Simone2011 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Bedankt ik ga er mee aan de slag
Gokje: driewegklep ?

Ik zou even checken in MELcloud in welke modus je warmtepomp draait en check welke leidingen warm worden voorbij de driewegklep. Als je driewegklep kapot is, dan kan het zijn dat je warmtepomp eindeloos over een SWW run doet (SWW temp loopt maar niet op) en dan schakelt ie over op de BUH. Dan heb je meteen ook de verklaring waarom het zo warm is in huis.

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 10-05-2026 22:08 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@SebastiaanPs Dat is wel iets om na te kijken omdat het plotseling gebeurt.
@Simone2011 draait sww ? Zo ja, voel dan bij de 3 wegsklep of er warm water richting je verwarming gaat. Een kant gaat naar je boiler en de andere naar je vloer verwarming.

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

SebastiaanPs schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:55:
Gokje: driewegklep ?

Ik zou even checken in MELcloud in welke modus je warmtepomp draait en welke leidingen warm worden voorbij de driewegklep. Als je driewegklep kapot is, dan kan het zijn dat je warmtepomp eindeloos over een SWW run doet (SWW temp loopt maar niet op) en dan schakelt ie over op de BUH. Dan heb je meteen ook de verklaring waarom het zo warm is in huis.
Dit zou best wel eens kunnen kloppen. Maar ik zou voor de status niet in Melcloud kijken, maar gewoon op het display van de binnenunit. Dan heb je de belangrijkste info direct en zonder cloud-afhankelijkheid in het zicht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:19
Ik heb de mitsubishi ERST20D-VM2E warmtepomp unit en vaste afstandsbediening (geleverd bij aankoop nieuwbouwwoning).

En ik vroeg mij of dit model geschikt is voor Wifi module (zoals die er te vinden zijn op internet, o.a. hier.

Of er al mensen zijn die deze koppeling (via Melcloud) hebben gelegd, en zo via Google home/Alexa hun warmtepomp bedienen, en wat de ervaringen zijn?

Ben benieuwd.

[ Voor 7% gewijzigd door pastafan op 15-05-2026 22:24 ]

pastafan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:23:
Ik heb de mitsubishi ERST20D-VM2E warmtepomp unit en vaste afstandsbediening (geleverd bij aankoop nieuwbouwwoning).

En ik vroeg mij of dit model geschikt is voor Wifi module (zoals die er te vinden zijn op internet, o.a. hier.

Of er al mensen zijn die deze koppeling (via Melcloud) hebben gelegd, en zo via Google home/Alexa hun warmtepomp bedienen, en wat de ervaringen zijn?

Ben benieuwd.
Die is voor airco’s. In de topic start staan er uitgebreide mogelijkheden voor monitoring en bediening van L/W warmtepompen.
edit:
is ook voor L/W warmtepompen, zie de posts hieronder

[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 17-05-2026 15:28 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Weet je dat zeker? Tot nu toe waren die adapters zowel voor airco's als voor L/W warmtepompen.
En tot nu toe kende ik de MAC-567IF-E (oud, die heb ik) en de MAC-587IF-E. De link verwijst naar een MAC-597IF-E. Het lijkt mij dat dat de opvolger is van de 587...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• pastafan
Andrehj schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Weet je dat zeker? Tot nu toe waren die adapters zowel voor airco's als voor L/W warmtepompen.
En tot nu toe kende ik de MAC-567IF-E (oud, die heb ik) en de MAC-587IF-E. De link verwijst naar een MAC-597IF-E. Het lijkt mij dat dat de opvolger is van de 587...
Ik krijg van een verkoper ook het bericht teruggekoppeld dat het model MAC-597IF-E geschikt zou zijn voor mijn Mitsubishi ERST20D-VM2E L/W warmtepompinstallatie....
pastafan schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:04:
Ik krijg van een verkoper ook het bericht teruggekoppeld dat het model MAC-597IF-E geschikt zou zijn voor mijn Mitsubishi ERST20D-VM2E L/W warmtepompinstallatie....
Dat staat ook gewoon op de website van Alklima: https://alklima.nl/leveri...n/regelingen/mac-597-if-e
De vraag is alleen of je deze wilt verbinden met de Melcloud Home app, of nog gebruik wilt (en kunt) maken van de oude Melcloud omgeving. Daarover is hier al veel geschreven.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:08:
[...]

Dat staat ook gewoon op de website van Alklima: https://alklima.nl/leveri...n/regelingen/mac-597-if-e
De vraag is alleen of je deze wilt verbinden met de Melcloud Home app, of nog gebruik wilt (en kunt) maken van de oude Melcloud omgeving. Daarover is hier al veel geschreven.
Ik zat een tijdje op de nieuwe Melcloud Home app maar ben sindskort weer terug naar de oude MELCloud app. De nieuwe app blijft erg onprettig werken en een service als Melpump werkt ook niet met de nieuwe app. Ik zou voor nu zeker de oude vertrouwde MELCloud aanraden.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

Andrehj schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:58:
[...]

@Andrehj @pastafan excuses, via Google vond ik alleen websites waar airco’s vermeld stonden.

Nu vond ik hier de manual, op p7 staat dit model MAC-597IF-E en op p10 staat vermeldt dat het voor airco’s en ATW (air-to-water) apparaten is. Post aangepast.

• xoror
  • Niet online
Het komt ws door alklima, die geen ecodan wilt supporten op melcloud home. De software is beperkter qua data, daarom stellen ze dat het alleen compatible is met airco. Teveel gezeur ws van users gehad. Moet je even terug zoeken, @Technician- zegt dat de nieuwe adapter te gebruiken is op de oude melcloud. En ook gewoon op melcloud home. In landen om ons heen wordt dit gewoon ondersteund, alleen in NL niet terwijl het gewoon hetzelfde kastje is...

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
xoror schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:40:
Het komt ws door alklima, die geen ecodan wilt supporten op melcloud home. De software is beperkter qua data, daarom stellen ze dat het alleen compatible is met airco. Teveel gezeur ws van users gehad. Moet je even terug zoeken, @Technician- zegt dat de nieuwe adapter te gebruiken is op de oude melcloud. En ook gewoon op melcloud home. In landen om ons heen wordt dit gewoon ondersteund, alleen in NL niet terwijl het gewoon hetzelfde kastje is...
De laatste gateway kreeg ik niet meer verbonden op de oude MELCLOUD .

• xoror
  • Niet online
Hoe kan je dan nog officieel melcloud kopen in NL voor je Ecodan :?

• pastafan
Ik ben nieuw hier.

Vraag:Hoe sluit je de Mitsubishi electric wi-fi interface model MAC-597IF-E aan op de binnenunit?

Ik zie van de buitenkant namelijk geen aansluitmogelijkheden (foto van de bovenkant van mijn binnenunit):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Hn09TldLZAjCBESbXDo44F0xUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rq0hGp24PuvuYjFgDYdaRhk8.jpg?f=fotoalbum_large

• stin00
  • Niet online
pastafan schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:48:
Ik ben nieuw hier.

Vraag:Hoe sluit je de Mitsubishi electric wi-fi interface model MAC-597IF-E aan op de binnenunit?

Ik zie van de buitenkant namelijk geen aansluitmogelijkheden (foto van de bovenkant van mijn binnenunit):

[Afbeelding]
Zie stin00 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Zie ook de handleiding van je binnenunit en van de wifi module :)

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 17-05-2026 20:52 ]

Ik ben nieuw hier.

[Afbeelding]
Welkom! Zie een paar posts hierboven een link naar de manual, pagina 9.

• pastafan
SebastiaanPs schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Welkom! Zie een paar posts hierboven een link naar de manual, pagina 9.
Dank je wel! Ik had die manual al doorgenomen maar daar staat slechts 1 klein plaatje van de bovenkant van een unit (pagina 9, onderdeel 2C). Als ik dat met mijn unit vergelijk dan snap ik nog niet hoe/waar dat kabeltje dan moet worden geplaatst.

• pastafan
stin00 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:51:
[...]

Zie stin00 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Zie ook de handleiding van je binnenunit en van de wifi module :)
Dat ziet er bruikbaar uit. Dank!

• Technician-
  • Nu online
xoror schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:46:
Hoe kan je dan nog officieel melcloud kopen in NL voor je Ecodan :?
Hoezo MELCLOUD kopen? Je koopt een gateway en die meldt je aan op MELCLOUD (home)

Wat de officiële statement van Alklima momenteel is weet ik niet, zal ik eens weer navragen.

Op de site staat nog steeds: MELCLOUD home is niet geschikt voor de Ecodan warmtepompen, dit komt op een later moment.

Prutsers

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 17-05-2026 21:42 ]

• pastafan
Ik ben nieuw en geen electrotechnicus. Zojuist begonnen met het lezen van de berichten in dit forum. In het begin wordt aangeraden om een KwH meter aan te sluiten om het energieverbruik van de wp te monitoren. Daar heb ik wel oor naar. Laat ik nou al een Homewizard P1 meter en de app hebben, dus mijn voorkeur gaat uit naar een Homewizard KwH meter.

Nu mijn vraag: welk model KwH meter moet ik hebben?

Mijn warmtepomp gegevens:
Buitenunit: SUZ-SWM40VA2
Binnenunit: ERST20D-VM2E

Mijn stroom huisaansluiting is 3 x 25 ampere.

Ik hoor graag. Dank
pastafan schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:13:
Ik ben nieuw en geen electrotechnicus. Zojuist begonnen met het lezen van de berichten in dit forum. In het begin wordt aangeraden om een KwH meter aan te sluiten om het energieverbruik van de wp te monitoren. Daar heb ik wel oor naar. Laat ik nou al een Homewizard P1 meter en de app hebben, dus mijn voorkeur gaat uit naar een Homewizard KwH meter.

Nu mijn vraag: welk model KwH meter moet ik hebben?

Mijn warmtepomp gegevens:

Mijn stroom huisaansluiting is 3 x 25 ampere.

Ik hoor graag. Dank
Het 1-fase model, want jouw warmtepomp (en alle andere VA(2) en VAA modellen) worden op 1 fase aangesloten. https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Modellen die op 3 fasen worden aangesloten heten YAA en vereisen een 3-fase kWh meter.

@pastafan Als je het écht netjes wilt doen koop je gelijk twee van die 1-fase kWh-meters, dan kun je het verbruik van je backup-heater ook mee monitoren. Dat geeft extra inzicht, en je bent dan toch bezig.

• pastafan
@Andrehj @SebastiaanPs dank voor snelle reacties.

Waar sluit ik de KwH meter(s) dan op aan?

Ik heb op homewizard een soort van handleiding gevonden. Ik weet niet of dat voldoende gaat zijn op dit moment.
Vraag die ik nu heb:
De binnenunit staat op groep 8
De buitenunit op groep 6

waar positioneer ik ik de Kwh meter(s) ?

Onderstaand foto van de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnKoEmyh0YGxXNjq3YOSOp5X19w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fw76X4P2Lev1kn9cBrlDQy5d.jpg?f=fotoalbum_large
@pastafan De kWh-meter komt ná de automaat, dus tussen automaat en WP.

Simone2011 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Bedankt ik ga er mee aan de slag
En, was het de driewegklep?

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
pastafan schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:13:
Ik ben nieuw en geen electrotechnicus.
pastafan schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:03:
@Andrehj @SebastiaanPs dank voor snelle reacties.

Waar sluit ik de KwH meter(s) dan op aan?

Ik heb op homewizard een soort van handleiding gevonden. Ik weet niet of dat voldoende gaat zijn op dit moment.
Als je er geen verstand van hebt - zoals jezelf aangeeft - , laat het dan maar lekker aan je elektricien over. Die hebben de middelen en de ervaring om een groepenkast veilig aan te passen.
Je wil geen gedoe/gehobby in je groepenkast. Dat moet gewoon goed en veilig.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 19:47
Andrehj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:49:
@pastafan De kWh-meter komt ná de automaat, dus tussen automaat en WP.
Ik heb het precies andersom gedaan omdat de bedrading dan veel logischer loopt en ik aan de onderkant van de kWh meters de WP en BUH kan aansluiten. Als je het doe zoals jij schrijft, moet de fase aan de bovenkant van de kWh meter en de nul aan de onderkant (als je Eastron meters gebruikt).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• xoror
  • Niet online
@cville Dat iets niet goed uitkomt lijkt me niet echt een geldige reden om het anders te doen :? Nu ben ik best handig, maar heb meterkast werk allemaal uitbesteed.

Wat gebeurt er als je kWh meter kapot gaat en kortsluit... Daar al bij stil gestaan?

• Technician-
  • Nu online
cville schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:51:
[...]

Ik heb het precies andersom gedaan omdat de bedrading dan veel logischer loopt en ik aan de onderkant van de kWh meters de WP en BUH kan aansluiten. Als je het doe zoals jij schrijft, moet de fase aan de bovenkant van de kWh meter en de nul aan de onderkant (als je Eastron meters gebruikt).
Ja dat mag dus niet.

• cville
xoror schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:35:
@cville Dat iets niet goed uitkomt lijkt me niet echt een geldige reden om het anders te doen :? Nu ben ik best handig, maar heb meterkast werk allemaal uitbesteed.

Wat gebeurt er als je kWh meter kapot gaat en kortsluit... Daar al bij stil gestaan?
Zeker, dan schakelt de alamat in de meterkast die de onderverdeler beveiligd, uit (C20, 300mA).

• cville
Voor de duidelijkheid: doel je op wat ik gedaan heb (en waarom mag dit niet dan) of iets anders?

• pastafan
Ben nog nieuw hier, en heb geen achtergrond in de electrotechniek. Ik ben in overweging om de Wifi module MAC-597IF-E aan te schaffen en aan te laten sluiten. En vervolgens op de Melcloud Home en/of Melcloud app verbruiksgegevens te monitoren.
Nu heb ik begrepen dat het electriciteitsverbruik van de WP het belangrijkste gegeven is.

Daarnaast ben ik in overweging om de Homewizard KwH meter aan te schaffen en aan te laten sluiten op de wp groep (ik heb reeds Homewizard, ben er bekend mee)

Ik heb de volgende 4 vragen:
1. wat voor gegevens kan ik dan allemaal terug zien in de Melcloud Home app? Is hier een lijst van?
2. Geeft de Melcloud Home app ook inzicht in de belangrijkste gegeven: electriciteitsverbruik?
3. Wat geeft de Homewizard KwH meter voor meerwaarde (vwb electriciteitsverbruik) ivm met monitoring via Melcloud?
4. In het zinvol/nuttig om zowel KwH meter als Wifi module aan te schaffen?

Voor de volledigheid, mijn wp installatie bestaat uit:
pastafan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:24:
Ben nog nieuw hier, en heb geen achtergrond in de electrotechniek. Ik ben in overweging om de Wifi module MAC-597IF-E aan te schaffen en aan te laten sluiten. En vervolgens op de Melcloud Home en/of Melcloud app verbruiksgegevens te monitoren.
Nu heb ik begrepen dat het electriciteitsverbruik van de WP het belangrijkste gegeven is.

Daarnaast ben ik in overweging om de Homewizard KwH meter aan te schaffen en aan te laten sluiten op de wp groep (ik heb reeds Homewizard, ben er bekend mee)
Vergeet niet ook de pulsuitgangen daarvan op de pulsingangen van je WP binnenunit aan te (laten) sluiten, dan heb je ook in je Melcloud exact hetzelfde energieverbruik zichtbaar.
Ik heb de volgende 4 vragen:
1. wat voor gegevens kan ik dan allemaal terug zien in de Melcloud Home app? Is hier een lijst van?
Lees dit topic even terug over Melcloud Home. De conclusie is dat volgens mij nagenoeg niemand het gebruikt en dat je nog minder inzicht in data hebt als in de oude Melcloud.
2. Geeft de Melcloud Home app ook inzicht in de belangrijkste gegeven: electriciteitsverbruik?
3. Wat geeft de Homewizard KwH meter voor meerwaarde (vwb electriciteitsverbruik) ivm met monitoring via Melcloud?
In de oude Melcloud kun je niet live het stroomverbruik monitoren.
4. In het zinvol/nuttig om zowel KwH meter als Wifi module aan te schaffen?
Ja. Maar ik zou de wifi-adapter proberen op de oude Melcloud omgeving aan te melden en er dan een abonnementje op Melpump bij nemen. Dan heb je met minimale moeite en zonder technische kennis van domotica oid het maximale inzicht in data. Over Melpump kan Google (of je app store) je meer vertellen.

• xoror
  • Niet online
@Andrehj Dat is het probleem. volgens @Technician- is MAC-597IF-E niet meer aan te melden op de oude melcloud omgeving... En melcloud home is officieel niet ondersteund in Nederland voor de lucht/water warmtepompen.

@pastafan een kWh meter is absoluut handig, en idd als je het laat doen, sluit dan ook de pulse ingang van je wp aan als je de kabel kwijt kan. Op marktplaats.nl staan nog wel oudere adapters (vaak nadat ze overgestapt zijn naar een lokale besturing via mijn software bijv), die kan je goedkoop op de kop tikken. Installatie is gewoon 1 stekkertje inpluggen, dat zou iedereen moeten kunnen.

• pastafan
xoror schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:50:
@Andrehj Dat is het probleem. volgens @Technician- is MAC-597IF-E niet meer aan te melden op de oude melcloud omgeving... En melcloud home is officieel niet ondersteund in Nederland voor de lucht/water warmtepompen.

@pastafan een kWh meter is absoluut handig, en idd als je het laat doen, sluit dan ook de pulse ingang van je wp aan als je de kabel kwijt kan. Op marktplaats.nl staan nog wel oudere adapters (vaak nadat ze overgestapt zijn naar een lokale besturing via mijn software bijv), die kan je goedkoop op de kop tikken. Installatie is gewoon 1 stekkertje inpluggen, dat zou iedereen moeten kunnen.
Ik ben geen technicus inderdaad en overweeg de homewizard KwH meter aan te laten sluiten. Voor mijn begrip ben ik wel benieuwd: hoe sluit je de KwH meter aan op de pulse ingang van de wp binnenunit? De KwH meter wordt geplaatst (lijkt mij) in de meterkast (in de groepenkast). De wp binnenunit staat in een andere ruimte... Hoe overbrug je dat?

• xoror
  • Niet online
@pastafan via een kabel zoals ik aangaf in mijn antwoord ?
"sluit dan ook de pulse ingang van je wp aan als je de kabel kwijt kan"

• Technician-
  • Nu online
xoror schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:50:

Ik heb antwoord en MELCLOUD home wordt nu wel officieel ondersteund voor Ecodan in Nl

Maar is natuurlijk niet de oplossing voor afstandsbeheer

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 20-05-2026 17:04 ]

• AJKEnter
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22-05 16:50
Ik gebruik zelf deze https://melpump.com/homepage/en/wifi-adapter en maak ook gebruik van de Melpump app (eigenlijk browser en ook app op Iphone); ik had eerder de wifi adapter van Mitsubishi, maar dit is visueel beter en ook qua gebruikersgemak. Voor wat betreft de datapunten is er denk ik geen of niet veel verschil tussen beide wifi adapters; de melpump app gebruik ik ook voor besturing van de warmtepomp op afstand

Ik heb zelf ook een Homewizard kwh meter op de groep van de warmtepomp gezet; dat geeft real time inzicht in verbruik en wijkt wel iets af van het verbruik dat de melcloud / melpump app laat zien (dat is volgens mij meer een berekende waarde dan daadwerkelijke waarde)
@AJKEnter Dat is waar ook, het bestaan van die adapter was ik helemaal vergeten. Dat is een goede optie, en je bent dan onafhankelijk van Melcloud.
Als jij de pulsuitgangen van de HW kWh-meter verbindt met je binnenunit, en deze zodanig instelt dat ie die input ook gebruikt, klopt het energieverbruik in Melpump ook precies.

• pastafan
@AJK Enter , @Andrehj dank beiden voor deze tips.

Even op de website van melpump gekeken, dat ziet er wel goed uit. En voor zo'n 2,50 euro per maand.. De Wifi adapter van Melpump is ook goedkoop (zo'n 35 euro).

Toch twijfel ik nog steeds, die MAC-597IF-E icm Melcloud Home, of de Melpump oplossing... vind het lastig om afweging te maken omdat ik nog niets heb (en dus niet kan vergelijken). En ook niet zo in de materie zit. Ik hoef niet alle parameters bij te houden maar gewoon de basics. Historie (terugkijken) vind ik dan wel belangrijk. Cloud opslag vind ik niet zo';n probleem, mits ik ook maar exports naar lokaal kan maken (downloads van data). Kan dat met Melpump oplossing?

Wat zouden jullie mij aanraden: Melpump met Melpump Wifi adapter of de MAC-597IF-E met Melcloud of Melcloud Home?
pastafan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:22:
@AJK Enter , @Andrehj dank beiden voor deze tips.

Even op de website van melpump gekeken, dat ziet er wel goed uit. En voor zo'n 2,50 euro per maand.. De Wifi adapter van Melpump is ook goedkoop (zo'n 35 euro).

Toch twijfel ik nog steeds, die MAC-597IF-E icm Melcloud Home, of de Melpump oplossing... vind het lastig om afweging te maken omdat ik nog niets heb (en dus niet kan vergelijken). En ook niet zo in de materie zit. Ik hoef niet alle parameters bij te houden maar gewoon de basics. Historie (terugkijken) vind ik dan wel belangrijk. Cloud opslag vind ik niet zo';n probleem, mits ik ook maar exports naar lokaal kan maken (downloads van data). Kan dat met Melpump oplossing?

Wat zouden jullie mij aanraden: Melpump met Melpump Wifi adapter of de MAC-597IF-E met Melcloud of Melcloud Home?
Ik zou dan zeker voor Melpump gaan, dat heeft een veel betere user interface, meer mogelijkheden en duur is het niet.

Of je neemt de Asgard van @xoror , dan kan je later de solver toevoegen. Voordeel van de Asgard is dat je eenmalig betaalt, daarna geen abonnementskosten. Maximaal inzicht met alle parameters beschikbaar. Zie: Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

• stin00
  • Niet online
Ik ben nieuw hier.

[Afbeelding]
Een ander interessant vraagstuk wordt mogelijk je thermostaat. Ik zie op je binnenunit de Mitusbishi Controller (= display) niet zitten. Is deze toevallig elders in huis geplaatst en wordt deze ook als thermostaat gebruikt? Of is er wel een 'echte' thermostaat geïnstalleerd?

• xoror
  • Niet online
AJKEnter schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:11:
Ik gebruik zelf deze https://melpump.com/homepage/en/wifi-adapter en maak ook gebruik van de Melpump app (eigenlijk browser en ook app op Iphone); ik had eerder de wifi adapter van Mitsubishi, maar dit is visueel beter en ook qua gebruikersgemak. Voor wat betreft de datapunten is er denk ik geen of niet veel verschil tussen beide wifi adapters; de melpump app gebruik ik ook voor besturing van de warmtepomp op afstand

Ik heb zelf ook een Homewizard kwh meter op de groep van de warmtepomp gezet; dat geeft real time inzicht in verbruik en wijkt wel iets af van het verbruik dat de melcloud / melpump app laat zien (dat is volgens mij meer een berekende waarde dan daadwerkelijke waarde)
is trouwens wel in gbp en er komt nog douane kosten bij. Maar is toch leuk hoe dat gaat :*)
1) ik verzin de schematic voor de proxy, maak de eerste implementatie voor de ecodan met een atom s3
2) @AUijtdehaag maakt een user friendly pcb
3) via via wordt het door een andere ontwikkelaar (heb ik veel contact mee) ook gebruikt
4) melpump gebruikt dan weer via deze ontwikkelaar de adapter om ook direct data in hun db te voeden.

En dan komt het weer in deze vorm terug naar NL. Ondertussen heeft hij een flinke reis door europa gemaakt (nl, uk, nl + poolse software) _/-\o_

Ik denk overigens dat Melpump het correcte advies is voor jou

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 21-05-2026 07:43 ]

• pastafan
stin00 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Een ander interessant vraagstuk wordt mogelijk je thermostaat. Ik zie op je binnenunit de Mitusbishi Controller (= display) niet zitten. Is deze toevallig elders in huis geplaatst en wordt deze ook als thermostaat gebruikt? Of is er wel een 'echte' thermostaat geïnstalleerd?
@stin00 ja deze is in de woonkamer geplaatst, wordt als thermostaat gebruikt.

• vlietame
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-05 15:07
ocaj schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:06:
Ik stuur ook zelf de "legionella-cyclus" aan, of eigenlijk simuleer ik hem. Je kunt inderdaad niet de binnenunit zeggen "ga nu een legionella-run doen". Maar je kunt prima de SWW-temperatuur op 60 of 65 graden zetten. Dan maakt hij gewoon water van 60-65 graden, alleen niet met het legionella-symbooltje op het display.

Ik denk dat de legionella-bacteriën niet sneller dood gaan door een symbooltje op het display, maar dat vooral de temperatuur van belang is ;) .
SWW is toch niet hoger te zetten dan 60 graden? Of is er een manier om deze wel op 65 graden te krijgen.

Met zoveel stroom over op dit soort dagen dan is 5 graden meer mooi meegenomen

• AJKEnter
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22-05 16:50
@pastafan .. de data retentie bij Melpump is eind vorige maand verhoogd van 3 maanden naar 3 jaar (3 jaar historie vasthouden zeg maar).

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:05
vlietame schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:34:
[...]

SWW is toch niet hoger te zetten dan 60 graden? Of is er een manier om deze wel op 65 graden te krijgen.

Elke dag een legionella run draaien

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

Wat wil je daarmee oplossen? Je kunt in de zomer toch elke dag overdag gratis SWW maken? Dan helpt het toch niks om het water dagelijks naar 60 graden of nog meer op te stoken?
Het enige wat je daarmee bereikt is:
- Meer slijtage aan de compressor (en veroudering van de olie) door de hoge compressortemperaturen.
- Meer opwarming van je woning, want het warmteverlies van je SWW-vat neemt lineair toe met het temperatuurverschil, en die warmte komt wel in je woning terecht.

Kortom, gewoon zorgen dat je je SWW ergens midden overdag maakt, dat is het meest optimaal.

• pastafan
xoror schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:00:
[...]

is trouwens wel in gbp en er komt nog douane kosten bij. Maar is toch leuk hoe dat gaat :*)
1) ik verzin de schematic voor de proxy, maak de eerste implementatie voor de ecodan met een atom s3
2) @AUijtdehaag maakt een user friendly pcb
3) via via wordt het door een andere ontwikkelaar (heb ik veel contact mee) ook gebruikt
4) melpump gebruikt dan weer via deze ontwikkelaar de adapter om ook direct data in hun db te voeden.

En dan komt het weer in deze vorm terug naar NL. Ondertussen heeft hij een flinke reis door europa gemaakt (nl, uk, nl + poolse software) _/-\o_

Ik denk overigens dat Melpump het correcte advies is voor jou
Helder. Wel nog één vraag: Kan ik met Melpump oplossing ook gebruik maken van stembesturing met Google Home?

• pastafan
Vraag:

Om electriciteitsgebruik te monitoren is oplossing om Homewizard KwH meter te installeren. Nu zit mijn binnenunit op een groep gecombineerd met andere apparaten. Buitenunit idem (maar wel op andere groep).

Voor goede monitoring, is het dan verstandig/noodzakelijk om de binnen/buitenunit van de wp op aparte groepen te zetten, en hierop geen andere apparatuur naast te zetten)? Om zo het electriciteitsverbruik niet te "vervuilen" met verbruik van andere apparatuur?
Normaal wordt de binnenunit gevoed door de buitenunit.

Dus losse kwh meter voor de buitenunit is voldoende

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• pastafan
Grolsch schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:13:
Normaal wordt de binnenunit gevoed door de buitenunit.

Dus losse kwh meter voor de buitenunit is voldoende
Ik had het toch verkeerd gezien, excuses.

De buitenunit staat op groep 6. De binnenunit op groep 8.
Beiden op andere groepen, en geisoleerd van andere apparatuur (volgens kaartje met groepenkast indeling in de meterkast)
pastafan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:29:
[...]

Ik had het toch verkeerd gezien, excuses.

De buitenunit staat op groep 6. De binnenunit op groep 8.
Beiden op andere groepen, en geisoleerd van andere apparatuur (volgens kaartje met groepenkast indeling in de meterkast)
Wat jij “binnenunit” noemt is misschien de back-up heater en wat jij buitenunit noemt de rest (buitenunit + rest binnenunit). Dat is volgens mij de normale wijze van aansluiten. Check anders even de service manual.

[ Voor 8% gewijzigd door SebastiaanPs op 22-05-2026 20:36 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[...]

Via het scherm is er misschien een maximum van 60 graden (geen idee, dat scherm gebruik ik nooit voor dit soort instellingen....)? Via de Procon accepteert hij ook 70 graden.

Ik gebruik dat als "soft-force" automation. Door de doeltemp op 70 te zetten triggert dat een SWW-run op basis van maximum SWW-drop. Na 10 minuten zet ik de doeltemp weer terug naar wat het was. De SWW-run blijft dan gewoon lopen.
Dat is zuiniger dan een force-sww-commando.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het word weer warm, dus ik wil weer gaan koelen.
Vorig jaar in de zomer zijn we verhuisd naar onze nieuwbouwwoning, dus alles was nieuw voor me. Ik heb uiteindelijk een automation gekopieerd om het pendelen tegen te gaan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Koelen toestaan
description: ""
triggers:
  - at: "08:00:00"
    trigger: time
  - at: "10:00:00"
  - at: "12:00:00"
  - at: "14:00:00"
  - at: "16:00:00"
  - at: "18:00:00"
  - at: "20:00:00"
conditions:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: select.ecodan_heatpump_selected_operating_mode
        state: Cool Flow Temperature
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.ecodan_heatpump_zone_1_room_temp
        above: 22.5
        entity_id: sensor.ecodan_heatpump_operation_mode
        state: "Off"
        for:
          hours: 1
          minutes: 0
          seconds: 0
        entity_id: switch.ecodan_heatpump_server_control
        state:
          - "on"
actions:
  - action: switch.turn_off
    target:
      entity_id: switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_1_prohibit_cooling
    data: {}
mode: single
Huidige waardes:
Binnen temp: 23.5
Buiten temp 23.1
Adaptive: nee
Operating mode: cool flow temperature
Zone 1 room temp: 18

Volgens mij dus allemaal prima om te gaan koelen. Maar waarom koelt de WP dan slechts een kwartiertje om weer uit te slaan (en daarna te gaan pendelen als je daar niets tegen doet). Dit zou toch gewoon moeten werken? Snap ik iets niet aan het gebruik van zo'n systeem? Heb ik verkeerde instellingen? Ben ik te eigenwijs? :P

Braaikamer - Smoke&BBQ

• xoror
  • Niet online
@Koffie Je gebruikt zo te zien mijn esphome impl. Gebruik gewoon auto adaptive cooling en zet min flow temp goed voor je woning.

En dan cooling allowen wanneer je dat wenst. Ik zou minimaal in blokken van een uur koelen. Om niet te pendelen moet je natuurlijk alles openen zetten. Voor koelen moet je het plafond boven je ook koelen.

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 23-05-2026 10:56 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

xoror schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:42:
@Koffie Je gebruikt zo te zien mijn esphome impl. Gebruik gewoon auto adaptive cooling en zet min flow temp goed voor je woning.

En dan cooling allowen wanneer je dat wenst. Ik zou minimaal in blokken van een uur koelen. Om niet te pendelen moet je natuurlijk alles openen zetten. Voor koelen moet je het plafond boven je ook koelen.
Dus als ik overstap naar auto adaptive, dan kan hij wel een uur lang de vloer koelen?
Ik heb het hele auto adaptive links laten liggen omdat het in de winter prima werkte, en ik niet te veel wil klooien aan settings waar ik niet van weet wat ik doe :P
Blijkbaar moet ik me nu toch eens echt erop gaan inlezen :Y)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• xoror
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:08:
[...]

Dus als ik overstap naar auto adaptive, dan kan hij wel een uur lang de vloer koelen?
Ik heb het hele auto adaptive links laten liggen omdat het in de winter prima werkte, en ik niet te veel wil klooien aan settings waar ik niet van weet wat ik doe :P
Blijkbaar moet ik me nu toch eens echt erop gaan inlezen :Y)
Nee dat lost het niet op, dat maakt het alleen makkelijker ivm condensatie limieten. Jij hebt een afgifte probleem (als in gebrek aan). Je moet alles open zetten om voldoende afgifte te creëren. Dus alle slaapkamers mee laten koelen.

Flow rate omhoog als het kan, en evt lager dan 18c Ta gebruiken, maar let op dat je het wel moet kunnen bepalen. Vandaag kan ik bij mij bijv tot 15c gaan. Maar dat zou bij jou anders zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 23-05-2026 11:17 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

xoror schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:12:
[...]

Nee dat lost het niet op, dat maakt het alleen makkelijker ivm condensatie limieten. Jij heb een afgifte probleem (als in gebrek aan). Je moet alles open zetten om voldoende afgifte te creëren. Dus alle slaapkamers mee laten koelen.
Niet om eigenwijs te zijn, maar puur omdat ik het niet snap: kun je mij uitleggen waarom ik een gebrek aan afgifte heb?
Ik heb over de hele benedenverdieping + de slaapkamer beneden vv liggen waar hij z'n kou aan kwijt kan. De woonkamer zelf is 23+ graden.
Boven heb ik geen vv (althans: 1 kleine badkamer maar die gaat dicht bij koelen) maar wel 4 jaga radiatoren verdeeld over 4 kamers. Ik gok dat die nu allemaal dicht staan.

Dus puur als leek zijnde: het is fucking hot en ik heb een joekel van een WP staan, waarom krijg ik die kou niet in de vloer?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• xoror
  • Niet online
@Koffie https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/blob/main/docs/faq.md#2-why-does-the-heat-pump-cycle-short-cycling Dat gaat over verwarmen, maar hetzelfde is van toepassing voor koelen.

Nadeel voor jou:
- joekel van een WP heeft een hoog min vermogen
- badkamers (natte ruimtes) wordt over het algemeen aangeraden om deze niet te koelen
- je radiatoren moet dus ook meedoen

Je moet dus even opzoeken wat je min vermogen is van je WP, en kijken of je dat kwijt kan. Overigens is koelen met de WP redelijk. Ik kan max 2c drukken. Het is dan wel stukken aangenamer. Ik zou niet meer zonder willen, maar het kan niet alles oplossen.

Echt goed koelen moet via airco of fancoils. Of (buiten) zonwering.

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:16
Koffie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:39:
Het word weer warm, dus ik wil weer gaan koelen.
Vorig jaar in de zomer zijn we verhuisd naar onze nieuwbouwwoning, dus alles was nieuw voor me. Ik heb uiteindelijk een automation gekopieerd om het pendelen tegen te gaan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Koelen toestaan
description: ""
triggers:
  - at: "08:00:00"
  - at: "10:00:00"
  - at: "12:00:00"
  - at: "14:00:00"
  - at: "16:00:00"
  - at: "18:00:00"
  - at: "20:00:00"
conditions:
  - condition: and
    conditions:
        entity_id: select.ecodan_heatpump_selected_operating_mode
        state: Cool Flow Temperature
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.ecodan_heatpump_zone_1_room_temp
        above: 22.5
        entity_id: sensor.ecodan_heatpump_operation_mode
        state: "Off"
        for:
          hours: 1
          minutes: 0
          seconds: 0
        entity_id: switch.ecodan_heatpump_server_control
        state:
          - "on"
actions:
  - action: switch.turn_off
    target:
      entity_id: switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_1_prohibit_cooling
    data: {}
mode: single
Huidige waardes:
Binnen temp: 23.5
Buiten temp 23.1
Adaptive: nee
Operating mode: cool flow temperature
Zone 1 room temp: 18

Volgens mij dus allemaal prima om te gaan koelen. Maar waarom koelt de WP dan slechts een kwartiertje om weer uit te slaan (en daarna te gaan pendelen als je daar niets tegen doet). Dit zou toch gewoon moeten werken? Snap ik iets niet aan het gebruik van zo'n systeem? Heb ik verkeerde instellingen? Ben ik te eigenwijs? :P
Verwarmen doe je met de vloer en koelen doe je met het plafond. Koude lucht blijft stil op je vloer liggen en mixt nauwelijks met de warme lucht tegen je plafond, dus de effectiviteit van koelen is aanzienlijk minder bij een vloer dan bij verwarmen. Je kan eventueel een ventilator gebruiken om het mixen te forceren als je dus geen vloerverwarming/koeling op de 1e verdieping hebt.

Heb je al eens uitgerekend hoeveel m2 open moet staan om het te laten werken? Je geeft aan dat hij na 15 min al meteen in de pendel beveiliging valt (Ta 1,5 graden onder setpoint en dan probeert hij het elke 10/15 min weer). Check je loging qua Ta en flow even, maar waarschijnlijk is de flow niet hoog genoeg en de Ta niet laag genoeg.

Via deze tool kan je zien hoeveel m2 er open moet staan om het voor een langere periode goed te krijgen: wth calculator . Met Tr=23,5, Ta=18 en Tr=21 (gokje), heb je maar een afgifte van 14W/m2. Ik weet niet wat je min vermogen is, maar je moet al snel +200m2 open hebben staan om dat langere tijd goed te laten gaan.

Als alle vloerverwarming (badkamers uitgezonderd) open staat, dan is je enige optie je Ta omlaag gooien. Via Dauwpunt berekenen kan je het dauwpunt betekenen. Als je jagas open staan een geen condensafvoer hebben, dan zou ik er niet onder gaan. Als alleen de vloer open staat, dan is je vloer temperatuur gelijk aan je Tr en kan je wel iets onder het dauwpunt gaan zonder condens op je vloer en al te veel condens op je leidingen (in een nieuwbouwhuis is dat toch allemaal kunststof, dus zolang je niet ver onder het dauwpunt zakt is een klein beetje condens op de leidingen meestal geen probleem).

Ik gebruik thuis een vaste Ta en die staat meestal op Ta=16 of 17. Met 140m2 en een flow van 19L/min hou ik het meestal maar 2h vol tot hij gaat pendelen bij 1 run in de namiddag. Ondanks de 140m2 zie ik de Tr al snel vanaf kamer temp zakken en daar zit het probleem als je meer runs doet en weinig vloer open hebt staan. De vloer is al koud van de vorige run (zie stukje aan het begin van mij bericht) en binnen no time kan de wp zijn min vermogen (kou) niet kwijt en gaat hij pendelen.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

• xoror
  • Niet online
@Sven1234 Ik heb dezelfde unit als jij en heb de hele dag (op de sww run na) kunnen koelen (zolang er 'gratis' zon was) hoor op Ta=17. Vandaag had 16 of 15 zelfs gewerkt. Delta T was 3 - 3.5 bij een flow van 21l/m.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-d-wITgt7ffxpuU1GIYaUIIrc_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/usNkHKtWSiTd4GDFkAgMuDmy.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel iets meer vv m2, maar zou verwachten dat je met 140m2 wel langer moet kunnen koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 23-05-2026 23:20 ]

• xoror
  • Niet online
Met dit warme weer is het natuurlijk leuk om de limieten op te zoeken van het koelen. Gisteren heb ik vrij aggressief gekoeld tot wel 16.5c

Dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqgXO-41H7eDa-sOvx3SDU1d0co=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kBk9F6zYoOXu0faKllrYdxZ5.png?f=fotoalbum_large De temp wordt vlak op 23.5 gehouden. Vanwege veel ramen op het zuiden warmt het heel snel op, maar het was gisteren heel aangenaam binnen. Verbruik was 12.5kWh voor het koelen. Tussen 13.00-15.00 heeft een legionella ook gedraaid.

Voor vandaag ga ik tot 15c. Mijn dauw temperaturen in het huis zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fGYlAUShrz_wwy-ghI05OKzZf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZ57qPf2VCdgTu6IJdmw56m3.png?f=fotoalbum_large

Hij denkt er dit van te kunnen maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYyBEpZwMGEpBolrvMCvCQIFYXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4TGC31BajURs1YB5Lz4Z1vIX.png?f=fotoalbum_large *Ik draai nu in een solar mode, dus hij koelt alleen als er voldoende is opgewekt door de zonnepanelen. Vanaf 10 uur gaat hij daarom harder koelen (meer zonnepanelen stroom beschikbaar)

edit: Paar uur later met betere weersvoorspelling ziet het er alweer wat warmer uit. Ook mede dat hij nog niet voldoende stats heeft kunnen verzamelen tijdens het koelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRex-qUuUUjegC4UWVRFbiK0f6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rkoKRr3tOyT9QdBRSH2aT32X.png?f=fotoalbum_large
Ik had altijd in mijn hoofd dat je max 2c kan drukken, maar voorheen koelde ik max 17c. En ik denk als je goed op je dauw temp let, je nog wel meer kan drukken.

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 25-05-2026 12:36 ]

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:02
Ik heb zelfs de zolder openstaan om pendelen tegen te gaan.

Ik draai nu standaard vanaf 2u na zonsopkomst tot zonsondergang op Ta17, waarbij ik heb ingesteld dat die mag pas gaan koelen wanneer buitentemp hoger is dan 22c. Daarvoor met koudere temperaturen ging die namelijk wel pendelen. Sindsdien pendelt die niet meer bij mij; 126m2 met een SUZ-WM60.

[ Voor 11% gewijzigd door Mooper op 25-05-2026 20:17 ]

• Sven1234
xoror schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:11:
@Sven1234 Ik heb dezelfde unit als jij en heb de hele dag (op de sww run na) kunnen koelen (zolang er 'gratis' zon was) hoor op Ta=17. Vandaag had 16 of 15 zelfs gewerkt. Delta T was 3 - 3.5 bij een flow van 21l/m.
[Afbeelding]

Ik heb wel iets meer vv m2, maar zou verwachten dat je met 140m2 wel langer moet kunnen koelen.
Ik koel meestal een paar uur aan het einde van de dag (meer is niet nodig ivm buitenzonwering, zonnepanelen op het westen wekken dan nog voldoende op en buitentemperatuur ligt iets lager voor een betere cop). Wat ik merk is dat mijn unit meestal op 36hz blijft hangen (ondanks de overschoot van 1 graden), waardoor ik ergens tussen de 4 en 5kW in de vloer moet krijgen en niet mijn minimale vermogen van circa 3,5kW (A25/W18). Dat geeft best wat uitdagingen. Geen idee waarom hij niet terug naar 20hz wil, heel af en toe lukt dat wel. Heb ook al de fake ntc geprobeerd om een hoge buitentemperatuur te simuleren, maar dat deed niks.

Gisteren terug van vakantie en 4h kunnen koelen, maar eindigde met een setpoint van 16 graden en een Ta van 15 graden. Dauwpunt lag op 12 graden, dus op zich geen probleem. Maar als ik hem op 18 had laten staan (zoals alle buren hier in de nieuwbouwwijk doen), dan had ik net zoals de buren een enorm pendel feest gehad. De meeste interesseert het helemaal niks en een buurman gaat richting de 100.000 starts na iets meer dan 5 jaar.

• Sven1234
xoror schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:11:
[Afbeelding]

Ik zie dat jij ook boven de 30hz zit. Misschien dat er bij jou toch meer warmte in de vloer zit of je leidingen liggen dieper icm meer oppervlakte. Ik heb dus aan een paar uur koelen per dag genoeg en als een run start dan zie ik de Tr al binnen 1h op 18 graden zitten. Met 36hz kom ik vaak op een delta van circa 3 graden, dus dan komt de Ta van 15 graden al snel in zicht.

• xoror
  • Niet online
@Sven1234 Ik heb de hele dag gekoeld rond Ta=15.
De eindstand van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8k19K7A6fOIullABwVerjip1gM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RHAsCmRw4CpzkTEJBsAqC9io.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Na8N9W-Y9YH4JDgjh3QLcfVutk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fcbRGQTkMq2SIxVJZHdfrGHB.png?f=fotoalbum_large
Ik heb geen probleem met min vermogen, maar op een dag als vandaag moet je dat wel kunnen halen. De Tr geeft geen krimp de hele dag :+ Het voelt serieus nu een beetje fris aan binnen

Ik heb vandaag ook script getest die mijn condens temperaturen monitored en dan de min flow op de max daarvan zet +1.5c. Dat bleek rond 15c te zijn, en de leidingen/verdelers voelen gewoon droog aan. Morgen nog een dagje. Oh ja verbruik: 21.3 kWh is natuurlijk vrij fors

Buiten wering helpt natuurlijk het beste, maar had dat niet meegenomen bij de bouw en nu is het achteraf niet handig/mooi weg te werken

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 25-05-2026 21:36 ]

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 23:45
Dag allen,

Wist niet dat er een topic bestond precies voor mijn merk :D

In onze nieuwbouw heb ik deze combi
Mitsubishi Ecodan EHST20D-VM2D
Mitsubishi SUZ-SWM40VA
Alles werd bij oplevering door een externe partij ingesteld, echter blijkt dat op vele plaatsen niet al te best te zijn gedaan, in hele woningen waren leidingen niet aangesloten etc....

Ik probeer nu uit te zoeken of mijn combinatie wel KAN koelen, in het topic heb ik gezocht en gevonden dat de hij KAN koelen mits er de juiste binnenunit is geplaatst, maar ik kan dus nergens vinden welke combinaties dan juist wel kunnen koelen, waaronder de onze.

Ik kan op de module ook bij geen enkele optie, omdat installatie mode een pascode heeft ( 0000 geprobeerd)
Het installatiebedrijf is ook al 1,5 week niet bereikbaar (deze mensen reageren sowieso al enorm slecht)

Ik weet dus niet wat ik kan doen om te controleren of ik kan koelen, en hoe ik dat dan doe, ik heb de instel temp op 19 gezet, maar heb dus geen idee of dit dan wel iets doet.

Woning begint behoorlijk warm te worden, ondanks dat we alles dicht houden.

Zijn er opties waar ik kan kijken? ( ik zie dus geen koel optie in de wand module bijvoorbeeld)

• xoror
  • Niet online
@_dizzy_ MIBRK in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Is het je eigen woning? Dan passcode opeisen. Jouw woning, jouw warmtepomp.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:39
xoror schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:16:
@_dizzy_ MIBRK in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Is het je eigen woning? Dan passcode opeisen. Jouw woning, jouw warmtepomp.
Zo simpel is het misschien niet; ik heb iets dergelijks mee gemaakt bij de oplevering van mijn PV. Daarvan wilde ik ook de code hebben van de SMA omvormer; dat wilden ze niet geven, op straffe van verlies van service en garantie, want ik '' zou hem wel naar de knoppen kunnen helpen". Uiteindelijk maar zo gelaten, want je kunt wel gelijk hèbben, maar krijgen is wat anders.

Hoewel, bij een wp is deze code wel belangrijker dan bij PV.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Djvdb
_dizzy_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:33:
Dag allen,

Mitsubishi SUZ-SWM40VA
Alles werd bij oplevering door een externe partij ingesteld, echter blijkt dat op vele plaatsen niet al te best te zijn gedaan, in hele woningen waren leidingen niet aangesloten etc....

Ik probeer nu uit te zoeken of mijn combinatie wel KAN koelen, in het topic heb ik gezocht en gevonden dat de hij KAN koelen mits er de juiste binnenunit is geplaatst, maar ik kan dus nergens vinden welke combinaties dan juist wel kunnen koelen, waaronder de onze.

Ik kan op de module ook bij geen enkele optie, omdat installatie mode een pascode heeft ( 0000 geprobeerd)
Het installatiebedrijf is ook al 1,5 week niet bereikbaar (deze mensen reageren sowieso al enorm slecht)

Ik weet dus niet wat ik kan doen om te controleren of ik kan koelen, en hoe ik dat dan doe, ik heb de instel temp op 19 gezet, maar heb dus geen idee of dit dan wel iets doet.

Zijn er opties waar ik kan kijken? ( ik zie dus geen koel optie in de wand module bijvoorbeeld)
volgens mij kunnen de EH(=heat)ST binnenunits niet koelen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:02
Sven1234 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:25:
[...] Maar als ik hem op 18 had laten staan (zoals alle buren hier in de nieuwbouwwijk doen), dan had ik net zoals de buren een enorm pendel feest gehad. De meeste interesseert het helemaal niks en een buurman gaat richting de 100.000 starts na iets meer dan 5 jaar.
Ik vind dit toch altijd zo zonde, dat mensen er zo weinig om geven. Warmtepompen zijn een duurzame en goedkope oplossing alleen doordat de boel vaak niet goed wordt geïnstalleerd of ingesteld en mensen er ook echt niks om geven verlies je gewoon zoveel potentieel rendement. Waardoor warmtepompen ook weer een slechtere c.q. ‘het is te duur’ naam krijgen.

• xoror
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:13:
[...]

Zo simpel is het misschien niet; ik heb iets dergelijks mee gemaakt bij de oplevering van mijn PV. Daarvan wilde ik ook de code hebben van de SMA omvormer; dat wilden ze niet geven, op straffe van verlies van service en garantie, want ik '' zou hem wel naar de knoppen kunnen helpen". Uiteindelijk maar zo gelaten, want je kunt wel gelijk hèbben, maar krijgen is wat anders.

Hoewel, bij een wp is deze code wel belangrijker dan bij PV.
Ik heb gewoon installer account gevraagd en gekregen hoor bij de PV. Ik bedoel het zijn toch jouw spullen. Wat ga je doen als je installateur ermee stopt of failliet gaat?

@Djvdb Via die link kan je zien dat je het kan 'upgraden' met wat voorzieningen. Maar officieel is het idd niet mogelijk.

• pastafan
Ik ben nieuw in wp land, en lees sinds een week mee in dit forum. Het is een hele kluif om vanaf het begin dit forum door te spitten (899 pagina's) :)

Ik zie in dit forum diverse termen voorbij komen die mij niets zeggen:
  • Flow
  • Tr
  • Ta
  • dauwpunt
  • cop
  • ...
Mijn vragen:
  1. Is het een idee om een verklarende woordenlijst op te stellen met een definitie van veelgebruikte / belangrijke termen?
  2. Of, is er al een site waar de essentiele termen staan uitgelegd?

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Alvast de makkelijke versie:

Flow: Liter water per minuut die rondgepompt wordt

Ta: aanvoer temperatuur

Tr: retour temperatuur nadat deze door de afgifte is gegaan (vloerverwarming, radiatoren)

Dauwpunt: de temperatuur wanneer er dauw optreedt bij koelen met de warmtepomp (dan word het erg nat binnen)

COP: efficientie van de warmtepomp. Een COP van 4 betekend dat voor elke 1kW die erin gestopt word, er 4kW als warmte wordt afgegeven.

...: puntjes :+

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

pastafan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:27:
Ik ben nieuw in wp land, en lees sinds een week mee in dit forum. Het is een hele kluif om vanaf het begin dit forum door te spitten (899 pagina's) :)

• Flow
  • Tr
  • Ta
  • dauwpunt
  • cop
  • ...
Mijn vragen:
  1. Is het een idee om een verklarende woordenlijst op te stellen met een definitie van veelgebruikte / belangrijke termen?
Tja het is in het begin wel even inlezen inderdaad, om alles goed te kunnen begrijpen. Een begrippenlijst is misschien wel handig, maar niet Mitsubishi-specifiek. In het algemene lucht-water warmtepomp topic staat er al een begrippenlijst, je kunt evt. met de topic starter contact opnemen om nog wat toe te voegen. Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

• Djvdb
pastafan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:27:

• Flow
  • Tr
  • Ta
  • dauwpunt
  • cop
  • ...
Mijn vragen:
Google?

[ Voor 21% gewijzigd door Djvdb op 26-05-2026 13:29 ]

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Vandaag voor het eerst koelen (afsluiting voor de bovenverdieping er eindelijk ingekregen tegen condens op radiatoren). Nu heb ik gewoon de thermostaat op 20c gezet en modus op "Cool target temperature". Zo'n 3000+ watt aan gebruik, maar mijn temps zijn denk ik nogal laag.

Feed: 5.5c return: 8.5c, ik denk dat het straks flinke condens wordt op de vloerverwarming? Let even niet op het staartje van de grafiek, drukte iets in op HA en kreeg toen een andere modus, oeps :+.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioSxnTLIpsOsMuMNkf0wa4W72G8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3NHAQbNov4smFjGYB2FYpHF.png?f=fotoalbum_large
Iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen en me wellicht een richting kan geven voor het minimale feed in temp?

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Kecin

Ik heb hetzelfde eens uitgehaald en kon de hele vloer door het huis droogmaken. Bovendien was de pvc op de bg gaan bobbelen. Door hoog/laag/hoog temps.

Reken de condenstemp uit met de huidige weersomstandigheden en zet de Ta een halve graden daarboven.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• xoror
  • Niet online
@Kecin Zo te zien draai je mijn software.
Op cool flow temp zetten, met fixed waarde iets van 16, 17, 18 afhankelijk van wat je dauw temp is.
Anders de auto adaptive geebruiken en min cool flow temp instellen op iets van 17 om mee te beginnen.

Ik zie dat je Ta=11 en Tr=13 nu hebt, dat is veel te laag. dauw temp bij mij is vandaag rond 13c.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

xoror schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:00:
@Kecin Zo te zien draai je mijn software.
Op cool flow temp zetten, met fixed waarde iets van 16, 17, 18 afhankelijk van wat je dauw temp is.
Anders de auto adaptive geebruiken en min cool flow temp instellen op iets van 17 om mee te beginnen.

Ik zie dat je Ta=11 en Tr=13 nu hebt, dat is veel te laag. dauw temp bij mij is vandaag rond 13c.
Oeps, ik heb hem nu op Cool Flow Temp gezet, ik weet echter niet waar ik die fixed waarde in kan stellen, het thermostaatje links op het screenshot reageert niet. AA vindt ik nog een beetje link, wil toch zelf een beetje kunnen sturen, ondanks alle goede ervaringen die ik heb gelezen, eens iets voor later :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QILOSb4w1fFiJ3SKaBk4-xzADBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DwucjG76JZJai98Z1OKxtkLj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Kecin op 26-05-2026 17:07 ]

• xoror
  • Niet online
"AA vindt ik nog een beetje link, wil toch zelf een beetje kunnen sturen, ondanks alle goede ervaringen die ik heb gelezen, eens iets voor later :)"

Vervolgens stel je mitsu AA in, die vrolijk Ta=11c doet... 8)7

Die van mij kan je tenminste nog begrenzen. Je stelt de flow in op de flow climate. Je hebt er een voor z1 en z2 (indien je 2 zones draait).

Mijn koel data voor vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zy_HIv1YmPW3VoCy-dewIakbZ_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OIXZsbVIMYbVM6axkd5XZ7Vs.png?f=fotoalbum_large
Vandaag is het erg aangenaam binnen i.t.t. buiten. Hij drukt de temp goed rond de 23.5c. Maar het voelt wel veel frisser aan. Voor groot deel van de dag Ta=15c, delta T rond 5c, flow=21 L/m.

[ Voor 43% gewijzigd door xoror op 26-05-2026 17:13 ]

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

xoror schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:08:
"AA vindt ik nog een beetje link, wil toch zelf een beetje kunnen sturen, ondanks alle goede ervaringen die ik heb gelezen, eens iets voor later :)"

Vervolgens stel je mitsu AA in, die vrolijk Ta=11c doet... 8)7

Die van mij kan je tenminste nog begrenzen. Je stelt de flow in op de flow climate. Je hebt er een voor z1 en z2 (indien je 2 zones draait).

Mijn koel data voor vandaag:
[Afbeelding]
Vandaag is het erg aangenaam binnen i.t.t. buiten. Hij drukt de temp goed rond de 23.5c. Maar het voelt wel veel frisser aan. Voor groot deel van de dag Ta=15c, delta T rond 5c, flow=21 L/m.
Haha ja, klopt helemaal. Ik zou er even tijd voor vrij moeten maken. Ik heb hem weer op verwarmen gezet zolang ik niet weet wat ik doe. Weet jij waar ik de waarde fixed kan instellen (vast wel), ik zie niet waar (1zone). Of draai ik soms een oude versie haha. Je hebt destijds bij mij het ingesteld op afstand via Google remote. Heb toen nog een kleinigheid gedoneerd. Mocht je dat weer kunnen/willen ofzo laat het me aub weten :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiCp9tt7gyyJgDzALicls3MkPjw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QNUq0vI3Ndg3l7G1nwaCo1VC.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fma1otRqAEVwyMjxmUrpHBOMoOg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VDasFJWZgHjO7N2mR9R7b5h8.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06Wwl5gJ_UYqpvUomtYxQhdzqkQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SEnpFEmyRgtK594hebNCYM13.png?f=user_large

Kecin schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:25:
[...]

Haha ja, klopt helemaal. Ik zou er even tijd voor vrij moeten maken. Ik heb hem weer op verwarmen gezet zolang ik niet weet wat ik doe. Weet jij waar ik de waarde fixed kan instellen (vast wel), ik zie niet waar (1zone). Of draai ik soms een oude versie haha. Je hebt destijds bij mij het ingesteld op afstand via Google remote. Heb toen nog een kleinigheid gedoneerd. Mocht je dat weer kunnen/willen ofzo laat het me aub weten :).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je moet eerst even goed inlezen in koelen, minimaal vermogen kwijt kunnen, wat is het dauwpunt/condensatiepunt, risico's daarbij. Het liefst bereken je het dauwpunt op meerdere locaties in huis met de temperatuur en relatieve luchtvochtigheid.

Als je dat allemaal begrijpt en het dauwpunt berekent, dan weet je hoe je veilig kunt koelen. Zie de 2 opties die @xoror hierboven noemt. De operating mode 'cool flow temperature' is eigenlijk 'vaste Ta' maar dan voor koelen. Die stel je bijv. in op 17 graden. Ik zou deze persoonlijk altijd 1.0 a 1.5 graden boven het dauwpunt instellen. Het alternatief is auto adaptive koelen, waarbij je de minimale flow temp ook weer boven het dauwpunt instelt.

Doe vooral geen wilde dingen zonder enige kennis. Koelen is bij onjuist gebruik riskant, zie de posts hierboven.

• xoror
  • Niet online
@Kecin Ik kan me dat niet zo herinneren, wellicht heb je de verkeerde persoon voor je. Over het koelen, wat @SebastiaanPs zegt. Je kan vrij veilig 18c koelen. Je moet lucht vochtigheidmeters in je huis plaatsen om te bekijken wat de dauw temp gaat zijn. Dan kan je onder 18c koelen. Nu moet je dat als soort veiligheid aanhouden.

• Technician-
  • Nu online
DaWizza schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:40:
@Kecin

Ik heb hetzelfde eens uitgehaald en kon de hele vloer door het huis droogmaken. Bovendien was de pvc op de bg gaan bobbelen. Door hoog/laag/hoog temps.

Reken de condenstemp uit met de huidige weersomstandigheden en zet de Ta een halve graden daarboven.
Kijk daarom bouwen sommige aannemers dus de koeloptie uit.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

xoror schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:09:
@Kecin Ik kan me dat niet zo herinneren, wellicht heb je de verkeerde persoon voor je. Over het koelen, wat @SebastiaanPs zegt. Je kan vrij veilig 18c koelen. Je moet lucht vochtigheidmeters in je huis plaatsen om te bekijken wat de dauw temp gaat zijn. Dan kan je onder 18c koelen. Nu moet je dat als soort veiligheid aanhouden.
Hmm, ik ben in de war met de verkoper van de esp denk ik dan? Maar maakt ook niet uit. Ik zou 18c prima kunnen aanhouden denk ik. Heb nog een setje Sonoffs onderweg, heb toevallig in alle ruimtes op de bovenverdieping metingen nu. Heb er een paar van de woonkamer enzo, maar slechts op 3 plekken. Heb er wel 13 vloerverwarminglussen inzitten dus moet wel even goed gaan meten. De ruimte is nogal groot.

Dank allen voor de waarschuwingen en goede adviezen!

• Sven1234
_dizzy_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:33:
Dag allen,

Mitsubishi SUZ-SWM40VA

Je hebt een EHST20D-VM2D, en de H zegt dat die officieel alleen voor heating is. Je mist dus een lekbak in de binnenunit voor eventueel condens en standaard zie je de optie voor koelen niet in het menu. Via het omzetten van een dipswitch komt koelen beschikbaar en werkt het gewoon (zoek even dit forum en je (installatie) handleiding door op de termen dipswitch en koelen). Omdat je geen lekbak hebt zou ik niet onder het dauwpunt koelen (ook niet handig als je vloerverwarming hebt). Zorg wel dat je je goed inleest in koelen, minimaal vermogen, pendelen en dauwpunt (zoek even op die termen en lees de afgelopen dagen terug).

Het wachtwoord is te resetten, zie de service handleiding van je binnenunit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_a-4jkg7Pt5QrWkS4odtaWKAfBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8VaOaZbP2Yy56PZsIQoOJIc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ph24G9EqQ91BpVFxmJJflXviYCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pro0CtxQieWnYlT77Uppp5w.jpg?f=fotoalbum_large

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:11
Ik had vandaag iets geks.

Ik zag vanmiddag dat het WP icoontje uit was wat gek is want hij zou sww of moeten koelen. Stond wel play icoontje bij sww maar niets.

Forceer sww, niets

Complete systeem reboot niets

Bij de binnenunit had ik het idee dat ik een geluid (brom?) hoorde die ik normaal niet hoor.

Systeem 2 uur laten rusten en toen ik toen opnieuw keek stond die wel aan.

Enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lgm0Pd3vIMlcd3lRI0NpC82cSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNoh7wbZC9IZCwZ2evGXHMEY.jpg?f=fotoalbum_large

CISSP! Drop your encryption keys!

• xoror
  • Niet online
Vanwege het weer zijn er best veel vragen over het koelen. Ik heb algemene tips en scripts/automations gepost op: https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/discussions/356

Ga je voor het eerst koelen, dan is het misschien een goed idee om het goed door te nemen

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:34
Net op dit forum terechtgekomen.

Nu was ik me aan het inlezen over hoe-van-t-gas-af: rijtjeshuis, 1975, goed geïsoleerd.

Ik kwam de Pumy tegen, icm een ecodan voor warmwater + bv. Vloerverwarming, en een PAC verdeelunit voor enkele binnenunits.

Iemand hiermee bekend?

• Djvdb
GMJansen schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 03:08:
Net op dit forum terechtgekomen.

Nu was ik me aan het inlezen over hoe-van-t-gas-af: rijtjeshuis, 1975, goed geïsoleerd.

Ik kwam de Pumy tegen, icm een ecodan voor warmwater + bv. Vloerverwarming, en een PAC verdeelunit voor enkele binnenunits.

Iemand hiermee bekend?
Niet mee bekend maar heb je echt zoveel vermogen nodig? Ik denk overigens dat een ecodan icm fancoils op de verdieping goedkoper is.

Maar eigenlijk veel meer info nodig om iets zinnigs te kunnen zeggen. Zie ook het ik wil een warmtepomp topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Djvdb op 28-05-2026 08:42 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik ben even het spoor bijster met AA en vraag me af of ik nu iets fout doe of dat er iets niet goed gaat in de ESP of dat ik een setting verkeerd heb?

Ik ben overgestapt van 'Cool target temperature' naar 'Cool flow temperature' samen met het enablen van auto-adaptive.
Sindsdien gaat het koelen echt vele malen beter, deze wp kan echt voor lange periode koelen zonder te pendelen.
Wat er echter nu voor de 2e keer op rij gebeurt is het volgende:
Operation mode was space cooling van 13:23 tot 19:06
Omdat de wp vond dat space cooling niet meer nodig was/kon heeft een HA automation switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_1_prohibit_cooling op ON gezet om 19:06
Om 19:49 besluit het systeem dat het buffervat bijgewarmd moet worden en start een heating water sessie. Deze heeft uiteindelijk gelopen van 19:46 tot 20:57
Vervolgens is sensor.ecodan_heatpump_zone_1_setpoint_value om 20:25 op 59 graden gezet (als je goed kijkt naar de grafiek schommelt dit een klein beetje tot hij uiteindelijk op 59 graden blijft staan).

Exact ditzelfde was de nacht ervoor ook gebeurd:
mode staat op off
van 00:24 tot 01:41 heating water
vanaf 01:05 schiet de flow set-point naar 59 graden om daar vervolgens op te blijven hangen

Wat mij wel opvalt is dat sinds het aanzetten van AA (of wijzigen van operating mode) het omhoog schieten van de flow setpoint is begonnen, maar het blijven plakken op die temperatuur is iets van de laatste 2 runs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPJIREjZaLolZGTWD_MfWqPL0lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvvbNw3MoAJwsz3TCuhQSG87.jpg?f=fotoalbum_large

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Djvdb
Koffie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:05:
Ik ben even het spoor bijster met AA en vraag me af of ik nu iets fout doe of dat er iets niet goed gaat in de ESP of dat ik een setting verkeerd heb?

Ik ben overgestapt van 'Cool target temperature' naar 'Cool flow temperature' samen met het enablen van auto-adaptive.
Sindsdien gaat het koelen echt vele malen beter, deze wp kan echt voor lange periode koelen zonder te pendelen.
Wat er echter nu voor de 2e keer op rij gebeurt is het volgende:
Operation mode was space cooling van 13:23 tot 19:06
Omdat de wp vond dat space cooling niet meer nodig was/kon heeft een HA automation switch.ecodan_heatpump_server_control_zone_1_prohibit_cooling op ON gezet om 19:06
Om 19:49 besluit het systeem dat het buffervat bijgewarmd moet worden en start een heating water sessie. Deze heeft uiteindelijk gelopen van 19:46 tot 20:57
Vervolgens is sensor.ecodan_heatpump_zone_1_setpoint_value om 20:25 op 59 graden gezet (als je goed kijkt naar de grafiek schommelt dit een klein beetje tot hij uiteindelijk op 59 graden blijft staan).

Exact ditzelfde was de nacht ervoor ook gebeurd:
mode staat op off
van 00:24 tot 01:41 heating water
vanaf 01:05 schiet de flow set-point naar 59 graden om daar vervolgens op te blijven hangen

Wat mij wel opvalt is dat sinds het aanzetten van AA (of wijzigen van operating mode) het omhoog schieten van de flow setpoint is begonnen, maar het blijven plakken op die temperatuur is iets van de laatste 2 runs

[Afbeelding]
Denk dat je dit even in het topic van @xoror moet posten.

• xoror
  • Niet online
@Koffie zie https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/discussions/356 het stukje over de short cycle lockout. Maar vragen over mijn software in mijn topic aub.
Het omhoog 'schieten' van de temp is een feature om een compressor stop te voorkomen bij het switchen van dhw -> verwarmen. Bij het koelen zat er een foutje in, dat is per pre-release https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-hp/releases/tag/2026-05-27.01 opgelost. Even updaten.

Overigens als je AA draait, dan corrigeert het vanzelf weer als er weer demand is.

• laurens0619
laurens0619 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:25:
Ik had vandaag iets geks.

Ik zag vanmiddag dat het WP icoontje uit was wat gek is want hij zou sww of moeten koelen. Stond wel play icoontje bij sww maar niets.

Forceer sww, niets

Complete systeem reboot niets

Bij de binnenunit had ik het idee dat ik een geluid (brom?) hoorde die ik normaal niet hoor.

Systeem 2 uur laten rusten en toen ik toen opnieuw keek stond die wel aan.

Enig idee?

[Afbeelding]
Sorry voor de kick maar iemand enig idee?

Ik heb hem nu aan melpump geknoopt voor een wat simplistische weergave op de data. Daar zie ik dat ding ook continue slapen.
Net zoals nu: Hij hoort nu SWW, ik hoor gebrom uit de binnenunit maar ik zie hem ook niets doen. Flow meters staan ook op 0, ook de groep die ik handmatig kan bedienen en los van thermostaat werkt (ik dacht dat die altijd draaien maar weet het niet meer zeker).

Ik heb melpump vanochtend pas gekoppeld dus data ervoor is niet betrouwbaar qua hz.

Als ik in mn schermpje kijk zie ik ook continu dat de Ta en Tr hetzelfde zijn (niets doen dus?) en die soms 10 minuten even een Ta van 17 heeft gehad met Tr van 20 en daarna weer terug naar hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnj29F8kdxtzV7c8MAInT4cluCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YNecS4nUspyoZFbGf5XM4rkW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhrJ4OBpDZwz_ASsH2TsAwRhcRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXmnepxMWtTnmCgX8cp2UpAV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 28-05-2026 13:22 ]

• xoror
  • Niet online
@laurens0619 Geeft de unit geen foutcodes? Ik zie 2x compressor aangaan, dus dat is wel apart. SWW moet altijd wel draaien. Als je power cycled, start de sww dan wel?

De data is wat beperkt vrees ik, heb je uitgebreidere logging ? Staat je booster element uit voor dhw ?

laurens0619 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:20:
[...]

Sorry voor de kick maar iemand enig idee?

Ik heb hem nu aan melpump geknoopt voor een wat simplistische weergave op de data. Daar zie ik dat ding ook continue slapen.
Net zoals nu: Hij hoort nu SWW, ik hoor gebrom uit de binnenunit maar ik zie hem ook niets doen. Flow meters staan ook op 0, ook de groep die ik handmatig kan bedienen en los van thermostaat werkt (ik dacht dat die altijd draaien maar weet het niet meer zeker).

Ik heb melpump vanochtend pas gekoppeld dus data ervoor is niet betrouwbaar qua hz.

Als ik in mn schermpje kijk zie ik ook continu dat de Ta en Tr hetzelfde zijn (niets doen dus?) en die soms 10 minuten even een Ta van 17 heeft gehad met Tr van 20 en daarna weer terug naar hetzelfde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Circulatiepomp vast/defect? Check even de service manual van je binnenunit hoe je dat test. SWW starten en geen flow? Verwarming starten en ook geen flow?

• laurens0619
@SebastiaanPs @xoror

dank voor het meedenken!

Na een reboot en force sww gebeurt er ook niets. Zal kijken hoe dat zit met die recirculatiepomp.
Was vandaag vanaf de middag weg en waar 14:00 mijn boiler nog niet op temp was (normaal is dat tussen 12:00 en 13:00 wel klaar) is die nu om 22:00 wel opgewarmd.

Er stond sowieso iets fout in melpump waardoor de foute data getoond werd. Dat heb ik gefixt en nu zie ik weer Ta en Tr waardes in het rapport die bij de SWW logisch lijken.

Het blijft alleen gek dat die die SWW pas ergens in de late middag is gaan doen.

Het koelen lijkt iig compleet mislukt, dat is hem vandaag niet een keer gelukt.
Hier een url met wat gedetaileerde informatie: https://melpump.com/public-report/view/019e704d-bac6-7f7a-98c8-03b8a90dd5d2

Ik heb voor nu het koelen uitgezet, kijken of die zich anders gaat gedragen

Pagina: 1 ... 225 226 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero