Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rob1710
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10:14
Gisteren avond de instelling constant flow ingesteld.
Het resultaat de frequentie ging van 100Hz naar 28Hz en geen defrost meer.
Omdat de kamer temperatuur was opgelopen naar 21 graden de regeling weer op auto adaptation gezet.
Zojuist ging de warmtepomp aan en binnen 10 minuten ging de defrost af.
Is dit niet erg snel en gaat de frequentie meteen weer 106 H
@Rob1710 Aangezien anderen wel goede ervaringen hebben met de ruimtetemperatuurregeling zal er wel iets fout zitten in de instellingen. Kun je die hier posten?
En waarom laat je de WP niet op een constante flowtemperatuur staan als dat zoveel beter werkt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Rob1710
Welke instellingen moet ik geven?
Rob1710 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:06:
Welke instellingen moet ik geven?
Die van de ruimtetemperatuurregeling.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Rob1710
Bedoel je deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JljaypDOVClFRmSc5JMGoAgOPpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISN39vLm1Sxz0LCNzQQX7WDQ.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Rob1710
Zorg eerst dat de verwarming in de modus ruimteregeling staat (huisje met druppel erin). Je zou de ruimteregeling kunnen instellen als volgt:
- range 25 tot 35 graden (die laatste kan niet lager)
- modus normaal, interval 60 min
- thermo diff adjust laat je voor nu op +5/-5 staan

Later kan je evt de modus zelfs op slow zetten met jouw nieuwbouwhuis.
De gewenste ruimtetemperatuur had je al 24/7 fixed staan?

Overigens: de modus van de ruimteregeling heeft er twee opties bij zag ik, bij de FTC7. Je kan nu kiezen tussen auto/quick/normal/slow. Het is mij niet duidelijk wat auto betekent, wordt niet uitgelegd in de service manual.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pi1XdIv-XMg9vzuFLDMKKE1ilhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3pFmT2qYPNIgJUJTyXhhYH2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-11-2025 05:52 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Rob1710
Ik heb de instelling gisteren avond weer op ruimte regeling gezet. Tot ongeveer 16.00 heeft de warmtepomp niet gedraaid .
xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:00:
@SebastiaanPs klopt, ik zat te kijken naar DS18B20 sensoren, die meten in stappen van 0.0625 °C met iets van 0.4% foutmarge. Maw ik was benieuwd hoe dicht bij een kamstrup ik de schatting kan krijgen met betere sensoren. Maw, als ik nu 10% ernaast zit, dan weet ik dat ik dat ws kan fixen met de temp sensoren.

Van en dag of 2 is al voldoende gok ik zo (liefst dag zonder sww)
Hier zou ik nog even op terug komen.

Ik heb kwalitatief goede sensoren gekocht: Maxim DS18B20 TO-92 Temperatuursensor (link). Onderlinge afwijking tussen meer dan 10 sensoren slechts 0.1 tot max 0.2 graden, heel tevreden mee!
Vervolgens een beetje gehobbied met een ESP etc.

Ik heb het thermisch vermogen van de warmtepomp gemeten met:
1) Mitsu data
2) DS18B20 sensoren, geplaatst met koelpasta ('thermal paste') op de koperen aanvoer en retourleiding direct onder de binnenunit, met isolatie eromheen. De temperaturen weken vooral bij SWW runs (hogere temperaturen) nog teveel af, daarom elke sensor+leiding met koperdraad omwikkeld en een dubbele laag isolatie eromheen, daarna betere metingen.
3) Kamstrup warmtemeter, 30 cm verderop

Metingen altijd gedaan bij een stabiele compressorfrequentie op het minimumvermogen (bij de betreffende Tbuiten). Voor methoden 1 en 2 het thermische vermogen berekend met de formule:
Thermisch vermogen = (flow in L/min / 60) * 4,186 * dT.
Flow in L/sec dus. De waarde 4,186 gebruikt als soortelijke warmte voor water.
Voor methode 3 (Kamstrup) het weergegeven thermische vermogen gebruikt.

Voor alle drie de methoden de COP berekend met het opgenomen vermogen van een HomeWizard kWh meter (MID gecertificeerd).

Conclusies:
- de Mitsubishi temp sensoren hebben een lage resolutie (0.5 gr) waardoor de dT kan afwijken, hetzelfde geldt in mindere mate voor de flow meter. De momentane COP wijkt hierdoor vaak tot 15% af, d.w.z. 0.8 COP punt. Het gemiddelde van alle metingen is wel vrijwel hetzelfde als de Kamstrup (1% afwijking)
- met goed geplaatste DS18B20 sensoren* en de Mitsu flow kun je een accurater thermisch vermogen en COP berekenen, de afwijking is hiermee vaak maar een paar procent, d.w.z. 0.1 tot soms 0.2 COP punt. Gemiddelde van alle metingen vrijwel hetzelfde als de Kamstrup (1% afwijking).

* sensor met koelpasta op koper, omwikkelen met koperdraad en daarna een dubbele laag isolatie. Of een andere manier om zeer goede warmtegeleiding aan alle zijden van de sensor te verkrijgen.

Voor de hobbyisten onder ons :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J22MRbEGw4h0wpDptUtt0Z_1bW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y9f2i4Pns8HvPPoXMSDJqTHg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNpWUUyosPsutn8h3hjSPd3PjI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQKurSLsUUgMPiBDhDVy1cRX.png?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQ_pxHHJhFl8Vdwo9uMByaY0ACA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AkyzJ2FshylxQtMzrbzzdh58.png?f=fotoalbum_large

Het is perfect defrost weer nu, en nu kan je het verschil goed zien, ik kan de window wel tot 2x uitrekken (1 uur vs ruim 2 uur)

@SebastiaanPs Ik heb de sensoren ook binnen, en moet ze ook nog aansluiten, wel mooi dat het zo dicht bij de kamstrup ligt.

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 26-11-2025 21:42 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

@xoror het is best moeilijk om de watertemperatuur goed te meten aan de buitenkant van een leiding. Je ziet dat de temperaturen met de DS18B20 sensoren nog met zo'n 0.2 tot 0.5 gr worden onderschat t.o.v. de Kamstrup. Bij hogere temperaturen is dat meer. Maar de dT komt bij de hier gemeten temperaturen wel goed overeen (afwijking tot 0.1 gr).

[ Voor 10% gewijzigd door SebastiaanPs op 26-11-2025 21:46 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:48

Miezie

Niet te moeilijk doen...

@SebastiaanPs mooie conclusies, goed om te zien dat investeren in dure meterij dus eigenlijk geen zin heeft en puur ter bevestiging en vermaak is (wat prima is!).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Miezie Nou ja in zoverre dat we nu weten dat het +/- 1% scheelt, dus de mitsu schatting met een goede energy meter is vrij goed over een periode uitgesmeerd.

@SebastiaanPs Ja het gaat mij alleen om de (exacte) delta T, de exacte temp boeit me niet zo :)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:37
@SebastiaanPs wat doet die modus: normal/slow?

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Die modus bepaalt hoe snel de ruimteregeling de ingestelde binnentemperatuur probeert te bereiken. Met quick gaat dat snel, met een hoge Ta. Met slow gaat het … slow, met lage Ta en dus hogere efficiëntie.

Bij de eerdere generaties t/m FTC6 heb je normal en fast, bij de FTC7 heb je auto/quick/normal/slow. Ik weet dus niet wat auto betekent, dat staat er niet bij.

[ Voor 18% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-11-2025 06:07 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb de ruitmeregeling tot nu toe altijd op "Normal" gehad. Moet zeggen dat dat soms ook best wel "slow" voelt. Een halve graad erbij doet hij rustig 4-6 uur over, zonder dat hij de doel-aanvoertemperatuur significant gaat verhogen.

Overigens zie je hem dat uiteindelijk wel doen, maar wanneer dat gebruikt lijkt ook nog afhankelijk van buitentemp en aantal defrosts. Op enig moment (deze winter nog niet gezien) gaat hij de doel-temp met 0,01 graad per minuut ophogen net zo lang tot de gevraagde kamertemperatuur bereikt is.

Ik zal hem binnenkort eens op "Fast" zetten, het klinkt misschien aggressiever dan het is....

(wel mooi dat ze blijven ontwikkelen en dat ze een "Auto"-stand hebben bedacht, klinkt logisch aangenomen dat het zoiets is als "Snel als het moet, langzaam als het kan")

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Wat bedoel je met welk systeem?

Welke warmtepomp (binnen- en buitenunit) ik heb?

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:21:
[...]

Probeer eens de knoppen “terug” en “bevestigen” tegelijkertijd ingedrukt te houden voor 3 seconden
Werkt dat?
Met de toets combi van back en bevestigen lukte het om de thermostaat te ontgrendelen.
Bedankt. De instelling wat aangepast en dat lijkt te werken _/-\o_

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:37
@Vhond inderdaad : binnen-buiten
@SebastiaanPs : ik heb normal / krachtig
Staat al die tijd op normal. Net als bij ojac kan het uren duren voor het 0,5 gr is opgelopen. Uiteindelijk is 1,0gr na 12 uur stoken. Wp gaat wel langzamerhand met steeds lagere Ta stoken ondanks defrosts
Elektraverbruik zakt dan ook.

Binnenkort maar eens het echte monitoren gaan opstarten met esp en zo.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Pagina: 1 ... 202 203 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero