Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 114 Laatste
Acties:
  • 889.322 views

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Fantastic_fox schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:44:
@dunklefaser ok ik begrijp je punt en het zal idd geen heel zuivere benadering zijn.

Maargoed laten we even aannemen dat hij wel op30kw loopt is makkelijker om dit heel even aan te nemen. Als de kwh/m dan lager is dan betekend het dus dat 10kw/7,5= 1,33 kuub is ik corrigeer even met 25% voor het feit dat hij niet op 30kw loopt naar jouw mening dan kom ik toch weer op 1 kuub per dag uit ongeveer. Mis ik dan iets of lijkt het dan nog steeds erg voordelig.

Maargoed bovenstaande is theorie. Jij geeft aan meet het gasverbruik, maar hoe kun je dit doen naar jouw mening? Ik weet zo snel even niet hoe ik hier achter ga komen
Ik heb de moeite genomen om meterstanden op te schrijven voor en na het opwarming van het boilervaatje.
Dus meterstanden noteren - zonder gaat het niet lukken.

Bij mijn Chronotherm Modulation kan je tijdens de periode "slapen" en in de "vakantie"
het bijstoken van het boilervaatje compleet uitzetten. - Dit bespaart zeker in de vakantieperiode!
Zet je nu, bijvoorbeeld na een nacht, de normale werking weer aan (of de vakantie periode uit) begint de ketel meteen het boilervat bij te stoken en je kan het specifieke gasverbruik meten.
Je kan dit ook voor verschillende afkoelingstemperaturen herhalen.

Als je de afkoeling (in graden) hebt gemeten kan je ook ongeveer "berekenen" wat het rendement van het opwarmen is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:19
Hier de thermostaat maar weer een handje geholpen. 8:30-22:00 20 graden met 90min aanwarmtijd is blijkbaar een stuk minder zuinig en minder comfortabel dan 7:00 18, 8:30 19.5, 12:00 20 en 22:00 15 graden en aanwarmtijd op 60min.

Komt nu vaak voor dat de thermostaat te laat begint met verwarmen of dat ie mooi 20 graden heeft gestookt en dan ineens komt de zon op de ramen, dus maar weer terug naar in stapjes verwarmen.

Verder op niet al te lange termijn de dikste optimalisatie: de ketel instellen als solo toestel en tapwater laten doen met een 120 liter warmtepompboiler en DWTW. Ik ben het zat om te wachten op warm water, daarnaast gebeurt het geregeld dat ik de kinderen afspoel in bad, in de zeep zet, wil uitspoelen en dan na een restje warmwater ineens koud water krijg omdat de cv intussen op lage temperatuur aan het bijwarmen is.

Warmtepompboiler voor tapwater scheelt me zo'n 225 kuub per jaar van de 1100 die we gebruiken op dit moment. Met subsidie zijn die dingen ook niet heel duur.

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:59
dunklefaser schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:32:
Onder dezelfde (weers)omstandigheden zal het warmteverlies van de referentieruimte niet groter worden,
Ok ... helder.

Ik merk dat ik wat meer op detail gericht ben en het geheel is een nog wat "mistig" geheel.
Gevoelsmatig had ik wel zoiets als wat je zegt maar ik wilde niet het risico lopen het verkeerde pad te denken en iets te doen wat dan opeens totaal verkeerd is ....

• Wolfram55
Fantastic_fox schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:44:
Maargoed bovenstaande is theorie. Jij geeft aan meet het gasverbruik, maar hoe kun je dit doen naar jouw mening? Ik weet zo snel even niet hoe ik hier achter ga komen
Als je een slimme meter heb ..... : Slimme meter uitlezen via P1-poort

Zal haast wel niet en het is niet voor vandaag of morgen want niet zo 123 gerealiseerd.
Maar dan iets voor de toekomst.

Uitermate handig ...... noodzakelijk om te weten wat er gebeurt !!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolfram55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:19:
[...]

Als je een slimme meter heb ..... : Slimme meter uitlezen via P1-poort

Zal haast wel niet en het is niet voor vandaag of morgen want niet zo 123 gerealiseerd.
Maar dan iets voor de toekomst.

Uitermate handig ...... noodzakelijk om te weten wat er gebeurt !!
Ik zelf heb nog een ouderwetse set "analoge" meters, maar is het niet zo dat de nieuwe gasmeter
maar een keer in de 5 minuten wordt uitgelezen?
Je zou weleens bij deze relatief korte opwarmtijden iets kunnen missen of te veel meten als bijvoorbeeld
de ketel in de 5 minuten weer in cv-bedrijf gaat.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Wolfram55
dunklefaser schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:27:
[...]

Ik zelf heb nog een ouderwetse set "analoge" meters, maar is het niet zo dat de nieuwe gasmeter
Je zou weleens bij deze relatief korte opwarmtijden iets kunnen missen of te veel meten als bijvoorbeeld
Klopt ...

Maar ik vindt t prima en heb absoluut niet het idee iets te missen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYUdzwMs70IJtNRm4EJ8ZRpEdZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KPmBG1ZKdyRr4RSbcsouNzLg.png?f=fotoalbum_large

Is van vandaag.

Voor mij essentieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-06 20:34
Inmiddels heel wat testen verder; laag cv vermogen icm hoge pompsnelheid, lage pompsnelheid en alles daar tussenin. Ik zocht een instelling waarmee ik zowel in de weekenden (radiatoren boven dicht) als doordeweeks (radiatoren boven open) de boel warm krijg, maar met name gas bespaar.
Gaat om 2onder1kap, 70m2 vvw beneden, intergas 36 30 installatie.
Veel code 1 meldingen gehad, of dat de ketel telkens weer aan ging nadat hij uit was. (binnen 3 minuten)

Ik draai inmiddels een week stabiel op relatief lage temperaturen (denk ik). Ik monitor alles per dag en per uur wanneer ik stook. (overig warmwater verbruik, alleen douche, is 15m3 per maand, dus 0,5m3 per dag)

Huidige instellingen:
Minimaal vermogen (c) 20%
Maximaal vermogen (3) 25%
min Pompsnelheid (c.) 25%
max Pompsnelheid (3.) 30%
Aanvoer 70gr

E (min. opentherm) 45 graden
Nadraaitijd 5 min
VVW schakelaar 37 graden
VVW pomp hoog constant

Dit levert de volgende verbruiksdagen op:
Zondag
3 uur gestookt, vvw + badkamer. De 2 radiatoren boven uit.
CV temp. aanvoer 45 graden, retour 28 - 28,5 graden (continu hetzelfde +-)
Dagverbruik: 4,04 m3
Verbruik per uur ((4,04-0,5)/3): 1,18m3

Maandag
5 uur gestookt, vvw + badkamer + de 2 radiatoren boven
CV temp. aanvoer 45 graden, retour 32 - 32,5 graden (continu hetzelfde +-)
Dagverbruik: 4,16m3
Verbruik per uur ((4,16-0,5)/5): 0,73m3

Dinsdag
5 uur sochtends gestookt (om 1300h handmatig verlaagd, was mn nieuwe robotstofzuiger aan het inleren, dus de deur naar de hal stond open, dus hij bleef stoken. Retourtemp. liep hierdoor op na 5 uur naar 35,4 graden), vvw + badkamer + de 2 radiatoren boven
CV temp. aanvoer 45-48 graden (al gaf de ketel op het display vandaag 69 en 5 aan. Normaal staat er 45 en 5), retour 32 - 35 graden
Savonds nog 2 uur gestookt.
Dagverbruik: 5,98m3
Verbruik per uur ((5,98-0,5)/5): 1,10m3

Woensdag
2uur45min gestookt sochtends, vvw + badkamer + de 2 radiatoren boven
CV temp. aanvoer 45 graden, retour 32 - 32,5 graden (continu hetzelfde +-)
3uur45min gestookt savonds, vvw + badkamer + de 2 radiatoren boven
CV temp. aanvoer 45 graden, retour 32,4 - 32,9 graden (continu hetzelfde +-)
Dagverbruik: 5,11m3
Verbruik per uur ((5,11-0,5)/6,5): 0,71m3

Conclusie en vragen
Ik lijk nu met bovenstaande instellingen eindelijk.. (kostte wat pogingen) een rustig stokende ketel te hebben. Ik vind het prima dat de boel langzaam opwarmt, want hierdoor krijgen de thuiswerkkamertjes boven ook de kans om op te warmen. Als de thermostaat sneller zou afslaan zou dit natuurlijk niet opgaan. Of ik nu daadwerkelijk zuinig(er) stook, de tijd zal het leren. Ik hoop vooral dat het anderen ook helpt en een idee geeft.

De vragen die ik nog heb:
1) Klopt het dat wanneer de radiatoren boven dicht staan, ik dus een lagere retourtemperatuur overhoudt? (Ik leer graag hoe en waarom)
2) Kan ik nog meer gasbesparing creeeren?
2a) Ik ben nog van plan radiatorfolie en buisisolatie + folie te plaatsen om de aanvoer en retourleidingen van de CV en de VVW installatie. Zinvol, of gaat dit proberen opleveren qua instellingen?
3) Wat vinden jullie van het gasverbruik icm de aantal stookuren? (Ik realiseer me dat het de afgelopen dagen niet echt koud is geweest en dat in het verbruik ook +- 0,5m3 aan douchewater zit.)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 22:11
Blihi schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:30:
[...]

Leuk, Honeywel thermostaten reverse-engineren... Volgens mij werkt dat Honeywell protocol als volgt:

Die thermostaten hebben een soort regelinterval. Standaard is dat volgens mij 12 minuten, maar het kan instelbaar zijn (bij de chronotherm touch tussen 'snel', 'normaal' en 'traag')

De thermostaat vraagt een bepaalde aanvoertemperatuur. Als de ketel gedurende het interval blijft stoken (dus brander valt niet uit) en de ruimte wordt niet te warm, verhoogt de thermostaat de gevraagde aanvoertemperatuur met een bepaald aantal graden per minuut dat de ketel blijft stoken. Net zo lang tot de ruimtetemperatuur bereikt is.

Als de ketel pendelt in het interval (wel warmtevraag, geen brander), wordt de gevraagde aanvoertemperatuur met een aantal graden verlaagd, tot een vooraf ingesteld minimum is bereikt. (Even ervan uitgaande dat de boel correct is ingeregeld, dus pendelen gebeurt niet omdat het afgiftesysteem onvoldoende vermogen heeft)

Op die manier gaat de ketel dus langzaam op zoek naar de ideale aanvoertemperatuur (teken maar uit. Het duurt even, maar je bereikt zo een optimum aanvoertemperatuur).

Pas als dat minimum is bereikt en de ketel blijft pendelen, of de ruimtetemperatuur blijft stijgen, gaat de thermostaat naar een low-load modus. Dan wordt de vraag dus een tijdje 'aan' en een tijdje 'uit' gestuurd om de ruimte op temperatuur te houden.

Ik heb zelf twee HCE20 zoneregelaars. Die volgen hetzelfde protocol en dan zijn alle parameters afzonderlijk instelbaar. Dus de intervaltijd, de snelheid van ophogen en verlagen van de aanvoertemperatuur, minimum en maximum aanvoertemperatuur etc.
https://ensupport.getconn...hermostats?language=en_US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
KoningPaulus schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:54:

[lap tekst]

De vragen die ik nog heb:
1) Klopt het dat wanneer de radiatoren boven dicht staan, ik dus een lagere retourtemperatuur overhoudt? (Ik leer graag hoe en waarom)
2) Kan ik nog meer gasbesparing creeeren?
2a) Ik ben nog van plan radiatorfolie en buisisolatie + folie te plaatsen om de aanvoer en retourleidingen van de CV en de VVW installatie. Zinvol, of gaat dit proberen opleveren qua instellingen?
3) Wat vinden jullie van het gasverbruik icm de aantal stookuren? (Ik realiseer me dat het de afgelopen dagen niet echt koud is geweest en dat in het verbruik ook +- 0,5m3 aan douchewater zit.)
Goed om te zien dat je zelf bent doorgegaan met tweaken. Uiteindelijk kun je dat zelf het best ahv dit topic. d:)b

1) Je vvw geeft een veel lagere retour terug dan je radiatoren. Meet dat eens na met een thermometer. Het logische gevolg is dat als je alle radiatoren dicht hebt, dat al het retour uit je vvw komt. Aangezien dit lager is dan gecombineerd, resulteert dit in een lager retour bij de ketel.
Ik hoop wel dat je een bypass in je circuit hebt als je alle radiatoren dicht hebt.
2) Daar zit ik ook mee. Hoe is je huis verder geïsoleerd? Waterzijdig ingeregeld? Lees de OP van dit topic.
2a) Altijd doen!
3) lastig te zeggen over zo’n korte periode vind ik, want ik zit zelf ook om en nabij die waarden met ook een 2kapper uit 1972 en 65m2 vvw beneden. Alles is geïsoleerd muv het dak. Wel staat bij ons de badkamerradiator continu aan (bypass/comfort). Voor mijn gevoel zou ik ook meer kunnen besparen. Ter vergelijking mijn dag/gasverbruik:
Zo 6,3
Ma 5,8
Di 6,0
Wo 4,2
Do 5,2

Het beste is om naar gasverbruik/graaddag te kijken. Dit is echter zinvoller over langere periodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
dunklefaser schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:27:
[...]

Maar niet alleen geeft het inzicht in detail (binnen de grenzen van die 5min) maar ook het groter plaatje is duidelijker.

Ik heb een historie handmatig ingevoerd (hier niet zichtbaar) maar zie nu al dat ik minder verstook dan de voorgaande jaren ... behalve jaar 17-18.
Dit terwijl de graaddagen voor dezelfde periode dit jaar 775 zijn en dezelfde periode vorig jaar 743. Over die periode 17-18 768 graaddagen.
Nu is het vergelijken van graaddagen uitermate gevaarlijk want het stookgedrag (tijdsduur & temperatuur) moeten gelijk zijn .... maar dat is het hier wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luPxzsrf5sYQ97SvvJ37LnwC1IE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xAiErVcgcGmuHm64YLZqtHbO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:41
Bommes schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:10:
[...]

Ik heb hier zo een chronotherm touch hangen maar ik kan niet "snel, normaal en traag instellen.
Is dat enkel bij een modulerende variant?

Merk wel dat de thermostaat, als de ruimte eenmaal op temperatuur is om de x aantal minuten toch de ketel inschakelt voor x aantal minuten.
Het staat wel in de handleiding. Parameter 0010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Thanks! Precies zo werkt het dus inderdaad. De thermostaat gaat op zoek naar het optimale punt en probeert pendelen te voorkomen door het pendelen over te nemen in de thermostaat (en dat is dan low-load regeling).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:57:
[...]

Thanks! Precies zo werkt het dus inderdaad. De thermostaat gaat op zoek naar het optimale punt en probeert pendelen te voorkomen door het pendelen over te nemen in de thermostaat (en dat is dan low-load regeling).
@Blihi Ik krijg ondertussen buikpijn bij het veelvuldige en soms onnodige (verkeerde?) gebruik van het "p"-woord. Ik had trouwens ook eens een echt pendelende ketel in het verwarmingshok O-) :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Blihi schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:57:
[...]

Voor zover ik kan zien is Honeywell de enige die zo'n "Low Load" in een aantal van hun thermostaten heeft, en ik las ook ergens dat ze zelf aangaven dat het meer een soort van "workaround" is voor ketels die niet of niet goed kunnen terug moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:16

Bommes

Capo del formaggio

Blihi schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:54:
[...]

Het staat wel in de handleiding. Parameter 0010.
Dan moet ik een andere handleiding opduikelen.. want ik zie nergens parameters of iets dergelijks.
Tijd, temperatuur, en dagschema's kun ik instellen, dat is het.

* Bommes duikt in google opzoek naar een tweakers handleiding van zijn Honeywell Chronotherm touch.
:+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:36
@Blihi en andere met een Intergas Extreme:

Op welke temperatuur staat de aanvoertemperatuur op jullie Extreme?

Heb de youtube video van John Visser cv-optimalisatie gezien en onder comments geef hij het volgende aan:

Aanvoertemperatuur op minimaal 70graden zetten ivm starttoerental.. deze is 50% van het toestelvermogen..
Anders gaat hij pendelen..

[ Voor 6% gewijzigd door ChiMan op 17-12-2021 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dat is klets. Ten eerste is bij mij het starttoerental 40% en ik heb geen pendelgedrag terwijl de aanvoer op 35 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Maar zoals ik al vaker heb aangegeven. Die filmpjes van John Visser gaan vaak veel te kort door de bocht. Sowieso het 'minimaal pomptoerental, minimaal vermogen' wat hij steeds doet is echt alleen maar nuttig bij een zwaar overgedimensioneerd afgiftesysteem in de vorm van radiatoren.

In heel veel gevallen is dit helemaal niet de juiste keuze, maar het verklaart wel zijn opmerking. Als je de pomp minimaal zet is er zo weinig flow dat de ketel direct bij het opstarten te warm wordt. En dan schiet deze meteen in de beveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:54:
[...]

@Blihi Ik krijg ondertussen buikpijn bij het veelvuldige en soms onnodige (verkeerde?) gebruik van het "p"-woord. Ik had trouwens ook eens een echt pendelende ketel in het verwarmingshok O-) :+ .
Ik hoop dat je nu niet zegt dat ik het verkeerd gebruikte. De pendelende ketel in jouw verwarmingshok is wel een dingetje. Daar moet je echt wat aan doen, want als je hem lang genoeg zo laat pendelen gaat ie tegen je ketel aan slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:26:
[...]

Ik hoop dat je nu niet zegt dat ik het verkeerd gebruikte. De pendelende ketel in jouw verwarmingshok is wel een dingetje. Daar moet je echt wat aan doen, want als je hem lang genoeg zo laat pendelen gaat ie tegen je ketel aan slaan.
Ik ben ook geen expert in "pendelende ketels", als ik hem lang genoeg liet pendelen doofde de pendelbeweging van zelf, soort natuurwet _/-\o_ .

Betreffende de fameuze John Visser en zijn universele adviezen wil ik aan jouw commentaar
niets toevoegen, onbegonnen werk.

P.S.: In een zin drie keer "pendel" gebruikt! Record?

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 17-12-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:40:
[...]

Ik ben ook geen expert in "pendelende ketels", als ik hem lang genoeg liet pendelen doofde de pendelbeweging van zelf, soort natuurwet _/-\o_ .
Ja, maar niet voordat de ketel naar je ketel draait (https://en.wikipedia.org/wiki/Foucault_pendulum)
Betreffende de fameuze John Visser en zijn universele adviezen wil ik aan jouw commentaar
niets toevoegen, onbegonnen werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:43:
[...]

Ja, maar niet voordat de ketel naar je ketel draait (https://en.wikipedia.org/wiki/Foucault_pendulum)

[...]
Ik vrees dat ik daarvoor te veel moet tweaken aan de "pendelende" ketel
en ik ben geen van de grote ketel-tweakers :)F hier, maar ik leer nog (steeds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-06 20:34
Superbeagle schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:30:
[...]

Goed om te zien dat je zelf bent doorgegaan met tweaken. Uiteindelijk kun je dat zelf het best ahv dit topic. d:)b

1) Je vvw geeft een veel lagere retour terug dan je radiatoren. Meet dat eens na met een thermometer. Het logische gevolg is dat als je alle radiatoren dicht hebt, dat al het retour uit je vvw komt. Aangezien dit lager is dan gecombineerd, resulteert dit in een lager retour bij de ketel.
Ik hoop wel dat je een bypass in je circuit hebt als je alle radiatoren dicht hebt.
2) Daar zit ik ook mee. Hoe is je huis verder geïsoleerd? Waterzijdig ingeregeld? Lees de OP van dit topic.
2a) Altijd doen!
3) lastig te zeggen over zo’n korte periode vind ik, want ik zit zelf ook om en nabij die waarden met ook een 2kapper uit 1972 en 65m2 vvw beneden. Alles is geïsoleerd muv het dak. Wel staat bij ons de badkamerradiator continu aan (bypass/comfort). Voor mijn gevoel zou ik ook meer kunnen besparen. Ter vergelijking mijn dag/gasverbruik:
Zo 6,3
Ma 5,8
Di 6,0
Wo 4,2
Do 5,2

Het beste is om naar gasverbruik/graaddag te kijken. Dit is echter zinvoller over langere periodes.
1) Helder, klinkt logisch, bedankt
2) Huis is verder goed geisoleerd, uit 2002. Waterzijdig ingeregeld nee, want het zijn allemaal enkelwandige radiatoren, zonder voetventiel en zonder thermostaatknoppen.
3) Klinkt redelijk hetzelfde ja. Geen idee of dat dan 'goed' is. Hoeveel denk je nog te kunnen besparen en waar dan?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-06 22:40
Knijpen op de voetventielen is absoluut niet verstandig ivm vervuiling.
Thermostaatkranen is niet perse noodzakelijk om waterzijdig in te regelen.
Een gewone radiatorkraan kun je ook prima instellen.
Sterker nog, een thermostaatkraan kan het je moeilijk maken doordat als hij op temperatuur komt dicht gaat. Het kan hierdoor gemakkelijker gebeuren dat je een onjuiste instelling krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kees85 op 17-12-2021 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
KoningPaulus schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:23:
[...]

1) Helder, klinkt logisch, bedankt
2) Huis is verder goed geisoleerd, uit 2002. Waterzijdig ingeregeld nee, want het zijn allemaal enkelwandige radiatoren, zonder voetventiel en zonder thermostaatknoppen.
3) Klinkt redelijk hetzelfde ja. Geen idee of dat dan 'goed' is. Hoeveel denk je nog te kunnen besparen en waar dan?
Wat jouw tweede punt betreft, laat @ThinkPad je maar niet horen. Volgens hem kun je alle radiatoren waterzijdig inregelen. ;)

Van wat ik hier lees is (veel) lager dan circa 0,5 m3 per gewogen graaddag ‘goed’. Ik weet op dit moment niet op hoeveel ik zit. Dus moet ik dat eerst maar eens gaan bijhouden. Over het gehele jaar gezien ga ik richting de 1300 m3. Dat is al lager dan de norm in Nederland, maar niet hier op Tweaker vrees ik.
Ik weet niet of er meer te halen valt uit dit systeem zonder te investeren. Ik heb bijvoorbeeld nog niets aan waterzijdig inregelen gedaan, terwijl dat toch stap één hoort te zijn. Verder is er nog veel wat ik niet weet wat nog in de drie gasbesparingstopics aan informatie verborgen zit, is mijn vermoeden. Dus er is nog veel ‘bureaustudie’ te doen.
Als ik ga investeren dan ga ik sowieso eerst het dak isoleren. Vervolgens een LTV-verdeler, kortere en dikkere aan- retourbuizen aanbrengen tussen ketel op zolder en verdeler op bg, (wtw)-ventilatie en ten slotte een warmtepomp in het primaire circuit hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Superbeagle Als ik de "diverse normen" in NL bij mindergas.nl voor verwarming actueel bekijk
zit je met 1300 m³ voor cv ook met een vrijstaande woning niet direct bij de kleinverbruikers.
Mindergas gebruikt de categorieën: vrijstaand (erg variabel natuurlijk), 2onder1-kap, hoekwoning, tussenwoning, flat.
Eigenlijk moet je het jaarverbruik, dit kan desnoods ook als m³/ggd, nog minimaal aan het aantal verwarmde m² relateren, immers een royale villa is van een ander kaliber dan een "tiny house" :+

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 17-12-2021 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-06 19:40
Superbeagle schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:50:
[...]

Van wat ik hier lees is (veel) lager dan circa 0,5 m3 per gewogen graaddag ‘goed’. Ik weet op dit moment niet op hoeveel ik zit.
Ik heb gemerkt dat je erg voorzichtig moet zijn met het berekenen en interpreteren van de gewogen graaddagen. Zo is mijn woning - een bungalow - nogal gevoelig voor zon instraling. Gisteren scheen hier (z.o. Brabant) de hele dag de zon. Mijn gewogen graaddagen (HDD van Heating Degree Days in het Engels) waren dan ook hoog (1.622) a.g.v. de hoge basistemperatuur (gisteren bij ons 10.6°C) - zie plaatje hieronder. In de data van Mindergas.nl zitten nogal wat aannames, b.v. t.a.v. seizoensafhankelijkheid, die het beeld kunnen verstoren. Ik omzeil die allemaal door eigen, lokale temperatuurdata te gebruiken en ook de invloed van zon instraling mee te nemen.

Op deze site kun je hier veel over vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4d_-xXdO_KGXckJ7mkeWxXEkD8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rwIxBOVnzSxryKFAqBBodNNN.png?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-04 19:21
cville schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:46:
[...]

Ik heb gemerkt dat je erg voorzichtig moet zijn met het berekenen en interpreteren van de gewogen graaddagen.
En op mindergas kun je zelf opgeven wat je verbuik is voor warmwater. Hoger of lager instellen, geeft gelijk een ander gemiddelde. Ook instellingen voor stookgrens en gemiddelde binnentemperatuur hebben invloed. Dus vergelijken met anderen is erg onnauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
dunklefaser schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:38:
@Superbeagle Als ik de "diverse normen" in NL bij mindergas.nl voor verwarming actueel bekijk
zit je met 1300 m³ voor cv ook met een vrijstaande woning niet direct bij de kleinverbruikers.
Mindergas gebruikt de categorieën: vrijstaand (erg variabel natuurlijk), 2onder1-kap, hoekwoning, tussenwoning, flat.
Eigenlijk moet je het jaarverbruik, dit kan desnoods ook als m³/ggd, nog minimaal aan het aantal verwarmde m² relateren, immers een royale villa is van een ander kaliber dan een "tiny house" :+
Het was niet helemaal waar wat ik schreef dat ik niks bijhield op mindergas. Het was alleen zo lang geleden dat ik in de veronderstelling was dat de metingen niet meer geldig zouden zijn.
Zojuist de meterstand van vandaag ingevuld en ik krijg keurig grafisch het verloop van m³/ggd te zien. Ik zit nu op 0,41 m³/ggd. Iemand een idee of dit minder nauwkeurig is als je niet regelmatig je meterstanden invult?

Ik heb trouwens geen vrijstaand huis, maar een 2-onder-1-kap. De wens is er wel. :9~

Volgens het histogram is mijn verbruik gemiddeld tov mindergasgebruikers met hetzelfde woningtype.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vxNVBD5ttwgw2ly5Xr_haPbBlg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wH12r5uWbG8V1XeAlWrBgeh7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqfgY8cho9Nbt4kPbdzkQC2_rdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wX9IDI8FjGnd6O5wZvgeIc9L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
cville schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:46:
[...]

Ik heb gemerkt dat je erg voorzichtig moet zijn met het berekenen en interpreteren van de gewogen graaddagen. Zo is mijn woning - een bungalow - nogal gevoelig voor zon instraling. Gisteren scheen hier (z.o. Brabant) de hele dag de zon. Mijn gewogen graaddagen (HDD van Heating Degree Days in het Engels) waren dan ook hoog (1.622) a.g.v. de hoge basistemperatuur (gisteren bij ons 10.6°C) - zie plaatje hieronder. In de data van Mindergas.nl zitten nogal wat aannames, b.v. t.a.v. seizoensafhankelijkheid, die het beeld kunnen verstoren. Ik omzeil die allemaal door eigen, lokale temperatuurdata te gebruiken en ook de invloed van zon instraling mee te nemen.

Op deze site kun je hier veel over vinden.

[Afbeelding]
Interessant! Ik ga die site eens bekijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-06 19:40
DaKo2019 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:16:
[...]

En op mindergas kun je zelf opgeven wat je verbuik is voor warmwater. Hoger of lager instellen, geeft gelijk een ander gemiddelde. Ook instellingen voor stookgrens en gemiddelde binnentemperatuur hebben invloed. Dus vergelijken met anderen is erg onnauwkeurig.
Klopt. Een van de mede-tweakers heeft me er op gewezen dat er verschil is in gasverbruik gedurende het jaar a.g.v. de veranderende water temperatuur. Dat ben ik nu aan het uitzoeken; er zit nogal wat verschil tussen zomer (22 graden) en winter (12 graden).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
RichieB schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:48:
Ik heb vandaag mijn metingen uitgebreid met een aantal ds18b20 sensoren. Dit was vooral ingegeven omdat mijn Intergas HRE geen sensoren heeft op de aan- en afvoer leidingen. Er zitten slechts sensoren onder en bovenin de warmtewisselaar waarbij de "flow" temperatuur wordt berekend via:
code:
1
Tflow = (2x Tonder + Tboven)/3

Die Tflow is een benadering van de aanvoer temperatuur maar ik had al met de hand gemeten dat de werkelijke temperatuur van de aanvoerleidingen hoger wordt dat die geschatte Tflow.

[Afbeelding]

Ik dacht dat de Tflow flink zou afwijken, maar dat is eigenlijk alleen het geval bij het starten en stoppen van het stoken. Tijdens bedrijf zit de Tflow maar 1 - 1,5 graden onder de werkelijke aanvoertemperatuur. Dat is best netjes en ik snap nu beter dat Intergas de keus heeft gemaakt te besparen op een extra sensor.
Het verschil van de retour/afvoer is veel groter. Intergas geeft een temperatuur door die ruim 6 graden boven de temperatuur van de retourleiding zit.

Samen komt dit neer op een afwijking van 8 graden in de delta-T. Die is zo'n 16 graden terwijl ik met de cijfers uit de HRE op 8 graden kwam. Ik ben blij dat ik dit nu nauwkeuriger bij kan houden.
Ga dat binnenkort ook even checken op die manier (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Superbeagle schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:52:
[...]

Het was niet helemaal waar wat ik schreef dat ik niks bijhield op mindergas. Het was alleen zo lang geleden dat ik in de veronderstelling was dat de metingen niet meer geldig zouden zijn.
Zojuist de meterstand van vandaag ingevuld en ik krijg keurig grafisch het verloop van m³/ggd te zien. Ik zit nu op 0,41 m³/ggd. Iemand een idee of dit minder nauwkeurig is als je niet regelmatig je meterstanden invult?

Ik heb trouwens geen vrijstaand huis, maar een 2-onder-1-kap. De wens is er wel. :9~

Volgens het histogram is mijn verbruik gemiddeld tov mindergasgebruikers met hetzelfde woningtype.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je een actueel (maximaal?) verbruik in m³/graaddag wil weten
zou je uit jouw voorbeeld plaatje de periode van 2 dec t/m 11 dec moeten nemen.

Waarom? Geen/weinig wind, geen/weinig zon en een buitentemperatuur < 5°C.
Niet vergeten het werkelijke! gasverbruik voor sww af te halen!
Mijn gok voor jouw 2onder1-kapper: 0,7 - 0,8 m³/ggd

P.S.: Als ik de website uit de post van @cville goed heb gelezen
maakt het wel uit bij welke temperaturen/(jaarge)tijden je het gasverbruik registreert.
Maar ik weet helaas niet hoe mindergas het gemiddelde over de afgelopen 365 dagen berekend.

Betreffende de berekening van de graaddagen:
Mijn favoriete weerstation gebruikt de juiste/correcte integratiemethode met een resolutie van 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:03
Ik heb sindskort door het hele huis de handmatige knoppen vervangen voor Tado in combinatie met Heimeier Eclipse radiatorkranen.

Nu heb ik sindsdien een probleem. Bij het inschakelen van de verwarming in 1 kamer, en de rest van het huis niet valt de Remeha Avanta 28c na verloop in storing (E2).

Dit is een E2 storing en ik las dat ik een bypass nodig heb om dit te verhelpen? Is dat de enige en beste oplossing of kan ik nog iets anders doen?

De pompsnelheid staat al op low.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

qwasd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:11:
Ik heb sindskort door het hele huis de handmatige knoppen vervangen voor Tado in combinatie met Heimeier Eclipse radiatorkranen.

Nu heb ik sindsdien een probleem. Bij het inschakelen van de verwarming in 1 kamer, en de rest van het huis niet valt de Remeha Avanta 28c na verloop in storing (E2).

Dit is een E2 storing en ik las dat ik een bypass nodig heb om dit te verhelpen? Is dat de enige en beste oplossing of kan ik nog iets anders doen?

Met de geschetste verwarmingssituatie, maar 1 radiatoortje met thermostaatkraan in gebruik, kon je natuurlijk op het geschetste probleem wachten.

Als de radiatorkraan bij het benaderen van de gewenste temperatuur langzaam dicht gaat, wat zeker bij de huidige buitentemperaturen sneller gebeurd is de flow over de ketel minimaal en niet voldoende.

Een "bypass" kan dit doorstromingsprobleem waarschijnlijk verhelpen, maar of dit de beste oplossing is hangt van je verwachting af. Misschien krijg je toch een soort "pendelen"? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Na alle tips onze installatie ook afgesteld en ingeregeld.
We wonen in een 2 onder 1 kap woning uit 1973, volledig gerenoveerd. Vloer en dakisolatie. Muren na geisoleerd. Alle ramen en kozijnen vervangen met triple glas. Nefit trendline cv ketel 2 jaar oud. Pompstand min 30%, max 60%. Cv aanvoertemperatuur 50 graden, tapwater op eco stand. Cv vermogen op zijn laagst, 6,9kw.
Begane grond 100 m2 vloerverwarming als hoofdverwarming. Thermostaat op verdeler helemaal open en pompstand 2.

Mijn vraag is nu of nachtverlaging aan te raden is. Denk aan vanaf 21:00u naar 18 graden en in de ochtend om 8:00u naar 20 graden. Of zoals de situatie nu is continu 24/7 op 20 graden laten staan.
Kunnen we hier nog winst uit halen ivm het gasverbruik?

[ Voor 3% gewijzigd door petertje30 op 18-12-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:41
@petertje30 wat je zou kunnen doen om het te testen is je gasverbruik voor een week of 2 af te zetten tegen het aantal graaddagen dan krijg je kuubs per graaddag. Ga san nachtverlaging toepassen en vergelijk de twee dan heb je een beeld.

Let op sww heeft hier uiteraard een impact op maar ook wind, zoninstraling en nog wel wat andere zaken. Een langere periode testen kan eventueel deze effecten wat verminderen.

Alles staat of valt bij je warmteverlies tov de warmte die ie nodig hebt om weer op te warmen en dat is lastig te zeggen en al helemaal op afstand.

Eventueel zou je via je slimme meter ook eens kunnen kijken hoeveel gas je op dit moment verstookt ‘s nachts dan weet je alvast wat dat ongeveer is per dag

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Dat wilde ik inderdaad al gaan doen. Het gaat er mij meer om of het überhaupt zinvol is om nachtverlaging uit te proberen (en de bijbehorende meterstanden te noteren.

Of door ervaringen nu al een advies gegeven kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Ik pas zelf nachtverlaging toe ik verband ongeveer .,25 kuub per uur met deze buiten temperatuur dus 2 kuub voor een nacht. Opwarmen kost ongeveer 1-1,3 kuub

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
dunklefaser schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:54:
[...]

Als je een actueel (maximaal?) verbruik in m³/graaddag wil weten
zou je uit jouw voorbeeld plaatje de periode van 2 dec t/m 11 dec moeten nemen.

Waarom? Geen/weinig wind, geen/weinig zon en een buitentemperatuur < 5°C.
Niet vergeten het werkelijke! gasverbruik voor sww af te halen!
Mijn gok voor jouw 2onder1-kapper: 0,7 - 0,8 m³/ggd

P.S.: Als ik de website uit de post van @cville goed heb gelezen
maakt het wel uit bij welke temperaturen/(jaarge)tijden je het gasverbruik registreert.
Maar ik weet helaas niet hoe mindergas het gemiddelde over de afgelopen 365 dagen berekend.

Betreffende de berekening van de graaddagen:
Mijn favoriete weerstation gebruikt de juiste/correcte integratiemethode met een resolutie van 5 minuten.
Gelukkig houd ik mijn gasverbruik bij met de HomeWizard Energy app. Van 2 t/m 11 december was mijn verbruik 84,1 m³. Hierin zit al het sww verbruik van 0,5 m³/dag in verdisconteerd.

Ik heb het even nagekeken en wij stoken pas als het buiten om en nabij de 15 °C is. Heb daarom de stookgrens die waarde gegeven. Etmaalgemiddelde temperatuur is hierbinnen 19 °C.

Alles ingevuld op mindergas resulteert in 168,08 ggd. Dan kom ik uit op exact 0,50 m³/ggd.

Ons jaren 70 huis heeft een niet geïsoleerd dak en je waait net niet weg bij windkracht >5 op de zolder. Ben benieuwd wat het scheelt als ik het dak isoleer. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75x7r7uMPypMcWxVoi_DDymqDBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1ooLU7xkklisNbfM46UGiMy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Superbeagle schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:06:
[...]

Gelukkig houd ik mijn gasverbruik bij met de HomeWizard Energy app. Van 2 t/m 11 december was mijn verbruik 84,1 m³. Hierin zit al het sww verbruik van 0,5 m³/dag in verdisconteerd.

Ik heb het even nagekeken en wij stoken pas als het buiten om en nabij de 15 °C is. Heb daarom de stookgrens die waarde gegeven. Etmaalgemiddelde temperatuur is hierbinnen 19 °C.

Alles ingevuld op mindergas resulteert in 168,08 ggd. Dan kom ik uit op exact 0,50 m³/ggd.

Ons jaren 70 huis heeft een niet geïsoleerd dak en je waait net niet weg bij windkracht >5 op de zolder. Ben benieuwd wat het scheelt als ik het dak isoleer. :)

[Afbeelding]
Mooi resultaat - mijn eerste gok was ook echt een gok - ik had jouw gasverbruik namelijk verkeerd afgelezen via de temperatuurschaal rechts.

Als je met reale graaddagen rekent (mindergas vermenigvuldigt de graaddagen nu namelijk met 1,1) kom je uit op 0,55 m³/graaddag.
Goed dat je de stookgrens al hebt aangepast anders klopt het verbruik bij temperaturen onder null niet en wordt te laag berekent.

Als de vloer op zolder ook niet of onvoldoende geïsoleerd is zal het behoorlijk schelen aan verwarmingsenergie. Kijk vooral dat je alles kierdicht krijgt!

P.S.: Als je nu nog je verwarmd oppervlak meeneemt,
d.w.z. (0,55m³/gd)/(xxx m² verwarmd oppervlak) berekent
kan je met anderen beter vergelijken.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 18-12-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
dunklefaser schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:08:
[...]

Met de geschetste verwarmingssituatie, maar 1 radiatoortje met thermostaatkraan in gebruik, kon je natuurlijk op het geschetste probleem wachten.

Als de radiatorkraan bij het benaderen van de gewenste temperatuur langzaam dicht gaat, wat zeker bij de huidige buitentemperaturen sneller gebeurd is de flow over de ketel minimaal en niet voldoende.

Een "bypass" kan dit doorstromingsprobleem waarschijnlijk verhelpen, maar of dit de beste oplossing is hangt van je verwachting af. Misschien krijg je toch een soort "pendelen"? Geen idee.
Of ik op het geschetste probleem zou kunnen wachten zou kunnen. Ik heb er dan ook niet veel verstand van. Daarom ook mijn vraag wat ik het beste kan doen.
Mijn verwachting is dat ik ook 1 kamer kan verwarmen, zonder de rest van het huis en dat de ketel dan niet in storing valt. Momenteel valt de ketel in E2 of E10 storing.

Ik heb inmiddels een prijsopgave van 265 euro om een bypass aan te laten leggen.
Is dat een redelijke prijs?

[ Voor 5% gewijzigd door qwasd op 18-12-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:35
Superbeagle schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:06:
[...]

[Afbeelding]
Heb deze berekening ook eens gedaan voor mijn eigen vrijstaande jaren ‘30 woning, want stookgrens en etmaaltemp zijn ongeveer hetzelfde. Kwam voor dezelfde periode uit op 0,480m3/ggd. Ben ik wel tevreden mee. In die periode is er nagenoeg geen zon geweest om mee te helpen met het opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
qwasd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:11:

zet een paar van die radiatorkranen op de hoogste stand open (zodat ze altijd open blijven), en kijk of dat de storing oplost. Uiteraard doe je dat het liefst op plekken waar je die warmte ook nuttig gebruikt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
KoningPaulus schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:54:

ben nog van plan radiatorfolie en buisisolatie + folie te plaatsen om de aanvoer en retourleidingen van de CV en de VVW installatie.
Let wel op waar je isoleert.
Isoleer alleen daar waar je de warmte niet wil hebben.
Qua instellingen kan het problemen op gaan leveren. Bijv. een slaapkamer is nu 15 graden en de radiator is dicht. Je isoleert de buizen op die kamer moet de radiator aan, omdat het te koud is. Blijkt dat de buizen de kamer op temperatuur hielden. Als de radiator al is ingeregeld. Niets aan de hand. Anders moet je opnieuw alles inregelen.
Andersom kan ook (vaak in flatgebouwen met centrale kachel). Slaapkamer altijd bloedje heet, maar radiator is dicht. Hier wil je de buizen wel isoleren om de temperatuur te verlagen.

Of het zin heeft om overal aanvoer en retour of alleen de aanvoer te isoleren hangt af van jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06 21:26
dunklefaser schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:38:
zou mooi zijn als je ergens het bouwjaar of energielabel zou kunnen bijvoegen. Zou een beter vergelijk geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

darklord007 schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:23:
[...]

zou mooi zijn als je ergens het bouwjaar of energielabel zou kunnen bijvoegen. Zou een beter vergelijk geven
Bouwjaar + extra (isolatie) maatregelen - ja, maar het oude energielabel zegt volgens mij niet zoveel.
OT: In mijn directe omgeving zijn zelf een aantal rijtjeshuizen uit de jaren tachtig
met dubieuze energielabels A nieuwe stijl (Energie Index gebaseerd).
Ik heb er geen grotere renovaties waargenomen, huisdeuren en ramen nog origineel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:55
qwasd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:48:
[...]

Of ik op het geschetste probleem zou kunnen wachten zou kunnen. Ik heb er dan ook niet veel verstand van. Daarom ook mijn vraag wat ik het beste kan doen.
Mijn verwachting is dat ik ook 1 kamer kan verwarmen, zonder de rest van het huis en dat de ketel dan niet in storing valt. Momenteel valt de ketel in E2 of E10 storing.

Ik heb inmiddels een prijsopgave van 265 euro om een bypass aan te laten leggen.
Is dat een redelijke prijs?
Ligt eraan wat voor merk en type bypass wordt aangeboden, als het danfoss ADVO DN20 is dan vind ik meevallen.
Als het bypass van de "gamma" dan is het duur.
Echte kwaliteitsproducten worden gemaakt door:
Danfoss
Oventrop
Herz
Comap (de duurdere types)
Een bypass <50€ die zijn flut en hebben te veel aan/uit gedrag, ze moeten op kier kunnen staan.

Let op bij zoneverwarming is het meestal verstandig om de bypass een maat te groot te kiezen, voor de situaties van dat je echt één kleine ingeregelde radiator open hebt staan.
https://assets.danfoss.co...008986402751en-010901.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 19-12-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
leonbong schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:28:
[...]

Ligt eraan wat voor merk en type bypass wordt aangeboden, als het danfoss ADVO DN20 is dan vind ik meevallen.
Als het bypass van de "gamma" dan is het duur.
Echte kwaliteitsproducten worden gemaakt door:
Danfoss
Oventrop
Herz
Comap (de duurdere types)
Een bypass <50€ die zijn flut en hebben te veel aan/uit gedrag, ze moeten op kier kunnen staan.

Let op bij zoneverwarming is het meestal verstandig om de bypass een maat te groot te kiezen, voor de situaties van dat je echt één kleine ingeregelde radiator open hebt staan.
https://assets.danfoss.co...008986402751en-010901.pdf
Ik heb het nagevraagd en deze wordt geleverd

Jij zou deze aanraden?

[ Voor 12% gewijzigd door qwasd op 19-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-06 19:24
petertje30 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:38:
Dat wilde ik inderdaad al gaan doen. Het gaat er mij meer om of het überhaupt zinvol is om nachtverlaging uit te proberen (en de bijbehorende meterstanden te noteren.

Of door ervaringen nu al een advies gegeven kan worden.
Zijn relatief weinig situaties dat het eigenlijk niet loont volgens mij.. zeker als je de ketel zoals nu altijd dwingt op zijn zuinigst te stoken…
Zeker als je ‘s ochtends zou accepteren dat het wat langer duurt voordat de gewenste temperatuur (weer) is bereikt. Je vloer zal in de ochtend namelijk hele lange tijd ‘aan’ staan en steeds warmer worden (ervaren wij als comfortabel ook al is het misschien nog niet direct de gewenste eind ruimte temperatuur). Een huis op temperatuur zorgt dat de ketel max paar keer per uur even aan gaat en dat dit ook met de vloer dus gebeurt..

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
qwasd schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:55:
[...]

Ik heb het nagevraagd en deze wordt geleverd

Jij zou deze aanraden?
Die honeywell is zeker niet slecht.

Persoonlijk heb ik voorkeur voor zo'n danfoss omdat die een heel duidelijk spec-blad heeft of één van de andere merken die noemde.

Edit:
Even zoeken spec blad gevonden deze heeft ook inregel grafieken ook goed, honeywell maakt ook niet echt slechte producten.
https://products.ecc.emea...df/en0h-0180ge25r0301.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 19-12-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-06 16:23
Wim Leers schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:41:
Het resultaat raad je al: gigantische overshoots. Zelf was ik al geruime tijd bezig dit stapje per stapje te verlagen. Maar dit deed het me aandurven om ineens naar 0,8 te gaan, en na één dag met buiten 4 a 7 graden durfde ik naar 0,6. Vannacht was de eerste vriesnacht in België. Nog steeds lekker 20ºC 's ochtends! 👍

(Met nachtverlaging naar 19,5ºC. De vSMART schat zelf in wanneer hij moet starten. Bij zijn — nb. zelf gekozen— hogere stook lijnen schatte hij dit compleet verkeerd in, nu lijkt het min of meer ok te werken.)
Ongeveer een maand verder, tijd voor een update.

Wat ik ook doe, de vSMART thermostaat genereert geen warmtevraag bij de ketel. Ondanks dat het in de ruimte waar de thermostaat staat ruim een graad kouder is dan de gevraagde temperatuur. Het is een vreselijk onding. |:(

De gasketel heeft zopas een onderhoud gehad. Die was prima. De installateur bevestigde dat thermostaten ellende zijn. Hij zei dat ik eens het "hysterese" ("basis") algoritme ipv het PID ("geavanceerde") algoritme kon proberen, omdat Vaillant blijkbaar bekend staat voor dan heel dicht bij de doeltemperatuur te blijven.

Niet dus. Was even erg of erger.

Een aantal dagen geleden dan maar geprobeerd om nachtverlaging uit te schakelen. Hielp ook niet.

Temperatuur expliciet nog hoger zetten: doet niets, geen warmtevraag.

Het enige dat ik nog kan bedenken op dit moment is een complete reset. Dit ding lijkt zijn eigen leven te zijn gaan leiden.

[ Voor 43% gewijzigd door Wim Leers op 19-12-2021 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:02
Vriendin stookte ongeveer 9 kuub per dag in een bescheiden oud rijtjeshuis met een intergas kompakt hre 36. Hadden alles dichtgedraaid om maar te besparen maar niets hielp. Met OTGW gegeken en bleek dat de thermostaat iedere 5 minuten de ketel om maximaal vermogen vroeg totdat-ie afsloeg. De boosdoener? Iemand had in de thermostaat (honeywell chronotherm touch) low load ingeschakeld. Uitgezet en de ketel kon weer netjes moduleren. Ben benieuwd wat ze gaan besparen 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nou ben ik heel benieuwd wat je precies bedoelt, want de term 'low load' komt in de handleiding van die thermostaat niet terug.

Of bedoel je parameter 028? Dat is toestelafhankelijk. Dat kun je alleen instellen als de ketel dit ondersteund, maar zou dus ook op de ketel instelbaar moeten zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Blihi op 19-12-2021 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mukky Mooi dat de ketel nu, zelf met maar een radiator, weer kan moduleren.
Dat de door jouw gekozen/gevonden oplossing zo fantastisch werkt had ik niet verwacht.
Ook ik ben benieuwd naar het bespaareffect.
@Blihi De thermostaat is waarschijnlijk de "Honeywell Chronotherm Touch Modulation" en niet de Aan/Uit variant, anders doet de OTGW namelijk niets.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 19-12-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Weet ik. Daar staat low-load als parameter 0028 als de ketel dat ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:35:
Weet ik. Daar staat low-load als parameter 0028 als de ketel dat ondersteunt.
Ik wist niet dat de ketel lowload expliciet moet ondersteunen, bij mijn oudere "Honeywell Chronotherm Modulation" T8851M1000 (zonder Touch) wordt dit iig niet vermeldt bij de lowload functie (hier parameter 24).
Maar in de handleiding van de oudere thermostaat staat ook een draaier,
namelijk 0 = low load ingeschakeld; 1 = lowload uitgeschakeld.
Je leert elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:02
dunklefaser schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:25:
@mukky Mooi dat de ketel nu, zelf met maar een radiator, weer kan moduleren.
Dat de door jouw gekozen/gevonden oplossing zo fantastisch werkt had ik niet verwacht.
Ook ik ben benieuwd naar het bespaareffect.
@Blihi De thermostaat is waarschijnlijk de "Honeywell Chronotherm Touch Modulation" en niet de Aan/Uit variant, anders doet de OTGW namelijk niets.
Is idd de modulation variant. Low load in een oud huis is geen handige instelling omdat de thermostaat nooit gaat moduleren maar alleen in bursts de kamer verwarmt (setpoint op max voor
5 min). Met radiatoren is dat oncomfortabel en gaat de bewoner de boel knijpen. Ik hou jullie op de hoogte van de besparing, thermostaat heeft inmiddels een balans gevonden op een aanvoertemp van 35, dat is al een stuk beter dan 70…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Wie heeft hier een ketel met een laag min vermogen intergas extreme of viessmann of een ecotech exclusive en wil de aanvoer temperatuur grafiek van gisteren eens laten zien?

Blijven deze op dagen zoals gisteren gewoon constant pruttelen op minimaal vermogen? Uiteraard is dit afhankelijk van het warmteverlies van de woning, en de buitentemp dat begrijp ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:02
Fantastic_fox schreef op maandag 20 december 2021 @ 07:18:
Wie heeft hier een ketel met een laag min vermogen intergas extreme of viessmann of een ecotech exclusive en wil de aanvoer temperatuur grafiek van gisteren eens laten zien?

Blijven deze op dagen zoals gisteren gewoon constant pruttelen op minimaal vermogen? Uiteraard is dit afhankelijk van het warmteverlies van de woning, en de buitentemp dat begrijp ik
Ik heb een Intergas Xtreme 36 en waarbij ik de status bij houdt in Home Assistant d.m.v. de Intergas Gateway en deze integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/incomfort/. Helaas wordt de aanvoertemperatuur en het actuele vermogen nog niet bijgehouden, dus hieronder mijn grafiek van de CV temperatuur van de afgelopen dagen. Hopelijk heb je er iets aan. Wat ik op de CV-ketel zelf zie is dat meestal de aanvoertemperatuur rond de 36/37 graden ligt. Ik heb de minimum aanvoertemperatuur op 33 en de maximum aanvoertemperatuur op 40 graden ingesteld.
Momenteel staat ie op 5kW te pruttelen; maar volgens de Intergas monteur is dit in werkelijkheid 4kW. Naderhand is namelijk een aanpassing gedaan in de software waardoor ie verder terug kan moduleren, namelijk tot 17% i.p.v. 22%.

Kenmerken: geschakelde vrijstaande woning, bouwjaar 2020, 218m2 woonoppervlak, overal vloerverwarming; gesloten systeem met master-master naregeling, omgevingstemperatuur 22 graden zonder nachtverlaging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZZavF8ia2wW9E9OTNkfcTq87HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmZOsVCjzWgtOkXczw5awQec.jpg?f=fotoalbum_large

Gasverbruik afgelopen week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jFa1DCmZkvycCTRlvMjQjYSAyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lkb0J09owN77jqMwNBVkHJHj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door witterholt op 20-12-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@witterholt Heb je de lagere modulatiegrens nog niet zelf kunnen checken? - Meten is weten!
Als ik de daggrafiek van de aanvoertemperatuur zo bekijk lijkt het op dit moment nog niet echt op min of meer constant pruttelen op laag vermogen.

[ Voor 43% gewijzigd door dunklefaser op 20-12-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Fantastic_fox schreef op maandag 20 december 2021 @ 07:18:

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2ptyE9YhX0x8Ud9zm3H-6W4zJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rYzvs1uQ8f3XiDR9JKsTrCJa.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er even een stukje van de dag uit gehaald, van 12:00 tot 21:00.

De dikke rode lijn is de aanvoertemperatuur. Die staat ingesteld op 35, dus als er warmtevraag is (bovenste rode lijn) zou de aanvoer 35 moeten blijven. Dat lukt niet, want hij stijgt naar 38. Dat is dus pendelen (je ziet dat de pomp blijft draaien terwijl de brander uitvalt). Dit komt omdat de warmtevraag alleen in de badkamer is en daar is het afgiftevermogen te laag, dus is pendelen onvermijdelijk.

Vanaf 14:00 wordt het pendelen iets minder. Dan is er ook warmtevraag beneden (de rode streepjes geven de temperatuur die de vloer in gaat beneden).

Verder zie je de ketel terugmoduleren naar 3.65 kW (gemeten op de gasmeter). De buitentemperatuur was zo'n a 7 graden en de rookgassen volgen de aanvoertemperatuur.

De pompsnelheid is constant en vrij hoog (80%), maar dat komt door mijn specifieke systeem. Ik zou met hogere Ta en lagere pompsnelheid kunnen stoken, maar dat wil ik nu even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PS. De zwarte streepjes geven het gemiddelde vermogen over 4 uur gemeten. Dat ligt rond de 3 kW en is dus minder dan de modulatiegrens van de ketel. Een low-load regeling zou dus 75% van de tijd 4kW moeten vragen en 25% van de tijd 0 om dit te bereiken. Dat gebeurt niet omdat het een volledig nageregeld systeem is (alle kamers een eigen thermostaat) en dan zou ik dus een enorme buffer nodig hebben om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
dunklefaser schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:11:
@witterholt Heb je de lagere modulatiegrens nog niet zelf kunnen checken? - Meten is weten!
Als ik de daggrafiek van de aanvoertemperatuur zo bekijk lijkt het op dit moment nog niet echt op min of meer constant pruttelen op laag vermogen.
Het is niet de aanvoertemperatuur maar de CV temperatuur in de ketel. Hoe controleer je dat dan en veronderstel je hiermee dat ze gewoon een "fophack" hebben toegepast?

[ Voor 10% gewijzigd door witterholt op 20-12-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Blihi Complexe grafiek zo op het eerste oog... :-) maar wel een bom aan informatie!

Jij hebt nieuwbouw toch? dus hieruit blijkt dat je zelfs met een ketel van een extreem laag vermogen nog te hoog zit (en helemaal als er maar 1 (badkamer) radiator open staat (dit is trouwens volledig logisch of je moet een kast van een badkamer hebben).

Wat verwacht jij voor het volgende:
Bij ons stookt de ketel 5 min naar 55 graden stopt er mee en staat 10 minuten te rusten (aanvoer koelt af naar 30 ofzo) waarna het geheel weer verder gaat. in totaal komt de retour nooit hoog 33-35 maximaal ofzo. dit wordt natuurlij kveroorzaakt door de geringe warmtebehoefte vs een te hoog ketel vermogen. echter ik krijg de temperatuur hier gewoon netjes stabiel mee.

Als we dan zouden overgaan kan de ketel in geval van de intergas extreme langer branden op minimal vermogen 3,8kw. gisteren verstookte ik 0,3 kuub per uur wat overeenkomt met 2.94 kw dan zou de ketel in een uur dus 2.94/3.8=77% van de tijd kunnen branden op minimaal vermogen.

Doordat de ketel nu 33% stookt met 55graden en 66% niet stook 30 graden in de radiatoren is de effectieve temperatuur die ik per uur ernaar toe stuur ongeveer 40 graden of iets dergelijks.

Verwacht je dat dit hetzelfde zal zijn als de intergas op 45 graden ansturne voor 77% van de tijd en denk ja dat dit comfort en gasverbruik zal opleveren? of denk je dat er dan niet genoeg temperatuur wordt opgebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Fantastic_fox schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:40:
@Blihi Complexe grafiek zo op het eerste oog... :-) maar wel een bom aan informatie!
Ja, complex, maar wel alles in een oogopslag. Ik heb ook nog data van de zonnepanelen, ventilatie, etc. Maar dan wordt het helemaal rommelig. Wel zie je dan bijvoorbeeld heel goed dat op zonnige dagen de woonkamer door de zon opgewarmd wordt en de badkamer totaal niet (die ligt op het noorden).
Jij hebt nieuwbouw toch? dus hieruit blijkt dat je zelfs met een ketel van een extreem laag vermogen nog te hoog zit (en helemaal als er maar 1 (badkamer) radiator open staat (dit is trouwens volledig logisch of je moet een kast van een badkamer hebben).
Nieuwbouw inderdaad (opgeleverd 2020). De badkamer heeft vloerverwarming, net als alle andere ruimtes. De thermostaat beneden staat op 21 (78 m2 woonkamer/keuken). De hal op 20, de slaapkamers op 19 en de badkamer op 22. In de badkamer hangt ook nog een elektrische radiator, maar die is nog nooit aan geweest.

De ketel staat op 35 graden aanvoer en, zoals je ziet, lukt het daarmee prima om de boel warm te houden. Dat lukte ook bij -10 buitentemperatuur, wat betekent dat deze installatie geschikt is om 1 op 1 een warmtepomp in te hangen in plaats van de CV ketel. Dat wilde ik graag testen, vandaar dat ik met die extreem lage temperatuur stook.
Wat verwacht jij voor het volgende:
Bij ons stookt de ketel 5 min naar 55 graden stopt er mee en staat 10 minuten te rusten (aanvoer koelt af naar 30 ofzo) waarna het geheel weer verder gaat. in totaal komt de retour nooit hoog 33-35 maximaal ofzo. dit wordt natuurlij kveroorzaakt door de geringe warmtebehoefte vs een te hoog ketel vermogen. echter ik krijg de temperatuur hier gewoon netjes stabiel mee.

Als we dan zouden overgaan kan de ketel in geval van de intergas extreme langer branden op minimal vermogen 3,8kw. gisteren verstookte ik 0,3 kuub per uur wat overeenkomt met 2.94 kw dan zou de ketel in een uur dus 2.94/3.8=77% van de tijd kunnen branden op minimaal vermogen.
Dit klopt, even aangenomen dat je geen naregeling hebt, dus echt een referentieruimte zoals de woonkamer en de rest draait daarop mee.
Doordat de ketel nu 33% stookt met 55graden en 66% niet stook 30 graden in de radiatoren is de effectieve temperatuur die ik per uur ernaar toe stuur ongeveer 40 graden of iets dergelijks.
Dit klopt niet. De radiator is 33% van de tijd gemiddeld zo'n (55+35)/2 = 45 graden. De rest van de tijd koelt de radiator af, waarbij het afgegeven vermogen kwadratisch daalt met de gemiddelde temperatuur van de radiator. Als je dus precies wilt weten welke gemiddelde temperatuur de radiator heeft zou je dat moeten meten over een langere tijd.
Verwacht je dat dit hetzelfde zal zijn als de intergas op 45 graden ansturne voor 77% van de tijd en denk ja dat dit comfort en gasverbruik zal opleveren? of denk je dat er dan niet genoeg temperatuur wordt opgebouwd?
Het afgiftevermogen daalt kwadratisch met de temperatuur. Je moet dus uitkijken dat je niet te laag gaat zitten waardoor je de boel niet meer warm krijgt omdat het afgiftevermogen te laag wordt. En uiteraard moet je dit afstellen voor een buitentemperatuur van -10, dus niet bij +6.

Qua gasverbruik zal het niet uitmaken. Je moet nog steeds hetzelfde vermogen opwekken, maar op een andere manier verspreid. Als je verder geen comfortklachten bij 55 graden aanvoertemperatuur ga je aan gasverbruik voor verwarming niet veel winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

witterholt schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:16:
[...]

Het is niet de aanvoertemperatuur maar de CV temperatuur in de ketel. Hoe controleer je dat dan en veronderstel je hiermee dat ze gewoon een "fophack" hebben toegepast?
Ook is het de cv-ketel temperatuur in de ketel (waar wordt die eigenlijk gemeten?)
dan nog lijkt ze wat hectisch te verlopen. Misschien kan je wat meer inzoomen?

Hoe ik het momentane "vermogen" controleer?
Aflezen van de gasmeter als de ketel echt constant op z'n laagst moduleert.
Bijvoorbeeld 10 l gas in 85 sec = ca. 4,0 kW (b.w.) @97% rendement.
@Blihi heeft bijvoorbeeld 3,65 kW via de gasmeter gemeten (vermoedelijk b.w. @100%)

Een "fophack" (jouw terminologie), hebben ze misschien oorspronkelijk toegepast,
en deze hopelijk nu gecorrigeerd. Maar idd hun berekeningen vertrouw ik niet helemaal.
5 kW op het display maar in werkelijkheid is het 4 kW?? (zegt een Intergasmonteur!)

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 20-12-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

witterholt schreef op maandag 20 december 2021 @ 07:56:
[...]

Ik heb een Intergas Xtreme 36 en waarbij ik de status bij houdt in Home Assistant d.m.v. de Intergas Gateway en deze integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/incomfort/. Helaas wordt de aanvoertemperatuur en het actuele vermogen nog niet bijgehouden, dus hieronder mijn grafiek van de CV temperatuur van de afgelopen dagen. Hopelijk heb je er iets aan. Wat ik op de CV-ketel zelf zie is dat meestal de aanvoertemperatuur rond de 36/37 graden ligt. Ik heb de minimum aanvoertemperatuur op 33 en de maximum aanvoertemperatuur op 40 graden ingesteld.
Momenteel staat ie op 5kW te pruttelen; maar volgens de Intergas monteur is dit in werkelijkheid 4kW. Naderhand is namelijk een aanpassing gedaan in de software waardoor ie verder terug kan moduleren, namelijk tot 17% i.p.v. 22%.

Kenmerken: geschakelde vrijstaande woning, bouwjaar 2020, 218m2 woonoppervlak, overal vloerverwarming; gesloten systeem met master-master naregeling, omgevingstemperatuur 22 graden zonder nachtverlaging.
[Afbeelding]

Gasverbruik afgelopen week:
[Afbeelding]
Damn en dan zit ik te piepen met m'n 16,5 m3 afgelopen week.... Woning uit 1995 met 100 m2 vloerverwarming, Intergas HRE 36/30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Beekforel 1972 radiatoren 42 kuub 4dagen in de week iemand thuis 3 dagen weg als we weg zijn dagverlaging en s nachts ook verlaging. Met deze gasprijzen zijn het bittere tijden helaasch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:46

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Beekforel schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:21:
[...]

Damn en dan zit ik te piepen met m'n 16,5 m3 afgelopen week.... Woning uit 1995 met 100 m2 vloerverwarming, Intergas HRE 36/30.
Ik vind het eerlijk gezegd wel fors ja, hier een volledig vrijstaande woning uit 1980 van 220m2 met redelijke isolatie (vooral glas) en een Nefit Topline II+ Aquapower CW6 en die stookt ongeveer hetzelfde per dag weg. Uiteraard wel aanvoertemp omlaag gezet en dergelijke, en het is hier meestal zo tussen de 18-19 graden. En oja, ik werk thuis dus er staat altijd wel wat van verwarming aan.

Vorige maand veel met de warmtepomp gestookt maar omgerekend zou ik een gasverbruik van 209 kuub in totaal (incl. warm water) hebben gehad als ik puur met de ketel had gestookt.

Nu moet ik nog eens fatsoenlijk kijken of er niet nog wat te verlagen valt aan aanvoertemp, hij krijgt het namelijk nog steeds makkelijk warm in huis. Vloerverwarming gebruiken we niet meer (pomp van 75W, dus 640kWh per jaar.. Was het niet waard imho). En we stoken tegenwoordig hybride met de L/L warmtepomp en de ketel.

[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 20-12-2021 18:34 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Fantastic_fox schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:32:
@Beekforel 1972 radiatoren 42 kuub 4dagen in de week iemand thuis 3 dagen weg als we weg zijn dagverlaging en s nachts ook verlaging. Met deze gasprijzen zijn het bittere tijden helaasch
En @Beekforel 54,5 kuub hier vorige week inclusief koken en warm water.
7 dagen mensen thuis, mijn vrouw en ik werken beide thuis.
Dag instelling 20 graden, nacht verlaging naar 16,5 graden.
Jaren 70 geschakelde vrijstaande woning, dak isolatie, dubbel glas in de verwarmde ruimtes.
Alleen muurconvectoren en radiatoren
En in die week hebben we nog wel de openhaard aangehad op zaterdag avond.. :o

Net het vermogen van de ketel (Intergas HREco 36) op 50% gezet = 16kW.
Aanvoer staat op 65 graden, pomp op minimaal 20% en maximaal 70% modulerend met 7 minuten naloop tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 20-12-2021 18:43 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Kuusj schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:34:
[...]

...
Vloerverwarming gebruiken we niet meer (pomp van 75W, dus 640kWh per jaar.. Was het niet waard imho).
...
Tja 640 kWh hoofdprijs - als je de oude wisselstroompomp ook continu laat draaien,
winters en zomers continu. - Daar valt zeker een heleboel stroom te besparen:

1) Plaats een thermostaat gestuurde pompschakelaar, bijvoorbeeld TERCAL 11E
2) Vervang de 75 W pomp door een energiezuinige A-label pomp van ca. 5 - 10W

Dan krijg je vermoedelijk een jaarverbruik van duidelijk minder dan 50 kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2_t4IHw9K19-5tDkiKEi-fHaPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OJwJC8FmcnWHTpqAGyBv5Px.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
dunklefaser schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:07:
[...]

Ook is het de cv-ketel temperatuur in de ketel (waar wordt die eigenlijk gemeten?)
...
Bedankt voor je tip hoe het actuele vermogen te meten.
Hieronder een afbeelding van de CV-temperatuur van een kortere periode. Ik weet niet hoe de CV temperatuur in de ketel gemeten wordt. Ik denk dat @Blihi dat wel weet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nW61pq-wpgybJw3G0h-rZsWXvOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFw5SfZxlzM3SsR7iGF5KzVm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Deze avond is erg geschikt om te kijken hoe goed je ketel condenseert. Waar ik in de buurt overal ‘stationaire stoomlocomotieven’ zie komt er bij ons een dunne sliert stoom uit de afvoerpijp. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Superbeagle Om te kijken hoe goed mijn gasgestookte cv-ketel condenseert hoef ik niet naar de afvoerpijp van mijn ketel te kijken. Makkelijker en ook nog kwantitatief doe ik het met een grote maatbeker en een weegschaal. Just my € 2cts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Weet ik, maar buiten kijken geeft meer voldoening. ;)

Ik hoor het trouwens ook druppelen.

Het is ook een prachtige avond!

[ Voor 17% gewijzigd door Superbeagle op 20-12-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik zou deze koude nachten gebruiken om bijvoorbeeld het gasverbruik voor cv in m³/h bij een andere temperatuur dan de afgelopen nachten te registreren, bij voorkeur vroeg in de ochtend net voor dat de zon opkomt. Dan heb je geen/minder verstoringen en eventuele veranderingen door tuning kan je waarschijnlijk eerder zien. - Het liefst voor deze "metingen" de nachtverlaging tijdelijk uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@witterholt @dunklefaser hierbij ons temperatuur verloop gemeten in de cv (via de integratie van nefit in ha) zie onderstaande

En het gasverbruik per uur uit klik aan klik uit. Aangezien het gasverbruik nog onder de 0,95per uur ligt loopt hij dus nog onder de onderwaarde van 10kw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBcgUXZdzNqYKI79UTTvWLdj3v8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iX4QBHUGwkx0ZX3BdERGETH0.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0AUGBZ1SIJc6jeeLXDruylIXgU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/79tsK3dYMomHpnu9t91CYowv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
dunklefaser schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:02:
[...]

Bouwjaar + extra (isolatie) maatregelen - ja, maar het oude energielabel zegt volgens mij niet zoveel.
OT: In mijn directe omgeving zijn zelf een aantal rijtjeshuizen uit de jaren tachtig
met dubieuze energielabels A nieuwe stijl (Energie Index gebaseerd).
Ik heb er geen grotere renovaties waargenomen, huisdeuren en ramen nog origineel.
2-onder-1-kap
Bouwjaar: 1972
Verwarmd opp bg: 65 m2 (woonkamer, keuken hal+toilet, woonserre zuidwesten) dmv 5 groeps vvw
Verwarmd opp 1ste:
Slaapkamer (SK) 1: 10 m2 dmv radiator type 10 300x40 cm
SK 2: 8 m2 dmv radiator type 21 of 22 ca 100x70 cm
SK 3: 12 m2 dmv radiator type 10 300x40 cm
Badkamer: 6,5 m2 dmv handdoekradiator ca 180x70 cm

Radiator in SK 3 staat overdag aan ivm thuiswerken. Badkamerradiator is continu aan.

Naisolatie:
Spouwmuur 5 cm?: eps parels
Vloer bg: eps rd 5, geen kruipruimte
Ramen bg + 1ste: HR++ U 1,2/1,1

Geen isolatie:
Zoldervloer
Zadeldak ca 70 m2

Ventilatie:
Bg: raamroosters
Badkamer: badkamerventilator

Energielabel is trouwens D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-04 19:21
Fantastic_fox schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:59:
@witterholt @dunklefaser hierbij ons temperatuur verloop gemeten in de cv (via de integratie van nefit in ha) zie onderstaande
lijkt sterk op mijn plaatje van 13 december in deze thread. Door de gradient snelheid aan te passen heb ik een rustiger beeld gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
DaKo2019 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:48:
[...]

lijkt sterk op mijn plaatje van 13 december in deze thread. Door de gradient snelheid aan te passen heb ik een rustiger beeld gekregen
Waar pas je dit aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@DaKo2019 daar ben ik ook wel benieuwd naar, kan bij gedeeltelijk liggen aan de memory functie die de thermostaat heeft (nefit easy)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:07:
[...]

Hoe ik het momentane "vermogen" controleer?
Aflezen van de gasmeter als de ketel echt constant op z'n laagst moduleert.
Bijvoorbeeld 10 l gas in 85 sec = ca. 4,0 kW (b.w.) @97% rendement.
@Blihi heeft bijvoorbeeld 3,65 kW via de gasmeter gemeten (vermoedelijk b.w. @100%)

Een "fophack" (jouw terminologie), hebben ze misschien oorspronkelijk toegepast,
en deze hopelijk nu gecorrigeerd. Maar idd hun berekeningen vertrouw ik niet helemaal.
5 kW op het display maar in werkelijkheid is het 4 kW?? (zegt een Intergasmonteur!)
Dat klopt wel een beetje. Ik zie op het display ook nooit minder dan een 5 staan, terwijl de gasmeter echt maar 32 liter gas heeft zien passeren in 5 minuten tijd. Ik denk niet dat het de ketel lukt om echt vijf minuten lang 5 kW uit die 32 liter te persen :)

(32 liter in 5 minuten = 0.032*9.769 *12 = 3.75 kW op 100% bovenwaarde)

Die waarde op het display is een vertaling van het brandertoerental. Dat moet na de update op 1200 minimaal komen en dat klopt (bij mij althans).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

DaKo2019 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:48:
[...]

Sorry, maar waar zie je een (sterke) gelijkenis?
Ik zie diverse curves met temperatuur en vermogen en ook nog met een andere tijdschaal.
Kan je het iets concreter benoemen?
@Fantastic_fox Wat het equivalent van de parameter "gradiënt snelheid" bij Intergas is?
Misschien zoiets als "stappenmodulatie"? @Blihi weet het misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@dunklefaser ik heb (nog) een nefit en geen intergas😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Even Googlen zegt:
Gradiënt snelheid

Hiermee wordt aangegeven hoe snel de watertemperatuur van de radiatoren per minuut mag stijgen. Een hoge waarde zorgt er dus voor dat de temperatuur in de radiatoren snel zal stijgen en in de leidingen wat weer leidt tot sneller tikken.
Blijkbaar kun je dus de ketel vertellen om niet al te snel op te warmen. Dat geeft dus hetzelfde effect als het beperken van het maximum vermogen wat hier vaak gedaan wordt om juist dat effect te bereiken, maar dan op een nettere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Zeg ik iets vreemds als ik zeg ......

Als je cv-systeem niet gebalanceerd is, dat wil zeggen, correct waterzijdig ingeregeld, maar ook de juiste radiatoren voor de ruimtes, de combi van ketel en thermostaat het prima kan regelen?

Ik heb hier alles default. Ketel en thermostaat.
Enigste wat ik 's morgens doe is een aantal van mijn thermostaatprogramma's gebruiken om toch de ketel in de morgen niet als een gek opeens op vol vermogen te laten gaan.
Dit maakt veel verschil.

Edit: stelling gewijzigd doot het woordje "niet" te verwijderen wan t dat was juist niet wat ik bedoelde !!

[ Voor 11% gewijzigd door Wolfram55 op 22-12-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolfram55 Klinkt een beetje vreemd in mijn oren wat je schrijft, m.n. "Als je cv-systeem ..."
Maar als je met een beetje "software" (=thermostaatprogramma's) jouw doel voor een groot deel kan bereiken, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:09:
Even Googlen zegt:

[...]

Blijkbaar kun je dus de ketel vertellen om niet al te snel op te warmen. Dat geeft dus hetzelfde effect als het beperken van het maximum vermogen wat hier vaak gedaan wordt om juist dat effect te bereiken, maar dan op een nettere manier.
Als je ons nog kan vertellen hoe je dit aan een Intergas ketel kan vertellen ben je spekkoper. (jouw citaat is natuurlijk van de ATAG-website)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wolfram55 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:23:

Als je cv-systeem niet gebalanceerd is, dat wil zeggen, correct waterzijdig ingeregeld, maar ook de juiste radiatoren voor de ruimtes, de combi van ketel en thermostaat het prima kan regelen?

Enigste wat ik 's morgens doe is een aantal van mijn thermostaatprogramma's gebruiken om toch de ketel in de morgen niet als een gek opeens op vol vermogen te laten gaan.
Dit maakt veel verschil.
Prima dat jij mechanische gebreken kan en wil verbloemen met software maar er zullen situaties zijn dat dit niet volstaat.

In mijn auto rij ik altijd langzaam als één remschijf het niet doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Wolfram55 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:23:

Dit maakt veel verschil.
Een beetje vloeken in de kerk hier, maar ik denk dat je wel een punt hebt dat een moderne modulerende cv ketel en bijpassende thermostaat, mits ze niet compleet bizar staan ingesteld, prima op 90%+ effectiviteit kunnen functioneren. Ik vermoed ook dat een hoop van het “getweak” een suboptimale, of identieke, performance oplevert. Nb ik heb het hier dan niet over een aan/uit ketel die op 90C staat te knallen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 21-12-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:36:
[...]

Als je ons nog kan vertellen hoe je dit aan een Intergas ketel kan vertellen ben je spekkoper. (jouw citaat is natuurlijk van de ATAG-website)
Ik kan me niet voorstellen dat dat kan, eerlijk gezegd. Althans, ik kan nergens een parameter ontdekken die dit zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
dunklefaser schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:29:
@Wolfram55 Klinkt een beetje vreemd in mijn oren wat je schrijft, m.n. "Als je cv-systeem ..."
Maar als je met een beetje "software" (=thermostaatprogramma's) jouw doel voor een groot deel kan bereiken, waarom niet?
leonbong schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:40:
[...]

Prima dat jij mechanische gebreken kan en wil verbloemen met software maar er zullen situaties zijn dat dit niet volstaat.

In mijn auto rij ik altijd langzaam als één remschijf het niet doet!
Pffff ..... excuus ..... kromme zin ...... of zelfs foute zin ..... iig niet dat wat ik wilde zeggen (????)

Als je cv-systeem (niet) gebalanceerd is, dat wil zeggen, correct waterzijdig ingeregeld, maar ook de juiste radiatoren voor de ruimtes, de combi van ketel en thermostaat het prima kan regelen?

Gelukkig letten jullie op en laten me niet uit m'n nek l.......

Dit is de situatie van vanmorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUdDmu5ifu4loeNr58Fdf9pFxtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/64f8c1N2OuxqK7eHA8o2BUlN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Wolfram55 op 21-12-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:04:
[...]

Sorry, maar waar zie je een (sterke) gelijkenis?
Ik zie diverse curves met temperatuur en vermogen en ook nog met een andere tijdschaal.
Kan je het iets concreter benoemen?
@Fantastic_fox Wat het equivalent van de parameter "gradiënt snelheid" bij Intergas is?
Misschien zoiets als "stappenmodulatie"? @Blihi weet het misschien.
Ik heb eindelijk door wat 'stappenmodulatie' betekent. Ik kwam een Engelstalig document tegen, waar staat dat deze parameter P035 'pump modulation' betekent. Dat is eigenlijk logisch. Met die parameter kun je het moduleren van de pomp dus uitzetten en dat is precies wat je wilt in een twee-zone systeem, vandaar dat je die parameter ook uit moet zetten bij zoneregeling met de Intergas set.

Ik ben er alleen nog niet achter wat P009 nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:39
Vrouw heeft de neiging om de thermostaat altijd hoog te zetten met als gevolg dat het binnen 22 graden is. Als ik de keteltemperatuur en max ketelvermogen beperk bij een Nefit HR+ ketel, zal dit zuiniger stoken zijn en de temp in de kamer niet zo hoog meer komt. Of is dan het rendement juist slechter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
zx9r_mario schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:38:
Vrouw heeft de neiging om de thermostaat altijd hoog te zetten met als gevolg dat het binnen 22 graden is. Als ik de keteltemperatuur en max ketelvermogen beperk bij een Nefit HR+ ketel, zal dit zuiniger stoken zijn en de temp in de kamer niet zo hoog meer komt. Of is dan het rendement juist slechter?
Je kunt beter met je vrouw gaan praten dan met de ketel gaan worstelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat gedrag herken ik hier ook: Als het warmer moet worden in de kamer even de thermostaat op 25 zetten, want dan warmt het lekker snel op....

Dat was vroeger niet zo, dat is nu niet zo en dat is nog nooit zo geweest. Maar dat zit wel bij mensen in het systeem, dus je zult inderdaad het gesprek aan moeten....

Tip: De Honeywell thermostaten kun je some naar boven begrenzen. Dan kun je ze niet meer hoger zetten dan bijvoorbeeld 21 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:39
De Nefit thermostaat kan ik helaas niet begrenzen, dan maar op ketel zelf inperken was mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Okay een eerste koude dag weer.
Van 7:30 uur tot 12:00 uur is mijn systeem bezig geweest om van 17,5 graad naar 20 te komen.
De keren dat ik de temperaturen van de ketel bekeek bleef de retour redelijk tussen de 50 en 55 graden zitten.

Maar dat het zo lang duurt is niet echt comfortabel.
Toch maar wat instellingen verhogen denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wolfram55 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:17:
[...]

[...]

Pffff ..... excuus ..... kromme zin ...... of zelfs foute zin ..... iig niet dat wat ik wilde zeggen (????)

Als je cv-systeem (niet) gebalanceerd is, dat wil zeggen, correct waterzijdig ingeregeld, maar ook de juiste radiatoren voor de ruimtes, de combi van ketel en thermostaat het prima kan regelen?

Gelukkig letten jullie op en laten me niet uit m'n nek l.......

Dit is de situatie van vanmorgen.

[Afbeelding]
Ik las duidelijk iets anders dan jij bedoelde.
Pagina: 1 ... 54 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?