Ik heb sinds 1.5 een hybride warmtepomp (quatt). Op zich doet de quatt wat hij moet doen, alleen merk ik op de koude dagen dat hij het erg moeilijk krijgt en dat de cv ketel vaak moet bijspringen. Met als gevolg nog best wat gasverbruik. Ik krijg het vermoeden dat dit komt doordat de verdeler van de vloerverwarming koud retourwater bijmengt waardoor de vloer niet snel genoeg opwarmt.
Ik heb al wat zitten lezen in dit topic en zie dat de oplossing zou kunnen zijn om de verdeler te vervangen door een verdeler zonder pomp.
In het kort over onze woning:
We hebben een vrij ruime 2 onder 1 kap woning (195m2) met grotendeels vloerverwarming als hoofdverwarming. De woonkamer waar de thermostaat hangt wordt alleen verwarmd met vloerverwarming. De verdeler heeft 9 groepen. Daarnaast hebben we in de kelder nog vloerverwarming met een soortgelijke verdeler met 2 groepen. En ook in de badkamer hebben we vloerverwarming zonder verdeler. In andere ruimtes hebben we radiatoren, op de begane grond staan deze allemaal open. Op de eerste en tweede verdiepen zijn ze allemaal dicht. We slapen namelijk graag in een koele kamer.
Foto van de verdeler van de woonkamer:
Ons gasverbruik was ongeveer 1.400m3 per jaar voordat we de WP kregen. We hebben het e.e.a. aan isolatie gedaan (vloerisolatie, spouwmuurisolatie en HR++ glas). Ik zou graag nog een plat dak isoleren, want daar hebben we veel warmteverlies. De vorige bewoners stookten behoorlijk veel gas, tot max 3000 cuub per jaar!
Met mijn verdeler kan je het bijmengen helaas niet regelen. Ik heb net een locale loodgieter en het installatiebedrijf van de vloerverwarming gevraagd om een regelventiel nog te plaatsen is. Maar dit blijkt niet mogelijk met het type verdeler dat wij hebben. Ik had een offerte aangevraagd voor het vervangen van de verdeler. Ze raadden mij een hybride verdeler aan (met pomp) waar de bijmenging automatisch gestuurd wordt aan de hand van de aanvoertemperatuur. Alleen was de offerte echt veel te hoog: ongeveer 2.000 euro inclusief installatie.
De ruimtes op de begane grond met radiatoren voelen allemaal warmer dan de woonkamer met alleen vloerverwarming, zeker als de cv aanstaat. Ook de vloerverwarming in de badkamer wordt lekker warm als de cv draait en voelt veel warmer dan de vloer in de woonkamer.
Dit is het verbruik van de quatt en de cv van deze maand:
Zou het een goed idee zijn om de verdeler te vervangen door een pomploze verdeler? En is het verlagen van de maximale temperatuur van de cv ketel naar een lage temperatuur voldoende veilig? En zijn er installateurs te vinden die bereid zijn om dit te doen?
[
Voor 9% gewijzigd door
dzuijlek op 28-11-2024 19:42
]