Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Die 19° die op de display staat (dat is trouwens dus de thermostaat in de woonkamer beneden), is dat zeker weten de watertemperatuur? Ik heb eens gelezen dat het toch de gewenste kamertemperatuur is. Ook geeft ChatGPT dat aan als je een foto stuurt van de display , maar jullie weten natuurlijk beter. Omdat de druk meter aangeeft dat er bijna geen druk boven is en de huisbewoner meerdere keren geadviseerd kreeg om de waterpomp niet verder te belasten met koelen tot hij aangevuld is, heeft hij hem dan ook gisteravond op de verwarming stand teruggezet en de temperatuur heel laag gezet zodat hij even niet meer hoeft te verwarmen of koelen. Het was vanochtend nog steeds lekker 21° beneden. En sinds gisteravond staan de drukmeters zowel beneden als boven op rond 1.2 bar vreemd genoeg, dus niet meer heel laag.
Dat hij daalde tijdens koelen, en misschien deed hij dat ook in de winter tijdens het verwarmen maar dat hebben ze niet gezien, laat dit dan toch zien dat er gewoon bijna geen druk is en naar boven niks wordt gestuurd en verdeeld? dus geen flow is naar de kamers? Heeft hij het goed gedaan om het systeem nu met rust te laten totdat er meer water bij is gevuld? want monteurs waren afgelopen jaren meerdere keren langsgekomen ook om bij te vullen minstens een keer, dus er kan misschien een lekkage weer zijn.
Nu is het de komende tijd niet zo heel warm dus koelen hoeft eigenlijk niet maar stel dat het weer warm wordt en hij wilt weer de woonkamer wat koelen als het weer 25c wordt binnen, en dan dat hij hem niet op 19c maar 22/23c zet om maar een of enkele graden te laten koelen, en hij zet de koeling weer aan, kan dan die lage druk er echt voor zorgen dat de wp of het systeem verder in de soep draait of veel beschadigd ? En er is dus zeker behoefte om het bij te vullen toch als we kijken naar de druk meter? Maar waarom dat het nu wel rond een bar staat? Misschien is dit lagedruk probleem al jaren zo maar ze hebben de drukmeter pas een week in de gaten. De andere temperatuurmeter ernaast staat sinds gisteren op bijna 25°. En dan hopelijk dat als hij weer bijgevuld is er dan genoeg druk is om boven wat meer te koelen. Als het daar al een paar graden koeler wordt zijn ze al blij, het zal inderdaad niet als beneden afkoelen, maar 24° in de slaapkamer boven is wel warm nu.
[ Voor 5% gewijzigd door mennoza op 28-07-2025 16:43 ]
Als de druk zo sterk varieert is er iets mis met het expansievat.mennoza schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:29:
Want: de drukmeter boven op de verdeler staat dus al een paar dagen op 0.3 bar, en zakt zelfs naar 0.1 soms, maar meestal op 0.3. maar vreemd genoeg ook af en toe naar een half en zelfs 1 bar, maar dit duurt kort. Vaak staat ie dus heel erg laag en moet er wss wat bijgevuld worden maar dat kan dus pas over een aantal weken als de monteur er weer is.
Maar waarom heb je een monteur nodig om water bij te vullen? Mag je dat als huurder niet zelf?
Wat nou, als je in plaats van mijn vorige post in twijfel te trekken, eens de gebruiksaanwijzing zou lezen? Daarin staat gewoon uitgelegd wat de waardes op de display betekenen.Die 19° die op de display staat (dat is trouwens dus de thermometer in de woonkamer beneden), is dat zeker weten de watertemperatuur?
Daar klopt iets niet, maar dat heeft zoals al eerder gezegd niets met je problemen te maken.Ik heb eens gelezen dat het toch de gewenste kamertemperatuur is. Omdat de meter aangeeft dat er bijna geen druk boven is en de huisbewoner meerdere keren geadviseerd kreeg om de waterpomp niet verder te belasten met koelen tot hij aangevuld is, heeft hij hem dan ook gisteravond op de verwarming stand teruggezet en de temperatuur heel laag gezet zodat hij niet hoeft te verwarmen of koelen. Het was vanochtend nog steeds lekker 21° beneden. En sinds gisteravond staan de drukmeters zowel beneden als boven op rond 1.2 bar vreemd genoeg, dus niet meer heel laag.
Ondertussen heb je weer een ontzettend lang verhaal getypt, maar op het grootste probleem in de installatie, namelijk dat er volgens mij momenteel geen thermostaat is die de temperatuur regelt (en de WP zich dus kapot aan het pendelen is), ga je in het geheel niet in...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat weet ik niet, want ik ken de installaties van FZ niet.mennoza schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:37:
Bijvullen willen ze echt door de monteur laten doen. En waar is eigenlijk de expansievat
Dat moet een monteur doen., wat kan het probleem dan zijn en hoe kunnen we dat checken / repareren?
Dat zie je doordat de WP buiten steeds aan en uit gaat, en binnen zie je dat door dat steeds een play en pauzetekentje elkaar bij het koelsymbooltje afwisselen. Je kunt het ook zien aan het stroomverbruik, desnoods via je slimme meter.En dat er geen thermostaat is die de temperatuur regelt (en de WP zich dus kapot aan het pendelen is), hoe kunnen we dit controleren want we weten het eerlijk gezegd niet.
Tip: Koop deze: https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 51% gewijzigd door mennoza op 28-07-2025 17:57 ]
Het expansievat bij FZ is een zilvergrijze platte doos onder / voor de boiler.
De vulkraan zit in het midden van de unit onderaan waar de circulatiepomp zit. Monteur is onzin, zelf doen.
Zijn de kunststof koelmiddelleidingen vervangen door koper? Zo nee, meteen stoppen met koelen want die zijn ongeschikt. Er is dan kans dat leidingen ploffen.
Verhuurder wil koeloptie niet : energieprestatiegarantie?
Want koelen kost stroom.
Meer of minder druk : lucht in leidingen.
Vullen, vullen en elke groep ontluchten. Wp op 25gr dan gaat circulatiepomp draaien of handmatig pomp starten in servicemenu.
[ Voor 23% gewijzigd door nessio op 28-07-2025 18:56 ]
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
En ja, ze hadden iets met koper vervangen inderdaad ze waren daar de hele dag mee bezig, omdat er een storing zou zijn toen volgens mij.
En dat kan inderdaad de reden zijn waarom verhuurder de koeloptie niet aan liet doen. Zullen ze er wat van zeggen als ze er achter komen dat het aan is gezet? Mag dat wel überhaupt? En kunnen ze wel achter komen op afstand?
Je kunt het zien aan Ta en Tr.
verwarmen Ta is hoger dan Tr. Bij koelen is het omgekeerd. Bij FZ werd dit gelogd op de NAS.
De hele geschiedenis konden ze uitlezen.
Wij hebben een koophuis, dat ligt dus anders.
Ik heb meteen de antennes en simkaart verwijderd.
Reden : Fz wilde geen privacyovereenkomst tekenen.
En wij zitten met de ellende.
[ Voor 13% gewijzigd door nessio op 28-07-2025 19:12 ]
Er was een gele knop “ nachtventilatie”
Daarmee kon je handmatig de bypass open zetten.
Bij automatisch is de bypass ingesteld op 24gr uitstromende lucht. Oftewel ding gaat bijna niet open.
Wat doet de wtw nu : hij verwarmt de inkomende lucht zoveel mogelijk naar de temperatuur van de uitstromende lucht. Dus warmt ie de boel lekker op😰
Waarom 24 gr : in de winter zou die bij lagere temperaturen tegen de wtw in staan te werken.
-
Voorwaarden voor openen bypass:
1. Temperatuur moet boven 8gr zijn
2. Temperatuur inkomende lucht moet lager zijndan uitgaande lucht.
3. Temperatuur uitstromende lucht moet hoger zijn dan ingestelde temperatuur ( standaard 24gr)
Aan alle 3 voorwaarden moet worden voldaan.
-
Met die knop op de tablet kon je dat overrulen.
-
Er zijn 2 andere mogelijkheden
A. Brink air control ( prijzig)
B. Als er een wifimodule op de wtw zit een account aanmaken bij : brink-home.com
Wtw koppelen aan internet ( staat dan op binnenkant deur wtw en in handleidingen)
C in de voorjaar temperatuur bypass instellen op 21gr met geen hysterese en bij start stoken weer naar 24gr
Handleidingen staan op internet
-
Geen wifimodule: dan ben je de sjaak en heb je maar een half brink wtw systeem ( net als de wp is ook maar half systeem)
Huis is nogal groot dus co2 stijgt maar heel langzaam
Zo ja dan heb je wifi. Zo nee dan heb je een uitgeklede flair versie speciaal gemaakt voor fz.
Rijtje, oppervlak, energielabel, welk project, etc?
Project 40 woningen voor woningbouwvereniging
Aannemer was Verwelius. Opgeleverd eind 2022 / begin 2024.
Ik woon in een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming. Dit jaar voor het eerst de vloerkoeling van mijn Factory Zero WP geactiveerd. Ik heb vloerverwarming op drie woonlagen en dus ook koeling. Mijn vloerbedekking is pvc laminaat met een lage K waarde. Daar heb ik wel op gelet.pascallj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:01:
[...]
Het kan ongetwijfeld beter met een andere vloer, dat geloof ik zo. Alleen de Ecodan wil toch niet veel lager gaan dan 25 als ik de ervaringen in dit topic lees (als de Room Adapt hier goed is ingeregeld gaat het nog wel eens terug naar 24), dus of het in de praktijk ook echt veel beter kan weet ik niet.
Het gaat er mij meer om dat stellig zeggen dat laminaat met lage temperatuur vloerverwarming "niet geschikt" is, mensen onnodig afschrikt naar een WP met vloerverwarming. Dit is zo'n beetje de enige betaalbare vloer die in een huurwoning goed te leggen is. Het kan misschien ietsjes comfortabeler met andere vloeren maar het is prima te doen.
Koelen is misschien een ander verhaal alhoewel het er ook hier voor zorgt dat het huis zeker een paar graden kouder blijft dan wanneer ik het niet doe: meer mag je denk ik ook niet verwachten van vloerkoeling.offtopic:
Mijn oude koelkast met een verbruik van meer dan 400 kWh per jaar de deur uit doen heeft denk ik meer effect ..
De watertemperatuur is door de monteur op 18 graden afgesteld. Dat is om condens op de leidingen te voorkomen. Ook bij die temperatuur zie je veel pendelen. Maar mijn huis zit na een paar dagen op 20 graden kamertemperatuur. Dus heb ik nu de koeling in de nacht uitgezet en de kamerthermostaat op 23 graden. Voor in de zomer is dat voor mijn huis een prima temperatuur.
Ik heb er ook wat dingen mee getest. Je kunt op internet de dauwpunttemperatuur vinden. Wanneer die op een bepaalde dag 12 graden is kun je rustig je watertemperatuur verlagen zodat je minder last van pendelen hebt en daarbij ook sneller koeling waarneemt. Maar die dauwpunttemperatuur is niet stabiel. Als de buitentemperatuur oploopt dan doet de dauwpunttemperatuur dat ook. En als die in de buurt van je waterttemperatuur komt krijg je condens op de leidingen of in je vloer. 18 graden watertemperatuur wordt als een veilige instelling beschouwt maar is dat niet echt helemaal. Bij erg warm weer loopt ook de dauwpuntstemperatuur op en krijg je ook dan condens op je leidingen of in je vloer. Beter is daarom om een temperatuurmeter aan te schaffen die de dauwpuntstemperatuur in huis kan meten. Dan kun je de watertemperatuur daarop aanpassen. Nog beter is een dauwpuntsregeling te laten plaatsen zodat je nooit last van condens in je vloer krijgt. Want dat wil je niet. Die regeling past de watertemperatuur automatisch aan de dauwpuntstemperatuur aan.
Voor deze winter geef ik mezelf wat huiswerk. Ik wil de leidingen dampdicht isoleren zodat er geen warmteverlies optreedt en er ook minder makkelijk condens op ontstaat. En ik wil uitzoeken hoe een dauwpuntsregeling in te passen is op de controller. Tips zijn welkom.
Hoe los je die error 11 op? Daar blijft die hier nu een week ophangen. Al meerdere keren de kabel eruit getrokken. Maar geen succesdryroasted schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:00:
[...]
Breman helpt ons ook in Schiedam (ingehuurd door de woningcorporatie Woonplus) n.a.v. de FZ installatie in elk appartement hier. Geen klachten over het bedrijf en ben positief te spreken over hun personeel.
Beide partijen hebben een derde ingehuurd voor analyse omtrent de situatie en "the way forward". Ondertussen kunnen ze het verbruik etc. weer online opvragen en ze verwachten begin zomer met een plan te komen.
Nogsteeds wel vaak U2 storing & code 3 of 11 error op het bedieningspaneel, c'est la vie. Nu ook meerdere mini lekkages gehad op slecht gemonteerde plekken / verkeerd materiaal gebruik, gelukkig wordt dit ook door Breman opgepakt.
Probeer eens in het groepenkastje van de ICEM de schakelaar met het label ventilation even om te zetten. Volgens mij restart dan de gateway, die wordt gevoed vanaf de ventilatiegroep. Bij mij startte het display daarna meestal wel weer goed op.TDCCBB schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:21:
[...]
Hoe los je die error 11 op? Daar blijft die hier nu een week ophangen. Al meerdere keren de kabel eruit getrokken. Maar geen succes
Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)
Goud! Dank je. Het werkt weer.Seauleaux schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:50:
[...]
Probeer eens in het groepenkastje van de ICEM de schakelaar met het label ventilation even om te zetten. Volgens mij restart dan de gateway, die wordt gevoed vanaf de ventilatiegroep. Bij mij startte het display daarna meestal wel weer goed op.
Zoals in de handleiding beschreven probeer ik de MRC los te krijgen van de backplate:
/f/image/JfUpU8qgPlkQBfrhxV2yJjVU.png?f=fotoalbum_large)
Hij komt niet los en ik twijfel of FZ hier ook niet een eigen oplossing voor bedacht heeft zodat bewoners niet zelf gaan knutselen.
WP: Ecodan PUHZ-SW50
Mooi, geen dank!
Bij ons project zijn de schermen door de aannemer bij elk huis weggehaald en is de hoofdcontroller als thermostaat in de woonkamer geplaatst.
Om toch inzicht te houden in verbruik/opwekking en om de ventilatie CO2 en luchtvochtigheid gestuurd te houden heb ik gekozen voor de gateway van BeNext.
Draait de installatie verder wel naar wens bij jullie? Hier zijn alle slangen en de platenwisselaar inmiddels al vervangen.
Ook is de buitenunit aangepast zodat er geen luchtkortsluiting meer is.
Nu draait het redelijk.
Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)
Ik heb er nu zelf een ESPhome gekoppeld via Modbus waarmee ik de warmtepomp kan monitoren/bedienen. Ik gebruik home assistant om de warmtepomp te bedienen via de ESPhome. (verwarmen/koelen, temperatuur) Via de modbus lees ik ook de kwh meter uit (ABB B23) om het verbruik te monitoren.
/f/image/ApTk2ib41EytLjAwKuplyCAO.png?f=fotoalbum_large)
Maar ik wil nu graag van dat zwarte FZ kastje af. Bij ons heeft de aannemer alles laten zitten. Het systeem wordt verder niet meer onderhouden en levert alleen maar security risico's op. Ik wil al het niet beheerde vervangen.
WP: Ecodan PUHZ-SW50
Verwelius? Maricken?Seauleaux schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:46:
[...]
Mooi, geen dank!
Bij ons project zijn de schermen door de aannemer bij elk huis weggehaald en is de hoofdcontroller als thermostaat in de woonkamer geplaatst.
Om toch inzicht te houden in verbruik/opwekking en om de ventilatie CO2 en luchtvochtigheid gestuurd te houden heb ik gekozen voor de gateway van BeNext.
Draait de installatie verder wel naar wens bij jullie? Hier zijn alle slangen en de platenwisselaar inmiddels al vervangen.
Ook is de buitenunit aangepast zodat er geen luchtkortsluiting meer is.
Nu draait het redelijk.
Hier zijn de slangen allemaal aangepast. Buitenunit niet. De normale tablet display heb ik nog hangen, alleen het energie verbruik wordt nu niet meer bijgehouden op de display. Dat was een factory zero ding. En af en toe dus een gekke error dat die display het niet meer doet
Ik moet me echt nog verdiepen in of het beter afgeregeld kan worden, zeker na dit topic te lezen. Maar heb werkelijk geen idee waar te beginnen.