Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ah zo . Dankje. Ik heb ergens iets gemist dat dit elektrisch ook kan. Ik kende ze alleen met een ingebouwde thermostaat regelaar om de menging te regelen.teo1966 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:09:
ja een intergas ketel en intergas xtend
de verdeler is een hybride verdeler
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Die zijn ongeschikt voor warmtepompen want die mengen permanent. De el. geregelden zijn voor hybride opstelling.Seafarer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:27:
[...]
Ah zo . Dankje. Ik heb ergens iets gemist dat dit elektrisch ook kan. Ik kende ze alleen met een ingebouwde thermostaat regelaar om de menging te regelen.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Nee die servomotor regelt wel of geen mening obv de aanvoetemperatuur. Bij lage temp sluit de klep (geen mening) en bij hoge temp gaat de klep open (wel mening). Je kunt instellen vanaf welke temp je wilt dat er mening gaat plaatsvinden.Seafarer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:40:
[...]
je vloerverwarming wordt aan/uit gezet met die elektrische klep? Want die zit eigenlijk op de plek van de mengregeling dacht ik.
Of zit het anders dan ik denk?
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Ik ben mij de laatste tijd hier ook in aan het verdiepen en heb een vergelijkbare situatie. Hoe ik het zie:Murphy78 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:20:
Ik heb vloerverwarming op de BG en radiatoren op de 1e etage. De vvw heeft een verdeler met pomp (Robot).
Ik merk dat als ik de radiatoren op 1e etage dichtdraai, dat het vermogen van de hydraulische binnenunit, gemeten via HW kWh-meter, consistent van 35W (vvw+radiatoren) naar 70W (alleen vvw) gaat. Tevens hoor ik dan bij de verdeler het water stromen, het is zelfs licht hoorbaar de op de gang. Logisch natuurlijk dat er meer debiet is als alles naar vvw gaat.
Is dit verwacht gedrag? Is het erg? Wat "win" ik met een open verdeler zoals op de 1e pagina genoemd?
Qua verwarming gaat alles uitstekend, dus ik heb geen klachten. Het is vooral nieuwsgierigheid.
Open verdeler:
Lagere aanvoertemperaturen (30–40 °C) (geen verdeler dus belangrijk dat huis comfortabel is bij max 40°C)
Warmtepomp werkt efficiënter (hogere COP)
Geen onnodig bijmengen van heet water
Lager elektriciteitsverbruik door o.a. geen circulatiepomp in de verdeler
Minder bewegende delen → minder energieverlies
Eenvoudiger & betrouwbaarder door minder componenten (geen pomp/mengklep)
Minder storingen en onderhoud
Stillere werking (Bij voldoende leidingdiameter)
+Als je wilt gaan koelen moet je oude stalen verdeler meestal vervangen worden.
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
even een vraag ter controle:
recentelijk hebben we een warmtepomp gekregen en die draait lekker (all electric); met convectoren door het hele huis en wat bijverwarming van de vloerverwarming beneden, kom rond 0gr buitentemperatuur op 28gr aanvoertemp van de verwarming.
Nu heeft de vloerverwarming (2 groepen op 60m2) nog een oude opstelling met een inefficiente mengverdeler.
Altijd is mijn plan geweest om deze te vervangen voor een zonder pomp die niet mengt.
Nu vraag ik me alleen af:
Als ik dit nu laat uitvoeren, dan verlaag ik de weerstand van mijn verwarmingssysteem doordat de vvw zelf mee gaat doen (ipv z'n eigen circuit en pomp heeft).
Wat moet ik verwachten als effect hiervan? Ik ben bang dat dit leidt tot meer flow van het CV-circuit, met dus wat meer warmteafgifte door de vloer (positief), maar dat dit bij gefixeerde flow van de WP (1m3/u) ertoe leidt dat m'n convectoren inboeten aan flow en dus warmteafgifte.
Is dit doorgaans een significant effect? En los ik dit dan op door waterzijdig in te regelen (maar dan knijp ik de vvw weer)? Of door de WP meer flow te laten draaien (en wat doet dat dan met de efficientie van de WP?)?
Lang verhaal kort: ik ben eigenlijk wel tevreden over hoe het nu draait, wil absoluut graag meer efficientie en lagere aanvoer temp, maar ben bang dat de verdeler vervangen de huidige balans totaal verstoort.
Klopt mijn ongerustheid?
Volgens mij is dit gewoon een kwestie van waterzijdig inregelen als de nieuwe balans je niet bevalt.
Ta van 28grC als aanvoer voor een mengverdeler is wel erg laag, dan heb je amper afgifte.
[ Voor 39% gewijzigd door P5ycho op 29-01-2026 22:34 ]
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Scheelt me ook 80W en veel suizen van de pomp.
Overigens vermoed ik wel echt dat de weerstand van het systeem omlaag gaat; er komt nu parallel een extra afgifte modus bij, dus hij heeft meer leiding waar hij doorheen mag pompen. De druk zal dus ook omlaag gaan, tenzij ik het debiet laat ophogen.
Maar wat het netto gaat doen op het systeem is dus de vraag
Ik lees wel dat 2 groepen ongeveer 2-4l/min zouden doen, wat betekent 120-240l/u, is dus 0.12-0.24m3/u, waar de pomp op 1.0m3/u staat, maar ook wel 1.3m3 kan leveren.
Verwacht dus dat het onder aan de streep wel te leveren is door de WP, alleen idd dus even ingeregeld moet worden
Ik heb ook vvw en een aantal radiatoren. Heb ook de pomp uit de verdeler verwijderd. Pomp van de WP moest behoorlijk omhoog om de flow te halen door de vvw. Gevolg is dat bij een defrost veel geruis is door de radiatoren omdat ik die behoorlijk moest afknijpen om voldoende flow over de vvw te krijgen. Dus de weerstand in het systeem liep op. Doe er je voordeel mee.Aeien schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:32:
Precies, die Ta28 bevestigt dat ik wil vervangen
Scheelt me ook 80W en veel suizen van de pomp.
Overigens vermoed ik wel echt dat de weerstand van het systeem omlaag gaat; er komt nu parallel een extra afgifte modus bij, dus hij heeft meer leiding waar hij doorheen mag pompen. De druk zal dus ook omlaag gaan, tenzij ik het debiet laat ophogen.
Maar wat het netto gaat doen op het systeem is dus de vraag
Ik lees wel dat 2 groepen ongeveer 2-4l/min zouden doen, wat betekent 120-240l/u, is dus 0.12-0.24m3/u, waar de pomp op 1.0m3/u staat, maar ook wel 1.3m3 kan leveren.
Verwacht dus dat het onder aan de streep wel te leveren is door de WP, alleen idd dus even ingeregeld moet worden
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
Hmm, dat klinkt niet ideaal.Cubico schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:42:
[...]
Ik heb ook vvw en een aantal radiatoren. Heb ook de pomp uit de verdeler verwijderd. Pomp van de WP moest behoorlijk omhoog om de flow te halen door de vvw. Gevolg is dat bij een defrost veel geruis is door de radiatoren omdat ik die behoorlijk moest afknijpen om voldoende flow over de vvw te krijgen. Dus de weerstand in het systeem liep op. Doe er je voordeel mee.
En daar verandert m'n buffervat in serie niks aan natuurlijk.
Zou je het wel nog een keer doen dan? Of zou je het anders aangepakt hebben met de kennis van nu?
Ik heb nu continu gesuis van de vvw pomp, dus allicht dat het daarmee toch al beter zou zijn
[ Voor 10% gewijzigd door Aeien op 30-01-2026 09:03 ]
I stand corrected, ik heb niet goed genoeg gelezen.Aeien schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:32:
Precies, die Ta28 bevestigt dat ik wil vervangen
Scheelt me ook 80W en veel suizen van de pomp.
Overigens vermoed ik wel echt dat de weerstand van het systeem omlaag gaat; er komt nu parallel een extra afgifte modus bij, dus hij heeft meer leiding waar hij doorheen mag pompen. De druk zal dus ook omlaag gaan, tenzij ik het debiet laat ophogen.
Maar wat het netto gaat doen op het systeem is dus de vraag
Ik lees wel dat 2 groepen ongeveer 2-4l/min zouden doen, wat betekent 120-240l/u, is dus 0.12-0.24m3/u, waar de pomp op 1.0m3/u staat, maar ook wel 1.3m3 kan leveren.
Verwacht dus dat het onder aan de streep wel te leveren is door de WP, alleen idd dus even ingeregeld moet worden
2 lussen op 60m2 is wel heel weinig, dus ik maak me wel een beetje zorgen over de drukval. Of je lussen zijn heel lang, of de hart-op-hart afstand is groot. Verwacht er niet teveel van, dit is niet als primaire verwarming aangelegd.
Misschien is het verstandig de optie te houden om er alsnog een pomp tussen te zetten, maar dan zonder terugmenging?
Die 80W die je vvwpomp nu verstookt is wel een hint...
[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 30-01-2026 09:23 ]
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Ik heb geen buffervat. Bij mij zit wel de vvw aan het eind van de verwarmingsbuizen en dat systeem heeft wel een aantal haakse bochten. Dit voorjaar wil ik een en ander omleggen, kijken wat dat brengt. En ik kan altijd nog weer de pomp terugplaatsen.Aeien schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:52:
[...]
Hmm, dat klinkt niet ideaal.
En daar verandert m'n buffervat in serie niks aan natuurlijk.
Zou je het wel nog een keer doen dan? Of zou je het anders aangepakt hebben met de kennis van nu?
Ik heb nu continu gesuis van de vvw pomp, dus allicht dat het daarmee toch al beter zou zijn
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
Klopt, het is echt bijverwarming om de kou wat uit de vloer te halen (wat je wel echt merkt, ook met de bijmenging nu). Ik heb met de warmte camera de lussen nog niet kunnen vinden, mss weer even proberen dit weekend. Maar hart-op-hart gaat zeker groot zijn.P5ycho schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:22:
[...]
I stand corrected, ik heb niet goed genoeg gelezen.
2 lussen op 60m2 is wel heel weinig, dus ik maak me wel een beetje zorgen over de drukval. Of je lussen zijn heel lang, of de hart-op-hart afstand is groot. Verwacht er niet teveel van, dit is niet als primaire verwarming aangelegd.
Misschien is het verstandig de optie te houden om er alsnog een pomp tussen te zetten, maar dan zonder terugmenging?
Die 80W die je vvwpomp nu verstookt is wel een hint...
Dat beperkte ervan maakt ook juist dat ik denk: mss valt het ook allemaal wel mee met de invloed op de WP.
Idd kan ik er later altijd een pomp oid tussen zetten, maar dat moet dan weer met buffervat, of hij gaat in serie met de WP heel veel trekken?
De verwarmingsman die de schouw deed, adviseerde deze verdeler, dus mss moet ik maar ff vertrouwen hebben
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Maar hij zal (zonder buffervat parallel) nooit meer debiet kunnen draaien dan een fractie van de WP pomp, toch? Anders gaat ie trekken. Kan me voorstellen dat WP debiet opschroeven én een extra pomp helpt, maar anders krijgen convectoren nog minder?P5ycho schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:00:
Een verdeler zonder menging maar met pomp zal op de vvw een hogere drukval kunnen compenseren. De wp circulatiepomp zal dan een lagere drukval zien aan de vvw kant, hierdoor hoef je minder te knijpen op de radiatoren/fancoils. Dat voorkomt geruis.
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Die neemt van de wwp wat ie nodig heeft en de rest kan door de convectoren.
Dus idd, als de pomp het niet aan kan of ik het waterzijdig niet goed ingeregeld krijg, is de pomp een optie.
Moet sowieso denk ik waterzijdig inregelen, want de dT lijkt op max 2gr te zitten op het moment.
Als bijverwarming ok. Als hoofdverwarming vervangen door pomploos.Aeien schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:27:
Beste Tweakers,
even een vraag ter controle:
recentelijk hebben we een warmtepomp gekregen en die draait lekker (all electric); met convectoren door het hele huis en wat bijverwarming van de vloerverwarming beneden, kom rond 0gr buitentemperatuur op 28gr aanvoertemp van de verwarming.
Nu heeft de vloerverwarming (2 groepen op 60m2) nog een oude opstelling met een inefficiente mengverdeler.
Altijd is mijn plan geweest om deze te vervangen voor een zonder pomp die niet mengt.
Nu vraag ik me alleen af:
Als ik dit nu laat uitvoeren, dan verlaag ik de weerstand van mijn verwarmingssysteem doordat de vvw zelf mee gaat doen (ipv z'n eigen circuit en pomp heeft).
Wat moet ik verwachten als effect hiervan? Ik ben bang dat dit leidt tot meer flow van het CV-circuit, met dus wat meer warmteafgifte door de vloer (positief), maar dat dit bij gefixeerde flow van de WP (1m3/u) ertoe leidt dat m'n convectoren inboeten aan flow en dus warmteafgifte.
Is dit doorgaans een significant effect? En los ik dit dan op door waterzijdig in te regelen (maar dan knijp ik de vvw weer)? Of door de WP meer flow te laten draaien (en wat doet dat dan met de efficientie van de WP?)?
Lang verhaal kort: ik ben eigenlijk wel tevreden over hoe het nu draait, wil absoluut graag meer efficientie en lagere aanvoer temp, maar ben bang dat de verdeler vervangen de huidige balans totaal verstoort.
Klopt mijn ongerustheid?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Nu hoorde ik dat je het bijmengen van retour soms ook kan dichtdraaien met een ventiel. Weet iemand of dat in mijn geval ook kan?
Zijn dat thermometers in de verdeler, neem ik aan? Je zou verschil moeten zien als je draait aan de knop.
Of voelen aan de leiding of een IR-meter of camera.
waarom haal je met lagere pompflow je delta-T niet? die zou juist moeten toenemen, zou ik denken.
Dit hele systeem is gebaseerd op de CV ketel. Thermostaat (witte knop) is puur voor de aanvoer en staat al op 40 graden, dus die knijpt als het goed is niet. Maar met een lage flow en vooral lage aanvoertemperatuur, in combinatie met het mengen van retour is na verloop van tijd zo dat de warmte van de warmtepomp nauwelijks nog wordt gebruikt.Aeien schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:07:
Bijmenging/de temperatuur wordt volgens mij bepaald met de witte thermostaatknop boven de pomp.
Zijn dat thermometers in de verdeler, neem ik aan? Je zou verschil moeten zien als je draait aan de knop.
Of voelen aan de leiding of een IR-meter of camera.
waarom haal je met lagere pompflow je delta-T niet? die zou juist moeten toenemen, zou ik denken.
Snap ik, ik heb precies hetzelfde (wordt donderdag naar open verdeler omgebouwd).Richard1965 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:14:
[...]
Dit hele systeem is gebaseerd op de CV ketel. Thermostaat (witte knop) is puur voor de aanvoer en staat al op 40 graden, dus die knijpt als het goed is niet. Maar met een lage flow en vooral lage aanvoertemperatuur, in combinatie met het mengen van retour is na verloop van tijd zo dat de warmte van de warmtepomp nauwelijks nog wordt gebruikt.
Mss begreep ik je verkeerd; ik dacht "haalt deltaT niet" betekende dat de deltaT de laag wordt.
Dat zou ik niet snappen als de warmtepomp minder flow geeft; minder flow = langer in het systeem is meer afgifte?
[ Voor 98% gewijzigd door PeteSplit op 02-02-2026 15:15 ]
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8
Sorry, ik was inderdaad niet duidelijk en heb het bericht aangepast. Er staat nu dat door de lage flow en aanvoertemperatuur de deltaT op de verdeler zakt naar 1.Aeien schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:25:
[...]
Snap ik, ik heb precies hetzelfde (wordt donderdag naar open verdeler omgebouwd).
Mss begreep ik je verkeerd; ik dacht "haalt deltaT niet" betekende dat de deltaT de laag wordt.
Dat zou ik niet snappen als de warmtepomp minder flow geeft; minder flow = langer in het systeem is meer afgifte?
Nee je hebt dan een hybride LTV verdeler nodig met electronische plunjer.Richard1965 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:01:
Ik ben bezig met het vinden van een goede stooklijn en kom nou op het punt dat ik een lagere aanvoertemperatuur nodig heb. Alleen zit nu mijn verdeler in de weg, door het mengen van retour water denk ik. De warmtepomp gooit de flow omlaag en daardoor gaat de delta t op de verdeler naar 1. Met hogere aanvoer temperatuur was dat allemaal nog wel te doen.
Nu hoorde ik dat je het bijmengen van retour soms ook kan dichtdraaien met een ventiel. Weet iemand of dat in mijn geval ook kan?
[Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Nee.Aeien schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:25:
[...]
Snap ik, ik heb precies hetzelfde (wordt donderdag naar open verdeler omgebouwd).
Mss begreep ik je verkeerd; ik dacht "haalt deltaT niet" betekende dat de deltaT de laag wordt.
Dat zou ik niet snappen als de warmtepomp minder flow geeft; minder flow = langer in het systeem is meer afgifte?
Minder flow is minder afgifte. Flow is je vermogen.
Lagere delta lukt alleen met hogere flow, dat geeft dus een gemiddelde hogere oppervlakte temperatuur, is dus meer afgifte.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Helaas, ik heb de Robot standaard versie uit 2015, daar zit niet dat ventiel op.PeteSplit schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:34:
[...]
Bij ROBOT zit een verstelbaar ventiel in de PRO series, waarbij je de menging kan sluiten en dan als gesloten verdeler, zonder menging kunt gebruiken. Deze PRO series zijn eigenlijk ontworpen om te gebruiken, als je vaak van aanvoer temperatuur wilt veranderen. Als je helemaal over wilt naar lage temperatuur (35 graden) dan zou ik een LT verdeler aanschaffen (zonder menging en zonder pomp)
[Afbeelding]
De woonkamer ga ik wel warm krijgen met LT, in de heel koude periode begin januari heb ik de aanvoer op een graad of 33 zien staan. Veel hoger is nog niet voorgekomen. Op de etages hoef ik geen 20 graden te halen. Het mooiste zou zijn een LT open verdeler met een thermostaat erop zodat de mogelijkheid voor 35+ graden open blijft voor de radiatoren.
[ Voor 96% gewijzigd door PeteSplit op 02-02-2026 15:14 ]
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8
En de andere kant duwt het cv systeem weer in.dbzfan schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:49:
Voor de mensen die een dvr of inregelventiel hebben geplaatst in hun VTE verdeler.. als ik de menging helemaal dichtzet. Wat gebeurd er dan als de vv pomp draait maar de warmtepomp uitgaat... Dan gaat de pomp van de vloerverwarming trekken aan het cv systeem.. kan dat kwaad?
Hij gaat dus eigenlijk gewoon circuleren door je warmte pomp. Mits er niet een zone ventiel dicht gaat. Ik zie daar niet direct een bezwaar in. Mits er maar flow blijft rond gaan om de pomp te koelen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
[ Voor 248% gewijzigd door PeteSplit op 02-02-2026 15:13 ]
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8
Dit is echt onzin. Gaat bij jou het water in de douchekop alleen door het middelste gaatje? En hetzelfde geldt voor water in een vergiet? En een sproeislang met gaatjes op onderlinge afstand?PeteSplit schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:12:
...
Als je de externe pomp aan laat staan en de WP niet, dan zal het water de weg van de minste weerstand kiezen en de eerste open radiator gebruiken, om weer terug naar de externe pomp te stromen.
Verdiep je eens in de Wet van Pascal.
Het water verdeelt zich naar rato van de leidingweerstanden.
[ Voor 9% gewijzigd door arpeggio op 02-02-2026 10:27 ]
[ Voor 106% gewijzigd door PeteSplit op 02-02-2026 15:13 ]
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8
In dit geval doe je er goed aan om die pomp gewoon in te schakelen met de wp pomp. Dat is altijd beter dan een pompschakelaar die op aanvoertemperatuur werkt. Die kan dus ook uit gaan bij een defrost cycle, wat zeer onhandig is.
[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 02-02-2026 15:03 ]
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Dit is voor mij een tijdelijke oplossing totdat ik de vloerverwarming verdelers vervang voor pomploos. Deze zijn besteld echter kwam ik er dit weekend achter dat het moederbedrijf van de webshop waar ik het besteld heb failliet is gegaan. De website staat nog online maar bestellingen plaatsen is niet meer mogelijk en emails worden niet beantwoord. Helaas het geld kwijt.
Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant
Per ongeluk betaald met een creditcard? Dan kun je het via de credit card maatschappij nog terug krijgen. Even contact met ze opnemen hoe te handelen.ahjwinth schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:50:
Ik schakel de 2 pompen die ik heb voor de vloerverwarming verdelers aan/uit dmv home assist. De compressor frequentie gebruik ik als voorwaarden. Boven de 5 Hz aan, onder de 5 hz uit.
Dit is voor mij een tijdelijke oplossing totdat ik de vloerverwarming verdelers vervang voor pomploos. Deze zijn besteld echter kwam ik er dit weekend achter dat het moederbedrijf van de webshop waar ik het besteld heb failliet is gegaan. De website staat nog online maar bestellingen plaatsen is niet meer mogelijk en emails worden niet beantwoord. Helaas het geld kwijt.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Dat is onwijs kut zeg. Welke club was het? Lijkt me goed om te vermelden.ahjwinth schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:50:
Ik schakel de 2 pompen die ik heb voor de vloerverwarming verdelers aan/uit dmv home assist. De compressor frequentie gebruik ik als voorwaarden. Boven de 5 Hz aan, onder de 5 hz uit.
Dit is voor mij een tijdelijke oplossing totdat ik de vloerverwarming verdelers vervang voor pomploos. Deze zijn besteld echter kwam ik er dit weekend achter dat het moederbedrijf van de webshop waar ik het besteld heb failliet is gegaan. De website staat nog online maar bestellingen plaatsen is niet meer mogelijk en emails worden niet beantwoord. Helaas het geld kwijt.
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant
Check deze video: remeha aanvoertemperatuur verlagen https://share.google/hZxFWA6TBqVWj2CCtptrkp schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:23:
Kan iemand mij vertellen wat de goede codes zijn om het vermogen en de pompsnelheid te verlagen van mijn Remeha Calenta Ace 40L, er staan er zoveel in en wil graag weten of ik wel de goede neem.
De kogel is door de kerk, ik laat binnenkort een pomploze Therminon composiet verdeler plaatsen. Voor de etages met oude radiatoren vind ik later wel een oplossing. Echt koud wordt het daar nooit. Sinds een tijdje heb ik mijn stooklijn al verlaagd en op dit moment (5 graden buiten) is de aanvoertemperatuur 27,7 graden. Daarmee krijg ik de woonkamer al na een paar uur op 20 graden.Richard1965 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:01:
Ik ben bezig met het vinden van een goede stooklijn en kom nou op het punt dat ik een lagere aanvoertemperatuur nodig heb. Alleen zit nu mijn verdeler in de weg, door het mengen van retour water denk ik. De warmtepomp gooit de flow omlaag en daardoor gaat de delta t op de verdeler naar 1. Met hogere aanvoer temperatuur was dat allemaal nog wel te doen.
Nu hoorde ik dat je het bijmengen van retour soms ook kan dichtdraaien met een ventiel. Weet iemand of dat in mijn geval ook kan?
[Afbeelding]
Bedankt voor de tips allen.
Ikzelf heb sinds vorige week een pomploze verdeler, maar merk dat het inregelen erg lastig is met 2 groepen vvw en 8 convectoren, omdat de flow preferntieel door de convectoren gaat (maar 1l/min per groep), m'n Ta vaak 23-24gr is en dT maar 1.5gr.
Waterzijdig inregelen is me dus nog niet gelukt en ik accepteer voor nu even dat de vvw weinig doet.
Ik zal moeten knijpen op de convectoren, maar hoe dat goed te meten bij deze lage temperatuurverschillen, ben ik nog aan het uitproberen.
ongeveer 1.5w geleden is de verdeler vervangen voor een gesloten, voor onze 2 groepen VVW (naast overal convectoren).
Erg lage dT over de convectoren en enkel 1L/min over de 2 groepen VVW, dus ik ben bezig met knijpen van de convectoren, echter met nog weinig effect (nu langzaam opgedraaid naar 1.5-2 slagen van de 4.5 per convector).
Nu viel me vanochtend op dat er veel lucht bovenin de flowmeters van de verdeler zit en dat hij bij open/sluiten van de aan/afvoer veel bubbelgeluiden maakt. Ik heb net op proef net even 7 vd 8 convectoren dichtgezet met de thermostaat-kraan, in de hoop meer flow/ontluchting te krijgen uit de VVW. De flow kwam echter maar net boven de 1.5L/min per groep, terwijl de WP aangeeft 16L/min rond te pompen. Na ontluchten is het bubbelgeluid weg, maar de lucht in de flowmeters zit er nog.
Is dit allemaal normaal, of zit er toch nog lucht ergens wat de flow beperkt?
Moet ik meer dichtdraaien of het langer volhouden?
Ik snap er ondertussen niet veel meer van. Ik snap dat de verdeler vervangen een goed idee was op papier, maar in de praktijk heb ik er tot nu toe vooral last van
[ Voor 7% gewijzigd door Aeien op 21-02-2026 09:27 ]
Gewoon doorgaan met ontluchten. Er hoort geen lucht in een cv systeem te zitten.Aeien schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:24:
Ik heb een vraag:
ongeveer 1.5w geleden is de verdeler vervangen voor een gesloten, voor onze 2 groepen VVW (naast overal convectoren).
Erg lage dT over de convectoren en enkel 1L/min over de 2 groepen VVW, dus ik ben bezig met knijpen van de convectoren, echter met nog weinig effect (nu langzaam opgedraaid naar 1.5-2 slagen van de 4.5 per convector).
Nu viel me vanochtend op dat er veel lucht bovenin de flowmeters van de verdeler zit en dat hij bij open/sluiten van de aan/afvoer veel bubbelgeluiden maakt. Ik heb net op proef net even 7 vd 8 convectoren dichtgezet met de thermostaat-kraan, in de hoop meer flow/ontluchting te krijgen uit de VVW. De flow kwam echter maar net boven de 1.5L/min per groep, terwijl de WP aangeeft 16L/min rond te pompen. Na ontluchten is het bubbelgeluid weg, maar de lucht in de flowmeters zit er nog.
Is dit allemaal normaal, of zit er toch nog lucht ergens wat de flow beperkt?
Moet ik meer dichtdraaien of het langer volhouden?
Ik snap er ondertussen niet veel meer van. Ik snap dat de verdeler vervangen een goed idee was op papier, maar in de praktijk heb ik er tot nu toe vooral last van
Heb je voldoende ontluchtings mogelijkheden?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
En gewoon ontluchten tijdens normaal bedrijf, of nog speciale manoeuvres?
Soms heeft de pomp een speciaal ontluchtings programma.Aeien schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:43:
@Seafarer op elke verdeler per verdieping op aan en afvoer, op elke convector en op de afvoer van de vvw verdeler.
En gewoon ontluchten tijdens normaal bedrijf, of nog speciale manoeuvres?
Maar je moet wel de pomp een keer uitzetten en even wachten zodat lucht zich kan verzamelen op de ontluchtings punten.
Alles ontluchten en dan weer even de pomp laten draaien.
Heb je automatische ontluchters schroef dan het kunstof dopje bovenop een paar slagen los. Grootte hoeveelheden lucht kunnen nu makkelijker ontsnappen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Warmtepomp dat is nu je enigste pomp. Denk ik.Aeien schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:25:
@Seafarer bedoel je met "pomp" de WP? Of de verdeler van de vloerverwarming? Want die is pomploos
YouTube: Instructiefilm radiatoren ontluchten Feenstra idee.
Soms wil het gewoon niet lekker ontluchten na een grootte aanpassing. Je zult het dan een paar keer moeten herhalen.
[ Voor 33% gewijzigd door Seafarer op 21-02-2026 10:33 ]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Het klinkt alsof je overal aan kunt draaien, maar het niet doet wat je verwachte dat het ging doen.Aeien schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:24:
Nu viel me vanochtend op dat er veel lucht bovenin de flowmeters van de verdeler zit en dat hij bij open/sluiten van de aan/afvoer veel bubbelgeluiden maakt. Ik heb net op proef net even 7 vd 8 convectoren dichtgezet met de thermostaat-kraan, in de hoop meer flow/ontluchting te krijgen uit de VVW. De flow kwam echter maar net boven de 1.5L/min per groep, terwijl de WP aangeeft 16L/min rond te pompen. Na ontluchten is het bubbelgeluid weg, maar de lucht in de flowmeters zit er nog.
Dan kun je het beste even terug naar de basics:
Dubbel/tripple check je installatie, gaat de aanvoer naar de aanvoer, heb je nergens iets in je systeem waarvan je denkt 'dat staat dicht', zoals een bypass of een radiator in de gang oid, wat stiekem open kan staan.
Kun je naast de flowmeters ook nog de groepen dichtdraaien? Zit daar ook nog een regeling in/bij?
Heb je voet ventielen of kranen ergens zitten die kunnen hinderen?
Als je 16l/m doet volgens je WP en 3? op je verdeler ziet, dan heb je óf foutmeldingen in je WP, óf je flowmeters geven iets anders aan, óf ergens gaat 13l/m doorheen.
Zet eens 4 radiatoren open, 16l/m moet dan 4l/m per radiator geven. (En een keer je WP in storing door gebrek aan flow is ook niet het einde van de wereld/WP.) En dan een keer ontluchten tussendoor.
Eerst moet je begrijpen/leren waarom je systeem anders reageert, daarna pas kun je gaan tunen.
Ik had hier ook een vvw lus die te weinig flow had, was al bang voor een geknakte leiding. Maar er zat gewoon lucht in, tijdje spoelen en klaar. Een beetje geduld kan soms geen kwaad
Goede punten. Ik snap idd niet goed genoeg hoe het systeem reageert, en weet niet of dat komt door de lage Ta (met daardoor kleinere dT) of een afwijking in het systeem idd.
Qua Grove aansluiting van de WP op het circuit lijkt het oké. Convectoren zijn ook goed om aangesloten. Op de vloer verdeler lijkt het ook oké. Heb met het ventiel wat ontlucht, maar mss moet het wel grover met de kraan die er op zit (suggereert Google me) .
:strip_exif()/f/image/7GrXwk0Wbuk3NblC9RlqGeju.jpg?f=fotoalbum_large)
Iig hier zie je op de linker flowmeter gewoon een bel zitten tot de 2l/min streep, met de flowmeter op 1l/min. Kan me ook voorstellen dat de flow mss wel verandert, maar dat de meter niet goed weergeeft door de lucht.
Edit: net doorgespoeld met de grote ventielen: lijkt alsof de lucht van 1 flow verdeler geklaard is. Straks mss nog herhalen voor de andere.
Wel erg vies/geel water met zwart gruis erin uit gekomen. Lijkt me ook niet goed voor de flow
[ Voor 10% gewijzigd door Aeien op 21-02-2026 13:13 ]
Heb je geen onluchtings programma op de WP, bij de panasonic gaat hij dan ff met max pompflow en dan weer stop en dit herhaald zich steeds. Dat kun je natuurlijk ook hand matig doen door de pomp op max capaciteit te zetten en ff 2 minuten aan endan 2 minuten uit. Op die manier kun je per vloerverwarmings streng trachten de lucht en rotzooi er uit de drukken.Aeien schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:44:
@TheGhostInc
Goede punten. Ik snap idd niet goed genoeg hoe het systeem reageert, en weet niet of dat komt door de lage Ta (met daardoor kleinere dT) of een afwijking in het systeem idd.
Qua Grove aansluiting van de WP op het circuit lijkt het oké. Convectoren zijn ook goed om aangesloten. Op de vloer verdeler lijkt het ook oké. Heb met het ventiel wat ontlucht, maar mss moet het wel grover met de kraan die er op zit (suggereert Google me) .
[Afbeelding]
Iig hier zie je op de linker flowmeter gewoon een bel zitten tot de 2l/min streep, met de flowmeter op 1l/min. Kan me ook voorstellen dat de flow mss wel verandert, maar dat de meter niet goed weergeeft door de lucht.
Edit: net doorgespoeld met de grote ventielen: lijkt alsof de lucht van 1 flow verdeler geklaard is. Straks mss nog herhalen voor de andere.
Wel erg vies/geel water met zwart gruis erin uit gekomen. Lijkt me ook niet goed voor de flow
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
Helaas alleen via de installateur; een weheat dingetje om dat niet particulier beschikbaar te maken, evenals debiet aanpassing...Cubico schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:24:
[...]
Heb je geen onluchtings programma op de WP, bij de panasonic gaat hij dan ff met max pompflow en dan weer stop en dit herhaald zich steeds. Dat kun je natuurlijk ook hand matig doen door de pomp op max capaciteit te zetten en ff 2 minuten aan endan 2 minuten uit. Op die manier kun je per vloerverwarmings streng trachten de lucht en rotzooi er uit de drukken.
SWW run is bijna klaar, dus ga het zien wat er gebeurt
Edit: niks geen verschil in flow of wat dan ook
[ Voor 3% gewijzigd door Aeien op 21-02-2026 16:10 ]
Probeer alles dicht te zetten behalve de vloerverwarming als er nog 16 liter rond gaat moet er een soort bypass aanwezig zijn ofwel je kranen laten te veel door, zakt de flow wel terug dan streng voor streng dicht zetten om de flow door die ene slang te drukken. zit er dan nog ergens lucht, dan moet het eruit komen. Misschien heb je wel voetkleppen in je convectoren, die zou je ook dicht kunnen draaien om de flow te stoppen.Aeien schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:35:
[...]
Helaas alleen via de installateur; een weheat dingetje om dat niet particulier beschikbaar te maken, evenals debiet aanpassing...
SWW run is bijna klaar, dus ga het zien wat er gebeurt
Edit: niks geen verschil in flow of wat dan ook
[ Voor 7% gewijzigd door Cubico op 21-02-2026 16:42 ]
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
Gewoon je installateur een berichtje sturen. Die zet dat in 30 seconden aan via zijn app.Aeien schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:35:
[...]
Helaas alleen via de installateur; een weheat dingetje om dat niet particulier beschikbaar te maken, evenals debiet aanpassing...
SWW run is bijna klaar, dus ga het zien wat er gebeurt
Edit: niks geen verschil in flow of wat dan ook
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Wetend dat jij de weheats zelf installeert: het klopt toch dat m'n bb p60 stug 1m3/u debiet blijft geven? Heb nu door enorm te knijpen op de convectoren eindelijk een toename van dT (nog 0.5-1 van de 4.5 slagen voetventiel open, dus vanaf volledig dicht). Desondanks is de vvw maar met 0.5l/min per groep (2 groepen) toegenomen.
Want waar blijft die flow, als de WP hetzelfde debiet blijft geven...? Ik heb alle convectoren meegenomen hierin en geen bypass dat ik weet.
De PWM pomp regelt op 1 m3 bij een P60. Dat is in het installateurs account ook zichtbaar. Wat is het diameter van de aanvoerleiding?Aeien schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:21:
@Carboy54 precies, zal ze maandag bellen.
Wetend dat jij de weheats zelf installeert: het klopt toch dat m'n bb p60 stug 1m3/u debiet blijft geven? Heb nu door enorm te knijpen op de convectoren eindelijk een toename van dT (nog 0.5-1 van de 4.5 slagen voetventiel open, dus vanaf volledig dicht). Desondanks is de vvw maar met 0.5l/min per groep (2 groepen) toegenomen.
Want waar blijft die flow, als de WP hetzelfde debiet blijft geven...? Ik heb alle convectoren meegenomen hierin en geen bypass dat ik weet.
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 21-02-2026 20:50 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Precies, dat dacht ik ook. Maar kan jij mss verklaren waarom de vvw maar 3l/min flow krijgt, als de convectoren tot bijna maximaal geknepen worden? Zelfs met bijna alle convectoren dicht op de thermostaatknop, steeg de flow op vvw niet daarboven.
Of is de meting gewoon onbetrouwbaar?
Wat is het diameter van de aanvoerleiding naar de verdeler? Met of zonder pomp?Aeien schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:50:
[...]
Precies, dat dacht ik ook. Maar kan jij mss verklaren waarom de vvw maar 3l/min flow krijgt, als de convectoren tot bijna maximaal geknepen worden? Zelfs met bijna alle convectoren dicht op de thermostaatknop, steeg de flow op vvw niet daarboven.
Of is de meting gewoon onbetrouwbaar?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
:strip_exif()/f/image/OY1wsVxWy98wf4zSEuw3NcG1.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de constructie op de benedenverdieping.
Aanvoer van bovenverdieping loopt vrijwel recht naar beneden vanaf de binnenunit, ~2.6cm diameter leiding. Vanaf de eerste verdeler (die voor de convectoren) naar de verdeler voor de VVW is ~2.2-2.3 cm.
Vandaar dus pomploos de VVW in. Zat eerst een oude verdeler met bijmenging op, die is sinds 1.5week weg. Max flow ooit gezien is 1.5L/min per groep
Zo te zien heb je ook 2 waterslang aansluitingen op de verdeler, waarom spoel je de boel niet door met een tuinslang, dan kun je direct zien of er rotzooi of lucht inzit. Wel ff de afsluiters naar je systeem dichtzetten. En per streng, dus niet beide tegelijk.Aeien schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:37:
[Afbeelding]
Dit is de constructie op de benedenverdieping.
Aanvoer van bovenverdieping loopt vrijwel recht naar beneden vanaf de binnenunit, ~2.6cm diameter leiding. Vanaf de eerste verdeler (die voor de convectoren) naar de verdeler voor de VVW is ~2.2-2.3 cm.
Vandaar dus pomploos de VVW in. Zat eerst een oude verdeler met bijmenging op, die is sinds 1.5week weg. Max flow ooit gezien is 1.5L/min per groep
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
Ja kan zeker, ik heb ze nu backward/forward geflushed vanuit het vvw circuit, maar kan het natuurlijk ook helemaal spoelen.Cubico schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:06:
[...]
Zo te zien heb je ook 2 waterslang aansluitingen op de verdeler, waarom spoel je de boel niet door met een tuinslang, dan kun je direct zien of er rotzooi of lucht inzit. Wel ff de afsluiters naar je systeem dichtzetten. En per streng, dus niet beide tegelijk.
Ff een 2e tuinslang regelen 😋 't water moet wel de deur uit kunnen
Ik zou zeggen begin met een warmtebeeldcamera te onderzoeken waar de warmte en de flow naar toe gaan. Dan krijg je inzicht. Zijn het geen voetventielen of ventielen die dit veroorzaken? Hoeveel flow geeft de waterpomp aan in de app? Zit er geen keerklep vast of op zijn kop?Aeien schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:37:
[Afbeelding]
Dit is de constructie op de benedenverdieping.
Aanvoer van bovenverdieping loopt vrijwel recht naar beneden vanaf de binnenunit, ~2.6cm diameter leiding. Vanaf de eerste verdeler (die voor de convectoren) naar de verdeler voor de VVW is ~2.2-2.3 cm.
Vandaar dus pomploos de VVW in. Zat eerst een oude verdeler met bijmenging op, die is sinds 1.5week weg. Max flow ooit gezien is 1.5L/min per groep
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 21-02-2026 22:38 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
De radiator verdeler is de eerste in het circuit en ik denk dat water liever door de radiatoren gaat. Dus flink knijpen kan nodig zijn.Aeien schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:37:
[Afbeelding]
Dit is de constructie op de benedenverdieping.
Aanvoer van bovenverdieping loopt vrijwel recht naar beneden vanaf de binnenunit, ~2.6cm diameter leiding. Vanaf de eerste verdeler (die voor de convectoren) naar de verdeler voor de VVW is ~2.2-2.3 cm.
Vandaar dus pomploos de VVW in. Zat eerst een oude verdeler met bijmenging op, die is sinds 1.5week weg. Max flow ooit gezien is 1.5L/min per groep
Maar als de verdeler vervangen is dan is de stand leiding van 26mm ook leeg geweest toch? Zit daar geen lucht bel? Of helemaal boven?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
De app zegt 0.99m3/u debiet. Heb niet het idee dat er ventielen een rol spelen 🤷 en sinds de convectoren beneden eigenlijk op dezelfde groepen zitten en die warm worden, kan ik me niet voorstellen dat in het systeem een fout zit?Carboy54 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:35:
[...]
Ik zou zeggen begin met een warmtebeeldcamera te onderzoeken waar de warmte en de flow naar toe gaan. Dan krijg je inzicht. Zijn het geen voetventielen of ventielen die dit veroorzaken? Hoeveel flow geeft de waterpomp aan in de app? Zit er geen keerklep vast of op zijn kop?
:strip_exif()/f/image/aOJQvZ8EbFtRIO1mCbcyE7BH.jpg?f=fotoalbum_large)
Vond de flir moeilijk werken bij erg kleine dT, maar dit geven m'n heatmeisters aan. Alleen "emily" heeft geen fans, de rest wel. Ben ansich niet ontevreden met de dT 's bij lage Ta.
Maar die flow van 3l/min over de VVW kan ik gewoon niet snappen.
Geeft een warmte camera meer inzicht dan dit? Dan pak ik hem weer.
Kan absoluut, want het is zeker voor een groot deel leeg gegaan (convectoren had ik wel dichtgedraaid). Was niet bij de afronding, maar geloof niet dat een ontluchting is uitgevoerd door de WP, en ik kreeg alleen instructies met een ontluchtings sleutel aan de gang te gaan.Seafarer schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:39:
[...]
De radiator verdeler is de eerste in het circuit en ik denk dat water liever door de radiatoren gaat. Dus flink knijpen kan nodig zijn.
Maar als de verdeler vervangen is dan is de stand leiding van 26mm ook leeg geweest toch? Zit daar geen lucht bel? Of helemaal boven?
Ga maandag dus de installateur bellen om de WP te laten ontluchten, en überhaupt of ze advies hebben.
Ik denk dat er wel erg veel water door die convectors gaat. 23.5 x 0.8 = 18.8 De delta wordt dan, 23.5 - 18.8 = 4.7 Ik zou alle radiatoren eens op minimaal 4°Dt zetten. Die badkamer spant de kroon.Aeien schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:59:
[...]
De app zegt 0.99m3/u debiet. Heb niet het idee dat er ventielen een rol spelen 🤷 en sinds de convectoren beneden eigenlijk op dezelfde groepen zitten en die warm worden, kan ik me niet voorstellen dat in het systeem een fout zit?
[Afbeelding]
Vond de flir moeilijk werken bij erg kleine dT, maar dit geven m'n heatmeisters aan. Alleen "emily" heeft geen fans, de rest wel. Ben ansich niet ontevreden met de dT 's bij lage Ta.
Maar die flow van 3l/min over de VVW kan ik gewoon niet snappen.
Geeft een warmte camera meer inzicht dan dit? Dan pak ik hem weer.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Met dit warme weer laat ik het voor nu even, want een dT van 4 is nu fysiek niet eens mogelijk 😋
Dat is ook waarom gisteravond de badkamer zo laag zat: was net gebruikt en 22gr binnen.
Maar thanks iig!
Ik bedoelde het anders, door express de convectors te knijpen naar een deltaT van 4 dan gaat daar minder water (flow) doorheen en meer door de vloer.Aeien schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:35:
@Seafarer het is al ongelofelijk veel beter dan het was. Zonder fans zat ik op dT 0.1-0.3
Met dit warme weer laat ik het voor nu even, want een dT van 4 is nu fysiek niet eens mogelijk 😋
Dat is ook waarom gisteravond de badkamer zo laag zat: was net gebruikt en 22gr binnen.
Maar thanks iig!
Jouw water komt van boven als de boven verdieping 70% van de flow verbruikt dan heb je maar 30% over voor beneden.
Want de vloer is jouw probleem.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ah zo bedoel je. Ja absoluut dat de flow gestuurd moet worden naar de vloer.Seafarer schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:17:
[...]
Ik bedoelde het anders, door express de convectors te knijpen naar een deltaT van 4 dan gaat daar minder water (flow) doorheen en meer door de vloer.
Jouw water komt van boven als de boven verdieping 70% van de flow verbruikt dan heb je maar 30% over voor beneden.
Want de vloer is jouw probleem.
Er zijn nu 2 kamers boven die de Ta eigenlijk niet meer halen, omdat ze zo geknepen zijn. Dat had ik gister bij de badkamer ook, heb hem weer iets meer open gezet. Gevoelsmatig is de grens dan wel bereikt hoever ik wil knijpen.
Ik kan dit beneden ook nog meer opzoeken, maar zit daar denk ik niet ver vanaf. En daarom dus de vraag: hoezo gaat er nog maar 3l/min door de vloer? 😜 De dT van de vloer is wel mooi gedaald, dus het principe werkt
Zo ga je er volgens mij niet komen. Je zult eerst geforceerd door je vloer heen moeten. Dan kun je werkelijk zeggen dat er geen lucht meer in zit ( of andere vuiligheid) Beste is met de tuinslang omdat je je pomp niet kan regelen. Daarna weer proberen met gesloten convectoren en kijken wat je flow door de vloer doet. Als die goed is kun je voorzichtig je convectoren in regelen door de kraan echt net los te zetten en niet direct naar 1 ofzo. en dan goed opletten wat er met de vloer gebeurt.Aeien schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:06:
[...]
Ah zo bedoel je. Ja absoluut dat de flow gestuurd moet worden naar de vloer.
Er zijn nu 2 kamers boven die de Ta eigenlijk niet meer halen, omdat ze zo geknepen zijn. Dat had ik gister bij de badkamer ook, heb hem weer iets meer open gezet. Gevoelsmatig is de grens dan wel bereikt hoever ik wil knijpen.
Ik kan dit beneden ook nog meer opzoeken, maar zit daar denk ik niet ver vanaf. En daarom dus de vraag: hoezo gaat er nog maar 3l/min door de vloer? 😜 De dT van de vloer is wel mooi gedaald, dus het principe werkt
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
- 10 kw all-electric warmtepomp Adlar Castra
- benedenverdieping 11 groepen vloerverwarming over circa 90m2 (10 cm hoh)
- bovenverdieping radiatoren maar gebruiken we amper.
- hoofdleidingen 25mm Uponor
- temperatuur WP laten begrenzen tot 40 graden
Ik had echt verwacht dat het verwijderen van de vermenging bij de vloerverwarmingverdeler het systeem rustiger zou maken, maar eigenlijk is het slechter geworden. Flow op de vloerverwarming is circa 0,8 l/min. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet helemaal blij ben met alle knie koppelingen die zijn gebruikt bij het aansluiten van de warmtepomp, zorgt volgens mij alleen maar voor weerstand.
Zie hier foto’s van de vloerverwarming en boven op zolder waar alles is gemaakt voor de warmtepomp. Wat zouden jullie hieraan aanpassen om de flow te verhogen?
Alvast bedankt
:strip_exif()/f/image/jODCXogPrYpPWwBPZUMhLe6S.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je naregeling?Sjoerdje88 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:46:
Hier ook wat hulp nodig van jullie. Heb een all-electric opstelling van Adlar Castra en heb net de vloerverwarming verdeler omgebouwd naar een ‘open/passieve verdeler’. Resultaat: met alle radiatoren boven dicht, flow 13 l/min en als ik de radiatoren open zet verhoogd deze naar 15l/min, maar wel storingen op de WP voor een te hoge Delta T. Hier opsomming van de opstelling:
- 10 kw all-electric warmtepomp Adlar Castra
- benedenverdieping 11 groepen vloerverwarming over circa 90m2 (10 cm hoh)
- bovenverdieping radiatoren maar gebruiken we amper.
- hoofdleidingen 25mm Uponor
- temperatuur WP laten begrenzen tot 40 graden
Ik had echt verwacht dat het verwijderen van de vermenging bij de vloerverwarmingverdeler het systeem rustiger zou maken, maar eigenlijk is het slechter geworden. Flow op de vloerverwarming is circa 0,8 l/min. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet helemaal blij ben met alle knie koppelingen die zijn gebruikt bij het aansluiten van de warmtepomp, zorgt volgens mij alleen maar voor weerstand.
Zie hier foto’s van de vloerverwarming en boven op zolder waar alles is gemaakt voor de warmtepomp. Wat zouden jullie hieraan aanpassen om de flow te verhogen?
Alvast bedankt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo niet, dan bypass dichtzetten ik verwacht dat je hier een mega kortsluiting hebt.
Overigens zijn de knieen, bochten en dit materiaal is heel wat anders dan in pex buis systemen. Maar al je pijp werk is 25mm pex? Lijkt me wat krap.
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 22-02-2026 21:01 ]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ik heb geen naregeling, bypass staat nu maximaal dicht, maar kan natuurlijk wel een probleem zijn. Adviseer je de bypass eruit te halen?
25mm Uponor kan ik helaas niks aan veranderen, niet echt in de mogelijkheid om dit te vervangen.
Hier nog een laatste foto van het hele systeem, inclusief het buffervat.
Als je geen naregeling hebt hoef je ook niet te bypassen. Van mij mag die er dan uit. En zeker als je leidingen wat dun zijn dan is je verschil druk hoger en zal deze klep sneller doorlaten.Sjoerdje88 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:16:
@Seafarer bedankt voor je reactie.
Ik heb geen naregeling, bypass staat nu maximaal dicht, maar kan natuurlijk wel een probleem zijn. Adviseer je de bypass eruit te halen?
Deze foto is zeer recent met een fuctionerende installatie?25mm Uponor kan ik helaas niks aan veranderen, niet echt in de mogelijkheid om dit te vervangen.
Hier nog een laatste foto van het hele systeem, inclusief het buffervat.
[Afbeelding]
Want ik begrijp het niet helemaal:
- bovenin 2 afsluiters dicht.
- het expansievat zit via een terugslagklep, water moet in en uit een expansievat kunnen.
- Het expansie vat hangt keurig aan een stevige officieele hangbeugel maar het buffervat zweeft zonder ergens een beugel te hebben. En wat die buffert weet ik niet. (afsluiters)
- Automatische ontluchters horen niet in een horizontale leiding. Staat in de handleiding.
Beetje mistig zo.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
- de leidingen na die twee afsluiters gaan naar de 270 liter boiler. Dus ik neem aan dat deze geen invloed hebben op mijn flow? We kunnen overigens gewoon douchen, dus dit zal wel kloppen.
- expansievat ga ik aan ze vragen
Belangrijkste is, zie je iets wat mijn flow probleem kan veroorzaken? Even buiten de krappe leidingen.
Zou het een idee kunnen zijn om op de retour leiding bij de vloerverwarming verdeler terug te plaatsen, zodat deze de flow wat kan verhogen?
Alvast bedankt weer.
die rode die allebei dichtstaan?Sjoerdje88 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:13:
@Seafarer je gaat nu wel voorbij mijn technische kennis hoor haha. Dit is recent en functionerend (voordat ik de vloerverwarming pomp verwijderde) want de foto heb ik deze avond gemaakt. Even reageren op je punten:
- de leidingen na die twee afsluiters
of loopt die leiding achter het expansie vat door en gaat verder op de rechter muur?gaan naar de 270 liter boiler. Dus ik neem aan dat deze geen invloed hebben op mijn flow? We kunnen overigens gewoon douchen, dus dit zal wel kloppen.
- expansievat ga ik aan ze vragen
de bypass en msschien gaat er teveel water naar radiatoren? dan krijgt de vloer teweinig.Belangrijkste is, zie je iets wat mijn flow probleem kan veroorzaken? Even buiten de krappe leidingen.
Misschien in de foto wat pijltjes zetten wat nu de stroming is en waar de warmte pomp en waar de vloerverwarming zit?Zou het een idee kunnen zijn om op de retour leiding bij de vloerverwarming verdeler terug te plaatsen, zodat deze de flow wat kan verhogen?
Alvast bedankt weer.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ik was van plan morgen aan het spoel klusje te beginnen.Cubico schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:06:
[...]
Zo te zien heb je ook 2 waterslang aansluitingen op de verdeler, waarom spoel je de boel niet door met een tuinslang, dan kun je direct zien of er rotzooi of lucht inzit. Wel ff de afsluiters naar je systeem dichtzetten. En per streng, dus niet beide tegelijk.
Maar ik lees wat meer op Google: daar wordt gezegd dat doorspoelen specialisten werk is met een speciaal apparaat en om vooral niet zelf te hobbyen.
Wat is jullie ervaring?
Ergwns denk ik: er gaat nu al normaal water, zonder speciaal middel, door m'n systeem heen. Waarom zou ik zelf niet met een tuinslang kunnen flushen?
Maar wil de boel ook niet slopen let teveel druk (lijkt me onwaarschijnlijk)
Gaat bij jou ook eerst om de eventuele luchtbellen weg te drukken, en misschien wat vuiligheid. Je ziet vanzelf wat er uit komt. Krijg je er niet voldoende water door kun je altijd naar een prof gaan Ik heb slangen van 30 jaar oud en spoel ze altijd zelf met waterslang en brubbel er met de compressor wat extra lucht bij in. Als je dan ziet wat er na een paar jaar uit komt, daar word je niet vrolijk van.Aeien schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:45:
[...]
Ik was van plan morgen aan het spoel klusje te beginnen.
Maar ik lees wat meer op Google: daar wordt gezegd dat doorspoelen specialisten werk is met een speciaal apparaat en om vooral niet zelf te hobbyen.
Wat is jullie ervaring?
Ergwns denk ik: er gaat nu al normaal water, zonder speciaal middel, door m'n systeem heen. Waarom zou ik zelf niet met een tuinslang kunnen flushen?
Maar wil de boel ook niet slopen let teveel druk (lijkt me onwaarschijnlijk)
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
Na mijn eerdere berichten/vragen over het ombouwen, toch maar de stoute schoenen aangetrokken en begonnen. De warmtepomp stond al een tijdje te wachten en met het warmte weer vorige week, toch maar begonnen.
De bestaande situatie:
:strip_exif()/f/image/fOb6HLv2w7Qr2FR7x7nxOr3t.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het betreft een Rehau 3001 verdeler, standaard met pomp. En Rehau heeft geen modellen zonder pomp in het assortiment. Dus op de gok maar een Therminon 1 groeps verdeler besteld; dat was de goedkoopste optie voor onderdelen die ik kon vinden. En de afmetingen bleken gelijk.
Na het uit elkaar schroeven bleek alleen dat schijnbaar Rehau, itt tot andere verdelers, de groepen omgedraaid monteert. En ik aan het einde van de verdeler en het nieuw op te bouwen stuk met O-ring eindigde:
:strip_exif()/f/image/AKPAZPe56hlr3fbhphGI0LMb.jpg?f=fotoalbum_medium)
Twee O-ringen op elkaar, dat moet gaan lekken
:strip_exif()/f/image/Twl6F8qJhDAItQiQB1aQL79f.jpg?f=fotoalbum_medium)
De hele handel in elkaar geschroefd, met 'open' moertjes, zodat de lengte van de draadeind niet zo nauw luistert. En tadaa....
:strip_exif()/f/image/4ekSp2OsDjyYtpZ5j3QlYa8Y.jpg?f=fotoalbum_medium)
En inmiddels draaien we alweer een aantal dagen, lekvrij en met >30 l/min door de verdeler zonder noemenswaardig geruis.
300 lpmreign-in-pain schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:13:
En inmiddels draaien we alweer een aantal dagen, lekvrij en met >300 l/min door de verdeler zonder noemenswaardig geruis.
Weet je zeker dat dat geen typo is?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
18000ltr/uur Waarschijnlijk gratis oorkappen erbij gekregen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Hahah, aangepast, ik was te enthousiast; een 0 te veel. (10 groepen x >3L is geen 300lpm
Wel creatief aangepast.reign-in-pain schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:12:
[...]
Hahah, aangepast, ik was te enthousiast; een 0 te veel. (10 groepen x >3L is geen 300lpm)
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Wat is momenteel een energiezuinig, betrouwbaar type/systeem dat (liefst) zowel via HA aan te sturen is, als via een aan/uit (open/dicht) thermostaat?
Warmte pomp?DjoeC schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:55:
Bij het vervangen van mijn mengverdeler door een openverdeler (max temperatuur zal ergens rond de 40 graden zijn, vermoedelijknog lager) wil ik ook de oude motoren van de zoneregeling vervangen. Uiteindelijk wil ik de groepen (18 stuks over 2 verdelers) via HA open en dicht kunnen zetten.
Wat is momenteel een energiezuinig, betrouwbaar type/systeem dat (liefst) zowel via HA aan te sturen is, als via een aan/uit (open/dicht) thermostaat?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Heb je je heel erg verdiept in de warmtepomp topics? De tendens is geen naregeling. En eigenlijk geld dat ook voor een cv ketel. (vooral als je deze op vermogen beperkt en de flow omhoog zet)DjoeC schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:00:
[...]
Nog niet, wel voorbereiding voor over een paar jaar. Maar de CV ketel doet t ook op 35 graden
Hier nog een leuk filmpje van de Nederlandse heatgeek.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Yep, da's allemaal bekend maar er zijn goede redenen om dat toch te doen. Vandaar de vraag DjoeC in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"Seafarer schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:10:
[...]
Heb je je heel erg verdiept in de warmtepomp topics? De tendens is geen naregeling. En eigenlijk geld dat ook voor een cv ketel. (vooral als je deze op vermogen beperkt en de flow omhoog zet)
Hier nog een leuk filmpje van de Nederlandse heatgeek.
Ja heb je gelijk in. Als je secties echt helemaal dicht wilt hebben.DjoeC schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:33:
[...]
Yep, da's allemaal bekend maar er zijn goede redenen om dat toch te doen. Vandaar de vraag DjoeC in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"
Dit heeft echt een motortje inplaats van was opwarmen:https://www.amazon.de/Homematic-IP-153309A0-HmIP-VDMOT-actuator/dp/B07RJZ5F1Y/ref=zg_bs_g_2076257031_d_sccl_2/261-3953364-7080352?th=1
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Daar ga ik eens induiken, zien wat de mogelijkheden zijn en of dat een standaard aansluiting heeft... En ja, de bedoeling is bijvoorbeeld: garage groepen dicht behalve bij vorst of werkzaamheden.Seafarer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:03:
[...]
Ja heb je gelijk in. Als je secties echt helemaal dicht wilt hebben.
Dit heeft echt een motortje inplaats van was opwarmen:https://www.amazon.de/Homematic-IP-153309A0-HmIP-VDMOT-actuator/dp/B07RJZ5F1Y/ref=zg_bs_g_2076257031_d_sccl_2/261-3953364-7080352?th=1
:strip_exif()/f/image/AJjXbNOCU50MoBbawjjv8hWe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wNAIozaSoVqyufG7THHRcKfR.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is naar boven nog een aftakking met 3 radiatoren en een voorbereiding (2 kogelkranen) voor toekomstige mogelijke wandverwarming. Direct vanaf de warmtepomp loopt er een Uponor 20 leiding naar de badkamer waarop een handdoekradiator en de badkamervloerverwarming zit. Die vloerverwarming had ik op een 1-groepsverdeler met pomp. Nu heb ik even gekeken of ik daar de pomp uit kan halen. Maar ik denk dat het principe niet gaat werken omdat zonder pomp het warme water direct retour zal gaan i.p.v. de vloer in. Misschien is een zoneklep handiger, maar mijn gedachte was: met deze verdeler heb ik ook direct een thermometer en afsluiters. Klopt het dat compacte (1balk) 1-groepsverdelers niet pomploos te maken zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door olettinga op 02-06-2026 09:08 ]
Ik wil de Jaro vervangen voor een open pomploze verdeler met een RTL ventiel in de retour. De keuken wil ik ook pomploos maken incl RTL ventiel. Kan dit en is dit een verstandige oplossing?
:strip_exif()/f/image/3u3pa4rXMWh16Vdqc1I2vMZZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Er gaat teveel warmte naar de 2 lussen in de hal/bijkeuken. Die knijp ik fors. Ik heb zelfs wekenlang de pomp uitgeschakeld en de vloer bleef nog steeds warmte afgeven.olettinga schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:15:
Waarom zou je dat RTL-ventiel plaatsen als je nu al je woning niet warm krijgt op een lage (<35) temperatuur? Dan heb je toch al je afgifte oppervlak nodig die je kan pakken? Of is het in je badkamer bloedheet en in de rest van het huis stervenskoud?
De Jaro verdeler zit dicht bij de hoofdleiding en is de 1e afnemer. Ik heb het idee dat door het mengen de efficiëntie verziekt wordt. Na de Jaro komt de woonkamer convector en dat is de grootste individuele warmtebron in de woonkamer.Jules52 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:19:
[...]
Er gaat teveel warmte naar de 2 lussen in de hal/bijkeuken. Die knijp ik fors. Ik heb zelfs wekenlang de pomp uitgeschakeld en de vloer bleef nog steeds warmte afgeven.
Als je een cv pomp uitschakeld dan kun je er met een andere pomp gewoon dwars doorheen pompen zodoende bleef je vloer ook warm.Jules52 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:19:
[...]
Er gaat teveel warmte naar de 2 lussen in de hal/bijkeuken. Die knijp ik fors. Ik heb zelfs wekenlang de pomp uitgeschakeld en de vloer bleef nog steeds warmte afgeven.
Als je bij De Jaro de pomp stil zet dan hebben aan en afvoer direct kortsluiting want die zitten op een balk.
Bedenk ook dat een RTL ventiel niet 100% sluit die wordt express opengehouden omdat hij anders niet weet wat hij aan het meten is.
Ik zou hier de warmtepomp topics doorspitten om jezelf te overtuigen welke kant je op moet/wilt.
Maar kort samengevat: flow is alles. Hoe meer flow hoe lager de warmte pomp in temperatuur zakt hoe beter dat voor je COP is. En je portemonnee.
Met lage temperaturen kan het wel eens tegenvallen om ruimtes op te warmen, ga dan kijken of je de afgifte kan vergroten (radiator vervangen) kan dat niet meer, dan zul je ergens de flow moeten gaan knijpen om naar deze ruimte meer flow te krijgen. Dus zorg ervoor dat je de flow kunt regelen.
Dat bijmengen in een verdeler niet de goede weg is heb je goed gezien.
Bovenstaand is terug te vinden in de warmtepomp topics.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Die 55 graden is wel vrij extreem. In de overzichten van Tomexergie is er niemand die bij een buitentemperatuur van 2 graden meer dan Ta 39 graden nodig. Zie: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"Jules52 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:03:
Graag een advies. Mijn warmtepomp moest afgelopen winter Max. 55C water maken om het huis comfortabel te krijgen. Inmiddels is er extra geïsoleerd en hoop ik dat het wat minder warm kan. Ik heb een mix van vloerverwarming, convector en traditionele radiatoren. In de woonkamer/keuken een kleine lus vvw op ca 9m2. De overige elementen zijn hier uitgerust met fans. In de hal/bijkeuken ca 18m2 alleen vvw. De Jaro verdeler is voor de 2 lussen in de hal/bijkeuken. De andere foto is voor de wkm/keuken.
Ik wil de Jaro vervangen voor een open pomploze verdeler met een RTL ventiel in de retour. De keuken wil ik ook pomploos maken incl RTL ventiel. Kan dit en is dit een verstandige oplossing?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou je niet eens je set-up in een eigen topic willen delen om het wat breder te bekijken? Beschrijven: afgiftesysteem, eventuele hydraulische scheidingen zoals een parallel buffervat en/of mengverdelers, leidingdiameters, instellingen warmtepomp en thermostaat. Dit moet echt veel beter kunnen.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Hoi, waar koop je die?Superbeagle schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:00:
@ijtsehummel Het lijkt erop dat je een Nathan verdeler hebt?
Je moet de pompgroep verwijderen en de aansluitingen vervangen door de rood omcirkelde aansluitingen waarop je de leidingen op kunt aansluiten:
[Afbeelding]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)