Twee jaar geleden is bij ons een warmtepomp geplaatst en dat is op toen prima geïnstalleerd, maar achteraf had het beter gekund.
Vanuit de bouw is een combinatie van Uponor, RVS en staal gebruikt. De vloerverwarming verdeler heb ik niet vervangen toen de warmtepomp werd geïnstalleerd. Ze konden heel snel komen en ik had geen tijd om alles uit te zoeken en voor te bereiden.
Situatie voor installatie:
Hier zie je dat de Uponor overgaat naar gegalvaniseerde buis en op de verdeler met pomp aangelsoten zit. De gegalvaniseerde buis is 22mm buitendiameter.
Na installatie zit de aansluiting vanuit de warmtepomo er zo uit:
De gegalvaniseerde buis met buitendiameter 22mm is door de installateur op 2 punten doorgezaagd en er zijn twee T-stukken geplaatst waar de warmtepomp op is aangesloten. Dit heeft prima gewerkt, maar met koelen wel last van condens op warme en vochtige dagen.
Ik heb een nieuwe open verdeler kunnen overnemen:
Deze heeft een 1" aansluiting. Ik heb uitgezocht wat er nodig is om vanuit de aansluiting warmetpomp alles in MLB uit te voeren, maar toen zag ik een andere mogelijkheid.
Er zit een bypass op de buis en dit is volgens mij een klemkoppeling:
Als ik nu de verdeler met pomp verwijder met de buizen die daar aan gekoppeld zitten tot aan de bypass. Kan ik dan bijvoorbeeld met de volgende onderdelen de nieuwe verdeler aansluiten:
Dit kost incl verzendkosten net geen 100 euro en dit zou volgens mij kunnen werken. Ik zal dan de rest van de buizen nog isoleren.
Alles vervangen met mlb kost aan gereedschap al meer dan deze set. De koppelingen en buis kost dan snel nog een keer zo'n bedrag.