Waterdruk uitlezen naar Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 12:23

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Langzaam maar zeker loopt de waterdruk in mijn CV installatie terug. In het begin heel langzaam, inmiddels moet ik ongeveer maandelijks even bijvullen. Dat lijkt gerelateerd aan hoe intensief we verwarmen. In de zomer gaat het langzaam, in de winter sneller.

Meten is weten, dus wil ik graag die waterdruk in Home Assistant krijgen. Dan kan ik wat vergelijkingen maken, met waarschijnlijk de conclusie dat de teruglopende waterdruk direct gerelateerd is aan verwarming.

Eerste poging was uitlezen met de OpenTherm Gateway die er tussen hangt, maar precies dat gegeven zit niet in de collectie uit de Remeha Avanta 28c van 12+ jaar oud.

Dan een apart metertje. Ik dacht dat ik daar redelijk snel iets voor zou vinden, maar dat blijkt toch lastig. Kennelijk wil iedereen gewoon een schermpje met een wijzertje. Iets digitaal met wifi zit er niet in. Tenzij je professioneel gaat tot 800 bar, een nauwkeurigheid van 0,00002 en bijbehorende prijs... dat gaat me wat ver.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbBJOFQTdRZQssl5JoTVHogUw84=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YCf2yZu1PvzWjQxUCCpf7mva.jpg?f=user_large

Het huidige analoge wijzertje 'lezen' en omzetten naar digitaal signaal moet in theorie kunnen, maar kan me niet voorstellen dat dat de beste route is.

Mis ik een logische optie? Of doet gewoon echt niemand dit :P

[ Voor 17% gewijzigd door Kaastosti op 20-11-2023 12:43 . Reden: Meer informatie toegevoegd ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:51
Met wat vision is de enige optie tenzij je een digitale manometer wil bestellen. ( flamco?)

Hoe oud is die avanta?

[ Voor 39% gewijzigd door jeroen3 op 20-11-2023 12:27 . Reden: linkje gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:58
Dit is mogelijk wat voor je op basis van een esp32-cam met beeldherkenning
https://github.com/jomjol/AI-on-the-edge-device

[ Voor 24% gewijzigd door jj85 op 20-11-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wellicht kun je het uitlezen met opentherm gateway https://otgw.tclcode.com/standalone.html

Even kijken of je ketel ondersteund wordt en welke functies uit te lezen zijn voor je ketel in de model matrix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

T stuk ertussen zetten zodat je nog "handmatig" kan lezen
deze op de andere kant https://eu.robotshop.com/...ressure-sensor-g1-4-12mpa?

1,2Mpa = 12 Bar waterleiding zit tussen 2 en 3 Bar..

maar dit is mooier
bgrr schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:27:
Wellicht kun je het uitlezen met opentherm gateway https://otgw.tclcode.com/standalone.html

Even kijken of je ketel ondersteund wordt en welke functies uit te lezen zijn voor je ketel in de model matrix
@Toppe kan misschien advies geven (als hij wil) bv zoiets simpels als een klep ergens vervangen ? lekkage ergens ?

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 20-11-2023 12:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties! Ah ja de OTGW had ik even moeten noemen [nu gedaan]... die hangt er tussen, maar precies dat gegeven krijgt 'ie niet uit de Avanta terug.

@jeroen3 Dat heb je snel gezien... wat was de give away? Remeha Avanta 28c, die hing er al een paar jaar dat we het huis kochten, dus inmiddels 12+ jaar oud.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:25

Toppe

Oké ✅

vso schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:35:
T stuk ertussen zetten zodat je nog "handmatig" kan lezen
deze op de andere kant https://eu.robotshop.com/...ressure-sensor-g1-4-12mpa?

1,2Mpa = 12 Bar waterleiding zit tussen 2 en 3 Bar..

maar dit is mooier

[...]

@Toppe kan misschien advies geven (als hij wil) bv zoiets simpels als een klep ergens vervangen ? lekkage ergens ?
@Kaastosti ik zou beginnen te kijken welke knel ringen gebruikt zijn. Voor CV buis (= wat jij hebt) wil je een nylon ring gebruiken. Voor koper buis wil je een knel ring van koper gebruiken.

Loopt er water bij de uitloop weg? Zit er een beluchter op?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Toppe schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:47:
[...]@Kaastosti ik zou beginnen te kijken welke knel ringen gebruikt zijn. Voor CV buis (= wat jij hebt) wil je een nylon ring gebruiken. Voor koper buis wil je een knel ring van koper gebruiken.

Loopt er water bij de uitloop weg? Zit er een beluchter op?
Daar overvraag je me een beetje mee. Ben wel van het klussen, maar CV heb ik geen verstand van, die laten we netjes onderhouden. Ga er even vanuit dat de juiste ringen zijn gebruikt.

Dit is het volledige setje aansluitingen onder de ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLZ18pPAyr1pv6e9pPmS_yOfKsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWYZ8WxLseYJR1T2S3IE6Chd.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens mij kijk ik dan van links naar rechts naar:
1. Water invoer
2. Uitloop? Die gaat in ieder geval met dat blauwe slangetje naar de afvoer
3. Gas invoer
4. CV retour
5. CV warm uitvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

1. CV retour
2. Koud water
3. Gas invoer
4. Warm water SWW
5. CV warm uitvoer

Dat lijkt mij een meer kloppend plaatje.

www.elecdev.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Kaastosti schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:58:
[...]

Daar overvraag je me een beetje mee. Ben wel van het klussen, maar CV heb ik geen verstand van, die laten we netjes onderhouden. Ga er even vanuit dat de juiste ringen zijn gebruikt.

Dit is het volledige setje aansluitingen onder de ketel.
[Afbeelding]
Volgens mij kijk ik dan van links naar rechts naar:
1. Water invoer
2. Uitloop? Die gaat in ieder geval met dat blauwe slangetje naar de afvoer
3. Gas invoer
4. CV retour
5. CV warm uitvoer
Bij die 2 omcirkelingen is in elk geval een lekkage geweest, of nu gaande. Is die linker wat vochtig?
Sowieso even met de baco natrekken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2nj0FDefQHrFZdIWkk1cr6jbzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAUKjwvclVza0JxDBL1sMfdF.jpg?f=fotoalbum_large

Dat blauwe slangetje wat naar je afvoer gaat, is dat die op de kraan gedraaid zit? Dit is namelijk gewoon een vulpunt voor je CV ketel :)

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 20-11-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Die twee punten zijn nu in ieder geval droog, dus lekkage uit het verleden lijkt al verholpen. Zal ze nog een klein tikje geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFjAu4CA6Azd9IMIy9qIjo1Rp0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvxkSI3buBNc5HPyc7vB0o5w.jpg?f=fotoalbum_large

@Jan_ had 'm inderdaad al beter gezien, dit moet 'm zijn:
1. Gaat naar bovenkant verdeelblok CV
2. Net getest, is warm water
3. Gas, duidelijk
4. Koud water
5. Gaat naar onderkant verdeelblok CV en heeft een bijvul punt

Had ik kunnen weten... hoe kan ik een leiding als 'CV retour' aanduiden als daar m'n bijvul kraantje met koud water op zit. Zucht.

Maar dat houdt dus ook in dat 2 en 4, waar wat aanslag is, geen onderdeel zijn van het gesloten systeem van de CV. Die zijn dus in ieder geval niet de oorzaak van het drukverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Kaastosti schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:21:
Die twee punten zijn nu in ieder geval droog, dus lekkage uit het verleden lijkt al verholpen. Zal ze nog een klein tikje geven.

[Afbeelding]

@Jan_ had 'm inderdaad al beter gezien, dit moet 'm zijn:
1. Gaat naar bovenkant verdeelblok CV
2. Net getest, is warm water
3. Gas, duidelijk
4. Koud water
5. Gaat naar onderkant verdeelblok CV en heeft een bijvul punt

Had ik kunnen weten... hoe kan ik een leiding als 'CV retour' aanduiden als daar m'n bijvul kraantje met koud water op zit. Zucht.

Maar dat houdt dus ook in dat 2 en 4, waar wat aanslag is, geen onderdeel zijn van het gesloten systeem van de CV. Die zijn dus in ieder geval niet de oorzaak van het drukverlies.
Je overdrukventiel zit op 4… wel degelijk onderdeel van je systeem dus…

Heeft het ding geen display waarop het aantal bar wordt weer gegeven? Een kleine lekkage kan grote gevolgen hebben. Als je ‘m bij vult ontlucht je ze neem ik aan ook?

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 20-11-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:52
Toppe schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:31:
Je overdrukventiel zit op 4… wel degelijk onderdeel van je systeem dus…
Dat is de inlaatcombinatie op de koudwateraansluiting voor SWW. Als je radiatoren daarop leeglopen dan is er heel veel mis :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Paul schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:34:
[...]
Dat is de inlaatcombinatie op de koudwateraansluiting voor SWW. Als je radiatoren daarop leeglopen dan is er heel veel mis :)
Heb hem verkeerd gelezen :D je hebt volkomen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Gelukkig, zitten we allemaal weer op één lijn. Maar dan dus de hamvraag... is er een (betaalbare) manier om die waterdruk in Home Assistant te krijgen? Want die Flamco die @jeroen3 noemt vind ik met z'n €180 ook wel stevig aan de prijs ;-) misschien is dat gewoon wat dergelijke dingen kosten, dan is het ook helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:42
Ik gok op een kapot expansievat.
Kijk es naar je druk van de ketel als deze warmt. Mag eigenlijk al niet meer dan 0.5bar extra zijn.
Als je 1.5bar in koude toestand hebt, is 2bar in warme toestand een max.
Als je boven de 3bar gaat, dan gaat de veiligheidsklep doorgeven of zelfs lichtjes lekken.
Dan zakt de temp cv water en ook je druk, en vul je altijd maar bij.

Als je beetje handig bent kun je deze zelf plaatsen.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:17
Waarom zit er zowel op koud als warm aansluiting een kraan??

En expansievat is hier nog niet genoemd?? (inmiddels wel, net voor me :P )

[ Voor 40% gewijzigd door KNed op 20-11-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:42
Kaastosti schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:46:
Gelukkig, zitten we allemaal weer op één lijn. Maar dan dus de hamvraag... is er een (betaalbare) manier om die waterdruk in Home Assistant te krijgen? Want die Flamco die @jeroen3 noemt vind ik met z'n €180 ook wel stevig aan de prijs ;-) misschien is dat gewoon wat dergelijke dingen kosten, dan is het ook helder.
bv https://www.reichelt.com/...3w2wvxEAQYByABEgLGbPD_BwE

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Kaastosti schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:46:
Want die Flamco die @jeroen3 noemt vind ik met z'n €180 ook wel stevig aan de prijs ;-)
Die van @vso is maar ~25 inclusief verzenden, en dan met de ADC van een wemos of esp32 uitlezen?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Die goedkope sensors komen toch allemaal uit China, dan volstaat deze ook wel:
https://www.aliexpress.com/item/33028576390.html

Hoeft allemaal niet super accuraat te zijn, als je de delta maar goed kan oppikken. Inderdaad een ESP32 bordje eraan met ESPHome en je kunt het spul uitlezen in Home Assistant.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
RedPas schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:48:
Ik gok op een kapot expansievat.
Kijk es naar je druk van de ketel als deze warmt. Mag eigenlijk al niet meer dan 0.5bar extra zijn.
Als je 1.5bar in koude toestand hebt, is 2bar in warme toestand een max.
Als je boven de 3bar gaat, dan gaat de veiligheidsklep doorgeven of zelfs lichtjes lekken.
Dan zakt de temp cv water en ook je druk, en vul je altijd maar bij.

Als je beetje handig bent kun je deze zelf plaatsen.
Die is een paar jaar terug nog vervangen. Die druk schiet voor zover ik weet ook niet heen-en-weer hoor, echt een geleidelijke afname. Maar kan geen kwaad om die nog eens goed in de gaten te houden.

@KNed Da's een 'omdat het kan' dingetje. Zo heb ik op zolder (waar de ketel hangt) ook warm water mocht het nodig zijn. Denk dat mijn testje van net de eerste keer in tien jaar is dat die open gaat.

Die sensoren ga ik naar kijken! Is in ieder geval meer in een prijsklasse waar ik wat mee kan. Als er een beetje electronica aan geknutseld moet worden is dat prima, daar komen we met wat instructies wel uit :-) nog niet eerder gedaan op die manier, dus leuk weer dingen uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29
Kaastosti schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:20:
[...]
inmiddels moet ik ongeveer maandelijks even bijvullen. Dat lijkt gerelateerd aan hoe intensief we verwarmen.
[...]
Remeha Avanta 28c van 12+ jaar oud.
[...]
Als je in huis geen zwetende koppelingen o.i.d. kan vinden dan is mogelijk de warmtewisselaar van je ketel intern lek. Het water verdwijnt dan via de condensafvoer (grijze afvoer linksachter op jouw foto), of uit de schoorsteen.

Je kan dit testen door de ketel uit te zetten (en uit te laten) en de condensafvoerslang in een emmer te hangen. Als daar een plas water in staat de volgende ochtend dan is waarschijnlijk de warmtewisselaar stuk.

Let op: slang weer terugsteken in het riool als je de ketel weer aanzet. Als je ketel een paar uur staat te stoken kunnen er liters condenswater (normaal, goed teken) uit komen.

De overstort (zwarte tuutje riool in, links naast netsnoer) kan ook nog blijven lekken.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.amazon.es/Sen...37d6bae1ba9c466fe9d7&th=1

zoiets op een esp32 zetten en inladen in home assistant?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
@ThinkPad Die test kan ik inderdaad hoe dan ook doen. Wel even knutselen om die afvoer te onderbreken en op te vangen, maar dat gaat lukken. Als het de oorzaak kan achterhalen is het een poging waard.

@jack zomer Dat lijkt precies dezelfde als de link richting AliExpress :-) gezien de prijs zou het daar zomaar op uit kunnen komen. Okee, nog wat extra electronica er tegenaan, maar dat is gewoon leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Best kans dat het de warmtewisselaar is, onlangs nog gehoord van een familielid met een Calenta.
Je zou ook even de voorkap van de ketel eraf kunnen halen en eens goed kijken. Mogelijk is er een automatische ontluchter aan het lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 22:14
Bij sommige watermeters meten mensen met een camera & OCR. Dat zou ook kunnen werken?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
@ThinkPad Kap is er al geregeld af geweest om dit soort dingen te checken... visueel is er niets geks te bekennen. Ook de automatische ontluchter ziet er schoon uit. Wat ik al aangaf, dat ding wordt netjes periodiek onderhouden. Heb ook al eens gevraagd hoe de staat is, krijg terug dat 'ie nog prima is.

@ChaserBoZ_ Dat is altijd een fallback, al lijkt me dat ook een stukje lastiger implementeren. Als er dan toch geknutseld moet worden, dan neig ik eerder naar die drukmeter met ESP32 eraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Kaastosti draai er meteen een DS18B20 bij in, weet je ook de temperatuur van het water. Kost bijna niets en als je het gelijktijdig doet vallen de kosten ook reuze mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Toppe schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:23:
@Kaastosti draai er meteen een DS18B20 bij in, weet je ook de temperatuur van het water. Kost bijna niets en als je het gelijktijdig doet vallen de kosten ook reuze mee 8)
Hehe maar die info kom dan net weer wel uit de OTGW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozBDF49jrCiPg4uhWYo-e7Jx5e0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z8juOXX4L3tRHYKJtKUqn4zQ.png?f=user_large

Het is echt jammer dat die twee parameters voor druk blijven staan op 0.0 bar... zou echt het mooiste zijn als het mee kwam, maar helaasch. Een nieuwe ketel omdat ik alles wil meten krijg ik er denk ik niet door ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Kaastosti op 20-11-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Kaastosti schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:29:
[...]

[Afbeelding]

Het is echt jammer dat die twee parameters voor druk blijven staan op 0.0 bar... zou echt het mooiste zijn als het mee kwam, maar helaasch. Een nieuwe ketel omdat ik alles wil meten krijg ik er denk ik niet door ;-)
Gewoon even wat zout water op de print platen spuiten 8)

Of ketel uitzetten als je staat ze staat te douche :9

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 20-11-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Toppe schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:23:
hoe zou je deze monteren dan thermowell (hoeveel mm) neem ik aan, in een T-stuk ? maar dan moet je op aanvoer en retour doen . en SWW ?

@Kaastosti de druk meten doet mijn nefit automagisch, (heb het zelfde probleem, druk valt langzaam over langere termijn weg) drukvat is het niet

Overgens als je gaat snijden/sleutelen aan je leidingwerk .. zou ik een korte kring maken van drukvat/cv ketel + daarna de rest van je verwarming. wellicht is @Toppe er niet mee eens ;) maar de gedachte erachter is dat je aan je verwarmingen kan knutselen zonder dat je geen warmwater meer hebt om te douchen .
De reden dat men dat niet doet, is dat je voor een korte loop 2 van de 3 kranen moet sluiten en dan 1 open om de cirkel (weer) compleet te maken .. iets wat je moet weten en ook fout kan gaan.. zelfde als de vulslang niet permanent aangesloten zit ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Kaastosti schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:29:
[...]

[Afbeelding]

Het is echt jammer dat die twee parameters voor druk blijven staan op 0.0 bar... zou echt het mooiste zijn als het mee kwam, maar helaasch. Een nieuwe ketel omdat ik alles wil meten krijg ik er denk ik niet door ;)
anno nu een ketel aansluiten hoop ik dat je geen PV hebt die in de weg ligt .. maar misschien wel een investering waard omdat je over 1 a 2 jaar geen gas variant meer kan kopen.

overgens adviseer ik je geen nefit / bosch apparaat want die kan wel in HA maar je doet wel vendor lock-in .. met je thermostaat device .. tenzij je een OTGW module erbij besteld (die ik niet heb)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

vso schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:36:
[...]

hoe zou je deze monteren dan thermowell (hoeveel mm) neem ik aan, in een T-stuk ? maar dan moet je op aanvoer en retour doen . en SWW ?
Ja gewoon met een T stuk kom je al een heel eind. Idem voor je SWW alleen heb je daar geen retour dus scheelt je weer een sensor.

Als je een klein beetje handig bent dan monteer je het T stuk verticaal en maak je er hortizontaal een stukje buis aan + koppeling naar 3/4” die lang genoeg is dat de sensor net niet tegen de achterkant van je T stuk komt, op die manier gaat er water echt langs de sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Kaastosti schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:12:
@jack zomer Dat lijkt precies dezelfde als de link richting AliExpress :-)
Op Ali kosten ze de helft, lijken erg veel op elkaar :) Let wel op de aansluiting, ik kom er op Ali ook met 1/8 NPT tegen, daar ga je verloopjes voor nodig hebben. Beter kies je er een met G3/8, die draai je zo op de koppeling van de Hornbach / warmteservice :)

Het T-stuk met de vulkraan lijkt me een punt waar je erg simpel op in kunt haken, over het algemeen is dat G1/2" (maar ik zou het eerst controleren :P ), dus met een 1/2" T-stuk, een verloop 1/2"x 3/8" en een dubbele nippel 1/2" kun je een G3/8" sensor aansluiten. Omdat het geen drinkwater betreft kun je ook voor gegalvaniseerd ijzer gaan ipv messing, maar dat scheelt maar een euro of zo.

Vergeet niet de schroefdraad af te dichten. Teflontape is lekker goedkoop maar is niet na te stellen, beter is hennep en silpat, of iets als kolmat fibre seal.

Op die manier hoef je niet uitgebreid te gaan snijden of sleutelen. Nippel, T-stuk, verloop en sensor van te voren in elkaar zetten, als iedereen klaar is met douchen stekker uit de CV, leeg laten lopen, kraan eruit draaien, schroefdraad schoonmaken aan beide kanten, t-stuk erin, afdichtmiddel op kraan, kraan erin, water erop, ontluchten, stekker erin, klaar :)

Temperatuursensorer zou ik denk ik tegen de buis aan plakken en dan isolatie er omheen, scheelt een hoop T-stukken :) De sensor geeft dan mogelijk iets later en iets lager aan dan de werkelijkheid, maar het is een CV-systeem; 0,1 graad afwijking en een paar seconde "lag" lijkt me nauwkeurig genoeg :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:51
Kaastosti schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:40:
@jeroen3 Dat heb je snel gezien... wat was de give away? Remeha Avanta 28c, die hing er al een paar jaar dat we het huis kochten, dus inmiddels 12+ jaar oud.
Nou, ik heb er zelf ook zo'n een.
En daar was dit mis mee ↓
ThinkPad schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:06:
[...]

Als je in huis geen zwetende koppelingen o.i.d. kan vinden dan is mogelijk de warmtewisselaar van je ketel intern lek. Het water verdwijnt dan via de condensafvoer (grijze afvoer linksachter op jouw foto), of uit de schoorsteen.
En is een beetje python met opencv op een rpi geen leuk projectje?
bv: https://github.com/Ghostbird/Analogue-Gauge-Reader

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 20-11-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Projectje wordt gestart (spullen besteld), maar ondertussen ook de adviezen hier niet laten liggen. Naast dat ik die data nog steeds graag wil hebben, ben ik ook wel benieuwd waar het aan ligt. Dus nu het stuk afvoerbuis even onderbroken en in een emmer gezet.

Alles weer op 2.0 bar gezet en nu dan kijken wat 'ie doet terwijl de ketel aan staat. Dan emmer leeg, ketel uit... en in de gaten houden. Hopelijk meteen een duidelijk antwoord dat er daar iets niet klopt.

Update:
Bij een normale dag draaien, komt er zo'n 6 liter condens uit. @ThinkPad goed dat je aangaf dat dat liters kunnen zijn, anders was ik me serieus zorgen gaan maken. Zoveel had ik in ieder geval niet verwacht.

Klein beetje drukverlies, dus weer op 2.0 bar gezet en vanmorgen om 8:00 de ketel uitgezet. Rond 16:00 weer aangezet, praktisch geen water in de emmer. Daar zit het issue dus kennelijk niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Kaastosti op 30-11-2023 20:48 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Toch nog even een kleine update... Champagne voor iedereen, het werkt!

Met de "Waterdruksensor G3/8 Schroef Schroef Aansluiting Ip65 Analoge Hoge Nauwkeurigheid Waterdruk Transducer Transmitter Verbinding" voor 0-5 BAR gekoppeld aan een ESP32-WROOM32 met ingebouwde wifi :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tedzft8lHIw0vVeFSCyb1frqsJ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bxubpwtma9pWo17znIJh64wh.png?f=user_large

...en wat onderdeeltjes van de Warmteservice. Toch gegaan voor een oplossing in de Uponor, met eigen afsluitkraantje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4xYv9D5K-0pYDdoIDl2zwuD2pk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jUsbmxr6PsN81X2AlKZU2hJV.png?f=user_large

Begonnen met het zelf programmeren in de Arduino IDE, wat een eind best goed ging... tot je leest dat daar gewoon ESPHome voor beschikbaar is die het leven een stuk makkelijker maakt. Die add-on toegevoegd aan Home Assistant, juiste drivers er bij en gaan.

Naast de config voor het type ESP32 en wifi instellingen kwam het neer op deze sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sensor:
  - platform: adc
    pin: GPIO35
    name: "Waterdruk sensor"
    id: pressure
    update_interval: 5s
    unit_of_measurement: "BAR"
    accuracy_decimals: 2
    attenuation: 11db
    filters:
    - calibrate_linear:
        - 0.35 -> 0.0
        - 1.40 -> 2.0

Die attenuation bleek nodig om het voltage goed te meten.

Voor de calibratie de druk van het systeem gevarieerd en opgeschreven welke waarde terug kwam. Dat bleek geheel lineair, dus met bovenstaande calibratie zijn we er.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZe9YEbB6zwriAc1tXLroNxphlw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6YVAprIWL21iNxyJu42Yol6I.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkP6YB4pbjjf67jPxWLT7js7acI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n9ek0PdGhoPjHUM1fIByPuBS.png?f=user_large

Hier en daar nog wat kleine variaties en uitschietertjes naar 1.7 of 2.1... die ga ik er nog proberen uit te krijgen. En de frequentie kan wat omlaag, maar was voor testen wel handig. Volgende stap is alles netjes in een plastic doosje bouwen en aan de muur schroeven.

Dank voor alle tips! Weer een project geslaagd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Leuk dat het gelukt is! :) Maar heb je het lek inmiddels ook al kunnen vinden?

Heb onlangs bij iemand nog een lekkende Uponor koppeling gezien. Die begon te lekken als de installatie koud was. Denk leiding niet goed ontbraamd/niet recht afgeknipt o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dat onderzoek voor het lek begint nu ik de waterdruk kan meten. Volgende stap is die relateren aan de activiteit van de CV ketel. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, ligt het aan de ketel. Zo niet, dan moet het in het systeem zitten... en dan ga ik balen, want dan moet ik de kruipruimte in :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-05 18:52
@Kaastosti

Dank voor dit topic.

Hier ook een Remaha ketel die in OTGW geen waterdruk aangeeft.

Het is mij inmiddels wel gelukt het drukverlies van mijn installatie boven water te krijgen (what's in a name)
Lekke radiator was de oorzaak, lekkage was minimaal en alleen tijdens opwarmen begon de radiator te zweten. In deze winterperiode bakje eronder en monitoren.

En uitgebreider monitoren met alarmering gaat idd het mooiste d.m.v. HA .
Inmiddels meerdere oplossingen gevonden maar als het met Esphome zo simpel is wordt dat de richting.

ps. Jaren terug Spirotech stop toegepast om een drukverlies te verhelpen.

[ Voor 17% gewijzigd door yalerta op 19-12-2023 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Sinds vanmorgen de eerste kleine afname gemeten, voelt toch een beetje als detective in je eigen huis :P
yalerta schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:12:
@Kaastosti Lekke radiator was de oorzaak, lekkage was minimaal en alleen tijdens opwarmen begon de radiator te zweten. In deze winterperiode bakje eronder en monitoren.
Hmm ja maar dan verwacht ik dat er zonder bakje ergens onder een radiator een plasje water ligt. Tot zover zijn we die nog niet tegengekomen. Of het moet meteen langs de buizen de vloer in en ergens anders terechtkomen. Daar hoop ik heel hard niet op, want kruipruimte is met recht kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Oorzaak nog niet gevonden, maar wel mooi om het verloop te zien... is best stabiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKf7encVokpoyqPHvtmAj-Ng15M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xuY5OOzXYzw6AAxZA9CguhF1.png?f=user_large

Drie jaar terug is het expansievat vervangen, maar ook snel gefixt mocht het daaraan liggen... dus ook die nog even nader bekeken. Dat is deze unit, waar ik uit opmaak dat 'ie minimaal 1 BAR voordruk zou moeten hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TUfsIhyLHlpByilaLaO1cbueLY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NvsfmZdT61uJ3CRVFQt0GogF.jpg?f=user_large

Met een simpele auto bandenspanning meter van de ANWB gemeten... dat heeft 'ie. Het systeem is nu gewoon in gebruik, dus niet gek dat die wat hoger komt te liggen... 1.50 BAR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXgCFRS2GtQCGbfN3MfPPLof5sc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VCZktDY0HsK1MIU7VRbRSoJx.jpg?f=user_large

Die lijkt dus gewoon in orde. The search continues! Morgen zien wat er gebeurt als ik 'm afvul tot 2.0 BAR en de ketel uit zet. Als de lijn dan stabiel(er) blijft, heeft het toch te maken met iets in de ketel. Zo niet, dan zal ik toch het hele systeem moeten gaan afspeuren naar een lek.

[ Voor 9% gewijzigd door Kaastosti op 27-12-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Eindeloos veel checks verder, niets in het systeem kunnen vinden dat lekt. Geen kalkvorming bij radiatoren, de verdeelblokken zijn netjes schoon, alles ziet er prima uit. Goed, klaar ermee, onderhoudsmonteur er bij.

Op zich lijken de onderdelen nog goed, maar de ketel is ook al gewoon 15 jaar oud. Het is niet meteen aanwijsbaar de oorzaak, maar bij het open maken van de boel blijkt wel dat 'ie aan z'n eindje is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3i7CXNxNFS2qC7P8yE4_TjEO1Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6MYe8pBrBInoJ6kKrPwRE85f.jpg?f=user_large

Niet heel bevredigend, maar verwachting is echt wel dat een nieuwe ketel het probleem verhelpt. Levensduur zit erop, het is wat het is. Als er een nieuwe ketel hangt, laat ik uiteraard weten of dat 'm was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dark_angel1969
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 21:18
Een paar weken gelden hier een Atag Blauwe Engel2 vervangen. Ik moest elke week water bijvullen van het CV systeem. Bleek dat de warmtewisselaar lek was. Tijdens stoken zet deze uit en lekt water. Dat kwam bij de verbrandingsgassen en werd naar buiten gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
dark_angel1969 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:23:
Een paar weken gelden hier een Atag Blauwe Engel2 vervangen. Ik moest elke week water bijvullen van het CV systeem. Bleek dat de warmtewisselaar lek was. Tijdens stoken zet deze uit en lekt water. Dat kwam bij de verbrandingsgassen en werd naar buiten gevoerd.
Zelfde hier, elke week bijvullen. Warmtewisselaar gaven ze ook aan als mogelijke oorzaak, maar die dingen zijn best aan de prijs. Tel daar installatie bij op... kun je praktisch net zo goed een nieuwe ketel kopen. Helemaal als dat ding aan het einde van z'n levensduur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:24
Kaastosti schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:32:Drie jaar terug is het expansievat vervangen, maar ook snel gefixt mocht het daaraan liggen... dus ook die nog even nader bekeken. Dat is deze unit, waar ik uit opmaak dat 'ie minimaal 1 BAR voordruk zou moeten hebben.
De voordruk is 1 bar, minimaal maar ook maximaal. Dit is de stikstofdruk aan de gaszijde van de balg.
Met een simpele auto bandenspanning meter van de ANWB gemeten... dat heeft 'ie. Het systeem is nu gewoon in gebruik, dus niet gek dat die wat hoger komt te liggen... 1.50 BAR.
Je kan de voordruk niet meten als er druk op het cv-circuit staat. Op een onder druk staand systeem is de gemeten druk gelijk aan de systeemdruk, of er nu wel of geen gas in de balg zit.

Je kan 2 dingen doen om het ding te checken: op het vat kloppen (moet hol klinken) of het systeem aftappen tot 0 bar en de bandenspanningmeter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Kaastosti schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:31:
Zelfde hier, elke week bijvullen. Warmtewisselaar gaven ze ook aan als mogelijke oorzaak, maar die dingen zijn best aan de prijs. Tel daar installatie bij op... kun je praktisch net zo goed een nieuwe ketel kopen. Helemaal als dat ding aan het einde van z'n levensduur zit.
Hier ook een tijd geleden aan de hand gehad bij een oudere ketel. Ik heb toen wél de warmtewisselaar laten vervangen. De ketel heeft de respectabele leeftijd van 30 jaar gehaald voordat ik het huis heb verkocht. Bij de jaarlijkse CV controle kreeg ik altijd steevast te horen hoe goed de ketel er toch nog bij stond voor z'n leeftijd. Of de nieuwe bewoners de ketel eruit hebben gegooid weet ik niet, maar toen ik voor het laatst de deur dicht trok deed de ketel het nog helemaal prima. Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet een nieuwe ketel moet aanschaffen overigens. Alleen dat ketels verrassend lang mee kunnen gaan blijkbaar :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:11
@Kaastosti Heb je ook nog materiaal lijstje voor de oplossing? Voor geval iemand dit wil bouwen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
edwin2021 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:00:
@Kaastosti Heb je ook nog materiaal lijstje voor de oplossing? Voor geval iemand dit wil bouwen 😉
Buiten de druksensor die ik noem, hangt het natuurlijk helemaal van jouw systeem af. Hier ligt overal 16mm Uponor, met als doel die G3/8 sensor. Wilde er een aparte afsluiter voor, dan kom je op deze uit.

Maar daar kunnen ze je in de winkel prima bij adviseren. Als je maar weet hoe je huidige systeem eruit ziet :)

De ESP32 haal je van Ali, zat aanbieders en mogelijkheden. Kan vrij weinig aan mis. En tjah, dan moet je de rest zelf uit kunnen puzzelen als Tweaker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@edwin2021 Je zou ook kunnen kijken of je de data kunt uitlezen met een OTGW. Mogelijk is de drukuitlezing bij jouw ketel beschikbaar via OpenTherm.

[OTGW] OpenTherm gateway

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Toch nog even een nabrander... afgelopen woensdag is de nieuwe ketel geplaatst.
Van Remeha Avanta 18c naar een Intergas HRE 24/28.

Dat lijkt in ieder geval het probleem opgelost te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-kAkgpwnPGspoXFy8eMCXd60GQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nnYIP4bNRrAuKMHT9GNuYrwy.png?f=user_large

Dure oplossing, rond de €3000 met alles erop en eraan (ketel, dakdoorvoer, expansievat en al het werk er omheen). Installatie moet tegenwoordig door een erkend en gecertificeerd installateur gebeuren, maar het ziet er ook wel meteen super netjes uit.

De nieuwe ketel levert via de OTGW wel de waterdruk... maar weer niet de retour watertemperatuur. Ach het is wat het is. Het was een leuk en leerzaam projectje, da's ook wat waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Gelukkig is temperatuur goed te meten zonder te moeten zagen in een leiding, bijvoorbeeld met een ds18b20.

Ik heb zelfs wel eens de verhoudingen tussen de water hoeveelheden richting de verschillende radiator groepen in huis uitgerekend op basis van temperatuur. Toen vond ik uit dat de badkamer radiator ongeveer de helft van al het water gebruikte. Dat was een goedkope fix :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kaastosti schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:14:
Toch nog even een kleine update... Champagne voor iedereen, het werkt!

Met de "Waterdruksensor G3/8 Schroef Schroef Aansluiting Ip65 Analoge Hoge Nauwkeurigheid Waterdruk Transducer Transmitter Verbinding" voor 0-5 BAR gekoppeld aan een ESP32-WROOM32 met ingebouwde wifi :)

[Afbeelding]

...en wat onderdeeltjes van de Warmteservice. Toch gegaan voor een oplossing in de Uponor, met eigen afsluitkraantje.

[Afbeelding]

Begonnen met het zelf programmeren in de Arduino IDE, wat een eind best goed ging... tot je leest dat daar gewoon ESPHome voor beschikbaar is die het leven een stuk makkelijker maakt. Die add-on toegevoegd aan Home Assistant, juiste drivers er bij en gaan.

Naast de config voor het type ESP32 en wifi instellingen kwam het neer op deze sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sensor:
  - platform: adc
    pin: GPIO35
    name: "Waterdruk sensor"
    id: pressure
    update_interval: 5s
    unit_of_measurement: "BAR"
    accuracy_decimals: 2
    attenuation: 11db
    filters:
    - calibrate_linear:
        - 0.35 -> 0.0
        - 1.40 -> 2.0

Die attenuation bleek nodig om het voltage goed te meten.

Voor de calibratie de druk van het systeem gevarieerd en opgeschreven welke waarde terug kwam. Dat bleek geheel lineair, dus met bovenstaande calibratie zijn we er.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier en daar nog wat kleine variaties en uitschietertjes naar 1.7 of 2.1... die ga ik er nog proberen uit te krijgen. En de frequentie kan wat omlaag, maar was voor testen wel handig. Volgende stap is alles netjes in een plastic doosje bouwen en aan de muur schroeven.

Dank voor alle tips! Weer een project geslaagd 8)
Heb je hier nog iets extra voor gedaan? Of heb je de ESP32 gewoon verbonden met de draadjes van de sensor? Geen resistors? Geen voltage dividers / level shifters? En draait dit nog steeds naar behoren? :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Tanuki schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:04:
[...]

Heb je hier nog iets extra voor gedaan? Of heb je de ESP32 gewoon verbonden met de draadjes van de sensor? Geen resistors? Geen voltage dividers / level shifters? En draait dit nog steeds naar behoren? :)
Nee hoor dat was het, verder helemaal geen electronica voor nodig gehad. En draait nog steeds prima! Ondanks dat de nieuwe ketel die informatie ook kan leveren... dit werkte al, dus gewoon lekker laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kaastosti schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:06:
[...]

Nee hoor dat was het, verder helemaal geen electronica voor nodig gehad. En draait nog steeds prima! Ondanks dat de nieuwe ketel die informatie ook kan leveren... dit werkte al, dus gewoon lekker laten zitten.
Dank! Ik ga hem ook bestellen. :) Heel nice dat je hem zo kan aansluiten en al de juiste voltages heeft qua signalen e.d.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Pagina: 1