Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Andrehj schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Nee. Twee pompen in serie (eentje in de WP en eentje er buiten in de toevoerleiding, om zo extra druk te leveren om door die te dunne leidingen toch voldoende flow te krijgen) en dan uiteraard de VVW-verdeler gewoon gesloten (dus zonder pomp) gebruiken.
Bedankt voor je reactie, maar dan begrijp ik het dus inderdaad niet…

Wat is dan het voordeel van de pomp in serie tov de huidige situatie met de pomp op de verdeler zelf?

Als ik google op een gesloten verdeler dan is dat met een pomp op de verdeler, en een open verdeler is zonder pomp op de verdeler. Jij noemt het een gesloten verdeler zonder pomp. Waar maak ik de gedachten kronkel? 😅

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:45

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jingle1986 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:44:
[...]

Als ik google op een gesloten verdeler dan is dat met een pomp op de verdeler, en een open verdeler is zonder pomp op de verdeler. Jij noemt het een gesloten verdeler zonder pomp. Waar maak ik de gedachten kronkel? 😅
Wat je vaak bij de webwinkels ziet staan is niet juist. Wikipedia: Vloerverwarming
Je hebt eigenlijk maar twee typen verdeler, een mengverdeler en een verdeler zonder menging.

Als het aanvoer en retour water gemengd wordt spreekt men vaak ook van een open verdeler, als er geen sprake is van menging wordt dat ook wel een gesloten verdeler genoemd.

Om verwarring te voorkomen zou men de term open/gesloten niet moeten gebruiken.

Een pomp kan bij beide verdelers gebruikt worden, bij een mengverdeler moet deze gebruikt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MguSuTwFr1FNLwTMWRFfahd1uZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fAnbtaErtzxWJI9JJU7OwyUx.png?f=fotoalbum_large

Je hebt ook open verdelers die je met een ventiel kunt sluiten, je hebt dan een gesloten verdeler met pomp. :+

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 22-02-2025 00:00 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:20
PeteSplit schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:53:
Om verwarring te voorkomen zou men de term open/gesloten niet moeten gebruiken.
Niet mee eens. Men moet gewoon even de moeite doen om te begrijpen hoe zo'n verdeler intern werkt.
De term "open verdeler" is namelijk in de verwarmingswereld heel gebruikelijk.
Zo zijn parallelle buffervaten ook open verdelers, en ook onderin een Elga Ace hybride WP zit een open verdeler waarmee de CV-ketel erop wordt aangesloten.
Op die plaatsen heeft niemand moeite met deze term, alleen bij VVW-verdelers is het om de een of andere reden (voor sommige websites, waarvan men de tekst blijkbaar van elkaar kopieert) ineens ingewikkeld, terwijl die verdelers op precies dezelfde manier werken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 10:58
Binkia schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:51:
Gisteren is de aansluiting van mijn stalen VTE Slim mengverdeler aangepast naar het gebruik voor lage temperaturen. De oude aansluitingen aan de bovenkant met afsluiter en thermostaat zijn afgedopt en worden niet meer gebruikt. Hij is nu aan de linkerkant aangesloten met 22 mm in plaats van 15 mm en om de mengkamer af te sluiten is een VTE inregelventiel aangebracht.

Er gaat nu 50% meer water door de vloer, de temperatuur van het ingaande water is een paar graden hoger en het temperatuurverschil tussen in en uitgang is gezakt van 5 naar 3 graden. Ik heb nu ook minder geruis in mijn leidingen. Als gevolg kon ik de stooklijn van mijn Vaillant warmtepomp met 0,1 verlagen. Een zeer goede aanpassing dus.
Ik heb eenzelfde verdeler en ivm aanschaf warmtepomp ben ik benieuwd naar jouw oplossing. Zou je een foto kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-05 15:05
Wij hebben sinds deze week vloerverwarming op een hybride verdeler. Werkt allemaal prima maar de pomp van de vloerverwarming draait wel mee wanneer er geen mening plaatsvindt. Weet iemand toevallig of het een probleem is om de pomp van de vloerverwarming dan uit te schakelen, zodat de vloerverwarming meeloopt op de pomp van de warmtepomp en alleen aangaat als de cv ketel aanslaat en er menging nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Djvdb op 26-02-2025 06:41 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:32

Seafarer

XXX

Djvdb schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 06:37:
Wij hebben sinds deze week vloerverwarming op een hybride verdeler. Werkt allemaal prima maar de pomp van de vloerverwarming draait wel mee wanneer er geen mening plaatsvindt. Weet iemand toevallig of het een probleem is om de pomp van de vloerverwarming dan uit te schakelen, zodat de vloerverwarming meeloopt op de pomp van de warmtepomp en alleen aangaat als de cv ketel aanslaat en er menging nodig.
Een circulatie pomp kun je gewoon doorheen pompen. Maar ik verwacht dat je wat meer weerstand en dus minder flow krijgt.

Staat hier niks over in de handleiding?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-05 15:05
Seafarer schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Een circulatie pomp kun je gewoon doorheen pompen. Maar ik verwacht dat je wat meer weerstand en dus minder flow krijgt.

Staat hier niks over in de handleiding?
Ja in de handleiding van onze verdeler staat om de pomp aan te laten staan. Maar in de handleiding van een andere verdeler kwam ik toevallig tegen dat je er ook voor kunt kiezen om de pomp samen met het hybride ventiel te schakelen. Zal eens kijken of het lukt om er doorheen te pompen. Zitten ook flowmeters op dus kan snel zien wat het effect is. Was alleen beetje bang dat ik de pomp stuk maak (wilo para).

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansVV20
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:26
Goedendag,

Ik heb een vraag hieraan verbonden: onlangs overgestapt van stadsverwarming naar all electric warmtepomp.
De oude bestaande Robot verdeler hebben ze omgebouwd.
Het werkt wel, de vloer wordt warm, maar is dit een opzet die ok is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgoK2dAtUWRIxjYsxvYQrBmYJqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECc87UyOBKILP23NSrw3aJJf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Z6t7pzSon3kLAO1avx6Wqn9DVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfmnoBRNmqibiIEhVfVJ2CNv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-TEpl-F2xK8jLN3WdBLAqddxaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqjjou0uhoshJLQ5CeVwxlMF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36
HansVV20 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:15:
Goedendag,

Ik heb een vraag hieraan verbonden: onlangs overgestapt van stadsverwarming naar all electric warmtepomp.
De oude bestaande Robot verdeler hebben ze omgebouwd.
Het werkt wel, de vloer wordt warm, maar is dit een opzet die ok is?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien is de verdeler pomploos gemaakt. Dat is goed. Maar ik zie nog allerlei ventiel in de aanvoer, die geven alleen maar weerstand. Daar is wel winst te halen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansVV20
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:26
Dank voor je reactie. Kun je aangeven welke ventielen je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 21:22
Even een vraagje hier. Ik heb een Therminon 5000 7 groeps verdeler voor de vloerverwarming (art. 105767). Dit werkte tot voor kort gewoon goed, maar in januari is de CV vervangen. Dit is een hybride geworden. Tevens heb ik een Tado gekocht.

Sindsdien merk ik 2 dingen. In de winter is het enorm moeilijk de huiskamer (waar de vloerverwarming zit) op temperatuur te krijgen. (Op temperatuur houden lukt wel) Als ik kijk naar de temperatuur op het onderste blok komt deze bijna niet boven de 30 graden uit.

In Tado krijg ik ook meer inzicht, ik zie dat 60% van het stoken komt door de vloerverwarming, de andere kamers (radiatoren) nemen maar een fractie daarvan in beslag. Nu is de kamer ook wel veel groter (4 keer zo groot), dus daar kan ook nog wat in zitten, maar ik krijg toch het gevoel dat er niet efficient verwarmd wordt.

Nu heb ik me even ingelezen in de verdeler, en het lijkt erop dat deze eigenlijk alleen goed werkt met 60 graden of hoger. Er zit naar mijn weten geen ventiel waarmee je de mengverhoudingen mee kunt instellen (aan de zijkant van de retour balk zie ik geen dopje die je kunt vervangen. Als ik hem ombouw (door alle aanvoer op de retourbalk af te doppen en de aanvoer direct op de aanvoerbalk aan te sluiten) dan denk ik dat ik een probleem heb in de winter. De verwarming kan namelijk helemaal tot 60+ graden verwarmen (met de CV) en er is geen manier om die temperatuur te verlagen (of kan ik gewoon een thermostaat hiervoor gebruiken?)

De vragen die ik heb:
1. Klopt mijn veronderstelling dat de verdeler er voor zorgt dat de kamer niet handig verwarmd wordt?
2. Zo ja, kan ik de verdeler ombouwen, rekening houdend met het feit dat ik een hybride heb (dus normaal laag temperatuur verwarmen, maar in de winter soms hoog temperatuur), ik heb van die setjes gezien waarbij je een ventiel in de retourbalk kunt plaatsen, ik denk niet dat dit mogelijk is voor mij.
3. worden de kosten zodanig hoog dat ik beter kan denken aan een nieuwe verdeler?

werkzaamheden zullen uitgevoert moeten worden door een vakman, ik ga niet zelf aan die vloerverwarming zitten.

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/cdn-cgi/image/h=610,f=webp/medias/product_images_zoom/1_M_Therminon_Therminon_5000_EA_Wilo_png_zoom_c73602e9777786d076e0a97cd3693f1d.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218NDM1OTd8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oZjgvaDg3LzkwNzMxOTA2NjYyNzAuanBnfGM3ZmRmNTAyMjdiNjI0MzIyNzUwOTgzYjIxZWU0Njk5MWQ4OTM2MTgyYTVkZWJkODVkN2UxNWU2YmNlZjIwZDk

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
In principe maakt de extra pomp op de verdeler niet uit, het gaat om voldoende flow halen (hoe lager de temperatuur, hoe hoger de flow).
  • De maximaalthermostaat (rechtsboven op de foto) en het voetventiel (linksboven op de foto) beperken de flow op de verdeler; maar de maximaalthermostaat heb je nodig om te beveiligen tegen te hoge aanvoertemperatuur (check ook even of die niet te laag staat, zal ook opwarmen flink vertragen terwijl je wel netjes op temperatuur blijft).
  • Is er toevallig een bypassventiel geplaatst? Als deze op een te lage druk staat, gaat ie te snel open en komt er te weinig flow in je verdeler.
  • Check eens de pompstand van de nieuwe ketel, als die wat hoger staat krijg je meer flow (= meer warmte) naar je verdeler.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 28-03-2025 10:09 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
maximaal thermostaat staat correct.

Bypass ventiel zal ik bekijken, maar die heb ik op alle standen al gezet, aanvoer blok blijft redelijk stabiel in temperatuur (rond 28-30 graden)

Pompstand van de xtend, ik weet dat deze pomp alles enorm snel door het systeem heen duwt. The pomp is zelfs naar beneden bijgesteld omdat alles enorm veel lawaai maakt, maar in de eerste maanden (toen hij hoger stond) was de aanvoer balk ook ongeveer 28-30 graden.

Therminon heeft overigens ook gemeld dat het inderdaad aan de verdeler ligt. Helaas komen ze niet met heel goed nieuws. Ik moet een hybride verdeler kopen... maar dat niet alleen, als ik op termijn overstap op full electric dan moet ik weer een nieuwe verdeler kopen voor LTV... De hybride die ze hebben kan niet alleen op LTV draaien. ik vraag me af of ze niet gewoon een verkoop praatje houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:04
justice strike schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:41:
maximaal thermostaat staat correct.

Bypass ventiel zal ik bekijken, maar die heb ik op alle standen al gezet, aanvoer blok blijft redelijk stabiel in temperatuur (rond 28-30 graden)

Pompstand van de xtend, ik weet dat deze pomp alles enorm snel door het systeem heen duwt. The pomp is zelfs naar beneden bijgesteld omdat alles enorm veel lawaai maakt, maar in de eerste maanden (toen hij hoger stond) was de aanvoer balk ook ongeveer 28-30 graden.

Therminon heeft overigens ook gemeld dat het inderdaad aan de verdeler ligt. Helaas komen ze niet met heel goed nieuws. Ik moet een hybride verdeler kopen... maar dat niet alleen, als ik op termijn overstap op full electric dan moet ik weer een nieuwe verdeler kopen voor LTV... De hybride die ze hebben kan niet alleen op LTV draaien. ik vraag me af of ze niet gewoon een verkoop praatje houden
@justice strike ik denk dat het verstandig is om dit gehele Topic eens goed door te lezen en mijn ervaring met Therminon is dat zij zeer betrouwbaar zijn in hun adviezen en geen verkoop verhaaltjes houden.
En om hier in dit Topic een goed advies te krijgen dan is het voor de volgers wel belangrijk als je meer gegevens en foto's van jouw installatie laat zien !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Theovelders schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:36:
[...]

@justice strike ik denk dat het verstandig is om dit gehele Topic eens goed door te lezen en mijn ervaring met Therminon is dat zij zeer betrouwbaar zijn in hun adviezen en geen verkoop verhaaltjes houden.
En om hier in dit Topic een goed advies te krijgen dan is het voor de volgers wel belangrijk als je meer gegevens en foto's van jouw installatie laat zien !!
Ik zal wat foto's plaatsen. Maar de hybrid flex is ook geschikt voor ltv. Daar was wat miscommunication over, dat hebben ze opgehelderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06
Ik heb dit topic gevonden, ik heb een vraag waar denk ik geen nieuw topic voor nodig is.

Binnenkort komt mijn ( hybride WP van daikin ) jaartje hybride draaien om te kijken of alles warm wordt, daarna van het gas af, de WP is daar geschikt voor ( stand alone ) .

Echter , zit ik nog met een vloerverwarming verdeler met 2 groepen , hier zit een pomp tussen. Deze wil ik eigenlijk pomploos hebben.

Ik kan weinig info vinden, behalve dat het huis zo in 2000 is opgeleverd ( 2 groepen voor de beneden verdieping... ) Het wordt overigens met een ingaande temp van 35C in de vloer overal prima warm beneden.

Op de buis staat 18x2 . Ik ga er vanuit dat ik dus een verdeler moet hebben met die aansluitingen. Tevens heb ik dan ook een maximaal thermostaat nodig of niet ? CV ketel staat begrenst op 50C aanvoer ook voor nu.

Moet ik een RVS verdeler pakken of een kunstoffen ? Iemand nog tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Galaxis Kun je de huidige verdeler niet ombouwen? Dat is goedkoper dan vervangen.
Enneh, slechts twee groepen op een hele benedenverdieping? Dat is wel heel erg weinig (of je huis is niet zo groot). Je kunt met een infraroodcamera meten hoe de leidingen liggen. Met slechts twee groepen zal er wel veel lengte liggen op een HoH 30 cm oid. Dat is voor een WP bepaald niet ideaal.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Andrehj schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:36:
@Galaxis Kun je de huidige verdeler niet ombouwen? Dat is goedkoper dan vervangen.
Enneh, slechts twee groepen op een hele benedenverdieping? Dat is wel heel erg weinig (of je huis is niet zo groot). Je kunt met een infraroodcamera meten hoe de leidingen liggen. Met slechts twee groepen zal er wel veel lengte liggen op een HoH 30 cm oid. Dat is voor een WP bepaald niet ideaal.
Ja slechts 2 groepen op 65m2 , erfenis van de vorige bewoners. Geen radiatoren meer, echter met een cv aanvoer van 45C krijg ik en hou ik de verdieping gewoon op temperatuur (20,5C) , ook met vorst. Ik heb een warmtecamera, slang ligt 15cm HoH.

Huis heeft ook nog wat radiatoren , T33 in de bijkeuken met ventilatoren, Een joekel van een jaga op kantoortje , een T22 in de hal. Boven verdieping hangen ook radiatoren maar staan echt altijd uit.

Ik twijfel nu ernstig om de verderler te vervangen voor een pomploze. De pomp die erin zit doet ook gewoon 60W.

De grootste twijfel is pomploos of toch met een pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Galaxis schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:51:
Ja slechts 2 groepen op 65m2 , erfenis van de vorige bewoners. Geen radiatoren meer, echter met een cv aanvoer van 45C krijg ik en hou ik de verdieping gewoon op temperatuur (20,5C) , ook met vorst. Ik heb een warmtecamera, slang ligt 15cm HoH.
15 cm HoH → 6.7 meter slang per m² → maal 65 m² geeft in totaal 436 meter slang → 218 meter per groep??
Dat kan niet waar zijn. Daar krijg je toch bijna geen flow meer doorheen?
Gebruikelijk is ca 100 meter, en bij een WP wil je het liefst naar 80 meter per groep.
Bovendien vindt een WP 45°C water helemaal niet leuk, dat kost je enorm veel rendement. Bij WP+VVW moet je eerder denken aan water van 25 - 28 °C.
Hier komt het water nooit boven de 25 graden. (Tenminste, als er verwarmd moet worden, wat sinds begin maart door de overvloedige zonneschijn al niet meer het geval is)
Huis heeft ook nog wat radiatoren , T33 in de bijkeuken met ventilatoren, Een joekel van een jaga op kantoortje , een T22 in de hal. Boven verdieping hangen ook radiatoren maar staan echt altijd uit.

Ik twijfel nu ernstig om de verderler te vervangen voor een pomploze. De pomp die erin zit doet ook gewoon 60W.
Als je die pomp kwijt wilt, kun je de verdeler ook ombouwen. Voor de flow hoef je niet naar een nieuwe verdeler...
De grootste twijfel is pomploos of toch met een pomp.
Het zou zomaar kunnen dat je een extra pomp (in serie) nodig hebt om door die veel te lange groepen überhaupt nog wat water gepompt te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 09-04-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Hmm bedankt voor je kennis en kunde. Ik zal eerst eens de boel de boel laten, en draaien met de huidige setup, als dat prima werkt dan kan ik altijd proberen om pomploos te gaan. Verdeler ombouwen kan ik wel eens even bekijken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 16:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiyJzc_L6B5dzke7iHfATFro2FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ssw4lEiET21zfrA41amwRoBZ.webp?f=fotoalbum_large

Sinds 5 maanden een Intergas Xtend Warmtepomp, om nog optimaler te werken wil ik deze mengverdeler zodanig 'ombouwen' dat er geen retour water meer bijgemengd wordt, de water temperatuur uit de Warmtepomp / CV is nog niet boven de 45 graden geweest dus ik durf het wel aan om de retour meng buis (de lange buis onder het metertje) op een of andere manier dicht te knijpen of via de retour aansluiting af te stoppen met een rubber bal of prop.

Heeft iemand dat al eens gedaan, en wat zijn je ervaringen?

De verdeler zit ver weggestopt achter in een keukenkast, als ik er beter bij kon zou ik hem vervangen, dus dat advies zoek ik niet.
Ik ben enkel op zoek naar een gemakkelijke manier zonder de halve keuken weg te hoeven halen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Hoeveel groepen heeft jouw verdeler? En hoe groot is de voedende leiding vanaf het cv circuit?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

sirtm schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:32:
[Afbeelding]

Sinds 5 maanden een Intergas Xtend Warmtepomp, om nog optimaler te werken wil ik deze mengverdeler zodanig 'ombouwen' dat er geen retour water meer bijgemengd wordt, de water temperatuur uit de Warmtepomp / CV is nog niet boven de 45 graden geweest dus ik durf het wel aan om de retour meng buis (de lange buis onder het metertje) op een of andere manier dicht te knijpen of via de retour aansluiting af te stoppen met een rubber bal of prop.

Heeft iemand dat al eens gedaan, en wat zijn je ervaringen?

De verdeler zit ver weggestopt achter in een keukenkast, als ik er beter bij kon zou ik hem vervangen, dus dat advies zoek ik niet.
Ik ben enkel op zoek naar een gemakkelijke manier zonder de halve keuken weg te hoeven halen :-)
Pomp koppeling losdraaien. De pakking ring die erin zit vervangen door gelijkwaardig materiaal maar dat wordt dan een gesloten cirkel. De pomp niet meer aan zetten natuurlijk.

Let er wel op: het water stroomt nu andersom erdoor heen. Dat maakt voor de afgifte niet alteveel uit maar er moeten dan niet stromings afhankelijke appendages tussen zitten.

En als je een hele grootte raampartij hebt dan stroomt het warmste water niet eerst onder het raam langs. Afhankelijk van hoe het gelegd is.

En het is weer makkelijk terug te draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 16:21
hesselbeertje schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:43:
Hoeveel groepen heeft jouw verdeler? En hoe groot is de voedende leiding vanaf het cv circuit?
er zitten 5 groepen aangesloten op 22MM buis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
sirtm schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:25:
[...]

er zitten 5 groepen aangesloten op 22MM buis
Is niet al te ruim, maar moet kunnen. Inderdaad de onderste bocht dicht maken (rubber bal is niet zo'n heel raar idee, een drupje lekken geeft immers niet).

Pomp vervangen voor een rechte buis. Aanvoer en retourventiel eruit of vervangen voor model met grote doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Seafarer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:17:
[...]

Pomp koppeling losdraaien. De pakking ring die erin zit vervangen door gelijkwaardig materiaal maar dat wordt dan een gesloten cirkel. De pomp niet meer aan zetten natuurlijk.

Let er wel op: het water stroomt nu andersom erdoor heen. Dat maakt voor de afgifte niet alteveel uit maar er moeten dan niet stromings afhankelijke appendages tussen zitten.

En als je een hele grootte raampartij hebt dan stroomt het warmste water niet eerst onder het raam langs. Afhankelijk van hoe het gelegd is.

En het is weer makkelijk terug te draaien. :)
Dat zal niet gaan. Je hebt dan aanvoer en retour op dezelfde balk (beide op de voorste balk) en dus geen stroming door de vloer. Tenzij de verdeler nu hydraulisch actief is aangesloten, met de retour op de aanvoerbalk (=achterste balk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

hesselbeertje schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:59:
[...]

Dat zal niet gaan. Je hebt dan aanvoer en retour op dezelfde balk (beide op de voorste balk) en dus geen stroming door de vloer. Tenzij de verdeler nu hydraulisch actief is aangesloten, met de retour op de aanvoerbalk (=achterste balk)
|:(
Ik zie het nu ook. De foto is wat bedriegelijk, maar ik had er even beter over na moeten denken.
Dus @sirtm hierbij een herkansing voor in het keuken kastje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyeLNh41aXxOrh74h5LbGmyt5s8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/O9RiPCpJ4nH2PIMow5F60EVy.jpg?f=user_large

Geel is afblinden en groen is een nieuwe pijp. Lijkt me dat je de groene aanpassing buiten het keuken kastje kunt voorbereiden.

Een paar maal die 3 delige koppelingen met WD40 inspuiten zodat ze makkelijker loskomen.

Handig om bij de hand te hebben: https://www.bol.com/nl/nl...x-32-mm/9200000010403636/

Kan handig zijn: https://www.toolstation.n...vsnLP-4B-dTwaAgR0EALw_wcB

Ik hoop dat ik de foute reactie voldoende goed verbeterd heb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb euroconus aansluitingen (thule + knelring + moer) gekocht, samen met "nippels", om zo mijn vloerverwarming slangen te verlengen, zodat deze netjes op de nieuwe verdeler aangesloten kunnen worden.

Op de product foto stonden 3 ringetjes, 1 waar de thule in de verdeler (of in de nippel) gaat om daar op af te dichten, de andere 2 zaten op de thule zelf, op de plek waar deze in de vloerverwarming buis schuift.

Helaas heb ik de thules gekregen zonder de laatste 2 ringetjes eromheen. Nu dicht het dus enkel af op de vloerverwarming verdeler, maar niet tussen slang en thule. Ik vraag me af of deze nodig zijn?

Ik lees dat die ringetjes voor een deel toch ook wel voor afdichting zorgen, maar misschien nog wel belangrijker: voor scheiding tussen de vloerverwarming buis en het messing. Voorkomt dus corrosie.

Ik ga morgen sowieso even contact opnemen en dan verwacht ik dat wordt gezegd dat het gewoon prima is. Maar toch voelt het niet lekker. Geen zin in op den duur lekkages of wat dan ook.

Gaat trouwens om dit product: https://www.new-heating.c...r-pex-16-2-euro-cone.html
Waarvan dus de rechter 2 ringetjes er helemaal niet bij zitten.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Tanuki schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:45:
Ik heb euroconus aansluitingen (thule + knelring + moer) gekocht, samen met "nippels", om zo mijn vloerverwarming slangen te verlengen, zodat deze netjes op de nieuwe verdeler aangesloten kunnen worden.

Op de product foto stonden 3 ringetjes, 1 waar de thule in de verdeler (of in de nippel) gaat om daar op af te dichten, de andere 2 zaten op de thule zelf, op de plek waar deze in de vloerverwarming buis schuift.

Helaas heb ik de thules gekregen zonder de laatste 2 ringetjes eromheen. Nu dicht het dus enkel af op de vloerverwarming verdeler, maar niet tussen slang en thule. Ik vraag me af of deze nodig zijn?

Ik lees dat die ringetjes voor een deel toch ook wel voor afdichting zorgen, maar misschien nog wel belangrijker: voor scheiding tussen de vloerverwarming buis en het messing. Voorkomt dus corrosie.

Ik ga morgen sowieso even contact opnemen en dan verwacht ik dat wordt gezegd dat het gewoon prima is. Maar toch voelt het niet lekker. Geen zin in op den duur lekkages of wat dan ook.

Gaat trouwens om dit product: https://www.new-heating.c...r-pex-16-2-euro-cone.html
Waarvan dus de rechter 2 ringetjes er helemaal niet bij zitten.
De 2 rechter zijn echte afdichtings ringen, zonder gaat het dus lekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:43
Tanuki schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:45:
Ja, die rubber ringetjes horen er zeker wel bij te zitten!
Dit soort rubber ringetjes zitten zo’n beetje standaard bij elk van dit soort type koppelingen, Ik zou ze zeker niet gebruiken zonder die ringetjes!

Het gaat dan uiteraard om afdichting om lekkages te voorkomen.

Je tweede veronderstelling over scheiding voor het voorkomen van corrosie is natuurlijk totale onzin. Vloerverwarmingbuis is van kunststof. Dat corrodeert zelf uiteraard niet, en heeft ook op geen enkele manier invloed op, of interactie met messing waardoor op enige manier het messing zou kunnen corroderen.

Waar jij op doelt is galvanische corrosie. Dat is alleen van toepassing bij twee verschillende metalen die elektrisch met elkaar in contact staan (dus metaal op metaal), in combinatie met vocht of een vloeistof.
(En dan ook nog tussen specifiek bepaalde soorten metalen. Geldt niet per definitie tussen willekeurig zomaar twee verschillende metalen)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

BrainCrash schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 01:10:
[...]

Ja, die rubber ringetjes horen er zeker wel bij te zitten!
Dit soort rubber ringetjes zitten zo’n beetje standaard bij elk van dit soort type koppelingen, Ik zou ze zeker niet gebruiken zonder die ringetjes!

Het gaat dan uiteraard om afdichting om lekkages te voorkomen.

Je tweede veronderstelling over scheiding voor het voorkomen van corrosie is natuurlijk totale onzin. Vloerverwarmingbuis is van kunststof. Dat corrodeert zelf uiteraard niet, en heeft ook op geen enkele manier invloed op, of interactie met messing waardoor op enige manier het messing zou kunnen corroderen.

Waar jij op doelt is galvanische corrosie. Dat is alleen van toepassing bij twee verschillende metalen die elektrisch met elkaar in contact staan (dus metaal op metaal), in combinatie met vocht of een vloeistof.
(En dan ook nog tussen specifiek bepaalde soorten metalen. Geldt niet per definitie tussen willekeurig zomaar twee verschillende metalen)
In mlb zit een laagje alu wat tegen het messing kan zitten hier zit meestal een kunstoffring als galvanische scheiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:43
Seafarer schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 01:22:
[...]
In mlb zit een laagje alu wat tegen het messing kan zitten hier zit meestal een kunstoffring als galvanische scheiding.
Dat klopt, maar we hebben het hier niet over mlb, maar over vloerverwarmingsslang. Daar zit geen aluminium in.
En daarnaast hebben we het ook over de twee (zwarte) rubber ringetjes op de tule. Die zijn voor afdichting.
Ook als je de koppeling wél zou gebruiken voor alupex/multilayerbuis, hebben deze rubber ringetjes niks van doen met corrosiebescherming.
Daarvoor is dan alleen het witte kunststof ringetje wat ín de tule zit, tegen de kopse afgeknipte zijde van de buis (de enige plek waar de aluminium binnenlaag in dat geval bloot ligt).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

BrainCrash schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:20:
[...]

Dat klopt, maar we hebben het hier niet over mlb, maar over vloerverwarmingsslang. Daar zit geen aluminium in.
En daarnaast hebben we het ook over de twee (zwarte) rubber ringetjes op de tule. Die zijn voor afdichting.
Ook als je de koppeling wél zou gebruiken voor alupex/multilayerbuis, hebben deze rubber ringetjes niks van doen met corrosiebescherming.
Daarvoor is dan alleen het witte kunststof ringetje wat ín de tule zit, tegen de kopse afgeknipte zijde van de buis (de enige plek waar de aluminium binnenlaag in dat geval bloot ligt).
Ik ben er wat te snel vanuit gegaan dat het mlb was. Ook omdat je het steeds vaker als vloerverwarmings buis ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Seafarer schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:41:
[...]

Ik ben er wat te snel vanuit gegaan dat het mlb was. Ook omdat je het steeds vaker als vloerverwarmings buis ziet.
Waar dan? Heb je een voorbeeld van zo'n product als vloerverwarmingsslang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolly schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:48:
[...]

Waar dan? Heb je een voorbeeld van zo'n product als vloerverwarmingsslang?
Zomaar een hit:

https://www.technim.nl/in.../flex-buis-20mm-50-meter/

YouTube: Which Underfloor Heating Solution Is Best For You?
2min30.

Ik heb helaas zelf geen foto's gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
justice strike schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:33:
[...]

Ik zal wat foto's plaatsen. Maar de hybrid flex is ook geschikt voor ltv. Daar was wat miscommunication over, dat hebben ze opgehelderd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJgdbcoVLHVjX_e0mZWg0nEOvBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HeTbrtZ0J568c0miBKRCxQl2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4ABaVYJhhZRW-OR64OheykeHOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6mAtbr3QmBR1gJHufj2rTeb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvDSVCeIpuQ3eIcssxTOCBf6vZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZY7iDf53qwO5YPsVp7H0DsB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWp00TLg-vUyR-gp7mNUbWsGkzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qwzx8uHl7XSG3Bt3jthBhlFE.jpg?f=fotoalbum_large

bij deze. In een van de foto's was hij nog niet aangesloten, maar ik denk dat je op de overige foto's wel de aansluiting ziet

Ondertussen ook warmgarant langs geweest. Die geven aan dat er iets van een verstopping in de verdeler zit, aangezien de verdeler zelfs bij 70 graden aanvoer eigenlijk niet heel warm wordt (30 graden max) in het aanvoerblok. Ze raden meteen aan om hem te vervangen met een open verdeler. Kosten waren minimaal, maar het rendement zou een stuk hoger zijn, tevens zou de vloer als buffer werken waardoor de cv nog rustiger zou gaan werken. Ik vraag me af of dat zo makkelijk kan met een hybride installatie, aangezien aanvoer nog best wel boven de 45 zou kunnen komen, en dat is dan weer te veel een vloer

[ Voor 6% gewijzigd door justice strike op 11-04-2025 12:48 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste