SebastiaanPs schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:46:
[...]
Heb je dakisolatie? En vloerisolatie?
Wat was je eerdere gasverbruik per jaar en hoe stookte je toen, zelfde temp in huis als nu?
Qua verdeler vvw, lees je hier even in:
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
- Stap 1 is nu de vvw verdeler zo instellen dat er zo min mogelijk menging plaatsvindt. Dus de Ta die de vvw slangen in gaat moet zo dicht mogelijk bij je Ta vanuit je binnenunit liggen. Hoe is dat verschil nu? Kan je aflezen in Melpump en op je verdeler.
- Stap 2 is overwegen verdeler ombouwen naar pomploos of vervangen voor een pomploze. Het kan dan wel zijn dat kamers met slechte afgifte (bijv. alleen radiatoren die niet erg groot zijn) niet meer heel warm worden. Maar je COP zal dramatisch omhoog gaan.
Ja dak isolatie van 11 jaar geleden. Andere tijd en prijzen, maar kan me nog herinneren dat we hier op hebben beknibbeld destijds (in oorspronkelijke offerte van ombouw opslag -> slaapkamer stond dikkere isolatie). Tja achteraf zou ik andere keuzes hebben gemaakt. We hebben geen vloer isolatie.
Gasverbruik etc goed bijgehouden (excel) over de jaren heen. Simpel gezegd:
2021: 2909 m3 -> 2834 gewogen graaddagen (dus 1.03 m3 gas per gewogen graaddag)
2022: 2204 m3 -> 2452 gewogen graaddagen (dus 0.90 m3 gas per gewogen graaddag)
2023: 1546 m3 -> 2471 gewogen graaddagen (dus 0.63 m3 gas per gewogen graaddag)
2024: 1377 m3 -> 2502 gewogen graaddagen (dus 0.55 m3 gas per gewogen graaddag)
Nee stookte lagere wens temperatuur (woonkamer). Is nu 20 graden, was laatste 2 jaar 19 graden. Ik had nachtverlaging van 20:00 - 07:00. Weet niet meer precies welke drop in temperatuur. Probeer nu ook met warmtepomp comfort te verhogen in huis. Dus ik kan verbruik in die zin ook niet 1:1 vergelijken...
Opbouwen/vervangen verdeler heb ik eerder ook gelezen en met installateur besproken (die aangaf: "kan later altijd nog")
WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊