Ik heb ook een mengverdeler en bij mij zit op die plek een regelventiel voor de menging, als ik hem helemaal dicht draai is de verdeler gesloten en wordt er niet gemengd. Hiermee kun je de temperatuur van de aanvoer verlagen, als je een Hoog Temperatuur systeem hebt, als je nu naar een Laag Temperatuur bent gegaan kun je de knop helemaal dicht zetten. Als je een warmtemeter (temperatuur meter) hebt kun je kijken of de aanvoer naar de verdeler dezelfde temperatuur heeft, als het van de verdeler de groepen ingaat.Ditbenik schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:32:
Beste mensen, ik heb een warmtepomp gekregen en twijfel of ik mijn verdeler moet vervangen , de werking is best goed met deze gesloten verdeler en de cop hoog. Maar ik begrijp mijn eigen verdeler niet. Naast de thermostaatknop met voeler die in de aanvoerleiding zit, is er nog een knop in de zijkant van de de retourbalk, daar waar ook de aanvoerleiding naar de benedenbalk gaat, zeg maar op de kruising. Ik dacht dat dit een mengventiel was om bijmengen van het retourwater te kunnen regelen, maar als ik er aan draai zie ik geen effect op de temperatuur in de aanvoer van de onderbalk (ik werk met 28 graden). Weet iemand waar deze knop wel voor dient… Ik heb voor de duidelijk ook nog een foto toegevoegd waarbij ik de knop er heb afgehaalf.
:strip_exif()/f/image/UZxDY4g22LxSirbsn0ueNFIM.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 07-02-2025 22:37 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant