Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:50
Dat zou bij ons wel eens het geval kunnen zijn. Dat ze op het achterpaneel schuim hebben geplakt rond het rooster wat dus tegen de Bu drukt.
De kap van de buren bleef op de hoogwerker. Ik heb er nooit een beneden gezien.
Maar in het weekend van 15/16 feb ga ik kijken.
De kap bestaat uit een achterpaneel, 2 zijpanelen, voorpanel en deksel.
Hier maken ze eerst het rechter zijpaneel los, dan het achterpaneel, dan het deksel en linkerpaneel en voorpaneel laten ze aan elkaar.
De aannemer heeft hier permanent een hoogwerker staan want de problemen blijven maar doorgaan.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Bu is nu al sinds 16.00 maar 1 gr en ik heb nog steeds geen defrosts terwijl het wel vochtig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:14
nessio schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:14:
Bu is nu al sinds 16.00 maar 1 gr en ik heb nog steeds geen defrosts terwijl het wel vochtig is
Hier heeft hij van 07.00 tot 12.00 uur weer vol gas gedraaid. Om 13.00 uur SWW run. Hoop defrosts ook weer, kan niet wachten tot ze de aanpassingen aan de schoorsteen hebben gedaan!

Warmtepomp heeft vandaag voor verwarmen 7 kwh verbruikt en 22 kwh warmte opgewekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pK-KwSQiaOd9BvBjLUmwQpVZAXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdtc9LXYNMae940Tpz7fLOZj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AtqOJ7YAS2QLND-5_fcTv5Xi6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqRgs7Q9sTl2YHhiYAL5PSxd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0LIRGV9RiOcL_hjvRlF8LJ8qRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqgJgjLnIjXP6QqkoA9HKm60.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiuJlAxNiPZqXLOpezWwobwcwvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpN525XTyWheAcYQ8tAQN37T.jpg?f=fotoalbum_large

Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Vandaag zal ik wel 16kW verstoken.
Een lange run van 0.00 tot 16.00 ta 26 tr 24
Daarna ta 27 tr 24. Maar Bu is nu -1.
Maar het blijft continue 21,5 tot 22 in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mils
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:01
Ik ben bang dat dat meer de uitzondering is dan de regel. @nessio

Onze schoorsteen is geplaatst in 2020, een paar jaar eerder als bij jullie. Mogelijk heeft Ubbink nog tussentijdse aanpassingen gedaan. Of is er nog een verschil in formaat tussen de geleverde phuz en suz?

Ik zie continue temperatuurdalingen bij een run.

[ Voor 25% gewijzigd door Mils op 01-02-2025 06:59 ]

WP: Ecodan PUHZ-SW50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Mils dan heb jij er zeker last van, heel duidelijk als jij temperatuur dalingen ziet
Ik heb geen monitoring, gaat dus via controller. Helemaal betrouwbaar is dat niet.
Ik heb de bouwtekening van die ubbink decorio. Ik heb wel het verhoogde model anders past onze Bu er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Pas vannacht om 4.00. Eerste defrost
Gister geen defrosts. Een lange run. Maar cop is 3,4. Verbr 16 prod 54. Bijna continue ta 26 tr 24. Ga twijfelen aan die schoorsteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
nessio schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:02:
@Andrehj Vandaag bij een van de andere buren een bericht op de buurtapp dat hij al sinds december voortdurend de storingscode LB krijgt. Ik heb geen gegevens maar de aannemer zegt dat de de druk te hoog is door een te hoge flow en daarom gaat hij een kleiner circulatiepomp plaatsen.
Die aannemer is niet helemaal lekker. Volgens de service manual is een te kleine waterflow juist de meest waarschijnlijke oorzaak van deze storing. Alle hints die erin staan gaan over het verbeteren van de flow. Als je hiervoor een kleinere pomp wil monteren heb je echt niks van je vak begrepen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OI26TgTUyynLm5Sh9TfQDI9TV9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4mAv6Ya93ruSZGptIPGOvoDZ.png?f=fotoalbum_large

En zelfs al zou je een kleinere flow willen, dan ga je toch geen nieuwe waterpomp plaatsen? Dan zet je toch de bestaande pomp wat langzamer? Of gaat dat met die besturing van FZ niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 01-02-2025 09:09 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ja hoor, dat kan. Gewoon 1-5. Maar mogelijk moet je dan de modbus uit te procon halen of de verbinding verbreken ( is heel simpel want alle modbus kabeltjes = 3 nml procon/wtw/ fz besturing zitten aan elkaar geknoopt met tape er om heen).
De wtw had ik meteen los gehaald in 2022 daar rh/co2 sensor niet werkten ( draait los, besturing via account en draadloze zenders)
Procon in mei 2023 ( FZ failliet). Ecodan draait sinds die tijd ook los.
Wel maak het bij de pompstand bij sww niets uit ( altijd 26l) Bij vw wel, die staat op 5 = 16/17. Bij 4 = 14/15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
pomp instellingen kunnen niet via procon worden aangepast, daarvoor hoef je de procon dus niet af te sluiten.

De FZ zooi moet je denk ik zien als schil om de wp heen. Dus hij praat via de procon met de wp om die aan te sturen. Onderliggend draait gewoon mitsu software en firmware. Je kan dus alles aanpassen, alleen heb je kans dat bepaalde dingen dan via de procon weer terug gezet worden. Maar @nessio draait dus nu bij wijze van spreken stand alone unit die alleen op het dak staat.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
De uitvoerder en het bedrijfje wat hem assisteert hebben er totaal geen verstand van. Bij mij komt hij er niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@xoror klopt.
Buitenunit is origineel
Binnen heb ik:
Originele ftc6
Losse warmtewisselaar tegen het dak
Losse driewegklep bij de boiler verstopt
Circulatiepomp onder de ftc6 met daarachter magnetische vuilafscheider
En half onder de boiler zit een plat drukvat.
En nog een kastje op batterijen van landis&gyr waar je allerlei dingen op af kunt lezen ( ook de flow). O ja, deze was ook via de modbus gekoppeld.
Allemaal beetje rommelig aan elkaar geknutseld.
-
Het fz spul heb ik voor de winter ook verwijderd. Alleen het stoppenkastje is op de rail blijven zitten
1 stop voor wp
1 stop voor wtw en mogelijk ( driewegklep, circulatiepomp, etc)
1 stop voor dompelement

[ Voor 53% gewijzigd door nessio op 01-02-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux waar woonde je ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Andrehj @xoror
Vandaag weer temperatuur gemonitord via controller tijdens sww run

12.45 +10gr start sww run, boiler 14gr
12.52 + 9gr
13.11 + 8gr
13.17 + 8gr
13.26 + 9gr
13.32 + 8gr
13.39 + 9gr stop sww run, boiler 51gr
-
Ik zie dus wel een significante daling in temperatuur (verdacht dus)
Want dat kan dus ook bij een vw run aan de hand zijn.
Wat is jullie mening
Moet eigenlijk gaan monitoren.
Alleen nu geen tijd om dat te installeren

[ Voor 20% gewijzigd door nessio op 01-02-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
niets zinnigs over te zeggen zonder meer logging. Maar is wel een indicatie die daling.

waarom plug je niet de procon (zonder FZ) in en lees je via modbus de waarden uit. Is uiteindelijk minder tijd dan bij je unit staan en waarden opschrijven. Die kan je dan weer eruit trekken bij discussies met de aannemer voor garanties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Hoe ik dat zelf via de modbus kan heb ik geen verstand van. Tekort kennis.
Kan dan beter later zo’n home assistant + esp…met wifi kopen. Als dat plug en play is, is dat simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
nessio schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:42:
Hoe ik dat zelf via de modbus kan heb ik geen verstand van. Tekort kennis.
Kan dan beter later zo’n home assistant + esp…met wifi kopen. Als dat plug en play is, is dat simpeler.
Mitsubishi warmtepomp besturen met procon, ESPHome moet je nog steeds een esp of pi hebben met modbus lezer. dan kan je idd net zo goed voor plug and play gaan met de esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@xoror dat dacht ik al. Als ik iets ga doen, ga ik voor plug and play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mils
Momenteel maak ik gebruik van de procon in combinatie met esp32 + rs485 module en HA.

Ik heb heb daarvoor gekozen omdat ik dan ook tegelijkertijd de ABB B23 kwh meter kan uitlezen voor het verbruik van de WTW, WP Booster en de WP.

Als het goed is heb jij deze ook @nessio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veI4c6R8jSf34IHlgP_V7LCRRzE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/euJKgEZGBYGvRkHvbj9w4tbl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4L0zG0QsC3hAMbV5MnPZPDiQ8M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4axICA7GFJxWVeyhx5PoJfJf.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seauleaux
@nessio
Ik zal mijn data van januari hier neerzetten i.p.v. in het Mitsubishi topic.

Januari data volgens Mitsubishi controller.
Verwarmen:
Energie productie : 805 kWh
Energie verbruik: 275 kWh
COP: 2.93

Productie per m2: 4.74 kWh
Verbruik per m2: 1.62 kWh

SWW:
Energie productie : 110 kWh
Energie verbruik: 66 kWh
COP: 1.67

Totaal verbruik volgens de controller is dus 341 kWh voor verwarmen en SWW.
De gekalibreerde kWh voor de warmtepomp geeft 342 kWh.

Ik draai op de ruimteregeling met 1C nachtverlaging.
Tussen 07:00 en 21:00 uur 19C, 's snachts 18C.
Aanvoertemperatuur zit meestal rond de 28/29C en de warmtepomp draait nooit meer dan 8 uur op een dag.
Naregelthermostaten in badkamer en slaapkamers staan op 30C en zorgen er in de praktijk dus voor dat alle groepen altijd open staan.

Pompstand 5 geeft 11 l/min voor verwarmen en 18 l/min voor SWW.

SWW draai ik op klokprogramma; start 13:00 uur en setpoint 50C.
Legionellarun 1 keer per week, start 12:00 uur.

Woning is een 2-onder-1-kap met zo'n 170 m2 vloeroppervlakte, verdeeld over 3 verdiepingen.
Alleen vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping. Woning is opgeleverd in 2020.
Isolatie waarden:
Vloer RC 3.5
Gevels RC 4.5
Dak RC 6.0

Woning is uitgerust met CO2/luchtvochtigheid-gestuurde WTW ventilatie.

Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux

Januari volgens controller
Verwarmen

prod: 1909
verbr 601
cop 3,18

Prod per m2 9,54
verbr per m2 3,00

sww

Prod 65
verbr 36
cop 1,81

Ik draai op RR 24/7 21,5gr

Wij hebben dezelfde RC waarde (theoretisc ahv bouwaanvraag)
Maar deel van de gevel is minder (niet veel)
Woning is 2-1kap 200m2 over drie verdiepingen (ik heb een stukje extra tov de andere woningen daar ik ook berging verwarm

WTW Brink flaiir 400 (bestuur ik via wifi-account en 3 draadloze zenders want Co2 / Rh sensors van FZ was al bij oplevering kaduk en werd nooit vervangen). Bovendien werkte die tablet ook niet. Vond het allemaal jaren 90 oplossing met als hoofddoel : gebruiker mag niks weten en vendorlocking.

Wtw was al meteen door mij uit de modbus gehaald.
(Nu is modbus + FZ software helemaal weg)

[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 03-02-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvt92
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-05 13:47
Hoi,
Ik heb een aantal vragen over onze FZ unit en hoop daarmee hier op de juiste plaats te zijn. (Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met “Tweakers” of topics in het algemeen.

Helaas heb ik sinds 2020 ook een Factory Zero systeem. Hoewel, tot 2 weken geleden heeft het naar mijn idee eigenlijk allemaal best goed gefunctioneerd. (Ik heb altijd warm water gehad en niet eerder een storingsmelding)

2 weken geleden kreeg ik een foutmelding met meldcode “U2”. Van buurtgenoten begreep ik dat deze melding inhoud dat de “flexibele” leiding het begeven heeft.
Onze aannemer geeft niet thuis, dus voor nu draaien we zelf voor de kosten op.
Ik heb de foutmelding destijds meteen “gereset” en tot nu toe lijkt hij het al 2 weken goed te doen..?

Ik woon in de buurt van Eindhoven / Tilburg.
Heb ondertussen al meer dan 10/15 installatiebedrijven benaderd, maar de meeste hebben of geen tijd of willen hun handen er niet aan branden.

Nu heb ik een bedrijf gevonden die het leidingwerk wel wil vervangen, dit bedrijf heeft dat in onze straat al meer gedaan.
Ze geven aan de leiding te vervangen en ook meteen de warmtewisselaar. Geen idee of deze kapot is, en hoe ik dit dan zou merken?

1) is het normaal dat het vervangen van het leidingwerk en de warmtewisselaar vervangen + 4 uur arbeid me tussen de €3000 en €4000 gaat kosten?

2) weet iemand een bedrijf die deze werkzaamheden ook goed kunnen en willen uitvoeren. (Het liefst goedkoper natuurlijk 😅)

3) wat merk ik ervan als ze de warmtewisselaar vervangen die volgens hen kapot is?

4) is het iemand gelukt de aannemer de onkosten te laten betalen?

5) kan het kwaad dat ik de melding heb gereset en momenteel gewoon de warmtepomp gebruik? (Met misschien wel een kapotte leiding)

Ik hoop dat iemand me hiermee wil en kan helpen.

Ps: ik heb via de curator
de installatie / onderhoud / reparatie handleidingen die Factory Zero aan hun eigen monteurs verstrekte ontvangen. Voor mij is dit alsnog abracadabra, wellicht dat hier mensen zijn die er wel wat mee kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 11:30

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

pvt92 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:51:
Hoi,
Ik heb een aantal vragen over onze FZ unit en hoop daarmee hier op de juiste plaats te zijn. (Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met “Tweakers” of topics in het algemeen.

Helaas heb ik sinds 2020 ook een Factory Zero systeem. Hoewel, tot 2 weken geleden heeft het naar mijn idee eigenlijk allemaal best goed gefunctioneerd. (Ik heb altijd warm water gehad en niet eerder een storingsmelding)

2 weken geleden kreeg ik een foutmelding met meldcode “U2”. Van buurtgenoten begreep ik dat deze melding inhoud dat de “flexibele” leiding het begeven heeft.
Onze aannemer geeft niet thuis, dus voor nu draaien we zelf voor de kosten op.
Ik heb de foutmelding destijds meteen “gereset” en tot nu toe lijkt hij het al 2 weken goed te doen..?

Ik woon in de buurt van Eindhoven / Tilburg.
Heb ondertussen al meer dan 10/15 installatiebedrijven benaderd, maar de meeste hebben of geen tijd of willen hun handen er niet aan branden.

Nu heb ik een bedrijf gevonden die het leidingwerk wel wil vervangen, dit bedrijf heeft dat in onze straat al meer gedaan.
Ze geven aan de leiding te vervangen en ook meteen de warmtewisselaar. Geen idee of deze kapot is, en hoe ik dit dan zou merken?

1) is het normaal dat het vervangen van het leidingwerk en de warmtewisselaar vervangen + 4 uur arbeid me tussen de €3000 en €4000 gaat kosten?

2) weet iemand een bedrijf die deze werkzaamheden ook goed kunnen en willen uitvoeren. (Het liefst goedkoper natuurlijk 😅)

3) wat merk ik ervan als ze de warmtewisselaar vervangen die volgens hen kapot is?

4) is het iemand gelukt de aannemer de onkosten te laten betalen?

5) kan het kwaad dat ik de melding heb gereset en momenteel gewoon de warmtepomp gebruik? (Met misschien wel een kapotte leiding)

Ik hoop dat iemand me hiermee wil en kan helpen.

Ps: ik heb via de curator
de installatie / onderhoud / reparatie handleidingen die Factory Zero aan hun eigen monteurs verstrekte ontvangen. Voor mij is dit alsnog abracadabra, wellicht dat hier mensen zijn die er wel wat mee kunnen?
Bij mij is met het vervangen van de kunststof leidingen voor koper, heel diep vacumeren en daarna de juiste hoeveelheid koudemiddel erin het hele U2 probleem beëindigd. Ik lees veel over het vervangen van de warmtewisselaar maar dat is niet altijd nodig. U2 heeft verschillende oorzaken, De meest voorkomende zijn lekkage en koudemiddeltekort, vocht in het koudemiddel waardoor bevriezing in het expansieventiel en inderdaad een slecht werkende warmtewisselaar. Mijn ervaring is ook dat niet iedere koelmonteur eruit komt. Als je meer wilt weten stuur je maar een berichtje via pb met een telefoonnummer dan kunnen we wat ervaringen uitwisselen. Groet, Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
@pvt92 ik heb je ook een prive berichtje gestuurd met mijn ervaringen met de installateur.

Bij ons is de wisselaar wél vervangen, maar dat was na aanleiding van een L9 foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@pvt92 Bij ons (de grote huizen) zijn de kunststof koelleidingen, warmtewisselaar en de circulatiepomp vervangen.
a. kunststof is ongeschikt mz koper
b. warmtewisselaar was te klein en koppelingen aangetast
c. circulatiepomp was te klein 15/65/130 mz 15/75/130

Overigens is onze aannemer na bijna 3 jaar nog steeds bezig met problemen oplossen (vooral Lb)
Bij 5 of 6 huizen op ons "eiland" zijn nu de printplaten in de buitenunit vervangen.
Alklima heeft de software aangepast zodat de wp langzamer naar vol vermogen gaat.
Ik snap er niets van want dan moeten wij daar toch allemaal last van hebben
Overigens heeft 1 van deze huizen bijna 1 maand zonder verwarming gezeten.
Het barst van de FZ slachtoffers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
3000 / 4000 wel een dure grap
Staat dat ding op een schuin dak?
Mar dan nog
hoogwerker 1 dag 700
2 man (1 kan het ook) 1 dag 1000
Koelmiddel bijvullen 100
Leidingen schatting 250
Totaal 2050.

Rechtsbijstandverzekering inschakelen : aannemer is aansprakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
nessio schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:39:
@pvt92 Bij ons (de grote huizen) zijn de kunststof koelleidingen, warmtewisselaar en de circulatiepomp vervangen.
a. kunststof is ongeschikt mz koper
b. warmtewisselaar was te klein en koppelingen aangetast
c. circulatiepomp was te klein 15/65/130 mz 15/75/130

Overigens is onze aannemer na bijna 3 jaar nog steeds bezig met problemen oplossen (vooral Lb)
Bij 5 of 6 huizen op ons "eiland" zijn nu de printplaten in de buitenunit vervangen.
Alklima heeft de software aangepast zodat de wp langzamer naar vol vermogen gaat.
Ik snap er niets van want dan moeten wij daar toch allemaal last van hebben
Overigens heeft 1 van deze huizen bijna 1 maand zonder verwarming gezeten.
Het barst van de FZ slachtoffers.
Kun je wat meer vertellen over "Alklima heeft de software aangepast zodat de wp langzamer naar vol vermogen gaat"? Is dit een firmware upgrade of gewoon de instellingen aangepast?
Ik zou mijn warmtepomp liever ook wel iets rustiger hebben..

Afijn, volgende week woensdag komt de installateur langs met een hoogwerker om de schoorsteen aan te passen, hopelijk geeft dat al een verbetering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Het zou firmware update zijn van Alklima waardoor de BU altijd in stapjes naar vol vermogen gaat.
Hierdoor wordt overdruk vermeden (LB)
Zo is het mij verteld, maar ik vind het maar een raar verhaal. Want waarom dan niet overal?
Maar ik heb ze overal aan de Bu zien sleutelen.

[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 19-02-2025 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Overigens is er nu iemand in onze wijk die aan ubbink vragen heeft gesteld over aanzuigen koude lucht bij die schoorsteen. Hij constateert 5 gr temperatuurdaling bij starten wp
Ben benieuwd naar het antwoord

[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 19-02-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Mijn Cop wordt met de dag slechter.
Gister
Prod 67
kW 24
Cop 2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
komen de firmwares niet alleen uit Japan? Geloof dat alkima zelf daarom geen changelogs officieel heeft?

Jullie COP is natuurlijk te triest voor woorden. Hier gisteren 4.78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
nessio schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:40:
Mijn Cop wordt met de dag slechter.
Gister
Prod 67
kW 24
Cop 2,8
Bij ons:
Produced 34 kWh
Consumed 13 kWh
COP 2.6

Vergelijkbaar slecht dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
nessio schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:38:
Overigens is er nu iemand in onze wijk die aan ubbink vragen gesteld over inzuigen koude lucht bij die schoorsteen. Hij constateert 5 gr temperatuurdaling bij starten wp
Onze aannemer heeft recent ook de vraag gesteld bij Ubbink en zij gaven aan dit fenomeen van luchtkortsluiting niet te herkennen. Er is zelfs iemand van Ubbink op lokatie geweest en die heeft geen vreemde zaken geconstateerd.
Er zullen daar nu wel wat belletjes gaan rinkelen denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@xoror Nogmaals ik vind het een vreemd verhaal. Er werden dus ook bij die huizen de printplaten verwisseld met het verhaal van software die de wp langzamer opstart naar max! Heel vreemd en waarom dan alleen bij die huizen?

[ Voor 17% gewijzigd door nessio op 19-02-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@xoror Voor de SUZswm60va is de COP volgens de technische gegevens bij -10 /35 maar 2,67
Wij hadden gister met -5/ en TA 28-30 een Cop van 2,8
Tja is dat nu wel zo slecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux Welke buitenunit heb je ook al weer (kon het niet snel vinden), dit ivm de schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
nessio schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:04:
@Seauleaux Welke buitenunit heb je ook al weer (kon het niet snel vinden), dit ivm de schoorsteen.
Ik zal volgende week aan de installateur vragen of hij kan achterhalen welk type wij hebben, ik weet het namelijk niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux

Aha, want dat maakt nogal wat uit ivm de ruimte in de schoorsteen.
Ik zal straks de verschillen hier vermelden van de SUZswm60 en de PUHZsw50

[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 19-02-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Je kunt zelf iets checken
In de controller staat daar het menu item : Installatie wizard -> ja dan heb je een SUZ...... denk ...60
Zo nee en werken dan de codes 1-100. dan heb je een PUHZ, waarschijnlijk ...50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux

Ubbink decorio zonder verhoger
B: 1025
H: 820 met verhoger 945 (anders past de SUZ er niet in)
D: 405

PUHZ 50
B: 871 dus ruimte 1025-871 = 154 mm
H: 630 dus ruimte 820-630= 190 mm
D: 300 dus ruimte 405-300 = 105 mm

SUZ 60 (verhoger nodig)
B: 840 dus ruimte 1025-840 = 185
H: 880 dus ruimte 945-880 = 65
D: 330 dus ruimte 405-330 = 75

Behalve in de breedte is er veel minder ruimte in de hoogte en diepte.
Zou dat de reden zijn dat ik minder temperatuur daling constateer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
nessio schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:58:
Je kunt zelf iets checken
In de controller staat daar het menu item : Installatie wizard -> ja dan heb je een SUZ...... denk ...60
Zo nee en werken dan de codes 1-100. dan heb je een PUHZ, waarschijnlijk ...50
Ik zie geen installatie wizard, wel iets als samenvatting instelling, maar dat zul je niet bedoelen denk ik?
Codes 1-100 werken, ik kan bijvoorbeeld draaiuren en start/stops zo opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
nessio schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:32:
@Seauleaux

Ubbink decorio zonder verhoger
B: 1025
H: 820 met verhoger 945 (anders past de SUZ er niet in)
D: 405

PUHZ 50
B: 871 dus ruimte 1025-871 = 154 mm
H: 630 dus ruimte 820-630= 190 mm
D: 300 dus ruimte 405-300 = 105 mm

SUZ 60 (verhoger nodig)
B: 840 dus ruimte 1025-840 = 185
H: 880 dus ruimte 945-880 = 65
D: 330 dus ruimte 405-330 = 75

Behalve in de breedte is er veel minder ruimte in de hoogte en diepte.
Zou dat de reden zijn dat ik minder temperatuur daling constateer
Klinkt aannemelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Dan heb je een PUHZ.
De buitenunit is veel kleiner, zie de maten.
Ik kreeg net een mail van iemand die denkt dat de PUHZ er dus veel meer last van heeft dan de SUZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mils
nessio schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:38:
Overigens is er nu iemand in onze wijk die aan ubbink vragen heeft gesteld over aanzuigen koude lucht bij die schoorsteen. Hij constateert 5 gr temperatuurdaling bij starten wp
Inmiddels heb ik reactie ontvangen van Ubbink, daarin geven ze het volgende aan:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Helaas gaan ze niet in op mijn vraag of ze de luchtkortsluiting herkennen. Tussen de regels door lees ik wel de bevestiging.

@Seauleaux Bij jou is Ubbink ook langs geweest. Hebben ze toen iets gezegt over het feit dat deze serie in opdracht van FZ is ontwikkeld en geproduceerd?

[ Voor 13% gewijzigd door Mils op 21-02-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux die monteur van ubbink is zeker niet bij jou geweest? Want anders had hij bij jou toch die temperatuurdaling kunnen zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@mils. Ik vraag me af wat er dan anders is. Onze zien er het zelfde uit als op de plaatjes en montagehandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
nessio schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:01:
@Seauleaux die monteur van ubbink is zeker niet bij jou geweest? Want anders had hij bij jou toch die temperatuurdaling kunnen zien!
@Mils Er is een vertegenwoordiger van Ubbink bij ons door de wijk gereden en hij heeft vanaf afstand geconstateerd dat er niets geks te zien is aan de kappen en dat de buitenunits correct in de kappen gemonteerd zit. Hij heeft verder niemand gesproken.

De aannemer heeft per ongeluk mij in een CC gezet waardoor ik de hele mailwisseling tussen Ubbink, Alklima, installateur en aannemer heb gezien en alleen Alklima herkent het fenomeen luchtkortsluiting.
Ik had de grafieken van mijn logging doorgestuurd naar Alklima en zowel de installateur, de aannemer en Ubbink hadden geen idee waar ze naar zaten te kijken.. |:(
Ubbink had in aangegeven in de eerder genoemde email dat ze 1 keer eerder een vergelijkbaar probleem hadden gezien, en daar dachten ze dat het aan het overvullen van het koudemiddel lag.. 8)7

Gelukkig heeft Alklima het issue wel duidelijk weten uit te leggen aan de aannemer en geeist dat dit opgelost gaat worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Seauleaux op 22-02-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux , @Mils
Wat een mazzel dat je in CC stond.

tjonge, een “monteur” rijdt door de straat en ziet niets geks.
Zo kan ik ook beweren dat er niets aan mankeert.

Ik zie wel iets geks : die schoorstenen zouden antracietkleurig zijn, maar ins onze buurt lijkt meer op legergroen.

Overigens net bij de rijtjes woningen gekeken : deze hebben geen verhoger ( de kap zit veel lager en het metaalkleurige deel ontbreekt)

Als je de folder van die kappen bekijkt op internet dan zie je door de lamellen een kleine buitenunit waarbij de bovenkant ver onder het dakje van de schoorsteen zit, Mogelijk komt de koude lucht via het de bovenkant van het ovale gat de schoorsteen weer in. (bij jullie meer dan bij ons)
Want er zit wel een grote felsrand die bij dat gat naar binnen steekt en wat ik bij mij zie is dat de buitenunit er dicht tegenaan staat. Ook daar is bij jullie meer ruimte van de unit is smaller.

[ Voor 76% gewijzigd door nessio op 22-02-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mils
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOjiosYT-P73uV9RyQx1ES4Ybuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rt8LjrYtaHulitCJHpSOYVqC.png?f=fotoalbum_large

Op zich lijkt mij het ook logisch als er een aanpassing is gedaan aangezien de WTW kanalen ook ergens uitkomen in de buitenunit. Volgens mij is dit geen standaard voorziening in de Ubbink Decorio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
nessio schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:04:
@Seauleaux , @Mils
Wat een mazzel dat je in CC stond.

tjonge, een “monteur” rijdt door de straat en ziet niets geks.
Zo kan ik ook beweren dat er niets aan mankeert.

Ik zie wel iets geks : die schoorstenen zouden antracietkleurig zijn, maar ins onze buurt lijkt meer op legergroen.

Overigens net bij de rijtjes woningen gekeken : deze hebben geen verhoger ( de kap zit veel lager en het metaalkleurige deel ontbreekt)

Als je de folder van die kappen bekijkt op internet dan zie je door de lamellen een kleine buitenunit waarbij de bovenkant ver onder het dakje van de schoorsteen zit, Mogelijk komt de koude lucht via het de bovenkant van het ovale gat de schoorsteen weer in. (bij jullie meer dan bij ons)
Want er zit wel een grote felsrand die bij dat gat naar binnen steekt en wat ik bij mij zie is dat de buitenunit er dicht tegenaan staat. Ook daar is bij jullie meer ruimte van de unit is smaller.
Ik vind de buitenkap toch wel meer antraciet hoor.
Geprobeerd ingezoomde foto te maken, dan zie je ook een beetje de loze ruimte tussen de kap en buitenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHoMaoC0UcczvAw_jrmYsH91_io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59mk2fG7wgcdLsnYPllZFOKq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik zal straks een foto van de buren uit een dakraam plaatsen als het wat lichter is.

[ Voor 10% gewijzigd door nessio op 23-02-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSKb5RqjWO2ukAiSyFoHMYx5DgM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5ifQTCsmcGUjX9ULV3LDH3LX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Kleur? Onderstuk is zwart / antraciet, maar de kap vind ik legergroen.
Zoals je ziet zit bij ons de kap door de verhoger veel hoger op het onderstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
nessio schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:12:
Kleur? Onderstuk is zwart / antraciet, maar de kap vind ik legergroen.
Zoals je ziet zit bij ons de kap door de verhoger veel hoger op het onderstuk.
Ik weet niet of de kap bij jullie echt zoveel hoger staat, of dat het deels gezichtsbedrog is door de andere dakhoek?

Bij ons met wat meer zonlicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oa0FZ1XM8sherHNgvw13vfTaCHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAWLluiEHqmB6j6IGHw5CV22.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zijn er bij enkele buren al complete buitenunits vervangen, hier is denk ik een wat ander type ingekomen. Als je goed kijkt zie je dat deze wat meer een blauwe kleur hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhQRVA2l6pGOCPcZClf5xa1evpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eO0uIxdDju9xJOg2bmurTVQU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Seauleaux op 23-02-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux
Lijkt toch wel dezelfde kleur. Vind het niet echt fraai. (de hele schoorsteen trouwens niet)
Hij staat echt 12,5 cm hoger anders kan de SUZ...60 er niet in.
De hele ronding kun je bij ons zien door a. 50gr dak en b die verhoger van 12,5 cm
Bij onze kun je aan de zijkant die "blikken" verhoger zien.
Bij de rijtjes woningen hier, is het precies zoals bij jou (deze hebben ook een PUHZ ..50

[ Voor 3% gewijzigd door nessio op 23-02-2025 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Zijn er in deze groep anderen die hun woning ook gekocht hebben van Lokhorst BV uit Velsen-Noord of ASVB uit Deventer? Wil je mij dan een persoonlijk berichtje sturen? Bij ons worden problemen niet opgepakt en ik wil graag weten hoe dat bij jullie gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Mafparov op 28-02-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
Mijn verbruik van januari staat in deze post: Seauleaux in "Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero"

Februari data volgens Mitsubishi controller.
Verwarmen:
Energie productie : 655 kWh
Energie verbruik: 212 kWh
COP: 3.09

Productie per m2: 3.85 kWh
Verbruik per m2: 1.25 kWh

SWW:
Energie productie : 102 kWh
Energie verbruik: 57 kWh
COP: 1.79

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seauleaux
Op 26 februari 2025 is er bij ons door de installateur een aanpassing aan de Ubbink omkasting / Mitsubishi buitenunit gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrJ37QtUVGzur4yuLXzHrj6tyRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgtLJW0PFG056CNCKH8MMqz3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had verwacht dat er een aanpassing met schuimband, zoals door Alklima voorgesteld, uitgevoerd zou gaan worden tussen de omkasting en het buitendeel, zie bovenstaande foto ter illustratie.
Echter is er tape geplaatst achter het rooster van de ventilator aan de aanzuigkant, ter hoogte van de rode arcering in bovenstaande afbeelding (hiervan zijn foto’s gemaakt door de installateur, deze moet ik nog opvragen bij de aannemer, aangezien de monteur deze foto's niet met mij mocht delen).

Data van 31 januari (vóór de aanpassing):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWzlJjQE8PVBfduYmx_ssXqR-AY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDJxbhzBSbdQp1CLFyYVvA22.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpRusyN6WVA-Bgj4V4SuhnHzM7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsA1yDWCAklMMJDPAH5yobnD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qLx-xH3Q9jl_-QOKWTfitdRaWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPTW3ZHpCyBS5RC7sNtT2YXf.jpg?f=fotoalbum_large

Data van 26 februari (direct ná de aanpassing):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9PLUjoIDo03qRGjJZI5Na6tl1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egaSRG3ammelsPMh38TexpID.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3AOt6l7FVCwewB_VutNyArpQa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aenkSh5esR1XZV6oOr2a7Ya1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVtdbkZCQ0EWAsSFOrIXctG8J2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9woinX1kKnPoMU6iBrKCg4J.jpg?f=fotoalbum_large

Data van 28 februari (2 dagen ná de aanpassing, op 27 februari was er geen warmtevraag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nvjTYYEk1s_xYU4CFwbXJNQcLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPy6q4HjZBKaaiJDGAtpo0LL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owsS50ayJQHrWG5BYDsW1J3WhnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdFmv5a8opCqz5p1KcgI5KNU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEqrjSYfY96zKngx3mVglm0qNA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujr9wt0AbpAd3gf8qPw8zfze.jpg?f=fotoalbum_large

Extra informatie aangaande mijn instellingen:
Ik draai op de ruimteregeling met 1C nachtverlaging. Minimale instelling 25 graden, maximale instelling 35 graden.
Tussen 07:00 en 21:00 uur 19C, 's nachts 18C.
Naregelthermostaten in badkamer en slaapkamers staan op 30C en zorgen er in de praktijk dus voor dat alle groepen altijd open staan. Pompstand 5 geeft 11 l/min voor verwarmen en 18 l/min voor SWW.
Legionella run 1 keer per week, start 12:00 uur.

In de situatie voor de aanpassing is duidelijk op de logs te zien dat zodra de warmtepomp gaat draaien de gemeten buitentemperatuur daalt.
Ook draait de warmtepomp altijd vol vermogen (116 Hz, opgenomen vermogen zo’n 1800 Watt) met veel onnodige defrosts.
Na het zien van de eerste logs na de aanpassingen op 26 februari was ik erg positief. De logs zijn wat rommelig, omdat we eerst een SWW run hebben aangezet om te kijken of de buitenunit/omkasting niet zou gaan resoneren. Daarna is de warmtepomp gaan verwarmen. Dit deed hij rustig op een vermogen onder de 1000 Watt, bij 66 Hz.
Echter in de logs van 28 februari zie ik dat de warmtepomp toch weer op hoog vermogen draait (100 Hz, 1600 watt).

Wel goed om te zien is dat de gemeten buitentemperatuur niet veranderd bij het starten van de warmtepomp. In zoverre lijkt de aanpassing wel nut gehad te hebben. Ook doet de warmtepomp minder defrosts lijkt het wel.

Ik heb alleen nog wel een vraag over de hoge frequentie/vermogen. Dit zou toch niet nodig zijn bij deze vrij milde omstandigheden? De gevraagde aanvoertemperatuur lijkt wel hoger te zijn dan voor de aanpassingen (nu 31C voorheen 28C), delta T tussen aanvoer en retour is vaak zo’n 8C. Is dit gedrag normaal voor deze buitentemperaturen?

Ik heb niet het idee dat dit gedrag komt door de nachtverlaging. Het lijkt er niet op dat de warmtepomp een achterstand probeert in te lopen. De nachtverlaging loopt tussen 21:00 en 07:00 uur 18C, overdag 19C. Maar zoals te zien in de logs van 28 februari begint de warmtepomp pas om 09:00 uur te verwarmen. Als de temperatuur teveel weggezakt zou zijn in de nacht, dan zou hij wel gelijk om 07:00 uur beginnen te verwarmen lijkt mij?

Graag jullie 2 cents! Gaat hier iets mis, of is dit normaal gedrag?

Kan het nog helpen om de warmtepomp even spanningloos te maken zodat de ruimteregeling zichzelf reset en opnieuw inleert?

@Andrehj heb jij misschien nog suggesties hoe deze warmtepomp rustiger te krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door Seauleaux op 01-03-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Laatst online: 08:23
Seauleaux schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:25:
Op 26 februari 2025 is er bij ons door de installateur een aanpassing aan de Ubbink omkasting / Mitsubishi buitenunit gemaakt.
[Afbeelding]

Ik had verwacht dat er een aanpassing met schuimband, zoals door Alklima voorgesteld, uitgevoerd zou gaan worden tussen de omkasting en het buitendeel, zie bovenstaande foto ter illustratie.
Echter is er tape geplaatst achter het rooster van de ventilator aan de aanzuigkant, ter hoogte van de rode arcering in bovenstaande afbeelding (hiervan zijn foto’s gemaakt door de installateur, deze moet ik nog opvragen bij de aannemer, aangezien de monteur deze foto's niet met mij mocht delen).

Data van 31 januari (vóór de aanpassing):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Data van 26 februari (direct ná de aanpassing):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Data van 28 februari (2 dagen ná de aanpassing, op 27 februari was er geen warmtevraag):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Extra informatie aangaande mijn instellingen:
Ik draai op de ruimteregeling met 1C nachtverlaging. Minimale instelling 25 graden, maximale instelling 35 graden.
Tussen 07:00 en 21:00 uur 19C, 's nachts 18C.
Naregelthermostaten in badkamer en slaapkamers staan op 30C en zorgen er in de praktijk dus voor dat alle groepen altijd open staan. Pompstand 5 geeft 11 l/min voor verwarmen en 18 l/min voor SWW.
Legionella run 1 keer per week, start 12:00 uur.

In de situatie voor de aanpassing is duidelijk op de logs te zien dat zodra de warmtepomp gaat draaien de gemeten buitentemperatuur daalt.
Ook draait de warmtepomp altijd vol vermogen (116 Hz, opgenomen vermogen zo’n 1800 Watt) met veel onnodige defrosts.
Na het zien van de eerste logs na de aanpassingen op 26 februari was ik erg positief. De logs zijn wat rommelig, omdat we eerst een SWW run hebben aangezet om te kijken of de buitenunit/omkasting niet zou gaan resoneren. Daarna is de warmtepomp gaan verwarmen. Dit deed hij rustig op een vermogen onder de 1000 Watt, bij 66 Hz.
Echter in de logs van 28 februari zie ik dat de warmtepomp toch weer op hoog vermogen draait (100 Hz, 1600 watt).

Wel goed om te zien is dat de gemeten buitentemperatuur niet veranderd bij het starten van de warmtepomp. In zoverre lijkt de aanpassing wel nut gehad te hebben. Ook doet de warmtepomp minder defrosts lijkt het wel.

Ik heb alleen nog wel een vraag over de hoge frequentie/vermogen. Dit zou toch niet nodig zijn bij deze vrij milde omstandigheden? De gevraagde aanvoertemperatuur lijkt wel hoger te zijn dan voor de aanpassingen (nu 31C voorheen 28C), delta T tussen aanvoer en retour is vaak zo’n 8C. Is dit gedrag normaal voor deze buitentemperaturen?

Ik heb niet het idee dat dit gedrag komt door de nachtverlaging. Het lijkt er niet op dat de warmtepomp een achterstand probeert in te lopen. De nachtverlaging loopt tussen 21:00 en 07:00 uur 18C, overdag 19C. Maar zoals te zien in de logs van 28 februari begint de warmtepomp pas om 09:00 uur te verwarmen. Als de temperatuur teveel weggezakt zou zijn in de nacht, dan zou hij wel gelijk om 07:00 uur beginnen te verwarmen lijkt mij?

Graag jullie 2 cents! Gaat hier iets mis, of is dit normaal gedrag?

Kan het nog helpen om de warmtepomp even spanningloos te maken zodat de ruimteregeling zichzelf reset en opnieuw inleert?

@Andrehj heb jij misschien nog suggesties hoe deze warmtepomp rustiger te krijgen?
Die screenshots van na de aanpassing zien er goed uit, na starten met SWW of verwarmen geen duidelijke daling meer van de buitentemp door de warmtepomp gemeten!

Wat betreft de hoge gevraagde aanvoertemperatuur van 31 gr, hoger dan de 28 gr vóór de aanpassing: is de unit spanningsloos geweest rondom de aanpassing? Zo ja, dan is de adaptieve ruimteregeling bezig om opnieuw “in te leren”. Anders heb ik geen verklaring, anders dan de misschien andere buitentemp?
De hoge deltaT komt door de relatief lage flow.

Wat betreft het hoge vermogen: de adaptieve ruimteregeling heeft zich “ingeleerd” op de oude situatie. Je zou het even een week aan kunnen kijken, hopelijk “leert” hij van de nieuwe situatie en gaat hij nu met een lager vermogen en lagere Ta verwarmen.

Je hebt inderdaad een (te) groot verschil tussen huidige Tbinnen en gewenste Tbinnen al uitgesloten als oorzaak, gezien de starttijd 09:00u verwarmen terwijl de thermostaat al om 07:00u omhoog ging.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@Seauleaux
Hoe staan de instellingen van je ruimteregeling trouwens?
Mode normal neem ik aan?
Je zou het interval kunnen verlengen naar bijv 30 of 60 min.
De max Ta kan niet lager dan 35 gr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLsb2hMFdPm44k4GEFyZOMYZbkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WVh5ZSSg7aly2NlJi4mtRZyy.webp?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
SebastiaanPs schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Die screenshots van na de aanpassing zien er goed uit, na starten met SWW of verwarmen geen duidelijke daling meer van de buitentemp door de warmtepomp gemeten!

Wat betreft de hoge gevraagde aanvoertemperatuur van 31 gr, hoger dan de 28 gr vóór de aanpassing: is de unit spanningsloos geweest rondom de aanpassing? Zo ja, dan is de adaptieve ruimteregeling bezig om opnieuw “in te leren”. Anders heb ik geen verklaring, anders dan de misschien andere buitentemp?
De hoge deltaT komt door de relatief lage flow.

Wat betreft het hoge vermogen: de adaptieve ruimteregeling heeft zich “ingeleerd” op de oude situatie. Je zou het even een week aan kunnen kijken, hopelijk “leert” hij van de nieuwe situatie en gaat hij nu met een lager vermogen en lagere Ta verwarmen.

Je hebt inderdaad een (te) groot verschil tussen huidige Tbinnen en gewenste Tbinnen al uitgesloten als oorzaak, gezien de starttijd 09:00u verwarmen terwijl de thermostaat al om 07:00u omhoog ging.
Ik zat inderdaad ook al een beetje in de richting van de ruimteregeling te denken, maar net andersom als jij;)

De unit is niet spanningsloos geweest tijdens de werkzaamheden, hierdoor heeft hij nog de oude omstandigheden in zijn geheugen en dit matched misschien niet helemaal lekker met de huidige omstandigheden.
Ik heb net de unit maar even spanningsloos gemaakt in de hoop dat hij zich nu opnieuw gaat inleren met de verbeterde omstandigheden.

De enige optie om de Ta omlaag te krijgen die in mijn ogen nog overblijft als dit niet blijkt te werken, is gaan draaien met een extra thermostaat (Netatmo ofzo) en dan zelf er een (vrij vlakke) stooklijn in te zetten. 31C Ta is namelijk echt onzin voor ons huis!

Ondanks de vrij beroerde COP van ongeveer 3 (in de oude situatie) valt het absolute energieverbruik me nog wel mee, iets meer dan 200 kWh voor heel februari voor verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seauleaux
SebastiaanPs schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:40:
@Seauleaux
Hoe staan de instellingen van je ruimteregeling trouwens?
Mode normal neem ik aan?
Je zou het interval kunnen verlengen naar bijv 30 of 60 min.
De max Ta kan niet lager dan 35 gr.
[Afbeelding]
Instellingen staan allemaal volgens jouw advies dat je me al eens eerder hebt gegeven.

Interval 60 minuten, MIN Ta 25, MAX Ta 35. Mode normaal.

Temp diff staat op +/- 5C, zou het helpen om deze waarden wat te verlagen? Standaard is +/- 3C geloof ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Seauleaux op 01-03-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@Seauleaux even spanningsloos en opnieuw inleren is ook prima, lijkt mij. In het begin regelt hij wat agressief, na een aantal dagen wordt dat minder.
Die thermo diff adjust parameters kun je gebruiken om het aan/uitschakelen te beïnvloeden. Ik heb ze juist wat hoger gezet (+5 en -9) zodat ik echt lange runs krijg en dit fenomeen vermijd.
Ik zou zelf denk ik even 2 weken observeren en daarna kijken of je die thermo diff adjust nog moet/wil aanpassen.

Edit: default is trouwens +5/-5, zie de rechter kolom.

[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 01-03-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
SebastiaanPs schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:10:
@Seauleaux even spanningsloos en opnieuw inleren is ook prima, lijkt mij. In het begin regelt hij wat agressief, na een aantal dagen wordt dat minder.
Die thermo diff adjust parameters kun je gebruiken om het aan/uitschakelen te beïnvloeden. Ik heb ze juist wat hoger gezet (+5 en -9) zodat ik echt lange runs krijg en dit fenomeen vermijd.
Ik zou zelf denk ik even 2 weken observeren en daarna kijken of je die thermo diff adjust nog moet/wil aanpassen.

Ah dan had Factory Zero deze waarden dus niet default staan bij ons, geen idee waarom ze deze waarden zouden verlagen?

Na spanningsloos maken ging de unit inderdaad verwarmen met gewenste Ta van 32.5C, nog hoger dan daarvoor, hopelijk gaat hij komende 2 weken wat temperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
SebastiaanPs schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:10:

Lastig weer om een ruimteregeling opnieuw in te leren :*)

Gisteren en eergisteren heeft de warmtepomp nog gedraaid en je ziet wel dat hij iets terug probeert te regelen na een paar uur draaien. Vandaag heeft de warmtepomp niet gedraaid, het wordt warm genoeg in huis door de instraling van de zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYrjVDpfp6kvKo6D8kS6kUrtzb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKmJPGFThGRbR2Y5qxVRomeO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKJBqLIOHgoZXBUspOb1xnZtgP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arQ13aBKHVj4BIYsPcoHgT7l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwf3wgvqQZqQ0QURp5xsvWA64yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uODNmVzECjVIc09Wd2V0sYf8.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me wel opvalt is dat de gemeten temperatuur nu niet meer inkakt als de warmtepomp gaat draaien, wel wordt nu een te hoge temperatuur gemeten. Ook wel deels te verklaren natuurlijk, sensor zit in een donkere behuizing gericht op het oosten, vanmiddag werd er zelfs 24C gemeten! 8)7

Mij lijkt het dat dit geen kwaad kan? Hooguit zal de warmtepomp iets rustiger gaan draaien door de hogere gemeten buitentemperatuur toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Seauleaux schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:23:
[...]
Mij lijkt het dat dit geen kwaad kan? Hooguit zal de warmtepomp iets rustiger gaan draaien door de hogere gemeten buitentemperatuur toch?
Met dit weer schiet het inleren inderdaad niet echt op :)

Wat betreft de te hoog gemeten buitentemperatuur in de schoorsteen: lijkt me ook niet direct een groot probleem. Het zou goed kunnen dat de adaptieve ruimteregeling zich deels baseert op de buitentemperatuur. Als deze te hoog wordt gemeten dan zal de warmtepomp inderdaad een wat lager vermogen kunnen geven. Als de zon goed schijnt heb je vaak toch weinig of geen vermogen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux geen idee wie het plakken van de tape zo heeft bedacht. Mogelijk krijg je hierdoor meer tunneleffect waardoor de koude lucht beter buiten de schoorsteen komt. Helemaal rondom afplakken lijkt mij beter want dan sluit je koude retourlucht via de kap helemaal uit.

Dus geen rare defrosten meer?

[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 06-03-2025 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seauleaux
nessio schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:27:
@Seauleaux geen idee wie het plakken van de tape zo heeft bedacht. Mogelijk krijg je hierdoor meer tunneleffect waardoor de koude lucht beter buiten de schoorsteen komt. Helemaal rondom afplakken lijkt mij beter want dan sluit je koude retourlucht via de kap helemaal uit.

Dus geen rare defrosten meer?
De installateur geeft aan dat ze deze oplossing van Alklima hebben.
Het "tunneleffect" zit aan de aanzuigkant, dus het lijkt er op dat er zo minder/geen koude lucht aangezogen kan worden. Qua defrosts nog moeilijk te zeggen, maar lijkt inderdaad beter. Sowieso is de temperatuur stabiel tijdens bedrijf.

Wel heb ik nog een vraag qua ruimteregeling, ik zie dat deze nooit een instelpunt aanvoertemperatuur lager dan 28C heeft. Kan/wil de RR niet lager? Min setting is 25C dus je zou zeggen dat er nog wat ruimte voor een lager setpoint is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Bij mij op RR wel lager
Als de vloeren op temperatuur zijn= 23gr ( nodig bij huiskamer 21,5) tot 0 gr Bu dan zie ik heel vaak Ta 26 / Tr 23 of zelfs Ta 25 / Tr 23. (Flow meestal tussen 16/15l per min).
Overigens zie ik in de grafiek dat je Tr niet de 23 haalt.
Mogelijk komt het bij jou door je lage flow zoals Sebastiaan al meld. Hierdoor is die hoge Ta van jou al te snel in elke groep afgekoeld.
Wij hebben daar ook last van gehad. Flow was maar 10/11 pm. De oplossing was een zwaardere circulatiepomp.
De pomp die nml in alle hydroboxen zit (15/75/130) ipv 15/65/130.

[ Voor 35% gewijzigd door nessio op 06-03-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik ga nu er aan twijfelen hoe de bu aanzuigt.
Volgens ubbink moet ie naar dak blazen
De ventilator zit aan de dakkant.
Daar hebben zij bij jou de tape geplakt!
Dus aan de uitblaas kant en niet aan de aanzuigkant.
Zal het in het gewone forum vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
nessio schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:03:
Algemene vraag:
Naar welke zijde blaast de ventilator van de Bu?
Dit ivm die stomme schoorsteen
Elke gebruikelijke WP buitenunit blaast de voorkant uit, en zuigt aan de achterkant (en vaak ook wat aan de linker zijkant) aan. Dat geldt zeker voor de consumenten-buitenunits van Mitsubishi Electric.
Hoe FZ jouw buitenunit in de schoorsteen heeft gezet weet een buitenstaander natuurlijk niet, dat zul je zelf op je dak moeten bekijken (waarmee deze vraag dus in dit topic thuis hoort).

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 06-03-2025 19:21 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
Andrehj schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:46:
[...]

Elke gebruikelijke WP buitenunit blaast de voorkant uit, en zuigt aan de achterkant (en vaak ook wat aan de linker zijkant) aan. Dat geldt zeker voor de consumenten-buitenunits van Mitsubishi Electrics.
Hoe FZ jouw buitenunit in de schoorsteen heeft gezet weet een buitenstaander natuurlijk niet, dat zul je zelf op je dak moeten bekijken (waarmee deze vraag dus in dit topic thuis hoort).
Volgens onze installateur zuigt onze buitenunit aan de achterzijde aan en blaast aan de voorzijde uit.
Ubbink heeft op locatie gekeken en geeft aan dat buitenunits en omkastingen correct zijn geplaatst.

FZ heeft flink lopen knoeien, maar bepaalde dingen hebben ze nog wel redelijk "standaard" gehouden.
Daarnaast hebben ze de installaties ook redelijk uitgerust met allerlei sensoren en meetinstrumenten, dus het is niet alleen maar kommer en kwel..
(Al had ik uiteraard 100x liever een standaard Mitsubishi warmtepomp gehad, met de buitenunit op de uitbouw!)

[ Voor 6% gewijzigd door Seauleaux op 06-03-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ok. Dan ga ik zoeken in oude folders van ubbink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Andrehj bij plaatsing tegen een wand moet de wp dan naar de wand blazen? Dus aansluitingen rechts? Zo zie ik het nml bij de suz in de Installatiehandleiding afgebeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
nessio schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:32:
@Andrehj bij plaatsing tegen een wand moet de wp dan naar de wand blazen? Dus aansluitingen rechts? Zo zie ik het nml bij de suz in de Installatiehandleiding afgebeeld.
Nee. Een WP blaast altijd vanaf de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Andrehj Duidelijk, dan kan in die ubbink schoorsteen bij een kleine wp de uitstroom aan de rechterkant ( als je er voor staat) gemakkelijk terugstromen daar zitten geen open lamellen in de schoorsteen.
Ik snap nu niet dat de oplossing bij seauleaux werkt ( tape achter het rooster bij de ventilator).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qompaqniet
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-04 08:57
Vraag 1:

Heeft iemand een mogelijkheid gevonden om via een app/pc alle gegevens die gemeten worden in de FZ-unit uit te lezen en eventueel te verwerken?

Lees nu de P1 poort van de digitale energiemeter uit met een Raspberry Pi hier kan ik alleen zien wat het verbruik en terug levering is.

Graag zou ik ook zonder dat ik controler handmatig moet uitlezen ook de productie, en energie verbruik waarden automatisch/remote zien gegevens die in de FZ modules worden gemeten.

Vraag 2:

Is de gebruikte Growatt omvormer voorzien van een WiFi module.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
Qompaqniet schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:13:
Vraag 1:

Heeft iemand een mogelijkheid gevonden om via een app/pc alle gegevens die gemeten worden in de FZ-unit uit te lezen en eventueel te verwerken?

Lees nu de P1 poort van de digitale energiemeter uit met een Raspberry Pi hier kan ik alleen zien wat het verbruik en terug levering is.

Graag zou ik ook zonder dat ik controler handmatig moet uitlezen ook de productie, en energie verbruik waarden automatisch/remote zien gegevens die in de FZ modules worden gemeten.

Vraag 2:

Dank
Wij hebben een gateway van BeNext, deze leest alles uit (warmtepomp, ventilatie, slimme meter).

Misschien kan @xoror je ook wel op weg helpen met zijn oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Je kan er een proxy tussen de procon en wp zetten. Maar je heb daarnaast nog iets van home assistant nodig voor history. zie mijn signature voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov

Mafparov

Qompaqniet schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:13:
Vraag 1:

Vraag 2:

Dank
Ik gebruik nu de wifi module van Mitsubishi. Maar dat is niet erg uitgebreid. Ik red me er wel mee. De Growatt heeft aan de onderkant een aansluiting voor een soort dongel. Maar toen ik die op een app wilde connecten moest ik het wachtwoord en ID van mijn netwerk naar China sturen. Dat wil ik niet. Binnekort connectnik het met Home assistent. Dan heb je dat gedoe niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux nu beter rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
Moeilijk te zeggen, warmtepomp heeft in de afgelopen week slechts 1 keer hoeven te verwarmen en toen was het buiten niet al te koud (COP van 6 maart was rond de 5.5).

Wel iedere dag een SWW run en de COP lijkt iets boven de 2 uit te komen tot nu toe deze maand, maar ook hiervoor gelden natuurlijk de milde buitentemperaturen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik stook nog in de ochtend. Cop3,6
Vandaag weer langer, koud met noordewind
Sww 1,9 maar ik heb maar gemiddeld 1 kwh per dag. Over een heel jaar 350kWh. Ik heb software 1301 en die kijkt alleen naar onderste temperatuur

[ Voor 49% gewijzigd door nessio op 12-03-2025 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Cop is maar 3,3 met dit weer.
Verbruik ongeveer 13 kW per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
Hierbij de foto's van de aanpassing die bij ons is gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7hTdtEMdk-oUuCeS1wKWSET0C0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwigdlQyNqopaHKdyNlQ8vPu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFG-2oP1MuLNigP9d_BR8exp81A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTEKVFk98qmi2tQYenIVp8lL.jpg?f=fotoalbum_large

Later is het rooster weer teruggeplaatst, maar hier heb ik geen foto van gekregen.

[ Voor 87% gewijzigd door Seauleaux op 17-03-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mils
En weet je toevallig ook met wat voor soort tape ze hebben gebruikt?

Dit wil je later ook niet in de ventilator terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
Mils schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:38:
En weet je toevallig ook met wat voor soort tape ze hebben gebruikt?

Dit wil je later ook niet in de ventilator terugvinden.
Butyltape, stug spulletje! Denk inderdaad dat als er iets van op de ventilator terecht komt, hij zwaar in onbalans raakt.

https://mavotrans.nl/butyltape-zwart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik snap de oplossing nu
Er was ook veel ruimte om deze BU
Er kon dus heel makkelijk koude lucht aan worden gezogen!
En inderdaad wat Emile zegt: is dit duurzaam want je wil dit niet in je ventilator.
Ik weet niet of ik dit aandurf.

[ Voor 8% gewijzigd door nessio op 19-03-2025 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Daarnaast vermoed ik nog een 2e probleem: de ventilator kan alleen aan de voorzijde zijn lucht kwijt. De zijkant helemaal niet en aan de voorkant is een deel afgeschermd.
Ik vraag me af of dit de werking van de wp ook niet negatief beïnvloedt.
Ik snap ubbink niet. volgens mij moest het er vooral mooi uitzien voor de gemeenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mils
nessio schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:41:
Ik snap ubbink niet. volgens mij moest het er vooral mooi uitzien voor de gemeenten
En mogelijk hebben ze aanvullende eisen gesteld aan het beperken van het geluid van de BU.

Ik twijfel ook nog wel over deze oplossing aangezien er met tape gewerkt wordt in de nabije omgeving van draaiende delen.

Bij de andere oplossing waarbij de buitenranden worden opgevuld is er minder risico dat dit in de ventilator komt. Echter weet ik ook niet hoe duurzaam deze oplossing is. Dat kunnen wij alleen maar ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qompaqniet
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-04 08:57
Mafparov schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:39:
[...]

Ik gebruik nu de wifi module van Mitsubishi. Maar dat is niet erg uitgebreid. Ik red me er wel mee. De Growatt heeft aan de onderkant een aansluiting voor een soort dongel. Maar toen ik die op een app wilde connecten moest ik het wachtwoord en ID van mijn netwerk naar China sturen. Dat wil ik niet. Binnekort connectnik het met Home assistent. Dan heb je dat gedoe niet.
Vraag nu is hoe gebruik ik de wifi module van Mitsubishi? Zie deze niet op mijn router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
Seauleaux schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:40:
Mijn verbruik van januari staat in deze post: Seauleaux in "Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero"

Februari data volgens Mitsubishi controller.
Verwarmen:
Energie productie : 655 kWh
Energie verbruik: 212 kWh
COP: 3.09

Productie per m2: 3.85 kWh
Verbruik per m2: 1.25 kWh

SWW:
Energie productie : 102 kWh
Energie verbruik: 57 kWh
COP: 1.79
Door het lekker zonnige weer weinig energie verbruikt voor het verwarmen.

Maart data volgens Mitsubishi controller.
Verwarmen:
Energie productie : 212 kWh
Energie verbruik: 65 kWh
COP: 3.26

Productie per m2: 1.24 kWh
Verbruik per m2: 0.38 kWh

SWW:
Energie productie : 112 kWh
Energie verbruik: 51 kWh
COP: 2.20

Aanpassingen aan de omkasting hebben niet geresulteerd in een bijster grote sprong in de COP helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seauleaux
Ah kijk, ik wist dat @nessio een SUZ met R32 heeft maar blijkbaar zijn er dus ook FZ installaties met R410a.
Voor zowel R32 als R410a geldt dat je SWW er - op de compressor - niet warmer mee wordt dan 57-58 graden globaal en dat is niet FZ specifiek.

Maar je hebt gelijk dat het beter is om dit verder in het specifieke topic te bespreken, want de aansturing van de legionella run is vermoedelijk wel FZ specifiek omdat er (correct me if I’m wrong) geen normale binnenunit is.
@SebastiaanPs Laten we hier even verder gaan op dit onderwerp. Toevallig heeft onze warmtepomp zojuist de legionella run gedaan. Deze wordt gewoon 1 keer per week aangestuurd vanuit de hoofdcontroller en is uitgevoerd volledig op de compressor tot 60 graden.
Zie plaatjes voor frequentie, opgenomen vermogen en boilertemperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCnAvJcXprYQIi-j9_lEnycG_-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLjKjYDctoBG0Ve7TzhpBoul.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wZsbtZ3R4H0zBkNFmFONODJa9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjan2hmS8eqGAQY3ILIKjpsX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUSIzKx2Xu9P3x73equRE-cKUrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFozbSgVK6Y76B0ACb619CUm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Seauleaux op 13-04-2025 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Seauleaux schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:46:
[...]

@SebastiaanPs Laten we hier even verder gaan op dit onderwerp. Toevallig heeft onze warmtepomp zojuist de legionella run gedaan. Deze wordt gewoon 1 keer per week aangestuurd vanuit de hoofdcontroller en is uitgevoerd volledig op de compressor tot 60 graden.
Zie plaatjes voor frequentie, opgenomen vermogen en boilertemperatuur:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interesting…
Volgens het R410a databook maakt jouw buitenunit een maximale Ta van 60 graden. Zie de screenshot uit het Mitsu databook hieronder.
Vanwege de temp gradient tussen je spiraal en de inhoud van je vat zal het SWW daarom normaal gesproken niet warmer worden dan een graad of 58. Niet voor niks hebben bijna alle gebruikers met R32 of R410a units normaal gesproken de BUH of een dompelelement nodig om een SWW temp van 60+ graden te bereiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qh2b8nQA-fTtYDffJ3b0MjrJqA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8we5JobqEJCDTNo0adKGk8f.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik mijn legionella setpoint op 62 gr want onderin je vat is het tijdens een SWW run door gelaagdheid (die is er dan nog steeds voor een deel) typisch 2-3 graden kouder dan bovenin en ik wil onderin ook goed desinfecteren.
Zie bijv hier tijdens een SWW run de temperaturen hoog, midden en laag in het vat.

Hier overigens ook de legionella run op zondag met veel beschikbare duurzame energie voor lage prijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Nu we het specifiek over FZ dingen gaan hebben, goed om hier even door te gaan inderdaad.

@nessio, je had inderdaad gelijk. Ik had geen zin om de kap eraf te halen (hangt half boven de trap), maar door de sleuven aan de onderkant van de plastic kap, lijk ik inderdaad een binnenunit te zien zoals op de foto gepost hier. Nooit over nagedacht dat daar nog iets interessants zou zijn (en had misschien beter moeten zoeken naar deze informatie).

Ook heb ik net de installatie nogmaals opengehaald en goed bekeken, en het dompelelement zit inderdaad via een relay verbonden, dus die zal in het verleden waarschijnlijk door FZ controller werden aangestuurd. Ondertussen heeft de woningbouw de installatie vervangen voor een systeem wat alleen nog maar de energie monitort, dus de relays zijn verder beiden niet meer aangesloten.

De laatste 2 a 3 graden gaan inderdaad erg langzaam via de WP, dus dat zal niet zo efficient zijn.

@xoror, ik heb nog geen ESP hangen aan mijn WP. Dat is nog een projectje wat ergens op een lijstje staat. Zodra ik dat wel heb, zal ik het type koudemiddel proberen uit te lezen.

@SebastiaanPs, ik heb inderdaad precies dezelfde situatie als @Seauleaux. Ook zojuist mijn legionella programma afgerond (inderdaad, dynamisch contract == goedkope energie). Nog geen monitoring, dus zelf even staan wachten en verversen via 'Lezen thermistor', en heb een maximale TH2 gehaald van 61 graden, met ook een watertemperatuur van 61 graden. Gek genoeg wel een aanvoertemperatuur van max 59 graden, maar ik vermoed dat dat in de marge van de sensoren zit.

Ook vond ik het interessant dat jij je legionella temperatuur aan kon passen naar 62 graden, want dat is hier niet mogelijk. Ik heb dus het idee dat als je WP tot 60 graden kan en je geen element hebt, je wel een legionella programma kan activeren (in tegenstelling tot wat de handleiding zegt), maar wel alleen met een vaste temperatuur van 60 graden. Zodra je dan een element zou activeren, kan je de temperatuur veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Seauleaux Kun jij eens (met een kookthermometer of zo) controleren wat de werkelijke temperatuur van je SWW is na een legionellarun? Ik kan me (net als @SebastiaanPs) moeilijk voostellen dat 60°C op de compressor haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
Andrehj schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:15:
@Seauleaux Kun jij eens (met een kookthermometer of zo) controleren wat de werkelijke temperatuur van je SWW is na een legionellarun? Ik kan me (net als @SebastiaanPs) moeilijk voostellen dat 60°C op de compressor haalbaar is.
Kan ik wel een keer proberen te meten ja.

Is het misschien beter om het elektrische element dan wél bij te schakelen voor de SWW/Legionella runs?
Qua verbruik lijkt het me niet perse noodzakelijk. Na het douchen was er zo'n 120 liter van de 200 verbruikt.
SWW run is dagelijks gepland bij ons om 12 uur, legionella run is gepland op zondag op 11.00 uur.
Legionella run kwam dus voor de SWW run vandaag en de warmtepomp heeft 2.9 kWh verbruikt om het water op te warmen richting de ~60C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Hier is volgens de Landis Gyr meter de maximale aanvoertemperatuur in de vorige maand 62,8 graden geweest. Momenteel krijg ik uit de kraan met een kookthermometer een temperatuur van 55 graden. Gezien de gelaagdheid in de tank met een max van 61 graden en verliezen in de leiding, lijkt mij dat niet onredelijk. Misschien niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@pascallj FZ plaatste in woningen tot 160m2 een puhz50 met r419a.
FZ deed de legionellarun op afstand dmv twee 24volt relais 1x per week in de nacht en alleen op het dompel element.
Na de oplevering op 5 mei 2022 heb ik meteen de simkaart verwijderd ( fz wilde geen privacy overeenkomst tekenen). Voor alle problemen moesten ze dus langs komen.
Ik ontdekte zelf dat legionella proc niet meer werkte. Overigens is dat na faillissement bij de andere 99 eigenaren opgelost met een klokschakelaar.
Overigens werden alle gegevens 1 op 1 doorgezet naar de aannemer. Daar had ik geen behoefte aan want deze is nu na 3 jaar nog steeds aan het klungelen om storingen op te lossen.
Overigens zit in dat kastje een warmtewisselaar ( een totaal fout ding en amateuristisch gemonteerd waarbij de koppelingen wegrotten).
Ik heb vorig jaar een andere gekregen + een zwaardere circulatiepomp + koperen ( ipv kunststof) leidingen naar de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@pascallj ach je hebt mazzel als de boel stuk gaat bel je de woningbouwvereniging

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste