klopt.leonbong schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:21:
[...]
Ik las duidelijk iets anders dan jij bedoelde.
Schreef het verkeerd.
"niet" .... moest niet in de zin. Daarom doorgestreept

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
klopt.leonbong schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:21:
[...]
Ik las duidelijk iets anders dan jij bedoelde.
Bedoel je niet dat je beter met je vrouw kunt worstelen ipv met de ketel proberen te praten ;-)zx9r_mario schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:38:
Vrouw heeft de neiging om de thermostaat altijd hoog te zetten met als gevolg dat het binnen 22 graden is. Als ik de keteltemperatuur en max ketelvermogen beperk bij een Nefit HR+ ketel, zal dit zuiniger stoken zijn en de temp in de kamer niet zo hoog meer komt. Of is dan het rendement juist slechter?
Je kunt beter met je vrouw gaan praten dan met de ketel gaan worstelen
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
het gaat om die van 13 december, die andere plaatjes niet. Ik doel op de hoge frequentie van oplopen aanvoertemperatuur en dan weer afslaan, oplopen, afslaan etc. Fantastic_fox heeft alleen de aanvoertemperatuur, dus ik weet niet of hetzelfd efenomeen optreedt. Bij mij liep de retourtemperatuur te snel op, waardoor de cv vrij snel afsloeg. Het tweede plaatje in mijn post van 13 december in genomede thread was nadat ik de gradient snelheid (snelheid waarmee per minuut de aanvoertemperatuur mag oplopen) had aangepast (verlaagd)dunklefaser schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:04:
[...]
Sorry, maar waar zie je een (sterke) gelijkenis?
Ik zie diverse curves met temperatuur en vermogen en ook nog met een andere tijdschaal.
Kan je het iets concreter benoemen?
@Fantastic_fox Wat het equivalent van de parameter "gradiënt snelheid" bij Intergas is?
Misschien zoiets als "stappenmodulatie"? @Blihi weet het misschien.
@Fantastic_fox @Blihi Bij mijn ATAG i28ec is dat opgesloten in een stooklijn instelling, maar kan ook los worden ingesteld (parameter P5)Blihi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:58:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat dat kan, eerlijk gezegd. Althans, ik kan nergens een parameter ontdekken die dit zou doen.
[ Voor 11% gewijzigd door DaKo2019 op 21-12-2021 18:57 ]
Hier zelfde verhaal met een Nest gen 3 met true radiant en nefit smartline op 8kW. Wat heb jij?Bommes schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:21:
Okay een eerste koude dag weer.
Van 7:30 uur tot 12:00 uur is mijn systeem bezig geweest om van 17,5 graad naar 20 te komen.
De keren dat ik de temperaturen van de ketel bekeek bleef de retour redelijk tussen de 50 en 55 graden zitten.
Maar dat het zo lang duurt is niet echt comfortabel.
Toch maar wat instellingen verhogen denk ik zo.
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
8 kW minimaal en maximaal - lijkt bijna een conventionele warmtepomp,olafmol schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:51:
[...]
Hier zelfde verhaal met een Nest gen 3 met true radiant en nefit smartline op 8kW. Wat heb jij?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Maar die aanvoer schommelt enorm. Dat suggereert pendelgedrag (suggereert, is niet per se het geval).Fantastic_fox schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:02:
@DaKo2019 bij mij blijft de retour relatief constant .
[Afbeelding]
Ik zie het, jij hebt duidelijk last van iets anders ...Fantastic_fox schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:02:
Ja, zo te zien te lage flow...DaKo2019 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:23:
[...]
Ik zie het, jij hebt duidelijk last van iets anders ...
Ik heb geen Nest thermostaat maar een simpele Honeywell chronotherm touch aan/uit.olafmol schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:51:
[...]
Hier zelfde verhaal met een Nest gen 3 met true radiant en nefit smartline op 8kW. Wat heb jij?
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ook van mij een duit in het zakje:Fantastic_fox schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:02:
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 21-12-2021 19:43 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
[ Voor 13% gewijzigd door Fantastic_fox op 21-12-2021 19:45 ]
Elk stookseizoen komt dit "verwarmingssprookje" hier weer langs,dt_swiss schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:24:
@dunklefaser Ik hoop het, zo te lezen in ieder geval in dit geval wel?
De afgiftecapaciteit hangt af van de gemiddelde temperatuur van de radiator. Hoe warmer de radiator, hoe hoger de afgiftecapaciteit. Dat is logisch, toch?JME schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:55:
Basisvraagje tussendoor: zou iemand zo aardig willen zijn om nog eens uit te leggen hoe lagere flow leidt tot minder afgifte? Op buikgevoel zou ik zeggen dat lagere flow leidt tot meer afkoeltijd en dus hogere afgifte. Maar ik weet ook dat buikgevoel niet altijd de beste raadgever is
Waarschijnlijk heb je te weinig afgiftevermogen met de radiatoren in je huis. Dat kun je nog verhogen met ventilatoren. Zijn al je radiatoren al goed ingeregeld (leveren allemaal tussen de 50 en 55 graden op de retour)?Bommes schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:21:
Okay een eerste koude dag weer.
Van 7:30 uur tot 12:00 uur is mijn systeem bezig geweest om van 17,5 graad naar 20 te komen.
De keren dat ik de temperaturen van de ketel bekeek bleef de retour redelijk tussen de 50 en 55 graden zitten.
Maar dat het zo lang duurt is niet echt comfortabel.
Toch maar wat instellingen verhogen denk ik zo.
Ik snap niet wat je bedoeld met "niet gebalanceerd". Want als je radiatoren correct waterzijdig ingeregeld zijn dan is je systeem toch wél gebalanceerd?Wolfram55 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:23:
Zeg ik iets vreemds als ik zeg ......
Als je cv-systeem niet gebalanceerd is, dat wil zeggen, correct waterzijdig ingeregeld, maar ook de juiste radiatoren voor de ruimtes, de combi van ketel en thermostaat het prima kan regelen?
Ik heb hier alles default. Ketel en thermostaat.
Enigste wat ik 's morgens doe is een aantal van mijn thermostaatprogramma's gebruiken om toch de ketel in de morgen niet als een gek opeens op vol vermogen te laten gaan.
Dit maakt veel verschil.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Je slaat de spijker op zijn kop.LinuxMan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:42:
[...]
Waarschijnlijk heb je te weinig afgiftevermogen met de radiatoren in je huis. Dat kun je nog verhogen met ventilatoren. Zijn al je radiatoren al goed ingeregeld (leveren allemaal tussen de 50 en 55 graden op de retour)?
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Wij hebben ook zo’n inefficiënte convector in de woonkamer. Naast een enkelglas pui. Maar ik verdom het om hoge temps door de leidingen te pompen en zo een pendelende ketel te krijgen. De woonkamer wordt nu deels verwarmd via de zitkamer waar zo’n mega gietijzeren bakbeest hangt.Bommes schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:55:
[...]
Je slaat de spijker op zijn kop.
In de huiskamer en tuinkamer hangen muur convectoren van een erg inefficiënt type.
In de huiskamer voorzien van heatfans en speed comfort ventilatoren.
Dat helpt al iets.
Bij deze installatie moeten de aanvoer temperatuur gewoon hoog zijn >60 graden en de flow goed hoog.
Retouren regelen is er niet bij met deze convectoren, wat ik ook instel met de knoppen de delta T wordt nooit veel meer dan een paar graden.
Isolatie is ook niet je van het, oud dubbel glas (geen HR) in de schuifpui en het zelfde in de voorgevel waarbij die laatste ook nog lek is (soms condens tussen de glas lagen).
Vannacht was het de eerste nacht sinds we hier wonen dat de temperatuur in de huiskamer onder de nacht verlaging zakte.
Die is op 16,5 ingesteld. Rond 4:00 uur werd ik wakker van de tikkende leidingen en de suizende CV pomp.
Vreemde was dat er niet een tijdje werd gestookt en daarna een tijd niet.
Het was aan, 5 minuten later weer aan, 5 minuten daarna weer, enz enz enz
Om gek van te worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 22-12-2021 09:13 ]
Heb mijn post inmiddels aangepast.LinuxMan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:48:
[...]
Ik snap niet wat je bedoeld met "niet gebalanceerd". Want als je radiatoren correct waterzijdig ingeregeld zijn dan is je systeem toch wél gebalanceerd?
Wat moderne thermostaat+ketels zelf goed kunnen regelen is dat ze ver terug moduleren als het kan, dat ze zelf de pompsnelheid verlagen als dat kan, en dat ze de retour dus ook laag houden. Maar dat vereist nog steeds een goed waterzijdig ingeregeld systeem.
Ik heb het vermogen van mijn Intergas HREco 36 naar 55% gezet = ongeveer 17kWPanzer_V schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:08:
Net weer even gekeken bij de ketel. Het verhogen van het vermogen van 7,5 kW naar 9 kW lijkt er voor te zorgen dat de aanvoertemperatuur stijgt van 45 graden naar 51 graden.
Niet verkeerd...daarmee stijgt het afgiftevermogen van de radiatoren en de convector.
Hopelijk kost dit niet te veel gas extra
Ik kan op mijn Nefit ketel zowel het minimum als maximum pomp modulatie % instellen, ik zet deze op een vaste flow door zowel de maximum als de minimum op het zelfde % te zetten, als dat bij jouw Nefit ketel ook kan is dat makkelijker dan kabels los halen.Fantastic_fox schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:55:
...
Het enige wat ikzelf denk nog te kunnen doen is het de modulatiekabel uit de pomp trekken zodat hij altijd op max draait. Wat zegt deze grafiek uit de handleiding van de neft Ecomline HR Excellent HR 30 (solo).
...
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Ah dat is jammer, het is een Topline inderdaad.Fantastic_fox schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:48:
@PentaClover helaas was het maar zo'n feest waarschijnlijk heb jij een smartline of een comfortline of een topline of iets dergelijks ik heb de serie die ervoor zit en daar zat dit nog niet in...
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Tip: zuinig stoken doe je door het vermogen van de ketel terug te schroeven, niet door de max temp te verlagen.Bommes schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:19:
[...]
Ik heb het vermogen van mijn Intergas HREco 36 naar 55% gezet = ongeveer 17kW
Min pomp: 30%
Max pomp 70%
Aanvoer CV max 65
Ketel kan het vermogen wel kwijt want draait eigenlijk al continu vanaf 7:30 uur tot aan nu.
Heb hem 1 of 2 keer zien uitschakelen en na 5 minuten weer terug aan, in opdracht van de thermostaat.
Waarom die dat doet is me een raadsel want gevraagde temp is nog niet bereikt.
Draait nu al vanaf ongeveer 8:00 uur tussen 55 en 62 aanvoer en rond de 48/51 graden retour.
[Afbeelding]
Overigens is het nu nog steeds "maar" 19graden in de huiskamer. (ingesteld is 20graden)
Dat wordt na 1 uur stoken al bereikt maar dan blijft het daarop steken voor langere tijd.
Wat betreft klussen lijstje:
Net contact opgenomen met glaszetter, helaas telefonisch niet bereikbaar maar via de site een contact formulier ingevuld.
Gewenst: nieuw dubbel glas in huiskamer en 1 raam in tuinkamer vervangen.
Maar dat is isolatie verbeteringen dat is hier niet het juiste topic maar gewoon ff ter info.
Nee, zuinig stook je als de rookgastemperaturen zo laag mogelijk zijn. Het vermogen is daar niet relevant voor, want dat is afhankelijk van je warmtebehoefte.Panzer_V schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:06:
[...]
Tip: zuinig stoken doe je door het vermogen van de ketel terug te schroeven, niet door de max temp te verlagen.
Waarom zou je die 75 graden nooit halen? Dat ligt maar helemaal aan het systeem, de toegepaste thermostaat, radiatoren, etc.Mijn advies: Zet de max temp gewoon op 75 graden (gaat ie nooit halen) en de max pomp op 100 en min pomp op 50.
Ja, maar meestal kan dat niet omdat de warmtebehoefte (het warmteverlies) lager is dan het minimale vermogen dat de ketel moet leveren. Daar is nu juist de low-load regeling voor.Je wilt dat je systeem wel de warmte kwijt kunt.
Klinkklare onzin. Je verlaagt het vermogen van de ketel nooit. Dat is een gegeven. Je kunt wel het maximale vermogen verlagen met de instellingen.Zo kan je het vermogen van je ketel waarschijnlijk verlagen. Je knijpt nu je ketel op max temp en door de pomp op 70 te zetten ipv 100 kan ie de warmte niet snel genoeg kwijt aan de ruimte.
Nogmaals: Nee. Zuinig stoken doe je door ervoor te zorgen dat de ketel met een zo laag mogelijke rookgastemperatuur (of retourtemperatuur) stookt, liefst met langere runs waarbij de ruimtetemperatuur niet schommelt.Hoge flow, hoge max temp (gaat ie nooit halen) en laag vermogen van de ketel = zuinig stoken.
[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 22-12-2021 11:23 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Ik denk je bedoelt "kan" en niet "moet". (Niets moet alles kan, alleen Wim ...)Blihi schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:14:
Ja, maar meestal kan dat niet omdat de warmtebehoefte (het warmteverlies) lager is dan het minimale vermogen dat de ketel moet leveren. Daar is nu juist de low-load regeling voor.
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 22-12-2021 11:58 ]
Max vermogen van de ketel heb ik al terug gezet naar 50%Panzer_V schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:06:
[...]
Tip: zuinig stoken doe je door het vermogen van de ketel terug te schroeven, niet door de max temp te verlagen.
Mijn advies: Zet de max temp gewoon op 75 graden (gaat ie nooit halen) en de max pomp op 100 en min pomp op 50.
Je wilt dat je systeem wel de warmte kwijt kunt.
Zo kan je het vermogen van je ketel waarschijnlijk verlagen. Je knijpt nu je ketel op max temp en door de pomp op 70 te zetten ipv 100 kan ie de warmte niet snel genoeg kwijt aan de ruimte.
Hoge flow, hoge max temp (gaat ie nooit halen) en laag vermogen van de ketel = zuinig stoken.
[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 22-12-2021 12:52 ]
Dat is afhankelijk van de regio in NL denk ik. De ketel moet dat minimale vermogen leveren, minder kan niet. Maar inderdaad, we bedoelen hetzelfde.dunklefaser schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:57:
[...]
Ik denk je bedoelt "kan" en niet "moet". (Niets moet alles kan, alleen Wim ...)
Dus: "... omdat de warmtebehoefte (het warmteverlies) lager is dan het minimale vermogen dat de ketel kan leveren."
[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 22-12-2021 13:35 ]
Heb je dat ook bekeken bij "mindergas" ? Dit i.v.m.het verbruik per gewogen graaddag.zx9r_mario schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:30:
Ik had mijn Nefit ketel op 50 ipv 55 graden gezet en max vermogen van 20kwh naar 14kwh. Volgens domoticz verstook ik nu 0,8 kuub ipv 1 kuub per uur. Dit scheelt dus 20%.
Te bollen = continue koken/stoken hier in de streektaal (ligt vlak bij BelgiëBlihi schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:41:
Even voor de niet-Belgen onder ons: Wat bedoel je met 'ketel ligt te bollen?'
En het feit dat de thermostaat op 22 staat wil niet zeggen dat het binnen ook 22 graden is en blijft en wat de buitentemperatuur in deze twee dagen deed.
Gisteren was er een lekker zonnetje. De woonkamer werd hier stevig opgewarmd en die warmte blijft nog een groot deel van de nacht hangen. Dus vandaag is het gasverbruik lager, ondanks dat het buiten kouder is. De uitgangspositie was immers anders.
[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 22-12-2021 15:58 ]
Even nog hierop terug komen. Die regelinterval waar je t over hebt.Blihi schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:30:
Leuk, Honeywel thermostaten reverse-engineren... Volgens mij werkt dat Honeywell protocol als volgt:
Die thermostaten hebben een soort regelinterval. Standaard is dat volgens mij 12 minuten, maar het kan instelbaar zijn (bij de chronotherm touch tussen 'snel', 'normaal' en 'traag')
Een hogere flow betekent hogere gemiddelde radiator temperatuur dus meer warme afgifte. De retour temperatuur zal echter wel omhoog gaan, dus je ketel zal wat minder zuinig stoken.KennieNL schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:18:
Aangezien ik wat vakantiedagen heb zit ik me hier eens wat meer in te verdiepen en heb ik recent een EMS-ESP (BBQKees) aangeschaft om ook wat meer informatie te krijgen. Ik lees nogal af en toe wat tegenstrijdige dingen waardoor ik niet geheel weet waar ik het beste kan beginnen.
Ik merk op dat op oude dagen zoals vandaag eigenlijk de ketel zowat de gehele dag bezig is met stoken, terwijl de temperatuur binnen prima is (eigenlijk nagenoeg een stabiele +/- 0,2C van de ingestelde temperatuur).
In de woonkamer waar de thermostaat hangt zijn open/dicht kranen op type22 radiatoren. Ik meet op dit moment +/- 50C inkomend en +/- 40C uitgaand.
Pomp modulatie staat op 50-95% en draait eigenlijk nu constant op 50%
De ketel (Nefit Topline) staat op 75C flow temp, en ik zie overdag dat de setpoint hier op staat. Uiteindelijk wordt overdag het water maar +/- 50C gestookt door de dag heen m.u.v. bijv. de ochtend als er een hogere vraag is.
Retour is gemiddeld 6C lager.
Ik zie door de dag heen zie ik ook vaker de code 0E voorbij komen, wat blijkbaar betekend dat er warmtevraag is, maar de ketel zijn warmte niet kwijt komt.
Vermogen van de ketel staat nog op 30kW wat volgens mij teveel is (gevoel, nooit berekend).
Ik denk dat zaken zoals flow verlagen het eigenlijk alleen maar erger gaat maken dat de warmte niet kwijt komt.
Zou hierbij het vermogen wat omlaag schroeven nog verschil kunnen maken?
Of zou ik beter kunnen kijken naar bijv. radiatorventilatoren waardoor deze sneller de warmte kwijt krijgen?
[ Voor 11% gewijzigd door wlbbrhzn op 22-12-2021 23:22 . Reden: Plaatje toegevoegd ]
Kan die zijn druk wel kwijt? En heb je een by-pass? Als alles dicht staat boven zijn dus al je radiatoren helemaal dicht toch?beffin schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:22:
Ik overweeg in het nieuwe jaar een warmtepomp aan te schaffen. Alles wat kan maximaal geïsoleerd, aanvoer temperatuur terug naar 35 graden om te testen of mijn huis warm te krijgen is met een lage temperatuur....
Helaas zakt de temperatuur in deze koudere dagen nu naar 19 graden, terwijl mijn thermostaat (aan/uit) 21 graden vraagt. Ik zou verwachten dat de ketel nu non stop draait, maar niet genoeg warmte genereert om de temperatuur te verhogen.
Wanneer ik echter bij de ketel ga kijken zie ik dat hij 90% van de tijd code 1 aangeeft (gewenste temperatuur bereikt). Gezien de ketel de meeste tijd stil staat is het niet zo heel raar dat het niet warm word lijkt me.
Ik verwarm over 75 m2 vloerverwarming (h.o.h. 10cm). Bovenverdieping verwarm ik niet. Thermostaat van de vloerverwarming staat op de hoogste stand.
Iemand enig idee waarom de ketel 90% van de tijd stil staat?
Water-Escape
Hier was er tot vorige week iets gelijkaardig. Mijn Vaillant ketel deed niets, de Vaillant thermostaat vroeg niets. Zo te zien werd dit veroorzaakt door de curve die een bepaalde aanvoertemperatuur vroeg (23ºC). Wanneer die temperatuur ook op de retour te zien was (dus ook 23ºC in retour) was er urenlang geen warmtevraag.beffin schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:22:
Ik overweeg in het nieuwe jaar een warmtepomp aan te schaffen. Alles wat kan maximaal geïsoleerd, aanvoer temperatuur terug naar 35 graden om te testen of mijn huis warm te krijgen is met een lage temperatuur....
Helaas zakt de temperatuur in deze koudere dagen nu naar 19 graden, terwijl mijn thermostaat (aan/uit) 21 graden vraagt. Ik zou verwachten dat de ketel nu non stop draait, maar niet genoeg warmte genereert om de temperatuur te verhogen.
Wanneer ik echter bij de ketel ga kijken zie ik dat hij 90% van de tijd code 1 aangeeft (gewenste temperatuur bereikt). Gezien de ketel de meeste tijd stil staat is het niet zo heel raar dat het niet warm word lijkt me.
Ik verwarm over 75 m2 vloerverwarming (h.o.h. 10cm). Bovenverdieping verwarm ik niet. Thermostaat van de vloerverwarming staat op de hoogste stand.
Iemand enig idee waarom de ketel 90% van de tijd stil staat?
Je ziet nu de retour meebewegen met de aanvoer. Dat betekent in ieder geval dat bij de huidige flow de radiatoren helemaal opwarmen, terwijl voorheen de retour constant bleef, ofwel de radiatoren konden hun warmte niet goed kwijt aan de ruimte.Fantastic_fox schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:40:
@Blihi maar ook zeker andere :-) we hadden het gisteren heel even over een mogelijk stromings probleem dus vandaag heb ik om 21:00 de modulatie kabel uitgetrokken zodat de pomp constant op max vermogen loopt(hoge pieken is sww).
Wat ik vanaf 21:00 zie is dat de aanvoer veel minder hoog is (kamerthermostaat is op dezelfde temperatuur blijven staan)
Dit is de grafiek van de ketel temperatuur uitgelezen in de ketel via de nefit easy.
[Afbeelding]
Hier de grafiek van aanvoer en retour gemeten op de leidingen ook hier zie je dat de aanvoer gezakt is.
Ik weet even niet wat ik hieruit moet of kan concluderen ivm het mogelijk flow probleem. Is dit een “normale reactie” of moet ik met deze pompstand eerst de waterzijdige inregeling opnieuw doen om te bepalen of ik dan en conclusie kan trekken
[Afbeelding]
[ Voor 40% gewijzigd door merlin1201 op 23-12-2021 10:12 ]
[ Voor 3% gewijzigd door merlin1201 op 23-12-2021 09:45 ]
[ Voor 45% gewijzigd door Ribruijn op 23-12-2021 09:54 ]
Ik denk dat het wel een beetje klopt dat een CV als hij denkt dat hij nog 5 graden moet sneller op zal warmen en tot hogere temperaturen dan wanneer hij denkt dat het 1 graad is. Maar ik zeg ook dat het niet zo is tegen mijn partner hoor omdat ik niet wil dat ze dat doetBlihi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:13:
Dat gedrag herken ik hier ook: Als het warmer moet worden in de kamer even de thermostaat op 25 zetten, want dan warmt het lekker snel op....
Dat was vroeger niet zo, dat is nu niet zo en dat is nog nooit zo geweest. Maar dat zit wel bij mensen in het systeem, dus je zult inderdaad het gesprek aan moeten....
Tip: De Honeywell thermostaten kun je some naar boven begrenzen. Dan kun je ze niet meer hoger zetten dan bijvoorbeeld 21
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dit dezen ze vroeger al bij die oude kwik-thermometers, die gewoon een druppel kwik hadden in een buisje op een bimetaal...Marzman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:55:
[...]
Ik denk dat het wel een beetje klopt dat een CV als hij denkt dat hij nog 5 graden moet sneller op zal warmen en tot hogere temperaturen dan wanneer hij denkt dat het 1 graad is. Maar ik zeg ook dat het niet zo is tegen mijn partner hoor omdat ik niet wil dat ze dat doet
Zelfs bij mijn kleine Zibro kacheltje werkt dat zo. Als de temperatuur op 19 staat en het is 20 graden dan werkt hij harder dan wanneer de temperatuur op 18 graden staat en het is 20 graden. Terwijl hij simpel beredenerend in beide gevallen op minimaal vermogen zou moeten kunnen draaien.
@Blihi Ketel stookt nu sneller in de richting van Ta (wordt nu ook wat warmer) en moduleert dan inderdaad terug naar het nieuwe minimum (software update) om deze Ta te kunnen handhaven zonder over het maximum ingestelde heen te gaan. Maximale pompsnelheid nu verhoogd naar 55% (dan komen de stromingsgeluiden) maar minimum staat nog op 25%. Zou deze ook iets hoger moeten (LTV convectoren) of lekker laten staan?Blihi schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:56:
@Ribruijn Door jouw maximale vermogen zo laag te zetten beperk je heel sterk de delta-T. Daarmee zorg je er effectief voor dat opwarmen heel traag gaat.
Zet dat maximale vermogen nu eens omhoog. Daarmee zorg je ervoor dat de ketel wel fatsoenlijk kan opwarmen en door jouw Ta stook je toch efficient. (50 graden aanvoer betekent dat je altijd in HR bereik stookt). De ketel moduleert vanzelf terug naar het laagste vermogen.
[ Voor 7% gewijzigd door Ribruijn op 23-12-2021 11:53 ]
Nog de standaard Moduline 300, met de ESP is die digitaal en slim genoeg voor mijwlbbrhzn schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:12:
[...]
Een hogere flow betekent hogere gemiddelde radiator temperatuur dus meer warme afgifte. De retour temperatuur zal echter wel omhoog gaan, dus je ketel zal wat minder zuinig stoken.
De nefit topline heeft een modulerende pomp en modulerende brander. Door het vermogen te beperken breng je de Max waarde van de modulatie omlaag. Maar als het goed is zal de thermostaat de brander modulatie al omlaag brengen als de warmte vraag laag is. Welke thermostaat heb je?
Met de ems-esp kun je de minimale brander periode instellen. Ik heb die zelf van 5 naar 20 minuten gezet. Bij een lage warmte vraag zul je hierdoor een lagere retour temperatuur krijgen, maar omdat het langer duurt voor de cv weer aanslaat zullen de temperatuur schommelingen wel wat groter worden.
Hieronder de aanvoer en retour temperaturen, pomp en brander modulatie voor mijn systeem. Ik heb ook vloerverwarming, als die aan gaat zie je een lange periode met lage retour temperatuur. Als de vloerverwarming uit staat gaat de CV in low load, omdat er dan weinig vraag is.
[Afbeelding]
De reden dat je die maximumstand moet verhogen als je het vermogen verhoogt is dat die twee met elkaar mee bewegen. Dus verhoog je het maximum vermogen van (bijvoorbeeld) 40% naar 80%, dan moet de maximale pompsnelheid ook veel hoger om bij 40% vermogen dezelfde pompsnelheid te houden.Ribruijn schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:02:
[...]
@Blihi Ketel stookt nu sneller in de richting van Ta (wordt nu ook wat warmer) en moduleert dan inderdaad terug naar het nieuwe minimum (software update) om deze Ta te kunnen handhaven zonder over het maximum ingestelde heen te gaan. Maximale pompsnelheid nu verhoogd naar 55% (dan komen de stromingsgeluiden) maar minimum staat nog op 25%. Zou deze ook iets hoger moeten (LTV convectoren) of lekker laten staan?
Edit: verhoogd naar 30%. Installatie lijkt nu wat meer in balans om ook lagere omgevingstemperaturen goed aan te kunnen (ketel is in mei dit jaar geplaatst)
De thermostaat zal dan 60 graden gevraagd hebben en de ketel meet dan 64 en slaat af op code 1. Hij slaat pas af als de aanvoer een paar graden meer is dan het ingestelde maximum.Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:14:
Zie nu voor het eerst code 1 op mijn intergas ketel.
"Gewenste temperatuur bereikt"
temp aanvoer was rond de 64 graden, max instelling is 65, retour rond de 53graden.
Is dat het bereiken van de maximaal ingestelde aanvoer temperatuur??
correct.Of te wel de ketel kan het vermogen niet kwijt?
Logisch. De pompt blijft draaien, dus de aanvoer krijgt vrijwel direct dezelfde temperatuur als de retour.Binnen 1 minuut waren zowel aan als retour op 54 graden.
Ja, die code blijft een paar minuten actief (instelbaar parameter P036, standaard 5 minuten).Deze code 1 bleef ongeveer 3 a 4 minuten actief.
Ingestelde ruimte temperatuur (thermostaat 20 graden) is nog niet bereikt.
[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 23-12-2021 13:13 ]
Code-1 is het resultaat van te weinig radiatoren.Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:14:
Zie nu voor het eerst code 1 op mijn intergas ketel.
"Gewenste temperatuur bereikt"
temp aanvoer was rond de 64 graden, max instelling is 65, retour rond de 53graden.
Is dat het bereiken van de maximaal ingestelde aanvoer temperatuur??
Of te wel de ketel kan het vermogen niet kwijt?
Binnen 1 minuut waren zowel aan als retour op 54 graden.
Deze code 1 bleef ongeveer 3 a 4 minuten actief.
Ingestelde ruimte temperatuur (thermostaat 20 graden) is nog niet bereikt.
Ik heb een domme aan/uit thermostaat, die vraagt gewoon een ruimte temperatuur.Blihi schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:11:
[...]
De thermostaat zal dan 60 graden gevraagd hebben en de ketel meet dan 64 en slaat af op code 1. Hij slaat pas af als de aanvoer een paar graden meer is dan het ingestelde maximum.
<knip>
Ja, die code blijft een paar minuten actief (instelbaar parameter P036, standaard 5 minuten).
Ik heb een 3 tal slechte convectoren, hoge flow weinig afgifte/inefficiënte dingen.Wolfram55 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:04:
Code-1 is het resultaat van te weinig radiatoren.
Zo moet je het kort door de bocht eigenlijk zien.
Ik heb je posts niet helemaal tot in de details gevolgd dus weet zo123 niet wat je zou kunnen doen maar je wordt wat dat betreft prima begeleid door anderen.
Waar ik wel van schrik is je 64°C. Dat is toch wel errug veel !!
Maar nogmaals ..... heb jouw historie niet tot in de details gevolgd.
Weet niet psies wat je bedoelt met "aan/uit" gedrag .....dunklefaser schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:18:
Wat medetweaker @Wolfram55 ervaart m.b.t. de normale regelstrategie vs. low-load onder anders identieke stookcondities is natuurlijk juist de reden waarom "lowload" i.c.m. "aan/uit" als regelstrategie is uitgevonden.
Wat je plaatje van de 20e betreft .... kan daar weinig zinnigs over zeggen.Maar soms helpt "lowload" bij heel laag warmteverlies ook niet meer en dan valt de Honeywell thermostaat als nog terug op de "normale" regeling, tenminste bij mij.
Zie plaatje hieronder van 20 dec - in de middag tussen ca. 12 uur en ca. 15 uur is het warmteverlies zeer laag,
en dan zie je "grotere" temperatuurschommelingen door de normale regeling, ca. +/- 0,10°C vs. < +/-0,03°C bij lowload. Een (comfort) verschil merk ik iig niet, ook mijn betere wederhelft klaagt niet.
Ok ... gaat idd een belletje rinkelen over die convectoren. Geen putten geloof ik he?Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:43:
Ik heb een 3 tal slechte convectoren, hoge flow weinig afgifte/inefficiënte dingen.
Wat betreft de slecht schuifpui.Het is in mijn huis 2 ledig.
- Slechte dubbele beglazing en niet goed geïsoleerde schuifpui.
Woning uit 1970, inderdaad convectoren niet in een put maar aan de muur.Wolfram55 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:02:
[...]
Ok ... gaat idd een belletje rinkelen over die convectoren. Geen putten geloof ik he?
Ik heb een put. Echt een ramp !.
Heb daar dus ook, in serie, een grote jongen achter gehangen, T33 90x90. Had ik 20 jaar geleden al moeten doen. Nog nooit zo lekker warm geweest.
[...]
Wat betreft de slecht schuifpui.
Heb er ook 1 ..... 21 jaar oud. Dus verdacht.
Heb hier naast Xiaomi Mijia thermometertjes ook als "ruimtevoeler" een DS18b20. Deze is veel gevoeliger in de zin dat hij sneller reageert.
In die ruimte hangt voor de pui aan de buitenkant een rolluik. Als ik deze midden in de nacht omhoog trek zie ik geen extra temperatuurverval.
Met andere woorden. Ben niet zo zeker van het feit dat die pui (van mij) zo slecht is. Wordt wel door "iedereen" gezegd. Maar ik wil dan altijd bewijs zien
Ik zou me eerst focussen op (al is t maar als test en net als bij mij ... in serie) gewone radiatoren in serie achter jouw convectoren. Zo gedaan. MP is your friend.
Heb me hier ook een aantal jaren bezig gehouden met isoleren maar ben tot de conclusie gekomen dat dat best meeviel en ik gewoon te weinig capaciteit heb/had.
Hoe oud is je woning?
De laatste vraag eerst: de zon speelde een vermoedelijk een ondergeschikte rol in de referentieruimteWolfram55 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:47:
[...]
Weet niet psies wat je bedoelt met "aan/uit" gedrag .....
Als ik mijn plaatje bekijk zie ik vlg mij dat de ketel nog wel moduleert en niet echt als aan/uit opeens vol in de "aanval" gaat ( wat het patroon van aan/uit is toch ? )
Wat is de hysteresis van jouw thermostaat dan denk je? Zal geen 0.1°C zijn. But, if-so ..... wil ik die ook.
[Afbeelding]
[...]
Wat je plaatje van de 20e betreft .... kan daar weinig zinnigs over zeggen.
Enigste wat in me op komt is .... speelde de zon hier een factor?
Wat ik vooral probeerde te zeggen is ... met isloleren krijg je t niet warm.Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:07:
Schuifpui heb ik gisteren gemeten met de IR meter:
Kozijn 10 graden, ruimte temp 20 en buiten ongeveer 0 graden.
Condens zat er op aan de binnen zijde, en er zit dubbel glas in van voor de HR tijd (glas uit 92)
Dubbelglas voorzijde kamer: 3 x 1,5 meter is lek daar zit soms condens tussen.
Neem aan dat je Jaga's bedoel ?Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:07:
Als ik iets aan de convectoren ga doen, wat ik zeker ga doen is het gewoon er uit en nieuwe radiatoren of Haga's.
Iets wat ook op lage temperatuur goed wekt zodat we ooit een keer naar een warmtepomp over kunnen.
Ja sorry ik bedoelde Jaga'sWolfram55 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:50:
[...]
Neem aan dat je Jaga's bedoel ?
Nu ga ik waarschijnlijk heel veel mensen tegen de schenen schoppen ....
Dat zou ik dan ook niet doen (als 't kan).
Als de mogelijkheid er is ...... gelijk goed doen en dan voor vloerverwarming gaan ....
Wat je nu hebt hangen is toch ook eigenlijk Jaga ?
[ Voor 10% gewijzigd door Bommes op 23-12-2021 17:03 ]
Je aanvoertemperatuur is wel vrij hoog, 75 graden. Daardoor loopt de return op tot 60-65 graden, terwijl je die onder de 60 graden wilt voor hoger rendement.KennieNL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:07:
[...]
Nog de standaard Moduline 300, met de ESP is die digitaal en slim genoeg voor mij![]()
En de minimale brander periode stond al op 10minuten
Als ik mijn grafieken kijk tov van die van jou lijkt deze constant wel de brander actief houden op een lagere modulatie (grotendeel op zo'n 20%).
[Afbeelding]
Normale radiatoren ...... !Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:00:
[...]
Ja sorry ik bedoelde Jaga's
Vloerverwarming is niet mogelijk, althans niet zonder heel de beneden verdieping te vernieuwen.
Gelijmde houten vloer in de kamer en tegels in de keuken en gang.
Dan moet alles er uit en vernieuwd en dat zie ik echt niet zitten.
2 mogelijkheden:Vreemd trouwens dat vandaag heel de dag mijn CV op 65 graden aanvoer blijft stoken.
- Jaga's met ventilatoren
- Normale radiatoren
Het is niet eens echt koud buiten, gevraagde temp is volgens mij al een paar uur gehaald in de huiskamer.
[ Voor 20% gewijzigd door Wolfram55 op 23-12-2021 17:56 ]
[ Voor 40% gewijzigd door Fantastic_fox op 23-12-2021 18:18 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq