• Loonen138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:20
Ik wil graag, vanuit home assistant, het stroom verbruik monitoren van de Ecodan.
Wat is het verschil tussen deze 3 sensoren? Pump is DHW en output power is verwarmen\koelen?

sensor.ecodan_heatpump_pump_consumption
sensor.ecodan_heatpump_estimated_output_power
sensor.ecodan_heatpump_output_power

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:10
Loonen138 schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:00:
Ik wil graag, vanuit home assistant, het stroom verbruik monitoren van de Ecodan.
Wat is het verschil tussen deze 3 sensoren? Pump is DHW en output power is verwarmen\koelen?

sensor.ecodan_heatpump_pump_consumption
sensor.ecodan_heatpump_estimated_output_power
sensor.ecodan_heatpump_output_power
Pas daar mee op, voordat je het weet zit je op vakantie maar rimpeltjes in je grafiek te kijken waar je niks aan kan doen en lig je er ‘s nachts wakker van.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:07
Technician- schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:14:
[...]

Pas daar mee op, voordat je het weet zit je op vakantie maar rimpeltjes in je grafiek te kijken waar je niks aan kan doen en lig je er ‘s nachts wakker van.
😂 touchee, alhoewel het wakker liggen mee valt gelukkig

• Loonen138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:20
Technician- schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:14:
[...]

Dat zal denk ik wel meevallen :), vakantie = vakantie he.
Ben benieuwd hoeveel de ecodan verbruikt, t.o.v. de rest, in een nieuwbouwhuis

EDIT: Ik zie trouwens dat ik in het verkeerde topic aan het posten ben... Heb namelijk een asgard.

[ Voor 11% gewijzigd door Loonen138 op 07-09-2026 21:44 ]

• DirkjanS
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:26
Ik hoor ook van ervaringen van vrienden dat die carter verwarming best een sluipverbruik is zowel bij airco's als bij warmtepompen. Is daar bijvoorbeeld met de ESP van @xoror iets aan te doen? Dat je de hele buiten unit "uitschakelt" in de zomer, en bijvoorbeeld een half uur voordat je SWW programma start inschakelt en tot die tijd prohibit zodat de carter verwarming wel alvast de olie voor verwarmt voor de compressor start? Overdag is die paar watt vanwege zonnepanelen vaak wel te verwaarlozen, maar in de dure avond uren is het best zonde als de warmtepomp pas volgende middag weer hoeft te draaien...

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@DirkjanS Nee dat is niet mogelijk en ik zou het gewoon zo laten. Dat kleine beetje verbruik is niet de moeite waard.

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 08-09-2026 11:38 ]

Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14:11
Misschien hier niet helemaal passend maar ik zoek even van Ecodan gebruikers ervaringen.
Ik sta op het punt om een nieuw energie contract af te sluiten en ben nog enigszins zwevend tussen vast en dynamische energie prijzen.
Situatie: Vrijstaande nieuwbouwwoning v.v. Mitsubishi Ecodan warmtepomp en 20PV panelen.
Verbruik 4975kWh/jaar, opwek 5850kWh/jaar. Verbruik is 80% in de maanden Okt/Mrt. Opwek mrt/sept. Geen accupack of EV auto aanwezig.
Solaredge omvormer voor de pv panelen en ik maak gebruik van de Melpump app om de warmtepomp aan te sturen. Deze app kan ingesteld worden zodat de warmtepomp op energietarief wordt geregeld.

Zijn er hier gebruikers van een Ecodan warmtepomp welke op energietarief hun huis en SWW regelen? Werkt het een beetje om de vloermassa als buffer te gebruiken? Gaat dit ten koste van comfort, m.a.w. het voelt net iets te warm of nu voelt het net iets te koud?
Inschatting naar de besparing t.o.v. vaste prijzen? De data welke ik heb bekeken zit er in de koude wintermaanden niet extreem veel fluctuatie in de energieprijs per uur.

Ik lees graag even jullie reactie nu het nog rustig hier is wachtend op de drukke periode als de defrost periode weer aankomt.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:24
Red_Baron schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:56:
Misschien hier niet helemaal passend maar ik zoek even van Ecodan gebruikers ervaringen.
Ik sta op het punt om een nieuw energie contract af te sluiten en ben nog enigszins zwevend tussen vast en dynamische energie prijzen.
Situatie: Vrijstaande nieuwbouwwoning v.v. Mitsubishi Ecodan warmtepomp en 20PV panelen.
Verbruik 4975kWh/jaar, opwek 5850kWh/jaar. Verbruik is 80% in de maanden Okt/Mrt. Opwek mrt/sept. Geen accupack of EV auto aanwezig.
Solaredge omvormer voor de pv panelen en ik maak gebruik van de Melpump app om de warmtepomp aan te sturen. Deze app kan ingesteld worden zodat de warmtepomp op energietarief wordt geregeld.

Zijn er hier gebruikers van een Ecodan warmtepomp welke op energietarief hun huis en SWW regelen? Werkt het een beetje om de vloermassa als buffer te gebruiken? Gaat dit ten koste van comfort, m.a.w. het voelt net iets te warm of nu voelt het net iets te koud?
Inschatting naar de besparing t.o.v. vaste prijzen? De data welke ik heb bekeken zit er in de koude wintermaanden niet extreem veel fluctuatie in de energieprijs per uur.

Ik lees graag even jullie reactie nu het nog rustig hier is wachtend op de drukke periode als de defrost periode weer aankomt.
@xoror heeft hier een module voor ontwikkeld en daar is ook een apart topic voor.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

Pagina: 1 ... 231 232 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero