Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
TSE schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:16:
[...]

Ah top, jammer dat de images er niet meer zijn. Ik ga het eens bekijken. 👍
De belangrijkste Afbeelding werkt nog ;)
mm1987 schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:40:
Hallo Mede Tweakers,

Ik heb een SUZ-SWM80VA warmptepomp staan en vraag me af of dit gedrag onder pendelen valt of dat dit normaal gedrag is:

[Afbeelding]

Soms loopt hij ook wel eens 3 of 4 uur aan 1 stuk maar vaak vertoond mijn Ecodan dit gedrag.

[Afbeelding]

Ik heb 80% vloerverwarming en 20% radiatoren weke niet voor lage temperatuur zijn maar de traditionele. Daarnaast is er een 60 liter buffervat gemonteerd tijdens de installatie.
Dat noemen ze defrosts ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• mm1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:59
Grolsch schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:52:
[...]

De belangrijkste Afbeelding werkt nog ;)

[...]

Dat noemen ze defrosts ;)
Oke maar hij deed dit ook begin Oktober toen het nog warmer was of speelt dit geen rol ?

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:56
ik begrijp je vraag niet RR = ruimteregling, maar mijnes? :-)

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
sinterklaas1975 schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:55:
[...]

ik begrijp je vraag niet RR = ruimteregling, maar mijnes? :-)
Okay Ruimte regeling dus, anders had je wel begrepen.
- Je compressor gaat vrij hard omhoog
- aanvoer van rond 40c, retour rond 35. Heb je alleen radiatoren oid?
- wat is je flow rate?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:21
Hier draait de WP de afgelopen 2 dagen ook best aardig dankzij de AA-regeling van @xoror . Mooi stukje techniek moet ik zeggen, wat zeker in mijn geval met 2 zones goed werkt. Als in zone 1 (boven) de slaapkamers warm genoeg zijn staat daar enkel nog de badkamer open. In de standaard regeling gebruikte ik de ruimteregeling voor zone 2 en WAR voor zone 1. Met alleen de badkamer kwam de Ta dan al snel boven de doeltemperatuur, waardoor zone 1 steeds aan en uit ging. Met de AA-regeling gaat het setpoint dan mee omhoog wat het afslaan voorkomt. Hierdoor draait het geheel nu een stuk stabieler.

De warmtepomp houdt de boel beneden nu keurig tussen de 20 en 20,5 graad met verwarmen tussen 9 en 23u. Ook het aantal defrosts valt me reuze mee gezien de omstandigheden de afgelopen 2 dagen. COP van iets boven de 4 is volgens mij ook niet onaardig.

Ik denk dat het met 1 zone nog een stuk beter zou kunnen draaien, maar vooralsnog voldoet dit zeker.

Overigens interessant om te zien hoe de SWW run van gister tot veel minder stabiele runs in de middag leidde. Vanmiddag was zonder SWW run een stuk mooier. Ik vraag me af of het zinvol is om SWW dan 's nachts te doen, ondanks dat het dan meer vermogen kost doordat het kouder is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EKJJwx11OfLbLLU39PXARIwDE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Q2WWAoB09QpESqIO6WAuMWH.png?f=fotoalbum_large

• sinterklaas1975
xoror schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:59:
[...]

Okay Ruimte regeling dus, anders had je wel begrepen.
- Je compressor gaat vrij hard omhoog
- aanvoer van rond 40c, retour rond 35. Heb je alleen radiatoren oid?
- wat is je flow rate?
- Ik heb wat vloerverwarming (zo'n 60 m2 verdeeld over 2 ruimtes, keuken en badkamer), voor de rest vooral Jaga strada's en een paar Tempos.
- Flow is 22l/min op stand 5 (heb hier ook wat met gespeeld de laatste weken om deltaT omhoog te krijgen - was eerst heel laag)).
- Vloerverwarming is door vorige eigenaren gelegd, dus weet niet hoe hij precies is gelegd. Wel is de verdeler ene die koud water bijvoegd - heb deze nu op stand 8 (vd 9) gezet om zo weinig mogelijk/geen koud water bij te mengen. Pomp stand van de verdeler (ja die zit er op) is stand 2 (vd 3)

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

• xoror
  • Niet online
@sinterklaas1975 Voor vloer verwarming is je Ta toch veel te hoog ? oh crap mengverdelers in het spel.
Maar dan nog, verwarm je ook boven of alleen beneden ?

Ik gebruik geen mitsu RR, dus ik kan je niet helpen met de params. Maar misschien andere gebruikers hier wel. Alleen is die mengverdeler wel naar voor je COP.

[ Voor 33% gewijzigd door xoror op 23-11-2025 22:09 ]

• sinterklaas1975
xoror schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:06:
@sinterklaas1975 Voor vloer verwarming is je Ta toch veel te hoog ? oh crap mengverdelers in het spel.
Maar dan nog, verwarm je ook boven of alleen beneden ?
Ja klopt - maar is oud huis 1932. Is in de loop der jaren wel aangepakt qua isolatie (EPS spouwmuur isolatie, HR++ glas). Ta is inderdaad hoog, maar huis lijkt het (nu) nodig te hebben.

Ik verwarm nu hele huis en heb radiatoren flink openstaan waar er radiatoren hangen om vermogen kwijt te kunnen.

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:55
@sinterklaas1975

Welke temperaturen gaan er daadwerkelijk je vloer in en uit? Wat is de diameter van de cv leidingen naar de verdeler? Meng verdelers zijn altijd tricky met warmtepompen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dsbwouter op 24-11-2025 07:06 ]

• Dsbwouter
@TSE

Zou wel oppassen met die fake sensoren met verwarmen. Je vergroot de delta t tussen buiten temp en de liquid temp. Dit zou er dus voor kunnen zorgen dan een defrost veel eerder komt dan hoort. Denk niet dat je daar blij van gaat worden..

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:03
sinterklaas1975 schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:10:
[...]

Ja klopt - maar is oud huis 1932. Is in de loop der jaren wel aangepakt qua isolatie (EPS spouwmuur isolatie, HR++ glas). Ta is inderdaad hoog, maar huis lijkt het (nu) nodig te hebben.

Ik verwarm nu hele huis en heb radiatoren flink openstaan waar er radiatoren hangen om vermogen kwijt te kunnen.
Zou juist meer dichtzetten want hij komt vermogen te kort of draait iig continu 100% vermogen.
En de vloerverdeler vervangen. Je flow stijgt dan ook. Houdt dan rekening met nog 35C maximaal dus je radiatoren werken minder goed.
Maar je COP stijgt flink

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:05
JTfoto schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:09:
Mogelijk dat jullie mij kunnen helpen, ik kom er niet zo goed uit. Ik gebruik een SUZ-SWM40VA en sinds het kouder begint te worden wil mijn systeem niet heel lekker werken. Mijn verwarmingconfiguratie bestaat uit het volgende (met een afsplitsing voor verwarming aan de voorkant van het huis en achterkant):

Beneden = 50m2 vloerverwarming verdeeld over 5 lussen (10cm hoh gelegd), deze loopt over het "achterkant" circuit. Aan de voorkant, in de hal, een kleine radiator 40x60cm. Deze loopt over het "voorkant" circuit.

Verdieping 1 = 2 stuks radiator 60x100, "achterkant" circuit, 1 stuks radiator 60x100, "voorkant" circuit.

Verdieping 2 = 2 stuks radiator 60x100, "voorkant" circuit.

Momenteel heb ik alle verwarmingen uitstaan, alleen de vloerverwarming aan. Bijgevoegd de grafiek van de warmtepomp. Hij is ontzettend aan het fluctueren met de compressor. Pomp staat netjes op stand 4, dus rond de 10-13 liter/min. Flow in de vloerverwarming is ook prima (rond de 2l/min per lus). Hebben jullie enig idee wat dit gedrag kan veroorzaken? Ik ben zelf van mening dat de warmtepomp veel efficiënter kan werken als deze niet zo fluctueert zoals nu. Ik heb een goed geïsoleerde jaren 90 woning en zou eigenlijk verwachten dat mijn aanvoer rond de 30-32 graden zou moeten zitten bij dit weer.

[Afbeelding]
Dat zijn defrosts en daar kan je niks aan doen. Als je de berichten van de afgelopen dagen leest dan zie je dat iedereen die heeft. Dit komt voor tussen de circa 1 en 5°C in combinatie met hoge luchtvochtigheid.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

mm1987 schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:55:
[...]

Oke maar hij deed dit ook begin Oktober toen het nog warmer was of speelt dit geen rol ?
Het zou pendelen kunnen zijn, dit kun je nagaan door de TA te verhogen. Als dit gedrag dan weg is dan is het pendelen.

Ik weet niet wat je allemaal kunt zien, maar pendelen door te weinig afgifte kun je ook herkennen doordat TA +1,5 graad boven setpoint komt. Als de WP dan niet terug moduleert kan hij niet verder terug moduleren en is het pendelen.

• sinterklaas1975
Dsbwouter schreef op maandag 24 november 2025 @ 07:06:
@sinterklaas1975

Welke temperaturen gaan er daadwerkelijk je vloer in en uit? Wat is de diameter van de cv leidingen naar de verdeler? Meng verdelers zijn altijd tricky met warmtepompen.
Ik zal vanavond nog eens opnieuw meten met een infrarood meter en diameter van leidingwerk meten

• sinterklaas1975
Technician- schreef op maandag 24 november 2025 @ 07:27:
[...]

Zou juist meer dichtzetten want hij komt vermogen te kort of draait iig continu 100% vermogen.
En de vloerverdeler vervangen. Je flow stijgt dan ook. Houdt dan rekening met nog 35C maximaal dus je radiatoren werken minder goed.
Maar je COP stijgt flink
ok - zal vanavond wat radiatoren verder gaan dichtdraaien. Ik heb nu een flow van 22l/min - is dat niet al aan de bovenkant van de range voor deze WP? Ik zou dan natuurlijk de WP pompsnelheid kunnen reduceren.. Ik heb met opzet LTV radiatoren laten hangen om rekening to houden met lagere temperatuur

[ Voor 7% gewijzigd door sinterklaas1975 op 24-11-2025 09:03 ]

• Dsbwouter
@sinterklaas1975

Flow moet je juist niet verlagen, daar maak je het alleen maar erger mee.
Inderdaad wat @Dsbwouter zegt, flow zo hoog mogelijk laten.

Technician- schreef op maandag 24 november 2025 @ 07:27:
[...]

Maar je COP stijgt flink
Maar als het huis blijkbaar de warmte nodig heeft, kan je dan met het dichtzetten van de radiatorkranen nog steeds dezelfde warmteafgifte behouden?

• xoror
  • Niet online
@sinterklaas1975
Probeer eens vaste Ta 35, als dat nog warm blijft kan je verlagen. Ik zie dat hij even op 40 blijft en dan zakt. Beter proberen constant te houden.

*Mooie espresso appararen zijn de la marzocco

• sinterklaas1975
pascallj schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:25:
[...]

Maar als het huis blijkbaar de warmte nodig heeft, kan je dan met het dichtzetten van de radiatorkranen nog steeds dezelfde warmteafgifte behouden?
Ik vind het op de 1e en 2e verdieping eigenlijk te warm, dus vanuit dat perspectief vind ik 't niet erg. Inderdaad kijken wat dat doet met de warmteafgifte voor het hele huis

• sinterklaas1975
xoror schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:30:
@sinterklaas1975
Probeer eens vaste Ta 35, als dat nog warm blijft kan je verlagen. Ik zie dat hij even op 40 blijft en dan zakt. Beter proberen constant te houden.

*Mooie espresso appararen zijn de la marzocco
Heb ook een dag of 2 met vaste Ta gedraaid afgelopen week, was geen groot success. Wellicht was het geen mooi scenario door hoge luchtvochtigheid en toch wel verschillen in temp (van -5 tot +5).

PS Inderdaad... mooie & fijne apparaten die la Marzocco's, heb een Linea Mini thuis als mijn 'daily driver' :-)

• xoror
  • Niet online
@sinterklaas1975 Dan kan je boven een beetje knijpen op de verdeler? Maar ik zou de flow zo laten. En dan met Ta experimenteren waarmee je huis warm blijft.

Door hogere flow kan je iets lagere Ta hanteren. Voor een dag als vandaag moet Ta=35 wel lukken? Maar die mengverdeler blijft gewoon ruk. Ik weet niet of je die 'uit' kan zetten. Je heb boven LTV, dus zou prima 35c-40c moeten kunnen.

Je heb verder alleen melpump monitoring ? Heb je ook de hardware gekocht van melpump? Dan zou je iets meer kunnen zien

sinterklaas1975 schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:04:
[...]

- Ik heb wat vloerverwarming (zo'n 60 m2 verdeeld over 2 ruimtes, keuken en badkamer), voor de rest vooral Jaga strada's en een paar Tempos.
- Flow is 22l/min op stand 5 (heb hier ook wat met gespeeld de laatste weken om deltaT omhoog te krijgen - was eerst heel laag)).
- Vloerverwarming is door vorige eigenaren gelegd, dus weet niet hoe hij precies is gelegd. Wel is de verdeler ene die koud water bijvoegd - heb deze nu op stand 8 (vd 9) gezet om zo weinig mogelijk/geen koud water bij te mengen. Pomp stand van de verdeler (ja die zit er op) is stand 2 (vd 3)
Ha sinterklaas,
Misschien moet je eens een overzicht posten van jouw huis. We weten bj 1932, maar graag beschrijving:
  • isolatie, aantal m2, tussenwoning/vrijstaand/anders
  • een schema van je installatie (wel/geen buffervat, zo ja: parallel of in de retour?)
  • foto van je vloerverwarmingsverdeler
  • De afgifte (60 m2 vvw en verder radiatoren/convectoren) weten we al. Waar is de vvw en waar de radiatoren/convectoren? Zijn deze geboost met fans (denk het niet)? Waar wordt het voldoende warm en waar niet?
  • thermostaat: welk type, hysterese, gebruik je een schema?
  • eventuele zoneregeling: zo ja, hoeveel zones en hoeveel van je afgifte staat permanent open?
Wat ik tot nu toe zie:
  1. je Ta is met 41 gr rondom het vriespunt enorm hoog (zie hier) dus je afgifte moet beter, dan krijg je een lagere Ta, een hogere COP en lagere energiekosten. Denk ook dat je warmtepomp dan de defrostperiodes makkelijker doorkomt
  2. je warmtepomp lijkt wat krap gedimensioneerd voor jouw huis, want bij Tbuiten -1 a -2 gr draait hij op vrijwel maximaal vermogen (compressor 90-100 Hz, zelfde link hierboven)
  3. je hebt vvw met een mengende verdeler, daardoor punt 1

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• sinterklaas1975
xoror schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:45:
@sinterklaas1975 Dan kan je boven een beetje knijpen op de verdeler? Maar ik zou de flow zo laten. En dan met Ta experimenteren waarmee je huis warm blijft.

Door hogere flow kan je iets lagere Ta hanteren. Voor een dag als vandaag moet Ta=35 wel lukken? Maar die mengverdeler blijft gewoon ruk. Ik weet niet of je die 'uit' kan zetten. Je heb boven LTV, dus zou prima 35c-40c moeten kunnen.

Je heb verder alleen melpump monitoring ? Heb je ook de hardware gekocht van melpump? Dan zou je iets meer kunnen zien
Ok - zal ik vanavond doen. Ik zie dat systeem (auto adaption) nu Ta 35-36 aanhoudt bij Tbuiten van 4-5 graden. DeltaT is wel maar 2.5

Ik heb ook een kWh meter (HomeWizard) op de warmtepomp. Ik kan eea via HomeyPro uitlezen (combinatie van HomeWizard en Melcloud data). Dus niets op detailniveau als via ESP. Ik zag inderdaad dat er ook een wifi module van Melcloud bestaat - maar wilde Melcloud eens uit proberen en niet meteen locked in gaan zitten dus hun wifi module te gebruiken (en dus eigenlijk ook hun abbo ieder jaar moeten afnemen).

• xoror
  • Niet online
@sinterklaas1975 Ik weet niet wat melpump auto adaption doet, maar ik zou even naar dumb mode gaan
Vaste Ta flow. Je heb kans dat melpump het veroorzaakt (Het is namelijk niet zo eenvoudig om het goed te krijgen, ik kan het weten...). Blijft je huis verder op temp met Ta=35-36?

Melpump gebruikt dezelfde hardware die ik met @AUijtdehaag heb ontwikkeld. Je kan de hardware beter via hem halen. Verder ken ik de ontwikkelaar van de esp software waarmee melpump samen werkt. Daar zit een soort WAR curve in, maar die gebruik jij niet. Dus dan doet melpump iets 'slims' op basis van buiten temp. Maar misschien werkt dat dus niet voor jouw woning.

Ik zou zelf geen abbo afsluiten, je kan meer met de link in mijn signature.

xoror schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:59:
@sinterklaas1975 Ik weet niet wat melpump auto adaption doet, maar ik zou even naar dumb mode gaan
Vaste Ta flow. Je heb kans dat melpump het veroorzaakt (Het is namelijk niet zo eenvoudig om het goed te krijgen, ik kan het weten...). Blijft je huis verder op temp met Ta=35-36?

Melpump gebruikt dezelfde hardware die ik met @AUijtdehaag heb ontwikkeld. Je kan de hardware beter via hem halen. Verder ken ik de ontwikkelaar van de esp software waarmee melpump samen werkt. Daar zit een soort WAR curve in, maar die gebruik jij niet. Dus dan doet melpump iets 'slims' op basis van buiten temp. Maar misschien werkt dat dus niet voor jouw woning.

Ik zou zelf geen abbo afsluiten, je kan meer met de link in mijn signature.
Is Melpump niet gewoon alleen monitoring + basale instellingen? Lijkt mij dat die AA gewoon de standaard FTC AA is.

• sinterklaas1975
SebastiaanPs schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:45:
[...]

Ha sinterklaas,
Misschien moet je eens een overzicht posten van jouw huis. We weten bj 1932, maar graag beschrijving:
  • isolatie, aantal m2, tussenwoning/vrijstaand/anders
  • een schema van je installatie (wel/geen buffervat, zo ja: parallel of in de retour?)
  • foto van je vloerverwarmingsverdeler
  • De afgifte (60 m2 vvw en verder radiatoren/convectoren) weten we al. Waar is de vvw en waar de radiatoren/convectoren? Zijn deze geboost met fans (denk het niet)? Waar wordt het voldoende warm en waar niet?
  • thermostaat: welk type, hysterese, gebruik je een schema?
  • eventuele zoneregeling: zo ja, hoeveel zones en hoeveel van je afgifte staat permanent open?
Wat ik tot nu toe zie:
  1. je Ta is met 41 gr rondom het vriespunt enorm hoog (zie hier) dus je afgifte moet beter, dan krijg je een lagere Ta, een hogere COP en lagere energiekosten. Denk ook dat je warmtepomp dan de defrostperiodes makkelijker doorkomt
  2. je warmtepomp lijkt wat krap gedimensioneerd voor jouw huis, want bij Tbuiten -1 a -2 gr draait hij op vrijwel maximaal vermogen (compressor 90-100 Hz, zelfde link hierboven)
  3. je hebt vvw met een mengende verdeler, daardoor punt 1
  • EPS parels spouwmuur isolatie en HR++ glas. 2 onder 1 kap huis. 44 m2 is met VVW (keuken en badkamer), 73 m2 met Jaga Stradas (woonkamer en 2 slaapkamers) en zo'n 54 m2 aan andere slaapkamers (incl. zolder) met Jaga Tempos
  • een schema van je installatie (wel/geen buffervat, zo ja: parallel of in de retour?) Ik heb geen schema van installatie, maar heb geen buffervat
  • foto van je vloerverwarmingsverdeler. Foto van verdeler die ik nog op mijn telefoon heb staan, zal vanavond betere foto maken. De Robot Thermo Pro 35c heb ik ook eens een tijdje ertussenuit gehaald omdat deze anders de pomp van de verdeler niet aan liet slaan (onder de 35c) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ib6NplH18owN1Wk2pXYo6LNAJJI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d8dKxtFVbQ43OAkEgfTaEG5E.jpg?f=user_large
  • De afgifte (60 m2 vvw en verder radiatoren/convectoren) weten we al. Waar is de vvw en waar de radiatoren/convectoren? Zijn deze geboost met fans (denk het niet)? Waar wordt het voldoende warm en waar niet? Zie hier boven, zijn allemaal zonder fans. Qua warmte zit het wel goed
  • thermostaat: welk type, hysterese, gebruik je een schema? PAR-WT60 R-E, gebruik recentelijk Auto Adaption
  • eventuele zoneregeling: zo ja, hoeveel zones en hoeveel van je afgifte staat permanent open? 1 Zone,radiatoren op begane grond (woonkamer) staan helemaal open, radiatoren op 1e verdieping op stand 2-3 op 2e verdieping 2

• sinterklaas1975
pascallj schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:05:
[...]

Is Melpump niet gewoon alleen monitoring + basale instellingen? Lijkt mij dat die AA gewoon de standaard FTC AA is.
Klopt... wellicht mij niet goed uitgedrukt - je kan ook tussen verwarmingsmodi switchen via melpump

• mm1987
Grolsch schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:09:
[...]

Het zou pendelen kunnen zijn, dit kun je nagaan door de TA te verhogen. Als dit gedrag dan weg is dan is het pendelen.

Ik weet niet wat je allemaal kunt zien, maar pendelen door te weinig afgifte kun je ook herkennen doordat TA +1,5 graad boven setpoint komt. Als de WP dan niet terug moduleert kan hij niet verder terug moduleren en is het pendelen.
Ik had de TA dit weekend juist verlaagt om eens te kijken wat hij dan deed.
Bijgevoegd Aanvoer en Retour temp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WizYINxxql2LCWgkMYb_LU-D3uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VzsnN62S4v46aOjjLzorxOwg.png?f=fotoalbum_large
Maar wat is de gewenste aanvoertemperatuur :?

sinterklaas1975 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:09:
[...]
  • EPS parels spouwmuur isolatie en HR++ glas. 2 onder 1 kap huis. 44 m2 is met VVW (keuken en badkamer), 73 m2 met Jaga Stradas (woonkamer en 2 slaapkamers) en zo'n 54 m2 aan andere slaapkamers (incl. zolder) met Jaga Tempos
  • een schema van je installatie (wel/geen buffervat, zo ja: parallel of in de retour?) Ik heb geen schema van installatie, maar heb geen buffervat
  • foto van je vloerverwarmingsverdeler. Foto van verdeler die ik nog op mijn telefoon heb staan, zal vanavond betere foto maken. De Robot Thermo Pro 35c heb ik ook eens een tijdje ertussenuit gehaald omdat deze anders de pomp van de verdeler niet aan liet slaan (onder de 35c) [Afbeelding]
  • De afgifte (60 m2 vvw en verder radiatoren/convectoren) weten we al. Waar is de vvw en waar de radiatoren/convectoren? Zijn deze geboost met fans (denk het niet)? Waar wordt het voldoende warm en waar niet? Zie hier boven, zijn allemaal zonder fans. Qua warmte zit het wel goed
  • thermostaat: welk type, hysterese, gebruik je een schema? PAR-WT60 R-E, gebruik recentelijk Auto Adaption
  • eventuele zoneregeling: zo ja, hoeveel zones en hoeveel van je afgifte staat permanent open? 1 Zone,radiatoren op begane grond (woonkamer) staan helemaal open, radiatoren op 1e verdieping op stand 2-3 op 2e verdieping 2
Heb je dakisolatie? En vloerisolatie?
Wat was je eerdere gasverbruik per jaar en hoe stookte je toen, zelfde temp in huis als nu?

Qua verdeler vvw, lees je hier even in: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
- Stap 1 is nu de vvw verdeler zo instellen dat er zo min mogelijk menging plaatsvindt. Dus de Ta die de vvw slangen in gaat moet zo dicht mogelijk bij je Ta vanuit je binnenunit liggen. Hoe is dat verschil nu? Kan je aflezen in Melpump en op je verdeler.
- Stap 2 is overwegen verdeler ombouwen naar pomploos of vervangen voor een pomploze. Het kan dan wel zijn dat kamers met slechte afgifte (bijv. alleen radiatoren die niet erg groot zijn) niet meer heel warm worden. Maar je COP zal dramatisch omhoog gaan.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• sinterklaas1975
SebastiaanPs schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:46:
[...]

Heb je dakisolatie? En vloerisolatie?
Wat was je eerdere gasverbruik per jaar en hoe stookte je toen, zelfde temp in huis als nu?

Qua verdeler vvw, lees je hier even in: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
- Stap 1 is nu de vvw verdeler zo instellen dat er zo min mogelijk menging plaatsvindt. Dus de Ta die de vvw slangen in gaat moet zo dicht mogelijk bij je Ta vanuit je binnenunit liggen. Hoe is dat verschil nu? Kan je aflezen in Melpump en op je verdeler.
- Stap 2 is overwegen verdeler ombouwen naar pomploos of vervangen voor een pomploze. Het kan dan wel zijn dat kamers met slechte afgifte (bijv. alleen radiatoren die niet erg groot zijn) niet meer heel warm worden. Maar je COP zal dramatisch omhoog gaan.
Ja dak isolatie van 11 jaar geleden. Andere tijd en prijzen, maar kan me nog herinneren dat we hier op hebben beknibbeld destijds (in oorspronkelijke offerte van ombouw opslag -> slaapkamer stond dikkere isolatie). Tja achteraf zou ik andere keuzes hebben gemaakt. We hebben geen vloer isolatie.

Gasverbruik etc goed bijgehouden (excel) over de jaren heen. Simpel gezegd:

2021: 2909 m3 -> 2834 gewogen graaddagen (dus 1.03 m3 gas per gewogen graaddag)
2022: 2204 m3 -> 2452 gewogen graaddagen (dus 0.90 m3 gas per gewogen graaddag)
2023: 1546 m3 -> 2471 gewogen graaddagen (dus 0.63 m3 gas per gewogen graaddag)
2024: 1377 m3 -> 2502 gewogen graaddagen (dus 0.55 m3 gas per gewogen graaddag)

Nee stookte lagere wens temperatuur (woonkamer). Is nu 20 graden, was laatste 2 jaar 19 graden. Ik had nachtverlaging van 20:00 - 07:00. Weet niet meer precies welke drop in temperatuur. Probeer nu ook met warmtepomp comfort te verhogen in huis. Dus ik kan verbruik in die zin ook niet 1:1 vergelijken...

Opbouwen/vervangen verdeler heb ik eerder ook gelezen en met installateur besproken (die aangaf: "kan later altijd nog")

sinterklaas1975 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:05:
[...]

Ja dak isolatie van 11 jaar geleden. Andere tijd en prijzen, maar kan me nog herinneren dat we hier op hebben beknibbeld destijds (in oorspronkelijke offerte van ombouw opslag -> slaapkamer stond dikkere isolatie). Tja achteraf zou ik andere keuzes hebben gemaakt. We hebben geen vloer isolatie.

Gasverbruik etc goed bijgehouden (excel) over de jaren heen. Simpel gezegd:

2021: 2909 m3 -> 2834 gewogen graaddagen (dus 1.03 m3 gas per gewogen graaddag)
2022: 2204 m3 -> 2452 gewogen graaddagen (dus 0.90 m3 gas per gewogen graaddag)

Nee stookte lagere wens temperatuur (woonkamer). Is nu 20 graden, was laatste 2 jaar 19 graden. Ik had nachtverlaging van 20:00 - 07:00. Weet niet meer precies welke drop in temperatuur. Probeer nu ook met warmtepomp comfort te verhogen in huis. Dus ik kan verbruik in die zin ook niet 1:1 vergelijken...

Opbouwen/vervangen verdeler heb ik eerder ook gelezen en met installateur besproken (die aangaf: "kan later altijd nog")
OK nog even een paar vervolgvragen:
1. Geen vloerisolatie. Waar heb je vvw dan? Alleen boven? Welke ruimtes in huis hebben vvw, waar convectoren en waar radiatoren? Dat is relevant voor het evt. ombouwen van de verdeler want de ruimtes met radiatoren kunnen zoals gezegd moeilijker warm gaan worden.
2. Dat gasverbruik verschilt nog al over de jaren 2021-2024. Aanvullende isolatiemaatregelen gedaan? Zijn die laatste jaren representatief?

• sinterklaas1975
SebastiaanPs schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:14:
[...]

OK nog even een paar vervolgvragen:
1. Geen vloerisolatie. Waar heb je vvw dan? Alleen boven? Welke ruimtes in huis hebben vvw, waar convectoren en waar radiatoren? Dat is relevant voor het evt. ombouwen van de verdeler want de ruimtes met radiatoren kunnen zoals gezegd moeilijker warm gaan worden.
2. Dat gasverbruik verschilt nog al over de jaren 2021-2024. Aanvullende isolatiemaatregelen gedaan? Zijn die laatste jaren representatief?
1. Vloerverwarming in keuken (begane grond). Weet niet wat hier ooit wel/niet aan isolatie is gedaan (vorige eigenaar). Vloerverwarming ook in badkamer (1e verdieping). Rest van het huis heeft convector radiatoren (Jaga strada/tempo - zonder ventilatoren)
2. Gasverbruik - ja ben Tweakers fora gaan doorlezen (lees ook al een jaar of 2 hier mee met ME forum). In Mei 2023 spouwmuur isolatie gedaan. Heb ook met Tado destijds vanalles gedaan (is nu allemaal weg). De laatste 2 jaren zijn representatief, maar het comfort niveau was niet wat we wensen

• mm1987
Grolsch schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:44:
Maar wat is de gewenste aanvoertemperatuur :?
Ik gebruik de compensatiecurve en die heb ik ingesteld op 29 graden maximaal omdat men aanbeveelt dit zo laag mogelijk te houden met vloerverwarming als hoofd verwarming.

Thermostaat staat op 21
mm1987 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:53:
[...]

Ik gebruik de compensatiecurve en die heb ik ingesteld op 29 graden maximaal omdat men aanbeveelt dit zo laag mogelijk te houden met vloerverwarming als hoofd verwarming.

Thermostaat staat op 21
Dat is nog geen antwoord op de vraag ;)

Compensatiecurve = WAR.
Wat was op het moment van je grafiek de gevraagde TA van de WP.

Als dit door je compensatiecurve bijv. 25 graden is, dan kan ik me het pendelgedrag voorstellen.

Kun je niet TA setpoint plotten in deze grafiek :?

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:35
EVfan schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:04:
[...]

@SebastiaanPs
Ja ik had vannacht inderdaad maar een defrost, of eigenlijk vanochtend toen de sneeuw hier kwam binnendrijven, daarna niet meer tot 1100 uur. De temperatuur was op het laagste punt, rond 0500 uur minus 2, en rond middernacht 0. Relatieve luchtvochtigheid was tot 0500 uur 60-65%, daarna licht stijgend tot bijna 80% (en toen dus mijn enige defrost van afgelopen nacht). Momenteel is het 2 graden en maar 55% relatieve luchtvochtigheid. Het waait wel flink. Om 1000 uur de houtkachel aangestoken en de WP is sinds 1100 uur dus gestopt met verwarmen. Net een SWW run (1300 gestart) klaar, en ook die zonder een defrost (wat wel apart is gegeven de 2 graden buitentemperatuur, en de toch flinke vermogens die de pomp voor een SWW run moet leveren, maar ligt vast aan de lage relatieve luchtvochtigheid).
@SebastiaanPs
In aanvulling op bovenstaande, ook vannacht weer, met een van 1 graad (rond 2200 uur) naar 4 graden (rond 0700 uur) oplopende temperatuur loopt de WP als een streep, verbruik gemiddeld 1.4 kWh, dT van 3.6 graden, dus een momentane COP van net boven de 4.5. Er is wel een kleine fluctuatie (van 1.35 kW tot 1.52 kW, en vrij regelmatig) in verbruikt vermogen (zie screenshot), die ik wel vaker gezien heb, en geen verklaring voor heb kunnen vinden. Luchtvochtigheid was hoog, 90-95%, maar geen aanleiding kennelijk voor defrost gedrag.
Tevreden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOLTbM_RA5YYbD3H7C6nqUryDJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gos7FBXTGVSVyrOh3MsC2jPp.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

sinterklaas1975 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:09:
[list]
EPS parels spouwmuur isolatie en HR++ glas. 2 onder 1 kap huis. 44 m2 is met VVW (keuken en badkamer), 73 m2 met Jaga Stradas (woonkamer en 2 slaapkamers) en zo'n 54 m2 aan andere slaapkamers (incl. zolder) met Jaga Tempos
sinterklaas1975 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:05:
[...]

sinterklaas1975 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:26:
[...]

1. Vloerverwarming in keuken (begane grond). Weet niet wat hier ooit wel/niet aan isolatie is gedaan (vorige eigenaar). Vloerverwarming ook in badkamer (1e verdieping). Rest van het huis heeft convector radiatoren (Jaga strada/tempo - zonder ventilatoren)
2. Gasverbruik - ja ben Tweakers fora gaan doorlezen (lees ook al een jaar of 2 hier mee met ME forum). In Mei 2023 spouwmuur isolatie gedaan. Heb ook met Tado destijds vanalles gedaan (is nu allemaal weg). De laatste 2 jaren zijn representatief, maar het comfort niveau was niet wat we wensen
OK persoonlijk zou mijn actieplan als volgt zijn. Het komt vooral neer op afgifte verbeteren.

1. Zijn de Jaga's voldoende groot, vooral in de ruimtes waar je het echt warm wil hebben? Niet exemplaren van 50-60 cm lang ofzo? Indien te klein, dan deze vervangen door grotere exemplaren, evt. van Marktplaats. Of anders muur/vloerverwarming overwegen.
2. Jaga's boosten met fans: Arctic P14 of Noctua fans (stil en effectief) onder je convectoren, vooral in je woonkamer en andere ruimtes die echt warm moeten zijn. Aansturen met Heatmeister: Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2
3. Vvw verdeler zo instellen dat er zo min mogelijk menging plaatsvindt. Dus de Ta die de vvw slangen in gaat moet zo dicht mogelijk bij je Ta vanuit je binnenunit liggen. Hoe is dat verschil nu? Kan je aflezen in Melpump en op je verdeler.
4. Verdeler ombouwen naar pomploos of vervangen voor een pomploze. Zie: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Als je je afgifte op deze manier verbetert, dan stijgt je COP enorm en komt je warmtepomp de defrostperiodes veel makkelijker door. Nu moet ie telkens vol gas om weer op de hoge Ta te komen.

• sinterklaas1975
SebastiaanPs schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:37:
[...]

[...]

[...]

OK persoonlijk zou mijn actieplan als volgt zijn. Het komt vooral neer op afgifte verbeteren.

1. Zijn de Jaga's voldoende groot, vooral in de ruimtes waar je het echt warm wil hebben? Niet exemplaren van 50-60 cm lang ofzo? Indien te klein, dan deze vervangen door grotere exemplaren, evt. van Marktplaats. Of anders muur/vloerverwarming overwegen.
2. Jaga's boosten met fans: Arctic P14 of Noctua fans (stil en effectief) onder je convectoren, vooral in je woonkamer en andere ruimtes die echt warm moeten zijn. Aansturen met Heatmeister: Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2
3. Vvw verdeler zo instellen dat er zo min mogelijk menging plaatsvindt. Dus de Ta die de vvw slangen in gaat moet zo dicht mogelijk bij je Ta vanuit je binnenunit liggen. Hoe is dat verschil nu? Kan je aflezen in Melpump en op je verdeler.
4. Verdeler ombouwen naar pomploos of vervangen voor een pomploze. Zie: BerndGaykema in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"

Als je je afgifte op deze manier verbetert, dan stijgt je COP enorm en komt je warmtepomp de defrostperiodes veel makkelijker door. Nu moet ie telkens vol gas om weer op de hoge Ta te komen.
dank hiervoor, ik ga hiermee aan de slag (en de andere feedback eerder in het topic). Wel vraag hoe je verschil tussen Ta binnenunit en temperatuur die de VVW ingaat kan aflezen in melpump? Ik was anders van plan om temperatuur bij slang te gaan meten met infrarood meter en deze te vergelijken met Ta binnenunit

• mm1987
Grolsch schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:25:
[...]

Dat is nog geen antwoord op de vraag ;)

Compensatiecurve = WAR.
Wat was op het moment van je grafiek de gevraagde TA van de WP.

Als dit door je compensatiecurve bijv. 25 graden is, dan kan ik me het pendelgedrag voorstellen.

Kun je niet TA setpoint plotten in deze grafiek :?
Ik heb hem gekoppeld aan mijn Homey Pro en heb een Melcloud geïnstalleerd.
maar volgens mij kan ik daar niet het set point zien.

Bijgevoegd nog een andere variant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKVjCnmaR01gBzsMNXlrFpxgAjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/56hNOKJp0TzWZN85a4vGyU9H.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door mm1987 op 24-11-2025 16:11 ]

sinterklaas1975 schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:39:
[...]

dank hiervoor, ik ga hiermee aan de slag (en de andere feedback eerder in het topic). Wel vraag hoe je verschil tussen Ta binnenunit en temperatuur die de VVW ingaat kan aflezen in melpump? Ik was anders van plan om temperatuur bij slang te gaan meten met infrarood meter en deze te vergelijken met Ta binnenunit
De Ta van de binnenunit check je in Melpump, de Ta van de vvw slangen kan je in real life aflezen op je verdeler. Het verschil wil je zo laag mogelijk hebben, dus zo min mogelijk menging. Maar ik zie dit als tijdelijk, quick win. Ik zou toch sterk neigen naar de volgende stap en dat is verdeler ombouwen of vervangen. Je kunt voor het instellen van de verdeler en advies over ombouwen vs. vervangen terecht in dat andere topic, daar zitten er veel met ervaring. Succes!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:03

TSE

mm1987 schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:09:
[...]

Ik heb hem gekoppeld aan mijn Homey Pro en heb een Melcloud geïnstalleerd.
maar volgens mij kan ik daar niet het set point zien.

Bijgevoegd nog een andere variant:

[Afbeelding]
Als je onder deze grafiek nu ook nog energieverbruik en/of frequentie plot wordt het nog duidelijker. Maar ik denk dat je serieus pendelgedrag hebt, in combinatie met enkele defrosts. Het "setpoint" is de ingestelde temperatuur op je grafiek. dus curve verhogen, en/of meer circuits open zetten.

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

• mm1987
TSE schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:25:
[...]

Als je onder deze grafiek nu ook nog energieverbruik en/of frequentie plot wordt het nog duidelijker. Maar ik denk dat je serieus pendelgedrag hebt, in combinatie met enkele defrosts. Het "setpoint" is de ingestelde temperatuur op je grafiek. dus curve verhogen, en/of meer circuits open zetten.
Het jammere is dat Homey het niet toestaat om in de zelfde grafiek de frequentie toe te voegen, deze kan ik wel los in een grafiek zetten maar niet in combinatie. Daarnaast leest hij geen energie uit deze grafiek ziet er namelijk zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfuU0DrdUM3SIINhYAKKRIvg16E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v345fbKuaXmpSgLolG1xCf1T.png?f=fotoalbum_large

Daarom heb ik er zelf een Shelly tussen gehangen die mijn stroom meet en dat werkt wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wISqg51XnNT7lyS4P-Y8to8yeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/48A6Qrzgw4FRis64gskYIk9v.png?f=fotoalbum_large

De frequentie grafiek ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRnK1pffzvutnM0_yUqioxhTMUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cecB8llVM0q0UndeYl8FKqWJ.png?f=fotoalbum_large
@mm1987 Kun je een bruikbare X-as in je grafieken toevoegen? Zo zeggen ze niks. Is dit een dag? Een uur? Of zelfs een minuut?
SebastiaanPs schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:09:
De Ta van de binnenunit check je in Melpump, de Ta van de vvw slangen kan je in real life aflezen op je verdeler.
Dat hangt nogal van je verdeler af. Bij mij klopt er geen ene snars van de temperatuurmeters die op de verdelers (Therminon Industrie) zitten. Bij een vaste Ta van 24.7 (volgens Kamstrup) is de waarde op de verdelers ca 21 graden (aanvoer). Retourtemperaturen zijn helemaal idioot, die staan op 17, 31 en 38 graden (bij een werkelijke temperatuur van zo'n 21 graden) 8)7

[ Voor 70% gewijzigd door Andrehj op 24-11-2025 17:04 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• mm1987
Andrehj schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:55:
@mm1987 Kun je een bruikbare X-as in je grafieken toevoegen? Zo zeggen ze niks. Is dit een dag? Een uur? Of zelfs een minuut?
Dit zijn allemaal grafieken van vandaag dus 00:00 tot heden.

• xoror
  • Niet online
@mm1987

Je moet een grafiek tonen over 1 a 2 uur, ingezoomd met
- ingestelde aanvoer
- gehanteerde aanvoer
- retour
- compressor frequentie

Uit jouw grafieken is niets te halen op deze resolutie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDFmQ8759fm-lmuv6X-GtIGKySY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jGhK2Z39Q2i2ygZ9BjVfSNlG.png?f=fotoalbum_large
Zoiets moet je tonen, als je ziet dat de werkelijke Ta structureel boven ( > 1c) de ingestelde Ta zit, is dat een grote indicatie dat je pendelt vanwege min vermogen. Hier zit hij 0.4c boven ingestelde setpoint als voorbeeld. Of nog beter als je inzoomt op z'n dip (met uurtje aan data ervoor)

Edit: Oh ik zie in 1 van je grafieken dat je vaak 1c boven zit, dus ja dat wordt meer groepen open zetten en/of Ta verhogen.

[ Voor 67% gewijzigd door xoror op 24-11-2025 17:12 ]

Pagina: 1 ... 201 202 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero