Naalroc schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:55:
Dit had ik vorige week ook al een keer gezien, een korte defrost bij een redelijk hoge Tb.
Vanmorgen vroeg (6 uur)weer, met een temp. van 5,7°C volgens de Mitsu buitensensor. Ik heb het even precies bekeken, en die defrost duurde exact 3 minuten, 0 seconden, dus ik denk dat er eigenlijk niets viel te ontdooien. Vorige week hetzelfde: slecht ca. 3 minuten.
Dat heb ik ook geregeld, altijd ca een half uur na het opstarten of een SWW-cyclus. Staat zelfs benoemd in de post "Wat is er niet goed en kan er beter", vlak onder de TS. (Zoek op "onnodige defrosts").
Ik zou me er dus niet druk over maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:24
Ik zoek nog steeds een installateur in het midden van het land die een ecodan binnenunit wil vervangen... Niemand heeft zin in een halve klus lijkt het. Verschillende offertes opgevraagd, vaak geen reacties of een enkele keer met een prijs waarvoor je een nieuwe binnen en buitenunit kan installeren. Erg jammer.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
morlune schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:18:
Ik zoek nog steeds een installateur in het midden van het land die een ecodan binnenunit wil vervangen... Niemand heeft zin in een halve klus lijkt het. Verschillende offertes opgevraagd, vaak geen reacties of een enkele keer met een prijs waarvoor je een nieuwe binnen en buitenunit kan installeren. Erg jammer.
Wil je nog steeds je binnenunit alleen maar vervangen omdat je wil kunnen koelen? Koelen doe je met een L/L warmtepomp (airco). Daarvoor je binnenunit vervangen is kapitaalvernietiging en zo goed werkt vloerkoeling niet uit mijn ervaring..

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

@morlune Eens met @stin00. Als je dit daadwerkelijk wilt om te kunnen koelen: Heb je al berekend of je voldoende afgifte hebt om het minimum vermogen bij 17 à 18 graden water en bijvoorbeeld 23 graden binnen kwijt te kunnen? De kans is groot dat dat niet of nauwelijks lukt.
En als dat al lukt kun je nog steeds niet ontvochtigen, wat een nog grotere comfortwinst oplevert. Je kunt het geld wat je nu in die binnenunit wilt stoppen, dus waarschijnlijk beter investeren in airco op je bovenste verdieping.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:47
Werkspot al geprobeerd? Probeer even midden in de zomer, als niemand met warmtepompen bezig is. En/of even wachten to de gasprijzen weer stabiliseren. De meerderheid van de bevolking denkt erg kortetermijn. Dus nu zal er wel weer een run zijn op warmtepompen.

Zometeen is de run weer voorbij en dan hebben installateurs ook weer tijd.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
stin00 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Wil je nog steeds je binnenunit alleen maar vervangen omdat je wil kunnen koelen? Koelen doe je met een L/L warmtepomp (airco). Daarvoor je binnenunit vervangen is kapitaalvernietiging en zo goed werkt vloerkoeling niet uit mijn ervaring..
Even zonder het kostenverschil te weten voldoet vloerkoeling hier uitstekend en blijft het met max 23 graden comfortabel. Maar ik ben z’n rare eend die in de zomer het ook niet 19 graden in de auto wil.

Waarschijnlijk als ik de investering moest doen koos ik echter wel voor een airco ipv binnenunit vervangen, afhankelijk van de hoeveelheid kamers.

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 07-03-2026 18:38 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:27
Ik dacht nog even om aan te bieden voor normaal geld maar het is pure kapitaal vernietiging inderdaad. Koelen met een WP is al totaal kansloos tenzij je op 3 verdiepingen vloerkoeling hebt of fancoils en dampdichte isolatie met een buffervat.

Dus voor €1800 een airco op de verdieping is veel beter.

En het enige verschil in de binnenunit is een kunstof lekbak.
En hoe zit het daarna met de garantie? Gaat na 5 maanden toevallig de compressor defect, wie bel je dan?
ivandal schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:53:
De laatste tijd heb ik IMO een zeer lage COP. De afgelopen dagen schommelt hij tussen de 2.5 en 3.2 voor verwarming terwijl de temperaturen toch vrij mild (vaak 5+ graden) zijn. Een van de dingen die ik wil nakijken is of er een tekort aan koudemiddel is, maar ik snap niet helemaal waar precies naar te kijken.
  • Ik zie een relatief hoge discharge temp (+/-80C)
  • Outside Liquid Pipe Temp gaat regelmatig ver onder 20
  • Condensing temp en Refrigirant temp liggen zeer dicht bij elkaar
hier een screenshot van de ESP data:

[Afbeelding]

Heb ik het goed dat dit inderdaad kan duiden op een tekort aan koudemiddel of interpreteer ik deze data verkeerd?
Zijn er nog andere parameters die ik kan bekijken?
Was even benieuwd of je hier al naar had laten kijken? Was er inderdaad een tekort aan koudemiddel?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• ivandal
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:16
Installateur is komen kijken maar zegt dat alles naar behoren werkt. Volgems hem is de oorzaak van de vele defrosts en de lage waardes de hoge luchtvochtigheid. Volgens hem was het ook belangrijk om de booster heater aan te zetten bij deze temperaturen omdat de WP dit nodig heeft... Veel vertrouwen heb ik dus niet.
Gisteren was ook weer een probleemgeval, met 7 graden nog steeds defrosts om de 45 minute:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3n1O7eLy5IwwEPTu7rlZsCSu1TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbZfyhyheKtFf2NhQaHBFLRi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk eraan om contact met Mitsubishi op te nemen en hun input te vragen.

We hadden warm water ook ingesteld om 1x per dag op te warmen. Volgens de installateur is dit ook not-done, omdat er dan te lang koud water in de boiler blijft zitten en dit voor condens zorgt (en hij wilde het op 55 graden met drop van 5 graden zetten, want enkel dat werkte goed volgens hem....) .
Als ik het goed herriner doen veel mensen hier maar 1x per dag een warm water run. Hebben jullie last van condensatie?

WP: SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM6D Vent: Zehnder Q450

ivandal schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:20:
Installateur is komen kijken maar zegt dat alles naar behoren werkt. Volgems hem is de oorzaak van de vele defrosts en de lage waardes de hoge luchtvochtigheid. Volgens hem was het ook belangrijk om de booster heater aan te zetten bij deze temperaturen omdat de WP dit nodig heeft... Veel vertrouwen heb ik dus niet.
Gisteren was ook weer een probleemgeval, met 7 graden nog steeds defrosts om de 45 minute:

[Afbeelding]

Ik denk eraan om contact met Mitsubishi op te nemen en hun input te vragen.

We hadden warm water ook ingesteld om 1x per dag op te warmen. Volgens de installateur is dit ook not-done, omdat er dan te lang koud water in de boiler blijft zitten en dit voor condens zorgt (en hij wilde het op 55 graden met drop van 5 graden zetten, want enkel dat werkte goed volgens hem....) .
Als ik het goed herriner doen veel mensen hier maar 1x per dag een warm water run. Hebben jullie last van condensatie?
Wat betreft de functie en of er voldoende koudemiddel in het systeem zit: wat heeft de installateur bekeken en/of gemeten?

Als je de vraag aan Mitsubishi Electric wil voorleggen, dan zou ik vooral vermelden dat bij jou de outside unit liquid pipe temp daalt tot -10 a -20 graden (!) bij buitentemperaturen van 5 a 6 graden (jouw post).
Het verschil tussen de liquid pipe temp (verdamper intrede) en buitentemperatuur hoort iets van 2 tot 7 graden te zijn grofweg.

Hele volksstammen doen maar 1x per dag een SWW run, of om de dag, of zelfs minder vaak. Werkt hier al een paar jaar prima. Waar condensatie?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hier ook 1x per dag SWW, soms 1x per 2 dagen pas. Ik zou niet weten waar dan condensatie komt ...
Het water moet echt wel heel ver afkoelen voor je condensatie krijgt hoor, dat lukt je niet met 1 dag stilstand ws.

zou gewoon second opinion vragen, en als het een installatie fout is/tekort is aan vloeistof ga je hem aansprakelijk stellen (heb je rechtsbijstand?)

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• ivandal
SebastiaanPs schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Wat betreft de functie en of er voldoende koudemiddel in het systeem zit: wat heeft de installateur bekeken en/of gemeten?

Als je de vraag aan Mitsubishi Electric wil voorleggen, dan zou ik vooral vermelden dat bij jou de outside unit liquid pipe temp daalt tot -10 a -20 graden (!) bij buitentemperaturen van 5 a 6 graden (jouw post).
Het verschil tussen de liquid pipe temp (verdamper intrede) en buitentemperatuur hoort iets van 2 tot 7 graden te zijn grofweg.

Hele volksstammen doen maar 1x per dag een SWW run, of om de dag, of zelfs minder vaak. Werkt hier al een paar jaar prima. Waar condensatie?
Wat er precies gemeten is wil hij natuurlijk niet vertellen. Ik krijg enkel te horen dat hij de "WP uitgelezen heeft" en dat alles OK is.
Op die dag was het natuurlijk warm buiten en valt het allemaal niet zo op...

De 'condensatie' hadden we opgemerkt bij het openen van de ketel. Er zijn verschillende plaatsen waar er duidelijk water is terecht gekomen, ik zal vanavond wat Fotos maken.
xoror schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:11:
Hier ook 1x per dag SWW, soms 1x per 2 dagen pas. Ik zou niet weten waar dan condensatie komt ...
Het water moet echt wel heel ver afkoelen voor je condensatie krijgt hoor, dat lukt je niet met 1 dag stilstand ws.

zou gewoon second opinion vragen, en als het een installatie fout is/tekort is aan vloeistof ga je hem aansprakelijk stellen (heb je rechtsbijstand?)
Ik denk er inderdaad aan om een andere firma langs te laten komen indien Mitsubishi Electric niet verder kan helpen.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:37
Heeft Ivandal niet last van dat bevriezingsrisico wat kort geleden werd gemeld?
Te lage flow, te koude of geen massa, etc waardoor zijn suz in die “beruchte” defrost cyclus met komt?
Komt die condensatie in de “ ketel” daar soms ook door?

[ Voor 14% gewijzigd door nessio op 09-03-2026 09:05 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• xoror
  • Niet online
@ivandal

"De 'condensatie' hadden we opgemerkt bij het openen van de ketel. Er zijn verschillende plaatsen waar er duidelijk water is terecht gekomen" ???? Wat bedoel je met de ketel ? is dat je SWW vat ? Wat valt daar eigenlijk aan te openen ;-) Of bedoel je de binnen unit ?

• ivandal
Binnenunit, inderdaad, niet het SWW vat zelf :).

Vriendin heeft wat fotos doorgestuurd die eerder gemaakt zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QC4jg8EtokJ4LrZZ2nZwh4V25lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nltj9tDcnk1YV1kT9aObEoKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_lbJ034WMXsrl77sos7g8zty24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhhjKoGALqYINqT3VeUkR0Im.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjctesKBHqbmjeY1LRUrhimQBmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pd6Nq4hjk1cVYTuSQvAXarVc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukCqHRifG3gL9pmu3_jxj4hqbmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSa3KCiG5h6r428sgyn69CIL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNpys87fB-bmMbgtWxELnE4JtpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3zgaJeD8JRX0Fsi56D0JuQs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XuUbG1GVZTilJanHFCO7m_Qhtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ENnp0fou1TusG74Y4Ra5R8r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXqS-TdVIQc_OPA22-5m6a1O1s8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAx8yd6BrmVvMeA9WUpghkNi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben niet overtuigd dat dit door condensatie van het SWW vat komt. Schema is tijdelijk aangepast naar 50 met even drop van 5 en ik ga later deze week kijken of ik nog water zie (installateur is pas net voor het weekend langs geweest)

• xoror
  • Niet online
@ivandal ik ben geen expert op dit gebied, maar dat is gewoon lekkage ergens? Wat is dat witte aanslag? kalk?

• ivandal
@xoror Dat was ook mijn idee, maar de installateur houdt het bij condensate. De aanslag is volgens hem vuil dat het water opneemt (van de isolatie bvb) en dan terug afzet.
Ik ben allesbehalve overtuigd van die theories, dus ik hou het in de gaten.

• xoror
  • Niet online
ivandal schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:19:
@xoror Dat was ook mijn idee, maar de installateur houdt het bij condensate. De aanslag is volgens hem vuil dat het water opneemt (van de isolatie bvb) en dan terug afzet.
Ik ben allesbehalve overtuigd van die theories, dus ik hou het in de gaten.
zet als test een dag warm water uit? met 55c sww heb je ws de volgende dag ook nog voldoende warm water. Ik zou dan na 24h kijken. ik kan bijna niet voorstellen dat je dan condens ziet...

• nessio
Bel Alklima en stuur die foto’s
Meld dat de installateur zegt dat alles goed en zeg meteen van die zeer koude temperaturen / defrosts bij hoge bT zoals Sebastiaanps je al adviseerde.
Gewoon doen.

• ivandal
@nessio Ik zit in België dus contact loopt met Mitsubishi zelf. Ik heb alles al opgestuurd naar hun en wacht op een Antwoord.

• nessio
@ivandal je bent me voor. Zag net ook dat je in België woont.

• nessio
Condensatie bij boiler : hoe hoger de temperatuur, hoe eerder toch kans op condensatie.
In Belgie heb je dus ook al last van die suffe monteurs.

• xoror
  • Niet online
condensatie temp hangt samen met temp + luchtvochtigheid, zie https://www.weerschip.nl/calc_Td.php
je kan daar de condensatie temp berekenen. Je mag heel lang wachten tot je een keer op 20c condensatie temp zit bij hoge luchtvochtigheid.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:50
Ik heb in HA een sensor gemaakt die aan de hand van de temperatuur en de luchtvochtigheid het dauwpunt bepaalt.
Het dauwpunt is de temperatuur waarbij water gaat condenseren.
De hoogste waarde die hij dit jaar bereikt heeft is 9,7 graden Celsius en de laagste 5 graden Celsius, maar gemiddeld schommelt hij rond de 7 graden.
Om condens in je binnen unit te krijgen moet die dus ergens kouder zijn dan het dauwpunt en dat lijkt me dus heel erg onwaarschijnlijk.
Ik heb persoonlijk nog nooit een spatje condens daar gezien in de winter.
Pas als je in de zomer gaat koelen met je warmtepomp dan kun je condenswater krijgen.

Wil je het zelf weten pak zo'n simpele temperatuur/vochtigheid sensor en leg die in de binnen unit.
hier de yaml code om het dauwpunt te berekenen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- sensor:
      - name: dew temperature
        state: >
          {% set T, RH = states('sensor.temp_zolder_temperature'),
          states('sensor.temp_zolder_humidity') %} {% if (T == 'unknown')  or
          (RH == 'unknown') %}
            unknown
          {% else %}
            {% set T = T | float %}
            {% set RH = RH | float %}
            {% set a = 6.1121 | float %}
            {% set b = 18.678 | float %}
            {% set c = 257.14 | float %}
            {% set d = 234.5 | float %}
            {% set e = 2.71828 | float %}
            {% set P = a*e**((b-T/d)*(T/(c+T))) | float %}
            {% set gamma = log((RH / 100)*e**((b-T/d)*(T/(c+T)))) | float %}
            {% set dew_temp = ((c * gamma) / (b - gamma))|round(1) %}
            {{ dew_temp}}
          {% endif %}
        unit_of_measurement: °C
        unique_id: '20230306161301'
        icon: 'mdi:water-percent-alert'
PS
Dat het buiten een hoge luchtvochtigheid is heeft er dus helemaal niets mee te maken, het gaat om de temperatuur en de luchtvochtigheid bij de binnen unit.
Warme lucht kan ontzettend veel meer vocht bevatten dan koude lucht, daarom heet het ook relatieve luchtvochtigheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 09-03-2026 12:58 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

ivandal schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:22:
Binnenunit, inderdaad, niet het SWW vat zelf :).

Vriendin heeft wat fotos doorgestuurd die eerder gemaakt zijn:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben niet overtuigd dat dit door condensatie van het SWW vat komt. Schema is tijdelijk aangepast naar 50 met even drop van 5 en ik ga later deze week kijken of ik nog water zie (installateur is pas net voor het weekend langs geweest)
Heb je ook gekoeld met jouw warmtepomp en zo ja, met welke instellingen?

• ivandal
Ja, vaste TA tussen de 19-21 graden. Altijd mogelijk dat dit een deel van het probleem vormt, maar aangezien het SWW vat vorige week water aan de sensors had hangen en de isolatie vochtig was wil ik dit eerst bekijken.

ivandal schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:38:
Ja, vaste TA tussen de 19-21 graden. Altijd mogelijk dat dit een deel van het probleem vormt, maar aangezien het SWW vat vorige week water aan de sensors had hangen en de isolatie vochtig was wil ik dit eerst bekijken.
Dan is dat meer waarschijnlijk inderdaad. Is er niet ergens een lekkage? Condens lijkt zeer onwaarschijnlijk als oorzaak.

Kleine side note: koelen met Ta 21 graden zou ik afraden. Grote kans dat je daarmee je minimumvermogen niet kwijt kan en dat je warmtepomp enorm gaat pendelen.

• nessio
@ivandal staat je binnenunit in een heel vochtige ruimte?

• The Fons
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 11-03 07:10
SebastiaanPs schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:32:
[...]

Oké dus je vraag is: hij staat op 35 graden en er is mij verteld dat dit niet klopt. Begrijp ik dat goed?
Het is inderdaad een hoge aanvoertemperatuur voor een nieuwbouwwoning.

Om met je mee te kunnen denken een paar vragen:
Hoeveel m2 is je huis?
Wat is je afgiftesysteem: vloerverwarming, convectoren, een combinatie?
Heb je een naregeling op je afgiftesysteem, zo ja: master-master of master-slave? Welk deel van je afgifte staat altijd open?
Heb je een buffervat en is deze parallel aangesloten?
Met welke thermostaat en regeling verwarm je?
Hoe staat de regeling ingesteld?

Je ontkomt er niet aan om wat huiswerk te doen zodat je het begrijpt en de vragen kan beantwoorden: lees je handleiding, de topic start, de L/W warmtepomp FAQ.
Succes!
Het betreft een nieuwbouwwoning. Aannemer wilt geen BENG berekening overleggen, heeft enkel het voorblad gegeven. Daar zien wij dat de COP van de warmtepomp zo hoog is. Er zit een BCRG verklaring bij, die kunnen wij als leek niet lezen. Het huis is 167m2. We hebben vloerverwarming en koeling.Thermostaat staat beneden en de slaapkamers boven kunnen we naregelen. Rest van de vragen kunnen we niet beantwoorden omdat wij die gegevens simpelweg niet krijgen. Maar het gaat ons erom dat er in het BENG rapport met een hoge COP waarde wordt gerekend. De vraag is; Heeft deze warmtepomp de COP waar hun in het BENG rapport mee rekenen?

• The Fons
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 11-03 07:10
Djvdb schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:34:
[...]

In aanvulling op @SebastiaanPs wat is de achterliggende vraag achter je vraag? Stel het klopt niet helemaal. Wat dan?

Daarnaast is cop niet alleen afhankelijk van de aanvoertemperatuur maar ook van de buitentemperatuur. Dus om alvast een antwoord te geven op je vraag nee je COP is niet altijd 6. Maar dat is bij geen enkele lucht/water warmtepomp het geval.
Oké, dan zal ik in een andere topic moeten vragen of ze hiermee in het BENG rapport mogen rekenen. Bedankt voor je reactie
The Fons schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:08:
[...]

Het betreft een nieuwbouwwoning. Aannemer wilt geen BENG berekening overleggen, heeft enkel het voorblad gegeven. Daar zien wij dat de COP van de warmtepomp zo hoog is. Er zit een BCRG verklaring bij, die kunnen wij als leek niet lezen. Het huis is 167m2. We hebben vloerverwarming en koeling.Thermostaat staat beneden en de slaapkamers boven kunnen we naregelen. Rest van de vragen kunnen we niet beantwoorden omdat wij die gegevens simpelweg niet krijgen. Maar het gaat ons erom dat er in het BENG rapport met een hoge COP waarde wordt gerekend. De vraag is; Heeft deze warmtepomp de COP waar hun in het BENG rapport mee rekenen?
Als fabrikant kan je bij bureau BCRG een kwaliteitsverklaring aanvragen voor een warmtepomp. In dat document staat wat de energieprestaties zijn. Als deze verklaring er is, dan mag men daarmee rekenen voor het BENG rapport.
Voor de BCRG kwaliteitsverklaringen zie hier.

Edit: ik weet nog steeds niet helemaal wat nu je probleem en vraag zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 11-03-2026 07:28 ]

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:52
The Fons schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:10:
[...]

Oké, dan zal ik in een andere topic moeten vragen of ze hiermee in het BENG rapport mogen rekenen. Bedankt voor je reactie
Hebben ze in het BENG rapport de ontwerp temperatuur en buitentemperatuur niet staan? Maar nogmaals waarom vindt je het zo belangrijk om dit te weten en wat hoop je te bereiken? Je hebt in je nieuwbouw woning een A-merk warmtepomp, een betere zul je wss niet gaan vinden, misschien een die hooguit een paar tiende cop punt hoger presteert.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Djvdb
SebastiaanPs schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:27:
[...]

Als fabrikant kan je bij bureau BCRG een kwaliteitsverklaring aanvragen voor een warmtepomp. In dat document staat wat de energieprestaties zijn. Als deze verklaring er is, dan mag men daarmee rekenen voor het BENG rapport.
Voor de BCRG kwaliteitsverklaringen zie hier.

Edit: ik weet nog steeds niet helemaal wat nu je probleem en vraag zijn.
Daar staat idd COP van 6 bij een ontwerp temp van <30 in zie ik. En idd ik ben ook benieuwd naar het probleem en de vraag.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

@ivandal Volgens mij is je SWW-vat lek. Ik kan me niet voorstellen dat je daar in de winter, als het dauwpunt binnen notoir laag is (hier ligt het dauwpunt binnen nu op 11 graden), condens krijgt.
En in de zomer zou condens bij koelen geen probleem moeten zijn, want je binnenunit heeft daar een afvoer voor en moet er tegen kunnen.
Overigens: hoe kun je draaien met een Ta van 21 graden? Zowel bij koelen als verwarmen moet de WP zijn minimale vermogen kwijt kunnen. Dat lukt bij die Ta nooit (tenzij het binnen 16 graden is als je verwarmt, en 30 als je koelt). Je WP zal pendelen als een malle. Ik kan je enkel aanraden om iets aan monitoring te doen. Er zijn veel mogelijkheden, inclusief een aantal zeer laagdrempelige. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

• xoror
  • Niet online
@Andrehj ik denk dat hij vooral wil zeggen dat hij koelt op 18c-21c

@ivandal
Maar ik denk ook dat het lek is, condensatie volgt niet z'n patroon. alleen misschien bij het koelen, maar dan zou ik het alleen bij de leidingen etc verwachten. Je sww vat lijkt niet helemaal lekker.

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Even een controle vraag stellen.... Huidige situatie waar we al jaren mee draaien is dat we geen vloerverwarming hebben en enkel radiators met fans. Dit gaat prima en eigenlijk redelijk zonder problemen. Het enige is dat bij opstart er een overshoot op Ta is die ik nu opvang door de Ta te wijzigen en weer terug te regelen als deze voorbij is. Dat doe ik via Home Assistent en werkt echt bijzonder goed.

Nu zitten we te denken om wellicht vloerverwarming op de begane grond te nemen, maar dan wel de versie met lage opbouw. Nu wil ik dit eens gaan uitwerken, maar dan moet ik natuurlijk ook kijken of ik nu meer / minder water in mijn systeem ga krijgen.

Als ik zoek in het forum zie ik niet veel topics over de mininum benodigde inhoud om de WP goed te kunnen laten draaien. Zijn hier nu 'stelregels' voor? Of kan ik de waarde pakken uit het databook (Table 4.6.2), wat voor mijn systeem (SUZ SWM80VA) dan uitkomt op 5 + 29 = 34 liter.

Dream state zou zijn om de regeling weer door de WP zelf op te laten pakken en Home Assistant er tussen uit te halen qua regeling (dat mocht HA uitvallen de WP hier niet direct last van zal hebben).

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

@JustMyOpinion Goed initiatief. Ik zou uitgaan van de minimale systeeminhoud zoals die in je installatiehandleiding of het databook staat.
Hou in je achterhoofd dat de massa van de vloer ook nog meetelt, want die zorgt voor extra traagheid in je systeem.
Als backup kun je altijd nog zorgen dat je (in geval van problemen) ergens een buffervat in de retour kwijt kunt, dan komt het altijd goed.

• JustMyOpinion
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:23:
@JustMyOpinion Goed initiatief. Ik zou uitgaan van de minimale systeeminhoud zoals die in je installatiehandleiding of het databook staat.
Hou in je achterhoofd dat de massa van de vloer ook nog meetelt, want die zorgt voor extra traagheid in je systeem.
Als backup kun je altijd nog zorgen dat je (in geval van problemen) ergens een buffervat in de retour kwijt kunt, dan komt het altijd goed.
Buffervat in retourleiding bedoel je eigenlijk gewoon vat in serie (dus al het koude retourwater gaat er in en uit)? En aan wat voor grootte zit je dan te denken? Voor het gevoel :)

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

JustMyOpinion schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:56:
Buffervat in retourleiding bedoel je eigenlijk gewoon vat in serie (dus al het koude retourwater gaat er in en uit)? En aan wat voor grootte zit je dan te denken? Voor het gevoel :)
Zo'n vaatje gebruik je om de systeeminhoud te vergroten, zodat je meer bufferwerking hebt tijdens defrosts en om de temperatuurregeling stabieler te maken. Meestal zijn die zo'n 50 liter, maar meer mag uiteraard ook. Ze staan ook meestal binnen de geïsoleerde schil, zodat je het allersimpelste ongeïsoleerde vat kunt nemen.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:41

MrScratch

I am rubber, you are glue

JustMyOpinion schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Ik heb een woning met in op de begane grond vloerverwarming (55m2 ongeveer) ingevreesd in de betonvloer. Op de verdiepingen heb ik Jaga LTV convectoren met Fans erop. Ik heb de berekening niet meer maar ik meen dat voor mijn situatie de systeeminhoud aan de krappe kant was. Ik had een buffervat van 200 Liter eerst in parallel draaien, maar heb dat later naar de retour omgezet, omdat de eerste setup veel inefficienter was. Dus misschien is 200 Liter wel erg veel, maar dat had ik nou eenmaal staan.

Op termijn zou ik graag overgaan op vloerverwarming overal (bijvoorbeeld zo'n warp systeem met lage opbouw) en dan hoop ik het buffervat te kunnen verwijderen.

Look behind you! A three headed monkey!

MrScratch schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:45:
Op termijn zou ik graag overgaan op vloerverwarming overal (bijvoorbeeld zo'n warp systeem met lage opbouw) en dan hoop ik het buffervat te kunnen verwijderen.
Hou wel in de gaten dat bij het berekenen van de systeeminhoud alleen de groepen meetellen die altijd open staan. Als je VVW op de verdieping aanlegt, maar die groepen niet altijd open staan, telt dat dus niet mee.

• JustMyOpinion
  • Nu online
MrScratch schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:45:
[...]

Ik heb een woning met in op de begane grond vloerverwarming (55m2 ongeveer) ingevreesd in de betonvloer. Op de verdiepingen heb ik Jaga LTV convectoren met Fans erop. Ik heb de berekening niet meer maar ik meen dat voor mijn situatie de systeeminhoud aan de krappe kant was. Ik had een buffervat van 200 Liter eerst in parallel draaien, maar heb dat later naar de retour omgezet, omdat de eerste setup veel inefficienter was. Dus misschien is 200 Liter wel erg veel, maar dat had ik nou eenmaal staan.

Ik ken natuurlijk je specifieke situatie niet, maar met warp heb je heel weinig waterinhoud in je vloer. Is heel dunne leiding. Ik geloof niet dat je zonder buffervat zal gaan geraken.

• Technician-
Andrehj schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:38:
@ivandal Volgens mij is je SWW-vat lek. Ik kan me niet voorstellen dat je daar in de winter, als het dauwpunt binnen notoir laag is (hier ligt het dauwpunt binnen nu op 11 graden), condens krijgt.
En in de zomer zou condens bij koelen geen probleem moeten zijn, want je binnenunit heeft daar een afvoer voor en moet er tegen kunnen.
Overigens: hoe kun je draaien met een Ta van 21 graden? Zowel bij koelen als verwarmen moet de WP zijn minimale vermogen kwijt kunnen. Dat lukt bij die Ta nooit (tenzij het binnen 16 graden is als je verwarmt, en 30 als je koelt). Je WP zal pendelen als een malle. Ik kan je enkel aanraden om iets aan monitoring te doen. Er zijn veel mogelijkheden, inclusief een aantal zeer laagdrempelige. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik kan het niet helemaal duiden of zien.
Maar even theoretisch, zeker in de winter kan het inkomende koudwater onderin het rvs SWWvat een temp <10C zijn. Heb al 5-6C gemeten.
Als de unit in een ruimte staat met bv een droger of wasrek en het is er lekker warm bevat de lucht behoorlijk wat vocht.
Als de unit dan staat ingesteld op de bovenste temp sensor, en er veel koud water inkomt kan dat best onder dauwpunt zitten.

Dit soort aanslag zie ik wel vaker in units die wat jaren staan, waarbij je nergens lekkage kunt vinden. Ook bij units die koelen zie je dat wel (incl de groene aanslag op koper)

• ivandal
Dank voor de reactie allemaal, gisteren niet kunnen antwoorden dus bij deze:
SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:35:
[...]
Dan is dat meer waarschijnlijk inderdaad. Is er niet ergens een lekkage? Condens lijkt zeer onwaarschijnlijk als oorzaak.
Kleine side note: koelen met Ta 21 graden zou ik afraden. Grote kans dat je daarmee je minimumvermogen niet kwijt kan en dat je warmtepomp enorm gaat pendelen.
Ik vermoed ook een lek, maar kan momenteel niets vinden. Het vat (en alles er rond) is momenteel droog, maar was nat toen de technieker langs kwam.
Ivm koelen op Ta 21: Inderdaad, ik gebruik het enkel als ik op 19 graden condens op de vloer zie en ik koel nooit 24/7. Ik houd het dan in de gaten en wanneer de WP dreigt te pendelen zet ik de Ta wat lager of wacht ik enkele uren tot de vloer weer wat is opgewarmd.
Andrehj schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:38:
Akkoord, zie hierboven. Ik monitor met de ESP32
Technician- schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:20:
[...]

Ik kan het niet helemaal duiden of zien.
Maar even theoretisch, zeker in de winter kan het inkomende koudwater onderin het rvs SWWvat een temp <10C zijn. Heb al 5-6C gemeten.
Als de unit in een ruimte staat met bv een droger of wasrek en het is er lekker warm bevat de lucht behoorlijk wat vocht.
Als de unit dan staat ingesteld op de bovenste temp sensor, en er veel koud water inkomt kan dat best onder dauwpunt zitten.

Dit soort aanslag zie ik wel vaker in units die wat jaren staan, waarbij je nergens lekkage kunt vinden. Ook bij units die koelen zie je dat wel (incl de groene aanslag op koper)
Dit was ook de redenering van de technieker. De onderkant van het vat heeft koud water (in de winter ~10 graden of wat lager) en daar kan condens op vormen.
De unit staat op de zolder waar verder niks aanwezig is. De zolder is ook actief verlucht, net als de rest van het huis en dus niet bepaald vochtig. De WP is ~2.5 jaar in gebruikt.

Momenteel is het vat droog.
De technieker heeft SWW ingesteld op 50 graden met 5 graden zakken, waardoor hij ~2x per dag aanspringt.
Ik ga dit voor het weekend omzetten naar terug 1x per dag om te kijken of dit inderdaad de oorzaak was.
De technieker heeft ook de 2 temperatuur sensors in het vat vervangen omdat deze vol aanslag zaten, zou dit eventueel een lek kunnen hebben gehad?

Mitsubishi heeft ook meer informatie gevraagd ivm dit probleem + het mogelijk tekort aan koudemiddel, maar verder nog niets van hen vernomen.

• Technician-
@ivandal
Wat was het initiële probleem dan?

Condens door koud water kan ik me goed voorstellen, en klopt theoretisch ook precies.
in de winter draaien met een warmer vat en draaien op de onderste sensor zal die condensatie stoppen.

• ivandal
Er is duidelijke waterschade aan de binnenunit en het SWW vat was ook nat, includsief de temperatuur sensors. Fotos vond je hier.
Ik had SWW op 1x per dag ingested, waardoor er dus koud water beneden in het vat kan zitten.

ivandal schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:07:
Er is duidelijke waterschade aan de binnenunit en het SWW vat was ook nat, includsief de temperatuur sensors. Fotos vond je hier.
Ik had SWW op 1x per dag ingested, waardoor er dus koud water beneden in het vat kan zitten.
Zag je het water en de kalk alleen onderaan het vat, of ook in het midden en bovenaan?

• ivandal
Ook midden en bovenaan, vandaar dat ik niet overtuigd ben van de uitleg.

ivandal schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:47:
Bovenaan kan het inderdaad echt geen condens zijn met jouw instellingen, daar komt de temperatuur echt niet onder het dauwpunt.

• Technician-
ivandal schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:47:
Dat duidt juist op condensatie.
Als je nou eens als het weer eens heel koud is en drinkwater ook koud is flink tapt of kijkt na douchen onder de isolatie en op verschillende punten dit condens dan weet je het.
En tegen natuurkunde kun je niet protesteren

Een lekkage (de enige andere mogelijkheid) drupt naar beneden, en zal nooit op de kop vd boiler zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 12-03-2026 12:02 ]

• xoror
  • Niet online
@Technician- boven aan het vat is het nog warm, hoe kan daar dan condens komen, beneden misschien, maar boven lijkt me onwaarschijnlijk zoals @SebastiaanPs dat ook zegt.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-03 21:15
SebastiaanPs schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:45:
[...]
Zag je het water en de kalk alleen onderaan het vat, of ook in het midden en bovenaan?
In condensatie water zit geen kalk, want dat is alleen waterdamp uit de lucht die aanslaat.
Dus als er kalk in zit dn is het dus lekkage...Dacht ik :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Technician-
xoror schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:08:
@Technician- boven aan het vat is het nog warm, hoe kan daar dan condens komen, beneden misschien, maar boven lijkt me onwaarschijnlijk zoals @SebastiaanPs dat ook zegt.
Als water helemaal wordt uitgetapt of als de SWW gaat draaien als het vat koud is en er nog koudwater in getapt wordt.

Maar nog gekker is als water omhoog lekt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 12-03-2026 21:39 ]

• Technician-
Naalroc schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:37:
[...]

In condensatie water zit geen kalk, want dat is alleen waterdamp uit de lucht die aanslaat.
Dus als er kalk in zit dn is het dus lekkage...Dacht ik :?
Hoe zie je dat het kalk is?

• Technician-
Het is niet moeilijk, als iets lekt dan lekt het en had je (of de monteur) het gevonden.
Als het dus niet lek is is het condens

• DePruus
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-03 18:39
Zijn alle koppelingen wel goed dicht. Dit lijkt mij een kleine lekkage, die er al langer zit. Heb ik gehad bij mijn warmtekoppel. Bleek dat o-ring niet goed was. Maar al wel een langere tijd een beetje wit water. Net als op ee foto. De koppelingen zou je even moeten nalopen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:50
Het kan onmogelijk condensatie zijn.
Dan zou iedereen daar last van moeten hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• badjakker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:08
Misschien alleen last als er een hoge RV is Bijvoorbeeld tengevolge was een wasdroger. Er zijn wasdrogers die nogal wat vocht uitstoten in de ruimte waar ze geplaatst zijn

• JustMyOpinion
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Zo'n vaatje gebruik je om de systeeminhoud te vergroten, zodat je meer bufferwerking hebt tijdens defrosts en om de temperatuurregeling stabieler te maken. Meestal zijn die zo'n 50 liter, maar meer mag uiteraard ook. Ze staan ook meestal binnen de geïsoleerde schil, zodat je het allersimpelste ongeïsoleerde vat kunt nemen.
Voordat ik straks wat stoms doe... Zo'n vat kan toch op elke locatie in de retour? M.a.w. ik kan hem in de retour doen van een radiator in een kamer hangt die we niet vaak gebruiken (maar die uiteraard wel open staat).

• Technician-
JustMyOpinion schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Voordat ik straks wat stoms doe... Zo'n vat kan toch op elke locatie in de retour? M.a.w. ik kan hem in de retour doen van een radiator in een kamer hangt die we niet vaak gebruiken (maar die uiteraard wel open staat).
Nee, tijdens defrost dan wordt er koud water rondgepompt, als je korte strangs hebt of kleine radiatoren komt het koude water snel terug naar het binnendeel/condensor.
Dus wil je je buffer in de hoofdretour

• JustMyOpinion
  • Nu online
Technician- schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:32:
[...]

Nee, tijdens defrost dan wordt er koud water rondgepompt, als je korte strangs hebt of kleine radiatoren komt het koude water snel terug naar het binnendeel/condensor.
Dus wil je je buffer in de hoofdretour
Nou de locatie die ik in gedachten heb zit hij bijna op het einde van de (aanvoer) hoofdleiding, daarvoor zitten al meerdere radiatoren. Probleem is dat ik hem niet kwijt kan in de retour hoofdleiding.

JustMyOpinion schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:27:
Nee. Je wilt de volledige flow van je WP door dat vat. Dus hij moet ergens tussen het punt waar alle retouren van radiatoren en VVW-verdelers bij elkaar komen en daar waar de retour van je SWW-vat-spiraal er bij komt, zodat het opwarmen van je SWW-vat niet via het buffervat loopt.

• Naalroc
als je voor het gemak even kijkt naar de plaatjes hier:
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Hierbij gaat het dus uitsluitend over de retour aansluiting, en niet over de voeding van de CV.
Dan zeg jij dus om hem aan te sluiten volgens "E" en niet volgens de 'beste methode' "D"
en waarom?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• PeterMi
  • Laatst online: 15-03 19:13

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Kan mij iemand vertellen waarom hij met dit weer nog steeds defrost uitvoert? T is 15 graden hier.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SpPdpqaAylSlDeR3kUOsGedPA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgEoO8hGAx6F57Kaf6kZntJb.jpg?f=fotoalbum_large

Ook snap ik die stops niet helemaal in t begin van de run. Twee keer is er geen overschrijding van de stetpoint en stopt hij toch.
De ene keer gaat t goed met dit weer en dan is t weer een puinhoop.

• Djvdb
PeterMi schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:53:
Kan mij iemand vertellen waarom hij met dit weer nog steeds defrost uitvoert? T is 15 graden hier.[Afbeelding]

Ook snap ik die stops niet helemaal in t begin van de run. Twee keer is er geen overschrijding van de stetpoint en stopt hij toch.
De ene keer gaat t goed met dit weer en dan is t weer een puinhoop.
Ik zie maar 1 defrost. De welbekende binnen 30 min na start, zie ook de topic start.

Naalroc schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:20:
als je voor het gemak even kijkt naar de plaatjes hier:
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Hierbij gaat het dus uitsluitend over de retour aansluiting, en niet over de voeding van de CV.
Dan zeg jij dus om hem aan te sluiten volgens "E" en niet volgens de 'beste methode' "D"
en waarom?
Jouw plaatjes gaan over een parallel buffervat en @JustMyOpinion wil een serieel vat (in de retourleiding) plaatsen...

• xoror
  • Niet online
@PeterMi Heb je verder na-regeling ? Want als die ook aan het begin nog open moet gaan heb je wellicht nog niet voldoende afgifte als de wp net start.

Een andere mogelijke verklaring is dat je WP altijd wat 'wild' start in bepaalde mode. Ik geloof dat jij WAR draait? Hij stopt altijd als de werkelijke TA > ingestelde Ta + 1 of 1.5.

@Djvdb De defrost van 12:50 is natuurlijk al 2 uur later, dat is een andere dan die fake defrost aan het begin.

• JustMyOpinion
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:04:
[...]

Nee. Je wilt de volledige flow van je WP door dat vat. Dus hij moet ergens tussen het punt waar alle retouren van radiatoren en VVW-verdelers bij elkaar komen en daar waar de retour van je SWW-vat-spiraal er bij komt, zodat het opwarmen van je SWW-vat niet via het buffervat loopt.
Duidelijk. Net even gekeken en het lijkt alsof er nog wel wat kan passen onder de WP box.

Denk dat ik dan wel iets moet verzinnen met flexibele aansluiting, maar dat lijkt me geen probleem.

En misschien ook iets verzinnen dat als er iemand echt bij moet zijn het vat redelijk snel is uit te bouwen. Wellicht een dubbele afsluiter, zodat je hem kunt loskoppelen, zonder hem helemaal leeg te maken. Snap je wat ik bedoel?

Nu ben ik niet echt thuis in die vaten, weet er iemand waar ik zo'n vat goedkoop kan bestellen?

• PeterMi

PeterMi

xoror schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:54:
@PeterMi Heb je verder na-regeling ? Want als die ook aan het begin nog open moet gaan heb je wellicht nog niet voldoende afgifte als de wp net start.

Een andere mogelijke verklaring is dat je WP altijd wat 'wild' start in bepaalde mode. Ik geloof dat jij WAR draait? Hij stopt altijd als de werkelijke TA > ingestelde Ta + 1 of 1.5.

@Djvdb De defrost van 12:50 is natuurlijk al 2 uur later, dat is een andere dan die fake defrost aan het begin.
Ik draai iid in WAR. De vloerverwarming schakelt altijd wat later in, iets van 5 minuten. Daar moet ik dus wat op verzinnen. Ivm met tyleen slang is dit een gescheiden circuit met losse pomp en pompschakelaar.

• PeterMi

PeterMi

Djvdb schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:57:
[...]

Ik zie maar 1 defrost. De welbekende binnen 30 min na start, zie ook de topic start.
T zijn er 2. Je moet even goed inzoomen.

• xoror
  • Niet online
@PeterMi Kan je niet de vloerverwarming altijd open laten?

Je moet even in de gaten houden of je niet vaker van deze lange defrost heb met mild weer, een paar keer is niet zo'n probleem.

Ps: je kan uitzoomen en slepen he? Hij slaat 1 dag aan data op namelijk

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 15-03-2026 15:17 ]

• PeterMi

PeterMi

Om de pomp niet onnodig te laten draaien heb ik een pompschakelaar gemonteerd. Die heb ik nu even uitgeschakeld. Eens kijken wat t brengt.

Hoe zou ik dit anders op kunnen lossen. Die pompen lusten volgens mij aardig wat stroom.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:29
PeterMi schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:52:
Om de pomp niet onnodig te laten draaien heb ik een pompschakelaar gemonteerd. Die heb ik nu even uitgeschakeld. Eens kijken wat t brengt.

Hoe zou ik dit anders op kunnen lossen. Die pompen lusten volgens mij aardig wat stroom.
Eventueel met homewizard stekkers en spullen: als WP meer dan 15w stroom vraagt, zet stroom op de VVW pompen.
of trek een stroomdraad vanaf de WP

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 15-03-2026 16:03 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• JustMyOpinion
  • Nu online
JustMyOpinion schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:03:
[...]

Duidelijk. Net even gekeken en het lijkt alsof er nog wel wat kan passen onder de WP box.

Denk dat ik dan wel iets moet verzinnen met flexibele aansluiting, maar dat lijkt me geen probleem.

En misschien ook iets verzinnen dat als er iemand echt bij moet zijn het vat redelijk snel is uit te bouwen. Wellicht een dubbele afsluiter, zodat je hem kunt loskoppelen, zonder hem helemaal leeg te maken. Snap je wat ik bedoel?

Nu ben ik niet echt thuis in die vaten, weet er iemand waar ik zo'n vat goedkoop kan bestellen?
Ben ik nu 'verplicht' om zo'n vat te kopen:
https://e-verwarming.nl/p...38wf-lSXK1NMaAiezEALw_wcB

Of kan ik bijvoorbeeld ook deze kopen en het verwarmings deel niet gebruiken:
https://www.vevor.nl/elek...1WzjPhE8BtYUaAuirEALw_wcB

• Naalroc
Die Vevor heeft 3/4" NPT aansluitingen, dat is dicht bij G, dus dat zou nog kunnen, maar driekwart inch is veel te klein voor jou volle retour, neem ik aan. Die eerste: neemt onnodig veel plaats in lijkt me.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Aarrgh persoonlijke frustraties bij de Mitsubishi ruimteregeling! Afgelopen winter was ik weer zeer tevreden, hele winter lekker rustig geprutteld met Ta's tussen de 23,5 (warm buiten of temp boven setpoint) en 26 (defrost mania). Nu de afgelopen twee weken draait de warmtepomp lekker alleen overdag met temperaturen boven de 10 graden, maar lang niet altijd op minimum vermogen gek genoeg. Vannacht was de druppel, nachtvorst en gister niet genoeg opgewarmd binnen door afwezigheid zon dus in de nacht sprong hij al aan. Met een Ta van 29 graden!!. Dat is gewoon bijna maximum vermogen voor mijn 10+ kW warmtepomp (heb 11 a 12 kW gezien). Zelfs nadat hij 0,5 graad boven setpoint kwam bleef ie doorstoken op bijna maximaal vermogen. Kortom, helemaal de weg kwijt na een paar warmere dagen. En nee, unit heeft niet uitgestaan.

TLDR: De Mitsubishi ruimteregeling is weer helemaal de weg kwijt en ik ga definitief over op curve (bijna vlakke stooklijn) of misschien volgend jaar nog eens de xoror ruimteregeling / asgard testen...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Technician-
michaelvo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:18:

TLDR: De Mitsubishi ruimteregeling is weer helemaal de weg kwijt en ik ga definitief over op curve (bijna vlakke stooklijn) of misschien volgend jaar nog eens de xoror ruimteregeling / asgard testen...
Jij hebt de D generatie? Kijk nu naar wat warmere dagen op wat E gen FTC7 WP in de monitoring en die draaien dan ook mooi, vaak zon 30hz in de ochtend, middag uit en dan weer rustig pruttelen

• michaelvo
  • Nu online
Technician- schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:26:
[...]

Jij hebt de D generatie? Kijk nu naar wat warmere dagen op wat E gen FTC7 WP in de monitoring en die draaien dan ook mooi, vaak zon 30hz in de ochtend, middag uit en dan weer rustig pruttelen
Volgens mijn ondertiteling wel ja ;). Maar er zijn hier meerdere mensen met D generatie bij wie het wél lekker lijkt te lopen dus het moet ook iets van een combinatie met mijn huis of afgiftesysteem zijn ofzo... 2 jaar aangekeken, nu geef ik het op :P

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

michaelvo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:18:
Aarrgh persoonlijke frustraties bij de Mitsubishi ruimteregeling! Afgelopen winter was ik weer zeer tevreden, hele winter lekker rustig geprutteld met Ta's tussen de 23,5 (warm buiten of temp boven setpoint) en 26 (defrost mania). Nu de afgelopen twee weken draait de warmtepomp lekker alleen overdag met temperaturen boven de 10 graden, maar lang niet altijd op minimum vermogen gek genoeg. Vannacht was de druppel, nachtvorst en gister niet genoeg opgewarmd binnen door afwezigheid zon dus in de nacht sprong hij al aan. Met een Ta van 29 graden!!.
Hoe hoog was je current temperature binnen en hoe hoog was je setpoint, toen de ruimteregeling naar Ta 29 graden wilde?

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 15-03-2026 19:35 ]

• JustMyOpinion
  • Nu online
Naalroc schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:01:
Die Vevor heeft 3/4" NPT aansluitingen, dat is dicht bij G, dus dat zou nog kunnen, maar driekwart inch is veel te klein voor jou volle retour, neem ik aan. Die eerste: neemt onnodig veel plaats in lijkt me.
Ik sta open voor alternatieven! Maar ik kan nou niet zo snel wat vinden. Dus als iemand een 40-50 liter tussenvat weet hoor ik het graag.

• Naalroc
Heb je al op Marktplaats gekeken dan? Daar staan ze wel....

• JustMyOpinion
  • Nu online
Naalroc schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:48:
Heb je al op Marktplaats gekeken dan? Daar staan ze wel....
Haha, nee daar heb ik dan net weer niet gekeken! Ben altijd bang dat ik een kat in de zak koop... , maar ik ga eens kijken. Bedankt voor de tip.

• Wonderkip
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-03 21:12
Welke verkopers zijn aan te raden die de ecodan verkopen?

Zitten ons wat te oriënteren voor zowel cv als tapwater. Mochten we overgaan tot koop zou het natuurlijk ook fijn zijn als de verkoper goed aan geschreven staat met eventueel een tweaker-ecodan-verkoper

• Naalroc
Houd er wel rekening mee, dat 'men' vaak een boiler en een buffer door elkaar haalt, zelfs hier op Tweakers! Dus goed kijken naar de plaatjes. Een kleine electra boiler heeft wel vaak kleine aansluitingen, al is hij wel geschikt voor de druk, maar mogelijk niet voor de return flow.

• michaelvo
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:34:
[...]

Hoe hoog was je current temperature binnen en hoe hoog was je setpoint, toen de ruimteregeling naar Ta 29 graden wilde?
Setpoint was 19,0. Hij sprong dus aan toen de current temperatuur van 19,5 naar 19,0 zakte. Na een uur sprong de current naar 19,5 en bleef de Ta op 28/29 graden. Sla mij maar lek. Hele winter was 25/26 graden genoeg (6 a 8 kW) en nu wil die opeens naar 10 a 12 kW bij 0 graden buiten.

• JustMyOpinion
  • Nu online
Naalroc schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:09:
Houd er wel rekening mee, dat 'men' vaak een boiler en een buffer door elkaar haalt, zelfs hier op Tweakers! Dus goed kijken naar de plaatjes. Een kleine electra boiler heeft wel vaak kleine aansluitingen, al is hij wel geschikt voor de druk, maar mogelijk niet voor de return flow.
Klopt, had ik idd gezien. Maar aangezien ik hem ook niet tegen een muur kan hangen is die Reflex zo gek nog niet... Prijzig, maar wel praktisch.

• Technician-
Wonderkip schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:05:
Welke verkopers zijn aan te raden die de ecodan verkopen?

Zitten ons wat te oriënteren voor zowel cv als tapwater. Mochten we overgaan tot koop zou het natuurlijk ook fijn zijn als de verkoper goed aan geschreven staat met eventueel een tweaker-ecodan-verkoper
Locatie, locatie, locatie ;)

• Wonderkip
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-03 21:12
Technician- schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Locatie, locatie, locatie ;)
Wel zo handig inderdaad.. omgeving provincie Groningen-noord.

Optie tot alles zelf cv zijdig aansluiten, tot aan leiding binnen buiten unit. Uiteraard in overleg.
michaelvo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:24:
[...]

Setpoint was 19,0. Hij sprong dus aan toen de current temperatuur van 19,5 naar 19,0 zakte. Na een uur sprong de current naar 19,5 en bleef de Ta op 28/29 graden. Sla mij maar lek. Hele winter was 25/26 graden genoeg (6 a 8 kW) en nu wil die opeens naar 10 a 12 kW bij 0 graden buiten.
Vreemd inderdaad. Hier nog nooit gezien met de ruimteregeling, dat ie zonder duidelijke reden zo’n hoog vermogen levert.

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:13
@JustMyOpinion

Wil je geen geïsoleerd vat? Anders is dit nog een optie. https://www.technim.nl/p/...32wX77ZY8dnIaAlvgEALw_wcB

Aansluitingen zijn 1 1/2" dus groot zat.

Dat reflex vat wat je zelf stuurde is ook prima hoor zitten 1" aansluitingen op.

[ Voor 10% gewijzigd door Dsbwouter op 16-03-2026 07:13 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:45
Technician- schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:26:
[...]

@Technician-
Kan ik bevestigen, monobloc met FTC 7 binnenunit.
Schakelt bij hogere temperaturen naadloos over naar intermittent verwarmen, enkele uurtjes aan, een of twee uur uit, dan weer aan.
Loopt netjes, COP boven de 4.5

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• JustMyOpinion
  • Nu online
Dsbwouter schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:11:
@JustMyOpinion

Wil je geen geïsoleerd vat? Anders is dit nog een optie. https://www.technim.nl/p/...32wX77ZY8dnIaAlvgEALw_wcB

Aansluitingen zijn 1 1/2" dus groot zat.

Dat reflex vat wat je zelf stuurde is ook prima hoor zitten 1" aansluitingen op.
De link die je stuurde geeft een vat van 369 euro... vind ik bijzonder veel voor enkel een doorstroomvat. Dan is die Reflex nog goedkoper.

• nessio
@EVfan de situatie is : weken lang hoge bT en dan ineens sterke afkoeling in de nacht.
Wat doet dan de software!
Mijn nefit gascv wist het dan ook niet meer en ging voluit om uit te vinden hoe of wat.
Dat duurde minstens een dag.
Mogelijk doet de ME software dit ook.
Zeer sterke temperatuurwisseling is volgens mij lastig.
Ook voor vaste Ta. Dan krijg je schommelingen binnen.

• Technician-
JustMyOpinion schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:50:
[...]

De link die je stuurde geeft een vat van 369 euro... vind ik bijzonder veel voor enkel een doorstroomvat. Dan is die Reflex nog goedkoper.
Het is er niet het forum voor, maar de reflex vaten hang je aan de muur, scheelt vaak ruimte. En is geïsoleerd met afneembare EPS.

Bv https://www.warmteservice...uffervat-voor-/p/V1000129
Aansluitingen 1.1/2” vrouwelijk draad

Of koop re-circulair:
https://www.verkeerdgelev...-liter-18258-p-19113.html

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 16-03-2026 10:33 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:45
nessio schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:51:
@EVfan de situatie is : weken lang hoge bT en dan ineens sterke afkoeling in de nacht.
Wat doet dan de software!
Mijn nefit gascv wist het dan ook niet meer en ging voluit om uit te vinden hoe of wat.
Dat duurde minstens een dag.
Mogelijk doet de ME software dit ook.
Zeer sterke temperatuurwisseling is volgens mij lastig.
Ook voor vaste Ta. Dan krijg je schommelingen binnen.
@nessio
Nee heeft mijn FTC 7 controller geen last van. Na een warme dag gevolgd door koude nacht gaat de WP gewoon ‘s avonds wat eerder aan, en blijft ‘s nachts wat langer lopen, terwijl de pauzes wel ongeveer even lang blijven. Kortom de WP levert netjes het vermogen om de afkoeling van de woning (radiatoren) te compenseren. In de nacht van zaterdag op zondag ook nog met enkele defrosts (was hier rond 0500 uur -1 graad bij 95% (RH). :)

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• xoror
  • Niet online
@michaelvo Mijn AA zou ik dat geval 2 dingen anders doen
1) als je een grote afwijking heb tov je setpoint, laat hij hem harder werken, tot max delta T van je profiel
2) als je in de buurt van setpoint komt of over heen gaat, ga ik terug naar min delta T van je profiel.
3) je kan bij mij altijd ingrijpen dmv setpoint bias, en in de logging altijd meekijken waarom hij bepaalde dingen doet

Afgelopen weekend gewoon prima hier. Ik was ook aan het spelen met de solver en die had om de koude nachten heen gewerkt

• michaelvo
  • Nu online
Wat is dit nou weer voor een rommeltje ?! Gisterochtend van ruimteregeling naar curve geswitcht maar nu zag ik gister na SWW run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0if_8CrO95xXOnT_mMvBdLQqjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IjKOKtpMkMEx8NSIg5sm0esy.png?f=fotoalbum_large

Na de SWW run ging de compressor even uit (volgens mij bekend, omdat setpoint niet gevolgd wordt en bij ruimteregeling wél). Gek genoeg ging om 14.00u daarna status bedrijf naar uit maar de compressor juist aan voor 15 minuten. Dan weer 15 minuten uit en vervolgens wéér aan. Ok dacht ik, enigzins vreemd, niet 1 maar 2 extra starts.

Vandaag legionella run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AurtxSFCK028lYaT6EE1lgTtLoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M3yt4LIKy1DvAisioAkFZ8h5.png?f=fotoalbum_large

Nog gekker! Compressor stond al uit want laatste deel gaat op de booster. 14.10u is hij klaar. Om 14.15u springt de warmtepomp weer op verwarmen, compressor aan, maar vlak daarna de 3 weg klep weer richting SWW vat ?!?! Om 14.30u wil hij opnieuw weer verwarmen, maar niet op de compressor die ondertussen weer uit stond maar lekker 20 minuten op de booster (die heb ik echt nog nooit aangezien tijdens normaal bedrijf).

Is mijn unit nu echt de weg kwijt of zien meer mensen dit wel eens?

• xoror
  • Niet online
@michaelvo Zie je geen gekke dingen op je condensation temps en wat doet de liquid pipe1 temp ?

• michaelvo
  • Nu online
xoror schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:40:
@michaelvo Zie je geen gekke dingen op je condensation temps en wat doet de liquid pipe1 temp ?
Condensation temp logt hij bij mij niet maar de liquid pipe 1 temp laat normale waardes zien: een paar graden onder de buitentemperatuur als de compressor draait.

• xoror
  • Niet online
@michaelvo Apart, dat is ook voor het eerst dat ik dat bij een puhz zie

Pagina: 1 ... 221 222 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero