SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Wat voor thermostaat heb je? Is er een naregeling en zo ja, welke en hoe is dit opgezet?Vincedf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:42:
Hallo allen,
Hopelijk ben ik hier op de juiste plek. Sinds 3 jaar wonen wij in een nieuwbouwwoning met een Ecodan warmtepomp systeem (FTC 6).
Nu is het sinds dag 1 alleen maar ellende eigenlijk. In het eerste jaar meerdere malen monteurs over de vloer gehad ivm niet werkende vloer verwarming, koeling of warmwater. Vorig jaar zijn meerdere monteurs 3 dagen achter elkaar in mijn huis bezig geweest om zowel vloerkoeling als warm water weer aan de praat te krijgen. Er bleek toen iets met de dipswitches, wat ik overigens heel vreemd vind aangezien het de maanden ervoor perfect werkte maar opeens niet meer.
Nu is er weer een jaar verstreken, en de situatie is weer hetzelfde. Warmtepomp lijkt niet meer aan te schieten om te koelen (en verwarmen), op welke manier dan ook. Gewenste doorlooptemperatuur staat op 19 graden (deze ook al een aantal keer hoger gezet om te proberen), temperatuur van aanvoer is momenteel 24 graden. Afgelopen week heb ik het systeem een aantal keer kunnen 'reanimeren' door verschillende acties te proberen zoals aangeraden:
- Stroom eraf voor langere tijd minimaal 10 minuten, soms een uur (daarna eerst buitenunit en minuut later binnenunit aan)
- Foutmeldingen gecheckt (helemaal blanco)
- Alle instellingen meerdere malen nagelopen op hoofdbediening (zowel de standaard als de service instellingen)
- Kabeltjes gecheckt in zowel in binnenunit, buitenunit en werkschakelaar op gebreken
- Systeem op verwarmen gezet , met een belachelijk hoge wens temperatuur van 28 graden om te zien of dit iets 'activeert'
- Volledige systeem resets (fabrieksinstellingen)
- Alklima gebeld, echter helpen zij alleen monteurs/installateurs werd mij verteld (ik had m'n mond al voorbij gepraat dat ik geen monteur was)
Sommige van bovenstaande acties leken tijdelijk te werken, echter na een halve dag komt het systeem weer in standby en is het met geen mogelijkheid meer in gang te zetten terwijl de gemeten temperaturen van aangevoerde water steeds hoger worden. Buitenunit blijft gewoon stil staan en op hoofddisplay het 'pauze' icoontje. Er zijn dagen dat ik tot snachts in de hoofdbediening dingen aan het proberen ben om het maar op gang te krijgen. Wordt er nu wel hopeloos van.
Inmiddels is de garantie ook verlopen en hebben wij geen zin om gelijk honderden euro's uit te geven terwijl de oplossing wellicht makkelijk is (al twijfel ik er inmiddels wel sterk aan). Onze ervaring met de monteurs tot op heden is ook matig op z'n zachts gezegd. De meesten hadden zelf geen flauw idee wat ze moesten doen en hoe het systeem werkte. Hiervoor belden ze dan naar Alklima.
Zijn er hier nog medegebruikers die wellicht een idee hebben wat ik zou kunnen proberen? Alles is welkom.
Bedankt.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Advies:
- Alle regelingen loskoppelen.
- Alle afgifte open (zonemotoren er dus af).
- WP op koelen met bijv 17°C water.
- Gedrag monitoren met bijv. Melpump.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Thermistors uitlezen lukt inderdaad (als je dat bedoelt) er is dus wel verbinding.DePruus schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:26:
Thermostaten gecheckt? Is er nog verbinding?
Bedankt, hier moet ik even induiken hoe dit precies moet bij mijn installatie. Ik zie in de reacties dat ik nog best veel te leren heb over het systeem.Andrehj schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:24:
Ik schat ook dat hier één of andere naregeling, wellicht in combinatie met de automatische verwarmen/koelen-omschakeling van Alklima, de zaak zit te frustreren.
Advies:En dan verder kijken.
- Alle regelingen loskoppelen.
- Alle afgifte open (zonemotoren er dus af).
- WP op koelen met bijv 17°C water.
- Gedrag monitoren met bijv. Melpump.
Nee ik maak geen gebruik van logging. Zou eerlijk gezegd niet precies weten hoe ik dit 'aan' moet zetten. Ben het niet tegengekomen in het (service) menu van de wp. Hoe kan ik dit het beste doen?DaWizza schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:54:
@Vincedf maak je ook gebruik van logging? Zo ja, deel eens wat statistieken over frequentie, aanvoer temp, retour temps etc van wanneer het zich voordoet
Naregeling is er inderdaad. Ik kan per kamer temperatuur instellen. Deze staan allen op 14 nu volgens mij. De vloerpompjes zijn gewoon allen actief, er dus geen sprake van stilstand van water. Het lijkt alleen of de buitenunit geen signaal krijgt om te gaan koelen.SebastiaanPs schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:05:
[...]
Wat voor thermostaat heb je? Is er een naregeling en zo ja, welke en hoe is dit opgezet?
Aanvullend: het forceren van warm (kraan)water maken gaat ook niet meer. Dit schakelt meteen weer uit.
[ Voor 3% gewijzigd door Vincedf op 05-08-2026 16:11 ]
Als je geen forced dhw kan doen, dan heb je denk ik een groter probleem. Kijk bij de hoofdbediening of je foutcodes ziet (of de history ervan)
Dat is meestal iets van sensor stuk of koelvloeistof issues. Je kan in mijn signature kijken voor monitoring als je nog niets hebt. Als je al melcloud adapter heb kan je evt een maandje gratis melpump proberen. Al krijg je daar niet alle detail info.
Als je nog een esp32 hebt liggen, kan je ook mijn software op flashen voor meer data, hoef je alleen een kabeltje te knutselen.
[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 05-08-2026 16:29 ]
Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren
is de tank dan wel koud of zit deze al op z’n doeltemperatuur en draait deze nog wel op normaal schema of helemaal geen SWW weer?Vincedf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:04:
[...]
Aanvullend: het forceren van warm (kraan)water maken gaat ook niet meer. Dit schakelt meteen weer uit.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62
Is niet koud, maar ook niet op z'n doeltemperatuur (55). Ik begin ook te denken dat de weergegeven temperatuur niet juist is. Deze ochtend hebben er 2 mensen gedouched waarna de temperatuur nog steeds op 53 graden stond. Normaal gesproken zakte deze vrij rap en ging ook meteen tijdens het douchen de unit aan om weer warm water te maken.Djvdb schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:40:
[...]
is de tank dan wel koud of zit deze al op z’n doeltemperatuur en draait deze nog wel op normaal schema of helemaal geen SWW weer?
Voor m'n gevoel werken er meerdere dingen niet zoals het zou moeten. Inmiddels heb ik via via ook contact met een monteur die mij wilt helpen. Hij gaat vandaag Mitsubishi bellen en aandringen dat dit gemaakt wordt onder garantie, gezien mijn unit nog geen jaar fatsoenlijk gewerkt heeft. Vandaag zal ik meer horen over de vervolg stappen..
Als je gaat koelen moet je ervoor zorgen dat alles open staat en dus de lokale thermostaten heel hoog zetten(boven de huidige temperatuur).
Doe je dat niet dan heeft je systeem veel te weinig afgifte capaciteit en stop de Ecodan met koelen.
Ik weet niet welk systeem je precies hebt, hoe groot je warm water tank is en hoe lang jullie douchen, maar hier gaat na twee mensen douchen de temperatuur ook maar terug van 50 naar 48 graden.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dat klint als normaal gedrag. Meteen aangaan tijdens het douchen niet. Maar het wordt lastig om je te adviseren als we geen inzicht in de gegevens hebben. Zou je de instellingen willen delen en heb je een wifi adapter met melcloud? Dan kun je namelijk een proefabonnement op melpump nemen en meer data delen zodat we je beter kunnen helpen.Vincedf schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:31:
[...]
Is niet koud, maar ook niet op z'n doeltemperatuur (55). Ik begin ook te denken dat de weergegeven temperatuur niet juist is. Deze ochtend hebben er 2 mensen gedouched waarna de temperatuur nog steeds op 53 graden stond. Normaal gesproken zakte deze vrij rap en ging ook meteen tijdens het douchen de unit aan om weer warm water te maken.
Voor m'n gevoel werken er meerdere dingen niet zoals het zou moeten. Inmiddels heb ik via via ook contact met een monteur die mij wilt helpen. Hij gaat vandaag Mitsubishi bellen en aandringen dat dit gemaakt wordt onder garantie, gezien mijn unit nog geen jaar fatsoenlijk gewerkt heeft. Vandaag zal ik meer horen over de vervolg stappen..
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Dat is normaal. Bij een dergelijk hoge watertemperatuur kan een SWW cyclus helemaal niet starten. Dat staat ook in de installatiehandleiding.Vincedf schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:31:
Is niet koud, maar ook niet op z'n doeltemperatuur (55). Ik begin ook te denken dat de weergegeven temperatuur niet juist is. Deze ochtend hebben er 2 mensen gedouched waarna de temperatuur nog steeds op 53 graden stond. Normaal gesproken zakte deze vrij rap en ging ook meteen tijdens het douchen de unit aan om weer warm water te maken.
Aan gevoel heb je in dit geval niks. Je moet bij de basis en de feiten beginnen, zoals ik je gisteren al uitgebreid heb uitgelegdVoor m'n gevoel werken er meerdere dingen niet zoals het zou moeten.
Ik denk dat je dan tegen de verkeerde klaagt. De kans is nog steeds enorm dat de externe regelingen (waarvoor de installateur verantwoordelijk is en niet Mitsubishi) het probleem veroorzaken.Inmiddels heb ik via via ook contact met een monteur die mij wilt helpen. Hij gaat vandaag Mitsubishi bellen en aandringen dat dit gemaakt wordt onder garantie, gezien mijn unit nog geen jaar fatsoenlijk gewerkt heeft. Vandaag zal ik meer horen over de vervolg stappen..
Je hebt immers wel SWW, dus de WP an-sich doet het gewoon.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Strategie is de luchtvochtigheid in huis continue in de gaten houden. Als het te vochtig wordt, dan krijg je condensvorming. In dit forum staat daar meer over. Vloerkoeling is een beperkte koeling. Scheelt een paar graden. Wij laten hem dag en nacht aan om eenzelfde temp. daardoor begint je dag wellicht iets frisser, en is het een soort buffer bij opwarming overdag. Let op het dauwpunt, anders. Wordt jouw vloer nat. Je kunt eventueel ook een extra ontvochtiger gebruiken, of een airco hoger in het gebouw. Die combi is heel handig. Een ontvochtiger zorgt er namelijk ook voor dat de temperatuur in de kamer iets hoger wordt. In dit forum, Magnus tabel, voor gezond gebruik zonder vochtproblemen.Bravertal schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:51:
Als jullie koelen, koelen jullie 24 uur per dag de hele zomer of zit daar een bepaalde strategie achter? De ervaringen heb ik in dit topic gelezen maar niet of er continu gekoeld wordt of anders.
Heb je foto’s van je vloerverdelers met klepjes?Vincedf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:04:
[...]
Thermistors uitlezen lukt inderdaad (als je dat bedoelt) er is dus wel verbinding.
[...]
Bedankt, hier moet ik even induiken hoe dit precies moet bij mijn installatie. Ik zie in de reacties dat ik nog best veel te leren heb over het systeem.
[...]
Nee ik maak geen gebruik van logging. Zou eerlijk gezegd niet precies weten hoe ik dit 'aan' moet zetten. Ben het niet tegengekomen in het (service) menu van de wp. Hoe kan ik dit het beste doen?
[...]
Naregeling is er inderdaad. Ik kan per kamer temperatuur instellen. Deze staan allen op 14 nu volgens mij. De vloerpompjes zijn gewoon allen actief, er dus geen sprake van stilstand van water. Het lijkt alleen of de buitenunit geen signaal krijgt om te gaan koelen.
De thermostaten aan de wand. En staan deze wel in koelbedrijf? Want 14C in verwarmingsbedrijf zorgt dat alles dicht staat.
het warme water werkt, de issues liggen 100% aan het afgiftesysteem.
Ik zou alle servomotoren van de vloerverdelers halen. De draadloze thermostaat bestellen en die in de woonkamer hangen.
Of de controller hangt al in de woonkamer maar dat denk ik niet, bij naregeling start de unit op vraag van de naregeling.
Dat moet je eruit halen en gewoon draaien op de controller of draadloze thermostaat met ruimtecompensatie. Dan werkt koelen en verwarmen altijd goed.
Je zal dan voor de winter de groepen van slaapkamers dicht moeten zetten, die verwarm je toch niet in nieuwgebouw. En voor de zomer open zetten, koelen wil je wel op de slaapkamers. Badkamer zomers dichtzetten.
Dat is 2 keer per jaar 10min Werk en je kan de naregeling wegdoen en je installatie werkt efficiënter
Altijd dus je condens temp uitrekenen en graad of 1.0 a 1.5 erboven zitten met je aanvoer temp.
Net als bij verwarmen met een thermostaat.Bravertal schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:51:
Als jullie koelen, koelen jullie 24 uur per dag de hele zomer of zit daar een bepaalde strategie achter? De ervaringen heb ik in dit topic gelezen maar niet of er continu gekoeld wordt of anders.
Dus als in het tijdsvenster dat de wp mag draaien de temperatuur boven de 23 graden komt gaat de wp aan en daaronder weer uit.
Lekker simpel, volledig automatisch en daarmee heel voorspelbaar en betrouwbaar.
Luchtvochtigheid houden we onder controle met de airco icm de WTW-ventilatie met enthalpie-wisselaar.
Zonder thermostaat continu koelen geeft een waanzinnig pendelende WP. Je koelbehoefte is immers veel lager dan het minimum vermogen van je WP.
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 08-08-2026 08:26 ]
Inmiddels lijkt het probleem verholpen en doet de vloerkoeling en SWW het weer. Unit blijft niet hangen op standby of in een loop.Vincedf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:04:
[...]
Thermistors uitlezen lukt inderdaad (als je dat bedoelt) er is dus wel verbinding.
[...]
Bedankt, hier moet ik even induiken hoe dit precies moet bij mijn installatie. Ik zie in de reacties dat ik nog best veel te leren heb over het systeem.
[...]
Nee ik maak geen gebruik van logging. Zou eerlijk gezegd niet precies weten hoe ik dit 'aan' moet zetten. Ben het niet tegengekomen in het (service) menu van de wp. Hoe kan ik dit het beste doen?
[...]
Naregeling is er inderdaad. Ik kan per kamer temperatuur instellen. Deze staan allen op 14 nu volgens mij. De vloerpompjes zijn gewoon allen actief, er dus geen sprake van stilstand van water. Het lijkt alleen of de buitenunit geen signaal krijgt om te gaan koelen.
Ik heb via een kennis een andere installateur/monteur kunnen vinden die in z'n eigen tijd wel even langs wilde komen. Tijdens z'n bezoek met Alklima aan de lijn alles doorgenomen. Het volgende is gebleken:
- Een aantal dipswitches stonden niet goed (heel bizar). Waarschijnlijk bij installatie 3,5 jaar terug niet goed gedaan door installateur. Maar wat het het nog gekker maakt is dat vorig jaar de originele installateur ook 3 dagen is bezig geweest met Alklima aan de lijn, toen zijn de dipswitches ook gecheckt en aangepast, maar nu dus weer.. zo ver ik weet kunnen deze niet vanzelf omschakelen en kan dit alleen manueel
- Te weinig koelmiddel (R32)
- Ook blijkt de unit eigenlijk te weinig capaciteit te hebben voor onze woning. Schijnbaar wordt dit bij projectbouw wel eens gedaan om een extra '+' te krijgen op je energielabel
Al in al een vreemde situatie, zeker gezien het feit dat de warmtepomp het een jaar uitstekend heeft gedaan maar opeens stop. Enfin, ik ben blij dat het nu weer naar behoren werkt. Al moet ik zeggen dat de unit voor m'n gevoel elk moment weer kan stoppen zoals vaker.
Weet je welke dip switch ze verkeerd hebben gedaan ?
Voor nieuwbouw heb je op zich niet heel veel nodig, welke buiten unit is er geïnstalleerd?
Ik koel alleen overdag, want dan is er gratis stroom van de zonnepanelen.Bravertal schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:51:
Verder gebuik ik ook een script die in alle kamers het dauwpunt in de gaten houd om condensvorming te voor te zijn.
Het belangrijkste hierbij is een temp/vocht sensor bij de warmtepomp zelf want die staat op zolder (warmste plek in huis) en is in mijn geval niet voorzien van een lekbak dus ik wil daar geen condens hebben.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Is dat zo'n schoorsteen?stefdej schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:46:
Zijn er hier mensen die ervaring met een mitshubishi ecodan warmtepomp in combinatie met een DIBUN dakoplossing? Dit krijg ik in mijn nieuwbouwhuis. Ik ben benieuwd naar de praktijkervaringen.
Zoek in dit topic maar eens op "schoorsteen" en huiver...
Ik zou zsm contact opnemen met de aannemer en de warmtepomp alsnog in de tuin laten plaatsen.
Leuk advies maar bij projectbouw gaat dat zeker niet gebeuren. Voor jou 10 anderen die wél akkoord gaan met de dakunit.Andrehj schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:38:
[...]
Is dat zo'n schoorsteen?![]()
Ik zou zsm contact opnemen met de aannemer en de warmtepomp alsnog in de tuin laten plaatsen.
Enige positieve dat ik zie is dat je het geheel vanuit binnenuit kunt bereiken. Verder maar hopen dat de luchtdebiet een beetje ok is (maar zo ziet het er niet per se uit…)
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Je kunt ook de aannemer attent maken op alle shit die die schoorstenen veroorzaakt, en vooral dat hem dat achteraf waanzinnig veel garantiesores op gaat leveren. Daar zijn ze best gevoelig voor.michaelvo schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:50:
Leuk advies maar bij projectbouw gaat dat zeker niet gebeuren. Voor jou 10 anderen die wél akkoord gaan met de dakunit.
Nee dat is geen schoorsteen en wel van binnen uit te servicen in tegenstelling tot de "schoorsteen" oplossing waar je service met een hoogwerker moet doen.Andrehj schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:38:
[...]
Is dat zo'n schoorsteen?![]()
Zie:
https://www.vidalco.nl/dibun/
Ik vind het een zoveelste variant op zo'n schoorsteen, maar dan een variant waar de buitenunit helemaal binnen in de woning is geplaatst. Met de bijbehorende nadelen....Ben(V) schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:55:
Nee dat is geen schoorsteen en wel van binnen uit te services in tegenstelling tot de "schoorsteen" oplossing waar je service met een hoogwerker moet doen.
Zie:
Even wat plaatjes in dit topic zodat niet iedereen op die link hoeft te klikken:

Wat ik hiervan vind:
- Je hebt alle trillingen en geluid van de WP nu binnen ipv buiten.
- Door die smalle spleten moet de WP zijn lucht aan- én afvoeren! Volgens de plaatjes in de PDF zitten er schotten in die de luchtstromen enigszins moeten sturen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet een enorme luchtweerstand gaat geven. Dit zal wel neerkomen op waanzinnig veel defrosts wanneer de temperatuur onder de 10 graden komt (zo'n beetje het hele stookseizoen dus...)
- Je WP kost je nu ipv een vierkante meter in de tuin, anderhalve vierkante meter aan zolderruimte.
- Dit is een enorm isolatielek. Vergelijk de dikte van de isolatie van je dak maar eens met de wanddikte van dit ding.
- Je kunt voor onderhoud alleen bij de achterkant van de WP. Erg onhandig, omdat dat bij de meeste WP's vanaf de voorkant moet...
[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 11-08-2026 18:13 ]
Exact, in de basis ben ik er op het eerste gezicht best over te spreken. Ik heb er een in een woning in aanbouw gezien, de ruimte die het op zolder in neemt valt ook best mee. En omdat de tuin vrij ondiep is ben ik blij dat ik hem daar kwijt ben. De aannemer gebruikt dit type veel dus heeft er wel ervaring mee. Ik was benieuwd naar een "onafhankelijke" mening.Ben(V) schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:55:
[...]
Nee dat is geen schoorsteen en wel van binnen uit te services in tegenstelling tot de "schoorsteen" oplossing waar je service met een hoogwerker moet doen.
Zie:
Die ibun ziet er goed uit, de isolatie zal dezelfde waarde hebben als het dak, want dat is via het bouwbesluit verplicht en het geluid is maar 8dB dus dat valt wel mee.
Als je op zolder slaapt kun je gewoon 's nachts de verwarming uitzetten wat in een nieuw huis prima kan weet ik uit ervaring.
En ze zullen echt wel die dingen zo gemaakt hebben dat je er voor onderhoud goed bij kunt en niet alsnog het dak op moet en buitenunits hebben zo wie zo nauwelijks onderhoud nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 12-08-2026 09:46 ]
- Altijd optredende warmteverliezen: 8762
- Warmteverliezen die niet altijd (gelijktijdig) optreden: 2093
- Opwarmtoeslag: 0
- Systeemverliezen: 2432
- Totaal: 13287
WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊
Maar een warmteverliesberekening geeft vaak een te grote WP.
Jouw WP levert volgens het databook bij -2 ca 8.5 kW.
Als die nu inderdaad bij -2 de hele dag op vol vermogen draait en het toen bij jou binnen 20 graden was, dan heb je dus bij -10 een vermogen nodig van (20 - -10)/(20 - -2) * 8.5 kW = 11.6 kW nodig, waardoor een PUZ-SHWM100YAA of een PUZ-SWM120YAA (beiden doen 12 kW @A-10W35) passend voor jouw woning zou zijn.
Heb je geen gasverbruiken (liefst per dag) van een aantal voorgaande seizoenen zodat er met de beroemde Koevlaasformule een redelijke schatting kan worden gedaan?
Wat je wel moet nagaan of het toen -2 defrost weer is/was. Want dat is en blijf gewoon ruk met L/W warmte pompen. Vaak gaat het op -4 beter als het minder defrost.
Voor radiatoren hanteer je normaal wat hogere flow temp dan vloerverwarming, dus je gaat meer vermogen nodig hebben. Ws voldoet alleen een flink zwaardere unit (maar dat kost bakken geld, en daarom wil je installateur niets van weten).
Ja ik heb inderdaad gasverbruik van de jaren ervoor, maar er zijn zoveel variabelen in die tijd veranderd (denk aan isolatie maatregelen, tweaken van instellingen, verlagen van binnen temp), dat die ook geen eenduidig beeld kunnen geven. Voor de volledigheid (jaren waar hele jaar gas werd verbruikt:Andrehj schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:31:
@sinterklaas1975 Een buffervat gaat een te kleine WP inderdaad niet oplossen.
Maar een warmteverliesberekening geeft vaak een te grote WP.
Jouw WP levert volgens het databook bij -2 ca 8.5 kW.
Als die nu inderdaad bij -2 de hele dag op vol vermogen draait en het toen bij jou binnen 20 graden was, dan heb je dus bij -10 een vermogen nodig van (20 - -10)/(20 - -2) * 8.5 kW = 11.6 kW nodig, waardoor een PUZ-SHWM100YAA of een PUZ-SWM120YAA (beiden doen 12 kW @A-10W35) passend voor jouw woning zou zijn.
Heb je geen gasverbruiken (liefst per dag) van een aantal voorgaande seizoenen zodat er met de beroemde Koevlaasformule een redelijke schatting kan worden gedaan?
- 2020: 2454
- 2021: 2909
- 2022: 2204
- 2023: 1546
- 2024: 1377
[ Voor 21% gewijzigd door sinterklaas1975 op 12-08-2026 12:16 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊
Ja het zal toen defrost weer zijn geweest (24-26 December) waar het het ergst was. Inderdaad met mijn combinatie van radiatoren en vloerverwarming heb ik inderdaad een hogere flow temperatuur. Ik heb geen 'ideale woning' qua warmtepomp, maar zou wel moeten kunnenxoror schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:34:
@sinterklaas1975
Wat je wel moet nagaan of het toen -2 defrost weer is/was. Want dat is en blijf gewoon ruk met L/W warmte pompen. Vaak gaat het op -4 beter als het minder defrost.
Voor radiatoren hanteer je normaal wat hogere flow temp dan vloerverwarming, dus je gaat meer vermogen nodig hebben. Ws voldoet alleen een flink zwaardere unit (maar dat kost bakken geld, en daarom wil je installateur niets van weten).
Heb je toevallig nog grafieken van 23 en 24 december? En hoe trok de warmtepomp het op 10 en 11 januari? Dat waren landelijk namelijk de koudste dagen.sinterklaas1975 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:09:
[...]
Ja ik heb inderdaad gasverbruik van de jaren ervoor, maar er zijn zoveel variabelen in die tijd veranderd (denk aan isolatie maatregelen, tweaken van instellingen, verlagen van binnen temp), dat die ook geen eenduidig beeld kunnen geven. Voor de volledigheid (jaren waar hele jaar gas werd verbruikt:Ik heb een tijd geleden met de installateur gesproken en hem een grafiek voorgelegd waar je de verschillende warmtepompen met (NOM/MAX) vermogen ziet inclusief de warmteverlies berekening. Aan de hand daar zie je precies wat ik ervaar terug in de cijfers (die van MB databook komen):
- 2020: 2454
- 2021: 2909
- 2022: 2204
- 2023: 1546
- 2024: 1377
[Afbeelding]
Zijn de isolatiemaatregelen vóór of na de winter van 2022 uitgevoerd? Dat was namelijk een representatieve winter, met temperaturen die vergelijkbaar waren met het langjarig gemiddelde. Met de koevlaas kom je dan op 11 kW uit. Maar goed, als je daarna nog verder hebt geïsoleerd, kom je natuurlijk op een lager benodigd vermogen uit.
Daarnaast ben ik benieuwd naar wat je hoopt te bereiken. Als het enige is dat je bang bent dat je huis gaat afkoelen als het een keer 24 uur −10 °C is (wat echt zeer zelden voorkomt), dan zou ik me daar niet zo veel zorgen over maken. In dat geval kan de booster ook nog meehelpen, dus heb je 2 kW extra. Daarnaast is het niet zo dat je woning dan ineens afkoelt naar 10 graden; die zal waarschijnlijk ergens rond de 18–19 graden stabiliseren.
Dus als je enige zorg/probleem op dit moment is dat je bang bent dat de warmtepomp het in een uitzonderlijk scenario niet trekt, terwijl de warmtepomp het verder goed doet, dan zou ik het mijns inziens niet waard vinden om voor die ene zeer onwaarschijnlijke uitzondering het hele systeem om te gooien.
Bedenk je ook dat een warmtepomp die is berekend op zo’n uitzonderingsscenario mogelijk minder comfort geeft op veel vaker voorkomende momenten met mildere temperaturen, zoals in de herfst en lente vanwege het te hoge minimum vermogen.
[ Voor 31% gewijzigd door Djvdb op 12-08-2026 12:44 ]
Hier een URL: 26 December, en ene van 11 JanuariDjvdb schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:35:
[...]
Heb je toevallig nog grafieken van 23 en 24 december? En hoe trok de warmtepomp het op 10 en 11 januari? Dat waren landelijk namelijk de koudste dagen.
Zijn de isolatiemaatregelen vóór of na de winter van 2022 uitgevoerd? Dat was namelijk een representatieve winter, met temperaturen die vergelijkbaar waren met het langjarig gemiddelde. Met de koevlaas kom je dan op 11 kW uit. Maar goed, als je daarna nog verder hebt geïsoleerd, kom je natuurlijk op een lager benodigd vermogen uit.
Daarnaast ben ik benieuwd naar wat je hoopt te bereiken. Als het enige is dat je bang bent dat je huis gaat afkoelen als het een keer 24 uur −10 °C is (wat echt zeer zelden voorkomt), dan zou ik me daar niet zo veel zorgen over maken. In dat geval kan de booster ook nog meehelpen, dus heb je 2 kW extra. Daarnaast is het niet zo dat je woning dan ineens afkoelt naar 10 graden; die zal waarschijnlijk ergens rond de 18–19 graden stabiliseren.
Dus als je enige zorg/probleem op dit moment is dat je bang bent dat de warmtepomp het in een uitzonderlijk scenario niet trekt, terwijl de warmtepomp het verder goed doet, dan zou ik het mijns inziens niet waard vinden om voor die ene zeer onwaarschijnlijke uitzondering het hele systeem om te gooien.
Bedenk je ook dat een warmtepomp die is berekend op zo’n uitzonderingsscenario mogelijk minder comfort geeft op veel vaker voorkomende momenten met mildere temperaturen, zoals in de herfst en lente vanwege het te hoge minimum vermogen.
Nee ik verwacht niet bij -10c (alhoewel dit wel uitgangspunt was van WVB). Maar ik vind -2c niet eens zo heel koud en met extremer wordende temperaturen, lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat het regelmatiger ook nog kouder kan zijn. Het is een inschatting die iedereen uiteraard voor zichzelf moet maken. Ik heb idd ook naar de minimale vermogens gekeken van de verschillende warmtepompen en de zwaardere WP presteren vaker niet (veel) slechter dan die ik heb bij hogere buiten temperaturen
Die links zijn zonder een Melpump account niet toegankelijk.sinterklaas1975 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:08:
Hier een URL: 26 December, en ene van 11 Januari
Check even de TS. Dat probleem is er niet. Het minimum vermogen van de PUZ-serie is vanaf 6.8 tot 13.6 kW steeds ca 3.3 kW bij A+12W25, en daarmee altijd lager dan de 3.6 kW van de SUZ-SWM80VA2 die @sinterklaas1975 nu heeft.Djvdb schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:35:
Ik denk dat een PUZ-SWM120xAA in zijn geval de juiste keus is.
[ Voor 43% gewijzigd door Andrehj op 12-08-2026 13:50 ]
-2 is wel echt defrost weer dus dan lever je gewoon vermogen in en dus zal de warmtepomp het waarschijnlijk prima trekken bij koudere temperaturen omdat er minder defrost zullen zijn.sinterklaas1975 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:08:
[...]
Hier een URL: 26 December, en ene van 11 Januari
Nee ik verwacht niet bij -10c (alhoewel dit wel uitgangspunt was van WVB). Maar ik vind -2c niet eens zo heel koud en met extremer wordende temperaturen, lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat het regelmatiger ook nog kouder kan zijn. Het is een inschatting die iedereen uiteraard voor zichzelf moet maken. Ik heb idd ook naar de minimale vermogens gekeken van de verschillende warmtepompen en de zwaardere WP presteren vaker niet (veel) slechter dan die ik heb bij hogere buiten temperaturen
Ik zie het idd!Andrehj schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:48:
[...]
Die links zijn zonder een Melpump account niet toegankelijk.
[...]
Check even de TS. Dat probleem is er niet. Het minimum vermogen van de PUZ-serie is vanaf 6.8 tot 13.6 kW steeds ca 3.3 kW bij A+12W25, en daarmee altijd lager dan de 3.6 kW van de SUZ-SWM80VA2 die @sinterklaas1975 nu heeft.
nu als plaatjes toegevoegd (26 December en 11 Januari). Inderdaad, ik denk dat de PUZ-SWM120xAA ook een goede keuze is. Is wel een 3 fase unit (maar ik heb al 3 fase thuis)Andrehj schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:48:
[...]
Die links zijn zonder een Melpump account niet toegankelijk.
[...]
Check even de TS. Dat probleem is er niet. Het minimum vermogen van de PUZ-serie is vanaf 6.8 tot 13.6 kW steeds ca 3.3 kW bij A+12W25, en daarmee altijd lager dan de 3.6 kW van de SUZ-SWM80VA2 die @sinterklaas1975 nu heeft.
/f/image/XZ27oxWp2UkVYJg7XCpEdI33.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0CiBBVWMgJBh20VLdtfw6y2s.png?f=fotoalbum_large)
Ook nog vergeten toe te voegen als probleem bij vele gebruik van booster. Stoppenkast slaat door als booster aangaat in combinatie met andere apparaten die in huis aanstaan (denk wasmachine, droger, oven, etc.)... het is natuurlijk een 'gevolg probleem' - maar als er minder booster gebruikt hoeft te worden en verdeeld wordt over 3 fasen, hoop ik dat dit probleem ook is verholpen...
[ Voor 13% gewijzigd door sinterklaas1975 op 12-08-2026 13:59 ]
Bij lagere temperaturen heb je ook meer netto vermogen nodig, en bovendien heb je ook bij -10 nog steeds defrosts, alleen niet zo veel als rond het vriespunt.Djvdb schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:54:
-2 is wel echt defrost weer dus dan lever je gewoon vermogen in en dus zal de warmtepomp het waarschijnlijk prima trekken bij koudere temperaturen omdat er minder defrost zullen zijn.
Ik heb vorig jaar tijdens extreem defrostweer (sneeuwjacht) een vermogenstest gedraaid, zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
De conclusie was dat wanneer je WP was uitgelegd op het benodigde vermogen bij -10, er ook voldoende vermogen over was tijdens defrosts.
Tijdens normaal vorstig weer moet een WP bij -2 dus ruim voldoende vermogen hebben, omdat ie anders bij -10 tekort komt.
Dat ie 3-fase is, is geen nadeel maar een voordeel, want dat verdeelt de belasting veel mooier over je fasen.sinterklaas1975 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:56:
nu als plaatjes toegevoegd (26 December en 11 Januari). Inderdaad, ik denk dat de PUZ-SWM120xAA ook een goede keuze is. Is wel een 3 fase unit (maar ik heb al 3 fase thuis)
Uit die grafieken kun je afleiden dat je WP inderdaad vol gas draait om het bij gemiddeld 0 °C (dus niet -2°C!) binnen 20 graden te houden.
Dat betekent dat je zeker een 12 kW WP nodig hebt om het ook bij -10 nog warm te houden.
Stond die permanent aan op de dagen van deze grafieken? Want als die toen aan stond heb je nog meer dan 12 kW bij -10 nodig.Ook nog vergeten toe te voegen als probleem bij vele gebruik van booster. Stoppenkast slaat door als booster aangaat in combinatie met andere apparaten die in huis aanstaan (denk wasmachine, droger, oven, etc.)... het is natuurlijk een 'gevolg probleem' - maar als er minder booster gebruikt hoeft te worden en verdeeld wordt over 3 fasen, hoop ik dat dit probleem ook is verholpen...
En als de stoppen doorslaan bij het gebruik van een 2 kW booster dan moet je toch eens serieus kijken naar je faseverdeling, want dat hoeft echt niet. Maar die discussie is meer op zijn plek in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4
De booster zijn de rode streepjes onder de 'paarse curves'. De blauwe streepjes geven de defrost aan met daarna snel de booster om temp weer op orde te krijgen. Dus niet permanent, maar wel veel aan gedurende de dag.Andrehj schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:06:
[...]
Dat ie 3-fase is, is geen nadeel maar een voordeel, want dat verdeelt de belasting veel mooier over je fasen.
[...]
Uit die grafieken kun je afleiden dat je WP inderdaad vol gas draait om het bij gemiddeld 0 °C (dus niet -2°C!) binnen 20 graden te houden.
Dat betekent dat je zeker een 12 kW WP nodig hebt om het ook bij -10 nog warm te houden.
[...]
Stond die permanent aan op de dagen van deze grafieken? Want als die toen aan stond heb je nog meer dan 12 kW bij -10 nodig.
En als de stoppen doorslaan bij het gebruik van een 2 kW booster dan moet je toch eens serieus kijken naar je faseverdeling, want dat hoeft echt niet. Maar die discussie is meer op zijn plek in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4
Betere faseverdeling zal inderdaad nodig zijn... de uiteindelijk installatie was een beetje een clusterf*ck, dus verbaasd mij niets als dat ook anders aangepakt had moeten worden
Jouw verhaal komt me helaas bekend voor. Installateur heeft hier een SUZ-SWM80VA neergezet (7,1kW bij -10).sinterklaas1975 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:19:
[...]
De booster zijn de rode streepjes onder de 'paarse curves'. De blauwe streepjes geven de defrost aan met daarna snel de booster om temp weer op orde te krijgen. Dus niet permanent, maar wel veel aan gedurende de dag.
Betere faseverdeling zal inderdaad nodig zijn... de uiteindelijk installatie was een beetje een clusterf*ck, dus verbaasd mij niets als dat ook anders aangepakt had moeten worden
Houdt het huis ook niet warm onder de 0 graden met gelijkwaardige grafiekjes in Melpump als jij.
Achteraf een NEN warmteverliesberekening gemaakt die ook rond de 13kW uitkomt, de koevlaas op 11kW.
Installateur is nog steeds van mening dat dit apparaat mijn huis warm zou moeten krijgen en wijt het aan mijn afgitesysteem. Het vermogen van de SUZ wordt echter volledig afgegeven want het ding draait non-stop buiten de defrosts.
Installateur geeft niet meer thuis op mijn verzoek een systeem te plaatsen dat past bij de warmtevraag van mijn huis; hij is in gebreke gesteld door mijn rechtsbijstandsverzekering....
Inderdaad, helaas erg vergelijkbaar. Hier inmiddels al wat verder dan ingebrekestelling... het is een lang traject, ene van de lange (en dure) adem. Hoop (maar heb niet heel veel hoop) dat er feitelijk al wat is veranderd voordat de winter periode dit jaar inzet...MrBarehands schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:12:
[...]
Jouw verhaal komt me helaas bekend voor. Installateur heeft hier een SUZ-SWM80VA neergezet (7,1kW bij -10).
Houdt het huis ook niet warm onder de 0 graden met gelijkwaardige grafiekjes in Melpump als jij.
Achteraf een NEN warmteverliesberekening gemaakt die ook rond de 13kW uitkomt, de koevlaas op 11kW.
Installateur is nog steeds van mening dat dit apparaat mijn huis warm zou moeten krijgen en wijt het aan mijn afgitesysteem. Het vermogen van de SUZ wordt echter volledig afgegeven want het ding draait non-stop buiten de defrosts.
Installateur geeft niet meer thuis op mijn verzoek een systeem te plaatsen dat past bij de warmtevraag van mijn huis; hij is in gebreke gesteld door mijn rechtsbijstandsverzekering....
Heb je hem al op ECO staan?usain schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:21:
Ik heb een suz swm40va wat voor mijn 500m3 gasverbruik (incl SWW) voldoende zou moeten zijn. Nu heb ik nog geen winter gedraaid maar geniet ik al wel van de warmtepomp voor het opwarmen van het 200L vat. Nu gebeurd dat deze zomermaanden in ongeveer 25 minuten en gaat het elektra verbruik naar de 2000w en de frequentie naar de 92hz. Maximaal dus. Nu vroeg ik mij af of dit in de zomer ook te knijpen valt? Het hoeft van mij niet zo snel en met draaiende airco etc dekken de zonnepanelen het net niet. Als ik het vermogen kan cappen op 75% oid dan zouden de zonnepanelen het wel dekken. Is zoiets mogelijk?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Het vermogensbegrenzingskabeltje kan niet bij de SUZ modellen, de enige optie is dan stille modus instellen. Zie: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"usain schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:27:
[...]
Jazeker, en het backup element/booster is uitgeschakeld.
Voor zover ik weet beperkt die vooral het toerenaantal van de fan en in mindere mate de compressor in de stilste modus? Zou je evt de stilste modus kunnen instellen en de max fan rate en max compressor rate met ons willen delen? Dan hebben anderen er ook weer wat aan.
Weet je zeker dat je eco aan hebt staan? Mijn suz60 doet het dan namelijk op 42hz.usain schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:27:
[...]
Jazeker, en het backup element/booster is uitgeschakeld.
Zo ziet het er bij mij uit, ik warm de tank op tot 50 graden.usain schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:43:
Thanks beide, ik ga het vanavond even dubbelchecken als ik thuis bent. 42hz zou perfect zijn. Dat is bij koelen maar een paar honderd watt stroomverbruik.
:strip_exif()/f/image/E7Vq3xhZYP0CLA40TqdyeuMs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Djvdb op 13-08-2026 15:54 ]
ja bijzonder, dit was net bij mij waarvan 600w airco gebruik is op dezelfde fase. Vat naar 48 graden. Nu twijfel ik wel echt of ECO modus aanstaat.Djvdb schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:52:
[...]
Zo ziet het er bij mij uit, ik warm de tank op tot 50 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De laagste waarde die ik gezien hebt is 3, maar meestal tussen de 3,5 en 4.xoror schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:54:
Hoe beroerd zijn de COPS bij jullie met 35c/36c buiten temp ? Ik heb hier 2.5 gezien
Hij draait hier alleen overdag als er zonnestroom is.
[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 13-08-2026 16:14 ]
Voor koelen of sww? Ik zit met sww boven de 4.xoror schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:54:
Hoe beroerd zijn de COPS bij jullie met 35c/36c buiten temp ? Ik heb hier 2.5 gezien
Kan het huis met de vloer enkel op temperatuur houden, niet omlaag krijgen.
Kou afgifte is veel lastiger voor een vloerverwarming dan verwarmen.
Maar als ik het bijhoud is dat prima voor mij.
Komt waarschijnlijk door lage delta T
SWW is hier strak 4
Nou snap er niks van. ECO staat zeker aan. Hierbij de frequentie ook nog. Schiet gelijk zo hoog..Djvdb schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:52:
[...]
Zo ziet het er bij mij uit, ik warm de tank op tot 50 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/YFX5uFRYQrqsQ1Hx9p8Zazfa.jpg?f=fotoalbum_large)
Forceer je de sww run? Want dan gaat de wp niet in eco modususain schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:30:
[...]
Nou snap er niks van. ECO staat zeker aan. Hierbij de frequentie ook nog. Schiet gelijk zo hoog..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
SWW rond de 4.5:xoror schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:54:
:strip_exif()/f/image/Sf1dYUevSU7PiAftcQSdwsbR.png?f=user_large)
Koelen boven de 8:
:strip_exif()/f/image/4SZvrZF71tbj7O2ZIRRy0553.png?f=user_large)
(maar toen was het gelukkig niet zo warm)
Ja ik schedule via Odin, hij staat gewoon op regular dus eco. Toch bijzonder dat de buitenunit direct naar 82hz gaat?xoror schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:22:
@usain schedule je dhw via Odin? Dan kan je kiezen tussen regular (ingestelde eco) of force dhw (non eco)
/f/image/abXK2sltIJIFskIBW5Y4ZxR2.png?f=fotoalbum_large)
Misschien als test ff 1 dag zonder odin doen? Kijken of de buitenunit dan wel op minder vermogen gaat draaien.usain schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:30:
[...]
Ja ik schedule via Odin, hij staat gewoon op regular dus eco. Toch bijzonder dat de buitenunit direct naar 82hz gaat?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja goede, meld ik me zaterdag weer als het vat weer aan opwarmen toe isDjvdb schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:37:
[...]
Misschien als test ff 1 dag zonder odin doen? Kijken of de buitenunit dan wel op minder vermogen gaat draaien.
Het kan zijn dat vanwege je params, hij gaat zoeken vanaf 44c om het in te plannen. Mogelijk ben je dan altijd rond 44 naar 49 aan het brengen. Mogelijk dat je suz40 daar wat meer moeite mee heeft. Maar gewoon even een sessie loggen, dan weten we weer.
Kan je van de laatste sww screenshot maken van de monitor tab, ik wil de water temps even bekijken. Zoiets zou ik willen zien. Dit is bij mij vandaag van 43.5 -> 48.5 op het goedkoopste moment dus.
/f/image/xD3jKjgUnS2Lmq8ap0eeiRzR.png?f=fotoalbum_large)
@Andrehj Ja, duidelijk dat in de avond qua energie en COP het best is, alleen heb ik overdag overvloed aan PV en in de avond kost het geld. Dus tegenwoordig kijk ik naar de centen
[ Voor 88% gewijzigd door xoror op 13-08-2026 23:33 ]
Best hoog of niet? Ik laat die van mij terugvallen tot 32 graden.xoror schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:19:
@usain Dat is idd raar, maar ik verwacht dat zonder hetzelfde werkt hoor, maar laat vooral even weten. Als ik je grafiek goed zie, start hij rond 50 en loopt door naar 80 aan het eind?
Het kan zijn dat vanwege je params, hij gaat zoeken vanaf 44c om het in te plannen. Mogelijk ben je dan altijd rond 44 naar 49 aan het brengen. Mogelijk dat je suz40 daar wat meer moeite mee heeft. Maar gewoon even een sessie loggen, dan weten we weer.
Kan je van de laatste sww screenshot maken van de monitor tab, ik wil de water temps even bekijken. Zoiets zou ik willen zien. Dit is bij mij vandaag van 43.5 -> 48.5 op het goedkoopste moment dus.
[Afbeelding]
@Andrehj Ja, duidelijk dat in de avond qua energie en COP het best is, alleen heb ik overdag overvloed aan PV en in de avond kost het geld. Dus tegenwoordig kijk ik naar de centen
Maar je moet dus schatten dat je de volgende dag met goedkope/gratis uren haalt. Ik kijk dus puur naar de kosten, COP is minder belangrijk met een dynamisch contract
[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 14-08-2026 09:32 ]
@tromphakvoort Al denk ik dat je trigger punt wat hoog hebt ingesteld. Zou rond 44c pas laten zoeken naar goed punt
@usain wat is je flow rate tijdens SWW?
[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 14-08-2026 09:56 ]
xoror schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:19:
@usain Dat is idd raar, maar ik verwacht dat zonder hetzelfde werkt hoor, maar laat vooral even weten. Als ik je grafiek goed zie, start hij rond 50 en loopt door naar 80 aan het eind?
[Afbeelding]
/f/image/yNXMPXntsYqzXzmTKdexPEvs.png?f=fotoalbum_large)
Dit was de SWW run van gisteren. Overigens kan ik over de COP niet klagen 😄
@xoror Ik heb een setpoint van 52 en een drop van 8, hij zou dus eigenlijk bij 44 pas moeten starten. Ben er nog steeds niet achter waarom hij zo vroeg al begint bij mij. Denk dat ik de drop maar eens wat hoger zal zetten.xoror schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:55:
Wat wel apart is, is dat hij rond 40hz start en dan vrij snel klimpt na 80hz en dan terug moduleert.
@tromphakvoort Al denk ik dat je trigger punt wat hoog hebt ingesteld. Zou rond 44c pas laten zoeken naar goed punt
@usain wat is je flow rate tijdens SWW?
@tromphakvoort in mijn topic help ik je verder
[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 14-08-2026 10:55 ]
:strip_exif()/f/image/iVUtHpbIAEHzvJae2JVedkqY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bwSFkspV69LZYHNblkpdUtmb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bdhSRdgXi3Z8I7MnN9oNwdK6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9m9JHr4oe8hV6sM6KNIvUKuF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3zdkkJ7pSJTskYNFD8Js231C.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door mennoza op 14-08-2026 11:42 ]
COP was gemiddeld drama met 3.0, maar goed dat geeft allemaal niet. Wel aangenaam, ik zou niet anders willen (geen airco, en teveel ramen, geen buiten wering, dus worse case zeg maar wat je kan hebben)
[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 14-08-2026 12:20 ]
Warmte stijgt op en kou niet.
Het effect is dat je een koude vloer krijgt (loop maar eens op blote voeten rond) maar het huis wordt nauwelijks koeler.
Jouw vloerverwarming is gedimensioneerd op enkel verwarmen gezien het kleine aantal groepen op je verdeler, dus is dit dan gewoon het beste wat je kunt verwachten.
Hier precies hetzelfde, het huis wordt rond de 23 graden gehouden maar niet lager, terwijl ik de flow temperatuur op 17 graden heb staan.
Je kunt nog even kijken naar de flow snelheid van je pomp, maar meestal wordt die door de installateur al op maximaal gezet.
[ Voor 11% gewijzigd door mennoza op 14-08-2026 14:06 ]
Ook merk ik bij mij thuis dat ik wel constant en vroeg moet beginnen met koelen, ik laat Asgard nu al sinds het begin van de zomer altijd koelen, als is het geen 30 graden buiten. Mijn woning heeft zeker wel een halve tot hele week nodig om de beton massa goed terug te koelen als de warmte er eenmaal inzit.
Misschien heb je dit al maar bij mij hielp het ook veel toen ik actief luchtvochtigheid ging meten en daarmee de de aanvoer temp stuurde. Daarvoor draaide ik altijd op 18 graden en was er inderdaad weinig te merken van de koeling en pendelde de wp ook veel. Sinds de actieve sturing koel ik ook veel dagen nu met een TA tussen de 15 en 18 graden (vanaf 18 kan mijn wp zijn minimale vermogen niet meer goed kwijt) wat aanzienlijk helpt bij het koel houden van de woning.
De hardware en software van @xoror kan ik hier zeker voor aanraden.
Ik heb mijn swm60va2 nog nooit boven de 42hz zien gaan in de eco stand alleen bij een legionella run gaat de unit naar 76hz maar het is bekend dat de buitenunit tijdens legionella niet in eco draait.tromphakvoort schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:40:
Ter info, dit mijn SWW run van vanmorgen met een suz swm60va2. Ik draai ook in ECO modus maar ga ook snel richting de 75/80HZ. Misschien normaal voor dit type buiten unit?
[Afbeelding] [Afbeelding]
MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Verder heeft @tromphakvoort dhw setpoint op 52c, dus die moet zowieso harder werken
[ Voor 95% gewijzigd door xoror op 14-08-2026 15:13 ]
ik zal het setpoint morgen eens lager of hoger zetten kijken of dat iets veranderd. Andere verschil is dus dat ik sww niet laat verlopen via de esp maar gewoon via de binnenunit. Daarnaast heb ik het interval van een run ingesteld op de maximale tijd. Misschien dat het interval nog invloed heeft. Kan me voorstellen dat de unit op een hoger vermogen gaat draaien als een interval minder lang is ingesteld.xoror schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:07:
@Djvdb Ah beide va2. Dat is wel apart. Misschien blijft hij op de lagere frequenties als je lager start oid?
Verder heeft @tromphakvoort dhw setpoint op 52c, dus die moet zowieso harder werken
[ Voor 19% gewijzigd door Djvdb op 14-08-2026 15:17 ]
en heeft mijn regeling dauwpunt-/condensatiebeveiliging? Ik denk het niet want tijdje geleden zag ik dus wat condens op de leidingen bij verdeler toen het vochtig was binnen. wat zal de minimale veilige aanvoertemperatuur zijn wat ik dus kan instellen op de thermostaat die nu op 17 staat.
En boven zijn de verdelers dus bijna helemaal dichtgedraaid, maar zijn de leidingen daar bij de verdelers superkoud en de vloer is eigenlijk ook koeler geworden boven terwijl ik dat zeker niet wil boven en alles naar beneden wil hebben dus meer flow beneden maar bijna helemaal dichtdraaien voor komt dat niet zo te zien. Kan ik toch alles helemaal dichtdraaien boven? Of zal dat meer ontregelen en echt niet goed voor systeem ?
Nee, met jouw vloerverwarming en laminaat kan je met een binnentemperatuur van 23,5 graden en een RLV van 60% niet veilig koelen met Ta van 15 graden. Het dauwpunt is bij die temperatuur immers 15,3 graden. Je krijgt condensatie onder je laminaat waardoor je schimmel kan krijgen en je laminaat krom kan gaan trekken.mennoza schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:05:
woning blijft dus met 17 °C aanvoer rond 23,5 °C. Is mijn installatie geschikt om bij 50–60% RV met 15–16 °C aanvoer te draaien? Dus misschien kan ik dat proberen om het toch wat koeler te krijgen?
en heeft mijn regeling dauwpunt-/condensatiebeveiliging? Ik denk het niet want tijdje geleden zag ik dus wat condens op de leidingen bij verdeler toen het vochtig was binnen. wat zal de minimale veilige aanvoertemperatuur zijn wat ik dus kan instellen op de thermostaat die nu op 17 staat.
En boven zijn de verdelers dus bijna helemaal dichtgedraaid, maar zijn de leidingen daar bij de verdelers superkoud en de vloer is eigenlijk ook koeler geworden boven terwijl ik dat zeker niet wil boven en alles naar beneden wil hebben dus meer flow beneden maar bijna helemaal dichtdraaien voor komt dat niet zo te zien. Kan ik toch alles helemaal dichtdraaien boven? Of zal dat meer ontregelen en echt niet goed voor systeem ?
Laminaat vormt een barrière voor warmteoverdracht, waardoor jij voor hetzelfde effect kouder water nodig hebt dan iemand met steen of PVC als afwerking. Als je wil koelen met jouw laminaat, dan moet je al je afgifte behalve badkamer openzetten en op meerdere plekken in huis de temperatuur en RLV meten + het dauwpunt bepalen, zodat je weet tot welke Ta je veilig kunt koelen. De ingestelde Ta zou ik altijd minimaal 2 graden boven het dauwpunt zetten, omdat de Mitsu tot max 1,5 graden kouder gaat dan het Ta setpoint.
Hoe werkt het? Kijk in de tabel naar jouw kamertemperatuur, en de lichtvochtigheid. Als op dat kruispunt in de tabel een dauwpunt is die onder 17 graden blijft. Dan heb je marge. Hoger dan 17, dan niet koelen, want dan krijg je zeker condens op de leidingen en in de vloer.
Ik dacht dat ze de verkoop van splits gingen stoppen of zijn dit de laatste?Technician- schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:56:
De nieuwe E generatie powerinverter 10kW met cilinderunit van maar liefst 300L
Een waardige oplossing in deze villa, bom van een machine met veel warmwater
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze hadden alle Eco inverters verkocht aan grote bouwers. Maar de power inverters en Zubadan zijn wel te krijgenDjvdb schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:01:
[...]
Ik dacht dat ze de verkoop van splits gingen stoppen of zijn dit de laatste?
Na 2027 zal er een nieuw koudemiddel worden zitten gwp < 150 bv R454B. De lijn is net nieuw die blijft wel
In het begin van de R290 tijd was de enige die twee compressors had de PUZ-WZ80VAA. Hoe het met de PUZ-WZ85xAA, de PUZ-WZ100xAA en de PUZ-WZ120xAA zit weet ik niet.xoror schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:07:
deze hebben toch duo compressors? iemand met zo'n unit hier die wat logs kan doorsturen?
Overigens is het mij onduidelijk wat @Technician- met E-generatie bedoelt, want die E slaat toch op de generatie van de binnenunit? Dus ik heb geen idee welke buitenunit het hier betreft.
Vandaag setpoint voor sww op 48 graden enige verschil is een minder hoog piekvermogen maar blijft op 42hz draaien zal morgen eens op 55 zetten.xoror schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:07:
@Djvdb Ah beide va2. Dat is wel apart. Misschien blijft hij op de lagere frequenties als je lager start oid?
Yes had ik ook al in de planning staan, maar wil maar één variabele per keer veranderen.xoror schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:15:
@Djvdb en als ultieme test, dhw draai tijd op 30m oid, maar ik gok dat hij dan gewoon afkapt ipv verhogen
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
/f/image/i4lgwvXQh5R5bJvxyKZJCnOH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c40596l8L5pKfuxbAL3cMAgx.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/CbrPvZM3E7qRv4Rzpl1ISoLT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sMUJWUTRPVzz1RiiP9a4YPfL.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hZNJy6zyhEwNwprGd8UG2izq.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/1ZTXvD5FOq2kvPdCk5JjZN58.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mtz1JCqnHLEcUZFhUif3p4DX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S0VXiSt9uto6SPZvqHO4xaWT.jpg?f=fotoalbum_large)