• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:53
Vloerverwarming wordt aangelegd voor verwarming niet voor koeling.
Met verwarming kun je een delta T van zo'n 15 graden gebruiken, bij koeling is dat maximaal zo'n 5 graden anders krijg je een kletsnatte vloer door de condensatie.

Koelen met de vloerverwarming is zo wie zo altijd problematisch, problemen met condensatie, te hoge minimale capaciteit van de warmtepomp en vloerkoeling werkt gewoon heel matig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Ben(V) schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:29:
Vloerverwarming wordt aangelegd voor verwarming niet voor koeling.
Met verwarming kun je een delta T van zo'n 15 graden gebruiken
Dat is een waarde die tegenwoordig meer past bij radiatoren. Kijk maar in de overzichten die @Tomexergie in het stookseizoen maandelijks publiceert in het topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11. Daarin zie je dat de meesten met VVW qua watertemperatuur rond de 28 graden zitten. Hier is het water bij verwarmen maar ca 24.7 graden, bij een binnentemperatuur van ca 20.5. Dat is een delta van dik 5 graden.
, bij koeling is dat maximaal zo'n 5 graden anders krijg je een kletsnatte vloer door de condensatie.
Bij koelen is het binnen 23 graden en het water ca 17.5 graden. Ook dik 5 graden of zelfs nog iets meer. Qua delta geen noemenswaardig verschil tussen koelen en verwarmen dus.
Koelen met de vloerverwarming is zo wie zo altijd problematisch, problemen met condensatie, te hoge minimale capaciteit van de warmtepomp en vloerkoeling werkt gewoon heel matig.
Koelen met de L/W WP werkt uit de kunst, zo lang je het maar combineert met een airco om te ontvochtigen (en liefst ook met WTW-ventilatie met enthalpiewisselaar om de droge lucht binnen te houden).

Wij hebben hier bij de bouw in ieder geval minimaal zoveel aandacht besteed aan het koel houden van de woning als aan het warm houden ervan. En ik kan je vertellen dat we daar bij de huidige buitentemperaturen (het is hier in het buitengebied nu 38 graden ...) beslist geen spijt van hebben. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 26-06-2026 18:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:53
Ik kan je verzekeren dat als jij met 17,5 graden gaat koelen dat je een kletsnatte vloer krijgt.
Ik koel momenteel met mijn vloerverwarming en het dauwpunt ligt hier nu op 19 graden dus als ik de flow temperatuur daaronder zou zetten wordt alles kletsnat de luchtvochtigheid is in huis is nu als 70%.

Met koelen op 19 graden kan ik het huis (gloednieuw en perfect geïsoleerd) momenteel op 26 graden houden terwijl het buiten 38 graden is, maar lager lukt niet.

En als je een airco nodig hebt om te ontvochtigen wordt koelen met de warmtepomp een beetje onzinnig, een airco doet dat vele malen beter.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Ben(V) schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:52:
Ik kan je verzekeren dat als jij met 17,5 graden gaat koelen dat je een kletsnatte vloer krijgt.
Ik koel momenteel met mijn vloerverwarming en het dauwpunt ligt hier nu op 19 graden dus als ik de flow temperatuur daaronder zou zetten wordt alles kletsnat de luchtvochtigheid is in huis is nu als 70%.

Met koelen op 19 graden kan ik het huis (gloednieuw en perfect geïsoleerd) momenteel op 26 graden houden terwijl het buiten 38 graden is, maar lager lukt niet.

En als je een airco nodig hebt om te ontvochtigen wordt koelen met de warmtepomp een beetje onzinnig, een airco doet dat vele malen beter.
Dat gaat dus wel in zijn huis omdat de luchtvochtigheid geen 70% is maar wss rond de 50%. Dan ligt je dauwpunt dus ergens rond de 14 graden en gaat koelen met 17,5 graden prima. Combinatie van airco en vloerkoeling is juist top. Met airco ontvochtig je de lucht en met de vloerkoeling trek je de warmte uit de betonmassa.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

Pagina: 1 ... 228 229 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero