Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvanburken
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-10-2023
iemand die in rhenen woont en een keer advies wil geven op locatie? over bestaande installatie en koelmogelijkheid?. Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MENACExz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:22:
Ik hoop dat dit de juiste plek is voor mijn vraag en jullie mij verder kunnen helpen.
Wij hebben een huis gekocht (bouwjaar 1968), verwarmen nog middels CV-ketel en laten vloerverwarming leggen als hoofdverwarming.
Radiatoren zijn verwijderd en verwarming op 1e etage wordt gedaan door airco's.
Huiskamer is ca. 48m2, hal 4m2 totaal 52 m2 vvw op begane grond.
Nu wordt aanstaande vrijdag de vloerverwarming geplaatst en krijg ik zojuist de volgende informatie van mijn loodgieter:
- 6 groepen
- 16x2 slangen
- 10 cm HoH
- HTV verdeler

Hoofdleiding van CV naar verdeler is aangepast naar 32mm MLC.
Dit HTV verdeler aanpassen naar een LTV kijkt mij sowieso wenselijk, ook voor toekomstige warmtepomp.
Is het aan te raden om meteen de verdeler aan te laten passen naar 8 groepen?
Nu ca. 85 meter per m2, op Tweakers las ik dat 60-80 per m2 beter is maar op internet staat ook alles onder 100 meter is voldoende voor een warmtepomp.

Wat zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt!
belangrijk is dat het een pomploze verdeler is.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:58
MENACExz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:22:
verwarmen nog middels CV-ketel en laten vloerverwarming leggen als hoofdverwarming.
Radiatoren zijn verwijderd en verwarming op 1e etage wordt gedaan door airco's.
[…]
Dit HTV verdeler aanpassen naar een LTV kijkt mij sowieso wenselijk, ook voor toekomstige warmtepomp.
Let erop dat met een pomploze LTV verdeler, het warme water van de CV ketel rechtstreeks in de vloer gepompt wordt…

Je MOET daarbij dus absoluut de maximum watertemperatuur van de CV ketel kunnen limiteren tot ten hoogste een graad of 45, anders kan je vloer kapot gaan (te hoge temperatuurschommeling, uitzetten enz), en verbrand je je voeten.
(De CV kan immers makkelijk water van 70 graden in je vloer stoppen)
Liefst wil je de maximumtemperatuur zelfs onder de 35 graden houden, dat is ideaal, en normaal gesproken ruim voldoende met VVW met 10cm hoh afstand.

CV ketels zijn hier echter niet op gemaakt, dus je zult zeker moeten zijn dat dit mogelijk is, onder alle omstandigheden, door limiteren / aanpassen van de CV instellingen. OOK in geval dat er iets fout gaat met je thermostaat bijvoorbeeld.

Een mengverdeler verlaagt niet alleen de vloer watertemperatuur door bijmengen, maar heeft ook nog eens een overtemperatuurbeveiliging, die of een ventiel kan dichtzetten, of de pomp uitzet, als er iets mis gaat en de temperatuur echt te hoog wordt. Een LTV pomploze verdeler heeft deze beveiligingen normaal gesproken niet. (Is ook niet nodig bij een warmtepomp), dus kan niks doen om te voorkomen dat er te heet water je vloer in komt.

Ik zou, OF nu meteen overschakelen naar een warmtepomp met LTV verdeler, OF gewoon die HTV verdeler laten plaatsen zolang je nog met je CV ketel verwarmt, en tegen de tijd dat je daadwerkelijk overgaat naar een warmtepomp (over hoeveel tijd? Paar jaar?), dan gewoon op dat moment de verdeler mee laten vervangen. Die kosten van een paar honderd euro voor een nieuwe LTV verdeler zijn dan ook nog wel behapbaar tegenover de kosten van de warmtepomp zelf.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05

ErikKo

Rippie

Wij hebben deze LTV verdeler hangen.

Momenteel in gebruik met CV ketel. Wanneer in Augustus de warmtepomp wordt geplaatst (en CV ketel afgekoppeld) zal ik het inregelventiel dichtdraaien waardoor het retourwater niet meer met de aanvoer gemengd wordt.

Ik zie in dit topic alleen maar sprake van een pomploze LTV verdeler.
Wat is de reden om te kiezen voor met- of zonder pomp?

P.S.: Om het debiet zo hoog mogelijk te krijgen zal ik na het plaatsen van de warmtepomp (en afkoppelen CV ketel) de thermostaatkraan en voetventiel er tussenuit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
ErikKo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:23:
Wij hebben deze LTV verdeler hangen.

Momenteel in gebruik met CV ketel. Wanneer in Augustus de warmtepomp wordt geplaatst (en CV ketel afgekoppeld) zal ik het inregelventiel dichtdraaien waardoor het retourwater niet meer met de aanvoer gemengd wordt.

Ik zie in dit topic alleen maar sprake van een pomploze LTV verdeler.
Wat is de reden om te kiezen voor met- of zonder pomp?

P.S.: Om het debiet zo hoog mogelijk te krijgen zal ik na het plaatsen van de warmtepomp (en afkoppelen CV ketel) de thermostaatkraan en voetventiel er tussenuit halen.
Die pomp verbruikt alleen maar onnodig stroom. En al die ventielen (ook dat inregelventiel wat je alleen maar dicht wilde draaien) moeten er tussenuit om de flow niet onnodig te beperken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Andrehj schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:42:
[...]

Die pomp verbruikt alleen maar onnodig stroom. En al die ventielen (ook dat inregelventiel wat je alleen maar dicht wilde draaien) moeten er tussenuit om de flow niet onnodig te beperken.
Misschien was mijn uitleg niet helemaal duidelijk. Het inregelventiel kan er niet tussenuit, deze zit in de verdeler. Zie hier een doorsnede van zo'n inregelventiel. Deze regelt de hoeveelheid menging van retourwater met aanvoer. Als ik deze dicht draai zal er geen retourwater gemengd worden met de aanvoer. Op hoge temperaturen wil je dit juist wel omdat je typisch niet meer dan 40 graden door je vloerverwarming wil sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 17:40

Superbeagle

Always smile

@ErikKo Niet helemaal waar. Dat plaatje is van een stalen compact verdeler waarbij de mengkamer inderdaad is ingebouwd in de retourbalk.

Jij hebt een modulaire composiet verdeler waarbij de pompgroep eenvoudig verwijderd kan worden. Dan wordt jouw verdeler zoals deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Superbeagle schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:09:
@ErikKo Niet helemaal waar. Dat plaatje is van een stalen compact verdeler waarbij de mengkamer inderdaad is ingebouwd in de retourbalk.

Jij hebt een modulaire composiet verdeler waarbij de pompgroep eenvoudig verwijderd kan worden. Dan wordt jouw verdeler zoals deze.
Interessant.

Ik heb een handleiding gevonden van een vrijwel identieke verdeler waarin niets staat over modulariteit. Ook een aantal google opdrachten gaven weinig resultaat over een modulaire composiet ltv verdeler waar de pompgroep verwijderd kan worden.

Kun je mij helpen waar ik meer kan vinden over het verwijderen van de pompgroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yup, deze kun je m.i. gewoon ombouwen. Zijn losse modules per groep. Zitten met een paar stukken draadeind aan elkaar.

Lijkt een soort huismerk. Zie niet direct de originele fabrikant, maar lijkt ook op de Variotherm verdelers die ik heb hangen. Zou wasco even een mailtje sturen.

Hier de omgekeerde volgorde:

https://www.variotherm.nl...mploze-verdeler-ombouwen/

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 18-07-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Ik zie nu deze post in dit topic waarbij inderdaad dezelfde verdeler (zelfde fabrikant, ander merk stickertje?) is omgebouwd.

Ter vergelijking, deze hangt bij ons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOh1tNRnonWKO8IeGpQJkU0Sh-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phBJpvig5kaLP20Jq1tQkZsK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@ErikKo Ja, alleen heeft @t21 verzuimd om de pompgroep te vervangen door afsluiters. Zorg ervoor dat je deze erop zet voor het beste resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFzTz7wPCFuGFLK3O5pBxR6tCho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9fup2QZTWZUaQM5fQcMz8siC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Superbeagle schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:20:
Zorg ervoor dat je deze erop zet voor het beste resultaat:

[Afbeelding]
Wat voor effect hebben deze afsluiters dan? Of andersom, wat is het effect als ik geen afsluiters plaats?

Na het ombouwen kan ik bij de retour het inregelventiel dichtdraaien waardoor het buitenste "kamertje" (voorheen gebruikt voor aanvoer) ongebruikt blijft. De meerwaarde van de afsluiter op een leeg kamertje snap ik niet.

Bij de aanvoer zit een dompelbuis met voeler. Deze is overbodig geworden. Ik kan me voorstellen dat de dompelbuis de flow belemmert, dus hier een afsluiter op zetten begrijp ik wel.

Waar kan ik zo'n afsluiter los krijgen? Op welke term moet ik zoeken? Mijn zoekopdrachten hebben tot nu toe geen resultaat gegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-08 13:05

t21

ErikKo schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Wat voor effect hebben deze afsluiters dan? Of andersom, wat is het effect als ik geen afsluiters plaats?

Na het ombouwen kan ik bij de retour het inregelventiel dichtdraaien waardoor het buitenste "kamertje" (voorheen gebruikt voor aanvoer) ongebruikt blijft. De meerwaarde van de afsluiter op een leeg kamertje snap ik niet.

Bij de aanvoer zit een dompelbuis met voeler. Deze is overbodig geworden. Ik kan me voorstellen dat de dompelbuis de flow belemmert, dus hier een afsluiter op zetten begrijp ik wel.

Waar kan ik zo'n afsluiter los krijgen? Op welke term moet ik zoeken? Mijn zoekopdrachten hebben tot nu toe geen resultaat gegeven.
Wanneer je het helemaal volgens het boekje wilt doen dan heb je voor deze verdeler ombouwsets.
Dat noemen ze ombouwen naar industrie.

1.

Ombouwen LTV naar Industrie:

Benodigde onderdelen:

• 2x 190425
• 2x 191416
• 2x 192000

Draai de eindmoeren M8 los van de balken.
Verwijder de elementen uit de blauwe rechthoek en de 2 zwarte plaatjes onder de pijlen.
Verplaats de RVS-plaatjes van de linkse naar de rechtse kant.
Plaats de nieuwe segmenten, kogelkranen en pakkingen links (rode rechthoeken) en
kort de draadstangen in. Zet de eindmoeren terug en draai ze vast.
Zorg er voor dat de draadstangen niet te lang zijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6etm_B13KCEVMyNuHyDFuUSdNDA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fvl2shfXxkzStmvaG9C26CuX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEWXqXf7y1eji7XQFBR3T81KLW4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tsNObkG3o9InU53gMS9t8hSC.png?f=fotoalbum_tile

Kosten zullen ong 200e zijn. voor de genoemde onderdelen.

2.

Of je kiest de minder mooie maar goedkopere oplossing. Je zult minder flow hebben maar de gemiddelde warmtepomp duwt er met gemak meer dan voldoende liters doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFv9dOsMKluldRYLKE9YhDrmLNM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vv6hZyL9uhQiOfEwp07JH79L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24pM4dVLwUBI4RzHcMVfxUYSpgY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EC9Ges1gmv35f2dFf5nE2eR8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 14% gewijzigd door t21 op 18-07-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@t21 snap de ombouw van rechts naar links niet helemaal. Dat is een keuze op basis van de situatie ter plekke lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21
  • Laatst online: 19-08 13:05

t21

MikeyMan schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:22:
@t21 snap de ombouw van rechts naar links niet helemaal. Dat is een keuze op basis van de situatie ter plekke lijkt me.
Dat durf ik eerlijk gezegd niet te bevestigen. Ik heb dat nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t21 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:38:
[...]

Dat durf ik eerlijk gezegd niet te bevestigen. Ik heb dat nooit geprobeerd.
Heb zelf de verdelers hier omgezet van rechtse aansluiting naar linkse aansluiting.

Maar das dus de technea unit. Lijkt me soortelijk aan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Goedenavond.

Aangezien wij een warmtepomp hebben geïnstalleerd, moeten we ook nog een aantal zaken aan de CV installatie aanpakken. O.a. De diameter van de leiding van de warmtepomp naar de vloerverwarmingsverdeler en de vloerverwarmingsverdeler zelf. Voor dit laatste punt heb ik behoeft aan advies en dat is de reden, dat ik jullie graag een paar vragen zou willen stellen.

• Ik zou graag een pomploze verdeler (LT) willen hebben, zonder thermostaat.
• Ik wil de bestaande leidingen van de huidige vloerverwarming één op één over kunnen zetten (weet niet of de aansluitingen van onze huidige Robot verdeler overeenkomen met nieuwe verdelers van Robot of een ander merk). Ik kort ze liever niet in (ik heb daar geen ervaring mee en geen gereedschap voor, voor zover nodig)
• Huidige vloerverwarmingsverdeler is een Robot. De aansluitingen hebben horizontaal een hart-op-hart afstand van 50 mm en het hoogte verschil (tussen aanvoer en retour is 75 mm.
• Ik zou graag twee extra groepen hebben voor toekomstige uitbreiding (en deze voorlopig afdoppen). Dat betekent een verdeler met 9 groepen.
• Warmtepomp wordt alleen gebruikt voor verwarmen
• Zie als bijlage twee foto's van de huidige verdeler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEvPy8_y-VUdLyYDYbLAgygJyEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Qa0zniTkL9WZUxK2D2DoUQ2.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZqFXH15mD5UegE1gmHkRbVW_Gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErUi1m84aMAMTc5etbs1pEu4.jpg?f=fotoalbum_large

Kunnen jullie merken en modellen aangeven, van verdelers die geschikt zijn? Sommige verdelers (volgens mij niet bij Robot) hebben de aanvoer en retour "min of meer" los van elkaar (of daar is door het doorzagen van een beugeltje wel een mouw aan te passen), wat het natuurlijk makkelijker maakt met bestaande leidingen voor de vloerverwarming.

Alvast bedankt voor de hulp!

M.vr.gr.

Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

SCG schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:16:
Goedenavond.

Aangezien wij een warmtepomp hebben geïnstalleerd, moeten we ook nog een aantal zaken aan de CV installatie aanpakken. O.a. De diameter van de leiding van de warmtepomp naar de vloerverwarmingsverdeler en de vloerverwarmingsverdeler zelf. Voor dit laatste punt heb ik behoeft aan advies en dat is de reden, dat ik jullie graag een paar vragen zou willen stellen.

• Ik wil de bestaande leidingen van de huidige vloerverwarming één op één over kunnen zetten (weet niet of de aansluitingen van onze huidige Robot verdeler overeenkomen met nieuwe verdelers van Robot of een ander merk). Ik kort ze liever niet in (ik heb daar geen ervaring mee en geen gereedschap voor, voor zover nodig)
• Huidige vloerverwarmingsverdeler is een Robot. De aansluitingen hebben horizontaal een hart-op-hart afstand van 50 mm en het hoogte verschil (tussen aanvoer en retour is 75 mm.
• Ik zou graag twee extra groepen hebben voor toekomstige uitbreiding (en deze voorlopig afdoppen). Dat betekent een verdeler met 9 groepen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Kunnen jullie merken en modellen aangeven, van verdelers die geschikt zijn? Sommige verdelers (volgens mij niet bij Robot) hebben de aanvoer en retour "min of meer" los van elkaar (of daar is door het doorzagen van een beugeltje wel een mouw aan te passen), wat het natuurlijk makkelijker maakt met bestaande leidingen voor de vloerverwarming.

M.vr.gr.

Sander
Nog als aanvulling:
- Leiding diameter van de vloerverwarming is 16 x 2.0?
- Aansluiting van de leidingen op de verdeler is mij onbekend (Euroconus?). Heeft iemand daar een idee van?

Ik heb de indruk dat dit topic niet zo heel veel gelezen wordt. Heeft iemand nog suggesties, waar ik sit beter zou kunnen plaatsen?

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@SCG Zie deze post hier van @BrainCrash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

Dank je. Ik heb alleen geen idee van het type aansluiting, waarmee de vloerverwarmingsleidingen aan de huidige verdeler zitten. Heb jij een idee?

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
SCG schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:16:
Goedenavond.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

M.vr.gr.

Sander
Sander,
ik heb er voor iemand wel eens naar gekeken en kwam tot de conclusie, dat deze mechanisch naadloos op je Euroconus slangen systeem past:
Afbeeldingslocatie: https://4heat.nl//Files/10/348000/348786/ProductPhotos/448/1972242933.jpg.webp
Wel retour afsluiters verwijderen (eenzijdig afsluiten een beetje jammer)
Heeft geen flow meters (jammer)
Niet optimaal voor koelen (jammer, maar geldt vast ook voor de rest v.d. installatie)
Kies voor linker aansluiting en ga er met ruime (versprongen) bochten naartoe.

https://4heat.nl/Robot-LT-verdeelunit-zonder-pomp
Forse prijs, wel even rondshoppen ! robot lt 201909 ?

Oud:
Verwijder de Thermostaatkraan
Verwijder de Retour kraan.
Vanwege de bochten de WCD verwijderen ?

Succes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domosapiens
Ter aanvulling en ter controle:
modernere PRO ROBOT verdelers hebben een instelmogelijkheid voor LTV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8vfbZ-MfgePsgzkqIZI9W9KjTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9qzdqirVxYb3F6YQCXWcZtm.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.robotclimate....oad/file/135/product/724/
pag 13

Controleer of een dergelijk inregelventiel aanwezig is, want dat opent nieuwe alternatieven (vermoedelijk niet)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
^Voordeel van zo'n inregelmengventiel is ook dat de pomp kan helpen om groter debiet door de leidingen te krijgen, waardoor het toch goed kan gaan als je aanvoerleidingen eigenlijk te dun zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 24-08-2023 12:34 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ErikKo

ErikKo

Rippie

naftebakje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:06:
^Voordeel van zo'n inregelventiel is ook dat de pomp kan helpen om groter debiet door de leidingen te krijgen, waardoor het toch goed kan gaan als je aanvoerleidingen eigenlijk te dun zijn.
Hiermee spreek je een voorgaand bericht tegen:
Andrehj in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"
En al die ventielen (ook dat inregelventiel wat je alleen maar dicht wilde draaien) moeten er tussenuit om de flow niet onnodig te beperken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Domosapiens schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:46:
Ter aanvulling en ter controle:
modernere PRO ROBOT verdelers hebben een instelmogelijkheid voor LTV

[Afbeelding]

https://www.robotclimate....oad/file/135/product/724/
pag 13

Controleer of een dergelijk inregelventiel aanwezig is, want dat opent nieuwe alternatieven (vermoedelijk niet)
LTV vanaf 40 graden? En eigenlijk raden ze het af?

• naftebakje
MikeyMan schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:28:
[...]LTV vanaf 40 graden? En eigenlijk raden ze het af?
Er ging duidelijk iets mis (in het vertalen wellicht), want het lijkt me duidelijk dat er moet staan "tot 40°C" en niet "vanaf 40°C".

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
naftebakje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:06:
^Voordeel van zo'n inregelmengventiel is ook dat de pomp kan helpen om groter debiet door de leidingen te krijgen, waardoor het toch goed kan gaan als je aanvoerleidingen eigenlijk te dun zijn.
en @SCG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b04wLCWyXaGrD_7r35dfVEGkWnk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SHlCY5hycFHEeqFwiqYJIeJC.jpg?f=user_large

Een alternatief met pomp:
- Retour via puntstuk in J op onderbalk.
- C afdoppen (veiliger dan afsluiten).
- thermostaatkraan B verwijderen en Aanvoer direct aansluiten op bovenbalk,

Een alternatief zonder pomp:
Als hiervoor, maar pomp met waaier verwijderen en vervangen door een blinde metalen plaat met een rubbervel ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 06:20
TO DO:
  • Aanvoer verzwaren naar 22mm
  • Thermostaat weg
  • Pomp weg
  • bovenste deel afdoppen
  • Nieuwe aanvoer op de onderste balk maken
Zit wel dat ik de WP nog wel naar 50 graden wil brengen als het onder 0 graden is, niet alle vetrekken hebben vloerverwarming (1949, na geïsoleerd huis)... en dat is natuurlijk wel erg warm voor de vloer..

Hebben de experts nog aanvullende tips _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsIcTP3x96TKPjT6lXR12ZbDydc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fOf6Q9gd6QdQBcHC9jWmohw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door Karmusch op 05-09-2023 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Hmm, 50°C wil je toch niet in je vloer krijgen. Zit daar links onder de zwarte thermostaat geen inregelventiel toevallig; dan zou je de pomp kunnen behouden.

Er bestaan thermostatische kranen (het stuk in de buis) die voorzien zijn voor groter debiet, die zou je kunnen gebruiken om de temperatuur te beperken in de vloer. Als je een risicootje niet erg vind, op de retour zetten op best lage temperatuur (2°C boven gewenste ruimtetemperatuur om te beginnen); zo komt er wel warmte in de vloer maar beperk je het debiet flink als de aanvoer oploopt (maar het begin van de leidingen krijgt wel te warm); principe van een RLT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:19
I.v.m. de komst van een warmtepomp wil ik hier ook graag onze Robot verdeler met pomp (6 groepen) vervangen voor een LT verdeler.
De WP kan ook koelen en dat wil ik ook gaan gebruiken, rekening houdend met het condensatiepunt.

Onderstaande Robot LT verdeler zou ik één op één kunnen vervangen zonder de slangen of de euroconus aansluitingen aan te hoeven passen. Flowmeters heb ik er al op zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUrfECFvZkWJm2zGDk0ti-62vZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lLM3UP6AxGWvNejxrSx1Dt1C.jpg?f=user_large

Deze is echter niet optimaal voor het koelen (staal) maar volgens Robot wel toepasbaar als je boven de 18 graden blijft.
Iets meer werk is om het te doen als BrainCash op de eerste pagina met een soortgelijke verdeler als deze Technea Variotherm (zou deze denk ik ook kiezen).
Waar ik echter tegenaan hik is dat er dan een extra koppeling (de eerder genoemde RTM sok bijvoorbeeld) moet toepassen om de buizen te verlengen. Geeft dit geen extra weerstand? De euroconus aansluiting heeft natuurlijk dezelfde doorgang dus mogelijk is mijn zorg onterecht?
Wellicht is overigens het ventiel? in de aanvoer van de LT Robot (rood omcirkeld) een soortgelijke extra weerstand geeft?

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-09 18:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6aNArIN9IIcuJsQA-LVE12K5RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhBxCCzH4EZhK1NLTkquCUMt.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6aNArIN9IIcuJsQA-LVE12K5RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhBxCCzH4EZhK1NLTkquCUMt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil graag de pomp ertussen uit. Dat is wel even een ding. Volgens de Drentse vloerverwarmingsspecialist moet er een nieuwe verdeler op. Kosten van dit vervangen €600
Ik ben geen loodgieter en ben bang om bij het zelf aansluiten iets fout te doen
Iemand die mij advies kan geven nav de foto van de huidige verdeler . Kost zoveel extra rendement met pomp ! Ik hen sinds kort een Adlar 6 kw wp . Alleen voor vv beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@ijtsehummel Het lijkt erop dat je een Nathan verdeler hebt?

Je moet de pompgroep verwijderen en de aansluitingen vervangen door de rood omcirkelde aansluitingen waarop je de leidingen op kunt aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-843xnqY9tq-ihD78ryhSCZok4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X5nPvEYI7GnS8h5bfMvSkFex.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
Inderdaad Nathan , bedankt voor je reactie. Maar ik heb geen idee wat je met pompgroeo bedoeld . En je foto is een pomploze verdeler
Lijkt niet op die van mij . Ik denk dat ik een nieuwe verdeler ga aanschaffen. Maar dan heb ik nog een loodgieter nodig omdat de aansluitingen nu bovenaan gemaakt zijn. Dus dat gaat niet passen . Misschien met een flexibele slang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@ijtsehummel Alles van messing bij jouw verdeler aan de linkerkant is de pompgroep. Die kun je verwijderen.

Als je dan vervolgens de twee afsluiters erop zet dan heb je jouw huidige verdeler met pomp omgebouwd tot een pomploze verdeler.

Mocht je niet weten hoe, dan is inderdaad een nieuwe aanschaffen het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hier eindelijk mijn warmtepomp binnen. Zelfde installateur heeft direct de vloerverwarmingsverdeler omgebouwd naar een pomploze variant. Eigenlijk heel simpel, pomp eruit en leiding ervoor in de plaats, en het RTL ventiel (de thermostaat knop) eraf. Meeste moeite was het vervangen van de leidingen tussen warmtepomp en vloerverwarming, die zij vervangen door een leiding met grotere diameter (ik meen 25 mm).

VOOR:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjUrIBCt5ow2bIBpgPslB7O909Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5omgPfqQtQwybPC58fCRUI8.jpg?f=fotoalbum_large

NA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsVWFEwwpNS7dxlbYgPIRgTXiWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CX7PmC5okbwt9x48zDeS0xY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
Allereerst hartelijk dank voor de reacties. Alles van messing kan er niet af. Zit vast aan de kunststof verdeler! Pomp er gewoon tussen uit, lijkt zo gemakkelijk. Maar waarom zegt een installateur dan dat het niet mogelijk is? Er zijn zelfs installateurs die zeggen: pomp mooi laten zitten. Ja, en 5C rendementsverlies! Volgens de Adlar installateur heeft de wp pomp voldoende vermogen om mijn 4 lussen van ongeveer 100 meter elk rond te pompen.
Als ik de boel los ga draaien, eerst het water eruit lijkt me. Nooit en niet gerealiseerd dat het zo veel voeten in de aarde heeft om een pomploze verdeler te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@ijtsehummel Als het goed is zit de pompgroep niet vastgelijmd ofzo, maar gewoon met schroefdraad. Kijk er nog eens goed naar.

Een pomploze verdeler van hetzelfde merk is in de basis hetzelfde als een met pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:42
Vandaag velen van jullie gevolgd (dankzij dit topic ruim jaar geleden een verdeler gekocht die makkelijk om te bouwen was). Ik heb de pomp ertussen uit, alle uponor met krappe koppelingen verwijderd en alles naar 28mm.

Alles weer gevuld, ontlucht, groepen opengedraaid, de flowmeters ploppen naar beneden maar de meter blijft 0 druk weergeven (volgens de ketel 1,5). De retour wordt ook niet warm. Moet ik toch de afsluiters (in de aansluiting verwerkt van de verdeler) dicht zetten en de vvw zelf op druk brengen? Ik zou niet weten waarom maar ik snap ook niet waarom als de flow meters zakken de retour zo koud blijft. Of zou de manometer opeens stuk zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1O7rPTcZ4Ao1zxnOziR55IEcq0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aSjh85r18oHhwTj8N7ACfXdT.jpg?f=user_large

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Dracoplasm Het lijkt op een Therminon. Zo ja, dan moet je die op een specifieke manier inbedrijfstellen. Zie: https://www.vloerverwarmi...stallation-guide-V2.0.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Superbeagle schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:38:
@Dracoplasm Het lijkt op een Therminon. Zo ja, dan moet je die op een specifieke manier inbedrijfstellen. Zie: https://www.vloerverwarmi...stallation-guide-V2.0.pdf
Dat is alleen als je wilt knijpen. Af fabriek staan alle regelaars gewoon maximaal open en zou er gewoon flow moeten zijn

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Andrehj schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:25:
[...]

Dat is alleen als je wilt knijpen. Af fabriek staan alle regelaars gewoon maximaal open en zou er gewoon flow moeten zijn
Daar staat wel in dat tijdens het vullen per groep de manometer op de verdeler al moet uitslaan. Dat is dus in dit geval niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Superbeagle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:05:
Daar staat wel in dat tijdens het vullen per groep de manometer op de verdeler al moet uitslaan. Dat is dus in dit geval niet goed.
Uiteraard. Als je deze verdeler vult volgens de instructies uit de manual, dan zal steeds aan het eind van het vullen van een lus (als de watersnelheid dus nul is) de manometer de druk van de waterleiding weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dracoplasm schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:41:
Alles weer gevuld, ontlucht, groepen opengedraaid, de flowmeters ploppen naar beneden maar de meter blijft 0 druk weergeven (volgens de ketel 1,5). De retour wordt ook niet warm. Moet ik toch de afsluiters (in de aansluiting verwerkt van de verdeler) dicht zetten en de vvw zelf op druk brengen? Ik zou niet weten waarom maar ik snap ook niet waarom als de flow meters zakken de retour zo koud blijft. Of zou de manometer opeens stuk zijn?
Als de flowmeters zakken is er flow, anders kan dat niet.
Ik denk dat de retour koud blijft omdat je daar gewoon de temperatuur van de (koude) vloer ziet. Het kan (afhankelijk van de flow uiteraard) wel een uur of zo duren voordat die retour een beetje opwarmt. Heb je wel lang genoeg gewacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:42
Vanmorgen was de vloer wel gewoon warmer. Retour voelt nog steeds koud. Misschien dat ik alles dicht moet draaien en dan weer per groep moet vullen, maar lijkt me vreemd aangezien er flow zou moeten zijn...

Maar goed, ik kan een slang die kant op trekken. Aanvoer en retour dicht zetten alle groepen dicht en dan per groep vullen. Ik neem aan dat na het vullen de groep weer dicht moet? Daarna alles open en A en R weer open zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door Dracoplasm op 18-10-2023 18:49 ]

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Alleen geeft die manometer nu 0 bar aan als ik inzoom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UckW_96iH3FJ9Pnx3nLA8hO0xAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roYNPUZuHNMpHwDx2Sk0pa58.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanjoH
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-03 13:47
Hallo,

Ik wil binnenkort een hybride warmtepomp gaan plaatsen met behoud van de CV ketel. Kan ik mijn huidige vloerverwarmingsunit ombouwen om deze geschikt te maken voor lage temperatuur? Pomp eruit en aanvoer op de zijde van de pomp plaatsen(voorste verdeelunit) en andere kant afdoppen, retour ventiel en thermostaat eruit, gaat dat werken zo of niet bij deze unit?? Of moet ik de pompaansluitingen aan beide zijdes afdoppen en de aanvoer op de plaats van het ontluchtightingsventiel plaatsen?/Wie kan mij adviseren. Andere optie is natuurlijk alles vervangen maar liever wil ik niet teveel gepruts aan oude slangen (1995).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-Xe8FPeKKhklbMCb7HOWX1QVUs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yq68eZv1yP70kaJRnykONlHI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj9cO18QZgAnIsv6Yad9qsAJ_-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yqAAkjfNEf68Hrnj8OvN65Ih.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mEVe25xPi6TZpReabu55c5xiIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6okCmd1JGmnJrBU7zHExe1lt.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

HanjoH schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:59:
Hallo,

Ik wil binnenkort een hybride warmtepomp gaan plaatsen met behoud van de CV ketel. Kan ik mijn huidige vloerverwarmingsunit ombouwen om deze geschikt te maken voor lage temperatuur? Pomp eruit en aanvoer op de zijde van de pomp plaatsen(voorste verdeelunit) en andere kant afdoppen, retour ventiel en thermostaat eruit, gaat dat werken zo of niet bij deze unit?? Of moet ik de pompaansluitingen aan beide zijdes afdoppen en de aanvoer op de plaats van het ontluchtightingsventiel plaatsen?/Wie kan mij adviseren. Andere optie is natuurlijk alles vervangen maar liever wil ik niet teveel gepruts aan oude slangen (1995).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En hoe wil je dan de temperatuur begrenzen die de vloer in gaat als de CV ketel draait?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@HanjoH Kies nu het nog kan gewoon voor een wp die iets groter is en jouw gehele warmtebehoefte kan dekken.

Houd de ketel enkel aan puur voor SWW. Maar zelfs dan zijn het dure kuubs vanwege het vastrecht.

Dan kun je tzt de ketel vervangen voor een vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Normaal zou ik zeggen, hybride dus laat die pomp lekker hangen, maar dat ziet er nog een oud onzuinig type uit. Wat is de diameter van de toeverleiding, ga je voldoende debiet halen als je passief draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Over niet al te lange tijd wil ik ook over op een warmtepomp om mijn CV installatie te vervangen. De warmteverdeling wordt al gedaan door twee vloerverwarming verdelers (eentje voor de begane grond, de ander op zolder voor de 1e en 2e verdieping). Beide van Technea, maar nu met pomp uitgevoerd. Ombouwen zou dus zo gedaan moeten zijn.

Echter is de wens om in de toekomst ook zoneregeling toe te kunnen passen. Het 'probleem' is dat de beganegrond verdeler in principe als 1 zone geregeld kan worden en ik dus wil voorkomen om elke afzonderlijke groep (12 groepen in totaal) te moeten regelen.

In de huidige opstelling MET pomp is dit eenvoudig te doen, want ik zou de thermostaatkraan kunnen voorzien van een automatisch regelventiel om zo in een keer het gehele blok te regelen. De vraag is of zo'n situatie ook gemaakt kan worden bij een pomploze verdeler. Zijn er thermostaatkranen die geregeld kunnen worden met een standaard regelventiel die wel voldoende doorlaat hebben voor een volledig verdelerblok? Dat zou een hele hoop gedoe en geld schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:19

Jan2023

KISS

@frennek

Ik zou eerder denken aan een elektrisch bediende klep in de toevoer.
Simpel open of dicht.
De kans dat je die vindt met een grote doorlaat lijkt mij groter.

[ Voor 24% gewijzigd door Jan2023 op 08-11-2023 09:20 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanjoH
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-03 13:47
@Naftebakje Leiding diameter is 22 naar de vloerverwarming. Ik denk alleen dat door het bijmengen van koud water en reduceerventiel straks de boel teveel geknepen wordt. En ja het risico is natuurlijk als de CV ketel het overneemt en de temperatuur te hoog gaat worden. Eigenlijk is het kiezen tussen twee kwaden. Ik wil idd voor een wat grotere warmtepomp gaan dat ik tot all electric kan gaan, maar durf die stap nu nog niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

HanjoH schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:41:
@Naftebakje Leiding diameter is 22 naar de vloerverwarming. Ik denk alleen dat door het bijmengen van koud water en reduceerventiel straks de boel teveel geknepen wordt. En ja het risico is natuurlijk als de CV ketel het overneemt en de temperatuur te hoog gaat worden. Eigenlijk is het kiezen tussen twee kwaden. Ik wil idd voor een wat grotere warmtepomp gaan dat ik tot all electric kan gaan, maar durf die stap nu nog niet aan.
Als de afstand tussen wp en verdeler niet al te groot is kun je het wagen om die om te bouwen zoals hier een tijdje terug uitgelegd in dat draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:07
Hallo ik wil onderstaande verdeler aanpassen. De pomp eruit halen en de aanvoer op de onderste balk en retour op dezelfde plek houden. Leidingen naar 22mm en zoneklep en thermostaat kraan weg. Heb nog een hybride warmtepomp dus ketel op Max 40 zetten.

Denken jullie dat dit kans van slagen heeft ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBCgMKeXrVnSHAZGYv_oNI93fus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8n7Lj5lg0UXCTbsBcNvkJogq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
frennek schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:17:
Over niet al te lange tijd wil ik ook over op een warmtepomp om mijn CV installatie te vervangen. De warmteverdeling wordt al gedaan door twee vloerverwarming verdelers (eentje voor de begane grond, de ander op zolder voor de 1e en 2e verdieping). Beide van Technea, maar nu met pomp uitgevoerd. Ombouwen zou dus zo gedaan moeten zijn.

Echter is de wens om in de toekomst ook zoneregeling toe te kunnen passen. Het 'probleem' is dat de beganegrond verdeler in principe als 1 zone geregeld kan worden en ik dus wil voorkomen om elke afzonderlijke groep (12 groepen in totaal) te moeten regelen.

In de huidige opstelling MET pomp is dit eenvoudig te doen, want ik zou de thermostaatkraan kunnen voorzien van een automatisch regelventiel om zo in een keer het gehele blok te regelen. De vraag is of zo'n situatie ook gemaakt kan worden bij een pomploze verdeler. Zijn er thermostaatkranen die geregeld kunnen worden met een standaard regelventiel die wel voldoende doorlaat hebben voor een volledig verdelerblok? Dat zou een hele hoop gedoe en geld schelen.
Ik heb min of meer dezelfde situatie (als in: nu nog niet, maar wil later wel zone regeling kunnen toepassen). Althans, dat dacht ik.... Na nog eens lang de feiten op een rijtje gezet te hebben, kwam ik tot de volgende conclusies:

- Gezien de traagheid van het systeem, heeft nachtverlaging niet veel effect. Dus mijn originele idee van overdag de slaapkamers wat kouder later, heeft nauwelijks effect
- Ik wil de mogelijkheid hebben om bepaalde ruimtes minder te verwarmen (bijv de kelder, of de slaapkamers, kunnen prima 18 graden zijn, terwijl de woonkamer 21 graden is. Echter, dit is een lange termijn wens, dus prima te doen om handmatig die groepen te knijpen (door de kraantjes dicht te draaien). Het zal niet exact zijn, maar helpt zeker. Het kan ook zijn dat sommige ruimtes meer energie nodig hebben (ik heb bijv nog dubbel glas op 1 verdieping); ook in dit geval gewoon goed inregelen.
- Door de balansventilatie (en het feit dat er geen inwendige isolatie is) wordt uiteindelijk de temperatuur in het hele huis toch weer geëgaliseerd, dus echt grote verschillen krijg je toch niet.

Belangrijkste argument voor mijn was dat als je zones maakt, er een goede kans is dat je toch weer een buffervat nodig hebt (je kan namelijk alle zones dicht hebben staan, en dan kan de WP de warmte niet kwijt -- of je moet extra regels gaan toevoegen dat er altijd een minimum aan zones openstaat oid.

Mocht je toch willen, is idd @Jan2023 's oplossing denk ik de beste, makkelijk te doen, makkelijk later toe te voegen, en heeft geen verder effect op de COP.

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Zelf ben ik een plannetje aan het maken voor mijn eigen huis (renovatie), en heb twee vragen:

1) In een van de eerste posts (van @BrainCrash) wordt aangeraden om loops van 50-60m max te maken. Ik snap de reden hierachter (minder weerstand), maar vroeg me af of er ook zoiets is als "te veel loops". Ik kom nu op 32 loops verdeeld over 4 verdiepingen. Gaat er een punt komen waarop het inregelen echt te veel werk is?

2) Op elke verdieping komt 1 verdeler, die met 26mm (inwendig) pijpen in parallel wordt gekoppeld. De originele planning heeft deze verdeler in de hoek (waar ook de water / riolering / ventilatie pijpen e.d. zit), alleen ben je dan al snel 15m pijp kwijt om bij de verste loops te komen (dus heb je nog maar 35m over voor je loop). Zou het logischer zijn om de verdeler in het midden te plaatsen? Dit is dan wel in / naast de slaapkamer; moet ik me zorgen maken over geluid uit de verdeler?

Claude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
reinhrst schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:47:
Zelf ben ik een plannetje aan het maken voor mijn eigen huis (renovatie), en heb twee vragen:

1) In een van de eerste posts (van @BrainCrash) wordt aangeraden om loops van 50-60m max te maken. Ik snap de reden hierachter (minder weerstand), maar vroeg me af of er ook zoiets is als "te veel loops". Ik kom nu op 32 loops verdeeld over 4 verdiepingen. Gaat er een punt komen waarop het inregelen echt te veel werk is?

2) Op elke verdieping komt 1 verdeler, die met 26mm (inwendig) pijpen in parallel wordt gekoppeld. De originele planning heeft deze verdeler in de hoek (waar ook de water / riolering / ventilatie pijpen e.d. zit), alleen ben je dan al snel 15m pijp kwijt om bij de verste loops te komen (dus heb je nog maar 35m over voor je loop). Zou het logischer zijn om de verdeler in het midden te plaatsen? Dit is dan wel in / naast de slaapkamer; moet ik me zorgen maken over geluid uit de verdeler?
Wees je ervan bewust dat je in de slaapkamers al snel overdimensioneerd. Je hoort zo vaak dat men de verwarming op de slaapkamers uit laat, omdat het toch al warm genoeg is. Zeker als je dus ook balansventilatie hebt. Ik zou dus niet zo bang zijn om wat langere loops te hanteren in deze verblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
reinhrst schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:29:
[...]

Ik heb min of meer dezelfde situatie (als in: nu nog niet, maar wil later wel zone regeling kunnen toepassen). Althans, dat dacht ik.... Na nog eens lang de feiten op een rijtje gezet te hebben, kwam ik tot de volgende conclusies:

- Gezien de traagheid van het systeem, heeft nachtverlaging niet veel effect. Dus mijn originele idee van overdag de slaapkamers wat kouder later, heeft nauwelijks effect
- Ik wil de mogelijkheid hebben om bepaalde ruimtes minder te verwarmen (bijv de kelder, of de slaapkamers, kunnen prima 18 graden zijn, terwijl de woonkamer 21 graden is. Echter, dit is een lange termijn wens, dus prima te doen om handmatig die groepen te knijpen (door de kraantjes dicht te draaien). Het zal niet exact zijn, maar helpt zeker. Het kan ook zijn dat sommige ruimtes meer energie nodig hebben (ik heb bijv nog dubbel glas op 1 verdieping); ook in dit geval gewoon goed inregelen.
- Door de balansventilatie (en het feit dat er geen inwendige isolatie is) wordt uiteindelijk de temperatuur in het hele huis toch weer geëgaliseerd, dus echt grote verschillen krijg je toch niet.

Belangrijkste argument voor mijn was dat als je zones maakt, er een goede kans is dat je toch weer een buffervat nodig hebt (je kan namelijk alle zones dicht hebben staan, en dan kan de WP de warmte niet kwijt -- of je moet extra regels gaan toevoegen dat er altijd een minimum aan zones openstaat oid.

Mocht je toch willen, is idd @Jan2023 's oplossing denk ik de beste, makkelijk te doen, makkelijk later toe te voegen, en heeft geen verder effect op de COP.
Goede input, vooral die van het buffervat. Op mijn 1e en 2e verdieping heb ik weinig bufferend vermogen, dat moet ik inderdaad hebben van mijn vloer beneden wat een gigantische buffer is in mijn geval. Ik wil inderdaad voorkomen dat er een buffervat noodzakelijk is.

Ik moet gewoon afzien van het willen zoneregelen van mijn benedenverdieping, want deze moet gewoon altijd meelopen.

Bovendien heb ik ook airco in nagenoeg alle ruimtes, welke ik dan beter kan inzetten voor zoneregeling per plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
frennek schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:37:
[...]

Wees je ervan bewust dat je in de slaapkamers al snel overdimensioneerd. Je hoort zo vaak dat men de verwarming op de slaapkamers uit laat, omdat het toch al warm genoeg is. Zeker als je dus ook balansventilatie hebt. Ik zou dus niet zo bang zijn om wat langere loops te hanteren in deze verblijven.
Juist daarom vraag ik. Als er geen nadeel zit aan meerdere loops, behalve een iets duurdere verdeler (en wat meer vloeken van degene die de loops moet intekenen omdat het meer moeite kost om passend te maken....), waarom zou ik dat niet doen dan? Ik kan ze altijd knijpen als het te warm wordt. Aan de andere kant, als ik er te weinig aanleg, moet ik de rest gaan knijpen (met als gevolg lagere flow rate voor mijn WP).

(Ik heb twee slaapkamers van 15m2 elk. Dus twijfel tussen 2 zones van 75m + 10m tot de verdeler, of 3 zones van 50m + 10m tot de verdeler...

[ Voor 7% gewijzigd door reinhrst op 08-11-2023 14:56 ]

Claude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
^een bedenking die je je kan maken:
- Wil je ooit een slaapkamer kunnen ombouwen tot bureau oid, waar je het warmer wil kunnen stoken? Dan heeft het meerwaarde de 2 kamers een aparte lus te geven.
- Worden beide gewoon slaapkamer, dan is de warmtebehoefte beperkt dus mag het een langere lus worden. Als de ene kamer (door zoninstraling bijvoorbeeld) warmer is dan de andere, dan middelt dat vanzelf wat uit (vloer in de koude kamer zal meer warmte onttrekken).

Een mogelijks probleem is wel dat je bij lager flow (flink afgeknepen) in het begin warmere buizen hebt dan op te het einde. En je wil niet een slakkenhuis leggen waar een tussenmuur op staat, want elke doorgang naar een andere ruimte moet je netjes voorzien dat die ontstresst wordt (mantelbuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Retep91 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:23:
Hallo ik wil onderstaande verdeler aanpassen. De pomp eruit halen en de aanvoer op de onderste balk en retour op dezelfde plek houden. Leidingen naar 22mm en zoneklep en thermostaat kraan weg. Heb nog een hybride warmtepomp dus ketel op Max 40 zetten.

Denken jullie dat dit kans van slagen heeft ?

[Afbeelding]
Ja dat kan .
Ook alle flow beperkingen in de retour verwijderen , zoals dat reduceer ventiel.
Dan krijg je zoiets :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9QOw4N7ONVzBt1fI7HkfPjB1ko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/irb04VW80M7Jy944CT42G5wf.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:15
Ik heb dit topic een beetje doorgespit.
Volgende week wordt hier de Itho amber warmtepomp geïnstalleerd.
Deze komt in hybride opstelling te draaien totdat ik ruimte gemaakt heb voor een boilervat.
Nu heb ik de robot verdeler welke 10 jaar geleden geplaatst is bij onze vloerverwarming.
Ik zag hier verschillende verdelers voorbij komen welke zouden jullie nu aanraden om de huidige verdeler te vervangen ?

Deze verdeler hangt er nu deze zit met 18mm buizen aangesloten.
Passen deze slangen op elke verdeler of moet ik hier ook ergens rekening mee houden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWILzAAsSMoIdwY40pzKcS_SJ8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cehZoxK8OjhtnTgKBr94UfbY.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Laatst online: 07:40
Thejman1989 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:57:
Ik heb zelf een monoblock warmtepomp geïnstalleerd met variabele pompsnelheid. Nu hoor ik ook het ruisen van de verdeler en ook in de slaapkamers, dat is vervelend want nu moet telkens snachts de verwarming daar uit. Ik hoop dat op te lossen met eenzelfde soort aanpassing. Mijn vloerverwarming installateur kan de volgende soort verdeler installeren (7 groep) voor een goede prijs. Nu geeft hij alleen aan dat het kan dat doordat hij geen Pomp heeft, de weerstand groter wordt en dus alle flow over de radiatoren boven zal lopen. Heeft iemand van jullie dit ook gemerkt of een zelfde situatie en geen probleem?

Alvast bedankt!

@Dre nog even een foto van de installatie. Ontbramen zou nog kunnen, maar klinkt meer alsof hij gewoon enorm wordt geknepen op het moment. De pompsnelheid kan dus helaas niet aangepast worden. Die wordt automatisch bepaald door de warmtepomp.
[Afbeelding]
Ik heb ook een Monoblock geïnstalleerd en nu behoorlijke ruis bij de verdeler. Zit ook over een pomploze verdeler na te denken. Wat zijn de ervaringen met ruis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

benolski schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:05:
[...]

Ik heb ook een Monoblock geïnstalleerd en nu behoorlijke ruis bij de verdeler. Zit ook over een pomploze verdeler na te denken. Wat zijn de ervaringen met ruis?
De ruis komt waarschijnlijk vooral bij de thermostaat en voetventiel van de verdeler vandaan.
Deze vervangen door volle doorlaat en je bent daar waarschijnlijk vanaf.

Vervangen is m.i. wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Laatst online: 10:52

Audione0

Strijdt der titanen

Goedenavond,

Ik heb een vraag mbt tot onze kunstof LT verdeler, en dan met name hoever de kraantjes open gezet dienen te worden.

Er zitten rode draaiknoppen die ik per groep in kan regelen. En er staan getallen op, 0 tm 2 als ik het zo even snel bekijk.
Tot hoever dien ik dit open te draaien?

Ik heb alle rode kraantjes een paar weken geleden paar open en op stand 1.5 gezet, maar nu zie ik het rode ringetje binnenin het kijkglaasje allemaal op 0 staan, dus het lijkt erop dat er in die paar weken toch iets verandert is, zonder ik er zelf aan gedraaid te hebben. Als ik er nu aan draai en ik de stand weer naar 1.5 wil zetten lukt dit niet meer. Ik kan opendraaien tot ik een ons weeg, maar er gebeurt niets. Dicht draaien lukt wel, ik kan op een gegeven moment niet verder en voel dan weerstand. Maar kwa stand (rode binnenring) zie ik niets gebeuren, de rode ringetjes blijven op 0 staan.

Foto's te illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBC7YoTH-8jSNxjiJFjUcmzOPMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oih3rUSdxYIX2FWJrk2j25u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex6eVwQzXPZAylcWoCI8GklTX00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPiP96kfOinS7hriwlYkH0r5.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:17
Audione0 schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:41:
Goedenavond,

Ik heb een vraag mbt tot onze kunstof LT verdeler, en dan met name hoever de kraantjes open gezet dienen te worden.

Er zitten rode draaiknoppen die ik per groep in kan regelen. En er staan getallen op, 0 tm 2 als ik het zo even snel bekijk.
Tot hoever dien ik dit open te draaien?

Ik heb er al een paar open gezet een paar weken geleden en op stand 1.5 gezet, maar nu zie ik het rode ringetje binnenin het kijkglaasje allemaal op 0. staan, dus het lijkt erop dat er in de paar weken toch iets verandert is, zonder ik er zelf aan gedraaid te hebben. Als ik er nu aan draai en ik de stand weer naar 1.5 wil zetten lukt dit niet meer. Ik kan opendraaien tot ik een ons weeg, maar er gebeurt niets. Dicht draaien lukt wel, ik kan op een gegeven moment niet verder en voel dan weerstand. Maar kwa stand (rode binnenring) zie ik niets gebeuren, de rode ringetjes blijven op 0 staan.

Foto's te illustratie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Draait je warmtepomp/cv ketel op het moment?
Het aflezen (en het instellen ook) moet je doen op het moment dat de transport pomp draait.
Als je dat probeert zul je zien dat er wat veranderd.
Kijk naar het bovenste rode schuifje, het rode ringetje kan je op de ingestelde stand zetten ter indicatie.
Edit:
Je daadwerkelijke vraag, hoever je ze open dient te zetten is afhankelijk van de lengte van je vloerverwarmingsbuizen, de hoeveelheid water, en je temperaturen daarvan.

[ Voor 4% gewijzigd door Tim123 op 27-11-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Tim123 schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:44:
[...]

Draait je warmtepomp/cv ketel op het moment?
Het aflezen (en het instellen ook) moet je doen op het moment dat de transport pomp draait.
Als je dat probeert zul je zien dat er wat veranderd.
Kijk naar het bovenste rode schuifje, het rode ringetje kan je op de ingestelde stand zetten ter indicatie.
Edit:
Je daadwerkelijke vraag, hoever je ze open dient te zetten is afhankelijk van de lengte van je vloerverwarmingsbuizen, de hoeveelheid water, en je temperaturen daarvan.
Dank voor je antwoord :)

Op het moment draait de WP indd niet, dus dat verklaart indd een hoop.
Tja, de lengte weet ik niet. Zou zomaar verschil in kunnen zitten. Moeilijk te zien.

Ter info:

De verdeler is pas geleden vervangen omdat er nog ee verdeler met pomp aan de muur hing gezien er toen nog verwarmd werd door een CV op gas.

Nu de CV vervangen is door een full electric WP met vloerkoeling was het advies van de WP-installateur de verdeler te vervangen door een LT zonder pomp van kunstof ivm mogelijke condens vorming.

Edit:
Net de WP een graadje warmer gezet om de circulatie een schopje te geven en indd de rode ringetjes zijn indd door aan de knoppen te draaien in beweging te zetten. Dankjewel voor de tip!

In de woonkamer wordt het gewenst warm (20 graden), de slangen vanaf de verdeler zijn denk ik het kortst.
Alleen de slaapkamer/kantoor (18m verderop, in onze bungalow) wordt het niet gewenst warm. Ik denk omdat de slangen daar het langst zijn.
Is dit goed in te regelen door met de koude (blauwe) en warme (rode) kranen te spelen?
Ik weet overigens welke groep(en) de slaapkamer en kantoor zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Audione0 op 27-11-2023 21:22 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:17
Audione0 schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:00:
[...]

Dank voor je antwoord :)

Op het moment draait de WP indd niet, dus dat verklaart indd een hoop.
Tja, de lengte weet ik niet. Zou zomaar verschil in kunnen zitten. Moeilijk te zien.

Ter info:

De verdeler is pas geleden vervangen omdat er nog ee verdeler met pomp aan de muur hing gezien er toen nog verwarmd werd door een CV op gas.

Nu de CV vervangen is door een full electric WP met vloerkoeling was het advies van de WP-installateur de verdeler te vervangen door een LT zonder pomp van kunstof ivm mogelijke condens vorming.
Je hebt goede adviezen gekregen.
Verdeler vervangen door een pomp loze is (bijna) altijd een goede keuze bij het plaatsen van een warmtepomp.
Kunststof is in deze ook een goede set geweest.
Hoe je hem moet instellen:
Hoe langer de slang, hoe meer water hij moet hebben.

Je kunt dit meten door het temperatuur verschil per groep te gaan bekijken, verschil aanvoer/retour ongeveer 3-5 graden.
Heb je in 1 groep een groter of juist kleiner verschil geef je die desbetreffende groep dan meer, of juist minder liters per minuut.
Dit proces duurt vrij lang om in te stellen op deze manier, maar je vloer word op die manier mooi egaal warm.
Daarnaast gooi je op deze manier geen warmte weer terug je retour in, en draait je installatie veel efficiënter;
Warmte wat je niet gebruikt moet niet rechtstreeks terug gaan naar je warmtepomp. En de te koude groepen krijgen dan weer wat extra.
Zoek maar op waterzijdig inregelen vloerverwarming, veel over te vinden, ook op youtube.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Tim123 schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:18:
[...]

Je hebt goede adviezen gekregen.
Verdeler vervangen door een pomp loze is (bijna) altijd een goede keuze bij het plaatsen van een warmtepomp.
Kunststof is in deze ook een goede set geweest.
Hoe je hem moet instellen:
Hoe langer de slang, hoe meer water hij moet hebben.

Je kunt dit meten door het temperatuur verschil per groep te gaan bekijken, verschil aanvoer/retour ongeveer 3-5 graden.
Heb je in 1 groep een groter of juist kleiner verschil geef je die desbetreffende groep dan meer, of juist minder liters per minuut.
Dit proces duurt vrij lang om in te stellen op deze manier, maar je vloer word op die manier mooi egaal warm.
Daarnaast gooi je op deze manier geen warmte weer terug je retour in, en draait je installatie veel efficiënter;
Warmte wat je niet gebruikt moet niet rechtstreeks terug gaan naar je warmtepomp. En de te koude groepen krijgen dan weer wat extra.
Zoek maar op waterzijdig inregelen vloerverwarming, veel over te vinden, ook op youtube.
Hee hier kan ik wel wat mee, ik ga je advies mbt zoeken op waterzijde inregelen eens goed onder de loep nemen. Thanks!

Ik heb al een laser thermometer aangeschaft om te meten hoe warm de vloer per ruimte wordt. Handig stukje gereedschap.

Slaapkamertemp van 15 a 16 graden vind ik wel fijn, alleen de vrouw heeft hier andere ideeën over. Dus ja, de man moet weer aan de gang om tot een compromis te komen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:31
benolski schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:05:
[...]

Ik heb zelf uiteindelijk niet de verdeler laten vervangen. De installateur gaf aan eerst te proberen het voetventiel en thermostaat weg te halen. Dat hebben ze voor 80 euro oid gedaan, dat scheelde al een hoop. Daarnaast heb ik de radiator op de slaapkamer alleen overdag aan en een heel goed heerlijk dik en warm dekbed gekocht. Af toe is die zelfs met raam open mid winter te warm en slaapt heerlijk. Mijn vriendin is een koukleum met heel weinig isolatie materiaal, en die vind het ook heerlijk. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irmimat
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-03 11:10
Hallo,

wij zijn dit jaar overgestapt naar een Mitsubishi Ecodan all-electric warmtepomp (alleen verwarmen). Het huis is van 1989 en redelijk geisoleerd. Boven radiatoren, onder vloerverwarming van ca. 70 m² verdeeld over 6 groepen. Schema staat hieronder.

Er zitten nu nog wat overblijfsels uit het CV-ketel tijdperk in het huis, met name:
  1. Mengverdeler (zie foto),
  2. Dunne leidingen (overal, maar vooral richting de vvw verdeler,
  3. Honeywell Evohome zoneregeling (zucht),
  4. Standaard radiatoren op de bovenverdiepingen,
  5. en als bonus een installatiefout: het buffervat zit in de retour van het SWW vat EN het CV circuit. Daardoor wordt wat mij betreft onnodig energie verstookt en heb je bij het begin van elke verwarmingsrun 55°C warm water in het CV circuit. Dat wil je natuurlijk niet rechtstreeks een pomploze verdeler insturen.
Dit moet allemaal aangepakt worden. Ik wil beginnen met de mengverdeler, de installatiefout en eventueel de leidingen. Daar heb ik wat vragen over:
  1. Ik wil idealiter 26mm RVS leidingen vanuit de warmtepomp naar de vvw verdeler laten leggen. Heeft dat nog nadelige gevolgende voor de hydraulische balancering icm de radiatoren op de bovenverdieping? Krijgen zij dan nog wel genoeg flow?
  2. Zijn er open verdelers (zonder pomp) waar ik de MT4 motoren van mijn Honeywell HCE80 nog op zou kunnen aansluiten? Wellicht niet nodig, maar de optie heb ik graag.
  3. Kunnen jullie een goede pomploze verdeler voor 6 groepen adviseren?
  4. Zijn er kunststofleidingen met een ID van 24mm waar al isolatie op zit? Dat zou nog een mooi alternatief zijn.
  5. Als ik het buffervat uit de retour van het SWW vat haal en rechtstreeks terug naar de pomp ga, omzeil ik de vuilafscheider. Is dat een probleem? Hij zit dan natuurlijk nog wel in de retour van het CV circuit.
Als ik iets mis dan hoor ik het graag! Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rERNaXmI2DgpEwIULIK6z7mDujA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G4ndx94CPvcb2jsIKYggDI6d.png?f=fotoalbum_large

Mengverdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12987zu05-IFUeofCVkyTRaiRI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jgqerCJH8yV9TO5zUFX3zaG.jpg?f=fotoalbum_large

• benolski
  • Laatst online: 07:40
Thejman1989 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:48:
[...]

Ik heb zelf uiteindelijk niet de verdeler laten vervangen. De installateur gaf aan eerst te proberen het voetventiel en thermostaat weg te halen. Dat hebben ze voor 80 euro oid gedaan, dat scheelde al een hoop. Daarnaast heb ik de radiator op de slaapkamer alleen overdag aan en een heel goed heerlijk dik en warm dekbed gekocht. Af toe is die zelfs met raam open mid winter te warm en slaapt heerlijk. Mijn vriendin is een koukleum met heel weinig isolatie materiaal, en die vind het ook heerlijk. Succes
Het plan was ook om de verdeler om te bouwen. Echter had de monteur een pomploze verdeler meegenomen. Wat een verschil in geluid van ruis in de leiding nu. Daarom het advies om geen mengverdeler met pomp te gebruiken bij een warmtepomp. Tenzij je hogere temperaturen nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:02
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:37:
@BrainCrash Had gisteren op de een of andere manier over je andere post heen gelezen. Dank voor de aanvulling.

Wil liever niet verlengen omdat het weer een extra overgang is. Maar op zich heb je natuurlijk gewoon een punt. Kan niet zo heel veel kwaad.

Had eigenlijk gehoopt een direct-replacement voor de Robots te vinden. Maar wellicht is dat te veel gevraagd.
Ook achteraf uber dom dat ik deze robots erin heb gezet. Ze draaien pas twee jaar.

Zoals je ziet; niet enorm veel ruimte:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sorry voor de oude quote. Waar heb je ze uiteindelijk voor vervangen? Zit hier met dezelfde schatjes, helaas precies degene waar je niets mee kan. Wel heb ik ze redelijk af kunnen stellen per verdieping, met pompsnelheid en wat dichtdraaien van groepen. Maar volgens mij moet ik deze dus vervangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The__Virus schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:56:
[...]

Sorry voor de oude quote. Waar heb je ze uiteindelijk voor vervangen? Zit hier met dezelfde schatjes, helaas precies degene waar je niets mee kan. Wel heb ik ze redelijk af kunnen stellen per verdieping, met pompsnelheid en wat dichtdraaien van groepen. Maar volgens mij moet ik deze dus vervangen...
Ik heb inmiddels de Technea's erin hangen. Met verlengstukken helaas :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:30
Maar kan het kwaad om het zonder te doen?

Ik zat te denken als ik ze iets naar voren haal worden de slangen iets langer.

Mijn grootste uitdaging is dat de robots de toevoer onder hebben zitten en de koude kant boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maeslant schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:18:
Maar kan het kwaad om het zonder te doen?

Ik zat te denken als ik ze iets naar voren haal worden de slangen iets langer.

Mijn grootste uitdaging is dat de robots de toevoer onder hebben zitten en de koude kant boven.
Kan geen kwaad, maar ik redde het bij alledrie niet fatsoenlijk.

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:05
Inmiddels draait hier een Elga Ace binnen. Dat gaat helemaal top, op 1 ding na.

De situatie:
- oude vloerverwarming (hoh 20), diende oorspronkelijk als bijverwarming. Wordt pas warm met minimaal 40 graden Ta
- nieuwere vloerverwarming (hoh 10) in de uitbouw, deze wordt wel warm met lage Ta
- enkele radiatoren

Mijn probleem zit in de oude vloerverwarming verdeler (oude foto, de pomp en thermostaatknop zijn inmiddels vervangen). De temperatuur in de verdeler blijft koud omdat de aanvoertemperatuur nu zo laag is. Hoe zou ik deze omhoog kunnen krijgen? Kan ik ergens een mengventiel (of retourventiel) dichtdraaien om op die manier zo veel mogelijk warmte van de aanvoer in de verdeler / vloer te krijgen (en zo ja, welk ventiel is dat)? Heeft het zin om eventueel 1 of beide verdelers te vervangen voor pomploze varianten, of is dat kansloos gezien de brei aan verschillende leidingen / diameters?

(vraag me niet waarom ze dit zo hebben gedaan destijds, was handiger geweest om overal nieuwe vvw te leggen met 1 verdeler, maar goed).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4u9913alGqoANkhf7Pwp_1Z-1V4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01e4t1jERFf0XfqollxtiX2N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5rzGWdjRHL25G9DafU9fXxnlLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YTNTTYR80s2N3OEfwKpGxoV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door timadriaans op 28-12-2023 15:37 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@timadriaans Beiden eruit halen en door een fatsoenlijke vier (?) groeps verdeler vervangen.
Wat een bende.

• timadriaans
MikeyMan schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:18:
@timadriaans Beiden eruit halen en door een fatsoenlijke vier (?) groeps verdeler vervangen.
Wat een bende.
Ja dat gaat ook zeker gebeuren t.z.t. Ik hoop tot die tijd iets te kunnen tweaken aan die oude verdeler om hem warmer te krijgen. Helpt het als ik het voetventiel op de retourleiding verder dicht zet (zodat er minder koud retourwater gemengd wordt)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@timadriaans proberen kan altijd. Die groene lijkt wel om te bouwen ook. Maar doe jezelf een plezier en vervang die dingen morgen. Je bent nu ook twee keer nodeloos water rond aan het pompen a 40-60 watt. Zonde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

timadriaans schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:32:
[...]

Ja dat gaat ook zeker gebeuren t.z.t. Ik hoop tot die tijd iets te kunnen tweaken aan die oude verdeler om hem warmer te krijgen. Helpt het als ik het voetventiel op de retourleiding verder dicht zet (zodat er minder koud retourwater gemengd wordt)?
nee, voetventielen dichtdraaien zorgt juist dat je nog minder liters erdoor krijgt.

bestel asap andere verdeler en een handjevol fittingen en meubel het hele feest om. het is maar 4 groepen dus dat is zo gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 28-12-2023 17:53 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@timadriaans Je wil meer warmte dus meer flow. Alles openzetten op de koude verdeler, en de warme verdeler en radiatoren ietsje knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Nog steeds twijfel daarom graag jullie mening:
Heb nu al jaren een warmtepomp met een gesloten Robot vvverdeler en elders enkele radiatoren
Systeem opzet wp: heel groot buffervat welke continue op temperatuur gehouden door wp. Sturing hiervan door Evohome (Evo home stuurt wp zelf dus niet aan).
Achter het buffervat zit een Alpha 2 cv pomp. Zodra er ergens in het huis een warmte vraag komt schakelt die cv pomp in tot de ruimte op temperatuur is en schakelt dan uit)

Maar nu de vloerverwarming:
Daar zit nog steeds mijn oude Robot gesloten verdeler met pomp.
Zodra er warmtevraag komt uit de woonkamer schakelt Evohome de pomp van de vloerwarming in en ook de andere pomp. Ook heb ij thermische motoren op de kranen van de vloerverwarming welke dichtlopen Zodra de kamertemperatuur op de gevraagde temp is.
Door dit systeem kan ik probleemloos mijn houtkachel in de woonkamer gebruiken zonder dat het elders in het huis koud wordt.

Mijn installateur zegt deze oude verdeler gewoon laten zitten.
Zelf denk ik aan een gesloten verdeler met mengventiel zodat een soort open verdeler hebt.
Ik heb daarom al vast een vervangende Robotverdeler gekocht die dat heeft met exact dezelfde maten.
Dus in theorie is het alleen de koppelingen losdraaien. Verwisselen en dan alles weer monteren.
Graag jullie visie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvqmdTGZnFZdv8RuURXpcvQtDeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVdv7JPZB4LDTS1Yby82b29w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ol2Zv4-UCVm1XRHdnZYPhoRkXvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTZFHAaz5u9Y9csTChSCYZZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMgEvlCQaZE2E8mHv5qmvJt2Z3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64dzvSI2gUteqFqUb8TkPTCD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

montebaldo55 schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:31:
Heb nu al jaren een warmtepomp met een gesloten Robot vvverdeler en elders enkele radiatoren
Systeem opzet wp: heel groot buffervat welke continue op temperatuur gehouden door wp. Sturing hiervan door Evohome (Evo home stuurt wp zelf dus niet aan).
Achter het buffervat zit een Alpha 2 cv pomp. Zodra er ergens in het huis een warmte vraag komt schakelt die cv pomp in tot de ruimte op temperatuur is en schakelt dan uit)

Zodra er warmtevraag komt uit de woonkamer schakelt Evohome de pomp van de vloerwarming in en ook de andere pomp. Ook heb ij thermische motoren op de kranen van de vloerverwarming welke dichtlopen Zodra de kamertemperatuur op de gevraagde temp is.
Door dit systeem kan ik probleemloos mijn houtkachel in de woonkamer gebruiken zonder dat het elders in het huis koud wordt.

Zelf denk ik aan een gesloten verdeler met mengventiel zodat een soort open verdeler hebt.
Ik heb daarom al vast een vervangende Robotverdeler gekocht die dat heeft met exact dezelfde maten.
Dus in theorie is het alleen de koppelingen losdraaien. Verwisselen en dan alles weer monteren.
Graag jullie visie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
hoe groot is je huis dat zulke specifieke zoneregeling noodzakelijk is? dat zal toch wel richting/over de 400m2 moeten gaan wilt dat enigsinds nut hebben.

naregeling is an zich niet een enorm probleem maar je efficientie is door volledige naregeling zoals je hier omschijft gewoon dramatisch. als de zoneregeling er zit om energie besparen is dat iets wat je nu absoluut niet aan het doen bent. enerige besparen doe je door minstens 70% van je naregeling te verwijderen net als de tank en bijbehorende pompen en zorgen dat je van elke vorm van menging van water afkomt. daar valt makkelijk 20~30% of meer aan energiebesparing te halen als ik het zo lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
montebaldo55 schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:31:

Graag jullie visie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een nieuwe verdeler en weer met pomp ? Retour afzender! Op Marktplaats ermee.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@flippy
Inderdaad het is niet meest voordelige regeling dat realiseer ik me heel goed.
En een groot huis heb ik zeker niet. Standaard 50m2 kamer 20m2 keuken en bijkeuken.
Maar hoe krijg ik het dan comfortabel??
Als ik de houtkachel aan heb moet de kamer niet meer door wp verwarmd worden maar rest van het huis wel.
Heb al vele mensen hierover benaderd.
Het Evohome systeem is niet meest energie zuinige maar wel comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

montebaldo55 schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:43:
@flippy
En een groot huis heb ik zeker niet. Standaard 50m2 kamer 20m2 keuken en bijkeuken.
Als ik de houtkachel aan heb moet de kamer niet meer door wp verwarmd worden maar rest van het huis wel.
is meschien niet leuk om te horen maar de vloerverwarming uitzetten omdat de houtkachel aanstaat is volledig nutteloos om daarop proberen te regelen. je bent enorm veel energie aan het verspillen om energie te besparen op een plaats waar het niks uithaalt. de houtkachel zet een orde van groote meer warmte de kamer in dan de vloerverwarming uberhaupt kan. of de verwarming aan of uitstaat doet totaal niet ter zake onder de streep met zon enorme warmtebron in de ruimte.

je krijgt het comortabel door de installatie gewoon waterzijdig goed in te regelen op je hoofdruimtes (dus woonkamer en zo) zodat alles gelijkmatig warm word als je referentieruimte warmte vraagt. doorgaans is dat de woonkamer. je stooklijn regelt de hoeveelheid warmte die naar binnen komt en eventuele naregeling op slaapkamers voorkomt dat je slaapkamers te warm worden.

zoneregeling is er om te verhullen dat er geen waterzijdige inregeling en zodat je installateur geen belletje krijgt, niet voor jouw comfort. niet vergeten waar de belangen liggen hier, jij wilt zo goedkoop mogelijk je huis warm hebben en de installateur wilt geen gezeik. hoe denk je dat hij zal "adviseren", wat het beste is voor jouw portemonee of die van hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@flippy
Mijn installateur is zeer zeker niet op mijn portemonnee uit.
Het is juist het tegenovergestelde. Hij denkt overal in mee en helpt me op alle fronten. Het is een genot om met hem samen te werken.
Energiekosten spelen zeker mee maar comfort, gebruiksgemak en simplisme zijn voor mij net iets belangrijker.
Ik zou niet weten hoe de combinatie houtkachel en een goed ingeregelde vloerverwarming samen kunnen werken.
Overdag hebben we een temperatuur van 21 in woonkamer en aanbouw.
Als ik de houtkachel s avonds aan heb hoe moet dan de vloerverwarming terug geregeld worden (anders wordt het veel te warm) maar keuken, bijkeuken, hal en badkamer wel verwarmd worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

@montebaldo55

Niet zo lastig toch.
Je kamerthermostaat zet de vvw uit en jij zet alle binnen deuren open en een blokje hout extra in de houtkachel
,-)
Heerlijk toch , lekker biertje er bij .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
Jan2023 schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:37:
@montebaldo55

Niet zo lastig toch.
Je kamerthermostaat zet de vvw uit en jij zet alle binnen deuren open en een blokje hout extra in de houtkachel
,-)
Heerlijk toch , lekker biertje er bij .
Dank Jan
Dat is m. Nooit aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

montebaldo55 schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:24:
@flippy
Energiekosten spelen zeker mee maar comfort, gebruiksgemak en simplisme zijn voor mij net iets belangrijker.
Ik zou niet weten hoe de combinatie houtkachel en een goed ingeregelde vloerverwarming samen kunnen werken.
Overdag hebben we een temperatuur van 21 in woonkamer en aanbouw.
Als ik de houtkachel s avonds aan heb hoe moet dan de vloerverwarming terug geregeld worden (anders wordt het veel te warm) maar keuken, bijkeuken, hal en badkamer wel verwarmd worden?
je hebt toch al een thermostaat in de woonkamer? als die opwarmt door je kachel sprint de WP gewoon uit en de warmte van de kachel ( die veel meer warmte produceert dan de WP) warmt je huis op. pas als je woonkamer weer afkoelt neemt de WP het gewoon over.
enigste verschil is dat dit geld voor je hele huis, immers is er geen noodzaak voor de WP om te draaien als je hout aan het stoken bent omdat je houtkachel makkelijk je hele huis kan doen als je de deuren openzet. deuren van de slaapkamers hou je toch al dicht om te voorkomen dat die te warm worden dus daar is toch geen warmtevraag.

hierdoor kan je gewoon je hele buffervat omzeilen en de WP direct de vloer in laten pompen zonder menging. dan kan/moet je makkelijk 10 graden omlaag in je stooklijn wat je weer een berg aan energie bespaart. denk 20% of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
montebaldo55 schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:43:
@flippy
Laat de verwarming gewoon meedoen als de houtkachel brandt! Hij zal namelijk nauwelijks warmte afgeven aan een ruimte waar de houtkachel het al gauw 24+ graden maakt! Die warmte gaat dus gewoon naar de andere ruimtes in het huis.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
Ik heb nu een mix van open en gesloten verdelers.

Moet ik nog ergens rekening meehouden. Of zijn de gesloten verdelers gewoon minder efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Maeslant schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:40:
Ik heb nu een mix van open en gesloten verdelers.

Moet ik nog ergens rekening meehouden. Of zijn de gesloten verdelers gewoon minder efficiënt.
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n mix lekker werkt, want die pompverdelers willen over het algemeen een hogere aanvoertemperatuur (en lagere flow) dan die gesloten verdelers (zonder pomp).
Waar ga je je watertemperatuur dan op instellen?

Ik zou dus alle verdelers ombouwen naar pomploos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
Andrehj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:43:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat zo'n mix lekker werkt, want die pompverdelers willen over het algemeen een hogere aanvoertemperatuur (en lagere flow) dan die gesloten verdelers (zonder pomp).
Waar ga je je temperatuur dan op instellen?

Ik zou dus alle verdelers ombouwen naar pomploos.
Ja dat wil ik op termijn ook wel. Echter, 1 verdeler zit een beetje lastig in elkaar.

Dus de beneden verdieping (prio) is pomploos. De boven verdieping is minder belangrijk, als er maar iets van verwarming is is het voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Mijn vraag gaat over beveiliging van de VV tegen te hoge temperatuur bij hydride installaties.
Wanneer de CV ketel 3-wegklep blijft hangen of de ingestelde watertemperatuur van de ketel wordt verhoogd (bijvoorbeeld bij een onderhoudsbeurt) is bij een pomploze verdeler de vloer niet beschermd tegen deze situaties. Bij ons wordt eind deze maand een hydride WP geplaatst.
Ik heb nu nog een oudere mengverdeler met eigen circulatiepomp welke in deze situaties via een sensor op de aanvoerheader de VV-pomp uitschakelt en daarmee de vloer beveiligd.
Ik wil echter naar een pomploze verdeler om ongewenst opmengen in de verdeler (wat een lager rendement geeft) te voorkomen.
Robot en Therminon hebben wel een zogenaamde hybride verdeler, welke de mate van opmengen regelt met een extra electrisch bediend ventiel. Die kosten in 7 groepsuitvoering overigens rond de 1000 euro.
Hoe hebben anderen de maximale watertemperatuur voor de vloer beveiligd?
Alleen vertrouwen op de ingestelde keteltemperatuur (bijvoorbeeld 55 graden) is niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:42
waldi62 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:27:
Mijn vraag gaat over beveiliging van de VV tegen te hoge temperatuur bij hydride installaties.
Wanneer de CV ketel 3-wegklep blijft hangen of de ingestelde watertemperatuur van de ketel wordt verhoogd (bijvoorbeeld bij een onderhoudsbeurt) is bij een pomploze verdeler de vloer niet beschermd tegen deze situaties. Bij ons wordt eind deze maand een hydride WP geplaatst.
Ik heb nu nog een oudere mengverdeler met eigen circulatiepomp welke in deze situaties via een sensor op de aanvoerheader de VV-pomp uitschakelt en daarmee de vloer beveiligd.
Ik wil echter naar een pomploze verdeler om ongewenst opmengen in de verdeler (wat een lager rendement geeft) te voorkomen.
Robot en Therminon hebben wel een zogenaamde hybride verdeler, welke de mate van opmengen regelt met een extra electrisch bediend ventiel. Die kosten in 7 groepsuitvoering overigens rond de 1000 euro.
Alleen vertrouwen op de ingestelde keteltemperatuur (bijvoorbeeld 55 graden) is niet voldoende.
Ik heb mijn Nefit verwarmings ketel ingesteld op 45 graden.
Dan heb je geen probleem met de vloer.
Zelf 50 graden heeft bij ons in het verleden met de vloer geen enkel probleem gegeven toen wij nog geen WP hadden.
De Elga Ace 6 komt bij ons niet boven de 40 graden en de CV is alleen nog maar een ondersteuning voor deze hybride WP.
Wij hebben een Therminon LTV verdeler met pomp waarvan ik inmiddels de beveiliging heb verwijderd.
Ik ga binnenkort deze verdeler pomploos maken en hiervoor heb ik in plaats van de pomp een Composiet passtuk besteld van 130mm 2x1". Technim.
Daarbij wordt ook de Thermostaat kraan en het voetventiel vervangen door twee kogelkranen met volledige doorstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Theovelders schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Ik heb mijn Nefit verwarmings ketel ingesteld op 45 graden.
Dan heb je geen probleem met de vloer.
Zelf 50 graden heeft bij ons in het verleden met de vloer geen enkel probleem gegeven toen wij nog geen WP hadden.
De Elga Ace 6 komt bij ons niet boven de 40 graden en de CV is alleen nog maar een ondersteuning voor deze hybride WP.
Wij hebben een Therminon LTV verdeler met pomp waarvan ik inmiddels de beveiliging heb verwijderd.
Ik ga binnenkort deze verdeler pomploos maken en hiervoor heb ik in plaats van de pomp een Composiet passtuk besteld van 130mm 2x1". Technim.
Daarbij wordt ook de Thermostaat kraan en het voetventiel vervangen door twee kogelkranen met volledige doorstroming.
Dank je Theo,
in jouw opstelling wordt er alleen geregeld, er is geen beveiliging, maar dat weet je waarschijnlijk wel.
Ik vind het risico op schade aan de vloeren te groot, dus wil een beveiliging aanbrengen (welke in principe niet aanspreekt (net als de maximaalthermostaat die in elke ketel is gemonteerd bij goed werkende installatie niet hoeft in te grijpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
waldi62 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:27:
Ik zit ook sterk aan een hybride verdeler te denken. Kost wat, maar daarmee kun je zowel laag als hoog temperatuur water zonder zorgen door je systeem laten gaan, en de verdeler zorgt voor de optimale menging (indien nodig). Ik denk ik dat ik straks met de vorst wel wat warmer water nodig ga hebben dan nu.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste