12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Heb ik naar gekeken maar het diepteverschil is minder dan wat een ketting aan bochtjes aankan. Naast dat het naar rechts buigt gaat het ook naar voren.
Jazeker. Echte radiatorslang (Slangenboer.nl, Radiateurslang EPDM 22 x 30mm SKU: SB01441022). Binnenmaat iets minder dan 22 mm, buis gaat er met moeite in, bijbehorende Slangklem MAG verzinkt 29x31mm / M6).Tim123 schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:38:
[...]
Ik dacht dat het isolatiemateriaal was en 2 beugels.
Het zijn dus slangklemmen en een stuk rubber slang?
Valt wel mee. Als ingenieur en tweaker los ik vele problemen zelf op, ook al ben ik in dit wereldje minder thuis. Is alleen maar leuk om het zelf uit te vogelen.P5ycho schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:57:
Doodeng man!
Ik raad je echt aan om 'tried and proven' spullen te gebruiken. Als je straks waterschade hebt kun je zo niet bij je verzekering aankloppen. Je gaat niet de eerste zijn op dit forum...
En al klapt de slang, jammer dan, gaan we wel weer oplossen. Zoveel water komt er niet uit heb ik ontdekt bij het eerder losschieten van één van de slangen. Geen schade, enkel een natte dweil
Met een buigtang de koperen buis een stukje naar voren buigen? Een buigtang huur je vor €5 per dag bij de Bo-Rent (of Marktplaats in de gaten houden).BerndGaykema schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:23:
[...]
Heb ik naar gekeken maar het diepteverschil is minder dan wat een ketting aan bochtjes aankan. Naast dat het naar rechts buigt gaat het ook naar voren.
Weet iemand (uit ervaring?) wat er mis is en kan dit verholpen worden?
Soms komt er vuil in de automatische ontluchter, waardoor de vlotter intern niet meer werkt..en hij blijft lekken.BerndGaykema schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:04:
Iets heel anders, mijn automatische ontluchter van Bonfix (die bovenop de retourbuis), nieuw gekocht, lekt behoorlijk heftig uit het ontluchtingsgaatje. Zelfs wanneer ik het ventieldopje dichtdraai loopt er nog wat uit.
Weet iemand (uit ervaring?) wat er mis is en kan dit verholpen worden?
Als ik het me goed herinner, zit er onder de automatische ontluchter een keerklepje.
Dan kan je de automatische ontluchter demonteren en de bovenste wartel (of de "deksel") loshalen.
De rommel zie je dan vaak wel zitten.
Als er geen keerklepje onder de ontluchter zit moet het water er af.
Bedankt voor het delen! Ik wil precies hetzelfde doen met mijn verdeler waarvan ik de mengklep helemaal dicht kan draaien. Heb je nog een speciale afdichting gebruikt om de pijpnippel te laten afdichten op het tegendeel? Ik begrijp dat de pomp normaal een face seal heeft...R van Lune schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:45:
Een tijdje geleden had ik dit topic gevonden en gevolgd ivm de plannen voor een warmtepomp of het stoken op lage temperatuur. Ik was opzoek naar een manier om de pomp uit mijn verdeler te halen. Wilde eerst met diverse verlopen de aanvoer op de aanvoerbalk aansluiten totdat ik een koppelstuk tegen kwam.
Het betreft een gegalvaniseerde stalen pijpnippel 1 1/2" x 130 mm. Deze paste precies op de plek van de pomp. Hierdoor heb ik verder niks aan het leidingwerk hoeven te veranderen. Alleen het mengventiel dicht gedraaid zodat er geen retour water wordt bijgemengd.
Ik wilde dit even laten zien voor het geval anderen er ook wat aan hebben.
Hierbij foto’s van de oude en nieuwe situatie.Even een aanvulling op mijn bericht:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De aanvoer gaat door een afgesloten gedeelte van de bovenste balk rechtdoor naar beneden.
In dit gedeelte zit een gat van de retour naar de aanvoer waar een inregelventiel zit. Hiermee kun je de bijmenging van het retour water regelen. Dit ventiel heb ik volledig dicht gedraaid. Dus alle aanvoer van de cv ketel gaat rechtstreeks de vloer in zonder bijgemengd te worden.
Mocht je deze methode willen gebruiken, controleer dan of jou vloerverwarmingverdeler ook het retourwater kan afsluiten van de aanvoer, anders sluit je de aanvoer en retour kort en zal de vloer niet warm worden!
Zie foto uit de handleiding.
Op de andere foto zie je in de cirkel het inregelventiel, en de lasnaad van het aanvoer compartiment.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Daarnaast: waar hebt je de pijpnippel besteld? 1 1/2" x 130mm gegalvaniseerd lijkt niet heel gangbaar.
Kijk eens links van de ontluchter. Daar zit een wartel bij aanvoer en retour. Volgens mij kun je de pomp met pijp zo verwijderen.Thoit schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:50:
We hebben de onderstaande vloerverwarming-verdeler en een warmtepomp. We willen graag de vloerverwarming pomp er tussenuit omdat deze een vervelend geluid maakt. Alleen een pijpnippel op de plaats van de pomp is denk ik niet voldoende? Ik heb helaas geen documentatie over de verdeler, omdat het reeds in het huis zat.
[Afbeelding]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
De hele linkerzijde kan er toch af?Thoit schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:50:
We hebben de onderstaande vloerverwarming-verdeler en een warmtepomp. We willen graag de vloerverwarming pomp er tussenuit omdat deze een vervelend geluid maakt. Alleen een pijpnippel op de plaats van de pomp is denk ik niet voldoende? Ik heb helaas geen documentatie over de verdeler, omdat het reeds in het huis zat.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UsdKd9uPbX4zTpMjpSXlkc0O.jpg?f=user_large)
Thermostaatknop en voetventiel vervangen door kranen met grotere diameter
[ Voor 16% gewijzigd door PeteSplit op 26-09-2025 18:24 ]
LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Ik heb een korte vraag. We zijn op zoek naar een all-electric WP en in dit proces en mij inlezen kwam ik dus op dit topic terecht. Nu een CV en robot standaard vloerverwarmingverdeler op 3 woonlagen (zie foto onder).
De installateur die langs is geweest adviseert nu niet direct de verdeler te vervangen. Volgens hem eerst maar kijken of het met de huidige opstelling voldoende comfort bied en als dat zo is gewoon laten zitten.
Ik snap dat een andere verdeler efficienter is (minder stroom en minder vermenging), maar in welke orde van grootte moet ik dan denken?
- Is het het waard om 3x een verdeler te vervangen alleen maar voor een optimalere efficientie?
- Als ik alle kranen gewoon open zet, is er dan voldoende flow om geen buffervat nodig te hebben? Er ligt 1150m vloerverwarming over 14 groepen verdeeld (1x 3, 1x5 en 1x 6)
- Daarnaast: Als ik het goed begrijp is onderstaande vloerverdeler van staal en daarom niet geschikt om te koelen? Klopt dit? dat zou namelijk een extra reden zijn om te vervangen.
Alvast dank!
:strip_exif()/f/image/p5S09uSNlqk4MZGkJz4gooP6.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: extra vraag + layout
[ Voor 7% gewijzigd door Sirojth op 29-09-2025 10:45 ]
EERSTE STAP: zet je CV eens op 40 graden (zal voor verwarming op 60 graden staan) om te zien of je de verdelers wel kunt gebruiken om het huis warm te houdenSirojth schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:42:
Super interessant topic en mooi hoe iedereen hier meedenkt!
Ik heb een korte vraag. We zijn op zoek naar een all-electric WP en in dit proces en mij inlezen kwam ik dus op dit topic terecht. Nu een CV en robot standaard vloerverwarmingverdeler op 3 woonlagen (zie foto onder).
De installateur die langs is geweest adviseert nu niet direct de verdeler te vervangen. Volgens hem eerst maar kijken of het met de huidige opstelling voldoende comfort bied en als dat zo is gewoon laten zitten.
Ik snap dat een andere verdeler efficienter is (minder stroom en minder vermenging), maar in welke orde van grootte moet ik dan denken?
- Is het het waard om 3x een verdeler te vervangen alleen maar voor een optimalere efficientie?
- Als ik alle kranen gewoon open zet, is er dan voldoende flow om geen buffervat nodig te hebben? Er ligt 1150m vloerverwarming over 14 groepen verdeeld (1x 3, 1x5 en 1x 6)
- Daarnaast: Als ik het goed begrijp is onderstaande vloerverdeler van staal en daarom niet geschikt om te koelen? Klopt dit? dat zou namelijk een extra reden zijn om te vervangen.
Alvast dank!
[Afbeelding]
edit: extra vraag + layout
vraag en antwoorden:
Als de ROBOT niet instelbaar is, dan is de standaard vermenging 60%.
Je mengt 60 graden CV aanvoer met ongeveer 25 graden retour uit de vloer, zodat het aanvoer water niet te warm is (daarnaast schakelt de thermostaat de hele aanvoer uit op de ingestelde waarde)
Als je echt all electric gaat verwarmen met een WP op ongeveer 30 graden, dan moet je het circuit wel zo goed mogelijk aanpassen !!
Buffervat heb je niet nodig, als de vloerverwarming niet dicht gaat (thermostaten verwijderen bij de verdeler)
Bijvoorbeeld zijn ongeveer 2 radiatoren al genoeg voor een buffer (warmwater voor ontdooiing buiten unit)
Als je stalen leidingen hebt zul je eerder condensvorming krijgen (en als je lang koelt ook roest op de leidingen).
Ik heb een regelbare ROBOT PRO en deze wordt niet nat als ik maar boven de 17 graden blijf.
Je moet dan denken aan - topkoeling - zoek maar eens op google
LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
De temperatuur komt nooit echt boven de 35 graden, ook niet in de winter, dus dat zit wel goed.
- Waar kun je zien of de VVVD (vloerverwarmingverdeler =D) instelbaar is? Er zit een plaatje op met Robot Standaard verdeler 6-groeps "250706" maar ik kan dit artikel niet vinden op hun site, dus dit zal wel niet de pro zijn neem ik aan.
- Het verwijderen van de thermostaat, is dat alleen aan de buitenkant eraf draaien of moet dat stukje helemaal vervangen worden?
- En ik snap helemaal dat je zo optimaal mogelijk het circuit wilt aanpassen, maar de vraag is of het de 1500euro extra waard is, scheelt dat in de long run nou zoveel. Mijn installateur is van mening van niet. Die zegt eerst laten zitten en als er problemen zijn aanpassen. Maar daar is natuurlijk een ander belang: mij een WP verkopen en niet al te hoge offerte hebben.
Helder van het koelen en het buffervat!
Het gaat om het aanvoer water (leiding boven thermostaat), de temperatuur van water uit de CV. Vaak heeft een CV een mogelijkheid om de temperatuur in te stellen van het CVwater en van het warmwater (combiketel). Ik had beide op 60 graden staan en voor de test de CV temperatuur verlaagd naar 40 graden. Het water van 40 graden komt dan bij de verdeler en wordt gemengd met het retourwater uit de vloer. Het gaat dan wel langer duren totdat de vloer warm is.Sirojth schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:21:
Dank voor je uitleg!
De temperatuur komt nooit echt boven de 35 graden, ook niet in de winter, dus dat zit wel goed.
- Waar kun je zien of de VVVD (vloerverwarmingverdeler =D) instelbaar is? Er zit een plaatje op met Robot Standaard verdeler 6-groeps "250706" maar ik kan dit artikel niet vinden op hun site, dus dit zal wel niet de pro zijn neem ik aan.
- Het verwijderen van de thermostaat, is dat alleen aan de buitenkant eraf draaien of moet dat stukje helemaal vervangen worden?
- En ik snap helemaal dat je zo optimaal mogelijk het circuit wilt aanpassen, maar de vraag is of het de 1500euro extra waard is, scheelt dat in de long run nou zoveel. Mijn installateur is van mening van niet. Die zegt eerst laten zitten en als er problemen zijn aanpassen. Maar daar is natuurlijk een ander belang: mij een WP verkopen en niet al te hoge offerte hebben.
Helder van het koelen en het buffervat!
Aan de linkerzijde achter de pomp kan een ventiel zitten wat je dicht kunt draaien.
Hier een foto van het ventiel bij een PRO verdeler, deze kun je met een inbus dichtdraaien
eronder zit de temperatuurvoeler van de thermostaat.
:strip_exif()/f/image/CbkQACbmxPajileTbtI5vsrg.jpg?f=fotoalbum_large)
De thermostaat en in de leiding ernaast het voetventiel (ook open zetten) hebben een aansluiting op de leiding van 15 mm ? maar de door stroom diameter is niet altijd gelijk aan de binnen diameter van de leiding en kunnen dan beiden een beperking van de doorstroming geven (ook de knietjes op de foto kunnen een kleinere binnendiameter hebben). Door een beperking van de stroming heb je ook verliezen.
De thermostaat zou ik altijd helemaal open zetten.
Als je met een WP warm CVwater gaat maken kost dat veel energie, als je dan bij een verdeler met 60% koud retour water gaat mengen is dat wel een heel groot verlies... (warmte komt niet in de vloer, maar gaat retour)
[ Voor 27% gewijzigd door PeteSplit op 29-09-2025 13:59 ]
De automatische ontluchter bleef lekken, ook nadat ik die opengemaakt had en de vlotter goed had gepositioneerd. Toen maar weggehaald en een handbediende versie gemonteerd (tenslotte zit er een andere automatische ontluchter op de blauwe verdeler zelf).Tim123 schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:33:
[...]
Soms komt er vuil in de automatische ontluchter, waardoor de vlotter intern niet meer werkt..en hij blijft lekken.
Als ik het me goed herinner, zit er onder de automatische ontluchter een keerklepje.
Dan kan je de automatische ontluchter demonteren en de bovenste wartel (of de "deksel") loshalen.
De rommel zie je dan vaak wel zitten.
Als er geen keerklepje onder de ontluchter zit moet het water er af.
Nu lekvrij.
De druk op het systeem is nu een week stabiel.
Met een FLIR-camera de 6 aansluitingen gemonitoord: deze worden ongeveer even warm. Het verschil in opwarmtijd is klein. Van de winter verder afregelen.
Al met al is het vervangen een spannend project geweest met losschietende (verkeerde) slangen.
Ik heb een andere woning gekocht en wil een WP plaatsen. Deze verdeler lijkt erg veel op de Terminon en VTE voorbeelden die ik hier zie voorbij komen.
Ik twijfel met name over de flow bij een pomp-delete (vervangen door een pijp). Met als enige aansluiting op de WP 10 groepen van 17x2 en dan 3/4” aansluitingen en pijp met dn20 lijkt het bijna zonde van alle moeite om 28 /32 mm leiding werk aan te leggen. Of is de verdeler dan een te kleine restrictie om tot problemen te leiden?
Geen ervaring met het ombouwen van een Rehau verdeler. Wel moet het ombouwen van een VTE verdeler [Afbeelding] die een ROBOT verdeler [Afbeelding] heeft vervangen (zie verder mijn bijdragen in dit topic).reign-in-pain schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:29:
Zijn er ook tweakers met ervaring bij ombouw van een Rehau 3001?
...
De Rehau lijkt inderdaad erg op een VTE en/of Terminon. Misschien een idee om de goedkoopste VTE (https://www.technim.nl/ve...eler-1-groep-zonder-pomp/) of Terminon verdeler aan te schaffen en te kijken of je de de "leiding-aansluiting-modules" hiervan kan gebruiken om je "pomp-modules" van je Rehau verdeler te vervangen en zodoende de 28/32mm-moeite nuttig te maken.
Dit was iig de oplossing, het is nu aangesloten zoals op het plaatje en het huis wordt netjes warmPeteSplit schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:19:
[Afbeelding]
Thermostaatknop en voetventiel vervangen door kranen met grotere diameter
Het hangt ook af van het vermogen van je WP/flow door je VVW.reign-in-pain schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:29:
[...]
Met als enige aansluiting op de WP 10 groepen van 17x2 en dan 3/4” aansluitingen en pijp met dn20 lijkt het bijna zonde van alle moeite om 28 /32 mm leiding werk aan te leggen. Of is de verdeler dan een te kleine restrictie om tot problemen te leiden?
Ombouwen van de vvw is natuurlijk een super mooie oplossing om voordelig om te gaan. Maar als je het leidingwerk tot aan de verdeler al vervangt kan het toch tegen vallen.
Zeker als je veel zelf doet, dan heb je het over ~€300 aan kosten als je de hele verdeler vervangt.
Ga je ombouwen, dan is het niet alleen €30 voor het pijpje, maar ook verloopnippels (32mm pex puntstuk is 1"), extra bochten of een puntstuk met bocht als je niet uitkomt. Bij een nieuwe verdeler heb je meestal al schroef koppelingen zitten inclusief kranen, dus (de)montage is dan eenvoudig. Kun je het niet of slecht monteren dan komen die er ook nog bij de ombouw bij.
Moraal van het verhaal:
Maak even een boodschappenlijstje en kijk goed hoe je uitkomt.
Goed idee om stuk over te zetten. Heeft iemand wellicht ook wat exacte maten van de “boutjes” die de groep/eindkap bij elkaar houden? dan ga ik eerst even nameten voor ik bestel 🙃Smullie78 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:54:
[...]
Geen ervaring met het ombouwen van een Rehau verdeler. Wel moet het ombouwen van een VTE verdeler [Afbeelding] die een ROBOT verdeler [Afbeelding] heeft vervangen (zie verder mijn bijdragen in dit topic).
De Rehau lijkt inderdaad erg op een VTE en/of Terminon. Misschien een idee om de goedkoopste VTE (https://www.technim.nl/ve...eler-1-groep-zonder-pomp/) of Terminon verdeler aan te schaffen en te kijken of je de de "leiding-aansluiting-modules" hiervan kan gebruiken om je "pomp-modules" van je Rehau verdeler te vervangen en zodoende de 28/32mm-moeite nuttig te maken.
Voor zover ik me kan herinneren, had ik steek/ringsleutel 10 nodig om vast te draaien -> M6 dus. Draadeinden zijn doorlopend en dus eenvoudig te verlengen.reign-in-pain schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:50:
[...]
Goed idee om stuk over te zetten. Heeft iemand wellicht ook wat exacte maten van de “boutjes” die de groep/eindkap bij elkaar houden? dan ga ik eerst even nameten voor ik bestel 🙃
En qua steek, zowel Rehau als VTE en/of Terminon zie er hetzelfde uit. Misschien zijn ergens technische tekeningen te vinden van deze verdelers die dit kunnen bevestigen. En anders bestellen, opmeten en terugsturen wanneer dit niet overeen komt...
Die van mij zit diep weggestopt in een loze ruimte onder de trap / achter een keukenkast, ik heb er wel zicht op, maar voordat ik erbij ben, dan moet de halve keukenkast leeg... Dus even mijn VTE opmeten is er niet bij!
Technische tekeningen heb ik zelf met chatGPT niet kunnen vinden. Ik had echt wel gedacht dat die beschikbaar zouden zijn. Maar nu inderdaad maar even naar next best; bestellen. Bedankt voor het meedenkenSmullie78 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:22:
[...]
Voor zover ik me kan herinneren, had ik steek/ringsleutel 10 nodig om vast te draaien -> M6 dus. Draadeinden zijn doorlopend en dus eenvoudig te verlengen.
En qua steek, zowel Rehau als VTE en/of Terminon zie er hetzelfde uit. Misschien zijn ergens technische tekeningen te vinden van deze verdelers die dit kunnen bevestigen. En anders bestellen, opmeten en terugsturen wanneer dit niet overeen komt...
Die van mij zit diep weggestopt in een loze ruimte onder de trap / achter een keukenkast, ik heb er wel zicht op, maar voordat ik erbij ben, dan moet de halve keukenkast leeg... Dus even mijn VTE opmeten is er niet bij!
Ik heb jaren geleden een huis gekocht met vloerverwarming via CV ketel met (stalen WTH) HT verdeler (12x) met pomp + boven ook (5x). In 2017 omgebouwd naar WP, met behoud van de verdeler en pomp verwijderd. Dat zou daarmee een LT verdeler zijn geworden.
Echter de piping is destijds naar mijn mening niet slim aangelegd: teveel bochten, te weinig doorlaat. De WP installateur houdt vol dat het wel goed is, immers het werkt. Toevoer onderlangs via de pomp aansluiting, afvoer boven via de mengpoorten. Het werkt idd maar sommige zones blijven vrij koel, ik vermoed te weinig debiet. Debiet meters slecht/niet af te lezen. Ik heb al getracht zones af te knijpen, gevoelsmatig helpt dat. Objectief meten is erg lastig.
Opties/vragen:
1. Op beide pomp aansluitingen 25 mm een adapter + haakse bocht grote dia te maken max 60-65 mm hoog, en daar de flex slang via een T-stuk rechtstreeks op te zetten. Zie CAD schets onder, de 90 deg bochten zijn eigenlijk te hoog en verkeerde draad dus niet correct. Via kogelkranen naar boven met 3/4" dia. Ik zoek me het rambam naar correcte onderdelen voor een dergelijke oplossing. Of bestaat een kant en klare 130 mm lange doorboorde ombouwadapter met 2 aansluitingen in en uit (1.5" BSPP pomp kant naar bv 1"of 1.25" NPT oid)? De mengaansluitingen dan afpluggen. Heeft iemand suggesties waar te zoeken?
2. Nieuwe vlakke WTH LT-N 12x verdeler kopen, of van een ander merk, met 1" aansluitingen aan de zijkant. Extra kosten en werk maar functioneel m.i. volledig identiek met optie 1. Bouwtechnisch wel beter.
Ik krijg ook geen enkel installatie bedrijf gevonden heb er al 7-8 benaderd. Geen interesse of teveel gedoe.Grotere bedrijven en 1 mans zaakjes allemaal willen ze niet. Ben bang dat ik het zelf moet uitvogelen.
Wie heeft er suggesties? Wie heeft iets dergelijks al uitgevoerd: ik bedoel de beide poorten van de pomp gebruikt op een HT mengverdeler? Ik zou kant en klare upgrade oplossingen verwachten, maar zie ze niet. Zeker bij vervanging van een 12x header praat je al snel over 500-1000 €, als het niet meer is.
:strip_exif()/f/image/MWN2J1zaQD8wU1uIFPyajcvb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou die HT verdeler vervangen door een simpele verdeler.Crapton schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:27:
Beste allemaal, ik heb dit draadje nu pas gevonden.
Ik heb jaren geleden een huis gekocht met vloerverwarming via CV ketel met (stalen WTH) HT verdeler (12x) met pomp + boven ook (5x). In 2017 omgebouwd naar WP, met behoud van de verdeler en pomp verwijderd. Dat zou daarmee een LT verdeler zijn geworden.
Echter de piping is destijds naar mijn mening niet slim aangelegd: teveel bochten, te weinig doorlaat. De WP installateur houdt vol dat het wel goed is, immers het werkt. Toevoer onderlangs via de pomp aansluiting, afvoer boven via de mengpoorten. Het werkt idd maar sommige zones blijven vrij koel, ik vermoed te weinig debiet. Debiet meters slecht/niet af te lezen. Ik heb al getracht zones af te knijpen, gevoelsmatig helpt dat. Objectief meten is erg lastig.
Opties/vragen:
1. Op beide pomp aansluitingen 25 mm een adapter + haakse bocht grote dia te maken max 60-65 mm hoog, en daar de flex slang via een T-stuk rechtstreeks op te zetten. Zie CAD schets onder, de 90 deg bochten zijn eigenlijk te hoog en verkeerde draad dus niet correct. Via kogelkranen naar boven met 3/4" dia. Ik zoek me het rambam naar correcte onderdelen voor een dergelijke oplossing. Of bestaat een kant en klare 130 mm lange doorboorde ombouwadapter met 2 aansluitingen in en uit (1.5" BSPP pomp kant naar bv 1"of 1.25" NPT oid)? De mengaansluitingen dan afpluggen. Heeft iemand suggesties waar te zoeken?
2. Nieuwe vlakke WTH LT-N 12x verdeler kopen, of van een ander merk, met 1" aansluitingen aan de zijkant. Extra kosten en werk maar functioneel m.i. volledig identiek met optie 1. Bouwtechnisch wel beter.
Ik krijg ook geen enkel installatie bedrijf gevonden heb er al 7-8 benaderd. Geen interesse of teveel gedoe.Grotere bedrijven en 1 mans zaakjes allemaal willen ze niet. Ben bang dat ik het zelf moet uitvogelen.
Wie heeft er suggesties? Wie heeft iets dergelijks al uitgevoerd: ik bedoel de beide poorten van de pomp gebruikt op een HT mengverdeler? Ik zou kant en klare upgrade oplossingen verwachten, maar zie ze niet. Zeker bij vervanging van een 12x header praat je al snel over 500-1000 €, als het niet meer is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sta op het punt een 6kw warmtepomp en boiler te laten plaatsen op vloerverwarming van 55m2. Geen andere radiatoren.
Nu geeft hij aan dat de pomp bij verdeler verwijderen voldoende is, maar zo ver als ik begrijp moeten ook thermostaat etc er tussen uit.
Iemand die mij kan vertellen of het beter is deze verdeler te vervangen?
Nothing Is Everything
Bij dit soort verdelers zit er een vaste opening tussen de aanvoer en de retour en hiermee wordt dan het warme aanvoer water gemengd met het koudere retour water, zodat het water met de hoge aanvoer temperatuur verlaagd wordt en dan met een aangenamere temperatuur de vloer in gaat.fellware schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:25:
Hoop dat iemand mij iets verder kan helpen!
Sta op het punt een 6kw warmtepomp en boiler te laten plaatsen op vloerverwarming van 55m2. Geen andere radiatoren.
Nu geeft hij aan dat de pomp bij verdeler verwijderen voldoende is, maar zo ver als ik begrijp moeten ook thermostaat etc er tussen uit.
Iemand die mij kan vertellen of het beter is deze verdeler te vervangen?
[Afbeelding]
Het beste is de verdeler helemaal te vervangen, zoals hierboven bij de vorige vraag, met een link een voorbeeld van een verdeler, als antwoord gegeven is. verdeler
Het lage temperatuur aanvoer water van de warmtepomp kan dan zonder menging de vloer in gaan. Een pomp is dan niet meer nodig. Ook kan de thermostaat verwijdert worden, deze is dan ook niet meer nodig.
[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 15-10-2025 11:04 ]
Bedankt je bevestigd mijn vermoeden al. Jammer dat het bij de meeste partijen draait om verkopen ipv eerlijk advies.PeteSplit schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:58:
[...]
Bij dit soort verdelers zit er een vaste opening tussen de aanvoer en de retour en hiermee wordt dan het warme aanvoer water gemengd met het koudere retour water, zodat het water met de hoge aanvoer temperatuur verlaagd wordt en dan met een aangenamere temperatuur de vloer in gaat.
Het beste is de verdeler helemaal te vervangen, zoals hierboven bij de vorige vraag, met een link een voorbeeld van een verdeler, als antwoord gegeven is.
Het lage temperatuur aanvoer water van de warmtepomp kan dan zonder menging de vloer in gaan. Een pomp is dan niet meer nodig. Ook kan de thermostaat verwijdert worden, deze is dan ook niet meer nodig.
Nothing Is Everything
De verdeler die je hebt heeft meestal geen regelbare klep, als jou verdeler deze wel heeft, zou je de opening kunnen sluiten en mengt de verdeler niet meer.fellware schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:03:
[...]
Bedankt je bevestigd mijn vermoeden al. Jammer dat het bij de meeste partijen draait om verkopen ipv eerlijk advies.
Het verwijderen van de pomp alleen helpt niet, om het mengen te voorkomen.
De goedkoopste oplossing is een verdeler te vinden met dezelfde afmetingen tussen de slangen, die je dan los kunt draaien en weer vast kunt maken op de nieuwe verdeler (verdeler moet dan ook dezelfde aansluitingen hebben, deze moet je vaak los erbij bestellen).
Dit kun je makkelijk zelf en kost alleen het bedrag van de nieuwe verdeler.
Als je ook wilt gaan koelen kun je beter kiezen voor een kunststof verdeler.
Als je wat terug leest in dit topic vind je veel voorbeelden. Ik heb zelf ook de verdeler vervangen en wil je niets verkopen.
De opmerking over verkoop was ook niet op jou gericht! Op de installateurs heb aangegeven dat het gewoon in orde moet zijn en ook bewust meermaals gevraagd over de verdeler. Enkel antwoord wat ik krijg is de pomp verwijderen.PeteSplit schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:11:
[...]
De verdeler die je hebt heeft meestal geen regelbare klep, als jou verdeler deze wel heeft, zou je de opening kunnen sluiten en mengt de verdeler niet meer.
Het verwijderen van de pomp alleen helpt niet, om het mengen te voorkomen.
De goedkoopste oplossing is een verdeler te vinden met dezelfde afmetingen tussen de slangen, die je dan los kunt draaien en weer vast kunt maken op de nieuwe verdeler (verdeler moet dan ook dezelfde aansluitingen hebben, deze moet je vaak los erbij bestellen).
Dit kun je makkelijk zelf en kost alleen het bedrag van de nieuwe verdeler.
Als je ook wilt gaan koelen kun je beter kiezen voor een kunststof verdeler.
Als je wat terug leest in dit topic vind je veel voorbeelden. Ik heb zelf ook de verdeler vervangen en wil je niets verkopen.
Maar dan weet ik voldoende ik ga eens kijken of ik deze zelf kan vervangen!
Nothing Is Everything
Wanneer je een klein beetje handig bent is het echt heel goed te doen. Lees je goed in, zorg voor het juiste materiaal (kogelkranen, koppelstukken, puntstukken, extra buis, etc) en gereedschap (waterpomptang, sleuteltang, etc..) dan moet het lukken. Het is niet zo spannend als het lijktfellware schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:25:
[...]
De opmerking over verkoop was ook niet op jou gericht! Op de installateurs heb aangegeven dat het gewoon in orde moet zijn en ook bewust meermaals gevraagd over de verdeler. Enkel antwoord wat ik krijg is de pomp verwijderen.
Maar dan weet ik voldoende ik ga eens kijken of ik deze zelf kan vervangen!
Ik durf wel te beweren dat ik een beetje handig ben, na een hele hoop lezen, plannen en bestellen was het eigenlijk een klus van een uur of anderhalf. En de dag erna nog een keer een half uur toen ik er achter kwam dat ik de aanvoer- en retourbalken van de nieuwe verdeler verwisseld had.
Zo gezegd, zo gedaan.
Deze vind ik wel interessant... Wat zijn de gevolgen van het omkeren van aan/afvoer als er geen pomptussen zit? Toch alleen maar dat het water "de andere kant op" door alle aangesloten lussen stroomt?reiker schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:36:
[...]
En de dag erna nog een keer een half uur toen ik er achter kwam dat ik de aanvoer- en retourbalken van de nieuwe verdeler verwisseld had.![]()
Check. Ik moet hier ook nog een keertje aan de gang, heb overal VV maar nog een CV ketel die inmiddels is teruggeschroefd naar ~35 graden en dus een bak overcapaciteit heeft voor de verwarming. Maar het lang heet water is wel erg prettig.....Conteaster schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:46:
Tenzij je flowmeters op de verdeler hebt zitten die in de aanvoer horen te zitten i.p.v. in de retour (of andersom). Die zullen dan niet meer werken.
Dat dus inderdaad, die meters deden niks. Ik dacht nog dat ik de productpagina zo goed had bestudeerd, maar niet dusConteaster schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:46:
Tenzij je flowmeters op de verdeler hebt zitten die in de aanvoer horen te zitten i.p.v. in de retour (of andersom). Die zullen dan niet meer werken.
Zo gezegd, zo gedaan.
Meer doorstroming, geen pendelgedrag meer.
En de adviezen van @reiker ter harte nemen: begin eraan wanneer je huis(houden) een dag zonder wp kan voor het geval het tegenvalt ....
Daarnaast, kent iemand een persoon of bedrijf in de omgeving Tilburg die hier vaardig in is?
Ik denk dat niemand meer kan zeggen dan "mogelijk wel" zonder een fotootje en situatieschetsdbzfan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:00:
Mijn buizen/slangen vanaf de warmtepomp naar de begane grond zijn vrij bochtig en smal. Kan ik al alsnog mijn verdeler met pomp vervangen voor een pomploze?
Daarnaast, kent iemand een persoon of bedrijf in de omgeving Tilburg die hier vaardig in is?
Als Noorderling zal ik geen suggesties doen voor personen of bedrijven, maar alle loodgieters en installatiebedrijven die iets met verwarmingsinstallaties doen zullen het kunnen. Of ze er tijd voor willen maken is een andere vraag..
Zo gezegd, zo gedaan.
Die vraag is zonder meer info natuurlijk nooit te beantwoorden. Zomaar wat vragen:dbzfan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:00:
Mijn buizen/slangen vanaf de warmtepomp naar de begane grond zijn vrij bochtig en smal. Kan ik al alsnog mijn verdeler met pomp vervangen voor een pomploze?
- Hoeveel kW is je WP?
- Wat is het ontwerpvermogen bij de minimale ontwerpbuitentemperatuur?
- Hoeveel lpm is de flow?
- Zijn de bochten stromende bochten? Of knietjes?
- Wat is de inwendige diameter van de gebruikte buizen/slangen?
- Hoe lang is het traject van WP naar verdeler?
- Welk percentage van de warmte van de woning gaat naar die verdeler? En welke naar de rest van het huis?
- Stroomt de warmte naar de rest van het huis door dezelfde leiding?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het is een Daikin Intergas hybride warmtepomp. We gebruiken het gas niet voor verwarmen. Volgens mij is het de 8kw variant. We gebruiken eigenlijk 95 procent van het vermogen voor de vv op de begande grond. De warmtepomp staat op zolder. Hoeveel meter dit is maar de vv verdeler geen idee maar lijkt me een aardig eind. De diameter van de buizen heb ik geen idee, dat zou ik moeten nameten thuis maar ik heb ook het idee dat er verschillende buizen/slangen zijn in het traject... Flow staat meestal op 12l/min.Andrehj schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
Die vraag is zonder meer info natuurlijk nooit te beantwoorden. Zomaar wat vragen:
- Hoeveel kW is je WP?
- Welk percentage van de warmte van de woning gaat naar die verdeler? En welke naar de rest van het huis?
Als aanvulling een foto van een van de leidingen. Ik zie een aantal T splitsingen net na de warmtepomp. Zowel bij aanvoer als retourleidingen. Smalste leidingen zijn soort van tuinslangformaat..Andrehj schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
Die vraag is zonder meer info natuurlijk nooit te beantwoorden. Zomaar wat vragen:
- Hoeveel kW is je WP?
Heb je ook zo'n foto waar de hele verdeler op staat? Dan kan ingeschat worden of 32x3 verstandig is of dat 25x2 voldoende is.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit is de verdeler nu...Proton_ schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:17:
Da's ongeveer de maat die ook in de vloer ligt, dus als dat de hele verdeler moet voeden dan wordt dat geen succes.
Heb je ook zo'n foto waar de hele verdeler op staat? Dan kan ingeschat worden of 32x3 verstandig is of dat 25x2 voldoende is.
Ik hoop dat dat tuinslangetje naar een kleine radiator gaat en hier niets mee te maken heeft.
Voor 9 groepen is 12 liter/min wat weinig maar met het vervangen van de verdeler verwijder je heel wat weerstand, je kunt de gok wagen. Het is al snel beter dan nu.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ben je hybride of alleen verwarmen met warmte pomp?
Want nu heb je veel weerstand door appendages, een thermostaat kraan die tegen kan werken en continue menging. Standaard in dit model verdeler. Maar slecht voor een warmte pomp.
edit: Oeps beetje dubble post met @Proton_
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 19-10-2025 13:40 ]
Hier valt veel te winnen:
- Ombouwen naar pomploos
- Thermostaat en andere flowbelemmeraars weg
- Zoneregeling eraf en uitschakelen
- Groepen eenmalig inregelen op juiste flow
- Bypass verwijderen of dicht zetten
Gezien die zoneregeling: Heb je enig inzicht in het aantal start-stops van de WP per jaar?
Edit: Er lijken geen draden naar die witte knoppen te lopen. Zijn dat wel stelmotoren van een zoneregeling?
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 19-10-2025 14:32 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De buizen op de foto zijn inderdaad dikker.. maar de buizen op zolder zijn dus dun..
Ik ben zelf totaal niet handig dus ombouwen gaat mij niet lukken. Dus dan lijkt me het handiger om compleet te laten vervangen? Wil het erg graag.. ben alleen dus bang dat die bochten en smalle slangen op zolder roet in het eten gooien.. bedankt alvast voor de reacties!
Ik denk dat we nog wat meer foto's van de aansluitingen op je WP en alle buizen op zolder nodig hebben. Ik kan bijna niet geloven dat er 16x2 meerlagenbuis is gebruikt om de rest van het systeem aan te sluiten als de verdeler beneden wel gewoon met 22mm is aangesloten. 16x2 is intern maar 12mm, zelfs bij HT verwarming is dat ongeschikt als hoofdleiding naar je verdeler.dbzfan schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:06:
Die witten knoppen zijn volgens mij draaiknoppen die open staan. De bypass heb ik helemaal naar rechts gedraaid.. de thermostaat helemaal open. Ik verwarm alleen met de warmtepomp, niet met gas, dus maximaal 35gr.
De buizen op de foto zijn inderdaad dikker.. maar de buizen op zolder zijn dus dun..
Ik ben zelf totaal niet handig dus ombouwen gaat mij niet lukken. Dus dan lijkt me het handiger om compleet te laten vervangen? Wil het erg graag.. ben alleen dus bang dat die bochten en smalle slangen op zolder roet in het eten gooien.. bedankt alvast voor de reacties!
Als dat echt zo is moet inderdaad alles wat in 16x2 is uitgevoerd worden vervangen.
Beetje onoverzichtelijk vanwege loshangende kabels (van een dongel die niet gebruikt wordt).Guere schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:45:
[...]
Ik denk dat we nog wat meer foto's van de aansluitingen op je WP en alle buizen op zolder nodig hebben. Ik kan bijna niet geloven dat er 16x2 meerlagenbuis is gebruikt om de rest van het systeem aan te sluiten als de verdeler beneden wel gewoon met 22mm is aangesloten. 16x2 is intern maar 12mm, zelfs bij HT verwarming is dat ongeschikt als hoofdleiding naar je verdeler.
Als dat echt zo is moet inderdaad alles wat in 16x2 is uitgevoerd worden vervangen.
Je ziet twee stangen naar rechts gaan, de bovenste is aanvoer, onderste retour. Er gaat ook een aanvoer links van de ketel naar beneden. De eerste buizen zijn dikker, daarna gaan de buizen die rechtsaf gaan over in dunnere buizen. De buis die linksaf gaat is een dikkere buis.
:strip_exif()/f/image/Y8VIwqe2mWDErAj8tWiBNTkH.jpg?f=fotoalbum_large)
Dikkere buis:
:strip_exif()/f/image/oJCQCbyd07wEOf9FSyYVnuB8.jpg?f=fotoalbum_large)
Overgang van dikkere buis naar dunnere buizen, aanvoer boven, retour onder, daaronder tapwater.
:strip_exif()/f/image/wHEqXLVUeyUNjH5tU0ZUaIq7.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanvoer boven, retour onder (met leiding om aan te vullen). Retour gaat overigens ook nog via een buffervat.
:strip_exif()/f/image/DrVTAn4f7qWkOmD7F77dDqu2.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanvoer, gaat dus twee kanten op, hier nog de "dikkere buis"
:strip_exif()/f/image/frHI2BnqlEkMoXTPgZnWvY4S.jpg?f=fotoalbum_large)
De aanvoer van het warme water lijkt dus twee kanten op te gaan, waarvan 1 kant overgaat in een dunnere slang, de andere kant weet ik dus niet of hij dik blijft of niet...
Oef, dat is een mooie wir-war jadbzfan schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:18:
Beetje onoverzichtelijk vanwege loshangende kabels (van een dongel die niet gebruikt wordt).
Je ziet twee stangen naar rechts gaan, de bovenste is aanvoer, onderste retour. Er gaat ook een aanvoer links van de ketel naar beneden. De eerste buizen zijn dikker, daarna gaan de buizen die rechtsaf gaan over in dunnere buizen. De buis die linksaf gaat is een dikkere buis.
[Afbeelding]
Dikkere buis:
[Afbeelding]
Overgang van dikkere buis naar dunnere buizen, aanvoer boven, retour onder, daaronder tapwater.
[Afbeelding]
Aanvoer boven, retour onder (met leiding om aan te vullen). Retour gaat overigens ook nog via een buffervat.
[Afbeelding]
Aanvoer, gaat dus twee kanten op, hier nog de "dikkere buis"
[Afbeelding]
De aanvoer van het warme water lijkt dus twee kanten op te gaan, waarvan 1 kant overgaat in een dunnere slang, de andere kant weet ik dus niet of hij dik blijft of niet...
20x2 is in ieder geval 16mm intern. Ook niet echt geweldig als hoofdleiding: naar je WP wil je toch minimaal 25x2,5mm MLB hebben.
Ik heb het geprobeerd in het noorden en blijkbaar hadden ze geen tijd, want er werd maar liefst 2250 euro gevraagd voor het vervangen door een nieuwereiker schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:11:
[...]
Ik denk dat niemand meer kan zeggen dan "mogelijk wel" zonder een fotootje en situatieschets
Als Noorderling zal ik geen suggesties doen voor personen of bedrijven, maar alle loodgieters en installatiebedrijven die iets met verwarmingsinstallaties doen zullen het kunnen. Of ze er tijd voor willen maken is een andere vraag..
Dat klinkt alsof het goed balen is dan... Hoopte die klote verdeler kwijt te zijn, de pomp maakt ook best wel wat geluid. Heel het leidingwerk op zolder/in huis vervangen wordt een duur klusje lijkt me.Guere schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Oef, dat is een mooie wir-war jaMaareh, wel goed om te zien, want de foto die je eerder deelde was dan inderdaad van tapwater en daar is 16x2 nog wel ok. Het blijft lastig om te zien - kan niet op alle buizen de diameter aflezen - maar als ik zo moet gokken lijkt het op foto 3 te gaan om 25x2,5 MLB dat overgaat in 20x2 MLB. Wellicht dat anderen het ook als zodanig herkennen? 32mm zou ook nog kunnen voor die dikkere buis maar kan helaas nergens de tekst vinden die dat bevestigd.
20x2 is in ieder geval 16mm intern. Ook niet echt geweldig als hoofdleiding: naar je WP wil je toch minimaal 25x2,5mm MLB hebben.
2250 voor het vervangen van een verdeler ?redcap schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:02:
[...]
Ik heb het geprobeerd in het noorden en blijkbaar hadden ze geen tijd, want er werd maar liefst 2250 euro gevraagd voor het vervangen door een nieuwe. Heb je nog een tip voor een betaalbaar bedrijf in het noorden?
Je kunt eerst de verdeler doen. Het mengen wat automatisch in deze verdeler gebeurt is erg slecht voor je rendement. En dan kijken waar het schip strand.dbzfan schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:48:
[...]
Dat klinkt alsof het goed balen is dan... Hoopte die klote verdeler kwijt te zijn, de pomp maakt ook best wel wat geluid. Heel het leidingwerk op zolder/in huis vervangen wordt een duur klusje lijkt me.
Je warmte pomp staat beneden en je gaat eerst naar boven en dan weer naar beneden naar de vloerverdeler?
Kun je misschien een extra leiding beneden trekken tussen WP en verdeler?
Ik ben bezig met zoeken naar een installateur voor een Weheat blackbird p60 = 6kw A-10/W35.
Ons huis (2003) is 160m2 over 3 verdiepingen. Alle verdiepingen convectoren met beneden (~60m2) bij-vvw met 2 groepen. Het is echt voor het comfort van een iets warmere vloer; ik denk dat de bijdrage aan verwarming zeer beperkt is (convectoren worden snel warm en met goede isolatie slaat de CV af == de vloerverwarming komt bijna niet op temperatuur).
Heb me aardig ingelezen hier op tweakers en elders over de WP, maar VVW is nog onbekender.
Alle installateurs willen een parallel buffervat, ik niet gezien inefficiëntie voor de WP.
Mijn plan nu is om evt een buffervat (50L) in serie te nemen voor defrosts en vooralsnog de vvw even uit te zetten. Wanneer de WP op convectoren goed loopt, kan ik kijken hoe ik de vvw weer functioneel maak.
Tegelijkertijd heb ik wel vertrouwen dat ik <45gr kan blijven met de convectoren en kan ik evt ook meteen de vvw aanpakken. Klinkt dit logischer?
2 groepen, onbekende lengte (maar dus niet zo veel) met volgens mij 16mm buitendiameter.
Liefste ga ik voor een open verdeler, waardoor ik inderdaad geen parallel buffervat nodig heb (toch?).
Kunnen jullie zo zien of deze vvw-setup geschikt is voor een open verdeler? Of shunt het teveel door de convertoren en gaat de VVW zonder pomp sowieso niet genoeg flow krijgen?
Of zouden jullie het anders aanpakken? Bijv met een simpel T-stuk?
Thanks iig!
:strip_exif()/f/image/i1W6NFaZzqYrWOfMNnWtVNTC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Aeien op 19-10-2025 23:06 ]
Nee de warmtepomp staat op zolder en de verdeler beneden. Ik durf hem niet te vervangen voor een pomploze als mogelijk de aanvoerende leidingen te smal zijn. Mengt deze verdeler trouwens ook als ik de thermostaat helemaal omhoog heb gedraaid?Seafarer schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:54:
[...]
Je kunt eerst de verdeler doen. Het mengen wat automatisch in deze verdeler gebeurt is erg slecht voor je rendement. En dan kijken waar het schip strand.
Je warmte pomp staat beneden en je gaat eerst naar boven en dan weer naar beneden naar de vloerverdeler?
Kun je misschien een extra leiding beneden trekken tussen WP en verdeler?
[ Voor 6% gewijzigd door dbzfan op 19-10-2025 21:50 ]
Ik zou eerst de pomp van de vloerverwarming op 2 zetten. Dat zal een stuk beter gaan.Aeien schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:58:
Beste Tweakers,
Ik ben bezig met zoeken naar een installateur voor een Weheat blackbird p60 = 6kw A-10/W35.
Ons huis (2003) is 160m2 over 3 verdiepingen. Alle verdiepingen convectoren met beneden (~60m2) bij-vvw met 2 groepen. Het is echt voor het comfort van een iets warmere vloer; ik denk dat de bijdrage aan verwarming zeer beperkt is (convectoren worden snel warm en met goede isolatie slaat de CV af == de vloerverwarming komt bijna niet op temperatuur).
Heb me aardig ingelezen hier op tweakers en elders over de WP, maar VVW is nog onbekender.
Alle installateurs willen een parallel buffervat, ik niet gezien inefficiëntie voor de WP.
Mijn plan nu is om evt een buffervat (50L) in serie te nemen voor defrosts en vooralsnog de vvw even uit te zetten. Wanneer de WP op convectoren goed loopt, kan ik kijken hoe ik de vvw weer functioneel maak.
Tegelijkertijd heb ik wel vertrouwen dat ik <45gr kan blijven met de convectoren en kan ik evt ook meteen de vvw aanpakken. Klinkt dit logischer?
2 groepen, onbekende lengte (maar dus niet zo veel) met volgens mij 16mm buitendiameter.
Liefste ga ik voor een open verdeler, waardoor ik inderdaad geen parallel buffervat nodig heb (toch?).
Kunnen jullie zo zien of deze vvw-setup geschikt is voor een open verdeler? Of shunt het teveel door de radiatoren en gaat de VVW zonder pomp sowieso niet genoeg flow krijgen?
Of zouden jullie het anders aanpakken? Bijv met een simpel T-stuk?
Thanks iig!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Flow is je vermogen.
Als de cv te snel afslaat doordat er beneden ook convectoren hangen dan is het handiger om deze convectoren een beetje te knijpen zodat de vloer meer water krijgt en ook de tijd krijgt om op te warmen. Massa.
Ketel ook juist zetten. Niet of bijna niet moduleren met de cv pomp vanwege vloerverwarming.
In het topic gasbesparen dmv waterzijdig inregelen is ook veel info te vinden.
Thanks!Seafarer schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:00:
[...]
Ik zou eerst de pomp van de vloerverwarming op 2 zetten. Dat zal een stuk beter gaan.
Flow is je vermogen.
Als de cv te snel afslaat doordat er beneden ook convectoren hangen dan is het handiger om deze convectoren een beetje te knijpen zodat de vloer meer water krijgt en ook de tijd krijgt om op te warmen. Massa.
Ketel ook juist zetten. Niet of bijna niet moduleren met de cv pomp vanwege vloerverwarming.
In het topic gasbesparen dmv waterzijdig inregelen is ook veel info te vinden.'
Is de pomp op 2 zetten met de grote schroef aan de zijkant en deze horizontaal zetten?
En domme vraag, maar de witte verwarmingsknop: hoe hoger het getal, hoe minder bijmenging toch?
Dank je voor je adviezen over het inregelen etc. in principe gaan we over op een warmtepomp, dus voor nu nog inregelen wil ik niet doen. Mijn vraag is dus eigenlijk: zouden de 2 groepen zonder extra pomp met een open verdeler op de WP moeten kunnen?
Ik verwacht dat het iig ie daarna ook veel meer tijd krijgt om warmte te pakken, bij lage aanvoertemp op de convectoren.
[ Voor 3% gewijzigd door Aeien op 19-10-2025 22:13 ]
Dat is een schakelaar dat witte ding. Inderdaad het "pijltje" naar 2 draaien.Aeien schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:08:
[...]
Thanks!
Is de pomp op 2 zetten met de grote schroef aan de zijkant en deze horizontaal zetten?
Ja maar die bepaalt hoeveel heet water erbij komt. De menging vindt intern plaats. YouTube: Uitleg over een mengverdeler van de vloerverwarming..En domme vraag, maar de witte verwarmingsknop: hoe hoger het getal, hoe minder bijmenging toch?
Het is allemaal erg krap. Maar je kunt ook zelf een verdeler maken van een paar ruime t stukken. Dan kost het niet zoveel geld om te proberen.Dank je voor je adviezen over het inregelen etc. in principe gaan we over op een warmtepomp, dus voor nu nog inregelen wil ik niet doen. Mijn vraag is dus eigenlijk: zouden de 2 groepen zonder extra pomp met een open verdeler op de WP moeten kunnen?
Ik verwacht dat het iig ie daarna ook veel meer tijd krijgt om warmte te pakken, bij lage aanvoertemp op de convectoren.
Wat ik niet begrijp is dat ik beneden bij de verdeler wel dikke leidingen zie. Loopt dat nog een heel eind door naar boven?
Ah, dát witte ding, had ik nog niet eens gezien 😅Seafarer schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:28:
[...]
Dat is een schakelaar dat witte ding. Inderdaad het "pijltje" naar 2 draaien.
[...]
Ja maar die bepaalt hoeveel heet water erbij komt. De menging vindt intern plaats. YouTube: Uitleg over een mengverdeler van de vloerverwarming..
[...]
Het is allemaal erg krap. Maar je kunt ook zelf een verdeler maken van een paar ruime t stukken. Dan kost het niet zoveel geld om te proberen.
Wat ik niet begrijp is dat ik beneden bij de verdeler wel dikke leidingen zie. Loopt dat nog een heel eind door naar boven?
Krap alsin: teveel weerstand voor adequate flow?
Snap hoe het met T-stukken te testen is. Zou dan denk ik iemand vragen dit voor me te doen; of is het echt zo simpel? Ben best handig, maar heb nog nooit iets met leidingwerk gedaan.
De leiding loopt door om de hoek naar een andere verdeler waar de cknvectoren op zitten.
[ Voor 99% gewijzigd door PeteSplit op 19-10-2025 22:56 ]
Had hem kort gelezen; idd allemaal convectoren (aangepast).
Google lijkt te zeggen dat een open verdeler geen bijmenging heeft en geen pomp, een gesloten wel, maar hier lijken jullie het andersom te gebruiken?
En stel dat de WP niet de benodigde flow kan leveren voor de vvw, dan moet er een extra pomp tussen en dan heb ik wellicht wel een probleem met de WP-pomp en vvw-pomp in serie, waarvoor dan toch een parallel buffervat nodig is?
Ik snap dat ik ook kan knijpen op de convectoren voor meer vvw flow, maar de vvw is qua ontwerp echt heel beperkt bedoeld, volgens mij. Daarom verwacht ik juist kortere lengte en meer verspreid?
Denk dat ik bij knijpen juist ook te weinig afgifte overhoud.
Voelt voor mij als een gok om geen buffervat te nemen, maar 750e extra en inefficiëntie in m'n systeem zoek ik ook niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Aeien op 19-10-2025 23:17 ]
Kijk dat maakt veel duidelijk. Je aanvoer gaat dus eerst naar een verdeel blok voor de convectoren als daar teveel water doorstroomt dan blijft er niet genoeg over voor de vloer waarschijnlijk. Je toevoer is ook een dikke leiding. Dus die vloer kan makkelijk zonder pomp. Dus niet zo "krap"Aeien schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:45:
[...]
Ah, dát witte ding, had ik nog niet eens gezien 😅
Krap alsin: teveel weerstand voor adequate flow?
Snap hoe het met T-stukken te testen is. Zou dan denk ik iemand vragen dit voor me te doen; of is het echt zo simpel? Ben best handig, maar heb nog nooit iets met leidingwerk gedaan.
De leiding loopt door om de hoek naar een andere verdeler waar de cknvectoren op zitten.
[Afbeelding]
Ik denk aan twee opties:Aeien schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 23:14:
[...]
Had hem kort gelezen; idd allemaal convectoren (aangepast).
Google lijkt te zeggen dat een open verdeler geen bijmenging heeft en geen pomp, een gesloten wel, maar hier lijken jullie het andersom te gebruiken?
En stel dat de WP niet de benodigde flow kan leveren voor de vvw, dan moet er een extra pomp tussen en dan heb ik wellicht wel een probleem met de WP-pomp en vvw-pomp in serie, waarvoor dan toch een parallel buffervat nodig is?
Ik snap dat ik ook kan knijpen op de convectoren voor meer vvw flow, maar de vvw is qua ontwerp echt heel beperkt bedoeld, volgens mij. Daarom verwacht ik juist kortere lengte en meer verspreid?
Voelt voor mij als een gok om geen buffervat te nemen, maar 750e extra en inefficiëntie in m'n systeem zoek ik ook niet.
1. De meest goedkope optie is de huidige vvw verdeler vervangen door twee T-stukken (één voor aanvoer, één voor retour).
2. De andere verdeler vervangen voor een 6-groeps met flowmeters/regelaars en daar dan zowel je convectoren als 2 vvw groepen op aansluiten. Dan kan je meten hoeveel flow er door iedere groep gaat en eenvoudig afstellen.
Wat er nu mogelijk gebeurt: de 4 convector circuits zijn veel korter dan de 2 vvw groepen en hebben daardoor veel minder weerstand, waardoor ze de bijna alle flow weg “stelen”. Met optie 2 hierboven kun je dit eenvoudig afstellen.
Als je één van deze twee manieren toepast dan helpt het om op lage temp te verwarmen (efficiëntie) en helpt de vvw ook als thermische buffer voor het opvangen van defrosts. De convectoren hebben bijna geen inhoud, die doen dat niet. Wellicht nog een 50L buffervaatje in de retour voor voldoende systeeminhoud.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Als hij gelukt heeft.P5ycho schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:15:
Optie 2 is zeker te prefereren, geeft meteen de mogelijkheid om makkelijk vanaf 1 centrale plek waterzijdig in te regelen. Daarmee kun je het systeem veel trager en dus efficienter maken. Dat doet meteen ook wat voor het comfort, dus dubbele winst.
Je moet immers ook het minimale debiet halen, met twee vvw groepen waar in totaal max 300l/u doorheen gaat als de convectoren nagenoeg dicht zijn gedraaid kan dat nog wel lastig worden.
2 lussen is natuurlijk geen hoofdverwarming, maar het is nog steeds een mooie thermische buffer die comfort en een kleine boost bij defrosting kan geven.
Proberen het maximale eruit te halen iig.
Dat klinkt als een goede oplossing om ze mee te nemen een verdeler.
Mijn angst zou idd alleen zijn dat ik alle convectoren zoveel moet knijpen om genoeg druk/flow voor de vvw te hebben, dat de convectoren juist te weinig flow krijgen.
Of is dit niet waarschijnlijk?
En zouden jullie dit direct laten aanpassen bij plaatsen WP, of eerst ff uittesten hoe het gaat in huidige situatie?
Lijkt me niet zo waarschijnlijk. En je kan zelf prioriteit stellen: bijv een bepaalde flow door de convectoren en het restant door de vvw. Als dat laatste dan 1 L/min per groep is, dan accepteer je dat. De situatie is dan zeker beter dan nu! Ik zou het 100% meteen doen.Aeien schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:51:
Super bedankt allemaal.
Dat klinkt als een goede oplossing om ze mee te nemen een verdeler.
Mijn angst zou idd alleen zijn dat ik alle convectoren zoveel moet knijpen om genoeg druk/flow voor de vvw te hebben, dat de convectoren juist te weinig flow krijgen.
Of is dit niet waarschijnlijk?
En zouden jullie dit direct laten aanpassen bij plaatsen WP, of eerst ff uittesten hoe het gaat in huidige situatie?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Zou je dat eventueel zelf kunnen doen?
Zelf doen: mogelijk😜 ben niet onhandig, en volgens mij zijn er handleidingen voor, dus zou er uit moeten komen, of evt iemand los voor vragen tegen betaling.P5ycho schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:00:
Houd wel in je achterhoofd dat de gemiddelde installateur zo snel mogelijk weer buiten wil staan en je dus niet gaat helpen met waterzijdig inregelen tenzij je goede afspraken maakt.
Zou je dat eventueel zelf kunnen doen?
Deze installateur vraagt 22e/maand onderhoudscontract voor de WP, dus heb ze wel gevraagd of ze instellen en bereikbaar zijn voor vragen. Mgoed, puntje bij paaltje weet je het niet.
Moet ze sowieso nog kenbaar maken dat ik niet hun geadviseerde 100l parallelle buffervat wil, maar 50l in serie. Dus even afwachten hoeveel zin ze überhaupt nog in de klus hebben, zeker als ik ze vraag om in te stellen.
Simpele T-stukken als "verdeler" zouden waarschijnlijk voldoen - de huidige "constructie" heeft ook geen instelbare ventielen (ik zie iig geen).
Mijn bijverwarmende vloerverwarming (tyleenslangen!) heeft ook maar 2 lussen met een T-splitsing.
Werkt naar verwachting - bevestigt door een warmtebeeldcamera.
Sinds november 2024 gasloos met warmtepomp.
Aanvoer 28°C/retour 25°C - @buitentemp. 2°C/binnentemp. 19-20°C
Mijn convectoren & radiatoren zijn natuurlijk allemaal geboost.
Hoe hoog de aanvoertemperaturen uiteindelijk bij jou worden zou ik nog wel even in de gaten houden.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Zou je een foto kunnen plaatsen van de verdeler met tyleen slangen, bij mijn ouders hebben precies dezelfde situatie. Tyleenslangen als bijverwarming, aangesloten op een mengverdeler.dunklefaser schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:38:
@Aeien De huidige set-up met de constant lopende, stroomslurpende vvw-pomp (op 64 W) is onhoudbaar.
Simpele T-stukken als "verdeler" zouden waarschijnlijk voldoen - de huidige "constructie" heeft ook geen instelbare ventielen (ik zie iig geen).
Mijn bijverwarmende vloerverwarming (tyleenslangen!) heeft ook maar 2 lussen met een T-splitsing.
Hoe hoog de aanvoertemperaturen uiteindelijk bij jou worden zou ik nog wel even in de gaten houden.
Nu raden meerdere bedrijven aan om de vloerverwarming met een eigen wisselaar te scheiden van de warmtepomp.
Maar dit kost rendement , met een onnodig hoge aanvoer temperatuur als gevolg.
Klopt - bij mij zat een (kleinere) warmtewisselaar al sinds het plaatsen van de vorige HR-ketel als systeemscheiding bij de vloerverwarming.Ramon_1984 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:01:
[...]
Zou je een foto kunnen plaatsen van de verdeler met tyleen slangen, bij mijn ouders hebben precies dezelfde situatie. Tyleenslangen als bijverwarming, aangesloten op een mengverdeler.
Nu raden meerdere bedrijven aan om de vloerverwarming met een eigen wisselaar te scheiden van de warmtepomp.
Ik heb voor jou een link - maar let op - dit is nog niet de eindsituatie!
Uiteindelijk is de thermostaatkraan eruit gesloopt en het leidingwerk vernieuwd.
Verder is tijdens de installatie van de wp de oudere warmtewisselaar door een 4 x grotere (qua oppervlak) vervangen. De temperatuurval is hierdoor minimaal - geschat ca. <1K - hoeft ook niet zo veel warmte te transporteren. Bij econo kan je een passende warmtewisselaar "berekenen".
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Thanks, goed om te horen dat het zo kan werken.dunklefaser schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:38:
@Aeien De huidige set-up met de constant lopende, stroomslurpende vvw-pomp (op 64 W) is onhoudbaar.
Mss maar proberen met 2 T-stukken; dat zou niet teveel moeten kosten of ingewikkeld zijn. Als ik toch later wil knijpen kan ik ombouwen naar alles op één verdeler. Enige risico is dat het niet werkt bij te weinig flow, of dat de aanvoer temp toch te hoog is en de boel stuk gaat, maar daar ben ik zelf bij lijkt me.
En dan dus lekker direct op de WP met 50l serieel buffervat, denken jullie?
[ Voor 9% gewijzigd door Aeien op 20-10-2025 12:17 ]
Of het kost rendement of alle pijpwerk verrot als je geen wisselaar aanbrengt.Ramon_1984 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:01:
[...]
Zou je een foto kunnen plaatsen van de verdeler met tyleen slangen, bij mijn ouders hebben precies dezelfde situatie. Tyleenslangen als bijverwarming, aangesloten op een mengverdeler.
Dat rendement heeft @dunklefaser al opgelost met grotere wisselaar.
De uitleg over een verdeler is beter op wikipediaAeien schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 23:14:
[...]
Allemaal convectoren (aangepast).
Wikipedia: Vloerverwarming
Open is menging en gesloten is geen menging.
Je hebt tegenwoordig ook verdelers, waarbij je zelf de menging kunt instellen. Sluit je het ventiel dan is er geen menging en als je het ventiel opent is er wel menging.
Een pomp kan altijd erbij gemonteerd worden en dit moet als de verdeler open is (anders gaat het water niet de vloer in, maar neemt de weg van de minste weerstand).
Ook bij een parallel buffervat moet je een pomp gebruiken wil je voldoende water in je afgiftecircuit krijgen (door het afstellen van je warmtepomp waterpomp op de secundaire pomp na het buffervat kun je de flow naar je afgifte circuit regelen).
Het is altijd wat moeilijk om een bestaande situatie waarbij de vloerverwarming bijverwarming was te wijzigen naar een situatie waarbij de vloerverwarming hoofd verwarming wordt.
Ik heb mijn vloerverwarming (drie groepen van ongeveer 100 m) hoofdverwarming gemaakt, door voor een nieuwe verdeler met pomp en ventiel te kiezen, waarbij ik het ventiel heb gesloten (en heb dan geen menging meer, al het water van lage temperatuur gaat de vloer in).
Een buffervat is niet nodig, als je een extra pomp hebt.
Als je een buffervat hebt, dan is er een extra pomp nodig !
Aaah super dankje wel.dunklefaser schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:23:
[...]
Klopt - bij mij zat een (kleinere) warmtewisselaar al sinds het plaatsen van de vorige HR-ketel als systeemscheiding bij de vloerverwarming.
Ik heb voor jou een link - maar let op - dit is nog niet de eindsituatie!
Uiteindelijk is de thermostaatkraan eruit gesloopt en het leidingwerk vernieuwd.
Verder is tijdens de installatie van de wp de oudere warmtewisselaar door een 4 x grotere (qua oppervlak) vervangen. De temperatuurval is hierdoor minimaal - geschat ca. <1K - hoeft ook niet zo veel warmte te transporteren. Bij econo kan je een passende warmtewisselaar "berekenen".
[Afbeelding]
Je hebt dus al snel een wisselaarmet een warmte oppervlakte nodig van 0,8 m2, klopt dat?
Heb jij je wisselaar bij econo gekocht of bij een andere leverancier?
Thanks, dit verduidelijkt!PeteSplit schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:59:
[...]
De uitleg over een verdeler is beter op wikipedia
Wikipedia: Vloerverwarming
Open is menging en gesloten is geen menging.
Je hebt tegenwoordig ook verdelers, waarbij je zelf de menging kunt instellen. Sluit je het ventiel dan is er geen menging en als je het ventiel opent is er wel menging.
Een pomp kan altijd erbij gemonteerd worden en dit moet als de verdeler open is (anders gaat het water niet de vloer in, maar neemt de weg van de minste weerstand).
Ook bij een parallel buffervat moet je een pomp gebruiken wil je voldoende water in je afgiftecircuit krijgen (door het afstellen van je warmtepomp waterpomp op de secundaire pomp na het buffervat kun je de flow naar je afgifte circuit regelen).
Het is altijd wat moeilijk om een bestaande situatie waarbij de vloerverwarming bijverwarming was te wijzigen naar een situatie waarbij de vloerverwarming hoofd verwarming wordt.
Ik heb mijn vloerverwarming (drie groepen van ongeveer 100 m) hoofdverwarming gemaakt, door voor een nieuwe verdeler met pomp en ventiel te kiezen, waarbij ik het ventiel heb gesloten (en heb dan geen menging meer, al het water van lage temperatuur gaat de vloer in).
Een buffervat is niet nodig, als je een extra pomp hebt.
Als je een buffervat hebt, dan is er een extra pomp nodig !
Alleen "een buffervat is niet nodig als je een (extra vvw) pomp hebt": dan gaan de 2 pompen die dan in serie staan (WP en vvw) niet aan elkaar trekken? Of past de WP zich aan qua flow om te leveren wat de vvw trekt, zonder buffervat?
Ik ben zeker niet van plan de vvw de hoofdverwarming te maken; dit lijkt me onrealistisch gezien hoe klein hij is. Alles wat het nog doet is mooi meegenomen, is mijn idee.
Ik heb de vloerverwarming op de hele beneden verdieping (50m2) en vind dit wel fijn.Aeien schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:45:
[...]
Thanks, dit verduidelijkt!
Alleen "een buffervat is niet nodig als je een (extra vvw) pomp hebt": dan gaan de 2 pompen die dan in serie staan (WP en vvw) niet aan elkaar trekken? Of past de WP zich aan qua flow om te leveren wat de vvw trekt, zonder buffervat?
Ik ben zeker niet van plan de vvw de hoofdverwarming te maken; dit lijkt me onrealistisch gezien hoe klein hij is. Alles wat het nog doet is mooi meegenomen, is mijn idee.
Ik heb de pompen ongeveer gelijk lopen en er zitten nog radiatoren tussen (alles staat open en ik heb geen na regeling, dus voldoende hydraulisch neutraal
Ca. 0,8 m² kan kloppen en de warmtewisselaar kwam via de installateur en is van OEGRamon_1984 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:07:
[...]
Aaah super dankje wel.
Je hebt dus al snel een wisselaarmet een warmte oppervlakte nodig van 0,8 m2, klopt dat?
Heb jij je wisselaar bij econo gekocht of bij een andere leverancier?
(als ik me niet vergis - stond op de verpakking)
na veel lees- en zoekwerk, toch maar besloten mijn situatie hier eens voor te leggen. In december krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis (1974), aangezien we meer toekomstbestendig willen worden, ga we een full-electric warmtepomp plaatsen met warmtepompboiler. Het is een groot huis met meer dan 250m2 woonoppervlak (met 1100m3 inhoud). Voorheen werd het huis verwarmd dmv warme lucht en voor zo ver ik kan zien is er in 2012 een CV installatie ingekomen. Het verbruik van de oude bewoners varieerde van 1800-2500m3 per jaar (oudere mensen). Het huis is verder al wel voorzien van extra dakisolatie (rd4 volgens het energielabel) en de meeste ramen zijn HR+ of ++, enkele ramen zijn nog voorzien van oud dubbel glas, maar deze ga ik nog vervangen. De spouw is licht geisoleerd met piepschuimplaten, hier kan en wil ik verder niet veel aan veranderen. Kruipruimte is ook geisoleerd met piepschuimplaten. Ook hier wil ik even niks aan veranderen. De kruipruimte is groot en bevind zich onder allel behalve de woonkamer/hal/toilet, dit deel is onderkeldert met garage.
Hieronder een overzicht van de woning met de huidige radiatoren en vloerverwarming. De meeste radiatoren zijn voorzien van thermostatische kranen en voetventielen, veelal T22 uitgevoerd van wat ik van de foto's kan afschatten). De vloerverwarming is slechts 3 groepen, gezien de betegeling in de woonkeuken/badkamer en bijkeuken, denk ik dat er twee groepen in de woonkeuken liggen en 1 in de badkamer, maar aangezien we er nog niet in kunnen kan ik dit nog niet controleren (ik heb wel een infrarood thermometer, dus ik moet het straks beter kunnen uitzoeken).
![]() | ![]() |
De warmtepomp komt buiten de bijkeuken te staan en de afstand naar de bestaande standleidingen is dan ook vrij kort. Voor nu ga ik even uit van de nieuwe warmtepomp van Dewarmte, de pomp MP, welke tot 16.5kW kan genereren (wel met 3kw backup heater), maar ook terug kan moduleren naar 1.9kW (vooral het laatste sprak me wel aan). Ik verwacht ook niet dat ik het volle vermogen nodig heb, Koevlaas komt rond de 11kW uit (2200m3), de pomp MP zou volgens de datasheet 10.5kW (exclusief de 3kw heater), bij -10°C leveren op 55°C.
Dit zou dan de volgende situatie opleveren qua systeem layout:
![]() | ![]() |
Ik kwam ook de verdeler van Therminon tegen, een hybride verdeler met een actieve regeling voor het bijmengen, bijv. onder de 45°C aanvoer geen bijmenging en daarboven wel. Ook claimen ze grotere doorstromingen te hebben in de componenten. Wel is zo'n verdeler aardig aan de prijs (~850€ voor 6 groepen). Maar het concept spreekt me wel aan, prijs wat minder.
Concrete vraag is wat nu verstandig is, toch maar iets meer geld neer leggen voor een fancy verdeler, of gewoon de pomploze verdeler en de temperatuur niet boven de 45° laten komen voordat het de vloer in gaat. (waarschijnlijk zal de WP door de verliezen in de leidingen sowieso al wel iets hoger in temperatuur kunnen draaien). Daar komt bij dat je met een open verdeler natuurlijk al veel watervolume creert wat helpt bij defrosts en dus wellicht geen buffer nodig is. Ik zou sowieso een aantal radiators standaard open kunnen zetten om watervolume te creeren.
Lang verhaal, hopelijk heb ik alles en voldoende informatie gedeeld. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Eerlijk antwoord: Meer geld neerleggen voor een A merkt warmtepomp ( mb electric , valiant , panasonic ) , warmteverlies berekening laten maken, compleet ontwerp voor je vloerverwarming ( korte groepen maximaal 60 meter ) en uiteraard pomp loze verdelers.jaxxon schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:12:
Goedendag allen,
na veel lees- en zoekwerk, toch maar besloten mijn situatie hier eens voor te leggen. In december krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis (1974), aangezien we meer toekomstbestendig willen worden, ga we een full-electric warmtepomp plaatsen met warmtepompboiler. Het is een groot huis met meer dan 250m2 woonoppervlak (met 1100m3 inhoud). Voorheen werd het huis verwarmd dmv warme lucht en voor zo ver ik kan zien is er in 2012 een CV installatie ingekomen. Het verbruik van de oude bewoners varieerde van 1800-2500m3 per jaar (oudere mensen). Het huis is verder al wel voorzien van extra dakisolatie (rd4 volgens het energielabel) en de meeste ramen zijn HR+ of ++, enkele ramen zijn nog voorzien van oud dubbel glas, maar deze ga ik nog vervangen. De spouw is licht geisoleerd met piepschuimplaten, hier kan en wil ik verder niet veel aan veranderen. Kruipruimte is ook geisoleerd met piepschuimplaten. Ook hier wil ik even niks aan veranderen. De kruipruimte is groot en bevind zich onder allel behalve de woonkamer/hal/toilet, dit deel is onderkeldert met garage.
Hieronder een overzicht van de woning met de huidige radiatoren en vloerverwarming. De meeste radiatoren zijn voorzien van thermostatische kranen en voetventielen, veelal T22 uitgevoerd van wat ik van de foto's kan afschatten). De vloerverwarming is slechts 3 groepen, gezien de betegeling in de woonkeuken/badkamer en bijkeuken, denk ik dat er twee groepen in de woonkeuken liggen en 1 in de badkamer, maar aangezien we er nog niet in kunnen kan ik dit nog niet controleren (ik heb wel een infrarood thermometer, dus ik moet het straks beter kunnen uitzoeken).Zoals gezegd willen we gasloos gaan. Hiervoor wil ik de hal en woonkamer voorzien van vloerverwarming met 10 cm hoh, dit zal ongeveer 45m2 zijn, verdeeld over minimaal 7 groepen. Er loopt een 22mm leiding van de bijkeuken richting de woonkamer, hierop kan ik de nieuwe vloerverwarmingsverdeler aftakken. Eventueel zou ik een nieuwe leiding (dikker) vanuit de bijkeuken direct naar de nieuwe verdeler kunnen trekken indien dit de voorkeur zou hebben. De plaatradiatoren in de woonkamer zou ik willen verwijderen, alleen de convector (staand model, voor een glaspui), zou ik willen behouden, net als de radiator in de hal en toilet.
De warmtepomp komt buiten de bijkeuken te staan en de afstand naar de bestaande standleidingen is dan ook vrij kort. Voor nu ga ik even uit van de nieuwe warmtepomp van Dewarmte, de pomp MP, welke tot 16.5kW kan genereren (wel met 3kw backup heater), maar ook terug kan moduleren naar 1.9kW (vooral het laatste sprak me wel aan). Ik verwacht ook niet dat ik het volle vermogen nodig heb, Koevlaas komt rond de 11kW uit (2200m3), de pomp MP zou volgens de datasheet 10.5kW (exclusief de 3kw heater), bij -10°C leveren op 55°C.
Dit zou dan de volgende situatie opleveren qua systeem layout:Gezien de warmtepomp op propaan ook geschikt is om bij kou op hogere temperatuur te verwarmen, zit ik me af te vragen wat nu de beste aanpak voor de nieuwe verdeler voor de woonkamer is. Normaal gezien zou je gewoon een verdeler zonder pomp nemen. Maar aangezien het huis groot is en al wat ouder, rijst nu even de vraag of het haalbaar is om met maximaal 45°C het huis te verwarmen. Ik weet dat de verwarmingsstrategie met een warmtepomp anders is dan met een CV-ketel en zonder nachtverlaging het beste werkt. In dat geval is een pomploze verdeler de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Ik heb twee offertes liggen voor het infrezen en plaatsen van de vloerverwarming, beide bieden een verdeler met pomp aan, geschikt voor LTV.
Ik kwam ook de verdeler van Therminon tegen, een hybride verdeler met een actieve regeling voor het bijmengen, bijv. onder de 45°C aanvoer geen bijmenging en daarboven wel. Ook claimen ze grotere doorstromingen te hebben in de componenten. Wel is zo'n verdeler aardig aan de prijs (~850€ voor 6 groepen). Maar het concept spreekt me wel aan, prijs wat minder.
Concrete vraag is wat nu verstandig is, toch maar iets meer geld neer leggen voor een fancy verdeler, of gewoon de pomploze verdeler en de temperatuur niet boven de 45° laten komen voordat het de vloer in gaat. (waarschijnlijk zal de WP door de verliezen in de leidingen sowieso al wel iets hoger in temperatuur kunnen draaien). Daar komt bij dat je met een open verdeler natuurlijk al veel watervolume creert wat helpt bij defrosts en dus wellicht geen buffer nodig is. Ik zou sowieso een aantal radiators standaard open kunnen zetten om watervolume te creeren.
Lang verhaal, hopelijk heb ik alles en voldoende informatie gedeeld. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Het zullen 2 units van 8 kW zijn in cascadeopstelling.dunklefaser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:34:
@jaxxon De genoemde 1,9 kW bij hogere buitentempearuren is echt het minimale thermische vermogen? Voor een wp met maximaal 10,5 kW @-10°C/55°C lijkt me dit bijna onmogelijk laag.
Bijgevoegd wat plaatjes uit de brochure, ik heb hem als PDF, voor als iemand hem volledig wil hebben.
:strip_exif()/f/image/Wx3aY7Q5AkeU9vttN5UUQBYE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7HX5HefqeyM6zRujIkmy6L2R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qbq9qN8EkCJQdmNfgADHVWC1.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zal wel werken anders verkopen ze het niet zo, maar mijn vooroordeel zegt dat dit op en den duur gaat lekken of toch minder makkelijk is dan het lijkt, vooral als er wat spanning op staat.
Het is ter vervanging van een bestaande verdeler met pomp.
/f/image/bX58dCLVKha7L1cdGqi74YpV.png?f=fotoalbum_large)
Is vind het een slim design, en zie niet in waarom je zou denken dat het niet beter is dan een schroefkoppeling. Je garandeert een goeie montage zonder overdruk op de rubber dichting, de dichting zit beschermd tegen UV licht, perfect voor een product waar ook onervaren mensen aan werken.
Dichting met teflon is rottigheid, vlas en vet omslachtig, loctite55 valt mee mrt de nodige handigheid. Dichtingen die je vastschroeft gaat enorm veel mis door te hard aanspannen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
precies dit bedoel ik.MikeyMan schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:25:
Tegelijkertijd... Een 'handig los te halen' aansluiting voor iets waar je als het goed is nooit meer aan komt... Tsjah...
Daan Keizer heeft op youtube een filmpje dat hij er een installeert. Wij hebben deze verdeler ook zag er erg simpel en gemakkelijk uit tijdens de installatie. Vooralsnog geen problemen met de verdeler maar hangt pas een half jaar.Guido7619 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:07:
Wie heeft ervaring met van die plastic insteek koppelingen die bv. Therminon gebruikt? Het lijkt een beetje op een gardena koppeling wat je daarna vastzet met een metalen clipje.
Het zal wel werken anders verkopen ze het niet zo, maar mijn vooroordeel zegt dat dit op en den duur gaat lekken of toch minder makkelijk is dan het lijkt, vooral als er wat spanning op staat.
Het is ter vervanging van een bestaande verdeler met pomp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Ik heb de Robot variant (~5 jaar), werkt helemaal prima.Guido7619 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:07:
Wie heeft ervaring met van die plastic insteek koppelingen die bv. Therminon gebruikt? Het lijkt een beetje op een gardena koppeling wat je daarna vastzet met een metalen clipje.
Het nadeel is dat je een extra punt hebt wat kan lekken, dus ik had ook mijn bedenkingen.
Maar het grote voordeel is dat je de overgang van de buis naar de verdeler eerst goed kunt vastmaken en daarna ga je pas richting de verdeler.
Een buis waar spanning op staat is een uitdaging, maar juist met dit systeem is het alleen nog het metalen beugeltje erin drukken. Zou je hetzelfde direct proberen met een schroef koppeling, dan weet je gewoon niet zeker dat de buis niet een stukje is terug geschoven en het recht erop & vast draaien van de moer is lastig als het krap is.
Ook 'draait' de buis bij het vastzetten soms, waardoor je buizen raar gaan liggen.
Conclusie:
Ik denk dat het risico van een lekkage door de extra koppeling veel lager is dan het risico op 'gedoe' bij het monteren van de buis met een koppeling. Ook voor de 'professional'.
En dat is juist slecht. Er zit nu torsie in de buis.TheGhostInc schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:46:
[...]
Ik heb de Robot variant (~5 jaar), werkt helemaal prima.
Ook 'draait' de buis bij het vastzetten soms, waardoor je buizen raar gaan liggen.
Lekkages zijn vaak te wijten aan onzorgvuldige montage.Spannings vrij monteren is ozo belangrijk in the long run.Conclusie:
Ik denk dat het risico van een lekkage door de extra koppeling veel lager is dan het risico op 'gedoe' bij het monteren van de buis met een koppeling. Ook voor de 'professional'.
Ik had precies deze eerst gekocht maar heb deze teruggestuurd omdat de leidingen vanuit de vloer erg stug zijn en er zo behoorlijk krachten op deze aansluiting komen te staan (omdat de leidingen niet precies recht aankomen). Ik vertrouwde deze luxe Gardena-koppeling niet.Guido7619 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:07:
Misschien ten onrechte ....
Maar of er voldoende debiet gaat zijn hangt af van de lengte van de lussen en de gebruikte slangen.
Het is wel een grote ketel, als daar ook een navenant gasverbruik voor verwarming bij hoort dan klinkt 13 groepen op het eerste gezicht wel weinig voor hoofdverwarming.
:strip_exif()/f/image/E4BLeBCd2sAHZIHC3bY2J0rq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ROIS1VdwOcp2sc0P8xANIiU2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/3nWanvAUXQL58xBj0c5acIlz.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/StiyI5KlBfSS2E2hsqSEttFT.jpg?f=fotoalbum_tile)