Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 114 Laatste
Acties:
  • 889.494 views

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:21
dunklefaser schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:28:
@Wolfram55 In Wijchen is het vandaag gemiddeld ca. 2,8°C warmer (wel met minder zon),
met enkele uren vertraging zie ik dit terug in de gemiddelde branderlooptijden en aanvoertemperaturen
en gelukkig ook in het verbruik (ca. 5-7% verschil per °C).
Daarom zijn dit ook geen wetten maar lokale bevindingen.
En zeker geen wedstrijd ...... :9

Mijn ref-ruimte is wat dat betreft een echt "mooie" ref-ruimte.
Hij is op 't noorden en ik ben er miss 20% van de dag. Of-te-wel .... geen verstoring door lichaamswarmte (bv)

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 15:14

pingwim

What's a world without Wimmen

Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:00:
[...]

Ja sorry ik bedoelde Jaga's
Vloerverwarming is niet mogelijk, althans niet zonder heel de beneden verdieping te vernieuwen.
Gelijmde houten vloer in de kamer en tegels in de keuken en gang.
Dan moet alles er uit en vernieuwd en dat zie ik echt niet zitten.
2 mogelijkheden:
  1. Jaga's met ventilatoren
  2. Normale radiatoren
Geen idee wat er tegen Jaga LowH2O is ? Remeha Tzerra Plus ketel maximum 60 graden.
Heb er SpeedComfort onder gehangen en dat is in ieder geval voor het comfort een dikke plus.

Onlangs getest met minimale pompsnelheid te verlagen van 4 naar 2.
Nou in mijn situatie krijg ik de woning dan niet (meer) warm.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkeGerrit83
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:51
Met interesse volg ik al tijden dit topic. Wat mij opvalt is dat er bijzonder weinig over thermostaten wordt gesproken. Toch wel een vrij belangrijk iets voor de aansturing van de ketel. Ik zit zelf in de installatie branche, waardoor voor mij vrijwel alle thermostaten tot beschikking zijn. Wat mij opvalt bij verschillende testen, is dat er toch wel een groot verschil zit in aansturing tussen verschillende merken, en ook het gas verbruik verschilt. De EasyControl maakt het het bontst, dat lijkt een soort ongeleid projectiel en lijkt zijn eigen leven te leiden. Met overshootst van 1 tot 2 graden. De Honeywell Chronotherm Touch doet het het hier het beste, houd het mooi op temperatuur, en ook het gasverbruik is beduidend lager in vergelijking met onder andere EasyControl of Nefit moduline. Ook Tado maakte er hier een zootje van. Is hier dan ook geen winst op te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 07:47
Bommes schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:19:
[...]

Ik heb het vermogen van mijn Intergas HREco 36 naar 55% gezet = ongeveer 17kW
Min pomp: 30%
Max pomp 70%
Aanvoer CV max 65

Ketel kan het vermogen wel kwijt want draait eigenlijk al continu vanaf 7:30 uur tot aan nu.
Heb hem 1 of 2 keer zien uitschakelen en na 5 minuten weer terug aan, in opdracht van de thermostaat.
Waarom die dat doet is me een raadsel want gevraagde temp is nog niet bereikt.

Draait nu al vanaf ongeveer 8:00 uur tussen 55 en 62 aanvoer en rond de 48/51 graden retour.

[Afbeelding]

Overigens is het nu nog steeds "maar" 19graden in de huiskamer. (ingesteld is 20graden)
Dat wordt na 1 uur stoken al bereikt maar dan blijft het daarop steken voor langere tijd.

Wat betreft klussen lijstje:
Net contact opgenomen met glaszetter, helaas telefonisch niet bereikbaar maar via de site een contact formulier ingevuld.
Gewenst: nieuw dubbel glas in huiskamer en 1 raam in tuinkamer vervangen.
Maar dat is isolatie verbeteringen dat is hier niet het juiste topic maar gewoon ff ter info.
Waar heb je die temperatuur metertjes vandaan als ik vragen mag?

• Cootje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-05 11:11
Na de topicstart al enkele keren gelezen te hebben, en vele pagina's doorgescrold te hebben, is het me nog niet helemaal duidelijk wat ik in mijn situatie moet doen om mijn CV goed waterzijdig in te regelen....

Situatie:
Gewoon rijtjeshuis uit 1962 met na-isolatie.
Grotendeels Honeywell Evohome systeem op Heimeier aansluitingen (of hoe die dingen ook heten, tot een jaar geleden zaten er Heimeier thermostaatkranen op).
Totaal: 11 radiatoren.
Beneden: 4 radiatoren in de woonkamer (3 met Honeywell, eentje met ouderwetse knop die fungeert als bypass), op de gang 1 radiator met thermostaatkraan.
Eerste verdieping: Op de 3 slaapkamers ieder een radiator (2 met Honeywell, eentje ouderwetse knop). Badkamer met vloerverwarming en aansluitend een verticale radiator.
Zolder: Twee LTV radiatoren met allebei een Honeywell.

BTW: Deze laatste twee radiatoren worden altijd te warm: Als we deze op 20 graden instellen, dan schieten ze door tot 23 graden. Als we de temperatuur beneden op 20 graden instellen, dan duurt het beneden echter enkele uren voordat he warm wordt. Zit dus niet helemaal lekker.

Nu wil ik de warmte verdeling gaan verbeteren. Alleen waar moet ik instellen? Bij alle radiatoren zitten onder in het midden een zogenaamd H-blok. Daar kan ik wat instellen. Maar ik kan het ook op de plek doen waar de thermostaatknoppen bevestigd zijn. Waar moet ik het inregelen goed doen?
Zie foto's voor de opties.

Optie 1: Draaien aan het H-blok. En dan nog de vraag: Moet ik de aanvoer of de retour open/dicht draaien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzqwgLM6wFl8t1aK3Z7vuYGQC6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8aconH9O7RlICRFUznmWPH9.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2: Draaien aan het nippeltje middels een Heimeier sleutel (welke ik niet heb, maar dan ga bestellen)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLEravqPbRDCJXHzGxEH5_njQWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sNJTcdFAMq5e4nZu3sJosI5.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk weten jullie raad?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 22:31
GekkeGerrit83 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:10:
Met interesse volg ik al tijden dit topic. Wat mij opvalt is dat er bijzonder weinig over thermostaten wordt gesproken. Toch wel een vrij belangrijk iets voor de aansturing van de ketel. Ik zit zelf in de installatie branche, waardoor voor mij vrijwel alle thermostaten tot beschikking zijn. Wat mij opvalt bij verschillende testen, is dat er toch wel een groot verschil zit in aansturing tussen verschillende merken, en ook het gas verbruik verschilt. De EasyControl maakt het het bontst, dat lijkt een soort ongeleid projectiel en lijkt zijn eigen leven te leiden. Met overshootst van 1 tot 2 graden. De Honeywell Chronotherm Touch doet het het hier het beste, houd het mooi op temperatuur, en ook het gasverbruik is beduidend lager in vergelijking met onder andere EasyControl of Nefit moduline. Ook Tado maakte er hier een zootje van. Is hier dan ook geen winst op te halen?
Ik ben dat helemaal met je eens soms. Soms hebben mensen het over een Nest of Tado als een goede, want immers "slim". Terwijl deze een drama zijn ook in de opentherm variant voor het gasverbruik.
Ik persoonlijk vind Honeywell chronotherm/evohome en remeha etwist goede thermostaten.

Momenteel is de etwist misschien wel de beste opentherm thermostaat te koop. Echter ik wil multi zone dus heb ik een evohome systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 24-12-2021 20:16 . Reden: Heel veel tikfouten en kromme zinnen. ]

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

MarcoZ20 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:26:
[...]

Waar heb je die temperatuur metertjes vandaan als ik vragen mag?
Bol.com
LCD thermometer
Kunnen helaas niet uit, per stuk zitten er 2 knoopcel batterijen in, die mee geleverd waren.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 07:47
Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:25:
[...]

Bol.com
LCD thermometer
Kunnen helaas niet uit, per stuk zitten er 2 knoopcel batterijen in, die mee geleverd waren.
Thnx! Die voeler heb je aan je leiding getapet zitten neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Met een tiewrap, tape en deze warmte gaan niet echt samen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 15:30
Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:25:
[...]

Bol.com
LCD thermometer
En via Ali nog veel goedkoper.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
Wolfram55 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:40:
[...]
Wat ik vooral probeerde te zeggen is ... met isloleren krijg je t niet warm.
Je moet eerst goed kunnen stoken en daarna moet je zorgen dat de warmte binnen blijft.
Dat snap ik niet. Ik zeg het altijd precies andersom: warmte die je niet kwijtraakt, hoef je niet bij te stoken. Ik ben de afgelopen jaren flink bezig geweest met isoleren, en ik gebruik inmiddels nog maar 60% van het gas van daarvoor. Mijn ketel draait tegenwoordig vrijwel altijd in "low load" modues: hij kan niet lager dan 17% moduleren. Afgelopen dagen voor het eerst dat hij iets hoger dan zijn minimum vermogen moest stoken.

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
MarcoZ20 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:30:
[...]

Thnx! Die voeler heb je aan je leiding getapet zitten neem ik aan?
Ik heb er wat mee geëxperimenteerd, de beste warmteoverdracht krijg ik als ik er een paar lagen alu-folie omheen draai (om sensor+buis), daar om heen wat isolatie (zodat de sensor niet aan de buitenkant afkoelt) en daaromheen de tie-wrap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Cootje schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:00:
Optie 2: Draaien aan het nippeltje middels een Heimeier sleutel (welke ik niet heb, maar dan ga bestellen)?
[Afbeelding]
Ik kon bij Heimeier Eclipse er gewoon een dopsleutel 11 opzetten en dan met de hand instellen. Je hebt er geen speciale sleuteltjes voor nodig dus waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
LinuxMan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:23:
[...]

Ik heb er wat mee geëxperimenteerd, de beste warmteoverdracht krijg ik als ik er een paar lagen alu-folie omheen draai (om sensor+buis), daar om heen wat isolatie (zodat de sensor niet aan de buitenkant afkoelt) en daaromheen de tie-wrap.
klopt dat werkt het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
En bij de Chronotherm, maakt het dan nog uit of het de modulerende of de aan / uit variant is? Of ervaar je dat beide varianten zuiniger lijken te zijn dan andere thermostaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:41
Jee wat is dat lastig zeg dat inregelen, het is erg moeilijk om de deltaT op 20 te krijgen met een aanvoer van 80 graden.
Wat wel lukt is bij de CV de temp ongeveer op 20 te krijgen.
Probleem is die H blokjes met stelschroef, deze kunnen maar 1 kwart draaien en gaat al direct ruizen als je deze half dicht zet. en dan blijft de uitgaande temp nog hoog, er zit een gewone aan/uit knop op dus ga ik proberen de aanvoer te knijpen middels die knop.
Ben nog wel even zoet zo denk ik ;-). aha. toch vakantie
Merk wel dat mijn woonkamer radiator niet goed warm word wat ik ook probeer, de vloerverwarming slurpt alle flow weg waardoor die woonkamer radiator wordt overgeslagen. denk dat die verkeerd is aangesloten, te dicht bij de VV misschien

[ Voor 28% gewijzigd door merlin1201 op 24-12-2021 11:28 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Vergeet niet dat je ketel pas als HR-ketel werkt als de retour < 55 graden is. Daarbij geld hoe lager hoe beter qua gasverbruik maar minder qua comfort dus daar dient de balans gezocht te worden. Ik lees dat je vvw hebt dus lijkt me aanvoer van 80 graden sowieso overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Toekejoeke schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:38:
Vergeet niet dat je ketel pas als HR-ketel werkt als de retour < 55 graden is. Daarbij geld hoe lager hoe beter qua gasverbruik maar minder qua comfort dus daar dient de balans gezocht te worden. Ik lees dat je vvw hebt dus lijkt me aanvoer van 80 graden sowieso overbodig.
Zodra ik alle radiatoren zover heb dat het niet beter kan, dan ga ik hetzelfde rondje doen en dan met een lagere temp. denk zo rond de 70 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
merlin1201 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:42:
[...]

Zodra ik alle radiatoren zover heb dat het niet beter kan, dan ga ik hetzelfde rondje doen en dan met een lagere temp. denk zo rond de 70 graden.
Zou de boel gaan inregelen op de situatie zoals die straks daadwerkelijk wordt, dus vermogen/aanvoer en flow vanuit de ketel. Bij een aanvoertemperatuur van 80 graden heb je een andere Delta T en dus retourtemperatuur nodig dan bij aanvoer van 70 graden. Beetje afhankelijk van welk type vvw verdeler je hebt zou ik de aanvoertemperatuur/vermogen en flow gaan bepalen. Dan de thermostaat een flinke slinger en dan de boel inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Toekejoeke schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:49:
[...]

Zou de boel gaan inregelen op de situatie zoals die straks daadwerkelijk wordt, dus vermogen/aanvoer en flow vanuit de ketel. Bij een aanvoertemperatuur van 80 graden heb je een andere Delta T en dus retourtemperatuur nodig dan bij aanvoer van 70 graden. Beetje afhankelijk van welk type vvw verdeler je hebt zou ik de aanvoertemperatuur/vermogen en flow gaan bepalen. Dan de thermostaat een flinke slinger en dan de boel inregelen.
Tja ik heb een oude vloerverwarming, is bijverwarming en ooit ingevreest door de vorige bewoner. is er wel een met een pomp.
Ik heb de boel nu even op 70 graden aanvoer gezet, cv vermogen had ik al op 50%
Maar wat ik ook probeer de radiator in de woonkamer I die afgetakt is 50 cm voor de VV wordt maar slecht warm wat ik ook probeer, denk dat daar een andere oplossing voor moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeGerrit83
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:51
BlupWoofer schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:20:
[...]

En bij de Chronotherm, maakt het dan nog uit of het de modulerende of de aan / uit variant is? Of ervaar je dat beide varianten zuiniger lijken te zijn dan andere thermostaten?
Modulerend of aan/uit doet qua gasverbruik niet zo heel veel, op papier zou modulerend zuiniger moeten zijn, praktijk is iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
inmiddels waterzijdig afregelen afgerond voor vandaag.
Ik heb op de meeste radiatoren een DeltaT van ongeveer 12/13 graden kunnen bereiken met een aanvoer temperatuur van 65 graden.
De retour temperatuur bij de intergas hre 36 was ongeveer 45 tot 50 graden.
Ik denk niet heel slecht voor een eerste keer maar kan nog wel beter lijkt me.
Mijn woonkamer radiator kreeg ik pas warm toen ik de thermostaat knop van de VV op 30 had gezet, deze stond op 35 en bleef de onderzijde radiator koud, en daarmee ging ook de temp van de woonkamer eindelijk omhoog naar 22, deze bleef steken op 20.
Ik lat het nu even rusten en zal dit over een tijdje nog eens herhalen en kijken of het nog beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 19:00
Ik ga ook de komende dagen waterzijdig inregelen. Had eerst een noname IR thermometer maar die klopte niet echt bij temperaturen onder de 50 graden. Heb daarom nu een Fluke 62 max+.

Nog een vraag hierover: Moet je dan alle radiatoren volledig open zetten voordat ik de thermostaat een flinke slinger omhoog ga geven? :?

Wat achtergrond:
Heb hier 13 radiatoren in een hoekhuis uit 1979. CV (Intergas Xtreme 30) staat op zolder en daar heb ik 4 radiatoren met een onderblok en kan de doorstroom regelen. Zitten verder normale radiatorknoppen op. Op de eerste etage ook 4 radiatoren met 4 thermostaat knoppen. Verder geen mogelijkheid om de doorstroom te regelen. Op begane grond de laatste 5 radiatoren, met normale radiatorknoppen en geen andere manier om de doorstroom te regelen.

Ben al een tijdje aan spelen met de Xtreme 30 om deze zuiniger in te stellen. Vindt 1400m3 gas per jaar wel wat veel naar mij idee (koken elektrisch).
  • Vermogen op 60%
  • CV aanvoer op 50 graden
  • pompsnelheid max 55%
  • pompsnelheid min 40%
Nog tips of ideeën hierover?

Ik heb de Intergas Gateway en deze lees ik via de API uit met PowerShell en sla ik op in PRTG (monitoring tool). Zo kan ik zien wat de Intergas aan het 'uitvreten' is. Daarnaast lees ik de slimme meter uit met DSMR. De gas info van DSMR gaat ook PRTG in.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:47
Goed punt! Denk idd dat het zeker impact heeft. Hoeveel beter rendement zie je bv op de chronotherm tov nefit moduline? Neem aan dat je vergelijkt onder zelfde parameters en modulerend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cootje
Drawer schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:17:
[...]

Ik kon bij Heimeier Eclipse er gewoon een dopsleutel 11 opzetten en dan met de hand instellen. Je hebt er geen speciale sleuteltjes voor nodig dus waarschijnlijk.
Thanks!
Kan ik daaruit concluderen dat ik beter niet aan de H-blokken onder de radiator kan gaan sleutelen (optie 1 van de foto), maar beter de instelling bij de radiatorkraan aan de zijkant bovenaan kan aanpassen (optie 2 van de foto). Zodra de kerstdrukte achter de rug is, inregelen!

Vandaag al wat gespeeld met de IR-meter. Nog best lastig om deze goed te mikken: Het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour op het H-blok is nagenoeg gelijk.
Waar meten jullie het verschil in temperatuur precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
congrats @Blihi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfram55
LinuxMan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:21:
Dat snap ik niet. Ik zeg het altijd precies andersom: warmte die je niet kwijtraakt, hoef je niet bij te stoken. Ik ben de afgelopen jaren flink bezig geweest met isoleren, en ik gebruik inmiddels nog maar 60% van het gas van daarvoor. Mijn ketel draait tegenwoordig vrijwel altijd in "low load" modues: hij kan niet lager dan 17% moduleren. Afgelopen dagen voor het eerst dat hij iets hoger dan zijn minimum vermogen moest stoken.
Je kan hier op verschillende manieren naar kijken.
Maar niet alle uitgangssituaties zijn gelijk dus je kan niet 1 op 1 zeggen dit of dat is waar.

Waar ik vanuit ging bij @Bommes is de
  • code-1
  • de opmerking dat de gevraagde temperatuur van de thermostaat nog niet was bereikt
  • en de Jaga's
  • en het als 1e gaan aanpakken van het isoleren
Let wel ... het is mijn mening, zijn mijn bevindingen en waarheid.
Maar het is niet de ! absolute waarheid.
Dus ... schiet ... maar niet op de pianoplayer 8) .

Zal eea proberen nog verder te beargumenteren.
Mijn situatie is: woning 1997 met beneden keuken. op t noorden en nooit zon.De 1e verdieping woonkamer wat mijn ref-ruimte was als doorzon met dus de thermostaat. Als de zon schijnt stopte de cv en koelde mijn keuken flink af.
De keuken kreeg ik dus nooit warm. In de winter werd de wokbrander bijgezet als we gingen eten :( . Maar er waren 2 inkomens en lang leve de lol en het gasverbruik.
Wilde daar wat aan doen!

Mijn route wat betreft het aanpakken van gasbesparen begon in 2017 met een vraag op Klusidee over het verwarmen van 1 ruimte. Antwoord waarschuwde voor pendelen. Nieuwe term voor mij toen, dus googelen en dat bracht me al vlot hier.
  • Als 1e gaan waterzijdig inregelen. Ging niet makkelijk maar bracht me wel ergens.
Kreeg als snel in de gaten dat het periodiek bekijken van temperaturen mij niet bevredigde. Liep toen tegen de, ook hier toen al rondgaande plaatjes van Grafana, aan. Realiseerde me dat dat de weg is te moeten gaan.
Dit is wel even 'n dingetje om van scratch op te zetten dus was een stookseizoen verder eer ik weer verder kon.

Ook op gegeven moment de thermostaat verplaatst naar de keuken. Was ook al een gouden zet. Niet de ! gouden zet maar weer n stap verder.

Dus:
  • Grafana, Influxdb en Node-Red opgezet.
Maar het bleef koud.
Net als nu werden er al vlot opmerkingen geplaatst over isoleren.
Dus ...
  • Ik isoleren
De gekste dingen gedaan.
Extra 15cm EPS onder kruipluik.
Convectorput in de kruipruimte rondom extra met 10cm geïsoleerd.
Zelfs de put aan de binnenkant opnieuw gedaan met PIR (zie: Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III")
Buitenkant muur, grenzend aan de convectorput, extra geïsoleerd met 16cm EPS
En zelfs de afvoer van de afzuigkap afgesopt met 25cm EPS. Dit omdat de hoek waar deze zat in de Januari om 17:00 erzo uit zag :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFA0Ret4qZ-5OxguAH4CLF4wRVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fw4NZCe9M4uoTva4tWVftoFu.jpg?f=fotoalbum_large

En nu ziet hij er als volgt uit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nh5qIIqKH0mJooEUv93GXxiOhtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOBZqxvUmUVIbBmgePBOjlTd.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dit is niet het resultaat van isoleren maar een T33 van 90x90 cm.

Deze T33 heb ik niet in een keer geplaatst.
Ben begonnen met een kleine T22 (of zelfs T20 weet niet meer precies) ... ook tegen beter weten in ivm adviezen hier.
Uitgang put was zonloos om te gebruiken voor ingang radiator was het argument.
Maar ikku eigenwijs ..... 8) :+

Gelukkig kon ik met grafana alles registrenen enwas het niet van ... "ik voel dat het warmer is".
Voor -ik voel- koop ik niks.

Dat was aan t eind 2019.
April 2020 ofzo eeen echte T22 van 90x90 opgehangen. Deze kon ik goed uitproberen aan t begin van dit stookseizoen. Bleek wederom een gouden zet. Wat feitelijke waardes betreft en (nu wel) ook voelbaar comfort.

In 2019 ook Xiaomi Mijia gekocht met speciale software erop geflashed. Kan nu elk hoekje van t huis monitoren. Deze lopen binnen 0.1°C van elkaar gelijk en meer in pas met de thermostaat dan een DS18b20. Zijn er inmiddels 16 stuks 8)

In de zomer al een T33 van 90x90 gratis op de kop getikt. Dit is het type radiator die bij de buren in de keuken hangt waar geen convectorput geplaatst is.
Na dus een 2.5 maand de T22 90x90 te hebben gemonitord toch besloten, net voor de temperaturen onder 0 de T33 op te hangen. Mijn gevoel zei me dat extra capaciteit geen kwaad kon. Ook na, voor extra zekerheid hier nagevraagd ... nogmaals ... thx @dunklefaser

Dit is echt een geweldig resultaat !!!!

Kreeg de temperatuur nooit op de thermostaattemperatuur (doe dat even zonder plaatjes ... maar geloof me maar ..... lieg jullie niet voor.
Nu loopt hij zelfs voor op de woonkamer. Daar zal dus ook eventueel nog extra capaciteit geplaatst gaan worden.

Dus wat betreft die FLir-plaatjes zie je dat het opwarmen van de muren essentieel is !!
Dit zorgt voor comfort.
Dat comfort kan een convectorput niet geven. Althans niet op de temperaturen waar ik nu op stook .... 45°C 35°C.
Dan vervalt het vermogen van een convectorput van 4000w naar, en dat schat ik, 1000w.

Maar belangrijker, en nu kom ik ook op het Jaga gedeelte.
Een Jaga is eigenlijk hetzelfde als een convectorput. En nu zullen er zijn die zeggen ... ja maar er zijn inmiddels lage temperatuur Jaga's. Kan zijn. Maar wat ik zie is het zelfde dan wat ik heb. Nu zal dat voor mij de rode lap zijn ... I know.
Maar zolang er een topic hier op Tweakers is wat alleen gaat over het opkrikken van de capaciteit van deze dingen ben je bij mij aan t verkeerde adres.
Verkeerd concept voor de tegenwoordige gevraagde temperaturen.
Brengen ze ook nog eens Boosters uit !
Geld trekkerij.

Een convector zoals ik heb en de Jaga's hebben geen body. Als de pomp stop ben je gelijk je energie kwijt (vrijwel gelijk). Een radiator zit vol met water en houd de ruimte veel langer op temperatuur.

Daarom is dus mijn mening ... niet kopen !
Snap dat dat tegen het zere been is van velen. Hoop dat jullie systeem dusdanig is ingeregeld dat jullie comfort hebben maar richting warmtepomp lopen jullie echt vast vrees ik.

En om het even te recapituleren : Als je het niet warm krijgt moet je eerst zorgen dat je het warm krijgt. Alleen dan kan je daarna zorgen dat de warmte binnen blijft door te isoleren.
Tenzij je woning zo slecht geïsoleerd is dat je het moet vergelijken met een ruimte waar de deuren en ramen open staan.

Het verwarmen van muren is essentieel !!!!
Als ik nu ga koken blijft de ketel door stoken. Met te weinig capaciteit gaat het op en neer en stopt in no time de ketel.
Zo ... hoop dat t helder is.

Edit : thermostaat verplaatst (hoe kon ik die vergeten .... zo essentieel voor mij ook ). Xiamoi

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 24-12-2021 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfram55
merry Xmas you all ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-06 18:39
BigEagle schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:57:
...
Ik heb de Intergas Gateway en deze lees ik via de API uit met PowerShell en sla ik op in PRTG (monitoring tool). Zo kan ik zien wat de Intergas aan het 'uitvreten' is. Daarnaast lees ik de slimme meter uit met DSMR. De gas info van DSMR gaat ook PRTG in.
Kun je het script of de Intergas Gateway API referentie documentatie eens delen? Ik heb namelijk ook de Intergas Gateway 2 (incomfort) en de API staat nergens gedocumenteerd.

[ Voor 5% gewijzigd door witterholt op 25-12-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-06 20:10
Zou graag deze radiator waterzijdig willen instellen, momenteel stroomt er te weinig water door. Bovenzijde is niet aan te raken qua warmte, onderkant is koud. Maar ik kan niet vinden hoe dit moet bij deze variant, heb op internet gevonden dat dit vaak met een inbus sleutel gedaan wordt, maar mijn gat is te groot?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeYUIM529xfifyk8VgUB2xV56x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlaVNYu5K8Y2RZJWoapUy9qd.jpg?f=fotoalbum_large boven op het gat staat 1/2

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die 1/2 slaat op de leidingmaat niet op de maat van imbus die zal wel 8mm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-06 20:10
leonbong schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:04:
Die 1/2 slaat op de leidingmaat niet op de maat van imbus die zal wel 8mm zijn.
Dat dacht ik inderdaad ook al, dat de 1/2 de leidingmaat was, maar toch maar vermeld.
Het is inderdaad een imbus, kon door de roest door de vorm niet herkennen

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Dit topic binnenkort overbodig.. :? :Y

https://www.installatie.n...-ook-in-co-certificering/

[ Voor 21% gewijzigd door Bommes op 25-12-2021 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Natuurlijk niet! Wat denk je dan hoeveel monteurs hier aankloppen om te horen hoe het nu echt werkt met dat "waterzijdig inregelen" :? ?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Onzin lees de uitzondering wanneer je mag afwijken van de verplichting.

Die zal altijd gelden, als de kosten ten hoog zijn.

Je koopt een ketel +installatie 2000€-2500€
Bedrijf schrijft op dat inregelen 400€ kost en dan hoeft het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 23:33
@Wolfram55 Even een reactie op het Jaga gedeelte. Ik ben juist overgestapt van radiatoren naar Jaga’s in het hele huis (in 3 jaar tijd). Dat was een heel project, in de woonkamer met Jaga DBE boosters. Het voordeel van Jaga’s is dat het in no-time warm is. Dat gaat echt razendsnel, ook vanwege het feit dat er maar weinig water in het CV systeem zit. Koelt inderdaad ook snel af maar door de boosters zo in te stellen dat ze juist reageren en met wat nadraaitijd op de CV-pomp is het hier heel snel aangenaam. Het klopt dat er geen “massa” is, en geen IR-straling. Daar was vrouwlief niet gelukkig mee, niet meer met rug tegen de radiator aanziiten… Het is echter wel nonstop dezelfde temperatuur, zonder pieken en dalen, dus voor het gevoel comfortabel. En het gasverbruik is enorm naar beneden gegaan (houd het al 8 jaar bij op mindergas.nl). En dan praat ik over tientallen procenten. Gasverbruik per graaddag is van 0,30 bij radiatoren naar 0,21 met de Jaga’s gegaan. Dat komt uiteraard ook omdat ik nu op maximaal 50 graden stook, maar in de praktijk meestal tussen 30 en 40 graden.

Ik ga dus inderdaad niet helemaal met je mee. Verbruik was vorig jaar 650m3 - en dit jaar zo’n 720m3 verwacht… Toen ik nog radiatoren had was dat altijd net iets meer dan 1000 m3. Bij de eerste Jaga’s ging het naar 840m3 en toen ben ik doorgegaan. Hoekwoning met uitgebouwde praktijkruimte uit 1953, wel energieklasse B door alle isolatiemaatregelen.Ik wil niet anders meer. Wellicht vloerverwarming als ik ooit verhuis.

Edit: een moderne Jaga mag/kan je NIET vergelijken met een ouderwetse convectorput, wat jij wel doet. Die hebben inderdaad heel warm water nodig. De gebruikte materialen (en geleiding en flinterdunne lamellen) zorgen voor een veel snellere warmteafgifte en dus natuurlijke convectie. Je vergelijking gaat dus ook een beetje mank, vandaar mijn reactie. Ik zeg dus dat je vooral WEL je radiatoren moet vervangen. Je zegt ook dat je de muren moet verwarmen maar dat is eigenlijk een makke, zijn je muren goed geïsoleerd hoef je deze helemaal niet zo te verwarmen. Natuurlijk stralen warme muren veel warmte af, maar nu gebruik je je dure gas om slecht geïsoleerde muren te verwarmen. Dat is symptoombestrijding!

[ Voor 31% gewijzigd door Ribruijn op 25-12-2021 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
witterholt schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:26:
[...]

Kun je het script of de Intergas Gateway API referentie documentatie eens delen? Ik heb namelijk ook de Intergas Gateway 2 (incomfort) en de API staat nergens gedocumenteerd.
Natuurlijk, het is niet zo ingewikkeld gelukig en vrij eenvoudig op te halen. Dit is mijn PowerShell script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
#################################################################################
#IntergasGateway.ps1
#
#v1.0 - Init version
#v1.1 - Added IO
#v1.2 - Changed burner, puimping, tapping and errorcode detection
#################################################################################

[string]$gatewayIP = '<gateway ip address>'
[string]$gatewayUser = '<gateway username>'
[string]$gatewayPass = 'gateway password'

$secPass = ConvertTo-SecureString $gatewayPass -AsPlainText -Force
$credObject = New-Object System.Management.Automation.PSCredential ($gatewayUser, $secPass)

$response = Invoke-RestMethod -Uri "http://$gatewayIP/protect/data.json?heater=0" -Credential $credObject

[string]$roomTemp = ($response.room_temp_1_lsb + ($response.room_temp_1_msb * 256)) / 100
[string]$roomSetTemp = ($response.room_temp_set_1_lsb + ($response.room_temp_set_1_msb * 256)) / 100

[string]$CVpressure = ($response.ch_pressure_lsb + ($response.ch_pressure_msb * 256)) / 100
[string]$CVTemp = ($response.ch_temp_lsb + ($response.ch_temp_msb * 256)) / 100

[string]$tapTemp = ($response.tap_temp_lsb + ($response.tap_temp_msb * 256)) / 100

[int]$displayCode = $response.displ_code

[int]$IO = $response.IO
$Burner = 0
$Pumping = 0
$Tapping = 0
$ErrorCode = 0

If ($IO - 8 -ge 0 ) {
    $Burner = 1   
    $IO = $IO - 8
}
If ($IO - 4 -ge 0) {
    $Tapping = 1
    $IO = $IO - 4
}
If ($IO - 2 -ge 0) {
    $Pumping = 1
    $IO = $IO - 2
}
If ($IO - 1 -ge 0) {
    $ErrorCode = 1
    $IO = $IO - 1
}

Write-host "<prtg>"
"<result>"
    "<channel>RoomTemp</channel>"
    "<value>$roomTemp</value>"
    "<unit>Temperature</unit>"
    "<float>1</float>"
"</result>"
"<result>"
    "<channel>RoomTempSet</channel>"
    "<value>$roomSetTemp</value>"
    "<float>1</float>"
"</result>"
"<result>"
    "<channel>CVTemp</channel>"
    "<value>$CVTemp</value>"
    "<float>1</float>"
"</result>"
"<result>"
    "<channel>WaterTemp</channel>"
    "<value>$tapTemp</value>"
    "<float>1</float>"
"</result>"
"<result>"
    "<channel>CVpressure</channel>"
    "<value>$CVpressure</value>"
    "<unit>Custom</unit>"
    "<customunit>bar</customunit>"
    "<float>1</float>"
"</result>"
"<result>"
    "<channel>DisplayCode</channel>"
    "<value>$displayCode</value>"
    "<unit>Custom</unit>"
"</result>"
"<result>"
    "<channel>Burning?</channel>"
    "<value>$Burner</value>"
    "<unit>Custom</unit>"
"</result>"
"<result>"
    "<channel>Pumping?</channel>"
    "<value>$Pumping</value>"
    "<unit>Custom</unit>"
"</result>"
"<result>"
    "<channel>Tapping?</channel>"
    "<value>$Tapping</value>"
    "<unit>Custom</unit>"
"</result>"
"<result>"
    "<channel>Error?</channel>"
    "<value>$ErrorCode</value>"
    "<unit>Custom</unit>"
"</result>"
"</prtg>"

Voor de IO en status heb ik nog 2 lookupfiles. PRTG vertaald deze dan voor mij naar tekst:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
 <ValueLookup id="intergas.io" desiredValue="0" undefinedState="olsWarning"
   xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
   xsi:noNamespaceSchemaLocation="LookupState.xsd">
   <Lookups>
        <SingleInt state="Ok" value="0">No</SingleInt>
        <SingleInt state="Ok" value="1">Yes</SingleInt>
   </Lookups>
 </ValueLookup>

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
 <ValueLookup id="intergas.status" desiredValue="126" undefinedState="olsWarning"
   xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
   xsi:noNamespaceSchemaLocation="LookupState.xsd">
   <Lookups>
        <SingleInt state="Ok" value="0">Opentherm</SingleInt>
        <SingleInt state="Ok" value="15">Boiler ext</SingleInt>
        <SingleInt state="Warning" value="24">Frost</SingleInt>
        <SingleInt state="Ok" value="37">Central heating rf</SingleInt>
        <SingleInt state="Ok" value="51">Tapwater int</SingleInt>
        <SingleInt state="Ok" value="85">Sensortest</SingleInt>
        <SingleInt state="Ok" value="102">Central heating</SingleInt>
        <SingleInt state="Ok" value="126">Standby</SingleInt>
        <SingleInt state="Ok" value="153">Postrun boiler</SingleInt>
        <SingleInt state="Warning" value="170">Service</SingleInt>
        <SingleInt state="Ok" value="204">Tapwater</SingleInt>
        <SingleInt state="Ok" value="231">Postrun ch</SingleInt>
        <SingleInt state="Ok" value="240">Boiler int</SingleInt>
        <SingleInt state="Ok" value="255">Buffer</SingleInt>
   </Lookups>
 </ValueLookup>

Ik had mijn informatie deels van het Domoticz forum af.

PRTG maakt er dan o.a. dit van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAW8sxGik92-wFv3R6o5DxOEOEM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/8r4YluCBR9kC46RoZMWw50p4.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9asLqBcSAk2Ni5WHAzxeIpeYrg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/oipG7u3ysth6q94pymU7oUaE.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
@BigEagle, bedankt ik had gehoopt dat ze het actuele vermogen en aanvoer temperatuur ook nog beschikbaar zouden stellen, maar zo te zien zitten die niet in het response bericht.
Ik heb het bericht ook nog even m.b.v. Postman opgevraagd en bekeken.

[ Voor 22% gewijzigd door witterholt op 26-12-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
witterholt schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:12:
@BigEagle, bedankt ik had gehoopt dat ze het actuele vermogen en aanvoer temperatuur ook nog beschikbaar zouden stellen, maar zo te zien zitten die niet in het response bericht.
Vermogen staat er helaas niet bij inderdaad. Bedoel jij met de aanvoer temperatuur niet de CVTemp in mijn data? Dat is de temperatuur van het CV water als die de ketel verlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
BigEagle schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:21:
[...]

Vermogen staat er helaas niet bij inderdaad. Bedoel jij met de aanvoer temperatuur niet de CVTemp in mijn data? Dat is de temperatuur van het CV water als die de ketel verlaat.
Dat vraag ik me af; ik heb op het display van mijn ketel een andere temperatuur staan dan de genoemde waarde; de waarde "CVTemp" fluctueert veel meer.

Aanvulling: bij nader inzien is het toch wel de aanvoertemperatuur. Blijkbaar levert het zetten van parameter P002 (instelling display) op waarde 2 (uitgebreide info) een te statische weergave van de aanvoertemperatuur op. In plaats daarvan heb ik nu een poosje m.b.v. het "variabelen" menu (twee keer bahco en dan plussen naar "1") de aanvoertemperatuur bekeken en dan zie ik inderdaad het op- en aflopen daarvan gedurende de runs.

[ Voor 31% gewijzigd door witterholt op 27-12-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-06 21:38
Weet iemand of een combinatie van ATAG I28EC en ATAG One zo eogenwijs is dat deze het maximaal ingestelde vermogen negeert? Op de ketel heb ik dat ingesteld op max 40%, maar in Home Assistant denk ik te lezen dat hij hier regelmatig overheen gaat. De waarde bij relatief modulatieniveau komt soms over de 60%. Ik zie dat als ingezet vermogen, maar misschien is vermogen en modulatieniveau niet hetzelfde en trek ik de verkeerde conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik ken deze ketel niet in detail maar soms is het modulatievermogen gescaleerd naar het ingestelde max vermogen.

Voorbeeld
Max vermogen = 30kW
Modulatie 33%
Actueelvermogen is dan 10kW

Max vermogen = 10kW
Modulatie 33%
Actueelvermodegn is dan 3kW

Maar eigenlijk geef je zelf het antwoord met “relatief modulatieniveau”

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 27-12-2021 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 21:21
DaKo2019 schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:40:
Weet iemand of een combinatie van ATAG I28EC en ATAG One zo eogenwijs is dat deze het maximaal ingestelde vermogen negeert? Op de ketel heb ik dat ingesteld op max 40%, maar in Home Assistant denk ik te lezen dat hij hier regelmatig overheen gaat. De waarde bij relatief modulatieniveau komt soms over de 60%. Ik zie dat als ingezet vermogen, maar misschien is vermogen en modulatieniveau niet hetzelfde en trek ik de verkeerde conclusie?
Is dit niet het startvermogen? Als in het vermogen op het moment dat de ketel start.
Dat wilt nog wel eens flink hoger liggen dan het ingestelde vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-06 21:38
leonbong schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:12:

Maar eigenlijk geef je zelf het antwoord met “relatief modulatieniveau”
LemonC200 schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:58:
[...]

Is dit niet het startvermogen? Als in het vermogen op het moment dat de ketel start.
Dat wilt nog wel eens flink hoger liggen dan het ingestelde vermogen.
Ja, relatief zou natuurlijk wel kunnen betekenen dat het ten opzichte van het ingestelde maximum vermogen is. Ik begin overigens te vermoeden dat de modulatiegrafiek omgekeerd is. Dwz dat als er 60% staat, dat deze voor 60% is terug gemoduleerd, dus dat de ketel op dat moment op 40% brandt. In de grafieken zi eik namelijk een omgekeerd evenredige relatie tussen modulatieniveau en aanvoertemperatuur. Op de punten dat de ketel iets met vermogen doet, lijkt het alsof de aanvoertemp omlaag gaat. Vooral de rechteruitschieter is merkwaardig: modulatie op 100% en aanvoer zakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rhe35wr6ZATjJwTKepH1xeoT7Qc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3MhD4WCvk2oHks61swlam9zq.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pU_zLRYUfqd0wmq_nXQ3rCkVUqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J0buJjA6LlKR2R5sjFYQxl9G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-05 21:13
Weet iemand dit hier,

Waarom mag een vermogen (toerental) van een ketel niet lager ingesteld dan een bepaalde waarde/snelheid? Terwijl de software het wel toelaat om het lager in te stellen.

Ik heb hier nog niet een antwoord op kunnen vinden. Vooral ook graag een technische uitleg.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@TJRef Zoeken in dit topic met "start toerental" levert een aantal treffers, welke voor jouw ketel van toepassing is moet je zelf uitzoeken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-05 21:13
dunklefaser schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:26:
@TJRef Zoeken in dit topic met "start toerental" levert een aantal treffers, welke voor jouw ketel van toepassing is moet je zelf uitzoeken.
Start toerental is wat anders dan het minimale toerental, toch? Ik ga het toch zoeken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:41
Fantastic_fox schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:54:
@Blihi even terugkomend op mijn post van gisteren

Fantastic_fox in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Is het logisch dat door de modulatie eruit te halen en dus pomp 100% dat de aanvoer lager zou worden? Thermostaat temp zijn we gisteren niet aangekomen en toch zak aanvoer van 40-45 naar 35?
Wel als het vermogen beperkt is. Je kunt dan het water met het minimale vermogen maar een beperkte hoeveelheid graden opwarmen. (je hebt evenveel energie nodig om 10 liter/min met 10 graden te verhogen als 5 liter/min met 20 graden.)
Probleem nu is dat door de hogere stroomsnelheid de warmte afgifte niet meer ok is (met de huidige instelling te weinig delta t).
Wat is "te weinig delta-t"? Bij een hogere pompsnelheid verwacht je dat juist. Je radiatoren blijven dezelfde gemiddelde temperatuur, dus de afgifte is nog steeds hetzelfde.
Weet jij zo of een monteur (die nog steeds geen tijd heeft gehad) de pomp qua debiet kan afstellen ? Bij een uper 25-60 130 van een nefit ecomline hr excellen(solo30kw)
Nee, daar kan ik je niet mee helpen.
Ik neig er trouwens naar om de modulatie weer te activeren of denk jij dat het verstandig is om nu eerst opnieuw in te regelen? Ik heb nu nl wel wat stromingsgeluid.
Stromingsgeluid kan inderdaad zomaar gebeuren en dan moet je de pomp weer langzamer zetten inderdaad.

Jouw grafiek blijft heel korte stooksessies laten zien. Zes periodes per uur, dus jouw thermostaat stuurt de boel in low-load modus aan met 6 periodes per uur. Ik zou toch ook gewoon eens een andere thermostaat proberen. Kook via Marktplaats de meest simpele die je kunt vinden en probeer het eens.

Wat voor thermostaat heb je nu? aan/uit of Opentherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:03
dunklefaser schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:26:
Eigenlijk ben ik hier ook vreselijk benieuwd naar. Ik heb dit topic doorzocht, maar kan er niets over vinden.

Mijn ketel (Remeha Calena 40c) is ook veel te zwaar. Het minimale toerental is 1700. Ik meet daarbij 5kW onderwarmte.

Kan ik ongestraft het minimale toerental (tegen de regels van Remeha in) lager zetten dan 1700 toeren om zodoende het minimale vermogen van de ketel te verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 21:21
Wolfram55 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:19:
Die Heimeier eclipse beginnen nu echt wel mijn neus uit te komen !!!!!!!
Verschrikkelijk !!!!!

Zitten er nu voor de 3e winter in en op de ref-ruimte een V-exact 2 (maar die maakt ook herrie of t resoneert door)

Die gaan er echt af deze zomer !!
Ik ga ze hier ook vervangen, het geluid is echt vervelend.
Een tijdje terug was ik in een goed onderhouden Marriot hotel in duitsland. Daar zag ik ook allemaal spullen van heimeier en zelfs daar had je een duidelijk hoorbare ruis als je de badkamer radiator opendraaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Stillekracht schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 06:52:
[...]

Eigenlijk ben ik hier ook vreselijk benieuwd naar. Ik heb dit topic doorzocht, maar kan er niets over vinden.

Mijn ketel (Remeha Calena 40c) is ook veel te zwaar. Het minimale toerental is 1700. Ik meet daarbij 5kW onderwarmte.

Kan ik ongestraft het minimale toerental (tegen de regels van Remeha in) lager zetten dan 1700 toeren om zodoende het minimale vermogen van de ketel te verminderen?
Nee
de gasklep is een mechanisch ding die niet opeens een kleiner gaatje heeft door het toerental te verlagen.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 28-12-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Wat moet daar verder nog over gezegd worden eigenlijk?
Wil je bv van je garantie af?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leonbong
Het is ook gewoon heel gevaarlijk want je kan krijgen dat er teveel gas op de hoeveelheid lucht wordt gedoseerd.
Met mogelijk veel CO uitstoot en zelfs kans op ontploffingen in de ketel/schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
leonbong schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:59:
Het is ook gewoon heel gevaarlijk want je kan krijgen dat er teveel gas op de hoeveelheid lucht wordt gedoseerd.
Met mogelijk veel CO uitstoot en zelfs kans op ontploffingen in de ketel/schoorsteen.
Je kan maar niet duidelijk genoeg zijn idd.

(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:45
@Blihi

Thans dat je er toch nog op terug komt ik wilde geen reminder meer sturen omdat het anders wellicht wat zeikerig over komt en je hebt me al heel veel antwoorden / inzichten en antwoorden gegeven.

Daarbij steek je zoveel energie in het beantwoorden van iedereen dat ik me kan voorstellen dat je wel eens iets mist :-).
Wel als het vermogen beperkt is. Je kunt dan het water met het minimale vermogen maar een beperkte hoeveelheid graden opwarmen. (je hebt evenveel energie nodig om 10 liter/min met 10 graden te verhogen als 5 liter/min met 20 graden.)
Vermogen staat op max 15kw, dus wellicht is dit de redenen waarom de aanvoer niet op dezelfde aanvoer kwam als bij de modulerende pomp stand.

Verwacht je trouwens niet dat dit meer gas zou gaan kosten? of is dit geen probleem zo lang de retour maar niet boven condensatie punt komt?
Wat is "te weinig delta-t"? Bij een hogere pompsnelheid verwacht je dat juist. Je radiatoren blijven dezelfde gemiddelde temperatuur, dus de afgifte is nog steeds hetzelfde.
De delta t was iets van 35 graden aanvoer max (met de mogelijk te lage vermogens stand) en de retour zat ergens 31-32.
Jouw grafiek blijft heel korte stooksessies laten zien. Zes periodes per uur, dus jouw thermostaat stuurt de boel in low-load modus aan met 6 periodes per uur. Ik zou toch ook gewoon eens een andere thermostaat proberen. Kook via Marktplaats de meest simpele die je kunt vinden en probeer het eens.

Wat voor thermostaat heb je nu? aan/uit of Opentherm?
Momenteel heb ik het volgende hangen : Nefit easy (de eerste versie zeg maar niet die nieuwere) --> Easy control adapter --> Ecomline HR Excellent 30kw solo (dus met losse boiler). deze easy control adapter is aangesloten op 3/4 dus modulerende connectie.

Qua andere thermostaat zou de moduline 300 of 400 eventueel een goede optie zijn? zijn op marktplaats voor een paar tientjes te vinden inderdaad maar moet dan de contol adapter er tussenuit of weet je dat zo niet?

any way merci voor je hulp :-)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:49
Ondertussen temperatuursensoren op de aanvoer en retour van de leiding, en ben verder aan het draaien aan de potmeters op de ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiEL_zUKmLKYnk5y__KcGWX9Z98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7i3YTOPLs8rSj1BiNyhqppi0.png?f=fotoalbum_large

Nu zie ik dat die nog best hoog in temperatuur gaat? kan ik nu met de bovenste nog verder omlaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eh5iERbiYpWBeYwQ7XH9Giec32U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoYKNjkCnIe9IdD1lvb4VKWM.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik de pompsnelheid van de ketel ook omlaag zetten of heeft dit geen zin? thermostaat staat op moduleren dus mag ik er vanuit gaan dat die dit zelf regelt?

ik zie ook dat de ´analoge meter´ links onderin nu op 30 staat in plaats van veel op 60 waarop hij voorheen stond.
k_ers schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:31:
Goedemiddag CV tweakers,

Ik ben ook eens begonnen met mijn cv, heb een oud beestje. Via youtube filmpje voorbij zien komen dat je het vermogen omlaag.
Laaste paar dagen beetje gekeken en lijkt erop dat mijn gas verbruik stuk omlaag gaat al. Ook zie ik in mij ´home assistant´ dat de ketel niet vol vermogen meer doet stoken, wat eerst wel het geval was.
-Tado thermostaat (modulerend met de ketel)
-CV: nefit ecomline hr classic hr30
-Vloerverwarming (5 groeps)

Dit was de start waarop die al langere tijd stond.
[Afbeelding]

Nu staat die hier op
[Afbeelding]
CV: iets omlaag gezet
kraanwater: van 10 naar 8 gezet
vermogen ketel: deze helemaal terug gedraaid naar 1 en de jumper eruit gehaald (begreep hierdoor dat het vermogen helemaal omlaag gaat van de ketel)

In de grafiek hieronder zie je ook het verschil van de afgelopen dagen
(Helemaal links is oude situatie helemaal rechts was een test 15 min stoken)
[Afbeelding]

Gemeten door 15 min de ketel vol te laten stoken
Temperatuur aanvoer is 60 graden
Temperatuur retour is 24,8.
uitlaat ketel naar buiten is 22 graden
Vloerverwarming thermostaat staat op dit moment op 45 graden het huis is lekker aangenaam.

Paar vragen.
-CV water kan ik deze nog verder omlaag zetten?
-Kan ik de kraanwater nog verder omlaag zetten in verband met legionella? enigste wanneer we warm water gebruiken is als we douche. Beneden hebben we een Quooker welke koken & heet water verzorgt. Warm water kan bijspringen als die het niet red maar dit gebeurt nauwelijks.
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Graag jullie mening.
Nadat ik mijn systeem had waterzijdig wat redelijk gelukt was is het alsnog niet gelukt om de woonkamer radiator lekker mee te laten doen. Deze word nog wel redelijk warm maar maar alleen als ik de thermostaat een flinke slinger geef naar >24 graden. als mijn huiskamer 18 graden is en ik zet de thermostaat op 20 dan wordt de woonkamer radiator overgeslagen en warmt geheel niet op.
Alleen als ik de vloerverwarming uit zet werkt hij naar behoren.
De betreffende radiator is kort voor de vloerverwarming afgetakt, de originele aansluiten was door de vorige bewoner weggehaald.

Wat kan ik nu nog doen om dit te verbeteren, echt alles gedaan min pomp hoog gezet maar de VV slurpt alles op.
Mag ik de VV knijpen dmv die rode knoppen? want iets anders kan ik niet meer bedenken. (Onderste foto)
eerste foto is waar de aftakking zit naar de woonkamer en volgens mij daar niet moet.
Dus als jullie nog ideeën hebben die ik kan proberen want anders zal ik toch een installateur moeten inschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7F3NpeTrSHyILDtrzmutkhnmuaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOWZ3kX2GvX6eRWpMxE0432y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pATsjcC4l5dPht3EQGEXnP4qSNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4z8OGf2BDNefuFR1aTHppKTD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door merlin1201 op 28-12-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:03
leonbong schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:59:
Duidelijk antwoord. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
merlin1201 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:21:
Graag jullie mening.
Nadat ik mijn systeem had waterzijdig wat redelijk gelukt was is het alsnog niet gelukt om de woonkamer radiator lekker mee te laten doen. Deze word nog wel redelijk warm maar maar alleen als ik de thermostaat een flinke slinger geef naar >24 graden. als mijn huiskamer 18 graden is en ik zet de thermostaat op 20 dan wordt de woonkamer radiator overgeslagen en warmt geheel niet op.
De betreffende radiator is kort voor de vloerverwarming afgetakt, de originele aansluiten was door de vorige bewoner weggehaald.

Wat kan ik nu nog doen om dit te verbeteren, echt alles gedaan min pomp hoog gezet maar de VV slurpt alles op.
Mag ik de VV knijpen dmv die rode knoppen? want iets anders kan ik niet meer bedenken. (Onderste foto)
eerste foto is waar de aftakking zit naar de woonkamer en volgens mij daar niet moet.
Dus als jullie nog ideeën hebben die ik kan proberen want anders zal ik toch een installateur moeten inschakelen.
Je hebt een OpenTherm thermostaat? Dan is dit logisch. De thermostaat verlaagd steeds de aanvoertemperatuur. Dan is het logisch dat het lijkt alsof de radiator niet meedoet. Denk er aan dat het vermogen van de radiator kwadratisch afneemt met de temperatuur.

Wat je kunt proberen is de minimale watertemperatuur in te stellen (kan niet bij alle ketels). Of de thermostaat aan/uit aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Fantastic_fox schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:47:
@Blihi

Thans dat je er toch nog op terug komt ik wilde geen reminder meer sturen omdat het anders wellicht wat zeikerig over komt en je hebt me al heel veel antwoorden / inzichten en antwoorden gegeven.

Daarbij steek je zoveel energie in het beantwoorden van iedereen dat ik me kan voorstellen dat je wel eens iets mist :-).

[...]

Vermogen staat op max 15kw, dus wellicht is dit de redenen waarom de aanvoer niet op dezelfde aanvoer kwam als bij de modulerende pomp stand.

Verwacht je trouwens niet dat dit meer gas zou gaan kosten? of is dit geen probleem zo lang de retour maar niet boven condensatie punt komt?

[...]

De delta t was iets van 35 graden aanvoer max (met de mogelijk te lage vermogens stand) en de retour zat ergens 31-32.

[...]

Momenteel heb ik het volgende hangen : Nefit easy (de eerste versie zeg maar niet die nieuwere) --> Easy control adapter --> Ecomline HR Excellent 30kw solo (dus met losse boiler). deze easy control adapter is aangesloten op 3/4 dus modulerende connectie.

Qua andere thermostaat zou de moduline 300 of 400 eventueel een goede optie zijn? zijn op marktplaats voor een paar tientjes te vinden inderdaad maar moet dan de contol adapter er tussenuit of weet je dat zo niet?

any way merci voor je hulp :-)
Als je dan gaat proberen zou ik een aan/uit thermostaat proberen, bijvoorbeeld een honeywell round (als test) of een chronotherm (vision, of touch) aan/uit. Daarop is wat meer van het gedrag van het ding zelf in te stellen.

Een moduline weet ik niet of die op jouw ketel past. Ik denk haast van niet.

Die aan/uit thermostaten moeten rechtstreeks op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Blihi schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:56:
[...]

Je hebt een OpenTherm thermostaat? Dan is dit logisch. De thermostaat verlaagd steeds de aanvoertemperatuur. Dan is het logisch dat het lijkt alsof de radiator niet meedoet. Denk er aan dat het vermogen van de radiator kwadratisch afneemt met de temperatuur.

Wat je kunt proberen is de minimale watertemperatuur in te stellen (kan niet bij alle ketels). Of de thermostaat aan/uit aan te sluiten.
Ik heb idd de lyric6 dat is een OT Thermostaat.
Bedoel je daarmee de aanvoertemperatuur? deze staat dan momenteel op 75 graden.
of bedoel je parameter E min. aanvoer temperatuur (40). max 60. ik vermoed E
Ik heb de intergas hre 36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
merlin1201 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:21:
Graag jullie mening.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee die kogelkranen zijn niet bedoeld om op die manier de hoeveelheid water te beperken maar juist compleet af te sluiten in verband met onderhoud.
Wat ik wel op je foto zie zijn zilverkleurige dopjes bovenop je aanvoer/retour leidingen. Als je die opendraait zou daar een inbus in moeten zitten die je debiet van je vv regelt.

Maar daar zitten waarschijnlijk geen maatvoering oid op. Idealiter heb je er dan debietmeter/flowmeter op zodat je effectief ook kan meten waar je mee bezig bent. Die zie ik op jouw foto niet 123.

(hetzelfde verhaal kan ook gelden voor die zwarte/geelkleurige kraantjes met omikron (oid?) erop op je retour trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Blihi schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:56:
[...]

Ik heb de minimale aanvoer temperatuur verhoogd en als het systeem opstart dan begin de radiator iets op te warmen maar al heel snel stort deze in en warmt niet meer op.
Ik heb wel een voetventiel op de retour van de VV maar tot nu daar nog niet aan durven draaien.
Zitten idd her en der meerder voetventielen op als ook kraantjes per zone =2

dus zoals je ziet bij die hoge piek warmt hij op daarna is het al klaar terwijl de kamertemperatuur nog niet is bereikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mw0vd5LwJoF1Nq6wgh4ItkWyw0Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zIkJM44jPqXYAuvqlnTiep2Y.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
merlin1201 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:50:
[...]

Ik heb de minimale aanvoer temperatuur verhoogd en als het systeem opstart dan begin de radiator iets op te warmen maar al heel snel stort deze in en warmt niet meer op.
Ik heb wel een voetventiel op de retour van de VV maar tot nu daar nog niet aan durven draaien.
Zitten idd her en der meerder voetventielen op als ook kraantjes per zone =2

dus zoals je ziet bij die hoge piek warmt hij op daarna is het al klaar terwijl de kamertemperatuur nog niet is bereikt

[Afbeelding]
Welke status geeft de ketel aan tijdens het branden. Het lijkt er toch echt op dat se thermostaat de gevraagde aanvoertemperatuur verlaagt en dat daar jouw probleem zit. Dat doet de thermostaat al ruim voordat de ruimtetemperatuur bereikt wordt, want zo'n lyric heeft "berekend" welke Ta nodig is om de ruimte op temperatuur te houden.

Als de ruimte niet op temperatuur komt, dan moet er ergens anders iets mis zitten.

Blijft de ruimte stabiel, maar een graad te koud?

Of komt de ruimte helemaal nooit op temperatuur, ook niet als je de thermostaat continu op 21 laat staan, dus zonder nachtverlaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Blihi schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:05:
[...]

Welke status geeft de ketel aan tijdens het branden. Het lijkt er toch echt op dat se thermostaat de gevraagde aanvoertemperatuur verlaagt en dat daar jouw probleem zit. Dat doet de thermostaat al ruim voordat de ruimtetemperatuur bereikt wordt, want zo'n lyric heeft "berekend" welke Ta nodig is om de ruimte op temperatuur te houden.

Als de ruimte niet op temperatuur komt, dan moet er ergens anders iets mis zitten.

Blijft de ruimte stabiel, maar een graad te koud?

Of komt de ruimte helemaal nooit op temperatuur, ook niet als je de thermostaat continu op 21 laat staan, dus zonder nachtverlaging?
De ruimte komt moeilijk op temperatuur en dat is door het gemis van die radiator die niet mee opwarm. Als ik de vv uitzet warmt het zonder problemen tot >21
Ik ben er wel uit wat er fout zit, de radiator is afgetakt op een 15 mm leiding. Ik overweeg om een nieuwe leiding 22 mm aan te leggen of de radiator terug te plaatsen waar de vorige bewoner deze heeft weggehaald vanwege de houtkachel.
Kortom keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:07
Begin van het jaar had ik de radiatoren op de bovenverdieping ingeregeld met de voetventielen, werkte prima. Toen was CV aanvoer 60 °C. Inmiddels afgelopen zomer aan het isoleren geweest, dus eind oktober de aanvoer maar eens op 40 gezet om te kijken hoe het gaat (in toekomst gaan we graag over naar WP, als mogelijk).

Met de vvw beneden als hoofdverwarming krijgen we de ruimte tot nog toe gewoon goed warm, maar boven worden de radiatoren niet goed warm. Heb inmiddels de voetventielen weer volledig opengezet maar de dT is nog steeds erg groot en onderkant radiatoren blijft vrij koud. Wat kan ik proberen? Is dit op te lossen door de CV harder rond te laten pompen?

Betreft een Remeha Avanta 35c met iSense thermostaat.
In de instellingen vind ik alleen 'pompsturing' die staat aan, net zoals 'vermogenssturing'.
Temperaturen zijn als volgt:
CV aanvoer 40.2, retour 34.4
VVW aanvoer 37, retour 27.3
Boven:
Rad.1 aanvoer 36.0, retour 24.5
Rad. 2 aanvoer 33.8, retour 24.2
Rad. 3 aanvoer 35.5, retour 27.5
Rad. 4 aanvoer 39.8, retour 31.5

Aanvoer is bij 2 en 3 lager omdat de flex leiding bij de verbouwing in de betonnen verdiepingsvloer is ingefreesd..is niet zo'n goede beslissing geweest achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
merlin1201 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:21:
[...]

De ruimte komt moeilijk op temperatuur en dat is door het gemis van die radiator die niet mee opwarm. Als ik de vv uitzet warmt het zonder problemen tot >21
Ik ben er wel uit wat er fout zit, de radiator is afgetakt op een 15 mm leiding. Ik overweeg om een nieuwe leiding 22 mm aan te leggen of de radiator terug te plaatsen waar de vorige bewoner deze heeft weggehaald vanwege de houtkachel.
Kortom keuzes
Een dikkere buis gaat niet ineens de temperatuur van de radiator verhogen of het gedrag van je thermostaat veranderen

Probeer eens preciezer uit te leggen wat er gebeurt. Je schrijft dat de ruimte langzaam op temperatuur komt, maar wordt de temperatuur wel vastgehouden?

Welke temperaturen meet je op de aanvoer en retour, dus niet wat er ingesteld is als minimum en maximum, maar wat je meet.

Welke aanvoertemperatuur vraagt de thermostaat (als je dat kunt zien).

Welke statussen zie je op de ketel tijdens het stoken?

Als je te weinig afgiftevermogen hebt omdat er een radiator ontbreekt kan het zijn dat je ruimte niet op temperatuur te krijgen is. Maar dat de ruimte langzaam opwarmt en dan wel warm blijft hoeft geen probleem te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
ps4mm schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:30:
Begin van het jaar had ik de radiatoren op de bovenverdieping ingeregeld met de voetventielen, werkte prima. Toen was CV aanvoer 60 °C. Inmiddels afgelopen zomer aan het isoleren geweest, dus eind oktober de aanvoer maar eens op 40 gezet om te kijken hoe het gaat (in toekomst gaan we graag over naar WP, als mogelijk).

Met de vvw beneden als hoofdverwarming krijgen we de ruimte tot nog toe gewoon goed warm, maar boven worden de radiatoren niet goed warm. Heb inmiddels de voetventielen weer volledig opengezet maar de dT is nog steeds erg groot en onderkant radiatoren blijft vrij koud. Wat kan ik proberen? Is dit op te lossen door de CV harder rond te laten pompen?

Betreft een Remeha Avanta 35c met iSense thermostaat.
In de instellingen vind ik alleen 'pompsturing' die staat aan, net zoals 'vermogenssturing'.
Temperaturen zijn als volgt:
CV aanvoer 40.2, retour 34.4
VVW aanvoer 37, retour 27.3
Boven:
Rad.1 aanvoer 36.0, retour 24.5
Rad. 2 aanvoer 33.8, retour 24.2
Rad. 3 aanvoer 35.5, retour 27.5
Rad. 4 aanvoer 39.8, retour 31.5

Aanvoer is bij 2 en 3 lager omdat de flex leiding bij de verbouwing in de betonnen verdiepingsvloer is ingefreesd..is niet zo'n goede beslissing geweest achteraf.
Wat voor type radiatoren zijn het, T11, T20, etc? En wat zijn de afmetingen van de radiatoren? En hoe groot zijn de ruimtes waarin ze staan en wat is de beoogde ruimtetemperatuur in die ruimtes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:04
Cap schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:43:

Te verbeteren:
- Helaas een vrij kleine delta T op sommige radiatoren want anders gaan ze suizen en helaas kan de pomp van de cv niet lager. Ik heb nagedacht over een condensator in serie met de pomp maar bij de Remeha Avanta is helaas niet helemaal duidelijk waar die zou moeten komen: er gaan 4 draden naar de pomp. (Iemand een tip, dan graag ;))
- Verder zou een geintegreerde debietregelaar in de radiatorkranen een verbetering zijn ivm de regelmatig wisselende hoeveelheid openstaande radiatoren (boven Tado knoppen, beneden 1 zone met zoneklep).
Het is mij gelukt de pompsnelheid van de Remeha Avanta (28c, ouder type met 2 pompsnelheden) voor CV gebruik te verlagen door het plaatsen van een (motor) condensator. De pomp zit met 4 draden aangesloten op X2, van onder naar boven: blauw, bruin, zwart rood. Blauw is de N en op de bruine draad staat 230V als de pompparameter P21 op 0 staat. Ik heb de bruine draad losgehaald en er een condensator van 2 uF/450V m.b.v. een kroonsteentje tussen geplaatst. De condensator kan mooi net boven de branderautomaat geplaatst worden. Ik moet nog even gaan ervaren of 2 uF voor mijn installatie de juist waarde is, mogelijk is 2 uF een te lage waarde, 't lijkt er op dat de ketel z'n vermogen niet goed kwijt kan (aanvoertemperatuur op 40 graden en vermogen op max 6 kW).

Toevoeging: 2 uF is (in mijn installatie) inderdaad een te lage waarde, ik heb 'm nu vervangen door 3 uF en dat gaat wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vQfuBL3kSaQPUVWLEg7CuRPBtA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WTQtEuGSll6jYwqtZe5kSVbr.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSLDhR31X_BFvj3N9wNM-RkIpFo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0uA1pqbzlpsdkjWAZ3CDbbmh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCOGpfr_EQ6gg1WQSGkXJOlWr-U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xtNtlWq6Y2GoH6amseqTMFUO.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door blb4 op 30-12-2021 16:54 . Reden: toevoegen foto's pomp & branderautomaatnummer, aanpassing condensator & link naar webshop ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:49
@merlin1201
Wss regelt je ketel de pomp snelheid naar beneden in het laag vermogen branden. Hierdoor wordt je debiet en druk lager. De afstelling van de flow over de gebruikers wordt dan kritischer. Als je het met waterzijdig inregelen niet voor elkaar krijgt dan rest alleen de minimale pompsnelheid iets omhoog zetten.
Zeker radiatoren die aan het einde van de lus zitten gaan problemen geven, helemaal als een van de gebruikers niet goed is afgesteld. ( De vloerverwarming bijvoorbeeld)
Om te beginnen, alle radiatoren nog eens controleren of ze goed ingeregeld zijn. Ook je vloerverwarming is een soort radiator die ook een temperatuur val nodig heeft over zijn aanvoer en. Retour. Niet alleen in hoog verbruik meten,ook in laag verbruik.
Check ook even zeker of je geen lucht in die specifieke radiator hebt zitten.
Bedenk dat als een verbruiker niet goed is ingeregeld dit een "kortsluiting" in je systeem geeft waardoor daar alle flow heengaat. (Weg van minste weerstand)
Succes

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

blb4 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 02:41:
[...]

Het is mij gelukt de pompsnelheid van de Remeha Avanta (28c, ouder type met 2 pompsnelheden) voor CV gebruik te verlagen door het plaatsen van een condensator. De pomp zit met 4 draden aangesloten op X2, van onder naar boven: blauw, bruin, zwart rood. Blauw is de N en op de bruine draad staat 230V als de pompparameter P21 op 0 staat. Ik heb de bruine draad losgehaald en er een condensator van 2 uF/450V m.b.v. een kroonsteentje tussen geplaatst. De condensator kan mooi net boven de branderautomaat geplaatst worden. Ik moet nog even gaan ervaren of 2 uF voor mijn installatie de juist waarde is, mogelijk is 2 uF een te lage waarde, 't lijkt er op dat de ketel z'n vermogen niet goed kwijt kan (aanvoertemperatuur op 40 graden en vermogen op max 6 kW).
[Afbeelding]
Betreft dat een grundfos upr 15-60 pomp? Heb je een linkje naar de betreffende condensator?

• Cootje
Argh.... Vanochtend vroeg opgestaan om de radiatoren waterzijdig in te regelen. Helaas niet gelukt: De CV-ketel stopte op een gegeven moment met verwarmen, terwijl nog geen enkele kamer op temperatuur was. Radiatoren waren al wel lekker heet geworden. Ik was net begonnen met de eerste ronde van metingen om te bepalen welke radiatoren ik als eerste wilde gaan aanpakken.

Situatie:
• Nefit Proline CW5 ketel
• Honeywell Evohome aangestuurd
• Evohome slimme thermostaatkranen overal vanaf gehaald en op koele plek gelegd
• Aanvoertemperatuur van de ketel is 65 graden

Kan het zijn dat de evohome therostaat al eerder de boel begint te moduleren ofzo?
Wat doe ik verkeerd? Waarom slaat die ketel af terwijl het huis nog niet op temperatuur is?

Verder zag ik bij de eerste meting dat ik zowel radiatoren moet knijpen als verder open moet draaien (o.b.v. de excel van @ThinkPad ). Echter staat het binnenwerk van mijn radiatoren allemaal al op 6 (hier geen voetventieltjes aanwezig). Hoe kan ik deze verder open draaien?

• Superbeagle
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Cootje schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:25:
Argh.... Vanochtend vroeg opgestaan om de radiatoren waterzijdig in te regelen. Helaas niet gelukt: De CV-ketel stopte op een gegeven moment met verwarmen, terwijl nog geen enkele kamer op temperatuur was. Radiatoren waren al wel lekker heet geworden. Ik was net begonnen met de eerste ronde van metingen om te bepalen welke radiatoren ik als eerste wilde gaan aanpakken.

Situatie:
• Nefit Proline CW5 ketel
• Honeywell Evohome aangestuurd
• Evohome slimme thermostaatkranen overal vanaf gehaald en op koele plek gelegd
• Aanvoertemperatuur van de ketel is 65 graden

Kan het zijn dat de evohome therostaat al eerder de boel begint te moduleren ofzo?
Wat doe ik verkeerd? Waarom slaat die ketel af terwijl het huis nog niet op temperatuur is?

Verder zag ik bij de eerste meting dat ik zowel radiatoren moet knijpen als verder open moet draaien (o.b.v. de excel van @ThinkPad ). Echter staat het binnenwerk van mijn radiatoren allemaal al op 6 (hier geen voetventieltjes aanwezig). Hoe kan ik deze verder open draaien?
Heb je goed gekeken naar de eerste 4 punten uit het stappenplan uit de OP?
Stappenplan: waterzijdig inregelen

Het inregelen van het systeem doe je bij voorkeur als volgt:
  1. Voer het inregelen bij voorkeur in de winter uit zodat het lekker koud is buiten
  2. Zet alle ramen in je huis open. Dit is nodig zodat de warmte het huis uit kan, waardoor de radiatoren hun wamte ongehinderd kunnen afgeven en je ketel blijft stoken
  3. Zet alle radiatorkranen/voetventielen/inregeling thermostaatkraan volledig open.
  4. Geef je kamerthermostaat een beste slinger (26 °C bijv.) zodat je zeker weet dat hij een poosje blijft stoken
PS Thinkpad zal niet meer reageren vermoed ik. Hij is weinig actief in deze topic.

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 18-06 20:57
Sinds kort volg ik dit topic ook. Ik ben in bezig van een Intergas Kombi Kompact HRE 28/24A. Ik heb nu de aanvoertemperatuur van 80 naar 60 graden veranderd en daarna heb ik geprobeerd het vermogen en de pompsnelheid aan te passen.

Max CV vermogen (menu 3):
- origineel 70%
- nu 40%

Max pompsnelheid (menu 3.):
- origineel 80%
- nu 40%

Min CV vermogen (menu c):
- origineel :30%
- nu: 30% (onveranderd)

Min pompsnelheid (menu c.):
- origineel 40%
- nu: 30%

Alleen nu stuit ik op verschillende problemen:
1. Ik krijg een foutcode 1. Heb het systeem ontlucht en de radiatorkranen goepend (volgens de handleiding zou de druk te hoog zijn) maar dit blijft aanhouden. Waterdruk is ong 1.9 bar. Derhalve heb ik de het maximale vermogen en de maximale pompsnelheid nu eerst stap voor stap opgeschroefd. Staat nu op 60-60%.
Weet iemand wat hiervan de reden is en of dit de juiste oplossing is?

2. Als de CV draait (servicecode 5) dan zie ik dat de temperatuur op het linkerscherm rond de 50 graden blijft (en niet de ingestelde 60 graden). Wat geeft deze waarde aan en klopt dit? Ik kan dit niet vinden in de handleiding.

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

@Perzikvrucht
Ik heb ook een Intergas ketel, een HReco 36
Code 1 is max temperatuur bereikt.
Weet je zeker dat bij jou code 1 bij jou ketel overdruk is?

Het linker scherm geeft bij mij tijdens inbedrijf zijn (code 5 in rechter scherm) de ingestelde maximale aanvoer temperatuur aan.

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 18-06 20:57
Bommes schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:45:
@Perzikvrucht
Ik heb ook een Intergas ketel, een HReco 36
Code 1 is max temperatuur bereikt.
Weet je zeker dat bij jou code 1 bij jou ketel overdruk is?

Het linker scherm geeft bij mij tijdens inbedrijf zijn (code 5 in rechter scherm) de ingestelde maximale aanvoer temperatuur aan.
Ik denk dat je gelijk hebt. Heb mij laten leiden door deze website, maar na jouw post lees ik dat een storing pas plaatsvindt als het rechter lampje rood knippert. Dat is niet het geval.

Betekent dat dat ik de oorspronkelijke aanpassingen (zie rijtje hierboven) weer probleemloos kan doorvoeren?

T.a.v. code 1 (rechter scherm; max temperatuur bereikt): dit is dus een goed teken?
T.a.v. code 5 (rechter scherm; de ingestelde maximale aanvoertemperatuur): volgens mij heb ik alleen de maximale verwarmingstemperatuur (60 graden) ingesteld. Wie/wat bepaalt de maximale aanvoertemperatuur?

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Heb je een goede (installateurs) handleiding van je ketel?
Code 1 is bij mijn ketel niet een echte door melding.
Maar enkel een status waarbij de ketel de ingestelde maximale CV water temperatuur heeft bereikt.
De ketel wacht dan een vooraf ingestelde tijd en start weer opnieuw op naar code 5.

Bij mij komt deze code in beeld als 65 graden wordt bereikt/overschreden.
65 graden is de door mij ingestelde maximale CV water temperatuur.

• g1j5
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 12:42
Ik volg dit topic ondertussen al een paar weken. Sinds een paar maanden woon ik in een redelijk geisoleerde vrijstaande woning (label D). De woning heeft een Intergas Kombi Kompakt HRE ketel (welke precies weet ik niet, ik denk de 24/18A. 's Nachts staat de thermostaat (Honeywell Chronoterm Touch modulation) op 17gr, overdag op 19gr en einde van de middag op 20,5gr tot een uur of 22:00. Gasverbruik zit de afgelopen maand gemiddeld op 8m3 gas per dag. Alle radiatoren worden netjes warm. Helaas hebben alle radiatoren open/dicht kranen dus waterzijdig inregelen kan dan niet echt heb ik begrepen? De afgelopen dagen heb ik de ketel ingesteld op 65gr ipv 80gr. Het huis wordt nog steeds warm, alleen merk ik geen verschil ik gasverbruik. Zijn er nog andere quick wins die ik kan doen zonder al te veel inversteringen? Gewoon doorgaan met verlagen van de aanvoer temperatuur? Of toch gaan kijken naar pompsnelheid etc?

Over investeringen gesproken. Ik ben van plan om alle radiator kranen te vervangen door thermostaat kranen. Het is nu erg lastig om de sweetspots te vinden om iedere ruimte gewenst te verwarmen. Uiteindelijk wil ik namelijk graag alles regelen via tado knoppen. De tado knoppen passen op veel verschillende thermostaat kranen maar ik kan eigenlijk niet vinden welke kranen het best geschikt zijn (of misschien maakt het allemaal niet zo veel uit)? Het liefst wil ik de knoppen installeren met zo min mogelijk adapters etc. Ik heb wel wat onderzoek gedaan naar de verschillende soorten. De Heimeier E-clipse en Danfoss RA-DV zouden automatisch waterzijdig inregelen? Maar dan lees ik ook weer veel over suizen. Ik zit hier nu al ongeveer een maand naar te kijken maar ik kom er niet uit wat nou het beste zou zijn. Misschien heeft iemand hier nog een advies over? Thanks!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 22:39
Ik heb recentelijk een nieuwe CV ketel laten installeren nadat mijn oude Nefit Ecomline na 25 jaar(!) vrijwel probleemloos functioneren de geest gaf. Er hangt nu een Intergas HREco 30 met een Honeywell Chronotherm touch modulation thermostaat.

Van de Nefit was ik gewend dat deze op winterse dagen vrijwel de hele dag op een laag pitje stond te snorren zonder al te veel schakelmomenten.

Bij de Intergas is dat echter niet het geval. De aanvoertemperatuur is ingesteld op 55 graden. Bij het opwarmen van de woning begint de ketel direct een hele tijd op 55 graden te stoken (ook na een aantal dagen aanleren door de thermostaat), en schakelt pas terug naar een lagere aanvoertemperatuur als de gewenste kamertemperatuur bijna bereikt is. De radiatoren zijn daardoor relatief heet en het geeft een onaangename warmte in huis. Ook lijkt me dat dit meer gas kost dan de Nefit, die veel vroeger begon met heel rustig aanwarmen van het huis.

Zodra de gewenste kamertemperatuur is bereikt, gaat de ketel over op korte aan/uit intervallen van zo'n 5 à 6 minuten om de temperatuur op peil te houden. Daarbij vraagt de thermostaat eerst enige tijd om een aanvoertemperatuur van 55 graden, om vervolgens de ketel terug te moduleren tot zo'n 42 tot 46 graden. Dit is een erg onrustig gedrag wat vermoedelijk niet alleen veel gas kost, maar ook extra ketelslijtage oplevert met zo'n 10 à 12 inschakelmomenten per uur.

Ik dacht aanvankelijk dat de ketel aan het pendelen was, maar het verhogen van de antipendel tijd naar 15 minuten heeft geen enkele invloed op het gedrag. Bovendien eindigt een brander sessie altijd met bedrijfscode 0, wat m.i. een indicatie is dat de thermostaat (en niet de ketel zelf) besloten heeft de branders uit te schakelen.

Ik heb mij flink ingelezen in dit forum topic en daar wordt gewezen op de low load control van de Honeywell als mogelijke oorzaak. Dat lijkt inderdaad het geval. Ik heb de low load control van de thermostaat uitgeschakeld en de OpenTherm parameters van de ketel als volgt ingesteld:

E = 40 (min. aanvoertemperatuur)
E. = 1 (warmtevraag beantwoorden minimale aanvoertemperatuur van parameter E).
P = 10 (antipendeltijd in minuten).

Het regelgedrag is nu heel anders:

-'s Ochtends aanwarmen van de woning gebeurt nu heel rustig op 40 tot 46 graden ipv. 55 graden. Bovendien start te ketel niet meer met 55 graden aanvoertemperatuur.

-Overdag wordt de gewenste kamertemperatuur in stand gehouden met korte brandermomenten met 40 graden aanvoertemperatuur. Geen pieken meer naar 55 graden, en slechts 3 inschakelmomenten per uur ipv. 10 of meer.

Kijkend naar de gasmeter is de eerste indruk dat het gasverbruik duidelijk lager ligt, zowel met aanwarmen als met in stand houden van de temperatuur. Het lijkt me ook beter voor de ketel als-is minder vaak en minder hard hoeft te banden.

Maar het is natuurlijk niet zoals het hoort. Een brandersessie wordt nu steevast afgesloten met bedrijfscode 1 ipv. 0, wat aangeeft dat de ketel besloten heeft uit te schakelen en niet de thermostaat. De ketel pendelt nu dus, waarbij de OFF tijd bepaald is duur de ingestelde antipendeltijd van 10 minuten.

Minder schakelmomenten per uur betekent natuurlijk wel grotere fluctuaties in temperatuur. De radiator temperatuur fluctueert nu dan ook met zo'n 6 à 7 graden, maar de kamertemperatuur met slechts zo'n 0.2 tot 0.3 graden. Voelt prima comfortabel aan.

Met 40 graden aanvoertemperatuur lijkt de ketel ook gemiddeld verder teruggemoduleerd dan met de low load control ingeschakeld.

Kortom: best tevreden hoe e.e.a. nu werkt.

Maar: kan het kwaad? De ketel pendelt nu de hele dag, zij het in een heel rustig tempo en op een laag brandervermogen.
Is dat pendelen schadelijk voor de ketel? Het is nu de ketel die beslist uit te schakelen en ook weer in te schakelen als de antipendeltijd is verstreken en er nog steeds warmtevraag is.

Zijn er andere nadelen aan verbonden? Of zijn er andere mogelijkheden om het onrustige geschakel van de low load control van de thermostaat te verminderen en toch beter gebruik te maken van de modulatie range van de ketel?

Lang verhaal geworden, maar graag commentaar ;-)

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Ik heb een nieuw huis gekocht, dus met veel interesse in dit topic zitten lezen hoe het CV gebeuren allemaal werkt. Het huis is redelijk goed geisoleerd (nieuwbouw 2007) en het lijkt er op dat er ook al iets is ingeregeld, want de voorinstelling van de radiatoren is ingesteld. Maar de CV water-temp op de ketel stond op 80 graden en er zat alleen een oude aan/uit thermostaat in het huis. Ik had nog een Chronotherm IV Modulation liggen, dus die heb ik er nu op gezet (de ketel heeft OpenTherm). Temperatuur en voor-instellingen gelaten zoals het was, want ik weet nog niet helemaal of ik het allemaal begrijp.

Nu valt het me op dat de ChronoTherm na een paar dagen "leren" uit zichzelf het handiger lijkt aan te pakken. Hij en stookt rustiger, wat er in ieder geval al zorgt dat de radiatoren boven niet meer zo gloeiend heet worden. Maar ik zie in Home Assistant wat data waarvan ik niet weet of het helemaal OK is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqGpzakKX7M5Lx1wginePuvRNJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kMH5acgBCs5MB5zk3Ew6g5AY.png?f=fotoalbum_large

De bovenste lijn is de warmte-vraag van de thermostaat, die begon dus vanmorgen met 46 graden vragen (dat lijkt door het lerend effect af te bouwen, eerste dagen was het hoger). Er zitten wat rare dips in de lijn (naar -1 zelfs), dat komt door de OTGW data, op het display van de ketel zie je deze niet dus dat kan genegeerd worden.

De groen/rode lijn er onder is of de ketel brandt voor CV. Het stukje rood om 07:26 is omdat we toen warm water gebruikten.

De onderste lijn is de retour-temperatuur. Het eerste stuk begint hoog, daar draait de pomp niet en is er wel warm water gebruikt. Dan zie je een spike die heel rustig terug loopt in een aantal uur (leiding warm?) totdat de pomp aan gaat, hier om 06:02 en dan zakt het heel hard. Dezelfde spike zie je om 07:26 door het warm water gebruik. Volgens mij is dit normaal?

En dan mijn vraag: Het gaat in dit topic vaak over pendelen van de ketel, en ik zie sinds deze thermostaat er op zit een nieuw patroon waarbij de ketel steeds heel kort even brand. In dit plaatje zie je het vanaf 08:17, de retour is dan stabiel op 30 graden en de thermostaat begint de vraag te verlagen naar 38 en dan steeds iets lager. Dan zie je bij de flame een patroon ontstaan van op steeds grotere interval heel kort even branden. Ik tel in dat eerste stuk 18x aan in 30 minuten. Is dat de bedoeling?

[ Voor 0% gewijzigd door NTS op 30-12-2021 10:50 . Reden: Spelling ]

• Wolfram55
Perzikvrucht schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:52:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Heb mij laten leiden door deze website, maar na jouw post lees ik dat een storing pas plaatsvindt als het rechter lampje rood knippert. Dat is niet het geval.

Betekent dat dat ik de oorspronkelijke aanpassingen (zie rijtje hierboven) weer probleemloos kan doorvoeren?

T.a.v. code 1 (rechter scherm; max temperatuur bereikt): dit is dus een goed teken?
T.a.v. code 5 (rechter scherm; de ingestelde maximale aanvoertemperatuur): volgens mij heb ik alleen de maximale verwarmingstemperatuur (60 graden) ingesteld. Wie/wat bepaalt de maximale aanvoertemperatuur?
Over code-1 is hier best al wat over geschreven. Dus even zoeken levert je veel info op.

Mijn laatste bevindingen hieromtrent : Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

• Wolfram55
Het waterzijdig inregelen is (meestal) niet even in een een paar uurtjes of 'n dag gedaan. Was het maar zo. Daarom beginnen veel installateurs er ook niet aan denk ik.

Mijn situatie is (ivm het op temp willen krijgen van 3 lagen) niet representatief voor 'n gemiddeld huis maar toch. Als je ziet hoe lang ik ermee bezig geweest ben .. Daar gaat geen installateur aan beginnen. Laat staan als ik er voor moet betalen. Zou ik het ook niet doen.

Je kan het natuurlijk half doen en met grote stappen maar dat is denk ik niet bevredigend. Althans niet voor de meeste hier op 't draadje.

• Wolfram55
Ribruijn schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:21:
@Wolfram55
Je zegt ook dat je de muren moet verwarmen maar dat is eigenlijk een makke, zijn je muren goed geïsoleerd hoef je deze helemaal niet zo te verwarmen. Natuurlijk stralen warme muren veel warmte af, maar nu gebruik je je dure gas om slecht geïsoleerde muren te verwarmen. Dat is symptoombestrijding!
Even wat betreft jouw opmerking omtrent "slecht geïsoleerde muren".
Voor wat het waard is ... mijn directe buurman heeft een energielabel A.
Enigste wat hij anders heeft is vloerverwarming in de ref-ruimte.

Zijn er mensen die hierover iets zinnigs willen/kunnen bijdrage? @dunklefaser misschien (warmtetransitie)? Of anderen ...

Het gaat er hier natuurlijk vooral om hier geen onzin te verkopen (in dit geval door mij eventueel) maar om samen tot bepaalde inzichten te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolfram55 ,@Ribruijn Koude muren - warme muren, het is waarschijnlijk niet zo zwart/wit.

Problematisch vind ik koude muren i.c.m. hoge (lucht)vochtigheid & onvoldoende ventilatie,
soms zijn deze (vaak zwarte) plekken lastig te vinden (in de keuken achter kastjes, achter grote kasten in de woonkamer, etc.).
Met diverse hulpmiddelen kan je proberen problematische hoeken te identificeren (bouwvochtigheidsmeter, IR-thermometer, hygrometer).
De aanpak van te koude en vochtige plekken/muren is weer een ander verhaal.

P.S.: Wat de energielabelsystematiek aangaat: Het oude, wat dubieuze, label is vervangen door de EI-systematiek (waarschijnlijk ook niet zonder problemen) en zonder detailrapport zegt een label over bepaalde onderdelen eigenlijk niets.

• Wolfram55
@dunklefaser

Vocht in huis is idd helemaal oncomfortabel.

Wat ik duidelijk heb proberen te maken in mijn eerdere posts is dat ik van een onder gedimensioneerde ruimte, door een convectorput op lagere temperaturen dan waarvoor hij bedoeld is (omdat ik ook naar een warmtepomp toe wil in de toekomst), naar een ruimte met de daarvoor bedoelde radiator erin.

De "bijvangst" was dat een koude hoek "opeens" geen koude hoek meer was.
Dit na verschillende extra isolatiemaatregelen die waren genomen ... maar dus niet relevant bleken.

offtopic:
Het comfort steeg geweldig.
Heb in 16/17 een seizoen geprobeerd om met 18°C te leven. Niet te doen ! Nu ben ik een koukleum I know.
Maar daardoor ontstond er een trek in de woning waardoor je dacht dat er een raampje open stond.
Stookte toen 600m³ en nu in de 800m³.
Voor die 200m³ ga ik echt niet meer in de kou zitten.
Volgens Eneco is "normaal" gebruik voor hier in de straat 1300m³. (hele dag thuis)

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Verbruik van 29-11 t/m 28/12 = 10m3 in ons leeg staande (verkochte) huis.
Thermostaat staat op 14 graden continu anders ben ik band dat het te vochtig wordt in huis.
Vind het verbruik dan nog best flink eigenlijk.
Elektra daar in tegen maar 14 kWh.

Maar goed off topic hier omdat ik daar niets meer te tweaken heb.. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Bommes op 30-12-2021 13:11 ]

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:48
Ik ben aan het kijken naar de energie-optimalisatie van mijn woning. Het is een nieuwbouwhuis (2019) van +/- 175m2. De verwarming is volledig vloerverwarming op drie etages.

De CV-ketel hangt op zolder (Intergas HR30). CV-temperatuur staat op 45C. Op de drie verdiepingen bevinden zich drie vloerverwarmingverdelers met automatische kranen van Upunor. Er zitten geen pompen bij de verdelers.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2gzGzdG/IMG-20211230-122910.jpg
CV ketel
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XS4j7mY/IMG-20211230-123039.jpg
Vloerverwarmingsverdeler eerste verdieping

Reden van de optimalisatie is enerzijds besparing, maar anderzijds ook comfort. Op de benedenverdieping heb ik het idee dat de warmte niet goed verspreid wordt: de lussen dichtbij de verdeler worden warm en de lussen verder weg blijven relatief koud. Ergo: bepaalde delen van de woonkamer voelen comfortabeler dan de andere.
Ik heb mij zo goed mogelijk proberen in te lezen en heb de volgende observaties:
- De retourtemperatuur op de vloerverwarmingsverdeler van de benedenverdieping komt nooit boven de omgevingstemperatuur uit. De aanvoerleiding is +/- 42 graden, maar de retourtemperatuur wijzigt niet. Ook wanneer de CV enige tijd in bedrijf heeft gestaan;
- De CV lijkt relatief vaak aan te slaan voor korte tijd. Heb enige tijd bij de ketel gestaan en vaak duurt de bedrijfstijd minder dan een minuut;
- Er is geen nadraaitijd ingesteld op de ketel.

Ik heb enige tijd contact gehad met de installateur en die geeft aan dat dit de optimale inregeling is. Comfortverschil met een vloerverwarming is volgens hen niet gek. Ik denk dat hier nog wel wat optimalisatie mogelijk is en zou graag jullie kennis hierbij gebruiken. Mijn eigen gedachten:

1. Een nadraaitijd van enkele minuten kan ervoor zorgen dat het water beter door de vloer kan stromen dan nu het geval is. Zat zelf te denken om met +/- 3 minuten te starten;
2. HR ketels worden efficiënter bij lage temperaturen. De 45 graden CV-temperatuur lijkt mij vrij heet en kan mogelijk wel richting de 40C;

Hebben jullie nog andere adviezen om mij verder in te verdiepen? Zie door de vele informatie (geweldig!) soms ook de bomen in het bos niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

CV-tuning door "waterzijdig inregelen" lijkt in 2021 niet meer mogelijk, ook de eerste dagen van 2022 zijn
voor de meeste installaties vermoedelijk niet geschikt want veel te warm buiten :+ .
Op dit moment 14,4 °C hier in Wijchen en mijn verwarming is bijna uit, ca. 3 - 4 keer per uur voor 1-2 minuten aan (stookgrens ca. 16°C).

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 30-12-2021 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Dj-sannieboy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:20:
[...]

Betreft dat een grundfos upr 15-60 pomp? Heb je een linkje naar de betreffende condensator?
Ik heb deze info in m'n post geplaatst.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 23:33
@Wolfram55 Misschien is een goedkope optie voor jou om je oude convector in de put te vervangen door een modernere, met hogere warmteafgifte bij lagere temperaturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

blb4 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 02:41:
[...]

Het is mij gelukt de pompsnelheid van de Remeha Avanta (28c, ouder type met 2 pompsnelheden) voor CV gebruik te verlagen door het plaatsen van een (motor) condensator. De pomp zit met 4 draden aangesloten op X2, van onder naar boven: blauw, bruin, zwart rood. Blauw is de N en op de bruine draad staat 230V als de pompparameter P21 op 0 staat. Ik heb de bruine draad losgehaald en er een condensator van 2 uF/450V m.b.v. een kroonsteentje tussen geplaatst. De condensator kan mooi net boven de branderautomaat geplaatst worden. Ik moet nog even gaan ervaren of 2 uF voor mijn installatie de juist waarde is, mogelijk is 2 uF een te lage waarde, 't lijkt er op dat de ketel z'n vermogen niet goed kwijt kan (aanvoertemperatuur op 40 graden en vermogen op max 6 kW).

Toevoeging: 2 uF is (in mijn installatie) inderdaad een te lage waarde, ik heb 'm nu vervangen door 3 uF en dat gaat wel goed.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig dat je me quote, ik heb namelijk 11 maanden geleden echt precies hetzelfde gedaan met een 3uF motorcondensator, op dezelfde plek. Ik had destijds al wat voorgerekend en 2.5 uF en 3 uF motorcondensatoren besteld bij... ook ElektronicaOnline. :P

Draait tot nu toe zonder problemen en het geruis is weg, en het verwarmen gaat mooi geleidelijk.

Fotootje van tijdens de installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaDqjrol1W0DROcRq9_ELgzc9TQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SC2US9Z8RHid9xDIvIbiWeVU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 30-12-2021 19:59 ]

• blb4
Cap schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:50:
[...]

Grappig dat je me quote, ik heb namelijk 11 maanden geleden echt precies hetzelfde gedaan met een 3uF motorcondensator, op dezelfde plek. Ik had destijds al wat voorgerekend en 2.5 uF en 3 uF motorcondensatoren besteld bij... ook ElektronicaOnline. :P
Aha, mooi zo, dan zit 'tie daar goed :)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BounceCloud Wat kan je ons over de Uponor ventielen en de "Uponor aansturing" (grijze kastje boven de verdeler) vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
Cootje schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:25:

Wat bedoel je met binnenwerk op 6? Hoe zit het dan met de knop?

Ik zou beginnen met diegenen die verder open moeten verder open te zetten. Hierdoor word de flow over het hele systeem anders, hierdoor gaat er minder water naar de radiatoren die je zou moeten knijpen.

Of

De binnenwerken op de radiatoren die je moet knijpen op 5 zetten, hierdoor meer flow over de radiatoren met 6.
Evt kun je de pomp van de cv lager zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
Even een vraag die bij mij opkomt.

Wat is de meerwaarde van thermosstaatkranen?

Je kunt deze niet plaatsen in de ruimte met de thermosstaat en slaapkamers worden zelden verwarmt.
Waarom zou je op slaapkamers dan thermosstaatkranen plaatsen? Ook gezien de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Laatst online: 15:35
@BounceCloud
Ik heb de HR36 ketel met overal vloerverwarming in een woning die ook uit 2019 komt.
Om te beginnen zou ik kijken tot hoever je het vermogen van de ketel kan verlagen en je het huis toch nog warm krijgt. Waarschijnlijk moet je dan terug tot het laagste vermogen. Dit voorkomt dat de ketel te hoog begint met stoken en zo nog sneller gaat pendelen.
Stel de wachttijd cv in op 2 minuten, dan hebben de stelmotoren de kans om helemaal open te gaan voor de ketel aangaat.

Zorg dat er voldoende groepen openstaan omdat anders de ketel zijn warmte niet kwijt kan, ik heb alle groepen van de benedenverdieping open en die van de badkamer. Dit is net voldoende.
Om op elke groep die openstaat een aangename warmte te krijgen moet je ervoor zorgen dat er bij 40 graden aanvoer ongeveer 31 graden retour is. Dit kan je regelen door de wateraanvoer van de betreffende groep te vergroten of te verkleinen. Dat moet je dan bij elke groep zo doen, als de retour temp te laag is moet je de pompsnelheid verhogen.

Mijn ervaring is ook dat lang niet alle thermostaten geschikt zijn voor vv wat tot gevolg heeft dat er een heel raar stookgedrag ontstaat. (ketel blijft vaak veel te kort aan waardoor het niet goed warm word of het heel lang duurt)
Het pendelen is helaas niet helemaal te voorkomen omdat deze cv niet ver genoeg terug kan moduleren.

[ Voor 7% gewijzigd door BadEendTerror op 31-12-2021 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cootje
@Superbeagle thanks, ik denk dat ik iets te makkelijk over stap 1 gedacht heb: Een koude winterdag. Het is weliswaar winter, maar koud is het allerminst. Waarschijnijk kon de CV daardoor onvoldoende z'n warmte kwijt, i.c.m. te weinig ramen open. Ik had me te veel gefocust op de gemeten temperaturen van de evohome thermostaatkranen en de gevraagde temperatuur. Daar zat nog wel een aardig verschil tussen. Ik ga het volgende week, bij kouder weer nog eens proberen.

@Laica Met binnenwerk bedoel ik datgene wat je ziet als je de radiator-/thermostaatkraan ervan af heb gehaald. Dan heb je een sleuteltje van Heimeier en als je die erin zet, geeft deze nummer zes aan.
Verder open zetten lukt niet, staan volledig open. Maar als ik het hele systeem beter op tempereatuur krijg, dan zal de totale verdeling ook wel anders uitpakken. En dan inderdaad wat je voorstelt: Eerst wat radiatoren knijpen, dan zal de 'druk' op de andere radiatoren waarschijnlijk wel gaan toenenen.
Daarnaast heb ik in de woonkamer 1 radiator die maar voor de helft warm wil worden (geen lucht in de radiator).

V.w.b. thermostaatkranen: Wij hebben in huis gekozen voor zoneverwarming: Vooral sinds corona worden de slaapkamers meer gebruikt: Oudste dochter wil bijvoorbeeld ook een warme kamer om huiswerk te maken. Daarvoor hadden we alleen op de slaapkamers thermostaatkranen: Die kan je dan een stukje open zetten om het daar warmer te krijgen (Wel gebaseerd op warmtevraag in de woonkamer waar de thermostaat hing). In de woonkamer hebben we nu dus ook evohome, maar doorvoor hadden we gewone radiatorkranen. Dat is precies zoals je zegt: de temperatuur wordt bepaald door de centrale thermostaat.

Voor mijn zoektocht naar balans in het systeem: Volgende week verder. Denk woensdag of donderdag als het koud genoeg is. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 08:20
Cootje schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:50:
@Superbeagle thanks, ik denk dat ik iets te makkelijk over stap 1 gedacht heb: Een koude winterdag. Het is weliswaar winter, maar koud is het allerminst. Waarschijnijk kon de CV daardoor onvoldoende z'n warmte kwijt, i.c.m. te weinig ramen open. Ik had me te veel gefocust op de gemeten temperaturen van de evohome thermostaatkranen en de gevraagde temperatuur. Daar zat nog wel een aardig verschil tussen. Ik ga het volgende week, bij kouder weer nog eens proberen.
Hier gelijkaardig probleem (stopt te snel met verwarmen).

Maar de oorzaak ligt hier anders. Vaillant ketel, Vaillant vSMART thermostaat.

Het probleem hier is de achterlijke vSMART thermostaat die bij een buitentemperatuur van 12–15ºC met een gewenste binnentemperatuur van 20ºC zelfs bij een binnentemperatuur van 19,5ºC geen warmtevraag triggert.

Gewenste binnentemperatuur 21ºC? Ook niets.
22ºC? Ook niets.
22,5ºC? Ook niets.

Bij de details in de ketel gaan kijken. Bleek dat zelfs bij een gewenste binnentemperatuur van 22,5ºC de thermostaat via eBUS nog steeds maar een aanvoertemperatuur van 21ºC vroeg. 8)7 |:( :X

(Pas zodra ik 23ºC als gewenste binnentemperatuur instelde sprong de gevraagde aanvoertemperatuur omhoog … naar 23ºC.)

Conclusie: het kan absoluut ook aan je thermostaat liggen! Ik ga nu een Tado kopen, in de hoop dat dat beter werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Wim Leers op 31-12-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wim Leers schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:11:
[...]

Hier gelijkaardig probleem (stopt te snel met verwarmen).

Maar de oorzaak ligt hier anders. Vaillant ketel, Vaillant vSMART thermostaat.

Het probleem hier is de achterlijke vSMART thermostaat die bij een buitentemperatuur van 12–15ºC met een gewenste binnentemperatuur van 20ºC zelfs bij een binnentemperatuur van 19,5ºC geen warmtevraag triggert.

Gewenste binnentemperatuur 21ºC? Ook niets.
22ºC? Ook niets.
22,5ºC? Ook niets.

Bij de details in de ketel gaan kijken. Bleek dat zelfs bij een gewenste binnentemperatuur van 22,5ºC de thermostaat via eBUS nog steeds maar een aanvoertemperatuur van 21ºC vroeg. 8)7 |:( :X

(Pas zodra ik 23ºC als gewenste binnentemperatuur instelde sprong de gevraagde aanvoertemperatuur omhoog … naar 23ºC.)

Conclusie: het kan absoluut ook aan je thermostaat liggen! Ik ga nu een Tado kopen, in de hoop dat dat beter werkt.
Ligt dat niet aan de stooklijn en OTC instellingen?

Ik had hier de iSense op OTC ingesteld maar merkte dat er geen warmte vraag was vanuit de thermostaat, terwijl de temperatuur in de woonkamer een halve graad lager lag dan de gewenste temperatuur. Dus toch maar weer op RTC + Limiet ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 08:20
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:18:
[...]

Ligt dat niet aan de stooklijn en OTC instellingen?

Ik had hier de iSense op OTC ingesteld maar merkte dat er geen warmte vraag was vanuit de thermostaat, terwijl de temperatuur in de woonkamer een halve graad lager lag dan de gewenste temperatuur. Dus toch maar weer op RTC + Limiet ingesteld.
Stooklijn staat op 1,0 — wat de maximum toegelaten stooklijn is voor (lage temperatuur) vloerverwarming (met parket erop), aldus de fabrikant. En eigenlijk was 0,8 al voldoende bij temperaturen rond het vriespunt. Ik heb het al verhoogd naar 0,9 en later naar 1,0 om bij 5–10ºC ok te werken.

Helaas kan ik de stooklijn niet verschuiven, enkel de hoek kan ik aanpassen, wat ik dus al gedaan heb.

Wat is OTC?
Pagina: 1 ... 56 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?