SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Wat voor thermostaat heb je? Is er een naregeling en zo ja, welke en hoe is dit opgezet?Vincedf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:42:
Hallo allen,
Hopelijk ben ik hier op de juiste plek. Sinds 3 jaar wonen wij in een nieuwbouwwoning met een Ecodan warmtepomp systeem (FTC 6).
Nu is het sinds dag 1 alleen maar ellende eigenlijk. In het eerste jaar meerdere malen monteurs over de vloer gehad ivm niet werkende vloer verwarming, koeling of warmwater. Vorig jaar zijn meerdere monteurs 3 dagen achter elkaar in mijn huis bezig geweest om zowel vloerkoeling als warm water weer aan de praat te krijgen. Er bleek toen iets met de dipswitches, wat ik overigens heel vreemd vind aangezien het de maanden ervoor perfect werkte maar opeens niet meer.
Nu is er weer een jaar verstreken, en de situatie is weer hetzelfde. Warmtepomp lijkt niet meer aan te schieten om te koelen (en verwarmen), op welke manier dan ook. Gewenste doorlooptemperatuur staat op 19 graden (deze ook al een aantal keer hoger gezet om te proberen), temperatuur van aanvoer is momenteel 24 graden. Afgelopen week heb ik het systeem een aantal keer kunnen 'reanimeren' door verschillende acties te proberen zoals aangeraden:
- Stroom eraf voor langere tijd minimaal 10 minuten, soms een uur (daarna eerst buitenunit en minuut later binnenunit aan)
- Foutmeldingen gecheckt (helemaal blanco)
- Alle instellingen meerdere malen nagelopen op hoofdbediening (zowel de standaard als de service instellingen)
- Kabeltjes gecheckt in zowel in binnenunit, buitenunit en werkschakelaar op gebreken
- Systeem op verwarmen gezet , met een belachelijk hoge wens temperatuur van 28 graden om te zien of dit iets 'activeert'
- Volledige systeem resets (fabrieksinstellingen)
- Alklima gebeld, echter helpen zij alleen monteurs/installateurs werd mij verteld (ik had m'n mond al voorbij gepraat dat ik geen monteur was)
Sommige van bovenstaande acties leken tijdelijk te werken, echter na een halve dag komt het systeem weer in standby en is het met geen mogelijkheid meer in gang te zetten terwijl de gemeten temperaturen van aangevoerde water steeds hoger worden. Buitenunit blijft gewoon stil staan en op hoofddisplay het 'pauze' icoontje. Er zijn dagen dat ik tot snachts in de hoofdbediening dingen aan het proberen ben om het maar op gang te krijgen. Wordt er nu wel hopeloos van.
Inmiddels is de garantie ook verlopen en hebben wij geen zin om gelijk honderden euro's uit te geven terwijl de oplossing wellicht makkelijk is (al twijfel ik er inmiddels wel sterk aan). Onze ervaring met de monteurs tot op heden is ook matig op z'n zachts gezegd. De meesten hadden zelf geen flauw idee wat ze moesten doen en hoe het systeem werkte. Hiervoor belden ze dan naar Alklima.
Zijn er hier nog medegebruikers die wellicht een idee hebben wat ik zou kunnen proberen? Alles is welkom.
Bedankt.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Advies:
- Alle regelingen loskoppelen.
- Alle afgifte open (zonemotoren er dus af).
- WP op koelen met bijv 17°C water.
- Gedrag monitoren met bijv. Melpump.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Thermistors uitlezen lukt inderdaad (als je dat bedoelt) er is dus wel verbinding.DePruus schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:26:
Thermostaten gecheckt? Is er nog verbinding?
Bedankt, hier moet ik even induiken hoe dit precies moet bij mijn installatie. Ik zie in de reacties dat ik nog best veel te leren heb over het systeem.Andrehj schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:24:
Ik schat ook dat hier één of andere naregeling, wellicht in combinatie met de automatische verwarmen/koelen-omschakeling van Alklima, de zaak zit te frustreren.
Advies:En dan verder kijken.
- Alle regelingen loskoppelen.
- Alle afgifte open (zonemotoren er dus af).
- WP op koelen met bijv 17°C water.
- Gedrag monitoren met bijv. Melpump.
Nee ik maak geen gebruik van logging. Zou eerlijk gezegd niet precies weten hoe ik dit 'aan' moet zetten. Ben het niet tegengekomen in het (service) menu van de wp. Hoe kan ik dit het beste doen?DaWizza schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:54:
@Vincedf maak je ook gebruik van logging? Zo ja, deel eens wat statistieken over frequentie, aanvoer temp, retour temps etc van wanneer het zich voordoet
Naregeling is er inderdaad. Ik kan per kamer temperatuur instellen. Deze staan allen op 14 nu volgens mij. De vloerpompjes zijn gewoon allen actief, er dus geen sprake van stilstand van water. Het lijkt alleen of de buitenunit geen signaal krijgt om te gaan koelen.SebastiaanPs schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:05:
[...]
Wat voor thermostaat heb je? Is er een naregeling en zo ja, welke en hoe is dit opgezet?
Aanvullend: het forceren van warm (kraan)water maken gaat ook niet meer. Dit schakelt meteen weer uit.
[ Voor 3% gewijzigd door Vincedf op 05-08-2026 16:11 ]
Als je geen forced dhw kan doen, dan heb je denk ik een groter probleem. Kijk bij de hoofdbediening of je foutcodes ziet (of de history ervan)
Dat is meestal iets van sensor stuk of koelvloeistof issues. Je kan in mijn signature kijken voor monitoring als je nog niets hebt. Als je al melcloud adapter heb kan je evt een maandje gratis melpump proberen. Al krijg je daar niet alle detail info.
Als je nog een esp32 hebt liggen, kan je ook mijn software op flashen voor meer data, hoef je alleen een kabeltje te knutselen.
[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 05-08-2026 16:29 ]
Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren
is de tank dan wel koud of zit deze al op z’n doeltemperatuur en draait deze nog wel op normaal schema of helemaal geen SWW weer?Vincedf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:04:
[...]
Aanvullend: het forceren van warm (kraan)water maken gaat ook niet meer. Dit schakelt meteen weer uit.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero