• Bschnitz
jorritsmit schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:41:
[...]

Ik heb vergelijkbare COPs, telkens als ik tijd heb probeer ik wat te onderzoeken maar ben er nog niet uit. Bij koud weer is het best dicht bij de databook waardes, maar als de temperatuur omhoog gaat blijft de COP bijna altijd rond de 4 steken, waar hij eerder 5 zou moeten zijn. Mijn theorie is dat de delta t en dus de estimated output power zo laag is, dat een minimale meetfout in het verbruik veel zwaarder mee tel OF dat mijn warmtepomp gewoon niet minder dan 600W kan verbruiken
Eindelijk iemand die hetzelfde heeft 🙃

600w is het laagste idd, dan zie ik ook slechte COPs.

Rond de 800w of hoger gaat ook nog wel goed, eronder wordt echt shitty.

Als ik flow en temp hoger zet en de WP blijft hangen op 1500w en heb ik wel een prima COP, maar goed. Dan moet ik silent mode 3 (full power) draaien en +Ta30...

Maar ja, ik ga ook niet extra veel kWh erdoorheen pompen alleen maar zodat de COP klopt 😑.

Gisteren ook weer +- 4 🤐 zoals ik ook al had voorspeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K82AazwsyXdyiuiY72dlXcGG4mU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/saWjR7okot4XoFUihQyLTwIu.png?f=fotoalbum_large

• pascallj
Bschnitz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:54:
[...]

Maar ja, ik ga ook niet extra veel kWh erdoorheen pompen alleen maar zodat de COP klopt 😑.

[...]
Ik zie dit vaker hier, maar je hebt gewoon een bepaalde hoeveelheid thermische energie nodig om het huis te verwarmen. Een hoge COP betekent simpelweg minder elektrisch energie nodig en dus kan je WP eerder afslaan. Dus een hoge COP betekent automatisch ook minder kWh's gebruiken mits je natuurlijk, zoals het hoort, gebruik maakt van thermostaten.

Afhankelijk van je situatie kan het wel zijn dat de temperatuur dan meer schommelt en je dus iets aan comfort inlevert.

• Bschnitz
pascallj schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Ik zie dit vaker hier, maar je hebt gewoon een bepaalde hoeveelheid thermische energie nodig om het huis te verwarmen. Een hoge COP betekent simpelweg minder elektrisch energie nodig en dus kan je WP eerder afslaan. Dus een hoge COP betekent automatisch ook minder kWh's gebruiken mits je natuurlijk, zoals het hoort, gebruik maakt van thermostaten.

Afhankelijk van je situatie kan het wel zijn dat de temperatuur dan meer schommelt en je dus iets aan comfort inlevert.
Dat klinkt allemaal heel logisch. Alleen werkt het hier dus niet zo omdat de WP ons niet de echte COP verteld waarschijnlijk, als ik 3/4 runs doe op hoge temps dan verbruik ik veel meer kWh dan 1/2 runs op lage temp.

3/4 runs resulteert in goede COP met shitty kWh.
1/2 runs resulteert in slechte COP met mooi kWh.

Resultaat is hetzelfde, een warm huis op 20c.

Zelfde tijd dat de WP mag draaien.

Nu ook.

Draai op 28Hz, 2600-3100w out en 700-800w in ~ COP 4 op 7c buiten met een delta van 3, 24c-27c.

Klinkt niet logisch, maar is wel zo...

• jorritsmit
Bschnitz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:19:
[...]

Dat klinkt allemaal heel logisch. Alleen werkt het hier dus niet zo omdat de WP ons niet de echte COP verteld waarschijnlijk, als ik 3/4 runs doe op hoge temps dan verbruik ik veel meer kWh dan 1/2 runs op lage temp.

3/4 runs resulteert in goede COP met shitty kWh.
1/2 runs resulteert in slechte COP met mooi kWh.

Resultaat is hetzelfde, een warm huis op 20c.

Zelfde tijd dat de WP mag draaien.

Nu ook.

Draai op 28Hz, 2600-3100w out en 700-800w in ~ COP 4 op 7c buiten met een delta van 3, 24c-27c.

Klinkt niet logisch, maar is wel zo...
ik heb vandaag precies hetzelfde, zag alleen wel dat jij veel minder consumed had in januari. Ik 534 consumed en 1871. COP van 3.5 dus :F

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz heb je ook de geproduceerde thermische energie van de runs bepaald ? (eind punt - start punt run van de dagelijkse teller)

Dan kan je zien of het echt hetzelfde heeft toegevoegd. Dat je thermostaat 20c zegt (vooral die wireless thermostaten) zegt niet zoveel wat betreft hoeveel er echt is opgewekt.

• Bschnitz
xoror schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:39:
@Bschnitz heb je ook de geproduceerde thermische energie van de runs bepaald ? (eind punt - start punt run van de dagelijkse teller)

Dan kan je zien of het echt hetzelfde heeft toegevoegd. Dat je thermostaat 20c zegt (vooral die wireless thermostaten) zegt niet zoveel wat betreft hoeveel er echt is opgewekt.
Ja, ik filter alles uit in status zoals jij dat begin januari liet zien. Heb nu iets van 14/16 helpers in de HA.

Elke kWh wordt juist geteld waar die bij hoort. Zelfs de defrost doe ik apart.

Mijn thermostaat doet alleen maar aan/uit. Ik heb geen Mitsubishi helaas, maar die stomme Danfoss. Maar ik gebruik die alleen als aan/uit en de koppen zijn eraf.

• Bschnitz
jorritsmit schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:36:
[...]

ik heb vandaag precies hetzelfde, zag alleen wel dat jij veel minder consumed had in januari. Ik 534 consumed en 1871. COP van 3.5 dus :F
Maybe moeten gewoon blij zijn, wat is nou belangrijker? Einde van de rit willen we gewoon niet meer verwarmen dan nodig en zo efficiënt mogelijk.

Blijkbaar doen we dat, alleen klopt de COP niet...

De rest hier heeft veel meer dan +-500kwh gebruikt als ik het zo moet geloven.

• xoror
  • Niet online
@Bschnitz ok, en opgewekte energie is dus vergelijkbaar tussen die 2 runs right?

• Dsbwouter
@jorritsmit

Denk dat jou cop best wel klopt. Mijn opgenomen vermogen zit nu bij 7° buiten en 28° aanvoer op 480w. Jij zit dus ong 25% hoger in verbruik. Als je dus op 16hz draait en minimale output is je cop ook zoveel lager. Mijn cop is nu 5.4.

• Bschnitz
xoror schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:07:
@Bschnitz ok, en opgewekte energie is dus vergelijkbaar tussen die 2 runs right?
2de run is iets korter en de vloer is al op temperatuur. Dus de tweede run is vaak wel beter.

Maar dat is vrij logisch.

Dus nee niet helemaal vergelijkbaar, maar wel tussen de dagen in dezelfde eerste run lijkt enorm op elkaar.

Alles wat ik vandaag heb gezien is dat zodra ik zal naar 26Hz ga dat die wel op eens 5 COP kan doen mits de output nog boven de 3100w blijft, maar vaak zakt die naar 2600w en dan zakt mijn COP weer naar 3 of 4 omdat de WP niet lager kan dan dat....

• pascallj
Bschnitz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:15:
[...]

2de run is iets korter en de vloer is al op temperatuur. Dus de tweede run is vaak wel beter.

Maar dat is vrij logisch.

Dus nee niet helemaal vergelijkbaar, maar wel tussen de dagen in dezelfde eerste run lijkt enorm op elkaar.

Alles wat ik vandaag heb gezien is dat zodra ik zal naar 26Hz ga dat die wel op eens 5 COP kan doen mits de output nog boven de 3100w blijft, maar vaak zakt die naar 2600w en dan zakt mijn COP weer naar 3 of 4 omdat de WP niet lager kan dan dat....
Precies volgens spec dus! De COP is het niet het hoogst op minimum frequentie, maar net daarboven. Dat is voor jouw unit ook te zien in het R32 databook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-Z8SiUl5xR77max8q1gg3c5WDA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a3zYcHogy7m2yeBkyiEHQJXI.png?f=user_large

• jorritsmit
pascallj schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:23:
[...]

Precies volgens spec dus! De COP is het niet het hoogst op minimum frequentie, maar net daarboven. Dat is voor jouw unit ook te zien in het R32 databook:

[Afbeelding]
ja precies en bij de mijne ook PUZ-SWM100 alleen @Dsbwouter heeft ongeveer dezelfde en die krijgt wel veel hogere cops bij lage frequentie

• jorritsmit
Dsbwouter schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:10:
@jorritsmit

Denk dat jou cop best wel klopt. Mijn opgenomen vermogen zit nu bij 7° buiten en 28° aanvoer op 480w. Jij zit dus ong 25% hoger in verbruik. Als je dus op 16hz draait en minimale output is je cop ook zoveel lager. Mijn cop is nu 5.4.
ja denk dat je gelijk hebt, maar wat bijzonder is, is dat bij die lage frequentie ik nog steeds 600W vermogen verbruik. Dus lager gaat ie niet. Kan een meetfout zijn, kan zijn dat onze pompen toch net anders zijn.

Daarom had ik ook gevraagd naar die screenshots van je fan speeds, frequentie, verbruik en productie. Om te vergelijken met die van mij. Moet eerlijk bekennen dat ik nog niet echt tijd heb gehad er heel diep in te duiken

• jorritsmit
Bschnitz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Maybe moeten gewoon blij zijn, wat is nou belangrijker? Einde van de rit willen we gewoon niet meer verwarmen dan nodig en zo efficiënt mogelijk.

Blijkbaar doen we dat, alleen klopt de COP niet...

De rest hier heeft veel meer dan +-500kwh gebruikt als ik het zo moet geloven.
ja precies ik ben wat verbruik betreft ook best tevreden en het huis is warm dus ja. Maar ben toch te nieuwsgierig om niet te willen weten wat er nu niet klopt

• pascallj
jorritsmit schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:24:
[...]

ja precies en bij de mijne ook PUZ-SWM100 alleen @Dsbwouter heeft ongeveer dezelfde en die krijgt wel veel hogere cops bij lage frequentie
Maar dat is een ander verhaal. En van veel meer afhankelijk dan de buitenunit. Isolatie van de leiding, lengte van de leiding, afgiftesysteem, positie van de buitenunit, recirculatie en waarschijnlijk nog meer waar ik geen verstand van heb. Alleen ik snap niet waarom er wordt getwijfeld aan de accuraatheid van de COP wanneer de verhoudingen gewoon precies zijn volgens het boekje.

• Bschnitz
pascallj schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:23:
[...]

[Afbeelding]
Kan hem helaas niet forceren om boven de 3100 te blijven :/

Zoals ik zeg, kan de boel wel instellen in meer runs met hogere temps waardoor die wel erboven blijft. Maar dat maakt het totaal verbruik niet lager ....

• Dsbwouter
@pascallj

Bij de puz modellen klopt er weinig van, vooral op lage frequenties. Bij mij is de minimale frequentie altijd de hoogste cop. Komt dus totaal niet overeen met de specs.
Pagina: 1 ... 217 218 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero