Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:08

Seafarer

XXX

nMad schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:50:
[...]

Dank je wel!! Nu krijgen we er wel vertrouwen in.

Dus pompinstelling wijzigen naar 'trap 2' tijdens CV-bedrijf. En bypass instellen op de hoogste stand = 350 mbar. Dan kan het volledige potentieel van de waterpomp worden ingezet.

We gaan het op deze manier gewoon proberen.
Bijna. Als de bypass volledig dicht is dan heb je echt de max. van de pomp. Blijft er ten alle tijden een groep open dan kan deze helemaal dicht.

YouTube: Bespaar veel gas en zet de bypass dicht van een Vaillant cv-ketel..

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
In mijn woning uit 1970 zat al een 2 groeps vloerverwarming ingebouwd toen ik de woning kocht. Het zit zelfs ingebouwd in de meterkast, maar, ook na diverse elektriciens en officiële bezoeken van de netbeheerder, zijn daar geen aan- of opmerkingen over gekomen, dus dan vind ik het best.
Een jaar of 10 geleden lekte het pinnetje van de thermostaat kraan en toen ik de draaiknop verwijderde, was het lekkageprobleem opgelost. De bedoeling was tijdelijk en voor de zekerheid de cv temperatuur naar 40 graden gezet.
Het was ook met deze temperatuur net zo warm te krijgen als op de standaard 80 graden, dus sindsdien is de ketel op 40 graden blijven staan, met bijna een halvering aan stookkosten.
4 jaar geleden stopte de pomp ermee. Daar kwam ik achter nadat er een vreemd geluid uit de meterkast kwam en de pomp erg heet aanvoelde. Met veel pijn en moeite heb ik toen een nieuwe pomp geplaatst en ook die is weer een stuk zuiniger. Dit is de Wilo Stratos Pico 25/1-4 180mm.
Laatst werd ik erop gewezen dat mijn verdeler verkeerd geïnstalleerd is, omdat de aanvoer meteen weer terug wordt gestuurd naar de afvoer. Ik heb 2 goedkope temperatuurmetertjes gekocht en die geven inderdaad aan dat de aanvoer en retour zo goed als dezelfde temperatuur hebben.
Heeft het in dit geval zin om de pomp te verwijderen en die 2 openingen dicht te maken bij mijn verdeler, of moet er dan meer aangepast worden, of is het zelfs helemaal niet mogelijk.
Het lijkt me dan ook dat ik de aanvoer en retour direct op de balken moet aansluiten, zonder thermostaatkraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RzvmB7Mo3PGeg1KRxooJndNYJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1KDwtrwAMd5VoIPBtgzHBGr.jpg?f=fotoalbum_large

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:22

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

rokil schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:33:
In mijn woning uit 1970 zat al een 2 groeps vloerverwarming ingebouwd toen ik de woning kocht. Het zit zelfs ingebouwd in de meterkast, maar, ook na diverse elektriciens en officiële bezoeken van de netbeheerder, zijn daar geen aan- of opmerkingen over gekomen, dus dan vind ik het best.
Een jaar of 10 geleden lekte het pinnetje van de thermostaat kraan en toen ik de draaiknop verwijderde, was het lekkageprobleem opgelost. De bedoeling was tijdelijk en voor de zekerheid de cv temperatuur naar 40 graden gezet.
Het was ook met deze temperatuur net zo warm te krijgen als op de standaard 80 graden, dus sindsdien is de ketel op 40 graden blijven staan, met bijna een halvering aan stookkosten.
4 jaar geleden stopte de pomp ermee. Daar kwam ik achter nadat er een vreemd geluid uit de meterkast kwam en de pomp erg heet aanvoelde. Met veel pijn en moeite heb ik toen een nieuwe pomp geplaatst en ook die is weer een stuk zuiniger. Dit is de Wilo Stratos Pico 25/1-4 180mm.
Laatst werd ik erop gewezen dat mijn verdeler verkeerd geïnstalleerd is, omdat de aanvoer meteen weer terug wordt gestuurd naar de afvoer. Ik heb 2 goedkope temperatuurmetertjes gekocht en die geven inderdaad aan dat de aanvoer en retour zo goed als dezelfde temperatuur hebben.
Heeft het in dit geval zin om de pomp te verwijderen en die 2 openingen dicht te maken bij mijn verdeler, of moet er dan meer aangepast worden, of is het zelfs helemaal niet mogelijk.
Het lijkt me dan ook dat ik de aanvoer en retour direct op de balken moet aansluiten, zonder thermostaatkraan.
Als je met gas stookt zou ik dat niet doen. De verdeler is zo aangesloten dat niet al het warm water de vloer in gaat, omdat dit water te heet is, een deel gaat retour. De thermostaat regelt als de vloer te warm wordt, die moet je eigenlijk niet verwijderen.

Een oplossing van John Visser:
YouTube: Help.. mijn vloerverwarming / radiator blijft koud..🥶

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:02
- nvt -

[ Voor 99% gewijzigd door arpeggio op 23-11-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
@PeteSplit Bedankt voor je reactie.
Mijn cv staat al jaren ingesteld op 40 graden, dus er komt niet te heet water in de vloer. In de woonkamer heb ik een grote t33 radiator hangen met fan's en die stookt het redelijk snel warm. De vloer houdt het daarna op peil.
Boven hangen er overal Jaga convectoren met fan's, omdat de oude radiatoren daar het niet warm kregen met de lagere aanvoer temperatuur.
Bij de vloerverwarming scheelt de temperatuur tussen aan- en retour ongeveer 1,5 a 2 graden. Met de hand voel ik in ieder geval geen verschil tussen beide leidingen.
Ik ben dus bang dat het aanvoer water te snel in de retour gepompt wordt, vandaar mijn vraag of ombouw zinvol is.

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
rokil schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:20:
@PeteSplit Bedankt voor je reactie.
...Bij de vloerverwarming scheelt de temperatuur tussen aan- en retour ongeveer 1,5 a 2 graden. Met de hand voel ik in ieder geval geen verschil tussen beide leidingen.
Ik ben dus bang dat het aanvoer water te snel in de retour gepompt wordt, vandaar mijn vraag of ombouw zinvol is.
Als je een hogere dT wil halen, kan je de pomp op minimum zetten en de vloer volgooien met ijs, een paar uur niet stoken en ijs bijvullen. Als je dan begint met stoken, dan haal je een hoge dT.
En als je je afvraagt wat je daarmee bereikt, tsja, dat is een goeie vraag.

De extra pomp zorgt voor een groot debiet door de vloerverwarming (als deze goed is aangelegd heb je een retour van enkele graden boven de gewenste ruimtetemperatuur, dat is normaal). Bij warmtevraag komt daar een klein debiet vanuit de CV bij, dat wordt gemengd met de hoge flow in de vloer.
Als je het nu al jaren goed warm kreeg, ook op 40° aanvoer, dan zal die aansluiting geen merkbaar verschil maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

rokil schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:33:
heb je daar bewijs van? Komt op mij over als "mission impossible".

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Op zich ben ik nu tevreden met hoe alles werkt en verbruik, maar als er ruimte is voor verbetering lijkt me dat handig.
Met een (goedkope) infrarood metertje meet ik op de aanvoer 33 graden en op de retour 31 graden, dus heel veel koelt het niet af in de vloer.
En voor wat betreft het verbruik was dat jaren tussen de 700 en 850 m3 per jaar en sinds de aanpassing aan de ketel instellingen (laagst mogelijk vermogen, langzaamste opwarmtijd en begrenst op 40 graden) is dat tussen de 400 en 500 m3 per jaar. Afgelopen jaar 396 m3 en dit jaar verwacht ik ook op dit verbruik uit te komen.
De bedoeling is om uiteindelijk een warmtepomp te laten installeren, dus moet de vloerverwarming verdeler uiteindelijk gewijzigd worden. Aangezien het me nu al makkelijk lukt om het huis warm te houden met 40 graden aanvoer, lijkt me niet dat dat een probleem zou moeten zijn. En met het pomploos maken van de verdeler zet ik misschien alvast een verdere stap.
Dat zou dan een relatief voordelige aanpassing kunnen zijn en kan ik wat meer opzij leggen voor de uiteindelijke warmtepomp.

Rokil

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:32
rokil schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:53:
Op zich ben ik nu tevreden met hoe alles werkt en verbruik, maar als er ruimte is voor verbetering lijkt me dat handig.
Met een (goedkope) infrarood metertje meet ik op de aanvoer 33 graden en op de retour 31 graden, dus heel veel koelt het niet af in de vloer.
En voor wat betreft het verbruik was dat jaren tussen de 700 en 850 m3 per jaar en sinds de aanpassing aan de ketel instellingen (laagst mogelijk vermogen, langzaamste opwarmtijd en begrenst op 40 graden) is dat tussen de 400 en 500 m3 per jaar. Afgelopen jaar 396 m3 en dit jaar verwacht ik ook op dit verbruik uit te komen.
De bedoeling is om uiteindelijk een warmtepomp te laten installeren, dus moet de vloerverwarming verdeler uiteindelijk gewijzigd worden. Aangezien het me nu al makkelijk lukt om het huis warm te houden met 40 graden aanvoer, lijkt me niet dat dat een probleem zou moeten zijn. En met het pomploos maken van de verdeler zet ik misschien alvast een verdere stap.
Dat zou dan een relatief voordelige aanpassing kunnen zijn en kan ik wat meer opzij leggen voor de uiteindelijke warmtepomp.
De aller- (aller-)goedkoopste optie die ik zo zie voor het ombouwen van deze (dit type) verdeler lijkt me:
  • Vervang de rubberen ringen tussen het pomphuis en de buizen door schijven (zeg maar een ring zonder het gat in het midden). Daarmee sluit je deze gaten helemaal af (en dan de pomp uitzetten door de stekker uit het stopcontact te laten);
  • Aanvoer- en retourleidingen van/naar de ketel/warmtepomp omwisselen;
Let wel: ik heb zelf geen ervaring met deze verdeler(s), maar mijn redenering is als volgt:

Nu heb je de (CV) aanvoerleiding op de voorste balk, welke de retourbalk uit de vloer is. De retourleiding naar de CV zit op de achterste balk en dat is de aanvoerbalk naar de vloer.

Dat klinkt wellicht tegenstrijdig, en is wellicht ook de reden dat anderen meenden dat de leidingen verkeerd om zaten, maar het lijkt mij wel zo te zijn.

De circulatiepomp pompt water vanuit de voorste balk (=retour uit vloer), naar de achterste balk (=aanvoer naar de vloer). Als de thermostaatkraan op de aanvoerleiding van de CV (die is aangesloten op de voorste retourbalk), open staat en er warmtevraag is, dan zal dat warme aanvoerwater in de retourbalk al worden gemengd, en dan door de pomp direct worden aangezogen, door die rode leiding met de bocht, naar de achterste aanvoerbalk van de vloer.

In die achterste balk zal dan een deel van het water direct terugvloeien naar de CV, precies zoveel als dat er via de thermostaatknop aan warm water wordt aangevoerd/bijgemengd (het is tenslotte een gesloten systeem als het goed is ;) ). De rest gaat de vloer in en verwarmt die ruimte(s).

De kortste klap lijkt dus het afsluiten van de koppelingen bij de pomp, en dan het omwisselen van aanvoer en retourleidingen op de verdeler-balken. Dan wordt er niets meer gemengd, en is de pomp geen dure bypass ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

• naftebakje
rokil schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:53:
...
Met een (goedkope) infrarood metertje meet ik op de aanvoer 33 graden en op de retour 31 graden, dus heel veel koelt het niet af in de vloer....
Bij een goed aangelegde vloerverwarming (10 à 15cm HoH, geen te lange kringen, ...) verwacht je eenmaal op temperatuur (bij aanwarmen is de massa van de vloer koud, dus krijg je een lagere retourtemperatuur, een van de voordelen van nachtverlaging) dat de retour enkele graden boven de gewenste kamertemperatuur is.
Je zit nu dus op een kamertemperatuur van (31 - 2 =) 29°C; lijkt me best heet 8)

Het lijkt er op dat je vloerverwarming niet echt ideaal is (2 kringen is ook wel erg weinig, tenzij je huis enorm klein is); afgiftevermogen te beperkt (wellicht HoH veel te groot). Als je dan kunstgepen gaat toepassen om de dT lager te krijgen, ga je dat afgiftevermogen nog lager maken; dus je probleem vergroten (of zichtbaar maken, want nu lijk je geen probleem te hebben gezien je best lage verbruik).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• rokil
  • Niet online
@Gameboy Dank voor je uitgebreide antwoord.
De kennis die me vertelde dat het verkeerd zat, bedoelde daarmee dat de pomp het aanvoer water voor een groot gedeelte meteen weer de retour in duwt. Iets van dat het niet neutraal aangesloten is ofzo.
Maar ik denk dat ik je oplossing in het voorjaar maar eens ga proberen.

@naftebakje Ik denk niet dat mijn vloerverwarming goed aangelegd is. De oppervlakte waar het ingefreesd is, is 45m2, dus met 2 groepen zeker niet als hoofdverwarming. De eerste paar jaren werd de vloer ook nooit warm, maar na het aanbrengen van vloerisolatie en het verwijderen van de thermostaatknop, komt het goed op temperatuur.
De ketel (op zolder) staat op max 40 graden, maar de aanvoerleiding meet vlak voor het de verdeler ingaat, 33 graden en de retourleiding meet vlak nadat het uit de verdeler komt 31 graden.
De flex leidingen die de vloer ingaan meten 28 graden en de retour leidingen 22 graden. In de vloer 'blijft' dus 6 graden achter, maar in de aanvoer en retourleidingen vóór de verdeler slechts 2 graden.
Ik zou dus verwachten dat de retour na de verdeler dan ook niet hoger zou moeten zijn dan 22 graden, want dat komt uit de vloer terug. Het gaat me ook niet om de dT lager te krijgen, maar meer om het (slechte) systeem beter te laten werken.

Rokil

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-05 17:25
Ik heb sinds 1.5 een hybride warmtepomp (quatt). Op zich doet de quatt wat hij moet doen, alleen merk ik op de koude dagen dat hij het erg moeilijk krijgt en dat de cv ketel vaak moet bijspringen. Met als gevolg nog best wat gasverbruik. Ik krijg het vermoeden dat dit komt doordat de verdeler van de vloerverwarming koud retourwater bijmengt waardoor de vloer niet snel genoeg opwarmt.

Ik heb al wat zitten lezen in dit topic en zie dat de oplossing zou kunnen zijn om de verdeler te vervangen door een verdeler zonder pomp.

In het kort over onze woning:
We hebben een vrij ruime 2 onder 1 kap woning (195m2) met grotendeels vloerverwarming als hoofdverwarming. De woonkamer waar de thermostaat hangt wordt alleen verwarmd met vloerverwarming. De verdeler heeft 9 groepen. Daarnaast hebben we in de kelder nog vloerverwarming met een soortgelijke verdeler met 2 groepen. En ook in de badkamer hebben we vloerverwarming zonder verdeler. In andere ruimtes hebben we radiatoren, op de begane grond staan deze allemaal open. Op de eerste en tweede verdiepen zijn ze allemaal dicht. We slapen namelijk graag in een koele kamer.

Foto van de verdeler van de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dT1oO-U-yDoTvGcM4F3l4nuHyx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ivufyp5igBkgMhH7JoVqv1uV.jpg?f=fotoalbum_large

Ons gasverbruik was ongeveer 1.400m3 per jaar voordat we de WP kregen. We hebben het e.e.a. aan isolatie gedaan (vloerisolatie, spouwmuurisolatie en HR++ glas). Ik zou graag nog een plat dak isoleren, want daar hebben we veel warmteverlies. De vorige bewoners stookten behoorlijk veel gas, tot max 3000 cuub per jaar!

Met mijn verdeler kan je het bijmengen helaas niet regelen. Ik heb net een locale loodgieter en het installatiebedrijf van de vloerverwarming gevraagd om een regelventiel nog te plaatsen is. Maar dit blijkt niet mogelijk met het type verdeler dat wij hebben. Ik had een offerte aangevraagd voor het vervangen van de verdeler. Ze raadden mij een hybride verdeler aan (met pomp) waar de bijmenging automatisch gestuurd wordt aan de hand van de aanvoertemperatuur. Alleen was de offerte echt veel te hoog: ongeveer 2.000 euro inclusief installatie.

De ruimtes op de begane grond met radiatoren voelen allemaal warmer dan de woonkamer met alleen vloerverwarming, zeker als de cv aanstaat. Ook de vloerverwarming in de badkamer wordt lekker warm als de cv draait en voelt veel warmer dan de vloer in de woonkamer.

Dit is het verbruik van de quatt en de cv van deze maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpjwR8xQqWbW9CX15EFt_JAowCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DajcD2XHvh3I5rAKfYBaP5YA.jpg?f=fotoalbum_large

Zou het een goed idee zijn om de verdeler te vervangen door een pomploze verdeler? En is het verlagen van de maximale temperatuur van de cv ketel naar een lage temperatuur voldoende veilig? En zijn er installateurs te vinden die bereid zijn om dit te doen?

[ Voor 9% gewijzigd door dzuijlek op 28-11-2024 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:05
dzuijlek schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:39:
Ik heb sinds 1.5 een hybride warmtepomp (quatt). Op zich doet de quatt wat hij moet doen, alleen merk ik op de koude dagen dat hij het erg moeilijk krijgt en dat de cv ketel vaak moet bijspringen. Met als gevolg nog best wat gasverbruik. Ik krijg het vermoeden dat dit komt doordat de verdeler van de vloerverwarming koud retourwater bijmengt waardoor de vloer niet snel genoeg opwarmt.

Ik heb al wat zitten lezen in dit topic en zie dat de oplossing zou kunnen zijn om de verdeler te vervangen door een verdeler zonder pomp.

We hebben een vrij ruime 2 onder 1 kap woning (195m2) met grotendeels vloerverwarming als hoofdverwarming. De woonkamer waar de thermostaat hangt wordt alleen verwarmd met vloerverwarming. De verdeler heeft 9 groepen. Daarnaast hebben we in de kelder nog vloerverwarming met een soortgelijke verdeler met 2 groepen. En ook in de badkamer hebben we vloerverwarming zonder verdeler. In andere ruimtes hebben we radiatoren, op de begane grond staan deze allemaal open. Op de eerste en tweede verdiepen zijn ze allemaal dicht. We slapen namelijk graag in een koele kamer.

[Afbeelding]

Ons gasverbruik was ongeveer 1.400m3 per jaar voordat we de WP kregen. We hebben het e.e.a. aan isolatie gedaan (vloerisolatie, spouwmuurisolatie en HR++ glas). Ik zou graag nog een plat dak isoleren, want daar hebben we veel warmteverlies. De vorige bewoners stookten behoorlijk veel gas, tot max 3000 cuub per jaar!

Met mijn verdeler kan je het bijmengen helaas niet regelen. Ik heb net een locale loodgieter en het installatiebedrijf van de vloerverwarming gevraagd om een regelventiel nog te plaatsen is. Maar dit blijkt niet mogelijk met het type verdeler dat wij hebben. Ik had een offerte aangevraagd voor het vervangen van de verdeler. Ze raadden mij een hybride verdeler aan (met pomp) waar de bijmenging automatisch gestuurd wordt aan de hand van de aanvoertemperatuur. Alleen was de offerte echt veel te hoog: ongeveer 2.000 euro inclusief installatie.

De ruimtes op de begane grond met radiatoren voelen allemaal warmer dan de woonkamer met alleen vloerverwarming, zeker als de cv aanstaat. Ook de vloerverwarming in de badkamer wordt lekker warm als de cv draait en voelt veel warmer dan de vloer in de woonkamer.

[Afbeelding]

Zou het een goed idee zijn om de verdeler te vervangen door een pomploze verdeler? En is het verlagen van de maximale temperatuur van de cv ketel naar een lage temperatuur voldoende veilig? En zijn er installateurs te vinden die bereid zijn om dit te doen?
Ik zou inderdaad de verdeler vervangen voor een pomploze en de cv ketel op maximaal 45C zetten.
Voor veiligheid kan je een maximaal thermostaat op de cv ketel plaatsen, dat mocht de temperatuur te hoog worden dat de cv ketel uit gaat

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je al eens met de pompsnelheid gespeeld?
Staat nu op Auto zo te zien
Zet hem een op constante snelheid en speel daar mee
Heb hem hier op laagste stand I gezet en dat werkt voor mij met warmtepomp goed, maar opwarmen gaat langzaam. Maximale aanvoer is hier 31 graden

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-05 17:25
Tijgerkracht schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:15:
[...]

Heb je al eens met de pompsnelheid gespeeld?
Staat nu op Auto zo te zien
Zet hem een op constante snelheid en speel daar mee
Heb hem hier op laagste stand I gezet en dat werkt voor mij met warmtepomp goed, maar opwarmen gaat langzaam. Maximale aanvoer is hier 31 graden
Dit is een oude foto. Hij staat inmiddels op deze stand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLIQYE3Ba7qZVSq9QBZHlhYg81Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4wmM3vE3C1YD8VTMcfRfe4gD.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AC74
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-05 15:21
Na het lezen van onder meer dit onderwerp mijn verdeler aangepast. (Vloerverwarming + radiatoren met boosters)
Stroming loopt nu andersom door de slangen. Maar vooraf gecheckt of er geen mengkamers iod in de balken zaten. Dat was niet het geval dus redelijk makkelijke ombouw.

Daikin / Intergas combi 8kW.
Max temp stooklijn op 37 graden.
Waterzijdig nog iets regelen wellicht. Maar functioneert al goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9bX57nJuAXeQvVpIGGxzyepvAI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iI8HKKoSZXCf0fEO6p6bW1tm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Na veel inlezen toch besloten om alles te vervangen. Afgelopen zondag mijn robot verdelers vervangen voor 2x gesloten ltv varianten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yav4KMMNAxrejgfk5kI46smA_e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBWMCHrptBY55eMljI3aLxih.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjSF-JGAobx_17kcrgY0ANiQhqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQhGxq6sfysWFv1F1Z3UR0Rx.jpg?f=fotoalbum_large

Scheelt ong 7 graden in aanvoer temperatuur. Als alles openstaat ( 17 groepen) haal ik volgens de grundfos magna3 32-100 pomp ong 2.6m3h flow. Dit valt me wel een beetje tegen. Per groep komt er ong 3L per min door

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:50
Wodan89 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:29:
Scheelt ong 7 graden in aanvoer temperatuur. Als alles openstaat ( 17 groepen) haal ik volgens de grundfos magna3 32-100 pomp ong 2.6m3h flow. Dit valt me wel een beetje tegen. Per groep komt er ong 3L per min door
3x17=51 l/min! (Of 2600 l/hr / 60 = 43 lpm, er zit wat afwijking tussen die twee)
Daarmee kun je met een deltaT van 5 graden maar liefst 18 kW aan vermogen kwijt. Omdat je de flow tegen vindt vallen: heb je nog meer dan dat nodig dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 04-12-2024 08:38 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Wodan89
3 liter per minuut zou wel zo'n beetje voldoende moeten zijn voor vloerverwarming, dat is immers 1 kW per groep op dT 5.
Met slanglengte 100 meter en 15 cm hoh levert dat 14 m² voor een groep dus 75 W/m².
Als dat onvoldoende is, dan zit je probleem elders: te lange slangen, te grote hartafstand, beroerde isolatie.

(@Andrehj er staat wel 2x 16 kW in zijn signature en een magna vind je niet in een doorsnee huis)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
2.6m3h is wel voldoende voor de verwarming. Het zijn 17 groepen 10cm hoh afstand. De vloer is goed geïsoleerd. De muren zijn volgespoten met hr++ parels 7cm dik. Glas is overal vervangen voor hr++ dubbel glas 4 jaar terug. Dak is alleen wel matig geïsoleerd. Het draait nu met een aanvoer temperatuur van 27c ^^
Scheelt zover ik nu zie 20% met voorheen de meng verdeler. 20% is hier behoorlijk omdat we nu al dagen hebben gehad dat er 50kwh door heen ging op de R290 unit voor de beneden verdieping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-05 17:40
Wodan89 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:29:
Na veel inlezen toch besloten om alles te vervangen. Afgelopen zondag mijn robot verdelers vervangen voor 2x gesloten ltv varianten [Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is de binnendiameter van de gezamelijke aan- en afvoer leidingen? Voor 40-50 l/min lijkt dat aan de kleine kant.
Mijn WP met een max. opbrengst van 17 l/min moet volgens de leverancier een minimale inw. leidingdiameter van 20 mm hebben.
3 l/min/groep lijkt mij mooi, ik draai met ca. 2l/min/groep.
Wat wil je precies verbeteren?
Wat is je dT en welke flow zou de WP kunnen draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
waldi62 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:04:
[...]

Wat is de binnendiameter van de gezamelijke aan- en afvoer leidingen? Voor 40-50 l/min lijkt dat aan de kleine kant.
Mijn WP met een max. opbrengst van 17 l/min moet volgens de leverancier een minimale inw. leidingdiameter van 20 mm hebben.
3 l/min/groep lijkt mij mooi, ik draai met ca. 2l/min/groep.
Wat wil je precies verbeteren?
Wat is je dT en welke flow zou de WP kunnen draaien?
Aanvoer is 2x20m 28mm staal dn25
Delta T is nu ong 3 graden bij een aanvoer van 28c

Het komt niet vaak voor dat alles tegelijk inbedrijf is.

Ik ga het eerst eens een stook seizoen zo proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
... met grotendeels vloerverwarming als hoofdverwarming....In andere ruimtes hebben we radiatoren, op de begane grond staan deze allemaal open....
Op welke manier zorg je nu dat er voldoende flow naar de vloerverwarmingsverdeler gaat, en niet alles door de radiatoren loopt? Want als daar je probleem zit, ga je met vervangen van de verdeler geld uitgeven en je probleem blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:29
Afgelopen weekend een kleine verdeler in de badkamer omgebouwd en pomp ertussenuit gehaald. Twijfelde eerst nog tussen compleet vervangen van de verdeler maar de leidingen etc zijn al 13 jaar oud, gewoon lekker laten zitten. Aanvoer / retour is maar 1/2, maar voor de twee groepen (25m2) meer dan genoeg. Als ik een tip mag geven, "Gewindefitting-Verschraubung" op Heima24 was hier de oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnemD9EPgUagBJvA9FWmL_iA08Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dl2RKdQvmQQQR1tR0xat4k96.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyYyOUXuBP0b82pKirfTvwW7OG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJKD66qv53x0aYvrd5sCYAyx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:35
Pokerphase schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:28:
Afgelopen weekend een kleine verdeler in de badkamer omgebouwd en pomp ertussenuit gehaald. Twijfelde eerst nog tussen compleet vervangen van de verdeler maar de leidingen etc zijn al 13 jaar oud, gewoon lekker laten zitten. Aanvoer / retour is maar 1/2, maar voor de twee groepen (25m2) meer dan genoeg. Als ik een tip mag geven, "Gewindefitting-Verschraubung" op Heima24 was hier de oplossing.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit je nog met alle weerstand in die knietjes ed.
Een nieuw verdelertje had je €100 gekost ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Pokerphase schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig. Maar waarom zitten die motortjes op de verdeler? Juist de badkamer (waar je het normaliter wat warmer wilt dan in de rest van de woning) heeft meestal een afgiftetekort en is in 99% van de huizen de ruimte waar je de VVW altijd aan wilt. Dan kunnen die motortjes dus weg, wat ook weer het stroomverbruik daarvan scheelt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:29
Andrehj schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:41:
[...]

Goed bezig. Maar waarom zitten die motortjes op de verdeler? Juist de badkamer (waar je het normaliter wat warmer wilt dan in de rest van de woning) heeft meestal een afgiftetekort en is in 99% van de huizen de ruimte waar je de VVW altijd aan wilt. Dan kunnen die motortjes dus weg, wat ook weer het stroomverbruik daarvan scheelt.
Ja goed punt dat is zeker nog een nice to have, de rest van het systeem zit op heatboosted radiatoren / convectorputten maar die hebben een TA nodig van min. 34 graden om met de huidige buitentemperatuur (6 graden) de ruimtes warm te houden. Oplossing die ik kan bedenken (en suggestie @Technician-) is nieuwe verdeler en dan flow naar de twee groepen afstellen op benodigde afgifte. Wilde in dit geval liever de oude leidingen zoveel mogelijk laten zitten ivm mogelijke lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Pokerphase schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:07:
[...]

Ja goed punt dat is zeker nog een nice to have, de rest van het systeem zit op heatboosted radiatoren / convectorputten maar die hebben een TA nodig van min. 34 graden om met de huidige buitentemperatuur (6 graden) de ruimtes warm te houden. Oplossing die ik kan bedenken (en suggestie @Technician-) is nieuwe verdeler en dan flow naar de twee groepen afstellen op benodigde afgifte. Wilde in dit geval liever de oude leidingen zoveel mogelijk laten zitten ivm mogelijke lekkage.
Geen idee wat er in je convector put zit. Maar de convector vervangen kan ook een optie zijn.

Heel weinig mensen hebben dit in de put hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoMEabMCbibTqGPvj9G5M4VDlfc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large

Of iets breder eenT16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 13:57
Na het bijlezen van dit topic wil ik ook mijn verdeler aan gaan passen, en het leidingwerk er om heen wat netter maken. Nu lijkt dit op een Therminon verdeler. Is het een kwestie van dit passtuk plaatsen en het het LTV ventiel dicht draaien?

Afbeelding ter illustratie van de huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYwSLik9AYg3qO987smjqGfXwd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6U5m5ET89o7OLXlnhJ5iwqxl.jpg?f=fotoalbum_large

Verder zou ik het leidingwerk wat netter proberen te maken en de bypass die je hier zit er tussenuit halen. De aanvoer rechts uit de muur is nu nog relatief klein, maar loopt wel 800l/h flow door heen. De vloerverwarming is regelmatig onze enige verwarming (de radiatoren boven knijpen vaak dicht door de thermostaat kranen) en dan meet de hybride warmtepomp nog de 800l/h. Later zou ik deze leidingen wel willen gaan verruimen maar dan moet ik het toilet gaan verbouwen en daar heb ik nog geen zin in. Ook zou ik hier een magneet filter willen plaatsen aangezien hier onder de ketel geen plek voor is.

De huidige aanvoer komt ook als het vriest niet boven de 40 graden uit en wil deze aanpassing vooral doen om een efficiëntie slag te proberen te maken. Ik merk dat de verdeler niet lekker op temperatuur komt als de aanvoer <30 graden is. Ik krijg het idee dat er te veel wordt bijgemengd ondanks dat het ventiel hiervoor bijna dicht staat.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Hogu schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:54:
Na het bijlezen van dit topic wil ik ook mijn verdeler aan gaan passen, en het leidingwerk er om heen wat netter maken. Nu lijkt dit op een Therminon verdeler. Is het een kwestie van dit passtuk plaatsen en het het LTV ventiel dicht draaien?

Afbeelding ter illustratie van de huidige situatie
[Afbeelding]

Verder zou ik het leidingwerk wat netter proberen te maken en de bypass die je hier zit er tussenuit halen. De aanvoer rechts uit de muur is nu nog relatief klein, maar loopt wel 800l/h flow door heen. De vloerverwarming is regelmatig onze enige verwarming (de radiatoren boven knijpen vaak dicht door de thermostaat kranen) en dan meet de hybride warmtepomp nog de 800l/h. Later zou ik deze leidingen wel willen gaan verruimen maar dan moet ik het toilet gaan verbouwen en daar heb ik nog geen zin in. Ook zou ik hier een magneet filter willen plaatsen aangezien hier onder de ketel geen plek voor is.

De huidige aanvoer komt ook als het vriest niet boven de 40 graden uit en wil deze aanpassing vooral doen om een efficiëntie slag te proberen te maken. Ik merk dat de verdeler niet lekker op temperatuur komt als de aanvoer <30 graden is. Ik krijg het idee dat er te veel wordt bijgemengd ondanks dat het ventiel hiervoor bijna dicht staat.

Zie ik iets over het hoofd?
Als ik uitvergroot zie ik een knik in de MLB buis. Das nie best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 13:57
Seafarer schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:36:
[...]

Als ik uitvergroot zie ik een knik in de MLB buis. Das nie best.
Nee, die wil ik dus ook anders gaan maken zodat dit er uit kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Hogu schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:55:
[...]

Nee, die wil ik dus ook anders gaan maken zodat dit er uit kan :)
Ik zou nu al dat ltv ventiel dichtzetten. Als die pomp ook 130mm is dan is het eruit/erin en weer water erin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:16

Stoker

Warmtepomponline

Ik zou hem direct vervangen als de druk eraf is.

Je krijgt een grotere doorlaat en hebt geen geneuzel met je afgifte systeem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50YuaETCs2Vog4VHNQeAfvJpFpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gp5fFYZD282TQSnCkzsEyEwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Beste tweakers,

Ik heb onlangs mijn gesloten verdeler omgebouwd naar een open verdeler. De installateur van de WP (die in 2022 is geïnstalleerd) had deze laten zitten.
Helaas viel de flow (dunne erg lange 11mm leidingen in fermacell platen) terug van max 1.5 liter per minuut naar 0.5 liter per minuut.
De circulatiepomp draaide echter al op max capaciteit, en is een forse.

Vervolgens werden de ruimtes met deze fermacell vloeren niet meer warm genoeg en heb ik de gesloten verdeler weer hersteld.
Ik baal hier echter van omdat ik nu weer mengverlies heb en een extra pomp (die geluid maakt en stroom verbruikt). Het mengverlies is gelukkig maar 2 graden (dus dat valt volgens mij mee).
Zien jullie nog een oplossing om dit mengverlies te elimineren? Ik dacht aan de verdeler toch weer open te maken maar de pomp wel te laten zitten? Is dat technisch mogelijk?

Hieronder een foto van de gesloten situatie. De slimme motortjes liggen los erop, die gebruik ik niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdFh7uQOCoZ9-GBJeaGR6Ceoy_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tPZqIidYXXzWYc9AyH6Qdzm.jpg?f=fotoalbum_large

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Jingle1986
Hoe lang zijn die groepen eigenlijk?
Je bent helaas de dupe van de prutser die bij jou die VVW heeft geïnstalleerd. Bij zulke dunne leidingen mogen de zones hooguit 40 meter lang zijn (liever nog korter), anders krijg je flowproblemen. Als je dit echt op wilt lossen moet je de groepen alsnog inkorten (en het aantal dus vermeerderen). Al het andere blijft prutswerk.
Maar op het open halen van je vloer zit je vast niet te wachten.
Iemand met twee rechterhanden zou je pomp wellicht in serie kunnen zetten met je verdeler. Dan kun je de verdeler toch als gesloten gebruiken, dus zonder thermostatisch ventiel, en kun je de pomp gebruiken om met extra druk toch voldoende flow door die rietjes te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Andrehj schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:44:
@Jingle1986
Je bent helaas de dupe van de prutser die bij jou die VVW heeft geïnstalleerd. Bij zulke dunne leidingen mogen de zones hooguit 40 meter lang zijn (liever nog korter), anders krijg je flowproblemen. Als je dit echt op wilt lossen moet je de groepen alsnog inkorten (en het aantal dus vermeerderen). Al het andere blijft prutswerk.
Iemand met twee rechterhanden zou je pomp wellicht in serie kunnen zetten met je verdeler. Dan kun je de verdeler toch als gesloten gebruiken, dus zonder thermostatisch ventiel, en kun je de pomp gebruiken om met extra druk toch voldoende flow door die rietjes te krijgen.
De groepen zijn tussen de 70 en 110 meter lang. Zijn er 4.

Of ik echt 100 procent rechterhanden heb weet ik niet zeker, maar ik heb in ieder geval wel het buffervat in de retour gezet gisteren. Dus misschien lukt de pomp in serie zetten ook wel :)

Maar hoe zorg ik dan dat die tweede pomp dan niet gaat trekken aan het water? Want in principe wil ik dat hij alleen duwt?

En deze zou ik dan zo moeten verbinden dat die alleen aan gaat als er warmtevraag is, want anders gaat hij ook trekken aan het cv water terwijl er geen flow is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Jingle1986 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:00:
Maar hoe zorg ik dan dat die tweede pomp dan niet gaat trekken aan het water? Want in principe wil ik dat hij alleen duwt?
Dat is bij een pomp hetzelfde.
Als ie te veel flow genereert in dat stukje VVW kun je de flow knijpen door de flowmeters te verdraaien. Maar ik denk niet dat dat bij die groepen met die rietjes nodig is. De andere groepen die wel dikke slangen hebben moet je wel knijpen.
En deze zou ik dan zo moeten verbinden dat die alleen aan gaat als er warmtevraag is, want anders gaat hij ook trekken aan het cv water terwijl er geen flow is?
Parallel aansluiten op de bestaande pomp in de WP. De meeste warmtepompen hebben daar wel een aansluiting voor. Of anders via een relais. Mitsubishi heeft daarvoor diverse geschikte uitgangen in de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Stoker schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:59:
Ik zou hem direct vervangen als de druk eraf is.

Je krijgt een grotere doorlaat en hebt geen geneuzel met je afgifte systeem
[Afbeelding]
Dat vervangen meer garanties op goede werking oplevert dan ombouwen ben ik met je eens, maar dit is gewoon een niet sluitende LTV klep. Een defect dus, misschien zelfs een garantiegeval.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Andrehj schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:06:
[...]

Dat is bij een pomp hetzelfde.
Als ie te veel flow genereert in dat stukje VVW kun je de flow knijpen door de flowmeters te verdraaien. Maar ik denk niet dat dat bij die groepen met die rietjes nodig is. De andere groepen die wel dikke slangen hebben moet je wel knijpen.

[...]

Parallel aansluiten op de bestaande pomp in de WP. De meeste warmtepompen hebben daar wel een aansluiting voor. Of anders via een relais. Mitsubishi heeft daarvoor diverse geschikte uitgangen in de binnenunit.
Hoe bedoel je je eerste zin? Want de vvw verdeler is nu hydraulisch neutraal. Als ik de pomp in serie zet en de verdeler weer gesloten zet, dan wordt het toch anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:06
@Jingle1986 ging over trekken en duwen

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:16

Stoker

Warmtepomponline

Proton_ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:15:
[...]

Dat vervangen meer garanties op goede werking oplevert dan ombouwen ben ik met je eens, maar dit is gewoon een niet sluitende LTV klep. Een defect dus, misschien zelfs een garantiegeval.
Niet als die verdeler en 12jaar in zit.

Je kan ook concluderen dat het vragen om problemen is als je de huidige verdeler gaat ombouwen.

Mijn advies :+ gewoon vervangen en niet meer naar om kijken

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Stoker schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:55:
[...]

Niet als die verdeler en 12jaar in zit.

Je kan ook concluderen dat het vragen om problemen is als je de huidige verdeler gaat ombouwen.

Mijn advies :+ gewoon vervangen en niet meer naar om kijken
Nuance en context, ik hou er van :)

• Jingle1986
Ik las ook je antwoord in het andere topic over de seriële pomp, maar kom er toch niet helemaal uit.
Misschien stel ik de vraag ook wat ongelukkig, haha. Even anders geformuleerd:

Stel de pomp van de binnenunit stuurt water met een flow van 22 liter per minuut. En de seriële pomp (nog te maken situatie) op de vvw heeft een hogere capaciteit (om die 1.5 flow in de dunne buizen in fermacel te halen) maar heeft eigenlijk maar een flow (totaal de vloer in) van 7 a 8 liter per minuut. Werken die twee pompen elkaar dan niet tegen? Is er dan wel of juist geen cavitatie? Het zijn niet twee dezelfde pompen.
Of is dat in dit geval geen probleem omdat de flow van de tweede pomp lager ligt?

[ Voor 27% gewijzigd door Jingle1986 op 12-12-2024 09:18 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jingle1986 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:43:
[...]

Ik las ook je antwoord in het andere topic over de seriële pomp, maar kom er toch niet helemaal uit.
Misschien stel ik de vraag ook wat ongelukkig, haha. Even anders geformuleerd:

Stel de pomp van de binnenunit stuurt water met een flow van 22 liter per minuut. En de seriële pomp (nog te maken situatie) op de vvw heeft een hogere capaciteit (om die 1.5 flow in de dunne buizen in fermacel te halen) maar heeft eigenlijk maar een flow (totaal de vloer in) van 7 a 8 liter per minuut. Werken die twee pompen elkaar dan niet tegen? Is er dan wel of juist geen cavitatie? Het zijn niet twee dezelfde pompen.
Of is dat in dit geval geen probleem omdat de flow van de tweede pomp lager ligt?
Teken eens een schemaatje met 2 pompen. Dan zie je het. Post er een fotootje van. En kunnen we je beter volgen. ;)

• naftebakje
Jingle1986 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:22:
Beste tweakers,

Ik heb onlangs mijn gesloten verdeler omgebouwd naar een open verdeler. De installateur van de WP (die in 2022 is geïnstalleerd) had deze laten zitten.
Helaas viel de flow (dunne erg lange 11mm leidingen in fermacell platen) terug van max 1.5 liter per minuut naar 0.5 liter per minuut.
De circulatiepomp draaide echter al op max capaciteit, en is een forse.

Vervolgens werden de ruimtes met deze fermacell vloeren niet meer warm genoeg en heb ik de gesloten verdeler weer hersteld.
Ik baal hier echter van omdat ik nu weer mengverlies heb en een extra pomp (die geluid maakt en stroom verbruikt). Het mengverlies is gelukkig maar 2 graden (dus dat valt volgens mij mee).
Zien jullie nog een oplossing om dit mengverlies te elimineren? Ik dacht aan de verdeler toch weer open te maken maar de pomp wel te laten zitten? Is dat technisch mogelijk?

Hieronder een foto van de gesloten situatie. De slimme motortjes liggen los erop, die gebruik ik niet meer.

[Afbeelding]
Dus als je de verdeler zonder pomp gebruikt, krijg je je huis niet warm (of je moet de warmtepomp op een zeer onzuinige hoge toevoertemperatuur zetten, met risico's voor je vloer).
Wat is dan het nadeel van de pomp op de verdeler te gebruiken? Je hebt nu te weinig flow met alleen de warmtepomp, dus je hebt nood aan de extra pomp op de verdeler. En de mengverliezen, tsja, ik betwijfel of die meetbaar zijn.

Het is uiteraard wat anders als de leidingen van/naar de verdeler te dun zijn, dan kan je dat omzeilen door de pomp in serie te zetten; maar als ik de foto's zie zal de warmtepomp voldoende vlot warmte naar de verdeler krijgen, en dan kan je de pomp op de verdeler deze door de vloer laten duwen.

En om in je verwarmingssyteem cavitatie te krijgen, moet je flink lage druk krijgen aan de zuigzijde van een pomp; terwijl er net daar typisch de drukkant het water weer naar de zuigkant perst. Lijkt me niet direct een probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 12-12-2024 12:28 ]

• SebastiaanPs
naftebakje schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:25:
[...]
Wat is dan het nadeel van de pomp op de verdeler te gebruiken? Je hebt nu te weinig flow met alleen de warmtepomp, dus je hebt nood aan de extra pomp op de verdeler. En de mengverliezen, tsja, ik betwijfel of die meetbaar zijn.
@Jingle1986 verwarmt met zijn warmtepomp met een Ta van ~ 44 graden via een parallel buffervat en vvw verdelers met pomp. Afgifte is veel vvw en tevens radiatoren.
Daar vindt dus veel menging plaats, zowel in het parallelle buffervat als in de vvw verdelers.

[ Voor 12% gewijzigd door SebastiaanPs op 12-12-2024 15:52 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
naftebakje schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:25:
[...]
Dus als je de verdeler zonder pomp gebruikt, krijg je je huis niet warm (of je moet de warmtepomp op een zeer onzuinige hoge toevoertemperatuur zetten, met risico's voor je vloer).

Het is uiteraard wat anders als de leidingen van/naar de verdeler te dun zijn, dan kan je dat omzeilen door de pomp in serie te zetten; maar als ik de foto's zie zal de warmtepomp voldoende vlot warmte naar de verdeler krijgen, en dan kan je de pomp op de verdeler deze door de vloer laten duwen.

En om in je verwarmingssyteem cavitatie te krijgen, moet je flink lage druk krijgen aan de zuigzijde van een pomp; terwijl er net daar typisch de drukkant het water weer naar de zuigkant perst. Lijkt me niet direct een probleem.
De reden om de pomp in serie te zetten is vooral vanwege het mengverlies in de vvw verdeler. Eigenlijk kan ik de warmtepomp een paar graden minder warm water laten maken als het mengverlies bij de vvw verdeler er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
SebastiaanPs schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:52:
[...]

@Jingle1986 verwarmt met zijn warmtepomp met een Ta van ~ 44 graden via een parallel buffervat en vvw verdelers met pomp. Afgifte is veel vvw en tevens radiatoren.
Daar vindt dus veel menging plaats, zowel in het parallelle buffervat als in de vvw verdelers.
Inmiddels heb ik het buffervat zelf in serie gezet. Dus dat scheelt gelukkig ook weer! Maar nu mis ik wel 1-2 liter flow omdat de pomp in de binnenunit net wat minder krachtig is dan de secundaire pomp (die eerst na het buffervat zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:10
Onderstaande verdeler zit in mijn plan van aanpak. Zoals jullie kunnen zien zit deze links strak tegen de wand maar mijn aanvoer en retour komen straks (met de warmtepomp) ook van links.

Ik moet dus een lus maken om vervolgens recht uit te komen op de nieuwe invoeren. 32mm MLB buigen in deze radius lijkt mij onmogelijk dus zal het 45graden bochten worden of denken jullie hier anders over?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWCP_K1x1C5d0-SIkRXwmw5nrS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvcBotOMmxJyqdZDJ39KzgFC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
JL-IP(!) schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:30:
Onderstaande verdeler zit in mijn plan van aanpak. Zoals jullie kunnen zien zit deze links strak tegen de wand maar mijn aanvoer en retour komen straks (met de warmtepomp) ook van links.

Ik moet dus een lus maken om vervolgens recht uit te komen op de nieuwe invoeren. 32mm MLB buigen in deze radius lijkt mij onmogelijk dus zal het 45graden bochten worden of denken jullie hier anders over?

[Afbeelding]
Een gesloten verdeler heeft de aan- en afvoer meestal op de kopse kant van de balk zitten. Dat gaat je links nooit lukken. Geen idee hoe je dat met 45°-bochten denkt te doen.
Je zult de aan- en afvoer dus rechts moeten maken, en dan met leidingwerk (bijv 28 mm koper) op de leidingen van/naar de WP aansluiten. Met stromende bochten valt de weerstand daarvan wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@JL-IP(!) Met een buigijzer is een radius van ca 150mm haalbaar bij 32mm (uponor is gespecd op 125mm dacht ik).
Een enkel knietje mag wel hoor :) En je moet ook ergens mee op de verdeler aansluiten, dat kan ook haaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewMac86
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-04 17:05
Hi allen! Wat een kennis hier aanwezig in vergelijking met de standaard, steeds maar herhaalde (marketing?) praat van de verschillende merken en installateurs.

Ik heb zojuist een hybride warmtepomp (elga 4 kw) geadviseerd gekregen voor mijn redelijk nageisoleerde huis uit 1952 (gasverbruik nu 1150m3).

Het huidige agiftesysteem (CVketel 60 gr, beneden 60m2 aan vloerverwarming en boven ouderwetse radiatoren) krijgt het huis prima warm en volgens de installateur kan de hybride warmtepomp dat dan dus ook. Bovendien was de verdeler zo prima.

Na het lezen van dit topic twijfel ik: zal de WP niet te hard moeten werken/ketel niet te veel moeten bijspringen? Als ik het leidingenwerk zo zie ben ik ook bang dat we er met alleen verdeler vervangen/ombouwen niet komen.

Ben benieuwd of jullie input hebben voor de discussie met de installateur!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmMlX4WpjNMnnf9eKHsjRRp6jVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWRA0ZVPLsBQnUgzCmRxx9tf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
NewMac86 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:30:
Hi allen! Wat een kennis hier aanwezig in vergelijking met de standaard, steeds maar herhaalde (marketing?) praat van de verschillende merken en installateurs.

Ik heb zojuist een hybride warmtepomp (elga 4 kw) geadviseerd gekregen voor mijn redelijk nageisoleerde huis uit 1952 (gasverbruik nu 1150m3).

Het huidige agiftesysteem (CVketel 60 gr, beneden 60m2 aan vloerverwarming en boven ouderwetse radiatoren) krijgt het huis prima warm en volgens de installateur kan de hybride warmtepomp dat dan dus ook. Bovendien was de verdeler zo prima.

Na het lezen van dit topic twijfel ik: zal de WP niet te hard moeten werken/ketel niet te veel moeten bijspringen? Als ik het leidingenwerk zo zie ben ik ook bang dat we er met alleen verdeler vervangen/ombouwen niet komen.

Ben benieuwd of jullie input hebben voor de discussie met de installateur!

[Afbeelding]
Je vragen gaan iets verder dan alleen de verdeler van de vloerverwarming.
Mijn advies: lees de warmtepomp FAQ hier en open een eigen topic met een samenvatting van de situatie (volgens de instructie in de FAQ) en de specifieke vragen. Je kunt dan hier of, beter, in het algemene L/W warmtepomp topic een oproep doen om met je mee te denken, met een link naar je eigen topic.

Mijn situatie lijkt redelijk op die van jou en ik ben full electric gegaan, zo op het eerste gezicht moet dat bij jou ook kunnen. Dan ben je van het gas af, wat ook de vaste kosten van zo’n €300/jaar bespaart, dat is toch zo’n €4500 in 15 jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewMac86
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-04 17:05
Dank voor de tip! probleem is inderdaad misschien wel groter dan de verdeler. heb er een apart topic volgens template van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 23:05
Ik ga mij CV ketel vervangen voor een warmtepomp die ook kan koelen.

Ik heb een stalen verdeler zoals op onderstaande foto. De verdeler is al erg roestig en ik wil hem graag vervangen voor een pomploze verdeler die geschikt is voor koeling.

De aansluitafstand van de slangen is 70mm en de retour is 35mm versprongen met de aanvoer en zit 60mm achter de voorste slangen.
De meeste verdelers hebben tegenwoordig een aansluitafstand van 50mm.

Heeft iemand advies waar ik een 5 groeps verdeler kan aankomen met aansluitafstand van 70mm?

https://tweakers.net/i/vw...MaUZdbIhudTaOQVEFWHqk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
blanken17 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:47:
Ik ga mij CV ketel vervangen voor een warmtepomp die ook kan koelen.

Ik heb een stalen verdeler zoals op onderstaande foto. De verdeler is al erg roestig en ik wil hem graag vervangen voor een pomploze verdeler die geschikt is voor koeling.

De aansluitafstand van de slangen is 70mm en de retour is 35mm versprongen met de aanvoer en zit 60mm achter de voorste slangen.
De meeste verdelers hebben tegenwoordig een aansluitafstand van 50mm.

Heeft iemand advies waar ik een 5 groeps verdeler kan aankomen met aansluitafstand van 70mm?

https://tweakers.net/i/vw...MaUZdbIhudTaOQVEFWHqk.jpg
Mijn advies: Gewoon die van 50mm pakken.

Ik heb destijd ook flink gezocht naar eentje die precies zou passen. Blijkt dat je gewoon de verdeler iets lager moet hangen en je hebt slanglengte genoeg. Je moet dan wel even de slangen op de juiste maat knippen, dus knipgereedschap en ontbramer zijn wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-05 17:14
LTV 7 groeps comfortline

Voor minder bijmenging , imbus in of uitdraaien ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJSIwGsfk95S435qeT-RbofN4Xs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/epXH88l8jVxl9iHXgl4j09lH.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JohnAlbregtse schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:58:
LTV 7 groeps comfortline

[Afbeelding]
Zal toch wel duidelijk in de handleiding staan?

Maar ik zie de klep tussen aan en afvoer zitten en dichter is minder bijmenging dus rechtsom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
Bedankt voor reactie en ja dat lijkt me ook

Vanmiddag meningsverschil gehad met de installateur die deze bij mn dochter heeft geïnstalleerd

Als ik verdeler pomp afleg (Stroomloos maak ) met bijmeng schuif volledig open veranderd de flow richting over de verdeler (CV pomp AAN) en komt de hoogste temp bijna direct via de leiding op retourbalk binnen dus naar mijn mening leiding verkeerd om aangesloten

Was geen gezellig telefoon gesprek omdat hij me niet geloofd , maar hij gaat eens langskomen om het me uit te leggen :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JohnAlbregtse schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:19:
Bedankt voor reactie en ja dat lijkt me ook

Vanmiddag meningsverschil gehad met de installateur die deze bij mn dochter heeft geïnstalleerd

Als ik verdeler pomp afleg (Stroomloos maak ) met bijmeng schuif volledig open veranderd de flow richting over de verdeler (CV pomp AAN) en komt de hoogste temp bijna direct via de leiding op retourbalk binnen dus naar mijn mening leiding verkeerd om aangesloten

Was geen gezellig telefoon gesprek omdat hij me niet geloofd , maar hij gaat eens langskomen om het me uit te leggen :-P
Uh nee.

Je vloerverwarmings pomp bouwt een circulatie circuit. Als je deze pomp stopt dan stop je het circuit. Je cv pomp druk de verdelerer in waar hij veel "relatief" weerstand krijgt. Het warme cv water gaat dus liever de verdeler in langs de mengklep en via de retour, onafgekoeld weer terug de retour in.

Ik zou het nog even controleren voordat je die honkbal knuppel gaat opzoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
Met pomp aan is TA lager (gemeten op huidige aanvoer leiding) op de verdeler dan TA met verdeler pomp uit (gemeten op huidge retour leiding)

Heb er 3 sensors aan hangen , TA , Tvloer, TR

Als ik pomp stop zie ik data letterlijk omdraaien

[ Voor 61% gewijzigd door JohnAlbregtse op 21-01-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JohnAlbregtse schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:58:
LTV 7 groeps comfortline

Bij mij is dit zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv-xHhQW-QiQfJGjHjbwDt8Z7lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUzclSZQZEFu23OhGF0BTY7a.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze bijna helemaal dicht gezet (ZLTV) rechtsom is dicht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
PeteSplit schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:13:
[...]

Bij mij is dit zo:

[Afbeelding]

Ik heb deze bijna helemaal dicht gezet (ZLTV)
Handleiding gevonden ondertussen en zoals seafarer al zei INdraaien is minder bijmengen net als bij jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JohnAlbregtse schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:08:
Met pomp aan is TA lager (gemeten op huidige aanvoer leiding) op de verdeler dan TA met verdeler pomp uit (gemeten op huidge retour leiding)

Heb er 3 sensors aan hangen , TA , Tvloer, TR

Als ik pomp stop zie ik data letterlijk omdraaien
Met sensors heb je duidelijk bewijs voor de beste man. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:36
Misschien een gekke vraag maar ik heb 2x VV verdeler (11 en 8 groepen) met elk een Alpha 2 pomp in Autoadapt volgens het plaatje van @AC74 : https://tweakers.net/i/2D...6p6bW1tm.png?f=user_large

Mijn ketel staat sinds ik dit seizoen wat tuning tips op Tweakers heb gevonden op 35 C. Als ik alle tips, inclusief hier, lees zou ik daar de pompen uit moeten halen. Alle groepen zijn thermostaat gestuurd (2 stuks staan altijd open). Er zitten bypasses in de aan/afvoer.

Verdeler 1 met 8 groepen zit op zolder bij de ketel, verdeler 2 met 11 groepen zit op de BG naar schatting 14m leiding verderop.

Of zou ik de verdelers moeten vervangen en de pomp alleen op de retourleiding moeten zetten?

2 vragen:
-Wat gebeurt er als ik de pompen als tussen oplossing uitzet, misschien 1x daags een kwartiertje laat lopen om ze niet vast te laten gaan zitten.
- Zou de ketel pomp voldoende "kracht" hebben om het water rond te pompen? Totale slanglengte volgens installateur zo'n 2.000m (maar dat kan wat overdreven zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

DjoeC schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:18:
Misschien een gekke vraag maar ik heb 2x VV verdeler (11 en 8 groepen) met elk een Alpha 2 pomp in Autoadapt volgens het plaatje van @AC74 : https://tweakers.net/i/2D...6p6bW1tm.png?f=user_large

Mijn ketel staat sinds ik dit seizoen wat tuning tips op Tweakers heb gevonden op 35 C. Als ik alle tips, inclusief hier, lees zou ik daar de pompen uit moeten halen. Alle groepen zijn thermostaat gestuurd (2 stuks staan altijd open). Er zitten bypasses in de aan/afvoer.

Verdeler 1 met 8 groepen zit op zolder bij de ketel, verdeler 2 met 11 groepen zit op de BG naar schatting 14m leiding verderop.

Of zou ik de verdelers moeten vervangen en de pomp alleen op de retourleiding moeten zetten?

2 vragen:
-Wat gebeurt er als ik de pompen als tussen oplossing uitzet, misschien 1x daags een kwartiertje laat lopen om ze niet vast te laten gaan zitten.
- Zou de ketel pomp voldoende "kracht" hebben om het water rond te pompen? Totale slanglengte volgens installateur zo'n 2.000m (maar dat kan wat overdreven zijn).
Als ik mijn pomp tussen de verdelers uit zet, dan gaat er geen warm water de vloer in.

Als je de pomp er tussen uit haalt, zorgt de pomp van de verwarming (cv ketel / warmtepomp) voor de circulatie door de verdelers, warm water bij de aanvoer verdeler de vloer in en bij de retour verdeler de vloer uit. De verbinding tussen de verdelers moet je dan ook, bij verwijdering van de pomp, dicht maken.

De waterpomp bij een warmtepomp heeft altijd wel voldoende kracht. Bij de pomp van de cv ketel zou je dit moeten nakijken (de "kracht" staat dan vaak aangegeven in het aantal meter opvoerhoogte, bijvoorbeeld 1-6m , totaal staat er dan bijvoorbeeld 25/1-6 180 = diameter opvoerhoogte flensmaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
PeteSplit schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:07:
[...]
Er is een eigen topic voor vloerverwarmingverdeler vervangen
Ja, dat is dit topic _/-\o_

Maar, is de pomp tussen aan en afvoer uitzetten niet min of meer hetzelfde als de pomp "weghalen"? In beide gevallen onderbreek je de verbinding lijkt me.

Misschien eerst eens experimenteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

DjoeC schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:18:
[...]

Ja, dat is dit topic _/-\o_

Maar, is de pomp tussen aan en afvoer uitzetten niet min of meer hetzelfde als de pomp "weghalen"? In beide gevallen onderbreek je de verbinding lijkt me.

Misschien eerst eens experimenteren....
Sorry, vaak is er, als er een pomp gebruikt wordt, sprake van een meng verdeler.
Het hete CV water wordt gemengd voordat het water door de pomp de vloer in gestuurd wordt (de pomp is vaak niet geschikt voor heet water en heeft daarvoor een beveiliging).
Als de pomp uit staat gaat het water direct terug via de retour leiding. Nu wordt bij nieuwe verdelers een ventiel ingebouwd waarbij de de vermenging kunt regelen. (zie de afbeelding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P943CSP7yLwTgrdcsHdkFw1s9j0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UZxDY4g22LxSirbsn0ueNFIM.png?f=user_large

Als het water gemengd wordt, is er dus geen onderbreking van de verbinding, als de pomp weggehaald wordt. Je zou eens moeten experimenteren, of de verdeler die je hebt mengt, dus als de pomp uit staat de retourleiding even warm blijft als de aanvoerleiding, of dat de retourleiding kouder wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 22-01-2025 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Nou, ik heb "geexperimenteerd". Mijn broek is tussen m'n voeten geeindigd.....

@PeteSplit Het probleem van heet water heb ik niet, de ketel is flink teruggeschroefd en de watertemperatuur is begrensd op 35 graden, misschien nog steeds een tikkie hoog - maar dat wordt dan de volgende stap.

Nu het resultaat van het experiment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxO7YWznpEUAWLJx8e0u7W_H0YA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XWK9SjQoYj9MKJ5RVVFu3b79.png?f=user_large

De grafieken zijn jaren geleden al eens in Grafana aangemaakt. Na het uitzetten van de pompen lijkt de flow omgekeerd, bij beide verdelers..... In ieder geval zijn aanvoer en afvoer temperatuur omgekeerd. En het is me nooit eerder opgevallen dat de afvoer warmer was dan de retour - nu kijk ik ook niet heel regelmatig erg diepgaand.....

Als dit klopt staan de VV pompen de pomp van de ketel dus al een aantal jaren tegen te werken, vermoedelijk sinds de vervanging van de ketel en de oude Grundfos pompen naar energiezuinige versies.

De temperaturen van de ketel aan en afvoer zijn niet omgekeerd en kloppen nog wel (aanvoer hoger dan afvoer), het lijkt er dus op dat de VV pompen achterstevoren/ondersteboven zijn gemonteerd 8)7 Eerst maar ens een paar dagen goed naar m'n grafiekjes blijven kijken en de temperaturen in de gaten blijven houden.

Vol verwondering blijf ik achter, waar zo'n Tweakers onderwerp al niet goed voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

DjoeC schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:30:

@PeteSplit Het probleem van heet water heb ik niet, de ketel is flink teruggeschroefd en de watertemperatuur is begrensd op 35 graden, misschien nog steeds een tikkie hoog - maar dat wordt dan de volgende stap.

De grafieken zijn jaren geleden al eens in Grafana aangemaakt. Na het uitzetten van de pompen lijkt de flow omgekeerd, bij beide verdelers..... In ieder geval zijn aanvoer en afvoer temperatuur omgekeerd. En het is me nooit eerder opgevallen dat de afvoer warmer was dan de retour - nu kijk ik ook niet heel regelmatig erg diepgaand.....

Als dit klopt staan de VV pompen de pomp van de ketel dus al een aantal jaren tegen te werken, vermoedelijk sinds de vervanging van de ketel en de oude Grundfos pompen naar energiezuinige versies.

De temperaturen van de ketel aan en afvoer zijn niet omgekeerd en kloppen nog wel (aanvoer hoger dan afvoer), het lijkt er dus op dat de VV pompen achterstevoren/ondersteboven zijn gemonteerd 8)7 Eerst maar ens een paar dagen goed naar m'n grafiekjes blijven kijken en de temperaturen in de gaten blijven houden.

Vol verwondering blijf ik achter, waar zo'n Tweakers onderwerp al niet goed voor is.
Mij is het niet duidelijk of en waar de verdeler het aanvoer water mengt (water wordt kouder), of dat het water daarna gemengd door de vloer gaat (water wordt kouder) en de retour (kouder).

Meet je op de leidingen naar de verdeler, of op de verdeler zelf ?
Ben je begonnen met de pomp uit te zetten om 13:30 of heb je deze toen weer aangezet ? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

DjoeC schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:30:

Nu het resultaat van het experiment:
[Afbeelding]

Op het pomphuis staat meestal een richtings pijl van de flow. Moet dus makkelijk te vinden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Seafarer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:41:
Op het pomphuis staat meestal een richtings pijl van de flow. Moet dus makkelijk te vinden zijn.
Aan de vorm van het pomphuis kun je het meestal ook wel zien. Het zijn centrifugaalpompjes, die zuigen in het midden aan en verdringen het water naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Aan de vorm van het pomphuis kun je het meestal ook wel zien. Het zijn centrifugaalpompjes, die zuigen in het midden aan en verdringen het water naar buiten.
Inderdaad.

Wordt wel heel makkelijk zo. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arpeggio
Seafarer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:46:
[...]

Inderdaad.

Wordt wel heel makkelijk zo. :)
Als @DjoeC dezelfde verdeler heeft als de foto waar hij naar verwijst in zijn eerste post, dan is het zo'n oud type verdeler met een diagonale aansluiting.

De aanvoer vanaf de cv-ketel zit op de retourbalk van de verdeler, en de retour naar de cv-ketel zit op de aanvoerbalk van de verdeler (en niet op de retourbalk zoals bij de huidige verdelers). Als de verdelerpomp stil staat, krijg je hydraulisch gezien wel een bijzondere situatie.

Het water vanaf de cv-ketel heeft 2 mogelijkheden: via de stilstaande pomp òf via de vvw-slangen vanaf de retourbalk naar de aanvoerbalk en vandaar weer retour naar de ketel.
Die laatste weg zal waarschijnlijk de minste weerstand hebben, dus dan is het aannemelijk dat het (meeste) water vanaf de ketel deze weg volgt.
Per saldo betekent dit dat het water in omgekeerde richting loopt dan wanneer de vvw-pomp zou draaien in de normale toestand.

Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
DjoeC schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:18:

...
De ketelpomp zal zeer waarschijnlijk te weinig capaciteit hebben om in totaal 19 groepen vvw te bedienen.
Uitgaande van ca 2 ltr/min per groep kom je in totaal op een debiet van ca 2300 ltr/uur. Voor een cv-ketel pomp zit je dan zo ongeveer op zijn max (en bij sommige types misschien wel erover heen).
Dat is ook de reden dat er 2 mengverdelers (verdelers met pomp) zijn opgenomen in jouw verwarmingsinstallatie. Dan hoeft er maar een beperkte flow door de ketelpomp te worden geleverd. De 2 vvw-pompen doen de rest.

Een warmtepomp heeft vanwege de grotere benodigde debieten bij de lage aanvoertemperaturen in het algemeen een hogere pompcapaciteit. Die zou het wellicht kunnen zonder mengverdelers. Dan kun je volstaan met verdelers zonder pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

arpeggio schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:04:
[...]

Als @DjoeC dezelfde verdeler heeft als de foto waar hij naar verwijst in zijn eerste post, dan is het zo'n oud type verdeler met een diagonale aansluiting.

De aanvoer vanaf de cv-ketel zit op de retourbalk van de verdeler, en de retour naar de cv-ketel zit op de aanvoerbalk van de verdeler (en niet op de retourbalk zoals bij de huidige verdelers). Als de verdelerpomp stil staat, krijg je hydraulisch gezien wel een bijzondere situatie.

Het water vanaf de cv-ketel heeft 2 mogelijkheden: via de stilstaande pomp òf via de vvw-slangen vanaf de retourbalk naar de aanvoerbalk en vandaar weer retour naar de ketel.
Die laatste weg zal waarschijnlijk de minste weerstand hebben, dus dan is het aannemelijk dat het (meeste) water vanaf de ketel deze weg volgt.
Per saldo betekent dit dat het water in omgekeerde richting loopt dan wanneer de vvw-pomp zou draaien in de normale toestand.

Of zie ik dit verkeerd?
Ik krijg er even geen goed beeld bij. De verdeler zou dan ook hydraulisch actief zijn.
Schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
Seafarer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:32:
[...]

Ik krijg er even geen goed beeld bij. De verdeler zou dan ook hydraulisch actief zijn.
Schema?
Nee, niet hydraulisch actief als de vvw-pomp stilstaat (dat was de oorspronkelijke vraag van @DjoeC ).
Ik ging ervan uit dat er dan misschien nog water door de stilstaande vvw-pomp geduwd zou worden, maar die kans is waarschijnlijk niet zo groot.

Kijk anders nog eens naar de foto van die verdeler met de diagonale aansluitingen, en dan de flow van het water met een stilstaande pomp op de verdeler.

[ Voor 15% gewijzigd door arpeggio op 22-01-2025 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Seafarer @arpeggio Het lijkt er inderdaad op dat ik niet zonder de pompen kan. Hoewel het warm blijft in huis is de delta ketel uit/in temperatuur van 2-4 graden teruggelopen naar vrijwel 0. Ik blijf wel verschil houden op de lussen maar het totale temperaturen plaatje is nogal "vreemd" geworden. Ik heb de pomp in de ketel min/max wat omhoog gezet maar het "zou zomaar kunnen zijn" (lees: speculatie) dat de ketelpomp wel de VV pompen in beweging brengt (ook suggestie van @arpeggio - het zijn energiezuinige pompen dus weinig weerstand? - maar onvoldoende kracht heeft om water door de lussen te duwen/trekken waardoor de lussen gebypassd worden.

Ik wil nog wel verifieeren of de VV pompen juist gemonteerd zijn, zo niet is daar iig winst te halen.

Ik ga de komende dagen nogeens nadenken en eens kijken of er een schematje te maken is. Overigens komt binnenkort de installateur nog een keertje, dan ga ik t er ook eens over hebben.

O ja, de installatie is 25 jaar oud - alleen ketel en pompen zijn vervangen....
Seafarer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:32:
[...]
Schema?
Ik ga de komende dagen eens kijken of ik wat maken kan. Documentatie is er niet en "unieke" foto's op internet ben ik niet zo van.

[ Voor 18% gewijzigd door DjoeC op 23-01-2025 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
PeteSplit schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:03:
[...]

Mij is het niet duidelijk of en waar de verdeler het aanvoer water mengt (water wordt kouder), of dat het water daarna gemengd door de vloer gaat (water wordt kouder) en de retour (kouder).

Meet je op de leidingen naar de verdeler, of op de verdeler zelf ?
Ben je begonnen met de pomp uit te zetten om 13:30 of heb je deze toen weer aangezet ? :?
Ik meet overal, 11 groepen x 2, aanvoer/afvoer en op de pomp. Totaal 25 x ds18b20. Om 13:30 ging de pomp uit en bleef alleen de ketel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjdjong
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-05 23:06
Zwerius schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Mooi dat er zoiets bestaat. Voor sommige verdelers met pomp ligt het wel wat gecompliceerder.
Maar ook hier vraag ik me het volgende af:
Ik ga er even van uit dat je verdeler er ongeveer zo uit zag:
[Afbeelding]
Maar dan zie ik zowel de aanvoer als retour aansluiting nog op de bovenste balk zitten. Terwijl je eigenlijk wilt één balk op de aanvoer en de andere op de retour.
Heb je inwendig in de bovenste verdeler nog iets aangepast zodat de aansluiting waar vroeger de thermostaatkraan op zat alleen nog maar naar de onderste balk voedt (of vandaar retour komt)?
Had je niet beter de pomp kunnen verwijderen en de vrijgekomen aansluitingen als aanvoer en retour kunnen gebruiken? En dan de twee aansluitingen bovenop afdoppen.
Of evt. één van de bovenste twee aansluitingen van de bovenste balk kunnen gebruiken als retour en dan de onderste aansluiting van de bovenste balk afdoppen. En uiteraard de pompaansluiting van de onderste balk als aansluiting van de aanvoer gebruiken? (er even van uitgaande tenminste dat de bovenste balk retour is en de onderste aanvoer).
Ik heb deze week een warmtepomp laten installeren en wil nu mijn verdeler pomploos maken. Ik heb exact de VTE-verdeler zoals in ge-quote bericht hierboven aangegeven. Ik heb het 130mm buisje die in plaats van de pomp moet komen inmiddels in bezit. Ik begrijp dat na plaatsen van het buisje ook het ventiel dichtgedraaid dient te worden. Ik lees echter in dit topic ook reacties die zeggen dat de thermostaatkraan verwijderd dient te worden en vervangen moet worden voor een kogelkraan. Maar andere reacties spreken hier niet over. Iemand die uitsluitsel kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-05 17:41
De thermostaatkraan heeft geen functie meer en levert alleen maar een te hoge stromingsweerstand op vanwege zijn vrij beperkte doorlaat.
Bij een WP wil je liefst een zo groot mogelijk debiet (en dus een zo laag mogelijke weerstand), omdat je dan de dT laag kunt houden, dus de Ta zo laag mogelijk, dus je COP zo hoog mogelijk, dus je verbruik zo laag mogelijk.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03 22:53
Beste mensen, ik heb een warmtepomp gekregen en twijfel of ik mijn verdeler moet vervangen , de werking is best goed met deze gesloten verdeler en de cop hoog. Maar ik begrijp mijn eigen verdeler niet. Naast de thermostaatknop met voeler die in de aanvoerleiding zit, is er nog een knop in de zijkant van de de retourbalk, daar waar ook de aanvoerleiding naar de benedenbalk gaat, zeg maar op de kruising. Ik dacht dat dit een mengventiel was om bijmengen van het retourwater te kunnen regelen, maar als ik er aan draai zie ik geen effect op de temperatuur in de aanvoer van de onderbalk (ik werk met 28 graden). Weet iemand waar deze knop wel voor dient… Ik heb voor de duidelijk ook nog een foto toegevoegd waarbij ik de knop er heb afgehaalf.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMADmf0wdajSxEE1VBgQ-Eu6OEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kHhnqgZFkCFd3eoDOPoT6em.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mrVIwMtU-N3BHG91ReORNpZKWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgYTf01jXfoo3R6CprZDo6Da.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkqvpyxfFtdD85oRKHv47LacKas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SSehRNbhgv4xy7Rrdp076hB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x04dC0GTM-wNFBI1mtnB7L_qxD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdcIli78vtZ7dVJh9VGMLzbV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Laatst online: 23-05 11:50
Is dat niet het "waterzijdig-inregelventiel"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
BerndGaykema schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:42:
Is dat niet het "waterzijdig-inregelventiel"?
Dat zou kunnen, maar wat doet dit ventiel dan precies, hoe werkt het en wat zou het effect er van moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:07
Ditbenik schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:09:
[...]

Dat zou kunnen, maar wat doet dit ventiel dan precies, hoe werkt het en wat zou het effect er van moeten zijn?
Is zoals je zelf al melde een inregelventiel. Meer of minder retour water toevoegen echter bij slechts 28 graden toevoer is het effect niet echt goed waarneembaar. Neem aan dat er vroeger een CV voor zat met een hogere aanvoer temp.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
Cubico schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Is zoals je zelf al melde een inregelventiel. Meer of minder retour water toevoegen echter bij slechts 28 graden toevoer is het effect niet echt goed waarneembaar. Neem aan dat er vroeger een CV voor zat met een hogere aanvoer temp.
Dat klopt…, we hadden een cv, maar omdat bij een warmtepomp bijmengen niet gewenst is, vraag ik ne af hoe de knop dat zou moeten staan, helemaal dicht of helemaal open…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ditbenik schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:32:
Beste mensen, ik heb een warmtepomp gekregen en twijfel of ik mijn verdeler moet vervangen , de werking is best goed met deze gesloten verdeler en de cop hoog. Maar ik begrijp mijn eigen verdeler niet. Naast de thermostaatknop met voeler die in de aanvoerleiding zit, is er nog een knop in de zijkant van de de retourbalk, daar waar ook de aanvoerleiding naar de benedenbalk gaat, zeg maar op de kruising. Ik dacht dat dit een mengventiel was om bijmengen van het retourwater te kunnen regelen, maar als ik er aan draai zie ik geen effect op de temperatuur in de aanvoer van de onderbalk (ik werk met 28 graden). Weet iemand waar deze knop wel voor dient… Ik heb voor de duidelijk ook nog een foto toegevoegd waarbij ik de knop er heb afgehaalf.
Ik heb ook een mengverdeler en bij mij zit op die plek een regelventiel voor de menging, als ik hem helemaal dicht draai is de verdeler gesloten en wordt er niet gemengd. Hiermee kun je de temperatuur van de aanvoer verlagen, als je een Hoog Temperatuur systeem hebt, als je nu naar een Laag Temperatuur bent gegaan kun je de knop helemaal dicht zetten. Als je een warmtemeter (temperatuur meter) hebt kun je kijken of de aanvoer naar de verdeler dezelfde temperatuur heeft, als het van de verdeler de groepen ingaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P943CSP7yLwTgrdcsHdkFw1s9j0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UZxDY4g22LxSirbsn0ueNFIM.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 07-02-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Ditbenik schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:09:
[...]
Als je het ventiel helemaal open zet zal de vloerverwarming (veel) meer warm water krijgen en de overige radiatoren in huis (als die er zijn) minder. Voor een eerlijker verdeling moet je de vloerverdeler wat afknijpen. Dat doe je dus met dit ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
BerndGaykema schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:57:
[...]
Als je het ventiel helemaal open zet zal de vloerverwarming (veel) meer warm water krijgen en de overige radiatoren in huis (als die er zijn) minder. Voor een eerlijker verdeling moet je de vloerverdeler wat afknijpen. Dat doe je dus met dit ventiel.
Ok, als ik het goed begrijp kan dit ventiel dus twee functies hebben:

of dit ventiel regelt de bijmenging van retourwater
of dit ventiel regelt de waterstroom die door de verdeler gaat, om een balans te krigen met evt radiatoren?

Het is dus één van de twee. Zie ik dat zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:07
Ditbenik schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:43:
[...]

of dit ventiel regelt de waterstroom die door de verdeler gaat, om een balans te krigen met evt radiatoren?

Het doet dus beide, zoeken naar het optimale. Wat nog wat kan helpen als je lage temperatuur draait, is het verwijderen van de thermostaat kraan in de aanvoer en die afsluiter in de afvoer. die zijn ook gebaseerd op hoge temp en hebben een zeer kleine doorlaat. Maar dit alleen als je echt niet meer boven de 40 graden draait.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Binkia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 19:02
Gisteren is de aansluiting van mijn stalen VTE Slim mengverdeler aangepast naar het gebruik voor lage temperaturen. De oude aansluitingen aan de bovenkant met afsluiter en thermostaat zijn afgedopt en worden niet meer gebruikt. Hij is nu aan de linkerkant aangesloten met 22 mm in plaats van 15 mm en om de mengkamer af te sluiten is een VTE inregelventiel aangebracht.

Er gaat nu 50% meer water door de vloer, de temperatuur van het ingaande water is een paar graden hoger en het temperatuurverschil tussen in en uitgang is gezakt van 5 naar 3 graden. Ik heb nu ook minder geruis in mijn leidingen. Als gevolg kon ik de stooklijn van mijn Vaillant warmtepomp met 0,1 verlagen. Een zeer goede aanpassing dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ditbenik schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:43:
[...]

Ik denk niet, links heb je het regelventiel voor de menging en rechts op de retour van de verdeler heb je een voetventiel zoals onder in de retour van de radiator.

Links meng je de aanvoer met de retour voor een goede tempratuur in de vloer (bij HT kan dat anders wel 70 graden zijn) en rechts stel je de flow (debiet) door de radiator af (waterzijdig inregelen van de hele verdeler) zoals je ook bij radiatoren doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRTUn4no70rMp6rwl-gLCQpYwzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeC7wosNRIlsqPoN1HixDbFY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door PeteSplit op 08-02-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
PeteSplit schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:40:
[...]

Ik denk niet, links heb je het regelventiel voor de menging en rechts op de retour van de verdeler heb je een voetventiel zoals onder in de retour van de radiator.

Links meng je de aanvoer met de retour voor een goede tempratuur in de vloer (bij HT kan dat anders wel 70 graden zijn) en rechts stel je de flow (debiet) door de radiator af (waterzijdig inregelen van de hele verdeler) zoals je ook bij radiatoren doet.

[Afbeelding]
Het voetventiel aan de rechterkant heeft dezelfde functie als een voetventiel bij een radiator: de mogelijkheid om die ene radiator af te tappen zonder het hele systeem leeg te laten lopen.
Bij een radiator wordt dat voetventiel nog wel eens ge(mis)bruikt om waterzijdig in te regelen bij gebrek aan andere mogelijkheden, maar bij een verdeler is dit niet de bedoeling. Ook hier heeft het ventiel de functie om de verdeler te kunnen aftappen zonder de rest van het systeem leeg te laten lopen.

Het zou bij deze verdeler ook volslagen onlogisch zijn om alle 11 groepen tegelijk met 1 ventiel in te regelen!
Waterzijdig inregelen gaat juist om de balans te vinden tussen de verschillende radiatoren cq. groepen.

Ik weet niet hoeveel m² er wordt verwarmd met deze 11 groepen, maar die zouden dan allemaal tegelijk in afgiftevermogen worden beperkt. Dat lijkt mij geen gewenste situatie...

Sommige verdelers hebben wel de mogelijkheid om per groep het debiet in te stellen mbv flowmeters, maar dat is hier niet het geval.

[ Voor 3% gewijzigd door arpeggio op 08-02-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
- nvt -

[ Voor 99% gewijzigd door arpeggio op 08-02-2025 22:42 ]

• BerndGaykema
arpeggio schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:22:
[...]Het zou bij deze verdeler ook volslagen onlogisch zijn om alle 11 groepen tegelijk met 1 ventiel in te regelen!
Waterzijdig inregelen gaat juist om de balans te vinden tussen de verschillende radiatoren cq. groepen.
Dat doe je ook niet, 11 groepen inregelen met 1 ventiel.
Je moet de verdeler als één radiator zien, in het totaal van radiatoren in het gehele huis. Deze verdeler moet niet teveel of te weinig warm water krijgen, dus inregelen.

De verdeling over de 11 slangen doe je individueel per slang op de verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
BerndGaykema schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:21:
...
Je moet de verdeler als één radiator zien, in het totaal van radiatoren in het gehele huis. Deze verdeler moet niet teveel of te weinig warm water krijgen, dus inregelen.
...
Dit is onzin. Dan heb je geen idee hoe een mengverdeler werkt.
Een mengverdeler is bedoeld om 2 circuits aan elkaar te koppelen: een HT-circuit en een LT-circuit (op basis van het principe van een menginjectie-regeling). Beide circuits werken autonoom omdat ze elk een eigen pomp en temperatuurregeling hebben.
Het HT-circuit fungeert als transport van warmte (energie) naar het LT-circuit, waar de daadwerkelijke warmte-afgifte plaatsvindt. Die warmte wordt overgedragen dmv dosering van een hoeveelheid heet water in de retourbuis van de mengverdeler aan de zuigzijde van de vvw-pomp. Die dosering vindt plaats via het thermostaatventiel op de verdeler.
Het LT-circuit bepaalt zelf hoeveel warmte het afneemt uit het primaire circuit: als het water in het vvw-circuit beneden de ingestelde temperatuur is, opent het thermostaatventiel. Het sluit weer als het vvw-water op temperatuur is.
Kortom: er hoeft helemaal niet ingeregeld te worden, omdat de mengverdeler werkt op basis van dosering.

Edit: Nog een belangrijk punt.
Op basis van welk uitgangspunt zou je een mengverdeler willen inregelen? Zelfde retourtemperatuur als eventueel aanwezige radiatoren? Dat zal niet gaan.
De retourtemperatuur van een mengverdeler variëert in vrijwel de meeste gevallen nauwelijks omdat de aanvoertemperatuur vast ingesteld staat (bijv. 35°C). Dat geeft doorgaans een retourtemperatuur tussen 25 en 30°C.
Radiatoren hebben de aanvoertemperatuur van de ketel (warmtebron) en een retourtemperatuur die altijd boven die van de vvw zal liggen.

Persoonlijke noot: Eigenlijk hoort mijn post over de werking van een mengverdeler niet thuis in dit topic. Dit topic is juist bedoeld om na aanschaf van een warmtepomp een mengverdeler te vervangen/om te bouwen naar een verdeler zonder pomp.
Mijn post is echter bedoeld om een misvatting over mengverdelers te verhelderen.

[ Voor 23% gewijzigd door arpeggio op 13-02-2025 13:47 ]

• BerndGaykema
arpeggio schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Dit is onzin. Dan heb je geen idee hoe een mengverdeler werkt.
Een mengverdeler is bedoeld om 2 circuits aan elkaar te koppelen: een HT-circuit en een LT-circuit (op basis van het principe van een menginjectie-regeling). Beide circuits werken autonoom omdat ze elk een eigen pomp en temperatuurregeling hebben.
Het HT-circuit fungeert als transport van warmte (energie) naar het LT-circuit, waar de daadwerkelijke warmte-afgifte plaatsvindt. Die warmte wordt overgedragen dmv dosering van een hoeveelheid heet water in de retourbuis van de mengverdeler aan de zuigzijde van de vvw-pomp. Die dosering vindt plaats via het thermostaatventiel op de verdeler.
Het LT-circuit bepaalt zelf hoeveel warmte het afneemt uit het primaire circuit: als het water in het vvw-circuit beneden de ingestelde temperatuur is, opent het thermostaatventiel. Het sluit weer als het vvw-water op temperatuur is.
Kortom: er hoeft helemaal niet ingeregeld te worden, omdat de mengverdeler werkt op basis van dosering.

Edit: Nog een belangrijk punt.
Op basis van welk uitgangspunt zou je een mengverdeler willen inregelen? Zelfde retourtemperatuur als eventueel aanwezige radiatoren? Dat zal niet gaan.
De retourtemperatuur van een mengverdeler variëert in vrijwel de meeste gevallen nauwelijks omdat de aanvoertemperatuur vast ingesteld staat (bijv. 35°C). Dat geeft doorgaans een retourtemperatuur tussen 25 en 30°C.
Radiatoren hebben de aanvoertemperatuur van de ketel (warmtebron) en een retourtemperatuur die altijd boven die van de vvw zal liggen.

Persoonlijke noot: Eigenlijk hoort mijn post over de werking van een mengverdeler niet thuis in dit topic. Dit topic is juist bedoeld om na aanschaf van een warmtepomp een mengverdeler te vervangen/om te bouwen naar een verdeler zonder pomp.
Mijn post is echter bedoeld om een misvatting over mengverdelers te verhelderen.
Ik heb het niet over een mengverdeler maar over een verdeler ....... . Dus zonder menging.....

• arpeggio
BerndGaykema schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:59:
[...]
Ik heb het niet over een mengverdeler maar over een verdeler ....... . Dus zonder menging.....
Ik vind dit een beetje (goedkope) uitvlucht... De hele discussie ging over mengverdelers.
In de eerste plaats: jouw posts staan in een hele rij reacties die begon met een post van @Ditbenik waarin hij zich afvroeg of hij zijn bestaande mengverdeler moet vervangen. Alle daarop volgende reacties gaan over de werking van die mengverdeler en de functie c.q. het nut van het regelventiel aan de linkerzijde en het voetventiel aan de rechterzijde. M.a.w. jouw posts waren onderdeel van de discussie die betrekking had op mengverdelers.

In de tweede plaats was mijn post over de werking van een mengverdeler een reactie op deze post van jou:
BerndGaykema schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:21:
...
Dat doe je ook niet, 11 groepen inregelen met 1 ventiel.
...
Als je een verdeler ziet als één radiator dan heb je het (expliciet) over een mengverdeler. Dit beeld wordt wel eens gebruikt om duidelijk te maken hoe een mengverdeler meedoet in een circuit met andere radiatoren en om tegelijk onderscheid te maken dat de vloerverwarming een apart en zelfstandig circuit is.
Bij gewone verdelers (zonder pomp) beschouw je de verdeler niet als 'één radiator'

Maar wat mij betreft genoeg hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Andrehj schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:44:
@Jingle1986
Ik was even deze reactie opnieuw aan het lezen aangezien ik dit issue nog altijd niet opgelost heb. Je zegt dat ik de pomp van de vvw in serie zou kunnen zetten. Maar daarna staat er dat ik de verdeler dan toch als “gesloten” kan gebruiken. Bedoel je hier niet “open”? Want anders begrijp ik je advies niet 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Jingle1986 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:04:
[...]

Ik was even deze reactie opnieuw aan het lezen aangezien ik dit issue nog altijd niet opgelost heb. Je zegt dat ik de pomp van de vvw in serie zou kunnen zetten. Maar daarna staat er dat ik de verdeler dan toch als “gesloten” kan gebruiken. Bedoel je hier niet “open”? Want anders begrijp ik je advies niet 😅
Nee. Twee pompen in serie (eentje in de WP en eentje er buiten in de toevoerleiding, om zo extra druk te leveren om door die te dunne leidingen toch voldoende flow te krijgen) en dan uiteraard de VVW-verdeler gewoon gesloten (dus zonder pomp) gebruiken.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste