LinuxMan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:21:
Dat snap ik niet. Ik zeg het altijd precies andersom: warmte die je niet kwijtraakt, hoef je niet bij te stoken. Ik ben de afgelopen jaren flink bezig geweest met isoleren, en ik gebruik inmiddels nog maar 60% van het gas van daarvoor. Mijn ketel draait tegenwoordig vrijwel altijd in "low load" modues: hij kan niet lager dan 17% moduleren. Afgelopen dagen voor het eerst dat hij iets hoger dan zijn minimum vermogen moest stoken.
Je kan hier op verschillende manieren naar kijken.
Maar niet alle uitgangssituaties zijn gelijk dus je kan niet 1 op 1 zeggen dit of dat is waar.
Waar ik vanuit ging bij @
Bommes is de
- code-1
- de opmerking dat de gevraagde temperatuur van de thermostaat nog niet was bereikt
- en de Jaga's
- en het als 1e gaan aanpakken van het isoleren
Let wel ... het is mijn mening, zijn mijn bevindingen en waarheid.
Maar het is niet de ! absolute waarheid.
Dus ... schiet ... maar niet op de pianoplayer

.
Zal eea proberen nog verder te beargumenteren.
Mijn situatie is: woning 1997 met beneden keuken. op t noorden en nooit zon.De 1e verdieping woonkamer wat mijn ref-ruimte was als doorzon met dus de thermostaat. Als de zon schijnt stopte de cv en koelde mijn keuken flink af.
De keuken kreeg ik dus nooit warm. In de winter werd de wokbrander bijgezet als we gingen eten

. Maar er waren 2 inkomens en lang leve de lol en het gasverbruik.
Wilde daar wat aan doen!
Mijn route wat betreft het aanpakken van gasbesparen begon in 2017 met een vraag op Klusidee over het verwarmen van 1 ruimte. Antwoord waarschuwde voor pendelen. Nieuwe term voor mij toen, dus googelen en dat bracht me al vlot hier.
- Als 1e gaan waterzijdig inregelen. Ging niet makkelijk maar bracht me wel ergens.
Kreeg als snel in de gaten dat het periodiek bekijken van temperaturen mij niet bevredigde. Liep toen tegen de, ook hier toen al rondgaande plaatjes van Grafana, aan. Realiseerde me dat dat de weg is te moeten gaan.
Dit is wel even 'n dingetje om van scratch op te zetten dus was een stookseizoen verder eer ik weer verder kon.
Ook op gegeven moment de thermostaat verplaatst naar de keuken. Was ook al een gouden zet. Niet de ! gouden zet maar weer n stap verder.
Dus:
- Grafana, Influxdb en Node-Red opgezet.
Maar het bleef koud.
Net als nu werden er al vlot opmerkingen geplaatst over isoleren.
Dus ...
De gekste dingen gedaan.
Extra 15cm EPS onder kruipluik.
Convectorput in de kruipruimte rondom extra met 10cm geïsoleerd.
Zelfs de put aan de binnenkant opnieuw gedaan met PIR (zie:
Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III")
Buitenkant muur, grenzend aan de convectorput, extra geïsoleerd met 16cm EPS
En zelfs de afvoer van de afzuigkap afgesopt met 25cm EPS. Dit omdat de hoek waar deze zat in de Januari om 17:00 erzo uit zag :
En nu ziet hij er als volgt uit :
Maar dit is niet het resultaat van isoleren maar een T33 van 90x90 cm.
Deze T33 heb ik niet in een keer geplaatst.
Ben begonnen met een kleine T22 (of zelfs T20 weet niet meer precies) ... ook tegen beter weten in ivm adviezen hier.
Uitgang put was zonloos om te gebruiken voor ingang radiator was het argument.
Maar ikku eigenwijs .....
Gelukkig kon ik met grafana alles registrenen enwas het niet van ... "ik voel dat het warmer is".
Voor -ik voel- koop ik niks.
Dat was aan t eind 2019.
April 2020 ofzo eeen echte T22 van 90x90 opgehangen. Deze kon ik goed uitproberen aan t begin van dit stookseizoen. Bleek wederom een gouden zet. Wat feitelijke waardes betreft en (nu wel) ook voelbaar comfort.
In 2019 ook Xiaomi Mijia gekocht met speciale software erop geflashed. Kan nu elk hoekje van t huis monitoren. Deze lopen binnen 0.1°C van elkaar gelijk en meer in pas met de thermostaat dan een DS18b20. Zijn er inmiddels 16 stuks
In de zomer al een T33 van 90x90 gratis op de kop getikt. Dit is het type radiator die bij de buren in de keuken hangt waar geen convectorput geplaatst is.
Na dus een 2.5 maand de T22 90x90 te hebben gemonitord toch besloten, net voor de temperaturen onder 0 de T33 op te hangen. Mijn gevoel zei me dat extra capaciteit geen kwaad kon. Ook na, voor extra zekerheid hier nagevraagd ... nogmaals ... thx @
dunklefaser
Dit is echt een geweldig resultaat !!!!
Kreeg de temperatuur nooit op de thermostaattemperatuur (doe dat even zonder plaatjes ... maar geloof me maar ..... lieg jullie niet voor.
Nu loopt hij zelfs voor op de woonkamer. Daar zal dus ook eventueel nog extra capaciteit geplaatst gaan worden.
Dus wat betreft die FLir-plaatjes zie je dat het opwarmen van de muren essentieel is !!
Dit zorgt voor comfort.
Dat comfort kan een convectorput niet geven. Althans niet op de temperaturen waar ik nu op stook .... 45°C 35°C.
Dan vervalt het vermogen van een convectorput van 4000w naar, en dat schat ik, 1000w.
Maar belangrijker, en nu kom ik ook op het Jaga gedeelte.
Een Jaga is eigenlijk hetzelfde als een convectorput. En nu zullen er zijn die zeggen ... ja maar er zijn inmiddels lage temperatuur Jaga's. Kan zijn. Maar wat ik zie is het zelfde dan wat ik heb. Nu zal dat voor mij de rode lap zijn ... I know.
Maar zolang er een topic hier op Tweakers is wat alleen gaat over het opkrikken van de capaciteit van deze dingen ben je bij mij aan t verkeerde adres.
Verkeerd concept voor de tegenwoordige gevraagde temperaturen.
Brengen ze ook nog eens Boosters uit !
Geld trekkerij.
Een convector zoals ik heb en de Jaga's hebben geen body. Als de pomp stop ben je gelijk je energie kwijt (vrijwel gelijk). Een radiator zit vol met water en houd de ruimte veel langer op temperatuur.
Daarom is dus mijn mening ... niet kopen !
Snap dat dat tegen het zere been is van velen. Hoop dat jullie systeem dusdanig is ingeregeld dat jullie comfort hebben maar richting warmtepomp lopen jullie echt vast vrees ik.
En om het even te recapituleren : Als je het niet warm krijgt moet je eerst zorgen dat je het warm krijgt. Alleen dan kan je daarna zorgen dat de warmte binnen blijft door te isoleren.
Tenzij je woning zo slecht geïsoleerd is dat je het moet vergelijken met een ruimte waar de deuren en ramen open staan.
Het verwarmen van muren is essentieel !!!!
Als ik nu ga koken blijft de ketel door stoken. Met te weinig capaciteit gaat het op en neer en stopt in no time de ketel.
Zo ... hoop dat t helder is.
Edit : thermostaat verplaatst (hoe kon ik die vergeten .... zo essentieel voor mij ook ). Xiamoi
[
Voor 3% gewijzigd door
Wolfram55 op 24-12-2021 22:42
]