dezonnebril schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:27:
@
Seafarer dank voor je zeer uitgebreide uiteenzetting. Ik kan ook eens een gooi doen naar het verder verlagen van het maximale vermogen inderdaad, eens kijken of ik daar winst mee kan behalen. Ik heb er een hard hoofd in, maar proberen kan geen kwaad. Het pompvermogen schaalt mee met het ventilator toerental.
Dat ik de pomp op op richting de 100% kan laten draaien lijkt me niet (I wish...) , aangezien ik nu al vrij snel last heb van resoneren, ook bij radiatoren die dicht staan. Nu staat de pomp op 42% (30 min en 60 max geeft een default tijdens de run van 42% - Remeha Tzerra Ace)
Weet je heel zeker dat alle radiator kranen in de juiste richting water krijgen? Sommige types kunnen een waanzinnige herrie produceren als water er verkeerd doorheen stroomt.
Je zegt e.e.a. nu ingeregeld te hebben op 50/30, hier ben ik altijd wel benieuwd naar. Doe je dit dan alleen op de eclipsen op basis van radiator type via de IMI app? Of stel je ook iets in op de CV? Ik stook middels openTherm en heb weinig in te brengen op de CV qua aanvoer temperaturen, dit wordt door de thermostaat en CV zelf bepaald.
Ik heb e.e.a. ook ingericht op de eclipsen maar daar trekt de CV zich natuurlijk niks van aan, die combinatie snap ik niet goed...
Effe terug naar heel eenvoudig.
Men neme een cv ketel slopen hier alle elektronica vanaf, en gooien ook de thermostaat weg, we draaien de gaskraan zover open totdat er bijvoorbeeld 5kW uitstroomt (vaak de laagste brander stand) even aansteken met een lucifer.
De warmtewisselaar is gewoon een stuk pijp waar water doorstroomt.
Vergeet je radiatoren even.
GEEN enkele elektronische regeling beïnvloed het volgende verhaal:
Er stroomt nu water door de warmtewisselaar/pijp,
heel erg langzaam je voelt al aankomen dat het water heet wordt.
We veranderen alleen de water snelheid die maken we 4 keer zo hoog. Ook dit voel je aankomen, het water wordt warmer maar
niet echt heet.
Maar het brander vermogen is gelijk.!!!!
Temperatuur regeling op basis van de flow. Zonder elektronica.
Dus als jij waterzijdig inregelt en je knijpt heel erg de flow dan wordt het water warmer uit de ketel. En andersom is ook andersom. Minder knijpen is meer flow, is dus ook een lagere water temperatuur.
Dus door het kiezen van een regime in je afgifte dwing je de ketel naar een andere water temperatuur.
Zonder electronica.!!!
Dat is te volgen?
Mocht je je ketel beperkt hebben op vermogen (zoals bovenstaand voorbeeld) dan kan ondanks waterzijdig inregelen de temperatuur nog steeds variëren.
Stel: alle thermostaat knoppen op de boven verdieping lopen dicht, het is daar gewoon warm genoeg. (De pomp staat nog steeds op dezelfde stand.) Het toerental van de pomp is nog steeds hetzelfde maar niet de verpompte hoeveelheid!!! Want hij probeert dezelfde hoeveelheid water door de beneden verdieping te persen en dat lukt niet, de weerstand is te hoog. Dus neemt de systeem flow af. Dus stijgt de aanvoer temperatuur van je CV water. (zoals hierboven beschreven)
En alweer zonder enige elektronica.
De elektronica gaat bovenstaand perfectioneren. Dus we doen geen vermogens beperking geen temperatuur beperking in volgend verhaal.
Thermostaat vraagt 60 graden ketel volgt dit braaf op. Hoe hard de ketel brand (vermogen/gasverbruik) hangt af van de flow. Kleine flow, de water temperatuur is snel bereikt. Grootte flow de ketel trekt de gaskraan helemaal open om maar op die 60 graden te komen. Wordt het water te warm dan gaat de ketel de gaskraan beetje bij beetje dichtdraaien. Oftewel moduleren.
Maar kleine flow en groot minimum vermogen levert snel een hele hoge water temperatuur. (alleen een studie kamer verwarmen bijv.) en ketel stopt dan op "te hoge aanvoer temperatuur bereikt" of whatever term een fabrikant hieraan hangt.
De thermostaat probeert dit op te lossen door de ketel kort even te laten branden. Ook wel "low load " of deeltijd stoken genoemd. Dat 4 tot 6keer aan/uit ontkom je niet aan.
Is ook geen probleem. Dat kan dus betekenen dat bij 10 uur stoken de ketel ook 10 X 6 = 60 keer aan/uit gaat.
Dus met waterzijdig inregelen bepaal je alles.
Je kunt dus 50/30 als regime kiezen. Vraag is dan of je radiatoren voldoende warmte afgeven.
Je kunt ook 90/70 nemen je verliezen nemen dan heel erg toe. Leidingverlies door de hoge aanvoer temperatuur. Erger de hoge retour, je komt ver buiten het condensatie gebied.
Let op: 90/70 zul je niet snel zien je thermostaat heeft de ketel allang uitgezet. Ketels zijn veel te sterk in vermogen of huizen te klein.
60/40 is voor een beetje geïsoleerd huis vaak al voldoende. Maar als je al je automatische ventielen hierop instelt dan zul je dit pas bij buiten temperaturen onder nul gaan zien. In het overgangs seizoen zie je vaak 45/25 tot 55/40 met een continue aan/uit gaande ketel.
Ik hoop dat het verduidelijkt.
Een statische instelling in een dynamisch systeem levert niet een statisch geheel op.
EDit: BTW eclipsen maken bij mij geen herrie meer nadat ik ze 50/30 heb ingesteld. En de pomp er vol op. 1 standen pomp.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.