• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Dsbwouter Ik dacht dat hij altijd op moet bouwen bij de start, maar bij mij is ie ook vrijwel gelijk.

Bij @Rob1710 start ie veel hoger is dat nog een indicator?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:24
Gelukkig heb ik samen met een buurman in de wijk een collectief opgericht.
Er staan wel 300 units op het dak. Denk 50 plat 250 schuin. Er doen 258 mee en toen lukte het onderhoud wel met keuze mogelijkheid
1 wtw ja/ nee/ jaarlijks
2 wtw buizen ja/nee/ 5 jaarlijks
3 buiten unit ja/ nee / 2 jaarlijks
4 binnen unit ja / nee/ jaarlijks
5 airco ja/ nee / jaarlijks
En normale prijzen.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Rob1710
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:09
xoror schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:22:
@Dsbwouter Ik dacht dat hij altijd op moet bouwen bij de start, maar bij mij is ie ook vrijwel gelijk.

Bij @Rob1710 start ie veel hoger is dat nog een indicator?
Hoe zien de grafieken bij jullie er uit?

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
@xoror

Ik zie bij Rob hetzelfde als bij mij.
Mooiste zou zijn als hij de liquid temp outside kan zien maar dat is niet mogelijk. Dat is je beste indicator voor een tekort aan koudemiddel.

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:40:
@xoror

Mooiste zou zijn als hij de liquid temp outside kan zien maar dat is niet mogelijk. Dat is je beste indicator voor een tekort aan koudemiddel.
014 bedoel je? die werkt weer niet bij mij

@Rob1710 Bij mij is die heel kort (als in 1 minuut) boven bij de start, niet zo lang als bij jou
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzEup2JB3nfp27_naXgf1ebyjRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AP19ovsCMS4cjopMRBagcbI6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 30-11-2025 15:34 ]

• Dsbwouter
  • Nu online
@xoror

Dacht dat het 005 is.

• xoror
  • Niet online
dat is toch intrede verdamper TH3_LIQUID_PIPE1_TEMP ?

@DarkPino Hmm dat gare ding lijkt echt niet te kunnen, je heb de verkeerde gekocht zo te zien.

[ Voor 19% gewijzigd door xoror op 30-11-2025 15:49 ]

• Dsbwouter
  • Nu online
@xoror

Yes

• Cookiemonsterrr
  • Laatst online: 01-12 13:39
@nessio
Ja precies dat als jou koelkast alleen dan 10 uur per dag lang, daarnaast is de woning gegoten beton dus de hele betonnen muur van boven tot beneden resoneert dan.

Mijn unit stond op het dak vanaf de bouw, de bouwer heeft na veel lekkage en problemen hem naar beneden gehaald want niemand wou het dak op. Echt heerlijk dat ding van het dak af zou hem never nooit meer op een schuindak of plat dak plaatsen. Nu als ik ze op het dak zie staan met nieuwbouw huizen denk ik echt van suc6 als de garantie verlopen is, niemand is zo gek om het dak op te gaan, ook niet met een hoogwerker.

@Dsbwouter
Thanks, dat klinkt veel belovend de puz buitenunit, ik hoop dat met een nieuwe en stillere/rustigere unit het probleem te verhelpen, denk dat ik het gat door de betonnen vloer groter laat boren zodat die echt vrij zit. De vloer is 30cm dik en omdat die schuin is geboord is het gat zo een 48cm diep door het beton.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:11
xoror schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:06:
@DarkPino Waarom zou je de PAR boven de tado verkiezen ? De wireless thermostaat hebben overshoot van +1c, dus slaat pas af bij +1c boven setpoint, om vervolgens onder setpoint weer te starten. Omdat de resolutie van de wireless thermostaten 0.5c is, springt hij pas aan bij setpoint -0.5c. (is ook niet echt gewenst)

Ik zou lekker die tado houden (en dom maken, dus aan/uit al die slimme zooi uitzetten)? Anders netatmo of panasonic thermostaat zoals veel hier gebruiken.
@xoror en anderen.
Ik lees dat steeds weer, de hysterese van de PAR thermostaten is erg groot.
Maar ik herken het niet. Draai nu ruim een jaar met deze WP, en heb zelden last gehad van dit hysterese probleem. Feitelijk alleen in een defrost periode schommelt de temperatuur in de woonkamer, waar de PAR 60 hangt enigszins, maar dat is met een all-radiators systeem onvermijdelijk ook al heb ik een systeem inhoud van 175 liter.
Bijvoorbeeld de laatste dagen draait mijn WP op ruimteregeling “retestrak” met 35 Hz, Ta 30-31 graden en verbruik 950 tot 1000W. dT is 2.8 tot 3.0 graden, flow 26 lpm, CoP rond de 5.5. Zie het HW kWh geregistreerde verbruik in de grafiek. Rond 1300-1345 uur een SWW run, en dan daalt de temperatuur in de woonkamer soms wat, afhankelijk van het weer (temperatuur en wind).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfiMXd6pyqXeRPHCLUJ8ge_0LLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFjNkioUqykTmrEvqSA6Xkkm.jpg?f=fotoalbum_large

En wat het belangrijkste is: de temperatuur blijft strak op 21 graden op de PAR. Mijn WP heeft een FTC7 controller, wellicht is dat van belang?
Waarom ik van die hysterese geen last heb, beats me, maar wel blij met deze ruimteregeling.

[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 30-11-2025 17:02 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:54
EVfan schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:53:
[...]

@xoror en anderen.
Maar ik herken het niet. Draai nu ruim een jaar met deze WP, en heb zelden last gehad van dit hysterese probleem. Feitelijk alleen in een defrost periode schommelt de temperatuur in de woonkamer, waar de PAR 60 hangt enigszins, maar dat is met een all-radiators systeem onvermijdelijk ook al heb ik een systeem inhoud van 175 liter.
Bijvoorbeeld de laatste dagen draait mijn WP op ruimteregeling met 35 Hz, Ta 30-31 graden en verbruik 950 tot 1000W. dT is 2.8 tot 3.0 graden, flow 26 lpm, CoP rond de 5.5. Zie het HW kWh geregistreerde verbruik in de grafiek.

[Afbeelding]

En wat het belangrijkste is: de temperatuur blijft strak op 21 graden op de PAR. Mijn WP heeft een FTC7 controller, wellicht is dat van belang?
Waarom ik van die hysterese geen last heb, beats me, maar wel blij met deze ruimteregeling.
Waarschijnlijk omdat je gigantisch veel warmtevraag hebt. Hierdoor heb je altijd nog een soort stralingswarmte waardoor het al minder koud voelt, ook als de temperatuur zou dalen, en het ook veel makkelijker is voor de controller om een strakke temperatuur te blijven houden zonder überhaupt af te slaan. Met een modern nieuwbouwhuis heb je niet zo veel vermogen nodig waardoor de thermostaat daadwerkelijk zal afslaan.

Ik heb met deze temperaturen een paar uur per dag op 40-50 Hz nodig om de temperatuur een halve graad te laten stijgen en dat is genoeg of soms zelfs te veel om de volgende nacht weer terug te zijn op dezelfde temperatuur als de dag ervoor. Verder teruggaan in vermogen kan blijkbaar niet want er wordt altijd gemikt op een Flow temp van ongeveer 25 graden (zelfs al is de gevraagde setpoint van RR eigenlijk 20 graden), en dat is eigenlijk te hoog.

Maar het voelt al gauw minder warm aan want na een aantal uur heb je geen stralingswarmte meer (zelfs die paar graden warmer van de vloer kan je voelen) en voelt alles dus even warm aan. Dan is 1 graden verschil heel veel. Heb zelf nu een automatisering gemaakt die de temperatuur een hele graad verhoogt en dan zodra de controller daar op reageert er weer een halve graad afhaalt. Zo blijft de controller redelijk standaard werken maar voelt het toch al een stuk constanter aan dan vorig jaar toen ik deze automatisering nog niet had.

Laatst ben ik een dag bezig geweest om groep voor groep en een warmtecamera te kijken waar welke leidingen eigenlijk liggen en heb daardoor de hele dag de WP op minimum vermogen laten draaien. Het was toen slechts een halve graad warmer in huis dan normaal, maar het voelde echt veel warmer. Heb vervolgens een paar dagen niet meer hoeven stoken...

• Dsbwouter
  • Nu online
@EVfan

Zolang je de wp altijd kan laten draaien merk je er ook niks van. Wanneer je meer vermogen produceert dan dat je nodig hebt slaat die een keer af, daarna duurt het gewoon heel lang voordat die weer inkomt door de hoge hysterese.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
DarkPino schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:54:
Enigste wat ik maar niet aan de gang krijg is de PAR50 thermostaat. Ik heb de dipswitch omgezet en hij geeft ook beeld, als ik de temperatuur verander zie ik deze ook veranderen in HA en de kamer temperatuur staat ook netjes in HA maar de Ecodan stuurt er gewoon niet op.
Heb je de Ecodan wel op Ruimteregeling gezet?

• ocaj
  • Niet online
EVfan schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:53:
[...]

@xoror en anderen.
Maar ik herken het niet. Draai nu ruim een jaar met deze WP, en heb zelden last gehad van dit hysterese probleem.
Het hysterese"probleem" bestaat alleen in het tussenseizoen als je warmtevraag kleiner is dan het minimumvermogen. Default heeft de ruimteregeling een voorkeur voor lange runs boven pendelen en zal hij dus pas stoppen als je 1 graad boven gevraagde kamertemp zit.
Hij start dan direct weer zodra de temperatuur weer is gezakt tot de gevraagde kamertemp (dus niet 0,5 er onder).
Met wat tweaken van parameters kun je hem iets eerder laten stoppen zodat hij minder ver doorschiet.

In de winter bestaat het probleem niet, want dan regelt hij keurig op gevraagde kamertemperatuur.

• pascallj
ocaj schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:59:
[...]

In de winter bestaat het probleem niet, want dan regelt hij keurig op gevraagde kamertemperatuur.
Dit is natuurlijk niet waar. Het bestaat voor jou niet omdat je genoeg warmtevraag hebt. Zoals ik al zei hebben heel veel nieuwbouwwoningen (zeker tussenwoningen) aan de kleinste warmtepomp al meer dan voldoende (zelfs in hartje winter) en zullen wel degelijk afslaan omdat de temperatuur te hoog oploopt.

• Dsbwouter
  • Nu online
@pascallj

Opzich wel een luxe probleem hehe. Hier kan ik hem onder de 6° constant laten draaien(oud huis). Toch is propaan dan ook wel weer aantrekkelijk voor nieuwbouw door het lage minimale vermogen .

• pascallj
Dsbwouter schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:16:
@pascallj

Opzich wel een luxe probleem hehe. Hier kan ik hem onder de 6° constant laten draaien(oud huis). Toch is propaan dan ook wel weer aantrekkelijk voor nieuwbouw door het lage minimale vermogen .
Zeker een luxe probleem, daar hoor je mij ook niet over klagen ;). Alleen juist daardoor snap ik het probleem van de hysterese maar al te goed. Ik hoor van meer mensen (in eenzelfde woning) dat ze nou niet weten op welke temperatuur ze de thermostaat moeten instellen want de ene is te koud en de andere te warm en dat het op andere momenten toch ook weer koud aanvoelt. De thermostaat op halve graden kunnen instellen zou al helpen, maar de hysterese naar een halve graad net zo veel. En datzelfde ervaar ik ook nu ik van 1 graad naar een halve graad hysterese gegaan ben.

• EVfan
pascallj schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:18:
[...]

Waarschijnlijk omdat je gigantisch veel warmtevraag hebt. Hierdoor heb je altijd nog een soort stralingswarmte waardoor het al minder koud voelt, ook als de temperatuur zou dalen, en het ook veel makkelijker is voor de controller om een strakke temperatuur te blijven houden zonder überhaupt af te slaan. Met een modern nieuwbouwhuis heb je niet zo veel vermogen nodig waardoor de thermostaat daadwerkelijk zal afslaan.

Ik heb met deze temperaturen een paar uur per dag op 40-50 Hz nodig om de temperatuur een halve graad te laten stijgen en dat is genoeg of soms zelfs te veel om de volgende nacht weer terug te zijn op dezelfde temperatuur als de dag ervoor. Verder teruggaan in vermogen kan blijkbaar niet want er wordt altijd gemikt op een Flow temp van ongeveer 25 graden (zelfs al is de gevraagde setpoint van RR eigenlijk 20 graden), en dat is eigenlijk te hoog.

Maar het voelt al gauw minder warm aan want na een aantal uur heb je geen stralingswarmte meer (zelfs die paar graden warmer van de vloer kan je voelen) en voelt alles dus even warm aan. Dan is 1 graden verschil heel veel. Heb zelf nu een automatisering gemaakt die de temperatuur een hele graad verhoogt en dan zodra de controller daar op reageert er weer een halve graad afhaalt. Zo blijft de controller redelijk standaard werken maar voelt het toch al een stuk constanter aan dan vorig jaar toen ik deze automatisering nog niet had.

Laatst ben ik een dag bezig geweest om groep voor groep en een warmtecamera te kijken waar welke leidingen eigenlijk liggen en heb daardoor de hele dag de WP op minimum vermogen laten draaien. Het was toen slechts een halve graad warmer in huis dan normaal, maar het voelde echt veel warmer. Heb vervolgens een paar dagen niet meer hoeven stoken...
@pascallj
Ongetwijfeld speelt de hoogte van de warmtevraag een rol, maar als de WP steady loopt is er sprake van een thermisch evenwicht. De WP produceert net zoveel warmte als weglekt. En dat dagen achtereen, inclusief koudere nachten en zoals gisteren een ongewoon warmte dag Een evenwicht behorend bij een warmteverlies van 100W/K zal wat makkelijker te verstoren zijn als een (zoals hier) 350-400W/K.
Maar is dat het?

• EVfan
Dsbwouter schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:18:
@EVfan

Zolang je de wp altijd kan laten draaien merk je er ook niks van. Wanneer je meer vermogen produceert dan dat je nodig hebt slaat die een keer af, daarna duurt het gewoon heel lang voordat die weer inkomt door de hoge hysterese.
@Dsbwouter
Dat is ook zoals ik het zie.
De WP heeft een vermogen van 11.2 kW bij -7. De huidige omstandigheden vragen om een prestatie van de WP in het (lage) mid range gebied. Naar onder is nog wat ruimte (de WP kan op een minimum van 575W, 4 kW thermisch) draaien, voordat die intermitterend gaat verwarmen, van pendelen is eigelijk nooit sprake door de gekozen instellingen. Naar boven is nog zat ruimte.
Allemaal waar, maar de regeling werkt dus kennelijk met een nauwe marge op de PAR 60.
Ik ben er blij mee.

• Dsbwouter
  • Nu online
@EVfan

Opzich is er ook niks mis met de regeling verder. Kan me voorstellen als je een warmteverlies hebt van 3kW bij -10 het lastig word om de wp aan te houden bij 5° als het minimale vermogen 2kW is.

• EVfan
ocaj schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:59:
[...]

Het hysterese"probleem" bestaat alleen in het tussenseizoen als je warmtevraag kleiner is dan het minimumvermogen. Default heeft de ruimteregeling een voorkeur voor lange runs boven pendelen en zal hij dus pas stoppen als je 1 graad boven gevraagde kamertemp zit.
Hij start dan direct weer zodra de temperatuur weer is gezakt tot de gevraagde kamertemp (dus niet 0,5 er onder).
Met wat tweaken van parameters kun je hem iets eerder laten stoppen zodat hij minder ver doorschiet.

@ocaj
Inderdaad voor onze woning, en onze WP is dit ook min of meer het gedrag dat ik zie.
Alleen na een SWW run wil de temperatuur wel eens een uurtje naar 20.5 zakken, omdat er dan een klein uur niet is verwarmd.
Dat “gat” inhalen duurt dan wel even, ook weer door de gekozen instellingen. De WP hoeft van mij niet als een dolle de achterstand in te halen, wat wel gebeurt na een defrost overigens.

• EVfan
Dsbwouter schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:51:
@EVfan

Opzich is er ook niks mis met de regeling verder. Kan me voorstellen als je een warmteverlies hebt van 3kW bij -10 het lastig word om de wp aan te houden bij 5° als het minimale vermogen 2kW is.
Inderdaad, mijn warmteverlies bij -10 is dus 10-12 kW. En in heftig defrost weer moet hij er ook flink aan trekken, terwijl bij droog vriesweer de WP het weer makkelijk bijhoudt.
@pascallj
Een woning als die van jou is natuurlijk in veel opzichten fijn, maar “elk voordeel hep zijn nadeel” zei een grootheid eens.

• ocaj
  • Niet online
pascallj schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:03:
[...]

Dit is natuurlijk niet waar. Het bestaat voor jou niet omdat je genoeg warmtevraag hebt. Zoals ik al zei hebben heel veel nieuwbouwwoningen (zeker tussenwoningen) aan de kleinste warmtepomp al meer dan voldoende (zelfs in hartje winter) en zullen wel degelijk afslaan omdat de temperatuur te hoog oploopt.
Ah ja, dat realiseerde ik me niet dat een nieuwbouwwoning ook in de winter te weinig warmteverlies heeft voor het minimumvermogen van de kleinste warmtepompen.
(ik heb zelf een hoekwoning uit 1971, 's winters altijd meer warmtevraag dan het minimumvermogen)

Tijd voor de ontwikkeling van nog kleinere warmtepompen?

Overigens is de ruimteregeling dan ook nog wel wat te "temmen", door het "thermo diff"-interval wat lager in te stellen. Standaard gaat hij door tot +5 boven de gevraagde aanvoertemp, als je dat verlaagt dan gaat hij ook intermitterend verwarmen. Nou ja: waterpomp blijft lopen, buitenunit gaat uit, dus niet helemaal hetzelfde als met een externe thermostaat die de warmtevraag uitzet en dus de waterpomp ook uit gaat.

Bij mij slaat hij in het tussenseizoen nu meestal af op thermo-diff en niet op 1 graad overshoot van gevraagde kamertemp.

[ Voor 3% gewijzigd door ocaj op 30-11-2025 19:21 ]

Dsbwouter schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:16:
Vergeet niet dat dan elke nacht in de winter (waarin je anders de WP uit zou laten om zoveel mogelijk op de hoge COP's te verwarmen) de waterpomp aan gaat om bevriezing te voorkomen. Daar hebben de R32 PUZ-systemen geen last van.
Juist bij nieuwbouw met dikke isolatie en veel massa tov het WP-vermogen is nachtverlaging superaantrekkelijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Dsbwouter schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:40:
@xoror

Klopt daar zag je het bij @jozi het duidelijkst, hier mooi te zien: jozi in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Verdamper intrede (outside unit liquid pipe 1 temp) is inderdaad code 005.

@Rob1710 wat je kan doen is een SWW run starten en dan na bijv 20-30 minuten de “discharge temp” (code 004) en de “liquid pipe 1 temp th3” (code 005) opvragen via “informatie werking” in het service menu en deze waarden noteren. En dan de Melpump data van ditzelfde tijdstip tonen (Ta, Tbuiten, compressor frequentie, COP).

Je kan dan zien of de verdamper temp en de COP inderdaad te laag zijn. Je installateur moet komen, misschien helpt dit om hem te overtuigen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:55:
[...]

Vergeet niet dat dan elke nacht in de winter (waarin je anders de WP uit zou laten om zoveel mogelijk op de hoge COP's te verwarmen) de waterpomp aan gaat om bevriezing te voorkomen. Daar hebben de R32 PUZ-systemen geen last van.
Juist bij nieuwbouw met dikke isolatie en veel massa tov het WP-vermogen is nachtverlaging superaantrekkelijk.
Ik moet zelfs aan nachtverlaging doen anders komt er een punt dat de boel gaat pendelen en dat met minimaal TA van 25c.

Alleen bij -5 of meer en dat 48 uur lang of langer kan ik de WP 24/7 blijven draaien.

Met 7c buitentemperatuur is het al lastig, dan kan ik van 08:00 tot 14:00 en dan is de gehele woning alweer op temperatuur.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

Bschnitz schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:01:
Alleen bij -5 of meer en dat 48 uur lang of langer kan ik de WP 24/7 blijven draaien.
Dan is je WP te groot. Je had dan beter de SUZ40 kunnen hebben ipv de SUZ80.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:03:
[...]

Dan is je WP te groot. Je had dan beter de SUZ40 kunnen hebben ipv de SUZ80.
Yup, niet heel veel keuze gehad bij een nieuwbouw.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Rob1710
SebastiaanPs schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:59:
[...]

Klopt daar zag je het bij @jozi het duidelijkst, hier mooi te zien: jozi in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Verdamper intrede (outside unit liquid pipe 1 temp) is inderdaad code 005.

@Rob1710 wat je kan doen is een SWW run starten en dan na bijv 20-30 minuten de “discharge temp” (code 004) en de “liquid pipe 1 temp th3” (code 005) opvragen via “informatie werking” in het service menu en deze waarden noteren. En dan de Melpump data van ditzelfde tijdstip tonen (Ta, Tbuiten, compressor frequentie, COP).

Je kan dan zien of de verdamper temp en de COP inderdaad te laag zijn. Je installateur moet komen, misschien helpt dit om hem te overtuigen.
Ga ik doen dank je

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:55

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:55:
[...]

Inmiddels durf ik de stelling wel aan dat nachtverlaging voor mij niet heilig is. De WP moet er harder aan trekken hier door de >1 graad warmteverlies wat zich dan realiseert, waardoor de COP winst ook wel weer verdampt. Ook is het ritme van de WP qua verwarmen en warmteverlies om weer aan te springen dermate dat ie overdag toch wel draait. Komt nog bij dat ik in specifieke van nature frissere ruimtes de warmte zeker wel nodig heb…

Dus het super aantrekkelijke van nachtverlaging verdient wel wat nuance ;).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Rob1710
Heb net de test gedaan 005 geeft 8 en 004 geeft 76
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiDI26mBugbe58HaG0A6KrThkl8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hbu9j8dX0wx9c6mSvPoXhTJf.png?f=fotoalbum_large
Rob1710 schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:56:
[...]

Heb net de test gedaan 005 geeft 8 en 004 geeft 76
[Afbeelding]
Heb je de grafiek ook met y-as, labels en waarden op het moment van uitlezen codes?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Rob1710
SebastiaanPs schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:05:
[...]

Heb je de grafiek ook met y-as, labels en waarden op het moment van uitlezen codes?
https://ios.melpump.com/p...39-6dc6-a569-7d4604648c3f

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-12 19:41
Rob1710 schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:22:
Vandaag buiten temperatuur hier 12 graden volgens de warmtepomp en toch defrost.
Is dat normaal ?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is zeker niet normaal, maar dat had je inmiddels al begrepen.

90% kans dat er te weinig koudemiddel in systeem zit. Lekkage? Extra leidinglengte zonder bijvulling? Vorig jaar heeft Alklima een bericht uitgebracht dat de originele tabel met bijvullen op basis van extra lengte voor de nieuwe SUZ-modellen in de installatiehandleiding tegenstrijdig waren. Wat iedere kritische installateur zelf ook al had gezien.

10% kans dat iets anders niet goed gaat. Knik in leiding? Onjuist werkende EEV? ...

Tijd om je installateur dit uit te laten zoeken.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Rob1710
Dank je wel ga morgen met alklima en de installateur bellen

• Rob1710
Wat horen de waardes te zijn?

• M_AW
Link

Maar ik acht de kans op lekkage of knik groter dan dat exact dit verkeerd gegaan zou zijn.

• Dsbwouter
  • Nu online
@Rob1710

Hoeveel meter koelleidingen zitten er ongeveer aan? Heb je iets van een inbedrijfstellings rapport of zit er een sticker op de buiten of binnenunit van het bedrijf die het geplaatst heeft ?

• Rob1710
Dsbwouter schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:20:
@Rob1710

Hoeveel meter koelleidingen zitten er ongeveer aan? Heb je iets van een inbedrijfstellings rapport of zit er een sticker op de buiten of binnenunit van het bedrijf die het geplaatst heeft ?
Ik schat 16 meter geen sticker of rapport

[ Voor 3% gewijzigd door Rob1710 op 01-12-2025 08:29 ]

• Dsbwouter
  • Nu online
@Rob1710

Je hebt een 60va2 met een 200l boiler toch? Dan zou er 310gr bij moeten. Standaard vulling is maar 0.8kg dus mochten ze dit niet gedaan hebben kan het wel een verklaring zijn voor je problemen.

• Rob1710
Dsbwouter schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:44:
@Rob1710

Je hebt een 60va2 met een 200l boiler toch? Dan zou er 310gr bij moeten. Standaard vulling is maar 0.8kg dus mochten ze dit niet gedaan hebben kan het wel een verklaring zijn voor je problemen.
Ja dat klopt er is wel iemand geweest om te vullen maar weet verder niets.
Het contact met de installateur gaat moeizaam ben wel met alklima in contact dus afwachten maar.
Wat kun je anders, hoop maar dat er geen schade ontstaat.

• Dsbwouter
  • Nu online
@Rob1710

Gaat allemaal niet zomaar kapot hoor. Alklima kan hier alleen ook weinig mee als je niet weet of het bijvullen goed gegaan is. Belangrijkste is eerst om dat uit te zoeken en vanuit daar verder.

• Rob1710
Dsbwouter schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:51:
@Rob1710

Gaat allemaal niet zomaar kapot hoor. Alklima kan hier alleen ook weinig mee als je niet weet of het bijvullen goed gegaan is. Belangrijkste is eerst om dat uit te zoeken en vanuit daar verder.
Ik heb net de Firma A3 gebeld en gevraagd hoeveel er is bijgevuld konden het niet precies zeggen omdat zij 2 huizen hebben gedaan maar het zou ongeveer 0,5 kg moeten zijn.

• Rob1710
Rob1710 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:21:
[...]

Ik heb net de Firma A3 gebeld en gevraagd hoeveel er is bijgevuld konden het niet precies zeggen omdat zij 2 huizen hebben gedaan maar het zou ongeveer 0,5 kg moeten zijn.
Waar zou ik een installateur kunnen vinden in de buurt van Didam ?

• xoror
  • Niet online
@Rob1710 Teveel is ook niet goed he? Het moet exact goed zijn.

• M_AW
Rob1710 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:21:
[...]

Van iedere vulling / terugwinning moet een registratie worden bijgehouden in hun systeem. Zelfs als ze 2 units op 1 adres doen.
Als zij dit niet hebben dan kan je er melding van maken. Niet dat jij daarmee geholpen bent met je huidige systeem.

• Rob1710
M_AW schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:07:
[...]

Van iedere vulling / terugwinning moet een registratie worden bijgehouden in hun systeem. Zelfs als ze 2 units op 1 adres doen.
Als zij dit niet hebben dan kan je er melding van maken. Niet dat jij daarmee geholpen bent met je huidige systeem.
Waar doe ik die melding ?

• Dsbwouter
  • Nu online
@Rob1710

Ze moeten dit gewoon registeren en zijn wettelijk verplicht dit bij te houden en een stekbon van te maken en een kopie achter laten op locatie.. zal het toch het nog iets minder vriendelijk vragen als ik jou was. Als ze dit niet kunnen zeggen betekend het dat je alles kan afpompen om de vulling te controleren.

• Rob1710
De warmtepomp draait nu 9 uur om de temperatuur van 20,5 naar 21,5 graden te komen telkens naar maximaal vermogen tussen de defrost in.
Zou ik de curve moeten aanpassen ?

• Dsbwouter
  • Nu online
@Rob1710

Draai je op ruimte regeling?

• pascallj
Rob1710 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:48:
[...]

De warmtepomp draait nu 9 uur om de temperatuur van 20,5 naar 21,5 graden te komen telkens naar maximaal vermogen tussen de defrost in.
Eerlijk gezegd snap ik niet dat je nog steeds wilt spelen met instellingen, terwijl het vanwege jouw defrost situatie al lang duidelijk is dat je warmtepomp niet in orde is. Je kan nu leuk gaan spelen met instellingen om eromheen proberen te werken, maar dat gaat het probleem echt niet oplossen.

In de tussentijd heb je zelf gemerkt, dat als je hem op vaste Ta van 25 graden zet, dat het nog wel te doen is en je ook de woning warm krijgt, maar je alleen zelf de WP uit moet zetten als het te warm wordt. Zo zou ik het in de tussentijd doen om te voorkomen dat je onnodige defrosts hebt.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Rob1710 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:48:
[...]
Ik denk dat de tijd van instellingen voorbij is en de fluwelen handschoen af moet. Er moet een serieus bericht naar de installateur worden gestuurd dat je volledige WP installatie geïnspecteerd moet worden omdat er zaken niet in orde zijn. Het is aan hen om een werkende installatie op te leveren. Hij hoeft niet volledig gefinetuned te worden door de monteur, maar de basis moet gewoon goed zijn. Pas daarna kan je met instellingen gaan finetunen.

• Rob1710
stin00 schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:07:
[...]

Ik denk dat de tijd van instellingen voorbij is en de fluwelen handschoen af moet. Er moet een serieus bericht naar de installateur worden gestuurd dat je volledige WP installatie geïnspecteerd moet worden omdat er zaken niet in orde zijn. Het is aan hen om een werkende installatie op te leveren. Hij hoeft niet volledig gefinetuned te worden door de monteur, maar de basis moet gewoon goed zijn. Pas daarna kan je met instellingen gaan finetunen.
ik heb het stek formulier opgevraagd dit is wat ik kreeg het is voor 2 installatie die van mij en de buren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at3iiS8PHXOtpV6fdJhzxbIW_N8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pY6YkL7O5JWF7TUc6A5SqbO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nua7LS-FkjD_cyzgmQSHATvkFOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ijc74GHpwhVCPMewgbTxMoUn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkqMZAqA48tn3RaQP-wFdsq8U-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jP83jZWxv4RQrvWmpHScm51A.jpg?f=fotoalbum_large

• Rob1710
Ja ik draai op ruimte regeling.

• nessio
Dan heb je nu normale defrosts. Het is buiten maar 3gr. Mijn wp draait dan wel met behoorlijk vermogen. Maar nog steeds 8-20.

• Dsbwouter
  • Nu online
@Rob1710

Jaaa.. daar kun je dus precies niks mee. Ze horen gewoon een inbedrijfstellings rapport gemaakt te hebben als ze bijgevuld hebben. Ze hebben hem ook afgeperst, gevacumeerd en lekdicht bevonden, dus zou ze lekker terug laten komen. Zoals meerdere vermeld hebben zet hem voor nu gewoon op vaste ta dan ben je van die zenuwachtige regeling af.

• Rob1710
nessio schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:52:
Dan heb je nu normale defrosts. Het is buiten maar 3gr. Mijn wp draait dan wel met behoorlijk vermogen. Maar nog steeds 8-20.
Wat bedoel je met 8-20

• nessio
Dat ik nog steeds maar 12 uur stook nml van 8u-20u.
Defrosts duurde tot 10u. Daarna buitentemperatuur 6 gr. kwam goed uit want toen startte swwrun en vervolgens om 11u legionella proc. Na legionella draait ie nu nog steeds op RR een Ta 25 en Tr 22.
Aan noordzijde is het nu 21 ( daar staat de Par50) vraag temperatuur is 21,5 en dat bereikt ie meestal in de middag ( wanneer is afhankelijk van de zon).

• pascallj
Zit de laatste tijd over het volgende na te denken, maar ben benieuwd of het ergens op slaat.

In tegenstelling tot wat in de TS staat, merk ik dat ook de RR gewoon zal proberen om minimaal een Ta van 25 graden (of 24,5 in het begin) te maken, ondanks dat het setpoint dan gewoon ergens tussen de 20 en 25 in staat. De instellingen van de RR staan dan ook minimaal: 20-37. De frequentie die ik daar momenteel voor nodig heb is dan meestal 46 Hz. Dit is duidelijk niet minimaal vermogen.

Laatst merkte ik dat als je groepen dichtzet, je deze 25 graden veel makkelijker kan halen en werd er uiteindelijk terug geregeld naar 32 Hz, wat momenteel minimaal is. Dit is natuurlijk logisch want je creëert minder warmteafgifte.

Normaal wordt er altijd geadviseerd zoveel mogelijk afgifte te creëren, want dan kan de Ta omlaag en dat is vaak beter voor de COP. Maar wat nu als de WP niet lager in temperatuur wil? Stel ik creëer minder afgifte, de WP zal dan nog steeds een Ta van 25 graden proberen te maken, maar dan wel op een lagere frequentie. Of zal de verhoging van de retour temperatuur het afgegeven vermogen zodanig verminderen (en het energieverbruik als nog laten stijgen, want hogere condensingtemperatuur), dat het het mogelijk lagere stroomverbruik teniet doet?

Ik kan het natuurlijk gaan proberen en gaan meten en berekenen, maar mijn live COP is niet heel nauwkeurig aangezien het verbruik alleen kan benaderen op basis van verbruiksmetingen per minuut met een nauwkeurigheid van 10 Wh. De COP per dag zou dan beter zijn, maar is weer afhankelijk van andere factoren en gezien de geringe warmte die ik nodig heb, heeft het stand-by verbruik daar ook significant invloed op.

Maar misschien zie ik gewoon iets heel triviaals over het hoofd waardoor dit nergens op slaat 8)7

• Dsbwouter
  • Nu online
@pascallj

Zolang je genoeg open hebt staan om je minimale vermogen kwijt te kunnen met een ta van 25 zal die er prima mee draaien. Je cop zal gelijk blijven mits je op dezelfde ta kan blijven draaien maar uiteraard zal je stroomverbruik dalen omdat je minder afgeeft. Het idee is dat je de warmtepomp zo langer kan laten draaien voordat deze afschakelt op de thermostaat of zit er een andere reden achter ?

• Rob1710
nessio schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:04:
Dat ik nog steeds maar 12 uur stook nml van 8u-20u.
Defrosts duurde tot 10u. Daarna buitentemperatuur 6 gr. kwam goed uit want toen startte swwrun en vervolgens om 11u legionella proc. Na legionella draait ie nu nog steeds op RR een Ta 25 en Tr 22.
Aan noordzijde is het nu 21 ( daar staat de Par50) vraag temperatuur is 21,5 en dat bereikt ie meestal in de middag ( wanneer is afhankelijk van de zon).
Hoe ziet een grafiek van jou warmtepomp er uit ?

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
@pascallj Ik kan beamen dat de RR de neiging heeft om bij temperaturen van laten we zeggen onder de 10 graden niet per se op laag vermogen te gaan draaien. Waar ik bij temperaturen hierboven regelmatig 23,5 of 24 graden met 20/26 Hz zie, is dat de laatste tijd inderdaad steeds vaker 25,0 tot 27,0 met >40Hz, ondanks dat het daaruit volgende vermogen te hoog is voor het huis (binnen enkele uren een graad overshoot).

Maar wat denk ik belangrijk is is dat het wel echt gerommel in de marge is. De hoogste COP's zitten niet bij 20/26 Hz maar ergens wat hoger. Volgens het databook bij mij zelfs pas bij 9kW bij +7 wat volgens mij ongeveer 60 Hz is.

Kortom, ik zou gewoon de afgifte laten voor wat het is, en zo lang de compressor < 50 a 60 Hz zit me nergens druk om maken :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• pascallj
Dsbwouter schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:32:
@pascallj

Zolang je genoeg open hebt staan om je minimale vermogen kwijt te kunnen met een ta van 25 zal die er prima mee draaien. Je cop zal gelijk blijven mits je op dezelfde ta kan blijven draaien maar uiteraard zal je stroomverbruik dalen omdat je minder afgeeft. Het idee is dat je de warmtepomp zo langer kan laten draaien voordat deze afschakelt op de thermostaat of zit er een andere reden achter ?
Het idee was in eerste instantie gewoon om er wat van te leren en kijken of mijn theorie klopt. Ik kon niets bedenken waarom het niet zou kunnen of nadelig zijn, maar mijn kennis van de buitenunit is beperkt en wilde graag jullie mening.

Maar ik zou het ook niet erg vinden als de slaapkamer net ietsjes koeler zou zijn, maar was benieuwd of dit ten koste zou gaan van de efficiëntie.

Daarbij zou het mogelijk kunnen helpen met een lager geluidsniveau (spul op dak) en zorgen voor minder snel last van recirculatie (FZ spul) wat zich vooral op hogere frequenties voordoet. Het is een huurwoning dus oplossen gaat sowieso niet gebeuren.

• pascallj
michaelvo schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:25:
@pascallj Ik kan beamen dat de RR de neiging heeft om bij temperaturen van laten we zeggen onder de 10 graden niet per se op laag vermogen te gaan draaien. Waar ik bij temperaturen hierboven regelmatig 23,5 of 24 graden met 20/26 Hz zie, is dat de laatste tijd inderdaad steeds vaker 25,0 tot 27,0 met >40Hz, ondanks dat het daaruit volgende vermogen te hoog is voor het huis (binnen enkele uren een graad overshoot).

Maar wat denk ik belangrijk is is dat het wel echt gerommel in de marge is. De hoogste COP's zitten niet bij 20/26 Hz maar ergens wat hoger. Volgens het databook bij mij zelfs pas bij 9kW bij +7 wat volgens mij ongeveer 60 Hz is.

Kortom, ik zou gewoon de afgifte laten voor wat het is, en zo lang de compressor < 50 a 60 Hz zit me nergens druk om maken :).
Oh dus je ziet wel eens daadwerkelijk temperaturen lager dan 24,5? Ik zie ze in het begin natuurlijk ook wel als hij aan het opstarten is, maar daarna zie je wel duidelijk dat hij toch echt probeert de 25 te halen en het setpoint (vaak gewoon een flatline op 20) negeert. Zal eens opletten bij 10+. Alleen dan kom ik natuurlijk al snel in de zone dat ik geen verwarming meer nodig ga hebben :p.

Oh dat het mogelijk gerommel zou zijn in de marge was ik mij van bewust. Het was vooral een gedachte experiment ;).

• Dsbwouter
  • Nu online
@pascallj

Kan geen kwaad hoor, ik verwarm hier de slaapkamer en zolder helemaal niet.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:56:
[...]

Oh dus je ziet wel eens daadwerkelijk temperaturen lager dan 24,5? Ik zie ze in het begin natuurlijk ook wel als hij aan het opstarten is, maar daarna zie je wel duidelijk dat hij toch echt probeert de 25 te halen en het setpoint (vaak gewoon een flatline op 20) negeert. Zal eens opletten bij 10+. Alleen dan kom ik natuurlijk al snel in de zone dat ik geen verwarming meer nodig ga hebben :p.
Ja als het dus warm genoeg is buiten gaat het naar minimaal vermogen toe (4 kW, delta T van 2,5 graad). Hij Met de thermosstaat op 19,5 draait ie dan op Ta/Tr 23,5/21,0.

Ik heb de gehele woning vol liggen met 10cm hoh vloerverwarming dus dan krijg je een stabiele situatie met een dergelijke lage Tr. Zou zomaar kunnen dat bij jou je Tr langzaam oploopt en daardoor je Ta ook weer richting de 25 graden gaat?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• pascallj
michaelvo schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:53:
[...]

Ja als het dus warm genoeg is buiten gaat het naar minimaal vermogen toe (4 kW, delta T van 2,5 graad). Hij Met de thermosstaat op 19,5 draait ie dan op Ta/Tr 23,5/21,0.

Ik heb de gehele woning vol liggen met 10cm hoh vloerverwarming dus dan krijg je een stabiele situatie met een dergelijke lage Tr. Zou zomaar kunnen dat bij jou je Tr langzaam oploopt en daardoor je Ta ook weer richting de 25 graden gaat?
Dat zou natuurlijk ook kunnen, dat hij op delta stuurt. Ik heb zelf de thermostaat op 20,5 dus hij slaat af bij 21,5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUYul6OAL0DtzX6VVC7mFUOCNVc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/75TMcPt6mTlx0cTF58hqXXHh.png?f=fotoalbum_large

Zal het eens in de gaten gaan houden.

• nessio
@Rob1710 Nee geen statstiek, gaat er wel komen. Ik ben vrijwel altijd thuis.
Dus op rare dagen zoals vandaag check ik regelmatig de controller.
Bij de suz kun je dan bijv elke 5 min de Ta en Tr zien.
Vanmorgen dus na 2x defrost, sww en legionella run dacht ik wp gaat flink stoken. Nee dus. Urenlang 25/22 terwijl ik de wind zuid 3 pal op 9 meter brede achtergevel met veel glas staat. RR begon pas om 17 uur te reageren. Toen ging ie pas van jetje. Overigens heb een overshoot van 0,5. Huiskamer is altijd tussen 21,5 en 22. Par 50 staat op 21,5.

[ Voor 10% gewijzigd door nessio op 01-12-2025 21:28 ]

• DarkPino
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-12 18:48
Hoi!
andere vraag: het valt mij op dat de ‘discharge’ temperatuur heel erg schommeld: is dit een probleem en zo ja: kan ik hier wat aan doen?
Daarnaast laat de buiten temperatuur gekke artifacts zien: dit heeft hij gedaan sinds ik hem uitlees maar heb dus geen idee of dit normaal gedrag is? Weten jullie dat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5G-XD1qQBHjdrTpmf9RWZMzkMQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0crz0FlJ0B0IEAVMoRIrKNN5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cw9Rc5ONp3G5y3WV4lonF_v1dHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o41QZIvjAhPzkcBV7BhS9h3n.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• Rob1710
stin00 schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:07:
[...]

Komen deze week de warmtepomp uitlezen

• JR25
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Goedemorgen allen, korte vraag. Hoe kom ik ook alweer in het installateursmenu op de wireless controller om mijn COP in te zien? Alvast dank!

• nessio
Wireless? Hoe ziet die controller er uit? Foto svp

• Dsbwouter
  • Nu online
@DarkPino

Mijn discharge schommelt ook als de frequentie dat doet, is normaal. Je buitentemperatuur is wel bijzonder, staat je buitenunit vrij of ook in zo'n schoorsteen?

• Rob1710
Ik zie dat vaak een andere thermostaat gebruikt wordt dan de bij de unit geleverde thermostaat waarom zou je dat doen?

• nessio
@Rob1710 zoek in forum op netatmo.
Dan krijg je info waarom

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:56
nessio schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:05:
@Rob1710 zoek in forum op netatmo.
Dan krijg je info waarom
"Panasonic" kan ook :)

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

• nessio
In ieder geval even zoeken.

• nessio
Overigens denk ik nu te weten waarom de wp gister een tijdje 25/22 stookte.
Ik heb de wp zaterdagavond op verbieden gezet ( ivm veel bezoek zondag) en pas zondagavond weer aan.
Mogelijk heeft dat de software beïnvloedt .

Heeft iemand hier de installation manual van binnenunit ersf-vm2e beschikbaar?

Via de linkjes in de startpost kom ik er niet bij, en Alklima heeft blijkbaar de installation manuals achter een inlogpagina gezet.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• pascallj
Grolsch schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:54:

Via de linkjes in de startpost kom ik er niet bij, en Alklima heeft blijkbaar de installation manuals achter een inlogpagina gezet.
https://deltron.hr/media/...ce-manual-ast-2916902.pdf

Voldoet dit?

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-12 22:53
Grolsch schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:54:

Als het goed is kan je er zo bij.

https://drive.google.com/...gr4gLW2/view?usp=drivesdk

Mocht je nog meer nodig hebben ik heb inlogcodes van Alklima.
@Grolsch
Via de links in de TS gevonden: De uitgebreide installation manual van een FTC 7:
https://library.mitsubish...anual__DG79H200H02#page-1

De installatiehandleiding van de ERSF Hydrobox vind ik ook alleen in het Frans, niet zo praktisch...

• pascallj
Andrehj schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:21:
@Grolsch
Via de links in de TS gevonden: De uitgebreide installation manual van een FTC 7:
https://library.mitsubish...anual__DG79H200H02#page-1

De installatiehandleiding van de ERSF Hydrobox vind ik ook alleen in het Frans, niet zo praktisch...
Heb ook nog Duits en Italiaans voor je als je dat beter beheerst ;)
Mag van mij ook in het Chinees, dat spreek ik net zo goed als Frans ;)

• Rob1710
Als ik het goed begrijp, klopt het als ik de FTC7 thermostaat vervang door bv Panasonic ik de FTC7 naar de kringloop kan brengen

• pascallj
Rob1710 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:10:
Als ik het goed begrijp, klopt het als ik de FTC7 thermostaat vervang door bv Panasonic ik de FTC7 naar de kringloop kan brengen
Dat kan je doen, alleen werkt dan je warmtepomp niet meer. Dus of je dat wilt weet ik niet, misschien ben je dat ding ondertussen wel zo zat :+

Maar alle gekheid op een stokje, als je de FTC7 niet wilt gebruiken als thermostaat maar voor een andere thermostaat zou kiezen, dan plaats je de FTC7 terug in de binnenunit (als die daar plek voor heeft). De FTC7 is namelijk niet alleen een thermostaat maar ook de hele controller van de warmtepomp. Je gebruikt hem dus nog steeds voor alle instellingen etc, alleen zal hij het schakelen overlaten aan de andere thermostaat.

Overigens heb ik het hier over de FTC7 controller. Zoals ~Andrehj laatst ook vermelde, bestaat de FTC uit meerdere onderdelen waaronder de controller, maar ook de printplaat.

[ Voor 9% gewijzigd door pascallj op 02-12-2025 22:19 ]

• Rob1710
pascallj schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:17:
[...]

Dat kan je doen, alleen werkt dan je warmtepomp niet meer. Dus of je dat wilt weet ik niet, misschien ben je dat ding ondertussen wel zo zat :+

Maar alle gekheid op een stokje, als je de FTC7 niet wilt gebruiken als thermostaat maar voor een andere thermostaat zou kiezen, dan plaats je de FTC7 terug in de binnenunit (als die daar plek voor heeft). De FTC7 is namelijk niet alleen een thermostaat maar ook de hele controller van de warmtepomp. Je gebruikt hem dus nog steeds voor alle instellingen etc, alleen zal hij het schakelen overlaten aan de andere thermostaat.
Morgen komt de monteur de warmtepomp uitlezen en ik hoop dat daar genoeg data in staat voor Alklima. Weet niet of ze kunnen zien of er genoeg is afgevuld maar hoor het wel.
Ftc7 is de hele control unit / printplaat. Die kun je niet vervangen door een thermostaat.

Je kunt wel een thermostaat aansluiten op de ftc7 mainboard, en wel op in1, zoals vermeld in de documentatie.

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:10
Ta-Tr=DT

Huidige instelling is een vaste stooklijn met een ta 25. Op een gegeven moment verwarmt die niet meer tot die een daling heeft van ongeveer 5 graden tr 20/21.
Ik vind dat de temperatuur te veel daalt voordat de wp weer start met verwarmen.
Is deze functie in het menu waar ik deze waarde kan instellen? Ik vermoed van niet om dat er “thermo” staat.
Heb de instelling gewijzigd naar -3 en +4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aWRQZ1GA8Qs-YUCKdMIIHq6YSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UTZaiG0HVE8DsXNHeubn4lQ.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• ocaj
  • Niet online
Dat is de instelling voor de RuimteRegeling. Die wordt zover mij bekend niet gebruikt als je op vaste aanvoer stookt.

• Dsbwouter
  • Nu online
@pleio65

Je hebt geen externe thermostaat die de wp uitschakelt als de ruimte op temperatuur is ?

• pleio65
Dsbwouter schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:33:
@pleio65

Je hebt geen externe thermostaat die de wp uitschakelt als de ruimte op temperatuur is ?
Geen externe thermostaat. Vaste Ta was/is in principe voldoende, maar gisteren merkte ik dat het wel lang duurde voordat warmtepomp begon met verwarmen. Ik vraag mij af of de Dt in te stellen is? Maw: hoeveel K mag de Tr dalen voordat die weer begint met verwarmen?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• pascallj
pleio65 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:43:
[...]

Geen externe thermostaat. Vaste Ta was/is in principe voldoende, maar gisteren merkte ik dat het wel lang duurde voordat warmtepomp begon met verwarmen. Ik vraag mij af of de Dt in te stellen is? Maw: hoeveel K mag de Tr dalen voordat die weer begint met verwarmen?
Volgens mij is 1,5 graden verschil tussen Ta en setpoint de waarde voor het afslaan. Naar Tr wordt volgens mij niet gekeken dan. Is het niet zo dat de compressor stopt, circulatiepomp blijft draaien met de ingestelde doordraaitijd (standaard 10 min) waarna de buitenunit weer opstart? Heb je logging waarin je dat kan zien?

• pleio65
pascallj schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:04:
[...]

Volgens mij is 1,5 graden verschil tussen Ta en setpoint de waarde voor het afslaan. Naar Tr wordt volgens mij niet gekeken dan. Is het niet zo dat de compressor stopt, circulatiepomp blijft draaien met de ingestelde doordraaitijd (standaard 10 min) waarna de buitenunit weer opstart? Heb je logging waarin je dat kan zien?
Geen logging helaas. Pomp stond op pauze symbool. Circulatiepomp draait. Vanmorgen heb ik hem op Ta 26 ingesteld en heeft toen een hele tijd verwarmd. Daarnet stond die weer even op het pauze symbool. Als de circulatiepomp na 10 minuten stopt, dan stopt de circulatie. Dan vraag ik mij af hoe de -1,5 graad juist gemeten kan worden? Meten de twee temperatuurvoelers dan nog wel de juist waarden? Omdat ze zich “ dicht” bij elkaar in een compacte ruimte bevinden.

In mijn vorige woning had ik een warmtepomp waar het met een timer optie mogelijk was om per minuut de Ta in te stellen. Ik kan mij nog herinneren dat ik toen om de x uur de Ta tijdelijk voor 1 minuut plus 8 graden instelde om de pomp te triggeren dat die weer ging verwarmen. Na die minuut had had die had die de normale Ta weer.

• pascallj
pleio65 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:59:
[...]

Geen logging helaas. Pomp stond op pauze symbool. Circulatiepomp draait. Vanmorgen heb ik hem op Ta 26 ingesteld en heeft toen een hele tijd verwarmd. Daarnet stond die weer even op het pauze symbool. Als de circulatiepomp na 10 minuten stopt, dan stopt de circulatie. Dan vraag ik mij af hoe de -1,5 graad juist gemeten kan worden? Meten de twee temperatuurvoelers dan nog wel de juist waarden? Omdat ze zich “ dicht” bij elkaar in een compacte ruimte bevinden.

In mijn vorige woning had ik een warmtepomp waar het met een timer optie mogelijk was om per minuut de Ta in te stellen. Ik kan mij nog herinneren dat ik toen om de x uur de Ta tijdelijk voor 1 minuut plus 8 graden instelde om de pomp te triggeren dat die weer ging verwarmen. Na die minuut had had die had die de normale Ta weer.
Ik bedoelde niet dat de circulatiepomp stopt, maar dat de compressor stopt, de circulatiepomp 10 minuten blijft lopen waardoor de Ta daalt en daarna de compressor weer start. Binnen 10 minuten kan de Tr best naar 20/21 gedaald zijn waar jij het over had.

Die 1,5 graad is volgens mij alleen voor het afslaan, dus 26,5 bij een ingestelde Ta van 25. Daarna 10 minuten compressor uit en opnieuw. Maar ben daar niet helemaal zeker van of die 10 minuten instelling daarop slaat.

Maar wil je in de basis niet helemaal voorkomen dat de WP afslaat behalve op wanneer de gewenste temperatuur bereikt is?

• pleio65
Helder. Ik vond het raar dat die een paar uur zonder te pendelen niet verwarmde. Twee externe temperatuurmeters die op de vloerverwarming verdeler zitten gaven 20/21 graden aan. De tegelvloer begon minder warm te voelen. Het is bedoeling die op een gegeven moment afslaat, maar een paar uur lang vind ik bijzonder. Ik stel hem straks weer in op 25 en monitor dan een dag of twee wat die dan (niet) doet.
pascallj schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:14:
[...]

Ik bedoelde niet dat de circulatiepomp stopt, maar dat de compressor stopt, de circulatiepomp 10 minuten blijft lopen waardoor de Ta daalt en daarna de compressor weer start. Binnen 10 minuten kan de Tr best naar 20/21 gedaald zijn waar jij het over had.

Die 1,5 graad is volgens mij alleen voor het afslaan, dus 26,5 bij een ingestelde Ta van 25. Daarna 10 minuten compressor uit en opnieuw. Maar ben daar niet helemaal zeker van of die 10 minuten instelling daarop slaat.

Maar wil je in de basis niet helemaal voorkomen dat de WP afslaat behalve op wanneer de gewenste temperatuur bereikt is?

• nessio
@pleio65 Ta stond toch al op 25, zie je eerste bericht.

• pleio65
nessio schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:24:
@pleio65 Ta stond toch al op 25, zie je eerste bericht.
Klopt. Maar vanmorgen op 26 ingesteld om te kijken of die dan hetzelfde gedrag vertoont.

• Gugl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:04
Even een update, sinds vandaag is het systeem omgebouwd met de buffer (ik weet het, onnodig) in de retour en de thermostaat aan de binnenunit (waarvan de installateur nog steeds vindt dat het niet kan). Proxy eraan en hoppa, draaien maar. Dank allen voor het meedenken!
Pagina: 1 ... 203 204 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero