• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:01
xoror schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:47:
@laurens0619 Hij pendelt ook flink tussen 3:55-7:45
kan je liquid pipe1 en condensing temp zien in melpump?
Ja he

Liquid pipe 1 niet, condensing wel

CISSP! Drop your encryption keys!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:44
SebastiaanPs schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:05:
[...]

Ik zou die laatste ook aanzetten, dan kan je zien of ie weer alleen gaat rondpompen, of met de BUH aan wel direct start met verwarmen.
Ik zou die wachttijden juist korter zetten, anders zit die die tijd nog te wachten/pompen omdat Tbu te hoog is cq de compressor bescherming aanstaat na koelen/defrost/buitentemp blokkade

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 05-06-2026 10:14 ]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:36
@Technician- @laurens0619

Vanochtend heb ik de instelling elektrische weerstand voor verwarmen aangezet met een wachttijd van 30 min.
Na herstart van het systeem ging hij, zoals gebruikelijk, de SWW run doen en dat deed hij direct op buitenunit.

Een paar uur later heb ik verwarming aangezet.
Na 30 minuten alleen pompen, dus buitenunit bleef uit, heeft hij dus inderdaad elektrische weerstand ingeschakeld. Ik wacht nu even af wat hij doet...

Maar dan blijft de vraag waarom ? Buitentemp sensor geeft gewoon normale waarde aan en ik koel niet. Dus waarom hij de buitenunit niet aan wil zetten blijft een raadsel.
Maandagochtend komt de installateur.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Plenkske Omdat jij en @laurens0619 hetzelfde lijken te hebben, is het misschien software/firmware of combinatie van bepaalde units. Het is gewoon raar dat hij denkt dat hij de compressor niet kan gebruiken en het booster element moet inzetten.

Een sensor ergens stuk is ook niet logisch, want dan zou hij SWW ook op het booster element moeten doen.

Dus misschien even kijken welke buiten unit / FTC versie / Firmware jullie draaien. Ik heb dit nog nooit gezien op FTC6 en 20.01 (en ik doe wel aan koeling). (ook nooit andere reports gehad van mijn users)

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Plenkske
@xoror ja eens, het is heel raar. Zeker omdat het zo plotseling ontstaan is en het andere jaren altijd gewoon werkte (ik doel op zo nu en dan verwarmen van kelder in de zomer).

Buitenunit: SUZ-SWM60VA (year of manufacture 2022.03)
Binnenunit: ERST30D-VM2ED
FTC6, controller firmware versie 17.00 zie ik via jou software @xoror (ik ben nu niet thuis om op display te kijken)

Geinstalleerd september 2022 en nooit ge-update. Hopelijk is een software update inderdaad de oplossing.

Ik heb hem nu een uur laten draaien maar hij blijft alleen op booster, Ta 24,5 en Tr 22,5 (dat schiet dus echt niet op). Heb hem uit gezet.

Nog iets opvallends.
Normaal is standby verbruik altijd 14-15 Watt.
Nu is na een mislukte verwarmingspoging het standby verbruik 9 Watt. Mislukt in de zin van: buitenunit niet aan geweest.
Als de buitenunit wel gedraaid heeft en hij weer op standby staat, blijft het 14-15 Watt.

[ Voor 30% gewijzigd door Plenkske op 05-06-2026 11:07 ]

• Lavoe the Din
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-06 17:16
Goedemorgen,

Ik heb een huis gekocht met hierin een Mitsubishi Ecodan warmtepomp met verwarming en koeling. Nu hebben wij de warmtepomp ingesteld op koelen en daarbij de aanvoertemperatuur op 18 graden. Dit lijkt hij keurig te pakken voor de leidingen op de benedenverdieping, maar voor boven geven beide thermostaten 20 graden aan. Weet iemand wat hierin het probleem kan zijn? De 3 thermostaten in de kamers boven staan zo ingesteld dat deze om een lagere temperatuur vragen dan de huidige temperatuur in die kamer.

de eerste 3 fotos zijn volgens mij de leidingen voor de benedenverdieping en die 3 daarna voor boven.
edit:
sorry voor de onduidelijke foto's, de thermostaten op foto 4 en 5 geven dus 20 graden aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-CdTXqrtasySqk-s6wQ_imtxeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6lCpxEB2321PfFe66qVbEej.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q2x2Mfumm-s1pZ2DfkJ37dXXn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMdgye6nGXZXZj9BEhYCBB7K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msJl80qqP5uBLQ9DZzEeeSpeivo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKqQJYfta2V4U5qj7fkhcJaU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L36lo2m_kr-KFy4ZfefZm7xAOl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuL3U9Nmcp8s7ZDCp0jskdcH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h7JT67StTOijwWAG0pnvozDx_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMqDr4R8PDwu0O4anUgtaTs6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3iG1jCcUIkF0D6sPBvrIkWWwNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zh0knqmp88a8QsELKOqgq8Kz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdy16--Oz7e3wsO9aLdcevZ8dYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJovqjIGLJIc5YzNK6Wp9m0v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ixbID1egECnvETVaHMHruCIJt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuMObBikm4rpFdcl02BZi0rp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwGLZbmhTeZOfZgqtVIGbdGkIjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiLd1DMf97m0x2sUtmvZY6rY.jpg?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
@Plenkske ik heb evt wel 20.01 voor je, maar misschien even bezoek van de installateur afwachten

@Lavoe the Din die thermostaten op de verdelers zijn heel onnauwkeurig, ik zou daar niet teveel op vertrouwen. Ik zou gewoon kijken naar de Ta/Tr. In je hoofdbediening zit wel een menu waar je die over de afgelopen uren kan bekijken als je geen monitoring hebt

[ Voor 57% gewijzigd door xoror op 05-06-2026 11:31 ]

• Lavoe the Din
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-06 17:16
Is dit iets? Of weet je anders waar ik het kan vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKpZma5W-VJavSIumqIjyibAH8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLgsFSRKEKnE9XItW1wOvmGa.jpg?f=fotoalbum_large

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:07
nessio schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:51:
Vraag:

Ik heb net foto opgezocht van een open cilinderunit ( dutch wing, post 11-10-2022 13.08)
Heel veel is geisoleerd.
Waarom is de warmtewisselaar niet geisoleerd?
Is daar een reden voor?

Kon geen foto van open hydrobox meer vinden, maar is daar de wisselaar ook ongeisoleerd?
@nessio ik heb een foto van een open wp vorige week geplaatst. Is dat wat je zoekt?

• laurens0619
Software versies zal ik opzoeken, die weet ik zo niet.
Is verder een SUZ40 die wel een probleemverleden heeft. Laatste keer is er 2 jaar geleden moederbord vervangen en sindsdien is het goed.

Hij heeft vanochtend mijn complete warmwater op de booster opgewarmd (zie rode blok in plaatje).

Hij heeft HEUL even op de compressor een klein beetje aangehad maar de booster sprong al snel bij

Die instelling ga ik weer uitzetten dus ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JANL71GYVL2BDdc-Xqp5lo_ZkLM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/11H17UgShUqoBYYQwMmKuzMZ.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 05-06-2026 13:06 ]

• xoror
  • Niet online
@Lavoe the Din Nee, onderste scherm van de post laurens0619 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

@laurens0619 Dus hij ziet een conditie waarvan hij denkt dat de compressor niet bruikbaar is. Ws je installateur ?

• laurens0619
@xoror Breman heeft het hier in 2023 geinstalleerd maar die zijn 2 jaar gelden voor het laatst geweest.
Ik weet niet of ik nog in de aftercare/garantieperiode zit (nieuwbouwwoning) maar ik geloof dat ik nu een servicecontract moest hebben om ze te bellen. Omdat ik enorm veel gedoe heb gehad de eerste 2 jaar met mijn falende pomp had ik breman niet bovenaan mijn lijstje staan en was ik op zoek naar een andere monteur.

Echter als het gerelateerd is met het gedoe van eerder dan misschien wel goed idee om die toch te bellen? dan maar onderhoudscontract bij ze?

Overigens ben ik wel wat wijzer geworden, even door de gaatjes bij de warmtepomp gespiekt buiten en de led lamp gezien. Waar die eerder solid rood was, zag ik hem nu knipperen en wel interval van 5x.

Als ik de handleiding bestaat die modus alleen niet, 5 x knipperen en niet werken :+

Dus ik gok dat het een van de 2 is? Zou ik die indoor coil thermistor ergens kunnen uitlezen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjJhK6QYqghlaJNjkmT7levWXrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e9spjKD2MgbXxgOgIgjDvBld.png?f=fotoalbum_large

na beetje google/ai kom ik uit op rt68, nu nog kijken of en hoe ik die kan uitlezen

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 05-06-2026 13:53 ]

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 In eerste geval zou je de fout code moeten kunnen zien in je binnen unit (E8/E9)

2e fout ben je wel de klos, en dan is dat de reden dat hij de booster gebruikt

• laurens0619
xoror schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:06:
@laurens0619 In eerste geval zou je de fout code moeten kunnen zien in je binnen unit (E8/E9)

2e fout ben je wel de klos, en dan is dat de reden dat hij de booster gebruikt
Binnen geeft geen foutcode.

2e fout ben ik dan bang voor. Wat zou dat betekenen?

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 Ik ben geen installateur, dus ws heb je nu hulp nodig van iemand die werkt met koel vloeistoffen. Als je zoekt op "Indoor coil thermistor exceeds ecodan" met google, dan zie je wel wat stappen wat je kan proberen (resetten, etc).

Kon je nou die refrigerant liquid temp zien in melpump ? Dat is de sensor waar ze naar verwijzen, moet je kijken of je die kan zien. Of op je display proberen af te lezen (TH2)

[ Voor 26% gewijzigd door xoror op 05-06-2026 14:38 ]

• laurens0619
xoror schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:12:
@laurens0619 Ik ben geen installateur, dus ws heb je nu hulp nodig van iemand die werkt met koel vloeistoffen. Als je zoekt op "Indoor coil thermistor exceeds ecodan" met google, dan zie je wel wat stappen wat je kan proberen (resetten, etc).

Kon je nou die refrigerant liquid temp zien in melpump ? Dat is de sensor waar ze naar verwijzen, moet je kijken of je die kan zien. Of op je display proberen af te lezen (TH2)
Nee die is niet zichtbaar.

Afaik kan je met een suz40 zo goed als geen compressor waardes indoor zien.
De frequentie is daar een bijzondere in, die komt wel door via melcloud terwijl die niet via het scherm op te vragen is (de aklimate monteur keek er ook van op dat ik de freqentie inzichtelijk had op een suz40)

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 via lezen thermistor is TH2 leeg ? wazig

• laurens0619
xoror schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:53:
@laurens0619 via lezen thermistor is TH2 leeg ? wazig
Weet je op welk adres dat zit?

Thw2 heb ik wel (dat is tr toch? Of ta)

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 05-06-2026 17:19 ]

• xoror
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:18:
[...]

Weet je op welk adres dat zit?

Thw2 heb ik wel (dat is tr toch? Of ta)
Lavoe the Din in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

op dit scherm op je hoofdbediening daar moet je het kunnen zien

• laurens0619
Afaik zit daar niet die buitenunit sensor waarde bij van de foutmeldinf maar hier isdie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux5Y3GWZrsQ_yhm1X1hkXQ5qoZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0piqgeJtI2sKplwpBmNkcdGQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Plenkske
xoror schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:12:

Ik krijg die ref.liq.temp wel binnen via de esp. Is dit jaar niet boven de 59,5 gekomen. En dat zal dan wel tijdens legionella run zijn.

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 Moet je kijken tijdens SWW, of op moment dat de pomp alleen draait.

@Plenkske Bij @laurens0619 ging de booster aan bij sww, net iets ander patroon dan bij jou

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-07 10:05
@pastafan had de foto inmiddels gezien, dank voor je post.
Zwarte doos rechtsonder is de warmtewisselaar. Zit die nu helemaal in zwarte isolatie?
Was met vakantie, heb nu 20 pagina’s doorgelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 05-06-2026 20:39 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• nessio
@Plenkske @laurens0619 dat niet willen starten van zowel sww als vw, maar wel rondpompen heb ik al een paar keer gemeld. Ik heb niet de koeloptie geaktiveerd. Het gebeurde meestal als volgens het klokprogramma sww / vw moest starten.
Software versie 1301. Ik heb geen buh en de immirsionheater wordt niet door de ftc6 aangestuurd ( draad+relais ontbreekt). Maar later startte de wp uit zichzelf. Soms 15 minuten dan weer 1 uur.

Overigens heb ik enige tijd geleden bij een buurtbewoner met een puhz50 zonder klokprogramma hetzelfde geconstateerd. wat we ook deden de wp wilde niet starten.
De andere dag stookte de wp gewoon.
Ook hij meldde dat dat meer gebeurde.

• Steffen30
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06-06 22:22
Sinds vorige week hebben drukproblemen met het water. De watermaatschappij geeft aan dat de druk die onze woning binnenkomt 3,7-3,9 BAR is.

Er is voordat wij hier kwamen wonen een drukregelaar na de watermeter ingebouwd. Waarschijnlijk is deze kapot. Vraag is echter of deze drukregelaar nodig is.

Weten jullie of onze Mitsubishi Full Electric SCR-M80V-200E SET het aan als er max 4 bar ons huis binnenkomt? Zo ja dan hoef ik de drukregelaar namelijk niet te vervangen. :)

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:51
Steffen30 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:05:
Sinds vorige week hebben drukproblemen met het water. De watermaatschappij geeft aan dat de druk die onze woning binnenkomt 3,7-3,9 BAR is.

Er is voordat wij hier kwamen wonen een drukregelaar na de watermeter ingebouwd. Waarschijnlijk is deze kapot. Vraag is echter of deze drukregelaar nodig is.

Weten jullie of onze Mitsubishi Full Electric SCR-M80V-200E SET het aan als er max 4 bar ons huis binnenkomt? Zo ja dan hoef ik de drukregelaar namelijk niet te vervangen. :)
Staat vast ergens in de handleiding.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• laurens0619
xoror schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:49:
@laurens0619 Moet je kijken tijdens SWW, of op moment dat de pomp alleen draait.

@Plenkske Bij @laurens0619 ging de booster aan bij sww, net iets ander patroon dan bij jou
Dit is tijdens succesvolle run

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu6YIirkEF88xEzLi74a03baEcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AunZtHJFDaTW5YruW2iBEAQg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lrcs2dYyzaEIr46HY8GgNAowfUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wmlO0MmDV7mz6NmK4LNtjWu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 06-06-2026 21:02 ]

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 Ik denk dat je die TH2 juist wilt zien als hij niet start (dus dhw, maar alleen pomp draait), maw als die error code goed is, moet hij > 70c aangeven.

• laurens0619
xoror schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:29:
@laurens0619 Ik denk dat je die TH2 juist wilt zien als hij niet start (dus dhw, maar alleen pomp draait), maw als die error code goed is, moet hij > 70c aangeven.
Dat was die vorige screenshot. Toen probeerde die maar ging die niet

Of de led toen ook knipperde weet ik niet

• laurens0619
xoror schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:29:
Dat was die vorige screenshot. Toen probeerde die maar ging die niet

Of de led toen ook knipperde weet ik niet

Is th2 niet de condensing temp uit melpump? Zo ja dan heb ik die in de log (maar niet de 70 waarde)

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 dan lijkt dat niet te zijn, want je TH2 was daar 'normaal'
Ik weet niet waar melpump het naar mapped, maar TH2 is de refrigerant liquid temp

• laurens0619
xoror schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:48:
@laurens0619 dan lijkt dat niet te zijn, want je TH2 was daar 'normaal'
Ik weet niet waar melpump het naar mapped, maar TH2 is de refrigerant liquid temp
Ik heb de tijdstippen even vergeleken en dat lijkt idd om hetzelfde te gaan :)

• nessio
@laurens0619 ik vermoed dat het een beveiliging van de compressor is. Maar hoe of wat onduidelijk.

Bij Daikin altherma start de compressor niet bij Bt in de buitenunit van >40gr maar wordt wel rondgepompt. Misschien bij de suz serie ( die wij hebben) ook zo iets.

• Plenkske
Ik heb nog niet naar de led kunnen kijken van de buitenunit.
Morgenochtend komt de installateur.

Gisteren had ik voor het eerst sinds de instelling booster aan bij sww, dat hij deze ook daadwerkelijk ging gebruiken.
De run begon met ff pompen, toen ~10 min buitenunit aan, tijdje pompen, ~5 min buitenunit aan, pompen, booster aan tot run klaar.

Dit is voor het eerst bij mij sinds het euvel begon dat hij zo kort de buitenunit laat draaien.
Plenkske schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:34:
Ik heb nog niet naar de led kunnen kijken van de buitenunit.
Morgenochtend komt de installateur.

Gisteren had ik voor het eerst sinds de instelling booster aan bij sww, dat hij deze ook daadwerkelijk ging gebruiken.
De run begon met ff pompen, toen ~10 min buitenunit aan, tijdje pompen, ~5 min buitenunit aan, pompen, booster aan tot run klaar.

Dit is voor het eerst bij mij sinds het euvel begon dat hij zo kort de buitenunit laat draaien.
Heb je al gecheckt of je een tekort aan koudemiddel hebt, als verklaring waarom de compressor zo kort draait en de BUH het overneemt?

Om te checken of er koudemiddel tekort is: lees eens hier. En vanaf daar even een stuk verder lezen.
Je WP moet op hoog vermogen laten draaien (force SWW run bijv) en na een tijdje een aantal codes uitlezen (zie link). Als de oververhitting (=superheat) erg hoog is en de liquid pipe 1 temp (=verdamper intrede, service code 005) te ver onder de buitentemperatuur, dan kan dat wijzen op een tekort aan koudemiddel. Bij de Ecodans zie je het tekort het duidelijkst aan de liquid pipe 1 temp, zie hier.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Plenkske
SebastiaanPs schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:35:
[...]

Heb je al gecheckt of je een tekort aan koudemiddel hebt, als verklaring waarom de compressor zo kort draait en de BUH het overneemt?

Om te checken of er koudemiddel tekort is: lees eens hier. En vanaf daar even een stuk verder lezen.
Je WP moet op hoog vermogen laten draaien (force SWW run bijv) en na een tijdje een aantal codes uitlezen (zie link). Als de oververhitting (=superheat) erg hoog is en de liquid pipe 1 temp (=verdamper intrede, service code 005) te ver onder de buitentemperatuur, dan kan dat wijzen op een tekort aan koudemiddel. Bij de Ecodans zie je het tekort het duidelijkst aan de liquid pipe 1 temp, zie hier.
Dat laat ik aan de monteur over die morgen komt. De symptomen van je 2e link heb ik niet gemerkt.

• Plenkske
Monteur is geweest.
Heeft het eea. nagekeken en merkte al vrij snel dat 1 van de 2 pompen in de binnenunit niet lekker draaide.
Ik weet niet zeker of hij ook naar de LED van de buitenunit heeft gekeken. Hij had de kap er wel af gehaalt.

Hij kon vanuit het display die ene pomp een trigger geven, daarna ging hij goed lopen. Op zowel SWW als verwarmen ging de buitenunit meteen draaien.

Komende tijd even in de gaten houden of het goed blijft gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 08-06-2026 11:32 ]

• Djvdb
Plenkske schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:30:
Monteur is geweest.
Heeft het eea. nagekeken en merkte al vrij snel dat 1 van de 2 pompen in de binnenunit niet lekker draaide.
Ik weet niet zeker of hij ook naar de LED van de buitenunit heeft gekeken. Hij had de kap er wel af gehaalt.

Hij kon vanuit het display die ene pomp een trigger geven, daarna ging hij goed lopen. Op zowel SWW als verwarmen ging de buitenunit meteen draaien.

Dat moet dan haast wel de primaire pomp zijn geweest en niet de sww pomp. Je had problemen met zowel verwarmen als sww toch? Heb je wel een magnetisch vuilfilter in de installatie zitten en die al eens geleegd?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Plenkske
Djvdb schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Dat moet dan haast wel de primaire pomp zijn geweest en niet de sww pomp. Je had problemen met zowel verwarmen als sww toch? Heb je wel een magnetisch vuilfilter in de installatie zitten en die al eens geleegd?
Volgens mij de primaire pomp ja, bovenste van de 2 in de cilinderunit.
Bij beide vreemd gedrag gezien inderdaad.
Vuilfilter zit erin, nooit geleegd.

• xoror
  • Niet online
@Plenkske kon je dat slecht draaien nog mappen op een flowrate?

• Plenkske
xoror schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:55:
@Plenkske kon je dat slecht draaien nog mappen op een flowrate?
Nee

• Technician-
Laat je wel onderhoud doen?

Als die onder zijn minimale flow komt krijg je LP in beeld op de binnenunit zonder verdere storingen, vooral als deze net wel net niet gehaald wordt.

[ Voor 33% gewijzigd door Technician- op 08-06-2026 14:10 ]

• Djvdb
Plenkske schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Volgens mij de primaire pomp ja, bovenste van de 2 in de cilinderunit.
Bij beide vreemd gedrag gezien inderdaad.
Vuilfilter zit erin, nooit geleegd.
De standaard die in de binnenunit zit of heb je ook nog zo’n externe magnetische?

• Plenkske
@Technician- flowrate is al jaren hetzelfde, nooit LP storing gehad.
@Djvdb externe magnetische heb ik ook.

• Djvdb
Plenkske schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:13:
@Technician- flowrate is al jaren hetzelfde, nooit LP storing gehad.
@Djvdb externe magnetische heb ik ook.
Die zou ik 1x per jaar legen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn standaard filter was 3 a 4 jaar lang nooit schoongemaakt en zat vol met gruis. Na het schoonspoelen had ik zo'n ~2L meer flow.. het is wel echt de moeite waard dus.

Hier zie je hoe mijn filter eruit zag: stin00 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 28% gewijzigd door stin00 op 08-06-2026 14:30 ]

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Plenkske
stin00 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:28:
Mijn standaard filter was 3 a 4 jaar lang nooit schoongemaakt en zat vol met gruis. Na het schoonspoelen had ik zo'n ~2L meer flow.. het is wel echt de moeite waard dus.

Hier zie je hoe mijn filter eruit zag: stin00 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Die standaard filter kan ik wel makkelijk bij, maar de externe magnetische vuilfilter is een uitdaging... al zag ik op een filmpje dat het niet zo moeilijk is. Dus misschien toch maar eens proberen. Hij hangt op een krappe plek.

Maar zoals ik eerder al zei, de flow is het probleem niet. Die is al jaren nagenoeg hetzelfde. Ik verwacht dus niet veel vuil in die filters. En daarom begin ik ook niet aan dat klusje ;)
Scheelt denk ik veel dat de verwarming door geen enkele radiator gaat. Er zitten nog wel 2 radiators en een heleboel buizen aangesloten, maar de buis vlak voor de radiatorverdeler staat dicht. De andere buizen en de vloerverwarmingsverdelers zijn (in de technische ruimte) bij overgang naar warmtepomp allemaal vervangen. Buizen zijn van die meerlaagse 32 mm en verdelers zijn zonder pomp.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-07 22:13
HELP; INSTALLATEURS GEZOCHT REGIO EINDHOVEN
Ik heb geprobeerd een lijst met ME installateurs te maken voor de regio Eindhoven met als doel een offerte aan te vragen voor een Mitsubishi Ecodan ERPT20X-VM2E + PUZ-WZ80VAA combinatie. Dat is me niet gelukt; een web search levert een lijst van zeer lage kwaliteit op en via Alklima is het ook niet gelukt.

Heeft iemand goeie ervaringen met zulke installateurs in de regio Eindhoven? Reacties mogen eventueel ook per DM.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• Plenkske
cville schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:16:
HELP; INSTALLATEURS GEZOCHT REGIO EINDHOVEN
Ik heb geprobeerd een lijst met ME installateurs te maken voor de regio Eindhoven met als doel een offerte aan te vragen voor een Mitsubishi Ecodan ERPT20X-VM2E + PUZ-WZ80VAA combinatie. Dat is me niet gelukt; een web search levert een lijst van zeer lage kwaliteit op en via Alklima is het ook niet gelukt.

Heeft iemand goeie ervaringen met zulke installateurs in de regio Eindhoven? Reacties mogen eventueel ook per DM.
Mag wat mij betreft gerust openbaar. Mijn installateur is Ivenko, locatie Gemert (~25 km vanaf Eindhoven). https://www.ivenko.nl/
Goede ervaringen met offerteproces, installatie, service. Ook vanuit ervaringen van andere mensen in mijn omgeving.

• cville
Plenkske schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Mag wat mij betreft gerust openbaar. Mijn installateur is Ivenko, locatie Gemert (~25 km vanaf Eindhoven). https://www.ivenko.nl/
Goede ervaringen met offerteproces, installatie, service. Ook vanuit ervaringen van andere mensen in mijn omgeving.
Wat mij betreft ook maar niet iedereen wil dat. In ieder geval bedankt. Mag ik vragen wat je daar hebt aangeschaft?

• Technician-
Plenkske schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Maar zoals ik eerder al zei, de flow is het probleem niet. Die is al jaren nagenoeg hetzelfde.
Je spreekt jezelf tegen, je zegt net dat het issue in de pomp zat, dus flow.

• Plenkske
Technician- schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:56:
[...]

Je spreekt jezelf tegen, je zegt net dat het issue in de pomp zat, dus flow.
Volgens de monteur ja. En toen werd gevraagd of ik het kon zien aan de flowrate: antwoord nee. Dat datapunt gaf gewoon hetzelfde. Ik kan alleen uit gaan van de data die de unit geeft, ik ben geen installateur. En het flow datapunt is in 4 jaar tijd niet tot nauwelijks minder geworden.

[ Voor 19% gewijzigd door Plenkske op 08-06-2026 18:05 ]

• Plenkske
cville schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:07:
[...]

Wat mij betreft ook maar niet iedereen wil dat. In ieder geval bedankt. Mag ik vragen wat je daar hebt aangeschaft?
In 2021 lucht/lucht warmtepomp: 1 buitenunit en 2 binnenunits. En in 2022 een lucht/water warmtepomp met een cilinder binnenunit (300 liter), loodgieters werk besteden hun uit en daar was/ben ik ook erg tevreden over.

• laurens0619
Plenkske schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:30:
Monteur is geweest.

Dat is wel interessant!

Toen mijn pomp zo gek deed (ja hij lijkt. het weer normaal te doen) toen kwam er een vreemd geluid van de binnen unit. Een pomp geluid wat ik niet eerder had gehoord.
Tegelijk, tis niet dat ik dagelijks. naar dat ding luister maar het viel mij echt op.

Had jij dat toevallig ook? En weet jij toevallig hoe hij die pomp een trigger heeft gegeven?

Zie hier video voor het geluid wat die maakte:

https://streamable.com/3apvho

• Plenkske
laurens0619 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:21:
[...]

Dat is wel interessant!

Toen mijn pomp zo gek deed (ja hij lijkt. het weer normaal te doen) toen kwam er een vreemd geluid van de binnen unit. Een pomp geluid wat ik niet eerder had gehoord.
Tegelijk, tis niet dat ik dagelijks. naar dat ding luister maar het viel mij echt op.

Had jij dat toevallig ook? En weet jij toevallig hoe hij die pomp een trigger heeft gegeven?

Zie hier video voor het geluid wat die maakte:

https://streamable.com/3apvho
Is me niet opgevallen, het geluid.
Hoe die het precies deed weet ik niet, maar hij had het over een bepaalde service code die een voltage aansturing deed oid.

• nessio
@Technician- die pomp bij Plenkske wilde niet starten, waarom ? Als het ding loopt dan loopt ie goed. Blijkbaar geen foutcode voor zoiets. Triggeren leuk, maar is dan het probleem permanent opgelost?

• Technician-
nessio schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:08:
@Technician- die pomp bij Plenkske wilde niet starten, waarom ? Als het ding loopt dan loopt ie goed. Blijkbaar geen foutcode voor zoiets. Triggeren leuk, maar is dan het probleem permanent opgelost?
Als de pomp niet start krijg je toch een flowmelding?

Ik probeer ook alleen maar te analyseren, dat lukt zo op afstand niet merk ik wel ;)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 16:42
Wie snapt dit: Anderhalf uur na de sww run daalt de Ta langzaam, en de Tr vrij snel; dit laatste is iets nieuws sinds een week, maar dat is mijn vraag niet: Opeens, om even voor 2uur daalt de Ta snel. en gaat de Tr sterk omhoog, en dit alles terwijl er GEEN electra gebruik is, dus er draait ook geen pomp. (komt uit de Youless), dat is te zien in de bovenste grafiek.
De groene lijn is elektra, de rode is de frequentie in de bovenste grafiek.
De blauwe lijn is de Ta, en de bruine lijn de Tr in de onderste grafiek.
Een maal normaal, en eenmaal uitvergroot:

(verwarmen staat op 'verboden')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFO6G5XFYe2WLMIeEB-sNpzf1lA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RL9QmJH1CDQwtzNdn4xjpUYy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSzOMxHjIRnG54CyqcPsz-vTp8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZRSg7yL5XvP0t95F6pzOWf2.png?f=fotoalbum_large

Hoe kan dit/ gebeurt dit?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Naalroc schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:30:
Wie snapt dit: Anderhalf uur na de sww run daalt de Ta langzaam, en de Tr vrij snel; dit laatste is iets nieuws sinds een week, maar dat is mijn vraag niet: Opeens, om even voor 2uur daalt de Ta snel. en gaat de Tr sterk omhoog, en dit alles terwijl er GEEN electra gebruik is, dus er draait ook geen pomp. (komt uit de Youless), dat is te zien in de bovenste grafiek.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is de temporele resolutie van de elektra in de bovenste grafiek?

Bij mij draait de circulatiepomp 24 uur na de laatste keer even kort gedurende slechts 10 seconden! Misschien valt dat net tussen jouw metingen. Nu had jouw warmtepomp vlak daarvoor een SWW run gedaan, maar misschien werkt het bij eerdere Zubadan modellen anders dan bij mij.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Naalroc
Dat is in beide grafieken hetzelfde, en ook in beide screendumps hetzelfde: dat is elke 30 seconden refresh; dat is ook te zien in de onderste screendump.

De onderste grafiek is gewoon een uitvergroting van de eerste, omdat ik er zeker van wilde zijn dat ik geen elektra verbruik over het hoofd zou zien (lees: een draaiende pomp; niet dus).

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Ik denk een data misser ofzo, als de pomp echt gelopen zou hebben had de data er na de dip anders uit gezien.

Gebeurt dit elke dag of 1x?

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 10-06-2026 23:15 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Grolsch schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:14:
Ik denk een data misser ofzo, als de pomp echt gelopen zou hebben had de data er na de dip anders uit gezien.

Gebeurt dit elke dag of 1x?
Denk ik niet, er zijn meerdere metingen die de afwijking aangeven en het verandert geleidelijk, zie de uitvergroting.

Ik dacht dat de circulatiepomp moet hebben gelopen tussen de gele lijnen: pomp loopt, Ta en Tr worden gelijk, pomp stopt en Ta en Tr lopen weer uit elkaar. Maar als er echt elke 30 sec een vermogensmeting is, dan kan ie dit interval van ~ 1 min eigenlijk niet missen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynbgfjZTEhR9-iniGehYDsGxIfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1qExTZ9gyD0pKcTUhBH1RpW.jpg?f=fotoalbum_large

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Naalroc schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:10:
Dat is in beide grafieken hetzelfde, en ook in beide screendumps hetzelfde: dat is elke 30 seconden refresh; dat is ook te zien in de onderste screendump.

De onderste grafiek is gewoon een uitvergroting van de eerste, omdat ik er zeker van wilde zijn dat ik geen elektra verbruik over het hoofd zou zien (lees: een draaiende pomp; niet dus).
Je meet het energieverbruik, niet het vermogen. Bij bv 50 W gedurende 1 min is dat maar 0.8 Wh.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:59
Naalroc schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:10:

kort draaiende pomp of een natuurlijke circulatie, ik vermoed de eerste als ik de snelheid zie waar het mee gebeurt. Zou me er ook niet te druk om maken. Als je het toch echt helder wilt hebben: lokale monitoring met ESP, kun je alle parameters zo naast elkaar leggen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt

• Naalroc
Mijn meet interval is elke 30 seconden, (maar kan die uitlezing ook op 5 sec. zetten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yE2aMU65ZuKmqKcL95HrSC5fJo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lvpBhP8QPsus5sbsLNGBt1TU.png?f=user_large
dacht dat dit ook duidelijk te zien was in de uitvergroting, die ik er (mede) om die reden dan ook bij geplaatst heb. @Grolsch , nee dit is nog nooit eerder voor gekomen. En ik maak me er ook niet druk om, maar ben wel nieuwsgierig.

Ik dacht natuurlijk ook dat die pomp even gelopen moet hebben, maar mijnenergie opname toont dat dit niet het geval is geweest. Ik heb dit nogmaals bekeken, en zie dat het verbruik een constante 25 W is, wat het standaard standby verbruik van mijn pomp is.

Natuurlijke circulatie kan ik wel uitsluiten, lijkt me.

[ Voor 26% gewijzigd door Naalroc op 11-06-2026 10:06 ]

• nessio
@Technician- Plenkske kreeg inderdaad geen foutmelding. Maar via service menu-> bedieningsinstelling->controle water debiet. Dit kun je bij mij uitvinken. Krijg je dan soms geen foutmelding?

[ Voor 29% gewijzigd door nessio op 11-06-2026 12:10 ]

• cville
Plenkske schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Deze installateur heeft helaas geen R290 ervaring en zal geen offerte uitbrengen. Hij heeft dat wel netjes via email laten weten en dat doet ook niet iedereen.

Kent iemand nog andere kandidaten in de regio Eindhoven?

Naalroc schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je een 3-weg-klep met ingebouwde electronica die elke zoveel tijd even automatisch open gaat?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Naalroc
Nee, ook dat niet: gewoon recht toe recht aan met microswitch (Evenes) die alleen aangestuurd wordt door de wp. tijdens de sww run opent die verder nooit.

• Plenkske
@laurens0619 @xoror @Technician- En voor iedereen die het interessant vind ;)

Een update van mijn kant, want sinds de monteur afgelopen maandag was geweest is de WP nog niet stabiel. Nog steeds dezelfde vage problemen.
Vanochtend had ik de verwarming weer aan gezet, na een tijdje pompen heeft hij een uur gedraaid en toen ging hij weer uit. Ik heb hem een keer (kort) uit/aan gezet en toen heeft hij geprobeerd warm water te maken, maar de buitenunit niet aan gehad (alleen gepompt). Ondertussen installateur gebelt en er zou snel een monteur komen. Het was gelukkig dezelfde persoon.

TL;DR defrost sensor in de buitenunit is kapot. Alklima stuurt een nieuwe op (zijn 3 sensoren aan 1 kabelboom) naar installateur en dan komen ze het installeren, verwachting is dat dit vrij snel binnen zal zijn bij installateur.

Lang verhaal:
Monteur heeft eerst bij de binnenunit nog het eea. nagekeken. Hij vertelde dat als het aan de buitenunit ligt dat er dan in de meeste gevallen wel een foutcode op het display komt, en ook dat het display dan eigenlijk het buitenunit icoon moet weergeven. In de zin van: ik wil dat die aan gaat. Bij de binnenunit was alles goed.
Ik gaf aan dat er wellicht iets te zien is aan de LED bij de buitenunit (bedankt @laurens0619 voor dat plaatje van die tabel). Dus daar gaan kijken, en jawel hoor: hij knippert 5x.
Hij ging daarna met Alklima bellen om te vragen wat die daarover zeggen. Wederom allerlei waardes gecontroleerd op het display en ook de druk van het koelmiddelcircuit. Nadat de unit een tijdje uit was geweest en weer aan gezet was ging hij deze keer wel warm water maken en de druk is gewoon goed.
Alklima gaf toen aan dat het dan waarschijnlijk de defrost sensor is. Ze hebben ervaring met dit type units dat die wel eens ooit kapot is gegaan. Hij is dan niet volledig kapot, maar geeft simpelweg de verkeerde waarde. Waardoor de firmware natuurlijk reageert op een foute waarde.
Die ook gemeten en door middel van de bijbehorende grafiek kunnen zien dat de sensor een veel te lage waarde geeft.
Dit kan het gedrag wat we zien veroorzaken.
Waarom doet de WP het dan soms wel: na een herstart gedraagd de firmware zich anders, en wellicht zit de waarde van de sensor net op het randje oid waardoor die dan soms wel bepaalt om de unit uit te zetten en soms niet.
Nu is hij bijvoorbeeld na een herstart alweer 2 uur aan het draaien, terwijl die vanochtend vroeg maar net een uur haalde.

Grafiek over deze (en een paar andere) thermistor(s), uit service handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRSeBVb3J5hBD9m4sxyJqFvaR7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JWKoR67JtuEtSC05BTAGGAkS.png?f=fotoalbum_large

Gemeten weerstand van de defrost thermistor schommelde tussen 3.8 en 4

• laurens0619
@Plenkske

Kijk heel tof dat je dit zo hebt gevolgd en deelt!

Dat jij ook 5x knipperen laat zien dat we misschien toch hetzelfde probleem hebben. Alhoewel bij mij zijn de problemen, lijkt het voorbij, en draait die netjes!

Dat is wel zo lastig van deze storing, ik kan wel monteur gaan bellen maar mijn ervaring (met breman) is dat als het er niet is, het er niet is. Ik denk dat ik gewoon andere monteur ga zoeken want ik wil wel iemand achter de hand hebben voor storingen.

Is die sensor trouwens via het schermpje uit te lezen? Of is dat echt loshalen (dat gaat mij te ver namelijk :))

• xoror
  • Niet online
@Plenkske Ah lijkt dan eindelijk een oplossing te zijn. Jij kon geloof ik niet die liquide pipe temp via services codes opvragen toch? RT68 is volgens mij TH3 (liquid pipe-1) en RT61 is dan die TH6 (2 phase pipe temp).

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 12-06-2026 14:20 ]

• Plenkske
@laurens0619
De probleemsensor RT61 is niet uit te lezen. Monteur haalde in de buitenunit de kabel los en mat de weerstand.

@xoror
In domoticz zie ik die RT61 dus niet. Ik zie wel: Refrigerant Liquid Temp , Refrigerant Condensing Temp
En die RT68 ook niet.
De buitentemp weer wel (die overigens wel goed werkt).

• xoror
  • Niet online
@Plenkske TH3 lees ik wel standaard uit. maar dat gaat cia service codes. Bij sommige SUZ units werkt dat niet. Ws bij jou dus, of heb je service code feature niet aan?

• Plenkske
xoror schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:43:
@Plenkske TH3 lees ik wel standaard uit. maar dat gaat cia service codes. Bij sommige SUZ units werkt dat niet. Ws bij jou dus, of heb je service code feature niet aan?
Volgens mij niet aan omdat dit bij mijn SUZ unit inderdaad niet werkt.

• laurens0619
Wat ik van de aklima monteur herinner is dat de SUZ vrij black blox is om mee te werken. Geen codes uit te lezen, alleen maar een ledje die wat knippert.

Ben trouwens benieuwd of het probleem bij jou wegblijft. Was het bij jou consistent dagelijks aanwezig?

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 sommige units, andere doen het prima mmet service codes. Genoeg werkende gezien hoor.

• laurens0619
xoror schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:12:
@laurens0619 sommige units, andere doen het prima mmet service codes. Genoeg werkende gezien hoor.
SUZ units?

Ik kan niet eens de frequentie van dat ding via het binnenscherm opvragen... Wordt ook niet gelogd op de sd kaart etc
Die aklima monteur stond ook echt met zn oren te klapperen toen ik die via melcloud tevoorschijn toverde :D

Of bedoel je via jouw modbus interface? Is er dan meer uit te lezen van SUZ modellen?

• Technician-
Plenkske schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:10:
@laurens0619 @xoror @Technician- En voor iedereen die het interessant vind ;)

Een update van mijn kant, want sinds de monteur afgelopen maandag was geweest is de WP nog niet stabiel. Nog steeds dezelfde vage problemen.
Vanochtend had ik de verwarming weer aan gezet, na een tijdje pompen heeft hij een uur gedraaid en toen ging hij weer uit. Ik heb hem een keer (kort) uit/aan gezet en toen heeft hij geprobeerd warm water te maken, maar de buitenunit niet aan gehad (alleen gepompt). Ondertussen installateur gebelt en er zou snel een monteur komen. Het was gelukkig dezelfde persoon.

TL;DR defrost sensor in de buitenunit is kapot. Alklima stuurt een nieuwe op (zijn 3 sensoren aan 1 kabelboom) naar installateur en dan komen ze het installeren, verwachting is dat dit vrij snel binnen zal zijn bij installateur.

Lang verhaal:
Monteur heeft eerst bij de binnenunit nog het eea. nagekeken. Hij vertelde dat als het aan de buitenunit ligt dat er dan in de meeste gevallen wel een foutcode op het display komt, en ook dat het display dan eigenlijk het buitenunit icoon moet weergeven. In de zin van: ik wil dat die aan gaat. Bij de binnenunit was alles goed.
Ik gaf aan dat er wellicht iets te zien is aan de LED bij de buitenunit (bedankt @laurens0619 voor dat plaatje van die tabel). Dus daar gaan kijken, en jawel hoor: hij knippert 5x.
Hij ging daarna met Alklima bellen om te vragen wat die daarover zeggen. Wederom allerlei waardes gecontroleerd op het display en ook de druk van het koelmiddelcircuit. Nadat de unit een tijdje uit was geweest en weer aan gezet was ging hij deze keer wel warm water maken en de druk is gewoon goed.
Alklima gaf toen aan dat het dan waarschijnlijk de defrost sensor is. Ze hebben ervaring met dit type units dat die wel eens ooit kapot is gegaan. Hij is dan niet volledig kapot, maar geeft simpelweg de verkeerde waarde. Waardoor de firmware natuurlijk reageert op een foute waarde.
Die ook gemeten en door middel van de bijbehorende grafiek kunnen zien dat de sensor een veel te lage waarde geeft.
Dit kan het gedrag wat we zien veroorzaken.
Waarom doet de WP het dan soms wel: na een herstart gedraagd de firmware zich anders, en wellicht zit de waarde van de sensor net op het randje oid waardoor die dan soms wel bepaalt om de unit uit te zetten en soms niet.
Nu is hij bijvoorbeeld na een herstart alweer 2 uur aan het draaien, terwijl die vanochtend vroeg maar net een uur haalde.

Grafiek over deze (en een paar andere) thermistor(s), uit service handleiding:
[Afbeelding]

Gemeten weerstand van de defrost thermistor schommelde tussen 3.8 en 4
Bedankt voor de terugkoppeling. Het moest wel een voorwaarde zijn welke de compressor start blokkeerde, de defrost waarde is een duidelijke analyse en door meten ook aangetoond.

Dat pomp verhaal van eerder was te vaag, en vaag is nooit goed.

• Plenkske
laurens0619 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:07:
Wat ik van de aklima monteur herinner is dat de SUZ vrij black blox is om mee te werken. Geen codes uit te lezen, alleen maar een ledje die wat knippert.

Ben trouwens benieuwd of het probleem bij jou wegblijft. Was het bij jou consistent dagelijks aanwezig?
De sensor moet nog vervangen worden. Daarna moet het natuurlijk weg blijven, en dat ga ik wel vrij snel zien hoor.
Sinds het probleem zich voordoet heb ik bijna elke run wel iets gezien wat niet helemaal klopt. Maar ook nog steeds wel lange verwarming runs gezien. Of dat hij gewoon de SWW run goed afmaakt.

• xoror
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:15:
[...]

SUZ units?

Ik kan niet eens de frequentie van dat ding via het binnenscherm opvragen... Wordt ook niet gelogd op de sd kaart etc
Die aklima monteur stond ook echt met zn oren te klapperen toen ik die via melcloud tevoorschijn toverde :D

Of bedoel je via jouw modbus interface? Is er dan meer uit te lezen van SUZ modellen?
Dan werkt het bij jou ws niet. Je kan 005 proberen als code

• laurens0619
xoror schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:48:
[...]

Dan werkt het bij jou ws niet. Je kan 005 proberen als code
laurens0619 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Zo te lezen niet :P

• pastafan
Een aantal vragen aan mensen met meer verstand van Mitsubishi WP's:

Ik heb een vermoeden dat mijn WP (buitenunit) "pendelt".

Waarom vermoed ik dat:
  1. Homewizard KwH meter geeft een pendelende grafiek (laatste stuk negeren wegens uitzetten WP):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TxCvVe63C98HIC0Qxo5m47as80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVLMahg0cK1zYlEnAp43K5lp.jpg?f=fotoalbum_large
    Vraag 1: kan ik op basis van bovenstaande grafiek voorzichtig concluderen dat mijn WP pendelt?
  2. Ik gebruik Melpump (maar nog niet zoveel zicht op): Op welke grafiek in het Melpump menu kan ik zien of mijn vermoeden juist is? (pendelt inderdaad het geval is:):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxoaUUnL1KtV0uRwug8pTYzr4Z0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/259yJQ6V3ZA9GM0lSHNXJA3V.png?f=fotoalbum_large

3. Als er sprake is van "pendelen", vermoed ik (met mijn beperkte kennis) dat dit veroorzaakt wordt door doordat de buitentemperatuur min of meer gelijk is aan binnentemperatuur. Kan dit kloppen?

4. Wat kan ik tegen dit pendelen doen? Hoe los ik dit op?

Dank voor de reacties!
pastafan schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:26:
Een aantal vragen aan mensen met meer verstand van Mitsubishi WP's:

Ik heb een vermoeden dat mijn WP (buitenunit) "pendelt".

Waarom vermoed ik dat:
  1. Homewizard KwH meter geeft een pendelende grafiek (laatste stuk negeren wegens uitzetten WP):

[Afbeelding]
    Vraag 1: kan ik op basis van bovenstaande grafiek voorzichtig concluderen dat mijn WP pendelt?
  2. Ik gebruik Melpump (maar nog niet zoveel zicht op): Op welke grafiek in het Melpump menu kan ik zien of mijn vermoeden juist is? (pendelt inderdaad het geval is:):
[Afbeelding]

3. Als er sprake is van "pendelen", vermoed ik (met mijn beperkte kennis) dat dit veroorzaakt wordt door doordat de buitentemperatuur min of meer gelijk is aan binnentemperatuur. Kan dit kloppen?

4. Wat kan ik tegen dit pendelen doen? Hoe los ik dit op?

Dank voor de reacties!
Lijkt inderdaad op pendelen. Op wat voor modus heb je je warmtepomp staan? Gokje: koelen en je flow temp is te hoog: je warmtepomp kan zijn minimum koelvermogen niet kwijt, pendelt daardoor als een malle.

• pastafan
SebastiaanPs schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:40:
[...]

Lijkt inderdaad op pendelen. Op wat voor modus heb je je warmtepomp staan? Gokje: koelen en je flow temp is te hoog: je warmtepomp kan zijn minimum koelvermogen niet kwijt, pendelt daardoor als een malle.
@SebastiaanPs :

Koelen inderdaad (op 19 graden), modus: Voorlooptemperatuur koelen.

Wat moet ik doen om pendelen te voorkomen?

• Djvdb
pastafan schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:07:
[...]

@SebastiaanPs :

Niet koelen met dit weer of condenserend gaan koelen maar daar moet je afgifte systeem op aangepast zijn.

pastafan schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:07:
@SebastiaanPs :
Uitrekenen (of bepalen door te proberen) wat de maximale watertemperatuur is waarbij je WP niet gaat pendelen en de WP daarop instellen. Afhankelijk van hoeveel m² VVW je hebt en het minimum vermogen van je WP kan dat misschien wel 15 °C (of nog lager) zijn.
Dan moet je wel heel goed het dauwpunt (binnen!) in de gaten houden, om te voorkomen dat je vloer nat wordt.
Met een watertemperatuur van 19 °C kan nagenoeg niemand zonder pendelen koelen (tenzij het 30 graden binnen in je woning is).

Hoe stuur je het koelen aan? Want als je zonder thermostaat de WP op koelen zet, blijft deze eeuwig doordraaien en zal deze uiteindelijk altijd gaan pendelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• pastafan
Andrehj schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:29:
[...]

Uitrekenen (of bepalen door te proberen) wat de maximale watertemperatuur is waarbij je WP niet gaat pendelen en de WP daarop instellen. Afhankelijk van hoeveel m² VVW je hebt en het minimum vermogen van je WP kan dat misschien wel 15 °C (of nog lager) zijn.
Dan moet je wel heel goed het dauwpunt (binnen!) in de gaten houden, om te voorkomen dat je vloer nat wordt.
Met een watertemperatuur van 19 °C kan nagenoeg niemand zonder pendelen koelen (tenzij het 30 graden binnen in je woning is).

Hoe stuur je het koelen aan? Want als je zonder thermostaat de WP op koelen zet, blijft deze eeuwig doordraaien en zal deze uiteindelijk altijd gaan pendelen.
@Andrehj dank voor de info.

Ik ben inmiddels geswitched van modus koelen naar verwarmen, dezelfde doeltemperatuur (19 graden) en modus (voorlooptemperatuur verwarmen ipv voorlooptemperatuur koelen) ingesteld. Het pendelen is nu over.

Er wordt mij vanuit de leverancier geadviseerd nooit koeler te koelen dan 18 graden.

• xoror
  • Niet online
@pastafan het kan wel lager hoor, maar dan moet je dauwpunt goed in de gaten houden. Vandaag hier bijv met 16.5c gekoeld gemiddeld (ik heb een automation die het automatisch aanpast).

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:12
Ik heb sinds een paar dagen erg last van een luid trafo achtig geluid uit de binnenunit. Ik weet dat ik hem niet open moet doen zonder de spanning eraf te halen maar anders kan ik niet horen waar het vandaan komt.

Dit geluid hoor ik continu, de warmtepomp zelf staat standby en doet niks. Iemand een idee?

• Naalroc
Waarschijnlijk een van de relais die naast de print gemonteerd zit, voor de back-up heater; die kan je vervangen door een solid state relais, als het je erg irriteert; bij mij staat die uit (losgekoppeld) want ik heb de backup heater niet aangesloten...

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:12
Naalroc schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:17:
Waarschijnlijk een van de relais die naast de print gemonteerd zit, voor de back-up heater; die kan je vervangen door een solid state relais, als het je erg irriteert; bij mij staat die uit (losgekoppeld) want ik heb de backup heater niet aangesloten...
Een keer de spanning eraf heeft de boel ook opgelost 😄

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
usain schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:29:
Een keer de spanning eraf heeft de boel ook opgelost 😄
Ja, maar dan heb je zo weinig aan je warmtepomp.... :+

Of bedoel je dat het probleem ook weg bleef nadat je de spanning er weer terug op gezet hebt?

• R_Donselaar
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 13:06
Goedemorgen,

Ik lees al een tijd mee in dit topic, heb ook al een tijd Melcloud maar sinds kort Melpump er op aangesloten. Sindsdien volg ik het gedrag van de warmtepomp (ERST30D-VM2ED) wat meer en nu zie ik vanmorgen dat hij een legionellarun doet waarbij de flow temperatuur wel oploopt maar de water temperatuur niet.

https://melpump.com/public-report/view/019ecfa1-55d7-76e8-a17d-3d3bbbde11aa

Dat klopt toch niet?

• nessio
@R_Donselaar Volg eens de groene lijn van tank water temperatuur. Die zakt in je overzicht van 53,5 naar 50 om 11.00.
Dan start legionella en temperatuur gaat naar 54,5. Niets vreemds dus. Dat je legionella run nog startte bij 50! Je hebt je boiler temperatuur wel hoog staan : 55 of zo?

• nessio
@plenkske. Dank. Dat rondpompen en niet starten is toch wel een dingetje wat ik in de gaten moet houden.
En bij mijn suz kan ik code 1-100 ook niet uitlezen =0000.

• R_Donselaar
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 13:06
Hi @nessio, ik heb in Melpump een solar mode taak actief die de SWW naar 54 verhoogt. Ik verwacht dat die run is gestart en niet dat de temperatuur omhoog is gegaan door de legionella run.

• Plenkske
Is er een manier om bij de SWW run de booster te forceren ?
Het is nu weer warmer en de buitenunit wil niet aan springen (de sensor is nog niet vervangen).
Hij blijft nu alleen maar pompen en zet de booster nog niet aan, terwijl de instelling voor elektrische weerstaand aan staat met de laagste wachttijd.

• Djvdb
Plenkske schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:41:
Is er een manier om bij de SWW run de booster te forceren ?
Het is nu weer warmer en de buitenunit wil niet aan springen (de sensor is nog niet vervangen).
Hij blijft nu alleen maar pompen en zet de booster nog niet aan, terwijl de instelling voor elektrische weerstaand aan staat met de laagste wachttijd.
Ja er is een dipswitch die ervoor zorgt dat de binnenunit standalone werkt.

@Plenkske

Volgens @koevlaas2 : In menu service ipv de setting 'bivalent' op 'wrstnd' instellen.

Dan moet de warmtepomp alleen op de BUH gaan werken.

edit: afbeelding bijgevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YI-5TKi2b4hM3KRk-KpFPUOydDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B88Upoo6Csd9grwDXK7oVZ7M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door SebastiaanPs op 18-06-2026 21:11 ]

Pagina: 1 ... 227 ... 229 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero