Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:31
@Seafarer het is al ongelofelijk veel beter dan het was. Zonder fans zat ik op dT 0.1-0.3
Met dit warme weer laat ik het voor nu even, want een dT van 4 is nu fysiek niet eens mogelijk 😋

Dat is ook waarom gisteravond de badkamer zo laag zat: was net gebruikt en 22gr binnen.
Maar thanks iig!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:45

Seafarer

XXX

Aeien schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:35:
@Seafarer het is al ongelofelijk veel beter dan het was. Zonder fans zat ik op dT 0.1-0.3
Met dit warme weer laat ik het voor nu even, want een dT van 4 is nu fysiek niet eens mogelijk 😋

Dat is ook waarom gisteravond de badkamer zo laag zat: was net gebruikt en 22gr binnen.
Maar thanks iig!
Ik bedoelde het anders, door express de convectors te knijpen naar een deltaT van 4 dan gaat daar minder water (flow) doorheen en meer door de vloer.
Jouw water komt van boven als de boven verdieping 70% van de flow verbruikt dan heb je maar 30% over voor beneden.

Want de vloer is jouw probleem.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:31
Seafarer schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:17:
[...]

Ik bedoelde het anders, door express de convectors te knijpen naar een deltaT van 4 dan gaat daar minder water (flow) doorheen en meer door de vloer.
Jouw water komt van boven als de boven verdieping 70% van de flow verbruikt dan heb je maar 30% over voor beneden.

Want de vloer is jouw probleem.
Ah zo bedoel je. Ja absoluut dat de flow gestuurd moet worden naar de vloer.
Er zijn nu 2 kamers boven die de Ta eigenlijk niet meer halen, omdat ze zo geknepen zijn. Dat had ik gister bij de badkamer ook, heb hem weer iets meer open gezet. Gevoelsmatig is de grens dan wel bereikt hoever ik wil knijpen.

Ik kan dit beneden ook nog meer opzoeken, maar zit daar denk ik niet ver vanaf. En daarom dus de vraag: hoezo gaat er nog maar 3l/min door de vloer? 😜 De dT van de vloer is wel mooi gedaald, dus het principe werkt

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:48
Aeien schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:06:
[...]

Ah zo bedoel je. Ja absoluut dat de flow gestuurd moet worden naar de vloer.
Er zijn nu 2 kamers boven die de Ta eigenlijk niet meer halen, omdat ze zo geknepen zijn. Dat had ik gister bij de badkamer ook, heb hem weer iets meer open gezet. Gevoelsmatig is de grens dan wel bereikt hoever ik wil knijpen.

Ik kan dit beneden ook nog meer opzoeken, maar zit daar denk ik niet ver vanaf. En daarom dus de vraag: hoezo gaat er nog maar 3l/min door de vloer? 😜 De dT van de vloer is wel mooi gedaald, dus het principe werkt
Zo ga je er volgens mij niet komen. Je zult eerst geforceerd door je vloer heen moeten. Dan kun je werkelijk zeggen dat er geen lucht meer in zit ( of andere vuiligheid) Beste is met de tuinslang omdat je je pomp niet kan regelen. Daarna weer proberen met gesloten convectoren en kijken wat je flow door de vloer doet. Als die goed is kun je voorzichtig je convectoren in regelen door de kraan echt net los te zetten en niet direct naar 1 ofzo. en dan goed opletten wat er met de vloer gebeurt.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Sjoerdje88
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 23:05
Hier ook wat hulp nodig van jullie. Heb een all-electric opstelling van Adlar Castra en heb net de vloerverwarming verdeler omgebouwd naar een ‘open/passieve verdeler’. Resultaat: met alle radiatoren boven dicht, flow 13 l/min en als ik de radiatoren open zet verhoogd deze naar 15l/min, maar wel storingen op de WP voor een te hoge Delta T. Hier opsomming van de opstelling:

- 10 kw all-electric warmtepomp Adlar Castra
- benedenverdieping 11 groepen vloerverwarming over circa 90m2 (10 cm hoh)
- bovenverdieping radiatoren maar gebruiken we amper.
- hoofdleidingen 25mm Uponor
- temperatuur WP laten begrenzen tot 40 graden

Ik had echt verwacht dat het verwijderen van de vermenging bij de vloerverwarmingverdeler het systeem rustiger zou maken, maar eigenlijk is het slechter geworden. Flow op de vloerverwarming is circa 0,8 l/min. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet helemaal blij ben met alle knie koppelingen die zijn gebruikt bij het aansluiten van de warmtepomp, zorgt volgens mij alleen maar voor weerstand.

Zie hier foto’s van de vloerverwarming en boven op zolder waar alles is gemaakt voor de warmtepomp. Wat zouden jullie hieraan aanpassen om de flow te verhogen?

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C28dAV9MqvmksV87iSSRDCc26BA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jODCXogPrYpPWwBPZUMhLe6S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBlqiAoHWcIWICqcIMMe96xyaRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBXG1XzmFtPznJzOV9Dhz92h.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer

Seafarer

XXX

Sjoerdje88 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:46:
Hier ook wat hulp nodig van jullie. Heb een all-electric opstelling van Adlar Castra en heb net de vloerverwarming verdeler omgebouwd naar een ‘open/passieve verdeler’. Resultaat: met alle radiatoren boven dicht, flow 13 l/min en als ik de radiatoren open zet verhoogd deze naar 15l/min, maar wel storingen op de WP voor een te hoge Delta T. Hier opsomming van de opstelling:

- 10 kw all-electric warmtepomp Adlar Castra
- benedenverdieping 11 groepen vloerverwarming over circa 90m2 (10 cm hoh)
- bovenverdieping radiatoren maar gebruiken we amper.
- hoofdleidingen 25mm Uponor
- temperatuur WP laten begrenzen tot 40 graden

Ik had echt verwacht dat het verwijderen van de vermenging bij de vloerverwarmingverdeler het systeem rustiger zou maken, maar eigenlijk is het slechter geworden. Flow op de vloerverwarming is circa 0,8 l/min. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet helemaal blij ben met alle knie koppelingen die zijn gebruikt bij het aansluiten van de warmtepomp, zorgt volgens mij alleen maar voor weerstand.

Zie hier foto’s van de vloerverwarming en boven op zolder waar alles is gemaakt voor de warmtepomp. Wat zouden jullie hieraan aanpassen om de flow te verhogen?

Alvast bedankt

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je naregeling?
Zo niet, dan bypass dichtzetten ik verwacht dat je hier een mega kortsluiting hebt.

Overigens zijn de knieen, bochten en dit materiaal is heel wat anders dan in pex buis systemen. Maar al je pijp werk is 25mm pex? Lijkt me wat krap.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 22-02-2026 21:01 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Sjoerdje88
@Seafarer bedankt voor je reactie.

Ik heb geen naregeling, bypass staat nu maximaal dicht, maar kan natuurlijk wel een probleem zijn. Adviseer je de bypass eruit te halen?

25mm Uponor kan ik helaas niks aan veranderen, niet echt in de mogelijkheid om dit te vervangen.

Hier nog een laatste foto van het hele systeem, inclusief het buffervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejwX11IdgCyGvpCMpn7mgaVdUQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCGwnE0EnPhlgjx9x004fwg0.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer

Seafarer

XXX

Sjoerdje88 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:16:
@Seafarer bedankt voor je reactie.

Ik heb geen naregeling, bypass staat nu maximaal dicht, maar kan natuurlijk wel een probleem zijn. Adviseer je de bypass eruit te halen?
Als je geen naregeling hebt hoef je ook niet te bypassen. Van mij mag die er dan uit. En zeker als je leidingen wat dun zijn dan is je verschil druk hoger en zal deze klep sneller doorlaten.
25mm Uponor kan ik helaas niks aan veranderen, niet echt in de mogelijkheid om dit te vervangen.

Hier nog een laatste foto van het hele systeem, inclusief het buffervat.

[Afbeelding]
Deze foto is zeer recent met een fuctionerende installatie?

Want ik begrijp het niet helemaal:
- bovenin 2 afsluiters dicht.
- het expansievat zit via een terugslagklep, water moet in en uit een expansievat kunnen.
- Het expansie vat hangt keurig aan een stevige officieele hangbeugel maar het buffervat zweeft zonder ergens een beugel te hebben. En wat die buffert weet ik niet. (afsluiters)
- Automatische ontluchters horen niet in een horizontale leiding. Staat in de handleiding.

Beetje mistig zo. :) wat zie ik over het hoofd?

• Sjoerdje88
@Seafarer je gaat nu wel voorbij mijn technische kennis hoor haha. Dit is recent en functionerend (voordat ik de vloerverwarming pomp verwijderde) want de foto heb ik deze avond gemaakt. Even reageren op je punten:

- de leidingen na die twee afsluiters gaan naar de 270 liter boiler. Dus ik neem aan dat deze geen invloed hebben op mijn flow? We kunnen overigens gewoon douchen, dus dit zal wel kloppen.
- expansievat ga ik aan ze vragen

Belangrijkste is, zie je iets wat mijn flow probleem kan veroorzaken? Even buiten de krappe leidingen.

Zou het een idee kunnen zijn om op de retour leiding bij de vloerverwarming verdeler terug te plaatsen, zodat deze de flow wat kan verhogen?

Alvast bedankt weer.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Sjoerdje88 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:13:
@Seafarer je gaat nu wel voorbij mijn technische kennis hoor haha. Dit is recent en functionerend (voordat ik de vloerverwarming pomp verwijderde) want de foto heb ik deze avond gemaakt. Even reageren op je punten:

- de leidingen na die twee afsluiters
die rode die allebei dichtstaan?
gaan naar de 270 liter boiler. Dus ik neem aan dat deze geen invloed hebben op mijn flow? We kunnen overigens gewoon douchen, dus dit zal wel kloppen.
- expansievat ga ik aan ze vragen
of loopt die leiding achter het expansie vat door en gaat verder op de rechter muur?
Belangrijkste is, zie je iets wat mijn flow probleem kan veroorzaken? Even buiten de krappe leidingen.
de bypass en msschien gaat er teveel water naar radiatoren? dan krijgt de vloer teweinig.
Zou het een idee kunnen zijn om op de retour leiding bij de vloerverwarming verdeler terug te plaatsen, zodat deze de flow wat kan verhogen?

Alvast bedankt weer.
Misschien in de foto wat pijltjes zetten wat nu de stroming is en waar de warmte pomp en waar de vloerverwarming zit?

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste