Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:28
Inleiding

Topic is gestart naar aanleiding van veel klachten / problemen met de ICEM van Factory Zero.
Factory Zero is failliet.
Voor garantie bent u nu aangewezen op de aannemer
Deze moet uw problemen in principe oplossen.
Zo ver ik weet gaat het om vele honderden bewoners

Bekende problemen

1. Foute koelleidingen
2. Foute warmtewisselaar
3. Te kleine circulatiepomp
4. Knieen ipv bochten gebruikt
5. Door faillisement is software (enervalis / modbus) onbereikbaar
6. Legionella procedure doet het mogelijk niet meer
7. Hoog verbruik (2x zoveel als normaal)
Onderhoud niet te regelen

Mijn systeem

Buiten : SUZ-SWM60VA
Binnen : geen hydrobox, maar een platenwisselaar en daarna leidingen naar de driewegklep (VW / SWW)
Systeem is aangelegd door Factory Zero inmiddels failliet in opdracht van de projectontwikkelaar.
Als kamerthermostaat gebruik ik de hoofdcontroller (na enorm gedoe met een tablet van FZ). Vanaf februari 2024 vervangen door de draadloze ME thermostaat.
Huis is +/- 190 m2
Groepen van de verdeler beneden staan helemaal open
Groepen verdeler verdiepingen (2 open = badkamer + overlopen, rest heeft naregeling)
Kan uiteraard niet koelen (konden ook niet voor die optie kiezen, domme projectontwikkelaars)
Totaal flow water = 711 liter per uur

Huis is in mei 2022 opgeleverd.
Mijn COP van mei 2022 tot nu die ik aflees van de hoofdcontroller is +/- 1,90 (VW iets hoger 1,96 / SWW 1,7)
COP vanaf 1-1-2023 tot nu vrijwel gelijk
Is dit een normale COP ?

O ja en de begane grond wordt ook nog eens niet goed warm (bij de thermostaat 22, maar bij voor en achtergevels hooguit 20)
Klagen bij de projectontwikkelaar heeft nog niet veel opgeleverd.

Ben benieuwd naar de reacties :)

[ Voor 35% gewijzigd door nessio op 23-04-2024 07:27 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:52
nessio schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:40:
Ik heb een vraag over mijn COP.

Systeem

Binnen : geen hydrobox, maar een platenwisselaar en daarna leidingen naar de driewegklep (VW / SWW)
Systeem is aangelegd door Factory Zero inmiddels failliet in opdracht van de projectontwikkelaar.
Als kamerthermostaat gebruik ik de hoofdcontroller (na enorm gedoe met een tablet van FZ)
Huis is +/- 190 m2
Groepen verdeler verdiepingen (2 open = badkamer + overlopen, rest heeft naregeling)
Kan uiteraard niet koelen (konden ook niet voor die optie kiezen, domme projectontwikkelaars)

Mijn COP van mei 2022 tot nu die ik aflees van de hoofdcontroller is +/- 1,90 (VW iets hoger 1,96 / SWW 1,7)
Is dit een normale COP ?

O ja en de begane grond wordt ook nog eens niet goed warm (bij de thermostaat 22, maar bij voor en achtergevels hooguit 20)

Waterzijdig slecht ingeregeld.
De buitenunit staat mogelijk in de FZ behuizing en heeft wellicht kortsluiting van de luchtstromen.
De temperaturen staan ouderwets slecht ingesteld.

Verder zou ik beginnen met lezen van de eerste pagina van dit topic.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Waterzijdig is al 2x ingeregeld, geen resultaat
Buitenunit staat inderdaad op het dak in zo'n Ubbink nep schoorsteen kast (zou inderdaad luchtstroomproblemen kunnen opleveren)
Ta = 35 Tr = 28
Welke temperaturen zouden dan "ouderwets slecht" staan ingesteld?
Ik heb al minstens 60 pagina's doorgeworsteld, veel informatie maar niet antwoord op mijn vraag.
Is COP van net geen 2.0 over het hele jaar gezien normaal?

Bij model 60 staat wel 3,1 (bij -12) en 6,7 (bij +10) maar dit is theoretisch.
het gaat mij om de COP door gebruiker bij "normaal"gebruik

Mocht dit wel ergens staan dan heb ik dit gemist, excuus.

[ Voor 13% gewijzigd door nessio op 07-08-2023 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-08 11:38
Dat is absurd slecht en onacceptabel: voor verwarming zou je boven de 4 moeten zitten en voor warm water boven de 2,5. gemiddeld genomen
Beide getallen kunnen ook beter, normaal gesproken.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
nessio schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:59:
Waterzijdig is al 2x ingeregeld, geen resultaat
Buitenunit staat inderdaad op het dak in zo'n Ubbink nep schoorsteen kast (zou inderdaad luchtstroomproblemen kunnen opleveren)
Ta = 35 Tr = 28
Welke temperaturen zouden dan "ouderwets slecht" staan ingesteld?
Ik heb al minstens 60 pagina's doorgeworsteld, veel informatie maar niet antwoord op mijn vraag.
Is COP van net geen 2.0 over het hele jaar gezien normaal?

Mocht dit wel ergens staan dan heb ik dit gemist
De eerste stappen naar een gunstiger verbruik zonder in te leveren op comfort:

Waterzijdig moet het beter kunnen als je in 1 ruimte 20 en 22 graden meet.

De stooklijn zou ik zetten tussen 24 en 28.

Pompstand hoger.

SWW op 47 graden.

Electrisch element in de gaten houden dat die niet z'n eigen gang gaat.

Continue verwarmen, geen verlagingen, negatieve invloed van zoneregeling uitsluiten door ze -indien aanwezig- even buitenspel te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 07-08-2023 18:07 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Zoek eens op re-circulatie in dit topic, voor inf over die beruchte 'schoorsteen' op je dak.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Bij mijn dochter (kleinere rijtjeswoning om de hoek) is de COP ook hoger +/- 3,5 totaal (puhz-40)
Zelf hebben wij een 2-1 kap.

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 16-03-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@#knowbody
1. elektrisch element heb ik er uit getrokken (FZ kon de fout niet vinden, SWW wordt na bereiken 55gr verder opgevoerd naar 67gr
2. Kan SWW temp NIET zelf instellen (FZ heeft dit geblokkeerd (kon wel de SWW programmeren en boiler warmt nog maar 2 x per dag op
3. Stooklijn idem (FZ heeft dit geblokkeerd

Nu visite, meld me morgen weer op de site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
nessio schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:09:
@#knowbody
1. elektrisch element heb ik er uit getrokken (FZ kon de fout niet vinden, SWW wordt na bereiken 55gr verder opgevoerd naar 67gr
2. Kan SWW temp NIET zelf instellen (FZ heeft dit geblokkeerd (kon wel de SWW programmeren en boiler warmt nog maar 2 x per dag op

FZ heeft de zaken geblokkeerd waar er het eea te verbeteren valt.

Factory Reset een optie ?

Waterzijdig kun je wel zelf mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
nessio schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:09:
@#knowbody

Geblokkeerd met code? 4 getallen?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:03
nessio schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:40:
Ik heb een vraag over mijn COP.

Systeem

Als kamerthermostaat gebruik ik de hoofdcontroller (na enorm gedoe met een tablet van FZ)
Huis is +/- 190 m2

Is dit een normale COP ?

Voor SWW moet je in mei zeker wel 3 of 3.5 kunnen halen.
Cop voor verwarmen is waanzinnig laag, maar hoe kan je bij nieuwbouw in mei nog je verwarming nodig hebben? Dat zal wel enkel standby verbruik zijn en zegt dus niks.
Grote verdachte is die doos op je dak, maar ik vraag me ook af hoe nauwkeurig de meting van je WP is.

Tip: stel het geheel in volgens de tips in de (gepinde) posts in dit topic, installeer een kWh meter enkel voor je WP in de meterkast en monitor nauwkeurig per maand vanaf oktober.
Dan kun je jouw verbruik vergelijken met dat van vergelijkbare woningen.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 07-08-2023 21:11 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
nessio schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:59:
het gaat mij om de COP door gebruiker bij "normaal"gebruik

Mocht dit wel ergens staan dan heb ik dit gemist, excuus.
Staan in het algemene LW WP topic, zoek op de gepinde posts van @Tomexergie . Over een heel jaar moet je bij nieuwbouw met enkel VVW wel op 5 uit kunnen komen. Overigens is Ta 35 ook veel te hoog, ik zou beginnen met 26 of 27 graden.

[ Voor 35% gewijzigd door Andrehj op 07-08-2023 21:04 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:11:
[...]

Cop is waanzinnig laag, maar hoe kan je bij nieuwbouw in mei nog je verwarming nodig hebben? Dat zal wel enkel standby verbruik zijn en zegt dus niks.
Maar voor SWW moet je in mei zeker wel 3 of 3.5 kunnen halen.
Tip: stel het geheel in volgens de tips in de (gepinde) posts in dit topic, installeer een kWh meter enkel voor je WP in de meterkast en monitor nauwkeurig vanaf oktober.
het was van mei 2022 dus al een jaar+
en hij schreef dan ook:

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 07-08-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Naalroc schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:58:
[...]

het was van mei 2022 dus al een jaar+
en hij schreef dan ook:
Sorry, te snel (op de telefoon) gelezen. Post is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Dank voor de reacties, ik ben er weer. Logees weg. zal ook bij de getipte topics kijken.

Er zit een aparte kwh meter op de unit van FZ voor de WP en WTW.
Deze stond op 30 kwh bij oplevering nu 5500
Als ik daar +/- 400 kwh aftrek voor de WTW blijft er +/- 5100 kwh over de WP

Hoofdcontroller gegevens
--------------------verbruik--------------------energie----------------------COP
----------------wp----sww-------vw--------wp---------sww------vw------ wp
dit jaar ------2642----281-----2466-----5184------380-----4804-----1,96
vorig jaar----2436---295------2141-----4283-------477----3805-----1,76

Totaal--------5078----576-----4607

Oftewel de hoofdcontroller klopt vrijwel met de kwh meter

Ik heb overigens ook de gegevens per maand, maar dat ontloopt het totaal nauwelijks.
Alleen zie ik dan dat er in de zomer maanden stroomverbruik voor de wp is maar geen energieopbrengst (pomp + stand by?)

Overigens heb ik ( en met mij nog 40 gelijke woningen) de projectontwikkelaar aangesproken voor garantie voor het hele belabberde systeem. Want we hebben allemaal met dezelfde problemen te maken inzake de wp.
Er zijn meer problemen maar hier zoek ik vooral ivm de slechte COP.
Inmiddels is er ook deskundige door ons ingehuurd (IAC) en deze gaan een onderzoek starten in het najaar.
Dan worden ook bij 3 woningen dataloggers geplaatst om werkelijke gegevens te hebben.
Ook worden gegarandeerde temperaturen in de kamers niet of nauwelijks gehaald.
De begane grond zoals gemeld ook niet goed (het blijft kil).
Mij is opgevallen dat zeer onregelmatig warm water naar de verdeler van de begane grond wordt aangevoerd ook als het koud is en de kamer niet op temperatuur. De thermostaat staat constant dag- en nacht op 21gr. Gek genoeg is het 's morgens vaak maar 20gr. Heel vreemd

1. Controller kan ik in (code van 4 cijfers was pc van FZ gewijzigd in 4 x 0
2. Kan dan evengoed boilertemp NIET aanpassen. menu onderdeel -> niet toegestaan
3. Stooklijn kan ik niet aanpassen
4. Ta en Tr wel, ik zal die verlagen
5. Pompsnelheid is variabel maar ik zie het ding altijd maximaal draaien en dan haalt ie 711 liter per uur
met heel veel moeite hebben ze met 2x inregelen dit kunnen verhogen van 688 naar 711
Volgens mij is het aantal liters aan de lage kant
Ik heb het nagerekend +/- 190m2 aan verwarmde vloeren liggen. 21 groepen (bovenverdiepingen 12, beneden 9)
6. FZ heeft in de unit een simkast zitten en stuurt met via modbus ook de ecodankast aan. Geen idee wat voor effect dat heeft.
7. Ik heb zelf ook grote twijfels bij die nepschoorsteen ivm luchtstroom
8. Uiteraard ga ik de klagen bij de projectontwikkelaar dat ik niet alles zelf kan instellen (belachelijk)

Hartelijk dank voor de reacties.
Duidelijk dat er iets niet goed is.

[ Voor 8% gewijzigd door nessio op 08-08-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
nessio schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:47:

1. Controller kan ik in (code van 4 cijfers was pc van FZ gewijzigd in 4 x 0
2. Kan dan evengoed boilertemp NIET aanpassen. menu onderdeel -> niet toegestaan
@koevlaas2 , is jou als installateur iets bekend over een optie om wijzigingen te verbieden (SUZ-SWM60VA)?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-08 10:41
@nessio

Belangrijkste punten die ik eruit haal:
- pompsnelheid is inderdaad laag. Wat zijn je leiding diameters ?
- die schoorsteen zorgt waarschijnlijk voor het onregelmatige gedrag. Hij pendelt denk ik flink. Ik denk dat die schoorsteen eerst verbeterd moet worden.
- qua aanpassingen van settings: ik denk dat je een factory reset moet doen en die "simkast" eraf moet halen. Begreep ik goed dat die partij FZ failliet is ? Dan zou ik die "simkast" er sowieso uit halen, als ze toch niks meer aansturen.

(Edit)

Je weet trouwens dat je bij sommige aanpassingen eerst de knop linksonder ingedrukt moet houden ?

[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 08-08-2023 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Plenkske schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:11:
Je weet trouwens dat je bij sommige aanpassingen eerst de knop linksonder ingedrukt moet houden ?
Hij heeft een alternatieve "binnenunit", niet de gebruikelijke die wij kennen. De vraag is of de betreffende knop er überhaupt is. Wellicht dat @nessio eens wat foto's van zijn binnenopstelling kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
nessio schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:47:

Hoofdcontroller gegevens
--------------------verbruik--------------------energie----------------------COP
----------------wp----sww-------vw--------wp---------sww------vw------ wp
dit jaar ------2642----281-----2466-----5184------380-----4804-----1,96
vorig jaar----2436---295------2141-----4283-------477----3805-----1,76

Totaal--------5078----576-----4607
Omdat je de woning pas sinds mei 2022 bewoont betreffen de verwarmingscijfers die van slechts 1 stookseizoen.
Dan is 4607 kWh voor verwarmen voor een (tussen?)woning (gokje, want veel gelijke woningen) van 190 m2 met ook nog WTW-ventilatie echt waanzinnig veel.
Ter vergelijking: In de afgelopen 12 maanden verstookten wij maar 1400 kWh voor verwarmen, in een goed geïsoleerde vrijstaande woning van ca 300 m2....

De thermische energie van ca 8600 kWh lijkt wel aardig te kloppen, wij zaten op 7500, maar hebben het geluk dat de woning veel door de zon opwarmt.

Eerste verdachte van die superlage COP is zeker de schoorsteen. Zoek in dit topic (en het algemene L/W WP topic) maar eens op de posts van @leonlwd, die heeft ook ervaring met zo'n ding....

Verder vraag ik me af hoe je wel de Ta kunt instellen, maar niet de stooklijn.... Hoe doe je dat? Want de Ta wordt normaliter door de stooklijn bepaald...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
KabouterSuper schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:01:
[...]

@koevlaas2 , is jou als installateur iets bekend over een optie om wijzigingen te verbieden (SUZ-SWM60VA)?
Menuknop inhouden tot je het menu krijgt en dan kan je ineens alles.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nessio
@plenkske : Factory Zero is failliet, hoofdleiding 26mm, groepen 16mm, nepschoorsteen heb ik ook mijn twijfels over, ik heb inmiddels alle netwerkverbindingen van de simkast losgehaald. Maar nu is het nog zomer, dus nu nog geen effect. Afwachten.
@Andrehj : 2 onder 1 kap, 190m2, 700m3, achtergevel pal zuid en is 9 meter breed op de begane grond, zijgevel oost, voorgevel noord en 3-dubbel glas. Komt dus best veel zon binnen. Verwarmen startte pas in november.
Dus 8600 thermisch klopt wel aardig maar de COP is knudde. In het installatiemenu kan ik Ta en Tr aanpassen. Maar de linker knoppen bij de stooklijn mis ik.
@koevlaas : Menuknop langer indrukken kende ik niet.
Ik ga alles nog eens langslopen nu "de simkast" er uit is.
Ik ga ook site eens nalopen bij de posts die jullie noemen inzake Nepschoorsteen, etc

Hartelijk dank, ik meld me binnenkort weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik heb een deel van de post (@leonlwd) gelezen. Ik ga dit even rustig laten bezinken. Ik kan ook niet makkelijk bij die schoorsteen om te checken of er een scheiding aanwezig is. .
Wel wordt hier in de wijk regelmatig de boel los gehaald want er knallen kunststof leidingen kapot. Inmiddels 8 van de 100.
Als er weer een ploft ga ik vragen hoe het zit in die schoorsteen.
Ik zal binnenkort fotoa's maken van hoe het binnen in elkaar is geknutseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@koevlaas2 Linkerknop indrukken en dan naar rechts "gereedschapjes" kende ik wel. Daarna kan ik er met 0000 in
Bij gebruikersinstellingen vind ik dan instellingen boiler, indrukken en dan krijgt ik "ongeldig"
Waar ik Ta en Tr kon aanpassen moet ik nog opzoeken, dacht bij voorlooptemperatuur
In het basismenu bij verwarmen kan ik alleen rechts iets wijzigen, staat op -15, links kan ik niets aanpassen maar dat staat op 50
Ik maak binnenkort wel foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@nessio Die -15 kun je op 30 zetten

[ Voor 15% gewijzigd door Knowbody op 09-08-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
nessio schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:42:
@koevlaas2 Linkerknop indrukken en dan naar rechts "gereedschapjes" kende ik wel. Daarna kan ik er met 0000 in
Bij gebruikersinstellingen vind ik dan instellingen boiler, indrukken en dan krijgt ik "ongeldig"
Waar ik Ta en Tr kon aanpassen moet ik nog opzoeken, dacht bij voorlooptemperatuur
In het basismenu bij verwarmen kan ik alleen rechts iets wijzigen, staat op -15, links kan ik niets aanpassen maar dat staat op 50
Ik maak binnenkort wel foto's
Daar moet je niet zijn, links bij warm water moet je kijken maar wel nadat je de knop lang ingedrukt hebt gehouden.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 09-08-2023 19:35 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik ben toevallig in het veld ook systemen van Factory Zero tegengekomen.

De units die ik tegen kwam werd de installatie ook deels via een omweg aangestuurd buiten de Ecodan om. Geen idee hoe dit bij @nessio geregeld is, maar stuur anders wat overzichtsfoto’s.

Ik zou niet zomaar dingen ombouwen of aanpassen, vooral omdat ze het systeem niet echt KISS opleveren in alle situaties.

[ Voor 21% gewijzigd door DutchWing op 09-08-2023 20:04 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Vragen ivm slechte COP met Factory Zero Unit.

De genoemde dakunit is de Decorio van Ubbink (nepschoorsteen)
Aan de dakkant heeft die doos een groot open gat om lucht aan te zuigen ( is natuurlijk lang geen 1,5m2)
Aan de straatkant heeft die doos een groot rooster.
Maar het lijkt alsof onderkant buitenunit achter een gesloten stuk zit
Standaard geen schuim randen om aan en afvoer te scheiden zo te zien.

Zou deze doos dus ook remmend zijn / kans op kortsluiting geven?
Binnenkort hoogwerker, kan ik m mogelijk van dichtbij bekijken

[ Voor 10% gewijzigd door nessio op 11-08-2023 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
nessio schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:32:
Vragen ivm slechte COP met Factory Zero Unit.

De genoemde dakunit is de Decorio van Ubbink (nepschoorsteen)
Aan de dakkant heeft die doos een groot open gat om lucht aan te zuigen ( is natuurlijk lang geen 1,5m2)
Aan de straatkant heeft die doos een groot rooster.
Maar het lijkt alsof onderkant buitenunit achter een gesloten stuk zit
Standaard geen schuim randen om aan en afvoer te scheiden zo te zien.

Zou deze doos dus ook remmend zijn / kans op kortsluiting geven?
Binnenkort hoogwerker, kan ik m mogelijk van dichtbij bekijken
Vergeet dan vooral niet om foto's te maken en hier te posten. Want van je binnenopstelling is je dat inmiddels door meerdere gebruikers (waaronder ondergetekende) hier gevraagd, maar we hebben nog niets gezien. Dat maakt het helpen niet bepaald gemakkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-08 14:21
Andrehj schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

Hij heeft een alternatieve "binnenunit", niet de gebruikelijke die wij kennen. De vraag is of de betreffende knop er überhaupt is. Wellicht dat @nessio eens wat foto's van zijn binnenopstelling kan plaatsen?
De decorio is wel een heel andere schoorsteen dan de onze. Ik zie deze bij ons in de buurt ook wel, daar nog geen problemen gehoord.

Wij hebben inmiddels, sinds vorige week, een aangepaste kap erop, heel benieuwd wat deze gaat doen. Later wel even meer info daarover, nu vakantie 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Tijdtje terug foto's te plaatsen van de kast die om mijn SUZ-sw60va staat.
Foto maken lukt niet wel het plaatje van Ubbink
Er is ongeveer 7cm ruimte om de buitenunit
De zijkanten van de kast zijn dicht
De voorkant (aanzuigkant) schermt 7 van de 20 ventilatieopeningen af
Aan de achterkant zit een groot ovaal gat
Mijn vraag is; heeft deze kast invloed op het rendement (ik heb ongeveer een COP van 2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmM0niSXRKchHDbSJE7x6Dfoljc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X21w1ZsruiJqHnNBXXScQgDk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Dan een vraag over het lezen thermistor scherm (ik kan nergens vinden wat de thermistors aangeven
TH1A = ?
TH2 = ?
THW1 = ?
THW2 =?
TH5B = boiler
TH7 = buitentemperatuur

de rest geeft geen waardes

Ook weet ik niet hoe ik die 4 schermpjes van "little killer" kan zien

Ik zal mijn onderschrift aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Die ruimte rondom de kast van de wp MOET nul zijn t.o.v de buitenkast**; op deze manier heb je stevig last van re-circulatie, waarbij hij zijn eigen koude lucht aanzuigt. Dat is punt 1
En als de bestaande openingen in de buitenunit niet volledig gebruikt kunnen worden, doordat ze afgeschermd zijn door de buitenkast, dan helpt dat ook beslist niet.
Het eenvoudigst is, ALS je dit zelf op moet lossen, de ruimte rondom de buitenunit afdichten ,met rubberflappen, of eventueel, als test, met stroken schuimplastic. **Niet de onderkant, want daar komt dooi water uit, en gaat het schuim verzadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Dank, of heel simpel : de kast er af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
O en koevlaas dank voor linkerknop vasthouden. Moest toch langer en nu kan ik wel boiler temperatuur aanpassen
Handleiding hoofdcontroller (menu schema) op internet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
nessio schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:31:
Hoe makkelijk kan je die kast er af halen? Dat is de simpelste test dan, haal er af en kijk wat dan je rendement is.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
nessio schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:31:
Dat gaat zeker helpen!!

En wat die thermistor betreft, dat moet je even opzoeken in de installatie instructies van jouw unit, want die heb ik niet; degenen die jij weet komen niet overeen met wat ik heb, maar de mijne is dan ook veel groter >:) heel anders en ouder.
Ik denk dat een link voor jouw unit wel in de start topic staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Niet makkelijk, moet met hoogwerker. Binnen niet al te lange tijd heb ik die toch nodig en heel ik het ding er af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Bij de installatie instructie staat niet wat de thermistors aangeven.
Op You tube is het engels van de beste man niet volgen (hij spreekt niet duidelijk, geen oxford)
TH7 en TH5B op het forum gevonden. Maar wat geeft de rest aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Wat is dan het nummer van jouw binnenunit, want bij de mijne staat het wèl daarin, maar in jouw signature laat je dat open.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
nessio schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:16:
Dan een vraag over het lezen thermistor scherm (ik kan nergens vinden wat de thermistors aangeven
TH1A = ?
TH2 = ?
THW1 = ?
THW2 =?
TH5B = boiler
TH7 = buitentemperatuur

de rest geeft geen waardes

Ook weet ik niet hoe ik die 4 schermpjes van "little killer" kan zien

Ik zal mijn onderschrift aanpassen
Hier een Vrijmiss voor je:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDHbFbF4llHF5OzQtLrK23xIb0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dIMkJTUtGzyefukflO2r7Rj.jpg?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Wat is een Vrijmiss???? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Naalroc Vrijdagmiddag screenshot !
Net zoiets als vrijminanijabo, vrijdagmiddag na nieuwjaar borrel.

[ Voor 5% gewijzigd door joezzt op 03-11-2023 18:30 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Hartelijk dank.
Waarom geen nummer binnenunit : omdat ik geen echte van mitsubishi heb.
Ik ben (samen met 100 woningen in mijn wijk) opgezadeld met een " binnendeel van het failliete Factory Zero".
dat bestaat uit :
Tegen het dak zit een warmtewisselaar (met tig overbodige bochten in de warmwaterleidingen)
Ergens verborgen een driewegklep.
Een circulatiepomp (grundfos Alpha Al 15-60-130)
Een originele ecodan kast met hoofdcontroller (deze is nu mijn thermostaat, want de tablet van FZ kon zo de container in)
Een boiler van 200 liter (volgens mij te klein voor woning met 5 slaapkamers + 2 badkamers)
Een vuilafscheider (vrijwel onbereikbaar)
En wat onduidelijke meters.
Volgens mij wilde deze club het wiel uitvinden, maar is ze niet gelukt.
Ik heb dus een slechte COP(net als de 100 anderen) en probeer te achterhalen waar dit door komt.

O ja, alkima geeft geen ondersteuning.
En de projectontwikkelaar Verwelius is niet vooruit te branden.(inmiddels ingebreke gesteld)
We hebben wel besloten het IAC in te schakelen voor een onafhankelijk onderzoek.
Hiervoor worden bij 4 type huizen dataloggers geplaatst (en nu maar hopen dat het gaat vriezen)
Vorig jaar in december met -7 kreeg ik het niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Waarschijnlijk is het hele systeem te klein, we zullen zien.
ik krijg het nu ook niet goed op temperatuur.
Het vreemde is dat er af en toe warm water naar de 2 verdelers komt en dan weer een hele tijd niet.
Maar zo komen de vloeren nooit op temperatuur.
De retouren blijven hangen op 22,5 en dit wordt zelden hoger.
Ik snap het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-08 10:41
@nessio te klein waarschijnlijk niet, die kast die er omheen zit is jullie grootste probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
nessio schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:26:
Hartelijk dank.
Ik ben (samen met 100 woningen in mijn wijk) opgezadeld met een " binnendeel van het failliete Factory Zero".
dat bestaat uit :
Tegen het dak zit een warmtewisselaar (met tig overbodige bochten in de warmwaterleidingen)
Een originele ecodan kast met hoofdcontroller (deze is nu mijn thermostaat, want de tablet van FZ kon zo de container in)
Een boiler van 200 liter (volgens mij te klein voor woning met 5 slaapkamers + 2 badkamers)
Ik heb dus een slechte COP(net als de 100 anderen) en probeer te achterhalen waar dit door komt.

En de projectontwikkelaar Verwelius is niet vooruit te branden.(inmiddels ingebreke gesteld)
We hebben wel besloten het IAC in te schakelen voor een onafhankelijk onderzoek.
Hiervoor worden bij 4 type huizen dataloggers geplaatst (en nu maar hopen dat het gaat vriezen)
Voor jou heb ik een paar tips:
1. Kast om buitendeel zsm verwijderen.
2. Door de zure appel heen bijten en die gekke binnenconstructie verwijderen en een normale binnenunit (ERSD-VM2D of ERSD-VM2E) kopen en laten installeren.
Anders wordt dit nooit wat.
Ter vergelijking: Mijn COP schommelt vandaag tussen de 7 en de 7.6...
Overigens is mijn retourtemperatuur momenteel 21.18 °C, bij een binnentemperatuur van 20.5.

Waar woon je? Wellicht dat een ervaren rot uit dit topic wel een keertje langs wil komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 03-11-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Dank voor het antwoord en advies.

Adres: knipknip Wilnis (nieuwbouw wijk tussen Mijdrecht & Vinkeveen).

Vervangen van dat zooitje van FZ heb ik allang overwogen. (ze zijn ook niet voor niets failliet)
Alleen ik loop nog in de garantie van de projectontwikkelaar.
Binnenkort gaan er testen lopen door IAC en als daar de conclusie uitkomt : weg met die zooi, dan wordt Verwelius aangesproken.
Gaat dit te lang duren : dan laat ik het volgend jaar veranderen.
Want ik ben het zo langzamerhand wel zat.
Het gaat niet om het geld (mijn verlies heb ik al genomen), maar hoe los ik het goed op.

Overigens kreeg ik dit van Alklima ook als advies per mail : vervangen die ellende van FZ.

Aanvoer temp nu 31gr
retour temp nu 22,5
thermostaat staat op 22 (maar dat komt omdat het niet lekker aanvoelt in huis). de vloer komt deels niet op temp
Geen lucht, flow +/- 0.5l per groep (beneden 9 groepen).
Enne COP 2,1 (belachelijk laag)
de buitenunit staat er maar stroom door heen te jagen, maar wat ie er mee doet : geen idee.

Die kast gaat er sowieso vanaf, binnenkort komt er een hoogwerker.

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 03-11-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
nessio schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:46:
Aanvoer temp nu 31gr
retour temp nu 22,5
thermostaat staat op 22 (maar dat komt omdat het niet lekker aanvoelt in huis). de vloer komt deels niet op temp
Geen lucht, flow +/- 0.5l per groep (beneden 9 groepen).
Enne COP 2,1 (belachelijk laag)
de buitenunit staat er maar stroom door heen te jagen, maar wat ie er mee doet : geen idee.

Die kast gaat er sowieso vanaf, binnenkort komt er een hoogwerker.
Je dT is veel en veel te hoog. Dat duidt op een gebrek aan flow. Die moet zeker twee maar liefst nog drie keer zo hoog.
Zijn er veel te dunne leidingen gebruikt? En kan die waterpomp niet sneller draaien?

Dan over die COP, hoe meet je die?

(Persoonlijk denk ik dat die veel te lage flow misschien nog wel een groter probleem is dan die kast om je buitenunit)

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 03-11-2023 22:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:01:
[...]

Voor jou heb ik een paar tips:
1. Kast om buitendeel zsm verwijderen.
2. Door de zure appel heen bijten en die gekke binnenconstructie verwijderen en een normale binnenunit (ERSD-VM2D of ERSD-VM2E) kopen en laten installeren.
Anders wordt dit nooit wat.
Ter vergelijking: Mijn COP schommelt vandaag tussen de 7 en de 7.6...
Overigens is mijn retourtemperatuur momenteel 21.18 °C, bij een binnentemperatuur van 20.5.

Waar woon je? Wellicht dat een ervaren rot uit dit topic wel een keertje langs wil komen.
Mee eens, maar je moet niet constant pronken met jouw COP, want die is niet bepaald een gemiddelde hier.

Hieronder een plaatje van mijn DIY unit van vannacht (hé inclusief de eerste defrost...) dus zo rond de 5, niet het best mogelijke resultaat, wèl realistisch...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqJz2R66YpmW2yDYS5p5Y_bsls4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p2FJDfvYFFrs5zrMlYmXUvs3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

nessio schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:26:
Hartelijk dank.
dat bestaat uit :

Hebben ze het aangesloten met van die rare zwarte slangen met soort van perskoppelingen?

Dan zou ik het sowieso ook nog zoeken in te weinig koudemiddel! Krijg je het warmwater nog wel op temperatuur?

Ik ben deze kasten dus al eens tegengekomen, je kan er vrij weinig mee behalve hun hele rotzooi eruit halen. Zoals @Andrehj aangeeft je kan het beste gewoon een losse binnenunit of cilinderbinnenunit nemen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
COP : via de hoofdcontroller. Het kwh gebruik controleer ik met de kwh meter bij de warmtepomp

Te weinig koelmiddel : heeft volgens mij gelekt. Overigens zijn de koelleidingen heel kort (wisselaar zit tegen het dak en aan de andere kant zit de buitenunit

Slangen : kunststofslangen met koppelingen ipv koper (hierdoor mag ik niet koelen)

Flow : Al vanaf het begin roep ik tegen de uitvoerder van het project : te laag
verdeler boven 12 groepen, beneden 9 groepen. +/- 0,5l /m = 630l/u ze hebben gemeten en toen was het 711/u. Toen ik opmerkte : wat weinig, zei men niets.

Boiler : staat op 48gr en die haalt de WP binnen 1 uur (zonder element, die is uitgeschakeld)

Wat me opvalt is dat er maar af en toe warm water naar beneden komt.
de WP draait 15 min laag, daarna 15 min hoger en schakelt daarna meestal 30min uit (alleen de pomp draait dan nog). Ik zie nooit dat de WP doordraait.
Als test heb ik gister de thermostaat hoger gezet (24gr) maar na 24 uur blijft het beneden en boven rond de 21gr hangen. Staat nu weer op 22 en dan is het 21
Als ik de WP in de nacht 5 uur uitzet (programma) dan loopt de temperatuur 1 gr terug en dan duurt het uren voor de boel is opgewarmd.
ik heb het idee dat de vloer ook niet goed wordt opgewarmd zodat er geen buffer is.
Vorig jaar december bij -7 kon het systeem de boel niet op temperatuur houden, beneden liep de temperatuur terug naar 19gr terwijl de WP 30kw per dag er door heen joeg

Huis is 200m2, driedubbelglas, zijmuren 20cm beton, 15cm "wol"isolatie en 10 cm steen, Voor en achter houtskelet met 20 isolatie, spouw en steen.
Ecodan SUZ-SWM60VA + zooitje ongeregeld van Factory Zerp
Circulatiepomp : grundfos Alpha 1L 15-60-130
Buizen in vloer 16mm
Aanvoer verdelers 22mm (fout is 26mm)
Vanaf pomp 26mm dan splitsing in 2x 26mm naar verdelers (fout is toch 26mm)
Geen buffervat
Alle naregelingen boven uitgeschakeld en alle groepen draaien mee.

[ Voor 38% gewijzigd door nessio op 05-11-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
nessio schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:43:
@gr8-jen Hoeveel verdelers heb je, hoeveel m2 en wat is jouw flow per groep? Welk type pomp zit er in je hydrobox?
Ik heb ook tripple glas, rc 6, 200m2, hoofdleiding 26 mm, in de vloeren 16mm, hoh 100. Maar krijg het niet warm. Hier wordt geroepen te weinig flow.(mijn pomp grundfos alpha 1L 15-60-130)
Helaas zit ik nog in de garantietermijn van de aannemer ("installateur" is failliet), maar die beweegt nauwelijks.
Probeer dus te achterhalen welke pomp ik nu nodig heb. Ik heb dus nu geen hydrobox, maar die gaat er wel komen.
Je vergeet te vermelden of je een vrijstaande woning, tussenwoning of hoekwoning hebt.
Maar in alle gevallen: In een hydrobox zit een pomp die in jouw geval prima gaat voldoen.
Die hoofdleiding gaat (afhankelijk van WP vermogen) wel een dingetje worden, want slechts 26mm houdt bepaald niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Het is een 2-1kap De WP = SUZ-SWM60VA (is krap tav de warmteverliesberekening)
Er komt ook maar af en toe warm water naar de verdelers (het maakt niet of de hoofdcontroller, zit in de woonkamer, op thermostaat of vast Ta staat (uitgetest)

[ Voor 52% gewijzigd door nessio op 11-11-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Andrehj Tja mijn leidingen
retour
Van verdelers kunststof 26 mm, was te kort zit een mof (of soort koppeling) tussen van staal die is 22mm (zie foto 1, de persingen zijn knudde)
Daarna gaat het over in 18 mm metalen buis (bocht) (foto 2)
Die komt uit in staal 26 mm die gaat naar de circulatiepomp (foto 2)
Uit pomp komt staal 22 mm die gaat naar driewegklep? (kan ik niet goed zien)

Aanvoer

komt ergens vandaag met 18 mm staal en gaat dan over in kunststof 26mm naar de 2 verdelers (foto 2)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acZBZYAQz9tfh9PqojsNqCsD970=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zbFqlELAOjd6Jxmr1f05FPSR.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xheqU-cuVLgoia5Px-JkIBcHm1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eD4tW8bBsZrTYbqCNwVncr45.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door nessio op 11-11-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
En dit is het stookgedrag van mijn WP, elk kolommetje is 1 kwartier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKp-YRZNToZtF6CHbLMWMzKhmXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B863lNlvIcyzbyFYQXZwpq4G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_vjC87vF3xtmtdIFvZXO8EqtXI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KK1zYscquQmRTGLPPwB79urB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 92% gewijzigd door nessio op 11-11-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
nessio schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:29:
@Andrehj Tja mijn leidingen
retour
Van verdelers kunststof 26 mm, was te kort zit een mof (of soort koppeling) tussen van staal die is 22mm (zie foto 1, de persingen zijn knudde)
Daarna gaat het over in 18 mm metalen buis (bocht) (foto 2)
Die komt uit in staal 26 mm die gaat naar de circulatiepomp (foto 2)
Uit pomp komt staal 22 mm die gaat naar driewegklep? (kan ik niet goed zien)

Aanvoer

komt ergens vandaag met 18 mm staal en gaat dan over in kunststof 26mm naar de 2 verdelers (foto 2)[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zie geenfoto's, of staan die ergens eerder al?

Ahh, nu wèl :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
En ook nog even een foto mijn warmtewisselaar met tig overbodige haakse bochten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nl7dba1vSdyheRVGsYJSM_2_eg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uz4BShOT7CVGrJPyteqncfsO.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door nessio op 11-11-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Andrehj Hartelijk dank voor het lijstje Als je met die leidingen de aan- en afvoer naar de verdelers bedoelt dan heb ik net als @gr8-jen een probleem. Deze zitten of onbereikbaar in een leidingkoker en voor de rest in de dekvloer.
Kleine leidingen : of een besparing van max € 100,-- of ( na de bouwvertraging) bleek dat de netbeheerder geen gas meer wilde aanleggen. Die ellende van FZ is ook in hele kleine technische ruimte gepropt onder het dak.

Die codes zijn wel handig (die voor de buitenunit geven ***, maar werken binnenunit wel) nu kon het debiet (ID540) uitlezen 6l/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-08 17:58
nessio schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:13:
@Andrehj Hartelijk dank voor het lijstje Als je met die leidingen de aan- en afvoer naar de verdelers bedoelt dan heb ik net als @gr8-jen een probleem. Deze zitten of onbereikbaar in een leidingkoker en voor de rest in de dekvloer.
Kleine leidingen : of een besparing van max € 100,-- of ( na de bouwvertraging) bleek dat de netbeheerder geen gas meer wilde aanleggen. Die ellende van FZ is ook in hele kleine technische ruimte gepropt onder het dak.

Die codes zijn wel handig (die voor de buitenunit geven ***, maar werken binnenunit wel) nu kon het debiet uitlezen 6l/m
Dan moet je toch een bedrijf kunnen aanwijzen. Het valt niet in de range: 7.2 to 17.2 l/m

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@gr8-jen Onze woning is EPC 0,30 (dus niet BENG)
Bedrijf aanwijzen klopt : ben al vanaf vorig jaar december bezig om projektontwikkelaar tot actie te bewegen.
Maar ja die verscholen zich achter Factory Zero, tot deze amateuristische club failliet ging.
Nu zijn ze zelf de klos. Want 100 woningen lopen te zeuren en een aantal hebben al hun rechtsbijstand ingeschakeld.
Die gasten laten het er gewoon op aankomen (een rechtzaak of arbitrage procedure meer of minder interesseert ze niet)

Wij hebben al door IAC een nieuwe warmteverlies berekening uit laten voeren : helaas de SUZ-swm60VA voldoet net aan
Wij dachten die is te klein. Maar wij vonden de flow ( 0,5l/m per groep) ook laag. Binnenkort worden bij 4 typen woningen dataloggers geplaatst. Wij moeten bewijs hebben voor we een rechtzaak starten.
Ook het rendement is knudde, de grote huizen komen net aan totaal 2.0. Alleen de rijstjes woningen halen totaal +/- 3,5.
De leidingen 26bu/ 22bi naar de verdelers aanpassen gaat niet zomaar lukken (onbereikbaar of in dekvloer)
Op dit moment stook ik er 30 kwh doorheen en de boel wordt dan niet warm (halen nooit de temp bijlageA / 2020 woningborg)
WP pendelt kan zijn vermogen niet kwijt, zie mijn foto's van het verbruik 11/11 15.36
Vorige winter 2500 kwh teveel verstookt.

Jij hebt het over 22 leidingen, bedoel je 26 bu/22bi kunststof?
Maar jij hebt het warm en een goede COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-08 17:58
nessio schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:47:
@gr8-jen Onze woning is EPC 0,30 (dus niet BENG)
..
De leidingen 26bu/ 22bi naar de verdelers aanpassen gaat niet zomaar lukken (onbereikbaar of in dekvloer)
Op dit moment stook ik er 30 kwh doorheen en de boel wordt dan niet warm (halen nooit de temp bijlageA / 2020 woningborg)
...

Jij hebt het over 22 leidingen, bedoel je 26 bu/22bi kunststof?
Maar jij hebt het warm en een goede COP.
Ja sterkte, het interesseert ze niet.

Het zijn bij mij altijd metalen, meestal koperen, leidingen met 22mm aan de buitenkant. Dus iets ruimer aan de binnenkant dan plactic 22mm buizen. Geen extra pomp en verdelers met volgens mij grote doorstroom. Er zitten een paar nutteloze haakse hoeken in en een nutteloze inregeling bij de aanvoer helaas.
Maar het gaat verrassend goed zonder de aangeraden dikte. Nu het buiten kouder is hou ik ook een Dt van 3 graden en blijft het vloeiend draaien.

Kijk even of er nog iets dicht gedraaid zit achter de verdelerknoppen. Misschien compenseert dat net die verspringing van buis naar veel te dun in het verloopje.

Verder weet ik dat bij mij de buizen naar de verdeler beneden net langs de rand van de vloer loopt aan de kant van de koker die naar beneden loopt. (ik was daar door de vloer gezakt) Ze kunnen het er dus gewoon uithakken omdat de verwarming daar niet ligt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
nessio schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:13:
Die codes zijn wel handig (die voor de buitenunit geven ***, maar werken binnenunit wel) nu kon het debiet (ID540) uitlezen 6l/m
6 liter per minuut is veel te weinig! Je vermeldt geen WP-type in je signature, maar stel dat je een 6 kW WP hebt, dan krijg je door die veel te lage flow al een dT van maar liefst 14 graden! Dan moet je dus alleen al daarvoor een Ta van zo'n 35°C draaien... Je kunt wel raden wat dat met je COP (= stookkosten) doet als je ook gewoon met een Ta van 25°C kan draaien (en voldoende flow).
Ook de minimaal 7 lpm die ik hier net voorbij zag komen is belachelijk. De WP kan daarmee misschien functioneren, maar het rendement is enorm veel slechter dan zou kunnen met een fatsoenlijke flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Andrehj In signature staat : SUZ-SWM60VA + FZ ellende. Ik weet dat 6L (soms maar 5L), naar boiler is het 8L veel te weinig is. Er is door 100 huizen ook veel discussie met de aannemer. Er zijn vandaag bij 3 huizen zwaardere pompen geplaatst, helaas niet bij mij : De grundfos UPM3 hybrid. Ben benieuwd. Ik meteen bij de buren kijken naar de flow : niet meer te zien (kolom leeg) en ook de geproduceerde energie is foetsie.
Buren meteen gebeld : aannemer gaat Alklima bellen. Pfff. O en ze hebben ook een extra relais geplaatst want de legionelle temperatuur wordt niet gehaald. Wat een geknoei. Ik zie dat als brandjes blussen om de mensen stil te houden. Ook de leidingen zijn een drama. Allemaal verschillend na de aan- en afvoer.van 26mm meervoudig kunststof ->
Vernauwingen, knieen, dan 18 ijzer, dan 22, dan 26.
In een hydrobox is dat heel anders, zag ik op de foto
Maar ja, je hebt al gezegd ; vervangen die rotzooi.
Ik krijg het ook niet warm met die 6L, dat is logisch.

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 14-11-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
  • Laatst online: 20:27
Hoi allen,

Ik post hier mijn vraag en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Als de vraag niet in dit topic thuis hoort dan alvast mijn excuses en dan hoop ik dat de mod hem naar het juiste topic kan verplaatsen.

Mijn probleem is als volgt:
3 jaar geleden is onze nieuwbouwwoning opgeleverd met een ICEM van Factory Zero.
Deze installatie houdt in: warmtepomp (Mitsubishi Ecodan 5KW), mechanische ventilatie met WTW en een omvormer plus zonnepanelen.

Vanaf dag 1 is het al drama met deze partij, er viel niet met ze te communiceren en afspraken werden niet nagekomen. Verschillende problemen hebben letterlijk 2 jaar geduurd voor ze opgelost werden.

Vanaf oktober 2022 gaf onze warmtepomp met enige regelmaat de foutmelding L9. Deze foutmelding verwijst naar een probleem met de flow meting. Factory Zero zou een monteur langs sturen om dit op te lossen, maar deze monteur is uiteindelijk nooit op komen dagen.

In augustus 2023 ben ik gebeld door de aannemer die ons huis gebouwd heeft met de mededeling dat Factory Zero failliet is gegaan en dat zij bezig zijn met het zoeken van een andere installateur en dat ze zodra dat rond was, onze problemen willen gaan oplossen.

In oktober 2023 wilden wij weer gaan stoken, maar nu geeft de warmtepomp dus continu foutmelding L9 en zitten wij al die tijd al in de kou (gelukkig werkt het warm water nog wel).

De aannemer heeft inmiddels een nieuwe installateur gevonden en deze zijn al 2 keer langs gekomen om naar de warmtepomp te kijken, maar het probleem is nog steeds niet opgelost. De installateur geeft aan dat de flowmeter die toegepast is in onze installatie niet standaard is, niet meer geleverd kan worden en dat zij geen alternatief weten. De flowsensor betreft een Sika VVXC9S00UF002517.

Inmiddels ben ik zelf ook al gaan zoeken op internet naar een alternatief. Ik heb contact gehad met Sika Duitsland, de Nederlandse importeur van Sika en ook met Alklima (importeur Mitsubishi Elektric). Geen van allen kunnen mij verder helpen, vandaar dat ik hier een bericht post in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Kan iemand mij vertellen wat voor sensor ik zou kunnen bestellen?

Daarnaast heb ik ontzettend weinig vertrouwen in deze pas 3 jaar oude installatie. De hele toestand zit ontzettend amateuristisch in elkaar en ik heb niet het idee dat dit systeem het nog 10 jaar gaat volhouden.
Daarnaast is ook het systeem nog steeds niet goed ingeregeld qua stooklijn etc, maar dit is een topic voor later aangezien het nu helemaal niet werkt.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties!

Factory Zero Mitsubishi Electic Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux ik en tig honderd woningen hier hebben die FZ rotzooi.
Het komt nooit goed. Advies Alklima : geheel vervangen die zooi. De aannemer doet nog steeds pogingen om het goed te krijgen.
Maar mogelijke oplossing probleem L9:
1. Zit de warmtewisselaar in dat kastje tegen het dak? Daar steekt op een pijpje een ontluchter uit : draai beetje open of er lucht uitkomt
2. Staat de circulatiepomp op max?
Is het de upm 15-65-130? Dan moet je1 groen en 2 gele ledjes zien. Anders op > drukken tot je ze ziet. Dat is max
3. Alle groepen open zetten
4. Water bijvullen tot 2 bar
Het is inderdaad een flow probleem. Hoeft niet de sensor te zijn.
Via menu -> service -> informatiewerking -> tik 540 in -> getal is je flow =?

Graag de volgende gegevens
Type woning ?
M2 ?
Epc ?
Tripple glas ?
Etc

[ Voor 3% gewijzigd door nessio op 13-12-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
nessio schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:47:
Het komt nooit goed. Advies Alklima : geheel vervangen die zooi. De aannemer doet nog steeds pogingen om het goed te krijgen.
1. Zit de warmtewisselaar in dat kastje tegen het dak? Daar steekt op een pijpje een ontluchter uit : draai beetje open of er lucht uitkomt
Is het de upm 15-65-130? Dan moet je1 groen en 2 gele ledjes zien. Anders op > drukken tot je ze ziet. Dat is max

Type woning ?
M2 ?
Epc ?
Tripple glas ?
Etc
Hi Nessio,

Ik kreeg inderdaad hetzelfde advies van Aklima, vervang heel de zooi maar, dit komt nooit meer goed.
De installateur en aannemer weten het op dit moment ook even niet hoe verder.

De installateur is geweest en heeft gekeken of het systeem ontlucht moest worden, dit was niet het geval, ook de waterdruk is stabiel op 2.0 bar en heb eigenlijk nooit bij hoeven te vullen.

We hebben naregeling door middel van WTH thermostaten op de slaapkamers en badkamer, en deze staan allen zo ingesteld dat alle zones open moeten staan (setpoint 25C).

Pompsnelheid staat op max en via code 540 in het service menu geeft flow 0.

Wat info betreffende de woning:
2 onder 1 kap woning bouwjaar 2020.
80 m2 vloeroppervlak begane grond met vloerverwarming (woonkamer, keuken, entree)
65 m2 vloeroppervlak 1e verdieping met vloerverwarming (3 slaapkamers, badkamer, overloop)
2e verdieping zo'n 50 m2 vloeroppervlak, geen vloerverwarming

EPC is 0.3, woning is overal uitgerust met HR++ dubbelglas.

Foto van de betreffende flow meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3v8ivTNVAdhwqIOmovoOT7O9SI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CfeLLeerIFQ1dbk6xoWQTpj.jpg?f=fotoalbum_large

Factory Zero Mitsubishi Electic Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@Seauleaux
Wat ik me afvraag aan die flow meter, is waaom die niet te vervangen is,
sika verkoopt gewoon nog van dit soort meters, met dezelfde opties:
https://www.sika.net/en/s...ersion-vvx20-quickfasten/

Kan je echt niet alleen de vortex sensor / printplaat vervangen van die dingen ?

Anders zou je allicht aan de slag moeten met een andere digitale flow meter en dan met een arduino / esp de vertaal slag moeten maken naar de juiste pinout..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Seauleaux schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:46:
[...]
Ik kreeg inderdaad hetzelfde advies van Aklima, vervang heel de zooi maar, dit komt nooit meer goed.
De installateur en aannemer weten het op dit moment ook even niet hoe verder.
Zou je dan niet een advocaat in de arm nemen?
Dat de aannemer het even niet meer weet, is toch niet jouw probleem? Jij zit letterlijk en figuurlijk in de kou...

[ Voor 5% gewijzigd door Suicide op 13-12-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Type woning ?
M2 ?
Epc ?
Tripple glas ?
Etc
Hoezo moet alles vervangen worden? Je kan hem toch gewoon open source aansluiten zoals pakketten die Alklima zelf aanbied? Dan is het alleen leidingwerk en de boiler los terug plaatsen zonder rare frame etc.

Kunnen de FZ eigenaren (ook @Seauleaux ) even wat foto’s plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
DutchWing schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:33:
[...]

Hoezo moet alles vervangen worden? Je kan hem toch gewoon open source aansluiten zoals pakketten die Alklima zelf aanbied? Dan is het alleen leidingwerk en de boiler los terug plaatsen zonder rare frame etc.

Kunnen de FZ eigenaren (ook @Seauleaux ) even wat foto’s plaatsen?
Natuurlijk kan ik wat foto's plaatsen, zie onderstaand. Als er behoefte aan nog meer details/foto's geef het gerust aan dan kruip ik nog wel een keer onder/in de ICEM.

Misschien is het inderdaad verstandig om de Factory Zero gerelateerde posts af te scheiden in een apart topic, om het Mitsubishi topic niet teveel te vervuilen.

Verder eind van de middag nogmaals contact gehad met de aannemer. Hij geeft aan samen met de installateur de grootste probleemgevallen met Factory Zero installaties te willen selecteren en daarvoor proberen tot een oplossing te komen. Om dit te doen gaan ze een extra thermostaat naast de huidige Factory Zero tablet hangen zodat ze het systeem kunnen uitlezen/besturen buiten de huidige (gesloten) software om.

Het wordt dus een proeftuin en ik vraag me dan ook af hoe groot de kans op een succesvolle afloop is.
Mijn voorkeur is om er nog een 2e installateur bij te halen voor een second opinion om te kijken of hij het systeem wel fatsoenlijk aan de praat krijgt.

Verder zat ik nog wat door oude NOM overzichten te bladeren en ik zag dus dat we een COP hebben voor verwarmen van rond de 2.8 en een COP voor warm water rond de 1.5 in de wintermaanden. Is dit niet wat laag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fovYe48MROHet7zk0BzR-OL4T4w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYTeFvXeoxs7bxNhAcNz10Tw.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orb8woqdpTEDWbYz0gXK66S_V6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWE7J9Zuk8K7vIfqSeoCereU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6omVLo-XFV_ZETD0xKmsFUGb68=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoy2oNhWIlETgr0fKrIBAW8s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGnr9emO7N4kOJ43FBWhIrSAk4s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNz5ja0l76upccdA2z8C1yef.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPxHgQC7LMejxZgnyw6AIMVvU_Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiO0HyqRpPX0X8J8xXQE3fAf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xt4ufY5_Tlfm1GCrjr9Iz2xOaDo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4UGDyqXV95Wnzn5QZYTy4Ma.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCYUsG8o9stMdk3t0trOTjUELmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHhOgYJLIIl7J5DHSazTgZPY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4Cfd-KPdM1lumTVmcCrvdwVOBY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1lKfGWyLu74hZ9DrbbmB6eN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8ZQoc2U8gckMtkBMLVWWLO0vSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyBVem74N6fqPBHtgSt7CGnS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbObk8fS_dAovoFqBpfeS400BJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoatfIi39cACDPcgwCxKWehf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Dit20lnAi92a7ea4iIkX593XqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQlRrTpT9Gzd8CQRcA1ylbJ6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJqkV8590f5FqjZXbfnLm7YWwrc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzLrmEeRpaGjF7KdWWMxOMQI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EF01s5EGAb3JlrJLs3stC4ZIlaU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yd1MTgmbwEl6TptnhJlp3qWO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HykCO7YNtv9rFQCtKoYSmpC1yJQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hW0Bb6DlTlOlOA58r7N9pGB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcds5shp-lAS_5fX6SF1ATNb8Uk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sHvTRwY0BGL472R3brF2kWH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2VbViq9OKC4p-wH8qoBhtZsuUs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7m8guw0dKpZ5KAHau55WzFZO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA_hyNSKmPwqQf4_y-SE1dxCxV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eT5BbBfnrPMUXoIOga4LTlYq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3J7SBJv1_blJ41iJrkJwiZUBqE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0JyQwOQFXfNtvNz2LIT63Sr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4v3YEu6-yVxYrsWcjrVFsiAn54=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9duuZkF9OeVkVRi5sJ1xxo1m.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Seauleaux op 14-12-2023 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux Je verwarming staat uit, klopt dat? zie foto 12-> hoofdcontroller: bij huisje staat een rondje met een streep erdoor (verbodsbord).
Op die landys en gyr ,meter kun je ook je flow aflezen, maar dan moet wel de verwarming draaien.
Net als voor code 540.
Ik zal van die van mij ook foto's plaatsen, is een iets later versie.
Maar voor vandaag stop ik er mee, worstel ook nog met griep.

[ Voor 24% gewijzigd door nessio op 13-12-2023 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
Inmiddels een kleine update te melden met betrekking tot onze Factory Zero (FZ) ellende.

Gisterochtend contact gehad met de aannemer. Zij hebben contact gehad met de installateur en zij geven aan dat het echt niet makkelijk is om een nieuwe flow sensor te vinden die exact dezelfde specs heeft als de huidige sensor.
Aangezien de software van FZ compleet dichtgetimmerd is kan er geen andere sensor geplaatst worden.
Plan is dan ook om de sensor nu te laten reviseren en dan terug te plaatsen.

Stap 2 zal zijn als het allemaal weer min of meer draait om alle software/logging van FZ te verwijderen en een softwarepakket (BE-Next?) van de installateur te installeren, zodat zij de boel kunnen gaan loggen en inregelen. Ook zal preventief al het leidingwerk tussen binnen en buitenunit vervangen worden.
Als blijkt dat het inregelen niet naar behoren gaat, zullen meerdere onderdelen vervangen gaan worden.
Eventuele aanpassingen die bij ons gedaan worden en positief effect hebben zullen dan in een later stadium ook uitgevoerd kunnen worden bij de andere huizen die de aannemer heeft opgeleverd met deze installatie.

Hoe meer ik me inlees hier op het forum, en dingen vergelijk bij mijn thuissituatie, hoe meer ik me besef wat een prutswerk er hier geleverd is. Zie bijvoorbeeld onderstaande screenshots waarbij zelfs al in de tags wordt gezegd dat er een foute platenwisselaar gemonteerd is. Maar ook bijvoorbeeld het gedrag van de buitentemperatuursensor op het moment dat de verwarming aan gaat.

Voor nu heb ik er weer wat vertrouwen in dat het goed gaat komen, maar dit zal zeker tijd nodig hebben.

Als jullie nog verdere tips hebben, dan hoor ik dit graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y24v0hFyCkly3gmW-Rze-qTYjbk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/D2CN1Z3cvGPmGgEQGsmig3i9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCjNT_Sc6kGW1CaA5ib4YzBJe6c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eGbqHTtDJHGxNdMkLLdo7KiS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Umw6O81Oxkucwd63MCiOaFohYao=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WDcDtWIZiNNxrOoITjg6mOYd.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybATCzenXFc0UAYuwwCoWbXcWVc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5T9EdxUVXO9goT9LhbNYWL4l.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Seauleaux op 15-12-2023 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
TSE schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:17:
[...]

Waarom heb je een software pakket van een externe leverancier nodig ? Wat als die weer failliet gaat of zijn service beloften niet nakomt ?

Ik ken je situatie natuurlijk niet helemaal, maar ik zou eisen dat ze een standaard oplevering doen. Die software logging kan je, indien je dit wenst, met platformen doen waar je zelf iets meer controle over hebt.

My 2 cents...
Dit is het voorstel vanuit de aannemer na overleg met de installateur. Aannemer geeft (terecht denk/hoop ik) aan dat de installateur de expert is en dat de expertise niet bij de klant ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Laatst online: 12-08 14:21
Seauleaux schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:22:
Inmiddels een kleine update te melden met betrekking tot onze Factory Zero (FZ) ellende.

Gisterochtend contact gehad met de aannemer. Zij hebben contact gehad met de installateur en zij geven aan dat het echt niet makkelijk is om een nieuwe flow sensor te vinden die exact dezelfde specs heeft als de huidige sensor.
Aangezien de software van FZ compleet dichtgetimmerd is kan er geen andere sensor geplaatst worden.

Stap 2 zal zijn als het allemaal weer min of meer draait om alle software/logging van FZ te verwijderen en een softwarepakket (BE-Next?) van de installateur te installeren, zodat zij de boel kunnen gaan loggen en inregelen. Ook zal preventief al het leidingwerk tussen binnen en buitenunit vervangen worden.
Als blijkt dat het inregelen niet naar behoren gaat, zullen meerdere onderdelen vervangen gaan worden.
Eventuele aanpassingen die bij ons gedaan worden en positief effect hebben zullen dan in een later stadium ook uitgevoerd kunnen worden bij de andere huizen die de aannemer heeft opgeleverd met deze installatie.

Hoe meer ik me inlees hier op het forum, en dingen vergelijk bij mijn thuissituatie, hoe meer ik me besef wat een prutswerk er hier geleverd is. Zie bijvoorbeeld onderstaande screenshots waarbij zelfs al in de tags wordt gezegd dat er een foute platenwisselaar gemonteerd is. Maar ook bijvoorbeeld het gedrag van de buitentemperatuursensor op het moment dat de verwarming aan gaat.

Voor nu heb ik er weer wat vertrouwen in dat het goed gaat komen, maar dit zal zeker tijd nodig hebben.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik begrijp niet waarom aannemers en installateurs altijd blijven aankloten in een systeem wat niet goed is. Probeersel hier, probeersel daar. Uiteindelijk zit er veel meer tijd en geld in deze manier van werken dan in 1x het hele spul, volgens de richtlijnen van de leverancier, vervangen door een standaard unit, eventueel gebruikmakende van bestaande onderdelen als buitenunit en boilervat. Ook op lange termijn voorkom je zo veel problemen.

Ik denk zelfs, dat als je dit als aannemer in overleg doet met de kopers, je financieel ook nog wel afspraken kan maken. Als je weet dat het daarna gewoon goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Laatst online: 06:22

[Afbeelding]
Eens met @leonlwd
Is vervanging door een reguliere binnenunit van Mitsubishi niet een oplossing met een veel hogere succeskans?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nessio
Fz ellende
1. Bouwer ERA. 500 huizen met probleem
2. Bouwer Verwelius 100 + 200 huizen met probleem
3. Bouwer BAM. 100 huizen met probleem
Ik heb ook gesuggereerd : weg die troep, hydrobox er in. Maar kost natuurlijk meer-> kapitaalvernietiging. Het moet anders kunnen
Nu vervangen ze koelleidingen (kunststof mz koper ), warmtewisselaar ( te klein), circulatiepomp ( te klein) en wat knieen er tussen uit.
En dan moet het goed zijn, geloof er niets van
Geen ME spul.
Ik heb al lang mijn verlies genomen. Er komt een hydrobox. Maar in de tussentijd blijven we bij de aannemer zeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door nessio op 15-12-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Wie wilde IAC inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
nessio schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:14:
Fz ellende
Ik heb ook gesuggereerd : weg die troep, hydrobox er in. Maar kost natuurlijk meer-> kapitaalvernietiging. Het moet anders kunnen
Nu vervangen ze koelleidingen (kunststof mz koper ), warmtewisselaar ( te klein), circulatiepomp ( te klein) en wat knieen er tussen uit.
Geen ME spul.
Ik heb al lang mijn verlies genomen. Er komt een hydrobox. Maar in de tussentijd blijven we bij de aannemer zeuren.
Hoe oud is je woning? Als dat minder dan 5 jaar is hoef je je verlies toch niet te nemen?
Wie wilde IAC inschakelen?
Die man neemt geen nieuwe zaken meer aan geloof ik.
Hij gaat met pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Klopt ja / nee. IAC dhr marcus is vandaag bij mij geweest
DM sturen voor meer info

[ Voor 17% gewijzigd door nessio op 15-12-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Seauleaux schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:30:
Andere vraag: Zien jullie op de foto's van de ICEM die ik in een eerdere post geplaatst hebt grote no-go's die aangepast moeten worden?
Wat is een ICEM? En als je even een linkje naar de post met die foto's plaats vergroot je enorm je kans op bruikbare reacties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Rare en langzame reacties ook bij ons op de hoofdcontroller als thermostaat
Nu staat de hoofdcontroller op 22
Een geijkte er naast 20.5
Ra ra?

Geijkte nu 21,6. Hoofdcontr 22

[ Voor 12% gewijzigd door nessio op 16-12-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
Andrehj schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:17:
[...]

Wat is een ICEM? En als je even een linkje naar de post met die foto's plaats vergroot je enorm je kans op bruikbare reacties...
De ICEM is de unit van Factory Zero met daarin dus de omvormer, warmtepomp en boiler.

Ik heb de foto's gepost in deze post:
Seauleaux in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Andrehj ICEM (Integrated Climate and Energy Module) Vooral grote woorden van Factory Zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een analoge flowmeter zoals in de ICEM is vrij simpel te vervangen door een willekeurig ander merk trouwens, een schakeling om de uitgangsspanning aan te passen aan wat de controller verwacht is niet heel moeilijk.
Met een random microcontroller ertussen kun je 'm ook vervangen door bijvoorbeeld een warmtemeter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:28
Seauleaux schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:17:
[...]

De ICEM is de unit van Factory Zero met daarin dus de omvormer, warmtepomp en boiler.

Ik heb de foto's gepost in deze post:
Seauleaux in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Wat een drama en wat een hoogvliegers van Factory Zero.
Ik zou mijn verlies nemen en er iets fatsoenlijks inzetten alvast. Binnendeel passend op buitendeel met standaard fabrikant regeling. Buitendeel verplaatsen naar de tuin.

De factuur bewaren voor de aannemer en daar reclameren (proberen iig) je wil gewoon geen ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Type woning ?
M2 ?
Epc ?
Tripple glas ?
Etc
De UPM is toch gestuurd vanuit je Mitsubishi en in menu service kan je deze hoger zetten ?
Zit het Y filter ergens ook nog in je systeem ? kan ook verstopt zitten zeker bij nieuwe panden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Upm staat op 5. Maar is de 15-65-130 = te klein
Y filter = vuilfilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
nessio schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:50:
Upm staat op 5. Maar is de 15-65-130 = te klein
Y filter = vuilfilter?
Ik heb even in mijn schuur gekeken, daar ligt een reservepomp maar kon 'm niet vinden.
Die op jouw foto lijkt wel zo uit de ecodan kast afkomstig te zijn en met weinig weerstand zoals een buffervat dichtbij haal je 26 L per minuut.

Y filter is een zeef die via een y constructie in de pijp zit, zie hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU7zFWObK3Jx6fiIhD7JUVsglJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6h3pHsW0SS1jn97kVpaR7mYo.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Klopt die 15-65-130 komt uit de FZ kast In de hydrobox zit een 15-70-130
Filter, ik heb een magnetisch filter zit onderin de FZ unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov
  • Laatst online: 07-07 09:14

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Het lukt mij niet of slecht om een onderhoudsbedrijf te vinden die een onderhoudscontract aan wil bieden. Heeft iemand tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

nessio schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:14:
Fz ellende
Geen ME spul.
Heb je geen NOM certificaat. Daarin staat een garantie van 10 opgenomen voor de energieprestatie. Ik heb dat via Woningborg. Daar probeer ik aanspraak op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Naalroc schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:16:
Wat is dan het nummer van jouw binnenunit, want bij de mijne staat het wèl daarin, maar in jouw signature laat je dat open.....
Waar vind je het typenummer van de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Op de rechter zijkant
en waarschijnlijk ook wel op je rekening als het goed is
Of op je subsidie aanvraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Mafparov Nom certificaat / wat is een garantie van 10?
? Hebben we het over een FZ binnenunit? een nummer aan de zijkant?
rekening / subsidie? Mijn FZ rommel en die van de meeste hier is door een aannemer er in gezet en dan krijg je niets
Ik heb wel een woningborg certificaat, maar de actie moet van de aannemer komen daar FZ failliet is!

Onderhoudsbedrijf : wordt met die troep van FZ wel een dingetje. Hier ook nog door niemand gelukt een bedrijf te vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door nessio op 19-12-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Naalroc schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:38:
Op de rechter zijkant
en waarschijnlijk ook wel op je rekening als het goed is
Of op je subsidie aanvraag...
Die rechterkant staat bij ons tegen een wand. Helaas niet op andere documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

nessio schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:12:
@Mafparov Nom certificaat / wat is een garantie van 10?
? Hebben we het over een FZ binnenunit? een nummer aan de zijkant?
rekening / subsidie? Mijn FZ rommel en die van de meeste hier is door een aannemer er in gezet en dan krijg je niets
Ik heb wel een woningborg certificaat, maar de actie moet van de aannemer komen daar FZ failliet is!

Onderhoudsbedrijf : wordt met die troep van FZ wel een dingetje. Hier ook nog door niemand gelukt een bedrijf te vinden.
10 jaar. Woningborg zegt dat zij de garantie overneemt als de aannemer niet thuis geeft. Dus dat gaan we meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

[Afbeelding]
Heb je wel eens geprobeerd de kabel van de sensor los te nemen en te bekijken wat de installatie dan zegt? En als ik het goed zie dan is het een puls sensor. Die pulsjes moet je ook met een geschikte multimeter kunnen meten. Zo kun je volgens mij bepalen of de sensor wel echt stuk is. Er kan een breuk in de kabel zitten. Deel voor deel moet je het checken. Toen ik mijn installatie voor het eerst zag dacht ik dat het een prototype was wat ze nog door moesten ontwikkelen. Al het kabelwerk is amateuristisch bevestigd en dus kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ze zijn nooit verder gekomen dan een prototype en voortdurend werd er gerommeld met onderdelen.
Er werd gemonteerd wat ze maar te pakken kregen of het goed was of niet. (mogelijk vanwege betalingsproblemen werd er telkens een andere leverancier gezocht)

Wij (100 huizen) hebben de volgende problemen
1. foute koelleidingen (mz koper ipv kunststof)
2. foute warmtewisselaar (te klein)
3. foute circulatiepomp (te klein)

Ik twijfel ook aan de 3-wegklep en alles is met knieën en dunne leidingen uitgevoerd.
Het is een amateuristisch zooitje.
Met als gevolg : niemand wil het onderhoud doen.

[ Voor 8% gewijzigd door nessio op 25-12-2023 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-07 21:34
Ik zit zo de posten te lezen om te weten te komen in wat voor pakket de bewoners zitten met een Factory Zero installaties. Ik lees best veel drama's waarvan ik denk hoe is dit allemaal berekend? Een flow van 0,5ltr/ min en dan andere pompen proberen met de hoop dat het beter gaat.
Kunnen de bewoners niet een collectief gaan vormen naar de diverse aannemers? Welke installateurs hebben deze prefab units geïnstalleerd? Ook bij de installateur moest er een lampje gaan branden dat deze installaties niet gingen werken.

Zijn op dit platform mensen die een beetje geprobeerd hebben om in de software te komen of weten wat er is toegepast? Hoe werkt de installatie softwarematig? Het mooiste is ombouwen zodat alles in eigen hand is i.p.v afhankelijk te zijn van een externe cloud partijen. Ik heb het bij Daalderop ook gezien waar het Spilder systeem in de cloud werkte van een externe cloud partij. De partij is ermee gestopt en de gebruikers hebben een systeem wat voor de helft niet meer bruikbaar is.

Ik heb begrepen dat de Mitsubishi Ecodan verbonden is met de FZ regeling. Een Mitsubishi Ecodan kan ook verbonden worden met de MELcloud van Mitsubishi. Zijn er bewoners die dit al eens geprobeerd hebben? Ik heb de handleiding gelezen van de MELcloud en gezien dat dit mogelijk hobbels met zich meebrengt.

[ Voor 51% gewijzigd door andre75 op 02-01-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@baron. Mijn systeem is sowieso niet jofel door die FZ rommel. Ik heb maar een flow van 11L/m. De boel werd ook niet goed warm
Maar vanaf Kerstmis aan het testen
Geen thermostaat maar vaste Ta, telkens sessies van 3 dagen.
Gestart met 27gr geen effect
28gr idem 29gr overgeslagen
30gr wel effect. Alle kamers bereiken nu de gewenste temperatuur.
Wp pendelt nog wel vaak, maar ik zie ook runs van 2 uur
Vanavond teruggezet naar 29gr.
Eens kijken of ie dan de boel op temperatuur kan houden

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste