Toon posts:

Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 112 113 114 Laatste
Acties:
dunklefaser schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:56:
@Blihi Interessante "argumentatie".
Waar schrijf ik trouwens dat de werkelijke aanvoertemperatuur gaat dalen als de ketel "aanspringt"?
Zou het kunnen dat je je daar? iets verkeerd interpreteert?
T.inlet in jouw eigen grafieken. Die daalt zodra de ketel aanspringt.
Ik denk dat sowieso niet goed kan worden beschreven wat het tijdsverloop van de gevraagde aanvoertemperaturen vs. de werkelijke aanvoertemperaturen betreft, helaas heb ik geen OTGW etc. ter beschikking.

Wat de flow betreft kan ik ook nog detail plaatjes laten zien met een deltaT van max. 7,7 K bij ongeveer 9,8 kW in het begin van het opwarmen van 18°C -> 20°C en een deltaT van ca. 6,55 K bij 7,9 kW
bijvoorbeeld aan het einde van de opwarmfase.
De berekende flow is in beide gevallen ca. 1050 - 1100 l/h = ca. 17,5 - 18,3 l/min.

De gevraagde aanvoertemperatuur bij een Honeywell in lowload is hoogst zelden constant en dat wat je heel goed, en ligt meestal bij mij tussen de 90°C (opstarten) en ca. 30°C, maar in de steady-state lowload (daarover heb ik het hier) lopen gevraagde en werkelijke aanvoertemperatuur voor een groot deel 1:1 parallel omhoog van, op dit moment, ca. 32°C tot ca. 39°C werkelijke aanvoertemperatuur tot dat de thermostaat het (warm) genoeg vind en naar de bekende 10°C terugvalt tot de volgende lowload cyclus.
Soms gaat de gevraagde aanvoertemperatuur aan het einde van een lowload cyclus ook meer dan 5K onder de werkelijke aanvoertemperatuur duiken, bijvoorbeeld 34°C vs. 39°C, maar de ketel kan helaas niet lager moduleren en dan schakelt de thermostaat uit en de ketel wacht de anti-pendel tijd tot dat hij weer op de warmtevraag reageert.

Jouw slagzinnen hierboven verkorten minimaal dat wat werkelijk gebeurt en leveren geen uitleg of verklaring.
En jij brengt steeds nieuwe data in die je niet in je grafieken zet. Het is prima dat het niet gemeten wordt, maar dan kun je verwachten dat er aannames volgen op basis van jouw grafieken.

Als de thermostaat de Tag (gevraagde Ta, of setpoint) steeds verhoogt, dan vindt de thermostaat dat de ruimte niet snel genoeg warm wordt. Door de Ta te verhogen, vergroot je het afgiftevermogen en dus de snelheid van opwarmen. Blijkbaar lukt het de thermostaat niet goed om de 'sweetspot' te vinden, want de Tag blijft stijgen volgens jouw uitleg. Het kan goed zijn dat de thermostaat overigens helemaal niet probeert die sweetspot te vinden. Is het een Round of een Chronotherm? Die laatste probeert dat volgens mij wel, de eerste niet.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Blihi In mijn grafieken kan ik helaas niet zien dat bij starten van de brander de aanvoertemperatuur daalt.
Wat je ziet is de gebruikelijke piek in het begin die door het hogere opstartvermogen wordt veroorzaakt. - Voor zover ik weet is dit nodig om direct een stabiele vlam te verkrijgen.

Na ca. 20-30 seconden valt de brander in de eerdere grafieken op het minimum vermogen terug (lowload), met de nog dalende retour moet de aanvoertemperatuur dan heel even dalen.
Volgens mij zou je iets vergelijkbaars bij de meeste/alle? ketels in de lowload-modus moeten kunnen meten, of je hebt een ketel die ook op minimum vermogen kan starten.

Ik heb aangeboden de grafieken op navraag te leveren, bij deze dan:

en de bijbehorende T.delta plot:

Hieronder de grafiek met de delta.T's om de flow te berekenen te schatten:

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

dunklefaser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:19:
@Blihi In mijn grafieken kan ik helaas niet zien dat bij starten van de brander de aanvoertemperatuur daalt.
Wat je ziet is de gebruikelijke piek in het begin die door het hogere opstartvermogen wordt veroorzaakt. - Voor zover ik weet is dit nodig om direct een stabiele vlam te verkrijgen.

Na ca. 20-30 seconden valt de brander in de eerdere grafieken op het minimum vermogen terug (lowload), met de nog dalende retour moet de aanvoertemperatuur dan heel even dalen.
Volgens mij zou je iets vergelijkbaars bij de meeste/alle? ketels in de lowload-modus moeten kunnen meten, of je hebt een ketel die ook op minimum vermogen kan starten.

Ik heb aangeboden de grafieken op navraag te leveren, bij deze dan:
[Afbeelding]
en de bijbehorende T.delta plot:
[Afbeelding]
Hieronder de grafiek met de delta.T's om de flow te berekenen te schatten:
[Afbeelding]
Ziet er prima uit hoor, maar nog steeds.... Het setpoint staat er niet in, want dat meet je niet.

Het effect van het beperken van het maximale vermogen van de ketel is eerder besproken, met grafiekjes erbij, maar ik kan ze zo niet terugvinden.

Voor zover ik het goed lees (maar nogmaals: Geen Tset, dus 100% zeker weet ik het niet) zie je op 14:22 dat de gevraagde temperatuur stijgt. De ketel toert op en gaat een hoger vermogen leveren (grotere delta-T). Maar, omdat het maximum beperkt is op 10 kW, duurt het nog tot 14:40 voordat het setpoint gehaald wordt (en dat blijft dan stabiel tot 14:45).

Jouw delta-T is eerst 6 graden, wat bij 8 kW leidt tot een flow van 1100 liter/uur en daarna 7 a 7.5, wat bij 10 kW leidt tot dezelfde flow. Dus dat klopt wel met elkaar.

Mijn aanname, op basis van deze grafieken, is dat de thermostaat om 14:22 vraagt om 39 graden water, maar dat niet krijgt omdat het maximum vermogen zo ver beperkt is.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Blihi Bij het opwarmen om meer dan 0,5°C van bijvoorbeeld 18,1°C naar 20,2 °C vraagt de Honeywell OT thermostaat na de gebruikelijke opstartprocedure normaalgesproken een dusdanig hoge aanvoertemperatuur dat de brander vervolgens meteen met het ingestelde maximum vermogen van ca. 10 kW losbrand.
Waarom hij hier eerst met 8 kW begint en dan halverwege op 10 kW omschakelt weet ik helaas niet, misschien om dat de temperatuurstijging in de referentieruimte in het begin voldoende was.

Voor mij is de opwarmsnelheid in huis met een vermogen van 10 kW meer als voldoende
- maximaal 2 uur voor 18°C -> 20°C bij een gemiddelde buitentemperatuur van ca. -5°C
(helaas of gelukkig deze winter geen grafiekjes kunnen maken).

Je begrijpt waarschijnlijk dat dit hele gebeuren in zekere zin een soort proefdraaien voor een warmtepomp is.
Met een ketel als warmtebron lukt dit natuurlijk maar in beperkte mate.

P.S.: Omdat ik de aanvoertemperatuur in de ketel op 40°C begrensd heb gaat de ketel uit zich zelf bij benaderen van de 40°C "automatisch" met het laagste vermogen branden, pas bij het overschrijden van 45°C zou de ketel de brander dan uitzetten (de marge van 5K lijkt gebruikelijk te zijn).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Ja, die 5K is bij veel ketels de standaard voor de pendelbeveiliging.

Als je het als test voor een WP gebruikt zou ik ook eens proberen om de pompsnelheid nog hoger te zetten (kan dat?)

Voor een WP wil je een zo laag mogelijke Ta met een zo hoog mogelijke flow (dus zo klein mogelijke delta-T). je wilt de Ta overigens ook weer niet te laag, want dan krijg je dat de WP weer slechter gaat presteren bij lagere Tlift (verschil tussen aanvoer- en buitentemperatuur). Een Ta van rond de 25 a 30 graden lijkt voor een lucht/water WP optimaal te zijn.
Oh, en als je voor een WP gaat: Investeer direct in een mooie warmtemeter en een aantal kWh meters, zodat je alles kunt meten. Voor de warmtemeter: kies een ultrasone, die maken niet zo'n herrie (ik had dat dus niet in de gaten....)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Blihi Bedankt voor de tips! - Helaas kan ik de flow niet meer verhogen de pomp draait al op stand III.
Gelukkig geen ruisen, behalve in de badkamerdesignradiator, missschien door slechte ontbraming?
Stoort iig niet als we onder de douche staan :z .

Met minimaal 1100 l/h komt een 7 kW wp (groter wil ik niet laten installeren) op maximaal 5,5 K.
Als ik de lowload aanvoertemperaturen quasi interpoleer zou ik op een gemiddelde aanvoer van ca. 27-28°C?
bij 0°C buitentemperatuur kunnen gokken, rekening houdend met het lagere afgiftevermogen bij de lagere gemiddelde aanvoertemperatuur, of niet?

De Kamstrup's liggen al klaar (een voor de wp, de ander voor de wp-boiler):

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-03 15:01
jan-- schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:15:
[/MESSAGE]

Maar dan zou mijn ketel dus niet pendelen tijdens het opwarmen. Bij het opwarmen laat ik mijn ketel bewust af en toe uit gaan, omdat anders de retour te hoog oploopt en ik dan met een laag rendement opwarm. Dat het opwarmen dan wat langer duurt, vind ik niet zo'n probleem, omdat door de stralingswarmte het al redelijk snel behaaglijk aanvoelt. Ik vind 8x per uur wel wat vaak, maar ik heb nog niet gevonden hoe ik dit met de Isense en Nefit Proline NXT kan beinvloeden. Maar 8x per uur lijkt mij niet echt een probleem. Zie jan-- in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III" voor mijn grafiek.
Hallo Jan,

JE kan dat 8x per uur aan/uit eenvoudig verminderen door de minimale aanvoer temperatuur paar graden hoger te zetten.
[had dit vorig jaar ook met een intergas]

Peter
ptr1968 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:51:
[...]

Hallo Jan,

JE kan dat 8x per uur aan/uit eenvoudig verminderen door de minimale aanvoer temperatuur paar graden hoger te zetten.
[had dit vorig jaar ook met een intergas]

Peter
Daarmee verhoog je het afgiftevermogen, dus ja, dat helpt.

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-03 16:09
olafmol schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:40:
[...]

Instellingen > apparatuur > doorgaan > pro configuratie

Btw als je true radiant uitzet dan gedraagt de nest zich als een aan/uit en kun je bij warmtevraag direct zien aan de cv ketel aanvoer temperatuur of de voorloop goed ingesteld is, want dat is dan continue de temp die de nest zal vragen. Bij true radiant aan, zal ie ermee beginnen als er genoeg verschil tussen gevraagde en gemeten ruimtetemperatuur zit, maar terug moduleren naar lagere aanvoer temp (soms zelfs tot 30c) als ie dichtbij de setpoint komt. Succes!
Dit was inderdaad de key, dankjewel!

Heb nog zo'n leuke gevonden, tapwater werd maar 38 graden. Merkte dit pas toen ik een heet bad wilde nemen en dat niet warmer werd. Instelling Nest staat op 60 en dan gebeurt er echt niks meer dan 38 graden. Zet ik die instelling op 61 - - > 61 graden water, terug op 60 - - > 38 graden water. Probleem opgelost maar wat een bizar ding is die Nest eigenlijk met dit soort fouten..

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16
aesch schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:55:
[...]

Dit was inderdaad de key, dankjewel!

Heb nog zo'n leuke gevonden, tapwater werd maar 38 graden. Merkte dit pas toen ik een heet bad wilde nemen en dat niet warmer werd. Instelling Nest staat op 60 en dan gebeurt er echt niks meer dan 38 graden. Zet ik die instelling op 61 - - > 61 graden water, terug op 60 - - > 38 graden water. Probleem opgelost maar wat een bizar ding is die Nest eigenlijk met dit soort fouten..
Ligt sterk aan de cv ketel lijkt het. Tapwater is een andere instelling, en wordt door veel ketel gewoon genegeerd. In ieder geval door mijn Intergas xtreme. Ik kan alles instellen wat ik wel in de nest tapwater settings, maar de Intergas pakt gewoon de cv ketel instelling.

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:21
@synorluna
@Superbeagle

Inmiddels heb ik een kleine update.
Dat klote honeywell round ding van de muur afgerukt en vervangen voor een 2e hands isense.

Zit nog in de 'test fase' maar het geheel stemt me positief.
De waarden van de ketel staan op:
Pomp minimaal 65
Pomp maximaal 80
Aanvoer 65 graden
Toeren 4500

Dit heb ik de afgelopen tijd niet veranderd.
Zowel de round als de isense kiest altijd voor de 65 procent pompsnelheid. Als ik deze verlaag naar 60 wat minimaal is dan vragen beide 60. Verhogen idem als 70 minimaal is draaien ze op 70 maar dan wel 'gedwongen' kennelijk wil de ketel/thermostaat met een zo laag mogelijke pompsnelheid draaien.

Isense gereset en ingesteld, hier heb ik later wel wat vragen over die ik niet in het boekje kan vinden.

Isense instellingen
Minimale aanvoer 50
Maximale aanvoer 70
Pompsturing aan
Vermogensturing uit
Opwarmsnelheod sneller
Afkoelsnelheid normaal

Temperatuur constant 19 graden op beide screenshots.

Dit is van vandaag met de isense.
De eerste piek was een warmwatervraag.

Dit was het beeld wat ik had met honeywell...

Bizar dat een simpele thermostaat zoveel invloed heeft.

Zit nu alleen met mn honeywell evohome in mn maag dat moest de vervanger worden van de round 😅

[Voor 9% gewijzigd door Jojo90 op 23-03-2023 08:55]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:07
Jojo90 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:43:

Zit nu alleen met mn honeywell evohome in mn maag dat moest de vervanger worden van de round 😅
Nou ja simpel.

Het is wel de "Kapitein" in je verwarmings installatie. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:27
@synorluna
@Superbeagle

Dat klote honeywell round ding van de muur afgerukt en vervangen voor een 2e hands isense.

Pomp minimaal 65
Pomp maximaal 80
Aanvoer 65 graden
Toeren 4500

Zowel de round als de isense kiest altijd voor de 65 procent.

Isense gereset en ingesteld, hier heb ik later wel wat vragen over die ik niet in het boekje kan vinden.

Isense instellingen
Minimale aanvoer 50
Maximale aanvoer 70
Pompsturing aan
Vermogensturing uit
Opwarmsnelheod sneller
Afkoelsnelheid normaal

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Goed bezig! Toevallig gisteren de installateur gesproken en hij gaat me een andere thermostaat opsturen. Ik zal wel even vragen of het er een kan zijn die niet van Honeywell is.

Dat hele idee van zoneregeling lijkt leuk, maar Honeywell heeft het slecht voor elkaar. Ik vind het te kostbaar om nu al over te stappen op Tado, dus wellicht gewoon een eenvoudige thermostaat met radiatorknoppen zonder zoneregeling.

• synorluna
@synorluna
@Superbeagle

Pomp minimaal 65
Pomp maximaal 80
Aanvoer 65 graden
Toeren 4500

Zowel de round als de isense kiest altijd voor de 65 procent.

Isense instellingen
Minimale aanvoer 50
Maximale aanvoer 70
Pompsturing aan
Vermogensturing uit
Opwarmsnelheod sneller
Afkoelsnelheid normaal

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dit een aan/uit thermostaat of modulerend?

• Jojo90
@synorluna

Nee het is een modulerende.
Ik dacht ook dat het niets zou zijn maar het tegendeel begint zich te bewijzen.

Ik heb wel de vermogensturing op de isense uitgezet. Dus volgens mij bepaald de ketel dan binnen de ingestelde kaders het vermogen. Ik ga dit ook nog eens aanzetten om te testen wat er dan gebeurd.

Volgens mij houd dit in dat de ketel en de thermostaat dan met elkaar gaan praten over het vermogen. Nu stuurt de ketel het vermogen.

Dit is van afgelopen nacht. Dat eindeloze aanslaan lijkt te zijn verdwenen.
Ik heb nu ook 1 thermostaat voor het hele huis, douche loopt lekker meer en de rest is ingeregeld met een thermostaatkraan. Die overigens de meeste tijd dicht staan.

Op marktplaats staan veel 2e hands isense misschien is het het proberen waard?

[Voor 4% gewijzigd door Jojo90 op 23-03-2023 08:57]

• olafmol
@synorluna
@Superbeagle

Pomp minimaal 65
Pomp maximaal 80
Aanvoer 65 graden
Toeren 4500

Zowel de round als de isense kiest altijd voor de 65 procent pompsnelheid. Als ik deze verlaag naar 60 wat minimaal is dan vragen beide 60. Verhogen idem als 70 minimaal is draaien ze op 70 maar dan wel 'gedwongen' kennelijk wil de ketel/thermostaat met een zo laag mogelijke pompsnelheid draaien.

Isense instellingen
Minimale aanvoer 50
Maximale aanvoer 70
Pompsturing aan
Vermogensturing uit
Opwarmsnelheod sneller
Afkoelsnelheid normaal

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar dit is toch niet verrassend of raar? Je hebt een aan/uit thermostaat (en dan ook nog een Honeywell die met een low-load regeling meerdere aan/uit schakelingen per uur doet als ie dicht bij gewenste temp zit) vervangen door een OpenTherm modulerende thermostaat, die de gevraagde aanvoertemperatuur Ta omlaag schroeft als ie dichtbij de gewenste temperatuur komt.

Te vergelijken met een 18 jarige die net z'n rijbewijs heeft en in een opgevoerde VW Golf vol gas elke keer wegscheurt bij het stoplicht, om 300m verder weer vol in de ankers te gaan (Honeywell round aan/uit), vs een grijzende boomer die met een Volvo stationwagon heel rustig wegrijdt en de laatste 100m de boel gewoon laat uitrollen (iSense)

Dat gedrag zie je dus ook precies in je grafiek. Als je een Honeywell Round modulerende thermostaat had gebruikt had je ook een grafiek gezien die veel meer in de buurt van de iSense kwam.

[Voor 6% gewijzigd door olafmol op 23-03-2023 10:08]

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
@Jojo90 Blij voor jou dat jouw systeem zich beter naar wens gedraagt.

Verder ben ik het mee eens met wat olafmol hierboven schreef.

Moest even terugbladeren om te kijken wat je alweer voor ketel had. Ik vind eigenlijk dat eenieder met een Remeha ketel het beste af is met een Remeha OT thermostaat zoals de Celcia, iSense(voorkeur) of eTwist omdat ze dezelfde ‘OT dialect’ van Remeha spreken met elkaar.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:15
Jojo90 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:51:
@synorluna

Volgens mij houd dit in dat de ketel en de thermostaat dan met elkaar gaan praten over het vermogen. Nu stuurt de ketel het vermogen.
Watertemperatuur, een modulerende thermostaat heeft geen invloed op het vermogen dat de ketel levert alleen de watertemperatuur die ketel moet maken.
Dat is zeker niet hetzelfde in gedrag.

• olafmol
leonbong schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:44:
[...]

Watertemperatuur, een modulerende thermostaat heeft geen invloed op het vermogen dat de ketel levert alleen de watertemperatuur die ketel moet maken.
Dat is zeker niet hetzelfde in gedrag.
Dat kan wel, OpenTherm heeft daar optionele reserveringen voor, zowel voor het uitlezen als het instellen van ketel-brander-vermogen. Maar dat is dus optioneel, en geen onderdeel van de basic OT data-set. Maar het zou zomaar kunnen dat Remeha dat bv wel geimplementeerd heeft tussen hun iSense en Remeha cv ketel.

• Jojo90
@olafmol

Voor mij ergens wel als consument dan.
Ik ga in eerste instantie uit van de installateur welke bij mij komt. Hij was er als de kippen bij voor het vervangen van de ketel.
Hij gaf aan met vloerverwarming een aan/uit thermostaat en klaar. Voor de rest niks met vermogen o.i.d. gedaan. Inregelen ho maar. Meerdere keren aangegeven wat ik ervaarde maar hulp kwam niet.

Toen kwam ik op dit forum en dat bleek met vele tips wel te helpen.
Trouwens gewoon een gerenomeerd bedrijf dat is nog het ergste.

Uiteindelijk het inregelen van de radiatoren op de 1e zelf gedaan met de danfoss app en nu lijkt het een enorme verbetering te zijn.
Thermostaat vervangen.

Nu probeer ik de isense te begrijpen.
Het boekje en google gaf de antwoorden niet op een aantal vragen.
Gebruikers niveau laat ik op normaal staan.

Comfort correctie staat aan.
Ik heb geen idee wat het is of doet.
Thermostaat zegt onderstaande foto.

Dan de vermogensturing staat uit.
Als je dit aan zet lijkt het wel of de isense zich met het vermogen kan bemoeien binnen de ingestelde parameters op de ketel.

• olafmol
Jojo90 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:15:
@olafmol

Voor mij ergens wel als consument dan.
Ik ga in eerste instantie uit van de installateur welke bij mij komt. Hij was er als de kippen bij voor het vervangen van de ketel.
Hij gaf aan met vloerverwarming een aan/uit thermostaat en klaar. Voor de rest niks met vermogen o.i.d. gedaan. Inregelen ho maar. Meerdere keren aangegeven wat ik ervaarde maar hulp kwam niet.

Toen kwam ik op dit forum en dat bleek met vele tips wel te helpen.
Trouwens gewoon een gerenomeerd bedrijf dat is nog het ergste.

Uiteindelijk het inregelen van de radiatoren op de 1e zelf gedaan met de danfoss app en nu lijkt het een enorme verbetering te zijn.
Thermostaat vervangen.

Nu probeer ik de isense te begrijpen.
Het boekje en google gaf de antwoorden niet op een aantal vragen.
Gebruikers niveau laat ik op normaal staan.

Comfort correctie staat aan.
Ik heb geen idee wat het is of doet.
Thermostaat zegt onderstaande foto.

[Afbeelding]

Dan de vermogensturing staat uit.
Als je dit aan zet lijkt het wel of de isense zich met het vermogen kan bemoeien binnen de ingestelde parameters op de ketel.

[Afbeelding]
Tja, dat is helaas een bekend gegeven, veel installatiebedrijven en installateurs zijn meer bezig met "aansluiten" dan met "optimaliseren". Mijn ervaring is dat binnen hetzelfde bedrijf het kennis niveau heel verschillend per persoon kan zijn, dus soms doorvragen naar iemand die ervaring heeft met bv waterzijdig inregelen en gasverbruik van CV ketels optimaliseren kan wel eens nut hebben.

Heb je de handleiding van de iSense al eens gedownload en doorgespit? Daarin staan de meeste dingen wel uitgelegd, bv comfort correctie:

7.2.8 Comfortcorrectie
Instellen via Menu > Instellingen > Systeem > Temperatuur > Comfort corr..
Wanneer de radiatoren in huis heet zijn, is de gevoelstemperatuur door de stralingswarmte hoger dan de echte temperatuur. Hierdoor kan het al comfortabel aanvoelen als de CV de ingestelde temperatuur nog niet heeft bereikt. De comfortcorrectie zorgt ervoor dat de CV niet verder stookt dan de gewenste gevoelstemperatuur.
Bijvoorbeeld: De gewenste temperatuur is 21°C. Door de straling van de radiatoren voelt het al bij 20,7°C aan als 21°C. De comfortcorrectie zorgt ervoor dat de CV bij 20,7°C niet verder stookt.

gewoon even online googlen.

Over vermogensturing kan ik niks vinden, behalve dit filmpje: YouTube: Intergas Combi Kompakt HR/36/30 icm Remeha iSense

Als je wilt weten wat dat doet moet je denk ik echt even contact met de technische mensen van Remeha zelf opnemen.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:15
olafmol schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:46:
[...]

Dat kan wel, OpenTherm heeft daar optionele reserveringen voor, zowel voor het uitlezen als het instellen van ketel-brander-vermogen. Maar dat is dus optioneel, en geen onderdeel van de basic OT data-set. Maar het zou zomaar kunnen dat Remeha dat bv wel geimplementeerd heeft tussen hun iSense en Remeha cv ketel.
Weet ik.
Echter dat is bedoeld voor het instellen/configuratie van de ketel en niet het principe van de regelkring.
De regelkring van "normaal" thermostaatbedrijf is het beïnvloeden van de watervraagtemperatuur.

Maar misschien kan het met Remeha thermostaat en Remeha ketel via Rbus ipv opentherm.

[Voor 6% gewijzigd door leonbong op 23-03-2023 12:17]

• synorluna
olafmol schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:58:
[...]

Maar dit is toch niet verrassend of raar? Je hebt een aan/uit thermostaat (en dan ook nog een Honeywell die met een low-load regeling meerdere aan/uit schakelingen per uur doet als ie dicht bij gewenste temp zit) vervangen door een OpenTherm modulerende thermostaat, die de gevraagde aanvoertemperatuur Ta omlaag schroeft als ie dichtbij de gewenste temperatuur komt.

Te vergelijken met een 18 jarige die net z'n rijbewijs heeft en in een opgevoerde VW Golf vol gas elke keer wegscheurt bij het stoplicht, om 300m verder weer vol in de ankers te gaan (Honeywell round aan/uit), vs een grijzende boomer die met een Volvo stationwagon heel rustig wegrijdt en de laatste 100m de boel gewoon laat uitrollen (iSense)

Dat gedrag zie je dus ook precies in je grafiek. Als je een Honeywell Round modulerende thermostaat had gebruikt had je ook een grafiek gezien die veel meer in de buurt van de iSense kwam.
Die low-load regeling ervaar ik zelf als erg storend bij Honeywell. Aangezien je bij vloerverwarming de temperatuur vaak niet meer dan 1 - 1,5 graad laad dalen ‘s nachts, draait dat ding altijd op low load met als resultaat een ruimte die heel langzaam opwarmt en een ketel welke de hele dag aan- en afslaat. Als leek trek ik dan de conclusie dat Honeywell met de aan/uit thermostaten niet klaar is voor vloerverwarming. Wat ik zou verwachten is dat Honeywell leert. Als na een x-aantal dagen het 6 uur duurt om een ruimte met 1 graad te verwarmen, verwacht ik dat Honeywell begrijpt dat er langere stooksessies nodig zijn dan enkel 5-10 minuten 6 uur lang.

Ik begrijp dat een modulerende thermostaat niet ideaal is voor vloerverwarming, maar dat is aan/uit op basis van bovenstaande ook niet.

• olafmol
synorluna schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:36:
[...]

Die low-load regeling ervaar ik zelf als erg storend bij Honeywell. Aangezien je bij vloerverwarming de temperatuur vaak niet meer dan 1 - 1,5 graad laad dalen ‘s nachts, draait dat ding altijd op low load met als resultaat een ruimte die heel langzaam opwarmt en een ketel welke de hele dag aan- en afslaat. Als leek trek ik dan de conclusie dat Honeywell met de aan/uit thermostaten niet klaar is voor vloerverwarming. Wat ik zou verwachten is dat Honeywell leert. Als na een x-aantal dagen het 6 uur duurt om een ruimte met 1 graad te verwarmen, verwacht ik dat Honeywell begrijpt dat er langere stooksessies nodig zijn dan enkel 5-10 minuten 6 uur lang.

Ik begrijp dat een modulerende thermostaat niet ideaal is voor vloerverwarming, maar dat is aan/uit op basis van bovenstaande ook niet.
Juist een modulerende thermostaat is prima voor vloerverwarming, zeker icm een CV ketel. Dan laat ie de gevraagde aanvoer temperatuur lekker laag moduleren, en kan ie "lang&laag" stoken. Alleen wordt het lastig als de boel al goed op temperatuur is, en door goede isolatie, blijft. Dan is het in principe geen probleem dat ie af en toe een klein beetje, op lage temperatuur, bijstookt om de boel warm te houden. Maar dat is wel wat anders dan continue in een aan/uit cyclus met (te) hoge aanvoer temp te verwarmen.

In principe werkt Nest TrueRadiant zoals je het hierboven beschrijft. Als het werkt. Er zijn zoveel variabelen, het blijft altijd lastig om alles goed op elkaar af te stemmen. Feit is wel dat de algoritmes van de thermostaat vrij leidend (moeten) zijn.

• Jojo90
Zou echt een isense proberen.

Uiteindelijk zat de round in mn huis.
Kocht ik de evohome en uiteindelijk eindig ik met een 2e hands isense welke perfect doet wat ik wil 🤣

Nu de evohome maar slijten op marktplaats. Ik denk namelijk dat het voor radiatoren alleen een super oplossing kan zijn.

• synorluna
Aangezien ik al aardig geïnvesteerd heb in Evohome met alle radiatorknoppen etc, wil ik denk ik eerst nog eens kijken of ik hem werken krijgen als ik hem modulerend aansluit. Ik meen dat ik dan alleen de BDR91 bij de ketel hoef te vervangen?

• Jojo90
@synorluna

Als jij dat test wacht ik nog even af. Idd de bdr91 vervangen voor een andere. Kost +/- 100 euro. Evohome blijft echter hangen aan schakelingen. Ik ben benieuwd en hoor graag het resultaat
Pagina: 1 ... 112 113 114 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee