Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

@Freo Die bovenste balk is de retourbalk. Rechts ervan waar de aanvoer nu zit bevindt zich meestal een klein mengkamertje. Oorspronkelijk wordt daarin retourwater en aanvoerwater gemengd en via de pomp gestuurd naar de onderste balk, de eigenlijke aanvoerbalk.

Ik gok dat er te weinig aanvoerwater naar links wordt verstuurd via het kleine kamertje naar de balk.

Nu komt er aanvoer binnen in de kleine kamer waar het niet voor bedoeld is. De retourleiding had gewoon op de oorspronkelijke plaats moeten blijven en de aanvoerleiding had rechts boven op de aanvoerbalk aangesloten moeten worden op de plek waar de pomp stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-05-2024
Superbeagle schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 07:39:
@Freo Die bovenste balk is de retourbalk. Rechts ervan waar de aanvoer nu zit bevindt zich meestal een klein mengkamertje. Oorspronkelijk wordt daarin retourwater en aanvoerwater gemengd en via de pomp gestuurd naar de onderste balk, de eigenlijke aanvoerbalk.

Ik gok dat er te weinig aanvoerwater naar links wordt verstuurd via het kleine kamertje naar de balk.

Nu komt er aanvoer binnen in de kleine kamer waar het niet voor bedoeld is. De retourleiding had gewoon op de oorspronkelijke plaats moeten blijven en de aanvoerleiding had rechts boven op de aanvoerbalk aangesloten moeten worden op de plek waar de pomp stond.
Balen dit, want dit was de kortste route om de aanvoer en retour op de verdeler te krijgen. Maandag dan maar weer aanpassen vrees ik.

Ben inmiddels 10uur verder en retour temperatuur is nog geen 10graden gestegen. En ik merk dat de vloer niet evenredig warm is. Op sommige plekken is die nog koud en dat zijn -gok ik- de linkere leidingen.

Vlak na het aanzetten van de installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUCg8B4OwP-CSZizA_bAJNuYTKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBwijL4USoqzid0il2Rk8Mfi.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaiOiQSmpKIU6a_ZOyNMns1j5cA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91f1jxPktpTxjdiaaCAI5HIq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mede om dit soort dingen ben ik doorgaans van mening dat je beste gewoon de hele verdeler kan vervangen voor het juiste type.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:27:
mede om dit soort dingen ben ik doorgaans van mening dat je beste gewoon de hele verdeler kan vervangen voor het juiste type.
Je moet de installatiehandleiding er even bij pakken, meestal staat er een ombouwinstructie in naar gesloten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:27:
Eens. in het voorjaar wordt op de bovenste verdiepingen ook vloerverwarming geplaatst en zal dan ook de huidige verdeler gelijk vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Freo schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:07:
[...]

Eens. in het voorjaar wordt op de bovenste verdiepingen ook vloerverwarming geplaatst en zal dan ook de huidige verdeler gelijk vervangen.
Is helemaal niet nodig, deze simpele stalen verdelers zijn juist het makkelijkst om te bouwen. Maar je moet het wel goed doen! Zal straks even wat foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Staan al die voetventielen onder de bovenste balk wel helemaal open?

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 11-02-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
ds23man schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:10:
[...]

Is helemaal niet nodig, deze simpele stalen verdelers zijn juist het makkelijkst om te bouwen. Maar je moet het wel goed doen! Zal straks even wat foto's maken.
Graag! Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
MikeyMan schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:15:
Staan al die voetventielen onder de bovenste balk wel helemaal open?
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Freo jammer dat je geen flowmeters hebt, maar omdat de stroming nu anders is zul je opnieuw moeten inregelen (dus aan de rechterkant de voetventielen wat dicht, totdat links ook warm wordt).
Het zou ook kunnen dat je nu gewoon te weinig debiet hebt door te dunne aanvoerleidingen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
Proton_ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:56:
@Freo jammer dat je geen flowmeters hebt, maar omdat de stroming nu anders is zul je opnieuw moeten inregelen (dus aan de rechterkant de voetventielen wat dicht, totdat links ook warm wordt).
Het zou ook kunnen dat je nu gewoon te weinig debiet hebt door te dunne aanvoerleidingen.
Heb afknijpen van de rechtere leidingen heb ik ook overwogen. Maar eerst even de aanvoer en retour op de juiste blokken zetten.

De aanvoerleidingen zijn goed. Vanaf de buffervat met 40 pijp uit 1 stuk. Daarna pijp 25 op al bestaand netwerk. Misschien lastig te zien op de foto, maar dit is de overloop van 40 naar 25:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNpjYUb_TnSMVza2YcP1GW-JWoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDjeE7p6yHQCGkBim4xncVDA.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf buffervat (isolatie moet hier er nog op):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAgmtKGCZSAhCD61EreRDj0OsSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwS5Sdin46qltDSTRIFr7iPt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Freo op 11-02-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Check, dat zal het probleem niet zijn dan :)
Ook vind ik dat jouw ombouw nog best netjes is - slechts 1 knietje, om maar wat te noemen.
Er is altijd wel iets te verbeten, maar perfect is the enemy of done.
Als alle pompen al op max staan is het toch zaak de boel met inregelen op de voetventielen weer in balans te krijgen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Proton_ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:58:
Check, dat zal het probleem niet zijn dan :)
Ook vind ik dat jouw ombouw nog best netjes is - slechts 1 knietje, om maar wat te noemen.
Er is altijd wel iets te verbeten, maar perfect is the enemy of done.
Als alle pompen al op max staan is het toch zaak de boel met inregelen op de voetventielen weer in balans te krijgen.
Met deze Tr moet er m.i. meer mis zijn dan alleen een beetje inregelen.

Los daarvan ziet het er best netjes uit allemaal :)

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 11-02-2023 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De meeste grote verdelers hebben een voetventiel die een hoge flow hebben, dit is mijn 9 groepsverdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VWtEaGOK3uw5cST4y8zFRAi50c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3nsj5HGVILI8NHULF6XGrfj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit blijft dus de retour.

Daarna de leiding naar de aanvoer doorzagen en afdoppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWfG2CyndtzM57e5stj4yzw9zjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrBzY7WCTwFOE32GdoJpO0cP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb voor het gemak een 22mm kneldop gebruikt omdat ik die nog had liggen, de oude thermostaatkraan zit me niet in de weg.

Daarna de pomp verwijderen en de bovenste pompaansluiting afdoppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erqOJVACwtXvPtepIEJ57uRAnqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJLKmaMSPEB0LSZz5IIe8cTP.jpg?f=fotoalbum_large

De aanvoerleiding kan je met wat simpel fitwerk op de onderste pompaansluiting aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a3-nLAiMqq5DIN4hLW7dlDVyOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XCmNxDsbS9xoKFSXqEKpuVe.jpg?f=fotoalbum_large

De bovenste balk is dan de retour en de onderste de aanvoer zonder eventuele mengkamer. Half uurtje werk en kosten bijna niets. Eventuele flowmeters blijven correct werken. Niet dat je daar wat aan hebt, na verloop van tijd zijn ze zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:49

Jan2023

KISS

Mooi uitgelegd ds23man , bedankt.
Met name over die mengkamer.
Volg dit onderwerp ook met intresse , volgende week wordt hier een warmtepomp geplaatst.
En vroeg mij af of ik iets kon met de huidige verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85w9hGF0ur50YMVY8iiUsI_Kh8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftlHmFDPqsA9M2miJCzTtF5e.jpg?f=fotoalbum_large

Begrijp dat ik na modifatie geheel zonder temperatuurmeter kom te zitten op de verdeler , dat is jammer.
Is het een goed idee om dat voetventiel links boven op de balk geheel open te zetten om een betere flow te krijgen?

Aan de andere kant van de muur komt dan de hybride warmtepomp, die wil ik gelijk op de mengverdeler in add-on modus.
Elke graad verwarming gelijk de vloer in is mijn idee, ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Jan2023 op 11-02-2023 16:51 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Jan2023 zou die eerlijk gezegd in zn geheel vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan2023 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:47:

Aan de andere kant van de muur komt dan de hybride warmtepomp, die wil ik gelijk op de mengverdeler in add-on modus.
Elke graad verwarming gelijk de vloer in is mijn idee, ;)
als je vloerverwarming hebt is hybride bijzonder nutteloos en zonde van het geld.
temperatuurmeter is ook nutteloos want je verdeler zit altijd op de watertemperatuur van de warmtepomp.

en vervang dat oude lijk gewoon. ding is volgens mij nog ouder dan mij.

let op: de daikin intergas combi kan niet zonder werkende gasketel werken. dus je bent honderden euros per jaar aan het weggooien alleen al voor het gas vastrecht.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 11-02-2023 18:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:38:
[...]

als je vloerverwarming hebt is hybride bijzonder nutteloos en zonde van het geld.
temperatuurmeter is ook nutteloos want je verdeler zit altijd op de watertemperatuur van de warmtepomp.

en vervang dat oude lijk gewoon. ding is volgens mij nog ouder dan mij.

let op: de daikin intergas combi kan niet zonder werkende gasketel werken. dus je bent honderden euros per jaar aan het weggooien alleen al voor het gas vastrecht.
_/-\o_

Dat oude lijk is van bouwjaar 2000 denk ik , zo oud is ons huis ook .

Ik heb voor hybride gekozen om een backup achter de hand te hebben.
DE keuze heb ik zelf moeten maken , er is niet eens iemand ter plekke wezen kijken hoe de situatie is .
:?

Na enig inlezen kwam ik uit op een Daikin monoblock hybride 4,4 KW met bijbehorende gasketel , voorlopig mag die mij ook van sanitair warm water voorzien.
Ons gasverbruik lag laatste jaar op 950 M3
En de hoofdverwarming is VV .

Ik weet dat het buitendeel zwaar leunt op de gasketel , maakt gebruik van zijn pomp?

Waardeer deze reakties zeer , hoop het nodige nog te leren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan2023 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:10:
[...]

_/-\o_

Dat oude lijk is van bouwjaar 2000 denk ik , zo oud is ons huis ook .

Ik heb voor hybride gekozen om een backup achter de hand te hebben.
DE keuze heb ik zelf moeten maken , er is niet eens iemand ter plekke wezen kijken hoe de situatie is .
:?

Na enig inlezen kwam ik uit op een Daikin monoblock hybride 4,4 KW met bijbehorende gasketel , voorlopig mag die mij ook van sanitair warm water voorzien.
Ons gasverbruik lag laatste jaar op 950 M3
En de hoofdverwarming is VV .

Ik weet dat het buitendeel zwaar leunt op de gasketel , maakt gebruik van zijn pomp?

Waardeer deze reakties zeer , hoop het nodige nog te leren .
niet om lullig te doen (echt niet) maar welke backup heeft je gasketel al die jaren gebruikt? reguliere monobloks hebben al een backup ingebouwd in de vorm van een electrisch element, iets wat geen gasketel heeft. als het gaat om vertrouwen op "nieuwe" technologie kan ik je mogelijk blij maken met het feit dat warmtepompen al langer bestaan dan HR ketels.

je koopt nu eigenlijk een nieuwe gasketel voor een best straf bedrag die je 200~300 per jaar kost aan vastrecht om aan te houden zonder uberhaupt nog een kuub gas te hebben gebruikt. deze daikin intergas combi is dusdanig aangepast door "samenwerking" met intergas dat het hele ding stopt (dus iij de warmtepomp als je geen gas hebt. dus weghalen of gas afsluiten is er niet bij.

dat worden hele dure douchebeurten zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Bedankt voor je reaktie

Je opmerking dat een monoblock voorzien is van een elektrische backup is voor mij nieuw.
Ik lees zelfs dat dat monoblock bij een buitentemperatuur van 4 graden !! , al assistentie van de gasketel vraagt.
Dan vriest het nog niet eens.
:|

En sanitair warm water via de gasketel lijkt mij anno nu nog steeds een goede optie , dat moet echt gewoon werken anders krijg ik ruzie met mijn schatje.

Heb in het verleden iets te vaak een monteur uit Deventer over de vloer gehad om de zogenaamde hightech weer te modificeren.
Dan mag jij raden over welk merk het gaat.
;)

Daarbij een boilervat van 230 ltr met 3 fasen aansluiting is niet wat ik nu wil.

Nog even mijn vraag over dat oude lijk , zou het slim zijn om dat retour ventiel op de verdeler te laten verwijderen voor een betere flow ? , de aansluiting naar het buitendeel moet toch opnieuw worden gemaakt.

Bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
ds23man schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:28:
[...]

De meeste grote verdelers hebben een voetventiel die een hoge flow hebben, dit is mijn 9 groepsverdeler:

Ik heb voor het gemak een 22mm kneldop gebruikt omdat ik die nog had liggen, de oude thermostaatkraan zit me niet in de weg.

De aanvoerleiding kan je met wat simpel fitwerk op de onderste pompaansluiting aansluiten:

De bovenste balk is dan de retour en de onderste de aanvoer zonder eventuele mengkamer. Half uurtje werk en kosten bijna niets. Eventuele flowmeters blijven correct werken. Niet dat je daar wat aan hebt, na verloop van tijd zijn ze zwart.
Dank. Het wordt gewaardeerd dat je de moeite hebt genomen om dit te posten.

We hebben exact dezelfde situatie met ijzeren verdeler en 9 groepen, dus maandag ga ik jouw situatie kopiëren.

Ben wel benieuwd of je de groepen apart nog hebt afgesteld? Bij mij staat alles 100% open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Freo schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:26:
[...]

Dank. Het wordt gewaardeerd dat je de moeite hebt genomen om dit te posten.

We hebben exact dezelfde situatie met ijzeren verdeler en 9 groepen, dus maandag ga ik jouw situatie kopiëren.

Ben wel benieuwd of je de groepen apart nog hebt afgesteld? Bij mij staat alles 100% open.
Als je het op deze manier aansluit weet je zeker dat je een eventuele mengkamer overslaat. Ik heb twee van deze verdelers, een 8 en 9 groeps. Op beide staan slechts 2 groepen open, dus totaal 4. Deze groepen staan vol open en haal een totale flow van een dikke 800 l/h zonder herrie. Warmtepomp draait zeer efficiënt met een COP van 4,7 de afgelopen week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan2023 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:45:
Bedankt voor je reaktie

Je opmerking dat een monoblock voorzien is van een elektrische backup is voor mij nieuw.
Ik lees zelfs dat dat monoblock bij een buitentemperatuur van 4 graden !! , al assistentie van de gasketel vraagt.
Dan vriest het nog niet eens.
:|

En sanitair warm water via de gasketel lijkt mij anno nu nog steeds een goede optie , dat moet echt gewoon werken anders krijg ik ruzie met mijn schatje.

Heb in het verleden iets te vaak een monteur uit Deventer over de vloer gehad om de zogenaamde hightech weer te modificeren.
Dan mag jij raden over welk merk het gaat.
;)

Daarbij een boilervat van 230 ltr met 3 fasen aansluiting is niet wat ik nu wil.

Nog even mijn vraag over dat oude lijk , zou het slim zijn om dat retour ventiel op de verdeler te laten verwijderen voor een betere flow ? , de aansluiting naar het buitendeel moet toch opnieuw worden gemaakt.

Bedankt voor jullie input.
ik denk dat je geadviseerd bent door iemand die niet weet waar die over praat. -O-

een monoblok werkt gewoon zonder "assistentie" tot -20 aanhoudende buitentemperatuur, sommige modellen nog zelfs veel lager. niet echt een issue in nederland voorlopig.
als ze het echt niet redden qua warm worden hebben ze altijd minstens een 3kW electrisch element erin zitten, de hele zware consumentenmodellen gaan zelfs tot 9kW maar dan praat je meer over gooise villa formaat machines.

ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met een boilervat met 3 fasen. een warmtepomp kan gewoon 55 graden in een boilervat duwen. de warmtepomp schakelt binnen gewoon een 3 weg klep om te schakelen tussen vloerverwarming of de tank verwarmen. dus je komt echt niet zonder koud water te zitten want zo'n tank heeft ook zelfs een eigen 2kW verwarmingselement erin zitten voor een legionellarun of noodverwarming. dus je warm water heeft zelfs 2 backups. :+

als de tank op de zolder moet staan of zo kan het handiger zijn om een losse warmtepompboiler neer te zetten zoals een atlantic v4. die verbruikt 500W, niet 5000W. dus 3 fase snap ik niet. een reguliere 5 tot 9kW warmtepomp sluit je gewoon aan op 220V.

dat oude lijk moet je gewoon vervangen. de aansluitingen zijn te klein die erop zitten. liefste wil je 32mm direct de verdeler(s) in. dat oude lijk heeft nog 1/2 zo te zien. dat is gewoon te klein.

ik zou even heel goed nadenken of je die hybride wel moet installeren, dat ding gaat je honderden eurs per jaar kosten aan onnodige gaskosten. nu heb je nog de kans om te stoppen en iets anders te bestellen voor de winter.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 12-02-2023 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Waarom moet dat oude lijk weg? De balken zelf hebben zat capaciteit en als je de aanvoer aansluit op de pompaansluiting ( 1 1/4) zit daar geen probleem. De retour aansluiting moet je even bekijken of het voetventiel een high flow type is, bij twijfel haal je hem er tussen uit. Wat een ellende wat je op je hals haalt om dat ding te vervangen, uitgeharde leidingen maten die niet kloppen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ds23man schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:37:
Waarom moet dat oude lijk weg? De balken zelf hebben zat capaciteit en als je de aanvoer aansluit op de pompaansluiting ( 1 1/4) zit daar geen probleem. De retour aansluiting moet je even bekijken of het voetventiel een high flow type is, bij twijfel haal je hem er tussen uit. Wat een ellende wat je op je hals haalt om dat ding te vervangen, uitgeharde leidingen maten die niet kloppen enz.
er is niet genoeg ruimte om haakse fittingen te plaatsen waar de pomp zit en de orginele aansluitingen zijn maar 1/2 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

flippy schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:47:
[...]

er is niet genoeg ruimte om haakse fittingen te plaatsen waar de pomp zit en de orginele aansluitingen zijn maar 1/2 volgens mij.
Kijk nou eerst maar eens goed naar mijn foto's, als je pomp verwijdert heb je zat ruimte om niet met haakse aansluitingen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ds23man schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Kijk nou eerst maar eens goed naar mijn foto's, als je pomp verwijdert heb je zat ruimte om niet met haakse aansluitingen te werken.
de retour van jouw verdeler is 3/4 buitendraad. deze verdeler heeft een oudere 1/2 binnendraad bus op de retour. dus enigste oplossing is om beide op de pompaansluitingen te zetten en dat past niet.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 12-02-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

flippy schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:03:
[...]

de retour van jouw verdeler is 3/4 buitendraad. deze verdeler heeft een oudere 1/2 binnendraad bus op de retour. dus enigste oplossing is om beide op de pompaansluitingen te zetten en dat past niet.
Denk je nou echt dat zo'n kleine restrictie op zo'n kleine plek veel uitmaakt? Langere afstanden ben ik het met je eens om zoveel mogelijk diameter te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat ze zwart worden komt mogelijk door de mix van alle materialen die je maar kunt vinden. Vooral gietijzer zou ik mijden.
ds23man schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:37:
Maar je kunt wel alle leidingen spoelen en een verdeler neerhangen met flowmeters/thermometers.

Maar het is een afweging. Ik zou nu gewoon €400 uitgeven voor een kunststof verdeler, zodat alles schoon is & klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

[ Voor 97% gewijzigd door TheGhostInc op 12-02-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ds23man schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:12:
[...]

Denk je nou echt dat zo'n kleine restrictie op zo'n kleine plek veel uitmaakt? Langere afstanden ben ik het met je eens om zoveel mogelijk diameter te gebruiken.
de pomp zal harder moeten werken voor de aankomende 20 jaar wat natuurlijk niks kost en tijdens defrosts zal zon vernouweing echt wel geluid gaan maken en een geschikte nieuwe verdeler kost nog geen 200 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 12-02-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

MikeyMan schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:08:
[...]
Met deze Tr moet er m.i. meer mis zijn dan alleen een beetje inregelen.
De Tr van 28 in het midden is inderdaad hoger dan mijn Ta, dus afhankelijk van de Ta bij @Freo mag daar best wat ingeregeld worden om links en rechts egaal te krijgen.
Die pomp is krachtig zat, denk ik. Welke problemen voorzie jij?

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 12-02-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

TheGhostInc schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:20:
[...]

Dat ze zwart worden komt mogelijk door de mix van alle materialen die je maar kunt vinden. Vooral gietijzer zou ik mijden.

[...]

Maar je kunt wel alle leidingen spoelen en een verdeler neerhangen met flowmeters/thermometers.

Maar het is een afweging. Ik zou nu gewoon €400 uitgeven voor een kunststof verdeler, zodat alles schoon is & klopt.
Om te spoelen hoef je echt de verdeler niet weg te halen. En je moet niet alleen naar de kostprijs van de verdeler kijken, komt vaak nog van alles aan andere appendages en vergeet het arbeidsloon niet. Als je het moet laten doen ben je zo meer dan 1000 euro verder.

[ Voor 4% gewijzigd door ds23man op 12-02-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Proton_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:25:
[...]

De Tr van 28 in het midden is inderdaad hoger dan mijn Ta, dus afhankelijk van de Ta bij @Freo mag daar best wat ingeregeld worden om links en rechts egaal te krijgen.
Die pomp is krachtig zat, denk ik. Welke problemen voorzie jij?
Zoals hierboven al aangegeven gaat er waarschijnlijk meer mis met de huidige aansluiting. Als je dat niet oplost ga je het met een beetje inregelen niet ineens voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

@ Flippy
Dat er een 3 fase aansluiting bij het boilervat moet komen is mij verteld door een installateur , t.b.v het verwarmingselement voor de boost naar 60 graden bij een legionellarun.
En dit ging over een 8KW all electric systeem.
En een buitenunit die 55 graden gaat leveren ? dat wil ik toch echt niet!
Onze vloer heeft teveel euro,s gekost.

Maar ik wil dus een bescheiden hybride systeem en geen boilervat.

Wat betreft het bijschakelen bij 4 graden ! buitentemperatuur van de gasketel bij het daikin hybride monobloc ,dat is informatie van Daikin zelf.
Dat zou wat mij betreft ook lager mogen.

@ ds23man
Je opmerking over de uitgeharde slangen vindt ik zeer aannemelijk , de sores dat er met dat " oude " spul iets mis gaat wil je niet.
Wat betreft leidingdiameter , mijn bestaande toevoer en retour naar de ketel zijn 22 mm , dat zijn de langste leidingen.
Die zie je nog als stijgleidingen uiterst rechts in de hoek zitten.
Op de bovenverdieping zitten slechts 2 kleine radiators en een zolder is er niet.
Daikin heeft het ook over 22 mm koper of 32 mm kunststof
Bij de verdeler zal nog wel iets winst zijn te behalen , met name dat voetventiel en stukje leiding naar de toevoer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85w9hGF0ur50YMVY8iiUsI_Kh8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftlHmFDPqsA9M2miJCzTtF5e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 12-02-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan2023 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:01:
@ Flippy
Dat er een 3 fase aansluiting bij het boilervat moet komen is mij verteld door een installateur , t.b.v het verwarmingselement voor de boost naar 60 graden bij een legionellarun.

Wat betreft het bijschakelen bij 4 graden ! buitentemperatuur van de gasketel bij het daikin hybride monobloc ,dat is informatie van Daikin zelf.
ik denk dat er verschillende punten dingen misgaan in begrip hoe het systeem werkt.

een warm water tank (SWW genoemd hier) word doorgaans verwarmd door de warmtepomp die KAN verwarmen tot 55 graden. wil je heter dan dat pakt het interne element in de tank het over. maar dat is stukken minder efficeint dus dat wil je voorkomen. dus grotere tank die minder heet is pakt dan goedkoper uit. die tanks zijn NOOIT 3 fase want hij word opgewarmd door de warmtepomp. dat is gewoon de zoveelste prutser van een installateur die zomaar wat roept. een warmtepomp die een vat verwarmt haalt een efficientie van rond de COP 3, dus 1kW erin en 3kW eruit. een ouderwets boilervat zoals die installateur je aan probeert te smeren is een puur resistieve verwarmer, dus COP 1. super inefficient en slaat totaal nergens op als je een warmtepomp buiten hebt staan die genoeg vermogen heeft om bijna een douche bij te houden. een 8kW warmtepomp jast een volledig lege 300L tank in minder dan 1,5 uur vol. minder dan een uur als je de noodelementen inschakelt en nog minder als je regulier water gebruikt. dus een gasketel is gewoon niet nodig om warm water te maken.

en nee, zon vat van 300 liter douche je niet "ff" leeg.

de buitenunit levert natuurlijk niet 55 graden je vloer in. daarom zit er een klep tussen zoals ik al vertelde die schakelt tussen de tank opwarmen of de vloerverwarming. in de vloer gaat 25 a 30 graden doorgaans en dat varieert op de buitentemperatuur.

je kan ook de zaken scheiden en een losse warmtepompboiler nemen. qua financien is het even duur maar het maakt installatie voor veel mensen makkelijker, vooral als de CV nu op de zolder hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:05
Jan2023 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:01:
@ Flippy
Dat hangt idd van je installatie af. Soms gaat die legionellacyclus met de ingebouwde elektrische elementen in de binnenunit van de WP, maar het kan ook (efficiënter) met een dompelelement in het SWW-vat. Het mooiste gaat dat (ook weer voor je faseverdeling) met een 3-fasen element van bijvoorbeeld 4.5 kW. Zo heb ik dat bij mij ook gemaakt, en dat bevalt uitstekend. Enig nadeel is dat je dus wel een extra 3-fasen aansluiting bij je SWW-vat / binnenunit moet maken.
Geen stress, dat doet ie alleen bij een SWW-run. Bij verwarmen is dat fysiek onmogelijk, want daarvoor heeft de WP onvoldoende vermogen.

Dan kun je er altijd nog voor kiezen om je CV enkel voor SWW te gebruiken.
Als je je keet met enkel de VVW warm kunt houden slaat hybride inderdaad nergens op, dan is all-electric veel logischer.
Daikin heeft het ook over 22 mm koper of 32 mm kunststof[/quote]
Dat is erg bijzonder, want 32mm kunststof heeft dezelfde doorlaat als 28mm koper/staal...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Op dit moment zijn we ons huis weer aan het opbouwen. De installateur (aannemer) kwam met een €20k kostenplaatje voor een WP dus heb ik even afgehouden.
Wel hebben we besloten alle radiatoren weg te doen en boven en beneden VVW te leggen (komt komende week). De CV (vrc Bosch)uit 2003 is inmiddels al weggegooid.

De aannemer had in zin originele prijs een €2500 staan voor het verplaatsen en installeren van een nieuwe cv. Zijn er nu specifiek dingen die ik moet meegeven // op moet letten (type pomp) als ik bijvoorbeeld binnen 2 jaar eventueel zelf een WP wil installeren?

Ps. Nu geen WP is ook een praktische keuze - 1/3 willen we erin en een warme douche is wel een harde eis van mevrouw. Dus andere offertes voor WPen gaat niet lukken voor die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Daikin heeft het ook over 22 mm koper of 32 mm kunststof
Dat is erg bijzonder, want 32mm kunststof heeft dezelfde doorlaat als 28mm koper/staal...
[/quote]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv4P4qhrTOE9zsyYmNS8cHyFE44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XkvOCpElPMS4NiLcKdeleNY.jpg?f=fotoalbum_large

Leidingdiameter staat in het schema van Daikin , als het te lezen is.

Nog een vraag?
Wellicht onzinnig maar toch

De leidingloop houdt mij bezig , wil zo min mogelijk waterleiding buiten in de kou.
Ik kan mijn bestaande toevoer en retour naar de ketel benutten voor de serieschakeling met de buitenunit.
Alleen zit daar parallel onder de ketel , blauw getekend , nog twee kleine radiatoren.
Zou dit de werking van het systeem erg verstoren als er 1 open staat??
Wellicht de doorstroming minimaliseren met een voetventiel?

EDIT: de vraag speelt niet meer.

[ Voor 34% gewijzigd door Jan2023 op 13-02-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freo
MikeyMan schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:44:
[...]

Zoals hierboven al aangegeven gaat er waarschijnlijk meer mis met de huidige aansluiting. Als je dat niet oplost ga je het met een beetje inregelen niet ineens voor elkaar krijgen.
@Proton_

Mijn Ta is 35. Tr 28. En dit is met de huidige en dus verkeerde aansluiting. Morgen ga ik dit volgens de foto’s van @ds23man doen en alleen persbochten laten gebruiken i.p.v. knietjes.
Flow die op het scherm van Vaillant heb afgelezen is 1200l/uur. Lijkt mij meer dan goed en geluiden hoor ik ook niet.

Verder wordt morgen de infrarood thermometer bezorgd, dus als de aanvoer en retour op de juiste blokken zit, ga ik het per groep goed afstellen.

Ik zal de resultaten terugkoppelen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Freo nog vorderingen gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:35
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Erg mooie walkthrough, dankjewel. Ik heb dezelfde soort verdeler maar dan met 13 groepen, ben even benieuwd naar de messing koppelingen voor de overgang van de pompaansluiting naar 3/4. Wat is de maat aan de 'andere' kant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Pompaansluiting is 1 1/4. Verloopring naar 1, afhankelijk van de je afvoerleiding verlopen naar 3/4 ingeval van een 22mm leiding. Kom je aan met 28mm zou ik op 1 duims blijven. Je hebt wel pomppakkingen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:35
ds23man schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:15:
Pompaansluiting is 1 1/4. Verloopring naar 1, afhankelijk van de je afvoerleiding verlopen naar 3/4 ingeval van een 22mm leiding. Kom je aan met 28mm zou ik op 1 duims blijven. Je hebt wel pomppakkingen nodig.
Dankjewel. Wij zitten inderdaad hier op 28mm. Pomppakking gewoon van rubber? Of een kneedbare?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Pokerphase schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:26:
[...]

Dankjewel. Wij zitten inderdaad hier op 28mm. Pomppakking gewoon van rubber? Of een kneedbare?
De pomppakkingen die je voor een circulatiepomp gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freo
Eigenlijk niet. Ben nog niet tevreden met de situatie en zit met een hoop vragen.

De situatie is als volgt:
er zijn in totaal negen groepen, verdeeld over twee gescheiden ruimtes; bijkeuken/werkkamer en woonkamer/openkeuken. De bijkeuken en werkkamer waren oorspronkelijk een garage en bijkeuken, maar de vorige eigenaren hebben er vloerverwarming geplaatst. Echter, niet voldoende om de ruimtes aangenaam warm te krijgen.

In de woonkamer en de keuken hebben de vorige eigenaren slakkenhuis constructie laten zetten.

Om letterlijk een beter beeld te krijgen heb ik via peerby een Flir camera gehuurd. Het doel was vooral om te zien hoe de negen groep lopen, maar dat is helaas niet (goed) gelukt. Dus zal binnenkort een professionele camera huren.

Aanleiding was dus dat de vloer niet gelijkmatig warm werd. Na de aanpassingen van de verdeler was dat niet verholpen. Vervolgens heb ik een temperatuurmeter gekocht en daarmee zag ik dat 4 groepen structureel behoorlijk warm werden (zowel TA als TR), 1 groep lauw (TA hoog TR gemiddeld) en 4 andere nauwelijks warm (TA hoog TR laag) werden. Je zou dan denken dat als je de 4 hele warme groepen wat 'knijpt' er minder flow is in deze groepen en dat de andere groepen warmer zouden worden. Niet bij mij.

Het viel op dat als ik groep 4 'knijp' en zelfs helemaal dichtzet de TA 28 en TR 25.5 is. Als ik de retour leiding van groep 5 meet dan gaat de TR daar helemaal omlaag. Dus ik vermoed dat de aanvoer en retour leidingen niet juist boven elkaar zijn aangesloten.

Verder viel mij op dat als de pomp ophoudt met draaien, binnen een klein uurtje alle groepen keurig op TA28-29 zitten en TR 25-26 zitten, maar de vloer niet overal even warm is.

Dus ik ben voornemens om binnenkort toch een nieuwe verdeler te halen (https://www.vloerverwarmi...tof-verdeler-zonder-pomp/) en voordat ik het ga aansluiten uitzoeken welke aanvoer en retour leidingen bij elkaar horen. En dan alles netje afstellen.

Ik ben nog wel benieuwd wat het advies is over de werkwijze. Idealiter zou ik het willen afstellen op het moment dat er voor de warmtepomp een natuurlijk moment is om bij te verwarmen. Maar huidige ervaring leert dat er een behoorlijk verschil is in de TA en TR op het moment dat de pomp draait en stil staat. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-05 18:33

t21

Binnenkort ga mijn gasketel vervangen voor een warmtepomp. Net een offerte gekregen voor de ombouwset van mijn Therminon LTV verdeler. €167. Dat vind ik toch wel een beetje aan de prijs, zeker gezien het feit dat ik twee verdelers moet ombouwen. Dan ben ik dus meer dan €300 kwijt.

Een bedrag dat ik liever bespaar wanneer ik hem (volgens mij) vrij eenvoudig kan aanpassen door:
  1. De pomp en thermostaatkraan te verwijderen
  2. Op de plek van de pomp een stukje leiding monteren
  3. Bijmengventiel (zie inbussleutel rechts) compleet dichtdraaien (geen bijmenging)
  4. Bypass-lusje (linksboven) demonteren en afdoppen
Of zitten er onderdelen in deze verdeler die de flow belemmeren? Lijkt mij niet gezien de verdeler ontworpen is voor lage temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62PmQ2SKcAU3OgDXBQbA5XJH3tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vv6hZyL9uhQiOfEwp07JH79L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w4El3ytXFIn_LQXKIkv8acYcCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Adx5ING6J9LZfkljfjHClmnx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@t21 De afsluiters links op de onderste verdeler op de tweede afbeelding zijn 1”. Terwijl de bestaande afsluiters waarschijnlijk ¾” zijn. Voor voldoende flow zou ik ze toch toepassen als ik jou was.

€300 valt in het niet op de totale kosten van een warmtepomp installatie tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@t21 kijk nog eens goed naar de plaatjes...

Zeker geen stukje pijp monteren. En ook voetventiel moet eruit.

Ik zou gewoon lekker die ombouwsets halen. Het losse spul kost je waarschijnlijk ook al een beste bak knaken. Paar tientjes minimaal.

En dan kom je nog goed weg. Ik had drie robot verdelers van 3-4 jaar oud die überhaupt niet om te bouwen waren. :P

@Superbeagle zo te zien is de aanvoer 20mm... Zou me over die 3/4 niet zo heel druk maken.

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 07-03-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

MikeyMan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:12:
@t21 kijk nog eens goed naar de plaatjes...

Zeker geen stukje pijp monteren. En ook voetventiel moet eruit.

Ik zou gewoon lekker die ombouwsets halen. Het losse spul kost je waarschijnlijk ook al een beste bak knaken. Paar tientjes minimaal.

En dan kom je nog goed weg. Ik had drie robot verdelers van 3-4 jaar oud die überhaupt niet om te bouwen waren. :P

@Superbeagle zo te zien is de aanvoer 20mm... Zou me over die 3/4 niet zo heel druk maken.
Het gaat mij niet zozeer om de kosten maar meer om de kosten t.o.v. de meerwaarde. Zou je eens willen toelichten waarom ik zeker geen stukje pijp moet monteren? Waarom moet het voetventiel eruit? Ik zie denk ik iets over het hoofd.

Klopt de aanvoer is 20mm dus voor het debiet hoef ik niet naar 1" te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t21 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:39:
[...]

Het gaat mij niet zozeer om de kosten maar meer om de kosten t.o.v. de meerwaarde. Zou je eens willen toelichten waarom ik zeker geen stukje pijp moet monteren? Waarom moet het voetventiel eruit? Ik zie denk ik iets over het hoofd.

Klopt de aanvoer is 20mm dus voor het debiet hoef ik niet naar 1" te gaan.
Nogmaals; kijk eens naar de plaatjes van de omgebouwde verdeler.
Zit ook geen pijp tussen. Water moet er in de ene buis in, dan rechtstreeks de vloer in, en dan door de andere buis weer terug.

Voetventiel is normaal gesproken ook nogal nauw. Dus die ook lekker eruit gooien en een paar volle doorlaat kogelkranen ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

MikeyMan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:47:
[...]

Nogmaals; kijk eens naar de plaatjes van de omgebouwde verdeler.
Zit ook geen pijp tussen. Water moet er in de ene buis in, dan rechtstreeks de vloer in, en dan door de andere buis weer terug.
Ik denk dat je mijn bericht niet goed gelezen hebt, dit is een lage temperatuur verdeler. D.w.z. dat je de bijmenging van retour water kunt inregelen. Deze draai ik in de nieuwe situatie uiteraard helemaal dicht. Wanneer ik dan de pomp en thermostaatkraan verwijder, gaat aanvoerwater direct naar beneden de aanvoerbalk in.
Voetventiel is normaal gesproken ook nogal nauw. Dus die ook lekker eruit gooien en een paar volle doorlaat kogelkranen ertussen.
Die kan ik er denk ik ook tussenuit halen (zonder de ombouwset).

Al met al zie ik de meerwaarde van de ombouwset dus niet echt. Tenzij ik hier dus iets over het hoofd zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@t21 ik ben het met je eens, zou het gewoon eerst op de simpele manier proberen :)
Meer uitgeven kan dan altijd nog. Naast de ombouwset komen er ook nog een paar koppelingen en stukken buis bij...
Ventiel geheel op LTV, thermostaat en voetventiel vervangen door kogelkranen met zelfde inbouwmaat en zoveel mogelijk doorlaat, dan kijken hoeveel debiet je hebt met pomp aan en pomp uit.
Als je met pomp uit nog (bijna) voldoende debiet hebt dan kan je de pomp vervangen door een stuk pijp, maar 20mm houdt niet over voor 12 groepen dus reken er op dat de pomp blijft zitten. Als hij weg kan is het een meevaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

Proton_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:23:
@t21 ik ben het met je eens, zou het gewoon eerst op de simpele manier proberen :)
Meer uitgeven kan dan altijd nog. Naast de ombouwset komen er ook nog een paar koppelingen en stukken buis bij...
Ventiel geheel op LTV, thermostaat en voetventiel vervangen door kogelkranen met zelfde inbouwmaat en zoveel mogelijk doorlaat, dan kijken hoeveel debiet je hebt met pomp aan en pomp uit.
Als je met pomp uit nog (bijna) voldoende debiet hebt dan kan je de pomp vervangen door een stuk pijp, maar 20mm houdt niet over voor 12 groepen dus reken er op dat de pomp blijft zitten. Als hij weg kan is het een meevaller.
Dat is wel een goede ja! Zo ga ik het maar doen dan.
Denk je niet het hydraulisch problemen oplevert wanneer ik de pomp laat zitten? Er is geen buffervat voorzien in de installatie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FT2zJHzeXe5JCQ-v2mT3kwV5hP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZWagyoCAAM0crRXHvnuBN91.jpg?f=fotoalbum_large

Ook staan er in de praktijk maar 11 groepen open en zijn alle lussen maximaal 80m.

[ Voor 3% gewijzigd door t21 op 07-03-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Laatst online: 08-06 13:25
Hallo allemaal, ik ben ook aan het knoeien met mijn verdelers (2st Proflex) en ben voornemens na de installatie van een Quatt warmtepomp ruim een week geleden de pompen ertussenuit te halen. Ik had de ketel cv temperatuur toch al voor de WP op 35 graden staan. Kan iemand mij aangeven of dit kan bij dit type verdeler? En denk zelf pompaansluitingen afdoppen en aan of voer naar de dop linksboven de unit te verplaatsen? Maar ik weet niet wat ik met de regelaar links in de unit moet? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yANkM5ZLscFeThIdCgXGTzAixpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CdKCUYDOS28ZjX1X8vPiTRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngb3r_NkGNNZf6zQ8jNstqFpO0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWxR1ECcRMpYeZNfZD02iUpq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZ3bQviVeHtPArlwinuGDVFWQCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zNQec7En5GKkp7Luaw4TL0m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Bennobang op 12-03-2023 12:39 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

De oplossing van @ds23man in dit topic vindt ik persoonlijk de meest duidelijke..
Bekijk dit eens , onderste balk is de toevoer en de bovenste balk is retour

Zo te zien kan je aansluiting op de retour handhaven , zit naast de mengkamer.
En die andere aansluiting op de retourbalk afdoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9QOw4N7ONVzBt1fI7HkfPjB1ko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/irb04VW80M7Jy944CT42G5wf.webp?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Jan2023 op 12-03-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Jan2023 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:40:
De oplossing van @ds23man in dit topic vindt ik persoonlijk de meest duidelijke..
Bekijk dit eens , onderste balk is de toevoer en de bovenste balk is retour

Zo te zien kan je aansluiting op de retour handhaven , zit naast de mengkamer.
En die andere aansluiting op de retourbalk afdoppen.

[Afbeelding]
Ohh nu zie ik het 8)7 Was er wat blind voor door aan en afvoer onder elkaar. Dank je👍👍

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Elke verdeler heeft een balk voor aanvoer en retour, soms moet je gewoon even goed kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
ds23man schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:00:
Elke verdeler heeft een balk voor aanvoer en retour, soms moet je gewoon even goed kijken.
Dat klopt maar dan moet ik ook niet gaan denken dat ze onderling gekoppeld zijn voor mengen 8)7 laat maar slecht geslapen denk. Maar dank allen ik kan weer verder iig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Bennobang Let erop dat jouw aanvoerbalk aan de voorzijde ligt. Je moet de pomp eruit halen en de aanvoerleiding(die met de thermostaatkraan) aansluiten op de “J” vormige buis naar de aanvoerbalk toe. Het stukje buis boven de pomp vanuit de mengkamer afdoppen en dan moet het goed zijn.

edit:
Oh ja, de inwendige diameters van aanvoer- en retourleidingen van mengverdelers kunnen wel eens te nauw zijn. Controleer deze zeker.

[ Voor 23% gewijzigd door Superbeagle op 12-03-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Superbeagle schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:43:
@Bennobang Let erop dat jouw aanvoerbalk aan de voorzijde ligt. Je moet de pomp eruit halen en de aanvoerleiding(die met de thermostaatkraan) aansluiten op de “J” vormige buis naar de aanvoerbalk toe. Het stukje buis boven de pomp vanuit de mengkamer afdoppen en dan moet het goed zijn.

edit:
Oh ja, de inwendige diameters van aanvoer- en retourleidingen van mengverdelers kunnen wel eens te nauw zijn. Controleer deze zeker.
Top dank je voor de uitleg!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Bennobang schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:36:
[...]

Top dank je voor de uitleg!! En de thermostaat aan de zijkant kan blijven zitten of is het beter die te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Bennobang De thermostaatkraan verwijderen uit de aanvoerleiding. Die heeft geen functie meer. Plus is de inwendige opening waarschijnlijk te nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Superbeagle schreef op maandag 13 maart 2023 @ 04:06:
@Bennobang De thermostaatkraan verwijderen uit de aanvoerleiding. Die heeft geen functie meer. Plus is de inwendige opening waarschijnlijk te nauw.
De thermostaatkraan heeft geen functie meer als je het goed doet. Blijft alleen je voetventiel over in je retour. Die moet je beoordelen op flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ds23man schreef op maandag 13 maart 2023 @ 04:29:
[...]

De thermostaatkraan heeft geen functie meer als je het goed doet. Blijft alleen je voetventiel over in je retour. Die moet je beoordelen op flow.
beide hebben zeer kleine openingen en moeten er gewoon uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

flippy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 04:49:
[...]

beide hebben zeer kleine openingen en moeten er gewoon uit.
Je gaat niet door de thermostaatkraan als je de aanvoer op de onderste pompaansluiting zet. Bij mij is ie gewoon afgedopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chieless
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23-09-2023
Vol interesse lees ik jullie reacties over verdelers.

Binnenkort wordt er bij mij thuis ook een warmtepomp geinstalleerd. De begane grond en eerste verdieping zijn voorzien van vloerverwarming met verdelers (+pomp), die ik ga vervangen voor pomploze verdelers (waarschijnlijk variotherm, zelfde hart-op-hart maat als de huidige verdelers). Op zolder ligt er deels vloerverwarming (badkamer) en LT-radiatoren in de overige kamers. Kan ik op de pomploze verdeler op zolder de vloerverwarming en LT-radiatoren aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
chieless schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:10:
Vol interesse lees ik jullie reacties over verdelers.

Binnenkort wordt er bij mij thuis ook een warmtepomp geinstalleerd. De begane grond en eerste verdieping zijn voorzien van vloerverwarming met verdelers (+pomp), die ik ga vervangen voor pomploze verdelers (waarschijnlijk variotherm, zelfde hart-op-hart maat als de huidige verdelers). Op zolder ligt er deels vloerverwarming (badkamer) en LT-radiatoren in de overige kamers. Kan ik op de pomploze verdeler op zolder de vloerverwarming en LT-radiatoren aansluiten?
Laatste vraag weet ik zo niet. Lijkt mij wel maar dat wel waterzijdig inregelen daarna. Waarom niet bestaande verdelers pomploos maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ik zie het nut er niet van in om op een pomploze verdeler een radiator aan te sluiten op je zolder.

Je kan toch op de toevoer naar de verdeler een T stuk zetten om uit te splitsen naar je radiator.

Of je radiator dan waterzijdig ingeregeld moet worden zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van de flow die overblijft naar de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:04
@chieless Bedoel je niet een verdeler die je gebruikt om meerdere radiatoren aan te sluiten? Dat is geen vloerverwarming-verdeler.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malkovich
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-04-2023
Goedenavond, ik heb deze vraag ook al in een ander (merk gericht) forum geplaatst.
Ik heb een probleem met pendelen van de warmtepomp. Hij stopt na 11/12 minuten om dan na 3/4 minuten weer te starten. De compressor gaat er op deze manier snel aan.
Volgens techneut uit het vak is de flow te laag, het gaat nu om 500 l/u (momenteel staat alleen de vvw open). Volgens hem is het probleem de buisdiameter bij de verdeler. Die is met 22mm e smal. Wat volgens mij ook nog een issue kan zijn is dat mijn vvw buizen 120m lang lijken te zijn. Hij denkt dat dit wel meevalt. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

N.B. het is hier wel gewoon warm in huis. Wellicht met een iets te hoge stooklijn en niet helemaal efficiënt. Opstoken is duidelijk lastiger dan het op temp houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Malkovich aangezien je hetzelfde probleem ook in dit topic post, doe er eens een foto van je verdeler bij.
Als dat een mengverdeler (=met pomp) is, zal je de boel ook al kunnen verbeteren door de thermostaatkraan en voetventiel te vervangen door iets met meer doorlaat.
Als ik Duurzame energie en installaties zie, doet je warmtepomp 1200 liter per uur en je hebt een buffervat dus het probleem zit inderdaad niet in de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Laatst online: 16-06 19:48
Ik ben van plan om een Mitsubishi SUZ-SWM80 VA + ERST20D-VM2D te gaan ophangen en ben dankzij dit topic eens gaan inventariseren wat er zoal nodig zal gaan zijn.

Doot dit topic ben ik inmiddels dus al heel wat informatie rijker en dacht toch even extra input te vragen al denk ik te weten waar ik op ga uitkomen.

Ik heb een huis waar ooit de 1e bewoners in de huiskamer vloerverwarming heeft gelegd. Dit is de meest linker antieke verdeler met 3 groepen. Daarna is er een uitbouw geplaatst en heeft de toenmalig hobby bob vanwege kostenbesparing niet alles vernieuwd en er een 2e verdeler met 2 groepen naast gezet.

Daarbij is er ook voor gekozen om de tegels in de huiskamer te laten liggen en de dekvloer in de uitbouw hieraan gelijk te leggen. Dit betekend dus dat de vloerverwarming niet op gelijke diepten liggen. De uitbouw is dan ook een stuk sneller warm.

Aansluiting vanaf zolder op de beneden verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvN3O4ASJ3CcQKZpo1gTTuyylm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvjsHxfg8RSk5lQUu8BUvbOz.jpg?f=fotoalbum_large

Het antiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKU_hnpyc5sGYxpL60DAQKPim58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cqIM4xke4bJXc0IkciVWBfO.jpg?f=fotoalbum_large

Antiek stuk 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fz-X0X2MYdOeHykfaBKIrm1xW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jU6i3KO733Xp1GBVmZ1LTapx.jpg?f=fotoalbum_large

Minder antiek stuk 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVpuaRTXL06fgv03xMF23JJFQqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcbekLzry44d30uVpgSHVP8I.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf de cv (22mm) komt er een buis van zolder af van 25mm direct naar beneden toe. Op de 1e verdieping worden 3 radiatoren gevoed die samen in 1 grote ring staan met 14x3 leidingen.
Beneden splitst de 25mm op in 2 x 16mm waarvan er 1 naar de verdelers gaan. De andere is op dit moment niet ingebruik vanwege een lekkage bij de radiator bij de voordeur.
De slangen van de vloer op de linker verdeler zijn 20mm en op de rechter 16mm en de totale lengte heb ik geen idee van. De woonkamer en uitbouw zijn totaal ongeveer 4,65 x 11 m.

Nu dus de vraag wat is handig om te gaan doen?

Door dit topic ben ik er al wel uit dat ik de 16mm buizen van de aanvoer en afvoer moet gaan vervangen voor een grotere diameter zodat er een normale flow kan plaats vinden.

Maar is het handig om de leidingen van antiek stuk 2 te verleggen richting antiek stuk1, wat kwestie is van een paar gaten boren waardoor het mogelijk wordt deze te vervangen met een grotere 5 groeps verdeler of toch weer 2 losse verdelers vanwege het diepte en lengte verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-06 15:15
Ik zou ze samen voegen dmv het 2 verlengen van de vloerverwarmingenslangen van antiek2.
Beetje overzichtelijker, goedkoper en kwa regeling (debiet aanpassen) kun je dat op elke groep toepassen, zodat de aanbouw en de rest dezelfde afgifte hebben (voorkomt lucht circulatie dat we ervaren als kou).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
@royaljoop Aah tuurlijk kan je per groep de regeling aanpassen. Ik weet wat me nu te doen staat.

Hartelijk dank

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t21

t21

t21 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:17:
Binnenkort ga mijn gasketel vervangen voor een warmtepomp. Net een offerte gekregen voor de ombouwset van mijn Therminon LTV verdeler. €167. Dat vind ik toch wel een beetje aan de prijs, zeker gezien het feit dat ik twee verdelers moet ombouwen. Dan ben ik dus meer dan €300 kwijt.

Een bedrag dat ik liever bespaar wanneer ik hem (volgens mij) vrij eenvoudig kan aanpassen door:
  1. De pomp en thermostaatkraan te verwijderen
  2. Op de plek van de pomp een stukje leiding monteren
  3. Bijmengventiel (zie inbussleutel rechts) compleet dichtdraaien (geen bijmenging)
  4. Bypass-lusje (linksboven) demonteren en afdoppen
Of zitten er onderdelen in deze verdeler die de flow belemmeren? Lijkt mij niet gezien de verdeler ontworpen is voor lage temperaturen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update aangaande het bovenstaande. Zo heb ik het uiteindelijke gemaakt en het werkt naar behoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mO0xKhE879rm5r8KaWz_smB3BHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EC9Ges1gmv35f2dFf5nE2eR8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
@royaljoop

Ik heb voor niet al teveel (150 euro) deze nieuwe verdeler kunnen scoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBTTw4TPqKAVag3fDADiG2qYJNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnDH5kAg5C08JDmx3HbY4vUs.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kwam mijn buurman met het idee om de aanvoer and afvoer voor elkaar te hangen zoals bij de oude verdeler zodat ik geen leidingen hoef te verlengen. Ik moet deze dan alleen even op een andere beugel vast zetten.

Heeft iemand een idee waarom de aanvoer en afvoer nu altijd boven elkaar hangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jozi schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:05:
@royaljoop

Ik heb voor niet al teveel (150 euro) deze nieuwe verdeler kunnen scoren.
[Afbeelding]

Nu kwam mijn buurman met het idee om de aanvoer and afvoer voor elkaar te hangen zoals bij de oude verdeler zodat ik geen leidingen hoef te verlengen. Ik moet deze dan alleen even op een andere beugel vast zetten.

Heeft iemand een idee waarom de aanvoer en afvoer nu altijd boven elkaar hangen?
- Makkelijker met aandraaien koppelingen.
- bijvullen/aftappen.
- Kogelkraan afsluiter dicht kunnen zetten.
- Zie je de temperatuur meter, kun je hem eventueel vervangen indien stuk.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 14-04-2023 14:11 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

t21 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:22:
[...]

Update aangaande het bovenstaande. Zo heb ik het uiteindelijke gemaakt en het werkt naar behoren.

[Afbeelding]
hoeveel liter/min krijg je hier doorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-06 15:15
@jozi dat is wel erg voordelig. Ik moest voor zes groepen eergisteren nog 375 euri’s overmaken. Je zal wel de laatste hebben :-). Ik heb gekozen voor magnum heating en twijfelde ook met het door jou geselecteerd merk. Maar met zo’n prijsverschil …. Wat kost een zesgroeps verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

flippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:11:
[...]

hoeveel liter/min krijg je hier doorheen?
Kan het niet helemaal zeker zeggen want er worden een aantal groepen geknepen en één staat helemaal dicht. 3 l/min per groep ong. dus zeg totaal een liter of 30, meer dan ik had durven hopen van tevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:02
Ik heb een Robot Standaard Vloerverdeler (8 groeps) i.c.m. een hybride warmtepomp. Volgens de Robot website is deze niet geschikt om mee te koelen: https://www.robotclimate....er-de-juiste-verdeelunit/ (tabel onderaar)

nou is mijn andere helft er achter gekomen dat ze de thermostaat ook op koelen kan instellen en heeft ze dit gedaan en handmatig de verdeler weer aangezet. Ze zegt dat ze geen condensvorming ziet op de vloerverwarmingverdeler, dit kon ik ook niet zien tijdens het videobellen (ik zit nu in het buiteland). De vloer is wel lekker koel (staat minder dan 24uu aan)

Moet ik zeggen dat ze direct moet stoppen met koelen via de vloerverwarming om roest te voorkomen (ondanks dat er geen zichtbare condensvorming is)? Of kan dit geen kwaad zolang er geen condens vormt op de verdeler. (of gebeurt dit alsnog, maar dan binnen in de unit?). We hebben immers airco's, maar mevrouw had van een collega gehoord dat dit veel efficienter was.

Anyhow, excuus als dit stomme vragen zijn, maar ik hoor graag uw advies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:04
Om condens te krijgen moet je onder het dauwpunt gaan, dus als je temperatuur en relatieve vochtigheid meet in de ruimte van de verdeler; en zorgt dat je warmtepomp niet onder het dauwpunt gaat, kan je problemen vermijden.
Als de airco wat gedraaid heeft om te ontvochtigen, ligt het dauwpunt lager en is er minder risico. Kan een leuk domotica-projectje zijn.

Als er enkele dagen mss hier en daar wat condens was, zou ik me nog geen zorgen maken. Die verdeler is niet zo snel doorgeroest.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanburken
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-10-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6zGqebN93eemOYlh69Ta-yYwDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sg8GFySFhji2sFJ1uePWnsvi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op dit moment deze verdeler en verwarm hier al 2 jaar mee. Daar nog geen problemen mee gehad tot nu toe. Echter wil ik ook gaan koelen, alleen vraag ik me af of dat met deze verdeler mogelijk is. Iemand een idee? alvast heel erg bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
nvanburken schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:56:
[Afbeelding]

Ik heb op dit moment deze verdeler en verwarm hier al 2 jaar mee. Daar nog geen problemen mee gehad tot nu toe. Echter wil ik ook gaan koelen, alleen vraag ik me af of dat met deze verdeler mogelijk is. Iemand een idee? alvast heel erg bedankt
Dit lijkt er op de verdeler die ik heb. Dit kan je nagaan door te kijken welke naam er op de sticker met de qr-code staat.

In dat geval zou ik zeggen, zie bovenstaande reactie van @naftebakje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nvanburken schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:56:
[Afbeelding]

Zou dat ding sowieso vervangen als het even kan.
Met metaal heb je sowieso risico op condens, maar zeker met koelen is een ltv verdeler een stuk efficiënter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:05
greg-a schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:05:
We hebben immers airco's, maar mevrouw had van een collega gehoord dat dit veel efficienter was.
Die collega heeft er de ballen verstand van.

Koelen via een hybride warmtepomp (L/W) of koelen via een airco (L/L warmtepomp) zal in de basis niet heel veel uit mogen maken qua efficientie. Het zijn beide immers warmtepompen.
Daarbovenop komt echter:

- Dat een airco voornamelijk is gebouwd om te koelen... incl. condenswaterafvoer, en VEEL effectievere plaatsing, meestal bovenin een ruimte, en met forced airflow. Dus efficienter.
- Dat een hybride warmtepomp in de meeste gevallen de VLOER zal gaan koelen, niet condenserend.
- Dat je in jouw geval via de pomp het koele water nog gaat bijmengen met retourwater uit de vloer.

Die vloer kan de kou zowiezo al VEEL minder effectief overbrengen op de lucht... immers: koude lucht zakt, dus de koude lucht zal vlak op de vloer blijven hangen, en niet zonder hulp van buitenaf effectief in de ruimte circuleren.
Daarnaast blijft het vocht natuurlijk in de lucht hangen, dat kan de vloerkoeling er niet uithalen.
Het bijgemende retourwater zorgt er bovendien nog voor dat je warmtepomp onnodig hard moet koelen, wil het enig effect hebben op de ruimte.
(precies hetzelfde geldt ook voor de verwarmingsfunctie trouwens... Haal die pomp er tussenuit en plaats een kunststof verdeler zonder pomp... veel effectiever... Zie mijn uitgebreide reacties helemaal aan het begin van dit topic)..

Kortom: in de praktijk zal het erop neerkomen dat de airco gewoon veel effectiever zal zijn in het koelen van de ruimte.
Das nog los van de eventuele hogere efficientie in de koel-modus omdat de airco dit als hoofdfunctie heeft.
Dat kun je overigens prima opzoeken met de COP getallen in de datasheets van zowel je airco, als je warmtepomp.

Ik zou absoluut de airco als hoofd-koeling blijven gebruiken.. De hybride warmtepomp kun je daarbij prima op een laag pitje ernaast aanzetten in koeling, om de vloer zelf wat af te koelen.. lekker koele voetjes in de zomer :P (maar probeer er dus niet de hele ruimte mee te koelen in plaats van de airco).
Omdat de hybride WP dan niet zo hard hoeft te werken, en de airco al een groot deel van het vocht uit de ruimte gehaald heeft, zal het leidingwerk en verdeler ook niet zo snel meer gaan condenseren.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BrainCrash schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:46:
[...]

Die collega heeft er de ballen verstand van.

Koelen via een hybride warmtepomp (L/W) of koelen via een airco (L/L warmtepomp) zal in de basis niet heel veel uit mogen maken qua efficientie. Het zijn beide immers warmtepompen.
Daarbovenop komt echter:

- Dat een airco voornamelijk is gebouwd om te koelen... incl. condenswaterafvoer, en VEEL effectievere plaatsing, meestal bovenin een ruimte, en met forced airflow. Dus efficienter.
- Dat een hybride warmtepomp in de meeste gevallen de VLOER zal gaan koelen, niet condenserend.
- Dat je in jouw geval via de pomp het koele water nog gaat bijmengen met retourwater uit de vloer.

Die vloer kan de kou zowiezo al VEEL minder effectief overbrengen op de lucht... immers: koude lucht zakt, dus de koude lucht zal vlak op de vloer blijven hangen, en niet zonder hulp van buitenaf effectief in de ruimte circuleren.
Daarnaast blijft het vocht natuurlijk in de lucht hangen, dat kan de vloerkoeling er niet uithalen.
Het bijgemende retourwater zorgt er bovendien nog voor dat je warmtepomp onnodig hard moet koelen, wil het enig effect hebben op de ruimte.
(precies hetzelfde geldt ook voor de verwarmingsfunctie trouwens... Haal die pomp er tussenuit en plaats een kunststof verdeler zonder pomp... veel effectiever... Zie mijn uitgebreide reacties helemaal aan het begin van dit topic)..

Kortom: in de praktijk zal het erop neerkomen dat de airco gewoon veel effectiever zal zijn in het koelen van de ruimte.
Das nog los van de eventuele hogere efficientie in de koel-modus omdat de airco dit als hoofdfunctie heeft.
Dat kun je overigens prima opzoeken met de COP getallen in de datasheets van zowel je airco, als je warmtepomp.

Ik zou absoluut de airco als hoofd-koeling blijven gebruiken.. De hybride warmtepomp kun je daarbij prima op een laag pitje ernaast aanzetten in koeling, om de vloer zelf wat af te koelen.. lekker koele voetjes in de zomer :P (maar probeer er dus niet de hele ruimte mee te koelen in plaats van de airco).
Omdat de hybride WP dan niet zo hard hoeft te werken, en de airco al een groot deel van het vocht uit de ruimte gehaald heeft, zal het leidingwerk en verdeler ook niet zo snel meer gaan condenseren.
het is nietr helemaal zo zwart wit. warmtepompen met vloerverwarming zijn heel goed in de doorgeslagen warmte in de massa van de woning eruit te krijgen. dat is de warmte die je hebt als het na paar dagen warm weer savonds warmer binnen is dan buiten.

in sommige grote panden word dit ook toegepast en werkt best goed en zorgt dat de aircos overdag minder hard eraan hoeven trekken omdat je al met een koeler pand begint smorgens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanburken
Maar kan ik dan met die verdeler helemaal niet koelen? Zelfs niet met een graad boven het dauwpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanburken
MikeyMan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:51:
[...]

Zou dat ding sowieso vervangen als het even kan.
Met metaal heb je sowieso risico op condens, maar zeker met koelen is een ltv verdeler een stuk efficiënter.
Maar kan ik dan helemaal niet koelen met deze verdeler? Of kan het wel maar dan niet optimaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@nvanburken Dat is een mengverdeler. Er wordt een klein beetje water vanuit de warmtebron(in dit geval dus koudebron ;)) gemengd met retourwater uit de vloer voordat het de vloer in wordt gepompt.

Stel dat je water van 18 °C je in je vloer wilt pompen, en het water in de buizen in de vloer is 20 °C, dan zul je dus veel kouder water vanuit warmtepomp moeten sturen naar de verdeler. En dat kan mogelijk wel leiden tot condensatie en corrosievorming tot gevolg.

En omdat je kouder water produceert dan je daadwerkelijk nodig hebt, is het rendement ook nog eens lager.

Voor het beste resultaat vervang je dus jouw stalen verdeler met pomp door een pomploze verdeler van composiet of rvs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7yRwVy0TaGx685msqt0Pu7vLM8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F6TIKsHhzKLBHyTBfS5j4I4H.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tJGlpWexoysyOmXxSxfQy2H67k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ayUgIVSnMzBHTOuM06BKP5cA.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
Een LTV verdeler is natuurlijk het meest optimale (zowel voor verwarmen als voor koelen omdat er niet wordt bijgemengd). Echter, als je er al eentje hebt hangen, zoals ik die nog geen jaar oud is, kan het zonde zijn om het te vervangen. bij mijn Robot pro standaard verdeler kan het het bijmengen heel erg terugschroeven/uitzetten met door aan de zijkant een schroef/bout helemaal naar binnen te draaien. In de winter merkte ik dit vrij snel, deze was door de installateur helemaal uitgedraaid (=maximaal bijmengen), nadat ik de boel had dichtgedraaid nam de aanvoertemp met een aantal graden toe. Ik merkte wel dat het systeem sterk aan het "zuigen" was en het geluid meer toenam. Dit heb ik weten op te lossen door de boel een kwartslag open te draaien en dus marginaal bij te mengen. Het geluid ging (praktisch) weg en de aanvoertemperatuur daalde nauwelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvanburken
@Superbeagle Bedankt voor je reactie. helpt me weer op weg.
Helaas moet ik dan toch gaan vervangen.

Hadden ze dat beter direct kunnen melden toen ze de hyvride warmtepomp kwamen plaatsen...

Duur grapje op deze manier.
is niet anders.

Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@nvanburken Ik ken jouw systeem verder niet, maar de volgende zaken moet je wel in acht nemen aangezien je een hybride hebt.

Wat is de leidinglengte en diameter tussen de warmtebronnen en de verdeler?
Hoeveel groepen vvw heb je en wat is de maximale buislengte en diameter?

Het kan dus zomaar zijn dat je wel een pomp op de verdeler nodig hebt om straks in de winter voldoende flow de vloer in te duwen. Je moet het gehele systeem beschouwen en niet enkel een onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanburken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanburken
@Superbeagle dit is het systeem. De buitenunit staat 5 meter van mijn huis. De binnenunit staat op de 2e verdieping. Ik verwarm boven met radiatoren en beneden met vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@nvanburken Is dat een Elga? Wat voor vermogen heeft hij? En weet je de leidingdiameters tussen de ketel, warmtepomp en de robot verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanburken
@Superbeagle

in de offerte staat MercuriaAce R32 4.5MR

De werkzaamheden nader gespecificeerd omvatten:1 Remeha MercuriaAceR32 4.5kW1 eTwist thermostaat1Geïsoleerdekoelleiding 1/4"-1/2" ca. 7 mtr1 Buffervat 20 liter1Wandbeugel/Bigfoots1Leiding goot incl.hulpstukken 1C.V. leidingen1 Afvoer materiaal1Fittingen C.V.1 Elektra 1 Tussenbekabeling tussen buiten unit en binnen unit 1 Tussenbekabeling Mercuriaen C.V. ketel 1 Tussenbekabeling aanvoer retour opnemer 1 Werkschakelaar 1 Klein materiaal1 Arbeid

Dit is wat er in de offerte staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@nvanburken Ik durf niet met zekerheid te zeggen of je zomaar de verdeler kunt wisselen voor eentje zonder pomp gezien jouw systeem. Zou je die vraag anders willen stellen in het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:28
Ik hoop dat dit de juiste plek is voor mijn vraag en jullie mij verder kunnen helpen.
Wij hebben een huis gekocht (bouwjaar 1968), verwarmen nog middels CV-ketel en laten vloerverwarming leggen als hoofdverwarming.
Radiatoren zijn verwijderd en verwarming op 1e etage wordt gedaan door airco's.
Huiskamer is ca. 48m2, hal 4m2 totaal 52 m2 vvw op begane grond.
Nu wordt aanstaande vrijdag de vloerverwarming geplaatst en krijg ik zojuist de volgende informatie van mijn loodgieter:
- 6 groepen
- 16x2 slangen
- 10 cm HoH
- HTV verdeler

Hoofdleiding van CV naar verdeler is aangepast naar 32mm MLC.
Dit HTV verdeler aanpassen naar een LTV kijkt mij sowieso wenselijk, ook voor toekomstige warmtepomp.
Is het aan te raden om meteen de verdeler aan te laten passen naar 8 groepen?
Nu ca. 85 meter per m2, op Tweakers las ik dat 60-80 per m2 beter is maar op internet staat ook alles onder 100 meter is voldoende voor een warmtepomp.

Wat zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door MENACExz op 12-07-2023 17:03 ]

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste