Dank voor de tip! probleem is inderdaad misschien wel groter dan de verdeler. heb er een apart topic volgens template van gemaakt
Ik ga mij CV ketel vervangen voor een warmtepomp die ook kan koelen.
Ik heb een stalen verdeler zoals op onderstaande foto. De verdeler is al erg roestig en ik wil hem graag vervangen voor een pomploze verdeler die geschikt is voor koeling.
De aansluitafstand van de slangen is 70mm en de retour is 35mm versprongen met de aanvoer en zit 60mm achter de voorste slangen.
De meeste verdelers hebben tegenwoordig een aansluitafstand van 50mm.
Heeft iemand advies waar ik een 5 groeps verdeler kan aankomen met aansluitafstand van 70mm?
https://tweakers.net/i/vw...MaUZdbIhudTaOQVEFWHqk.jpg
Ik heb een stalen verdeler zoals op onderstaande foto. De verdeler is al erg roestig en ik wil hem graag vervangen voor een pomploze verdeler die geschikt is voor koeling.
De aansluitafstand van de slangen is 70mm en de retour is 35mm versprongen met de aanvoer en zit 60mm achter de voorste slangen.
Heeft iemand advies waar ik een 5 groeps verdeler kan aankomen met aansluitafstand van 70mm?
Mijn advies: Gewoon die van 50mm pakken.blanken17 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:47:
Ik ga mij CV ketel vervangen voor een warmtepomp die ook kan koelen.
Ik heb destijd ook flink gezocht naar eentje die precies zou passen. Blijkt dat je gewoon de verdeler iets lager moet hangen en je hebt slanglengte genoeg. Je moet dan wel even de slangen op de juiste maat knippen, dus knipgereedschap en ontbramer zijn wel nodig.
LTV 7 groeps comfortline
Voor minder bijmenging , imbus in of uitdraaien ?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/epXH88l8jVxl9iHXgl4j09lH.jpg?f=user_large)
Zal toch wel duidelijk in de handleiding staan?JohnAlbregtse schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:58:
LTV 7 groeps comfortline
[Afbeelding]
Maar ik zie de klep tussen aan en afvoer zitten en dichter is minder bijmenging dus rechtsom.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Bedankt voor reactie en ja dat lijkt me ook
Vanmiddag meningsverschil gehad met de installateur die deze bij mn dochter heeft geïnstalleerd
Als ik verdeler pomp afleg (Stroomloos maak ) met bijmeng schuif volledig open veranderd de flow richting over de verdeler (CV pomp AAN) en komt de hoogste temp bijna direct via de leiding op retourbalk binnen dus naar mijn mening leiding verkeerd om aangesloten
Was geen gezellig telefoon gesprek omdat hij me niet geloofd , maar hij gaat eens langskomen om het me uit te leggen :-P
Vanmiddag meningsverschil gehad met de installateur die deze bij mn dochter heeft geïnstalleerd
Als ik verdeler pomp afleg (Stroomloos maak ) met bijmeng schuif volledig open veranderd de flow richting over de verdeler (CV pomp AAN) en komt de hoogste temp bijna direct via de leiding op retourbalk binnen dus naar mijn mening leiding verkeerd om aangesloten
Was geen gezellig telefoon gesprek omdat hij me niet geloofd , maar hij gaat eens langskomen om het me uit te leggen :-P
Uh nee.JohnAlbregtse schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:19:
Bedankt voor reactie en ja dat lijkt me ook
Je vloerverwarmings pomp bouwt een circulatie circuit. Als je deze pomp stopt dan stop je het circuit. Je cv pomp druk de verdelerer in waar hij veel "relatief" weerstand krijgt. Het warme cv water gaat dus liever de verdeler in langs de mengklep en via de retour, onafgekoeld weer terug de retour in.
Ik zou het nog even controleren voordat je die honkbal knuppel gaat opzoeken.
Met pomp aan is TA lager (gemeten op huidige aanvoer leiding) op de verdeler dan TA met verdeler pomp uit (gemeten op huidge retour leiding)
Heb er 3 sensors aan hangen , TA , Tvloer, TR
Als ik pomp stop zie ik data letterlijk omdraaien
[ Voor 61% gewijzigd door JohnAlbregtse op 21-01-2025 21:14 ]
Bij mij is dit zo:JohnAlbregtse schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:58:
LTV 7 groeps comfortline
:strip_exif()/f/image/hUzclSZQZEFu23OhGF0BTY7a.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze bijna helemaal dicht gezet (ZLTV) rechtsom is dicht
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Handleiding gevonden ondertussen en zoals seafarer al zei INdraaien is minder bijmengen net als bij jouPeteSplit schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:13:
[...]
Bij mij is dit zo:
[Afbeelding]
Ik heb deze bijna helemaal dicht gezet (ZLTV)
Met sensors heb je duidelijk bewijs voor de beste man.JohnAlbregtse schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:08:
Met pomp aan is TA lager (gemeten op huidige aanvoer leiding) op de verdeler dan TA met verdeler pomp uit (gemeten op huidge retour leiding)
Misschien een gekke vraag maar ik heb 2x VV verdeler (11 en 8 groepen) met elk een Alpha 2 pomp in Autoadapt volgens het plaatje van @AC74 : https://tweakers.net/i/2D...6p6bW1tm.png?f=user_large
Mijn ketel staat sinds ik dit seizoen wat tuning tips op Tweakers heb gevonden op 35 C. Als ik alle tips, inclusief hier, lees zou ik daar de pompen uit moeten halen. Alle groepen zijn thermostaat gestuurd (2 stuks staan altijd open). Er zitten bypasses in de aan/afvoer.
Verdeler 1 met 8 groepen zit op zolder bij de ketel, verdeler 2 met 11 groepen zit op de BG naar schatting 14m leiding verderop.
Of zou ik de verdelers moeten vervangen en de pomp alleen op de retourleiding moeten zetten?
2 vragen:
-Wat gebeurt er als ik de pompen als tussen oplossing uitzet, misschien 1x daags een kwartiertje laat lopen om ze niet vast te laten gaan zitten.
- Zou de ketel pomp voldoende "kracht" hebben om het water rond te pompen? Totale slanglengte volgens installateur zo'n 2.000m (maar dat kan wat overdreven zijn).
Mijn ketel staat sinds ik dit seizoen wat tuning tips op Tweakers heb gevonden op 35 C. Als ik alle tips, inclusief hier, lees zou ik daar de pompen uit moeten halen. Alle groepen zijn thermostaat gestuurd (2 stuks staan altijd open). Er zitten bypasses in de aan/afvoer.
Verdeler 1 met 8 groepen zit op zolder bij de ketel, verdeler 2 met 11 groepen zit op de BG naar schatting 14m leiding verderop.
Of zou ik de verdelers moeten vervangen en de pomp alleen op de retourleiding moeten zetten?
2 vragen:
-Wat gebeurt er als ik de pompen als tussen oplossing uitzet, misschien 1x daags een kwartiertje laat lopen om ze niet vast te laten gaan zitten.
- Zou de ketel pomp voldoende "kracht" hebben om het water rond te pompen? Totale slanglengte volgens installateur zo'n 2.000m (maar dat kan wat overdreven zijn).
Als ik mijn pomp tussen de verdelers uit zet, dan gaat er geen warm water de vloer in.DjoeC schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:18:
Misschien een gekke vraag maar ik heb 2x VV verdeler (11 en 8 groepen) met elk een Alpha 2 pomp in Autoadapt volgens het plaatje van @AC74 : https://tweakers.net/i/2D...6p6bW1tm.png?f=user_large
2 vragen:
Als je de pomp er tussen uit haalt, zorgt de pomp van de verwarming (cv ketel / warmtepomp) voor de circulatie door de verdelers, warm water bij de aanvoer verdeler de vloer in en bij de retour verdeler de vloer uit. De verbinding tussen de verdelers moet je dan ook, bij verwijdering van de pomp, dicht maken.
De waterpomp bij een warmtepomp heeft altijd wel voldoende kracht. Bij de pomp van de cv ketel zou je dit moeten nakijken (de "kracht" staat dan vaak aangegeven in het aantal meter opvoerhoogte, bijvoorbeeld 1-6m , totaal staat er dan bijvoorbeeld 25/1-6 180 = diameter opvoerhoogte flensmaat)
Ja, dat is dit topicPeteSplit schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:07:
[...]
Er is een eigen topic voor vloerverwarmingverdeler vervangen
Maar, is de pomp tussen aan en afvoer uitzetten niet min of meer hetzelfde als de pomp "weghalen"? In beide gevallen onderbreek je de verbinding lijkt me.
Misschien eerst eens experimenteren....
Sorry, vaak is er, als er een pomp gebruikt wordt, sprake van een meng verdeler.DjoeC schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:18:
[...]
Ja, dat is dit topic![]()
Maar, is de pomp tussen aan en afvoer uitzetten niet min of meer hetzelfde als de pomp "weghalen"? In beide gevallen onderbreek je de verbinding lijkt me.
Misschien eerst eens experimenteren....
Het hete CV water wordt gemengd voordat het water door de pomp de vloer in gestuurd wordt (de pomp is vaak niet geschikt voor heet water en heeft daarvoor een beveiliging).
Als de pomp uit staat gaat het water direct terug via de retour leiding. Nu wordt bij nieuwe verdelers een ventiel ingebouwd waarbij de de vermenging kunt regelen. (zie de afbeelding)
:strip_exif()/f/image/UZxDY4g22LxSirbsn0ueNFIM.png?f=user_large)
Als het water gemengd wordt, is er dus geen onderbreking van de verbinding, als de pomp weggehaald wordt. Je zou eens moeten experimenteren, of de verdeler die je hebt mengt, dus als de pomp uit staat de retourleiding even warm blijft als de aanvoerleiding, of dat de retourleiding kouder wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 22-01-2025 14:50 ]
Nou, ik heb "geexperimenteerd". Mijn broek is tussen m'n voeten geeindigd.....
@PeteSplit Het probleem van heet water heb ik niet, de ketel is flink teruggeschroefd en de watertemperatuur is begrensd op 35 graden, misschien nog steeds een tikkie hoog - maar dat wordt dan de volgende stap.
Nu het resultaat van het experiment:
:strip_exif()/f/image/XWK9SjQoYj9MKJ5RVVFu3b79.png?f=user_large)
De grafieken zijn jaren geleden al eens in Grafana aangemaakt. Na het uitzetten van de pompen lijkt de flow omgekeerd, bij beide verdelers..... In ieder geval zijn aanvoer en afvoer temperatuur omgekeerd. En het is me nooit eerder opgevallen dat de afvoer warmer was dan de retour - nu kijk ik ook niet heel regelmatig erg diepgaand.....
Als dit klopt staan de VV pompen de pomp van de ketel dus al een aantal jaren tegen te werken, vermoedelijk sinds de vervanging van de ketel en de oude Grundfos pompen naar energiezuinige versies.
De temperaturen van de ketel aan en afvoer zijn niet omgekeerd en kloppen nog wel (aanvoer hoger dan afvoer), het lijkt er dus op dat de VV pompen achterstevoren/ondersteboven zijn gemonteerd
Eerst maar ens een paar dagen goed naar m'n grafiekjes blijven kijken en de temperaturen in de gaten blijven houden.
Vol verwondering blijf ik achter, waar zo'n Tweakers onderwerp al niet goed voor is.
@PeteSplit Het probleem van heet water heb ik niet, de ketel is flink teruggeschroefd en de watertemperatuur is begrensd op 35 graden, misschien nog steeds een tikkie hoog - maar dat wordt dan de volgende stap.
:strip_exif()/f/image/XWK9SjQoYj9MKJ5RVVFu3b79.png?f=user_large)
De grafieken zijn jaren geleden al eens in Grafana aangemaakt. Na het uitzetten van de pompen lijkt de flow omgekeerd, bij beide verdelers..... In ieder geval zijn aanvoer en afvoer temperatuur omgekeerd. En het is me nooit eerder opgevallen dat de afvoer warmer was dan de retour - nu kijk ik ook niet heel regelmatig erg diepgaand.....
Als dit klopt staan de VV pompen de pomp van de ketel dus al een aantal jaren tegen te werken, vermoedelijk sinds de vervanging van de ketel en de oude Grundfos pompen naar energiezuinige versies.
De temperaturen van de ketel aan en afvoer zijn niet omgekeerd en kloppen nog wel (aanvoer hoger dan afvoer), het lijkt er dus op dat de VV pompen achterstevoren/ondersteboven zijn gemonteerd

Vol verwondering blijf ik achter, waar zo'n Tweakers onderwerp al niet goed voor is.
Mij is het niet duidelijk of en waar de verdeler het aanvoer water mengt (water wordt kouder), of dat het water daarna gemengd door de vloer gaat (water wordt kouder) en de retour (kouder).DjoeC schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:30:
De temperaturen van de ketel aan en afvoer zijn niet omgekeerd en kloppen nog wel (aanvoer hoger dan afvoer), het lijkt er dus op dat de VV pompen achterstevoren/ondersteboven zijn gemonteerdEerst maar ens een paar dagen goed naar m'n grafiekjes blijven kijken en de temperaturen in de gaten blijven houden.
Meet je op de leidingen naar de verdeler, of op de verdeler zelf ?
Ben je begonnen met de pomp uit te zetten om 13:30 of heb je deze toen weer aangezet ?
Op het pomphuis staat meestal een richtings pijl van de flow. Moet dus makkelijk te vinden zijn.DjoeC schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:30:
[Afbeelding]
De temperaturen van de ketel aan en afvoer zijn niet omgekeerd en kloppen nog wel (aanvoer hoger dan afvoer), het lijkt er dus op dat de VV pompen achterstevoren/ondersteboven zijn gemonteerdEerst maar ens een paar dagen goed naar m'n grafiekjes blijven kijken en de temperaturen in de gaten blijven houden.
Aan de vorm van het pomphuis kun je het meestal ook wel zien. Het zijn centrifugaalpompjes, die zuigen in het midden aan en verdringen het water naar buiten.Seafarer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:41:
Op het pomphuis staat meestal een richtings pijl van de flow. Moet dus makkelijk te vinden zijn.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Inderdaad.Andrehj schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:44:
[...]
Aan de vorm van het pomphuis kun je het meestal ook wel zien. Het zijn centrifugaalpompjes, die zuigen in het midden aan en verdringen het water naar buiten.
Wordt wel heel makkelijk zo.
Als @DjoeC dezelfde verdeler heeft als de foto waar hij naar verwijst in zijn eerste post, dan is het zo'n oud type verdeler met een diagonale aansluiting.
De aanvoer vanaf de cv-ketel zit op de retourbalk van de verdeler, en de retour naar de cv-ketel zit op de aanvoerbalk van de verdeler (en niet op de retourbalk zoals bij de huidige verdelers). Als de verdelerpomp stil staat, krijg je hydraulisch gezien wel een bijzondere situatie.
Het water vanaf de cv-ketel heeft 2 mogelijkheden: via de stilstaande pomp òf via de vvw-slangen vanaf de retourbalk naar de aanvoerbalk en vandaar weer retour naar de ketel.
Die laatste weg zal waarschijnlijk de minste weerstand hebben, dus dan is het aannemelijk dat het (meeste) water vanaf de ketel deze weg volgt.
Per saldo betekent dit dat het water in omgekeerde richting loopt dan wanneer de vvw-pomp zou draaien in de normale toestand.
Of zie ik dit verkeerd?
De ketelpomp zal zeer waarschijnlijk te weinig capaciteit hebben om in totaal 19 groepen vvw te bedienen.DjoeC schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:18:
...
Uitgaande van ca 2 ltr/min per groep kom je in totaal op een debiet van ca 2300 ltr/uur. Voor een cv-ketel pomp zit je dan zo ongeveer op zijn max (en bij sommige types misschien wel erover heen).
Dat is ook de reden dat er 2 mengverdelers (verdelers met pomp) zijn opgenomen in jouw verwarmingsinstallatie. Dan hoeft er maar een beperkte flow door de ketelpomp te worden geleverd. De 2 vvw-pompen doen de rest.
Een warmtepomp heeft vanwege de grotere benodigde debieten bij de lage aanvoertemperaturen in het algemeen een hogere pompcapaciteit. Die zou het wellicht kunnen zonder mengverdelers. Dan kun je volstaan met verdelers zonder pomp.
Ik krijg er even geen goed beeld bij. De verdeler zou dan ook hydraulisch actief zijn.arpeggio schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:04:
[...]
Als @DjoeC dezelfde verdeler heeft als de foto waar hij naar verwijst in zijn eerste post, dan is het zo'n oud type verdeler met een diagonale aansluiting.
De aanvoer vanaf de cv-ketel zit op de retourbalk van de verdeler, en de retour naar de cv-ketel zit op de aanvoerbalk van de verdeler (en niet op de retourbalk zoals bij de huidige verdelers). Als de verdelerpomp stil staat, krijg je hydraulisch gezien wel een bijzondere situatie.
Het water vanaf de cv-ketel heeft 2 mogelijkheden: via de stilstaande pomp òf via de vvw-slangen vanaf de retourbalk naar de aanvoerbalk en vandaar weer retour naar de ketel.
Die laatste weg zal waarschijnlijk de minste weerstand hebben, dus dan is het aannemelijk dat het (meeste) water vanaf de ketel deze weg volgt.
Per saldo betekent dit dat het water in omgekeerde richting loopt dan wanneer de vvw-pomp zou draaien in de normale toestand.
Of zie ik dit verkeerd?
Schema?
Nee, niet hydraulisch actief als de vvw-pomp stilstaat (dat was de oorspronkelijke vraag van @DjoeC ).Seafarer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:32:
[...]
Ik krijg er even geen goed beeld bij. De verdeler zou dan ook hydraulisch actief zijn.
Schema?
Ik ging ervan uit dat er dan misschien nog water door de stilstaande vvw-pomp geduwd zou worden, maar die kans is waarschijnlijk niet zo groot.
Kijk anders nog eens naar de foto van die verdeler met de diagonale aansluitingen, en dan de flow van het water met een stilstaande pomp op de verdeler.
[ Voor 15% gewijzigd door arpeggio op 22-01-2025 23:05 ]
@Seafarer @arpeggio Het lijkt er inderdaad op dat ik niet zonder de pompen kan. Hoewel het warm blijft in huis is de delta ketel uit/in temperatuur van 2-4 graden teruggelopen naar vrijwel 0. Ik blijf wel verschil houden op de lussen maar het totale temperaturen plaatje is nogal "vreemd" geworden. Ik heb de pomp in de ketel min/max wat omhoog gezet maar het "zou zomaar kunnen zijn" (lees: speculatie) dat de ketelpomp wel de VV pompen in beweging brengt (ook suggestie van @arpeggio - het zijn energiezuinige pompen dus weinig weerstand? - maar onvoldoende kracht heeft om water door de lussen te duwen/trekken waardoor de lussen gebypassd worden.
Ik wil nog wel verifieeren of de VV pompen juist gemonteerd zijn, zo niet is daar iig winst te halen.
Ik ga de komende dagen nogeens nadenken en eens kijken of er een schematje te maken is. Overigens komt binnenkort de installateur nog een keertje, dan ga ik t er ook eens over hebben.
O ja, de installatie is 25 jaar oud - alleen ketel en pompen zijn vervangen....
Ik wil nog wel verifieeren of de VV pompen juist gemonteerd zijn, zo niet is daar iig winst te halen.
Ik ga de komende dagen nogeens nadenken en eens kijken of er een schematje te maken is. Overigens komt binnenkort de installateur nog een keertje, dan ga ik t er ook eens over hebben.
O ja, de installatie is 25 jaar oud - alleen ketel en pompen zijn vervangen....
Ik ga de komende dagen eens kijken of ik wat maken kan. Documentatie is er niet en "unieke" foto's op internet ben ik niet zo van.Seafarer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:32:
[...]
Ik krijg er even geen goed beeld bij. De verdeler zou dan ook hydraulisch actief zijn.
Schema?
[ Voor 18% gewijzigd door DjoeC op 23-01-2025 00:09 ]
Ik meet overal, 11 groepen x 2, aanvoer/afvoer en op de pomp. Totaal 25 x ds18b20. Om 13:30 ging de pomp uit en bleef alleen de ketel werken.PeteSplit schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:03:
[...]
Mij is het niet duidelijk of en waar de verdeler het aanvoer water mengt (water wordt kouder), of dat het water daarna gemengd door de vloer gaat (water wordt kouder) en de retour (kouder).
Meet je op de leidingen naar de verdeler, of op de verdeler zelf ?
Ben je begonnen met de pomp uit te zetten om 13:30 of heb je deze toen weer aangezet ?
Ik heb deze week een warmtepomp laten installeren en wil nu mijn verdeler pomploos maken. Ik heb exact de VTE-verdeler zoals in ge-quote bericht hierboven aangegeven. Ik heb het 130mm buisje die in plaats van de pomp moet komen inmiddels in bezit. Ik begrijp dat na plaatsen van het buisje ook het ventiel dichtgedraaid dient te worden. Ik lees echter in dit topic ook reacties die zeggen dat de thermostaatkraan verwijderd dient te worden en vervangen moet worden voor een kogelkraan. Maar andere reacties spreken hier niet over. Iemand die uitsluitsel kan geven?Zwerius schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:28:
[...]
Mooi dat er zoiets bestaat. Voor sommige verdelers met pomp ligt het wel wat gecompliceerder.
Maar ook hier vraag ik me het volgende af:
Ik ga er even van uit dat je verdeler er ongeveer zo uit zag:
[Afbeelding]
Maar dan zie ik zowel de aanvoer als retour aansluiting nog op de bovenste balk zitten. Terwijl je eigenlijk wilt één balk op de aanvoer en de andere op de retour.
Heb je inwendig in de bovenste verdeler nog iets aangepast zodat de aansluiting waar vroeger de thermostaatkraan op zat alleen nog maar naar de onderste balk voedt (of vandaar retour komt)?
Had je niet beter de pomp kunnen verwijderen en de vrijgekomen aansluitingen als aanvoer en retour kunnen gebruiken? En dan de twee aansluitingen bovenop afdoppen.
Of evt. één van de bovenste twee aansluitingen van de bovenste balk kunnen gebruiken als retour en dan de onderste aansluiting van de bovenste balk afdoppen. En uiteraard de pompaansluiting van de onderste balk als aansluiting van de aanvoer gebruiken? (er even van uitgaande tenminste dat de bovenste balk retour is en de onderste aanvoer).
De thermostaatkraan heeft geen functie meer en levert alleen maar een te hoge stromingsweerstand op vanwege zijn vrij beperkte doorlaat.
Bij een WP wil je liefst een zo groot mogelijk debiet (en dus een zo laag mogelijke weerstand), omdat je dan de dT laag kunt houden, dus de Ta zo laag mogelijk, dus je COP zo hoog mogelijk, dus je verbruik zo laag mogelijk.
Bij een WP wil je liefst een zo groot mogelijk debiet (en dus een zo laag mogelijke weerstand), omdat je dan de dT laag kunt houden, dus de Ta zo laag mogelijk, dus je COP zo hoog mogelijk, dus je verbruik zo laag mogelijk.
Zwerius Kriegsman
Beste mensen, ik heb een warmtepomp gekregen en twijfel of ik mijn verdeler moet vervangen , de werking is best goed met deze gesloten verdeler en de cop hoog. Maar ik begrijp mijn eigen verdeler niet. Naast de thermostaatknop met voeler die in de aanvoerleiding zit, is er nog een knop in de zijkant van de de retourbalk, daar waar ook de aanvoerleiding naar de benedenbalk gaat, zeg maar op de kruising. Ik dacht dat dit een mengventiel was om bijmengen van het retourwater te kunnen regelen, maar als ik er aan draai zie ik geen effect op de temperatuur in de aanvoer van de onderbalk (ik werk met 28 graden). Weet iemand waar deze knop wel voor dient… Ik heb voor de duidelijk ook nog een foto toegevoegd waarbij ik de knop er heb afgehaalf.:strip_exif()/f/image/5kHhnqgZFkCFd3eoDOPoT6em.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CgYTf01jXfoo3R6CprZDo6Da.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2SSehRNbhgv4xy7Rrdp076hB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5kHhnqgZFkCFd3eoDOPoT6em.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CgYTf01jXfoo3R6CprZDo6Da.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2SSehRNbhgv4xy7Rrdp076hB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VdcIli78vtZ7dVJh9VGMLzbV.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dat niet het "waterzijdig-inregelventiel"?
Dat zou kunnen, maar wat doet dit ventiel dan precies, hoe werkt het en wat zou het effect er van moeten zijn?BerndGaykema schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:42:
Is dat niet het "waterzijdig-inregelventiel"?
Is zoals je zelf al melde een inregelventiel. Meer of minder retour water toevoegen echter bij slechts 28 graden toevoer is het effect niet echt goed waarneembaar. Neem aan dat er vroeger een CV voor zat met een hogere aanvoer temp.Ditbenik schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:09:
[...]
Dat zou kunnen, maar wat doet dit ventiel dan precies, hoe werkt het en wat zou het effect er van moeten zijn?
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp
Dat klopt…, we hadden een cv, maar omdat bij een warmtepomp bijmengen niet gewenst is, vraag ik ne af hoe de knop dat zou moeten staan, helemaal dicht of helemaal open…Cubico schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:47:
[...]
Is zoals je zelf al melde een inregelventiel. Meer of minder retour water toevoegen echter bij slechts 28 graden toevoer is het effect niet echt goed waarneembaar. Neem aan dat er vroeger een CV voor zat met een hogere aanvoer temp.
Ik heb ook een mengverdeler en bij mij zit op die plek een regelventiel voor de menging, als ik hem helemaal dicht draai is de verdeler gesloten en wordt er niet gemengd. Hiermee kun je de temperatuur van de aanvoer verlagen, als je een Hoog Temperatuur systeem hebt, als je nu naar een Laag Temperatuur bent gegaan kun je de knop helemaal dicht zetten. Als je een warmtemeter (temperatuur meter) hebt kun je kijken of de aanvoer naar de verdeler dezelfde temperatuur heeft, als het van de verdeler de groepen ingaat.Ditbenik schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:32:
Beste mensen, ik heb een warmtepomp gekregen en twijfel of ik mijn verdeler moet vervangen , de werking is best goed met deze gesloten verdeler en de cop hoog. Maar ik begrijp mijn eigen verdeler niet. Naast de thermostaatknop met voeler die in de aanvoerleiding zit, is er nog een knop in de zijkant van de de retourbalk, daar waar ook de aanvoerleiding naar de benedenbalk gaat, zeg maar op de kruising. Ik dacht dat dit een mengventiel was om bijmengen van het retourwater te kunnen regelen, maar als ik er aan draai zie ik geen effect op de temperatuur in de aanvoer van de onderbalk (ik werk met 28 graden). Weet iemand waar deze knop wel voor dient… Ik heb voor de duidelijk ook nog een foto toegevoegd waarbij ik de knop er heb afgehaalf.
:strip_exif()/f/image/UZxDY4g22LxSirbsn0ueNFIM.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 07-02-2025 22:37 ]
Als je het ventiel helemaal open zet zal de vloerverwarming (veel) meer warm water krijgen en de overige radiatoren in huis (als die er zijn) minder. Voor een eerlijker verdeling moet je de vloerverdeler wat afknijpen. Dat doe je dus met dit ventiel.Ditbenik schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:09:
[...]
Dat zou kunnen, maar wat doet dit ventiel dan precies, hoe werkt het en wat zou het effect er van moeten zijn?
Ok, als ik het goed begrijp kan dit ventiel dus twee functies hebben:BerndGaykema schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:57:
[...]
Als je het ventiel helemaal open zet zal de vloerverwarming (veel) meer warm water krijgen en de overige radiatoren in huis (als die er zijn) minder. Voor een eerlijker verdeling moet je de vloerverdeler wat afknijpen. Dat doe je dus met dit ventiel.
of dit ventiel regelt de bijmenging van retourwater
of dit ventiel regelt de waterstroom die door de verdeler gaat, om een balans te krigen met evt radiatoren?
Het is dus één van de twee. Zie ik dat zo goed?
Het doet dus beide, zoeken naar het optimale. Wat nog wat kan helpen als je lage temperatuur draait, is het verwijderen van de thermostaat kraan in de aanvoer en die afsluiter in de afvoer. die zijn ook gebaseerd op hoge temp en hebben een zeer kleine doorlaat. Maar dit alleen als je echt niet meer boven de 40 graden draait.Ditbenik schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:43:
[...]
Ok, als ik het goed begrijp kan dit ventiel dus twee functies hebben:
of dit ventiel regelt de waterstroom die door de verdeler gaat, om een balans te krigen met evt radiatoren?
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp
Gisteren is de aansluiting van mijn stalen VTE Slim mengverdeler aangepast naar het gebruik voor lage temperaturen. De oude aansluitingen aan de bovenkant met afsluiter en thermostaat zijn afgedopt en worden niet meer gebruikt. Hij is nu aan de linkerkant aangesloten met 22 mm in plaats van 15 mm en om de mengkamer af te sluiten is een VTE inregelventiel aangebracht.
Er gaat nu 50% meer water door de vloer, de temperatuur van het ingaande water is een paar graden hoger en het temperatuurverschil tussen in en uitgang is gezakt van 5 naar 3 graden. Ik heb nu ook minder geruis in mijn leidingen. Als gevolg kon ik de stooklijn van mijn Vaillant warmtepomp met 0,1 verlagen. Een zeer goede aanpassing dus.
Er gaat nu 50% meer water door de vloer, de temperatuur van het ingaande water is een paar graden hoger en het temperatuurverschil tussen in en uitgang is gezakt van 5 naar 3 graden. Ik heb nu ook minder geruis in mijn leidingen. Als gevolg kon ik de stooklijn van mijn Vaillant warmtepomp met 0,1 verlagen. Een zeer goede aanpassing dus.
Ik denk niet, links heb je het regelventiel voor de menging en rechts op de retour van de verdeler heb je een voetventiel zoals onder in de retour van de radiator.Ditbenik schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:43:
[...]
Ok, als ik het goed begrijp kan dit ventiel dus twee functies hebben:
Links meng je de aanvoer met de retour voor een goede tempratuur in de vloer (bij HT kan dat anders wel 70 graden zijn) en rechts stel je de flow (debiet) door de radiator af (waterzijdig inregelen van de hele verdeler) zoals je ook bij radiatoren doet.
:strip_exif()/f/image/EeC7wosNRIlsqPoN1HixDbFY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door PeteSplit op 08-02-2025 20:44 ]
Het voetventiel aan de rechterkant heeft dezelfde functie als een voetventiel bij een radiator: de mogelijkheid om die ene radiator af te tappen zonder het hele systeem leeg te laten lopen.PeteSplit schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:40:
[...]
Ik denk niet, links heb je het regelventiel voor de menging en rechts op de retour van de verdeler heb je een voetventiel zoals onder in de retour van de radiator.
Links meng je de aanvoer met de retour voor een goede tempratuur in de vloer (bij HT kan dat anders wel 70 graden zijn) en rechts stel je de flow (debiet) door de radiator af (waterzijdig inregelen van de hele verdeler) zoals je ook bij radiatoren doet.
[Afbeelding]
Bij een radiator wordt dat voetventiel nog wel eens ge(mis)bruikt om waterzijdig in te regelen bij gebrek aan andere mogelijkheden, maar bij een verdeler is dit niet de bedoeling. Ook hier heeft het ventiel de functie om de verdeler te kunnen aftappen zonder de rest van het systeem leeg te laten lopen.
Het zou bij deze verdeler ook volslagen onlogisch zijn om alle 11 groepen tegelijk met 1 ventiel in te regelen!
Waterzijdig inregelen gaat juist om de balans te vinden tussen de verschillende radiatoren cq. groepen.
Ik weet niet hoeveel m² er wordt verwarmd met deze 11 groepen, maar die zouden dan allemaal tegelijk in afgiftevermogen worden beperkt. Dat lijkt mij geen gewenste situatie...
Sommige verdelers hebben wel de mogelijkheid om per groep het debiet in te stellen mbv flowmeters, maar dat is hier niet het geval.
[ Voor 3% gewijzigd door arpeggio op 08-02-2025 21:27 ]
- nvt -
[ Voor 99% gewijzigd door arpeggio op 08-02-2025 22:42 ]
Dat doe je ook niet, 11 groepen inregelen met 1 ventiel.arpeggio schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:22:
[...]Het zou bij deze verdeler ook volslagen onlogisch zijn om alle 11 groepen tegelijk met 1 ventiel in te regelen!
Waterzijdig inregelen gaat juist om de balans te vinden tussen de verschillende radiatoren cq. groepen.
Je moet de verdeler als één radiator zien, in het totaal van radiatoren in het gehele huis. Deze verdeler moet niet teveel of te weinig warm water krijgen, dus inregelen.
De verdeling over de 11 slangen doe je individueel per slang op de verdeler.
Dit is onzin. Dan heb je geen idee hoe een mengverdeler werkt.BerndGaykema schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:21:
...
Je moet de verdeler als één radiator zien, in het totaal van radiatoren in het gehele huis. Deze verdeler moet niet teveel of te weinig warm water krijgen, dus inregelen.
...
Een mengverdeler is bedoeld om 2 circuits aan elkaar te koppelen: een HT-circuit en een LT-circuit (op basis van het principe van een menginjectie-regeling). Beide circuits werken autonoom omdat ze elk een eigen pomp en temperatuurregeling hebben.
Het HT-circuit fungeert als transport van warmte (energie) naar het LT-circuit, waar de daadwerkelijke warmte-afgifte plaatsvindt. Die warmte wordt overgedragen dmv dosering van een hoeveelheid heet water in de retourbuis van de mengverdeler aan de zuigzijde van de vvw-pomp. Die dosering vindt plaats via het thermostaatventiel op de verdeler.
Het LT-circuit bepaalt zelf hoeveel warmte het afneemt uit het primaire circuit: als het water in het vvw-circuit beneden de ingestelde temperatuur is, opent het thermostaatventiel. Het sluit weer als het vvw-water op temperatuur is.
Kortom: er hoeft helemaal niet ingeregeld te worden, omdat de mengverdeler werkt op basis van dosering.
Edit: Nog een belangrijk punt.
Op basis van welk uitgangspunt zou je een mengverdeler willen inregelen? Zelfde retourtemperatuur als eventueel aanwezige radiatoren? Dat zal niet gaan.
De retourtemperatuur van een mengverdeler variëert in vrijwel de meeste gevallen nauwelijks omdat de aanvoertemperatuur vast ingesteld staat (bijv. 35°C). Dat geeft doorgaans een retourtemperatuur tussen 25 en 30°C.
Radiatoren hebben de aanvoertemperatuur van de ketel (warmtebron) en een retourtemperatuur die altijd boven die van de vvw zal liggen.
Persoonlijke noot: Eigenlijk hoort mijn post over de werking van een mengverdeler niet thuis in dit topic. Dit topic is juist bedoeld om na aanschaf van een warmtepomp een mengverdeler te vervangen/om te bouwen naar een verdeler zonder pomp.
Mijn post is echter bedoeld om een misvatting over mengverdelers te verhelderen.
[ Voor 23% gewijzigd door arpeggio op 13-02-2025 13:47 ]
Ik heb het niet over een mengverdeler maar over een verdeler ....... . Dus zonder menging.....arpeggio schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:53:
[...]
Dit is onzin. Dan heb je geen idee hoe een mengverdeler werkt.
Een mengverdeler is bedoeld om 2 circuits aan elkaar te koppelen: een HT-circuit en een LT-circuit (op basis van het principe van een menginjectie-regeling). Beide circuits werken autonoom omdat ze elk een eigen pomp en temperatuurregeling hebben.
Het HT-circuit fungeert als transport van warmte (energie) naar het LT-circuit, waar de daadwerkelijke warmte-afgifte plaatsvindt. Die warmte wordt overgedragen dmv dosering van een hoeveelheid heet water in de retourbuis van de mengverdeler aan de zuigzijde van de vvw-pomp. Die dosering vindt plaats via het thermostaatventiel op de verdeler.
Het LT-circuit bepaalt zelf hoeveel warmte het afneemt uit het primaire circuit: als het water in het vvw-circuit beneden de ingestelde temperatuur is, opent het thermostaatventiel. Het sluit weer als het vvw-water op temperatuur is.
Kortom: er hoeft helemaal niet ingeregeld te worden, omdat de mengverdeler werkt op basis van dosering.
Edit: Nog een belangrijk punt.
Op basis van welk uitgangspunt zou je een mengverdeler willen inregelen? Zelfde retourtemperatuur als eventueel aanwezige radiatoren? Dat zal niet gaan.
De retourtemperatuur van een mengverdeler variëert in vrijwel de meeste gevallen nauwelijks omdat de aanvoertemperatuur vast ingesteld staat (bijv. 35°C). Dat geeft doorgaans een retourtemperatuur tussen 25 en 30°C.
Radiatoren hebben de aanvoertemperatuur van de ketel (warmtebron) en een retourtemperatuur die altijd boven die van de vvw zal liggen.
Persoonlijke noot: Eigenlijk hoort mijn post over de werking van een mengverdeler niet thuis in dit topic. Dit topic is juist bedoeld om na aanschaf van een warmtepomp een mengverdeler te vervangen/om te bouwen naar een verdeler zonder pomp.
Mijn post is echter bedoeld om een misvatting over mengverdelers te verhelderen.
Ik vind dit een beetje (goedkope) uitvlucht... De hele discussie ging over mengverdelers.BerndGaykema schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:59:
[...]
Ik heb het niet over een mengverdeler maar over een verdeler ....... . Dus zonder menging.....
In de eerste plaats: jouw posts staan in een hele rij reacties die begon met een post van @Ditbenik waarin hij zich afvroeg of hij zijn bestaande mengverdeler moet vervangen. Alle daarop volgende reacties gaan over de werking van die mengverdeler en de functie c.q. het nut van het regelventiel aan de linkerzijde en het voetventiel aan de rechterzijde. M.a.w. jouw posts waren onderdeel van de discussie die betrekking had op mengverdelers.
In de tweede plaats was mijn post over de werking van een mengverdeler een reactie op deze post van jou:
Als je een verdeler ziet als één radiator dan heb je het (expliciet) over een mengverdeler. Dit beeld wordt wel eens gebruikt om duidelijk te maken hoe een mengverdeler meedoet in een circuit met andere radiatoren en om tegelijk onderscheid te maken dat de vloerverwarming een apart en zelfstandig circuit is.BerndGaykema schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:21:
...
Dat doe je ook niet, 11 groepen inregelen met 1 ventiel.
...
Bij gewone verdelers (zonder pomp) beschouw je de verdeler niet als 'één radiator'
Maar wat mij betreft genoeg hierover
Ik was even deze reactie opnieuw aan het lezen aangezien ik dit issue nog altijd niet opgelost heb. Je zegt dat ik de pomp van de vvw in serie zou kunnen zetten. Maar daarna staat er dat ik de verdeler dan toch als “gesloten” kan gebruiken. Bedoel je hier niet “open”? Want anders begrijp ik je advies niet 😅Andrehj schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:44:
@Jingle1986
Hoe lang zijn die groepen eigenlijk?
Je bent helaas de dupe van de prutser die bij jou die VVW heeft geïnstalleerd. Bij zulke dunne leidingen mogen de zones hooguit 40 meter lang zijn (liever nog korter), anders krijg je flowproblemen. Als je dit echt op wilt lossen moet je de groepen alsnog inkorten (en het aantal dus vermeerderen). Al het andere blijft prutswerk.
Maar op het open halen van je vloer zit je vast niet te wachten.
Iemand met twee rechterhanden zou je pomp wellicht in serie kunnen zetten met je verdeler. Dan kun je de verdeler toch als gesloten gebruiken, dus zonder thermostatisch ventiel, en kun je de pomp gebruiken om met extra druk toch voldoende flow door die rietjes te krijgen.
Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit
Nee. Twee pompen in serie (eentje in de WP en eentje er buiten in de toevoerleiding, om zo extra druk te leveren om door die te dunne leidingen toch voldoende flow te krijgen) en dan uiteraard de VVW-verdeler gewoon gesloten (dus zonder pomp) gebruiken.Jingle1986 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:04:
[...]
Ik was even deze reactie opnieuw aan het lezen aangezien ik dit issue nog altijd niet opgelost heb. Je zegt dat ik de pomp van de vvw in serie zou kunnen zetten. Maar daarna staat er dat ik de verdeler dan toch als “gesloten” kan gebruiken. Bedoel je hier niet “open”? Want anders begrijp ik je advies niet 😅
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bedankt voor je reactie, maar dan begrijp ik het dus inderdaad niet…Andrehj schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:02:
[...]
Nee. Twee pompen in serie (eentje in de WP en eentje er buiten in de toevoerleiding, om zo extra druk te leveren om door die te dunne leidingen toch voldoende flow te krijgen) en dan uiteraard de VVW-verdeler gewoon gesloten (dus zonder pomp) gebruiken.
Wat is dan het voordeel van de pomp in serie tov de huidige situatie met de pomp op de verdeler zelf?
Als ik google op een gesloten verdeler dan is dat met een pomp op de verdeler, en een open verdeler is zonder pomp op de verdeler. Jij noemt het een gesloten verdeler zonder pomp. Waar maak ik de gedachten kronkel? 😅
Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit
Wat je vaak bij de webwinkels ziet staan is niet juist. Wikipedia: VloerverwarmingJingle1986 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:44:
[...]
Als ik google op een gesloten verdeler dan is dat met een pomp op de verdeler, en een open verdeler is zonder pomp op de verdeler. Jij noemt het een gesloten verdeler zonder pomp. Waar maak ik de gedachten kronkel? 😅
Je hebt eigenlijk maar twee typen verdeler, een mengverdeler en een verdeler zonder menging.
Als het aanvoer en retour water gemengd wordt spreekt men vaak ook van een open verdeler, als er geen sprake is van menging wordt dat ook wel een gesloten verdeler genoemd.
Om verwarring te voorkomen zou men de term open/gesloten niet moeten gebruiken.
Een pomp kan bij beide verdelers gebruikt worden, bij een mengverdeler moet deze gebruikt worden.
/f/image/fAnbtaErtzxWJI9JJU7OwyUx.png?f=fotoalbum_large)
Je hebt ook open verdelers die je met een ventiel kunt sluiten, je hebt dan een gesloten verdeler met pomp.
[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 22-02-2025 00:00 ]
Niet mee eens. Men moet gewoon even de moeite doen om te begrijpen hoe zo'n verdeler intern werkt.PeteSplit schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:53:
Om verwarring te voorkomen zou men de term open/gesloten niet moeten gebruiken.
De term "open verdeler" is namelijk in de verwarmingswereld heel gebruikelijk.
Zo zijn parallelle buffervaten ook open verdelers, en ook onderin een Elga Ace hybride WP zit een open verdeler waarmee de CV-ketel erop wordt aangesloten.
Op die plaatsen heeft niemand moeite met deze term, alleen bij VVW-verdelers is het om de een of andere reden (voor sommige websites, waarvan men de tekst blijkbaar van elkaar kopieert) ineens ingewikkeld, terwijl die verdelers op precies dezelfde manier werken.
Ik heb eenzelfde verdeler en ivm aanschaf warmtepomp ben ik benieuwd naar jouw oplossing. Zou je een foto kunnen delen?Binkia schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:51:
Gisteren is de aansluiting van mijn stalen VTE Slim mengverdeler aangepast naar het gebruik voor lage temperaturen. De oude aansluitingen aan de bovenkant met afsluiter en thermostaat zijn afgedopt en worden niet meer gebruikt. Hij is nu aan de linkerkant aangesloten met 22 mm in plaats van 15 mm en om de mengkamer af te sluiten is een VTE inregelventiel aangebracht.
Wij hebben sinds deze week vloerverwarming op een hybride verdeler. Werkt allemaal prima maar de pomp van de vloerverwarming draait wel mee wanneer er geen mening plaatsvindt. Weet iemand toevallig of het een probleem is om de pomp van de vloerverwarming dan uit te schakelen, zodat de vloerverwarming meeloopt op de pomp van de warmtepomp en alleen aangaat als de cv ketel aanslaat en er menging nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Djvdb op 26-02-2025 06:41 ]
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Een circulatie pomp kun je gewoon doorheen pompen. Maar ik verwacht dat je wat meer weerstand en dus minder flow krijgt.Djvdb schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 06:37:
Wij hebben sinds deze week vloerverwarming op een hybride verdeler. Werkt allemaal prima maar de pomp van de vloerverwarming draait wel mee wanneer er geen mening plaatsvindt. Weet iemand toevallig of het een probleem is om de pomp van de vloerverwarming dan uit te schakelen, zodat de vloerverwarming meeloopt op de pomp van de warmtepomp en alleen aangaat als de cv ketel aanslaat en er menging nodig.
Staat hier niks over in de handleiding?
Ja in de handleiding van onze verdeler staat om de pomp aan te laten staan. Maar in de handleiding van een andere verdeler kwam ik toevallig tegen dat je er ook voor kunt kiezen om de pomp samen met het hybride ventiel te schakelen. Zal eens kijken of het lukt om er doorheen te pompen. Zitten ook flowmeters op dus kan snel zien wat het effect is. Was alleen beetje bang dat ik de pomp stuk maak (wilo para).Seafarer schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:34:
[...]
Een circulatie pomp kun je gewoon doorheen pompen. Maar ik verwacht dat je wat meer weerstand en dus minder flow krijgt.
Staat hier niks over in de handleiding?
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Zo te zien is de verdeler pomploos gemaakt. Dat is goed. Maar ik zie nog allerlei ventiel in de aanvoer, die geven alleen maar weerstand. Daar is wel winst te halen.HansVV20 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:15:
Goedendag,
Ik heb een vraag hieraan verbonden: onlangs overgestapt van stadsverwarming naar all electric warmtepomp.
De oude bestaande Robot verdeler hebben ze omgebouwd.
Het werkt wel, de vloer wordt warm, maar is dit een opzet die ok is?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Dank voor je reactie. Kun je aangeven welke ventielen je bedoelt?
Even een vraagje hier. Ik heb een Therminon 5000 7 groeps verdeler voor de vloerverwarming (art. 105767). Dit werkte tot voor kort gewoon goed, maar in januari is de CV vervangen. Dit is een hybride geworden. Tevens heb ik een Tado gekocht.
Sindsdien merk ik 2 dingen. In de winter is het enorm moeilijk de huiskamer (waar de vloerverwarming zit) op temperatuur te krijgen. (Op temperatuur houden lukt wel) Als ik kijk naar de temperatuur op het onderste blok komt deze bijna niet boven de 30 graden uit.
In Tado krijg ik ook meer inzicht, ik zie dat 60% van het stoken komt door de vloerverwarming, de andere kamers (radiatoren) nemen maar een fractie daarvan in beslag. Nu is de kamer ook wel veel groter (4 keer zo groot), dus daar kan ook nog wat in zitten, maar ik krijg toch het gevoel dat er niet efficient verwarmd wordt.
Nu heb ik me even ingelezen in de verdeler, en het lijkt erop dat deze eigenlijk alleen goed werkt met 60 graden of hoger. Er zit naar mijn weten geen ventiel waarmee je de mengverhoudingen mee kunt instellen (aan de zijkant van de retour balk zie ik geen dopje die je kunt vervangen. Als ik hem ombouw (door alle aanvoer op de retourbalk af te doppen en de aanvoer direct op de aanvoerbalk aan te sluiten) dan denk ik dat ik een probleem heb in de winter. De verwarming kan namelijk helemaal tot 60+ graden verwarmen (met de CV) en er is geen manier om die temperatuur te verlagen (of kan ik gewoon een thermostaat hiervoor gebruiken?)
De vragen die ik heb:
1. Klopt mijn veronderstelling dat de verdeler er voor zorgt dat de kamer niet handig verwarmd wordt?
2. Zo ja, kan ik de verdeler ombouwen, rekening houdend met het feit dat ik een hybride heb (dus normaal laag temperatuur verwarmen, maar in de winter soms hoog temperatuur), ik heb van die setjes gezien waarbij je een ventiel in de retourbalk kunt plaatsen, ik denk niet dat dit mogelijk is voor mij.
3. worden de kosten zodanig hoog dat ik beter kan denken aan een nieuwe verdeler?
werkzaamheden zullen uitgevoert moeten worden door een vakman, ik ga niet zelf aan die vloerverwarming zitten.
Sindsdien merk ik 2 dingen. In de winter is het enorm moeilijk de huiskamer (waar de vloerverwarming zit) op temperatuur te krijgen. (Op temperatuur houden lukt wel) Als ik kijk naar de temperatuur op het onderste blok komt deze bijna niet boven de 30 graden uit.
In Tado krijg ik ook meer inzicht, ik zie dat 60% van het stoken komt door de vloerverwarming, de andere kamers (radiatoren) nemen maar een fractie daarvan in beslag. Nu is de kamer ook wel veel groter (4 keer zo groot), dus daar kan ook nog wat in zitten, maar ik krijg toch het gevoel dat er niet efficient verwarmd wordt.
Nu heb ik me even ingelezen in de verdeler, en het lijkt erop dat deze eigenlijk alleen goed werkt met 60 graden of hoger. Er zit naar mijn weten geen ventiel waarmee je de mengverhoudingen mee kunt instellen (aan de zijkant van de retour balk zie ik geen dopje die je kunt vervangen. Als ik hem ombouw (door alle aanvoer op de retourbalk af te doppen en de aanvoer direct op de aanvoerbalk aan te sluiten) dan denk ik dat ik een probleem heb in de winter. De verwarming kan namelijk helemaal tot 60+ graden verwarmen (met de CV) en er is geen manier om die temperatuur te verlagen (of kan ik gewoon een thermostaat hiervoor gebruiken?)
De vragen die ik heb:
1. Klopt mijn veronderstelling dat de verdeler er voor zorgt dat de kamer niet handig verwarmd wordt?
2. Zo ja, kan ik de verdeler ombouwen, rekening houdend met het feit dat ik een hybride heb (dus normaal laag temperatuur verwarmen, maar in de winter soms hoog temperatuur), ik heb van die setjes gezien waarbij je een ventiel in de retourbalk kunt plaatsen, ik denk niet dat dit mogelijk is voor mij.
3. worden de kosten zodanig hoog dat ik beter kan denken aan een nieuwe verdeler?
werkzaamheden zullen uitgevoert moeten worden door een vakman, ik ga niet zelf aan die vloerverwarming zitten.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
In principe maakt de extra pomp op de verdeler niet uit, het gaat om voldoende flow halen (hoe lager de temperatuur, hoe hoger de flow).
- De maximaalthermostaat (rechtsboven op de foto) en het voetventiel (linksboven op de foto) beperken de flow op de verdeler; maar de maximaalthermostaat heb je nodig om te beveiligen tegen te hoge aanvoertemperatuur (check ook even of die niet te laag staat, zal ook opwarmen flink vertragen terwijl je wel netjes op temperatuur blijft).
- Is er toevallig een bypassventiel geplaatst? Als deze op een te lage druk staat, gaat ie te snel open en komt er te weinig flow in je verdeler.
- Check eens de pompstand van de nieuwe ketel, als die wat hoger staat krijg je meer flow (= meer warmte) naar je verdeler.
[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 28-03-2025 10:09 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
maximaal thermostaat staat correct.
Bypass ventiel zal ik bekijken, maar die heb ik op alle standen al gezet, aanvoer blok blijft redelijk stabiel in temperatuur (rond 28-30 graden)
Pompstand van de xtend, ik weet dat deze pomp alles enorm snel door het systeem heen duwt. The pomp is zelfs naar beneden bijgesteld omdat alles enorm veel lawaai maakt, maar in de eerste maanden (toen hij hoger stond) was de aanvoer balk ook ongeveer 28-30 graden.
Therminon heeft overigens ook gemeld dat het inderdaad aan de verdeler ligt. Helaas komen ze niet met heel goed nieuws. Ik moet een hybride verdeler kopen... maar dat niet alleen, als ik op termijn overstap op full electric dan moet ik weer een nieuwe verdeler kopen voor LTV... De hybride die ze hebben kan niet alleen op LTV draaien. ik vraag me af of ze niet gewoon een verkoop praatje houden
Bypass ventiel zal ik bekijken, maar die heb ik op alle standen al gezet, aanvoer blok blijft redelijk stabiel in temperatuur (rond 28-30 graden)
Pompstand van de xtend, ik weet dat deze pomp alles enorm snel door het systeem heen duwt. The pomp is zelfs naar beneden bijgesteld omdat alles enorm veel lawaai maakt, maar in de eerste maanden (toen hij hoger stond) was de aanvoer balk ook ongeveer 28-30 graden.
Therminon heeft overigens ook gemeld dat het inderdaad aan de verdeler ligt. Helaas komen ze niet met heel goed nieuws. Ik moet een hybride verdeler kopen... maar dat niet alleen, als ik op termijn overstap op full electric dan moet ik weer een nieuwe verdeler kopen voor LTV... De hybride die ze hebben kan niet alleen op LTV draaien. ik vraag me af of ze niet gewoon een verkoop praatje houden
@justice strike ik denk dat het verstandig is om dit gehele Topic eens goed door te lezen en mijn ervaring met Therminon is dat zij zeer betrouwbaar zijn in hun adviezen en geen verkoop verhaaltjes houden.justice strike schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:41:
maximaal thermostaat staat correct.
En om hier in dit Topic een goed advies te krijgen dan is het voor de volgers wel belangrijk als je meer gegevens en foto's van jouw installatie laat zien !!
Ik zal wat foto's plaatsen. Maar de hybrid flex is ook geschikt voor ltv. Daar was wat miscommunication over, dat hebben ze opgehelderdTheovelders schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:36:
[...]
@justice strike ik denk dat het verstandig is om dit gehele Topic eens goed door te lezen en mijn ervaring met Therminon is dat zij zeer betrouwbaar zijn in hun adviezen en geen verkoop verhaaltjes houden.
En om hier in dit Topic een goed advies te krijgen dan is het voor de volgers wel belangrijk als je meer gegevens en foto's van jouw installatie laat zien !!
Ik heb dit topic gevonden, ik heb een vraag waar denk ik geen nieuw topic voor nodig is.
Binnenkort komt mijn ( hybride WP van daikin ) jaartje hybride draaien om te kijken of alles warm wordt, daarna van het gas af, de WP is daar geschikt voor ( stand alone ) .
Echter , zit ik nog met een vloerverwarming verdeler met 2 groepen , hier zit een pomp tussen. Deze wil ik eigenlijk pomploos hebben.
Ik kan weinig info vinden, behalve dat het huis zo in 2000 is opgeleverd ( 2 groepen voor de beneden verdieping... ) Het wordt overigens met een ingaande temp van 35C in de vloer overal prima warm beneden.
Op de buis staat 18x2 . Ik ga er vanuit dat ik dus een verdeler moet hebben met die aansluitingen. Tevens heb ik dan ook een maximaal thermostaat nodig of niet ? CV ketel staat begrenst op 50C aanvoer ook voor nu.
Moet ik een RVS verdeler pakken of een kunstoffen ? Iemand nog tips ?
Binnenkort komt mijn ( hybride WP van daikin ) jaartje hybride draaien om te kijken of alles warm wordt, daarna van het gas af, de WP is daar geschikt voor ( stand alone ) .
Echter , zit ik nog met een vloerverwarming verdeler met 2 groepen , hier zit een pomp tussen. Deze wil ik eigenlijk pomploos hebben.
Ik kan weinig info vinden, behalve dat het huis zo in 2000 is opgeleverd ( 2 groepen voor de beneden verdieping... ) Het wordt overigens met een ingaande temp van 35C in de vloer overal prima warm beneden.
Op de buis staat 18x2 . Ik ga er vanuit dat ik dus een verdeler moet hebben met die aansluitingen. Tevens heb ik dan ook een maximaal thermostaat nodig of niet ? CV ketel staat begrenst op 50C aanvoer ook voor nu.
Moet ik een RVS verdeler pakken of een kunstoffen ? Iemand nog tips ?
@Galaxis Kun je de huidige verdeler niet ombouwen? Dat is goedkoper dan vervangen.
Enneh, slechts twee groepen op een hele benedenverdieping? Dat is wel heel erg weinig (of je huis is niet zo groot). Je kunt met een infraroodcamera meten hoe de leidingen liggen. Met slechts twee groepen zal er wel veel lengte liggen op een HoH 30 cm oid. Dat is voor een WP bepaald niet ideaal.
Enneh, slechts twee groepen op een hele benedenverdieping? Dat is wel heel erg weinig (of je huis is niet zo groot). Je kunt met een infraroodcamera meten hoe de leidingen liggen. Met slechts twee groepen zal er wel veel lengte liggen op een HoH 30 cm oid. Dat is voor een WP bepaald niet ideaal.
Ja slechts 2 groepen op 65m2 , erfenis van de vorige bewoners. Geen radiatoren meer, echter met een cv aanvoer van 45C krijg ik en hou ik de verdieping gewoon op temperatuur (20,5C) , ook met vorst. Ik heb een warmtecamera, slang ligt 15cm HoH.Andrehj schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:36:
@Galaxis Kun je de huidige verdeler niet ombouwen? Dat is goedkoper dan vervangen.
Huis heeft ook nog wat radiatoren , T33 in de bijkeuken met ventilatoren, Een joekel van een jaga op kantoortje , een T22 in de hal. Boven verdieping hangen ook radiatoren maar staan echt altijd uit.
Ik twijfel nu ernstig om de verderler te vervangen voor een pomploze. De pomp die erin zit doet ook gewoon 60W.
De grootste twijfel is pomploos of toch met een pomp.
15 cm HoH → 6.7 meter slang per m² → maal 65 m² geeft in totaal 436 meter slang → 218 meter per groep??Galaxis schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:51:
Ja slechts 2 groepen op 65m2 , erfenis van de vorige bewoners. Geen radiatoren meer, echter met een cv aanvoer van 45C krijg ik en hou ik de verdieping gewoon op temperatuur (20,5C) , ook met vorst. Ik heb een warmtecamera, slang ligt 15cm HoH.
Dat kan niet waar zijn. Daar krijg je toch bijna geen flow meer doorheen?
Gebruikelijk is ca 100 meter, en bij een WP wil je het liefst naar 80 meter per groep.
Bovendien vindt een WP 45°C water helemaal niet leuk, dat kost je enorm veel rendement. Bij WP+VVW moet je eerder denken aan water van 25 - 28 °C.
Hier komt het water nooit boven de 25 graden. (Tenminste, als er verwarmd moet worden, wat sinds begin maart door de overvloedige zonneschijn al niet meer het geval is)
Als je die pomp kwijt wilt, kun je de verdeler ook ombouwen. Voor de flow hoef je niet naar een nieuwe verdeler...Huis heeft ook nog wat radiatoren , T33 in de bijkeuken met ventilatoren, Een joekel van een jaga op kantoortje , een T22 in de hal. Boven verdieping hangen ook radiatoren maar staan echt altijd uit.
Ik twijfel nu ernstig om de verderler te vervangen voor een pomploze. De pomp die erin zit doet ook gewoon 60W.
Het zou zomaar kunnen dat je een extra pomp (in serie) nodig hebt om door die veel te lange groepen überhaupt nog wat water gepompt te krijgen.De grootste twijfel is pomploos of toch met een pomp.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 09-04-2025 15:05 ]
Hmm bedankt voor je kennis en kunde. Ik zal eerst eens de boel de boel laten, en draaien met de huidige setup, als dat prima werkt dan kan ik altijd proberen om pomploos te gaan. Verdeler ombouwen kan ik wel eens even bekijken inderdaad.
/f/image/Ssw4lEiET21zfrA41amwRoBZ.webp?f=fotoalbum_large)
Sinds 5 maanden een Intergas Xtend Warmtepomp, om nog optimaler te werken wil ik deze mengverdeler zodanig 'ombouwen' dat er geen retour water meer bijgemengd wordt, de water temperatuur uit de Warmtepomp / CV is nog niet boven de 45 graden geweest dus ik durf het wel aan om de retour meng buis (de lange buis onder het metertje) op een of andere manier dicht te knijpen of via de retour aansluiting af te stoppen met een rubber bal of prop.
Heeft iemand dat al eens gedaan, en wat zijn je ervaringen?
De verdeler zit ver weggestopt achter in een keukenkast, als ik er beter bij kon zou ik hem vervangen, dus dat advies zoek ik niet.
Ik ben enkel op zoek naar een gemakkelijke manier zonder de halve keuken weg te hoeven halen :-)
Hoeveel groepen heeft jouw verdeler? En hoe groot is de voedende leiding vanaf het cv circuit?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Pomp koppeling losdraaien. De pakking ring die erin zit vervangen door gelijkwaardig materiaal maar dat wordt dan een gesloten cirkel. De pomp niet meer aan zetten natuurlijk.sirtm schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:32:
[Afbeelding]
Sinds 5 maanden een Intergas Xtend Warmtepomp, om nog optimaler te werken wil ik deze mengverdeler zodanig 'ombouwen' dat er geen retour water meer bijgemengd wordt, de water temperatuur uit de Warmtepomp / CV is nog niet boven de 45 graden geweest dus ik durf het wel aan om de retour meng buis (de lange buis onder het metertje) op een of andere manier dicht te knijpen of via de retour aansluiting af te stoppen met een rubber bal of prop.
Heeft iemand dat al eens gedaan, en wat zijn je ervaringen?
De verdeler zit ver weggestopt achter in een keukenkast, als ik er beter bij kon zou ik hem vervangen, dus dat advies zoek ik niet.
Ik ben enkel op zoek naar een gemakkelijke manier zonder de halve keuken weg te hoeven halen :-)
Let er wel op: het water stroomt nu andersom erdoor heen. Dat maakt voor de afgifte niet alteveel uit maar er moeten dan niet stromings afhankelijke appendages tussen zitten.
En als je een hele grootte raampartij hebt dan stroomt het warmste water niet eerst onder het raam langs. Afhankelijk van hoe het gelegd is.
En het is weer makkelijk terug te draaien.
er zitten 5 groepen aangesloten op 22MM buishesselbeertje schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:43:
Hoeveel groepen heeft jouw verdeler? En hoe groot is de voedende leiding vanaf het cv circuit?
Is niet al te ruim, maar moet kunnen. Inderdaad de onderste bocht dicht maken (rubber bal is niet zo'n heel raar idee, een drupje lekken geeft immers niet).sirtm schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:25:
[...]
er zitten 5 groepen aangesloten op 22MM buis
Pomp vervangen voor een rechte buis. Aanvoer en retourventiel eruit of vervangen voor model met grote doorlaat.
Dat zal niet gaan. Je hebt dan aanvoer en retour op dezelfde balk (beide op de voorste balk) en dus geen stroming door de vloer. Tenzij de verdeler nu hydraulisch actief is aangesloten, met de retour op de aanvoerbalk (=achterste balk)Seafarer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:17:
[...]
Pomp koppeling losdraaien. De pakking ring die erin zit vervangen door gelijkwaardig materiaal maar dat wordt dan een gesloten cirkel. De pomp niet meer aan zetten natuurlijk.
Let er wel op: het water stroomt nu andersom erdoor heen. Dat maakt voor de afgifte niet alteveel uit maar er moeten dan niet stromings afhankelijke appendages tussen zitten.
En als je een hele grootte raampartij hebt dan stroomt het warmste water niet eerst onder het raam langs. Afhankelijk van hoe het gelegd is.
En het is weer makkelijk terug te draaien.
hesselbeertje schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:59:
[...]
Dat zal niet gaan. Je hebt dan aanvoer en retour op dezelfde balk (beide op de voorste balk) en dus geen stroming door de vloer. Tenzij de verdeler nu hydraulisch actief is aangesloten, met de retour op de aanvoerbalk (=achterste balk)

Ik zie het nu ook. De foto is wat bedriegelijk, maar ik had er even beter over na moeten denken.
Dus @sirtm hierbij een herkansing voor in het keuken kastje.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/O9RiPCpJ4nH2PIMow5F60EVy.jpg?f=user_large)
Geel is afblinden en groen is een nieuwe pijp. Lijkt me dat je de groene aanpassing buiten het keuken kastje kunt voorbereiden.
Een paar maal die 3 delige koppelingen met WD40 inspuiten zodat ze makkelijker loskomen.
Handig om bij de hand te hebben: https://www.bol.com/nl/nl...x-32-mm/9200000010403636/
Kan handig zijn: https://www.toolstation.n...vsnLP-4B-dTwaAgR0EALw_wcB
Ik hoop dat ik de foute reactie voldoende goed verbeterd heb.
Ik heb euroconus aansluitingen (thule + knelring + moer) gekocht, samen met "nippels", om zo mijn vloerverwarming slangen te verlengen, zodat deze netjes op de nieuwe verdeler aangesloten kunnen worden.
Op de product foto stonden 3 ringetjes, 1 waar de thule in de verdeler (of in de nippel) gaat om daar op af te dichten, de andere 2 zaten op de thule zelf, op de plek waar deze in de vloerverwarming buis schuift.
Helaas heb ik de thules gekregen zonder de laatste 2 ringetjes eromheen. Nu dicht het dus enkel af op de vloerverwarming verdeler, maar niet tussen slang en thule. Ik vraag me af of deze nodig zijn?
Ik lees dat die ringetjes voor een deel toch ook wel voor afdichting zorgen, maar misschien nog wel belangrijker: voor scheiding tussen de vloerverwarming buis en het messing. Voorkomt dus corrosie.
Ik ga morgen sowieso even contact opnemen en dan verwacht ik dat wordt gezegd dat het gewoon prima is. Maar toch voelt het niet lekker. Geen zin in op den duur lekkages of wat dan ook.
Gaat trouwens om dit product: https://www.new-heating.c...r-pex-16-2-euro-cone.html
Waarvan dus de rechter 2 ringetjes er helemaal niet bij zitten.
Op de product foto stonden 3 ringetjes, 1 waar de thule in de verdeler (of in de nippel) gaat om daar op af te dichten, de andere 2 zaten op de thule zelf, op de plek waar deze in de vloerverwarming buis schuift.
Helaas heb ik de thules gekregen zonder de laatste 2 ringetjes eromheen. Nu dicht het dus enkel af op de vloerverwarming verdeler, maar niet tussen slang en thule. Ik vraag me af of deze nodig zijn?
Ik lees dat die ringetjes voor een deel toch ook wel voor afdichting zorgen, maar misschien nog wel belangrijker: voor scheiding tussen de vloerverwarming buis en het messing. Voorkomt dus corrosie.
Ik ga morgen sowieso even contact opnemen en dan verwacht ik dat wordt gezegd dat het gewoon prima is. Maar toch voelt het niet lekker. Geen zin in op den duur lekkages of wat dan ook.
Gaat trouwens om dit product: https://www.new-heating.c...r-pex-16-2-euro-cone.html
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
De 2 rechter zijn echte afdichtings ringen, zonder gaat het dus lekken.Tanuki schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:45:
Ik heb euroconus aansluitingen (thule + knelring + moer) gekocht, samen met "nippels", om zo mijn vloerverwarming slangen te verlengen, zodat deze netjes op de nieuwe verdeler aangesloten kunnen worden.
Ja, die rubber ringetjes horen er zeker wel bij te zitten!Tanuki schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:45:
Dit soort rubber ringetjes zitten zo’n beetje standaard bij elk van dit soort type koppelingen, Ik zou ze zeker niet gebruiken zonder die ringetjes!
Het gaat dan uiteraard om afdichting om lekkages te voorkomen.
Je tweede veronderstelling over scheiding voor het voorkomen van corrosie is natuurlijk totale onzin. Vloerverwarmingbuis is van kunststof. Dat corrodeert zelf uiteraard niet, en heeft ook op geen enkele manier invloed op, of interactie met messing waardoor op enige manier het messing zou kunnen corroderen.
Waar jij op doelt is galvanische corrosie. Dat is alleen van toepassing bij twee verschillende metalen die elektrisch met elkaar in contact staan (dus metaal op metaal), in combinatie met vocht of een vloeistof.
(En dan ook nog tussen specifiek bepaalde soorten metalen. Geldt niet per definitie tussen willekeurig zomaar twee verschillende metalen)
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
In mlb zit een laagje alu wat tegen het messing kan zitten hier zit meestal een kunstoffring als galvanische scheiding.BrainCrash schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 01:10:
[...]
Ja, die rubber ringetjes horen er zeker wel bij te zitten!
Dit soort rubber ringetjes zitten zo’n beetje standaard bij elk van dit soort type koppelingen, Ik zou ze zeker niet gebruiken zonder die ringetjes!
Het gaat dan uiteraard om afdichting om lekkages te voorkomen.
Je tweede veronderstelling over scheiding voor het voorkomen van corrosie is natuurlijk totale onzin. Vloerverwarmingbuis is van kunststof. Dat corrodeert zelf uiteraard niet, en heeft ook op geen enkele manier invloed op, of interactie met messing waardoor op enige manier het messing zou kunnen corroderen.
Waar jij op doelt is galvanische corrosie. Dat is alleen van toepassing bij twee verschillende metalen die elektrisch met elkaar in contact staan (dus metaal op metaal), in combinatie met vocht of een vloeistof.
(En dan ook nog tussen specifiek bepaalde soorten metalen. Geldt niet per definitie tussen willekeurig zomaar twee verschillende metalen)
Dat klopt, maar we hebben het hier niet over mlb, maar over vloerverwarmingsslang. Daar zit geen aluminium in.Seafarer schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 01:22:
[...]
In mlb zit een laagje alu wat tegen het messing kan zitten hier zit meestal een kunstoffring als galvanische scheiding.
En daarnaast hebben we het ook over de twee (zwarte) rubber ringetjes op de tule. Die zijn voor afdichting.
Ook als je de koppeling wél zou gebruiken voor alupex/multilayerbuis, hebben deze rubber ringetjes niks van doen met corrosiebescherming.
Daarvoor is dan alleen het witte kunststof ringetje wat ín de tule zit, tegen de kopse afgeknipte zijde van de buis (de enige plek waar de aluminium binnenlaag in dat geval bloot ligt).
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
Ik ben er wat te snel vanuit gegaan dat het mlb was. Ook omdat je het steeds vaker als vloerverwarmings buis ziet.BrainCrash schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:20:
[...]
Dat klopt, maar we hebben het hier niet over mlb, maar over vloerverwarmingsslang. Daar zit geen aluminium in.
En daarnaast hebben we het ook over de twee (zwarte) rubber ringetjes op de tule. Die zijn voor afdichting.
Ook als je de koppeling wél zou gebruiken voor alupex/multilayerbuis, hebben deze rubber ringetjes niks van doen met corrosiebescherming.
Daarvoor is dan alleen het witte kunststof ringetje wat ín de tule zit, tegen de kopse afgeknipte zijde van de buis (de enige plek waar de aluminium binnenlaag in dat geval bloot ligt).
Waar dan? Heb je een voorbeeld van zo'n product als vloerverwarmingsslang?Seafarer schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:41:
[...]
Ik ben er wat te snel vanuit gegaan dat het mlb was. Ook omdat je het steeds vaker als vloerverwarmings buis ziet.
Zomaar een hit:Wolly schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:48:
[...]
Waar dan? Heb je een voorbeeld van zo'n product als vloerverwarmingsslang?
https://www.technim.nl/in.../flex-buis-20mm-50-meter/
YouTube: Which Underfloor Heating Solution Is Best For You?
2min30.
Ik heb helaas zelf geen foto's gemaakt.
justice strike schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:33:
[...]
Ik zal wat foto's plaatsen. Maar de hybrid flex is ook geschikt voor ltv. Daar was wat miscommunication over, dat hebben ze opgehelderd
:strip_exif()/f/image/HeTbrtZ0J568c0miBKRCxQl2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p6mAtbr3QmBR1gJHufj2rTeb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1ZY7iDf53qwO5YPsVp7H0DsB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qwzx8uHl7XSG3Bt3jthBhlFE.jpg?f=fotoalbum_large)
bij deze. In een van de foto's was hij nog niet aangesloten, maar ik denk dat je op de overige foto's wel de aansluiting ziet
Ondertussen ook warmgarant langs geweest. Die geven aan dat er iets van een verstopping in de verdeler zit, aangezien de verdeler zelfs bij 70 graden aanvoer eigenlijk niet heel warm wordt (30 graden max) in het aanvoerblok. Ze raden meteen aan om hem te vervangen met een open verdeler. Kosten waren minimaal, maar het rendement zou een stuk hoger zijn, tevens zou de vloer als buffer werken waardoor de cv nog rustiger zou gaan werken. Ik vraag me af of dat zo makkelijk kan met een hybride installatie, aangezien aanvoer nog best wel boven de 45 zou kunnen komen, en dat is dan weer te veel een vloer
[ Voor 6% gewijzigd door justice strike op 11-04-2025 12:48 ]
De buitenste slangen moeten ruim 2x de HoH naarbinnen, dat is 6 cm, dat lijkt op de foto wat optimistisch. De bovenste slangen lijken daar wel wat ruimte voor te hebben. Verlengen kan altijd, dan komt het geheel iets omhoog. Je hebt zat euroconus <-> euroconus verlengers.JL-IP(!) schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:49:
Hi!
Mijn verdeler heeft 80mm h.o.h. aansluitingen. Zou er genoeg speling zijn om naar 50mm h.o.h. verdelers te gaan of moet ik gaan zoeken naar 80mm (ik heb ze nog niet kunnen vinden.....)
[Afbeelding]
Kijk ook naar de tussenafstand tussen de balken, want die kan ook nog wel wat verschillen, een goede knipper + ontbramer voor de buis is wel aan te raden, zeker als de buis iets ouder is.
Bedankt voor je reactie! Top.TheGhostInc schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:10:
[...]
De buitenste slangen moeten ruim 2x de HoH naarbinnen, dat is 6 cm, dat lijkt op de foto wat optimistisch. De bovenste slangen lijken daar wel wat ruimte voor te hebben. Verlengen kan altijd, dan komt het geheel iets omhoog. Je hebt zat euroconus <-> euroconus verlengers.
Kijk ook naar de tussenafstand tussen de balken, want die kan ook nog wel wat verschillen, een goede knipper + ontbramer voor de buis is wel aan te raden, zeker als de buis iets ouder is.
Onderstaande verdeler had ik op het oog:
https://www.technim.nl/ve...-open-verdeler-6-groepen/
Anders een verdeler die (bijna) net zolang is, maar meer aansluitingen heeft. Dan sla je enkele aansluitingen over en dop je die af.JL-IP(!) schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:49:
Hi!
Mijn verdeler heeft 80mm h.o.h. aansluitingen. Zou er genoeg speling zijn om naar 50mm h.o.h. verdelers te gaan of moet ik gaan zoeken naar 80mm (ik heb ze nog niet kunnen vinden.....)
[Afbeelding]
Evt kun je die 2 witte slangen ook op de nieuwe verdeler zetten 😉
[ Voor 5% gewijzigd door pvg op 04-07-2025 19:29 ]
Dat is helemaal geen gek idee. Die twee witte slangen gaan naar een later bijgevoegde radiator en die kan ik inderdaad daar ook op aansluiten. Dank!pvg schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:27:
[...]
Anders een verdeler die (bijna) net zolang is, maar meer aansluitingen heeft. Dan sla je enkele aansluitingen over en dop je die af.
Evt kun je die 2 witte slangen ook op de nieuwe verdeler zetten 😉
Is hier ervaring met deze verdeler ombouwen naar ltv? De 2 balken zitten aan elkaar, zit daar binnenin een doorverbinding of zouden dat 2 gescheiden balken zijn? Want dan lijkt het me zo simpel als pomp er tussen uit en de buizen afdichten.
:strip_exif()/f/image/N1pWh6xlawP7tmW9uCI3mVOa.jpg?f=fotoalbum_large)
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Deze heeft wel wat weg van mijn oude ijzeren verdeler. In één behuzing zitten 2 gescheiden delen met aansluitingen voor de slangen.Makrolon schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:54:
Is hier ervaring met deze verdeler ombouwen naar ltv? De 2 balken zitten aan elkaar, zit daar binnenin een doorverbinding of zouden dat 2 gescheiden balken zijn? Want dan lijkt het me zo simpel als pomp er tussen uit en de buizen afdichten.
[Afbeelding]
Inderdaad pomp er tussen uit (en aansluitingen afdoppen), de kranen erboven weg (of altijd volledig open) en klaar......, als je niet gaat koelen.
Wil je wel koelen dan vervangen door kunststof. Anders roest het van je af door al het condensvocht.
Zie ik een kunststofverdeler daar rechts op de foto??
Thanks voor je reactie! Inmiddels toch vervangen door een therminon kunstof verdeler. We waren bang dat de aansluitingen op de oude te klein zouden zijn voor voldoende flow.BerndGaykema schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:04:
[...]
Deze heeft wel wat weg van mijn oude ijzeren verdeler. In één behuzing zitten 2 gescheiden delen met aansluitingen voor de slangen.
Inderdaad pomp er tussen uit (en aansluitingen afdoppen), de kranen erboven weg (of altijd volledig open) en klaar......, als je niet gaat koelen.
Wil je wel koelen dan vervangen door kunststof. Anders roest het van je af door al het condensvocht.
Zie ik een kunststofverdeler daar rechts op de foto??
Rechts ligt inderdaad een andere verdeler, kende het merk niet maar dat voelde nogal cheap aan.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik ben nu eindelijk echt bezig met het vervangen van 2 gesloten verdelers ( 2 en 8 groep, beide met pomp) naar één open 10 groeps verdeler.
Ik loop er alleen tegen aan dat het aansluiten wel lastiger is dan ik vooraf dacht. Bij mij komen er 2 buizen van boven. Warm zit bij de achtermuur en koud ervoor.
Als ik de nieuwe open verdeler wil aansluiten is koud boven (en dichter bij de achterwand) en warm onder (verder van de wand) (bij oude gesloten verdeler was dat andersom).
Nu lukt het niet om zonder rare bochten dit aan te sluiten, tenzij ik dus warm boven/achter doe en koud voor/onder. Zitten er nadelen aan om dit om te draaien?
De ontluchter zit op de koude/blauwe gedeelte en dan niet meer op hoogste punt. Ik kan de ontluchter en de thermometer/drukmeter die op het rode gedeelte zit verwisselen. De ontluchter zit dan wel weer op hoogste punt, maar dan heb ik gene ontluchter iop blauw/retour. Maakt dat uit?
Of kan ik beter de originele layout van de nieuwe verdeler behouden en met MLB buizen gaan goochelen? (welke dan 32mm moeten zijn en niet heel erg flexibel/hanteerbaar zijn).
:strip_exif()/f/image/jRiitdFmxq9fkX1YSfHw5KWP.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo ziet het er momenteel even uit, maar dat zou dan omgedraaid moeten worden.
Deze vraag stond eerst in het Adler warmtepomp topic, maar past toch meer hier.
Ik loop er alleen tegen aan dat het aansluiten wel lastiger is dan ik vooraf dacht. Bij mij komen er 2 buizen van boven. Warm zit bij de achtermuur en koud ervoor.
Als ik de nieuwe open verdeler wil aansluiten is koud boven (en dichter bij de achterwand) en warm onder (verder van de wand) (bij oude gesloten verdeler was dat andersom).
Nu lukt het niet om zonder rare bochten dit aan te sluiten, tenzij ik dus warm boven/achter doe en koud voor/onder. Zitten er nadelen aan om dit om te draaien?
De ontluchter zit op de koude/blauwe gedeelte en dan niet meer op hoogste punt. Ik kan de ontluchter en de thermometer/drukmeter die op het rode gedeelte zit verwisselen. De ontluchter zit dan wel weer op hoogste punt, maar dan heb ik gene ontluchter iop blauw/retour. Maakt dat uit?
Of kan ik beter de originele layout van de nieuwe verdeler behouden en met MLB buizen gaan goochelen? (welke dan 32mm moeten zijn en niet heel erg flexibel/hanteerbaar zijn).
:strip_exif()/f/image/jRiitdFmxq9fkX1YSfHw5KWP.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo ziet het er momenteel even uit, maar dat zou dan omgedraaid moeten worden.
Deze vraag stond eerst in het Adler warmtepomp topic, maar past toch meer hier.
De meesten hier doen het andersom...KarlMarX schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:37:
Ik ben nu eindelijk echt bezig met het vervangen van 2 gesloten verdelers ( 2 en 8 groep, beide met pomp) naar één open 10 groeps verdeler.
Zie deze post over wat een open en wat een gesloten verdeler is: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Oke. Ik neem aan dat iedereen begreep wat ik bedoelde. In elk geval van 2 met pomp naar 1 pomploze. Zoals iedereen hier.
Ik ga binnenkort precies hetzelfde doen.
Dezelfde verdeler als die jij hebt ligt al klaar.
Ik heb de handontluchter op de blauwe en de druk/temp-meter op de rode "balk" vervangen door automatische (Bonfix 1\2" buitendraad). Dan maakt het niet uit wie bovenaan hangt.
De druk/temp meter heb ik niet nodig.
De waterstroomrichting door de vloerbuizen kun je gerust omdraaien, maar warm water vanaf de warmtepomp moet naar de rode balk, het retourwater uit de vloer moet op de blauwe en dan terug naar de wp.
Dezelfde verdeler als die jij hebt ligt al klaar.
Ik heb de handontluchter op de blauwe en de druk/temp-meter op de rode "balk" vervangen door automatische (Bonfix 1\2" buitendraad). Dan maakt het niet uit wie bovenaan hangt.
De druk/temp meter heb ik niet nodig.
De waterstroomrichting door de vloerbuizen kun je gerust omdraaien, maar warm water vanaf de warmtepomp moet naar de rode balk, het retourwater uit de vloer moet op de blauwe en dan terug naar de wp.
[ Voor 36% gewijzigd door BerndGaykema op 12-08-2025 15:12 ]
Noem het "pomploze verdeler"KarlMarX schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:55:
Oke. Ik neem aan dat iedereen begreep wat ik bedoelde. In elk geval van 2 met pomp naar 1 pomploze. Zoals iedereen hier.
Ook bij mij is de aansluiting op de buizen die van de wp komen iewat moeilijk te realiseren. Daarom ga ik een flexibele buis (eigenlijk een slang) gebruiken die geschikt is voor warm en koud water onder druk (max 3,5 bar) en welke klemmend over een 22mm koperen buis geschoven kan worden.
Dit geeft veel vrijheid om het goed aan te sluiten.
Dit geeft veel vrijheid om het goed aan te sluiten.
Dat klinkt ook handig. En een automatische ontluchter was wellicht ook wel een idee geweest. Al zit er bij mij al eentje op het hoogste punt in de installatie (op zolder).
Ik vond/vind (ben nog niet klaar) de klus nog niet meevallen. Vooral het gepuzzel. Al denk ik dat het wel goed komt uiteindelijk.
Ik vond/vind (ben nog niet klaar) de klus nog niet meevallen. Vooral het gepuzzel. Al denk ik dat het wel goed komt uiteindelijk.
Ik heb meerdere "hoogste punten". Daarom wat extra auto-ontluchters.
Wanneer de temperatuur buiten minstens een week tussen de 15 en 20 schommelt ga ik aan de gang. Heb de wp nu nodig voor de koeling van de woonkamer. Dan zal ik wat foto's delen.
Succes!
Wanneer de temperatuur buiten minstens een week tussen de 15 en 20 schommelt ga ik aan de gang. Heb de wp nu nodig voor de koeling van de woonkamer. Dan zal ik wat foto's delen.
Succes!
Gelukt! Uiteindelijk geen rare bochten of 90 hoeken hoeven maken. Ik heb de verdelers met afstandblokjes precies op juiste afstand van de achterwand en zijmuur gekregen, waardoor de buizen van boven er direct op konden. Ook rode en blauwe blok moeten verwisselen.
Helaas is het nu nog te warm om goed uit te kunnen testen...
:strip_exif()/f/image/JIKwPvvb1tBOuMkH3XHZ6WrN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Nq34xDFz3YkblP2ksgsuOrge.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas is het nu nog te warm om goed uit te kunnen testen...
:strip_exif()/f/image/JIKwPvvb1tBOuMkH3XHZ6WrN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Nq34xDFz3YkblP2ksgsuOrge.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rBpBHAC6r61lHvyiNL1dmBvK.jpg?f=fotoalbum_large)