• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 21:28
@pastafan De Ta is de temperatuur van het water wat door je leidingen stroomt, wat je instelt houdt de WP als doeltemp aan. De WP kan daar max. 1,5 graad van afwijken voor hij uit gaat. Dit kan gebeuren als de WP het vermogen niet kwijt kan in het systeem.
Het is dus niet het streeftemperatuur voor de ruimte. Het is de streeftemperatuur voor het water door de leidingen.

Voor koelen moet Ta hoger zijn dan Td ja.
Volgens mij houden mensen hier rekening met die 1,5 graad marge, maar ik koel niet met de WP dus dat moeten anderen even bevestigen.

  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-06 08:50
Plenkske schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:17:
@pastafan De Ta is de temperatuur van het water wat door je leidingen stroomt, wat je instelt houdt de WP als doeltemp aan. De WP kan daar max. 1,5 graad van afwijken voor hij uit gaat. Dit kan gebeuren als de WP het vermogen niet kwijt kan in het systeem.
Het is dus niet het streeftemperatuur voor de ruimte. Het is de streeftemperatuur voor het water door de leidingen.

Voor koelen moet Ta hoger zijn dan Td ja.
Volgens mij houden mensen hier rekening met die 1,5 graad marge, maar ik koel niet met de WP dus dat moeten anderen even bevestigen.
@Plenkske : Dank. Vraag: hoe kom ik erachter wat mijn Ta is? Is dat te zien via de thermostaat? En/of via Melpump? Of interpreteer ik de waarde van temperatuur op de thermostaat verkeerd. Ik heb het over het rood omkaderde waarde op de thermostaat hieronder.
Is dit de Ta waarde ,of de gewenste kamertemperatuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlPk3h5qjkZ7YTLmP9AWchoiMqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCGGSAEBGB2GrvW9Ys3F4yWt.jpg?f=fotoalbum_large

  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 21:28
@pastafan dat is gewenste Ta waarde.
De daadwerkelijke Ta waarde is wel te lezen via melpump of de controller van de WP. Ik ken deze thermostaat niet dus ik weet niet hoe en of je het daarin kan zien.

  • michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:06
Dat is gewoon de FTC7 controller opgehangen in de woonkamer. Staat inderdaad ingesteld op Ta van 18 graden. Op de controller in het instellingen menu kun je de actuele Ta terugvinden, in Melpump ook.

Dit zijn de dagen waarop niet condenserend koelen gewoon waardeloos is. Dauwpunt buiten zit nu al rond de 20 graden, binnen misschien nog iets daaronder maar zal ook langzaam oplopen door ventilatie.

Hier liggen al vele liters condenswater op het dak van de garage door de twee L/L warmtepompen :).

[ Voor 11% gewijzigd door michaelvo op 19-06-2026 11:19 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2


  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-06 08:50
@michaelvo misschien ga ik er te ver op door, maar kun je me helpen hoe in Melpump app de Ta's terug te vinden zijn?

Onderstaand 2 schermprints van de belangrijkste data die ik zie op Melpump app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKl-4gFYgIM7RNAo_rvV94_S84o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bo7WoSd6c3M2YoA5yIQlYYA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMNgLFERsvBfHwqTaJx5pKd21ZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFrO4w9SCfKUzuZ6Q7f12ll2.jpg?f=fotoalbum_large

  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 21:28
@pastafan tweede screenshot: Flow Temp = de actuele Ta. Dat is dus heel netjes dichtbij je gewenste 18.

  • michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:06
Plenkske schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:04:
@pastafan tweede screenshot: Flow Temp = de actuele Ta. Dat is dus heel netjes dichtbij je gewenste 18.
En akelig dicht bij het dauwpunt!

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:38
pastafan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:22:
@michaelvo misschien ga ik er te ver op door, maar kun je me helpen hoe in Melpump app de Ta's terug te vinden zijn?

Onderstaand 2 schermprints van de belangrijkste data die ik zie op Melpump app:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel eerlijk, je moet niet gaan koelen (althans proberen) met je WP op vloerverwarming, je maakt er alles mee kapot en het werkt maar suboptimaal.

Alleen als je op 3 verdiepingen vloerverwarming hebt dan kan het met hoge buitentemperatuur iets schelen, anders gewoon niet doen.

En 1 airco van 3,5kW doet meer dan een 8kW warmtepomp qua koelvermogen.

Je vloer kan maar 10w per m2 koelen, dat doet nauwelijks wat terwijl je compressor pendelt, de leidingen roesten enz, je sloopt je systeem
Technician- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:35:
[...]

Heel eerlijk, je moet niet gaan koelen (althans proberen) met je WP op vloerverwarming, je maakt er alles mee kapot en het werkt maar suboptimaal.

Alleen als je op 3 verdiepingen vloerverwarming hebt dan kan het met hoge buitentemperatuur iets schelen, anders gewoon niet doen.

En 1 airco van 3,5kW doet meer dan een 8kW warmtepomp qua koelvermogen.

Je vloer kan maar 10w per m2 koelen, dat doet nauwelijks wat terwijl je compressor pendelt, de leidingen roesten enz, je sloopt je systeem
Ik vind eerlijk gezegd ook dat Mitsubishi Electric niet uitblinkt met de koelregelingen. Koelen met vaste Ta is vrij primitief, niet hufter proof en gevoelig voor enorm pendelen met duizenden compressorstarts (niet overdreven, genoeg voorbeelden te vinden hier en elders). Koelen met de ruimteregeling gaat al snel te laag qua watertemperaturen met risico op condens en dus roest etc. Het verbaast mij eigenlijk ook wel dat er geen dauwpuntbeveiliging op het systeem zit.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:38
SebastiaanPs schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:42:
[...]

Ik vind eerlijk gezegd ook dat Mitsubishi Electric niet uitblinkt met de koelregelingen. Koelen met vaste Ta is vrij primitief, niet hufter proof en gevoelig voor enorm pendelen met duizenden compressorstarts (niet overdreven, genoeg voorbeelden te vinden hier en elders). Koelen met de ruimteregeling gaat al snel te laag qua watertemperaturen met risico op condens en dus roest etc. Het verbaast mij eigenlijk ook wel dat er geen dauwpuntbeveiliging op het systeem zit.
Geen enkele WP doet dit goed met vloerverwarming om het simpele feit dat vloerkoeling te weinig vermogen afgeeft.

https://kennisbank.alklima.nl/hc/nl/articles/39055706804497-Ecodan-koelbedrijf-optimalisatiemodule

Vaillant is de enige die ik ken die direct het dauwpunt uitrekent (via T en Rv kamer) en die met xK op de Ta zet. Maar dat maakt pendelen misschien nog wel erger.

Het punt is dat als je wil koelen je dat zo moet ontwerpen. De WP moet gewoon 7-11C kunnen maken, en dit via geïsoleerde leidingen naar een condenserende koeling brengen bv een paar fancoils, en dan liefst via een schakelbaar buffervat.

Koelen vereist gewoon een heel ander ontwerp of een hele grote massa aan vloerverwarming
Technician- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:55:
[...]

Het punt is dat als je wil koelen je dat zo moet ontwerpen. De WP moet gewoon 7-11C kunnen maken, en dit via geïsoleerde leidingen naar een condenserende koeling brengen bv een paar fancoils, en dan liefst via een schakelbaar buffervat.
Wat ik me altijd afvraag met die fancoils en geïsoleerde leidingen: als je zo laag gaat met de Ta, hoe gaat het dan in de binnenunit? Dat krijg je toch niet allemaal perfect geïsoleerd, krijg je daar dan niet corrosie?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:38
SebastiaanPs schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:41:
[...]

Wat ik me altijd afvraag met die fancoils en geïsoleerde leidingen: als je zo laag gaat met de Ta, hoe gaat het dan in de binnenunit? Dat krijg je toch niet allemaal perfect geïsoleerd, krijg je daar dan niet corrosie?
Das allemaal koper of rvs hè?
Technician- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:42:
[...]

Das allemaal koper of rvs hè?
Oké dus daar gebeurt niks belangrijks mee?

En je warmtewisselaar? Met defrosts en lage watertemperaturen/weinig buffer zijn we al bang voor schade aan de warmtewisselaar. Maar kan Ta 10 graden maken tijdens koelen dan wel veilig?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:38
SebastiaanPs schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:54:
[...]

Oké dus daar gebeurt niks belangrijks mee?

En je warmtewisselaar? Met defrosts en lage watertemperaturen/weinig buffer zijn we al bang voor schade aan de warmtewisselaar. Maar kan Ta 10 graden maken tijdens koelen dan wel veilig?
Koeltechnisch zit je veel veiliger met koelen wanneer het buiten warm is en je koudemiddel gemiddeld hogere temperaturen heeft dan bij koude en een defrost, waar de verdampingstemp dik onder de 0C komt.


Je moet het zo zien, defrosten is koelmodus bij buitentempturen onder de 0C

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 19-06-2026 22:13 ]


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
Technician- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:35:
[...]

Heel eerlijk, je moet niet gaan koelen (althans proberen) met je WP op vloerverwarming, je maakt er alles mee kapot en het werkt maar suboptimaal.

Alleen als je op 3 verdiepingen vloerverwarming hebt dan kan het met hoge buitentemperatuur iets schelen, anders gewoon niet doen.

En 1 airco van 3,5kW doet meer dan een 8kW warmtepomp qua koelvermogen.

Je vloer kan maar 10w per m2 koelen, dat doet nauwelijks wat terwijl je compressor pendelt, de leidingen roesten enz, je sloopt je systeem
Beetje off topic maar wij hebben idd op de overloop van de 2de verdieping (3 woonlagen) een 3,5kw Mitsubishi airco hangen. Gisteren de hele dag vol aangestaan. Slaapkamers blijven mooi 21 graden en woonkamer 22 graden.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Zo offtopic is dat niet hoor. Ik heb sinds vorig jaar ook een 3,5kW airco op zolder opgehangen nadat ik een paar 's zomers heb proberen te koelen met alleen de L/W-warmtepomp.

Werkt perfect: Airco op zolder ontvochtigt de lucht, daardoor daalt het dauwpunt in de rest van het huis, waardoor je ineens wél met vloerkoeling + jaga's met fans kunt koelen.

Uiteraard wel alle binnendeuren openhouden, zodat vochtige warme lucht kan opstijgen en "omgeruild" kan worden voor droge koude lucht van boven.

  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
ocaj schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:09:
Zo offtopic is dat niet hoor. Ik heb sinds vorig jaar ook een 3,5kW airco op zolder opgehangen nadat ik een paar 's zomers heb proberen te koelen met alleen de L/W-warmtepomp.

Werkt perfect: Airco op zolder ontvochtigt de lucht, daardoor daalt het dauwpunt in de rest van het huis, waardoor je ineens wél met vloerkoeling + jaga's met fans kunt koelen.

Uiteraard wel alle binnendeuren openhouden, zodat vochtige warme lucht kan opstijgen en "omgeruild" kan worden voor droge koude lucht van boven.
Wij zitten dus ook nog te twijfelen om fancoils op te hangen om ook nog met warmtepomp te koelen, zodat de verdeling van kou door huis nog beter verloopt. Zet je de airco dan op ontvochtigen?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 21:28
Wij koelen ook met (ME) airco's. 1 buitenunit op een binnenunit in woonkamer en een binnenunit op onze slaapkamer. Nu het zo warm is blijven ze dag en nacht aan, draait het lekker rustig. Die van de slaapkamer zetten we smiddags op de hoogste fan stand zodat de kamers van onze kinderen bereikt worden. Dat gaat goed (vloerunit, rechtdoor richting andere kamers). En als het echt nodig is kan ik evt een ventilator op de overloop zetten zodat het nog beter op de andere kamers komt. Scheelt ook wel dat we boven overal rolluiken hebben.
Hierdoor heb ik vloerkoelen ook nooit aan gehad.

In mijn vorige huis (huurhuis) had ik het geluk dat die een water/water WP had (met 150 meter diepe bodembron) en die had een hele goede koelregeling. Werkte goed door het hele huis en nooit condens gezien. Terwijl die gewoon op gewenste kamertemp stond ingesteld. Merk: alpha innotec.

@SebastiaanPs bedankt voor de suggestie voor die instelling warmtebron. Hij zet nu meteen de booster aan.
Aanstaande dinsdag komen ze de sensor in de buitenunit vervangen.
Technician- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:35:
Heel eerlijk, je moet niet gaan koelen (althans proberen) met je WP op vloerverwarming, je maakt er alles mee kapot en het werkt maar suboptimaal.
Alleen als je op 3 verdiepingen vloerverwarming hebt dan kan het met hoge buitentemperatuur iets schelen, anders gewoon niet doen.
Ik denk dat je dit iets te negatief ziet. ME wordt momenteel veel geïnstalleerd in projectwoningen, die over het algemeen veel massa en drie verdiepingen met VVW hebben.
Als je dan een kleine airco op de bovenste verdieping in het trapgat hangt, waarmee je vooral de luchtvochtigheid verlaagt (zoals door @ocaj hierboven ook al benoemd), dan kun je de L/W WP gebruiken om de massa te koelen. Dat principe gebruik ik inmiddels al meer dan vijf jaar en werkt uit de kunst. De airco koelt en ontvochtigt overdag, de WP koelt 's nachts (hoger rendement) de massa en de WTW-ventilatie met enthalpiewisselaar zorgt dat het vocht buiten blijft.
Momenteel is het hier binnen ca 23 graden en heerlijk fris.
Je vloer kan maar 10w per m2 koelen, dat doet nauwelijks wat terwijl je compressor pendelt,
Volgens de NEN-EN 1264 is het bij gebruikelijke waardes van HoH 150, een binnentemperatuur van 23 °C en water van 18 °C 23 W/m², en daar komt bij VVW op verdiepingen de afgifte via het onderliggende plafond nog bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDVzbELQs1BUMIGw6PdiVK4Db04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EAH8iZi9WqfPD61fMfjjEv0o.png?f=fotoalbum_large
Als je 200 m² VVW hebt, kun je dan toch al 4.6 kW afgeven. Dat is voor veel warmtepompen voldoende om niet te pendelen.
de leidingen roesten enz, je sloopt je systeem
Je moet uiteraard wel de juiste materialen toepassen. Als je wilt koelen met je WP ga je geen stalen (incl gegalvaniseerde) leidingen en fittingen gebruiken. Je gebruikt dan kunststof, koper, messing of RVS.
SebastiaanPs schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:42:
Ik vind eerlijk gezegd ook dat Mitsubishi Electric niet uitblinkt met de koelregelingen. Koelen met vaste Ta is vrij primitief, niet hufter proof en gevoelig voor enorm pendelen met duizenden compressorstarts (niet overdreven, genoeg voorbeelden te vinden hier en elders). Koelen met de ruimteregeling gaat al snel te laag qua watertemperaturen met risico op condens en dus roest etc. Het verbaast mij eigenlijk ook wel dat er geen dauwpuntbeveiliging op het systeem zit.
Dat heeft Alklima ook ingezien, vandaar dat ze die optionele module (met zijn eigen bekende nadelen) daarvoor hebben ontwikkeld. Helaas kan ook die de fysica niet veranderen, zodat dit slechts een pleister is.

Wat mij betreft heeft koelen met een L/W dus alleen echt zin als je dit combineert met een manier om serieus te ontvochtigen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Djvdb schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:24:
Wij zitten dus ook nog te twijfelen om fancoils op te hangen om ook nog met warmtepomp te koelen, zodat de verdeling van kou door huis nog beter verloopt. Zet je de airco dan op ontvochtigen?
Je schrijft hierboven dat je al airco hebt en je woonkamer op 22 graden blijft. Waarom zou je dan die moeite met fancoils doen?
Dat is toch alleen maar lastig door de bijbehorende kleppen, lastige regelingen, condensatieproblemen op leidingen etc?
Wat wil je bereiken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:38
@Andrehj

Ik erken precies wat je zegt, en dat is een grote massa aan vloerverwarming en in nieuwbouw bv uponor of henco waarvan de koppelingen en buis koelgeschikt zijn.

Wat ik heel veel zie of lees zijn oudere huizen met stalen leidingen, waar mensen ineens gaan koelen omdat ze denken, of niet goed uitgelegd is, dat dit kan. En dan hebben ze vaak op de BGG een beetje vloerverwarming en de rest radiatoren. Dan adviseer is niet te gaan koelen met de WP en liever een airco te plaatsen.

  • ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Djvdb schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:24:
[...]

Wij zitten dus ook nog te twijfelen om fancoils op te hangen om ook nog met warmtepomp te koelen, zodat de verdeling van kou door huis nog beter verloopt. Zet je de airco dan op ontvochtigen?
Als dan toch een airco hebt hangen, dan zet ik hem uiteraard op koelen (en daarmee ontvochtig je automatisch). Alleen als het op zolder echt te koud wordt, zet ik hem een enkele keer op alleen ontvochtigen.

  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
Andrehj schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Je schrijft hierboven dat je al airco hebt en je woonkamer op 22 graden blijft. Waarom zou je dan die moeite met fancoils doen?
Dat is toch alleen maar lastig door de bijbehorende kleppen, lastige regelingen, condensatieproblemen op leidingen etc?
Wat wil je bereiken?
Nou misschien nog iets comfortabeler op de slaapkamers. Maar het is vooral bijvangst. Fancoils willen we voornamelijk omdat onze radiatoren op de slaapkamers nu net iets te klein zijn om het comfortabel genoeg te houden in de winter en verwachten daarmee aanvoer nog een tikkie lager te kunnen houden.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 02:46
Zou het ook mogelijk zijn om een Mitsubishi Airco binnenunit op de buitenunit van de Mitsubishi warmtepomp aan te sluiten?

Ik bedoel, als je toch al een Ecodan hebt draaien, dan zou het toch slim zijn om de buitenunit die je al hebt te gebruiken? Of werkt dat niet goed genoeg?
edit:
Volgens Copilot is het in theorie mogelijk maar technisch beter om gewoon losse split airo toe te voegen, helaal los van de warmtepomp.

[ Voor 21% gewijzigd door Exar op 21-06-2026 01:19 ]

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
Exar schreef op zondag 21 juni 2026 @ 01:01:
Zou het ook mogelijk zijn om een Mitsubishi Airco binnenunit op de buitenunit van de Mitsubishi warmtepomp aan te sluiten?

Ik bedoel, als je toch al een Ecodan hebt draaien, dan zou het toch slim zijn om de buitenunit die je al hebt te gebruiken? Of werkt dat niet goed genoeg?
edit:
Volgens Copilot is het in theorie mogelijk maar technisch beter om gewoon losse split airo toe te voegen, helaal los van de warmtepomp.
Ja die is er dan moet de ecodan multi PXZ-4F75VG of PXZ-5F85VG buitenunit hebben.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:42
Hij koelt hier nu al tijdje prima maar gisterochtend, en vanochtend lijkt die toch even een paar uurtjes te gaan pendelen.

Gek toch? De delta lijkt mij nog groot genoeg om te kunnen koelen

https://melpump.com/public-report/view/019eef0e-ac56-77fa-97f2-12460c4bc487


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTFoBHGjsktH4rPhhrdAON4E4Ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iIYCwJZA4Q32zlgRluBnrFbE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 22-06-2026 13:19 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Djvdb schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:41:
Ja die is er dan moet de ecodan multi PXZ-4F75VG of PXZ-5F85VG buitenunit hebben.
Leuk, maar nog zonder daarvan de specs te hebben gezien gok ik even dat dat 7.5 of 8.5 kW units betreft met een bijbehorend minimum vermogen wat veel te hoog is voor een thuisairco.

In de praktijk doet dus niemand dit. De airco's hebben allemaal een eigen buitenunit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

laurens0619 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:18:
Hij koelt hier nu al tijdje prima maar gisterochtend, en vanochtend lijkt die toch even een paar uurtjes te gaan pendelen.
Gek toch? De delta lijkt mij nog groot genoeg om te kunnen koelen
Dat is helemaal niet gek. Je ziet de frequentie steeds zakken (tot zo'n 24 Hz), totdat ie niet lager meer kan. En dan gaat ie pendelen. Je zult moeten zorgen voor meer afgifte door:
- Het pompdebiet te verhogen en/of
- De watertemperatuur te verlagen (maar let op condens) en/of
- Meer radiatoren/convectoren/vvw bijplaatsen.

Een andere optie is koelen in blokken: Slechts 8 uur per dag koelen, en de rest uit. Jij probeert continu te koelen. Dat gaat (net als continu verwarmen) gewoon niet zonder externe thermostaat op in1, die netjes de WP uitschakelt zodra het setpoint is bereikt.

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 22-06-2026 18:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
Andrehj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:07:
[...]

Leuk, maar nog zonder daarvan de specs te hebben gezien gok ik even dat dat 7.5 of 8.5 kW units betreft met een bijbehorend minimum vermogen wat veel te hoog is voor een thuisairco.

In de praktijk doet dus niemand dit. De airco's hebben allemaal een eigen buitenunit.
6 en 7,5 met minimum van 2,1 dacht ik.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

Djvdb schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:11:
6 en 7,5 met minimum van 2,1 dacht ik.
Dat is te hoog voor de meeste woningen. Mijn 4.2 kW multisplit gaat naar minimaal 200 W elektrisch, dus zo'n 1200 W thermisch.
Een 2.5 kW single split gaat vaak nog wel lager.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
Andrehj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:14:
[...]

Dat is te hoog voor de meeste woningen. Mijn 4.2 kW multisplit gaat naar minimaal 200 W elektrisch, dus zo'n 1200 W thermisch.
Een 2.5 kW single split gaat vaak nog wel lager.
Ja je zult wss twee units moeten laten draaien op doeltemp 18. Maar goed dat is de afweging die je maakt voor één gecombineerde buiten unit. Ieder voordeel heeft z’n nadeel ;)

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-06 08:50
Dit is misschien een heel domme vraag, excuses dan vooraf.

Soms is bij mijn temperatuur in de zone 1 (ik heb maar 1 zone) gewoon goed. En wil ik eigenlijk de wp uitschakelen. Maar wel SWW voorziening behouden.

Dus eigenlijk: de wp (verwarmen/koelen) uitschakelen. Totdat ik hem weer aanzet. Alles manueel dus zonder weekprogramma's etc.
Dat is bijvoorbeeld dat ik de ramen eens even open wil gooien en flink wil ventileren zonder dat dan gelijk wp aanschiet om te corrigeren.

Is dit mogelijk en zo ja welke stappen in het menu (controller zie foto hieronder), moet ik nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uuDLrHTtqZ01b2RzEXYV3sldbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlEBPw4kRGBe485ZSHwmtMw7.jpg?f=fotoalbum_large
pastafan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:07:
Dit is misschien een heel domme vraag, excuses dan vooraf.

Soms is bij mijn temperatuur in de zone 1 (ik heb maar 1 zone) gewoon goed. En wil ik eigenlijk de wp uitschakelen. Maar wel SWW voorziening behouden.

Dus eigenlijk: de wp (verwarmen/koelen) uitschakelen. Totdat ik hem weer aanzet. Alles manueel dus zonder weekprogramma's etc.
Dat is bijvoorbeeld dat ik de ramen eens even open wil gooien en flink wil ventileren zonder dat dan gelijk wp aanschiet om te corrigeren.

Is dit mogelijk en zo ja welke stappen in het menu (controller zie foto hieronder), moet ik nemen?
Normaliter kan dat niet. WP uit betekent ook SWW uit.
Maar via de thermostaatingang zou je wel iets kunnen maken denk ik. Probleem is dat het feit dat je dat hier moet vragen en dit niet zelf uit de installatiehandleidingen kunt halen voor mij ook gelijk betekent dat het wellicht niet zo'n goed idee is dat je hier zelf aan gaat sleutelen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

pastafan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:07:
Dit is misschien een heel domme vraag, excuses dan vooraf.

Soms is bij mijn temperatuur in de zone 1 (ik heb maar 1 zone) gewoon goed. En wil ik eigenlijk de wp uitschakelen. Maar wel SWW voorziening behouden.

Dus eigenlijk: de wp (verwarmen/koelen) uitschakelen. Totdat ik hem weer aanzet. Alles manueel dus zonder weekprogramma's etc.
Dat is bijvoorbeeld dat ik de ramen eens even open wil gooien en flink wil ventileren zonder dat dan gelijk wp aanschiet om te corrigeren.

Is dit mogelijk en zo ja welke stappen in het menu (controller zie foto hieronder), moet ik nemen?

[Afbeelding]
Je kan toch gewoon je thermostaat op 10 graden zetten in de zomermaanden, zo lang je niet koelt?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb simpelweg 2 schema's:
- 1 schema voor de maanden juni/juli/augustus, waarin verwarmen nooit is toegestaan en
- 1 schema voor de overige maanden, waarin verwarmen wél mag

Aangezien we in juni/juli/augustus nooit verwarmingsbehoefte hebben is dat het simpelst.

  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
pastafan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:07:
Dit is misschien een heel domme vraag, excuses dan vooraf.

Soms is bij mijn temperatuur in de zone 1 (ik heb maar 1 zone) gewoon goed. En wil ik eigenlijk de wp uitschakelen. Maar wel SWW voorziening behouden.

Dus eigenlijk: de wp (verwarmen/koelen) uitschakelen. Totdat ik hem weer aanzet. Alles manueel dus zonder weekprogramma's etc.
Dat is bijvoorbeeld dat ik de ramen eens even open wil gooien en flink wil ventileren zonder dat dan gelijk wp aanschiet om te corrigeren.

Is dit mogelijk en zo ja welke stappen in het menu (controller zie foto hieronder), moet ik nemen?

[Afbeelding]
Absoluut niet lullig bedoeld dit, maar de algemene stelregel hier is dat je eerst zelf even wat moeite probeert te doen voordat je het hier op de forumpagina gooit. Denk aan de handleiding, terugzoeken in dit topic, google, ai, etc. Zie ook de topic start.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
SebastiaanPs schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Je kan toch gewoon je thermostaat op 10 graden zetten in de zomermaanden, zo lang je niet koelt?
Of op 30 als je wel koelt. Dan wel even opletten dat zomermodus actief is.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik geloof dat max flow temp bij koelen 25c is? Dus als je 30 kan instellen is het al geen koeling....

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
xoror schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:40:
Ik geloof dat max flow temp bij koelen 25c is? Dus als je 30 kan instellen is het al geen koeling....
Ik bedoel kamersetpoint.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06 21:49
Ik gebruik sinds vorig jaar de ESP mini van Xoror en koelde vorig jaar een paar dagen, maar niet op de goed manier, cool target temperatuur, dus veel te laag. Nu de laatste dagen overdag een paar uren met Cool flow temperatuur, ingesteld op Zone 1 flow temp van 19 graden. Vannacht blijven koelen en zojuist dat hij de laatste paar uur heeft staan pendelen. Aantal minuten aan, dan voor een minuut aan. etc. Gewenste temp staat op 24 en het is 24.5. Ik dacht ik stel de gewenste temp in op 23, maar dat help blijkbaar niet.

Wat is de oorzaak, en hoe kan ik dit oplossen?

Edit: Ik zie dat de Feedtemp in het begin 18 graden is, dan na een aantal minuten oploopt naar 21, en dus gelijk wordt aan de retour temp. En dan ook weer ineens Ta van 18.5. Dus pendelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6CBS2Fd3vJ3AAIcPKQTrZ_YxDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DkTpJ860q3zBUOyfknzBeERB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Geeforce op 24-06-2026 07:55 ]

Geeforce schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:46:
Ik gebruik sinds vorig jaar de ESP mini van Xoror en koelde vorig jaar een paar dagen, maar niet op de goed manier, cool target temperatuur, dus veel te laag. Nu de laatste dagen overdag een paar uren met Cool flow temperatuur, ingesteld op Zone 1 flow temp van 19 graden. (ik zie trouwens dat de Feed temp 18 is en retour 21). Vannacht blijven koelen en zojuist dat hij de laatste paar uur heeft staan pendelen. Aantal minuten aan, dan voor een minuut aan. etc. Gewenste temp staat op 24 en het is 24.5. Ik dacht ik stel de gewenste temp in op 23, maar dat help blijkbaar niet.

Wat is de oorzaak, en hoe kan ik dit oplossen?
Je vloer is nu thermisch verzadigd met de koude, je warmtepomp kan daardoor het minimum koelvermogen niet meer kwijt. Je moet dus je afgifte vergroten door meer vvw groepen open te zetten, een hogere flow te creëren of een lagere Ta in te stellen. Maar bij dat laatste wel het dauwpunt in de gaten houden.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06 21:49
SebastiaanPs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:55:
[...]

Je vloer is nu thermisch verzadigd met de koude, je warmtepomp kan daardoor het minimum koelvermogen niet meer kwijt. Je moet dus je afgifte vergroten door meer vvw groepen open te zetten, een hogere flow te creëren of een lagere Ta in te stellen. Maar bij dat laatste wel het dauwpunt in de gaten houden.
Dank je wel. Dauwpunt in de gaten houden, is condens/water op de vloer?
Geeforce schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:59:
[...]

Dank je wel. Dauwpunt in de gaten houden, is condens/water op de vloer?
Het eerst op je leidingen en verdeler. Maar dan ben je eigenlijk al te laat. Beter is het om de luchtvochtigheid en temperatuur op meerdere plekken in huis te meten en het dauwpunt te berekenen, bijv in HA. Dan kan je koelen tijdig stoppen en condens voorkomen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
SebastiaanPs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:55:
[...]

Je vloer is nu thermisch verzadigd met de koude, je warmtepomp kan daardoor het minimum koelvermogen niet meer kwijt. Je moet dus je afgifte vergroten door meer vvw groepen open te zetten, een hogere flow te creëren of een lagere Ta in te stellen. Maar bij dat laatste wel het dauwpunt in de gaten houden.
Misschien in de topic start een stukje toevoegen dat vermogen van het koelen hetzelfde werkt als verwarmen. Een aantal posts gezien afgelopen weken van mensen die snachts door blijven koelen en het raar vinden dat de pomp dan gaat pendelen. Lagere buiten temperatuur = hoger minimum koelvermogen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-06 08:50
Djvdb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:41:
[...]

Absoluut niet lullig bedoeld dit, maar de algemene stelregel hier is dat je eerst zelf even wat moeite probeert te doen voordat je het hier op de forumpagina gooit. Denk aan de handleiding, terugzoeken in dit topic, google, ai, etc. Zie ook de topic start.
@Djvdb Ik snap dat je niet lullig bedoeld, maar ik wil je hierbij wel op een onjuiste aanname wijzen: wie zegt dat ik de handleiding er niet op heb nageslagen? (dat maak je er zelf van).

De handleiding zegt niets over uitschakelen van specifiek een zone (met instandhouding van SWW). Dus ook niet dat dat niet kan. Daarom was mijn vraag hier aan de "slimmerikken" of dit misschien wel mogelijk is op een enigszins nette/laagdrempelige manier (die voor mij werkbaar is). Daar heb ik zeker nuttige reactie op gekregen waarvoor dank! Spelen met koelen op een hoge temperatuur/verwarmen op een lage temperatuur zijn trucs die zijn gegeven en ga ik zeker proberen, maar zie ik toch als "workarounds".

Hieronder een schermprint van wat de handleiding zegt over uitschakelen (in de rest van de bedieningshandleiding staat verder geen woord meer over in/uitschakelen van wat dan ook).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahGn-K7iE2t6-eqM8KTGNOnG3UU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eM8ItRrmASLhajDuyAAKbWHW.jpg?f=fotoalbum_large

  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
pastafan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:58:
[...]

@Djvdb Ik snap dat je niet lullig bedoeld, maar ik wil je hierbij wel op een onjuiste aanname wijzen: wie zegt dat ik de handleiding er niet op heb nageslagen? (dat maak je er zelf van).

De handleiding zegt niets over uitschakelen van specifiek een zone (met instandhouding van SWW). Dus ook niet dat dat niet kan. Daarom was mijn vraag hier aan de "slimmerikken" of dit misschien wel mogelijk is op een enigszins nette/laagdrempelige manier (die voor mij werkbaar is). Daar heb ik zeker nuttige reactie op gekregen waarvoor dank! Spelen met koelen op een hoge temperatuur/verwarmen op een lage temperatuur zijn trucs die zijn gegeven en ga ik zeker proberen, maar zie ik toch als "workarounds".

Hieronder een schermprint van wat de handleiding zegt over uitschakelen (in de rest van de bedieningshandleiding staat verder geen woord meer over in/uitschakelen van wat dan ook).

[Afbeelding]
Prima! Ik zie al waar het fout gaat, onze definities van moeite doen verschillen ;). Comment slaat ook op je eerdere posts.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-06 17:28
Ik ben benieuwd naar jullie strategie (voor degenen zonder airco's die ontvochtigen) met koelen op deze dagen? Mijn warmtepomp zou met deze warmte 24/7 kunnen draaien zonder te pendelen op Ta17 maar ik vraag mij af of dat nou echt bevorderend is.

Ik heb voor de zekerheid toch wat pauzes ingelast, ook wegens de hoge piek van energietarieven. Mijn warmtepomp pauzeert tussen 18:00 - 23:00, en 06:00 en 09:00. 

Het blijft binnen maximaal 21c, dus qua dauwpunt maak ik mij niet heel veel zorgen.

  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-06 08:50
Djvdb schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:42:
[...]

Prima! Ik zie al waar het fout gaat, onze definities van moeite doen verschillen ;). Comment slaat ook op je eerdere posts.
Geen idee wat je hiermee bedoeld? ("onze definities verschillen")? Is het opzoeken in de handleiding niet genoeg voor je? (ofzo)? Ik vind je opmerking maar een beetje bijzonder en begrijp niet waar deze op slaat eerlijk gezegd. Maar laten we er niet meer over doorgaan. Het is niet waar dit topic overgaat tenslotte.

[ Voor 8% gewijzigd door pastafan op 24-06-2026 11:31 ]


  • Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-06 15:00
pastafan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:07:
Dit is misschien een heel domme vraag, excuses dan vooraf.

Soms is bij mijn temperatuur in de zone 1 (ik heb maar 1 zone) gewoon goed. En wil ik eigenlijk de wp uitschakelen. Maar wel SWW voorziening behouden.

Dus eigenlijk: de wp (verwarmen/koelen) uitschakelen. Totdat ik hem weer aanzet. Alles manueel dus zonder weekprogramma's etc.
Dat is bijvoorbeeld dat ik de ramen eens even open wil gooien en flink wil ventileren zonder dat dan gelijk wp aanschiet om te corrigeren.

Is dit mogelijk en zo ja welke stappen in het menu (controller zie foto hieronder), moet ik nemen?

[Afbeelding]
Ik heb dan wel een andere controller welke bij mij op de binnenunit zit. Hierop kan ik handmatig de verwarm/koel functie verbieden en het SWW wel operatief laten.
Afbeeldingslocatie: https://manuals.plus/wp-content/uploads/2023/08/MITSUBISHI-ELECTRIC-EHPT-Series-Hydronic-Module-with-Storage-DHW-Tank-FIG-6.png

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED


  • kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 15:44
Ik gebruik sinds een week de app van Melpump en het is mij opgevallen dat deze zelf de flowtemperatuur aanpast. In mijn geval was dat onder het dauwpunt en dat zorgde voor natte sokken.

Weet er iemand wat ik daarvoor in moet stellen? (normaal staat deze op 18 maar sprong nu naar 9)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqvY9PaBMNUdzf_ulHORU99Q3J8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cl8D3lEMMmrBQkYfd7bgMnON.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door kleefding op 24-06-2026 12:42 ]


  • xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@kleefding Je hebt ws de mitsu ruimte regeling koeling aan staan. Die gaat er wel op los als hij de kans krijgt zoals ook al eerder is aangegeven door @SebastiaanPs

Voor mensen die voor het eerst koelen, lees https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/356
Het gaat wel over auto adaptive cooling, maar de theorie (en scripts) is gewoon standaard toepasbaar bij fixed flow koelen. Vooral dus niet ruimte regeling gebruiken om te koelen (tenzij je echt weet wat je doet), want dan ga je natte voeten krijgen

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 24-06-2026 13:02 ]

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32


  • R_Donselaar
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-06 16:37
kleefding schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:41:
Ik gebruik sinds een week de app van Melpump en het is mij opgevallen dat deze zelf de flowtemperatuur aanpast. In mijn geval was dat onder het dauwpunt en dat zorgde voor natte sokken.

Weet er iemand wat ik daarvoor in moet stellen? (normaal staat deze op 18 maar sprong nu naar 9)[Afbeelding]
Je moet zeker weten dat je 'Cooling Flow' instelt in Melpump. Helaas is het kleurgebruik van Melpump rondom die settings wat verwarrend waardoor je snel geneigd bent 'Cooling Room Control' te selecteren.

  • kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 15:44
Die instelling had ik uitgekozen maar deze lijkt terug te springen naar cooling room control.

  • mennoza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:59
Hallo allemaal. Ik heb al veel topics gelezen en mezelf goed ingelezen over dit systeem en vergelijkbare situaties, en ook eerder hier gepost, maar ik kom er in mijn specifieke situatie niet goed uit. Daarom leg ik het hier toch even voor in de hoop dat jullie meedenken.

Het gaat om een woning (sociale huur, bouw 2021) met een Mitsubishi Ecodan warmtepomp met wtw en vloerverwarming met koelfunctie (later geactiveerd omdat die uitstond). Beneden (woonkamer/keuken) werkt het systeem op zich redelijk: de vloer wordt duidelijk koel en de temperatuur daalt daar ook. Boven (tweede (laatste) verdieping met drie kleine slaapkamers en een overloop/trapruimte) blijft het echter structureel warm, rond de 25°C, ook wanneer de koeling actief is.

Wat ik zelf al heb geprobeerd/waargenomen:

Koeling staat actief en werkt beneden wel (vloeren voelen koel)

Beneden verdelers (woonkamer/keuken) heb ik tijdje geleden grotendeels ingeperkt zodat er meer flow naar boven zou gaan en boven mogelijk koeler wordt (helemaal dichtdraaien is niet goed heb ik begrepen?)

Boven staan de meeste groepen volledig open (behalve badkamer, ik kan ook proberen één kamer die weinig gebruikt wordt dicht te draaien, of dat zal helpen is ook de vraag?)

Deuren van de kamers boven staan meestal open (trap/overloop is open ruimte). Dichte deuren ook geprobeerd maar toch koelt het niet.

De woonkamer-thermostaat staat op 19°C ingesteld. Ruimte regeling stand. Hierdoor wordt het met warm weer beneden 21c als je de woonkamer/open keuken deur dicht houdt. Open deur wordt het 23c.

Druk op de verdelers beneden en boven rond 2 bar.

Beneden koelt het vrij goed, maar boven verandert er nauwelijks iets.

Wat mij opvalt:

Beneden voel je duidelijk koude vloer, maar boven iets minder, daarom had ik het beneden meer dichtgedraaid. Maar vloer voelt dus wel koel boven.

In de winter was het boven ook al altijd minder warm dan beneden, vloer voelt minder warm dan beneden.

Het lijkt alsof de bovenverdieping minder “meedoet” in het systeem.

Mijn vragen waar ik op vastloop:

Kan het simpelweg zijn dat koeling via vloerverwarming onvoldoende is om een bovenverdieping direct onder een plat dak echt merkbaar te koelen, omdat zon/warmte van het dak het blijft opwarmen?

Heeft het zin om nog verder te sturen op flow (bijvoorbeeld beneden bijna dicht en boven volledig open), of is dat in de praktijk beperkt effect en niet de oorzaak?

Heeft het zin om minder gebruikte ruimtes (zoals badkamer of 1 kamer) volledig dicht te zetten om meer koeling naar de andere kamers te sturen, of verstoort dat het systeem juist?

En uiteindelijk: is dit een situatie waarin ik beter niet te veel meer kan optimaliseren met verdelers/instellingen, maar het gewoon “limiet van het systeem in deze woning” is? Ik kan gewoon moeilijk slapen met 25c boven.

Ik hoor graag jullie ervaringen of inzichten, vooral van mensen met vergelijkbare woningen met de Ecodan systeem.

Alvast bedankt voor het meedenken!

  • WatcherZ
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-06 22:02
Hi allen,

Even snel een vraag. Hoop dat iemand mij z.s.m. kan helpen.

Ik heb mijn SUZ-SWM80VA2 installatie sinds gisteren op koelen staan, gevraagde temperatuur 20 graden.

Nu merk ik echter sinds vandaag behoorlijke condensvorming. Voornamelijk in het toilet/badkamer (tegels), maar ook op het pvc in de woonkamer en hal (beiden op de BG). Is dit normaal of moet ik z.s.m. iets aanpassen?

Ik heb wat foto's toegevoegd, hopelijk kunnen jullie daar wat mee en is dit de info die nodig is voor advies. Dank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXjUovKKttoqpb9VuHfgEndEw-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtIdIpWlBa5TvH6FJOMqMJ9Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJ4ZzdCPtAbtYFLKSom0QZLLEU0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qOL0DIe6bWD6AayOAtr4RuQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGcA2stl_Ol7NO3qZyMfGSROwDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5BEFbQZ7SfwLliWnzWXf8Bw.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAax4TWpVcG_qj7-4nNNrgKGz8A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uKBqNeYFJFmCv03DDHVMv6B.jpg?f=fotoalbum_tile

  • xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@WatcherZ Ja uitzetten en eerst xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" lezen.

@mennoza Koelen doe je voornamelijk met de boven laag. Heb je nog een zolder die je kan koelen? dan blijven de kamers vanzelf koeler.

Ik gok dat je al de verdelers heb bekeken en dat die niet geknepen zijn naar boven. Kijk wat je flowrate is, en welke pomp stand het nu staat. In de topic start kan je wel een en ander terug vinden

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32


  • DePruus
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:59
Let op comdensatie omdat je, met deze temperaturen bij het dauwpunt komt. Gebruik de berekening uit een eerdere post. Je moet, mijn ervaring, dat je bij berekening in jouw situatie niet dichtbij de 18 graden moet komen als water, ta temperatuur. Ik gok, maar bij jou is het 24 graden en 66% luchtvochtigheid. Dan is het dauwpunt: 17.3 graden. Dat zou nog kunnen. Maar als je condens ziet bij de keteluitloop, dan ben je al te laat. Stop met koelen. Zet er een airco bij voor de vochtbeheersing, of een goede luchtontvochtiger. Dit weer zorgt dat je naar de uitersten gaat.

  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:38
De snel oplopende koelvragen op Tweakers, ook bij andere merken, in combinatie met suggesties als: “zo spoedig mogelijk”

Lijken me ook een mooi moment om te zeggen: als je niet exact weet hoe de WP regeling werkt zet dan de koeling uit!
Aansluitend bij @Technician-:
Dit forum heeft een zoekfunctie. Als je even de moeite noemt om te zoeken op "koelen", "condens", "dauwpunt" of "pendelen". Dan kom je talloze posts tegen waarin dit onderwerp al compleet uitgemolken is en alle info al vele malen staat. Van eindeloos hetzelfde herhalen (of lezen) wordt niemand blij.
@WatcherZ, @mennoza, @Geeforce, @laurens0619, @pastafan

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 14:35

Padvinder

doet z'n best

ivm de hitte wil ik de koelfunctie van mijn ERST30D-VM2EE gebruiken. Er zit een lekbak in, maar die is niet aangesloten op een afvoer. Dat gaat ook niet, want dat ding staat op de vloer, en mijn afvoer (van de wasmachine) zit hoger.

Is die afvoer standaard afgesloten en kan ik simpelweg de lekbak gebruiken om enig condenswater op te vangen? Of moet er echt een afvoer komen?

In de handleiding kon ik dit niet goed vinden, enkel dat er een lekbak is, en dat er een afvoer aan kan, maar niet hoeveel capaciteit die bak heeft.

  • laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:42
@Andrehj

Dat had ik gedaan hoor gezocht op "dauwpunt" maar het gaf mij geen goed resultaat, is het erg dan dit verder te bespreken?
Ik kwam vooral zaken tegen als

"let op je douwpunt" "niet onder je douwpunt gaan dan krijg je natte vloeren"

Misschien aard van het beestje maar ik kan niet zoveel met waarschuwingen zonder een uitleg waarom het erg zou zijn. Persoonlijk leek mij een natte vloer niet zo erg mits je daar natuurlijk bewust van bent en op gladheid let.

Maar nu geleerd dat het grootste risico dus hem zit in leidingen die kunnen gaan roesten, kijk daar kan ik wat mee.
Ik geloof trouwens best dat dat ook eerder genoemd is, kwam het alleen niet tegen met dat zoekwoord.

CISSP! Drop your encryption keys!


  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:55:
@Andrehj

Dat had ik gedaan hoor gezocht op "dauwpunt" maar het gaf mij geen goed resultaat, is het erg dan dit verder te bespreken?
Ik kwam vooral zaken tegen als

"let op je douwpunt" "niet onder je douwpunt gaan dan krijg je natte vloeren"

Misschien aard van het beestje maar ik kan niet zoveel met waarschuwingen zonder een uitleg waarom het erg zou zijn. Persoonlijk leek mij een natte vloer niet zo erg mits je daar natuurlijk bewust van bent en op gladheid let.

Maar nu geleerd dat het grootste risico dus hem zit in leidingen die kunnen gaan roesten, kijk daar kan ik wat mee.
Ik geloof trouwens best dat dat ook eerder genoemd is, kwam het alleen niet tegen met dat zoekwoord.
Je leidingen worden inderdaad (langdurig) vochtig, met als gevolg dus ook je zandcement/anhydriet vloer. Je kan bij langdurig vocht serieuze problemen krijgen als schimmelvorming of zelfs verlies van structurele sterkte van je verdiepingsvloer. Maar uiteraard ook voor je eindvloer: vochtige tegels/PVC en dus ook problemen met de lijmhechting of tegellijm/voegen. En natuurlijk je vloerverwarmingverdeler die vochtig wordt, ook niet lekker voor alle metalen onderdelen daar.

Incidenteel is het nog op te vangen, maar als je langdurig onder dauwpunt koelt gaat het vocht zich ophopen. Je kan het dan eigenlijk vergelijken met een kleine badkamer lekkage met alle gevolgen van dien.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 25-06-2026 12:05 ]

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
Padvinder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:53:
ivm de hitte wil ik de koelfunctie van mijn ERST30D-VM2EE gebruiken. Er zit een lekbak in, maar die is niet aangesloten op een afvoer. Dat gaat ook niet, want dat ding staat op de vloer, en mijn afvoer (van de wasmachine) zit hoger.

Is die afvoer standaard afgesloten en kan ik simpelweg de lekbak gebruiken om enig condenswater op te vangen? Of moet er echt een afvoer komen?

In de handleiding kon ik dit niet goed vinden, enkel dat er een lekbak is, en dat er een afvoer aan kan, maar niet hoeveel capaciteit die bak heeft.
Je zult dan een condenspomp aan de afvoer moeten koppelen. Is de rest van je systeem wel ontworpen om condenserend te koelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Djvdb op 25-06-2026 13:36 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • morlune
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
stin00 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Je leidingen worden inderdaad (langdurig) vochtig, met als gevolg dus ook je zandcement/anhydriet vloer. Je kan bij langdurig vocht serieuze problemen krijgen als schimmelvorming of zelfs verlies van structurele sterkte van je verdiepingsvloer. Maar uiteraard ook voor je eindvloer: vochtige tegels/PVC en dus ook problemen met de lijmhechting of tegellijm/voegen. En natuurlijk je vloerverwarmingverdeler die vochtig wordt, ook niet lekker voor alle metalen onderdelen daar.

Incidenteel is het nog op te vangen, maar als je langdurig onder dauwpunt koelt gaat het vocht zich ophopen. Je kan het dan eigenlijk vergelijken met een kleine badkamer lekkage met alle gevolgen van dien.
Als ik hier even op mag aanhaken, wat is te vochtig?
Een aantal hele kleine druppels op de leidingen op je zolder verdieping (waar het al warmer en benauwder is), is dat erg? Of hebben we het over hele buizen die nat zijn, lekkend op de vloer?
Ik hou namelijk het dauwpunt goed in de gaten, benedenverdiepingen hebben geen problemen met condens, alleen op zolder naast de WP is de buis naast de driewegklep een heel klein beetje vochtig met 20 graden aanvoer temperatuur. Ik haal het vocht er met een doek van af, maar dan hebben we het over drie kleine druppeltjes ongeveer, het mag bijna geen naam hebben. Zou dat ook al een probleem zijn?
De verdeler op de BG is helemaal droog namelijk.

  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
morlune schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:31:
[...]


Als ik hier even op mag aanhaken, wat is te vochtig?
Een aantal hele kleine druppels op de leidingen op je zolder verdieping (waar het al warmer en benauwder is), is dat erg? Of hebben we het over hele buizen die nat zijn, lekkend op de vloer?
Ik hou namelijk het dauwpunt goed in de gaten, benedenverdiepingen hebben geen problemen met condens, alleen op zolder naast de WP is de buis naast de driewegklep een heel klein beetje vochtig met 20 graden aanvoer temperatuur. Ik haal het vocht er met een doek van af, maar dan hebben we het over drie kleine druppeltjes ongeveer, het mag bijna geen naam hebben. Zou dat ook al een probleem zijn?
De verdeler op de BG is helemaal droog namelijk.
Dat moet geen probleem zijn. Trek je meterkast maar eens open en bekijk de binnenkomende waterleiding, daar staat nu wss ook codens op. Maar ik zou zelf geen codens in mijn vloer/muren willen. Dus natte vloeren is wat mij betreft een dikke no-go.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • mennoza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:59
mennoza schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:45:
Hallo allemaal. Ik heb al veel topics gelezen en mezelf goed ingelezen over dit systeem en vergelijkbare situaties, en ook eerder hier gepost, maar ik kom er in mijn specifieke situatie niet goed uit. Daarom leg ik het hier toch even voor in de hoop dat jullie meedenken.

Het gaat om een woning (sociale huur, bouw 2021) met een Mitsubishi Ecodan warmtepomp met wtw en vloerverwarming met koelfunctie (later geactiveerd omdat die uitstond). Beneden (woonkamer/keuken) werkt het systeem op zich redelijk: de vloer wordt duidelijk koel en de temperatuur daalt daar ook. Boven (tweede (laatste) verdieping met drie kleine slaapkamers en een overloop/trapruimte) blijft het echter structureel warm, rond de 25°C, ook wanneer de koeling actief is.

Wat ik zelf al heb geprobeerd/waargenomen:

Koeling staat actief en werkt beneden wel (vloeren voelen koel)

Beneden verdelers (woonkamer/keuken) heb ik tijdje geleden grotendeels ingeperkt zodat er meer flow naar boven zou gaan en boven mogelijk koeler wordt (helemaal dichtdraaien is niet goed heb ik begrepen?)

Boven staan de meeste groepen volledig open (behalve badkamer, ik kan ook proberen één kamer die weinig gebruikt wordt dicht te draaien, of dat zal helpen is ook de vraag?)

Deuren van de kamers boven staan meestal open (trap/overloop is open ruimte). Dichte deuren ook geprobeerd maar toch koelt het niet.

De woonkamer-thermostaat staat op 19°C ingesteld. Ruimte regeling stand. Hierdoor wordt het met warm weer beneden 21c als je de woonkamer/open keuken deur dicht houdt. Open deur wordt het 23c.

Druk op de verdelers beneden en boven rond 2 bar.

Beneden koelt het vrij goed, maar boven verandert er nauwelijks iets.

Wat mij opvalt:

Beneden voel je duidelijk koude vloer, maar boven iets minder, daarom had ik het beneden meer dichtgedraaid. Maar vloer voelt dus wel koel boven.

In de winter was het boven ook al altijd minder warm dan beneden, vloer voelt minder warm dan beneden.

Het lijkt alsof de bovenverdieping minder “meedoet” in het systeem.

Mijn vragen waar ik op vastloop:

Kan het simpelweg zijn dat koeling via vloerverwarming onvoldoende is om een bovenverdieping direct onder een plat dak echt merkbaar te koelen, omdat zon/warmte van het dak het blijft opwarmen?

Heeft het zin om nog verder te sturen op flow (bijvoorbeeld beneden bijna dicht en boven volledig open), of is dat in de praktijk beperkt effect en niet de oorzaak?

Heeft het zin om minder gebruikte ruimtes (zoals badkamer of 1 kamer) volledig dicht te zetten om meer koeling naar de andere kamers te sturen, of verstoort dat het systeem juist?

En uiteindelijk: is dit een situatie waarin ik beter niet te veel meer kan optimaliseren met verdelers/instellingen, maar het gewoon “limiet van het systeem in deze woning” is? Ik kan gewoon moeilijk slapen met 25c boven.

Ik hoor graag jullie ervaringen of inzichten, vooral van mensen met vergelijkbare woningen met de Ecodan systeem.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Wat ik zelf lastig vind is dat dit niet alleen tijdens koelen speelt. In de winter werd de vloer boven ook altijd minder warm dan beneden. Daarom twijfel ik of dit puur het gevolg is van het platte dak en de zonbelasting, of dat er ook iets niet optimaal is aan de waterverdeling/inregeling van de vloerkoeling. Herkennen anderen dit? Is dit normaal gedrag bij een Ecodan met vloerkoeling of zou de bovenverdieping eigenlijk duidelijk meer moeten meedoen vooral nu om boven de temperatuur te laten dalen?

  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
mennoza schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:57:
[...]


Wat ik zelf lastig vind is dat dit niet alleen tijdens koelen speelt. In de winter werd de vloer boven ook altijd minder warm dan beneden. Daarom twijfel ik of dit puur het gevolg is van het platte dak en de zonbelasting, of dat er ook iets niet optimaal is aan de waterverdeling/inregeling van de vloerkoeling. Herkennen anderen dit? Is dit normaal gedrag bij een Ecodan met vloerkoeling of zou de bovenverdieping eigenlijk duidelijk meer moeten meedoen vooral nu om boven de temperatuur te laten dalen?
Denk dat dit eerder iets met het leidingsysteem te maken heeft dan de warmtepomp. Kun je anders foto’s plaatsen van de verdelers en de leidingen die ernaar toe gaan.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Andrehj schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:05:
Aansluitend bij @Technician-:
Dit forum heeft een zoekfunctie. Als je even de moeite noemt om te zoeken op "koelen", "condens", "dauwpunt" of "pendelen". Dan kom je talloze posts tegen waarin dit onderwerp al compleet uitgemolken is en alle info al vele malen staat. Van eindeloos hetzelfde herhalen (of lezen) wordt niemand blij.
@WatcherZ, @mennoza, @Geeforce, @laurens0619, @pastafan
Andrehj schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:29:
[...]

Uitrekenen (of bepalen door te proberen) wat de maximale watertemperatuur is waarbij je WP niet gaat pendelen en de WP daarop instellen. Afhankelijk van hoeveel m² VVW je hebt en het minimum vermogen van je WP kan dat misschien wel 15 °C (of nog lager) zijn.
Dan moet je wel heel goed het dauwpunt (binnen!) in de gaten houden, om te voorkomen dat je vloer nat wordt.
Met een watertemperatuur van 19 °C kan nagenoeg niemand zonder pendelen koelen (tenzij het 30 graden binnen in je woning is).

Hoe stuur je het koelen aan? Want als je zonder thermostaat de WP op koelen zet, blijft deze eeuwig doordraaien en zal deze uiteindelijk altijd gaan pendelen.
Ik zag dus de onderste quote na het zoeken, gisteren ging de Mitsu app ineens zelf om (adhv instellingen van de Mitsu in bedrijfstellingmeneer vorig jaar) op 1c flow koelen, wtf?!
Zou je die reactie (wellicht is er nog een duidelijkere post van je) willen pinnen in het topic? Dan is het iets makkelijker terugvinden. Het topic gaat zowel over verwarming als koelen pendelen.

Mijn 10kWh met 250m2 ging gisteren al heel snel in de pendel nadat ik hem had gezet op 18c flow. Kon condensatie enzo niet in de gaten gehouden en toen maar uitgezet, moet wel zeggen dat de vloer wel koeler aanvoelde en dat gedurende de dag al een heel verschil maakte (met 26+ in de woning soms, veel ramen, goed geïsoleerd, dan krijg ik de warmte normaliter erg moeilijk weg en is elke graad meegenomen :).

Nu eens even op koelen zetten en kijken wat er gebeurd.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A


  • xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Kecin ik geloof dat min flow temp bij koelen 5c is? Apart dat je 1c ziet...

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32


  • Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

xoror schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:30:
@Kecin ik geloof dat min flow temp bij koelen 5c is? Apart dat je 1c ziet...
Excuses; grafiek even nagekeken; 4c.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A


  • xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Kecin Heb je weer cool flow target gebruikt ? 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door xoror op 26-06-2026 09:36 ]

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32


  • Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Haha, nee, deze keer stond via de ESP niets ingesteld, maar ging het programma van de Mitsu aan. Ben nu wel aan het koelen en heb alles geüpdatet, weet nu de opties te vinden. Ik moet nu alleen het dashboard nog werkend krijgen maar wellicht heb ik een te oude ESP?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gff1eexgeu304k-S0vcqU5mRn-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WibdwjMbrUJmkhVtHu7jWH1h.png?f=fotoalbum_large

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
mennoza schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:57:
[...]


Wat ik zelf lastig vind is dat dit niet alleen tijdens koelen speelt. In de winter werd de vloer boven ook altijd minder warm dan beneden. Daarom twijfel ik of dit puur het gevolg is van het platte dak en de zonbelasting, of dat er ook iets niet optimaal is aan de waterverdeling/inregeling van de vloerkoeling. Herkennen anderen dit? Is dit normaal gedrag bij een Ecodan met vloerkoeling of zou de bovenverdieping eigenlijk duidelijk meer moeten meedoen vooral nu om boven de temperatuur te laten dalen?
Dat is een kwestie van ontwerp van je vloerverwarming en heeft niets met de warmtepomp te maken.

Normaal gesproken wordt een verwarming voor slaapkamers ontworpen voor circa 18oC en de woonkamer voor 21oC, die doen ze door de hartafstand tussen de leidingen te verhogen in de slaapkamers(minder leidingen dus).
Kortom een slaapkamer heeft gewoon veel minder verwarming(koeling) capaciteit dan een woonkamer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Kecin
"maar ging het programma van de Mitsu aan"
Wat bedoel je hier mee? Heb je z'n gare schakelmodule die dit doet? Of is het FTC7 die automatisch switched? Uit zichzelf zou hij niet zomaar moeten switchen

Dashboard zou gewoon moeten werken, en anders je esp bijwerken tot laatste versie.

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32


  • Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

xoror schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:55:
@Kecin
"maar ging het programma van de Mitsu aan"
Wat bedoel je hier mee? Heb je z'n gare schakelmodule die dit doet? Of is het FTC7 die automatisch switched? Uit zichzelf zou hij niet zomaar moeten switchen

Dashboard zou gewoon moeten werken, en anders je esp bijwerken tot laatste versie.
Ik denk dat FTC7? Was ingesteld via het programma curve omschakeling via het bedieningspaneel van de Mitsu bij installatie vorig jaar. Heb de ESP op de laatste versie, krijg wel een index pagina, maar /dashboard niet.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A


  • Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik draai: esp32s3-proxy2-z1-en-2026-06-20.02 trouwens.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A


  • xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Kecin Oh zo, nee dat dashboard is alleen voor Asgard (gebruikt specifieke dingen daarvoor). Je kan de HA dashboard gebruiken en ook alles instellen. Maar voor deze vragen moet eigenlijk posten in mijn topic (zie signature)

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32


  • Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

xoror schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:59:
@Kecin Oh zo, nee dat dashboard is alleen voor Asgard (gebruikt specifieke dingen daarvoor). Je kan de HA dashboard gebruiken en ook alles instellen. Maar voor deze vragen moet eigenlijk posten in mijn topic (zie signature)
Aaah, daar zit mijn verwarring dan. Snelle vraag nog als het mag; ik begrijp niet of ik eb Asgard kan draaien op mijn huidige esp (gekocht via V&A van @AUijtdehaag , kant en klaar). Ik draai de Mitsubishi Electric PUZ-SWM120YAA en de ERST30F-VM2EE.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

mennoza schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:57:
Wat ik zelf lastig vind is dat dit niet alleen tijdens koelen speelt. In de winter werd de vloer boven ook altijd minder warm dan beneden. Daarom twijfel ik of dit puur het gevolg is van het platte dak en de zonbelasting, of dat er ook iets niet optimaal is aan de waterverdeling/inregeling van de vloerkoeling. Herkennen anderen dit? Is dit normaal gedrag bij een Ecodan met vloerkoeling of zou de bovenverdieping eigenlijk duidelijk meer moeten meedoen vooral nu om boven de temperatuur te laten dalen?
Als een vloer boven minder warm of koud wordt dan beneden dan ligt dat natuurlijk niet aan de warmtepomp, maar aan je afgiftesysteem of je vloerafwerking. En aan beiden kan een WP niets doen.
Wat geven de flowmeters op je VVW-verdeler aan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Kecin schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:10:
Aaah, daar zit mijn verwarring dan. Snelle vraag nog als het mag; ik begrijp niet of ik eb Asgard kan draaien op mijn huidige esp (gekocht via V&A van @AUijtdehaag , kant en klaar). Ik draai de Mitsubishi Electric PUZ-SWM120YAA en de ERST30F-VM2EE.
Dat mag dus niet. Discussie over de ESP etc hoort niet in dit topic maar in Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

[ Voor 56% gewijzigd door Andrehj op 26-06-2026 14:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Ben(V) schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:45:
Dat is een kwestie van ontwerp van je vloerverwarming en heeft niets met de warmtepomp te maken.

Normaal gesproken wordt een verwarming voor slaapkamers ontworpen voor circa 18oC en de woonkamer voor 21oC, die doen ze door de hartafstand tussen de leidingen te verhogen in de slaapkamers(minder leidingen dus).
Kortom een slaapkamer heeft gewoon veel minder verwarming(koeling) capaciteit dan een woonkamer.
Dat is lekker kortzichtig aangelegd dan... Want in de zomer is (bij koelen) de behoefte precies andersom, dan wil je boven meer afgifte dan beneden....

Gelukkig heb ik hier zelf kunnen bepalen wat de HoH-afstand van de VVW is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Vloerverwarming wordt aangelegd voor verwarming niet voor koeling.
Met verwarming kun je een delta T van zo'n 15 graden gebruiken, bij koeling is dat maximaal zo'n 5 graden anders krijg je een kletsnatte vloer door de condensatie.

Koelen met de vloerverwarming is zo wie zo altijd problematisch, problemen met condensatie, te hoge minimale capaciteit van de warmtepomp en vloerkoeling werkt gewoon heel matig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Ben(V) schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:29:
Vloerverwarming wordt aangelegd voor verwarming niet voor koeling.
Met verwarming kun je een delta T van zo'n 15 graden gebruiken
Dat is een waarde die tegenwoordig meer past bij radiatoren. Kijk maar in de overzichten die @Tomexergie in het stookseizoen maandelijks publiceert in het topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11. Daarin zie je dat de meesten met VVW qua watertemperatuur rond de 28 graden zitten. Hier is het water bij verwarmen maar ca 24.7 graden, bij een binnentemperatuur van ca 20.5. Dat is een delta van dik 5 graden.
, bij koeling is dat maximaal zo'n 5 graden anders krijg je een kletsnatte vloer door de condensatie.
Bij koelen is het binnen 23 graden en het water ca 17.5 graden. Ook dik 5 graden of zelfs nog iets meer. Qua delta geen noemenswaardig verschil tussen koelen en verwarmen dus.
Koelen met de vloerverwarming is zo wie zo altijd problematisch, problemen met condensatie, te hoge minimale capaciteit van de warmtepomp en vloerkoeling werkt gewoon heel matig.
Koelen met de L/W WP werkt uit de kunst, zo lang je het maar combineert met een airco om te ontvochtigen (en liefst ook met WTW-ventilatie met enthalpiewisselaar om de droge lucht binnen te houden).

Wij hebben hier bij de bouw in ieder geval minimaal zoveel aandacht besteed aan het koel houden van de woning als aan het warm houden ervan. En ik kan je vertellen dat we daar bij de huidige buitentemperaturen (het is hier in het buitengebied nu 38 graden ...) beslist geen spijt van hebben. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 26-06-2026 18:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik kan je verzekeren dat als jij met 17,5 graden gaat koelen dat je een kletsnatte vloer krijgt.
Ik koel momenteel met mijn vloerverwarming en het dauwpunt ligt hier nu op 19 graden dus als ik de flow temperatuur daaronder zou zetten wordt alles kletsnat de luchtvochtigheid is in huis is nu als 70%.

Met koelen op 19 graden kan ik het huis (gloednieuw en perfect geïsoleerd) momenteel op 26 graden houden terwijl het buiten 38 graden is, maar lager lukt niet.

En als je een airco nodig hebt om te ontvochtigen wordt koelen met de warmtepomp een beetje onzinnig, een airco doet dat vele malen beter.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
Ben(V) schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:52:
Ik kan je verzekeren dat als jij met 17,5 graden gaat koelen dat je een kletsnatte vloer krijgt.
Ik koel momenteel met mijn vloerverwarming en het dauwpunt ligt hier nu op 19 graden dus als ik de flow temperatuur daaronder zou zetten wordt alles kletsnat de luchtvochtigheid is in huis is nu als 70%.

Met koelen op 19 graden kan ik het huis (gloednieuw en perfect geïsoleerd) momenteel op 26 graden houden terwijl het buiten 38 graden is, maar lager lukt niet.

En als je een airco nodig hebt om te ontvochtigen wordt koelen met de warmtepomp een beetje onzinnig, een airco doet dat vele malen beter.
Dat gaat dus wel in zijn huis omdat de luchtvochtigheid geen 70% is maar wss rond de 50%. Dan ligt je dauwpunt dus ergens rond de 14 graden en gaat koelen met 17,5 graden prima. Combinatie van airco en vloerkoeling is juist top. Met airco ontvochtig je de lucht en met de vloerkoeling trek je de warmte uit de betonmassa.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • morlune
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Djvdb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:03:
[...]

Dat gaat dus wel in zijn huis omdat de luchtvochtigheid geen 70% is maar wss rond de 50%. Dan ligt je dauwpunt dus ergens rond de 14 graden en gaat koelen met 17,5 graden prima. Combinatie van airco en vloerkoeling is juist top. Met airco ontvochtig je de lucht en met de vloerkoeling trek je de warmte uit de betonmassa.
Zouden luchtontvochtigers ook helpen, of produceren die teveel warmte?

  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Djvdb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:03:
[...]

Dat gaat dus wel in zijn huis omdat de luchtvochtigheid geen 70% is maar wss rond de 50%. Dan ligt je dauwpunt dus ergens rond de 14 graden en gaat koelen met 17,5 graden prima. Combinatie van airco en vloerkoeling is juist top. Met airco ontvochtig je de lucht en met de vloerkoeling trek je de warmte uit de betonmassa.
Als je gaat koelen zal de relatieve luchtvochtighied snel oplopen en echt niet op 50% blijven.
En als je een airco hebt koel je daar mee dat koelt veel beter.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
Ben(V) schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:54:
[...]

Als je gaat koelen zal de relatieve luchtvochtighied snel oplopen en echt niet op 50% blijven.
En als je een airco hebt koel je daar mee dat koelt veel beter.
En als je het met allebei doet nog beter ;).

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
morlune schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:45:
[...]


Zouden luchtontvochtigers ook helpen, of produceren die teveel warmte?
Denk het wel. Volgens mij zijn er een aantal gebruikers in het water/water warmtepomp topic die het wel doen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Het probleem met ontvochtigers is dat je dan in elke kamer een ontvochtiger nodig hebt.
Dat geld trouwens ook voor een airco.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:46
Ben(V) schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:17:
Het probleem met ontvochtigers is dat je dan in elke kamer een ontvochtiger nodig hebt.
Dat geld trouwens ook voor een airco.
Als je de deuren openzet kun je ook wel met één airco op de overloop ontvochtigen. Bij ons zitten alle ruimtes zo’n beetje tussen de 52-55% met temp van 22.5-23.5 graden met 1 airco op zolder en 3 woonlagen en 123m2 woonoppervlak.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • DePruus
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:59
Handig, een tabel waar je per temp en luchtvochtigheid het dauwpunt kunt aflezen. Dus gemakkelijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzK19plpC1URA97T3KpqQWgF3_E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zsKDXzPjbks3z9AIDjRm1Txy.png?f=fotoalbum_large

  • xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
of nog makkelijker, een HA sensor maken die het voor je uitrekent
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - name: "thermostat_condensation_room"
    unique_id: "thermostat_condensation_room"
    unit_of_measurement: "°C"
    state: >-
      {% set t = state_attr('climate.room' , 'current_temperature')| default(0) | float %}
      {% set rh = state_attr('climate.room' , 'current_humidity') | default(0) | float %}
      {% set a = log(rh / 100) + (17.62 * t / (243.12 + t)) | default(0) | float %}
      {{ (243.12 * a / (17.62 - a)) | float | round(1) }}

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

morlune schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:45:
Zouden luchtontvochtigers ook helpen, of produceren die teveel warmte?
Die hebben tov van airco's een erg slecht rendement en dumpen bovendien hun warmte binnen, terwijl een airco dat buiten doet. Om die warmte weer af te voeren moet je L/W WP nog harder koelen. Het helpt wel tegen vocht, maar het (netto) rendement is dus bar slecht.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 27-06-2026 12:20 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Ben(V) schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:17:
Het probleem met ontvochtigers is dat je dan in elke kamer een ontvochtiger nodig hebt.
Dat geld trouwens ook voor een airco.
Dat is niet waar. Hier koelt én ontvochtigt één airco op de bovenste verdieping het hele huis. Kwestie van deuren niet dicht doen en zorgen dat je balansventilatie liefst met een enthalpiewisselaar hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Kabouter huisje? ;)

In ons vorige huis hadden we op elke slaapkamer(3 stuks) een airco, maar gezamenlijk waren die echt niet in staat het hele huis koel te houden.

En een enthalpiewisselaar kan alleen vocht toevoegen en niet ontvochtigen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:04
Ik heb pas begin deze week de enthalpiewisselaar verruilt voor de gewone. De vochtigheid liep binnen 2 uur met 5% terug ( van 80 naar 75) en is nog steeds 75.

Gebruik nog steeds geen vloerkoeling en airco. Pas gisterochtend werd het beneden en 1e verd. 23,5 en in de avond 24. Zolderverdieping ochtend 25 en in de avond 26,5. Ik ga wel binnenkort de truc van Andrej toepassen: flinke airco op zolder dicht bij trapgat. Het wordt domweg steeds warmer en dat wil voor zijn. Stroom zat.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Pagina: 1 ... 228 229 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero