@
MrN86 @
xoror is bevooroordeeld, want die ontwikkeld zelf de alternatieve oplossing (zie de link een paar posts hierboven). Zijn systeem is zeker uitgebreider dan een Procon, en ook goedkoper, maar of het beter is, is niet zo gemakkelijk te bepalen.
Met een Procon ben je behoorlijk zelf baas, en het protocol is uitermate degelijk. Je kunt dan in Loxone maken wat je wilt en bent niet afhankelijk van software van derden. Ik gebruik ook een Procon, maar hoofdzakelijk voor monitoring. Qua aansturing doe ik niets meer dan soms een SWW-run starten of bij de legionella-cyclus het SWW-setpoint verhogen.
Op deze manier is gegarandeerd dat primaire zaken als verwarming of warm water altijd blijven werken en niet afhankelijk zijn van allerlei domotica of mijn aanwezigheid.
Bovendien blijkt zelf sturen bij mijn WP ook helemaal niet nodig. Er hangt hier een externe thermostaat aan. Die regelt het verwarmen in de winter en het koelen in de zomer. Daar heb ik dus helemaal geen omkijken naar.
Wat verder voor jou belangrijk is om te beseffen is dat een Procon er in eerste instantie is voor monitoring, of bijsturing van bijvoorbeeld temperaturen. Er zit geen temperatuurvoeler in. Zodra je dus op ruimteregeling zou draaien, gebruik je nog steeds de temperatuursensor van de Mitsubishi bedieningsunit in de woonkamer, maar kun je via de Procon het setpoint veranderen.
Daarom kunnen die twee prima naast elkaar bestaan.
Let wel op dat er in je binnenunit niet zo'n automatische omschakelmodule van Alklima komt, want die bezet dan de CN105 aansluiting, zodat je daar zelf niets meer mee kunt (en heeft nog heel veel andere nadelen, zoek maar terug in dit topic).
[
Voor 8% gewijzigd door
Andrehj op 25-08-2026 18:04
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.