Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:41

dbzfan

Nee.

Mijn buizen/slangen vanaf de warmtepomp naar de begane grond zijn vrij bochtig en smal. Kan ik al alsnog mijn verdeler met pomp vervangen voor een pomploze?

Daarnaast, kent iemand een persoon of bedrijf in de omgeving Tilburg die hier vaardig in is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

reiker

dan jij!

dbzfan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:00:
Mijn buizen/slangen vanaf de warmtepomp naar de begane grond zijn vrij bochtig en smal. Kan ik al alsnog mijn verdeler met pomp vervangen voor een pomploze?

Daarnaast, kent iemand een persoon of bedrijf in de omgeving Tilburg die hier vaardig in is?
Ik denk dat niemand meer kan zeggen dan "mogelijk wel" zonder een fotootje en situatieschets :)
Als Noorderling zal ik geen suggesties doen voor personen of bedrijven, maar alle loodgieters en installatiebedrijven die iets met verwarmingsinstallaties doen zullen het kunnen. Of ze er tijd voor willen maken is een andere vraag..

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
dbzfan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:00:
Die vraag is zonder meer info natuurlijk nooit te beantwoorden. Zomaar wat vragen:
  • Hoeveel kW is je WP?
  • Wat is het ontwerpvermogen bij de minimale ontwerpbuitentemperatuur?
  • Hoeveel lpm is de flow?
  • Zijn de bochten stromende bochten? Of knietjes?
  • Wat is de inwendige diameter van de gebruikte buizen/slangen?
  • Hoe lang is het traject van WP naar verdeler?
  • Welk percentage van de warmte van de woning gaat naar die verdeler? En welke naar de rest van het huis?
  • Stroomt de warmte naar de rest van het huis door dezelfde leiding?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Andrehj schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Die vraag is zonder meer info natuurlijk nooit te beantwoorden. Zomaar wat vragen:
  • Hoeveel kW is je WP?
  • Welk percentage van de warmte van de woning gaat naar die verdeler? En welke naar de rest van het huis?
Het is een Daikin Intergas hybride warmtepomp. We gebruiken het gas niet voor verwarmen. Volgens mij is het de 8kw variant. We gebruiken eigenlijk 95 procent van het vermogen voor de vv op de begande grond. De warmtepomp staat op zolder. Hoeveel meter dit is maar de vv verdeler geen idee maar lijkt me een aardig eind. De diameter van de buizen heb ik geen idee, dat zou ik moeten nameten thuis maar ik heb ook het idee dat er verschillende buizen/slangen zijn in het traject... Flow staat meestal op 12l/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Andrehj schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

• Hoeveel kW is je WP?
Als aanvulling een foto van een van de leidingen. Ik zie een aantal T splitsingen net na de warmtepomp. Zowel bij aanvoer als retourleidingen. Smalste leidingen zijn soort van tuinslangformaat..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xC9d_Xw_g6EQN4dLXvxjVTINYwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bunda9Y4XTrppnxPDZYbKEkO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Da's ongeveer de maat die ook in de vloer ligt, dus als dat de hele verdeler moet voeden dan wordt dat geen succes.
Heb je ook zo'n foto waar de hele verdeler op staat? Dan kan ingeschat worden of 32x3 verstandig is of dat 25x2 voldoende is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Proton_ schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:17:
Da's ongeveer de maat die ook in de vloer ligt, dus als dat de hele verdeler moet voeden dan wordt dat geen succes.
Heb je ook zo'n foto waar de hele verdeler op staat? Dan kan ingeschat worden of 32x3 verstandig is of dat 25x2 voldoende is.
Dit is de verdeler nu...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7feO-Wnqukm81PZWms_Be0ZdQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srXVdaee2RCr8WbQYFOttGL0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ah, die buizen zijn een stuk dikker gelukkig, ziet er uit als 22 mm?
Ik hoop dat dat tuinslangetje naar een kleine radiator gaat en hier niets mee te maken heeft.

Voor 9 groepen is 12 liter/min wat weinig maar met het vervangen van de verdeler verwijder je heel wat weerstand, je kunt de gok wagen. Het is al snel beter dan nu.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:11

Seafarer

XXX

Ben je hybride of alleen verwarmen met warmte pomp?

Want nu heb je veel weerstand door appendages, een thermostaat kraan die tegen kan werken en continue menging. Standaard in dit model verdeler. Maar slecht voor een warmte pomp.

edit: Oeps beetje dubble post met @Proton_

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 19-10-2025 13:40 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
Hier valt veel te winnen:
  • Ombouwen naar pomploos
  • Thermostaat en andere flowbelemmeraars weg
  • Zoneregeling eraf en uitschakelen
  • Groepen eenmalig inregelen op juiste flow
  • Bypass verwijderen of dicht zetten
Best kans dat al die maatregelen de energierekening met 30% verlaagt, een geval van 50% minder heb ik ook al eens gezien.
Gezien die zoneregeling: Heb je enig inzicht in het aantal start-stops van de WP per jaar?

Edit: Er lijken geen draden naar die witte knoppen te lopen. Zijn dat wel stelmotoren van een zoneregeling?

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 19-10-2025 14:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Die witten knoppen zijn volgens mij draaiknoppen die open staan. De bypass heb ik helemaal naar rechts gedraaid.. de thermostaat helemaal open. Ik verwarm alleen met de warmtepomp, niet met gas, dus maximaal 35gr.
De buizen op de foto zijn inderdaad dikker.. maar de buizen op zolder zijn dus dun..

Ik ben zelf totaal niet handig dus ombouwen gaat mij niet lukken. Dus dan lijkt me het handiger om compleet te laten vervangen? Wil het erg graag.. ben alleen dus bang dat die bochten en smalle slangen op zolder roet in het eten gooien.. bedankt alvast voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:29
dbzfan schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:06:
Die witten knoppen zijn volgens mij draaiknoppen die open staan. De bypass heb ik helemaal naar rechts gedraaid.. de thermostaat helemaal open. Ik verwarm alleen met de warmtepomp, niet met gas, dus maximaal 35gr.
De buizen op de foto zijn inderdaad dikker.. maar de buizen op zolder zijn dus dun..

Ik ben zelf totaal niet handig dus ombouwen gaat mij niet lukken. Dus dan lijkt me het handiger om compleet te laten vervangen? Wil het erg graag.. ben alleen dus bang dat die bochten en smalle slangen op zolder roet in het eten gooien.. bedankt alvast voor de reacties!
Ik denk dat we nog wat meer foto's van de aansluitingen op je WP en alle buizen op zolder nodig hebben. Ik kan bijna niet geloven dat er 16x2 meerlagenbuis is gebruikt om de rest van het systeem aan te sluiten als de verdeler beneden wel gewoon met 22mm is aangesloten. 16x2 is intern maar 12mm, zelfs bij HT verwarming is dat ongeschikt als hoofdleiding naar je verdeler.

Als dat echt zo is moet inderdaad alles wat in 16x2 is uitgevoerd worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Guere schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Ik denk dat we nog wat meer foto's van de aansluitingen op je WP en alle buizen op zolder nodig hebben. Ik kan bijna niet geloven dat er 16x2 meerlagenbuis is gebruikt om de rest van het systeem aan te sluiten als de verdeler beneden wel gewoon met 22mm is aangesloten. 16x2 is intern maar 12mm, zelfs bij HT verwarming is dat ongeschikt als hoofdleiding naar je verdeler.

Als dat echt zo is moet inderdaad alles wat in 16x2 is uitgevoerd worden vervangen.
Beetje onoverzichtelijk vanwege loshangende kabels (van een dongel die niet gebruikt wordt).
Je ziet twee stangen naar rechts gaan, de bovenste is aanvoer, onderste retour. Er gaat ook een aanvoer links van de ketel naar beneden. De eerste buizen zijn dikker, daarna gaan de buizen die rechtsaf gaan over in dunnere buizen. De buis die linksaf gaat is een dikkere buis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmG2fqKRbAXb692tMSLTw12FgHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8VIwqe2mWDErAj8tWiBNTkH.jpg?f=fotoalbum_large

Dikkere buis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FRNjxYR2Rz8JNOaGEgINlhqvtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJCQCbyd07wEOf9FSyYVnuB8.jpg?f=fotoalbum_large

Overgang van dikkere buis naar dunnere buizen, aanvoer boven, retour onder, daaronder tapwater.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVMtqxjVci1l1I3dsRoYMzh6HEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHEqXLVUeyUNjH5tU0ZUaIq7.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvoer boven, retour onder (met leiding om aan te vullen). Retour gaat overigens ook nog via een buffervat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKLiix4hDkhjd0oaNdMHqzTYmos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrVTAn4f7qWkOmD7F77dDqu2.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvoer, gaat dus twee kanten op, hier nog de "dikkere buis"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EVP9PCMl0PHm8N6vES1Cf35eVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frHI2BnqlEkMoXTPgZnWvY4S.jpg?f=fotoalbum_large

De aanvoer van het warme water lijkt dus twee kanten op te gaan, waarvan 1 kant overgaat in een dunnere slang, de andere kant weet ik dus niet of hij dik blijft of niet... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:29
dbzfan schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:18:
Beetje onoverzichtelijk vanwege loshangende kabels (van een dongel die niet gebruikt wordt).
Je ziet twee stangen naar rechts gaan, de bovenste is aanvoer, onderste retour. Er gaat ook een aanvoer links van de ketel naar beneden. De eerste buizen zijn dikker, daarna gaan de buizen die rechtsaf gaan over in dunnere buizen. De buis die linksaf gaat is een dikkere buis.
[Afbeelding]

Dikkere buis:
[Afbeelding]

Overgang van dikkere buis naar dunnere buizen, aanvoer boven, retour onder, daaronder tapwater.
[Afbeelding]

Aanvoer boven, retour onder (met leiding om aan te vullen). Retour gaat overigens ook nog via een buffervat.
[Afbeelding]

Aanvoer, gaat dus twee kanten op, hier nog de "dikkere buis"
[Afbeelding]

De aanvoer van het warme water lijkt dus twee kanten op te gaan, waarvan 1 kant overgaat in een dunnere slang, de andere kant weet ik dus niet of hij dik blijft of niet... :P
Oef, dat is een mooie wir-war ja :') Maareh, wel goed om te zien, want de foto die je eerder deelde was dan inderdaad van tapwater en daar is 16x2 nog wel ok. Het blijft lastig om te zien - kan niet op alle buizen de diameter aflezen - maar als ik zo moet gokken lijkt het op foto 3 te gaan om 25x2,5 MLB dat overgaat in 20x2 MLB. Wellicht dat anderen het ook als zodanig herkennen? 32mm zou ook nog kunnen voor die dikkere buis maar kan helaas nergens de tekst vinden die dat bevestigd.

20x2 is in ieder geval 16mm intern. Ook niet echt geweldig als hoofdleiding: naar je WP wil je toch minimaal 25x2,5mm MLB hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:07
reiker schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:11:
[...]

Ik denk dat niemand meer kan zeggen dan "mogelijk wel" zonder een fotootje en situatieschets :)
Als Noorderling zal ik geen suggesties doen voor personen of bedrijven, maar alle loodgieters en installatiebedrijven die iets met verwarmingsinstallaties doen zullen het kunnen. Of ze er tijd voor willen maken is een andere vraag..
Ik heb het geprobeerd in het noorden en blijkbaar hadden ze geen tijd, want er werd maar liefst 2250 euro gevraagd voor het vervangen door een nieuwe 8)7. Heb je nog een tip voor een betaalbaar bedrijf in het noorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Guere schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

Oef, dat is een mooie wir-war ja :') Maareh, wel goed om te zien, want de foto die je eerder deelde was dan inderdaad van tapwater en daar is 16x2 nog wel ok. Het blijft lastig om te zien - kan niet op alle buizen de diameter aflezen - maar als ik zo moet gokken lijkt het op foto 3 te gaan om 25x2,5 MLB dat overgaat in 20x2 MLB. Wellicht dat anderen het ook als zodanig herkennen? 32mm zou ook nog kunnen voor die dikkere buis maar kan helaas nergens de tekst vinden die dat bevestigd.

20x2 is in ieder geval 16mm intern. Ook niet echt geweldig als hoofdleiding: naar je WP wil je toch minimaal 25x2,5mm MLB hebben.
Dat klinkt alsof het goed balen is dan... Hoopte die klote verdeler kwijt te zijn, de pomp maakt ook best wel wat geluid. Heel het leidingwerk op zolder/in huis vervangen wordt een duur klusje lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:46
redcap schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:02:
[...]

Ik heb het geprobeerd in het noorden en blijkbaar hadden ze geen tijd, want er werd maar liefst 2250 euro gevraagd voor het vervangen door een nieuwe 8)7. Heb je nog een tip voor een betaalbaar bedrijf in het noorden?
2250 voor het vervangen van een verdeler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:11
ik heb een standaard robot verdeler met pomp, maar ik haal wel 19 a 20L per minuut, althans volgens de warmtepomp. Heb ik nu net geleerd dat die flow nog verder omhoog kan/moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dbzfan schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:48:
[...]

Dat klinkt alsof het goed balen is dan... Hoopte die klote verdeler kwijt te zijn, de pomp maakt ook best wel wat geluid. Heel het leidingwerk op zolder/in huis vervangen wordt een duur klusje lijkt me.
Je kunt eerst de verdeler doen. Het mengen wat automatisch in deze verdeler gebeurt is erg slecht voor je rendement. En dan kijken waar het schip strand.

Je warmte pomp staat beneden en je gaat eerst naar boven en dan weer naar beneden naar de vloerverdeler?
Kun je misschien een extra leiding beneden trekken tussen WP en verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-10 09:34
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met zoeken naar een installateur voor een Weheat blackbird p60 = 6kw A-10/W35.
Ons huis (2003) is 160m2 over 3 verdiepingen. Alle verdiepingen convectoren met beneden (~60m2) bij-vvw met 2 groepen. Het is echt voor het comfort van een iets warmere vloer; ik denk dat de bijdrage aan verwarming zeer beperkt is (convectoren worden snel warm en met goede isolatie slaat de CV af == de vloerverwarming komt bijna niet op temperatuur).

Heb me aardig ingelezen hier op tweakers en elders over de WP, maar VVW is nog onbekender.
Alle installateurs willen een parallel buffervat, ik niet gezien inefficiëntie voor de WP.
Mijn plan nu is om evt een buffervat (50L) in serie te nemen voor defrosts en vooralsnog de vvw even uit te zetten. Wanneer de WP op convectoren goed loopt, kan ik kijken hoe ik de vvw weer functioneel maak.
Tegelijkertijd heb ik wel vertrouwen dat ik <45gr kan blijven met de convectoren en kan ik evt ook meteen de vvw aanpakken. Klinkt dit logischer?

2 groepen, onbekende lengte (maar dus niet zo veel) met volgens mij 16mm buitendiameter.
Liefste ga ik voor een open verdeler, waardoor ik inderdaad geen parallel buffervat nodig heb (toch?).
Kunnen jullie zo zien of deze vvw-setup geschikt is voor een open verdeler? Of shunt het teveel door de convertoren en gaat de VVW zonder pomp sowieso niet genoeg flow krijgen?

Of zouden jullie het anders aanpakken? Bijv met een simpel T-stuk?

Thanks iig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7ckY5G6ItmK90CjqRAWmftES_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1W6NFaZzqYrWOfMNnWtVNTC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAtvXXLucPiyRa6DefwArgrmiX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6wkKUDMCqaLTOUsJReZiTQc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Aeien op 19-10-2025 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Seafarer schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:54:
[...]

Je kunt eerst de verdeler doen. Het mengen wat automatisch in deze verdeler gebeurt is erg slecht voor je rendement. En dan kijken waar het schip strand.

Je warmte pomp staat beneden en je gaat eerst naar boven en dan weer naar beneden naar de vloerverdeler?
Kun je misschien een extra leiding beneden trekken tussen WP en verdeler?
Nee de warmtepomp staat op zolder en de verdeler beneden. Ik durf hem niet te vervangen voor een pomploze als mogelijk de aanvoerende leidingen te smal zijn. Mengt deze verdeler trouwens ook als ik de thermostaat helemaal omhoog heb gedraaid?

[ Voor 6% gewijzigd door dbzfan op 19-10-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Aeien schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:58:
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met zoeken naar een installateur voor een Weheat blackbird p60 = 6kw A-10/W35.
Ons huis (2003) is 160m2 over 3 verdiepingen. Alle verdiepingen convectoren met beneden (~60m2) bij-vvw met 2 groepen. Het is echt voor het comfort van een iets warmere vloer; ik denk dat de bijdrage aan verwarming zeer beperkt is (convectoren worden snel warm en met goede isolatie slaat de CV af == de vloerverwarming komt bijna niet op temperatuur).

Heb me aardig ingelezen hier op tweakers en elders over de WP, maar VVW is nog onbekender.
Alle installateurs willen een parallel buffervat, ik niet gezien inefficiëntie voor de WP.
Mijn plan nu is om evt een buffervat (50L) in serie te nemen voor defrosts en vooralsnog de vvw even uit te zetten. Wanneer de WP op convectoren goed loopt, kan ik kijken hoe ik de vvw weer functioneel maak.
Tegelijkertijd heb ik wel vertrouwen dat ik <45gr kan blijven met de convectoren en kan ik evt ook meteen de vvw aanpakken. Klinkt dit logischer?

2 groepen, onbekende lengte (maar dus niet zo veel) met volgens mij 16mm buitendiameter.
Liefste ga ik voor een open verdeler, waardoor ik inderdaad geen parallel buffervat nodig heb (toch?).
Kunnen jullie zo zien of deze vvw-setup geschikt is voor een open verdeler? Of shunt het teveel door de radiatoren en gaat de VVW zonder pomp sowieso niet genoeg flow krijgen?

Of zouden jullie het anders aanpakken? Bijv met een simpel T-stuk?

Thanks iig!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou eerst de pomp van de vloerverwarming op 2 zetten. Dat zal een stuk beter gaan.
Flow is je vermogen.

Als de cv te snel afslaat doordat er beneden ook convectoren hangen dan is het handiger om deze convectoren een beetje te knijpen zodat de vloer meer water krijgt en ook de tijd krijgt om op te warmen. Massa.
Ketel ook juist zetten. Niet of bijna niet moduleren met de cv pomp vanwege vloerverwarming.

In het topic gasbesparen dmv waterzijdig inregelen is ook veel info te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
Seafarer schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:00:
[...]

Ik zou eerst de pomp van de vloerverwarming op 2 zetten. Dat zal een stuk beter gaan.
Flow is je vermogen.

Als de cv te snel afslaat doordat er beneden ook convectoren hangen dan is het handiger om deze convectoren een beetje te knijpen zodat de vloer meer water krijgt en ook de tijd krijgt om op te warmen. Massa.
Ketel ook juist zetten. Niet of bijna niet moduleren met de cv pomp vanwege vloerverwarming.

In het topic gasbesparen dmv waterzijdig inregelen is ook veel info te vinden.'
Thanks!

Is de pomp op 2 zetten met de grote schroef aan de zijkant en deze horizontaal zetten?
En domme vraag, maar de witte verwarmingsknop: hoe hoger het getal, hoe minder bijmenging toch?

Dank je voor je adviezen over het inregelen etc. in principe gaan we over op een warmtepomp, dus voor nu nog inregelen wil ik niet doen. Mijn vraag is dus eigenlijk: zouden de 2 groepen zonder extra pomp met een open verdeler op de WP moeten kunnen?

Ik verwacht dat het iig ie daarna ook veel meer tijd krijgt om warmte te pakken, bij lage aanvoertemp op de convectoren.

[ Voor 3% gewijzigd door Aeien op 19-10-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Aeien schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Thanks!

Is de pomp op 2 zetten met de grote schroef aan de zijkant en deze horizontaal zetten?
Dat is een schakelaar dat witte ding. Inderdaad het "pijltje" naar 2 draaien.
En domme vraag, maar de witte verwarmingsknop: hoe hoger het getal, hoe minder bijmenging toch?
Ja maar die bepaalt hoeveel heet water erbij komt. De menging vindt intern plaats. YouTube: Uitleg over een mengverdeler van de vloerverwarming..
Dank je voor je adviezen over het inregelen etc. in principe gaan we over op een warmtepomp, dus voor nu nog inregelen wil ik niet doen. Mijn vraag is dus eigenlijk: zouden de 2 groepen zonder extra pomp met een open verdeler op de WP moeten kunnen?

Ik verwacht dat het iig ie daarna ook veel meer tijd krijgt om warmte te pakken, bij lage aanvoertemp op de convectoren.
Het is allemaal erg krap. Maar je kunt ook zelf een verdeler maken van een paar ruime t stukken. Dan kost het niet zoveel geld om te proberen.

Wat ik niet begrijp is dat ik beneden bij de verdeler wel dikke leidingen zie. Loopt dat nog een heel eind door naar boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
Seafarer schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:28:
[...]
Dat is een schakelaar dat witte ding. Inderdaad het "pijltje" naar 2 draaien.

[...]

Ja maar die bepaalt hoeveel heet water erbij komt. De menging vindt intern plaats. YouTube: Uitleg over een mengverdeler van de vloerverwarming..

[...]

Het is allemaal erg krap. Maar je kunt ook zelf een verdeler maken van een paar ruime t stukken. Dan kost het niet zoveel geld om te proberen.

Wat ik niet begrijp is dat ik beneden bij de verdeler wel dikke leidingen zie. Loopt dat nog een heel eind door naar boven?
Ah, dát witte ding, had ik nog niet eens gezien 😅

Krap alsin: teveel weerstand voor adequate flow?
Snap hoe het met T-stukken te testen is. Zou dan denk ik iemand vragen dit voor me te doen; of is het echt zo simpel? Ben best handig, maar heb nog nooit iets met leidingwerk gedaan.

De leiding loopt door om de hoek naar een andere verdeler waar de cknvectoren op zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQGmclKp65fVcYRD76t6UcCYVik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjQvxg22hLllOuiaQwhEGHZC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:59

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door PeteSplit op 19-10-2025 22:56 ]

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
Had hem kort gelezen; idd allemaal convectoren (aangepast).

Google lijkt te zeggen dat een open verdeler geen bijmenging heeft en geen pomp, een gesloten wel, maar hier lijken jullie het andersom te gebruiken?

En stel dat de WP niet de benodigde flow kan leveren voor de vvw, dan moet er een extra pomp tussen en dan heb ik wellicht wel een probleem met de WP-pomp en vvw-pomp in serie, waarvoor dan toch een parallel buffervat nodig is?
Ik snap dat ik ook kan knijpen op de convectoren voor meer vvw flow, maar de vvw is qua ontwerp echt heel beperkt bedoeld, volgens mij. Daarom verwacht ik juist kortere lengte en meer verspreid?
Denk dat ik bij knijpen juist ook te weinig afgifte overhoud.

Voelt voor mij als een gok om geen buffervat te nemen, maar 750e extra en inefficiëntie in m'n systeem zoek ik ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Aeien op 19-10-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Aeien schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:45:
[...]

Ah, dát witte ding, had ik nog niet eens gezien 😅

Krap alsin: teveel weerstand voor adequate flow?
Snap hoe het met T-stukken te testen is. Zou dan denk ik iemand vragen dit voor me te doen; of is het echt zo simpel? Ben best handig, maar heb nog nooit iets met leidingwerk gedaan.

De leiding loopt door om de hoek naar een andere verdeler waar de cknvectoren op zitten.

[Afbeelding]
Kijk dat maakt veel duidelijk. Je aanvoer gaat dus eerst naar een verdeel blok voor de convectoren als daar teveel water doorstroomt dan blijft er niet genoeg over voor de vloer waarschijnlijk. Je toevoer is ook een dikke leiding. Dus die vloer kan makkelijk zonder pomp. Dus niet zo "krap" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:19
Aeien schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 23:14:
[...]

Had hem kort gelezen; idd allemaal convectoren (aangepast).

Google lijkt te zeggen dat een open verdeler geen bijmenging heeft en geen pomp, een gesloten wel, maar hier lijken jullie het andersom te gebruiken?

En stel dat de WP niet de benodigde flow kan leveren voor de vvw, dan moet er een extra pomp tussen en dan heb ik wellicht wel een probleem met de WP-pomp en vvw-pomp in serie, waarvoor dan toch een parallel buffervat nodig is?
Ik snap dat ik ook kan knijpen op de convectoren voor meer vvw flow, maar de vvw is qua ontwerp echt heel beperkt bedoeld, volgens mij. Daarom verwacht ik juist kortere lengte en meer verspreid?

Voelt voor mij als een gok om geen buffervat te nemen, maar 750e extra en inefficiëntie in m'n systeem zoek ik ook niet.
Ik denk aan twee opties:
1. De meest goedkope optie is de huidige vvw verdeler vervangen door twee T-stukken (één voor aanvoer, één voor retour).
2. De andere verdeler vervangen voor een 6-groeps met flowmeters/regelaars en daar dan zowel je convectoren als 2 vvw groepen op aansluiten. Dan kan je meten hoeveel flow er door iedere groep gaat en eenvoudig afstellen.

Wat er nu mogelijk gebeurt: de 4 convector circuits zijn veel korter dan de 2 vvw groepen en hebben daardoor veel minder weerstand, waardoor ze de bijna alle flow weg “stelen”. Met optie 2 hierboven kun je dit eenvoudig afstellen.

Als je één van deze twee manieren toepast dan helpt het om op lage temp te verwarmen (efficiëntie) en helpt de vvw ook als thermische buffer voor het opvangen van defrosts. De convectoren hebben bijna geen inhoud, die doen dat niet. Wellicht nog een 50L buffervaatje in de retour voor voldoende systeeminhoud.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02
Optie 2 is zeker te prefereren, geeft meteen de mogelijkheid om makkelijk vanaf 1 centrale plek waterzijdig in te regelen. Daarmee kun je het systeem veel trager en dus efficienter maken. Dat doet meteen ook wat voor het comfort, dus dubbele winst.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
P5ycho schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:15:
Optie 2 is zeker te prefereren, geeft meteen de mogelijkheid om makkelijk vanaf 1 centrale plek waterzijdig in te regelen. Daarmee kun je het systeem veel trager en dus efficienter maken. Dat doet meteen ook wat voor het comfort, dus dubbele winst.
Als hij gelukt heeft.

Je moet immers ook het minimale debiet halen, met twee vvw groepen waar in totaal max 300l/u doorheen gaat als de convectoren nagenoeg dicht zijn gedraaid kan dat nog wel lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik ga er even vanuit dat de convectoren gewoon meedoen, liefst licht geknepen ivm balans. Dan zal het met de flow wel goed komen lijkt me.
2 lussen is natuurlijk geen hoofdverwarming, maar het is nog steeds een mooie thermische buffer die comfort en een kleine boost bij defrosting kan geven.

Proberen het maximale eruit te halen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
Super bedankt allemaal.

Dat klinkt als een goede oplossing om ze mee te nemen een verdeler.
Mijn angst zou idd alleen zijn dat ik alle convectoren zoveel moet knijpen om genoeg druk/flow voor de vvw te hebben, dat de convectoren juist te weinig flow krijgen.
Of is dit niet waarschijnlijk?

En zouden jullie dit direct laten aanpassen bij plaatsen WP, of eerst ff uittesten hoe het gaat in huidige situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:19
Aeien schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:51:
Super bedankt allemaal.

Dat klinkt als een goede oplossing om ze mee te nemen een verdeler.
Mijn angst zou idd alleen zijn dat ik alle convectoren zoveel moet knijpen om genoeg druk/flow voor de vvw te hebben, dat de convectoren juist te weinig flow krijgen.
Of is dit niet waarschijnlijk?

En zouden jullie dit direct laten aanpassen bij plaatsen WP, of eerst ff uittesten hoe het gaat in huidige situatie?
Lijkt me niet zo waarschijnlijk. En je kan zelf prioriteit stellen: bijv een bepaalde flow door de convectoren en het restant door de vvw. Als dat laatste dan 1 L/min per groep is, dan accepteer je dat. De situatie is dan zeker beter dan nu! Ik zou het 100% meteen doen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Houd wel in je achterhoofd dat de gemiddelde installateur zo snel mogelijk weer buiten wil staan en je dus niet gaat helpen met waterzijdig inregelen tenzij je goede afspraken maakt.
Zou je dat eventueel zelf kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
P5ycho schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:00:
Houd wel in je achterhoofd dat de gemiddelde installateur zo snel mogelijk weer buiten wil staan en je dus niet gaat helpen met waterzijdig inregelen tenzij je goede afspraken maakt.
Zou je dat eventueel zelf kunnen doen?
Zelf doen: mogelijk😜 ben niet onhandig, en volgens mij zijn er handleidingen voor, dus zou er uit moeten komen, of evt iemand los voor vragen tegen betaling.

Deze installateur vraagt 22e/maand onderhoudscontract voor de WP, dus heb ze wel gevraagd of ze instellen en bereikbaar zijn voor vragen. Mgoed, puntje bij paaltje weet je het niet.

Moet ze sowieso nog kenbaar maken dat ik niet hun geadviseerde 100l parallelle buffervat wil, maar 50l in serie. Dus even afwachten hoeveel zin ze überhaupt nog in de klus hebben, zeker als ik ze vraag om in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:46

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Aeien De huidige set-up met de constant lopende, stroomslurpende vvw-pomp (op 64 W) is onhoudbaar.
Simpele T-stukken als "verdeler" zouden waarschijnlijk voldoen - de huidige "constructie" heeft ook geen instelbare ventielen (ik zie iig geen).
Mijn bijverwarmende vloerverwarming (tyleenslangen!) heeft ook maar 2 lussen met een T-splitsing.
Werkt naar verwachting - bevestigt door een warmtebeeldcamera.

Sinds november 2024 gasloos met warmtepomp.
Aanvoer 28°C/retour 25°C - @buitentemp. 2°C/binnentemp. 19-20°C
Mijn convectoren & radiatoren zijn natuurlijk allemaal geboost.

Hoe hoog de aanvoertemperaturen uiteindelijk bij jou worden zou ik nog wel even in de gaten houden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
dunklefaser schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:38:
@Aeien De huidige set-up met de constant lopende, stroomslurpende vvw-pomp (op 64 W) is onhoudbaar.
Simpele T-stukken als "verdeler" zouden waarschijnlijk voldoen - de huidige "constructie" heeft ook geen instelbare ventielen (ik zie iig geen).
Mijn bijverwarmende vloerverwarming (tyleenslangen!) heeft ook maar 2 lussen met een T-splitsing.

Hoe hoog de aanvoertemperaturen uiteindelijk bij jou worden zou ik nog wel even in de gaten houden.
Zou je een foto kunnen plaatsen van de verdeler met tyleen slangen, bij mijn ouders hebben precies dezelfde situatie. Tyleenslangen als bijverwarming, aangesloten op een mengverdeler.
Nu raden meerdere bedrijven aan om de vloerverwarming met een eigen wisselaar te scheiden van de warmtepomp.
Maar dit kost rendement , met een onnodig hoge aanvoer temperatuur als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ramon_1984 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Zou je een foto kunnen plaatsen van de verdeler met tyleen slangen, bij mijn ouders hebben precies dezelfde situatie. Tyleenslangen als bijverwarming, aangesloten op een mengverdeler.
Nu raden meerdere bedrijven aan om de vloerverwarming met een eigen wisselaar te scheiden van de warmtepomp.
Klopt - bij mij zat een (kleinere) warmtewisselaar al sinds het plaatsen van de vorige HR-ketel als systeemscheiding bij de vloerverwarming.
Ik heb voor jou een link - maar let op - dit is nog niet de eindsituatie!
Uiteindelijk is de thermostaatkraan eruit gesloopt en het leidingwerk vernieuwd.
Verder is tijdens de installatie van de wp de oudere warmtewisselaar door een 4 x grotere (qua oppervlak) vervangen. De temperatuurval is hierdoor minimaal - geschat ca. <1K - hoeft ook niet zo veel warmte te transporteren. Bij econo kan je een passende warmtewisselaar "berekenen".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8q7Ee0lqR6hN6G_Gib7gLDdduM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1iY9DSYVJ6Ci9VdrGE1bPhF.jpg?f=fotoalbum_medium

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
dunklefaser schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:38:

Thanks, goed om te horen dat het zo kan werken.

Mss maar proberen met 2 T-stukken; dat zou niet teveel moeten kosten of ingewikkeld zijn. Als ik toch later wil knijpen kan ik ombouwen naar alles op één verdeler. Enige risico is dat het niet werkt bij te weinig flow, of dat de aanvoer temp toch te hoog is en de boel stuk gaat, maar daar ben ik zelf bij lijkt me.

En dan dus lekker direct op de WP met 50l serieel buffervat, denken jullie?

[ Voor 9% gewijzigd door Aeien op 20-10-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ramon_1984 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Of het kost rendement of alle pijpwerk verrot als je geen wisselaar aanbrengt.
Dat rendement heeft @dunklefaser al opgelost met grotere wisselaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Aeien schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 23:14:
[...]

Allemaal convectoren (aangepast).

De uitleg over een verdeler is beter op wikipedia
Wikipedia: Vloerverwarming

Open is menging en gesloten is geen menging.
Je hebt tegenwoordig ook verdelers, waarbij je zelf de menging kunt instellen. Sluit je het ventiel dan is er geen menging en als je het ventiel opent is er wel menging.
Een pomp kan altijd erbij gemonteerd worden en dit moet als de verdeler open is (anders gaat het water niet de vloer in, maar neemt de weg van de minste weerstand).
Ook bij een parallel buffervat moet je een pomp gebruiken wil je voldoende water in je afgiftecircuit krijgen (door het afstellen van je warmtepomp waterpomp op de secundaire pomp na het buffervat kun je de flow naar je afgifte circuit regelen).

Het is altijd wat moeilijk om een bestaande situatie waarbij de vloerverwarming bijverwarming was te wijzigen naar een situatie waarbij de vloerverwarming hoofd verwarming wordt.
Ik heb mijn vloerverwarming (drie groepen van ongeveer 100 m) hoofdverwarming gemaakt, door voor een nieuwe verdeler met pomp en ventiel te kiezen, waarbij ik het ventiel heb gesloten (en heb dan geen menging meer, al het water van lage temperatuur gaat de vloer in).

Een buffervat is niet nodig, als je een extra pomp hebt.
Als je een buffervat hebt, dan is er een extra pomp nodig ! :+

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
dunklefaser schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:23:
[...]

Klopt - bij mij zat een (kleinere) warmtewisselaar al sinds het plaatsen van de vorige HR-ketel als systeemscheiding bij de vloerverwarming.
Ik heb voor jou een link - maar let op - dit is nog niet de eindsituatie!
Uiteindelijk is de thermostaatkraan eruit gesloopt en het leidingwerk vernieuwd.
Verder is tijdens de installatie van de wp de oudere warmtewisselaar door een 4 x grotere (qua oppervlak) vervangen. De temperatuurval is hierdoor minimaal - geschat ca. <1K - hoeft ook niet zo veel warmte te transporteren. Bij econo kan je een passende warmtewisselaar "berekenen".
[Afbeelding]
Aaah super dankje wel.
Je hebt dus al snel een wisselaarmet een warmte oppervlakte nodig van 0,8 m2, klopt dat?

Heb jij je wisselaar bij econo gekocht of bij een andere leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
PeteSplit schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:59:
[...]

De uitleg over een verdeler is beter op wikipedia
Wikipedia: Vloerverwarming

Open is menging en gesloten is geen menging.
Je hebt tegenwoordig ook verdelers, waarbij je zelf de menging kunt instellen. Sluit je het ventiel dan is er geen menging en als je het ventiel opent is er wel menging.
Een pomp kan altijd erbij gemonteerd worden en dit moet als de verdeler open is (anders gaat het water niet de vloer in, maar neemt de weg van de minste weerstand).
Ook bij een parallel buffervat moet je een pomp gebruiken wil je voldoende water in je afgiftecircuit krijgen (door het afstellen van je warmtepomp waterpomp op de secundaire pomp na het buffervat kun je de flow naar je afgifte circuit regelen).

Het is altijd wat moeilijk om een bestaande situatie waarbij de vloerverwarming bijverwarming was te wijzigen naar een situatie waarbij de vloerverwarming hoofd verwarming wordt.
Ik heb mijn vloerverwarming (drie groepen van ongeveer 100 m) hoofdverwarming gemaakt, door voor een nieuwe verdeler met pomp en ventiel te kiezen, waarbij ik het ventiel heb gesloten (en heb dan geen menging meer, al het water van lage temperatuur gaat de vloer in).

Een buffervat is niet nodig, als je een extra pomp hebt.
Als je een buffervat hebt, dan is er een extra pomp nodig ! :+
Thanks, dit verduidelijkt!

Alleen "een buffervat is niet nodig als je een (extra vvw) pomp hebt": dan gaan de 2 pompen die dan in serie staan (WP en vvw) niet aan elkaar trekken? Of past de WP zich aan qua flow om te leveren wat de vvw trekt, zonder buffervat?

Ik ben zeker niet van plan de vvw de hoofdverwarming te maken; dit lijkt me onrealistisch gezien hoe klein hij is. Alles wat het nog doet is mooi meegenomen, is mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Aeien schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:45:
[...]

Thanks, dit verduidelijkt!

Alleen "een buffervat is niet nodig als je een (extra vvw) pomp hebt": dan gaan de 2 pompen die dan in serie staan (WP en vvw) niet aan elkaar trekken? Of past de WP zich aan qua flow om te leveren wat de vvw trekt, zonder buffervat?

Ik ben zeker niet van plan de vvw de hoofdverwarming te maken; dit lijkt me onrealistisch gezien hoe klein hij is. Alles wat het nog doet is mooi meegenomen, is mijn idee.
Ik heb de vloerverwarming op de hele beneden verdieping (50m2) en vind dit wel fijn.

Ik heb de pompen ongeveer gelijk lopen en er zitten nog radiatoren tussen (alles staat open en ik heb geen na regeling, dus voldoende hydraulisch neutraal ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ramon_1984 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:07:
[...]

Aaah super dankje wel.
Je hebt dus al snel een wisselaarmet een warmte oppervlakte nodig van 0,8 m2, klopt dat?

Heb jij je wisselaar bij econo gekocht of bij een andere leverancier?
Ca. 0,8 m² kan kloppen en de warmtewisselaar kwam via de installateur en is van OEG
(als ik me niet vergis - stond op de verpakking)

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste