De pomp op je vvw verdeler draait altijd, waarbij de pomp een lus draait tussen aanvoer en retour. Als je het inregelventiel dichtdraait, verbreek je deze lus, en doet de vvw verdeler in zijn geheel mee met de rest van je CV lus. Maar dan heb je 2 pompen in je CV lus (WP en vvw verdeler) die niet op dezelfde snelheid draaien waardoor er bovendruk of onderdruk gecreeerd wordt tussen de pompen.EdKonijn schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:58:
Een twee weken geleden heb ik naar aanleiding van een eerdere post:
EdKonijn in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"
het mengventiel van mijn vvw verdeler met pomp, zo ver als mogelijk dicht gedraaid.
Ik merk dat de aanvoertemperatuur zo niet de vvw in gaat (blijft een paar graden achter...)
Pas als ik deze volledig dicht draai, dan gaat de daadwerkelijke aanvoertemp. wel de vvw in.
Sommige hebben al aangegeven dat het volledig dicht draaien niet goed is, als de vvw verdeler niet is geregeld ten opzichte van de warmtepomp.
Bij mij is de verdeler namelijk niet geregeld.
Weet iemand of het dan ook een probleem kan worden als de warmtepomp bezig is met een SWW run of tijdens een defrost?
Of is het alleen een probleem in het geval dat de warmtepomp en/of compressor uit zou staan?
Tijdens een SWW run schakelt de driewegklep van CV lus naar SWW. Indien je WP is aangesloten met parallel buffervat kan de vvw verdeler pomp nog doorgaan. Als je geen parallel buffervat hebt, en het vvw verdeler inregelventiel is volledig dichtgedraaid, zal de vvw verdeler pomp doordraaien terwijl de CV lus is verbroken -> wat gebeurt er met een pomp die tegen een afgesloten leiding doorpompt?
Voor een defrost ligt het eraan hoe je WP deze doet. Regelt hij deze intern op de compressor, loopt hij via de CV lus, of gaat hij via SWW?
Kijk ook even naar mijn post van 1 week geleden. Wij hebben dezelfde vvw verdeler, en ik heb deze omgebouwd naar pomploos:
ErikKo in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"
:strip_exif()/f/image/WFQ2pEWqeIwlWUUJOfbCpDXH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uDbFdkJKM9WpT2N8qqgNHWzZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7GrXwk0Wbuk3NblC9RlqGeju.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OY1wsVxWy98wf4zSEuw3NcG1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aOJQvZ8EbFtRIO1mCbcyE7BH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jODCXogPrYpPWwBPZUMhLe6S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pBXG1XzmFtPznJzOV9Dhz92h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FCGwnE0EnPhlgjx9x004fwg0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fOb6HLv2w7Qr2FR7x7nxOr3t.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Lu5mE5iACHeF5muLPx4nCzTV.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/AKPAZPe56hlr3fbhphGI0LMb.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Twl6F8qJhDAItQiQB1aQL79f.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/4ekSp2OsDjyYtpZ5j3QlYa8Y.jpg?f=fotoalbum_medium)