Beste Tweakers,
Ik ben bezig met zoeken naar een installateur voor een Weheat blackbird
p60 = 6kw A-10/W35.
Ons huis (2003) is 160m2 over 3 verdiepingen. Alle verdiepingen convectoren met beneden (~60m2) bij-vvw met 2 groepen. Het is echt voor het comfort van een iets warmere vloer; ik denk dat de bijdrage aan verwarming zeer beperkt is (convectoren worden snel warm en met goede isolatie slaat de CV af == de vloerverwarming komt bijna niet op temperatuur).
Heb me aardig ingelezen hier op tweakers en elders over de WP, maar VVW is nog onbekender.
Alle installateurs willen een parallel buffervat, ik niet gezien inefficiëntie voor de WP.
Mijn plan nu is om evt een buffervat (50L) in serie te nemen voor defrosts en vooralsnog de vvw even uit te zetten. Wanneer de WP op convectoren goed loopt, kan ik kijken hoe ik de vvw weer functioneel maak.
Tegelijkertijd heb ik wel vertrouwen dat ik <45gr kan blijven met de convectoren en kan ik evt ook meteen de vvw aanpakken. Klinkt dit logischer?
2 groepen, onbekende lengte (maar dus niet zo veel) met volgens mij 16mm buitendiameter.
Liefste ga ik voor een open verdeler, waardoor ik inderdaad geen parallel buffervat nodig heb (toch?).
Kunnen jullie zo zien of deze vvw-setup geschikt is voor een open verdeler? Of shunt het teveel door de convertoren en gaat de VVW zonder pomp sowieso niet genoeg flow krijgen?
Of zouden jullie het anders aanpakken? Bijv met een simpel T-stuk?
Thanks iig!
[
Voor 8% gewijzigd door
Aeien op 19-10-2025 23:06
]