xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:00:
@
SebastiaanPs klopt, ik zat te kijken naar DS18B20 sensoren, die meten in stappen van 0.0625 °C met iets van 0.4% foutmarge. Maw ik was benieuwd hoe dicht bij een kamstrup ik de schatting kan krijgen met betere sensoren. Maw, als ik nu 10% ernaast zit, dan weet ik dat ik dat ws kan fixen met de temp sensoren.
Van en dag of 2 is al voldoende gok ik zo (liefst dag zonder sww)
Hier zou ik nog even op terug komen.
Ik heb kwalitatief goede sensoren gekocht: Maxim DS18B20 TO-92 Temperatuursensor (
link). Onderlinge afwijking tussen meer dan 10 sensoren slechts 0.1 tot max 0.2 graden, heel tevreden mee!
Vervolgens een beetje gehobbied met een ESP etc.
Ik heb het thermisch vermogen van de warmtepomp gemeten met:
1) Mitsu data
2) DS18B20 sensoren, geplaatst met koelpasta ('thermal paste') op de koperen aanvoer en retourleiding direct onder de binnenunit, met isolatie eromheen. De temperaturen weken vooral bij SWW runs (hogere temperaturen) nog teveel af, daarom elke sensor+leiding met koperdraad omwikkeld en een dubbele laag isolatie eromheen, daarna betere metingen.
3) Kamstrup warmtemeter, 30 cm verderop
Metingen altijd gedaan bij een stabiele compressorfrequentie op het minimumvermogen (bij de betreffende Tbuiten). Voor methoden 1 en 2 het thermische vermogen berekend met de formule:
Thermisch vermogen = (flow in L/min / 60) * 4,186 * dT.
Flow in L/sec dus. De waarde 4,186 gebruikt als soortelijke warmte voor water.
Voor methode 3 (Kamstrup) het weergegeven thermische vermogen gebruikt.
Voor alle drie de methoden de COP berekend met het opgenomen vermogen van een HomeWizard kWh meter (MID gecertificeerd).
Conclusies:
- de Mitsubishi temp sensoren hebben een lage resolutie (0.5 gr) waardoor de dT kan afwijken, hetzelfde geldt in mindere mate voor de flow meter. De momentane COP wijkt hierdoor vaak tot 15% af, d.w.z. 0.8 COP punt. Het gemiddelde van alle metingen is wel vrijwel hetzelfde als de Kamstrup (1% afwijking)
- met goed geplaatste DS18B20 sensoren* en de Mitsu flow kun je een accurater thermisch vermogen en COP berekenen, de afwijking is hiermee vaak maar een paar procent, d.w.z. 0.1 tot soms 0.2 COP punt. Gemiddelde van alle metingen vrijwel hetzelfde als de Kamstrup (1% afwijking).
* sensor met koelpasta op koper, omwikkelen met koperdraad en daarna een dubbele laag isolatie. Of een andere manier om zeer goede warmtegeleiding aan alle zijden van de sensor te verkrijgen.
Voor de hobbyisten onder ons
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.