Allen, hierbij ook nog even mijn ervaring met ombouwen van vloer verwarmingsverdeler.
Na mijn eerdere berichten/vragen over het ombouwen, toch maar de stoute schoenen aangetrokken en begonnen. De warmtepomp stond al een tijdje te wachten en met het warmte weer vorige week, toch maar begonnen.
De bestaande situatie:
:strip_exif()/f/image/fOb6HLv2w7Qr2FR7x7nxOr3t.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het betreft een Rehau 3001 verdeler, standaard met pomp. En Rehau heeft geen modellen zonder pomp in het assortiment. Dus op de gok maar een
Therminon 1 groeps verdeler besteld; dat was de goedkoopste optie voor onderdelen die ik kon vinden. En de afmetingen bleken gelijk.
Na het uit elkaar schroeven bleek alleen dat schijnbaar Rehau, itt tot andere verdelers, de groepen omgedraaid monteert. En ik aan het einde van de verdeler en het nieuw op te bouwen stuk met O-ring eindigde:
Twee O-ringen op elkaar, dat moet gaan lekken

. En alle groepen omdraaien was meer werk dan ik zin in had

. Dus besloten een hard kunstof 'plaatje' er tussen te fabriceren. Gezien het water naar verwachting niet boven de 35 graden zal uitkomen, verwacht ik geen grote problemen met uitzetten etc.
:strip_exif()/f/image/Twl6F8qJhDAItQiQB1aQL79f.jpg?f=fotoalbum_medium)
De hele handel in elkaar geschroefd, met 'open' moertjes, zodat de lengte van de draadeind niet zo nauw luistert. En tadaa....
:strip_exif()/f/image/4ekSp2OsDjyYtpZ5j3QlYa8Y.jpg?f=fotoalbum_medium)
En inmiddels draaien we alweer een aantal dagen, lekvrij en met >30 l/min door de verdeler zonder noemenswaardig geruis.