Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:19
oltk schreef op zondag 23 november 2025 @ 00:05:
Dank. Ik zag inderdaad vergelijkbare types. Ik las een interessante optie om het rendement al iets beter te krijgen: het kraantje oid in de gele cirkel dichtdraaien (als dat al kan).
Dat is geen kraantje, maar een aftapper (waarvan de afvoerkant vreemd genoeg omhoog wijst). Die staat als het goed is dicht, anders loopt het water uit je CV-leidingen... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 23-11-2025 11:07 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-01 15:27
oltk schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:35:
ziet er logisch uit. Maar wat doet die dubbele, gekoppelde rode boog aan de onderkant eigenlijk?
en kunnen dat witte kastje en dat zwarte kastje dan ook weg? Wat doen die?
Dat witte kastje is een temperatuursensor voor de circulatiepomp daaronder. Pomp weg, kastje weg.
Precies een week geleden bij mijn dochter een defecte circulatiepomp (precies gelijk aan die op de foto) met ook precies zo'n wit kastje vervangen door een modernere Grundfos UPM3 AUTO 15-70.
Past naadloos en werkt prima.

[ Voor 22% gewijzigd door BerndGaykema op 24-11-2025 11:14 ]

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-01 22:39
BerndGaykema schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:07:
[...]

Dat witte kastje is een temperatuursensor voor de circulatiepomp daaronder. Pomp weg, kastje weg.
Precies een week geleden bij mijn dochter een defecte circulatiepomp (precies gelijk aan die op de foto) met ook precies zo'n wit kastje vervangen door een modernere Grundfos UPM3 AUTO 15-70.
Past naadloos en werkt prima.
Ik denk dat ik 2 opties heb:
- ik volg de tekening van @PeteSplit en haal de circulatiepomp eruit. De menging verwijder ik ook door de systemen fysiek te scheiden.
- ik volg de tekening, maar zet de circulatiepomp er weer tussen en nu alleen tussen aanvoer en aanvoerbalk. Dus 90 graden geroteerd.

Dat laatste kan handig zijn om de warmtepomp te ontlasten en voldoende circulatie te hebben. Of kan mijn Daikin Altherma 5k dit met 2 vingers in de neus zelf aan?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
oltk schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:54:
[...]

Ik denk dat ik 2 opties heb:
- ik volg de tekening van @PeteSplit en haal de circulatiepomp eruit. De menging verwijder ik ook door de systemen fysiek te scheiden.
- ik volg de tekening, maar zet de circulatiepomp er weer tussen en nu alleen tussen aanvoer en aanvoerbalk. Dus 90 graden geroteerd.

Dat laatste kan handig zijn om de warmtepomp te ontlasten en voldoende circulatie te hebben. Of kan mijn Daikin Altherma 5k dit met 2 vingers in de neus zelf aan?
Optie 3: in Duitsland een verdeler halen voor iets van 150 euro. Geen pomp en vernauwingen meer en een gelukkige warmtepomp.

• oltk
Wolly schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 00:16:
[...]

Optie 3: in Duitsland een verdeler halen voor iets van 150 euro. Geen pomp en vernauwingen meer en een gelukkige warmtepomp.
En alle vloerbuizen loshalen en vastmaken met een garantie dat ergens iets vast zit en later lekt :D

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-01 12:49
BBKing schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:11:
Hier eindelijk mijn warmtepomp binnen. Zelfde installateur heeft direct de vloerverwarmingsverdeler omgebouwd naar een pomploze variant. Eigenlijk heel simpel, pomp eruit en leiding ervoor in de plaats, en het RTL ventiel (de thermostaat knop) eraf. Meeste moeite was het vervangen van de leidingen tussen warmtepomp en vloerverwarming, die zij vervangen door een leiding met grotere diameter (ik meen 25 mm).

VOOR:
[Afbeelding]

NA:
[Afbeelding]
Ben niet zeker of ik het goed zie, maar je hebt hier zonder de pomp toch een kortsluiting gemaakt tussen in en uit? Werkt dit in de praktijk?

Die rode aanvoer moet op de onderste header en geen verbinding tussen de twee headers, uitsluitend via de vloer lussen.

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-01 12:49
oltk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:51:
[...]

En alle vloerbuizen loshalen en vastmaken met een garantie dat ergens iets vast zit en later lekt :D
Ik heb dit pas bij mij laten doen.

Die afdichtingen van de slangen zijn met o-ringetjes. Mits je die niet beschadigt is het netjes dicht. Het is wel de beste oplossing met een LT WP.

• ptrkp
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-12-2025
Had al wat vragen gesteld over onze WTH HTV met 6 en 7 groepen om deze om te bouwen naar LTV maar ik denk dat ik deze 2 verdelers toch graag wil vervangen voor 1 LTV 13 groepen verdeler zonder pomp.
Maar kan de cv ketel het alleen aan om 13 groepen aan te sturen (slangen zijn 16x2mm), mogelijk lukt het om in de toekomst een WP te mogen plaatsen (VVE).

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:12

silverball

De wagen voor moderne mensen

oltk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:51:
[...]

Klinkt veul spannender als dat het is.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• saligt
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:11
silverball schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 00:46:
[...]

Klinkt veul spannender als dat het is.
Dit kan ik beamen.

Deze week in 5 uurtjes oude verdeler eraf gehaald en nieuwe erop geplaatst.

Mijn ervaring met cv installatie was dat ik zelf een radiator eraf en er op heb geplaatst.

Nu had ik wel het voordeel dat er 2 knelkoppelingen zaten waar de aanvoer en afvoer uit de grond komen. Hierdoor kon ik daar afkoppelen en als het me niet lukte alles rechtstreeks weer erop zetten.

Vloerverwarming buis aan de aanvoer kant met 20 cm moeten verlengen doormiddel van euroconus koppelingen en 16x2 meerlagenbuis.

Bij mij was het lastigste dat de aanvoer en afvoer in de oude situatie naast elkaar zaten, en dat de afvoer van de verdeler juist verder van de muur zat.

Gelukkig had ik net genoeg speling om de leiding een beetje te buigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1f4uCam74nsroYBKINazjqMYNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDsn3KXvYktkrax14vmsWyLR.jpg?f=fotoalbum_large

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:40
Gekke vraag misschien maar maakt het bij vervangen van de VVV naar een pomploze nog uit welke kant de aanvoer en welke de afvoer is? Omdat het lussen zijn lijkt het me van niet?

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:56
DjoeC schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:11:
Gekke vraag misschien maar maakt het bij vervangen van de VVV naar een pomploze nog uit welke kant de aanvoer en welke de afvoer is? Omdat het lussen zijn lijkt het me van niet?
Maakt inderdaad niks uit. Linksom of rechtsom is hetzelfde.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:11

pvg

Guido7619 schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:48:
[...]

Maakt inderdaad niks uit. Linksom of rechtsom is hetzelfde.
Soms ligt de aanvoer in een lus langs ramen om val van koude lucht tegen te gaan… Bij een warmtepomp is de delta t tussen aanvoer en retour kleiner en maakt het minder uit.

[ Voor 14% gewijzigd door pvg op 30-11-2025 13:56 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:40
pvg schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:55:
[...]

Soms ligt de aanvoer in een lus langs ramen om val van koude lucht tegen te gaan… Bij een warmtepomp is de delta t tussen aanvoer en retour kleiner en maakt het minder uit.
Gezien de werkwijze van de professional die dit heeft aangelegd geloof ik niet dat er veel denkwerk is ingaan zitten (oudere installatie): Slangen aan de wapening van de dekvloer geknoopt, vloer R4-5 aan de onderkant geisoleerd. Maar, met de ketel nu op ~35 graden blijft t huis toch warm. Ik overweeg de meng verdeler eruit te halen en de pomp direct in (aan of afvoer) leiding te monteren al voordat we aan de WP gaan. Ik denk niet dat de pomp op de CV ketel voldoende capaciteit heeft om (totaal) maximaal 2.000 m slag te bedienen.

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Hallo allemaal. Wij hebben sinds kort een WEHEAT P8O FE. Er zijn diverse verwarmingselementen zoals een convectorput, radiatoren en 4 vloerverwarming zones op 3 verdelers. Ons huis vraagt om hoge temp setup. Hoe kan ik de Jaro compact STN (2 zones) het best inregelen? Retour water mengen minimaliseren of juist niet? In de installatie zit ook nog een parallel 100l Weheat buffervat.

• oltk
saligt schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:38:
[...]

Dit kan ik beamen.

Deze week in 5 uurtjes oude verdeler eraf gehaald en nieuwe erop geplaatst.

Mijn ervaring met cv installatie was dat ik zelf een radiator eraf en er op heb geplaatst.

Nu had ik wel het voordeel dat er 2 knelkoppelingen zaten waar de aanvoer en afvoer uit de grond komen. Hierdoor kon ik daar afkoppelen en als het me niet lukte alles rechtstreeks weer erop zetten.

Vloerverwarming buis aan de aanvoer kant met 20 cm moeten verlengen doormiddel van euroconus koppelingen en 16x2 meerlagenbuis.

Bij mij was het lastigste dat de aanvoer en afvoer in de oude situatie naast elkaar zaten, en dat de afvoer van de verdeler juist verder van de muur zat.

Gelukkig had ik net genoeg speling om de leiding een beetje te buigen.

[Afbeelding]
Ziet er inderdaad al een stuk overzichtelijker uit. Ik vraag me alleen af of mijn 5k daikin altherma warmtepomp voldoende power heeft om de vloer overal te verwarmen. Onze benedenvloer (met vloerverwarming) is 100m2. Daarnaast zijn er enkele convectoren op de bovenverdieping die open staan en wamte verdelen + een badkamerradiator.

Nu is onze COP (berekend door de p1p2 integratie) 1. Dat kan vast beter.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
De vloer wordt vast wel warm, de vraag is of je isolatieschil het binnen houdt. Als je die vraag nog hebt, waarom heb je dan de warmtepomp al staan? Daar moet door iemand aan gerekend zijn voordat je die wp plaatste, nietwaar?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• oltk
P5ycho schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:58:
De vloer wordt vast wel warm, de vraag is of je isolatieschil het binnen houdt. Als je die vraag nog hebt, waarom heb je dan de warmtepomp al staan? Daar moet door iemand aan gerekend zijn voordat je die wp plaatste, nietwaar?
Een gerenommeerd CV bedrijf (Breman), die voor het eerst warmtepompen plaatste. 6 jaar geleden. Samen met Daikin. Ik had geen idee wat dit zou betekenen voor de vloerverwarming, en zij blijkbaar ook niet.

Pas na het lezen van draadjes op Tweakers kom ik erachter dat dit beter kan. Ik vroeg nog een offerte aan het bedijf, maar ik kreeg een hybride vloerpomp op mijn dak ter waarde van bijna 2000 euro. Tjaa. Dat haal ik er dus nooit uit. En inderdaad, voor 150 heb je een nieuwe verdeler waarbij geen menging meer plaatsheeft. De enige zorg die ik heb is: kan de warmtepomp die 100 m2 wel aan? of moet ik de vloerpomp die nu tussen mengkamer en aanvoer zit er gewoon weer tussen plaatsen (maar dan zonder de bijmenging). Dan weet ik zeker dat er voldoende doorstroming is, en is het COP verlies door bijmenging verleden tijd.
Ik zou het graag laten doen, want ik ben niet onhandig maar ik ben ook niet pippi langkous (ik heb het nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan). En ik twijfel nog of het handig is het juist nu te doen, want nu zie je het effect. Of juist in het voorjaar, dan is een verwarming niet meer nodig. In ieder geval voor volgend jaar als de saldering eraf gaat -daar compenseer ik nu voor een heel groot deel mijn ineefficientie mee

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
Juist, je was er vroeg bij. Ik ook, 2019.
Linksom of rechtsom gaat die wp 5kW in je vloer stoppen, niet meer dan dat. Dus als het nu warm is in huis, dan kan dat straks ook, maar dan met een iets lagere aanvoertemperatuur, dus iets beter rendement.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:02

Carboy54

Duurzaamheid coach

oltk schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:40:
[...]

Een gerenommeerd CV bedrijf (Breman), die voor het eerst warmtepompen plaatste. 6 jaar geleden. Samen met Daikin. Ik had geen idee wat dit zou betekenen voor de vloerverwarming, en zij blijkbaar ook niet.

Pas na het lezen van draadjes op Tweakers kom ik erachter dat dit beter kan. Ik vroeg nog een offerte aan het bedijf, maar ik kreeg een hybride vloerpomp op mijn dak ter waarde van bijna 2000 euro. Tjaa. Dat haal ik er dus nooit uit. En inderdaad, voor 150 heb je een nieuwe verdeler waarbij geen menging meer plaatsheeft. De enige zorg die ik heb is: kan de warmtepomp die 100 m2 wel aan? of moet ik de vloerpomp die nu tussen mengkamer en aanvoer zit er gewoon weer tussen plaatsen (maar dan zonder de bijmenging). Dan weet ik zeker dat er voldoende doorstroming is, en is het COP verlies door bijmenging verleden tijd.
Ik zou het graag laten doen, want ik ben niet onhandig maar ik ben ook niet pippi langkous (ik heb het nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan). En ik twijfel nog of het handig is het juist nu te doen, want nu zie je het effect. Of juist in het voorjaar, dan is een verwarming niet meer nodig. In ieder geval voor volgend jaar als de saldering eraf gaat -daar compenseer ik nu voor een heel groot deel mijn ineefficientie mee
De mij bekende warmtepompen kunnen dat met gemak aan. Pomp er tussen kan altijd nog.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Onze woning heeft nu een cv-ketel en krijgt straks vloerverwarming. Ik wil overstappen op een hybride systeem of een volledig elektrische warmtepomp. Ik wil alvast voorbereid zijn qua verdeler. Is het oké om nu eerst een hybride verdeler te plaatsen in plaats van een standaard mengverdeler? Deze zal dan alleen werken met de cv-ketel voor de eerste tijd en bepaal ik daarna of ik hybride ga of full electric.

Ik kan ook een gewone verdeler plaatsen en vervolgens een LTV verdeler plaatsen als de warmtepomp er komt. Ik lees erg veel wisselende berichten hierover.

[ Voor 16% gewijzigd door Belecthor op 12-12-2025 18:12 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Belecthor Heb je voor de rest van je woning hoge temperatuur nodig?

Je kunt ook de temperatuur en het vermogen van je ketel omlaag gooien, vervolgens een verdeler zonder pomp en het water vanaf de ketel zo door de vloer pompen. Moet je wel zorgen voor 22mm-28mm staal of 32mm kunststof naar de verdeler en daarnaast moet de pompsnelheid van de ketel omhoog.

• Belecthor
_JGC_ schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:24:
@Belecthor Heb je voor de rest van je woning hoge temperatuur nodig?

Je kunt ook de temperatuur en het vermogen van je ketel omlaag gooien, vervolgens een verdeler zonder pomp en het water vanaf de ketel zo door de vloer pompen. Moet je wel zorgen voor 22mm-28mm staal of 32mm kunststof naar de verdeler en daarnaast moet de pompsnelheid van de ketel omhoog.
Het is een net aangekochte woning, dus ik weet niet zeker of ik het nodig heb. Het is goed geïsoleerd. Er lopen nu 22mm leidingen van zolder naar beneden, die kan ik niet allemaal vervangen. Of dat kan wel, maar is vrij kostbaar.

Ik overweeg inderdaad om gewoon een LTV verdeler op te hangen en de CV ketel naar beneden te schroeven, maar dan moet ik zeker weten dat dit niet fout gaat.

• _JGC_
  • Nu online
Je ketel zelf is 22mm staal. Daar kan je in principe genoeg water doorheen pompen voor lage temperatuur.

Ik heb hier 2 jaar met een Intergas HRE gestookt op 6KW en pomp op 1500 liter per uur. Dat gaf wel een beetje leidingruis maar niet storend. Dat werd uiteindelijk wel een graad of 45 omdat radiatoren geen 6KW kwijt kunnen bij lagere temperatuur. Een beetje vloer met genoeg oppervlak kan dat wel.

• Belecthor
_JGC_ schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:53:
Je ketel zelf is 22mm staal. Daar kan je in principe genoeg water doorheen pompen voor lage temperatuur.

Ik heb hier 2 jaar met een Intergas HRE gestookt op 6KW en pomp op 1500 liter per uur. Dat gaf wel een beetje leidingruis maar niet storend. Dat werd uiteindelijk wel een graad of 45 omdat radiatoren geen 6KW kwijt kunnen bij lagere temperatuur. Een beetje vloer met genoeg oppervlak kan dat wel.
Oké! En dan had je geen vloerverwarming? In zo’n geval zou een LTV verdeler zonder pomp ook passen?

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:12

silverball

De wagen voor moderne mensen

Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:49:
[...]

Oké! En dan had je geen vloerverwarming? In zo’n geval zou een LTV verdeler zonder pomp ook passen?
Neem je overal vloerverwarming? Dan gewoon LTV verdelers en uiteindelijk de juiste warmtepomp nemen. Je kan er altijd nog een circulatiepomp bij plaatsen, maar dat zal niet nodig zijn.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• _JGC_
  • Nu online
Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:49:
[...]

Ik heb 1 lus vloerverwarming direct onder de ketel zitten, geen verdeler, gewoon afgetakt van de hoofdleiding. Is wel beschermd met een RTL ventiel. Rest van het huis heeft radiatoren. Nu met de warmtepomp stook ik 25-37 graden, huis wordt daarmee warm.

• Belecthor
silverball schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:57:
[...]

Neem je overal vloerverwarming? Dan gewoon LTV verdelers en uiteindelijk de juiste warmtepomp nemen. Je kan er altijd nog een circulatiepomp bij plaatsen, maar dat zal niet nodig zijn.
Nee, alleen begane grond. Ik woon er nog niet dus weet niet of we de radiatoren boven veel gebruiken (huidige huis niet zoveel). Als ik nu een verkeerde verdeler kies kan dat best veel geld kosten.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:19
Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:46:
[...]

Het is een net aangekochte woning, dus ik weet niet zeker of ik het nodig heb. Het is goed geïsoleerd. Er lopen nu 22mm leidingen van zolder naar beneden, die kan ik niet allemaal vervangen. Of dat kan wel, maar is vrij kostbaar.

Ik overweeg inderdaad om gewoon een LTV verdeler op te hangen en de CV ketel naar beneden te schroeven, maar dan moet ik zeker weten dat dit niet fout gaat.
Hoe zeker wil je zijn dat het niet fout gaat? Ik heb sinds het voorjaar vloerverwarming icm gas-ketel. Maar wel een hybride verdeler. Ik wil gewoon niet dat bij een onderhoudsbeurt van de ketel de max temp opeens naar 60 graden is gezet en mijn mooie nieuwe pvc vloer beschadigt. Maar er zijn ook mensen die een andere afweging maken. Zodra de ketel end-of-life is en er een FE WP staat probeer ik het eerst met deze verdeler. Over 10 jaar (ketel is nu 7 jaar ) is de techniek misschien weer zoveel veranderd, dat zie ik dan wel weer. Allerlei individuele afwegingen dus.

• _JGC_
  • Nu online
@Jailhouse De techniek gaat helaas niet in tegen natuurkunde. De COP van een warmtepomp is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen bron (buitenlucht of bodemwarmte) en de afgifte. De huidige R290 warmtepompen kunnen 75 graden water maken, maar de COP waarmee geadverteerd wordt is bij A7/W35.

Verder is het bij onderhoudsbeuren simpel: leiding naar de verdeler dicht bij onderhoud.

Overigens is kortstondig 60 graden je vloer in niet direct een ramp, er ging hier met regelmaat 60 graden de vloer in na het douchen, maar dat is heel kort, zodra de pomp loopt koelt de warmtewisselaar in de ketel heel snel af.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40cauFxyn_QpmipR2uMLdVKfN8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMIAv9qFAf8rZOy4RU4pvokA.jpg?f=fotoalbum_large
We hebben nu deze mengverdeler hangen en gaan binnenkort overstappen naar een Flint, denken jullie dat ik door kan met deze verdeler of is overstappen naar een … een beter idee? (Wat voor soort dan LTV/hybride?) Ombouwen naar een open verdeler kan helaas niet omdat de vloer niet boven de 30 graden mag komen ivm parket, aangezien we ook radiatoren hebben denk dat een aanvoer van <30 niet haalbaar is (meer iets van <45).

[ Voor 6% gewijzigd door Voogel op 26-12-2025 19:20 ]

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:51

Seafarer

XXX

Voogel schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:10:
[Afbeelding]
We hebben nu deze mengverdeler hangen en gaan binnenkort overstappen naar een Flint, denken jullie dat ik door kan met deze verdeler of is overstappen naar een … een beter idee? (Wat voor soort dan LTV/hybride?) Ombouwen naar een open verdeler kan helaas niet omdat de vloer niet boven de 30 graden mag komen ivm parket, aangezien we ook radiatoren hebben denk dat een aanvoer van <30 niet haalbaar is (meer iets van <45).
Een warmtepomp met mengverdeler en parket?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Andrehj
Seafarer schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:48:
Dat is om het rendement maximaal te minimaliseren.... 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
Voogel schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:10:
Ombouwen naar een open verdeler kan helaas niet omdat de vloer niet boven de 30 graden mag komen ivm parket, aangezien we ook radiatoren hebben denk dat een aanvoer van <30 niet haalbaar is (meer iets van <45).
Ehm, je bedoelt ombouwen naar een gesloten verdeler. Een mengverdeler is een open verdeler, want die heeft een open verbinding tussen aanvoer een retour. Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" voor een uitgebreidere uitleg.

• Voogel
Seafarer schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:48:
[...]

Ik draai nu met een CV ketel op max 45 graden en dat gaat prima, 750m3 per jaar incl sww.

• Voogel
Andrehj schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:14:
[...]

Ehm, je bedoelt ombouwen naar een gesloten verdeler. Een mengverdeler is een open verdeler, want die heeft een open verbinding tussen aanvoer een retour. Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" voor een uitgebreidere uitleg.
Ah juist excuus gesloten dus.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:13:
[...]

Dat is om het rendement maximaal te minimaliseren.... 8)7
Ah ja helemaal duidelijk. 8)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Voogel schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:22:
[...]

Ik draai nu met een CV ketel op max 45 graden en dat gaat prima, 750m3 per jaar incl sww.
Je hebt alleen de temperatuur beperkt op de CV ketel?

Wat gebeurt er als je de ketel op minimum vermogen zet en de pomp harder? Totdat het herrie gaat maken.
Krijg je het dan nog warm?

• Voogel
Nee de cv staat niet alleen op een max temperatuur maar ook op het meest minimale toerental en minimale vermogen. Maar de vraag is niet of de wp het gaat redden want dat is echt het probleem niet, de vraag is wat te doen met de verdeler.

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-01 11:17
Voogel schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:59:
Nee de cv staat niet alleen op een max temperatuur maar ook op het meest minimale toerental en minimale vermogen. Maar de vraag is niet of de wp het gaat redden want dat is echt het probleem niet, de vraag is wat te doen met de verdeler.
Je wilt juist bij een warmtepomp zo "koud" mogelijk met zoveel mogelijk water ...
Je kunt ook overwegen je radiatoren te vervangen...

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:49
Andrehj schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:14:
[...]

Voor alle duidelijkheid: een mengverdeler (of HT-verdeler of verdeler met pomp) is geen open verdeler, maar een verdeler gecombineerd met een menginjectieregeling. Een mengverdeler is bedoeld om een HT-circuit te koppelen aan een LT-circuit waarbij water met een hoge temperatuur wordt gedoseerd in een circuit met met lage temperatuur om de gewenste hoeveelheid warmte over te brengen. Dosering gaat via een thermostaatventiel.
Het LT-circuit heeft een eigen pomp en werkt autonoom. Om die reden werd in het verleden een pompschakelaar toegepast om 24-uurs bedrijf te vermijden.

De term open verdeler zoals die in de installatietechniek wordt gebruikt, is bedoeld voor de hydraulische ontkoppeling van twee actieve circuits, elk voorzien van één of meer pompen. Dat gebeurt met een hydraulische kortsluiting, waarover het verschil in debiet tussen de twee circulatiekringen gaat lopen. Bron: https://portal.ecologiefo...sdatabase/1-open-verdeler
Hier een voorbeeld uit het leveringsprogramma van Pentec:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkfPigpGFRtUZnOrQOVH8n13Awg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JhpqltWYf1TLZIKWW1U4NAJv.png?f=user_large

Of een Nefit of een Remeha of een Atag open verdeler: https://www.warmteservice...xt=open%20verdeler&page=1

Open verdelers worden regelmatig gebruikt bij warmtepompen (zoals je ongetwijfeld weet), waarbij ze ook wel worden aangeduid als parallel-buffervat. Ook in die toepassing is de functie hydraulische ontkoppeling van het circuit van de warmtepomp en het warmteafgifte-circuit.
De typische kenmerken van een open verdeler zijn: (1) de primaire en secundaire kant hebben hetzelfde temperatuurtraject; (2) het primaire circuit (zowel aanvoer als retour) staat volledig in open verbinding met het secundaire circuit en (3) de verdeler bestaat slechts uit één vertikale buis (of vat) met een redelijke tot grote inhoud.

Edit: in België heet een open verdeler evenwichtsfles en in Duitsland hydraulische Weiche.

De termen "open" en "gesloten" verdelers die door webshops worden gebruikt, zijn marketing-termen en geven altijd weer aanleiding tot verwarring.
Het is daarom beter om verdelers aan te duiden als verdeler met pomp of verdeler zonder pomp (pomploos).
Zoals ik hiervoor heb aangegeven, is een verdeler met pomp (mengverdeler) bedoeld om een HT-circuit te koppelen aan een LT-circuit dmv van dosering.
Een verdeler zonder pomp is niet veel anders dan een verdeler-verzamelaar.

Edit 2: En voor wat het waard is; een gesloten verdeler zit niet in de leveringsprogramma's van de gerenommeerde fabrikanten van verdelers. Zie hun websites: Robot, WTH, Therminon, Variotherm

[ Voor 9% gewijzigd door arpeggio op 27-12-2025 10:31 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Tim123 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:02:
[...]

Je wilt juist bij een warmtepomp zo "koud" mogelijk met zoveel mogelijk water ...
Je kunt ook overwegen je radiatoren te vervangen...
Je bent me net voor. Maar @Voogel die verdeler zou ik naar ltv brengen. En als je, zoals heel veel mensen, bang bent dat je cv te heet water de vloer inpompt dan koop je een losse thermostaat met voeler en dan gebruik je dat als extra beveiliging. (water te warm? Bats cv uit.)
Zomaar wat bij google naar boven kwam: https://www.bol.com/nl/nl...rwarmers/9300000242094372

Of de hybride verdeler: https://www.wth.nl/de-hybride-verdeler

Op de boven verdieping kun je altijd de radiatoren nog vervangen door groter.

Maar mengen is killing voor je warmtepomp rendement.

[ Voor 24% gewijzigd door Seafarer op 27-12-2025 14:55 ]

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Seafarer schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:31:
[...]

Je bent me net voor. Maar @Voogel die verdeler zou ik naar ltv brengen. En als je, zoals heel veel mensen, bang bent dat je cv te heet water de vloer inpompt dan koop je een losse thermostaat met voeler en dan gebruik je dat als extra beveiliging. (water te warm? Bats cv uit.)
Zomaar wat bij google naar boven kwam: https://www.bol.com/nl/nl...warmers/9300000242094372/

Of de hybride verdeler: https://www.bol.com/nl/nl...warmers/9300000242094372/

Op de boven verdieping kun je altijd de radiatoren nog vervangen door groter.

Beide linken zijn hetzelfde. Je kunt ook beter de tracking verwijderen, Alles vanaf het vraagteken (?)

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Andrehj
Even een toelichting: zowel parket (werkt als een isolatielaag op de vloer) als een mengverdeler zorgen ervoor dat de aanvoertemperatuur van de WP omhoog moet, waardoor de cop daalt.

• Andrehj
arpeggio schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:29:
Voor alle duidelijkheid: een mengverdeler (of HT-verdeler of verdeler met pomp) is geen open verdeler, maar een verdeler gecombineerd met een menginjectieregeling.
Die menginjectieregeling is niet veel meer dan de thermostaat op de ingang. Verder is het gewoon een open verdeler.
Een mengverdeler is bedoeld om een HT-circuit te koppelen aan een LT-circuit waarbij water met een hoge temperatuur wordt gedoseerd in een circuit met met lage temperatuur om de gewenste hoeveelheid warmte over te brengen. Dosering gaat via een thermostaatventiel.
Het LT-circuit heeft een eigen pomp en werkt autonoom. Om die reden werd in het verleden een pompschakelaar toegepast om 24-uurs bedrijf te vermijden.

De term open verdeler zoals die in de installatietechniek wordt gebruikt, is bedoeld voor de hydraulische ontkoppeling van twee actieve circuits, elk voorzien van één of meer pompen. Dat gebeurt met een hydraulische kortsluiting, waarover het verschil in debiet tussen de twee circulatiekringen gaat lopen. Bron: https://portal.ecologiefo...sdatabase/1-open-verdeler
Kijk nou voor de grap eens naar het schema van een open CV-verdeler en vergelijk die eens met die van een meng/pomp VVW-verdeler. Dan zie je toch dat het precies hetzelfde is?
Een mengverdeler voor de VVW heeft ook die hydraulische kortsluiting, én een eigen pomp aan de secundaire kant.
Het enige verschil met die open verdeler waar je hierboven naar linkte is dat de secundaire kant nog eens wordt uitgesplitst in meerdere slangen. Maar in de basis is een VVW-mengverdeler echt precies hetzelfde als een open verdeler zoals die o.a. onderin de binnenunit van Elga Ace zit.
Het is daarom beter om verdelers aan te duiden als verdeler met pomp of verdeler zonder pomp (pomploos).
Zoals ik hiervoor heb aangegeven, is een verdeler met pomp (mengverdeler) bedoeld om een HT-circuit te koppelen aan een LT-circuit dmv van dosering.
Een verdeler zonder pomp is niet veel anders dan een verdeler-verzamelaar.
Dat laatste klopt uiteraard.

Kortom.
Een meng-, pomp- of open verdeler voor VVW is technisch niks meer of minder dan zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkfPigpGFRtUZnOrQOVH8n13Awg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JhpqltWYf1TLZIKWW1U4NAJv.png?f=user_large
met een thermostatisch ventiel op de primaire ingang (vanaf de CV-ketel of WP), een eigen pomp aan de secundaire kant (meestal op de retour vanaf de VVW, soms ook op de aanvoer naar de VVW) en aan de secundaire kant de verdeler balken voor de diverse VVW-lussen. Maar daarmee is het nog steeds een open verdeler, hooguit met wat appendages erin of eraan bevestigd.

Kijk maar eens goed naar dit plaatje. Hier zit de open verdeler in de rechterkant van de bovenste balk, en de pomp in de aanvoer naar de secundaire kant (de aanvoer van de VVW dus):
Afbeeldingslocatie: https://therminon.nl/wp-content/uploads/2024/07/Therminon-Verdeler-BaseLine-LTV-001-1200-500x500.jpg

Overigens hebben ze het bij Therminon ook niet begrepen, want de enige verdeler bij hen die niet open is (want geen menging) noemen ze open: https://therminon.nl/prod...orie/verdelers/base-line/ |:( |:( |:( |:( |:(

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 27-12-2025 11:19 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:51:
[...]

Even een toelichting: zowel parket (werkt als een isolatielaag op de vloer) als een mengverdeler zorgen ervoor dat de aanvoertemperatuur van de WP omhoog moet, waardoor de cop daalt.
Dat bedoelde ik ook.

• Seafarer

Seafarer

XXX

PeteSplit schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:33:
[...]

Beide linken zijn hetzelfde. Je kunt ook beter de tracking verwijderen, Alles vanaf het vraagteken (?)
Oei dat ging even mis.Excuseer.

• Voogel
Andrehj schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:51:
[...]

I know, daarom hebben we ook nog oversized radiatoren in de woonkamer...

Waar het mij om gaat is dat ik nu de vloer op een soort van stooklijn heb staan en wil voorkomen dat de vloer bij temperaturen onder nul te hoog worden. De verdeler heeft een maximaal thermostaat op 30 C° en ik regel nu de retour vloertemperatuur dmv een tado thermostaat en de buitentemperatuur via HA met het volgende schema <=0->25 C°, 10->22 °C, 15->20 °C. Je zou dit kunnen vertalen naar een stooklijn met een aanvoer van -20->38 C°, 9->27 C°, 15->25 C°, 20->23 C°, 25-21 C°.

Met een pomploze/gesloten verdeler zou de vloer in theorie te heet kunnen worden bij een negatieve buitentemperatuur. (Ik zou een hybride kunnen nemen maar dan moet je er aan denken om met vrieskou het mengventiel open te draaien)

[ Voor 7% gewijzigd door Voogel op 27-12-2025 13:16 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Voogel schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:07:
[...]

Met een pomploze/gesloten verdeler zou de vloer in theorie te heet kunnen worden bij een negatieve buitentemperatuur. (Ik zou een hybride kunnen nemen maar dan moet je er aan denken om met vrieskou het mengventiel open te draaien)
Er zijn verdelers die een ingebouwde thermostaat hebben.
Water te koud dan menging uit. Water te heet dan mengen met retour water.

• EdKonijn
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:26
Ivm hoog verbruik van de full electric Daikin WP (EPRA10EW1 + ETVX12S23E9W) in het Daikin WP topic, werd ik verwezen naar dit topic.
Nieuwe vloerverwarming, en de WP is begin november geinstalleerd.
Volgens het installatiebedrijf WP moesten we een vvw verdeler met pomp hebben (ivm radiatoren boven), dus hebben we dat laten installeren.
Na wat gelezen te hebben, lijkt dit toch niet de beste keus te zijn… |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjoMFPlXuKdEgQng_Or89KZg_GI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igd0iO3ev4eupqDxcrWUbkIx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYEyyumUnd24C4_BSVyt32l89J0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5kXHHt6TWb3QSXWhqXmQCJH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV_DXeWcRfcVVcl-klmfcVsE0wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKNnKrBXK8CdnwkQkrZvu1XS.jpg?f=fotoalbum_large

Heb begrepen dat het beste is om deze te laten vervangen door een pomploze verdeler.
Maar heb ook wat voorbij zien komen over een mengventiel, en om deze helemaal naar binnen te draaien.

Einde van de ochtend, was het 4 graden buiten en gaf de WP een vertrekwatertemp. van 31 aan.
De aanvoertemp. op de vvw verdeler was: 26 graden.
De retourtemp. op vvw verdeler was: 25 graden.

Zorgt het dichtdraaien van het ventiel ervoor dat de vertrekwatertemp. van de WP direct de vvw in gaat?
Nou zit er op de Therminion verdeler aan de zijkant een ventiel. Gaat het om dit ventiel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0wTjOOopBS0ITRVTL_MYk58paM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zdkEnv2RpziAOUo9CB00IBQ.jpg?f=fotoalbum_large

En zoja, kan ik deze veilig naar binnen draaien? Of kan dit mogelijk weer andere issues veroorzaken?

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

EdKonijn schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:55:
Ivm hoog verbruik van de full electric Daikin WP (EPRA10EW1 + ETVX12S23E9W) in het Daikin WP topic, werd ik verwezen naar dit topic.
Volgens het installatiebedrijf WP moesten we een vvw verdeler met pomp hebben (ivm radiatoren boven), dus hebben we dat laten installeren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb begrepen dat het beste is om deze te laten vervangen door een pomploze verdeler.
Maar heb ook wat voorbij zien komen over een mengventiel, en om deze helemaal naar binnen te draaien.

Einde van de ochtend, was het 4 graden buiten en gaf de WP een vertrekwatertemp. van 31 aan.

Zorgt het dichtdraaien van het ventiel ervoor dat de vertrekwatertemp. van de WP direct de vvw in gaat?
Nou zit er op de Therminion verdeler aan de zijkant een ventiel. Gaat het om dit ventiel?

[Afbeelding]

En zoja, kan ik deze veilig naar binnen draaien? Of kan dit mogelijk weer andere issues veroorzaken?
Je kunt dit ventiel helemaal dicht draaien, dan heb je geen menging meer.
Advies van een leverancier (robot) is om het ventiel een klein stukje open te laten, ik denk voor de eventuele "drukverschillen" door de pomp. Als je een radiator in de buurt hebt, die open staat, dan hoeft dat niet, de radiator kan het "drukverschil" dan oplossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LINrb8tK9ieTQWxLBCHZ0q_hyxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIZ8WvuBAVw92rwAWqgSdrZr.jpg?f=fotoalbum_large

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• EdKonijn
PeteSplit schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:09:
[...]

Je kunt dit ventiel helemaal dicht draaien, dan heb je geen menging meer.
Advies van een leverancier (robot) is om het ventiel een klein stukje open te laten, ik denk voor de eventuele "drukverschillen" door de pomp. Als je een radiator in de buurt hebt, die open staat, dan hoeft dat niet, de radiator kan het "drukverschil" dan oplossen.

[Afbeelding]
Thnx! Heb het ventiel straks dicht gedraaid, waarbij er een zoemend geluid te horen was, toen deze bijna dicht was. Helemaal dicht was de zoem nagenoeg weg, maar voor de zekerheid nog een stukje open gelaten (dus nog voordat het geluid zou beginnen).

Ook nog maar even ontlucht afgetapt naar 2.0 bar (stond op 2.3 bar op de binnenunit, en aangezien ik verwacht dat deze nog verder zou oplopen ivm stijgende vertrekwater temp. aankomende nacht, maar afgetapt bij de vvw verdeler).
Tijdens het aftappen overigens een irritant fluitend geluid, en een paar maatbekers leeg gegooid.
Had ik de pomp eerst uit moeten zetten? :F

Debiet zat net ook rond de 21 l/min (ipv. 8 l/min vanochtend en vanmiddag).
Ook de aanvoertemp op de verdeler lijkt nu in de buurt te komen van de vertrekwater temp.

• Seafarer

Seafarer

XXX

[Afbeelding]
De fabrikant vermeld duidelijk dat het flow betreft en niet druk.

Stel je zone regeling naar de vloer staat dicht. En je mengventiel ook.
Er kan nu geen water circuleren en je pomp gaat niet ontploffen. :) Maar doordat er geen circulatie is kan de pomp bloedheet worden omdat de waaier continue in hetzelfde water staat te klutsen.
Open je de menging 1 slag, zoals de fabrikant voorschrijft, dan ontstaat er een beetje flow die dus voorkomt dat het water in het pomphuis te heet wordt.
Edit: wat @EdKonijn schrijft het kan ook nodig zijn om cavitatie geluid te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 28-12-2025 20:52 ]

• Wolly
  • Niet online
EdKonijn schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:48:
[...]

Thnx! Heb het ventiel straks dicht gedraaid, waarbij er een zoemend geluid te horen was, toen deze bijna dicht was. Helemaal dicht was de zoem nagenoeg weg, maar voor de zekerheid nog een stukje open gelaten (dus nog voordat het geluid zou beginnen).

Ook nog maar even ontlucht naar 2.0 bar (stond op 2.3 bar op de binnenunit, en aangezien ik verwacht dat deze nog verder zou oplopen ivm stijgende vertrekwater temp. aankomende nacht, maar ontlucht bij de vvw verdeler).
Tijdens het ontluchten overigens een irritant fluitend geluid, en een paar maatbekers leeg gegooid.

Ook de aanvoertemp op de verdeler lijkt nu in de buurt te komen van de vertrekwater temp.
Bij ontluchten komen er geen maatbekers met water, bedoel je misschien aftappen?

• EdKonijn
@Wolly:

Check :)

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

Ook nog maar even ontlucht naar 2.0 bar (stond op 2.3 bar op de binnenunit, en aangezien ik verwacht dat deze nog verder zou oplopen ivm stijgende vertrekwater temp. aankomende nacht, maar ontlucht bij de vvw verdeler).
Tijdens het ontluchten overigens een irritant fluitend geluid, en een paar maatbekers leeg gegooid.

Bij mijn warmtepomp moet de druk tussen 2 en 2,5 bar zitten.
Bij een hogere flow, is een hogere druk beter, dan een lage druk.

Als je de verdeler ontlucht, is het handig als de pomp even een tijdje stil staat.

Mijn circulatie pomp draait niet, als de warmtepomp niet draait.
Heb je ook de vloerverwarmingspomp gekoppeld aan de warmtepomp ?
Dan kun je nooit problemen krijgen met de pomp, als er geen water aanvoer is.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:02

Carboy54

Duurzaamheid coach

EdKonijn schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verkeerde verdeler gemonteerd dus. Je hebt een hybride LTV verdeler nodig met thermostatische plunjer. Alle andere alternatieven zijn ruk. Of pomploos met ook lage temperatuur op jouw radiatoren en die boosten met ventilatoren.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• EdKonijn
PeteSplit schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:24:
[...]

Bij mijn warmtepomp moet de druk tussen 2 en 2,5 bar zitten.
Bij een hogere flow, is een hogere druk beter, dan een lage druk.

Als je de verdeler ontlucht, is het handig als de pomp even een tijdje stil staat.

Mijn circulatie pomp draait niet, als de warmtepomp niet draait.
Heb je ook de vloerverwarmingspomp gekoppeld aan de warmtepomp ?
Dan kun je nooit problemen krijgen met de pomp, als er geen water aanvoer is.
Misschien stomme vraag... maar hoe kan ik zien of de WP gekoppeld is aan de vvw pomp?
De vvw verdeler maakt vanaf het 1ste moment van aansluiten al best wel wat herrie (volgens installateur WP niks om zorgen om te maken... maarja mijn vertrouwen in het bedrijf is inmiddels een beetje gedaald).

Op momenten dat ik zag dat de compressor van WP niet draaide, maakte de vvw verdeler nog steeds hetzelfde geluid / herrie. Staat gelukkig in de bijkeuken.

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

EdKonijn schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:38:
[...]

Misschien stomme vraag... maar hoe kan ik zien of de WP gekoppeld is aan de vvw pomp?
De vvw verdeler maakt vanaf het 1ste moment van aansluiten al best wel wat herrie (volgens installateur WP niks om zorgen om te maken... maarja mijn vertrouwen in het bedrijf is inmiddels een beetje gedaald).

Op momenten dat ik zag dat de compressor van WP niet draaide, maakte de vvw verdeler nog steeds hetzelfde geluid / herrie. Staat gelukkig in de bijkeuken.
De vloerverwarmingspomp sluit je aan op de warmtepomp. Een warmtepomp heeft vaak een extra aansluiting voor een externe pomp, zodat deze alleen loopt als de warmtepomp loopt.
Als het aangesloten is, zal de externe pomp uit gaan, als de warmtepomp uit gaat.

Je kunt de externe pomp vaak afstellen, bij deze Wilo pomp heb je drie standen, stand II komt ongeveer overeen met 15 Lpm (stand II wordt door Wilo geadviseerd voor vvw) . Beide groene lampjes moeten dan tegenover elkaar staan (een aantal keer drukken op de groene knop, tot de lampjes tegenover elkaar staan). De pomp staat nu op stand III

[ Voor 16% gewijzigd door PeteSplit op 28-12-2025 20:49 ]

• EdKonijn
PeteSplit schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:42:
[...]

De vloerverwarmingspomp sluit je aan op de warmtepomp. Een warmtepomp heeft vaak een extra aansluiting voor een externe pomp, zodat deze alleen loopt als de warmtepomp loopt.
Als het aangesloten is, zal de externe pomp uit gaan, als de warmtepomp uit gaat.
Dan lijkt het er niet op.
Stel dat de WP uit gaat, is het dan nu schadelijk dat het inregelventiel nu grotendeels dicht staat?
Je kunt de externe pomp vaak afstellen, bij deze Wilo pomp heb je drie standen, stand II komt ongeveer overeen met 15 Lpm (stand II wordt door Wilo geadviseerd voor vvw) . Beide groene lampjes moeten dan tegenover elkaar staan (een aantal keer drukken op de groene knop, tot de lampjes tegenover elkaar staan). De pomp staat nu op stand III
De huidige stand III heeft de installateur van de vloerverwarming mij doorgegeven, maar zal stand II nog proberen (y)

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

EdKonijn schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:07:
[...]

Stel dat de WP uit gaat, is het dan nu schadelijk dat het inregelventiel nu grotendeels dicht staat?
Als de pomp niet geregeld is, zou ik het advies van @Seafarer volgen en het ventiel ongeveer een halve slag open zetten.

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:41

dbzfan

Nee.

EdKonijn schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:07:
[...]

[...]

De huidige stand III heeft de installateur van de vloerverwarming mij doorgegeven, maar zal stand II nog proberen (y)
Hoe hoger je pomp/debiet hoe beter de afgifte. Hier staat hij op III

• EdKonijn
[...]

Oke... misschien iets te vroeg gejuicht..
Zag de aanvoertemp op de verdeler gisteravond oplopen na het dichtzetten van het inregelventiel.
Gisteravond was het 19.9 graden in de woonkamer.
Vanochtend dezelfde temp.. (had de vraag op 20.5 staan, en bij buitentemp van -2 stond aanvoer op 36 graden)

Aanvoertemp op de verdeler stond op 31, had verwacht dat deze meer richting 35 zou gaan.

De Wilo stand had ik gisteravond wel nog van stand III naar stand II gezet, heb geen idee of dat nog invloed heeft gehad..

Of wellicht meer defrosts..

[ Voor 6% gewijzigd door EdKonijn op 29-12-2025 10:15 ]

• Wolly
  • Niet online
EdKonijn schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:12:
[...]

...en bij buitentemp van -2 stond aanvoer op 36 graden)

Aanvoertemp op de verdeler stond op 31, had verwacht dat deze meer richting 35 zou gaan.
Heb je deze temperaturen wel gecontroleerd? Een setting van 36 graden betekent nog niet dat het ook daadwerkelijk zo is, net als dat temperatuurmeters onderling ook van elkaar kunnen verschillen.

Daarnaast kan een leiding onderweg natuurlijk ook de nodige warmte 'verliezen'.

• EdKonijn
Wolly schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:19:
[...]

Heb je deze temperaturen wel gecontroleerd? Een setting van 36 graden betekent nog niet dat het ook daadwerkelijk zo is, net als dat temperatuurmeters onderling ook van elkaar kunnen verschillen.

Daarnaast kan een leiding onderweg natuurlijk ook de nodige warmte 'verliezen'.
Gecontroleerd als in de zin van, op display binnenunit bij sensors, stond vertrekwatertemp op 35 en vanochtend op 36.
Heb helaas geen infrarood thermometer, maar goed moment om die in huis te halen.

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 19:59
@Seafarer
Dit gaat over de HTV mengverdeler.

1. Heb je dit proefondervindelijk vastgesteld?
2. Kun je dit uitleggen?

Ik krijg dit met thermodynamica niet kloppend. Het enige verschil dat ik zie is dat met bijmenging de stroomsnelheid van het water toeneemt. Er gaat méér water van een iets lagere temperatuur je vloer in. Maar nog precies even veel warmte. Het effect is dat de warmteafgifte in de vloer gelijkmatiger wordt verdeeld over de gehele vloer. Dit is niet ongunstig.

Zolang de secundaire kant sneller loopt dan de primaire kant (sowieso een voorwaarde bij een mengverdeler) zie ik geen probleem. Een probleem ontstaat pas als de pomp van de verdeler de aanvoer niet bij kan houden en aanvoerwater de korte bocht terug neemt. Maar dat is geen mengprobleem.

Daarom heb ik ook grote twijfels bij de pavlov-reactie die hier het hoofdmotto lijkt te zijn: "Ruk eerst die pomp er maar eens uit!". Dat levert een reeks nieuwe problemen op die dan weer gecompenseerd moeten worden met het gesloten maken van het geheel en het vergroten van doorstroomopeningen en het plaatsen van een nieuwe manier van temperatuurbeveiliging.

Ik heb nog geen warmtepomp maar ben vast aan het experimenteren. Ik krijg het met 40 graden aanvoer zonder wijzigingen aan de verdeler prima warm en verbruik niet meer gas dan voorheen. Ik denk dat ik nog wel iets lager kan met de aanvoertemperatuur. Ik heb hem eerder op 35 gehad en toen bleef het koud maar dat bleek een onvermoede oorzaak te hebben die ik pas ontdekte nadat ik de temperatuur weer verhoogd had naar naar 40 graden (waarmee het aanvankelijk nog niet wilde): de pompschakelaar werd door die lage temperatuur niet meer getriggerd. Nadat de instelling van de pompschakelaar was verlaagd naar 29 graden en ik wat buisisolatie om de sensor op de aanvoerleiding had geklemd werkte het weer naar tevredenheid.

Dus met wat ik tot nu toe gelezen heb (ik heb het hele topic doorgeworsteld) ben ik nog niet geneigd geld uit te gaan geven aan aanpassingen aan de mengverdeler. De thermostaatkraan, die zou er uiteindelijk wel uit mogen. Dan heb je meteen hydraulische neutraliteit. Dat is winst, dat scheelt een buffervat of shunt. Een overtemperatuurbeveiliging zit al in het pompsnoer, die maakt dat de pomp uit gaat als het water te heet wordt.

https://www.saniheat.nl/p...staat-192067#extra-fields

Aan het verwijderen van de pomp zie ik uitsluitend nadelen en bijmengen voor meer flow is alleen maar gunstig.

Heb ik gelijk? Zie ik iets over het hoofd?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Martin M ik had drie robot mengverdelers (10/9/2 groepen). En heb deze stap voor stap vervangen. Eerlijk gezegd werkte het prima met de mengverdelers. En veel vermindering van het verbruik tussen de respectievelijke jaren zie ik ook niet.

Los van de drie pompen die ik nu niet meer heb draaien uiteraard ;)

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:14
MikeyMan schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:01:
@Martin M ik had drie robot mengverdelers (10/9/2 groepen). En heb deze stap voor stap vervangen. Eerlijk gezegd werkte het prima met de mengverdelers. En veel vermindering van het verbruik tussen de respectievelijke jaren zie ik ook niet.

Los van de drie pompen die ik nu niet meer heb draaien uiteraard ;)
Dit vind ik wel een interessante conclusie. Op tweakers hebben we nogal de neiging om op de duizendste decimaal te willen regelen, maar in de echte wereld lijkt de impact dan beperkt. Volgens mij is pompverbruik met de huidige kwh prijzen ook verwaarloosbaar.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Martin M schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:15:
@Seafarer
[...]

2. Kun je dit uitleggen?

Ik krijg dit met thermodynamica niet kloppend. Het enige verschil dat ik zie is dat met bijmenging de stroomsnelheid van het water toeneemt. Er gaat méér water van een iets lagere temperatuur je vloer in. Maar nog precies even veel warmte. Het effect is dat de warmteafgifte in de vloer gelijkmatiger wordt verdeeld over de gehele vloer. Dit is niet ongunstig.

Zolang de secundaire kant sneller loopt dan de primaire kant (sowieso een voorwaarde bij een mengverdeler) zie ik geen probleem. Een probleem ontstaat pas als de pomp van de verdeler de aanvoer niet bij kan houden en aanvoerwater de korte bocht terug neemt. Maar dat is geen mengprobleem.

Daarom heb ik ook grote twijfels bij de pavlov-reactie die hier het hoofdmotto lijkt te zijn: "Ruk eerst die pomp er maar eens uit!". Dat levert een reeks nieuwe problemen op die dan weer gecompenseerd moeten worden met het gesloten maken van het geheel en het vergroten van doorstroomopeningen en het plaatsen van een nieuwe manier van temperatuurbeveiliging.

Ik heb nog geen warmtepomp maar ben vast aan het experimenteren. Ik krijg het met 40 graden aanvoer zonder wijzigingen aan de verdeler prima warm en verbruik niet meer gas dan voorheen. Ik denk dat ik nog wel iets lager kan met de aanvoertemperatuur. Ik heb hem eerder op 35 gehad en toen bleef het koud maar dat bleek een onvermoede oorzaak te hebben die ik pas ontdekte nadat ik de temperatuur weer verhoogd had naar naar 40 graden (waarmee het aanvankelijk nog niet wilde): de pompschakelaar werd door die lage temperatuur niet meer getriggerd. Nadat de instelling van de pompschakelaar was verlaagd naar 29 graden en ik wat buisisolatie om de sensor op de aanvoerleiding had geklemd werkte het weer naar tevredenheid.

Dus met wat ik tot nu toe gelezen heb (ik heb het hele topic doorgeworsteld) ben ik nog niet geneigd geld uit te gaan geven aan aanpassingen aan de mengverdeler. De thermostaatkraan, die zou er uiteindelijk wel uit mogen. Dan heb je meteen hydraulische neutraliteit. Dat is winst, dat scheelt een buffervat of shunt. Een overtemperatuurbeveiliging zit al in het pompsnoer, die maakt dat de pomp uit gaat als het water te heet wordt.

https://www.saniheat.nl/p...staat-192067#extra-fields

Aan het verwijderen van de pomp zie ik uitsluitend nadelen en bijmengen voor meer flow is alleen maar gunstig.

Is het misschien een idee om hier Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" wat leesvoer te halen en ook praktijk ervaringen van meerderen te lezen. Hier komen meer ins en outs voorbij dan het fysiek vervangen van een verdeler.

Zoals, aanvoer temperatuur omhoog, is verslechtering van je COP. Dat kun je niet vergelijken met een CV ketel die alles warm kan maken in korte tijd.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zinloos1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:29:
[...]

Dit vind ik wel een interessante conclusie. Op tweakers hebben we nogal de neiging om op de duizendste decimaal te willen regelen, maar in de echte wereld lijkt de impact dan beperkt. Volgens mij is pompverbruik met de huidige kwh prijzen ook verwaarloosbaar.
Ligt er natuurlijk aan of hij oude of moderne pompen heeft vervangen. :)
Bij dit soort succes verhalen zijn veel meer details die invloed hebben, zoals pijpdiameters en lengtes naar de verdeler toe. Dit kan behoorlijke invloed hebben en zal daarom bij de een een succes zijn en bij de ander valt het tegen. (Beton vloer of droogbouw) In iedergeval is iedereen er druk mee bezig. ;)

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Momenteel draaien wij sinds een week een warmtepomp set up. Ik wist dat de verdeling van de vloerverwarming in de huidige vorm niet geschikt is. Dat blijkt ook wel, Als ik de aanvoer van de WP op 40 graden zet wordt de leiding naar de verdeler netjes 40 graden maar het water naar de groepen niet heel veel warmer dan 28 graden. De retour is dan ongeveer 2 tot 2,5 graad lager dan de aanvoer. Ik ga er dus van uit dat er (te veel) wordt gemengd. Is het mogelijk de onderstaande verdeler om te bouwen naar pomploos of is het beter deze volledig te vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8dOJh7ceSPp9eUuoz8A3FnlL34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHhyD0Dm9fzsI8aQCoBdSmqV.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zinloos1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:29:
[...]

Ze zaten tussen de 40 en 60 watt dacht ik. Keer drie... Keer alle dagen dat er verwarmd werd...

Zonde van de stroom en knaken. En koelen werkt wel vele malen beter nu ;)

• Zinloos1
MikeyMan schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:50:
[...]

Ze zaten tussen de 40 en 60 watt dacht ik. Keer drie... Keer alle dagen dat er verwarmd werd...

Zonde van de stroom en knaken. En koelen werkt wel vele malen beter nu ;)
Wij hebben een Wilo Para pomp die redelijk nieuw is en volgens mij ook niet constant draait. Dus met 20 cent per kWh zou het me verbazen als het over meer dan 30-50 euro per jaar gaat. Dan is een nieuwe verdeler (laten) plaatsen voor 500 euro toch een investering van minimaal 10 jaar terugverdientijd. Ik ga het met mijn robot denk ik eerst gewoon proberen om te zien wat er gebeurt.
Seafarer schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:41:
[...]

Ligt er natuurlijk aan of hij oude of moderne pompen heeft vervangen. :)
Bij dit soort succes verhalen zijn veel meer details die invloed hebben, zoals pijpdiameters en lengtes naar de verdeler toe. Dit kan behoorlijke invloed hebben en zal daarom bij de een een succes zijn en bij de ander valt het tegen. (Beton vloer of droogbouw) In iedergeval is iedereen er druk mee bezig. ;)
Welke impact heeft afstand naar de wp? Is dat met hogere diameters nog relevant?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zinloos1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:01:
[...]

Wij hebben een Wilo Para pomp die redelijk nieuw is en volgens mij ook niet constant draait. Dus met 20 cent per kWh zou het me verbazen als het over meer dan 30-50 euro per jaar gaat. Dan is een nieuwe verdeler (laten) plaatsen voor 500 euro toch een investering van minimaal 10 jaar terugverdientijd. Ik ga het met mijn robot denk ik eerst gewoon proberen om te zien wat er gebeurt.

[...]

Welke impact heeft afstand naar de wp? Is dat met hogere diameters nog relevant?
Langere pijpen met hogere flows geven meer weerstand. Met een cv ketel is dat niet zo relevant je zet de temperatuur hoger en als je wat minder flow hebt dan wordt het toch warm.
Bij oude installaties is de aanvoer vaak erg dun 15mm.

• arpeggio
Martin M schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:15:
...
...

Voor de goede orde: een mengverdeler werkt niet op basis van thermodynamica, maar op basis van hydraulica. De menginjectieregeling waarop de mengverdeler is gebaseerd, is een hydraulische schakeling. Het effect van de warmte-uitwisseling komt pas nadat de menging heeft plaatsgevonden.
Het is ook niet zo dat er ineens op magische wijze meer water in het vvw-circuit gaat circuleren. Het debiet van de vvw-pomp blijft hetzelfde, met of zonder dosering vanuit het ketelcircuit. Het debiet in het ketelcircuit blijft overigens ook hetzelfde, omdat de hoeveelheid water die wordt gedoseerd weer wordt gecompenseerd door retourwater vanuit de vvw richting de ketel.
De menging in een mengverdeler vindt paats aan de zuigzijde van de vvw-pomp. De mengverhouding wordt bepaald door het drukverschil tussen de restant-druk in de retourbuis vanuit de vvw-pomp en de restant-druk in het ketelcircuit vanuit de ketelpomp op die specifieke plek. Die mengverhouding bepaalt de temperatuur van het water dat via de vvw-pomp de aanvoerbuis van de verdeler in gaat. Als de gewenste temperatuur in de aanvoerbuis is bereikt, sluit het thermostaatventiel op de mengverdeler en draait de vvw-pomp gwoon door. Alleen dan zonder dat er water retour gaat naar de ketel.
Het continu draaien van de vvw-pomp kan worden beperkt door een pompschakelaar zoals je die zelf in jouw installatie hebt toegepast.

De grote onbekende in dit verhaal is de mengverhouding. Niemand weet precies wat de restant-drukken van de twee pompen zijn op de plek van de menging. Ik zelf iig niet en het zou behoorlijk wat rekenwerk vragen om dat te kunnen bepalen. Die mengverhouding bepaalt wel hoeveel heet water per tijdseenheid wordt gedoseerd en daarmee de tijd en de hoeveelheid die nodig is om voldoende heet (of warm water) uit het ketelcircuit toe te voegen om de gewenste temperatuur in het vvw-circuit te krijgen.
Met een doseerventiel in de mengverdeler kan de mengverhouding proefondervindelijk worden geregeld, maar een exacte afstelling is er niet.
Dus met wat ik tot nu toe gelezen heb (ik heb het hele topic doorgeworsteld) ben ik nog niet geneigd geld uit te gaan geven aan aanpassingen aan de mengverdeler. De thermostaatkraan, die zou er uiteindelijk wel uit mogen. Dan heb je meteen hydraulische neutraliteit.
De thermostaatkraan bepaalt niet of een mengverdeler hydraulisch neutraal is; dat doet het inregelventiel. Daarmee kun je de retourwater-stroom beperken en wordt de vvw-pomp gedwongen om meer water uit het ketelcircuit op te nemen. Dan is het vvw-circuit niet meer autonoom en is de mengverdeler een actief onderdeel van het vvw-circuit.

Ik hoop dat je nu iets meer begrijpt van de werking van een mengverdeler.
En dit gaat alleen maar over de mengverdeler. Er zijn veel variabelen in een verwarmingssysteem. Als je een warmtepomp als warmtebron gaat toepassen, komen er weer heel andere variabelen om de hoek kijken. @Seafarer heeft je daarvoor al een verwijzing gegeven.
Als het in de warmtetechniek allemaal zo gemakkelijk was, dan was de heilige graal al lang gevonden.
Maar meestal vinden mensen wel een acceptabele oplossing voor hun eigen specifieke en unieke situatie.

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 19:59
Seafarer schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:34:
[...]

Is het misschien een idee om hier Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" wat leesvoer te halen en ook praktijk ervaringen van meerderen te lezen. Hier komen meer ins en outs voorbij dan het fysiek vervangen van een verdeler.

Zoals, aanvoer temperatuur omhoog, is verslechtering van je COP. Dat kun je niet vergelijken met een CV ketel die alles warm kan maken in korte tijd.
Dat is dus twee keer nee op de vragen
2. Kun je dit uitleggen?

Dankjewel.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Martin M schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:17:
[...]

Dat is dus twee keer nee op de vragen
2. Kun je dit uitleggen?

Dankjewel.
Alstublieft.

• Sjakio
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 04-01 13:55
Ik heb sinds 3 maanden een full electric warmtepomp draaien.
De verdeler is gebaseerd op het warmtenet....
Ik zou graag willen weten of iemand weet of de menging dichtgedraaid kan worden.
Daarna zou ik de pomp willen verwijderen.
De grote vraag is dus: kan ik de vermenging in en uit dichtdraaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pl0UXyWj5dCPcLyAjZzPJGCTKeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pK2stFdwWgt1m75MWsc2xExn.jpg?f=fotoalbum_large

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Sjakio schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:59:
Ik heb sinds 3 maanden een full electric warmtepomp draaien.
De verdeler is gebaseerd op het warmtenet....
Ik zou graag willen weten of iemand weet of de menging dichtgedraaid kan worden.
Daarna zou ik de pomp willen verwijderen.
De grote vraag is dus: kan ik de vermenging in en uit dichtdraaien.
[Afbeelding]
Is dit een verstelbare kraan (zie afbeelding) ?
Deze zou je dan dicht kunnen draaien, dan wordt het aanvoer water niet meer met de retour gemengd. De pomp zou je kunnen verwijderen, als de primaire pomp voldoende vermogen heeft (is vaak wel het geval) en de aanvoer aansluiten op de onderste balk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjdgIaJRpzRGmfytmaM-oluc7rI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NYgvOfWtGNWND14npuBdeOAy.jpg?f=user_large

• dbzfan

dbzfan

Nee.

De pomp verwijderen gaat waarschijnlijk nog niet lukken vanwege te smalle aanvoerleiding maar ik vroeg me af hoe ik bijmenging bij deze verdeler helemaal kan uitzetten? Heb de thermostaat knop al op 60+ gezet (stook maximaal 37 gr) en de bypass dicht. Verdeler is een VTE slim.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7feO-Wnqukm81PZWms_Be0ZdQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srXVdaee2RCr8WbQYFOttGL0.jpg?f=fotoalbum_large

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:56
dbzfan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:32:
De pomp verwijderen gaat waarschijnlijk nog niet lukken vanwege te smalle aanvoerleiding maar ik vroeg me af hoe ik bijmenging bij deze verdeler helemaal kan uitzetten? Heb de thermostaat knop al op 60+ gezet (stook maximaal 37 gr) en de bypass dicht. Verdeler is een VTE slim.

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde unit. Heb er laatst een VTE DVR ventiel in geplaatst en hiermee kan je de bijmenging dan regelen tot zelfs helemaal dicht dacht ik.

Ff zoeken naar DVR in dit topic, dan vind je er veel info over.

Grtz Mark

• arpeggio
Al_Dodge_Bundy schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:18:
[...]

Ik heb dezelfde unit. Heb er laatst een VTE DVR ventiel in geplaatst en hiermee kan je de bijmenging dan regelen tot zelfs helemaal dicht dacht ik.

Ff zoeken naar DVR in dit topic, dan vind je er veel info over.

Grtz Mark
@dbzfan
Een DVR-ventiel is een drukgeregeld ventiel
https://www.technim.nl/p/vte-drukverschilregelaar-3-4/

Maar VTE heeft ook een gewoon inregelventiel, instelbaar met een inbus-sleutel. Iets goedkoper en doet in principe hetzelfde
https://www.technim.nl/p/vte-inregelventiel-3-4/

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:10
arpeggio schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:42:
[...]

@dbzfan

Maar VTE heeft ook een gewoon inregelventiel, instelbaar met een inbus-sleutel. Iets goedkoper en doet in principe hetzelfde
Ik ben me hier ook op aan het oriënteren en heb dezelfde verdeler.
Wat zou een overweging kunnen zijn om toch voor de DVR-versie te gaan, m.a.w. waarom wordt ook het DVR ventiel aangeboden als een gewoon inregelventiel in principe hetzelfde zou doen?

• arpeggio
MalleEppie71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Ik ben me hier ook op aan het oriënteren en heb dezelfde verdeler.
Wat zou een overweging kunnen zijn om toch voor de DVR-versie te gaan, m.a.w. waarom wordt ook het DVR ventiel aangeboden als een gewoon inregelventiel in principe hetzelfde zou doen?
Als je een DVR-ventiel gebruikt in een mengverdeler die ook daadwerkelijk als MENGverdeler wordt gebruikt, is er wel enig voordeel van de druk-regulerende werking. De mengverhouding in een mengverdeler wordt bepaald door het drukverschil tussen de druk vanuit de ketelpomp (of de waterpomp van de warmtepomp) en de vvw-pomp op het specifieke punt van de menging. Met een druk-geregeld ventiel kun je die mengverhouding enigszins beïnvloeden.

In dit topic gaat het vaak over het dichtzetten van het retourwater in de verdeler naar de vvw-pomp. Alle retourwater van de vvw gaat dan naar de warmtebron (warmtepomp). In die situatie heeft naar mijn idee een drukgeregeld ventiel geen toegevoegde waarde. Zo'n ventiel zul je in dat geval ook helemaal dicht moeten zetten.

Het water in het vvw-circuit circuleert dan volledig mee met het water door het warmtepomp-circuit. Je hebt in dat geval 2 pompen in serie staan. Wat dat precies doet, weet ik niet. Daar heb ik geen ervaring mee. Maar het lijkt bij meerdere mensen wel te werken.

• dbzfan

dbzfan

Nee.

arpeggio schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:42:
[...]

@dbzfan

Dat inregelventiel lijkt me dus een betere keuze als je het helemaal dicht wil zetten. Is er ook een handleiding hoe je deze installeert?

• arpeggio
dbzfan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Dat inregelventiel lijkt me dus een betere keuze als je het helemaal dicht wil zetten. Is er ook een handleiding hoe je deze installeert?
Er zal vast wel ergens een YT-filmpje zijn of een handleiding op één of andere site. Ik heb em zelf niet.

• Shutdown98
  • Laatst online: 08:53
Ik ben in de markt voor een all electric warmtepomp en ben me aan het inlezen en voorbereiden.
In 2021 is er verbouwd en is deze verdeler geplaatst voor nieuwe vloerverwarming in keuken en badkamer.
Is deze geschikt voor een warmtepomp?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dt0QQd0WCUX53OsM8VGIvJpESuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YelWxB3nLpe1yBbK3LtcThYN.jpg?f=fotoalbum_large

• Andrehj
Shutdown98 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:47:
Ik ben in de markt voor een all electric warmtepomp en ben me aan het inlezen en voorbereiden.
In 2021 is er verbouwd en is deze verdeler geplaatst voor nieuwe vloerverwarming in keuken en badkamer.
Is deze geschikt voor een warmtepomp?[Afbeelding]
Ja, als je die pompgroep eraf sloopt (en de aanvoer en retour rechtstreeks op de verdelerbalken aansluit).

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 04-01-2026 17:21 ]

• Shutdown98
Andrehj schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:20:
[...]

Ja, als je die pompgroep eraf sloopt (en de aanvoer en retour rechtstreeks op de verdelerbalken aansluit).
Thnx!
Moet ik dan nog wat met de beveiliging en de thermostaatknop?

• Andrehj
Shutdown98 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:01:
Thnx!
Moet ik dan nog wat met de beveiliging en de thermostaatknop?
Geen idee over welke beveiliging je het hebt, maar die thermostaat knop moet uiteraard ook weg.
Lees je even in. Want hoe je zo'n verdeler om moet bouwen wordt in dit topic zo'n beetje maandelijks uitgelegd...

• Shutdown98
Ik zie het...
Alles er af en aanvoer en retour aansluiten.
Dan heb ik een open verdeler.
Top!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:03:
[...]

Geen idee over welke beveiliging je het hebt, maar die thermostaat knop moet uiteraard ook weg.
Lees je even in. Want hoe je zo'n verdeler om moet bouwen wordt in dit topic zo'n beetje maandelijks uitgelegd...
Ik geloof bijna wekelijks. ;)

• Zinloos1
dbzfan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Ik heb ooit zelf het DVR ventiel geïnstalleerd, is erg simpel. Kwestie van de het huidige DVR ventiel of dopje er uit schroeven en het inregelventiel er in schroeven. Komt als ik me het goed herinner met een O-ring dus dacht dat je geen loctite hoefde te gebruiken om af te dichten, maar pin me daar niet op vast. Bij mij was het grootste probleem dat de aanvoer in de weg zat om hem er in te krijgen, heb die leiding toen los moeten maken om hem er in te krijgen, ze zijn best lang.

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009

ErikKo

Rippie

Ik ben goed geholpen door de goudmijn aan reacties in dit topic, dus ben ik een rapportage van mijn klus schuldig. Mijn grootste eye-opener was het verwijderen van de thermostaatkraan en voetventiel. De verdeler heeft nu volle doorlaat, maakt geen ruis geluid meer, en ik heb de stooklijn van mijn warmtepomp met 3 (!) graden omlaag moeten zetten omdat het te warm werd na deze wijziging.

Met extra dank aan het beste antwoord in dit topic van @BrainCrash, en @t21 voor hulp met het vinden van de juiste onderdelen.

Voordat ik begon zag de Therminon / ComfortLine verdeler eruit zoals hieronder. Met pomp, thermostaatkraan, en voetventiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDwSSFUkDV6UqrkImcZv1nZ-yJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nMR3Mlf7ThqEc9UlpNCGZad.jpg?f=fotoalbum_large

De verdeler is modulair, dus ik heb gemakkelijk de modules met pomp, thermostaatkraan en voetventiel kunnen verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_bXeoJTKN-9SehirztBnd_Va18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gHs1E9VMNS8Xtg0xp7Sso2B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWF5FPGSj-dJklpFV27FQBci9zs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKI3bzGayclJy8HsvvAZMv4L.jpg?f=fotoalbum_tile
Als je erin kijkt is het duidelijk dat de thermostaatkraan en voetventiel een flinke bottleneck voor de flow zijn, en de ruis veroorzaakten. De nieuwe module kun je doorheen kijken, dus die geeft een veel hogere flow zonder ruis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLYuKexxWpHwxMQklL-uT8M8lSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlzljMgAtYyNgEbjrRqGQ7bp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YTwahiXsIx4VJTTRbrcZ45u9U8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejzx8ZpKJTEXtMg9rkDuheRr.jpg?f=fotoalbum_tile
Draadstangen ingekort, en de nieuwe modules erop met volle doorlaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5MSTwYkbfYiJFCVY5LcfGziiQE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmKdEV5y4PjJA7lJW1XQTHdr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gb4Kth9eeLz3DFDCQV88h5whtQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjggCj0pvXoyeG66bpomjbex.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QePnVEH-u-NhOXHYeoe85KoOx20=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErHvdc0z3DxYyKNjpUaqOj4e.jpg?f=fotoalbum_tile
En natuurlijk het eindresultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBoHk-CHEJ-64AJjbcmgea3UYh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUGbZCaNFf155hgSwoQIOlvh.jpg?f=fotoalbum_large

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:10
Zinloos1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Ik heb ooit zelf het DVR ventiel geïnstalleerd, is erg simpel. Kwestie van de het huidige DVR ventiel of dopje er uit schroeven en het inregelventiel er in schroeven. Komt als ik me het goed herinner met een O-ring dus dacht dat je geen loctite hoefde te gebruiken om af te dichten, maar pin me daar niet op vast. Bij mij was het grootste probleem dat de aanvoer in de weg zat om hem er in te krijgen, heb die leiding toen los moeten maken om hem er in te krijgen, ze zijn best lang.
Had het plaatsen van het DVR ventiel ook het gewenste effect (ik neem aan minder bijmenging)?

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Zinloos1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Moet het water /druk helemaal uit het systeem hiervoor?

• _JGC_
  • Nu online
dbzfan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Verdeler aanvoer/retour dichtdraaien en verdeler aftappen, dan is de overdruk weg. Hoef je daarna niet het hele systeem bij te vullen.

• Zinloos1
MalleEppie71 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Had het plaatsen van het DVR ventiel ook het gewenste effect (ik neem aan minder bijmenging)?
Ja, voorheen kreeg ik het met moeite warm, nu werkt het goed. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat hier de warmtepomp nog niet staat, dus ik overweeg wel dan wel een handmatig ventiel te plaatsen.
dbzfan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:16:
[...]

In principe kan je volgens mij af met je aanvoer en retour dichtzetten (en je kan ook nog je groepen apart dichtzetten met een klem), dan kan je de inhoud van het blok leeg laten lopen. Ik kon dat helaas niet omdat mijn leiding in de weg zat en er dus deels moest worden afgemonteerd, dus heb toen dacht ik wel het hele systeem leeg moeten laten lopen.

[ Voor 39% gewijzigd door Zinloos1 op 06-01-2026 13:00 ]

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Zinloos1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Ja, voorheen kreeg ik het met moeite warm, nu werkt het goed. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat hier de warmtepomp nog niet staat, dus ik overweeg wel dan wel een handmatig ventiel te plaatsen.

[...]

In principe kan je volgens mij af met je aanvoer en retour dichtzetten (en je kan ook nog je groepen apart dichtzetten met een klem), dan kan je de inhoud van het blok leeg laten lopen. Ik kon dat helaas niet omdat mijn leiding in de weg zat en er dus deels moest worden afgemonteerd, dus heb toen dacht ik wel het hele systeem leeg moeten laten lopen.
Ik ga even uitzoeken hoe ik de aanvoer en retour van mijn VTE slim kan afsluiten..
Zou het voor de flow ook beter zijn om het voet ventiel helemaal open te draaien?

• Seafarer

Seafarer

XXX

ErikKo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:21:
Ik ben goed geholpen door de goudmijn aan reacties in dit topic, dus ben ik een rapportage van mijn klus schuldig. Mijn grootste eye-opener was het verwijderen van de thermostaatkraan en voetventiel. De verdeler heeft nu volle doorlaat, maakt geen ruis geluid meer, en ik heb de stooklijn van mijn warmtepomp met 3 (!) graden omlaag moeten zetten omdat het te warm werd na deze wijziging.

Met extra dank aan het beste antwoord in dit topic van @BrainCrash, en @t21 voor hulp met het vinden van de juiste onderdelen.

Voordat ik begon zag de Therminon / ComfortLine verdeler eruit zoals hieronder. Met pomp, thermostaatkraan, en voetventiel.
[Afbeelding]

De verdeler is modulair, dus ik heb gemakkelijk de modules met pomp, thermostaatkraan en voetventiel kunnen verwijderen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Als je erin kijkt is het duidelijk dat de thermostaatkraan en voetventiel een flinke bottleneck voor de flow zijn, en de ruis veroorzaakten. De nieuwe module kun je doorheen kijken, dus die geeft een veel hogere flow zonder ruis.
[Afbeelding][Afbeelding]
Draadstangen ingekort, en de nieuwe modules erop met volle doorlaat.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
En natuurlijk het eindresultaat.
[Afbeelding]
Nette post duidelijker kan haast niet. d:)b

Hier zal vaak naar verwezen worden. ;)

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste