• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:59
jackkiej schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:53:
Goedenavond allemaal,
Laatst heb ik een offerte ontvangen voor een Mitsubishi warmtepomp, wat vinden jullie?

SHR-M60V2-E Set bestaande uit;
SUZ-SWM60 VA2 buitendeel & ERSD-VM2E binnendeel
Incl. 200L Boiler t.b.v. warm water.
Aangesloten op het bestaande leidingwerk,
en nieuwe thermostaat. Inclusief huur kraan.
Buitenunit geplaatst op het platte dak aan
de achterzijde van de woning.

€ 13.252 incl btw excl subsidie
Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:02:
[...]

Paar opmerkingen:
  • Die binnenunit is toch inmiddels vervangen door de ERSF serie?
  • Buitenunit op plat dak is over het algemeen een slecht idee. Die hoort op de grond in de tuin. Zie ook Trillingen warmtepomp dempen
  • En ik zou idd ook een 300 liter vat willen voor een gezinswoning. 200 liter alleen voor (max 2-persoons) appartementen.
De F is voor de PUZ. Die werkt met hogere drukken en heeft daardoor een andere wisselaar (die daarmee om kan gaan). Voor SUZ is de D ook goed. Het is wel de VM2E ofwel de E-generatie. Dit is dus de juiste set.

Verder eens. 300l zou ik ook altijd doen.

Ik ben niet persé tegen buitenunits op een dak, maar zet hem in ieder geval op veren (Soleco) en zorg ervoor dat hij voor storingen/onderhoud bereikbaar is, anders wil straks geen installateur je helpen hiermee.
MrScratch schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:28:
[...]

Waar is de huur van een kraan voor nodig? Ik heb in 2022 dezelfde opstelling gedaan met een 300L vat en dit ging prima zonder kraan.
Gewoon naar boven aan een paar spanbandjes? In de bouw komen nog elk jaar veel teveel mensen om het leven of raken gewond door onveilig werken. Ik zeg: we werken veilig of werken niet. Als een kraan (kan ook een mini-kraan zijn) nodig is, dan issie nodig.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MrScratch schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:28:
[...]

Waar is de huur van een kraan voor nodig? Ik heb in 2022 dezelfde opstelling gedaan met een 300L vat en dit ging prima zonder kraan.
Die 100 kilo plus van de buitenunit heeft een kraan nodig. Period.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Miezie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:52:
Die 100 kilo plus van de buitenunit heeft een kraan nodig. Period.
Het ging over een SUZ-SWM60VA2. Die weegt maar 40 kg. Qua ARBO en zo heb je dan nog altijd een kraan nodig, maar met een paar spanbandjes zet je die met twee personen ook vrij gemakkelijk op een dak van 3 meter hoog.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:00
@Runner

Nooit geweten van de f modellen voor de puz. Zie nu inderdaad dat de f tot 70° aanvoer gaat en de d tot 60°.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:49:
[...]

Het ging over een SUZ-SWM60VA2. Die weegt maar 40 kg. Qua ARBO en zo heb je dan nog altijd een kraan nodig, maar met een paar spanbandjes zet je die met twee personen ook vrij gemakkelijk op een dak van 3 meter hoog.
Daar zou ik persoonlijk op het dak als opdrachtgever ook wel wat van vinden ;). In elk geval niet op aansturen ivm aansprakelijkheid.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Miezie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:30:
Daar zou ik persoonlijk op het dak als opdrachtgever ook wel wat van vinden ;). In elk geval niet op aansturen ivm aansprakelijkheid.
Zo heb ik hier samen met de lokale installateur ook de buitenunit van de airco op het dak gezet. Een persoon op het dak die trekt aan een spanband, en eentje onderaan, die maar een paar treden de lader op hoeft en de unit van onderaf omhoog duwt. Gaat echt vrij makkelijk met die kleine buitenunitjes.
Met eentje van 100 kg gaat dat uiteraard niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:33:
[...]

Zo heb ik hier samen met de lokale installateur ook de buitenunit van de airco op het dak gezet. Een persoon op het dak die trekt aan een spanband, en eentje onderaan, die maar een paar treden de lader op hoeft en de unit van onderaf omhoog duwt. Gaat echt vrij makkelijk met die kleine buitenunitjes.
Met eentje van 100 kg gaat dat uiteraard niet.
Dat het zo kan ontken ik ook niet, of het verstandig is en bij van het dak kukelen nogal wat consequenties heeft is waar het om gaat ;).

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:03
Miezie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:35:
[...]

Dat het zo kan ontken ik ook niet, of het verstandig is en bij van het dak kukelen nogal wat consequenties heeft is waar het om gaat ;).
Het is zo dat je als prof het dag in dag uit moet doen. En dat gaat A een keer fout en B op een gegeven moment krijg je klachten aan spieren/gewrichten.
Nu zou ik een SUZ met een liftje doen. Maar nadeel van liftje is dat ding in en uit de aanhanger is weer tegen de 100kg trekken.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:33
Waarom staan hier op foto’s de meeste buitenunits met uitstroomopening naar de muur ipv andersom zoals in de montage/installatiehandleiding staat afgebeeld?

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:03
Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:02:
[...]

Paar opmerkingen:
  • Die binnenunit is toch inmiddels vervangen door de ERSF serie?
  • Buitenunit op plat dak is over het algemeen een slecht idee. Die hoort op de grond in de tuin. Zie ook Trillingen warmtepomp dempen
  • En ik zou idd ook een 300 liter vat willen voor een gezinswoning. 200 liter alleen voor (max 2-persoons) appartementen.
Bij een losse boiler kan ik me voorstellen dat je voor 300 liter wilt gaan. Maar zo'n geïntegreerde unit lijkt bij ons met 200 liter ruim voldoende, mogelijk vanwege de warmtewisselaar ipv spiraal en minder gelaagdheid. Nu is de ervaring nog zeer schaars, want ons systeem draait pas sinds gisteren, maar we hebben het SWW gelijk even uitgetest. Ik ben onder de douche gaan staan (ongeveer 10 minuten) en kind en vrouw zijn tegelijkertijd in bad gegaan. We hebben weliswaar een waterbesparende douchekop, maar we kregen het vat bij een ingestelde temperatuur van 53 graden niet koud. Dat wil zeggen, er kwam nog heet water uit de kraan toen het bad vol was. Dit wijkt totaal af van onze normale routine, dus heb ik het vat maar direct naar 48 graden gezet. Ben benieuwd hoe dat gaat.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• nessio
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyT2_UQUaZAAQjtfGDes0CIoKig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S75UDBKE7NdFhKYoBQzaCkj4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mogwWs6G8vTIULIRMwrRbttAu3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEW4L5m8sCiUsMzRxTKFqF7U.jpg?f=fotoalbum_large

Wat vinden jullie van deze aansluitingen?

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:15:
[...]

Het is zo dat je als prof het dag in dag uit moet doen. En dat gaat A een keer fout en B op een gegeven moment krijg je klachten aan spieren/gewrichten.
Nu zou ik een SUZ met een liftje doen. Maar nadeel van liftje is dat ding in en uit de aanhanger is weer tegen de 100kg trekken.
Je kunt voor dat soort dingen ook een andere prof inhuren. Bij mij hebben 3 mannen van een verhuisbedrijf de 110 kg de trap op getild, ze hadden een liftje mee, maar besloten om ‘m de trap met 2 bochten op te tillen, was zo gepiept.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• M_AW
  • Laatst online: 01:04
Verdient geen schoonheidsprijs zullen we maar zeggen. Maar dat zegt niks over de lekdichtheid.
Warmteverlies als gevolg van ongeïsoleerd stukje is verwaarloosbaar. Je kan het herstellen als je wilt, maar dat is alleen maar voor je eigen gemoedsrust.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Steffen30
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-12 21:57
Sinds 27 november werkt Melcloud Home het geschatte energieverbruik niet volledig bij (zie onderstaande grafiek). Waardes van SWW lijken wel te kloppen (SWW heeft echter nog niet gelopen vandaag), waardes bij verwarming zijn er niet/nauwelijks.
Op de warmtepomp zelf zijn de waardes inmiddels (met terugwerkende kracht) wel weer bijgewerkt. Ook dit heeft het tijdelijk niet gedaan.
Gisteren heb ik al eens de wifi module gereset, maar dit heeft helaas niet mogen helpen.
Ik ben helaas niet heel technisch, maar zou toch mijn COP op dagniveau (bij benadering) willen weten.

Installateur vindt mijn vraag schijnbaar niet belangrijk genoeg om te reageren. Iemand van jullie een tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhbGssGuRC7f1WoEdxYnZE4yIQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cvItEQIUN5q4ZB5TWaRIPvis.png?f=fotoalbum_large

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-12 10:52

MrScratch

I am rubber, you are glue

[b]Runner15 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:35:
Gewoon naar boven aan een paar spanbandjes? In de bouw komen nog elk jaar veel teveel mensen om het leven of raken gewond door onveilig werken. Ik zeg: we werken veilig of werken niet. Als een kraan (kan ook een mini-kraan zijn) nodig is, dan issie nodig.
Mee eens, als dat ding 100 kilo weegt dan wel. Maar bij mij ging het om een SUZ-SWM80VA en in mijn herinnering was die echt helemaal niet zwaar. Hebben we met 2 man zonder veel moeite op het dak van mijn uitbouw gezet. Ik heb ook totaal niet de herinnering dat het moeilijk of gevaarlijk was. Maar misschien laat mijn geheugen mij op dat gebied in de steek.

Look behind you! A three headed monkey!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-12 11:53
MrScratch schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:02:
[...]

Mee eens, als dat ding 100 kilo weegt dan wel. Maar bij mij ging het om een SUZ-SWM80VA en in mijn herinnering was die echt helemaal niet zwaar. Hebben we met 2 man zonder veel moeite op het dak van mijn uitbouw gezet. Ik heb ook totaal niet de herinnering dat het moeilijk of gevaarlijk was. Maar misschien laat mijn geheugen mij op dat gebied in de steek.
Je bent toen niet van het dak gevallen en op je hoofd terecht gekomen waarna je dat deel niet meer kunt herinneren?

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

• nessio
@M_AW het gaat ook om wat op een scheur of rare knik lijkt. Isolatie loopt normaal netjes door te de koppelingen
Overigens ziet het er bij alle woningen hier in het project zo uit. Vind het naar klungelig.
Overigens zijn alle koelleidingen veel te kort.
Hooguit 1,5m ipv de minimale 5m zoals voorgeschreven is voor de Suz…va serie

• joezzt
  • Niet online
Red_Baron schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:00:
[...]

Dat herken ik niet. Bij mij op vaste aanvoer laat de PAR50 thermostaat de warmtevraag bij +1°C afslaan. Als jij een lange run hebt van 8-20h, wat overigens prima is, dat komt denk ik omdat:
Jij een schema hebt ingesteld van 8-20h op 21.5°C en de warmte afgifte/verlies stabiel blijft en de ruimte op Ta niet boven de +1°C krijgt t.o.v. de ingestelde temperatuur. De PAR50 regelt helemaal niets, is enkel een aan-uit schakelaar waarbij je de hysterese of modulatie naar de warmtepomp niet kunt instellen.
Maar dat is helemaal prima als je geen overshoot in temperatuur hebt en lekkere lage frequentie van je buitenunit draait.
Welke regeling gebruik je: Vaste aanvoer, WAR, of Ruimteregeling?
Die +1, waar meet je die ? Bij mij, op ruimteregeling op 19.5 , slaat ie ook af bij 20.5 op de thermostaat, maar gaat al aan bij 19.5 op de thermostaat. Maar vergeet niet dat door de 0.5 graden resolutie en afronding de 20.5 eigenlijk 20.25 is en de 19.5 , 19.75 . Een halve graden afwijking dus.
Dus als het warmer wordt, dan geeft ie bij 20.25 al 20.5 aan.
Als het koeler wordt bij 19.75 al 19.5 .

Pff , en dat op de vroege ochtend.

In ieder geval werkt dat zo bij ruimteregeling, ik zet ‘m niet op war of vaste temperatuur omdat ie dan te hard opstart.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12 13:49
Ik was de nieuwste Wifi-module van Mitsubishi nog niet tegengekomen in dit topic, maar ik heb gisteren de MAC-597IF-E aangesloten op mijn Ecodan. In Italië besteld en voor nog geen €81 thuisbezorgd!
Vorig jaar heb ik wel eens gepost over een lage COP na herstart op laag vermogen, gezien bij intermitterend verwarmen in de ruimteregeling (post 1 en post 2). Dit had ik met "thermo diff adjust" van -9 niet meer geobserveerd. Inmiddels de ESP van @xoror waardoor ik e.e.a. veel beter kan zien. Op proef de "thermo diff adjust" lager gezet, waardoor ik vannacht weer 1x een pauze zag gevolgd door een herstart. Ik zag na de herstart geen superheat en een lagere COP. Dit zie ik ook regelmatig na een SWW run.
Klik voor groter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pn4IoPpUKy4bEIPAOTDh7baZmU8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yQtRtuh0D87GZTfXJg2z5Idp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yt7ozVcITpbKoOxqKBk74mu9KFI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lr6nZebpNjBOM65mV79AZt5s.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbZhqyxy4N3ErYYwDDjru_zXdKI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/twD4KcjnKkM1G2B8530utsMG.png?f=fotoalbum_tile
Zien anderen dit ook?
En weten de STEK experts (@Technician- @koevlaas2 @Dsbwouter ) misschien wat de oorzaak is?
Mijn systeem is netjes en precies volgens de instructies gevuld met koudemiddel en er zijn geen tekenen van een tekort aan koudemiddel.

Edit: deze users in de UK beschrijven hetzelfde fenomeen:
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/111
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/112
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/120
Wat zij als mogelijke verklaringen noemen zijn:
- oscilleren van de expansion valve (post)
- verdamping van koudemiddel in de compressor (post)
Ikzelf heb geen idee of dat kan kloppen.

[ Voor 15% gewijzigd door SebastiaanPs op 13-12-2025 09:54 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Robino schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:21:
Ik was de nieuwste Wifi-module van Mitsubishi nog niet tegengekomen in dit topic, maar ik heb gisteren de MAC-597IF-E aangesloten op mijn Ecodan. In Italië besteld en voor nog geen €81 thuisbezorgd!
Toch 18 euro in de pocket gehouden *O*
Melcloud Home ziet er een stuk beter uit vergeleken met de zooi die ik 3 jaar geleden zag. Zit er nu ook meer info in zoals frequentie? In de screenshots zie ik in functionaliteit weinig veranderingen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mecloud home heeft een stuk minder data (de meesten zijn niet blij met de nieuwe)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Geen superheat betekend normaal dat er teveel koude middel rond gepompt word en niet alles verdampt in de verdamper. Zie bij mij nooit zon lage superheat. Soms zakt die richting de 5 op minimale frequentie en dan gaat de compressor wat harder draaien zodat die weer stijgt. Lijkt wel alsof je expansieventiel op dat moment even van slag is. Tijdens opstart is het nog niet zo gek, het duurt even voordat alles stabiel draait.

[ Voor 4% gewijzigd door Dsbwouter op 13-12-2025 10:03 ]

Dsbwouter schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:01:
@SebastiaanPs

Geen superheat betekend normaal dat er teveel koude middel rond gepompt word en niet alles verdampt in de verdamper. Zie bij mij nooit zon lage superheat. Soms zakt die richting de 5 op minimale frequentie en dan gaat de compressor wat harder draaien zodat die weer stijgt. Lijkt wel alsof je expansieventiel op dat moment even van slag is. Tijdens opstart is het nog niet zo gek, het duurt even voordat alles stabiel draait.
Ik heb een wat langer koudemiddeltraject (~ 27 meter enkele reis) waarvoor mijn systeem exact volgens instructies is bijgevuld.
Maar anderen zonder lang traject observeren hetzelfde:
- Bschnitz in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"
- joezzt in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• nessio
Ik ben afwachting van mijn esp32 setje.
Dan kan ik ook wat beter de boel monitoren.
De melcloud oplossing laat ik links liggen.

[ Voor 27% gewijzigd door nessio op 13-12-2025 15:07 ]

• Technician-
SebastiaanPs schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:24:
Vorig jaar heb ik wel eens gepost over een lage COP na herstart op laag vermogen, gezien bij intermitterend verwarmen in de ruimteregeling (post 1 en post 2). Dit had ik met "thermo diff adjust" van -9 niet meer geobserveerd. Inmiddels de ESP van @xoror waardoor ik e.e.a. veel beter kan zien. Op proef de "thermo diff adjust" lager gezet, waardoor ik vannacht weer 1x een pauze zag gevolgd door een herstart. Ik zag na de herstart geen superheat en een lagere COP. Dit zie ik ook regelmatig na een SWW run.
Klik voor groter.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zien anderen dit ook?
En weten de STEK experts (@Technician- @koevlaas2 @Dsbwouter ) misschien wat de oorzaak is?
Mijn systeem is netjes en precies volgens de instructies gevuld met koudemiddel en er zijn geen tekenen van een tekort aan koudemiddel.

Edit: deze users in de UK beschrijven hetzelfde fenomeen:
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/111
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/112
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/120
Wat zij als mogelijke verklaringen noemen zijn:
- oscilleren van de expansion valve (post)
- verdamping van koudemiddel in de compressor (post)
Ikzelf heb geen idee of dat kan kloppen.
Ik denk dat de regeling van de EEV op zo’n moment niet snel genoeg regelt, of in een soort regelloop zit. Of er is verdamping van koudemiddel in de leiding. Loopt de leiding ook langs een zonzijde muur?
Je zou als je dat interessant vind de Ecodan dongle kunnen kopen om live het koudemiddelcircuit uit te lezen.
Technician- schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:24:
[...]

Ik denk dat de regeling van de EEV op zo’n moment niet snel genoeg regelt, of in een soort regelloop zit. Of er is verdamping van koudemiddel in de leiding. Loopt de leiding ook langs een zonzijde muur?
Je zou als je dat interessant vind de Ecodan dongle kunnen kopen om live het koudemiddelcircuit uit te lezen.
Dank voor je bericht. De leiding loopt over de westzijde maar die pauze en herstart is nacht. Het was geen volle maan ;)
Interessant: wat is dat voor dongle? Een speciale voor installateurs?

• Dsbwouter
@Technician-

Dat kan ook niet want er gaan hete gassen naar de binnenunit, het koudemiddel condenseert binnen en komt als verzadigde vloeistof terug.

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Kun jij met de va2 de stand van de lev uitlezen? 022 is dat dacht ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Dsbwouter op 13-12-2025 15:52 ]

Dsbwouter schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:51:
@SebastiaanPs

Thanks. Ik zal morgen eens kijken, ben nu niet thuis.

Even een wilde gedachte van iemand met nul STEK kennis: als de stand van de expansion valve onvoldoende koudemiddel laat verdampen, kan die vloeistof dan de compressor intreden en daar verdampen? Een beetje wat die users uit de UK suggereerden.
Wat ik namelijk zie is niet/nauwelijks superheat, maar daarnaast ook een minder lage liquid pipe 1 temp (verdamper intrede). De verdamper wordt dus minder koud. Vandaar mijn gedachte.

SebastiaanPs schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:03:
[...]

Dank voor je bericht. De leiding loopt over de westzijde maar die pauze en herstart is nacht. Het was geen volle maan ;)
Interessant: wat is dat voor dongle? Een speciale voor installateurs?
Een apparaatje waarmee je rechtstreeks de buitenunit uit kan lezen volgens mij. Is hier een paar jaar geleden wel eens ter sprake gekomen, maar ik kan het zo snel niet meer terugvinden.
Als ik die post weer terug vind zal ik er een link naar maken in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

@Technician- @Dsbwouter
De users die hetzelfde fenomeen tot nu toe rapporteren hebben allemaal een SUZ, voor zover ik het kan zien.
De power inverters (PUHZ en PUZ modellen) hebben volgens de service manuals twee linear expansion valves, de eco inverters (SUZ) hebben een enkele.
Misschien een betere refrigerant control door de power inverters? Of sla ik de plank hier mis?

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Dat zou in theorie wel kunnen ja. Als je ventiel te ver open staat dan verdampt niet al je koudemiddel en komt er dus iets vloeistof bij je compressor en dit verdampt door de compressie warmte. Suz modellen zijn zeker gevoeliger voor zulke dingen. De power inverters hebben een power receiver wat zorgt voor extra nakoeling wat weer resulteert in een betere werking van de lev's. Tevens dient dit ook als vloeistof vat.

• Technician-
Dsbwouter schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:47:
@Technician-

Dat kan ook niet want er gaan hete gassen naar de binnenunit, het koudemiddel condenseert binnen en komt als verzadigde vloeistof terug.
Ja tuurlijk verwarmingsbedrijf. Ik dacht even aan een situatie met een airco die ik eens had.

Maar dan zou niet alle vloeistof moeten verdampen in de verdamper, dus teveel worden rondgepompt. Weet wel dat de EEV met pulsen wordt opengestuurd (en dan weer teruggestuurd)
Ergens zou de EEV misschien zijn “nulpunt” kwijt kunnen raken en verder openstaan dan bedoeld?
Even een hersenspinsel.

• Dsbwouter
@Technician-

Oude lg aircos stonden hier bekend om. Dan moest je een keer de spanning eraf halen en dan liep het ventiel helemaal open en dicht waardoor die het nulpunt weer heeft. Maar die draaide dan constant slecht en aangezien dit soms is vind ik hem wel bijzonder..b

• Djvdb
@Andrehj je mag mij er ook bij zetten in de start post, bij ons is afgelopen week een SUZ-SWM60 VA2 met
ERST20D-VM2E geïnstalleerd :D.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-12 13:23

tomtommie

Alaaf!

Vraagje. Een familielid heeft een ecodan warmtepomp laten plaatsen en heeft een knx installatie. Het idee was om met een zennio klic mitte te gaan werken, maar volgens mij mis je hier veel data en API en app toegang is dan niet mogelijk.
Iemand hier met een dergelijke setup of advies?
Een splitter is niet mogelijk las ik.
Bedankt!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met de Zennio klic mitte, maar die wordt aangesloten op de CN105. De oplossing van @xoror bevat een splitter/proxy waarmee typisch de eigen ESP-oplossing parallel met Melcloud of Procon wordt gezet.
Ik verwacht dat dat ook met andere CN105-devices moeten werken.

Heeft dat familielid een KNX-only huis, of is er al iets meer aanwezig (Home Assistent, Homey of vergelijkbaar)?

• joezzt
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:14:
[...]

Ik heb een wat langer koudemiddeltraject (~ 27 meter enkele reis) waarvoor mijn systeem exact volgens instructies is bijgevuld.
Maar anderen zonder lang traject observeren hetzelfde:
- Bschnitz in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"
- joezzt in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Bij mij toch ook 22 m enkele reis, de helft in de grond de rest op oost en noord.
Maar ik heb mijn suz40 vervangen door een puz80, dat loopt een stuk lekkerder, die staat uit z’n neus te eten nu op 2.3 kW warmtevermogen bij 6 graden buiten.

joezzt schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:12:
[...]

Bij mij toch ook 22 m enkele reis, de helft in de grond de rest op oost en noord.
Maar ik heb mijn suz40 vervangen door een puz80, dat loopt een stuk lekkerder, die staat uit z’n neus te eten nu op 2.3 kW warmtevermogen bij 6 graden buiten.
Ah kijk. En @Bschnitz , wat is de lengte van jouw koudemiddelleidingen, enkele reis?

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:40
SebastiaanPs schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:42:
[...]

Ah kijk. En @Bschnitz , wat is de lengte van jouw koudemiddelleidingen, enkele reis?
Denk iets van 10 meter. Hooguit 12 meter.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

joezzt schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:12:
2.3 kW? Hoe meet je dat? Want volgens de specs zou deze niet lager kunnen dan 3.3 kW (bij A12W25) of 2.7 kW (bij A7W25, wat dichter bij de huidige buitentemperatuur komt).
Het zou mooi zijn als deze in werkelijkheid nog wat lager kan.
Of draai je op een Ta van 35 graden of nog hoger? Want dan is die ~2.4 kW inderdaad precies volgens het databook.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 14-12-2025 11:07 ]

• joezzt
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:01:
[...]

2.3 kW? Hoe meet je dat? Want volgens de specs zou deze niet lager kunnen dan 3.3 kW (bij A12W25) of 2.7 kW (bij A7W25, wat dichter bij de huidige buitentemperatuur komt).
Het zou mooi zijn als deze in werkelijkheid nog wat lager kan.
Of draai je op een Ta van 35 graden of nog hoger? Want dan is die ~2.4 kW inderdaad precies volgens het databook.
Ja, idd in die range 33-34. Ik meet de aanvoer en retour zelf nauwkeurig en calibreer de flowsnelheid adhv het vermogen in het databook, dus niet verwonderlijk dat het klopt 🤓

[ Voor 13% gewijzigd door joezzt op 14-12-2025 11:53 ]

joezzt schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:08:
Ja, idd in die range 33-34. Ik meet de aanvoer en retour zelf nauwkeurig en calibreer de flowsnelheid adhv de cop van het databook, dus niet verwonderlijk dat het klopt 🤓
Helaas is de resolutie die je van de ingebouwde flow sensor in de Mitsubishi binnenunits uit kunt lezen nogal laag, maar deze klopt wel altijd met datgene wat mijn Kamstrup (± 0.01 lpm) aangeeft.
Bovendien heeft de Kamstrup zijn temperatuursensoren in de vloeistofstroom zitten (ipv aan de buitenkant van de leiding) en zijn die sensoren nauwkeurig gekalibreerd, zodat ook de temperatuurmeting veel nauwkeuriger is.
Dus als je dus echt goed het thermisch vermogen wilt meten kan ik je alleen maar aanraden om een Kamstrup te installeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 14-12-2025 11:16 ]

• joezzt
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:14:
[...]

Helaas is de resolutie die je van de ingebouwde flow sensor in de Mitsubishi binnenunits uit kunt lezen nogal laag, maar deze klopt wel altijd met datgene wat mijn Kamstrup (± 0.01 lpm) aangeeft.
Bovendien heeft de Kamstrup zijn temperatuursensoren in de vloeistofstroom zitten (ipv aan de buitenkant van de leiding) en zijn die sensoren nauwkeurig gekalibreerd, zodat ook de temperatuurmeting veel nauwkeuriger is.
Dus als je dus echt goed het thermisch vermogen wilt meten kan ik je alleen maar aanraden om een Kamstrup te installeren.
Niet alleen de resolutie, maar ook de nauwkeurigheid van die flowsensor is niet best. Maar de temperatuurmeting is nauwkeurig voor dit doel, op een koperleiding met sensoren van 0.5 mm dik en eigen meet en filter algoritmes.

• Dsbwouter
@joezzt

Welke sensoren gebruik je hiervoor ?
Dsbwouter schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:51:
@SebastiaanPs

@Dsbwouter @Technician-
Vanmorgen tijdens een lange run mét superheat (Ta 31 gr, Tbuiten 8 gr, COP 5.86) heb ik code 022 eenmaal opgevraagd: 176.

Net in het eerste uur na de SWW run géén superheat, lagere COP (Ta 29 gr, Tbuiten 9 gr, COP 5.14). Meermaals 022 opgevraagd in 10 min tijd: tijdje op ~ 268, maar ook de waarden 7 en ~ 400 voorbij zien komen.

Is dat oscilleren van de expansion valve of normaal gedrag?

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:46
SebastiaanPs schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:56:
[...]

@Dsbwouter @Technician-
Vanmorgen tijdens een lange run mét superheat (Ta 31 gr, Tbuiten 8 gr, COP 5.86) heb ik code 022 eenmaal opgevraagd: 176.

Net in het eerste uur na de SWW run géén superheat, lagere COP (Ta 29 gr, Tbuiten 9 gr, COP 5.14). Meermaals 022 opgevraagd in 10 min tijd: tijdje op ~ 268, maar ook de waarden 7 en ~ 400 voorbij zien komen.

Is dat oscilleren van de expansion valve of normaal gedrag?
Aangezien je alle codes kan opvragen via het ESP project van @xoror, zou je die code kunnen toevoegen of vragen of xoror dat misschien als optie voor je kan doen. Dan kan je het over langere tijd volgen zonder zelf de code in te moeten typen elke keer.
pascallj schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:28:
[...]

Aangezien je alle codes kan opvragen via het ESP project van @xoror, zou je die code kunnen toevoegen of vragen of xoror dat misschien als optie voor je kan doen. Dan kan je het over langere tijd volgen zonder zelf de code in te moeten typen elke keer.
Thanks, I know :) Ik had het niet gevraagd omdat:
1) ik terughoudend ben met extra verzoekjes bij iemand die het project in zijn vrije tijd erbij doet
2) de service calls vrij veel opvraagcapaciteit kosten voor de ESP

Edit: “opvraag” toegevoegd, betere formulering

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 14-12-2025 16:36 ]

• pascallj
SebastiaanPs schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:49:
[...]

Thanks, I know :) Ik had het niet gevraagd omdat:
1) ik terughoudend ben met extra verzoekjes bij iemand die het project in zijn vrije tijd erbij doet
2) de service calls vrij veel capaciteit kosten voor de ESP
Hij doet het vast met plezier O-)

De ESP kan het makkelijk aan, het kost de FTC juist veel tijd. Net zo lang als dat het duurt als wanneer je het zelf opvraagt via de controller volgens mij.

• joezzt
  • Niet online
Dsbwouter schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:26:
@joezzt

Welke sensoren gebruik je hiervoor ?
Deze
Ik dacht dat ik ge-edit had, maar ze zijn 0.5 mm .

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

pascallj schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:27:
[...]

Hij doet het vast met plezier O-)

De ESP kan het makkelijk aan, het kost de FTC juist veel tijd. Net zo lang als dat het duurt als wanneer je het zelf opvraagt via de controller volgens mij.
Het is niet gemaakt om het frequent op te vragen, precies 1 van de redenen waarom @Andrehj niet snel een open source project officieel op zal nemen om dit soort zaken. En in het geval van service calls die tijd consumeren is het prima om daar afhoudend op te reageren 👍, de boel moet bovenal gewoon draaien zonder een ESP.

• pascallj
Miezie schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:45:
[...]

Het is niet gemaakt om het frequent op te vragen, precies 1 van de redenen waarom @Andrehj niet snel een open source project officieel op zal nemen om dit soort zaken. En in het geval van service calls die tijd consumeren is het prima om daar afhoudend op te reageren 👍, de boel moet bovenal gewoon draaien zonder een ESP.
Ik vind dit een vreemde redenering. We zitten hier op Tweakers om dit soort dingen uit te zoeken. Als je wilt weten hoe die klep werkt is dit de ideale manier om daar achter te komen (en het project draait hier toch al). Dat het er niet voor bedoeld is, wil niet zeggen dat het kwaad kan. Er wordt hier niets opgeslagen of veranderd, dus het kan nog veel minder kwaad dan het setpoint elke zoveel tijd veranderen wat ook veel laten gebeuren (door het project). De E-monitoring tool zal ook niet veel anders werken.

Dit heeft ook helemaal niets te maken met open source. Sterker nog, ik heb liever dat zoiets open source is, dan kan ik nazoeken hoe iets wordt aangestuurd en dan zelf besluiten of ik dat wel of niet wil gebruiken. Als je wil redeneren voor officiële (zoals Procon) vs niet officiële integraties kan ik het nog begrijpen.

Dat de boel moet werken zonder ESP staat hier buiten. Daar ben ik ook zeker voor.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

pascallj schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:46:
[...]

Ik vind dit een vreemde redenering. We zitten hier op Tweakers om dit soort dingen uit te zoeken. Als je wilt weten hoe die klep werkt is dit de ideale manier om daar achter te komen (en het project draait hier toch al). Dat het er niet voor bedoeld is, wil niet zeggen dat het kwaad kan. Er wordt hier niets opgeslagen of veranderd, dus het kan nog veel minder kwaad dan het setpoint elke zoveel tijd veranderen wat ook veel laten gebeuren (door het project). De E-monitoring tool zal ook niet veel anders werken.

Dit heeft ook helemaal niets te maken met open source. Sterker nog, ik heb liever dat zoiets open source is, dan kan ik nazoeken hoe iets wordt aangestuurd en dan zelf besluiten of ik dat wel of niet wil gebruiken. Als je wil redeneren voor officiële (zoals Procon) vs niet officiële integraties kan ik het nog begrijpen.

Dat de boel moet werken zonder ESP staat hier buiten. Daar ben ik ook zeker voor.
GitHub is alleen geen Tweakers ;).

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

ocaj schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:46:
Ik heb geen ervaring met de Zennio klic mitte, maar die wordt aangesloten op de CN105. De oplossing van @xoror bevat een splitter/proxy waarmee typisch de eigen ESP-oplossing parallel met Melcloud of Procon wordt gezet.
Ik verwacht dat dat ook met andere CN105-devices moeten werken.

Heeft dat familielid een KNX-only huis, of is er al iets meer aanwezig (Home Assistent, Homey of vergelijkbaar)?
Ik ga als eerste maar eens voor een KNX koppeling, het is indirect natuurlijk wel via Home Assistant te koppelen, maar dat is dan ook weer heel indirect, misschien tzt maar eens kijken naar zo'n splitter/proxy.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

tomtommie schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:55:
[...]

Ik ga als eerste maar eens voor een KNX koppeling, het is indirect natuurlijk wel via Home Assistant te koppelen, maar dat is dan ook weer heel indirect, misschien tzt maar eens kijken naar zo'n splitter/proxy.
Ik heb dat ding wat je noemde gecheckt, maar die sprak expliciet over airco’s?

Wat verwacht je te halen uit een knx koppeling eigenlijk?

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Miezie schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:18:
[...]

Ik heb dat ding wat je noemde gecheckt, maar die sprak expliciet over airco’s?

Wat verwacht je te halen uit een knx koppeling eigenlijk?
Ja je moet wel de Zennio MITTE (met E op het einde hebben), die is voor warmtepompen.

Het gaat me om een robuuste koppeling met de pomp voor het aansturen op basis van de warmtevraag. Het kan dus wel indirect knx -> HA -> Melcloud -> warmtepomp maar ben je wel afhankelijk van een cloud verbinding.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

tomtommie schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:03:
[...]

Ja je moet wel de Zennio MITTE (met E op het einde hebben), die is voor warmtepompen.

Het gaat me om een robuuste koppeling met de pomp voor het aansturen op basis van de warmtevraag. Het kan dus wel indirect knx -> HA -> Melcloud -> warmtepomp maar ben je wel afhankelijk van een cloud verbinding.
Meh, je kan HA eruit laten of MelCloud. Maar je bedoelt dus eigenlijk een goede thermostaat. Ik snap em. Of knx dan nodig is, is een tweede, maar als je toch bezig bent :).

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-12 06:59

A-J

Beste allemaal, ik ga mijn Puhz-shw112yaa buitendeel te koop aanbieden binnenkort op online kanalen, maar ik wil het eerst hier aan jullie aanbieden. Hij is nog helemaal goed en slechts 2 jaar oud. Facturen etc. natuurlijk aanwezig. Stuur mij even een pm als je interesse hebt.
Waarom? Kort: wij hebben brand aan ons dak gehad en de binnenunit stond daar direct onder. Deze R410A binnenunits worden niet meer geleverd door Alklima, dus krijgen wij een nieuwe R32 setup…

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

• Djvdb
Weet iemand wat de minimale compressor frequentie is van de SUZ-SWM60VA2? Ik heb het databoek door gekeken maar kan het daar niet in vinden.

• Dsbwouter
@Djvdb

Staat er ook niet in. 20hz is dacht ik de minimale frequentie maar dit is afhankelijk van de buitentemperatuur.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:27
Weet iemand hoe je de SWW run na opstarten kunt voorkomen?
Had al geprobeerd setpoint onder de werkelijke waarde te zetten, maar dan gaat ie na 20 minuten alsnog een SWW run opstarten, ondanks dat het setpoint lager is dan de werkelijke temperatuur.
Vooralsnog ben ik al 20 minuten verder dan voorheen :+ maar helemaal niet meer zou top zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• pascallj
Blackraven schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:53:
Had al geprobeerd setpoint onder de werkelijke waarde te zetten, maar dan gaat ie na 20 minuten alsnog een SWW run opstarten, ondanks dat het setpoint lager is dan de werkelijke temperatuur.
Vooralsnog ben ik al 20 minuten verder dan voorheen :+ maar helemaal niet meer zou top zijn.
Direct op 'Verbieden' zetten tot de eerstvolgende keer dat je wel een SWW run wilt doen :')

• Blackraven
pascallj schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:54:
[...]

Direct op 'Verbieden' zetten tot de eerstvolgende keer dat je wel een SWW run wilt doen :')
Daar was ik al een beetje bang voor / bezig voor te sorteren...
Dan moet ik de automatisering in HA even zodanig aanpassen.
Template trigger automation eerstvolgende SWW run HA (volgt logica FTC, even los van de startup SWW-run):
YAML:
1
2
3
{{ (states('sensor.ecodan_heatpump_dhw_setpoint_value')|float(40) -
states('sensor.ecodan_heatpump_dhw_current_temp')|float(40)) > 
states('sensor.ecodan_heatpump_dhw_max_temp_drop')|float(10) }}

[ Voor 31% gewijzigd door Blackraven op 18-12-2025 14:14 ]

• ocaj
  • Niet online
Blackraven schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:53:
Door hem niet uit te zetten?

Beetje flauw misschien, maar hoe vaak zet je dat ding nou echt uit? Ik doe dat maar heel zelden (alleen als ik op vakantie ga en als ik begin/eind van de winter de instellingen voor de stille modus aanpas ('s winters alleen 's nachts en 's zomers 24/7 stille modus)

Oftewel: Ja, het is suf dat hij altijd met een SWW-run begint, maar hoe groot is dat probleem nou écht?

• Blackraven
ocaj schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:16:
[...]

Door hem niet uit te zetten?

Beetje flauw misschien, maar hoe vaak zet je dat ding nou echt uit? Ik doe dat maar heel zelden (alleen als ik op vakantie ga en als ik begin/eind van de winter de instellingen voor de stille modus aanpas ('s winters alleen 's nachts en 's zomers 24/7 stille modus)

Oftewel: Ja, het is suf dat hij altijd met een SWW-run begint, maar hoe groot is dat probleem nou écht?
Klopt, ik ben bekend met de 'standaard' oplosssingen voor de standaard all-electric systemen hier.
Wilde alleen even toetsen of er iemand is die een handigere oplossing heeft, anders dan de open deur.
Het treedt nu dagelijks op en ik zoek een oplossing voor hybride opstelling.
FYI: Hij vertoont jammer genoeg hetzelfde gedrag als hij van Heat Source boiler terugspringt naar Heat pump in een hybride opstelling.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Blackraven Ik heb gezien dat de SWW run bij mijn FTC6 niet afgaat als ik in server control was voor ik reboot. Misschien is dat bij jouw FTC5 ook zo. Je zou het kunnen proberen

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Blackraven
xoror schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:38:
@Blackraven Ik heb gezien dat de SWW run bij mijn FTC6 niet afgaat als ik in server control was voor ik reboot. Misschien is dat bij jouw FTC5 ook zo. Je zou het kunnen proberen
SVC staat standaard aan bij mij, ik zou even de prohibit op DHW kunnen aanzetten als test voor de omschakeling van IN4 terug naar WP bedrijf.
Edit: nu zo aangepast in m'n HA setup. Ben benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door Blackraven op 18-12-2025 15:07 ]

• ocaj
  • Niet online
Blackraven schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:31:
FYI: Hij vertoont jammer genoeg hetzelfde gedrag als hij van Heat Source boiler terugspringt naar Heat pump in een hybride opstelling.
Aha, dat maakt het inderdaad wel irritant als het dagelijks gebeurt. Ik heb geen ervaring met hybride opstelling, maar dan snap ik dat je op zoek gaat naar een oplossing.

• Djvdb
woekele schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:40:
Mijn SWW setpoint heeft nooit hoger gestaan dan 52. Volgens mij stond hij toen de legionella-run vandaag begon zelfs op 42 (en de daadwerkelijke temperatuur was 46). Ik had hem tijdelijk zo laag gezet, omdat ik de stroom er een paar keer op/af had gehaald (vanwege het plaatsen van uitlees-apparatuur) en even geen SWW-run wou. Maar de hele legionella-run ging grotendeels zonder element. Pas ruim boven de 60 ging hij over op het element. Dat is dus met de combinatie ERSF-VM2E en PUZ-SWM100YAA.

In de installatie-handleiding staat ook dat de ERSF-VM2E i.c.m. de PUZ een flow temperature van 20-70 kan maken. Other models dan de combinatie met PUZ staat op 20-60. Mogelijk doet hij legionella daardoor ook langer zonder element.
Kan het zijn dat dit alleen werkt voor de PUZ buitenunits? Wij hebben een SUZ maar de warmtepomp stopt en element neemt het over zodra het SWW setpoint is bereikt.

• Rob1710
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:13
Ben nog steeds in afwachting van de uitleenresultaten van de warmte pomp door Alklima duur nu al 2 weken.
Wat mij geen goed gevoel geeft is dat de warmtepomp na een defrost gelijk op vol vermogen aan draaien en daarna weer in defrost komt.
Ik vraag mij af of dit zo hoort?
Wie kan hier een antwoord op geven?

https://ios.melpump.com/p...d3-6260-83b9-c91f7342d233

• pascallj
Rob1710 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:41:
Ben nog steeds in afwachting van de uitleenresultaten van de warmte pomp door Alklima duur nu al 2 weken.
Wat mij geen goed gevoel geeft is dat de warmtepomp na een defrost gelijk op vol vermogen aan draaien en daarna weer in defrost komt.
Ik vraag mij af of dit zo hoort?
Wie kan hier een antwoord op geven?

https://ios.melpump.com/p...d3-6260-83b9-c91f7342d233
Volgens mij is er hier al meerdere malen verteld dat er iets in jouw installatie niet goed is. Het is al weken niet in de buurt van 0 graden geweest dus je had helemaal nooit defrosts moeten hebben.

Het is vervelend dat het wachten op een reactie van je installateur dan wel Alklima zo lang duurt, maar nogmaals bevestiging vragen dat jouw situatie niet normaal is, gaat daar ook niets aan veranderen helaas.

• Rob1710
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:13
pascallj schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:03:
[...]

Volgens mij is er hier al meerdere malen verteld dat er iets in jouw installatie niet goed is. Het is al weken niet in de buurt van 0 graden geweest dus je had helemaal nooit defrosts moeten hebben.

Het is vervelend dat het wachten op een reactie van je installateur dan wel Alklima zo lang duurt, maar nogmaals bevestiging vragen dat jouw situatie niet normaal is, gaat daar ook niets aan veranderen helaas.
Wat ik wil weten of de grafiek een normaal beeld geeft van de werking.

• Djvdb
Rob1710 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:12:
[...]

Wat ik wil weten of de grafiek een normaal beeld geeft van de werking.
Ik weet niet welke buitenunit je hebt. Die van ons ging gisterochtend vlak na het opstarten een defrost draaien (fenomeen dat in de topic start wordt vermeld) en ging na de defrost richting de 80 Hz maar toerde al vrij snel weer af en heeft daarna geen enkele defrost meer gehad.

Wat me trouwens nog opvalt in je grafiek is dat je op één dag 3 verschillende regelstrategieën hanteert. Is dit bewust?

Je grafiek is van 27-11 die dag was volgensmij rond de 4 graden (afhankelijk van waar je zit) en een RV van 95%, dus best logisch dat je dan defrosts hebt. Daarnaast zie ik dat je nachtverlaging hebt toegepast. De unit gaat waarschijnlijk maximaal lopen stampen omdat hij 1 graden opwarming moet overbruggen en je ziet ook dat de doel temperatuur niet wordt behaald, pas aan het einde van de dag, waarna de compressor ook niet meer zo hoog piekt.

[ Voor 38% gewijzigd door Djvdb op 19-12-2025 13:57 ]

• Djvdb
ik zit een beetje in de installatiehandleiding voor de cylinder units te bladeren en daar kom ik tegen dat de pompsnelheid voor sww op 2 MOET staan en dat het aanbevolen debiet voor een SUZ-SWM60VA2 10,8 l/m. Lijkt me beiden zo laag. Iemand die de rationale hierachter weet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lvwUvZDBARCLg0Td7CpmYbb9mI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nVy7bwT4PL2kfE9rfQFqIlI4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12OHarm_CZrbkEtsvhZqvpRPIuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rmcy9TzP3XzfFUu0OBQkxI4y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Djvdb op 19-12-2025 16:00 ]

• pascallj
Djvdb schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:36:
[...]

Ik weet niet welke buitenunit je hebt. Die van ons ging gisterochtend vlak na het opstarten een defrost draaien (fenomeen dat in de topic start wordt vermeld) en ging na de defrost richting de 80 Hz maar toerde al vrij snel weer af en heeft daarna geen enkele defrost meer gehad.

Wat me trouwens nog opvalt in je grafiek is dat je op één dag 3 verschillende regelstrategieën hanteert. Is dit bewust?

Je grafiek is van 27-11 die dag was volgensmij rond de 4 graden (afhankelijk van waar je zit) en een RV van 95%, dus best logisch dat je dan defrosts hebt. Daarnaast zie ik dat je nachtverlaging hebt toegepast. De unit gaat waarschijnlijk maximaal lopen stampen omdat hij 1 graden opwarming moet overbruggen en je ziet ook dat de doel temperatuur niet wordt behaald, pas aan het einde van de dag, waarna de compressor ook niet meer zo hoog piekt.
Als je vanaf hier leest over de problemen van Rob z'n unit:

Rob1710 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Dan zie je dat er iets in z'n installatie niet goed is. Volledig bevroren bij 12 graden buitentemperatuur. Dus het heeft imo niet veel zin om daar nog veel analyses op los te laten voordat dat is opgelost.

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56
Djvdb schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:39:
ik zit een beetje in de installatiehandleiding voor de cylinder units te bladeren en daar kom ik tegen dat de pompsnelheid voor sww op 2 MOET staan en dat het aanbevolen debiet voor een SUZ-SWM60VA2 10,8 l/m. Lijkt me beiden zo laag. Iemand die de rationale hierachter weet?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet het meer zien dat dat het dat minimaal moet zijn, het liefst zonder de pomp op maximaal te laten draaien, maar als het moet dan moet het.
Ik heb het zwaardere broertje en kom net op een flow van 15l/m. Standje 4 heeft niet meer flow dan 5, dus dan zet ik het op 4.
De enige reden dat het zijn vermogen kwijt kan, komt door de 3 lagen vloerverwarming.
Het liefst zou ik de aanvoer temp nog 2 graden lager lager willen hebben, maar dan kan het zijn vermogen niet kwijt en gaat het pendelen.
In theorie kan je een te hoge flow hebben en je leidingen kapot maken, maar dat krijg je niet bij een flow van bijvoorbeeld 20l/m. Dat moet veel hoger zijn.

Oh wacht: SWW. Daar moet je niet aan zitten, het is intern. Als je flow niet zakt is er niets aan de hand en heeft je geen filters schoon te maken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• Djvdb
gr8-jen schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:10:
[...]

Je moet het meer zien dat dat het dat minimaal moet zijn, het liefst zonder de pomp op maximaal te laten draaien, maar als het moet dan moet het.
Ik heb het zwaardere broertje en kom net op een flow van 15l/m. Standje 4 heeft niet meer flow dan 5, dus dan zet ik het op 4.
De enige reden dat het zijn vermogen kwijt kan, komt door de 3 lagen vloerverwarming.
Het liefst zou ik de aanvoer temp nog 2 graden lager lager willen hebben, maar dan kan het zijn vermogen niet kwijt en gaat het pendelen.
In theorie kan je een te hoge flow hebben en je leidingen kapot maken, maar dat krijg je niet bij een flow van bijvoorbeeld 20l/m. Dat moet veel hoger zijn.

Oh wacht: SWW. Daar moet je niet aan zitten, het is intern. Als je flow niet zakt is er niets aan de hand en heeft je geen filters schoon te maken.
ah ok dus het is wss de aanbevolen minimum flow voor verwarming dan.

Bij mij staat pompstand voor sww op 5, volgens mij is dat standaard. Maar gek dat ze dan die 2 benoemen in de handleiding. Zal ook wel aanbevolen minimum zijn.

• DirkjanS
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:28
gr8-jen schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:10:
[...]

Ik ben me aan het oriënteren op een WP en kijk al een tijdje mee met dit forum, maar ben even benieuwd wat een redelijkerwijs haalbare flow is voor een 60 of 80 model?

Ik heb berekend rond de 7 kW nodig te hebben dus zal zoiets worden (redelijk na geïsoleerde hoekwoning uit 1975, gasverbruik 1000-1100 M3 / jaar). Vvw op 2 verdiepingen verdeeld over 7+5 groepen en zolder momenteel nog onverwarmd (wordt ook 4 groeps vvw in de toekomst). Heb een 32mm meerlagenbuis van de cv op zolder recht maar beneden de verdeler in en met een t stuk naar de verdeler op de 1e verdieping. Haal nu met de cv op elke groep rond de 2,5 liter/min, dus totaal 30 L/min, daarmee plateaut de CV op a29/r26 op zijn minimale vermogen van 6,9 kW en 90% pompstand. Ik hoop met een warmtepomp lange runs met een nog lagere aanvoertemperatuur te halen omdat die natuurlijk veel verder terug kan moduleren, maar om een beetje een vloer temperatuur te houden wil ik uiteindelijk over de 3 verdiepingen misschien wel richting de 40L/min kunnen, is dat haalbaar voor die pompen?

• Technician-
DirkjanS schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:24:
[...]

Ik ben me aan het oriënteren op een WP en kijk al een tijdje mee met dit forum, maar ben even benieuwd wat een redelijkerwijs haalbare flow is voor een 60 of 80 model?

Ik heb berekend rond de 7 kW nodig te hebben dus zal zoiets worden (redelijk na geïsoleerde hoekwoning uit 1975, gasverbruik 1000-1100 M3 / jaar). Vvw op 2 verdiepingen verdeeld over 7+5 groepen en zolder momenteel nog onverwarmd (wordt ook 4 groeps vvw in de toekomst). Heb een 32mm meerlagenbuis van de cv op zolder recht maar beneden de verdeler in en met een t stuk naar de verdeler op de 1e verdieping. Haal nu met de cv op elke groep rond de 2,5 liter/min, dus totaal 30 L/min, daarmee plateaut de CV op a29/r26 op zijn minimale vermogen van 6,9 kW en 90% pompstand. Ik hoop met een warmtepomp lange runs met een nog lagere aanvoertemperatuur te halen omdat die natuurlijk veel verder terug kan moduleren, maar om een beetje een vloer temperatuur te houden wil ik uiteindelijk over de 3 verdiepingen misschien wel richting de 40L/min kunnen, is dat haalbaar voor die pompen?
Das wel een beetje theoretisch.
De pomp in een WP is veel krachtiger dan in een CV ketel en je leidingen zijn dik zat. Dus dat redt ie wel. Toch zal de ingestelde pompflow ws wat lager zijn om op delta T 5 of 3 uit te komen.
Ik probeer te achterhalen hoeveel de circulatiepomp verbruikt in stand 3, 4 en 5.
Begrijpt iemand de discrepantie tussen geel en oranje?
Metingen met HomeWizard kWh meter (MID gecertificeerd) en Kamstrup warmtemeter.

Werkt de circulatiepomp met constante druk of constant toerental, weet iemand dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mX649mJoRQjYAycW34L5ukv2aIM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bTDSrmlI7wdCnErTcSVBCrRU.png?f=user_large
Edit: laatste getal nu aangevuld

[ Voor 30% gewijzigd door SebastiaanPs op 21-12-2025 21:13 ]

• DirkjanS
Technician- schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:26:
[...]

Das wel een beetje theoretisch.
De pomp in een WP is veel krachtiger dan in een CV ketel en je leidingen zijn dik zat. Dus dat redt ie wel. Toch zal de ingestelde pompflow ws wat lager zijn om op delta T 5 of 3 uit te komen.
Ben maar eens even gaan rondsnuffelen in de data boeken en kwam als eerste bij de R290 monoblocks uit. Daarvan is de pomp met een theoretische max van 47 L/min inderdaad een stuk krachtiger dan mijn gas cv die theoretisch max 1450 L/uur dus 24 L/min doet. Dat laatste is overigens apart want hij doet in de praktijk makkelijk 30 L/min...

Anyways, waar ik vooral verbaasd om ben is Note 2 die in het databoek staat: "Bij een flow van meer dan 36,9 L/min wordt de stroomsnelheid meer dan 2 m/s en dit kan leiding erosie tot gevolg hebben."

Met een rekensommetje kom ik met die gegevens op een leidingdiameter van 19,8 mm inwendig, dat is precies koper 22 mm, en dat is weer precies hetzelfde als ik nu in mijn gas cv heb zitten.
Hoe kan het dat een apparaat wat gedijt bij een hoge flow een net zo krappe leiding als een ouderwetse gas cv ketel heeft!?
Voor een 40 of 50 modelletje snap ik dat misschien nog, maar het is voor bijvoorbeeld een 12 kW model toch behoorlijk beperkend dat bij nominaal vermogen je dT ten alle tijde minimaal 5 graden is omdat je anders leiding erosie krijgt?

Huidige CV pomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejDOrAR-9f0wrKz5y1XOZY_hqK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLYFzA3C04ZTyDdOxPWhJtKo.jpg?f=fotoalbum_large

Pomp van PUZ-WZ modellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgjKxcaoDXVn4JJG5e1DpF7MuCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LDqbjGp49r2vGQDFPJ2WF0J.jpg?f=fotoalbum_large

Notitie van de stroomsnelheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_igqP9C3jo9DglR-3ZmMLf-_sO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w25fBCFfcyIRzVTLzPnawn9A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door DirkjanS op 21-12-2025 15:00 ]

• Technician-
DirkjanS schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:56:
[...]

Ben maar eens even gaan rondsnuffelen in de data boeken en kwam als eerste bij de R290 monoblocks uit. Daarvan is de pomp met een theoretische max van 47 L/min inderdaad een stuk krachtiger dan mijn gas cv die theoretisch max 1450 L/uur dus 24 L/min doet. Dat laatste is overigens apart want hij doet in de praktijk makkelijk 30 L/min...

Anyways, waar ik vooral verbaasd om ben is Note 2 die in het databoek staat: "Bij een flow van meer dan 36,9 L/min wordt de stroomsnelheid meer dan 2 m/s en dit kan leiding erosie tot gevolg hebben."

Met een rekensommetje kom ik met die gegevens op een leidingdiameter van 19,8 mm inwendig, dat is precies koper 22 mm, en dat is weer precies hetzelfde als ik nu in mijn gas cv heb zitten.
Hoe kan het dat een apparaat wat gedijt bij een hoge flow een net zo krappe leiding als een ouderwetse gas cv ketel heeft!?
Voor een 40 of 50 modelletje snap ik dat misschien nog, maar het is voor bijvoorbeeld een 12 kW model toch behoorlijk beperkend dat bij nominaal vermogen je dT ten alle tijde minimaal 5 graden is omdat je anders leiding erosie krijgt?

Huidige CV pomp
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar hang je dan ook grotere diameters aan?
DirkjanS schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:56:
[...]

Huidige CV pomp
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Water pipe work van de PUZ-WZ80VAA (R290 “monoblock” of beter: hydro split) bijvoorbeeld is niet 22 maar 28 mm koper, zie
https://midsummerwholesal...r290-puz-wz80vaa--bs-.pdf

• DirkjanS
SebastiaanPs schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:28:
[...]

Water pipe work van de PUZ-WZ80VAA (R290 “monoblock” of beter: hydro split) bijvoorbeeld is niet 22 maar 28 mm koper, zie
https://midsummerwholesal...r290-puz-wz80vaa--bs-.pdf
Ah kijk dat stelt gerust, bedankt. Snap ik alleen niet hoe ze dan op die 36,9 L/min komen in de spec sheet hier in de topic start. Want bij 28x1,2 kom je pas vanaf 61,7 L/min op een stroomsnelheid van meer dan 2 m/s...
DirkjanS schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:47:
[...]

Ah kijk dat stelt gerust, bedankt. Snap ik alleen niet hoe ze dan op die 36,9 L/min komen in de spec sheet hier in de topic start. Want bij 28x1,2 kom je pas vanaf 61,7 L/min op een stroomsnelheid van meer dan 2 m/s...
Misschien dat die 2 m/s wel ergens anders in het systeem bereikt kan worden?

• nessio
Al meerdere malen is hier gemeld dat de ME auto-adaption niets met de de stooklijn instellingen doet.
Echter in de montage en inbedrijfstelling ecodan Man051022v1.0 staat op pagina 13 bij instellen stooklijn :
“ indien gebruik wordt gemaakt van de ME-thermostaat bedraad of draadloos kan gebruik worden gemaakt van de auto-adaption mode waarbij de stooklijn wordt gecombineerd met de intelligente regeling van het binnen-unit”.
Tja, volgens mij doet de ecodan dus wel iets met de stooklijn.

• nessio
Al eerder gevraagd : waarom staan de meeste buitenunits met de ventilator uitgang naar de muur terwijl het in de installatie handleiding andersom staat afgebeeld?
Wat is beter?

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56
nessio schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:17:
Al eerder gevraagd : waarom staan de meeste buitenunits met de ventilator uitgang naar de muur terwijl het in de installatie handleiding andersom staat afgebeeld?
Wat is beter?
Waar heb jij gezien dat de ventilator uitgang naar de muur staat?
Ik heb ze nog niet gezien.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
nessio schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:17:
Wat is beter?
Waar zie je dat? De ventilator mag natuurlijk nooit naar de muur blazen, dan krijg je recirculatie en dus een lager rendement en meer herrie.

• nessio
Ik ga een foto hier op het forum opzoeken.
Zelfs bij mij staat ie naar het schuine dak te blazen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lrj4NDufW__cWz_QjJX5TCgiUFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KtiUbtKCgaaYxj25ukch0Is.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSKb5RqjWO2ukAiSyFoHMYx5DgM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5ifQTCsmcGUjX9ULV3LDH3LX.jpg?f=user_large

• nessio
@stin00 @gr8-jen opzoeken kan even duren. Mogelijk pas morgen.

• nessio
@stin00 @gr8-jen deze bijvoorbeeld.
Staat als je goed kijkt met fan naar muur.
Maar niemand zei er iets van.
RoverNL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:01:
@Andrehj Ik heb zaterdag de defrosts eens bekeken en het volgende geobserveerd.

Er ligt altijd water en nu een ijsplaat boven op de buitenunit, dus hij staat waterpas. Tijdens defrost, net voordat de fan opnieuw aangaat maar wel al staat te roken, lijkt de stoom te condenseren tegen de bovenkant binnenzijde. Deze druppelt vervolgens precies op de bovenkant zwarte as en indirect op de fan zelf. Gezien het weer zaterdag hier, is het niet gek om aan te nemen dat deze druppeltjes weer zijn aangevroren al voordat de fan draait. En dat elke 40 min de gehele dag.

Hierbij nog een foto achterkant. De goot loopt, op 10 cm na, over de gehele breedte. Iets met een olmenhouten trap dat in de weg zat aan de andere kant.

[Afbeelding]

[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 22-12-2025 22:19 ]

• Dsbwouter
@nessio

Dan kijk je toch echt verkeerd want die blaast van de muur af.. zoals elke wp en airco staat.. zoals die op jou dak staat is ook niet gebruikelijk.

• joezzt
  • Niet online
nessio schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:28:
Ik ga een foto hier op het forum opzoeken.
Zelfs bij mij staat ie naar het schuine dak te blazen. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien is het beter te begrijpen als je weet dat de bedoeling van de ventilator is dat ie van achteren lucht aanzuigt, door de warmtewisselaar heen.

• nessio
@Dsbwouter deze staat wel goed, maar ik zoek verder maar dat duurt even.
@joezzt ik weet hoe die moet staan. Maar in die kap van ubbink hoort dat zo.
Achterkant is groot ovaal gat. De buiten unit wordt er strak tegen aangeplaatst.
Dit is hun oplossing voor geluidsvermindering buren.
Sommigen met een dergelijke kap hebben wel last van kortsluiting. Ik zelf constateer niets via de controller. Maar binnenkort monitor ik beter. Heb de esp, etc net in huis.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:16
@nessio dat je zo lang moet zoeken naar een voorbeeld van een verkeerd om geplaatste warmtepomp zegt genoeg denk ik. Ik heb het iig nog zelden gezien.

Installatie.nl vind het iig ook uitzonderlijk genoeg en benadrukt de problemen:
https://www.installatie.n.../de-achterkant-is-mooier/

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Dsbwouter
@nessio

Zo op het dak zal het ook wel goed kunnen gaan. Hij blaast dan niet direct ergens tegen aan. Je gaat alleen echt geen foto vinden dat de ventilator tegen een muur staat te blazen hier..

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Djvdb schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:18:
[...]

Kan het zijn dat dit alleen werkt voor de PUZ buitenunits? Wij hebben een SUZ maar de warmtepomp stopt en element neemt het over zodra het SWW setpoint is bereikt.
Geen idee, zou kunnen!

• nessio
Ok, ik zoek nog wel als ik tijd heb. Ik laat het ook weten als ik niets vind.
Sommige foto’s zijn onzichtbaar

Pagina: 1 ... 205 206 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero