Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 114 Laatste
Acties:
  • 889.459 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:13
leonbong schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:21:
[...]

Ik las duidelijk iets anders dan jij bedoelde.
klopt.
Schreef het verkeerd.
"niet" .... moest niet in de zin. Daarom doorgestreept
|:( 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 11:41
@olafmol
zx9r_mario schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:38:
Vrouw heeft de neiging om de thermostaat altijd hoog te zetten met als gevolg dat het binnen 22 graden is. Als ik de keteltemperatuur en max ketelvermogen beperk bij een Nefit HR+ ketel, zal dit zuiniger stoken zijn en de temp in de kamer niet zo hoog meer komt. Of is dan het rendement juist slechter?
Je kunt beter met je vrouw gaan praten dan met de ketel gaan worstelen ;)
Bedoel je niet dat je beter met je vrouw kunt worstelen ipv met de ketel proberen te praten ;-)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:23
Vorig jaar begonnen met het waterzijdig inregelen van de radiatoren, vandaag een realistische meting gedaan met het opwarmen van ons huis. Heb alle radiatoren (op die van de garage na die staat op stand vorstbeveiliging) volledig opengedraaid slechts 2 zijn voorzien van een thermostatische knop dat zijn die van slaapkamer 4 en de garage (vorstbeveiliging). Bijgaand de resultaten, valt hier nog wat aan af te stellen of is dit allemaal geneuzel in de marge?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4z5vO8KDRyXSB5FXJq_spBSEso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q8TbGzvbN4qiNuO1ZqqHjBht.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-04 19:21
dunklefaser schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:04:
[...]

Sorry, maar waar zie je een (sterke) gelijkenis?
Ik zie diverse curves met temperatuur en vermogen en ook nog met een andere tijdschaal.
Kan je het iets concreter benoemen?
@Fantastic_fox Wat het equivalent van de parameter "gradiënt snelheid" bij Intergas is?
Misschien zoiets als "stappenmodulatie"? @Blihi weet het misschien.
het gaat om die van 13 december, die andere plaatjes niet. Ik doel op de hoge frequentie van oplopen aanvoertemperatuur en dan weer afslaan, oplopen, afslaan etc. Fantastic_fox heeft alleen de aanvoertemperatuur, dus ik weet niet of hetzelfd efenomeen optreedt. Bij mij liep de retourtemperatuur te snel op, waardoor de cv vrij snel afsloeg. Het tweede plaatje in mijn post van 13 december in genomede thread was nadat ik de gradient snelheid (snelheid waarmee per minuut de aanvoertemperatuur mag oplopen) had aangepast (verlaagd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Blihi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:58:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat dat kan, eerlijk gezegd. Althans, ik kan nergens een parameter ontdekken die dit zou doen.
@Fantastic_fox @Blihi Bij mijn ATAG i28ec is dat opgesloten in een stooklijn instelling, maar kan ook los worden ingesteld (parameter P5)

[ Voor 11% gewijzigd door DaKo2019 op 21-12-2021 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:52
Bommes schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:21:
Okay een eerste koude dag weer.
Van 7:30 uur tot 12:00 uur is mijn systeem bezig geweest om van 17,5 graad naar 20 te komen.
De keren dat ik de temperaturen van de ketel bekeek bleef de retour redelijk tussen de 50 en 55 graden zitten.

Maar dat het zo lang duurt is niet echt comfortabel.
Toch maar wat instellingen verhogen denk ik zo.
Hier zelfde verhaal met een Nest gen 3 met true radiant en nefit smartline op 8kW. Wat heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@DaKo2019 bij mij blijft de retour relatief constant .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIuMP99vCF1Chk1W33uYN8wfcy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Nwp8gubgNnsKqPBNZgXm44l.png?f=fotoalbum_large

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

olafmol schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:51:
[...]

Hier zelfde verhaal met een Nest gen 3 met true radiant en nefit smartline op 8kW. Wat heb jij?
8 kW minimaal en maximaal - lijkt bijna een conventionele warmtepomp,
alleen de aanvoertemperatuur (55 + 15? = 65?) moet dan nog een heel stuk omlaag O-).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:25
Maar die aanvoer schommelt enorm. Dat suggereert pendelgedrag (suggereert, is niet per se het geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Fantastic_fox schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:02:
@DaKo2019 bij mij blijft de retour relatief constant .
Ik zie het, jij hebt duidelijk last van iets anders ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
DaKo2019 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:23:
[...]

Ik zie het, jij hebt duidelijk last van iets anders ...
Ja, zo te zien te lage flow...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-06 22:49

Bommes

Capo del formaggio

olafmol schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:51:
[...]

Ik heb geen Nest thermostaat maar een simpele Honeywell chronotherm touch aan/uit.
Ketel: Intergas HReco 36
Daar aan een paar inefficiëntie muur convectoren in de huis- en tuin-kamer, rest van het huis normale radiatoren.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ook van mij een duit in het zakje:
Of een te hoog minimaal vermogen van de ketel of te weinig afgifte (door bijvoorbeeld te lage flow, of te kleine radiatoren/convectoren etc.) of een combinatie.
Misschien ga ik dit nog uitpendelen.

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 21-12-2021 19:43 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Blihi dat van die flow vermoed ik al lange tijd heb vorige week alles opnieuw waterzijdig ingeregeld maar geen verbetering. De cv monteur komt binnenkort even voor onderhoud van de ketel en dan laat ik hem meteen even kijken naar de staat van de pomp… is die slecht dan zal het een ecotec exclusive worden of een intergas.

Alhoewel ik ook wel gecharmeerd ben van de daikin intergas wp combi maargoed of dat een nette cop gaat opleveren met radiatoren met een aanvoer van 50 ofzo dat is lastig te zeggen omdat een deel van mijn probleem de huidige flow is (althans dat vermoeden heb ik)

Mocht ik zelf nog iets kunnen checken laat het gerust weten. Enige wat ik kan bedenken maar nog niet heb gedaan is de modulatiestekker uit de pomp halen zodat deze altijd op 100 loopt

[ Voor 13% gewijzigd door Fantastic_fox op 21-12-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:42

JME

zeg maar Jamie

Basisvraagje tussendoor: zou iemand zo aardig willen zijn om nog eens uit te leggen hoe lagere flow leidt tot minder afgifte? Op buikgevoel zou ik zeggen dat lagere flow leidt tot meer afkoeltijd en dus hogere afgifte. Maar ik weet ook dat buikgevoel niet altijd de beste raadgever is ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:55
Denk eens aan warm water over je hand.

Een kleine straal is bijna koud als deze van je hand komt maar je hand warmt nauwelijks op.
Met een grote straal precies andersom.
Flinke straal is nauwelijks afgekoeld maar je hand is wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@dt_swiss Begrijpelijk uitgelegd - kan eigenlijk zo in de opening post.
Maar of dit helpt de misconceptie:
"je moet het water de tijd gunnen om zijn warmte af te geven"
de verwarmingswereld uit te helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:42

JME

zeg maar Jamie

@dt_swiss OK, die volg ik, dank! Hogere flow zorgt voor meer warmte door het systeem en dus ook meer afgiftepotentieel. Check! Alleen, loopt de retourtemperatuur dan niet veel te snel op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:55
@dunklefaser Ik hoop het, zo te lezen in ieder geval in dit geval wel?

@JME dat is dus precies het optimum wat je wilt bereiken. Niet te langzaam, want te weinig afgifte. Niet te snel, want te hoge retourtemperatuur. Het is dus eigenlijk een mooi samenspel van juiste afgifte systemen, juiste flow en juiste temperaturen. Precies het goed inregelen dus wat in dit topic goed staat uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

dt_swiss schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:24:
@dunklefaser Ik hoop het, zo te lezen in ieder geval in dit geval wel?
Elk stookseizoen komt dit "verwarmingssprookje" hier weer langs,
ik weet niet door welke "zombies" dit in leven wordt gehouden.
Helaas heeft de openingpost geen rubriek "heating legends".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
JME schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:55:
Basisvraagje tussendoor: zou iemand zo aardig willen zijn om nog eens uit te leggen hoe lagere flow leidt tot minder afgifte? Op buikgevoel zou ik zeggen dat lagere flow leidt tot meer afkoeltijd en dus hogere afgifte. Maar ik weet ook dat buikgevoel niet altijd de beste raadgever is ;)
De afgiftecapaciteit hangt af van de gemiddelde temperatuur van de radiator. Hoe warmer de radiator, hoe hoger de afgiftecapaciteit. Dat is logisch, toch?

Als je nu water van 50 graden de radiator in pompt met heel lage flow en dit water komt er met 20 graden weer uit, dan is de radiator gemiddeld (50+20)/2 = 35 graden.

Als je nu water van 50 graten de radiator in pompt met heel hoge flow en dit water komt er met 40 graden weer uit, dan is de radiator gemiddeld (50+40)/2 = 45 graden.

Bij hogere flow en bij gelijkblijvende aanvoertemperatuur is de radiator gemiddeld warmer en heeft dus meer capaciteit.

Ga je nu water van 40 graden met hoge flow door de radiator pompen en dat water komt er met 30 graden weer uit, dan is de radiator gemiddeld weer (40+30)/2 = 35 graden. Ofwel even warm als het eerste geval met lage flow.

Waar je naar op zoek bent is de laagst mogelijke aanvoertemperatuur waarbij je de ruimte(s) nog comfortabel warm krijgt. Want, je voegt dan zo min mogelijk warmte toe (precies genoeg eigenlijk) en dan is de ruimtetemperatuur het stabielst.

Voor het gasverbruik is een zo laag mogelijke retourtemperatuur gunstiger (en dan doet de flow er niet zoveel toe), waarbij opgemerkt moet worden dat een retourtemperatuur onder de 50 graden sowieso efficient is.

Dit is ook een belangrijk verschil met warmtepompen, daar moet de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk, maar de retourtemperatuur juist zo hoog mogelijk zijn. Beter een heel hoge flow met kleine delta-T, dan een heel lage flow met grote delta-T.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor technisch geïnteresseerden: medetweaker @PentaClover heeft het e.e.a. i.v.m. de warmteafgifte via grafieken uitgelegd en in YT-filmpjes verduidelijkt.
Bijvoorbeeld hier
of zoek gewoon met de poster "pentaclover" in dit topic. - Veel leesplezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
Bommes schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:21:
Okay een eerste koude dag weer.
Van 7:30 uur tot 12:00 uur is mijn systeem bezig geweest om van 17,5 graad naar 20 te komen.
De keren dat ik de temperaturen van de ketel bekeek bleef de retour redelijk tussen de 50 en 55 graden zitten.

Maar dat het zo lang duurt is niet echt comfortabel.
Toch maar wat instellingen verhogen denk ik zo.
Waarschijnlijk heb je te weinig afgiftevermogen met de radiatoren in je huis. Dat kun je nog verhogen met ventilatoren. Zijn al je radiatoren al goed ingeregeld (leveren allemaal tussen de 50 en 55 graden op de retour)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
Wolfram55 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:23:
Zeg ik iets vreemds als ik zeg ......

Als je cv-systeem niet gebalanceerd is, dat wil zeggen, correct waterzijdig ingeregeld, maar ook de juiste radiatoren voor de ruimtes, de combi van ketel en thermostaat het prima kan regelen?

Ik heb hier alles default. Ketel en thermostaat.
Enigste wat ik 's morgens doe is een aantal van mijn thermostaatprogramma's gebruiken om toch de ketel in de morgen niet als een gek opeens op vol vermogen te laten gaan.
Dit maakt veel verschil.
Ik snap niet wat je bedoeld met "niet gebalanceerd". Want als je radiatoren correct waterzijdig ingeregeld zijn dan is je systeem toch wél gebalanceerd?

Wat moderne thermostaat+ketels zelf goed kunnen regelen is dat ze ver terug moduleren als het kan, dat ze zelf de pompsnelheid verlagen als dat kan, en dat ze de retour dus ook laag houden. Maar dat vereist nog steeds een goed waterzijdig ingeregeld systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:56
Vanmorgen was na drie uur stoken de temperatuur in huis nog maar 17 graden ipv 19. Ik dacht de ketel gemaximeerd te hebben op 9kW. Wat bleek. Hij stond op 25% (7,5kW).

Wat heb ik geleerd. Zolang de temperatuur buiten boven nul blijft kan ik prima mijn huis verwarmen met 7,5 kW. Maar onder nul wordt het lastig.

Heb hem zojuist toch maar opgeschroefd naar 30% (9kW).

Een kijken wat dat doet.

Oh ja, is dus een jaren 30 woning, 192m2, deels enkel glas, spouw en dak isolatie.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

LinuxMan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:42:
[...]

Waarschijnlijk heb je te weinig afgiftevermogen met de radiatoren in je huis. Dat kun je nog verhogen met ventilatoren. Zijn al je radiatoren al goed ingeregeld (leveren allemaal tussen de 50 en 55 graden op de retour)?
Je slaat de spijker op zijn kop.
In de huiskamer en tuinkamer hangen muur convectoren van een erg inefficiënt type.
In de huiskamer voorzien van heatfans en speed comfort ventilatoren.
Dat helpt al iets.
Bij deze installatie moeten de aanvoer temperatuur gewoon hoog zijn >60 graden en de flow goed hoog.
Retouren regelen is er niet bij met deze convectoren, wat ik ook instel met de knoppen de delta T wordt nooit veel meer dan een paar graden.
Isolatie is ook niet je van het, oud dubbel glas (geen HR) in de schuifpui en het zelfde in de voorgevel waarbij die laatste ook nog lek is (soms condens tussen de glas lagen).

Vannacht was het de eerste nacht sinds we hier wonen dat de temperatuur in de huiskamer onder de nacht verlaging zakte.
Die is op 16,5 ingesteld. Rond 4:00 uur werd ik wakker van de tikkende leidingen en de suizende CV pomp.
Vreemde was dat er niet een tijdje werd gestookt en daarna een tijd niet.
Het was aan, 5 minuten later weer aan, 5 minuten daarna weer, enz enz enz
Om gek van te worden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dat betekent dus dat die convectoren inderdaad helemaal niets doen. Daar wordt warm water doorheen gepompt, maar ze hebben het oppervlakte niet om de warmte af te geven aan de woning.

Mijn ouders hadden dit probleem met een convectorput en hebben er daarom een radiator bij gehangen. Gewoon zo'n type 22 plaatradiator. Lelijk, maar wel efficient, want die convectoren zijn een drama.

Dat tijdje wel/tijdje niet stoken is waarschijnlijk pendelgedrag van de ketel. Die krijgt zijn water bijna net zo warm weer retour als dat het er uit gaat. De oplossing: Radiatoren vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Blihi dat staat ook op het wensen lijstje.
  1. Glas vervangen voor HR ++(+)
  2. Convectoren vervangen voor Jaga's (ivm eventueel toekomstig op WP)
  3. Muren na isoleren indien nog niet gedaan
Nu pruttelt het systeem dan wel weer met een nette retour:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/12/1640159830-600-x-280px-Inbedrijf%203.JPG
Aangegaan om 7:30 en sindsdien continu aan het verwarmen.
Huiskamer temp 8:00 uur 18 graden
9:00 uur: 19 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Bommes schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:55:
[...]

Je slaat de spijker op zijn kop.
In de huiskamer en tuinkamer hangen muur convectoren van een erg inefficiënt type.
In de huiskamer voorzien van heatfans en speed comfort ventilatoren.
Dat helpt al iets.
Bij deze installatie moeten de aanvoer temperatuur gewoon hoog zijn >60 graden en de flow goed hoog.
Retouren regelen is er niet bij met deze convectoren, wat ik ook instel met de knoppen de delta T wordt nooit veel meer dan een paar graden.
Isolatie is ook niet je van het, oud dubbel glas (geen HR) in de schuifpui en het zelfde in de voorgevel waarbij die laatste ook nog lek is (soms condens tussen de glas lagen).

Vannacht was het de eerste nacht sinds we hier wonen dat de temperatuur in de huiskamer onder de nacht verlaging zakte.
Die is op 16,5 ingesteld. Rond 4:00 uur werd ik wakker van de tikkende leidingen en de suizende CV pomp.
Vreemde was dat er niet een tijdje werd gestookt en daarna een tijd niet.
Het was aan, 5 minuten later weer aan, 5 minuten daarna weer, enz enz enz
Om gek van te worden.
Wij hebben ook zo’n inefficiënte convector in de woonkamer. Naast een enkelglas pui. Maar ik verdom het om hoge temps door de leidingen te pompen en zo een pendelende ketel te krijgen. De woonkamer wordt nu deels verwarmd via de zitkamer waar zo’n mega gietijzeren bakbeest hangt.

Ik ben dus bezig om te kijken wat de gulden middenweg is tussen comfort en kosten (gasverbruik). Heb met de aanpassingen nu dat de ketel vijf a zeven uur lang steady brandt op 1m2 per uur en dan gaat afschalen.

Voorheen, toen hij nog op 24 kW tot 36 kW stond was het continu aan/uit etc. Om gek van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Panzer_V nou ja het ging eigenlijk wel okay voordat het ging vriezen.. |:(
Huiskamer temperatuur was dan rond 11:00 uur dan wel stabiel.
De thermostaat ging dan over in zo een soort pendel low load dingetje, 5 minuten aan, 20 uit, 5 minuten aan 20 uit, enz.
Vorige week zat ik op gemiddeld 7,8m3 per 24u, inclusief warmwater en koken.

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 22-12-2021 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
@Bommes Dat is geen pendeldingetje, maar low-load regeling. Dat is dus omdat de thermostaat in de gaten heeft dat het minimale vermogen van de ketel hoger is dan het gewenste vermogen.... Pas op met die terminologie, want die werkt als een rode lap op een stier bij sommigen in het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Blihi ninja edit has happend. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 21:49
Mede-Tweakers, ik heb hier:
- Vaillant VCW346, min. stookvermogen 6kW
- +/- 50m2 VVW (woonkamer) + 10m2 VVW (hal) + 20m2 VVW (badkamer)
- 4 oversized radiatoren
- Alles aangesloten op open verdelers
- Alles ingeregeld

Nu het weer écht koud begint te worden merk ik dat de 'undershoot' van de kamertemperatuur afwijkt van 'normaal'. Waarbij 'normaal' gelijk is aan 3/16K onder de ingestelde temperatuur, +/-20,8°C dus bij onze 21°C kamertemperatuur.

Onderstaand de grafiek van aanvoer/retour van het VVW water, de kamertemperatuur, de buitentemperatuur, waarbij te zien is dat de kamertemperatuur zakt tot 20,4°C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0EuzaeHbWFan16Jyfb1618wr7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBOcuHMvfVFE3TrIbfakRrIq.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik dit verbeteren door:
- De pompsnelheid te verhogen (lijkt me plausibel, hoger afgiftevermogen)?
- De stooklijn te verhogen / verleggen (waardoor Ta hoger is)?
- ....?

Pompsnelheid staat nu op 'auto', en draait daarbij eigenlijk continu op het minimum toerental:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Vt3VdvoOm11BeuQ1I4hiAmIvuc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N66niwQxCAhvW6ISOvVzIhmR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Blihi (jij lijkt de expert hier maar ik wil niemand anders uitvlakken).

Eerder deze week gaven een of meerdere aan dat het bij ons waarschijnlijk een flow probleem is/zou kunnen zijn. Enige wat ik kan doen is afwachten op de onderhoudsman (afspraak gemaakt alleen nog geen datum :-)) iets met Covid, drukte en kerst vakantie.. mar misschien had hij vrijdag as een gaatje (dat is dan wel weer het voordeel van thuis werken).

Het enige wat ikzelf denk nog te kunnen doen is het de modulatiekabel uit de pomp trekken zodat hij altijd op max draait. Wat zegt deze grafiek uit de handleiding van de neft Ecomline HR Excellent HR 30 (solo).

Hoe moet ik dit lezen?
Ik lees het eigenlijk als volgt indien ik de stekker eruit trek zal de pomp op een hogere flow gaan lopen. dus bv bij resterende opvoerhoogte (mba)=200 draait de pomp op minimale modulatie op 400l per uur, indien ik de modulatie stekker eruit zou trekken betekend dit dat hij dan loopt op 1350l per uur?

Idioot als ik ben heb ik wel eens met mijn oor tegen de ketel gehangen terwijl de pomp loopt en deze loopt heel stil (ook geen ruis op de leidingen of dergelijke).

En hoe kom ik erachter wat mijn resterende opvoerhoogte is in mijn installatie?

En de verwachting is dat door de flow toename dat de retour hoger zou moeten worden (uitgangspunt bij dezelfde buiten en binnen temperatuur) maar wanneer kunnen we dit vaststellen.... met andere woorden wat is en te verwachten verhoging retour temp bij hogere flow?

En Zo ja betekend dit dan dat de pomp aan het einde aan het komen is? of kan het ook ontstaan door te lange leidingen en of knieën of bochten, waardoor de modulatie stand dus eigenlijk te "laag" is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1pw3YAHMY_wxjEUO7qagPMtVro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2qT60AmzEnQzXOY4b3PnWr9m.png?f=fotoalbum_large

Hieronder het verloop van aanvoer en retour
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AyQFx_egOPSMx2bkJ-p9X4lMEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xhg9BAUROnXqmgHIhSS8EpD6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Net weer even gekeken bij de ketel. Het verhogen van het vermogen van 7,5 kW naar 9 kW lijkt er voor te zorgen dat de aanvoertemperatuur stijgt van 45 graden naar 51 graden.

Niet verkeerd...daarmee stijgt het afgiftevermogen van de radiatoren en de convector.

Hopelijk kost dit niet te veel gas extra ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
LinuxMan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:48:
[...]

Ik snap niet wat je bedoeld met "niet gebalanceerd". Want als je radiatoren correct waterzijdig ingeregeld zijn dan is je systeem toch wél gebalanceerd?

Wat moderne thermostaat+ketels zelf goed kunnen regelen is dat ze ver terug moduleren als het kan, dat ze zelf de pompsnelheid verlagen als dat kan, en dat ze de retour dus ook laag houden. Maar dat vereist nog steeds een goed waterzijdig ingeregeld systeem.
Heb mijn post inmiddels aangepast.
Had al wel een antwoord gegeven op 2 anderen maar niet de originele post verandert.
Hierdoor kunnen idd mensen later tegen diezelfde "onzin" aanlopen en er nog op reageren.

Edit: stelling gewijzigd doot het woordje "niet" te verwijderen want dat was juist niet wat ik bedoelde !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Panzer_V schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:08:
Net weer even gekeken bij de ketel. Het verhogen van het vermogen van 7,5 kW naar 9 kW lijkt er voor te zorgen dat de aanvoertemperatuur stijgt van 45 graden naar 51 graden.

Niet verkeerd...daarmee stijgt het afgiftevermogen van de radiatoren en de convector.

Hopelijk kost dit niet te veel gas extra ;)
Ik heb het vermogen van mijn Intergas HREco 36 naar 55% gezet = ongeveer 17kW
Min pomp: 30%
Max pomp 70%
Aanvoer CV max 65

Ketel kan het vermogen wel kwijt want draait eigenlijk al continu vanaf 7:30 uur tot aan nu.
Heb hem 1 of 2 keer zien uitschakelen en na 5 minuten weer terug aan, in opdracht van de thermostaat.
Waarom die dat doet is me een raadsel want gevraagde temp is nog niet bereikt.

Draait nu al vanaf ongeveer 8:00 uur tussen 55 en 62 aanvoer en rond de 48/51 graden retour.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/12/1640164749-600-x-224px-Inbedrijf%204.JPG

Overigens is het nu nog steeds "maar" 19graden in de huiskamer. (ingesteld is 20graden)
Dat wordt na 1 uur stoken al bereikt maar dan blijft het daarop steken voor langere tijd.

Wat betreft klussen lijstje:
Net contact opgenomen met glaszetter, helaas telefonisch niet bereikbaar maar via de site een contact formulier ingevuld.
Gewenst: nieuw dubbel glas in huiskamer en 1 raam in tuinkamer vervangen.
Maar dat is isolatie verbeteringen dat is hier niet het juiste topic maar gewoon ff ter info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
Fantastic_fox schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:55:
...
Het enige wat ikzelf denk nog te kunnen doen is het de modulatiekabel uit de pomp trekken zodat hij altijd op max draait. Wat zegt deze grafiek uit de handleiding van de neft Ecomline HR Excellent HR 30 (solo).
...
Ik kan op mijn Nefit ketel zowel het minimum als maximum pomp modulatie % instellen, ik zet deze op een vaste flow door zowel de maximum als de minimum op het zelfde % te zetten, als dat bij jouw Nefit ketel ook kan is dat makkelijker dan kabels los halen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@PentaClover helaas was het maar zo'n feest waarschijnlijk heb jij een smartline of een comfortline of een topline of iets dergelijks ik heb de serie die ervoor zit en daar zat dit nog niet in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
Fantastic_fox schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:48:
@PentaClover helaas was het maar zo'n feest waarschijnlijk heb jij een smartline of een comfortline of een topline of iets dergelijks ik heb de serie die ervoor zit en daar zat dit nog niet in...
Ah dat is jammer, het is een Topline inderdaad.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Bommes schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:19:
[...]

Ik heb het vermogen van mijn Intergas HREco 36 naar 55% gezet = ongeveer 17kW
Min pomp: 30%
Max pomp 70%
Aanvoer CV max 65

Ketel kan het vermogen wel kwijt want draait eigenlijk al continu vanaf 7:30 uur tot aan nu.
Heb hem 1 of 2 keer zien uitschakelen en na 5 minuten weer terug aan, in opdracht van de thermostaat.
Waarom die dat doet is me een raadsel want gevraagde temp is nog niet bereikt.

Draait nu al vanaf ongeveer 8:00 uur tussen 55 en 62 aanvoer en rond de 48/51 graden retour.

[Afbeelding]

Overigens is het nu nog steeds "maar" 19graden in de huiskamer. (ingesteld is 20graden)
Dat wordt na 1 uur stoken al bereikt maar dan blijft het daarop steken voor langere tijd.

Wat betreft klussen lijstje:
Net contact opgenomen met glaszetter, helaas telefonisch niet bereikbaar maar via de site een contact formulier ingevuld.
Gewenst: nieuw dubbel glas in huiskamer en 1 raam in tuinkamer vervangen.
Maar dat is isolatie verbeteringen dat is hier niet het juiste topic maar gewoon ff ter info.
Tip: zuinig stoken doe je door het vermogen van de ketel terug te schroeven, niet door de max temp te verlagen.

Mijn advies: Zet de max temp gewoon op 75 graden (gaat ie nooit halen) en de max pomp op 100 en min pomp op 50.

Je wilt dat je systeem wel de warmte kwijt kunt.

Zo kan je het vermogen van je ketel waarschijnlijk verlagen. Je knijpt nu je ketel op max temp en door de pomp op 70 te zetten ipv 100 kan ie de warmte niet snel genoeg kwijt aan de ruimte.

Hoge flow, hoge max temp (gaat ie nooit halen) en laag vermogen van de ketel = zuinig stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:14
Nuttige tip, ga de ketel vanavond gelijk instellen. Ik lees via een P1 kabel het gasverbruik uit via Domoticz op een Synology NAS. Dan kan ik na 1 dag hopelijk het resultaat zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Panzer_V schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:06:
[...]

Tip: zuinig stoken doe je door het vermogen van de ketel terug te schroeven, niet door de max temp te verlagen.
Nee, zuinig stook je als de rookgastemperaturen zo laag mogelijk zijn. Het vermogen is daar niet relevant voor, want dat is afhankelijk van je warmtebehoefte.
Mijn advies: Zet de max temp gewoon op 75 graden (gaat ie nooit halen) en de max pomp op 100 en min pomp op 50.
Waarom zou je die 75 graden nooit halen? Dat ligt maar helemaal aan het systeem, de toegepaste thermostaat, radiatoren, etc.
Ja, maar meestal kan dat niet omdat de warmtebehoefte (het warmteverlies) lager is dan het minimale vermogen dat de ketel moet leveren. Daar is nu juist de low-load regeling voor.
Zo kan je het vermogen van je ketel waarschijnlijk verlagen. Je knijpt nu je ketel op max temp en door de pomp op 70 te zetten ipv 100 kan ie de warmte niet snel genoeg kwijt aan de ruimte.
Klinkklare onzin. Je verlaagt het vermogen van de ketel nooit. Dat is een gegeven. Je kunt wel het maximale vermogen verlagen met de instellingen.

Door de pomp naar 100 te zetten verhoog je het vermogen van het afgiftesysteem. Dat kan een goed idee zijn, maar alleen als je retourtemperatuur laag blijft, anders ga je buiten het HR bereik stoken.
Hoge flow, hoge max temp (gaat ie nooit halen) en laag vermogen van de ketel = zuinig stoken.
Nogmaals: Nee. Zuinig stoken doe je door ervoor te zorgen dat de ketel met een zo laag mogelijke rookgastemperatuur (of retourtemperatuur) stookt, liefst met langere runs waarbij de ruimtetemperatuur niet schommelt.

Of dat met hoge/lage flow, hoge of lage aanvoertemperatuur en hoog of laag maximum vermogen van de ketel gebeurt is totaal irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Gisteren de nadraaitijd van de pomp gewijzigd van 1 min naar 0 min.
Het resultaat werd zichtbaar bij 2 temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5Uc-GvcCEdcU5RnMVYDPcXQres=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V2LRKUPPUzRLRK09Z7vHJZLJ.png?f=fotoalbum_large

Zag dit ook terug in de temperaturen die door de convectorput lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Apt4VVZ-99xBTMaz04NAuzSKFrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0SgfmUIjjsduZxHK6es4Zm83.png?f=fotoalbum_large

Wat daaraan opviel is dat de temperatuur na 17:30 zich eigenlijk weer stabiliseert en dus redlijk overeenkomt met de temperaturen van voor 15:00.

Wat bleef is de hogere Tflow in de ketel.

Conclusie (?): je kan de te trekken conclusies behoorlijk beinvloeden waardoor het geen correct beeld geeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 22-12-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:43
Nog steeds tob ik met het probleem dat 1 radiator maar niet lekker mee wil verwarmen , ik zou graag de boel waterzijdig willen inregelen maar vind dat toch wel moeilijk.
Ik denk dat ik daar toch maar iemand voor ga inschakelen.

Vraag me nog steeds af waarom die radiator niet meedoet, want als ik de vloerverwarming dicht zet warmt hij wel, Maar zodra de vv aan gaat wordt hij koud, als ik de radiator vol open zet word ook de vv niet warm.
Ik vermoed dat flow niet voldoende is maar ook met default instellingen geen verschil.
Vraag: kan ik de minimale pomp veel hoger zetten? Dus tegen de max aan want ik vermoed dat door de regulerende thermostaat dat de pompsnelheid laag blijft.
Momenteel word mijn huis ook niet warmer dan 19 graden door het gemis van die radiator. Geen punt want ik gebuik ook mijn airco om door te verwarmen naar 21 of houtkachel.
Ondanks dat het maar 19 graden in huis word vind ik het gas verbruik erg hoog. Ongeveer 1m3 per uur.
Iemand nog suggesties
Intergas hre 36

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:14:

Ja, maar meestal kan dat niet omdat de warmtebehoefte (het warmteverlies) lager is dan het minimale vermogen dat de ketel moet leveren. Daar is nu juist de low-load regeling voor.
Ik denk je bedoelt "kan" en niet "moet". (Niets moet alles kan, alleen Wim ...)
Dus: "... omdat de warmtebehoefte (het warmteverlies) lager is dan het minimale vermogen dat de ketel kan leveren."

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 22-12-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Panzer_V schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:06:
[...]

Max vermogen van de ketel heb ik al terug gezet naar 50%
Daarmee piekt de aanvoer temp nu naar 62/63 graden.
Max aanvoer heb ik op 65 gezet omdat het anders oncomfortabel gaat aanvoelen in huis. (hoge stralings warmte in de buurt van de convectoren/radiatoren)
Met meer ketel vermogen loopt die aanvoer wel degelijk op richting de 70 graden.

Ik heb via een webcam de aan en afvoer inzichtelijk op mijn 2de monitor hier.
De retour is de hele ochtend al rond de 50 graden. wat net in het HR bereik is.
Met de huidige buiten temperatuur en deze "slechte" installatie (afgifte zijde laag rendement) ga ik er niet een beter resultaat uit halen.

Max en min pomp ben ik niet met je eens.
Max op 100% is niet wenselijk ivm het geluid/ruisen/suizen in de leidingen en de retour temp loopt daar te hard me omhoog.
Minimaal 50%., kan ik niet over oordelen want ik heb niet inzichtelijk waar hij nu werkelijk op draait.
Minimaal 30% leek me een mooie waarde, of de pomp ooit zo langzaam draait weet ik dus niet.
Met die max pomp instelling kan ik de retour temperaturen nog een beetje sturen, ze zijn nu ongeveer 13 a 14 graden onder aanvoer en net op of onder de 50 graden.
Daar doe ik het voorlopig even mee/voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Nog even een aanvulling op de post hierboven ....

Het is leuk om te zien wat er gebeurt en het ook te begrijpen (Je gaat het pas zien als je het door hebt. :9 ,JC).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wxQ7LlzjdPH390rwp9G_Nw4K8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GSMrH6t6xw6oxAElf4F9nTLM.png?f=fotoalbum_large

Ketel start op met code 1 omdat hij meer dan +5°C boven de 40°C (van Tflow) is, wat als referentie wordt gebruikt voor code 1.

offtopic:
vlow ..... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 22-12-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:57:
[...]

Ik denk je bedoelt "kan" en niet "moet". (Niets moet alles kan, alleen Wim ...)
Dus: "... omdat de warmtebehoefte (het warmteverlies) lager is dan het minimale vermogen dat de ketel kan leveren."
Dat is afhankelijk van de regio in NL denk ik. De ketel moet dat minimale vermogen leveren, minder kan niet. Maar inderdaad, we bedoelen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Die Heimeier eclipse beginnen nu echt wel mijn neus uit te komen !!!!!!!
Verschrikkelijk !!!!!

Zitten er nu voor de 3e winter in en op de ref-ruimte een V-exact 2 (maar die maakt ook herrie of t resoneert door)

Voorgaande jaren denk ik dat ik alles teveel kneep, met of zonder thermostaatknoppen. Nu vrijwel overal zonder thermostaatknoppen (behalve de slaapverdieping) en het suist als een malle.

Die gaan er echt af deze zomer !!

Zal ze nog even de voorkeur van de twijfel geven door met IMI contact op te nemen maar dat is vrees ik verspilde moeite. Ook vanwege de negatieve geluiden van oa @leonbong

Dus zou dit in de OP kunnen ...... Koop geen IMI eclipse vanwege ruisen ?

offtopic:
Zoals door verschillende ook, hier zo af-en-toe, wordt gemeld ....
Er worden hier, al pratend conclusies getrokken. De een feitelijk onderbouwd de ander gedeponeerd als aanname.
Kunnen wij, als gemeente, de feitelijke conclusies op de een-of-andere manier in de OP laten terug komen? Al is het maar met een kort link onderaan deze OP.
Of zelfs met een "pin".
Op deze manier kan men er naar verwijzen met een linkje en niet de hele discussie wederom hier weer te gaan voeren.
@ThinkPad ?

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 22-12-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Ik had mijn Nefit ketel op 50 ipv 55 graden gezet en max vermogen van 20kwh naar 14kwh. Volgens domoticz verstook ik nu 0,8 kuub ipv 1 kuub per uur. Dit scheelt dus 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Over hoe lange tijd gemeten? Je kunt geen 20% besparen door van 55 naar 50 graden te gaan, terwijl alles verder gelijk is gebleven (en met alles bedoel ik dus de temperatuur van de woning en de buitentemperatuur).

Dat kan best in een uur, maar om definitief iets te zeggen moet je over langere tijd meten en zelfs dan is een besparing van 20% onwaarschijnlijk, omdat je bij 55 graden ook al in het HR bereik stookt. Je kunt dan effectief niet 20% meer vermogen uit de verbranding van gas halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:13

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

zx9r_mario schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:30:
Ik had mijn Nefit ketel op 50 ipv 55 graden gezet en max vermogen van 20kwh naar 14kwh. Volgens domoticz verstook ik nu 0,8 kuub ipv 1 kuub per uur. Dit scheelt dus 20%.
Heb je dat ook bekeken bij "mindergas" ? Dit i.v.m.het verbruik per gewogen graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Over 1 dag gemeten, thermostaat is op 22 ingesteld, ketel ligt telkens te bollen. Per uur vlakt deze duidelijk af tov gisteren bijv. Misschien nog te kort om exact te meten. Maar dat is wat me wel opviel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Even voor de niet-Belgen onder ons: Wat bedoel je met 'ketel ligt te bollen?'

En het feit dat de thermostaat op 22 staat wil niet zeggen dat het binnen ook 22 graden is en blijft en wat de buitentemperatuur in deze twee dagen deed.

Gisteren was er een lekker zonnetje. De woonkamer werd hier stevig opgewarmd en die warmte blijft nog een groot deel van de nacht hangen. Dus vandaag is het gasverbruik lager, ondanks dat het buiten kouder is. De uitgangspositie was immers anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
@Wolfram55 Ik heb het al eens eerder aangegeven, mijn prioriteiten liggen al een tijdje niet meer bij dit topic. Als er kandidaten zijn die mede-auteur willen worden van de topicstart dan is men welkom….

ThinkPadd in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

CC @dunklefaser @Seafarer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Blihi schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:41:
Even voor de niet-Belgen onder ons: Wat bedoel je met 'ketel ligt te bollen?'

En het feit dat de thermostaat op 22 staat wil niet zeggen dat het binnen ook 22 graden is en blijft en wat de buitentemperatuur in deze twee dagen deed.

Gisteren was er een lekker zonnetje. De woonkamer werd hier stevig opgewarmd en die warmte blijft nog een groot deel van de nacht hangen. Dus vandaag is het gasverbruik lager, ondanks dat het buiten kouder is. De uitgangspositie was immers anders.
Te bollen = continue koken/stoken hier in de streektaal (ligt vlak bij België ;) )

Vanaf 7 uur tot nu is de kamertemp nu 19,6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ja, dan kun je toch niets zeggen over het gasverbruik? Dat kan ook naar 0 als je de kamer niet verwarmt. Dat is ook heel zuinig!

Om te vergelijken moet je natuurlijk wel de doeltemperatuur halen en dat doe je nu dus niet (want je thermostaat staat op 22).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Hier nog een plaatje wat de code 1 beter visualiseert.

Het is niet pendelen maar wordt gedefineerd door door de temperatuur.
5°C boven setpoint (para E Intergas Kombi HRE) treedt code 1 in werking en 5°C onder setpoint is het einde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFLbCaoDugAbiMJGDKDN2ArpLjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bl9fNtM5DSp0moLvFmYRjwYR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nu de huiskamer thermostaat aangeeft dat de ingestelde temperatuur bereikt is loopt de aanvoer en retour van de ketel juist op..??

Links aanvoer, rechts retour, ketel is nog niet uit bedrijf geweest (code 5 in beeld)
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/12/1640184816-600-x-197px-Inbedrijf%205.JPG

Komt dit ongeveer neer op: te laag vermogen ingesteld daarom nu pas aanvoer temp bereikt?
Tot nu toe bleef die namelijk rond de 60 graden hangen met een retour van net niet net wel 50 graden.
Of is er hier iets anders aan de hand wat ik nog niet geleerd heb?

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 22-12-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Blihi schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:30:
Leuk, Honeywel thermostaten reverse-engineren... Volgens mij werkt dat Honeywell protocol als volgt:

Die thermostaten hebben een soort regelinterval. Standaard is dat volgens mij 12 minuten, maar het kan instelbaar zijn (bij de chronotherm touch tussen 'snel', 'normaal' en 'traag')
Even nog hierop terug komen. Die regelinterval waar je t over hebt.
Komt niet helemaal overeen maar het zijn dan ook geen harde grenzen die we zien. Althans links, begin stoken wel maar einde van de (vermoedelijke) interval niet.

Ik verbaas me al langere tijd over t feit dat Tflow aan het begin enige tijd gelijk blijft aan Setpoint.
Het is niet helemaal 12min maar komt dicht in de buurt.

Is het die regelinterval die we hier zien denk je ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLLZyOvPCOLIRTdT59hpn6qvbMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V9LEnJeONoh7Y1vtaAizfQSI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 10:50
Aangezien ik wat vakantiedagen heb zit ik me hier eens wat meer in te verdiepen en heb ik recent een EMS-ESP (BBQKees) aangeschaft om ook wat meer informatie te krijgen. Ik lees nogal af en toe wat tegenstrijdige dingen waardoor ik niet geheel weet waar ik het beste kan beginnen.

Ik merk op dat op oude dagen zoals vandaag eigenlijk de ketel zowat de gehele dag bezig is met stoken, terwijl de temperatuur binnen prima is (eigenlijk nagenoeg een stabiele +/- 0,2C van de ingestelde temperatuur).

In de woonkamer waar de thermostaat hangt zijn open/dicht kranen op type22 radiatoren. Ik meet op dit moment +/- 50C inkomend en +/- 40C uitgaand.

Pomp modulatie staat op 50-95% en draait eigenlijk nu constant op 50%
De ketel (Nefit Topline) staat op 75C flow temp, en ik zie overdag dat de setpoint hier op staat. Uiteindelijk wordt overdag het water maar +/- 50C gestookt door de dag heen m.u.v. bijv. de ochtend als er een hogere vraag is.
Retour is gemiddeld 6C lager.

Ik zie door de dag heen zie ik ook vaker de code 0E voorbij komen, wat blijkbaar betekend dat er warmtevraag is, maar de ketel zijn warmte niet kwijt komt.
Vermogen van de ketel staat nog op 30kW wat volgens mij teveel is (gevoel, nooit berekend).

Ik denk dat zaken zoals flow verlagen het eigenlijk alleen maar erger gaat maken dat de warmte niet kwijt komt.
Zou hierbij het vermogen wat omlaag schroeven nog verschil kunnen maken?
Of zou ik beter kunnen kijken naar bijv. radiatorventilatoren waardoor deze sneller de warmte kwijt krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Blihi maar ook zeker andere :-) we hadden het gisteren heel even over een mogelijk stromings probleem dus vandaag heb ik om 21:00 de modulatie kabel uitgetrokken zodat de pomp constant op max vermogen loopt(hoge pieken is sww).

Wat ik vanaf 21:00 zie is dat de aanvoer veel minder hoog is (kamerthermostaat is op dezelfde temperatuur blijven staan)

Dit is de grafiek van de ketel temperatuur uitgelezen in de ketel via de nefit easy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PUH2MlfClw7UY_1spsJbsG077o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uKs1XUaFPaURz6dYbk7erxxk.png?f=fotoalbum_large

Hier de grafiek van aanvoer en retour gemeten op de leidingen ook hier zie je dat de aanvoer gezakt is.

Ik weet even niet wat ik hieruit moet of kan concluderen ivm het mogelijk flow probleem. Is dit een “normale reactie” of moet ik met deze pompstand eerst de waterzijdige inregeling opnieuw doen om te bepalen of ik dan en conclusie kan trekken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9-hR2k1P_4pygm60tMZcTGoi50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LfozhtHiI9Nf3qxigXJ7tUbQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlbbrhzn
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 12:54
KennieNL schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:18:
Aangezien ik wat vakantiedagen heb zit ik me hier eens wat meer in te verdiepen en heb ik recent een EMS-ESP (BBQKees) aangeschaft om ook wat meer informatie te krijgen. Ik lees nogal af en toe wat tegenstrijdige dingen waardoor ik niet geheel weet waar ik het beste kan beginnen.

Ik merk op dat op oude dagen zoals vandaag eigenlijk de ketel zowat de gehele dag bezig is met stoken, terwijl de temperatuur binnen prima is (eigenlijk nagenoeg een stabiele +/- 0,2C van de ingestelde temperatuur).

In de woonkamer waar de thermostaat hangt zijn open/dicht kranen op type22 radiatoren. Ik meet op dit moment +/- 50C inkomend en +/- 40C uitgaand.

Pomp modulatie staat op 50-95% en draait eigenlijk nu constant op 50%
De ketel (Nefit Topline) staat op 75C flow temp, en ik zie overdag dat de setpoint hier op staat. Uiteindelijk wordt overdag het water maar +/- 50C gestookt door de dag heen m.u.v. bijv. de ochtend als er een hogere vraag is.
Retour is gemiddeld 6C lager.

Ik zie door de dag heen zie ik ook vaker de code 0E voorbij komen, wat blijkbaar betekend dat er warmtevraag is, maar de ketel zijn warmte niet kwijt komt.
Vermogen van de ketel staat nog op 30kW wat volgens mij teveel is (gevoel, nooit berekend).

Ik denk dat zaken zoals flow verlagen het eigenlijk alleen maar erger gaat maken dat de warmte niet kwijt komt.
Zou hierbij het vermogen wat omlaag schroeven nog verschil kunnen maken?
Of zou ik beter kunnen kijken naar bijv. radiatorventilatoren waardoor deze sneller de warmte kwijt krijgen?
Een hogere flow betekent hogere gemiddelde radiator temperatuur dus meer warme afgifte. De retour temperatuur zal echter wel omhoog gaan, dus je ketel zal wat minder zuinig stoken.
De nefit topline heeft een modulerende pomp en modulerende brander. Door het vermogen te beperken breng je de Max waarde van de modulatie omlaag. Maar als het goed is zal de thermostaat de brander modulatie al omlaag brengen als de warmte vraag laag is. Welke thermostaat heb je?
Met de ems-esp kun je de minimale brander periode instellen. Ik heb die zelf van 5 naar 20 minuten gezet. Bij een lage warmte vraag zul je hierdoor een lagere retour temperatuur krijgen, maar omdat het langer duurt voor de cv weer aanslaat zullen de temperatuur schommelingen wel wat groter worden.

Hieronder de aanvoer en retour temperaturen, pomp en brander modulatie voor mijn systeem. Ik heb ook vloerverwarming, als die aan gaat zie je een lange periode met lage retour temperatuur. Als de vloerverwarming uit staat gaat de CV in low load, omdat er dan weinig vraag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_ifiN9XLYffJyPUnMZAKJ0LGOk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QbvFTOx5zjByg85C33Xk8Nyf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door wlbbrhzn op 22-12-2021 23:22 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-06 12:22
Ik overweeg in het nieuwe jaar een warmtepomp aan te schaffen. Alles wat kan maximaal geïsoleerd, aanvoer temperatuur terug naar 35 graden om te testen of mijn huis warm te krijgen is met een lage temperatuur....

Helaas zakt de temperatuur in deze koudere dagen nu naar 19 graden, terwijl mijn thermostaat (aan/uit) 21 graden vraagt. Ik zou verwachten dat de ketel nu non stop draait, maar niet genoeg warmte genereert om de temperatuur te verhogen.
Wanneer ik echter bij de ketel ga kijken zie ik dat hij 90% van de tijd code 1 aangeeft (gewenste temperatuur bereikt). Gezien de ketel de meeste tijd stil staat is het niet zo heel raar dat het niet warm word lijkt me.

Ik verwarm over 75 m2 vloerverwarming (h.o.h. 10cm). Bovenverdieping verwarm ik niet. Thermostaat van de vloerverwarming staat op de hoogste stand.

Iemand enig idee waarom de ketel 90% van de tijd stil staat?

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:38
beffin schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:22:
Ik overweeg in het nieuwe jaar een warmtepomp aan te schaffen. Alles wat kan maximaal geïsoleerd, aanvoer temperatuur terug naar 35 graden om te testen of mijn huis warm te krijgen is met een lage temperatuur....

Helaas zakt de temperatuur in deze koudere dagen nu naar 19 graden, terwijl mijn thermostaat (aan/uit) 21 graden vraagt. Ik zou verwachten dat de ketel nu non stop draait, maar niet genoeg warmte genereert om de temperatuur te verhogen.
Wanneer ik echter bij de ketel ga kijken zie ik dat hij 90% van de tijd code 1 aangeeft (gewenste temperatuur bereikt). Gezien de ketel de meeste tijd stil staat is het niet zo heel raar dat het niet warm word lijkt me.

Ik verwarm over 75 m2 vloerverwarming (h.o.h. 10cm). Bovenverdieping verwarm ik niet. Thermostaat van de vloerverwarming staat op de hoogste stand.

Kan die zijn druk wel kwijt? En heb je een by-pass? Als alles dicht staat boven zijn dus al je radiatoren helemaal dicht toch?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 08:20
beffin schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:22:

Hier was er tot vorige week iets gelijkaardig. Mijn Vaillant ketel deed niets, de Vaillant thermostaat vroeg niets. Zo te zien werd dit veroorzaakt door de curve die een bepaalde aanvoertemperatuur vroeg (23ºC). Wanneer die temperatuur ook op de retour te zien was (dus ook 23ºC in retour) was er urenlang geen warmtevraag.

Ondanks dat de thermostaat slechts 19ºC of zelfs 18,8ºC aangaf, ruim onder de doeltemperatuur van 20ºC, verwarmde ie dus niet!

Nu is 23ºC natuurlijk niet heel warm; maar 't was eigenlijk prima voldoende om voortdurend zachtjes te verwarmen.

Na veel zoeken ben ik er achter: mijn ketel én manifold zitten in de bergruimte/het waskot … waar het altijd al een paar graden warmer is omdat er quasi geen warmteverlies is (het is in feite midden in mijn appartement, waardoor het eigenlijk als massa/warmtebuffer voor de rest werkt). De omgevingstemperatuur is daar bijna altijd 22–24ºC. Met andere woorden: het is lastig voor dit domme systeem om te detecteren dat er eigenlijk wel een warmtevraag is. De volgens de thermostaat/curve berekende gewenste aanvoer/retour temperatuur is dus al bereikt, het resulteert gewoon niet in de gewenste omgevingstemperatuur.

Oplossing: curve van 0,8 naar 0,9 veranderen. (Helaas kan je bij de Vaillant vSMART geen verticale verschuiving doen van de curve…) Nu is de gevraagde temperatuur een paar graden hoger. En werkt alles prima.

Het ergste: dit is nergens gedocumenteerd. Dit is mijn conclusie na wekenlang observeren en zoeken. Ik vermoed dat Vaillant er van uit gaat dat de ketel/manifold in een relatief koude ruimte staan. Ik vermoed ook dat de vSMART programmeurs niet de meest verstandige geesten waren. En ik ben zeker dat Vaillant er geen drol om geeft. :+

Hopelijk helpt het jou.

• Blihi
Fantastic_fox schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:40:
@Blihi maar ook zeker andere :-) we hadden het gisteren heel even over een mogelijk stromings probleem dus vandaag heb ik om 21:00 de modulatie kabel uitgetrokken zodat de pomp constant op max vermogen loopt(hoge pieken is sww).

Wat ik vanaf 21:00 zie is dat de aanvoer veel minder hoog is (kamerthermostaat is op dezelfde temperatuur blijven staan)

Dit is de grafiek van de ketel temperatuur uitgelezen in de ketel via de nefit easy.

[Afbeelding]

Hier de grafiek van aanvoer en retour gemeten op de leidingen ook hier zie je dat de aanvoer gezakt is.

Ik weet even niet wat ik hieruit moet of kan concluderen ivm het mogelijk flow probleem. Is dit een “normale reactie” of moet ik met deze pompstand eerst de waterzijdige inregeling opnieuw doen om te bepalen of ik dan en conclusie kan trekken

[Afbeelding]
Je ziet nu de retour meebewegen met de aanvoer. Dat betekent in ieder geval dat bij de huidige flow de radiatoren helemaal opwarmen, terwijl voorheen de retour constant bleef, ofwel de radiatoren konden hun warmte niet goed kwijt aan de ruimte.

Ik zie nog steeds 7 pieken per uur. Dat kan twee oorzaken hebben: low-load regeling vanuit de thermostaat of pendelen.

In het eerste geval is er waarschijnlijk weinig wat je kan doen. Misschien heeft de thermostaat een instelling om het aantal pieken te verminderen, maar zo niet, dan is er nu eenmaal minder vermogen nodig dan de ketel minimaal kan leveren.

In het tweede geval wordt er nog steeds ingegrepen door de ketel, maar ik vermoed eigenlijk van niet. Wat is de gevraagde/ingestelde aanvoertemperatuur?

Waterzijdig inregelen met de huidige flow kan een goed idee zijn.

• merlin1201
Ik ga toch maar eens proberen om mijn systeem waterzijde in te regelen loop ik tegen een aantal dingen waar jullie hopelijk een antwoord op hebben.
Inmiddels een heat gun besteld en deze komt vandaag binnen.

Dat H blok, mag ik aannemen dat de schroef aan de voorzijde de stel schroef is? of is deze aan de zijkant.
klopt het ook dat ik maar maximaal een kwartslag kan draaien verder gaat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHm_bVIsGNcq5rKxKNvpOXIhG5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8erkZcoi51S157DbtxtPzRB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3uND06WUWa7TN237JAqkrTqAMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pl0811S0VMNf54oWcXNeuRo4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkmvRLZr2pP5bV2qeMfFY5EotQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8E1E80925OveM8u7KzlKJTa.jpg?f=fotoalbum_large

Hier heb ik een thermostaat kraan hoe kan deze eraf? normaal draaien gaat niet. . en deze radiator heeft geen voetventiel, hoe kan ik deze dan waterzijdig inregelen? overigens worden deze radiatoren niet gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8wPLNIWfa1p5Ah7DLq5Yaby50Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UaU3XebyE2nOkuf3RFbN6RI4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door merlin1201 op 23-12-2021 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Die aan de zijkant zou ik niet losdraaien.... Dan loopt je radiator leeg.

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 23:33
Vraagje: hier het bezit van een Intergas Xtreme 24. Naar volledige tevredenheid ingesteld/ingeregeld.
Belangrijkste instellingen zijn:

1) max aanvoertemp 50 graden
2) max vermogen 40%
3) min vermogen 28% (dus met de SW van intergas geinstalleerd)
4) min flow van pomp 25%
5) max flow van pomp 50% (ook ivm stromingsgeluid)

Zelfs met de huidige 2 koude dagen geen probleem om het huis warm te HOUDEN. Maar het huis in de ochtend warm KRIJGEN duurt behoorlijk lang met deze kou.

Met welke parameter kan ik het beste “spelen” om dit wat te versnellen? In eerste instantie dacht ik aanvoertemp omhoog, maar aangezien de ketel niet pendelt en keurig langzaam blijft draaien op hoogst ingestelde vermogen haalt hij de 50 graden niet eens.

Wat ik zie in de opwarmfase is maximaal ingesteld vermogen, maximaal ingestelde pompsnelheid, warmtewisselaar temp 44 graden, aanvoertemp 38 graden. Betekent dit dan alles zo laten en vermogen stapje omhoog?

• merlin1201
Even een theorie uitgeprobeerd waarom mijn radiator ( die vlak voor de VV aftak ) niet warm word als de VV aan staat.
thermostaat op 25 graden gezet. aanvoer temperatuur verhoogd naar 80 graden, hierdoor knijpt de VV de instroom waardoor er wel een flow naar de radiator gaat.
De radiator word nu wel warm als ook de VV, dus nu nog even wachten wat er gebeurt als ik de thermostaat op 20 graden zet of de flow afneemt en mijn radiator niet meer warm word..
overigens is de VV bijverwarming

[ Voor 3% gewijzigd door merlin1201 op 23-12-2021 09:45 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:28
@Ribruijn Waaruit bestaat je afgiftesysteem? VVW, radiatoren, combi?

• Blihi
@Ribruijn Max vermogen omhoog, in combinatie met de max pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ribruijn
Ah, sorry. Dat helpt wel ja…. Alleen maar LTV convectoren (Jaga’s, geboost met DBE - ventilatoren)

@Blihi Ik zal dat doen. Beide 5% erbij. In theorie zou dit niet eens zo heel veel onzuiniger moeten zijn zolang de retourtemperatuur maar laag genoeg blijft toch?

[ Voor 45% gewijzigd door Ribruijn op 23-12-2021 09:54 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Blihi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:13:
Dat gedrag herken ik hier ook: Als het warmer moet worden in de kamer even de thermostaat op 25 zetten, want dan warmt het lekker snel op....

Dat was vroeger niet zo, dat is nu niet zo en dat is nog nooit zo geweest. Maar dat zit wel bij mensen in het systeem, dus je zult inderdaad het gesprek aan moeten....

Tip: De Honeywell thermostaten kun je some naar boven begrenzen. Dan kun je ze niet meer hoger zetten dan bijvoorbeeld 21 :)
Ik denk dat het wel een beetje klopt dat een CV als hij denkt dat hij nog 5 graden moet sneller op zal warmen en tot hogere temperaturen dan wanneer hij denkt dat het 1 graad is. Maar ik zeg ook dat het niet zo is tegen mijn partner hoor omdat ik niet wil dat ze dat doet :p

Zelfs bij mijn kleine Zibro kacheltje werkt dat zo. Als de temperatuur op 19 staat en het is 20 graden dan werkt hij harder dan wanneer de temperatuur op 18 graden staat en het is 20 graden. Terwijl hij simpel beredenerend in beide gevallen op minimaal vermogen zou moeten kunnen draaien.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Blihi
@Ribruijn Door jouw maximale vermogen zo laag te zetten beperk je heel sterk de delta-T. Daarmee zorg je er effectief voor dat opwarmen heel traag gaat.

Zet dat maximale vermogen nu eens omhoog. Daarmee zorg je ervoor dat de ketel wel fatsoenlijk kan opwarmen en door jouw Ta stook je toch efficient. (50 graden aanvoer betekent dat je altijd in HR bereik stookt). De ketel moduleert vanzelf terug naar het laagste vermogen.

• Ribruijn
Doe ik. Pomp dan ook maar flink hoger (bijvoorbeeld 30-60 zoals ook in de handleiding staat?)

• Blihi
Marzman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:55:
[...]

Ik denk dat het wel een beetje klopt dat een CV als hij denkt dat hij nog 5 graden moet sneller op zal warmen en tot hogere temperaturen dan wanneer hij denkt dat het 1 graad is. Maar ik zeg ook dat het niet zo is tegen mijn partner hoor omdat ik niet wil dat ze dat doet :p
Dit dezen ze vroeger al bij die oude kwik-thermometers, die gewoon een druppel kwik hadden in een buisje op een bimetaal...
Zelfs bij mijn kleine Zibro kacheltje werkt dat zo. Als de temperatuur op 19 staat en het is 20 graden dan werkt hij harder dan wanneer de temperatuur op 18 graden staat en het is 20 graden. Terwijl hij simpel beredenerend in beide gevallen op minimaal vermogen zou moeten kunnen draaien.

• Fantastic_fox
@Blihi

Het is inderdaad low load regeling dus daar is weinig aan te doen.

Wat ik echter niet begrijp is dat ik gisteren om 21 uur de pomp stekken heb uitgetrokken en dat daarna de aanvoer opeens ongeveer 35 is terwijl hij ervoor 45-50 was. geen verandering in de thermostaaat die is op dezelfde temperatuur blijven staan.

Snap jij waarom dit gebeurd? ik zou verwachten dat de aanvoer dezelfde blijft echter dat de retour hoger zou zijn geworden eigenlijk...?

Ik kan de gevraagd /ingestelde aanvoer temperatuur nergens zien volgens mij (thermostaat is een nefit easy waarbij je dit bij mijn weten niet kunt uitlezen.

Ik kan inderdaad even kijken of het opnieuw inregelen gaat helpen, nu heb ik nl ook stromingsgeluiden wat zou kunnen duiden dat er nu teveel is geknepen (door de oude settings) maar an de andere kant het verschil tussen min modulatie en max stand van de pomp is ook wel redelijk groot vind ik. zie onderstaande printscreen uit de handleiding van Nefit HR ecomline Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1pw3YAHMY_wxjEUO7qagPMtVro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2qT60AmzEnQzXOY4b3PnWr9m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfram55
Even over de low-load.

Tot recent was ik naarstig op zoek naar een dusdanige optimalistie van het helesysteem zodat er geen low-load meer zou optreden.

Dit heb ik sinds 'n week losgelaten omdat een low-load een veel comfortabel binnenklimaat geeft.
Low-load geeft een ruimtetemperatuur binnen een grens van +-0.2°C (of nog minder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOK00p5nCyPzytXyllzWIrgOUF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Rmblq3FGOOfrHUP0kIG1w6j.png?f=fotoalbum_large

En geen low-load resulteert in een grotere schommeling van de temperatuur.
Hier wordt dan de hysteresis van de thermostaat gehanteerd in tegenstelling met low-load. Hoe dat precies bij low-load gaat weet ik niet.
De hysteresis van de thermostaat is snel +-0.4°C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73ZCBXaUTImv07xmxdHOzG9-21o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VovaneX8dl9UaLVw4bi1bQHk.png?f=fotoalbum_large

Dit alles dan wel met gewone radiatoren en niet met vloerverwarming want dan is door een groter verwarmt oppervlak de binnentemperatuur stabieler.

• Ribruijn
Blihi schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:56:
@Ribruijn Door jouw maximale vermogen zo laag te zetten beperk je heel sterk de delta-T. Daarmee zorg je er effectief voor dat opwarmen heel traag gaat.

Zet dat maximale vermogen nu eens omhoog. Daarmee zorg je ervoor dat de ketel wel fatsoenlijk kan opwarmen en door jouw Ta stook je toch efficient. (50 graden aanvoer betekent dat je altijd in HR bereik stookt). De ketel moduleert vanzelf terug naar het laagste vermogen.
@Blihi Ketel stookt nu sneller in de richting van Ta (wordt nu ook wat warmer) en moduleert dan inderdaad terug naar het nieuwe minimum (software update) om deze Ta te kunnen handhaven zonder over het maximum ingestelde heen te gaan. Maximale pompsnelheid nu verhoogd naar 55% (dan komen de stromingsgeluiden) maar minimum staat nog op 25%. Zou deze ook iets hoger moeten (LTV convectoren) of lekker laten staan?

Edit: verhoogd naar 30%. Installatie lijkt nu wat meer in balans om ook lagere omgevingstemperaturen goed aan te kunnen (ketel is in mei dit jaar geplaatst)

[ Voor 7% gewijzigd door Ribruijn op 23-12-2021 11:53 ]

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 10:50
wlbbrhzn schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:12:
[...]

Een hogere flow betekent hogere gemiddelde radiator temperatuur dus meer warme afgifte. De retour temperatuur zal echter wel omhoog gaan, dus je ketel zal wat minder zuinig stoken.
De nefit topline heeft een modulerende pomp en modulerende brander. Door het vermogen te beperken breng je de Max waarde van de modulatie omlaag. Maar als het goed is zal de thermostaat de brander modulatie al omlaag brengen als de warmte vraag laag is. Welke thermostaat heb je?
Met de ems-esp kun je de minimale brander periode instellen. Ik heb die zelf van 5 naar 20 minuten gezet. Bij een lage warmte vraag zul je hierdoor een lagere retour temperatuur krijgen, maar omdat het langer duurt voor de cv weer aanslaat zullen de temperatuur schommelingen wel wat groter worden.

Hieronder de aanvoer en retour temperaturen, pomp en brander modulatie voor mijn systeem. Ik heb ook vloerverwarming, als die aan gaat zie je een lange periode met lage retour temperatuur. Als de vloerverwarming uit staat gaat de CV in low load, omdat er dan weinig vraag is.

[Afbeelding]
Nog de standaard Moduline 300, met de ESP is die digitaal en slim genoeg voor mij :)
En de minimale brander periode stond al op 10minuten

Als ik mijn grafieken kijk tov van die van jou lijkt deze constant wel de brander actief houden op een lagere modulatie (grotendeel op zo'n 20%).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui_J-FKQ_9RYrcqRIxfPEaEPZz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eiUbuPGcOYBpWGqi7qPdUoQ5.png?f=user_large

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Zie nu voor het eerst code 1 op mijn intergas ketel.
"Gewenste temperatuur bereikt"
temp aanvoer was rond de 64 graden, max instelling is 65, retour rond de 53graden.
Is dat het bereiken van de maximaal ingestelde aanvoer temperatuur??

Of te wel de ketel kan het vermogen niet kwijt?

Binnen 1 minuut waren zowel aan als retour op 54 graden.
Deze code 1 bleef ongeveer 3 a 4 minuten actief.
Ingestelde ruimte temperatuur (thermostaat 20 graden) is nog niet bereikt.

• Blihi
Ribruijn schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:02:
[...]

@Blihi Ketel stookt nu sneller in de richting van Ta (wordt nu ook wat warmer) en moduleert dan inderdaad terug naar het nieuwe minimum (software update) om deze Ta te kunnen handhaven zonder over het maximum ingestelde heen te gaan. Maximale pompsnelheid nu verhoogd naar 55% (dan komen de stromingsgeluiden) maar minimum staat nog op 25%. Zou deze ook iets hoger moeten (LTV convectoren) of lekker laten staan?

Edit: verhoogd naar 30%. Installatie lijkt nu wat meer in balans om ook lagere omgevingstemperaturen goed aan te kunnen (ketel is in mei dit jaar geplaatst)
De reden dat je die maximumstand moet verhogen als je het vermogen verhoogt is dat die twee met elkaar mee bewegen. Dus verhoog je het maximum vermogen van (bijvoorbeeld) 40% naar 80%, dan moet de maximale pompsnelheid ook veel hoger om bij 40% vermogen dezelfde pompsnelheid te houden.

Wat je ook kunt doen is het moduleren van de pomp helemaal uit zetten (parameter 'stappenmodulatie' uit). Dan draait de pomp op een vaste snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:14:
temp aanvoer was rond de 64 graden, max instelling is 65, retour rond de 53graden.
De thermostaat zal dan 60 graden gevraagd hebben en de ketel meet dan 64 en slaat af op code 1. Hij slaat pas af als de aanvoer een paar graden meer is dan het ingestelde maximum.
correct.
Logisch. De pompt blijft draaien, dus de aanvoer krijgt vrijwel direct dezelfde temperatuur als de retour.
Ja, die code blijft een paar minuten actief (instelbaar parameter P036, standaard 5 minuten).

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 23-12-2021 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:14:

Code-1 is het resultaat van te weinig radiatoren.
Zo moet je het kort door de bocht eigenlijk zien.

Ik heb je posts niet helemaal tot in de details gevolgd dus weet zo123 niet wat je zou kunnen doen maar je wordt wat dat betreft prima begeleid door anderen.

Waar ik wel van schrik is je 64°C. Dat is toch wel errug veel !!
Maar nogmaals ..... heb jouw historie niet tot in de details gevolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat medetweaker @Wolfram55 ervaart m.b.t. de normale regelstrategie vs. low-load onder anders identieke stookcondities is natuurlijk juist de reden waarom "lowload" i.c.m. "aan/uit" als regelstrategie is uitgevonden.

Maar soms helpt "lowload" bij heel laag warmteverlies ook niet meer en dan valt de Honeywell thermostaat als nog terug op de "normale" regeling, tenminste bij mij.
Zie plaatje hieronder van 20 dec - in de middag tussen ca. 12 uur en ca. 15 uur is het warmteverlies zeer laag,
en dan zie je "grotere" temperatuurschommelingen door de normale regeling, ca. +/- 0,10°C vs. < +/-0,03°C bij lowload. Een (comfort) verschil merk ik iig niet, ook mijn betere wederhelft klaagt niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uLb64kSfaF9IQwbb9p4rCsB4Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOIAfLNlrp9vaeU679ZuJpX5.jpg?f=fotoalbum_large
Een actueel voorbeeld van perfeckte lowload regeling van vandaag - temperatuur in de referentieruimte gemeten met tSense direct naast thermostaat (6 x ca. 2:50 - 3:20 min aan per uur = ca. 0,29 m³/h)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVP-GiSG1DEvkh4V4DdLSSvEO4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBD54TMt1LhXe4yoNCOorw6n.jpg?f=fotoalbum_large

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Blihi schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:11:
[...]

De thermostaat zal dan 60 graden gevraagd hebben en de ketel meet dan 64 en slaat af op code 1. Hij slaat pas af als de aanvoer een paar graden meer is dan het ingestelde maximum.
<knip>
Ja, die code blijft een paar minuten actief (instelbaar parameter P036, standaard 5 minuten).
Ik heb een domme aan/uit thermostaat, die vraagt gewoon een ruimte temperatuur.
Ketel is het enige waar ik de water temperatuur in kan stellen.
P036 > staat niet op de ketel parameter lijst.
Parameter P (zonder punt) is een anti pendel regeling, uitleg daarbij is: minimale uitschakeltijd op ketelwater temperatuur, 0 tot 15 minuten.
Wolfram55 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:04:
Code-1 is het resultaat van te weinig radiatoren.
Zo moet je het kort door de bocht eigenlijk zien.

Ik heb je posts niet helemaal tot in de details gevolgd dus weet zo123 niet wat je zou kunnen doen maar je wordt wat dat betreft prima begeleid door anderen.

Waar ik wel van schrik is je 64°C. Dat is toch wel errug veel !!
Maar nogmaals ..... heb jouw historie niet tot in de details gevolgd.
Ik heb een 3 tal slechte convectoren, hoge flow weinig afgifte/inefficiënte dingen.
Delta T over die dingen is hooguit een paar graden, zelfs nu met een flink aantal ventilatoren er op gebouwd.
64 graden aanvoer, max op ketel is 65 graden.
Ketel vermogen had ik op 50% staan, vorige week, toen het niet zo koud was redde ik het daar wel mee.
Aanvoer kwam niet boven de 55 graden uit, retour dan rond de 45.
Daar werd het dinsdag echter niet heel erg snel warm mee in huis, dus ketel vermogen weer omhoog gezet naar 70%
Pomp ook van max 50% maar even naar max 65% gezet.
Tot de vorst weer weg is dan verlaag ik het wel weer.

Het is in mijn huis 2 ledig.
  1. Slechte dubbele beglazing en niet goed geïsoleerde schuifpui.
  2. Inefficiënte convectoren, gemaakt op hoge temperaturen + hoge flow.
Nr. 1 heb ik gisteren al in gang gezet, glas zetter is geweest.
Hij maakte meteen een offerte die ik heb goed gekeurd en de ramen staan in bestelling.
Schuifpui komt een timmerman voor, die gaat vervangen worden.
Nr. 2 dat zien we dan daarop volgend wel, dan kan ik beter bepalen wat ik voor vermogens aan radiatoren/convectoren ik nodig heb.

• Wolfram55
dunklefaser schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:18:
Wat medetweaker @Wolfram55 ervaart m.b.t. de normale regelstrategie vs. low-load onder anders identieke stookcondities is natuurlijk juist de reden waarom "lowload" i.c.m. "aan/uit" als regelstrategie is uitgevonden.
Weet niet psies wat je bedoelt met "aan/uit" gedrag .....
Als ik mijn plaatje bekijk zie ik vlg mij dat de ketel nog wel moduleert en niet echt als aan/uit opeens vol in de "aanval" gaat ( wat het patroon van aan/uit is toch ? )
Wat is de hysteresis van jouw thermostaat dan denk je? Zal geen 0.1°C zijn. But, if-so ..... wil ik die ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFiQHX5o5LHnVwdrIfTHJGhtE80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KEhzFnBygGxsCcUgvkh27Fw6.png?f=fotoalbum_large
Maar soms helpt "lowload" bij heel laag warmteverlies ook niet meer en dan valt de Honeywell thermostaat als nog terug op de "normale" regeling, tenminste bij mij.
Zie plaatje hieronder van 20 dec - in de middag tussen ca. 12 uur en ca. 15 uur is het warmteverlies zeer laag,
en dan zie je "grotere" temperatuurschommelingen door de normale regeling, ca. +/- 0,10°C vs. < +/-0,03°C bij lowload. Een (comfort) verschil merk ik iig niet, ook mijn betere wederhelft klaagt niet.
Wat je plaatje van de 20e betreft .... kan daar weinig zinnigs over zeggen.
Enigste wat in me op komt is .... speelde de zon hier een factor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:43:
Ik heb een 3 tal slechte convectoren, hoge flow weinig afgifte/inefficiënte dingen.
Ok ... gaat idd een belletje rinkelen over die convectoren. Geen putten geloof ik he?
Ik heb een put. Echt een ramp !.
Heb daar dus ook, in serie, een grote jongen achter gehangen, T33 90x90. Had ik 20 jaar geleden al moeten doen. Nog nooit zo lekker warm geweest.
Het is in mijn huis 2 ledig.
  1. Slechte dubbele beglazing en niet goed geïsoleerde schuifpui.
Wat betreft de slecht schuifpui.
Heb er ook 1 ..... 21 jaar oud. Dus verdacht.

Heb hier naast Xiaomi Mijia thermometertjes ook als "ruimtevoeler" een DS18b20. Deze is veel gevoeliger in de zin dat hij sneller reageert.
In die ruimte hangt voor de pui aan de buitenkant een rolluik. Als ik deze midden in de nacht omhoog trek zie ik geen extra temperatuurverval.
Met andere woorden. Ben niet zo zeker van het feit dat die pui (van mij) zo slecht is. Wordt wel door "iedereen" gezegd. Maar ik wil dan altijd bewijs zien :+

Ik zou me eerst focussen op (al is t maar als test en net als bij mij ... in serie) gewone radiatoren in serie achter jouw convectoren. Zo gedaan. MP is your friend.
Heb me hier ook een aantal jaren bezig gehouden met isoleren maar ben tot de conclusie gekomen dat dat best meeviel en ik gewoon te weinig capaciteit heb/had.

Hoe oud is je woning?

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Wolfram55 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:02:
[...]

Ok ... gaat idd een belletje rinkelen over die convectoren. Geen putten geloof ik he?
Ik heb een put. Echt een ramp !.
Heb daar dus ook, in serie, een grote jongen achter gehangen, T33 90x90. Had ik 20 jaar geleden al moeten doen. Nog nooit zo lekker warm geweest.

[...]

Wat betreft de slecht schuifpui.
Heb er ook 1 ..... 21 jaar oud. Dus verdacht.

Heb hier naast Xiaomi Mijia thermometertjes ook als "ruimtevoeler" een DS18b20. Deze is veel gevoeliger in de zin dat hij sneller reageert.
In die ruimte hangt voor de pui aan de buitenkant een rolluik. Als ik deze midden in de nacht omhoog trek zie ik geen extra temperatuurverval.
Met andere woorden. Ben niet zo zeker van het feit dat die pui (van mij) zo slecht is. Wordt wel door "iedereen" gezegd. Maar ik wil dan altijd bewijs zien :+

Ik zou me eerst focussen op (al is t maar als test en net als bij mij ... in serie) gewone radiatoren in serie achter jouw convectoren. Zo gedaan. MP is your friend.
Heb me hier ook een aantal jaren bezig gehouden met isoleren maar ben tot de conclusie gekomen dat dat best meeviel en ik gewoon te weinig capaciteit heb/had.

Hoe oud is je woning?
Woning uit 1970, inderdaad convectoren niet in een put maar aan de muur.

Schuifpui heb ik gisteren gemeten met de IR meter:
Kozijn 10 graden, ruimte temp 20 en buiten ongeveer 0 graden.
Condens zat er op aan de binnen zijde, en er zit dubbel glas in van voor de HR tijd (glas uit 92)
Dubbelglas voorzijde kamer: 3 x 1,5 meter is lek daar zit soms condens tussen.

Als ik iets aan de convectoren ga doen, wat ik zeker ga doen is het gewoon er uit en nieuwe radiatoren of Haga's.
Iets wat ook op lage temperatuur goed wekt zodat we ooit een keer naar een warmtepomp over kunnen.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolfram55 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:47:
[...]

Weet niet psies wat je bedoelt met "aan/uit" gedrag .....
Als ik mijn plaatje bekijk zie ik vlg mij dat de ketel nog wel moduleert en niet echt als aan/uit opeens vol in de "aanval" gaat ( wat het patroon van aan/uit is toch ? )
Wat is de hysteresis van jouw thermostaat dan denk je? Zal geen 0.1°C zijn. But, if-so ..... wil ik die ook.

[Afbeelding]

[...]

Wat je plaatje van de 20e betreft .... kan daar weinig zinnigs over zeggen.
Enigste wat in me op komt is .... speelde de zon hier een factor?
De laatste vraag eerst: de zon speelde een vermoedelijk een ondergeschikte rol in de referentieruimte
(middags tot 13:30 uur schaduw van tegenover), misschien indirect via de ruimtes op zuid op de eerste verdieping en de zolder?

Ook mijn ketel moduleert nog: Hij start met ca. 65% en moduleert pas na ca. 30 sec. thermostaat gestuurd terug naar het minimale vermogen van ca. 8,1 b.w., helaas. Dus in zekere zin is het een aan/uit regeling met een ketel van 8,1 kW plus iets meer afhankelijk van de branderlooptijd. Ik hoop dat nu duidelijk is wat ik hier met aan/uit bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:07:
Schuifpui heb ik gisteren gemeten met de IR meter:
Kozijn 10 graden, ruimte temp 20 en buiten ongeveer 0 graden.
Condens zat er op aan de binnen zijde, en er zit dubbel glas in van voor de HR tijd (glas uit 92)
Dubbelglas voorzijde kamer: 3 x 1,5 meter is lek daar zit soms condens tussen.
Wat ik vooral probeerde te zeggen is ... met isloleren krijg je t niet warm.
Je moet eerst goed kunnen stoken en daarna moet je zorgen dat de warmte binnen blijft.

Mijn put is 's nachts 12°C !!!!( bodem =kruipruimtetemperatuur ) en het alu van de pui ook zoiets van die van jouw.

Heb, vooral dit jaar, aardig wat met isolatie gedaan (zie eerdere post van mij) maar het maakte geen f*ck uit.
Dus staar je niet blind op isoleren.
Voldoende capaciteit binnen is het toverwoord .... echt.

Maar goed.
Dat is bij mij zo en hoef niet voor iedereen zo te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:07:
Als ik iets aan de convectoren ga doen, wat ik zeker ga doen is het gewoon er uit en nieuwe radiatoren of Haga's.
Iets wat ook op lage temperatuur goed wekt zodat we ooit een keer naar een warmtepomp over kunnen.
Neem aan dat je Jaga's bedoel ?
Nu ga ik waarschijnlijk heel veel mensen tegen de schenen schoppen ....
Dat zou ik dan ook niet doen (als 't kan).

Als de mogelijkheid er is ...... gelijk goed doen en dan voor vloerverwarming gaan .... 8)

Wat je nu hebt hangen is toch ook eigenlijk Jaga ?

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Wolfram55 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:50:
[...]

Neem aan dat je Jaga's bedoel ?
Nu ga ik waarschijnlijk heel veel mensen tegen de schenen schoppen ....
Dat zou ik dan ook niet doen (als 't kan).

Als de mogelijkheid er is ...... gelijk goed doen en dan voor vloerverwarming gaan .... 8)

Wat je nu hebt hangen is toch ook eigenlijk Jaga ?
Ja sorry ik bedoelde Jaga's
Vloerverwarming is niet mogelijk, althans niet zonder heel de beneden verdieping te vernieuwen.
Gelijmde houten vloer in de kamer en tegels in de keuken en gang.
Dan moet alles er uit en vernieuwd en dat zie ik echt niet zitten.
2 mogelijkheden:
  1. Jaga's met ventilatoren
  2. Normale radiatoren
Vreemd trouwens dat vandaag heel de dag mijn CV op 65 graden aanvoer blijft stoken.
Het is niet eens echt koud buiten, gevraagde temp is volgens mij al een paar uur gehaald in de huiskamer.

[ Voor 10% gewijzigd door Bommes op 23-12-2021 17:03 ]

• wlbbrhzn
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 12:54
KennieNL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:07:
[...]

Nog de standaard Moduline 300, met de ESP is die digitaal en slim genoeg voor mij :)
En de minimale brander periode stond al op 10minuten

Als ik mijn grafieken kijk tov van die van jou lijkt deze constant wel de brander actief houden op een lagere modulatie (grotendeel op zo'n 20%).

[Afbeelding]
Je aanvoertemperatuur is wel vrij hoog, 75 graden. Daardoor loopt de return op tot 60-65 graden, terwijl je die onder de 60 graden wilt voor hoger rendement.

Als je brander al op minimale modulatie zit, zal de cv bij een lagere aanvoertemperatuur eerder weer uitschakelen. Ventilatoren plaatsen zou dan wel helpen.

• Wolfram55
Bommes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:00:
[...]

Ja sorry ik bedoelde Jaga's
Vloerverwarming is niet mogelijk, althans niet zonder heel de beneden verdieping te vernieuwen.
Gelijmde houten vloer in de kamer en tegels in de keuken en gang.
Dan moet alles er uit en vernieuwd en dat zie ik echt niet zitten.
2 mogelijkheden:
  1. Jaga's met ventilatoren
  2. Normale radiatoren
Vreemd trouwens dat vandaag heel de dag mijn CV op 65 graden aanvoer blijft stoken.
Het is niet eens echt koud buiten, gevraagde temp is volgens mij al een paar uur gehaald in de huiskamer.
Normale radiatoren ...... !

Ja dat is met 'n houten vloer een klus.

De temperatuur is nog steeds fris. Ongeveer hetzelfde als gisteren.
En het opwarmen van binnen wordt ook voor een groot gedeelte bepaald door het opwarmen van de muren (& meubels).
Ik zie hier dat dat zeker 1 dag na-ijlt

Onderstaande zijn mijn buitentemperaturen van de laatste 24h

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuQWeIB5RJCSYXA34rgiuuMm4jI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AGPCRE0htQVACy9hDucM2O8L.png?f=fotoalbum_large

Edit:
Wacht .... gelijmde vloer ... dus geen houten vloer?
Wel beton als vloer of snap ik je nu verkeerd ?
If so ....... overdenk het goed !

Gasverbruik de laatste 24h.
Vrijwel geen verschil. Gisteren nog 0.35m3 douchen erbij. Of-te-wel .... gasverbruik evenveel dan gister.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-0VVUEnQioZQKY6LJOKMfDYOpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tnYJPMWX2BTgIercsq9QdlgB.png?f=fotoalbum_large

offtopic:
Ik trap hier in een val die eigenlijk niet moet worden ingetrapt.
No talking about gasverbuik ..... :o

[ Voor 20% gewijzigd door Wolfram55 op 23-12-2021 17:56 ]

• Fantastic_fox
@Blihi even terugkomend op mijn post van gisteren

Fantastic_fox in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Is het logisch dat door de modulatie eruit te halen en dus pomp 100% dat de aanvoer lager zou worden? Thermostaat temp zijn we gisteren niet aangekomen en toch zak aanvoer van 40-45 naar 35?

Probleem nu is dat door de hogere stroomsnelheid de warmte afgifte niet meer ok is (met de huidige instelling te weinig delta t).

Weet jij zo of een monteur (die nog steeds geen tijd heeft gehad) de pomp qua debiet kan afstellen ? Bij een uper 25-60 130 van een nefit ecomline hr excellen(solo30kw)

Ik neig er trouwens naar om de modulatie weer te activeren of denk jij dat het verstandig is om nu eerst opnieuw in te regelen? Ik heb nu nl wel wat stromingsgeluid.

[ Voor 40% gewijzigd door Fantastic_fox op 23-12-2021 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolfram55 In Wijchen is het vandaag gemiddeld ca. 2,8°C warmer (wel met minder zon),
met enkele uren vertraging zie ik dit terug in de gemiddelde branderlooptijden en aanvoertemperaturen
en gelukkig ook in het verbruik (ca. 5-7% verschil per °C).

Pagina: 1 ... 55 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?