Op 26 februari 2025 is er bij ons door de installateur een aanpassing aan de Ubbink omkasting / Mitsubishi buitenunit gemaakt.
Ik had verwacht dat er een aanpassing met schuimband, zoals door Alklima voorgesteld, uitgevoerd zou gaan worden tussen de omkasting en het buitendeel, zie bovenstaande foto ter illustratie.
Echter is er tape geplaatst achter het rooster van de ventilator aan de aanzuigkant, ter hoogte van de rode arcering in bovenstaande afbeelding (hiervan zijn foto’s gemaakt door de installateur, deze moet ik nog opvragen bij de aannemer, aangezien de monteur deze foto's niet met mij mocht delen).
Data van 31 januari (vóór de aanpassing):
Data van 26 februari (direct ná de aanpassing):
Data van 28 februari (2 dagen ná de aanpassing, op 27 februari was er geen warmtevraag):
Extra informatie aangaande mijn instellingen:
Ik draai op de ruimteregeling met 1C nachtverlaging. Minimale instelling 25 graden, maximale instelling 35 graden.
Tussen 07:00 en 21:00 uur 19C, 's nachts 18C.
Naregelthermostaten in badkamer en slaapkamers staan op 30C en zorgen er in de praktijk dus voor dat alle groepen altijd open staan. Pompstand 5 geeft 11 l/min voor verwarmen en 18 l/min voor SWW.
SWW draai ik op klokprogramma; start 13:00 uur en setpoint 50C.
Legionella run 1 keer per week, start 12:00 uur.
In de situatie voor de aanpassing is duidelijk op de logs te zien dat zodra de warmtepomp gaat draaien de gemeten buitentemperatuur daalt.
Ook draait de warmtepomp altijd vol vermogen (116 Hz, opgenomen vermogen zo’n 1800 Watt) met veel onnodige defrosts.
Na het zien van de eerste logs na de aanpassingen op 26 februari was ik erg positief. De logs zijn wat rommelig, omdat we eerst een SWW run hebben aangezet om te kijken of de buitenunit/omkasting niet zou gaan resoneren. Daarna is de warmtepomp gaan verwarmen. Dit deed hij rustig op een vermogen onder de 1000 Watt, bij 66 Hz.
Echter in de logs van 28 februari zie ik dat de warmtepomp toch weer op hoog vermogen draait (100 Hz, 1600 watt).
Wel goed om te zien is dat de gemeten buitentemperatuur niet veranderd bij het starten van de warmtepomp. In zoverre lijkt de aanpassing wel nut gehad te hebben. Ook doet de warmtepomp minder defrosts lijkt het wel.
Ik heb alleen nog wel een vraag over de hoge frequentie/vermogen. Dit zou toch niet nodig zijn bij deze vrij milde omstandigheden? De gevraagde aanvoertemperatuur lijkt wel hoger te zijn dan voor de aanpassingen (nu 31C voorheen 28C), delta T tussen aanvoer en retour is vaak zo’n 8C. Is dit gedrag normaal voor deze buitentemperaturen?
Ik heb niet het idee dat dit gedrag komt door de nachtverlaging. Het lijkt er niet op dat de warmtepomp een achterstand probeert in te lopen. De nachtverlaging loopt tussen 21:00 en 07:00 uur 18C, overdag 19C. Maar zoals te zien in de logs van 28 februari begint de warmtepomp pas om 09:00 uur te verwarmen. Als de temperatuur teveel weggezakt zou zijn in de nacht, dan zou hij wel gelijk om 07:00 uur beginnen te verwarmen lijkt mij?
Graag jullie 2 cents! Gaat hier iets mis, of is dit normaal gedrag?
Kan het nog helpen om de warmtepomp even spanningloos te maken zodat de ruimteregeling zichzelf reset en opnieuw inleert?
@
Andrehj heb jij misschien nog suggesties hoe deze warmtepomp rustiger te krijgen?
[
Voor 4% gewijzigd door
Seauleaux op 01-03-2025 13:36
]
Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)