Even een vraagje hier. Ik heb een Therminon 5000 7 groeps verdeler voor de vloerverwarming (art. 105767). Dit werkte tot voor kort gewoon goed, maar in januari is de CV vervangen. Dit is een hybride geworden. Tevens heb ik een Tado gekocht.
Sindsdien merk ik 2 dingen. In de winter is het enorm moeilijk de huiskamer (waar de vloerverwarming zit) op temperatuur te krijgen. (Op temperatuur houden lukt wel) Als ik kijk naar de temperatuur op het onderste blok komt deze bijna niet boven de 30 graden uit.
In Tado krijg ik ook meer inzicht, ik zie dat 60% van het stoken komt door de vloerverwarming, de andere kamers (radiatoren) nemen maar een fractie daarvan in beslag. Nu is de kamer ook wel veel groter (4 keer zo groot), dus daar kan ook nog wat in zitten, maar ik krijg toch het gevoel dat er niet efficient verwarmd wordt.
Nu heb ik me even ingelezen in de verdeler, en het lijkt erop dat deze eigenlijk alleen goed werkt met 60 graden of hoger. Er zit naar mijn weten geen ventiel waarmee je de mengverhoudingen mee kunt instellen (aan de zijkant van de retour balk zie ik geen dopje die je kunt vervangen. Als ik hem ombouw (door alle aanvoer op de retourbalk af te doppen en de aanvoer direct op de aanvoerbalk aan te sluiten) dan denk ik dat ik een probleem heb in de winter. De verwarming kan namelijk helemaal tot 60+ graden verwarmen (met de CV) en er is geen manier om die temperatuur te verlagen (of kan ik gewoon een thermostaat hiervoor gebruiken?)
De vragen die ik heb:
1. Klopt mijn veronderstelling dat de verdeler er voor zorgt dat de kamer niet handig verwarmd wordt?
2. Zo ja, kan ik de verdeler ombouwen, rekening houdend met het feit dat ik een hybride heb (dus normaal laag temperatuur verwarmen, maar in de winter soms hoog temperatuur), ik heb van die setjes gezien waarbij je een ventiel in de retourbalk kunt plaatsen, ik denk niet dat dit mogelijk is voor mij.
3. worden de kosten zodanig hoog dat ik beter kan denken aan een nieuwe verdeler?
werkzaamheden zullen uitgevoert moeten worden door een vakman, ik ga niet zelf aan die vloerverwarming zitten.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)