Ik heb ook drie groepen op 50 m2. Bij mij werd verteld, dat de groepen normaal 60 tot 90 meter lang zijn en dat ik met 50 m2 minstens een lengte heb van 120 meter en daardoor en ook door de dunne slangen van 16x2 (14 mm doorsnede) kon ik beter een pomp gebruiken.GM65 schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:49:
Wij zijn bezig met een all electric warmtepomp.
Er zijn al enkele bedrijven langs geweest maar over de Vloerverwarmingverdeler en pomp krijgen we verschillende verhalen te horen.
De ene geeft aan dat de pomp kan vervallen en de andere laat hem zitten.
Ook zijn er die er een nieuwe verdeler plaatsen zonder pomp.
Zoals je ziet hebben we 3 groepen en het oppervlak is 52m2 met vloerverwarming beneden en is er ook beneden in de kamer nog 1 radiator. De rest van het huis is voorzien van elektrische radiatoren
Het zou ons helpen als we tips krijgen welke we kunnen gebruiken om de juiste keuze te maken.
Ik heb nu een verdeler die geen verbinding heeft tussen aanvoer en retour water (gesloten verbinding) waardoor er geen menging is, maar wel met een pomp.
Als jou warmtepomp een waterpomp heeft die krachtig genoeg is, kun je alles vervangen door een verdeler (twee kokers zonder een verbinding ertussen voor de drie groepen) waar het warme retour water van de warmtepomp zo in kan (je moet de warmtepomp dan wel op lage temperatuur zetten tot ongeveer 35 graden).
Je kun ipv de verdeler vervangen, de verdeler ombouwen. De pomp verwijderen en de aansluitingen aan de rechter zijde dichtmaken (koker boven). De thermostaat verwijderen en de aanvoer op de onderste koker aansluiten. Aan de linker zijde kun je nog het voetventiel verwijderen (heeft vaak een kleinere doorlaat).
[ Voor 9% gewijzigd door PeteSplit op 16-11-2025 21:13 ]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
/f/image/VLPrVCAgSfOLlUMCqmPd4MUu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iblLeCCtT5Jf2xViQM7rhg3T.png?f=fotoalbum_large)