Inmiddels heel wat testen verder; laag cv vermogen icm hoge pompsnelheid, lage pompsnelheid en alles daar tussenin. Ik zocht een instelling waarmee ik zowel in de weekenden (radiatoren boven dicht) als doordeweeks (radiatoren boven open) de boel warm krijg, maar met name gas bespaar.
Gaat om 2onder1kap, 70m2 vvw beneden, intergas 36 30 installatie.
Veel code 1 meldingen gehad, of dat de ketel telkens weer aan ging nadat hij uit was. (binnen 3 minuten)
Ik draai inmiddels een week stabiel op relatief lage temperaturen (denk ik). Ik monitor alles per dag en per uur wanneer ik stook. (overig warmwater verbruik, alleen douche, is 15m3 per maand, dus 0,5m3 per dag)
Huidige instellingen:
Minimaal vermogen (c) 20%
Maximaal vermogen (3) 25%
min Pompsnelheid (c.) 25%
max Pompsnelheid (3.) 30%
Aanvoer 70gr
E (min. opentherm) 45 graden
Nadraaitijd 5 min
VVW schakelaar 37 graden
VVW pomp hoog constant
Dit levert de volgende verbruiksdagen op:
Zondag
3 uur gestookt, vvw + badkamer. De 2 radiatoren boven uit.
CV temp. aanvoer 45 graden, retour 28 - 28,5 graden (continu hetzelfde +-)
Dagverbruik: 4,04 m3
Verbruik per uur ((4,04-0,5)/3): 1,18m3
Maandag
5 uur gestookt, vvw + badkamer + de 2 radiatoren boven
CV temp. aanvoer 45 graden, retour 32 - 32,5 graden (continu hetzelfde +-)
Dagverbruik: 4,16m3
Verbruik per uur ((4,16-0,5)/5): 0,73m3
Dinsdag
5 uur sochtends gestookt (om 1300h handmatig verlaagd, was mn nieuwe robotstofzuiger aan het inleren, dus de deur naar de hal stond open, dus hij bleef stoken. Retourtemp. liep hierdoor op na 5 uur naar 35,4 graden), vvw + badkamer + de 2 radiatoren boven
CV temp. aanvoer 45-48 graden (al gaf de ketel op het display vandaag 69 en 5 aan. Normaal staat er 45 en 5), retour 32 - 35 graden
Savonds nog 2 uur gestookt.
Dagverbruik: 5,98m3
Verbruik per uur ((5,98-0,5)/5): 1,10m3
Woensdag
2uur45min gestookt sochtends, vvw + badkamer + de 2 radiatoren boven
CV temp. aanvoer 45 graden, retour 32 - 32,5 graden (continu hetzelfde +-)
3uur45min gestookt savonds, vvw + badkamer + de 2 radiatoren boven
CV temp. aanvoer 45 graden, retour 32,4 - 32,9 graden (continu hetzelfde +-)
Dagverbruik: 5,11m3
Verbruik per uur ((5,11-0,5)/6,5): 0,71m3
Conclusie en vragen
Ik lijk nu met bovenstaande instellingen eindelijk.. (kostte wat pogingen) een rustig stokende ketel te hebben. Ik vind het prima dat de boel langzaam opwarmt, want hierdoor krijgen de thuiswerkkamertjes boven ook de kans om op te warmen. Als de thermostaat sneller zou afslaan zou dit natuurlijk niet opgaan. Of ik nu daadwerkelijk zuinig(er) stook, de tijd zal het leren. Ik hoop vooral dat het anderen ook helpt en een idee geeft.
De vragen die ik nog heb:
1) Klopt het dat wanneer de radiatoren boven dicht staan, ik dus een lagere retourtemperatuur overhoudt? (Ik leer graag hoe en waarom)
2) Kan ik nog meer gasbesparing creeeren?
2a) Ik ben nog van plan radiatorfolie en buisisolatie + folie te plaatsen om de aanvoer en retourleidingen van de CV en de VVW installatie. Zinvol, of gaat dit proberen opleveren qua instellingen?
3) Wat vinden jullie van het gasverbruik icm de aantal stookuren? (Ik realiseer me dat het de afgelopen dagen niet echt koud is geweest en dat in het verbruik ook +- 0,5m3 aan douchewater zit.)
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W