Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
@nessio
Ja precies dat als jou koelkast alleen dan 10 uur per dag lang, daarnaast is de woning gegoten beton dus de hele betonnen muur van boven tot beneden resoneert dan.
Mijn unit stond op het dak vanaf de bouw, de bouwer heeft na veel lekkage en problemen hem naar beneden gehaald want niemand wou het dak op. Echt heerlijk dat ding van het dak af zou hem never nooit meer op een schuindak of plat dak plaatsen. Nu als ik ze op het dak zie staan met nieuwbouw huizen denk ik echt van suc6 als de garantie verlopen is, niemand is zo gek om het dak op te gaan, ook niet met een hoogwerker.
@Dsbwouter
Thanks, dat klinkt veel belovend de puz buitenunit, ik hoop dat met een nieuwe en stillere/rustigere unit het probleem te verhelpen, denk dat ik het gat door de betonnen vloer groter laat boren zodat die echt vrij zit. De vloer is 30cm dik en omdat die schuin is geboord is het gat zo een 48cm diep door het beton.
Ja precies dat als jou koelkast alleen dan 10 uur per dag lang, daarnaast is de woning gegoten beton dus de hele betonnen muur van boven tot beneden resoneert dan.
Mijn unit stond op het dak vanaf de bouw, de bouwer heeft na veel lekkage en problemen hem naar beneden gehaald want niemand wou het dak op. Echt heerlijk dat ding van het dak af zou hem never nooit meer op een schuindak of plat dak plaatsen. Nu als ik ze op het dak zie staan met nieuwbouw huizen denk ik echt van suc6 als de garantie verlopen is, niemand is zo gek om het dak op te gaan, ook niet met een hoogwerker.
@Dsbwouter
Thanks, dat klinkt veel belovend de puz buitenunit, ik hoop dat met een nieuwe en stillere/rustigere unit het probleem te verhelpen, denk dat ik het gat door de betonnen vloer groter laat boren zodat die echt vrij zit. De vloer is 30cm dik en omdat die schuin is geboord is het gat zo een 48cm diep door het beton.
@xoror en anderen.xoror schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:06:
@DarkPino Waarom zou je de PAR boven de tado verkiezen ? De wireless thermostaat hebben overshoot van +1c, dus slaat pas af bij +1c boven setpoint, om vervolgens onder setpoint weer te starten. Omdat de resolutie van de wireless thermostaten 0.5c is, springt hij pas aan bij setpoint -0.5c. (is ook niet echt gewenst)
Ik zou lekker die tado houden (en dom maken, dus aan/uit al die slimme zooi uitzetten)? Anders netatmo of panasonic thermostaat zoals veel hier gebruiken.
Ik lees dat steeds weer, de hysterese van de PAR thermostaten is erg groot.
Maar ik herken het niet. Draai nu ruim een jaar met deze WP, en heb zelden last gehad van dit hysterese probleem. Feitelijk alleen in een defrost periode schommelt de temperatuur in de woonkamer, waar de PAR 60 hangt enigszins, maar dat is met een all-radiators systeem onvermijdelijk ook al heb ik een systeem inhoud van 175 liter.
Bijvoorbeeld de laatste dagen draait mijn WP op ruimteregeling “retestrak” met 35 Hz, Ta 30-31 graden en verbruik 950 tot 1000W. dT is 2.8 tot 3.0 graden, flow 26 lpm, CoP rond de 5.5. Zie het HW kWh geregistreerde verbruik in de grafiek. Rond 1300-1345 uur een SWW run, en dan daalt de temperatuur in de woonkamer soms wat, afhankelijk van het weer (temperatuur en wind).
:strip_exif()/f/image/EFjNkioUqykTmrEvqSA6Xkkm.jpg?f=fotoalbum_large)
En wat het belangrijkste is: de temperatuur blijft strak op 21 graden op de PAR. Mijn WP heeft een FTC7 controller, wellicht is dat van belang?
Waarom ik van die hysterese geen last heb, beats me, maar wel blij met deze ruimteregeling.
[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 30-11-2025 17:02 ]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Waarschijnlijk omdat je gigantisch veel warmtevraag hebt. Hierdoor heb je altijd nog een soort stralingswarmte waardoor het al minder koud voelt, ook als de temperatuur zou dalen, en het ook veel makkelijker is voor de controller om een strakke temperatuur te blijven houden zonder überhaupt af te slaan. Met een modern nieuwbouwhuis heb je niet zo veel vermogen nodig waardoor de thermostaat daadwerkelijk zal afslaan.EVfan schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:53:
[...]
@xoror en anderen.
Maar ik herken het niet. Draai nu ruim een jaar met deze WP, en heb zelden last gehad van dit hysterese probleem. Feitelijk alleen in een defrost periode schommelt de temperatuur in de woonkamer, waar de PAR 60 hangt enigszins, maar dat is met een all-radiators systeem onvermijdelijk ook al heb ik een systeem inhoud van 175 liter.
Bijvoorbeeld de laatste dagen draait mijn WP op ruimteregeling met 35 Hz, Ta 30-31 graden en verbruik 950 tot 1000W. dT is 2.8 tot 3.0 graden, flow 26 lpm, CoP rond de 5.5. Zie het HW kWh geregistreerde verbruik in de grafiek.
[Afbeelding]
En wat het belangrijkste is: de temperatuur blijft strak op 21 graden op de PAR. Mijn WP heeft een FTC7 controller, wellicht is dat van belang?
Waarom ik van die hysterese geen last heb, beats me, maar wel blij met deze ruimteregeling.
Ik heb met deze temperaturen een paar uur per dag op 40-50 Hz nodig om de temperatuur een halve graad te laten stijgen en dat is genoeg of soms zelfs te veel om de volgende nacht weer terug te zijn op dezelfde temperatuur als de dag ervoor. Verder teruggaan in vermogen kan blijkbaar niet want er wordt altijd gemikt op een Flow temp van ongeveer 25 graden (zelfs al is de gevraagde setpoint van RR eigenlijk 20 graden), en dat is eigenlijk te hoog.
Maar het voelt al gauw minder warm aan want na een aantal uur heb je geen stralingswarmte meer (zelfs die paar graden warmer van de vloer kan je voelen) en voelt alles dus even warm aan. Dan is 1 graden verschil heel veel. Heb zelf nu een automatisering gemaakt die de temperatuur een hele graad verhoogt en dan zodra de controller daar op reageert er weer een halve graad afhaalt. Zo blijft de controller redelijk standaard werken maar voelt het toch al een stuk constanter aan dan vorig jaar toen ik deze automatisering nog niet had.
Laatst ben ik een dag bezig geweest om groep voor groep en een warmtecamera te kijken waar welke leidingen eigenlijk liggen en heb daardoor de hele dag de WP op minimum vermogen laten draaien. Het was toen slechts een halve graad warmer in huis dan normaal, maar het voelde echt veel warmer. Heb vervolgens een paar dagen niet meer hoeven stoken...
@EVfan
Zolang je de wp altijd kan laten draaien merk je er ook niks van. Wanneer je meer vermogen produceert dan dat je nodig hebt slaat die een keer af, daarna duurt het gewoon heel lang voordat die weer inkomt door de hoge hysterese.
Zolang je de wp altijd kan laten draaien merk je er ook niks van. Wanneer je meer vermogen produceert dan dat je nodig hebt slaat die een keer af, daarna duurt het gewoon heel lang voordat die weer inkomt door de hoge hysterese.
Heb je de Ecodan wel op Ruimteregeling gezet?DarkPino schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:54:
Enigste wat ik maar niet aan de gang krijg is de PAR50 thermostaat. Ik heb de dipswitch omgezet en hij geeft ook beeld, als ik de temperatuur verander zie ik deze ook veranderen in HA en de kamer temperatuur staat ook netjes in HA maar de Ecodan stuurt er gewoon niet op.
Het hysterese"probleem" bestaat alleen in het tussenseizoen als je warmtevraag kleiner is dan het minimumvermogen. Default heeft de ruimteregeling een voorkeur voor lange runs boven pendelen en zal hij dus pas stoppen als je 1 graad boven gevraagde kamertemp zit.EVfan schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:53:
[...]
@xoror en anderen.
Maar ik herken het niet. Draai nu ruim een jaar met deze WP, en heb zelden last gehad van dit hysterese probleem.
Hij start dan direct weer zodra de temperatuur weer is gezakt tot de gevraagde kamertemp (dus niet 0,5 er onder).
Met wat tweaken van parameters kun je hem iets eerder laten stoppen zodat hij minder ver doorschiet.
In de winter bestaat het probleem niet, want dan regelt hij keurig op gevraagde kamertemperatuur.
Dit is natuurlijk niet waar. Het bestaat voor jou niet omdat je genoeg warmtevraag hebt. Zoals ik al zei hebben heel veel nieuwbouwwoningen (zeker tussenwoningen) aan de kleinste warmtepomp al meer dan voldoende (zelfs in hartje winter) en zullen wel degelijk afslaan omdat de temperatuur te hoog oploopt.ocaj schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:59:
[...]
In de winter bestaat het probleem niet, want dan regelt hij keurig op gevraagde kamertemperatuur.
@pascallj
Opzich wel een luxe probleem hehe. Hier kan ik hem onder de 6° constant laten draaien(oud huis). Toch is propaan dan ook wel weer aantrekkelijk voor nieuwbouw door het lage minimale vermogen .
Opzich wel een luxe probleem hehe. Hier kan ik hem onder de 6° constant laten draaien(oud huis). Toch is propaan dan ook wel weer aantrekkelijk voor nieuwbouw door het lage minimale vermogen .
Zeker een luxe probleem, daar hoor je mij ook niet over klagenDsbwouter schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:16:
@pascallj
@pascalljpascallj schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:18:
[...]
Waarschijnlijk omdat je gigantisch veel warmtevraag hebt. Hierdoor heb je altijd nog een soort stralingswarmte waardoor het al minder koud voelt, ook als de temperatuur zou dalen, en het ook veel makkelijker is voor de controller om een strakke temperatuur te blijven houden zonder überhaupt af te slaan. Met een modern nieuwbouwhuis heb je niet zo veel vermogen nodig waardoor de thermostaat daadwerkelijk zal afslaan.
Ik heb met deze temperaturen een paar uur per dag op 40-50 Hz nodig om de temperatuur een halve graad te laten stijgen en dat is genoeg of soms zelfs te veel om de volgende nacht weer terug te zijn op dezelfde temperatuur als de dag ervoor. Verder teruggaan in vermogen kan blijkbaar niet want er wordt altijd gemikt op een Flow temp van ongeveer 25 graden (zelfs al is de gevraagde setpoint van RR eigenlijk 20 graden), en dat is eigenlijk te hoog.
Maar het voelt al gauw minder warm aan want na een aantal uur heb je geen stralingswarmte meer (zelfs die paar graden warmer van de vloer kan je voelen) en voelt alles dus even warm aan. Dan is 1 graden verschil heel veel. Heb zelf nu een automatisering gemaakt die de temperatuur een hele graad verhoogt en dan zodra de controller daar op reageert er weer een halve graad afhaalt. Zo blijft de controller redelijk standaard werken maar voelt het toch al een stuk constanter aan dan vorig jaar toen ik deze automatisering nog niet had.
Laatst ben ik een dag bezig geweest om groep voor groep en een warmtecamera te kijken waar welke leidingen eigenlijk liggen en heb daardoor de hele dag de WP op minimum vermogen laten draaien. Het was toen slechts een halve graad warmer in huis dan normaal, maar het voelde echt veel warmer. Heb vervolgens een paar dagen niet meer hoeven stoken...
Ongetwijfeld speelt de hoogte van de warmtevraag een rol, maar als de WP steady loopt is er sprake van een thermisch evenwicht. De WP produceert net zoveel warmte als weglekt. En dat dagen achtereen, inclusief koudere nachten en zoals gisteren een ongewoon warmte dag Een evenwicht behorend bij een warmteverlies van 100W/K zal wat makkelijker te verstoren zijn als een (zoals hier) 350-400W/K.
Maar is dat het?
@DsbwouterDsbwouter schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:18:
@EVfan
Dat is ook zoals ik het zie.
De WP heeft een vermogen van 11.2 kW bij -7. De huidige omstandigheden vragen om een prestatie van de WP in het (lage) mid range gebied. Naar onder is nog wat ruimte (de WP kan op een minimum van 575W, 4 kW thermisch) draaien, voordat die intermitterend gaat verwarmen, van pendelen is eigelijk nooit sprake door de gekozen instellingen. Naar boven is nog zat ruimte.
Allemaal waar, maar de regeling werkt dus kennelijk met een nauwe marge op de PAR 60.
Ik ben er blij mee.
@EVfan
Opzich is er ook niks mis met de regeling verder. Kan me voorstellen als je een warmteverlies hebt van 3kW bij -10 het lastig word om de wp aan te houden bij 5° als het minimale vermogen 2kW is.
Opzich is er ook niks mis met de regeling verder. Kan me voorstellen als je een warmteverlies hebt van 3kW bij -10 het lastig word om de wp aan te houden bij 5° als het minimale vermogen 2kW is.
@ocajocaj schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:59:
[...]
Het hysterese"probleem" bestaat alleen in het tussenseizoen als je warmtevraag kleiner is dan het minimumvermogen. Default heeft de ruimteregeling een voorkeur voor lange runs boven pendelen en zal hij dus pas stoppen als je 1 graad boven gevraagde kamertemp zit.
Hij start dan direct weer zodra de temperatuur weer is gezakt tot de gevraagde kamertemp (dus niet 0,5 er onder).
Met wat tweaken van parameters kun je hem iets eerder laten stoppen zodat hij minder ver doorschiet.
Inderdaad voor onze woning, en onze WP is dit ook min of meer het gedrag dat ik zie.
Alleen na een SWW run wil de temperatuur wel eens een uurtje naar 20.5 zakken, omdat er dan een klein uur niet is verwarmd.
Dat “gat” inhalen duurt dan wel even, ook weer door de gekozen instellingen. De WP hoeft van mij niet als een dolle de achterstand in te halen, wat wel gebeurt na een defrost overigens.
Inderdaad, mijn warmteverlies bij -10 is dus 10-12 kW. En in heftig defrost weer moet hij er ook flink aan trekken, terwijl bij droog vriesweer de WP het weer makkelijk behoudt.Dsbwouter schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:51:
@EVfan
@pascallj
Een woning als die van jou is natuurlijk in veel opzichten fijn, maar “elk voordeel hep zijn nadeel” zijn een grootheid eens.
Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero