@
vincent1203
Heb je een recente woning (goed geïsoleerd?) en hoeveel m2 vloerverwarming is er aanwezig? Want dan is meestal 8kW wel voldoende bij -10c buiten. Je moet even achterhalen wat de Bosch doet bij -10 (of -7) dan weet je de echte capaciteit. Vaak liegen fabrikanten er op los. Mitsubishi is daarop een uitzondering, het databook is vrij accuraat.
~[edit] Even gegevens van de Bosch opgezocht:
A-7/W35 : 6.22kW (COP 2.77)
A-10/W35 : 5.54kW (COP 2.51)
De PUZ-SWM80YAA 8kW van Mitsubishi doet bijv:
A-7/W35 : 8.8kW (COP 3.04)
A-10/W35 : 7.6kW (COP 3.03)
PUZ-SWM100YAA:
A-7/W35 : 11.9kW (COP 2.90)
A-10/W35 : 11kW (COP 2.55)
Bij onze woning bouwjaar 2021 werd ook initieel 12.9kW berekend wat nergens op sloeg. Wij hebben uiteindelijk een 7.5kW genomen, en die voldoet. Al was denk ik een 10kW net wat fijner geweest.
De serie buffer wordt gebruikt om defrost op te vangen. Maar als je veel m2 vloerverwarming hebt is het niet nodig. Hier hangt een 40l tank (overbodig achteraf gezien).
Met 2 badkamers zou je aan een 300L tank voldoende moeten zijn. Als je meer warm water nodig hebt kan je de tank temp iets hoger zetten. Maar hangt een beetje van je huishouden af. Ik zou migreren van je boiler, als je dan helemaal van het gas af kan, dan bespaar je ook nog vastrecht.
De SWM120YAA is een flinke jongen, dus kijk wat je echt nodig hebt. Al hebben vrijwel alle SWMxxxYAA bijna hetzelfde min vermogen (zie topic start). Als je bij moet betalen zou ik laagste nemen die net past.
Als je alleen wilt verwarmen kan je de PUD variant nemen, maar zou dat alleen doen als het echt goedkoper is want het is een 'oudere' generatie. Je kan airco combineren met vloer koeling wat goed werkt volgens de ervaringsdeskundigen hier. Bij koude vloer blijft het nog wat langer koel, en niet meteen weg zoals bij de airco wanneer het wordt uitgeschakeld. De airco zet je dan in om te ontvochtigen zodat je lage flow temps kan hanteren.
*
Overigens zijn de 8 en 10 hetzelfde op wat dipswitches settings na, de 12 en 14 geloof ik ook. zoek even na in dit topic.
[
Voor 6% gewijzigd door
xoror op 16-09-2026 12:54
]