Martin M schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:15:
...
Dit gaat over de HTV mengverdeler.
...
Ik krijg dit met thermodynamica niet kloppend. Het enige verschil dat ik zie is dat met bijmenging de stroomsnelheid van het water toeneemt. Er gaat méér water van een iets lagere temperatuur je vloer in. Maar nog precies even veel warmte. Het effect is dat de warmteafgifte in de vloer gelijkmatiger wordt verdeeld over de gehele vloer. Dit is niet ongunstig.
Zolang de secundaire kant sneller loopt dan de primaire kant (sowieso een voorwaarde bij een mengverdeler) zie ik geen probleem. Een probleem ontstaat pas als de pomp van de verdeler de aanvoer niet bij kan houden en aanvoerwater de korte bocht terug neemt. Maar dat is geen mengprobleem.
Voor de goede orde: een mengverdeler werkt niet op basis van thermodynamica, maar op basis van hydraulica. De menginjectieregeling waarop de mengverdeler is gebaseerd, is een hydraulische schakeling. Het effect van de warmte-uitwisseling komt pas nadat de menging heeft plaatsgevonden.
Het is ook niet zo dat er ineens op magische wijze meer water in het vvw-circuit gaat circuleren. Het debiet van de vvw-pomp blijft hetzelfde, met of zonder dosering vanuit het ketelcircuit. Het debiet in het ketelcircuit blijft overigens ook hetzelfde, omdat de hoeveelheid water die wordt gedoseerd weer wordt gecompenseerd door retourwater vanuit de vvw richting de ketel.
De menging in een mengverdeler vindt paats aan de zuigzijde van de vvw-pomp. De meng
verhouding wordt bepaald door het
drukverschil tussen de restant-druk in de retourbuis vanuit de vvw-pomp en de restant-druk in het ketelcircuit vanuit de ketelpomp op die specifieke plek. Die mengverhouding bepaalt de temperatuur van het water dat via de vvw-pomp de aanvoerbuis van de verdeler in gaat. Als de gewenste temperatuur in de aanvoerbuis is bereikt, sluit het thermostaatventiel op de mengverdeler en draait de vvw-pomp gwoon door. Alleen dan zonder dat er water retour gaat naar de ketel.
Het continu draaien van de vvw-pomp kan worden beperkt door een pompschakelaar zoals je die zelf in jouw installatie hebt toegepast.
De grote onbekende in dit verhaal is de mengverhouding. Niemand weet precies wat de restant-drukken van de twee pompen zijn op de plek van de menging. Ik zelf iig niet en het zou behoorlijk wat rekenwerk vragen om dat te kunnen bepalen. Die mengverhouding bepaalt wel
hoeveel heet water per tijdseenheid wordt gedoseerd en daarmee de tijd en de hoeveelheid die nodig is om voldoende heet (of warm water) uit het ketelcircuit toe te voegen om de gewenste temperatuur in het vvw-circuit te krijgen.
Met een
doseerventiel in de mengverdeler kan de mengverhouding proefondervindelijk worden geregeld, maar een exacte afstelling is er niet.
Dus met wat ik tot nu toe gelezen heb (ik heb het hele topic doorgeworsteld) ben ik nog niet geneigd geld uit te gaan geven aan aanpassingen aan de mengverdeler. De thermostaatkraan, die zou er uiteindelijk wel uit mogen. Dan heb je meteen hydraulische neutraliteit.
De thermostaatkraan bepaalt niet of een mengverdeler hydraulisch neutraal is; dat doet het inregelventiel. Daarmee kun je de retourwater-stroom beperken en wordt de vvw-pomp gedwongen om meer water uit het ketelcircuit op te nemen. Dan is het vvw-circuit niet meer autonoom en is de mengverdeler een actief onderdeel van het vvw-circuit.
Aan het verwijderen van de pomp zie ik uitsluitend nadelen en bijmengen voor meer flow is alleen maar gunstig.
Heb ik gelijk? Zie ik iets over het hoofd?
Ik hoop dat je nu iets meer begrijpt van de werking van een mengverdeler.
En dit gaat alleen maar over de mengverdeler. Er zijn veel variabelen in een verwarmingssysteem. Als je een warmtepomp als warmtebron gaat toepassen, komen er weer heel andere variabelen om de hoek kijken. @
Seafarer heeft je daarvoor al een verwijzing gegeven.
Als het in de warmtetechniek allemaal zo gemakkelijk was, dan was de heilige graal al lang gevonden.
Maar meestal vinden mensen wel een acceptabele oplossing voor hun eigen specifieke en unieke situatie.