2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
-= Very annoying forum person =-
Op basis van de foto's en de gegevens heeft Mitsubishi een insteekkhuls besteld, maar ik weet niet precies welke. Ze hebben de technieker ook gevraagd om koudemiddel na te kijken. Ze vermoeden een tekort maar de technieker moet het nog komen controleren.
Technieker komt pas volgende week langs, dus details zal ik dan pas hebben.
WP: SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM6D Vent: Zehnder Q450
Ja, die maakt gebruik van flash injection, betere prestaties bij koudere buitenlucht temperaturen.master_viper schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:13:
Ik ben nu bijna klaar met de aanvraag en offerte goedkeuring voor een Ecodan. De laatste vraag is echter, heeft Zubadan meerwaarde tov de Power inverters?
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt
Alvast bedankt
Tenzij je dat extra vermogen nodig hebt om bij -10 nog voldoende vermogen te hebben. Dan is die flashinjectie best een mooie oplossing. Bovendien is zo de ratio van max vermogen bij A-10W35 vs min vermogen bij A+12W25 erg gunstig.xoror schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:32:
@Blackraven in NL denk ik niet echt meerwaarde tov de power inverters met onze milde winters
Zo heeft de PUZ-SHWM120xAA een min vermogen bij A12W25 van slechts 3.4 kW, bij een max vermogen bij A-10W35 van maar liefst 13.6 kW. Dat is een factor 4!, bij de vermogens waar het er om gaat. Dat zie ik de concurrentie nog niet snel doen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb al langere tijd dat het geschatte energieverbruik niet goed wordt bijgewerkt als mijn Ecodan warmtepomp 'rustig' draait (01:00-11:00). De geproduceerde energie gaf die tot vandaag wel nog goed weer. Zo kon ik iig de COP van m'n SWW volgen. Vandaag rond 14:00 is de SWW gestart maar zoals jullie zien, geen geschatte energieproductie. Erg vervelend!
Heb laatst al eens wifi module moeten resetten, en dat heeft ook niet geholpen.
Hopelijk dat jullie een tip/oplossing hebben.
Probeer MELpump, even accountje maken en dan 1 maand gratis draaien, daarna slechts een paar euro per jaar. Maar zoveel meer data.Steffen30 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:13:
Zijn er meer MelCloud Home gebruikers met onderstaand probleem?
Ik heb al langere tijd dat het geschatte energieverbruik niet goed wordt bijgewerkt als mijn Ecodan warmtepomp 'rustig' draait (01:00-11:00). De geproduceerde energie gaf die tot vandaag wel nog goed weer. Zo kon ik iig de COP van m'n SWW volgen. Vandaag rond 14:00 is de SWW gestart maar zoals jullie zien, geen geschatte energieproductie. Erg vervelend!
Heb laatst al eens wifi module moeten resetten, en dat heeft ook niet geholpen.
Hopelijk dat jullie een tip/oplossing hebben.
[Afbeelding]
Enige wat je moet doen is inloggen met je MELCLOUD gegevens en wachten tot de data wat meer gevuld is.
Dat MELCLOUD kun je niks mee.
Ja dat kan in selectie net dat extra geven wat je nodig bent en toch een relatief kleinere WP nemen, met dus heel groot bereik.Andrehj schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:00:
[...]
Tenzij je dat extra vermogen nodig hebt om bij -10 nog voldoende vermogen te hebben. Dan is die flashinjectie best een mooie oplossing. Bovendien is zo de ratio van max vermogen bij A-10W35 vs min vermogen bij A+12W25 erg gunstig.
Zo heeft de PUZ-SHWM120xAA een min vermogen bij A12W25 van slechts 3.4 kW, bij een max vermogen bij A-10W35 van maar liefst 13.6 kW. Dat is een factor 4!, bij de vermogens waar het er om gaat. Dat zie ik de concurrentie nog niet snel doen.
De enige WP ook die ik ken die meer vermogen geeft bij -10/35 dan het typeplaatje/nom opgegeven vermogen.
Ter vergelijking, de Amber 120, op folders aangeprezen als 12kW nom unit heeft bij -10C/35 slechts nog 7,2KW vermogen.
Een PUZ-SHW60 een 6kW op papier unit heeft bij -10C/35 8KW! Dat is 0,8KW meer dan de Amber 12KW!
Helaas werkt Melpump alleen met de oude Melcloud en niet met nieuwe MELCloud HOME app. Deze integratie ligt er al maanden uit en heeft nooit gewerkt geloof ikTechnician- schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:39:
[...]
Probeer MELpump, even accountje maken en dan 1 maand gratis draaien, daarna slechts een paar euro per jaar. Maar zoveel meer data.
Enige wat je moet doen is inloggen met je MELCLOUD gegevens en wachten tot de data wat meer gevuld is.
Dat MELCLOUD kun je niks mee.
Je moet ook terug naar de oude MELCLOUD en dan MELpump koppelen.stin00 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Helaas werkt Melpump alleen met de oude Melcloud en niet met nieuwe MELCloud HOME app. Deze integratie ligt er al maanden uit en heeft nooit gewerkt geloof ik
MELCLOUD home is voor airco’s (werkt niet goed met Ecodan nog)
[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 24-03-2026 22:14 ]
Ik heb vorige week nog een splinternieuwe adapter gekoppeld met de oude MELCLOUD.xoror schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:28:
Melcloud home is er ook voor de warmtepompen. De laatste melcloud adapters werken niet met de oude melcloud, dus je heb geen keuze. Oude melcloud gaat er op een moment uit natuurlijk.
Oh apart, is mij altijd verteld dat het niet kon, maar dan weer wat geleerd.Technician- schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:07:
[...]
Ik heb vorige week nog een splinternieuwe adapter gekoppeld met de oude MELCLOUD.
Alklima zegt MELCLOUD Home nog niet te gebruiken zelfs (tegen mij)xoror schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:12:
[...]
Oh apart, is mij altijd verteld dat het niet kon, maar dan weer wat geleerd.
Dat stukje heeft Mitsubishi dan ook niet goed voor elkaar. Terwijl die MELpump app wel echt goed is trouwens.
Tja... In andere landen wordt er actief gepushed naar melcloud home hoor, ook voor de ecodans. Wat ik wil zeggen is dat je alvast naar alternatieven moet zoeken voor legacy melcloud.Technician- schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:14:
[...]
Alklima zegt MELCLOUD Home nog niet te gebruiken zelfs (tegen mij)
Dat stukje heeft Mitsubishi dan ook niet goed voor elkaar. Terwijl die MELpump app wel echt goed is trouwens.
Melpump gebruikt de data van de oude melcoud, maar optioneel kan je ook een esp aan sluiten voor meer data. Het is gewoon betere representatie van de data die feitelijk al in melcloud legacy zit. Ik zou zelf altijd voor een non-cloud/non-subscription gaan, maar ik ben wellicht bevooroordeeld. Iedereen weet dat die legacy een keer weg gaat. Melcloud home heeft heel veel minder data (heb ik in dit topic al eerder aangestipt)
[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 25-03-2026 10:42 ]
:strip_exif()/f/image/6ooBxs3eVo04tdQVWu19blJa.png?f=user_large)
Even een andere vraag. Ik heb een FTC6 board op de kop getikt om test werk op te doen ipv mijn eigen wp
Ik ga hem dan draaien in de nood verwarming programma. Het gaat mij vooral om de CN105 en evt pwn poort van de pomp. Nu moet ik de stroom aansluiten op CN01, maar daar heb je een soort stekkertje voor nodig om dit aan TB1 aan te sluiten. Iemand die weet waar ik z'n stekkertje kan kopen?
In de ruimteregeling stopte vannacht de compressor gedurende 10 minuten, daarna herstart en al snel op dezelfde compressorfrequentie. Superheat gaat verloren. En zie wat dat doet met de COP. Let op tijdens de pauze blijft de COP in de grafiek even horizontaal, maar vergelijk ervoor en erna.
:strip_exif()/f/image/mBb42yGq89nUW4CgCKollzQd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LDvWznrq2Gki0Nf1cQQ6fHJK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het al wel eens eerder beschreven maar vond het verschil toch weer indrukwekkend, de moeite waard om even te delen.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
@SebastiaanPsSebastiaanPs schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:21:
Zie hier het belang van lange stabiele runs.
In de ruimteregeling stopte vannacht de compressor gedurende 10 minuten, daarna herstart en al snel op dezelfde compressorfrequentie. Superheat gaat verloren. En zie wat dat doet met de COP. Let op tijdens de pauze blijft de COP in de grafiek even horizontaal, maar vergelijk ervoor en erna.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb het al wel eens eerder beschreven maar vond het verschil toch weer indrukwekkend, de moeite waard om even te delen.
Dank hiervoor, en helemaal mee eens, maar je moet in dit tussenseizoen wel een voldoende laag minimum vermogen hebben en/of voldoende afgifte/warmtebehoefte hebben. Op dit moment ben ik enkele dagen niet thuis en heb de gewenste temperatuur (ruimte regeling) lager gezet. Toen de woning na 3 dagen afgekoeld was tot de nieuwe temperatuur en de WP weer netjes in evenwicht met het warmteverlies produceerde bleek dat laatste te laag voor het minimum vermogen, waardoor de WP nu intermitterend verwarmt.
Gevolg is een duidelijk lagere COP.
Zie gisteren. Volgens Melcloud was de COP net boven de 4. Maar als ik aan het eind van de run op basis van dT, flow en momentaan verbruik de COP bereken kom ik ruim boven de 5. Minder spectaculair verschil, maar is ook maar een meetpunt.
:strip_exif()/f/image/OswZcdXj5Ro7YPBRZaQPipda.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is wat het is, met radiatoren blijft afgifte toch beperking, vooral als de WP en minimum vermogen ook fors is, zoals hier.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Maar waarom stopt hij dan om 1.00u? Zie niet echt een oplopende Ta, en de warmtevraag stopt ook niet.SebastiaanPs schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:21:
Zie hier het belang van lange stabiele runs.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Dat doet de ruimteregeling, volgens mij omdat de binnentemperatuur te snel oploopt.michaelvo schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 05:19:
[...]
Maar waarom stopt hij dan om 1.00u? Zie niet echt een oplopende Ta, en de warmtevraag stopt ook niet.
@EVfan ja helemaal eens, het moet wel nog comfortabel blijven
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Hoe staat je verschil-temperatuur (thermo-diff) ingesteld?
Wat ik ook doe, als ik weer inlog staat het vinkje er weer.
In de nacht loopt binnentemperatuur dan hooguit 0,5 terug. Dat stookt ie dan bij.
Alleen bij buitentemperatuur onder 0 zet ik de wp op 24/7.
[ Voor 15% gewijzigd door nessio op 26-03-2026 07:54 ]
Mijn WP stopt ook voor minimaal 1 uur als de temperatuur te ver oploopt. Is zo in via thermo-diff ingesteld (ben nu niet thuis, kan me niet de precieze instelling herinneren).ocaj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 06:45:
Dan zou ik nog eens naar de instellingen van je ruimteregeling kijken. Hier stopt hij in het tussenseizoen ook af en toe (waarbij hij de waterpomp wel laat lopen), maar dat is nooit voor maar 10 minuten. Zit eerder in de orde grootte van 1 uur of meer (en dat is prima).
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Thermo diff adjust ondergrens stond als experiment op -5 (default), nu weer op -9 gezet.ocaj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 06:45:
Dan zou ik nog eens naar de instellingen van je ruimteregeling kijken. Hier stopt hij in het tussenseizoen ook af en toe (waarbij hij de waterpomp wel laat lopen), maar dat is nooit voor maar 10 minuten. Zit eerder in de orde grootte van 1 uur of meer (en dat is prima).
Dat heb ik dan bij mij echt nog nooit gezien. Maar ander afgiftesysteem inderdaad, dat zal wel meespelen.SebastiaanPs schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 06:36:
[...]
Dat doet de ruimteregeling, volgens mij omdat de binnentemperatuur te snel oploopt.
Heb nu een aantal dagen de auto adaptive van @xoror draaien en moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Heb alleen een min en max Ta ingesteld, en verder niks. En hij doet perfect wat ik wil. Ik heb veel te lang aan lopen modderen met MELcloud voordat ik naar de ESP ging, en nu weer veel te lang aan lopen modderen met Mitsu ruimteregeling (die bij mij gewoon eens in de zoveel tijd rare dingen doet).
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Dat het suffe software is, ze hebben te weinig datacenters denk ik 🤪
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Nu zie ik op de alklima site dat deze geschikt is voor de Ecodan: https://alklima.nl/leveri...n/regelingen/mac-597-if-e
Maar elders de waarschuwing dat hij niet geschikt is voor Ecodan: https://www.123klimaatsho...aJrbgY0zcwiN1sWjsqO4hezZw
Iemand al ervaring met de nieuwe Wifi-adaptor en Ecodan ?
Dus fysiek gaat hij wel werken in je wp, maar welke melcloud je eraan wil koppelen is een 2e.
Ik zou zelf daar geen tijd aan verspillen en gewoon een esp nemen
Dus ik kan de MAC-597 IF-E gewoon koppelen aan de ecodan en dan beginnen met Melcoud. En als Misubishi ooi MelcloudHome voor elkaar krijgt, dan zou ik over kunnen stappen.xoror schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:21:
@eelco74 Ja dat is dat gedoe dat Alklima officieel zegt dat je melcloud home niet moet gebruiken voor de ecodan. Maar de MAC-597 IF-E stond voorheen bekend als alleen voor melcloud home. Maar volgens @Technician- kan je hem ook gebruiken op de oude melcloud.
Dus fysiek gaat hij wel werken in je wp, maar welke melcloud je eraan wil koppelen is een 2e.
Ik zou zelf daar geen tijd aan verspillen en gewoon een esp nemen
Aangezien ik nog genoeg te doen heb in ons nieuwbouwhuis wou ik met Melpump eens gaan beginnen, met melcloud als basis.
Het betreft het volgende
* Mitsubishi Electric SHR-M60V2-E SET
* HTWBOI-300 boiler
* HTWBUF-50LT buffervat
* PAR-WT60 R-E thermostaat
Wat informatie
* Vloerverwarming is er nog niet, maar wordt aangelegd in de woonkamer + een lus in de garage
* 1 Additionele radiator in de badkamer wordt ook aangesloten
* Warm water is voor de badkamer (regendouche + kranen), keuken zal hier niet op aangesloten worden.
* Betreft bestaande bouw, een tussenwoning
* Gasverbruik niet bestaand (afgezien van warm water + koken), verwarming gebeurd momenteel middels Airco. Vloerverwarming zal alleen in de woonkamer + hal (+/- 55M2) + garage (+/- 14 M2) geplaatst worden.
* Buitenunit plaatsing zal naast de garage gebeuren (gekoppeld aan de woning), boiler in de garage
* Gezin is 2 volwassenen + 2 kinderen (3 + 1), vrouw houd van heet douchen
* Isolatie kan nog wat beter (vloerisolatie) maar deze staat ook op de planning
* Momenteel is het met de Airco (3.5KW) goed op temperatuur te houden, verbruik in de wintermaanden (dec & jan) was 605 + 754 KWH
Prijs is 15.125 euro voor subsidie
Hiervoor had ik een offerte van een WeHeat gekregen, hoewel deze wat lager was qua prijs spreekt dat merk mij niet helemaal aan (onderbuikgevoel). Daarnaast had deze een 2-fase kookgroep nodig.
Klopt het dat deze niet nodig is voor deze Mitsubishi aangezien ik maar een 16A afzekering zie?
Is het verstandig om de WiFi module te laten installeren? ik zou graag deze ook in HomeAssistant intergeren namelijk maar weet niet of er ook andere opties zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door tha_crazy op 30-03-2026 22:39 ]
Om mee te denken hebben we iets meer info nodig.tha_crazy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:13:
Vandaag een offerte binnen gekregen van een Warmtepomp van Mitsubishi en ik wil even kijken of ik hier kan vragen of ik iets mis/verkeerd is. Ik heb hiervan iets te weinig kaas gegeten,
Het betreft het volgende
* Mitsubishi Electric SHR-M60V2-E SET
* HTWBOI-300 boiler
* HTWBUF-50LT buffervat
* PAR-WT60 R-E thermostaat
Wat informatie
* Vloerverwarming is er nog niet, maar wordt aangelegd in de woonkamer + een lus in de garage
* 1 Additionele radiator in de badkamer wordt ook aangelosten
* Warmwater is voor de badkamer (regendouche + kranen), keuken zal hier niet op aangelosten worden.
Prijs is 15.125 euro voor subsidie
Hiervoor had ik een offerte van een WeHeat gekregen, hoewel deze wat lager was qua prijs spreekt dat merk mij niet helemaal aan (onderbuikgevoel). Daarnaast had deze een 2-fase kookgroep nodig.
Klopt het dat deze niet nodig is voor deze Mitsubishi aangezien ik maar een 16A afzekering zie?
Is het verstandig om de WiFi module te laten installeren? ik zou graag deze ook in HomeAssistant intergeren namelijk maar weet niet of er ook andere opties zijn.
- wat voor huis: nieuwbouw of bestaand, hoeveel m2, wat voor isolatie?
- Hoeveel gasverbruik eerder per jaar? Heb je het gasverbruik op een aantal zeer koude winterdagen en de bijbehorende daggemiddelde temperatuur (KNMI link)?
- wat is je afgiftesysteem: hoeveel m2 vloerverwarming, wat voor de rest van je huis?
- heb je een goede plek voor je buitenunit?
- hoe groot is je gezin dus wat voor SWW vat?
- enz enz
Kortom… zie de FAQ
Als je dan nog specifieke vragen hebt, laat het dan vooral weten!
Maar om je eerste vragen te beantwoorden:
- de warmtepomp gaat op een 16A groep en de back-up heater op een andere 16A groep.
- de opties voor monitoring staan in de topic start. Voor integratie in Home Assistant heeft @xoror de beste optie (naar mijn mening) gemaakt, zie Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32
[ Voor 8% gewijzigd door SebastiaanPs op 30-03-2026 22:41 ]
Excuus, zal het ook even aanvullen, maar bij deze alvastSebastiaanPs schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:27:
[...]
Om mee te denken hebben we iets meer info nodig.
- wat voor huis: nieuwbouw of bestaand, hoeveel m2, wat voor isolatie?
- Hoeveel gasverbruik eerder per jaar? Heb je het gasverbruik op een aantal zeer koude winterdagen en de bijbehorende daggemiddelde temperatuur (KNMI link)?
- wat is je afgiftesysteem: hoeveel m2 vloerverwarming, wat voor de rest van je huis?
- heb je een goede plek voor je buitenunit?
- hoe groot is je gezin dus wat voor SWW vat?
- enz enz
Kortom… zie de FAQ
Als je dan nog specifieke vragen hebt, laat het dan vooral weten!
Betreft bestaande bouw, een tussenwoning
Gasverbruik niet bestaand, verwarming gebeurd momenteel middels Airco. Vloerverwarming zal alleen in de woonkamer + hal (+/- 55M2) + garage (+/- 14 M2) geplaatst worden.
Buitenunit plaatsing zal naast de garage gebeuren (gekoppeld aan de woning), boiler in de garage
Gezin is 2 volwassenen + 2 kinderen, vrouw houd van heet douchen
Momenteel is het met de Airco goed op temperatuur te houden, verbruik in de wintermaanden (dec & jan) was 605 + 754 KWH
Mijn voornaamste blijft de aansluiting voor de electra, die is mij niet helemaal duidelijk.
Is een 1 fase 16A genoeg of heeft deze ook een kookgroep nodig?
Ook lees ik wat wisselende verhalen over het buffervat of dat wel of niet nodig is.
Heb je het gasverbruik van vergelijkbare huizen (bijv buren) met dezelfde isolatie en (grofweg) dezelfde binnentemperatuur? Of anders een warmteverliesberekening?tha_crazy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:42:
[...]
Excuus, zal het ook even aanvullen, maar bij deze alvast
Betreft bestaande bouw, een tussenwoning
Gasverbruik niet bestaand, verwarming gebeurd momenteel middels Airco. Vloerverwarming zal alleen in de woonkamer + hal (+/- 55M2) + garage (+/- 14 M2) geplaatst worden.
Buitenunit plaatsing zal naast de garage gebeuren (gekoppeld aan de woning), boiler in de garage
Gezin is 2 volwassenen + 2 kinderen, vrouw houd van heet douchen
Momenteel is het met de Airco goed op temperatuur te houden, verbruik in de wintermaanden (dec & jan) was 605 + 754 KWH
Mijn voornaamste blijft de aansluiting voor de electra, die is mij niet helemaal duidelijk.
Is een 1 fase 16A genoeg of heeft deze ook een kookgroep nodig?
Ook lees ik wat wisselende verhalen over het buffervat of dat wel of niet nodig is.
Afhankelijk van de grootte van je huis en het isolatieniveau kan de genoemde WP wel of niet voldoen…
Die 55 m2 + 14 m2 vvw, is dat in zandcement oid? Geen droogbouw? Pomploze verdeler?
Als de vvw in zandcement ligt, de verdeler pomploos is en je hebt verder geen naregeling op je afgifte, dan kan je zonder buffervat.
Een 300 liter SWW vat is prima voor een gezin van 4.
Over de groepen heb ik inmiddels hierboven aangevuld.
Standaard is bij de meeste Ecodan's 2kW.nessio schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:16:
Hoe zwaar is normaal zo’n buh eigenlijk?
(Wordt aangeduid met laatste cijfer in het type van de binnenunit, ik heb een VM2C, dus 2kW)
[ Voor 19% gewijzigd door Blackraven op 01-04-2026 08:46 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt
Ik heb 3x 16a bij de wp zitten.
[ Voor 60% gewijzigd door nessio op 01-04-2026 10:44 ]
Ik weet niet wat je van plan bent; maar je moet de BUH wel apart afzekeren op z'n eigen 1x16A (of 10A), dus niet achter de 3x16A zekering van de buitenunit.nessio schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:43:
@Blackraven Dank. Dan is 16a voldoende.
Ik heb 3x 16a bij de wp zitten.
Edit: ik zie dat je een 1-fase buitenunit hebt.
[ Voor 7% gewijzigd door Blackraven op 01-04-2026 13:53 ]
Technieker is vandaag langs geweest en inderdaad: te weinig koelmiddel.ivandal schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:51:
Ondertussen (eindelijk) een update gekregen van Mitsubishi en mijn installateur....
Op basis van de foto's en de gegevens heeft Mitsubishi een insteekkhuls besteld, maar ik weet niet precies welke. Ze hebben de technieker ook gevraagd om koudemiddel na te kijken. Ze vermoeden een tekort maar de technieker moet het nog komen controleren.
Technieker komt pas volgende week langs, dus details zal ik dan pas hebben.
Vandaag bijgevuld, ben benieuwd naar de resultaten
Sinds de vorige interventie ook geen condens of ander water meer gezien. Mogelijks kwam het langs de temperatuursensors en is het probleem opgelost?
In ieder geval lijkt alles nu opgelost!
Kan iemand bevestigen wat hier wel en niet aan klopt?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV
Als ik mij niet vergis gaat de communicatie + voeding voor de binnenunit via buitenunit en moet een type B genoeg zijn.cville schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:58:
Weet iemand hoe een ERPT20X-VM2E + PUZ-WZ60VAA elektrisch aangesloten moet worden? Als ik naar de documentatie kijk, lijkt het of de hoofdaansluiting aan de buitenunit is en dat van daaruit de binnenunit gevoed wordt. Als dat klopt zou het een 1P+N, 16A aansluiting moeten zijn. Ik kan er niet achter komen of het een type B of C zekering moet zijn.
Kan iemand bevestigen wat hier wel en niet aan klopt?
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Ik twijfel omdat ik een kennis heb waar de buitenunit rechtstreeks op de meterkast is aangesloten en de binnenunit met een stekker. Heeft de BUH misschien een aparte aansluiting?Speedyace schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:25:
[...]
Als ik mij niet vergis gaat de communicatie + voeding voor de binnenunit via buitenunit en moet een type B genoeg zijn.
Wordt zeker een interessante discussie wanneer ze een factuur willen sturen, aangezien ze zelf de plaatsing hebben gedaan ~2,5 jaar geleden
De BUH zit inderdaad op een aparte groep, of eventueel via een stekker op een bestaande groep.cville schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:35:
[...]
Ik twijfel omdat ik een kennis heb waar de buitenunit rechtstreeks op de meterkast is aangesloten en de binnenunit met een stekker. Heeft de BUH misschien een aparte aansluiting?
Doorgaans wordt bij Mitsubishi de binnenunit vanuit de buitenunit gevoed, er moet immers toch ook al een datakabel tussen binnen- en buitenunit aangelegd worden, dus dat is dan een gecombineerde voeding+data-kabel.
Overigens vertelt de installatiehandleiding ook dat/hoe je de binnenunit apart kunt voeden, dus als dat je om wat voor reden dan ook beter uitkomt is het een mogelijkheid.
(Bij andere merken werkt het soms precies andersom: dan wordt de buitenunit vanuit de binnenunit gevoed. In mijn geval was het een doorslaggevend argument om voor Mitsubishi te kiezen, omdat ik veel makkelijker een extra groep bij de buitenunit kon krijgen, dan een extra aparte groep bij de binnenunit.)
Fijn dat je het terugkoppelt!ivandal schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:59:
[...]
Technieker is vandaag langs geweest en inderdaad: te weinig koelmiddel.
Vandaag bijgevuld, ben benieuwd naar de resultaten
Sinds de vorige interventie ook geen condens of ander water meer gezien. Mogelijks kwam het langs de temperatuursensors en is het probleem opgelost?
In ieder geval lijkt alles nu opgelost!
Wij hadden dus gelijk hier (jouw post, mijn reactie).
Jouw installateur probeerde het eerst weg te wuiven en zei “dat hij de "WP uitgelezen heeft" en dat alles OK is.”
Welke technicus is nu langs geweest en heeft wel correct het tekort aan koudemiddel vastgesteld?
Die liquid pipe temp (verdamper intrede) is dus wel echt een mooie en gevoelige parameter voor tekort aan koudemiddel, hielp heel goed hier…!
@ivandal Mooi dat de ESP geholpen heeft. Ben nog wel benieuwd naar die condens
Wij hebben een 2025 nieuwbouw huis met vloerverwarming en door de goede isolatie is de warmtepomp in Maart nauwelijks aangeweest. Vanacht was het koud en is hij zowaar nog even kort aangeweest.
Althans hoeveel graden was het tussen 9-11 op jouw locatie? Dit is vervder WAR of de mitsu ruimte regeling denk ik?
[ Voor 87% gewijzigd door xoror op 03-04-2026 11:47 ]
Ik sta in het lijstje, we hebben de SUZ-SWM60VA2 en de ERST30D-VM2ED.xoror schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:28:
@eelco74 Hij defrost, dat zou ik niet verwachten met dit weer. Verder tikt je compressor > 100hz aan, dat zou ik ook niet verwachten met dit weer een recente nieuwbouw woning. Welke unit heb je precies? Je start/stops zijn ook wat aan de hoge kant voor 1 jaar oude install.
Althans hoeveel graden was het tussen 9-11 op jouw locatie? Dit is vervder WAR of de mitsu ruimte regeling denk ik?
In de woonkamer een draadloze muthubishi thermostaat
En verder de verdiepingen een draadgebonden thermostaat in elke ruimte op een verdeler....
Het was vanmorgen denk ik vrij koud, er staat een koude wind en om 11:00 was het pas 9 graden. Ik denk vannacht een graad of 4. de COP van 5.85 is dan ook weer zeer boven verwachting.
[ Voor 12% gewijzigd door eelco74 op 03-04-2026 12:32 ]
Heb je enig idee waar ik die kan vinden? Ik heb alles afgezocht (web, start post, Alklima), maar kan nergens een installatie manual vinden (wel service en gebruikers handleiding).ocaj schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:29:
[...]
Overigens vertelt de installatiehandleiding ook dat/hoe je de binnenunit apart kunt voeden...
https://data2.manualslib....4f6b00efd7796&take=binary
Bedankt voor de moeite maar dat manual gaat niet over de ERPT serie. Ik heb het uiteindelijk gevonden op: https://wwwl2.mitsubishielectric.com/.ocaj schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:46:
Ik heb hem hier op mijn computer staan en ooit gedownload toen ik mijn WP kocht. Hij is toen gedownload van:
https://data2.manualslib....4f6b00efd7796&take=binary
Pas wel op:
- zorg dat je de juiste versie download (op datum)
- er staan fouten op de website; b.v. als je denkt dat je een installatie manual download kun je een user guide krijgen
Ik heb een Mitsubishi Electric PCRSW75YA- 200 en Ecodan power inverter PUHZSW75 YAA 8kW 7/35.
Ik heb het systeem nu twee jaar, en ik krijg het niet goed voor elkaar om de temperatuur in het huis te controleren. Over het algemeen is het veel te warm in het huis. Ik heb de stooklijn op max 32degC. Ik heb aardig wat zitten uitproberen obv info op tweakers, maar het probleem blijft. Dit is een foto van mijn thermostaat:
:strip_exif()/f/image/NjzEXNGHjzzsIfRwMTL3m0LC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn ingestelde stooklijn:
:strip_exif()/f/image/KuwHRoAv9njnqHFY6kybVHIK.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanochtend was het weer veel te warm in het huis (>22degC met ingestelde temp op 18degC). Ik heb vanochtend de verwarming op Auto Adapt gezet en toen zag ik dat de aangegeven actuele kamertemp niet overeenkomt met de temp aangegeven door de thermostaat:
:strip_exif()/f/image/JXjnx4tp07kUanyTIpBMVBHl.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is wel connectie tussen de thermostaat en de binnen unit, want de ingestelde temperatuur verandert wel (en komen met elkaar overeen).
Iemand enig idee wat er aan de hand is?
Over het afwijken van je temperatuur op de MRC (hoofd bediening) vs je wireless thermostaat:
- heb je de RC goed geconfigureerd als master van die zone ? zoiets moet je wel ingesteld hebben
- Het duurt wel even voordat de waarde van de draadloze thermostaat worden gesynced, het is niet instant zeg maar, dus kan zijn dat je wat vertraging ervaart
- met het huidige weer is het ook wel lastig om 18c vandaag voor elkaar te krijgen ivm zon en warme buiten temp. Heeft je WP wel verwarmd de afgelopen nacht? Zo nee, dan kan je hem niet echt de schuld geven...
- als je net de mitsu ruimte regeling gebruikt moet hij een a twee dagen leren, en zal in het begin de turbo op zetten. Wellicht is dit wat je ziet
@eelco74 Als je het leuk vindt kan je updaten naar een laatste pre-release : https://github.com/gekkek...-en-2026-04-04.01.ota.bin
/f/image/g4YQgkwZn9Fq3x6YWomkkupw.png?f=fotoalbum_large)
* mijn verwarming is nog niet aangeweest
Je krijgt dan een grafiek met de buiten temp, condensatie temp en liquid pipe1 temp in je dashboard. Misschien komt hier nog wat uit.
En ja, vanochtend was de vloer heel warm...
Op de draadloze thermostaat staat 23gr binnentemperatuur.
Op de controller zou dan ook 23gr moeten staan en niet 19gr.
Staat op de controller de draadloze thermostaat wel als sturend ingesteld?
Die stooklijn doet niet veel met RR.
Waarschijnlijk staat de regeling niet op de draadloze thermostaat aangemeld en op WARDinant schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:43:
Hoi,
Ik heb een Mitsubishi Electric PCRSW75YA- 200 en Ecodan power inverter PUHZSW75 YAA 8kW 7/35.
Ik heb het systeem nu twee jaar, en ik krijg het niet goed voor elkaar om de temperatuur in het huis te controleren. Over het algemeen is het veel te warm in het huis. Ik heb de stooklijn op max 32degC. Ik heb aardig wat zitten uitproberen obv info op tweakers, maar het probleem blijft. Dit is een foto van mijn thermostaat:
[Afbeelding]
Dit is mijn ingestelde stooklijn:
[Afbeelding]
Vanochtend was het weer veel te warm in het huis (>22degC met ingestelde temp op 18degC). Ik heb vanochtend de verwarming op Auto Adapt gezet en toen zag ik dat de aangegeven actuele kamertemp niet overeenkomt met de temp aangegeven door de thermostaat:
[Afbeelding]
Er is wel connectie tussen de thermostaat en de binnen unit, want de ingestelde temperatuur verandert wel (en komen met elkaar overeen).
Iemand enig idee wat er aan de hand is?
Overigens vreemd dat eelco74 defrosten heeft en ook in de nacht stookt met een super geisoleerd huis.
Ik stook ook niet tussen 00 en 800 uur.
Nergens voor nodig. In januari wel gedaan, werd veel te warm
@Dinant ik zou vooral dus even dit checken, dikke kans dat daar het probleem zitxoror schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:27:
@Dinant De standaard draadloze thermostaten hebben een bekende overshoot van ongeveer 1c.
Over het afwijken van je temperatuur op de MRC (hoofd bediening) vs je wireless thermostaat:
- heb je de RC goed geconfigureerd als master van die zone ? zoiets moet je wel ingesteld hebben
Wij zijn van plan om deze zomer vloerverwarming aan te leggen. Ik wil dat graag rustig en op mijn eigen tempo doen, maar we gebruiken onze warmtepomp (WP) ook voor het opwarmen van de boiler voor warm tapwater.
Mijn vraag: kan ik de radiatoren nu leeg laten lopen en leeg laten staan? Of moet er altijd water in het verwarmingscircuit blijven zodat de WP de boiler kan blijven opwarmen?
Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Nog even aanvullend dat door de tuinverbouwing de warmtepomp momenteel een beetje ingebouwd is met planten en vuilcontainers. En die bewuste nacht het rond het vriespunt was.nessio schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:36:
@Technician- dat zou best wel eens kunnen
Overigens vreemd dat eelco74 defrosten heeft en ook in de nacht stookt met een super geisoleerd huis.
Ik stook ook niet tussen 00 en 800 uur.
Nergens voor nodig. In januari wel gedaan, werd veel te warm
Maar misschien is een schema met een uitsluiting voor stoken s,nachts wel een goed idee om eens uit te proberen.
De MRC geeft nu wel de correcte binnen temperatuur aan.
Ik neem aan de installateur de rc netjes in aangemeld. Kan ik dat makkelijk controleren? Ik zie dus wel dat de ingestelde temp op MRC mee verandert met de RC.
Zonder CV-water kun je ook geen SWW maken. Maar je kunt de CV-leidingen eenvoudig kortsluiten na de WP (en na een evt. driewegklep) en dan het CV-bedrijf uitschakelen op je interface. Dan blijft SWW gewoon werken.JustMyOpinion schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:39:
Wij zijn van plan om deze zomer vloerverwarming aan te leggen. Ik wil dat graag rustig en op mijn eigen tempo doen, maar we gebruiken onze warmtepomp (WP) ook voor het opwarmen van de boiler voor warm tapwater.
Mijn vraag: kan ik de radiatoren nu leeg laten lopen en leeg laten staan? Of moet er altijd water in het verwarmingscircuit blijven zodat de WP de boiler kan blijven opwarmen?
Let wel op dat een evt extern expansievat in de loop blijft.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Druk op menu (knop links onder)
Ga naar instellingen, druk hierop
Met pijltje naar instelling thermistor
Met pijltje naar instelling kamersensor
Druk : deze moet staan op RC1
Zo niet dan op cirkeltje drukken tot RC1
Denk nog bevestigen en dan terug.
Controller op huisje zetten voor RR
Dan afwachten op inleren.
Eventeel stoken in de nacht weghalen.
[ Voor 17% gewijzigd door nessio op 04-04-2026 18:54 ]
Het is het volgende schermpje!
Selectie kamer sensor. Vinkje
En dan volgende scherm nogmaals selecteer kamer sensor. Vinkje
Wat staat daar? RC1?
Dat moet er staan wil de par50 ook als thermostaat fungeren.
Dinant schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:10:
@nessio @ocaj
Dit is wat er onder de kamer sensor staat:
[Afbeelding]
Over de afgelopen 24 uur is de vloer koud en is de temperatuur binnen gedaald naar 21 graden (met de thermostaat op 16graden). Wat wel weer maf is dat de binnen unit een kamertemp van 23 graden lijkt te zien:
[Afbeelding]
Dat is niet raar, zo warm is het nabij de binnenunit.
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 05-04-2026 21:35 ]
De hoofdbediening is het schermpje + knoppen in de binnenunit. Daar zit óók een thermometer in, maar die is niet erg nauwkeurig, omdat hij in het apparaat zit en doorgaans een paar graden te warm aangeeft. In jouw geval is het in je binnenunit 23 graden.
Wat je al in nessio in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" hebt kunnen lezen is dat je die instelling bij "Selectie kamersensor" moet aanpassen naar RC1. Dan gebruikt hij de temperatuur van de thermometer die in je woonkamer hangt.
En dan gaat het systeem een stuk logischer werken.
(verder is dit een behoorlijke blunder van de installateur: wel de remote-unit er bij leveren, maar vervolgens niet instellen dat deze gebruikt wordt....)
Gewoon op cirkeltje drukken tot er rc1 staat.
Daarmee geef je de par50 de functie van thermostaat ipv de hoofdcontroller.
Man, man je hebt 2 jaar niets aan die par50 gehad!!
De installateur van jou kan blijkbaar niet lezen want het staat luid en duidelijk in de installatiehandleiding van de par50.
Ik zou de rest van de instellingen ook maar controleren ahv dit forum.
Als dat zo is, dan moet je uiteraard RC3 instellen.....
ook staat jouw wp niet op ruimteregeling.
Menu->huisje->zet m op huisje met thermostaat. Nu staat ie op druppeltje met thermostaat.
Dan pas regelt de par50 jullie temperatuur
Zal nu instellingen op binnen unit aanpassen.
:strip_exif()/f/image/HXtdAyhaguqgflO9uJalu4Sk.jpg?f=fotoalbum_large)
en J0 (communicatiefout?) op de binnenunit:
Ik snap niet dat je elke keer een communicatietest doet. Als ie goed is -> klaar en afblijven.
Heb je de installatiehandleiding van de par50 gekregen?
Ik zie dat de wp inmiddels op RR staat (huisje met thermostaat er in)
[ Voor 13% gewijzigd door nessio op 06-04-2026 09:50 ]
Hmmm, elke keer is 2 keer. En dat is niet gek, want na de 1e keer gaf de binnenunit J0 communicatiefout; dan lijkt me het niet raar om de communicatie nog een keer te testen.
Ja, ik heb de installatiehandleiding.
Ik zal zo reset op binnenunit doen en dan 5 minuten stroom van de WP binnenunit.
Hoe wil je dat laatste doen? In 99% van de gevallen krijgt de binnenunit zijn stroom van de buitenunit. Je kunt de binnenunit dus alleen spanningsloos maken als je de groep van de buitenunit uit zet.Dinant schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:53:
Ik zal zo reset op binnenunit doen en dan 5 minuten stroom van de WP binnenunit.
Beide mogelijkheden (ruimtetemperatuurregeling of curve/vaste aanvoertemperatuur + sensor) hebben hun eigen voor- en nadelen. Dit is uitgebreid beschreven in de TS. Dat hier herhalen heeft geen zin, bovendien zijn al die voor- en nadelen al tientallen malen in dit topic besproken. Wat voor jou het beste werkt moet je zelf bepalen.Dinant schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:04:
Check!
Ik zie nu ook een thermometer logo op de par50.
Nu ik weet dat het probleem de verkeerde instelling van de kamer sensor was, is het dan verstandig om de compensatie curve weer te gebruiken?
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 06-04-2026 11:48 ]
Niet meteen naar compensatiecurve gaan.
Gewoon eerst op huisje (RR) laten en nu minstens een paar dagen de thermostaat laten inleren. Die RR gebruikt ook de compensatiecurve bij inleren.
Zet die par50 op een niet zonnige plek.
Noordkant huis bijv.
Als het niet goed werkt kun altijd nog veranderen.
[ Voor 10% gewijzigd door nessio op 06-04-2026 14:04 ]
Ik heb een SUZ-SWM80VA met ERSD-VM2D hydrobox. Momenteel verwarm ik het huis met radiatoren (plus ventilators in de belangrijkste kamers). Dit werkt eigenlijk prima; we hebben het nooit koud en de warmtepomp levert voldoende vermogen. De circulatiepomp draait volgens de ESP momenteel op ongeveer 19 l/min.
Deze zomer wil ik op de begane grond droogbouw vloerverwarming aanleggen (Radson TS14 R-systeem: https://www.radson.com/nl...en/1181604/ts14-r-systeem). Dit gaat om ongeveer 55 m² en vervangt de drie groen gemarkeerde radiatoren op de begane grond.
Hierbij een schets van de huidige situatie:
/f/image/OX6uRrQV5kvob6BWphwbTswq.png?f=fotoalbum_large)
De hoofdleiding naar de begane grond is 22 mm en zit in een koof, dus die vergroten is bijna niet te doen zonder grote sloop.
Mijn vraag:
Denken jullie dat deze 22 mm hoofdleiding groot genoeg is om een verdeler voor 55 m² vloerverwarming te voeden?
Zijn er mensen met dezelfde situatie (22 mm hoofdleiding die vloerverwarming voedt)? Hoe ervaren jullie dat qua flow, drukverlies, pompbelasting en geluiden?
Alvast hartelijk dank voor jullie ervaringen en tips!
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
22mm hoofdleiding en zelfs 15mm toevoer naar de verdeler.
Hoewel Ta aan de hogere kant zit (tussen de 32 en 38 graden) werkt het hier prima.
Het was wel ff een paar maanden tijdens de winter vogelen wat de temp moest zijn om pendelen tegen te gaan.
Verder:
19l/m
Pompstand 4
Geen geluiden
De 22mm vervangen voor groter zou 850 euro kosten, dus Nope.
[ Voor 7% gewijzigd door DaWizza op 06-04-2026 17:09 ]
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Mijn situatie lijkt een beetje op die van jou: ik heb vanaf mijn zolder ook deels 22 mm aanvoer naar mijn vloerverwarming van 6 groepen met 16x2 slangen voor 41 m2 op de begane grond. Bewust relatief korte groepen laten aanleggen dus. Het resultaat is een prima flow van 19 L/min bij pompstand 4. Geluid hoor ik alleen bij een kruisvorming stuk op de 1e verdieping (aftakkingen naar 2 radiatoren).JustMyOpinion schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:00:
Lieve mensen, ik heb toch wat feedback nodig...
Ik heb een SUZ-SWM80VA met ERSD-VM2D hydrobox. Momenteel verwarm ik het huis met radiatoren (plus ventilators in de belangrijkste kamers). Dit werkt eigenlijk prima; we hebben het nooit koud en de warmtepomp levert voldoende vermogen. De circulatiepomp draait volgens de ESP momenteel op ongeveer 19 l/min.
Deze zomer wil ik op de begane grond droogbouw vloerverwarming aanleggen (Radson TS14 R-systeem: https://www.radson.com/nl...en/1181604/ts14-r-systeem). Dit gaat om ongeveer 55 m² en vervangt de drie groen gemarkeerde radiatoren op de begane grond.
[Afbeelding]
De hoofdleiding naar de begane grond is 22 mm en zit in een koof, dus die vergroten is bijna niet te doen zonder grote sloop.
Mijn vraag:
Denken jullie dat deze 22 mm hoofdleiding groot genoeg is om een verdeler voor 55 m² vloerverwarming te voeden?
Zijn er mensen met dezelfde situatie (22 mm hoofdleiding die vloerverwarming voedt)? Hoe ervaren jullie dat qua flow, drukverlies, pompbelasting en geluiden?
Waar het ook sterk van afhangt: hoe lang is het stuk met 22 mm, hoe lang zijn de vvw slangen per groep, diameter vvw slangen. Als je zorgt dat de vvw slangen relatief dik zijn en de groepen kort, dan scheelt dat een hoop.
Verder heb je de bekende tabellen van warmtepompweetjes. Met 22 mm kun je nog 1 m3 per uur transporteren. Dat is voldoende voor 6 kW met een dT van 5 graden. Of het maximumvermogen van 8 kW bij een dT van 7 graden. Lijkt me prima.
![]() | ![]() |
22 mm binnendiameter is een aardig exotisch maatje. /Sorry off-topicnessio schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:33:
22 binnendiameter neem ik aan?
Zoals hierboven aangegeven kan het, maar het zal wel een paar graden hogere aanvoertemperatuur dan ideaal worden, al zal het waarschijnlijk alsnog beter dan standaard radiatoren werken.JustMyOpinion schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:00:
Lieve mensen, ik heb toch wat feedback nodig...
[Afbeelding]
Mijn vraag:
Let wel op dat het systeem wat je gaat gebruiken 14x2 slangen heeft, Sebastiaan zijn 16x2 slangen hebben een 44% grotere doorlaat. Dus maak de groepen zo kort als mogelijk, mik bijvoorbeeld op max 50 lengte meters (±5 m2 bij leg afstand 100 mm) per groep om de totale weerstand te verkleinen. Probeer knietjes in je 22 mm sectie te voorkomen en maak gebruik van gebogen bochten, dan zal het qua weerstand en stroom geluiden wel loslopen.
Het gaat uiteindelijk om de optelsom van de weerstanden, leiding 32 mm is leuk maar als dat een traject van 25 meter met knietjes is komt de totale weerstand alsnog hoger uit dan wanneer jij 5 rechte meters 22 mm hebt.
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
:strip_exif()/f/image/UmHdrz7DhSKitZU3cqH7lQzf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wQVEXb3KykNIpgDnvcI1Tcot.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TW0SfNw9Ucn5IkUeDHBrZagx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5QuUGTp285cSNAKKvp2TRfHC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/h7cRqVIoPdJchfVtBuhTixgM.jpg?f=fotoalbum_tile)