Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:16
arpeggio schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:42:
[...]

@dbzfan
Een DVR-ventiel is een drukgeregeld ventiel
https://www.technim.nl/p/vte-drukverschilregelaar-3-4/

Maar VTE heeft ook een gewoon inregelventiel, instelbaar met een inbus-sleutel. Iets goedkoper en doet in principe hetzelfde
https://www.technim.nl/p/vte-inregelventiel-3-4/
Ik ben me hier ook op aan het oriënteren en heb dezelfde verdeler.
Wat zou een overweging kunnen zijn om toch voor de DVR-versie te gaan, m.a.w. waarom wordt ook het DVR ventiel aangeboden als een gewoon inregelventiel in principe hetzelfde zou doen?

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:40
MalleEppie71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Ik ben me hier ook op aan het oriënteren en heb dezelfde verdeler.
Wat zou een overweging kunnen zijn om toch voor de DVR-versie te gaan, m.a.w. waarom wordt ook het DVR ventiel aangeboden als een gewoon inregelventiel in principe hetzelfde zou doen?
Als je een DVR-ventiel gebruikt in een mengverdeler die ook daadwerkelijk als MENGverdeler wordt gebruikt, is er wel enig voordeel van de druk-regulerende werking. De mengverhouding in een mengverdeler wordt bepaald door het drukverschil tussen de druk vanuit de ketelpomp (of de waterpomp van de warmtepomp) en de vvw-pomp op het specifieke punt van de menging. Met een druk-geregeld ventiel kun je die mengverhouding enigszins beïnvloeden.

In dit topic gaat het vaak over het dichtzetten van het retourwater in de verdeler naar de vvw-pomp. Alle retourwater van de vvw gaat dan naar de warmtebron (warmtepomp). In die situatie heeft naar mijn idee een drukgeregeld ventiel geen toegevoegde waarde. Zo'n ventiel zul je in dat geval ook helemaal dicht moeten zetten.

Het water in het vvw-circuit circuleert dan volledig mee met het water door het warmtepomp-circuit. Je hebt in dat geval 2 pompen in serie staan. Wat dat precies doet, weet ik niet. Daar heb ik geen ervaring mee. Maar het lijkt bij meerdere mensen wel te werken.

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:15

dbzfan

Nee.

arpeggio schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:42:
[...]

@dbzfan
Een DVR-ventiel is een drukgeregeld ventiel
https://www.technim.nl/p/vte-drukverschilregelaar-3-4/

Maar VTE heeft ook een gewoon inregelventiel, instelbaar met een inbus-sleutel. Iets goedkoper en doet in principe hetzelfde
https://www.technim.nl/p/vte-inregelventiel-3-4/
Dat inregelventiel lijkt me dus een betere keuze als je het helemaal dicht wil zetten. Is er ook een handleiding hoe je deze installeert?

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:40
dbzfan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Dat inregelventiel lijkt me dus een betere keuze als je het helemaal dicht wil zetten. Is er ook een handleiding hoe je deze installeert?
Er zal vast wel ergens een YT-filmpje zijn of een handleiding op één of andere site. Ik heb em zelf niet.

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:50
Ik ben in de markt voor een all electric warmtepomp en ben me aan het inlezen en voorbereiden.
In 2021 is er verbouwd en is deze verdeler geplaatst voor nieuwe vloerverwarming in keuken en badkamer.
Is deze geschikt voor een warmtepomp?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dt0QQd0WCUX53OsM8VGIvJpESuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YelWxB3nLpe1yBbK3LtcThYN.jpg?f=fotoalbum_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00
Shutdown98 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:47:
Ik ben in de markt voor een all electric warmtepomp en ben me aan het inlezen en voorbereiden.
In 2021 is er verbouwd en is deze verdeler geplaatst voor nieuwe vloerverwarming in keuken en badkamer.
Is deze geschikt voor een warmtepomp?[Afbeelding]
Ja, als je die pompgroep eraf sloopt (en de aanvoer en retour rechtstreeks op de verdelerbalken aansluit).

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 04-01-2026 17:21 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Shutdown98
Andrehj schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:20:
[...]

Ja, als je die pompgroep eraf sloopt (en de aanvoer en retour rechtstreeks op de verdelerbalken aansluit).
Thnx!
Moet ik dan nog wat met de beveiliging en de thermostaatknop?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00
Shutdown98 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:01:
Thnx!
Moet ik dan nog wat met de beveiliging en de thermostaatknop?
Geen idee over welke beveiliging je het hebt, maar die thermostaat knop moet uiteraard ook weg.
Lees je even in. Want hoe je zo'n verdeler om moet bouwen wordt in dit topic zo'n beetje maandelijks uitgelegd...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Shutdown98
Ik zie het...
Alles er af en aanvoer en retour aansluiten.
Dan heb ik een open verdeler.
Top!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:31

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:03:
[...]

Geen idee over welke beveiliging je het hebt, maar die thermostaat knop moet uiteraard ook weg.
Lees je even in. Want hoe je zo'n verdeler om moet bouwen wordt in dit topic zo'n beetje maandelijks uitgelegd...
Ik geloof bijna wekelijks. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:57
dbzfan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Ik heb ooit zelf het DVR ventiel geïnstalleerd, is erg simpel. Kwestie van de het huidige DVR ventiel of dopje er uit schroeven en het inregelventiel er in schroeven. Komt als ik me het goed herinner met een O-ring dus dacht dat je geen loctite hoefde te gebruiken om af te dichten, maar pin me daar niet op vast. Bij mij was het grootste probleem dat de aanvoer in de weg zat om hem er in te krijgen, heb die leiding toen los moeten maken om hem er in te krijgen, ze zijn best lang.

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:38

ErikKo

Rippie

Ik ben goed geholpen door de goudmijn aan reacties in dit topic, dus ben ik een rapportage van mijn klus schuldig. Mijn grootste eye-opener was het verwijderen van de thermostaatkraan en voetventiel. De verdeler heeft nu volle doorlaat, maakt geen ruis geluid meer, en ik heb de stooklijn van mijn warmtepomp met 3 (!) graden omlaag moeten zetten omdat het te warm werd na deze wijziging.

Met extra dank aan het beste antwoord in dit topic van @BrainCrash, en @t21 voor hulp met het vinden van de juiste onderdelen.

Voordat ik begon zag de Therminon / ComfortLine verdeler eruit zoals hieronder. Met pomp, thermostaatkraan, en voetventiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDwSSFUkDV6UqrkImcZv1nZ-yJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nMR3Mlf7ThqEc9UlpNCGZad.jpg?f=fotoalbum_large

De verdeler is modulair, dus ik heb gemakkelijk de modules met pomp, thermostaatkraan en voetventiel kunnen verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_bXeoJTKN-9SehirztBnd_Va18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gHs1E9VMNS8Xtg0xp7Sso2B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWF5FPGSj-dJklpFV27FQBci9zs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKI3bzGayclJy8HsvvAZMv4L.jpg?f=fotoalbum_tile
Als je erin kijkt is het duidelijk dat de thermostaatkraan en voetventiel een flinke bottleneck voor de flow zijn, en de ruis veroorzaakten. De nieuwe module kun je doorheen kijken, dus die geeft een veel hogere flow zonder ruis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLYuKexxWpHwxMQklL-uT8M8lSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlzljMgAtYyNgEbjrRqGQ7bp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YTwahiXsIx4VJTTRbrcZ45u9U8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejzx8ZpKJTEXtMg9rkDuheRr.jpg?f=fotoalbum_tile
Draadstangen ingekort, en de nieuwe modules erop met volle doorlaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5MSTwYkbfYiJFCVY5LcfGziiQE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmKdEV5y4PjJA7lJW1XQTHdr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gb4Kth9eeLz3DFDCQV88h5whtQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjggCj0pvXoyeG66bpomjbex.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QePnVEH-u-NhOXHYeoe85KoOx20=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErHvdc0z3DxYyKNjpUaqOj4e.jpg?f=fotoalbum_tile
En natuurlijk het eindresultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBoHk-CHEJ-64AJjbcmgea3UYh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUGbZCaNFf155hgSwoQIOlvh.jpg?f=fotoalbum_large

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:16
Zinloos1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Ik heb ooit zelf het DVR ventiel geïnstalleerd, is erg simpel. Kwestie van de het huidige DVR ventiel of dopje er uit schroeven en het inregelventiel er in schroeven. Komt als ik me het goed herinner met een O-ring dus dacht dat je geen loctite hoefde te gebruiken om af te dichten, maar pin me daar niet op vast. Bij mij was het grootste probleem dat de aanvoer in de weg zat om hem er in te krijgen, heb die leiding toen los moeten maken om hem er in te krijgen, ze zijn best lang.
Had het plaatsen van het DVR ventiel ook het gewenste effect (ik neem aan minder bijmenging)?

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Zinloos1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Moet het water /druk helemaal uit het systeem hiervoor?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:47
dbzfan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Verdeler aanvoer/retour dichtdraaien en verdeler aftappen, dan is de overdruk weg. Hoef je daarna niet het hele systeem bij te vullen.

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:57
MalleEppie71 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Had het plaatsen van het DVR ventiel ook het gewenste effect (ik neem aan minder bijmenging)?
Ja, voorheen kreeg ik het met moeite warm, nu werkt het goed. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat hier de warmtepomp nog niet staat, dus ik overweeg wel dan wel een handmatig ventiel te plaatsen.
dbzfan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:16:
[...]

In principe kan je volgens mij af met je aanvoer en retour dichtzetten (en je kan ook nog je groepen apart dichtzetten met een klem), dan kan je de inhoud van het blok leeg laten lopen. Ik kon dat helaas niet omdat mijn leiding in de weg zat en er dus deels moest worden afgemonteerd, dus heb toen dacht ik wel het hele systeem leeg moeten laten lopen.

[ Voor 39% gewijzigd door Zinloos1 op 06-01-2026 13:00 ]

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Zinloos1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Ja, voorheen kreeg ik het met moeite warm, nu werkt het goed. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat hier de warmtepomp nog niet staat, dus ik overweeg wel dan wel een handmatig ventiel te plaatsen.

[...]

In principe kan je volgens mij af met je aanvoer en retour dichtzetten (en je kan ook nog je groepen apart dichtzetten met een klem), dan kan je de inhoud van het blok leeg laten lopen. Ik kon dat helaas niet omdat mijn leiding in de weg zat en er dus deels moest worden afgemonteerd, dus heb toen dacht ik wel het hele systeem leeg moeten laten lopen.
Ik ga even uitzoeken hoe ik de aanvoer en retour van mijn VTE slim kan afsluiten..
Zou het voor de flow ook beter zijn om het voet ventiel helemaal open te draaien?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:31

Seafarer

XXX

ErikKo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:21:
Ik ben goed geholpen door de goudmijn aan reacties in dit topic, dus ben ik een rapportage van mijn klus schuldig. Mijn grootste eye-opener was het verwijderen van de thermostaatkraan en voetventiel. De verdeler heeft nu volle doorlaat, maakt geen ruis geluid meer, en ik heb de stooklijn van mijn warmtepomp met 3 (!) graden omlaag moeten zetten omdat het te warm werd na deze wijziging.

Met extra dank aan het beste antwoord in dit topic van @BrainCrash, en @t21 voor hulp met het vinden van de juiste onderdelen.

Voordat ik begon zag de Therminon / ComfortLine verdeler eruit zoals hieronder. Met pomp, thermostaatkraan, en voetventiel.
[Afbeelding]

De verdeler is modulair, dus ik heb gemakkelijk de modules met pomp, thermostaatkraan en voetventiel kunnen verwijderen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Als je erin kijkt is het duidelijk dat de thermostaatkraan en voetventiel een flinke bottleneck voor de flow zijn, en de ruis veroorzaakten. De nieuwe module kun je doorheen kijken, dus die geeft een veel hogere flow zonder ruis.
[Afbeelding][Afbeelding]
Draadstangen ingekort, en de nieuwe modules erop met volle doorlaat.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
En natuurlijk het eindresultaat.
[Afbeelding]
Nette post duidelijker kan haast niet. d:)b

Hier zal vaak naar verwezen worden. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste