Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 114 Laatste
Acties:
  • 886.454 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:21

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Cootje schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:50:
@Superbeagle thanks, ik denk dat ik iets te makkelijk over stap 1 gedacht heb: Een koude winterdag. Het is weliswaar winter, maar koud is het allerminst. Waarschijnijk kon de CV daardoor onvoldoende z'n warmte kwijt, i.c.m. te weinig ramen open. Ik had me te veel gefocust op de gemeten temperaturen van de evohome thermostaatkranen en de gevraagde temperatuur. Daar zat nog wel een aardig verschil tussen. Ik ga het volgende week, bij kouder weer nog eens proberen.

[…]
Graag gedaan. Het achterliggende concept is echter dat je tijdelijk het warmteverlies van je woning vergroot.
Ik weet niet wat het maximum setpoint is van jouw thermostaat en -kranen, maar mijn iSense is instelbaar tot 30°C. Zolang de buitentemperatuur < 30°C en je hebt alle ramen open, blijft je ketel wel branden.

Zo heb ik in de zomer het opstookprotocol van mijn net aangelegde vloerverwarming gedaan. Een vloer van 40°C in de zomer is echter geen pretje. En ik gok dat het economischer is om het in de winter te doen omdat je toch moet verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Superbeagle op 31-12-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:12
GekkeGerrit83 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:10:
Met interesse volg ik al tijden dit topic. Wat mij opvalt is dat er bijzonder weinig over thermostaten wordt gesproken. Toch wel een vrij belangrijk iets voor de aansturing van de ketel. Ik zit zelf in de installatie branche, waardoor voor mij vrijwel alle thermostaten tot beschikking zijn. Wat mij opvalt bij verschillende testen, is dat er toch wel een groot verschil zit in aansturing tussen verschillende merken, en ook het gas verbruik verschilt. De EasyControl maakt het het bontst, dat lijkt een soort ongeleid projectiel en lijkt zijn eigen leven te leiden. Met overshootst van 1 tot 2 graden. De Honeywell Chronotherm Touch doet het het hier het beste, houd het mooi op temperatuur, en ook het gasverbruik is beduidend lager in vergelijking met onder andere EasyControl of Nefit moduline. Ook Tado maakte er hier een zootje van. Is hier dan ook geen winst op te halen?
Weet jij hoeveel/welke thermostaten er een paramater hebben voor low-load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ribruijn schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:39:
@Wolfram55 Misschien is een goedkope optie voor jou om je oude convector in de put te vervangen door een modernere, met hogere warmteafgifte bij lagere temperaturen?
Waarom stel je dat voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wim Leers schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:35:
[...]

Stooklijn staat op 1,0 — wat de maximum toegelaten stooklijn is voor (lage temperatuur) vloerverwarming (met parket erop), aldus de fabrikant. En eigenlijk was 0,8 al voldoende bij temperaturen rond het vriespunt. Ik heb het al verhoogd naar 0,9 en later naar 1,0 om bij 5–10ºC ok te werken.

Helaas kan ik de stooklijn niet verschuiven, enkel de hoek kan ik aanpassen, wat ik dus al gedaan heb.

Wat is OTC?
Bij de Remeha iSense is OTC de weersafhankelijke regeling en RT is regeling op basis van de ruimte temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 23:32
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:13:
[...]

Bij de Remeha iSense is OTC de weersafhankelijke regeling en RT is regeling op basis van de ruimte temperatuur.
Aha. Merk-specifieke term dus.

Bij de Vaillant vSMART kan je weersafhankelijke regeling niet uitzetten. Je kan enkel de prediction uitzetten (waarbij ie probeert te anticiperen). Ik heb die nu al een paar dagen uitstaan, zonder verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:52
Wim Leers schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:19:
[...]

Aha. Merk-specifieke term dus.

Bij de Vaillant vSMART kan je weersafhankelijke regeling niet uitzetten. Je kan enkel de prediction uitzetten (waarbij ie probeert te anticiperen). Ik heb die nu al een paar dagen uitstaan, zonder verbetering.
Ik zou ff met je installatie bedrijf schakelen, of met Vaillant. Het gedrag van je thermostaat is niet goed, geen enkele thermostaat hoort zich zo te gedragen dus er gaat ergens iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:02
dunklefaser schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:47:
@BounceCloud Wat kan je ons over de Uponor ventielen en de "Uponor aansturing" (grijze kastje boven de verdeler) vertellen?
De benedenverdieping heeft 1 Uponor thermosstaat. Boven zijn verschillende ruimtes die hun eigen thermosstaat hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vhNKKbG/IMG-20211231-100054.jpg

Wat ik vanuit de documentatie van Uponor begrijp, trekken de ventielen de kranen op de vv-verdeler open. De aansturingskast erboven bepaald welke kranen opengaan en hoever. Daarnaast geeft de kast een signaal af naar de CV-ketel om te gaan stoken. Wanneer ik beneden de thermosstaat hoger zet, zie ik de ventielen opentrekken op de vv-verdeler. Ik zou verwachten dat sommige ventielen verder opengaan dan andere omdat de luslengte anders is, maar visueel zie ik daar nooit een verschil in.
BadEendTerror schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 01:26:
@BounceCloud
Ik heb de HR36 ketel met overal vloerverwarming in een woning die ook uit 2019 komt.
Om te beginnen zou ik kijken tot hoever je het vermogen van de ketel kan verlagen en je het huis toch nog warm krijgt. Waarschijnlijk moet je dan terug tot het laagste vermogen. Dit voorkomt dat de ketel te hoog begint met stoken en zo nog sneller gaat pendelen.
Stel de wachttijd cv in op 2 minuten, dan hebben de stelmotoren de kans om helemaal open te gaan voor de ketel aangaat.

Zorg dat er voldoende groepen openstaan omdat anders de ketel zijn warmte niet kwijt kan, ik heb alle groepen van de benedenverdieping open en die van de badkamer. Dit is net voldoende.
Om op elke groep die openstaat een aangename warmte te krijgen moet je ervoor zorgen dat er bij 40 graden aanvoer ongeveer 31 graden retour is. Dit kan je regelen door de wateraanvoer van de betreffende groep te vergroten of te verkleinen. Dat moet je dan bij elke groep zo doen, als de retour temp te laag is moet je de pompsnelheid verhogen.
De wateraanvoer van de groepen wordt gestuurd door het Uponor systeem. Die trekt de ventielen van de vv-verdeler automatisch open/dicht. Het gekke is dat de retourtemperatuur nooit omhoog lijkt te komen. Ik heb dus het gevoel dat er warm water in de vloer stroomt, maar dat dit niet terug komt bij de verdeler. Mijn hypothese is dat het water niet lang genoeg rond gepompt wordt om de volledige lus van de vloerverwarmingleiding door te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Heb voor een tientje een compleet Recom pakket op de kop kunnen tikken op MP. :Y

Voor dat geld ga ik niet zelf eentje maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyw9S6-bInk6os6fr40LgQ5Zb2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJXABCuYHDUmD7n5SFNcNISg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
olafmol schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:43:
[...]

Ik zou ff met je installatie bedrijf schakelen, of met Vaillant. Het gedrag van je thermostaat is niet goed, geen enkele thermostaat hoort zich zo te gedragen dus er gaat ergens iets niet goed.
Vaillant gebeld. Installateur wilt zich niet bezig houden met de thermostaat.

€144 exclusief BTW … om lángs te komen. Dus nog exclusief werkuren.

Waarom niet van op afstand opvolgen, vroeg ik? Het probleem is immers niet de ketel, maar de thermostaat. (De thermostaat is met internet verbonden. Erger: wanneer de Vaillant servers down zijn, werkt de app ook helemaal niet meer. Dus ik ben 100% zeker dat ze aan alle data kunnen.)
Hun antwoord: "We bekijken dingen énkel live, als we ervoor staan."

Het ding is nog geen jaar oud. Het valt onder garantie.
Hun antwoord: "Of het onder garantie valt, daar oordeelt onze technieker over."

Gezien de uiterst negatieve reviews in de App Store, de UI van de jaren 2000 en de vele negatieve dingen die ik er online over vind … vermoed ik zo dat die technieker niets zal weten van de app, enkel van de ketel. Ik heb er alleszins bitter weinig vertrouwen in.

Voor die prijs heb ik een refurbished wireless Tado starter kit v3+ :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:08
Ik denk dat je onterecht ervanuit gaat dat alle informatie in de thermostaat ook op internet terecht komt.

Nu zijn de met internet verbonden thermostaten van Vaillant en Bosch notoir slecht. Maar een tado is ook niet echt het toonbeeld van een goede opentherm thermostaat.

[ Voor 44% gewijzigd door leonbong op 31-12-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
BounceCloud schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:28:
[...]

De benedenverdieping heeft 1 Uponor thermosstaat. Boven zijn verschillende ruimtes die hun eigen thermosstaat hebben.

[Afbeelding]

Wat ik vanuit de documentatie van Uponor begrijp, trekken de ventielen de kranen op de vv-verdeler open. De aansturingskast erboven bepaald welke kranen opengaan en hoever. Daarnaast geeft de kast een signaal af naar de CV-ketel om te gaan stoken. Wanneer ik beneden de thermosstaat hoger zet, zie ik de ventielen opentrekken op de vv-verdeler. Ik zou verwachten dat sommige ventielen verder opengaan dan andere omdat de luslengte anders is, maar visueel zie ik daar nooit een verschil in.

[...]

De wateraanvoer van de groepen wordt gestuurd door het Uponor systeem. Die trekt de ventielen van de vv-verdeler automatisch open/dicht. Het gekke is dat de retourtemperatuur nooit omhoog lijkt te komen. Ik heb dus het gevoel dat er warm water in de vloer stroomt, maar dat dit niet terug komt bij de verdeler. Mijn hypothese is dat het water niet lang genoeg rond gepompt wordt om de volledige lus van de vloerverwarmingleiding door te lopen.
De thermische motortjes worden verwarmd via 24 V en gaan geheel open of er is geen spanning en de motortjes koelen af en sluiten de kraan hierdoor weer. That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Niet helemaal waar vaak worden die thermische motoren met pwm aangestuurd (deze uponor niet overigens). Waardoor je bijvoorbeeld ze ook half vermogen kan geven, doordat het principe op opwarming van wax is gebaad zal half vermogen ook tot half open klep leiden.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 31-12-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-04 14:12
@BounceCloud
De thermostaat geeft het signaal door aan de vloerverwarming regelaar, die geeft het vervolgens weer door aan de cv ketel. Staat de aanvoer van de vloerverwarming verdelers wel helemaal open? Bij mij was dat in eerste instantie niet zo.

Dit systeem werkt met aan/uit en niet modulerend. Thermoventielen werken sowieso niet goed met een modulerend systeem.

Als de cv ketel aanslaat voor dat de thermoventielen helemaal open zijn slaat de ketel uit omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Vandaar mijn advies om de wachttijd cv op 2 minuten te zetten. Dan zijn de ventielen al helemaal open. Meestal zit er al wel een vertraging op bij de vv regelaar, maar mijn ervaring is dat dat niet voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:38
Ik heb sinds dit najaar mijn thermostaat ( Nefit Easy) die bij mijn oude ketel ( Nefit) hoorde vervangen door de Intergas Comfort Touch in combinatie met een nieuwe Intergas Extreme ketel. Ik heb aanwarm vervroeging aan staan en nu valt mij op dat de ketel veel vroeger aangaat dan met de Nefit Easy thermostaat.
Als bv om 10.00 uur de gewenste temperatuur 20 graden is dan gaat hij al om 7.00 uur aan. En dan komt hij van een nacht temperatuur van 17,5 graden en een buitentemperatuur van 7 graden.
Het is al ver voor 10.00 uur al 20 graden.Ik heb het idee dat ik dus ook meer gas verstook.
Bij de Nefit begon hij een half uur van de voren met opwarmen.
Is dit anders in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 16:44
leonbong schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:26:
Ik denk dat je onterecht ervanuit gaat dat alle informatie in de thermostaat ook op internet terecht komt.

Nu zijn de met internet verbonden thermostaten van Vaillant en Bosch notoir slecht. Maar een tado is ook niet echt het toonbeeld van een goede opentherm thermostaat.
Wat is wel een goede OpenTherm thermostaat volgens jouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Honeywell chronotherm / lyrc / T6 /t4 en Remeha etwist.

Honeywell Round en t3 zijn matig/gemiddeld evenals evohome

[ Voor 52% gewijzigd door leonbong op 01-01-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Beste wensen allemaal.

Vraagje voor jaga installatie.
Heb nu een oude lamellen radiator onder de vensterbank in de woonkamer.
Aan andere kant een convectorput.
Wil nu lamellen radiator eruit en jaga t20 x 10 erin. Zie schets.
Is het nu beter om de jaga tegen de muur te zetten , middenin, of tegen rechter plaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzEYWCZD_lY2XgY-8Y9QszbW3wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SPHIJLmob5DKb2vis9k9Sbx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-04 14:38
leonbong schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:12:
Honeywell chronotherm / lyrc / T6 /t4 en Remeha etwist.

Honeywell Round en t3 zijn matig/gemiddeld evenals evohome
Waar kijk je naar bij deze beoordeling? Hoort de Remeha iSense hier ook niet bij?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:02
BadEendTerror schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:51:
@BounceCloud
De thermostaat geeft het signaal door aan de vloerverwarming regelaar, die geeft het vervolgens weer door aan de cv ketel. Staat de aanvoer van de vloerverwarming verdelers wel helemaal open? Bij mij was dat in eerste instantie niet zo.

Dit systeem werkt met aan/uit en niet modulerend. Thermoventielen werken sowieso niet goed met een modulerend systeem.

Als de cv ketel aanslaat voor dat de thermoventielen helemaal open zijn slaat de ketel uit omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Vandaar mijn advies om de wachttijd cv op 2 minuten te zetten. Dan zijn de ventielen al helemaal open. Meestal zit er al wel een vertraging op bij de vv regelaar, maar mijn ervaring is dat dat niet voldoende is.
Goede tips! Dank! Heb het vermogen van de ketel terug geschroefd naar 25%. Las dat lager niet aan te raden is ivm storingen. Daarnaast de wachttijd op 2 minuten gezet.

Waar heb jij je pompsnelheid op gezet? Staat bij mij nu op minimaal 40% en maximaal 90% maar lees ook wel dat blij lage temperatuur vloerverwarming het aan te raden is om je pompsnelheid op 100 te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 21:28
De beste wensen allemaal :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik sluit me hier van harte bij aan - vooral wens ik iedereen een warme 8) winter en een lage :? energierekening.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-04 19:32
ptr1968 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:53:

Is het nu beter om de jaga tegen de muur te zetten , middenin, of tegen rechter plaat?

[Afbeelding]
In alledrie de situatie beperk je de “vrije flow” van de Jaga behoorlijk. Ik zou hem zelf zeker niet tegen de muur aanzetten maar zoveel mogelijk aan de kant waar de meeste vrije uitstroom is.

Verder zou ik dan ook de convectorput vervangen door een Jaga in de put. Een “ouderwetse” convector vraagt behoorlijk warm water, vervang je beide door Jaga’s kan waarschijnlijk ook je keteltemperatuur wat naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Ribruijn schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:56:
[...]

In alledrie de situatie beperk je de “vrije flow” van de Jaga behoorlijk. Ik zou hem zelf zeker niet tegen de muur aanzetten maar zoveel mogelijk aan de kant waar de meeste vrije uitstroom is.

Verder zou ik dan ook de convectorput vervangen door een Jaga in de put. Een “ouderwetse” convector vraagt behoorlijk warm water, vervang je beide door Jaga’s kan waarschijnlijk ook je keteltemperatuur wat naar beneden.
Tnx, ja de aanvoer temp net weekje geleden verlaagd van 80 naar 55 graden.
De hrc topline vermogen nu op 50% , 15kw en pomp snelheid op 60%.
Gaat goed, maar wachten op koudere dagen.

Die oude convector put doet t goed bij 55 graden, zit dichtbij de cv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
cville schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:25:
[...]

Waar kijk je naar bij deze beoordeling? Hoort de Remeha iSense hier ook niet bij?
Bij Honeywell zijn eigenlijk voor alle thermostaten de opentherm regelalgoritmes bijna gelijk.
Eigenlijk zijn daar maar twee soorten adaptief en niet adaptief opentherm algoritmes.(in hoofdlijnen)
De niet adaptieve zijn niet zelflerende en daardoor wat minder goed voor gasverbruik. (Bijv T3 / round modulation). Deze starten altijd met Max-heet cv-water bij opentherm aansturing.
De adaptieve starten met cv-water wat dag daarvoor ook noodzakelijk was, meestal dus minder heet water.

Isense/etwist zijn bijna gelijk waarbij het adaptieve vermogen van etwist beter is omdat deze buitentemperatuur van internet ophaalt en daar ook daadwerkelijk wat mee doet.
De etwist probeert te onthouden welke watertemperatuur voor een bepaalde buitentemperatuur noodzakelijk is, eigenlijk probeert deze een stooklijn te maken.

Ps in theorie zou een evohome thermostaat heel goed kunnen zijn, maar in praktijk is deze door andere oorzaken niet altijd optimaal.
Deze kan in de laatste firmware het adaptieve gedrag per zone leren.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 01-01-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
leonbong schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:26:

Er is een officiële app van Vaillant die installateurs toelaat om vanop afstand te monitoren: https://apps.apple.com/be...ant-pro/id1442871953?l=nl → daarom ben ik 100% zeker dat dit absoluut mogelijk is. Het is gewoon een kwestie van kwade wil.

Also: Vaillant ondersteunt OpenTherm niet, behalve waar wettelijk verplicht. In Nederland is dat verplicht, in België niet. De OpenTherm module voor Vaillant is standaard in Nederland, illegaal in België: je verliest je garantie.

Dus ik vis niet in de OpenTherm vijver helaas, maar in de eBUS vijver. En die is bijzonder klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
ah ok, wist ik niet.
Dan zou ik nooit een Vaillant ketel kopen, als ik Belg zou zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wim Leers Ik vermoed maar dat de Opentherm module niet illegaal is maar wel de standaard "meegeleverde" NL ketel en met de Vaillant BE ketel werkt de OT module zonder ebus gateway niet
(en wordt ook niet door Vaillant aangeboden/ondersteund).
OT is volgens mij ook in NL niet verplicht (ook niet "wettelijk").

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:09
@leonbong weet jij toevallig ook hoe de nefit easy (de eerste versie zeg maar) de modulatie stuurt? Of heb je daan geen idee van?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-04 14:38
leonbong schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Bij Honeywell zijn eigenlijk voor alle thermostaten de opentherm regelalgoritmes bijna gelijk.
Eigenlijk zijn daar maar twee soorten adaptief en niet adaptief opentherm algoritmes.(in hoofdlijnen)
De niet adaptieve zijn niet zelflerende en daardoor wat minder goed voor gasverbruik. (Bijv T3 / round modulation). Deze starten altijd met Max-heet cv-water bij opentherm aansturing.
De adaptieve starten met cv-water wat dag daarvoor ook noodzakelijk was, meestal dus minder heet water.

Isense/etwist zijn bijna gelijk waarbij het adaptieve vermogen van etwist beter is omdat deze buitentemperatuur van internet ophaalt en daar ook daadwerkelijk wat mee doet.
De etwist probeert te onthouden welke watertemperatuur voor een bepaalde buitentemperatuur noodzakelijk is, eigenlijk probeert deze een stooklijn te maken.

Ps in theorie zou een evohome thermostaat heel goed kunnen zijn, maar in praktijk is deze door andere oorzaken niet altijd optimaal.
Ik heb op mijn ketel - een Daalderop BaseCube Duo - een Honeywell Round Modulation gehad maar de bleek niet compatibel (zoals ook door de service monteur van Daalderop is vastgesteld). Ik heb nu een iSense en lever de buitentemperatuur van mijn eigen sensor via een OTGW aan de iSense. Deze gebruikt de buitentemperatuur voor een van zijn regelstrategieën die je dan wel moet kiezen. Ik dacht dat dat niet anders was dan bij de eTwist maar daar kan ik natuurlijk ongelijk in hebben.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Fantastic_fox schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:46:
@leonbong weet jij toevallig ook hoe de nefit easy (de eerste versie zeg maar) de modulatie stuurt? Of heb je daan geen idee van?
Waarschijnlijk hetzelfde als de moduline 300 of 400 aangezien het de opvolger van deze is.
De moduline moduleert bij ons perfect, hangt aan een HRC30 topline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

leonbong schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Bij mijn Chronotherm Modulation is de parameter 1 verantwoordelijk voor het zgn. aanwarmgedrag:
Uit het installateursmenu (handleiding)
1 = adaptief, zelflerend; 2 = vaste aanwarmsnelheid (3 K/h); 3 = niet adaptief (conventioneel)
waaruit ik concludeer dat 1 en 2 beide adaptief zijn en 1 additioneel "zelflerend".
Ook met "adaptief, zelflerend" start de thermostaat altijd met een vraagtemperatuur van 90°C om vervolgens binnen ca. 20 seconden terug te moduleren door een lagere temperatuur te vragen.
Het "intelligent? adaptief opstarten" wordt actief bij een gevraagde temperatuurverhoging van minimaal 1 K - volgens de handleiding.
Just my € 2cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
@BounceCloud
Ik heb de maximale pompsnelheid op 80% staan. Dat is ook de standaard waarde. Maar op welke stand die moet staan is niet zo te zeggen. Dit is namelijk afhankelijk van de gewenste retourtemperatuur. Bij een aanvoer van 45 graden moet deze ongeveer 36 graden zijn en bij een aanvoer van 40 graden ongeveer 32 graden.

De aanvoertemp moet voor elke groep vrijwel gelijk zijn en voor de retourtemp geld hetzelfde. Dan is de vloerverwarming goed ingeregeld. Neem als basis de standaardinstellingen zoals die berekend zijn door de installateur. Bij mijn installatie was er helemaal niks ingeregeld, dit heb ik daarom maar zelf gedaan.
Kost een hoop tijd, maar levert uiteindelijk meer comfort, een lager gasverbruik en minder slijtage van de cv ketel op.

Het inregelen doe je als volgt, haal de thermo ventielen van de retour af. Nu zie je als het goed is een stelring waar cijfers op staan. Deze cijfers zie je ook in de berekening van de installateur. Zet ze van elke groep op de berekende stand.
Stook nu de verwarming flink hoog op en meet dan na een aantal uur van elke groep, de aanvoer en retourtemperatuur.

Hoe lager de aanvoertemp hoe kleiner het verschil moet zijn met de retourtemp. Dit vanwege het feit dat de vloer anders niet warm genoeg word.
Hoe hoger de pomp staat, hoe hoger de retourtemperatuur word en vice versa. Begin met de standaard instelling van 80%, dit gaf bij mij de juiste retourtemp. Aanvoer zou ik adviseren van 40 en retour 32.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
dunklefaser schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:21:
[...]

Bij mijn Chronotherm Modulation is de parameter 1 verantwoordelijk voor het zgn. aanwarmgedrag:
Uit het installateursmenu (handleiding)
1 = adaptief, zelflerend; 2 = vaste aanwarmsnelheid (3 K/h); 3 = niet adaptief (conventioneel)
waaruit ik concludeer dat 1 en 2 beide adaptief zijn en 1 additioneel "zelflerend".
Ook met "adaptief, zelflerend" start de thermostaat altijd met een vraagtemperatuur van 90°C om vervolgens binnen ca. 20 seconden terug te moduleren door een lagere temperatuur te vragen.
Het "intelligent? adaptief opstarten" wordt actief bij een gevraagde temperatuurverhoging van minimaal 1 K - volgens de handleiding.
Just my € 2cts
Klopt dat heel kort 90 graden vragen aan de ketel is noodzakelijk omdat heel veel ketelmerken een lage watervraagtemperatuur vanaf de uit stand negeren. De ketel gaat dan niet aan veel intergas modellen bijvoorbeeld.

A: Echter een adaptieve honeywell vraagt max watertemp (om ketel aan te zetten) en gaat dan vrijwel meteen terug. De ketel zit dan meestal nog in de opstartcyclus dus die watertemperatuur wordt niet daadwerkelijk geleverd.
B: Een niet adaptieve honeywell regelt de watertemperatuur pas terug als er verandering in ruimtetemperatuur wordt gemeten dat is toch heel anders.

B is eigenlijk wat bijna alle "goedkope" opentherm van de verschillende merken thermostaten doen.

Daarnaast als je bij niet adaptieve de ruimtetemperatuur van bijvoorbeeld al 20 graden naar 23 verhoogd ondanks dat ketel al aan staat zal er weer max watertemperatuur worden gevraagd.
Een adaptieve verhoogd dan ook de watertemperatuur maar niet altijd naar max, maar wat er adaptief is aangeleerd. Waar een correctie op kan komen als opwarmen te lang duurt.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 02-01-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
De tado thermostaat is zo slecht nog niet, omdat de regelstrategie hiervan aangepast kan worden op afstand. Dit is bijvoorbeeld nodig bij vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 09:57
BadEendTerror schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:16:
De tado thermostaat is zo slecht nog niet, omdat de regelstrategie hiervan aangepast kan worden op afstand. Dit is bijvoorbeeld nodig bij vloerverwarming.
Maar je wil zelf in control zijn. Niet TADO hoeven te contacten... ik vind hem niet zo slim helaas.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
water_escape schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Maar je wil zelf in control zijn. Niet TADO hoeven te contacten... ik vind hem niet zo slim helaas.
Wat is jouw alternatief? (Oprechte vraag!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
RichieB schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:48:
Ik heb vandaag mijn metingen uitgebreid met een aantal ds18b20 sensoren. Dit was vooral ingegeven omdat mijn Intergas HRE geen sensoren heeft op de aan- en afvoer leidingen. Er zitten slechts sensoren onder en bovenin de warmtewisselaar waarbij de "flow" temperatuur wordt berekend via:
code:
1
Tflow = (2x Tonder + Tboven)/3

Die Tflow is een benadering van de aanvoer temperatuur maar ik had al met de hand gemeten dat de werkelijke temperatuur van de aanvoerleidingen hoger wordt dat die geschatte Tflow.

[Afbeelding]

Ik dacht dat de Tflow flink zou afwijken, maar dat is eigenlijk alleen het geval bij het starten en stoppen van het stoken. Tijdens bedrijf zit de Tflow maar 1 - 1,5 graden onder de werkelijke aanvoertemperatuur. Dat is best netjes en ik snap nu beter dat Intergas de keus heeft gemaakt te besparen op een extra sensor.
Het verschil van de retour/afvoer is veel groter. Intergas geeft een temperatuur door die ruim 6 graden boven de temperatuur van de retourleiding zit.

Samen komt dit neer op een afwijking van 8 graden in de delta-T. Die is zo'n 16 graden terwijl ik met de cijfers uit de HRE op 8 graden kwam. Ik ben blij dat ik dit nu nauwkeuriger bij kan houden.
Vandaag ook wat testjes gedaan.
4 keer een laaglast programma.
Dit zijn bij mij de resultaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyDcEHfU-8DpfHkQAJKTJPxZ4Fw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0HSs4QN02YVkFGuIU8BkdozK.png?f=fotoalbum_large

Aanvoer zit binnen de 1°C
Retour 1.5°C

Of-te-wel ... zoals bij jou zit de aanvoer idd behoorlijk ok.
Maar ook de retour vindt ik erg netjes.

Ik denk dat jouw verschil vooral komt door het opstarten ... ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T78JsVw3RQyKrrSMz4X272vDSmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8puX2SUxlE9vLsfQsBmbKosb.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat door het starten en stoppen (low-load) de temperaturen niet gelijk blijven lopen met T-flow & t3.
Zou dat bij jou ook invloed kunnen hebben?

Met een IR-thermometer zie ik ook de beide temperaturen behoorlijk gelijk.

Edit: is het overigens normaal dat op laaglast de T-flow toch oploopt?

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 02-01-2022 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja als je radiator-afgifte minder is dan het vermogen van laaglast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Helder en logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolfram55 Helaas vind ik jouw grafieken met de wat dunne gekleurde lijntjes nogal verwarrend en de verschillende benamingen/legenda's en sensoren maken het niet duidelijker vind ik.

"starten stoppen (low-load)" als bijschrift? bij de 2de grafiek - hoe verhoudt zich dit tot de 1ste grafiek met "laag-last"? Wat versta je onder een "sessie" met laag-last?

Bij mij is lowload quasi synoniem met berekend "aan/uit" met laag last (=minimum vermogen),
tenminste is dit bij mijn combinatie van thermostaat/ketel en verwarming altijd het geval.
Hieronder zie je dat de ketel met hoger (start)vermogen start en na ca. 20 sec
terugvalt op het laagste vermogen en vervolgens ca. 3 tot 4 minuten in bedrijf is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAIMMokMGoxJUR1cs-o_oarFkJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAnQJM4zRaIQeyN83mXOJTfh.jpg?f=fotoalbum_large
(Dat er soms wat aan de startpiek niet klopt ligt aan de interne tijdresolutie)

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 02-01-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@dunklefaser en @Wolfram55 ervaren jullie ook comfort vermindering tijdens low load?

Op een of andere manier vind ik de temperatuur beleving bij low load altijd slechter (ook al blijft de ruimte netjes op temperatuur volgens de thermostaat)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Fantastic_fox schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:43:
@dunklefaser en @Wolfram55 ervaren jullie ook comfort vermindering tijdens low load?

Op een of andere manier vind ik de temperatuur beleving bij low load altijd slechter (ook al blijft de ruimte netjes op temperatuur volgens de thermostaat)
Nee - absoluut geen comfort-mindering/verlies - ook mijn vrouw die dichter bij de gebooste JAGA zit heeft er geen last van - bij temperatuurschommelingetjes van ca. +/- 0,03°C op de plek van de thermostaat is dit ook niet aannemelijk. Zie onderstaand voorbeeldplaatje:
(low-load is bij mij standaard tot ca. -8°C/-10°C buitententemperatuur - schatting!)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVP-GiSG1DEvkh4V4DdLSSvEO4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBD54TMt1LhXe4yoNCOorw6n.jpg?f=fotoalbum_large
Wat je eerder ziet, maar niet echt voelt, is de zgn. douche-dip van ca. -0,2°C na ca. 10 -15 minuten douchetijd (rond 17 uur):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbBNzpYYQ7j7248QKJSsN763dEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmxwZMTmyof9CDdi8vdXAZQU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
dunklefaser schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:29:
@Wolfram55 Helaas vind ik jouw grafieken met de wat dunne gekleurde lijntjes nogal verwarrend en de verschillende benamingen/legenda's en sensoren maken het niet duidelijker vind ik.
Dat is jammer maar kan het begrijpen. Zeker als de uitleg "wat" karig is van mijn kant.

Het zijn 2 momentopnames.
De 1e is alleen laaglast over 1.5h. Dit om te laten zien dat mijn sensoren in de ketel vrijwel overeen komen met de sensoren (DS18b0) net onder de ketel.
Edit: laaglast op Intergas = "sleuteltje" + "-".. hierdoor stookt hij 10min op minimaal vermogen

Het 2e plaatje laat zien een "normale" stooksessie zien welke van 11:45 tot 12:10 opstart en dan "vervalt" in low-load. Doordat het geen laaglast is zie je hier de invloed van stoppen en starten van de pomp. Dit laat, wat betreft de aanvoer en de retour de temperatuur verder oplopen tov van de sensor onder de ketel.

Edit: def laaglast

[ Voor 7% gewijzigd door Wolfram55 op 02-01-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Fantastic_fox schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:43:

Dat verschijnsel herken ik wel.
Had dat in het verleden maar dat lag bij mij aan een capaciteit tekort van radiatoren.

Een combinatie van code-1 en te weinig radiatoren zorgde voor een temperatuur die maar moeizaam werd gehaald.

Weet niet of je zoiets bedoelt?

Nu met voldoende capaciteit blijft de temperatuur tot binnen 0.2°C ... terwijl zonder low-load de temperatuur veel meer schommelde.
Zie daarvan ook grafiekjes van mij enige tijd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Wim Leers schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Wat is jouw alternatief? (Oprechte vraag!)
Begrijp ik. Ik zit met hetzelfde issue. Welke "slimme" thermosstaat is echt slim en lerend en kan een ketel juist aansturen zoals wij dat willen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
leonbong schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:46:
Niet helemaal waar vaak worden die thermische motoren met pwm aangestuurd (deze uponor niet overigens). Waardoor je bijvoorbeeld ze ook half vermogen kan geven, doordat het principe op opwarming van wax is gebaad zal half vermogen ook tot half open klep leiden.
Volgens mij gaat het bij @BounceCloud om uponor, dus daar geef ik uitleg over. Niet over andere, niet relevante, thermische motortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ok andere uponor modellen(vloer controllers) hebben wel pwm sturing op de thermische motor uitgangen.
Daarom moest ik het opzoeken voor dit specifieke type, waarbij ik niet zeker ben welk type er is toegepast.

[ Voor 47% gewijzigd door leonbong op 02-01-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-04 21:01
Superbeagle schreef op donderdag 30 december 2021 @ 00:28:
[...]

Wat voor type radiatoren zijn het, T11, T20, etc? En wat zijn de afmetingen van de radiatoren? En hoe groot zijn de ruimtes waarin ze staan en wat is de beoogde ruimtetemperatuur in die ruimtes?
Het zijn 3 Radson radiatoren (type heb ik proberen te herleiden via de website, ik denk de Compact?) en 1 oudere radiator, onbekend merk. De ruimtes zijn slaapkamers dus gewenste temperatuur is 'niet te warm' :) In ruimte 2 is nu een thuiswerkplek, die zou het liefst iets warmer kunnen. Vandaar dat ik de radiatoren toch wel volledig warm wil kunnen krijgen wanneer nodig, ook met aanvoertemp. 40 C. Of is dit de best haalbare situatie en moeten we toch beter gaan isoleren? (dan zou het platte dak geheel vervangen moeten worden.. riet+mastiek naar PIR+EPDM bijv.)
Ik ben inmiddels met buisisolatie in de CV-ruimte bezig en radiatorfolie in de kamers, kleine moeite...

Rad.1 aanvoer 36.0, retour 24.5, is de oude radiator (foto 1), 175x60cm, 90mm dik, ruimte is 18 m3.
Rad. 2 aanvoer 33.8, retour 24.2, Radson T11, 165x60cm, 65mm dik, ruimte is 24 m3.
Rad. 3 aanvoer 35.5, retour 27.5, Radson T11, 165x60cm, 65mm dik, ruimte is 24 m3.
Rad. 4 aanvoer 39.8, retour 31.5, Radson T21S, 55x75cm, 69mm dik, ruimte is 14 m3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqV3K-dsr1VHBJnM-O6EdT8JGx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ym9EcHeg5uUEA8haxjzFFagV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPBlkjrw4FbIn0BP3f2mHMAA7zE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cp0PCJcv27yL6UVEM7uoeQTH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IediHzVTJ3klVsTN4rAXjTillkY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DrUlylOi9cGogfMp2fsKI2h.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gR8HAzBYYKI5hy_tzlfGuDOIPc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtOFhIgd6PrnozG9vCVDNzYa.jpg?f=fotoalbum_tile

Verdere CV settings in de iSense:
RTC regelstrategie,
comfort correctie = aan,
pompsturing = aan,
vermogenssturing = aan,
opwarmsnelheid = langzamer,
afkoelsnelheid = normaal,
Max. aanwarmtijd = 180
Min / Max CV temp = 6 / 40 C
groepen = geen groepen

De vvw beneden ligt in een dekvloer op een ongeisoleerde betonnen funderingsvloer direct op het zand, dus als het vriest dan duurt het vaak wel een uurtje langer voor de 19.5 is gehaald ('s nachts staat ie nu op 18.0, misschien zet ik dit als het echt gaat vriezen wel op 18.5 of 19.0, even aankijken nog). Vloerisolatie was helaas geen reëele optie bij de verbouwing. Of dan beter de aanwarmtijd verlengen ipv minder nachtverlaging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
BadEendTerror schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:16:
Wat moet je precies aangegeven en wat wijzigen ze dan. Ik bedoel welke regelstrategie krijg je er voor terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeGerrit83
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 19:37
medu80 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:49:
[...]

Wat moet je precies aangegeven en wat wijzigen ze dan. Ik bedoel welke regelstrategie krijg je er voor terug?
Alleen daarom al zou ik deze thermostaat links laten liggen, alles moet op afstand gebeuren, en even contact met ze opnemen zit er ook niet in. Alles gaat daar via mail, telefonisch niet te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
@medu80
Ik weet niet wat ze allemaal kunnen wijzigen, maar sowieso wel de tijd dat de verwarming aan blijft. Dit was bij mij nodig omdat ik vv heb en de standaard tijden waren veel te kort.

Voor zover ik weet voldoet geen enkele thermostaat aan de eisen van iedereen, of hij moet van a tot z te programmeren zijn. Naar mijn idee worden thermostaten gemaakt voor een verwarming met radiatoren, daarom werkt het met andere soorten verwarming al gelijk een stuk slechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 12:48

bert pit

asdasd

ps4mm schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:30:
Begin van het jaar had ik de radiatoren op de bovenverdieping ingeregeld met de voetventielen, werkte prima. Toen was CV aanvoer 60 °C. Inmiddels afgelopen zomer aan het isoleren geweest, dus eind oktober de aanvoer maar eens op 40 gezet om te kijken hoe het gaat (in toekomst gaan we graag over naar WP, als mogelijk).

Met de vvw beneden als hoofdverwarming krijgen we de ruimte tot nog toe gewoon goed warm, maar boven worden de radiatoren niet goed warm. Heb inmiddels de voetventielen weer volledig opengezet maar de dT is nog steeds erg groot en onderkant radiatoren blijft vrij koud. Wat kan ik proberen? Is dit op te lossen door de CV harder rond te laten pompen?

Betreft een Remeha Avanta 35c met iSense thermostaat.
In de instellingen vind ik alleen 'pompsturing' die staat aan, net zoals 'vermogenssturing'.
Temperaturen zijn als volgt:
CV aanvoer 40.2, retour 34.4
VVW aanvoer 37, retour 27.3
Boven:
Rad.1 aanvoer 36.0, retour 24.5
Rad. 2 aanvoer 33.8, retour 24.2
Rad. 3 aanvoer 35.5, retour 27.5
Rad. 4 aanvoer 39.8, retour 31.5

Aanvoer is bij 2 en 3 lager omdat de flex leiding bij de verbouwing in de betonnen verdiepingsvloer is ingefreesd..is niet zo'n goede beslissing geweest achteraf.
Voor de pomp kun je best de installatiehandleiding raadplegen. Om het in één ruimte warmer te krijgen zou ik zeggen: alles iets knijpen behalve die ene ruimte. Let daarbij wel op dat hij juist niet teveel tè warm water terug geeft aan de CV want dan wordt dat weer ontregeld.

Daarnaast zou je een radiator ventilator kunnen monteren voor grotere afgifte en/of de radiator vervangen voor een T31.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
leonbong schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:52:
Ok andere uponor modellen(vloer controllers) hebben wel pwm sturing op de thermische motor uitgangen.
Daarom moest ik het opzoeken voor dit specifieke type, waarbij ik niet zeker ben welk type er is toegepast.
Vloer controllers? Nog nooit van gehoord :O Linkje?

EDIT: lijkt dus gewoon om thermostaten voor vloerverwarming te gaan: https://www.uponor.com/en...room-temperature-controls, niks speciaal dus.

[ Voor 17% gewijzigd door Wim Leers op 03-01-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
BadEendTerror schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:55:
@medu80
Voor zover ik weet voldoet geen enkele thermostaat aan de eisen van iedereen, of hij moet van a tot z te programmeren zijn. Naar mijn idee worden thermostaten gemaakt voor een verwarming met radiatoren, daarom werkt het met andere soorten verwarming al gelijk een stuk slechter.
Precies.

Ik wou dat er eentje was die ik zelf kon programmeren. Of nog beter, eentje waarbij ik via HomeKit rules kan instellen wat er moet gebeuren.

Dat kon ik gelukkig wel met VELUX Active dakramen en rolluiken. Het standaard gedrag heb ik uitgezet, en dan adhv sensors (licht, temperatuur binnen en buiten, zonnestand) stuur ik ze aan. Werkte afgelopen zomer heel goed. Nu moet ik er niets meer aan doen; alles gaat vanzelf, op een manier die afgestemd is op de specifieke omstandigheden rond mijn huis. Puur HomeKit automations.

Helaas. Ooit misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@medu80
Ik weet niet wat ze allemaal kunnen wijzigen, maar sowieso wel de tijd dat de verwarming aan blijft. Dit was bij mij nodig omdat ik vv heb en de standaard tijden waren veel te kort.

Mijn ervaring is dat een OT-thermostaat voor een HR-ketel ook met vloerverwarming (als bijverwarming) i.c.m. gebooste JAGA's perfeckt samenwerkt.
Ik zou me kunnen voorstellen dat een andere warmtebron, zoals een warmtepomp niet optimaal met de een of andere (OT)-thermostaat wil samen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Daar heb je het al, als bijverwarming met radiatoren en met OT. Als je vv als hoofdverwarming hebt en je zones hebt werkt het eigenlijk altijd met aan/uit. Dit vanwege het feit dat de thermostaat dan niet rechtstreeks op de ketel aangesloten is. Buiten dat heeft OT voor een vv niet perse meerwaarde, zeker niet als je werkt met lt vv.

[ Voor 15% gewijzigd door BadEendTerror op 03-01-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

BadEendTerror schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:25:
Daar heb je het al, als bijverwarming met radiatoren en met OT. Als je vv als hoofdverwarming hebt en je zones hebt werkt het eigenlijk altijd met aan/uit. Dit vanwege het feit dat de thermostaat dan niet rechtstreeks op de ketel aangesloten is.
Nee - niks radiatoren - convectoren met ventilatoren. Ik krijg de referentieruimte na een aantal isolatiemaatregelen (spouwmuur, Ug 1,0 glas) trouwens ook warm met alleen de vloerverwarming,
alleen heb ik vastgesteld dat het regelgedrag bij een slimme verdeling tussen vloerverwarming
en gebooste convectoren echt optimaal geworden is.
Voordeel van de gebooste convectoren met de extra luchtstroom over de verwarmde vloer (niet storend trouwens) is misschien ook een extra warmteafgifte, wie weet?
De reactiesnelheid van de combinatie thermostaat/verwarming in de referentieruimte is iig fenomenaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
@dunklefaser
Welke thermostaat en welke cv ketel heb je?
De standaard thermostaat die bij mijn vv installatie zat, liet de verwarming nooit langer aan als 15 minuten. Daarom ben ik overgestapt naar de Tado, daarmee is het mogelijk om de looptijd aan te laten passen.

[ Voor 71% gewijzigd door BadEendTerror op 03-01-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

BadEendTerror schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:43:
Welke thermostaat en welke cv ketel heb je?
De standaard thermostaat die bij mijn vv installatie zat, liet de verwarming nooit langer aan als 15 minuten. Daarom ben ik overgestapt naar de Tado.
De thermostaat is een Honeywell Modulation T8851M1000, de ketel is een 21 jaar oude AWB 28.02 WT met OT-module (begrenst op ca. 10 kW en max. 45°C (i.v.m. direct gekoppelde plaatwisselaar (zonder bijmenging!) voor de tyleen-vloerverwarming). Heel specifiek dus lijkt mij.

Hoe lang de Honeywell de 8-10 kW ketel kan laten branden hangt van de uitgangssituatie af:
Huis uitgekoeld in hartje winter (@ -5°C) => misschien? 45 - 60 minuten bij de eerste run (educated guess)
Huis op temperatuur, op dit moment 19,7°C/10,4°C: ca. 50 sec tot 2 minuten per keer; 3 - 4 keer per uur (geen lowload meer!) - vloer is op 18,5 - 19,2°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
Het probleem voor een fabrikant van een thermostaat is natuurlijk ook dat er zoveel verschillende soorten huizen, verwarmingen, cv ketels etc zijn dat het ondoenlijk is om voor iedereen de juiste regelstrategie erin te zetten. In de praktijk komt het er dus op neer dat je moet uitproberen welke thermostaat het beste past bij jou situatie.Vaak ontstaan er ook problemen omdat de cv ketel gaat pendelen omdat hij niet ver genoeg kan terug moduleren, dat ligt dan niet aan de thermostaat maar dat kan dan wel zo lijken.

[ Voor 20% gewijzigd door BadEendTerror op 03-01-2022 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:46
KoningPaulus schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:54:
[Lap tekst met overzicht van de situatie]

Huidige instellingen:
Minimaal vermogen (c) 20%
Maximaal vermogen (3) 25%
min Pompsnelheid (c.) 25%
max Pompsnelheid (3.) 30%
Aanvoer 70gr

E (min. opentherm) 45 graden
Nadraaitijd 5 min
VVW schakelaar 37 graden
VVW pomp hoog constant
Om nog even terug te blikken op afgelopen weken;
Ik haal nu continu de volgende waarden bij vvw beneden + badkamer + 2 kamers boven:
Aanvoer: 45-48 graden
Retour: 30-33 graden
En de volgende waarden bij vvw beneden + badkamer:
Aanvoer 45-47 graden
Retour 27-29 graden

Geen last meer gehad van pendelen, code 1 meldingen of andere merkwaardigheden. In mijn geval is dus ook een lage pompsnelheid goed genoeg, in tegenstelling tot veel andere huizen en installaties wat ik hier lees. Blijven proberen en de aanhouder wint. Ik heb in ieder geval erg veel gehad aan alle tips, tricks en informatie op dit forum. Binnenkort nog wat extra buisisolatie toepassen om te kijken of dit nog verschil gaat maken qua aanvoer en retour temperaturen, en dan geloof ik het wel even met het 24/7 monitoren van de temperaturen :)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
dunklefaser schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:58:
[...]

Mijn ervaring is dat een OT-thermostaat voor een HR-ketel ook met vloerverwarming (als bijverwarming) i.c.m. gebooste JAGA's perfeckt samenwerkt.
Ik zou me kunnen voorstellen dat een andere warmtebron, zoals een warmtepomp niet optimaal met de een of andere (OT)-thermostaat wil samen werken.
Zeg je nu dat je OT beter niet bij VV als hoofdverwarming kan doen?
Ik heb TADO en oude bosch Ketel met OT module erin. aan/uit nog niet geprobeerd eigenlijk. Wat zou de ketel dan anders gaan doen?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
@KoningPaulus
De retourtemp moet bij jou max 10 graden lager zijn als de aanvoer. Dus deze liggen nu veel te laag.

[ Voor 40% gewijzigd door BadEendTerror op 03-01-2022 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

water_escape schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:31:
[...]

Zeg je nu dat je OT beter niet bij VV als hoofdverwarming kan doen?
Ik heb TADO en oude bosch Ketel met OT module erin. aan/uit nog niet geprobeerd eigenlijk. Wat zou de ketel dan anders gaan doen?
Zeg ik niet en staat er ook niet - ik zeg alleen dat de combinatie van mijn OT-thermostaat en mijn vloerverwarming plus de gebooste JAGA's in mijn geval perfeckt samenwerkt en waarom dit volgens mij zo is.

Ik heb helaas geen ervaring met verwarmen in de aan/uit modus en met mijn ketel intern op max. 10 kW/max.45°C gelimiteerd zou dit ook niet veel zinnigs opleveren en speculeren over andere installaties doe ik liever niet.

Ter info: OT is ook niet altijd dezelfde standaard gebleven; er zijn verschillende uitbreidingen en levels in de loop der jaren erbij gekomen. Of de combinatie van een ketel en een OT-thermostaat optimaal samenwerkt zou je misschien door vergelijken van de mogelijkheden/beperkingen van het ondersteunde OT-protocol kunnen uitzoeken (als je de tijd hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
ps4mm schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:48:
[...]
Rad.1 aanvoer 36.0, retour 24.5, is de oude radiator (foto 1), 175x60cm, 90mm dik, ruimte is 18 m3.
Rad. 2 aanvoer 33.8, retour 24.2, Radson T11, 165x60cm, 65mm dik, ruimte is 24 m3.
Rad. 3 aanvoer 35.5, retour 27.5, Radson T11, 165x60cm, 65mm dik, ruimte is 24 m3.
Rad. 4 aanvoer 39.8, retour 31.5, Radson T21S, 55x75cm, 69mm dik, ruimte is 14 m3.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet je zeker dat de typering klopt? Als ik de foto’s bekijk lijkt het erop dat alle radiatoren 2 panelen hebben. In dat geval is de typering T2X, waarbij 2 staat voor het aantal panelen en X voor het aantal convectoren.

Op deze site van radiatoraanbiedingen(niet mijn smaak qua naam, maar goed) staan voorbeeldplaatjes om de juiste typering te bepalen. Het is wel belangrijk om het exacte type te bepalen want het afgiftevermogen verschilt nogal tussen de verschillende types.

De volgende stap is om het benodigde afgiftevermogen uit te rekenen. Dat kan op diezelfde site, als je iets naar beneden gaat naar het stappenplan onder punt 3.

Maar dan ben je er nog niet, want als je goed leest is de afgifte wat eruit komt bij een aanvoer van 75 °C. Jouw maximale aanvoer staat op 40 °C. Om het afgiftevermogen bij die temperatuur te bepalen kun je deze site van energiepionier gebruiken.

Ik ben benieuwd of het je lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:46
BadEendTerror schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:54:
@KoningPaulus
De retourtemp moet bij jou max 10 graden lager zijn als de aanvoer. Dus deze liggen nu veel te laag.
Waarom precies?
Een verschil van 15 bij alles open en 16-17 bij alleen vvw en badkamer is prima begreep ik uit eerdere reacties. Bovendien ruim binnen het HR bereik.

Als ik het toch verkeerd begrepen heb, wat is dan optimaal qua waardes en wat moet ik dan aanpassen?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 29-04 22:50
Wat is eigenlijk het effect van een te lage retour temperatuur? Zeg 35 graden retourtemperatuur bij de CV bij een aanvoertemperatuur van 60 graden?

Ik lees overal over een te hoge retourtemperatuur, waardoor de efficiëntie daalt etc. Maar wat als ie te laag is? Daar kan ik heel weinig over vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Perzikvrucht op 03-01-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-04 19:21
Zou ik ook wel willen weten. Hoe lager de retour, hoe beter de rookgassen gekoeld en hoe hoger het rendement. Maar wat ik wel begrepen heb, is dat de gemiddelde temperatuur (gemiddelde van temp in en temp uit) van de radiator te laag kan zijn om het juiste vermogen op te wekken. Misschien dat @BadEendTerror dat bedoelt?

[ Voor 12% gewijzigd door DaKo2019 op 03-01-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als ik me goed herinner is de "discussie" over de warmteafgifte in de een of andere vorm al meerdere keren gevoerd. Mijn eerste suggestie: Zoeken in deze draad met @PentaClover - levert mooie, instructieve plaatjes en YT-filmpjes op. En wat het HR-effect (condensatie van waterdamp uit de rookgassen) betreft staat het e.e.a. aan info in de TS (om te beginnen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:57
Perzikvrucht schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:46:
Wat is eigenlijk het effect van een te lage retour temperatuur? Zeg 35 graden retourtemperatuur bij de CV bij een aanvoertemperatuur van 60 graden?

Ik lees overal over een te hoge retourtemperatuur, waardoor de efficiëntie daalt etc. Maar wat als ie te laag is? Daar kan ik heel weinig over vinden.
Hoe lager je retourtemperatuur hoe hoger je rendement. Het voordeel wordt wel steeds kleiner als de Tr steeds lager wordt.

Nadeel kan zijn dat als het vermogen van je ketel te laag is hij de gewenste temperatuur Ta niet kan halen. Maar ketels zijn over het algemeen te groot en niet te klein.

Een tweede nadeel is dat je afgifte op bijvoorbeeld je radiatoren afneemt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2SeGJLzs778Jz932GNOHjEc4F8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhiPJ6SBC4DNUd1APKKh8Dr8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
Als de retourtemp te laag is, is er teveel warmteafgifte waardoor het minder efficiënt is. Zet de aanvoertemp altijd zo laag mogelijk, maar niet lager als dat je het nog goed warm krijgt.
Het gaat niet alleen om de retourtemp, want hoe lager de aanvoer hoe minder stralingswarmte je verliest, kost minder om te verwarmen en je hebt minder transportverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Is er een manier om het laaglastprogramma langer te laten doorgaan dan de stadaard 10min?
Intergas Kombi HRE 2011

Is het zonder "gevaar" om in serie een condensator te plaatsen met de pomp?
Dit om het suizen te verminderen van eclipsjes ...
Kan ik berekenen welke ik nodig heb om op een bepaald toerental uit te komen?
Laaglast is nu 1350rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Mijn technieker vertelde me dat de delta tussen aanvoer en retour max 5 graden mag zijn bij vloerverwarming, om teveel spanning te voorkomen.

Dus 21 retour en 29 aanvoer zou al teveel zijn.

Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Wim Leers schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:32:
[...]

Precies.

Ik wou dat er eentje was die ik zelf kon programmeren. Of nog beter, eentje waarbij ik via HomeKit rules kan instellen wat er moet gebeuren.

Helaas. Ooit misschien.
Is dit niks voor je ? https://diyless.com/blog/esp32-wifi-thermostat

Staat bij mij ook hoog/bovenaan mijn verlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Wolfram55 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Is dit niks voor je ? https://diyless.com/blog/esp32-wifi-thermostat

Staat bij mij ook hoog/bovenaan mijn verlanglijstje.
Interessant!

Helaas geen OpenTherm hier. Enkel Vaillant eBUS. De OpenTherm module installeren = garantie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 12:48

bert pit

asdasd

BadEendTerror schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:23:
Als de retourtemp te laag is, is er teveel warmteafgifte waardoor het minder efficiënt is. Zet de aanvoertemp altijd zo laag mogelijk, maar niet lager als dat je het nog goed warm krijgt.
Het gaat niet alleen om de retourtemp, want hoe lager de aanvoer hoe minder stralingswarmte je verliest, kost minder om te verwarmen en je hebt minder transportverlies.
Dit is niet voor alle CV installaties van toepassing. Bovendien zijn er merken die een start toerental hebben dat eerst gehaald moet worden, voordat de CV automatisch terug moduleert op basis van DeltaT. Haalt hij dat toerental niet dan gaat de ketel niet moduleren.

Aangezien alle ketels tegenwoordig ofwel terug moduleren op DeltaT ofwel op moduleren op opentherm, is het omlaag zetten van de aanvoertemperatuur geen noodzaak, de ketel doet dat zelf. Het is zelfs zo dat een hoge aanvoertemperatuur aan de radiatorkant efficiënter is. Die temperatuur blijft hoog zolang de retour koud blijft en dus maximaal condenseert. Daarna gaat deze omlaag.

CV installaties waarbij je te aanvoer omlaag moet zetten, die zou je sowieso moeten vervangen vanwege het hoge verbruik.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
Dat terug moduleren klinkt leuk, maar werkt helaas lang niet altijd even goed. Zeker als je nooit meer nodig hebt als een vast max vermogen voor de cv is het beter om het max vermogen zelf in te stellen. Met moduleren begint hij eigenlijk te hoog, dus dat is dan al zonde..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Laica schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:45:
Even een vraag die bij mij opkomt.

Wat is de meerwaarde van thermosstaatkranen?

Je kunt deze niet plaatsen in de ruimte met de thermosstaat en slaapkamers worden zelden verwarmt.
Waarom zou je op slaapkamers dan thermosstaatkranen plaatsen? Ook gezien de kosten.
Ik neem aan dat je Tado thermostaatknoppen bedoelt.

Meerwaarde gemak en doelgericht verwarmen. Een schema kunnen maken zodat je slaapkamer 's avonds en 's ochtends even opgewarmd wordt zodat het net wat comfortabeler is en de extra stookkosten gering. Voor badkamers iets soortgelijks. En er zijn ook veel mensen met een werkkamer die een ander schema heeft dan de leefruimte.

Zodra je gericht gaat verwarmen moet je vervolgens wel alle niet gebruikte radiatoren / vloerverwarming ook dicht kunnen zetten. Daar heb je dan een zoneklep voor nodig of toch allemaal Tado knoppen (kan overigens wel, je moet ze dan in de app zo instellen dat ze de thermostaat volgen), tenzij je het elke keer handmatig wilt doen. :P

Maar je hebt gelijk, bij slechts weinig verwarmde / gering verwarmde ruimtes is de terugverdientijd lang. Daar kan je in principe ook toe met klassieke thermostaatknoppen en de moeite van handmatige bediening.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 04-01-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@medu80

Nee klopt, De Lyric T6 zoals aangegeven vind ik weer niks. Of het probleem nog bestaat weet ik niet, maar ik heb deze in 2018 ook gehad. Maar temperatuur aanpassen werkte soms niet. https://gathering.tweaker...message/57016685#57016685

Ik ben wel uitermate tevreden met de TADO en ATAG i28ecz, het is alleen jammer dat je voor veel instellingen moet mailen. Er zou een Advanced Menu in moeten zijn waarin je sommige zaken zelf kunt aanpassen. Of een lijst met opties die je kunt aanvragen. Beste thermostaat ooit gehad was de iSense icm OTGW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Kan iemand mij vertellen wat voor gedrag dit is? Zes keer per uur aan en uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrm8Np8xF2W14tMnRg44_vrvZBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tsVqv8nVSjuAMhHCGSszC2nh.png?f=fotoalbum_large
oranje lijn is retour, andere kleur is aanvoer temperatuur. Een typisch beeld van de installatie die heel beheerst de kamertemperatuur op peil houdt?

Mijn instellingen staan hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69692242

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
low-load
DaKo2019 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:27:
Een typisch beeld van de installatie die heel beheerst de kamertemperatuur op peil houdt?
idd

[ Voor 93% gewijzigd door Wolfram55 op 05-01-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
@Wolfram55 Dank je wel. Goede zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Overigens "knallen" de temperaturen wel erg omlaag (naar de 20°C).

Daar is nog wel wat te halen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Waarschijnlijk ongeisoleerd leidingwerk op de locatie van de sensoren icm cv-pomp met hele beperkte nadraai-tijd.
Op relatief een koude plaats, zolder/garage.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 05-01-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Bij mij stijgen de temperaturen juist bij geen naadraaitijd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKsSgaegXg45ywkR4nLa69dl1W0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ogRaPX0G5C13zA95pCfKDgjA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Wolfram55 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:31:
Overigens "knallen" de temperaturen wel erg omlaag (naar de 20°C).

Daar is nog wel wat te halen wellicht.
Ja, ik zou de nadraaitijd willen verhogen, maar de instelling op de atag I28EC heb ik niet kunnen vinden. Dus ik denk dat er niets aan te doen is. Hangt op zolder idd, waar de sensor van de ketel zit en of dat geïsoleerd is: geen idee.

Overigens vraag ik me ineens wel af of de retourleiding is geïsoleerd. De aanvoerleidingen in ieder geval wel. Ik zal dat eens checken. Is het isoleren van de afvoerleidingen ook zinvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 14:03
Gisteren de retourleiding bij de ketel verlegd, daarna opnieuw gevuld en ontlucht en daarna nogmaals gevuld. Oude druk 1.3, nieuwe 1.9. Ik heb het idee dat de boel veel makkelijker warm wordt.
Maakt die druk nou zoveel uit?

Edit: was de laatste tijd dagelijks aan het ontluchten. Bij vers water voeg je een hoop zuurstof toe, wat later omgezet wordt in lucht. Ik vermoed dat het oude water veel microbelletjes had, nieuwe water nog niet, dus geen wonder dat ik verschil merk.
In december 2020 een radiator toegevoegd en een kraan vervangen, hele installatie is toen leeg geweest.

[ Voor 44% gewijzigd door _JGC_ op 06-01-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@DaKo2019

Zou het niet kunnen dat als de pomp stopt/start de sensor niet meer registreert?
Vindt het nl bijzonder hoe snel de temp weg valt en weer op temp is.
Voel eens onder de ketel met de hand.

Wat betreft isoleren van de leiding .... vrees dat dat minimaal is (de winst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:17:
Edit: was de laatste tijd dagelijks aan het ontluchten. Bij vers water voeg je een hoop zuurstof toe, wat later omgezet wordt in lucht. Ik vermoed dat het oude water veel microbelletjes had, nieuwe water nog niet, dus geen wonder dat ik verschil merk.
In december 2020 een radiator toegevoegd en een kraan vervangen, hele installatie is toen leeg geweest.
Herken daar wel iets in ... maar is niet hard te maken.
Heb je een micro ontluchter ? (ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wolfram55 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:23:
[...]

Herken daar wel iets in ... maar is niet hard te maken.
Heb je een micro ontluchter ? (ik niet)
Ik heb geen micro ontluchter, wel een badkamer radiator die heel makkelijk lucht verzamelt en elke dag te ontluchten is. Kwam vandaag direct water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@_JGC_ en @Wolfram55 of andere, is er iemand die een idee heeft over de druk en eventuele efficientie van het systeem?

Lagere druk bv 1, 3 en hetzelfde pomp toerental is minder flow dan bv druk 1,9 met gelijk toeren tal is meer flow

of juist andersom?

PS ik meen nl ook wel eens verschil te hebben gemerkt na bijvullen, en heb wel een microbel ontluchter en vuilfilter.

over die vuilfilter trouwens, heeft iemand een idee of dat ijzerdeeltjes in de kruipruimte echt meegevoerd worden naar de zolder (locatie vuilfilter) of is de stroming in een cv hiervoor te laag? Ik zit er nl al lange tijd over te denken om het systeem te laten powerflushen voordat we een nieuwe cv gaan laten hangen.

Of ik hang in de kruipruimte een aanvoer en afvoerslang aan de cv en pomp hem zelf door met schoonwater om eventuele vervuilingen onderin eruit te blazen zoals @leonbong me wel eens heeft getipt.

Bij de powerflush ben ik eigenlijk een beetje bang voor het losblazen van deeltjes die daarna eventueel lekkages gaan geven, en de prijs is niet mis.. 625 ex btw heb ik een offerte voor liggen.

iemand hier een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Fantastic_fox schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:29:
@_JGC_ en @Wolfram55 of andere, is er iemand die een idee heeft over de druk en eventuele efficientie van het systeem?

Lagere druk bv 1, 3 en hetzelfde pomp toerental is minder flow dan bv druk 1,9 met gelijk toeren tal is meer flow

of juist andersom?
Ik heb niet de indruk dat druk in het systeem direct merkbaar qua stookgedrag.
Heb ook een tijd gehad dat m'n systeem langzaam leeg liep ivm "micro" lekage ergens .... of-te-wel ... vaak bijgevuld ... maar dat gedrag komt niet bekent voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Hogere druk zou ook weinig moeten uitmaken, water kan je niet comprimeren dus het enige wat je doet is je expansievat verder vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Fantastic_fox schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:29:
@_JGC_ en @Wolfram55
Bij de powerflush ben ik eigenlijk een beetje bang voor het losblazen van deeltjes die daarna eventueel lekkages gaan geven, en de prijs is niet mis.. 625 ex btw heb ik een offerte voor liggen.
Ik heb je posts niet tot in detail gevolgd de laatste tijd dus weet niet precies wat je "probleem" eventueel is.

Krijg een beetje het gevoel over eventueel vuil dat je je misschien teveel zorgen maakt (?).
Ik heb de laatste jaren ook vaak mijn systeem leeg gehad ivm met andere kranen en afgelopen jaar een aantal maanden zelfs ivm isoleren. Ook daardoor vaak daarover "angst" gehad maar je kan jezelf ook teveel zorgen maken en te veel werk op je nemen ... met zelfs de kans op het tegenovergestelde resultaat (dat je meer "kapot" maakt dan dat je "repareert").

Maar dit is puur gevoelsmatig vanaf een grote afstand.

Edit:
En zelfs als je angst terecht is en er veel vuil in je systeem zit ...
Als het eventueel los komt is alleen de pomp die schade krijgt en die kosten zijn minder dan de €650,-

[ Voor 8% gewijzigd door Wolfram55 op 06-01-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Hey @Wolfram55 goede inschatting op grote afstand, angst is niet het goede woord. Maar ik heb ene oud eketel 10kw onderwaarde en wil naar een nieuwe (en daarna hybride WP) echter dan moet ik een heel goede stroming in de installatie hebben om delta t van 5 te halen.

dat laatste is met name waar ik me wat zorgen om maak. de huidige nefit ecomline HR excellent pomp ben ik niet 100% zeker van dat deze nog lekker werkt of moduleert krijg de delta t nl niet onder de 15 graden.

Alles is ok lastig te testen omdat de grote onderwaarde ervoor zorgt dat hij nooit lang doorstookt. nu kan ik hem wel inregelen met 30 graden op de thermostaat maar vaak slaat de cv al zo snel uit dat hij nooit in een doorstook moment komt.

Allemaal geen grote problemn of angst maar meer kleinere zaken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:50
_JGC_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:17:
Gisteren de retourleiding bij de ketel verlegd, daarna opnieuw gevuld en ontlucht en daarna nogmaals gevuld. Oude druk 1.3, nieuwe 1.9. Ik heb het idee dat de boel veel makkelijker warm wordt.
Maakt die druk nou zoveel uit?

Je uitleg klopt niet helemaal.
Vers water bevat LUCHT, en zuurstof zet zich niet om in lucht.
Als dat vers koud water verwarmd wordt, dan wordt de opgeloste lucht gasvormig. Wellicht bedoel je dat.
En dan heb je bellen in de installatie.

Het enige wat je kan doen is direct na het vullen, en voor je een pomp laat draaien zowat alles gaan ontluchten waarbij je kijkt dat de druk niet onder de 1 bar gaat. Daarna vul je opnieuw bij tot een druk van ca 1.5 bar.
Stook dan de installatie goed heet, leg de verwarming stil (eerst de thermostaat op 10°C, en dan na een minuut of 2de schakelaar uit), en ga direct ontluchten. Zorg dat de druk ook weer rond die 1.5 bar blijft als die zakt.

Merk je de dagen nadien nog lucht, dan herhaal je het proces.
Altijd de verwarming stil leggen, en na een minuutje of zo echt de verwarming van de stroom halen met de schakelaar. Dan kan je ontluchten.
Normaal is het na een sessie of 2 wel gedaan.

De reden waarom je een draaiende verwarming niet direct van de stroom haalt is om overhitting te vermijden. Je vlam brandt voluit, en als je dan de pomp direct stil legt kan het plaatselijk koken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Tommie12 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:13:
Stook dan de installatie goed heet, leg de verwarming stil (eerst de thermostaat op 10°C, en dan na een minuut of 2de schakelaar uit), en ga direct ontluchten. Zorg dat de druk ook weer rond die 1.5 bar blijft als die zakt.
Is dit echt zo essentieel ?
Ik weet dat vaak besproken is maar dat 1min wachten en de schakelaar uit .... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Fantastic_fox schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:17:
Hey @Wolfram55 goede inschatting op grote afstand, angst is niet het goede woord. Maar ik heb ene oud eketel 10kw onderwaarde en wil naar een nieuwe (en daarna hybride WP) echter dan moet ik een heel goede stroming in de installatie hebben om delta t van 5 te halen.

dat laatste is met name waar ik me wat zorgen om maak. de huidige nefit ecomline HR excellent pomp ben ik niet 100% zeker van dat deze nog lekker werkt of moduleert krijg de delta t nl niet onder de 15 graden.
Om nu nog, als tussenoplossing, een andere ketel te kopen lijkt me discutabel ... tenzij hij echt brak is natuurlijk.

Ik probeer nu ook zoveel als mogelijk mijn systeem te begrijpen en te beheersen om eventueel tzt over te gaan op een warmtepomp ... of dat over 1, 3 of 5 jaar is weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Wolfram55 zou ik ook wel het liefst willen maar ketel is rond de 15 jaar oud, niet echt grote klachten maar toch.

Echter door het ontbreken van vloerverwarming en een woning uit 1972 ( redelijk nageisoleerd) is full electric geen optie.

Mocht je hiervoor een andere optie hebben dan hoor ik het graag dus nu nieuwe ketel en dan hybride wp toevoegen.... F-E gaat bij ons met 1750 kuub gas per jaar zonder vvw niet lukken ...

Pagina: 1 ... 57 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?