De oorzaak daarvoor staat ergens in die enorme lap tekst hieronder: Er ligt daar een laminaatvloer. Dat isoleert enorm en gaat dus slecht samen met vloerverwarming, en al helemaal met vloerverwarming in combinatie met een warmtepomp, die het beste rendement geeft bij een lage watertemperatuur.
Hier merk je het enorme kennistekort bij (ook) de verhuurder. Die had de huurder er op moeten wijzen dat laminaat hier niet geschikt is.
Een monteur heeft toen de watertemperatuur meen ik verhoogd via de display/thermostaat waardoor het wel ietsje warmer werd.
Onlangs zei een monteur dat er ook een koeling optie was, maar die niet was ingeschakeld omdat de woningbouwvereniging dat zo zou hebben besloten (waarom zetten ze het niet gewoon standaard open?), maar hij kon het wel voor hun openzetten omdat het systeem er wel was. Kan dat trouwens een probleem worden als de woningbouwvereniging erachter komt? De monteur zou het niet doorvertellen. En kunnen ze erachter komen door bijvoorbeeld hun systeem op afstand ? En als zij de koeling activeren, slijt het systeem dan sneller? Ze willen eigenlijk geen problemen met de woningbouwvereniging maar het is gewoon te warm thuis in de zomer. Maar nu hebben ze het toch laten activeren, de monteur heeft het in snel gedaan, boven in de technische ruimte was die even bezig en hij zei dat het geregeld was.
Pas na ongeveer twee dagen zakte de woonkamer temperatuur beneden van 24° naar 21°, dat is nu al langer zo dus kouder wordt het niet. Wel genoeg gelukkig. Is dat trouwens ook normaal, dus kan je het bijvoorbeeld niet 19° maken binnen? vloer voelt goed koud. Monteur zei zet de thermostaat niet lager dan 19c, anders zouden er problemen zoals waterlekkages of condens ofzoiets kunnen ontstaan. Je ziet vaak op de display dat hij aan het koelen is en soms op de pauzestand gaat. Omdat de gewenste temp 19c is ingesteld, moet hij dan niet de hele dag werken en belast je het systeem zo niet teveel? Want hij is wss de hele dag aan het werken /koelen om 19c te halen? kan dat geen kwaad?
De
watertemperatuur, niet de
ruimtetemperatuur staat op 19 graden. Dat is overigens erg hoog voor koelen. Die WP zal wel ontzettend pendelen, want ik geloof er niks van dat ie zijn minimum vermogen zo kwijt kan (dat geeft het pauzetekentje ook aan). Dit zal er mede de reden voor zijn dat de verhuurder dit niet aan heeft gezet.
Verder heb ik het idee dat er nu helemaal geen thermostaat is, dus de WP staat 100% van de tijd te pendelen op die watertemperatuur van 19 graden. Ik zou dat eens aan die monteur navragen, want zo pendelt de WP zichzelf kapot.
Kun je een foto van de thermostaat in de woonkamer posten?
Tip: Zoek eens in het
Ecodan topic op de termen Koelen, Dauwpunt, Pendelen en Afgifte. Daar is dit allemaal al erg vaak aan de orde geweest. Als jij (of je kennis, waarom post hij dat eigenlijk zelf niet? Heeft ie geen internet?) dat eenmaal goed doorgelezen hebt, snap je waar je het over hebt.
Nu is er een ander probleem, zoals het in de winter boven niet goed warm wordt, wordt het boven ook niet koeler. Het is nog steeds warm in de kleine kamers, rond 23.5°. Laminaat vloer voelt een beetje koel, niet zoals beneden.
Logisch. Koele lucht valt naar beneden. De benedenverdieping wordt dus van onder en van boven gekoeld, terwijl boven de meeste warmte vanuit het dak krijgt, en de kleinste koelcapaciteit heeft. En dan ligt daar ook nog die isolerende laminaatvloer op.
De monteur adviseerde daarop de verdeler beneden woonkamer en keuken dicht te draaien en maar twee slagen open te draaien, zodat er meer druk/ flow naar boven zou gaan, maar na enkele dagen proberen is het nog steeds even warm boven. Hierop de verdelers beneden bijna helemaal dicht gedraaid en een halve slag open gelaten. De boven verdelers zijn uiteraard bijna allemaal helemaal opengedraaid, alleen de badkamer en een kamer die niet hoeft gekoeld te worden is dichtgedraaid. Maar het blijft dus nog steeds warm boven.
Reden zie boven.
Wel is de woonkamer temperatuur nu een half graden warmer geworden dus waarschijnlijk koelt hij hier dus minder maar nog steeds niet genoeg flow naar boven lijkt het. Of zou het komen doordat het thuis natuurlijk goed geïsoleerd is en het systeem nu minder werkt omdat het al best koel is beneden en waardoor je boven het verschil nog niet gaat kunnen merken omdat het systeem niet echt aan het werk is en jouw afstelling van de verdelers nu niet nog te merken is. Als dat zo is, misschien even de ramen en de deuren opendoen beneden zodat de temperatuur stijgt en het systeem weer meer gaat werken en hopelijk boven koelt?
Boven koelen werkt gewoon erg slecht via de vloerverwarming. Als je boven echt wilt koelen moet je op de bovenste verdieping een airco in het trapgat hangen.
En we zien twee meters op die verdelers, daarop staat sinds dagen op 19c en op de andere meter ongeveer 0,6 Bar, dit was vorige week wel 0,9 trouwens, maar is dit niet te laag? Ik lees op internet dat het rond 1.5 moet staan.
Zal dit het probleem zijn dat het boven niet goed verwarmd en koelt? is dit standaard zo ingesteld door fz? Hoe kunnen zij het boven koeler krijgen? Moet de bar/druk dan omhoog? Als iets bijgevuld moet worden (ik las water op internet?) kunnen zij het zelf doen of beter weer die monteur langs laten komen? Die kan mogelijk pas na de zomer komen en dat is misschien al laat.
De druk heeft met je probleem niks te maken, maar is wel erg laag. Even water bijvullen dus. En als de druk dan weer daalt is er ergens een lek en moet je de verhuurder bellen.
De reden van het niet warm/koud worden heb ik hierboven al uitgelegd.
Mijn conclusie: Als er geen thermostaat is die de temperatuur regelt (en ik denk dat dat nu zo is), dan pendelt de WP zichzelf momenteel kapot. Je kennis (en die monteur) hebben t.z.t. wat bij de verhuurder uit te leggen...
En de SWW temperatuur staat ook erg hoog. Dat zorgt voor een onnodig hoog energieverbruik. Voor tips, zie:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
[
Voor 4% gewijzigd door
Andrehj op 28-07-2025 09:18
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.