Misschien niet helemaal gerelateerd aan de warmtepompen van Factory Zero, maar wel degelijk aan de ICEM, aangezien de ventilatie hierin geïntegreerd zit.
Inmiddels ben ik met de warmtepomp redelijk tevreden na het aanpassen van de omkasting en het wijzigen van de instellingen, maar ik ben absoluut nog niet tevreden over het ventilatie gedeelte.
Na het faillissement van Factory Zero is er bij ons een BeNext gateway en een 4-standen afstandsbediening geplaatst en deze verzorgd nu de automatische CO2 en luchtvochtigheid gestuurde ventilatie (tussen 110 en 275 m3/h). Met de afstandsbediening kunnen wij het systeem overrulen.
Stand 1: automatisch tussen circa 110 en 275 m³/h
Stand 2: 150 m³/h
Stand 3: 250 m³/h
Timerstand: per keer drukken 10 minuten maximaal debiet, daarna terug naar automatisch
Bovenstaande werkt naar tevredenheid.
Hieronder de zaken waar ik niet blij mee ben.
Ik heb het idee dat het verbruik van onze ventilatie unit vrij hoog is:
Laagste stand ongeveer 110 m3/h debiet, 30 Watt verbruik, 68 Pa aanvoerdruk.
Hoogste stand ongeveer 250 m3/h debiet, 175 Watt verbruik, 400 Pa aanvoerdruk.
Verder hebben we veel last van overspraak tussen de slaapkamers onderling en tussen woonkamer en slaapkamers. Daarnaast is het gebrom van de ventilatie continu aanwezig in huis. Gebrom is niet continu, maar onregelmatig/horten en stoten.
Vorige maand is er onderhoud gepleegd aan de unit, lagers en ventilatoren zijn goed en de filters zijn vernieuwd.
Binnenkort gaan wij een dakkapel laten plaatsen en in de kamer die dan ontstaat wil ik een inblaasventiel plaatsen. Ik moet dus toch aan de hobby met het ventilatie systeem en dit lijkt me een uitgelezen kans om de boel te optimaliseren.
Hier wat foto's van de huidige situatie:
De ventilatie box staat vrij laag in zn "stoel" en de leidingen van de unit naar de kanalen zijn helemaal uitgevoerd in flex-slang. Deze zitten echter vol met knikken en bochten en zorgen zo voor veel weerstand. Ook zijn de slangen korter dan de door Brink geadviseerde 1.5 meter om te kunnen dienen als geluidsdemper. De slangen moeten elkaar ook kruisen na de unit om bij de juiste aanvoer- en retourbuis uit te komen.
Hebben jullie tips voor mij om dit systeem te verbeteren?
Wat ik nu zelf van plan ben is het volgende:
Eerst proberen de unit wat hoger te plaatsen in zijn stoel, zodat ik ruimte krijg voor een vaste spiro 90 graden bocht.
Deze bochten niet naar de zijkant (rechts) van de unit richten, maar naar de achterkant.
Vervolgens vanaf de bocht onder de unit met flex-slang richting de muur, dan weer een 90 graden vaste spiro bocht, gevolgd door flex-slang horizontaal over de muur achter de unit. In de hoek dan weer met een 90 graden vaste spiro bocht en flex-slang richting de aanvoer- en retourbuizen rechts van de unit.
Ergens in dit nieuwe aanvoertraject wil ik dan een Y- of T-stuk plaatsen voor de aftakking naar het nieuw te realiseren aanvoerventiel in de zolderkamer. Ook een extra T-stuk om de technische ruimte waar de warmtepomp staat af te zuigen. Zo blijft het systeem in balans, ik zal de ventielen opnieuw in laten regelen na de werkzaamheden.
Zou 125 mm spiro genoeg zijn voor de aftakking naar de nieuwe kamer? En moet ik hier dan ook nog een stuk flex-slang in plaatsen? Totale lengte van deze aftakking zal zo'n 4 meter zijn vanaf de technische ruimte, via de bergzolder naar de nieuwe kamer.
Kan het kwaad om zo'n "omweg" te introduceren? Ik denk dat uiteindelijk de weerstand in de kanalen minder wordt door vaste bochten te gebruiken. Ook heb ik straks in totaal meer lengte aan flex-slang waardoor hopelijk het geluid meer gedempt wordt.
Voor het gedeelte boven de ventilatiebox naar buiten wil ik geïsoleerde spirobuis gaan plaatsen, om de weerstand te verminderen.
De aanvoer en de retour komen beide uit in de Ubbink dakkast, ik vrees dat ik daar weinig aan kan doen. Het trekt me nog niet echt om een nieuwe dakdoorvoer te gaan plaatsen.
Eventueel kan ik dan later nog bij de woonkamer en slaapkamers overspraak/inno dempers plaatsen achter de ventielen.
Sorry voor de lange lap tekst en alvast bedankt voor jullie reacties!
Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)