• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:00
Thanks @Djvdb en @SebastiaanPs , ik zal vanavond als ik thuis ben het proberen.

  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06 19:14
xoror schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:28:
@pastafan het kan wel lager hoor, maar dan moet je dauwpunt goed in de gaten houden. Vandaag hier bijv met 16.5c gekoeld gemiddeld (ik heb een automation die het automatisch aanpast).
Hoe monitor ik het dauwpunt? (en wat is de definitie hiervan uberhaupt)?

  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
pastafan schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:24:
[...]

Hoe monitor ik het dauwpunt? (en wat is de definitie hiervan uberhaupt)?
Het dauwpunt is het punt waarop waterdamp in de lucht begint te codenseren. Simpel gezegd verandert waterdamp in de lucht (onzichtbaar) in waterdruppels (condens). Je vloer kan dus nat worden als je koelt onder het dauwpunt: dus bijvoorbeeld 18 graden water je vloer in terwijl het dauwpunt van de kamer 19 graden is. Daarom wil je altijd koelen boven het dauwpunt.

Je kan dit alleen monitoren met sensoren PER kamer waar je koelt. Dus stel je koelt in woonkamer en 3 slaapkamers, dan heb je 4 sensoren nodig.

Vaak wordt 19 graden koelen als veilig gezien omdat het dauwpunt zelden 19 graden of hoger is. Je krijgt dan dus geen natte vloer.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06 19:14
stin00 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:29:
[...]


Het dauwpunt is het punt waarop waterdamp in de lucht begint te codenseren. Simpel gezegd verandert waterdamp in de lucht (onzichtbaar) in waterdruppels (condens). Je vloer kan dus nat worden als je koelt onder het dauwpunt: dus bijvoorbeeld 18 graden water je vloer in terwijl het dauwpunt van de kamer 19 graden is. Daarom wil je altijd koelen boven het dauwpunt.

Je kan dit alleen monitoren met sensoren PER kamer waar je koelt. Dus stel je koelt in woonkamer en 3 slaapkamers, dan heb je 4 sensoren nodig.

Vaak wordt 19 graden koelen als veilig gezien omdat het dauwpunt zelden 19 graden of hoger is. Je krijgt dan dus geen natte vloer.
@stin00 Dank voor dit nuttige antwoord!

Vervolgvraag: zijn er (goedkope) sensors die je per kamer kunt installeren/neerleggen en de vorming van condens (overschrijding dauwpunt) monitoren en je een waarschuwing geven (via een app ofzo)?

  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:37
pastafan schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:03:
[...]

@stin00 Dank voor dit nuttige antwoord!

Vervolgvraag: zijn er (goedkope) sensors die je per kamer kunt installeren/neerleggen en de vorming van condens (overschrijding dauwpunt) monitoren en je een waarschuwing geven (via een app ofzo)?
Ja de module van xoror kan de monitoring en aanpassingen in de temperatuur direct doorvoeren dacht ik en je kunt van xiaomi goedkoope bluetooth sensoren kopen voor temp en luchtvochtigheid. Zie hier de Sensoren.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

stin00 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:29:
Vaak wordt 19 graden koelen als veilig gezien omdat het dauwpunt zelden 19 graden of hoger is. Je krijgt dan dus geen natte vloer.
Leuk, maar bij 19 graden water en een beetje gebruikelijke binnentemperatuur kan bijna niemand in z'n vloer het minimale vermogen van z'n WP kwijt.
Hier is de watertemperatuur meestal rond de 17.5 graden, bij een binnentemperatuur van 23 graden en maar liefst 265 m² openstaand oppervlak (deels op verdiepingen, dus kan ook aan de onderkant koelte afgeven), en dan gaat het net....

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 18-06-2026 18:36 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:45
Na mijn vreemde problemen van afgelopen weken, die op die van @Plenkske leken, nu al tijdje probleemloos (niets veranderd).

Heb hem vanochtend ook op koelen gezet en dat is die nu ook al 12 uur lang zonder problemen te doen.

Momenteel Ta van 15,5 Tr van 19. Beetje overdreven maar ik ben hem beetje aan het stress testen of die het blijft doen :) Liever dat ik er nu achter kom dan in de winter...


Tenzij het heel dom is wat ik nu doe? Ik lees eea over dauwpunt maar ik dacht dat dat vooral risico was op wat op vloeren. zijn er andere zaken waar ik op moet letten?

Mijn douwpunt bereken ik op 16.66 (22.4 gr met 70% luchtvochtigheid)

De return temp uit mn vloer is nog 19 graden. Als die nog koeler gaat moet ik dus natte vloer krijgen?

Is dat het “enige” of kan er nog iets stuk gaan?

[ Voor 38% gewijzigd door laurens0619 op 18-06-2026 20:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!


  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:00
Plenkske schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:35:
Thanks @Djvdb en @SebastiaanPs , ik zal vanavond als ik thuis ben het proberen.
Heb het nog niet hoeven testen.
Na 13 uur pompen besluit ineens de buitenunit aan te gaan en hij maakt de run in 1x af. Heel bijzonder, op een heet moment van de dag. In die 13 uur heb ik 2x de unit uit/aan gezet. De booster heeft niks gedaan. Dus die instelling met wachttijd werkt ook niet best.
laurens0619 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:57:
Na mijn vreemde problemen van afgelopen weken, die op die van @Plenkske leken, nu al tijdje probleemloos (niets veranderd).

Heb hem vanochtend ook op koelen gezet en dat is die nu ook al 12 uur lang zonder problemen te doen.

Momenteel Ta van 15,5 Tr van 19. Beetje overdreven maar ik ben hem beetje aan het stress testen of die het blijft doen :) Liever dat ik er nu achter kom dan in de winter...


Tenzij het heel dom is wat ik nu doe? Ik lees eea over dauwpunt maar ik dacht dat dat vooral risico was op wat op vloeren. zijn er andere zaken waar ik op moet letten?

Mijn douwpunt bereken ik op 16.66 (22.4 gr met 70% luchtvochtigheid)

De return temp uit mn vloer is nog 19 graden. Als die nog koeler gaat moet ik dus natte vloer krijgen?

Is dat het “enige” of kan er nog iets stuk gaan?
Je moet vooral ook naar de leidingen kijken en voelen. Eerst worden je leidingen nat, daarna pas je vloer. De risico’s zijn: corrosie, waterschade, schimmel.

Met jouw watertemperaturen en het huidige dauwpunt (bij mij nu ~17,5 graden in huis) heb jij nu vrijwel zeker condensatie op je leidingen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:45
SebastiaanPs schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:04:
[...]

Je moet vooral ook naar de leidingen kijken en voelen. Eerst worden je leidingen nat, daarna pas je vloer. De risico’s zijn: corrosie, waterschade, schimmel.

Met jouw watertemperaturen en het huidige dauwpunt (bij mij nu ~17,5 graden in huis) heb jij nu vrijwel zeker condensatie op je leidingen.
Klopt! De koperen leiding naar buitenunit is vochtig maar ook mn vloerverwarming verdeler

maar dat is dus slecht?

Dus beter de ta onder douwtemp houden?

Ik heb de flow temp op 18 nu gezet (stond op 16).

Douwtemp nu is hier 17.4

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 18-06-2026 21:27 ]

CISSP! Drop your encryption keys!


  • xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je moet iets van 1c boven je dauwpunt blijven (dat komt omdat de ecodan vaak 1-1.5 onder je Ta gaat zitten als hij tegen min vermogen aan zit voor hij stopt)

Ik heb een en ander hierover opgeschreven: https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/356

Moet je maar kijken wat je van kan herbruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 18-06-2026 21:45 ]

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

laurens0619 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Klopt! De koperen leiding naar buitenunit is vochtig maar ook mn vloerverwarming verdeler

maar dat is dus slecht?

Dus beter de ta onder douwtemp houden?

Ik heb de flow temp op 18 nu gezet (stond op 16).

Douwtemp nu is hier 17.4
Ja die leidingen vochtig dat wil je liever niet ivm corrosie. Wellicht kunnen de installateurs vertellen wat ze dan op lange termijn zien qua schade/problemen @Technician- @koevlaas2 @DutchWing

Ik denk dat je met dit weer eigenlijk niet zonder condensatie kan koelen. Het dauwpunt is hier inmiddels ~ 18 graden. Daar kan je met je minimum koelvermogen bijna niet boven blijven met je Ta.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:45
Super!

Dank voor de uitleg

Dauwpunt is nu 16,5. Ta van 17 en tr van 19.5 op 22hz.

Ik denk dat die aardig onderin zn vermogen zit :)

CISSP! Drop your encryption keys!


  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06 19:14
laurens0619 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:57:
Na mijn vreemde problemen van afgelopen weken, die op die van @Plenkske leken, nu al tijdje probleemloos (niets veranderd).

Heb hem vanochtend ook op koelen gezet en dat is die nu ook al 12 uur lang zonder problemen te doen.

Momenteel Ta van 15,5 Tr van 19. Beetje overdreven maar ik ben hem beetje aan het stress testen of die het blijft doen :) Liever dat ik er nu achter kom dan in de winter...


Tenzij het heel dom is wat ik nu doe? Ik lees eea over dauwpunt maar ik dacht dat dat vooral risico was op wat op vloeren. zijn er andere zaken waar ik op moet letten?

Mijn douwpunt bereken ik op 16.66 (22.4 gr met 70% luchtvochtigheid)

De return temp uit mn vloer is nog 19 graden. Als die nog koeler gaat moet ik dus natte vloer krijgen?

Is dat het “enige” of kan er nog iets stuk gaan?
Hoe bereken je je dauwpunt?

  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:37
pastafan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:33:
[...]

Hoe bereken je je dauwpunt?
Is een formule voor maar je hebt ook van die tabellen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06 19:14
Djvdb schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Is een formule voor maar je hebt ook van die tabellen.
Ik heb zojuist mijn Td berekent: 17,4 graden.

Begrijp ik het nou goed?:
  • De Ta is de aanvoertemperatuur = de temperatuur die je op je thermosstaat invult als streeftemperatuur? (zo warm/koud moet de ruimte zijn/worden)?
  • dat je moet zorgen dat je Ta altijd hoger is dan de Td ?

[ Voor 41% gewijzigd door pastafan op 19-06-2026 09:58 ]


  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:00
@pastafan De Ta is de temperatuur van het water wat door je leidingen stroomt, wat je instelt houdt de WP als doeltemp aan. De WP kan daar max. 1,5 graad van afwijken voor hij uit gaat. Dit kan gebeuren als de WP het vermogen niet kwijt kan in het systeem.
Het is dus niet het streeftemperatuur voor de ruimte. Het is de streeftemperatuur voor het water door de leidingen.

Voor koelen moet Ta hoger zijn dan Td ja.
Volgens mij houden mensen hier rekening met die 1,5 graad marge, maar ik koel niet met de WP dus dat moeten anderen even bevestigen.

  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06 19:14
Plenkske schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:17:
@pastafan De Ta is de temperatuur van het water wat door je leidingen stroomt, wat je instelt houdt de WP als doeltemp aan. De WP kan daar max. 1,5 graad van afwijken voor hij uit gaat. Dit kan gebeuren als de WP het vermogen niet kwijt kan in het systeem.
Het is dus niet het streeftemperatuur voor de ruimte. Het is de streeftemperatuur voor het water door de leidingen.

Voor koelen moet Ta hoger zijn dan Td ja.
Volgens mij houden mensen hier rekening met die 1,5 graad marge, maar ik koel niet met de WP dus dat moeten anderen even bevestigen.
@Plenkske : Dank. Vraag: hoe kom ik erachter wat mijn Ta is? Is dat te zien via de thermostaat? En/of via Melpump? Of interpreteer ik de waarde van temperatuur op de thermostaat verkeerd. Ik heb het over het rood omkaderde waarde op de thermostaat hieronder.
Is dit de Ta waarde ,of de gewenste kamertemperatuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlPk3h5qjkZ7YTLmP9AWchoiMqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCGGSAEBGB2GrvW9Ys3F4yWt.jpg?f=fotoalbum_large

  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:00
@pastafan dat is gewenste Ta waarde.
De daadwerkelijke Ta waarde is wel te lezen via melpump of de controller van de WP. Ik ken deze thermostaat niet dus ik weet niet hoe en of je het daarin kan zien.

  • michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-06 19:31
Dat is gewoon de FTC7 controller opgehangen in de woonkamer. Staat inderdaad ingesteld op Ta van 18 graden. Op de controller in het instellingen menu kun je de actuele Ta terugvinden, in Melpump ook.

Dit zijn de dagen waarop niet condenserend koelen gewoon waardeloos is. Dauwpunt buiten zit nu al rond de 20 graden, binnen misschien nog iets daaronder maar zal ook langzaam oplopen door ventilatie.

Hier liggen al vele liters condenswater op het dak van de garage door de twee L/L warmtepompen :).

[ Voor 11% gewijzigd door michaelvo op 19-06-2026 11:19 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2


  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06 19:14
@michaelvo misschien ga ik er te ver op door, maar kun je me helpen hoe in Melpump app de Ta's terug te vinden zijn?

Onderstaand 2 schermprints van de belangrijkste data die ik zie op Melpump app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKl-4gFYgIM7RNAo_rvV94_S84o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bo7WoSd6c3M2YoA5yIQlYYA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMNgLFERsvBfHwqTaJx5pKd21ZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFrO4w9SCfKUzuZ6Q7f12ll2.jpg?f=fotoalbum_large

  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:00
@pastafan tweede screenshot: Flow Temp = de actuele Ta. Dat is dus heel netjes dichtbij je gewenste 18.

  • michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-06 19:31
Plenkske schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:04:
@pastafan tweede screenshot: Flow Temp = de actuele Ta. Dat is dus heel netjes dichtbij je gewenste 18.
En akelig dicht bij het dauwpunt!

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:51
pastafan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:22:
@michaelvo misschien ga ik er te ver op door, maar kun je me helpen hoe in Melpump app de Ta's terug te vinden zijn?

Onderstaand 2 schermprints van de belangrijkste data die ik zie op Melpump app:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel eerlijk, je moet niet gaan koelen (althans proberen) met je WP op vloerverwarming, je maakt er alles mee kapot en het werkt maar suboptimaal.

Alleen als je op 3 verdiepingen vloerverwarming hebt dan kan het met hoge buitentemperatuur iets schelen, anders gewoon niet doen.

En 1 airco van 3,5kW doet meer dan een 8kW warmtepomp qua koelvermogen.

Je vloer kan maar 10w per m2 koelen, dat doet nauwelijks wat terwijl je compressor pendelt, de leidingen roesten enz, je sloopt je systeem
Technician- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:35:
[...]

Heel eerlijk, je moet niet gaan koelen (althans proberen) met je WP op vloerverwarming, je maakt er alles mee kapot en het werkt maar suboptimaal.

Alleen als je op 3 verdiepingen vloerverwarming hebt dan kan het met hoge buitentemperatuur iets schelen, anders gewoon niet doen.

En 1 airco van 3,5kW doet meer dan een 8kW warmtepomp qua koelvermogen.

Je vloer kan maar 10w per m2 koelen, dat doet nauwelijks wat terwijl je compressor pendelt, de leidingen roesten enz, je sloopt je systeem
Ik vind eerlijk gezegd ook dat Mitsubishi Electric niet uitblinkt met de koelregelingen. Koelen met vaste Ta is vrij primitief, niet hufter proof en gevoelig voor enorm pendelen met duizenden compressorstarts (niet overdreven, genoeg voorbeelden te vinden hier en elders). Koelen met de ruimteregeling gaat al snel te laag qua watertemperaturen met risico op condens en dus roest etc. Het verbaast mij eigenlijk ook wel dat er geen dauwpuntbeveiliging op het systeem zit.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:51
SebastiaanPs schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:42:
[...]

Ik vind eerlijk gezegd ook dat Mitsubishi Electric niet uitblinkt met de koelregelingen. Koelen met vaste Ta is vrij primitief, niet hufter proof en gevoelig voor enorm pendelen met duizenden compressorstarts (niet overdreven, genoeg voorbeelden te vinden hier en elders). Koelen met de ruimteregeling gaat al snel te laag qua watertemperaturen met risico op condens en dus roest etc. Het verbaast mij eigenlijk ook wel dat er geen dauwpuntbeveiliging op het systeem zit.
Geen enkele WP doet dit goed met vloerverwarming om het simpele feit dat vloerkoeling te weinig vermogen afgeeft.

https://kennisbank.alklima.nl/hc/nl/articles/39055706804497-Ecodan-koelbedrijf-optimalisatiemodule

Vaillant is de enige die ik ken die direct het dauwpunt uitrekent (via T en Rv kamer) en die met xK op de Ta zet. Maar dat maakt pendelen misschien nog wel erger.

Het punt is dat als je wil koelen je dat zo moet ontwerpen. De WP moet gewoon 7-11C kunnen maken, en dit via geïsoleerde leidingen naar een condenserende koeling brengen bv een paar fancoils, en dan liefst via een schakelbaar buffervat.

Koelen vereist gewoon een heel ander ontwerp of een hele grote massa aan vloerverwarming
Technician- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:55:
[...]

Het punt is dat als je wil koelen je dat zo moet ontwerpen. De WP moet gewoon 7-11C kunnen maken, en dit via geïsoleerde leidingen naar een condenserende koeling brengen bv een paar fancoils, en dan liefst via een schakelbaar buffervat.
Wat ik me altijd afvraag met die fancoils en geïsoleerde leidingen: als je zo laag gaat met de Ta, hoe gaat het dan in de binnenunit? Dat krijg je toch niet allemaal perfect geïsoleerd, krijg je daar dan niet corrosie?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:51
SebastiaanPs schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:41:
[...]

Wat ik me altijd afvraag met die fancoils en geïsoleerde leidingen: als je zo laag gaat met de Ta, hoe gaat het dan in de binnenunit? Dat krijg je toch niet allemaal perfect geïsoleerd, krijg je daar dan niet corrosie?
Das allemaal koper of rvs hè?
Technician- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:42:
[...]

Das allemaal koper of rvs hè?
Oké dus daar gebeurt niks belangrijks mee?

En je warmtewisselaar? Met defrosts en lage watertemperaturen/weinig buffer zijn we al bang voor schade aan de warmtewisselaar. Maar kan Ta 10 graden maken tijdens koelen dan wel veilig?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:51
SebastiaanPs schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:54:
[...]

Oké dus daar gebeurt niks belangrijks mee?

En je warmtewisselaar? Met defrosts en lage watertemperaturen/weinig buffer zijn we al bang voor schade aan de warmtewisselaar. Maar kan Ta 10 graden maken tijdens koelen dan wel veilig?
Koeltechnisch zit je veel veiliger met koelen wanneer het buiten warm is en je koudemiddel gemiddeld hogere temperaturen heeft dan bij koude en een defrost, waar de verdampingstemp dik onder de 0C komt.


Je moet het zo zien, defrosten is koelmodus bij buitentempturen onder de 0C

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 19-06-2026 22:13 ]


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:37
Technician- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:35:
[...]

Heel eerlijk, je moet niet gaan koelen (althans proberen) met je WP op vloerverwarming, je maakt er alles mee kapot en het werkt maar suboptimaal.

Alleen als je op 3 verdiepingen vloerverwarming hebt dan kan het met hoge buitentemperatuur iets schelen, anders gewoon niet doen.

En 1 airco van 3,5kW doet meer dan een 8kW warmtepomp qua koelvermogen.

Je vloer kan maar 10w per m2 koelen, dat doet nauwelijks wat terwijl je compressor pendelt, de leidingen roesten enz, je sloopt je systeem
Beetje off topic maar wij hebben idd op de overloop van de 2de verdieping (3 woonlagen) een 3,5kw Mitsubishi airco hangen. Gisteren de hele dag vol aangestaan. Slaapkamers blijven mooi 21 graden en woonkamer 22 graden.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Zo offtopic is dat niet hoor. Ik heb sinds vorig jaar ook een 3,5kW airco op zolder opgehangen nadat ik een paar 's zomers heb proberen te koelen met alleen de L/W-warmtepomp.

Werkt perfect: Airco op zolder ontvochtigt de lucht, daardoor daalt het dauwpunt in de rest van het huis, waardoor je ineens wél met vloerkoeling + jaga's met fans kunt koelen.

Uiteraard wel alle binnendeuren openhouden, zodat vochtige warme lucht kan opstijgen en "omgeruild" kan worden voor droge koude lucht van boven.

  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:37
ocaj schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:09:
Zo offtopic is dat niet hoor. Ik heb sinds vorig jaar ook een 3,5kW airco op zolder opgehangen nadat ik een paar 's zomers heb proberen te koelen met alleen de L/W-warmtepomp.

Werkt perfect: Airco op zolder ontvochtigt de lucht, daardoor daalt het dauwpunt in de rest van het huis, waardoor je ineens wél met vloerkoeling + jaga's met fans kunt koelen.

Uiteraard wel alle binnendeuren openhouden, zodat vochtige warme lucht kan opstijgen en "omgeruild" kan worden voor droge koude lucht van boven.
Wij zitten dus ook nog te twijfelen om fancoils op te hangen om ook nog met warmtepomp te koelen, zodat de verdeling van kou door huis nog beter verloopt. Zet je de airco dan op ontvochtigen?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:00
Wij koelen ook met (ME) airco's. 1 buitenunit op een binnenunit in woonkamer en een binnenunit op onze slaapkamer. Nu het zo warm is blijven ze dag en nacht aan, draait het lekker rustig. Die van de slaapkamer zetten we smiddags op de hoogste fan stand zodat de kamers van onze kinderen bereikt worden. Dat gaat goed (vloerunit, rechtdoor richting andere kamers). En als het echt nodig is kan ik evt een ventilator op de overloop zetten zodat het nog beter op de andere kamers komt. Scheelt ook wel dat we boven overal rolluiken hebben.
Hierdoor heb ik vloerkoelen ook nooit aan gehad.

In mijn vorige huis (huurhuis) had ik het geluk dat die een water/water WP had (met 150 meter diepe bodembron) en die had een hele goede koelregeling. Werkte goed door het hele huis en nooit condens gezien. Terwijl die gewoon op gewenste kamertemp stond ingesteld. Merk: alpha innotec.

@SebastiaanPs bedankt voor de suggestie voor die instelling warmtebron. Hij zet nu meteen de booster aan.
Aanstaande dinsdag komen ze de sensor in de buitenunit vervangen.
Technician- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:35:
Heel eerlijk, je moet niet gaan koelen (althans proberen) met je WP op vloerverwarming, je maakt er alles mee kapot en het werkt maar suboptimaal.
Alleen als je op 3 verdiepingen vloerverwarming hebt dan kan het met hoge buitentemperatuur iets schelen, anders gewoon niet doen.
Ik denk dat je dit iets te negatief ziet. ME wordt momenteel veel geïnstalleerd in projectwoningen, die over het algemeen veel massa en drie verdiepingen met VVW hebben.
Als je dan een kleine airco op de bovenste verdieping in het trapgat hangt, waarmee je vooral de luchtvochtigheid verlaagt (zoals door @ocaj hierboven ook al benoemd), dan kun je de L/W WP gebruiken om de massa te koelen. Dat principe gebruik ik inmiddels al meer dan vijf jaar en werkt uit de kunst. De airco koelt en ontvochtigt overdag, de WP koelt 's nachts (hoger rendement) de massa en de WTW-ventilatie met enthalpiewisselaar zorgt dat het vocht buiten blijft.
Momenteel is het hier binnen ca 23 graden en heerlijk fris.
Je vloer kan maar 10w per m2 koelen, dat doet nauwelijks wat terwijl je compressor pendelt,
Volgens de NEN-EN 1264 is het bij gebruikelijke waardes van HoH 150, een binnentemperatuur van 23 °C en water van 18 °C 23 W/m², en daar komt bij VVW op verdiepingen de afgifte via het onderliggende plafond nog bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDVzbELQs1BUMIGw6PdiVK4Db04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EAH8iZi9WqfPD61fMfjjEv0o.png?f=fotoalbum_large
Als je 200 m² VVW hebt, kun je dan toch al 4.6 kW afgeven. Dat is voor veel warmtepompen voldoende om niet te pendelen.
de leidingen roesten enz, je sloopt je systeem
Je moet uiteraard wel de juiste materialen toepassen. Als je wilt koelen met je WP ga je geen stalen (incl gegalvaniseerde) leidingen en fittingen gebruiken. Je gebruikt dan kunststof, koper, messing of RVS.
SebastiaanPs schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:42:
Ik vind eerlijk gezegd ook dat Mitsubishi Electric niet uitblinkt met de koelregelingen. Koelen met vaste Ta is vrij primitief, niet hufter proof en gevoelig voor enorm pendelen met duizenden compressorstarts (niet overdreven, genoeg voorbeelden te vinden hier en elders). Koelen met de ruimteregeling gaat al snel te laag qua watertemperaturen met risico op condens en dus roest etc. Het verbaast mij eigenlijk ook wel dat er geen dauwpuntbeveiliging op het systeem zit.
Dat heeft Alklima ook ingezien, vandaar dat ze die optionele module (met zijn eigen bekende nadelen) daarvoor hebben ontwikkeld. Helaas kan ook die de fysica niet veranderen, zodat dit slechts een pleister is.

Wat mij betreft heeft koelen met een L/W dus alleen echt zin als je dit combineert met een manier om serieus te ontvochtigen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Djvdb schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:24:
Wij zitten dus ook nog te twijfelen om fancoils op te hangen om ook nog met warmtepomp te koelen, zodat de verdeling van kou door huis nog beter verloopt. Zet je de airco dan op ontvochtigen?
Je schrijft hierboven dat je al airco hebt en je woonkamer op 22 graden blijft. Waarom zou je dan die moeite met fancoils doen?
Dat is toch alleen maar lastig door de bijbehorende kleppen, lastige regelingen, condensatieproblemen op leidingen etc?
Wat wil je bereiken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:51
@Andrehj

Ik erken precies wat je zegt, en dat is een grote massa aan vloerverwarming en in nieuwbouw bv uponor of henco waarvan de koppelingen en buis koelgeschikt zijn.

Wat ik heel veel zie of lees zijn oudere huizen met stalen leidingen, waar mensen ineens gaan koelen omdat ze denken, of niet goed uitgelegd is, dat dit kan. En dan hebben ze vaak op de BGG een beetje vloerverwarming en de rest radiatoren. Dan adviseer is niet te gaan koelen met de WP en liever een airco te plaatsen.

  • ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Djvdb schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:24:
[...]

Wij zitten dus ook nog te twijfelen om fancoils op te hangen om ook nog met warmtepomp te koelen, zodat de verdeling van kou door huis nog beter verloopt. Zet je de airco dan op ontvochtigen?
Als dan toch een airco hebt hangen, dan zet ik hem uiteraard op koelen (en daarmee ontvochtig je automatisch). Alleen als het op zolder echt te koud wordt, zet ik hem een enkele keer op alleen ontvochtigen.

  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:37
Andrehj schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Je schrijft hierboven dat je al airco hebt en je woonkamer op 22 graden blijft. Waarom zou je dan die moeite met fancoils doen?
Dat is toch alleen maar lastig door de bijbehorende kleppen, lastige regelingen, condensatieproblemen op leidingen etc?
Wat wil je bereiken?
Nou misschien nog iets comfortabeler op de slaapkamers. Maar het is vooral bijvangst. Fancoils willen we voornamelijk omdat onze radiatoren op de slaapkamers nu net iets te klein zijn om het comfortabel genoeg te houden in de winter en verwachten daarmee aanvoer nog een tikkie lager te kunnen houden.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:46
Zou het ook mogelijk zijn om een Mitsubishi Airco binnenunit op de buitenunit van de Mitsubishi warmtepomp aan te sluiten?

Ik bedoel, als je toch al een Ecodan hebt draaien, dan zou het toch slim zijn om de buitenunit die je al hebt te gebruiken? Of werkt dat niet goed genoeg?
edit:
Volgens Copilot is het in theorie mogelijk maar technisch beter om gewoon losse split airo toe te voegen, helaal los van de warmtepomp.

[ Voor 21% gewijzigd door Exar op 21-06-2026 01:19 ]

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:37
Exar schreef op zondag 21 juni 2026 @ 01:01:
Zou het ook mogelijk zijn om een Mitsubishi Airco binnenunit op de buitenunit van de Mitsubishi warmtepomp aan te sluiten?

Ik bedoel, als je toch al een Ecodan hebt draaien, dan zou het toch slim zijn om de buitenunit die je al hebt te gebruiken? Of werkt dat niet goed genoeg?
edit:
Volgens Copilot is het in theorie mogelijk maar technisch beter om gewoon losse split airo toe te voegen, helaal los van de warmtepomp.
Ja die is er dan moet de ecodan multi PXZ-4F75VG of PXZ-5F85VG buitenunit hebben.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:45
Hij koelt hier nu al tijdje prima maar gisterochtend, en vanochtend lijkt die toch even een paar uurtjes te gaan pendelen.

Gek toch? De delta lijkt mij nog groot genoeg om te kunnen koelen

https://melpump.com/public-report/view/019eef0e-ac56-77fa-97f2-12460c4bc487


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTFoBHGjsktH4rPhhrdAON4E4Ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iIYCwJZA4Q32zlgRluBnrFbE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 22-06-2026 13:19 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Djvdb schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:41:
Ja die is er dan moet de ecodan multi PXZ-4F75VG of PXZ-5F85VG buitenunit hebben.
Leuk, maar nog zonder daarvan de specs te hebben gezien gok ik even dat dat 7.5 of 8.5 kW units betreft met een bijbehorend minimum vermogen wat veel te hoog is voor een thuisairco.

In de praktijk doet dus niemand dit. De airco's hebben allemaal een eigen buitenunit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

laurens0619 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:18:
Hij koelt hier nu al tijdje prima maar gisterochtend, en vanochtend lijkt die toch even een paar uurtjes te gaan pendelen.
Gek toch? De delta lijkt mij nog groot genoeg om te kunnen koelen
Dat is helemaal niet gek. Je ziet de frequentie steeds zakken (tot zo'n 24 Hz), totdat ie niet lager meer kan. En dan gaat ie pendelen. Je zult moeten zorgen voor meer afgifte door:
- Het pompdebiet te verhogen en/of
- De watertemperatuur te verlagen (maar let op condens) en/of
- Meer radiatoren/convectoren/vvw bijplaatsen.

Een andere optie is koelen in blokken: Slechts 8 uur per dag koelen, en de rest uit. Jij probeert continu te koelen. Dat gaat (net als continu verwarmen) gewoon niet zonder externe thermostaat op in1, die netjes de WP uitschakelt zodra het setpoint is bereikt.

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 22-06-2026 18:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:37
Andrehj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:07:
[...]

Leuk, maar nog zonder daarvan de specs te hebben gezien gok ik even dat dat 7.5 of 8.5 kW units betreft met een bijbehorend minimum vermogen wat veel te hoog is voor een thuisairco.

In de praktijk doet dus niemand dit. De airco's hebben allemaal een eigen buitenunit.
6 en 7,5 met minimum van 2,1 dacht ik.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

Djvdb schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:11:
6 en 7,5 met minimum van 2,1 dacht ik.
Dat is te hoog voor de meeste woningen. Mijn 4.2 kW multisplit gaat naar minimaal 200 W elektrisch, dus zo'n 1200 W thermisch.
Een 2.5 kW single split gaat vaak nog wel lager.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:37
Andrehj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:14:
[...]

Dat is te hoog voor de meeste woningen. Mijn 4.2 kW multisplit gaat naar minimaal 200 W elektrisch, dus zo'n 1200 W thermisch.
Een 2.5 kW single split gaat vaak nog wel lager.
Ja je zult wss twee units moeten laten draaien op doeltemp 18. Maar goed dat is de afweging die je maakt voor één gecombineerde buiten unit. Ieder voordeel heeft z’n nadeel ;)

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06 19:14
Dit is misschien een heel domme vraag, excuses dan vooraf.

Soms is bij mijn temperatuur in de zone 1 (ik heb maar 1 zone) gewoon goed. En wil ik eigenlijk de wp uitschakelen. Maar wel SWW voorziening behouden.

Dus eigenlijk: de wp (verwarmen/koelen) uitschakelen. Totdat ik hem weer aanzet. Alles manueel dus zonder weekprogramma's etc.
Dat is bijvoorbeeld dat ik de ramen eens even open wil gooien en flink wil ventileren zonder dat dan gelijk wp aanschiet om te corrigeren.

Is dit mogelijk en zo ja welke stappen in het menu (controller zie foto hieronder), moet ik nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uuDLrHTtqZ01b2RzEXYV3sldbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlEBPw4kRGBe485ZSHwmtMw7.jpg?f=fotoalbum_large
pastafan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:07:
Dit is misschien een heel domme vraag, excuses dan vooraf.

Soms is bij mijn temperatuur in de zone 1 (ik heb maar 1 zone) gewoon goed. En wil ik eigenlijk de wp uitschakelen. Maar wel SWW voorziening behouden.

Dus eigenlijk: de wp (verwarmen/koelen) uitschakelen. Totdat ik hem weer aanzet. Alles manueel dus zonder weekprogramma's etc.
Dat is bijvoorbeeld dat ik de ramen eens even open wil gooien en flink wil ventileren zonder dat dan gelijk wp aanschiet om te corrigeren.

Is dit mogelijk en zo ja welke stappen in het menu (controller zie foto hieronder), moet ik nemen?
Normaliter kan dat niet. WP uit betekent ook SWW uit.
Maar via de thermostaatingang zou je wel iets kunnen maken denk ik. Probleem is dat het feit dat je dat hier moet vragen en dit niet zelf uit de installatiehandleidingen kunt halen voor mij ook gelijk betekent dat het wellicht niet zo'n goed idee is dat je hier zelf aan gaat sleutelen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

pastafan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:07:
Dit is misschien een heel domme vraag, excuses dan vooraf.

Soms is bij mijn temperatuur in de zone 1 (ik heb maar 1 zone) gewoon goed. En wil ik eigenlijk de wp uitschakelen. Maar wel SWW voorziening behouden.

Dus eigenlijk: de wp (verwarmen/koelen) uitschakelen. Totdat ik hem weer aanzet. Alles manueel dus zonder weekprogramma's etc.
Dat is bijvoorbeeld dat ik de ramen eens even open wil gooien en flink wil ventileren zonder dat dan gelijk wp aanschiet om te corrigeren.

Is dit mogelijk en zo ja welke stappen in het menu (controller zie foto hieronder), moet ik nemen?

[Afbeelding]
Je kan toch gewoon je thermostaat op 10 graden zetten in de zomermaanden, zo lang je niet koelt?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb simpelweg 2 schema's:
- 1 schema voor de maanden juni/juli/augustus, waarin verwarmen nooit is toegestaan en
- 1 schema voor de overige maanden, waarin verwarmen wél mag

Aangezien we in juni/juli/augustus nooit verwarmingsbehoefte hebben is dat het simpelst.

  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:37
pastafan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:07:
Dit is misschien een heel domme vraag, excuses dan vooraf.

Soms is bij mijn temperatuur in de zone 1 (ik heb maar 1 zone) gewoon goed. En wil ik eigenlijk de wp uitschakelen. Maar wel SWW voorziening behouden.

Dus eigenlijk: de wp (verwarmen/koelen) uitschakelen. Totdat ik hem weer aanzet. Alles manueel dus zonder weekprogramma's etc.
Dat is bijvoorbeeld dat ik de ramen eens even open wil gooien en flink wil ventileren zonder dat dan gelijk wp aanschiet om te corrigeren.

Is dit mogelijk en zo ja welke stappen in het menu (controller zie foto hieronder), moet ik nemen?

[Afbeelding]
Absoluut niet lullig bedoeld dit, maar de algemene stelregel hier is dat je eerst zelf even wat moeite probeert te doen voordat je het hier op de forumpagina gooit. Denk aan de handleiding, terugzoeken in dit topic, google, ai, etc. Zie ook de topic start.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:37
SebastiaanPs schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Je kan toch gewoon je thermostaat op 10 graden zetten in de zomermaanden, zo lang je niet koelt?
Of op 30 als je wel koelt. Dan wel even opletten dat zomermodus actief is.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik geloof dat max flow temp bij koelen 25c is? Dus als je 30 kan instellen is het al geen koeling....

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:37
xoror schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:40:
Ik geloof dat max flow temp bij koelen 25c is? Dus als je 30 kan instellen is het al geen koeling....
Ik bedoel kamersetpoint.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:49
Ik gebruik sinds vorig jaar de ESP mini van Xoror en koelde vorig jaar een paar dagen, maar niet op de goed manier, cool target temperatuur, dus veel te laag. Nu de laatste dagen overdag een paar uren met Cool flow temperatuur, ingesteld op Zone 1 flow temp van 19 graden. Vannacht blijven koelen en zojuist dat hij de laatste paar uur heeft staan pendelen. Aantal minuten aan, dan voor een minuut aan. etc. Gewenste temp staat op 24 en het is 24.5. Ik dacht ik stel de gewenste temp in op 23, maar dat help blijkbaar niet.

Wat is de oorzaak, en hoe kan ik dit oplossen?

Edit: Ik zie dat de Feedtemp in het begin 18 graden is, dan na een aantal minuten oploopt naar 21, en dus gelijk wordt aan de retour temp. En dan ook weer ineens Ta van 18.5. Dus pendelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6CBS2Fd3vJ3AAIcPKQTrZ_YxDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DkTpJ860q3zBUOyfknzBeERB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Geeforce op 24-06-2026 07:55 ]

Geeforce schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:46:
Ik gebruik sinds vorig jaar de ESP mini van Xoror en koelde vorig jaar een paar dagen, maar niet op de goed manier, cool target temperatuur, dus veel te laag. Nu de laatste dagen overdag een paar uren met Cool flow temperatuur, ingesteld op Zone 1 flow temp van 19 graden. (ik zie trouwens dat de Feed temp 18 is en retour 21). Vannacht blijven koelen en zojuist dat hij de laatste paar uur heeft staan pendelen. Aantal minuten aan, dan voor een minuut aan. etc. Gewenste temp staat op 24 en het is 24.5. Ik dacht ik stel de gewenste temp in op 23, maar dat help blijkbaar niet.

Wat is de oorzaak, en hoe kan ik dit oplossen?
Je vloer is nu thermisch verzadigd met de koude, je warmtepomp kan daardoor het minimum koelvermogen niet meer kwijt. Je moet dus je afgifte vergroten door meer vvw groepen open te zetten, een hogere flow te creëren of een lagere Ta in te stellen. Maar bij dat laatste wel het dauwpunt in de gaten houden.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:49
SebastiaanPs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:55:
[...]

Je vloer is nu thermisch verzadigd met de koude, je warmtepomp kan daardoor het minimum koelvermogen niet meer kwijt. Je moet dus je afgifte vergroten door meer vvw groepen open te zetten, een hogere flow te creëren of een lagere Ta in te stellen. Maar bij dat laatste wel het dauwpunt in de gaten houden.
Dank je wel. Dauwpunt in de gaten houden, is condens/water op de vloer?
Geeforce schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:59:
[...]

Dank je wel. Dauwpunt in de gaten houden, is condens/water op de vloer?
Het eerst op je leidingen en verdeler. Maar dan ben je eigenlijk al te laat. Beter is het om de luchtvochtigheid en temperatuur op meerdere plekken in huis te meten en het dauwpunt te berekenen, bijv in HA. Dan kan je koelen tijdig stoppen en condens voorkomen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:37
SebastiaanPs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:55:
[...]

Je vloer is nu thermisch verzadigd met de koude, je warmtepomp kan daardoor het minimum koelvermogen niet meer kwijt. Je moet dus je afgifte vergroten door meer vvw groepen open te zetten, een hogere flow te creëren of een lagere Ta in te stellen. Maar bij dat laatste wel het dauwpunt in de gaten houden.
Misschien in de topic start een stukje toevoegen dat vermogen van het koelen hetzelfde werkt als verwarmen. Een aantal posts gezien afgelopen weken van mensen die snachts door blijven koelen en het raar vinden dat de pomp dan gaat pendelen. Lagere buiten temperatuur = hoger minimum koelvermogen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06 19:14
Djvdb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:41:
[...]

Absoluut niet lullig bedoeld dit, maar de algemene stelregel hier is dat je eerst zelf even wat moeite probeert te doen voordat je het hier op de forumpagina gooit. Denk aan de handleiding, terugzoeken in dit topic, google, ai, etc. Zie ook de topic start.
@Djvdb Ik snap dat je niet lullig bedoeld, maar ik wil je hierbij wel op een onjuiste aanname wijzen: wie zegt dat ik de handleiding er niet op heb nageslagen? (dat maak je er zelf van).

De handleiding zegt niets over uitschakelen van specifiek een zone (met instandhouding van SWW). Dus ook niet dat dat niet kan. Daarom was mijn vraag hier aan de "slimmerikken" of dit misschien wel mogelijk is op een enigszins nette/laagdrempelige manier (die voor mij werkbaar is). Daar heb ik zeker nuttige reactie op gekregen waarvoor dank! Spelen met koelen op een hoge temperatuur/verwarmen op een lage temperatuur zijn trucs die zijn gegeven en ga ik zeker proberen, maar zie ik toch als "workarounds".

Hieronder een schermprint van wat de handleiding zegt over uitschakelen (in de rest van de bedieningshandleiding staat verder geen woord meer over in/uitschakelen van wat dan ook).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahGn-K7iE2t6-eqM8KTGNOnG3UU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eM8ItRrmASLhajDuyAAKbWHW.jpg?f=fotoalbum_large

  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:37
pastafan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:58:
[...]

@Djvdb Ik snap dat je niet lullig bedoeld, maar ik wil je hierbij wel op een onjuiste aanname wijzen: wie zegt dat ik de handleiding er niet op heb nageslagen? (dat maak je er zelf van).

De handleiding zegt niets over uitschakelen van specifiek een zone (met instandhouding van SWW). Dus ook niet dat dat niet kan. Daarom was mijn vraag hier aan de "slimmerikken" of dit misschien wel mogelijk is op een enigszins nette/laagdrempelige manier (die voor mij werkbaar is). Daar heb ik zeker nuttige reactie op gekregen waarvoor dank! Spelen met koelen op een hoge temperatuur/verwarmen op een lage temperatuur zijn trucs die zijn gegeven en ga ik zeker proberen, maar zie ik toch als "workarounds".

Hieronder een schermprint van wat de handleiding zegt over uitschakelen (in de rest van de bedieningshandleiding staat verder geen woord meer over in/uitschakelen van wat dan ook).

[Afbeelding]
Prima! Ik zie al waar het fout gaat, onze definities van moeite doen verschillen ;). Comment slaat ook op je eerdere posts.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-06 17:38
Ik ben benieuwd naar jullie strategie (voor degenen zonder airco's die ontvochtigen) met koelen op deze dagen? Mijn warmtepomp zou met deze warmte 24/7 kunnen draaien zonder te pendelen op Ta17 maar ik vraag mij af of dat nou echt bevorderend is.

Ik heb voor de zekerheid toch wat pauzes ingelast, ook wegens de hoge piek van energietarieven. Mijn warmtepomp pauzeert tussen 18:00 - 23:00, en 06:00 en 09:00. 

Het blijft binnen maximaal 21c, dus qua dauwpunt maak ik mij niet heel veel zorgen.

  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06 19:14
Djvdb schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:42:
[...]

Prima! Ik zie al waar het fout gaat, onze definities van moeite doen verschillen ;). Comment slaat ook op je eerdere posts.
Geen idee wat je hiermee bedoeld? ("onze definities verschillen")? Is het opzoeken in de handleiding niet genoeg voor je? (ofzo)? Ik vind je opmerking maar een beetje bijzonder en begrijp niet waar deze op slaat eerlijk gezegd. Maar laten we er niet meer over doorgaan. Het is niet waar dit topic overgaat tenslotte.

[ Voor 8% gewijzigd door pastafan op 24-06-2026 11:31 ]


  • Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-06 14:31
pastafan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:07:
Dit is misschien een heel domme vraag, excuses dan vooraf.

Soms is bij mijn temperatuur in de zone 1 (ik heb maar 1 zone) gewoon goed. En wil ik eigenlijk de wp uitschakelen. Maar wel SWW voorziening behouden.

Dus eigenlijk: de wp (verwarmen/koelen) uitschakelen. Totdat ik hem weer aanzet. Alles manueel dus zonder weekprogramma's etc.
Dat is bijvoorbeeld dat ik de ramen eens even open wil gooien en flink wil ventileren zonder dat dan gelijk wp aanschiet om te corrigeren.

Is dit mogelijk en zo ja welke stappen in het menu (controller zie foto hieronder), moet ik nemen?

[Afbeelding]
Ik heb dan wel een andere controller welke bij mij op de binnenunit zit. Hierop kan ik handmatig de verwarm/koel functie verbieden en het SWW wel operatief laten.
Afbeeldingslocatie: https://manuals.plus/wp-content/uploads/2023/08/MITSUBISHI-ELECTRIC-EHPT-Series-Hydronic-Module-with-Storage-DHW-Tank-FIG-6.png

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED


  • kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 15:52
Ik gebruik sinds een week de app van Melpump en het is mij opgevallen dat deze zelf de flowtemperatuur aanpast. In mijn geval was dat onder het dauwpunt en dat zorgde voor natte sokken.

Weet er iemand wat ik daarvoor in moet stellen? (normaal staat deze op 18 maar sprong nu naar 9)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqvY9PaBMNUdzf_ulHORU99Q3J8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cl8D3lEMMmrBQkYfd7bgMnON.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door kleefding op 24-06-2026 12:42 ]


  • xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@kleefding Je hebt ws de mitsu ruimte regeling koeling aan staan. Die gaat er wel op los als hij de kans krijgt zoals ook al eerder is aangegeven door @SebastiaanPs

Voor mensen die voor het eerst koelen, lees https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/356
Het gaat wel over auto adaptive cooling, maar de theorie (en scripts) is gewoon standaard toepasbaar bij fixed flow koelen. Vooral dus niet ruimte regeling gebruiken om te koelen (tenzij je echt weet wat je doet), want dan ga je natte voeten krijgen

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 24-06-2026 13:02 ]

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32


  • R_Donselaar
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 14:33
kleefding schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:41:
Ik gebruik sinds een week de app van Melpump en het is mij opgevallen dat deze zelf de flowtemperatuur aanpast. In mijn geval was dat onder het dauwpunt en dat zorgde voor natte sokken.

Weet er iemand wat ik daarvoor in moet stellen? (normaal staat deze op 18 maar sprong nu naar 9)[Afbeelding]
Je moet zeker weten dat je 'Cooling Flow' instelt in Melpump. Helaas is het kleurgebruik van Melpump rondom die settings wat verwarrend waardoor je snel geneigd bent 'Cooling Room Control' te selecteren.

  • kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 15:52
Die instelling had ik uitgekozen maar deze lijkt terug te springen naar cooling room control.

  • mennoza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-06 19:25
Hallo allemaal. Ik heb al veel topics gelezen en mezelf goed ingelezen over dit systeem en vergelijkbare situaties, en ook eerder hier gepost, maar ik kom er in mijn specifieke situatie niet goed uit. Daarom leg ik het hier toch even voor in de hoop dat jullie meedenken.

Het gaat om een woning (sociale huur, bouw 2021) met een Mitsubishi Ecodan warmtepomp met wtw en vloerverwarming met koelfunctie (later geactiveerd omdat die uitstond). Beneden (woonkamer/keuken) werkt het systeem op zich redelijk: de vloer wordt duidelijk koel en de temperatuur daalt daar ook. Boven (tweede (laatste) verdieping met drie kleine slaapkamers en een overloop/trapruimte) blijft het echter structureel warm, rond de 25°C, ook wanneer de koeling actief is.

Wat ik zelf al heb geprobeerd/waargenomen:

Koeling staat actief en werkt beneden wel (vloeren voelen koel)

Beneden verdelers (woonkamer/keuken) heb ik tijdje geleden grotendeels ingeperkt zodat er meer flow naar boven zou gaan en boven mogelijk koeler wordt (helemaal dichtdraaien is niet goed heb ik begrepen?)

Boven staan de meeste groepen volledig open (behalve badkamer, ik kan ook proberen één kamer die weinig gebruikt wordt dicht te draaien, of dat zal helpen is ook de vraag?)

Deuren van de kamers boven staan meestal open (trap/overloop is open ruimte). Dichte deuren ook geprobeerd maar toch koelt het niet.

De woonkamer-thermostaat staat op 19°C ingesteld. Ruimte regeling stand. Hierdoor wordt het met warm weer beneden 21c als je de woonkamer/open keuken deur dicht houdt. Open deur wordt het 23c.

Druk op de verdelers beneden en boven rond 2 bar.

Beneden koelt het vrij goed, maar boven verandert er nauwelijks iets.

Wat mij opvalt:

Beneden voel je duidelijk koude vloer, maar boven iets minder, daarom had ik het beneden meer dichtgedraaid. Maar vloer voelt dus wel koel boven.

In de winter was het boven ook al altijd minder warm dan beneden, vloer voelt minder warm dan beneden.

Het lijkt alsof de bovenverdieping minder “meedoet” in het systeem.

Mijn vragen waar ik op vastloop:

Kan het simpelweg zijn dat koeling via vloerverwarming onvoldoende is om een bovenverdieping direct onder een plat dak echt merkbaar te koelen, omdat zon/warmte van het dak het blijft opwarmen?

Heeft het zin om nog verder te sturen op flow (bijvoorbeeld beneden bijna dicht en boven volledig open), of is dat in de praktijk beperkt effect en niet de oorzaak?

Heeft het zin om minder gebruikte ruimtes (zoals badkamer of 1 kamer) volledig dicht te zetten om meer koeling naar de andere kamers te sturen, of verstoort dat het systeem juist?

En uiteindelijk: is dit een situatie waarin ik beter niet te veel meer kan optimaliseren met verdelers/instellingen, maar het gewoon “limiet van het systeem in deze woning” is? Ik kan gewoon moeilijk slapen met 25c boven.

Ik hoor graag jullie ervaringen of inzichten, vooral van mensen met vergelijkbare woningen met de Ecodan systeem.

Alvast bedankt voor het meedenken!

  • WatcherZ
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:02
Hi allen,

Even snel een vraag. Hoop dat iemand mij z.s.m. kan helpen.

Ik heb mijn SUZ-SWM80VA2 installatie sinds gisteren op koelen staan, gevraagde temperatuur 20 graden.

Nu merk ik echter sinds vandaag behoorlijke condensvorming. Voornamelijk in het toilet/badkamer (tegels), maar ook op het pvc in de woonkamer en hal (beiden op de BG). Is dit normaal of moet ik z.s.m. iets aanpassen?

Ik heb wat foto's toegevoegd, hopelijk kunnen jullie daar wat mee en is dit de info die nodig is voor advies. Dank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXjUovKKttoqpb9VuHfgEndEw-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtIdIpWlBa5TvH6FJOMqMJ9Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJ4ZzdCPtAbtYFLKSom0QZLLEU0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qOL0DIe6bWD6AayOAtr4RuQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGcA2stl_Ol7NO3qZyMfGSROwDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5BEFbQZ7SfwLliWnzWXf8Bw.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAax4TWpVcG_qj7-4nNNrgKGz8A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uKBqNeYFJFmCv03DDHVMv6B.jpg?f=fotoalbum_tile

  • xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@WatcherZ Ja uitzetten en eerst xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" lezen.

@mennoza Koelen doe je voornamelijk met de boven laag. Heb je nog een zolder die je kan koelen? dan blijven de kamers vanzelf koeler.

Ik gok dat je al de verdelers heb bekeken en dat die niet geknepen zijn naar boven. Kijk wat je flowrate is, en welke pomp stand het nu staat. In de topic start kan je wel een en ander terug vinden

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32


  • DePruus
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:30
Let op comdensatie omdat je, met deze temperaturen bij het dauwpunt komt. Gebruik de berekening uit een eerdere post. Je moet, mijn ervaring, dat je bij berekening in jouw situatie niet dichtbij de 18 graden moet komen als water, ta temperatuur. Ik gok, maar bij jou is het 24 graden en 66% luchtvochtigheid. Dan is het dauwpunt: 17.3 graden. Dat zou nog kunnen. Maar als je condens ziet bij de keteluitloop, dan ben je al te laat. Stop met koelen. Zet er een airco bij voor de vochtbeheersing, of een goede luchtontvochtiger. Dit weer zorgt dat je naar de uitersten gaat.

  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:51
De snel oplopende koelvragen op Tweakers, ook bij andere merken, in combinatie met suggesties als: “zo spoedig mogelijk”

Lijken me ook een mooi moment om te zeggen: als je niet exact weet hoe de WP regeling werkt zet dan de koeling uit!
Aansluitend bij @Technician-:
Dit forum heeft een zoekfunctie. Als je even de moeite noemt om te zoeken op "koelen", "condens", "dauwpunt" of "pendelen". Dan kom je talloze posts tegen waarin dit onderwerp al compleet uitgemolken is en alle info al vele malen staat. Van eindeloos hetzelfde herhalen (of lezen) wordt niemand blij.
@WatcherZ, @mennoza, @Geeforce, @laurens0619, @pastafan

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 227 228 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero