Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_willemse
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-09-2023
We willen onze CV ketel vervangen voor een lucht-water warmtepomp.
(Het SWW deel is reeds vervangen voor een warmtepomp boiler, het gaat dus alleen om de CV functie.)

Onze situatie:

Boven verdieping:
4 traditionele radiatoren, waarvan er 3 nooit aan staan, alleen de (handdoek)radiator in de badkamer staat altijd aan. Daarnaast is er nog elektrische vloerverwarming in de badkamer.

Begane grond:
Vloerverwarming met 8 groepen:
groep 1: 74 m
groep 2: 60,4 m
groep 3: 101 m
groep 4: 79,9 m
groep 5: 92,2 m
groep 6: 94,1 m
groep 7: 48,7 m
groep 8: 27,8 m
Aangesloten op een open verdeler met een Wilo Yonos PARA RS25/6-RKA MC pomp.

Hetgeen waar ik op dit moment lastig uit komt, is de vraag welke vloerverwarming verdeler ik nodig ga hebben als we de CV ketel gaan vervangen voor de lucht-water warmte pomp (dit wordt wss een Atlantic/Techneo Loria 6006).

Wat ik tot dusver heb kunnen vinden:
- De open verdeler met pomp die ik nu heb is niet handig icm een warmtepomp (ivm bijmengen met koud water).
- Een gesloten verdeler zonder pomp zou perfect zijn voor een warmtepomp, echter zit ik ook nog met de radiator in de badkamer en las ik dat de lussen maximaal 80 meter zouden mogen zijn. (heb er een paar die langer zijn)

Kan iemand me hierin adviseren?

Beste antwoord (via m_willemse op 05-04-2020 15:57)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:11
Ik heb vrijwel hetzelfde gedaan een tijdje geleden.
Had bij een grote verbouwing in eerste instantie een traditionele pompverdeler laten plaatsen bij de nieuw gelegde vloerverwarming, toen ik nog niet wist dat ik voor een warmtepomp zou kiezen. Nadat de warmtepomp in bedrijf was heb ik enige tijd later zelf de verdeler vervangen voor een gesloten variant zonder pomp.

Waar ik echter wel al rekening mee gehouden had bij het aanleggen van de vloerverwarming, is dat de groepen onderling allemaal ongeveer even lang zijn, en allemaal rond de 50-60m, niet langer.
Ik zie dat er bij jou best flinke variaties zitten in de groepenlengtes.
Is wel rekening mee te houden bij inregelen natuurlijk.

Mijn ervaringen op een rijtje:
  • Een 'traditionele' verdeler gebruiken, of zoals hierboven de pomp er tussenuit halen: NIET doen!
    Een warmtepomp heeft een veel grotere flow nodig naar en van de vloerverwarmingsverdeler (minder energie per liter water vanwege de lage temperatuur, dus veel meer water nodig). Een gewone verdeler kan dit niet aan. Er zit vaak een voetventiel aan de uitgang, en je hebt het thermostaatventiel aan de ingang. Beiden hebben een enorm kleine doorstroomopening, wat de flow erg beperkt.
  • Zorg ervoor dat je liefst al aanvoer/retourleidingen hebt naar je VV-unit met een grote diameter. Ik heb met 5 groepen op de BG leidingen van 20mm. (zonder andere aftakkingen ertussen, rechtstreeks vanaf het CV-verdelerblok) Dat zou ik wel als het absoluut minimum beschouwen. De WP installateur vond het al wat aan de dunne kant en had liever 26mm gezien, maar tja, die leidingen had ik al gelegd voordat ik voor de WP koos. Werkt nu perfect overigens hoor, leidingen zijn ook niet erg lang, dat scheelt.
    Samenvatting: als je nu lange leidingen hebt van 15mm of zo, dan wordt het lastig in jouw geval met zoveel groepen
  • Praktisch: Ik had specifiek gezocht naar een verdeler met dezelfde HOH afstand voor de vloerverwarmingsslangen als de pompverdeler, omdat die slangen nogal stug zijn natuurlijk, en ze bij mij niet heel erg ver uit de vloer staken... Hoefde ik ze ook niet meer opnieuw onderling op maat te knippen. Misschien iets om rekening mee te houden.
  • Ook heb ik gekozen voor een verdeler die dezelfde schroefkoppelingen/aansluitingen kon hergebruiken (euroconus), want die "doppen" zaten behoorlijk vast in de VV-slangen. Bespaart een hoop werk! En ik zou altijd nog terug kunnen naar de oude pomp.
  • Ik heb specifiek gekozen voor een niet-corrosiegevoelige verdeler, omdat mijn WP ook kan koelen. Ivm mogelijk condensvorming aan de buitenkant van de verdeler wil je dan niet iets van staal wat kan roesten.
Plaatjes van mijn situatie:

Zo was het voorheen: Slangen met euroconus-doppen Zo ziet het er naderhand uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXpphzYE0NZVw3j5l_UCyzKfP9w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7Sn662Xqelh3RXOn5mdA0An.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2GJuTLPYpl0i5aXoyW_-aTex4E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIvJMkysddKxmrncSOLZTPwK.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODAX6rPN7fSbCynU9MEfDIXOzXE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mv6fC8FOQxY7TG5KHRyOahhO.jpg?f=fotoalbum_medium

Zoals je ziet is alles op deze nieuwe verdeler ingericht op het kunnen halen van een hele grote flow (gigantische 1" diameter aansluitkoppelingen en idem kogelkranen! Veel beter dan dat mini-openingetje in de pomp-verdeler.

Ik heb dus nu gekozen voor de Technea Variotherm verdeler, want:
- Die had de juiste HOH-afstand.
- Heeft ingebouwde flowmeters per groep, en instelbare flow
- Kogelafsluiters
- Ik vond deze er gewoon mooi uitzien :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tE4veJdyGmWPD5MVQX8rZk05zsE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cw9A2p75hZkh0JhMYrJpOzLK.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik had voor mezelf vooraf een vergelijk gemaakt met een aantal gesloten verdelers die ik kon vinden op internet, die eventueel geschikt zouden zijn.. Dus ik wil dit overzicht hier ook maar even delen. Heb er een afbeelding van gemaakt, want PDF's enzo is wat lastiger te delen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZlTQPaMOjP3SP2mqWWxNp3fPgs=/f/image/QPQ7nIJzBLPeU5bDnyW2Aml9.png

Alleen wat lastiger nu om de linkjes te gebruiken, maar ach... :+

Resultaat bij mij is in ieder geval dat het ZEER de moeite waard is geweest om dit te vervangen!
Ik zie dat de flowrate vanaf de CV ketel naar de verdeler aanzienlijk vergroot is, van ca. 9 l/min naar circa. 12,5 l/min
Ook merk ik duidelijk dat de vloer (en dus de benedenverdieping) makkelijker op temperatuur gehouden kan worden ten opzichte van de oude situatie met de pompverdeler. Die was echt niet geschikt voor deze lage aanvoertemperaturen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Pomp ertussen uit halen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1EjF_qTe_hW0gEA-RGUwq0Xri8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DunMaUZdbIhudTaOQVEFWHqk.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • Beste antwoord
  • +79 Henk 'm!

• BrainCrash
Had bij een grote verbouwing in eerste instantie een traditionele pompverdeler laten plaatsen bij de nieuw gelegde vloerverwarming, toen ik nog niet wist dat ik voor een warmtepomp zou kiezen. Nadat de warmtepomp in bedrijf was heb ik enige tijd later zelf de verdeler vervangen voor een gesloten variant zonder pomp.

Waar ik echter wel al rekening mee gehouden had bij het aanleggen van de vloerverwarming, is dat de groepen onderling allemaal ongeveer even lang zijn, en allemaal rond de 50-60m, niet langer.

• Een 'traditionele' verdeler gebruiken, of zoals hierboven de pomp er tussenuit halen: NIET doen!
    Een warmtepomp heeft een veel grotere flow nodig naar en van de vloerverwarmingsverdeler (minder energie per liter water vanwege de lage temperatuur, dus veel meer water nodig). Een gewone verdeler kan dit niet aan. Er zit vaak een voetventiel aan de uitgang, en je hebt het thermostaatventiel aan de ingang. Beiden hebben een enorm kleine doorstroomopening, wat de flow erg beperkt.
  • Zorg ervoor dat je liefst al aanvoer/retourleidingen hebt naar je VV-unit met een grote diameter. Ik heb met 5 groepen op de BG leidingen van 20mm. (zonder andere aftakkingen ertussen, rechtstreeks vanaf het CV-verdelerblok) Dat zou ik wel als het absoluut minimum beschouwen. De WP installateur vond het al wat aan de dunne kant en had liever 26mm gezien, maar tja, die leidingen had ik al gelegd voordat ik voor de WP koos. Werkt nu perfect overigens hoor, leidingen zijn ook niet erg lang, dat scheelt.
    Samenvatting: als je nu lange leidingen hebt van 15mm of zo, dan wordt het lastig in jouw geval met zoveel groepen
  • Praktisch: Ik had specifiek gezocht naar een verdeler met dezelfde HOH afstand voor de vloerverwarmingsslangen als de pompverdeler, omdat die slangen nogal stug zijn natuurlijk, en ze bij mij niet heel erg ver uit de vloer staken... Hoefde ik ze ook niet meer opnieuw onderling op maat te knippen. Misschien iets om rekening mee te houden.
  • Ook heb ik gekozen voor een verdeler die dezelfde schroefkoppelingen/aansluitingen kon hergebruiken (euroconus), want die "doppen" zaten behoorlijk vast in de VV-slangen. Bespaart een hoop werk! En ik zou altijd nog terug kunnen naar de oude pomp.
  • Ik heb specifiek gekozen voor een niet-corrosiegevoelige verdeler, omdat mijn WP ook kan koelen. Ivm mogelijk condensvorming aan de buitenkant van de verdeler wil je dan niet iets van staal wat kan roesten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXpphzYE0NZVw3j5l_UCyzKfP9w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7Sn662Xqelh3RXOn5mdA0An.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2GJuTLPYpl0i5aXoyW_-aTex4E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIvJMkysddKxmrncSOLZTPwK.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODAX6rPN7fSbCynU9MEfDIXOzXE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mv6fC8FOQxY7TG5KHRyOahhO.jpg?f=fotoalbum_medium

Zoals je ziet is alles op deze nieuwe verdeler ingericht op het kunnen halen van een hele grote flow (gigantische 1" diameter aansluitkoppelingen en idem kogelkranen! Veel beter dan dat mini-openingetje in de pomp-verdeler.

- Kogelafsluiters

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tE4veJdyGmWPD5MVQX8rZk05zsE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cw9A2p75hZkh0JhMYrJpOzLK.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik had voor mezelf vooraf een vergelijk gemaakt met een aantal gesloten verdelers die ik kon vinden op internet, die eventueel geschikt zouden zijn.. Dus ik wil dit overzicht hier ook maar even delen. Heb er een afbeelding van gemaakt, want PDF's enzo is wat lastiger te delen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZlTQPaMOjP3SP2mqWWxNp3fPgs=/f/image/QPQ7nIJzBLPeU5bDnyW2Aml9.png

Resultaat bij mij is in ieder geval dat het ZEER de moeite waard is geweest om dit te vervangen!
Ik zie dat de flowrate vanaf de CV ketel naar de verdeler aanzienlijk vergroot is, van ca. 9 l/min naar circa. 12,5 l/min
Ook merk ik duidelijk dat de vloer (en dus de benedenverdieping) makkelijker op temperatuur gehouden kan worden ten opzichte van de oude situatie met de pompverdeler. Die was echt niet geschikt voor deze lage aanvoertemperaturen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@BrainCrash
Bij mij draait de Pana 5kw als een zonnetje zonder pomp sinds november.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
JoKo schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:52:
@BrainCrash
Bij mij draait de Pana 5kw als een zonnetje zonder pomp sinds november.
Bij mij deed de oude Robot verdeler met pomp het ook wel.. en alles werd ook wel warm, maar ik merkte op de een of andere manier dat er iets niet optimaal liep.
Ik had een hele tijd de vloerverwarming ook als enige afgiftepunt in het CV systeem zitten (dus geen andere radiatoren), en daarbij kwam de WP soms zelfs in een storing terecht: te weinig flow.

Ook toen ik in die thermostaat-regelaar keek, en ik keek eens in het voetventiel wat erop zat aangesloten, dan zie je gewoon dat dat niet gemaakt of bedoeld is voor een hoge flowrate...
Blij dat ik hem dus vervangen heb!

Overigens ervaar ik nog een voordeel van deze aanpassing: Voorheen hoorde ik het water in de leidingen bij de vloerverwarmingsverdeler ruisen... Nu hoor ik totaal niets meer bij deze verdeler!

Ligt ook aan wat voor verdeler de TS op dit moment heeft natuurlijk.
Zoals je ziet, is het bij de Robot verdeler die ik had niet echt optie om de pomp ertussenuit te halen en af te doppen.. dat gaat bij die niet.
Mocht dat wel een optie zijn, zorg dan dat in ieder geval alle zaken als ventielen en thermostaatkranen eraf gehaald worden.. beperken de flow alleen maar!

@JoKo Ik zie dat jij je thermostaatkraan, en erachter zo te zien ook nog een voetventiel er nog op hebt zitten... wellicht een optie om die ook eraf te halen voor betere flow... bekijk die maar eens van binnen, erg kleine doorstroomdiameters over het algemeen...

[ Voor 8% gewijzigd door BrainCrash op 05-04-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

BrainCrash schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:07:
[...]

Bij mij deed de oude Robot verdeler met pomp het ook wel.. en alles werd ook wel warm, maar ik merkte op de een of andere manier dat er iets niet optimaal liep.
Ik had een hele tijd de vloerverwarming ook als enige afgiftepunt in het CV systeem zitten (dus geen andere radiatoren), en daarbij kwam de WP soms zelfs in een storing terecht: te weinig flow.

Ook toen ik in die thermostaat-regelaar keek, en ik keek eens in het voetventiel wat erop zat aangesloten, dan zie je gewoon dat dat niet gemaakt of bedoeld is voor een hoge flowrate...
Blij dat ik hem dus vervangen heb!

Overigens ervaar ik nog een voordeel van deze aanpassing: Voorheen hoorde ik het water in de leidingen bij de vloerverwarmingsverdeler ruisen... Nu hoor ik totaal niets meer bij deze verdeler!

Ligt ook aan wat voor verdeler de TS op dit moment heeft natuurlijk.
Zoals je ziet, is het bij de Robot verdeler die ik had niet echt optie om de pomp ertussenuit te halen en af te doppen.. dat gaat bij die niet.
Mocht dat wel een optie zijn, zorg dan dat in ieder geval alle zaken als ventielen en thermostaatkranen eraf gehaald worden.. beperken de flow alleen maar!

@JoKo Ik zie dat jij je thermostaatkraan, en erachter zo te zien ook nog een voetventiel er nog op hebt zitten... wellicht een optie om die ook eraf te halen voor betere flow... bekijk die maar eens van binnen, erg kleine doorstroomdiameters over het algemeen...
Ik heb nu een gemiddelde flow van bijna 10L/m, draait optimaal en zonder ruis.
Heb een andere verdeler overwogen van composiet maar wilde eerst een seizoen zo draaien voor er weer 600 euries of zo tegenaan gaan. In 14 maanden 12 kWp zonnepanelen, nieuwe meterkast, warmtepomp en warmtepompboiler gezet.
Ik wil nog zo veel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:07
BrainCrash schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:45:

[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]

- Kogelafsluiters

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Veel kudos voor deze zeer informatieve post😀👍

Ik heb heb exact dezelfde verdelers die het icm een buffervat goed doen. Toch wil ik het systeem verder optimaliseren. Een van de dingen die op mijn lijstje staan is het vervangen van een van de verdelers. Wat mij tot nu verhield om die te vervangen zijn mogelijke problemen die kunnen ontstaan met het aansluiten van de bestaande vloerverwarmingensleidingen op de nieuwe verdeler. Heel ver steken deze namelijk niet boven de vloer uit. En wat jij als schreef de leidingen zijn stug. En de HOH van de nieuwe verdeler moet bij voorkeur hetzelfde zijn.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_willemse

[Afbeelding]

- Kogelafsluiters

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord en tips! _/-\o_
Ik ga dan toch ook maar opzoek naar een geschikte gesloten verdeler zonder pomp.

Onze hoofd- en retourleidingen zouden geen probleem mogen zijn verwacht ik, dit zijn 25mm leidingen (buitenmaat / Uponor).

Ik zal voor de volledigheid ook een foto plaatsen van onze huidige verdeler. De hoh is 60mm.
Het gaat bij ons overigens om een nieuwbouwwoning uit 2016, in die tijd nog opgeleverd met een gas, waar ik destijds blij mee was, maar inzichten veranderen zullen we maar zeggen. Gezien dit het laatste jaar is voor de subsidie op warmtepompen, wil ik de huidige ketel toch al vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agvP3hjsrX_hjRj6A1ugZjFdT3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtnxHKS9ntLwwUz4H33C2W3D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_willemse
Maar meteen werk van gemaakt.. via marktplaatst een Komfort 4010 op de kop getikt.
Heeft wel iets weg van de Techneo van @BrainCrash

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kdq5V5KOW0tXX5QKDFiFjXeLbjo=/f/image/OHnTTa1kihgSLHsyn8qlH6O2.jpg

Ook die van mezelf kunnen verkopen voor niet veel minder dan de aanschafprijs van de Komfort 4010, kan ik qua kosten weer mooi tegen elkaar wegstrepen :)

[ Voor 33% gewijzigd door m_willemse op 06-04-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
m_willemse schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:35:
Maar meteen werk van gemaakt.. via marktplaatst een Komfort 4010 op de kop getikt.
Heeft wel iets weg van de Techneo van @BrainCrash

[Afbeelding]

Ook die van mezelf kunnen verkopen voor niet veel minder dan de aanschafprijs van de Komfort 4010, kan ik qua kosten weer mooi tegen elkaar wegstrepen :)
Mooi geregeld!
Lijkt er inderdaad erg veel op.. volgens mij gewoon hetzelfde kunststof kokerprofiel in een ander kleurtje...

Wat ik ideaal vind aan dit soort LTV verdelers, is dat er twee temperatuurmeters op zitten, handig om de temperatuurdelta te kunnen monitoren, en de flowmeters per groep. Kun je meteen zien wanneer de pomp van de CV loopt.
Zo te zien heeft die net zoals die van mij ook per verdeel-deel een eigen kogelafsluiter, aftap/vulkraan en ontluchter.
(En niet te vergeten: ze gebruiken natuurlijk ook nog eens geen stroom!)
Die montagebeugels zijn zo te zien ook gewoon verwijderbaar/verwisselbaar. Bij die van mij kan ik ook het warm en koud deel onafhankelijk van elkaar op hoogte monteren, dat zou bij die van jou zo te zien desnoods ook kunnen (mogelijk niet met de meegeleverde beugel, maar daar is dan altijd wel iets op te verzinnen).

Edit:
Let er straks op dat je dan wel ervoor zorgt dat de aanvoertemperatuur vanuit je warmtepomp niet te hoog wordt... want dit water gaat dan uiteraard rechtstreeks je vloer in.

[ Voor 6% gewijzigd door BrainCrash op 06-04-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

- Kogelafsluiters

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ten eerste _/-\o_ voor je post, erg informatief.

Ik heb eigenlijk dezelfde uitdaging als TS, behalve dat mijn huidige unit de slangen (bijna) allemaal even lang zijn en niet 'koud boven, warm beneden'.

Is het erg moeilijk om zo'n slang te verkorten en de koppeling erop te monteren? Weet je of daar speciaal gereedschap voor nodig is?

Zo eentje hangt er nu:
Afbeeldingslocatie: https://www.zenman.nl/forumafbeeldingen/tweakers/wth/IMG_0854.JPG

PS. Ik mis op jouw foto nog de automatische ontluchters op je nieuwe verdeler?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
Wolly schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:44:
[...]

Is het erg moeilijk om zo'n slang te verkorten en de koppeling erop te monteren? Weet je of daar speciaal gereedschap voor nodig is?

Zo eentje hangt er nu:
[Afbeelding]
Nee hoor! Das helemaal niet moeilijk!
Je kunt de slangen gewoon doorknippen met een buis-knipschaar, zo eentje die je ook zou gebruiken voor alupex leidingen of voor elektrabuizen (worden ze netjes haaks afgeknipt).
Die koppelingen kun je plaatsen zonder gereedschap (is eigenlijk alleen een tule met een rubber ringetje die je in de buis steekt. Alleen voor het aandraaien van de schroefdop waarmee de buis vastgeklemt wordt moet je natuurlijk even een waterpomptang of steeksleutel gebruiken (hoeft niet extreem vast!)

En eigenlijk had ik ook hetzelfde lengteprobleem als wat jij omschrijft hoor! Kijk maar eens naar mijn voor en na fotos ;)
Ik heb er echter voor gekozen om de achterste buizen te verlengen, in plaats van de voorste buizen af te knippen (ik had niet voldoende lengte om ze af te knippen).
--> @pleio65 misschien ook nuttig voor jouw zelfde probleem van de te korte slangen 8)

Mijn vloerverwarmingsbuizen zijn 16x2mm, dus ik ben op zoek gegaan naar dezelfde euroconus-koppelingen als die erop zaten, om het achterste deel mee te verlengen en aan te sluiten. Ik kon immers alleen de voorste direct opnieuw aansluiten.. voor de achterste heb ik een draad-draad koppeling gebruikt, en een extra setje klemkoppelingen op op de verdeler aan te sluiten.
Die 16x2mm euroconus 3/4" koppelingen had ik hier gevonden en besteld:

https://www.sanispecials....Knelringset-2-862-1602-01
en deze bijpassende draad-draad euroconus koppeling had ik gebruikt voor het stukje verlenging:
https://www.sanispecials....nsluitingen-2-253-3434-01
(die heb je uiteraard niet nodig als je alleen maar afknipt)

Als de koppelingen op de vloerverwarmingsslang eenmaal een keer goed vastgezet zijn zoals bij mij was, dan kun je de schroefdop weliswaar (met een tang) makkelijk losdraaien, maar de tule, dop, die in de slang zit, is er daarna heel er moeilijk uit te halen. De slang heeft zich door de klemkracht helemaal gevormd om de ribbels van de metalen koppeling. Ik kon ze door mijn verleng-actie echter gewoon allemaal laten zitten. Dat dillemma ook weer omzeild :P (ik wilde de buizen liever niet afknippen.. ze waren al zo kort bij mij)

Heb even een detailfoto van de koppeling die ik gebruikt heb van internet geplukt. Dit is met euroconus aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhe1aAiMvQXPevqDF9ncdjRoNyI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfPSbi0kKf8Ou0tm7K4h2efr.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik kan niet zien wat voor koppeling of aansluitingen je nu hebt, maar als je zo'n nieuwe verdeler zoals ik heb gaat plaatsen, en je hebt 16x2mm vloerverwarmings-slang, dan kun je daar dus prima deze koppelingen voor gebruiken.
PS. Ik mis op jouw foto nog de automatische ontluchters op je nieuwe verdeler?
Klopt. Die heb ik ook niet. Was ook helemaal niet nodig, heb ze gewoon handmatig ontlucht met de ontluchters (boven de temperatuurmeters). Dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
Kick op dit topic..

Erg nuttige info hier. Bij een euroconus koppeling zit toch een knelring? Kun je deze koppeling opnieuw gebruiken in een nieuwe verdeler? Met andere woorden, kan ik gewoon de ene slang er uit draaien en gelijk weer op een nieuwe verdeler indraaien? Uiteraard als de lengtes allemaal kloppen. Of moet ik dan omwille van de knelring nieuwe koppelingen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
BushMule schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:24:
Kick op dit topic..

Erg nuttige info hier. Bij een euroconus koppeling zit toch een knelring? Kun je deze koppeling opnieuw gebruiken in een nieuwe verdeler? Met andere woorden, kan ik gewoon de ene slang er uit draaien en gelijk weer op een nieuwe verdeler indraaien? Uiteraard als de lengtes allemaal kloppen. Of moet ik dan omwille van de knelring nieuwe koppelingen kopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPXJsW_3MgKlqbfNawL4mXWk6Kk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aJohORcEQ3rLLp28XgcYFQt7.jpg?f=user_large

Daar zit een nieuwe knelring bij. Zie foto.

Binnenkort ga ik de gesloten pompverdeler door een open verdeler vervangen en verleng daarbij ook de bestaande buizen. Zie de uitgebreide uitleg eerder in dit topic. Ik wil gewoon de 10 jaar oude bestaande conus op de verlengingskoppeling aansluiten. De ringen smeer ik een beetje in met zuurvrij vet. En vast is vast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KFWdDg4ch8G9Q1SCOmWJxxZJ3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Se9P6BeR8Y559Z2X5W0fMeFj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is dat dit model? Ik sta op het punt die te bestellen alleen vraag ik mij af of de balk ook is te draaien omdat de slangen er natuurlijk nooit recht onder komen?

Een voorbeeld van een andere verdeler van wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NfN3vP2z/screenshot-78.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
Wolly schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:35:
[...]

Is dat dit model? Ik sta op het punt die te bestellen alleen vraag ik mij af of de balk ook is te draaien omdat de slangen er natuurlijk nooit recht onder komen?

Een voorbeeld van een andere verdeler van wat ik bedoel:
[Afbeelding]
Beide balken zijn te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDlkChmPW3Xw-mCQfQFK0AMeSwc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7E1phDtxRMqdc6SjPp6F7eBc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17

Japie.G

Colour Classic

pleio65 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:21:
[...]

[Afbeelding]

Daar zit een nieuwe knelring bij. Zie foto.
Ik begreep uit een ander topic dat je bestaande euroconus koppelingen gewoon weer aan een nieuwe verdeler kan aansluiten. Zonder aankoop van noeuwe koppelingen.

Die verdeler, is ook rechts aan te sluiten toch? En de glaasjes van de flowmeters, zijn die onder druk er af te halen om schoon te kunnen maken?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Japie.G schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:01:
[...]

Ik begreep uit een ander topic dat je bestaande euroconus koppelingen gewoon weer aan een nieuwe verdeler kan aansluiten. Zonder aankoop van noeuwe koppelingen.

Die verdeler, is ook rechts aan te sluiten toch? En de glaasjes van de flowmeters, zijn die onder druk er af te halen om schoon te kunnen maken?
Kan je ook rechts aansluiten. Er zitten twee afdichtingenstoppen bij die je links of rechts in de balk kunt draaien. Ik heb de balken omgedraaid omdat ik met een beperkte ruimte zit. De ontluchters zitten nu aan de linker zijde .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik heb een enigszins vergelijkbare verdeler van TS @m_willemse omgebouwd naar pomploos. 12 groepen. Gaat zonder problemen met een warmtepomp. De aansluiting van de pomp heb ik hergebruikt, en die kan zat debiet verwerken.
Gewoon pomp eruit en 2× 90 graden knie erop naar 22mm staal en je bent klaar. En uiteraard de oude aansluitingen afdoppen. Een knie naar kunststof zal vast ook bestaan.

Beetje laat voor TS, maar voor degene die een dergelijke verdeler hebben wel interessant

22×1 BI L kniekoppeling had ik nodig. Maar meet dit voor de zekerheid even op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN2XOBjrmI4mCXJ-8Tdrhsm69M4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DTvyer8FhTvMdttOODqmn656.png?f=user_large
(VSH Super kniekoppeling 90° S1214)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6C8Un7soQR7MCICYOQtxAKXpK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JukYCxB0nDWctc5YaxxXObaM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Dre op 21-11-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Afbeelding]

- Kogelafsluiters

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar je hebt nog wel de leidingen verlengd dus? Dat zou ik persoonlijk liever niet doen. Zit in dezelfde situatie. Robot verdelers met pomp. En wil naar een wp over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
MikeyMan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:53:
[...]
Maar je hebt nog wel de leidingen verlengd dus? Dat zou ik persoonlijk liever niet doen. Zit in dezelfde situatie. Robot verdelers met pomp. En wil naar een wp over.
Dat klopt, ik heb ze zo’n 20 cm verlengd.
je ziet de verlengkoppelingen op mijn foto van de nieuwe situatie, in de achterste rij slangen, net onder de aansluitingen van het blauwe blok.

Zie ook mijn beschrijving hiervan in een latere post hierboven, van 7 april 2020, daar leg ik dit uitgebreider uit.

Waarom zou je dit zelf liever niet doen? wat zie je voor nadelen of problemen?

In mijn geval had ik niet veel keuze… zowiezo bleven de messing doppen moervast in de slangen zitten, kreeg ik er niet uit, waren door de klemkracht gewoon in de slang gevormd.. door te verlengen met compatible euroconus kon ik ze gewoon laten zitten en opnieuw aansluiten.

Overigens hebben de koppelingen die ik gebruikt heb (zie links ook in die eerdere post), geen messing klemring… de klemfunctie is geintegreerd met zwarte kunststof veer-vingers die in de schroefdop zitten (is iets van te zien in de detailfoto van de koppelingen), en zijn dus perfect herbruikbaar. Het systeem lijkt een beetje op de standaard trekontlasting/wartels die je bij elektra kabels ook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BrainCrash Had gisteren op de een of andere manier over je andere post heen gelezen. Dank voor de aanvulling.

Wil liever niet verlengen omdat het weer een extra overgang is. Maar op zich heb je natuurlijk gewoon een punt. Kan niet zo heel veel kwaad.

Had eigenlijk gehoopt een direct-replacement voor de Robots te vinden. Maar wellicht is dat te veel gevraagd.
Ook achteraf uber dom dat ik deze robots erin heb gezet. Ze draaien pas twee jaar.

Zoals je ziet; niet enorm veel ruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkEjhqjKhNaLWyVXORwEcJzxZL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JB9oVKUY43Pqm9S5wCXioNfK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgK-Qan8-vXrFDpPA0vNU85euYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43dJIaP5miuhd7gFPikMIBz8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Laatst online: 23:43
Goedemorgen,

Een wat ouder topic, maar wel zeer relevant.

Voor een renovatie ben ik bezig om de oude vloerverwarming er uit te halen en om te bouwen naar een geheel nieuw gelegd systeem.

De verdeler moet daarbij voldoen aan:
- Geschikt voor koelen
- Zonder pomp
- In ~6 groeps en ~10 groeps leverbaar
- Hoofdafsluiters
- Flowmeters
- Thermometers
- Groepafsluiters in M30x1.5
- Geschikt voor 16x2mm slangen
- Min 1" hoofdaansluiting

Qua verdelers spreekt de Comfort 4010 mij erg aan en die zie ik hierboven ook voorbij komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgTY1UZvQ_7YTNLs3dPrsGRqL0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/okUkTe5y2eHRTipi2NupPaWf.jpg?f=user_large

Wat ik alleen nergens kan terugvinden is de (on)mogelijkheid om de afsluiters te vervangen voor een elektronische gestuurde variant. Deze heb ik nog liggen en zijn voorzien van de standaard M30x1.5 aansluiting. Past dit ook op de Comfort 4010 verdeler als ik de zwarte knop er af haal?

Wie o wie heeft hier ervaring mee :)

[ Voor 31% gewijzigd door master1104 op 19-03-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Laatst online: 23:43
Niemand die hier iets meer over weet? 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasboer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik heb een 15 groeps LTV verdeler van Therminon. Binnenkort ga ik een Daikin EDLA09DV3 installeren. Een prettige bijkomstigheid is dat ik mijn betaande CV ketel eenvoudig kan integreren als backup. Ik ga deze nu uitsluitend gebruiken voor SW water want de ketel is nog goed. Later kan ik dan een Daikin SW voorziening installeren of een produkt van een ander merk.

Ik schrok nogal toen ik las dat mogelijk de verdeler vervangen zou moeten worden. Gelukkig is dat in mijn geval niet nodig. Therminon heeft mijn vraag daarover snel en professioneel beantwoord. Ik ga de pomp van de verdeler uitbouwen en vervangen door een stuk pijp. Van Therminon kreeg ik de volgende onderdelen door om de verdeler om te bouwen naar industrie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIFLMYfnhjf9Mugp2HMtA_fYtX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXpuexnLXseKhIA9PjNli8Dz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat dit kan helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOJAntz2-1TfoMbVKmGYvD1cAC0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wSEFfhmWFGlIjYrnzzXbHr3I.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 18:24
@BrainCrash ,

Zeer interessant bericht! Deze was ik nog niet tegengekomen.
Mag ik vragen welke gas besparing je met deze ombouw hebt gerealiseerd? Deze ombouw ga ik binnenkort ook doen.

[Afbeelding]

- Kogelafsluiters

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
petertje30 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:34:
@BrainCrash ,

Zeer interessant bericht! Deze was ik nog niet tegengekomen.
Mag ik vragen welke gas besparing je met deze ombouw hebt gerealiseerd? Deze ombouw ga ik binnenkort ook doen.
[...]
Dat mag je vragen... Maaruhh... Gas besparing?
Ik gebruik nauwelijks gas voor mijn verwarming... ik heb een hybride warmtepomp, dus je kunt hierbij eigenlijk niet spreken van gas besparing.
Voor de verwarming van mijn hele huis gebruikt de hybride maar zo'n 50-80 kuub gas per jaar.
En dat is volgens mij hoofdzakelijk voor de defrosts, en wellicht die twee dagen in het jaar dat het echt heel hard vriest... Voor de rest wordt de hele winter door gewoon elektra gebruikt voor de warmtepomp.
(zowiezo heb ik de warmtepomp dermate ingesteld dat deze zo min mogelijk gas gebruikt, en zo vaak mogelijk de warmtepomp)
Qua elektrabesparing dan? Dat is wellicht moeilijk uit te drukken, ik heb hier geen exacte meetdata van over het jaar, vooral omdat ik in datzelfde jaar ook andere isolatiemaatregelen genomen heb.
Ik kan wel zeggen dat ik de aanvoertemperatuur lager heb kunnen zetten, deze staat nu vanaf de ketel (WP), afhankelijk van de stooklijn/buitentemperatuur, meestal op zo'n 29-34 graden aanvoer watertemperatuur. Dan wordt de vloer prima warm. (en het huis ook)
Met de oude mengunit voorheen was dit onhaalbaar.. Ik denk dat de CV 5 graden warmer stond (weet het niet meer precies), en de vloer werd daarbij juist *minder* warm... Dus al met al veel minder efficient, dat is duidelijk.

Met de ombouw die je noemt, heb je het dan over het vervangen van alleen de vloerverwarmingverdeler, waar de post over gaat? Of incl. het plaatsen van een warmtepomp?
Aangezien jij dus spreekt over gas besparing, ga ik even uit dat je nu een CV gasketel hebt ?... wat verwacht je zelf te bereiken met de ombouw?
Je zult wel een (lage temperatuur) warmtepomp moeten hebben om deze wijziging te gaan toepassen... Dit is NIET mogelijk met een gewone CV gasketel.. Dan is immers het risico veel te groot dat er ineens veel te warm water in je vloer terecht komt, en zowiezo kan een gemiddelde ketel heel slecht (of zelfs niet) regelen op deze lage temperaturen. Daar is tenslotte die VV-mengpomp dan voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
gasboer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:33:

Ik schrok nogal toen ik las dat mogelijk de verdeler vervangen zou moeten worden. Gelukkig is dat in mijn geval niet nodig. Therminon heeft mijn vraag daarover snel en professioneel beantwoord. Ik ga de pomp van de verdeler uitbouwen en vervangen door een stuk pijp. Van Therminon kreeg ik de volgende onderdelen door om de verdeler om te bouwen naar industrie:

[Afbeelding]

Ik hoop dat dit kan helpen.

[Afbeelding]
Ik verwacht dat het toch iets anders in elkaar zit...
Ik denk niet dat er een "stuk pijp" in de plaats komt van je pomp, ik denk dat je beide aansluitingen van de pomp op de beide balken gewoon moet afdoppen, zodat er géén waterverbinding meer is tussen de balken...
(of misschien zelfs het hele stukje van de vierkante balken mee verwijderen waar nu de pomp op uitkomt)
De ombouwset lijkt me op de omschrijvingen af te gaan iets om je unit om te bouwen naar zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-g4me5671mGMy9C8EYSu804Fyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwXL0Mzr0qhBHyvzjpPdEnu8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een "Therminon vloerverwarmingsunit Composiet Industrie", precies zoals zij het ook noemen...
Plaatje komt hier vandaan: (en staat ook in mijn eerdere overzicht)
https://www.warmteservice...-(zonder-pomp)/p/33154500

ik denk dus dat je de kopse kanten van de vierkante balken moet loshalen, en dat hier die 1,5" kogelkranen op komen (zoals in het plaatje).. Dat verklaart ook waarom ze het hebben over het inkorten van de M8 draadeindes... Die zitten horizontaal in de lengterichting door de beide vierkante balken op de twee hoekpunten (met de bolvormige moeren op de uiteindes).

Je zult dan uiteraard ook de aanvoer/retourleidingen moeten verleggen...
Ik vraag me overigens dan wel serieus af of deze aanvoer/retourleidingen wel dik genoeg zijn voor zóveel groepen... *AL* het water wat door de 15 groepen gepompt moet worden, moet dan straks immers door die veel dunnere aanvoer/retourleidingen lopen...
En een tip daarbij: Haal dan uit die aanvoer/retourleidingen in ieder geval al de regelkranen er tussenuit die nu zorgen voor erge vernauwingen in de leiding... Dat is dus iig. de witte thermostaatknop, het retourventiel wat ernaast zit, en mogelijk ook dat grijs/zwarte ding linksboven op de foto... Wat is dat? Een elektrisch bediende kogelkraan? Als dit niet voldoende is, zou je alsnog de aanvoer/retourleidingen kunnen vervangen (ligt er ook aan hoe ver dit alles van de CV vandaan zit.. Als dat dicht in de buurt is / makkelijk verlegbaar is, zou ik zowiezo de leidingen vervangen voor dikkere varianten)

Maar an zich inderdaad wel fijn dat ze een ombouwset ter beschikking stellen! Al met al nog steeds een stuk minder werk dan de gehele unit vervangen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Koen87 vond in een ander topic nog een nette:
https://www.heima24.de/in...schlussset-waagrecht.html

Ook 50mm tussenafstand. Nette prijs wel.

Wat waagrecht en senkrecht dan is, is een volgende vraag ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 12-09-2022 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-04 20:34
MikeyMan schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:31:
@Koen87 vond in een ander topic nog een nette:
https://www.heima24.de/in...schlussset-waagrecht.html

Wat waagrecht en senkrecht dan is, is een volgende vraag ;)
Bedankt voor de info!
Waagrecht is in de loop van de richting, Senkrecht is haaks op de richting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
MikeyMan schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:31:

@Koen87

Let erop dat deze dan geen temperatuurmeters heeft op beide balken… Die zou ik bij mij voor diagnostiek toch niet willen missen. (al is dat natuurlijk ook makkelijk op te lossen met wat externe digitale thermometers die je erop plakt natuurlijk)

Ook is zo’n blanke RVS balk wat gevoeliger voor condensvorming als je ook gaat koelen met de warmtepomp in de zomer. De kunststof verdelers werken vanwege materiaal en constructievorm (holle ruimtes vanbinnen) ook als isolator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BrainCrash schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:41:
[...]

@Koen87

Let erop dat deze dan geen temperatuurmeters heeft op beide balken… Die zou ik bij mij voor diagnostiek toch niet willen missen. (al is dat natuurlijk ook makkelijk op te lossen met wat externe digitale thermometers die je erop plakt natuurlijk)

Ook is zo’n blanke RVS balk wat gevoeliger voor condensvorming als je ook gaat koelen met de warmtepomp in de zomer. De kunststof verdelers werken vanwege materiaal en constructievorm (holle ruimtes vanbinnen) ook als isolator.
Temperatuur is met een warmtepomp dan weer niet zulke nuttige info. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gasboer
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik heb uiteindelijk toch maar niet de eindplaatjes vervangen door aansluitingen van Therminon. Ik heb eerst geprobeerd om de oude plaatjes los te schroeven, maar de tegenovergestelde zijde ging los en daar kan ik niet goed bij. Nu de WP aangesloten met 1" flexibele slangen ( op maat besteld ) via T-stuk op de bestaande 22 mm leidingen. De pomp er tussenuit gehaald en vervangen door een stukje pijp van totaal 130 mm en de shunt tussen retour en aanvoer op de verdeler dicht gedraaid. Terugslagkleppen geinstalleerd zoals in het schema van Daikin. De vloerverwarming heeft sinds 2014 goed gefunctioneerd bij een lage temperatuur op deze diameter aansluiting over de 15 groepen. Ik heb uitsluitend vloerverwarming. Voorzie geen problemen met de WP. Zoals de WP nu is aangesloten kan ik de Intergas HRE36Eco als hybryde gebruiken in geval van nood. Deze zal door de printplaat EKRP1HBA worden aangestuurd in de nabije toekomst als de printplaat binnen is. Deze printplaat maakt zodoende een hybride opstelling met om het even welk merk ketel mogelijk. Ik wacht nog op 2 onderdelen, maar zodra die er zijn ga ik de WP in bedrijf stellen en hou ik het forum op de hoogte.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3UeVkRs64LAQTGiF0VkCF_Rgyg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cYyC0xh9MUI0PW3jiOGJTeYu.jpg?f=user_large

UPDATE 10/2022: De pomp is inmiddels geinstallerd en heeft al gedraaid. Debiet over uitsluitend de vloerverwarming van de woonkamer varieert tussen 28 en 32 l/min. Geen alarmen. Groot probleem is echter de onmacht van Daikin om belangrijke componenten als de WiFi kaart BRP069A78 en de interface kaart EKRP1HBA - o.a. om de pomp hybride te laten werken - te leveren. Voor de WiFi kaart alleen is de verwachte levering nu vanaf 02/2023....ze zouden gewoon de FW beschikbaar moeten stellen. Ik heb nog wel een paar van die kaartjes uit de grijze oudheid liggen. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door gasboer op 20-10-2022 10:53 . Reden: UPDATE 20/10/2022 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27
BrainCrash schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:41:
Die thermometers slaan bij Therminon nergens op. Ik heb hier wel 5 graden verschil tussen de meters op de verschillende verdelers. Soms is de retour zelfs warmer dan de aanvoer (en nee, die zijn niet verkeerd om aangesloten).
Die kun je dus net zo goed weglaten. Ik ga wel uit van de sensoren in de Kamstrup. Geven netjes de temperatuur met twee decimalen. :P

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-04 19:36
Ik was zelf in de veronderstelling dat er bij een warmtepomp met vloerverwarming geen vloerverwarming pomp meer nodig is maar nu zag ik dit plaatje van Mitsubishi langs komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKqeZbh1NclERhbDG5qsXEIWLJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQPnQvUi2OGeUyHjRREco0gs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
swarthoofd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:29:
Ik was zelf in de veronderstelling dat er bij een warmtepomp met vloerverwarming geen vloerverwarming pomp meer nodig is maar nu zag ik dit plaatje van Mitsubishi langs komen:
[Afbeelding]
Daar staat toch geen vloerverwarmingspomp in? Alleen een secundaire pomp, die je altijd nodig hebt als je een parallelbuffer gebruikt.
Over de noodzaak van die buffer: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• swarthoofd
  • Laatst online: 24-04 19:36
Andrehj schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:14:
[...]

Daar staat toch geen vloerverwarmingspomp in? Alleen een secundaire pomp, die je altijd nodig hebt als je een parallelbuffer gebruikt.
Over de noodzaak van die buffer: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Lees ik het goed dat eigenlijk een vat van 100 liter niet nodig is?

• Andrehj
swarthoofd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:28:
Lees ik het goed dat eigenlijk een vat van 100 liter niet nodig is?
Ja. Meestal is zo'n buffervat niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:12
m_willemse schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:10:
[...]

Gezien dit het laatste jaar is voor de subsidie op warmtepompen, wil ik de huidige ketel toch al vervangen.
Loopt deze niet gewoon door in 2023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:20
Hebben de gebruikers hier nog een mening over een zoneklep voor een pomploze verdeler?

Ik was eigenlijk van plan om een thermostaatventiel in de aanvoer naar de verdeler te zetten, maar twijfel nu of die wel genoeg flow doorlaat?

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

S0epkip schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:36:
Hebben de gebruikers hier nog een mening over een zoneklep voor een pomploze verdeler?

Ik was eigenlijk van plan om een thermostaatventiel in de aanvoer naar de verdeler te zetten, maar twijfel nu of die wel genoeg flow doorlaat?
Heb je weleens zo'n thermostaatventiel bekeken? Zitten haast dicht.

Beter een electrische kogelklep. Die hebben volle doorlaat. Bijvoorbeeld van Tameson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://vloerverwarmingsh...ststof-verdeler-5-groeps/

Nog een kanshebber, kan alleen de afstand niet terug vinden.

Geloof dat de Variotherm units momenteel mijn voorkeur genieten. 1050 euro voor drie verdelers.
Nog los van een sloot geld voor de euroconus doorverbinders :P
Die zijn echt achterlijk duur moet ik zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 04-10-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05-2023
Hallo Tweakers, interessant topic! Weten jullie of onze HT verdeler (zie foto) geschikt is om om te bouwen? Of kan ik wellicht wat instellingen wijzigen om mee te beginnen? (er moet een 7KW LG Monoblock aan gekoppeld worden, nu nog alles via CV op aanvoertemperatuur van 35 graden wat nu nog goed gaat).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nwn0KIkklCfzoJILfMLCFrwvPm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGqKTMEcKR9YTFfzGkLhuV06.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JorisEV Bypass eraf, thermostaat en voetventiel vervangen door kogelkraan en pomp eraf. Zou zo te zien moeten lukken.

Denk wel dat je de aanvoer dan op de onderste balk moet monteren. Zit daar nog een aansluiting op?

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 10-10-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05-2023
MikeyMan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:50:
@JorisEV Bypass eraf, thermostaat en voetventiel vervangen door kogelkraan en pomp eraf. Zou zo te zien moeten lukken.
Ok, dank! Vraagje nog: denk je dat aanpassen de moeite is in vergelijking met een nieuwe open verdeler? (ik kan het niet zelf helaas dus moet sowieso een vakman inschakelen)
MikeyMan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:50:
@JorisEV Denk wel dat je de aanvoer dan op de onderste balk moet monteren. Zit daar nog een aansluiting op?
Ik ga dit weekend even kijken, dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JorisEV schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:59:
[...]

Ok, dank! Vraagje nog: denk je dat aanpassen de moeite is in vergelijking met een nieuwe open verdeler? (ik kan het niet zelf helaas dus moet sowieso een vakman inschakelen)

[...]

Ik ga dit weekend even kijken, dank voor de tip!
Tsjah.. Vind maar eens een echte vakman...

Dat gezegd hebbende; de bypass moet er sowieso uit. Een nieuwe verdeler kost je 500 euro ex installatie.

Als je ook wilt gaan koelen is het wel een overweging om mee te nemen. Een stalen verdeler condenseert namelijk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels ook de VarioTherms binnen. Mooi spul wel, zo modulair.

Overgang van 1" naar knel is niet echt heel goedkoop, dus ben met een vrij duur zakje weer bij warmteservice vandaan gekomen.

Denk dat ik er op de tweede verdieping wel mee wegkom door de slangen een stukje in te korten. Zit alleen nog te twijfelen over het hergebruik van de Euroconussen. Dingen kosten een lieve duit alles bij elkaar. Zeker als er ook nog verlengd moet gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:21
Ik heb zelf een monoblock warmtepomp geïnstalleerd met variabele pompsnelheid. Nu hoor ik ook het ruisen van de verdeler en ook in de slaapkamers, dat is vervelend want nu moet telkens snachts de verwarming daar uit. Ik hoop dat op te lossen met eenzelfde soort aanpassing. Mijn vloerverwarming installateur kan de volgende soort verdeler installeren (7 groep) voor een goede prijs. Nu geeft hij alleen aan dat het kan dat doordat hij geen Pomp heeft, de weerstand groter wordt en dus alle flow over de radiatoren boven zal lopen. Heeft iemand van jullie dit ook gemerkt of een zelfde situatie en geen probleem?

Alvast bedankt!

@Dre nog even een foto van de installatie. Ontbramen zou nog kunnen, maar klinkt meer alsof hij gewoon enorm wordt geknepen op het moment. De pompsnelheid kan dus helaas niet aangepast worden. Die wordt automatisch bepaald door de warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pr0wsPGgGO8FqtyL4cQqUFB_PA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYEEjkQw47Kg1Yv5UsObMbzN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Thejman1989 op 09-12-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Is dat niet een kwestie van ontbramen van de leidingen en eventueel het verlagen van de pompsnelheid? Soms is het type kraan of retourventiel ook heel bepalend voor geluid.

Een tekening en foto's van je installatie zou je verhaal een stuk duidelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 14:29
BrainCrash schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:25:
Mijn vloerverwarmingsbuizen zijn 16x2mm, dus ik ben op zoek gegaan naar dezelfde euroconus-koppelingen als die erop zaten, om het achterste deel mee te verlengen en aan te sluiten. Ik kon immers alleen de voorste direct opnieuw aansluiten.. voor de achterste heb ik een draad-draad koppeling gebruikt, en een extra setje klemkoppelingen op op de verdeler aan te sluiten.
Die 16x2mm euroconus 3/4" koppelingen had ik hier gevonden en besteld:

https://www.sanispecials....Knelringset-2-862-1602-01
en deze bijpassende draad-draad euroconus koppeling had ik gebruikt voor het stukje verlenging:
https://www.sanispecials....nsluitingen-2-253-3434-01
(die heb je uiteraard niet nodig als je alleen maar afknipt)

Als de koppelingen op de vloerverwarmingsslang eenmaal een keer goed vastgezet zijn zoals bij mij was, dan kun je de schroefdop weliswaar (met een tang) makkelijk losdraaien, maar de tule, dop, die in de slang zit, is er daarna heel er moeilijk uit te halen. De slang heeft zich door de klemkracht helemaal gevormd om de ribbels van de metalen koppeling. Ik kon ze door mijn verleng-actie echter gewoon allemaal laten zitten. Dat dillemma ook weer omzeild :P (ik wilde de buizen liever niet afknippen.. ze waren al zo kort bij mij)

Heb even een detailfoto van de koppeling die ik gebruikt heb van internet geplukt. Dit is met euroconus aansluiting.
[Afbeelding]

Ik kan niet zien wat voor koppeling of aansluitingen je nu hebt, maar als je zo'n nieuwe verdeler zoals ik heb gaat plaatsen, en je hebt 16x2mm vloerverwarmings-slang, dan kun je daar dus prima deze koppelingen voor gebruiken.
Ook al is het twee jaar geleden, met interesse dit topic gelezen en zit ik met hetzelfde dilemma van te korte buizen. Ik wil in voorbereiding op de komst van een Panasonic monoblock warmtepomp ook mijn huidige meng-verdeler met pomp van Therminon vervangen.

Ook bij mij zijn de onderste buizen aan de korte kant en zal ik die moeten verlengen. Nu heb ik gekeken naar de koppelingen die jij hebt besteld, maar die hebben geen zeskant om ze vast te draaien met een steeksleutel of bahco maar een soort ribbel. Hoe heb je ze vastgedraaid? Met een speciale sleutel of gewoon met de waterpomptang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Tranquility schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:19:
[...]
Nu heb ik gekeken naar de koppelingen die jij hebt besteld, maar die hebben geen zeskant om ze vast te draaien met een steeksleutel of bahco maar een soort ribbel. Hoe heb je ze vastgedraaid? Met een speciale sleutel of gewoon met de waterpomptang?
Als ik me goed herinner kun je die gewoon met een steeksleutel vastzetten. Die ribbels (niet geheel toevallig 6 stuks) zitten gelijk aan de hoekpunten van een normale zeskant. Overigens kun je die voor het grootste gedeelte gewoon met de hand vastdraaien, en alleen het laatste stukje even met gereedschap aandraaien volgens mij. Hoeft lang niet zo vast als bijv. op een koperen knelkoppeling. (zit immers allemaal op kunststof leidingen)
Een waterpomptang werkt ook gewoon natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:41
@Tranquility waarschijnlijk zoek je deze. euro conus

deze draad sok/euro conus sok.
https://www.warmteservice...53505?origin=-tl001-5-49-
en deze moeren.
https://www.warmteservice...22580?origin=-tl001-5-49-

of zoek je m22 ? deze sok is wat kleiner.
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

(met plaatje) https://benem.nl/comap-du...r9fT8dCI8-ChoCIFAQAvD_BwE

deze moeren
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

en die kopelingen met een ribbeltje dat lukt met een bacho ook nog wel. de ribels maken er een zeskant van.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 18-01-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Beiden bedankt! Die van Warmteservice had ik al gezien. Wat is die toko aan de prijs met alles zeg!
Ik ga denk ik normale Euroconus koppelingen bestellen zoals deze. Die zijn met €1,99 ook netjes geprijsd.
Als de nieuwe verdeler er is ga ik eerst kijken hoe het met de hoogte zit.

De Therminon die er nu zit is totaal vrij hoog en heeft ook voetventielen waardoor het hoogteverschil vrij groot is. Dus wellicht kan ik de nieuwe verdeler gewoon op de bestaande onderste Euroconussen plaatsen en hoef ik enkel de bovenste buizen in te korten. Dan hoef ik niet eens te verlengen. Maar dat kan ik pas goed zien wanneer ik de nieuwe verdeler heb. De Therminon heeft een HoH afstand van 6 cm en daar heb ik de nieuwe op uitgezocht.

Het is deze geworden:
Afbeeldingslocatie: https://online-vloerverwarming.nl/wp-content/uploads/2022/07/kunststof-zonder-pomp.png.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Reparatiekoppelingen 16x2 zijn best goedkoper te vinden. Onder de 5 euro heb ik ze langs zien komen met wat zoeken. Heb zo snel geen link bij de hand.

Met die euroconus koppelingen heb je nog een tussenstuk nodig. En die zijn los ook prijzig.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
@MikeyMan
Dank, die had ik inderdaad ook al gezien, mogelijkheden genoeg in ieder geval!
Vooral die Uponor RTM sok is interessant. Dit schijnen echt super simpel aan te brengen zijn zonder gereedschap.

Ik heb echter zojuist de nieuwe verdeler binnengekregen die ik gistermiddag had besteld. Nadat ik de afstanden tussen boven- en onderbalk had gemeten blijk ik helemaal geen buizen te hoeven verlengen!
De afstand tussen het onder- en bovenbalk is bij de nieuwe verdeler ongeveer twee centimeter korter dan de oude Therminon, dus ik hoef alleen maar de vijf bovenste buizen met twee centimeter in te korten, nieuwe euroconussen er op en gaan met die banaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tranquility welke verdeler had je hiervoor dan?

Kwam vanaf de robot verdelers hier echt niet goed.
Heb er nu eentje met grof geweld gemonteerd. En eentje 8cm verlengd. Andere hing hoog genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Er hangt nu nog een Therminon 5000 mengverdeler met Grundfos pomp in de trapkast voor de vloerverwarming beneden. De twee 20mm buizen die je naar boven ziet lopen gaan naar de ruimte op de verdieping waar nu de CV ketel nog hangt en een vier groeps verdeler die naar de radiatoren in de slaapkamers en de badkamer gaat. Die sluit ik ook aan hoewel die radiatoren nooit gebruikt worden omdat ik mijn slaapkamer en werkkamer met airco's verwarm. Het is de bedoeling dat alleen een handdoekradiator in de badkamer aan blijft staan. De CV ketel wordt vervolgens afgekoppeld waar een warmtepompboiler voor in de plaats komt die het sww voor zijn rekening gaat nemen (staat inmiddels ook al 8 maanden in bestelling).

De buizen worden dus aan de nieuwe verdeler beneden gekoppeld met een T-stuk waar nieuwe 25mm buizen op worden aangesloten die naar rechts door de muur naar buiten gaan. De trapkast grenst aan de gevel bij de oprit waar ook de Panasonic monoblock komt te staan wanneer die arriveert dus dat is maar een paar meter buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWg41V5G5bkKYaeLKUzLcX65x7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIbUCqvgUGpKI7YDY4BHe6cF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah ja, daar heb je idd wel wat ruimte. :)

Is die verdeler niet om te bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
MikeyMan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:49:
Ah ja, daar heb je idd wel wat ruimte. :)

Is die verdeler niet om te bouwen?
Hij zou inderdaad om te bouwen zijn, maar dan moet je dure adapters kopen, want die koppelingen van de waterpomp zijn enorm. Ik heb voorbeelden gezien en dat vond ik er niet fraai uitzien. Bovendien is de nieuwe verdeler ontworpen voor LT systemen en heeft een grotere interne flow en ook de flowmeters vind ik wel mooi en is het e.e.a. makkelijker af te stellen. Ook de prijs van de nieuwe verdeler was zodanig dat ik niet ga kloten om de oude om te bouwen. Die kan ik dan beter in zijn geheel compleet op marktplaats zetten.

Trouwens, toen ik gisteren de nieuwe verdeler bestelde had ik te snel op de bestelknop gedrukt zonder meteen de euroconussen mee te bestellen die daar niet duur waren. Toen heb ik er snel een mailtje achteraan gestuurd of er nog een extra bestelling bijgevoegd kon worden. Toen kreeg ik een mailtje terug dat ze er die als service er wel bij zouden doen. Er zaten dus tien euroconussen in de doos erbij die mij niets hebben gekost! Topservice van dit bedrijf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tranquility en koelen gaat beter met die nieuwe ;)

Doet dat bedrijf ook aan goedkope koppelingen? :+

[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 19-01-2023 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
MikeyMan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:02:
@Tranquility en koelen gaat beter met die nieuwe ;)

Doet dat bedrijf ook aan goedkope koppelingen? :+
Ja, de standaard eurokoppelingen van 16x2 of 20x2 kosten daar €1,99

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
Vandaag de nieuwe verdeler geplaatst ter voorbereiding van de komst van de Pana warmtepomp.
Nu is hij nog aangesloten op de Intergas Xtreme36 die boven hangt waarvan ik de aanvoertemperatuur voor dit doel verlaagd heb naar 40 graden. De afgedopte aansluitingen aan de rechterkant van de verdeler op de T-stukken is voor de Pana wanneer die geïnstalleerd wordt, maar zover is het nog niet. Volgende klus is het aanleggen van twee stroomgroepen in de trapkast. De Pana heeft er helaas twee nodig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0U1SjhI1-ZibZoJkEATI12MuY70=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GvuYw2pRArFQQhMzqT8p5z26.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UBSZi4Yp8mlE8tR8tH5Oqg5z8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8jjIBWsGfzPlndcCZLw6UojO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-04 22:12
Een tijdje geleden had ik dit topic gevonden en gevolgd ivm de plannen voor een warmtepomp of het stoken op lage temperatuur. Ik was opzoek naar een manier om de pomp uit mijn verdeler te halen. Wilde eerst met diverse verlopen de aanvoer op de aanvoerbalk aansluiten totdat ik een koppelstuk tegen kwam.
Het betreft een gegalvaniseerde stalen pijpnippel 1 1/2" x 130 mm. Deze paste precies op de plek van de pomp. Hierdoor heb ik verder niks aan het leidingwerk hoeven te veranderen. Alleen het mengventiel dicht gedraaid zodat er geen retour water wordt bijgemengd.

Ik wilde dit even laten zien voor het geval anderen er ook wat aan hebben.

Hierbij foto’s van de oude en nieuwe situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dLZpcmkXyodMwKMhzI1lFannUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8IrruVkUViZ0EbYVUHfbgox.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0bbJMi2HJbzgDthXa1Nv4Q5V9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2ZWSq6umqiNQfJGTYRBNYaH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/askGmH-wPCOt3ouhuRGtZeNKR-Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhNLJYVGzpvoXeF1olOkrZPN.jpg?f=fotoalbum_tile

Even een aanvulling op mijn bericht:
De aanvoer gaat door een afgesloten gedeelte van de bovenste balk rechtdoor naar beneden.
In dit gedeelte zit een gat van de retour naar de aanvoer waar een inregelventiel zit. Hiermee kun je de bijmenging van het retour water regelen. Dit ventiel heb ik volledig dicht gedraaid. Dus alle aanvoer van de cv ketel gaat rechtstreeks de vloer in zonder bijgemengd te worden.

Mocht je deze methode willen gebruiken, controleer dan of jou vloerverwarmingverdeler ook het retourwater kan afsluiten van de aanvoer, anders sluit je de aanvoer en retour kort en zal de vloer niet warm worden!

Zie foto uit de handleiding.
Op de andere foto zie je in de cirkel het inregelventiel, en de lasnaad van het aanvoer compartiment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSx-evIFTNShGQg2zyc6mY2QJXo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hWNY0Zn4izDgersWH6G3EF4z.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrJTnSwj3IxSDh2qzdvIx4muOHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaWxhGifoIUjRMprNXassk9r.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 28% gewijzigd door R van Lune op 09-02-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:47
R van Lune schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:45:
Een tijdje geleden had ik dit topic gevonden en gevolgd ivm de plannen voor een warmtepomp of het stoken op lage temperatuur. Ik was opzoek naar een manier om de pomp uit mijn verdeler te halen. Wilde eerst met diverse verlopen de aanvoer op de aanvoerbalk aansluiten totdat ik een koppelstuk tegen kwam.
Het betreft een gegalvaniseerde stalen pijpnippel 1 1/2" x 130 mm. Deze paste precies op de plek van de pomp. Hierdoor heb ik verder niks aan het leidingwerk hoeven te veranderen. Alleen het mengventiel dicht gedraaid zodat er geen retour water wordt bijgemengd.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wat wil je precies bereiken op deze manier? Je aanvoer en retour zitten nog steeds op de zelfde balk nu.
Ook heb je de thermostaatkraan en voet ventiel nog steeds in je aan/afvoer leidingen zitten.

Welk mengventiel heb je dichtgedraaid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tim123 precies mijn eerste gedachte...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dat gaat niet werken, het moet zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbKRueEWuL31BKhEtTts4pzi9BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjWU1jbOWlWH9WCdQ1jOVho6.jpg?f=fotoalbum_large

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tranquility t-stukken mogen wel een maatje of twee groter als daar de wp op komt denk ik?

Tenminste, dan neem ik aan dat de leidingen naar boven ook nog naar een verdeler toe gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2023 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
R van Lune schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:45:

Juist…. Dit is dus PRECIES wat je NIET moet doen, inderdaad om de meerdere redenen die hierboven ook al genoemd zijn… :X

je hebt nu waarschijnlijk vrijwel geen enkele flow meer in je vloerverwarming… immers, waarom zou je CV water nog moeite doen om die lange weg door al je vloerslangen te gaan stromen terwijl het zonder weerstand gewoon direct door de bovenste balk terug naar de retour kan lopen…
Er is nu geen pomp meer die alsnog forceert dat er daadwerkelijk water door je vloerverwarmingsslangen gaat lopen.
En vanwege de beide ventielen aan de bovenzijde die je hebt laten zitten zal dat beetje water wat daadwerkelijk door de balk stroomt ook al niet al te veel zijn…

Je hebt nu je CV aanvoer en retour kortgesloten zonder afgiftesysteem ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij zie ik bij jou ook nog een thermostaatkraan in de aanvoer zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
MikeyMan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Ik denk dat dat het voetventiel in de retour is, toch? :)
Thermometer zal in de aanvoerbalk zitten, dus die is onder…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BrainCrash schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:40:
[...]

Ik denk dat dat het voetventiel in de retour is, toch? :)
Thermometer zal in de aanvoerbalk zitten, dus die is onder…
Either way; lekker vervangen door een kogelkraan met volle doorlaat... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

MikeyMan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Die is afgedopt. Retour gaat via de originele aansluiting en de aanvoer op de onderste balk via de pompaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ds23man schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:42:
[...]

Die is afgedopt. Retour gaat via de originele aansluiting en de aanvoer op de onderste balk via de pompaansluiting.
Ja ik doelde op het ding links, dat lijkt inderdaad de afvoer te zijn ;)

Weet niet of je zo'n ding weleens van binnen hebt bekeken, maar zijn aardige flow killers.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

MikeyMan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:41:
[...]

Either way; lekker vervangen door een kogelkraan met volle doorlaat... :P
Bij deze verdeler is het voetventiel al uitgevoerd voor volle doorlaat. Vandaar dat ik hem er niet heb uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ds23man schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:43:
[...]

Bij deze verdeler is het voetventiel al uitgevoerd voor volle doorlaat. Vandaar dat ik hem er niet heb uitgehaald.
Oh serieus, bestaan die ook?

Ken die dingen van Robot, en das een drama.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VdcfYqJIQCm5sjQCzfEcI_A4LU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaOXQp8SkVX6naS4I3VbgC6C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Heb hier twee van deze verdelers op mijn WP staan, per verdeler staan slechts 2 groepen open en haal een flow van meer dan 800 l/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tranquility schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:58:
Vandaag de nieuwe verdeler geplaatst ter voorbereiding van de komst van de Pana warmtepomp.
Nu is hij nog aangesloten op de Intergas Xtreme36 die boven hangt waarvan ik de aanvoertemperatuur voor dit doel verlaagd heb naar 40 graden. De afgedopte aansluitingen aan de rechterkant van de verdeler op de T-stukken is voor de Pana wanneer die geïnstalleerd wordt, maar zover is het nog niet. Volgende klus is het aanleggen van twee stroomgroepen in de trapkast. De Pana heeft er helaas twee nodig..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe vind je vloer het dat er nu 40 graden warmte doorheen stroomt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R van Lune
Ik snap de reactie's van iedereen en heb mijn eerdere post ook even aangepast met de informatie die ik hier geef. Dat geeft een duidelijker beeld van mijn verdeler.

De aanvoer gaat door een afgesloten gedeelte van de bovenste balk rechtdoor naar beneden.
In dit gedeelte zit een gat van de retour naar de aanvoer waar een inregelventiel zit. Hiermee kun je de bijmenging van het retour water regelen. Dit ventiel heb ik volledig dicht gedraaid. Dus alle aanvoer van de cv ketel gaat rechtstreeks de vloer in zonder bijgemengd te worden.
Hierdoor kan ik de cv ketel op 40 graden laten werken en zonder bijmenging van het retour water. Doordat er een pomp op de verdeler zat merkte ik dat de vloerverwarming het grootste gedeelte van het water uit het systeem naar zich toe trok waardoor andere radiatoren niet warm werden. Nu heb ik de pomp er tussen uit en de pompsnelheid van de ketel zelf wat hoger gezet. Vloer en radiatoren worden nu allemaal warm.
De thermostaat kraan laat ik er voor de zekerheid tussen zitten mocht de ketel een keer op hol slaan en te warm water maken. Dan schakelt de thermostaat kraan dicht.

Op de andere foto zie je in de cirkel het inregelventiel, en de lasnaad van het aanvoer compartiment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSx-evIFTNShGQg2zyc6mY2QJXo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hWNY0Zn4izDgersWH6G3EF4z.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrJTnSwj3IxSDh2qzdvIx4muOHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaWxhGifoIUjRMprNXassk9r.jpg?f=fotoalbum_tile
BrainCrash schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Juist…. Dit is dus PRECIES wat je NIET moet doen, inderdaad om de meerdere redenen die hierboven ook al genoemd zijn… :X

je hebt nu waarschijnlijk vrijwel geen enkele flow meer in je vloerverwarming… immers, waarom zou je CV water nog moeite doen om die lange weg door al je vloerslangen te gaan stromen terwijl het zonder weerstand gewoon direct door de bovenste balk terug naar de retour kan lopen…
Er is nu geen pomp meer die alsnog forceert dat er daadwerkelijk water door je vloerverwarmingsslangen gaat lopen.
En vanwege de beide ventielen aan de bovenzijde die je hebt laten zitten zal dat beetje water wat daadwerkelijk door de balk stroomt ook al niet al te veel zijn…

Je hebt nu je CV aanvoer en retour kortgesloten zonder afgiftesysteem ertussen.

[ Voor 20% gewijzigd door R van Lune op 09-02-2023 14:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BrainCrash
R van Lune schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:53:
Ik snap de reactie's van iedereen en heb mijn eerdere post ook even aangepast met de informatie die ik hier geef. Dat geeft een duidelijker beeld van mijn verdeler.

Hierdoor kan ik de cv ketel op 40 graden laten werken en zonder bijmenging van het retour water. Doordat er een pomp op de verdeler zat merkte ik dat de vloerverwarming het grootste gedeelte van het water uit het systeem naar zich toe trok waardoor andere radiatoren niet warm werden. Nu heb ik de pomp er tussen uit en de pompsnelheid van de ketel zelf wat hoger gezet. Vloer en radiatoren worden nu allemaal warm.
De thermostaat kraan laat ik er voor de zekerheid tussen zitten mocht de ketel een keer op hol slaan en te warm water maken. Dan schakelt de thermostaat kraan dicht.

[Afbeelding][Afbeelding]

[...]
Ah, das duidelijk!
Dat is inderdaad ook wel bijzonder cruciale informatie over de werking van jouw specifieke verdeler!

Dan werkt het bij jouw systeem inderdaad wel, maar blijft het zonder deze informatie niet zo'n goed idee om dit zomaar voor te stellen als instructie voor andere bezitters om dit na te doen... :+ Er zullen immers een heleboel verdelers zijn waar dit op deze manier niet mogelijk is omdat er niet zo'n compartiment in zit.
Een duidelijke melding daarbij is dan idd wel nuttig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:47
BrainCrash schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:34:
[...]

Ah, das duidelijk!
Dat is inderdaad ook wel bijzonder cruciale informatie over de werking van jouw specifieke verdeler!

Dan werkt het bij jouw systeem inderdaad wel, maar blijft het zonder deze informatie niet zo'n goed idee om dit zomaar voor te stellen als instructie voor andere bezitters om dit na te doen... :+ Er zullen immers een heleboel verdelers zijn waar dit op deze manier niet mogelijk is omdat er niet zo'n compartiment in zit.
Sluit ik me volledig bij aan. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R van Lune
BrainCrash schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:34:
[...]

Ah, das duidelijk!

Tim123 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:46:
[...]

Sluit ik me volledig bij aan. _/-\o_
Jullie hebben gelijk. Ik had hier niet bij nagedacht en heb daarom ook mijn eerdere bericht aangepast en dit erbij vermeld. :)

[ Voor 9% gewijzigd door R van Lune op 09-02-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
MikeyMan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:21:
@Tranquility t-stukken mogen wel een maatje of twee groter als daar de wp op komt denk ik?
Tenminste, dan neem ik aan dat de leidingen naar boven ook nog naar een verdeler toe gaan.
Klopt, ze gaan boven ook naar een verdeler die vier radiatoren kan voeden, echter staan die op de handdoekradiator na allemaal dicht. Boven verwarm ik met airco's omdat ik boven geen vloerverwarming heb. Dus alleen de handdoekradiator mag wat warm worden.

Die T-stukken zijn 3/4" en konden niet groter i.v.m. de koppeling naar boven toe. Dat is een 20mm Uponor leiding. Deze functioneerde met voeding vanaf de CV ketel boven prima en kon de vloer en het huis uitstekend warm houden. Met de warmtepomp straks gaat het dus de andere kant op en denk ik niet dat ik flow te kort kom met vijf groepen en een vloeroppervlakte van ca. 55m2. En boven doet straks dus alleen de handdoekradiator mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tranquility schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:59:
[...]

Klopt, ze gaan boven ook naar een verdeler die vier radiatoren kan voeden, echter staan die op de handdoekradiator na allemaal dicht. Boven verwarm ik met airco's omdat ik boven geen vloerverwarming heb. Dus alleen de handdoekradiator mag wat warm worden.

Die T-stukken zijn 3/4" en konden niet groter i.v.m. de koppeling naar boven toe. Dat is een 20mm Uponor leiding. Deze functioneerde met voeding vanaf de CV ketel boven prima en kon de vloer en het huis uitstekend warm houden. Met de warmtepomp straks gaat het dus de andere kant op en denk ik niet dat ik flow te kort kom met vijf groepen en een vloeroppervlakte van ca. 55m2. En boven doet straks dus alleen de handdoekradiator mee.
Er zijn ook t-stukken met verschillende maten ;)

Zoals deze.
https://www.toolstation.nl/henco-pers-t-stuk-verloop/p24807

Tstuk met verloop naar kleinere diameter kan ook natuurlijk.

Ik zou met warmtepomp toch kijken of je met minimaal 26 kunt werken. Je kunt nooit teveel flow hebben ;)

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Tehh schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:30:
Hoe vind je vloer het dat er nu 40 graden warmte doorheen stroomt?
Wat moet mijn vloer daarvan vinden? 40 graden is op zich een hele veilige temperatuur en zelfs nog aan de lage kant. Ik heb het echter alleen uitgeprobeerd om te kijken hoe het werkt met de nieuwe pomploze verdeler en of de vloer en het huis met die 40 graden aanvoer vanaf de CV-ketel warm genoeg werd.

Dit was dus een paar dagen om te testen en die test was prima geslaagd :) Op dit moment verwarm ik natuurlijk weer met de airco's en niet op duur gas. Pas als de warmtepomp er is gaat de vloerverwarming weer aan, daar heb ik hem in principe ook voor gekocht en natuurlijk vanwege de subsidie, anders had ik het nooit gedaan want, zoals eerder gezegd, kunnen de airco's het hele huis met gemak aan alleen wilde ik het comfort van de vloerverwarming terug die mis ik tocht wel sinds ik met airco's verwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
MikeyMan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:05:

Er zijn ook t-stukken met verschillende maten ;)

Zoals deze.
https://www.toolstation.nl/henco-pers-t-stuk-verloop/p24807

Tstuk met verloop naar kleinere diameter kan ook natuurlijk.

Ik zou met warmtepomp toch kijken of je met minimaal 26 kunt werken. Je kunt nooit teveel flow hebben ;)
Weet ik, naast dat ik geen perstang heb gaat het vanaf de kogelkranen met een stukje 22mm koper naar de 3/4" T-stukken. Als je goed kijkt naar de 1" kogelkranen die aan de verdeler zitten, zie je dat er een versmalling is die ongeveer hetzelfde is als die 22mm stukjes koper bij de T-stukken. De keten is dus zo sterk als de zwakste schakel en denk ik niet dat het veel zal uitmaken. Vanaf de warmtepomp komen twee flexibele 1" slangen die binnenshuis overgaan naar 25mm Uponor. Dat is ook een stukje van nog geen twee meter.

Maar we gaan het zien. Het kan altijd nog relatief eenvoudig worden aangepast mocht het niet bevallen, maar de overgang van de kogelkranen naar de verdeler blijft een relatief nauwe doorgang.

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 09-02-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tranquility ga je het zelf aanleggen? Voor 25 euro oid kun je een dagje een perstang huren :)

Verder eens met dat de zwakste schakel je keten bepaalt. Maar vergis je niet in het verschil in binnendiameter tussen pers en knelkoppelingen :)

[ Voor 43% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
MikeyMan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:21:
@Tranquility ga je het zelf aanleggen? Voor 25 euro oid kun je een dagje een perstang huren :)
Probleem is dat er niet veel te persen meer valt. De leiding naar boven ga ik niet aanpassen, is ook helemaal niet nodig. Eigenlijk zijn het een beetje vreemde kogelkranen die bij de verdeler geleverd werden met die vernauwing terwijl de schroefverbinding gewoon 1" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tranquility schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:23:
[...]

Probleem is dat er niet veel te persen meer valt. De leiding naar boven ga ik niet aanpassen, is ook helemaal niet nodig. Eigenlijk zijn het een beetje vreemde kogelkranen die bij de verdeler geleverd werden met die vernauwing terwijl de schroefverbinding gewoon 1" is.
Haha nee, 20mm voor een badkamerradiatortje is vrij luxe. Dat zou ik idd lekker laten zitten.

Uiteindelijk red ik met mijn 4x20mm flex en 2x15 mm hard ook wel 33+ liter per minuut. Maar hij moet er best hard voor werken ;)

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
  • Laatst online: 07-05-2024
Dag allen,

Vandaag is m’n warmtepomp in bedrijf gesteld. Nu heeft de installateur van m’n oude vloerverwarmingverdeler alleen de pomp er tussen uit gehaald. Hierdoor komt zowel aanvoer als retour op dezelfde balk.

De installateur komt overigens morgen.

De rechter leiding op de foto is aanvoer en de linker is retour. Ik ben benieuwd welke ‘balk’ nou aanvoer en retour moet zijn? Of maakt dat niet uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ID9apOTTJZ7XGNAncAAVciuU-Ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kviWC3Lbfo6cn5wiNIB8yHSk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Freo ja zo doet ie het niet :P

Bij deze maakt zo te zien aanvoer en retour niet uit. Beiden hebben een thermometer die je normaal in je aanvoer wil hebben.

En flowmeters zijn vaak ook richtingsgevoelig, maar die heb je niet.

Ook hier zou ik overigens thermostaat en voetventiel vervangen door kogelkranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
MikeyMan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:28:
@Freo ja zo doet ie het niet :P

Bij deze maakt zo te zien aanvoer en retour niet uit. Beiden hebben een thermometer die je normaal in je aanvoer wil hebben.

En flowmeters zijn vaak ook richtingsgevoelig, maar die heb je niet.

Ook hier zou ik overigens thermostaat en voetventiel vervangen door kogelkranen.
Hangt natuurlijk ook af van de voeler van de thermostaatkraan. Die moet in de aanvoer zitten zodat er niet te warm water de vloer in gaat...... Dus de onderste balk is de aanvoer.
Echter, met een warmtepomp op lage temperatuur erop maakt het inderdaad niet zo veel uit.

[ Voor 9% gewijzigd door R van Lune op 10-02-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

R van Lune schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:09:
[...]

Hangt natuurlijk ook af van de voeler van de thermostaatkraan. Die moet in de aanvoer zitten zodat er niet te warm water de vloer in gaat......
Maar die kun je er dus met een warmtepomp beter tussenuit halen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Freo schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 00:23:
Dag allen,

Vandaag is m’n warmtepomp in bedrijf gesteld. Nu heeft de installateur van m’n oude vloerverwarmingverdeler alleen de pomp er tussen uit gehaald. Hierdoor komt zowel aanvoer als retour op dezelfde balk.

De rechter leiding op de foto is aanvoer en de linker is retour. Ik ben benieuwd welke ‘balk’ nou aanvoer en retour moet zijn? Of maakt dat niet uit?

[Afbeelding]
Dit gaat van zijn levensdagen nooit werken. Had ie een borrel op? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Dag allen,

[Afbeelding]
kreeg de beste man een herseninfarct tijdens de aanpassing?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Dag allen,

[Afbeelding]
thermostaat kraan eruit en die aansluiting op onderste rechts en bovenste rechts afdoppen onder is aanvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Laatst online: 26-04 12:05
En dat voetventiel linksboven er ook uit: die dingen hebben voor een WP een veel te kleine doorlaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXtuZSR4sBkmUptJnhJWleyGB-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OwosyAxCNj8u6vCofppZ8JM.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
@MikeyMan @MisterB @R van Lune Dank voor de input!

@ds23man @flippy 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Freo maar, er was iemand langs geweest vandaag toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freo
MikeyMan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:43:
@Freo maar, er was iemand langs geweest vandaag toch?
Yep. Eindstand (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMTYuKqKzsAFRYVFXddBpxsV2R8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jV0atLNGKAGJf4IJx3h0ils.jpg?f=fotoalbum_large

Valt mij wel op dat aanvoer temperatuur redelijk snel in orde was, alleen retour zie na dik 3uur helemaal niets oplopen. Ook de retourleidingen zijn van rechts naar links steeds kouder. Het lijkt alsof het water alleen in de eerste drie leidingen circuleert. Alle groepen staan volledig open op de verdeler.

Waarschijnlijk ben ik gewoon ongeduldig. Maar wat is een redelijke termijn zodat het volledige systeem redelijk op temperatuur is? En ik heb het hier over kleine 100m2 vloerverwarming verdeeld over 9 groepen en 2 etages met radiatoren (die overigens wel al warm zijn).

[ Voor 8% gewijzigd door Freo op 11-02-2023 00:43 ]

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste