CISSP! Drop your encryption keys!
Ik zou die wachttijden juist korter zetten, anders zit die die tijd nog te wachten/pompen omdat Tbu te hoog is cq de compressor bescherming aanstaat na koelen/defrost/buitentemp blokkadeSebastiaanPs schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:05:
[...]
Ik zou die laatste ook aanzetten, dan kan je zien of ie weer alleen gaat rondpompen, of met de BUH aan wel direct start met verwarmen.
[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 05-06-2026 10:14 ]
Vanochtend heb ik de instelling elektrische weerstand voor verwarmen aangezet met een wachttijd van 30 min.
Na herstart van het systeem ging hij, zoals gebruikelijk, de SWW run doen en dat deed hij direct op buitenunit.
Een paar uur later heb ik verwarming aangezet.
Na 30 minuten alleen pompen, dus buitenunit bleef uit, heeft hij dus inderdaad elektrische weerstand ingeschakeld. Ik wacht nu even af wat hij doet...
Maar dan blijft de vraag waarom ? Buitentemp sensor geeft gewoon normale waarde aan en ik koel niet. Dus waarom hij de buitenunit niet aan wil zetten blijft een raadsel.
Maandagochtend komt de installateur.
Een sensor ergens stuk is ook niet logisch, want dan zou hij SWW ook op het booster element moeten doen.
Dus misschien even kijken welke buiten unit / FTC versie / Firmware jullie draaien. Ik heb dit nog nooit gezien op FTC6 en 20.01 (en ik doe wel aan koeling). (ook nooit andere reports gehad van mijn users)
Buitenunit: SUZ-SWM60VA (year of manufacture 2022.03)
Binnenunit: ERST30D-VM2ED
FTC6, controller firmware versie 17.00 zie ik via jou software @xoror (ik ben nu niet thuis om op display te kijken)
Geinstalleerd september 2022 en nooit ge-update. Hopelijk is een software update inderdaad de oplossing.
Ik heb hem nu een uur laten draaien maar hij blijft alleen op booster, Ta 24,5 en Tr 22,5 (dat schiet dus echt niet op). Heb hem uit gezet.
Nog iets opvallends.
Normaal is standby verbruik altijd 14-15 Watt.
Nu is na een mislukte verwarmingspoging het standby verbruik 9 Watt. Mislukt in de zin van: buitenunit niet aan geweest.
Als de buitenunit wel gedraaid heeft en hij weer op standby staat, blijft het 14-15 Watt.
[ Voor 30% gewijzigd door Plenkske op 05-06-2026 11:07 ]
Ik heb een huis gekocht met hierin een Mitsubishi Ecodan warmtepomp met verwarming en koeling. Nu hebben wij de warmtepomp ingesteld op koelen en daarbij de aanvoertemperatuur op 18 graden. Dit lijkt hij keurig te pakken voor de leidingen op de benedenverdieping, maar voor boven geven beide thermostaten 20 graden aan. Weet iemand wat hierin het probleem kan zijn? De 3 thermostaten in de kamers boven staan zo ingesteld dat deze om een lagere temperatuur vragen dan de huidige temperatuur in die kamer.
de eerste 3 fotos zijn volgens mij de leidingen voor de benedenverdieping en die 3 daarna voor boven.
sorry voor de onduidelijke foto's, de thermostaten op foto 4 en 5 geven dus 20 graden aan.
:strip_exif()/f/image/G6lCpxEB2321PfFe66qVbEej.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wMdgye6nGXZXZj9BEhYCBB7K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kKqQJYfta2V4U5qj7fkhcJaU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nuL3U9Nmcp8s7ZDCp0jskdcH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VMqDr4R8PDwu0O4anUgtaTs6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zh0knqmp88a8QsELKOqgq8Kz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SJovqjIGLJIc5YzNK6Wp9m0v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PuMObBikm4rpFdcl02BZi0rp.jpg?f=fotoalbum_large)
@Lavoe the Din die thermostaten op de verdelers zijn heel onnauwkeurig, ik zou daar niet teveel op vertrouwen. Ik zou gewoon kijken naar de Ta/Tr. In je hoofdbediening zit wel een menu waar je die over de afgelopen uren kan bekijken als je geen monitoring hebt
[ Voor 57% gewijzigd door xoror op 05-06-2026 11:31 ]
@nessio ik heb een foto van een open wp vorige week geplaatst. Is dat wat je zoekt?nessio schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:51:
Vraag:
Ik heb net foto opgezocht van een open cilinderunit ( dutch wing, post 11-10-2022 13.08)
Heel veel is geisoleerd.
Waarom is de warmtewisselaar niet geisoleerd?
Is daar een reden voor?
Kon geen foto van open hydrobox meer vinden, maar is daar de wisselaar ook ongeisoleerd?
Is verder een SUZ40 die wel een probleemverleden heeft. Laatste keer is er 2 jaar geleden moederbord vervangen en sindsdien is het goed.
Hij heeft vanochtend mijn complete warmwater op de booster opgewarmd (zie rode blok in plaatje).
Hij heeft HEUL even op de compressor een klein beetje aangehad maar de booster sprong al snel bij
Die instelling ga ik weer uitzetten dus
[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 05-06-2026 13:06 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
@laurens0619 Dus hij ziet een conditie waarvan hij denkt dat de compressor niet bruikbaar is. Ws je installateur ?
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
:strip_exif()/f/image/aLgsFSRKEKnE9XItW1wOvmGa.jpg?f=fotoalbum_large)