Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:01

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

GM65 schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:49:
Wij zijn bezig met een all electric warmtepomp.
Er zijn al enkele bedrijven langs geweest maar over de Vloerverwarmingverdeler en pomp krijgen we verschillende verhalen te horen.
De ene geeft aan dat de pomp kan vervallen en de andere laat hem zitten.
Ook zijn er die er een nieuwe verdeler plaatsen zonder pomp.
Zoals je ziet hebben we 3 groepen en het oppervlak is 52m2 met vloerverwarming beneden en is er ook beneden in de kamer nog 1 radiator. De rest van het huis is voorzien van elektrische radiatoren
Het zou ons helpen als we tips krijgen welke we kunnen gebruiken om de juiste keuze te maken.
Ik heb ook drie groepen op 50 m2. Bij mij werd verteld, dat de groepen normaal 60 tot 90 meter lang zijn en dat ik met 50 m2 minstens een lengte heb van 120 meter en daardoor en ook door de dunne slangen van 16x2 (14 mm doorsnede) kon ik beter een pomp gebruiken.
Ik heb nu een verdeler die geen verbinding heeft tussen aanvoer en retour water (gesloten verbinding) waardoor er geen menging is, maar wel met een pomp.
Als jou warmtepomp een waterpomp heeft die krachtig genoeg is, kun je alles vervangen door een verdeler (twee kokers zonder een verbinding ertussen voor de drie groepen) waar het warme retour water van de warmtepomp zo in kan (je moet de warmtepomp dan wel op lage temperatuur zetten tot ongeveer 35 graden).

Je kun ipv de verdeler vervangen, de verdeler ombouwen. De pomp verwijderen en de aansluitingen aan de rechter zijde dichtmaken (koker boven). De thermostaat verwijderen en de aanvoer op de onderste koker aansluiten. Aan de linker zijde kun je nog het voetventiel verwijderen (heeft vaak een kleinere doorlaat).

[ Voor 9% gewijzigd door PeteSplit op 16-11-2025 21:13 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• ptrkp
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:04
@Proton_ @arpeggio Dank voor de info.
Welke goede verdelers zijn aan te bevelen als ik deze twee oude WTH HTV zou willen vervangen door LTV verdelers?
En als deze LTV vedelers niet al te fors zijn is het misschein mogelijk om de 7 en 6 HTV te vervangen voor 1 met 13 uitgangen.
Slangen zijn 16x2
Op dit moment zitten er weer 2 binnenwerken van de regelkranen vast, tevens zijn ze ook wat lastig af te stellen. Ook zal de flowrate van deze oude WTH niet optimaal zijn voor lage temperatuur.

@sirtm dank voor de foto.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:54
ptrkp schreef op maandag 17 november 2025 @ 00:37:
@Proton_ @arpeggio Dank voor de info.
Welke goede verdelers zijn aan te bevelen als ik deze twee oude WTH HTV zou willen vervangen door LTV verdelers?
En als deze LTV vedelers niet al te fors zijn is het misschein mogelijk om de 7 en 6 HTV te vervangen voor 1 met 13 uitgangen.
Slangen zijn 16x2
Op dit moment zitten er weer 2 binnenwerken van de regelkranen vast, tevens zijn ze ook wat lastig af te stellen. Ook zal de flowrate van deze oude WTH niet optimaal zijn voor lage temperatuur.

@sirtm dank voor de foto.
Ik heb van de week 2 variotherm verdelers besteld. Zijn te koop bij Installand en Warmteservice waarbij Warmteservice 50 euro duurder is. Maar gevraagd of ze het voor dezelfde prijs als installand willen leveren en daar gingen ze direct in mee.

Zijn zeer compacte verdelers. Je kunt de blokjes onderling ook nog 180 graden draaien. Elk blokje met een aansluiting is 50mm breed. Kleiner zal het niet gaan worden.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:00
@Tjenok
Krissiejj schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:41:
[...]

Ik denk dat een probleem kan zijn dat je leidingwerk naar je verdeler toe te krap is. Om 60m2 vloerverwarming (schatting begane grond?) te verwarmen heb je tussen de 4a5000w aan vermogen in je vloer. Met je ketel en een aanvoertemp. van rond de 65 graden gaat dat nog prima.
Nu met je warmtepomp en een lagere aanvoertemp. gaat dit niet goed. Met een warmtepomp heb je grotere leidingen nodige ivm de hoeveelheid water deze rond wil pompen.

Je hebt nu maar een binnendiameter van 20x2=16mm terwijl er minimaal 25mm nodig is. En verdeler zonder pomp.
Exact leidingwerk vergroten en check even of het ltv ventiel aanwezig is aan de linkerkant en bij ontbreken deze alsnog plaatsen. Instellen eerst ltv ventiel volledig dicht draaien en dan 1 slag open. (mocht het dan nog niet werken kan je kijken naar grotere thermostaatkraan hogere kvs waarde en groter voetventiel met een grotere kvs waarde maar in veel gevallen is de truc met het ltv ventiel prima. kan de verdeler nog een rondje mee. het is bij radiatoren is het niet helemaal aan te raden om voor pomp loze verdeler te gaan ivm een wat hogere aanvoer temperatuur nodig hebt om comfort uit je radiatoren te krijgen. toch zijn er ook een groot aantal mensen die kiezen voor een pomp loze verdeler icm met een lagere aanvoer temperatuur en
compenseren dat bijvoorbeeld met grotere radiatoren en boosters. (dus je visie is zeker niet verkeerd)

• ptrkp
Guido7619 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:18:Ik heb van de week 2 variotherm verdelers besteld. Zijn te koop bij Installand en Warmteservice waarbij Warmteservice 50 euro duurder is. Maar gevraagd of ze het voor dezelfde prijs als installand willen leveren en daar gingen ze direct in mee.

Zijn zeer compacte verdelers. Je kunt de blokjes onderling ook nog 180 graden draaien. Elk blokje met een aansluiting is 50mm breed. Kleiner zal het niet gaan worden.
En dat is dan een verdeler zonder extra pomp?

• Guido7619
ptrkp schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:54:
[...]

En dat is dan een verdeler zonder extra pomp?
jazeker. Zijn 2 losse balken. Elke aansluiting is een los blokje. Je kunt er dus zelf ook een blokje(aansluiting) bij plaatsen of afhalen. Flowmeters erop.

1 blokje is vulaansluiting en thermometer en dan nog een kogelkraan.

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-11 13:52
Crapton schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:12:
[...]

Buitentemp is nog vrij hoog dus geen definitief oordeel, maar het lijkt alsof het systeem sneller reageert dan voorheen. WP aan rond 0:00 en een paar uur later is de thermostaat temp zeker 0.5 C hoger.

Na de aanpassing valt mij op het afschakelen van de WP na 2.5 uur, en daarna nog 2 keer. De piekjes links zijn van koken en warm water. Stooklijn was 0.55 en geen foutmelding. Op een Vaillant kan je als particulier de details niet loggen (alleen als installateur en zelfs die hebben die diagnostics app vaak niet), of je moet bij de machine blijven staan en de cijfers handmatig overnemen.

De WP loopt ergens tegen een temp begrenzing aan, zou dat de stooklijn kunnen zijn? Soort pendelgedrag. Ik heb nu de stooklijn op 0.6 gezet. Volgende week kouder weer eens kijken hoe het systeem zich dan gedraagt.

Iemand dit gedrag ook gezien na ombouw naar LT verdeler? Oorzaken en oplossingen?
[Afbeelding]
Stooklijn op 0.6 icm lagere buitentemperaturen lijkt het probleem opgelost te hebben, pendelgedrag is nu weg. De WP krijgt de vloer nu goed warm en het systeem reageert sneller dan voorheen. Delta T over de loops is veel kleiner dan dat het was, dus meer debiet helpt.

Het is vrij lastig het systeem goed ontlucht te krijgen, ondanks div handontluchters en automatische ontluchters. Vaillant heeft een ontluchtings "test" programna, dit al diverse keren langere tijd laten draaien. Ook de boiler loop regelmatig handmatig ontlucht.

• ptrkp
Guido7619 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:22:
jazeker. Zijn 2 losse balken. Elke aansluiting is een los blokje. Je kunt er dus zelf ook een blokje(aansluiting) bij plaatsen of afhalen. Flowmeters erop.

1 blokje is vulaansluiting en thermometer en dan nog een kogelkraan.
Top. Wat voor maat zijn de slangnaansluitingen, nu heb ik denk ik 28mm met slangen van 16x2mm.
Is een vulaansluiting op de verdeler noodzakelijk? Er zit al een vulaansluiting bij de ketel.
Is dit iets wat ik zelf kan, oude verdelers weg, nieuwe plaatsen en slangen aansluiten.

• Guido7619
ptrkp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 00:05:
[...]

Top. Wat voor maat zijn de slangnaansluitingen, nu heb ik denk ik 28mm met slangen van 16x2mm.
Is een vulaansluiting op de verdeler noodzakelijk? Er zit al een vulaansluiting bij de ketel.
Is dit iets wat ik zelf kan, oude verdelers weg, nieuwe plaatsen en slangen aansluiten.
De vulaansluiting zal wel niet noodzakelijk zijn maar kan er ook niet tussenuit. Het heeft ook een aansluiting voor een thermometer en een ontluchtingsnippel.

Of je dit zelf kunt kan ik natuurlijk niet beoordelen.

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52
Ik was van plan om onze verdeler (VTE Slim verderler met Grundfos Alpha 2L pomp) te vervangen door een pomploze variant, maar na nog wat controle twijfel ik nu of dat wel de goede weg is voor mijn systeem. De leidingen zijn namelijk maar 22 mm en dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar wel als je 11 groepen in gebruik hebt zoals wij las ik ergens. Ik krijg nu de tip om over te stappen op een LTV verdeler met pomp & bypass, zodat de pomp fungeert als een booster om de flow door de 11 lussen te garanderen. Als voorbeelden krijg ik een Therminon Composiet of een VTE Composiet of RVS Slim verdeler (huidige is van staal). Is dat een betere optie voor ons dan pomploos? Is nog best een investering, maar we hebben nu geen flow meters en dat zou ik wel graag hebben.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:35
Als je leidingen een te kleine diameter hebben heb je nu ook al een debietprobleem, dat verandert niet als je de verdeler pomploos maakt. Uitgaande van hetzelfde debiet en deltaT verrandert er exact niets.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52
Vervangen van de leidingen lijkt me heel lastig in ons huis. Krijg ik met vervanging dan in ieder geval niet minder vermenging met koud retour water?

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:34

reiker

dan jij!

redcap schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:32:
Vervangen van de leidingen lijkt me heel lastig in ons huis. Krijg ik met vervanging dan in ieder geval niet minder vermenging met koud retour water?
Wanneer je een verdeler met pomp vervangt door eentje zonder pomp, dan is vermenging met koud retour water fysiek onmogelijk. Er is een ingang, er is een uitgang, en geen verbinding tussen die twee.

Edit: iets te snel op reageren gedrukt :) Als ik jou was zou ik tenminste gaan voor een verdeler waarbij je zelf kunt instellen hoeveel menging met retourwater er gebeurt, en waarbij je simpel de pomp er tussenuit kunt halen wanneer je dat zou willen...

[ Voor 21% gewijzigd door reiker op 21-11-2025 10:35 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:33
Na wat zoeken ben ik op dit forum aanbeland! Al enkele jaren geleden heeft onze installateur een Daikin Hybride WP geinstalleerd. We hebben een vloerverwarming, en ik vroeg me destijds af waarom de vloer niet warm werd. Ze vertelden me dat ik het beste de verdeler volledig open te zetten (gele cirkels) en vervolgens de aansturing eraf te halen: die werd geknepen of opengezet door de kamerthermostaat. Als alternatief kreeg ik een offerte voor 1600 voor een Robot hybride vloerpomp met actieve mengschakeling. Ik heb ze met pek en veren de deur uit gestuurd voor een dergelijk bezopen bedrag.

De verdeler staat nu niet meer aan een kamerthermostaat: het is aan of uit, afhankelijk van de werking van de WP, die ik weer aanstuur met een thermometer in de huiskamer. Maar toch wordt de kamer maar niet lekker warm. De pomp op de verdeler gaat aan zodra de WP aangaat.

Maar ik vraag me nu af, na de eerste bladzijden lezend, of het allemaal wel goed zit. Ik denk dat ik de aan- en afvoer geheel los moet koppelen. Nu zit er nog een menggedeelte op. Ook de bypass, pomp, vloerventiel zal er waarschijnlijk af moeten. Ik ben opzichzelf niet onhandig, maar de verdeler is natuurlijk weer iets anders dan ik in dit forum tegenkwam. Wie kan me een beetje op weg helpen? wat is nou wat? En wat moet eruit en wat erin? Ik ga er vanuit dat de achterste balk de aanvoer is en de voorste balk de afvoer (R). Maar de balken zitten aan elkaar, dus die rode bogen zullen iets doen met de flowrichting?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hs8ixr59DEC9kQfniQHr34LRmbM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VLPrVCAgSfOLlUMCqmPd4MUu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door oltk op 22-11-2025 22:33 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:35
Deze verdeler komt regelmatig voorbij, zoek even:
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:01

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Als je gas niet gebruikt of op lage temperatuur (35 graden) dan kun je alles verwijderen, misschien zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-wvQAZtOUJ38wwHprdbuUv3k8k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V6GDSeU88bZunLykld6birMC.jpg?f=user_large

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• oltk
ziet er logisch uit. Maar wat doet die dubbele, gekoppelde rode boog aan de onderkant eigenlijk?
en kunnen dat witte kastje en dat zwarte kastje dan ook weg? Wat doen die?

[ Voor 6% gewijzigd door oltk op 22-11-2025 23:35 ]

• oltk
Dank. Ik zag inderdaad vergelijkbare types. Ik las een interessante optie om het rendement al iets beter te krijgen: het kraantje oid in de gele cirkel dichtdraaien (als dat al kan). Het mengen blijkt plaats te hebben in de bochten, en als de bocht dicht zit krijg ik de facto dat er niet meer gemengt wordt. Dan zit de pomp er ook nog steeds tussen die dan actief het water door de vloeren pompt. Kan iemand bevestigen dat dit een werkbare optie is? De vloerverdeler is redelijk oud, en als ik nu ga draaien aan kraantjes is de kans er ook dat er iets kapot gaat en dan ben ik zo midden in de winter nog verder van huis -dus ik durf er even niet lustig aan te draaien zonder bewijs van werking :9

edit: zoeken op images lijkt het een aftapkraan te zijn? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Edhyg0qCRlgWT2Q4-NZXZ8VAW78=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iblLeCCtT5Jf2xViQM7rhg3T.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door oltk op 23-11-2025 00:33 ]

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste