WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Niet alle Brink WTWs van FZ hebben standaard WIFI. Ik heb 2 units los gekocht van de FZ faillissementsveiling en die hebben geen wifi module (was een custom made model begreep ik van Brink). Ik heb een setje gekocht van @AUijtdehaag om deze te kunnen verbinden met domotica (HA) en dit werkt ook perfect als alternatief (was goedkoper dan een schakelaarnessio schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:11:
Ik heb het sowieso anders opgelost. Het FZ tablet en systeempje ziet er op het oog leuk uit, maar is zo oubollig.
Ik heb zoals andrehj meld. alles losgekoppeld
WTW
Ik heb een wtw flair 400 met wifi (heb jij die ook?)
CO2 / RH sensor werkte bij mij niet, dus mis ik ook niet
Ontvanger van draadloze afstandbediening gemonteerd en 3 afstandbedieningen gekoppeld (toilet, 2x badkamer)
in woonkamer staat een co2 meter
Bij Brink een account aangemaakt.
WTW gekoppeld aan internet
WTW aangemeld in account (gaat met machinenummer), zie handleidingen
Stand 1 bleek niet juist, moest voor mijn huis 150m3 zijn
Stand 2 m/z 250 zet ik hem op met visite
Stand 3 m/z 350 bij toiletbezoek en douchen, etc
Weg met die sensors
WP
De hele reutel op groepenkast na verwijderd
De communicatie kast met groepen voor de zonnepanelen was al weg
De platenwisselaar is vervangen voor de juiste
Kunststofslagen en foute koppelingen (werden opgevreten) zijn vervangen door koper en juiste koppelingen.
Zwaardere circulatiepomp tbv beter flow
Heel veel knieen zijn verwijderd tbv betere flow
Controller zat al in de woonkamer daar bij mij het thermostaat draadje een ontzettend leuk voor mijn Maine Coons bleek te zijn. Dus weg die rare tablet met veel onzin verbruiken, etc. Ding werkt niet.
Dus controller zat er al, maar die zit precies boven de hoofdaanvoerleidingen + 4 groepen. Dus daar het heel snel warm en dan stopte de wp er mee. Draadloze thermostaat aangesloten in staat nu in de woonkamer aan de noordkant.
Verder de twee 24/ 220v relais + 24 volt transformator ( nu overbodig) vervangen voor 1 220/220v relais + draad naar ecodan kas TB OUT 8+9 voor aansturen legionella proc. dat kan nu via de hoofdcontroller. Voorheen deed FZ dat op afstand via die 2 relais (waarom 2 snap ik niet. het ene 24v relais kreeg een signaal via de antenne en schakelde het 2e relais met 24v stuurstroom om het elektrische element 220v in te schakelen. Wanneer FZ dat deed geen idee)
Dus zowel wtw als wp is standalone en geen club wat mijn systeem monitort (zeker niet als ik het zelf niet ook kan zien, belachelijk )
het enige wat ik mis is een booster. als de WP uitvalt, heb ik geen verwarming wel warm water want ik kan handmatig de stuurstroom ook schakelen.
Helaas weet ik pas na een nieuwe winter of alles goed werkt anders komt er alnog een hydrobox
Die RV / CO2 van FZ deed het niet goed, zelfs op max gevoeligheid (kon FZ via de modbus instellen).
De afstandsbediening + ontvanger had ik al bij oplevering gekregen (tablet was er toen niet)
Die kregen ze niet terug (onder het motto wat ik bij oplevering aantrof is van mij)
Dus 2x afstandsbediening bijgekocht en ik regel de stand zelf wel. Ik had toch al een co2 meter in de woonkamer staan
Gelukkig had ik wel een flair400 met wifi gekregen ipv van dat eigen brouwsel.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Revisie kan niet, nieuwe kan niet-> troep er uit en een "echte hydrobox" monteren toch!
Met minder zou ik niet akkoord gaan. Al het andere is knutselwerk.
Bij mij ook, het werkt, het is zuiniger, het is warm, maar tevreden : nee
Want o wee als er iets stuk gaat want er is niets standaard behalve de BU.
vermogen = qv x pw x cw x deltaT Formule is duidelijk
Voor de aanpassingen (andere platenwisselaar en circulatiepomp) kreeg ik het niet warm daarna wel
Wp = 6,0 kwh
flow ->L/m = 10l/m = 0,1666 m3 / s
Max Ta was 30 (hoger lukte niet)
Tb meestal 22 (af en toe 23)
WP kwam niet aan zijn vermogen want meestal lukte een TA 30 niet, dan stopte de wp er 20min mee.
Oud : 4,9 = 0,1666 x 1 x 4,2 x delta 8 klopt ongeveer Huis werd niet warm, enorm elektra verbruik
Na aanpassing
wp = 6,0 kwh
flow -> L/m = 16 = 0,266667 m3/s
Max Ta tot nu 27, meestal lager
DeltaT varieert tussen 2 tot 4 verschil
Nieuw : 3,4 = 0,266667 x 1 x 4,2 x delta 3 (vaak maar delta 2) Huis wordt prima warm, elektra ongeveer 50% van voorheen. Alleen jammer genoeg nog geen echte koude periode meegemaakt
Nu de vraag waar ik zit:
Rijtjeswoning in zelfde project 137m2
PUHZ 5 kwh
Flow -> L/m = 8
Ta en TB kan ik niet uit de hoofdcontroller aflezen (ken de codes niet en dat menu onderdeel ontbreekt)
Het huis wordt niet goed warm en het vebruik is ook domweg slecht.
Aannemer weigert de aanpassingen te plaatsen (juiste platenwisselaar / grotere circulatiepomp)
De bestaande installatie is voldoende wordt gezegd.
Dit wordt gestaafd op de volgende wijze :
Er wordt een tabel van Albrand bij gehaald.
En daarin staat dat bij een vloeropp. van 175m2 zelfs 7,2 L/m (0,12 m3/s) voldoende is bij delta 10
Zij geven dan als voorbeeld met Ta 35 en Tb 25 moet de boel goed warm worden
Formule die ze er bij vermelden klopt -> 5,0= 0,12x1x4,2 x delta10
Waar ik mee zit is : waarom kreeg ik de boel van 200m2 dan niet eens warm met 10L/m (die delta10 haalde ik nooit, max 8. )
Waarom gaat het dan alleen goed met een hogere flow?
Ik kan het tot nu toe niet weerleggen.
Gaarne jullie reactie.
Ik zal je proberen te helpen.nessio schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:41:
Ik zit al een tijdje met een vraag over iets wat ik niet snap ivm onderstaande formule:
vermogen = qv x pw x cw x deltaT Formule is duidelijk
Voor de aanpassingen (andere platenwisselaar en circulatiepomp) kreeg ik het niet warm daarna wel
Wp = 6,0 kwh
flow ->L/m = 10l/m = 0,1666 m3 / s
Max Ta was 30 (hoger lukte niet)
Tb meestal 22 (af en toe 23)
WP kwam niet aan zijn vermogen want meestal lukte een TA 30 niet, dan stopte de wp er 20min mee.
Oud : 4,9 = 0,1666 x 1 x 4,2 x delta 8 klopt ongeveer Huis werd niet warm, enorm elektra verbruik
Tb = temperatuur buiten
Ta = temperatuur afgifte
Tr = temperatuur retour
Ik ga er even vanuit dat jij met jouw Tb hierboven (en hieronder) Tr bedoelt.
Wat bedoel je met Wp = 6,0 kwh, bedoel je soms dat de WP 6 kW (maximaal) vermogen heeft?
Wat bedoel je verder met dat de WP er na 20 minuten mee stopt? Kon de WP zijn minimale vermogen niet kwijt? Want het maximale vermogen kan hij gewoon continu leveren lijkt me. Maar dan wordt het mogelijk niet warm genoeg.
En waar tover je die 4,9 vandaan? Is dat 4,9 kW verbruik? Is dat op één groep? Of is dat het afgegeven vermogen? Maar dat is niet 4,9 he. Dat is met een dT van 8 wel 5,6 kW vermogen.
Oke, hier is de flow dus hoger met een lagere max Ta en een kleinere dT. Vaak gunstig. Maar als jij aangeeft dat de elektra 50% van voorheen is, dan is dat niet zo gunstig als lijkt. Immers had je in bovenstaand rekenvoorbeeld 5,6 kW afgifte en nu maar 3,4 kW. Dat is zo'n 40% minder. Dus dan vind ik 50% elektra vermindering maar matig.Na aanpassing
wp = 6,0 kwh
flow -> L/m = 16 = 0,266667 m3/s
Max Ta tot nu 27, meestal lager
DeltaT varieert tussen 2 tot 4 verschil
Nieuw : 3,4 = 0,266667 x 1 x 4,2 x delta 3 (vaak maar delta 2) Huis wordt prima warm, elektra ongeveer 50% van voorheen. Alleen jammer genoeg nog geen echte koude periode meegemaakt
Staat alles open? Is het een idee om eens precies te meten wat de Ta en Tr van de vloer is? Meten = weten.Nu de vraag waar ik zit:
Rijtjeswoning in zelfde project 137m2
PUHZ 5 kwh
Flow -> L/m = 8
Ta en TB kan ik niet uit de hoofdcontroller aflezen (ken de codes niet en dat menu onderdeel ontbreekt)
Het huis wordt niet goed warm en het vebruik is ook domweg slecht.
Aannemer weigert de aanpassingen te plaatsen (juiste platenwisselaar / grotere circulatiepomp)
De bestaande installatie is voldoende wordt gezegd.
Dit wordt gestaafd op de volgende wijze :
Er wordt een tabel van Albrand bij gehaald.
En daarin staat dat bij een vloeropp. van 175m2 zelfs 7,2 L/m (0,12 m3/s) voldoende is bij delta 10
Zij geven dan als voorbeeld met Ta 35 en Tb 25 moet de boel goed warm worden
Formule die ze er bij vermelden klopt -> 5,0= 0,12x1x4,2 x delta10
Waar ik mee zit is : waarom kreeg ik de boel van 200m2 dan niet eens warm met 10L/m (die delta10 haalde ik nooit, max 8. )
Waarom gaat het dan alleen goed met een hogere flow?
Ik kan het tot nu toe niet weerleggen.
Gaarne jullie reactie.
Tja, je zegt het zelf eigenlijk al. Die dT van 10 haal je niet. Misschien 8. Maar dat is ook al veel.
Met een dT van 8 is 4,5 kW afgifte haalbaar. Maar stel je haalt maar een dT van 4 dan zit je op de helft. Meten dus!
Kun je hiermee verder?
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Bij een lagere flow en grotere delta T trap je eigenlijk de warmtepomp op z’n staart. Wat dus ook klopte je had maar 5,56kW beschikbaar, terwijl je met een SUZ-SWM60VA bij een delta T van 5K A-10/W35 6,7 kW beschikbaar moet hebben.
Ook moet de condensor (wisselaar) afgestemd worden op het vermogen van de warmtepomp, anders kun je geen 6,7kW in je afgifte systeem pompen, dus wederom trap je hem op z’n staart.
FZ heeft gespeeld voor Warmtepomp Designer, dat was toch iets lastiger dan ze dachten
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
De SUZ60... heeft een "nominaal : vermogen van 6,0 Kw (sorry getypt Kwh).
20 min stoppen : in de oude situatie kon (volgens mij) de WP zijn vermogen niet kwijt en stopte er gewoon mee.
Dit toen een paar dagen gemonitord.
Al zette ik de thermostaat op 24, behaaglijk werd het toen nooit
Na de aanpassingen (grotere platenwisselaar en circulatiepomp) is er eindelijk comfort.
Nu staat de draadloze thermostaat op 21 en overal is het in het hele huis de juiste temperatuur
Woonkamer 21 / kantoor 22 / badkamer 22 / 3 slaapkamers 20,5 / 1 slaapkamer uit / berging bijkeuken 18
In april is overigens mijn verbruik nog veel verder gedaald (ongeveer 40% van vorig jaar)
Verwarming zal uitkomen op 180 kWh, warm water op 30 kWh.
Wel stook ik vrij warm en staan vrijwel alle deuren open in huis
Maar het ging mij vooral om die Delta 10 en waarom het niet warm werd.
Zie antwoord aan Dutchwing
2. wisselaar en circulatiepomp (flow) moeten zijn afgestemd op vermogen WP.
Ad 2. Bij te klein / te laag gaat het niet goed.
Het staatje van Albrand klopt dus wel. Alleen een delta T K10 is voor een WP dus niet logisch als je het al haalt
Bij de rijwoningen van 137m2 worden de wisselaar en circulatiepomp niet vervangen.
Het wordt daar niet goed warm en er is een hoog verbruik
Ook daar lijkt het mij een wisselaar en pomp probleem.
Een paar klagen maar en de rest apathisch.
Ons bewonerscomité gaat nog 1 poging doen om ze te mobiliseren daarna houd het op
Uiteindelijk moet alles gewoon mixen en matchen, en natuurlijk een beetje fatsoenlijk zijn ingeregeld.nessio schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:46:
@DutchWing Aha, dus 1. wp is in principe voor vloerverw met delta T 5K / radiatoren 7K bedoeld
2. wisselaar en circulatiepomp (flow) moeten zijn afgestemd op vermogen WP.
Ad 2. Bij te klein / te laag gaat het niet goed.
Het staatje van Albrand klopt dus wel. Alleen een delta T K10 is voor een WP dus niet logisch als je het al haalt
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Seauleaux schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:04:
Kleine update van de situatie bij ons thuis:
Uiteindelijk in januari hadden we niet alleen een L9 melding tijdens het verwarmen, maar ook tijdens de SWW runs. Om deze reden heeft de installateur in januari de flowsensor gedemonteerd en opgestuurd ter revisie.
Al die tijd (sinds oktober!) hebben we dus geen verwarming en sinds januari moeten we dus ook het boilervat opwarmen op het element (niet dat dit veel COP scheelt in ons geval ...)
Daarnaast hebben deze week alle bewoners van ons project een email gekregen van de aannemer waarin wordt uitgelegd dat de regeling (Enervalis in ons geval waarmee we de status van het systeem konden bekijken) offline is gegaan en dat de installateur een nieuwe regeling komt installeren als wij daarvoor akkoord geven.
Met de nieuwe regeling van BE-Next kan de installateur (zij wel, wij niet) ons systeem uitlezen en ze kunnen ons dan een service contract aanbieden, dit kost 200 euro per jaar.
Wat houdt het vervangen van de regeling in: de FZ thermostaat wordt verwijderd en vervangen door de Mitsubishi thermostaat die nu op de ICEM zit. Hierna werkt de vocht/CO2 sensor die in ons huidige systeem zit niet meer, dus krijgen we een nieuwe CO2 sensor die in de woonkamer naast de thermostaat wordt gemonteerd. De ventilatie unit draait standaard op stand 1 en wordt verder aangestuurd door de nieuwe sensor die dus ALLEEN de woonkamer meet.
Verder krijgen we een draadloze afstandsbediening om de ventilatie handmatig te bedienen die we dan maar bijvoorbeeld in de badkamer op moeten hangen.
Ik vraag me ook af of de bypass van de WTW installatie ook nog wel werkt na het vervangen van de regeling.
Gaan we niet akkoord met genoemde "oplossing" dan worden we in de toekomst niet geholpen bij eventuele storingen of onderhoud.
Ik vind dit echt een houtje-touwtje oplossing, maar heb het gevoel dat we met de rug tegen de muur staan.
Wat zou nu een goed plan van aanpak zijn? Bouwgarant? Rechtsbijstand of Vereniging Eigen Huis?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
De aannemer heeft aangegeven dat het niet lukt om onze oude flowsensor te reviseren.
Afgelopen maandag is er weer een monteur van de installateur langs geweest. Deze had een nieuwe flowsensor bij en blijkbaar ook onze toch wel gereviseerde flowsensor.
De nieuwe flowsensor heeft een ander meetprincipe en pinlayout en gaf geen signaal. Vervolgens de gereviseerde flowsensor teruggeplaatst en deze geeft in servicemenu #540 het getal 5.
Te lage waarde dus gelijk weer L9 storing. Monteur denkt nu dat de platenwisselaar vervangen moet worden. Dit ging hij nog met zijn leidinggevende overleggen.
Advies van deze monteur was ook: trek alles eruit, buitenunit van het dak verplaatsen naar de garage en zorg dat je iets origineels krijgt.
Inmiddels contact opgenomen met de jurist van onze rechtsbijstandsverzekering. Deze geeft aan zeker heil in een zaak te zien. Morgen weer contact over de vervolgstappen.
Mijn insteek is heel de rotzooi eruit, en een nieuwe originele installatie terugplaatsen. Ik ben zelfs bereid bij te betalen hieraan aangezien de huidige installatie al bijna 4 jaar oud is (maar nooit goed gewerkt heeft).
Wordt vervolgd..
[ Voor 31% gewijzigd door Seauleaux op 02-05-2024 13:06 ]
Factory Zero Mitsubishi Electic Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)
Hele tijd niet op forum geweest, zie dus nu je bericht.
Na veel gezeur en 2 winters koud in huis ondanks veel elektra heeft aannemer eind januari de circulatiepomp en warmtewisselaar vervangen door zwaardere + koperen koelleidingen. Daarna wel warm en veel minder verbruik. Helaas daarna niet meer koud.
Overigens twijfelen wij of de aanpassingen voldoende zijn als het koud is
Ook wij (60 huizen) vinden : er uit die zooi en eigenlijk dat ding van het dak.
Ook ik wil daar voor bij betalen
Inmiddels brief naar aannemer en rechtsbijstand
Kregen flauwekul antwoord
Dus advocaat mag aan de slag
Wordt vervolgd
Wat heeft jullie aannemer eigenlijk wel gedaan?
Eigenlijk is er nog heel weinig te updaten aangaande onze situatie.
Ik heb de aannemer gevraagd om een offerte voor een nieuw systeem, hier wilden ze eerst niet aan mee werken, omdat ze niet van plan zijn de units af te schrijven. Na lang zeuren willen ze met een offerte komen, hier ben ik nog steeds op aan het wachten.
Ondertussen heb ik ook een andere installateur langs laten komen voor een offerte. Ook deze nog niet ontvangen.
Ondertussen is bij onze buren ook het systeem in L9 storing geschoten en hier heeft de installateur in opdracht van de aannemer de platenwisselaar vervangen. De originele platenwisselaar is blijkbaar te klein en de nieuwe past niet op de plek van de originele, vandaar deze "Picobello BV oplossing":
:strip_exif()/f/image/PtIsBh9jauVuq6rDUQDPWMTE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FVv4pFyLvf72kPcFEf6CWG8v.jpg?f=fotoalbum_large)
(flow na het vervangen van de platenwisselaar is bij de buren wel netjes 18 liter/minuut)
Ik heb zelf de reparatie nog even on-hold staan, omdat ik eerst de offerte van het nieuwe systeem wil afwachten en dan overleggen met de rechtsbijstand wat haalbaar is.
Ik ben bang dat ik met een gigantische prijs om de oren geslagen ga worden en dat ik noodgedwongen deze reparatie moet accepteren.
Volgende week zal de regeling/uitlezing/thermostaat vervangen worden door BeNext, hopelijk dan weer wat inzicht in het systeem.
Factory Zero Mitsubishi Electic Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)
Die 18l is wel top
De buitenunit kan dan wel met min10 / 35gr en delta max 5 zijn vermogen kwijt
Het moet zo goed warm worden bij je buren met laag elektra verbruik
Was even niet op het forum
Zag dat je ook een landis&gyr meter hebt
Denk om die werkt op 3 aa’tjes
Draai m links om 1/8 slag dan is ie los en keer het ding om. Dan zie je de batterijtjes
Geen idee hoelang die meegaan
[ Voor 3% gewijzigd door nessio op 26-07-2024 21:29 ]
Ik wil graag een update geven van onze situatie en graag een reactie op onze huidige performance door mensen die wat meer verstand van de materie hebben dan ik.
Seauleaux in "Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero"
Hier had ik al wat foto's van onze installatie gepost voor degene die wat meer details willen.
In september is bij ons eindelijk de platenwisselaar vervangen en sindsdien kunnen we eindelijk weer SWW maken met de warmtepomp ipv met het element. We hebben ruim 2 jaar problemen gehad met een L9 storing.
Verder is ook de hele gateway plus thermostaat van Factory Zero vervangen.
De hoofdcontroller van Mitsubishi hangt nu in de woonkamer en doet dienst als thermostaat. Ik heb geen tweede thermostaat en kan dus niet meer op WAR of vaste Ta draaien.
Sinds oktober heb ik een gateway van BeNext en hiermee heb ik weer inzicht in de installatie.
Nu het buiten weer wat frisser begint te worden gaat de warmtepomp ook af en toe weer verwarmen. Hier heb ik vooral wat vragen over hoe we dit nog kunnen verbeteren.
Het betreft een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning (2-onder-1-kap) van 2020.
Vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping.
Buitenunit zit in zo'n fantastische omkasting en aannemer/installateur willen hier niets aan doen.
Ik heb een weekklok ingesteld voor verwarming:
07:00 uur 19 graden
21:00 uur 18 graden
Ik heb ook een weekklok ingesteld voor SWW:
Mode ECO, setpoint 50C en alleen SWW toegestaan tussen 13:00 en 15:00
Hij doet dus elke dag een SWW run stipt vanaf 13:00 (ongeacht de Tdrop, dit doet onze firmware versie helaas nu eenmaal..)
1x per 7 dagen een Legionella run (zondag 12:00 uur)
Elektrische weerstand voor SWW en verwarming staan uitgeschakeld.
Verwarming kan niet op vaste Ta of WAR en staat dus op adaptieve ruimteverwarming
Bereik voorlooptemperatuur ingesteld op MIN 25C, MAX 35C.
Pompstand op 5, hiermee haal ik 12 liter per minuut.
Begane grond ongeveer 70 m2, 1e verdieping ongeveer 50 m2.
Begane grond 4 groepen, geen nageregeling
1e verdieping 4 groepen, WTH naregeling, maar staan allemaal open.
In het Mitsubishi Ecodan topic zie ik mensen lange runs maken van meerdere uren zonder defrosts, op lage frequenties en met laag opgenomen vermogen.
Zie hieronder wat foto's van een verwarmingsrun (07:00 - 10:00 uur) en SWW run (13:00 uur) van vandaag.
Verschil in gemeten buitentemperatuur tussen de WTW unit en de warmtepomp:
:strip_exif()/f/image/O8HXOUHK0Ehu2MK2N0Xt8C5p.jpg?f=fotoalbum_large)
Frequentie en defrosts:
:strip_exif()/f/image/YQW8DkSMsjPyZcAUB1mW5Vyo.jpg?f=fotoalbum_large)
Kamer-, aanvoer- en retourtemperatuur:
:strip_exif()/f/image/bUujbRjD6zycy0771EnKnp9X.jpg?f=fotoalbum_large)
Opgenomen energie:
:strip_exif()/f/image/eg8yLTbm0qU2OtoHJOtntVUy.jpg?f=fotoalbum_large)
Geproduceerde energie:
:strip_exif()/f/image/2qSmOpfJfEsLdr2gQ5X5Ajul.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de gegevens van de hoofdcontroller aflees kom ik op de volgende gegevens voor de COP:
SWW nu 2.7, dit was 1.3 voor alle problemen met de platenwisselaar.
Verwarmen ongeveer hetzelfde gebleven 4.5.
Als jullie nog meer gegevens/logs/foto's of informatie nodig hebben, vraag maar raak.
Ook hoor ik graag of ik de instellingen zo goed heb staan of hier nog iets aangepast moet worden.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Plaatje 1 illustreert perfect het probleem van de kast waarin de WP staat. Ondanks een werkelijke buitentemperatuur van 7 graden gaat jouw warmtepomp al defrosten (fig 3)!!! Dat is echt ronduit slecht.Seauleaux schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:00:
Allereerst sorry voor de post die waarschijnlijk flink lang gaat worden..
Ik wil graag een update geven van onze situatie en graag een reactie op onze huidige performance door mensen die wat meer verstand van de materie hebben dan ik.
Hier had ik al wat foto's van onze installatie gepost voor degene die wat meer details willen.
In september is bij ons eindelijk de platenwisselaar vervangen en sindsdien kunnen we eindelijk weer SWW maken met de warmtepomp ipv met het element. We hebben ruim 2 jaar problemen gehad met een L9 storing.
De hoofdcontroller van Mitsubishi hangt nu in de woonkamer en doet dienst als thermostaat. Ik heb geen tweede thermostaat en kan dus niet meer op WAR of vaste Ta draaien.
Sinds oktober heb ik een gateway van BeNext en hiermee heb ik weer inzicht in de installatie.
Nu het buiten weer wat frisser begint te worden gaat de warmtepomp ook af en toe weer verwarmen. Hier heb ik vooral wat vragen over hoe we dit nog kunnen verbeteren.
Buitenunit zit in zo'n fantastische omkasting en aannemer/installateur willen hier niets aan doen.
Hij doet dus elke dag een SWW run stipt vanaf 13:00 (ongeacht de Tdrop, dit doet onze firmware versie helaas nu eenmaal..)
Verwarming kan niet op vaste Ta of WAR en staat dus op adaptieve ruimteverwarming
In het Mitsubishi Ecodan topic zie ik mensen lange runs maken van meerdere uren zonder defrosts, op lage frequenties en met laag opgenomen vermogen.
Zie hieronder wat foto's van een verwarmingsrun (07:00 - 10:00 uur) en SWW run (13:00 uur) van vandaag.
[Afbeelding]
Frequentie en defrosts:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Opgenomen energie:
[Afbeelding]
Geproduceerde energie:
[Afbeelding]
Als ik de gegevens van de hoofdcontroller aflees kom ik op de volgende gegevens voor de COP:
Als jullie nog meer gegevens/logs/foto's of informatie nodig hebben, vraag maar raak.
Ook hoor ik graag of ik de instellingen zo goed heb staan of hier nog iets aangepast moet worden.
Je ziet dat je WP op een enorm vermogen start.
Ik denk dat je daar misschien wel wat aan kan verbeteren:
1) start om 10:00u met één stap van 0.5 gr omhoog, om 14:00u nog een keer, ‘s avonds om 01:00u 1.0 graad omlaag. Of heb je last van het geluid en moet het eerder omlaag en dus uit?
De kleine stapjes omhoog helpen om de WP rustiger te laten draaien. Namelijk hoe groter het verschil tussen T binnen en T set, hoe meer vermogen hij gaat geven in deze regeling.
Later op de dag starten met verwarmen (niet 07:00u maar 10:00u) heeft als voordeel dat de buitentemperatuur dan hoger is, wat ook gunstiger is voor je COP.
2) ruimtetempregeling op 25-35 gr is prima, maar wat zijn de verdere instellingen? Zet hem op normaal, niet “fast”. En zet het interval op het maximum, 60 min. Dan draait hij rustiger als het goed is.
Heat pump thermo diff adjust zet je op -5 en +5.
Zie ook Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Warmtepomp stond al op normaal, niet op fast.
Interval stond op 20 minuten, dit aangepast naar 60.
Heat pump thermo diff stond op -3 en +3, dit heb ik ook naar 5/5 aangepast zoals je voorstelde. Echter wat doet dit precies?
Verder staat er nog een eco instelling aan voor de pomp (10 minuten).
En moet ik nog wat met onderstaande instelling?
:strip_exif()/f/image/a98y1H212MXgFKFMeg5Kzw1l.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas kan ik geen stappen van een halve graad programmeren in de hoofdcontroller, deze maakt namelijk stappen per graad. Maar de temp later omhoog zetten kan ik uiteraard wel proberen.
Ik ga het weer even in de gaten houden na deze aanpassingen!
De heat pump thermo diff adjust bepaalt de bandbreedte waarin de WP mag werken.Seauleaux schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:56:
Bedankt voor je reactie.
Warmtepomp stond al op normaal, niet op fast.
Interval stond op 20 minuten, dit aangepast naar 60.
Heat pump thermo diff stond op -3 en +3, dit heb ik ook naar 5/5 aangepast zoals je voorstelde. Echter wat doet dit precies?
Verder staat er nog een eco instelling aan voor de pomp (10 minuten).
En moet ik nog wat met onderstaande instelling?
[Afbeelding]
Helaas kan ik geen stappen van een halve graad programmeren in de hoofdcontroller, deze maakt namelijk stappen per graad. Maar de temp later omhoog zetten kan ik uiteraard wel proberen.
Ik ga het weer even in de gaten houden na deze aanpassingen!
De positieve waarde: als de WP verwarmt en de Ta komt een aantal graden (instelling) boven target Ta, dan schakelt de WP af. Als je die hoger zet, schakelt hij dus minder snel af en krijg je langere runs.
De negatieve waarde: als de WP is afgeschakeld, dan mag hij pas weer starten als de Ta is gedaald tot een aantal graden (instelling) onder de target Ta, dus hoe lager dit getal (groter, meer negatief), hoe langer de WP moet wachten om weer te mogen starten.
Als je beide parameters vergroot, dan maak je dus langere runs met minder korte pauzes.
Wat betreft de anti-vries protectie. Staat nu uit en dat is correct. Je hebt een split met de wisselaar binnen toch? Dan is er geen water buiten en heb je anti-vries protectie niet nodig. Zie ook Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik kan alleen via de MELCloud met halve graden werken.
Inderdaad geen MELCloud hier, maar kan eens balletje bij Benext opgooien of zij een weekklok in hun app willen implementeren.
[ Voor 38% gewijzigd door Seauleaux op 07-11-2024 22:08 ]
Ben het met @SebastiaanPs eens, de warmtepomp is aan het recirculeren in de warmtepomp omkasting.Seauleaux schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:00:
[Afbeelding]
Frequentie en defrosts:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Opgenomen energie:
[Afbeelding]
Geproduceerde energie:
[Afbeelding]
Dit probleem zou nog opgelost moeten worden, de rest kun je weinig aan veranderen zonder enorm ingrijpende oplossingen.
Je kan misschien nog beter zelf een hoogwerker huren, valbeveiliging en die omkasting inwendig modificeren of de leverancier bellen en vragen of ze iets hebben dat je kan kopen omdat de installateur je niet wilt helpen?
Eerst je foto’s bekijken.
[ Voor 73% gewijzigd door nessio op 09-11-2024 07:05 ]
Zijn er suggesties hoe dit op te lossen? Is het zo "simpel" als isolatiemateriaal aanbrengen tussen de zijkant van de buitenunit en de omkasting? Simpel inderdaad tussen " " want je moet er natuurlijk wel met een hoogwerker naar toe..DutchWing schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 06:59:
[...]
Ben het met @SebastiaanPs eens, de warmtepomp is aan het recirculeren in de warmtepomp omkasting.
Dit probleem zou nog opgelost moeten worden, de rest kun je weinig aan veranderen zonder enorm ingrijpende oplossingen.
Je kan misschien nog beter zelf een hoogwerker huren, valbeveiliging en die omkasting inwendig modificeren of de leverancier bellen en vragen of ze iets hebben dat je kan kopen omdat de installateur je niet wilt helpen?
Dus zorgen dat de opening waardoor hij uitblaast groot genoeg is en dat er bij de zijkanten een afscheiding zit tussen warmtepomp en schoorsteen, zodat de lucht niet via de zijkanten opnieuw aangezogen kan worden.
Ik zou als ik jou was hier, in het Mitsubishi topic en het algemene L/W warmtepomp topic zoeken op “schoorsteen”, er zijn vast mede Tweakers met ervaringen en/of tips voor verbeteringen ter voorkoming van recirculatie. Misschien @nessio wel?
[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 08-11-2024 11:07 ]
Probeer even de specificaties, schema op te zoeken. Dan ben je beter voorbereid.Seauleaux schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:06:
[...]
Zijn er suggesties hoe dit op te lossen? Is het zo "simpel" als isolatiemateriaal aanbrengen tussen de zijkant van de buitenunit en de omkasting? Simpel inderdaad tussen " " want je moet er natuurlijk wel met een hoogwerker naar toe..
Andere optie is een steiger met opbouwen die je dan laat rusten op je dakpannen. Gebruiken aannemers vaak bij het realiseren van een dakopbouw.
:strip_exif()/f/image/vsTxlQZvlO3qYgaTM2eWY7Bm.jpg?f=fotoalbum_tile)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Seauleaux
Omdat je nu eigenlijk een gewone Mitsubishi regeling hebt, kun je met bovenstaande uitgebreide post beter terecht in het Ecodan topic, want met FZ heeft het nu niet veel meer te maken.
Verder helemaal eens met @SebastiaanPs: Zodra je WP start knalt de temperatuur in die stomme schoorsteen direct 4 graden naar beneden, waardoor je WP onnodig bevriest en in een defrost-cycle terecht komt.
Dit kost je zowel levensduur van je WP, als een boel extra geld aan energiekosten.
Die schoorsteen moet open! Dat is je voornaamste probleem momenteel.
Ter vergelijking: hier ook goed geïsoleerde nieuwbouw van 2020, en mijn WP draait deze dagen met een COP van rond de 6, en zonder defrosts.
(ook interessant voor @JR25 die qua schoorsteen ook in dit schuitje terecht lijkt te komen)
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 08-11-2024 20:01 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Snap ook niet dat jij maar 12l/m hebt en de buren 18l/m. Andere circulatiepomp?
Buren hebben exact hetzelfde huis en dezelfde installatie. Zij zijn de andere helft van de 2-onder-1-kap.
Andere buurman die achter ons woont, ziet soms de terugval in temperatuur bij actieve warmtepomp. Zijn huis staat wat gedraaid ten opzichte van dat van ons, en de buitenunit meer vrij. Misschien dat de wind hier beter door de kap heen kan blazen (afhankelijk van de windrichting?!).
Heb de vragen die ik heb mbt de kap neergelegd bij Alklima en Ubbink, eens kijken waar zij mee komen.
Welke firma heeft het uitgevoerd?Seauleaux schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:00:
[Afbeelding]
Frequentie en defrosts:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Opgenomen energie:
[Afbeelding]
Geproduceerde energie:
[Afbeelding]
R-climate is eigenlijk een airco man
Wij hadden zelf al uitgezocht wat er mis was
1. Kunststofslangen ongeschikt moet koper worden met andere afsluiters ( oude deels opgevreten)
2. Circulatiepomp 15/130/65 moet worden 15/130/75. De 15/130/65 is te klein voor onze 200m2 verwarmd oppervlak over 21 groepen ( 9 voor woonkamer/keuken + 12 voor 2 badkamer/5 slaapkamers).
3 warmtewisselaar te klein, moest grotere worden
De originele van ME is geplaatst.
4. Ubbink buitenkast geen merkbaar effect zoals bij jou. Heel vreemd. Mogelijk buitenunit anders gemonteerd in de kast
Bovenstaande is gedaan op 30/1/2024
Zelf daarna het volgende gedaan:
De communicatiekast ( rechts)van fz verwijderd
Van het linker deel van de abb kast links zijn alleen de 3 stoppen gebleven. De 2 relais (24/220v) vervangen door 1 dubbel 220v relais.
Hier het dompelelenent op aangesloten
Het 220v stuursignaal uit ecodankast gehaald
Nu kan ik mijn legionellaproc gewoon via de controller regelen. Er is geen communicatie naar een of andere club. Voegt niets toe, vind ik.
Dus modbus is er uit, procon in ecodankast is stroomloos Wp draait alleen op de ecodan software versie 1301.
Ook meteen een draadloze thermostaat par50 geinstalleerd.
Voor de wtw een account aangemaakt en ik heb 3 afstandsbedieningen geinstalleerd ( wc+ 2 badkamers). Draait dus standalone.
Wel overweeg ik samen met nog meer bewoners de buitenunit naar de uitbouw te verplaatsen, mogelijk in combinatie met een echte ME binnenunit. Maar dat is voor later
Kunnen we alle 34 huizen op het eiland doen in 1 weekend. Kost per huis +/- € 20,00.
Zij geven inderdaad ook aan dat er problemen zijn met de omkasting (luchtkortsluiting).
Dit is teruggekoppeld naar de aannemer en installateur en zij gaan nu contact opnemen met Ubbink voor een oplossing.
Weet nog niet helemaal wat we nu kunnen verwachten, maar in ieder geval ben ik al blij met de erkenning vanuit Alklima en dat de aannemer dit eindelijk wel op gaat pakken.
(wellicht offtopic: maar we zijn niet de enige met problemen: https://www.nu.nl/economi...chten-over-onderhoud.html )
[ Voor 10% gewijzigd door Mafparov op 06-12-2024 19:17 ]
Dit is opgelost maar weet niet hoe het te verwijderen is. ;-)
[ Voor 6% gewijzigd door Mafparov op 07-12-2024 16:17 ]
Seauleaux schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:20:
Paar weken terug contact gehad met Alklima aangaande het stookgedrag van onze warmtepomp.
Zij geven inderdaad ook aan dat er problemen zijn met de omkasting (luchtkortsluiting).
Dit is teruggekoppeld naar de aannemer en installateur en zij gaan nu contact opnemen met Ubbink voor een oplossing.
Weet nog niet helemaal wat we nu kunnen verwachten, maar in ieder geval ben ik al blij met de erkenning vanuit Alklima en dat de aannemer dit eindelijk wel op gaat pakken.
(wellicht offtopic: maar we zijn niet de enige met problemen: https://www.nu.nl/economi...chten-over-onderhoud.html )
Ik weet dat onze installatie niet representatief is als gevolg van de luchtkortsluiting in de omkasting, maar wat zou je een beetje als normale frequentie / opgenomen vermogen mogen verwachten met deze temperaturen? Zie onderstaande logs van vandaag (13.00 uur start SWW run).
Inclusief de SWW run heeft de warmtepomp vandaag 8.2 kWh verstookt. 7 kWh is verbruikt voor verwarmen en de app geeft aan dat hiermee 28 kWh warmte geproduceerd is. Een COP van 4.0 dus.
Ta zit rond de 29 graden, Tr ongeveer 20 graden, dit lijkt me een vrij grote dT?
:strip_exif()/f/image/hlWgn5ZUq2jhSQy6VacvHp3n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/34HHupZ98bpUqBkYyWA0ouMp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wCYkxtK495NH8QLFtuegQejL.jpg?f=fotoalbum_large)
Seauleaux schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:49:
Aannemer/installateur gaat contact opnemen met Ubbink voor een mogelijke oplossing, ik wacht inmiddels al weer 3 weken op een reactie.
Ik weet dat onze installatie niet representatief is als gevolg van de luchtkortsluiting in de omkasting, maar wat zou je een beetje als normale frequentie / opgenomen vermogen mogen verwachten met deze temperaturen? Zie onderstaande logs van vandaag (13.00 uur start SWW run).
Inclusief de SWW run heeft de warmtepomp vandaag 8.2 kWh verstookt. 7 kWh is verbruikt voor verwarmen en de app geeft aan dat hiermee 28 kWh warmte geproduceerd is. Een COP van 4.0 dus.
Ta zit rond de 29 graden, Tr ongeveer 20 graden, dit lijkt me een vrij grote dT?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
COP 4 = goed
Verbruik per dag laag.
Mavparov: boiler op klok. Rechtse knopje indrukken, dan 2e knopje van links = boiler
Drukken dan krijg je 3 standen : altijd, klok en uit. Je moet dat op klok zetten. Dit geldt ook voor verwarming op klok
Inmiddels werkt dat. Ik was daar al achter gekomen gelukkig. We hebben onze problemen al eens besproken. Veel U2, 25 van de 32 woningen nog met rubberen slangen, een boiler die niet geschikt is voor onze werkdruk. Dat soort dingen.nessio schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:53:
Wat is jullie probleem nu eigenlijk
COP 4 = goed
Verbruik per dag laag.
Mavparov: boiler op klok. Rechtse knopje indrukken, dan 2e knopje van links = boiler
Drukken dan krijg je 3 standen : altijd, klok en uit. Je moet dat op klok zetten. Dit geldt ook voor verwarming op klok
COP 4 haal ik maar heel soms, bij milde buitentemperaturen. Stookgedrag van de warmtepomp is heel onrustig, eigenlijk zie ik hem alleen maar op 116 Hz draaien, met hoog opgenomen vermogen en elk uur defrosts.nessio schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:53:
Wat is jullie probleem nu eigenlijk
COP 4 = goed
Verbruik per dag laag.
Voor het weekend een email van de aannemer ontvangen waarin zij aangeven dat ze overleg hebben gehad met Alklima en Ubbink en dat de luchtkortsluiting waarschijnlijk geen probleem is. Daarnaast hebben ze nog van niemand anders klachten ontvangen, maar dat is nogal logisch, want bijna niemand heeft monitoring op zijn systeem zitten.
Ik heb al een eerdere mailwisseling gehad met Alklima waarin zij aangegeven dat de problemen met de luchtkortsluiting eerst opgelost moeten worden, voordat er verder gekeken kan worden naar de instellingen. Zij hebben zelfs een oplossing aangedragen, maar blijkbaar gaat de aannemer hier niet in mee. Maar weer in de pen kruipen dus..
Dat is normaal. Als het kouder en droger wordt kan je minder defrosts hebben.
Cop dec 3,5 jan 3,0 voor verwarming.
In het databoek staat bij 2gr cop 3,33
-
De kap kun je simpel testen
Wp gaat stoken in service menu / sensorregister de Bt in de gaten houden of via je monitoring. Daalt die heel snel dan zuigt dus kap zijn eigen koude lucht aan.
Om de minuut een foto maken. Dan heb je bewijs.
En anders kap er af halen.
Ik overweg het ook nog steeds. Niet mooi, maar die groene schoorsteen slaat ook nergens op. Zou antraciet zijn maar ik vind het groen
Ik hoef dit niet te doen via sensor register, ik heb er monitoring op zitten van Benext, zoals al eerder gedeeld in dit bericht:nessio schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:34:
Onder 3gr heb ik ook elke 45min een defrost.
Dat is normaal. Als het kouder en droger wordt kan je minder defrosts hebben.
Cop dec 3,5 jan 3,0 voor verwarming.
In het databoek staat bij 2gr cop 3,33
-
De kap kun je simpel testen
Wp gaat stoken in service menu / sensorregister de Bt in de gaten houden of via je monitoring. Daalt die heel snel dan zuigt dus kap zijn eigen koude lucht aan.
Om de minuut een foto maken. Dan heb je bewijs.
En anders kap er af halen.
Ik overweg het ook nog steeds. Niet mooi, maar die groene schoorsteen slaat ook nergens op. Zou antraciet zijn maar ik vind het groen
Daar staan ook de plaatjes van de buitentemperatuur gemeten door de ventilatie en door de warmtepomp.
Als de warmtepomp gaat draaien komt hier wel een verschil van 8 tot 10 graden. Dus ook bij milde buitentemperaturen denkt mijn warmtepomp dat het vriest en blijft hij in het defrostfeest hangen..
Voorstel van de aannemer is nu ook kap tijdelijk verwijderen en kijken of het verbeterd, ik ben het hier deels mee eens.. waarom die kap er af halen als Alklima al een oplossing paraat heeft; namelijk het opvullen van de holle ruimtes in de omkasting.
@nessio ik snap niet dat deze problemen bij jou niet spelen, bij heel ons project zie ik dit fenomeen en volgens mij hebben we dezelfde Ubbink kast?
Mogelijk staat mijn buitenunit iets meer naar de achterkant
Overigens vermoed ik dat mijn lage rendement toch ook deels aan die kast ligt.
Ook ik denk aan opvullen of kast er af
Begin februari gaan de kerstlichtjes van de voorgevel en dan wil ik naar die kast kijken en eventueel schuim er om heen.
Zijn dat standaard rollen?
Op tweakers zijn plaatjes langs gekomen hoe ze dat deden.
Plakte ze het schuim gewoon met ductape vast volgens mij
https://www.eki.nl/celrub...1_JiDREAQYByABEgIRBvD_BwEnessio schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:17:
ja, wij hebben volgens mij dezelfde kast: Ubbink decorio
Mogelijk staat mijn buitenunit iets meer naar de achterkant
Overigens vermoed ik dat mijn lage rendement toch ook deels aan die kast ligt.
Ook ik denk aan opvullen of kast er af
Begin februari gaan de kerstlichtjes van de voorgevel en dan wil ik naar die kast kijken en eventueel schuim er om heen.
Zijn dat standaard rollen?
Op tweakers zijn plaatjes langs gekomen hoe ze dat deden.
Plakte ze het schuim gewoon met ductape vast volgens mij
Dit is het materiaal wat Alklima voorstelt om de ruimte tussen omkasting en buitenunit mee op te vullen, zodat de lucht van de uitblaas niet meer bij de inlaat kan komen.
Waarmee log jij je systeem en kun je daarmee de buitentemperatuur plotten?
Ik heb een paar keer elke 10 sec pagina vernieuwd als wp stookt. Maar zag nooit Tb enorm dalen.
Maar helemaal vertrouw ik het niet. Zou ubbink die dingen wel goed getest hebben
Dank voor de link.
Net gekeken: welke maat adviseren zij dan?
Dit is het idee van zelfklevend kimband, maar dat zwelt op.
Ik zal eens kijken of ik met een selfie stang er bij kan voor een foto uit mijn dakraam
[ Voor 32% gewijzigd door nessio op 14-01-2025 07:59 ]
Ze hebben geen maat geadviseerd. Ik denk dat ik maar toestemming geef om de dakkast voor 4 weken te verwijderen, dan hebben we in ieder geval een goede test gedaan en zien we wat de invloed is van de omkasting.nessio schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:14:
Alleen via de controller en lezen thermistor Tb
Ik heb een paar keer elke 10 sec pagina vernieuwd als wp stookt. Maar zag nooit Tb enorm dalen.
Maar helemaal vertrouw ik het niet. Zou ubbink die dingen wel goed getest hebben
Dank voor de link.
Net gekeken: welke maat adviseren zij dan?
Dit is het idee van zelfklevend kimband, maar dat zwelt op.
Ik zal eens kijken of ik met een selfie stang er bij kan voor een foto uit mijn dakraam
De flow krijg ik maar niet hoger dan 11 l/min, dus ik speel ook nog steeds met het idee om net als jij de pomp te upgraden. Maar ik wil niet alles tegelijk vervangen, dus nog even geduld.
Regelt de warmtepomp bij jou wel de frequentie terug? Ik zie hem eigenlijk alleen maar op 116 Hz draaien (~1600 watt opgenomen vermogen).
Inmiddels is heb ik geen garantie meer op het systeem, dat was voor mij ook het moment om zelf de monitoring in te richten. Aangezien er geen onderhoudspartijen bij betrokken zijn, wil ik zelf graag in ieder geval mijn systeem monitoren.
Ik heb het systeem aangesloten op de RS485 stack module van de Atom S3 Lite. Daarop draait ESPHOME. Ik maak dankbaar gebruik van de github van @AUijtdehaag. Daar heb ik een extra slave device toegevoegd om de ABB B23 kWh meter te kunnen uitlezen op het modbus netwerk. Hiermee kan ik het energieverbruik van de WP, WP Booster en de WTW monitoren. Ik gebruik verder home assistant om deze gegevens weer te geven.
De bediening van de WTW via het zelfde modbus netwerk is nog een project voor later.
Ik ben ook erg benieuwd wat straks de resultaten gaan zijn met de omkasting van de buitenunit. Uiteraard heb ik deze ook op mijn dak staan.
WP: Ecodan PUHZ-SW50
Volgens mij is 11L een probleem. De wp probeert dat te compenseren door harder te stoken.
Mijn advies nu : even niet meer stoken op ruimteregeling (huisje) maar op vast Ta van nu 26.
Dit minimaal 1 dag doen. Je wp gaat minder hard werken en krijg je minder defrosts of minder heftige.
Koelt het teveel naar 27.
Lukt het dan nog niet -> probleem is flow (welk type pomp? ) en mogelijk de slechte warmtewisselaar (verkeerd type)
-
Ik heb 1e test gedaan : is wp geschikt nu gedaan ; conclusie = ja (zie ander forum)
Ik ben nu bezig met test 2 : vaste Ta 26 (tot nu blijft alles goed op temperatuur, huis 21,5) Verbruik is aanzienlijk gedaald. (COP is nu gestegen naar 4,3)
[ Voor 13% gewijzigd door nessio op 17-01-2025 17:29 ]
Dit gedrag slaat nergens op. Je hebt een run van een paar uur, waarin de WP vol gas draait (met bijbehorend beroerd rendement), en de rest van de dag staat je WP uit.Seauleaux schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:06:
Bij ons zorgt de ruimteregeling ervoor dat er met Ta van 28C gestookt wordt, Tr is dan 21C.
Vermogen = 0.183 l/s * 4.2 * 7 = 5.4 kW. Draait redelijk volgas dus.
Vandaag korte run van 09.00 tot 12.00 uur, maar wel een paar defrosts bij een buitentemperatuur van ongeveer 10C (warmtepomp meet 3C).
Wat plaatjes (om 13.00 uur start SWW run):
[Afbeelding]
Geen idee hoe dat bij FZ werkt en wat je allemaal in kunt stellen, maar daar is iets heel erg mis met je instellingen. Waarschijnlijk vraag je een (veel) te hoge watertemperatuur. Kun je niet net als bij een standaard Ecodan besturing de maximale en minimale watertemperatuur instellen?
:strip_exif()/f/image/kzmKAuwL2GLSdD7rdthw3Iuc.png?f=user_large)
Daarin valt op dat zodra de WP gaat draaien, de temperatuur daalt met ca 5 graden.
Ik heb hier 99 buren als medeslachtoffers. Paar gecontroleerd: staan allemaal op 33 / 45.
En nog wat instellingen staan niet goed.
Ik blijf er af zolang ze die sukkel van een uitvoerder bellen als iets niet goed werkt.
Want dan heb ik het gedaan.
Ook heeft deze man "controle druksensor" uitgevinkt (deze buren hadden allemaal storing L9)
[ Voor 14% gewijzigd door nessio op 29-01-2025 11:32 ]
Dat een WP vol gas moet om Ta 29 te halen ligt aan het goede afgiftesysteem.xoror schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:08:
Schoorsteen units zijn gewoon drama. Zijn er überhaupt units die goed functioneren btw ? Lijk me dat je altijd last heb van wind op het dak. Krankzinnig ook dat de compressor max moet draaien om Ta=28/29 te halen
Als ik Ta 29 zou vragen gaat de WP hier ook vol gas (en haalt ie de Ta 29 niet eens denk ik).
Probleem is dát ze Ta 29 vragen. En vervolgens maar een run van een paar uur per dag hebben. En dat ligt aan de instellingen. Die watertemperatuur moet gewoon een heel stuk naar beneden.
En daarmee (en door die stomme schoorsteen) is dit een FZ-probleem, wat dus niet in het Ecodan topic thuis hoort.
Ik heb niet het idee dat ik bij een FZ systeem andere dingen in kan stellen dan bij een niet-FZ systeem, aangezien bij ons ook gewoon de hoofdcontroller als thermostaat aan de muur hangt in woonkamer.Andrehj schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:30:
[...]
Dit gedrag slaat nergens op. Je hebt een run van een paar uur, waarin de WP vol gas draait (met bijbehorend beroerd rendement), en de rest van de dag staat je WP uit.
Geen idee hoe dat bij FZ werkt en wat je allemaal in kunt stellen, maar daar is iets heel erg mis met je instellingen. Waarschijnlijk vraag je een (veel) te hoge watertemperatuur. Kun je niet net als bij een standaard Ecodan besturing de maximale en minimale watertemperatuur instellen?
In deze post gaf jij ook al aan dat ik mijn probleem in het gewone Mitsubishi topic moest posten.
Andrehj in "Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero"
Min/Max aanvoer temp staat op 25/35C. Pomp stand 5, alle instellingen zoals geadviseerd in dit en het Mitsubishi topic.
Hoop dat de aannemer binnenkort de omkasting er vanaf komt halen zodat we de test kunnen starten, nog in dit stookseizoen.
[ Voor 15% gewijzigd door Seauleaux op 29-01-2025 11:15 ]
Zelfde gedrag als bij ons, zie de plaatjes in mijn eerdere post..Mils schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:57:
Ik zie bij mijn FZ installatie incl. Ubbink schoorsteen het volgende:
[Afbeelding]
Daarin valt op dat zodra de WP gaat draaien, de temperatuur daalt met ca 5 graden.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Hij heeft te weinig capaciteit op 6,5 meter komt ie niet verder dan die 11 liter
Je moet hebben 15-75-130. Helaas is die er niet meer
Vervanger ?
Vul het maar in de formule in : Dt gaat naar beneden. Bij 19gr vraag temperatuur heeft hij genoeg aan een vloer van 21gr. Ik heb voor 21,5 een vloer van 23gr nodig ( bij huidige gematigde buitentemperaturen)
Ik had hetzelfde probleem. Uiteindelijk moest de uitvoerder mijn gelijk erkennen nadat ik zelf na overleg met hem de zwaardere pomp 15-75-130 had geplaatst. Deze pomp heb ik lnatuurlijk aten zitten en degene die ik van de uitvoerder kreeg heb ik als reserve (deze hoefde ik niet terug te geven aan mijn kennis).
-
In de normale ME binnenunit zit toch ook een zwaardere pomp!
[ Voor 67% gewijzigd door nessio op 29-01-2025 11:48 ]
Ik draai ruimteregeling. Inderdaad nieuwbouw!xoror schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:36:
@Seauleaux Waarom draai je niet ruimte regeling of vaste Ta met lagere temp dan ? Want het staat nu veels te hoog lijkt het. En ws nieuwbouw dus dat moet (veel) lager
Mijn idee is nu:
Eerst test met omkasting eraf, kijken wat dat doet.
Afhankelijk daarvan de pomp verzwaren, om de flow te verhogen.
Eventueel daarna een Netatmo thermostaat aanschaffen en op lagere Ta of aangepaste WAR gaan draaien.
Inderdaad de Grundfos upm3 15-65-130 pomp zit er bij ons op.nessio schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:37:
@Seauleaux Welke circulatiepomp heb je : grundfos upm3 15-65-130? Want die is te klein.
Hij heeft te weinig capaciteit op 6,5 meter komt ie niet verder dan die 11 liter
Je moet hebben 15-75-130. Helaas is die er niet meer
Vervanger ?
Bij jouw flow rate van +- 14L/m is dat: 14/60* 8 * 4.2 = 7.84 kW
Dat is echt heel veel voor dit weer ?! ik zit maar op 4-5kW (omdat ik een Ta instel zodat hij in deze range komt voor optimale COP). Maar in dit weer zou je iets van 3-4 kW voldoende moeten hebben met nieuwbouw.
@nessio @Seauleaux Een (veel) goedkopere alternatief voor PARxx https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-remote-thermostat
[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 29-01-2025 11:53 ]
Hij heeft maar een flow van 11 l/m!!! Net als ik met die lichter pomp!
-
Ik weet dat esp goedkoper is maar nu even niet en ik heb de PAR 50.
Bij seauleaux moet er dan ook een proxy in en of Benext dat toestaat -> geen idee. Dure club maar heb je niets aan.
[ Voor 35% gewijzigd door nessio op 29-01-2025 12:03 ]
Over de flow, die moet echt veel hoger. @nessio welke flow haal je nu met de ump3?
En inderdaad zoals Nessio aangeeft is mijn flow maar 11 l/min voor verwarmen (18 l/min voor SWW).
@nessio hoe ben jij achter het exacte type van je warmtepomp gekomen? Ik heb nergens documentatie/handleiding van gekregen.
Ik heb het opgevraagd bij de bouwer. Mogelijk zou je dat daar neer kunnen leggen.@nessio hoe ben jij achter het exacte type van je warmtepomp gekomen? Ik heb nergens documentatie/handleiding van gekregen.
Zo niet, dan kijk je heel boos naar de aannemer en/of klus je die zelf:
AUijtdehaag in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja want die 5c drop als de wp draait is natuurlijk een duidelijk signaal, dat moet echt weg. Want anders is het symptoom bestrijding.Proton_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:32:
Als je warmtepomp in een schoorsteentje staat, dan is stap 0 de boel openmaken en kijken of er een antirecirculatieschot is toegepast.
Zo niet, dan kijk je heel boos naar de aannemer en/of klus je die zelf:
AUijtdehaag in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
In elke nieuwbouwwijk woont intussen wel iemand die juridisch onderlegd is en je kan helpen met de strijd tegen de prutsers. Samen kost het minder energie en sta je sterker.
Als het projectmatig verkeerd is gebouwd heeft de hele straat dezelfde problemen.
Het probleem van de configuratie van FZ is dat de gebruikers geen inzage krijgen in de gegevens. En met het faillisement krijgen de bewoners ook geen verbruikscijfers meer te zien van de WP.
@nessio Hebben jullie dit weleens aangekaart bij de aannemer?
Die knalde ook naar ta 31 met die kleine pomp en na 30 min stopte ie domweg en ging freewheelen.
Type wp opgevraagd bij uitvoerder.
@ of die met geen schoorsteen een betere cop hebben weet ik niet.
Wijk is inderdaad 200 woningen
In 2e deel is precies 100 woon ik
Mijn vrouw zei 2jr geleden al : kappen, ruk die boel van fz er uit en zet er nieuw in met bu op de aanbouw.
[ Voor 47% gewijzigd door nessio op 29-01-2025 15:35 ]
Alleen zal nu de nieuwe investering niet opwegen tegen de extra kosten door de slechtere COP.
Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat jij met je zwaardere pomp/hogere flow een nog slechtere COP haalt dan ik.nessio schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:22:
Mijn flow is van 10/11 naar 16/17 gegaan met die zwaardere pomp. De wp kon zijn vermogen domweg niet kwijt met die 11l/m
Die knalde ook naar ta 31 met die kleine pomp en na 30 min stopte ie domweg en ging freewheelen.
Type wp opgevraagd bij uitvoerder.
Totaal energieverbruik gister 27,3 auto 5,8 blijft over 21,8 prive gebruik ik minimaal 13. Dus over voor wp 8,8.
Controller geeft aan 11 / produktie 39. (geen sww run geweest ) Dit geeft te denken.
Nu geen tijd, maar ik zal eens de kwh meter van de wp noteren en dan een paar dagen later weer.
Ze voorspelde ook al dat test met vast Ta niet goed zou gaan.
Reden : ik zou nooit op tijd zijn om Ta bij te regelen om de temperatuur constant te houden.
Klopte : ik was steeds te laat en vloer koelde domweg verder af in die mistperiode.
Toen het onaangenaam werd en dit 1 dag geduurd had vond ze dat de test mislukt was. ( en ik ook)
-
Met vaste TA moet je wisselende binnentemperaturen accepturen.
Je verbruikt minder, maar je hebt ook minder comfort.
En ach ik heb stroom genoeg met 30 panelen.
Schoorsteen staat op de achterkant van het huis, dus ze hebben een vrij grote hoogwerker nodig die over de nok heen gaat..nessio schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:52:
@Seauleaux wordt nu weer kouder. Mooi weer om te testen. Weghalen schoorsteen is toch zo gebeurd. Hoogwerker, stuk of wat kruiskopschroeven en klaar.
Aannemer gaat het inplannen.. hou jullie op de hoogte!
Verbruik gister klopt wel
Totaal 24. Prive 13. Wp 11. Controller ook 11
Prod 43. Cop 3,9
Gister tot 16.00. 35 min stoken 35 min pompen. Om 16.00 werd het strak Ta 25 Tr 23
Nu vanmorgen is het Ta 26 Tr 24.
Huis 21,5 ( woonkmr 21,5 / kantoor 22 / strijk-droogkamer 21,5 / 2 logeerkamers 21 / 2 badkamers max / 1 slaapkamer draait niet mee / grote overloop op 2e verd 21 / alle deuren staan open , behalve onze slaapkamer en 1 logeerkamer / 700m3)
zie als voorbeeld: xoror in "Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32"
Verder is jullie COP triest natuurlijk voor dit weer. Moet vrij eenvoudig 5-6 kunnen halen met dit weerk denk ik dan met nieuwbouw.
/f/image/Bt8mldzFJ6TGLth1uBAq7kWi.png?f=fotoalbum_large)
Het is nu Bt 6 en wp draait nu al urenlang strak op laagste vermogen.
Bij seauleaux is die kap en pomp een boosdoener. Dat moet eerst goed zijn.
Nieuwe warmtewisselaar heeft hij al.
[ Voor 39% gewijzigd door nessio op 30-01-2025 10:31 ]
Draait continue Ta 26 Tr 24 met RR
Bt 2gr. Geen defrosts ondanks onder 3gr!!!
Elke 10 sec op de controller.
Maar geen daling geconstateerd
Op 15 of 16 februari haal ik met een hoogwerker de kerstlichtjes van de voorgevel dan check of mijn Bu soms heel dicht tegen de achterkant van die schoorsteen staat.
Al geprobeerd uit dakraam met telefoon op stok maar hoek ongunstig.
Meteen afhalen kost teveel tijd. Moet bij 30 huizen de lichtjes er af halen
Heel bijzonder dan dat er bij @Seauleaux wel steeds een 5 graden daling is, en bij jou niet. Dan zouden de units toch anders in de schoorsteen moeten staan. Of er zit bij jou wel een afdichting rondom, en bij @Seauleaux niet.nessio schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:41:
Nog steeds met. Ik heb nu vele malen de temperatuur gecheckt bij een sww run
Elke 10 sec op de controller.
Maar geen daling geconstateerd
Ben erg benieuwd naar de oorzaak van het verschil.
De unit staat echter helemaal kaal gemonteerd, ik zag geen schuim er om heen. Wij hebben wel de .....VA en niet VA2. Die VA is iets groter volgens mij.
Ik heb geen gegevens maar volgens mij klopt dit niet.
Ik heb bij een sww run een flow van 26 -> ik heb nooit storing!!
Maar ja, ik en een buurman die ook zijn instellingen heeft aangepast en de wp heeft getest, gaan ons er niet mee bemoeien. Want als wij ook maar iets doen, zegt die aannemer : het komt door jullie. Het heeft hem al tonnen gekost dus hij grijpt elke kans aan om van de garantieclaims af te komen
Hier zie ik bij iedereen in de wijk die logging heeft de daling in de gemeten buitentemperatuur zodra de warmtepomp gaat draaien.Andrehj schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:18:
[...]
Heel bijzonder dan dat er bij @Seauleaux wel steeds een 5 graden daling is, en bij jou niet. Dan zouden de units toch anders in de schoorsteen moeten staan. Of er zit bij jou wel een afdichting rondom, en bij @Seauleaux niet.
Ben erg benieuwd naar de oorzaak van het verschil.
Aannemer heeft overleg gehad met Alklima, de installateur en met Ubbink. Op basis van dit overleg is besloten dat het onverstandig is om de test met het draaien zonder omkasting uit te gaan voeren, omdat hierdoor diverse gaten in het dakbeschot direct in contact komen met de buitenlucht, waardoor hoogstwaarschijnlijk lekkages kunnen ontstaan.
Letterlijke woorden van de aannemer:
"Vanuit Ubbink en Alklima is voorgesteld om de uitblaas naar het rooster in de kap af te plakken, zodat hierlangs geen valse lucht in de kap kan toetreden en recirculatie ontstaat.
Volgens Ubbink zou dit in de huidige kap al niet moeten kunnen ontstaan, maar door deze maatregel wordt dit helemaal uitgesloten."
Binnenkort komen ze dus met een hoogwerker om de omkasting aan te passen. Ik zal mijn bevindingen dan ook weer hier delen.
Nogmaals dank voor alle informatie en adviezen. Zonder dit forum had ik hier nooit allemaal achter gekomen!