mennoza schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:57:
[...]
Wat ik zelf lastig vind is dat dit niet alleen tijdens koelen speelt. In de winter werd de vloer boven ook altijd minder warm dan beneden. Daarom twijfel ik of dit puur het gevolg is van het platte dak en de zonbelasting, of dat er ook iets niet optimaal is aan de waterverdeling/inregeling van de vloerkoeling. Herkennen anderen dit? Is dit normaal gedrag bij een Ecodan met vloerkoeling of zou de bovenverdieping eigenlijk duidelijk meer moeten meedoen vooral nu om boven de temperatuur te laten dalen?
Hallo allemaal,
Ik had eerder al een topic geplaatst over mijn Mitsubishi Ecodan warmtepomp met vloerverwarming en koelfunctie (sociale huurwoning, bouw 2021). Toen ging het vooral over het verschil tussen beneden (woonkamer/keuken) dat goed koelde en boven (slaapkamers) dat nauwelijks afkoelde.
Situatie is nu veranderd en daarom een update / nieuwe vraag.
Huidige situatie (nieuwe probleem):
Koeling leek eerder beneden nog goed te werken enkele weken geleden (vloer duidelijk koel, woonkamer rond 21°C mogelijk)
Boven bleef toen al warmer, en hittegolf begon toen en werd het steeds warmer in de woonkamer beneden, daarna zelfs even condens op de leidingen van verdelers gezien (zie foto) dus maar van 19 naar 20 verhoogd, toen geen condens meer maar koeling deed het niet zo goed meer, waarschijnlijk door de te hoge vocht thuis rond 75%. Dus sinds gisteravond minder vocht buiten en weer koeler buiten en dus weer naar 19 verlaagd en nu hele dag verder is de vocht in huis gedaald naar rond 55% maar temperatuur nog steeds rond 24 binnen en geen koude vloer, en verdelers / leidingen beneden niet koud maar boven nog wel.
Dus nu is het probleem anders:
Er is nu vrijwel helemaal geen merkbare koeling meer beneden
Vloer beneden blijft warm/lauw en koelt niet meer zoals voorheen
Maar wat wel apart is boven voelt de verdeler en leidingen juist wél koud aan sinds dagen.
Warmtepomp lijkt wel koud water te maken (±16–20°C gemeten via thermistoren (menu thermostaat)
Wat veranderd is:
Luchtvochtigheid is nu lager (~55% i.p.v. 75% tijdens hittegolf)
Buitentemperatuur ook lager dan tijdens hittegolf
Thermostaat beneden al verlaagd van 20 naar 19 en getest , en nu zelfs op 18 sinds een paar uur, maar ik lees vooral adviezen om op 19 te zetten (zal 18 te laag zijn en helpen?)
Toch geen verbetering in koeling beneden en nog steeds rond 24c zoals tijdens hittegolf afgelopen dagen.
Wat ik zelf vermoed:
Het lijkt erop dat de warmtepomp zelf nog gewoon koelt, maar dat de verdeling of aansturing niet goed lijkt te gaan. Alsof de benedenverdieping geen of nauwelijks koelwater meer krijgt, terwijl boven juist wel koud aanvoelt. Valt ook op dat sinds misschien een week op de thermostaat vaker de pauze symbool naast de koel symbol staat dus alsof wat minder actief aan het koelen is.
Vraag:
Kan dit wijzen op een zone-/regelprobleem of zoneklep die niet (meer) opent voor beneden?
Of kan dit hydraulisch/inregeling zijn waardoor flow nu vooral naar boven gaat?
Of zit ik compleet verkeerd en is er iets anders logisch dat dit verklaart?
Ik moet wel zeggen dat ik de boven verdelers sinds enkele dagen best wel veel had dichtgedraaid zodat boven niet meer hoefde te koelen omdat dat toch niet lukte waarschijnlijk door het eerdere benoemde mogelijke reden ; platte dak en zon erop, en zodat het beneden weer volop zou koelen door hogere flow (ik ben nog steeds benieuwd of dat echt de reden is en of het boven toch koeler moet worden, enkele van jullie vroegen foto's van de verdelers die ga ik nu proberen hier toe te voegen, sommigen zijn wel van afgelopen dagen) maar omdat ik vanochtend zag dat de verdelers boven koud en beneden niet koud waren, heb ik toch maar de verdelers boven wat meer opengedraaid want dacht misschien is er een probleem met de 'balans' die verstoord zou kunnen zijn wat ik eerder ergens had gelezen? Of kan boven evt helemaal dicht? ik ben benieuwd of het hierdoor komt omdat er dus enkele keer mee 'gespeeld' is dus open en weer bijna dicht. Opvallend ook dat de verdelers boven en beneden beiden op die thermometers erop op 20° staan terwijl boven dus bijna dicht geknepen was en ook bij het wat meer openen dus meer half open blijft boven evenveel 'koelen' en op 20° staan, je ziet bij het openen en dichtdraaien verdelers wel de meter met de aantal bar een beetje zakken/verhogen dus die kranen/verdelers doen het wel gewoon.
Alle inzichten of ervaringen met vergelijkbare Ecodan setups zijn welkom.
[
Voor 3% gewijzigd door
mennoza op 30-06-2026 00:14
]