Bedankt @ErikKo: ik heb je post gezien maar helaas kan ik deze zelf niet ombouwen.ErikKo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:42:
[...]
De pomp op je vvw verdeler draait altijd, waarbij de pomp een lus draait tussen aanvoer en retour. Als je het inregelventiel dichtdraait, verbreek je deze lus, en doet de vvw verdeler in zijn geheel mee met de rest van je CV lus. Maar dan heb je 2 pompen in je CV lus (WP en vvw verdeler) die niet op dezelfde snelheid draaien waardoor er bovendruk of onderdruk gecreeerd wordt tussen de pompen.
Tijdens een SWW run schakelt de driewegklep van CV lus naar SWW. Indien je WP is aangesloten met parallel buffervat kan de vvw verdeler pomp nog doorgaan. Als je geen parallel buffervat hebt, en het vvw verdeler inregelventiel is volledig dichtgedraaid, zal de vvw verdeler pomp doordraaien terwijl de CV lus is verbroken -> wat gebeurt er met een pomp die tegen een afgesloten leiding doorpompt?
Voor een defrost ligt het eraan hoe je WP deze doet. Regelt hij deze intern op de compressor, loopt hij via de CV lus, of gaat hij via SWW?
Kijk ook even naar mijn post van 1 week geleden. Wij hebben dezelfde vvw verdeler, en ik heb deze omgebouwd naar pomploos:
ErikKo in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"
De defrost gaat volgens mij via de vvw want een aantal weken geledens stond de thermostaat van de verdeler op 45/50 graden. En daarna kregen we een 7H-06 debiet storing.
Toen ik de thermostaat weer vol open had gezet, die debiet storing niet meer gehad. Terwijl nog regelmatig een defrost heb gezien op de binnenunit.
Maar kan ik dit verder nog ergens dubbelchecken?
En het parallel buffervat, bedoel je een extra warm water boiler? naast de interne 230 liter?
Ik heb (nog) geen overige storing gehad na het dichtdraaien van het ventiel, maar moet wel zeggen dat ik hem voor elke nacht weer deels open draai.
Misschien overdag ook maar weer voor de zekerheid een halve slag open draaien dan..
:strip_exif()/f/image/WFQ2pEWqeIwlWUUJOfbCpDXH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uDbFdkJKM9WpT2N8qqgNHWzZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7GrXwk0Wbuk3NblC9RlqGeju.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OY1wsVxWy98wf4zSEuw3NcG1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aOJQvZ8EbFtRIO1mCbcyE7BH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jODCXogPrYpPWwBPZUMhLe6S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pBXG1XzmFtPznJzOV9Dhz92h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FCGwnE0EnPhlgjx9x004fwg0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fOb6HLv2w7Qr2FR7x7nxOr3t.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Lu5mE5iACHeF5muLPx4nCzTV.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/AKPAZPe56hlr3fbhphGI0LMb.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Twl6F8qJhDAItQiQB1aQL79f.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/4ekSp2OsDjyYtpZ5j3QlYa8Y.jpg?f=fotoalbum_medium)