• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vraagje aan de mensen met een cilinder unit. Wat is de waarde van SW2-8 (flow sensor aanwezig of niet) bij jullie?

Is er een reden waarom deze uit zou staan bij deze units?

@laurens0619 klinkt alsof er een week schema actief is ?

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 28-05-2026 22:56 ]

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:59
xoror schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:46:
Vraagje aan de mensen met een cilinder unit. Wat is de waarde van SW2-8 (flow sensor aanwezig of niet) bij jullie?

Voor SWW is er idd een weekschema actief. Die activeert om 12:00 waarna de SWW run zou moeten beginnen. Maar ipv dat die om 12:00 begon, is die dus uren later pas (succesvol) begonnen.

koelen stond op continu

CISSP! Drop your encryption keys!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:16

Voor EHST20D-VM2C
Dip Switch 2 (8-1): 11100100

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:19

Unit: ERST30D-VM2ED
Dip Switch 2 (8-1): 11101101

• xoror
  • Niet online
@Blackraven @Erwin186 Dank, genoeg data punten. Hoort dus gewoon aan te staan.

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
chris vw schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:47:
situatie
Zoals enkelen al weten heb ik lopen tobben met mijn warmtepomp, en dan speciaal de aansturing van de warmtepomp. De vraag die ik nu wil stellen gaat niet hoe het beter kan, maar een bevestiging of ik er toch niet naast zit ivm gesprek met installateur wat ik aan ga dat zoals opgeleverd nooit een werkbare situatie wordt. Ter herinnering:
- PUHZ-SW75YAA + ERST30D
- regeling op THW6 en THW7 welke gemonteerd zijn na secundaire pomp.
- naregeling op alle verdelers op alle groepen met losse thermostaten per kamer.
- geen enkele koppeling tussen thermostaten binnen en de warmtepomp, draait op WAR zonder IN1 te gebruiken.
- 100 liter buffervat
- secundaire pomp draait gelijk met primaire pomp, dus wordt aangestuurd door warmtepomp.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heel wat aangepast nadien:
  • THW6 en THW7 uitgeschakeld.
  • Eén thermostaat van Panasonic in de woonkamer als master thermostaat. Dus lange runs.
  • Alleen slaapkamers nog met PWM naregeling, maar als master / slave en doordat ik 's nachts niet stook treedt PWM niet zoveel op.
  • Benedenverdieping staat altijd 80m2 vloervewarming open, dus dat is geen issue meer.
  • Voorlooptemperatuur in de winter 25 graden, bij erg koude dagen 27 graden.
  • Nachts 1,5 graad thermostaatverlaging, wat inhoudt dat ik meestal 's nachts niet stook.
Ik heb nog wel issue met vloerkoeling. Want door buffervat gaat daar veel energie verloren. Doordat flow niet wordt gewijzigd wordt er op verkeerde plek water uit het buffervat gehaald. Er treed dus menging op. Dus zat toch nog eens te denken om het buffervat weg te laten halen.

Mijn vraag is nu. Hoe weet ik nu of de interne pomp voldoende flow en pompdruk kan leveren om het hele huis te voorzien. Ong. 200 m2 vloerverwarming op begane grond, 1ste en 2de verdieping met 3 verdelers.

• xoror
  • Niet online
@chris vw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrDLvbpy_HSfMoDZR65MobUWNqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v96KVJkDukcB6haFQLJ7r83P.png?f=fotoalbum_large
Sommigen (ersd) hier gebruiken de interne pomp voor 3 woonlagen met meer m2 dan jij. Dat gaat prima mits de leidingen ok zijn. Jouw water pomp lijkt ietjes minder krachtig te zijn, maar als mensen hier rond 300m2 kunnen rondpompen is jouw 200m2 ook geen probleem lijk me zo.

Je zou bij het koelen toch gewoon 2 verschillende Ta's kunnen hanteren, dus voor z1 een lagere, en z2 een iets hogere (hier mengt hij dan zelf wat bij)?

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqJ2HabYo_eYD-CnJXkTXiHnQEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pXOPpcVgwrFfjaMETwaQcrEK.png?f=fotoalbum_large
Eerste keer koelen aangezet, draait wel aardig toch? Is die dT van 1,5 graad oké?

• xoror
  • Niet online
@usain dat ziet er prima uit, welke buiten unit hoort hier bij ? 2.2kW output is netjes.
lees voor de zekerheid dit nog door als je dat nog niet gedaan had.

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:12
xoror schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:20:
@usain dat ziet er prima uit, welke buiten unit hoort hier bij ? 2.2kW output is netjes.
lees voor de zekerheid dit nog door als je dat nog niet gedaan had.
Ik heb de SUZ-SWM40VA met als binnenunit de ERSD-VM2E

• sideburn948
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:22
Even een Vraag voor de experts, eind januari is de compressor en de aanstuurprint defect geraakt.
(PUHZ-SW75UYAA , 4 jaar oud en 3800 starts) Dus sinds die tijd draait de unit op Noodbedrijf.

Het bouwbedrijf ontkent elke vorm van aansprakelijkheid en Alklima reageert nergens op.
De rechtsbijstand geeft aan dat we op noodbedrijf moeten blijven draaien om onze kansen
bij de bouwrechter intact te houden.

Heeft iemand ervaringen hoe lang noodbedrijf realistisch te gebruiken is?

• xoror
  • Niet online
usain schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Ik heb de SUZ-SWM40VA met als binnenunit de ERSD-VM2E
Ah, ja even monitoren of hij niet gaat pendelen, je zit wel dicht tegen min vermogen aan met 20 (zo te zien)
Afhankelijk van je dauwpunten kan je wel min cool flow op 16.5c ws zetten met dit weer. Maar doe dit alleen als je je dauwpunten goed kan bepalen.

@sideburn948 Oef balen. De compressor hoort bij normaal gebruik wel langer mee te gaan natuurlijk. Zit je niet nu niet met enorme kosten? Want COP = 1 is niet cool. Maar wat apart ook dat je in noodbedrijf moet blijven, neem aan dat oorzaak vast stellen gedaan is?

Zoek maar even terug, ik had ook storing, en 'reparatie' was duurder dan een nieuwere unit. Je hebt ook pech dat er niet veel meer leverbaar is.

[ Voor 32% gewijzigd door xoror op 29-05-2026 14:32 ]

• sideburn948
Onderhoudsbedrijf heeft gekeken en overleg gehad met Aklima. Conclusie defect.
Maar geen duidelijke oorzaak. Heb na de bouw veel problemen gehad. Buren hebben een nieuwe buitenunit gehad. Wij helaas niet, ze kregen het toch aan de praat. Installateur van de bouwer heeft gewoon slechte kwaliteit geleverd. Maar hoe kun je dat bewijzen??

Reparatie kost +/- 6000 euro. Een nieuwe buitenunit kan niet, is niet compatibel met de binnen unit.
Dus in dat geval moeten beide vervangen worden. Dat is een nog hogere kostenpost.

Geniet 15 jaar tot 20 jaar van u warmtepomp. Behalve als hij stuk gaat dan zoek je het maar uit.

[ Voor 8% gewijzigd door sideburn948 op 29-05-2026 14:54 ]

• xoror
  • Niet online
@sideburn948 Welke binnen unit heb je? Want grote kans dat die op R32 kan. Reparatie kosten zijn bijna 1.5x zoveel als een nieuwe 8kW R32 bij clima market (alleen is alles uitverkocht).

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:24
xoror schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:14:
@sideburn948 Welke binnen unit heb je? Want grote kans dat die op R32 kan. Reparatie kosten zijn bijna 1.5x zoveel als een nieuwe 8kW R32 bij clima market (alleen is alles uitverkocht).
Heeft die nog die oude buitenunits dan? Of zou hij een nieuwe generatie op de bestaande binnenunit kunnen plaatsen?

En je gaat ook twijfelen aan de staat van de koelleiding (knik? Lek?)

ik vind dat hier in eerste instantie vooral de rechtsbijstand tekort schiet, waarom maken die geen vaart (herkenbaar want die basis rechtsbijstands verzekeringen zitten veel knopjesdrukkers achter zonder inhoud).

De aannemer is hier verantwoordelijk, en die kan bij Alklima een compressor claimen echter zonder uren/materiaal vergoeding, mits niet defect door andere oorzaak, wordt onderzocht door SD kaart en onderzoek compressor. Meestal is de oorzaak iets anders (bv tekort koudemiddel, te hoge persgas)

[ Voor 35% gewijzigd door Technician- op 29-05-2026 15:28 ]

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:43
Zijn er mensen die overwegen om na het afschaffen van de salderingsregeling in de zomer met het backup element ipv de warmtepomp sww te verwarmen? Kan nog best een redelijke businesscase zijn als je daardoor minder terugleverkosten hoeft te betalen en je warmtepomp langer mee gaat ivm minder start stop.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:04
Ik vermoed dat je dan beter af bent met een weerstand (element) in de boiler, want geen pomp nodig en geen warmte verleis in de leidingen; bovendien kan de WP dan een heel seizoen uit.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• sideburn948
@xoror Binnenunit is ERST30D-VM2EDR1.UK (2021), Buitenunit is PUHZ-SW75YAA.UK

@Technician- Onderhoudspartij heeft contact gehad met Alklima. Moest het een en ander meten
en daarna werd aangegeven dat de compressor en print defect waren.

Als er problemen met koudemiddel of persgas zijn. Zou je toch storingsmeldingen, etc krijgen?
Of de onderhoudspartij moet wat gezien hebben.. Het enige wat ik gezien heb is dat hij in de nacht een
heel hoog verbruik heeft gehad en dat om 06:00 hij in storing stond.
Pagina: 1 ... 225 226 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero