Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Pagina: 1 2
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Pomp ertussen uit halen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1EjF_qTe_hW0gEA-RGUwq0Xri8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DunMaUZdbIhudTaOQVEFWHqk.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • Beste antwoord
  • +82 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:09
Ik heb vrijwel hetzelfde gedaan een tijdje geleden.
Had bij een grote verbouwing in eerste instantie een traditionele pompverdeler laten plaatsen bij de nieuw gelegde vloerverwarming, toen ik nog niet wist dat ik voor een warmtepomp zou kiezen. Nadat de warmtepomp in bedrijf was heb ik enige tijd later zelf de verdeler vervangen voor een gesloten variant zonder pomp.

Waar ik echter wel al rekening mee gehouden had bij het aanleggen van de vloerverwarming, is dat de groepen onderling allemaal ongeveer even lang zijn, en allemaal rond de 50-60m, niet langer.
Ik zie dat er bij jou best flinke variaties zitten in de groepenlengtes.
Is wel rekening mee te houden bij inregelen natuurlijk.

Mijn ervaringen op een rijtje:
  • Een 'traditionele' verdeler gebruiken, of zoals hierboven de pomp er tussenuit halen: NIET doen!
    Een warmtepomp heeft een veel grotere flow nodig naar en van de vloerverwarmingsverdeler (minder energie per liter water vanwege de lage temperatuur, dus veel meer water nodig). Een gewone verdeler kan dit niet aan. Er zit vaak een voetventiel aan de uitgang, en je hebt het thermostaatventiel aan de ingang. Beiden hebben een enorm kleine doorstroomopening, wat de flow erg beperkt.
  • Zorg ervoor dat je liefst al aanvoer/retourleidingen hebt naar je VV-unit met een grote diameter. Ik heb met 5 groepen op de BG leidingen van 20mm. (zonder andere aftakkingen ertussen, rechtstreeks vanaf het CV-verdelerblok) Dat zou ik wel als het absoluut minimum beschouwen. De WP installateur vond het al wat aan de dunne kant en had liever 26mm gezien, maar tja, die leidingen had ik al gelegd voordat ik voor de WP koos. Werkt nu perfect overigens hoor, leidingen zijn ook niet erg lang, dat scheelt.
    Samenvatting: als je nu lange leidingen hebt van 15mm of zo, dan wordt het lastig in jouw geval met zoveel groepen
  • Praktisch: Ik had specifiek gezocht naar een verdeler met dezelfde HOH afstand voor de vloerverwarmingsslangen als de pompverdeler, omdat die slangen nogal stug zijn natuurlijk, en ze bij mij niet heel erg ver uit de vloer staken... Hoefde ik ze ook niet meer opnieuw onderling op maat te knippen. Misschien iets om rekening mee te houden.
  • Ook heb ik gekozen voor een verdeler die dezelfde schroefkoppelingen/aansluitingen kon hergebruiken (euroconus), want die "doppen" zaten behoorlijk vast in de VV-slangen. Bespaart een hoop werk! En ik zou altijd nog terug kunnen naar de oude pomp.
  • Ik heb specifiek gekozen voor een niet-corrosiegevoelige verdeler, omdat mijn WP ook kan koelen. Ivm mogelijk condensvorming aan de buitenkant van de verdeler wil je dan niet iets van staal wat kan roesten.
Plaatjes van mijn situatie:

Zo was het voorheen: Slangen met euroconus-doppen Zo ziet het er naderhand uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXpphzYE0NZVw3j5l_UCyzKfP9w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7Sn662Xqelh3RXOn5mdA0An.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2GJuTLPYpl0i5aXoyW_-aTex4E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIvJMkysddKxmrncSOLZTPwK.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODAX6rPN7fSbCynU9MEfDIXOzXE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mv6fC8FOQxY7TG5KHRyOahhO.jpg?f=fotoalbum_medium

Zoals je ziet is alles op deze nieuwe verdeler ingericht op het kunnen halen van een hele grote flow (gigantische 1" diameter aansluitkoppelingen en idem kogelkranen! Veel beter dan dat mini-openingetje in de pomp-verdeler.

Ik heb dus nu gekozen voor de Technea Variotherm verdeler, want:
- Die had de juiste HOH-afstand.
- Heeft ingebouwde flowmeters per groep, en instelbare flow
- Kogelafsluiters
- Ik vond deze er gewoon mooi uitzien :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tE4veJdyGmWPD5MVQX8rZk05zsE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cw9A2p75hZkh0JhMYrJpOzLK.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik had voor mezelf vooraf een vergelijk gemaakt met een aantal gesloten verdelers die ik kon vinden op internet, die eventueel geschikt zouden zijn.. Dus ik wil dit overzicht hier ook maar even delen. Heb er een afbeelding van gemaakt, want PDF's enzo is wat lastiger te delen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZlTQPaMOjP3SP2mqWWxNp3fPgs=/f/image/QPQ7nIJzBLPeU5bDnyW2Aml9.png

Alleen wat lastiger nu om de linkjes te gebruiken, maar ach... :+

Resultaat bij mij is in ieder geval dat het ZEER de moeite waard is geweest om dit te vervangen!
Ik zie dat de flowrate vanaf de CV ketel naar de verdeler aanzienlijk vergroot is, van ca. 9 l/min naar circa. 12,5 l/min
Ook merk ik duidelijk dat de vloer (en dus de benedenverdieping) makkelijker op temperatuur gehouden kan worden ten opzichte van de oude situatie met de pompverdeler. Die was echt niet geschikt voor deze lage aanvoertemperaturen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_willemse
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-09-2023
BrainCrash schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:45:
Ik heb vrijwel hetzelfde gedaan een tijdje geleden.
Had bij een grote verbouwing in eerste instantie een traditionele pompverdeler laten plaatsen bij de nieuw gelegde vloerverwarming, toen ik nog niet wist dat ik voor een warmtepomp zou kiezen. Nadat de warmtepomp in bedrijf was heb ik enige tijd later zelf de verdeler vervangen voor een gesloten variant zonder pomp.

Waar ik echter wel al rekening mee gehouden had bij het aanleggen van de vloerverwarming, is dat de groepen onderling allemaal ongeveer even lang zijn, en allemaal rond de 50-60m, niet langer.
Ik zie dat er bij jou best flinke variaties zitten in de groepenlengtes.
Is wel rekening mee te houden bij inregelen natuurlijk.

Mijn ervaringen op een rijtje:
  • Een 'traditionele' verdeler gebruiken, of zoals hierboven de pomp er tussenuit halen: NIET doen!
    Een warmtepomp heeft een veel grotere flow nodig naar en van de vloerverwarmingsverdeler (minder energie per liter water vanwege de lage temperatuur, dus veel meer water nodig). Een gewone verdeler kan dit niet aan. Er zit vaak een voetventiel aan de uitgang, en je hebt het thermostaatventiel aan de ingang. Beiden hebben een enorm kleine doorstroomopening, wat de flow erg beperkt.
  • Zorg ervoor dat je liefst al aanvoer/retourleidingen hebt naar je VV-unit met een grote diameter. Ik heb met 5 groepen op de BG leidingen van 20mm. (zonder andere aftakkingen ertussen, rechtstreeks vanaf het CV-verdelerblok) Dat zou ik wel als het absoluut minimum beschouwen. De WP installateur vond het al wat aan de dunne kant en had liever 26mm gezien, maar tja, die leidingen had ik al gelegd voordat ik voor de WP koos. Werkt nu perfect overigens hoor, leidingen zijn ook niet erg lang, dat scheelt.
    Samenvatting: als je nu lange leidingen hebt van 15mm of zo, dan wordt het lastig in jouw geval met zoveel groepen
  • Praktisch: Ik had specifiek gezocht naar een verdeler met dezelfde HOH afstand voor de vloerverwarmingsslangen als de pompverdeler, omdat die slangen nogal stug zijn natuurlijk, en ze bij mij niet heel erg ver uit de vloer staken... Hoefde ik ze ook niet meer opnieuw onderling op maat te knippen. Misschien iets om rekening mee te houden.
  • Ook heb ik gekozen voor een verdeler die dezelfde schroefkoppelingen/aansluitingen kon hergebruiken (euroconus), want die "doppen" zaten behoorlijk vast in de VV-slangen. Bespaart een hoop werk! En ik zou altijd nog terug kunnen naar de oude pomp.
  • Ik heb specifiek gekozen voor een niet-corrosiegevoelige verdeler, omdat mijn WP ook kan koelen. Ivm mogelijk condensvorming aan de buitenkant van de verdeler wil je dan niet iets van staal wat kan roesten.

[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]

Zoals je ziet is alles op deze nieuwe verdeler ingericht op het kunnen halen van een hele grote flow (gigantische 1" diameter aansluitkoppelingen en idem kogelkranen! Veel beter dan dat mini-openingetje in de pomp-verdeler.

- Kogelafsluiters

[Afbeelding]

Ik had voor mezelf vooraf een vergelijk gemaakt met een aantal gesloten verdelers die ik kon vinden op internet, die eventueel geschikt zouden zijn.. Dus ik wil dit overzicht hier ook maar even delen. Heb er een afbeelding van gemaakt, want PDF's enzo is wat lastiger te delen:

[Afbeelding]

Resultaat bij mij is in ieder geval dat het ZEER de moeite waard is geweest om dit te vervangen!
Ik zie dat de flowrate vanaf de CV ketel naar de verdeler aanzienlijk vergroot is, van ca. 9 l/min naar circa. 12,5 l/min
Ook merk ik duidelijk dat de vloer (en dus de benedenverdieping) makkelijker op temperatuur gehouden kan worden ten opzichte van de oude situatie met de pompverdeler. Die was echt niet geschikt voor deze lage aanvoertemperaturen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en tips! _/-\o_
Ik ga dan toch ook maar opzoek naar een geschikte gesloten verdeler zonder pomp.

Onze hoofd- en retourleidingen zouden geen probleem mogen zijn verwacht ik, dit zijn 25mm leidingen (buitenmaat / Uponor).

Ik zal voor de volledigheid ook een foto plaatsen van onze huidige verdeler. De hoh is 60mm.
Het gaat bij ons overigens om een nieuwbouwwoning uit 2016, in die tijd nog opgeleverd met een gas, waar ik destijds blij mee was, maar inzichten veranderen zullen we maar zeggen. Gezien dit het laatste jaar is voor de subsidie op warmtepompen, wil ik de huidige ketel toch al vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agvP3hjsrX_hjRj6A1ugZjFdT3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtnxHKS9ntLwwUz4H33C2W3D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_willemse
  • Laatst online: 03-09-2023
Maar meteen werk van gemaakt.. via marktplaatst een Komfort 4010 op de kop getikt.
Heeft wel iets weg van de Techneo van @BrainCrash

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kdq5V5KOW0tXX5QKDFiFjXeLbjo=/f/image/OHnTTa1kihgSLHsyn8qlH6O2.jpg

Ook die van mezelf kunnen verkopen voor niet veel minder dan de aanschafprijs van de Komfort 4010, kan ik qua kosten weer mooi tegen elkaar wegstrepen :)

[ Voor 33% gewijzigd door m_willemse op 06-04-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BrainCrash schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:45:

[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]

- Kogelafsluiters

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ten eerste _/-\o_ voor je post, erg informatief.

Ik heb eigenlijk dezelfde uitdaging als TS, behalve dat mijn huidige unit de slangen (bijna) allemaal even lang zijn en niet 'koud boven, warm beneden'.

Is het erg moeilijk om zo'n slang te verkorten en de koppeling erop te monteren? Weet je of daar speciaal gereedschap voor nodig is?

Zo eentje hangt er nu:
Afbeeldingslocatie: https://www.zenman.nl/forumafbeeldingen/tweakers/wth/IMG_0854.JPG

PS. Ik mis op jouw foto nog de automatische ontluchters op je nieuwe verdeler?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
Wolly schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:44:
[...]

Is het erg moeilijk om zo'n slang te verkorten en de koppeling erop te monteren? Weet je of daar speciaal gereedschap voor nodig is?

Zo eentje hangt er nu:
[Afbeelding]
Nee hoor! Das helemaal niet moeilijk!
Je kunt de slangen gewoon doorknippen met een buis-knipschaar, zo eentje die je ook zou gebruiken voor alupex leidingen of voor elektrabuizen (worden ze netjes haaks afgeknipt).
Die koppelingen kun je plaatsen zonder gereedschap (is eigenlijk alleen een tule met een rubber ringetje die je in de buis steekt. Alleen voor het aandraaien van de schroefdop waarmee de buis vastgeklemt wordt moet je natuurlijk even een waterpomptang of steeksleutel gebruiken (hoeft niet extreem vast!)

En eigenlijk had ik ook hetzelfde lengteprobleem als wat jij omschrijft hoor! Kijk maar eens naar mijn voor en na fotos ;)
Ik heb er echter voor gekozen om de achterste buizen te verlengen, in plaats van de voorste buizen af te knippen (ik had niet voldoende lengte om ze af te knippen).
--> @pleio65 misschien ook nuttig voor jouw zelfde probleem van de te korte slangen 8)

Mijn vloerverwarmingsbuizen zijn 16x2mm, dus ik ben op zoek gegaan naar dezelfde euroconus-koppelingen als die erop zaten, om het achterste deel mee te verlengen en aan te sluiten. Ik kon immers alleen de voorste direct opnieuw aansluiten.. voor de achterste heb ik een draad-draad koppeling gebruikt, en een extra setje klemkoppelingen op op de verdeler aan te sluiten.
Die 16x2mm euroconus 3/4" koppelingen had ik hier gevonden en besteld:

https://www.sanispecials....Knelringset-2-862-1602-01
en deze bijpassende draad-draad euroconus koppeling had ik gebruikt voor het stukje verlenging:
https://www.sanispecials....nsluitingen-2-253-3434-01
(die heb je uiteraard niet nodig als je alleen maar afknipt)

Als de koppelingen op de vloerverwarmingsslang eenmaal een keer goed vastgezet zijn zoals bij mij was, dan kun je de schroefdop weliswaar (met een tang) makkelijk losdraaien, maar de tule, dop, die in de slang zit, is er daarna heel er moeilijk uit te halen. De slang heeft zich door de klemkracht helemaal gevormd om de ribbels van de metalen koppeling. Ik kon ze door mijn verleng-actie echter gewoon allemaal laten zitten. Dat dillemma ook weer omzeild :P (ik wilde de buizen liever niet afknippen.. ze waren al zo kort bij mij)

Heb even een detailfoto van de koppeling die ik gebruikt heb van internet geplukt. Dit is met euroconus aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhe1aAiMvQXPevqDF9ncdjRoNyI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfPSbi0kKf8Ou0tm7K4h2efr.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik kan niet zien wat voor koppeling of aansluitingen je nu hebt, maar als je zo'n nieuwe verdeler zoals ik heb gaat plaatsen, en je hebt 16x2mm vloerverwarmings-slang, dan kun je daar dus prima deze koppelingen voor gebruiken.
PS. Ik mis op jouw foto nog de automatische ontluchters op je nieuwe verdeler?
Klopt. Die heb ik ook niet. Was ook helemaal niet nodig, heb ze gewoon handmatig ontlucht met de ontluchters (boven de temperatuurmeters). Dat ging prima.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:49
BushMule schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:24:
Kick op dit topic..

Erg nuttige info hier. Bij een euroconus koppeling zit toch een knelring? Kun je deze koppeling opnieuw gebruiken in een nieuwe verdeler? Met andere woorden, kan ik gewoon de ene slang er uit draaien en gelijk weer op een nieuwe verdeler indraaien? Uiteraard als de lengtes allemaal kloppen. Of moet ik dan omwille van de knelring nieuwe koppelingen kopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPXJsW_3MgKlqbfNawL4mXWk6Kk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aJohORcEQ3rLLp28XgcYFQt7.jpg?f=user_large

Daar zit een nieuwe knelring bij. Zie foto.

Binnenkort ga ik de gesloten pompverdeler door een open verdeler vervangen en verleng daarbij ook de bestaande buizen. Zie de uitgebreide uitleg eerder in dit topic. Ik wil gewoon de 10 jaar oude bestaande conus op de verlengingskoppeling aansluiten. De ringen smeer ik een beetje in met zuurvrij vet. En vast is vast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KFWdDg4ch8G9Q1SCOmWJxxZJ3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Se9P6BeR8Y559Z2X5W0fMeFj.jpg?f=user_large

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is dat dit model? Ik sta op het punt die te bestellen alleen vraag ik mij af of de balk ook is te draaien omdat de slangen er natuurlijk nooit recht onder komen?

Een voorbeeld van een andere verdeler van wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NfN3vP2z/screenshot-78.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:49
Wolly schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:35:
[...]

Is dat dit model? Ik sta op het punt die te bestellen alleen vraag ik mij af of de balk ook is te draaien omdat de slangen er natuurlijk nooit recht onder komen?

Een voorbeeld van een andere verdeler van wat ik bedoel:
[Afbeelding]
Beide balken zijn te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDlkChmPW3Xw-mCQfQFK0AMeSwc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7E1phDtxRMqdc6SjPp6F7eBc.jpg?f=user_large

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik heb een enigszins vergelijkbare verdeler van TS @m_willemse omgebouwd naar pomploos. 12 groepen. Gaat zonder problemen met een warmtepomp. De aansluiting van de pomp heb ik hergebruikt, en die kan zat debiet verwerken.
Gewoon pomp eruit en 2× 90 graden knie erop naar 22mm staal en je bent klaar. En uiteraard de oude aansluitingen afdoppen. Een knie naar kunststof zal vast ook bestaan.

Beetje laat voor TS, maar voor degene die een dergelijke verdeler hebben wel interessant

22×1 BI L kniekoppeling had ik nodig. Maar meet dit voor de zekerheid even op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN2XOBjrmI4mCXJ-8Tdrhsm69M4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DTvyer8FhTvMdttOODqmn656.png?f=user_large
(VSH Super kniekoppeling 90° S1214)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6C8Un7soQR7MCICYOQtxAKXpK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JukYCxB0nDWctc5YaxxXObaM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Dre op 21-11-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BrainCrash Had gisteren op de een of andere manier over je andere post heen gelezen. Dank voor de aanvulling.

Wil liever niet verlengen omdat het weer een extra overgang is. Maar op zich heb je natuurlijk gewoon een punt. Kan niet zo heel veel kwaad.

Had eigenlijk gehoopt een direct-replacement voor de Robots te vinden. Maar wellicht is dat te veel gevraagd.
Ook achteraf uber dom dat ik deze robots erin heb gezet. Ze draaien pas twee jaar.

Zoals je ziet; niet enorm veel ruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkEjhqjKhNaLWyVXORwEcJzxZL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JB9oVKUY43Pqm9S5wCXioNfK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgK-Qan8-vXrFDpPA0vNU85euYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43dJIaP5miuhd7gFPikMIBz8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Laatst online: 19:56
Goedemorgen,

Een wat ouder topic, maar wel zeer relevant.

Voor een renovatie ben ik bezig om de oude vloerverwarming er uit te halen en om te bouwen naar een geheel nieuw gelegd systeem.

De verdeler moet daarbij voldoen aan:
- Geschikt voor koelen
- Zonder pomp
- In ~6 groeps en ~10 groeps leverbaar
- Hoofdafsluiters
- Flowmeters
- Thermometers
- Groepafsluiters in M30x1.5
- Geschikt voor 16x2mm slangen
- Min 1" hoofdaansluiting

Qua verdelers spreekt de Comfort 4010 mij erg aan en die zie ik hierboven ook voorbij komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgTY1UZvQ_7YTNLs3dPrsGRqL0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/okUkTe5y2eHRTipi2NupPaWf.jpg?f=user_large

Wat ik alleen nergens kan terugvinden is de (on)mogelijkheid om de afsluiters te vervangen voor een elektronische gestuurde variant. Deze heb ik nog liggen en zijn voorzien van de standaard M30x1.5 aansluiting. Past dit ook op de Comfort 4010 verdeler als ik de zwarte knop er af haal?

Wie o wie heeft hier ervaring mee :)

[ Voor 31% gewijzigd door master1104 op 19-03-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasboer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik heb een 15 groeps LTV verdeler van Therminon. Binnenkort ga ik een Daikin EDLA09DV3 installeren. Een prettige bijkomstigheid is dat ik mijn betaande CV ketel eenvoudig kan integreren als backup. Ik ga deze nu uitsluitend gebruiken voor SW water want de ketel is nog goed. Later kan ik dan een Daikin SW voorziening installeren of een produkt van een ander merk.

Ik schrok nogal toen ik las dat mogelijk de verdeler vervangen zou moeten worden. Gelukkig is dat in mijn geval niet nodig. Therminon heeft mijn vraag daarover snel en professioneel beantwoord. Ik ga de pomp van de verdeler uitbouwen en vervangen door een stuk pijp. Van Therminon kreeg ik de volgende onderdelen door om de verdeler om te bouwen naar industrie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIFLMYfnhjf9Mugp2HMtA_fYtX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXpuexnLXseKhIA9PjNli8Dz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat dit kan helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOJAntz2-1TfoMbVKmGYvD1cAC0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wSEFfhmWFGlIjYrnzzXbHr3I.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
gasboer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:33:

Ik schrok nogal toen ik las dat mogelijk de verdeler vervangen zou moeten worden. Gelukkig is dat in mijn geval niet nodig. Therminon heeft mijn vraag daarover snel en professioneel beantwoord. Ik ga de pomp van de verdeler uitbouwen en vervangen door een stuk pijp. Van Therminon kreeg ik de volgende onderdelen door om de verdeler om te bouwen naar industrie:

[Afbeelding]

Ik hoop dat dit kan helpen.

[Afbeelding]
Ik verwacht dat het toch iets anders in elkaar zit...
Ik denk niet dat er een "stuk pijp" in de plaats komt van je pomp, ik denk dat je beide aansluitingen van de pomp op de beide balken gewoon moet afdoppen, zodat er géén waterverbinding meer is tussen de balken...
(of misschien zelfs het hele stukje van de vierkante balken mee verwijderen waar nu de pomp op uitkomt)
De ombouwset lijkt me op de omschrijvingen af te gaan iets om je unit om te bouwen naar zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-g4me5671mGMy9C8EYSu804Fyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwXL0Mzr0qhBHyvzjpPdEnu8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een "Therminon vloerverwarmingsunit Composiet Industrie", precies zoals zij het ook noemen...
Plaatje komt hier vandaan: (en staat ook in mijn eerdere overzicht)
https://www.warmteservice...-(zonder-pomp)/p/33154500

ik denk dus dat je de kopse kanten van de vierkante balken moet loshalen, en dat hier die 1,5" kogelkranen op komen (zoals in het plaatje).. Dat verklaart ook waarom ze het hebben over het inkorten van de M8 draadeindes... Die zitten horizontaal in de lengterichting door de beide vierkante balken op de twee hoekpunten (met de bolvormige moeren op de uiteindes).

Je zult dan uiteraard ook de aanvoer/retourleidingen moeten verleggen...
Ik vraag me overigens dan wel serieus af of deze aanvoer/retourleidingen wel dik genoeg zijn voor zóveel groepen... *AL* het water wat door de 15 groepen gepompt moet worden, moet dan straks immers door die veel dunnere aanvoer/retourleidingen lopen...
En een tip daarbij: Haal dan uit die aanvoer/retourleidingen in ieder geval al de regelkranen er tussenuit die nu zorgen voor erge vernauwingen in de leiding... Dat is dus iig. de witte thermostaatknop, het retourventiel wat ernaast zit, en mogelijk ook dat grijs/zwarte ding linksboven op de foto... Wat is dat? Een elektrisch bediende kogelkraan? Als dit niet voldoende is, zou je alsnog de aanvoer/retourleidingen kunnen vervangen (ligt er ook aan hoe ver dit alles van de CV vandaan zit.. Als dat dicht in de buurt is / makkelijk verlegbaar is, zou ik zowiezo de leidingen vervangen voor dikkere varianten)

Maar an zich inderdaad wel fijn dat ze een ombouwset ter beschikking stellen! Al met al nog steeds een stuk minder werk dan de gehele unit vervangen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gasboer
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik heb uiteindelijk toch maar niet de eindplaatjes vervangen door aansluitingen van Therminon. Ik heb eerst geprobeerd om de oude plaatjes los te schroeven, maar de tegenovergestelde zijde ging los en daar kan ik niet goed bij. Nu de WP aangesloten met 1" flexibele slangen ( op maat besteld ) via T-stuk op de bestaande 22 mm leidingen. De pomp er tussenuit gehaald en vervangen door een stukje pijp van totaal 130 mm en de shunt tussen retour en aanvoer op de verdeler dicht gedraaid. Terugslagkleppen geinstalleerd zoals in het schema van Daikin. De vloerverwarming heeft sinds 2014 goed gefunctioneerd bij een lage temperatuur op deze diameter aansluiting over de 15 groepen. Ik heb uitsluitend vloerverwarming. Voorzie geen problemen met de WP. Zoals de WP nu is aangesloten kan ik de Intergas HRE36Eco als hybryde gebruiken in geval van nood. Deze zal door de printplaat EKRP1HBA worden aangestuurd in de nabije toekomst als de printplaat binnen is. Deze printplaat maakt zodoende een hybride opstelling met om het even welk merk ketel mogelijk. Ik wacht nog op 2 onderdelen, maar zodra die er zijn ga ik de WP in bedrijf stellen en hou ik het forum op de hoogte.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3UeVkRs64LAQTGiF0VkCF_Rgyg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cYyC0xh9MUI0PW3jiOGJTeYu.jpg?f=user_large

UPDATE 10/2022: De pomp is inmiddels geinstallerd en heeft al gedraaid. Debiet over uitsluitend de vloerverwarming van de woonkamer varieert tussen 28 en 32 l/min. Geen alarmen. Groot probleem is echter de onmacht van Daikin om belangrijke componenten als de WiFi kaart BRP069A78 en de interface kaart EKRP1HBA - o.a. om de pomp hybride te laten werken - te leveren. Voor de WiFi kaart alleen is de verwachte levering nu vanaf 02/2023....ze zouden gewoon de FW beschikbaar moeten stellen. Ik heb nog wel een paar van die kaartjes uit de grijze oudheid liggen. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door gasboer op 20-10-2022 10:53 . Reden: UPDATE 20/10/2022 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 22:30
Ik was zelf in de veronderstelling dat er bij een warmtepomp met vloerverwarming geen vloerverwarming pomp meer nodig is maar nu zag ik dit plaatje van Mitsubishi langs komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKqeZbh1NclERhbDG5qsXEIWLJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQPnQvUi2OGeUyHjRREco0gs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisEV
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05-2023
Hallo Tweakers, interessant topic! Weten jullie of onze HT verdeler (zie foto) geschikt is om om te bouwen? Of kan ik wellicht wat instellingen wijzigen om mee te beginnen? (er moet een 7KW LG Monoblock aan gekoppeld worden, nu nog alles via CV op aanvoertemperatuur van 35 graden wat nu nog goed gaat).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nwn0KIkklCfzoJILfMLCFrwvPm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGqKTMEcKR9YTFfzGkLhuV06.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:47
Ik heb zelf een monoblock warmtepomp geïnstalleerd met variabele pompsnelheid. Nu hoor ik ook het ruisen van de verdeler en ook in de slaapkamers, dat is vervelend want nu moet telkens snachts de verwarming daar uit. Ik hoop dat op te lossen met eenzelfde soort aanpassing. Mijn vloerverwarming installateur kan de volgende soort verdeler installeren (7 groep) voor een goede prijs. Nu geeft hij alleen aan dat het kan dat doordat hij geen Pomp heeft, de weerstand groter wordt en dus alle flow over de radiatoren boven zal lopen. Heeft iemand van jullie dit ook gemerkt of een zelfde situatie en geen probleem?

Alvast bedankt!

@Dre nog even een foto van de installatie. Ontbramen zou nog kunnen, maar klinkt meer alsof hij gewoon enorm wordt geknepen op het moment. De pompsnelheid kan dus helaas niet aangepast worden. Die wordt automatisch bepaald door de warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pr0wsPGgGO8FqtyL4cQqUFB_PA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYEEjkQw47Kg1Yv5UsObMbzN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Thejman1989 op 09-12-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 17:42
Beiden bedankt! Die van Warmteservice had ik al gezien. Wat is die toko aan de prijs met alles zeg!
Ik ga denk ik normale Euroconus koppelingen bestellen zoals deze. Die zijn met €1,99 ook netjes geprijsd.
Als de nieuwe verdeler er is ga ik eerst kijken hoe het met de hoogte zit.

De Therminon die er nu zit is totaal vrij hoog en heeft ook voetventielen waardoor het hoogteverschil vrij groot is. Dus wellicht kan ik de nieuwe verdeler gewoon op de bestaande onderste Euroconussen plaatsen en hoef ik enkel de bovenste buizen in te korten. Dan hoef ik niet eens te verlengen. Maar dat kan ik pas goed zien wanneer ik de nieuwe verdeler heb. De Therminon heeft een HoH afstand van 6 cm en daar heb ik de nieuwe op uitgezocht.

Het is deze geworden:
Afbeeldingslocatie: https://online-vloerverwarming.nl/wp-content/uploads/2022/07/kunststof-zonder-pomp.png.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Er hangt nu nog een Therminon 5000 mengverdeler met Grundfos pomp in de trapkast voor de vloerverwarming beneden. De twee 20mm buizen die je naar boven ziet lopen gaan naar de ruimte op de verdieping waar nu de CV ketel nog hangt en een vier groeps verdeler die naar de radiatoren in de slaapkamers en de badkamer gaat. Die sluit ik ook aan hoewel die radiatoren nooit gebruikt worden omdat ik mijn slaapkamer en werkkamer met airco's verwarm. Het is de bedoeling dat alleen een handdoekradiator in de badkamer aan blijft staan. De CV ketel wordt vervolgens afgekoppeld waar een warmtepompboiler voor in de plaats komt die het sww voor zijn rekening gaat nemen (staat inmiddels ook al 8 maanden in bestelling).

De buizen worden dus aan de nieuwe verdeler beneden gekoppeld met een T-stuk waar nieuwe 25mm buizen op worden aangesloten die naar rechts door de muur naar buiten gaan. De trapkast grenst aan de gevel bij de oprit waar ook de Panasonic monoblock komt te staan wanneer die arriveert dus dat is maar een paar meter buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWg41V5G5bkKYaeLKUzLcX65x7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIbUCqvgUGpKI7YDY4BHe6cF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
Vandaag de nieuwe verdeler geplaatst ter voorbereiding van de komst van de Pana warmtepomp.
Nu is hij nog aangesloten op de Intergas Xtreme36 die boven hangt waarvan ik de aanvoertemperatuur voor dit doel verlaagd heb naar 40 graden. De afgedopte aansluitingen aan de rechterkant van de verdeler op de T-stukken is voor de Pana wanneer die geïnstalleerd wordt, maar zover is het nog niet. Volgende klus is het aanleggen van twee stroomgroepen in de trapkast. De Pana heeft er helaas twee nodig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0U1SjhI1-ZibZoJkEATI12MuY70=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GvuYw2pRArFQQhMzqT8p5z26.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UBSZi4Yp8mlE8tR8tH5Oqg5z8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8jjIBWsGfzPlndcCZLw6UojO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:22
Een tijdje geleden had ik dit topic gevonden en gevolgd ivm de plannen voor een warmtepomp of het stoken op lage temperatuur. Ik was opzoek naar een manier om de pomp uit mijn verdeler te halen. Wilde eerst met diverse verlopen de aanvoer op de aanvoerbalk aansluiten totdat ik een koppelstuk tegen kwam.
Het betreft een gegalvaniseerde stalen pijpnippel 1 1/2" x 130 mm. Deze paste precies op de plek van de pomp. Hierdoor heb ik verder niks aan het leidingwerk hoeven te veranderen. Alleen het mengventiel dicht gedraaid zodat er geen retour water wordt bijgemengd.

Ik wilde dit even laten zien voor het geval anderen er ook wat aan hebben.

Hierbij foto’s van de oude en nieuwe situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dLZpcmkXyodMwKMhzI1lFannUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8IrruVkUViZ0EbYVUHfbgox.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0bbJMi2HJbzgDthXa1Nv4Q5V9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2ZWSq6umqiNQfJGTYRBNYaH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/askGmH-wPCOt3ouhuRGtZeNKR-Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhNLJYVGzpvoXeF1olOkrZPN.jpg?f=fotoalbum_tile

Even een aanvulling op mijn bericht:
De aanvoer gaat door een afgesloten gedeelte van de bovenste balk rechtdoor naar beneden.
In dit gedeelte zit een gat van de retour naar de aanvoer waar een inregelventiel zit. Hiermee kun je de bijmenging van het retour water regelen. Dit ventiel heb ik volledig dicht gedraaid. Dus alle aanvoer van de cv ketel gaat rechtstreeks de vloer in zonder bijgemengd te worden.

Mocht je deze methode willen gebruiken, controleer dan of jou vloerverwarmingverdeler ook het retourwater kan afsluiten van de aanvoer, anders sluit je de aanvoer en retour kort en zal de vloer niet warm worden!

Zie foto uit de handleiding.
Op de andere foto zie je in de cirkel het inregelventiel, en de lasnaad van het aanvoer compartiment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSx-evIFTNShGQg2zyc6mY2QJXo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hWNY0Zn4izDgersWH6G3EF4z.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrJTnSwj3IxSDh2qzdvIx4muOHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaWxhGifoIUjRMprNXassk9r.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 28% gewijzigd door R van Lune op 09-02-2023 14:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dat gaat niet werken, het moet zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbKRueEWuL31BKhEtTts4pzi9BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjWU1jbOWlWH9WCdQ1jOVho6.jpg?f=fotoalbum_large

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ds23man schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:43:
[...]

Bij deze verdeler is het voetventiel al uitgevoerd voor volle doorlaat. Vandaar dat ik hem er niet heb uitgehaald.
Oh serieus, bestaan die ook?

Ken die dingen van Robot, en das een drama.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VdcfYqJIQCm5sjQCzfEcI_A4LU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaOXQp8SkVX6naS4I3VbgC6C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2023 09:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:22
Ik snap de reactie's van iedereen en heb mijn eerdere post ook even aangepast met de informatie die ik hier geef. Dat geeft een duidelijker beeld van mijn verdeler.

De aanvoer gaat door een afgesloten gedeelte van de bovenste balk rechtdoor naar beneden.
In dit gedeelte zit een gat van de retour naar de aanvoer waar een inregelventiel zit. Hiermee kun je de bijmenging van het retour water regelen. Dit ventiel heb ik volledig dicht gedraaid. Dus alle aanvoer van de cv ketel gaat rechtstreeks de vloer in zonder bijgemengd te worden.
Hierdoor kan ik de cv ketel op 40 graden laten werken en zonder bijmenging van het retour water. Doordat er een pomp op de verdeler zat merkte ik dat de vloerverwarming het grootste gedeelte van het water uit het systeem naar zich toe trok waardoor andere radiatoren niet warm werden. Nu heb ik de pomp er tussen uit en de pompsnelheid van de ketel zelf wat hoger gezet. Vloer en radiatoren worden nu allemaal warm.
De thermostaat kraan laat ik er voor de zekerheid tussen zitten mocht de ketel een keer op hol slaan en te warm water maken. Dan schakelt de thermostaat kraan dicht.

Zie foto uit de handleiding.
Op de andere foto zie je in de cirkel het inregelventiel, en de lasnaad van het aanvoer compartiment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSx-evIFTNShGQg2zyc6mY2QJXo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hWNY0Zn4izDgersWH6G3EF4z.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrJTnSwj3IxSDh2qzdvIx4muOHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaWxhGifoIUjRMprNXassk9r.jpg?f=fotoalbum_tile
BrainCrash schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Juist…. Dit is dus PRECIES wat je NIET moet doen, inderdaad om de meerdere redenen die hierboven ook al genoemd zijn… :X

je hebt nu waarschijnlijk vrijwel geen enkele flow meer in je vloerverwarming… immers, waarom zou je CV water nog moeite doen om die lange weg door al je vloerslangen te gaan stromen terwijl het zonder weerstand gewoon direct door de bovenste balk terug naar de retour kan lopen…
Er is nu geen pomp meer die alsnog forceert dat er daadwerkelijk water door je vloerverwarmingsslangen gaat lopen.
En vanwege de beide ventielen aan de bovenzijde die je hebt laten zitten zal dat beetje water wat daadwerkelijk door de balk stroomt ook al niet al te veel zijn…

Je hebt nu je CV aanvoer en retour kortgesloten zonder afgiftesysteem ertussen.

[ Voor 20% gewijzigd door R van Lune op 09-02-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
  • Laatst online: 07-05-2024
Dag allen,

Vandaag is m’n warmtepomp in bedrijf gesteld. Nu heeft de installateur van m’n oude vloerverwarmingverdeler alleen de pomp er tussen uit gehaald. Hierdoor komt zowel aanvoer als retour op dezelfde balk.

De installateur komt overigens morgen.

De rechter leiding op de foto is aanvoer en de linker is retour. Ik ben benieuwd welke ‘balk’ nou aanvoer en retour moet zijn? Of maakt dat niet uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ID9apOTTJZ7XGNAncAAVciuU-Ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kviWC3Lbfo6cn5wiNIB8yHSk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
En dat voetventiel linksboven er ook uit: die dingen hebben voor een WP een veel te kleine doorlaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXtuZSR4sBkmUptJnhJWleyGB-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OwosyAxCNj8u6vCofppZ8JM.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freo
MikeyMan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:43:
@Freo maar, er was iemand langs geweest vandaag toch?
Yep. Eindstand (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMTYuKqKzsAFRYVFXddBpxsV2R8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jV0atLNGKAGJf4IJx3h0ils.jpg?f=fotoalbum_large

Valt mij wel op dat aanvoer temperatuur redelijk snel in orde was, alleen retour zie na dik 3uur helemaal niets oplopen. Ook de retourleidingen zijn van rechts naar links steeds kouder. Het lijkt alsof het water alleen in de eerste drie leidingen circuleert. Alle groepen staan volledig open op de verdeler.

Waarschijnlijk ben ik gewoon ongeduldig. Maar wat is een redelijke termijn zodat het volledige systeem redelijk op temperatuur is? En ik heb het hier over kleine 100m2 vloerverwarming verdeeld over 9 groepen en 2 etages met radiatoren (die overigens wel al warm zijn).

[ Voor 8% gewijzigd door Freo op 11-02-2023 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
Superbeagle schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 07:39:
@Freo Die bovenste balk is de retourbalk. Rechts ervan waar de aanvoer nu zit bevindt zich meestal een klein mengkamertje. Oorspronkelijk wordt daarin retourwater en aanvoerwater gemengd en via de pomp gestuurd naar de onderste balk, de eigenlijke aanvoerbalk.

Ik gok dat er te weinig aanvoerwater naar links wordt verstuurd via het kleine kamertje naar de balk.

Nu komt er aanvoer binnen in de kleine kamer waar het niet voor bedoeld is. De retourleiding had gewoon op de oorspronkelijke plaats moeten blijven en de aanvoerleiding had rechts boven op de aanvoerbalk aangesloten moeten worden op de plek waar de pomp stond.
Balen dit, want dit was de kortste route om de aanvoer en retour op de verdeler te krijgen. Maandag dan maar weer aanpassen vrees ik.

Ben inmiddels 10uur verder en retour temperatuur is nog geen 10graden gestegen. En ik merk dat de vloer niet evenredig warm is. Op sommige plekken is die nog koud en dat zijn -gok ik- de linkere leidingen.

Vlak na het aanzetten van de installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUCg8B4OwP-CSZizA_bAJNuYTKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBwijL4USoqzid0il2Rk8Mfi.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaiOiQSmpKIU6a_ZOyNMns1j5cA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91f1jxPktpTxjdiaaCAI5HIq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
Proton_ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:56:
@Freo jammer dat je geen flowmeters hebt, maar omdat de stroming nu anders is zul je opnieuw moeten inregelen (dus aan de rechterkant de voetventielen wat dicht, totdat links ook warm wordt).
Het zou ook kunnen dat je nu gewoon te weinig debiet hebt door te dunne aanvoerleidingen.
Heb afknijpen van de rechtere leidingen heb ik ook overwogen. Maar eerst even de aanvoer en retour op de juiste blokken zetten.

De aanvoerleidingen zijn goed. Vanaf de buffervat met 40 pijp uit 1 stuk. Daarna pijp 25 op al bestaand netwerk. Misschien lastig te zien op de foto, maar dit is de overloop van 40 naar 25:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNpjYUb_TnSMVza2YcP1GW-JWoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDjeE7p6yHQCGkBim4xncVDA.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf buffervat (isolatie moet hier er nog op):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAgmtKGCZSAhCD61EreRDj0OsSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwS5Sdin46qltDSTRIFr7iPt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Freo op 11-02-2023 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

De meeste grote verdelers hebben een voetventiel die een hoge flow hebben, dit is mijn 9 groepsverdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VWtEaGOK3uw5cST4y8zFRAi50c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3nsj5HGVILI8NHULF6XGrfj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit blijft dus de retour.

Daarna de leiding naar de aanvoer doorzagen en afdoppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWfG2CyndtzM57e5stj4yzw9zjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrBzY7WCTwFOE32GdoJpO0cP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb voor het gemak een 22mm kneldop gebruikt omdat ik die nog had liggen, de oude thermostaatkraan zit me niet in de weg.

Daarna de pomp verwijderen en de bovenste pompaansluiting afdoppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erqOJVACwtXvPtepIEJ57uRAnqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJLKmaMSPEB0LSZz5IIe8cTP.jpg?f=fotoalbum_large

De aanvoerleiding kan je met wat simpel fitwerk op de onderste pompaansluiting aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a3-nLAiMqq5DIN4hLW7dlDVyOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XCmNxDsbS9xoKFSXqEKpuVe.jpg?f=fotoalbum_large

De bovenste balk is dan de retour en de onderste de aanvoer zonder eventuele mengkamer. Half uurtje werk en kosten bijna niets. Eventuele flowmeters blijven correct werken. Niet dat je daar wat aan hebt, na verloop van tijd zijn ze zwart.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:59

Jan2023

KISS

Mooi uitgelegd ds23man , bedankt.
Met name over die mengkamer.
Volg dit onderwerp ook met intresse , volgende week wordt hier een warmtepomp geplaatst.
En vroeg mij af of ik iets kon met de huidige verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85w9hGF0ur50YMVY8iiUsI_Kh8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftlHmFDPqsA9M2miJCzTtF5e.jpg?f=fotoalbum_large

Begrijp dat ik na modifatie geheel zonder temperatuurmeter kom te zitten op de verdeler , dat is jammer.
Is het een goed idee om dat voetventiel links boven op de balk geheel open te zetten om een betere flow te krijgen?

Aan de andere kant van de muur komt dan de hybride warmtepomp, die wil ik gelijk op de mengverdeler in add-on modus.
Elke graad verwarming gelijk de vloer in is mijn idee, ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Jan2023 op 11-02-2023 16:51 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

@ Flippy
Dat er een 3 fase aansluiting bij het boilervat moet komen is mij verteld door een installateur , t.b.v het verwarmingselement voor de boost naar 60 graden bij een legionellarun.
En dit ging over een 8KW all electric systeem.
En een buitenunit die 55 graden gaat leveren ? dat wil ik toch echt niet!
Onze vloer heeft teveel euro,s gekost.

Maar ik wil dus een bescheiden hybride systeem en geen boilervat.

Wat betreft het bijschakelen bij 4 graden ! buitentemperatuur van de gasketel bij het daikin hybride monobloc ,dat is informatie van Daikin zelf.
Dat zou wat mij betreft ook lager mogen.

@ ds23man
Je opmerking over de uitgeharde slangen vindt ik zeer aannemelijk , de sores dat er met dat " oude " spul iets mis gaat wil je niet.
Wat betreft leidingdiameter , mijn bestaande toevoer en retour naar de ketel zijn 22 mm , dat zijn de langste leidingen.
Die zie je nog als stijgleidingen uiterst rechts in de hoek zitten.
Op de bovenverdieping zitten slechts 2 kleine radiators en een zolder is er niet.
Daikin heeft het ook over 22 mm koper of 32 mm kunststof
Bij de verdeler zal nog wel iets winst zijn te behalen , met name dat voetventiel en stukje leiding naar de toevoer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85w9hGF0ur50YMVY8iiUsI_Kh8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftlHmFDPqsA9M2miJCzTtF5e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 12-02-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Daikin heeft het ook over 22 mm koper of 32 mm kunststof
Dat is erg bijzonder, want 32mm kunststof heeft dezelfde doorlaat als 28mm koper/staal...
[/quote]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv4P4qhrTOE9zsyYmNS8cHyFE44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XkvOCpElPMS4NiLcKdeleNY.jpg?f=fotoalbum_large

Leidingdiameter staat in het schema van Daikin , als het te lezen is.

Nog een vraag?
Wellicht onzinnig maar toch

De leidingloop houdt mij bezig , wil zo min mogelijk waterleiding buiten in de kou.
Ik kan mijn bestaande toevoer en retour naar de ketel benutten voor de serieschakeling met de buitenunit.
Alleen zit daar parallel onder de ketel , blauw getekend , nog twee kleine radiatoren.
Zou dit de werking van het systeem erg verstoren als er 1 open staat??
Wellicht de doorstroming minimaliseren met een voetventiel?

EDIT: de vraag speelt niet meer.

[ Voor 34% gewijzigd door Jan2023 op 13-02-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-10 14:12

t21

Binnenkort ga mijn gasketel vervangen voor een warmtepomp. Net een offerte gekregen voor de ombouwset van mijn Therminon LTV verdeler. €167. Dat vind ik toch wel een beetje aan de prijs, zeker gezien het feit dat ik twee verdelers moet ombouwen. Dan ben ik dus meer dan €300 kwijt.

Een bedrag dat ik liever bespaar wanneer ik hem (volgens mij) vrij eenvoudig kan aanpassen door:
  1. De pomp en thermostaatkraan te verwijderen
  2. Op de plek van de pomp een stukje leiding monteren
  3. Bijmengventiel (zie inbussleutel rechts) compleet dichtdraaien (geen bijmenging)
  4. Bypass-lusje (linksboven) demonteren en afdoppen
Of zitten er onderdelen in deze verdeler die de flow belemmeren? Lijkt mij niet gezien de verdeler ontworpen is voor lage temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62PmQ2SKcAU3OgDXBQbA5XJH3tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vv6hZyL9uhQiOfEwp07JH79L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w4El3ytXFIn_LQXKIkv8acYcCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Adx5ING6J9LZfkljfjHClmnx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

Proton_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:23:
@t21 ik ben het met je eens, zou het gewoon eerst op de simpele manier proberen :)
Meer uitgeven kan dan altijd nog. Naast de ombouwset komen er ook nog een paar koppelingen en stukken buis bij...
Ventiel geheel op LTV, thermostaat en voetventiel vervangen door kogelkranen met zelfde inbouwmaat en zoveel mogelijk doorlaat, dan kijken hoeveel debiet je hebt met pomp aan en pomp uit.
Als je met pomp uit nog (bijna) voldoende debiet hebt dan kan je de pomp vervangen door een stuk pijp, maar 20mm houdt niet over voor 12 groepen dus reken er op dat de pomp blijft zitten. Als hij weg kan is het een meevaller.
Dat is wel een goede ja! Zo ga ik het maar doen dan.
Denk je niet het hydraulisch problemen oplevert wanneer ik de pomp laat zitten? Er is geen buffervat voorzien in de installatie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FT2zJHzeXe5JCQ-v2mT3kwV5hP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZWagyoCAAM0crRXHvnuBN91.jpg?f=fotoalbum_large

Ook staan er in de praktijk maar 11 groepen open en zijn alle lussen maximaal 80m.

[ Voor 3% gewijzigd door t21 op 07-03-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Laatst online: 28-06 21:04
Hallo allemaal, ik ben ook aan het knoeien met mijn verdelers (2st Proflex) en ben voornemens na de installatie van een Quatt warmtepomp ruim een week geleden de pompen ertussenuit te halen. Ik had de ketel cv temperatuur toch al voor de WP op 35 graden staan. Kan iemand mij aangeven of dit kan bij dit type verdeler? En denk zelf pompaansluitingen afdoppen en aan of voer naar de dop linksboven de unit te verplaatsen? Maar ik weet niet wat ik met de regelaar links in de unit moet? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yANkM5ZLscFeThIdCgXGTzAixpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CdKCUYDOS28ZjX1X8vPiTRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngb3r_NkGNNZf6zQ8jNstqFpO0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWxR1ECcRMpYeZNfZD02iUpq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZ3bQviVeHtPArlwinuGDVFWQCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zNQec7En5GKkp7Luaw4TL0m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Bennobang op 12-03-2023 12:39 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

De oplossing van @ds23man in dit topic vindt ik persoonlijk de meest duidelijke..
Bekijk dit eens , onderste balk is de toevoer en de bovenste balk is retour

Zo te zien kan je aansluiting op de retour handhaven , zit naast de mengkamer.
En die andere aansluiting op de retourbalk afdoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9QOw4N7ONVzBt1fI7HkfPjB1ko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/irb04VW80M7Jy944CT42G5wf.webp?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Jan2023 op 12-03-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-10 18:57
Ik ben van plan om een Mitsubishi SUZ-SWM80 VA + ERST20D-VM2D te gaan ophangen en ben dankzij dit topic eens gaan inventariseren wat er zoal nodig zal gaan zijn.

Doot dit topic ben ik inmiddels dus al heel wat informatie rijker en dacht toch even extra input te vragen al denk ik te weten waar ik op ga uitkomen.

Ik heb een huis waar ooit de 1e bewoners in de huiskamer vloerverwarming heeft gelegd. Dit is de meest linker antieke verdeler met 3 groepen. Daarna is er een uitbouw geplaatst en heeft de toenmalig hobby bob vanwege kostenbesparing niet alles vernieuwd en er een 2e verdeler met 2 groepen naast gezet.

Daarbij is er ook voor gekozen om de tegels in de huiskamer te laten liggen en de dekvloer in de uitbouw hieraan gelijk te leggen. Dit betekend dus dat de vloerverwarming niet op gelijke diepten liggen. De uitbouw is dan ook een stuk sneller warm.

Aansluiting vanaf zolder op de beneden verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvN3O4ASJ3CcQKZpo1gTTuyylm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvjsHxfg8RSk5lQUu8BUvbOz.jpg?f=fotoalbum_large

Het antiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKU_hnpyc5sGYxpL60DAQKPim58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cqIM4xke4bJXc0IkciVWBfO.jpg?f=fotoalbum_large

Antiek stuk 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fz-X0X2MYdOeHykfaBKIrm1xW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jU6i3KO733Xp1GBVmZ1LTapx.jpg?f=fotoalbum_large

Minder antiek stuk 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVpuaRTXL06fgv03xMF23JJFQqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcbekLzry44d30uVpgSHVP8I.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf de cv (22mm) komt er een buis van zolder af van 25mm direct naar beneden toe. Op de 1e verdieping worden 3 radiatoren gevoed die samen in 1 grote ring staan met 14x3 leidingen.
Beneden splitst de 25mm op in 2 x 16mm waarvan er 1 naar de verdelers gaan. De andere is op dit moment niet ingebruik vanwege een lekkage bij de radiator bij de voordeur.
De slangen van de vloer op de linker verdeler zijn 20mm en op de rechter 16mm en de totale lengte heb ik geen idee van. De woonkamer en uitbouw zijn totaal ongeveer 4,65 x 11 m.

Nu dus de vraag wat is handig om te gaan doen?

Door dit topic ben ik er al wel uit dat ik de 16mm buizen van de aanvoer en afvoer moet gaan vervangen voor een grotere diameter zodat er een normale flow kan plaats vinden.

Maar is het handig om de leidingen van antiek stuk 2 te verleggen richting antiek stuk1, wat kwestie is van een paar gaten boren waardoor het mogelijk wordt deze te vervangen met een grotere 5 groeps verdeler of toch weer 2 losse verdelers vanwege het diepte en lengte verschil?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t21

t21

t21 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:17:
Binnenkort ga mijn gasketel vervangen voor een warmtepomp. Net een offerte gekregen voor de ombouwset van mijn Therminon LTV verdeler. €167. Dat vind ik toch wel een beetje aan de prijs, zeker gezien het feit dat ik twee verdelers moet ombouwen. Dan ben ik dus meer dan €300 kwijt.

Een bedrag dat ik liever bespaar wanneer ik hem (volgens mij) vrij eenvoudig kan aanpassen door:
  1. De pomp en thermostaatkraan te verwijderen
  2. Op de plek van de pomp een stukje leiding monteren
  3. Bijmengventiel (zie inbussleutel rechts) compleet dichtdraaien (geen bijmenging)
  4. Bypass-lusje (linksboven) demonteren en afdoppen
Of zitten er onderdelen in deze verdeler die de flow belemmeren? Lijkt mij niet gezien de verdeler ontworpen is voor lage temperaturen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update aangaande het bovenstaande. Zo heb ik het uiteindelijke gemaakt en het werkt naar behoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mO0xKhE879rm5r8KaWz_smB3BHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EC9Ges1gmv35f2dFf5nE2eR8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-10 18:57
@royaljoop

Ik heb voor niet al teveel (150 euro) deze nieuwe verdeler kunnen scoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBTTw4TPqKAVag3fDADiG2qYJNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnDH5kAg5C08JDmx3HbY4vUs.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kwam mijn buurman met het idee om de aanvoer and afvoer voor elkaar te hangen zoals bij de oude verdeler zodat ik geen leidingen hoef te verlengen. Ik moet deze dan alleen even op een andere beugel vast zetten.

Heeft iemand een idee waarom de aanvoer en afvoer nu altijd boven elkaar hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanburken
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-10-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6zGqebN93eemOYlh69Ta-yYwDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sg8GFySFhji2sFJ1uePWnsvi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op dit moment deze verdeler en verwarm hier al 2 jaar mee. Daar nog geen problemen mee gehad tot nu toe. Echter wil ik ook gaan koelen, alleen vraag ik me af of dat met deze verdeler mogelijk is. Iemand een idee? alvast heel erg bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-10 21:35

Superbeagle

Always smile

@nvanburken Dat is een mengverdeler. Er wordt een klein beetje water vanuit de warmtebron(in dit geval dus koudebron ;)) gemengd met retourwater uit de vloer voordat het de vloer in wordt gepompt.

Stel dat je water van 18 °C je in je vloer wilt pompen, en het water in de buizen in de vloer is 20 °C, dan zul je dus veel kouder water vanuit warmtepomp moeten sturen naar de verdeler. En dat kan mogelijk wel leiden tot condensatie en corrosievorming tot gevolg.

En omdat je kouder water produceert dan je daadwerkelijk nodig hebt, is het rendement ook nog eens lager.

Voor het beste resultaat vervang je dus jouw stalen verdeler met pomp door een pomploze verdeler van composiet of rvs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7yRwVy0TaGx685msqt0Pu7vLM8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F6TIKsHhzKLBHyTBfS5j4I4H.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tJGlpWexoysyOmXxSxfQy2H67k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ayUgIVSnMzBHTOuM06BKP5cA.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanburken
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-10-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:10

ErikKo

Rippie

Ik zie nu deze post in dit topic waarbij inderdaad dezelfde verdeler (zelfde fabrikant, ander merk stickertje?) is omgebouwd.

Ter vergelijking, deze hangt bij ons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOh1tNRnonWKO8IeGpQJkU0Sh-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phBJpvig5kaLP20Jq1tQkZsK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@ErikKo Ja, alleen heeft @t21 verzuimd om de pompgroep te vervangen door afsluiters. Zorg ervoor dat je deze erop zet voor het beste resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFzTz7wPCFuGFLK3O5pBxR6tCho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9fup2QZTWZUaQM5fQcMz8siC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t21

t21

ErikKo schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Wat voor effect hebben deze afsluiters dan? Of andersom, wat is het effect als ik geen afsluiters plaats?

Na het ombouwen kan ik bij de retour het inregelventiel dichtdraaien waardoor het buitenste "kamertje" (voorheen gebruikt voor aanvoer) ongebruikt blijft. De meerwaarde van de afsluiter op een leeg kamertje snap ik niet.

Bij de aanvoer zit een dompelbuis met voeler. Deze is overbodig geworden. Ik kan me voorstellen dat de dompelbuis de flow belemmert, dus hier een afsluiter op zetten begrijp ik wel.

Waar kan ik zo'n afsluiter los krijgen? Op welke term moet ik zoeken? Mijn zoekopdrachten hebben tot nu toe geen resultaat gegeven.
Wanneer je het helemaal volgens het boekje wilt doen dan heb je voor deze verdeler ombouwsets.
Dat noemen ze ombouwen naar industrie.

1.

Ombouwen LTV naar Industrie:

Benodigde onderdelen:

• 2x 190425
• 2x 191416
• 2x 192000

Draai de eindmoeren M8 los van de balken.
Verwijder de elementen uit de blauwe rechthoek en de 2 zwarte plaatjes onder de pijlen.
Verplaats de RVS-plaatjes van de linkse naar de rechtse kant.
Plaats de nieuwe segmenten, kogelkranen en pakkingen links (rode rechthoeken) en
kort de draadstangen in. Zet de eindmoeren terug en draai ze vast.
Zorg er voor dat de draadstangen niet te lang zijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6etm_B13KCEVMyNuHyDFuUSdNDA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fvl2shfXxkzStmvaG9C26CuX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEWXqXf7y1eji7XQFBR3T81KLW4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tsNObkG3o9InU53gMS9t8hSC.png?f=fotoalbum_tile

Kosten zullen ong 200e zijn. voor de genoemde onderdelen.

2.

Of je kiest de minder mooie maar goedkopere oplossing. Je zult minder flow hebben maar de gemiddelde warmtepomp duwt er met gemak meer dan voldoende liters doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFv9dOsMKluldRYLKE9YhDrmLNM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vv6hZyL9uhQiOfEwp07JH79L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24pM4dVLwUBI4RzHcMVfxUYSpgY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EC9Ges1gmv35f2dFf5nE2eR8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 14% gewijzigd door t21 op 18-07-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Goedenavond.

Aangezien wij een warmtepomp hebben geïnstalleerd, moeten we ook nog een aantal zaken aan de CV installatie aanpakken. O.a. De diameter van de leiding van de warmtepomp naar de vloerverwarmingsverdeler en de vloerverwarmingsverdeler zelf. Voor dit laatste punt heb ik behoeft aan advies en dat is de reden, dat ik jullie graag een paar vragen zou willen stellen.

• Ik zou graag een pomploze verdeler (LT) willen hebben, zonder thermostaat.
• Ik wil de bestaande leidingen van de huidige vloerverwarming één op één over kunnen zetten (weet niet of de aansluitingen van onze huidige Robot verdeler overeenkomen met nieuwe verdelers van Robot of een ander merk). Ik kort ze liever niet in (ik heb daar geen ervaring mee en geen gereedschap voor, voor zover nodig)
• Huidige vloerverwarmingsverdeler is een Robot. De aansluitingen hebben horizontaal een hart-op-hart afstand van 50 mm en het hoogte verschil (tussen aanvoer en retour is 75 mm.
• Ik zou graag twee extra groepen hebben voor toekomstige uitbreiding (en deze voorlopig afdoppen). Dat betekent een verdeler met 9 groepen.
• Warmtepomp wordt alleen gebruikt voor verwarmen
• Zie als bijlage twee foto's van de huidige verdeler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEvPy8_y-VUdLyYDYbLAgygJyEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Qa0zniTkL9WZUxK2D2DoUQ2.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZqFXH15mD5UegE1gmHkRbVW_Gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErUi1m84aMAMTc5etbs1pEu4.jpg?f=fotoalbum_large

Kunnen jullie merken en modellen aangeven, van verdelers die geschikt zijn? Sommige verdelers (volgens mij niet bij Robot) hebben de aanvoer en retour "min of meer" los van elkaar (of daar is door het doorzagen van een beugeltje wel een mouw aan te passen), wat het natuurlijk makkelijker maakt met bestaande leidingen voor de vloerverwarming.

Alvast bedankt voor de hulp!

M.vr.gr.

Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
SCG schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:16:
Goedenavond.

Aangezien wij een warmtepomp hebben geïnstalleerd, moeten we ook nog een aantal zaken aan de CV installatie aanpakken. O.a. De diameter van de leiding van de warmtepomp naar de vloerverwarmingsverdeler en de vloerverwarmingsverdeler zelf. Voor dit laatste punt heb ik behoeft aan advies en dat is de reden, dat ik jullie graag een paar vragen zou willen stellen.

• Ik zou graag een pomploze verdeler (LT) willen hebben, zonder thermostaat.
• Ik wil de bestaande leidingen van de huidige vloerverwarming één op één over kunnen zetten (weet niet of de aansluitingen van onze huidige Robot verdeler overeenkomen met nieuwe verdelers van Robot of een ander merk). Ik kort ze liever niet in (ik heb daar geen ervaring mee en geen gereedschap voor, voor zover nodig)
• Huidige vloerverwarmingsverdeler is een Robot. De aansluitingen hebben horizontaal een hart-op-hart afstand van 50 mm en het hoogte verschil (tussen aanvoer en retour is 75 mm.
• Ik zou graag twee extra groepen hebben voor toekomstige uitbreiding (en deze voorlopig afdoppen). Dat betekent een verdeler met 9 groepen.
• Warmtepomp wordt alleen gebruikt voor verwarmen
• Zie als bijlage twee foto's van de huidige verdeler

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Kunnen jullie merken en modellen aangeven, van verdelers die geschikt zijn? Sommige verdelers (volgens mij niet bij Robot) hebben de aanvoer en retour "min of meer" los van elkaar (of daar is door het doorzagen van een beugeltje wel een mouw aan te passen), wat het natuurlijk makkelijker maakt met bestaande leidingen voor de vloerverwarming.

Alvast bedankt voor de hulp!

M.vr.gr.

Sander
Sander,
ik heb er voor iemand wel eens naar gekeken en kwam tot de conclusie, dat deze mechanisch naadloos op je Euroconus slangen systeem past:
Afbeeldingslocatie: https://4heat.nl//Files/10/348000/348786/ProductPhotos/448/1972242933.jpg.webp
Wel retour afsluiters verwijderen (eenzijdig afsluiten een beetje jammer)
Heeft geen flow meters (jammer)
Niet optimaal voor koelen (jammer, maar geldt vast ook voor de rest v.d. installatie)
Kies voor linker aansluiting en ga er met ruime (versprongen) bochten naartoe.

https://4heat.nl/Robot-LT-verdeelunit-zonder-pomp
Forse prijs, wel even rondshoppen ! robot lt 201909 ?

Oud:
Verwijder de Thermostaatkraan
Verwijder de Retour kraan.
Vanwege de bochten de WCD verwijderen ?

Succes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domosapiens
Ter aanvulling en ter controle:
modernere PRO ROBOT verdelers hebben een instelmogelijkheid voor LTV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8vfbZ-MfgePsgzkqIZI9W9KjTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9qzdqirVxYb3F6YQCXWcZtm.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.robotclimate....oad/file/135/product/724/
pag 13

Controleer of een dergelijk inregelventiel aanwezig is, want dat opent nieuwe alternatieven (vermoedelijk niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
naftebakje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:06:
^Voordeel van zo'n inregelmengventiel is ook dat de pomp kan helpen om groter debiet door de leidingen te krijgen, waardoor het toch goed kan gaan als je aanvoerleidingen eigenlijk te dun zijn.
en @SCG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b04wLCWyXaGrD_7r35dfVEGkWnk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SHlCY5hycFHEeqFwiqYJIeJC.jpg?f=user_large

Een alternatief met pomp:
- Retour via puntstuk in J op onderbalk.
- C afdoppen (veiliger dan afsluiten).
- thermostaatkraan B verwijderen en Aanvoer direct aansluiten op bovenbalk,

Een alternatief zonder pomp:
Als hiervoor, maar pomp met waaier verwijderen en vervangen door een blinde metalen plaat met een rubbervel ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:17
TO DO:
  • Aanvoer verzwaren naar 22mm
  • Thermostaat weg
  • Pomp weg
  • bovenste deel afdoppen
  • Nieuwe aanvoer op de onderste balk maken
Zit wel dat ik de WP nog wel naar 50 graden wil brengen als het onder 0 graden is, niet alle vetrekken hebben vloerverwarming (1949, na geïsoleerd huis)... en dat is natuurlijk wel erg warm voor de vloer..

Hebben de experts nog aanvullende tips _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsIcTP3x96TKPjT6lXR12ZbDydc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fOf6Q9gd6QdQBcHC9jWmohw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door Karmusch op 05-09-2023 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:19
I.v.m. de komst van een warmtepomp wil ik hier ook graag onze Robot verdeler met pomp (6 groepen) vervangen voor een LT verdeler.
De WP kan ook koelen en dat wil ik ook gaan gebruiken, rekening houdend met het condensatiepunt.

Onderstaande Robot LT verdeler zou ik één op één kunnen vervangen zonder de slangen of de euroconus aansluitingen aan te hoeven passen. Flowmeters heb ik er al op zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUrfECFvZkWJm2zGDk0ti-62vZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lLM3UP6AxGWvNejxrSx1Dt1C.jpg?f=user_large

Deze is echter niet optimaal voor het koelen (staal) maar volgens Robot wel toepasbaar als je boven de 18 graden blijft.
Iets meer werk is om het te doen als BrainCash op de eerste pagina met een soortgelijke verdeler als deze Technea Variotherm (zou deze denk ik ook kiezen).
Waar ik echter tegenaan hik is dat er dan een extra koppeling (de eerder genoemde RTM sok bijvoorbeeld) moet toepassen om de buizen te verlengen. Geeft dit geen extra weerstand? De euroconus aansluiting heeft natuurlijk dezelfde doorgang dus mogelijk is mijn zorg onterecht?
Wellicht is overigens het ventiel? in de aanvoer van de LT Robot (rood omcirkeld) een soortgelijke extra weerstand geeft?

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-10 11:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6aNArIN9IIcuJsQA-LVE12K5RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhBxCCzH4EZhK1NLTkquCUMt.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6aNArIN9IIcuJsQA-LVE12K5RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhBxCCzH4EZhK1NLTkquCUMt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil graag de pomp ertussen uit. Dat is wel even een ding. Volgens de Drentse vloerverwarmingsspecialist moet er een nieuwe verdeler op. Kosten van dit vervangen €600
Ik ben geen loodgieter en ben bang om bij het zelf aansluiten iets fout te doen
Iemand die mij advies kan geven nav de foto van de huidige verdeler . Kost zoveel extra rendement met pomp ! Ik hen sinds kort een Adlar 6 kw wp . Alleen voor vv beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@ijtsehummel Het lijkt erop dat je een Nathan verdeler hebt?

Je moet de pompgroep verwijderen en de aansluitingen vervangen door de rood omcirkelde aansluitingen waarop je de leidingen op kunt aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-843xnqY9tq-ihD78ryhSCZok4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X5nPvEYI7GnS8h5bfMvSkFex.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hier eindelijk mijn warmtepomp binnen. Zelfde installateur heeft direct de vloerverwarmingsverdeler omgebouwd naar een pomploze variant. Eigenlijk heel simpel, pomp eruit en leiding ervoor in de plaats, en het RTL ventiel (de thermostaat knop) eraf. Meeste moeite was het vervangen van de leidingen tussen warmtepomp en vloerverwarming, die zij vervangen door een leiding met grotere diameter (ik meen 25 mm).

VOOR:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjUrIBCt5ow2bIBpgPslB7O909Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5omgPfqQtQwybPC58fCRUI8.jpg?f=fotoalbum_large

NA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsVWFEwwpNS7dxlbYgPIRgTXiWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CX7PmC5okbwt9x48zDeS0xY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 18:14
Vandaag velen van jullie gevolgd (dankzij dit topic ruim jaar geleden een verdeler gekocht die makkelijk om te bouwen was). Ik heb de pomp ertussen uit, alle uponor met krappe koppelingen verwijderd en alles naar 28mm.

Alles weer gevuld, ontlucht, groepen opengedraaid, de flowmeters ploppen naar beneden maar de meter blijft 0 druk weergeven (volgens de ketel 1,5). De retour wordt ook niet warm. Moet ik toch de afsluiters (in de aansluiting verwerkt van de verdeler) dicht zetten en de vvw zelf op druk brengen? Ik zou niet weten waarom maar ik snap ook niet waarom als de flow meters zakken de retour zo koud blijft. Of zou de manometer opeens stuk zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1O7rPTcZ4Ao1zxnOziR55IEcq0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aSjh85r18oHhwTj8N7ACfXdT.jpg?f=user_large

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Alleen geeft die manometer nu 0 bar aan als ik inzoom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UckW_96iH3FJ9Pnx3nLA8hO0xAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roYNPUZuHNMpHwDx2Sk0pa58.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanjoH
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-03 13:47
Hallo,

Ik wil binnenkort een hybride warmtepomp gaan plaatsen met behoud van de CV ketel. Kan ik mijn huidige vloerverwarmingsunit ombouwen om deze geschikt te maken voor lage temperatuur? Pomp eruit en aanvoer op de zijde van de pomp plaatsen(voorste verdeelunit) en andere kant afdoppen, retour ventiel en thermostaat eruit, gaat dat werken zo of niet bij deze unit?? Of moet ik de pompaansluitingen aan beide zijdes afdoppen en de aanvoer op de plaats van het ontluchtightingsventiel plaatsen?/Wie kan mij adviseren. Andere optie is natuurlijk alles vervangen maar liever wil ik niet teveel gepruts aan oude slangen (1995).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-Xe8FPeKKhklbMCb7HOWX1QVUs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yq68eZv1yP70kaJRnykONlHI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj9cO18QZgAnIsv6Yad9qsAJ_-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yqAAkjfNEf68Hrnj8OvN65Ih.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mEVe25xPi6TZpReabu55c5xiIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6okCmd1JGmnJrBU7zHExe1lt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
Hallo ik wil onderstaande verdeler aanpassen. De pomp eruit halen en de aanvoer op de onderste balk en retour op dezelfde plek houden. Leidingen naar 22mm en zoneklep en thermostaat kraan weg. Heb nog een hybride warmtepomp dus ketel op Max 40 zetten.

Denken jullie dat dit kans van slagen heeft ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBCgMKeXrVnSHAZGYv_oNI93fus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8n7Lj5lg0UXCTbsBcNvkJogq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Retep91 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:23:
Hallo ik wil onderstaande verdeler aanpassen. De pomp eruit halen en de aanvoer op de onderste balk en retour op dezelfde plek houden. Leidingen naar 22mm en zoneklep en thermostaat kraan weg. Heb nog een hybride warmtepomp dus ketel op Max 40 zetten.

Denken jullie dat dit kans van slagen heeft ?

[Afbeelding]
Ja dat kan .
Ook alle flow beperkingen in de retour verwijderen , zoals dat reduceer ventiel.
Dan krijg je zoiets :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9QOw4N7ONVzBt1fI7HkfPjB1ko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/irb04VW80M7Jy944CT42G5wf.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:47
Ik heb dit topic een beetje doorgespit.
Volgende week wordt hier de Itho amber warmtepomp geïnstalleerd.
Deze komt in hybride opstelling te draaien totdat ik ruimte gemaakt heb voor een boilervat.
Nu heb ik de robot verdeler welke 10 jaar geleden geplaatst is bij onze vloerverwarming.
Ik zag hier verschillende verdelers voorbij komen welke zouden jullie nu aanraden om de huidige verdeler te vervangen ?

Deze verdeler hangt er nu deze zit met 18mm buizen aangesloten.
Passen deze slangen op elke verdeler of moet ik hier ook ergens rekening mee houden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWILzAAsSMoIdwY40pzKcS_SJ8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cehZoxK8OjhtnTgKBr94UfbY.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:33

Audione0

Strijdt der titanen

Goedenavond,

Ik heb een vraag mbt tot onze kunstof LT verdeler, en dan met name hoever de kraantjes open gezet dienen te worden.

Er zitten rode draaiknoppen die ik per groep in kan regelen. En er staan getallen op, 0 tm 2 als ik het zo even snel bekijk.
Tot hoever dien ik dit open te draaien?

Ik heb alle rode kraantjes een paar weken geleden paar open en op stand 1.5 gezet, maar nu zie ik het rode ringetje binnenin het kijkglaasje allemaal op 0 staan, dus het lijkt erop dat er in die paar weken toch iets verandert is, zonder ik er zelf aan gedraaid te hebben. Als ik er nu aan draai en ik de stand weer naar 1.5 wil zetten lukt dit niet meer. Ik kan opendraaien tot ik een ons weeg, maar er gebeurt niets. Dicht draaien lukt wel, ik kan op een gegeven moment niet verder en voel dan weerstand. Maar kwa stand (rode binnenring) zie ik niets gebeuren, de rode ringetjes blijven op 0 staan.

Foto's te illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBC7YoTH-8jSNxjiJFjUcmzOPMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oih3rUSdxYIX2FWJrk2j25u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex6eVwQzXPZAylcWoCI8GklTX00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPiP96kfOinS7hriwlYkH0r5.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irmimat
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-03 11:10
Hallo,

wij zijn dit jaar overgestapt naar een Mitsubishi Ecodan all-electric warmtepomp (alleen verwarmen). Het huis is van 1989 en redelijk geisoleerd. Boven radiatoren, onder vloerverwarming van ca. 70 m² verdeeld over 6 groepen. Schema staat hieronder.

Er zitten nu nog wat overblijfsels uit het CV-ketel tijdperk in het huis, met name:
  1. Mengverdeler (zie foto),
  2. Dunne leidingen (overal, maar vooral richting de vvw verdeler,
  3. Honeywell Evohome zoneregeling (zucht),
  4. Standaard radiatoren op de bovenverdiepingen,
  5. en als bonus een installatiefout: het buffervat zit in de retour van het SWW vat EN het CV circuit. Daardoor wordt wat mij betreft onnodig energie verstookt en heb je bij het begin van elke verwarmingsrun 55°C warm water in het CV circuit. Dat wil je natuurlijk niet rechtstreeks een pomploze verdeler insturen.
Dit moet allemaal aangepakt worden. Ik wil beginnen met de mengverdeler, de installatiefout en eventueel de leidingen. Daar heb ik wat vragen over:
  1. Ik wil idealiter 26mm RVS leidingen vanuit de warmtepomp naar de vvw verdeler laten leggen. Heeft dat nog nadelige gevolgende voor de hydraulische balancering icm de radiatoren op de bovenverdieping? Krijgen zij dan nog wel genoeg flow?
  2. Zijn er open verdelers (zonder pomp) waar ik de MT4 motoren van mijn Honeywell HCE80 nog op zou kunnen aansluiten? Wellicht niet nodig, maar de optie heb ik graag.
  3. Kunnen jullie een goede pomploze verdeler voor 6 groepen adviseren?
  4. Zijn er kunststofleidingen met een ID van 24mm waar al isolatie op zit? Dat zou nog een mooi alternatief zijn.
  5. Als ik het buffervat uit de retour van het SWW vat haal en rechtstreeks terug naar de pomp ga, omzeil ik de vuilafscheider. Is dat een probleem? Hij zit dan natuurlijk nog wel in de retour van het CV circuit.
Als ik iets mis dan hoor ik het graag! Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rERNaXmI2DgpEwIULIK6z7mDujA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G4ndx94CPvcb2jsIKYggDI6d.png?f=fotoalbum_large

Mengverdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12987zu05-IFUeofCVkyTRaiRI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jgqerCJH8yV9TO5zUFX3zaG.jpg?f=fotoalbum_large

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:07
Inmiddels draait hier een Elga Ace binnen. Dat gaat helemaal top, op 1 ding na.

De situatie:
- oude vloerverwarming (hoh 20), diende oorspronkelijk als bijverwarming. Wordt pas warm met minimaal 40 graden Ta
- nieuwere vloerverwarming (hoh 10) in de uitbouw, deze wordt wel warm met lage Ta
- enkele radiatoren

Mijn probleem zit in de oude vloerverwarming verdeler (oude foto, de pomp en thermostaatknop zijn inmiddels vervangen). De temperatuur in de verdeler blijft koud omdat de aanvoertemperatuur nu zo laag is. Hoe zou ik deze omhoog kunnen krijgen? Kan ik ergens een mengventiel (of retourventiel) dichtdraaien om op die manier zo veel mogelijk warmte van de aanvoer in de verdeler / vloer te krijgen (en zo ja, welk ventiel is dat)? Heeft het zin om eventueel 1 of beide verdelers te vervangen voor pomploze varianten, of is dat kansloos gezien de brei aan verschillende leidingen / diameters?

(vraag me niet waarom ze dit zo hebben gedaan destijds, was handiger geweest om overal nieuwe vvw te leggen met 1 verdeler, maar goed).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4u9913alGqoANkhf7Pwp_1Z-1V4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01e4t1jERFf0XfqollxtiX2N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5rzGWdjRHL25G9DafU9fXxnlLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YTNTTYR80s2N3OEfwKpGxoV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door timadriaans op 28-12-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Nog steeds twijfel daarom graag jullie mening:
Heb nu al jaren een warmtepomp met een gesloten Robot vvverdeler en elders enkele radiatoren
Systeem opzet wp: heel groot buffervat welke continue op temperatuur gehouden door wp. Sturing hiervan door Evohome (Evo home stuurt wp zelf dus niet aan).
Achter het buffervat zit een Alpha 2 cv pomp. Zodra er ergens in het huis een warmte vraag komt schakelt die cv pomp in tot de ruimte op temperatuur is en schakelt dan uit)

Maar nu de vloerverwarming:
Daar zit nog steeds mijn oude Robot gesloten verdeler met pomp.
Zodra er warmtevraag komt uit de woonkamer schakelt Evohome de pomp van de vloerwarming in en ook de andere pomp. Ook heb ij thermische motoren op de kranen van de vloerverwarming welke dichtlopen Zodra de kamertemperatuur op de gevraagde temp is.
Door dit systeem kan ik probleemloos mijn houtkachel in de woonkamer gebruiken zonder dat het elders in het huis koud wordt.

Mijn installateur zegt deze oude verdeler gewoon laten zitten.
Zelf denk ik aan een gesloten verdeler met mengventiel zodat een soort open verdeler hebt.
Ik heb daarom al vast een vervangende Robotverdeler gekocht die dat heeft met exact dezelfde maten.
Dus in theorie is het alleen de koppelingen losdraaien. Verwisselen en dan alles weer monteren.
Graag jullie visie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvqmdTGZnFZdv8RuURXpcvQtDeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVdv7JPZB4LDTS1Yby82b29w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ol2Zv4-UCVm1XRHdnZYPhoRkXvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTZFHAaz5u9Y9csTChSCYZZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMgEvlCQaZE2E8mHv5qmvJt2Z3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64dzvSI2gUteqFqUb8TkPTCD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@waldi62

Wat jij wilt ben ik ook van plan en heb hier vragen over gesteld. Zie eerder.
Ben er nog niet uit.
Nu lees ik bij jou:

Robot en Therminon hebben wel een zogenaamde hybride verdeler, welke de mate van opmengen regelt met een extra electrisch bediend ventiel. Die kosten in 7 groepsuitvoering overigens rond de 1000 euro.

Bovenstaande ken ik niet. Wel met een ventiel wat je met de hand moet instellen.
Je blijft dan wel de pomp behouden.
Type nummer zie foto

Welk type nr bedoel jij wat electrisch geregeld wordt?
Dit is nieuw voor mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ol2Zv4-UCVm1XRHdnZYPhoRkXvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTZFHAaz5u9Y9csTChSCYZZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMgEvlCQaZE2E8mHv5qmvJt2Z3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64dzvSI2gUteqFqUb8TkPTCD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:42
Half jaar geleden is onze warmtepomp geplaatst. Wij hadden al vloerverwarming en leidingen zijn omgezet naar de WP. Op de verdeler heeft de installateur de thermostaat knop weggehaald zodat hij altijd vol open staat. De pomp is wel blijven zitten. Alles draait prima, de woonkamer wordt op alle temperaturen warm maar ik vraag me toch af of er mogelijk nadelen zitten aan de huidige opstelling. Is er een goede reden om de pomp ertussen uit te halen? Kan dat zomaar, of moet ik dan de hele verdeler vervangen? De pomp zelf gebruikt ongeveer 100 kWh per jaar dus dat is niet een enorm bedrag qua stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBkG5orbgPwbktNP0W007zo9U7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1EpojNvchOdieNy2wyIWD9Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Die pomp zorgt voor een gedeeltelijke kortsluiting tussen aanvoer en retour, en die thermostatische ventielen waar nu de knop af is zijn enorme restricties. De waterpomp in je WP moet nu dus harder zijn best doen dan nodig en de flow zal wel onnodig laag zijn.
Loopt de volledige flow van je WP door deze verdeler? Welke flow haal je in de WP?

Bovendien heb je een luie installateur, want deze verdelers (Therminon industrie) zijn erg eenvoudig om te bouwen naar pomploos, daar heeft Therminon gewoon setjes voor.
Interessant, dan zou ik toch eens moeten informeren of dit mogelijk is. Nee de flow van de WP wordt gesplitst voor de verdeler, zie verduidelijking op foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEKospX0O783yTftHRBTKZEGW8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfmFEUU0I6u5DZeaf5AV2Elf.jpg?f=fotoalbum_large

De flow is momenteel 22 l/m. Ik zal dit eens monitoren, ik zie dat de WP circulatiepomp (Nibe GP1) eigenlijk altijd op 100% draait als hij aan het verwarmen is. Hij zakt alleen naar 30% als hij niet aan het verwarmen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
rusman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:03:
Ik zie dit momenteel gebeuren in het systeem:
- Aanvoer vanuit de WP: 33 gr
- Vloer in: 30 gr
- Vloer uit: 24 gr
- Retour naar WP: 27 gr

Het lijkt er inderdaad op dat er te weinig warm water uit de WP wordt bijgemengd en hij dus harder en langer moet werken. Dit lijkt de theorie van gedeeltelijke kortsluiting te ondersteunen. Klopt dit?
Ja. Je moet die prutser terug laten komen en de verdeler (laten) ombouwen naar pomploos, zoiets dus, maar dan gespiegeld:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/125e65c3-d9d3-4394-896d-63578e1163b4/image/cache/full/e303c5cd2004b53aff5d5037c9fa0376cf581c11.jpg
En als de volledige flow in je vloer terecht komt, kan daarvan ook nog eens de Ta naar beneden. Best kans dus dat je met een Ta van 27 à 28 graden kan draaien, ipv de 33 nu. Dit grapje kost je serieus veel rendement.

Het ergste is nog dat jij daar als klant achter moet komen. Het is werkelijk verschrikkelijk hoeveel slechte installaties er opgeleverd worden. Als je dan als eigenaar niet zo handig bent om op Tweakers het een en ander uit te zoeken kom je daar dus nooit achter.
Zo wordt er waanzinnig veel geld en energie verspild.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 06-01-2024 17:11 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Theovelders schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Het aanpassen van de Therminon is eenvoudig en goedkoop op te lossen.
De pomp verwijderen en de inwendige kraan in de Therminon dicht draaien zodat hij functioneert als LTV zonder menging met retour water.
Thermostaat kraan en voetventiel in het geheel verwijderen en vervangen door een kogelkraan met volledige doorstroming.
In plaats van de pomp plaats je een Composiet Passtuk 130mm 2x1" van het merk VTE wat verkrijgbaar is bij de FIRMA TECHNIM.
Kosten passtuk circa 30 euro.
Als ik de handleiding goed lees kan ik de inwendige kraan dichtdraaien met het schroefje aan de zijkant. Kan het kwaad als ik deze nu al dicht zet, voordat de pomp ertussenuit gaat? Dat zou al wat voordeel moeten opleveren lijkt me. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PVgvE23jg_SxgQFlv_ox3TSPXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D2l7RIv19LSO0joEAWarQTyY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door rusman op 06-01-2024 19:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:49
Misschien ter inspiratie, hierbij het eindresultaat van nijn getweakte nieuwe 6 groeps composiet VTE verdeler, ter vervanging van een 6 groeps Robot verdeler.

De standaard VTE afsluiters heb ik ook vervangen voorvolledige doorlaat 1 1/4" afsluiters.

Bij het aansluiten haal ik de aanvoer- & retourblokken loshem en sluit ik eerst het aanvoerblok aan. Daarna monteer ik het retourblok aan de muur & aanvoerblok en sluit daarna de retourslangen aan.

Ik heb gelukkig voldoende slack op mijn vloerverwarmingslangen om wat verschil en/of verplaatsing op te kunnen vangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx1tu1lhUPqd0OEM0VBdwfz6Rlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SWzDY2JyIb0kyGKYDJZwaBj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrQtldZ114GwMh43EpgmKxkdMj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sErTeaef2ModeQl26bAf3QGe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUPrN8xtJ_VuxSQPtGdIh65UImk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNVoyUaFg5LYYnyNzlRuUl8p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nyr3pPqS6Fo2Bb8OrnkK4MqX6xE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvwqUDFOqWLchkbIWLYSETGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1iRhe42Fzvqh1Qmia4EyffZLdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSi8VuZwPBqJZ6eS8kjSjBrm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_m6ErXCDBTB591qfmqKTT0MEb0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSVIs1SD8Ak2CUKbn8N7ao6V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Theovelders schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Het aanpassen van de Therminon is eenvoudig en goedkoop op te lossen.
De pomp verwijderen en de inwendige kraan in de Therminon dicht draaien zodat hij functioneert als LTV zonder menging met retour water.
Thermostaat kraan en voetventiel in het geheel verwijderen en vervangen door een kogelkraan met volledige doorstroming.
In plaats van de pomp plaats je een Composiet Passtuk 130mm 2x1" van het merk VTE wat verkrijgbaar is bij de FIRMA TECHNIM.
Kosten passtuk circa 30 euro.
Dat passtuk hieronder komt in plaats van de pomp. Dat lijkt mij een suboptimale oplossing. Beter is om het gehele pompgedeelte eraf te halen en de leidingen rechtstreeks op de balken aan te sluiten met kogelafsluiters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVnDxp-1Jij3q9Jwt0ZlK3q3Dds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8coHcHNYMUcCW5tjfZwCBd3O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Theovelders Het kan in jouw ogen eenvoudig lijken. Volgens mij scheelt het qua werk niet zo veel. Je hebt wel iets meer materialen nodig en dus hogere kosten Heb zelf zo’n Therminon ongebruikt liggen die ik goed heb kunnen bestuderen en die dingen zijn modulair opgebouwd wat het ombouwen vergemakkelijkt.

Daarbij heb je met dat passtuk nog steeds het LTV deel wat nutteloos is en meer bochten en dus meer weerstand. Het blijft daarmee een suboptimale oplossing, als ik het plaatje hieronder bekijk en de pomp wegdenk voor dat passtuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvwleXOL-ym4MdBItgPi6UcHHKM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hhVppJ3baJ94T5Pob85tsHhL.jpg?f=user_large

Dit resultaat hieronder is een veel betere oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7yRwVy0TaGx685msqt0Pu7vLM8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F6TIKsHhzKLBHyTBfS5j4I4H.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Theovelders Geen enkel hoeveelheid feiten zal iemand op andere gedachten brengen over een product als die net een aankoop heeft gedaan. Ik ook hoor. :) Als jij er blij mee bent, dan is dat prima. Dus ik zal verder geen moeite doen.

Voor anderen die een alternatieve ombouwset van Therminon overwegen heb ik uitgezocht wat benodigd is.

- composiet aansluitstuk 2x (artikelnummers 190402 of 9290054 of 4961030)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqWACq09S3dpXjK_y3Wppvlrej0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/te3vn3RYsAsyK3hIuzadbqDc.jpg?f=fotoalbum_large

- H. Ontluchter
- I. Vul-/aftapkraan
- J. Temperatuurmeter
- R. Kogelkranen 1” op aanvoer- en retour primair
H, I en J eventueel overzetten van pompstuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7t4hkL2r8VwspmixcAW5fmUuPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZZc6YJLEU8IINWbgf7eRwS5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Laatst online: 17-10 22:15
Vanuit het Altherma topic ben ik hier ook even mee gaan lezen en ik heb mijn verdeler, wel met minder groepen, al eens langs zien komen. Ik heb sinds gisteren zitten prutsen en alles zit wel open wat open moet staan, dus het voetventiel op de retour en het thermostaatventiel staat helemaal open, ook de KV instelling. Mengventiel helemaal dicht dus geen menging meer en de pomp staat uit op dit moment maar de flow vind ik wat laag. Per groep (8 stuks) 1.5L/min en warmtepomp geeft met alle overige radiatoren dicht 10 - 11L/min. Alles is aangesloten met 23mm leiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELla_k45vXSL8LEux-h7bQPQ6Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91dxrNSTkEneYjy0wb1eTXwo.jpg?f=fotoalbum_large

Helemaal vervangen kan maar is qua kostenplaatje wellicht wat rigoreus, ik ben totaal niet handig en heb niemand in de omgeving die dit kan, verdeler is ook nog niet zo oud. Vorig jaar kreeg ik al eens een offerte die uit kwam rond de 1600 euro voor het volledig vervangen. Haal ik meer debiet met de pomp, thermostatisch ventiel en voetventiel er tussenuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
Als ik mijn verdeler ombouw kan het dan met een drl flexbuis? Of is dit ook weer flow beperkend door de ribbels in de buis?

Wou voor deze kiezen om knieën te vermijden met 22mm staalbuis. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWLNkaLwCzi4IdurtRP4NELPEr4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vG4xVOvW3J34FuCnbXSdHj6e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:49
Smullie78 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:45:
Misschien ter inspiratie, hierbij het eindresultaat van nijn getweakte nieuwe 6 groeps composiet VTE verdeler, ter vervanging van een 6 groeps Robot verdeler.

...
Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qP6NmgD2VnBUJDCJqbl2yXVD7xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f43Ohj4KmxzDPUpwo04XxAbj.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw (inclusief nieuwe MLB32x3 aan- & afvoerleidingen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K--sKPO_eC5jstr1mulSsfDPLNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmvpmynRKq6uCcRz1WkFHk4s.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien ik voldoende speling in mijn slangen heb, ging één op één overzetten van de aansluitingen prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-10 21:15
Theovelders schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Zwerius
Het is een composiet Passtuk 130mm 2x1" dn20/ku100900 van het merk: VTE
Het passtuk is te koop bij de Firm. TECHNIM. Op hun site is een foto te zien.
Het kost 29.95 euro ex verzendkosten.

Ik zou van mijn installatie wel foto's willen plaatsen maar dat is nieuw voor mij op tweakers.
Mooi dat er zoiets bestaat. Voor sommige verdelers met pomp ligt het wel wat gecompliceerder.
Maar ook hier vraag ik me het volgende af:
Ik ga er even van uit dat je verdeler er ongeveer zo uit zag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCpE-aO9ZyWahwN24ZqLVGyUmNM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1vj9yBf0nzBMP62qW9NhfRWx.png?f=user_large
Maar dan zie ik zowel de aanvoer als retour aansluiting nog op de bovenste balk zitten. Terwijl je eigenlijk wilt één balk op de aanvoer en de andere op de retour.
Heb je inwendig in de bovenste verdeler nog iets aangepast zodat de aansluiting waar vroeger de thermostaatkraan op zat alleen nog maar naar de onderste balk voedt (of vandaar retour komt)?
Had je niet beter de pomp kunnen verwijderen en de vrijgekomen aansluitingen als aanvoer en retour kunnen gebruiken? En dan de twee aansluitingen bovenop afdoppen.
Of evt. één van de bovenste twee aansluitingen van de bovenste balk kunnen gebruiken als retour en dan de onderste aansluiting van de bovenste balk afdoppen. En uiteraard de pompaansluiting van de onderste balk als aansluiting van de aanvoer gebruiken? (er even van uitgaande tenminste dat de bovenste balk retour is en de onderste aanvoer).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-10 17:15
Zwerius schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Mooi dat er zoiets bestaat. Voor sommige verdelers met pomp ligt het wel wat gecompliceerder.
Maar ook hier vraag ik me het volgende af:
Ik ga er even van uit dat je verdeler er ongeveer zo uit zag:
[Afbeelding]
Maar dan zie ik zowel de aanvoer als retour aansluiting nog op de bovenste balk zitten. Terwijl je eigenlijk wilt één balk op de aanvoer en de andere op de retour.
Heb je inwendig in de bovenste verdeler nog iets aangepast zodat de aansluiting waar vroeger de thermostaatkraan op zat alleen nog maar naar de onderste balk voedt (of vandaar retour komt)?
Had je niet beter de pomp kunnen verwijderen en de vrijgekomen aansluitingen als aanvoer en retour kunnen gebruiken? En dan de twee aansluitingen bovenop afdoppen.
Of evt. één van de bovenste twee aansluitingen van de bovenste balk kunnen gebruiken als retour en dan de onderste aansluiting van de bovenste balk afdoppen. En uiteraard de pompaansluiting van de onderste balk als aansluiting van de aanvoer gebruiken? (er even van uitgaande tenminste dat de bovenste balk retour is en de onderste aanvoer).
Therminon heeft de mogelijkheid om intern de bij menging dicht te draaien en daarom is hij dan ook LTV.
Vandaar dat bij deze wijziging de aansluiting gewoon op de bestaande plaatsen blijft zitten.
Alleen moet je de retour aansluiting en de thermostaat kraan vervangen door een Bonfix messing knel puntstuk 3/4 x 22mm .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CxTMwVQApIjURDZR9msIptlbAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9noiXS2jkieovXsHijFaXXcB.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U97xKjBU-8CjoBOERcazf4jN15c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsxXLTr3aUBh9Ml28476gDU3.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenste foto is gemaakt voor de aanpassing.
Onderste foto is gemaakt na de aanpassing met puntstuk, twee kogelkranen en het passtuk.

Trouwens het laten zitten van de tweede pomp binnen het gehele circuit was geen optie.
Ik heb dit geprobeerd maar het gehele CV systeem was in onbelans en diverse radiatoren bleven koud omdat de pomp van de Therminon aan het systeem zat te zuigen en al het warme water naar zichzelf zoog.

[ Voor 35% gewijzigd door Theovelders op 30-01-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit te dubben tussen verdeler ombouwen of vervangen. Verdeler lijkt om te bouwen door heel de pomp weg te halen, een kogelkraan op de aanvoer te zetten en met puntstukken op de aan- en afvoer naar 32mm uponor te gaan. Ik ga niet condenserend koelen. Heeft iemand hier nog een mening over deze situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT0VB91RzvYUt3KTzyoLn-q8h-I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/in6uQbFYRxWbIf3A6ViENd4X.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lp2gBnG73o6ZjLTh-77sezzOlSk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6sVeLYtszfvRgfgMh7YcKv3.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dam023
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-02 16:24
Met belangstelling volg ik dit topic. Ook ik wil kijken of het aan te raden is om de vloerverdeler om te bouwen.
Het gaat om een Albrand vloerverdeler. Ik kan helaas geen type vinden en een handleiding heb ik ook niet. De CV ketel op zolder gaat met 22 mm pijp naar de verdeler van de vloerverwarming (dus alleen vloerverwarming).
Kan ik de verdeler ombouwen en zo ja, hoe?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJe350gkv3Vq5awFZ9IE9t2g29Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApNJ02IEy64CrtPASweEde4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Laatst online: 17-10 22:15
Eergisteren is de installateur langs geweest om de verdeler om te bouwen, resultaat is zoals de bedoeling was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF2rfC0qtz75sHEUVUZGwTTlmPo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeRBCTdwiSqWdU7szoyvFgS5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFDShJhUnLuamymecTZ8m7aEFTM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/325kebXeWbHJfqHBj6tb3B05.jpg?f=fotoalbum_tile

Resultaat is namelijk een betere flow, betere opwarming vloer, betere afgifte, vrouw blij, geen ruis meer in de leidingen en de pomp weg dus alleen daar al minder verbruik.

Zeker aan te raden waar mogelijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-10 10:55
Bennobang schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:27:
[...]

Heb je daar een foto van toevallig hoe je dat gedaan hebt? Ik heb een hybride installatie en een zonneboiler die ik wil koppelen maar vooral de zonneboiler is riskant voor mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cF-Mh0i9RQk2cEILqwonjjL0i4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUP7zqrLNKp8x0XMh5efSf7c.jpg?f=fotoalbum_large
De 2/2 weg klep van Tameson heeft 2 stuks 1"aanlsuitingen, hierop zit een 22 mm knelkoppeling gemonteerd.
De aanlegthermostaat zit hier net boven (stroomopwaards), deze klem je gewoon op de leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-10 10:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4bcLZ4ChwcCjbU1gbROTWUrekw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aw4hH5p8APzPZSOTkNOV1DZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzdragon
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik volg dit topic al enige tijd en heb besloten om toch een vraag te stellen. Zie de situatie in de afbeelding onderin. Ik vraag me af of dit wel een goede opstelling is. Eerst even de geschiedenis die naar de situatie in de afbeelding heeft geleid.

De uitgangssituatie voordat de WP werd geplaatst was een cv-ketel op zolder. Die verdeelde de warmte via een Pentec 3/4" EC cv-verdeler naar de vloerverwarming (Robot mengverdeler) op de begane grond en naar de radiatoren op de eerste verdieping. De mengverdeler zit in de trapkast op begane grond.

Onlangs is een 8kw warmtepomp geïnstalleerd en ik ben nu gasloos. Daarna kwam ik dit topic tegen en het verbaasde me enorm dat de installateur van de WP mij nooit had verteld dat de Robot mengverdeler eigenlijk ongeschikt is (tenminste inferieur!) aan een composiet LTC-verdeler.

Dit topic heeft mij doen besluiten om toch maar de Robot mengverdeler te vervangen voor een Robot LTC-verdeler (5-groeps). Tegelijk is ook besloten om de radiatoren op de eerste verdieping te laten vervangen door vloerverwarming en meteen ook vloerverwarming op zolder te laten plaatsen. Gekozen is voor een 8-groeps Robot LTC verdeler, waarvan 5 groepen via de trapkoof naar de eerste verdieping gaan. De overige drie groepen gaan naar de zolder.

De installateur van de vloerverwarming heeft mij verzocht contact op te nemen met de installateur van de wp om de nieuwe 8-groeps verdeler op zolder aan te laten sluiten op de WP. Zo gezegd zo gedaan.

De wp-installateur heeft de Pentec cv-verdeler laten staan en dit gebruikt om de 26 x 3.0 mm alupex-leidingen te verdelen naar de twee LTC-verdelers op zolder en de begane grond. Het gekke van deze opzet is dus dat vanuit de WP een (ik vermoed) 1 inch buis richting de Pentec verdeler gaat, maar die wordt vlak daarvoor via een 22mm overloop beperkt (omdat de pentec cv-verdeler een 22mm ingang heeft). Vervolgens wordt via de pentec verdeler via een 3/4" euroconus een 20 mm alupex-buis aangesloten die vervolgens via een verloop op een 26mm alupex-buis wordt gekneld. Deze 26 mm buis gaat dan naar de LTC-verdeler die een 1 inch ingang heeft.... Dit geldt dus zowel voor aanvoer als de retour.

Ik vraag me af of dit wel efficiënt is. Kan ik die pentec cv-verdeler niet omzeilen en de verdelers rechtstreeks op WP aansluiten (na de driewegklep natuurlijk)? Het doel is daarbij is om geen kniebochten te gebruiken omdat die de flow beperken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMzt6arWZaResY7d4yBWfub0Na4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vq8SBcTHyfQJbmhPs8T3Kthl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgxQFfdslBHNf9HTOQjci4Xr_hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCjZPAijMIIyXrlhgzL6u7EH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0Bza6-qks9wxOXSEzPpo4U8LTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPVKpz9patFiGfb4xxaP2fZ6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door dbzdragon op 07-04-2024 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik moet hier ook de leidingen verlengen voor het plaatsen van een nieuwe verdeler.
Daarbij heb ik de keuze uit knelkoppeling of perskoppeling, beide zorgen voor een vernauwing van de buis. Iemand een idee welke het minste vernauwd en daarmee de flow het minst beperkt?

Leidingen zijn nu 6 stuks van 16x2 en eentje 20x2 (7 groeps dus), zou het nog zin hebben om de 6 stuks te verlopen van 16mm naar 20mm, zodat de vernauwing bij de euroconus 20mm is ipv 16mm?

Het is overigens een klein drama om in de specificaties van de verschillende merken te achterhalen wat de HOH afstand tussen de onderlinge aansluitingen en een nog groter drama om een verdeler te vinden met 55mm HOH :X Tips zijn welkom :)
(Handigste manier lijkt te zijn om de lengte van bijvoorbeeld een 6 en 7 groeps te vergelijken om zo de HOH afstand te achterhalen ipv proberen specs te vinden.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw-hwbvCByeMIGoZ5HEzb_De5cc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kYKw0SrgAdIZHfloBOfAd6cG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vII_AvHa6mNSxCJLjsDws1YGi6Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1imiAjww6VYvEXwySd4BjrDk.jpg?f=user_large

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-10 17:15
Ik heb vorig jaar een hybride warmtepomp laten installeren (DeWarmte). Het grootste deel van het huis wordt nog met radiatoren verwarmt. In de uitbouw (ca 30m2) ligt vloerverwarming,

Als volgende stap wil ik de verdeler vervangen. Een extra wens die ik zou hebben is om de temperatuur van de vloerverwarming dynamisch te kunnen aanpassen (evt via homeassistant) op basis van zonlicht (voorspelling). De uitbouw warmt namelijk erg snel op als er zon is. De rest van het huis dan veel minder. Dat lijkt te kunnen door dynamisch de flow te regelen of met een mengkraan de temperatuur.

Heeft iemand suggesties voor wat voor verdeler? En wat zou ik kunnen doen om de temperatuur en/of flow te varieren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GWFeZ9d1g9TxQ21VpnaGs1BR2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLRO14yYcozKakHfvTIjH8OW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:33
Ik vind met de zoekfunctie geen posts over mijn specifieke verdeler, maar ik heb de VTE slim verdeler.
Hier heb ik een dvr ventiel op gemonteerd, waarmee ik de doorstroom/menging volledig zou kunnen regelen en zelfs tegengaan.
Er zit dan nog steeds wel een pomp op natuurlijk, maar hoe erg is dat?

Is vervangen dan direct aan te raden (flinke kostenpost...) of is dit in ieder geval het proberen waard voor de komende periode waarin ik voor het eerst met WP ga verwarmen.

En is het ook mogelijk deze verdeler om te bouwen? Is dat gunstiger dan vervangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw20TAXmzbNEfsy5dsiJzPu30SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXs8so9KwedbEz2Gs86UbnoT.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tooj8SCYU0R2ugtdJhgbIDi0Xy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpDko5dqLhhmCPDgA2DqvZOr.jpg?f=fotoalbum_large

Het stookseizoen is weer begonnen. Eind vorig stook seizoen heb ik het mengventiel dichtgedraaid van mijn verdeler. Ik stook hier met hybride warmtepomp en CV op max aanvoer 45. In de praktijk springt deze niet aan door zeer goed geïsoleerde woning. Normale aanvoer temperatuur schommelt tussen de 26 en 31 graden.

Dit was veel te laag icm deze mengverdeler. Hoewel zelfs dat nog best wel aardig ging, alleen was een temperatuurdaling lastig op te vangen omdat het soms wel 6 uur duurde voordat de vloer überhaupt in temperatuur begon toe te nemen. Gelukkig kwam ik er dus achter dat mijn verdeler geschikt is om de mengverhouding te 'knijpen'. Dit heb ik dus ook gedaan. Deze is dichtgezet en de pomp heb ik uit gezet.

Dit werkt. Nu heb ik een soort van open verdeler maar dan met vrij extreme beperkingen in flow. Zie het leidingwerk. Deze is geknepen van 22mm terug naar 15mm op bij zowel de aanvoer als retour. Deze wil ik er dus nu uit gaan halen en ben benieuwd naar wat ik het beste in huis kan halen en behouden.

- wat is beter, 22mm meerlagenbuis t/m de verdeler, of toch 22mm staal buis gebruiken?
- Is het nodig om de ontluchtingspunten te behouden? Of kan ik deze wegwerken, dit zal flow ook verbeteren?
- Wat te doen met het overdrukventiel?

Verder vroeg ik me nog af of het beter is om het mengventiel iets open te draaien in het geval van storing van de CV en onverwacht hoge aanvoer temp? Hierdoor kan ik bijvoorbeeld 40C instellen op mijn pompschakelaar om toch aan te springen mocht de temp te ver oplopen en is er nog een klein beetje mogelijkheid via het mengventiel om bij te mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Iemand een suggestie voor een budgetvriendelijke 5 groepsopdrachten verdeler?

Technea Variotherm kom ik hier tegen bijv.

Heb nu een robot mengverdeler.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2l4Z88ZaM3IPqwYi5nAckhIXCPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ms3X6MRULbgbzNy7QAi9tmGC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 24-10-2024 20:04 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2l4Z88ZaM3IPqwYi5nAckhIXCPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ms3X6MRULbgbzNy7QAi9tmGC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga mogelijk toch de verdeler vervangen ivm warmtepomp. Aanvoertemp verdeler blijft steken op 30 terwijl de WP 39 aanmaakte. Niet zo efficiënt.

Nou heb ik geen kogelkranen bij de verdeler zitten.
Betekent dit dat ik bij verwijdering verdeler het hele CV systeem (of alles wat hoger ligt dan de verdeler) aan water moet laten leeglopen?
Iemand nog een handige tip hoe ik dat kan doen? Zal flink wat water zijn...

Daarna ga ik er absoluut kogelkranen tussenzetten

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:21
Ik heb een huis van nu ruim 20 jaar, woon daar sinds oplevering.
Vloerverwarming (in beton gegoten) over de gehele benedenverdieping.
Sinds een paar maanden een warmtepomp (Adlar Castra Aurora 6 kW).
Deze wp verwarmt enkel de benedenverdieping en is dus rechstreeks op de verdeler aangesloten via de 2 buizen bovenin de foto. Volgens mij is dit een Rotor-verdeler.
De klep in de leiding staat altijd open, de thermostaat staat helemaal open, de pomp van de verdeler staat constant aan.

Toch ben ik van plan om deze verdeler te vervangen door een LT verdeler zonder eigen pomp. De huidige verdeler is een mengverdeler wat de efficiëntie van de wp niet ten goede komt.

Nu heb ik gezocht naar een model waarbij de slangen zonder wijziging in lengte aangesloten kunnen worden, maar niet gevonden.

Is hier iemand met een tip waar ik wel zo'n LTV kan vinden?
Of, als die er niet is, hoe ik het kan oplossen?
Dank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiG1b7hhovZgJLYbGIBXPgbONyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y6LTUXGAJ1lcO3sfwBC93H5y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:10
Vandaag de kast in de gang leeg gehaald en weggeschoven om eens naar mijn verdeler te kijken. Nu had ik eigenlijk al besloten om deze toch al te vervangen.

Stuk CV leiding is 22mm, daartussen zit nog een stuk uponor 20mm, daarna komt er weer cv leiding 22 mm naar de ketel. Dit staat ook op de planning om allemaal maar te vervangen en nu ik zie dat het uponor 20 is moet dat zoiezo maar gebeuren. Hoopte er in eerste instantie nog mee weg te komen. Dat stuk is er tussen gekomen met het aanleggen van de vloerverwarming. Het originele verdeelblok voor radiatoren stond op een andere plaats dan nu de vvw verdeler.

Ik heb een Robot LTV verdeler 7 groepen. Dit was toendertijd een meerprijs tov gewone verdeler, als voorbereiding voor een toekomstige warmptepomp. Achteraf dus niet nodig geweest.

Ik stook met de CV op 30 graden, aanvoer bij de verdeler is 29 en retour is 23 graden. Thermostaatknop staat op 50. Ik zie dat de laatste groep retour kouder is dan de rest van de slangen, al is het maar 2 graden.

hart op hart afstand is 50mm. De aan en afvoer verspringen wel, dus ik zoek iets waarbij het aanvoer en retourblok 2 aparte onderdelen zijn.

Geen flauw benul welke koppelingen dit zijn. De slang is 14mm buitenmaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6WDPVt6oxzZg1h8HM75aR7LnDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHXm4SYk0NMBIyKUV30aVkLB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEaR6WaRgIm2BprO6mYPX1BDqdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbDE5j7vJMhoHceYFnj0uLVK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaJlZagurMqaCxzQmwX_YcDPM7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0RS4VStcTlXkNLTgyVnHBvq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJxJB2iVJuIRbvaLb2f0qWH5vZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/td0TNNu77RAFLQJZyM1H9Mpe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahm5EM4-0LgcDZBG908DVb6PrQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJKvNLBDXzI476cn9Ef9LtJh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:44

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

BerndGaykema schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:54:
[...]
Dus het gaat erom dat de verbinding tussen aan- en afvoer dichtgemaakt wordt. Mijn vraag is dan: waarom moet de pomp nu dan draaien? Als ik die uit zet (dus geen menging meer) heb ik meer isolatie tussen aan- en afvoer, toch? Of blokkeer ik dan de doorstroming van de wp?

Ik heb geen idee hoe de verdeler er van binnen uitziet, vandaar mijn vraag..
Om deze verdeler om te bouwen, gaat niet zo makkelijk. Op internet vind je wel filmpjes waarbij de gaten in de bovenzijde van de verdeler dicht gemaakt worden en aan de zijkant nieuwe aansluitingen gemaakt worden. Het is waarschijnlijk makkelijk om enkele nieuwe verdelers aan te schaffen en deze aan te sluiten (de bestaande verdeler dan verwijderen en ook de thermostaat en voetventiel verwijderen).

Bijvoorbeeld op deze manier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k9JzZ5zmE9vTvLZiX8c-SseTYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bYtDxaRmEQNdz6fxDUZ7PFUD.png?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-10 11:04
Vrienden van ons hebben recent een huis gekocht waar 192 m2 vloerverwarming gelegd gaat worden, verdeeld over 3 verdiepingen en 1 verdeler per verdieping. 16x2mm buis circa 10 cm h.o.h., dus totaal circa 1.920 meter buis.

Er hangt nu nog een Vaillant HR-combiketel uit 2005, maar doel is om deze op korte termijn te vervangen door een L/W warmtepomp waarbij we zelf grotendeels de installatie gaan doen.

Ik heb geadviseerd om gelijk voor gesloten (pomploze) verdelers te gaan om daarmee klaar te zijn voor installatie van de warmtepomp. Maar nu vragen we ons af of de waterpomp in de CV-ketel krachtig genoeg gaat zijn om water in 192 m2 vloerverwarming rond te pompen.

Iemand hier die dit weet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMYc57u6wdPq6gKHkvXuu0iCCAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZQGG9xIiguX6uJHMcXA6LLP.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-10 11:04
marcop23 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:48:
[...]

In de handleiding staat waarschijnlijk een grafiekje van de pomp, van het debiet vs. drukverlies. Als je een debiet van ~1000 L/h kan halen, lijkt het me sowieso mogelijk. E.e.a. is ook afhankelijk van je warmtebehoefte (vermogen) en de leidingweerstand.
Bedankt voor je reactie in het L/W topic. Ik antwoord even in dit topic om het centraal te houden.

Dit kan ik vinden in de specificaties. Zie geen info over drukverlies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0Wt-aYPKR6ZlVFUzbXCso0g9r4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gAqz3ilz1RbCcwv0ogii4Gj2.png?f=fotoalbum_large

Is het een idee om eerst te proberen of het zo lukt? Zo niet, dan additionele waterpomp toevoegen op de standleiding?

[ Voor 21% gewijzigd door nMad op 21-11-2024 13:14 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
In mijn woning uit 1970 zat al een 2 groeps vloerverwarming ingebouwd toen ik de woning kocht. Het zit zelfs ingebouwd in de meterkast, maar, ook na diverse elektriciens en officiële bezoeken van de netbeheerder, zijn daar geen aan- of opmerkingen over gekomen, dus dan vind ik het best.
Een jaar of 10 geleden lekte het pinnetje van de thermostaat kraan en toen ik de draaiknop verwijderde, was het lekkageprobleem opgelost. De bedoeling was tijdelijk en voor de zekerheid de cv temperatuur naar 40 graden gezet.
Het was ook met deze temperatuur net zo warm te krijgen als op de standaard 80 graden, dus sindsdien is de ketel op 40 graden blijven staan, met bijna een halvering aan stookkosten.
4 jaar geleden stopte de pomp ermee. Daar kwam ik achter nadat er een vreemd geluid uit de meterkast kwam en de pomp erg heet aanvoelde. Met veel pijn en moeite heb ik toen een nieuwe pomp geplaatst en ook die is weer een stuk zuiniger. Dit is de Wilo Stratos Pico 25/1-4 180mm.
Laatst werd ik erop gewezen dat mijn verdeler verkeerd geïnstalleerd is, omdat de aanvoer meteen weer terug wordt gestuurd naar de afvoer. Ik heb 2 goedkope temperatuurmetertjes gekocht en die geven inderdaad aan dat de aanvoer en retour zo goed als dezelfde temperatuur hebben.
Heeft het in dit geval zin om de pomp te verwijderen en die 2 openingen dicht te maken bij mijn verdeler, of moet er dan meer aangepast worden, of is het zelfs helemaal niet mogelijk.
Het lijkt me dan ook dat ik de aanvoer en retour direct op de balken moet aansluiten, zonder thermostaatkraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RzvmB7Mo3PGeg1KRxooJndNYJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1KDwtrwAMd5VoIPBtgzHBGr.jpg?f=fotoalbum_large

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-07 14:41
Ik heb sinds 1.5 een hybride warmtepomp (quatt). Op zich doet de quatt wat hij moet doen, alleen merk ik op de koude dagen dat hij het erg moeilijk krijgt en dat de cv ketel vaak moet bijspringen. Met als gevolg nog best wat gasverbruik. Ik krijg het vermoeden dat dit komt doordat de verdeler van de vloerverwarming koud retourwater bijmengt waardoor de vloer niet snel genoeg opwarmt.

Ik heb al wat zitten lezen in dit topic en zie dat de oplossing zou kunnen zijn om de verdeler te vervangen door een verdeler zonder pomp.

In het kort over onze woning:
We hebben een vrij ruime 2 onder 1 kap woning (195m2) met grotendeels vloerverwarming als hoofdverwarming. De woonkamer waar de thermostaat hangt wordt alleen verwarmd met vloerverwarming. De verdeler heeft 9 groepen. Daarnaast hebben we in de kelder nog vloerverwarming met een soortgelijke verdeler met 2 groepen. En ook in de badkamer hebben we vloerverwarming zonder verdeler. In andere ruimtes hebben we radiatoren, op de begane grond staan deze allemaal open. Op de eerste en tweede verdiepen zijn ze allemaal dicht. We slapen namelijk graag in een koele kamer.

Foto van de verdeler van de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dT1oO-U-yDoTvGcM4F3l4nuHyx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ivufyp5igBkgMhH7JoVqv1uV.jpg?f=fotoalbum_large

Ons gasverbruik was ongeveer 1.400m3 per jaar voordat we de WP kregen. We hebben het e.e.a. aan isolatie gedaan (vloerisolatie, spouwmuurisolatie en HR++ glas). Ik zou graag nog een plat dak isoleren, want daar hebben we veel warmteverlies. De vorige bewoners stookten behoorlijk veel gas, tot max 3000 cuub per jaar!

Met mijn verdeler kan je het bijmengen helaas niet regelen. Ik heb net een locale loodgieter en het installatiebedrijf van de vloerverwarming gevraagd om een regelventiel nog te plaatsen is. Maar dit blijkt niet mogelijk met het type verdeler dat wij hebben. Ik had een offerte aangevraagd voor het vervangen van de verdeler. Ze raadden mij een hybride verdeler aan (met pomp) waar de bijmenging automatisch gestuurd wordt aan de hand van de aanvoertemperatuur. Alleen was de offerte echt veel te hoog: ongeveer 2.000 euro inclusief installatie.

De ruimtes op de begane grond met radiatoren voelen allemaal warmer dan de woonkamer met alleen vloerverwarming, zeker als de cv aanstaat. Ook de vloerverwarming in de badkamer wordt lekker warm als de cv draait en voelt veel warmer dan de vloer in de woonkamer.

Dit is het verbruik van de quatt en de cv van deze maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpjwR8xQqWbW9CX15EFt_JAowCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DajcD2XHvh3I5rAKfYBaP5YA.jpg?f=fotoalbum_large

Zou het een goed idee zijn om de verdeler te vervangen door een pomploze verdeler? En is het verlagen van de maximale temperatuur van de cv ketel naar een lage temperatuur voldoende veilig? En zijn er installateurs te vinden die bereid zijn om dit te doen?

[ Voor 9% gewijzigd door dzuijlek op 28-11-2024 19:42 ]

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-07 14:41
Tijgerkracht schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:15:
[...]

Heb je al eens met de pompsnelheid gespeeld?
Staat nu op Auto zo te zien
Zet hem een op constante snelheid en speel daar mee
Heb hem hier op laagste stand I gezet en dat werkt voor mij met warmtepomp goed, maar opwarmen gaat langzaam. Maximale aanvoer is hier 31 graden
Dit is een oude foto. Hij staat inmiddels op deze stand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLIQYE3Ba7qZVSq9QBZHlhYg81Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4wmM3vE3C1YD8VTMcfRfe4gD.png?f=user_large
Pagina: 1 2